Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:34
dreamscape schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:37:
[...]
(...)
Voor mensen die een laadpaal in de voortuin hebben en de auto langs de straat opladen is het wel sneu. Als je te laat was om mee te doen met die proef met kabelgootjes, dan zit je nu dus met een dure laadpaal die je legaal niet mag gebruiken... 8)7
Zoals het er staat, mag het ook niet mét kabelgootjes. Er staat nu namelijk letterlijk:
Het is niet toegestaan om met een eigen laadpaal op een openbare parkeerplek te laden.
Daarna staat er nog iets over de proef met kabelgoten en evaluatie, maar niet dat het met een kabelgoot wél mag. (8>

En inderdaad, nu zitten we met een laadpaal die ik niet meer normaal mag gebruiken. Tenzij ik de auto op eigen terrein zet.
Maar op die plek kan dat alleen als we in de hele voortuin de planten weghalen en er een oprit van maken. En dat laatste gaat zeker niet mogen, want om die oprit uit te kunnen rijden, moet er een parkeerplek worden opgeofferd. Juist, de plek waar we meestal onze auto neerzetten.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:52
Ik kreeg mijn kabel (4x6mm2) niet in een 19mm buis. Heb daarom gekozen voor een 32mm PVC pijp waar zowel stroom als beide SFTP doorheen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:07
dextertje schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:10:
[...]

Zoals het er staat, mag het ook niet mét kabelgootjes. Er staat nu namelijk letterlijk:
(...)
Inderdaad.
"U heeft meegedaan aan de proef met kabelgoottegels. Die gaan we binnenkort evalueren. Tot die tijd is het ten strengste verboden om de kabelgoottegels te gebruiken". :X

Stiekem hoop ik dat er uit die evaluatie komt dat het prima bevalt en dat er meer tegels beschikbaar komen. Voor mijn huis is dat nog steeds geen heel bruikbare situatie, maar voor veel mensen wel.

Overigens heeft mijn achterbuurman een eigen garage, met daarvoor een ruim stuk stoep. Die stoep is kadastraal van de gemeente en hij parkeert daar altijd zijn auto, voor zijn eigen garage. Hij heeft bij zijn garage een laadpaal en hij heeft en kabel met stevige knalgele kabelbrug. Er loopt namelijk ook een stuk stoep langs af. Officieel is dat geen 'openbare parkeerplaats', maar ik vermoed dat ook hij eigenlijk zijn laadpaal niet meer mag gebruiken.

[ Voor 27% gewijzigd door dreamscape op 25-08-2023 15:51 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:58
Net een offerte gehad van EVservice (https://evservice.eu). Heeft iemand toevallig ervaring met dit bedrijf? En zijn de prijzen een beetje marktconform?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bd3TFuwiWoHd_7w3HDse9y0G2As=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FKSwxdGPh3dWPdV8bLvzCzvv.png?f=user_large

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-06 20:37
DutchJackal schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:12:
Ik kreeg mijn kabel (4x6mm2) niet in een 19mm buis. Heb daarom gekozen voor een 32mm PVC pijp waar zowel stroom als beide SFTP doorheen gaan.
Heb je misschien een foto ter referentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:52
[Deva] schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:09:
[...]

Heb je misschien een foto ter referentie?
Nog niet van mij thuis. Heb gisteren de kabels getrokken. Paal wordt binnenkort geinstalleerd en dan plaats ik de pvc paal pas. Maar ik heb het afgekeken van hoe EVCompany het bij familie heeft gedaan heeft. Zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phglcJSmOfvIMtztH-lRnvLCnd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGldVhP3Hw91eHWSoZCAMVSx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNou3RDSn-zNeR_trv9G7RnF8d0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v85xu2TfLzxDI5QqUxPnpqWK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door DutchJackal op 25-08-2023 19:39 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-06 20:37
DutchJackal schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:01:
[...]

Nog niet van mij thuis. Heb gisteren de kabels getrokken. Paal wordt binnenkort geinstalleerd en dan plaats ik de pvc paal pas. Maar ik heb het afgekeken van hoe EVCompany het bij familie heeft gedaan heeft. Zie hieronder.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank voor de foto’s (y)

Discussie over de diameter had ik vanmiddag met mijn schoonvader. Brede diameter en de pvc buis niet (volledig) sluitend bevestigen, een beetje zoals bij jou op de foto. Daar zie je nog een kleine ‘kier’ bij de overgang pvc en Alfen. Of een dunnere diameter die direct in de Alfen te brengen is (16mm).

Kortweg 1 of 2 pvc buisjes gebruiken. Als ik jouw foto’s zo zie, neig ik naar 1 dikkere buis. Vind het toch esthetisch mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17:56
DonJuape schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:40:
[...]

Wellicht maar de work-around van splitten in meer declaraties is enigzins acceptabel. Heb geprobeerd het aan te laten passen maar ik geef het op.
Die limiet aanpassen is makkelijker denk ik. Ik zou contact opnemen met Arval en die vragen dan waarschijnlijk toestemming aan je WG.
Contact gehad met Arval en wg, mtc staat meer als 5000euro aan declaraties niet toe per jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 12:13
Ik wil geen datakabel van mijn huis naar de laadpaal leggen, maar ik zou toch graag willen weten hoeveel Kwh er (gedurende een periode) door de laadpaal heen gegaan is. Zijn er laadpalen waarbij je op de laadpaal zelf de Kwh kunt uitlezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:57
piwakawaka schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:15:
Ik wil geen datakabel van mijn huis naar de laadpaal leggen, maar ik zou toch graag willen weten hoeveel Kwh er (gedurende een periode) door de laadpaal heen gegaan is. Zijn er laadpalen waarbij je op de laadpaal zelf de Kwh kunt uitlezen ?
Waarom geen meter ervoor in de meterkast?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
Inspired schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:42:
[...]

Waarom geen meter ervoor in de meterkast?
Ik heb het idee, dat ik een laadpaal plaatsen zelf kan doen, maar een aanpassing in de meterkast (ik heb al 3-fase) dat ik dat moet uitbesteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pecari
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-06 14:35
Ja zeker zijn die er Nederlands product zijn er in meer soorten.

https://www.laadkabeldisc...utlet-3-fase-16a-kwh.html

blader gewoon door het aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Mijn zappi kan het op de paal zelf aangeven, maar via wifi ook in hun eigen app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Alfen laadpaal kan dit toch ook?
Zit toch een Siemens KWh meter in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
pecari schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:37:
[...]

Ja zeker zijn die er Nederlands product zijn er in meer soorten.

https://www.laadkabeldisc...utlet-3-fase-16a-kwh.html

blader gewoon door het aanbod.
Je suggestie heeft mij op weg geholpen, want na een aantal dagen spitten ben ik tot de volgende keuzemogelijkheden gekomen (die < €1.000 kosten):
- Wallbox Pulsar Plus
- Tesla Wall Connector
- Wallbox Pulsar Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Weet iemand of E-flux een maximaal tarief heeft wat je kunt instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-06 15:58
BaBoK schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 20:59:
Weet iemand of E-flux een maximaal tarief heeft wat je kunt instellen?
Volgens portaal;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKsWfqcbm8IyNX-EOfqjH-v6BGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhTX00XKbO2ve5BZJFGjLKJJ.jpg?f=fotoalbum_large
Price per kWh must be between 0 and 2 EUR

[ Voor 43% gewijzigd door Jitse H op 27-08-2023 22:43 ]

Interesse in een 3D geprint camerakapje voor de Enyaq / ID.4, stuur gerust een PB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dreamscape schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:49:
Officieel is dat geen 'openbare parkeerplaats', maar ik vermoed dat ook hij eigenlijk zijn laadpaal niet meer mag gebruiken.
Als dat niet zijn eigen terrein is en geen openbare parkeerplaats dan mag hij zijn eigen auto daar toch sowieso al niet parkeren?

Als het foutparkeren blijkbaar al geen prioriteit is voor de handhaving, gaan ze zich dan wel druk maken over een kabelgoot? Al is het natuurlijk wel zo dat je kan krijgen dat er wel over de kabelgoot geklaagd wordt door mensen voor wie het foutparkeren geen probleem is.
piwakawaka schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:54:
Ik heb het idee, dat ik een laadpaal plaatsen zelf kan doen, maar een aanpassing in de meterkast (ik heb al 3-fase) dat ik dat moet uitbesteden.
Hoe ga je die laadpaal dan aansluiten in de meterkast? Afgezien van de kosten van een extra kWh-meter zal het laten aanleggen niet veel duurder zijn als alle onderdelen in je bestaande meterkast passen. Het voordeel van een losse meter is dat je het altijd kan aflezen, voor incidenteel gebruik natuurlijk prima. Maar als je per se wil koppelen met laadsessies moet je daar weer van alles omheen bouwen dus kan je vast beter op zoek naar een laadpaal die het al heeft ingebouwd.

Als je "een keertje" wil weten hoeveel kWh er in je auto gaat en het niet enorm nauwkeurig moet zijn kan je ook eens in de gaten houden hoeveel je nu gebruikt in een nacht. Dat kan je 's avonds en 's ochtends gewoon op de kWh-meter van de netbeheerder zien. Stel je gebruikt normaal zo'n 1,5 kWh per nacht (ik roep maar wat) dan kan je dat getal er af halen als je een keertje gaat laden en blijkt dat je die nacht 38,2 kWh hebt verbruikt. Dan heb je dus (ongeveer) 36,7 kWh in je auto geladen. Dat staat en valt natuurlijk wel of je een standaard verbruik hebt en geen elektrische verbruikers die soms wel en soms niet gebruikt worden (droger, wasmachine, sauna, warmtepomp, elektrische boiler en dat soort zaken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethernety
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-06 10:54
Even gezocht in het forum maar niet direct een antwoord op mijn vraag kunnen vinden.

Nu sinds een aantal weken mijn eerste BEV, een Tesla Model Y.
Ook sinds kort een Alfen Single Pro wallbox waarmee ik mijn EV thuis op kan laden (inclusief load balancing) Aansluiting laten verzwaren van 1-fase (1x25A) naar 3-fase (3x25A).

Een tweetal punten vallen mij op:

1) Het display op mijn Alfen laadpunt geeft een maximale vermogen aan van 13kW (na verzwaring). Bij het opladen haal ik maximaal 8kW. De Tesla zou vziw toch 11kW moeten kunnen halen? Waarom blijft deze dan 'hangen' bij een laadsnelheid max van 8kW? Heeft dit te maken met de loadbalancing? Zo ja, dan lijkt het mij vreemd, het laden doe ik namelijk vooral 's-nachts en dan heb ik thuis geen grote verbruikers (vaat/wasmachine etc) aan staan waardoor de capaciteit wordt beperkt. In de Tesla app kan ik maximaal 12A selecteren voor het laden.

Nu is het niet echt een probleem aangezien de Tesla mooi op 90% staat na een nachtje aan de lader te hebben gehangen maar ben benieuwd waarom de 11kW niet wordt gehaald en of ik de installateur maar moet benaderen om er naar te laten kijken.

2) Zag vanochtend op de Alfen display dat er 64,5kWh is geleverd naar de auto om de accu te laden. Tesla gaf aan dat de auto met 62kWh is opgeladen. Waar komt dit verschil van 2.5kWh vandaan? Is dit laadverlies? Mijn laadpunt hangt aan de muur, pal naast de auto. De afstand tussen het laadpunt en de auto is dus de laadkabel van 5m. Of wordt stroomtoevoer gemeten vanuit de meterkast (circa 9m verderop)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Ethernety schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:33:
2) Zag vanochtend op de Alfen display dat er 64,5kWh is geleverd naar de auto om de accu te laden. Tesla gaf aan dat de auto met 62kWh is opgeladen. Waar komt dit verschil van 2.5kWh vandaan?
Je hebt 62Kwh in de auto gestopt. Om de conversie van AC>DC te doen is 2.5KWh verbruikt, vandaar dat je uit de stopcontact 64.5KWh getrokken hebt.

Dit is helemaal normaal.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Even gezocht in het forum maar niet direct een antwoord op mijn vraag kunnen vinden.

Ook sinds kort een Alfen Single Pro wallbox waarmee ik mijn EV thuis op kan laden (inclusief load balancing) Aansluiting laten verzwaren van 1-fase (1x25A) naar 3-fase (3x25A).

1) Het display op mijn Alfen laadpunt geeft een maximale vermogen aan van 13kW (na verzwaring). Bij het opladen haal ik maximaal 8kW. De Tesla zou vziw toch 11kW moeten kunnen halen? Waarom blijft deze dan 'hangen' bij een laadsnelheid max van 8kW? Heeft dit te maken met de loadbalancing? Zo ja, dan lijkt het mij vreemd, het laden doe ik namelijk vooral 's-nachts en dan heb ik thuis geen grote verbruikers (vaat/wasmachine etc) aan staan waardoor de capaciteit wordt beperkt. In de Tesla app kan ik maximaal 12A selecteren voor het laden.

Nu is het niet echt een probleem aangezien de Tesla mooi op 90% staat na een nachtje aan de lader te hebben gehangen maar ben benieuwd waarom de 11kW niet wordt gehaald en of ik de installateur maar moet benaderen om er naar te laten kijken.

2) Zag vanochtend op de Alfen display dat er 64,5kWh is geleverd naar de auto om de accu te laden. Tesla gaf aan dat de auto met 62kWh is opgeladen. Waar komt dit verschil van 2.5kWh vandaan? Is dit laadverlies? Mijn laadpunt hangt aan de muur, pal naast de auto. De afstand tussen het laadpunt en de auto is dus de laadkabel van 5m. Of wordt stroomtoevoer gemeten vanuit de meterkast (circa 9m verderop)?
Als je max 12A kunt selecteren is de kans aanwezig dat de paal op max 12A ingesteld staat. 3x12x230 is inderdaad een 8kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-06 18:14
Een zappi v2 + Hub nieuw voor 550 euro. Is dat nog een verstandige aankoop of beter de 2.1 kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethernety
Luckeh schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:58:
[...]

Je hebt 62Kwh in de auto gestopt. Om de conversie van AC>DC te doen is 2.5KWh verbruikt, vandaar dat je uit de stopcontact 64.5KWh getrokken hebt.

Dit is helemaal normaal.
Helder. Bedankt voor de uitleg.
Inspired schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:00:
[...]

Als je max 12A kunt selecteren is de kans aanwezig dat de paal op max 12A ingesteld staat. 3x12x230 is inderdaad een 8kW.
OK, had al zo'n vermoeden. Ik zal eens bellen met de installateur en vragen of zij hem naar 18A kunnen zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:14

Inderdaad wat @Inspired zegt, als de Tesla niet met meer dan 12A wil laden, dan zit je idd op de 8kW

Wat ook kan, en daar heb ik mee te maken gehad, is dat de laadpaal de P1 meter niet uit kan lezen en in een soort van safe-mode gaat. In het topic Loadbalancer op Master of Slave P1 poort splitter heb ik daar een aantal posts aan gewijd. In het kort komt het er op neer dat, als je een P1 splitter gebruikt, hier wel een goede voor moet gebruiken. Op dit moment gebruik ik een HomeWizzard splitter en die werkt uitstekend met 3 dongels (HomeWizzard, Zonneplan en Alfen LoadBallancer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
AWEF schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:03:
[...]

Inderdaad wat @Inspired zegt, als de Tesla niet met meer dan 12A wil laden, dan zit je idd op de 8kW

Wat ook kan, en daar heb ik mee te maken gehad, is dat de laadpaal de P1 meter niet uit kan lezen en in een soort van safe-mode gaat. In het topic Loadbalancer op Master of Slave P1 poort splitter heb ik daar een aantal posts aan gewijd. In het kort komt het er op neer dat, als je een P1 splitter gebruikt, hier wel een goede voor moet gebruiken. Op dit moment gebruik ik een HomeWizzard splitter en die werkt uitstekend met 3 dongels (HomeWizzard, Zonneplan en Alfen LoadBallancer)
Gaat de Alfen dan niet naar 6A? Als mijn Shell paal issues heeft met de LB dan gaat hij naar 3x6A. Lijkt me logischer dan nog een vrij hoge 12A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:14
Inspired schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:40:
[...]

Gaat de Alfen dan niet naar 6A? Als mijn Shell paal issues heeft met de LB dan gaat hij naar 3x6A. Lijkt me logischer dan nog een vrij hoge 12A.
Als ik mijn eigen berichten terug lees, dan gaat die terug naar 7-8 kW laden (dus komt neer op 12A). Voglens mij kunnen ze dit in de paal allemaal in stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethernety
AWEF schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:03:
[...]

Vorige week toen de installateur langskwam na de meterverzwaring zag ik inderdaad dat hij wat problemen had met de ethernet aansluiting in de laadpaal. Hij heeft toen de connector vervangen. Mogelijk dus een P1 gerelateerd issue.

Ik gebruik overigens geen P1 splitter of iets dergelijks. Er loopt een kabel rechtsreeks van P1 naar de laadpaal.

Ik heb inmiddels een call uitgezet richting de installateur, ben benieuwd. Ik zal de oorzaak/oplossing hier terugkoppelen zodra dit duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:40
Hoe lang is de kabel tussen je meter (p1) en de laadpaal? Daar zit een maximum van rond de 20m (dacht ik) aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:17
Ethernety schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:01:
[...]

OK, had al zo'n vermoeden. Ik zal eens bellen met de installateur en vragen of zij hem naar 18A kunnen zetten.
Boven 16A heeft geen zin, 3x16A geeft je de gewenste 11kW.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

rwijnhov schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:58:
Een zappi v2 + Hub nieuw voor 550 euro. Is dat nog een verstandige aankoop of beter de 2.1 kopen?
Lijkt mij een verstandige aankoop. Verschil met de 2.1 is voornamelijk dat je bij de 2.1 geen hub nodig hebt. Bij mij staat de hub in de meterkast en zit daar op de router aangesloten. Heb ik geen last van.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethernety
janne_nl schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:22:
Hoe lang is de kabel tussen je meter (p1) en de laadpaal? Daar zit een maximum van rond de 20m (dacht ik) aan.
Circa 9 meter.
Peter-036 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:47:
[...]

Boven 16A heeft geen zin, 3x16A geeft je de gewenste 11kW.
Idd, 16A is voldoende.

Net even met iemand van de technische dienst gesproken; zij hebben vanaf een afstand meegekeken en er lijkt inderdaad een probleem in de communicatie tussen P1 en de laadpaal waardoor hij in 'safe mode' belandt. Er zal iemand langs moeten komen om dit op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
AWEF schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:47:
[...]

Als ik mijn eigen berichten terug lees, dan gaat die terug naar 7-8 kW laden (dus komt neer op 12A). Voglens mij kunnen ze dit in de paal allemaal in stellen.
Bij een Alfen kan je dat idd (zelf) instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydd1987
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-04 15:32
Ik ben op zoek naar een bedrijf wat mij kan helpen een laadstation bij mij thuis te installeren. Ik heb al behoorlijk want onderzoek gedaan en gelezen hier op het forum. Nu komt natuurlijk de vraag: met welk bedrijf kan ik het beste in zee gaan voor installatie en service? Heeft iemand goede ervaringen met een bepaalde partij of staat er al ergens hier een lijst met betrouwbare partijen ergens gedefinieerd waar ik het niet kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngai
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-06-2024
ydd1987 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:28:
Ik ben op zoek naar een bedrijf wat mij kan helpen een laadstation bij mij thuis te installeren. Ik heb al behoorlijk want onderzoek gedaan en gelezen hier op het forum. Nu komt de vraag: met welk bedrijf kan ik het beste in zee gaan voor installatie en service. Heeft iemand goede ervaringen met een bepaalde partij of staat er al ergens hier een lijst met betrouwbare partijen ergens gedefinieerd waar ik het niet kan vinden?
Zelf recent laten uitvoeren door 50Five en, so far, erg tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:20:
[...]

Lijkt mij een verstandige aankoop. Verschil met de 2.1 is voornamelijk dat je bij de 2.1 geen hub nodig hebt. Bij mij staat de hub in de meterkast en zit daar op de router aangesloten. Heb ik geen last van.
En 2.1 kan met backend werken toch? Kan voor sommige best handig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-06 09:48
dextertje schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:31:
[...]

Ik snap je standpunt, maar denk er anders over. Een voordeel van het wél toestaan om op een openbare parkeerplaats je auto te mogen opladen vanaf een laadpaal op eigen terrein, is bijvoorbeeld dat er minder openbare laadplekken in een wijk nodig zijn. Scheelt weer ergernis van wijkbewoners die daar niet meer kunnen parkeren zonder op te laden.

Specifiek in het geval van Nijmegen vind ik dat ze hun ommezwaai wel wat beter kunnen toelichten.
Een jaar geleden stond op de nijmegen.nl namelijk dat het gewoon mocht: https://web.archive.org/w...opladen-elektrische-auto/ (opmaak ziet er niet uit, maar de tekst is duidelijk).
Technisch is het veel beter om gewoon veel openbare laadpalen te plaatsen voor een schappelijk kWh tarief. Desnoods met een lager vermogen tijdens piekmomenten als dat de prijs lager maakt.
Je moet als gemeente toch ooit die stap gaan zetten betreft infrastructuur dus waarom niet nu al? Bovendien stimuleer je zo elektrisch rijden, creëer je een beetje gelijkheid in de wijken en wordt je stad er schooner op.

Je moet uit sociaal oogpunt toch ook niet denken aan al die met kabelgoot "geclaimde" parkeerplaatsen.

Hoef je later de palen alleen nog maar uit te wisselen voor inductielaadpunten op alle openbare parkeerplaatsen en je bent futureproof :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1814876

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert1983
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-08-2024
Ik ben momenteel bezig met het overwegen van de installatie van een laadpaal thuis. Tijdens de renovatie enkele jaren geleden heb ik de meterkast laten upgraden naar 3x25A. Er is destijds een afzonderlijke groep aangelegd voor de laadpaal, en de bekabeling is ondergronds doorgetrokken naar onze parkeerplaats. Echter, ik heb nagelaten om een UTP-kabel te leggen...

Thuis hebben we onder andere een BORA inductie kookplaat (aangesloten op 3 fasen), die maximaal 7,6 kW kan verbruiken. In combinatie met de beoogde 11 kW van de laadpaal vraag ik me af of ik niet de limiet van mijn groepen overschrijd.

Nu vraag ik me af, is het mogelijk om dynamische belastingbalancering via WIFI te implementeren? Zijn er alternatieven naast het alsnog leggen van een vaste UTP-kabel? (Aangezien dat erg lastig is) Of adviseren jullie simpelweg een statische lader van 11 kW te gebruiken en de auto niet op te laden tijdens het koken?

Overigens hebben we ook 8 zonnepanelen van 420 Wp, aangesloten op 1 fase. Moet ik hier ook nog rekening mee houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:19
Rolfy schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:28:
Ik weet niet of deze nog steeds met korting te krijgen is bij de Citroën dealer, maar je kunt deze Easywallbox als lader via het stopcontact gebruiken én aangesloten in de meterkast. Via de meterkast laad hij dan sneller en als je dat wilt met load balancing.

Ik heb deze besteld zodat ik niet alsnog een wallbox moet gaan bestellen als het laden via het stopcontact voor mij toch te langzaam gaat:

https://www.citroen.nl/on...deal-laadoplossingen.html

Hij is/was in de aanbieding voor € 290 in ieder geval in augustus, maar staat nu nog steeds op de website.
Die 'easywallbox' is een gewone granny charger die je aan de muur kan hangen. En dan is 290 euro geen scherpe deal. Verschillende onbekende merken bieden zo'n lader aan voor <200 euro.

Persoonlijk zou ik dan voor een https://shop.tesla.com/nl_nl/product/mobile-connector gaan, heb je goed spul voor een stuk minder geld. Als je sneller wilt laden dan met een gewoon stopcontact, kan je vervolgens een elektriciën de bekende blauwe stekker laten installeren voor een betrekkelijk lager bedrag, en deze adapter erbij kopen: https://shop.tesla.com/nl...auwe-adapter---16-a_32-a-

Load balancing kan natuurlijk op verschillende manieren worden opgelost, ofwel vanuit de meterkast, ofwel vanuit de lader (dat gaat met die van Tesla niet lukken, maar ik denk met die van Citroen ook niet), ofwel vanuit de auto als je auto dat support.

Wil je geen mobile charger maar een 'vaste' lader, dan is https://www.lidl.nl/p/ult...-wallbox-22-kw/p100356637 een scherpe deal inderdaad.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 29-08-2023 17:11 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-06 23:15

Freakie1NL

Grote Baas

Via WiFi kan natuurlijk door een AP te gebruiken met een UTP uitgang voor de paal.

Heb zelf 3x25A, met een 3000 watt oven, 7,2 kW inductieplaat, vaatwasser, boiler, wasmachine en droger.

Toch heeft voor zover ik kan zien de load balancer niet ingegrepen. Het is natuurlijk niet zo dat al dat witgoed dat vermogen continue vraagt. Zelfs bij een goede kooksessie zie ik de plaat zelden boven de 4 kW gaan.

In 2023 laden op minder dan 11 kW vind ik persoonlijk armoedig, ALS dit anders kan.

Tot slot, als je automaten als hoofdzekering hebt kan je eigenlijk gerust een keer de proef op de som nemen.
Heb zelf zekeringen, dus daarom LB. Maar met automaten zou het mij eigenlijk vrij weinig boeie als je die max 2 per jaar even moet heractiveren.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert1983
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-08-2024
[b]Freakie1NL schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:11:

Tot slot, als je automaten als hoofdzekering hebt kan je eigenlijk gerust een keer de proef op de som nemen.
Heb zelf zekeringen, dus daarom LB. Maar met automaten zou het mij eigenlijk vrij weinig boeie als je die max 2 per jaar even moet heractiveren.
Thanks voor je info. Ik heb even gekeken, ik kan ook eventueel iets schrijven die de P1 poort uitleest en vervolgens de Tesla API gebruikt om de charging amps aan te passen. Dat is misschien nog wel het meest eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
robbert1983 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:59:
[...]

Thanks voor je info. Ik heb even gekeken, ik kan ook eventueel iets schrijven die de P1 poort uitleest en vervolgens de Tesla API gebruikt om de charging amps aan te passen. Dat is misschien nog wel het meest eenvoudig.
Bestaat al wel. Gewoon TWC ophangen en met een Pi LB doen. Zie oa; https://github.com/RichieB2B/tesla-loadbalancer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-06 09:10
Richh schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:10:
[...]

Die 'easywallbox' is een gewone granny charger die je aan de muur kan hangen. En dan is 290 euro geen scherpe deal. Verschillende onbekende merken bieden zo'n lader aan voor <200 euro.

Persoonlijk zou ik dan voor een https://shop.tesla.com/nl_nl/product/mobile-connector gaan, heb je goed spul voor een stuk minder geld. Als je sneller wilt laden dan met een gewoon stopcontact, kan je vervolgens een elektriciën de bekende blauwe stekker laten installeren voor een betrekkelijk lager bedrag, en deze adapter erbij kopen: https://shop.tesla.com/nl...auwe-adapter---16-a_32-a-

Load balancing kan natuurlijk op verschillende manieren worden opgelost, ofwel vanuit de meterkast, ofwel vanuit de lader (dat gaat met die van Tesla niet lukken, maar ik denk met die van Citroen ook niet), ofwel vanuit de auto als je auto dat support.

Wil je geen mobile charger maar een 'vaste' lader, dan is https://www.lidl.nl/p/ult...-wallbox-22-kw/p100356637 een scherpe deal inderdaad.
Load balancing zit gewoon standaard op die Citroën lader, indien je hem aansluit in de meterkast.

Je zegt "een stuk minder geld"? € 200 + € 48 vind ik nou niet echt stukken goedkoper dan € 290 inclusief load balancing en de mogelijkheid om met 3,7 kWh vanuit het stopcontact of 7,2 kWh via de meterkast te kunnen laden zonder dat je er een adapter bij hoeft te kopen? Die Ciitroën lader kun je gewoon als vaste wallbox aan de muur hangen.

Dus ik zie de meerwaarde van die Tesla lader niet echt?

Load balancing lijkt mij toch echt wel iets wat voor veel mensen een uitkomst zou zijn thuis? Dat zie je niet snel op een lader onder € 300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Rolfy schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:27:
[...]

Load balancing zit gewoon standaard op die Citroën lader, indien je hem aansluit in de meterkast.
Hoe werkt dat dan? Zitten er ct klemmen bijgeleverd? Of zit er een P1 kabel bijgeleverd? Dan is het idd een hele goeie deal, maar volgens mij is dat niet het geval?
Je zegt "een stuk minder geld"? € 200 + € 48 vind ik nou niet echt stukken goedkoper
Die 48 is alleen nodig als je er meer dan 16A (3.6kw) over wilt laden, wat de limiet is van een schuko stekker en stopcontact. Daarom heb je voor de Tesla lader ook zo'n blauwe stekker nodig.

Hoe sluit je die lader van jou dan aan in de meterkast? Draadje strippen en in je meterkast prutsen lijkt mij een gevaarlijk idee voor 32A voor meerdere uren achter elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKW
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-10-2023

SKW

Ik wil een zappi laadpaal aanschaffen. Via waar kan ik deze kopen + laten monteren? Iemand tips.

[ Voor 8% gewijzigd door SKW op 30-08-2023 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfy
Richh schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:09:
[...]

Hoe werkt dat dan? Zitten er ct klemmen bijgeleverd? Of zit er een P1 kabel bijgeleverd? Dan is het idd een hele goeie deal, maar volgens mij is dat niet het geval?

[...]

Die 48 is alleen nodig als je er meer dan 16A (3.6kw) over wilt laden, wat de limiet is van een schuko stekker en stopcontact. Daarom heb je voor de Tesla lader ook zo'n blauwe stekker nodig.

Hoe sluit je die lader van jou dan aan in de meterkast? Draadje strippen en in je meterkast prutsen lijkt mij een gevaarlijk idee voor 32A voor meerdere uren achter elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r46TzumOeVIXw5YJ0P62PNpMEyg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNfz42BXwFwf2jFEHreZ0Xri.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ve_G6tDv40BFkOf6WbTia2vRmfE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjUUBEZ4MAih5mK6colrSFRz.jpg?f=fotoalbum_tile

Hier staat het uitgelegd in de installatiehandleiding.

Die kun je hier vinden:

[https://www.google.com/ur...Vaw1e2my46Bcp-I33dzLcJ4Uz

Volgens mij is het echt wel wat meer dan een simpele granny lader?

[ Voor 1% gewijzigd door Rolfy op 30-08-2023 13:23 . Reden: Link aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
De link werkt in ieder geval niet.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Rolfy schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:49:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Hier staat het uitgelegd in de installatiehandleiding.

Die kun je hier vinden:

https://www.easywallbox.e...Vaw1e2my46Bcp-I33dzLcJ4Uz

Volgens mij is het echt wel wat meer dan een simpele granny lader?
De link naar de PDF werkt voor mij niet, maar eerlijk genoeg: als dat ook nog eens erbij zit in de doos, is het idd zeker een goeie deal!
Ben wel heel benieuwd wat voor stekker eraan zit (hij kan immers ook in het stopcontact) en hoe je zoiets in de meterkast zou moeten monteren, zeker voor wat dan het maximale amperage zou zijn. Maar als dat kan is het voor 290 euro idd een koopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
Mijn excuses, het was een Google link waar ik het Google gedeelte af had gehaald (wat dus niet werkt):

https://www.google.com/ur...Vaw1e2my46Bcp-I33dzLcJ4Uz

Maximum laadvermogen is 7,2 kWh, maar voor (goedkoop) thuisgebruik snel genoeg voor de meesten denk ik. Voor mij wel voorlopig.

Nu moet ik nog iemand zien te vinden die dat ding bij me wilt komen installeren voor minder dan de hoofdprijs _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door Rolfy op 30-08-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:29
robbert1983 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:01:
Ik ben momenteel bezig met het overwegen van de installatie van een laadpaal thuis. Tijdens de renovatie enkele jaren geleden heb ik de meterkast laten upgraden naar 3x25A. Er is destijds een afzonderlijke groep aangelegd voor de laadpaal, en de bekabeling is ondergronds doorgetrokken naar onze parkeerplaats. Echter, ik heb nagelaten om een UTP-kabel te leggen...

Thuis hebben we onder andere een BORA inductie kookplaat (aangesloten op 3 fasen), die maximaal 7,6 kW kan verbruiken. In combinatie met de beoogde 11 kW van de laadpaal vraag ik me af of ik niet de limiet van mijn groepen overschrijd.

Nu vraag ik me af, is het mogelijk om dynamische belastingbalancering via WIFI te implementeren? Zijn er alternatieven naast het alsnog leggen van een vaste UTP-kabel? (Aangezien dat erg lastig is) Of adviseren jullie simpelweg een statische lader van 11 kW te gebruiken en de auto niet op te laden tijdens het koken?

Overigens hebben we ook 8 zonnepanelen van 420 Wp, aangesloten op 1 fase. Moet ik hier ook nog rekening mee houden?
Tenzij je dagelijks terug thuis komt met een lege batterij en die ook de volgende dag terug volop nodig hebt zou ik gewoon de laadstroom beperken op 4 of 5 kW. Op een nachtje van 12h krijg je alsnog ca 50kWh geladen wat meestal goed is voor 300km.
Ik zou dus aanraden om de auto in te stellen op iets trager laden, en enkel sneller laden als het echt nodig is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-06 09:48
Tommie12 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:18:
[...]

Tenzij je dagelijks terug thuis komt met een lege batterij en die ook de volgende dag terug volop nodig hebt zou ik gewoon de laadstroom beperken op 4 of 5 kW. Op een nachtje van 12h krijg je alsnog ca 50kWh geladen wat meestal goed is voor 300km.
Ik zou dus aanraden om de auto in te stellen op iets trager laden, en enkel sneller laden als het echt nodig is.
Het nadeel is met instellen in de auto is dat als je een keer openbaar laadt je dit weer opnieuw moet instellen.

Het maximum vermogen kun je vaak ook vrij instellen in de laadpaal. Sommige auto's hebben alleen een minimum vermogen om te laden. Zo accepteert de VW ID.3 (en ik denk ook de andere ID modellen) het minimum van 6A per fase. Je kan ook overwegen om fases fysiek niet aan te sluiten dan laadt je bijvoorbeeld op 2 fasen. Kan een optie zijn als toch redelijk snel wilt laden maar 1 fase wil vermijden vanwege de fasebelasting.

[ Voor 6% gewijzigd door Gecko123 op 30-08-2023 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Gecko123 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:39:
[...]

Het nadeel is met instellen in de auto is dat als je een keer openbaar laadt je dit weer opnieuw moet instellen.
Kan alleen voor Tesla spreken, maar die onthoudt wel dat die thuis iedere keer met 4kW mag laden, en elders gaat het aan 11kW of DC charging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• procyon
  • Laatst online: 26-05 12:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/viaQNcrcNXZuPy7v465lMOSjcqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1uKZAlhtEN6BuyPTVRB7sA8.jpg?f=fotoalbum_large

Zo goedkoop kan je autorijden maken als je kiest voor een dynamisch contract, de lage uren zoveel mogelijk probeert te gebruiken. Wanneer de zon schijnt alleen het overschot te laden in je auto en overige opbrengst buffert in een thuis accu om op de dure momenten terug te leveren. En dan was augustus echt een matige maand voor zonneopbrengst. (Autoverbruik +/- 480kW/h voor 2500KM)

Bijkomend voordeel; bij goedkope momenten op de dag, is de CO2 uitstoot per kW/h ook het laagst. Dus rij je ook verreweg het schoonst. Op dure momenten tikt Nederland geregeld de 500 gCO₂eq/kWh aan waar het op goedkoopte momenten rond de 60 gCO₂eq/kWh kan zijn (dus tot 8 keer schoner!). https://app.electricitymaps.com/zone/NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Tommie12 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:18:
[...]

Beste is gewoon 's nachts laden, laadpaal trekt ongeveer 11kw. Je huis kan 17kw (eigenlijk eerder 18kw) leveren, headroom moet voldoende zijn voor een beetje koken als je graag rond etenstijd je auto wil opladen. (dat is overigens iets wat je met een dynamisch contract nooit zou doen)

Maar als je twijfelt, stel je je auto in dat ie ergens rond 01:00 uur gaat laden op vol vermogen, dan heb je nooit de kans dat je teveel stroom vergt van je hoofdaansluiting, rond 07:00 uur is de auto dan allang weer klaar :)

Langzamer laden zou ik niet doen want de efficiëntie gaat dan naar beneden. Dus minder van de stroom die je laadt komt uiteindelijk in de accu terecht. Daarom altijd laden op vol vermogen, zeker in de winter bij koudere accu's.

(tenzij je alleen op de zon wil laden, maar dat is een ander uitgangspunt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
procyon schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:09:
[...]

Beste is gewoon 's nachts laden, laadpaal trekt ongeveer 11kw. Je huis kan 17kw (eigenlijk eerder 18kw) leveren, headroom moet voldoende zijn voor een beetje koken als je graag rond etenstijd je auto wil opladen. (dat is overigens iets wat je met een dynamisch contract nooit zou doen)

Maar als je twijfelt, stel je je auto in dat ie ergens rond 01:00 uur gaat laden op vol vermogen, dan heb je nooit de kans dat je teveel stroom vergt van je hoofdaansluiting, rond 07:00 uur is de auto dan allang weer klaar :)

Langzamer laden zou ik niet doen want de efficiëntie gaat dan naar beneden. Dus minder van de stroom die je laadt komt uiteindelijk in de accu terecht. Daarom altijd laden op vol vermogen, zeker in de winter bij koudere accu's.

(tenzij je alleen op de zon wil laden, maar dat is een ander uitgangspunt)
Laadverliezen zijn beperkt zodra je boven de 4kW zit.
Ik gebruik 4kW onwille van de volgende redenen:
- laat me toe veel zonnestroom te laden als ik thuis werk na een langere verplaatsing
- beperkt de pieken die ik trek (capaciteitstarief in België)
- meer heb ik doorgaans niet nodig, en uit luiheid laat ik het gewoon op 4 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Tommie12 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:17:
[...]

Laadverliezen zijn beperkt zodra je boven de 4kW zit.
Ik gebruik 4kW onwille van de volgende redenen:
- laat me toe veel zonnestroom te laden als ik thuis werk na een langere verplaatsing
- beperkt de pieken die ik trek (capaciteitstarief in België)
- meer heb ik doorgaans niet nodig, en uit luiheid laat ik het gewoon op 4 staan.
Allemaal valide redenen, vooral de eerste ;)
Maar voor iemand zonder panelen en zonder capaciteit gedreven tarieven is het (economisch) beter voor de hoogste laad efficiëntie te gaan.

Ik merk best een aanzienlijk verschil in laadverliezen, maar ik heb een oudere (2019) EV. Wellicht is dat tegenwoordig beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
procyon schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:20:]
Maar iemand zonder panelen en zonder capaciteit gedreven tarieven is het (economisch) beter voor de hoogste laad efficiëntie te gaan.
Daar heb je grotendeels gelijk in.
Met de nuance dat het voor wie een laadvergoeding krijgt die even hoog is of hoger dan de laadkost (bij thuisladen) louter economisch het niet uitmaakt hoe hoog de laadverliezen zijn. De afrekening voor de geladen stroom gebeurt immers aan de laadpaal en niet in de EV. M.a.w. laadverliezen worden eveneens vergoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:54
procyon schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:54:
[Afbeelding]

Zo goedkoop kan je autorijden maken als je kiest voor een dynamisch contract, de lage uren zoveel mogelijk probeert te gebruiken. Wanneer de zon schijnt alleen het overschot te laden in je auto en overige opbrengst buffert in een thuis accu om op de dure momenten terug te leveren. En dan was augustus echt een matige maand voor zonneopbrengst. (Autoverbruik +/- 480kW/h voor 2500KM)

Bijkomend voordeel; bij goedkope momenten op de dag, is de CO2 uitstoot per kW/h ook het laagst. Dus rij je ook verreweg het schoonst. Op dure momenten tikt Nederland geregeld de 500 gCO₂eq/kWh aan waar het op goedkoopte momenten rond de 60 gCO₂eq/kWh kan zijn (dus tot 8 keer schoner!). https://app.electricitymaps.com/zone/NL
als ik dus zo vriendelijk wil zijn om bij één van deze dag-kontrakt mensen te gaan laden (als hij het zelf niet kan gebruiken..) als de prijs flink negatief is...

dan verdient deze persoon aan mij?

deal... wil ik best doen O-)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
IvoB2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:29:
[...]

Daar heb je grotendeels gelijk in.
Met de nuance dat het voor wie een laadvergoeding krijgt die even hoog is of hoger dan de laadkost (bij thuisladen) louter economisch het niet uitmaakt hoe hoog de laadverliezen zijn. De afrekening voor de geladen stroom gebeurt immers aan de laadpaal en niet in de EV. M.a.w. laadverliezen worden eveneens vergoed.
Als je je laadkosten vergoed krijgt dan maakt het economisch gezien niets uit wat je doet. (best logisch toch?)

Maar in dat geval, puur vanuit ecologisch standpunt, voor +/- honderd kW/h onnodig verlies kiezen per jaar is gewoon zonde. Stel dat duizenden mensen dit doen. Dan zijn we als EV rijders net zo lekker bezig als mensen met een ICE die 50KM omrijden om wat euro's goedkoper uit te zijn bij de grens ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
Hansieo schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:39:
[...]

als ik dus zo vriendelijk wil zijn om bij één van deze dag-kontrakt mensen te gaan laden (als hij het zelf niet kan gebruiken..) als de prijs flink negatief is...

Dat klopt, inderdaad. Buren zijn dan welkom :)
Zie hieronder een record (met dank aan de buurtjes @ 2 juli)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-oyx2DWl01gNZNS5jqlLgiFKrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFM550ecSUNMrt0t9y1zx7XV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Hansieo schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:39:

Wanneer de energieprijs inclusief kosten en BTW nog altijd negatief is en dit voor de volledige laadtijd klopt dat inderdaad.
Maar voorlopig ga je daar toch niet echt veel km mee kunnen afleggen. :)
(In Vlaanderen al helemaal niet.)

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 30-08-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
procyon schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:40:
Als je je laadkosten vergoed krijgt dan maakt het economisch gezien niets uit wat je doet. (best logisch toch?)
Dat hangt dan weer af van de hoogte van de laadvergoeding tov de laadkost.
Wanneer de laadvergoeding hoger is dan de laadkost maakt het economisch wel degelijk uit wat je doet => meer laadverliezen en meer verbruik is meer winst.
Of dat gewenst gedrag is dat is iets anders. Economie en ethiek gaan niet altijd hand in hand. :)
Maar in dat geval, puur vanuit ecologisch standpunt, voor +/- honderd kW/h onnodig verlies kiezen per jaar is gewoon zonde. Stel dat duizenden mensen dit doen. Dan zijn we als EV rijders net zo lekker bezig als mensen met een ICE die 50KM omrijden om wat euro's goedkoper uit te zijn bij de grens ;)
Hangt van het totaalplaatje/gedrag af.
M.a.w. wat verbruikt de EV echt, dus inclusief laadverliezen en rijgedrag.
Wanneer je een "zware voet" hebt doch snel laadt en dat resulteert in een totaalverbruik van bv. 20 kWh/100 km ben je niet lekkerder bezig dan iemand die traag laadt, heel bewust ecologisch rijdt en een totaal verbruik van 18 kWh genereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:14
procyon schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:42:
[...]

Dat klopt, inderdaad. Buren zijn dan welkom :)
Zie hieronder een record (met dank aan de buurtjes @ 2 juli)[Afbeelding]
Hoeveel bedragen de netkosten in Nederland?
In België betaal je zo'n 0,15 - 0,20 euro per kWh aan netkosten. Dus zelfs al staat de stroom aan -0,10euro/kWh afname in een dynamisch contract, betaal je nog steeds netto 0,05 a 0,1euro/kWh. Ben benieuwd als dat in Nederland ook zo is.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
IvoB2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:53:
[...]
Wanneer de laadvergoeding hoger is dan de laadkost maakt het economisch wel degelijk uit wat je doet => meer laadverliezen en meer verbruik is meer winst.
Aah, ja zo had ik het nog niet bekeken. Fair point ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
IvoB2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:53:
Wanneer je een "zware voet" hebt doch snel laadt en dat resulteert in een totaalverbruik van bv. 20 kWh/100 km ben je niet lekkerder bezig dan iemand die traag laadt, heel bewust ecologisch rijdt en een totaal verbruik van 18 kWh genereert.
Er zijn inderdaad nog veel meer factoren te bedenken, ik beperkte me tot het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
Broodro0ster schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:56:
[...]

In België betaal je zo'n 0,15 - 0,20 euro per kWh aan netkosten. Dus zelfs al staat de stroom aan -0,10euro/kWh afname in een dynamisch contract, betaal je nog steeds netto 0,05 a 0,1euro/kWh. Ben benieuwd als dat in Nederland ook zo is.
Daar sla je steil van achterover als je ziet wat er in Nederland geheven wordt (niet alleen netbeheerkosten).

Oeps, zie bij nader inzien dat de kosten/energiebelasting in NL ongeveer even hoog zijn...

[ Voor 8% gewijzigd door Rolfy op 30-08-2023 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

De netkosten zijn in Vlaanderen (voor de rest van België volg is het niet op) lager dan in Nederland (zo'n 15 cent dacht ik in NL en in Vlaanderen is het heus geen 20 cent*).
Het verschil is dat je door de salderingsregeling in Nederland blijkbaar ook de kosten bij injecteren kan verhalen (terwijl dat in Vlaanderen de naakte stroomprpijs minus de kosten van de leverancier is) en dat in Nederland er blijkbaar meer PV aanwezig is waardoor de naakte stroomprijs meer negatief gaat.

*In mijn subnetgebied bedragen de netkosten bv. een 3,66 cent/kWh, inclusief heffingen en kost GSC/WKK en federale accijns 7,46 cent/kWh en alle netkosten, heffingen, kosten +6% BTW komt dat op 7,91 cent/kWh.
Reken je de recent verhoogde federale accijns erbij (om de verlaging van 21 naar 6% BTW te compenseren kom je aan 10,04284 cent/kWh zonder BTW of 10,65 cent/kWh inclusief BTW.
Dat kan per subnetgebied iets goedkoper of iets duurder zijn maar nooit oplopen tot 20 cent/kWh.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 30-08-2023 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
[...]

In Nederland is de vaste opslag 0,17 euro per kWh, daar bovenop komt de btw van 21%.
De energieprijs moet dus ver onder de 0 liggen om ook 0 te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
IvoB2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:02:
[...]

De netkosten zijn in Vlaanderen (voor de rest van België volg is het niet op) lager dan in Nederland (zo'n 15 cent dacht ik in NL en in Vlaanderen is het heus geen 20 cent).
Het verschil is dat je door de salderingsregeling in Nederland blijkbaar ook de kosten bij injecteren kan verhalen (terwijl dat in Vlaanderen de naakte stroomprpijs minus de kosten van de leverancier is) en dat in Nederland er blijkbaar meer PV aanwezig is waardoor de naakte stroomprijs meer negatief gaat.
Maximum nettarief in Vlaanderen is 0.202euro/kWh dacht ik. Voor mezelf kom ik aan 0.16 à 0.18euro/kWh als ik het simuleer via de Vtest met een gemiddelde jaarpiek van 5kW. Om onder de 0.15euro netkosten te geraken, moet je echt heel veel verbruiken en de jaarpiek laag houden.

EDIT: even opnieuw de simulatie gedaan. 5000kWh afname en 5kW jaarpiek.
De Vtest voorspelt met mijn huidige contract 35.12eurocent/kWh all-in prijs (incl. BTW). Waarvan de afnameprijs 18.48eurocent bedraagt. Dus nog 16,64eurocent/kWh kosten voor nettarief, heffingen, accijnzen, ...
In Nederland kan je dan wel een grootdeel van die netkosten vermijden door het salderen wellicht, want je betaald wellicht maar voor het netto verbruik op jaarbasis?

[ Voor 20% gewijzigd door Broodro0ster op 30-08-2023 17:16 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
procyon schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:05:
[...]

In Nederland is de vaste opslag 0,17 euro per kWh, daar bovenop komt de btw van 21%.
De energieprijs moet dus ver onder de 0 liggen om ook 0 te betalen.
In België is het gemiddeld ook in die grootorde. Allen wel 6% BTW bij ons.
Maar jullie hebben dan ook nog eens een vaste kost op jaarbasis volgens het vermogen van jullie aansluiting he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Broodro0ster schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:07:
[...]

Maximum nettarief in Vlaanderen is 0.202euro/kWh dacht ik. Voor mezelf kom ik aan 0.16 à 0.18euro/kWh als ik het simuleer via de Vtest met een gemiddelde jaarpiek van 5kW. Om onder de 0.15euro netkosten te geraken, moet je echt heel veel verbruiken en de jaarpiek laag houden.
Ja het maximum nettarief is het tarief waar men niet over mag gaan. Niet het tarief dat men mag aanrekenen.
Dat maximum tarief is alleen van toepassing op consumenten met een digitale meter en een zeer lage netafname en dit om te voorkomen dat men bij een zeer lage netafname een nog hogere netafname zou betalen. Daar staat dan weer tegenover dat wie onder het max. tarief op netafname valt buiten het forfaitaire vast deel van 2,5 kW GEEN bijkomend capaciteitstarief betaalt (ook al was de technische afname 11, 22, whatever kWh.
De V-test houdt geen rekening met het werkelijk verbruik. Dat is een simulatie gebaseerd op het netverbruik, inclusief capaciteitstarief, van een "normale gemiddelde" verbruiker. M.a.w. een schatting.

Je verwart overigens "veel verbruiken" met netafname. En een jaarpiek is ook alleen afhankelijk van de afname op vermogen van het net en niet van je intern benodigde vermogen.

Wie weinig netafname heeft betaalt in percentage inderdaad meer netvergoeding dan iemand met een hoge netafname (omdat het goedkopere nettarief berekend op verbruik in kWh en het vaste tarief op vermogen in kW dan anders doorwegen) maar in euro is het doorgaans omgekeerd.

In Nederland heb je trouwens ook een te betalen capaciteitstarief. In tegenstelling tot Vlaanderen (deels berekend op de werkelijk afgenomen kWh en deels op het werkelijk afgenomen kW kwartiervermogen) is dat echter een vaste kost geheven op het max. aansluitvermogen.
Afhankelijk van je verbruikersprofiel is het ene systeem voordeliger of nadeliger.

Je mag er ook vanuit gaat dat wie dynamisch wil handelen veel netverkeer zal genereren.
Het heeft weinig zin om dat voor een paar kWh te doen want dan wegen de extra vaste kosten voor een dynamisch contract (in Vlaanderen) weer teveel door.

Ik val trouwens ook onder de maximum netfactuur (omdat de jaarlijkse netafname onder de 530 kWh valt).
Eventueel voordeel is dat ik dan geen rekening moet houden met het capaciteitstarief (dat wordt teruggebracht naar het te betalen forfaitaire minimum van 2,5 kW ook al is dit in vermogensafname meer).
In percentage verhouding netafname/stroomkost is dat dan teleurstellend maar in te betalen euro weer weinig. :)

Het max. tarief is overigens van toepassing per MWh en niet per kWh (203,548 €/MWh) wat alleen geen verschil maakt wanneer je netafname tussen twee meteropnames (normaliter 12 maanden) onder de 1000 kWh blijft.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 30-08-2023 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
IvoB2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:25:
[...]

Ja het maximum nettarief is het tarief waar men niet over mag gaan. Niet het tarief dat men mag aanrekenen.
Dat maximum tarief is alleen van toepassing op consumenten met een digitale meter en een zeer lage netafname en dit om te voorkomen dat men bij een zeer lage netafname een nog hogere netafname zou betalen. Daar staat dan weer tegenover dat wie onder het max. tarief op netafname valt buiten het forfaitaire vast deel van 2,5 kW GEEN bijkomend capaciteitstarief betaalt (ook al was de technische afname 11, 22, whatever kWh.
De V-test houdt geen rekening met het werkelijk verbruik. Dat is een simulatie gebaseerd op het netverbruik, inclusief capaciteitstarief, van een "normale gemiddelde" verbruiker. M.a.w. een schatting.

Je verwart overigens "veel verbruiken" met netafname. En een jaarpiek is ook alleen afhankelijk van de afname op vermogen van het net en niet van je intern benodigde vermogen.

Wie weinig netafname heeft betaalt in percentage inderdaad meer netvergoeding dan iemand met een hoge netafname (omdat het goedkopere nettarief berekend op verbruik in kWh en het vaste tarief op vermogen in kW dan anders doorwegen) maar in euro is het doorgaans omgekeerd.

In Nederland heb je trouwens ook een te betalen capaciteitstarief. In tegenstelling tot Vlaanderen (deels berekend op de werkelijk afgenomen kWh en deels op het werkelijk afgenomen kW kwartiervermogen) is dat echter een vaste kost geheven op het max. aansluitvermogen.
Afhankelijk van je verbruikersprofiel is het ene systeem voordeliger of nadeliger.

Je mag er ook vanuit gaat dat wie dynamisch wil handelen veel netverkeer zal genereren.
Het heeft weinig zin om dat voor een paar kWh te doen want dan wegen de extra vaste kosten voor een dynamisch contract (in Vlaanderen) weer teveel door.

Ik val trouwens ook onder de maximum netfactuur (omdat de jaarlijkse netafname onder de 530 kWh valt).
Eventueel voordeel is dat ik dan geen rekening moet houden met het capaciteitstarief (dat wordt teruggebracht naar het te betalen forfaitaire minimum van 2,5 kW ook al is dit in vermogensafname meer).
In percentage verhouding netafname/stroomkost is dat dan teleurstellend maar in te betalen euro weer weinig. :)
Met veel verbruiken bedoelde in deze context verbruiken van het net. Dacht dat dit logisch zou zijn aangezien we over netafname/netkosten spreken.
Op de Vtest kun je nu ook jouw facturatiepiek ingeven en ik mag veronderstellen dat die daar dan mee gaat rekenen?

Om nu naar de thuis context te verspringen.
In mijn situatie verwacht ik 10000 à 11000kWh op jaarbasis te verbruiken (full electric huis + EV), waarvan 5000 à 6000kWh van het net af te nemen en 5000kWh te injecteren. 50% zelf verbruik dus gezien mijn PV +-10000kWh op jaarbasis doet.
Met zo'n netafname zal ik niet snel genieten van een gecapped nettarief. Mijn maandpieken heb ik deze zomer wel rond de 2,5-3kW kunnen houden door zoveel mogelijk gebruik te maken van zonne energie. Intern ga ik daar ruim boven, maar de PV compenseert ruimschoots overdag. Maar in de winter gaat me dat niet lukken.

Op de Engie tarieffiches waar ik mijn info vandaag heb, spreekt men van een maximum tarief per kWh ipv MWh. Maar zoals je zegt komt het op hetzelfde neer in de praktijk.

Maar we wijken af. Ik was gewoon nieuwsgierig hoe duur elektriciteit in Nederland is.

[ Voor 4% gewijzigd door Broodro0ster op 30-08-2023 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Broodro0ster schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:45:
Met zo'n netafname zal ik niet snel genieten van een gecapped nettarief. Mijn maandpieken heb ik deze zomer wel rond de 2,5-3kW kunnen houden door zoveel mogelijk gebruik te maken van zonne energie. Intern ga ik daar ruim boven, maar de PV compenseert ruimschoots overdag. Maar in de winter gaat me dat niet lukken.
Je bedoelt een beperkt capaciteitstarief waarschijnlijk?
Maar door de relatief hoge kWh afname van het net heb je ook meer mogelijkheden om het hogere capaciteitstarief weer naar beneden te halen.
Toch wanneer je de kost van de oude rekenmethode (tot 31/12/2022, 100% berekend op kWh) vergelijkt met de nieuwe rekenmethode (deels op kWh en deels op kW. Wat de bedoeling is.
Het is nooit de bedoeling geweest de nettarieven binnen dezelfde rekenmethode tegen elkaar af te zetten.

Hoe hoog de weerhouden kwartierpiek van een maand is doet er ook niet echt toe.
Je betaalt voor het deel capaciteitstarief de gemiddelde maandpiek (het gemiddelde van de laatste 12 maanden met een forfaitair minimum van 2,5 kW voor elke maand).
Voor het deel netafname betaal je de voormelde kost per werkelijk afgenomen kWh.
Je huidige gemiddelde maandpiek kan je telkens zien in je MijnFluvius/Netkosten/Facturatiepieken/detail/klik laatste kolom. Dat is telkens de aangerekende facturatiepiek wanneer je deze maand een afrekening zou krijgen.

Soit, doet er verder in dit topic niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:24
rwijnhov schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:40:
Wat is een goedkope goede 11kw wallbox?
Zaptec Go. Ondersteunt ook 22 kW, dus toekomstgericht. Ben er zelf erg tevreden over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purm86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03-03-2024
Ik heb een offerte voor totale installatie van zo’n €1.600,- idd voor die Zaptec go. Is dat een beetje een schappelijke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:24
Purm86 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:42:
Ik heb een offerte voor totale installatie van zo’n €1.600,- idd voor die Zaptec go. Is dat een beetje een schappelijke prijs?
Dat heb ik ook betaald. Toevallig via 50five? Was voor mij met afstand de goedkoopste offerte. Andere optie was een Alfen Pro line voor 1860 bij Coolblue. De Zaptec Go vind ik echter mooier en is kleiner. Daarnaast heb je daarbij geen laadpaalbeheer nodig (van circa 5 euro per maand). Dat scheelt geld en je bent niet afhankelijk.

Alle andere offertes die ik had, zaten op 2000 euro of meer.

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:50
Even een vraag, als ik een dynamic load balancing paal installeer, kan ik daarmee dan laden met 7,4 kW, 32A, en tegelijk een waterkoker aanzetten? Dan kom ik boven de 35A van mijn hoofdzekering. Is de dlb dan snel genoeg om met minder stroom te laden, of moet ik ruimte reserveren voor mijn waterkoker en dus laden met 6 kW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfy
Harry Nak schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 01:04:
Even een vraag, als ik een dynamic load balancing paal installeer, kan ik daarmee dan laden met 7,4 kW, 32A, en tegelijk een waterkoker aanzetten? Dan kom ik boven de 35A van mijn hoofdzekering. Is de dlb dan snel genoeg om met minder stroom te laden, of moet ik ruimte reserveren voor mijn waterkoker en dus laden met 6 kW?
Het doel van dynamic load balancing is juist om het laadvermogen zo aan te passen zodat je -in totaal- niet boven de 35A komt. Het mooie is dat je nergens rekening mee hoeft te houden, dat doet dynamic load balancing voor je. Dus ja, die waterkoker kun je gewoon aan zetten terwijl je auto aan het laden is op maximaal laadvermogen. Het laadvermogen wordt direct naar beneden bijgesteld zolang je waterkoker opwarmt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:40
Het ding is dat je best heel kort meer kunt trekken dan de waarde van je automaat/zekering. In die tijd moet de laadpaal zijn vermogen terugschroeven.

De loadbalancing hard- en software kan natuurlijk niet terugschroeven voor de stroom te hoog wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Harry Nak schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 01:04:
Een automaat kan een overstroom van 20-30% makkelijk een half uur vol houden.
Een waterkoker werkt gedurende een paar minuten, dat is nooit een probleem.
Een warmwaterboiler zou meer impact hebben.

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:50
Helemaal duidelijk, bedankt allemaal! :)

Ik dacht dat de automaat gelijk zou springen zoals bij kortsluiting, maar de automaat reageert dus anders bij overbelasting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Harry Nak schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:30:
Helemaal duidelijk, bedankt allemaal! :)

Ik dacht dat de automaat gelijk zou springen zoals bij kortsluiting, maar de automaat reageert dus anders bij overbelasting.
Klopt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBXyltSvZDGQLZ5RGFkyUXRsHi4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/eKVtz4l8pxr60CQ0spoTdRk2.gif?f=user_large

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
Heb uit nieuwsgierigheid nog even twee nachten opgeladen om het efficiëntie verschil tussen 5 en 16 ampère (4kw en 11kw) te meten. De temperaturen waren ongeveer gelijk.

Eerste nacht 34,1 kW/h geladen op 16 ampère, auto rapporteerde 32 kW/h geladen. (93% efficiënt)
Deze nacht 24,7 kW/H geladen op 5 ampère, auto rapporteerde 22 kW/h geladen. (89% efficiënt)

Maw, de laadverliezen zijn ongeveer gelijk waarschijnlijk (auto rapporteert zonder decimalen), er is waarschijnlijk 1 kW/h extra verloren gegaan t.o.v. op 16 ampère laden.

NB: dit is overigens in de winter een totaal ander verhaal, wanneer de accu rond het vriespunt zit is 5 ampère onvoldoende de accu in een optimalere staat (voldoende temperatuur) te krijgen om efficiënt te kunnen laden.

• Inspired
procyon schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:04:
Heb uit nieuwsgierigheid nog even twee nachten opgeladen om het efficiëntie verschil tussen 5 en 16 ampère (4kw en 11kw) te meten. De temperaturen waren ongeveer gelijk.

Eerste nacht 34,1 kW/h geladen op 16 ampère, auto rapporteerde 32 kW/h geladen. (93% efficiënt)
Deze nacht 24,7 kW/H geladen op 5 ampère, auto rapporteerde 22 kW/h geladen. (89% efficiënt)

Maw, de laadverliezen zijn ongeveer gelijk waarschijnlijk (auto rapporteert zonder decimalen), er is waarschijnlijk 1 kW/h extra verloren gegaan t.o.v. op 16 ampère laden.

NB: dit is overigens in de winter een totaal ander verhaal, wanneer de accu rond het vriespunt zit is 5 ampère onvoldoende de accu in een optimalere staat (voldoende temperatuur) te krijgen om efficiënt te kunnen laden.
Zo snel zal een EV in NL niet gaan verwarmen voor AC laden. Tenminste, mijn Tesla doet dat amper. Als hij het al doet bij onze “winters”.

• procyon
Inspired schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:18:
Zo snel zal een EV in NL niet gaan verwarmen voor AC laden. Tenminste, mijn Tesla doet dat amper. Als hij het al doet bij onze “winters”.
Verwarmen doen Tesla's inderdaad niet.

Dus is het van belang voldoende stroom in de batterij te laden, is dit te laag (bijvoorbeeld slechts 4kW), dan zal de batterij (te lang te) koud blijven en dus inefficiënt opladen.

Gooi je er 16 ampère in zal dat voor snellere warmteontwikkeling zorgen waardoor de batterij sneller (maar korter) in een optimalere toestand zijn om stroom te kunnen accepteren.

• Inspired
procyon schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:32:
[...]

Verwarmen doen Tesla's inderdaad niet.

Dus is het van belang voldoende stroom in de batterij te laden, is dit te laag (bijvoorbeeld slechts 4kW), dan zal de batterij (te lang te) koud blijven en dus inefficiënt opladen.

Gooi je er 16 ampère in zal dat voor snellere warmteontwikkeling zorgen waardoor de batterij sneller (maar korter) in een optimalere toestand zijn om stroom te kunnen accepteren.
Ik vraag me af of je bij lagere temps noemenswaardig verschil gaat zien. Maar wellicht kun je dan de test herhalen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:01
Ik kom mij ook melden met de vraag voor advies/ check voor een laadpaal installatie.
Normaal bolwerk ik dit allemaal wel even dit soort zaken maar door persoonlijke omstandigheden is het soms wat overweldigend aan informatie wat ik moet verwerken maar volgens mij heb ik het redelijk op een rijtje.

Nieuwe auto (EV6) is goedgekeurd voor bestelling, krijg de verwachte leverdatum nog te horen nadat de leasemaatschappij bekend is.

Mooie start om te beginnen met de aanpassing/ uitbreiding van de groepenkast voor elektrisch rijden/ elektrisch koken en L/L warmtepomp. In de toekomst moet de CV ketel er ook een keer aan geloven voor alleen warm water en de vloer verwarming maar dat ter zijde.

Situatie :
- Groepenkast 1 fase met 10 groepen verdeelde over 3 aardlekschakelaars
- 8 Zonnepanelen SolarEdge
- EV van de zaak en ik kan maandelijks het verbruik declareren via de app van Multi Tank Card (MTC)
- Heb ook stand-by diensten, sneller laden met 3 fase laden is wel wenselijk gezien de auto ook prive wordt gebruikt, soms snel weg moet kunnen zonder zorgen te hoven maken dat de auto niet vol is.
- Oprit is voor de deur en meterkast grenst aan de oprit. Kabels hoeven alleen onder de grond en weer naar boven.
- Ubiquity netwerk waarvan 1 van de 2 AP in de gang hangt bij de voordeur.
- HomeAssitant - zou leuk zijn als ik zaken daarmee kan integreren.

Werkgever bood ook een laadpaal installatie aan maar voor een absurd bedrag zonder enige informatie te kunnen verstrekken welk merk hoe en wat. Dus gelaten en gezien de optie van declareren maar voor eigen installatie gekozen

Met het lezen op dit forum van ervaringen en mijn situatie lijkt de Zappi 2.1 voor mij wel een mooie uitkomst.
Ook met het idee dat in de toekomst mijn vrouw een elektrische auto gaat nemen.
Tenzij iemand andere opties heeft.

Had hier nog een mooie uitleg en schema gevonden voor het installeren van de zappi.

Zappi installatie

Wat er moet gebeuren in de groepenkast

- Uitbreiding groepenkast. ( door installateur/ netbeheerder)
- Er is links van de groepenkast ruimte voor extra kast.
- 3 fase schakelaar t.b.v. de Laadpaal
- Dubbele groep voor elektrisch koken
- Reservering L/L warmtepomp groep
- Aansluiten 3 fase (3x 25A ) door de Netbeheerder

Vragen:
Is de 3 fase schakelaar van de laadpaal inclusief aardpek functie of is dit net als normale groepen een aparte aardlekschakelaar
Is het beter om eerst de groepenkast uit te breiden of eerst de 3 fase door de netbeheerder te laten aansluiten?
Ik kan sneller dan verwacht al een 3 fase aansluiting laten inplannen.
Lees zaken over verdeling groepen over de fase, waar moet ik op letten

Als ik bv. een Zappi laat installeren zal dit geen problemen geven met de afstand van de CT klemmen.
Aangezien de AP vlakbij hangt vraag ik me af of de netwerk kabel wel nodig is of zijn er problemen met de draadloze verbinding.

Ik probeer ook voorbeelden te zoeken hoe in de Zappi app je een maandelijks overzicht ziet en hiervan een screendump kan maken en dat kan declareren.
Heeft iemand een voorbeeld om te laten zien hoe dit kan en eruit ziet of hoe hij dat doet?

Zie ik nog zaken over het hoofd dan hoor ik het graag elk advies is welkom :)

edit:
groep kast foto erbij
beltrafo gaat er nog uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pxz2C-M2M8i-PaaJAm-4oERKTIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9beBQMwB47gCRyKhIivDk6v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CS1krICnQFKjWUgpDLvA3d7fGxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TvKSrhh04HuOS06gQ7IA8iya.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door d-vine op 01-09-2023 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

d-vine schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:03:
Ik kom mij ook melden met de vraag voor advies/ check voor een laadpaal installatie.
Normaal bolwerk ik dit allemaal wel even dit soort zaken maar door persoonlijke omstandigheden is het soms wat overweldigend aan informatie wat ik moet verwerken maar volgens mij heb ik het redelijk op een rijtje.

Nieuwe auto (EV6) is goedgekeurd voor bestelling, krijg de verwachte leverdatum nog te horen nadat de leasemaatschappij bekend is.

Mooie start om te beginnen met de aanpassing/ uitbreiding van de groepenkast voor elektrisch rijden/ elektrisch koken en L/L warmtepomp. In de toekomst moet de CV ketel er ook een keer aan geloven voor alleen warm water en de vloer verwarming maar dat ter zijde.

Situatie :
- Groepenkast 1 fase met 10 groepen verdeelde over 3 aardlekschakelaars
- 8 Zonnepanelen SolarEdge
- EV van de zaak en ik kan maandelijks het verbruik declareren via de app van Multi Tank Card (MTC)
- Heb ook stand-by diensten, sneller laden met 3 fase laden is wel wenselijk gezien de auto ook prive wordt gebruikt, soms snel weg moet kunnen zonder zorgen te hoven maken dat de auto niet vol is.
- Oprit is voor de deur en meterkast grenst aan de oprit. Kabels hoeven alleen onder de grond en weer naar boven.
- Ubiquity netwerk waarvan 1 van de 2 AP in de gang hangt bij de voordeur.
- HomeAssitant - zou leuk zijn als ik zaken daarmee kan integreren.

Werkgever bood ook een laadpaal installatie aan maar voor een absurd bedrag zonder enige informatie te kunnen verstrekken welk merk hoe en wat. Dus gelaten en gezien de optie van declareren maar voor eigen installatie gekozen

Met het lezen op dit forum van ervaringen en mijn situatie lijkt de Zappi 2.1 voor mij wel een mooie uitkomst.
Ook met het idee dat in de toekomst mijn vrouw een elektrische auto gaat nemen.
Tenzij iemand andere opties heeft.

Had hier nog een mooie uitleg en schema gevonden voor het installeren van de zappi.

Zappi installatie

Wat er moet gebeuren in de groepenkast

- Uitbreiding groepenkast. ( door installateur/ netbeheerder)
- Er is links van de groepenkast ruimte voor extra kast.
- 3 fase schakelaar t.b.v. de Laadpaal
- Dubbele groep voor elektrisch koken
- Reservering L/L warmtepomp groep
- Aansluiten 3 fase (3x 25A ) door de Netbeheerder

Vragen:
Is de 3 fase schakelaar van de laadpaal inclusief aardpek functie of is dit net als normale groepen een aparte aardlekschakelaar
Is het beter om eerst de groepenkast uit te breiden of eerst de 3 fase door de netbeheerder te laten aansluiten?
Ik kan sneller dan verwacht al een 3 fase aansluiting laten inplannen.
Lees zaken over verdeling groepen over de fase, waar moet ik op letten

Als ik bv. een Zappi laat installeren zal dit geen problemen geven met de afstand van de CT klemmen.
Aangezien de AP vlakbij hangt vraag ik me af of de netwerk kabel wel nodig is of zijn er problemen met de draadloze verbinding.

Ik probeer ook voorbeelden te zoeken hoe in de Zappi app je een maandelijks overzicht ziet en hiervan een screendump kan maken en dat kan declareren.
Heeft iemand een voorbeeld om te laten zien hoe dit kan en eruit ziet of hoe hij dat doet?

Zie ik nog zaken over het hoofd dan hoor ik het graag elk advies is welkom :)

edit:
groep kast foto erbij
beltrafo gaat er nog uit

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Paar punten:
- Je hebt een aardlekautomaat (is aardlek en zekering gecombineed) nodig voor je laadpunt (geen "schakelaar"). Ik zou voor een 3x32A of 3x25A gaan zodat je ook op 1 fase maximaal kunt laden (als er later nog meer panelen bij komen bijvoorbeeld). Wel 6mm2 kabel gebruiken dan.
- Ik heb een Zappi V2 en declareer met foto's van de kWh meter die ik voor de paal in de meterkast heb laten installeren. Een V2.1 kan wellicht automatisch declareren maar dan heb je wel een (E-flux) abo nodig. Declareren via je MyEnergi pagina en dan een screendump kan wellicht ook.
- Eerst de meterkast in orde laten maken dan Enexis laten komen. Installateur heeft bij mij een tijdelijke brug geplaats (tussen de groepen die al over drie fasen zijn verdeeld) die dan door de netbeheerder kan worden verwijderd als hij klaar is met het omzetten.
Je krijgt van de netbeheerder een nieuwe meter (3 fasen) en 3 hoofdzekeringsautomaten waar er nu 1 zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
@d-vine met 1x40 zou je ook prima op 1x32 kunnen beginnen. Tenzij je elke dag de batterij leeg hebt. Zou persoonlijk lekker een backend nemen, gaat de declaratie automatisch. Net iets onder de publieke prijs gaan zitten en je kunt de investering terug verdienen. Alfen is relatief voordelig en kan ook solar charging doen. Ook nog eens geen CT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
@DonJuape Bedankt voor de info dan laat ik eerst de groepenkast uitbreiden door de installateur en laat dan Liander komen

@Inspired De backend oplossing heb ik over het hoofd gezien, lijkt ideaal.
net even gezocht via search hier dan lijkt te kunnen met MTC

Dan ziet een Alfen Single Pro-Line met vaste kabel / 3,7 tot 22kW (1 of 3 fase) er ook wel mooi uit als oplossing.

Moet ik alleen een P1 splitter erbij zetten
Gdzr schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:28:
[...]

Dan quote ik nu de website van e-Flux maar:

Koppelen aan E-Flux
E-Flux en MultiTankcard werken samen! Voor €3,50 excl. btw p/m kunnen MTc klanten gebruik maken van de E-Flux service. Wil je gebruik maken van het E-Flux laadproduct dan kun je dit aanvragen via jouw contactpersoon bij MTc.

Wat in dit geval dat de contactpersoon van Arval is. En Arval betaald het abonnement van e-Flux dan voor je. Ze gooien er dan echter zelf nog een paar euro bij op. Dus met een particulier account kunt je de koppeling met MTC niet maken.

Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen. Het idee is dus om de laadkosten automatisch door te factureren naar MTC, wanneer je thuis laad. Wanneer je de laadpaal vanuit Arval zelf pakt zit dit in de maandbetaling van de laadpaal, die al dan niet naar je werkgever gaat. Wanneer je echter zelf een laadpaal regelt, omdat het dan veeel goedkoper is, moet je via Arval een e-Flux abonnement krijgen zodat je de koppeling met MTC kan maken.
Alleen moet ik de leasemaatschappij nog weten en dan kan ik het daar aan vragen of de kosten daarvan vergoed worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

d-vine schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:54:
@DonJuape Bedankt voor de info dan laat ik eerst de groepenkast uitbreiden door de installateur en laat dan Liander komen

Dan ziet een Alfen Single Pro-Line met vaste kabel / 3,7 tot 22kW (1 of 3 fase) er ook wel mooi uit als oplossing.

[...]

Alleen moet ik de leasemaatschappij nog weten en dan kan ik het daar aan vragen of de kosten daarvan vergoed worden.
Die koppen dat gewoon door naar je WG dus ik denk dat je ook toestemming van je WG moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired

[...]

Gewoon zelf e-flux nemen. Dan kun je gewoon bliepen met je MTC tag. Zelfde als bij een publieke paal. Jij krijgt dan je ingestelde tarief op je rekening via e-flux. Hoeft de LM/WG verder niet tussen te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Heel soms wil de netbeheerder de brug niet verwijderen (iets met aansprakelijkheid) en dan moet de installateur terugkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:16

[...]
Je hebt al een 3-fase groepenkast, dus je hoeft 'm niet eerst uit te breiden. Je kunt gewoon meteen een afspraak maken met Liander als je daar eerder ingepland kan worden.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
treative schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:54:
[...]

Je hebt al een 3-fase groepenkast, dus je hoeft 'm niet eerst uit te breiden. Je kunt gewoon meteen een afspraak maken met Liander als je daar eerder ingepland kan worden.
Ok bedankt.
Met uitbreiding doelde ik meer op een extra kast links van de groepen kast die nu aardig vol zit. Zodat hier de 3 fase automaat voor de laadpaal en dubbele groep voor elektrisch koken in kan komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:06
d-vine schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:28:
[...]

Ok bedankt.
Met uitbreiding doelde ik meer op een extra kast links van de groepen kast die nu aardig vol zit. Zodat hier de 3 fase automaat voor de laadpaal en dubbele groep voor elektrisch koken in kan komen.
Dit zou ik in een keer laten regelen als je 3 fase hebt.

Dus in jouw geval, eerst netbeheerder laten komen, kort daarop installateur laten komen om alles aan te laten passen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-06 17:08
ik heb een Zappi v2 sinds gisteren en was bezig met dingen instellen. Nu kan ik bij de account interface van de myenergi site mijn auto instellen maar gaf die bij mijn Tesla model 3 een 'charge rate' van 7 nogiets kW. Die hoort toch op 11 te staan? En maakt het uberhaupt uit wat daar staat want wat doet het verder met deeigenlijke laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:01

timovd

Voorsprong door techniek

@datadevil hoeveel fasen heb je? Op 1 fase kun je met 32A laden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-06 17:08
timovd schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 07:39:
@datadevil hoeveel fasen heb je? Op 1 fase kun je met 32A laden.
ah sorry; 3 fasen (zodra de netbeheerder is langs geweest, tot die tijd laad ik niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkok
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07-09-2023
Ik heb een Zappi v2 om mijn Kia EV6 op te laden sinds begin 2022. Al langere tijd valt de Zappi regelmatig uit als de ingestelde oplaadtijd is verstreken. Iets meer dan een maand geleden is een nieuwe Zappi geïnstalleerd maar helaas is het alweer een paar keer gebeurd dat na het opladen de schakelaar van de Zappi uitspringt. Iemand hier ook ervaring mee?
Pagina: 1 ... 78 ... 177 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen