Ik kom mij ook melden met de vraag voor advies/ check voor een laadpaal installatie.
Normaal bolwerk ik dit allemaal wel even dit soort zaken maar door persoonlijke omstandigheden is het soms wat overweldigend aan informatie wat ik moet verwerken maar volgens mij heb ik het redelijk op een rijtje.
Nieuwe auto (EV6) is goedgekeurd voor bestelling, krijg de verwachte leverdatum nog te horen nadat de leasemaatschappij bekend is.
Mooie start om te beginnen met de aanpassing/ uitbreiding van de groepenkast voor elektrisch rijden/ elektrisch koken en L/L warmtepomp. In de toekomst moet de CV ketel er ook een keer aan geloven voor alleen warm water en de vloer verwarming maar dat ter zijde.
Situatie :
- Groepenkast 1 fase met 10 groepen verdeelde over 3 aardlekschakelaars
- 8 Zonnepanelen SolarEdge
- EV van de zaak en ik kan maandelijks het verbruik declareren via de app van Multi Tank Card (MTC)
- Heb ook stand-by diensten, sneller laden met 3 fase laden is wel wenselijk gezien de auto ook prive wordt gebruikt, soms snel weg moet kunnen zonder zorgen te hoven maken dat de auto niet vol is.
- Oprit is voor de deur en meterkast grenst aan de oprit. Kabels hoeven alleen onder de grond en weer naar boven.
- Ubiquity netwerk waarvan 1 van de 2 AP in de gang hangt bij de voordeur.
- HomeAssitant - zou leuk zijn als ik zaken daarmee kan integreren.
Werkgever bood ook een laadpaal installatie aan maar voor een absurd bedrag zonder enige informatie te kunnen verstrekken welk merk hoe en wat. Dus gelaten en gezien de optie van declareren maar voor eigen installatie gekozen
Met het lezen op dit forum van ervaringen en mijn situatie lijkt de Zappi 2.1 voor mij wel een mooie uitkomst.
Ook met het idee dat in de toekomst mijn vrouw een elektrische auto gaat nemen.
Tenzij iemand andere opties heeft.
Had hier nog een mooie uitleg en schema gevonden voor het installeren van de zappi.
Zappi installatie
Wat er moet gebeuren in de groepenkast
- Uitbreiding groepenkast. ( door installateur/ netbeheerder)
- Er is links van de groepenkast ruimte voor extra kast.
- 3 fase schakelaar t.b.v. de Laadpaal
- Dubbele groep voor elektrisch koken
- Reservering L/L warmtepomp groep
- Aansluiten 3 fase (3x 25A ) door de Netbeheerder
Vragen:
Is de 3 fase schakelaar van de laadpaal inclusief aardpek functie of is dit net als normale groepen een aparte aardlekschakelaar
Is het beter om eerst de groepenkast uit te breiden of eerst de 3 fase door de netbeheerder te laten aansluiten?
Ik kan sneller dan verwacht al een 3 fase aansluiting laten inplannen.
Lees zaken over verdeling groepen over de fase, waar moet ik op letten
Als ik bv. een Zappi laat installeren zal dit geen problemen geven met de afstand van de CT klemmen.
Aangezien de AP vlakbij hangt vraag ik me af of de netwerk kabel wel nodig is of zijn er problemen met de draadloze verbinding.
Ik probeer ook voorbeelden te zoeken hoe in de Zappi app je een maandelijks overzicht ziet en hiervan een screendump kan maken en dat kan declareren.
Heeft iemand een voorbeeld om te laten zien hoe dit kan en eruit ziet of hoe hij dat doet?
Zie ik nog zaken over het hoofd dan hoor ik het graag elk advies is welkom
edit:
groep kast foto erbij
beltrafo gaat er nog uit
[
Voor 10% gewijzigd door
d-vine op 01-09-2023 10:05
]