Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:41
[Deva] schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 07:32:
Heb goedkoop een Alfen Eve kunnen overnemen, alleen is de kap wit. Deze zou ik graag in het antraciet willen. Heeft iemand ervaring met het spuiten/wrappen van de kap?

Ik kom namelijk antracieten kappen tegen vanaf €90 tot en met €300(:/)
Zelf geen ervaring. @teacher wel.

teacher in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers"
teacher in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers"

Ziet er netjes uit en zo te zien prima te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 19-08-2023 08:38 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Ja, was echt prima te doen en de kap ziet er nu, 4 jaar later, hetzelfde uit; geen onthechting of afbladderende stukjes. Kleur is ook nog hetzelfde. Verf van montana cans; graffitiverf, dus hecht op alles en veeeeel pigment.

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 19-08-2023 10:37 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGJ
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGJ

Sinds kort ben ik in bezit van een Shell Recharge (NewMotion) laadpaal. Deze is door de leasemaatschappij geïnstalleerd. Mijn werkgever maakt gebruik van laadpassen van DKV. Nu blijkt in de praktijk dat de Shell Recharge paal alleen met passen van Shell zelf privé gebruikt kunnen worden. De DKV pas kan alleen gebruikt worden als ik de laadpaal publiek openzet, wat ik eigenlijk niet wil.

De activering van de Shell Recharge gaat dmv een code die start met NL of BE. Ik heb contact gehad met DKV en zij hebben obv mijn DKV kaart een code gegenereerd welke start met DE. Dit wordt niet door de laadpaal geaccepteerd.

Ik heb hier met Shell en de leasemaatschappij contact over gehad. Ze kunnen me niet helpen. DKV stuurt al mijn vragen door naar het hoofdkantoor, die er vervolgens nooit meer op terugkomen.

Is er iemand die in eenzelfde situatie zit maar dit het toch gelukt is om met een DKV pas een Shell Recharge paal privé te gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
HGJ schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:34:
Sinds kort ben ik in bezit van een Shell Recharge (NewMotion) laadpaal. Deze is door de leasemaatschappij geïnstalleerd. Mijn werkgever maakt gebruik van laadpassen van DKV. Nu blijkt in de praktijk dat de Shell Recharge paal alleen met passen van Shell zelf privé gebruikt kunnen worden. De DKV pas kan alleen gebruikt worden als ik de laadpaal publiek openzet, wat ik eigenlijk niet wil.

De activering van de Shell Recharge gaat dmv een code die start met NL of BE. Ik heb contact gehad met DKV en zij hebben obv mijn DKV kaart een code gegenereerd welke start met DE. Dit wordt niet door de laadpaal geaccepteerd.

Ik heb hier met Shell en de leasemaatschappij contact over gehad. Ze kunnen me niet helpen. DKV stuurt al mijn vragen door naar het hoofdkantoor, die er vervolgens nooit meer op terugkomen.

Is er iemand die in eenzelfde situatie zit maar dit het toch gelukt is om met een DKV pas een Shell Recharge paal privé te gebruiken ?
Kan je WG anders niet een pas van Shell regelen alleen voor de verrekening? Of anders toch publiek zetten? Als Shell alleen “NL” passen accepteerd en DKV is dat niet dan zal het lastig worden.

Je ziet niet een NL nummer als je paal op publiek staat en je bliept dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGJ
  • Niet online

HGJ

Inspired schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:58:
[...]

Kan je WG anders niet een pas van Shell regelen alleen voor de verrekening? Of anders toch publiek zetten? Als Shell alleen “NL” passen accepteerd en DKV is dat niet dan zal het lastig worden.

Je ziet niet een NL nummer als je paal op publiek staat en je bliept dan?
Mijn werkgever is nogal principieel en wil alleen zaken doen met DKV. De paal publiek zetten is een laatste optie. Dat heb ik overigens nog niet geprobeerd.

Probleem is echter dat publiek laden hier in de straat minimaal €0,55 kost terwijl mijn stroomkosten veel lager zijn. Als ik eerlijk mijn huidige stroomkosten instel voorzie dat mijn buren dan bij mij gaan laden waar ik niet op zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
HGJ schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:35:
[...]

Mijn werkgever is nogal principieel en wil alleen zaken doen met DKV. De paal publiek zetten is een laatste optie. Dat heb ik overigens nog niet geprobeerd.

Probleem is echter dat publiek laden hier in de straat minimaal €0,55 kost terwijl mijn stroomkosten veel lager zijn. Als ik eerlijk mijn huidige stroomkosten instel voorzie dat mijn buren dan bij mij gaan laden waar ik niet op zit te wachten.
Je kunt publiek op max tarief zetten (dacht 69c) en voor verrekening naar DKV aan ander tarief (werkelijk tarief thuis) hanteren. Zo doe ik het ook.

Als de paal op een oprit staat komen er ook niet snel mensen die gaan laden. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Maar je ziet bij sessies ook een DE nummer als laadpasnummer als je bliept met je DKV pas dan?

[ Voor 15% gewijzigd door Inspired op 19-08-2023 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
@HGJ Maar dan kun je toch jouw laadpaaltarief gelijk zetten met het openbaar laden in je omgeving.
Dat moet je zelf kunnen doorgeven aan Shell recharge (je back-office).
Als je werkgever niet mee wil denken, moet 'ie maar mee betalen.........toch?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGJ
  • Niet online

HGJ

Inspired schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:40:
[...]

Je kunt publiek op max tarief zetten (dacht 69c) en voor verrekening naar DKV aan ander tarief (werkelijk tarief thuis) hanteren. Zo doe ik het ook.

Als de paal op een oprit staat komen er ook niet snel mensen die gaan laden. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Maar je ziet bij sessies ook een DE nummer als laadpasnummer als je bliept met je DKV pas dan?
Een ander tarief instellen zou idd kunnen, maar dat betekent in de praktijk toch dat mijn werkgever via DKV een rekening krijgt van 69cent per kWh, terwijl de kosten eigenlijk een stuk lager zouden moeten zijn? Dit voelt toch niet helemaal correct. Een ander nadeel is dat ik dan elke keer bij het laden mijn laadpas er langs moet halen, terwijl bij een priveinstelling ik alleen de stekker er in hoeft te doen.

Mbt het laadpasnummer, ik zie daar een 17-cijferig nummer van DKV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGJ
  • Niet online

HGJ

Peter-036 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:41:
@HGJ Maar dan kun je toch jouw laadpaaltarief gelijk zetten met het openbaar laden in je omgeving.
Dat moet je zelf kunnen doorgeven aan Shell recharge (je back-office).
Als je werkgever niet mee wil denken, moet 'ie maar mee betalen.........toch?
Ja, indien ik geen alternatieve oplossing kan vinden gaat het daar wel op uitdraaien. Maar toch voelt het niet helemaal correct dus ik wil zorgen dat ik alle andere opties heb uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
HGJ schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:09:
[...]

Een ander tarief instellen zou idd kunnen, maar dat betekent in de praktijk toch dat mijn werkgever via DKV een rekening krijgt van 69cent per kWh, terwijl de kosten eigenlijk een stuk lager zouden moeten zijn? Dit voelt toch niet helemaal correct. Een ander nadeel is dat ik dan elke keer bij het laden mijn laadpas er langs moet halen, terwijl bij een priveinstelling ik alleen de stekker er in hoeft te doen.

Oh, excuus. Je kunt idd alleen een ander tarief kiezen als je de pas in kunt geven. |:( Dat nummer wat je in de Shell portal ziet kun je niet invoeren bij de passen voor verrekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGJ
  • Niet online

HGJ

Inspired schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:10:
[...]

Oh, excuus. Je kunt idd alleen een ander tarief kiezen als je de pas in kunt geven. |:( Dat nummer wat je in de Shell portal ziet kun je niet invoeren bij de passen voor verrekening?
Nee, dat nummer (van 17 cijfers of het afgeleide nummer wat met DE start) wordt idd niet geaccepteerd door de Shell portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik ben van plan om een Hyundai Tucson PHEV (tweedehands) te kopen. Nu heb ik daar een laadpaal voor nodig en het liefst wil ik er eentje die rekening kan houden met mijn 14 zonnepanelen (Solaredge omvormer). Ik heb reeds een 3-fase aansluiting.

Nu heb ik dit topic een beetje vluchtig doorgelezen en ik lees veel goeie verhalen over de Zappi. Zouden jullie deze (https://shop.zappi.info/n...t-650-mete-134532396.html) dan ook voor mijn situatie aanraden of hebben jullie een betere oplossing?

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:14
Extigo schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:05:
Ik ben van plan om een Hyundai Tucson PHEV (tweedehands) te kopen. Nu heb ik daar een laadpaal voor nodig en het liefst wil ik er eentje die rekening kan houden met mijn 14 zonnepanelen (Solaredge omvormer). Ik heb reeds een 3-fase aansluiting.

Nu heb ik dit topic een beetje vluchtig doorgelezen en ik lees veel goeie verhalen over de Zappi. Zouden jullie deze (https://shop.zappi.info/n...t-650-mete-134532396.html) dan ook voor mijn situatie aanraden of hebben jullie een betere oplossing?
Nee, pak de 3 fase versie, want die schakelt zelf tussen 1 en 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 31-08 23:01
Dapdodo schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:59:
[...]

Nee, pak de 3 fase versie, want die schakelt zelf tussen 1 en 3.
Inderdaad natuurlijk de 3 fase Zappi nemen. Vanzelf schakelt hij NOG niet tussen 1 en 3 fase, maar kun je wel eenvoudig instellen. Het is even wachten op een update waarbij wel automatisch 1 of 3 fase geschakeld wordt, afhankelijk van je overschot zonne energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:53
HGJ schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:09:
[...]

Als je bij het publiek instellen op een goedkoop tarief bang bent voor ladende buren, wat zou ze er dan van weerhouden om te laden als het gratis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:58
Heinemancp schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:17:
[...]

https://www.electrive.net...ftlichen-schwierigkeiten/

Technisch gezien onduidelijk, operationeel gezien niet zo goed.
Kak, dat voorspelt niet veel goeds :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
tweakerpip schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:53:
[...]

Ik heb ook net m’n m3. Ik kan thuis laden aan stopcontact met 3kw. Ik twijfel of ik voor 500 euro zo’n tesla laadbox ga kopen. Het scheelt misschien 5% in efficiency, maar daarmee ga ik nooit die 500 euro terugverdienen.

Bij afleveren zeiden ze bij tesla dat die 3kw lader niet geschikt was voor dagelijks gebruik. Heeft dat een technische reden of is het gewoon niet de gebruikservaring die ze bij tesla voor ogen hebben. Ik kan me namelijk geen situatie voorstellen dat die 3kw te traag is voor praktisch gebruik vanuit huis.
Heb je 3 of 1F thuis? Andere optie is een goede CEE WCD plaatsen. Kun je prima met 16/25/32A laden. Dan valt het verlies ook mee. Met de TWC kun je prima altijd laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
tweakerpip schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:19:
[...]

Ja, wat betreft verlies heb ik dat bekeken. Zie bijvoorbeeld https://www.anwb.nl/auto/...uisladen-elektrische-auto
Dat is echter voor een m3 niet schrikbarend hoog. Niet iets dat het economisch verantwoord om een laadpaal te nemen. Het veiligheidsargument dat net door iemand werd genoemd hier ga ik wel een serieus overwegen. Dat lijkt me wel belangrijk om goed te bekijken.
Als je een goede dedicated WCD plaatst en zonder verlengsnoer werkt is het niet minder veilig dan een laadpaal. TWC heeft meerdere temp sensoren. Ook in Schuko/CEE adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Laatst online: 11:23
Inspired schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:23:
[...]
Als je een goede dedicated WCD plaatst en zonder verlengsnoer werkt is het niet minder veilig dan een laadpaal. TWC heeft meerdere temp sensoren. Ook in Schuko/CEE adapter.
Dank voor reactie. Ja, ik was inderdaad van plan om een dedicated wcd aan te leggen (zoals de relevante NEN norm ook gewoon voorschrijft voor apparaten met een aansluitwaarde van >2kw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
tweakerpip schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:41:
[...]

Dank voor reactie. Ja, ik was inderdaad van plan om een dedicated wcd aan te leggen (zoals de relevante NEN norm ook gewoon voorschrijft voor apparaten met een aansluitwaarde van >2kw).
Ja, als je dan een CEE pakt kun je met 16-32A laden afhankelijk van je aansluiting. Eventueel met LB via een Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
Inspired schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:47:
[...]
Ja, als je dan een CEE pakt kun je met 16-32A laden afhankelijk van je aansluiting. Eventueel met LB via een Pi.
Ik heb 3x25A. Maar m’n huis is al all electric en af en toe gaat er in winter warmtepomp aan en een 11kw doorstromer voor sanitair water (die gaat later dit jaar wel vervangen worden door warmtepomp boiler). Wordt dus sowieso tricky. Ik denk dat ik een prioriteit schakelaar moet zetten ergens. Zou die tesla charger tegen een stroom onderbreking kunnen? Gaat is daarna weer verder?
Is er iets om via uitlezen slimme meter de stroom van een enkele fase af te lezen zodat de tesla de stroom tijdelijk kan verlagen? Of zijn deze slimmigheden nog niet echt gemeengoed?

[ Voor 5% gewijzigd door tweakerpip op 20-08-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-09 23:44
Ik laad enkel in de weekenden en doe dit handmatig door een schedule te maken gedurende de uren dat de auto mag laden.

Nu zie ik echter dat Zappi er voor kiest deze zelf random aan te passen, iemand enig idee waarom dit is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61IBwYVVcpjO6fdIY2lnPOF2T4M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/35v7F5vAGpNroPbN7jsPCkCv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
tweakerpip schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:08:
[...]

Ik heb 3x25A. Maar m’n huis is al all electric en af en toe gaat er in winter warmtepomp aan en een 11kw doorstromer voor sanitair water (die gaat later dit jaar wel vervangen worden door warmtepomp boiler). Wordt dus sowieso tricky. Ik denk dat ik een prioriteit schakelaar moet zetten ergens. Zou die tesla charger tegen een stroom onderbreking kunnen? Gaat is daarna weer verder?
Is er iets om via uitlezen slimme meter de stroom van een enkele fase af te lezen zodat de tesla de stroom tijdelijk kan verlagen? Of zijn deze slimmigheden nog niet echt gemeengoed?
Ja, er zijn wel simpele load balancing tools voor op een Pi bv. Die kan het verbruik monitoren via P1 en dan het laden stoppen of verlagen. Je hebt geen PV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
Inspired schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:12:
[...]
Ja, er zijn wel simpele load balancing tools voor op een Pi bv. Die kan het verbruik monitoren via P1 en dan het laden stoppen of verlagen. Je hebt geen PV?
Ja. Heb iets meer dan 6kwp aan PV. Gaat wanneer afbouw salderen start zeker interessant worden wat slimmigheid in te bouwen in het laad systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-04 22:31
Wij willen ook een laadpaal aansluiten tijdens de renovatie van onze nieuwe woning.
Er is een 3 fase meterkast. Op termijn willen wij 10-20 zonnepanelen op oost en west leggen en wij willen een home assistant smart netwerk aanleggen.
Momenteel rij ik plugin hybride (xc90) maar we willen onze tweede auto tzt vervangen door volledig elektrisch en daarom dus meteen een “snellader” omhangen.

Welke laadpaal / wandbox raden jullie aan die ook leuk mee kan doen in het home assistant netwerkje en goed samenwerkt met zonnepanelen (dus dat ik kan instellen dat bv alleen op ZP of vnl met ZP of gewoon zo snel mogelijk geladen moet worden) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbraamse
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 01-09 20:51
Greatsword schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:53:
Sinds vorige week in het bezit van een Tesla en zit een beetje in dubio om te investeren in thuisladen of niet. Ik denk dat ik 1-2x per week een (volle) lading nodig zal hebben.
  • De dichtstbijzijnde supercharger zit op 19 KM afstand.
  • Echter ergens in 2024 zal er volgens de Tesla Supercharger Map 1 komen op slechts 6 KM afstand
  • Thuisladen zal mij eenmalig zo'n 2K kosten met nog onbekende stroomtarieven i.v.m. Nieuwbouw/VVE
Is het gemak van thuisladen het waard of zouden jullie in mijn situatie adviseren om gewoon bij superchargers op te laden?
Ook wij laden hooguit twee keer per week en ik heb me dezelfde vraag gesteld.

Ik heb een drie-fasen wandcontactdoos aan de buitenmuur gemonteerd en een Blaupunkt mobiele lader gekocht (Blaupunkt P3PM2T2).
Voor de meterkast heb ik wat tweedehands spulletjes gekocht op Marktplaats.
In totaal was ik ongeveer € 650 kwijt.
We laden gewoonlijk op 10A, maar ik heb ook al getest met 13A.
16A kan ook , maar dat vind ik een beetje riskant voor de hoofdzekering.
Daarnaast, we laden op tijden dat we in huis weinig gebruiken, denk aan de wasmachine, inductiekoken e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
tweakerpip schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:46:
[...]

Ja. Heb iets meer dan 6kwp aan PV. Gaat wanneer afbouw salderen start zeker interessant worden wat slimmigheid in te bouwen in het laad systeem.
Ja. Met een Tesla is dat allemaal prima via software te doen. Zelfs gewoon nog met de domme granny. Tegen die tijd wil je ook niet meer met 11kW laden eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
Inspired schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:58:
[...]

Ja. Met een Tesla is dat allemaal prima via software te doen. Zelfs gewoon nog met de domme granny. Tegen die tijd wil je ook niet meer met 11kW laden eigenlijk.
Nee, dat had ik ook al bedacht. Als je het eigen verbruik van de PV wil maximaliseren dan hebben die hoge laad snelheden geen nut.
Als ik terug ben van vakantie monteer ik een gewoon stopcontact buiten op een eigen groep. Dan heb ik heel 2024 nog voordat het salderen eraf gaat en zoek ik tzt een slimme oplossing om eigen gebruik van PV te maximaliseren.

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Nu online
MajaMestreech schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:22:
[...]

Inderdaad natuurlijk de 3 fase Zappi nemen. Vanzelf schakelt hij NOG niet tussen 1 en 3 fase, maar kun je wel eenvoudig instellen. Het is even wachten op een update waarbij wel automatisch 1 of 3 fase geschakeld wordt, afhankelijk van je overschot zonne energie
Ok, dus we gaan voor de 3-fase. Heb ik die harvi dan nog nodig? Of is dat een leuk extra-tje?

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 31-08 23:01
Extigo schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:49:
[...]

Ok, dus we gaan voor de 3-fase. Heb ik die harvi dan nog nodig? Of is dat een leuk extra-tje?
Als je de opbrengsten van je zonnepanelen apart wilt zien in je app (en ook de historie), dan kun je 1 CT klem en de Harvi erbij aansluiten. Wij hebben 2 omvormers en was altijd de opbrengsten bij elkaar aan het optellen. Nu staan de totale opbrengsten gewoon in de app. Het is inderdaad niet nodig voor het functioneren van de Zappi of loadbalancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geheugenbank
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-09 21:39
jbraamse schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:56:
[...]

Ook wij laden hooguit twee keer per week en ik heb me dezelfde vraag gesteld.

Ik heb een drie-fasen wandcontactdoos aan de buitenmuur gemonteerd en een Blaupunkt mobiele lader gekocht (Blaupunkt P3PM2T2).
Voor de meterkast heb ik wat tweedehands spulletjes gekocht op Marktplaats.
In totaal was ik ongeveer € 650 kwijt.
We laden gewoonlijk op 10A, maar ik heb ook al getest met 13A.
16A kan ook , maar dat vind ik een beetje riskant voor de hoofdzekering.
Daarnaast, we laden op tijden dat we in huis weinig gebruiken, denk aan de wasmachine, inductiekoken e.d.
Wat is bij jou het voordeel van de mobiele lader? Voor hetzelfde geld heb je toch bijna bijvoorbeeld een Webasto Pure? Ik ben zelf ook op zoek naar de beste laadoplossing en vraag het me gewoon af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-09 08:42
Wat is een goedkope goede 11kw wallbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:25

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik ben me aan het orienteren op de mogelijke komst van een elektrische auto en duik dus in de laadpalen. Ik heb de milieucentraal vergelijker gebruikt en die zegt o.a. dat dynamisch laden slim/aanbevolen is en dat ik een 3-fasen lader zou moeten kiezen die max 22kw kan laden.

Ik twijfel alleen nog over een pas of niet. Je kan de paal blijkbaar ook met een sleutel of afstandsbediening zekeren tegen misbruik, ondanks dat hij op eigen terrein achter een hek zal hangen. Een pas is misschien overbodig? Ik ben niet voornemens om de paal openbaar te maken maar voor het snelladen op reis zal ik sowieso toch wel een laadpas hebben? Wat is handig hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 11:42

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

HTT-Thalan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:46:
Ik ben me aan het orienteren op de mogelijke komst van een elektrische auto en duik dus in de laadpalen. Ik heb de milieucentraal vergelijker gebruikt en die zegt o.a. dat dynamisch laden slim/aanbevolen is en dat ik een 3-fasen lader zou moeten kiezen die max 22kw kan laden.
Op zich een goede tips voor wat betreft slim kunnen laden. Dat is met het oog op de toekomst wel een goede aanrader. Maar ik zou de snelheidseis laten varen. Thuis 22 kW kunnen laden is echt onnodig in mijn ogen, en te duur voor wat je ervoor terugkrijgt (dan doel ik vooral op de verzwaring van je huisaansluiting).

Met een 11 kW lader krijg je vrijwel elke EV vol in één nacht van 8 uur. Tenzij de batterijcapaciteit in de toekomst enorm toeneemt maar het verbruik ineens óók, heb je zoveel helemaal niet nodig elke nacht. Want je rijdt je EV niet elke dag leeg en/of hebt de volledige range niet elke volgende dag nodig.

Maar goed, dat is mijn mening :)
Ik twijfel alleen nog over een pas of niet. Je kan de paal blijkbaar ook met een sleutel of afstandsbediening zekeren tegen misbruik, ondanks dat hij op eigen terrein achter een hek zal hangen. Een pas is misschien overbodig? Ik ben niet voornemens om de paal openbaar te maken maar voor het snelladen op reis zal ik sowieso toch wel een laadpas hebben? Wat is handig hier?
Gaat het om privé of zakelijk? En als het om privé gaat, weet je zeker dat er nooit een zakelijke auto komt? Want dat maakt nogal uit op dit gebied :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serjcan
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-05-2024
Hallo,

Ik heb tesla voor 3 dagen en ik ben benieuwd of de mobiele connector stroomoverloop kan veroorzaken en dan de stroomonderbreker werkt.

Ik gebruik een normaal stopcontact en Tesla trekt 13A terwijl de stroomonderbrekers in mijn zekeringkast allemaal 16A zijn. Als ik meer dan 3A gebruik terwijl de andere stopcontacten op dezelfde onderbreker zijn aangesloten, vermindert de mobiele connector dan het laadvermogen of werkt mijn onderbreker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:25
HTT-Thalan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:46:

Meeste auto's doen maar 11kW, en je moet je af vragen of je meer nodig hebt.
Hoe dikwijls ga je helemaal leeg thuis komen en nood hebben aan een volle batterij de dag nadien.
Ik kan 11kW laden, maar komt 99% van de tijd toe met 4kW.

Als je geen verrekening moet doen met een zaak of met de belastingen, en je paal hangt volledig privé, dan hoef je thuis geen pasje te gebruiken. Dat pasje komt voor jouw paal met een backoffice, en die kost geld elke maand.

Voor op reis zal je meer dan één pasje willen hebben, maar dat kan je ook apart regelen. Ik zou een account nemen bij Freshmile, en alvast de Tesla app installeren. Daarmee kom je al een enorm eind.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:28
Card Nox schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:10:
Ik laad enkel in de weekenden en doe dit handmatig door een schedule te maken gedurende de uren dat de auto mag laden.

Nu zie ik echter dat Zappi er voor kiest deze zelf random aan te passen, iemand enig idee waarom dit is?

[Afbeelding]
Misschien heb je ook een random delay als gevolg van de regels in de UK. Ik heb nog een oudere firmware, dus bij mij begint het laden direct. https://www.myenergi.com/...nt-regulations-explained/

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serjcan
Hallo,

Ik heb je mening nodig over het volgen. Ik ben op zoek naar de beste optie om thuis op te laden voor mijn nieuwe Tesla Model 3.

Feiten:

-Ik heb al een tesla mobiele connector en ik ben helemaal niet op zoek naar een hoge laadsnelheid.

-Ik heb thuis een fase-aansluiting

-Ik heb al kabels klaar voor gebruik buiten mijn huis van de vorige eigenaar (één fase, 16 Ampère)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNdGcsvziN_BFjHx7Hv0Sml0bCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u0AKQ5hvMNx8nE7I5Grq37wm.jpg?f=fotoalbum_large

-Ik heb geen mogelijkheid om een ​​van de stopcontacten in huis te gebruiken omdat ik geen mogelijkheid heb om de laadkabel door te laten (tenzij ik de deur/raam niet openhoud

-Een vriend van mij heeft een tesla gekocht met mijn verwijzing en ik ben niet geïnteresseerd in de Tesla-winkel of het opladen van tegoed. Ik kan mijn tesla-tegoed gebruiken om een ​​wandlader te kopen.

Verlangens:

-Ik wil niet omgaan met kabelmassa

-Ik wil het werk dat moet worden gedaan voor deze laadconfiguratie minimaliseren

Ideeën:

-Ik kan de wandlader kopen met mijn tesla-tegoed en deze zelf installeren op de kabels buiten, wat me 16 ampère geeft met 240V, wat hetzelfde is als een mobiele connector.

-Ik kan het tesla-tegoed behouden, een normaal stopcontact installeren en de mobiele connector als oplader gebruiken.

+Vragen: Is het veilig om de mobiele connector te gebruiken met een normaal stopcontact bij Nederlands weer (ik koop er wel een met waterbescherming, maar toch..)?

Is het goed als ik de mobiele connector buiten mijn huis in een doos bewaar in plaats van de behuizing te openen om hem altijd te kunnen gebruiken? Ik vraag of vochtigheid slecht is voor de mobiele connector.

-Ik kan de capaciteit van de kabels buiten verhogen tot 32A met een elektricien om Tesla Wall Connector nuttig te maken, maar ik kon geen offerte krijgen, hoewel ik het aan 5 van hen heb gevraagd met een e-mail, dus ik weet niet hoeveel het gaat kosten .

-Ik heb geen snelladen nodig, maar ik ben benieuwd hoeveel moeite/geld het me zou kosten om over te schakelen naar 3-fasen.

Ik zie twee opties in het echt:

-Plaats een stopcontact en gebruik de mobiele connector
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsT45QZA94H8-vNWYCeHstdDLX4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t0i7QHWGYCikRzhXp5d10cqv.png?f=user_large

-Koop de muurconnector en gebruik deze met 16 Ampère 240V en bewaar de mobiele connector altijd in de auto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BlW3G0td8KcMIOdgZBJZ76t6Ns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fDirpqcgl5BA1LNbtc73xa9D.png?f=fotoalbum_large
Wat zou jij doen als je in mijn schoenen stond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

@Cloud @Tommie12 ik heb de krachtstroomaansluiting al daar ik in mijn werkplaats al 380v gebruik. De reden dat ik twijfel is omdat als de saldering eraf is, de auto vooral overdag opgeladen moet worden. En dan heb je minder loze uren tot je beschikking dan 's nachts. Dan zou ik bij wijze van spreken tussen de middag 1 of 2 uurtjes laden en daarmee al genoeg hebben. De reikwijdte van de auto in kwestie zou ±200km zijn met goed weer, en we rijden korte stukken voor een totaal van gemiddeld 40/50km op een werkdag. We zouden dus eens in de 2/3 dagen kunnen laden, maar dan liefst wel op een 'ideaal' moment.

Ik snap dat je ook kunt zeggen 'laad dan elke dag een beetje bij' en dan ben je er ook, maar sommige van die dagen staat de auto niet voor de deur maar b.v. bij het werk van mijn vrouw of in de parkeergarage in het centrum (beiden zo'n 10/12km van ons huis). Ik probeer dus aansluiting te vinden bij hoe we autorijden.

Zakelijk gebruik zie ik niet gebeuren. Ja, ik rij wel eens zakelijke kilometers, maar die declareer ik gewoon á 21c/km op basis van een google printje van de route. Ik acht de kans klein dat ik ooit een zaak begin waarvoor ik een elektrische bus nodig heb, maar ik sluit het ook niet uit (want de reden dat ik het niet doe heeft niet zoveel te maken met niet willen).

Op basis daarvan is een pas voor thuis dus overkill en alleen maar duur/onhandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:29
serjcan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:35:
Hallo,

Ik heb je mening nodig over het volgen. Ik ben op zoek naar de beste optie om thuis op te laden voor mijn nieuwe Tesla Model 3.

Feiten:

-Ik heb al een tesla mobiele connector en ik ben helemaal niet op zoek naar een hoge laadsnelheid.

-Ik heb al kabels klaar voor gebruik buiten mijn huis van de vorige eigenaar (één fase, 16 Ampère)

[Afbeelding]

-Ik heb geen mogelijkheid om een ​​van de stopcontacten in huis te gebruiken omdat ik geen mogelijkheid heb om de laadkabel door te laten (tenzij ik de deur/raam niet openhoud

-Een vriend van mij heeft een tesla gekocht met mijn verwijzing en ik ben niet geïnteresseerd in de Tesla-winkel of het opladen van tegoed. Ik kan mijn tesla-tegoed gebruiken om een ​​wandlader te kopen.

Verlangens:

-Ik wil het werk dat moet worden gedaan voor deze laadconfiguratie minimaliseren

Ideeën:

-Ik kan de wandlader kopen met mijn tesla-tegoed en deze zelf installeren op de kabels buiten, wat me 16 ampère geeft met 240V, wat hetzelfde is als een mobiele connector.

-Ik kan het tesla-tegoed behouden, een normaal stopcontact installeren en de mobiele connector als oplader gebruiken.

+Vragen: Is het veilig om de mobiele connector te gebruiken met een normaal stopcontact bij Nederlands weer (ik koop er wel een met waterbescherming, maar toch..)?

Is het goed als ik de mobiele connector buiten mijn huis in een doos bewaar in plaats van de behuizing te openen om hem altijd te kunnen gebruiken? Ik vraag of vochtigheid slecht is voor de mobiele connector.

-Ik kan de capaciteit van de kabels buiten verhogen tot 32A met een elektricien om Tesla Wall Connector nuttig te maken, maar ik kon geen offerte krijgen, hoewel ik het aan 5 van hen heb gevraagd met een e-mail, dus ik weet niet hoeveel het gaat kosten .

-Ik heb geen snelladen nodig, maar ik ben benieuwd hoeveel moeite/geld het me zou kosten om over te schakelen naar 3-fasen.

[Afbeelding]

-Koop de muurconnector en gebruik deze met 16 Ampère 240V en bewaar de mobiele connector altijd in de auto
[Afbeelding]
Ik heb dat buitenstopcontact uit jouw afbeelding gekocht en thuis op een houten paaltje gemonteerd als tijdelijk oplossing. Daarmee kan ik maximaal 13A laden via mijn mobile connector. Helaas sluit het klepje wel niet en de mobiele lader mag niet te nat worden. Mijn oplossing is nu een emmer omgekeerd over m'n paaltje zetten. Niet ideaal, maar doet wat het moet doen.

Als je credits hebt, dan zou ik voor het gemak wel de wall connector kopen. Die kan tegen regen en zal iets meer comfort geven dan telkens die mobiele connector uithalen.

Ik heb alleen geen idee als je die kan limiteren tot 16A zodat je nooit per ongeluk meer kan vragen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:29
HTT-Thalan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:53:
@Cloud @Tommie12 ik heb de krachtstroomaansluiting al daar ik in mijn werkplaats al 380v gebruik. De reden dat ik twijfel is omdat als de saldering eraf is, de auto vooral overdag opgeladen moet worden. En dan heb je minder loze uren tot je beschikking dan 's nachts. Dan zou ik bij wijze van spreken tussen de middag 1 of 2 uurtjes laden en daarmee al genoeg hebben. De reikwijdte van de auto in kwestie zou ±200km zijn met goed weer, en we rijden korte stukken voor een totaal van gemiddeld 40/50km op een werkdag. We zouden dus eens in de 2/3 dagen kunnen laden, maar dan liefst wel op een 'ideaal' moment.

Ik snap dat je ook kunt zeggen 'laad dan elke dag een beetje bij' en dan ben je er ook, maar sommige van die dagen staat de auto niet voor de deur maar b.v. bij het werk van mijn vrouw of in de parkeergarage in het centrum (beiden zo'n 10/12km van ons huis). Ik probeer dus aansluiting te vinden bij hoe we autorijden.

Zakelijk gebruik zie ik niet gebeuren. Ja, ik rij wel eens zakelijke kilometers, maar die declareer ik gewoon á 21c/km op basis van een google printje van de route. Ik acht de kans klein dat ik ooit een zaak begin waarvoor ik een elektrische bus nodig heb, maar ik sluit het ook niet uit (want de reden dat ik het niet doe heeft niet zoveel te maken met niet willen).

Op basis daarvan is een pas voor thuis dus overkill en alleen maar duur/onhandig?
Je moet dan wel 11kW opwekken als je zo snel wil laden overdag op de zon. Of heb je een grote installatie?
Anders overdag zoveel mogelijk zon meepikken en kom je te kort, 's nachts bijladen aan nachttarief.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serjcan
Broodro0ster schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:55:
[...]

Ik heb dat buitenstopcontact uit jouw afbeelding gekocht en thuis op een houten paaltje gemonteerd als tijdelijk oplossing. Daarmee kan ik maximaal 13A laden via mijn mobile connector. Helaas sluit het klepje wel niet en de mobiele lader mag niet te nat worden. Mijn oplossing is nu een emmer omgekeerd over m'n paaltje zetten. Niet ideaal, maar doet wat het moet doen.

Als je credits hebt, dan zou ik voor het gemak wel de wall connector kopen. Die kan tegen regen en zal iets meer comfort geven dan telkens die mobiele connector uithalen.

Ik heb alleen geen idee als je die kan limiteren tot 16A zodat je nooit per ongeluk meer kan vragen.
Ik heb deze gevonden, maar duur
https://smoldersbv.nl/ele...lbaar-1/15051884-250v-ac/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

HTT-Thalan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:53:
@Cloud @Tommie12 ik heb de krachtstroomaansluiting al daar ik in mijn werkplaats al 380v gebruik.
Je bedoelt dat je al 3 fase hebt? Dat is elk geval goed maar dat is niet wat ik bedoelde met betalen voor een verzwaring van je aansluiting. Een reguliere huisaansluiting met 3 fasen (voor koken e.d.) is namelijk niet genoeg voor 22 kW laden. Het gaat om hoe zwaar je hoofdzekering is, je kunt zien op de factuur van je energieleverancier wat je nu hebt.

Hier kun je daar meer over lezen:
https://www.verbouwkosten.com/laadpaal/22kw/#Kosten

Het zijn met name de terugkerende kosten die erg hoog zijn. Mocht je dit al gedaan hebben vanwege je werkplaats dan heb ik niets gezegd maar ben je wel in de minderheid ;)
[...]
Het is niet echt onhandig als je het gewoon goed kunt configureren en de meerprijs is meestal ook niet heel hoog. Maar ik zou er in jouw geval dan inderdaad niet specifiek op gaan selecteren :)

Het is puur dat het gebrek aan rfid lezer zakelijke verrekening zeer ingewikkeld tot onmogelijk maakt. Daarom is het goed om vooraf te checken.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Cloud schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:31:
[...]

Je bedoelt dat je al 3 fase hebt? Dat is elk geval goed maar dat is niet wat ik bedoelde met betalen voor een verzwaring van je aansluiting. Een reguliere huisaansluiting met 3 fasen (voor koken e.d.) is namelijk niet genoeg voor 22 kW laden. Het gaat om hoe zwaar je hoofdzekering is, je kunt zien op de factuur van je energieleverancier wat je nu hebt.

Hier kun je daar meer over lezen:
https://www.verbouwkosten.com/laadpaal/22kw/#Kosten

Het zijn met name de terugkerende kosten die erg hoog zijn. Mocht je dit al gedaan hebben vanwege je werkplaats dan heb ik niets gezegd maar ben je wel in de minderheid ;)

[...]

Het is niet echt onhandig als je het gewoon goed kunt configureren en de meerprijs is meestal ook niet heel hoog. Maar ik zou er in jouw geval dan inderdaad niet specifiek op gaan selecteren :)

Het is puur dat het gebrek aan rfid lezer zakelijke verrekening zeer ingewikkeld tot onmogelijk maakt. Daarom is het goed om vooraf te checken.
Ik weet toevallig dat ik 3x25a heb maar je bedoeld niet de enexis, maar de hoofdschakelaar/zekering waar het de kast binnenkomt misschien? Dat weet ik inderdaad niet, en @Cloud maakt ook een goed punt, ik wek idd maar 7k kwh per jaar op ongeveer, de installatie zal dat momenteel zeker niet alleen kunnen bolwerken, al heb ik nog wel de capaciteit (en ruimte) om te verdubbelen naar 48 panelen.

Allemaal goeie overwegingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

HTT-Thalan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:36:
[...]

Ik weet toevallig dat ik 3x25a heb maar je bedoeld niet de enexis, maar de hoofdschakelaar/zekering waar het de kast binnenkomt misschien?
Die 3x25A was wat ik bedoelde maar misschien niet helemaal correct zei. Voor 22 kW laden heb je minimaal een aansluiting van 3x32A nodig en dat is een verzwaring.

Voor die verzwaring praat je over eenmalige kosten van de netbeheerder/installateur maar ook over hogere terugkerende 'vaste' leveringskosten voor je elektriciteit. Dit verschil kun je bij je netbeheerder of elektriciteit leverancier wel vinden. Maar doorgaans is het verschil erg groot en is het het gewoon niet waard omdat 11 kW ook al zo snel is voor thuis :)

Dit alles nog even los van het feit dat je in de huidige markt in de meeste regio's maandenlang moet wachten op een verzwaring. En dat is dan nog op voorwaarde dat het lokale net het al wel aan kan. Als dat niet zo is, praat je soms al over 1-2 jaar wachttijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Een 11 kW paal doet maximaal 16 ampère (maal drie fases). Een 22 kW het dubbele, 32 ampère dus.

Even los van of je ooit die 3x32 zou gaan gebruiken, zijn er best argumenten om alsnog voor de 22 kW paal te kiezen. Voordeel zit hem vooral in het meerdere boven 16 ampère op één fase.

Met loadbalancing en zonnepanelen kun je dan praktisch zelfs 32 ampère (op 1 fase) benutten.

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 21-08-2023 21:52 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ok, weer wat geleerd. Ik laat het dan afhangen van het aanbod en de prijzen van wat er tegen die tijd aan laadpalen te krijgen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
HTT-Thalan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:51:
Ok, weer wat geleerd. Ik laat het dan afhangen van het aanbod en de prijzen van wat er tegen die tijd aan laadpalen te krijgen is.
Met 40-50km per dag ga je ca 8-10 kWh per dag gebruiken.
Als je een paar dagen per week rond de middag kan inpluggen en dan gaat laden aan 4-5kW, dan ga je probleemloos je auto vol krijgen, en behoorlijk wat van de zon gebruiken.

Laden aan 11kW op de zon zal enkel gebeuren als:
- het zomer is (Mei-Augustus)
- je een blauwe hemel hebt
- je een installatie van 12-15kWp hebt of meer
...

Laden met 22kW wordt dan helemaal zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Tommie12 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:40:
[...]

Als je een paar dagen per week rond de middag kan inpluggen en dan gaat laden aan 4-5kW, dan ga je probleemloos je auto vol krijgen, en behoorlijk wat van de zon gebruiken.

...

Check, dat is bruikbaar advies, dankjewel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Na een zoektocht in het topic ben ik er toch niet helemaal uit hoe ik mijn situatie controle kan krijgen over mijn Alfen Eve Single Pro.
Ik heb vanuit de LM dus een Alfen Eve Single Pro geplaatst via Eneco. Ik lees hier dat je instellingen kan aanpassen via de MyEve app of de ACE Service Installer.
Maar hoe ga ik connectie maken met de laadpaal? Er is alleen maar een P1 kabel in de meterkast , de communicatie met Eneco MijnLaden gaat zeer waarschijnlijk via 4g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Nu online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Exocet schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:00:
Maar hoe ga ik connectie maken met de laadpaal? Er is alleen maar een P1 kabel in de meterkast , de communicatie met Eneco MijnLaden gaat zeer waarschijnlijk via 4g.
De 4G verbinding heeft niets te maken met hoe jij verbinding met je paal kan maken. 4G is meestal voor verrekening via de back office.
Zelf heb je verschillende mogelijkheden:
- Je trekt een UTP kabel van de RJ45 poort in de Alfen naar de internetpoort op je modem/router en dan de paal toevoegen aan je thuisnetwerk. Dan kan je er draadloos in. De MyEve app werkt alleen draadloos.
- Je doet hetzelfde met de ACE installer, draadloos toegang tot je netwerk.

Kan je geen UTP trekken tussen de Alfen en je modem/router kan je een pc rechtstreeks verbinden met de RJ45 poort in de Alfen. Is uiteraard omslachtiger en niet voor dagelijks gebruik want de voorkap van de Alfen moet er dan telkens af.

De verbinding met je P1 poort, voor LB, gebruikt overigens de RJ11 poort van de Alfen.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 22-08-2023 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbee
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-07 18:54
Exocet schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:00:
Na een zoektocht in het topic ben ik er toch niet helemaal uit hoe ik mijn situatie controle kan krijgen over mijn Alfen Eve Single Pro.
Ik heb vanuit de LM dus een Alfen Eve Single Pro geplaatst via Eneco. Ik lees hier dat je instellingen kan aanpassen via de MyEve app of de ACE Service Installer.
De laadpaal zal moeten worden aangesloten via utp op je eigen netwerk. Je kan de aders van de bestaande utp kabel tbv de p1 meter/load balancing splitsen. Beter is een aparte utp kabel trekken naar je laadpaal en deze verbinden met je thuis netwerk. Via 4g heeft de provider toegang tot jouw laadpaal, alleen heb je daar zelf niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbee
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-07 18:54
Mijn Alfen laadpaal is aangesloten op een SEP C20, 30mA aardlekautomaat. Als de lader in gebruik is maakt deze aardlekautomaat een soort zoemend geluid. Is dat normaal?

Kwaliteit van dit component ben ik niet van overtuigd maar is zo door installatiebedrijf opgeleverd. Liever zou ik dit uitvoeren met Hager omdat de rest van mijn componenten ook van Hager zijn. Is het die investering waard of kan ik prima toe met huidige aardlek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:23:
[...]

De 4G verbinding heeft niets te maken met hoe jij verbinding met je paal kan maken. 4G is meestal voor verrekening via de back office.
Zelf heb je verschillende mogelijkheden:
- Je trekt een UTP kabel van de RJ45 poort in de Alfen naar de internetpoort op je modem/router en dan de paal toevoegen aan je thuisnetwerk. Dan kan je er draadloos in. De MyEve app werkt alleen draadloos.
- Je doet hetzelfde met de ACE installer, draadloos toegang tot je netwerk.

Kan je geen UTP trekken tussen de Alfen en je modem/router kan je een pc rechtstreeks verbinden met de RJ45 poort in de Alfen. Is uiteraard omslachtiger en niet voor dagelijks gebruik want de voorkap van de Alfen moet er dan telkens af.

De verbinding met je P1 poort, voor LB, gebruikt overigens de RJ11 poort van de Alfen.
Helaas is er totaal geen mogelijkheid meer tot een kabel bijtrekken, is helemaal dichtgemaakt.
Jammer dat ik dit vooraf niet wist...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:49
Exocet schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:57:
[...]

Helaas is er totaal geen mogelijkheid meer tot een kabel bijtrekken, is helemaal dichtgemaakt.
Als de P1 wel is aangesloten met een 8 aderige UTP kabel, zou je een grote wisseltruuk uit kunnen halen.

Deze kabel voorzien van UTP stekkers en zo de paal aan je netwerk hangen. De loadbalancing kan je dan doen door bijvoorbeeld de P1 poort van je slimme meter uit te lezen met bijvoorbeeld https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer/

Die hang je dan ook in je netwerk. Zo kan je met 1 kabel toch beide functies hebben.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Exocet schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:57:
[...]

Dan zal je:
- De bestaande kabel moeten splitten (maar dat lijkt niet evident, de P1 poort van de DM zit niet altijd in de buurt van de modem/router).
- De weg waarlangs de RJ11 loopt terug open maken en daar de RJ45 langs monteren (is nu ook niet zo'n dikke kabel).
- De RJ11 vervangen door RJ45 connectoren (indien je bestaande UTP daar geschikt voor is). Heb je LB echt nodig? Zonder P1 aansluiting werkt ook de solar charging niet.
- Rechtstreeks je PC waarop de ACE Installer geïnstalleerd staat aansluiten op de Alfen. Staat de Alfen op een paal valt dat nogal mee, hangt ie aan de wand kan je beter de cover anders afsluiten dan met de schroeven (die onhandig aan de achterzijde ziteen). Wel niet handig wanneer je regelmatig de instellingen wil wijzigen (bv. waarde connector, in_ uitschakelen solar charging,....) maar doenbaar wanneer je alleen af en toe een update wil doen.

Met de 4G verbinding kan je zelf niets.
Moest vroeg of laat de 4G verbinding het niet meer doen moet je alsnog de paal met een vaste UTP kabel verbinden zodat de back office een stabiele verbinding over het netwerk kan bewerkstelligen.

De mogelijkheden hangen dus af waarvoor je (regelmatig?) in de paal moet zijn en of je LB en SC echt nodig hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 22-08-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:09:
[...]

Dan zal je:
- De bestaande kabel moeten splitten (maar dat lijkt niet evident, de P1 poort van de DM zit niet altijd in de buurt van de modem/router).
- De weg waarlangs de RJ11 loopt terug open maken en daar de RJ45 langs monteren (is nu ook niet zo'n dikke kabel).
- Rechtstreeks je PC waarop de ACE Installer geïnstalleerd staat aansluiten op de Alfen. Staat de Alfen op een paal valt dat nogal mee, hangt ie aan de wand kan je beter de cover anders afsluiten dan met de schroeven (die onhandig aan de achterzijde ziteen). Wel niet handig wanneer je regelmatig de instellingen wil wijzigen (bv. waarde connector, in_ uitschakelen solar charging,....) maar doenbaar wanneer je alleen af en toe een update wil doen.

Met de 4G verbinding kan je zelf niets.
Moest vroeg of laat de 4G verbinding het niet meer doen moet je alsnog de paal met een vaste UTP kabel verbinden zodat de back office een stabiele verbinding over het netwerk kan bewerkstelligen.
Dit is kabel die van de laadpaal afkomt, die gaat dus de splitter in. Aan de achterkant van deze splitter zit dus de P1 IN die naar de slimme meter gaat.
Dit zit overigens wel vlak bij mijn router.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhGUw5LA4Txtd7MEoOMmrkjCXTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvjvEILeJOleOpmqEefUopZy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Exocet schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:16:
[...]
Dit zit overigens wel vlak bij mijn router.
Geluk dus. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Nu online
Deze wel?
corsat in "Vraag voor de Alfen laadpaal eigenaren (reboot en firmware)"
Zo kom je bij het nu laatste bericht, dan kun je teruglezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Peter-036 op 22-08-2023 11:24 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Tupolev schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:28:
[...]

Misschien heb je ook een random delay als gevolg van de regels in de UK. Ik heb nog een oudere firmware, dus bij mij begint het laden direct. https://www.myenergi.com/...nt-regulations-explained/
Hmm, het vreemde is dat ik al juist tijdens de offpeak uren wil laden. Midden op de dag. Dan zijn de prijzen het goedkoopst en ontlast ik het netwerk ook.

Daarnaast hebben ze het over een random delay van 10 minuten wat voor mij fine is, maar als ik instel dat ik zondag van 13:00 tot 16:00 wil laden en het schema veranderd dat naar maandag van 01:00 tot 05:00 .. dat vind ik dan niet meer ok :)

Ik zal me eens op het MyEnergy forum melden.

EDIT: ik heb mijn schedules in de online omgeving even verwijderd, wellicht brengt dat wat soelaas. Ze praten ook vaak over Eco+ vs fast. Maar ik wil gewoon volle bak laden wanneer het goedkoop is / het net ontlast moet worden.

Het nadeel is dat ik veel thuis werk en ik de auto niet zo vaak hoef te laden, wellicht aankomend weekend weer even proberen.

[ Voor 21% gewijzigd door Card Nox op 22-08-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-09 19:47
Mobiele lader doet niet meer dan 13A. Met een vaste laadpaal heb je 3A meer. Of dat voor jou het verschil maakt moet jij bepalen. (heb je een laadpaal in de straat waar je wanneer je wel vlot weer weg moet even met 11kW kan laden? dat geeft natuurlijk flexibiliteit)
Daarnaast is een laadpaal met een vaste kabel wel makkelijk, al kan je dat ook bereiken door die mobiele connector gewoon permanent op dezelfde plek te laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbraamse
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 01-09 20:51
Geheugenbank schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:24:
[...]

Wat is bij jou het voordeel van de mobiele lader? Voor hetzelfde geld heb je toch bijna bijvoorbeeld een Webasto Pure? Ik ben zelf ook op zoek naar de beste laadoplossing en vraag het me gewoon af.
Ik heb nogal gezocht naar laadpalen en deze had ik, vreemd genoeg, niet gezien.
Er moet wel een lange laadkabel aan en dat maakt het duurder en dan moet de verbinding naar de meterkast nog worden aangelegd.
Daarnaast, ik vond de Blaupunkt op Marktplaats, nieuw in de verpakking voor een leuke prijs.

Toch, achteraf gezien was dit ook een goeie oplossing geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Tommie12 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:40:
[...]

...

Zoals @JanHenk ook al aangaf is het voordeel van een 22kW laadpaal dat je op 1 fase tot 32A kan laden. Als je op zonnestroom overschot wilt laden is laden op 2 fase handig omdat je dan al kunt laden vanaf 1,4kW overschot. Op 3 fasen is het minimum 3x1,4kW.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 12:48
Enkele dagen terug hebben jullie me wat extra info gegeven over het type laadkabel dat ik moet aanschaffen (vraag was 16A of 32A), nu nog de vraag wat lengte doet. Mijn Zappi is gisteren geïnstalleerd en als ik met een rolmaat meet tussen de kast en grofweg de positie van mijn toekomstige auto (nose first op de oprit), dan kom ik op een meter of 9. Dat is echter strak, en een kabel ligt niet strak.

Kan ik gerust 2-3 meter meer pakken, of is elke meter extra direct een (flink) laadverlies? Trunk first kan ook, maar vereist iets meer skills vanwege positie van de auto van mijn vrouw, lengte en breedte van mijn oprit + heggen.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
coelho schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:05:
Enkele dagen terug hebben jullie me wat extra info gegeven over het type laadkabel dat ik moet aanschaffen (vraag was 16A of 32A), nu nog de vraag wat lengte doet. Mijn Zappi is gisteren geïnstalleerd en als ik met een rolmaat meet tussen de kast en grofweg de positie van mijn toekomstige auto (nose first op de oprit), dan kom ik op een meter of 9. Dat is echter strak, en een kabel ligt niet strak.

Kan ik gerust 2-3 meter meer pakken, of is elke meter extra direct een (flink) laadverlies? Trunk first kan ook, maar vereist iets meer skills vanwege positie van de auto van mijn vrouw, lengte en breedte van mijn oprit + heggen.
In laadverlies zal dat niet veel uit maken. Kijk gewoon of je 10 of 11 meter kabel kan kopen, ofwel beter oefenen om trunk first te parkeren.
En, een andere optie is op de laadpaal op een andere plaats te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
coelho schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:05:
In verhouding tot het verlies dat sowieso gepaard gaat met AC/DC laden maken die paar meter extra kabel het verschil niet.
Wanneer je niet in alle richtingen rond de laadpaal kan parkeren zou ik de laadkabel zo lang mogelijk nemen.
Ik hoop voor jou dat je laadpaal er ook nog is voor een volgende of tweede EV en er is geen standaard voor laadaansluitingen op een BEV. Bij de volgende zou dat dus even goed elders kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
Tommie12 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:27:
[...]
En, een andere optie is op de laadpaal op een andere plaats te zetten.
Aangezien hij net geinstalleerd is lijkt me dat niet perce wenselijk :)
@coelho, Die 2 a 3 meter maakt weinig uit, liever 1 meter te veel dan 5cm te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-08 16:12
door dit vraagstuk maar ff een calculator in elkaar gebraait...

hopen dat dit werkt..... laat ff weten

https://docs.google.com/s...jJQ9w_Fc/edit?usp=sharing

let wel, calculator houdt geen rekening met of een vermogen over een draaddikte MAG..... puur het theoretische verlies

[ Voor 22% gewijzigd door Tvdl2000 op 22-08-2023 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extigo
  • Nu online
Naar aanleiding van jullie berichten en het lezen van wat extra informatie, ga ik voor de Zappi 2.1 met Harvi. Nu ben ik op zoek naar een goeie installateur. Ik ben zelf absoluut niet handig met elektra, dus laat ik het graag aan een specialist over. Op de website van Myenergi kom ik niet veel verder.

Hebben jullie nog goeie ervaringen met installateurs omgeving Dordrecht / Hoeksche Waard / Rotterdam?

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-07 21:12
serjcan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:35:
Hallo,

Feiten:

[Afbeelding]

Verlangens:

Ideeën:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik zou de tesla laadpaal nemen is netter en handiger, en als je de rompslomp van de standaard lader plaatsen en opruimen niet erg vind zou ik in plaats van een shuko stopcontact een 1 fase 16 A cee wcd plaatsen is net wat beter dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11:18
Zelf laad ik de auto en declareer ik bij mtc echter kan ik tot 5000 per jaar declareren, iemand bekend met deze grens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
BaBoK schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 01:34:
Zelf laad ik de auto en declareer ik bij mtc echter kan ik tot 5000 per jaar declareren, iemand bekend met deze grens?
5000€ of 5000kWh ?
En waarom deze limiet?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

BaBoK schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 01:34:
Is een afspraak tussen MTC (Arval) en je WG. Ik weet zo even niet wat mijn limiet is. Wat mij stoort aan de MTC app is dat ik max. 200,- per keer mag declareren voor mijn thuislaadstroom.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:42
Hier (Nijmegen) heeft de gemeente van de ene op de andere dag stilzwijgend het beleid rond laadkabels over de stoep gewijzigd; waar dit eerst werd gedoogd met een mat er over, is het nu expliciet verboden, en is het besluitmoment voor alternatieven (goottegels etc.) vooruitgeschoven naar najaar 2023. Ik baal hier goed van gezien de Nissan Leaf die ik volgende week op ga halen, en de voor mij relevante mogelijkheid om mijn zonnepaneel opwek er in te gooien. Volgens de site van de gemeente gaat het ook niet eens om de laadkabel op de stoep, maar om de prive laadpaal bij een publieke parkeerplek. Binnenkort maar eens rondvragen in hoeverre dit nu gehandhaafd wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
DonJuape schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:13:
[...]

Is een afspraak tussen MTC (Arval) en je WG. Ik weet zo even niet wat mijn limiet is. Wat mij stoort aan de MTC app is dat ik max. 200,- per keer mag declareren voor mijn thuislaadstroom.
Dankjewel voor die informatie, inderdaad is mijn leasemaatschappij Arval. Moet ik dan contact opnemen met de werkgever of met MTC, ben jij hier bekend mee?
Ja inderdaad die is frustrerend.
Ik zie dat jij een Zappi hebt, kun je dit niet via een Eflux abbonnement doen en hiermee de 200euro omzeilen? Zou ik hiermee ook de 5.000euro kunnen omzeilen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

BaBoK schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:30:
[...]

Dankjewel voor die informatie, inderdaad is mijn leasemaatschappij Arval. Moet ik dan contact opnemen met de werkgever of met MTC, ben jij hier bekend mee?
Ja inderdaad die is frustrerend.
Ik zie dat jij een Zappi hebt, kun je dit niet via een Eflux abbonnement doen en hiermee de 200euro omzeilen? Zou ik hiermee ook de 5.000euro kunnen omzeilen?
Wellicht maar de work-around van splitten in meer declaraties is enigzins acceptabel. Heb geprobeerd het aan te laten passen maar ik geef het op.
Die limiet aanpassen is makkelijker denk ik. Ik zou contact opnemen met Arval en die vragen dan waarschijnlijk toestemming aan je WG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
DonJuape schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:40:
[...]

Wellicht maar de work-around van splitten in meer declaraties is enigzins acceptabel. Heb geprobeerd het aan te laten passen maar ik geef het op.
Die limiet aanpassen is makkelijker denk ik. Ik zou contact opnemen met Arval en die vragen dan waarschijnlijk toestemming aan je WG.
Dankje!

• BaBoK
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 24-08-2023 09:27 . Reden: Lijkt exact dezelfde post te zijn al een paar omhoog? Herhalen is niet nodig ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 01-09 15:53
DRAFTER86 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:49:
Hier (Nijmegen) heeft de gemeente van de ene op de andere dag stilzwijgend het beleid rond laadkabels over de stoep gewijzigd; waar dit eerst werd gedoogd met een mat er over, is het nu expliciet verboden, en is het besluitmoment voor alternatieven (goottegels etc.) vooruitgeschoven naar najaar 2023.
Oh, goed dat je dat even meldt. En irritant dat ze dat hier in de stad van het ene op het andere moment hebben omgedraaid.
Nou was ik niet van plan om met 'eigen laadpaal op openbaar terrein' te laden. Ik heb een 3-fase granny charger en een lang verlangsnoer met CEE stekker. Dan leg ik dus geen laadkabel over de stoep, maar slechts een verlengsnoer.

Doen we dus ook maar niet, want dat valt onder 'andere oplossingen' die niet zijn toegestaan.

Wel suf dat ze dat zo doen. Er zijn best wat mensen met een laadpaal op eigen grond en de auto op straat, naast de stoep. Die konden tot nu toe prima met een kabel over de stoep werken. Daarvoor is die proef met goottegels, maar die is afgelopen. Was je te laat om je daarvoor aan te melden (of is die situatie onmogelijk, zoals bij mijn huis), dan wordt voor andere mogelijkheden ook ineens de deur dichtgegooid...

[ Voor 19% gewijzigd door dreamscape op 24-08-2023 10:05 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
DRAFTER86 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:49:
Hier (Nijmegen) heeft de gemeente van de ene op de andere dag stilzwijgend het beleid rond laadkabels over de stoep gewijzigd; waar dit eerst werd gedoogd met een mat er over, is het nu expliciet verboden, en is het besluitmoment voor alternatieven (goottegels etc.) vooruitgeschoven naar najaar 2023. Ik baal hier goed van gezien de Nissan Leaf die ik volgende week op ga halen, en de voor mij relevante mogelijkheid om mijn zonnepaneel opwek er in te gooien. Volgens de site van de gemeente gaat het ook niet eens om de laadkabel op de stoep, maar om de prive laadpaal bij een publieke parkeerplek. Binnenkort maar eens rondvragen in hoeverre dit nu gehandhaafd wordt...
Het is logischerwijs niet toegestaan om een privé laadpaal in de openbare ruimte te plaatsen, maar als jij een laadpaal in je eigen voor- of achtertuin wil plaatsen heeft de gemeente daar niks over te zeggen. Wel zodra de laadkabel dan over de stoep (of over gemeentegrond) naar een EV op een publieke parkeerplaats loopt.

Maar als ik het stukje tekst van de gemeente goed doorlees:
Eigen laadpaal maar geen eigen parkeerplek
Het is niet toegestaan om met een eigen laadpaal op een openbare parkeerplek te laden. De gemeente Nijmegen heeft hier tot nu toe nog niet op gehandhaafd. Begin 2023 is er een proef gedaan met kabelgoten. Deze proef evalueren wij in het najaar van 2023. Daarna komt er een besluit over de gedoogregeling en de proef. Andere oplossingen en het zelf plaatsen van kabelgoten is niet toegestaan.
Dan concludeer ik dat er vooralsnog niet wordt gehandhaaft (het mag niet maar we bekeuren je ook niet = gedoogregeling), en dat na de evaluatie van de proef met de kabelgoten een besluit over de gedoogregeling komt.

Dus zoals ik het lees zou je tot die tijd gebruik kunnen maken van de gedoogregeling met een kabelmat of kabelgoot, maar een investering in een eigen laadpaal is misschien een beetje een risico. Als ik jou was zou ik voorlopig met de granny charger laden op dagen dat de zon lekker schijnt, totdat er duidelijkheid is over de toekomst. Gebruik dan wel een degelijk (buiten)stopcontact voor de granny charger.

Opel Ampera-e (2020)

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Vreselijk al die ratjetoe in de openbare ruimte.

Bij alle oplossingen van het brengen van eigen stroom naar een openbare parkeerplaats krijg je kabels op, over of door de stoep etc. Maar het meest irriteert me dan nog het claimgedrag van een openbaar beschikbare parkeerplaats.

Mijn mening, niet thuisladen als je geen eigen parkeerplaats hebt. Je bent dan gewoon aangewezen op openbare palen.

Gelukkig denkt bijna iedere gemeente er net zo over.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-09 19:46
Vind ik toch een beetje kort door de bocht. Waarschijnlijk heb jij een eigen parkeerplaats?

Nu heb ik dat ook, maar ik zou het heel vervelend vinden als ik dat niet had en er stond altijd iemand anders voor mijn huis geparkeerd.

In de tijd dat we meer dan 1 auto hadden stond er 1 voor het huis, erg vervelend als er geen plaats was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WOWZERZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-04 15:41
Mede-Tweakers ik heb even een check vraag:

Situatie: komende week eindelijk verzwaring van de hoofdzekering dus de granny kan weer de kofferbak in en de laadpaal mag komen.

We willen een zo’n minimalistische lader. Dus onze keuze stond al een tijdje vast op een Wallbox Coper SB. Klein, geen vaste kabel met genoeg features. Maar nu viel net een kwartje haha.

De Besen B20 met socket maar dan even anders. In plaats van de hele unit buiten hangen gaat de Besen de meterkast in (ja er is plek) en de socket naar buiten via de kabel (die bestemd was voor de complete unit) en monteren op een sokkel.

Dit zou technisch mogelijk zijn toch. Enige afwijkende is dat ik niet de geleverde 20 centimeter kabel gebruik om de socket met de Besen te verbinden maar eentje van 10 meter.
Beetje OpenEvse light🙈 zeg maar.

Wat is jullie kijk hierop?

Peugeot 5008 I VW e-Golf (36kWh) l skcarcleaning.nl

• Zhadum
  • Laatst online: 17-05 22:38

Zhadum

Folding & Einstein@home

Een check vraag wat ik niet zo snel kan vinden en graag jullie hulp/ervaring:

Ik wil voor de laatste versie van ZAPPI gaan (2.1) type 2 voor 3fase. Hoe weet ik of ZAPPI geen problemen heeft met EQB (op website staat alleen EQC wat heel gek is trouwens) versie van Mercedes? Ik heb gekke vragen gehoord mbt Tesla en laatpunten van andere merken, vandaar deze checkvraag.

[ Voor 8% gewijzigd door Zhadum op 24-08-2023 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-09 13:59
JanHenk schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:48:
(..)

Mijn mening, niet thuisladen als je geen eigen parkeerplaats hebt. Je bent dan gewoon aangewezen op openbare palen.

Gelukkig denkt bijna iedere gemeente er net zo over.
Ik snap je standpunt, maar denk er anders over. Een voordeel van het wél toestaan om op een openbare parkeerplaats je auto te mogen opladen vanaf een laadpaal op eigen terrein, is bijvoorbeeld dat er minder openbare laadplekken in een wijk nodig zijn. Scheelt weer ergernis van wijkbewoners die daar niet meer kunnen parkeren zonder op te laden.

Specifiek in het geval van Nijmegen vind ik dat ze hun ommezwaai wel wat beter kunnen toelichten.
Een jaar geleden stond op de nijmegen.nl namelijk dat het gewoon mocht: https://web.archive.org/w...opladen-elektrische-auto/ (opmaak ziet er niet uit, maar de tekst is duidelijk).

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-08 16:12
Zhadum schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:01:

Ik wil voor de laatste versie van ZAPPI gaan (2.1) type 2 voor 3fase. Hoe weet ik of ZAPPI geen problemen heeft met EQB (op website staat alleen EQC wat heel gek is trouwens) versie van Mercedes? Ik heb gekke vragen gehoord mbt Tesla en laatpunten van andere merken, vandaar deze checkvraag.
misschien loop ik achter.... maar wat is een EQB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum
  • Laatst online: 17-05 22:38

Zhadum

Folding & Einstein@home

Tvdl2000 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 23:12:
[...]

misschien loop ik achter.... maar wat is een EQB?
Type Mercedes, volledig elektrisch.

https://www.mercedes-benz...els/suv/eqb/overview.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter05
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-03 21:29
Zhadum schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:01:

Laadprotocollen zijn gestandaardiseerd, dus geen enkel probleem.
Zappi is goede keus als je optimaal wil laden met PV opbrengst (1- en 3-fase wisselen) en met dynamische day-ahead prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
dextertje schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:31:
Specifiek in het geval van Nijmegen vind ik dat ze hun ommezwaai wel wat beter kunnen toelichten.
Een jaar geleden stond op de nijmegen.nl namelijk dat het gewoon mocht: https://web.archive.org/w...opladen-elektrische-auto/ (opmaak ziet er niet uit, maar de tekst is duidelijk).
Inderdaad. Ik weet het ook alleen maar omdat het hier in het topic werd benoemd. Nou laad ik niet heel vaak thuis, want ik moet met een lange kabel vanuit de brandgang naar de straat, maar het is wel fijn dat het af en toe kan.

Voor mensen die een laadpaal in de voortuin hebben en de auto langs de straat opladen is het wel sneu. Als je te laat was om mee te doen met die proef met kabelgootjes, dan zit je nu dus met een dure laadpaal die je legaal niet mag gebruiken... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-08 22:45

El Pollo Diablo

3-wieler

Al zoeken naar een accu voor de grastrimmer kwam ik op de website van de Lidl terecht. Die verkopen ook (thuis) laders voor 11Kw en 22Kw. Bij beide is de maximale stroom in te stellen, dus de 22Kw versie kan ook gewoon als 11Kw lader functioneren.

Momenteel is die 22Kw variant met vaste kabel in de aanbieding voor een whopping 349,- En dat vind ik een hele mooie prijs.
Automatisch factureren zit er uiteraard niet op, load-balancing voor meerdere laders op een aansluiting zit er wel op.

Iemand ervaring met deze lader? https://www.lidl.nl/p/ult...-wallbox-22-kw/p100356637

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 25-08 13:36
El Pollo Diablo schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:31:
...
Automatisch factureren zit er uiteraard niet op, load-balancing voor meerdere laders op een aansluiting zit er wel op.

Iemand ervaring met deze lader? https://www.lidl.nl/p/ult...-wallbox-22-kw/p100356637
Let wel op: load balancing met het huis wordt niet ondersteund, alleen met een andere soortgelijke lader in master slave koppeling.
Voor thuisgebruik lijkt me dan de 11 kW versie altijd voldoende, je moet ook nog de capaciteit voor de wasmachine etc beschikbaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
RJan61 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:40:
[...]

Let wel op: load balancing met het huis wordt niet ondersteund, alleen met een andere soortgelijke lader in master slave koppeling.
Voor thuisgebruik lijkt me dan de 11 kW versie altijd voldoende, je moet ook nog de capaciteit voor de wasmachine etc beschikbaar hebben.
11 kW is natuurlijk voldoende. Maar de 22 kW versie is nu 80 euro goedkoper dan de 11 kW versie. En je kunt hem gewoon lager instellen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-06 20:37
Vraagje voor de mensen met een Alfen Eve Single (S of Pro). Ik ben aan het kijken hoe deze het best te bevestigen en netjes af te werken is.

Het laadpunt komt aan de voorzijde van de woning naast de oprit. Montage aan de muur met een aansluiting door/naar de kruipruimte buiten langs is dus noodzakelijk Nu is er 1 grote doorvoer voor de stroomkabel en 2 voor de UTP (1x LAN en 1x P1) in de Alfen.

Nu gaat het om de afwerking. Als ik een 16mm buis pak, past deze precies in de wartel van de stroom aansluiting, de UTP kabels moeten dan, hoe ik het nu zie, los of in aparte buis weggewerkt worden. Dit betekend dat er 2 pvc buizen onder het laadpunt uitkomen.

Hoe hebben medetweaker dit opgelost? Eventueel met foto’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[Deva] schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:46:
Eén UTP kabel (die van de P1) ging nog door de opgaande buis.
De tweede gewoon bezijden opgaande buis bevestigd met kabelbinders.
Hoe het "eruit ziet" kan me weinig schelen. Staat o.a. naast de kliko en vuilbak. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzSK9Sj6nSU2Seq_kd020vVLqvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tFVZxzx9FIpTR7RLqW9kZnz.jpg?f=fotoalbum_large

Begin je van scratch (de P1 zat er al in voor ik pas later de netwerkkabel nodig had) zou je er de 2 UTP's nog wel doorkrijgen.

[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2023 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
[Deva] schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:46:
Vraagje voor de mensen met een Alfen Eve Single (S of Pro). Ik ben aan het kijken hoe deze het best te bevestigen en netjes af te werken is.

Het laadpunt komt aan de voorzijde van de woning naast de oprit. Montage aan de muur met een aansluiting door/naar de kruipruimte buiten langs is dus noodzakelijk Nu is er 1 grote doorvoer voor de stroomkabel en 2 voor de UTP (1x LAN en 1x P1).

Nu gaat het om de afwerking. Als ik een 16mm buis pak, past deze precies in de wartel van de stroom aansluiting, de UTP kabels moeten dan, hoe ik het nu zie, los of in aparte buis weggewerkt worden. Dit betekend dat er 2 pvc buizen onder het laadpunt uitkomen.

De buis niet in de wartel. Hier een 19mm en een 16mm buis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1iTBvvlh7od9yKpaVhKSyA1HBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89BVDAhaaEhgSOhnMq3F0XPt.jpg?f=fotoalbum_large

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@[Deva] je kan twee buizen gebruiken of 1 iets grotere buis waar je dan de stroomkabel en utp-kabels wel allemaal in kan krijgen. Derde optie is de utp "los" en die dan achter de buis vastmaken.

Bovenin kan je selecteren om alleen de posts met plaatjes te laten zien, dat is de derde button achter de tekst "Toon posts:". Dan heb je nog veel posts die geen plaatje van een laadpaal hebben maar je kan er wel makkelijker door heen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
V_ger schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:10:
De buis niet in de wartel. Hier een 19mm en een 16mm buis.
Een niet goed afgesloten wartel heeft bij geleid tot een slecht functionerende printplaat (spinnen en insecten die in de paal kruipen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
IvoB2 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:41:
[...]

Een niet goed afgesloten wartel heeft bij geleid tot een slecht functionerende printplaat (spinnen en insecten die in de paal kruipen).
De wartel is gewoon dicht. Hij klemt gewoon strak om de YmvK kabel heen. Alleen zit die "ondersteboven" in de lader. Ik weet niet of dat zo hoort, maar ik heb het maar zo gelaten.

Pagina: 1 ... 77 ... 189 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen