Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tilhorn
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-06 17:15
In de zoektocht naar een wallbox kom ik steeds verder in de materie. Ik opteer nu voor de Ratio Smart Solar Charger of de Zappi V2. Ik zit nog met een paar vragen waar ik niet direct het antwoord op kan vinden. Mogelijk kunnen jullie helpen waarvoor alvast dank.

1) Ik heb uiteraard ook diverse offertes aangevraagd. Sommige wallboxen worden geleverd met een 4G-optie (simkaart bijgeleverd). Deze schuif ik direct terzijde want een grote 4G-storing afgelopen donderdag zal dan waarschijnlijk problemen geven. Dat brengt mij wel bij het volgende. Zowel de Ratio als de Zappi werken met (Wifi-)verbindingen voor zowel de app als de gegevens van de CT-klemmen. Stel ik heb een storing bij mijn provider en als gevolg daarvan geen Internet. Blijven de Ratio en de Zappi dan werken voor zowel de app als de CT-klemmen mits ik in mijn eigen Wifidomein blijf?

2) Ik gebruik 3 fase. Wat gebeurt er in de Ratio en Zappi als de drie fases L1, L2 en L3 aangesloten worden maar de draaistroom is niet opeenvolgend ofwel L1, L2 en L3 ergens verwisseld zijn?

3) Hoe gedraagt het display zich na verloop van tijd als daar zonlicht op valt? Blijft deze zichtbaar of vervaagd deze?

4) Als ik bij de Zappi de Harvi aanschaf met (drie extra dus) zes CT-spoelen kan ik kiezen uit een CT-klem met vijf meter draad en CT-klem klein model. In verband met het bepalen van ruimte in mijn groepenkast wat zijn de afmetingen van deze twee verschillende klemmen?

5) Wat zijn volgens kenners de opmerkelijke verschillen tussen de Ratio Smart Solar Charger en de Zappi V2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
serjcan schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:19:
Hallo, er bleek buiten mijn huis al een aansluiting voor een EV-lader te zijn van een vorige eigenaar. Ik denk erover om hier zelf een Tesla-wandoplader aan te sluiten. Ik ben afgestudeerd elektrotechnisch ingenieur en werk aan software, dus ik ken de theorie, maar ik ben niet zo praktisch. Wat zijn de risico's van zelf installeren die je kunt bedenken?[Afbeelding]
Dit zijn toch draadjes van 2.5mm2, dan hoort dit afgezekerd te zijn met 20A.
Een Tesla kan maximaal 16A per fase trekken, en je zal dus met 3,7 kW kunnen laden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter05
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-03 21:29
Tommie12 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:27:
[...]

Dit zijn toch draadjes van 2.5mm2, dan hoort dit afgezekerd te zijn met 20A.
Een Tesla kan maximaal 16A per fase trekken, en je zal dus met 3,7 kW kunnen laden.
Enkelfasig aangesloten kan je tot 32A / 7,4kW laden.
Driefasig tot 16A (per fase) / 11kW.
(en een handjevol auto's met een 22kW onboard omvormer tot 22kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
peter05 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:09:
[...]

Enkelfasig aangesloten kan je tot 32A / 7,4kW laden.
Driefasig tot 16A (per fase) / 11kW.
(en een handjevol auto's met een 22kW onboard omvormer tot 22kW)
Maar je mag een 2.5mm2 draadje niet afzekeren met meer dan 20A (althans in België)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-06 07:20
Ricko1 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:07:
[...]

De easee heeft drie openingen aan de bovenkant en een aan de onderkant/achterkant. Je kan ze doorverbinden met een kort stukje buis aan de bovenkant. Als je niet via de achterkant kan is er helaas geen andere mogelijkheid. Je kan geen klein stukje uit de muur hakken?

[...]

Heeft die plugin hybride überhaupt een 3 fase 11kW boordlader? De auto bepaalt de laadstroom (mits laadpunt het aankan) Een 22kW laadpunt is daarom meestal zinloos.
De plugin hybrids die ik ken zijn beperkt tot 1 fase. Die zijn met een kleine 11kWh accu sowieso in 3 of 4 uur vol.

[...]

Er ligt maar een kleine 19mm buis? Dan ben je sowieso beperkt tot één groep tenzij je er een naast legt.
Een 32A groep is mogelijk afhankelijk van de omstandigheden. 5x4 kabel kan je met moeite in een 19mm buis krijgen. Dat wordt warm met 32A. Geen koppelingen of bochten in die korte stukken buis (open bocht mag) Voor 32A hoeveel meter is het? meer dan 20m en ik zou het beperken tot 25A

[...]

Je bent sowieso beperkt tot 17kW met een 3x25A aansluiting. Twee 11kW laadpunten tegelijk is teveel. Die €1000 per jaar aan vastrecht ga je waarschijnlijk niet terugverdienen.
Ja alles wat je zegt is uiteraard helemaal correct. De plugin kan inderdaad maar met 1 fase. 3.6kW laden. Wil de palen nu wel aanleggen voor BEV + BEV of BEV + PlugIn tot 7.2kW.

Het "Daisychainen" van de Easee is twee palen op 1 groep (en daarom ook goedkoper). Ik heb eventueel 2 19mm buizen ter beschikking. Dus de keuze is meer of ik dus 1 of twee groepen ga gebruiken.

Is allemaal minder dan 20meter (inclusief de bochten etc.) Maar misschien voor de zekerheid maar voor max 25A gaan.

5x4 kabel klinkt als een goed plan. Wilde wel dikkere buizen maar dat deed de ontwikkelaar niet.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter05
Tilhorn schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:56:
In de zoektocht naar een wallbox kom ik steeds verder in de materie. Ik opteer nu voor de Ratio Smart Solar Charger of de Zappi V2. Ik zit nog met een paar vragen waar ik niet direct het antwoord op kan vinden. Mogelijk kunnen jullie helpen waarvoor alvast dank.

1) Ik heb uiteraard ook diverse offertes aangevraagd. Sommige wallboxen worden geleverd met een 4G-optie (simkaart bijgeleverd). Deze schuif ik direct terzijde want een grote 4G-storing afgelopen donderdag zal dan waarschijnlijk problemen geven. Dat brengt mij wel bij het volgende. Zowel de Ratio als de Zappi werken met (Wifi-)verbindingen voor zowel de app als de gegevens van de CT-klemmen. Stel ik heb een storing bij mijn provider en als gevolg daarvan geen Internet. Blijven de Ratio en de Zappi dan werken voor zowel de app als de CT-klemmen mits ik in mijn eigen Wifidomein blijf?

2) Ik gebruik 3 fase. Wat gebeurt er in de Ratio en Zappi als de drie fases L1, L2 en L3 aangesloten worden maar de draaistroom is niet opeenvolgend ofwel L1, L2 en L3 ergens verwisseld zijn?

3) Hoe gedraagt het display zich na verloop van tijd als daar zonlicht op valt? Blijft deze zichtbaar of vervaagd deze?

4) Als ik bij de Zappi de Harvi aanschaf met (drie extra dus) zes CT-spoelen kan ik kiezen uit een CT-klem met vijf meter draad en CT-klem klein model. In verband met het bepalen van ruimte in mijn groepenkast wat zijn de afmetingen van deze twee verschillende klemmen?

5) Wat zijn volgens kenners de opmerkelijke verschillen tussen de Ratio Smart Solar Charger en de Zappi V2?
1) Je haalt een aantal dingen door elkaar.
Eerste vraag; Heb je backoffice nodig voor verrekening? 4G verbinding is voor communicatie met een CPO.
De Ratio biedt geen ondersteuning voor OCPP, de Zappi in nieuwe software update wel.

De CT's van Zappi en Ratio zijn bedraad tot aan de laadpaal. Alleen als je ook een Harvi(bij Zappi) gebruikt dan gaat dat via eigen draadloos protocol, niet via WiFi.
De loadbalancing dat dus blijven werken, onafhankelijk van internet.
De app zal in geval van internetstoring niet werken.

2) Dan krijg je foute meetwaarden en draai je 2 fase's om ;-)

3) Als je keus hebt, dan is het beste voor levensduur van de elektronica en het kunststof om hem niet in de zon te hangen

5) De Zappi kan slim laden met dynamische tarieven en heeft OCPP ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter05
Tommie12 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:12:
[...]

Maar je mag een 2.5mm2 draadje niet afzekeren met meer dan 20A (althans in België)
Het was @serjcan nog niet precies duidelijk welke diameter aders het zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Bij de aanleg van mijn zappi heeft de electricien of de fasen verkeerd aangesloten, of ik heb niet de "standaard" met-de-klok-mee oriëntatie, want iets klopte niet. In dat geval gaat de zappi naar 1 fase, waarbij 3 fases niet te selecteren is.

Nu was dat zelf gelukkig (bij mij) makkelijk op te lossen door in de zappi te fase draden om te wisselen. Daardoor zitten de CT klemmen echter ook meteen verkeerd, maar ook daar is een makkelijke oplossing voor.

Ofwel bij de aanleg laten doen, of zelf even het ding open en vijf minuten daarna ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Snelle vraag alvorens ik van alles wil doen... Ik zoek op termijn wel een vakman, maar gewoon voor mijn informatie

Ik heb een niet aangebouwde, niet elektrisch aangesloten garage. Bij de verbouwing van het huis heb ik wel een kabel uit het huis laten komen (sleuf naar garage moet nog gemaakt). Dit is al even geleden en de elektricien van toen krijg ik niet te pakken.

Er komt een kabel uit het huis, vijf 'aders' van ongeveer 2,5mm diameter. (grof gemeten). Is dat dan 5x4mm2? Is dat genoeg voor een laadpaal? Kan ik daarnaast ook de garage nog van stroom voorzien (lichten, enkele stekkers voor wat sporadisch te gebruiken materiaal. Compressor, pomp, karcher, cirkelzaag, de klassiekers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-06 18:52
Wie heeft er een goede tip voor een "montagepaal"? Dan heb ik het dus echt over een standaard die je in de grond plaats om je ev lader op te monteren. Zoeken op de term laadpaal biedt geen succes in dit topic omdat dat dat de gangbare term is voor een lader...

De standaard paal van zappi kost tussen de 300 en 350. Vind ik wel aan de prijs voor een stuk metaal dat in de grond gaat. Heb dus een zappi v2.1 en zou wel mooi zijn om de kabel binnendoor te laten lopen (dus in de paal).

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:01
Amos_x schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:14:
Snelle vraag alvorens ik van alles wil doen... Ik zoek op termijn wel een vakman, maar gewoon voor mijn informatie

Ik heb een niet aangebouwde, niet elektrisch aangesloten garage. Bij de verbouwing van het huis heb ik wel een kabel uit het huis laten komen (sleuf naar garage moet nog gemaakt). Dit is al even geleden en de elektricien van toen krijg ik niet te pakken.

Er komt een kabel uit het huis, vijf 'aders' van ongeveer 2,5mm diameter. (grof gemeten). Is dat dan 5x4mm2? Is dat genoeg voor een laadpaal? Kan ik daarnaast ook de garage nog van stroom voorzien (lichten, enkele stekkers voor wat sporadisch te gebruiken materiaal. Compressor, pomp, karcher, cirkelzaag, de klassiekers)
Als je 2.5mm meet dan is het toch geen 4mm? :) Er staat op de kabel als het goed is wel een type. Om de zoveel cm. Het zal dat 5x2.5 grondkabel zijn met as.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:48

de Peer

under peer review

Inspired schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:31:
[...]

Als je 2.5mm meet dan is het toch geen 4mm?
dat staat er ook niet. Hij vraag of het 4 mm2 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-06 21:02
[...]

Als je 2.5mm meet dan is het toch geen 4mm? :) Er staat op de kabel als het goed is wel een type. Om de zoveel cm. Het zal dat 5x2.5 grondkabel zijn met as.
Hij meet 2,5mm doorsnede. Dat is wat anders dan de oppervlakte van 4mm2 waar hij op doelt.
Maar, net wat je zegt, gewoon even op de kabel kijken, daar staat het gewoon opgedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
4mm2 inderdaad, ik kan nog net wat basisschool geometrie doen. Ik heb op de kabel gekeken, maar ligt in een putje, was vuil en ik ben geen electricien dus ik kon uit de naamgeving weinig opmaken. Vandaar m'n vraag. Maar goed, ik laat het zaakje wel eens bekijken door een electricien die er verstand van heeft...
4mm2

[ Voor 31% gewijzigd door Amos_x op 07-08-2023 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Amos_x schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:38:
4mm2 inderdaad, ik kan nog net wat basisschool geometrie doen. Ik heb op de kabel gekeken, maar ligt in een putje, was vuil en ik ben geen electricien dus ik kon uit de naamgeving weinig opmaken. Vandaar m'n vraag. Maar goed, ik laat het zaakje wel eens bekijken door een electricien die er verstand van heeft...

[...]

4mm2
vaak staat er 5G ipv 5x op de kabel. achter de G zie je dan de aderdiameter. het cijfer voor de G is het aantal aders in de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
B-Bandit schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:26:
Wie heeft er een goede tip voor een "montagepaal"? Dan heb ik het dus echt over een standaard die je in de grond plaats om je ev lader op te monteren. Zoeken op de term laadpaal biedt geen succes in dit topic omdat dat dat de gangbare term is voor een lader...

De standaard paal van zappi kost tussen de 300 en 350. Vind ik wel aan de prijs voor een stuk metaal dat in de grond gaat. Heb dus een zappi v2.1 en zou wel mooi zijn om de kabel binnendoor te laten lopen (dus in de paal).
Gewoon een hardhouten schuttingpaal :?
Gat erin boren, kabel(s) aan de achterkant van de paal omhoog en door het gat de laadpaal in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-05 21:59
N.a.v. eerdere vragen heb ik het e.e.a. uitgezocht qua laadpunten en afspraken met de werkgever. Schijnbaar hebben ze geringe ervaring met dit soort vraagstukken, vandaar dat men mij niet concreet kan duiden hoe het best te werk gaan. Vandaar nog een paar vragen;

Kijkend naar de huidige mobiliteitsbehoefte zal ik eerst proberen om zoveel mogelijk op het werk te laden. Ik ben gemiddeld 1 a 2x in de week aan de zaak, waardoor het volledig laden van de EV geen probleem moet zijn. Ook zijn er genoeg laadpalen aanwezig op de zaak waardoor dit ook geen belemmering is. Langere ritten moeten gepland worden qua (bij)laden bij een (bijv.) snellader mocht dit noodzakelijk zijn.

Mocht de mobiliteitsbehoefte veranderen dan is de wens wel om thuis te gaan laden om zo 'vol' vanuit huis te vertrekken en bij thuiskomst weer volledig op te laden/bijtoppen. Ook de wederhelft vertrekt graag met een volle accu :D. Echter zal het thuisladen tot een minimum beperkt blijven (initieel). Beginnend op 1 fase laden is hiermee geen probleem.

Vanuit de lease heb ik géén laadpunt mee laten calculeren. Deze zal dus voor eigen rekening zijn. Graag ben ik wel voorbereid en wil ik gemaakte kWh kosten doorbelasten aan de werkgever. Hierbij ben ik aan het kijken naar diverse 'slimme' laadpunten welke 2e hands worden aangeboden. Op dit moment staat de Alfa Eve Single Pro (of S) op de shortlist. Reden voor dit laadpunt is dat deze voorbereidt is op de toekomst waarbij eventueel LB en Solar Charge (slim laden) mogelijk zou moeten zijn.

Nu zie ik ook New Motion (Shell Recharge) laadpunten voor relatief weinig op Marktplaats staan. Dit zijn echter wel punten van enige jaren oud. Zijn er Tweakers met dit laadpunt en wat zijn/is jullie ervaring hiermee?

Zou het aan te raden zijn om eerst te starten met een New Motion laadpunt (grofweg € 100 a € 150 op MP) of direct te investering in een betere (lees: Alfa Eve of soortgelijk) van grofweg gemiddeld € 500/600? Mochten de laadwensen wijzigen, dan is het altijd nog mogelijk om dan een alternatief laadpunt aan te schaffen is de beredenering dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 22:24

De normale klemmen zijn wel vrij fors, iets van 2cm in het vierkant schat ik (2x2x2).
Dus als je er 6 gaat plaatsen kan het handig zijn als je het kleine model hebt.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:11
eltron schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:37:
[...]

De normale klemmen zijn wel vrij fors, iets van 2cm in het vierkant schat ik (2x2x2).
Dus als je er 6 gaat plaatsen kan het handig zijn als je het kleine model hebt.
Beetje verdelen in de kast en je raakt ze meestal wel kwijt.

De kleintjes hebben wel hele.korte draden, die zal je dus altijd moeten verlengen. Dat is wel een nadeel.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-06 10:36
Weet iemand een laadpaal met 2 sockets die je op een 1fase 32A groep kan aansluiten in de meterkast.
Ik wil er dan 2 auto kunnen opladen met 1 fase 16A of als er 1 auto is aangesloten 1 fase 32A.

Indien mogelijk graag met Load balancing met de rest van het huis.
Als hij nog aangestuurd kan worden met stroom wat over is van de zonnepanelen is het helemaal mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:04

Rincewind

Take me in your arms tonight

Bij ons hangt sinds vrijdag een Zaptec Go i.c.m. een Tibber Pulse voor de loadbalancing. Nu kan ik die laatste optie in de Tibber aanzetten maar aangezien wij ook zonnepanelen hebben wil ik (als dat kan) de auto opladen als er een overschot aan zonnestroom is en we terugleveren. Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? In de diverse apps kan ik daar niets over vinden.

We hebben ook de Zaptec en de Tibber aan Home Assistent toegevoegd. Zit daar wellicht de mogelijkheid om bovenstaande te regelen?

En als laatste: ik heb een 3-fase aansluiting en ik zie dat de Zaptec op 16A staat. Kan de Zaptec ook zo instellen dat hij alle 3 de fases kan gebruiken en dus (in theorie) 48A ' gebruikt' ? Zover ik weet kan dat niet maar ik ben nieuwsgierig of dat kan :)

[ Voor 20% gewijzigd door Rincewind op 08-08-2023 11:02 ]

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:53
niels_vlaar schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:47:
Weet iemand een laadpaal met 2 sockets die je op een 1fase 32A groep kan aansluiten in de meterkast.
Ik wil er dan 2 auto kunnen opladen met 1 fase 16A of als er 1 auto is aangesloten 1 fase 32A.

Indien mogelijk graag met Load balancing met de rest van het huis.
Als hij nog aangestuurd kan worden met stroom wat over is van de zonnepanelen is het helemaal mooi.
Alfen Double Pro?
Alleen voor die prijs kan je ook voor 2 losse laadpalen kiezen :P

En als facturatie niet nodig is en je bent handig dan is DIY SmartEVSE eventueel ook een oplossing.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-06 10:36
Oke ik kon het zelf niet vinden of mijn gewenste config mogelijk was met de Alfen Double Pro maar mooi dat het kan.

Facturatie is niet nodig is voor thuis. Ga wel even kijken bij de DIY SmartEVSE of dat gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-06 10:33
Binnenkort krijgen wij een EV. Nu dacht ik aan opladen via granny charger, dat werkt voor onze rijafstanden prima.

Ik wil dit doen via het oude stopcontact van de wasmachine, die op een eigen groep zit. Hier wilde ik dan een verlengsnoer zonder haspel, van hoge kwaliteit en dikte, aan hangen.

Deze wil ik dan via een oude schoorsteen voor de droger over de rand van het dak naar beneden te laten hangen. Het uiteinde van de verlengsnoer wil ik sowieso laten eindigen in een kabelmof om regenproblemen te voorkomen.

De te overbruggen afstand is zo ongeveer 6 meter.
Hier is ook de parkeerplaats van de auto op eigen terrein en daar kan de granny charger dus in de verlengsnoer.

Zou dit werken en wordt dit veilig genoeg geacht?

We verwachten op niet al te al te lange termijn te verhuizen dus ik vermijd liever het aanleggen van laadpalen e.d.

[ Voor 6% gewijzigd door Grotbewoner op 09-08-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
Bestaat er ook zoiets als een mobiel laadpunt (dus niet granny charger) waar een backoffice achter zit? Net als @Grotbewoner heb ik ook een apart buitenstopcontact op een aparte groep bij de voordeur. De afstand naar de oprit is grofweg 3m.

Ik heb ook al gedacht om het laadpunt op dezelfde locatie te installeren, alleen is de situatie zo dat dit bijna niet mogelijk is. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:09
Grotbewoner schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:31:
We verwachten op niet al te al te lange termijn te verhuizen dus ik vermijd liever het aanleggen van laadpalen e.d.
Heel begrijpelijk. Maar ik zou niet gaan werken met een verlengsnoer. Haal het oude stopcontact van de wasmachine gewoon weg en sluit met lasdoppen op die bedrading een goede (3x2,5mm2) buitenkabel aan. Het enige dat je dan echt 'aanlegt' is een nieuw degelijk buitenstopcontact waar je die granny inplugt.

Qua kosten maakt dat allemaal niet zo veel uit, maar stopcontacten en stekkers zijn niet zo geschikt voor die langdurige belasting. En die kunnen dan gaan oververhitten. Met een vast aangesloten buitenkabel haal je één zo'n stopcontact - en dus één zo'n risicofactor er tussenuit.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:58
[Deva] schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:34:
Bestaat er ook zoiets als een mobiel laadpunt (dus niet granny charger) waar een backoffice achter zit? Net als @Grotbewoner heb ik ook een apart buitenstopcontact op een aparte groep bij de voordeur. De afstand naar de oprit is grofweg 3m.

Ik heb ook al gedacht om het laadpunt op dezelfde locatie te installeren, alleen is de situatie zo dat dit bijna niet mogelijk is. Vandaar mijn vraag.
Ik gebruik een Shelly EM met 50A klem om de laadstroom naar mijn granny charger te meten. Die mag ik 3 maandelijks bij mijn werkgever declareren om de laadkosten terug te vorderen. Wij zijn een kleiner bedrijf en met goeie afspraken en vertrouwen heb ik dit zo kunnen regelen in afwachting van een laadpaal. Evt. ook meer doorgeven van de kilometerstand zodat ze kunnen herrekenen naar kW/km zodat misbruikt uitgesloten kan worden. Maar bij grote bedrijven zijn daar wellicht iets minder soepel in. Een granny met backoffice dat ik wel een keer gezien te hebben voor hybrides, maar mogelijks werkt dat ook gewoon voor een EV?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:17
Binnenkort krijgen wij een EV. Nu dacht ik aan opladen via granny charger, dat werkt voor onze rijafstanden prima.

Ik wil dit doen via het oude stopcontact van de wasmachine, die op een eigen groep zit. Hier wilde ik dan een verlengsnoer zonder haspel, van hoge kwaliteit en dikte, aan hangen.

Deze wil ik dan via een oude schoorsteen voor de droger over de rand van het dak naar beneden te laten hangen. Het uiteinde van de verlengsnoer wil ik sowieso laten eindigen in een kabelmof om regenproblemen te voorkomen.

Hier is ook de parkeerplaats van de auto op eigen terrein en daar kan de granny charger dus in de verlengsnoer.

Zolang je kiest voor een goed verlengsnoer met 2,5mm aders en goede stekkers moet het wel goedkomen. Desnoods kan je de snelheid van het laden wat beperken naar 8 of10 ampère o.i.d. Ligt een beetje aan welke lader en auto je gebruikt en of je de volgende ochtend dan genoeg range hebt.

Zo doe ik dat ook als ik ergens gratis mag/kan laden via een stopcontact.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:17
Ik ben me aan het oriënteren voor een laadpaal en de installatiemogelijkheden hiervan. Momenteel kijk ik naar de Tesla gen3 lader. We beschikken over een 1Fase 40A aansluiting en één vrije groep met een 16A installatieautomaat, overstappen naar 3 fase is voor nu niet aan de orde en laden met 3.7 kW volstaat. In de meterkast is een 3/4" (19mm) loze leiding voorzien die onder de trap uitkomt. Vanuit hier zou ik door de muur naar buiten kunnen boren om een stuk hierboven de laadpaal te hangen.
Wil ik met 3.7 kW kunnen laden kan ik volgens de keuzehulp op Elektramat volstaan met 2.5mm2 diameter draad en de aanwezige installatieautomaat, met een 25A installatieautomaat is laden met 5.8 kW mogelijk maar is 4mm2 diameter vereist.
Nu is mijn vraag, kan ik gebruik maken van de bestaande loze leiding en welke bedrading kies ik dan? Ymvk 3x2.5 (of 3x4) past van wat ik lees moeilijk door de 19mm loze leiding. Mag ik installatiedraad toepassen tot de laadunit buiten (door slagvast pvc gevoerd), of tot een lasdoos buiten en vervolgens met ymvk kabel naar de lader?

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dudems13
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-04 10:34
Stel, er zou geen verkoopverbod op easee zijn. Wat zou je dan tussen kiezen, zappi v2.1 of easee en waarom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Millert Met losse draad naar een doosje op de gevel en dan met YMvK verder, liefst in slagvaste buis zodat hij goed strak en recht is :)
Het kan geen kwaad om de kabel een slagje groter te nemen, de standaard-calculators geven bij wijze van spreken de dunste kabel die net niet doorsmelt op de maximale belasting. Een slag groter heeft dus minder verlies en omdat een laadpaal zo'n beetje altijd de maximale stroom trekt is elke procent winst bij vollast ook een procent goedkoper rijden.
Bierviltje:
25000 km/jaar, circa 4000 kWh, 25 meter tussen paal en meterkast geeft 2.5% verlies op 2.5mm2 en 1% met 6 mm².
Dat scheelt dus 60 kWh/jaar, ~€20 per jaar.
Meerprijs van 6 boven 2.5 is circa €2/m dus €50. Binnen de afschrijvingstermijn dus zinvol.
Bovendien kun je dan altijd nog voor een hogere stroom kiezen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron

Dat kan prima, mits goed verlengsnoer, veel standaard verlengsnoeren uit de bouwmarkt zijn maar 1,5mm2 dat zou ik niet doen. Ik zou kiezen voor neopreenkabel 2,5mm2, eventueel zelf maken op jouw specs.
En dan niet maximaal belasten (16A) maar beperken tot 12A. Temperatuur bij stopcontact in de gaten houden, maar ik verwacht daar geen problemen als het een wasmachine-aansluiting (met aparte groep) is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:04

Normaal is shuko WCD 10A en CEE 16A (blauwe). Ligt er dus aan wat je granny wil geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-06 22:28

Verlengsnoer uit het raam van de 1e verdieping hangen en met een granny charger op 6A hoef je geen eigen groep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:48
Ronn2 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 23:26:
Vraag aan mensen met een tesla wall connector. Niet kunnen vinden in dit topic of online, maar kan je het groene status lampje, welke altijd aan lijkt te staan wanneer er niet geladen wordt, ook uit zetten? Beetje overbodig dat deze altijd aan staat.
Lampje gaat alleen uit als er geen stroom op staat. Je kunt er een werkschakelaar tussen zetten als het belangrijk voor je is.
Het verbruik in standby is 0.2W (15Wh gemeten over 3 dagen). Oftewel verwaarloosbaar.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndyVS
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-06 11:19
timstegeman schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:43:
Ik lees hier al een tijdje mee, maar omdat ik nog weinig lees over de ABB Terra AC (AC-W11-G5-R-0) wil ik mijn ervaring en oplossing hier ook wel even kwijt.

Vorig jaar heb ik dit laadstation geinstalleerd en heb er eigenlijk weinig op aan te merken. Configuratie van dit station loopt via de TerraConfig app. Hiervoor moet je alleen wel even een account (via email) aanvragen bij ABB. Maar daarna kun je alles configureren aan dit laadstation.

De reden dat ik voor dit laadstation heb gekozen is dat deze alles ondersteund wat ik dacht nodig te hebben. RFID, Ethernet/WiFi, OCPP, Modbus(RS485), etc..

Het laadstation zelf ondersteunt al loadbalancing, maar daarvoor dien je dan een extra meter te plaatsen in de meterkast. Dat vond ik zelf een beetje jammer, omdat mijn slimmemeter zelf deze data al heeft.

Hiervoor heb ik dus zelf een oplossing gebouwd door middel van een Raspberry Pi Pico die ik via P1 aan mijn slimmemeter heb gekoppeld en via RS485 aan mijn laadstation. Het loadbalancing algoritme laat ik dan volledig doen door de Pico. Zo heb ik ook geen afhankelijkheden van andere systemen.

Op de USB aansluiting van de Pico heb ik twee twee viruele com poorten beschikbaar gemaakt. Deze gebruik ik voor Home Assistant. De eerste poort bevat de rauwe P1 data en de tweede poort praat Modbus met de Pico en met het laadstation.

Om slim te kunnen laden met dynamische tarieven gebruik ik het component EV Smart Charging van Jonas Karlsson

Indien gewenst wil ik nog wel meer delen over deze oplossing.
Ik zit op een gelijkaardige oplossing te broeden, ook met een ABB Terra AC. Ik ben op zoek hoe ik de laadpaal dien aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:51
Rincewind schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:00:
Bij ons hangt sinds vrijdag een Zaptec Go i.c.m. een Tibber Pulse voor de loadbalancing. Nu kan ik die laatste optie in de Tibber aanzetten maar aangezien wij ook zonnepanelen hebben wil ik (als dat kan) de auto opladen als er een overschot aan zonnestroom is en we terugleveren. Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? In de diverse apps kan ik daar niets over vinden.

We hebben ook de Zaptec en de Tibber aan Home Assistent toegevoegd. Zit daar wellicht de mogelijkheid om bovenstaande te regelen?

En als laatste: ik heb een 3-fase aansluiting en ik zie dat de Zaptec op 16A staat. Kan de Zaptec ook zo instellen dat hij alle 3 de fases kan gebruiken en dus (in theorie) 48A ' gebruikt' ? Zover ik weet kan dat niet maar ik ben nieuwsgierig of dat kan :)
Wat ik van de load balancing met de Tibber Pulse weet (gebruik dit zelf) is dat de instelling van de maximale stroom per fase is. Dus 16A is 3.6 kW vermogen per fase, en 11 kW voor je 3 fasen installatie. Dus niet op 48A instellen, dan gaat met wat pech je hoofdzekering (25A) bij inschakelen van enkele apparaten er uit.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:51
Ik gebruik al enkele jaren een 1 fase EVBox, en nu mijn installatie is omgebouwd naar 3 fase kan ik feitelijk maximaal met 25A laden, en dan alleen veilig als de zonnepanelen op diezelfde fase wat „bijspijkeren“. Anders stel ik de max in op 20-22A.
Dat betekent langzaam laden, en dus ook het niet optimaal gebruik van de lage tarieven van Tibber, wat vaak genoeg maar enkele uren in de middag is, vooral in het weekeinde. Kortom dan kun je met twee EV‘s en 5 kW laadvermogen beperkt profiteren.
Sinds korte tijd is er (nadat we eindeloos hebben moeten zoeken naar problemen met uitgesteld laden vanwege een vreemd gedrag van de EVOptimizer die als enige werkt met deze EVBox, zie mijn eerdere posts) nog een ander probleem. Als het, net als vanmiddag, zonnig is dan wordt de box warm, kennelijk te warm en schakelt dan op lager vermogen terug, tot zelfs 6A, toe, het minimum. Zeer ergerlijk, en dan moeten we een afscherming van de zon over de box plaatsen om met 20-22A te kunnen blijven laden.
Kortom, de verleiding wordt steeds groter om van deze 5 jaar oude laadbox afscheid te nemen. 5 jaar is in deze markt tenslotte alweer stenen tijdperk. :<))
Op dit moment heeft Tibber een aanbieding van een Wallbox en een Zaptec.
De Zaptec spreekt me wel aan, minder mooi dan de Easse, maar of die firma blijft bestaan is vrij onzeker denk ik.
De Zaptec zou moeten load balancen met de Tibber Pulse, en dat via Wifi, dus niet nodig om een extra kabel te leggen.
Uiteraard is dit iets wat ik na al mijn ervaring met load balancing wat met argwaan bekijk. Vooral omdat juist vandaag (na een update van de provider vermoed ik) de wifi functie van onze Fritz!Box er weer uitlag en een reboot vereiste).
Is er iemand die met de Zaptec en load balancing met de Tibber Pulse ervaring mee heeft. En dynamisch laden?
En hoe werkt load balancing met de Wallbox?
Dank voor jullie hulp.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
Ik heb een Newmotion / Shell laadpaal die geplaatst is n.a.v. een leaseauto. Deze kan ik instellen op AutoCharge (zonder pas), of laden met pas / tag. Dan werkt ie alleen met tag. Kosten worden betaald door de baas. Nu wil ik prive ook een EV aanschaffen, of familie die op bezoek is laten laden op mijn kosten. Is dot technisch mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08:34
fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:33:
Ik heb een Newmotion / Shell laadpaal die geplaatst is n.a.v. een leaseauto. Deze kan ik instellen op AutoCharge (zonder pas), of laden met pas / tag. Dan werkt ie alleen met tag. Kosten worden betaald door de baas. Nu wil ik prive ook een EV aanschaffen, of familie die op bezoek is laten laden op mijn kosten. Is dot technisch mogelijk?
Ja, maar dan zul je daarvoor een extra/andere pas moeten hebben/gebruiken, waarvan de kosten dan voor jouw rekening komen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:33:
Je hebt nu via de baas een abonnement? Dan kun je gewoon een pas toevoegen en die tegen nultarief laten laden. Ook kun je gasttoegang aanzetten voor bezoekers. Je moet dan natuurlijk ook zelf dan met je tag gaan bliepen. Autocharge moet dan natuurlijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 15:11
Over 2 weken wordt mijn Zappi 2.1 gemonteerd en een ruime week later krijg ik mijn Model Y geleverd. Nu heb ik de Zappi besteld zonder kabel omdat ik bij evchargeking een Tesla laadkabel wil kopen. Bovendien komt mijn lader aan de garagemuur te hangen, dus ik wil mijn kabel na gebruik ook in de garage leggen ipv deze in weer en wind aan de lader te hebben.

Mijn huisaansluiting is 3x25A. Moet ik nu een driefasige 16A of een 32A kabel kopen? Ik zou denken 16, omdat 32 hoger is dan mijn huisaansluiting, maar ik heb er geen verstand van.
Verder dacht ik begrepen te hebben dat een 16A kabel maximaal 11kW laadt en een 32A maximaal 22kW. Mijn Zappi ondersteunt dan weer 22kW. Van de auto weet ik het niet.

Kortom, wat moet ik bestellen en wat wordt de maximale laadsnelheid hier thuis? Dank!

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
coelho schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:48:
Over 2 weken wordt mijn Zappi 2.1 gemonteerd en een ruime week later krijg ik mijn Model Y geleverd. Nu heb ik de Zappi besteld zonder kabel omdat ik bij evchargeking een Tesla laadkabel wil kopen. Bovendien komt mijn lader aan de garagemuur te hangen, dus ik wil mijn kabel na gebruik ook in de garage leggen ipv deze in weer en wind aan de lader te hebben.

Mijn huisaansluiting is 3x25A. Moet ik nu een driefasige 16A of een 32A kabel kopen? Ik zou denken 16, omdat 32 hoger is dan mijn huisaansluiting, maar ik heb er geen verstand van.
Verder dacht ik begrepen te hebben dat een 16A kabel maximaal 11kW laadt en een 32A maximaal 22kW. Mijn Zappi ondersteunt dan weer 22kW. Van de auto weet ik het niet.

Kortom, wat moet ik bestellen en wat wordt de maximale laadsnelheid hier thuis? Dank!
Auto doet maximaal 11kW. (3x16) Al weet ik niet of het wellicht handig is om ook 1x25 of 1x32 te kunnen laden. Dan is een 22kW kabel handiger. Zal afhangen van je maximale opwek.

Als het salderen eraf is zul je (neem ik aan) altijd inpluggen dus had zelf gewoon een Zappi met kabel genomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 12-08-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Inspired schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:00:
[...]

Auto doet maximaal 11kW. (3x16) Al weet ik niet of het wellicht handig is om ook 1x25 of 1x32 te kunnen laden. Dan is een 22kW kabel handiger. Zal afhangen van je maximale opwek.

Als het salderen eraf is zul je (neem ik aan) altijd inpluggen dus had zelf gewoon een Zappi met kabel genomen.
Auto staat de helft van de dagen in de maand niks te doen, dus continu inpluggen lijkt me overkill. Daarbij is de standaard kabel 6.5 meter, wat te kort zal zijn gezien mijn situatie. Tot slot kruist de kabel de garagedeur waar iedereen in en uit loopt, dus ik wil er niet standaard een kabel hebben liggen. Ziet er ook rommelig uit. Kortom, wel overwogen maar bewust niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
coelho schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:18:
[...]

Auto staat de helft van de dagen in de maand niks te doen, dus continu inpluggen lijkt me overkill. Daarbij is de standaard kabel 6.5 meter, wat te kort zal zijn gezien mijn situatie. Tot slot kruist de kabel de garagedeur waar iedereen in en uit loopt, dus ik wil er niet standaard een kabel hebben liggen. Ziet er ook rommelig uit. Kortom, wel overwogen maar bewust niet gedaan.
Ja, ok. Mijn auto staat ook vaak stil maar vanaf 2025 sluit ik hem wel meer aan om opgewekte stroom daarin te laden ipv het net op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geeneen643
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-03 18:14
Ik ben me ook flink aan het verdiepen in de optimale instellingen/setting bij ons thuis. We hebben een Tesla model Y gekocht, erg fijne auto, zeer tevreden mee, al bijna vergeten wat hij heeft gekost...

We hebben thuis 24 zonnepanelen, jaaropbrengsten 2022 7,8 MWh, 2021 6,9 MWh, in 2022 verbruikten we iets meer dan 3 MWh, we hadden dus ruim 4 MWh overproductie, waarvoor we bij Greenchoice 440 euro terug kregen.

Grof gerekend is de stroombehoefte van de verwachte jaarlijkse 25000 km van de Tesla (á 16 KWh/100km) ook ongeveer 4 MWh, dus als we de Tesla 100% thuis op zouden laden (zal wel iets minder zijn i.v.m. vakanties) dan kost dat niets (de aanschaf van de zonnepanelen was in 3 jaar terugverdiend), of 440 euro als je het vergelijkt met de 11 ct/KWh die we er nu voor terugkrijgen.

Er is een Tesla lader besteld, die wordt over ruim 2 weken geïnstalleerd. Tot nu toe laden we met de meegeleverde granny loader.

Ik heb een aantal vragen:
1. We hebben nu dubbeltarief bij Greenchoice, dat is denk ik niet meer interessant, want we willen liefst zo veel mogelijk salderen. Nu wordt zo lijkt het de dal en de piek apart gesaldeerd?

2. Klopt het dat de granny loader veel laadverlies geeft? Vanmorgen gaf de homewizard Energy aan 12 KWh aan opgehaald te hebben (de zon scheen nog niet op de ZZW georiënteerde zonnepanelen), de Tesla had maar 10 KWh bijgeladen.

3. De granny loader trekt ongeveer de (over-)productie van de zonnepanelen tussen 12 en 18 u, allebei rond de 3 KWh. Voor de komende jaren wanneer de salderingsregeling nog actief is maakt het niet uit en geeft de 11 KWh lader veel meer laadsnelheid, maar is als deze afgeschaft wordt de granny loader niet een beter optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
geeneen643 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:02:
Grof gerekend is de stroombehoefte van de verwachte jaarlijkse 25000 km van de Tesla (á 16 KWh/100km) ook ongeveer 4 MWh, dus als we de Tesla 100% thuis op zouden laden (zal wel iets minder zijn i.v.m. vakanties) dan kost dat niets (de aanschaf van de zonnepanelen was in 3 jaar terugverdiend), of 440 euro als je het vergelijkt met de 11 ct/KWh die we er nu voor terugkrijgen.

Er is een Tesla lader besteld, die wordt over ruim 2 weken geïnstalleerd. Tot nu toe laden we met de meegeleverde granny loader.
Een Tesla Y welke met een granny charger/laadpaal* maar 16 kWh uit het net/PV trekt om 25.000 km te overbruggen lijkt me wel heel optimistisch ingeschat. :)

* tegen welk vermogen en over welke tijdspanne denk je te laden om 100% op overproductie PV te laden?
Of reken je erop dat salderen nog jaren blijft bestaan en dat je stroom van het net/PV 1:1 (dus zonder verliezen) in de accu van de Tesla geladen krijgt?

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-05 22:34

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Iemand al succesvol een Alfen Pro Line met socket omgebouwd naar vaste kabel ?
Ik krijg CP wel aangesloten, maar de unit wil toch nog steeds een stekker in de socket om te gaan laden. Kan dit in ACE uit gezet worden ?

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:26
geeneen643 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:02:
We hebben een Tesla model Y gekocht, erg fijne auto, zeer tevreden mee,
Hier idem, en kwam bij het berekenen (met 20.000 km/jaar) tot grofweg dezelfde conclusies. Heb alleen het zonnepark wat moeten uitbreiden om tot het benodigde vermogen te komen. Maar ook de terugverdientijd daarvan is dan bizar laag.

Ik kwam tot de droevige conclusie dat mensen die het zich kunnen veroorloven om elektrisch te rijden, ook vaak de middelen hebben om zonnepanelen kunnen leggen, telkens minder gaan betalen voor hun verbruik/mobiliteit. En de mensen die dit niet kunnen, dus telkens meer. Daar zit een flinke scheefgroei, maar dat terzijde...
Als je zo binnenkort een echte laadoplossing krijgt, zou ik me niet al te druk maken over wat die granny nu nog twee weken doet. Ja, die verliezen zijn groot bij lagere laadvermogens. Er zijn in dit topic al vele pagina's volgeschreven over of het wel of niet laden op laag vermogen, juist vanwege de grote verliezen. @Tommie12 schrijft hier m.b.t. Teslas hier iets interessants over in dit topic op 28 juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudems13
Weet iemand wat de stand van zaken is rondom Easee? Ik overweeg namelijk eentje te laten instaleren (kan eraan komen), maar wil natuurlijk niet dat het bedrijf omvalt, of overgaat op een ander product..

En anders wordt het wssl een zaptec go (of wallbox pulsar max, geen idee welke beter is..) met tibber loadbalancing.

[ Voor 13% gewijzigd door dudems13 op 15-08-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:47
dudems13 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:37:
Weet iemand wat de stand van zaken is rondom Easee? Ik overweeg namelijk eentje te laten instaleren (kan eraan komen), maar wil natuurlijk niet dat het bedrijf omvalt, of overgaat op een ander product..

En anders wordt het wssl een zaptec go (of wallbox pulsar max, geen idee welke beter is..) met tibber loadbalancing.
https://www.electrive.net...ftlichen-schwierigkeiten/

Technisch gezien onduidelijk, operationeel gezien niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudems13
Heinemancp schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:17:
[...]

Wow dat heb ik niet kunnen vinden zelf, thanks! Denk dat het dan toch maar een ander merk wordt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Heinemancp schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:17:
[...]

Dat zijn heftige berichten, wordt kantje boord of ze het redden met 5mio extra leningen en ontslag van 65% van het personeel (225 totaal waarvan 17 in NL).

Jammer, maar kennelijk hebben ze de Europese veiligheidsregels niet voldoende serieus genomen. En dat zijn nu eenmaal dingen waar je geen consessies kunt doen.

Hopelijk redden ze het nog en blijft er wat te kiezen.

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 15-08-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05:07
Iemand ervaring met een icu Alfen single proline met DLB voor 1f en Max 32A. Ik kan deze 2e hands kopen en gebruiken voor mijn Volvo met 18kW accu/ hydride auto. Kabels liggen er allemaal maar gebruik nu een granny. Ga ik met deze laadpaal mijn zonnestroom optimaal kunnen gebruiken?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
18 kW op een monofase installatie gaat niet lukken. Bij 32A gaat ie max. aan 7,3 kW laden. :)

Ik heb ervaring met een Alfen Single Pro Line op monofase 32A (op een 40 1F netaansluiting) en met firmware 6.3.
Afhankelijk van de overproductie van je PV-installatie zou je deze optimaal kunnen verbruiken. Of dat bij jou lukt weet ik niet want je geeft geen gegevens over je verbruikersprofiel nog PV installatie.

Om de laadpaal voor je eigen verbruikersprofiel te optimaliseren moet je wel in de laadpaal kunnen om deze af te stellen.
Dat kan via de ACE installer/MYEve app.
Maar dan moet je wel het account en de toegangswachtwoorden voor dat account gekoppeld aan de specifieke laadpaal kennen. Dus best eerst navragen bij de verkoper.

Vandaag op zes uur tijd bruto 17,3 kWh via PV en Alfen SPL in de EV geladen (netto 15,3 kWh).
Zou in theorie dus geen probleem mogen zijn (afhankelijk van je PV installatie) voor een hybride met 18 kWh accu.

[ Voor 50% gewijzigd door IvoB2 op 15-08-2023 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Knip, offtopic.

[ Voor 100% gewijzigd door Taro op 15-08-2023 20:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Daar is een eigen topic voor. Hoort niet hier
Maandelijkse extra heffing op energie leveren aan VandeBron

[ Voor 63% gewijzigd door Taro op 15-08-2023 20:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Knip, staat los van het thuisladen van een EV

[ Voor 87% gewijzigd door Taro op 15-08-2023 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tilhorn
Ik ben volop bezig met de installatie van de Zappi V2.1. Kabels liggen, nu is het wachten op de levering. Dat wordt morgenmiddag.

Vraagje: ivm faserotatie moet ik twee fasen verwisselen. Volgens mij moeten de CT-klemmen op de fase blijven zitten waarmee ze corresponderen maar in de Zappi V2.1 moeten ze wel wisselen met de fase verwisseling. Zie ik dit juist?

Hoofdschakelaar, aardlekautomaat PV en aardlekautomaat EV: fase 1 = bruin CT-klem1, fase 2 = zwart CT-klem2 en fase 3 = grijs CT-klem3.

In de Zappi V2.1 wordt dit fase 1 = bruin CT-klem1 op klem 1, fase 2 = grijs CT-klem3 op klem2 en fase 3 = zwart CT-klem2 op klem 3.

En moet ik in de Harvi met de CT-klemmen hetzelfde doen als in de Zappi V2.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tilhorn
Ik heb veel specs doorgenomen voor ik de Zappi V2.1 aanschafte. Ik weet dus niet of die het volgende ook kan.
Mogelijk kun je er een losse kabel insteken en deze vergrendeld laten zitten terwijl hij niet aan de EV is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-06 08:18
Dit is wel een handige filmpje om te controleren of je de ct klemmen goed hebt zitten bij de zappi

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

3x16A (11 kW) is voldoende als je de kabel nooit ergens anders zult gebruiken waar bijv. 1x32A (7 kW) ook mogelijk is. De Model Y laadt met maximaal 11 kW -> 3x16A of 1x32A, niet met 3x32A (22 kW). Sluit je de Zappi 3-fase tijdelijk aan op een 1-fase aansluiting met bijv. 32A, dan is 3x32A wel handig, anders wordt de limiet 1x16A.

De Zappi ondersteunt 3x32A, maar je auto niet en met een 3x25A aansluiting ga je dat ook niet redden. Als de kabel dus echt alleen voor thuis is, dan is 3x16A voldoende.

Ga trouwens voor minimaal 7 meter lengte, 6 kan net te kort zijn.
Inspired schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:00:
[...]
Nadeel van de Zappi met kabel is dat de kabel maar 6 meter is. In mijn geval té kort om de auto met de neus bij de lader te zetten en nog te kunnen laden. Daarom bij de upgrade van de Zappi V2 met kabel voor een Zappi V2.1 zonder kabel gekozen en daar een 8 meter 3x32A kabel met Tesla knop op aangesloten, nog een extra voordeel van een eigen kabel :)

[ Voor 55% gewijzigd door Taro op 15-08-2023 23:44 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Taro schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:10:
De Zappi ondersteunt 3x32A, maar je auto niet en met een 3x25A aansluiting ga je dat ook niet redden. Als de kabel dus echt alleen voor thuis is, dan is 3x16A voldoende.

Ga trouwens voor minimaal 7 meter lengte, 6 kan net te kort zijn.

[...]

Nadeel van de Zappi met kabel is dat de kabel maar 6 meter is. In mijn geval té kort om de auto met de neus bij de lader te zetten en nog te kunnen laden. Daarom bij de upgrade van de Zappi V2 met kabel voor een Zappi V2.1 zonder kabel gekozen en daar een 8 meter 3x32A kabel met Tesla knop op aangesloten, nog een extra voordeel van een eigen kabel :)
Ik sta ook nose first op de oprit, dus zat inderdaad al aan 7 of 8 meter te denken. Liever iets teveel dan net te kort. Die Tesla knop is een mooie bijkomstigheid.

Zijn er situaties denkbaar waarbij je je kabel ergens anders dan thuis nodig hebt dan? Ik neem aan dat alle openbare/commerciële laders langs de weg al een kabel hebben. En ik zie mezelf niet direct bij een ander op de oprit laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
coelho schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:16:
[...]

Ik sta ook nose first op de oprit, dus zat inderdaad al aan 7 of 8 meter te denken. Liever iets teveel dan net te kort. Die Tesla knop is een mooie bijkomstigheid.

Zijn er situaties denkbaar waarbij je je kabel ergens anders dan thuis nodig hebt dan? Ik neem aan dat alle openbare/commerciële laders langs de weg al een kabel hebben. En ik zie mezelf niet direct bij een ander op de oprit laden.
Als je nooit AC gaat laden heb je geen kabel nodig. Maar goed, er zit sowieso een kabel bij de auto. Die kun je erin lagen liggen.

Ik laad zelf 95% thuis maar toch ook wel eens AC tijdens weekendje weg, vakanties of werkafspraak waar AC palen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 16-08-2023 12:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:47
coelho schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:16:
[...]

Snelladers hebben een vaste kabel. De "gewone" openbare laadpalen in de wijk heb je een eigen kabel nodig.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05:07
IvoB2 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:42:
18 kW op een monofase installatie gaat niet lukken. Bij 32A gaat ie max. aan 7,3 kW laden. :)

Ik heb ervaring met een Alfen Single Pro Line op monofase 32A (op een 40 1F netaansluiting) en met firmware 6.3.
Afhankelijk van de overproductie van je PV-installatie zou je deze optimaal kunnen verbruiken. Of dat bij jou lukt weet ik niet want je geeft geen gegevens over je verbruikersprofiel nog PV installatie.

Om de laadpaal voor je eigen verbruikersprofiel te optimaliseren moet je wel in de laadpaal kunnen om deze af te stellen.
Dat kan via de ACE installer/MYEve app.
Maar dan moet je wel het account en de toegangswachtwoorden voor dat account gekoppeld aan de specifieke laadpaal kennen. Dus best eerst navragen bij de verkoper.

Vandaag op zes uur tijd bruto 17,3 kWh via PV en Alfen SPL in de EV geladen (netto 15,3 kWh).
Zou in theorie dus geen probleem mogen zijn (afhankelijk van je PV installatie) voor een hybride met 18 kWh accu.
Bedankt voor de info en ik heb dit inmiddels afgestemd met de verkoper. Ik heb een oost west opstelling en lever in de zomer soms 4kW tussen 12 en 15h terug maar op jaarbasis verbruik ik 500kW en dat wordt dus meer met de plug-in.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zoals ik nu zie in je onderschrift heb je een PV installatie van 8.4 kWp.
Bij een jaarverbruik van slechts 500 kWh heb je dus heel veel overschot om een hybride 100% van PV-stroom te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:28:
Zoals ik nu zie in je onderschrift heb je een PV installatie van 8.4 kWp.
Bij een jaarverbruik van slechts 500 kWh heb je dus heel veel overschot om een hybride 100% van PV-stroom te voorzien.
Dat is vast na thuisgebruik van de opgewekte energie/saldering. 500 kWh op jaarbasis is wel heeeeeeel erg weinig, zeker met warmtepomp.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
daemonix schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:52:
[...]

Dat is vast na thuisgebruik van de opgewekte energie/saldering. 500 kWh op jaarbasis is wel heeeeeeel erg weinig, zeker met warmtepomp.
Ik kan alleen maar afgaan op wat hij schrijft en dat is een verbruik van 500 kWh. :)
Als ik letterlijk op zijn post moet voortgaan zou het zelfs om 500 kW gaan wat dan weer heel veel is. :)

Ik heb overigens een 5.6 kWp installatie met voor dit jaar een netafname van 125 kWh en een totaal verbruik van 1424 kWh bij een netinjectie van 1913 kWh.
Dit jaar kom ik dus uit rond een 250 kWh netafname. En de netinjectie zal rond de 2500 kWh liggen.
(En een A2A en A2W WP, een BEV en 2 elektrische fietsen, dus dat zegt ook eigenlijk niets :+ )

Zonder meer info van poster waar die 500 kW/kWh precies op slaat valt er dus niets zinnigs over te zeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 16-08-2023 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ngai
  • Laatst online: 20-06-2024
dudems13 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:37:

Hier is vandaag een Zaptec Go met Tibber Pulse geïnstalleerd. Mooi dingetje en werkt tot zover goed. Zat ook te twijfelen tussen de Wallbox met vaste kabel, de Zaptec staat net wat netter aan de gevel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
TCMR schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:09:
[...]

Ik kwam tot de droevige conclusie dat mensen die het zich kunnen veroorloven om elektrisch te rijden, ook vaak de middelen hebben om zonnepanelen kunnen leggen, telkens minder gaan betalen voor hun verbruik/mobiliteit. En de mensen die dit niet kunnen, dus telkens meer. Daar zit een flinke scheefgroei, maar dat terzijde...

[...]
Het komt voor een groot deel neer op je individuele keuze waar je geld aan uitgeeft. Geld investeren om kosten te besparen resulteert weer in meer middelen.

Toch kom je met een 2e hands Nissan leaf van 13k en een dynamisch energiecontract ook al best ver.

Of een baan om de hoek..

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:42:
[...]

Ik kan alleen maar afgaan op wat hij schrijft en dat is een verbruik van 500 kWh. :)
Als ik letterlijk op zijn post moet voortgaan zou het zelfs om 500 kW gaan wat dan weer heel veel is. :)

Ik heb overigens een 5.6 kWp installatie met voor dit jaar een netafname van 125 kWh en een totaal verbruik van 1424 kWh bij een netinjectie van 1913 kWh.
Dit jaar kom ik dus uit rond een 250 kWh netafname. En de netinjectie zal rond de 2500 kWh liggen.
(En een A2A en A2W WP, een BEV en 2 elektrische fietsen, dus dat zegt ook eigenlijk niets :+ )

Zonder meer info van poster waar die 500 kW/kWh precies op slaat valt er dus niets zinnigs over te zeggen.
Daar valt wel degelijk iets over te zeggen, in het onderschrift staat namelijk dat er een warmtepomp en airco wordt gebruikt. Ik kom uit op 12 MWh opname en 10 MWh retour, dus netto 2 MWh verbruik met 33 zonnepanelen, warmtepompen, airco's en 1 EV. Het nominale verbruik in Nederland is gesteld op 2.9 MWh/jaar (want dat is de maximering van de elektriciteit op 40 cent/kWh.

500 kWh/jaar is extreem laag.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Headshot_NL
  • Laatst online: 08:17
Gecko123 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:07:
[...]

Het komt voor een groot deel neer op je individuele keuze waar je geld aan uitgeeft. Geld investeren om kosten te besparen resulteert weer in meer middelen.

Toch kom je met een 2e hands Nissan leaf van 13k en een dynamisch energiecontract ook al best ver.

Of een baan om de hoek..
Ben ik het mee eens. Voor de gigantische sprong in de energieprijzen waren panelen toch wat betaalbaarder.
Destijds kocht ik een huis en heb ik mijn vakantie opgegeven om te investeren in duurzaamheid. Dak vol panelen, 2 airco's om te verwarmen en geld in het spaarpotje voor nieuwe kozijnen en triple glas. Daar heb ik dus nu de afgelopen jaren flink van kunnen profiteren. Met de hoge terugleververgoeding van afgelopen vorig jaar en dit jaar kan ik weer ruim op vakantie ;)

En inderdaad, als je baan niet al te ver is kan je toch voor niet heel veel geld een wat oudere elektrische auto kopen inclusief subsidie.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Headshot_NL schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:38:
[...]

Ben ik het mee eens. Voor de gigantische sprong in de energieprijzen waren panelen toch wat betaalbaarder.
Destijds kocht ik een huis en heb ik mijn vakantie opgegeven om te investeren in duurzaamheid. Dak vol panelen, 2 airco's om te verwarmen en geld in het spaarpotje voor nieuwe kozijnen en triple glas. Daar heb ik dus nu de afgelopen jaren flink van kunnen profiteren. Met de hoge terugleververgoeding van afgelopen vorig jaar en dit jaar kan ik weer ruim op vakantie ;)

En inderdaad, als je baan niet al te ver is kan je toch voor niet heel veel geld een wat oudere elektrische auto kopen inclusief subsidie.
Ik denk niet dat @TCMR het heeft over mensen die een Nissan Leaf kunnen betalen van 13k of kunnen investeren in duurzaamheid door een vakantie over te slaan...

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• IvoB2
daemonix schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:28:
[...]
500 kWh/jaar is extreem laag.
Hangt gewoon af van de productiecapaciteit van de PV installatie en al dan niet de mogelijkheid tot eigen opslag.
Naast PV heb ik ook eigen opslag.
Voorlopig heb ik het net ook meer nodig om betalend te kunnen terugleveren dan dat ik hetzelfde net nodig heb om nog stroom af te nemen.
Ik kan uiteraard meer gaan terugleveren via de laadpaal (is economisch voordeliger dan terugleveren aan het net) maar om nu 's nachts de EV te gaan leegrijden zodat er door de dag meer geladen kan worden gaat me persoonlijk toch iets te ver. :)

Soit, ik vermoed ook wel dat hij bedoelt 500 kWh per jaar van het net af te nemen en dat dit niet zijn volledig verbruik is maar dat zal hij dan toch zelf nader moeten verklaren. Het zegt ook niets over het optimaliseren van de overproductie richting laden PHEV. Daarvoor moet de huidige overproductie (wat de woning op dit ogenblik niet zelf verbruikt) gekend zijn en hoe deze over de seizoenen verdeeld is (al maakt dat laatste in NL niet uit zolang je kan salderen).

• IvoB2
Headshot_NL schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:38:
[...]
Of gewoon te voet, met de fiets of de e-bike naar het werk. :)
Afhankelijk van de snelheid waarmee je je verplaatst verbruikt een e-bike tot twintig keer minder* de km dan een E-auto. Je staat er meestal ook niet mee in de file en kan de afstand van A naar B doorgaans inkorten zodat het in tijd ook al niet echt veel scheelt.

Onze cijfers: de EV verbruikt gemiddeld 15,5 kWh/100 km op de GOM en 17,3 kWh/100 km volgens de MID kWh teller op de laadpaal (laadverliezen dus meegerekend) en de e-bikes gemiddeld 800Wh/100 km. :)

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:09:
[...]

[...]en de e-bikes gemiddeld 800W/100 km. :)
Bedoel je niet 800Wh/100km ? O-) :X

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• Tommie12
  • Nu online
Ik denk dat ik met 500Wh/100km toe kom op mijn fiets.

• Broodro0ster
IvoB2 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:42:
[...]

Full electric woning? Hoe doe je dat om met 125kWh netafname een jaar door te komen? Zelfs met een thuisbatterij zou onze PV opbrengst niet genoeg zijn om de warmtepomp van stroom te voorzien in de winter. En wij hebben een goed geisoleerde nieuwbouw.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

• IvoB2
My bad.
Ik pas het aan. _/-\o_

• IvoB2
Tommie12 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:57:
[...]

Ik denk dat ik met 500Wh/100km toe kom op mijn fiets.
Kan, de ene fiets/fietser is de andere niet.
Mijn partner komt bv. toe met een 650 Wh/100 km.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 17-08-2023 17:34 ]

• IvoB2
Broodro0ster schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:17:
[...]

Hoe doe je dat om met 125kWh netafname een jaar door te komen? Zelfs met een thuisbatterij zou onze PV opbrengst niet genoeg zijn om de warmtepomp van stroom te voorzien in de winter. En wij hebben een goed geisoleerde nieuwbouw.
Ik kom met 125 kWh netafname dan ook geen jaar toe.
Dat is de netafname in 2023, dus van 1/1/23 tot heden.
De netafname was over heel 2022 440 kWh. Dit jaar streef ik naar een 250 - 300 kWh (maar alles onder de 530 kWh netafname is ok).
Wij streven ernaar zo energie zuinig mogelijk te leven. Niet omdat het moet. Meer voor de sport. :)

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

IvoB2 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:39:
[...]

De netafname was over heel 2022 440 kWh. Dit jaar streef ik naar een 250 - 300 kWh (maar alles onder de 530 kWh netafname is ok).
Wij streven ernaar zo energie zuinig mogelijk te leven. Niet omdat het moet. Meer voor de sport. :)
En houtstook toch?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Broodro0ster
IvoB2 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:39:
[...]

Dat is nog altijd bijzonder laag. Stook je alleen maar met de warmtepomp of ook nog met hout/gas/olie?

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Sinds vorige week in het bezit van een Tesla en zit een beetje in dubio om te investeren in thuisladen of niet. Ik denk dat ik 1-2x per week een (volle) lading nodig zal hebben.
  • De dichtstbijzijnde supercharger zit op 19 KM afstand.
  • Echter ergens in 2024 zal er volgens de Tesla Supercharger Map 1 komen op slechts 6 KM afstand
  • Thuisladen zal mij eenmalig zo'n 2K kosten met nog onbekende stroomtarieven i.v.m. Nieuwbouw/VVE
Is het gemak van thuisladen het waard of zouden jullie in mijn situatie adviseren om gewoon bij superchargers op te laden?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Broodro0ster
Greatsword schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:53:
Sinds vorige week in het bezit van een Tesla en zit een beetje in dubio om te investeren in thuisladen of niet. Ik denk dat ik 1-2x per week een (volle) lading nodig zal hebben.
  • Echter ergens in 2024 zal er volgens de Tesla Supercharger Map 1 komen op slechts 6 KM afstand
  • Thuisladen zal mij eenmalig zo'n 2K kosten met nog onbekende stroomtarieven i.v.m. Nieuwbouw/VVE
Is het gemak van thuisladen het waard of zouden jullie in mijn situatie adviseren om gewoon bij superchargers op te laden?
Superchargen is wel niet goed voor de batterij. Thuisladen is aangewezen en enkel superchargen voor lange trips is het advies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:49
Thuislanden is zo relax, je bent veel flexibeler, ook met het laden op je eigen zonnepanelen. Of laden vlak voor je vakantie/ als je terug bent. Het is toch ook meerwaarde voor je huis? Ik zou er niet over twijfelen en gaan voor de paal

Je auto accu schrijft hard af als je alleen maar snellaadstations gebruikt. Zie ook deze test van Björn Nyland YouTube: 2021 Tesla Model 3 LR used as a taxi and only supercharged

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Broodro0ster schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:49:
Dat is nog altijd bijzonder laag. Stook je alleen maar met de warmtepomp of ook nog met hout/gas/olie?
Nooit gas noch olie gehad in de huidige woning.
De verwarming is een combinatie.
Alleen de leefruimte wordt, indien nodig, verwarmd.
In de eerste plaats door driedubbel glas over de volledige hoogte en breedte van de zuidkant en een gedeelte van oost en west. Werkt optimaal op zonnige dagen (ook bij vriestemp buiten).
Indien dat niet meer voldoende is gebruiken we de A2A WP in één deel van de leef/werkruimte.
Dat volstaat vanaf februari tot eind november.
Volstaat het voorgaande niet meer schakelen we de A2W WP in voor de volledige leefruimte.
Op aanhoudend koude bewolkte dagen steken we de speksteenkachel aan (die dan ook het SWW op temperatuur houdt gezien deze zowel op WP als speksteenkachel is aangesloten).
Het hout daarvoor komt overigens uit het eigen bosbeheer (dus geen paniek, niet uit bomenkap :) ).

Maar met thuisladen heeft dat nog maar weinig te maken. :)
Moesten we de EV niet thuisladen zou de netafname trouwens nog lager zijn.
Maar dat is ook geen noodzaak gezien de opbrengst van netinjectie tot een netafname van 530 kWh deze laatste rekening kan compenseren en ervoor zorgt dat er buiten het forfaitaire deel geen capaciteitstarief moet betaald worden.
De jaren dat we de kachel helemaal niet gebruiken hebben we meerverbruik van 1000 tot 1500 kWh (gemeten sinds 2013).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jeeedeee schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:03:
[...]

Thuislanden is zo relax, je bent veel flexibeler,
Klinkt als een reactie uit het jaar 2073

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:00
de Peer schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:46:
[...]

Electrisch vliegen, dichterbij dan je denkt.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:46:
[...]

Maak er maar 2023 van :)
YouTube: Jetson ONE - New Chapter

[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 17-08-2023 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 22:38

Zhadum

Folding & Einstein@home

jeeedeee schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:03:
[...]

Thuislanden is zo relax, je bent veel flexibeler, ook met het laden op je eigen zonnepanelen. Of laden vlak voor je vakantie/ als je terug bent. Het is toch ook meerwaarde voor je huis? Ik zou er niet over twijfelen en gaan voor de paal

Je auto accu schrijft hard af als je alleen maar snellaadstations gebruikt. Zie ook deze test van Björn Nyland YouTube: 2021 Tesla Model 3 LR used as a taxi and only supercharged
Dankjewel. Dat wist ik niet want ik zat ook in dubio. Wordt geadviseerd dat Zappi v2.1 nog steeds de beste keus is? Heb nu paar verschillende offertes gevraagd bij grotere merken en Zonneplan maar geen 1 komt met Zappi. Graag jullie hulp / advies. Ik woon in regio Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

De 'beste' hangt af van je eisen. Mijn zappi werkt iig prima met m'n auto en zonnepanelen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 22:38

Zhadum

Folding & Einstein@home

Termy schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:22:
De 'beste' hangt af van je eisen. Mijn zappi werkt iig prima met m'n auto en zonnepanelen.
Snap ik. Denk een goed werkende app (goed inzicht geeft) in combinatie met zonnepanelen en load balancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Ik zit met dynamisch op 26 cent per kWh gemiddeld per jaar en dat zal in de toekomst alleen maar lager worden. Stroom van de zon is bijna gratis. Weeg het af tegen de huidige marktprijzen van openbaar laden en maak zelf de rekensom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gecko123 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:36:
[...]
Ik zit met dynamisch op 26 cent per kWh gemiddeld per jaar en dat zal in de toekomst alleen maar lager worden. Stroom van de zon is bijna gratis. Weeg het af tegen de huidige marktprijzen van openbaar laden en maak zelf de rekensom.
Zo eenvoudig is de rekensom uiteraard niet te maken.
Stroom van de zon is om te beginnen al niet gratis maar de prijs van de afschrijving van de installatie en/of de gemiste injectievergoeding. Om van toekomstige vaste kosten (cfr. VandenBron & co) en mogelijke capaciteitstarieven op thuisladen nog maar te zwijgen.
Thuis kunnen laden is uiteraard heel makkelijk maar kostengewijs draag je buiten de kosten voor de laadpaal eventueel ook de kosten voor het onderhoud van de laadpaal. Het blijft een stuk elektronica met software en dan kan er nog al eens iets misgaan. Of niet. Maar dat blijft op voorhand dus moeilijk in te calculeren.
Ik heb bv. een Alfen laadpaal waar binnen de garantieperiode de printplaat al moest vervangen worden maar waar na de garantieperiode ook al drie interventies ter plaatse zijn geweest (voor mij gelukkig op kosten van het bedrijf).

Soit, alleen al voor het gemak zou ik thuis een laadpaal willen. Ongeacht de kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 18-08-2023 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

Zhadum schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:02:
[...]

Snap ik. Denk een goed werkende app (goed inzicht geeft) in combinatie met zonnepanelen en load balancing.
Dat zit bij de Zappi m.i. wel goed.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngai
  • Laatst online: 20-06-2024
Gebruik een Zaptec Go & Tibber Pulse. Kan helaas niet de kWh prijs koppelen zonder een energie contract bij Tibber. Zijn er andere goede oplossing om verbruik (in kosten) makkelijk te kunnen zien? Iemand die een goede oplossing heeft gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tilhorn
Zhadum schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:33:
[...]

Dankjewel. Dat wist ik niet want ik zat ook in dubio. Wordt geadviseerd dat Zappi v2.1 nog steeds de beste keus is? Heb nu paar verschillende offertes gevraagd bij grotere merken en Zonneplan maar geen 1 komt met Zappi. Graag jullie hulp / advies. Ik woon in regio Utrecht.
Ik heb hem aangeschaft omdat hij primair altijd werkt. Maw als er drie fase grid is werkt hij ook met load balancing. Deze laatste zit zonder tussenkomst van andere electronica rechtstreeks met CT-spoelen op de Zappi aangesloten voor load balancing. Los van wifi, bluetooth of wat dan ook wat kan uitvallen. Verder is er een brede community waar je info uit kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
Heb goedkoop een Alfen Eve kunnen overnemen, alleen is de kap wit. Deze zou ik graag in het antraciet willen. Heeft iemand ervaring met het spuiten/wrappen van de kap?

Ik kom namelijk antracieten kappen tegen vanaf €90 tot en met €300(:/)
Pagina: 1 ... 76 ... 176 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen