Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudems13
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-04 10:34
peter05 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:13:
[...]

Als ik het op een rijtje probeer te zetten n.a.v. de reacties :)
Het kiezen voor een laadstation die kan wisselen tussen 1 en 3 fasen laden is denk ik slim voor de toekomst als je aan het volgende denkt:
- Als je auto regelmatig tijdens zonuren voor de deur staat 8)
- Als afbouw salderingsregeling start in 2025 en je weinig terug krijgt voor teruglevering.
Voorstel is al akkoord door de 2e kamer, ligt nu ter goedkeuring bij 1e kamer. Dat is dus nog even afwachten..
- Je overschot al bij 1,4kW je auto in wil krijgen door op 1 fase te laden. Ook mogelijk bij een 3 fase omvormer en hoofdaansluiting, door het sommeren van de 3 fasen in de slimme meter.
- Het (nu al) cool is om je auto met 100% zonenergie te laden
- Het aantal PV installaties zal vermoedelijk komende jaren nog steeds stijgen. Kans op uitschakelen van omvormer door netcongestie zal daarmee ook toenemen. Als je het overschot op dat moment in je auto stopt zal jouw omvormer minder snel uitschakelen(door lagere spanningsval) én lever je een bijdrage aan verminderen van de netcongestie.

[...]

Bedoel je dan opbrengst eerst in een thuisbatterij stoppen en later in je auto? Dat is niet zo'n handige businesscase als je kijkt naar investering, omzettingsverliezen en degradatie.
Je hebt al een rijdende batterij op 4 wielen ;)
Thanks voor het opsommen. Op het moment is het denk ik niet heel nodig om puur op zon te kunnen laden. Auto is vaak overdag weg en kan alleen snachts laden. Vandaar ook misschien een batterij als blijkt dat de saldering verdwijnt. Maken veel km dus sneller kunnen laden is nodig, hebben daarom ook een dynamisch contract.

Geeft me iig meer vrijheid in mijn keuze en kan dan eentje nemen die wat mooier oogt ;)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
dudems13 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:07:
[...]
Vandaar ook misschien een batterij als blijkt dat de saldering verdwijnt. Maken veel km dus sneller kunnen laden is nodig, hebben daarom ook een dynamisch contract.
Er kunnen tig redenen zijn om een thuisbatterij te plaatsen maar onder de huidige omstandigheden zal het uiterst zelden in een gezinssituatie een rendabele investering zijn (als in de investering er minstens terug uithalen voor het ding de geest geeft).
Zelf moeten investeren in een EV en laadpaal is trouwens ook zelden rendabel. Voor wie heel veel km rijdt en/of de investeringen door de zaak/werkgever kan laten dragen ligt dat uiteraard anders.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 01-08-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudems13
IvoB2 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:20:
[...]

Er kunnen tig redenen zijn om een thuisbatterij te plaatsen maar onder de huidige omstandigheden zal het uiterst zelden in een gezinssituatie een rendabele investering zijn (als in de investering er minstens terug uithalen voor het ding de geest geeft).
Zelf moeten investeren in een EV en laadpaal is trouwens ook zelden rendabel. Voor wie heel veel km rijdt en/of de investeringen door de zaak/werkgever kan laten dragen ligt dat uiteraard anders.
Gelukkig rijd ik erg veel km's dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tilhorn
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-05 13:22
Xzellentz schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 00:27:

Puntje 2. In de app staat bij geavanceerd / gemeten waarden, L1: 16a, L2 -16a, L3 -16a + de load balancing box geeft aan dat er zonne-energie wordt terug geleverd (1x groen 2x rood ledje). Hier dacht ik in eerste instantie dat ik de ct klemmen verkeerd had geplaatst, gecontroleerd en ze stonden goed. Dus maar de handleiding erbij gepakt en uiteindelijk L1 en L2 op deze box verwisseld. Hierna waren alle waardes positief. Heeft iemand dit ook meegemaakt?
Ik ben mij flink aan het verdiepen nav vragen en suggestie in dit draadje in het zelf aanleggen van de 'Ratio Solar met socket' (Solar lader met standaard inbegrepen Load Balancer en max 22 kW laadvermogen €899,00).

In de handleiding 'Ratio Sensorbox en CT-klemmen' staat "De aansluiting voor de netvoeding voert geen stroom naar de Sensorbox. De aansluiting wordt gebruikt om de richting van de gemeten stroom te bepalen. De meegeleverde voedingskabel moet worden verbonden met fase 1 (L1) van het stroomnet . . ." Mogelijk kwamen hierdoor de negatieve waardes.

Ik heb ook twee vragen die niet echt duidelijk te vinden zijn;
1) Is de Ratio Solar makkelijk te beveiligen en ontgrendelen in de app?
2) Gaat de stekker in de socket op slot zodat deze er niet uit te trekken is, ook na laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yvos
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-04-2024
Met het risico dat ik een vraag stel die al eerder is gesteld toch een poging. Ik heb uiteraard al wel terug gelezen in de posts.

Eerst mijn situatie:
  • Auto: Tesla Model Y
  • Zonnepanelen (opbrengst ongeveer 2800 kWh/jaar)
  • Meestel in de gelegenheid om overdag te laden
  • Nog geen laadpaal
  • Doorbelasting van laadkosten op de zaak
  • Dynamische energiecontract bij Zonneplan
Ik wil een laadpaal gaan aanschaffen en zo goedkoop mogelijk de auto opladen :)
Ik zie dat oa de Zappi, Easee, Wallbox en V2c vaak langskomen als aangeraden opties.

Betreffende laadpalen hebben vaak slimme features om kostenefficiënt te laden. Echter heb ik ook de app Jedlix het lijkt erop dat die behoorlijk overlap heeft met de features van de laadpalen.

Heeft daarnaast zin om een 3 fase aansluiting aan te laten leggen? Heel snel thuisladen hoeft niet perse.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat meer zonnepanelen op het dak ook een goede optie zou zijn, zeker als het laden van de auto bij ons verbruik komt komen we flink te kort aan 2800 kWh/jaar.

Generiek is dus mijn vraag wat zouden jullie mij aanraden om te doen?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

yvos schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:43:
Met het risico dat ik een vraag stel die al eerder is gesteld toch een poging. Ik heb uiteraard al wel terug gelezen in de posts.

Eerst mijn situatie:
  • Nog geen laadpaal
Ik zie dat oa de Zappi, Easee, Wallbox en V2c vaak langskomen als aangeraden opties.

Betreffende laadpalen hebben vaak slimme features om kostenefficiënt te laden. Echter heb ik ook de app Jedlix het lijkt erop dat die behoorlijk overlap heeft met de features van de laadpalen.

Heeft daarnaast zin om een 3 fase aansluiting aan te laten leggen? Heel snel thuisladen hoeft niet perse.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat meer zonnepanelen op het dak ook een goede optie zou zijn, zeker als het laden van de auto bij ons verbruik komt komen we flink te kort aan 2800 kWh/jaar.

Alvast dank!
Als ik het goed begrijp betaalt de werkgever je laadkosten. In dat geval zou ik niet te veel moeite doen en gewoon je verbruik declareren.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvos
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-04-2024
de Peer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:17:
[...]

Als ik het goed begrijp betaalt de werkgever je laadkosten. In dat geval zou ik niet te veel moeite doen en gewoon je verbruik declareren.
In dit geval ben ik zelf ook de werkgever. Dus zo goedkoop mogelijk laden heeft de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 21:47

Eerst mijn situatie:
  • Nog geen laadpaal

Alvast dank!
Zonnepanelen uitbreiden zou ik zeker doen. En Zappi is dan in elk geval een prima optie om zoveel mogelijk op zonnestroom te kunnen laden.

Dynamisch contract en zonnestroom is wel een ingewikkelde. Je loopt risico dat je op zondag geld toe moet betalen op je zonnestroom die je aan het net levert.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 64mike53
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-01 22:40
De afgelopen tijd zit ik een beetje mee te lezen in dit topic aangezien ik in oktober mijn eerste elektrische auto krijg. Het gaat om een Tesla model Y die ik lease via mijn werkgever.

Ik zit nu te kijken om de laadpaal zelf aan te schaffen en waar ik dan op moet letten. Een aantal punten die voor mij belangrijk zijn:
  • 3 fase 11kWh laden
  • Load balancing
  • Automatische doorbelasting naar werkgever
  • Integratie met Home Assistant (pre)
Zelf kwam ik uit bij een Alfen Eve Single Pro-line uit, maar weet niet of er goeie alternatieven zijn.

Mijn grootste vraagteken is nu nog het doorbelasten naar de werkgever.
Moet je hier een back-end connectie voor hebben?
Kan dit ook zonder de maandelijkse abonnementen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 01-06 17:18
64mike53 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:53:
De afgelopen tijd zit ik een beetje mee te lezen in dit topic aangezien ik in oktober mijn eerste elektrische auto krijg. Het gaat om een Tesla model Y die ik lease via mijn werkgever.

Ik zit nu te kijken om de laadpaal zelf aan te schaffen en waar ik dan op moet letten. Een aantal punten die voor mij belangrijk zijn:
  • 3 fase 11kWh laden
  • Load balancing
Zelf kwam ik uit bij een Alfen Eve Single Pro-line uit, maar weet niet of er goeie alternatieven zijn.

De Alfens zijn fijne apparaten als het allemaal goed werkt. Gaat er iets mis dan ben je met Alfen niet echt aan het juiste adres is mijn ervaring. Loadbalancing ging bij mij echt behoorlijk mis. Eerste werkte het helemaal niet, later vloog de hoofdzekering eruit omdat Alfen een verkeerde config had ingesteld. Nu is ie stuk en uit de garantie. Reparatiekosten bij langs komen: € 140 voorrijd kosten en € 110 per uur (allemaal ex btw) zonder onderdelen of belofte dat hij ook echt kan worden gemaakt. Nee dank u. Ik ben nu bezig om hem te gaan vervangen, nog niet bepaald met wat maar neig naar Easee.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 19:32
64mike53 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:53:

• 3 fase 11kWh laden
  • Load balancing

Ik zou zelf voor de goedkopere variant gaan. Via Duitsland voor 700 thuis. Backend is met eflux 5 per maand. Backend kost altijd geld. Maar goed, je kunt gewoon je kWh prijs wat ophogen en het zo terug verdienen. Verder doet de Alfen wat je wil.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Laurens__ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:23:
[...]

De Alfens zijn fijne apparaten als het allemaal goed werkt. Gaat er iets mis dan ben je met Alfen niet echt aan het juiste adres is mijn ervaring. Loadbalancing ging bij mij echt behoorlijk mis. Eerste werkte het helemaal niet, later vloog de hoofdzekering eruit omdat Alfen een verkeerde config had ingesteld. Nu is ie stuk en uit de garantie. Reparatiekosten bij langs komen: € 140 voorrijd kosten en € 110 per uur (allemaal ex btw) zonder onderdelen of belofte dat hij ook echt kan worden gemaakt. Nee dank u. Ik ben nu bezig om hem te gaan vervangen, nog niet bepaald met wat maar neig naar Easee.
Zal met elke laadpaal het geval zijn. Ook kun je als je hem zelf plaatst toch gewoon de LB goed instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Inspired schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:28:
[...]

Zal met elke laadpaal het geval zijn. Ook kun je als je hem zelf plaatst toch gewoon de LB goed instellen?
Dat zou je denken maar met Alfen was dat dus niet zo. Via P1 werkte load balancing helemaal niet want de paal stond te ver weg en via de door hun voorgeschreven modbusmeter werkte het ook niet omdat ze geen onderscheid konden maken (en dat toegaven en erbij aangeven dat ze weigerden om dat aan te passen) tussen inkomend en uitgaand vermogen. Dus als de zon flink scheen en ik prikte mijn auto aan dan wilde hij niet laden omdat er volgens de foute berekening geen vermogen beschikbaar was. Dat betekende dat ik bij overdag aanprikken steeds even mijn omvormer moest uitzetten om het laden te kunnen starten. Eén van de keren dat Alfen hier is geweest om het 'op te lossen' veranderden ze de configuratie zodanig dat 's avonds de hoofdzekering eruit vloog. De kosten voor het vervangen door Liander (smeltzekering) werden niet door hen vergoed.
Na een hoop gepruts en meerdere keren de installateur hier gehad met verschillende P1 poort verlengers en een nieuw type modbus meter werkte het uiteindelijk allemaal wel maar wat een gedoe. En nu is hij dus stuk, waarschijnlijk het moederbord. Dit soort gedoe wilde ik je besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@Laurens__ hoeveel meter zat er tussen je paal en P1 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 64mike53
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-01 22:40
Inspired schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:27:
[...]

Ik zou zelf voor de goedkopere variant gaan. Via Duitsland voor 700 thuis. Backend is met eflux 5 per maand. Backend kost altijd geld. Maar goed, je kunt gewoon je kWh prijs wat ophogen en het zo terug verdienen. Verder doet de Alfen wat je wil.
Je bedoeld de S line in plaats van de pro line? Kan je met deze ook doorrekenen naar werkgever? Ik dacht dat het enkel kon met de pro versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Inspired schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:54:
@Laurens__ hoeveel meter zat er tussen je paal en P1 dan?
Ruim 50 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Mja, dat is ook wel een aardige afstand. Is ook zonder versterkers sowieso maar de vraag of het werkt toch? Ook bij andere palen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
64mike53 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:27:
[...]

Je bedoeld de S line in plaats van de pro line? Kan je met deze ook doorrekenen naar werkgever? Ik dacht dat het enkel kon met de pro versie.
Ja. Kan gewoon een backend op. Heeft ook rfid.

Pro-line kan tm 22kW en heeft een display. Beide voor mij nutteloos. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 03-08-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-05 23:17
Eind november krijg ik een elektrische auto. De werkgever zorgt voor de laadpaal en het bijplaatsen van een groep in de meterkast. Ik beschik nu over een 1x35A aansluiting van de netbeheerder (stedin). Als ik de aansluiting wil upgraden moet ik de kosten hiervan zelf dragen, zodoende heb ik een berekening gemaakt, klopt dit ongeveer of zie ik diverse zaken over het hoofd?

- Nieuwe aansluiting (3x25A) van Stedin incl. vervangen meter: € 521,63,- incl. btw
- Nieuwe geassembleerde groepenkast: € 438,14 incl. btw
- Dag werk monteur vervangen kast: € 500,- incl. btw
- klein materiaal, installatiedraad e.d. € 100,- incl. btw

Monteur heb ik even gerekend op 8 uur*55 euro incl. Ik weet niet of dat gebruikelijke tarieven zijn, maar ik wil dit niet via via laten doen.

Zijn er andere zaken die ik over het hoofd zie? Ik heb bijvoorbeeld zonnepanelen, moet ik voor het terug leveren ook rekening houden met aanpassingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:49
SmashCruiser schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:11:
Eind november krijg ik een elektrische auto. De werkgever zorgt voor de laadpaal en het bijplaatsen van een groep in de meterkast. Ik beschik nu over een 1x35A aansluiting van de netbeheerder (stedin). Als ik de aansluiting wil upgraden moet ik de kosten hiervan zelf dragen, zodoende heb ik een berekening gemaakt, klopt dit ongeveer of zie ik diverse zaken over het hoofd?

- Nieuwe aansluiting (3x25A) van Stedin incl. vervangen meter: € 521,63,- incl. btw
- Nieuwe geassembleerde groepenkast: € 438,14 incl. btw
- Dag werk monteur vervangen kast: € 500,- incl. btw
- klein materiaal, installatiedraad e.d. € 100,- incl. btw

Monteur heb ik even gerekend op 8 uur*55 euro incl. Ik weet niet of dat gebruikelijke tarieven zijn, maar ik wil dit niet via via laten doen.

Zijn er andere zaken die ik over het hoofd zie? Ik heb bijvoorbeeld zonnepanelen, moet ik voor het terug leveren ook rekening houden met aanpassingen?
Nieuwe groepenkast inclusief montage moet wel voor wat minder kunnen. Er zijn behoorlijk wat bedrijven die dat all-in aanbieden. Let daarbij wel op dat ze met goede spullen werken (ABB, Eaton, Hager).

Maar... bij eigen laadpaal denk ik ook aan 'eigen oprit' of in ieder geval een eigen plek om dagelijks te kunnen laden. Hoeveel kilometers ga je per dag rijden? Als je het ding elke avond aan de kabel hangt, zou het best kunnen zijn dat je het ook kunt redden door alleen te laden op 1 fase.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:37

_Apache_

For life.

eltron schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:53:
[...]

Zonnepanelen uitbreiden zou ik zeker doen. En Zappi is dan in elk geval een prima optie om zoveel mogelijk op zonnestroom te kunnen laden.
Ik heb hier een vergelijkbare PV set (opbrengst 2700-3100kWh/jaar).
Maar puur op PV stroom opladen (of willen opladen) is erg lastig, want de Zappi heeft bijv een minimale PV opwek nodig, meen dat het iets van 1300-1500W was, wat je gewoon amper haalt op een niet-zo-zonnige dag. PV gebruikt als ondersteuning is overigens wel prima te doen.

Nu is mijn EV (EV motor) niet van een dergelijke orde, met maar (bruikbare) 15kWh, tegen de 90kWh van de Tesla.
Ik kan hem dus prima aan een granny charger hangen met maar 1300W (~6A) en morgenochtend is ie opgeladen, en dan kan ik weer 200km rijden.

Overigens ben ik het wel eens met PV uitbreiden waar mogelijk. Het verdient zich echt wel terug, mits je het budget en de plek op je dak hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 03-08-2023 15:30 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
dreamscape schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:22:
[...]

Nieuwe groepenkast inclusief montage moet wel voor wat minder kunnen. Er zijn behoorlijk wat bedrijven die dat all-in aanbieden. Let daarbij wel op dat ze met goede spullen werken (ABB, Eaton, Hager).

Maar... bij eigen laadpaal denk ik ook aan 'eigen oprit' of in ieder geval een eigen plek om dagelijks te kunnen laden. Hoeveel kilometers ga je per dag rijden? Als je het ding elke avond aan de kabel hangt, zou het best kunnen zijn dat je het ook kunt redden door alleen te laden op 1 fase.
Dat klopt, ik kan hem elke nacht opladen zodat ik doorgaans met een volle accu vertrek. Het is een iv60, met de dagelijkse ritjes kom ik over het algemeen wel uit. Volgens ev-database duurt het circa 9 uur voordat de accu vol is bij een laadsnelheid van 7,4 kw. Ik weet alleen niet wat constante snelheid is waarmee ik laad. Er zijn dagen dat ik veel kilometers afleg, en 's avonds ook nog weg moet. Daarbij wil ik zo min mogelijk beperkt worden door de laadsnelheid. Overigens ben ik er nog niet uit of dit circa € 1500,- waard is....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Inspired
SmashCruiser schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:50:
[...]

Dat klopt, ik kan hem elke nacht opladen zodat ik doorgaans met een volle accu vertrek. Het is een iv60, met de dagelijkse ritjes kom ik over het algemeen wel uit. Volgens ev-database duurt het circa 9 uur voordat de accu vol is bij een laadsnelheid van 7,4 kw. Ik weet alleen niet wat constante snelheid is waarmee ik laad. Er zijn dagen dat ik veel kilometers afleg, en 's avonds ook nog weg moet. Daarbij wil ik zo min mogelijk beperkt worden door de laadsnelheid. Overigens ben ik er nog niet uit of dit circa € 1500,- waard is....
Hoeveel dagen kom je met 0% terug? En dan nog is het verschil tussen 7,4 en 11 nou ook niet mega. Zou mij de 1500 niet waard zijn. Mocht je al met 0% aankomen en ‘s avonds weg moeten kun je beter 10 minuten een snellader pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Inspired schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:41:
[...]

Mja, dat is ook wel een aardige afstand. Is ook zonder versterkers sowieso maar de vraag of het werkt toch? Ook bij andere palen?
Dat klopt, en dat is ook waarom ik het zo zuur vindt dat Alfen eerst een dure modbus meter voorschrijft, ik dat door iemand laat installeren en het dan allemaal niet werkt en dat ze vervolgens niet thuis geven om op te draaien voor aanvullende kosten en zo verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

_Apache_ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:27:
[...]

Ik heb hier een vergelijkbare PV set (opbrengst 2700-3100kWh/jaar).
Maar puur op PV stroom opladen (of willen opladen) is erg lastig, want de Zappi heeft bijv een minimale PV opwek nodig, meen dat het iets van 1300-1500W was, wat je gewoon amper haalt op een niet-zo-zonnige dag. PV gebruikt als ondersteuning is overigens wel prima te doen.
Dat ligt niet aan de Zappi. Een EV heeft (ongeveer) minimaal 1,4kW per fase nodig. Daaronder laadt hij niet. Het mooie van de Zappi is dat hij dus in ECO+ modus op 1 fase laadt. Bij 3 fasen laden op overschot is minimaal 3x1,4kW nodig.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
SmashCruiser schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:50:
[...]

Laden met 7,4 kW zul je zelden halen, dit is al 32 van de beschikbare 35 A.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
guido66 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:52:
[...]
Juist 's nachts zal dat toch vaak wel lukken als er dan vrijwel niets anders aan staat.
En als hij zonnepanelen heeft kan het overdag ook vaak wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-monkey
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-03 09:28
Tilhorn schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:39:
[...]

Ik ben mij flink aan het verdiepen nav vragen en suggestie in dit draadje in het zelf aanleggen van de 'Ratio Solar met socket' (Solar lader met standaard inbegrepen Load Balancer en max 22 kW laadvermogen €899,00).

In de handleiding 'Ratio Sensorbox en CT-klemmen' staat "De aansluiting voor de netvoeding voert geen stroom naar de Sensorbox. De aansluiting wordt gebruikt om de richting van de gemeten stroom te bepalen. De meegeleverde voedingskabel moet worden verbonden met fase 1 (L1) van het stroomnet . . ." Mogelijk kwamen hierdoor de negatieve waardes.

2) Gaat de stekker in de socket op slot zodat deze er niet uit te trekken is, ook na laden?
1) Ja!
2) Ja, kan. Is een optie in de App!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:38
_/-\o_

[ Voor 98% gewijzigd door Petertje750 op 03-08-2023 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:29
@Petertje750,
Theoretisch: 3 x 25A x 230V / 1000W = 17,25KW
De meeste auto's kunnen echter maar 11KW max AC laden.

In de Zappi stel je een waarde in van/een stap onder de automaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Card Nox schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:40:
@Petertje750,
Theoretisch: 3 x 25A x 230V / 1000W = 17,25KW
De meeste auto's kunnen echter maar 11KW max AC laden.

In de Zappi stel je een waarde in van/een stap onder de automaat.
M.i. grid limit 25A en device limit 32A. @peter243 kan dan op 3 fasen met 17,25 kW laden maar zijn EV kan waarschijnlijk maar 11kW.
Op 1 fase kan hij dan zonder PV overschot op 5,8kW en met PV overschot op 7,4kW laden.

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 03-08-2023 22:51 ]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudems13
Weet iemand nog een goede installateur in provincie utrecht? Voor een easee of zappi? (kan aan een easee komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzellentz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-05 16:05
Tilhorn schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:39:
[...]

Ik de de orientatie gecontrolleerd en met wat labels gemarkeerd, maargoed, ik heb de loadbalancing nog niet getest, en het is de afgelopen dagen te bewolkt geweest om de solar opladen te testen helaas.

Op jou 2 vragen, bij mij moest ik de app gebruiken om het laden te innitialiseren, maar het kan ook met plug and play. Ik heb de box met kabel, dus kan niet zeggen of de kabel op de box is vergrendeld tijdens het laden, wel is het zo dat de kabel op de auto is vergrendeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 31-05 00:06

Eerst mijn situatie:
  • Nog geen laadpaal

Alvast dank!
Voordeel van een 3 fasen aansluiting is dat je beter kan profiteren van de laagste uurtarieven omdat je dan met een hoger vermogen laadt. Daarentegen is een 1 fase aansluiting voordelig met zonnestroom omdat je dan meer opgewekte stroom zelf verbruikt (en minder belaste kilowattjes van de leverancier). Weet niet of Zappi dit goed kan regelen met het beste van beide werelden.

Waarschijnlijk ga je een 3 fase veel prettiger vinden in gebruik. Een accu van 77 kWh uur laden zeg van 10% naar 80% duurt toch al snel 15 uur op 3,6kW. Gaat er iemand in je huishouden zaterdag een dagje weg en jij wilt zondagochtend ook ergens heen dan kan het vaker voorkomen dat jij of de ander moet snelladen etc. Wat het gebruik onnodig complexer maakt.

Met 3 fasen en snachts altijd kunnen volladen in de winter heb je er gewoon geen omkijken naar. Bovendien kun je de kosten voor aanpassing meterkast aftrekken van de zaak. Vamil of MIA geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
guido66 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:52:
[...]

Het sluipverbruik is circa 150 watt, overdag kom ik ook niet heel veel hoger uit, tot 600 watt. Behoudens bij het koken, wasmachine en de droger, maar ook daarbij zie ik niet echt schokkende pieken als ik door mijn verbruik (per uur) blader in de Zonneplan app.

Op dit moment neig ik er naar om het bij 1x35a te houden. Is het achteraf een probleem.. of beter gezegd een veel grotere kostenpost, om het alsnog op te waarderen naar 3x25a?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
SmashCruiser schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:38:
[...]

Het sluipverbruik is circa 150 watt, overdag kom ik ook niet heel veel hoger uit, tot 600 watt. Behoudens bij het koken, wasmachine en de droger, maar ook daarbij zie ik niet echt schokkende pieken als ik door mijn verbruik (per uur) blader in de Zonneplan app.

Op dit moment neig ik er naar om het bij 1x35a te houden. Is het achteraf een probleem.. of beter gezegd een veel grotere kostenpost, om het alsnog op te waarderen naar 3x25a?
Niet als de paal 11kW ondersteund, en je een kabel aan laat leggen voor 3F. 's nachts heb je (zonder WP) sowieso amper verbruik dus tussen ~23 en ~7 oid zou je doorgaans sowieso al met 32A moeten kunnen laden. Dan zit je auto eigenlijk altijd wel weer op 90%/100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmashCruiser
Inspired schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:47:
[...]

Niet als de paal 11kW ondersteund, en je een kabel aan laat leggen voor 3F. 's nachts heb je (zonder WP) sowieso amper verbruik dus tussen ~23 en ~7 oid zou je doorgaans sowieso al met 32A moeten kunnen laden. Dan zit je auto eigenlijk altijd wel weer op 90%/100%.
Er komt inderdaad een 11kW paal. Ondanks de aansluiting in de meterkast zal ik aandringen op een 3F kabel bij het bevestigen.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
SmashCruiser schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:38:
[...]

Kan je niet naar 1 x 40A?
Je kan een 3 x 32A paal ook doodgewoon aansluiten als 1 x 32A.
Heb je nooit een probleem om op zon vanaf 6A te laden en kan je desnoods naar 7 kW en heb je nog ruimte op overschot voor de rest van de woning. Desnoods activeer je loadbalancing.
Werkt hier al vier jaar zonder enig probleem en zelfs zonder loadbalancing actief in een full electric woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
IvoB2 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:31:
[...]

Kan je niet naar 1 x 40A?
Je kan een 3 x 32A paal ook doodgewoon aansluiten als 1 x 32A.
Heb je nooit een probleem om op zon vanaf 6A te laden en kan je desnoods naar 7 kW en heb je nog ruimte op overschot voor de rest van de woning. Desnoods activeer je loadbalancing.
Werkt hier al vier jaar zonder enig probleem en zelfs zonder loadbalancing actief in een full electric woning.
1x40a komt bij Stedin niet standaard voor, https://www.stedin.net/aansluiting/rekenmodule#. Althans niet in de rekenmodule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:18
Mag je uberhaupt thuis een 1*32A automaat gebruiken op een 1*35 of 1*40A aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Een 32A automaat op een 40A hoofdautomaat is geen enkel probleem (35A is hier dan weer geen standaard).
(In België moet je een laadinstallatie voor in dienst stelling trouwens technisch laten keuren en aanmelden bij de netbeheerder dus wel zeker dat het volgens de geldende norm is.)
Betrouw je het zelf niet dan sluit je er gewoon loadbalancing op aan.
Hier gebeurt laden bijna uitsluitend op zonnestroom. Dan doet de automaat er in de praktijk nog minder toe want die stroom belast de hoofdautomaat niet eens.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 04-08-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:40
Gecko123 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 00:13:
[...]

Voordeel van een 3 fasen aansluiting is dat je beter kan profiteren van de laagste uurtarieven omdat je dan met een hoger vermogen laadt. Daarentegen is een 1 fase aansluiting voordelig met zonnestroom omdat je dan meer opgewekte stroom zelf verbruikt (en minder belaste kilowattjes van de leverancier). Weet niet of Zappi dit goed kan regelen met het beste van beide werelden.
Bij een 3 fase Zappi kun je gemakkelijk omschakelen tussen 1 fase (minimaal 1.4 kW) of 3 fase (minimaal 4.1 kW) laden in de ECO of ECO+ modus (dus op overschot zonnepanelen). Dit is een instelling die je wel op de Zappi moet doen, maar daar ben je toch in de buurt als je de stekker in de auto steekt.

Zelf ben ik het meest enthousiast over 3 fase ECO modus omdat daarmee bij zonneschijn onze zonnepanelen (8000 Wp) tenminste blijven werken ivm 253V issue. De Zappi trekt dan de spanning net genoeg omlaag zodat de 253 V niet bereikt wordt en dus deze optimale opbrengst hebben. De verliezen die je hebt vanwege laden bij laag vermogen worden hiermee wellicht volledig gecompenseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayman1111
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-12-2023
Goedemorgen..allereerst een interessant forum met veel informatie, leuk om te lezen. Echter kom ik als nieuwe ev rijder niet helemaal uit de laadpaal jungle…

Situatie.
Bestelde ev6 58kwh prive…15.000 km per jaar en alleen snelladen op vakantie. Gebruik auto niet voor woon -werk verkeer en dus onregelmatig indien ik hem nodig heb. Auto staat veelal op de oprit waar ik een lader kan plaatsen. Mijn woning is voorzien van zonnepanelen, en een warmptepomp. Verder als grote energiegebruikers de oven en de inductieplaat. Heb een 3 x25 ampere aansluiting en voldoende ruimte op de meterkast.

Vraag..ik zoek een eenvoudige kwalitatief goede ev laadpaal met de mogelijkheid om of via app of kaart te het laden te regelen. Ev6 zou maximaal 11kw aankunnen maar dat vind ik niet zo interessant gezien het feit dat de auto het meerendeel van de tijd op de oprit staat.

Is load balancing noodzakelijk of gewoon langzamer laden ingesteld in auto of laadpaal?
Welke kwalitatief goedkope laadpaal raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02:45
@Rayman1111

Ik heb bijna een vergelijkbare situatie. Alleen nog geen warmtepomp en niet de wens om via een app het laden te regelen.
Zo heb ik een simpele plug in charge paal gekocht zonder load balancer en ingesteld op 3 x 10 A. Ik laad dus met 7 kW en nooit problemen dat er een hoofdzekering uit knalt.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:40
Rayman1111 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:44:
Goedemorgen..allereerst een interessant forum met veel informatie, leuk om te lezen. Echter kom ik als nieuwe ev rijder niet helemaal uit de laadpaal jungle…

Situatie.
Bestelde ev6 58kwh prive…15.000 km per jaar en alleen snelladen op vakantie. Gebruik auto niet voor woon -werk verkeer en dus onregelmatig indien ik hem nodig heb. Auto staat veelal op de oprit waar ik een lader kan plaatsen. Mijn woning is voorzien van zonnepanelen, en een warmptepomp. Verder als grote energiegebruikers de oven en de inductieplaat. Heb een 3 x25 ampere aansluiting en voldoende ruimte op de meterkast.

Vraag..ik zoek een eenvoudige kwalitatief goede ev laadpaal met de mogelijkheid om of via app of kaart te het laden te regelen. Ev6 zou maximaal 11kw aankunnen maar dat vind ik niet zo interessant gezien het feit dat de auto het meerendeel van de tijd op de oprit staat.

Is load balancing noodzakelijk of gewoon langzamer laden ingesteld in auto of laadpaal?
Welke kwalitatief goedkope laadpaal raden jullie aan?
Gezien jouw beschrijving kun je eens naar de Zappi 3 fase kijken. Ik heb ongeveer hetzelfde behalve een KIA Niro EV :-). Sommigen vinden deze niet mooi en deze week zag ik bij Ketel Klets op Youtube de V2C Trydan e-charger die wat moderner uitziet. Aangezien Ketel Klets deze heeft gekozen, zal deze best in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
janne_nl schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:46:
Mag je uberhaupt thuis een 1*32A automaat gebruiken op een 1*35 of 1*40A aansluiting?
Ja hoor, geen probleem. Ik had hier 3x een 40A automaat in de meterkast met een 3x25 A aansluiting (2x voor laadpal en 1x voor de omvormer). Voorwaarde is wel dat een regeling hebt die er voor zorgt dat je hoofdzekering niet wordt overbelast, voor verbruik of opwek. Inmiddels heb ik de boel opgewaardeerd naar 3x40A hoofdaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
25A tov 40A is wel heel anders dan 32A tov 35A, nietwaar.

Heb je een zaak? 3*40A is fors meer vastrecht dan 3*25 of 1*40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
janne_nl schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:27:
Heb je een zaak? 3*40A is fors meer vastrecht dan 3*25 of 1*40
25 kWp panelen is ook redelijks fors. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SixFo
  • Laatst online: 04-04 15:45
Volgende week kan ik mijn IONIQ5 ophalen. Ik zal voornamelijk thuisladen omdat ik 20 zonnepanelen heb liggen. In eerste instantie wil ik dit met een granny charger gaan doen, omdat ik zakelijk later dit jaar een laadpaal kan krijgen.

Nu zit ik met het first world-probleem dat ik geen stopcontacten heb op mijn oprit. Wel achter het huis, maar dan zou de kabel zo'n 18 meter moeten overbruggen. En andere optie is om de kabel via de brievenbus naar binnen te halen, maar niet ideaal... Is het een probleem om die 18 meter te overbruggen? Of wat zal jullie advies zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

SixFo schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:18:
Volgende week kan ik mijn IONIQ5 ophalen. Ik zal voornamelijk thuisladen omdat ik 20 zonnepanelen heb liggen.
wat is daar de logica achter? Zonder zonnepanelen zou je ook gewoon thuis laden neem ik aan?

18 meter moet prima kunnen, kijk goed naar de specs van het snoer en de stekker. voor de zekerheid zou je op max 10A kunnen laden dan zit je sowieso wel safe.

[ Voor 31% gewijzigd door de Peer op 04-08-2023 15:25 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
IvoB2 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:09:
[...]

25 kWp panelen is ook redelijks fors. :)
haha ik zie het ja, verdien ja daar die 1500 euro vastrechtprijsverschil mee terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 20:41
ZIjn er hier mensen die toevallig twee Easee laders tegen elkaar hebben? Zo ja, heb je kabels een beetje mooi weg kunnen werken tussen de twee?

Zit nog te twijfelen om ze beide een eigen leiding en zekering naar de meterkast te geven. Of echt strak tegen elkaar te "daisychainen".
Heb thuis 3 x 25A en verwacht dat er af toe flink ge-loadbalanced moet worden.

Bij Daisychainen zou ik het graag doen met dikke kabels en zware zekering. 3 x 25 bijvoorbeeld.

Voordeel Daisychainen: Veel voordeliger.
Voordeel losse circuit: Voldoet eerder aan de selectiviteit.

Vergeet ik nog iets?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SixFo
  • Laatst online: 04-04 15:45
de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:23:
[...]

wat is daar de logica achter? Zonder zonnepanelen zou je ook gewoon thuis laden neem ik aan?
Meer om aan te geven dat ik voornamelijk thuis ga laden in plaats van bij publieke laadpalen.

Maar bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serjcan
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-05-2024
hallo, ik zal binnenkort Tesla model 3 voor me halen en ik heb mijn eigen parkeerplaats voor mijn huis. Ik ben benieuwd naar de kosten van het hebben van een ev-oplader in huis. kan iemand mij advies geven om te zoeken? Ik woon in Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
janne_nl schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:37:
[...]
haha ik zie het ja, verdien ja daar die 1500 euro vastrechtprijsverschil mee terug?
Geen idee, moet je aan @Laurens__ vragen.
Ik België betaal je geen vastrecht. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
IvoB2 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:12:
[...]

Geen idee, moet je aan @Laurens__ vragen.
Ik België betaal je geen vastrecht. :+
haha ja wat een verhaal. In 2018 was er een regeling dat je bij zakelijke aanschaf (ik ben zzp er) van een elektrische auto en zonnepanelen allerlei zakelijke voordelen had. Dus dat heb ik toen gedaan en omdat ik er toen (ook al) in geloofde dat er meer elektrisch rijden aan zou komen een dubbel laadstation heb laten plaatsen (ook fiscaal voordelig). Inmiddels van het gas af en we zijn twee studios aan het realiseren voor de verhuur. Dat betekent straks 3 volledig elektrische keukens (oven, fornuis, vaatwasser) niet te vergeten wasmachines, strijkijzers en waterkokers etc. En dan de warmtepompen en de dubbele laadpaal. Dus de 3x40 verdien ik niet per se terug met de zonnepanelen (ik piek slecht een paar uur per jaar boven de 17 kW met oost-west systeem) maar wel met de studios om straks te verhuren en via de laadpaal (ik heb hem opengesteld voor openbaar laden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05 20:44
eltron schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:23:
[...]

Juist 's nachts zal dat toch vaak wel lukken als er dan vrijwel niets anders aan staat.
En als hij zonnepanelen heeft kan het overdag ook vaak wel.
Ik heb nu een probleem met mijn Alfen ICU EVE MINI maar voor mij heeft het voor meer dan 4 jaar prima gewerkt.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:29
serjcan schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:56:
hallo, ik zal binnenkort Tesla model 3 voor me halen en ik heb mijn eigen parkeerplaats voor mijn huis. Ik ben benieuwd naar de kosten van het hebben van een ev-oplader in huis. kan iemand mij advies geven om te zoeken? Ik woon in Eindhoven.
Je kunt op vele sites een offerte aanvragen door een paar vragen te beantwoorden. Je kunt voor een paar honderd euro klaar zijn en alles DIYen en je kunt er ook zo 3k aan kwijt zijn als je een duur model koopt en alles laat doen en er wat graafwerk bij zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Laurens__ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:24:
[...]

haha ja wat een verhaal. In 2018 was er een regeling dat je bij zakelijke aanschaf (ik ben zzp er) van een elektrische auto en zonnepanelen allerlei zakelijke voordelen had. Dus dat heb ik toen gedaan en omdat ik er toen (ook al) in geloofde dat er meer elektrisch rijden aan zou komen een dubbel laadstation heb laten plaatsen (ook fiscaal voordelig). Inmiddels van het gas af en we zijn twee studios aan het realiseren voor de verhuur. Dat betekent straks 3 volledig elektrische keukens (oven, fornuis, vaatwasser) niet te vergeten wasmachines, strijkijzers en waterkokers etc. En dan de warmtepompen en de dubbele laadpaal. Dus de 3x40 verdien ik niet per se terug met de zonnepanelen (ik piek slecht een paar uur per jaar boven de 17 kW met oost-west systeem) maar wel met de studios om straks te verhuren en via de laadpaal (ik heb hem opengesteld voor openbaar laden)
Super. Klinkt een beetje als een prima ondernemer. Mogelijkheden zien en inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayman1111
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-12-2023
Gerardus1956 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:44:
@Rayman1111

Ik heb bijna een vergelijkbare situatie. Alleen nog geen warmtepomp en niet de wens om via een app het laden te regelen.
Zo heb ik een simpele plug in charge paal gekocht zonder load balancer en ingesteld op 3 x 10 A. Ik laad dus met 7 kW en nooit problemen dat er een hoofdzekering uit knalt.
Mag ik vragen welke simpele paal je hebt aangeschaft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
wfveennl schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:47:
[...]

Ik heb nu een probleem met mijn Alfen ICU EVE MINI maar voor mij heeft het voor meer dan 4 jaar prima gewerkt.
Wat voor probleem? Ik heb ook een ICU EVE MINI van 4 jaar oud :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
Z___Z schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:13:
[...]

Wat voor probleem? Ik heb ook een ICU EVE MINI van 4 jaar oud :P
Had eerst een defect controller board na een firmware update van versie 5 naar 6. Nieuw controller board gekregen maar nu klapt de automaat er steeds uit na max. 1,5 uur laden, zeer irritant. En de snelheid van de service word je ook niet echt vrolijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
wfveennl schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:25:
[...]

Had eerst een defect controller board na een firmware update van versie 5 naar 6. Nieuw controller board gekregen maar nu klapt de automaat er steeds uit na max. 1,5 uur laden, zeer irritant. En de snelheid van de service word je ook niet echt vrolijk van.
OK, if it isn't broken don't fix it :). Waarom had je de firmware upgrade nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02:45
Rayman1111 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:06:
[...]

Mag ik vragen welke simpele paal je hebt aangeschaft ?
https://www.elektramat.nl...rt-lp-hdde721nwj/#details

Ongeveer bovenstaande heb ik vorig jaar gekocht. Daar moet alleen nog wel een B type aardlek bij.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
Volgende week kan ik mijn IONIQ5 ophalen. Ik zal voornamelijk thuisladen omdat ik 20 zonnepanelen heb liggen. In eerste instantie wil ik dit met een granny charger gaan doen, omdat ik zakelijk later dit jaar een laadpaal kan krijgen.

Nu zit ik met het first world-probleem dat ik geen stopcontacten heb op mijn oprit. Wel achter het huis, maar dan zou de kabel zo'n 18 meter moeten overbruggen. En andere optie is om de kabel via de brievenbus naar binnen te halen, maar niet ideaal... Is het een probleem om die 18 meter te overbruggen? Of wat zal jullie advies zijn?
Ik zou nu vast het (buiten)stopcontact aanleggen op de plek waar je later de laadpaal wilt. Met de bedrading die voor de laadpaal nodig is.
Dan is tzt de laaadpaal een kleine aanpassing en heb je ondertussen gemak van het stopcontact,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
Z___Z schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:39:
[...]

OK, if it isn't broken don't fix it :). Waarom had je de firmware upgrade nodig?
Niet nodig maar de versie 6 had een nieuwe optie om energie van je zonnepanelen te gebruiken plus dat normaal gesproken het advies van fabrikanten is je firmware up-to-date te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:27
ice-T106 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:39:
ZIjn er hier mensen die toevallig twee Easee laders tegen elkaar hebben? Zo ja, heb je kabels een beetje mooi weg kunnen werken tussen de twee?
Hoe twee tegen elkaar aan?
Bedoel je met hun eigen paal de "Easee Base 2-way"? Daar hebben wij er twee (met elk 2 laadpunten) van op de zaak staan. Onderin de paal zit een verdeel blok (tot 16/25mm2) waar je een grondkabel en dan 2 korte kabels naar de laadpunten op aansluit. Kabels zijn totaal onzichtbaar na montage (op de auto laadkabel na uiteraard)
ice-T106 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:39:
Zit nog te twijfelen om ze beide een eigen leiding en zekering naar de meterkast te geven. Of echt strak tegen elkaar te "daisychainen".
Heb thuis 3 x 25A en verwacht dat er af toe flink ge-loadbalanced moet worden.

Bij Daisychainen zou ik het graag doen met dikke kabels en zware zekering. 3 x 25 bijvoorbeeld.

Voordeel Daisychainen: Veel voordeliger.
Voordeel losse circuit: Voldoet eerder aan de selectiviteit.

Vergeet ik nog iets?
Voor de loadbalancing heb je een "Easee equalizer" nodig. Die sluit je aan op de P1 poort van de energiemeter. Die kan je dan beperken tot de 25A hoofdzekering. Check wel even of de meter geschikt is. Wij hadden een MT382 uit 2013 met DSMR2 die vervangen moest worden.

Hoeveel rij je op een dag? Ik zou zeggen een 3 fase 20A aardlekautomaat dan heb je 6,9kW per laadpunt bij tegelijk laden (wel goed instellen op de onderlinge loadbalancing). Dat laadt de meeste auto's volledig op in een nacht (10-12 uur).

Selectiviteit is van minder belang bij laadpunten gezien het risico op kortsluiting zeer laag is (mits er een load balancer is en volgens de regels aangelegd)

Als je echt de volle 11kW voor beide tegelijk nodig hebt moet je: alleen laden overdag met 5+kW aan zonnepanelen vermogen of de hoofdzekering laten verzwaren. Dan er een 3 fase 32A aardlekautomaat voor zetten (met bijbehorende 6 of 10mm2 kabel afhankelijk van de lengte).

[ Voor 6% gewijzigd door Ricko1 op 04-08-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Ricko1 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:31:
[...]

Hoe twee tegen elkaar aan?
Bedoel je met hun eigen paal de "Easee Base 2-way"? Daar hebben wij er twee (met elk 2 laadpunten) van op de zaak staan. Onderin de paal zit een verdeel blok (tot 16/25mm2) waar je een grondkabel en dan 2 korte kabels naar de laadpunten op aansluit. Kabels zijn totaal onzichtbaar na montage (op de auto laadkabel na uiteraard)

[...]

Voor de loadbalancing heb je een "Easee equalizer" nodig. Die sluit je aan op de P1 poort van de energiemeter. Die kan je dan beperken tot de 25A hoofdzekering. Check wel even of de meter geschikt is. Wij hadden een MT382 uit 2013 met DSMR2 die vervangen moest worden.

Hoeveel rij je op een dag? Ik zou zeggen een 3 fase 20A aardlekautomaat dan heb je 6,9kW per laadpunt bij tegelijk laden (wel goed instellen op de onderlinge loadbalancing). Dat laadt de meeste auto's volledig op in een nacht (10-12 uur).

Selectiviteit is van minder belang bij laadpunten gezien het risico op kortsluiting zeer laag is (mits er een load balancer is en volgens de regels aangelegd)

Als je echt de volle 11kW voor beide tegelijk nodig hebt moet je: alleen laden overdag met 5+kW aan zonnepanelen vermogen of de hoofdzekering laten verzwaren. Dan er een 3 fase 32A aardlekautomaat voor zetten (met bijbehorende 6 of 10mm2 kabel afhankelijk van de lengte).
Bedankt.
Zoiets maar dichter tegen elkaar en zonder buisje in de muur:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4V3_Z7DE_q8N8FAUazRG8g2SEs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/orzYj79DXHKDzgi9oF2fYBKJ.png?f=fotoalbum_large
bron:
https://www.speakev.com/t...installed-at-home.159207/

Ja 3 x 20A is waarschijnlijk ook wel prima. Heb nu met mijn plugin hybrid nog te vaak dat ik hem in korte tijd maximaal weer vol wil hebben omdat die range zo kort is. Daar heb je met een BEV natuurlijk minder last van.

Ja equalizer heb ik al en ik snap het concept van Easee met 1 of 2 circuits en hoofdaansluiting denk ik prima.

Dikte van de kabel is wel een goede. Is een gladde 18mm buis en niet super veel meter. Maar dan nog is 32A en 3 fase misschien niet zo makkelijk om dik genoeg kabels voor te trekken. (ik ga sowieso voor het dikste dat past) .
En reden om sneller te kunnen laden kan ook zijn als we overstappen naar dynamische tarieven dus zou hem liever niet onnodig licht afzekeren.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:49
Edit

[ Voor 99% gewijzigd door Ferry34 op 05-08-2023 02:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Even nog een achievement die ik bijna was vergeten te delen in dit thuis laad topic:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiWi6aESh6t15mCL2uxZrq8Lup8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xo95SShsRLa431psznBgchb6.png?f=fotoalbum_large
It was fun while it lasted zullen we maar zeggen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Laatst online: 20:37

_Apache_

For life.

Kan je iets van een dikke(re) grondkabel trekken?
Naar een kwalitatief stopcontact in de buurt van de auto.
Zo heb ik het hier ook gedaan. Ongeveer 15m vanaf de meterkast tot het stopcontact.

Tot hoever gaat de granny charger? Meestal maar tot 3000W. Dat zijn ~10 panelen.

[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 05-08-2023 09:04 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:27
ice-T106 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:25:
[...]

Bedankt.
Zoiets maar dichter tegen elkaar en zonder buisje in de muur:[Afbeelding]
bron:
De easee heeft drie openingen aan de bovenkant en een aan de onderkant/achterkant. Je kan ze doorverbinden met een kort stukje buis aan de bovenkant. Als je niet via de achterkant kan is er helaas geen andere mogelijkheid. Je kan geen klein stukje uit de muur hakken?
[...]
Ja 3 x 20A is waarschijnlijk ook wel prima. Heb nu met mijn plugin hybrid nog te vaak dat ik hem in korte tijd maximaal weer vol wil hebben omdat die range zo kort is. Daar heb je met een BEV natuurlijk minder last van.
Heeft die plugin hybride überhaupt een 3 fase 11kW boordlader? De auto bepaalt de laadstroom (mits laadpunt het aankan) Een 22kW laadpunt is daarom meestal zinloos.
De plugin hybrids die ik ken zijn beperkt tot 1 fase. Die zijn met een kleine 11kWh accu sowieso in 3 of 4 uur vol.
[...]
Dikte van de kabel is wel een goede. Is een gladde 18mm buis en niet super veel meter. Maar dan nog is 32A en 3 fase misschien niet zo makkelijk om dik genoeg kabels voor te trekken. (ik ga sowieso voor het dikste dat past) .
Er ligt maar een kleine 19mm buis? Dan ben je sowieso beperkt tot één groep tenzij je er een naast legt.
Een 32A groep is mogelijk afhankelijk van de omstandigheden. 5x4 kabel kan je met moeite in een 19mm buis krijgen. Dat wordt warm met 32A. Geen koppelingen of bochten in die korte stukken buis (open bocht mag) Voor 32A hoeveel meter is het? meer dan 20m en ik zou het beperken tot 25A
[...]
En reden om sneller te kunnen laden kan ook zijn als we overstappen naar dynamische tarieven dus zou hem liever niet onnodig licht afzekeren.
Je bent sowieso beperkt tot 17kW met een 3x25A aansluiting. Twee 11kW laadpunten tegelijk is teveel. Die €1000 per jaar aan vastrecht ga je waarschijnlijk niet terugverdienen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ricko1 op 05-08-2023 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petertje750
Heb zappi v2.1 geinstalleerd met 3 fase (EV nog onderweg) en met de drie CT klemmen voor de fase meetingen, klopt mijn redenatie als je voor zonnepanelen CT klem wilt moet je dan daar speciaal een harvi met extra CT klem voor aanschaffen?
Niet dat het perse nodig is lijkt mij voor load balacing omdat met de 3 fase CT klemmen alle stroom richtingen al gemeten worden maar meer omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Petertje750 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:36:
Heb zappi v2.1 geinstalleerd met 3 fase (EV nog onderweg) en met de drie CT klemmen voor de fase meetingen, klopt mijn redenatie als je voor zonnepanelen CT klem wilt moet je dan daar speciaal een harvi met extra CT klem voor aanschaffen?
Niet dat het perse nodig is lijkt mij voor load balacing omdat met de 3 fase CT klemmen alle stroom richtingen al gemeten worden maar meer omdat het kan.
Dat klopt op alle punten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:14
Petertje750 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:36:
Niet helemaal, of ik zit niet op jouw spoor.

Ik heb een Zappi 3F gekocht dus incl 3x CT klem, en gebruik deze zónder Harvi.
Deze 3xCT zitten om de 3F, en op de Zappi zié ik wat mijn panelen opbrengen, zowel de string opwek als de micro-omvormers opwek.

dus extra CT verplicht om opwek te zien? nope, wel voor extra info en bv updates.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petertje750
Hansieo schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:41:
[...]

Deze 3xCT zitten om de 3F, en op de Zappi zié ik wat mijn panelen opbrengen, zowel de string opwek als de micro-omvormers opwek.

dus extra CT verplicht om opwek te zien? nope, wel voor extra info en bv updates.
Dacht dat je met een extra harvi voor de panelen onderstaande kon laten zien (in het geel)
Of klopt dat niet, ik heb nu 3 x CT rechtstreeks met kabel op de fasen en geen opties meer voor hard wired.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/my9HVwGebaUjlJD8lDbdm_UxfWY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9IhE63YkKdcP3mGCGND69Et7.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Wat je laat zien is een heel gelikt plaatje waarbij je alles apart ziet, en ja hiervoor is de Harvi nodig.

Als je de Zappi Manual download zie je een paar voorbeelden van het Zappi display in verschillende standen.
Je ziet niet álles apart (o.a. afhankelijk of je wel / niet aan het laden bent)

vb even van internet af)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TG1_0MXQjON6kbN3DfqoWtnsNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUFpXjgR1LN5nfvrbOgBGE2w.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je de auto met 1.8kW laden en daarvan komt 0.7 kW uit het net en nog wat zonne kW

Je opwek is dus 1.8kW voor de auto + ...kW voor het huis -/- uit het net.

Koppel je de auto lós... dan zie je wat naar het nét gaat dus is dat opwek -/- huis.

Lijkt ingewikkeld maar valt reuze mee als je een paar keer je auto hebt "ingeplugged" en je de verandering op het display ziet.

Minder gelikt dan de Harvi? ja, maar óók veel goedkoper.

Net wat je wilt.. your party

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
Thx voor de info, laat het voor nu wat het is, met de app in en uitgaand is het duidelijk genoeg en hebben we wat meer tijd om even het laadpassen en palen doolhof te begrijpen ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-06 18:36
Petertje750 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 15:02:
[...]

Dacht dat je met een extra harvi voor de panelen onderstaande kon laten zien (in het geel)
Of klopt dat niet, ik heb nu 3 x CT rechtstreeks met kabel op de fasen en geen opties meer voor hard wired.

[Afbeelding]
je gebruikt nu in totaal 3 ct klemen dus voor fase1, fase 2 en fase 3 net na je meter?
en veder geen ct klemmen ?

in iedergeval zo begrijp ik jou vraag. dan zou hij de zonnepanelen niet kunnen aangeven normaal (zo ver ik weet)
waneer je de zonnepanelen wilt hebben zoals op het plaatje moet je dus de 3 ct klemmen bij de 3 fases hebben net na je meter.
en ct klemmen bij de fase kabels van je zonnepanelen aangezien je er maar 3 kunt aansluiten op de zappi gebruik je hier de harvi voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:07
[...]

Bedankt.
Zoiets maar dichter tegen elkaar en zonder buisje in de muur:[Afbeelding]
bron:

Ja equalizer heb ik al en ik snap het concept van Easee met 1 of 2 circuits en hoofdaansluiting denk ik prima.

Hang ze boven elkaar ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Niet eens zo'n slecht idee. Bovenkant en onderkant zijn rechter en hebben doppen voor leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

Zonder de extra CT klemmen op je panelen zie je alleen je PV overschot, niet je PV opwek. Dus wat @Petertje750 zegt klopt.

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 05-08-2023 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 31-05 00:06

Verlengkabeltje uit het raam van de eerste verdieping laten zakken? Heb je mooi extra vermogen ivm de zwaartekracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:07
ice-T106 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:15:
[...]

Niet eens zo'n slecht idee. Bovenkant en onderkant zijn rechter en hebben doppen voor leidingen.
Klopt dan kan je ze veel mooier naar elkaar doorlussen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronn2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-03-2024
Vraag aan mensen met een tesla wall connector. Niet kunnen vinden in dit topic of online, maar kan je het groene status lampje, welke altijd aan lijkt te staan wanneer er niet geladen wordt, ook uit zetten? Beetje overbodig dat deze altijd aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
DonJuape schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:31:
[...]

Zonder de extra CT klemmen op je panelen zie je alleen je PV overschot, niet je PV opwek. Dus wat @Petertje750 zegt klopt.
dat geef ik ook aan, "Je opwek is dus 1.8kW voor de auto + ...kW voor het huis -/- uit het net."

Wil je dus apart zien, moet je extra betalen. 8)

(ps: meestal heb je tóch een app die opwek laat zien, voor mij is resultaat prima om mee te werken)

[ Voor 11% gewijzigd door Hansieo op 06-08-2023 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serjcan
Hallo, er bleek buiten mijn huis al een aansluiting voor een EV-lader te zijn van een vorige eigenaar. Ik denk erover om hier zelf een Tesla-wandoplader aan te sluiten. Ik ben afgestudeerd elektrotechnisch ingenieur en werk aan software, dus ik ken de theorie, maar ik ben niet zo praktisch. Wat zijn de risico's van zelf installeren die je kunt bedenken?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNdGcsvziN_BFjHx7Hv0Sml0bCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u0AKQ5hvMNx8nE7I5Grq37wm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08:46
Hier zou je ook 'gewoon' een goed cee 'stopcontact' op kunnen monteren, want dit is één fase.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serjcan
Peter-036 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:24:
Hier zou je ook 'gewoon' een goed cee 'stopcontact' op kunnen monteren, want dit is één fase.
Bedankt voor het antwoord. Ik denk dat één fase goed genoeg is voor mij. De auto verbruikt 32 ampère bij 230 V, wat meer is dan 7 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Aan die draden mag je geen 32A aansluiten, te dun en dus gevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-06 21:20
[...]
Opwek die je zonder harvi ziet is niet zuiver: je mist je huisverbruik, je ziet alleen wat er terug het net op gaat. Dat is niet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Klopt, dat geef ik ook aan in mijn voorbeeld.
Maar zeg nu zelf.... als je de PV opwek lijn ziet, hoe snel/veelvuldig wisselt deze?
Als je met je ogen knippert, kan er zo maar 2 kW vanaf zijn.

Wil je idd met minimale intervallen álles zien, dan kan je het beste wat meer investeren en bv een harvi+extra CT's installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
janne_nl schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:56:
Ik kan even niet inschatten of het 2.5 is of 4. Jij wel? Ik zou inzetten op 4 obv vergelijk met UTP. En dan kan 32A prima tenzij hij aan het eind van een oprijlaan van 100m zit. :)

@serjcan zou even kijken of je kunt achterhalen welke dikte het is.

[ Voor 28% gewijzigd door Inspired op 06-08-2023 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08:46
janne_nl schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:56:
Ik vind het knap dat je op een foto kunt zien hoe dik de bedrading is, en hoe groot de afstand naar de meterkast, en je gaat er ook voor het gemak maar van uit dat de installatie 1x 35A is, en geen 3x25A.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Ik keek meer naar de kabel die uit de buis komt. En ik zie idd dat je niet altijd 6mm2 nodig hebt voor 32A, my bad.

En voor wat betreft de aansluitwaarde heb je zeler een punt. Maar daar ging mijn opmerking niet over. Maar zeker waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serjcan
Lasklem is Wage 2273-203 en de specificaties zijn 0,5 mm - 2,5 mm en 24 Ampère. Ik betwijfel ook of het nu met 32 ​​ampère zal werken. De stroomonderbreker is echter voor 40 ampère, dus ik weet het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowBigQ
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-05 18:46
Peter-036 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:24:
Ik was van plan mijn vraag hier te stellen, en nu ik jouw reactie lees kan ik het gelijk wel doen.

Zo een CEE stekker, is dat een veilige mogelijkheid voor opladen? Bij ons op werk komt er af en toe iemand met tesla zet hem aan de lader op een CEE stekker.

Nu zat ik zelf te denken om er een te laten plaatsen buiten aan de muur, voor af en toe laden. Laadkabels met CEE heb ik wel gevonden. Maar verder geen verstand van stroom vandaar me vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
serjcan schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:55:
Lasklem is Wage 2273-203 en de specificaties zijn 0,5 mm - 2,5 mm en 24 Ampère. Ik betwijfel ook of het nu met 32 ​​ampère zal werken. De stroomonderbreker is echter voor 40 ampère, dus ik weet het niet zeker.
De vraag is dus hoeveel vermogen je huisaansluiting heeft.
Eventueel kun je daar nog iets aan toevoegen met zonnepanelen.

En lijkt er op dat de bedrading 2,5mm2 is, maar kan zelfs 1,5mm2 zijn. Dat laatste is te weinig om langdurig 32A te doen en 2,5mm2 zou ik ook niet met 32A doen, maar minimaal 4mm2, ook om laadverliezen te beperken (en overigens hangt laadverlies samen met warmte ontwikkeling die als het te heet wordt ook onveilig is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
SnowBigQ schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:03:
[...]Ik was van plan mijn vraag hier te stellen, en nu ik jouw reactie lees kan ik het gelijk wel doen.

Zo een CEE stekker, is dat een veilige mogelijkheid voor opladen? Bij ons op werk komt er af en toe iemand met tesla zet hem aan de lader op een CEE stekker.

Nu zat ik zelf te denken om er een te laten plaatsen buiten aan de muur, voor af en toe laden. Laadkabels met CEE heb ik wel gevonden. Maar verder geen verstand van stroom vandaar me vraag.
Ja CEE is veilige mogelijkheid, uiteraard mits binnen de betreffende standaarden goed ingericht.

Ik heb zelf een CEE mobiele lader voor 3x32 ofwel 22kW, maar minder kan natuurlijk ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter05
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-03 21:29
serjcan schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:55:
Die lasklemmen zeggen niet zoveel. Lasdoos en lasklemmen zijn er hoogstwaarschijnlijk opgezet toen laadpaal verwijderd werd.
Hoofdschakelaar 40A (als je die bedoelt) is gewoon standaard, kan je verder ook niet zoveel uit afleiden.
Beste is aanduiding op de kabel op te zoeken zoals al aangegeven. Of anders de kerndiameter van een draad met schuifmaat opmeten (en omrekenen naar mm2)
En dan kijken wat de kabellengte is en of je daar dan 32A langdurig overheen kan en wil jassen.
Pagina: 1 ... 75 ... 175 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen