Thanks voor het opsommen. Op het moment is het denk ik niet heel nodig om puur op zon te kunnen laden. Auto is vaak overdag weg en kan alleen snachts laden. Vandaar ook misschien een batterij als blijkt dat de saldering verdwijnt. Maken veel km dus sneller kunnen laden is nodig, hebben daarom ook een dynamisch contract.peter05 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:13:
[...]
Als ik het op een rijtje probeer te zetten n.a.v. de reacties![]()
Het kiezen voor een laadstation die kan wisselen tussen 1 en 3 fasen laden is denk ik slim voor de toekomst als je aan het volgende denkt:
- Als je auto regelmatig tijdens zonuren voor de deur staat![]()
- Als afbouw salderingsregeling start in 2025 en je weinig terug krijgt voor teruglevering.
Voorstel is al akkoord door de 2e kamer, ligt nu ter goedkeuring bij 1e kamer. Dat is dus nog even afwachten..
- Je overschot al bij 1,4kW je auto in wil krijgen door op 1 fase te laden. Ook mogelijk bij een 3 fase omvormer en hoofdaansluiting, door het sommeren van de 3 fasen in de slimme meter.
- Het (nu al) cool is om je auto met 100% zonenergie te laden
- Het aantal PV installaties zal vermoedelijk komende jaren nog steeds stijgen. Kans op uitschakelen van omvormer door netcongestie zal daarmee ook toenemen. Als je het overschot op dat moment in je auto stopt zal jouw omvormer minder snel uitschakelen(door lagere spanningsval) én lever je een bijdrage aan verminderen van de netcongestie.
[...]
Bedoel je dan opbrengst eerst in een thuisbatterij stoppen en later in je auto? Dat is niet zo'n handige businesscase als je kijkt naar investering, omzettingsverliezen en degradatie.
Je hebt al een rijdende batterij op 4 wielen
Geeft me iig meer vrijheid in mijn keuze en kan dan eentje nemen die wat mooier oogt ;)!