KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Er is geen directe relatie tussen salderen en milieu. En voor zover die er is, is die denk ik negatief.MajaMestreech schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:09:
[...]
Dus....zolang we nog kunnen salderen is het het beste voor het milieu om met de Zappi in de FAST modus en dus met 11 kW (3-fase) te laden?
Salderen is suboptimaal, zeker als er op het net overaanbod is wegens piek in wind en/of zonnestroomaanbod, terwijl op het moment dat je zelf meer verbruikt dan opwekt, waarschijnlijk fossiel moet worden bijgestookt.
Dus ik begrijp de mensen goed die nu al zoveel mogelijk willen salderen. Ook al maakt dat financieel niet uit.
Bovendien is in steeds meer wijken en regio's het net zodanig overbelast dat de zonnepanelen zichzelf uitschakelen. Dan heb je niets, het millieu ook niet, en kun je het beter in je auto stoppen (voordat de netspanning te hoog oploopt).
[ Voor 27% gewijzigd door eltron op 27-07-2023 22:25 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Het ging me meer om het feit dat bij laden met meer vermogen de verliezen kleiner zijn en dit dus beter is voor het milieu aangezien je dus minder energie verbruikt. Dit kun je doen zolang het salderen niet wordt afgebouwd. Daarna wordt het anders aangezien je dan het beste je eigen opgewekte energie kunt gebruiken en dan dus op ECO+ laden met de Zappi: Puur op overschot eigen opgewekte energie. Daar heb ik zelf overigens de Zappi ook voor gekocht.eltron schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:22:
[...]
Er is geen directe relatie tussen salderen en milieu. En voor zover die er is, is die denk ik negatief.
Salderen is suboptimaal, zeker als er op het net overaanbod is wegens piek in wind en/of zonnestroomaanbod, terwijl op het moment dat je zelf meer verbruikt dan opwekt, waarschijnlijk fossiel moet worden bijgestookt.
Dus ik begrijp de mensen goed die nu al zoveel mogelijk willen salderen. Ook al maakt dat financieel niet uit.
Bovendien is in steeds meer wijken en regio's het net zodanig overbelast dat de zonnepanelen zichzelf uitschakelen. Dan heb je niets, het millieu ook niet, en kun je het beter in je auto stoppen (voordat de netspanning te hoog oploopt).
Ik ben wel benieuwd waar je op uitgekomen bent. Ben zelf momenteel met Arval in overleg om te kijken welke laadpaal/backoffice goed ondersteund wordt als ik zelf een laadpaal aanschaf, maar Arval reageert wat traag momenteel.Gdzr schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:22:
Beste medetweakers. Even een vraagje mbt het thuisladen en het doorfactureren van gemaakte stroomkosten.
Ik heb vanuit Arv een laaddruppel van MTC. Nu lees ik overal dat MTC via eflux super goed werkt om de gemaakte kosten door te factureren. Ik heb zelf een laadpaal gekocht, omdat ik hem zelf ga aansluiten. Hierdoor kost het nog maar 1/4e van de prijs bij Arval. De vraag ook bij Arval neergelegd en daar kreeg ik een prima antwoord van. Ik schrok alleen toen ze zeiden dat het 10,- per maand kost.
Zijn er hier ook leasers vanuit Arval, en wat betalen jullie om de kosten door te factureren? En gebruikt Arval dan ook Eflux als portaal om bijvoorbeeld je prijs in te stellen?
Welke laadpaal is het geworden en welke backoffice gebruik je? Is dat e-flux geworden?
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Ik heb de Easee laadpaal gekocht. En ik upload nu 1 keer per maand mijn rapportage via de MTC app. Ik ben de enige die aan mijn laadpaal laad, dus dat werkt prima. Ik vertik het om 10 euro per maand te gaan betalen voor iets wat me zelf 5 euro kost. Normaliter wordt dit natuurlijk door de werkgever gedaan. Echter zit ik in een midlance constructie waardoor alle kosten op mezelf verhaalt worden. Ik krijg de kosten echter wel netto uitbetaald en worden bruto ingehouden op mijn bonus.fmb schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 23:51:
[...]
Ik ben wel benieuwd waar je op uitgekomen bent. Ben zelf momenteel met Arval in overleg om te kijken welke laadpaal/backoffice goed ondersteund wordt als ik zelf een laadpaal aanschaf, maar Arval reageert wat traag momenteel.
Welke laadpaal is het geworden en welke backoffice gebruik je? Is dat e-flux geworden?
Thnx. Ik zag die 10 euro inderdaad ergens in de voorwaarden van Arval voorbij komen, dat zal dan ook wel voor mij gaan geldenGdzr schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 00:28:
[...]
Ik heb de Easee laadpaal gekocht. En ik upload nu 1 keer per maand mijn rapportage via de MTC app. Ik ben de enige die aan mijn laadpaal laad, dus dat werkt prima. Ik vertik het om 10 euro per maand te gaan betalen voor iets wat me zelf 5 euro kost. Normaliter wordt dit natuurlijk door de werkgever gedaan. Echter zit ik in een midlance constructie waardoor alle kosten op mezelf verhaalt worden. Ik krijg de kosten echter wel netto uitbetaald en worden bruto ingehouden op mijn bonus.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Wat doen ze precies voor die 10 EUR dan? Of hebben ze een eigen backend oid? Je kunt toch gewoon zelf een abonnement afsluiten en met de tag laden? Of betaal je de 10 EUR voor de MTC pas?fmb schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 00:39:
[...]
Thnx. Ik zag die 10 euro inderdaad ergens in de voorwaarden van Arval voorbij komen, dat zal dan ook wel voor mij gaan gelden
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Arval moet je aanmelden bij eFlux om zo de transacties naar hun systeem door te zetten. Met alleen een eFlux abo heb je nog niks. Tag laden etc zit natuurlijk gewoon bij het normale leasebedrag inbegrepen. Alleen het doorzetten van de laadkosten die je thuis maakt kost dan geld.Inspired schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:07:
[...]
Wat doen ze precies voor die 10 EUR dan? Of hebben ze een eigen backend oid? Je kunt toch gewoon zelf een abonnement afsluiten en met de tag laden? Of betaal je de 10 EUR voor de MTC pas?
Als je zelf een backend neemt van 5EUR ben je er ook toch? Zie dan even niet waarom je het via Arval zou doen. Tenminste, als je zelf moet betalen.Gdzr schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:18:
[...]
Arval moet je aanmelden bij eFlux om zo de transacties naar hun systeem door te zetten. Met alleen een eFlux abo heb je nog niks. Tag laden etc zit natuurlijk gewoon bij het normale leasebedrag inbegrepen. Alleen het doorzetten van de laadkosten die je thuis maakt kost dan geld.
Dan quote ik nu de website van e-Flux maar:Inspired schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:21:
[...]
Als je zelf een backend neemt van 5EUR ben je er ook toch? Zie dan even niet waarom je het via Arval zou doen. Tenminste, als je zelf moet betalen.
Koppelen aan E-Flux
E-Flux en MultiTankcard werken samen! Voor €3,50 excl. btw p/m kunnen MTc klanten gebruik maken van de E-Flux service. Wil je gebruik maken van het E-Flux laadproduct dan kun je dit aanvragen via jouw contactpersoon bij MTc.
Wat in dit geval dat de contactpersoon van Arval is. En Arval betaald het abonnement van e-Flux dan voor je. Ze gooien er dan echter zelf nog een paar euro bij op. Dus met een particulier account kunt je de koppeling met MTC niet maken.
Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen. Het idee is dus om de laadkosten automatisch door te factureren naar MTC, wanneer je thuis laad. Wanneer je de laadpaal vanuit Arval zelf pakt zit dit in de maandbetaling van de laadpaal, die al dan niet naar je werkgever gaat. Wanneer je echter zelf een laadpaal regelt, omdat het dan veeel goedkoper is, moet je via Arval een e-Flux abonnement krijgen zodat je de koppeling met MTC kan maken.
[ Voor 21% gewijzigd door Gdzr op 28-07-2023 08:30 ]
Gaat dat wel over het backend? Het lijkt mij gek dat als je een backend neemt, dat je om te kunnen laden met MTC extra moet betalen. Als ik een paal neer zet met eflux backend kan iemand met een MTC tag niet bij me laden?Gdzr schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:28:
[...]
Dan quote ik nu de website van e-Flux maar:
Koppelen aan E-Flux
E-Flux en MultiTankcard werken samen! Voor €3,50 excl. btw p/m kunnen MTc klanten gebruik maken van de E-Flux service. Wil je gebruik maken van het E-Flux laadproduct dan kun je dit aanvragen via jouw contactpersoon bij MTc.
Wat in dit geval dat de contactpersoon van Arval is. En Arval betaald het abonnement van e-Flux dan voor je. Ze gooien er dan echter zelf nog een paar euro bij op. Dus met een particulier account kunt je de koppeling met MTC niet maken.
Ik denk eerder dat die 10EUR dan de vergoeding voor eflux is, en iets van laadpaal beheer oid. Een paal met standaard elfux abonnement moet ook gewoon met een MTC tag werken.
eflux incasseerd gewoon de kosten van de sessie bij MTC (net als een publieke paal dat doet) en jij krijgt die kosten weer terug op je bankrekening. Dat is het idee van zo'n backend abonnement. Hoeft Arval verder ook niks mee te doen. Tenminste, niet anders dan een publieke laadsessie.
[ Voor 22% gewijzigd door Inspired op 28-07-2023 08:38 ]
Jij zegt dus, dat wanneer ik een e-Flux abonnement neem, doorfacturatie automatisch gedaan wordt? Overal waar ik op e-Flux zoek om de gemaakte kosten door te factureren naar je werkgever staat er iets in deze strekking:Inspired schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:31:
[...]
Gaat dat wel over het backend? Het lijkt mij gek dat als je een backend neemt, dat je om te kunnen laden met MTC extra moet betalen. Als ik een paal neer zet met eflux backend kan iemand met een MTC tag niet bij me laden?
Als je de kosten met jouw werkgever wil verrekenen, bieden wij de perfecte oplossing. De werkgever dient zich aan te melden voor een E-Flux account, en kan zelf bepalen welk pakket het beste past bij de behoeften van het bedrijf. Na het aanmaken van het account kan de werkgever je uitnodigen en het vergoedingstarief instellen. Je ontvangt via een e-mail een uitnodiging om je eigen account aan te maken. Zodra je toegang hebt, kun je jouw laadstation, nadat deze geïnstalleerd en geconfigureerd is met de E-Flux software, eenvoudig toevoegen.
Dat is alleen (volgens mij) als je wil dat de WG een apart factuur krijgt van je laadsessies voor de leaseauto.Gdzr schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:38:
[...]
Jij zegt dus, dat wanneer ik een e-Flux abonnement neem, doorfacturatie automatisch gedaan wordt? Overal waar ik op e-Flux zoek om de gemaakte kosten door te factureren naar je werkgever staat er iets in deze strekking:
Als je de kosten met jouw werkgever wil verrekenen, bieden wij de perfecte oplossing. De werkgever dient zich aan te melden voor een E-Flux account, en kan zelf bepalen welk pakket het beste past bij de behoeften van het bedrijf. Na het aanmaken van het account kan de werkgever je uitnodigen en het vergoedingstarief instellen. Je ontvangt via een e-mail een uitnodiging om je eigen account aan te maken. Zodra je toegang hebt, kun je jouw laadstation, nadat deze geïnstalleerd en geconfigureerd is met de E-Flux software, eenvoudig toevoegen.
Met een standaard eflux (of andere backend) krijg je gewoon het tarief dat je insteld x kWh's vergoed en eflux incasseerd dat bij de laadpas die je aanbied. Dus of dat nou de MTC is van je eigen leaseauto, of een bezoeken met een tag van Shell dat maakt niet uit. Ik zie even niet in welke extra dienst je daarvoor nodig zou hebben.
MTC <> eflux <> je bankrekening. Arval krijg een invoice van MTC (met alle laadkosten) en die belasten ze 1 op 1 door aan je WG. Dat je met die tag publiek laad, bij je thuis laad via eflux en bij mij laad op een Shell backend zou niks uit moeten maken.
[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 28-07-2023 08:44 ]
Thanks. Ik lees het nu ook zo op de FAQ van Facturatie en betaling: https://help.e-flux.io/nl...53-facturatie-en-betalingInspired schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:41:
[...]
Dat is alleen (volgens mij) als je wil dat de WG een apart factuur krijgt van je laadsessies voor de leaseauto.
Met een standaard eflux (of andere backend) krijg je gewoon het tarief dat je insteld x kWh's vergoed en eflux incasseerd dat bij de laadpas die je aanbied. Dus of dat nou de MTC is van je eigen leaseauto, of een bezoeken met een tag van Shell dat maakt niet uit. Ik zie even niet in welke extra dienst je daarvoor nodig zou hebben.
MTC <> eflux <> je bankrekening.
Waarom Arval het dan via hun probeert te doen voor 10,- per maand is wel gek, als je gewoon met je MTC-EU pas kunt laden, en de kosten gefactureerd worden naar de aanbieder van de gebruikte laadpas. Ik vond het verhaal ook al gek klinken, want je gebruikt juist de e-Flux backoffice om dit bij e-Flux neer te leggen en te laten regelen. Kreeg in de conversaties met Arval ook niet perse een heel duidelijk antwoord op die vragen, dan moest je maar gewoon een abonnement via hun nemen.
Ja, ik weet niet precies wat ze voor die 10EUR dan doen. Dat is niet alleen nodig bij het afnemen van een laadpaal via Arval? Dan kan ik me voorstellen dat er wellicht wat extra beheer van de laadpaal in zit oid. Niet dat je het nodig hebt, maar EV rijders zijn altijd een makkelijke bron van wat extra marge.Gdzr schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:44:
[...]
Thanks. Ik lees het nu ook zo op de FAQ van Facturatie en betaling: https://help.e-flux.io/nl...53-facturatie-en-betaling
Waarom Arval het dan via hun probeert te doen voor 10,- per maand is wel gek, als je gewoon met je MTC-EU pas kunt laden, en de kosten gefactureerd worden naar de aanbieder van de gebruikte laadpas. Ik vond het verhaal ook al gek klinken, want je gebruikt juist de e-Flux backoffice om dit bij e-Flux neer te leggen en te laten regelen. Kreeg in de conversaties met Arval ook niet perse een heel duidelijk antwoord op die vragen, dan moest je maar gewoon een abonnement via hun nemen.
Het door jou ingestelde tarief krijg je dan simpelweg vergoed van e-Flux.
Die geeft de transacties door aan de MSP (de laadpasaanbieders) en die krijgen vervolgens ook een factuur voor de laadkosten. Dat tarief is weer afhankelijk van de afspraken met de laadpasaanbieder overigens.
Je kunt je dus zelf gewoon aanmelden bij e-Flux. Een beetje Tweaker kan dat wel zelf instellen op z'n laadpaal.. Dan moet je wel zelf de kosten dragen van laadpaalbeheer, maar die zijn lager dan die € 10 per maand (€ 5,30 incl. btw om precies te zijn).
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Heb zelf een easee laadpaal, in het easee portaal heb je vanuit de instelling de optie om een andere backoffice te kiezen. Stelt niks voor. Ga het alsnog niet doen, want ik ben de enige die kan/wil laden nu, upload wel 1 keer per maand een uitdraai van de maand. Scheelt toch weer 50,- per jaar xD
[ Voor 21% gewijzigd door Gdzr op 28-07-2023 08:59 ]
Nu ook niet overdrijven.Broodro0ster schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:02:
[...]
In België heb je iets intelligent nodig of je betaalt je blauw aan het capaciteitstarief en afname kosten.
Om te beginnen zijn de afname- en netkosten in Vlaanderen (één tarief in België bestaat niet gezien energievoorziening een regionale bevoegdheid is, zelfs het capaciteitstarief is Vlaamse bevoegdheid) niet hoger dan in Nederland, zelfs lager.
Ook in Nederland heb je vaste kosten op het aansluitvermogen. Het verschil is dat in Vlaanderen het deels berekend wordt op het effectief afgenomen kwartiervermogen en deels op het verbruik in kWh.
En juiste grote verbruikers in kWh (meer specifiek dus consumenten met een laadpaal voor een EV, warmtepomp,.....) kunnen door de lagere heffing op kWh de eventueel hogere heffing op effectief vermogen in kW terug omlaag brengen.
Blauw betalen is een relatief begrip maar persoonlijk zou ik het forfaitaire minimale capaciteitstarief van een 110 €/jaar nu niet je blauw betalen benoemen. Dat is nog geen 10 € per maand.
Ja, dat weet ik wel maar ik kan aanzienlijk besparen met een slimme laadpaal. Dus een TWC komt er bij mij niet in.IvoB2 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:10:
[...]
Nu ook niet overdrijven.
Om te beginnen zijn de afnamekosten in Vlaanderen (één tarief in België bestaat niet gezien energievoorziening een regionale bevoegdheid is, zelfs het capaciteitstarief is Vlaamse bevoegdheid) niet hoger dan in Nederland, zelfs lager.
Ook in Nederland heb je vaste kosten op het aansluitvermogen. Het verschil is dat in Vlaanderen het deels berekend wordt op het effectief afgenomen kwartiervermogen en deels op het verbruik in kWh.
En juiste grote verbruikers in kWh (meer specifiek dus consumenten met een laadpaal voor een EV, warmtepomp,.....) kunnen door de lagere heffing op kWh de eventueel hogere heffing op effectief vermogen in kW terug omlaag brengen.
Blauw betalen is een relatief begrip maar persoonlijk zou ik het forfaitaire minimale capaciteitstarief van een 110 €/jaar nu niet je blauw betalen benoemen. Dat is nog geen 10 € per maand.
Wij verwarmen met een warmtepomp en die trekt in de winter 3kW bij het aanmaken van SSW. Als dan toevallig een wasmachine draait en nog wat kleine verbruikers zitten we aan 5kW voor het capaciteitstarief in de wintermaaden. Met een slimme laadpaal kan ik gewoon loadbalancen op 5kW en wordt het laden gepauzeerd in zo'n gevallen tot het SSW klaar is. En de zomer kan ik die op 2.5kW zetten om aan het minimale tarief te blijven. Het grootste deel laadvermogen moet dan van de zon komen, maar dat is geen probleem.
Ik verwacht vanaf half maart tot half oktober bijna volledig op zonne energie te kunnen rijden mits een slimme laadpaal want we hebben een grote PV installatie.
Afhankelijk van de energieprijs, kan ik zo'n 600-900euro voordeel doen per jaar met een slimme laadpaal. Dan is de meerprijs van een Zappi of Smappee die 500euro meer kost dan een TWC snel terug verdient.
Met een terugdraaiende meter maakt het allemaal niks uit, maar in België ga je toch 2x nadenken. En in Nederland zullen ze dat ook wel doen als de salderingsregeling is afgeschaft.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Nou ja, met een TWC en een Pi kun je hetzelfde natuurlijk. In de zomer kun je met een andere oplossing zelfs opladen vanaf 1A overschot waar een laadpaal minimaal 6A nodig heeft. Het is alleen even de vraag of je daar zin in hebt. Als ik geen backend nodig zou hebben zou ik liever een TWC gebruiken met software dan een all-in-one oplossing zoals een Zappi.Broodro0ster schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:48:
[...]
Ja, dat weet ik wel maar ik kan aanzienlijk besparen met een slimme laadpaal. Dus een TWC komt er bij mij niet in.
Wij verwarmen met een warmtepomp en die trekt in de winter 3kW bij het aanmaken van SSW. Als dan toevallig een wasmachine draait en nog wat kleine verbruikers zitten we aan 5kW voor het capaciteitstarief in de wintermaaden. Met een slimme laadpaal kan ik gewoon loadbalancen op 5kW en wordt het laden gepauzeerd in zo'n gevallen tot het SSW klaar is. En de zomer kan ik die op 2.5kW zetten om aan het minimale tarief te blijven. Het grootste deel laadvermogen moet dan van de zon komen, maar dat is geen probleem.
Ik verwacht vanaf half maart tot half oktober bijna volledig op zonne energie te kunnen rijden mits een slimme laadpaal want we hebben een grote PV installatie.
Afhankelijk van de energieprijs, kan ik zo'n 600-900euro voordeel doen per jaar met een slimme laadpaal. Dan is de meerprijs van een Zappi of Smappee die 500euro meer kost dan een TWC snel terug verdient.
Met een terugdraaiende meter maakt het allemaal niks uit, maar in België ga je toch 2x nadenken. En in Nederland zullen ze dat ook wel doen als de salderingsregeling is afgeschaft.
Met de laadverliezen heb je natuurlijk wel een punt.MajaMestreech schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 23:28:
[...]
Het ging me meer om het feit dat bij laden met meer vermogen de verliezen kleiner zijn en dit dus beter is voor het milieu aangezien je dus minder energie verbruikt. Dit kun je doen zolang het salderen niet wordt afgebouwd. Daarna wordt het anders aangezien je dan het beste je eigen opgewekte energie kunt gebruiken en dan dus op ECO+ laden met de Zappi: Puur op overschot eigen opgewekte energie. Daar heb ik zelf overigens de Zappi ook voor gekocht.
Al kan dat per auto sterk verschillen.
en kun je zeker bij salderen dan ook met max vermogen laden als er veel aanbod van wind en zonnestroom is.
Elektrische toestellen draaien zelden bij toeval. Zeker een wasmachine niet. Daar is in de meest voorkomende gevallen nog altijd een menselijke tussenkomst voor nodig en dat doe je dan beter bewust.Broodro0ster schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:48:
[...]
Ja, dat weet ik wel maar ik kan aanzienlijk besparen met een slimme laadpaal. Dus een TWC komt er bij mij niet in.
Wanneer ik je goed begrijp heb je zelfs eel "grote" PV installatie. Wanneer je het dan handig speelt - nl. zoveel mogelijk van je verbruik via de zon doen en zo weinig mogelijk via het net, toch de bedoeling van PV - val je onder het max. nettarief wat gelijk is aan het forfaitaire minimale capaciteitstartief en betaal je daarboven geen capaciteitstarief ook al ga je geregeld aan + 2,5 kW laden.
Bij een grote PV installatie mag het capaciteitstarief, zie voorgaande, al helemaal geen probleem zijn. Dan wordt dat immers (volgens de spelregels van de max. netfactuur) niet in rekening gebracht. Ik zit - met een relatief kleine PV installatie van 5.0 kVA - nog maar aan een jaarlijks capaciteitstarief van 2,5 kW (technisch uirteraard minder maar de facturatie mag sowieso nooit minder zijn dan 2,5 kW per jaar) ook al ga ik laden aan 7,4 kW (het max. van de monofase ingestelde laadpaal). Maar om het net zo weinig mogelijk te gebruiken gebeurt het laden, afhankelijk van de overproductie, wel maar tussen 6 en 20A. Slim solar laden is daarbij handig maar geen aboslute noodzaak. Ik heb het nl. bijna vier jaar handmatig op de Alfen SPL gedaan (tot firmware 6.3 waar je zou moeten kunnen geautomatiseerd solar laden).
Ieder verbruikersprofiel is uiteraard anders maar 900 € voordeel kan ik daar niet mee doen. Zoveel verbruik ik nl. niet op een jaar tijd.
Hoe minder je op jaarbasis kWh van het net haalt (veel laden op PV) hoe groter de kans dat je, ongeacht het afgenomen netvermogen op kwartierbasis, niet meer betaald dan de max. netfactuur gelijk aan het minmale capaciteitstarief van 2,5 kW (ong. 110 €) en anderzijds, hoe meer kWh je op jaarbasis van het net haalt (veel laden op net) hoe lager je totale netfactuur (berekend op de som van kWh en kW) zal zijn in vergelijking met de netberekening van voor 2023.
Met PV heb je de factuur dus praktisch volledig in de hand wanneer je het zelf wat slim aanpakt.
Probleem is dat veel prosumenten de werkwijze van het capaciteitstarief, de forfaitaire min. kost en de forfaitaire begrensde max. netfactuur niet tot in detail doorgronden en afgaan op allerlei paniekberichten die ze elders lezen en dat gewoon overnemen zonder het grondig te checken en individueel na te rekenen.
Persoonlijk begrijp ik dan ook niet hoe je 900 € zou kunnen besparen op een forfaitair tarief van rond de 110 €. Een forfatiar tarief houdt immers ook in dat je - wat je ook doet - er niet meer onder kan. Je betaalt het sowieso of je nu dagelijks langdurig 22 kW vermogen van het net afneemt of een jaar lang 0 kW vermogen van het net.
[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2023 10:55 ]
Ja, dat weet ik. Ik heb inmiddels veel van die zaken draaien of draaiende gehad in huis.Inspired schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:30:
[...]
Nou ja, met een TWC en een Pi kun je hetzelfde natuurlijk. In de zomer kun je met een andere oplossing zelfs opladen vanaf 1A overschot waar een laadpaal minimaal 6A nodig heeft. Het is alleen even de vraag of je daar zin in hebt. Als ik geen backend nodig zou hebben zou ik liever een TWC gebruiken met software dan een all-in-one oplossing zoals een Zappi.
Probleem is dat zoiets knutselen blijft en als er een breaking change is, mag je weer vrije tijd opofferen op ongepaste momenten om het werkende te krijgen. Met 6A als minimum kan ik ook leven. Daaronder zijn de laadverliezen toch best groot.
Met een laadpaal die de digitale meter uitleest of CT klemmetjes gebruikt, zal het gewoon blijven werken.
Die 600-900euro gaat niet over capaciteitstarief alleen, maar over capacaciteitstarief + winst uit PV laden.IvoB2 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:45:
[...]
Elektrische toestellen draaien zelden bij toeval. Zeker een wasmachine niet. Daar is in de meest voorkomende gevallen nog altijd een menselijke tussenkomst voor nodig en dat doe je dan beter bewust.
Wanneer ik je goed begrijp heb je zelfs eel "grote" PV installatie. Wanneer je het dan handig speelt - nl. zoveel mogelijk van je verbruik via de zon doen en zo weinig mogelijk via het net, toch de bedoeling van PV - val je onder het max. nettarief wat gelijk is aan het forfaitaire minimale capaciteitstartief en betaal je daarboven geen capaciteitstarief ook al ga je geregeld aan + 2,5 kW laden.
Bij een grote PV installatie mag het capaciteitstarief, zie voorgaande, al helemaal geen probleem zijn. Dan wordt dat immers (volgens de spelregels van de max. netfactuur) niet in rekening gebracht. Ik zit - met een relatief kleine PV installatie van 5.0 kVA - nog maar aan een jaarlijks capaciteitstarief van 2,5 kW (technisch uirteraard minder maar de facturatie mag sowieso nooit minder zijn dan 2,5 kW per jaar) ook al ga ik laden aan 7,4 kW (het max. van de monofase ingestelde laadpaal). Maar om het net zo weinig mogelijk te gebruiken gebeurt het laden, afhankelijk van de overproductie, wel maar tussen 6 en 20A. Slim solar laden is daarbij handig maar geen aboslute noodzaak. Ik heb het nl. bijna vier jaar handmatig op de Alfen SPL gedaan (tot firmware 6.3 waar je zou moeten kunnen geautomatiseerd solar laden).
Ieder verbruikersprofiel is uiteraard anders maar 900 € voordeel kan ik daar niet mee doen. Zoveel verbruik ik nl. niet op een jaar tijd.
Hoe minder je op jaarbasis kWh van het net haalt (veel laden op PV) hoe groter de kans dat je, ongeacht het afgenomen netvermogen op kwartierbasis, niet meer betaald dan de max. netfactuur gelijk aan het minmale capaciteitstarief van 2,5 kW (ong. 110 €) en anderzijds, hoe meer kWh je op jaarbasis van het net haalt (veel laden op net) hoe lager je totale netfactuur (berekend op de som van kWh en kW) zal zijn in vergelijking met de netberekening van voor 2023.
Met PV heb je de factuur dus praktisch volledig in de hand wanneer je het zelf wat slim aanpakt.
Probleem is dat veel prosumenten de werkwijze van het capaciteitstarief, de forfaitaire min. kost en de forfaitaire begrensde max. netfactuur niet tot in detail doorgronden en afgaan op allerlei paniekberichten die ze elders lezen en dat gewoon overnemen zonder het grondig te checken en individueel na te rekenen.
Persoonlijk begrijp ik dan ook niet hoe je 900 € zou kunnen besparen op een forfaitair tarief van rond de 110 €. Een forfatiar tarief houdt immers ook in dat je - wat je ook doet - er niet meer onder kan. Je betaalt het sowieso of je nu dagelijks langdurig 22 kW vermogen van het net afneemt of een jaar lang 0 kW vermogen van het net.
Ja, een wasmachine heb je in de hand, maar ik wil niet elke keer handmatig de auto laten stoppen met laden of handmatig verlagen als een wasmachine of vaatwas wordt opgezet.
Met een loadbalancer op 5kW in de winter en 2.5kW in de zomer, kan de auto gewoon blijven inzitten en gaat hij zich aanpassen volgens het verbruik in huis. Tegenwoordig heeft wel bijna elke laadpaal een loadbalancer, dus dat is al geen probleem.
Ik weet ook hoe het capaciteitstarief werkt en dat 2.5kW het minimum is. In de zomer kan ik daar zonder problemen onder blijven. In de winter niet. Maar met 5kW komen we uit de voeten en als de laadpaal dat als limiet krijgt in de wintermaanden en 2.5kW in de zomer, dan is dat ideaal. Dan komen we jaarlijks gemiddeld op 3 à 4kW uit.
Ik wil gewoon thuiskomen, stekker insteken de laadpaal altijd in PV modus hebben vanaf maart tot oktober. Zonder dat ik me verder nog zorgen moet maken over die laadpaal en me maximaal voordeel doe op mijn energiefactuur.
Een TWC kost 500euro en een Zappi/Easee 1000euro. Dus voor dat beetje comfort en extra voordeel, wil ik dat gerust er aan spenderen.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Ik dacht dat ik inmiddels bijgelezen was en een keuze had gemaakt, maar ik ben jullie alweer kwijt haha, moet dan nog maar even over twc lezen..Broodro0ster schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:26:
[...]
Ja, dat weet ik. Ik heb inmiddels veel van die zaken draaien of draaiende gehad in huis.
Probleem is dat zoiets knutselen blijft en als er een breaking change is, mag je weer vrije tijd opofferen op ongepaste momenten om het werkende te krijgen. Met 6A als minimum kan ik ook leven. Daaronder zijn de laadverliezen toch best groot.
Met een laadpaal die de digitale meter uitleest of CT klemmetjes gebruikt, zal het gewoon blijven werken.
[...]
Die 600-900euro gaat niet over capaciteitstarief alleen, maar over capacaciteitstarief + winst uit PV laden.
Ja, een wasmachine heb je in de hand, maar ik wil niet elke keer handmatig de auto laten stoppen met laden of handmatig verlagen als een wasmachine of vaatwas wordt opgezet.
Met een loadbalancer op 5kW in de winter en 2.5kW in de zomer, kan de auto gewoon blijven inzitten en gaat hij zich aanpassen volgens het verbruik in huis. Tegenwoordig heeft wel bijna elke laadpaal een loadbalancer, dus dat is al geen probleem.
Ik weet ook hoe het capaciteitstarief werkt en dat 2.5kW het minimum is. In de zomer kan ik daar zonder problemen onder blijven. In de winter niet. Maar met 5kW komen we uit de voeten en als de laadpaal dat als limiet krijgt in de wintermaanden en 2.5kW in de zomer, dan is dat ideaal. Dan komen we jaarlijks gemiddeld op 3 à 4kW uit.
Ik wil gewoon thuiskomen, stekker insteken de laadpaal altijd in PV modus hebben vanaf maart tot oktober. Zonder dat ik me verder nog zorgen moet maken over die laadpaal en me maximaal voordeel doe op mijn energiefactuur.
Een TWC kost 500euro en een Zappi/Easee 1000euro. Dus voor dat beetje comfort en extra voordeel, wil ik dat gerust er aan spenderen.
Zou leuk zijn, maar net te laat voor mij, geen zin om nog te lang naar publieke palen te moeten..rvdgaag schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:19:
[...]
De easee komt snel weer beschikbaar weet ik uit betrouwbare bron, de stop zit op het feit dat de ingebouwde electronische beveiliging in Zweden afgekeurd werd omdat deze niet goed gedocumenteerd was. In NL en blijkbaar ook in Belgie hebben de instanties dit oordeel klakkeloos overgenomen.
Easee heeft nu een nieuwe versie van het product gemaakt die wel goed gedocumenteerd is en zal in de loop van september weer leverbaar zijn en ook geleverd mogen worden.
Ik had wel gelezen dat het meer dat alleen documentatie was, zoals easee zelf verklaart. Een onderdeel voor de beveiliging zou namelijk ontbreken, terwijl easee verklaarde dat het er wel was dacht ik, zal het nog wel opzoeken.
Het is ook wel vreemd dat als het alleen aan de documentatie zou liggen, dat easee niet alleen maar de documentatie zou aanpassen. In plaats daarvan zeg jij dat ze met een nieuwe versie van het product komen én documentatie. Lijkt me dan dat er ook iets mis was met het product zelf. Waarom zou je anders een nieuwe versie uitbrengen?
Ik heb net bij iemand kunnen testen die een laadpaal op de e-flux backoffice heeft. Laden werkte gewoon met de MTC druppel die ik via Arval heb gekregen. De laad sessie staat netjes in het overzicht, dus kosten verrekening zal ook wel goed gaan (anders start de sessie vast niet).Gdzr schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:44:
[...]
Thanks. Ik lees het nu ook zo op de FAQ van Facturatie en betaling: https://help.e-flux.io/nl...53-facturatie-en-betaling
Lijkt wel alsof Arval het zelf ook niet helemaal begrijpt, in elk geval niet de medewerkers die ik heb gesproken. Die blijven maar zeggen dat ik een laadpaal via Arval moet kopen.
Mijn conclusie is nu in elk geval dat ik gewoon zelf een laadpaal koop en de e-flux backoffice ga gebruiken.
Heb je wel zonnepanelen? De bedoeling van ECO is dat je altijd met het minimum (6A) laadt en meer als er overschot is vanuit PV. ECO+ doet ongeveer hetzelfde maar die begint pas met laden zodra je 6A overschot hebt (of minder, afhankelijk van je MGL %).Russel88 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:18:
Is het langzaam laden van je auto beter voor de accu? M’n Zappi laadt in eco modus best traag, dit kan ik versnellen door de modus te veranderen in fast.
Ik vraag me af, of het langzaam laden beter voor de accu is.
Als je geen panelen hebt, wat ik gok gezien je opmerking over hoe lang laden duurt, dan is ECO niet voor jou, nee. Waarom je dan een zappi hebt is me dan ook een raadsel overigens
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik heb zonnepanelen.Termy schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:51:
[...]
Heb je wel zonnepanelen? De bedoeling van ECO is dat je altijd met het minimum (6A) laadt en meer als er overschot is vanuit PV. ECO+ doet ongeveer hetzelfde maar die begint pas met laden zodra je 6A overschot hebt (of minder, afhankelijk van je MGL %).
Als je geen panelen hebt, wat ik gok gezien je opmerking over hoe lang laden duurt, dan is ECO niet voor jou, nee. Waarom je dan een zappi hebt is me dan ook een raadsel overigens
Blijkbaar genereer ik niet genoeg om ver boven de 6a te komen
Nee dat kan niet (zomaar).Zapato schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:56:
Wellicht een hele domme vraag, maar elektriciteit is voor mij abracadabra. Als ik thuis op wil laden via een gewoon stopcontact en ik heb een dubbel stopcontact, zijn er dan mogelijkheden om via 2 stopcontacten te laden en zou dat dan dubbel zo snel gaan?
Om meerdere redenen niet, maar hoe wil je twee opladers in je auto proppen?
Nee dat zeker niet. Ik had eerder gedacht aan een soort hubje, maar als het niet kan dan kan het niet. Bedankt.Fly-guy schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:58:
[...]
Nee dat kan niet (zomaar).
Om meerdere redenen niet, maar hoe wil je twee opladers in je auto proppen?
Domme vragen bestaan nietZapato schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:56:
Wellicht een hele domme vraag, maar elektriciteit is voor mij abracadabra.
Maar er zijn een aantal redenen waarom dat niet kanAls ik thuis op wil laden via een gewoon stopcontact en ik heb een dubbel stopcontact, zijn er dan mogelijkheden om via 2 stopcontacten te laden en zou dat dan dubbel zo snel gaan?
Vanwaar de vraag? Er zijn maar weinig EV-rijders die hun auto per sé snel willen opladen. De meeste mensen slapen af en toe, voldoende uren om de EV vol te laden
Als je niet veel boven de 1,4 kW overschot uitkomt (wanneer je niet laadt) dan duurt het lang idd. Hoeveel heb je liggen?Russel88 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:55:
[...]
Ik heb zonnepanelen.
Blijkbaar genereer ik niet genoeg om ver boven de 6a te komen
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik bedoel niet via laadpaal, maar op een gewoon stopcontact. Ik lees dat het dan zo'n 12 uur duurt om ca. 150km te kunnen rijden. Als dat via een trucje versneld had kunnen worden was dat mooi geweest. 150km is eigenlijk ook wel voldoende voor normaal gebruik.Richh schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:07:
[...]
Domme vragen bestaan niet
[...]
Maar er zijn een aantal redenen waarom dat niet kanzo werkt elektriciteit in principe niet.
Vanwaar de vraag? Er zijn maar weinig EV-rijders die hun auto per sé snel willen opladen. De meeste mensen slapen af en toe, voldoende uren om de EV vol te ladensnel opladen is voor thuis eigenlijk nooit een issue.
Laden op PV is uiteraard ook niet volledig kosteloos (wanneer je op eigen kosten dient te laden).Broodro0ster schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:26:
[...]
Die 600-900euro gaat niet over capaciteitstarief alleen, maar over capacaciteitstarief + winst uit PV laden.
Iedere kWh die je in je EV steekt kan je niet tegen de TLV naar het net sturen. In se is de TLV dus de kost van het zonneladen.
De "winst" die je maakt door (volledig) op PV te laden is dus het verschil tussen de all in afnameprijs en de netto TLV. Je kan de winst virtueel opdrijven door een energiecontract af te sluiten met een hoge afnamekost en een zeer lage TLV. Dan maak je idd vlugger grote winsten.
Ik hou het echter liever realistischer en praktischer en omdat ik op jaarbasis meer PV-opwek heb dan verbruik (negen tot tien maanden per jaar zelfs alleen maar teruglevering en geen netafname) zoek ik liever een energiecontract met een relatief hoge TLV en een lagere afnamekost in de winter (de TLV schommelde in 2023 tussen de 11 en 20 cent en de all in afnameprijs tussen de 25 en 28 cent/kWh. De "winstmarge" op laden van PV ipv via net schommelt dan nog maar tussen de 5 cent en 17 cent/kWh.
Je moet ook helemaal niet de wasmachine of vaatwas handmatig stoppen indien de auto aan het laden is.
Je kan de wasmachine en vaatwas ook pas starten wanneer je niet aan het laden bent.
Indien je onder het max. nettarief valt moet zelfs dat niet want dan doet een hoger capaciteitstarief er niet toe want dat wordt - zolang je op jaarbasis maar niet meer van het net afneemt dan nodig voor dat tarief en dat lijkt me het basisprincipe om te werken met PV - bij de jaarenergienota automatisch teruggebracht naar het min. forfaitaire capaciteitstarief.
Het is helemaal niet de bedoeling om onder het minimum van 2,5 kW te blijven. Waarom zou je onder een forfaitair minimum proberen te blijven indien je dit sowieso moet betalen? Alle vermogen dat je onder de 2,5 kW krijgt wordt toch iedere maand voor 2,5 kW aangerekend.Ik weet ook hoe het capaciteitstarief werkt en dat 2.5kW het minimum is. In de zomer kan ik daar zonder problemen onder blijven. In de winter niet. Maar met 5kW komen we uit de voeten en als de laadpaal dat als limiet krijgt in de wintermaanden en 2.5kW in de zomer, dan is dat ideaal. Dan komen we jaarlijks gemiddeld op 3 à 4kW uit.
De facturatiepiek (het jaarlijkse gemiddelde van de technische pieken met een maandelijks minimum van 2,5 kW) is ook niet gelijk aan de technische piek.
En wanneer je door optimaal gebruik te maken van PV opwek (zelf zoveel mogelijk van je opwek verbruiken) doet een theoretische facturatiepiek van 2,5/3/7/.... er niet toe. Alles gemeten boven de 2,5 kW (dus ook die overschrijding tot bv. 7 kW op een kwartiergemiddelde) wordt voor de uiteindelijke facturatie dus toch teruggebracht naar het forfaitaire minimum van 2,5 kW. Je bent dus een heel jaar aan het proberen om een zo laag mogelijke capaciteitspiek te hebben die je uiteindelijk toch niet aangerekend wordt.
Dat is inspanningen doen om theoretische problemen te voorkomen die in de praktijk niet aangerekend worden.
Zoals ik eerder als schreef, prosumenten houden doorgaans rekening met de technische capaciteitspiek, minder met de minimale facturatiepiek en nog minder met het max. nettarief waardoor ze hogere vermogenspieken sowieso niet dienen te betalen.
Dat doe ik dus ook al de laatste vier jaar en tot een paar weken geleden op basis van een domme laadpaal (eenmalig softwarematig ingesteld op de verwachte productie van de PV-installatie) en zelfs zonder de laodbalancing functie aangesloten op de P1 poort.Ik wil gewoon thuiskomen, stekker insteken de laadpaal altijd in PV modus hebben vanaf maart tot oktober. Zonder dat ik me verder nog zorgen moet maken over die laadpaal en me maximaal voordeel doe op mijn energiefactuur.
Dat er dan af en toe een vermogenspiek van 9,2 kW tussen zit (het betreft een 3F/32A laadpaal doch 1F/20A ingesteld op een 1F 40A hoofdaansluiting) doet er niet toe want de jaarlijkse facturatiepiek wordt toch teruggebracht naar de max. netfactuur van 2,5 kW. Wanneer ik doorlopend onder die 2,5 kW zou proberen te blijven zou de facturatiepiek hetzelfde zijn want opgetrokken naar het forfaitaire min. van 2,5 kW. In het laatste geval zou ik wel meer kWh verbruiken want meer verliezen door trager te laden.
Dat is je uiteraard gegund.Een TWC kost 500euro en een Zappi/Easee 1000euro. Dus voor dat beetje comfort en extra voordeel, wil ik dat gerust er aan spenderen.
Ik wil alleen maar duidelijk maken dat wanneer je dat niet zou doen je je ook niet blauw zou betalen.
Buiten de Zappi en de Easee kan de Alfen laadpaal vanaf firmware 6.3 ook loadbalancen (indien functie unlock) en solar chargen (indien UTP kabel tussen laadpaal en P1 poort DM).
Recent is er ook de Spaanse V2C Trydan op de Nederlandse markt die dat kan (weet niet of deze al voor België gehomologeerd is).
Nou alleen al als je dit forum volgt zijn er blijkbaar genoeg die er een punt van maken dat je bij trager laden meer kWh gaat verliezen.Richh schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:07:
[...]
Vanwaar de vraag? Er zijn maar weinig EV-rijders die hun auto per sé snel willen opladen. De meeste mensen slapen af en toe, voldoende uren om de EV vol te ladensnel opladen is voor thuis eigenlijk nooit een issue.
(Voor de duidelijkheid, ik behoor om voor de hand liggende redenen niet tot die groep
Dat snap ikZapato schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:19:
[...]
Ik bedoel niet via laadpaal, maar op een gewoon stopcontact.
De beperking is uiteindelijk hetzelfde. Electriciteit is de toekomst, misschien een goed moment om je in de werking ervan te verdiepen
Verschilt een beetje per auto, maar ja. Mijn ervaring is grofweg 10 uur voor 200km.Ik lees dat het dan zo'n 12 uur duurt om ca. 150km te kunnen rijden.
Maar dat is precies het punt. Rijd jij meer dan 200km per dag? En hoeveel uur zit er tussen het moment dat je thuiskomt, en het moment dat je weer 200km moet afleggen?
Zoals je zegt, voor normaal gebruik is dat eigenlijk al voldoende.
Autofabrikanten willen allemaal zoveel mogelijk bereik en zo snel mogelijk laden, mensen denken dat dat super belangrijk is... maar eigenlijk is dat (voor het merendeel van de mensen) helemaal niet zo
Nouja, het 'trucje' is dan, een laadpaal installerenAls dat via een trucje versneld had kunnen worden was dat mooi geweest.
Ik ben niet helemaal mee waarom een 7kW kwartierpiek me niet aangerekend zou worden? Stel ik in december en januari 7kW haal als kwartierpiek, dan weegt dat toch door in mijn jaargemiddelde?
Ik heb ook geen thuisbatterij zoals jou, dus ik kan niet peak shaven.
Ik weet dat je sowieso betaald voor die 2.5kW en voor deze maand zitten we op 2.3kW. We moeten dus te gek te doen om dat te halen. In de winter zal het alleen maar stijgen. Zonder EV zitten we rond de 5-6kW, dus als we dat instellen als load balancing limiet op de laadpaal, gaat die automatisch het laden tijdelijk onderbreken/vermogen verminderen als we wassen, koken of de SSW run loopt.
Ik snap wel dat ik pas de wasmachine kan aanzetten wanneer ik klaar ben met laden, maar ik steek meestal niet de was in. En ik wil liever geen rekening houden met de wagen als de technologie er is om dat op te vangen. Ik wil liever dat de laadpaal/wagen rekening houd met ons. Mijn auto staat altijd op maandag, woensdag en vrijdag op de oprit stil, dus die zal dan voldoende kunnen geladen worden. Er moet hoogstens 100km per keer bijgeladen worden en daar heb ik dan meestal 2 dagen de tijd voor.
Kwa tarief zit ik maandelijks variabel en mijn contract had destijds de beste delta tussen afname en injectie. Voor deze maand betaal ik 12 cent afname en krijg ik 6 cent terug levering. Maar tel de netkosten bij je afname tarief en dan is de delta wel groot.
Mijn laadkosten krijg ik wel vergoed, dus hoe meer ik in de auto injecteer, hoe groter mijn winst. Met een beetje geluk is die vergoeding voor de laadkosten ongeveer even groot als mijn jaarlijkse energiefactuur als ik het een beetje slim kan aanpakken ;-)
Ik wil ook niet stellen dat dit specifiek jou niet zou aangerekend worden. Ik ken nl. je verbruikersprofiel niet tot in detail. Wanneer je, zoals je eerder schreef, de werking van het capaciteitstarief tot in detail zou kennen zou je weten waarom en of het ook op jouw situatie van toepassing is.Broodro0ster schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:58:
[...]
Ik ben niet helemaal mee waarom een 7kW kwartierpiek me niet aangerekend zou worden? Stel ik in december en januari 7kW haal als kwartierpiek, dan weegt dat toch door in mijn jaargemiddelde?
Ik heb ook geen thuisbatterij zoals jou, dus ik kan niet peak shaven.
Nog eens (is al meermaals o.a. op dit forum tot in detail uitgelegd):
- Je hebt de technische pieken waarbij iedere maand het gemiddelde van de hoogste kwartierpiek weerhouden wordt. Dit kan je o.a. vinden op MijnFluvius/Verbruik/Toon piekvermogen. Dit zijn de werkelijk technisch gegenereerde pieken van 0 tot whatever je hoogste werkelijk vermogen voor die maand was uitgemiddeld over een klokkwartier. Deze waarden zijn een technisch inzicht en worden niet gebruikt om je capaciteitstarief aan te rekenen.
- Dan heb je de facturatiepiek. Deze vind je op MijnFluvius/Netkosten/Facturatiepieken/Detail (moet je eerst eenmalig een digitale aanvraag voor doen om inzicht in te krijgen.
Dat is een doorlopende facturatie (voor 2023 gezien begin van de nieuwe telling en voor de volgende jaren telkens over de laatste 12 maanden) tussen de opname van de meterstanden waarbij alleen de laatst zichtbare maand van belang is in de maand van de jaarnota. De vorige maanden zijn slecht ter info gezien MijnFluvius niet weet wanneer je jaarnota zal opgemaakt worden. Die laatste facturatiemaanden is het gemiddelde van alle vorige maanden waarbij voor iedere maand de technische piek naar boven bijgesteld wordt op 2,5 kW (een maand met bv. 7 kW blijft 7 kW doch een maand met 0,5 kW wordt opgetrokken naar 2,5 kW en de gemiddelde facturatiepiek is dan het gemiddelde (som van aantal maanden gedeeld door aantal maanden).
Dan volgt de volledige netafrekening.
Voor 2023 was de volledige netafrekening gewoon het aantal kWh maal de netkost per kWh.
Vanaf 1/1/23 is de volledige netafrekening de som van de facturatiepiek (de weergegeven facturatiepiek in de maand van afrekening maal de eenheidsprijs voor een kW geldend in jouw specifiek netgebied gezien de eenheidsprijs verschillend is van subnetgebied tot subnetgebied) plus de netkosten per afgenomen kWh (die ook verschillen voor ieder subnetgebied). Die laatste kost is lager dan de kost voor 2023 en lager voor consumenten met een digitale meter dan met een analoge meter (maar in het laatste geval is het vermogenstarief wel begrensd op 2,5 kW gezien de AM geen vermogen kan meten).
De meeste mensen staren zich blind op het capaciteitstarief omdat ze er, onterecht, van uitgaan dat het een nieuwe heffing is. Maar dat is het niet. Het capacieitstarief is gewoon een andere manier om de totale netkost te berekenen. Ipv. (situatie voor 2023) volledig op verbruik in kWh is het (vanaf 2023) de som van het afgenomen gemiddeld vermogen (facturatiepiek) en de netkost op verbruik (kWh waarbij deze component aanzienlijk goedkoper is dan voorheen, reden waarom verbruikers met veel kWh afname er voordeel mee doen).
Wat betreft de afrekening voor het nettarief (capaciteitstarief kW en verbruikerstarief kWh) mag dit nooit lager zijn dan het subnetgebied eenheidstarief maal 2,5. (Forfaitair minmum).
Maar wat de meeste vergeten is dat het totale nettarief ook niet hoger mag zijn dan 203,548 €/MWh (20,355 cent/kWh). Is je totale nettarief hoger dan dit bedrag wordt het, ongeacht hoe hoog de technische vermogenspiek in de loop van dat jaar was, teruggebracht naar deze kost. Maar deze effectieve kost mag wel nooit lager zijn dan de kost van 2,5 maal de eenheidsprijs in het netgebied.
Voor wie er dus in slaagt op jaarbasis van het net minder af te nemen om onder de max. factuur te blijven (en dat is voor iedereen anders gezien de prijzen in de subnetgebieden verschillen, moet je dus individueel berekenen - in mijn netgebied is dat dus bv. 530 kWh netverbruik (wat iets totaal anders is dan totaal eigen verbruik) zal de totale netkost (capaciteitskost + netafnamekost) gewoon gelijk zijn aan de minimale forfaitaire kost van factor 2,5 (in mijn subnetgebied bv. 109 €, kan afhankelijk van SNG iets hoger of iets lager zijn) ONGEACHT de werkelijke technische vermogenspiek (bv. 7 kW in de maanden december en januari). Die twee pieken worden dan idd niet aangerekend omdat ze omlaag naar de max. factuur worden aangerekend en indien lager dan de min. factuur gelijk gesteld aan deze min. factuur (factor 2,5).
Zoals eerder al meermaals aangehaald is dat alleen belangrijk voor wie niet valt onder de max. factuur, dus voor wie op jaarbasis veel van het net gebruik maakt. Dat lijkt me tegengesteld aan het plaatsen en benutten van PV want dan wil je het net zo weinig mogelijk gebruiken.Ik weet dat je sowieso betaald voor die 2.5kW en voor deze maand zitten we op 2.3kW. We moeten dus te gek te doen om dat te halen. In de winter zal het alleen maar stijgen. Zonder EV zitten we rond de 5-6kW, dus als we dat instellen als load balancing limiet op de laadpaal, gaat die automatisch het laden tijdelijk onderbreken/vermogen verminderen als we wassen, koken of de SSW run loopt.
Daarin verschilt ons verbruikersprofiel dus al. Ik heb geen personeel in dienst en bepaal zelf wanneer de wasmachine al dan niet draait. Desnoods gebruik ik daar de ingebouwde timer van de wasmachine voor om dit te optimaliseren met de voorspelde zonneinstraling (Solcast) op locatie.Ik snap wel dat ik pas de wasmachine kan aanzetten wanneer ik klaar ben met laden, maar ik steek meestal niet de was in.
Die delta zit dan nog altijd tussen het voorbeeld dat ik eerder gaf. Kosten in Vlaanderen bedroegen tot 31/3/23 7,446 cent/kWh (+ 6% BTW) en vanaf 1/4/23 10,04284 cent/kwh (+ 6% BTW) per kWh bovenop de naakte energieprijs (die in mijn contract dit jaar maandelijks schommelde tussen 14 en 18 cent/kWh maar waar een TLV van 20/11 cent aan het net en 39/58 aan de EV tegenover staat wat op jaarbasis voordeliger is wanneer je meer teruglevert dan van het net moet aafneme - m.a.w. een hogere netafnameprijs doet er dan niet echt toe want die wordt maar twee maanden per jaar toegepast).Kwa tarief zit ik maandelijks variabel en mijn contract had destijds de beste delta tussen afname en injectie. Voor deze maand betaal ik 12 cent afname en krijg ik 6 cent terug levering. Maar tel de netkosten bij je afname tarief en dan is de delta wel groot.
Dat is hier niet anders.Mijn laadkosten krijg ik wel vergoed, dus hoe meer ik in de auto injecteer, hoe groter mijn winst. Met een beetje geluk is die vergoeding voor de laadkosten ongeveer even groot als mijn jaarlijkse energiefactuur als ik het een beetje slim kan aanpakken ;-)
Terugleveren aan het net brengt 11/20 cent/kWh op.
Terugleveren aan de EV accu brengt, inclusief laadverliezen want deze worden eveneens aangerekend op de MID teller van de laadpaal, tussen de 39/58 cent per kWh op (volgens de gehanteerde gemiddelde CREG tarieven + forfaitaire capaciteitsvergoeding van 5 cent/kWh).
Een negatieve energiefactuur heb ik, ook zonder laden EV, al sinds 2011 niet meer (dankzij PV).
Laden in de EV op 100% solar maakt deze factuur alleen maar positiever.
Afhankelijk van de delta tussen netafname in de winter en TLV voor de EV kunnen we bij onvoldoende solar dus ook nog kiezen tussen thuisladen (indien delta voldoende positief) of elders gaan laden (parking werkgever, openbare laadpalen, destination chargers) aan een nultarief maar zonder extra winst (maar wel de netafname laag houden zodat er geen invloed is op de jaarlijkse facturatiepiek en er geen rekening moet gehouden worden met het huishoudelijk vermogen, zie voorgaande uitleg).
Eigenlijk zou je kunnen stellen dat je door meer km te rijden je meer winst in € kan maken maar dat doen we bewust niet. We kiezen er eerder voor (zelf kunnen we bijna alles met de e-bikes doen die tot 20 keer minder verbruiken dan een BEV) de BEV uit te lenen voor autodelen. Dan kunnen vier gezinnen het met één elektrische auto doen ipv vier auto's die meer stilstaan dan bewegen (al is dat meer iets voor het duurzaamheidtopic
Dat heeft de betreffende LM wel vaker, dat ze het niet begrijpen. Vooral als het om EVs gaat.fmb schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:37:
[...]
Lijkt wel alsof Arval het zelf ook niet helemaal begrijpt, in elk geval niet de medewerkers die ik heb gesproken. Die blijven maar zeggen dat ik een laadpaal via Arval moet kopen.
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Dit geeft aan hoe bureaucratische dit soort processen zijn, een nieuwe type goedkeuring is sneller dan een herkeuring, weet ik ook uit mijn eigen zakelijke activiteiten.dudems13 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:57:
[...]
Zou leuk zijn, maar net te laat voor mij, geen zin om nog te lang naar publieke palen te moeten..
Ik had wel gelezen dat het meer dat alleen documentatie was, zoals easee zelf verklaart. Een onderdeel voor de beveiliging zou namelijk ontbreken, terwijl easee verklaarde dat het er wel was dacht ik, zal het nog wel opzoeken.
Het is ook wel vreemd dat als het alleen aan de documentatie zou liggen, dat easee niet alleen maar de documentatie zou aanpassen. In plaats daarvan zeg jij dat ze met een nieuwe versie van het product komen én documentatie. Lijkt me dan dat er ook iets mis was met het product zelf. Waarom zou je anders een nieuwe versie uitbrengen?
Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Ivm de maximale netvergoeding heb ik niet meer verder gekeken omdat ik toen ik dacht dat we daar niet onder zouden vallen (teveel afname van het net)
Mijn afname ken ik helaas nog niet. We wonen hier nog geen volledig jaar en volgende week komt de EV er bij.
Uit simulaties verwacht ik 7000kWh te verbruiken zonder EV. De EV zal nog eens 3600-4000kWh verbruiken vermoed ik (18000km/jaar).
Volgens de simulaties moet de PV 9600kWh/jaar opbrengen. We zitten voor 2023 lichtjes boven de gesimuleerde waarden. Dus 10000kWh/jaar lijkt me voorlopig realistischer. Met een EV moeten we ons eigen verbruik wel wat omhoog kunnen krikken. Als ik uit ga van 50% dan zouden we grofweg nog 5500kWh van het net afnemen op jaarbasis.
Dat zou ook willen zeggen dat als ik me laat gaan, ik tot 1100euro/jaar betaal voor het capaciteitstarief als ik nergens rekening mee hou. Als ik kan streven naar een gemiddelde van 4kW op jaarbasis, is dat 180euro.
[ Voor 14% gewijzigd door Broodro0ster op 28-07-2023 16:32 ]
Met e-flux kun je RFID nummers instellen die in een groep komen die GEEN kosten hebben met laden. Maak een nieuwe toegangsgroep aan en stel hierbij in dat de energie kosten op FREE staan. Voer dan de nummers in die op de passen staan.telelette schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:55:
Hoi, ik heb toch vraagje nu als ik dit hier allemaal goed lees:
Hoe kan ik aan mijn via e-flux gekoppelde paal laden opdat alles via e-flux mee verrekend wordt aub?
Dank!
[...]
Ga dan naar je paal en hang deze groep er aan. Nu kan er gratis worden opgeladen met deze passen.
[ Voor 46% gewijzigd door Draak1978 op 28-07-2023 16:50 ]
In aanvulling op reactie @RichhZapato schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:19:
[...]
Ik bedoel niet via laadpaal, maar op een gewoon stopcontact. Ik lees dat het dan zo'n 12 uur duurt om ca. 150km te kunnen rijden. Als dat via een trucje versneld had kunnen worden was dat mooi geweest. 150km is eigenlijk ook wel voldoende voor normaal gebruik.
granny/gewoon stopcontact is max 16A, 3,7kW
Dan moet je wel een heel degelijke installatie hebben, die langdurig vol belast kan worden.
De meeste grannies gaan daarom tot max 12A. Dan kom je op 2,7kW. En kun je dus in 10-12u ca. 27kW laden (rekening houdend met laadverliezen). Dat is, althans in mijn geval voldoende om ruim 200km te rijden, zeker in de zomer. Als je auto een wat grotere batterij heeft en je niet (vrijwel) leeg bent thuisgekomen dan zit er bijvoorbeeld nog 100km in en heb je dus de volgende dag een range van 300km (bijvoorbeeld).
Oftewel voor iemand die niet elke dag meer dan 200km rijdt moet dit goed te doen zijn.
En als je wel standaard meer rijdt dan zul je ook wat onderweg/op bestemming moeten bijladen.
Wanneer je bovenop de PV productie nog zoveel netafname hebt zou ik eens rekenen of een tweede digitale meter (gratis te plaatsen naast de eerste) met een dedicated dynamisch contract voor de laadpaal en PV aangesloten op de eerste DM voor de woning en met een afzonderlijk contract op die meter met een hoog TLV niet voordeliger is. Kan je op de eerste meter zoveel mogelijk je eigen productie verbruiken en de overschot aan een hoog tarief terugleveren en op de laadpaal het laden zo sturen op de uren dat de prijzen het laagst zijn. Met twee meters wordt er ook geen dubbel forfaitair capaciteitstarief aangerekend maar is het capaciteitstarief gewoon de som van de twee meters en het forfaitair min. tarief wordt pas toegepast na de som van de twee meters gemaakt te hebben (alsof je slechts één DM in dienst zou hebben).Broodro0ster schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:24:
[...]
Mijn afname ken ik helaas nog niet. We wonen hier nog geen volledig jaar en volgende week komt de EV er bij.
Uit simulaties verwacht ik 7000kWh te verbruiken zonder EV. De EV zal nog eens 3600-4000kWh verbruiken vermoed ik (18000km/jaar).
Benieuwd je dat nagerekend hebt (kan het niet controleren want ik ken je netgebied niet) en wat je bedoelt met "je laten gaan".Dat zou ook willen zeggen dat als ik me laat gaan, ik tot 1100euro/jaar betaal voor het capaciteitstarief als ik nergens rekening mee hou. Als ik kan streven naar een gemiddelde van 4kW op jaarbasis, is dat 180euro.
[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2023 17:07 ]
Ik ben uitgegaan van 45euro per kilowattpiek. Dat is ongeveer in mijn gebied de prijs incl. btw.IvoB2 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:05:
[...]
Benieuwd je dat nagerekend hebt (kan het niet controleren want ik ken je netgebied niet) en wat je bedoelt met "je laten gaan".
Met laten gaan bedoel ik nergens rekening mee te houden en mijn 32A aansluiting volledig te belasten. Al zal dat niet snel gebeuren want de auto kan maar maximaal op 11kW laden. Maar zelfs tussen 4kW en 11kW gemiddelde piek zit er toch een dikke 300euro verschil op jaarbasis.
Ik ga eerst een jaartje data verzamelen nu we hier wonen en dan kijken hoe we het kunnen optimaliseren. Een thuisbatterij leek in ieder geval nog niet interessant (dat was zonder EV gerekend)
[ Voor 13% gewijzigd door Broodro0ster op 28-07-2023 17:47 ]
Stroom eerst laden in een thuisaccu en vervolgens in de accu van een EV is nooit een rendabel idee.Broodro0ster schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:14:
[...]
Ik ga eerst een jaartje data verzamelen nu we hier wonen en dan kijken hoe we het kunnen optimaliseren. Een thuisbatterij leek in ieder geval nog niet interessant (dat was zonder EV gerekend)
Een betaalbare thuisaccu heeft ook een veel te lage opslagcapaciteit gerelateerd tot het stroomverbruik van een BEV per 100 km.
Benieuwd wat je in een huishoudelijke omgeving met 32 kW netvermogen moet aanvangen?
Dat zou een aansluting van 3F x 46A betekenen?
Wij doen het hier, all electric, al jaren met een 1F 40A aansluiting en hebben dan nog altijd overschot (zelfs met laden via de laadpaal gaat de hoofdautomaat zonder loadbalancing er niet uit).
Het ene verbruikersprofiel is dus duidelijk het andere niet.
En je hebt dan wel mazzel met hoe het capaciteitstarief nu wordt toegepast. Het idee was eerst een vast bedrag op het max. aansluitvermogen toe te passen. Met dat vermogen tegen een vast tarief had je je pas blauw betaald.
En om eerlijk te zijn moet je het nettarief ook niet gaan vergelijken met wat je in 2023 met 4 of 11 kW meer of minder zou betalen. Je moet vergelijken wat je zou betalen volgens de rekenformule van 2022.
Met jouw netverbruik zou je dan juist zien dat het capaciteitstarief - in vergelijking met de oude rekenmethode - juist een besparing is en geen reden om je blauw te betalen. Juist door het capaciteitstarief kan je door te spelen met je vermogen extra besparen op de rekening. Wat uiteraard de bedoeling is van het capaciteitstarief => een gedragsverandering teweeg brengen zonder overbodige kosten te doen om netten te verzwaren zodat iedereen zich kan laten gaan (wat uiteindelijk nog meer zou kosten).
[ Voor 59% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2023 17:57 ]
Correctie, ik heb een 32A (22kW) aansluiting. Destijds aangevraagd met het oog op later een EV aan 22kW laden, maar nu met het capaciteitstarief zal ik dat nooit gebruiken. En de wagen kan zelfs niet sneller dan 11kW laden.IvoB2 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:40:
[...]
Stroom eerst laden in een thuisaccu en vervolgens in de accu van een EV is nooit een rendabel idee.
Een betaalbare thuisaccu heeft ook een veel te lage opslagcapaciteit gerelateerd tot het stroomverbruik van een BEV per 100 km.
Benieuwd wat je in een huishoudelijke omgeving met 32 kW vermogen moet aanvangen?
Dat zou een aansluting van 3F x 46A betekenen?
Ook is onze warmtepomp 1 fase waardoor we voor een iets zwaardere aansluiting gekozen hebben. 3 fases was pas beschikbaar vanaf het 10kW model, wat voor onze woning te zwaar is.
Injecteren in de wagen en daarvoor een vergoeding krijgen, lijkt me ook een stuk rendabeler dan een thuis batterij. Ik zou me al 800euro/jaar voordeel moeten doen om een 10kWh batterij op 10 jaar tijd terug te verdienen en dat zal niet snel gebeuren tenzij de prijzen heel hard stijgen.
De sweet spot (hangt af van auto tot auto) zit ergens tussen de 4 en 7 kW bij Tesla.IvoB2 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:33:
[...]
Nou alleen al als je dit forum volgt zijn er blijkbaar genoeg die er een punt van maken dat je bij trager laden meer kWh gaat verliezen.![]()
(Voor de duidelijkheid, ik behoor om voor de hand liggende redenen niet tot die groep).
Dan heb je de minste verliezen.
Trager laden, en het loopt vrij snel op doordat de auto va 300W aan electronica wakker moet houden, sneller laden, en warmteverliezen lopen langzaam op.
Ik laad thuis meestal op met 4 kW. Dan kan ik ook (bij thuiswerk) wat gebruik maken van PV gedurende lange tijd.
Als ik met 11 kW ga laden, dan is de auto na 1-3 uur vol op een doorsnee dagje, en dan is het terugleveren.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Het gemiddeld verlies van mijn EV ligt, berekend over de laatste vier jaar, op 15% en ik laad thuis op tussen 60 en 100% van 17A. Recentelijk overgeschakeld naar solarladen tussen 6 en 20A (of dat proberen we toch).
Dat geeft, bij mijn verbruikersprofiel, de minste economische verliezen.
Op 11 kW laden kan hier sowieso niet (1F32A aangesloten laadpaal en EV omvormer van 7,2 kW) en is over de laatste vier jaar ook nog nooit een praktisch probleem gebleken.
Wanneer het onvoorzien echt snel moet gaan dan gaan we wel even langs een 50 DC lader.
En zo zal ieder verbruikersprofiel tot een andere aanpak en resultaat leiden.
[ Voor 109% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2023 19:34 ]
Ik moet Load Balancing aanschaffen ivm inductie koken (grid 3 x 25A) en laden EV 11kW. Als het salderen eraf gaat wil ik uiteraard de opbrengst zoveel mogelijk intern gebruiken, dus ook voor de EV.
Ik bezit zonnepanelen met een Emphase S Metered. Aan deze zitten al CT-spoelen voor het meten van de afname Grid en opbrengst PV (6 spoelen).
1) Wat moet ik naast de Zappi V2 nu aanschaffen?
2) Kunnen de CT-spoelen van Emphase ook mede gebruikt worden voor LB?
3) Moet er naast de YMVK-as kabel van de meterkast naar de Wallbox Zapi V2 ook nog een ethernetkabel getrokken worden (lengte 8 mtr, waarvan 3 mtr meterkast, 1,5mtr uit grond en 3,5mtr afstand meterkast en wallbox)?
1. Evt Harvi kopen voor CT van je omvormer uit te lezen. Is niet nodig voor werking van eea.
2. No idea.
3. 2x ethernet. 1 voor Display en 1 voor CT klemmen.
Dat van twee x netwerkkabel naar Zappi vind ik goed om te weten ik dacht eerst er maar 1 nodig te hebben.
Kwa dikte van de bekabeling dacht ik aan 5x 4mm2 ivm 3 fasen. Zouden jullie dikker kiezen?
De aannemer wilde een lege leiding van 1 inch leggen dat lijkt mij onvoldoende en heb gevraagd om mantelbuis van 75mm.
Dan trek ik de rest zelf wel kan er naderhand niet meer bij richting de Meterkast.
Nu heeft een electricien mijn zappi aangelegd, maar volgens mij zonder ethernet (afgezien van de ct klemmen).Card Nox schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 00:41:
@Tilhorn,
3. 2x ethernet. 1 voor Display en 1 voor CT klemmen.
De zappi is dan ook met wifi verbonden.
Echter, als je toch een kabel legt heeft bedraad voor mij altijd de voorkeur.
Je kunt ook kijken naar een Ratio Solar. Is een stuk goedkoper en daar zit de load balancing standaard bij in... Nederlands product ook.Tilhorn schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:56:
Ik ben mij aan het oriënteren op een wallbox. Volgens dit draadje niet gek dat ik bij de Zappi V2 uitkom.
Ik moet Load Balancing aanschaffen ivm inductie koken (grid 3 x 25A) en laden EV 11kW. Als het salderen eraf gaat wil ik uiteraard de opbrengst zoveel mogelijk intern gebruiken, dus ook voor de EV.
Ik bezit zonnepanelen met een Emphase S Metered. Aan deze zitten al CT-spoelen voor het meten van de afname Grid en opbrengst PV (6 spoelen).
1) Wat moet ik naast de Zappi V2 nu aanschaffen?
2) Kunnen de CT-spoelen van Emphase ook mede gebruikt worden voor LB?
3) Moet er naast de YMVK-as kabel van de meterkast naar de Wallbox Zapi V2 ook nog een ethernetkabel getrokken worden (lengte 8 mtr, waarvan 3 mtr meterkast, 1,5mtr uit grond en 3,5mtr afstand meterkast en wallbox)?
Zappi zit de loadbalancing ook bij inJ-monkey schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 15:02:
[...]
Je kunt ook kijken naar een Ratio Solar. Is een stuk goedkoper en daar zit de load balancing standaard bij in... Nederlands product ook.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Kan je aangeven wat deze kost?
[ Voor 10% gewijzigd door leeri003 op 29-07-2023 17:02 ]
YouTube: Elektrisch rijden op GRATIS zonnestroom
De website: https://satero.nl/v2c-trydan/
~850 euro volgens die website.
[ Voor 17% gewijzigd door Peter-036 op 29-07-2023 19:47 ]
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Omdat je die via een reseller moet kopen, en niet bij de fabrikant. Google maar eens op 'prijs ratio solar laadpaal' dan krijg je de prijs te zien.leeri003 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:01:
Hmm voor de prijs van de ratio solar moet je eerst een offerte opvragen, laat de prijs gewoon zien op je website is wel zo prettig.
Kan je aangeven wat deze kost?
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Scherp! Volgens mij is t prijs verschil een kleine 300€> de Ratio Solar is 899 en de Zappi 1150-1200?
Een Alfen (ESS) is dan ook best interessant. Zijn ook bezig met solar charging. Op 1F is het al werkend nu. Die heb je voor EUR 700,-. Heb daar persoonlijk een beter gevoel bij. Al is dat verder niet meer dan een gevoel.J-monkey schreef op zondag 30 juli 2023 @ 09:23:
[...]
Scherp! Volgens mij is t prijs verschil een kleine 300€> de Ratio Solar is 899 en de Zappi 1150-1200?
- Alfen heeft LB/PV via P1. Voordeel voor mij tov CT.
- Backend integratie vind ik beter dan bij de Zappi. Gewoon met tag ipv eerst alle passen registreren en laten laden via een code.
- Ratio heeft sowieso geen integratie met backend zo te zien?
- Alfen is "maar" max 11kW. Voor mij prima overigens.
[ Voor 28% gewijzigd door Inspired op 30-07-2023 09:52 ]
Eu neen, de alfen SPL kan van 1,4 kW (1F6A) tot 22 kW (3F32A) laden.Inspired schreef op zondag 30 juli 2023 @ 09:36:
[...]
• Alfen is "maar" max 11kW. Voor mij prima overigens.
[/list]
Zeker, maar die heb je niet voor 700.IvoB2 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 09:50:
[...]
Eu neen, de alfen SPL kan van 1,4 kW (1F6A) tot 22 kW (3F32A) laden.
[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 30-07-2023 09:59 ]
Ja p1 is nice, heeft Alfen inmiddels al een app voor gebruikers? De Ratio met ocpp/backend integratie is de io6. Die heeft ook RFID voor een tag, dat heeft Zappi dan weer niet volgens mij.Inspired schreef op zondag 30 juli 2023 @ 09:36:
[...]
Een Alfen (ESS) is dan ook best interessant. Zijn ook bezig met solar charging. Op 1F is het al werkend nu. Die heb je voor EUR 700,-. Heb daar persoonlijk een beter gevoel bij. Al is dat verder niet meer dan een gevoel.
- Alfen heeft LB/PV via P1. Voordeel voor mij tov CT.
- Backend integratie vind ik beter dan bij de Zappi. Gewoon met tag ipv eerst alle passen registreren en laten laden via een code.
- Ratio heeft sowieso geen integratie met backend zo te zien?
- Alfen is "maar" max 11kW. Voor mij prima overigens.
Die zit dan ook op 1000. Volgens mij heeft Alfen wel een app idd. Al weet ik weten niet wat je precies daarmee wil? Zappi heeft idd geen RFID.J-monkey schreef op zondag 30 juli 2023 @ 09:59:
[...]
Ja p1 is nice, heeft Alfen inmiddels al een app voor gebruikers? De Ratio met ocpp/backend integratie is de io6. Die heeft ook RFID voor een tag, dat heeft Zappi dan weer niet volgens mij.
Ah ok, geen idee van het prijsverschil tussen de twee.Inspired schreef op zondag 30 juli 2023 @ 09:51:
[...]
Zeker, maar die heb je niet voor 700.Dan ga je naar het dubbele oid. (Zelfs meer dan dat zie ik.) Dat zou ik er niet voor over hebben. Heb je met een 3F auto eigenlijk ook niet nodig. Ik doel hier dus op de Single S-Line.
Hier hebben ze voor dezelfde prijs een Alfen SPL 3F32A monofase 32A (7,4 kW) aangesloten. Had een monofase gevraagd maar standaard werd blijkbaar overal 3F geplaatst.
Facturatieprijs was overigens 2500 € (maar inbegrepen plaatsing, 10 meter stroomkabel, keuring, alle functies unlock).
Idd niet nodig want we hebben de paal softwarematig op max. 1F/17A ingesteld en hebben het bijna vier jaar zonder de loadbalancing gedaan (recent na firmware upgrade 6.3 wel op de P1 aangesloten want anders werkt solar charging niet).
[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 30-07-2023 10:23 ]
De ACE installer voor windows browserJ-monkey schreef op zondag 30 juli 2023 @ 09:59:
[...]
Ja p1 is nice, heeft Alfen inmiddels al een app voor gebruikers? De Ratio met ocpp/backend integratie is de io6. Die heeft ook RFID voor een tag, dat heeft Zappi dan weer niet volgens mij.
De MYEve app voor android en mac.
De app voor android wil wel niet altijd probleemloos werken (hier toch niet).
Laadmodus bv. schakelen tussen standaard laden en solar laden op comfort of groene stroom?Inspired schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:04:
[...]
Al weet ik weten niet wat je precies daarmee wil? Zappi heeft idd geen RFID.
Kan niet vanop de paal, alleen via de app of de browser.
Laadpassen toevoegen, schakelen tussen P&C en RFID, waarde veilige modus instellen,....
Zonder app/browser kan je zelf niets in de paal.
App (wanneer het werkt) heeft het voordeel dat het vanaf tablet/phone te besturen is en je er niet telkens een PC voor moet opstarten en moet inloggen in de installer.
:strip_exif()/f/image/uQbnBzRtO8XT5WlONHbD7GdS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1i5xq3uB6KPn66pn2HZGY9nh.jpg?f=fotoalbum_large)
Even voorde volledigheid: Ook de SMA EV-charger (11/22 kW) schakelt om tussen 1 en 3 fasen (indien op eco-modus)dudems13 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:55:
[...]
Top dat overzichtje, helpt veel bij mijn keuze. Dan wordt het of Smappee of Zappi v2.1, gezien het schakelen tussen 1 en 3 fasen. Ik moet nog even wat verder in smappee duiken om te zien wat dat biedt (of niet biedt) ten opzichte van Zappi, en ook nog even het schakelen tussen fasen bevestigd te krijgen. Ik hoop dat het Smappee wordt, Zappi is wel een stuk lelijker..
Zwerius Kriegsman
Thanks! Maar het wordt de zappi denk ik. Zocht een alternatief met dezelfde mogelijkheden die er ook mooi uitzag, msf dat kan op het moment niet denk ik als ik ook fase wil schakelen. Dus dat is jammer!Zwerius schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:49:
[...]
Even voorde volledigheid: Ook de SMA EV-charger (11/22 kW) schakelt om tussen 1 en 3 fasen (indien op eco-modus)
Nu nog even bedenken of het fase schakelen met 16 panelen, +- 6000wp nodig is, maar is denk ik altijd wel handig voor de ochtend en avond zo'n, en natuurlijk bewolkte dagen.
Panelen staan er alleen helaas ook nog niet, dus kan niet kijken wanneer ze precies tussen 1,4kw en 4,2kw leveren en zien wat ik eventueel zou missen..
Fase schakelen in solarstand zou niet nodig hoeven zijn, je kan op 1 fase tot 7,4 kW gaan (32A bekabeling en afzekering)dudems13 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 15:43:
Nu nog even bedenken of het fase schakelen met 16 panelen, +- 6000wp nodig is, maar is denk ik altijd wel handig voor de ochtend en avond zo'n, en natuurlijk bewolkte dagen.
Panelen staan er alleen helaas ook nog niet, dus kan niet kijken wanneer ze precies tussen 1,4kw en 4,2kw leveren en zien wat ik eventueel zou missen..
Wel als ik af en toe 3 fase wil laden, niet alleen maar 1 fase. En als ik wil dat het laden eerder kan startenpeter05 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:03:
[...]
Fase schakelen in solarstand zou niet nodig hoeven zijn, je kan op 1 fase tot 7,4 kW gaan (32A bekabeling en afzekering)
In fast/boost stand kan je inderdaad laden op 3 fasen.dudems13 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:37:
Wel als ik af en toe 3 fase wil laden, niet alleen maar 1 fase. En als ik wil dat het laden eerder kan starten
Ik bedoel in jouw geval met een (aangenomen)5/6kW omvormer, je het complete overschot op 1 fase je auto in kan harken. Ook al heb je een 3 fase omvormer en hoofdaansluiting.
Het mooie is dat je 100% solar kan laden van 1,4kW tot 6kW(in jouw geval) op 1 fase, zonder te hoeven schakelen naar 3 fasen in die stand.
‘s Nachts (bijv met dynamische prijzen) in fast-stand ga je op 3 fasen verder indien nodig.
Maar als ik 3-fase enphase micro-omvormers heb, kan ik die toch niet op 1-fase zetten? Of is dit wel mogelijk? Daarnaast heb jij het toch nog steeds over het schakelen tussen 1 en 3 fasen? Of lees ik het verkeerd (waarschijnlijk begrijp ik het gewoon niet helemaal nog..)peter05 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:49:
[...]
In fast/boost stand kan je inderdaad laden op 3 fasen.
Ik bedoel in jouw geval met een (aangenomen)5/6kW omvormer, je het complete overschot op 1 fase je auto in kan harken. Ook al heb je een 3 fase omvormer en hoofdaansluiting.
Het mooie is dat je 100% solar kan laden van 1,4kW tot 6kW(in jouw geval) op 1 fase, zonder te hoeven schakelen naar 3 fasen in die stand.
‘s Nachts (bijv met dynamische prijzen) in fast-stand ga je op 3 fasen verder indien nodig.
Je electra meter saldeert inwendig , voordat de meter standen worden door gegeven. Dus op welke fase je zonnepanelen zitten en met welke je laad maakt financieel niet uit.dudems13 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:56:
[...]
Maar als ik 3-fase enphase micro-omvormers heb, kan ik die toch niet op 1-fase zetten? Of is dit wel mogelijk? Daarnaast heb jij het toch nog steeds over het schakelen tussen 1 en 3 fasen? Of lees ik het verkeerd (waarschijnlijk begrijp ik het gewoon niet helemaal nog..)
Verdelen voor de net belasting is wel iets om rekening mee te houden.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Dus zolang het verbruik van het opladen van de auto gelijk wordt gemaakt met de opbrengsten van de zonnepanelen (per uur?) gelijk blijft, maakt het niet uit? Dus het hele verhaal van 1 of 3 fasen is eigenlijk alleen als je precies op hetzelfde moment wilt laden dan toch? en als het niet belangrijk is gewoon per uur "salderen".Erwin_83 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:33:
[...]
Je electra meter saldeert inwendig , voordat de meter standen worden door gegeven. Dus op welke fase je zonnepanelen zitten en met welke je laad maakt financieel niet uit.
Verdelen voor de net belasting is wel iets om rekening mee te houden.
Bestaat er al software op de laadpalen of een backoffice oid die het op deze manier benadert dan? Dus software die per tariefperiode (uur) kijkt naar wat de opbrengst van de zonnepanelen is, en het totaal dan gaat laden voor de periode klaar is. Dit zou wel cool zijn.
het maakt financieel gewoon niets uit. dus kijk gewoon naar het verbruik. Het maakt niet via welke fase je verbruikt (vanuit financieel oogpunt). Salderen gaat niet per fase, en ook niet per uur. het gaat per jaar.dudems13 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:32:
[...]
Dus zolang het verbruik van het opladen van de auto gelijk wordt gemaakt met de opbrengsten van de zonnepanelen (per uur?) gelijk blijft, maakt het niet uit? Dus het hele verhaal van 1 of 3 fasen is eigenlijk alleen als je precies op hetzelfde moment wilt laden dan toch? en als het niet belangrijk is gewoon per uur "salderen".
Kan via home assistant maar ook steeds meer aanbieders van dynamische tarieven ondersteunen dit. En steeds meer laadpalen hebben inderdaad een solar-modus.Bestaat er al software op de laadpalen of een backoffice oid die het op deze manier benadert dan? Dus software die per tariefperiode (uur) kijkt naar wat de opbrengst van de zonnepanelen is, en het totaal dan gaat laden voor de periode klaar is. Dit zou wel cool zijn.
Als je geen dynamisch tarief hebt is er overigens geen financiele reden om dit te doen, want je kunt tenslotte salderen op jaarbasis in Nederland.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 31-07-2023 13:48 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Salderen op de stroomrekening gaat (nu nog) per jaar.dudems13 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:32:
[...]
Dus zolang het verbruik van het opladen van de auto gelijk wordt gemaakt met de opbrengsten van de zonnepanelen (per uur?) gelijk blijft, maakt het niet uit? Dus het hele verhaal van 1 of 3 fasen is eigenlijk alleen als je precies op hetzelfde moment wilt laden dan toch? en als het niet belangrijk is gewoon per uur "salderen".
Bestaat er al software op de laadpalen of een backoffice oid die het op deze manier benadert dan? Dus software die per tariefperiode (uur) kijkt naar wat de opbrengst van de zonnepanelen is, en het totaal dan gaat laden voor de periode klaar is. Dit zou wel cool zijn.
Salderen in de meter gebeurt gelijktijdig. Dus als je op de ene fase 6A afneemt en op de andere 6A teruglevert is het saldo in termen van kWh verbruik nihil. Het maakt niet uit op welke fase(n) je zonnepanelen zitten.
De energie meter die saldeert is wat anders dan je energie leverancier die saldeert.dudems13 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:32:
[...]
Voor de energie meter als voorbeeld (fictieve getallen)
Fase 1, teruglevering 5 kWh
Fase 2, afname 2 kWh
Fase 3, afname 2 kWh
De meter registreerd 1 kWh afname teruglevering.
De energie leverancier saldeert per jaar je verbruik en teruglevering die door de meter is gegaan.
Schakelen tussen 1 en 3 fase met laden is alleen interessant als je met een laag verbruik per uur wil laden, bijvoorbeeld als je puur op zonnestroom wil laden voor de groene gedachte. Met laag vermogen laden duurt langer, dus geen meer verliezen .
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Whut, dit moet zijn terug levering denk ik?Erwin_83 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:48:
[...]
Fase 1, terug levering 5 kWh
Fase 2, afname 2 kWh
Fase 3, afname 2 kWh
De meter registreerd 1 kWh afname.
Ja typfoutje
Dit snap ik inderdaad wel, duidelijk. Ik probeer alleen te bepalen in hoeverre ik met fases wil kunnen schakelen, rekeninghoudend met de toekomst ( verdwijnen van het salderen ). Mijn idee was dat je op bewolkte dagen, ochtend en avonduren net weer wat meer meepakt doordat de ondergrens wat nodig is lager is. Óf als het bijvoorbeeld per uur oid in de toekomst verrekend wordt, is het misschien met software op te lossen.Erwin_83 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:48:
[...]
De energie meter die saldeert is wat anders dan je energie leverancier die saldeert.
Fase 1, teruglevering 5 kWh
Fase 2, afname 2 kWh
Fase 3, afname 2 kWh
De meter registreerd 1 kWh afname teruglevering.
De energie leverancier saldeert per jaar je verbruik en teruglevering die door de meter is gegaan.
Schakelen tussen 1 en 3 fase met laden is alleen interessant als je met een laag verbruik per uur wil laden, bijvoorbeeld als je puur op zonnestroom wil laden voor de groene gedachte. Met laag vermogen laden duurt langer, dus geen meer verliezen .
Vandaar, is het nu echt slim om al rekening rw houden met Fase schakelen?
Gaat je voordeel van schakelen opwegen tegen meer laad verlies en mogelijk een duurdere laadpaal.dudems13 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:49:
[...]
Dit snap ik inderdaad wel, duidelijk. Ik probeer alleen te bepalen in hoeverre ik met fases wil kunnen schakelen, rekeninghoudend met de toekomst ( verdwijnen van het salderen ). Mijn idee was dat je op bewolkte dagen, ochtend en avonduren net weer wat meer meepakt doordat de ondergrens wat nodig is lager is. Óf als het bijvoorbeeld per uur oid in de toekomst verrekend wordt, is het misschien met software op te lossen.
En volgens mij is de afbouw van salderen nog steeds niet rond, maar zal er vast ooit wel komen. Aan de andere kant roepen ze over een minimale vergoeding van 80% van de stroom prijs. Dan valt het "verlies" mee als salderen gestopt is.
Ik hoor dus dat jij het kunnen schakelen dus wat minder van belang vindt? Wellicht kan ik ook wel gewoon een batterij op den duur aanschaffen die dit wel kan. Zou ook al best wat oplossenErwin_83 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:28:
[...]
Gaat je voordeel van schakelen opwegen tegen meer laad verlies en mogelijk een duurdere laadpaal.
En volgens mij is de afbouw van salderen nog steeds niet rond, maar zal er vast ooit wel komen. Aan de andere kant roepen ze over een minimale vergoeding van 80% van de stroom prijs. Dan valt het "verlies" mee als salderen gestopt is.
Salderen van de meter (intern) gaat vermoedelijk nooit veranderen.dudems13 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:49:
[...]
Dit snap ik inderdaad wel, duidelijk. Ik probeer alleen te bepalen in hoeverre ik met fases wil kunnen schakelen, rekeninghoudend met de toekomst ( verdwijnen van het salderen ). Mijn idee was dat je op bewolkte dagen, ochtend en avonduren net weer wat meer meepakt doordat de ondergrens wat nodig is lager is. Óf als het bijvoorbeeld per uur oid in de toekomst verrekend wordt, is het misschien met software op te lossen.
De salderingsregeling voorlopig ook niet. Dat kan nog vele jaren duren. Loopt al sinds 2018.
Afrekenen per uur is geen toekomst. Dat bestaat al 5 jaar (dynamische contracten)
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 31-07-2023 19:59 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Dat moet je voor jezelf bepalen en eventueel uitrekenen of het financieel interessant of voor het groene gevoel doen.dudems13 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:56:
[...]
Ik hoor dus dat jij het kunnen schakelen dus wat minder van belang vindt? Wellicht kan ik ook wel gewoon een batterij op den duur aanschaffen die dit wel kan. Zou ook al best wat oplossen
Hier is de auto overdag altijd weg en gaat 's nachts pas laden. Dus ik mijn geval hoef ik er niet over te denken.
Ja, 80% van de kale stroomprijs als minimale vergoeding voor (nu nog per saldo) terugleveren.Erwin_83 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:28:
[...]
Dat is maar een fractie van de totale prijs die je betaalt inclusief EB, BTW etc.
Hmm dan schiet het niet op.eltron schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:14:
[...]
Ja, 80% van de kale stroomprijs als minimale vergoeding voor (nu nog per saldo) terugleveren.
Dat is maar een fractie van de totale prijs die je betaald inclusief EB, BTW etc.
Beetje de Nuon blijven blijft korting 25% die ze toen hadden. Jammer dat het toen ook over de kale stroomprijs van 4 cent ging.
[ Voor 16% gewijzigd door Erwin_83 op 31-07-2023 20:25 ]
Ligt dit gewoon aan het feit dat vele mensen hun auto gewoon niet kunnen parkeren in de garage omdat die vol staat met andere rommel? Of met brandveiligheid? Alhoewel dat me ook nogal een storm in een glas water lijkt.
[ Voor 7% gewijzigd door Pufster op 31-07-2023 20:39 ]
Hoe andere mensen er over denken weet ik niet maar persoonlijk vind ik het zonde om relatief zo'n groot deel van je woning op te offeren aan een ding dat sowieso fabriek af waterdicht geleverd wordt.Pufster schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:37:
Ligt dit gewoon aan het feit dat vele mensen hun auto gewoon niet kunnen parkeren in de garage omdat die vol staat met andere rommel? Of met brandveiligheid? Alhoewel dat me ook nogal een storm in een glas water lijkt.
Ik zet dus liever andere zaken (die ik overigens zelf niet catalogeer onder de noemer rommel) in huis dan een auto.
Wanneer je zo'n grote woning hebt dat het niet steekt op een 15m² meter meer of minder maakt het idd niet echt uit. Met brandveiligheid heeft het hier niets te maken.
Ik zou nooit een electrische auto ik een inpandige garage zetten. Zeker niet om op te laden.Pufster schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:37:
Ik mag via mijn werk wegens aankoop elektrische lease wagen ook een laadpaal er bij nemen. Is er een reden waarom ik zoveel laadpalen aan de buitengevel zie ipv in de garage? Bij de online tool van provider Eneco zag ik dat dit ook hun standaard opstelling was. Ik was net van plan om de laadbox te installeren vlak naast de elektriciteitsaansluiting in de garage. Onze oprit is geasfalteerd dus om dat nu ook open te breken om de kabel weg te werken in de grond lijkt me nogal overdreven.
Kans dat het mis gaat is erg klein, maar als het mis gaat kan je buiten gaan staan kijken hoe je hele huis af fikt. Als je al buiten komt.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik zou ook niet echt de auto opladen terwijl hij in de garage staat maar wel de oplaadbox daar en dan kabel naar auto op oprit. Het is niet evident om oplaadbox buiten te installeren met een oprit uit asfalt om de kabels netjes weg te werken. Tenzij dat die kabel wel langs de muur mag lopen naar de elektriciteitskast, ik weet niet of dit mag.Makrolon schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:08:
[...]
Ik zou nooit een electrische auto ik een inpandige garage zetten. Zeker niet om op te laden.
Kans dat het mis gaat is erg klein, maar als het mis gaat kan je buiten gaan staan kijken hoe je hele huis af fikt. Als je al buiten komt.
Vorige week heb ik de ratio solar 22kw binnengekregen en afgelopen vrijdag de peugeot e2008 in ontvangst mogen nemen. De installatie van de ratio heb ik zelf gedaan. Het hangt op een hager 3 fase 30ma 16a aardlekautomaat met een 5x6mm2 kabel naar de box en 2x cat6 UTP. 1 UTP is voor de bekabelde internet met rj45, en de ander voor de load balancing met rj10. Ik heb tevens zonnepanelen op 1 fase, deze staan nu op L2.
De installatie is compleet en werkt op dit moment, auto wordt netjes opgeladen. Enkel zijn er 2 puntjes waar ik wat vraagtekens bij heb en ik hoop dat iemand mij dit kan uitleggen
In de app zie ik nergens een optie voor bekabeld internet, enkel wifi. Dus heb ik netjes mijn wifi geselecteerd. Wat ik me dan ook af vraag is, wordt de bekabelde internet wel gebruikt dan? In de app staat linksonder een wifi logo.
Puntje 2. In de app staat bij geavanceerd / gemeten waarden, L1: 16a, L2 -16a, L3 -16a + de load balancing box geeft aan dat er zonne-energie wordt terug geleverd (1x groen 2x rood ledje). Hier dacht ik in eerste instantie dat ik de ct klemmen verkeerd had geplaatst, gecontroleerd en ze stonden goed. Dus maar de handleiding erbij gepakt en uiteindelijk L1 en L2 op deze box verwisseld. Hierna waren alle waardes positief. Heeft iemand dit ook meegemaakt?
Wel jammer dat ze een laadpaal netjes installeren, maar het vervolgens niet voor elkaar krijgen om hem op afstand te activeren. De factuur heb ik gelukkig nog niet ontvangen, want ik wil wel eerst zien dat alles vlekkeloos werkt.
Als ik het op een rijtje probeer te zetten n.a.v. de reactiesdudems13 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:49:
Het kiezen voor een laadstation die kan wisselen tussen 1 en 3 fasen laden is denk ik slim voor de toekomst als je aan het volgende denkt:
- Als je auto regelmatig tijdens zonuren voor de deur staat
- Als afbouw salderingsregeling start in 2025 en je weinig terug krijgt voor teruglevering.
Voorstel is al akkoord door de 2e kamer, ligt nu ter goedkeuring bij 1e kamer. Dat is dus nog even afwachten..
- Je overschot al bij 1,4kW je auto in wil krijgen door op 1 fase te laden. Ook mogelijk bij een 3 fase omvormer en hoofdaansluiting, door het sommeren van de 3 fasen in de slimme meter.
- Het (nu al) cool is om je auto met 100% zonenergie te laden
- Het aantal PV installaties zal vermoedelijk komende jaren nog steeds stijgen. Kans op uitschakelen van omvormer door netcongestie zal daarmee ook toenemen. Als je het overschot op dat moment in je auto stopt zal jouw omvormer minder snel uitschakelen(door lagere spanningsval) én lever je een bijdrage aan verminderen van de netcongestie.
Bedoel je dan opbrengst eerst in een thuisbatterij stoppen en later in je auto? Dat is niet zo'n handige businesscase als je kijkt naar investering, omzettingsverliezen en degradatie.Ik hoor dus dat jij het kunnen schakelen dus wat minder van belang vindt? Wellicht kan ik ook wel gewoon een batterij op den duur aanschaffen die dit wel kan. Zou ook al best wat oplossen
Je hebt al een rijdende batterij op 4 wielen
Hangt er gewoon vanaf wat je zelf wil en hoe je electro installatie is ingericht.peter05 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:13:
[...]
Als ik het op een rijtje probeer te zetten n.a.v. de reacties![]()
Het kiezen voor een laadstation die kan wisselen tussen 1 en 3 fasen laden is denk ik slim voor de toekomst als je aan het volgende denkt:
Wanneer je PV-productie zelden (of nooit) hoger is dan 9 kW en je hebt de mogelijkheid om de EV overdag aan de laadpaal te koppelen, je wenst bovendien zoveel mogelijk op PV-overproductie te laden, heb je weinig aan 3F laden. Dan kan je met 1F32A bv. ook steeds op PV laden tussen 1,4 en 7 kW.
3F laden is goed voor EV-gebruikers die dagelijks veel km moeten doen en dus aan 11/22 kW willen kunnen laden. Maar veel km doen lijkt me dan weer tegengesteld aan de mogelijkheid om overdag bij zonneschijn de EV gewoon de hele dag aan de thuislaadpaal te kunnen koppelen? Staat de EV dan door de dag thuis te laden en ga je 's nachts die km's afmalen?
PV installatie zelden of nooit boven de 7,4kW dan (ipv 9kW) bij 32A. (230*32=7,4kW)
Dan kan je stabiel 100% solar laden op 1 fase
[ Voor 16% gewijzigd door peter05 op 01-08-2023 11:01 ]
Ik neem aan dat je woning door de dag ook nog wel wat verbruik heeft en dat je dat verbruik niet van het net wenst af te nemen om je EV aan 7,4 kW te kunnen laden?
100% solar laden is gewoon de restproductie van de PV productie die je op dat ogenblik niet in huis nodig hebt.
Voor de woning van het net afnemen om alle PV productie naar de EV te kunnen sturen lijkt me weinig zinvol.
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 01-08-2023 11:42 ]
Veel mensen hebben geen garage meer, en inderdaad meestal staat die vol met fietsen, diepvries, rommel etc.Pufster schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:37:
Ik mag via mijn werk wegens aankoop elektrische lease wagen ook een laadpaal er bij nemen. Is er een reden waarom ik zoveel laadpalen aan de buitengevel zie ipv in de garage? Bij de online tool van provider Eneco zag ik dat dit ook hun standaard opstelling was. Ik was net van plan om de laadbox te installeren vlak naast de elektriciteitsaansluiting in de garage. Onze oprit is geasfalteerd dus om dat nu ook open te breken om de kabel weg te werken in de grond lijkt me nogal overdreven.
Tweede punt kan zijn voor de veiliheid. Als een electrische auto brandt, dan is dit dikwijls tijdens laden en met hoge state of charge.
Ik heb er dan toch een kleine voorkeur voor dat dat buiten gebeurt.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen