Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter05
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-03 21:29
Tvdl2000 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:50:
[...]

YMVK-AS (of XMVK-AS) als je door de grond gaat.... en met name die AS en pak 4mm2 of een zogeheten 5G4 YMVK-AS (5 aders van 4mm2 in het midden en de AS is het aardscherm... deze knoop je samen met de aarde in de kabel aan de aarde van je installatie.

volgens mij mag een 4G4 YMVK-AS (of XMVK-AS) ook maar hier hangen meer haken en ogen aan die ik sinds ik uit school ben niet meer mee te maken heb gehad... en dat is zo'n 25 jaar geleden.....
Pak inderdaad een YMVK-as 4x4mm2 of 4x6mm2.
min 4mm2 bij 11 kW laden
6mm2 heb je al wel nodig als je 22kW wil laden op 3 fasen, of 1,4kW tot 7,4kW op 1 fase solar/overschot laden(icm laadstation die dit kan) en dan afzekert met 32A (aardlek)automaat.
De aardlitze onder het aardscherm is je aardedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 19:21
Tvdl2000 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 00:48:
[...]
ik kom regelmatig rond middernacht a 1 uur snachts thuis en als de wagen (polestar 2 long range) dan echt leeg is (75KWH) dan is hij nog lang niet vol als ik de volgende ochtend een verre rit heb.... dus 11KW is in dat geval gewoon niet genoeg
Lijkt me nogal uitzonderlijke situatie en heb in mijn 4 jaar EV nog niet meegemaakt dat dit een probleem was. Terwijl ik ook wel regelmatig laat thuis kom en volgende ochtend (vroeg) een lange rit heb. In mijn geval dan meestal ruim 200km enkele reis.
Leeg aankomen laat ik na 1x turtle modus wel uit mijn hoofd. dus meestal nog wel meer dan 10% of (veel) meer gevuld en is beetje bijvullen voldoende voor weer 200km. Meestal vertrek ik dan gewoon met 100% SOC en ca. 500km GOM. Maar 50% batterij is al voldoende aangezien ik ook op besteming en onderweg nog bij kan vullen.

Hoe vaak kom jij om 1u (leeg) aan en moet dan enkele uren later 500km rijden zonder laadmogelijkheid?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-06 17:06
eltron schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:48:
[...]

Lijkt me nogal uitzonderlijke situatie en heb in mijn 4 jaar EV nog niet meegemaakt dat dit een probleem was. Terwijl ik ook wel regelmatig laat thuis kom en volgende ochtend (vroeg) een lange rit heb. In mijn geval dan meestal ruim 200km enkele reis.
Leeg aankomen laat ik na 1x turtle modus wel uit mijn hoofd. dus meestal nog wel meer dan 10% of (veel) meer gevuld en is beetje bijvullen voldoende voor weer 200km. Meestal vertrek ik dan gewoon met 100% SOC en ca. 500km GOM. Maar 50% batterij is al voldoende aangezien ik ook op besteming en onderweg nog bij kan vullen.

Hoe vaak kom jij om 1u (leeg) aan en moet dan enkele uren later 500km rijden zonder laadmogelijkheid?
ik heb nooit gezegd dat er geen laadmogelijkheden zijn maar het is wel zo makkelijk en financieel efficient als het laden allemaal thuis gebeurt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
peter05 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:58:
[...]

Pak inderdaad een YMVK-as 4x4mm2 of 4x6mm2.
min 4mm2 bij 11 kW laden
6mm2 heb je al wel nodig als je 22kW wil laden op 3 fasen, of 7,4 kW op 1 fase solar/overschot laden en dan afzekert met 32A (aardlek)automaat.
De aardlitze onder het aardscherm is je aardedraad.
Bericht te laat gelezen, ik heb deze kabel besteld YMVK-AS grondkabel 5X4.
Het is voor een BMW X5 die kan maar 1 fasen laden, er komen nog wel solar panelen op het dak, afstand tot de meter kast is +/- 10 meter.
Is die 5x4 kabel dan echt onbruikbaar met solar/overschot laden ?

Ik las iets over een fase rotatiemeter bij de installatie, is zo apparaat echt nodig ? ik laat het aansluiten in de meter kast maar de elektricien maar zij dat het onzin is zo apparaat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 21:21
k.westerveld schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:25:
[...]

Bedankt, heb het topic zojuist doorgelezen. Dan denk ik toch niet dat het een Zappi gaat worden.
Zou de Wallbox Pulsar Plus dan een goed alternatief zijn?
Blijf absoluut weg van Wallbox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter05
Slux schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:05:
[...]

Bericht te laat gelezen, ik heb deze kabel besteld YMVK-AS grondkabel 5X4.
Het is voor een BMW X5 die kan maar 1 fasen laden, er komen nog wel solar panelen op het dak, afstand tot de meter kast is +/- 10 meter.
Is die 5x4 kabel dan echt onbruikbaar met solar/overschot laden ?

Ik las iets over een fase rotatiemeter bij de installatie, is zo apparaat echt nodig ? ik laat het aansluiten in de meter kast maar de elektricien maar zij dat het onzin is zo apparaat :?
5x4mm2 zou prima kunnen, dan heb je 1 ader over (1N, 3L + aardlitze)
Max afzekeren op 25A dan, dat komt overeen met ca 5,8kW per fase.
Let op load balancing om je hoofdzekering er niet uit te laten vliegen, maar dat is bij een Zappi wel geregeld.

Ligt er ook aan wat het max AC vermogen van je PV installatie is :) De meeste woningen blijven wel onder die 5,8kW en kan je makkelijk met 100% opbrengst/overschot laden.

Een fase rotatiemeter kan gebruikt worden om de juiste volgorde van L1, L2 en L3 te bepalen. Anders werkt je laadstation niet.
Als de netbeheerder en je elektricien gewoon netjes gewerkt hebben, dan zitten ze al in de goede volgorde in je groepenkast en heb je zo'n meter niet nodig.
En anders kom je er ook wel achter als je laadstation het niet doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter05
bottom line schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:45:
[...]

Waarom? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Fly-guy schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:53:
[...]

Inmiddels het nieuwe pcb voor mijn error code (#26) binnen en vervangen, maar hoe haal ik die draden los?

Geen schroefje te vinden, slechts een groen blok met een gat waar de draad ingestoken zit, plus een kleine gat erboven.
Heb best wel wat draden aangesloten in verschillende dingen, maar deze aansluiting ken ik niet.

Deze pagina heeft het over een release lever, maar voorzichtig een dunne schroevendraaier er in deed weinig.
Om mezelf te quoten, inmiddels uitgevonden hoe de draden los te krijgen, gewoon harder dan je denkt een schroevendraaier in de gaatjes boven de draden en dan kun je ze er zo uittrekken.

De twee linker draden (zwart en grijs dacht ik) omgewisseld en ineens is mijn zappi 3 fasen.

Dus als iemand hetzelfde probleem heeft, probeer dit eerst, wie weet helpt het.

Nu nog zorgen dat de zappi (CT klemmen) de juiste data doorgeven aan de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Kwaliteit van de componenten/laadpalen is slecht (om te installeren/het te laten werken).
En connectiviteit is meestal een ramp.
Garantieklachten worden ook amper ingewilligd (nooit hun fout).

Dit bedrijf steekt meer geld in marketing en personeel om klachten te behandelen, dan in het productieproces...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:35
Fly-guy schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:10:
[...]

Om mezelf te quoten, inmiddels uitgevonden hoe de draden los te krijgen, gewoon harder dan je denkt een schroevendraaier in de gaatjes boven de draden en dan kun je ze er zo uittrekken.

De twee linker draden (zwart en grijs dacht ik) omgewisseld en ineens is mijn zappi 3 fasen.

Dus als iemand hetzelfde probleem heeft, probeer dit eerst, wie weet helpt het.

Nu nog zorgen dat de zappi (CT klemmen) de juiste data doorgeven aan de app.
Je zal nu ook in de instellingen moeten aangeven dat de fases waar je de Zappi op aangesloten hebt niet meer overeen komen met de ct klemmen, of de ct klemmen omwisselen. Anders kloppen de waardes niet meer.

T makkelijkste is nu de draden van ct 1 en 2 omwisselen in de zappi. Maar als je er later wat mee hebt word het er wel in onoverzichtelijk van.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Makrolon schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:15:
[...]

Je zal nu ook in de instellingen moeten aangeven dat de fases waar je de Zappi op aangesloten hebt niet meer overeen komen met de ct klemmen, of de ct klemmen omwisselen. Anders kloppen de waardes niet meer.

T makkelijkste is nu de draden van ct 1 en 2 omwisselen in de zappi. Maar als je er later wat mee hebt word het er wel in onoverzichtelijk van.
Voor het wisselen van de draden waren de klemmen ook niet goed. Ze gaven aan dat er stroom de zonnepanelen in ging en nu laat hij deze panelen helemaal niet meer zien.
Tijdens het opladen gaat er stroom vanuit het huis het net op, nu de auto vol is, neemt het huis ineens stroom af.

Dat ik er iets mee moet, is duidelijk, maar of 1 en 2 omwisselen de oplossing is, lijkt mij onwaarschijnlijk. Zal wel een kwestie zijn van meerdere met elkaar omwisselen en/of plus en min wisselen.

[ Voor 11% gewijzigd door Fly-guy op 19-07-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
bottom line schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:13:
[...]

Kwaliteit van de componenten/laadpalen is slecht (om te installeren/het te laten werken).
En connectiviteit is meestal een ramp.
Garantieklachten worden ook amper ingewilligd (nooit hun fout).

Dit bedrijf steekt meer geld in marketing en personeel om klachten te behandelen, dan in het productieproces...
Als persoonlijke ervaring, ik heb geen problemen gehad met al jouw opgenoemde klachten... sterker nog, alles verliep effectief vlekkeloos (daarentegen ook geen garantie hoeven claimen oid, dus daar kan ik niks van zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:29

timovd

Voorsprong door techniek

Headshot_NL schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:53:
[...]

Ligt een beetje aan welke Zappi en welke afstand.
2,5mm is vrij dun. En voor een 1 fase Zappi heb je 3 aders nodig, voor een 3-fase 5 aders. De kabel uit je link heeft 4 aders.
Een 3-f grondkabel heeft wel 4 aders, maar daarnaast ook een aard aardlitze (as). Dat is deze kabel niet.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timosoof
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-06 20:11
Fly-guy schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:50:
[...]
Voor het wisselen van de draden waren de klemmen ook niet goed. Ze gaven aan dat er stroom de zonnepanelen in ging en nu laat hij deze panelen helemaal niet meer zien.
Tijdens het opladen gaat er stroom vanuit het huis het net op, nu de auto vol is, neemt het huis ineens stroom af.

Dat ik er iets mee moet, is duidelijk, maar of 1 en 2 omwisselen de oplossing is, lijkt mij onwaarschijnlijk. Zal wel een kwestie zijn van meerdere met elkaar omwisselen en/of plus en min wisselen.
Hier een duidelijke uitleg over 3fasen en CT klemmen!
YouTube: Myenergi Zappi CT install 3-phase explainer video (Dutch spoken - NL...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
bottom line schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:45:
[...]

Bedankt voor het mooi onderbouwde advies.
_/-\o_

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Laatst online: 09:33
timovd schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:24:
[...]

Een 3-f grondkabel heeft wel 4 aders, maar daarnaast ook een aard aardlitze (as). Dat is deze kabel niet.
Klopt. Daarom gaf ik ook aan dat een buitenkabel en een grondkabel niet hetzelfde zijn.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14-06 21:40
Even beetje algemene vraag, maar omdat ik vanuit de leasemaatschappij maar geen reactie krijg.... Hoelang zou het moeten duren voordat een laadpaal thuis geplaatst kan zijn?

Ik wacht nu al bijna 2 maanden op Arval voor alleen al een schouwing.... En al die tijd moeten we met de prive auto duur opladen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Fly-guy schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:50:
[...]

Ik ging er van uit dat het daar voor goed zat. Dan kan je beter opnieuw beginnen, met gokken gaat t niks worden. Zorg dat ze op de goede draden zitten, pijlen in de goede richting en plus en min goed om.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Makrolon schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 18:14:
[...]

Ik ging er van uit dat het daar voor goed zat. Dan kan je beter opnieuw beginnen, met gokken gaat t niks worden. Zorg dat ze op de goede draden zitten, pijlen in de goede richting en plus en min goed om.
Helaas kan ik niet meer (makkelijk) bij de klemmen zelf, maar het eerder geposte filmpje geeft genoeg aanknopingspunten om in de zappi zelf het goed aan te sluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
sanger1981 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:54:
Even beetje algemene vraag, maar omdat ik vanuit de leasemaatschappij maar geen reactie krijg.... Hoelang zou het moeten duren voordat een laadpaal thuis geplaatst kan zijn?

Ik wacht nu al bijna 2 maanden op Arval voor alleen al een schouwing.... En al die tijd moeten we met de prive auto duur opladen....
Als je Belg bent, dan is het waarschijnlijk Numobi die zou moeten plaatsen.

Ze zijn totaal overbelast, en dat is bij andere plaatsers niet anders.
Gebruik gewoon snelladers, of de granny lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Tommie12 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:49:
[...]

Als je Belg bent, dan is het waarschijnlijk Numobi die zou moeten plaatsen.

Ze zijn totaal overbelast, en dat is bij andere plaatsers niet anders.
Gebruik gewoon snelladers, of de granny lader.
Geen Belg ;)

Voor de zakelijke auto maakt het me niet zoveel uit dat ik snelladers of publieke laadpalen moet gebruiken. Dat betaalt de werkgever uiteraard. Maar we hebben prive ook een elektrische auto die ik wel graag gewoon thuis wil laden ivm het verschil in tarief hier in de buurt.... Publieke laadpaal is per kWh 2x zo duur als thuis.

De reden dat ik via de LM de laadpaal besteld heb is dat ze aangaven hem op korte termijn te kunnen plaatsen....

Granny kan niet echt, dan moet ik hem door de brievenbus maar de auto zien te krijgen omdat we geen stroompunt hebben in de voorgevel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
Tommie12 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:11:
[...]

Bedankt voor het mooi onderbouwde advies.
_/-\o_
Denk dat je van geen enkel ander merk, meer negatieve reviews vindt online, dan over Wallbox.
Kan je gerust zelf opzoeken.
Ook een bedrijf trouwens dat nog nooit winst heeft gemaakt in 7 jaar, alhoewel ze een gross margin kunnen halen van 38% op hun laadpalen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
sanger1981 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:53:
[...]

Granny kan niet echt, dan moet ik hem door de brievenbus maar de auto zien te krijgen omdat we geen stroompunt hebben in de voorgevel.
Waar een wil is, is een weg. Brievenbus is niet ideaal, maar bijvoorbeeld toilet of badkamerraam als er geen buitenstopcontact is.
Bij vakantiehuisjes (hebben vaak geen brievenbus) doe ik dat wel vaker en werkt prima. en als je beetje handig bent leg je op de plek waar je lader moet komen vast een tijdelijk buitenstopcontact aan.

[ Voor 10% gewijzigd door eltron op 19-07-2023 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:06

Gamer

mobile

Er is hier vandaag een Easee Charge geinstalleerd met een equalizer, maar beide willen niet met elkaar connecteren.
Blijkbaar werkt de equalizer alleen maar met de Easee home?
Volgens de zoekfunctie zou dit wel moeten werken, maar lukt hier niet.
Iemand een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Dit bleek de oplossing te zijn. "Gewoon" de CT klemmen onderling blijven wisselen tot er 3x >0,90 op het scherm staat (in het filmpje leggen ze uit welke waarde precies) en als er een min voor staat de plus en min van de betreffende CT klem omdraaien.

Nu zie ik mijn stroom terug naar het net gaan nu de zon schijnt en vannacht uit het net gehaald worden.

Ik ga ervanuit dat de eco(plus) stand nu ook goed werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Fly-guy op 20-07-2023 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 21:25
Card Nox schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:05:
Yay, vanmorgen is mijn Zappi v2.1 aangesloten, no more granny charging for me :)
Ik was al benieuwd. Voor iemand die "even zelf een high-voltage accupack in elkaar last", was ik wel verbaasd dat je niet de Zappi zelf ging aansluiten. Mooi dat ie het doet. Er zijn best wat dingen die verkeerd ingesteld kunnen worden in het Zappi-systeem. Maar als het draait, is het prachtig. Zeker i.c.m. met een PV-installatie.

Wat betreft de discussie over dikte van de aders: hou ook rekening met de lengte. Ik heb 5x6mm2 (geen feest om mee te werken) gebruikt omdat ik 25 meter van de groepenkast zat. Grotere afstand: meer verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
eltron schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:29:
[...]

Waar een wil is, is een weg. Brievenbus is niet ideaal, maar bijvoorbeeld toilet of badkamerraam als er geen buitenstopcontact is.
Ook die liggen niet aan de voorzijde. Alleen een slaapkamerraam maar die houden we juist dicht vanwege de temperaturen.... Al vraag ik me af of hij lang genoeg is dan ook.

Geloof me dat als het enigzins te doen was geweest we liever met de granny hadden geladen voor € 0,31 / kWh dan de € 0,59/0,62 die we nu betalen bij de publieke paal.
Bij vakantiehuisjes (hebben vaak geen brievenbus) doe ik dat wel vaker en werkt prima. en als je beetje handig bent leg je op de plek waar je lader moet komen vast een tijdelijk buitenstopcontact aan.
Op zich kan ik prima de buitenboel in orde maken, maar binnen in de meterkast niet. Dus moet daarvoor iemand ingehuurd worden. Los stopcontact in de meterkast is ook niet beschikbaar. Dat soort kleine aanpassingen laat ik meteen doen door degene die de laadpaal komt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:03
Is hier iemand die een Smappee Wall EV laadpaal heeft en deze gekoppeld heeft met Home Assistant? Kan je het vermogen en verbruik realtime uitlezen? Ik vind namelijk niet veel over Home Assistant koppelen met de Smappee Laad, maar wel met hun energy manager. Of die laatste vereist bij een Smappee laadpaal?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:39
Zappi kan voortaan prive en zakelijk (via OCCP) onderscheiden. Enkel voor Zappi's die geproduceerd zijn na april 2022, serie nr begint met 2. Nieuwste firmware is nodig.

YouTube: myenergi zappi - Nieuwe feature, de myenergi-ID maakt laden met meer...

YouTube: myenergi zappi met OCPP - zakelijk thuis laden via een firmware upda...
TCMR schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:22:
[...]

Ik was al benieuwd. Voor iemand die "even zelf een high-voltage accupack in elkaar last", was ik wel verbaasd dat je niet de Zappi zelf ging aansluiten. Mooi dat ie het doet. Er zijn best wat dingen die verkeerd ingesteld kunnen worden in het Zappi-systeem. Maar als het draait, is het prachtig. Zeker i.c.m. met een PV-installatie.

Wat betreft de discussie over dikte van de aders: hou ook rekening met de lengte. Ik heb 5x6mm2 (geen feest om mee te werken) gebruikt omdat ik 25 meter van de groepenkast zat. Grotere afstand: meer verlies.
Haha, ja dat accupak ging ook niet even en niet zonder foutjes en heeft heeeeel wat stress met zich meegebracht. Achteraf gezien had ik de laadpaal best zelf kunnen doen, heb dus ook de paal gedaan enkel de meterkast niet. Nu kwam iemand voorbij voor een schappelijk bedrag (€100 voor de uren van het aansluiten), dat viel in het niet bij de andere offertjes die ik heb gekregen.

Dit bedrijf installeerde altijd easee laadpaal maar zochten nu dus een alternatief, dus was wel interessant om eea met hem te bespreken.

Ik heb uiteindelijk 5x6mm2 gelegd, en dat in een 50mm pvc buis, zou de volgende keer minimaal een 70 of 75mm PVC buis pakken want mijn god wat is dat een stugge kabel :D. Ik moest in totaal een meter of 13 overbruggen, dus was nog wel te doen.

Ivm PV is het wel cool ja; zon > PV > omvormer > laadpaal > auto. Moet me nog eens wat verdiepen in hoe ik eea precies ga aansturen en wil me nog wat verdiepen in de weekfluctuaties van dynamische prijzen. Als het in het weekend altijd goedkoper is moet ik er voor zorgen dat ik dan het meetste laad (zover mogelijk) maar kan zo snel geen historische data vinden (houd me aanbevolen voor tips).

EDIT: gotta love GoT
http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html
vanuit
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Conclusie:
Dag van week: zondag is het goedkoopste, dan zaterdag en de werkdagen verschillen niet veel van elkaar.
Tijd van dag: 13 en 14u en verder tussen 11u en 16u

[ Voor 79% gewijzigd door Card Nox op 20-07-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter05
Broodro0ster schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:30:
Is hier iemand die een Smappee Wall EV laadpaal heeft en deze gekoppeld heeft met Home Assistant? Kan je het vermogen en verbruik realtime uitlezen? Ik vind namelijk niet veel over Home Assistant koppelen met de Smappee Laad, maar wel met hun energy manager. Of die laatste vereist bij een Smappee laadpaal?
Bij de Smappee EV Wall HOME is de basis van Infinity (Energie Manager) inclusief, benodigd voor load balancing en evt PV opbrengst/ solar laden.
Bij de Business(MID meter voor verrekenen) versie heb je dit ook nodig, het zit er dan alleen niet standaard bij.

Geen ervaring met de HA integratie, behalve dat ik weet dat ie er is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firekiller
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-05 20:13
Hallo Medetweakers,

ik ben bezig met de aanschaf van een elektrische auto (Cupra Born) moet ook natuurlijk een laadbox aan de muur hebben.

Nu ben ik al aan het zoeken geweest maar het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat beste oplader is voor mijn situatie.

mijn huidige meterkast situatie ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMF-xJmblbaCPwr02UEqrUetVl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbzhezMdwzy2efwiJLB4dr7a.jpg?f=fotoalbum_large

er zit al 3x 25 Ampere aansluiting in de meterkast, van af daar loopt er een 4 of 5 aderige kabel(moet nog controleren) naar de schuur waar mijn auto komt te staan. daar zit de volgde groepenkast aangesloten zie foto hier onder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dyqV9ELfMEd8wmGsLTIcEpbIF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/inp2c6plhCFOh0ATd9qmLK7e.jpg?f=fotoalbum_large

van uit hier is het idee door muur heen naar de oplader, de oplader komt hemelsbreed ongeveer 18meter van af de eerste meterkast.

op dit moment lijkt mij de Zappi 3fase socket versie een interessante optie.

wij hebben hier ook nog 2 omvormers voor zonnepanelen nog zitten waarvan één 22 zonnepanelen heeft en de andere omvormer 24 zonnepanelen heeft.

de auto kan regelmatig overdag laden van daar ook dat ik aan de Zappi zit te denken zodat ik het meeste uit de zonnepanelen kan halen qua stroom gebruik.

Misschien dat er in de toekomst van uiit mijn werkgever nog een electrische auto kan komen, wat is hier verstandig in verband met pas/laden van bedrijfs auto? hier nu al rekening mee houden of nog dit laten tot dat er verdere ontwikkelingen zijn op laadbox opties?

ik heb geen ervaring in met de CT klemmen plaatsen om de stroom te meten voor de Zappi, zie in de meterkast ook nog niet direct de plek waar ik de CT klemmen zou moeten plaatsen en daarbij zou ik een kabel moeten gebruiken of zou het haalbaar zijn met de harvi (draadloos)

lijkt het jullie ook verstandig om op beide omvormers ook CT klemmen te plaatsen?

hier onder de afstand naar de schuur foto is naast de meterkast genomen naast de groene bus aan de rechterkant op is het idee om de laadbox aan de muur te bevestigen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SwRl03YgrHehQVylNUvyoofLbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLyJqUz9fjGAnCMQBHnca8eq.jpg?f=fotoalbum_large

alvast bedankt voor het het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
@firekiller lijkt mij goed te doen zoals jij beschrijft. Zappi kan prima, CT klemmen is wat gedoe om die een plek te geven. Er zijn ook miniversies voor als er weinig plek is, maar als het eenmaal is geregeld werkt het prima, bedraad of draadloos via Harvi.
CT klemmen voor pv installaties hoeft niet maar als het je intereesseert kan het wel en dan heb je zeker Harvi nodig omdat je in de Zappi te weinig aansluitingen hebt voor meer metingen.
Voor loadbalancing is 3 voldoende en die moet je dan op de huisinstallatie zetten en niet schuur.

Zappi komt met softwareupdate om ook backoffice mogelijk te maken. Dat werkt dan met code, niet met RFID. Wel iets lastiger denk ik.

Keuze voor socket begrijp ik niet zo goed; waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rorata
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-06 18:48
Goedenavond,

Ik heb sinds kort een plug-in hybrid (Lynk&Co 01) en ik zou deze graag thuis willen opladen. Via een granny stekker ging niet echt snel en durfde ook niks aan te zetten in de keuken. (Granny stekker ging vanaf mijn oprit via het keukenraam het stopcontact in).

Ik heb mijn auto op naam van mijn zaak (ZZP) en ik wou graag mijn kosten ook verrekenen met mijn bedrijf. Tevens wil ik zoveel mogelijk opladen via mijn zonnepanelen en gewoon alles aan kunnen zetten thuis zonder bang te zijn dat er iets uitvliegt (ik vind het niet erg dat de auto dan minder snel oplaad), dus load balancing.
Tevens heb ik een 1-fase meterkast.

Kan de Zappi dit allemaal of is een Alfen beter hiervoor? En ook belangrijk, via welk bedrijf zou ik dit volgens jullie het beste kunnen laten aansluiten?

Om nou elke keer een half uur te lopen om bij de supermarkt op te laden vind ik ook weer zo'n gedoe :D

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Rorata schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:03:
Goedenavond,

Ik heb sinds kort een plug-in hybrid (Lynk&Co 01) en ik zou deze graag thuis willen opladen. Via een granny stekker ging niet echt snel en durfde ook niks aan te zetten in de keuken. (Granny stekker ging vanaf mijn oprit via het keukenraam het stopcontact in).

Ik heb mijn auto op naam van mijn zaak (ZZP) en ik wou graag mijn kosten ook verrekenen met mijn bedrijf. Tevens wil ik zoveel mogelijk opladen via mijn zonnepanelen en gewoon alles aan kunnen zetten thuis zonder bang te zijn dat er iets uitvliegt (ik vind het niet erg dat de auto dan minder snel oplaad), dus load balancing.
Tevens heb ik een 1-fase meterkast.

Kan de Zappi dit allemaal of is een Alfen beter hiervoor? En ook belangrijk, via welk bedrijf zou ik dit volgens jullie het beste kunnen laten aansluiten?

Om nou elke keer een half uur te lopen om bij de supermarkt op te laden vind ik ook weer zo'n gedoe :D

Alvast bedankt!
Ik zou een lader laten installeren met aparte .is kWh meter er voor. Dan weet je precies hoeveel kWh je geladen hebt en kan je dit doorbereken naar je bedrijf.
Zit je ook niet aan abbonementen vast om de verrekening te laten plaatsvinden.

De zappi is dan een prima optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter05
Makrolon schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:14:
[...]

Ik zou een lader laten installeren met aparte .is kWh meter er voor. Dan weet je precies hoeveel kWh je geladen hebt en kan je dit doorbereken naar je bedrijf.
Zit je ook niet aan abbonementen vast om de verrekening te laten plaatsvinden.

De zappi is dan een prima optie.
Tenzij er een 2e privé EV auto is/komt, of gastbezoek 8)
Maar Zappi kan dat met nieuwe firmware versie ook scheiden, zodat je de zakelijke laadsessies kan loggen

Zonder abonnement backend lijkt Zappi meest handige keus.
Als je een backend wil met automatische verrekening en solar laden, dan zijn er meer mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
peter05 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:30:
[...]

Maar Zappi kan dat met nieuwe firmware versie ook scheiden, zodat je de zakelijke laadsessies kan loggen

Zonder abonnement backend lijkt Zappi meest handige keus.
Als je een backend wil met automatische verrekening en solar laden, dan zijn er meer mogelijkheden.
Ja dat is voor dan een zorg toch... Ik denk dat er in 95 procent van de huishoudens nooit een 2e ev zal komen. Gastbezoek zou ik lekker ook verrekenen. Die ene laadbeurt gaat echt niet opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rorata
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-06 18:48
Bedankt! Ik laat het liever automatisch doorberekenen, ook al moet ik abonnementsgeld betalen. Welke is dan een goede?
En met welk bedrijf hebben jullie goede ervaringen om het te laten installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firekiller
eltron schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:12:
@firekiller lijkt mij goed te doen zoals jij beschrijft. Zappi kan prima, CT klemmen is wat gedoe om die een plek te geven. Er zijn ook miniversies voor als er weinig plek is, maar als het eenmaal is geregeld werkt het prima, bedraad of draadloos via Harvi.
CT klemmen voor pv installaties hoeft niet maar als het je intereesseert kan het wel en dan heb je zeker Harvi nodig omdat je in de Zappi te weinig aansluitingen hebt voor meer metingen.
Voor loadbalancing is 3 voldoende en die moet je dan op de huisinstallatie zetten en niet schuur.

Zappi komt met softwareupdate om ook backoffice mogelijk te maken. Dat werkt dan met code, niet met RFID. Wel iets lastiger denk ik.

Keuze voor socket begrijp ik niet zo goed; waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
bedankt voor de reactie.

de keuze voor Socket is eigenlijk zodat als er wel mensen met andere elektrische auto komen ook gebruik kunnen maken.

wat lijkt je het slimste om te doen laten installeren door installateur of Zelf de installatie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
firekiller schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 18:16:
[...]
bedankt voor de reactie.

de keuze voor Socket is eigenlijk zodat als er wel mensen met andere elektrische auto komen ook gebruik kunnen maken.

wat lijkt je het slimste om te doen laten installeren door installateur of Zelf de installatie doen?
De vaste kabel type2 past op alle recente auto's.
Aantal dat dit niet heeft is in verhouding klein, ik schat minder dan 1%.

En als je beetje handig bent en zelf een stopcontact kunt aanleggen, dan moet een laadpaal ook wel lukken,
Is eigenlijk gewoon een wat groot uitgevallen stopcontact met wat electronica voor de sturing en communicatie.

Je moet natuurlijk wel wat verstand hebben van elektriciteit, maar de kennis kun je ook grotendeels wel op tweakers vinden.

[ Voor 26% gewijzigd door eltron op 21-07-2023 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firekiller
eltron schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 18:33:
[...]

De vaste kabel type2 past op alle recente auto's.
Aantal dat dit niet heeft is in verhouding klein, ik schat minder dan 1%.

En als je beetje handig bent en zelf een stopcontact kunt aanleggen, dan moet een laadpaal ook wel lukken,
Is eigenlijk gewoon een wat groot uitgevallen stopcontact met wat electronica voor de sturing en communicatie.

Je moet natuurlijk wel wat verstand hebben van elektriciteit, maar de kennis kun je ook grotendeels wel op tweakers vinden.
bedankt voor de snelle reactie.

dan ga ik het zelf proberen heb zelf de NEN3140 certificaat dus moet denk het dan wel lukken denk ik. qua stroom

ja dan is de bekabelde versie net zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-06 17:13
eltron schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:12:
@firekiller
Je kunt je kabel ook netjes opruimen met socket.

Sig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
peter05 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:30:
[...]
Hoe deed je dat dan vroeger met je gastbezoek?
Had je dan een benzinepomp op de oprit staan of een jerrycan klaar zodat je bezoek ter plaatse kan bijvullen tijdens het bezoek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter05
IvoB2 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:56:
[...]

Had je dan een benzinepomp op de oprit staan of een jerrycan klaar zodat je bezoek ter plaatse kan bijvullen tijdens het bezoek?
Vroeger toen range met een ICE nog geen probleem was :)
Misschien voor veel mensen geen issue met gastladers, maar je weet niet wat iemands thuis situatie is.

Om een voorbeeld te noemen: ouders die regelmatig op de kinderen passen en van wat verder weg komen. Dan ga ik niet zeggen; ga maar eerst voordat je hier aankomt even tijdje bij Fastned staan ;w

En dan kan je uiteraard ook denken; lekker belangrijk dat die laadkosten zakelijk verrekend worden.
Maar dat zal voor iedereen verschillend zijn. Ik denk dat het beste is om het complete plaatje te schetsen en de keus bij de eindgebruiker te laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter05
firekiller schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 18:57:
Hallo Medetweakers,

ik ben bezig met de aanschaf van een elektrische auto (Cupra Born) moet ook natuurlijk een laadbox aan de muur hebben.

Nu ben ik al aan het zoeken geweest maar het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat beste oplader is voor mijn situatie.

mijn huidige meterkast situatie ziet er als volgt uit:

[Afbeelding]

er zit al 3x 25 Ampere aansluiting in de meterkast, van af daar loopt er een 4 of 5 aderige kabel(moet nog controleren) naar de schuur waar mijn auto komt te staan. daar zit de volgde groepenkast aangesloten zie foto hier onder:

[Afbeelding]

van uit hier is het idee door muur heen naar de oplader, de oplader komt hemelsbreed ongeveer 18meter van af de eerste meterkast.

op dit moment lijkt mij de Zappi 3fase socket versie een interessante optie.

wij hebben hier ook nog 2 omvormers voor zonnepanelen nog zitten waarvan één 22 zonnepanelen heeft en de andere omvormer 24 zonnepanelen heeft.

de auto kan regelmatig overdag laden van daar ook dat ik aan de Zappi zit te denken zodat ik het meeste uit de zonnepanelen kan halen qua stroom gebruik.

Misschien dat er in de toekomst van uiit mijn werkgever nog een electrische auto kan komen, wat is hier verstandig in verband met pas/laden van bedrijfs auto? hier nu al rekening mee houden of nog dit laten tot dat er verdere ontwikkelingen zijn op laadbox opties?

ik heb geen ervaring in met de CT klemmen plaatsen om de stroom te meten voor de Zappi, zie in de meterkast ook nog niet direct de plek waar ik de CT klemmen zou moeten plaatsen en daarbij zou ik een kabel moeten gebruiken of zou het haalbaar zijn met de harvi (draadloos)

lijkt het jullie ook verstandig om op beide omvormers ook CT klemmen te plaatsen?

hier onder de afstand naar de schuur foto is naast de meterkast genomen naast de groene bus aan de rechterkant op is het idee om de laadbox aan de muur te bevestigen

[Afbeelding]

alvast bedankt voor het het meedenken.
Ik denk dat het antwoord een stuk uitgebreider is dan pak een Zappi en aansluiten maar O-)

Een laadstation heeft een eigen eindgroep en aardlekschakelaar nodig.
Als het over een Zappi gaat: die heeft ook nog een datakabel nodig voor de interne hub, naast 1 voor LB(of draadloos Harvi).

De groepenkast is al behoorlijk verouderd.
(off topic: Sorry, maar ik heb mijn bedenkingen en dat begint te kriebelen: Ik zie 7 eindgroepen met 1 aardlek + alamat. Uitgaande dat aardleks onderaan voor de krachtgroepen zijn. Waar zijn de omvormers op aangesloten, hebben die ergens anders nog eigen alamat?)
Maar dat is eigenlijk iets voor een ander topic ;) https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2179038

Beste om voor laadstation eigen voedingskabel en datakabel aan te leggen .
4mm2 of 6mm2, afhankelijk van afstand en aan te sluiten vermogen. Hoeveel Ampère wil je solar laden? Op 1 of 3 fasen?
En gelijk een frisse start maken door de groepenkast te updaten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 08:43
IvoB2 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:56:
[...]

Een ICE heeft doorgaans meer range en zit met 5 minuten weer vol. Het is geen moetje natuurlijk maar als ik dan toch een laadpaal plaats is het net zo handig. Vind het ook wel prettig dat ik kan laden bij vrienden/familie op 150km+ enkele rit. Komt bij dat ik nog wat van de opgewekte kWh’s af kom. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
peter05 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 06:42:
[...]
Vroeger toen range met een ICE nog geen probleem was :)
Misschien voor veel mensen geen issue met gastladers, maar je weet niet wat iemands thuis situatie is.
Uiteraard weet ik van bezoek wat iemands thuissituatie is.
Ik heb niet de gewoonte wildvreemden uit te nodigen, laat staan wildvreemden dan onder mijn carport te laten laden.
Moet wel toegeven dat ik ten tijde van het salderen vrienden met een EV tijdens bezoek gewoon aan mijn thuislaadpaal liep opladen. Maar dan kwam het voorstel van mij uit.
Niet dat range een probleem was en is maar overproductie bracht toen toch niets op. :)

Om een voorbeeld te noemen: ouders die regelmatig op de kinderen passen en van wat verder weg komen. Dan ga ik niet zeggen; ga maar eerst voordat je hier aankomt even tijdje bij Fastned staan ;w
En dan kan je uiteraard ook denken; lekker belangrijk dat die laadkosten zakelijk verrekend worden.
Maar dat zal voor iedereen verschillend zijn. Ik denk dat het beste is om het complete plaatje te schetsen en de keus bij de eindgebruiker te laten.
Mee eens.
Maar je kan dat voorbeeld ook omkeren, ouders met een EV die regelmatig op kleinkinderen komen passen van kinderen zonder eigen oprit/laadpaal zien dat dan plots niet meer zitten omdat ze dan onderweg moeten bijladen aan een Fastned? :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inspired schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 07:58:
[...]
Komt bij dat ik nog wat van de opgewekte kWh’s af kom. :)
Idd, andere situatie.
Hier worden opgewekte kWh al zelf verbruikt of verkocht.
Salderen is hier al enkele jaren uit de mode. :)
Maar in de tijd van salderen dacht ik er idd hetzelfde over.
Maar anderzijds verwacht ik niet dat wanneer ik elders op bezoek ga men zijn laadpaal ter beschikking stelt van mijn EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-06 13:01
sanger1981 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:54:

Dan zou ik toch nog eens bellen. Heeft hier nog geen 3 weken geduurd. Werd door Arval via 50Five geregeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firekiller
peter05 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 07:12:
[...]

Ik denk dat het antwoord een stuk uitgebreider is dan pak een Zappi en aansluiten maar O-)

Een laadstation heeft een eigen eindgroep en aardlekschakelaar nodig.
Als het over een Zappi gaat: die heeft ook nog een datakabel nodig voor de interne hub, naast 1 voor LB(of draadloos Harvi).

De groepenkast is al behoorlijk verouderd.
(off topic: Sorry, maar ik heb mijn bedenkingen en dat begint te kriebelen: Ik zie 7 eindgroepen met 1 aardlek + alamat. Uitgaande dat aardleks onderaan voor de krachtgroepen zijn. Waar zijn de omvormers op aangesloten, hebben die ergens anders nog eigen alamat?)
Maar dat is eigenlijk iets voor een ander topic ;) https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2179038

Beste om voor laadstation eigen voedingskabel en datakabel aan te leggen .
4mm2 of 6mm2, afhankelijk van afstand en aan te sluiten vermogen. Hoeveel Ampère wil je solar laden? Op 1 of 3 fasen?
En gelijk een frisse start maken door de groepenkast te updaten 8)
groepen kast heeft 2 aardlekschakelaars, wil laden via 3 fasen wil ik gaan laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
firekiller schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:45:
[...]

groepen kast heeft 2 aardlekschakelaars, wil laden via 3 fasen wil ik gaan laden.
Vervang dan ineens ook die porceleinen zekeringen. Er is vast wel een museum dat spullen mist uit de jaren 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

FaceDown

Storende factor.

Vraagje over een 3 fase lader bijvoorbeeld de Zappi. Wij krijgen een auto die maar op 1 fase kan laden. Kan de 3 fase Zappi dan ook 'dynamisch' de fase kiezen met het meeste vrije vermogen?
Bij een 1 fase Zappi zul je zelf de minst drukke fase moeten kiezen bij aansluiten neem ik aan.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Laatst online: 06:06
@FaceDown Nee, dat kan niet, maar je kunt de zappi naar keuze 123 231 of 312 aansluiten.

De minst belaste fase zet je dan vooraan.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Nu online

FaceDown

Storende factor.

guido66 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:06:
@FaceDown Nee, dat kan niet, maar je kunt de zappi naar keuze 123 231 of 312 aansluiten.

De minst belaste fase zet je dan vooraan.
Bedankt!
We gaan uiteindelijk voor een 2e hands 1 fase Zappi. Mag ik deze op 25A afzekeren (aparte groep) als ik load balancing gebruik op de betreffende fase? Of moet ik een stapje omlaag en voor 20A gaan?
De aardlek achter de 3 groepen op de betreffende fase is 40A. (Andere 2 groepen zijn 16A afgezekerd).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvdl2000
FaceDown schreef op maandag 24 juli 2023 @ 23:16:
[...]

Bedankt!
We gaan uiteindelijk voor een 2e hands 1 fase Zappi. Mag ik deze op 25A afzekeren (aparte groep) als ik load balancing gebruik op de betreffende fase? Of moet ik een stapje omlaag en voor 20A gaan?
De aardlek achter de 3 groepen op de betreffende fase is 40A. (Andere 2 groepen zijn 16A afgezekerd).
Zolang je totale voeding vanuit net en PV niet boven de 40A uitkomt mag je huidige aardlek blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
FaceDown schreef op maandag 24 juli 2023 @ 23:16:
[...]

Bedankt!
Ik meen te me te herinneren dat de Zappi v1 geen DC lekstroombeveiliging heeft, kan iemand anders dat hier bevestigen of ontkrachten?

Als die er niet in zit, moet die dus in je meterkast komen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Nu online

FaceDown

Storende factor.

guido66 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:40:
[...]

Ik meen te me te herinneren dat de Zappi v1 geen DC lekstroombeveiliging heeft, kan iemand anders dat hier bevestigen of ontkrachten?

Als die er niet in zit, moet die dus in je meterkast komen.
Ik lees dat Zappi (en andere A-merk laders) juist wel lekstroombeveiliging hebben.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Nu online

FaceDown

Storende factor.

Tvdl2000 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:17:
[...]

Zolang je totale voeding vanuit net en PV niet boven de 40A uitkomt mag je huidige aardlek blijven.
Op de betreffende fase neem ik aan? Let wel, de aansluiting is 3x25A. Is dat nog een probleem?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
FaceDown schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:25:
[...]

Op de betreffende fase neem ik aan? Let wel, de aansluiting is 3x25A. Is dat nog een probleem?
Het gaat om 40a per fase wat de aardlek aankan...

Dus 3x25A is 3fase25A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Nu online

FaceDown

Storende factor.

Tvdl2000 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:26:
[...]

Het gaat om 40a per fase wat de aardlek aankan...

Dus 3x25A is 3fase25A
Dat snap ik. Mijn vraag ging ook niet over de aardlek, maar over de installatieautomaat. Daarvan zitten er nu 3 van 16A, kar B op de betreffende fase (dus achter de 40A aardlek). Ik wil 2 groepen daarvan samenvoegen, en 1 vervangen door een 25A kar B. Kan / mag dat?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
FaceDown schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:38:
[...]

Dat snap ik. Mijn vraag ging ook niet over de aardlek, maar over de installatieautomaat. Daarvan zitten er nu 3 van 16A, kar B op de betreffende fase (dus achter de 40A aardlek). Ik wil 2 groepen daarvan samenvoegen, en 1 vervangen door een 25A kar B. Kan / mag dat?
Je mag tot 4 groepen achter 1 40A aardlek schakelaar ongeacht vermogen zolang je OF je voedend vermogen beveiligd wordt tot minder dan 40A OF alle afgaande groepen gezamenlijk minder dan 40A per fase zijn. (Het gaat er om dat er niet meer dan 40A door de aardlek KAN)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Nu online

FaceDown

Storende factor.

Tvdl2000 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:42:
[...]

Je mag tot 4 groepen achter 1 40A aardlek schakelaar ongeacht vermogen zolang je OF je voedend vermogen beveiligd wordt tot minder dan 40A OF alle afgaande groepen gezamenlijk minder dan 40A per fase zijn. (Het gaat er om dat er niet meer dan 40A door de aardlek KAN)
Maar 3 groepen van 16A is toch al 48A samen? Dus zou ik deze alle 3 vol belasten dan vliegt de aardlek eruit toch? Of bedoel je dat ik in dat geval zelf moet zorgen (bijv door verdeling apparaten) dat deze situatie nooit voorkomt?
In dat geval mag ik dus 1 x 16A vervangen door 1 x 25A en de lader zal door load balancing overbelasting van de fase voorkomen. Toch?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tvdl2000
FaceDown schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:47:
[...]

Maar 3 groepen van 16A is toch al 48A samen? Dus zou ik deze alle 3 vol belasten dan vliegt de aardlek eruit toch? Of bedoel je dat ik in dat geval zelf moet zorgen (bijv door verdeling apparaten) dat deze situatie nooit voorkomt?
In dat geval mag ik dus 1 x 16A vervangen door 1 x 25A en de lader zal door load balancing overbelasting van de fase voorkomen. Toch?
Nee dat vliegt er niet uit want een aardlekschakelaar schakelt niet bij overbelasting alleen bij een aardlek fout. En als jouw netvoeding tezamen met je PV en thuisaccu (als je al dat hebt moet je het allemaal met elkaar optellen) meer dan de 40A ook kan leveren dan kan de aardlekautomaat dus ook daadwerkelijk door gaan branden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
Wat dus van belang is.... welke stroomleveranciers middelen zijn aangesloten op de groepenkast en met welke vermogen zijn die afgezekerd..... dat tel je samen. Is dit minder dan 40A mag jij 4 groepen van 32A er achter zetten..... geen probleem want meer dan 40A kan de aardlek nooit geleverd krijgen.....

Is dat totaal van de voedende middelen meer dan 40A... dan moet je per fase op of onder die 40A blijven vwb de afnemende groepen aangesloten op de aardelek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter05
@FaceDown
Anders gezegd:
Jouw hoofdaansluiting is 3x25A, er kan dus nooit meer dan 25A per fase door je componenten lopen. Tenzij je PV invoeding groter dan(40-25) 15A per fase is.

En verder: (Al geeft dit vaker discussie geloof ik 8) )
Jazsie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:40:
[...]

Een laadpaal -moet- zijn eigen aardlekschakelaar hebben die niet gedeeld is met andere groepen...

(NEN 1010, bepaling 722.531.2.6 en bepaling 722.533.4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
FaceDown schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:38:
[...]

Nee. Een lader voor ev moet zijn eigen aardlekbeveiliging hebben. Dus je moet een aardlekautomaat b25 plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
FaceDown schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:24:
[...]

Ik lees dat Zappi (en andere A-merk laders) juist wel lekstroombeveiliging hebben.
De Zappi v2 en v2.1 in elk geval wel. Van de v1 weet ik het niet zeker…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Nu online

FaceDown

Storende factor.

Makrolon schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:43:
[...]

Nee. Een lader voor ev moet zijn eigen aardlekbeveiliging hebben. Dus je moet een aardlekautomaat b25 plaatsen.
Heeft iedereen dat hier? Of is dat eerder een aanbeveling dan een vereiste?

Edit: Ik lees dat B niet nodig is als de lader ook DC lekstroombeveiliging heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door FaceDown op 25-07-2023 16:06 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown
  • Nu online

FaceDown

Storende factor.

guido66 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:47:
[...]

Ik heb de V2 gekocht dus dan is dat in elk geval geregeld.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter05
FaceDown schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:01:
[...]

Edit: Ik lees dat B niet nodig is als de lader ook DC lekstroombeveiliging heeft.
Een vereiste vanuit de NEN norm, al is die norm niet verplicht.
Maak pak gewoon een B25 aardlekautomaat zoals @Makrolon voorstelt.
Je bent hiermee dan wel je selectiviteit tov je 25A hoofdzekeringen kwijt.

Aardlekschakelaar type A is voldoende als laadstation een DC lekbeveiliging heeft

[ Voor 7% gewijzigd door peter05 op 25-07-2023 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Nee vereiste.

Deze b gaat over de karakteristiek van de aardlekautomaat, niet over de lekstroom beveiliging. Dan noemen ze het type b.

Ik zou er toch over nadenken hem te laten installeren als ik jou was.

[ Voor 7% gewijzigd door Makrolon op 25-07-2023 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 21:25
[...]
Heeft iedereen dat hier?
Ja.

Tenminste, iedereen die z'n laadpaal netjes volgens de geldende voorschriften heeft aangesloten. In de Zappi installatiehandleiding staat overigens tegenwoordig (voorheen niet) keurig vermeld dat er een aardlekbeveiliging in je groepenkast moet om aan de voorschriften in de meeste (beschaafde) landen te voldoen.

En zoals @Makrolon schrijft: een automaat met B-karakteristiek is niet hetzelfde als een type B automaat (wie ooit die benamingen bedacht heeft...). Die laatste moet je niet monteren als je laadpaal al ingebouwde DC lekstroomdetectie heeft (en dat wil je ook niet, want type B zijn erg aan de prijs, en vrij zeldzaam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Nu online

FaceDown

Storende factor.

TCMR schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:06:
[...]

Ja.

Tenminste, iedereen die z'n laadpaal netjes volgens de geldende voorschriften heeft aangesloten. In de Zappi installatiehandleiding staat overigens tegenwoordig (voorheen niet) keurig vermeld dat er een aardlekbeveiliging in je groepenkast moet om aan de voorschriften in de meeste (beschaafde) landen te voldoen.

En zoals @Makrolon schrijft: een automaat met B-karakteristiek is niet hetzelfde als een type B automaat (wie ooit die benamingen bedacht heeft...). Die laatste moet je niet monteren als je laadpaal al ingebouwde DC lekstroomdetectie heeft (en dat wil je ook niet, want type B zijn erg aan de prijs, en vrij zeldzaam).
Dus... als ik het wel heb, kan een Zappi achter een 25A automaat met B karakteristiek en daarachter weer een ALS en dan moet het goed zijn. Load balancing aanzetten, Zappi instellen zodat de 25A belasting op de fase nooit wordt overschreden en go.

[ Voor 3% gewijzigd door FaceDown op 25-07-2023 22:53 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lterwee
  • Laatst online: 03-06 13:12
Voor het laden van een Kia xceed PHEV die kan laden met 3.3 kWh ben ik gevraagd een laadpaal uit te zoeken.
In mijn omgeving kwam ik uit op goede ervaringen met de Wallbox Pulsar en Copper, maar na het lezen van dit topic denk ik ook weer na over de Zappi V2. Een paar dingen kan ik niet terug vinden in dit topic;

- De 1 fase meterkast waar hij moet aangesloten worden is voorbereid op een laadpaal met een eigen stop, echter zie ik dat dit een B16 is. In dit geval zal hij op 16A met 230v dus max 3680w pakken mits ik dat kan instellen. Is dit op elke laadpaal gewoon in te stellen? Dit is een afbeelding die ik uit de Wallbox installatiehandleiding heb en volgens mij hier aan gerelateerd is (optie 4);

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hnPSxoMYHO8KuzxYxhc8G3CCIU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yFFJKSpI24uHN1zcCkuac06p.png?f=user_large

- In de inleiding lees ik iets als; Om loadbalancing te activeren is er een 4 aderige kabel noodzakelijk die maximaal 3 meter mag zijn. Dit begrijp ik niet helemaal. Kan iemand mij dit toelichten want ook met https://www.myenergi.com/wiki/zappi-v2/installation-3/ kom ik hier niet helemaal uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudems13
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-04 10:34
Kent iemand het merk Volt Time? Redelijk jonge merk, Nederlands. Hebben de Souce 2 als nieuwste laadpaal.

Iemand daar ervaring mee? Of ervaringen met andere palen die vooral flexibel zijn met ocpp etc? (Naast Zappi dan, daar staat veel over al hier. Ben nog wel deze topic aan het doorlezen, wel veel posts.. gaat even duren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

FaceDown schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:52:
[...]

Dus... als ik het wel heb, kan een Zappi achter een 25A automaat met B karakteristiek en daarachter weer een ALS en dan moet het goed zijn. Load balancing aanzetten, Zappi instellen zodat de 25A belasting op de fase nooit wordt overschreden en go.
Of de aardlek en de zekeringsautomaat gecombineerd in een zgn aardlekautomaat.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
guido66 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:47:
[...]

V1 niet, daar moet je een aparte Type B ALS bij hebben.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredman159
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 11:30

fredman159

There are no frogs here ...

Ik overweeg hier ook een Wallbox Pulsar Plus op te hangen, voor mijn Tesla Model 3. Het enige vraagteken is eigenlijk het 'alleen zonne-energie gebruiken' stukje, waarbij hij pas bij een bepaald amperage teruglevering overstapt op het laden.

Is dit een software instelling die aan hun kant via een firmware update aangepast kan worden? Of is dit iets in de hardware?

The revenge of the mutant signature of doom is upon us!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudems13
fredman159 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:38:
Ik overweeg hier ook een Wallbox Pulsar Plus op te hangen, voor mijn Tesla Model 3. Het enige vraagteken is eigenlijk het 'alleen zonne-energie gebruiken' stukje, waarbij hij pas bij een bepaald amperage teruglevering overstapt op het laden.

Is dit een software instelling die aan hun kant via een firmware update aangepast kan worden? Of is dit iets in de hardware?
Ik geloof gelezen te hebben dat iig zappi dit heeft opgelost met software. Ze hadden even de tijd nodig om het te perfectioneren. (Het schakelen naar 1 fase om de minimum benodigde kw bij teruglevering te verlagen)

Weet er eigenlijk iemand welke laders allemaal kunnen schakelen tussen 1 en 3 fasen?

Daarnaast, waarom is een minimum? Het gaat toch om het balans van terugleveren en leveren, dus sowieso een rekensom? Of komt het doordat er een minimum amperage nodig is bij het laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
dudems13 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:11:
[...]

Ik geloof gelezen te hebben dat iig zappi dit heeft opgelost met software. Ze hadden even de tijd nodig om het te perfectioneren. (Het schakelen naar 1 fase om de minimum benodigde kw bij teruglevering te verlagen)

Weet er eigenlijk iemand welke laders allemaal kunnen schakelen tussen 1 en 3 fasen?

Daarnaast, waarom is een minimum? Het gaat toch om het balans van terugleveren en leveren, dus sowieso een rekensom? Of komt het doordat er een minimum amperage nodig is bij het laden?
De 6A is het minimum volgens de standaard. Zo'n lader zal dat altijd aanhouden. Met bepaalde auto's en andere oplossingen zou je vanaf 1A kunnen gaan laden.

Dat schakelen tussen 1 en 3F is nu alleen nog maar iets dat een Zappi kan dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRkMaNFX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-02-2024
Inspired schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:13:
[...]
Dat schakelen tussen 1 en 3F is nu alleen nog maar iets dat een Zappi kan dacht ik.
Zo ver ik weet:
SMA EV Charger / Zappi / Easee Chargers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-06 09:48
DonJuape schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:12:
[...]

Of de aardlek en de zekeringsautomaat gecombineerd in een zgn aardlekautomaat.
De manier om het te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter05
Inspired schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:13:
[...]

De 6A is het minimum volgens de standaard. Zo'n lader zal dat altijd aanhouden. Met bepaalde auto's en andere oplossingen zou je vanaf 1A kunnen gaan laden.

In de gevallen dat er van de standaard afgeweken wordt; de efficiëntie van de onboard omvormer gaat wel naar beneden onder de 6A.

De Zappi kan niet schakelen tussen 1- en 3-fase in solar stand. In boost gaat ie wel naar 3 fasen.
De vraag is óf en wanneer ze dat zullen implementeren. Je wil pingelen voorkomen, wanneer er bijvoorbeeld een wolk verschijnt als je op 3 fasen aan het laden bent. Dat zal de levensduur van het relais verkorten.

Je zou 1,4kW tot max 7,4kW 100% solar op 1 fase kunnen laden(afhankelijk van bekabeling en afzekering), vaak genoeg wat de doorsnee pv installaties opbrengen.
DaRkMaNFX schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:01:
Zo ver ik weet:
SMA EV Charger / Zappi / Easee Chargers
Alfen, Ratio Solar, SolarEdge Home EV Charger en nog paar onbekende merken.
De SMA kan niet wisselen dacht ik?
En Easee een verkoopverbod heeft..

@ice-T106 heeft een keer mooi overzichtje gemaakt. Die kunnen we misschien wel wat aanvullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• telelette
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 06-09-2023
Hoi, ik heb toch vraagje nu als ik dit hier allemaal goed lees: paar maand terug Wallbox Pulsar Plus geïnstalleerd, werkt perfect, daar geen probleem.
Vorige week aan e-flux gekoppeld via OCPP ('geconnecteerd' dus ok) en ook e-flux laadpas besteld.
Echter, mijn pulsar plus reageert helemaal niet op de e-flux laadpas. Laadpas werkt op andere plaatsen dus moet liggen aan de pulsar... nu lees ik hier dat de pulsar plus geen rfid lezer heeft, klopt dat? Dat verklaart veel maar de verkoper had nochtans gezegd dat ik met e-flux kon verbinden... mss mijn fout en daaruit verstaan dat ik dan ook thuis mijn laadpas moet gebruiken en hoeft dat dus niet.
Sinds aangemeld bij e-flux kan ik mijn paal via de wallbox-app wel niet meer unlocken dus ik zie niet in hoe ik dan kan laden? Als ik de paal van OCPP haal lukt het terug wel..
Rare is: paal terug op OCPP - als ik dan een extra gebruiker aanmaak en daarmee aanlog op wallbox-app kan ik de paal wel unlocken en begint auto te laden. Althans, voor paar seconden want dan schiet ocpp vermoedelijk in gang waarna paal dus terug lockt en laden stopt.
Hoe kan ik aan mijn via e-flux gekoppelde paal laden opdat alles via e-flux mee verrekend wordt aub?
Dank!
Draak1978 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:45:
[...]

Ik heb bijna dezelfde usercase hier draaien. Mijn vrouw heeft een Tesla model Y van het werk met een bedrijfspas, Ik heb zelf een Nissan Leaf gen0 prive.

Ik heb een Wallbox copper aangeschaft en ik had al een oude 4kwh newmotion hangen. De Wallbox heb ik als backend E-Flux in gebruik en werkt perfect. Ik volledig zelf en vrij de kosten van de paal instellen en die wordt verrekend middel de laadpas (Ik heb zelf getest met mijn Shell Newmotion pas)

Deze pas en nog een Walbox RFID pas heb ik als "gratis" laden ingesteld. Dus zo kan ik zelf kosteloos laden bij deze paal.

Ik heb de verrekening al gehad en het werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudems13
peter05 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:29:
[...]

In de gevallen dat er van de standaard afgeweken wordt; de efficiëntie van de onboard omvormer gaat wel naar beneden onder de 6A.

De Zappi kan niet schakelen tussen 1- en 3-fase in solar stand. In boost gaat ie wel naar 3 fasen.
De vraag is óf en wanneer ze dat zullen implementeren. Je wil pingelen voorkomen, wanneer er bijvoorbeeld een wolk verschijnt als je op 3 fasen aan het laden bent. Dat zal de levensduur van het relais verkorten.

Je zou 1,4kW tot max 7,4kW 100% solar op 1 fase kunnen laden(afhankelijk van bekabeling en afzekering), vaak genoeg wat de doorsnee pv installaties opbrengen.

[...]

Alfen, Ratio Solar, SolarEdge Home EV Charger en nog paar onbekende merken.
De SMA kan niet wisselen dacht ik?
En Easee een verkoopverbod heeft..

@ice-T106 heeft een keer mooi overzichtje gemaakt. Die kunnen we misschien wel wat aanvullen
Top dat overzichtje, helpt veel bij mijn keuze. Dan wordt het of Smappee of Zappi v2.1, gezien het schakelen tussen 1 en 3 fasen. Ik moet nog even wat verder in smappee duiken om te zien wat dat biedt (of niet biedt) ten opzichte van Zappi, en ook nog even het schakelen tussen fasen bevestigd te krijgen. Ik hoop dat het Smappee wordt, Zappi is wel een stuk lelijker..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guido66
dudems13 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:55:
[...]

Top dat overzichtje, helpt veel bij mijn keuze. Dan wordt het of Smappee of Zappi v2.1, gezien het schakelen tussen 1 en 3 fasen. Ik moet nog even wat verder in smappee duiken om te zien wat dat biedt (of niet biedt) ten opzichte van Zappi, en ook nog even het schakelen tussen fasen bevestigd te krijgen. Ik hoop dat het Smappee wordt, Zappi is wel een stuk lelijker..
Totdat je het ding bekijkt met kabel, de strak vormgegeven Smappee wordt dan bijna net zo rommelig als deze Wallbox bij mij in de buurt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jN-Z5WJ-dOPluClN5O1M1WkQpnc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e19y43Entwn3btI1LIOt06IE.png?f=user_large

Sorry voor de slechte kwaliteit, foto van streetview geplukt, meestal hebben ze de kabel ook nog eens op de grond liggen in plaats van op de houder. Wel geld voor een BMW iX, maar niet voor een nette oplossing 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-06 19:33
Is het langzaam laden van je auto beter voor de accu? M’n Zappi laadt in eco modus best traag, dit kan ik versnellen door de modus te veranderen in fast.

Ik vraag me af, of het langzaam laden beter voor de accu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-01 09:20
[...]

Eens dat de Zappi qua design geen hoge ogen gooit. Maar als je bijv. een garage hebt kan je ook de Zappi binnen hangen met doorvoer voor de kabel naar buiten. Dan heb je alleen een ophangsysteem voor de kabel en stekker zichtbaar én je kan je Zappi makkelijk bedienen zonder dat je naar buiten hoeft (kan ook via de app, maar ik merk dat ik ook vaak gewoon de knoppen op de Zappi gebruik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
Russel88 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:18:
Is het langzaam laden van je auto beter voor de accu? M’n Zappi laadt in eco modus best traag, dit kan ik versnellen door de modus te veranderen in fast.

Nee, nergens goed voor. AC laden is voor een accu van een EV hoe dan ook relatief traag. En hoe langzamer je laadt, hoe groter het laadverlies.

[ Voor 6% gewijzigd door guido66 op 27-07-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
guido66 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:24:
[...]

Nee, nergens goed voor. AC laden is voor een accu van een EV hoe dan ook relatief traag. En hoe langzamer je laadt, hoe groter het laadverlies.
Owww. Bedankt voor je post. Dan verander ik de charge modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Owww. Bedankt voor je post. Dan verander ik de charge modus. Soms duurt het langer dan 24 uur voordat m’n auto volledig opgeladen is, als ik m in eco modus laat en geen boost toepas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Russel88 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:18:

Hoe langzamer je laadt, hoe meer laadverlies je hebt. ADAC heeft dit een tijdje terug al eens onderzocht. En voor de accu is AC sowieso relatief langzaam, dat soort dingen (slijtage door warmte) speelt vooral bij DC laden.

Als je met zo min mogelijk kWh je accu wilt laden, kun je dus het beste zo snel mogelijk laden. Als je optimaal van de zonnestroom gebruik wilt maken, dan kun je beter eco modus gebruiken

[ Voor 6% gewijzigd door MadMan81 op 27-07-2023 16:30 ]

Cupra Born | www.LaadpasTop10.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
[...]

Smappee kan helaas niet schakelen tussen 1 of 3 fases. Als je 1 wilt laden kan je kiezen voor de socket versie en een 1 fasige kabel gebruiken. Of als je de bekabelde versie hebt, 2 fases loskoppelen in de laadpaal.
Ze zouden met een nieuw model komen die wel slim kan schakelen, maar wanneer is een andere vraag.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter05
Broodro0ster schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:36:
Smappee kan helaas niet schakelen tussen 1 of 3 fases. Als je 1 wilt laden kan je kiezen voor de socket versie en een 1 fasige kabel gebruiken. Of als je de bekabelde versie hebt, 2 fases loskoppelen in de laadpaal.
Ze zouden met een nieuw model komen die wel slim kan schakelen, maar wanneer is een andere vraag.
Ik heb begrepen dat ze in 2024 met aangepaste hardware komen die fase schakelen mogelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
peter05 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:43:
[...]

Ik heb begrepen dat ze in 2024 met aangepaste hardware komen die fase schakelen mogelijk maakt.
Ja, dat heb ik ook ergens gelezen. Alleen geen idee als dat begin of eerder eind 2024 zal zijn.
Ik ben in de markt voor een laadpaal, maar gezien ik in België woon en we niet kunnen salderen en het capaciteitstarief hebben, wil ik een laadpaal die fases kan schakelen. Ik wou opzoek gaan naar een Easee installateur, maar die mag helaas niet meer verkocht worden.
Voorlopig maar een stopcontactje in de tuin monteren voor de EV die aanstaande woensdag komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Broodro0ster schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:25:
[...]

Ja, dat heb ik ook ergens gelezen. Alleen geen idee als dat begin of eerder eind 2024 zal zijn.
Ik ben in de markt voor een laadpaal, maar gezien ik in België woon en we niet kunnen salderen en het capaciteitstarief hebben, wil ik een laadpaal die fases kan schakelen. Ik wou opzoek gaan naar een Easee installateur, maar die mag helaas niet meer verkocht worden.
Voorlopig maar een stopcontactje in de tuin monteren voor de EV die aanstaande woensdag komt...
Is 1F niet voldoende? Desnoods tot 32A. Heb je aan een TWC genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Inspired schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:35:
[...]

Is 1F niet voldoende? Desnoods tot 32A. Heb je aan een TWC genoeg.
Nog liever een 1 fase lader inderdaad dan een 3 fase die niet slim is. Maar liever wel geen TWC. In België heb je iets intelligent nodig of je betaalt je blauw aan het capaciteitstarief en afname kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-06 20:15
Broodro0ster schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:25:
[...]

De easee komt snel weer beschikbaar weet ik uit betrouwbare bron, de stop zit op het feit dat de ingebouwde electronische beveiliging in Zweden afgekeurd werd omdat deze niet goed gedocumenteerd was. In NL en blijkbaar ook in Belgie hebben de instanties dit oordeel klakkeloos overgenomen.

Easee heeft nu een nieuwe versie van het product gemaakt die wel goed gedocumenteerd is en zal in de loop van september weer leverbaar zijn en ook geleverd mogen worden.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:06

Gamer

mobile

Hopelijk, want mijn is vorige week geïnstalleerd geweest.
Snelle helpdesk moet ik zeggen, probleem werd snel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
Twee vragen op dit moment:

Binnenkort een sloot zonnepanelen op het dak en ik denk weer na over een echte laadpaal.

Nu laad ik met granny charger en denk om een Zappi te (laten) installeren ivm laden op zonne energie.

Hoe weet ik of ik met de zappi verreken met Mtc / wheel recharge van de LM ?

Als ik twee auto’s achter elkaar zet komt de afstand tussen laadpaal en laadaansluiting op 15-20m

Los van een zware en grote kabel dat moet toch wel gewoon kunnen met losse kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:06
MadMan81 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:28:
[...]

Hoe langzamer je laadt, hoe meer laadverlies je hebt. ADAC heeft dit een tijdje terug al eens onderzocht. En voor de accu is AC sowieso relatief langzaam, dat soort dingen (slijtage door warmte) speelt vooral bij DC laden.

Als je met zo min mogelijk kWh je accu wilt laden, kun je dus het beste zo snel mogelijk laden. Als je optimaal van de zonnestroom gebruik wilt maken, dan kun je beter eco modus gebruiken
Dus....zolang we nog kunnen salderen is het het beste voor het milieu om met de Zappi in de FAST modus en dus met 11 kW (3-fase) te laden?
Pagina: 1 ... 73 ... 177 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen