Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wdrawing
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 08:32
Cloud schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:02:
[...]

Op de officiële website staat de Livo genoemd met gebruiksscenario 'Private Residential' en niet ook voor 'Company Cars' zoals de Elvi. De kWh-meter in de Livo lijkt ook niet MID-certified en volgens is dat wel gebruikelijk.

Weet je zeker dat je juiste paal genoemd hebt? Want deze lijkt niet gemaakt voor leaseauto's met zakelijke verrekening maar gewoon voor plug and charge bij je huis :) Maar ik kan ergens overheen lezen natuurlijk.

Verder, maar dat is mijn eigen mening, is thuis op 22 kW laden overrated. 11 kW is echt ruim voldoende voor thuis en daarmee heb je ook geen dure verzwaring nodig.
Bedankt voor je reactie, ik had dacht ik ergens gelezen dat deze ook een backoffice functie heeft. Maar dan vermoed ik dat ik dat verkeerd gelezen heb.

Ik wil nu inderdaad gewoon laden op 11 kW, maar wel graag voorbereid zijn als dadelijk 22 kW een standaard is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:46
wat is voor thuis de reden om een 22kW lader nodig te hebben?
Mijn bierviltje, maar verbeter me als ik het verkeerd heb:
Met ongeveer 15kW/100km heb je met een 30kWh batterij al genoeg voor 200km.
Die zou je met 22kW in ongeveer 1.5 uur van leeg naar vol kunnen laden.
Natuurlijk zijn batterijen groter en heb je een groter bereik, maar mijn verbeeldingskracht laat me in de steek voor een nuttige toepassing die je dagelijks na 8 uren laden 100 tot 175kWh laat verbruiken: dat is 1500 tot 2500 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:57
sir_knudde schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:23:
Natuurlijk zijn batterijen groter en heb je een groter bereik, maar mijn verbeeldingskracht laat me in de steek voor een nuttige toepassing die je dagelijks na 8 uren laden 100 tot 175kWh laat verbruiken: dat is 1500 tot 2500 km.
Volgens mij zo goed als nul reden. Zie dit ook niet een standaard worden. DC laden zal steeds sneller gaan, AC is 11kW meer dan voldoende.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:54
zie toch wel een voordeel...
stel je kunt niet op eigen terrein staan/laden, en dus aan lokale paaltjes moet laden,
dan is AC tarief met 22kW laden best wel prettig lijkt mij.. :9 (en ja, mits je auto dat kan)

[ Voor 7% gewijzigd door Hansieo op 12-07-2023 10:17 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:01

timovd

Voorsprong door techniek

Als je auto maar op één fase kan laden, heb je meer aan een 22kW dan aan een 11kW. Uiteraard wel met een load-balancer.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Hansieo schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:52:
zie toch wel een voordeel...
stel je kunt niet op eigen terrein staan/laden, en dus aan lokale paaltjes moet laden,
dan is AC tarief met 22kW laden best wel prettig lijkt mij.. :9 (en ja, mits je auto dat kan)
Uh?
Wanneer je niet op eigen terrein kan laden dan heeft een thuislaadpaal van 22 kW al helemaal geen nut? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
timovd schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:03:
[...]

Als je auto maar op één fase kan laden, heb je meer aan een 22kW dan aan een 11kW. Uiteraard wel met een load-balancer.
Wordt een EV met louter monofase laden niet uitgefaseerd?

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 12-07-2023 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:54
IvoB2 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:33:
[...]

Uh?
Wanneer je niet op eigen terrein kan laden dan heeft een thuislaadpaal van 22 kW al helemaal geen nut? :+
:$ my bigga mistaka... ik dacht dat het om algemeen 22kW laden was dus zowel auto/thuis..
Je hebt gelijk. ;)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_jari
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09-2024
En dan heb je nog niet eens meegenomen dat je daar een zwaardere aansluiting voor nodig hebt, waardoor je netbeheerder je ook €1.500 extra per jaar in rekening brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:23
IvoB2 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:38:
[...]

Wordt een EV met louter monofase laden niet uitgefaseerd?
Veel PHEVs zijn 1-fase.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:00

_Apache_

For life.

Ik gebruik deze naar volle tevredenheid.

Het is wel een domme lader, maar kan met uitstel-tijd en verlaagd amperage mikken op de middag zodat PV opwek maximaal geladen word.. Mijn PV doet op een zonnige zomerdag 6 amp opwek voor meer dan 10uur. Genoeg om vol te laden in mijn geval (accu capaciteit is ~15kWh).

De aansluiting is enkel fase, verzwaren is niet nodig.

Een slimme laadpaal heeft vergelijkbare opties, maar gaat al gauw over de duizend euro.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

dj_jari schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:05:
[...]

En dan heb je nog niet eens meegenomen dat je daar een zwaardere aansluiting voor nodig hebt, waardoor je netbeheerder je ook €1.500 extra per jaar in rekening brengt.
Dat is niet perse nodig. 11kW = 3x16A, 22kW = 3x32A maar je zou met je standaard aansluiting van 3x25A dus al naar op 1 fase laden met 25A kunnen gaan (of 32A op een combinatie van net en PV).

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 09:54

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

DonJuape schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:31:
[...]

Dat is niet perse nodig. 11kW = 3x16A, 22kW = 3x32A maar je zou met je standaard aansluiting van 3x25A dus al naar op 1 fase laden met 25A kunnen gaan (of 32A op een combinatie van net en PV).
De vraag was voor een EVSE met 3 fase laden én de mogelijkheid voor 22 kW laden. Dus dan speelt verzwaring wel toch? In Amerika is thuis laden met 3 fasen erg ongebruikelijk, dus daar laden ze inderdaad met hogere amperages over een enkele fase. Dat gaat overigens niet altijd zonder problemen (warmteontwikkeling). Maar goed het is wel een mogelijkheid op zich :)

Ik zou de moeite voor die extra snelheid niet nemen, ik zie het echt geen standaard worden. Zoals @sir_knudde al voorrekende, moet je wel hele gekke dingen doen met je EV wil je consequent zo'n hoog laadvermogen nodig hebben voor thuis. Als je echt extreem veel rijdt, is DC snelladen veel logischer dan elke keer naar huis rijden en nog steeds laden op een snelheid die ver achterblijft van snelladen.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Cloud schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:49:
[...]

De vraag was voor een EVSE met 3 fase laden én de mogelijkheid voor 22 kW laden. Dus dan speelt verzwaring wel toch? In Amerika is thuis laden met 3 fasen erg ongebruikelijk, dus daar laden ze inderdaad met hogere amperages over een enkele fase. Dat gaat overigens niet altijd zonder problemen (warmteontwikkeling). Maar goed het is wel een mogelijkheid op zich :)
Met een 22kW lader kun je op je standaard huisaansluiting van 3x25A met 3x25A laden (selectiviteit geef je dan inderdaad op). Met een 11kW lader kom je nooit verder dan 3x16A.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Klopt.
Maar het voordeel van een laadpunt (22 kW) voor een PHEV zie ik ook niet echt zitten.
Kom je best toe met een granny charger. Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:23
Mijn PHEV (Hyundai Tucson) kan met 7.2kW op 1 fase laden. Nog los van het feit dat de laadtijd dan effectief bijna doormidden gaat, is laden op hogere vermogens efficiënter (minder verlies)

Overigens gaf bij mij de doorslag dat ik ook voorbereid wil zijn voor een toekomstige 2e elektrische auto, dus heb alles op 3F 32A aangelegd (met een 25A hoofdaansluiting en 18 panelen op het dak kom ik heel dicht bij die 32A).

Ja, geen selectiviteit zoals ik al eerder aangaf. Dat is een keuze.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IvoB2
Deze middag - imv met de problemen met 4G verbinding met de back office* - een extra UTP kabel getrokken van de Alfen SPL naar de Wifi poort van de modem.
(Was het beu om de instellingen in de laadpaal telkens via een vaste verbinding met de laadpaal te moeten wijzigen, in de praktijk gebeurde dat dus nauwelijks :) en verbinding via 4G met backoffice faalde toch herhaaldelijk, vandaar ).
Testen of de laadpaal via de ACE installer dan draadloos op afstand te bedienen was en check. :)
Zag ik dat ik blijkbaar wel degelijk (al vier jaar?) een geactiveerde loadbalancing licentie op die paal had. 8)7
Gezien er al een UTP verbinding lag voor de P1 poort de HW P1 maar uit de P1 poort getrokken en de UTP kabel tussen Alfen SPL en P1 poort DM verbonden. Werkte nog ook. _/-\o_
Dan maar eerst een update van de ACE installer gedaan en nadien van de firmware van de laadpaal van 5.3 over 5.6 naar 6.3. Paal is al van 2019 maar ook die update slikte de ACE installer - eigenlijk een beetje tegen de verwachtingen in - moeiteloos.
En warempel "Solar Charing" nu ook in de ACE installer aanwezig en instelbaar. :)
Dan ook maart de Myeve app gedownload, vindt de paal onmiddellijk en paal nu ook bestuurbaar via de tablet.
Maar direct ingesteld op "Green 100%".
Zo, we zijn weer bij om max. overproductie richting EV te sturen. d:)b

* probleem dat overigens nog altijd niet verholpen is. Soms verbinding, soms niet. :|
edit: voorlopig blijft back office plots terug stabiel.
edit 2: nope, terug instabiel, zelfs met rechtstreekse netverbinding. Probleem zit dus ergens anders.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 13-07-2023 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@IvoB2 toch netjes van Alfen. Hoef ik met mijn Shell paal niet te verwachten zo'n gratis upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Had ik van Alfen ook niet verwacht.
Nauwelijks een jaar geleden waren ze daar absoluut geen voorstander van Solar charging.
Een maand of twee geleden "twee techniekers" van Alfen over de vloer gehad om het probleem met de backoffice verbinding uit te vlooien en die vertelden me nog dat solar charging via Alfen niet te verwachten viel.
Nou het waren ook niet de twee slimsten want ze hebben alleen een firmware upgrade gedaan dat het probleem niet heeft opgelost en vandaag bleek dat het niet eens de meest recente updrade was maar eentje van drie versies geleden.
Zonder tweakers te volgen zou ik ook nooit van die upgrade gehoord hebben en welke firmware ik daarvoor zou moeten gebruiken. _/-\o_ d:)b

[ Voor 53% gewijzigd door IvoB2 op 12-07-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:05
Ik heb sinds kort een 2e EV thuis die ook thuis geladen wordt. Op dit moment heb ik nog een Shell Energy energie contract, Shell gaat stoppen en biedt mij 600 euro om het contract te beëindigen. Op dit moment laad ik in 3-4 maanden tijd mijn 1200kWh overschot thuis in de 2e EV, ik krijg het normaal tarief vergoed (€0,48).

Wat ik mij afvraag is hoe die verrekening in zijn werk gaat wanneer ik een variabel of zelfs dynamisch contract/tarief heb. Ik stel nu bij Shell Recharge (voormalig TNM) een tarief in, maar het is niet te doen om dit dagelijks te wijzigen. Ik kan door mijn werkgever nog een alfen laadpaal geleverd krijgen indien nodig. De huidige is mijn eigendom en had ik al i.v.m. onze Privé EV.

In onderstaande post heb ik mijn situatie nog wat extra toegelicht, alleen is die vraag meer geënt op de keuze van mijn nieuwe stroomleverancier.
Appie Heijn in "De energierekening - kroegtopic"

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een buiten lader voor een BMW X5 x45e met 5 meter kabel.

Zijn er laders waar de kabel automatisch intrekt ? beetje zo idee als een tuinslang.

De auto kan niet snel laden en heeft maar een kleine accu, weet iemand wat voor lader ik het beste kan gebruiken hiervoor zonder dat ik de boel sloop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Appie Heijn schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 01:04:
Ik heb sinds kort een 2e EV thuis die ook thuis geladen wordt. Op dit moment heb ik nog een Shell Energy energie contract, Shell gaat stoppen en biedt mij 600 euro om het contract te beëindigen. Op dit moment laad ik in 3-4 maanden tijd mijn 1200kWh overschot thuis in de 2e EV, ik krijg het normaal tarief vergoed (€0,48).

Wat ik mij afvraag is hoe die verrekening in zijn werk gaat wanneer ik een variabel of zelfs dynamisch contract/tarief heb. Ik stel nu bij Shell Recharge (voormalig TNM) een tarief in, maar het is niet te doen om dit dagelijks te wijzigen. Ik kan door mijn werkgever nog een alfen laadpaal geleverd krijgen indien nodig. De huidige is mijn eigendom en had ik al i.v.m. onze Privé EV.

In onderstaande post heb ik mijn situatie nog wat extra toegelicht, alleen is die vraag meer geënt op de keuze van mijn nieuwe stroomleverancier.
Appie Heijn in "De energierekening - kroegtopic"
Met zoveel PV zie ik niet in hoe het voordelig gaat zijn met een dynamisch contract. Dus "gewoon" een 1 of 3 jarig contract en dat tarief in je paaltje instellen. Of eventueel variabel maar dat is met salderen bij de meeste niet meer handig. Bij variabel krijg je doorgaans 2 of 4 keer per jaar een nieuw tarief toch, dat kun je prima in je laadpaal bijhouden. Maar goed, ik zou voor vast gaan ivm salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-06 21:51
Inspired schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:41:
[...]

Met zoveel PV zie ik niet in hoe het voordelig gaat zijn met een dynamisch contract. Dus "gewoon" een 1 of 3 jarig contract en dat tarief in je paaltje instellen. Of eventueel variabel maar dat is met salderen bij de meeste niet meer handig. Bij variabel krijg je doorgaans 2 of 4 keer per jaar een nieuw tarief toch, dat kun je prima in je laadpaal bijhouden. Maar goed, ik zou voor vast gaan ivm salderen.
Dat is niet wat ik lees, al het PV overschot is binnen 3-4 maanden op in de EV. Dus netto afnemer en dan is Dynamisch tarief interessant, met name als je in de goedkope uren kan laden.

Ik zit deze maand gemiddeld op 20ct de kWh, ken geen vast contract die dit geeft ;).
Ok ok, gemiddeld dit jaar tot heden is ~27ct de kWh, hoger maar nog steeds lager dan de goedkoopste vast contract.

Natuurlijk hangt er meer aan, echter ben je netto afnemer en kan jij je groot verbruik (warmtepomp, EV, E-boiler etc) sturen naar de goedkope uren, dan is Dynamisch zeker het kijken waard.
Met een vebruik van 1000+ kWh per maand gaat het wel tellen :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Slux schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:00:
Ik ben op zoek naar een buiten lader voor een BMW X5 x45e met 5 meter kabel.

Zijn er laders waar de kabel automatisch intrekt ? beetje zo idee als een tuinslang.

De auto kan niet snel laden en heeft maar een kleine accu, weet iemand wat voor lader ik het beste kan gebruiken hiervoor zonder dat ik de boel sloop ?
Neen zijn er niet, niet voor een normale prijs in ieder geval.

Gewoon laden met de granny lader die bij de auto zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Jazsie schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:04:
[...]

Dat is niet wat ik lees, al het PV overschot is binnen 3-4 maanden op in de EV. Dus netto afnemer en dan is Dynamisch tarief interessant, met name als je in de goedkope uren kan laden.

Ik zit deze maand gemiddeld op 20ct de kWh, ken geen vast contract die dit geeft ;).
Ok ok, gemiddeld dit jaar tot heden is ~27ct de kWh, hoger maar nog steeds lager dan de goedkoopste vast contract.

Natuurlijk hangt er meer aan, echter ben je netto afnemer en kan jij je groot verbruik (warmtepomp, EV, E-boiler etc) sturen naar de goedkope uren, dan is Dynamisch zeker het kijken waard.
Met een vebruik van 1000+ kWh per maand gaat het wel tellen :+.
Jij hebt dan ook geen mega overschot zoals @Appie Heijn waar ik op reageerde. Als je elke maand (ook in de zomer) je PV weg kunt laden is het een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Huh, @Appie Heijn zegt dat zijn 1200 kWh PV overschot in 3-4 maanden op gaat in zijn EV?

Dan heeft ie toch geen mega overschot en is dan netto afnemer? Dat is wat ik lees...

En ik sprak niet over mijn situatie (behalve dat ik mijn energieprijs als referentie opnoem), met 2 EV's is de kans groot dat zijn verbruik nog hoger is dan ik met 1 EV.

[ Voor 8% gewijzigd door Jazsie op 13-07-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Jazsie schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:24:
Huh, @Appie Heijn zegt dat zijn 1200 kWh PV overschot in 3-4 maanden op gaat in zijn EV?

Dan heeft ie toch geen mega overschot en is dan netto afnemer? Dat is wat ik lees...

En ik sprak niet over mijn situatie (behalve dat ik mijn energieprijs als referentie opnoem), met 2 EV's is de kans groot dat zijn verbruik nog hoger is dan ik met 1 EV.
Met 13MWh opwek zit je op een 1750kWh in de top maanden. Als je dat weg krijgt kan het prima. Maar dat vraag ik me af. Een NLer is al snel drie weken in de zomer weg. Die 1300kWh wil je dan al graag in de winter inzetten. Tenminste, ik wel. :) Maar goed, is allemaal wat persoonlijk. Met 44 panelen kan ik me niet voorstellen dat je voordeliger uit bent met dynamisch over een jaar. Al helemaal niet als je richting een jaarverbruik van 0 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Appie Heijn schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 01:04:
Heb je dan de mogelijkheid niet om met je werkgever - onafhankelijk van het tarief van je eigen elektriciteitscontract - een vaste kWh-vergoeding af te spreken. Eenvoudiger kan toch niet?

Off topic, maar heb je al over een volledig jaar nagerekend of een dynamisch contract + PV met overproductie voordeliger is dan een vast contract met vaste terugleververgoeding?
Meestal heb je voor, tijdens en na de middag het meeste productie, het tijdslot waar elektriciteit op het net het minste waard is bij een dynamisch contract. Je kan dan goedkoop inkopen en/of je teruglevering is er nauwelijks iets waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Inspired schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:37:
[...]
Met 13MWh opwek zit je op een 1750kWh in de top maanden. Als je dat weg krijgt kan het prima. Maar dat vraag ik me af. Een NLer is al snel drie weken in de zomer weg. Die 1300kWh wil je dan al graag in de winter inzetten. Tenminste, ik wel. :) Maar goed, is allemaal wat persoonlijk. Met 44 panelen kan ik me niet voorstellen dat je voordeliger uit bent met dynamisch over een jaar. Al helemaal niet als je richting een jaarverbruik van 0 gaat.
Ik lees -nog steeds- 1200 kWh PV overschot (die vervolgens in 3-4 maanden op gaat in de EV) en niet 13000 kWh opwek...

Met 13000 kWh PV opwek ben ik het absoluut met je eens dat het zeker waard is om meer erin te verdiepen mbt salderen/0 op de meter vs Dynamisch contract.

Maar we dwalen af, dus hier houd ik het bij.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 13-07-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:05
@IvoB2 Dit ga ik proberen deze week helder te krijgen. Omdat ik al een laadpunt privé had aangeschaft met een TNM backend kon ik vrij laagdrempelig een laadtarief instellen voor de zakelijke laaddruppel van mijn werkgever. Hiervoor het ik mijn normaal tarief ingesteld.

Deze ééns per maand of kwartaal aanpassen is nog wel te doen. Echter dagelijks of wekelijks ga ik niet handmatig doen.

Iets met klok en klepel, maar ik heb ergens gelezen dat het door mij berekende laadtarief niet hoger mag zijn dan de daadwerkelijk betaalde kWh prijs. Anders wordt dit gezien als een verkapte manier van inkomen. Dat is het ook wel (een beetje).

@Jazsie
Ik laad in een zomermaand al ruim 500kWh per maand in de 2e EV. Op jaarbasis laadt ik minimaal 5000kWh in mijn 2e EV schat ik in (in winter >30% extra verbruik). Dus idd veranderd mijn overschot van 1200kWh naar een "tekort" van ongeveer 4000kWh.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Appie Heijn schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:58:
Iets met klok en klepel, maar ik heb ergens gelezen dat het door mij berekende laadtarief niet hoger mag zijn dan de daadwerkelijk betaalde kWh prijs. Anders wordt dit gezien als een verkapte manier van inkomen. Dat is het ook wel (een beetje).
Uiteraard is dat een extra inkomen (voor zover de kost van je energiecontract lager is dan de overeengekomen laadvergoeding).
Persoonlijk heb ik niets tegen een extra inkomen, zeker niet als het dan ook nog eens onbelast is. :)
Ken de NL situatie verder onvoldoende om het fiscaal regime tussen :)F en :)B in te kunnen schatten.
In BE is het in elk geval geen probleem want ik pas het, met goedkeuring van de fiscus, al vier jaar toe.
Of beter gezegd, de werkgever past het toe want de laadvergoeding wordt automatisch verrekend via de backoffice van LMS (en dan ook nog eens over Nederland 8)7 ).

En dat begrijp ik ook vanuit het standpunt van de werkgever. Dat een klein bedrijf met een paar EV's onder de werknemers zich nog kan bezighouden met manueel doorgegeven vergoedingen die verschillen volgens het energiecontract van hun werknemer valt in de praktijk nog op te volgen.
Maar duizenden BEV's maandelijks gaan opvolgen volgens het individueel energiecontract van iedere werknemer kost waarschijnlijk veel meer dan één gelijkvormige vergoeding voor iedere werknemer ongeacht de werkelijke kost van hun energiecontract.
En zoals je zelf al stelt heeft die werknemer dan ook nog eens een piek/dal tarief, laat staan een per uur verschillend dynamisch tarief (waaraan dan ook nog eens vaste kosten verbonden zijn die hoger zijn dan bij een vast contract) is het al helemaal onbegonnen werk.
En hoe zou je dan werknemers met PV op hun dak "eerlijk" moeten gaan vergoeden? Aan de kost van de gemiste terugleververgoeding (die ook al kan variëren)? Aan een mix van terugleververgoeding en de kost van da netafname op bepaalde tijdstippen (dat ook nog eens varieert). Enz. Dan begin je - en een bedrijf met een aanzienlijk aantal werknemers met een EV - ergens aan waar je het einde niet van kent.

[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 13-07-2023 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geheugenbank
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:48
We hebben hier nu een paar weken een Mokka-E, deze werd zonder thuislader geleverd. Omdat ik las over goede ervaringen met de Tesla thuislader (https://shop.tesla.com/nl_nl/product/mobile-connector) heb ik er eentje gekocht.

Ik kan de auto er alleen niet mee opladen. Na aansluiten wordt de stekker herkend maar geeft de auto de melding "laden voltooid".

Dit zie ik ook wel eens bij een "normaal" laadpunt, maar dan duurt dit een paar seconden en wordt er daarna geladen.

Heeft iemand hier een idee over, of moet ik gewoon een andere thuislader kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:06:
[...]

Neen zijn er niet, niet voor een normale prijs in ieder geval.

Gewoon laden met de granny lader die bij de auto zit?
Hmm dat is jammer, aan wat voor bedragen moet ik dan denken ?

Die lader die bij de auto zit kan ik niet echt netjes ophangen buiten, ik zoek echt iets wat ik aan de muur kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:14
Ik heb een vraagje (sory als die al vaak eerder gesteld is):
Ik heb nu bij mijn huidige woning een Alfen Single Line Pro en ik heb een andere woning gekocht waar ook weer een laadpaal moet gaan komen. Nu ben ik me aan het orrienteren op welke paal ik wil en heb wat advies nodig.

De eisen zijn:
- Load ballancing
- Back-end oplossing voor automatisch facturatie (ivm zakelijke laadpas)
- Vaste kabel

Wensen (in volgorde van belangrijkheid):
- Gebruik overschot zonnepanelen
- Aansturing / uitlezen met Home Assistant
- Koppeling met dynamisch tarief

De adviezen die ik heb gekregen (van een 2-tal bedrijven):
- Wallbox Copper SB (heeft geen vaste kabel)
- Alfen Single S-Line

Beide oplossingen hebben E-Flux als backoffice.

Hebben jullie nog adviezen (en eventueel bedrijven die het aan kunnen leggen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Slux schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:44:
[...]

Hmm dat is jammer, aan wat voor bedragen moet ik dan denken ?

Die lader die bij de auto zit kan ik niet echt netjes ophangen buiten, ik zoek echt iets wat ik aan de muur kan hangen.
~2000,-- EUR heb je er een >> https://www.toolspecial.c...-m-single-fase-32a-ev6322

Een goedkope wandlader van marktplaats (als het niet veel mag kosten)?
Een simpele 1 fase wandlader heb je al voor 100,-- van marktplaats...

Prijzen verschillen best veel afhankelijk wat je eisen/wensen zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
AWEF schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:42:
Zoals je zelf al opmerkt kan de Alfen SPL met firmware 6.3 dat allemaal.
Dynamisch tarief heeft, volgens mij, wel niets te maken met je laadpaal. Dat sluit je af of niet.
Of bedoel je alleen laden op prijspunt x? Volgens mij kan hij dat standaard niet en heb je daar een extra applicatie zoals HA of Node-RED voor nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 13-07-2023 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
IvoB2 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:12:
[...]

Zoals je zelf al opmerkt kan de Alfen SPL met firmware 6.3 dat allemaal.
Dynamisch tarief heeft, volgens mij, wel niets te maken met je laadpaal. Dat sluit je af of niet.
Of bedoel je alleen laden op prijspunt x? Volgens mij kan hij dat standaard niet en heb je daar een extra applicatie zoals HA of Node-RED voor nodig.
Met dynamisch tarief bedoel ik inderdaad dat hij op basis van uur-tarieven kan bepalen wat de goedkoopste uren zijn om te laden

Hoe kan ik de paal in HA opnemen? Is dat door hem via UTP aan te sluiten en dan via de OCPP hacks add-on?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 09:54

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

AWEF schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:45:
[...]
Hoe kan ik de paal in HA opnemen? Is dat door hem via UTP aan te sluiten en dan via de OCPP hacks add-on?
Ik gebruik deze HACS integratie:
https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox

Heb je geen OCPP voor nodig. Als ik het goed begrijp werkt deze via de api die op de laadpaal draait t.b.v. MyEve.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:02

FaceDown

Storende factor.

Ik zie door de laadpalen het bos niet meer :+ Binnenkort hier waarschijnlijk een 2e hands EV'tje die alleen op 1 fase geladen kan worden. In principe met een granny. Maar als ik een wall charger wil met mogelijkheid tot koppelen aan home assistant, wat zijn dan de opties? Automatisch gebruik maken van overschot zou ook leuk zijn. 2e hands is zeker welkom.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ben je handig @FaceDown ? Dan is SmartEVSE een optie, kan alles behalve factureren via backend (want zelfbouw).

Zie het Zelfbouw Laadpaal ervaringen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baats
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-04 11:58
Op aanraden post ik volgende vraag ook hier...

Iemand hier die de combo PHEV XC40 Recharge & Alfen Eve Single laadpaal heeft?

Deze combinatie werkt namelijk niet goed bij ons. Differentieelschakelaar springt steeds af bij onderbreken of beëindigen laden. Laadpaal vervangen, zelfde resultaat. Getest met een andere PHEV XC40, zelfde resultaat.

Getest met een andere wagen (BMW X1) - geen enkel probleem...

Installateur verwijst naar garage, garage naar installateur/laadpaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:28
Peugeot (en wellicht andere Stellantis-merken ook, maar dat heb ik niet bekeken) heeft een zomeraanbieding voor wallboxen, onder andere de 2,3kW Easywallbox voor 290,-. Normaal gesproken zijn dit soort aanbiedingen bij aankoop van een EV, maar nu kan iedereen even bij de dealer langs om zo'n wallbox te bestellen.
Voor mij helaas niet interessant, want omdat ik geen oprit heb, zou ik 750 euro extra aan de gemeente moeten betalen voor een kabelgoot in de stoep. Op mijn werk kan ik voor dezelfde prijs laden als mijn thuistarief, en ik heb geen overschot aan zonnestroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Of-Aaargh schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:05:
Peugeot (en wellicht andere Stellantis-merken ook, maar dat heb ik niet bekeken) heeft een zomeraanbieding voor wallboxen, onder andere de 2,3kW Easywallbox voor 290,-. Normaal gesproken zijn dit soort aanbiedingen bij aankoop van een EV, maar nu kan iedereen even bij de dealer langs om zo'n wallbox te bestellen.
Voor mij helaas niet interessant, want omdat ik geen oprit heb, zou ik 750 euro extra aan de gemeente moeten betalen voor een kabelgoot in de stoep. Op mijn werk kan ik voor dezelfde prijs laden als mijn thuistarief, en ik heb geen overschot aan zonnestroom.
Dat is eigenlijk gewoon een granny toch? Vind 290 nog veel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:24
Inspired schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:06:
[...]

Dat is eigenlijk gewoon een granny toch? Vind 290 nog veel. :)
Ja dit is gewoon een 10 ampère lader die je aan de muur vastzet. Voordeel kan zijn dat je hem wat makkelijker een goede eigen aansluiting kunt geven. Een granny moet natuurlijk in het stopcontact en die zijn er niet allemaal goed geschikt voor.

Maar €290 is dan best prijzig. 1 goed stopcontact is goedkoper en kan je je granny meenemen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:28
Headshot_NL schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:25:
[...]

Ja dit is gewoon een 10 ampère lader die je aan de muur vastzet. Voordeel kan zijn dat je hem wat makkelijker een goede eigen aansluiting kunt geven. Een granny moet natuurlijk in het stopcontact en die zijn er niet allemaal goed geschikt voor.

Maar €290 is dan best prijzig. 1 goed stopcontact is goedkoper en kan je je granny meenemen.
Maar denk ik een iets elegantere oplossing, voor op je oprit, als je regelmatig nachtjes oplaadt, of om met de app te programmeren dat ie start met laden als je zonnepanelen voluit gaan. De box gaat normaal voor tegen de 600 euro, da's pas duur. 290 euro is dacht ik niet heel veel duurder dan een kwalitatief vergelijkbare in EU gemaakte grannykabel. Die je dan wel weer naar oma kunt meenemen om te laden, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Of-Aaargh schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:37:
[...]

Maar denk ik een iets elegantere oplossing, voor op je oprit, als je regelmatig nachtjes oplaadt, of om met de app te programmeren dat ie start met laden als je zonnepanelen voluit gaan. De box gaat normaal voor tegen de 600 euro, da's pas duur. 290 euro is dacht ik niet heel veel duurder dan een kwalitatief vergelijkbare in EU gemaakte grannykabel. Die je dan wel weer naar oma kunt meenemen om te laden, dat dan weer wel.
Ja het is natuurlijk een nettere oplossing. En als je een PHEV hebt is deze snelheid ook wel prima meestal.
Maar het gaat er meer om dat je wel het werk moet doen. Kabel leggen, groep in de meterkast. Dan is de meerprijs voor een andere lader niet heel groot.
Even als voorbeeldje deze https://www.lidl.nl/p/ult...Ili8r8Fb_xoQoA-YriARdZUyA

Dan heb je 11kw beschikbaar. Het werk in de meterkast en voor de bekabeling moet toch. Dan heb je het wel wat toekomstbestendiger. Smart functies heeft deze dan weer niet.

Edit: de 22kw is nu toevallig in de aanbieding voor dezelfde prijs https://www.lidl.nl/p/ult...-wallbox-22-kw/p100356637

[ Voor 6% gewijzigd door Headshot_NL op 14-07-2023 09:47 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:07
Headshot_NL schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:25:
[...]

Een stopcontact is vaak niet geschikt voor continu 16A, vandaar dat granny's vaak begrensd zijn op 10A.
Het nut van een laadpaal die je degelijk en vast op een kabel aansluit en die dan toch begrensd is op 10A ontgaat mij volledig.

Oh wacht... er staat 'je hebt geen installateur nodig, je steekt hem zo in een stopcontact'. Het is een granny die je aan de muur kunt schroeven... 8)7

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Headshot_NL schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:43:
[...]

Ja het is natuurlijk een nettere oplossing. En als je een PHEV hebt is deze snelheid ook wel prima meestal.
Maar het gaat er meer om dat je wel het werk moet doen. Kabel leggen, groep in de meterkast. Dan is de meerprijs voor een andere lader niet heel groot.
Even als voorbeeldje deze https://www.lidl.nl/p/ult...Ili8r8Fb_xoQoA-YriARdZUyA

Dan heb je 11kw beschikbaar. Het werk in de meterkast en voor de bekabeling moet toch. Dan heb je het wel wat toekomstbestendiger. Smart functies heeft deze dan weer niet.

Edit: de 22kw is nu toevallig in de aanbieding voor dezelfde prijs https://www.lidl.nl/p/ult...-wallbox-22-kw/p100356637
En wat kosten ze als je zoiets, maar dan met smartfuncties zou willen ?
Echt lastig die laders teveel keus en mega prijs verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-06 23:26

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Of-Aaargh schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:05:
Lidl in Duitsland 299 11kW https://www.lidl.de/p/ult...wb-11-a1-11-kw/p100356596

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchl89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 17:07
Sinds kort ben ik ook in het bezit van een EV (Tesla Model Y RWD). In verband met eventuele verhuisplannen wil ik op dit moment niet investeren in een laadpaal. Ik ben nu de mogelijkheid aan het bekijken om met de granny charger (Tesla Mobiele Lader) te laden. Het idee is dat ik eigenlijk alleen het gebruik van de publieke palen bij mij in de buurt aanvul. Ik ga niet van 5% naar 100% laden thuis, dat duurt te lang, maar eerder als ik bijvoorbeeld thuis kom met >60% lading.

Nu heb ik achter mijn tuin een carport waar de auto staat. Tegen de carport aan staat een schuur. Hier ligt stroom. Er is een aparte groep voor buiten die rechtsreeks naar een lasdoos in de schuur gaat. Van hieruit vertakt ie voor wat verlichting in de schuur en de tuin en stopcontacten (niet structureel in gebruik). Mijn plan is om hier een extra stopcontact aan te brengen waar ik de granny charger op kan aansluiten.

Is het op deze manier veilig te gebruiken? Ik lees namelijk her en der dat er een aparte groep puur en alleen voor de auto beschikbaar dient te zijn, maar dat is weer wat lastiger te realiseren...

Aanvullende vraag: om inzicht te krijgen in het energieverbruik van verschillende apparaten in huis gebruik ik een Shelly 1PM, bijvoorbeeld voor de wasmachine en droger. Kan ik deze ook veilig gebruiken in het stopcontact dat ik eventueel ga gebruiken voor de auto?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peter05
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-03 21:29
AWEF schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:42:
Ik heb een vraagje (sory als die al vaak eerder gesteld is):
Ik heb nu bij mijn huidige woning een Alfen Single Line Pro en ik heb een andere woning gekocht waar ook weer een laadpaal moet gaan komen. Nu ben ik me aan het orrienteren op welke paal ik wil en heb wat advies nodig.

De eisen zijn:
- Load ballancing
- Back-end oplossing voor automatisch facturatie (ivm zakelijke laadpas)
- Vaste kabel

Wensen (in volgorde van belangrijkheid):
- Gebruik overschot zonnepanelen
- Aansturing / uitlezen met Home Assistant
- Koppeling met dynamisch tarief

De adviezen die ik heb gekregen (van een 2-tal bedrijven):
- Wallbox Copper SB (heeft geen vaste kabel)
- Alfen Single S-Line

Beide oplossingen hebben E-Flux als backoffice.

Alfen lijkt dan betere oplossing:
- optie voor vaste kabel
- Zoals reeds genoemd zit in nieuwste firmware solarcharging optie. Alleen op 1 fase, dus minimaal 1,4kW overschot nodig. Automatisch overschakelen naar 3F wanneer er 4,2kW overschot doet hij nog niet. Maar lijkt me dat ze dat vast zullen ontwikkelen?
- Loadbalancing via P1 meter. Wallbox heeft hiervoor een Power boost nodig, dat is weer een extra meter in je groepenkast(4 modules breed)

De Smappee EV Wall Business voldoet aan al jouw eisen. Heeft hele fraaie oplossing voor laden met dynamische tarieven.
In 2024 komt Smappee met nieuwe hardware die kan wisselen tussen 1- en 3-fase en ook voorbereid is op V2G.

Zappi komt met nieuwe firmware die OCPP-ondersteuning biedt en zakelijk verrekenen mogelijk wordt.
Deze kan ook wisselen tussen 1F en 3F.

Laden met dynamische tarieven zijn al apps voor die rechtstreeks je auto kunnen aansturen.
Jedlix, Tibber; maar die sturen eerder op net balanceren dan op kosten.
Gridio; laadt op dynamische tarieven. Deze kan ook via een API met een aantal omvormers gekoppeld worden om op deze manier solar te laden. Maar eigenlijk zou je liever aansturen op je overschot ipv zonne-opbrengst.

Zoals ik het zie zijn er 2 ontwikkelingen:
- Slimme laadpaal met sturen op solar charging en dynamische tarieven. Zappi en Smappee hebben deze functies al.
- Domme laadpaal en solar charging en dynamische tarieven aansturing via een app die communiceert met je auto. Mooiste zou zijn als die realtime je overschot uit kan lezen via P1 dongle. Maar deze optie heb ik nog nergens kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bymy141
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-05 12:36
Ik heb sinds kort ook zo'n lader.
Indien je Smart Solar mode hebt gekozen, dan laadt de lader met de zonnestroom, eventueel aangevuld uit het net tot de ingestelde onderwaarde. Die kan je in de App instellen en is minimaal 6 Amp. Dat is ca 4,3kWh. Dat is meer dan jouw panelen leveren. De onderwaarde bij Pure Solar is ook 6A. Dus meer dan je panelen leveren, die mode zal dus nooit effectief werken.

Mijn probleem met Ratio is dat de Smart Solar mode op een onvoorspelbaar moment in "Pause" gaat staan en er niet meer uit komt, totdat ik de stekker uit de auto haal en er weer instop en een nieuwe sessie begin.

Iemand met dat probleem misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De P1 dongle doet niet meer dan de P1 poort van je DM uitlezen.
De Alfen met firmware 6.3 leest via de P1 poort je niet benutte PV stroom uit en laadt deze, indien gewenst, 1OO% in de accu van je EV. In feite doet de Alfen op Green 100% dus niets anders dan in real time de P1 poort uitlezen en de teruglevering richting laadpaal sturen?
De Alfen Myeve app kan eveneens op je smartphone geïnstalleerd worden.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 15-07-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
peter05 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:53:
[...]

...

- Domme laadpaal en solar charging en dynamische tarieven aansturing via een app die communiceert met je auto. Mooiste zou zijn als die realtime je overschot uit kan lezen via P1 dongle. Maar deze optie heb ik nog nergens kunnen vinden?
App als in iets op je telefoon? Ja, dat zal lastig worden.

Ik doe er nu verder nog niks mee maar heb wel een setup getest obv de HW P1 meter. TeslaSolarCharger (iets wat je bv in Docker kunt draaien) leest het actuele overschot uit via de HW P1 Dongle. TeslaSolarCharger start dan het laden van mijn Tesla en kan dit regelen van 0A tm 16A. Ondergrens had ik nu staan op 4A. Verder kun je in TeslaSolarCharger de nodige zaken instellen als ondergrens van SoC en of je op een bepaald tijdstip sowieso een bepaalde SoC wilt hebben. De tool kan volgens mij ook al overweg met dynamische tarieven. Eind volgend jaar zal ik er verder naar kijken aangezien het dan pas noodzaak begint te worden. Met dit soort type oplossingen heb je dus wel een auto nodig met een fatsoenlijke API. Weet even niet of er veel zijn buiten Tesla. Met een Tesla heb je eigenlijk genoeg aan een domme laadpaal, bij BEVs zonder fatsoenlijke API zul je meer intelligentie in de laadpaal moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:16
Ik ben me aan het orienteren op elektrisch rijden en heb dan natuurlijk ook een laadpaal nodig.
Hij komt in de garage, dus starten met een laadpas is niet nodig.
De afstand tussen de laadpaal en de meterkast is flink, dus p1 aansluiting gebruiken wordt lastig.
Er is netwerk tussen meterkast en garage.
Kan ik dan toch iets met smart doen, zoals laden als de zonnepanelen flink hun werk doen?

[ Voor 11% gewijzigd door ASS-Ware op 15-07-2023 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
[...]

Alfen lijkt dan betere oplossing:
- optie voor vaste kabel
- Zoals reeds genoemd zit in nieuwste firmware solarcharging optie. Alleen op 1 fase, dus minimaal 1,4kW overschot nodig. Automatisch overschakelen naar 3F wanneer er 4,2kW overschot doet hij nog niet. Maar lijkt me dat ze dat vast zullen ontwikkelen?
- Loadbalancing via P1 meter. Wallbox heeft hiervoor een Power boost nodig, dat is weer een extra meter in je groepenkast(4 modules breed)

De Smappee EV Wall Business voldoet aan al jouw eisen. Heeft hele fraaie oplossing voor laden met dynamische tarieven.
In 2024 komt Smappee met nieuwe hardware die kan wisselen tussen 1- en 3-fase en ook voorbereid is op V2G.

Zappi komt met nieuwe firmware die OCPP-ondersteuning biedt en zakelijk verrekenen mogelijk wordt.
Deze kan ook wisselen tussen 1F en 3F.

Laden met dynamische tarieven zijn al apps voor die rechtstreeks je auto kunnen aansturen.
Jedlix, Tibber; maar die sturen eerder op net balanceren dan op kosten.
Gridio; laadt op dynamische tarieven. Deze kan ook via een API met een aantal omvormers gekoppeld worden om op deze manier solar te laden. Maar eigenlijk zou je liever aansturen op je overschot ipv zonne-opbrengst.

Zoals ik het zie zijn er 2 ontwikkelingen:
- Slimme laadpaal met sturen op solar charging en dynamische tarieven. Zappi en Smappee hebben deze functies al.
Hartelijk dank voor je uitgebeide antwoord.Ik ga me ook eens verdiepen in de Smappee laadpaal.

Voor wat betreft de apps die je auto kunnen aansturen, helaas laat mijn auto (Polestar 2) zich niet aansturen door een app van een derde. Wat ik nu doe is dat ik een add-on in Home Assistant heb en die rekent de tijden uit waarop ik het goedkoopste kan laden. Deze tijden zet ik met de hand over in het schema van m'n auto. Werkt ook, is alleen wat omslachtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbee
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-08-2024
[...]
Hoe werkt dat in de praktijk? Ik heb een pv installatie van 4,1kW verdeelt over 3 fasen. Dat overschot van 1,4kW wordt dat gemeten voor de gehele pv productie over 3 fasen en wordt er dan opgeladen op 1 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter05
IvoB2 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:46:
De P1 dongle doet niet meer dan de P1 poort van je DM uitlezen.
De Alfen met firmware 6.3 leest via de P1 poort je niet benutte PV stroom uit en laadt deze, indien gewenst, 1OO% in de accu van je EV. In feite doet de Alfen op Green 100% dus niets anders dan in real time de P1 poort uitlezen en de teruglevering richting laadpaal sturen?
De Alfen Myeve app kan eveneens op je smartphone geïnstalleerd worden.
Precies, dat stukje solar laden doet de Alfen al aardig.
Alleen schakelen tussen 1- en 3-fase kan hij nog niet. Voor zover ik lees blijft hij op 1-fase hangen,
En hij kan nog niet sturen op dynamische tarieven.

Met app die bedoel ik cloud oplossing die rechtstreeks de auto aanstuurt en laadt obv van dynamische tarieven, bijv Jedlix, Gridio, Tibber.
Maar die hebben geen realtime inzicht in je pv opbrengt of (nog beter) je overschot.
Jedlix werkt op basis van weersvoorspelling. Gridio heeft wel API koppeling met aantal omvormers. Bij bijv SolarEdge gaat dat op kwartier basis. Geen realtime koppeling dus.
Inspired schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:02:
[...]

Ik doe er nu verder nog niks mee maar heb wel een setup getest obv de HW P1 meter. TeslaSolarCharger (iets wat je bv in Docker kunt draaien) leest het actuele overschot uit via de HW P1 Dongle. TeslaSolarCharger start dan het laden van mijn Tesla en kan dit regelen van 0A tm 16A. Ondergrens had ik nu staan op 4A. Verder kun je in TeslaSolarCharger de nodige zaken instellen als ondergrens van SoC en of je op een bepaald tijdstip sowieso een bepaalde SoC wilt hebben. De tool kan volgens mij ook al overweg met dynamische tarieven. Eind volgend jaar zal ik er verder naar kijken aangezien het dan pas noodzaak begint te worden. Met dit soort type oplossingen heb je dus wel een auto nodig met een fatsoenlijke API. Weet even niet of er veel zijn buiten Tesla. Met een Tesla heb je eigenlijk genoeg aan een domme laadpaal, bij BEVs zonder fatsoenlijke API zul je meer intelligentie in de laadpaal moeten hebben.
Dat is al een aardig mooie oplossing. Nog wel echt voor tweakers en niet het grote publiek :)
Als ik naar de Gridio app kijk kan die al met 11 merken koppelen, dus blijkbaar zijn er al best wat BEV's met een API?
AWEF schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:28:
[...]

Hartelijk dank voor je uitgebeide antwoord.Ik ga me ook eens verdiepen in de Smappee laadpaal.

Voor wat betreft de apps die je auto kunnen aansturen, helaas laat mijn auto (Polestar 2) zich niet aansturen door een app van een derde. Wat ik nu doe is dat ik een add-on in Home Assistant heb en die rekent de tijden uit waarop ik het goedkoopste kan laden. Deze tijden zet ik met de hand over in het schema van m'n auto. Werkt ook, is alleen wat omslachtiger.
Ah ja, dat is wel wat omslachtig ja ;)
In de Smappee app kan je aangeven hoeveel km je voor een bepaald tijdstip geladen wil hebben. Hij bepaalt vervolgens zelf wanneer hij gaat laden op basis van je solar opbrengst en dynamische tarieven.
Grote plus is dat het Infinity systeem (energiemanagement) erbij zit. Kan je uitbreiden en andere grootverbruikers (warmtepomp, airco, etc) aansturen obv solar of dynamische tarieven.
mrbee schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:58:
[...]

Hoe werkt dat in de praktijk? Ik heb een pv installatie van 4,1kW verdeelt over 3 fasen. Dat overschot van 1,4kW wordt dat gemeten voor de gehele pv productie over 3 fasen en wordt er dan opgeladen op 1 fase?
Ja, klopt. In je slimme meter worden de fasen intern gesaldeerd. Maakt dus niet uit op welke fase(n), het gaat om het totaal.
Dus als jouw installatie bijv om 9u 's ochtends 1,5kW totaal (op 3 fasen) produceert, dan kan je paal al starten met 100% solar laden op 1 fase.
De Zappi kan dit al en dan bijv 's nachts op booststand omschakelen en laden op 3 fasen.
Alfen zou dat ook al kunnen, alleen nu nog via wat ingewikkeldere Modbus aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Laatst online: 14-06 18:28
Vanaf volgende week mag ik mijn BMW 330e (PHEV) ophalen en doordat de afstand naar het werk amper 7km is kan ik het grootste deel van mijn ritten perfect electrisch rijden, mits ik ergens kan laden uiteraard. Laadpalen op het werk worden nog voorzien en er is een openbare paal in onze wijk (400m) maar ik zou toch ook thuis in de garage willen kunnen laden.

Wij wonen in een huurappartement en van de buren (waarvan 1 met een EV) had ik vernomen dat de huisbaas geen bezwaar heeft tegen het plaatsen van een laadpaal, op voorwaarde dat we zelf alle kosten dragen en we mogen hem bij eventuele verhuis ook niet meenemen. Dat gaan we dus niet doen. :p Ik ben daarom aan het proberen uit te zoeken of ik gewoon via het stopcontact zou kunnen laden en of er daarvoor iets aan de stroomvoorziening naar de garage moet gebeuren.

In onze zekeringkast zit een 'Merlin Gerin Multi9 C60a C16'-zekering, maar na een avondje opzoekwerk ben ik er nog niet uit of dit voldoet om de wagen mee op te laden met de meegeleverde granny charger. We hebben in de garage slechts 1 stopcontact waar ook nog een kleine ijskast en een vriezer op aangesloten zijn (exacte modellen en verbruik moet ik morgen even nakijken).

Zou deze combinatie nog lukken of ben ik voorlopig toch aangewezen op de openbare paal in de wijk? :) Volgens BMW kan de wagen laden met max. 3.7kW, maar ik neem aan dat dit enkel via laadpalen zal zijn?

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:17
@bibi2205 Wanneer je die grannycharger op 10A of minder kunt instellen dan zou dat voldoende moeten zijn om met 2,3kW te laden, en genoeg capaciteit over te houden voor je koelkast en vriezer.
Die zullen samen bij normaal gebruik wel onder 1kW (~4,5A) blijven.
Misschien niet laden wanneer je een verse lading moet invriezen, dan trekt een vriezer wellicht meer dan 1000W.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:11
bibi2205 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:05:
Vanaf volgende week mag ik mijn BMW 330e (PHEV) ophalen en doordat de afstand naar het werk amper 7km is kan ik het grootste deel van mijn ritten perfect electrisch rijden, mits ik ergens kan laden uiteraard. Laadpalen op het werk worden nog voorzien en er is een openbare paal in onze wijk (400m) maar ik zou toch ook thuis in de garage willen kunnen laden.

Wij wonen in een huurappartement en van de buren (waarvan 1 met een EV) had ik vernomen dat de huisbaas geen bezwaar heeft tegen het plaatsen van een laadpaal, op voorwaarde dat we zelf alle kosten dragen en we mogen hem bij eventuele verhuis ook niet meenemen. Dat gaan we dus niet doen. :p Ik ben daarom aan het proberen uit te zoeken of ik gewoon via het stopcontact zou kunnen laden en of er daarvoor iets aan de stroomvoorziening naar de garage moet gebeuren.

In onze zekeringkast zit een 'Merlin Gerin Multi9 C60a C16'-zekering, maar na een avondje opzoekwerk ben ik er nog niet uit of dit voldoet om de wagen mee op te laden met de meegeleverde granny charger. We hebben in de garage slechts 1 stopcontact waar ook nog een kleine ijskast en een vriezer op aangesloten zijn (exacte modellen en verbruik moet ik morgen even nakijken).

Zou deze combinatie nog lukken of ben ik voorlopig toch aangewezen op de openbare paal in de wijk? :) Volgens BMW kan de wagen laden met max. 3.7kW, maar ik neem aan dat dit enkel via laadpalen zal zijn?
Gezien het een plug-in hybride is met dus een kleine accu en een maximale laadsnelheid van 16A zou ik ook gewoon een granny charger gebruiken. Je kunt wellicht een extra stroompuntje laten trekken naar de garage met een extra aardlekschakelaar die je alleen gebruikt voor de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter05
Inspired schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:02:
[...]

Deze noemt zich ook Tesla Solar Charging, wel andere die jij bedoelt. https://chargehq.net/
Deze cloud/app oplossing werkt ook alleen maar met Tesla. En bij deze kan je omvormers en zelfs energiemeters koppelen om op overschot te kunnen laden. Is Australisch, maar de mogelijkheden en ontwikkelingen zijn er dus wel!

Volgens mij wil je de 2 opties solar en dynamische tarieven laden in één systeem om netjes te kunnen samenwerken; óf in een slim laadstation óf in een cloud/app-oplossing icm API gekoppelde auto of laadstation.
Waarbij de eerste oplossing robuust(p1/kWh-meter bedraad) is en de 2e altijd afhankelijk van internetverbinding en server uptime..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bibi2205
  • Laatst online: 14-06 18:28
Peter-036 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:14:
@bibi2205 Wanneer je die grannycharger op 10A of minder kunt instellen dan zou dat voldoende moeten zijn om met 2,3kW te laden, en genoeg capaciteit over te houden voor je koelkast en vriezer.
Die zullen samen bij normaal gebruik wel onder 1kW (~4,5A) blijven.
Misschien niet laden wanneer je een verse lading moet invriezen, dan trekt een vriezer wellicht meer dan 1000W.
Bedankt voor de 10A-tip, ga ik zeker rekening mee houden. :)
sweebee schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:16:
[...]

Gezien het een plug-in hybride is met dus een kleine accu en een maximale laadsnelheid van 16A zou ik ook gewoon een granny charger gebruiken. Je kunt wellicht een extra stroompuntje laten trekken naar de garage met een extra aardlekschakelaar die je alleen gebruikt voor de lader.
Extra stroompunt is niet meteen een optie, we wonen op het 2de verdiep met de zekeringkast vooraan in het appartement en de garage ligt achter de tuin van het gelijkvloers. We gaan het eerst al eens zo proberen en hopen dat die laadpaal op het werk er snel komt zodat thuisladen eerder uitzonderlijk dan noodzakelijk zal worden. ;)

Allebei bedankt voor de info, dan voel ik me toch al wat geruster om hem zo thuis in het stopcontact op te laden. :)

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
peter05 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 21:34:
[...]
Alleen schakelen tussen 1- en 3-fase kan hij nog niet. Voor zover ik lees blijft hij op 1-fase hangen,
Correct en geen ervaring mee (hier is alles bewust monofase, dus laden start vanaf 6A).
En hij kan nog niet sturen op dynamische tarieven.
Inderdaad. Standaard niet maar wel softwarematig via een omweg (bv. Node-RED e.a.).
Met app die bedoel ik cloud oplossing die rechtstreeks de auto aanstuurt en laadt obv van dynamische tarieven, bijv Jedlix, Gridio, Tibber.
Bij mijn weten doet Jedlix dat al niet. Jedlix gaat niet uit van efficiënt laden op basis van je eigen PV overproductie maar heeft als basis het net balanceren.
Jedlix werkt op basis van weersvoorspelling. Gridio heeft wel API koppeling met aantal omvormers. Bij bijv SolarEdge gaat dat op kwartier basis. Geen realtime koppeling dus.
Weersvoorspelling, of nog beter zonne-instraling op locatie, is een hulpmiddel maar verwacht er (nog) geen wonderen van. Nog niet geweten dat het 100% correct was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k.westerveld
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-05 20:47
Ik ben me nu al geruime tijd aan het verdiepen in de laadpaal materie, maar hoe meer ik erover lees, hoe meer ik twijfel over onze setup. Ik zou hier graag wat advies willen inwinnen. Mijn casus: we ontvangen deze week onze Peugeot e-208, welke we zullen gebruiken voor woon-werkverkeer (25.000 km per jaar) en we kunnen bij ons huis op de oprit laden. PV installatie: 6400wp. Nieuwbouw woning (dit jaar opgeleverd), dus warmtepomp en vloerverwarming, geen gas meer, alles op elektra.
Ik ben een Nederlander, dus ik wil zo goedkoop mogelijk laden en het liefst zoveel mogelijk op eigen opgewekte stroom. Hier een aantal vragen waar ik nog niet over uit ben:

1) Wat is in ons geval een goede laadpaal? Zelf heb ik de Zappi v2.1 op het oog. Dit ivm de mogelijkheid om slim te laden en het stroomverbruik te 'sturen'. Maar dan kom ik wel gelijk bij mijn tweede vraag:
2) Momenteel zitten wij nog op een variabel contract; wat is de beste optie? Switchen naar een vast contract (1 / 2 jaar) of juist naar dynamisch? Het dynamische contract lijkt mij interessant, omdat wij redelijk flexibel zijn met laden. Ivm thuiswerken staat de auto gemiddeld 3-4 dagen per week stil (incl. weekend), dus laden zou zoveel mogelijk op eigen stroom kunnen of juist gedurende lage tarieven. Maar weegt dat op tegen een vast contract met mogelijkheid tot salderen? Ik vind dat lastig te berekenen en te beoordelen wat in ons geval het gunstigste scenario is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:26
ASS-Ware schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:21:
Ik ben me aan het orienteren op elektrisch rijden en heb dan natuurlijk ook een laadpaal nodig.
De afstand tussen de laadpaal en de meterkast is flink, dus p1 aansluiting gebruiken wordt lastig.
Kan ik dan toch iets met smart doen, zoals laden als de zonnepanelen flink hun werk doen?
P1 oplossing: Cedel diverse types beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer je de mogelijkheid hebt om zoveel mogelijk te laden van eigen stroomopwekking wat is dan nog het voordeel van een dynamisch contract? Je kan dan nog maar weinig genieten van de prijsdalen van een dynamisch contract want die vallen meestal samen met de uren van hoogste PV-productie, je hebt het net m.a.w. dan niet nodig.
Anderzijds is (al kan dat met de saldering in NL anders werken?) bij een dynamisch contract de LTV doorgaans veel lager dan bij een variabel of vast contract waar de TLV prijs 24/7 stabiel is.

Iedereen zijn eigen situatie met specifieke uitkomst maar ik monitor nu al meer dan een jaar - voor ons profiel* - het prijsverschil tussen een dynamisch en een variabel contract (prijs wordt iedere maand aangepast) en de enige maanden dat dynamisch voordeliger is dat is in december en januari. Maar dat voordeel is dan zo klein dat het niet opweegt tegen de voordelen van de overige tien maanden.

* gasloze woning, op jaarbasis meer PV productie dan afname, uren thuiswerk zelf te kiezen, EV met thuislaadpaal doch ook mogelijkheid op extern op te laden op kosten van de werkgever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:13
k.westerveld schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:58:
Ik ben me nu al geruime tijd aan het verdiepen in de laadpaal materie, maar hoe meer ik erover lees, hoe meer ik twijfel over onze setup. Ik zou hier graag wat advies willen inwinnen. Mijn casus: we ontvangen deze week onze Peugeot e-208, welke we zullen gebruiken voor woon-werkverkeer (25.000 km per jaar) en we kunnen bij ons huis op de oprit laden. PV installatie: 6400wp. Nieuwbouw woning (dit jaar opgeleverd), dus warmtepomp en vloerverwarming, geen gas meer, alles op elektra.
Ik ben een Nederlander, dus ik wil zo goedkoop mogelijk laden en het liefst zoveel mogelijk op eigen opgewekte stroom. Hier een aantal vragen waar ik nog niet over uit ben:

1) Wat is in ons geval een goede laadpaal? Zelf heb ik de Zappi v2.1 op het oog. Dit ivm de mogelijkheid om slim te laden en het stroomverbruik te 'sturen'. Maar dan kom ik wel gelijk bij mijn tweede vraag:
2) Momenteel zitten wij nog op een variabel contract; wat is de beste optie? Switchen naar een vast contract (1 / 2 jaar) of juist naar dynamisch? Het dynamische contract lijkt mij interessant, omdat wij redelijk flexibel zijn met laden. Ivm thuiswerken staat de auto gemiddeld 3-4 dagen per week stil (incl. weekend), dus laden zou zoveel mogelijk op eigen stroom kunnen of juist gedurende lage tarieven. Maar weegt dat op tegen een vast contract met mogelijkheid tot salderen? Ik vind dat lastig te berekenen en te beoordelen wat in ons geval het gunstigste scenario is.
Kijk eerst even wat de auto kan, hier een Corsa E en die kan niet uitgesteld laden via de laadpaal, wel via schema in de Opel app. Jou 208 is ook een Stellantis geval, dus wellicht krijg je het zelfde probleem. Heb je straks een slimme laadpaal met een auto die er niks mee kan.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Laatst online: 18:11
Erwin_83 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:41:
[...]

Kijk eerst even wat de auto kan, hier een Corsa E en die kan niet uitgesteld laden via de laadpaal doen, wel via schema in de Opel app. Jou 208 is ook een Stellantis geval, dus wellicht krijg je het zelfs probleem. Ben je straks een slimme laadpaal met een auto die er niks mee kan.
@k.westerveld 8 pagina’s leesvoer over de Zappi met de 208: https://myenergi.info/peu...yed-t3641-s10.html#p38468

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k.westerveld
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-05 20:47
Bedankt, heb het topic zojuist doorgelezen. Dan denk ik toch niet dat het een Zappi gaat worden.
Zou de Wallbox Pulsar Plus dan een goed alternatief zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter05
ASS-Ware schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:21:
Niek_ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:09:
P1 oplossing: Cedel diverse types beschikbaar.
En elke laadstation fabrikant heeft ook weer zijn eigen communicatie methode voor load balancing en/of overschot meten :)
1 Bedrade verbinding met P1 poort (o.a. Alfen),
2 Bedrade verbinding naar CT klemmen hoofdaansluiting (Zappi), kWh meter(Wallbox + powerboost) of energie manager( Smappee),
3 Draadloze verbinding met P1 poort (o.a. Easee Home + Easee Equalizer, Zappi + Harvi),
4 Via eigen WiFi netwerk verbinding met P1 poort (o.a. Zaptec icm Tibber Pulse)

Een bedrade versie is de meest robuuste oplossing.
Via eigen WiFi netwerk zou ik niet zo snel doen; als je keer wisselt van modem/AP's of je WiFi heeft kuren dan heb je gedoe 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Laatst online: 18:11
k.westerveld schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:25:
[...]

Bedankt, heb het topic zojuist doorgelezen. Dan denk ik toch niet dat het een Zappi gaat worden.
Zou de Wallbox Pulsar Plus dan een goed alternatief zijn?
Het is een issue in de auto, en niet in de Zappi. MyEnergi is zowat het enige bedrijf dat openlijk info deelt over software issues. Ze hebben bijvoorbeeld ook Renault overtuigd dat er in de Megane ook wat mis was met de software.

Als een 208 na 10x pauzeren een error geeft, gaat dat ook gebeuren bij een ander merk laadpaal met dezelfde functies.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter05
IvoB2 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:46:

Bij mijn weten doet Jedlix dat al niet. Jedlix gaat niet uit van efficiënt laden op basis van je eigen PV overproductie maar heeft als basis het net balanceren.

Weersvoorspelling, of nog beter zonne-instraling op locatie, is een hulpmiddel maar verwacht er (nog) geen wonderen van. Nog niet geweten dat het 100% correct was.
Nee precies, een lokale wolk zal nooit te voorspellen zijn!
Volgens mij laden de volgende apps wel op tarieven ipv net balanceren. Ik heb er geen ervaring mee, maar wel wat in verdiept. Weet iemand meer van deze?

Tibber
Je moet ook een dynamisch energiecontract afnemen om met dynamische prijzen te kunnen laden.
Koppeling met P1 meter d.m.v. Tibber Pulse.
API met meerdere automerken.
Of koppelt aan laadstation (Zaptec, Easee, Wallbox) via API(?) Nadeel is dat SoC van je auto niet uitgelezen kan worden.

Stekker
Ze hebben het over solar laden, maar kan nergens echt vinden hoe ze dat dan koppelen
API met meerdere automerken.
Of koppelt aan laadstation via OCPP(o.a. Alfen, Wallbox) of via API(Easee, Zaptec).

Gridio
API met 4 omvormer merken
API met meerdere automerken

Zou mooi zijn al een HomeWizard P1 meter gekoppeld kan worden om realtime je overschot uit te lezen, dan heb je alles compleet toch?

Of als je al een vaste P1/kWh-meter verbinding hebt (bijv Alfen, Wallbox), zou Stekker dan op deze manier je overschot kunnen meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
peter05 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:30:
[...]

[...]

En elke laadstation fabrikant heeft ook weer zijn eigen communicatie methode voor load balancing en/of overschot meten :)
1 Bedrade verbinding met P1 poort (o.a. Alfen),
2 Bedrade verbinding naar CT klemmen hoofdaansluiting (Zappi), kWh meter(Wallbox + powerboost) of energie manager( Smappee),
3 Draadloze verbinding met P1 poort (o.a. Easee Home + Easee Equalizer, Zappi + Harvi),
4 Via eigen WiFi netwerk verbinding met P1 poort (o.a. Zaptec icm Tibber Pulse)

Een bedrade versie is de meest robuuste oplossing.
Via eigen WiFi netwerk zou ik niet zo snel doen; als je keer wisselt van modem/AP's of je WiFi heeft kuren dan heb je gedoe 8)
Mja, waar ik ook aan dacht, ik heb al wat aan de P1 hangen, wat dan?
Moet vast wat voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John de Man
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-02 14:37
Dag allen,

Veel lezen, 3 offertes binnen en heel veel informatie begint het nu toch een beetje te duizelen voor mij.

Huidige situatie:
Nieuwe elektrische auto gekocht (Tesla Model 3), ik wil deze graag thuis gaan opladen met een laadoplossing (laadpaal). Op dit moment heb ik zonnepanelen en een wat verouderde meterkast op 1 fase.

Gewenste situatie:
Nieuwe meterkast, aangesloten op 3 fase, uitbreiding van zonnepanelen 6-8 stuks (micro omvormer).

Bij voorkeur enkel laden van zonnepanelen (of althans de optie als saldering verder wordt afgebouwd)

Ik heb nu enkele offertes ontvangen waarbij de Wallbox pulsar plus en ratio solar model 2023 is aangeboden, mijn vraag is nu:
1. Zijn dit degelijke oplossingen voor mijn gewenste situatie? Of zijn er mogelijk betere oplossingen? Ik zie Zappie vaak voorbijkomen?
2. De omzetting naar 3 fase gaat minimaal 5 maanden duren (Liander), moet ik hier nog rekening mee houden bij aanschaf zonnepanelen en laadpaal?
3. Zijn er nog andere zaken die ik over het hoofd zie, ik ben wat betreft elektriciteit geen expert 😅

Alvast dank voor de antwoorden, en excuus als de vraag al wat vaker gesteld is (iets met door de bomen het bos….)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:26
ASS-Ware schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:06:
[...]

Moet vast wat voor zijn.
Ok, ik doe nog 1 poging: wat dacht je van een P1 splitter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AWEF
ASS-Ware schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:06:
[...]

Moet vast wat voor zijn.
Niek_ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:39:
[...]

Je hebt P1 splitters en P1 splitters. Ik heb zelf een aantal P1 splitters geprobeerd maar een aantal werken niet lekker met als gevolg dat m'n laadpaal in "safe mode" sloeg en maar met 7kWh laadde.

Ik heb nu deze: https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/. Hier hangen nu 3 P1 uitlezers aan (laadpaal, home automation en zonneplan dongel) en het werkt uitstekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Niek_ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:39:
[...]

Dank je, ik wist niet dat die bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:06
John de Man schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:36:
Dag allen,

Veel lezen, 3 offertes binnen en heel veel informatie begint het nu toch een beetje te duizelen voor mij.

Huidige situatie:
Nieuwe elektrische auto gekocht (Tesla Model 3), ik wil deze graag thuis gaan opladen met een laadoplossing (laadpaal). Op dit moment heb ik zonnepanelen en een wat verouderde meterkast op 1 fase.

Gewenste situatie:
Nieuwe meterkast, aangesloten op 3 fase, uitbreiding van zonnepanelen 6-8 stuks (micro omvormer).

Bij voorkeur enkel laden van zonnepanelen (of althans de optie als saldering verder wordt afgebouwd)

Ik heb nu enkele offertes ontvangen waarbij de Wallbox pulsar plus en ratio solar model 2023 is aangeboden, mijn vraag is nu:
1. Zijn dit degelijke oplossingen voor mijn gewenste situatie? Of zijn er mogelijk betere oplossingen? Ik zie Zappie vaak voorbijkomen?
2. De omzetting naar 3 fase gaat minimaal 5 maanden duren (Liander), moet ik hier nog rekening mee houden bij aanschaf zonnepanelen en laadpaal?
3. Zijn er nog andere zaken die ik over het hoofd zie, ik ben wat betreft elektriciteit geen expert 😅

Alvast dank voor de antwoorden, en excuus als de vraag al wat vaker gesteld is (iets met door de bomen het bos….)
Als je een offerte voor een zappi wil mag je me wel een pb sturen. ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
k.westerveld schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:58:

Voor wat betreft je stroom contract, ik zou serieus naar dynamisch kijken. Ik gok zomaar dat je meer verbruikt dan op wekt over een jaar. Op het moment dat stroom goedkoop is (bijv. overdag als er veel zon is), dan loont het volgens mij meer om je auto op te laden dan om stroom terug te leveren.

Ik heb bijvoorbeeld voor deze maand een stroom inkoop van gem. 15,1 ct/kWh en voor terugleveren zit ik gem. op 21,9 ct/kWh (dit mede dankzij de extreem negatieve prijzen van begin deze maand)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-06 09:48
Die is nu ook beperkt daarom zie je 22kW nog niet veel.

Ze zijn er denk ik wel.

Bij een energiecontract met verschillende uurprijzen laat 22kW je meer laden op goedkope momenten.
Meer vermogen voor bidirectioneel V2G/V2H laden/ontladen (toekomst).
Kortere bezettijd laadpaal.
AC 22kW als alternatief voor duurdere DC laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
AWEF schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:24:
[...]
Ik heb bijvoorbeeld voor deze maand een stroom inkoop van gem. 15,1 ct/kWh en voor terugleveren zit ik gem. op 21,9 ct/kWh (dit mede dankzij de extreem negatieve prijzen van begin deze maand)
Rekening houdend met een 15 cent/kWh kosten heb je dus over een hele gemiddeld maand stroom aangekocht aan 0 cent/kWh (naakte stroomprijs) of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-06 17:06
ik kom regelmatig rond middernacht a 1 uur snachts thuis en als de wagen (polestar 2 long range) dan echt leeg is (75KWH) dan is hij nog lang niet vol als ik de volgende ochtend een verre rit heb.... dus 11KW is in dat geval gewoon niet genoeg en 22KW is effectief de volgende traptrede (al kan de PS2 dat met AC laden niet hebben, heb ik toch gekozen voor een 22KW laadpaal voor toekomst plus dat die wel geschikt is om op 1 fase 7,4KW te leveren ipv de miezerige 3,7 wat ik op mijn huidige huisaansluiting dan maar zou kunnen

ik red het meestal nog wel om met voldoende lading aan te komen dat ik de volgende ochtend niet een probleem zou moeten hebben.... maar technisch gezien kan het wel een probleem opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
IvoB2 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:50:
[...]

Rekening houdend met een 15 cent/kWh kosten heb je dus over een hele gemiddeld maand stroom aangekocht aan 0 cent/kWh (naakte stroomprijs) of mis ik iets?
Ik reken altijd met de all-in prijzen, maar als ik het zo zie staan, dan klopt dat inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
AWEF schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:45:
[...]
Ik reken altijd met de all-in prijzen, maar als ik het zo zie staan, dan klopt dat inderdaad.
Dan is jouw situatie toch wel redelijk uitzonderlijk want dat betekent dat je niet al teveel km aflegt of heel snel kan laden (of een combinatie van beiden) en het telkens zo kan regelen dat je de auto thuis kan laden op net die uren dat de naakte stroomprijs nul of lager was. In 2023 (de eerste 7 maanden van dit jaar dus) was dat 5% van de uren het geval.
Maar het kan uiteraard doch is niet weggelegd voor de meeste mensen.
Mijn gemiddelde laadprijs (excl. de laadvergoeding) bedraagt ook maar 11 cent/kWh. maar dat komt gewoon omdat ik thuis bijna nooit van het net laad maar overwegend uit eigen productie. Die 11 cent is dan de gemiddelde gemiste zomer TLV. Maar ik besef ook dat dit niet voor iedereen haalbaar is.
Zou ik dat dynamisch via het net moeten doen lag de gemiddelde kWh niet alleen hoger maar zou het een heel gedoe zijn om die zo laag te kunnen houden.

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 18-07-2023 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
IvoB2 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:22:
[...]

Dan is jouw situatie toch wel redelijk uitzonderlijk want dat betekent dat je niet al teveel km aflegt of heel snel kan laden (of een combinatie van beiden) en het telkens zo kan regelen dat je de auto thuis kan laden op net die uren dat de naakte stroomprijs nul of lager was. In 2023 (de eerste 7 maanden van dit jaar dus) was dat 5% van de uren het geval.
Deze maand is idd uitzonderlijk maar voor het hele jaar zit ik op 23,8 afname en 22,9 terugleveren. En idd dat is met heel slim laden. Om zo slim te kunnen laden gebruik ik een HACS plugin in Home Assistant (EV Smart Charging)

[ Voor 6% gewijzigd door AWEF op 18-07-2023 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
AWEF schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:30:
[...]
Deze maand is idd uitzonderlijk maar voor het hele jaar zit ik op 23,8 afname en 22,9 terugleveren.
Ok, dat geeft al een meer realistisch beeld.
Ligt ook dichter bij de all in prijzen van een gewoon variabel contract zoals dat hier van toepassing is (25-28 cent/kWh voor afname en 11-20 cent/kWh voor teruglevering). Vandaar dat dynamisch laden hier niet voordeliger is dan de combinatie van laden uit eigen productie en gewoon 24/7 via een variabel contract.
Op dynamisch afnemen betaal je hier de volle mep kosten bovenop de naakte stroomprijs (marge van de leverancier, vaste abokost van de leverancier, accijnzen, heffingen en BTW door overheid en netbeheerder) en voor dynamisch terugleveren krijg je alleen de naakte stroomprijs verminderd met de marge van de leverancier en de vaste abokost. Dat laatste levert dus via een dynamisch contract nauwelijks iets op.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 18-07-2023 09:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peter05
John de Man schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:36:
Dag allen,

Huidige situatie:

Gewenste situatie:

1. Ratio Solar en Zappi V2.1 (3 fasen 22kW) kunnen al solar laden vanaf 1,4kW pv opbrengst, omdat ze kunnen wisselen tussen 1- en 3-fase laden.
Zappi kan automatisch schakelen naar 3-fase in boost stand. Of Ratio dat automatisch kan, is lastig te achterhalen.
Wallbox pulsar 3-fasig kan niet wisselen en heeft minimaal 4,2kW opbrengst nodig voor 100% solar laden.

2. Er mist informatie wat het vermogen van je huidige pv installatie is.
Als uitbreiding pv een nieuwe installatie wordt, dan kan je die aansluiten op een andere fase als je 3 fasen aansluiting gereed is.
Als je panelen en micro omvormers aan je huidige setup toevoegt en dus op 1 fase blijft, moet je kijken of je het vermogen niet te groot wordt. (t.o.v. je 3x25A aansluiting en de 40A componenten in je groepenkast)

De Zappi kan je tijdelijk al aansluiten op 1 fase en dan later op 3 fasen als de netbeheerder langs geweest is. Of de Ratio dat kan weet ik niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:52
Yay, vanmorgen is mijn Zappi v2.1 aangesloten, no more granny charging for me :)
Moet nog een keer goed naar de settings enzo kijken, maar ECO++ werkte in ieder geval.

[ Voor 35% gewijzigd door Card Nox op 18-07-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Weet iemand welke grondkabel ik het beste kan gebruiken voor een Zappi ?
Is deze geschikt ?
https://www.toolstation.nl/pa-buitenkabel-xmvk/p43819

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Slux schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:48:
Is deze geschikt ?
Ligt een beetje aan welke Zappi en welke afstand.
2,5mm is vrij dun. En voor een 1 fase Zappi heb je 3 aders nodig, voor een 3-fase 5 aders. De kabel uit je link heeft 4 aders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
happy killer schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:45:
[...]

Als je alleen tussen de 3 fases kan kiezen dan is het haast zeker dat je geen rechts draaiend veld hebt. [Afbeelding]

Je kan de in geel omcirkelde om draaien in de zappi en dan kijken of je wel het logotje met 3 er in krijgt. Zorg er natuurlijk wel voor dat de stroom hebt afgesloten voordat je hier aan begint. Of je belt even de installateur en zorgt dat die er naar kijkt als die beloofd dat het een 3fase lader is.
Inmiddels het nieuwe pcb voor mijn error code (#26) binnen en vervangen, maar hoe haal ik die draden los?

Geen schroefje te vinden, slechts een groen blok met een gat waar de draad ingestoken zit, plus een kleine gat erboven.
Heb best wel wat draden aangesloten in verschillende dingen, maar deze aansluiting ken ik niet.

Deze pagina heeft het over een release lever, maar voorzichtig een dunne schroevendraaier er in deed weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Headshot_NL schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:53:
[...]

Ligt een beetje aan welke Zappi en welke afstand.
2,5mm is vrij dun. En voor een 1 fase Zappi heb je 3 aders nodig, voor een 3-fase 5 aders. De kabel uit je link heeft 4 aders.
Een Zappi 2 afstand is ongeveer 20 meter, de auto is 1 fase maar voor de toekomst kan ik beter meteen 3-fase gebruiken dacht ik.

Dus deze is ook niet echt geschikt dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
Slux schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:55:
[...]

Een Zappi 2 afstand is ongeveer 20 meter, de auto is 1 fase maar voor de toekomst kan ik beter meteen 3-fase gebruiken dacht ik.

Dus deze is ook niet echt geschikt dan?
Nee, je hebt nodig. 3x fase, nul en de aardedraad.
Als de Zappi tot 22kW gaat zou ik 5x4mm of dikker aanraden, 2,5mm is dan te dun.

Let ook even op dat een buitenkabel niet perse een grondkabel is. Daar zit verschil tussen.

[ Voor 9% gewijzigd door Headshot_NL op 18-07-2023 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:52
Card Nox schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:05:
Yay, vanmorgen is mijn Zappi v2.1 aangesloten, no more granny charging for me :)
Moet nog een keer goed naar de settings enzo kijken, maar ECO++ werkte in ieder geval.
Ik heb als provider Zonneplan en Flexible Tarriff NL genomen.
Hebben meer mensen dat de getoonde tarieven afwijken van de tarieven in de Zonneplan app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John de Man
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-02 14:37
peter05 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:03:
[...]

1. Ratio Solar en Zappi V2.1 (3 fasen 22kW) kunnen al solar laden vanaf 1,4kW pv opbrengst, omdat ze kunnen wisselen tussen 1- en 3-fase laden.
Zappi kan automatisch schakelen naar 3-fase in boost stand. Of Ratio dat kan, is lastig te achterhalen.
Wallbox pulsar 3-fasig kan niet wisselen en heeft minimaal 4,2kW opbrengst nodig voor 100% solar laden.

2. Er mist informatie wat het vermogen van je huidige pv installatie is.
Als uitbreiding pv een nieuwe installatie wordt, dan kan je die aansluiten op een andere fase als je 3 fasen aansluiting gereed is.
Als je panelen en micro omvormers aan je huidige setup toevoegt en dus op 1 fase blijft, moet je kijken of je het vermogen niet te groot wordt. (t.o.v. je 3x25A aansluiting en de 40A componenten in je groepenkast)

De Zappi kan je tijdelijk al aansluiten op 1 fase en dan later op 3 fasen als de netbeheerder langs geweest is. Of de Ratio dat kan weet ik niet
Dank voor het uitgebreide antwoord! Hier kan ik zeker verder mee en maakt het voor mij weer wat duidelijker!

Wat betreft het vermogen van mijn huidige zonnepanelen, dit is 3.63kWp parallel aangesloten, het idee is om hier 6-8 panelen bij te zetten (aangesloten via Micro Omvormers). Is het dan slimmer om dit allemaal op 1 fase te zetten of om dit juist te verdelen over meerdere fase? Ik zou zeggen verdelen zodat je op 3 fase kan laden en enkel op teruggeleverde zonne energie? Maar ik kan het mis hebben 😅

Ratio solar zou je ook op 1 fase kunnen aansluiten en later op 3, althans dat staat in de offerte :-)

Ik ga navragen of de ratio automatisch kan schakelen naar 3 fase in boost stand.

Nogmaals dank voor het uitgebreide antwoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:13
John de Man schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:30:
[...]

Dank voor het uitgebreide antwoord! Hier kan ik zeker verder mee en maakt het voor mij weer wat duidelijker!

Wat betreft het vermogen van mijn huidige zonnepanelen, dit is 3.63kWp parallel aangesloten, het idee is om hier 6-8 panelen bij te zetten (aangesloten via Micro Omvormers). Is het dan slimmer om dit allemaal op 1 fase te zetten of om dit juist te verdelen over meerdere fase? Ik zou zeggen verdelen zodat je op 3 fase kan laden en enkel op teruggeleverde zonne energie? Maar ik kan het mis hebben 😅

Ratio solar zou je ook op 1 fase kunnen aansluiten en later op 3, althans dat staat in de offerte :-)

Ik ga navragen of de ratio automatisch kan schakelen naar 3 fase in boost stand.

Nogmaals dank voor het uitgebreide antwoord!
Zonnepanelen verdelen ivm de net belasting. Voor het laden maakt het niet uit, de meter saldeert intern.

(Eventueel de fase zoeken met het laagste voltage bij zonnig weer als je last hebt van afschakelen)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-06 17:06
Slux schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:48:
Is deze geschikt ?
YMVK-AS (of XMVK-AS) als je door de grond gaat.... en met name die AS en pak 4mm2 of een zogeheten 5G4 YMVK-AS (5 aders van 4mm2 in het midden en de AS is het aardscherm... deze knoop je samen met de aarde in de kabel aan de aarde van je installatie.

volgens mij mag een 4G4 YMVK-AS (of XMVK-AS) ook maar hier hangen (edit: hingen of nooit aan gehangen, thnx makrolon voor de aanvulling) meer haken en ogen aan die ik sinds ik uit school ben niet meer mee te maken heb gehad... en dat is zo'n 25 jaar geleden.....

[ Voor 20% gewijzigd door Tvdl2000 op 18-07-2023 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:06
Tvdl2000 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:50:
[...]

YMVK-AS (of XMVK-AS) als je door de grond gaat.... en met name die AS en pak 4mm2 of een zogeheten 5G4 YMVK-AS (5 aders van 4mm2 in het midden en de AS is het aardscherm... deze knoop je samen met de aarde in de kabel aan de aarde van je installatie.

volgens mij mag een 4G4 YMVK-AS (of XMVK-AS) ook maar hier hangen meer haken en ogen aan die ik sinds ik uit school ben niet meer mee te maken heb gehad... en dat is zo'n 25 jaar geleden.....
Geen haken en ogen hoor, grondkabel pak je een 4x4, 5x4as is nergens voor nodig en zonde van je geld...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:46
Tvdl2000 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 00:48:
[...]

ik kom regelmatig rond middernacht a 1 uur snachts thuis en als de wagen (polestar 2 long range) dan echt leeg is (75KWH) dan is hij nog lang niet vol als ik de volgende ochtend een verre rit heb....
Dat klinkt niet best: Volgens mij is het wenselijk dat je in ieder geval de kans hebt om 8 uren per etmaal te rusten. Als je daar niet aan komt ben ik bang dat je op termijn grotere problemen kunt krijgen dan het niet voldoende opladen van de auto.. :|

Maar je hebt natuurlijk wel gelijk dat je daarmee een scenario hebt waarin het de moeite waard is om met 22kWh te laden! _/-\o_
Pagina: 1 ... 72 ... 177 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen