IvoB2 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:46:
De P1 dongle doet niet meer dan de P1 poort van je DM uitlezen.
De Alfen met firmware 6.3 leest via de P1 poort je niet benutte PV stroom uit en laadt deze, indien gewenst, 1OO% in de accu van je EV. In feite doet de Alfen op Green 100% dus niets anders dan in real time de P1 poort uitlezen en de teruglevering richting laadpaal sturen?
De Alfen Myeve app kan eveneens op je smartphone geïnstalleerd worden.
Precies, dat stukje solar laden doet de Alfen al aardig.
Alleen schakelen tussen 1- en 3-fase kan hij nog niet. Voor zover ik lees blijft hij op 1-fase hangen,
En hij kan nog niet sturen op dynamische tarieven.
Met app die bedoel ik cloud oplossing die rechtstreeks de auto aanstuurt en laadt obv van dynamische tarieven, bijv Jedlix, Gridio, Tibber.
Maar die hebben geen realtime inzicht in je pv opbrengt of (nog beter) je overschot.
Jedlix werkt op basis van weersvoorspelling. Gridio heeft wel API koppeling met aantal omvormers. Bij bijv SolarEdge gaat dat op kwartier basis. Geen realtime koppeling dus.
Inspired schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:02:
[...]
App als in iets op je telefoon? Ja, dat zal lastig worden.
Ik doe er nu verder nog niks mee maar heb wel een setup getest obv de HW P1 meter. TeslaSolarCharger (iets wat je bv in Docker kunt draaien) leest het actuele overschot uit via de HW P1 Dongle. TeslaSolarCharger start dan het laden van mijn Tesla en kan dit regelen van 0A tm 16A. Ondergrens had ik nu staan op 4A. Verder kun je in TeslaSolarCharger de nodige zaken instellen als ondergrens van SoC en of je op een bepaald tijdstip sowieso een bepaalde SoC wilt hebben. De tool kan volgens mij ook al overweg met dynamische tarieven. Eind volgend jaar zal ik er verder naar kijken aangezien het dan pas noodzaak begint te worden. Met dit soort type oplossingen heb je dus wel een auto nodig met een fatsoenlijke API. Weet even niet of er veel zijn buiten Tesla. Met een Tesla heb je eigenlijk genoeg aan een domme laadpaal, bij BEVs zonder fatsoenlijke API zul je meer intelligentie in de laadpaal moeten hebben.
Dat is al een aardig mooie oplossing. Nog wel echt voor tweakers en niet het grote publiek
Als ik naar de Gridio app kijk kan die al met 11 merken koppelen, dus blijkbaar zijn er al best wat BEV's met een API?
AWEF schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:28:
[...]
Hartelijk dank voor je uitgebeide antwoord.Ik ga me ook eens verdiepen in de Smappee laadpaal.
Voor wat betreft de apps die je auto kunnen aansturen, helaas laat mijn auto (Polestar 2) zich niet aansturen door een app van een derde. Wat ik nu doe is dat ik een add-on in Home Assistant heb en die rekent de tijden uit waarop ik het goedkoopste kan laden. Deze tijden zet ik met de hand over in het schema van m'n auto. Werkt ook, is alleen wat omslachtiger.
Ah ja, dat is wel wat omslachtig ja
In de Smappee app kan je aangeven hoeveel km je voor een bepaald tijdstip geladen wil hebben. Hij bepaalt vervolgens zelf wanneer hij gaat laden op basis van je solar opbrengst en dynamische tarieven.
Grote plus is dat het Infinity systeem (energiemanagement) erbij zit. Kan je uitbreiden en andere grootverbruikers (warmtepomp, airco, etc) aansturen obv solar of dynamische tarieven.
mrbee schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:58:
[...]
Hoe werkt dat in de praktijk? Ik heb een pv installatie van 4,1kW verdeelt over 3 fasen. Dat overschot van 1,4kW wordt dat gemeten voor de gehele pv productie over 3 fasen en wordt er dan opgeladen op 1 fase?
Ja, klopt. In je slimme meter worden de fasen intern gesaldeerd. Maakt dus niet uit op welke fase(n), het gaat om het totaal.
Dus als jouw installatie bijv om 9u 's ochtends 1,5kW totaal (op 3 fasen) produceert, dan kan je paal al starten met 100% solar laden op 1 fase.
De Zappi kan dit al en dan bijv 's nachts op booststand omschakelen en laden op 3 fasen.
Alfen zou dat ook al kunnen, alleen nu nog via wat ingewikkeldere Modbus aansturing.