Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-09 17:05

911GT2

en blazen maar!

Richh schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:01:
[...]

Bij iedere nieuwe EV wordt voor zover ik weet een granny lader bijgeleverd.
Bij mijn Enyaq niet hoor.

Ik heb een n00b vraag. Ik probeer het onderstaande te begrijpen, maar ik kan moeilijk achterhalen hoe dit werkt
Vandaag schijnt de zon, normaal levert mijn PV installatie bij zon ongeveer 4KW/h. Daarnaast laadt mijn auto met ongeveer 12 KW/h.

Als ik nu op mijn P1 Energy meter kijk klopt dat ook ongeveer, de auto zit aan de lader in ik trek dus nu 8KW/h uit het net, de overige 4KW/h komt dus van de panelen.

Nou snap ik dus niet zo goed hoe dat nou met salderen gaat.
Betaal ik nu het tarief voor 12KW/h (down) en krijg ik een teruglever tarief voor 4 KW/h (up)
óf
Betaal ik nu alleen voor 8KW/h (down)

Het verschil is natuurlijk de delta tussen het levertarief en het teruglevertarief
Uitgaande van ronde getallen 0,25 down en 0,10 up over een periode van 10 uur krijg je dan een verschil van:
10(12*0,25)-10(4*0,10)=30-4=26
óf
10(8*0,25)=20

Dus optie 2 is interessanter. Vandaar mijn vraag hoe dit zit.

[ Voor 10% gewijzigd door 911GT2 op 04-07-2023 14:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:08
911GT2 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:21:
Ik heb een n00b vraag. Ik probeer het onderstaande te begrijpen, maar ik kan moeilijk achterhalen hoe dit werkt
Vandaag schijnt de zon, normaal levert mijn PV installatie bij zon ongeveer 4KW/h. Daarnaast laadt mijn auto met ongeveer 12 KW/h.

Als ik nu op mijn P1 Energy meter kijk klopt dat ook ongeveer, de auto zit aan de lader in ik trek dus nu 8KW/h uit het net, de overige 4KW/h komt dus van de panelen.

Betaal ik nu het tarief voor 12KW/h (down) en krijg ik een teruglever tarief voor 4 KW/h (up)
óf

Het verschil is natuurlijk de delta tussen het levertarief en het teruglevertarief
Uitgaande van ronde getallen 0,25 down en 0,10 up over een periode van 10 uur krijg je dan een verschil van:
10(12*0,25)-10(4*0,10)=30-4=26
óf
10(8*0,25)=20

Dus optie 2 is interessanter. Vandaar mijn vraag hoe dit zit.
Je betaalt voor 8 kW afname.

Nog beter is de laadstroom wat beperken tot bv 4 kW, en langer laden, dan neem je nog minder af van het net, en rij je op "echte" zonnestroom.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud
  • Laatst online: 19-08 11:42

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

[...]
óf
[...]
De huidige salderingsregeling gaat om je netto afname of uitgifte van energie, maar dat heeft niet zozeer met je lokale zaakjes te maken :) Dus het antwoord is: je betaalt voor de inkomende 8 kW. Dat zal overigens in het nieuwe systeem ook gewoon zo zijn hoor, lokaal doe je sowieso altijd eerst verrekenen. Dat is niet echt salderen zoals wat er normaal mee bedoeld wordt.

Wat in het nieuwe salderingssysteem gaat veranderen is dat je ook dit kunt doen:
Vandaag 20 kWh opwekken met je zonnepanelen en vervolgens morgen 18 kWh laden met je auto. Op dit moment kun je dat ook met elkaar verrekenen en betaal je uiteindelijk voor je netto afname/uitgifte van energie over het gehele jaar. Dat gaat wel verdwijnen. Dan zal je de terugleververgoeding ontvangen voor de opgeleverde 20 kWh en de afgenomen 18 kWh betalen met je gewone kWh tarief.

[ Voor 6% gewijzigd door Cloud op 04-07-2023 14:35 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:56
[...]

Hmm, dan neem ik het terug :P Vind het wel gek, in ieder geval het gros van de modellen krijgt er een bijgeleverd.

óf
Je maakt het wat moeilijker dan het is omdat je salderen en direct eigen gebruik door elkaar haalt volgens mij :)

Als de zon schijnt en jouw auto zit aan de stekker, dan gaat de energie van je panelen praktisch niet het net op. Alles blijft binnen jouw woning. Jouw netbeheerder ziet die 4 kWh hierdoor eigenlijk helemaal niet. En dus hoef je daar ook niet voor te betalen, ook belast je het net niet.
Los van het bestaan van salderen, moet je hier dus 8 kWh betalen.

Stel nou dat de zon stopt met schijnen om 12 uur in de middag, waarvoor je 4 kWh hebt teruggeleverd. Precies daarna plug je de auto in en vraag je in de rest van de tijd 12 kWh aan stroom.
In dat geval geldt de salderingsregeling: teruggeleverde stroom is dan evenveel waard als het leveringstarief. Het wordt tegen elkaar weggestreept. Je moet dan 8 kWh betalen.

Er zijn plannen om het salderen (is feitelijk een belastingvoordeel van de overheid) af te bouwen over de komende jaren. Het plan is dat het in 2030, 100% afgebouwd zal zijn. Stel de zon schijnt in de ochtend, je levert 4 kWh. In de middag schijnt de zon niet meer, en dan plug je je auto in en vraag je 12 kWh.
Dán krijg je het teruglevertarief over 4 kWh, en moet je je gewone levertarief over de 12 kWh betalen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Tommie12 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:23:
[...]

Je betaalt voor 8 kW afname.

Nog beter is de laadstroom wat beperken tot bv 4 kW, en langer laden, dan neem je nog minder af van het net, en rij je op "echte" zonnestroom.
Ik wacht nog tot iemand een stukje software schrijft die dat automatiseert, dat alleen het surplus van de panelen de auto ingaat op het moment dat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:06
Hier op de oprit heb ik een Model 3 staan en een Fiat 500E. Deze laden we middels een nieuwe Shell Recharge NewMotion Home Advanced laadpaal. Bij het laden van de Model 3 functioneert deze bij zowel uitgesteld laden of als het laden gereed is prima maar bij de Fiat maakt de laadpaal een redelijk luid geklik als de paal in de "wachtstand" zou moeten staan. Eoa relais oid. Het lijkt er op dat de communicatie met de Fiat vrij lomp gaat; paal schakelt in, auto reageert met "ik wacht op uitgesteld laden" / "ik zit al vol" waardoor de paal weer uitschakelt het het 1 seconde later weer probeert. Tijdens het laden zelf klinkt de klik niet.

Iemand bekend met deze issue? en is er een oplossing? Het geklik dreunt namelijk nogal door op de gevel en wellicht is dat contstante geschakel ook niet echt bevoorderlijk voor de levensduur van de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
911GT2 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:46:
[...]

Ik wacht nog tot iemand een stukje software schrijft die dat automatiseert, dat alleen het surplus van de panelen de auto ingaat op het moment dat het kan.
Dat is al lang geschreven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

IvoB2 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:29:
[...]

Dat is al lang geschreven. :)
Oh heb je goeie tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-09 10:16
hallo iedereen!

binnenkort een laadpaal aanschaffen...
vroeger was de zappi één van de enige laadpalen die zowel 1 fase als 3 fase kon laden. Dit was handig om zo veel mogelijk op groene stroom (overschot PV installatie) te laden, omdat je vanaf 1,4 kW al genoeg had...

Zijn er nu nog andere laadpalen die dit kunnen?
Wat zouden jullie aanraden? Ik wil vooral de mogelijkheid hebben om zoveel mogelijk op de overschot van de PV op te laden, en ik wil ook kunnen instellen dat hij bv de komende uren op max 5 kW moet opladen.

Iemand een idee?

Bedant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zoek o.a. eens op home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Ik was al bang voor dat antwoord. Ik vind dat een draak van een systeem. Maar dank je voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyegraphic
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:36
PLT1991 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:48:
[...]

op welke pagina van boordtabel kan ik die 41.34 cent incl. BTW vinden?
Dat is al lang geen 41 cent meer hoor.
Je vindt de tarieven op p5, onder de laatste lichtblauwe titel: "Factuur van een eindklant in België - digitale teller met EV"
Dan per maand kijken naar de kolom VL en de rij "Gemiddelde commerciële elektriciteitsprijs (all in)"
Dit zijn de tarieven sinds januari:

Jan: 50,79
Feb: 41,81
Maa: 43,2
Apr: 32,56
Mei: 32,01
Juni: 29,43

Ik geef elk kwartaal de waarde door vanop de kWh meter uit mijn meterkast.
Die waarde wordt dan vermenigvuldigd met het gemiddelde van het laatste kwartaal: 31,33 c€/kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:48

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

911GT2 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:02:
Ik was al bang voor dat antwoord. Ik vind dat een draak van een systeem. Maar dank je voor de tip!
Google eens op EVCC :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:05
Er is bij ons een Wallbox Pulsar Max geinstalleerd, dit is het nieuwste model/type van dit merk. Ik heb een 3 fase meterkast en onze Lynk & Co zou maximaal op 7.2 kW moeten kunnen laden. Echter, de Wallbox is ingesteld op 16A en haalt een max van 3.7kW.

Ik was in de veronderstelling dat de Wallbox simpelweg de max van wat mogelijk is geeft. Is er misschien een instelling die ik over het hoofd zie? Ik heb de eco-mode uitstaan, maar verder ben ik nog onbekend met de lader.

Iemand tips waar te zoeken? Hardware issue bij aanleggen of iets qua instellingen in de Wallbox app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
GustavSan schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:22:
Er is bij ons een Wallbox Pulsar Max geinstalleerd, dit is het nieuwste model/type van dit merk. Ik heb een 3 fase meterkast en onze Lynk & Co zou maximaal op 7.2 kW moeten kunnen laden. Echter, de Wallbox is ingesteld op 16A en haalt een max van 3.7kW.

Ik was in de veronderstelling dat de Wallbox simpelweg de max van wat mogelijk is geeft. Is er misschien een instelling die ik over het hoofd zie? Ik heb de eco-mode uitstaan, maar verder ben ik nog onbekend met de lader.

Iemand tips waar te zoeken? Hardware issue bij aanleggen of iets qua instellingen in de Wallbox app?
Dan laad je dus op 1 fase. 3 fase aansluiting heeft 3x25 A standaard. Volgens de officiële instellingen mag er maximaal 16 A per fase per automaat worden aangesloten dus de instelling klopt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
daemonix schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:26:
[...]

Dan laad je dus op 1 fase. 3 fase aansluiting heeft 3x25 A standaard. Volgens de officiële instellingen mag er maximaal 16 A per fase per automaat worden aangesloten dus de instelling klopt.
Ah. Ok. Hoe kan ik tzt met een full ev dan op 11kW laden? Of in deze situatie op 7.2kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:39
GustavSan schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:32:
[...]

Ah. Ok. Hoe kan ik tzt met een full ev dan op 11kW laden? Of in deze situatie op 7.2kW?
11 kW is over 3 fases 16A dus dat heb je nu. Met 3 x 25A ga je nooit 7.2 kw laden halen met een 1-fase auto, want max zou dat in theorie 5.7 kw zijn (25A * 230). Praktijk is dat je max maar 16A kunt gebruiken van die 25A voor 1 apparaat.

[ Voor 9% gewijzigd door adjego op 05-07-2023 10:37 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

GustavSan schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:32:
[...]

Voor laden op 3 fase 11kW in de toekomst hoef je niks te doen. Om sneller op 1 fase te kunnen laden zou je kunnen overwegen een 3x25A of 3x32A automaat te installeren i.p.v. 3x16A. Dan moeten je draden wel voldoende dik zijn en ik neem aan dat je LB hebt? Om tot 7.2kW te komen moet je dan overigens laden op een combinatie van PV en het net want het net gaat dus tot max. 25A per fase van je aansluiting.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:31
GustavSan schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:22:

Je hebt wel een L&C met nieuwe boordlader? Dan zou hij wel tot 7,2kW moeten kunnen komen op de 3F laadpaal. Neem aan dat je ook een 3F Type 2 kabel hebt?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:48:
[...]

Je hebt wel een L&C met nieuwe boordlader? Dan zou jij wel tot 7,2kW moeten kunnen komen op de 3F laadpaal. Neem aan dat je ook een 3F Type 2 kabel hebt?
Owja. Combineren van 2 fasen door de boordlader van de EV vergeten.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Inspired schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:48:
[...]

Je hebt wel een L&C met nieuwe boordlader? Dan zou hij wel tot 7,2kW moeten kunnen komen op de 3F laadpaal. Neem aan dat je ook een 3F Type 2 kabel hebt?
Ik ben even aardig de weg kwijt :). Ik heb het nieuwste model Lynk & Co die qua input max 7.2kW aan moet kunnen. Ik dacht met het plaatsen van de Wallbox Max op onze 3 fase meterkast (nieuwbouw) dat de Lynk automatisch op 7.2kW zou laden. Ik zie echter 16A staan in de app en de auto laadt moment op 3.7kW......

Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat de heren installateurs het zo geinstalleerd hebben dat ik maar max 3.7kW kan laden, dus dacht ik dat het iets in de app moet zijn.

Ik heb een vaste kabel in de Wallbox Max...moet ik misschien iets in de auto activeren ofzo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Cx7NUc0fOf9gmma3S4BqTPu5I0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SNnanKRibQtbcwISMHb2Skwg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
@GustavSan daar kan ik zo niks aan zien verder. Kun je niet testen met een 3F auto? Of die wel met 11kW laad? En je weet 100% zeker dat je L&C idd de 7,2kW boordlader heeft? Weet even niet of dit standaard is of dat ze ook nog auto's met de oude boordlader uitleveren.

Blijkbaar is de nieuwe boordlader toch niet een 2F lader. In het L&C topic is daar eerder wel melding van gemaakt maar naar nu blijkt is het toch maar een 1F boordlader. Dus, dan ga je met 3x16 idd maar met max 3,6kW kunnen laden. Eventueel kun je kijken of je naar 3x20 of 3x25 kunt zoals hierboven al aangeven maar weet niet of dat het waard is.

[ Voor 39% gewijzigd door Inspired op 05-07-2023 11:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@GustavSan Uit het Lynk &Co topic haal ik dat de 7,2 kW boordlader een 1x32 ampère lader is en dus niet 2x 16.

edsub in "Het grote Lynk & Co 01 topic - Deel 1"

Daar heb je veelal niet zoveel aan in de Nederlandse situatie met 3x25 ampère huisaansluitingen. 16 ampère (3,7 kW) is meestal overigens ook genoeg voor een PHEV.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GustavSan
Kijk. Dat verklaart dan een hoop en ik weet genoeg. Jammer maar helaas en idd, onze phev lijkt in deze situatie in zo'n 3.5 uur opgeladen dus dat is prima nu we gewoon 's nachts kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-06 20:37
Hier staat ook mijn eerste EV, Skoda Enyaq, in bestelling. Ik heb de laadpaal buiten de lease laten vallen.

Nu wil ik eerst aanzien hoe het gaat om enkel op de zaak te gaan laden (los van de overige publieke palen). Maar ik verwacht dat er tzt wel een laadpaal aan huis moet komen ivm gemak en de zekerheid van een volle accu. Er is namelijk niet echt een publieke paal in de buurt.

Ik vraag me echter af wanneer de paal eenmaal geplaatst is er een (automatische) declaratie plaatsvind van de gemaakte laadkosten naar de leasemaatschappij. Ik heb hierover geen vaste afspraak met de leasemij of werkgever qua vaste vergoeding.

Heeft hier iemand ervaring mee of eventuele do’s en dont’s? Of eventuele koppelingen of gebondenheid aan de leasemij? Leasemij is Arval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

[Deva] schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:28:
[...]
Ik vraag me echter af wanneer de paal eenmaal geplaatst is er een (automatische) declaratie plaatsvind van de gemaakte laadkosten naar de leasemaatschappij. Ik heb hierover geen vaste afspraak met de leasemij of werkgever qua vaste vergoeding.
Meestal is er geen vaste vergoeding, maar is de vergoeding instelbaar en moet je daar jouw eigen kWh tarief instellen waarvoor jij zelf de stroom 'inkoopt'. Automatisch vergoeden kan en daar zijn verschillende manieren voor; dat verschilt denk ik wel per werkgever/leasemaatschappij.

In mijn geval laad ik bij mijn eigen laadpaal gewoon met de zakelijke laadpas die ik bij de leaseauto kreeg; dus dezelfde pas die ik ook bij publieke palen of snelladers gebruik. Alles wat daarmee geladen wordt, wordt door mijn werkgever betaald dus ook wat ik thuis laad. De backoffice provider (E-flux in mijn geval) zorgt er vervolgens voor dat alles wat geladen wordt op mijn eigen laadpaal, aan mij vergoed wordt tegen het door mijn ingestelde tarief.

In theorie zou dus een willekeurig persoon ook met zijn laadpas bij mijn paal kunnen laden en krijg ik dat ook gewoon vergoed. Nu heb ik de paal niet zichtbaar op de laadpaalkaart staan en staat de paal diep op mijn oprit; maar in theorie kan het :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
Cloud schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:34:
[...]

Meestal is er geen vaste vergoeding, maar is de vergoeding instelbaar en moet je daar jouw eigen kWh tarief instellen waarvoor jij zelf de stroom 'inkoopt'. Automatisch vergoeden kan en daar zijn verschillende manieren voor; dat verschilt denk ik wel per werkgever/leasemaatschappij.

In mijn geval laad ik bij mijn eigen laadpaal gewoon met de zakelijke laadpas die ik bij de leaseauto kreeg; dus dezelfde pas die ik ook bij publieke palen of snelladers gebruik. Alles wat daarmee geladen wordt, wordt door mijn werkgever betaald dus ook wat ik thuis laad. De backoffice provider (E-flux in mijn geval) zorgt er vervolgens voor dat alles wat geladen wordt op mijn eigen laadpaal, aan mij vergoed wordt tegen het door mijn ingestelde tarief.

In theorie zou dus een willekeurig persoon ook met zijn laadpas bij mijn paal kunnen laden en krijg ik dat ook gewoon vergoed. Nu heb ik de paal niet zichtbaar op de laadpaalkaart staan en staat de paal diep op mijn oprit; maar in theorie kan het :)
Duidelijk verhaal! Is het dan ook zo dat de backoffice provider vrij te kiezen is? Of is dit weer afhankelijk van het merk/type oplader?

Reden dat ik het vraag is dat ik met een schuin oog aan het kijken ben naar een 2e handse paal. Ik krijg vanuit de leasemij een laadpas aangeboden. Deze wil ik, zoals jij stelt, ook gaan gebruiken voor de nieuwe (of 2e hands) laadpaal. Waar moet ik dan rekening mee houden?

Zoals je merkt is dit mijn eerste kennismaking met EV en alles wat erbij komt kijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

[Deva] schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:42:
[...]
Duidelijk verhaal! Is het dan ook zo dat de backoffice provider vrij te kiezen is? Of is dit weer afhankelijk van het merk/type oplader?
Wat ik wel weet is dat er laadpalen bestaan waar géén backoffice op kan; überhaupt niet. Dat moet je dus niet hebben als je automatisch wilt laden vergoeden.

Ik dacht wel dat als er een backoffice-mogelijkheid in de paal zit, dat je dan inderdaad vrij in je keuze voor backoffice provider bent. Er zit een standaard protocol achter voor zover ik weet. Maar anderen in dit topic weten dat denk ik wel beter; ik zit zelf ook nog maar net in de materie (sinds mei). Ik heb me laten adviseren door collega's met een EV, dus dat was makkelijk.

Is voor jou mogelijk natuurlijk ook een oplossing: zoek een collega die al een EV rijdt en automatisch laad vergoeden :)
Reden dat ik het vraag is dat ik met een schuin oog aan het kijken ben naar een 2e handse paal. Ik krijg vanuit de leasemij een laadpas aangeboden. Deze wil ik, zoals jij stelt, ook gaan gebruiken voor de nieuwe (of 2e hands) laadpaal. Waar moet ik dan rekening mee houden?
Ik denk gewoon goed letten op het type paal en of deze een RFID lezer met backoffice mogelijkheid heeft. In de meeste gevallen zit er dan ook al een goedgekeurde kWh-meter in de paal (accuraat genoeg om mee te kunnen verrekenen).

Eventueel zou je de paal/type die je op het oog hebt hier vermelden met de vraag voor ervaringen voor jouw situatie. Er zitten hier best wat experts die daar wel wat over kunnen zeggen.
Zoals je merkt is dit mijn eerste kennismaking met EV en alles wat erbij komt kijken :D
Welkom in het wereldje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Da's een aparte optie die je dient bij te bestellen. Je hebt/had ook een soortgelijke optie waarbij het niet de "huishoudelijke stekker" is maar die met zo'n blauwe of rode plug die je ook op de camping (?) kan gebruiken.

Zo ziet het eruit op de configurator (BE), trouwens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2QrQMcLD0Fif72b89sgMs_E-uI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9SpGJpMI61QaepdYa9rqYzWl.png?f=fotoalbum_large

Had er wel gewoon standaard bij gemogen, wat mij betreft, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

RangedNeedles schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:53:
[...]

Da's een aparte optie die je dient bij te bestellen. Je hebt/had ook een soortgelijke optie waarbij het niet de "huishoudelijke stekker" is maar die met zo'n blauwe of rode plug die je ook op de camping (?) kan gebruiken.

Zo ziet het eruit op de configurator (BE), trouwens:

[Afbeelding]

Had er wel gewoon standaard bij gemogen, wat mij betreft, maar goed.
Ja klopt, mee eens.
Maar ik had het op mijn vorige plugin nooit nodig gehad, en bij deze natuurlijk al in de eerste maand :D

Maar goed, voorlopig doe ik nog zonder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 09:06
911GT2 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:11:
[...]

Ja klopt, mee eens.
Maar ik had het op mijn vorige plugin nooit nodig gehad, en bij deze natuurlijk al in de eerste maand :D

Maar goed, voorlopig doe ik nog zonder.
VAG is een uitzondering; de meeste auto's worden compleet geleverd, incl granny. Maar bij VAG zijn meer opties alleen met bijbetaling verkrijgbaar. Dat is gewoon een strategische keuze; in de prijsvergelijking lijkt het dan in eerste instantie een voordelige keuze, tot je wat opties begint aan te vinken.
Bij mijn Kia kon ik vrijwel geen opties aanvinken omdat alles al standaard was. Betaal je ook voor opties die je niet zo belangrijk vindt, maar ik vind dat wel zo makkelijk en relatief goedkoop (per optie dan).

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

eltron schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:21:
[...]

VAG is een uitzondering; de meeste auto's worden compleet geleverd, incl granny. Maar bij VAG zijn meer opties alleen met bijbetaling verkrijgbaar. Dat is gewoon een strategische keuze; in de prijsvergelijking lijkt het dan in eerste instantie een voordelige keuze, tot je wat opties begint aan te vinken.
Bij mijn Kia kon ik vrijwel geen opties aanvinken omdat alles al standaard was. Betaal je ook voor opties die je niet zo belangrijk vindt, maar ik vind dat wel zo makkelijk en relatief goedkoop (per optie dan).
Ik heb zo’n beetje alle opties aangevinkt op mijn Enyaq en was niet duurder uit dan de Kia (GT) en een granny lader kan ik echt wel zonder. Zeker vanuit e-waste oogpunt vind ik dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
911GT2 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:33:
[...]

Ik heb zo’n beetje alle opties aangevinkt op mijn Enyaq en was niet duurder uit dan de Kia (GT) en een granny lader kan ik echt wel zonder. Zeker vanuit e-waste oogpunt vind ik dat geen probleem.
Ja zo heeft ieder verschillende wensen en gebruikssituatie. Ik heb al veel plezier gehad van granny en zelfs een extra zware versie aangeschaft (22kW). En hoewel het dubbel is, voorlopig geen e-waste; kunnen nog makkelijk 10-20 jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[Deva] schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:28:
Hier staat ook mijn eerste EV, Skoda Enyaq, in bestelling. Ik heb de laadpaal buiten de lease laten vallen.

Nu wil ik eerst aanzien hoe het gaat om enkel op de zaak te gaan laden (los van de overige publieke palen). Maar ik verwacht dat er tzt wel een laadpaal aan huis moet komen ivm gemak en de zekerheid van een volle accu. Er is namelijk niet echt een publieke paal in de buurt.

Heeft hier iemand ervaring mee of eventuele do’s en dont’s? Of eventuele koppelingen of gebondenheid aan de leasemij? Leasemij is Arval.
Ook bij Arval en heb mijn laadpunt zelf laten installeren (dus niet via Arval). Mijn laadpunt (Zappi) heeft geen paslezer of backoffice voor automatische verrekening.
Ik declareer mijn laadkosten met een foto van kWh meterstand in de MultiTankCard app van Arval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 06:24
ik wilde 3x25 gaan aanvragen bij Stedin maar kom er achter dat (als hun informatie klopt, en dat denk ik wel) ik 1x50a heb.
Is het ook een goede optie om dat zo te laten als ik mijn auto op 11kw wil kunnen laden, met load balancing, en ook op termijn nog inductie wil koken, een warmtepomp wil of zoals nu al 3 aircos heb en een warmtepompdroger?
Ik heb een paar maanden MTS maar loop hier een beetje op stuk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
datadevil schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:31:
ik wilde 3x25 gaan aanvragen bij Stedin maar kom er achter dat (als hun informatie klopt, en dat denk ik wel) ik 1x50a heb.
Is het ook een goede optie om dat zo te laten als ik mijn auto op 11kw wil kunnen laden, met load balancing, en ook op termijn nog inductie wil koken, een warmtepomp wil of zoals nu al 3 aircos heb en een warmtepompdroger?
1x50A is bij mijn weten vrij zeldzaam, maar wel veel minder dan 3x25 oftewel 75, dat is 1,5x zoveel.
en bij 1x50 haal je dus nooit 11kW (hoe onbelangrijk dat ook is).
als je niet naar 3F gaat is laden met 32A op 1F wel een optie als de auto dat kan.
en 7,4kW kom je echt wel een eind mee.
Heb zelf 1F auto, laadt meestal langzamer en kom nooit tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
eltron schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:45:
[...]

1x50A is bij mijn weten vrij zeldzaam, maar wel veel minder dan 3x25 oftewel 75, dat is 1,5x zoveel.
en bij 1x50 haal je dus nooit 11kW (hoe onbelangrijk dat ook is).
als je niet naar 3F gaat is laden met 32A op 1F wel een optie als de auto dat kan.
en 7,4kW kom je echt wel een eind mee.
Heb zelf 1F auto, laadt meestal langzamer en kom nooit tekort.
1-fase 32A (7.4 kW) zou moeten kunnen als de bron (ev-database.org) klopt.
Blijft een beetje een lastige afweging; 1 fase lijkt zeldzamer te worden en aangezien mijn meterkast op de schop moet wellicht logischer om gelijk naar 3x25 te gaan en ook niet als enorme uitzondering bij Stedin in de boeken te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
datadevil schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:04:
[...]

1-fase 32A (7.4 kW) zou moeten kunnen als de bron (ev-database.org) klopt.
Blijft een beetje een lastige afweging; 1 fase lijkt zeldzamer te worden en aangezien mijn meterkast op de schop moet wellicht logischer om gelijk naar 3x25 te gaan en ook niet als enorme uitzondering bij Stedin in de boeken te staan.
Ach zo erg is een uitzondering ook weer niet, als die maar positief is.
Ik moet mij redden met 1x40A, ook bij Stedin, en gaat tot nog toe wel aardig.
Al moet ik bekennen dat de zon er ook af en toe een schepje bij doet.
en zal op termijn ook wel 3x25 worden, maar nog geen haast mee zolang ik nog 1F auto heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Laatst online: 19:36
datadevil schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:31:
Dat moet je even bekijken bij de hoofdzekering en niet op de afrekening. Kwa vastrecht is het allemaal dezelfde categorie.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Erwin_83 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:17:
[...]

Dat moet je even bekijken bij de hoofdzekering en niet op de afrekening. Kwa vastrecht is het allemaal dezelfde categorie.
dit is niet de afrekening maar de info op de stedin site, 'mijn stedin' en ik herinner me ook dat toen laatst de slimme stroomwijzer werd vervangen de monteur al zei dat het een groot vermogen was voor een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
eltron schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:15:
[...]

Ach zo erg is een uitzondering ook weer niet, als die maar positief is.
Ik moet mij redden met 1x40A, ook bij Stedin, en gaat tot nog toe wel aardig.
Al moet ik bekennen dat de zon er ook af en toe een schepje bij doet.
en zal op termijn ook wel 3x25 worden, maar nog geen haast mee zolang ik nog 1F auto heb.
denk dat ik dan maar de kosten pak en naar 3x25 ga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
datadevil schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:33:
[...]

dit is niet de afrekening maar de info op de stedin site, 'mijn stedin' en ik herinner me ook dat toen laatst de slimme stroomwijzer werd vervangen de monteur al zei dat het een groot vermogen was voor een huis.
Ook de info in "mijn Stedin" zou ik even checken op de aansluiting zelf.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Erwin_83 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 07:05:
[...]

Ook de info in "mijn Stedin" zou ik even checken op de aansluiting zelf.
ja maar daar kan ik niks zien omdat het een dichte kap is. Maar omdat ik me herinner dat die slimme meter monteur ook zoiets zei dat het een uitzonderlijke aansluiting was klopt het denk ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
datadevil schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 07:28:
[...]

ja maar daar kan ik niks zien omdat het een dichte kap is. Maar omdat ik me herinner dat die slimme meter monteur ook zoiets zei dat het een uitzonderlijke aansluiting was klopt het denk ik wel.
Je kunt ook met 1x20 of 1x25 starten toch? Of rij je 50k km per jaar? Ik rij 20k km en zou prima met 1x16 uit de voeten kunnen. Je kunt dan wel al de bekabeling voorbereiden voor 3F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-09 10:16
MatteC schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:55:
hallo iedereen!

binnenkort een laadpaal aanschaffen...
vroeger was de zappi één van de enige laadpalen die zowel 1 fase als 3 fase kon laden. Dit was handig om zo veel mogelijk op groene stroom (overschot PV installatie) te laden, omdat je vanaf 1,4 kW al genoeg had...

Zijn er nu nog andere laadpalen die dit kunnen?
Wat zouden jullie aanraden? Ik wil vooral de mogelijkheid hebben om zoveel mogelijk op de overschot van de PV op te laden, en ik wil ook kunnen instellen dat hij bv de komende uren op max 5 kW moet opladen.

Iemand een idee?

Bedant!
Iemand?
Is zappi nog steeds de enige die als 3F lader ook op 1F 1,4 kW kan laden om zoveel mogelijk op groene stroom te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
MatteC schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:35:
[...]

Iemand?
Is zappi nog steeds de enige die als 3F lader ook op 1F 1,4 kW kan laden om zoveel mogelijk op groene stroom te laden?
Ik dacht dat Ratio ook een dergelijke optie heeft.

En verder kun je dit handmatig met elke socket lader door gewoon een 1F type 2 kabel te gebruiken. zodat je dus maar op 1F laadt. dan moet je natuurlijk nog wel iets doen om de stroom te begrenzen tot ongeveer het niveau van je overproductie. Oftewel gedoe, terwijl het bij Zappi automatisch gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Dat schakelen is ook voor velen toch overkill? Tenminste, vanaf 2025 zal ik gewoon op 1F gaan laden. Ik krijg op 1x16A ook al niet mijn opgewekte kWhs op die ik in de auto stop. Ik ben van plan om voor mijn NM paal gewoon een schakelaar te zetten waarmee ik 2 van de 3 fases uit kan schakelen. 99,9% van de tijd heb ik sowieso ook wel genoeg aan 1x16.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
eltron schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:30:
[...]
En verder kun je dit handmatig met elke socket lader door gewoon een 1F type 2 kabel te gebruiken. zodat je dus maar op 1F laadt. dan moet je natuurlijk nog wel iets doen om de stroom te begrenzen tot ongeveer het niveau van je overproductie. Oftewel gedoe, terwijl het bij Zappi automatisch gaat.
Dat "iets" doen is maar eenmalig gedoe hoor.
Hier komt op de app van de batterij installatie gewoon aan het begin van de dag binnen hoeveel de verwachte dagproductie is (en dat is vrij accuraat). Ga je gewoon laden aan de max. voorspelde dagproductie minus verbruik woning. En hier is dat gewoonlijk tussen de 2,4 en 3,9 kW.

Een lader die 100% op de productie kan sturen is uiteraard efficiënter maar niet iedereen heeft die vrije keuze zonder zichzelf daarna tekort te doen. :)

Het is hier al vier jaar sowieso een 1F 32A laadpaal. Ik zou persoonlijk nooit een 3F aansluiting willen wegens absolute overkill en de PV is ook 1F dus kan nooit genoeg leveren aan een 3F laadpaal.
Desnoods kan ik dan nog altijd (gedeeltelijk) netladen aan 7,2 kW waarbij in theorie de batterij op een 9-10 uur van 0 naar 100% is volgeladen. Maar dat laatste is ook weer de theorie en niet de praktijk. De EV nog nooit naar 0% leeggereden noch de range van een 64 kWh batterij nodig gehad zonder de mogelijkheid om onderweg halt te houden en desnoods bij te laden.
Wie denkt dat hij thuis een EV-batterij telkens van 0 naar 100% zo snel mogelijk moet kunnen volladen is ofwel de spreekwoordelijke uitzondering op de regel of heeft nog maar weinig praktische ervaring met het BEV rijden. :)

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 06-07-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@IvoB2 In Nederland wordt alle nieuwbouw met een 3 fase aansluiting gerealiseerd, mede vanwege de elektrische warmtepomp en luchtreiniging. Dan is 32 A ineens een stuk lastiger te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:59
IvoB2 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:47:
[...]

Dat "iets" doen is maar eenmalig gedoe hoor.
Hier komt op de app van de batterij installatie gewoon aan het begin van de dag binnen hoeveel de verwachte dagproductie is (en dat is vrij accuraat). Ga je gewoon laden aan de max. voorspelde dagproductie minus verbruik woning. En hier is dat gewoonlijk tussen de 2,4 en 3,9 kW.

Een lader die 100% op de productie kan sturen is uiteraard efficiënter maar niet iedereen heeft die vrije keuze zonder zichzelf daarna tekort te doen. :)

Het is hier al vier jaar sowieso een 1F 32A laadpaal. Ik zou persoonlijk nooit een 3F aansluiting willen wegens absolute overkill en de PV is ook 1F dus kan nooit genoeg leveren aan een 3F laadpaal.
Desnoods kan ik dan nog altijd (gedeeltelijk) netladen aan 7,2 kW waarbij in theorie de batterij op een 9-10 uur van 0 naar 100% is volgeladen. Maar dat laatste is ook weer de theorie en niet de praktijk. De EV nog nooit naar 0% leeggereden noch de range van een 64 kWh batterij nodig gehad zonder de mogelijkheid om onderweg halt te houden en desnoods bij te laden.
Wie denkt dat hij thuis een EV-batterij telkens van 0 naar 100% zo snel mogelijk moet kunnen volladen is ofwel de spreekwoordelijke uitzondering op de regel of heeft nog maar weinig praktische ervaring met het BEV rijden. :)
Hier zit ik ook mee. Ik heb een 1x 40A hoofdaansluiting en die blijft voorlopig, meerdere redenen.
Mijn auto kan maar op 1 fase laden, maximaal 29A. Op een 3x25A hoofdaansluiting zou ik dus beperkt zijn tot 1x16A laden.
Al mijn panelen zitten op 2x een 1-fase omvormer. De 5K omvormer mag ik niet aansluiten op 1 fase van 3x25A. Ook gaat deze 5K omvormer vaak iets verder dan 5K.

Daarnaast denk ik dat ik ook in de toekomst als er een andere auto komt met een grote accu ik nog genoeg heb aan deze Zappi met maar 1 fase. In 10 uurtjes stop je er dan 73 kWh in en meestal staat hij elke avond/nacht/ochtend langer dan 10 uur aan de lader.
De Zappi is ideaal om je opbrengst direct in je auto te stoppen. Je P1 meter staat dan letterlijk op 0 afnemen/terugleveren (afhankelijk van de instelling).

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:43
sanzut schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:04:
Morgen komt mijn Wallbox lader, en ergens deze week is er ineens een Wallbox PowerUp voor Tibber beschikbaar gekomen.

Dat komt allemaal wel ff heel lekker uit! Scheelt me weer wat knutselen in HA!
Is de koppeling bij jou al gelukt? Bij mij lukt het namelijk niet om deze power up te activeren.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:10
daemonix schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:11:
@IvoB2 In Nederland wordt alle nieuwbouw met een 3 fase aansluiting gerealiseerd, mede vanwege de elektrische warmtepomp en luchtreiniging. Dan is 32 A ineens een stuk lastiger te realiseren.
25A hoofdaansluiting + 7A invoer solar = 32A :+

Nee, dan heb je geen selectiviteit nee

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Headshot_NL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:25:
[...]

Hier zit ik ook mee. Ik heb een 1x 40A hoofdaansluiting en die blijft voorlopig, meerdere redenen.
Mijn auto kan maar op 1 fase laden, maximaal 29A. Op een 3x25A hoofdaansluiting zou ik dus beperkt zijn tot 1x16A laden.
Al mijn panelen zitten op 2x een 1-fase omvormer. De 5K omvormer mag ik niet aansluiten op 1 fase van 3x25A. Ook gaat deze 5K omvormer vaak iets verder dan 5K.

Daarnaast denk ik dat ik ook in de toekomst als er een andere auto komt met een grote accu ik nog genoeg heb aan deze Zappi met maar 1 fase. In 10 uurtjes stop je er dan 73 kWh in en meestal staat hij elke avond/nacht/ochtend langer dan 10 uur aan de lader.
De Zappi is ideaal om je opbrengst direct in je auto te stoppen. Je P1 meter staat dan letterlijk op 0 afnemen/terugleveren (afhankelijk van de instelling).
In geval van een 3x25A hoofdaansluiting kun je voor je Zappi een 3x25A of 3x32A zekering plaatsen. Dan kun je op 1 fase respectievelijk met 25A of met 29A (combinatie van net en PV) laden.
Ik heb 7,4 kWp PV op een 1 fase 5kW omvormer. Deze kapt bij 5kW (wat me op jaarbasis misschien 10kWh "kost") omdat je niet meer dan 5kW per fase mag terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
daemonix schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:11:
Ik wist niet dat in NL een 3F bij nieuwbouw een verplichting was.
Hier in B is de meerderheid van de aansluitingen 1F 40A.
Ik gebruik overigens al tien jaar zonder problemen een warmtepomp (A2A en A2W) voor CV en SWW op 1F.
Sinds begin dit jaar wordt je hier trouwens ook op vermogen afgerekend. Dus geen enkel voordeel bij grote vermogens.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 06-07-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Headshot_NL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:25:
[...]
Mee eens dat een Zappi een eenvoudigere oplossing is wanneer je vrij kan kiezen.
Privé had ik ook een Zappi gekozen. Maar dan zou het eveneneens een 1F geweest zijn.
Nu is het een Alfen met back office en een hogere laadvergoeding dan de elektriciteitskost. Die laatste keuze lag dus voor de hand. :)
De P1 meter staat dan wel niet letterlijk op 0 maar levert dagelijks nog iets terug aan het net. Wat ik ook niet erg vind. :)
Afnemen van het net gebeurt hier sowieso niet tussen februari en november.
En de PV opbrengst in december en januari is toch niet van die aard dat een Zappi dan veel meerwaarde zou hebben. Wat er niet geproduceerd wordt kan hij ook niet in de EV steken. Die maanden gaat alle productie naar het huishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:48

sanzut

It's always christmas time

A3-D schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:01:
[...]

Is de koppeling bij jou al gelukt? Bij mij lukt het namelijk niet om deze power up te activeren.
Ja koppelen ging meteen goed, maar mijn auto start niet nadat het uitstel window is verstreken of nadat Tibber het “startsein” geeft. Blijft dan op “wachtdn op laadverzoek van auto” staan, voelt als een bug in de auto (Peugeot e-2008)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:23
sanzut schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 07:16:
[...]

Ja koppelen ging meteen goed, maar mijn auto start niet nadat het uitstel window is verstreken of nadat Tibber het “startsein” geeft. Blijft dan op “wachtdn op laadverzoek van auto” staan, voelt als een bug in de auto (Peugeot e-2008)
Is wel specifiek gedrag van de Stellantis platformen, hier zou de lader dus ander gedrag / signaal moeten sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
sanzut schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 07:16:
[...]

Kan best aan de auto liggen. Hier een Corsa E en die kan alleen uitgesteld laden via de Opel app. Via de laadpaal lukt niet

Auto gaat in slaapstand ofzo en reageert dan niet op de laadpaal. Auto activeren kan dan door slot even te ontgrendelen en vergrendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devslashnull
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-08 21:15
Sneezle schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 21:06:
[...]

Dank voor alle reacties op deze vraag. Goed om te weten dat de handshake in de adapter zit, dat was voor mij nog een vraag. Ben zelf niet handig met electriciteit en kan niet zelf een stopcontact aanleggen. Deze adapter is voor mij dan een prima oplossing en heb deze besteld. Nogmaals dank!
Ik las net dit verhaal en bedacht me dat het misschien wel een probleem is als je zoiets wilt gebruiken voor een relatief kleine verbruiker. Het kan zo zijn dat een EV laadpaal een minimale belasting wil hebben, zoiets als 1500W, en dat ie anders gewoon uitgaat.

Ik weet niet met welk vermogen de interne accu doorgaans wordt geladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baco2000
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-09 08:01
Hallo allemaal,

Ik wil een setup gaan maken om de toekomstige EV zo voordelig mogelijk te laden.
Ik verwacht dat de EV in September geleverd gaat worden en ben me nu aan het orienteren om een laadpaal aan te schaffen waarmee ik mijn zelf opgewekte stroom zoveel mogelijk in de auto kan stoppen als de zon schijnt, en anders op het goedkoopste moment vanaf het net bij kan laden.
Ik heb een dynamisch energie contract bij ANWB en een 3 fasen aansluiting (3x 25A)

Ik heb 2 zonnepaneel systemen op 2 verschillende fasen.
- oost 8x 380wp max 2700W
- zuid 3x & west 6x 370wp max 3000W

Hierdoor lever ik nu tussen 07:30 en 19:30 minstens 1500W terug aan het net. Dat loopt op naar ongeveer 4500W even na het middag uur verdeeld
over de 2 fasen/systemen.

De Ratio solar kan met een minimum van 6A (1380W) op 1 fase een laadsessie op alleen geproduceerde stroom starten. (Pure Solar mode)
Ik weet dat de huidge slimmemeters zijn ingesteld om als een ouderwetse draaischijf meter te werken en dus niet per fase registreren, maar hoe gaan laadpalen er mee om dat gedurende de dag de zonnestroom verschuift van de ene naar de andere fase?
Of ziet de laadpaal alleen het totaal aan teruggeleverde stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-06 17:02
Situatie: 3N400V 3*25A, komt binnen op differentiaal (verliesstroomschakelaar) 3 fasen van 40A - 300mA. Gaat verder naar een verliesstroomschakelaar van 63A - 30mA (3 fasen) van waaruit de zekering voor de laadpaal aangesloten is namelijk 3-fasen zekering van 25A.

Alfen single Pro-line laadpaal. Ik zou verwachten dat deze aan maximaal 11kW zou kunnen laden. Ik weet echter dat de klantendienst van de beheerder van de laadpaal deze begrensd heeft, en dat deze de grens gezet heeft op max 6,9 kW. Dit gezien ik nog geen analoge meter heb, en er dus nog niet aan load-balancing gedaan wordt. In toekomst is loadbalancing wel voorzien, zodra digitale meter wordt geinstalleerd. Ik kan op de display van de laadpaal (en via mijn homewizard 3 fasen kWh meter) zien dat de VW Passat GTE thuis aan maximum 2,5 kW laadt.

Op werk, hangt ook een Alfen Pro-line laadpaal, maar daar kan ik zien dat dezelfde auto daar aan 3,5 kW oplaadt, waarbij daar het maximum van de paal op 22kW staat.

Klopt mijn aanname dat zonder begrenzing de laadpaal thuis ook gewoon 11kW als maximum zou moeten hebben?

En wat maakt dat de laadpaal thuis slechts aan maximum die 2,5 kW laadt, terwijl dus op werk aan 3,5 kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:51
Je Passat is niet geschikt voor 3 fase laden, de laadpaal biedt het wel aan, maar de Passat kan slechts op 1 fase laden.
Volgens de gegevens bij Autoweek: max. laadvermogen AC: 4.25 kW
Deel 4250(W) door 230(V) dan kan de boordlader maximaal 18,5 Ampere aan op 1 fase.
Dat kun je testen bij een 22kW laadpaal, dan zou je 7,2kW binnen moeten krijgen.
Zowel thuis als op je werk klopt het nu: 1/3e van (thuis) ~7kW en (werk) ~11kW.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
Peter-036 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:38:
Je Passat is niet geschikt voor 3 fase laden, de laadpaal biedt het wel aan, maar de Passat kan slechts op 1 fase laden.
Volgens de gegevens bij Autoweek: max. laadvermogen AC: 4.25 kW
Deel 4250(W) door 230(V) dan kan de boordlader maximaal 18,5 Ampere aan op 1 fase.
Dat kun je testen bij een 22kW laadpaal, dan zou je 7,2kW binnen moeten krijgen.
Zowel thuis als op je werk klopt het nu: 1/3e van (thuis) ~7kW en (werk) ~11kW.
Dankjewel voor de uitleg, maar ben nog niet volledig mee in het verhaal. Op het werk is de laadpaal effectief 22 kW, en daar laadt de auto aan 3,5 kW, tenzij die op andere momenten dus verder nog stijgt als ik er niet bij sta. Dat ligt in de buurt van de 4,25 kW wat je had gevonden in Autoweek. Hoe klopt die rekenformule dan? 22kW zijn drie fasen, maar auto kan maar overweg met één fase, dus 22/3 = 7,33. Hoe geraak je dan aan die 3,5?

En dan de thuissituatie waar op de laadpaal dus staat maximum 6,9 kW. Ik vermoed dus dat dat de limiet is die ingesteld staat om te zorgen dat mijn huis niet overbelast. Dus 6,9 ook weer delen over de drie fases, dus dan kan auto maximaal 2,3 kW halen, wat dus ongeveer klopt met wat ik zie.

En begrijp ik het goed dat met mijn huidige aansluiting ik bij een full EV een maximum kan laden aan 11 kW?

Enkele foto's ter ondersteuning:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-Yxhz8N0FSkrSlNZvhJsW4Uil4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kom1dZywioqhsDVcNIjcvnpC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vawkuWfFIS3fnEwaEid3fU9cRTM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oWgy8ZWaymLDxavITk73CoFK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09 15:53
Leffunk schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:57:
[...]
Dankjewel voor de uitleg, maar ben nog niet volledig mee in het verhaal. Op het werk is de laadpaal effectief 22 kW, en daar laadt de auto aan 3,5 kW, tenzij die op andere momenten dus verder nog stijgt als ik er niet bij sta. Dat ligt in de buurt van de 4,25 kW wat je had gevonden in Autoweek. Hoe klopt die rekenformule dan? 22kW zijn drie fasen, maar auto kan maar overweg met één fase, dus 22/3 = 7,33. Hoe geraak je dan aan die 3,5?

En dan de thuissituatie waar op de laadpaal dus staat maximum 6,9 kW. Ik vermoed dus dat dat de limiet is die ingesteld staat om te zorgen dat mijn huis niet overbelast. Dus 6,9 ook weer delen over de drie fases, dus dan kan auto maximaal 2,3 kW halen, wat dus ongeveer klopt met wat ik zie.

En begrijp ik het goed dat met mijn huidige aansluiting ik bij een full EV een maximum kan laden aan 11 kW?

Enkele foto's ter ondersteuning:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die paal op je werk kan 22 kW leveren op drie fasen, of dus 7,2 per fase. Jouw auto vraagt minder dan 7,2 en krijgt wat hij vraagt.

Thuis is je laadpaal beperkt op 10A per fase, dus 2,3 kW. Dan kan je auto wel meer willen, de laadpaal zal dat niet leveren.

Sluit je op die laadpaal een auto aan die op drie fasen kan laden, dan krijgt 'ie 6,9 kW. Meer zal de paal niet leveren, tenzij de installatie en/of instellingen worden aangepast.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Leffunk Jouw eigen paal is op 10 ampère begrensd. (10 ampère * 230 volt * 3 fasen is 6.900 Watt)

De boordlader van een Passat is volgens mij 1 fase maximaal 16 ampère.

Bij je thuis is de laadpaal de begrenzer en haal je dus 1 * 230 * 10 ampère is 2,3 kW.

Op je werk is de auto zelf de beperkende factor en daar laad je dus tegen het maximum aan van 1 * 230 * 16 ampère is 3,7 kW.

Edit: spuit elf.

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 08-07-2023 18:23 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Leffunk schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:57:

.....22kW zijn drie fasen, maar auto kan maar overweg met één fase, dus 22/3 = 7,33. Hoe geraak je dan aan die 3,5?
...........
Ik denk dat je laadkabel zelf hier de begrenzer is: er zit een weerstand in de laadkabel die de laadpaal 'vertelt' hoeveel stroom die aan kan/mag hebben.
Verreweg de meeste (meegeleverde) laadkabels zijn voor max 16A, ik verwacht dat het voor jouw kabel ook geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
Dus als ik aan de firma vraag om die limiet die nu ingesteld is op de laadpaal te verwijderen, dan zou ik thuis ook aan 3,7kW kunnen laden met de passat, en aan 11 kW met een full EV die wel op 3 fasen zou kunnen laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Leffunk schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:04:
Dus als ik aan de firma vraag om die limiet die nu ingesteld is op de laadpaal te verwijderen, dan zou ik thuis ook aan 3,7kW kunnen laden met de passat, en aan 11 kW met een full EV die wel op 3 fasen zou kunnen laden?
Waarschijnlijk wel, maar denk je dat het nodig is?

Ik laad mijn full EV gewoon altijd op 4 kW.
Ik steek bijna elke dag in, en gebruik Jedlix om zo veel mogelijk van de zon te laden, of ‘s nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
@Leffunk Dat kan, maar dan wordt het risico dat er een (groeps-)hoofdschakelaar uit springt een stuk groter.
Mijn Alfen laadpaal is afgezekerd/beperkt op (3x) 20A, en voorzien van load-balancing, toch is me de groep er één keer uitgesprongen. Mijn EV laadt op 1 fase, nu dus met max 4,6kW... ruim voldoende voor mij.
Ik denk dat er geen echt goede reden is om een PHEV veel sneller te willen laden dan je nu kunt, maar daar kun jij best anders over denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:21:
[...]

Waarschijnlijk wel, maar denk je dat het nodig is?

Ik laad mijn full EV gewoon altijd op 4 kW.
Ik steek bijna elke dag in, en gebruik Jedlix om zo veel mogelijk van de zon te laden, of ‘s nachts.
Let op: Jedlix laadt niet zoveel mogelijk op de zon, maar probeert het net te balanceren. Iets heel anders!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
daemonix schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:48:
[...]

Let op: Jedlix laadt niet zoveel mogelijk op de zon, maar probeert het net te balanceren. Iets heel anders!
En toch… ik zie dat het laden regelmatig start om 11h, en dat is wanneer het vermogen van mijn panelen rond de 3-4 kW komt.
Je moet wel de vertrektijd goed instellen, of bij een dagje thuis werken pas inprikken rond de middag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:50:
[...]

En toch… ik zie dat het laden regelmatig start om 11h, en dat is wanneer het vermogen van mijn panelen rond de 3-4 kW komt.
Je moet wel de vertrektijd goed instellen, of bij een dagje thuis werken pas inprikken rond de middag.
Dan is er een overschot, en DAT is de reden dat het laden start. Niet de reactie op jouw zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
daemonix schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:52:
[...]

Dan is er een overschot, en DAT is de reden dat het laden start. Niet de reactie op jouw zonnepanelen.
Nee, want de laadpaal communiceert niet met de omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:29:
[...]

Ik herhaal: dan is er een overschot, niet bij jou, maar in het algemeen. Zo werkt Jedlix.Jedlix weet niets van jouw zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tommie12 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:29:
[...]

Jedlix heeft verder toch ook geen link met je omvormer of meter thuis? Dus hoe zou hij moeten weten dat je overschot hebt? Als je dit wil zijn er wel andere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsmb
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20-11-2023
RJan61 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:22:
[...]

De dikte van de kabel moet afhankelijk zijn van de zekering die ervoor zit. Bij een 16A zekering mag er een 2.5 mm2 kabel gebruikt worden, maar daarmee is het maximale laadvermogen maar 11 kW. Een bij langere kabels namen de meeste installateurs al wel 4mm2. Qua kostpros maakt dat bijna geen verschil uit.
Ik ken geen installateur die een 2.5 mm2 kabel aansluit op een 32A zekering, maar misschien zijn er beunhazen die het wel doen.
Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Even andere zaken gehad die mijn aandacht vroegen...

Ik zal je/jullie het nog sterker vertellen er zit een B25 schakelaar achter de kabel... Ik ga aansturen op dat ze er een 6mm2 in moeten doen ipv de 2,5 mm2 supersoepel.

Nogmaal dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-06 17:31
Inspired schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:55:
[...]

Jedlix heeft verder toch ook geen link met je omvormer of meter thuis? Dus hoe zou hij moeten weten dat je overschot hebt? Als je dit wil zijn er wel andere opties.
Bij Jedlix kun je ook je merk laadpaal instellen (Easee, Wallbox en Zaptec) dus ik kan me voorstellen dat ze daar rekening mee houden als die laadpalen ook een koppeling hebben met de meter.

Ook uit de app van Jedlix:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFjAL7y1cBRhgV8SCeWspQcCP5k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q37GF97kiWBNVyQx8ntb6Hqf.png?f=user_large
In de faq staat daarover dat ze software modellen gebruiken, weersinformatie, en data van satellieten. Je kan ook de oriëntatie, hellingshoek en efficiëntie van je panelen instellen.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Inspired schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:55:
[...]

Ik heb in Jedlix mijn PV installatie moeten ingeven (grootte, orientatie).
Blijkbaar is dat genoeg om te bepalen wanneer er best geladen wordt. Jedlix beweert ook te kijken naar de weersverwachting en zonneschijn.

Ik weet dat het geen rekening houdt met mijn eigen direct gebruik, maar het is alvast een pak beter dan niks.

Auto staat nu met 72% verbonden aan de laadpaal, en er wordt nog niet geladen. Ik vermoed dat dat rond 12h30 zal gebeuren.
Standaard staat ingesteld dat ik 80% wil om 7h30 's morgens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tommie12 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:58:
[...]

Ik heb in Jedlix mijn PV installatie moeten ingeven (grootte, orientatie).
Blijkbaar is dat genoeg om te bepalen wanneer er best geladen wordt. Jedlix beweert ook te kijken naar de weersverwachting en zonneschijn.

Ik weet dat het geen rekening houdt met mijn eigen direct gebruik, maar het is alvast een pak beter dan niks.

Auto staat nu met 72% verbonden aan de laadpaal, en er wordt nog niet geladen. Ik vermoed dat dat rond 12h30 zal gebeuren.
Standaard staat ingesteld dat ik 80% wil om 7h30 's morgens.
Ja, precies. Dat is een start maar eigenlijk wil je natuurlijk je eigen verbruik ook meenemen. Met name met een Tesla zijn er best veel andere oplossingen om dit "beter" te doen. Voor ons in NL is er nu nog weinig noodzaak maar vanaf 2025 zal dit anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbee
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-07 18:54
Had de vraag ook al gesteld in huis elektra draadje, maar lijkt me hier meer op zijn plek.

Afgelopen week is er er een laadpunt geplaatst. Gaat om een Alfen Eve Single pro.

In de groepenkast is een 3 fase aardlekautomaat, C20A, 30mA, type A gemonteerd.

Is er wat op tegen om deze aardlekautomaat te vervangen door een C20A automaat achter een al bestaande 3 fase aardlekschakelaar 40A, 30mA, type A die ik al in de kast heb zitten?

De C20 krachtgroep was over uit een vorige klus. Op die aardlek komt ook de inductieplaat nog. Het maakt de kastindeling in mijn ogen overzichtelijker en ik heb dan alle componenten van het zelfde merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inspired schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:12:
[...]
Ja, precies. Dat is een start maar eigenlijk wil je natuurlijk je eigen verbruik ook meenemen. Met name met een Tesla zijn er best veel andere oplossingen om dit "beter" te doen. Voor ons in NL is er nu nog weinig noodzaak maar vanaf 2025 zal dit anders zijn.
Bwa, zal wel meevallen. Ik trek in Vlaanderen anders goed mijn plan bij het thuisladen van de EV ondanks dat er (vrijwillig) al enige tijd geen salderen meer wordt toegepast. :)
En idd zonder Jedlix. Want jedflix, moest het hier al werken wat het niet doet, werkt niet voor de gebruiker maar hoofdzakelijk voor zichzelf. :+
Gewoon de laadsnelheid 's morgens instellen onder de verwachte dagproductiecapaciteit en laden maar.
De EV heeft hier - wanneer we thuis waren - het gehele WE tijdens de uren van zonne-instraling aan de laadpaal gehangen. En daar doen we dan wel weer een weekje mee.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 10-07-2023 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Inspired schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:12:
[...]

Kan zijn, maar ik wil er ook niet continu mee bezig zijn.
Het lukt eigenlijk het beste als ik om en om thuis en op kantoor werk, of max 2 dagen na elkaar op kantoor. Dan kan ik de auto in de zomer alvast makkelijk op 100% zonneenergie laden op de zonnige dagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 25-08 13:36
mrbee schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:34:
Had de vraag ook al gesteld in huis elektra draadje, maar lijkt me hier meer op zijn plek.

Afgelopen week is er er een laadpunt geplaatst. Gaat om een Alfen Eve Single pro.

In de groepenkast is een 3 fase aardlekautomaat, C20A, 30mA, type A gemonteerd.

Is er wat op tegen om deze aardlekautomaat te vervangen door een C20A automaat achter een al bestaande 3 fase aardlekschakelaar 40A, 30mA, type A die ik al in de kast heb zitten?

De C20 krachtgroep was over uit een vorige klus. Op die aardlek komt ook de inductieplaat nog. Het maakt de kastindeling in mijn ogen overzichtelijker en ik heb dan alle componenten van het zelfde merk.
Een laadpaal moet een geheel eigen stroomketen hebben (NEN1010, 722.314.101), Je mag hem dus niet delen met andere gebruikers en op de aardlekschakelaar van bijvoorbeeld kookplaat aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbee
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-07 18:54
RJan61 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:38:
[...]

Een laadpaal moet een geheel eigen stroomketen hebben (NEN1010, 722.314.101), Je mag hem dus niet delen met andere gebruikers en op de aardlekschakelaar van bijvoorbeeld kookplaat aansluiten.
Kijk dat is goeie informatie. Bedankt. Dan laat ik het zo. Had alleen liever een Hager of ABB aardlekautomaat gehad. Nu zit er eentje in van het merk SEP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Sinds vrijdag hier een zappi hangen, met gemengde resultaten.

Een (erkende, onafhankelijke) elektricien heeft de gehele installatie gedaan, maar keek war wazig naar de CT klemmen. Hij kende ze, maar had nog nooit een laadpaal geïnstalleerd met deze klemmen.
En na installatie blijkt de zappi inderdaad mijn 3 fases niet te herkennen. Gaf wel aan dat hij 3 CT klemmen "zag", met wat waardes, maar gaf geen opties tot 3 fase laden.
Na wat zoeken op het myenergy forum lijkt dit voor te kunnen komen bij verkeerd aansluiten van de CT klemmen.

De zappi heeft de dag van installatie overigens op 1fase geladen, op 3,2(?)kW, wat op zich prima ging, maar 3 fase zou leuker zijn.

Nu lijkt mij het makkelijkste om in de zappi zelf de CT aansluitingen om te wisselen, vraag is, is er een slimme manier om uit te vinden welke van de drie het beste om te draaien of met elkaar te wisselen?

Los daarvan (of misschien niet?) gaf de zappi een kleine 24 uur na installatie de "#26 communicatie fout".
Inmiddels met de technische support gesproken en ze sturen me een bepaald nieuw bordje op, die ik zelf kan vervangen. Wel super ondersteuning, snel en doelgericht.

Gaat allemaal niet helemaal zonder slag of stoot, maar hopelijk gaat het nieuwe pcbtje helpen.

[ Voor 8% gewijzigd door Fly-guy op 11-07-2023 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:33
Fly-guy schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:36:
Sinds vrijdag hier een zappi hangen, met gemengde resultaten.

Een (erkende, onafhankelijke) elektricien heeft de gehele installatie gedaan, maar keek war wazig naar de CT klemmen. Hij kende ze, maar had nog nooit een laadpaal geïnstalleerd met deze klemmen.
En na installatie blijkt de zappi inderdaad mijn 3 fases niet te herkennen. Gaf wel aan dat hij 3 CT klemmen "zag", met wat waardes, maar gaf geen opties tot 3 fase laden.
Na wat zoeken op het myenergy forum lijkt dit voor te kunnen komen bij verkeerd aansluiten van de CT klemmen.

De zappi heeft de dag van installatie overigens op 1fase geladen, op 3,2(?)kW, wat op zich prima ging, maar 3 fase zou leuker zijn.

Nu lijkt mij het makkelijkste om in de zappi zelf de CT aansluitingen om te wisselen, vraag is, is er een slimme manier om uit te vinden welke van de drie het beste om te draaien of met elkaar te wisselen?

Los daarvan (of misschien niet?) gaf de zappi een kleine 24 uur na installatie de "#26 communicatie fout".
Inmiddels met de technische support gesproken en ze sturen me een bepaald nieuw bordje op, die ik zelf kan vervangen. Wel super ondersteuning, snel en doelgericht.

Gaat allemaal niet helemaal zonder slag of stoot, maar hopelijk gaat het nieuwe pcbtje helpen.
Dat je geen 3 fase laad ligt niet aan de CT klemmen. Laat de installateur maar terugkomen om te controleren of je wel een rechts draaiend veld hebt. Dat was ook het probleem bij mij. Je kan het ook controleren door de L2 en L3 om te wisselen in de zappi of in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_jari
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-08 09:03
Ik zit te overwegen om een wallbox voor bij huis aan te schaffen gezien het weer interessant is om met de huidige prijzen thuis op te laden, tov van de laadpaal 200 m. verderop.

Mijn inziens is load balancing iets wat je thuis wel graag wilt hebben. Verder zou ik het wel fijn vinden dat mijn buurman niet zomaar zijn auto aan mijn laadpaal kan zetten.

Daarnaast wil ik ook graag dat een goede laadpaal incl. installatie, ook in deze wereld zal je vast bedrijven hebben die kabels leggen, die het eigenlijk net niet aankunnen enz. Of laadpalen die niet heel goed in elkaar zitten.

Wanneer ik dan verder kijk op allerlei sites dan zie ik tig verschillende opties.
Waar zou ik dan verder op moeten letten afgezien van de prijs? Ik zie zelf door de bomen het bos niet meer en vind het lastig om te vergelijken.

Zijn er bepaalde merken/bedrijven aan te raden of juist af te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
dj_jari schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:57:
Ik zit te overwegen om een wallbox voor bij huis aan te schaffen gezien het weer interessant is om met de huidige prijzen thuis op te laden, tov van de laadpaal 200 m. verderop.

Mijn inziens is load balancing iets wat je thuis wel graag wilt hebben. Verder zou ik het wel fijn vinden dat mijn buurman niet zomaar zijn auto aan mijn laadpaal kan zetten.

Daarnaast wil ik ook graag dat een goede laadpaal incl. installatie, ook in deze wereld zal je vast bedrijven hebben die kabels leggen, die het eigenlijk net niet aankunnen enz. Of laadpalen die niet heel goed in elkaar zitten.

Wanneer ik dan verder kijk op allerlei sites dan zie ik tig verschillende opties.
Waar zou ik dan verder op moeten letten afgezien van de prijs? Ik zie zelf door de bomen het bos niet meer en vind het lastig om te vergelijken.

Zijn er bepaalde merken/bedrijven aan te raden of juist af te raden?
Wat heb je zelf al gelezen?
Tussen welke 2-3 modellen twijfel je?
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
happy killer schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:56:
[...]

Dat je geen 3 fase laad ligt niet aan de CT klemmen. Laat de installateur maar terugkomen om te controleren of je wel een rechts draaiend veld hebt. Dat was ook het probleem bij mij. Je kan het ook controleren door de L2 en L3 om te wisselen in de zappi of in de meterkast.
Rechtdraaiend veld.. dat kende ik alleen van de yoghurt.

Hoe kan ik dat controleren met de L2/L3? Wat moet ik dan zien? Heb graag een geheel verhaal klaar als ik ga bellen. Of bedoel je dat het met het wisselen misschien dan wel juist is aangesloten en ik dus niet hoef te bellen?

[ Voor 8% gewijzigd door Fly-guy op 11-07-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_jari
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-08 09:03
Tommie12 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:00:
[...]

Wat heb je zelf al gelezen?
Tussen welke 2-3 modellen twijfel je?
:+
Dit topic en verschillende websites, maar dat zijn al snel ook aanbieders.

Dan kom ik uit bij modellen zoals Alfen S-line, Evbox Livo, Zappi V2.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
Fly-guy schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:22:
[...]

Rechtdraaiend veld.. dat kende ik alleen van de yoghurt.

Hoe kan ik dat controleren met de L2/L3? Wat moet ik dan zien? Heb graag een geheel verhaal klaar als ik ga bellen. Of bedoel je dat het met het wisselen misschien dan wel juist is aangesloten en ik dus niet hoef te bellen?
Welk logotjes staat in de zappi: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mnqlYzEpWjMlKdRKlSASq1II4w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VtgaCP3zKulN4yDCMFeY8Esx.png?f=user_large

Zappi heeft een rechts draaiend veld nodig om 3 fase te kunnen laden. CT klemmen zijn alleen nodig als je wilt laden met loadbalancing en evt zonnestroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
happy killer schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:57:
[...]

Welk logotjes staat in de zappi: [Afbeelding]

Zappi heeft een rechts draaiend veld nodig om 3 fase te kunnen laden. CT klemmen zijn alleen nodig als je wilt laden met loadbalancing en evt zonnestroom.
Voor wat ik me kan herinneren, was het symbool zonder 3 te zien (maar met de huidige#26 fout kan ik dat nu niet controleren, maar ik weet het vrijwel zeker).

Ook nergens in de instellingen kan ik maar iets van 3-fase selecteren, wel een instelling waarbij ik achter het stuur fase een 1,2 of 3 kan selecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happy killer
Fly-guy schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:27:
[...]
Voor wat ik me kan herinneren, was het symbool zonder 3 te zien (maar met de huidige#26 fout kan ik dat nu niet controleren, maar ik weet het vrijwel zeker).

Ook nergens in de instellingen kan ik maar iets van 3-fase selecteren, wel een instelling waarbij ik achter het stuur fase een 1,2 of 3 kan selecteren.
Als je alleen tussen de 3 fases kan kiezen dan is het haast zeker dat je geen rechts draaiend veld hebt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNBbsojOcjof8f0pzaLts5Tl_-g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1wKDEyumNiEc2sQieB8Jo6Tf.png?f=user_large

Je kan de in geel omcirkelde om draaien in de zappi en dan kijken of je wel het logotje met 3 er in krijgt. Zorg er natuurlijk wel voor dat de stroom hebt afgesloten voordat je hier aan begint. Of je belt even de installateur en zorgt dat die er naar kijkt als die beloofd dat het een 3fase lader is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
happy killer schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:45:
[...]

Als je alleen tussen de 3 fases dan is het haast zeker dat je geen rechts draaiend veld hebt. [Afbeelding]

Je kan de in geel omcirkelde om draaien in de zappi en dan kijken of je wel het logotje met 3 er in krijgt. Zorg er natuurlijk wel voor dat de stroom hebt afgesloten voordat je hier aan begint. Of je belt even de installateur en zorgt dat die er naar kijkt als die beloofd dat het een 3fase lader is.
Ik moet toch dat PCB-tje vervangen als deze binnenkomt, kan ik meteen wel even die twee draden omwisselen, dat is prima te doen, daar hoeft de installateur niet voor terug te komen.

Bedankt iig voor de info en moeite, hopen dat dit het probleem oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 31-08 10:27
dj_jari schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:48:
[...]

Dit topic en verschillende websites, maar dat zijn al snel ook aanbieders.

Dan kom ik uit bij modellen zoals Alfen S-line, Evbox Livo, Zappi V2.1.
Ik heb zelf de Evbox Elvi en gebruik hem alleen privé. Ik zou vooral kijken naar een model wat loadbalancing aan kan. Ga je hem openbaar beschikbaar stellen of wil je een koppeling voor je administratie dan is ethernet misschien beter dan WiFi beetje afhankelijk waar die staat.

Mijn gevoel is dat zo'n paal hooguit zo'n 10 jaar meegaat ivm de technologische ontwikkeling. Een kabel aanleggen die dik genoeg is voor 22kW laden en ethernet als je toch bezig bent is wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
Inmiddels heb ik me aardig verdiept (dank mede tweakers) in de laadpaal materie.

Ik neig naar automatische facturatie/declaratie richting de werkgever/leasemij. Enige waar ik probeer achter te komen is hoe de kWh prijs is opgebouwd en is ingevoerd.

Doe je dat in de backoffice? Wordt er ergens gecontroleerd/geborgd dat de kWh prijs ook jouw prijs is die je daadwerkelijk betaalt aan de energiemaatschappij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
[Deva] schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:17:
Inmiddels heb ik me aardig verdiept (dank mede tweakers) in de laadpaal materie.

Ik neig naar automatische facturatie/declaratie richting de werkgever/leasemij. Enige waar ik probeer achter te komen is hoe de kWh prijs is opgebouwd en is ingevoerd.

Doe je dat in de backoffice? Wordt er ergens gecontroleerd/geborgd dat de kWh prijs ook jouw prijs is die je daadwerkelijk betaalt aan de energiemaatschappij?
Bij mij de meeste moet je het zelf invullen naar eer en geweten. Volgens onze berijdersovereenkomst kan de WG het energiecontract opvragen maar dat doet men bij ons (nog?) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[Deva] schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:17:

Je hebt er natuurlijk weinig aan hoe het op een ander werkt.
Best navragen hoe je werkgever het ziet.
Hier wordt de prijs dagelijks automatisch ingevuld in de back office. Als werknemer heb je daar geen zeg over.
Niet erg want de prijs - welke hier wordt gehanteerd - is het zesmaandelijks gemiddelde zoals bepaald door de energieregulator en is nog nooit lager geweest dan deze van de energieleverancier.
Als werknemer dus geen omkijken naar en meestal nog winst op de afnameprijs ook.

Maar daar heb je in een andere firma en met een ander energiecontract dus niet veel aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wdrawing
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-08 21:10
Ik ben bezig met het uitzoeken van een laadpaal voor thuis, waarbij het laden vergoed word door de werkgever. Nu is intresse gevallen op de Evbox Livo alleen kan ik hier nog vrij weinig over vinden wat de ervaringen hier mee zijn.

Wat voor mij belangrijk is aan de laadpaal
- tot max 22KWh laden
- Backoffice
- Optie tot een load balancer
- 3 fase
Zijn er reden om niet voor deze te gaan maar een andere laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Wdrawing schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:31:
Ik ben bezig met het uitzoeken van een laadpaal voor thuis, waarbij het laden vergoed word door de werkgever. Nu is intresse gevallen op de Evbox Livo alleen kan ik hier nog vrij weinig over vinden wat de ervaringen hier mee zijn.

Wat voor mij belangrijk is aan de laadpaal
- tot max 22KWh laden
- Backoffice
- Optie tot een load balancer
- 3 fase
Zijn er reden om niet voor deze te gaan maar een andere laadpaal?
Op de officiële website staat de Livo genoemd met gebruiksscenario 'Private Residential' en niet ook voor 'Company Cars' zoals de Elvi. De kWh-meter in de Livo lijkt ook niet MID-certified en volgens is dat wel gebruikelijk.

Weet je zeker dat je juiste paal genoemd hebt? Want deze lijkt niet gemaakt voor leaseauto's met zakelijke verrekening maar gewoon voor plug and charge bij je huis :) Maar ik kan ergens overheen lezen natuurlijk.

Verder, maar dat is mijn eigen mening, is thuis op 22 kW laden overrated. 11 kW is echt ruim voldoende voor thuis en daarmee heb je ook geen dure verzwaring nodig.

Pagina: 1 ... 71 ... 190 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen