Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:57
Laurens__ schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 17:39:
[...]

Ah thanks, misschien dan toch een tag aan een touwtje er bij hangen of zo, dat lijkt dan makkelijker

[...]

Veel plezier met elektrisch rijden!
Thanks (namens de vrouw 😎)! Die tag was bij ons meegeleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 19:41
Card Nox schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:15:
@kx22, Zonneplan (als je een Zonneplan lader hebt) of iets zelf maken met Home Automation. Of EVCC.
Nee ik heb een Wallbox Pulsar Plus. En ik ga juist weg bij Zonneplan naar Tibber, want kreeg goede verhalen te horen over de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:22

Termy

valt er nog wat te fragge?

Iemand enig idee of je Zappi kunt instellen om in ECO+ tussen bepaalde tijden te laden ipv zodra er overschot is? Op dagen zoals vandaag heb ik bv liever dat hij pas laadt wanneer de prijs erg laag is en m'n overschot toch niet veel waard is, maar niet op 11 kW (scheduled boost kan alleen op Fast).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Termy schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:50:
Iemand enig idee of je Zappi kunt instellen om in ECO+ tussen bepaalde tijden te laden ipv zodra er overschot is? Op dagen zoals vandaag heb ik bv liever dat hij pas laadt wanneer de prijs erg laag is en m'n overschot toch niet veel waard is, maar niet op 11 kW (scheduled boost kan alleen op Fast).
Volgens mij niet maar staat wel op de wish list.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen1404
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-04-2024
In het grote lynk en co forum heb ik fotos gedeeld van de nieuwe lader die ik bij mijn nieuwe lynk heb gekregen.

Misschien nog interessant voor hier.
Jansen1404 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:10:
[Afbeelding]

Even via de Engery app van homewizzard de watt gemeten bij de verschillende modi

Modi 1 : 1255W
Modi 2 : 1652W
Modi 3 : 2514W

De kabel is wel "maar" 4 meter :(
Dus een stukje korter dan de vorige...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 18:36
Ik heb hetzelfde bij een EVBox laadpaal icm e-flux. Hoe heb je dit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 14:32
Termy schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:50:
Als je aangeeft dat je normaal- en daltarief hebt, krijg je links in het menu "Tariff" en "Schedules" erbij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3p9qhbcH3hj7CuvhaaMUD9Gu3k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JeiNIi9GHMAjUx0XdSthPoKn.png?f=user_large

Daar kun je volgens mij naar hartelust losgaan met ingewikkelde laadschema's. Maar ik gebruik het niet (heb nog een ferrarismeter, dus altijd enkeltarief).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaExCJSTGsIUWofZPKm_8zzHfEc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qASvN3uAj4yJOOwTTuVApU4D.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoYAQJIFvdb63AQ-yhmmpAQQ4Jk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L5HfXthTsAfrFQTeQqfrKigi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 11:35
royaljoop schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 08:37:
1. Iemand ervaring met een Tesla Wall Connector in combinatie met Home assistant, om een deel van je PV opbrengst direct in je EV te krijgen. Is dat mogelijk?
2. Of is het dan handiger om te kiezen voor Zappi ipv van de Wall Connector van Tesla (ik wil hem gebruiken voor een Model Y van Tesla).
3.Tenslotte, doet de Wall Connector aan Load Balance?
Yes, heb exact dezelfde setup. Dat is mogelijk, je kunt met behulp van automations bepalen wat je treshold is om te gaan starten of stoppen met laden. Load balancen doe ik ook met behulp van HA, op basis van wat er uitgelezen wordt door (in mijn geval) de Youless meter. Praktisch wordt dit echter vrijwel nooit ingeschakeld, omdat de momenten met stroom overschot voor het laden vaak niet overeen komt met hoog verbruik (inductie koken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06-2024
Ik hoop dat dit het juiste topic is maar een vraagje over de Tesla wallbox.
Heb nu nog een ander type laadpaal, ooit opgehangen door de LM.
Werkt met een pasje en portal voor het uitlezen van Kwh inclusief maandelijkse vergoeding.

Ben nu zelfstandig en lease mijn Y zonder brandstof.
Als ik een wallbox laat monteren:
1. kan ik mijn auto exclusief koppelen aan de paal zodat er geen andere auto's kunnen laden?
2. waar kan ik de kwh uitlezen, aparte portal?
3. Is gastladen mogelijk bij een wallbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 16:33
zwoelie schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:52:
Werkt met een pasje en portal voor het uitlezen van Kwh inclusief maandelijkse vergoeding.

1. kan ik mijn auto exclusief koppelen aan de paal zodat er geen andere auto's kunnen laden?
Het gaat hier specifiek om de Model 3 en Y. Zie de topic waarschuwing onder de pagina. Hier staan links naar betere topics voor jouw vragen:
- Thuis laden van je EV topic
- Het grote Tesla topic (Tesla algemeen)

Maar wellicht een makkelijke: kun je de bestaande laadpaal + portal niet gewoon overnemen in je zakelijke lasten? Dan heb je meteen de kWh administratie rond. Kost wellicht een abonnement, maar een nieuwe wallbox kost ook geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 15:52

Heb je het hier over de officiele tesla wallbox?
Indien ja,

1. Enkel op de 3e Generatie (Gen3), de andere hebben geen acces control
2. Misschien met de Gen 3, maar eerdere generaties kan het niet, meeste mensen laten gewoon in de meterkast een tussenmeter plaatsen voor de laadpaal groep (die meet het verbruik van de groep, en aangezien daar enkel je laadpaal op zit weet je het verbruik)
3. Geen idee wat je met gast laden bedoelt, Acces control kan je andere auto's laten laden. maar de Wallbox van Tesla werkt niet met pasjes en kan dus niet via een backend declareren. Dus andere ook niet, je betaald gewoon je stroom en als je iemand anders laat laden, betaal je ook zijn stroom.

Wil je dit niet, laat dan de laadpaal van je LM open zetten, neem voor een paar euro per maand de backend oplossing, dan kan je weer met pasjes werken, en zorgen dat je eigen pasje niet gedeclareerd wordt, en die van gasten met een laadpas wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

TCMR schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:46:
[...]

Als je aangeeft dat je normaal- en daltarief hebt, krijg je links in het menu "Tariff" en "Schedules" erbij:

[Afbeelding]

Daar kun je volgens mij naar hartelust losgaan met ingewikkelde laadschema's. Maar ik gebruik het niet (heb nog een ferrarismeter, dus altijd enkeltarief).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zit dynamisch en ik heb dat ook ingevuld. Zover ik kan zien limiteert die scheduling niet tot ECO+ of zo maar pakt altijd FAST, of heb jij ervaring ermee dat het wel de instelling van de paal respecteert?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iAdema
  • Laatst online: 06:03

1. Ja dit kan, gaat op basis van VIN
2. Lang beloofde feature, is er nog niet. Ik gebruik zelf een tussenregering van Homewizard
3. Jeen, je kunt de instelling mbt laden wijzigen in 3 stappen: Alleen toegestane VIN’s, alleen Tesla’s, iedereen

Je kunt het mogelijk maken dat een andere auto gaat laden, maar de rekening gaat gewoon via je eigen jaarafrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Termy schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:24:
[...]
Ik zit dynamisch en ik heb dat ook ingevuld. Zover ik kan zien limiteert die scheduling niet tot ECO+ of zo maar pakt altijd FAST, of heb jij ervaring ermee dat het wel de instelling van de paal respecteert?
Goeie vraag, ik verwachtte eigenlijk dat de paal de laadinstelling respecteert, als deze niet per se aan een tarief gekoppeld is. Dat is waarschijnlijk ook het probleem: die hele scheduling draait om tarieven. Dus misschien heb je gelijk, en overruled ie 'm altijd op "fast" als er gescheduled is. Is natuurlijk makkelijk te checken (zij het dat het deze week niet al te zonnig is...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:13
Vanaf volgende maand heb ik een hybride auto die 1 fase en Max 3,7 kW kan laden. Icm mijn 8 kWp zonnepanelen wil ik een laadpaal met loadbalancing en probeer mij in te lezen in de materie want ik ga zelf de kabels trekken en meterkast aanpassen maar de verschillende laadpalen brengen mij in verwarring. Ik wil een laadsysteem wat toekomst bestendig is. Ik moet 4m afstand overbruggen en wil dit met een 5 aderige 4mm2 kabel doen en 2 signaal kabels bijtrekken. Dan een aardlekautomaat voor 3x16A. Ik wil Max 11kW kunnen laden. De loadbalans, lees ik hier ook het verbruik op af? En ik wil deze op mijn p1 aansluiten. Moet ik nog een losse kW meter er ik nemen om verbruik te registreren? Ik lees bij sommige laadpalen dat loadbalansvia klemmen werkt, heb ik daar dan een aparte kabel voor nodig? Voordat ik materialen ga bestellen wil ik wel 100% zekerheid dat ik het juiste materialen heb.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
corsat schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 06:47:
Vanaf volgende maand heb ik een hybride auto die 1 fase en Max 3,7 kW kan laden.
Dat is dus eigenlijk de enige informatie die niet relevant is, want: je wilt een laadpaal die 11kW kan leveren. 3-fasen dus.

Ik zou zeggen: 3-fase zappi, en dan ben je al een heel eind met je aanleg-lijstje. Moet je inderdaad meetspoelen/klemmen installeren, en houdt dan je volledige energieverbruik in de gaten. Ik vermoed dat je op meerdere fasen zonnestroom teruglevert, dus heb je ook nog een "harvi" nodig, daar gaan weer drie meetspoelen/klemmen (los aan te schaffen) waarmee de zappi je opgewekte zonnestroom meet.

Met al deze info doet de zappi loadbalancing voor je, hoef je niet te gaan knutselen met P1 poort op je slimme meter. Harvi moet trouwens draadloos kunnen communiceren met de zappi, en daar mag niet teveel afstand tussen zitten. Maar zo te horen zit dat bij jou wel goed. Ik denk dat je met 5x4mm2 ook voor die afstand wel goed zit, maar ik zou wel even nadenken over die 3x16A alamat. Eaton heeft mij geadviseerd om een 3x20A toe te passen, want de 3x16A werd erg heet op 11kW. Zij adviseren voor PV, warmtepomp en laadpalen om de "80% regel" in acht te nemen: dus max 80% van het max van de automaat wanneer voor langere tijd belast wordt. Selectiviteit bij een 3x25A hoofdzekering is dan om zeep, maar so be it.

Als je met "twee signaalkabels" UTP of SFTP (of andere van de vele netwerkkabel-varianten) -kabel bedoelt: prima. Eentje voor bedrade netwerkaansluiting van de paal, eentje voor meetklemmen/spoelen vanaf je groepenkast.

Video van installatie zappi uitgelegd in 8.12 minuten.

Hou na het kijken van het filmpje met de volgende zaken rekening:

1. Gebruik geen Wago-klemmen om de kabels naar de CT-klemmen te verbinden (staat expliciet in de handleiding vermeld dit niet te doen).
2. Gebruik een momentschroevendraaier voor aandraaien van frontpaneel en automaten.
3. Wartels voor invoer van kabels in de zappi worden niet bijgeleverd, die moet je zelf verzorgen.

Ik heb voor deze oplossing gekozen, en heb er geen spijt van. Ik vind het een mooi systeem, en myenergi is een sympathieke fabrikant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
corsat schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 06:47:
Vanaf volgende maand heb ik een hybride auto die 1 fase en Max 3,7 kW kan laden. Icm mijn 8 kWp zonnepanelen wil ik een laadpaal met loadbalancing en probeer mij in te lezen in de materie want ik ga zelf de kabels trekken en meterkast aanpassen maar de verschillende laadpalen brengen mij in verwarring. Ik wil een laadsysteem wat toekomst bestendig is. Ik moet 4m afstand overbruggen en wil dit met een 5 aderige 4mm2 kabel doen en 2 signaal kabels bijtrekken. Dan een aardlekautomaat voor 3x16A. Ik wil Max 11kW kunnen laden. De loadbalans, lees ik hier ook het verbruik op af? En ik wil deze op mijn p1 aansluiten. Moet ik nog een losse kW meter er ik nemen om verbruik te registreren? Ik lees bij sommige laadpalen dat loadbalansvia klemmen werkt, heb ik daar dan een aparte kabel voor nodig? Voordat ik materialen ga bestellen wil ik wel 100% zekerheid dat ik het juiste materialen heb.
Granny charger! Alles erboven is te complex en te duur. PHEV heeft geen 11kW nodig, kan je niet kwijt - helemaal niets. Als je dan ooit nog over gaat naar BEV, kan je dan investeren in een lader die dit wel allemaal kan.

voordeel van Granny Charger: normaal socket (10A max = 2,3kW) is genoeg. Waarschijnlijk heb je max 10kWh batterij, dus dan heb je aan +/-5h laden voldoende. Dit is korter dan een nacht, dus je bent 's ochtends altijd vol. voordeel van 10A is dat je ook sneller 100% zonnestroom kan laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Laurens__ schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:45:
[...]

Ah dat is fijn om te horen. Maar als je dus een dual hebt dan kan het niet, heb even gekeken. "! Solar charging is only supported for single socket stations."

Ja stel je voor dat je bij een duurder model net zoveel functies beschikbaar maakt als bij het kleine broertje.
een Double heeft twee sockets, waarbij het beschikbare vermogen verdeeld wordt over deze twee sockets. Om de solar charging functionaliteit dan te koppelen aan deze vorm van loadbalancing is kwadratisch ingewikkeld met twee sockets dan met een.

Daarnaast is de use case: thuis je auto opladen met zonnestroom van je eigen dak. In 99% van de gevallen is dat een single socket lader.

Ik begrijp dat jij een double hebt, die je ook graag wilt voeden met zonnestroom - goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 08:50
Wij hebben sinds kort een Ioniq 5 en gaan nu verhuizen naar een huis (woon in Zweden). Omdat we ook zonnepanelen gaan installeren is ons oog gevallen op een Zappi charger, ook omdat de app me erg goed lijkt. Nu zouden we in te toekomst dus ook een elektriciteitskontrakt willen aangaan dat de prijs per uur berekend. Hier zijn er 2 bedrijven die uurtarieven voor stroom aanbieden: Tibber en Greenly. Ik heb bij ze gecheckt of ze met de Zappi lader kunnen praten, maar dat kunnen ze (nog) niet. Nou vroeg ik me af of dat een 'probleem' is, of meer: wat zou de meerwaarde zijn als zo'n lader dus wel met zo'n uurtarief-energiebedrijf kan praten? Is de meerwaarde alleen dat je dingen kunt instellen dat hij automatisch (harder) gaat laden als de stroom onder een bepaalde prijs valt?
Het lijkt me dat je wellicht na een tijdje de prijscurve wel door hebt, en dat je voor de meeste gevallen sowieso oplaad gedurende de nacht als het het goedkoopst is, en dat je misschien het zelfstandig kunt aanpassen mocht er een zonnige dag aankomen. De meerwaarde lijkt me niet gigantisch om voor een andere lader te kiezen.
Zijn er meer mensen hier met een uurtarief-electriciteitscontrakt die hun auto op zo'n manier slim willen laden als het het goedkoopst is? En dan wel of niet een lader hebben die met dat energiebedrijf kan praten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Grappig om te zien dat @Heinemancp en ik hele andere dingen lezen in het bericht van @corsat

Ik lees:
Ik wil een laadsysteem wat toekomst bestendig is.
@Heinemancp leest:
Vanaf volgende maand heb ik een hybride auto die 1 fase en Max 3,7 kW kan laden.
Zoals ik al schreef: wat heeft die hybride auto die 1 fase en Max 3,7 kW kan laden te maken met een laadpaal die 11kW aankan? Daar hoef je inderdaad geen laadpaal voor te installeren. Pak dan inderdaad gewoon een granny. Maar als toekomstbestendig hoog op je wensenlijstje staat, kom je niet zo ver met die oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

TCMR schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:35:
Maar als toekomstbestendig hoog op je wensenlijstje staat, kom je niet zo ver met die oplossing.
Dat is natuurlijk ook maar net hoe je het leest.

Nu een paar honderd euro uitgeven voor een oplossing van een paar jaar (geen idee hoe lang hij deze hybride gaat rijden) is misschien wel handig.

Je kunt nu iets kopen wat je niet gaat gebruiken wat mogelijk tegen de tijd dat je er wel wat aan hebt compleet achterhaald is. Bekabeling en dergelijke zal wel hetzelfde zijn, maar laadpaal, software, etcetera kan over een paar jaar best een stuk beter zijn en dan zit je met je ‘oude zooi’.

‘Toekomstbestendig’ is vaak lastig.

[ Voor 3% gewijzigd door 7o9 op 28-06-2023 12:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eyegraphic
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15-09 09:31
eswa schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:41:
Zijn er meer mensen hier met een uurtarief-electriciteitscontrakt die hun auto op zo'n manier slim willen laden als het het goedkoopst is? En dan wel of niet een lader hebben die met dat energiebedrijf kan praten?
Ik heb ook een Ioniq5 en een dynamisch elektriciteitscontract in België.
Ik heb een domme 3f mobiele lader, gelijkaardig als hieronder afgebeeld en laad de wagen op met 4,2kW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dilF0kzHt8lSiR4l1eoqJfpjNj4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FWB3vdBXjI2QntdYN95zTYNg.jpg?f=user_large

Als slim systeem maak ik gebruik van de gratis app GridIO.
Die communiceert slim met de auto, de solarinstallatie en de dynamische tarieven.

Ik de app heb ik persoonlijk ingesteld dat de wagen mag laden wanneer het kW tarief maximaal €0,09 (incl. btw) bedraagt of mijn zonnepanelen minstens 2kW terugleveren.

Wanneer aan één van deze voorwaarden voldaan is, verzendt de app via Bluelink het laadcommando door naar de wagen. Wanneer de tarieven terug boven de 9 cent gaan, stuurt de app het stop commando dan ook door.

Voor mij werkt het systeem zo perfect.
Ik kocht mijn 3F mobiele lader tweedehands voor 200 euro.
Goedkoper ga ik geen slimme installatie kunnen plaatsen ;)

[ Voor 1% gewijzigd door eyegraphic op 28-06-2023 12:47 . Reden: Link naar Gridio toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 08:50
Goeie tip met GridIo, goed te weten @eyegraphic! Dan lijkt het erop alsof GridIO de communicatie die anders via Tibber/Greenly zou gaan kan overnemen. Waren er nog specifieke vereisten aan het energiecontract?
Ik weet niet wat voor kabel je hebt (zit er een display op?) maar het lijkt me dat wij dat ook zo aan elkaar kunnen knopen via de Zappi en het laadcommando dan via GridIo direct naar de auto laten lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
eswa schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:41:
Het lijkt me dat je wellicht na een tijdje de prijscurve wel door hebt, en dat je voor de meeste gevallen sowieso oplaad gedurende de nacht als het het goedkoopst is, en dat je misschien het zelfstandig kunt aanpassen mocht er een zonnige dag aankomen. De meerwaarde lijkt me niet gigantisch om voor een andere lader te kiezen.
Ik volg nu al een vol jaar dag na dag de dynamische prijzen (worden gewoon door de energieleverancier all in dagelijks doorgestuurd via een app) in België (geen idee hoe de curve zich in Zweden gedraagt) maar de laagste uurprijzen zijn meestal niet tijdens de nacht maar tussen 10:00 en 16:00 uur. En de curve schommelt volgens het aanbod wind en zon en de vraag en aanbod (tijdens WE en vakanties lagere prijzen dan op werkdagen bij windstil en grijs weer, enz...). De curve van de ene dag is dus niet noodzakelijkdeze van de volgende dag.
Gezien ik ook PV heb is voor mij een dynamisch contract nog altijd niet voordelig. De laagste uurprijzen vallen meestal samen met de productiepiek van mijn PV installatie. Die productie kan ik dan ook beter dan in de EV laden. Is geen buikgevoel want dagelijks wordt prijs variabel en dynamisch voor het individuele verbruikersprofiel tegen elkaar afgewogen. En dan is dynamisch alleen maar in het voordeel in de maanden december en januari (weinig productie en weinig teruglevering). Maar dat kleine prijsvoordeel weegt niet op tegen de tien overige maanden waarbij variabel veel voordeliger is (bijna geen netafname en veel productie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
eswa schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:42:
Goeie tip met GridIo, goed te weten @eyegraphic! Dan lijkt het erop alsof GridIO de communicatie die anders via Tibber/Greenly zou gaan kan overnemen. Waren er nog specifieke vereisten aan het energiecontract?
Ik weet niet wat voor kabel je hebt (zit er een display op?) maar het lijkt me dat wij dat ook zo aan elkaar kunnen knopen via de Zappi en het laadcommando dan via GridIo direct naar de auto laten lopen.
Wanneer ik het goed begrepen heb werkt het stuurcommando van GridIO niet via de laadpaal maar via de specifieke EV. Je EV moet dus compatibel zijn met de GridIO app. Hier (Kia e-Niro MY19) werkte het niet.
Wanneer dat te omzeilen is via de laadpaal hoor ik het graag. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eyegraphic
IvoB2 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:53:
[...]
EV moet dus compatibel zijn met de GridIO app.
Klopt helemaal.
Voorlopig loopt het via de software op de wagens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eyegraphic
eswa schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:42:
Dan lijkt het erop alsof GridIO de communicatie die anders via Tibber/Greenly zou gaan kan overnemen. Waren er nog specifieke vereisten aan het energiecontract?
De app neemt de waarden van de Belpex (in mijn geval, want woon in België) en rekent daar de BTW bij.
Met extra kosten en marges voor de energieleverancier houdt hij geen rekening.
Dus in mijn geval moet ik nog ongeveer 0,2 euro taksen en heffingen bij de getoonde energieprijs rekenen.
Concreet maakt het dus niet uit welk dynamisch contract je hebt, ze gebruiken toch allemaal dezelfde landelijke basisindex.

Uiteraard kun je dit ook met je Zappi uitvoeren, zonde van de kost van de laadpaal natuurlijk aangezien je geen gebruik meer maakt van de slimme functies van de laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
eyegraphic schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:19:
[...]
Dus in mijn geval moet ik nog ongeveer 0,2 euro taksen en heffingen bij de getoonde energieprijs rekenen.
Niet erger maken dan het al is.
Je hebt de naakte energieprijs (zoals de Belpex die weergeeft) en daar moet je in België in totaal* ongeveer ** 10,04284 cent/kWh kosten en heffingen op betalen. De som van beiden te vermeerderen met 6% BTW.
Of je neemt de prijs van de app (Belpex incl. 6% BTW) en telt daar 10,6454104 cent bij (incl. 6% BTW).

*Exl. eventueel capaciteitstarief maar dat kan je niet op de afgenomen kWh bereken maar op het individueel afgenomen gemiddeld vermogen op jaarbasis.
** kan lichtjes verschillen van subnetgebied tot subnetgebied maar nooit het dubbele.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 28-06-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Grappig om te zien dat @Heinemancp en ik hele andere dingen lezen in het bericht van @corsat

Ik lees:

[...]

@Heinemancp leest:

[...]

Zoals ik al schreef: wat heeft die hybride auto die 1 fase en Max 3,7 kW kan laden te maken met een laadpaal die 11kW aankan? Daar hoef je inderdaad geen laadpaal voor te installeren. Pak dan inderdaad gewoon een granny. Maar als toekomstbestendig hoog op je wensenlijstje staat, kom je niet zo ver met die oplossing.
Ik wil maar 1x kabels trekken en de meterkast aanpassen. Daarnaast wil ik slim kunnen laden overdag.

[ Voor 20% gewijzigd door corsat op 28-06-2023 16:54 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

TCMR schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:43:
[...]

Dat is dus eigenlijk de enige informatie die niet relevant is, want: je wilt een laadpaal die 11kW kan leveren. 3-fasen dus.

Ik zou zeggen: 3-fase zappi, en dan ben je al een heel eind met je aanleg-lijstje. Moet je inderdaad meetspoelen/klemmen installeren, en houdt dan je volledige energieverbruik in de gaten. Ik vermoed dat je op meerdere fasen zonnestroom teruglevert, dus heb je ook nog een "harvi" nodig, daar gaan weer drie meetspoelen/klemmen (los aan te schaffen) waarmee de zappi je opgewekte zonnestroom meet.

Met al deze info doet de zappi loadbalancing voor je, hoef je niet te gaan knutselen met P1 poort op je slimme meter. Harvi moet trouwens draadloos kunnen communiceren met de zappi, en daar mag niet teveel afstand tussen zitten. Maar zo te horen zit dat bij jou wel goed. Ik denk dat je met 5x4mm2 ook voor die afstand wel goed zit, maar ik zou wel even nadenken over die 3x16A alamat. Eaton heeft mij geadviseerd om een 3x20A toe te passen, want de 3x16A werd erg heet op 11kW. Zij adviseren voor PV, warmtepomp en laadpalen om de "80% regel" in acht te nemen: dus max 80% van het max van de automaat wanneer voor langere tijd belast wordt. Selectiviteit bij een 3x25A hoofdzekering is dan om zeep, maar so be it.
Je hebt geen Harvi nodig voor LB en/of laden op zonnestroomoverschot met de Zappi. Alleen als je in de app ook je opwek wilt kunnen zien heb je een Harvi nodig.
Verder zou ik voor 3x32A alamat gaan en 6mm2. Dan zit je goed m.b.t. oververhitting maar ook kun je dan met max. 7,4kW op zonnestroomoverschot laden op 1 fase in ECO+ mode (i.p.v. op 3,4kW).

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat

Ik lees:

[...]

@Heinemancp leest:

[...]

Ik ga dus een eenvoudige laadpaal uitkiezen maar wel een die loadbalancing heeft en ik ga in ieder geval een 3 fasen kabel met 4mm2 draden trekken zodat ik niet een nieuwe kabel moet trekken als ik ooit een auto krijg die op meer kwattage geladen kan worden. Vraag is echter welke laadpaal moet ik dan kiezen die ook loadbalancing heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyegraphic
IvoB2 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:06:
Je hebt de naakte energieprijs (zoals de Belpex die weergeeft) en daar moet je in België in totaal* ongeveer ** 10,04284 cent/kWh kosten en heffingen op betalen. De som van beiden te vermeerderen met 6% BTW.
Of je neemt de prijs van de app (Belpex incl. 6% BTW) en telt daar 10,6454104 cent bij (incl. 6% BTW).

*Exl. eventueel capaciteitstarief maar dat kan je niet op de afgenomen kWh bereken maar op het individueel afgenomen gemiddeld vermogen op jaarbasis.
** kan lichtjes verschillen van subnetgebied tot subnetgebied maar nooit het dubbele.
Helemaal juist, ik heb het verkeerd getypt, ik hou rekening met €0,2/kWh in het totaal.
Dus max 9c in de app + iets van een 11c extra. Ik heb namelijk het geluk om in het 'Gaselwest' subnet te wonen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 23:51
corsat schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:55:
[...]

Ik ga dus een eenvoudige laadpaal uitkiezen maar wel een die loadbalancing heeft en ik ga in ieder geval een 3 fasen kabel met 4mm2 draden trekken zodat ik niet een nieuwe kabel moet trekken als ik ooit een auto krijg die op meer kwattage geladen kan worden. Vraag is echter welke laadpaal moet ik dan kiezen die ook loadbalancing heeft.
wallbox pulsar 22kw kan enkel fase 7,4 KW doen en 3 fase tot 22 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Tvdl2000 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:11:
[...]

wallbox pulsar 22kw kan enkel fase 7,4 KW doen en 3 fase tot 22 kw
Zappi ook met als voordeel dat deze op 1 fase op zonnestroomoverschot kan laden zodat dat al bij 1,4kW start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
DonJuape schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:03:
[...]
Je hebt geen Harvi nodig voor LB en/of laden op zonnestroomoverschot met de Zappi.
Klopt, maar je hebt dan geen goed zicht op hoeveel zonnestroom je aan het laden bent zonder monitoring van je solar-installatie. Ik heb net mijn solar een upgrade naar 3-fase gegeven, en had twee dagen geen harvi aangesloten (moest nieuwe kabel trekken, twee extra meetspoelen installeren). Ik vond het grappig om te zien dat de zappi ondanks dat toch aannam dat wat er terug het net op ging van de solar kwam. Hij zat er alleen helemaal naast, omdat het huisverbruik niet meer onderscheiden kon worden. Dus ja: zonnestroom loopt via je groepenkast naar je zappi, maar wil je er zicht op hebben, doe die kleine extra investering in een harvi dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

TCMR schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 07:25:
[...]

Klopt, maar je hebt dan geen goed zicht op hoeveel zonnestroom je aan het laden bent zonder monitoring van je solar-installatie. Ik heb net mijn solar een upgrade naar 3-fase gegeven, en had twee dagen geen harvi aangesloten (moest nieuwe kabel trekken, twee extra meetspoelen installeren). Ik vond het grappig om te zien dat de zappi ondanks dat toch aannam dat wat er terug het net op ging van de solar kwam. Hij zat er alleen helemaal naast, omdat het huisverbruik niet meer onderscheiden kon worden. Dus ja: zonnestroom loopt via je groepenkast naar je zappi, maar wil je er zicht op hebben, doe die kleine extra investering in een harvi dan.
Hij zit er dus niet "naast". Hij meet het overschot en gebruikt dat voor het laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
DonJuape schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:38:
[...]
Hij zit er dus niet "naast".
Met "er naast" bedoel ik: de grafiek in de myenergi app klopt niet meer. Die geeft 0% huisverbruik aan als je zonnestroom opwekt, en geeft niet je volledige zonnestroom weer, maar zonnestroom - huisverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
iAdema schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:40:
[...]

1. Ja dit kan, gaat op basis van VIN
2. Lang beloofde feature, is er nog niet. Ik gebruik zelf een tussenregering van Homewizard
3. Jeen, je kunt de instelling mbt laden wijzigen in 3 stappen: Alleen toegestane VIN’s, alleen Tesla’s, iedereen

Je kunt het mogelijk maken dat een andere auto gaat laden, maar de rekening gaat gewoon via je eigen jaarafrekening.
De Tesla wallbox is een wat elegantere oplossing dan de charger nu en als je het laden met VIN kan beveiligen is dat wel top, geen pasjes, geen abbo ed.

Welke oplossing van Homewizard gebruik je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Laatst online: 06:03
zwoelie schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:52:
[...]

De Tesla wallbox is een wat elegantere oplossing dan de charger nu en als je het laden met VIN kan beveiligen is dat wel top, geen pasjes, geen abbo ed.

Welke oplossing van Homewizard gebruik je nu?
Ik heb deze er tussen gezet in de meterkast: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/

Hiermee kun je het live verbruik zien, en uiteraard dag/week/maand/jaar verbruik inzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOQOCyq34SwebKCFv8sEgl6r-30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0aH9RPLz1ovKSRGyzcqvQRn.jpg?f=fotoalbum_large

Belangrijk detail mbt de autorisatie op basis van VIN in de Tesla Wallbox: Dit werkt alleen voor Tesla's.
Ik had dit er niet expliciet bijgezet, maar voor de zekerheid bij deze ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwoelie
iAdema schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:45:
[...]

Ik heb deze er tussen gezet in de meterkast: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/

Belangrijk detail mbt de autorisatie op basis van VIN in de Tesla Wallbox: Dit werkt alleen voor Tesla's.
Ik had dit er niet expliciet bijgezet, maar voor de zekerheid bij deze ;)
haha, dat is een goede. Ach, voor die 1x per jaar gastladen zet ik de paal tijdelijk open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Is er al iemand die een Ethernet poortje in zijn zappi gezet heeft? Merk toch behoorlijk connectie problemen laatste tijd, dus zou wat dat betreft wat beter moeten zijn hoop ik.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:29
piwakawaka schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:35:
Ik ben/was(?) geïnteresseerd in de Powerdale Home vanwege (o.a.) standaard Inclusief Dynamic Load Balancing is en zijn sterke prijs.

Een verkoper van de Powerdale berichtte mij, dat hij deze uit zijn assortiment heeft gehaald ivm het grote aantal storingen in de app.
Heeft de app inderdaad veel storingen? En zo ja, worden deze (snel) opgelost?
Ik heb een Home via mijn werkgever. Maar ik zou het niet meer overwegen, ze zijn failliet. ;-)

https://www.autonieuws.be...-rijders-en-fleetmanagers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ophidian schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:27:
Is er al iemand die een Ethernet poortje in zijn zappi gezet heeft? Merk toch behoorlijk connectie problemen laatste tijd, dus zou wat dat betreft wat beter moeten zijn hoop ik.
Hoe bedoel je? Je kunt de Zappi toch standaard met ethernet verbinden? Zo zit de mijne iig (over 76m :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Laatst online: 15-09 15:34
eyegraphic schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:46:
[...]

Ik heb een domme 3f mobiele lader, gelijkaardig als hieronder afgebeeld en laad de wagen op met 4,2kW

[Afbeelding]

Die communiceert slim met de auto, de solarinstallatie en de dynamische tarieven.

Ik de app heb ik persoonlijk ingesteld dat de wagen mag laden wanneer het kW tarief maximaal €0,09 (incl. btw) bedraagt of mijn zonnepanelen minstens 2kW terugleveren.

Wanneer aan één van deze voorwaarden voldaan is, verzendt de app via Bluelink het laadcommando door naar de wagen. Wanneer de tarieven terug boven de 9 cent gaan, stuurt de app het stop commando dan ook door.

Wauw wat een geweldige app!

Echter....(Ik ben niet zo bekend met prijzen hoor),
Ik heb zelf dezelfde lader 3x16a krachtstroom en jij kunt daar 11 kw laden.

Ik zag ergens dat je bij dynamische contracten een dag van tevoren de prijzen per kw kunt zien en dit s nachts een aantal uren onder die 9 cent zit.
Is t dan niet handiger om in de auto in te stellen hoe laat hij moet gaan laden?

Dus bijvoorbeeld 00:00 tot 04:00 uur, want dan heb je er gewoon 40kwh bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Termy schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 00:32:
[...]

Hoe bedoel je? Je kunt de Zappi toch standaard met ethernet verbinden? Zo zit de mijne iig (over 76m :+).
De 2.1 kan dat inderdaad, de 2.0 niet ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groninge01
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:54
Ik wil graag een laadpaal thuis hebben om 2 auto's (niet tegelijk) mee op te laden. Het gaat om een 2013 Renault Zoe en een 2019 Mitsubishi Outlander.

De Zoe kan tot 22 Kw aan en de Outlander 3,7 kW. Mij is nog niet helemaal duidelijk of er ook laadpalen zijn die (automatisch of handmatig) hiertussen kunnen schakelen. Zijn deze laadpalen er en zo ja zijn ze dan ook nog een beetje betaalbaar. Of kan ik het gewoon simpel houden en een 3,7 kW lader op marktplaats zoeken. De Zoe heeft dan wel langer nodig en dat is geen probleem.

Is er iemand die een soortgelijke situatie heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
groninge01 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:15:
Ik wil graag een laadpaal thuis hebben om 2 auto's (niet tegelijk) mee op te laden. Het gaat om een 2013 Renault Zoe en een 2019 Mitsubishi Outlander.

De Zoe kan tot 22 Kw aan en de Outlander 3,7 kW. Mij is nog niet helemaal duidelijk of er ook laadpalen zijn die (automatisch of handmatig) hiertussen kunnen schakelen. Zijn deze laadpalen er en zo ja zijn ze dan ook nog een beetje betaalbaar. Of kan ik het gewoon simpel houden en een 3,7 kW lader op marktplaats zoeken. De Zoe heeft dan wel langer nodig en dat is geen probleem.

Is er iemand die een soortgelijke situatie heeft?
Elke 'normale' laadpaal/wallbox kan je Zoe met 11 kW (= 3 fase x 3,7kW) laden, en je Outlander laadt met 1 fase die 3,7kW. Kan eenvoudig met dezelfde (3 fase) kabel omdat je Outlander daar dan maar 1 fase van gebruikt.
Voor 22 kW moet je al een zwaardere huisaansluiting hebben (3 x 32A of meer), de normale is nu 3 x 25A, hoewel oudere huizen nog vaak 1 x 32A(?) hebben, dan zal je Zoe laden met maximaal 7,4 kW.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groninge01
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:54
Peter-036 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:32:
[...]

Elke 'normale' laadpaal/wallbox kan je Zoe met 11 kW (= 3 fase x 3,7kW) laden, en je Outlander laadt met 1 fase die 3,7kW. Kan eenvoudig met dezelfde (3 fase) kabel omdat je Outlander daar dan maar 1 fase van gebruikt.
Voor 22 kW moet je al een zwaardere huisaansluiting hebben (3 x 32A of meer), de normale is nu 3 x 25A, hoewel oudere huizen nog vaak 1 x 32A(?) hebben, dan zal je Zoe laden met maximaal 7,4 kW.
Even gespiekt, ik heb 3 x 25A dus dan wordt het 11 kW. Prima!

Bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14-09 16:38
eyegraphic schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:46:
[...]

[Afbeelding]

Goedemorgen, waar heb je de maximale prijs en zonnepanelen opbrengst ingevuld, ik zie de optie niet in de app!

PieterH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ferry34 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 02:10:
[...]
Ik zag ergens dat je bij dynamische contracten een dag van tevoren de prijzen per kw kunt zien en dit s nachts een aantal uren onder die 9 cent zit.
Is t dan niet handiger om in de auto in te stellen hoe laat hij moet gaan laden?

Dus bijvoorbeeld 00:00 tot 04:00 uur, want dan heb je er gewoon 40kwh bij
Kan natuurlijk ook.
Onder voorwaarde dat de dynamische prijzen vier uur na elkaar aan 9 cent staan.
(In België zal dat 's nachts zelden zijn want er komen nog een 10-11 cent heffingen bij + 6% BTW op de som van de dynamische prijs + heffingen. En aan 11 kW genereer je een hoger vermogenstarief maar als je dat meerdere keren per maand gaat doen dan doet dat er niet zo toe want het tarief wordt je maar maandelijks aangerekend op det eenmalig hoogste kwartierpiek. Maar je zal per kWh wel veel meer gaan betalen dan die 9 cent/kWh).

Afgelopen nacht was de dynamische prijs bv. geen enkel uur stabiel en schommelde de all in prijs tussen 20 en 23 cent/kWh. De laagste prijzen liggen vandaag over de middag tussen 14:00 en 18:00 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14PVTdTXEOU0OUy59CGmB7w6Vi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBYi0za0cPVanCo3HoQVVSCm.jpg?f=fotoalbum_large

Een groot verschil met de naakte energieprijs van afgelopen nacht op het dieptepunt(8,9 cent/kWh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51PI1xkqOPmIv_eDjn3s0SiCVIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dLZ7TecwFijcDi2mxHs5Rcjj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 30-06-2023 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyegraphic
Ferry34 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 02:10:
[...]

Ik heb zelf dezelfde lader 3x16a krachtstroom en jij kunt daar 11 kw laden.

Ik heb niet dezelfde lader, maar een variant die tot 22kW kan, maar ik zet de lader enkel op de laatste stand.
In België bestaat zoiets als een capaciteitstarief.
Komt er op neer dat je taksen betaalt naargelang hoe hoog je kWh piekverbruik is.
Het hoogste kwartierverbruik per maand is wordt gebruikt als maandgemiddelde.
Jaarlijks worden dan alle maandgemiddelden opgeteld en gedeeld door 12 om de correcte taks te berekenen.

Hoe hoger je piek, hoe meer taksen je betaalt.

Door mijn lader in te stellen op 4kW en door mijn thuisbatterij heb ik mijn piek steeds onder de 5,5 kWh kunnen houden. Ik rijd niet overdreven veel kilometers, ik kom dus makkelijk toe met enkel op vrijdag, zaterdag en zondag bij te laden op de goedkoopste momenten.

Welke momenten dat zij, dat bepaalt de app zelf, daarvoor moet ik niet zelf elke dag gaan programmeren in de wagen, want dag geprogrammeerd opladen durft wel eens fout te lopen is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eyegraphic
Pieter Hermens schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:42:
[...]

Goedemorgen, waar heb je de maximale prijs en zonnepanelen opbrengst ingevuld, ik zie de optie niet in de app!
Maximale prijs:
- Druk onderaan het homescreen op de widget "IONIQ 5".
- Dan kom je op een scherm met Car Information en de Smart Charging opties.
- Onderaan dit scherm als laatste puntje bij Smart Charging, staat Maximum price limit.

Opbrengst zonnepanelen: Ik heb thuis een Huawei omvormer en een SMA omvormer.
Beide kunnen gekoppeld worden aan GridIO, maar met Huawei heeft de huidige versie van de app problemen. Die vliegt er telkens uit. Dit zou opgelost worden bij een volgende update van de app.

1. Koppelen van solarinstallatie.
- Op het homescreen ga je onderaan naar het hamburgermenu (3 horizontale streepjes)
- Connections
- Add a connection
- Solar
- Kies je merk van omvormer en volg de stappen.

2. Instellingen solarinstallatie.
- Op het homescreen swipe je de IONIQ 5 widget naar rechts, dan komt de solar widget tevoorschijn.
- Klik op de solar widget
- Kies bij Solar charging level het gewenste niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Ik wil altijd alles 100% uitgezocht hebben maar het valt niet mee in de wereld van de laadpalen en de mogelijkheden. Ik heb een hybride Volvo die via 1 fase met Max 3,7 kW geladen kan worden en ik wil hier een laadpaal voor installeren en geen granny. Ik heb thuis 3 fasen 230v 25A. Ik lees mijn omvormers uit via een app en heb p1 aangesloten op een youless. Ik wil een omvormer die ik op 3 fasen aansluit en ga er 1 van gebruiken en via p1 loadbalancing regelen. Als ik een zappi 2.1 koop heb ik een 5 aderige 4mm2 kabel nodig, lengte is Max 4m afstand tussen meterkast en laadpaal. Dan trek ik 2 utp kabels mee waarvan ik er 1 gebruik voor p1 die ik via een splitter ga aansluiten, er komt uiteraard nog een aardlek automaat met 3x20A zekering . Gaat dit op deze manier werken? Dus laden als er stroomoverschot is of op en door mij ingesteld tijdstip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

corsat schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:38:
Ik wil altijd alles 100% uitgezocht hebben maar het valt niet mee in de wereld van de laadpalen en de mogelijkheden. Ik heb een hybride Volvo die via 1 fase met Max 3,7 kW geladen kan worden en ik wil hier een laadpaal voor installeren en geen granny. Ik heb thuis 3 fasen 230v 25A. Ik lees mijn omvormers uit via een app en heb p1 aangesloten op een youless. Ik wil een omvormer die ik op 3 fasen aansluit en ga er 1 van gebruiken en via p1 loadbalancing regelen. Als ik een zappi 2.1 koop heb ik een 5 aderige 4mm2 kabel nodig, lengte is Max 4m afstand tussen meterkast en laadpaal. Dan trek ik 2 utp kabels mee waarvan ik er 1 gebruik voor p1 die ik via een splitter ga aansluiten, er komt uiteraard nog een aardlek automaat met 3x20A zekering . Gaat dit op deze manier werken? Dus laden als er stroomoverschot is of op en door mij ingesteld tijdstip?
De Zappi meet met CT klemmen niet met de P1 port

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Ok, Dan wordt het een andere laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
eyegraphic schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:23:
[...]
Komt er op neer dat je taksen betaalt naargelang hoe hoog je kWh piekverbruik is.
Het hoogste kwartierverbruik per maand is wordt gebruikt als maandgemiddelde.
Jaarlijks worden dan alle maandgemiddelden opgeteld en gedeeld door 12 om de correcte taks te berekenen.
Correctie: de netkosten op kWh verbruik zijn altijd even hoog (per vastgesteld jaar).
De netkosten afhankelijk van je kW vermogensafname per klokkwartier lopen op naarmate je binnen eenzelfde kwartier meer gemiddeld vermogen afneemt.
Hoe hoger je piek, hoe meer taksen je betaalt.
Ook niet altijd juist.
Bij een analoge meter betaal je slechts voor een forfaitair vermogen van 2,5 kW.
Bij een digitale meter betaal je minimaal voor een forfaitair vermogen van 2,5 kW en max. voor de max. netfactuur (som van kWh afname en gemiddelde kW maandpiek).
Je kan dus aan 2,5 => 11 kW laden en toch maar betalen voor de minimale vermogenspiek van 2,5 kW.
Zeker bij de combinatie van DM + thuisaccu + PV.
Ik heb (blijkbaar zoals jij) deze combinatie en betaal op jaarbasis voor de totale netkosten niet meer dan het minimum van 2,5 kW (109 €).

Door mijn lader in te stellen op 4kW en door mijn thuisbatterij heb ik mijn piek steeds onder de 5,5 kWh kunnen houden. Ik rijd niet overdreven veel kilometers, ik kom dus makkelijk toe met enkel op vrijdag, zaterdag en zondag bij te laden op de goedkoopste momenten.

Welke momenten dat zij, dat bepaalt de app zelf, daarvoor moet ik niet zelf elke dag gaan programmeren in de wagen, want dag geprogrammeerd opladen durft wel eens fout te lopen is mijn ervaring.
[/quote]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

corsat schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:02:
Waarom? Het verschil is niet heel groot verder lijkt me. Er loopt dan alsnog een UTP naar de Zappi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

corsat schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:02:
Zappi kan op overschot op 1 fase laden en dan automatisch naar 3 fase normaal laden schakelen. Dat kunnen er niet veel en heeft als voordeel dat het laden al vanaf 1,4kW overschot gebeurt. Is in ons klimaat handig.
Verder zou ik een 3x25A of 3x32A aardlekautomaat installeren (en wellicht naar 6mm2 gaan) zodat je in de toekomst op 1 fase op max. 7,4kW kunt laden.

[ Voor 17% gewijzigd door DonJuape op 30-06-2023 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:53
corsat schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:38:
Als 16A per fase genoeg is kun je ook een Alfen overwegen. Voordeliger dan een Zappi en heb je nog de optie tot backend en gewoon P1 ipv CT. Solar charging op 1F werkt al en schakelen naar 3F lijkt er ook in te komen. Al zie ik dat laatste nou niet als mega nuttig. Een 22kW versie hebben ze natuurlijk ook wel maar die is wat prijziger.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inspired schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:08:
[...]
Solar charging op 1F werkt al
Alleen op nieuwe Alfen palen of ook via een softwareupdate op de bestaande?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
IvoB2 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:11:
[...]

Alleen op nieuwe Alfen palen of ook via een softwareupdate op de bestaande?
Niet alleen nieuwe volgens mij. Zie ook; Vraag voor de Alfen laadpaal eigenaren (reboot en firmware)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Kan je ook even aangeven op welke pagina het over de softwareupdate voor solarcharging gaat? Anders moet ik 36 pagina's gaan doornemen.

Voor alle duidelijkheid, het gaat toch over een software aanpassing vanuit Alfen om hun chargers nu te kunnen gebruiken voor solar gestuurd laden en niet over de gekende omweg via HA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
IvoB2 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:20:
Kan je ook even aangeven op welke pagina het over de softwareupdate voor solarcharging gaat? Anders moet ik 36 pagina's gaan doornemen.

Voor alle duidelijkheid, het gaat toch over een software aanpassing vanuit Alfen om hun chargers nu te kunnen gebruiken voor solar gestuurd laden en niet over de gekende omweg via HA?
Vanaf begin juni dit jaar als beta beschikbaar. Vanaf hier zeg maar; gighandi in "Vraag voor de Alfen laadpaal eigenaren (reboot en firmware)" Vanaf 6.3 firmware zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Laatst online: 06:42
Inspired schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:08:
[...]

Als 16A per fase genoeg is kun je ook een Alfen overwegen. Voordeliger dan een Zappi en heb je nog de optie tot backend en gewoon P1 ipv CT. Solar charging op 1F werkt al en schakelen naar 3F lijkt er ook in te komen. Al zie ik dat laatste nou niet als mega nuttig. Een 22kW versie hebben ze natuurlijk ook wel maar die is wat prijziger.
Nog een paar dagen en dan heb je bij de Zappi ook mogelijkheid tot backend ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Makrolon schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:53:
[...]

Ja, wel wat minder mooi vind ik. Tenminste, ik vind RFID handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Makrolon schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:53:
[...]

Interessant. Heb je meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfunny
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23-04 20:24
Ik ben aan het zoeken naar de informatie die ik nodig heb om mijn laadpaal in te kunnen stellen met een nieuwe backoffice.

Ik heb een laadpaal (ALFEN Eve Single Pro-line, 3-fase, Display, socket Type 2) via mijn werkgever geïnstalleerd gekregen. Ik ben nu weg bij de werkgever en mag de paal behouden. De backoffice is eraf gehaald en ik heb het master password ontvangen.

Nu snap ik er weinig meer van, ik wil nu zelf een nieuwe backoffice instellen, zoals bijvoorbeeld Eflux.

Heeft iemand ervaring hoe dit aan te pakken, moet er persé gebruik gemaakt worden van de simkaart of kan het ook gewoon via de ethernet verbinding die de paal heeft?

Ik ben op dit vlak nogal een noop, maar die moet toch zelf in te stellen zijn zou ik denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Laatst online: 06:42
DonJuape schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:18:
[...]

Interessant. Heb je meer info?
Dr komt een update aan, dan heb je de mogelijkheid om een back end te koppelen aan je Zappi. Alleen geen rfid natuurlijk, je koppelt dan een code aan een pas, elke keer als je die code in toetst koppelt hij de laadsessie aan die pas.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 18:56

Gallus

Cheesy

Ik loop een beetje vast in de volgende casus:

- Ik heb thuis een laadpaal (Alfen) van/via Vandebron (VDB)
- Mijn werkgever vergoed de laadkosten

Vandebron lijkt in de facturatie geen onderscheid te maken tussen gastgebruik en eigen gebruik, vervolgens lijkt het daardoor mis te gaan met de btw. Het maakt feitelijk niet uit of ik laad met de laadpas van Vandebron of met die van mijn werkgever (MTC). In dit voorbeeld gebruik ik die van Vandebron.

Ik heb een tarief exclusief btw ingesteld dat overeenkomt met werkelijkheid. De laadsessie kost 10 euro ex btw.

- Ik krijg van VDB een factuur voor de laadpas van 10 euro + btw, zeg 12 euro en betaal deze
- Ik declareer deze factuur bij mijn werkgever en ontvang 12 euro
- Ik ontvang van VDB een creditfactuur voor 'gastgebruik' van mijn laadpaal ex btw (want ik ben geen ondernemer) en ontvang 10 euro
- Via mijn energierekening betaal ik uiteindelijk 10 euro + btw, dus 12 euro

Ik kom dus uiteindelijk 2 euro te kort. Met Vandebron kom ik niet verder. Zij adviseren mij om het bedrag ex btw per kWh met 21% te verhogen. Dan krijg ik uiteindelijk wel het bedrag dat ik verwacht, maar daarmee benadeel ik mijn werkgever.

Hoe kan ik hier nu het beste mee omgaan? Kan ik ergens in de laadpaal instellen dat een bepaalde pas 'eigen gebruik' is? De portal/backoffice van VDB is zeer beperkt.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Gallus klinkt gewoon als een basic backend. Kun je niet overstappen naar een fatsoenlijke backend? Ook wel leuk dat ze het verkopen als automatisch maar dat er eigenlijk niks automatisch aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Gallus Dit is normaal en ik zou zeker het advies opvolgen..

Als particulier met een thuislaadpaal ben je in principe niet (meteen) een btw ondernemer. De stroom die je levert (via de backoffice) is dus ook vrij van btw. Het tarief dat je in stelt moet je kosten dekken en dat is dus het tarief inclusief de btw die de energieleverancier in rekening brengt. Dat is wat je vergoed krijgt.

Per saldo is er dan een soort ‘btw verlies’ bij het thuisladen als je gebruik maakt van een backoffice..

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
JanHenk schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:42:
@Gallus Dit is normaal en ik zou zeker het advies opvolgen..

Als particulier met een thuislaadpaal ben je in principe niet (meteen) een btw ondernemer. De stroom die je levert (via de backoffice) is dus ook vrij van btw. Het tarief dat je in stelt moet je kosten dekken en dat is dus het tarief inclusief de btw die de energieleverancier in rekening brengt. Dat is wat je vergoed krijgt.

Per saldo is er dan een soort ‘btw verlies’ bij het thuisladen als je gebruik maakt van een backoffice..
Nou ja. Het is niet normaal dat je geen twee verschillende tarieven kan hebben. Tenminste, vind ik niet. :) Mijn gast tarief is 40x1.21=48,4c en mijn WG tarief is 40c. Ik maak daardoor geen winst en ook geen verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:19:
[...]

Nou ja. Het is niet normaal dat je geen twee verschillende tarieven kan hebben. Tenminste, vind ik niet. :) Mijn gast tarief is 40x1.21=48,4c en mijn WG tarief is 40c. Ik maak daardoor geen winst en ook geen verlies.
Ik begrijp het waarschijnlijk niet helemaal, maar waarom moet je gasttarief hoger zijn?

Als mijn kWh-prijs (inclusief btw) 25 cent is, dan wil ik gewoon 25 cent per kWh vergoed krijgen. Ongeacht wie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
JanHenk schreef op zondag 2 juli 2023 @ 15:10:
[...]

Ik begrijp het waarschijnlijk niet helemaal, maar waarom moet je gasttarief hoger zijn?

Als mijn kWh-prijs (inclusief btw) 25 cent is, dan wil ik gewoon 25 cent per kWh vergoed krijgen. Ongeacht wie..
Dat is dus het issue met de BTW. Als ik 40c instel als gasttarief krijg ik een 33c.

Dus. Tarief voor mijn sessie (die via WG pas lopen) 40c == netto 40c.

Gasten kunnen laden voor 49c. Is ongeveer ook netto 40c omdat gast incl BTW betalen maar ik krijg ex BTW terug via backend.

[ Voor 19% gewijzigd door Inspired op 02-07-2023 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 22:01
Gallus schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:58:
Ik loop een beetje vast in de volgende casus:

- Ik heb thuis een laadpaal (Alfen) van/via Vandebron (VDB)
- Mijn werkgever vergoed de laadkosten

Vandebron lijkt in de facturatie geen onderscheid te maken tussen gastgebruik en eigen gebruik, vervolgens lijkt het daardoor mis te gaan met de btw. Het maakt feitelijk niet uit of ik laad met de laadpas van Vandebron of met die van mijn werkgever (MTC). In dit voorbeeld gebruik ik die van Vandebron.

Ik heb een tarief exclusief btw ingesteld dat overeenkomt met werkelijkheid. De laadsessie kost 10 euro ex btw.

- Ik krijg van VDB een factuur voor de laadpas van 10 euro + btw, zeg 12 euro en betaal deze
- Ik declareer deze factuur bij mijn werkgever en ontvang 12 euro
- Ik ontvang van VDB een creditfactuur voor 'gastgebruik' van mijn laadpaal ex btw (want ik ben geen ondernemer) en ontvang 10 euro
- Via mijn energierekening betaal ik uiteindelijk 10 euro + btw, dus 12 euro

Ik kom dus uiteindelijk 2 euro te kort. Met Vandebron kom ik niet verder. Zij adviseren mij om het bedrag ex btw per kWh met 21% te verhogen. Dan krijg ik uiteindelijk wel het bedrag dat ik verwacht, maar daarmee benadeel ik mijn werkgever.

Hoe kan ik hier nu het beste mee omgaan? Kan ik ergens in de laadpaal instellen dat een bepaalde pas 'eigen gebruik' is? De portal/backoffice van VDB is zeer beperkt.
Wat raar dat zij een creditfactuur zonder btw uitreiken. Terwijl ze op een debet factuur wel btw zetten.
Dat heeft niets met jouw obtw ondernemerschap te maken, dat is hun btw ondernemerschap. dus zowel bij een debet als bij een credit factuur moeten zij btw afrekenen.
Nu steken ze dat zelf in hun zak?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 18:56

Gallus

Cheesy

eltron schreef op zondag 2 juli 2023 @ 19:27:
[...]

Wat raar dat zij een creditfactuur zonder btw uitreiken. Terwijl ze op een debet factuur wel btw zetten.
Dat heeft niets met jouw obtw ondernemerschap te maken, dat is hun btw ondernemerschap. dus zowel bij een debet als bij een credit factuur moeten zij btw afrekenen.
In basis snap ik dat wanneer ik de paal open zou stellen voor jan en alleman, dat er dan ook btw moet worden afgedragen door 'iemand'. Ik kan dat niet, dus ik neem aan dat zij dat doen. Nu ben ik zelf niet jan en alleman, maar daar kan blijkbaar geen onderscheid in gemaakt worden. Enige oplossing lijkt dus inderdaad om het tarief te verhogen, waardoor mijn werkgever m.i. te veel betaalt en VDB te veel overhoudt.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaBuenaVida
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-05-2024
Binnenkort heb ik ook een EV in huis.
Al wat zitten zoeken in dit topic (mss een idee om dit in het starterstopic te plaatsen), maar niet meteen gevonden:
Maar welke granny-lader is prijs/kwaliteit de meest aangeraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
LaBuenaVida schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:09:
Al wat zitten zoeken in dit topic (mss een idee om dit in het starterstopic te plaatsen), maar niet meteen gevonden:
Ligt een beetje aan je wensen/eisen. Je zou ook een Tesla Mobile Charger van MP kunnen pakken. Kwalitatief goed en met de nodige beveiligingen. Als je echter op de granny het aantal ampere wilt kunnen aanpassen dan moet je op zoek naar een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:08:
[...]

Dat is dus het issue met de BTW. Als ik 40c instel als gasttarief krijg ik een 33c.

Dus. Tarief voor mijn sessie (die via WG pas lopen) 40c == netto 40c.

Gasten kunnen laden voor 49c. Is ongeveer ook netto 40c omdat gast incl BTW betalen maar ik krijg ex BTW terug via backend.
Dat lijkt me een vreemde softwarematige implementatie. 40 cent per kWh is in dit geval jouw elektra-tarief inclusief btw? Of is het 49 cent inclusief Btw?

Bij E-flux krijg je gewoon je ingestelde tarief ongeacht welke laadpas er wordt gebruikt. Totaal geleverde stroom * tarief = vergoeding (vrij van btw). Wat iemand moet betalen voor de afgenomen stroom hangt dan af van zijn laadpas (flatrate, of CPO-tarief etc.). Als we uitgaan van CPO-tarief dan brengt de laadpasaanbieder altijd het ingestelde tarief + btw in rekening (omdat zij verplicht btw belaste prestaties verrichten).

Ja, dan zit er dus eigenlijk 2x BTW in; jij met je laadpaal moet eerst de BTW afdragen over de stroom die jij afneemt van je elektra-aanbieder, die jij vervolgens in de CPO-tarief verwerkt (en daarmee is die btw niet meer terug te halen, maar dat is inherent aan dat jij als particulier stroom levert) en vervolgens brengt de laadpasaanbieder het CPO-tarief + btw in rekening.

Dat is het nadeel van thuisladers.
eltron schreef op zondag 2 juli 2023 @ 19:27:
[...]

Met creditfactuur bedoel je de 'self-billing' van de stroom die jij met je laadpaal levert aan jouw backoffice-provider? Die is sowieso vrij van btw, want als particulier met alleen een laadpaal kun je niet met BTW leveren.

(Tenzij je zonnepanelen hebt en niet in de kleine ondernemersregeling zit, dus ook ieder kwartaal btw aangifte doet..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
JanHenk schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:27:
[...]

Dat lijkt me een vreemde softwarematige implementatie. 40 cent per kWh is in dit geval jouw elektra-tarief inclusief btw? Of is het 49 cent inclusief Btw?

Bij E-flux krijg je gewoon je ingestelde tarief ongeacht welke laadpas er wordt gebruikt. Totaal geleverde stroom * tarief = vergoeding (vrij van btw). Wat iemand moet betalen voor de afgenomen stroom hangt dan af van zijn laadpas (flatrate, of CPO-tarief etc.). Als we uitgaan van CPO-tarief dan brengt de laadpasaanbieder altijd het ingestelde tarief + btw in rekening (omdat zij verplicht btw belaste prestaties verrichten).

Ja, dan zit er dus eigenlijk 2x BTW in; jij met je laadpaal moet eerst de BTW afdragen over de stroom die jij afneemt van je elektra-aanbieder, die jij vervolgens in de CPO-tarief verwerkt (en daarmee is die btw niet meer terug te halen, maar dat is inherent aan dat jij als particulier stroom levert) en vervolgens brengt de laadpasaanbieder het CPO-tarief + btw in rekening.

Dat is het nadeel van thuisladers.

[...]

Met creditfactuur bedoel je de 'self-billing' van de stroom die jij met je laadpaal levert aan jouw backoffice-provider? Die is sowieso vrij van btw, want als particulier met alleen een laadpaal kun je niet met BTW leveren.

(Tenzij je zonnepanelen hebt en niet in de kleine ondernemersregeling zit, dus ook ieder kwartaal btw aangifte doet..)
Nou ja, Shell doet het zo;

Stel ik betaal 40c thuis. Dus met alle heffingen.
In mijn backend staat ingesteld dat mijn zakelijke transacties gewoon meteen naar de WG gaat obv mijn laadpas. Ik stel 40c in hiervoor als tarief, en ik krijg ook 40c netto terug.

Bij gastladen moet Shell het met BTW afrekenen maar ze mogen mij alleen ex BTW vergoeden aangezien ik geen BTW nummer heb. Dus, vandaar dat ik 40x1,21 doe om zo netto toch 40c over te houden. (Dus ingestelde gasttarief is 49c.) Denk dat Shell de BTW af moet dragen. Dus verder ook geen twee keer BTW.

Neem even aan dat Shell weet wat ze doen. Maar misschien ook niet. :+

De creditfactuur die ik krijg is tegen 0% BTW voor alles.

Onderstaande zet Shell al een tijdje in de mail die ze sturen met de creditfactuur;
Let op, aanpassing bij vergoeding voor gastgebruik!

Vorig jaar hebben wij u geïnformeerd over een wijziging met betrekking tot het vergoeden van gastgebruik en btw.
Om te voldoen aan de wettelijke regelgeving, kunnen wij alleen een vergoeding inclusief het btw bedrag overmaken wanneer wij beschikken over uw btw nummer.
Voor automatisch vergoeden wordt nooit btw berekend.

Geen btw ontvangen en uw laadpunt aanwezig op een zakelijke locatie?
U kunt uw BTW nummer toevoegen of aanpassen in uw account op account.shellrecharge.com.

[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 03-07-2023 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De lader die bij je EV afgeleverd wordt?
Of is dat tegenwoordig niet meer het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Inspired Shell geeft jou wel de juiste vergoeding door en verwerkt de BTW correct, maar heeft softwarematig een bepaalde implementatie die niet echt duidelijk is (mijn mening).

Bij E-Flux heb je dus 1 (ingesteld) tarief dat je ook altijd vergoed krijgt en afhankelijk van de laadpas die je ervoor houdt krijgt diegene een factuur (altijd met BTW). "Gastladen" ken je dus ook niet bij de backoffice van E-Flux, dat is eigenlijk ook wat een vreemd begrip, helemaal als je een paal hebt waar je met iedere RFID het laden kunt starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
JanHenk schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:50:
@Inspired Shell geeft jou wel de juiste vergoeding door en verwerkt de BTW correct, maar heeft softwarematig een bepaalde implementatie die niet echt duidelijk is (mijn mening).

Bij E-Flux heb je dus 1 (ingesteld) tarief dat je ook altijd vergoed krijgt en afhankelijk van de laadpas die je ervoor houdt krijgt diegene een factuur (altijd met BTW). "Gastladen" ken je dus ook niet bij de backoffice van E-Flux, dat is eigenlijk ook wat een vreemd begrip, helemaal als je een paal hebt waar je met iedere RFID het laden kunt starten.
Klopt, de interface is niet mega duidelijk. Maar goed, op zich werkt het wel goed als je weet wat je in moet vullen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 22:01
JanHenk schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:27:

Het ging in dit geval om terugleveren aan de energieleverancier die dezelfde partij is als de backoffice provider. Dus ik zie dat zo: ik neem bijvoorbeeld 10kWh af maar lever die gelijk terug aan dezelfde partij.
Dan moeten ze of nihil factureren of een debet en creditfactuur voor zelfde bedrag en beide inclusief btw.

Als ik een broek koop die ik na de koop retourneer krijg ik ook het aankoopbedrag inclusief btw terug.
Waarom zou dat hier niet kunnen?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Dit hierboven. Ze sturen een factuur met BTW, dat is "onterecht" want het is eigen gebruik dus ze leveren geen prestatie, daarom de credit op de "foute" factuur. Wanneer het eerste met BTW is, dan het tweede toch ook?

Zou raar zijn wanneer ze bij de factuur wel BTW moeten rekenen maar dat bij de correctie niet meer mogen.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLT1991
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-06 20:38
Ik krijg van mijn werkgever 32 cent/kWh vergoeding voor thuisladen van mijn hybride wagen.
Mijn huidig contract: afname 14 cent/kWh & injectie 5 cent/kWh, ik zit nog met een terugdraaiende teller.
Is het voor mij enorm voordelig om mijn wagen constant thuis op te laden, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 20:03
PLT1991 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:38:
Ik krijg van mijn werkgever 32 cent/kWh vergoeding voor thuisladen van mijn hybride wagen.
Mijn huidig contract: afname 14 cent/kWh & injectie 5 cent/kWh, ik zit nog met een terugdraaiende teller.
Is het voor mij enorm voordelig om mijn wagen constant thuis op te laden, of zie ik iets over het hoofd?
Als die 14ct inclusief alle taksen en distributiekosten is, dan kan je beter wat rondjes gaan rijden dan hier te zitten posten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLT1991
Tommie12 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:40:
[...]

Als die 14ct inclusief alle taksen en distributiekosten is, dan kan je beter wat rondjes gaan rijden dan hier te zitten posten.
Ohja ik keek enkel naar de energieprijs, met netwerkkosten & federale accijns kom ik op 27 cent uit.
Nog steeds voordeliger om mijn overtollige kwh van zonnepanelen voor auto te gebruiken ipv te injecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
PLT1991 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:07:
[...]
Ohja ik keek enkel naar de energieprijs, met netwerkkosten & federale accijns kom ik op 27 cent uit.
Nog steeds voordeliger om mijn overtollige kwh van zonnepanelen voor auto te gebruiken ipv te injecteren.
Je redenatie is correct. Doe dit zelf al jaren zo (in :)B ). Zou niet weten waarom het in NL anders zou zijn?
Afnametarief van net schommelde dit jaar tussen 25 en 28 cent/kWh en teruglevering tussen 20 en 11 cent/kWh.
Laadvergoeding was tot 21/6 58,3 cent/kWh en is daarna teruggevallen naar 41,5 cent/kWh (incl. 6% BTW).

Je kan dus beter thuis laden dan "gratis" met de laadkaart aan een openbare paal of op de parking van de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
eltron schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:50:
[...]

Het ging in dit geval om terugleveren aan de energieleverancier die dezelfde partij is als de backoffice provider. Dus ik zie dat zo: ik neem bijvoorbeeld 10kWh af maar lever die gelijk terug aan dezelfde partij.
Dan moeten ze of nihil factureren of een debet en creditfactuur voor zelfde bedrag en beide inclusief btw.

Als ik een broek koop die ik na de koop retourneer krijg ik ook het aankoopbedrag inclusief btw terug.
Waarom zou dat hier niet kunnen?
Ah zo, dat had ik even niet opgepikt.

Dat is wel een heel specifieke situatie waarbij energieleverancier van de particulier dezelfde partij is als de backoffice en ook nog MSP. Je kunt je afvragen of het juridisch echt dezelfde entiteiten zijn.

Maar zelfs al zou dat zo zijn, denk ik toch dat het alsnog niet zo werkt. Je neemt eerst contractueel de energie af en levert die aan wie er ook komt laden. De broek die je levert via je laadpaal is niet dezelfde als die je afneemt en misschien verkoop je hem zelfs wel aan een derde. Afhankelijk van wie er komt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLT1991
IvoB2 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:37:
[...]

Je redenatie is correct. Doe dit zelf al jaren zo (in :)B ). Zou niet weten waarom het in NL anders zou zijn?
Afnametarief van net schommelde dit jaar tussen 25 en 28 cent/kWh en teruglevering tussen 20 en 11 cent/kWh.
Laadvergoeding was tot 21/6 58,3 cent/kWh en is daarna teruggevallen naar 41,5 cent/kWh (incl. 6% BTW).

Je kan dus beter thuis laden dan "gratis" met de laadkaart aan een openbare paal of op de parking van de werkgever.
Mooie vergoeding dat je krijgt, ben wel jaloers :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
PLT1991 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:18:
[...]
Mooie vergoeding dat je krijgt, ben wel jaloers :P
Bwa, is gewoon standaardtarief van de CREG.
Duizenden werknemers met een salarisauto krijgen dezelfde laadvergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLT1991
IvoB2 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:50:
[...]

Bwa, is gewoon standaardtarief van de CREG.
Duizenden werknemers met een salarisauto krijgen dezelfde laadvergoeding.
Kan je mij de link doorsturen met dit tarief? Misschien kan ik een verhoging aanvragen bij mijn werkgever :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 20:03
IvoB2 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:37:
[...]

Van welke laadprovider krijg je die vergoedingen?
Bij mij was het 47ct tot eind Mei, en sindsdien 35ct.
Komt via Numobi.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:29:
[...]

Van welke laadprovider krijg je die vergoedingen?
Bij mij was het 47ct tot eind Mei, en sindsdien 35ct.
Komt via Numobi.
Via de backoffice van de werkgever, hun tussenpersoon is Stroohm en die gebruiken dan weer Last Mile Solutions.
Maar de basis is het zesmaandelijks gemiddelde van de federale energieregulator CREG.
Heb je ook nooit last met de fiscus want het is een overheidsdienst die de tarieven bepaald.
Het was van begin dit jaar tot 24/6 55 cent excl. BTW (58,3 cent incl. 6% BTW).
Vanaf 25/6 is het 39 cent excl. BTW (41,34 cent incl. BTW).

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 04-07-2023 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:47
Weet iemand of er spare parts verkrijgbaar zijn voor de WCD 230V (thuis-)laadkabel? Afgelopen weekend een wandcontactdoos getroffen met een slecht contact. Hierdoor is de stift van de Type E/F stekker warm geworden en is het e.e.a. gesmolten. :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2I5Kg7cxO_BVIuaOmmUhOAOGm2c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pWlPPvjiGpQQ7JKRbbFblbP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Waum_fP-5WLwlT_6A5leyoa9EI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lWeXnX1VswF6vAPr5KCw1c7R.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
PLT1991 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:10:
[...]

Kan je mij de link doorsturen met dit tarief? Misschien kan ik een verhoging aanvragen bij mijn werkgever :P
https://www.creg.be/nl/pr...-en-monitoring/boordtabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLT1991
IvoB2 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:27:
[...]

Via de backoffice van de werkgever, hun tussenpersoon is Stroohm en die gebruiken dan weer Last Mile Solutions.
Maar de basis is het zesmaandelijks gemiddelde van de federale energieregulator CREG.
Heb je ook nooit last met de fiscus want het is een overheidsdienst die de tarieven bepaald.
Het was van begin dit jaar tot 24/6 55 cent excl. BTW (58,3 cent incl. 6% BTW).
Vanaf 25/6 is het 39 cent excl. BTW (41,34 cent incl. BTW).
op welke pagina van boordtabel kan ik die 41.34 cent incl. BTW vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat kan je niet rechtstreeks.
Daarvoor moet je een account hebben op de LMS app gevoed door Stroohm.
De boordtabellen van de CREG lopen per maand en zijn zoals gezegd de basis voor de back office app. Deze berekend het gemiddelde van de afgelopen zes maanden en dat dag na dag en geeft de prijs zonder BTW.
De facturatie tab in de back office app geeft per maand een overzicht van de totalen met 6% BTW bijgerekend.
Hier enkele screenshots:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-YEYPu4YK53eVNatcv-OZRnDKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iq6WnkcjkmpgIoAaXahIawQY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJicl94Muo5-MSsL7QDlYCz4dSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSLP1w4MM6lhpJMBqCBbsEi1.jpg?f=fotoalbum_large

Je mag het altijd zelf narekenen. :)

Uiteraard ben je daar weinig mee wanneer je werkgever een andere backoffice gebruikt en een andere carpolicy hanteert.
Om de zoveel maanden komt er in de facturatie trouwens nog een extra 5 cent/kWh bij om het capaciteitstarief over de afgelopen periode forfaitair te vergoeden.

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 04-07-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 19:05
Bij iedere nieuwe EV wordt voor zover ik weet een granny lader bijgeleverd (edit, blijkbaar toch niet :P maar bij velen wel)
Toen ik na m'n proefrit aangaf dat er geen granny charger in de kofferbak lag was direct klip en klaar dat ik een nieuwe erbij zou krijgen. Is gewoon onderdeel van de auto, en als het er niet bij zit is het een onderhandelingspuntje.

Ga je zelf iets kopen, dan zou ik vooral Marktplaats afstruinen naar een goeie deal, het liefst een nieuw-maar-ongebruikt ding van een automerk.
Moet het toch écht nieuw zijn? Dan zou ik hier voor gaan: https://shop.tesla.com/nl_nl/product/mobile-connector gezien de prijs.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Pagina: 1 ... 70 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen