Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Cloud schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:44:
[...]
Voor nu zijn thuisaccu's ook wel LFP maar ligt daar echt de toekomst qua energietransitie? LFP is mooi voor auto vanwege de enorme energiedichtheid en het feit dat ze gecombineerd met de omvormer etc dat vermogen kunnen leveren. Maar ze gebruiken wel zeldzame materialen wat nu al af en toe een probleem is. Ik zou denken dat je uiteindelijk voor thuisgebruik toe zou willen werken naar iets wat beter beschikbaar is (simpele ingrediënten) en toegespitst kan worden op het thuis scenario. Ik wil zeggen zoutaccu's maar die zijn wel weer erg groot.
Het is net omgekeerd. LFP werd eerst toegepast in thuisinstallaties omdat LFP o.a. het voordeel heeft minder brandgevaarlijk te zijn en goedkoper maar het "nadeel" heeft dat het zwaarder en omvangrijker is dan de Li-ion MCM toegepast in een EV (want daar speelt gewicht uiteraard wel een rol). LFP heeft een lagere energiedichtheid waardoor ze zwaarder en omvangrijker is voor dezelfde opslagcapaciteit maar dat speelt in een stationaire omgeving geen rol. Ze zijn wel goedkoper, stabieler en hebben een langere levensduur en kunnen een diepere ontlading aan wat voor statonair een voordeel is.
Het is net dat men nu voor EV ook al overstapt naar LFP omdat ze minder zeldzame materialen gebruiken. Er zit bv. al geen kobalt en nikkel meer in. Volgende stap is waarschijlijk de LMFP Astroinno accu. Deze combineert dan weer de voordelen van LFP en MCM zonder de nadelen (hogere energiedichtheid, langere levensduur, minder zeldzame grondstoffen, minder materiaal nodig voor o.a. bedrading en koeling waardoor dus minder zwaar en omvangrijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisappelaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-01-2024
Zouden jullie mij kunnen helpen met een partij (was Coolblue) die mijn laadpaalkosten thuis automatisch verrekend met mijn werkgever (eigen bedrijf)? Per 7 mei zijn ze ermee gestopt en Eneco E-Mobility geeft geen thuis. Baal ervan. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:52
IvoB2 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:55:
[...]

Niet voor ontworpen?
Ik denk dat de accu van een auto veel meer cycli draait dan een thuisaccu. Het aandeel extra cycli voor V2H zal dus verwaarloosbaar zijn in verhouding tot het aantal cycli van een EV.
Met de beschikbare capaciteit van de EV-accu kan ik de woning een week van energie voorzien. Dat is dus één extra cyclus per week. :)
Wanneer je dan nagaat dat je voor mobiliteit een cyclus nodig hebt voor iedere 350 tot 400 km dan weet je het wel.

https://www.autoreview.nl...an-ev-haters-doen-geloven
De autoaccu is er niet voor ontworpen. Ik hoop verder dat je helemaal gelijk hebt en krijgt. Maar autofabrikanten zijn nog wat voorzichtig en ik ook. Ik ga mijn autoaccu daar zeker niet voor gebruiken. Een huisaccu van 5kWh is voorlopig nog niet lonend in te zetten. Waarom de accu van de auto dan wel. Nogal wat investeringen te doen en je kunt er dan niet mee rijden.
Ik ben trouwens geen EV hater. :)

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Gerardus1956 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:36:
Dat VW daar een limiet opzet kan ik wel begrijpen. Ook een accu in een auto verslijt met het vele gebruik. Je zou maar een tweedehandsje kopen waarvan de vorige eigenaar 5 jaar driftig V2G gebruikt heeft.
Voor thuisgebruik kan er beter een thuisaccu gebruikt worden.
Voor mij geen V2G met mijn EV. Ik wil er nog wat langer mee doen.
De accu in een auto moet zo 150kW leveren bij een stoplichtsprintje. Thuis hoeft hij maar een paar kW te doen, en dat waarschijnlijk voor maar een beperkt percentage van de accu.

Je zegt dat hij er niet voor ontworpen is, maar feitelijk is hij overgekwalificeerd.

Of V2G nut heeft is een ander verhaal. Want bij velen is de auto toch dagelijks weg.
Ik denk dat het erg beperkt is in de praktijk.

Maar goed, over het limiet, ze zetten een tijdslimiet van 4000 uur erop. Dat slaat echt helemaal nergens op. Die 10.000 kWh kan ik nog enigzins begrijpen. Dat vertaalt zich naar 120 tot 150 cycli afhankelijk van grootte accu.

Anyway, met V2G op DC vereist het ook een dure laadpaal. Dan kun je net zo goed een kleine thuis accu met omvormer erbij hebben, voor dat geld. Die er dan altijd is.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
de Peer schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:52:
[...]

ja precies. zetten ze dan ook een limiet op het aantal kilometers dat je er per jaar mee mag rijden?
Nou ja, feitelijk wel, door te zeggen dat je accu garantie tot een max kilometers gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
RJan61 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:14:
[...]

Nee, nooit. De zonnepanelen leveren een spanning die afhankelijk is van het aantal aangesloten panelen, en een maximale stroom die afhankelijk is van de hoeveelheid zon.
De auto heeft een spanning nodig die iets hoger is dan de accuspanning, waarbij tevens rekening gehouden moet worden met een maximale stroom. Dat gaat dus nooit en te nimmer werken. Je zal dus altijd een omvormer (DC/DC converter) ertussen moeten plaatsen. Dezelfde omvormer zit ook in de DC laadpaal: de AC input wordt eerst gelijkgericht en daarna met een DC/DC converter aangepast aan de wensen van de auto.
Nou, zeg niet nooit he :+ Kijk maar eens op https://4x4electric.com/, Nederlands stel die met DC-DC converter en een stapel zonnepanelen Afrika doorrijdt.

Ik verwacht ook een moeizame opkomst voor het hoog voltage DC stuk in huis, het is denk ik gewoon niet praktisch.

Technisch gezien zou je best gecontroleerd een aantal PV panelen (voltage net wat hoger dan accu) het rechtstreeks in de accu laten laden. Maar de condities daarvoor zijn er nooit, en je wil het ook niet want je verlies MPPT werking. Dus het gaat ook nog waardeloos presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gerardus1956 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:35:
[...]
De autoaccu is er niet voor ontworpen. Ik hoop verder dat je helemaal gelijk hebt en krijgt. Maar autofabrikanten zijn nog wat voorzichtig en ik ook. Ik ga mijn autoaccu daar zeker niet voor gebruiken. Een huisaccu van 5kWh is voorlopig nog niet lonend in te zetten. Waarom de accu van de auto dan wel. Nogal wat investeringen te doen en je kunt er dan niet mee rijden.
Ik ben trouwens geen EV hater. :)
Ik heb het voordeel dat ik niet voorzichtig moet zijn want ik maak al vier jaar gebruik van een EV op basis van het salarisauto principe (alle voordelen voor de gebruiker en alle nadelen voor de lease :) en na 4-5 jaar moet ie toch terug de deur uit. Uit ervaring (en dat gaat van uten uitermate traag laden aan 2,4 kW tot even laden aan DC 50 en als het even kan tot 100%. Uit ervaring kan ik je meegeven dat er nog geen degradatie zit op de accu en dat deze dus langer zal meegaan dan de motor van de EV zelf. :+
Ik zou dus net het omgekeerde beweren dan wat je telkens stellig beweert: je moet het geheel van een thuisaccu niet gaan stoppen in een EV want daarvoor is ze niet ontworpen dus dat komt niet goed. Maar net door het ontwerp wat een accu voor een auto moet aankunnen haalt ze op haar sloffen de veriesten voor een huiselijke omgeving. Om het bevattelijker voor te stellen: iemand die alle dagen 5 km kan wandelen moet je niet vragen een marathon te gaan lopen. Omgekeerd is het voor de doorsnee marathonloper geen kunst om 5 km te wandelen.

Een huisaccu van 5 kWh kan idd nooit lonend zijn want voor een normaal huishouden een veel te lage opslagcapaciteit. Vandaar dat ik ingezet heb op het driedubbele. Waarom de accu van de auto dan nog wel? Voor die keren dat de thuisaccu ontoereikend is?
Rendabiliteit is uiteraard persoons- en situatiegebonden. Privé zou ik ook niet aan een EV beginnen (alleen al door het feit dat de evolutie in dat segment zo snel gaat, mijn EV was bv. bij de aflevering, 11 maand wachttijd, al technisch voorbijgestreefd). En de situatie is hier (Vlaanderen) dat wanneer je jaarlijks meer produceert dan verbruikt (en kan terugleveren naar net en EV) het rendabeler is om niet meer te salderen dan wel en dat je dan een digitale meter moet aanvragen. En wanneer je ongeveer gelijktijdig afstand deed van salderen en een thuisaccu plaatsen je zoveel belastingsvrije subsidies kreeg uitgekeerd dat er 40% van de prijs afging (en die prijs was, wegens minder vraag dan aanbod, toen ook nog eens 10% lager dan nu er meer vraag dan aanbod is.
Energie is niet veel anders dan beleggen in aandelen: beter niet doen wat iedereen doet en op het juiste moment kopen en verkopen (of inzetten op weer iets anders). Stilstaan en niets doen is altijd verliezen.

Ik ben ook niet van het standpunt dat een V2H een thuisaccu kan vervangen. Integendeel.
Een auto dient om mee te rijden, niet om voortdurend stil aan je gevel te hangen. Maar als hij daar toch staat kan het geen kwaad om meteen van de dubbele functionaliteit gebruik te kunnen maken. Zeker als thuiswerk de regel is (dus weer persoons- en situatiegebonden).

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 13-06-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

!null schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:51:
[...]

Nou ja, feitelijk wel, door te zeggen dat je accu garantie tot een max kilometers gaat.
dat is niet wat ik bedoelde.
Ik bedoelde dat je met een benzineauto ook geen limiet zet op het aantal kilometers dat hij per jaar mag rijden om de auto in goede staat te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
IvoB2 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:43:
[...]

Nog dit jaar komen er AC laadpalen op de markt EN CCS laadpalen die alle KIA's voorzien van V2L geschikt malen voor V2H.
Zelf zou ik de accu van de EV trouwens alleen inzetten als een soort back up van de thuisaccu en al zeker niet als een vervanging van een thuisaccu. Een thuisaccu moet 24/7 dienst kunnen doen.
Ik wil bij vrienden aan de gang met warmtepomp en accu. Zij overwegen ook een Ioniq 5 te nemen, met V2L. Neem aan dat het hetzelfde is als bij Kia, want hetzelfde concern.

Mijn huidig idee daarbij (als het allemaal doorgaat), is om de Ionic 5 puur als "dumpload" te beschouwen, alleen energie erin.
En de V2L te gebruiken om het huis op te draaien in noodgevallen.

Ik zat al te denken dat V2L op dezelfde poort toch gebruikt zou kunnen worden, om te switchen tussen laden en ontladen, alles op AC inderdaad. Stuk goedkopere paal.

Maar welke paal gaat dit kunnen dan? Want jij komt niet in Amsterdam installeren :+
En ik wil het zelf integreren.

Ik betwijfel overigens nog steeds of het de moeite waard is, zeker op lange termijn zonder salderen.
Dan handel je er niet in, dan trek je alleen energie uit de accu rechtstreeks voor het huis.
Als die dan bij veel mensen overdag gewoon weg is (of dat was hij niet, en je verandert van werk waardoor het wel moet), valt de use case een beetje in elkaar. Zowel met eigen PV als met flexibele uurprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
de Peer schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:00:
[...]

Ik bedoelde dat je met een benzineauto ook geen limiet zet op het aantal kilometers dat hij per jaar mag rijden om de auto in goede staat te houden.
Accu garanties geven na zoveel jaar of gebruik een garantie op bijvoorbeeld minstens 80% capaciteit.
Dus dat is wel een relevante vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

!null schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:02:
[...]

Mijn huidig idee daarbij (als het allemaal doorgaat), is om de Ionic 5 puur als "dumpload" te beschouwen, alleen energie erin.
wat is een noodgeval, als de (dynamische) stroomprijs hoog is?

juist zonder salderen wordt handelen interessant. Je krijgt dan 80% van het kale tarief als teruglevertarief.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 13-06-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
de Peer schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:06:
[...]

wat is een noodgeval, als de (dynamische) stroomprijs hoog is?
Nee ik bedoel echt noodgeval, dat je die stekker erin kunt steken en je huis zelfs in de winter nog aan de gang te houden voor bijna een week wellicht, afhankelijk van het weer. Hiervoor is het m.i. acceptabel om naar buiten te moeten lopen en om te pluggen. Want het gebeurt vrijwel nooit. Maar het is vrij simpel om te maken dankzij de generator inputs van all-in-one hybride omvormers.
V2L is niet sterk genoeg om je hele huis op te draaien.(max 3.6kW), maar het aanwezige accu+omvormer systeem zou dat wel kunnen.
juist zonder salderen wordt handelen interessant. Je krijgt dan 80% van het kale tarief als teruglevertarief.
Hoezo is het dan interessanter? Want met salderen krijg je ook de energiebelasting terug.

Het ligt er wel heel erg aan hoe grillig het gaat verlopen.
Als je maanden van -30 cent kaal naar +60cent kaal in de avond gaat, tja dan heb je wel wat om te handelen ja.
Maar ik zie niet in waarom het juist interessanter is zonder salderen?

Maar goed, als het gaat om V2L misbruiken voor dit doeleinde, dan ben je dus ook nog gelimiteerd in 3kW (3.6kW, maarja weet niet of het handig is om op te grens te zitten)
Met 3 fase 11kW zou je nog wat handelsnelheid hebben.

Het is allemaal een beetje dubbel. Opzich mooi als je met V2G niet nog een losse accu en omvormer in huis noidg hebt. Maar dan is de auto weg en wil je eigenlijk nog wel wat.
Als je dan een klein accu systeem installeert (5 tot 10kWh) met omvormer, tja dan heb je die auto meestal weer niet nodig om de dag door te komen. Dan ga je er inderdaad alleen mee handelen.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 13-06-2023 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
!null schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:02:
[...]

Mijn gedacht.
Gebruik, als de thuisaccu vol is en tegenwoordig is dat al tussen 10 en 11 uur am, de EV ook als dumpload.
Maar dan om in € te salderen voor de winter. Zou handig zijn om dat af en toe ook in kWh te kunnen doen.
Maar welke paal gaat dit kunnen dan? Want jij komt niet in Amsterdam installeren :+
En ik wil het zelf integreren.
Ik ga zelf nergens installeren.
En naar wat ik vernam zouden de paalpaalbouwers en Ev bouwers eerder zich op de NL markt wagen dan op de Belgische (wegens de problemen met de homologatie van hun materiaal in B en de markt er niet groot genoeg is om alleen voor Vlaanderen afzonderlijke EV's en laadpalen te gaan ontwikkelen).
Dit WE weet ik hopelijk meer.
Ik betwijfel overigens nog steeds of het de moeite waard is, zeker op lange termijn zonder salderen.
Dan handel je er niet in, dan trek je alleen energie uit de accu rechtstreeks voor het huis.
Als die dan bij veel mensen overdag gewoon weg is (of dat was hij niet, en je verandert van werk waardoor het wel moet), valt de use case een beetje in elkaar. Zowel met eigen PV als met flexibele uurprijzen.
Zoals gezegd, iedere situatie is verschillend en ik ken de details van de jouwe niet.

Mijn situatie is dat ik al jaren FO ben en dus 24/7 over mijn eigen tijd beschik en de huidige partner vrij (op een paar dagen per maand na) kan beslissen of hun van thuis uit werkt of op kantoor (dat dan ook nog eens 25 km enkel is dus bij normaal weer doet hun dat met de fiets). De auto kan dus meer thuis staan dan op de baan (daarom delen we deze ook met drie andere gezinnen).
Van "werk" gaan we dus ook al niet meer veranderen.

Mijn situatie (geen salderen meer en meer productie dan verbruik - salderen en niet salderen werkt hier ook anders dan in Nederland => om te salderen heb je een ferrarismeter nodig en krijg je binnen twee meteropnames gewoon 1:1 de stroom terug die je op het net hebt gezet, niet meer niet minder en met de digitale meter is er totaal geen salderen meer alleen de netto terugleververgoeding die de afnameprijs + kosten moet compenseren. Van "handelen" in stroom is op die wijze dus geen sprake) is ook nog altijd zo dat dynamische tarieven nog altijd niet voordeliger zijn dan een variabel contract met maandelijks wisselende afnameprijzen (maar periodiek vastgestelde teruglevering).

Voor een ander kan het dus idd vanuit de eigen situatie tot een heel andere conclusie leiden.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 13-06-2023 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Florisappelaar schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:20:
Zouden jullie mij kunnen helpen met een partij (was Coolblue) die mijn laadpaalkosten thuis automatisch verrekend met mijn werkgever (eigen bedrijf)? Per 7 mei zijn ze ermee gestopt en Eneco E-Mobility geeft geen thuis. Baal ervan. :/
e-flux? https://www.e-flux.io/nl/en/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

!null schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:15:
[...]

Hoezo is het dan interessanter? Want met salderen krijg je ook de energiebelasting terug.

Het ligt er wel heel erg aan hoe grillig het gaat verlopen.
Als je maanden van -30 cent kaal naar +60cent kaal in de avond gaat, tja dan heb je wel wat om te handelen ja.
Maar ik zie niet in waarom het juist interessanter is zonder salderen?
nou je zegt het zelf al. nu hoef je niets te doen. je kunt salderen. straks zonder salderen loont het om zoveel mogelijk je eigen opgewekte stroom te gebruiken en om te handelen met je accu.

het handelen wordt interessanter, niet het financiële resultaat waarschijnlijk. de regeling versobert. maar met slim handelen kun je er juist beter van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:08
RJan61 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:29:
[...]

Kan ook zijn dat de paal verkeerd ingesteld is, namelijk op 3*25 Ampere aansluiting met load balancing. Nadat de loadbalancing ingrijpt (als de warmtepomp actief is) kan de auto stoppen met laden, heb dit vaker zien gebeuren bij VW/Audi.
Dit kan maar dan krijg je de melding "Wacht op vermogen" en niet "Wacht op voertuig" zoals hij aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Florisappelaar schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:20:
Van Leeuwen oplaad is een zeer goede partij, deze is niet zo groot en doet alles er aan om de klant te vreden te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
de Peer schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:25:
[...]

nou je zegt het zelf al. nu hoef je niets te doen. je kunt salderen. straks zonder salderen loont het om zoveel mogelijk je eigen opgewekte stroom te gebruiken en om te handelen met je accu.

het handelen wordt interessanter, niet het financiële resultaat waarschijnlijk. de regeling versobert. maar met slim handelen kun je er juist beter van worden.
Ja okee, je vergelijkt nu alle zonnestroom rechtstreeks salderen (niet opslaan) met het wel opslaan van energie en taktisch verkopen.

Ik vergeleek het kopen en verkopen van nu (gewoon volle mep terug) met het kopen en verkopen straks zonder salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@IvoB2 In hun geval staat de auto nog het meest voor de deur. Dus wel interessant om echt op de V2G te doen in hun geval in hun huidige situatie (kan dus weer veranderen als werk verandert of ze verhuizen etc)

Maarja, echt V2G met de limieten van VW is niet interessant om in te investeren.
Daarnaast is verder het aanbod karig of niet bestaand (op ChaDeMo auto's na)
De V2L optie is heel leuk, alleen wel weer wat beperkt in vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
!null schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:19:
@IvoB2 In hun geval staat de auto nog het meest voor de deur. Dus wel interessant om echt op de V2G te doen in hun geval in hun huidige situatie (kan dus weer veranderen als werk verandert of ze verhuizen etc)

Maarja, echt V2G met de limieten van VW is niet interessant om in te investeren.
Daarnaast is verder het aanbod karig of niet bestaand (op ChaDeMo auto's na)
De V2L optie is heel leuk, alleen wel weer wat beperkt in vermogen.
Inderdaad, mee eens dat de VAG limieten nergens op slaan.
Ik zou ook nooit voor een EV van de VAG kiezen maar ook dat is een persoonlijk standpunt.
Of je V2L optie als een beperkt vermogen aanvoelt is ook maar weer wat je persoonlijk gewoon bent.
Hier is alles al jaren monofase en dan is het vermogen sowieso "beperkt". Wij gebruiken uiterst zelden een vermogen boven de 4 kW en voelen dat niet aan als een gemis (tenslotte kunnen we 9,2 + 5 kW vermogen benutten als dat zou moeten).
V2G is hier ook alleen maar een hulp bij ons einddoel. Dat einddoel is off grid omstreeks 2031 en dan helpen alle beetjes. Voor hetzelfde geld zijn er tegen dan al andere en betere oplossingen dus V2H is hier maar iets dat het overwegen waard is maar niet noodzakelijk iets dat moet. Eén van de vele (toekomstige) afslagen om te nemen.
Wanneer we dus zonder al te grote kosten V2L kunnen omzetten naar V2H is dat mooi meegenomen (de investering in de BEV moeten we toch niet zelf dragen. Vanaf 2031 zullen we waarschijnlijk sowieso al overgeschakeld zijn op een deelauto en dan speelt het al niet meer.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 13-06-2023 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

thafusion schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:26:
[...]

Vandaag voor het eerst zelfde situatie thuis gehad, was nog maar op 7A (3phase) aan het laden. Zappi is volgens de readings 65c.... Hangt hier ook vol op het zuiden en antraciet kap. Wellicht een dakje erboven maken voor wat schaduw :/
Ik heb nu ook een zwarte zappi vol in de zon en heb een goed deel van de dag op overschot geladen (~4-5 kW), niks aan het handje.

Wat wel spijtig is dat hij ECO+ niet helemaal lijkt te snappen. Zodra er genoeg overschot is (>1.4 kW) dan gaat het goed maar zodra hij daar onder komt en MGL staat op 100% dan gaat ie pendelen tussen proberen te laden, stoppen, 'phase switching' (?) en dan weer opnieuw proberen te laden. Ook in de nacht. Myenergi snapt er vooralsnog ook niks van. Hij synct nu ook niet meer met de app.. Morgen maar weer bellen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-09 15:39
IvoB2 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:48:
[...]

Ja dat begrijp ik want dat is de huidige situatie: omvormer zit altijd in de EV en de huidige AC laadpaal is gewoon een stopcontact met een printplaat voor wat softwarecommunicatie.

Maar als je de EV dan aanpast met een omvormer geschikt voor V2X waarom heb je dan nog een andere AC V2H laadpaal nodig dan de huidige AC laadpaal? Wat zit er dan extra in de V2H laadpaal zodat je bij een V2H aangepaste EV de huidige AC laadpaal niet kan gebruiken?
Omdat het V2H gedeelte in de auto geactiveerd moet worden, en daarvoor wordt hetzelfde communicatie-protocol gebruikt dat het snelladen aanstuurt. Dit maakt de laadpaal duurder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RJan61
de Peer schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:00:
[...]

Inderdaad, maar het aantal kilometers dat een auto gereden heeft is heel makkelijk te zien, terwijl het aantal kWh dat de auto extra geleverd heeft aan het net onzichtbaar is voor de gewone gebruiker, terwijl het wel invloed heeft op de staat van de batterij en dus ook de waarde van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Thx, dat de laadpaal (AC) dan iets duurder is maakt niet zoveel uit. Dat je een bestaande AC laadpaal niet meer kan gebruiken (desnoods met een software update) vind ik een spijtigere zaak. Zo kan je wel bezig blijven.
Een DC V2H laadpaal zou ik nooit plaatsen want die prijzen zijn echt van de pot gerukt (momenteel tussen de 5000 - 6000 € alleen voor de box).

Intern worden het aantal cycli van een batterij sowieso bijgehouden. Het is technisch dus geen moeite om bij eventuele verkoop deze mee te geven in de "carpas" of door de constructeur vrij voor inzage te geven aan de verkoper/koper.
Zou je dan om dezelfde reden (niet zichtbaar voor de koper) ook nooit een gebruikte EV kopen met V2L functie want daar weet je ook niet wat de vorige eigenaar er allemaal mee heeft uitgespookt.

Ik las hier net een artikel dat volgens de huidige plannen je in Nederland vanaf 2025 voor een elektrische auto meer verkeersbelasting gaat betalen dan voor een benzine. Dan is de kleine winst die je met V2H zou maken uiteraard al vlug "opgegeten".

[ Voor 74% gewijzigd door IvoB2 op 14-06-2023 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Laatst online: 10-09 11:01
Termy schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 00:39:
[...]

Ik heb nu ook een zwarte zappi vol in de zon en heb een goed deel van de dag op overschot geladen (~4-5 kW), niks aan het handje.
Dat is ook precies het limiet waar ik tegenaan zat 5kW / drie fases / ~240v = 7A, dus wellicht zit je dicht tegen het throttle limiet. Heb je weleens met de boost functie 11kW midden op de dag geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Nu online

Termy

thafusion schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:41:
[...]

Dat is ook precies het limiet waar ik tegenaan zat 5kW / drie fases / ~240v = 7A, dus wellicht zit je dicht tegen het throttle limiet. Heb je weleens met de boost functie 11kW midden op de dag geprobeerd?
Heel korte tijd wel, geen uren. De kans dat ik dit doe is wel klein aangezien ik juist een zappi heb om op de zon te laden :p.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:20
Termy schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 00:39:
[...]

Wat wel spijtig is dat hij ECO+ niet helemaal lijkt te snappen. Zodra er genoeg overschot is (>1.4 kW) dan gaat het goed maar zodra hij daar onder komt en MGL staat op 100% dan gaat ie pendelen tussen proberen te laden, stoppen, 'phase switching' (?) en dan weer opnieuw proberen te laden. Ook in de nacht. Myenergi snapt er vooralsnog ook niks van. Hij synct nu ook niet meer met de app.. Morgen maar weer bellen.
Bij minder dan 1.4 kW EN modus = ECO+ stopt hij toch gewoon met laden? Er zitten wel een aantal delays ingebouwd. MGL is het percentage groene energie? Dus 100% is volledig op overschot (zonne energie)?
Dan snap ik de opmerking "ook in de nacht" niet, dan moet je de modus op ECO zetten.

Ik heb geen problemen met ECO+ op 1 fase, bij 3 fase doet hij wel eens vreemd met omschakelen dat hij wel zijn 4.2 kW overschot heeft maar toch niet omschakelt. Echter, gezien de maximale opbrengst van onze panelen van 6kW en verbruik vanuit het huis, zet ik hem bij 3 fase op ECO, dan gaat het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Laatst online: 10-09 11:01
Termy schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:17:
[...]

Heel korte tijd wel, geen uren. De kans dat ik dit doe is wel klein aangezien ik juist een zappi heb om op de zon te laden :p.
Heb grootste gedeelte van de dag 10kW aan terug lever vermogen tot mijn beschikking.. ik zal eens contact opnemen met Zappi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Nu online

Termy

MajaMestreech schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:15:
[...]

Bij minder dan 1.4 kW EN modus = ECO+ stopt hij toch gewoon met laden? Er zitten wel een aantal delays ingebouwd. MGL is het percentage groene energie? Dus 100% is volledig op overschot (zonne energie)?
Dan snap ik de opmerking "ook in de nacht" niet, dan moet je de modus op ECO zetten.

Ik heb geen problemen met ECO+ op 1 fase, bij 3 fase doet hij wel eens vreemd met omschakelen dat hij wel zijn 4.2 kW overschot heeft maar toch niet omschakelt. Echter, gezien de maximale opbrengst van onze panelen van 6kW en verbruik vanuit het huis, zet ik hem bij 3 fase op ECO, dan gaat het wel goed.
Het punt is juist dat hij dan NIET zou moeten laden maar het WEL doet. Ik heb nu de firmware geupdate (5044) dus vannacht zal weer blijken of het nu correct stopt of niet.

@thafusion Ah, ja hier heb ik slechts net onder de 6 kW op z'n best.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Onze Zappi blijft erg slecht laden. Ik heb het in de gaten gehouden. ‘s Ochtends na de nacht is hij 50 graden intern.

Rond de middag is hij 61 graden voor de zon erop komt.
Zodra de zon erop komt vliegt hij boven de 65.

Vandaag recordje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KshAphfWLeisR3EFFMqqArjM8OA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vr77JO8tZjCZCdMVmJ7jsi9K.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb aangegeven dat ik dit als een defect beschouw gezien dit een zonnelader is, en vorig jaar hebben we hier geen last van gehad.

Ben benieuwd wat ik terug krijg (1 jaar oude V2.1)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Nu online

Termy

Nu met firmware 5044 op de Zappi v2.1 lijkt het goed te gaan. Hij slaat af zodra teruglevering onder de 1.4 kW zakt, gaat weer aan wanneer erboven (flessenwarmer :P) en blijft nu uit nu de opwek echt solide onder de 1.4 kW zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omslachtig012
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-08-2024
Heeft iemand ervaring met het volgende:

Bij ons appartement zit parkeergarage onder het complex, deze parkeerplek is dan ook verplicht om af te nemen als je daar gaat wonen. Nu zit ik alleen met het volgende, ik ga volgende week elektrisch rijden en de enige laadpalen staan aan de straat, waar het ook betaald parkeren is.

Heeft iemand ooit weleens een laadpaal aangevraagd bij de verhuurder, om zo'n paal in de garage te laten plaatsen? En voor wie zijn deze kosten dan bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:26
Omslachtig012 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:29:

Bij ons appartement zit parkeergarage onder het complex, deze parkeerplek is dan ook verplicht om af te nemen als je daar gaat wonen. Nu zit ik alleen met het volgende, ik ga volgende week elektrisch rijden en de enige laadpalen staan aan de straat, waar het ook betaald parkeren is.

Heeft iemand ooit weleens een laadpaal aangevraagd bij de verhuurder, om zo'n paal in de garage te laten plaatsen? En voor wie zijn deze kosten dan bijvoorbeeld?
Dat is echt heel afhankelijk van de situatie en VVE lijkt me. (Als je in dit topic zoekt op VVE vind je al de nodige info denk ik.)

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 16-06-2023 11:32 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0n1n112
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-11-2024
Omslachtig012 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:29:

Ken er verschillende ervaringen mee. De meeste die ik ken krijgen het niet voor elkaar (wel koop woningen) Vaak is een deel van de VVE tegen, bang voor de brand verhalen en dergelijke. Ook is de aansluiting vaak een probleem. Veel parkeergarages hebben alleen een algemene groep voor verlichting dus niet zomaar aan te sluiten aan de eigen stoppenkast.

Ken er ook wel die hem mochten installeren, die konden deze aansluiten op de eigen stoppenkast. Kosten waren dan voor de bewoner (vaak via de lease regeling) Ik zou geen scenario kunnen bedenken waarbij de kosten voor de verhuurder zijn. Tenzij deze het commercieel wil uitbaten en ze zelf plaatst en de bewoners per kwh laat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omslachtig012
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-08-2024
r0n1n112 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:33:
[...]

Ken er verschillende ervaringen mee. De meeste die ik ken krijgen het niet voor elkaar (wel koop woningen) Vaak is een deel van de VVE tegen, bang voor de brand verhalen en dergelijke. Ook is de aansluiting vaak een probleem. Veel parkeergarages hebben alleen een algemene groep voor verlichting dus niet zomaar aan te sluiten aan de eigen stoppenkast.

Ken er ook wel die hem mochten installeren, die konden deze aansluiten op de eigen stoppenkast. Kosten waren dan voor de bewoner (vaak via de lease regeling) Ik zou geen scenario kunnen bedenken waarbij de kosten voor de verhuurder zijn. Tenzij deze het commercieel wil uitbaten en ze zelf plaatst en de bewoners per kwh laat betalen.
In de zelfde garage staat momenteel al een lader, deze is echter van een bedrijf welke ook in het complex zit. Dus wellicht is hier al over nagedacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r0n1n112
Omslachtig012 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:53:
[...]

In de zelfde garage staat momenteel al een lader, deze is echter van een bedrijf welke ook in het complex zit. Dus wellicht is hier al over nagedacht.
Dan lijkt mij een goede eerste stap eens contact op te nemen met dat bedrijf hoe zij dat gedaan hebben. Geeft je inzicht in de technische oplossing.

En heeft dat bedrijf dezelfde verhuurder, anders ook alvast bij de verhuurder vragen of het toegestaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 22:14
r0n1n112 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:33:
[...]
Tenzij deze het commercieel wil uitbaten en ze zelf plaatst en de bewoners per kwh laat betalen.
Dit kan best interessant zijn voor de verhuurder

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0n1n112
Laurens__ schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:27:
[...]

Dit kan best interessant zijn voor de verhuurder
Als er genoeg vraag naar is wel.

Gezien het bij de woningen hoort zal het niet openbaar toegankelijk zijn. Dus of dat het dan al bij 1 EV interessant is betwijfel ik. Als hij de prijs per Kwh met 10 cent verhoogt dan is de ROI zo'n 250 volledige oplaadacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
r0n1n112 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:22:
[...]

Als er genoeg vraag naar is wel.

Gezien het bij de woningen hoort zal het niet openbaar toegankelijk zijn. Dus of dat het dan al bij 1 EV interessant is betwijfel ik. Als hij de prijs per Kwh met 10 cent verhoogt dan is de ROI zo'n 250 volledige oplaadacties
Hangt inderdaad erg af van de prijsstelling. Als ik verhuurder was zou ik de paal op mijn kosten hangen (of als ik bij deze verhuurder een paal zou mogen ophangen). Met de huidige energieprijzen sneller terugverdiend dan sommige vermoeden/denken/vrezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Laurens__ schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:46:
[...]

Hangt inderdaad erg af van de prijsstelling. Als ik verhuurder was zou ik de paal op mijn kosten hangen (of als ik bij deze verhuurder een paal zou mogen ophangen). Met de huidige energieprijzen sneller terugverdiend dan sommige vermoeden/denken/vrezen.
Geen idee wat ik daarvan moet denken (plaatsingskosten zijn volledig afhankelijk van de mogelijkheden en wat er al of niet voorzien is in de standplaats in de ondergrondse parking - opbrengst totaal afhankelijk van wat de huurder wil betalen om op zijn staplaats te kunnen laden en hoeveel keren hij per jaar wil/kan laden, je kan hem, mijn mening, als verhuurder ook niet verplichten een minimale hoeveelheid kWh per jaar af te nemen).

Kan je dat dan even voorrekenen hoe jij dat ziet om sneller terug te verdienen dan gevreesd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
IvoB2 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:54:
[...]

Kan je dat dan even voorrekenen hoe jij dat ziet om sneller terug te verdienen dan gevreesd?
Lastige daarvan is dat ik dan grote kans loop mijn eigen glazen in te gooien. Kort gezegd kot het er op neer dat ik de plaatsingskosten van mijn eigen laadpunt (~ €8,5k ex btw, 2x22kW en 50 meter grondkabels die dat trekken) met de huidige prijzen in minder dan een jaar terugverdien. Dat zou voor een enkel laadpunt ongeveer net zo snel gaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsmb
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20-11-2023
Goedemiddag,

Ik heb een vraagje over de veiligheid van mijn laadpaal installatie.

De stroomkabel die de installateur heeft gebruikt van de laadpaal naar de meterkast(ongeveer 7 meter) is: 5x2,5 mm YMVK supersoepel Dca-s3, d2, a3. (daar ben ik sinds kort achter, daarvoor niet in verdiept en kennis van) Hoe veilig is deze kabel voor een 22KW lader?

Max laadvermogen is op dit moment met huidige auto 7.2 kW, maar wil deze laadpaal later ook gebruiken voor een volgende elektrische auto.

Nu wordt die kabel met het laden van mij auto best warm en het lijkt warmer te worden met dit warme weer.

Ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken. Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Corsmb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
corsmb schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:24:
Goedemiddag,

De stroomkabel die de installateur heeft gebruikt van de laadpaal naar de meterkast(ongeveer 7 meter) is: 5x2,5 mm YMVK supersoepel Dca-s3, d2, a3. (daar ben ik sinds kort achter, daarvoor niet in verdiept en kennis van) Hoe veilig is deze kabel voor een 22KW lader?

Max laadvermogen is op dit moment met huidige auto 7.2 kW, maar wil deze laadpaal later ook gebruiken voor een volgende elektrische auto.

Nu wordt die kabel met het laden van mij auto best warm en het lijkt warmer te worden met dit warme weer.

Met vriendelijke groet,
Corsmb
In principe zou je bij 32A minimaal 4mm moeten hebben. Of het nu onveilig is durf ik niet te zeggen maar het is niet in overeenstemming met de NEN1010. Een beetje installateur zou 4mm of zelfs 6mm pakken.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 17-06-2023 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Goede kans dat je huidige auto die 7,2 kW via één fase afneemt op 32A, dat is per ader hetzelfde als straks 22kW op 3 fasen. Dus reken straks op grofweg een verdrievoudiging van de hoeveelheid warmte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Laurens__ schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:50:
[...]

Goede kans dat je huidige auto die 7,2 kW via één fase afneemt op 32A, dat is per ader hetzelfde als straks 22kW op 3 fasen. Dus reken straks op grofweg een verdrievoudiging van de hoeveelheid warmte?
En dat is zonde van je dure stroom. Had zoals al gezegd 4mm2 of 6mm2 moeten zijn.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 14:03
DonJuape schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:23:
[...]

En dat is zonde van je dure stroom. Had zoals al gezegd 4mm2 of 6mm2 moeten zijn.
Zonde en riskant zou ik zeggen, als je langdurig 96A door dat kabeltje zou laten lopen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RJan61
Goedemiddag,

Met vriendelijke groet,
Corsmb
De dikte van de kabel moet afhankelijk zijn van de zekering die ervoor zit. Bij een 16A zekering mag er een 2.5 mm2 kabel gebruikt worden, maar daarmee is het maximale laadvermogen maar 11 kW. Een bij langere kabels namen de meeste installateurs al wel 4mm2. Qua kostpros maakt dat bijna geen verschil uit.
Ik ken geen installateur die een 2.5 mm2 kabel aansluit op een 32A zekering, maar misschien zijn er beunhazen die het wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
eltron schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:42:
[...]

Zonde en riskant zou ik zeggen, als je langdurig 96A door dat kabeltje zou laten lopen.
Helemaal eens, het is gewoon gevaarlijk als die kabel nu al warm wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 14:32
Heb vanwege aanschaf EV het zonnepanelen-arsenaal wat uitgebreid, en ben overgestapt op 3-fase omvormer. Maar goed, nu moet er dus 4.2kW i.p.v. 1.4kW stromen voordat ik met de zappi op ECO kan laden. Je snapt dat met een 5kW omvormer het 4.2kW "window" wel smal is (twee uurtjes op een volledig zonnige dag?).

Ik had stiekem gehoopt dat myenergi inmiddels wat verder is met dat dynamisch wisselen tussen 1-fase en 3-fase laden (ze zijn ook bezig met 2-fase laden, blijkbaar). Nu zie ik op het myenergi forum dat er al vanaf 2021 "beloofd" wordt dat dit gaat komen, maar het is blijkbaar toch iets lastiger dan gedacht.

Nu er nog gesaldeerd mag worden is het geen probleem om via ECO+ aan te vullen. Maar hoe gaan we dit straks doen? Kunnen dan alleen mensen met 15kWp op het dak 100% op eigen zonnestroom laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

TCMR schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:37:
Heb vanwege aanschaf EV het zonnepanelen-arsenaal wat uitgebreid, en ben overgestapt op 3-fase omvormer. Maar goed, nu moet er dus 4.2kW i.p.v. 1.4kW stromen voordat ik met de zappi op ECO kan laden. Je snapt dat met een 5kW omvormer het 4.2kW "window" wel smal is (twee uurtjes op een volledig zonnige dag?).

Ik had stiekem gehoopt dat myenergi inmiddels wat verder is met dat dynamisch wisselen tussen 1-fase en 3-fase laden (ze zijn ook bezig met 2-fase laden, blijkbaar). Nu zie ik op het myenergi forum dat er al vanaf 2021 "beloofd" wordt dat dit gaat komen, maar het is blijkbaar toch iets lastiger dan gedacht.

Nu er nog gesaldeerd mag worden is het geen probleem om via ECO+ aan te vullen. Maar hoe gaan we dit straks doen? Kunnen dan alleen mensen met 15kWp op het dak 100% op eigen zonnestroom laden?
Je kunt gewoon op 1 fase blijven laden in ECO en ECO+ mode. Het maakt voor de Zappi niet uit op welke fase(n) het overschot zit.
Om aan de bovenkant voldoende ruimte te hebben op 1 fase zou je de Zappi op 3x 20A, 3x 25A of 3x 32A kunnen afzekeren (ipv 3x16A wat je nu wellicht hebt). Wel zorgen voor voldoende dikke kabel.
Die nieuwe functie is dus helemaal niet nodig. Ik heb zelf 7,4 kWp PV en de Zappi met 3x32A afgezekerd (en heb 6mm2 kabel).

[ Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 19-06-2023 23:10 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09

Maakt het eigenlijk straks financieel verschil of je buiten de "4.2kW window" van het net plukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
@TCMR Dan zet je hem toch gewoon op 1F eco+? Laadt ie op 3,7kW.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:24
Ik ben niet heel tevreden over Jedlix.
Zij laden mijn auto niet op de momenten dat het het goedkoopst is, maar juist wanneer er veel stroom op de net zit. Dat is helaas niet altijd in gelijk aan de stroomprijzen.

Nu al 3x meegemaakt dat hij ook om 4-5 uur snachts ging laden, terwijl in de middag om 13:00 de stroom goedkoper was. Daarnaast begint hij ook vaak later/eerder dan de aangegeven tijd bij de dynamische tarieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
kx22 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:42:
Ik ben niet heel tevreden over Jedlix.
Zij laden mijn auto niet op de momenten dat het het goedkoopst is, maar juist wanneer er veel stroom op de net zit. Dat is helaas niet altijd in gelijk aan de stroomprijzen.

Nu al 3x meegemaakt dat hij ook om 4-5 uur snachts ging laden, terwijl in de middag om 13:00 de stroom goedkoper was. Daarnaast begint hij ook vaak later/eerder dan de aangegeven tijd bij de dynamische tarieven.
Jedlix is ook niet bedoeld om goedkoop op te laden maar om loadbalancing op het net te doen. Met andere woorden: als er veel stroom beschikbaar is dan laden ze.

Beter gezegd: ze balanceren op basis van de netfrequentie, als die boven de 50 Hz is (met een marge) dan laden ze, als die 50 Hz of lager is dan niet. Daar zit hun verdienmodel.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
DonJuape schreef op maandag 19 juni 2023 @ 23:05:
[...]
Je kunt gewoon op 1 fase blijven laden in ECO en ECO+ mode. Het maakt voor de Zappi niet uit op welke fase(n) het overschot zit.
Sorry, snap ik niet. Met 5kW PV verdeelt de omvormer op piekvermogen het in 3 gelijke stromen van ± 1.66kW. Dat zie ik in de omvormer-stats. Dan heb ik dus max 1.66kW per fase ter beschikking, en dan wordt het "window" (minimaal 1.4kW per fase) waarschijnlijk nog smaller.
Om aan de bovenkant voldoende ruimte te hebben op 1 fase zou je de Zappi op 3x 20A, 3x 25A of 3x 32A kunnen afzekeren
Zappi zit op 3x20A met 6mm2. Daar geen probleem. Kan dus 4.6kW over één fase kwijt, maar hoe krijg ik die over één fase uit m'n 3-fase omvormer naar de zappi?
Gecko123 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 23:22:
[...]
Maakt het eigenlijk straks financieel verschil of je buiten de "4.2kW window" van het net plukt?
Dat lijkt mij wel ja, als de salderingsregeling verdwijnt, wordt stroom van het net kopen minder aantrekkelijk dan met eigen stroom laden.
Ophidian schreef op maandag 19 juni 2023 @ 23:33:
@TCMR Dan zet je hem toch gewoon op 1F eco+? Laadt ie op 3,7kW.
Gaat de zappi mijn 5kW 3-fasen "infeed" (max 1.66kW per fase) op één fase 3.7kW naar de zappi dirigeren? Ik denk het niet, maar het zou mooi zijn. Je schrijft ECO+, dus met netstroom erbij, en dan met MGL op 100%? Volgens mij is er geen verschil tussen ECO en ECO+ met MGL op 100%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
TCMR schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:15:

Zappi zit op 3x20A met 6mm2. Daar geen probleem. Kan dus 4.6kW over één fase kwijt, maar hoe krijg ik die
over één fase uit m'n 3-fase omvormer naar de zappi?

Dat lijkt mij wel ja, als de salderingsregeling verdwijnt, wordt stroom van het net kopen minder aantrekkelijk dan met eigen stroom laden.

Gaat de zappi mijn 5kW 3-fasen "infeed" (max 1.66kW per fase) op één fase 3.7kW naar de zappi dirigeren? Ik denk het niet, maar het zou mooi zijn. Je schrijft ECO+, dus met netstroom erbij, en dan met MGL op 100%? Volgens mij is er geen verschil tussen ECO en ECO+ met MGL op 100%.
Is niet nodig om jouw 3F zonnestroom naar 1F te dirigeren. Je meter saldeert het saldo over de 3 fasen. Dus je levert lekker op 2F terug en op 1F pakt je Zappi 1F maar wel op basis van totaal beschikbare overschot. Zodat je dus vanaf 1,4kW overschot op zonnestroom kunt laden. Zo zou het althans moeten gaan, afhankelijk van je lokale instellingen. Jij hebt op 20A afgezekerd, maar als je met zonnestroom daarboven komt zou je ook hoger kunnen gaan (tot max beschikbaar op die fase).

[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 20-06-2023 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Nu online

Termy

TCMR schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:15:
Sorry, snap ik niet. Met 5kW PV verdeelt de omvormer op piekvermogen het in 3 gelijke stromen van ± 1.66kW. Dat zie ik in de omvormer-stats. Dan heb ik dus max 1.66kW per fase ter beschikking, en dan wordt het "window" (minimaal 1.4kW per fase) waarschijnlijk nog smaller.
De Zappi kijkt naar je totaal. Per fase is niet relevant (je rekent ook op het totaal af, niet per fase).
Zappi zit op 3x20A met 6mm2. Daar geen probleem. Kan dus 4.6kW over één fase kwijt, maar hoe krijg ik die over één fase uit m'n 3-fase omvormer naar de zappi?
Dat is dus niet nodig
Het verschil tussen ECO en ECO+ is dat bij ECO altijd met het minimum geladen wordt en meer als er genoeg overschot is. Bij ECO+ wordt er exclusief op overschot geladen (bij 100% MGL) waardoor je dus de hele dag op "waiting for surplus" kan blijven hangen wat bij ECO nooit zal gebeuren (maar dan kan je dus wel tot 1.4 kW van het net trekken). En wederom: welke fase wat doet is niet relevant in deze.
Alleen voor loadbalancing, want als je op 5 kW 1 fase laadt dan gaat dat over fase 1 terwijl je opwek niet allemaal daar zit. Afhankelijk van tot hoever je kunt gaan qua overschot (7.2 kW 1 fase kunnen moderne EVs makkelijk, maar dat trekt een 3x25A hoofdautomaat niet) en waar dat overschot precies zit zal de loadbalancing kunnen ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 15:05
Iemand ervaring met de Wallbox Commander 2s
https://www.estg.eu/en-gb...2kw-5-meter-type-2-black/
https://laaddirect.nl/product/wallbox-commander-2s/

Ik ben op zoek naar twee laadpalen met volgende eisen:
- RFID (Voor kosten van de onderneming aan de privé terug te kunnen betalen)
- Load balancing (Slechts 1 fase aansluiting)
- Minimalistisch
- UTP aansluiting (Wil connectie problemen voorkomen)
- Set and forget (Momenteel nog een terugdraaiende teller. De auto wordt bij aankomst ingeplugd en geladen. Het zijn momenteel 2 hybride wagens dus de laadsnelheid is beperkt)

Ik was zelf aan het kijken naar een Alfen Single s-line.
De Wallbox Pulsar was mij ook reeds gepasseerd maar heb ik laten links liggen omdat de wi-fi problemen geeft.
Een utp aansluiting was dus een vereiste.

De Wallbox commander 2 viel af omdat ik een lcd screen op een laadpaal verspilling van energie vind. Ook de kostprijs scheelt toch redelijk wat.
Vandaar dat ik ook niet keek naar de Alfen Single Pro-line.

Wat mij aantrekt aan pulsar is het beperkte licentie model.
Bij Alfen heeft men heel wat licenties nodig om hetzelfde te bekomen:
- 2x Smart Charing network (Voor load balancing tussen laadpalen)
- 1x Loadbalancing licentie + P1 of Modbus tcp meter.
- 2x RFID licentie
- Indien men ooit 22kw wil kunnen laden dan nog eens 2x 32A licentie.

Maar omdat ik er geen reviews over vind en zelf de documentatie is schaars.
Op de officiele site staat het type ook niet echt vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
@TCMR Je hebt dan op 1 fase 3,7 kw laden. Dus dat is 1,6 solar, 2,1 van het net. Op fase 2 en 3 beide 1,6 teruglevering. Meter saldeert in totaal en niet per fase, dus zie je alsof je alle opbrengst direct verbruikt.

Zie hier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwV_iFSzA-Jyp3fResVZSKqBrAI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rC64JgQeOv3y8SiccsF0onmH.jpg?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 19:51
Vanavond Code Oranje in een groot deel van het land vanwege onweer.
Ik haal altijd de stekker uit mn auto tijdens onweer. Doen jullie dat ook ?

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Nienix schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:47:
Vanavond Code Oranje in een groot deel van het land vanwege onweer.
Ik haal altijd de stekker uit mn auto tijdens onweer. Doen jullie dat ook ?
Nee, waarom?
Zou daar toch tegen moeten kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
eltron schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:49:
[...]

Nee, waarom?
Dat, en als de inslag echt dichtbij is dan gaat ook je auto wel kapot (net als de rest met microprocessors) als gevolg van EMP of stromen door hoge veldsterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
eltron schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:22:
[...]
Is niet nodig om jouw 3F zonnestroom naar 1F te dirigeren. Je meter saldeert het saldo over de 3 fasen.
Correct, dat snap ik. Daarom schreef ik ook: "Nu er nog gesaldeerd mag worden is het geen probleem om via ECO+ aan te vullen".

De vraag was dus meer: hoe straks, als salderen verdwijnt (als het verdwijnt)?

Hoe krijg je dan 100% zonnestroom in je EV, als de drempelwaarde om te laden 4.2kW op 3-fasen is, met een 3-fase omvormer die maar 5kW levert? Eén fase levert dan op de piek max 1.66kW, wat ook voor 1-fase laden erg dicht tegen de 1.4kW drempelwaarde aan zit. Ik zie het niet. Ik had misschien beter een 1-fase omvormer op kunnen hangen, maar als je selectief wilt blijven mag je daar dan maar 3.6kW doorheen trekken (je kunt wel op 25A afzekeren, maar dan creëer je wel een potentieel onveilige situatie waarbij te hoge stromen door je groepenkast kunnen lopen).

Maar goed, het is nog anderhalf jaar een theoretische kwestie, en hopelijk heeft myenergi dan een oplossing.
eltron schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:49:
[...]
Nee, waarom?
Op myenergi forum toch wel meldingen gezien van totaal kapotte auto's die aan de lader hingen tijdens onweer. In principe bij onweer: alle stekkers uit het stopcontact.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@TCMR Die 3- of 1-fase omvormer maakt niet uit.

Het gaat erom dat je gaat laden op 1 fase als je een overschot hebt van 6 ampère.

Ja, dan trek je mogelijk op één fase stroom uit het net en lever je terug op de ándere 2 fases.

"De salderingsregeling" gaat echter over het wegstrepen van teruggeleverde energie op een moment met afgenomen energie op een ander moment. Bij de afbouw of afschaffing van de salderingsregeling, hou je nog steeds 'saldering' van energie (over de fases) op hetzelfde moment.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
JanHenk schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:38:
@TCMR Die 3- of 1-fase omvormer maakt niet uit.
hou je nog steeds 'saldering' van energie (over de fases) op hetzelfde moment.
Aha! Oké, ik had het ooit wel eens opgepikt, maar was het even uit het oog verloren. Las het toevallig net in het zonnestroom-topic. De 3-fasemeter saldeert intern. Dan maakt het inderdaad niets uit. Gerustgesteld _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
TCMR schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:26:
[...]

Correct, dat snap ik. Daarom schreef ik ook: "Nu er nog gesaldeerd mag worden is het geen probleem om via ECO+ aan te vullen".

De vraag was dus meer: hoe straks, als salderen verdwijnt (als het verdwijnt)?

Hoe krijg je dan 100% zonnestroom in je EV, als de drempelwaarde om te laden 4.2kW op 3-fasen is, met een 3-fase omvormer die maar 5kW levert? Eén fase levert dan op de piek max 1.66kW, wat ook voor 1-fase laden erg dicht tegen de 1.4kW drempelwaarde aan zit. Ik zie het niet. Ik had misschien beter een 1-fase omvormer op kunnen hangen, maar als je selectief wilt blijven mag je daar dan maar 3.6kW doorheen trekken (je kunt wel op 25A afzekeren, maar dan creëer je wel een potentieel onveilige situatie waarbij te hoge stromen door je groepenkast kunnen lopen).

Maar goed, het is nog anderhalf jaar een theoretische kwestie, en hopelijk heeft myenergi dan een oplossing.

[...]

Op myenergi forum toch wel meldingen gezien van totaal kapotte auto's die aan de lader hingen tijdens onweer. In principe bij onweer: alle stekkers uit het stopcontact.
Zoals @JanHenk al aangeeft zijn er twee verschillende zaken als het gaat om salderen die je zou kunnen duiden als volgtijdelijk (je levert vandaag stroom terug en saldeert die met stroom die je morgen afneemt). Dit gaat vervallen vanaf 2025 of zo.
Het gaat nu om de interne gelijktijdige saldering van je 3F meter. Op de ene fase lever je terug terwijl je op de andere wel van het net afneemt. Die wordt gesaldeerd; je meter geeft het netto verbruik aan op dat moment en dat blijft ook zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:20

Ik doe hierdoor laden in ECO ipv. ECO+. Dan blijft hij stabieler laden en bovendien trekt hij ook nog de spanning naar beneden voor onze 2 omvormers (probleem in de wijk met te hoge spanning op het net). Wanneer er niet voldoende overschot is, zie ik dat via het net toch maar tussen 4.2 - 4.6 kW wordt aangevuld.
Overigens vanaf 2025 als het salderen wordt afgebouwd is dit ook niet zo'n probleem aangezien je dan je eigen opgewekte energie zoveel mogelijk dient te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
eltron schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:15:
[...]
Het gaat nu om de interne gelijktijdige saldering van je 3F meter.
Bedankt voor de uitleg @eltron. Als ik het goed begrijp, is intern salderen van de meter dus een administratieve kwestie. Ook wel logisch, als je erover nadenkt, anders zou het administratief wel heel ingewikkeld worden...

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er in dit scenario werkelijk gebeurt met de stroom die ik op de andere fasen het net in sta te drukken. Gaat die naar de buren, die op fase 2 en 3 hun wasmachine hebben draaien? Voor het idee is het leuk om te kunnen zeggen dat alle eigen zonnestroom naar je EV gaat, maar ik denk dat dit met mijn 5kW 3-fasen setup niet gaat lukken. Met een 1-fase setup (of met heel veel PV over 3 fasen ) kun je ervan uitgaan dat het overschot nog binnen je groepenkast vereffend wordt.
MajaMestreech schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:15:
[...]
Ik doe hierdoor laden in ECO ipv. ECO+.
Ja, ik zie dat ik ECO en ECO+ (weer eens) door elkaar gehaald heb.

Thanks allen! (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
TCMR schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:53:
[...]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er in dit scenario werkelijk gebeurt met de stroom die ik op de andere fasen het net in sta te drukken. Gaat die naar de buren, die op fase 2 en 3 hun wasmachine hebben draaien? Voor het idee is het leuk om te kunnen zeggen dat alle eigen zonnestroom naar je EV gaat, maar ik denk dat dit met mijn 5kW 3-fasen setup niet gaat lukken. Met een 1-fase setup (of met heel veel PV over 3 fasen ) kun je ervan uitgaan dat het overschot nog binnen je groepenkast vereffend wordt.
Ik heb een Solaredge modbus meter in de meterkast zitten voor 3 fasen en deze heeft per fase zo'n knipperend ledje waarmee het verbruik zichtbaar wordt. Groen ledje knippert is leveren (verbruik) en rood ledje is opwek terugleveren. 's Nachts dus drie groene knipperende ledjes met een auto die staat te laden en overdag wisselt het. Soms dus inderdaad één fase die teruglevert (rood) en een andere fase die afneemt (groen), afhankelijk van de verbruikers en opwek. Zo hebben we een keramiekoven die op één fase 16A trekt dus verbruik per fase verschilt behoorlijk soms.

De meter van de netbeheerder geeft dan (nog steeds) maar één getal voor leveren/terugleveren, het aantal kW. Dus ja, als de ene fase teruglevert dan is er iemand anders die die stroom tegelijkertijd verbruikt. Ik heb geen idee hoe de netbeheerders de verschillende fasen in balans houden met elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@TCMR als je in de minder zonnige maanden een paar uur iets van 1kW over hebt zou je tzt ook met andere tools kunnen gaan laden. Je hebt een Tesla en dan kun je in principe al vanaf 1A gaan laden. Nou is dat niet heel efficient maar vanaf 3 of 4A kan het al best rendabel zijn. Maar goed, dat is dus pas vanaf 2025 interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:42
TCMR schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:53:
[...]

Bedankt voor de uitleg @eltron. Als ik het goed begrijp, is intern salderen van de meter dus een administratieve kwestie. Ook wel logisch, als je erover nadenkt, anders zou het administratief wel heel ingewikkeld worden...

[...]

Ja, ik zie dat ik ECO en ECO+ (weer eens) door elkaar gehaald heb.

Thanks allen! (y)
Ja, die stroom gaat naar je buren, die gaat gewoon t net op.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:39
Ik vraag me al enige tijd af wat nu het voordeligste moment is om mijn Tesla Model 3 RWD (2023) op te laden.

De situatie is als volgt:

Zonnepanelen; Ik woon in een huis met 6 zonnepanelen. Gedurende deze mooie zomerdagen levert dit me ongeveer 12kwh per dag op.

Energiecontract; Ik heb een contract bij Budgetenergie met een dal- en normaal tarief. Dal: €0,25965 Normaal: €0,27175.

Nu is mijn vraag; is het nu het voordeligst om de auto overdag op te laden wanneer de zonnepanelen energie leveren of is het voordeliger om hem s'nachts aan de lader te hagen tegen het daltarief? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

tim.w schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:40:
Ik vraag me al enige tijd af wat nu het voordeligste moment is om mijn Tesla Model 3 RWD (2023) op te laden.

Zonnepanelen; Ik woon in een huis met 6 zonnepanelen. Gedurende deze mooie zomerdagen levert dit me ongeveer 12kwh per dag op.

Energiecontract; Ik zit bij Budgetenergie en het een dal- en normaal tarief. Dal: €0,25965 Normaal: €0,27175.

Nu is mijn vraag; is het nu het voordeligst om de auto overdag op te laden wanneer de zonnepanelen energie leveren of is het voordeliger om hem s'nachts aan de lader te hagen tegen het daltarief? :)
's nachts want goedkoper, kun je de zonnenergie gebruiken voor direct-verbruik en wat je overhoudt wordt toch tegen elkaar weggesaldeert.

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
MisteRMeesteR schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:44:
[...]

's nachts want goedkoper, kun je de zonnenergie gebruiken voor direct-verbruik en wat je overhoudt wordt toch tegen elkaar weggesaldeert.
Dat hangt er van af of er overdag overschot is, dan wel of vrijwel alles direct gebruikt wordt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:21:
[...]
Dat hangt er van af of er overdag overschot is, dan wel of vrijwel alles direct gebruikt wordt.
In NL werkt dat vooralsnog net iets anders dan in B (voor wie PV + DM heeft).
Er is in NL nog algemeen salderen.
In B maakt het economisch ook niet uit op welk tijdstip men zijn eigen productie gaat verbruiken indien men nog een salderende terugdraaiende teller heeft.
------------------------------------------------------------------------------
Hier, Vlaanderen met DM, de BEV nu ook aan het opladen aan 2-4 kW wegens veel meer productie dan direct verbruik.
's Nachts opladen zou hier minder voordelig zijn dan overdag van PV maar nog altijd voordeliger dan op de parking van het werk of aan een openbare laadpaal (waar het gewoon gratis is maar ook niet meer).
De rekening dient dus bijna altijd gemaakt te worden per individuele specifieke situatie.

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 21-06-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBerry
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-08-2023
Hallo allemaal,
Ik vroeg me af of er mensen hier zijn die een andere soort meter heeft aangesloten dan wat Wallbox adviseert, Carlo Gavazzi/Inepro. Die dingen zijn best prijzig en lijkt me dat er ook wel andere 'goedkopere' merken zijn die even goed zijn om te kunnen load balancen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 23:51
BBerry schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:27:
Hallo allemaal,
Ik vroeg me af of er mensen hier zijn die een andere soort meter heeft aangesloten dan wat Wallbox adviseert, Carlo Gavazzi/Inepro. Die dingen zijn best prijzig en lijkt me dat er ook wel andere 'goedkopere' merken zijn die even goed zijn om te kunnen load balancen.
gedaan, nee werkt niet en wat Wallbox zegt is geen advies. de vermeldde meter, die werkt en uit mijn onderzoek geen enkele andere (heb zowel Hager als ABB met zelfde communicatie protocol geprobeerd)

[ Voor 17% gewijzigd door Tvdl2000 op 22-06-2023 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:06
tim.w schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:40:

Energiecontract; Ik heb een contract bij Budgetenergie met een dal- en normaal tarief. Dal: €0,25965 Normaal: €0,27175.

LET OP! Budget Energie saldeert alleen hoog tegen hoog en laag tegen laag. Dus je overschot in het hoge tarief kun je niet inzetten voor het te kort in het lage tarief. Dat was voor mij de reden om over te stappen naar Engie.
PS. heeft natuurlijk te maken met de hoogte van je terug lever vergoeding. Maar die is altijd minder dan wat je moet betalen voor afnemen van stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunderfury
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:06
timhtc schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:36:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring. Solar charging functionaliteit wordt genoemd in de release notes maar verder niks van te zien. De backoffice wordt beheert door 50five via leasemaatschappij waardoor ik ook niet zelf in de configuratie kan rondneuzen.

Ben benieuwd naar iemand die het werkend heeft met oog op 2025 en afbouwen saldering.
Een update hierover. Ik heb hier online nog weinig/niets over teruggevonden, maar alfen single pro lijkt nu ook solar charging te ondersteunen. Na een update van de firmware naar 6.3.0 krijg ik in de app extra settings voor solar charging. Hierbij kan ik verschillende modi kiezen, gelijkaardig aan eco en eco+ van een zappi.
De auto komt pas volgende week op de oprit terecht, dus ik zal pas dan kunnen bevestigen of de laadpaal ook doet wat de app belooft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Over welke app heb je het dan en sinds wanneer is die update uit?
Ik heb hier een Alfen Single Pro line waar een paar weken geleden door Alfen zelf de laatste firmware werd opgezet (om een technisch probleem op te lossen met de 4G verbinding dat geen oplossing bood maar dit terzijde, dus ze moeten nog eens terug komen).
Is die firmware van zeer recente datum en kan je die optie voor solarcharging ook terugvinden in de ACE installer?
Of is die firmware 6.3.0 alleen beschikbaar op recente laadpalen? (de mijne is van mid 2019).

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 23-06-2023 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunderfury
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:06
IvoB2 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:21:
[...]

Over welke app heb je het dan en sinds wanneer is die update uit?
Ik heb hier een Alfen Single Pro line waar een paar weken geleden door Alfen zelf de laatste firmware werd opgezet (om een technisch probleem op te lossen met de 4G verbinding dat geen oplossing bood maar dit terzijde, dus ze moeten nog eens terug komen).
Is die firmware van zeer recente datum en kan je die optie voor solarcharging ook terugvinden in de ACE installer?
Of is die firmware 6.3.0 alleen beschikbaar op recente laadpalen? (de mijne is van mid 2019).
Ik gebruik de MyEve app op iOS.
Disclaimer: ik ben een totale leek op vlak van alfen en thuisladen. Volgende week komt pas de eerste elektrische wagen hier.

Volgens de release notes is die update er sinds eind mei. Wat betreft compatibiliteit met andere palen heb ik geen idee. De firmware update werd wel niet automatisch aangeboden. Ik moest in de MyEve app zelf door een lijst zoeken en zien dat er een hogere versie beschikbaar was.
Met de ace installer heb ik geen ervaring dus ook daar heb ik geen idee hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
royaljoop schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:10:
[...]

LET OP! Budget Energie saldeert alleen hoog tegen hoog en laag tegen laag. Dus je overschot in het hoge tarief kun je niet inzetten voor het te kort in het lage tarief. Dat was voor mij de reden om over te stappen naar Engie.
PS. heeft natuurlijk te maken met de hoogte van je terug lever vergoeding. Maar die is altijd minder dan wat je moet betalen voor afnemen van stroom.
En dat is ook logisch. Ik vermoed dat iedere aanbieder dat doet. De hoogte van de terugleververgoeding komt pas ter sprake als je over het jaar meer levert dan verbruikt (zowel hoog als laag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
daemonix schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:15:
[...]
En dat is ook logisch. Ik vermoed dat iedere aanbieder dat doet.
Ik denk dat jullie maar 'ns moeten kijken in de topics die hierover gaan. Vorig jaar zomer, op het hoogtepunt van de energiecontracten-gekte, hebben mensen contracten kunnen afsluiten met een hogere TLV dan de kWh-prijs die ze moeten betalen voor wat ze afnemen. Dus "die is altijd minder dan wat je moet betalen voor afnemen van stroom." gaat zeker niet altijd op.

Nu ga je trouwens zo'n contract niet meer vinden, maar ik zit tot eind augustus nog met een riante TLV (en lever tweederde van m'n jaarlijkse opwek terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
thunderfury schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:13:
[...]

Een update hierover. Ik heb hier online nog weinig/niets over teruggevonden, maar alfen single pro lijkt nu ook solar charging te ondersteunen. Na een update van de firmware naar 6.3.0 krijg ik in de app extra settings voor solar charging. Hierbij kan ik verschillende modi kiezen, gelijkaardig aan eco en eco+ van een zappi.
De auto komt pas volgende week op de oprit terecht, dus ik zal pas dan kunnen bevestigen of de laadpaal ook doet wat de app belooft.
Ah dat is fijn om te horen. Maar als je dus een dual hebt dan kan het niet, heb even gekeken. "! Solar charging is only supported for single socket stations."

Ja stel je voor dat je bij een duurder model net zoveel functies beschikbaar maakt als bij het kleine broertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aadjuh_
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:48
daemonix schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:15:
[...]

En dat is ook logisch. Ik vermoed dat iedere aanbieder dat doet. De hoogte van de terugleververgoeding komt pas ter sprake als je over het jaar meer levert dan verbruikt (zowel hoog als laag).
Nee is zeker niet logisch. Eneco saldeerd eerst alles uit normaal tarief en wat over is uit daltarief;

Tekst website eneco:

Hoe salderen jullie als ik een dubbele meter heb?

Bestaat je tarief uit een normaal- en daltarief, dan saldeert Eneco eerst het normaaltarief en daarna pas het daltarief. Dat is voor jou als klant gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Aadjuh_ schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:07:
[...]

Nee is zeker niet logisch. Eneco saldeerd eerst alles uit normaal tarief en wat over is uit daltarief;

Tekst website eneco:

Hoe salderen jullie als ik een dubbele meter heb?

Bestaat je tarief uit een normaal- en daltarief, dan saldeert Eneco eerst het normaaltarief en daarna pas het daltarief. Dat is voor jou als klant gunstig.
Het is wel logisch, maar Eneco doet het anders en in het voordeel van de klant. Minder commercieel dan de andere aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:06
1. Iemand ervaring met een Tesla Wall Connector in combinatie met Home assistant, om een deel van je PV opbrengst direct in je EV te krijgen. Is dat mogelijk?
2. Of is het dan handiger om te kiezen voor Zappi ipv van de Wall Connector van Tesla (ik wil hem gebruiken voor een Model Y van Tesla).
3.Tenslotte, doet de Wall Connector aan Load Balance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 19:07

Gamer

mobile

Heb hier in Be een offerte gekregen van een Easee laadpunt, is het nog verstandig deze te laten installeren?

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Weet iemand of het ook mogelijk is om een laadpaal zo in te richten dat iedereen die een stekker inprikt direct kan beginnen met laden zonder een pas aan te bieden, maar dat er wel op de achtergrond een vooraf ingestelde pas wordt gebruikt voor de verrekening met de backoffice? Eventueel met een knop die je moet indrukken om het laden te starten/stoppen?

Ik wil namelijk het zo inrichten dat mijn bezoekers gewoon kunnen inprikken en laden maar dat wel verrekenen via de backoffice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
Laurens__ schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:42:
Weet iemand of het ook mogelijk is om een laadpaal zo in te richten dat iedereen die een stekker inprikt direct kan beginnen met laden zonder een pas aan te bieden, maar dat er wel op de achtergrond een vooraf ingestelde pas wordt gebruikt voor de verrekening met de backoffice? Eventueel met een knop die je moet indrukken om het laden te starten/stoppen?

Ik wil namelijk het zo inrichten dat mijn bezoekers gewoon kunnen inprikken en laden maar dat wel verrekenen via de backoffice.
Bij Alfen laders kan dat door de lader op Plug and Charge te zetten en daar het hidden ID van je laadpas neer te zetten.
Hou er wel rekening mee dat dan alles op die pas word afgerekend.
Je hoef dan alleen de stekker in de auto te steken en de lader gaat gelijk laden, afkoppelen moet dan via de auto gebeuren, zodra deze is afgekoppeld stop ook gelijk de laadsessie in de lader.

[ Voor 10% gewijzigd door Daveth op 24-06-2023 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gamer schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 08:57:
Heb hier in Be een offerte gekregen van een Easee laadpunt, is het nog verstandig deze te laten installeren?
Staat hij nog op de homologatielijst van Synergrid?
Zoniet geraakt hij niet meer door de verplichte keuring.
Indien wel is er geen probleem.

Maar speel de bal terug en laat de keuring opnemen in de offerte met de vermelding dat de laadpaal pas zal betaald worden bij een geslaagde keuring.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 24-06-2023 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Laurens__ schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:42:

Begrijp niet wat je nu eigenlijk wil?
P&C waarbij iedere gebruiker op zijn eigen ID wordt afgerekend of P &C waarbij iedere gebruiker wordt afgerekend op het account van de eigenaar?
Het eerste kan volgens mij niet want de thuispaal kan geen onderscheid maken tussen gebruikers die zich aanbieden. Het tweede kan inderdaad met o.a. een Alfen SPL. Zo staat hij hier al jaren ingesteld. Maar iedereen die bij je komt laden wordt dan automatisch verrekend op jouw ID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
IvoB2 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:36:
[...]
Het tweede kan inderdaad met o.a. een Alfen SPL. Zo staat hij hier al jaren ingesteld. Maar iedereen die bij je komt laden wordt dan automatisch verrekend op jouw ID.
Dit is precies wat ik wil. Kan het ook met bijvoorbeeld een Easee? Mijn Alfen paal is nu stuk, er werkt nog maar één poort. Uit de garantie en maar de vraag of hij gerepareerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Geen ervaring met Easee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Laatst online: 15-09 21:57
Laurens__ schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:44:
[...]

Dit is precies wat ik wil. Kan het ook met bijvoorbeeld een Easee? Mijn Alfen paal is nu stuk, er werkt nog maar één poort. Uit de garantie en maar de vraag of hij gerepareerd kan worden.
Bij Easee zijn dit de opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2k_noozaYwMr5x8znvcRxig7DoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wgesd1ueaI7BU3rzYuC9MPsm.jpg?f=fotoalbum_large

De auto komt 4 juli pas dus ik heb het nog niet kunnen testen 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Ah thanks, misschien dan toch een tag aan een touwtje er bij hangen of zo, dat lijkt dan makkelijker
De auto komt 4 juli pas dus ik heb het nog niet kunnen testen 😎
Veel plezier met elektrisch rijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:24
Zijn er betere apps dan die van Tibber zelf om slim met dynamische prijzen te laden?
Jedlix is het helaas ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:52
@kx22, Zonneplan (als je een Zonneplan lader hebt) of iets zelf maken met Home Automation. Of EVCC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Card Nox schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:15:
@kx22, Zonneplan (als je een Zonneplan lader hebt) of iets zelf maken met Home Automation. Of EVCC.
Wat heeft dynamisch met zonnepanelen te maken? :?

@kx22 wat is precies het issue met de Tibber app? Je zou ook naar de stekker app kunnen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:52
@Inspired, Zonneplan is een leverancier van dynamische tarieven die een app aanbieden waarmee je eenvoudig op de goedkoopste uren kunt laden (met een Zonneplan lader/account).

Met Home Automation kun je maken wat je wilt. Een slimme stekker, bv Zonneplan Integration, en P1 meter is al voldoende.

EVCC kan ook met dynamische tarieven om gaan, meende dat het niet enkel kan als je ook PV hebt, maar kan me hierin vergissen.

[ Voor 3% gewijzigd door Card Nox op 25-06-2023 09:29 ]

Pagina: 1 ... 69 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen