• Rick43
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:57
Ik blijf tot 01 juli bij gc. Daarna neig ik naar een dynamisch contract met thuisbatterij 15 kwh.

Mogelijk.met handel op de onbalans markt. Mijn panelen ga ik voor een groot deel verplaatsen van zuid naar oost west. Dit lijkt mij voorlopig het minst slechte na salderen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:58

de Peer

under peer review

Rick43 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:05:
Ik blijf tot 01 juli bij gc. Daarna neig ik naar een dynamisch contract met thuisbatterij 15 kwh.

Mogelijk.met handel op de onbalans markt. Mijn panelen ga ik voor een groot deel verplaatsen van zuid naar oost west. Dit lijkt mij voorlopig het minst slechte na salderen.
1 juli 2027 bedoel je dan denk ik? Want waarom zou je eerder opzeggen?

• Rick43
1 juli 2027 idd. Lekker nog een tijdje zonder terugleverkosten.

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-05 19:43
Rick43 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:05:

Als je een batterij neemt kun je ze weer beter op zuid laten, meer opbrengst, dus beter voor de 'schoudermaanden'

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:51

Oekol

waka waka hey hey

Vast al bekend hier, maar ik had het nog niet voorbij zien komen. Wellicht al een apart topic voor?

Essent biedt momenteel een pilot/programma aan rondom thuisbatterijen voor mensen met zonnepanelen. Het idee is dat je overtollige stroom slimmer opslaat en gebruikt, waarbij ook een maandelijkse vergoeding genoemd wordt (tot ongeveer €120) en mogelijke fiscale voordelen zoals btw-teruggave.

Mijn huidige 3-jarige contract bij Essent loopt nog tot 30 juni 2027, maar met het oog op de afschaffing van de salderingsregeling ben ik alvast aan het onderzoeken wat straks handig is. Heeft iemand hier al ervaring mee?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
Oekol schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:25:
Vast al bekend hier, maar ik had het nog niet voorbij zien komen. Wellicht al een apart topic voor?

Essent biedt momenteel een pilot/programma aan rondom thuisbatterijen voor mensen met zonnepanelen. Het idee is dat je overtollige stroom slimmer opslaat en gebruikt, waarbij ook een maandelijkse vergoeding genoemd wordt (tot ongeveer €120) en mogelijke fiscale voordelen zoals btw-teruggave.

Mijn huidige 3-jarige contract bij Essent loopt nog tot 30 juni 2027, maar met het oog op de afschaffing van de salderingsregeling ben ik alvast aan het onderzoeken wat straks handig is. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Een offerte gekregen, in 1 woord: duur

Verdienmodel voor essent, niet voor jou.

Net zoals hun slim laden app, die niet lijkt te kunnen snappen dat hij je auto moet laden als de zon schijnt, maar in plaats daarvan lijkt te optimaliseren op zoveel mogelijk terugleveren met terugleverboete en dan snachts zoveel mogelijk uit het net te trekken.

• Rick43
Het zou mooi zijn als kia met een actie komt voor vth techniek. Dat vergt wel.een flinke investering voor auto met 100 kwh accu. Icm een thuisbatterij en handel op de onbalans markt zou je zo'n 1000 euro per jaar kunnen besparen.op de energiekosten. Althans in mijn.situatie met 10.000 kwh overschot.

Liever zou ik een energiecontract met redelijke netto tlv afsluiten maar dat is zoeken naar een speld in een hooiberg. Waarschijnlijk verleden tijd. Of zien jullie in 2027 nog een energiemaatschappij met een goed contract komen?

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-05 21:29
de Peer schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:53:
[...]

1 juli 2027 bedoel je dan denk ik? Want waarom zou je eerder opzeggen?
Je zou ook tussentijdse afrekening op 31-12 kunnen vragen toch.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:58

de Peer

under peer review

mathijshooi schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:28:
[...]

Je zou ook tussentijdse afrekening op 31-12 kunnen vragen toch.
Ohja hoe zat het ook alweer. Werken ze daar altijd aan mee en realiseer je op die manier een mooi geschikt moment om te salderen?

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:27
de Peer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:45:
[...]

Ohja hoe zat het ook alweer. Werken ze daar altijd aan mee en realiseer je op die manier een mooi geschikt moment om te salderen?
Als je op 31-12 een positief saldeersaldo hebt, dan lijkt me dat een goede optie toch? Je saldeert alle belastingen en leverkosten weg. Op 1-1 begin je met een schone lei. Maar weet niet of GC daaraan meewerkt.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-05 21:36
manusjevanalles schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:49:
[...]

Als je op 31-12 een positief saldeersaldo hebt, dan lijkt me dat een goede optie toch? Je saldeert alle belastingen en leverkosten weg. Op 1-1 begin je met een schone lei. Maar weet niet of GC daaraan meewerkt.
Maar als je contractcontractjaar van 1 juli 2026 tot 1 juli 2027 duurt en het salderen halverwege sowieso stopt, wat maakt het dan voor verschil om een tussentijdse rekening te krijgen? Saldering zal toch al alleen over het eerste half jaar zijn.

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-05 16:21
manusjevanalles schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:49:
[...]

Ik weet niet of Greenchoice dat nog steeds doet. Maar jaren geleden kreeg ik een afrekening als ik de meterstanden per 31-12 door gaf. Voor mij eigen privé administatie wel leuk(voor ondernemers nog beter.)(ik had toen nog geen zonnepanlen, dus had toen niets met saldering te maken), maar ik weet niet of je nog steeds afrekeningsdatum zelf kan kiezen.
(Daarnaast loopt mijn huidige contract begin november af, en volgens mij zenden ze dan automatisch een jaarafrekening. En onafhankelijk van eventuele overstap ga ik er vanuit dat nov-dec(verbruik hoger dan opwekking) altijd wel gesaldeerd wordt.)

[ Voor 7% gewijzigd door sipjohn op 28-05-2026 22:41 ]

Internet Budget Thuis 100/29Mbps; Modem Draytek Vigor 2765 Telefoon Siemens C470IP via Fritz!box 7260; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cheapbuzzer.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Pagina: 1 ... 221 222 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2