Ik begrijp het punt niet dat je wil maken.
Eén cyclus is een volledige keer de laadcapaciteit van de accu opladen en ontladen. Of dat in één keer of in verschillende keren gebeurt maakt niet uit voor het gemeten volume van het aantal cycli.
En uiteraard zet ik de thuisaccu 24/7 in en niet uitsluitend om door de dag op te laden om ze 's nachts te ontladen. Dat zou ze totaal onrendabel maken. Ik verbruik 's nachts (of beter de uren dat er onvoldoende PV productie is tov verbruik) nl. veel minder elektriciteit dan door de dag. En door de dag wil ik vermogen vragen wanneer ik dat nodig heb en niet wat PV op dat ogenblik toevallig kan leveren. Dat is één van de voordelen van een thuisaccu, dat je PV productie net kan gebruiken onafhankelijk van het tijdstip dat PV voldoende produceert.
Dat is ook het type gebruik waar die thuisaccu's voor gebouwd worden, overdag opladen en 's nachts ontladen en dat 7 dagen per week.
Ik weet niet waar je dat haalt maar het maakt die thuisaccu echt niet uit of ze 's nachts of overdag gaat laden en/of ontladen en of ze dat in stukken doet of in één keer.
De accu van je EV rij je toch telkens ook niet van 100 naar 0% leeg om ze dan gaan op te laden van 0 naar 100% maar ook, ongeacht het tijdstip, wanneer de gelegenheid zich voordoet en dit in delen ipv in een geheel. Of dat mag ik toch verhopen.

Daar is het accutype ook opgezocht. Maar die accu's zijn dan weer niet gemaakt voor de piekbelastingen die een gemiddelde EV op het accupakket kan gooien. Een EV accu is gemaakt voor zo snel mogelijk laden en enorme pieken aan ontlading te kunnen leveren.
Een thuisaccu is meestal van het LFP type.
Ook hedendaagse EV's maken steeds meer gebruik van LFP accu's.
Hoeveel vermogen je er dan kan onttrekken hangt voornamelijk af van de omvormer en het opslagvermogen, niet van het type accu.
Het punt is nu net dat een accu van een EV veel meer moet aankunnen dan een thuisaccu. Dus dat extra gebruik naar de woning zal deze niet overmatig gaan belasten met voortijdige slijtage tot gevolg.
Ik herinner ook nergens gelezen te hebben dat bv. KIA een gebruiksbeperking heeft gezet op de V2L functie.
En of je nu één verbruiker van 3 kW op V2L hangt of je hele huis op V2H met de beperking tot 3-4 kW vermogen maakt in se niet uit voor de autoaccu.
[
Voor 22% gewijzigd door
IvoB2 op 13-06-2023 14:40
]