Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Rembooooo schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:53:
[...]

Dat is dan hooguit een tijdelijke oplossing vrees ik, 2G is bij T-Mobile al sinds 1 juni uit gezet, en andere providers volgen waarschijnlijk in 2025.
Dat is wel een goede observatie :) Ik heb inmiddels mijn paal ook van bedraad internet voorzien maar dat is nog wel iets om rekening mee te houden ja. Misschien moet ik ook voor de zekerheid die instellingen dan maar eens nalopen. Ik heb op zich goede 4G dekking thuis namelijk.
IvoB2 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:54:
[...]

Thx, ik zal hen er op wijzen.
Of kan je dat, als proef, zelf instellen in de ACE installer? Kan ik nadien nog altijd terug naar 4G.
Bijkomende info: de laadunit staat ook gewoon buiten en niet binnen (en had de eerste drie jaar nooit een verbindingsprobleem).
Dat kun je inderdaad via ACE service installer doen, daar stelde de monteur het voor mij ook in. Ik weet zo alleen niet precies waar de optie zit en hoe die heet. Heb er zelf dus nog niet mee geknutseld.

Het leek me in elk geval het proberen waard voor je :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:44
Cloud schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:08:
[...]

Dat is wel een goede observatie :) Ik heb inmiddels mijn paal ook van bedraad internet voorzien maar dat is nog wel iets om rekening mee te houden ja. Misschien moet ik ook voor de zekerheid die instellingen dan maar eens nalopen. Ik heb op zich goede 4G dekking thuis namelijk.

[...]

Dat kun je inderdaad via ACE service installer doen, daar stelde de monteur het voor mij ook in. Ik weet zo alleen niet precies waar de optie zit en hoe die heet. Heb er zelf dus nog niet mee geknutseld.

Voor als je een Alfen lader hebt
Geld alleen als je een lader hebt die later dan september 2020 geproduceerd is, daarvoor zijn het alleen laders die met 2G kunnen werken, deze hebben nog niet een 4G modem.
Dit werkt nu al via een aantal providers niet meer en in 2025 stop de rest ook met 2G.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[...]

Dan zullen we daar eens in gaan neuzen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Daveth schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:13:
[...]

Voor als je een Alfen lader hebt
Geld alleen als je een lader hebt die later dan september 2020 geproduceerd is, daarvoor zijn het alleen laders die met 2G kunnen werken, deze hebben nog niet een 4G modem.
Dit werkt nu al via een aantal providers niet meer en in 2025 stop de rest ook met 2G.
Hm, omgekeerd probleem dus?
Ik heb een paal van 2019, volgens jou dus uitsluitend 2G.
Zou 2G hier dan al uitgeschakeld zijn? Maar dan nog, hij heeft vandaag een uurtje gewerkt. 2/4 G is aanwezig of is het niet.
edit: kan het niet zijn gezien uitfasering 2G in België past start vanaf 2027.
edit @Daveth : ik heb een Alfen SPL die in juli 2019 werd geplaatst. Heb net in de ACE installer zitten neuzen en ik kan daar wel degelijk kiezen tussen een 2G en 4G verbinding?

Switchen tussen 4G en 2G heeft het overigens niet opgelost.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 07-06-2023 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:23
Ik wil mijn lader zsm aansluiten, maar woon in een volkswijk en heb geen eigen oprit. De lader komt dan aan de straat aan de woning te hangen. Hoe zou ik de lader het best tegen diefstal kunnen beveiligen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Switchen tussen 2G en 4G bracht spijtig genoeg geen verandering in off line status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Laatst online: 15:16
Rembooooo schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:50:
Ik vind het nogal bedragen. Als ik een Zappi V2.1 met vaste kabel koop ben ik €1149,- kwijt. Daar komt dan nog wat kabel en aansluitmateriaal bij. Ik verwacht, als ik het zelf doe, voor €1250,- wel klaar te zijn. Is het ding aan de muur schroeven, twee gaten boren, pijpje leggen echt €700~€1100 aan arbeid?! Ik kan hier zelf aardig wat uurtjes aan verbranden voordat het voordeliger wordt om het te laten doen..
Meterkast aanpassing is al gedaan? Ik ben zelf rond de 600 euro kwijt voor dezelfde situatie met een bestaand laadpunt inclusief 3 fasen aardlek automaat. Minimaal 400 ben je wel kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:28
AnotherFruitcake schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:33:
Ik wil mijn lader zsm aansluiten, maar woon in een volkswijk en heb geen eigen oprit. De lader komt dan aan de straat aan de woning te hangen. Hoe zou ik de lader het best tegen diefstal kunnen beveiligen?
Ergens een schakelaar. Groep alleen aan als je gaat laden. Lader met een RFID. Lader met een PIN code. Genoeg mogelijkheden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:48
Inspired schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:44:
[...]

Ergens een schakelaar. Groep alleen aan als je gaat laden. Lader met een RFID. Lader met een PIN code. Genoeg mogelijkheden.
Hij wil 'm tegen diefstal beveiligen, niet tegen ongeoorloofd aftappen. Dan kun je er beter onder stroom zetten ipv de stroom uit te schakelen.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
coelho schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:47:
[...]

Hij wil 'm tegen diefstal beveiligen, niet tegen ongeoorloofd aftappen. Dan kun je er beter onder stroom zetten ipv de stroom uit te schakelen.
Ah. Op die fiets. :) Gaat iemand zo’n ding jatten dan?

Ik zie ze overal gewoon onder de carport hangen hier. Wellicht anders een ijzeren paal met beton en lader vastschroeven met anti-diefstal bouten oid. Maar volgens mij is diefstal niet snel een issue.

[ Voor 24% gewijzigd door Inspired op 07-06-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23:49
TukkerTweaker schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:49:
[...]

Meterkast aanpassing is al gedaan? Ik ben zelf rond de 600 euro kwijt voor dezelfde situatie met een bestaand laadpunt inclusief 3 fasen aardlek automaat. Minimaal 400 ben je wel kwijt.
Meterkast is dan al aangepast en de extra groep is ook al geplaatst idd. Dus alleen het plaatsen en aansluiten van de Zappi zelf. Misschien dat ik me verkijk op hoeveel werk het uiteindelijk is of hoeveel spullen er nog bij moeten hoor, maar stel dat het uurtarief max €70 is en er €100 aan materiaal bij moet, zou die 10 uur bezig zijn? Lijkt me toch sterk..

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Laatst online: 15:16
Rembooooo schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:44:
[...]

Meterkast is dan al aangepast en de extra groep is ook al geplaatst idd. Dus alleen het plaatsen en aansluiten van de Zappi zelf. Misschien dat ik me verkijk op hoeveel werk het uiteindelijk is of hoeveel spullen er nog bij moeten hoor, maar stel dat het uurtarief max €70 is en er €100 aan materiaal bij moet, zou die 10 uur bezig zijn? Lijkt me toch sterk..
Eens, daarom is €400 realistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:32
@Rembooooo, zit in dezelfde situatie. Heb zelf een V2.1 gekocht, opgehangen, kabels getrokken. Wil ook best zelf de paal aansluiten (niet zo ingewikkeld als ik het YouTube filmpje mag geloven) maar het meterkast deel laat ik liever doen.

Hiervoor offerte ontvangen van 544 euro incl btw (incl. paal aansluiten). Als ik er een aardlek schakelaar bij wil hebben mag ik daar nog 185 ex btw voor neertellen. Dus nog een slordige 770 euro... Vind het zelf wat gortig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:24
Rembooooo schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:44:
[...]

Een e-monteur kreeg ik onlangs aangeboden voor 110 Euro het eerste uur en de volgende uren 90 euro. De prijzen zijn ook hier gestegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mheerde
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 12:36
Rembooooo schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:50:
Ik ben ook naar een laadstation op zoek. De meterkast laat ik al aanpassen / voorbereiden door een elektricien naar 3x25A zodat ik op 11kW kan laden. Eigenlijk zoek ik weinig bijzonders, de auto en kilometers zijn privé. Wel wil ik voorbereid zijn op dynamische tarieven / einde salderingsregeling voor PV, en vind ik het fijn als ik met het apparaat zelf kan interacteren ipv dat dat via een app moet. Ik wil ook een code/pas zodat niet iedere voorbijganger zijn auto kan inpluggen. Net als velen hier kom ik dan denk ik bij een Zappi v2.1 uit.

Het laadstation kan aan de gevel naast de voordeur. Dat is ongeveer 3 meter kabel door de kruipruimte in een rechte lijn naar de meterkast.

Daarvoor heb ik offertes opgevraagd bij een lokale electricien en CoolBlue.

De elektricien biedt een Wallbox Pulsar Plus incl load balancing voor €1815,- incl BTW. Die heeft volgens mij alleen een LED ring en voor de rest gaat alle interactie via een app. Niet mijn voorkeur. Zappi installeren ze niet. De Wallbox zelf is €639,- bij Acculaders.nl. Dus conclusie: €1176,- aan overig materiaal + arbeid.

CoolBlue komt met hun BlueBuilt lader voor €1985,- incl BTW. Volgens mij is dat stiekem een ProDrive Technologies Home Connected AC Charger. Voordelen zijn V2G, display, en RFID. Volgens de offerte is het apparaat zelf €1175,-. Dus €810,- aan overig materiaal + arbeid.

Ik vind het nogal bedragen. Als ik een Zappi V2.1 met vaste kabel koop ben ik €1149,- kwijt. Daar komt dan nog wat kabel en aansluitmateriaal bij. Ik verwacht, als ik het zelf doe, voor €1250,- wel klaar te zijn. Is het ding aan de muur schroeven, twee gaten boren, pijpje leggen echt €700~€1100 aan arbeid?! Ik kan hier zelf aardig wat uurtjes aan verbranden voordat het voordeliger wordt om het te laten doen..
Hee Hoi, ik ben momenteel ook bezig met het installeren van een Zappi 2.1. Ik heb zelf de kabels allemaal getrokken en een vriend van mij heeft de meterkast aangepast. Die aanpassing in de meterkast is met name het kostbare deel is mijn ervaring. Ik wilde ook meteen alles goed hebben i.c.m. 2 nieuwe single split airco´s en een extra stroomaansluiting in de voortuin + extra lege groep voor de toekomst.. Dus 5 nieuwe groepen etc. Kosten: circa 680EUR MATERIAAL aan de hand van Elektramat prijzen.
De kabels heb ik allemaal zelf getrokken, idem het graven van de gaten voor het boren en het boren zelf. Nu moet ik zeggen dat die goeie vriend pietje precies is en alles voorbereid op de toekomst van all electric.

Dus eerlijk, als iemand je 1000 EURO rekent voor het aansluiten van een zappi, tja het is wat aan de dure kant maar niet raar. Persoonlijk zou ik zelf al het vervelende werk *graven, boren, kabels trekken) doen en een elektramonteur bellen voor het aansluitwerk. Dan kan het zijn dat je voor 400-500 klaar bent afhankelijk van waar je woont (ik in het oosten).

Succes in iedergeval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

Mag iedereen zijn laadpunt gewoon publiek beschikbaar maken of zijn hier nog haken en ogen aan zoals toestemming gemeente nodig o.i.d.?
En is die een beetje de moeite waard denken jullie? Ik heb een enorm PV overschot en wie weet is dit een leuke manier om straks toch een leuk zakcentje te verdienen nu de terugleververgoedingen fors aan het dalen zijn.
Of valt dit in de praktijk tegen?

In mijn geval zou ik het niet op mijn eigen (hoofd)oprit doen, maar een 2e laadpaal aan de rand van mijn perceel, waar we ook een kleine oprit hebben die we zelf niet gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 08-06-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
de Peer schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:03:
Mag iedereen zijn laadpunt gewoon publiek beschikbaar maken of zijn hier nog haken en ogen aan zoals toestemming gemeente nodig o.i.d.?
En is die een beetje de moeite waard denken jullie? Ik heb een enorm PV overschot en wie weet is dit een leuke manier om straks toch te kunnen blijven salderen en/of een betere TLV te krijgen.
Of valt dit in de praktijk tegen?

In mijn geval zou ik het niet op mijn eigen (hoofd)oprit doen, maar een 2e laadpaal aan de rand van mijn perceel, waar we ook een kleine oprit hebben die we zelf niet gebruiken.
Zal afhankelijk van de situatie zijn. Mijn paal staat noodgedwongen al een paar jaar op publiek. Nooit iemand gezien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Inspired schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:04:
[...]

Zal afhankelijk van de situatie zijn. Mijn paal staat noodgedwongen al een paar jaar op publiek. Nooit iemand gezien. :)
Oke, dus eigenlijk geef je aan dat er misschien weinig animo voor zal zijn?
Misschien wel als ik het promoot in onze buurt-app. toch handig voor bezoekers/visite met een EV lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
de Peer schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:05:
[...]

Oke, dus eigenlijk geef je aan dat er misschien weinig animo voor zal zijn?
Misschien wel als ik het promoot in onze buurt-app. toch handig voor bezoekers/visite met een EV lijkt me.
Ja. Dan moet je het al promoten denk ik. Ik ga persoonlijk ook niet zomaar bij iemand op de oprit staan. Ook al staat de paal in de app. Dan denk ik toch dat dit gedaan is omdat het moet en niet om mensen uit te nodigen om te gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:46
Inspired schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:04:
[...]

wat is je adres?? :(:)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Inspired schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:17:
[...]
Dan denk ik toch dat dit gedaan is omdat het moet en niet om mensen uit te nodigen om te gaan laden.
En vanwaar komt die verplichting dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 16:19
Ik ga hoogstwaarschijnlijk mijn eerste PHEV aanschaffen binnenkort, dus ik wil ook een laadpaal gaan plaatsten thuis.
ik wil op de toekomst voorbereid zijn (de auto hierna zal ongetwijfeld een EV zijn) en ik heb flink wat zonnepanelen liggen met flink wat overschot nu nog. Ik hoef geen abonnement en/of te verdienen aan mn laadpaal, hij is puur voor eigen gebruik.

Ik heb wat zitten lezen in het topic en dan lijkt de Zappi v2.1 de beste keuze te zijn?
Nog andere merken die ik zou kunnen overwegen, Wallbox en Ratio zie ik ook nog al eens aangeboden worden bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sleepie schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:07:
Ik ga hoogstwaarschijnlijk mijn eerste PHEV aanschaffen binnenkort, dus ik wil ook een laadpaal gaan plaatsten thuis.
ik wil op de toekomst voorbereid zijn (de auto hierna zal ongetwijfeld een EV zijn) en ik heb flink wat zonnepanelen liggen met flink wat overschot nu nog. Ik hoef geen abonnement en/of te verdienen aan mn laadpaal, hij is puur voor eigen gebruik.

Ik heb wat zitten lezen in het topic en dan lijkt de Zappi v2.1 de beste keuze te zijn?
Nog andere merken die ik zou kunnen overwegen, Wallbox en Ratio zie ik ook nog al eens aangeboden worden bijvoorbeeld.
is gewoon een granny voor nu geen optie? als je dan over 3-5 jaar een EV koopt kun je op dat moment een lader kopen met de nieuwste technologie. Anders is het misschien al weer achterhaald tegen die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 16:19
de Peer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:12:
[...]

is gewoon een granny voor nu geen optie? als je dan over 3-5 jaar een EV koopt kun je op dat moment een lader kopen met de nieuwste technologie. Anders is het misschien al weer achterhaald tegen die tijd.
Zou op zich misschien nog een optie zijn. Maar ik zou ook graag een deel van mn overcapaciteit van mn zonnepanelen willen benutten nu de terugleve vergoedingen omlaag beginnen te gaan.

Bovendien, ik koop eigenlijk altijd tweedehands van een paar jaar oud. Dus dan denk ik dat een 22kW Zappi v2.1 nog wel goed is voor mn volgende auto ook ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sleepie schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:16:
[...]

Zou op zich misschien nog een optie zijn. Maar ik zou ook graag een deel van mn overcapaciteit van mn zonnepanelen willen benutten nu de terugleve vergoedingen omlaag beginnen te gaan.
dat kan met een Granny ook gewoon. En aangezien we in Nederland kunnen salderen kun je je overschot zelfs 's nachts gewoon gebruiken.
Bovendien, ik koop eigenlijk altijd tweedehands van een paar jaar oud. Dus dan denk ik dat een 22kW Zappi v2.1 nog wel goed is voor mn volgende auto ook ;)
dat is waar. dan inderdaad vooral kijken naar de mogelijkheid tot (firmware) updates zodat hij altijd bij te werken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:12:
[...]

Inderdaad.
Dit jaar Q4 komen de eerste AC bi-directionele laadpalen al op de markt waardoor een EV met V2L (bv. de e-Niro) functionaliteit ook de V2H functionaliteit krijgt.
DC laadpalen beginnen er stilaan ook te komen (ze zijn er al maar de homologatie door de netbeheerder vormen hier de trechter) maar zijn sowieso (persoonlijke mening) te duur.
Ieder zijn ding maar persoonlijk vind ik een PHEV nu ook al achterhaald en dat zal dus de komende jaren er niet op beteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:21:
[...]

Inderdaad.
Dit jaar Q4 komen de eerste AC bi-directionele laadpalen al op de markt waardoor een EV met V2L (bv. de e-Niro) functionaliteit ook de V2H functionaliteit krijgt.
DC laadpalen beginnen er stilaan ook te komen (ze zijn er al maar de homologatie door de netbeheerder vormen hier de trechter) maar zijn sowieso (persoonlijke mening) te duur.
Ieder zijn ding maar persoonlijk vind ik een PHEV nu ook al achterhaald en dat zal dus de komende jaren er niet op beteren.
Precies, dat vind ik echt héle belangrijke features die veel geld kunnen besparen en tal van mogelijkheden voor optimalisatie bieden. Daar kijk ik echt naar uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:23

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

de Peer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:23:
[...]

Precies, dat vind ik echt héle belangrijke features die veel geld kunnen besparen en tal van mogelijkheden voor optimalisatie bieden. Daar kijk ik echt naar uit.
*Belastingdienst has entered the chat.

Vraag mij op recht af hoe men dat gaat/kan/wil controleren. Op de terugweg naar huis lekker volstampen op kosten van de baas bij de snellader om vervolgens 's avonds thuis de wasmachine aan te zetten.

Gaan ze dan van iedere zakelijke (?) laadpaal eisen dat deze door $instantie kan worden uitgelezen om 'terugverbruik' te detecteren/monitoren?

Ben oprecht benieuwd hoe men dit aan gaat vliegen :)

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MisteRMeesteR schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:32:
[...]

Vraag mij op recht af hoe men dat gaat/kan/wil controleren. Op de terugweg naar huis lekker volstampen op kosten van de baas bij de snellader om vervolgens 's avonds thuis de wasmachine aan te zetten.

Gaan ze dan van iedere zakelijke (?) laadpaal eisen dat deze door $instantie kan worden uitgelezen om 'terugverbruik' te detecteren/monitoren?

ja dat is volgens mij ook 1 van de redenen waardoor dit voorlopig nog niet van de grond komt.

aan de andere kant, er wordt nu ook al flink gesjoemeld met vergoedingen voor het thuisladen. Veel mensen maken daar winst op doordat werkgever veel te veel vergoedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:32:
[...]

De baas zorgt uiteraard dat hij daar de goede software voor schrijft (of aankoopt) om misbruik te controleren en op te volgen (hier heeft men die fase al achter de rug :) ).
Ook een beetje eigenaardig dat men plots oncontroleerbaar misbruik gaat vermoeden bij EV bezitters terwijl dat bij ICE evengoed kan/gaat. Niemand die zich de vraag stelde hoe het ging aflopen met ICE slarisauto's die op weg naar huis op kosten van de baas de tank even gingen volgooien om deze vervolgens over te hevelen in de stookolietank? :+

Bij een door de werkgever betaalde laadpaal met laadvergoeding door de werkgever heb je trouwens ook al jaren de mogelijkheid om te laden op zonne-energie en dan 100% de vergoeding (volgens netkostprijs) op te trekken. Het zal de werkgever toch geen zorg zijn waar de werknemer zijn energie vandaan haalt?

Het hoofddoel van bi-directioneel is uiteraard dat je door de dag (wie dat kan) het teveel van eigen productie kan opslaan om het alsnog later te gebruiken. Elders van het net gaan laden om nadien de woning van energie te voorzien lijkt me economisch weinig rendabel. Meestal is de netstroom van je thuisaansluiting goedkoper dan de stroom (excl. verliezen) geladen aan een laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:36:
[...]
Veel mensen maken daar winst op doordat werkgever veel te veel vergoedt.
Daarom is dat nog geen "sjoemelen".
Dat is gewoon een overeenkomst tussen werknemer en werkgever.
De werkgever, die een vaste vergoeding voor thuisladen met de werknemer overeenkomt, leidt immers geen verlies wanneer de werknemer aan een lager tarief kan laden dan overeengekomen.
Er is ook niets mis met het maken van winst. Meestal is dat zelfs het doel van werkgevers. :)

Wat ik wel niet direct zie is hoe je met bi-directioneel laden veel zou kunnen gaan besparen?
Besparen op wat?

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 09-06-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:41:
[...]

De baas zorgt uiteraard dat hij daar de goede software voor schrijft (of aankoopt) om misbruik te controleren en op te volgen (hier heeft men die fase al achter de rug :) ).
Ook een beetje eigenaardig dat men plots oncontroleerbaar misbruik gaat vermoeden bij EV bezitters terwijl dat bij ICE evengoed kan/gaat. Niemand die zich de vraag stelde hoe het ging aflopen met ICE slarisauto's die op weg naar huis op kosten van de baas de tank even gingen volgooien om deze vervolgens over te hevelen in de stookolietank? :+

Bij een door de werkgever betaalde laadpaal met laadvergoeding door de werkgever heb je trouwens ook al jaren de mogelijkheid om te laden op zonne-energie en dan 100% de vergoeding (volgens netkostprijs) op te trekken. Het zal de werkgever toch geen zorg zijn waar de werknemer zijn energie vandaan haalt?

Het hoofddoel van bi-directioneel is uiteraard dat je door de dag (wie dat kan) het teveel van eigen productie kan opslaan om het alsnog later te gebruiken. Elders van het net gaan laden om nadien de woning van energie te voorzien lijkt me economisch weinig rendabel. Meestal is de netstroom van je thuisaansluiting goedkoper dan de stroom (excl. verliezen) geladen aan een laadpaal.
nou veel mensen kunnen gratis laden bij de werkgever. Daar kun je dan prima de avonden + het weekend je huis van stroom mee voorzien. Dat is toch wel flink wat extra 'inkomsten' die je daarmee jezelf toe-eigent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:44:
[...]

Daarom is dat nog geen "sjoemelen".
Dat is gewoon een overeenkomst tussen werknemer en werkgever.
De werkgever, die een vaste vergoeding voor thuisladen met de werknemer overeenkomt, leidt immers geen verlies wanneer de werknemer aan een lager tarief kan laden dan overeengekomen.
Er is ook niets mis met het maken van winst. Meestal is dat zelfs het doel van werkgevers. :)
In België misschien. In Nederland heeft de belastingdienst daar ook wat over te zeggen, en die ziet dit als onbelast salaris en dat is niet de bedoeling.
Werknemer maakt namelijk winst door een gunstige regeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:44:
[...]

nou veel mensen kunnen gratis laden bij de werkgever. Daar kun je dan prima de avonden + het weekend je huis van stroom mee voorzien. Dat is toch wel flink wat extra 'inkomsten' die je daarmee jezelf toe-eigent.
Wanneer je werkgever ligt te slapen wel.
Bij mijn weten zijn er momenteel nog niet veel EV's die al voorzien zijn van V2H functionaliteit.
En net zoals bij een ICE valt misbruik heel makkelijk op te sporen.
Een auto heeft een km-teller. Iedere auto heeft een gemiddeld verbruik.
Wanneer je er een gewoonte van maakt om de geladen energie niet te gebruiken om er km's mee te maken valt al vlug op dat het gemiddeld verbruik van de auto niet spoort.
En dat geldt zowel voor elektrisch rijden als voor fossiel rijden.

En in België kijkt de belastingsdienst uiteraard ook mee bij het gebruik van salarisauto's.
Maar daar is de regeling dat het thuisladen en de laadvergoeding (nog) valt onder de forfaitaire VAA (voordelen van alle aard) afhouding.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 09-06-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:49:
[...]

Wanneer je werkgever ligt te slapen wel.
Bij mijn weten zijn er momenteel nog niet veel EV's die al voorzien zijn van V2H functionaliteit.
En net zoals bij een ICE valt misbruik heel makkelijk op te sporen.
Een auto heeft een km-teller. Iedere auto heeft een gemiddeld verbruik.
Wanneer je er een gewoonte van maakt om de geladen energie niet te gebruiken om er km's mee te maken valt al vlug op dat het gemiddeld verbruik van de auto niet spoort.
En dat geldt zowel voor elektrisch rijden als voor fossiel rijden.
dat zou inderdaad een prima methode/afschrikmiddel zijn om dergelijke praktijken te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:50:
[...]
dat zou inderdaad een prima methode/afschrikmiddel zijn om dergelijke praktijken te voorkomen.
Het zou me verwonderen dat een werkgever daar ook bij ICE al jaren geen controle op zou doen.
Een bedrijf met één of twee auto's zou dat miischien niet merken maar bij een bedrijf met duizenden salarisauto's zou dat al vlug een aanzienlijke verliespost zijn.
Bij (grote) bedrijven gaat er gewoon een rood lampje bij de boekhouding branden wanneer de salarisauto plots een abonormaal hoog verbruik begint op te tekenen.
(Poging tot) misbruik heb je in alle vormen en soorten en komt op alle niveau's voor.
Je kan als werknemer bv. ook met de fiets of eigen auto gaan werken en de salarisauto "uitlenen" aan bv. de kinderen om er koeriersdiensten mee te gaan uitvoeren. Je tankkaart even "uitlenen" aan de vrienden en familie... Enz.
Met je benzineauto kan je ook je grasmachine "gratis" laten rijden (al zal afhankelijk van de opp. van de grasmat niet zozeer opvallen) en met een dieselauto kan je ook je stookolietank op peil houden (en dat zal vlugger opvallen).
Over misbruik kan je een goed gestoffeerd boek schrijven. :)

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 09-06-2023 13:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:12
Bij ons heeft de EV6 ook zijn eerste thuislading gehad.
Vanmorgen een zappi v2.1 geinstalleerd. 2 harvi’s erbij voor de 3-fase en 1-fase solar.
@Makrolon bedankt :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:12
Hallo medetweakers, het relais in mijn EVHUB wallbox blijft schakelen om de 20 seconden als mijn type 1 Fiat 500e (2014) volgeladen is. De type 2 EVHUB is 3 fasen aangesloten en ik laad de 500e met een verloopstekker naar type 1. Ik vraag me af of ik iets kan instellen. Ik heb het nog niet getest met een type 2 auto.

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs82
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 13:37
Na het verzwaren van mijn 1 fase huisaansluiting naar 3x 25A is het tijd om de voorbereidingen te treffen voor de installatie van een laadaansluiting. Mijn werkgever zal een installateur aanwijzen die de paal zal installeren. Ik ben benieuwd wat jullie van onderstaande vinden/denken? Ik wil voorkomen dat een partij even iets in mijn groepenkast beunt (en al helemaal geen Chineze hardware. Daarom zal ik de automaat/aardlek zelf regelen zodat ze alleen maar de kabel aan hoeven te sluiten. Ook zal dat straks schelen in installatie kosten welke niet van het budget af zullen gaan ;)

Mijn EV gaat straks maximaal op 11kW =(3x16A) laden, dat impliceert dat ik een B16A krachtgroep nodig zal hebben. Lekstroomdetectie is standaard ingebouwd in de paal zelf, dus een standaard aardlekschakelaar type A of automaat voldoet. Wanneer ik in de datasheets kijk van 2 laadpaal types (wordt één van de twee) zie ik staan:

- EVBox Elvi: MCB type-C. Nominale stroom: 125% van de maximale stroom geconfigureerd voor het laadstation' Aardlek type A 3x20A 30mA (DC lekstroom detectie in paal aanwezig)
Dat zou dus betekenen (16x1,25=20) krachtgroep 20C en standaard aardlekautomaat er voor.

- Eve Single (Pro-line): MCB type B of C. Laden met 3-fase 11kW benodigde MCB 3x20A gG. Aardlek type A 3x20A 30mA (DC lekstroom detectie in paal aanwezig). Dat zou dus betekenen een krachtgroep 20B/C.

Ik vraag mij dan af:
- Selectiviteit opgeven door 3x20A af te zekeren achter 3x25A hoofdzekeringen óf bovenstaande installatievoorschrift negeren en een 3x16A automaat plaatsen? - Waarom zou de EVBox een type C MCB nodig hebben, lijkt mij sowieso onzin?

Ik heb het gevoel dat de laadpaal bouwers de genoemde specs extra hoog aanhouden? Of moet ik bij de 11kWatt laden ook nog substantieel gebruik optellen voor de paal/auto tijdens het laden zelf waardoor een 16A krachtgroep te weinig is? Daarnaast las ik ook nog iets over een 80% langdurige maximale belasting op een automaat stelling in een topic hier?

Kortom wat is in de praktijk de 'best practise' versus NEN1010 regelgeving/installatievoorschriften ten aanzich van het afzekeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Thijs82 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:01:
Na het verzwaren van mijn 1 fase huisaansluiting naar 3x 25A is het tijd om de voorbereidingen te treffen voor de installatie van een laadaansluiting. Mijn werkgever zal een installateur aanwijzen die de paal zal installeren. Ik ben benieuwd wat jullie van onderstaande vinden/denken? Ik wil voorkomen dat een partij even iets in mijn groepenkast beunt (en al helemaal geen Chineze hardware. Daarom zal ik de automaat/aardlek zelf regelen zodat ze alleen maar de kabel aan hoeven te sluiten. Ook zal dat straks schelen in installatie kosten welke niet van het budget af zullen gaan ;)

Mijn EV gaat straks maximaal op 11kW =(3x16A) laden, dat impliceert dat ik een B16A krachtgroep nodig zal hebben. Lekstroomdetectie is standaard ingebouwd in de paal zelf, dus een standaard aardlekschakelaar type A of automaat voldoet. Wanneer ik in de datasheets kijk van 2 laadpaal types (wordt één van de twee) zie ik staan:

- EVBox Elvi: MCB type-C. Nominale stroom: 125% van de maximale stroom geconfigureerd voor het laadstation' Aardlek type A 3x20A 30mA (DC lekstroom detectie in paal aanwezig)
Dat zou dus betekenen (16x1,25=20) krachtgroep 20C en standaard aardlekautomaat er voor.

- Eve Single (Pro-line): MCB type B of C. Laden met 3-fase 11kW benodigde MCB 3x20A gG. Aardlek type A 3x20A 30mA (DC lekstroom detectie in paal aanwezig). Dat zou dus betekenen een krachtgroep 20B/C.

Ik vraag mij dan af:
- Selectiviteit opgeven door 3x20A af te zekeren achter 3x25A hoofdzekeringen óf bovenstaande installatievoorschrift negeren en een 3x16A automaat plaatsen? - Waarom zou de EVBox een type C MCB nodig hebben, lijkt mij sowieso onzin?

Ik heb het gevoel dat de laadpaal bouwers de genoemde specs extra hoog aanhouden? Of moet ik bij de 11kWatt laden ook nog substantieel gebruik optellen voor de paal/auto tijdens het laden zelf waardoor een 16A krachtgroep te weinig is? Daarnaast las ik ook nog iets over een 80% langdurige maximale belasting op een automaat stelling in een topic hier?

Kortom wat is in de praktijk de 'best practise' versus NEN1010 regelgeving/installatievoorschriften ten aanzich van het afzekeren?
Ik zou de selectiviteit opgeven. Zelf heb ik 3x32A. Dan kan ik op 1 fase tot 7,4kW laden bijvoorbeeld voor laden op 1 fase zonnestroomoverschot.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04

Ik vraag mij dan af:

Vergeet je selectivitiet.

De reden waarom ze een iets grotere zekeing voorschrijven is onwille van een deel reactief vermogen, dan kan een 16 A zekering wel klappen terwijl je toch niet meer dan 11kW af neemt.
En laden is echt vol vermogen gedurende uren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tommie12 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:57:
[...]

Vergeet je selectivitiet.

De reden waarom ze een iets grotere zekeing voorschrijven is onwille van een deel reactief vermogen, dan kan een 16 A zekering wel klappen terwijl je toch niet meer dan 11kW af neemt.
En laden is echt vol vermogen gedurende uren.
Is dat vaak een issue dan? Of meer theorie? Mijn paaltje is door de monteur gewoon op 3x16 afgezekerd en 8-12 uur laden op 11kW is nog nooit een issue geweest. Maar goed, dit is n=1 en geen garantie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 10:33

Prima om zoveel mogelijk de NEN1010 te volgen. In dit geval kun je prima de Scope 10 er op los laten. Die kijkt naar de theoretische belasting en adviseert daarop de afzekering. Als je dan op 80% van 11kW gaat zitten kom je op een 20A automaat uit (20x0,8=16). Er zijn op dit forum ook al warmtebeelden van een belasting van een 16A automaat die later vervangen is door een 20A.

Scope 10 wordt door verzekeraars ook toegepast in grotere installaties voor wat betreft het inventariseren rondom brandveiligheid van elektrotechnische installaties.

[ Voor 11% gewijzigd door GerjanT op 11-06-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:58
@Thijs82
Om deze redenen heb ik O.a. 3 x 16 geïnstalleerd en de laadpaal geconfigureerd op 3 x 10 A. De andere redenen waren: geen laodbalancing, gebruik zonne-energie en de auto staat er toch bijna altijd.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Inspired schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:04:
[...]

Is dat vaak een issue dan? Of meer theorie? Mijn paaltje is door de monteur gewoon op 3x16 afgezekerd en 8-12 uur laden op 11kW is nog nooit een issue geweest. Maar goed, dit is n=1 en geen garantie. :)
N=1
Ik heb 10 jaar geleden een Pv omvormer laten plaatsen van 4 kW. Volgens de specs moest die afgezekerd worden met 25A. De installateur plaatste 20A, wat in theorie genoeg moest zijn. En toch klapte die er uit.
Na vervanging met 25A is die altijd mooi blijven werken.

De enige verklaring is het reactief vermogen… of een zekering die niet deed wat ze moest doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ij_l47mXOXq4JimOvRt-UyuP-lk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ea87QuO9PIVNDPXOfyzIPGnM.jpg?f=fotoalbum_large
Het resultaat van 16A grannycharger ipv van de normale 10A. Had niet door dat mijn nieuwe lader 16A was. Samen met de volle zon erop, en 5 uur 16A trekken.

Kabel naar de wandcontactdoos was 5 aders 2,5 mm2. Tussen de dozen zat 0,75mm2.
Waarschijnlijk de vorige keren toevallig de linker aansluiting gebruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door AquaPlanning op 11-06-2023 20:12 ]

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
AquaPlanning schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:11:
[Afbeelding]
Het resultaat van 16A grannycharger ipv van de normale 10A. Had niet door dat mijn nieuwe lader 16A was. Samen met de volle zon erop, en 5 uur 16A trekken.

Daar staan die grannycharger om bekend (die dingen worden ook wel nood lader genoemd en dat is niet voor niets).
Ook al is je bedrading dik genoeg in de WCD maken die draden maar op een klein oppervlak contact, het komt bijna op het zelfde neer als je dan een 0.5mm2 kabel hebt waar je zeer veel vermogen door laat gaan.
Ik sta er versteld van dat dit niet vaker gebeurt bij gebruikers.
Wil je veilig je auto laden gebruik dan een echte lader.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
[Afbeelding]

Tja, dat is dus een totaal niet conforme installatie…
Welke pannenkoek gaat nu tussenverbindingen maken met 0,75mm2.
Het is gewoon verwonderlijk dat het nog een paar uur gewerkt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 16-09 14:03
[Afbeelding]

Ook raar dat het zover is gekomen. Granny stekker behoort een temperatuur beveiliging te hebben en af/uit te schakelen als het te heet wordt.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
eltron schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:49:
[...]

Ook raar dat het zover is gekomen. Granny stekker behoort een temperatuur beveiliging te hebben en af/uit te schakelen als het te heet wordt.
Nee, niet zo raar, hier is de kabel tussen die 2 WCD’s gaan overhitten, waarschijnlijk zonder dat de pinnen van de granny charger warm werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
eltron schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:49:
[...]

Lang niet alle Granny’s hebben een temp sensor in de Schuko. Denk meer niet dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 16-09 14:03
Inspired schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:59:
[...]
Lang niet alle Granny’s hebben een temp sensor in de Schuko. Denk meer niet dan wel.
Ik dacht dat het standaard was en mede reden dat verlengsnoer wordt afgeraden c.q. extra voorzichtigheid vraagt. Maar ANWB zegt dat deze beveiliging er "doorgaans" op zit, dus niet standaard.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/laadpalen/opladen-aan-het-stopcontact

Zou wat mij betreft een minimum beveiligingseis moeten zijn. En nu dus opletpunt bij eventuele aanschaf van Granny. Ik mag hopen dat de grannys die standaard met auto worden meegeleverd wel aan dit soort eisen voldoen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 14:32

Ik vraag mij dan af:
- Selectiviteit opgeven door 3x20A af te zekeren achter 3x25A hoofdzekeringen
Ja. Als je de "80% regel" toepast kun je niet met 3x16A afzekeren. Bij mij werd die alamat erg warm (bimetalen staan op hun max te gloeien). Heb er toen een 3x20A in gezet, nu is alles oké als ik op vol vermogen laadt.
C-karakteristiek slaat nergens op. Ga ook geen "Type-B" installeren als je laadpaal al voorziet in DC-lekstroomdetectie (maar dat noem je al, dus dat komt goed). Overigens: als je zelf al zoveel weet, en een hoofdschakelaar in je groepenkast hebt zitten, kun je het misschien beter zelf vast voorbereiden. Dan weet je zeker dat het goed is. Die garantie heb je niet bij installateurs, is mijn ervaring...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:48:
[...]

Tja, dat is dus een totaal niet conforme installatie…
Welke pannenkoek gaat nu tussenverbindingen maken met 0,75mm2.
Het is gewoon verwonderlijk dat het nog een paar uur gewerkt heeft.
Het probleem is nog simpeler: een WCD is niet (nooit!) geschikt voor langdurig 16 A gebruik. Dat is hier al eerder aan de orde gekomen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
daemonix schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:54:
[...]

Het probleem is nog simpeler: een WCD is niet (nooit!) geschikt voor langdurig 16 A gebruik. Dat is hier al eerder aan de orde gekomen.
Zowat elke oven heeft een aansluitwaarde van 3500W of 16A, en wordt geleverd met een gewone stekker.

In België mag een gewoon stopcontact 16A leveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:50:
[...]

Zowat elke oven heeft een aansluitwaarde van 3500W of 16A, en wordt geleverd met een gewone stekker.

In België mag een gewoon stopcontact 16A leveren.
Ja, maar een oven wordt niet 16 uur achter elkaar gebruikt, en een grannylader soms wel. Dat was het punt volgens mij.

de oven/grannylader zelf is er wel geschikt voor, maar (zeker oude) WCD's lang niet altijd in de praktijk.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 12-06-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:55:
[...]

Ja, maar een oven wordt niet 16 uur achter elkaar gebruikt, en een grannylader soms wel. Dat was het punt volgens mij.

de oven/grannylader zelf is er wel geschikt voor, maar (zeker oude) WCD's lang niet altijd in de praktijk.
Na een kwartier tot een half uur zal de "eindtemperatuur" in die WCD wel bereikt zijn hoor, en dat doet een oven wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:06
Tommie12 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:15:
[...]

Na een kwartier tot een half uur zal de "eindtemperatuur" in die WCD wel bereikt zijn hoor, en dat doet een oven wel.
Ik weet dat dit niet het geval is. Het kan meerdere uren duren voordat er pas problemen ontstaan. Vergeet ook niet het extra effect van de buitentemperatuur en zon op het stopcontact.
Maar dit is meer iets voor Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:01
Ik heb een EVBox Homeline (G2) welke niet start met laden. Dit is een wat ouder model, en ik begrijp na wat heen en weer mailen dat deze niet meer toegevoegd kan worden in de backoffice. Ik moet dus maar een nieuwe kopen, of hem dom laten maken |:(

Nu is een domme laadpaal ook ok voor mij, maar dat laten doen kost 300 euro excl BTW.

Dit lijkt me niet zo lastig, maar ik kan daarvoor geen instructies vinden.
Is dit makkelijk te doen? Of moet ik daarvoor een nieuwe controller (zoals een SmartEVSE) aanschaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 22:14
[...]

We hebben hier een keramiekoven staan en die pakt echt wel 3500 Watt op 1 fase voor 10 uur aan een stuk om op 1100 graden Celsius te komen en daar zit een gewone schuko stekker aan (die ik overigens wil vervangen door zo'n blauwe stekker).

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

Bovendien zal een normale oven voor de bereiding van eten die aansluitwaarde van 3500W zelden bereiken en dan maar heel kort. Tijdens versneld voorverwarmen wellicht. Hang er maar eens een powermeter aan.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 00:05
Laurens__ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:57:
[...]

We hebben hier een keramiekoven staan en die pakt echt wel 3500 Watt op 1 fase voor 10 uur aan een stuk om op 1100 graden Celsius te komen en daar zit een gewone schuko stekker aan (die ik overigens wil vervangen door zo'n blauwe stekker).
dat is heel mooi.... echter nog steeds zal zo'n oven onder geen enkel beding MEER dan die 3500watt gaan afnemen, ook niet inductief/reactief aangezien het normaal gesproken een effectieve weerstands belasting is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
DonJuape schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:16:
[...]
Tijdens versneld voorverwarmen wellicht. Hang er maar eens een powermeter aan.
Op de stand pyrolyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 22:14
Tvdl2000 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:18:
[...]

dat is heel mooi.... echter nog steeds zal zo'n oven onder geen enkel beding MEER dan die 3500watt gaan afnemen, ook niet inductief/reactief aangezien het normaal gesproken een effectieve weerstands belasting is.
Ah je gebruikt woorden die ik herken maar niet begrijp in deze context. geen probleem, maar ben niet zo thuis in dit deel van elektrische verbruikers (inductief/reactief vermogen etc). :?

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Even opgezocht. Interessante functie, kende ik niet en heeft mijn oven niet. We geraken wel enigzins offtopic zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:19
Ik loop tegen het volgende probleem aan. In de anderhalve week dat ik mijn auto heb(id4) , heb ik nu al voor de 2e keer laadproblemen thuis. Ik heb een Alfen pro Line moeten laten installeren via het werk, hiervoor had ik een Enyaq waar ik via een Zappi probleemloos een jaar heb geladen. 3x32A verzwaring, ik kon bv. aan 11kWh laden en tegelijk koken en warmtepomp draaien..

In de app en in car staat gewoon het 80% laadmaximum ingesteld, en verlaagde laadsnelheid(5,5kWh). Nadat ik gebadged heb begint de wagen te laden en vandaag bv. na 3kWh stopt hij met laden. Er staat dan gewoon op de laadpaal : “laadpaal gereed, wacht op voertuig” en daaronder “kaart voor lezer houden om te stoppen”. Als ik dan via de app of in car het laden terug begin, stopt hij weer random. Dan eens na 1 minuut, dan eens na 5 minuten. Alle andere dagen was er geen probleem. De wagen staat op 66% nu en ik heb geen laadschema’s aangemaakt.

Wat ik heb gedaan;
1. De thuislocatie verwijderd en terug toegevoegd in de vw app.
2. De thuislocatie eens helemaal verwijderd.
3 Alle instellingen in de app gereset.

Als de paal “zegt” dat hij klaar is, zie ik niet in waarom hij niet zou kunnen laden. Misschien dat de load balancing module uit staat, maar dan zou ik nog meeeer dan voldoende moeten hebben om aan verlaagde laadsnelheid te laden. Op dit moment heb ik een 150-200w sluimerverbruik en dan stopt hij ook gewoon na een paar minuten met laden. Herkenbaar voor iemand? Straks moet ik ergens dringend naartoe en kan ik niet bijladen.. dat geeft problemen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Cloclo100 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:12:
Ik loop tegen het volgende probleem aan. In de anderhalve week dat ik mijn auto heb(id4) , heb ik nu al voor de 2e keer laadproblemen thuis. Ik heb een Alfen pro Line moeten laten installeren via het werk, hiervoor had ik een Enyaq waar ik via een Zappi probleemloos een jaar heb geladen. 3x32A verzwaring, ik kon bv. aan 11kWh laden en tegelijk koken en warmtepomp draaien..

In de app en in car staat gewoon het 80% laadmaximum ingesteld, en verlaagde laadsnelheid(5,5kWh). Nadat ik gebadged heb begint de wagen te laden en vandaag bv. na 3kWh stopt hij met laden. Er staat dan gewoon op de laadpaal : “laadpaal gereed, wacht op voertuig” en daaronder “kaart voor lezer houden om te stoppen”. Als ik dan via de app of in car het laden terug begin, stopt hij weer random. Dan eens na 1 minuut, dan eens na 5 minuten. Alle andere dagen was er geen probleem. De wagen staat op 66% nu en ik heb geen laadschema’s aangemaakt.

Wat ik heb gedaan;
1. De thuislocatie verwijderd en terug toegevoegd in de vw app.
2. De thuislocatie eens helemaal verwijderd.
3 Alle instellingen in de app gereset.

Als de paal “zegt” dat hij klaar is, zie ik niet in waarom hij niet zou kunnen laden. Misschien dat de load balancing module uit staat, maar dan zou ik nog meeeer dan voldoende moeten hebben om aan verlaagde laadsnelheid te laden. Op dit moment heb ik een 150-200w sluimerverbruik en dan stopt hij ook gewoon na een paar minuten met laden. Herkenbaar voor iemand? Straks moet ik ergens dringend naartoe en kan ik niet bijladen.. dat geeft problemen :).
Als de lader aangeeft wacht op voertuig dan is het ook het voertuig de lader krijgt geen toestemming van de auto om verder te gaan.
Probleem moet je in de auto zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Daveth schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:21:
[...]

Als de lader aangeeft wacht op voertuig dan is het ook het voertuig de lader krijgt geen toestemming van de auto om verder te gaan.
Probleem moet je in de auto zoeken.
Ik zou niet weten wat er in de auto zou moeten veranderen, te meer omdat ik de rest van de week probleemloos heb geladen..
Ik zal morgen eens bij een publieke laadpaal proberen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Cloclo100 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:54:
[...]

Ik zou niet weten wat er in de auto zou moeten veranderen, te meer omdat ik de rest van de week probleemloos heb geladen..
Ik zal morgen eens bij een publieke laadpaal proberen laden.
Het enige punt waar dit aan de lader kan liggen is als je een kabel versie lader hebt en de CP draad heeft een breuk, of tewel een kabel breuk, dan blijft de lader ook met de melding staan wacht op voertuig omdat deze geen informatie meer krijgt via de CP ader. van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Daveth schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:08:
[...]

Het enige punt waar dit aan de lader kan liggen is als je een kabel versie lader hebt en de CP draad heeft een breuk, of tewel een kabel breuk, dan blijft de lader ook met de melding staan wacht op voertuig omdat deze geen informatie meer krijgt via de CP ader. van de auto.
Als de kabel stuk is gaat hij toch niet eerst 3kWH laden en dan stoppen? En dan de dag erop weer gewoon werken en een aantal dagen later niet. Ik kom erop terug als ik publiek heb geladen (hopelijk :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:06
Cloclo100 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:12:

...
Kan ook zijn dat de paal verkeerd ingesteld is, namelijk op 3*25 Ampere aansluiting met load balancing. Nadat de loadbalancing ingrijpt (als de warmtepomp actief is) kan de auto stoppen met laden, heb dit vaker zien gebeuren bij VW/Audi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
RJan61 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:29:
[...]

Kan ook zijn dat de paal verkeerd ingesteld is, namelijk op 3*25 Ampere aansluiting met load balancing. Nadat de loadbalancing ingrijpt (als de warmtepomp actief is) kan de auto stoppen met laden, heb dit vaker zien gebeuren bij VW/Audi.
Ja alleen is en was er niets actief samen met de laadpaal. Ik heb hem nu ingeplugd in een publieke laadpaal dicht bij mijn werk en hij laadt gewoon netjes en consistent naar 80%.

Daarnaast heeft hij vannacht in 2 stoten de wagen alsnog volgeladen, en dit aan 11 kWh. De airco stond ook gewoon op vannacht :). Ik heb het eens even bekeken en ik zie buiten mijn cemm module niets in de P1 poort steken, dus ik denk dat ze de load balancing vergeten zijn. Numobi eens bellen ..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spmIduU5H7QgoTzQeDY18ZXbvrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2Os40m6hl2p8axlVC0lBK8F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Dat V2G is het helaas nog niet helemaal he. En dan vooral qua auto's. Er komen wat laadpalen aan, sommige zijn er al, die V2G over DC ondersteunen (dat zijn dus flink duurdere laadpalen want die doen aan DC/AC converten op hoog vermogen.

Maar met de auto's schiet het niet op. Ioniq 5 niet (alleen V2L stekker). Renault ook nog niet.
Uiteraard wel alle oudere Chademo modellen.

Wat me vooral opvalt bij VW, V2G is er nu op de nieuwste modellen. Maar met 4000 uur en 10.000 kWh limieten.
Die 10.000 kWh zit je wel aan in een paar jaar denk ik.

Maar vooral het 4000 uur limiet, is echt onhandig. Dat is in 1 jaar 10 uur per dag.
Als je een beetje flink gebruikt maakt van V2G dan zit je zo aan die 10 uur.
Want waarschijnlijk valt daar ook gebruik aan, dus als je auto het huis aan het voeden is? Dan is 4000 uur zo voorbij.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Dat VW daar een limiet opzet kan ik wel begrijpen. Ook een accu in een auto verslijt met het vele gebruik. Je zou maar een tweedehandsje kopen waarvan de vorige eigenaar 5 jaar driftig V2G gebruikt heeft.
Voor thuisgebruik kan er beter een thuisaccu gebruikt worden.
Voor mij geen V2G met mijn EV. Ik wil er nog wat langer mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Gerardus1956 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:36:
Dat VW daar een limiet opzet kan ik wel begrijpen. Ook een accu in een auto verslijt met het vele gebruik. Je zou maar een tweedehandsje kopen waarvan de vorige eigenaar 5 jaar driftig V2G gebruikt heeft.
Voor thuisgebruik kan er beter een thuisaccu gebruikt worden.
Voor mij geen V2G met mijn EV. Ik wil er nog wat langer mee doen.
Daarom ook dat er gewerkt wordt aan een soort van batterijpaspoort voor EV's.
Dat zou dan voorgelegd moeten worden als je een auto verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gerardus1956 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:36:
tsja een harde limiet vind ik nogal wat. zorg dan dat het gewoon inzichtelijk is hoeveel cycles er gedraaid zijn. bij het kopen van een auto kijken je dan net als naar de kilometerstand ook naar de 'accustand'.
edit: ja dat dus, een soort paspoort.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 13-06-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
!null schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:31:
Maar met de auto's schiet het niet op. Ioniq 5 niet (alleen V2L stekker). Renault ook nog niet.
Uiteraard wel alle oudere Chademo modellen.
Nog dit jaar komen er AC laadpalen op de markt EN CCS laadpalen die alle KIA's voorzien van V2L geschikt malen voor V2H.
Zelf zou ik de accu van de EV trouwens alleen inzetten als een soort back up van de thuisaccu en al zeker niet als een vervanging van een thuisaccu. Een thuisaccu moet 24/7 dienst kunnen doen.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 13-06-2023 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
de Peer schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:41:
[...]

tsja een harde limiet vind ik nogal wat. zorg dan dat het gewoon inzichtelijk is hoeveel cycles er gedraaid zijn. bij het kopen van een auto kijken je dan net als naar de kilometerstand ook naar de 'accustand'.
edit: ja dat dus, een soort paspoort.
Allemaal leuk, maar als de 3e of 4e eigenaar na 8 a 10 jaar er achter komt dat de accu gewoon slecht is, straalt dat wel op het merk af. Dan is dat gewoon een slecht merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gerardus1956 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:51:
[...]

Allemaal leuk, maar als de 3e of 4e eigenaar na 8 a 10 jaar er achter komt dat de accu gewoon slecht is, straalt dat wel op het merk af. Dan is dat gewoon een slecht merk.
Nee, een accu dien je niet op jaren te beoordelen, maar op (onder andere) het aantal cycles.

Hoe oud een auto is zegt ook niet veel, dan kijk je (onder andere) naar de gereden kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 10:21
IvoB2 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:43:
[...]

Nog dit jaar komen er AC laadpalen op de markt EN CCS laadpalen die alle KIA's voorzien van V2L geschikt malen voor V2H.
Heb je een link naar deze palen? ik heb de aankondigingen gemist en ben reuze benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
sir_knudde schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:24:
[...]

Heb je een link naar deze palen? ik heb de aankondigingen gemist en ben reuze benieuwd.
Info rechtstreeks van de :)B installateur.
Dit WE woon ik op het lokale "eMobility- & duurzaamheidsevent" verschillende uiteenzettingen bij over EV's, e-bikes, PV, laadpalen,... waaronder het gegeven van o.a. V2X. Dan weet ik meer.
Al een uiteenzetting gekregen over het verschil tussen AC en DC laadpalen die zo lang was dat ik voor mezelf alleen onthouden heb dat DC veel te duur is en dat de keuze voor AC en DC laadpalen niet altijd compatibel is met de BEV zelf. Zodat je beter tot het einde van het jaar wacht tot de netwerkbeheerder (in Vlaanderen) eindelijk heeft beslist wat hij zal gaan homologeren (de palen zelf zijn hier niet zozeer het probleem maar wel de homologatie door de netbeheerder), de laadpalen of de EV's (die met de functie van V2X ook als een productieeenheid gekoppeld aan het net kunnen gezien worden).

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 13-06-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
de Peer schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:05:
[...]

Nee, een accu dien je niet op jaren te beoordelen, maar op (onder andere) het aantal cycles.

Hoe oud een auto is zegt ook niet veel, dan kijk je (onder andere) naar de gereden kilometers.
Het gaat dan ook om auto's die als huisaccu zijn gebruikt. Dan krijg je de hoeveelheid cycles waar een auto niet voor ontworpen is en daarom komt er vanuit VW een limiet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gerardus1956 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:50:
[...]

Het gaat dan ook om auto's die als huisaccu zijn gebruikt. Dan krijg je de hoeveelheid cycles waar een auto niet voor ontworpen is en daarom komt er vanuit VW een limiet op.
ja precies. zetten ze dan ook een limiet op het aantal kilometers dat je er per jaar mee mag rijden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Gerardus1956 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:50:
[...]
Niet voor ontworpen?
Ik denk dat de accu van een auto veel meer cycli draait dan een thuisaccu. Het aandeel extra cycli voor V2H zal dus verwaarloosbaar zijn in verhouding tot het aantal cycli van een EV.
Met de beschikbare capaciteit van de EV-accu kan ik de woning een week van energie voorzien. Dat is dus één extra cyclus per week. :)
Wanneer je dan nagaat dat je voor mobiliteit een cyclus nodig hebt voor iedere 350 tot 400 km dan weet je het wel.

https://www.autoreview.nl...an-ev-haters-doen-geloven

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 13-06-2023 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:58
Zou zo'n DC-laadpaal eigenlijk niet écht rechtstreeks op DC-zonnepanelen aangesloten kunnen worden?

Wanneer komen er complete pakketjes met:
- Laadpaal met DC/CCS stekker
- Omvormer met MC4 aansluitings
- Aansluiting voor thuisbatterij voor extra kWh's als je auto niet thuis staat

:P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Richh schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:04:
Aansluiting voor thuisbatterij voor extra kWh's als je auto niet thuis staat
Dat gebruik ik, zeker bij dit soort weer, al jaren hoor.
Uiteraard niet rechtstreeks DC vanuit de thuisaccu naar de accu van de EV.
De EV is daar (ook) niet op voorzien want de omvormer zit aan boord van de EV en die moet eerst AC toekrijgen voor hij deze intern naar DC om kan zetten voor zijn eigen accu.
Wat jij wil zou dus ook al een aanpassing in de EV's moeten voorzien.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 13-06-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
IvoB2 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:08:
[...]

Dat gebruik ik, zeker bij dit soort weer, al jaren hoor.
Weet idd dat er hybride omvormers bestaan die dat kunnen :)
Uiteraard niet rechtstreeks DC vanuit de thuisaccu naar de accu van de EV.
De EV is daar (ook) niet op voorzien want de omvormer zit aan boord van de EV en die moet eerst AC krijgen voor intern naar DC om te zetten voor zijn eigen accu.
Via type2 wil je er idd AC in drukken, dan moet je het idd 2x omzetten met bijbehorende (zij het overigens minimale) verliezen.

Maar CCS is juist gebouwd voor DC, zou dat niet (in theorie) mogelijk zijn?
Zodat je ook niet meer met CT-klemmen (of andere digitale oplossingen) het vermogen van je laadpaal hoeft af te stemmen op de daadwerkelijke opbrengst van je panelen zeg maar.

Hoe groot is de explosie :+ als ik op een CCS-stekker een MC4 connector plak met een string aan zonnepanelen? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJan61
Richh schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:04:
Zou zo'n DC-laadpaal eigenlijk niet écht rechtstreeks op DC-zonnepanelen aangesloten kunnen worden?
...

:P
Nee, nooit. De zonnepanelen leveren een spanning die afhankelijk is van het aantal aangesloten panelen, en een maximale stroom die afhankelijk is van de hoeveelheid zon.
De auto heeft een spanning nodig die iets hoger is dan de accuspanning, waarbij tevens rekening gehouden moet worden met een maximale stroom. Dat gaat dus nooit en te nimmer werken. Je zal dus altijd een omvormer (DC/DC converter) ertussen moeten plaatsen. Dezelfde omvormer zit ook in de DC laadpaal: de AC input wordt eerst gelijkgericht en daarna met een DC/DC converter aangepast aan de wensen van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
RJan61 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:14:
[...]

Nee, nooit. De zonnepanelen leveren een spanning die afhankelijk is van het aantal aangesloten panelen, en een maximale stroom die afhankelijk is van de hoeveelheid zon.
De auto heeft een spanning nodig die iets hoger is dan de accuspanning, waarbij tevens rekening gehouden moet worden met een maximale stroom. Dat gaat dus nooit en te nimmer werken. Je zal dus altijd een omvormer (DC/DC converter) ertussen moeten plaatsen. Dezelfde omvormer zit ook in de DC laadpaal: de AC input wordt eerst gelijkgericht en daarna met een DC/DC converter aangepast aan de wensen van de auto.
Thnx, dat verheldert een stukje :)

In theorie zou je iig wel een volledig DC-ciruit kunnen leggen tussen auto en panelen. Maar in de praktijk is dat natuurlijk te duur voor te weinig echt toegevoegde waarde. En je zit er waarschijnlijk ook mee dat de auto een minimaal aantal kW's wil opnemen voor het laden start, etc :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Richh schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:14:
[...]
Weet idd dat er hybride omvormers bestaan die dat kunnen :)
Ik bedoelde dat ik een thuisaccu heb en de productieoverschotten, afhankelijk van de productievoorspelling voor de volgende dag(en) deels naar de accu van de EV stuur. Ik gebruik daarbij geen hybride PV omvormer.
Via type2 wil je er idd AC in drukken, dan moet je het idd 2x omzetten met bijbehorende (zij het overigens minimale) verliezen.
Nou zo minimaal vind ik die verliezen niet.
Het is hier alleen rendabel omdat het injecteren in de EV vijf keer meer opbrengt dan injecteren in het net.
Maar CCS is juist gebouwd voor DC, zou dat niet (in theorie) mogelijk zijn?
Zodat je ook niet meer met CT-klemmen (of andere digitale oplossingen) het vermogen van je laadpaal hoeft af te stemmen op de daadwerkelijke opbrengst van je panelen zeg maar.
Zal waarschijnlijk wel kunnen maar de markt stemt zich eerst af of wat de gemiddelde consument wil en niet een minderheid. En dat zou in dit geval zowel voor de EV als laadpaalmarkt moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

IvoB2 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:55:
[...]

Met de beschikbare capaciteit van de EV-accu kan ik de woning een week van energie voorzien. Dat is dus één extra cyclus per week. :)
[...]
Ja in totaal wel, maar effectief ben je dan elke dag aan het laden en elke nacht aan het ontladen toch? Zo zouden de meeste mensen een thuisaccu inzetten. Dat is ook het type gebruik waar die thuisaccu's voor gebouwd worden, overdag opladen en 's nachts ontladen en dat 7 dagen per week. Daar is het accutype ook opgezocht. Maar die accu's zijn dan weer niet gemaakt voor de piekbelastingen die een gemiddelde EV op het accupakket kan gooien. Een EV accu is gemaakt voor zo snel mogelijk laden en enorme pieken aan ontlading te kunnen leveren.

Dus ik denk dat die beperking erop zit vanwege garantie, ze willen zich gewoon indekken. Je krijgt nu accu garantie met een X aantal jaar / Y aantal kilometers. Als ze dan wel garantie willen kunnen blijven leveren (ze zullen wel moeten) dan is het mijns inziens logisch dat ze gebruik als thuisaccu wel duidelijk af willen bakenen qua hoeveelheid. Want het is simpelweg niet waar die auto(accu) voor gemaakt is.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Laatst online: 18:45
_eLMo_ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:25:
Jup, het is de temperatuur! Handig zo'n zonnelader (#sarcasm). Hij hangt ook nog geeneens vol op zuid, en toch schiet hij in de thermal protection, terwijl de buitentemperatuur nog geeneens boven de 25 graden was.
De muur kijkt naar 300 graden op het kompas, dus de zon komt er pas vrij laat op.

Dat word nog wat deze zomer. Ik weet niet of ik de Zappi nog kan aanraden nu :F

Volgens installers wiki over Built-In Protection hier: https://www.myenergi.com/wiki/zappi-v2/built-in-protection/
[Afbeelding]

Kun je het zien aan het icoontje, en nu ik nogmaals op mijn foto's kijk, inderdaad! Er staan kringeltjes boven mijn icoontje:

[Afbeelding]
Vandaag voor het eerst zelfde situatie thuis gehad, was nog maar op 7A (3phase) aan het laden. Zappi is volgens de readings 65c.... Hangt hier ook vol op het zuiden en antraciet kap. Wellicht een dakje erboven maken voor wat schaduw :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:01

Bravo

Second Best

Cloud schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:21:
[...]

Ja in totaal wel, maar effectief ben je dan elke dag aan het laden en elke nacht aan het ontladen toch? Zo zouden de meeste mensen een thuisaccu inzetten. Dat is ook het type gebruik waar die thuisaccu's voor gebouwd worden, overdag opladen en 's nachts ontladen en dat 7 dagen per week. Daar is het accutype ook opgezocht. Maar die accu's zijn dan weer niet gemaakt voor de piekbelastingen die een gemiddelde EV op het accupakket kan gooien. Een EV accu is gemaakt voor zo snel mogelijk laden en enorme pieken aan ontlading te kunnen leveren.

Dus ik denk dat die beperking erop zit vanwege garantie, ze willen zich gewoon indekken. Je krijgt nu accu garantie met een X aantal jaar / Y aantal kilometers. Als ze dan wel garantie willen kunnen blijven leveren (ze zullen wel moeten) dan is het mijns inziens logisch dat ze gebruik als thuisaccu wel duidelijk af willen bakenen qua hoeveelheid. Want het is simpelweg niet waar die auto(accu) voor gemaakt is.
Dat je iedere dag aan het laden en ontladen bent (dus kleine deeltjes van een vol-leeg cyclus doet), maakt niet uit voor de batterij. De batterij is ontworpen voor een aantal cycli, waarbij vol-leeg geldt als 1 cyclus. Maar 5x 20% eruit en later er weer bij ook geldt als (5 x 20% = ) 1 cyclus.

Wat de verliezen betreft, deze zijn behoorlijk. Het gaat niet alleen om de omzetverliezen van AC - DC en weer terug, maar ook om het management. En uit de laadtesten staat mij bij dat een BEV toch zo'n 200 W nodig heeft om wakker te zijn en het laden/ontladen te kunnen te kunnen faciliteren. Dat tikt behoorlijk aan om je verbruik van 100W af te kunnen dekken uit de accu (100+200 = 300W verbruik, om 100 W te leveren...)

[ Voor 82% gewijzigd door Bravo op 13-06-2023 14:28 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Cloud schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:21:
[...]

Ja in totaal wel, maar effectief ben je dan elke dag aan het laden en elke nacht aan het ontladen toch? Zo zouden de meeste mensen een thuisaccu inzetten.
Ik begrijp het punt niet dat je wil maken.
Eén cyclus is een volledige keer de laadcapaciteit van de accu opladen en ontladen. Of dat in één keer of in verschillende keren gebeurt maakt niet uit voor het gemeten volume van het aantal cycli.
En uiteraard zet ik de thuisaccu 24/7 in en niet uitsluitend om door de dag op te laden om ze 's nachts te ontladen. Dat zou ze totaal onrendabel maken. Ik verbruik 's nachts (of beter de uren dat er onvoldoende PV productie is tov verbruik) nl. veel minder elektriciteit dan door de dag. En door de dag wil ik vermogen vragen wanneer ik dat nodig heb en niet wat PV op dat ogenblik toevallig kan leveren. Dat is één van de voordelen van een thuisaccu, dat je PV productie net kan gebruiken onafhankelijk van het tijdstip dat PV voldoende produceert.
Dat is ook het type gebruik waar die thuisaccu's voor gebouwd worden, overdag opladen en 's nachts ontladen en dat 7 dagen per week.
Ik weet niet waar je dat haalt maar het maakt die thuisaccu echt niet uit of ze 's nachts of overdag gaat laden en/of ontladen en of ze dat in stukken doet of in één keer.
De accu van je EV rij je toch telkens ook niet van 100 naar 0% leeg om ze dan gaan op te laden van 0 naar 100% maar ook, ongeacht het tijdstip, wanneer de gelegenheid zich voordoet en dit in delen ipv in een geheel. Of dat mag ik toch verhopen. :)
Daar is het accutype ook opgezocht. Maar die accu's zijn dan weer niet gemaakt voor de piekbelastingen die een gemiddelde EV op het accupakket kan gooien. Een EV accu is gemaakt voor zo snel mogelijk laden en enorme pieken aan ontlading te kunnen leveren.
Een thuisaccu is meestal van het LFP type.
Ook hedendaagse EV's maken steeds meer gebruik van LFP accu's.

Hoeveel vermogen je er dan kan onttrekken hangt voornamelijk af van de omvormer en het opslagvermogen, niet van het type accu.
Het punt is nu net dat een accu van een EV veel meer moet aankunnen dan een thuisaccu. Dus dat extra gebruik naar de woning zal deze niet overmatig gaan belasten met voortijdige slijtage tot gevolg.
Ik herinner ook nergens gelezen te hebben dat bv. KIA een gebruiksbeperking heeft gezet op de V2L functie.
En of je nu één verbruiker van 3 kW op V2L hangt of je hele huis op V2H met de beperking tot 3-4 kW vermogen maakt in se niet uit voor de autoaccu.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 13-06-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
RJan61 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:14:
[...]
Dezelfde omvormer zit ook in de DC laadpaal: de AC input wordt eerst gelijkgericht en daarna met een DC/DC converter aangepast aan de wensen van de auto.
En hoe werkt de V2H AC laadpaal dan? Deze heeft toch geen extra omvormer aan boord wat de minder prijs al deels zal verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
IvoB2 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:33:
[...]

En hoe werkt de V2H AC laadpaal dan? Deze heeft toch geen extra omvormer aan boord wat de minder prijs al deels zal verklaren?
Dan zit de omvormer (die de accuspanning omzet in 230V ) in de auto, net als bij het 230V stopcontact dat ook in sommige auto's te vinden is. Alleen zal bij een V2H synchronisatie nodig zijn tussen de netspanning en de omvormer, zoals ook in de omvormer van de PV installatie gebeurt. De laadpaal is wat betreft de netspanning in principe alleen een relais, waar de stroom beide kanten doorheen kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

IvoB2 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:27:
[...]
Ik begrijp het punt niet dat je wil maken.
Eén cyclus is een volledige keer de laadcapaciteit van de accu opladen en ontladen. Of dat in één keer of in verschillende keren gebeurt maakt niet uit voor het gemeten volume van het aantal cycli.
Fair enough, een BMS verdeelt alles vanzelf over de gehele accu; dat is waar.
[...]
Ik weet niet waar je dat haalt maar het maakt die thuisaccu echt niet uit of ze 's nachts of overdag gaat laden en/of ontladen en of ze dat in stukken doet of in één keer.
[...]
Of het uitmaakt daar ging het mij niet echt om, het was meer het gebruik dat er anders uitziet dan voor een EV. Maar toegegeven het verschil is effectief misschien toch niet zo heel groot als ik dacht :) Daar heb je gelijk in.
Een thuisaccu is meestal van het LFP type.
Ook hedendaagse EV's maken steeds meer gebruik van LFP accu's.

Hoeveel vermogen je er dan kan onttrekken hangt voornamelijk af van de omvormer en het opslagvermogen, niet van het type accu.
Voor nu zijn thuisaccu's ook wel LFP maar ligt daar echt de toekomst qua energietransitie? LFP is mooi voor auto vanwege de enorme energiedichtheid en het feit dat ze gecombineerd met de omvormer etc dat vermogen kunnen leveren. Maar ze gebruiken wel zeldzame materialen wat nu al af en toe een probleem is. Ik zou denken dat je uiteindelijk voor thuisgebruik toe zou willen werken naar iets wat beter beschikbaar is (simpele ingrediënten) en toegespitst kan worden op het thuis scenario. Ik wil zeggen zoutaccu's maar die zijn wel weer erg groot.

Al met al denk ik dat autofabrikanten zich sowieso gewoon graag indekken. En nu al gaat een garantie ook altijd gepaard met een duidelijke gebruiksgrens; ik vind het niet onverwacht dat ze als het gaat om gebruik als thuisaccu ook wat beperkingen opstellen. Al klinken de eerder genoemde grenzen wel erg beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
RJan61 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:41:
[...]

Dan zit de omvormer (die de accuspanning omzet in 230V ) in de auto, net als bij het 230V stopcontact dat ook in sommige auto's te vinden is. Alleen zal bij een V2H synchronisatie nodig zijn tussen de netspanning en de omvormer, zoals ook in de omvormer van de PV installatie gebeurt. De laadpaal is wat betreft de netspanning in principe alleen een relais, waar de stroom beide kanten doorheen kan gaan.
Ja dat begrijp ik want dat is de huidige situatie: omvormer zit altijd in de EV en de huidige AC laadpaal is gewoon een stopcontact met een printplaat voor wat softwarecommunicatie.

Maar als je de EV dan aanpast met een omvormer geschikt voor V2X waarom heb je dan nog een andere AC V2H laadpaal nodig dan de huidige AC laadpaal? Wat zit er dan extra in de V2H laadpaal zodat je bij een V2H aangepaste EV de huidige AC laadpaal niet kan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:01

Bravo

Second Best

Cloud schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:44:

Voor nu zijn thuisaccu's ook wel LFP maar ligt daar echt de toekomst qua energietransitie? LFP is mooi voor auto vanwege de enorme energiedichtheid en het feit dat ze gecombineerd met de omvormer etc dat vermogen kunnen leveren. Maar ze gebruiken wel zeldzame materialen wat nu al af en toe een probleem is. Ik zou denken dat je uiteindelijk voor thuisgebruik toe zou willen werken naar iets wat beter beschikbaar is (simpele ingrediënten) en toegespitst kan worden op het thuis scenario. Ik wil zeggen zoutaccu's maar die zijn wel weer erg groot.

Al met al denk ik dat autofabrikanten zich sowieso gewoon graag indekken. En nu al gaat een garantie ook altijd gepaard met een duidelijke gebruiksgrens; ik vind het niet onverwacht dat ze als het gaat om gebruik als thuisaccu ook wat beperkingen opstellen. Al klinken de eerder genoemde grenzen wel erg beperkt.
Juist de thuisaccu's zijn LFP, omdat de nadelen hiervan (minder capaciteit per gewicht en volume) minder uitmaken dan bij een auto. En de voordelen (o.a. geen brandgevaar, minder zeldzame materialen, lagere kosten) voor een huis belangrijk zijn. Zoutbatterijen zijn nog geschikter, maar hebben wel erg veel ruimte nodig voor vermogen en capaciteit.
Voor de auto's is LFP de minst gewenste variant (meer gewicht, meer volume per kWh), maar blijkbaar goed genoeg.

Een autoaccu degradeert het hardst bij te hoge temperaturen en enorme vermogens (Snelladen >50kW, hard optrekken/regenereren), daar is huisverbruik (max 4kW, misschien 8kW?) maar peanuts bij.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
thafusion schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:26:
[...]

Vandaag voor het eerst zelfde situatie thuis gehad, was nog maar op 7A (3phase) aan het laden. Zappi is volgens de readings 65c.... Hangt hier ook vol op het zuiden en antraciet kap. Wellicht een dakje erboven maken voor wat schaduw :/
Ik denk niet dat het gaat helpen. Gisteren was hij zonder dat hij aangesloten was en nog voor dat de zon erop kwam al 60 graden intern. Iets produceert gewoon teveel hitte in dat ding.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Pagina: 1 ... 68 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen