Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Mijn randvoorwaarden/omstandigheden: ZZP-er, auto zowel zakelijk als privé. 3-fase aansluiting mogelijk. Zonnepanelen met zo'n 1500-2000kWh overproductie + overdag veel thuis aan het werk. Momenteel een dynamisch stroomcontract.
Allereerst heeft de leasemaatschappij in een eerste offerte een stelpost opgenomen voor een laadpaal waarbij ik 'm na de laatste termijn voor €1 mag overkopen, maar uiteraard mag ik er ook een in eigen beheer kopen. De vraag is dan of ik 'm ook volledig op de zakelijke balans mag zetten?
Naar wat ik begrepen heb, mag ik stroom kopen van privé, waarbij het niet uitmaakt of dit opgewekte of netstroom is. Ik mag daarbij de hoogste kWh-prijs aanhouden, waardoor ik hogere zakelijk aftrekbare kosten heb, en dus privé een groter voordeel als ik zonnestroom gebruik. Nu heb ik eveneens een HomeWizard systeem dus ik zou eventueel een kWh meter extra kunnen plaatsen voor een administratie, als dat nodig is. Of stelt de belastingdienst nog andere eisen aan de kWh administratie?
In dit topic kom ik met enige regelmaat de Zappi tegen, ik begrijp dat die softwarematig zelf de optimale combinatie tussen zelf opgewekte stroom en dynamische tarieven kan gebruiken? Maar nu las ik ook dat Tesla met iets dergelijks bezig is. Waarom zou ik dan niet kiezen voor een Tesla Wall Connector, die veel goedkoper lijkt te zijn? Of zijn er wellicht nog betere combinaties dan deze 2?
Kunnen jullie me een stukje op weg helpen? Bedankt!
Interessant ik zou mijn new motion willen vervangen voor een waar ik meer controle over heb . Reden van new motion is dat ik hem heb voor de fiscus om mijn verbruik te kunnen verrekenen.timstegeman schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:43:
Ik lees hier al een tijdje mee, maar omdat ik nog weinig lees over de ABB Terra AC (AC-W11-G5-R-0) wil ik mijn ervaring en oplossing hier ook wel even kwijt.
Vorig jaar heb ik dit laadstation geinstalleerd en heb er eigenlijk weinig op aan te merken. Configuratie van dit station loopt via de TerraConfig app. Hiervoor moet je alleen wel even een account (via email) aanvragen bij ABB. Maar daarna kun je alles configureren aan dit laadstation.
De reden dat ik voor dit laadstation heb gekozen is dat deze alles ondersteund wat ik dacht nodig te hebben. RFID, Ethernet/WiFi, OCPP, Modbus(RS485), etc..
Het laadstation zelf ondersteunt al loadbalancing, maar daarvoor dien je dan een extra meter te plaatsen in de meterkast. Dat vond ik zelf een beetje jammer, omdat mijn slimmemeter zelf deze data al heeft.
Hiervoor heb ik dus zelf een oplossing gebouwd door middel van een Raspberry Pi Pico die ik via P1 aan mijn slimmemeter heb gekoppeld en via RS485 aan mijn laadstation. Het loadbalancing algoritme laat ik dan volledig doen door de Pico. Zo heb ik ook geen afhankelijkheden van andere systemen.
Op de USB aansluiting van de Pico heb ik twee twee viruele com poorten beschikbaar gemaakt. Deze gebruik ik voor Home Assistant. De eerste poort bevat de rauwe P1 data en de tweede poort praat Modbus met de Pico en met het laadstation.
Om slim te kunnen laden met dynamische tarieven gebruik ik het component EV Smart Charging van Jonas Karlsson
Indien gewenst wil ik nog wel meer delen over deze oplossing.
Kam dat met deze ook?
Installateur ondertussen langs geweest, heeft differentieel vervangen maar ondertussen is die alweer uitgevlogen.Baats schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:46:
Toch iets vreemds voor met onze nieuwe Alfen laadpaal (Eve Single Pro 32A op 1 fase). Differentieel springt vaak uit, maar nog onduidelijk waarom.
Nog maar vier laadbeurten gedaan, maar bij 2/4 is de differentieel op het einde gesprongen (meteen erna of veel later weet ik niet). Auto wel volledig geladen.
Is een PHEV dus laadt maar maximaal op aan 3.7kWh of 16A. Was vandaag even aan het kijken welke instellingen allemaal mogelijk waren ifv. capaciteitstarief (BE) en toen ik tijdens het laden de max. sterkte op 4A zette, sprong de differentieel ook uit?!
Ik weet niet of er een ondergrens is, maar misschien ook wel een verband met de laadsterkte die afneemt op het einde?
Ga dit uiteraard laten nakijken door de installateur, maar kwam alvast graag eerder tot inzicht..
Installateur insinueerde dat we dit zelf veroorzaakt zouden hebben door met de instellingen in de app te 'prutsen' en hierdoor onze garantie zouden kwijtspelen. In ieder geval vond het probleem al plaats voor ik de app installeerde (heb deze nl. gebruikt om te monitoren)... Buiten de foto aanpassen en eens de sterkte verminderen verder weinig in de app gedaan.
Lijkt me nogal straf dat aanpassingen garantie ongeldig zouden maken, app moet gewoon binnen de 'gebruikerslimieten' werken, of zie ik dat verkeerd? Daarnaast blijft het probleem dus...
Differentieel?? in een laadpaal??Baats schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:02:
[...]
Installateur ondertussen langs geweest, heeft differentieel vervangen maar ondertussen is die alweer uitgevlogen.
Installateur insinueerde dat we dit zelf veroorzaakt zouden hebben door met de instellingen in de app te 'prutsen' en hierdoor onze garantie zouden kwijtspelen. In ieder geval vond het probleem al plaats voor ik de app installeerde (heb deze nl. gebruikt om te monitoren)... Buiten de foto aanpassen en eens de sterkte verminderen verder weinig in de app gedaan.
Lijkt me nogal straf dat aanpassingen garantie ongeldig zouden maken, app moet gewoon binnen de 'gebruikerslimieten' werken, of zie ik dat verkeerd? Daarnaast blijft het probleem dus...
Volgens Wikipedia: "Een differentieel is in de werktuigbouwkunde een stelsel van tandwielen waarmee met een aandrijvende as meerdere rotaties met verschillende snelheden afgetakt kunnen worden. Het is een type planeetwielmechanisme. Een differentieel wordt onder toegepast bij auto's en tractors meer, waar het tussen de aangedreven wielen zit. Bij het maken van een bocht legt het 'binnenste' wiel een kortere weg af, dus draait minder snel dan het buitenste wiel, maar wordt toch aangedreven."
Ik kan me daar bij een laadpaal niets bij voorstellen, maar ik leer graag bij
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Maar goed als dat ding uitschakelt dan heb je ergens dus een lekstroom naar aarde. Ik zou dan om te beginnen testen met een andere laadkabel en daarna eventueel met een andere auto (of met jou auto op andere laadpunten testen)
Als dat het allemaal niet is dan goed alle aansluitingen en draden controleren, is dat het ook niet en is de aardlekschakelaar / aardlekautomaat al vervangen dan blijft alleen het laadpunt zelf over.
[ Voor 67% gewijzigd door ik222 op 20-03-2023 22:22 ]
Klopt :-)ik222 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:16:
Ik kende het woord ook niet maar als ik de context lees gok ik dat het Vlaams is voor aardlekschakelaar
Een aardlekschakelaar (afgekort ALS), ook wel verliesstroomschakelaar, differentieelschakelaar of aardwachter genoemd, is een automatisch werkende schakelaar die een elektrische installatie spanningsloos maakt zodra een lekstroom vanaf een bepaalde grootte optreedt
Wikipedia: Aardlekschakelaar
Werkt als een zonnetje, alleen geeft de equalizer niet meer dan 15 ampere aan de easee home. Mijn aansluiting is 3 x 25 ampere, en de easee home hangt aan een alamat 4P+N B16. Dus ik heb het limiet van de equalizer op 16 ampere ingesteld, waardoor ik verwacht dat de easee home dan ook 16 ampere krijgt, of mis ik iets?
De limiet van t stroomcircuit van de easee zet je op 16a, de limiet van de equalizer op 25.Archiebald schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:24:
Sinds dit weekend heb ik een easee home met equalizer. Deze aangemeld bij e-flux voor het beheer.
Werkt als een zonnetje, alleen geeft de equalizer niet meer dan 15 ampere aan de easee home. Mijn aansluiting is 3 x 25 ampere, en de easee home hangt aan een alamat 4P+N B16. Dus ik heb het limiet van de equalizer op 16 ampere ingesteld, waardoor ik verwacht dat de easee home dan ook 16 ampere krijgt, of mis ik iets?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Owja, natuurlijk. Thnx!Makrolon schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 06:47:
[...]
De limiet van t stroomcircuit van de easee zet je op 16a, de limiet van de equalizer op 25.
Vanavond maar eens testen met wat andere grootverbruikers (vaatwasser, wasmachine, etc) tegelijk aan.
- Alfen Eve S-Line
- Wallbox Copper SB
- Etrel INCH Pro
De Wallbox was tot gisteren vrijwel zeker mijn keuze. Tot bleek dat een geijkte MID-meter ten koste gaat van de Power Boost (voor load balancing). Alternatief is om een losse MID-meter te plaatsen, alleen schijnt deze dan niet te kunnen communiceren met de backoffice. Dus mijn werkgever/E-flux krijgt dan nog altijd ongeijkte meterstanden. Iemand hier die dit kan bevestigen?
Als bovenstaande inderdaad klopt en ik wil de 'perfecte' meter hebben, dan zou de Etrel overblijven. Deze heeft zowel de load balancing als de MID-meter geïntegreerd, dus deze zou de zuivere meterstanden door moeten sturen. Dit ga ik nog navragen vandaag. Maarrrr... de Etrel is wel weer een stuk duurder, zeker in vergelijk met de voordeligste aanbieder van de Wallbox. Scheelt zo'n 500 euro.
Nu wordt een MID-meter door mijn werkgever niet vereist, alleen ik lees op meerdere plekken dat de belastingdienst dit - bij een eventuele controle - wel vereist. De hamvraag: is 500 euro (netto 250) het waard om helemaal compliant te zijn?
Vandaag eerst maar weer even bellen om een en ander te verifiëren.
Ik ben van mening dat een MID-meter niet vereist is voor declaratie (de meningen zijn verdeeld). Er is echter pas echt duidelijkheid als er jurisprudentie over is. Maar er zijn nog geen procedures over gevoerd. Tot die tijd schaf ik geen MID-meter aan.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Recent meterkast laten vervangen voor een 3-fasen exemplaar. Netaansluiting is nog een 1-fase 40A. Opdracht is gegeven voor verzwaring naar 3 x 25A, maar Enexis heeft het druk. Verwachting is 3 a 6 maanden.
Meterkast zelf bestaat uit ;
1 40A 4P hoofdschakelaar
3 40A 30mA 2P Aardlekschakelaars
10 16A 1P+N B-kar installatieautomaten (waarvan 2 niet in gebruik)
1 16A 2P+2N B-kar Fornuisgroep (niet in gebruik)
1 16A 300mA 1P+N B-kar PV groep
Zoals jullie wellicht gelezen hebben moet ik een laadpaal hebben, dit zal met 99% zekerheid een Alfen EVE S-line (3-fasen) worden, inc loadbalancing.
Volgens mij is er echter wat miscommunicatie geweest met de elektricien, want de meterkast is momenteel niet geschikt om een 3-fasen laadpaal aan te sluiten begrijp ik van een partij die ik aangeschreven heb.
Wat zijn nu mijn opties?
Laadpaal aansluiten op een vrije installatieautomaat, laden met 1-fase (3,7kW)?
Laadpaal aansluiten op de kookgroep? Zal op korte en waarschijnlijk middellange termijn niet nodig zijn, dus wellicht een optie?
Een extra miniverdeler & Aardlek(?) laten plaatsen en daarop de laadpaal aansluiten. Werkt deze ook zolang de netaansluiting 1-fase is of kan dit pas na de verzwaring?
Dankjulliewel voor de moeite & antwoorden, blijf het wat lastige materie vinden.
Zo'n apparaat is (voor zover ik weet) 4 plekken breed en aangezien je 4 niet gebruikte plekken hebt (fornuisgroep van 2 breed en 2 keer een 1 fase groep van 1 breed) zou dat dus wel moeten passen. Of dat makkelijk gaat zal wel liggen aan hoe het precies is ingedeeld.
Als je uitgebreid advies wil over je meterkast kan je beter in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 terecht, daar heeft men er veel meer verstand van. Post dan ook een foto dan kunnen zij zien hoe of wat.
Op de hoofdschakelaar is echter maar 1 van de 3 fases (uiteraard) aangesloten.
Je kunt 'gewoon' een 4P (3-fase) aardlekautomaat aansluiten op de hoofdschakelaar en daarna de laadpaal ook alle drie fases aansluiten op de aarlekautomaat. Uiteraard heb je dan in eerste instantie maar 1 van de 3 beschikbaar. Mocht te zijner tijd je hoofdaansluiting daarna gewijzigd worden door de netbeheerder, gaan er wel 3 fases je hoofdschakelaar in en vanaf daar is alles naar de laadpaal dan reeds met 3-fases uitgevoerd (en heb je dus meteen driedubbel vermogen beschikbaar).
De Alfen heeft DC-lekstroomdetectie, dus je kunt volstaan met een 4P aardlekautomaat.
Tot die tijd heb je dan 1*16 ampère (3,7 kW) beschikbaar.
Aansluiten op een vrije 2P-automaat met 1 fase kan uiteraard ook. Resultaat is hetzelfde, maar dan ben je niet gereed voor 3-fase wanneer je huisaansluiting wordt aangepast. Ik zou daar niet voor kiezen.
(edit: wat @JeroenE ook zegt...)
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
JeroenE schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:14:
@WhySoSerious Je hebt een 3 fasen groep en 3 fasen aardlek nodig voor de aansluiting van een 3 fasen laadpaal. Als de laadpaal zelf DC-lekstroomdetectie heeft dan kan je de groep en de aardlek combineren in een zogenaamde 3 fasen aardlekautomaat (die bestaan niet voor DC-lekstroomdetectie).
Zo'n apparaat is (voor zover ik weet) 4 plekken breed en aangezien je 4 niet gebruikte plekken hebt (fornuisgroep van 2 breed en 2 keer een 1 fase groep van 1 breed) zou dat dus wel moeten passen. Of dat makkelijk gaat zal wel liggen aan hoe het precies is ingedeeld.
Als je uitgebreid advies wil over je meterkast kan je beter in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 terecht, daar heeft men er veel meer verstand van. Post dan ook een foto dan kunnen zij zien hoe of wat.
Heel erg bedankt samen!JanHenk schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:22:
@WhySoSerious Het enige 3-fase in jouw meterkast is de hoofdschakelaar, de rest is gewoon 1-fase.
Op de hoofdschakelaar is echter maar 1 van de 3 fases (uiteraard) aangesloten.
Je kunt 'gewoon' een 4P (3-fase) aardlekautomaat aansluiten op de hoofdschakelaar en daarna de laadpaal ook alle drie fases aansluiten op de aarlekautomaat. Uiteraard heb je dan in eerste instantie maar 1 van de 3 beschikbaar. Mocht te zijner tijd je hoofdaansluiting daarna gewijzigd worden door de netbeheerder, gaan er wel 3 fases je hoofdschakelaar in en vanaf daar is alles naar de laadpaal dan reeds met 3-fases uitgevoerd (en heb je dus meteen driedubbel vermogen beschikbaar).
De Alfen heeft DC-lekstroomdetectie, dus je kunt volstaan met een 4P aardlekautomaat.
Tot die tijd heb je dan 1*16 ampère (3,7 kW) beschikbaar.
Aansluiten op een vrije 2P-automaat met 1 fase kan uiteraard ook. Resultaat is hetzelfde, maar dan ben je niet gereed voor 3-fase wanneer je huisaansluiting wordt aangepast. Ik zou daar niet voor kiezen.
(edit: wat @JeroenE ook zegt...)
We gaan gewoon een miniverdeler + 4P automaat ophangen en daar de laadpaal op laten aansluiten. Bijkomend voordeel is dat aanbieders van laadpalen ook niet moeilijk hoeven te doen over garantie etc, hoeven ze in de toekomst alleen maar softwarematig de paal op 3-fasen in te stellen nadat de verzwaring gerealiseerd is.
Miniverdeler met 8 plekken, mochten we/anderen in de toekomst een laadpaal zonder DC-lekstroomdetectie laten installeren is die extra ruimte best handig.
Je moet vooral NIET de 3 fasen groep met 3 draden van dezelfde fase aansluiten!
Heerlijk dit...
Dat kan wel. Mijn Alfen laadpaal was er eerder dan mijn 3 fasen aansluitingen, dus eerste periode gewoon 1 fase geladen...WhySoSerious schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:37:
En een andere mogelijke leverancier meldt nu weer dat de Alfen of 1-fase is, of 3-fase, en dat de 3-fase niet op 1-fase geladen kan worden.
Heerlijk dit...
Ik lees het op de site van Alfen zelf ook inderdaadramonp schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:46:
[...]
Dat kan wel. Mijn Alfen laadpaal was er eerder dan mijn 3 fasen aansluitingen, dus eerste periode gewoon 1 fase geladen...
https://knowledge.alfen.c...a+1-phase+installation%3FCan I connect a 3-phase charging station to a 1-phase installation?
Yes, a 3 phase Eve Single charging station can be connected to a 1 phase installation without any issues.
Make sure that phase 1 of the installation is connected to phase 1 of the charging station.
It is not permitted to loop phases 1, 2 and 3 together.
Dat weet ik. En er kan ook een MID-meter in de Wallbox zelf, echter moet dan de load balancer eruit. Beide samen gaat niet, is mij verteld.JanHenk schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:12:
@BrieJan De Wallbox heeft wel een interne vermogensmeting, dat werkt ook met E-Flux (zonder MID-meter dus).
Ik hinkte ook op die gedachte. Aan de andere kant vind ik het ook fijn om hier alvast op voor te sorteren zodat ik straks geen aanpassingen hoef te laten doen, tegen hogere kosten. Bovendien kan ik het nu ook nog eens van mijn bijtelling aftrekken, waardoor ik netto ongeveer de helft betaal.JanHenk schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:12:
Ik ben van mening dat een MID-meter niet vereist is voor declaratie (de meningen zijn verdeeld). Er is echter pas echt duidelijkheid als er jurisprudentie over is. Maar er zijn nog geen procedures over gevoerd. Tot die tijd schaf ik geen MID-meter aan.
Ik heb dan ook vandaag de knoop doorgehakt en gekozen voor de Etrel INCH Pro.

Dank iedereen, voor alle laadpaal input! Morgen eerst maar eens die EV in ontvangst nemen en uitproberen.
Is er een alternatief om online de status van mijn recharge laadpaal te controleren?
Ha.blb4 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 00:08:
[...]
Ik heb een evbox elvi met Smappee; LB is in de Smappee app zeer eenvoudig aan te passen. Ik heb daar echter geen reden toe.
Ik heb ook deze combinatie, sinds augustus 2022. Toe heb ik de smappee app ingeteld, maar kreeg de communicatie met de EVbox Elvi niet werkend. Deze week er nog eens ingedoken, maar het lijkt of deze niet meer ondersteund wordt door smappee. Weten jullie hier meer over?
Als ik de EVbox wil toevoegen in de app van smappee staan nu alleen laadpalen van smappee eigen merk er tussen en niet de ev box.
Mvg Paul

Verder erg moeilijk te activeren om even wat dieper in het probleem te duiken. Heb nu al meerdere keren foto's/screenshots van de offline devices opgestuurd, maar als het wat moeilijker wordt reageren ze niet meer, erg jammer.
Áls de connectie het doet ben ik echter wel super tevreden met de combinatie Zappi V2, dynamische energietarieven en Home Assistant. De auto is vannacht voor gem. 24 cent/kWh opgeladen. Wat ik wel constateer nu dit allemaal zo goed inzichtelijk is, is dat de 1-fase 7 kW 32A lader met loadbalancer gemiddeld maar 5-5,5 kWh/uur haalt, ondanks dat er maximaal 280 Watt aan sluipverbruik is. Natuurlijk moet er een marge in zitten, maar constateren anderen ook dat er wel een relatief grote marge mbt loadbalancing wordt aangehouden? Hierdoor duurt het laden langer dan verwacht én (ja ja, gerommel in de centen) worden er dus automatisch ook duurdere uren meegenomen voor het laden.
Mocht je een Zappi laadpaal en dynamische tarieven hebben, stel dit dan vooral even in op https://myaccount.myenergi.com, dan kan je zowel aangeven onder welk ingesteld tarief je wil laden en hoeveel je per dag minimaal wil laden. De Zappi regelt dan automatisch dat dit zo goedkoop mogelijk gebeurt, daar heb je dus geen externe tools zoals bijv. Home Assistant, Tibber of iets anders voor nodig.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Wat je natuurlijk kan doen is je grid limit 2 ampère hoger zetten. Wel op eigen risico, dan gelijk even testen met een waterkoker of hij wel netjes onder de waarde van de hoofdzekering blijft als je ook aan t laden bent.Taro schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:49:
Inmiddels contact gehad met MyEnergi/Zappi over de connectieproblemen die ik ervaar met Zappi V2 icm Hub. Het beste advies dat ze mij tot nu toe hebben kunnen geven is dat als het server lampje rood brandt de hub geen connectie met de server kan maken en ik dus de UTP kabel moet vervangen
Verder erg moeilijk te activeren om even wat dieper in het probleem te duiken. Heb nu al meerdere keren foto's/screenshots van de offline devices opgestuurd, maar als het wat moeilijker wordt reageren ze niet meer, erg jammer.
Áls de connectie het doet ben ik echter wel super tevreden met de combinatie Zappi V2, dynamische energietarieven en Home Assistant. De auto is vannacht voor gem. 24 cent/kWh opgeladen. Wat ik wel constateer nu dit allemaal zo goed inzichtelijk is, is dat de 1-fase 7 kW 32A lader met loadbalancer gemiddeld maar 5-5,5 kWh/uur haalt, ondanks dat er maximaal 280 Watt aan sluipverbruik is. Natuurlijk moet er een marge in zitten, maar constateren anderen ook dat er wel een relatief grote marge mbt loadbalancing wordt aangehouden? Hierdoor duurt het laden langer dan verwacht én (ja ja, gerommel in de centen) worden er dus automatisch ook duurdere uren meegenomen voor het laden.
Mocht je een Zappi laadpaal en dynamische tarieven hebben, stel dit dan vooral even in op https://myaccount.myenergi.com, dan kan je zowel aangeven onder welk ingesteld tarief je wil laden en hoeveel je per dag minimaal wil laden. De Zappi regelt dan automatisch dat dit zo goedkoop mogelijk gebeurt, daar heb je dus geen externe tools zoals bijv. Home Assistant, Tibber of iets anders voor nodig.
Mijn ervaring met de support is juist heel goed trouwens.. het verbaast me dan ook dat je zon slechte ervaring er mee hebt.
Als je omgeving Apeldoorn woont mag je van mij wel een hub lenen om te proberen of t met een nieuwe opgelost is. Volgens mij heb ik er nog wel eentje.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Dat is een optie, maar begin ik liever niet aan.Makrolon schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:24:
[...]
Wat je natuurlijk kan doen is je grid limit 2 ampère hoger zetten. Wel op eigen risico, dan gelijk even testen met een waterkoker of hij wel netjes onder de waarde van de hoofdzekering blijft als je ook aan t laden bent.
Heb ze zojuist even gebeld, ze kunnen helaas alleen een aantal basiszaken bekijken/uitsluiten. In overleg nu ook de Hub direct op het KPN modem ipv Ubiquiti switch geplaatst en nogmaals een andere kabel gebruikt.Mijn ervaring met de support is juist heel goed trouwens.. het verbaast me dan ook dat je zon slechte ervaring er mee hebt.
Bedankt voor je aanbod, maar ik heb 2 weken geleden al een nieuwe hub besteld en geplaatst. Zowel de oude als nieuwe vertonen hetzelfde gedrag.Als je omgeving Apeldoorn woont mag je van mij wel een hub lenen om te proberen of t met een nieuwe opgelost is. Volgens mij heb ik er nog wel eentje.
Ik heb nu met ze afgesproken dat ik een en ander nog even op de mail zet (Nieuwe hub, zowel Zappi als Hub een factory reset gedaan, nieuwste firmware, contact gehad, instellingen nagelopen, etc.) en dan doen ze mij een inruilvoorstel voor een V2.1. Heb inmiddels ook al een koper gevonden die de V2 wil overnemen incl. de genoemde uitdaging, dus ik ga sowieso een upgrade doen en dat direct combineren met een 3-fase versie.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Je moet in elk geval niet wezen bij 't toevoegen van een laadpaal, daar staan idd alleen de Smappee laadpalen. Dat was altijd al zo. Ik geloof dat 't iets was als toevoegen van een slim apparaat. Randvoorwaarde is dat de laadpaal via RS485 is verbonden met Smappee. Ben je bekend met MQTT en heb je toegang tot de lokale webpage van de smappee? MQTT broker moet op localhost staan anders werkt de communicatie ook niet. Je kan met b.v. MQTT explorer verbinden met de MQTT broker in de smappee en dan zien of de evbox zichtbaar is.paulketelaar schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:34:
[...]
Ha.
Ik heb ook deze combinatie, sinds augustus 2022. Toe heb ik de smappee app ingeteld, maar kreeg de communicatie met de EVbox Elvi niet werkend. Deze week er nog eens ingedoken, maar het lijkt of deze niet meer ondersteund wordt door smappee. Weten jullie hier meer over?
Als ik de EVbox wil toevoegen in de app van smappee staan nu alleen laadpalen van smappee eigen merk er tussen en niet de ev box.
Mvg Paul
![]() | ![]() |
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
De Go-e charger (https://go-e.com/nl-nl/producten/go-e-charger-gemini) heeft een local API die zowel via http als via mqtt is te benaderen.the_cobra schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:29:
heel interessant forum, ik zag in het begin dat er laadpalen zijn met MODBUS for TCP/IP loadbalancing, leuk, maar zijn er ook laadpalen die MQTT loadbalancing kunnen doen ? dat is toch ZOVEEL eenvoudiger. de laadpaal subscribed gewoon op een MQTT feed die de huidige huisload representeert. Iemand ?? een gat in de markt als je het mij vraagt
https://github.com/goecha...I-v2/blob/main/mqtt-en.md
[ Voor 13% gewijzigd door the_cobra op 22-03-2023 12:17 ]
De loadbalancer die geleverd wordt bij mijn EVBox (van EVOptimizer) is ook 4A lager ingesteld dan de netzekering (21 ipv 25A), en daar kan ik niets aan veranderen. Ofwel een laadsnelheid van max 4.8 kW (in de praktijk 4.5 kW) ipv 5.7 kW.Taro schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:49:
……….
Áls de connectie het doet ben ik echter wel super tevreden met de combinatie Zappi V2, dynamische energietarieven en Home Assistant. De auto is vannacht voor gem. 24 cent/kWh opgeladen. Wat ik wel constateer nu dit allemaal zo goed inzichtelijk is, is dat de 1-fase 7 kW 32A lader met loadbalancer gemiddeld maar 5-5,5 kWh/uur haalt, ondanks dat er maximaal 280 Watt aan sluipverbruik is. Natuurlijk moet er een marge in zitten, maar constateren anderen ook dat er wel een relatief grote marge mbt loadbalancing wordt aangehouden? Hierdoor duurt het laden langer dan verwacht én (ja ja, gerommel in de centen) worden er dus automatisch ook duurdere uren meegenomen voor het laden..
Omdat mijn zonnepanelen op dezelfde fase zitten kan ik toch “ongestraft” de zekering van de laadpaal op 32A zetten en de EVBox bij voldoende PV opbrengst laten laden met 30 A (wat deze EVBox 1 fase ook kan), zonder dat de zekering klapt, want de load balancer grijpt in “als de zon even weg is”
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ik overweeg een Wallconnector te kopen, prijs is prima inderdaad en lijkt me te doen wat ie moet doen. Nu heb ik 1 zakelijke en 1 persoonlijke EV, kan ik in de lader of Tesla app uitlezen hoeveel kWh er per laadsessie de lader door is gegaan? Of is hij verder nogal "dom" qua statistieken...Sander schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:06:
[...]
Ik heb uiteindelijk de Tesla Wallconnector genomen met het idee die evt via Homeassistant (je kunt dan de auto vertellen om wel/niet te gaan laden) aan te sturen of via P1 uitlezing te laten loadbalancen. Tot op heden nog niet gedaan, zolang salderen er nog is en de auto gewoon in max 5u vol zit laat ik het laden om 1:00 in de nacht starten op 3 x 16A. Gaat perfect en zie ook geen pieken oid in de P1 data die laten zien dat we in de buurt komen van bepaalde grenzen.
Voor mij komt loadbalancing, laden van eigen zonnestroom etc wel tegen de tijd dat salderen echt weg is en de businesscase uit kan. Voor nu was de keuze tussen 500e ipv 1200+, daar kan je vrij veel voor laden!
Ik zat eigenlijk met de overweging/conclusie om de Zappi 2.1 te kopen, juist vanwege loadbalancing (alles elektrisch thuis). Maar de Tesla Wallconnector is wel fors goedkoper ja en doet de rest wat ik nodig heb prima. Valt die Wallconnector, eventueel icm de Tesla app in de toekomst nog eenvoudig te "upgraden" naar wel loadbalancing functionaliteit?The_MAN schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:21:
[...]
Ik overweeg een Wallconnector te kopen, prijs is prima inderdaad en lijkt me te doen wat ie moet doen. Nu heb ik 1 zakelijke en 1 persoonlijke EV, kan ik in de lader of Tesla app uitlezen hoeveel kWh er per laadsessie de lader door is gegaan? Of is hij verder nogal "dom" qua statistieken...
Wat ik begrijp kan je dat met 2 tesla laders al, wel alleen tussen de laders dan uiteraard, niet met de rest van je huishouden.ChUcKiE schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:36:
[...]
Ik zat eigenlijk met de overweging/conclusie om de Zappi 2.1 te kopen, juist vanwege loadbalancing (alles elektrisch thuis). Maar de Tesla Wallconnector is wel fors goedkoper ja en doet de rest wat ik nodig heb prima. Valt die Wallconnector, eventueel icm de Tesla app in de toekomst nog eenvoudig te "upgraden" naar wel loadbalancing functionaliteit?
De TWC doet op dit moment niet zoveel idd, je kunt wel een boel instellen, maar er zijn geen statistieken.The_MAN schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:21:
[...]
Ik overweeg een Wallconnector te kopen, prijs is prima inderdaad en lijkt me te doen wat ie moet doen. Nu heb ik 1 zakelijke en 1 persoonlijke EV, kan ik in de lader of Tesla app uitlezen hoeveel kWh er per laadsessie de lader door is gegaan? Of is hij verder nogal "dom" qua statistieken...
Klopt, ik heb 2 TWC's en die verdelen de maximale 11 kW keurig over beide EV's, als de ene vol is, gaat de andere de volle 11 kW krijgenThe_MAN schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:43:
[...]
Wat ik begrijp kan je dat met 2 tesla laders al, wel alleen tussen de laders dan uiteraard, niet met de rest van je huishouden.
[ Voor 8% gewijzigd door maharens op 22-03-2023 19:49 ]
Er zijn oplossingen die op basis van P1 en de Tesla API (van de auto!) softwarematig balanceren. Tegelijkertijd is denk ik de vraag wat je redenen zouden zijn om te moeten balanceren, hier in huis met 3x25A en de lader op 3x16A gaat dat prima om in de nacht tussen 12:00 en 6:00 de hele accu vol te laden. Overdag kun je vrij makkelijk ook in de auto laadvermogen wat schuiven, wij hebben dat nog niet gedaan of nodig gehad tot op hedenChUcKiE schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:36:
[...]
Ik zat eigenlijk met de overweging/conclusie om de Zappi 2.1 te kopen, juist vanwege loadbalancing (alles elektrisch thuis). Maar de Tesla Wallconnector is wel fors goedkoper ja en doet de rest wat ik nodig heb prima. Valt die Wallconnector, eventueel icm de Tesla app in de toekomst nog eenvoudig te "upgraden" naar wel loadbalancing functionaliteit?
Dat is wel jammer... Houdt de auto zelf wel de laad sessies bij zoals bij superchargers? Bij 3rd party laders doet hij dat namelijk ook niet.maharens schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:43:
[...]
De TWC doet op dit moment niet zoveel idd, je kunt wel een boel instellen, maar er zijn geen statistieken.
Als dat niet het geval is, zit ik alsnog aan een kWh meter en dat wou ik liever niet, aangezien het 2 auto's zijn en 1x per kwartaal even aflezen dan niet werkt. Of ik moet toch 2 laders gaan ophangen, kan ook nog.
Probleem is bijv 2 EVs die je beide 's nachts wilt laden... En een warmtepomp misschien? 2 EVs heb ik al, warmtepomp nog niet, maar dat wordt dan ook geen feest... 2 EVs + warmtepomp...Sander schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:04:
[...]
Er zijn oplossingen die op basis van P1 en de Tesla API (van de auto!) softwarematig balanceren. Tegelijkertijd is denk ik de vraag wat je redenen zouden zijn om te moeten balanceren, hier in huis met 3x25A en de lader op 3x16A gaat dat prima om in de nacht tussen 12:00 en 6:00 de hele accu vol te laden. Overdag kun je vrij makkelijk ook in de auto laadvermogen wat schuiven, wij hebben dat nog niet gedaan of nodig gehad tot op heden
Je kunt ook de auto's limiteren, met de Tesla app kun je heel eenvoudig het aantal Ampère instellen per 1. Andere auto's kun je ook vaak limiteren, een E-Golf kan ook op 13A, 10A of 5A. Dan kun je toch alles 'aan hebben'The_MAN schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:10:
[...]
Probleem is bijv 2 EVs die je beide 's nachts wilt laden... En een warmtepomp misschien? 2 EVs heb ik al, warmtepomp nog niet, maar dat wordt dan ook geen feest... 2 EVs + warmtepomp...
Tuurlijk kan dat, maar het is veel handiger om beide auto's zo snel mogelijk vol te hebben.maharens schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:29:
[...]
Je kunt ook de auto's limiteren, met de Tesla app kun je heel eenvoudig het aantal Ampère instellen per 1. Andere auto's kun je ook vaak limiteren, een E-Golf kan ook op 13A, 10A of 5A. Dan kun je toch alles 'aan hebben'
Dus gewoon inpluggen en na X tijd een melding krijgen dat de Tesla vol is.
Dat is inderdaad goed voor je gemoedsrust. Zeker bij een WP heb je niet al te veel invloed op wanneer deze aan gaat en met welk vermogen. Bij mij is de WP dan ook nog eens 1-fase dus LB is noodzakelijk.ChUcKiE schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:09:
Mij zou het vooral wat waard zijn om er niet op elk moment aan te hoeven denken of andere apparaten ook aan gaan/staan (kookplaat, warmtepomp, airco's, stoomoven, wasmachine/droger) en dat daarmee de zaak er uit knalt.
Dus gewoon inpluggen en na X tijd een melding krijgen dat de Tesla vol is.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Hoe "noodzakelijk" iets is hangt er gewoon vanaf hoe je verschillende toestellen gebruikt.DonJuape schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:21:
[...]
Dat is inderdaad goed voor je gemoedsrust. Zeker bij een WP heb je niet al te veel invloed op wanneer deze aan gaat en met welk vermogen. Bij mij is de WP dan ook nog eens 1-fase dus LB is noodzakelijk.
Er is bv. niet altijd noodzaak om een WP 's nachts te doen werken.
De A2W WP verbruikt hier doorgaans 1 tot 2 kW met een uitschieter (bij vriestemp) tot 3 kW.
De A2A WP verbruikt echter maar tussen de 200 tot 600 W.
[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 23-03-2023 11:32 ]
Mijn ouders hebben een warmtepomp + volgens mij 300L boiler, die combi schiet als je pech hebt naar de 5kW, verder zitten ze op een dynamisch contract waardoor je JUIST 's nachts wil verwarmen en zou willen laden, dus loadbalancing is helemaal zo gek niet. Ik zou me ook geen zorgen willen maken en zo snel mogelijk de auto's vol hebben zonder dat er een automaat uitschakelt.IvoB2 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:29:
[...]
Hoe "noodzakelijk" iets is hangt er gewoon vanaf hoe je verschillende toestellen gebruikt.
Er is bv. niet altijd noodzaak om een WP 's nachts te doen werken.
De A2W WP verbruikt hier doorgaans 1 tot 2 kW met een uitschieter (bij vriestemp) tot 3 kW.
De A2A WP verbruikt echter maar tussen de 200 tot 600 W.
Ik zeg niet dat het gek is. Alleen dat de "noodzakelijkheid" afhangt hoe je zelf met je verbruik en verbruikers omgaat.The_MAN schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:15:
[...]
Mijn ouders hebben een warmtepomp + volgens mij 300L boiler, die combi schiet als je pech hebt naar de 5kW, verder zitten ze op een dynamisch contract waardoor je JUIST 's nachts wil verwarmen en zou willen laden, dus loadbalancing is helemaal zo gek niet. Ik zou me ook geen zorgen willen maken en zo snel mogelijk de auto's vol hebben zonder dat er een automaat uitschakelt.
Ik heb bv. al jaren een monofase installatie van 40A met (uiteraard alles monofase) o.a. twee warmtepompen (A2W en A2A), SWW (150/300L op A2W), laadpaal voor EV, laadpunt voor E-bikes, inductie,....
Maar ik wil de EV niet zo snel mogelijk vol hebben en kies ervoor de WP overdag te laten draaien ipv 's nachts (overdag hebben we de warmte nodig, 'snachts liggen we in ons bed met de venster open, gezien het overdag meestal warmer is dan 's nachts is het rendement van de WP hoger wat niet opweegt tegen goedkoper dynamisch tarief tijdens de nacht,...)
Nog geen nood aan loadbalancing gehad en de hoofdautomaat is er nog nooit uitgegaan dus op dat vlak ook redelijk onbezorgd.
Maar uiteraard, ander verbruikersprofiel andere zorgen.
Op dit ogenblik draait bv. de A2W om 150 liter SWW van een temp van 28°C naar een temp van 50°C (waarbij de WP zelf water van 55°C aanmaakt) te brengen. En dat verbruikt modulerend max. een 1500 W. Trek daar nog de productie van PV af en je hebt slechts, afhankelijk van de bewolking, een totale belasting van minder dan 1 kW tot nihil.
En minder kostelijk dan tijdens de nacht zonder zon met een dynamisch tarief alles van het net te moeten binnenhalen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eO8yvec7uOFd8ImT4rABmsR4.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aU2pbSo8PcyynGnEyvRZPzY0.jpg?f=user_large)
Ik zie dus geen enkele goede reden om 's nachts, al is het via dynamisch, energie van het net af te halen wanneer dat door de dag volledig op eigen productie kan:
:strip_exif()/f/image/c59VapO3diCJBM7lfcCxZP3I.jpg?f=fotoalbum_large)
En al zeker niet wanneer de dynamische tarieven, zoals vandaag, maar één uur echt laag staan.
:strip_exif()/f/image/iLmaPsa26H7ahv7zWFmEZHRH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 23-03-2023 15:41 ]
Hier niet.Makrolon schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:25:
En dan is het verschil er ook nog dat de een automaat hoofdzekeringen heeft en de ander stoppen die je niet kan vervangen. Dan word t een stuk minder fijn als er een uit knalt.
Niet vervangbare stoppen is hier al tientallen jaren geleden naar het museum verwezen.
Zelfs de vorige bakelieten analoge terugdraaiende teller uit de vorige eeuw had geen stoppen meer die je niet kon vervangen. Gewoon een schakelaar die je na eventuele uitval zelf kon omzetten.
Er zijn zat mensen die wel gewoon een smeltpatroon in een verzegelde kast hebben.IvoB2 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:02:
[...]
Hier niet.
Niet vervangbare stoppen is hier al tientallen jaren geleden naar het museum verwezen.![]()
Zelfs de vorige bakelieten analoge terugdraaiende teller uit de vorige eeuw had geen stoppen meer die je niet kon vervangen. Gewoon een schakelaar die je na eventuele uitval zelf kon omzetten.
Toch niet in België hoor.Makrolon schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:54:
[...]
Er zijn zat mensen die wel gewoon een smeltpatroon in een verzegelde kast hebben.Dan word loadbalancing opeens een stuk belangrijker.
Een installatie die sinds 1950 nooit aangepast misschien, maar in het huis waarin ik ben opgegroeid zaten al automaten, en dat was bouwjaar 1973.
Sony A7 iv en wat recycled glas
De mogelijkheden die ik nodig heb zijn oa :
> load balancing
> instelbaarheid om te laden op goedkope tijdstippen
> laden als de zonnepanelen een overschot aan stroom hebben
> aangezien de auto ook stroom kan terugleveren (Japanse systeem), is dit ook mogelijk met de hier verkrijgbare laadpalen ?
> mogelijkheid tot verrekening via een backoffice naar de lease maatschappij / werkgever
> klein formaat bij voorkeur donkere kleur (vraag van mijn vrouw ;-) )
Welke opties zijn voorhanden waar men goede ervaringen mee heeft ?
Het is maar hoe je er mee omgaat.Makrolon schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:54:
[...]
Er zijn zat mensen die wel gewoon een smeltpatroon in een verzegelde kast hebben.Dan word loadbalancing opeens een stuk belangrijker.
Ik mag dan wel geen smeltzekering meer hebben anno 2023 maar heb al ruim vier jaar een laadpaal op een monofaseinstallatie en de hoofdzekering is nog nooit eruit gevlogen.
Wat uiteraard niet wil zeggen dat met een ander verbruikersprofiel dat niet zou kunnen voorvallen.
In Nederland wel.Tommie12 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:35:
[...]
Toch niet in België hoor.
Een installatie die sinds 1950 nooit aangepast misschien, maar in het huis waarin ik ben opgegroeid zaten al automaten, en dat was bouwjaar 1973.
Sinds kort rij ik een Cupra Born vanuit de werkgever (athlon flex lease)
Deze is redelijk nieuw en mag ik dus het komende jaar rijden.. Of wisselen over 3 weken voor weer iets anders ( dus ook ICE)
Echter bevalt hij me ZEER goed en wil ik hem vast bestellen, indien ik dat doe en hem in de vaste lease heb krijg ik ook een laadpaal erbij.
Nu sta ik echter voor een keuze, ik kan rondkijken voor een 2e hands laadpaal, deze zelf installeren. Dan heb ik er 1 aan het huis, mocht de vrouw ooit prive de ICE eruit doen en of mochten we ooit het huis verkopen dan zit er dus een laadpaal bij, wat een plus kan zijn.
Of ik ga nu een tijd rondsukkelen met openbare laadpalen tot ik de Cupra nieuw geleverd krijg (in de vaste lease, rij nog wel de huidige cupra tot die tijd) en laad er 1 in de lease plaatsen.
Nu zie ik wel wat op marktplaats, en zou ik voor 400-600 euro best een wallbox of laadpaal kunnen vinden zo te zien. Echter hoe weet je of je er een abonnement op kan afsluiten aangezien het een tweedehands is?
Ik heb thuis 3 fase, en de afstand van de meterkast tot de wallbox zou zo'n 3 meter zijn, kan zo door de kruipruimte heen en dan omhoog tegen de muur waar hij moet komen (Oprit , voordeur -> WC - > meterkast)
De laatste week probeer ik me hier al enorm op in te lezen maar ik zie echt door de bomen het bos niet meer, belangrijkste is dat hij dus verrekend kan worden via XXimo (Athlon) naar de werkgever.
Misschien even overleggen met je werkgever c.q. Athlon of ze de laadpaal niet nu alvast kunnen plaatsen? Je least immers nu ook al bij Athlon en straks weer. Lijkt me best bespreekbaar als je de andere auto al besteld hebt.thetakman schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:46:
Hoi Tweakers,
Sinds kort rij ik een Cupra Born vanuit de werkgever (athlon flex lease)
Deze is redelijk nieuw en mag ik dus het komende jaar rijden.. Of wisselen over 3 weken voor weer iets anders ( dus ook ICE)
Echter bevalt hij me ZEER goed en wil ik hem vast bestellen, indien ik dat doe en hem in de vaste lease heb krijg ik ook een laadpaal erbij.
Nu sta ik echter voor een keuze, ik kan rondkijken voor een 2e hands laadpaal, deze zelf installeren. Dan heb ik er 1 aan het huis, mocht de vrouw ooit prive de ICE eruit doen en of mochten we ooit het huis verkopen dan zit er dus een laadpaal bij, wat een plus kan zijn.
Of ik ga nu een tijd rondsukkelen met openbare laadpalen tot ik de Cupra nieuw geleverd krijg (in de vaste lease, rij nog wel de huidige cupra tot die tijd) en laad er 1 in de lease plaatsen.
Nu zie ik wel wat op marktplaats, en zou ik voor 400-600 euro best een wallbox of laadpaal kunnen vinden zo te zien. Echter hoe weet je of je er een abonnement op kan afsluiten aangezien het een tweedehands is?
Ik heb thuis 3 fase, en de afstand van de meterkast tot de wallbox zou zo'n 3 meter zijn, kan zo door de kruipruimte heen en dan omhoog tegen de muur waar hij moet komen (Oprit , voordeur -> WC - > meterkast)
De laatste week probeer ik me hier al enorm op in te lezen maar ik zie echt door de bomen het bos niet meer, belangrijkste is dat hij dus verrekend kan worden via XXimo (Athlon) naar de werkgever.
Cupra Born
Ik denk dat coolblue een oplossing biedt die jij zoekt.Fred13 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:38:
Ik heb reeds een tijdje de berichten op dit forum gevolgd. Nu wil ik voor mijn hybride (PHEV) auto ook een laadpaal aanschaffen om thuis te kunnen laden.
> load balancing
> aangezien de auto ook stroom kan terugleveren (Japanse systeem), is dit ook mogelijk met de hier verkrijgbare laadpalen ?
> mogelijkheid tot verrekening via een backoffice naar de lease maatschappij / werkgever
Ik zit met precies dezelfde vragen m.u.v. lease maatschappij.Fred13 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:38:
Ik heb reeds een tijdje de berichten op dit forum gevolgd. Nu wil ik voor mijn hybride (PHEV) auto ook een laadpaal aanschaffen om thuis te kunnen laden.
> load balancing
Ik lees zappi v2.1. geen idee of dit de enige optie is
Zappi heeft geen optie voor backend.deryck schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:05:
[...]
Ik zit met precies dezelfde vragen m.u.v. lease maatschappij.
Ik lees zappi v2.1. geen idee of dit de enige optie is
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
https://www.electrive.com...see-wall-boxes-in-sweden/
insufficient technical expertise and a disregard for customer safety on the part of the manufacturer, in which he modifies mandatory standard tests as it sees fit or simply omits them.
[ Voor 29% gewijzigd door JTHZZ op 25-03-2023 17:34 ]
We hebben al een thuislader aan de muur ivm auto van de zaak. De rekening gaat naar het bedrijf en wij de vergoeding voor de geladen kwh's. Nu zal er een 2e elektrische auto van de zaak komen, via een andere lease maatschappij en die gebruikt weer een andere service voor het laden. Of ik even een 2e lader aan de muur wil hangen....nou, liever niet!
Het zal vast en zeker moeten kunnen: een niet openbare lader, die met 2 verschillende laadservices moet kunnen werken, die dan naar 2 bedrijven gefactureerd worden. Iemand een idee, waar ik naar moet kijken?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Gebruikelijk is dat je thuislader dan met een backoffice werkt en dat je beide auto's laadt met een afzonderlijke laadpas, van de betreffende werkgever/leasemaatschappij. De backoffice verzorgt dan keurig de facturatie via de betreffende MSP's.Yell0 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 19:27:
Ik ben al een tijdje aan het zoeken en bellen, maar heb nog geen bevredigend antwoord. Misschien is dat er ook niet......
We hebben al een thuislader aan de muur ivm auto van de zaak. De rekening gaat naar het bedrijf en wij de vergoeding voor de geladen kwh's. Nu zal er een 2e elektrische auto van de zaak komen, via een andere lease maatschappij en die gebruikt weer een andere service voor het laden. Of ik even een 2e lader aan de muur wil hangen....nou, liever niet!
Het zal vast en zeker moeten kunnen: een niet openbare lader, die met 2 verschillende laadservices moet kunnen werken, die dan naar 2 bedrijven gefactureerd worden. Iemand een idee, waar ik naar moet kijken?
en het is i.d.d. de kunst om te zorgen dat je laadpaal dan niet als publiek wordt aangemerkt als je niet wilt dat er anderen komen laden.
Ik heb nu een pas idd, maar verder kan er niemand ladenBarryH schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:07:
@Yell0 heb je nu een laadpas die je bij de eerste auto gebruikt en kan je ook laden met een andere pas?
De huidige backoffice geeft aan dat ze maar 1 tegenadres aan kunnen. Ze kunnen wel een 2e pas geven, die wel de administratie bijhoudt van laden, maar tegen 0 euro, zodat we dat overzicht kunnen gebruiken, om onkosten in te dienen (en de vraag is of dat geaccepteerd gaat worden).eltron schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:07:
[...]
Gebruikelijk is dat je thuislader dan met een backoffice werkt en dat je beide auto's laadt met een afzonderlijke laadpas, van de betreffende werkgever/leasemaatschappij. De backoffice verzorgt dan keurig de facturatie via de betreffende MSP's.
en het is i.d.d. de kunst om te zorgen dat je laadpaal dan niet als publiek wordt aangemerkt als je niet wilt dat er anderen komen laden.
Dat is dan al het begin van een antwoord; als de "huidige" het niet kan, moet je die omwisselen voor een backoffice die het wel kan.Yell0 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:23:
[...]
De huidige backoffice geeft aan dat ze maar 1 tegenadres aan kunnen. Ze kunnen wel een 2e pas geven, die wel de administratie bijhoudt van laden, maar tegen 0 euro, zodat we dat overzicht kunnen gebruiken, om onkosten in te dienen (en de vraag is of dat geaccepteerd gaat worden).
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dit is geen optie. Wanneer er een 2e lader moet komen, is de eerste lader doorlussen de enige optie en ik vraag me af, of dat mag.BarryH schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:32:
@Yell0 of laat de 2e lader binnen monteren met alleen de kabel naar buiten
met wat load balancing maatregelen kan dat wel.Yell0 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:56:
[...]
Dit is geen optie. Wanneer er een 2e lader moet komen, is de eerste lader doorlussen de enige optie en ik vraag me af, of dat mag.
Enig idee wie dat wel zou kunnen? Nu is het een Shuttle lader, met Shuttleservices....eltron schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:25:
[...]
Dat is dan al het begin van een antwoord; als de "huidige" het niet kan, moet je die omwisselen voor een backoffice die het wel kan.
Is toch heerlijk een tweede laadpaal? Lekker allebei de auto inpluggen als je thuis komt, niet meer laat in de avond nog de stekker ompluggen en in de winter beide de auto voorverwarmen vanaf het net zonder je accu te belasten.Yell0 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 19:27:
Ik ben al een tijdje aan het zoeken en bellen, maar heb nog geen bevredigend antwoord. Misschien is dat er ook niet......
Wij hebben het een tijdje met een laadpunt gedaan maar zijn nu al drie winters blij dat we er twee hebben. Het is een luxeprobleem, maar dit is wel een superfijne oplossing. Als je de ruimte er voor hebt, that is.
En wij laden de auto’s na elkaar in de nacht zodat ze beide op nachttarief en volle snelheid kunnen.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Ik heb geen ervaring met shuttle, maar de meeste backends kunnen met meerdere laadpalen overweg. Als die maar volgens gebruikelijk protocol de laadinfo kunnen doorgeven.Yell0 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:58:
[...]
Enig idee wie dat wel zou kunnen? Nu is het een Shuttle lader, met Shuttleservices....
Gisteren hang ik hem bij thuiskomst aan de lader 80% accu. van 23:45 tot 0:15 laad hij op vol vermogen en dan stopt het laden, en is de accu circa 90%
Ik krijgen een melding in de app van de Wallbox dat het laden gestopt is. In de app van de Wallbox geeft hij ook aan "wachten op laadverzoek van de auto"
De manier om het laden te herstarten is de app van mypeugeot openen, En dan op de sectie laden, even naar beneden swipen en dan word het laden weer herstart. Of de auto openen en sluiten. Daarna lade hij van 0:20 tot 0:45 om weer te stoppen. Zelfde handeling weer uitgevoerd en toen lade hij door tot 100% het laatste gedeelte doet hij overigens niet op 11Kw maar op circa 3,7Kw maar dat is normaal.
Wie heeft dit ook? dat het laden stopt.
Zijn er mensen waar het wel goed gaat met een Wallbox pulsar plus?
Omdat ik geen idee hebt waar het aan ligt, is het de auto of is het de lader, ga ik dingen uitsluiten.
Ik heb het elektronische slot nu uitgeschakeld van de paal, zodat je bij stekker erin altijd kan laden zonder hem te moeten vrijgeven.
Ook heb ik de paal opnieuw opgestart.
Vanmiddag gaan we een stuk rijden en dan vanavond zullen we zien, of hij weer problemen geeft.
/f/image/2baeVdRY5N9HI0v9k72PqH08.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/c3mYbFZYhXprQ34TFf7884pm.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Patrick80 op 26-03-2023 12:53 ]
Bedankt voor je reactie! Ik ga je tips proberen op mijn gemak. Ik ben (een beetje) bekend met MQTT. Heb thuis lokaal een broker draaien dus kan wat proberen.blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:34:
[...]
Je moet in elk geval niet wezen bij 't toevoegen van een laadpaal, daar staan idd alleen de Smappee laadpalen. Dat was altijd al zo. Ik geloof dat 't iets was als toevoegen van een slim apparaat. Randvoorwaarde is dat de laadpaal via RS485 is verbonden met Smappee. Ben je bekend met MQTT en heb je toegang tot de lokale webpage van de smappee? MQTT broker moet op localhost staan anders werkt de communicatie ook niet. Je kan met b.v. MQTT explorer verbinden met de MQTT broker in de smappee en dan zien of de evbox zichtbaar is.
Jammer dat het toevoegen niet gaat, althans niet meer denk ik.
Dit is een handleiding van smappee met EV box, al is deze van januari 2021. Misschien dat het toen nog wel ging.
https://www.manualslib.co...inity.html?page=17#manual
Ik heb geprobeerd te mailen naar de Nederlandse helpdesk van Smappee maar tot nu toe geen reactie gehad.
Op mijn laadpaal thuis (via EV Company) kan je met elke pas gewoon laden. Kosten komen netjes op de betreffende pas uit en ik krijg de kWh prijs vergoed (wel bij elke wijziging even doorgeven uiteraard). Feitelijk is het dus een publieke paal alleen hij staat niet als publiek aangemerkt.Yell0 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 19:27:
Denk dat jij zo’n oplossing zoekt, bij mij is het zo via de LM geregeld. Maar als geen van beide leasemaatschappijen dat doet kun je het ook zelf regelen, dan verreken je gewoon de aanschaf van de paal en het backoffice abbo in de kWh prijs die je instelt. En vervolgens laad je gewoon met je zakelijke laadpassen zoals je anders ook publiek zou doen.
Even voor de toekomstige lezer(s), mijn Eneco paal werkt exact hetzelfde, iedereen kan in feite laden alsbij een publieke paal en alles wordt netjes verrekend. De paal is standaard dus niet enkel gekoppeld aan je eigen laadpas/die van de zaak.ik222 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:56:
[...]
Op mijn laadpaal thuis (via EV Company) kan je met elke pas gewoon laden. Kosten komen netjes op de betreffende pas uit en ik krijg de kWh prijs vergoed (wel bij elke wijziging even doorgeven uiteraard). Feitelijk is het dus een publieke paal alleen hij staat niet als publiek aangemerkt.
www.google.nl
Geen probleem. Elke 3fase laadpaal kan dat.HyperBart schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:26:
Weet er iemand of je zonder problemen een Shell NewMotion laadbox die 3 fasig is aangesloten tijdelijk kan aansluiten op 1 fase?
Jaja, de vraag is: gaat ie daar over vallen. Ik zou dus niet te snel roepen "iedere 3F laadpaal kan dat", want het kan zijn dat je paal daar op ingesteld moet worden...Makrolon schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:43:
[...]
Geen probleem. Elke 3fase laadpaal kan dat.
Die paal is nu geconfigged als 3F laadpaal. Als ik zo de spanning er af haal, en 2 fases loskoppel in de zekeringkast, gaat ie dan vrolijk verder of gaat ie dan een foutmelding geven "ey ik sta ingesteld en verwacht 3 fases en ik heb er nu maar eentje".
[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 27-03-2023 11:55 ]
Huh, ik geeft antwoord op je vraag, en nu ga je mij zelf terecht wijzen dat mn antwoord niet goed is? Beetje rare toon in je bericht.HyperBart schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:54:
[...]
Jaja, de vraag is: gaat ie daar over vallen. Ik zou dus niet te snel roepen "iedere 3F laadpaal kan dat", want het kan zijn dat je paal daar op ingesteld moet worden...
Die paal is nu geconfigged als 3F laadpaal. Als ik zo de spanning er af haal, en 2 fases loskoppel in de zekeringkast, gaat ie dan vrolijk verder of gaat ie dan een foutmelding geven "ey ik sta ingesteld en verwacht 3 fases en ik heb er nu maar eentje".
Ik zou zeggen "probeer het eens"! Het werkt of het werkt niet, en zo niet dan krijg je een foutmelding. Wat kan je verder gebeuren? (mits vakkundig de 2 fases losgekoppeld)HyperBart schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:54:
[...]
Ik heb een 3fase Easee laadbox en deze is op mijn 1fase thuis-installatie uiteraard met 1fase aangesloten, en dat werkt prima!
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Vulcan750 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:57:
[...]
Ik zou zeggen "probeer het eens"! Het werkt of het werkt niet, en zo niet dan krijg je een foutmelding. Wat kan je verder gebeuren? (mits vakkundig de 2 fases losgekoppeld)
Ik heb een 3fase Easee laadbox en deze is op mijn 1fase thuis-installatie uiteraard met 1fase aangesloten, en dat werkt prima!
Ja, maar ken je het, is bij mijn vader, niet bij mezelf. Werkgever/werknemer context. Als het hier thuis was geen probleem maar mijn vader is nogal een brave en zeker geen "verkennend type" bij dingen waar ie weinig van afweet of zelf kan herstellen.
Neen neen, het was een goed berichtjeMakrolon schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:38:
[...]
Huh, ik geeft antwoord op je vraag, en nu ga je mij zelf terecht wijzen dat mn antwoord niet goed is? Beetje rare toon in je bericht.
Oke, kwam even anders overHyperBart schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:54:
[...]
Neen neen, het was een goed berichtje, maar het kwam even kort over van "ja ieder wat op 3F kan kan ook op 1F", daar ben ik het wel mee eens, maar de bisvraag is vooral "kan ie met het wisselen as such om als die paal logisch ingesteld staat op 3F".
De paal weet nieteens of ie 1 of 3 fase aangeboden krijgt. Bij newmotion zit alleen fase 1 op de printplaat aangesloten..fase 2 en 3 gaan alleen door de kWh meter. Je kan dus zonder problemen fase 2 en 3 los koppelen.
Top, ik zal eens kijken naar die oplossing!ik222 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:56:
[...]
Op mijn laadpaal thuis (via EV Company) kan je met elke pas gewoon laden. Kosten komen netjes op de betreffende pas uit en ik krijg de kWh prijs vergoed (wel bij elke wijziging even doorgeven uiteraard). Feitelijk is het dus een publieke paal alleen hij staat niet als publiek aangemerkt.
Denk dat jij zo’n oplossing zoekt, bij mij is het zo via de LM geregeld. Maar als geen van beide leasemaatschappijen dat doet kun je het ook zelf regelen, dan verreken je gewoon de aanschaf van de paal en het backoffice abbo in de kWh prijs die je instelt. En vervolgens laad je gewoon met je zakelijke laadpassen zoals je anders ook publiek zou doen.
Als ik bij Coolblue op de website kijk zit je wel meteen vast aan een energiecontract via Coolblue. Dit is niet de bedoeling, ik wil graag mijn eigen contract aanhouden.WhySoSerious schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:25:
[...]
Ik denk dat coolblue een oplossing biedt die jij zoekt.
Of lees ik dit verkeerd ?
Ik zag dit net per toeval op de zappi tijdens het laden.
Is dit normaal en bij jullie ook zo?
Ik heb een 3x25A aansluiten en de Zappi netjes in 3fase modus.
Hij laadt een Cupra Born.
In principe zou een laadpaal kunnen meten of die 1 of 3 fasen binnenkrijgt en als dat dan "verkeerd" is een foutmelding geven. In de praktijk geloof ik niet dat er een laadpaal is die dat zal doen. Ze hebben daar geen meetinstrumentje voor zitten omdat het voor de laadpaal in de praktijk helemaal niets uitmaakt of die nu op 1 of 3 fasen is aangesloten. Bovendien: als de laadpaal zou kunnen meten of het 1 of 3 fasen is, waarom zou je dan in de laadpaal moeten instellen of die 1 of 3 fasen is? Dan weet die dat al zelf en heeft de instelling dus geen nut.HyperBart schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:54:
Neen neen, het was een goed berichtje, maar het kwam even kort over van "ja ieder wat op 3F kan kan ook op 1F", daar ben ik het wel mee eens, maar de bisvraag is vooral "kan ie met het wisselen as such om als die paal logisch ingesteld staat op 3F".
Er zijn wel laadpalen die op 1 fase of 3 fasen kunnen laden. Die gebruiken dat dan om met enkel PV opbrengst te kunnen laden. Dat gaat dan op 1 fase als er niet heel veel opbrengst is. Ze kunnen dan omschakelen als er meer opbrengst komt (meer dan 4,1 kW).
Een 3 fasen laadpaal zal ook geen foutmelding gaan geven als de auto maar 1 of 2 fasen gebruikt om te laden.
Lijkt me niet normaal en is bij mij niet. Loopt binnen een paar seconden op tot rond de 10.5kWh o.i.d. en blijft daar dan. Tenzij de LB in moet grijpen vanwege (meestal) de warmtepomp.Marsman83 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:20:
Voor diegenen met een Zappi 2.1, is het jullie al eens opgevallen dat het laden start met 6kWh, dan rustig oploopt tot 10,2kWh en dan weer terugvalt naar 6 en dan weer oploopt enz?
Ik zag dit net per toeval op de zappi tijdens het laden.
Is dit normaal en bij jullie ook zo?
Ik heb een 3x25A aansluiten en de Zappi netjes in 3fase modus.
Hij laadt een Cupra Born.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
@blb4 Ik heb met MQTT de verbinding maar mis daar het kopje ETC waar de evbox onder valt in jouw voorbeeld. Is dat de seriele verbinding niet goed of mis ik een instelling?paulketelaar schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:20:
[...]
Bedankt voor je reactie! Ik ga je tips proberen op mijn gemak. Ik ben (een beetje) bekend met MQTT. Heb thuis lokaal een broker draaien dus kan wat proberen.
Jammer dat het toevoegen niet gaat, althans niet meer denk ik.
Dit is een handleiding van smappee met EV box, al is deze van januari 2021. Misschien dat het toen nog wel ging.
https://www.manualslib.co...inity.html?page=17#manual
Ik heb geprobeerd te mailen naar de Nederlandse helpdesk van Smappee maar tot nu toe geen reactie gehad.
Moet je nog iets met de baudrate doen? Ik zag deze staan bij advanced settings, maar als ik deze wijzig springt deze terug naar de originele waarde 115200.
Heb je een idee wat ik kan doen?
Mvg Paul
Bij mij staat de baudrate op 38400. Ik denk dat het etc topic alleen zichtbaar wordt als de evbox is herkend.paulketelaar schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:02:
[...]
@blb4 Ik heb met MQTT de verbinding maar mis daar het kopje ETC waar de evbox onder valt in jouw voorbeeld. Is dat de seriele verbinding niet goed of mis ik een instelling?
Moet je nog iets met de baudrate doen? Ik zag deze staan bij advanced settings, maar als ik deze wijzig springt deze terug naar de originele waarde 115200.
Heb je een idee wat ik kan doen?
Mvg Paul
/f/image/bumGrSKsBanGtSz4a5keJW5i.png?f=fotoalbum_large)
Ik had ook nog even zitten kijken in de app,
Ik denk dat 't idd toch moet via beheer -> slimme apparaten -> + (toevoegen) -> laadpunt.
Daar zie ik ook alleen de 3 smappee laadpunten.
Op mijn dashboard zie ik ook de tegel:
/f/image/x3UvTIG4jntxlgnC0CSegEiQ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 50% gewijzigd door blb4 op 28-03-2023 23:34 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik kan laden als "stand-alone".
De installateur heeft 2 netwerkkabels niet aangesloten(alleen in de laadpaal) , die liggen zonder connector in de meterkast.
Ik neem aan dat eentje voor in de router is, en de andere voor de load balancing in de slimme meter.
Maar welke kabel is nu voor waarin?
Kan ik gewoon een connector RJ45 er op zetten en uitproberen?
In de Alfen zitten de poorten links boven.
De UTP (RJ45) zit bovenaan en de RJ11 daar vlak onder.
[ Voor 74% gewijzigd door IvoB2 op 29-03-2023 16:18 ]
De kabel die in je laadpaal daaronder zit is de P1 connector. Daar bevestig je aan het andere einde dus de RJ11 aan.
De laadpaal is al afgesloten en de kabels zijn door de muur getrokken.
Onmogelijk om te zeggen welke kabel van het bovenste en welk van het onderste slot is.
Vraag is nu of ik om te testen gewoon een RJ 45 op een der kabels kan zetten en gewoon testen of het de juiste is voor in de modem/router?
Wat kan er mis gaan ?
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen