• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:55
Ik heb een Easee Home en sinds een week of zo is er in de App een beta versie van deze functionaliteit beschikbaar. Ik heb gisteren deze functionaliteit (alleen laden met zonne-energie) getest en het werkt. Omdat ik een beperkte overcapaciteit heb op piekmomenten (dus alleen als de zon stevig schijnt), is deze optie voor mij niet echt werkbaar. Het kost me meerdere dagen (!!) om mijn accu enigszins via deze methode opgeladen te krijgen. Als je veel overcapaciteit hebt, is het uiteraard een ander verhaal. Ik weet dat andere laders dit ook kunnen, maar heb even niet paraat welke dat zijn. Als je even zoekt in dit forum is die info volgens mij eenvoudig te vinden.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

HenryP schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:54:
Ik heb een Easee Home en sinds een week of zo is er in de App een beta versie van deze functionaliteit beschikbaar. Ik heb gisteren deze functionaliteit (alleen laden met zonne-energie) getest en het werkt. Omdat ik een beperkte overcapaciteit heb op piekmomenten (dus alleen als de zon stevig schijnt), is deze optie voor mij niet echt werkbaar. Het kost me meerdere dagen (!!) om mijn accu enigszins via deze methode opgeladen te krijgen. Als je veel overcapaciteit hebt, is het uiteraard een ander verhaal. Ik weet dat andere laders dit ook kunnen, maar heb even niet paraat welke dat zijn. Als je even zoekt in dit forum is die info volgens mij eenvoudig te vinden.
En laden op PV overschot is wel nog steeds op 3 fasen of kan de Easee ook naar 1 fase schakelen voor laden op overschot?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:17
Ok. Daar kan ik wel wat mee. Heb inmiddels een laadpaal-installatiebedrijf gemaild met een verzoek om wat advies.

Ik vind het aardig tricky. Sinds ik erop ging zoeken staan al mijn tijdlijnen non-stop vol met aanbieders en allemaal hebben ze weer andere producten, de één nog mooier dan de ander (het lijken wel futuristische miniatuur-ruimteschepen). Ik vind het niet makkelijk te bepalen welke functies ik precies nodig heb (en niet nodig heb).

Ik zie het voor me dat ik elke nacht ga laden. Tis een hybride die in zo'n 4/5 uur vol zit. Ik wil ook overdag laden en in de zomer dan als het even kan op de panelen. Ik had het ergens ook wel leuk gevonden als ik bijvoorbeeld slim elektra kan kopen als ik de auto oplaad (is bij deze hybride wellicht nog niet zo relevant, maar bij full ev straks wel).....

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:51
Hey dat is interessant om te horen!
Ik ben me momenteel aan het verdiepen in een laadpaal en nieuwe groepenkast en ben er nog niet over uit of ik ook nog zonnepanelen wil laten leggen of niet.
Daarbij ben ik vier dagen per week op kantoor en kan ik de auto overdag niet eens laden en ook in het weekend ben ik nog wel eens op pad....

Los daarvan, hoe bevalt de Easee laadpaal? Het is er eentje die mijn interesse heeft. Heb jij ook load balancing er op? (Via de Easee Equalizer of op andere manier)?
Hoewel dan vaak gezegd wordt, dat het interessant is om panelen te laten leggen, juist als je elektrisch rijdt, vind ik moeilijk te geloven. Juist precies om wat je zegt, dat het wel erg langzaam gaat

• GustavSan
bnwgraaf schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:24:
[...]

Ik ben me momenteel aan het verdiepen in een laadpaal en nieuwe groepenkast en ben er nog niet over uit of ik ook nog zonnepanelen wil laten leggen of niet.
Daarbij ben ik vier dagen per week op kantoor en kan ik de auto overdag niet eens laden en ook in het weekend ben ik nog wel eens op pad....

Los daarvan, hoe bevalt de Easee laadpaal? Het is er eentje die mijn interesse heeft. Heb jij ook load balancing er op? (Via de Easee Equalizer of op andere manier)?
Hoewel dan vaak gezegd wordt, dat het interessant is om panelen te laten leggen, juist als je elektrisch rijdt, vind ik moeilijk te geloven. Juist precies om wat je zegt, dat het wel erg langzaam gaat
In algemene zin is het een leuk voordeel (nu er nog gesaldeerd wordt). Als je tzt rechtstreeks moet laden, is een batterij ertussen wellicht wel zo handig als je niet altijd overdag kunt laden als de zon schijnt.

• HenryP
DonJuape schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:01:
[...]

En laden op PV overschot is wel nog steeds op 3 fasen of kan de Easee ook naar 1 fase schakelen voor laden op overschot?
Ik weet natuurlijk niet precies wat er gebeurt (heb geen meetinstrumenten er tussen geplaatst), maar als ik in de App kijk naar wat er gebeurt, dan lijkt het er op dat de energie geleverd wordt via 1 fase.

• HenryP
bnwgraaf schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:24:
[...]

Ik heb geen ervaringen met andere laadpalen, maar de Easee bevalt goed. Ik heb er t.b.v. de loadbalancing ook een equalizer in het circuit hangen. Enig nadeel is dat de boel via wifi communiceert, ik had liever die communicatie via utp gehad. Het Easee laadpunt kwam via een actie met mijn EV mee.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

HenryP schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:46:
[...]

Ik weet natuurlijk niet precies wat er gebeurt (heb geen meetinstrumenten er tussen geplaatst), maar als ik in de App kijk naar wat er gebeurt, dan lijkt het er op dat de energie geleverd wordt via 1 fase.
Interessant. Is redelijk te checken. Als je op 3 fasen laadt (puur op PV overschot) dan zal het laden stoppen onder de 4,2 kW PV overschot vermogen. Als je op 1 fase laadt dan zal het laden pas stoppen onder de 1,4 kW PV overschot vermogen.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• HenryP
Ik heb het laden alleen op zonne-energie stopgezet (ik laadde inderdaad zo'n 1kW) om vervolgens de optie "alleen zonne-energie" uit te zetten en het laden opnieuw te starten. Toen ging het met 11,0 kW (en kwam het over drie fasen binnen).

• HenryP
Er is ook een optie "Net + Zonne", die heb ik niet geprobeerd omdat ik dat een onzinnige optie vind bij mijn Dynamisch contract (of ik mijn energie gebruik of ik het overtollige teruglever en daarvoor andermans energie ontvang, is mij om het even)

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:14

Termy

valt er nog wat te fragge?

DonJuape schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:51:
[...]

Interessant. Is redelijk te checken. Als je op 3 fasen laadt (puur op PV overschot) dan zal het laden stoppen onder de 4,2 kW PV overschot vermogen. Als je op 1 fase laadt dan zal het laden pas stoppen onder de 1,4 kW PV overschot vermogen.
Vraagje hierbij: het kijkt wel naar het totale overschot, toch? Niet alleen naar die fase? Meters tellen tenslotte alles op en registreren alleen het totaal.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:55
GustavSan schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:14:
Ik ben aan het uitzoeken welke paal ik heb beste kan laten plaatsen. We krijgen een phev maar op een later moment staat een full ev op de planning. Ik heb een woning met oprit en paal die direct aan de muur kan. Ik heb een nieuwe meterkast (en in de keuken 11kW perilex?) en PV's op het dak met aardige overproductie.

Ik zou het fijn vinden als de laadpaal enige slimmigheid aan boord heeft, bijvoorbeeld het 's nachts laden op daltarief (automatisch). Ook PV stroom overdag zou bv voor moeten gaan bij zonnige weer etc. 11kW paal lijkt me het meest voor de hand liggend (22kW zou overkill zijn en ik zit ook niet op de extra kosten/aanpassingen te wachten).

Welke merken zou ik zeker even moeten bekijken? Zijn er in termen van gebruik hele populaire palen die iedereen heeft vanwege bv prijs/kwaliteit?

Werken de installateurs allemaal met het aanvragen van een offerte? Of zijn er ook (grote) partijen die het obv een vaste prijs incl. installatie aanbieden?
Mijn tip is om de PHEV met granny te laden. Gezien de beperkte omvang van de batterij heb je daar voorlopig ruim voldoende aan. Als de EV in beeld komt is het vroeg genoeg om dan een keus te maken uit het aanbod wat er dan is en nu nog in ontwikkeling is.

Te verwachten is dat de thuislaadtechniek de komende jaren nog een grote ontwikkeling zal doormaken, zowel op de techniek als op de prijs hiervan. Je moet dan denken aan ondersteuning van slimme laadaanpak met maximaal gebruik van lage tarieven en eigen opwek alsook bi-directionele oplossingen (laden als er veel aanbod met laag tarief is en terug leveren als het andersom is). Met daarbij daling van de prijzen voor thuislaadoplossingen.

Dus waarom nu een dure oplossing kopen die je nog niet nodig hebt en snel verouderd is?

e-Niro Exec.l, My19, Zappi, 40PV

• GustavSan
eltron schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:25:
[...]

Mijn tip is om de PHEV met granny te laden. Gezien de beperkte omvang van de batterij heb je daar voorlopig ruim voldoende aan. Als de EV in beeld komt is het vroeg genoeg om dan een keus te maken uit het aanbod wat er dan is en nu nog in ontwikkeling is.

Te verwachten is dat de thuislaadtechniek de komende jaren nog een grote ontwikkeling zal doormaken, zowel op de techniek als op de prijs hiervan. Je moet dan denken aan ondersteuning van slimme laadaanpak met maximaal gebruik van lage tarieven en eigen opwek alsook bi-directionele oplossingen (laden als er veel aanbod met laag tarief is en terug leveren als het andersom is). Met daarbij daling van de prijzen voor thuislaadoplossingen.

Dus waarom nu een dure oplossing kopen die je nog niet nodig hebt en snel verouderd is?
Goed punt. Ik meen ergens te hebben gelezen dat je met de Granny echt altijd 4/5 uur moet laden eer de hybride vol is. Wij rijden vaak kleine stukjes, maar op bv woensdagen en vrijdagen meerdere keren per dag. Het zou prettig zijn als we tussentijds weer vol kunnen laden en via 11kW zou het grofweg de helft schelen in tijd. Daarbij hebben we geen stroompunt voor en het aanleggen hiervan is ook weer aardig gedoe. Daarom dacht ik maar meteen een stap te maken, en als ik dan ooit moet upgraden oid heb ik de kabels etc al liggen en hoef ik alleen de lader te vervangen. In dat geval heeft de huidige vast nog wel een restwaarde.

Maargoed. Ik kan de Granny ook even aankijken, want wie weet valt het in de praktijk wel mee op die rommelige (rij)dagen....

Moet wel zeggen dat ik zelf weer verder ben gaan zoeken en op deze twee uitkwam (hier veelvuldig besproken): Wallbox Pulsar Plus & Wallbox Copper SB. Los van de vraag of ik het dus zou moeten willen, de verschillen tussen deze twee zijn vooral dat de Copper SB een management console heeft voor laadpassen etc. Betekent dit dat ik altijd een eigen pas moet tonen wil ik laden? Of is het voor de hoofdgebruiker zo in te stellen dat ik de kabel erin hang en het meteen (obv het laadschema) gaat laden?

• eltron
GustavSan schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:02:
[...]

Goed punt. Ik meen ergens te hebben gelezen dat je met de Granny echt altijd 4/5 uur moet laden eer de hybride vol is. Wij rijden vaak kleine stukjes, maar op bv woensdagen en vrijdagen meerdere keren per dag. Het zou prettig zijn als we tussentijds weer vol kunnen laden en via 11kW zou het grofweg de helft schelen in tijd. Daarbij hebben we geen stroompunt voor en het aanleggen hiervan is ook weer aardig gedoe. Daarom dacht ik maar meteen een stap te maken, en als ik dan ooit moet upgraden oid heb ik de kabels etc al liggen en hoef ik alleen de lader te vervangen. In dat geval heeft de huidige vast nog wel een restwaarde.

Maargoed. Ik kan de Granny ook even aankijken, want wie weet valt het in de praktijk wel mee op die rommelige (rij)dagen....

Moet wel zeggen dat ik zelf weer verder ben gaan zoeken en op deze twee uitkwam (hier veelvuldig besproken): Wallbox Pulsar Plus & Wallbox Copper SB. Los van de vraag of ik het dus zou moeten willen, de verschillen tussen deze twee zijn vooral dat de Copper SB een management console heeft voor laadpassen etc. Betekent dit dat ik altijd een eigen pas moet tonen wil ik laden? Of is het voor de hoofdgebruiker zo in te stellen dat ik de kabel erin hang en het meteen (obv het laadschema) gaat laden?
Granny kan, afhankelijk van type en belastbaarheid van stroomaansluiting tot 16A en ofwel 3,7kW. De meeste PHEV kunnen ook niet meer aan. Je kunt dan wel een laadpaal van 11kW aanleggen, maar je auto trekt toch maar 3,7.
En met 3,7kW zijn de meeste PHEV batterijen in ca. 4u vol (vanaf leeg). maar als je maar klein beetje hoeft bij te laden na klein stukje rijden dan is dat natuurlijk veel minder.

Ik ben niet bekend met Copper SB maar verwacht dat als je daar instelt dat met laadpassen geladen moet worden dat je daar zelf ook aan vast zit, ook al kun je wellicht voor jezelf een 0 tarief instellen.

[Voor 5% gewijzigd door eltron op 16-03-2023 19:40]

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Termy schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:11:
[...]

Vraagje hierbij: het kijkt wel naar het totale overschot, toch? Niet alleen naar die fase? Meters tellen tenslotte alles op en registreren alleen het totaal.
Klopt.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:12
GustavSan schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:02:
[...]

Lees nergens welk PHEV je hebt dus ik ga er even vanuit dat je maximaal 1 fase a 16A ofwel 3,7kW kan laden.

Zou lekker een 2de handse van MP score, ben je klaar voor 100-200,-- voor de laadpaal zelf.

Wel alvast goede bekabeling neerleggen (moet je toch al) naar de laadpaal toe met voorbereiding op een laadpaal met meer vermogen.

Granny lader zoals @eltron kan ook, echter kost een goede lader die 16A kan laden ook aardig meer dan een 2de hands laadpaal van MP.

Daarnaast loop je weer te rommelen met dat ding ieder keer aansluiten/opbergen.
Ik had dit idee ook maar ben toch serieus blij dat ik een laadpaal met vaste kabel heb gekozen 8).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• GustavSan
Jazsie schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:51:
[...]

Lees nergens welk PHEV je hebt dus ik ga er even vanuit dat je maximaal 1 fase a 16A ofwel 3,7kW kan laden.

Zou lekker een 2de handse van MP score, ben je klaar voor 100-200,-- voor de laadpaal zelf.

Wel alvast goede bekabeling neerleggen (moet je toch al) naar de laadpaal toe met voorbereiding op een laadpaal met meer vermogen.

Granny lader zoals @eltron kan ook, echter kost een goede lader die 16A kan laden ook aardig meer dan een 2de hands laadpaal van MP.

Daarnaast loop je weer te rommelen met dat ding ieder keer aansluiten/opbergen.
Ik had dit idee ook maar ben toch serieus blij dat ik een laadpaal met vaste kabel heb gekozen 8).
We krijgen over een aantal weken een Lynk & Co auto geleverd (M2M). Deze rijden we tijdelijk zolang nodig en zolang het duurt om de funds voor een full ev bij elkaar te sparen. Ook kunnen we hiermee het landschap nog even een jaartje of wat aankijken, want het bevalt met totaal niet dat je bv 1 jaar op een full ev moet wachten als je deze nieuw via de site configureert (all in the game natuurlijk).

De Lynk & Co heeft een ouder model (3kW) en een nieuw type dat sinds aug 22 uit de fabriek rolt (7kW). De kans lijkt aanwezig dat we een 7kW versie krijgen, hoewel dat vooraf niet zeker is. Daarom vraag ik de paal pas aan nadat we de auto in huis hebben.

Deze paal: https://wallbox.com/en_nl/wallbox-pulsar heeft de volgende specs:

Dat zou dan dus die 7kW zijn zonder issues? Want ik lees dat sommige mensen met hun moderne laadpaal incompatibility ervaren:

"OBC is 1 phase, 32 Amp. In case your wall-box is 3 phase 16 Amp, the two systems are not fullt compatible and the wallbox limits to 16 Amp."

Ik moet er nog even bij verduidelijken dat we geen stroompunt voor het huis hebben en dus niet zo 123 zo'n Granny kunnen gebruiken. Natuurlijk kan ik een punt laten trekken en zou ik eigenlijk sowieso moeten doen, maar voor nu vind ik het plaatsen van een paal ook prima te verantwoorden. Ook omdat auto's van vrienden en kennissen dan ook kunnen laden als ze hier zijn (en wij van onze excess stroom af zijn waar we normaal gesproken nog maar 9ct per kW voor krijgen).

[Voor 27% gewijzigd door GustavSan op 17-03-2023 08:40]

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-03 18:19
De solar charging feature voor Easee lijkt nog niet heel handig voor Nederland:
https://feedback.easee.co...er-from-solar-panels-etc/
"2) Equalizer looking at netto power instead of just the current on individual phases

In Denmark pv owners have the right to an electric meter using the summation principle across the phases. That it will either count as import or export based on the netto amount of power at any moment.

So i.e. having surplus of 4kW even distributed across the phases is not enough for 3 phase charging as it is less than 6A on each phase – But charging with 4kW on 1 phase while still exporting on the others will se by the meter be seen as close to 0 exchange with the net."

Misschien even reageren als je dit verbeterd wilt hebben.

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:09

ChUcKiE

Dus........

Ik kwam in mijn "vooronderzoek" uit op de Zappi 2.1:
- Laden vanuit opbrengst zonnepanelen, of dalmomenten
- Load Balancing
- 22kW max
- Particulier gebruik, dus geen verrekening nodig voor leasemaatschappij of zoiets

Binnenkort maar eens wat offertes inclusief plaatsing opvragen.

We hebben een Tesla M3.

[Voor 4% gewijzigd door ChUcKiE op 17-03-2023 09:13]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Termy

Termy

ice-T106 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:03:
De solar charging feature voor Easee lijkt nog niet heel handig voor Nederland:
https://feedback.easee.co...er-from-solar-panels-etc/
"2) Equalizer looking at netto power instead of just the current on individual phases

In Denmark pv owners have the right to an electric meter using the summation principle across the phases. That it will either count as import or export based on the netto amount of power at any moment.

So i.e. having surplus of 4kW even distributed across the phases is not enough for 3 phase charging as it is less than 6A on each phase – But charging with 4kW on 1 phase while still exporting on the others will se by the meter be seen as close to 0 exchange with the net."

Misschien even reageren als je dit verbeterd wilt hebben.
Wat wil je precies verbeterd hebben dan? De situatie is in NL ook precies zo. De 6A minimale stroomsterkte is een technische limiet van het laden (waarom dan ook, maakt nu ff niet uit) en heeft niks te maken met laden op overschot. Als je 3x6A haalt dan kun je op overschot laden op 3 fasen en anders moet het op 1 maar financieel maakt dat dus niet uit want de meter registreert alleen netto verbruik ongeacht de fase.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:30

Rincewind

Take me in your arms tonight

Hallo. Ook wij gaan binnenkort overstappen van een 'normale' hybride auto naar full EV. En daar moet natuurlijk een laadpaal aan huis bij komen. De afgelopen dagen heb ik de diverse topics doorgelezen maar ik kom er toch niet helemaal uit wat in mijn geval de beste keuze is. De situatie:
  • 3 fase 3x25A
  • 16 zonnepanelen
  • laadunit moet aan de muur komen
  • Auto kan 11kW/AC laden (type 2 aansluiting)
  • Moet te koppelen zijn in/aan Home Assistent (HA)
  • Het liefste geen abonnement en geen vaste kabel
Nu wil ik natuurlijk zo goedkoop mogelijk laden dus moet het overschot van de zonnepanelen als eerste in de auto gestopt worden alvorens er teruggeleverd wordt. Ik kom dan uit qua keuze bij de Easee Home met equalizer of een Zappi V2. Een wallbox pulsar plus zou wellicht ook kunnen maar die heeft een vaste kabel en dat vind ik niet zo mooi.

Heeft iemand nog een aanvulling op mijn keuze? Welke van de twee 'favorieten' is de beste en wat zijn jullie ervaringen qua HA integratie? Of zit ik volledig verkeerd met mijn keuze en is er nog een betere optie? Hulp is welkom :*)

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

• SjoerdV nl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:40

SjoerdV nl

Be the change.

Termy schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:29:
[...]

Wat wil je precies verbeterd hebben dan? De situatie is in NL ook precies zo. De 6A minimale stroomsterkte is een technische limiet van het laden (waarom dan ook, maakt nu ff niet uit) en heeft niks te maken met laden op overschot. Als je 3x6A haalt dan kun je op overschot laden op 3 fasen en anders moet het op 1 maar financieel maakt dat dus niet uit want de meter registreert alleen netto verbruik ongeacht de fase.
Maar snapt een laadpaal dat dan automatisch? Oftewel, hij begint het overschot geleverd door de omvormer op 1-fase rustig de auto in te pompen? Ook al het bijv. 500 watt is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:31
GustavSan schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:29:
[...]

We krijgen over een aantal weken een Lynk & Co auto geleverd (M2M). Deze rijden we tijdelijk zolang nodig en zolang het duurt om de funds voor een full ev bij elkaar te sparen. Ook kunnen we hiermee het landschap nog even een jaartje of wat aankijken, want het bevalt met totaal niet dat je bv 1 jaar op een full ev moet wachten als je deze nieuw via de site configureert (all in the game natuurlijk).

De Lynk & Co heeft een ouder model (3kW) en een nieuw type dat sinds aug 22 uit de fabriek rolt (7kW). De kans lijkt aanwezig dat we een 7kW versie krijgen, hoewel dat vooraf niet zeker is. Daarom vraag ik de paal pas aan nadat we de auto in huis hebben.

Deze paal: https://wallbox.com/en_nl/wallbox-pulsar heeft de volgende specs:

[Afbeelding]

Dat zou dan dus die 7kW zijn zonder issues? Want ik lees dat sommige mensen met hun moderne laadpaal incompatibility ervaren:

"OBC is 1 phase, 32 Amp. In case your wall-box is 3 phase 16 Amp, the two systems are not fullt compatible and the wallbox limits to 16 Amp."

Ik moet er nog even bij verduidelijken dat we geen stroompunt voor het huis hebben en dus niet zo 123 zo'n Granny kunnen gebruiken. Natuurlijk kan ik een punt laten trekken en zou ik eigenlijk sowieso moeten doen, maar voor nu vind ik het plaatsen van een paal ook prima te verantwoorden. Ook omdat auto's van vrienden en kennissen dan ook kunnen laden als ze hier zijn (en wij van onze excess stroom af zijn waar we normaal gesproken nog maar 9ct per kW voor krijgen).
Die incompatibiliteit die je noemt slaat er volgens mij 'gewoon' op dat als je wallbox 11kW doet (dus 3 fase, 16A) hij niet 2 fases combineert om op 1 fase 32A te leveren. Dus dan laat je gewoon op 3,7kW thuis (1 x 16A). 7kW op 1-fase gaat sowieso wel een dingetje worden, want dat is 32A. Dat laat 3A over op een 1-fase aansluiting van 35A (vind ik echt weinig) en op 3 x 25A red je het sowieso niet. Wat voor elektriciteits-aansluiting heb je thuis?

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/

• Termy

Termy

SjoerdV nl schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:32:
[...]

Maar snapt een laadpaal dat dan automatisch? Oftewel, hij begint het overschot geleverd door de omvormer op 1-fase rustig de auto in te pompen? Ook al het bijv. 500 watt is?
Dit was precies mijn vraag een paar posts hierboven en @DonJuape bevestigde dit. Overigens is 500 W niet genoeg aangezien je met minimaal 6A moet laden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ice-T106
Termy schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:29:
[...]

Ja die situatie is in nederland hetzelfde. Maar het probleem is juist de easee nog niet netto kijkt naar je overschot over de drie fasen (maar puur naar overschot op 1 fase) . De quote is van iemand dit zegt hoe het wel zou moeten.

• GustavSan
Eddos schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:41:
[...]

Die incompatibiliteit die je noemt slaat er volgens mij 'gewoon' op dat als je wallbox 11kW doet (dus 3 fase, 16A) hij niet 2 fases combineert om op 1 fase 32A te leveren. Dus dan laat je gewoon op 3,7kW thuis (1 x 16A). 7kW op 1-fase gaat sowieso wel een dingetje worden, want dat is 32A. Dat laat 3A over op een 1-fase aansluiting van 35A (vind ik echt weinig) en op 3 x 25A red je het sowieso niet. Wat voor elektriciteits-aansluiting heb je thuis?
We hebben een 3-fase aansluiting in onze nieuwbouwwoning. Verder heb ik al eens een 11kW perilex laten aansluiten bij oplevering (tbv de keuken). Niet dat dit wellicht een voordeel is, want ik stel mij zo voor dat laden en koken beter niet op dezelfde groep kan.

Begrijp ik het goed dat het totaal nutteloos is om uberhaupt een laadpaal te plaatsen? Of dat ik met de laadpaal simpelweg nooit de 7kW zal halen in die Lynk. Dat zou jammer zijn. Is er een merk paal die ik dan toch beter 2e hands kan regelen, of zit de beperking in mijn 3-fase aansluiting ivm de Lynk & Co OBC?

Ik blijf een voorkeur voor een paal hebben, omdat ik deze op een plek kan plaatsen waar we geen last hebben van de kabel (of deze nou los of vast is), terwijl we het plaatsen van een 220v punt aan de buitenmuur op een plek kunnen doen, waar de Granny straks op twee plekken tot last zal zijn, bij de voordeur én de zijdeur. En juist op de dagen dat we overdag (veelvuldig) laden zijn de kinderen met vriendjes/vriendinnetjes er ook allemaal....

• ice-T106
GustavSan schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:00:
[...]

We hebben een 3-fase aansluiting in onze nieuwbouwwoning. Verder heb ik al eens een 11kW perilex laten aansluiten bij oplevering (tbv de keuken). Niet dat dit wellicht een voordeel is, want ik stel mij zo voor dat laden en koken beter niet op dezelfde groep kan.

Begrijp ik het goed dat het totaal nutteloos is om uberhaupt een laadpaal te plaatsen? Of dat ik met de laadpaal simpelweg nooit de 7kW zal halen in die Lynk. Dat zou jammer zijn. Is er een merk paal die ik dan toch beter 2e hands kan regelen, of zit de beperking in mijn 3-fase aansluiting ivm de Lynk & Co OBC?

Ik blijf een voorkeur voor een paal hebben, omdat ik deze op een plek kan plaatsen waar we geen last hebben van de kabel (of deze nou los of vast is), terwijl we het plaatsen van een 220v punt aan de buitenmuur op een plek kunnen doen, waar de Granny straks op twee plekken tot last zal zijn, bij de voordeur én de zijdeur. En juist op de dagen dat we overdag (veelvuldig) laden zijn de kinderen met vriendjes/vriendinnetjes er ook allemaal....
Als je een goede paal kiest met load balancing dan zou je wel kunnen laden op 1 x 25A op je 3 x 25A aansluiting.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Lonline schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:41:
Iemand die weet of het mogelijk is met een bp plus pas bij een privé newmotion paal te laden?

Wij hebben thuis een laadpaal van newmotion. Nu wil ik graag een tweede auto laden met een bp plus laadpas. Is dit mogelijk? Ik heb in de app van newmotion de optie laden voor betalende bezoekers vrijgegeven maar desondanks werkt het niet. Ook kan ik de bp pas niet invoeren in het newmotion account.
Nee je kan bij een TNM paal (aan huis) alleen een TNM (Shell Recharge) pas toevoegen.
Wel kan je gratis een pas aanvragen die je kan koppelen. Je zou dan de 2de auto met die pas kunnen laden. Kost verder niets.

Overigens kan nu ook de Home Advanced met een tijdschakeling werken, kwam hier van de week achter in de app. Nooit een aankondig hiervan gezien.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• GustavSan
ice-T106 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:04:
[...]

Als je een goede paal kiest met load balancing dan zou je wel kunnen laden op 1 x 25A op je 3 x 25A aansluiting.
Ivm panelen enzo was ik sowieso voor Load Balancing gegaan.....is dit dé manier om toch sneller via de max van 7kW te laden?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
[...]

Vind je het een probleem dat je maar met 3.7 kW kan laden?
Hoe groot is de batterij die daar in zit?

• ice-T106
GustavSan schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:05:
[...]

Ivm panelen enzo was ik sowieso voor Load Balancing gegaan.....is dit dé manier om toch sneller via de max van 7kW te laden?
Ja op 1 x 25A zou je met ongeveer 5.5kW kunnen laden.

@Rincewind Ik heb geen ervaring met HA dus op dat gebied kan ik je niet helpen. Klopt het dat je de laadsessies niet hoeft te verrekenen met een werkgever?

Een laadkabel aan de muur is wellicht niet mooi, maar wel superhandig en sneller. Nouja, of je nu 20 seconden bezig bent of 5 seconden maakt wellicht niet eens zo veel uit qua tijd. Maar het voelt wel veel sneller en je hoeft niet steeds de kabel uit of in je auto te doen wat echt enorm handig is.
Volgens de specs die je hebt geplaatst is de 7,4kW op 1 fase. Dat is 32A. Dat kan jij nooit bieden want je netaansluiting is maar 25A. Je kan dus op zijn hoogst 5,7kW laden op 1 fase. Maar dat is wel onhandig, want dan kan je op die ene fase ook geen andere grootverbruikers hebben anders spring de hoofdzekering vanwege overbelasting.

Maar in de specs staat ook dat je auto op 3 fasen kan laden. Dat is gunstig want (ongeveer) 7kW op 3 fasen is maar 10A (het is 3*230*10 = 6,9kW).

Dat kan je makkelijk hebben op een aansluiting van 25A. Je kookplaat zal ook niet continue 16A trekken dus de kans dat je hoofdzekering er dan uitspringt is niet zo hoog.

Als je een 3 fasen netaansluiting hebt en je EV kan ook 3 fasen laden dan is het veel makkelijker omdat ook te doen. Dan is de belasting veel lager en heb je geen probleem met een "volle" fase.

Je kan dan een laadpaal zoeken die je handmatig lager kan instellen (al dan niet vast) of kijken of je in je auto kan instellen hoe snel die maximaal gaat laden. Je kan ook een laadpaal nemen die kan zien hoeveel je huis verbruikt en aan de hand daarvan het vermogen voor je auto hoger of lager zet. Dat noemen ze "load balancing". Dan kan je altijd met maximale snelheid laden.
Ik blijf een voorkeur voor een paal hebben, omdat ik deze op een plek kan plaatsen waar we geen last hebben van de kabel (of deze nou los of vast is), terwijl we het plaatsen van een 220v punt aan de buitenmuur op een plek kunnen doen, waar de Granny straks op twee plekken tot last zal zijn, bij de voordeur én de zijdeur.
Wellicht begrijp ik het niet, maar als er een paal kan hangen, dan kan op die plek toch ook een stopcontact. Ik zie niet in hoe een paal niet in de weg hangt op die plek maar een stopcontact met granny wel. Vaak is een laadpaal toch net wat groter dan een stopcontact en een granny. De kabel heb je in beide gevallen.
NB we zitten al heel lang op 230V en niet meer op 220V

• GustavSan
Tommie12 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:05:
[...]

Vind je het een probleem dat je maar met 3.7 kW kan laden?
Hoe groot is de batterij die daar in zit?
Op zich kan ik ermee leven en vind ik het de kosten van een paal zelfs wel waard omdat ik dan niet met de kabelrommel zit tov een Granny.

De batterij is 17.6 kWh. OBC is 7.2kW (ga ik even vanuit, want er wordt ook nog steeds de oude van 3.2kW uitgeleverd). In beide gevallen voorkeur voor een laadpaal ivm specifieke locatie.

Momenteel is de batterij in deze auto met Granny in het stopcontact in zo'n 4/5 uur vol. Als ik dit met een laadpaal op 7.2kW kan versnellen zou dat fijn zijn.

We willen bij voorkeur altijd elektrisch rijden, wat zou moeten kunnen maar de laadtijd is een mogelijk beperkende factor op de dagen dat we vaker kortere ritjes doen. Stel mijn vrouw komt uit haar werk ik moet aansluitend de weg op voor een ritje, dan zou ik het zonde vinden als dit dan op benzine moet omdat er niet 2 uur oid tussen zit (voor een halfvolle batterij). Ik moet zeggen dat ik eea nog niet echt heb uitgerekend, misschien halen we het wel met die 70km op 1 dag.....dan kan vrijwel alles elektrisch, behalve dagjes/weekendjes weg naar verder weg gelegen bestemmingen.
Volgens de specs die je hebt geplaatst is de 7,4kW op 1 fase. Dat is 32A. Dat kan jij nooit bieden want je netaansluiting is maar 25A. Je kan dus op zijn hoogst 5,7kW laden op 1 fase. Maar dat is wel onhandig, want dan kan je op die ene fase ook geen andere grootverbruikers hebben anders spring de hoofdzekering vanwege overbelasting.

Maar in de specs staat ook dat je auto op 3 fasen kan laden. Dat is gunstig want (ongeveer) 7kW op 3 fasen is maar 10A (het is 3*230*10 = 6,9kW).

Dat kan je makkelijk hebben op een aansluiting van 25A. Je kookplaat zal ook niet continue 16A trekken dus de kans dat je hoofdzekering er dan uitspringt is niet zo hoog.

Als je een 3 fasen netaansluiting hebt en je EV kan ook 3 fasen laden dan is het veel makkelijker omdat ook te doen. Dan is de belasting veel lager en heb je geen probleem met een "volle" fase.

Je kan dan een laadpaal zoeken die je handmatig lager kan instellen (al dan niet vast) of kijken of je in je auto kan instellen hoe snel die maximaal gaat laden. Je kan ook een laadpaal nemen die kan zien hoeveel je huis verbruikt en aan de hand daarvan het vermogen voor je auto hoger of lager zet. Dat noemen ze "load balancing". Dan kan je altijd met maximale snelheid laden.

Wellicht begrijp ik het niet, maar als er een paal kan hangen, dan kan op die plek toch ook een stopcontact. Ik zie niet in hoe een paal niet in de weg hangt op die plek maar een stopcontact met granny wel. Vaak is een laadpaal toch net wat groter dan een stopcontact en een granny. De kabel heb je in beide gevallen.
NB we zitten al heel lang op 230V en niet meer op 220V
Ok. Ik zou dus eventueel een gewoon stroompunt op de locatie waar ik de laadpaal in gedachte heb kunnen plaatsen en dan ligt feitelijk de lijn er al mocht ik dit stroompunt op een later moment - bv wanneer full ev - alsnog vervangen voor een laadpaal?

[Voor 42% gewijzigd door GustavSan op 17-03-2023 10:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eddos
  • Laatst online: 16:31
[...]

Jij geeft in jouw eerdere bericht het volgende aan:
Dat betekent dat de On Board Charger overweg kan met max. 32A op 1-fase.
Als jij thuis een standaard 3-fase aansluiting hebt heb je 3 fases waarop je max. 25A uit het net kunt trekken (tijdelijke overbelasting daargelaten, maar laten we daar maar niet mee rekenen).
Dat betekent dat je (32A - 25A) 7A tekort komt op een fase om gebruik te maken van die volledige capaciteit.
Ik heb even zitten zoeken bij de wallbox, maar ik kan zo niet vinden of deze intern fases kan combineren.
Dus bijv. 16A van fase 1 en 16A van fase 2 trekken om zo tot 32A te komen voor de auto.
Die palen zijn er wel dacht ik.

Of je op zonnige dagen nog iets hebt aan de zonnepanelen zodat je tijdelijk je capaciteit ophoogt naar >25A (max. capaciteit fase + productie pv) durf ik zo niet te zeggen.
Maar 17,6 kWh / 5.5 kW = ~ 3.2 versus 17,6 kWh / 7,4 = 2.4.. Dat scheelt ongeveer 45 minuten..
Ik zou het zelf gewoon gaan proberen met deze wallbox :)
Een vervolg-EV heeft waarschijnlijk wel een 3-fase lader, en dan speelt het issue niet meer.

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
@GustavSan Het gaat om een Lync? Die heeft 14kWh netto en kan met max 1x29A laden. Als je de nieuwe OBC hebt dan. Laden met een paaltje is wel prettig, helemaal met een kleine accu. Je kunt ook op 1x20A gaan laden. Nu met de granny zit je op de helft denk ik?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
Eddos schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:35:
[...]

Jij geeft in jouw eerdere bericht het volgende aan:

[...]

Dat betekent dat de On Board Charger overweg kan met max. 32A op 1-fase.
Als jij thuis een standaard 3-fase aansluiting hebt heb je 3 fases waarop je max. 25A uit het net kunt trekken (tijdelijke overbelasting daargelaten, maar laten we daar maar niet mee rekenen).
Dat betekent dat je (32A - 25A) 7A tekort komt op een fase om gebruik te maken van die volledige capaciteit.
Ik heb even zitten zoeken bij de wallbox, maar ik kan zo niet vinden of deze intern fases kan combineren.
Dus bijv. 16A van fase 1 en 16A van fase 2 trekken om zo tot 32A te komen voor de auto.
Die palen zijn er wel dacht ik.

Of je op zonnige dagen nog iets hebt aan de zonnepanelen zodat je tijdelijk je capaciteit ophoogt naar >25A (max. capaciteit fase + productie pv) durf ik zo niet te zeggen.
Maar 17,6 kWh / 5.5 kW = ~ 3.2 versus 17,6 kWh / 7,4 = 2.4.. Dat scheelt ongeveer 45 minuten..
Ik zou het zelf gewoon gaan proberen met deze wallbox :)
Een vervolg-EV heeft waarschijnlijk wel een 3-fase lader, en dan speelt het issue niet meer.
Laadpaal doet geen fases "samen voegen" en die zijn er ook niet, dat doet de OBC als die deze functie heeft (wat hier niet het geval is).

Als @GustavSan dus een 3x25A aansluiting heeft dan kan ie maximaal 16A laden indien je volgens de installatie voorschriften aansluit. Er zijn manieren om met een hoger vermogen te laden maar daar ga ik even niet op in.

Nog steeds zou ik voor een 2de handse laadpaal (met vaste kabel) van MP gaan.
Techniek gaat snel en nu een nieuwe dure laadpaal aanschaffen is nergens voor nodig.

Wel de voedingskabel goed voorbereiden, verschil in kosten is minimaal dan wanneer je later een nieuwe voedingskabel moet gaan plaatsen.

Of geld moet geen rol spelen, dan ga voor een mooie Alfen laadpaal :+ 8).

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:44:
[...]

De auto is een maat groter, maar dezelfde batterij zit in de GLE 350de, en die raakt amper 60 km ver op 31 kWh. Het zou me verwonderen dat je aan 100 km geraakt.
De 350de is 300kg zwaarder, nu is het zo dat een SUV hybride al minder handig is, die dingen hebben de aerodynamica van een baksteen.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:17
Tommie12 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:44:
[...]

De auto is een maat groter, maar dezelfde batterij zit in de GLE 350de, en die raakt amper 60 km ver op 31 kWh. Het zou me verwonderen dat je aan 100 km geraakt.
Pff, dat is ook niet best. Een Hyundai Ioniq Electric heeft een kleinere accu (28kwh) en daar haal ik zelfs met dit koude weer 150km mee. In de zomer kom je daarmee prima over de 200km zonder heel rustig te doen.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
[...]

kleine tip:

Als je (inductie?) kookt, zijn de meeste platen 2F.
Als je een 3F autolader op 1F laat laden is dat meestal op Fase -1

Sluit dus je (inductie?) plaat aan via fase-2 en Fase-3, dan heb je gelijk wat meer "ruimte" tijdens gelijktijdig gebruik.

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-03 19:52
Dit weekend mijn KIA Ceed PHEV ontvangen.

Groot was de ontgoocheling toen ik hem aan mijn laadpaal hing -> Hij laad niet.

De laadpaal Tesla Wall Charger Gen2 heeft de voorbije 4 jaar (en nu nog) nochtans mijn Kia Optima PHEV zonder problemen opgeladen.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken ?

Garage is van weinig hulp .. die verwijzen naar de laadpaal-leverancier.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
is er hier niet teveel focus op laden via zonnepanelen en load balancing? Ik heb een paal genomen van 500 zonder load balancing (lees de helft of zelfs nog minder van wat hier veelal voorbij komt) en zie geen enkele reden om dat alsnog toe te voegen. Alle grote verbruikers als kookplaat, ovens en quooker etc staan niet continu aan en laden doen we gewoon in de daluren tussen 23:00 en 7:00 en dat past op 11kW ruimschoots.

Moeten we een keer op de dag laden (zeldzaam want dan is de auto vaak weg) dan kan dat in veel gevallen ook gewoon op vol vermogen of bijv op 3x12 (8kW) ipv 3x16. Los nog van het automatiseren van dit alles via simpele API.

Ik vraag me oprecht af wat op dit moment de investering van 2 tot 3 keer het bedrag zou verantwoorden?

[Voor 7% gewijzigd door Sander op 17-03-2023 12:30]

• GustavSan
Hansieo schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:07:
[...]

kleine tip:

Als je (inductie?) kookt, zijn de meeste platen 2F.
Als je een 3F autolader op 1F laat laden is dat meestal op Fase -1

Sluit dus je (inductie?) plaat aan via fase-2 en Fase-3, dan heb je gelijk wat meer "ruimte" tijdens gelijktijdig gebruik.
Ik heb een 11kW inductieplaat op een 3-fase perilex....vandaar dat ik inderdaad aan de keukengroep dacht, want daar zit alleen de kookplaat op (en die pakt zelden 11kW).

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

GustavSan schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:34:
[...]

Ik heb een 11kW inductieplaat op een 3-fase perilex....vandaar dat ik inderdaad aan de keukengroep dacht, want daar zit alleen de kookplaat op (en die pakt zelden 11kW).
Ik snap dat hij op 3x16A zit en dat is bij elkaar inderdaad 11kW maar is de spec. van die kookplaat echt 11kW? Wat is dat voor een ueberding?! 8)

• GustavSan
Jazsie schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:33:
[...]

Laadpaal doet geen fases "samen voegen" en die zijn er ook niet, dat doet de OBC als die deze functie heeft (wat hier niet het geval is).

Als @GustavSan dus een 3x25A aansluiting heeft dan kan ie maximaal 16A laden indien je volgens de installatie voorschriften aansluit. Er zijn manieren om met een hoger vermogen te laden maar daar ga ik even niet op in.

Nog steeds zou ik voor een 2de handse laadpaal (met vaste kabel) van MP gaan.
Techniek gaat snel en nu een nieuwe dure laadpaal aanschaffen is nergens voor nodig.

Wel de voedingskabel goed voorbereiden, verschil in kosten is minimaal dan wanneer je later een nieuwe voedingskabel moet gaan plaatsen.

Of geld moet geen rol spelen, dan ga voor een mooie Alfen laadpaal :+ 8).
Onze ICE gaat er binnenkort uit en met dit bedrag willen we de laadpaal laten plaatsen (en meer). Ik vind een 2e handse paal best ok, maar ken in mijn kring weinig mensen met ervaring en daarom neig ik naar een nieuwe paal inclusief installatie. Maargoed, wellicht kan ik wel even op zoek naar een vakman die gewoon los de paal kan installeren....ik zit alleen een beetje met het grondwerk enzo. Die full service bedrijven bieden ook het netjes wegwerken van de leiding aan naar een gewenste plek....dat betekent hier dat er wat steentjes uitmoeten lijkt me of dat de leiding vanaf de kruipruimte naar de juiste plek moet worden geschoten. Dat zie ik een elektromonteur niet snel netjes doen en ergens zit ik niet te wachten om daar dan weer een andere partij voor in te schakelen :).
DonJuape schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:38:
[...]

Ik snap dat hij op 3x16A zit en dat is bij elkaar inderdaad 11kW maar is de spec. van die kookplaat echt 11kW? Wat is dat voor een ueberding?! 8)
Een Siemens EX977KXX5E

[Voor 8% gewijzigd door GustavSan op 17-03-2023 12:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Sander schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:27:
is er hier niet teveel focus op laden via zonnepanelen en load balancing? Ik heb een paal genomen van 500 zonder load balancing (lees de helft of zelfs nog minder van wat hier veelal voorbij komt) en zie geen enkele reden om dat alsnog toe te voegen. Alle grote verbruikers als kookplaat, ovens en quooker etc staan niet continu aan en laden doen we gewoon in de daluren tussen 23:00 en 7:00 en dat past op 11kW ruimschoots.

Moeten we een keer op de dag laden (zeldzaam want dan is de auto vaak weg) dan kan dat in veel gevallen ook gewoon op vol vermogen of bijv op 3x12 (8kW) ipv 3x16. Los nog van het automatiseren van dit alles via simpele API.

Ik vraag me oprecht af wat op dit moment de investering van 2 tot 3 keer het bedrag zou verantwoorden?
Dat ligt helemaal aan je situatie. Ik heb een (grote) 1-fase WP dus ik heb die LB echt nodig in de winter. Laden van PV overschot doe ik nog niet maar is bij afschaffing van salderen interessant. Dan nog weet ik niet of ik het ga doen want het geeft meer verlies (lagere laadvermogens).

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:57
Sander schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:27:

Als je precies weet hoe dit werkt kun je die afweging goed gefundeerd maken. Maar veel gebruikers inclusief mijzelf hebben die kennis niet en zijn dan aangewezen op een advies. Dat gaat meestal richting load balancing.

Bij mij zijn ze de Easee op dit moment aan het installeren, met load balancing. Ik ga vast ook teveel betalen, maar goed als het zo meteen allemaal goed werkt ben ik tevreden.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

GustavSan schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:34:
[...]

Dan nog moet je hem wel op een eigen (aardlek)-automaat zetten.

Ik heb ook zo'n 11kW Siemens plaat, maar meestal zet je je pannetje toch op een bepaalde plek, als je weet welke fase dat is zou ik fase 1 van de laadpaal op een andere fase aansluiten.

[Voor 20% gewijzigd door fsfikke op 17-03-2023 12:53]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Jazsie
GustavSan schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:39:
[...]

Onze ICE gaat er binnenkort uit en met dit bedrag willen we de laadpaal laten plaatsen (en meer). Ik vind een 2e handse paal best ok, maar ken in mijn kring weinig mensen met ervaring en daarom neig ik naar een nieuwe paal inclusief installatie. Maargoed, wellicht kan ik wel even op zoek naar een vakman die gewoon los de paal kan installeren....ik zit alleen een beetje met het grondwerk enzo. Die full service bedrijven bieden ook het netjes wegwerken van de leiding aan naar een gewenste plek....dat betekent hier dat er wat steentjes uitmoeten lijkt me of dat de leiding vanaf de kruipruimte naar de juiste plek moet worden geschoten. Dat zie ik een elektromonteur niet snel netjes doen en ergens zit ik niet te wachten om daar dan weer een andere partij voor in te schakelen :).
Dan kom je met gemak op 2k+ uit... Als je handig bent is zelf doen het meest voordelige (logisch)
Vermogen 2e kookzone: 3.3 W
Vermogen 6e kookzone: 3.3 W
Vermogen 9e kookzone: 2.6 W

Dus die 11kW zal je niet zomaar gebruiken...
Maar load balancing is wel aan te raden (sterker nog ik zou het niet zonder doen) want zelfs als je gewoon normaal gaat koken ga je al boven je 25A per fase heen... (3,7 (laden) + 3,3 kW (koken) = 7kW = ~30A).

En dan heb je nog niet de rest van je huis mee genomen.

Nu kan je een korte tijd wel erboven gaan zitten, automaat zal er niet gelijk uitvliegen maar zonder zorgen kunnen koken lijkt me ook wel fijn :+.

Dat maakt een 2de handse laadpaal van MP al wat lastiger in de 100-200,-- prijs "range".

[Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 17-03-2023 13:02]

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
GustavSan schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:39:
[...]

Een Siemens EX977KXX5E

[...]
Deze platen werken (dacht ik..) niet gelijkmatig over de fasen.
Iedere hub zit op een eigen fase/indeling.

Kijk wélke hub's je het meeste gaat gebruiken, en zet je lader (1F positie) op de overgebleven (minst verwachte te gebruiken) hub

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:51
simplemouse schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:30:
[...]

Ik heb van de week een offerte gehad voor een Easee en kwam dit bericht tegen.

Contact opgenomen met de verkoper en die kwam met de volgende antwoorden terug.

[Afbeelding]

Statement Easee English
https://1drv.ms/b/s!As3eIafbUq45hbx0IDvnIqtWzn_rxA

Q&A
https://1drv.ms/b/s!As3eIafbUq45hbxzmGpPw6dvs0pVDw

22EV1261 - Response letter from Easee AS
https://1drv.ms/b/s!As3eIafbUq45hbx12vxirDk-ZDxahw
Kleine update... (Noem hem maar klein)

https://www.electrive.com...see-wall-boxes-in-sweden/

Laat ze nou volgende week deze komen installeren

• Sander
  • Niet online
DonJuape schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:41:
[...]

Dat ligt helemaal aan je situatie. Ik heb een (grote) 1-fase WP dus ik heb die LB echt nodig in de winter. Laden van PV overschot doe ik nog niet maar is bij afschaffing van salderen interessant. Dan nog weet ik niet of ik het ga doen want het geeft meer verlies (lagere laadvermogens).
Dat is idd een logische situatie en zou bij ons de situatie ook veranderen.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Recent kon ik mijn Zappi V2 (2019) niet meer monitoren/aansturen via zowel App als MyEnergi website. Nieuwe hub besteld, met moeite aan de praat gekregen. Gisteren de nieuwe EV binnengekregen en perfect kunnen laden, kom ik zojuist thuis: Weer geen verbinding...

De support van Zappi/MyEnergi is moeilijk te activeren, je komt al snel bij Sales ipv Support/Service uit en nu wacht ik alweer een week op een vraag die ik heb gesteld. Toen ik de laadpaal in 2019 kocht heb ik ook veel contact gehad omdat een en ander nog in de kinderschoenen stond, maar destijds zijn er ook al toezeggingen gedaan die niet zijn nagekomen.

Over 5 maanden krijg ik eindelijk een upgrade van 1x40A naar 3x25A en ik weet dat de Zappi 3-fase ook eerst op 1-fase kan worden aangesloten. Versie 2.1 heeft een ingebouwde hub, dus dan hoef ik de hub en laadpaal ook niet meer te pairen.

Ik ben nu echter wat sceptisch om na mijn ervaring met aftersales/support weer voor hetzelfde merk te gaan. Aan de andere kant ben ik supertevreden als alles werkt, de native integratie met bijv. dynamische tarieven is superhandig en de aansturing via Home Assistant verloopt ook prima.

Wat zijn de ervaringen met de connectiviteit van de Zappi V2.1 met ingebouwde hub, is die superstabiel of kan ik beter naar een ander merk gaan kijken?

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

• eltron
simplemouse schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:37:
[...]

Kleine update... (Noem hem maar klein)

https://www.electrive.com...see-wall-boxes-in-sweden/

Laat ze nou volgende week deze komen installeren
Maar wel vervelend voor de Easee eigenaren.
Als ik het goed lees gaat het om twee versies. Krijg jij één van die twee, of een andere?

• simplemouse
  • Laatst online: 16:51
In de offerte noemen ze het de home.
Geen idee of het voor de Nederlandse markt een andere naam heeft maar het zelfde device is.

• HenryP
Ik ben benieuwd of eigenaren van Easee laadpunten bericht ontvangen… (heb een Easee Home).

• HenryP
Update: Een bericht naar de leverancier is verzonden. Ik ben benieuwd naar hun reactie.

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:44
eltron schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:44:
[...]

Maar wel vervelend voor de Easee eigenaren.
Als ik het goed lees gaat het om twee versies. Krijg jij één van die twee, of een andere?
Volgens mij gaat het om 3 versies, dus de 'Home' naast de 'Charge' en 'Ready'.

according to Elsälerhetverket, which first tested the Easee Home. Since the products ‘Charge’ and ‘Ready’ use the same technology, they are also affected

Ik heb de Easee Home sinds januari aan de muur hangen, tot nog toe zonder problemen... ben benieuwd wat er in NL gaat gebeuren naar aanleiding van dit rapport.

XC40 Core MY23, Sage Green, Tinted glass, Climate pack en trekhaak

• Inspired
  • Nu online
Fixen of terugnemen lijkt me maar zal financieel wel een uitdaging gaan worden. Tot nu toe zijn ze het steeds wat aan het downplayen dus ik verwacht van Easee weinig proactiefs.

• Sander
  • Niet online
Taro schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:38:
Recent kon ik mijn Zappi V2 (2019) niet meer monitoren/aansturen via zowel App als MyEnergi website. Nieuwe hub besteld, met moeite aan de praat gekregen. Gisteren de nieuwe EV binnengekregen en perfect kunnen laden, kom ik zojuist thuis: Weer geen verbinding...

De support van Zappi/MyEnergi is moeilijk te activeren, je komt al snel bij Sales ipv Support/Service uit en nu wacht ik alweer een week op een vraag die ik heb gesteld. Toen ik de laadpaal in 2019 kocht heb ik ook veel contact gehad omdat een en ander nog in de kinderschoenen stond, maar destijds zijn er ook al toezeggingen gedaan die niet zijn nagekomen.

Over 5 maanden krijg ik eindelijk een upgrade van 1x40A naar 3x25A en ik weet dat de Zappi 3-fase ook eerst op 1-fase kan worden aangesloten. Versie 2.1 heeft een ingebouwde hub, dus dan hoef ik de hub en laadpaal ook niet meer te pairen.

Ik ben nu echter wat sceptisch om na mijn ervaring met aftersales/support weer voor hetzelfde merk te gaan. Aan de andere kant ben ik supertevreden als alles werkt, de native integratie met bijv. dynamische tarieven is superhandig en de aansturing via Home Assistant verloopt ook prima.

Wat zijn de ervaringen met de connectiviteit van de Zappi V2.1 met ingebouwde hub, is die superstabiel of kan ik beter naar een ander merk gaan kijken?
Heb je zelf nog het vertrouwen? Vd andere kant kijkend naar de Easee QC posts hier en bijv de financiele struggles van EVBox is het gras zeker niet groener aan de overkant!

• Taro
  • Niet online

Taro

Sander schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 07:57:
[...]

Heb je zelf nog het vertrouwen? Vd andere kant kijkend naar de Easee QC posts hier en bijv de financiele struggles van EVBox is het gras zeker niet groener aan de overkant!
Dat speelt uiteraard ook mee, welke alternatieven zou ik kunnen overwegen.

Wat ik nodig heb:
- Native ondersteuning voor dynamische tarieven, evt. via apps
- Home Assistant aansturing
- Mogelijkheid om (overschot) zonnepanelen te benutten
- 3-fase, mooi meegenomen als de lader in eerste instantie via 1-fase kan worden aangesloten
- Loadbalancing, op dit moment via CT-klemmen

Wat ik niet nodig heb:
- NFC / paslezer / registratie / abonnement, het betreft een privé auto

Mooi meegenomen:
- Monitoring thuisverbruik. Doe ik ook via de P1 meter, maar vind het wel fijn dat bijv. de Zappi niet alleen het netto resultaat weet zoals de P1, maar ook weet wat het huishouden verbruikt tov import/export
- 2e aansluitpunt ivm 2e EV, maar dit kan ik ook evt. via een stopcontact met mobiele lader realiseren, of per dag wisselen.
- Makkelijke installatie. De Zappi V2.1 kan ik zelf plaatsen ivm vervanging, voor een ander merk moet ik toch wat meer moeite doen.

Het gras bij de buren is soms bruiner en de laadpaal zelf werkt na 4 jaar nog prima, het is puur de connectiviteit die problemen geeft. Waar ik ook altijd van heb gebaald is de 6,5 meter kabel, als ik de auto met de voorkant de oprit op rij, dan redt die kabel het niet naar de laadpoort. Ik moet dan of doorrijden naar een smaller deel van de oprit, of achteruit inparkeren. Destijds heeft de gemeente een lantaarnpaal verplaatst zodat ik achteruit kon insteken met de Model 3 ;) Met de Model Y lukt het mij helaas niet die bocht in één keer te maken en moet ik een keer steken, super irritant. Ik zou dit moment dus ook direct willen gebruiken om 7-8 meter kabel toe te passen en dan zou ik voor de Zappi V2.1 3-fasen Type 2 socket versie moeten gaan.

Heb een tijdje de Easee's in de gaten gehouden, maar tot nu toe ben ik nog geen betere kandidaat dan het huidige merk tegengekomen. Zou wel fijn zijn als iemand nog kan bevestigen dat de Zappi V2.1 connectiviteit gewoon prima in orde is, dan hak ik de knoop door.

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:07
Donderdag wordt er hier een 3 fase socket zappi aangesloten :P heb er zo'n chargeking kabel met Tesla knopje bij besteld. Heb een aantal vrienden met Zappis (eentje heeft er zelfs twee) en ik hoor er nooit klachten over.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018

Rzaan

Altijd zoekende

In 2024 ga ik elektrisch rijden (dan komt de Full electric Ford Explorer uit)

We gaan bijna beginnen aan verbouwen, en dan gaat ook de meterkast e.d. aangepakt worden.
Ik heb aardig wat zonnepanelen op het dak liggen.

Nu weet ik nog niet welke paal ik nodig heb (of wil) en het lijkt me dat ik deze tzt kan aanschaffen.
Maar ik wil alvast wel een buis gaan aanleggen voor de laadpaal die achter in de tuin bij de carport komt te staan.

Is er iets waar ik nu al rekening mee kan houden?

• Tommie12
  • Nu online
Rzaan schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:25:

We gaan bijna beginnen aan verbouwen, en dan gaat ook de meterkast e.d. aangepakt worden.

Nu weet ik nog niet welke paal ik nodig heb (of wil) en het lijkt me dat ik deze tzt kan aanschaffen.
Maar ik wil alvast wel een buis gaan aanleggen voor de laadpaal die achter in de tuin bij de carport komt te staan.

Zorg dat er een 5G4 en 2 ethernet kabels klaar liggen, dan is verder alles mogelijk.

• Taro
  • Niet online

Taro

Luqq schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:41:
Donderdag wordt er hier een 3 fase socket zappi aangesloten :P heb er zo'n chargeking kabel met Tesla knopje bij besteld. Heb een aantal vrienden met Zappis (eentje heeft er zelfs twee) en ik hoor er nooit klachten over.
Die kabel heb ik idd ook en wil ik dus niet meer onderweg, maar thuis gaan gebruiken.

Ik ga de Zappi V2 in de verkoop doen en bestel een V2.1.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:52
Rzaan schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:25:

of hele dikke mantelbuis maar beter gewoon alvast een 5x6 voedingskabel met 2 utp er heen trekken.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Tommie12 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:27:
[...]

Zorg dat er een 5G4 en 2 ethernet kabels klaar liggen, dan is verder alles mogelijk.
Makrolon schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:06:
[...]

of hele dikke mantelbuis maar beter gewoon alvast een 5x6 voedingskabel met 2 utp er heen trekken.
Ben niet zo technisch, maar dit is hetzelfde toch?
Behalve dan de gebruikte draad (4 mm² ipv 6 mm²)

Ik ga soweiso een mantelbuis leggen tussen huis en carport.

[Voor 4% gewijzigd door Rzaan op 18-03-2023 11:47]

• Nienix
  • Laatst online: 14:04
Rzaan schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:34:
[...]

[...]

Ben niet zo technisch, maar dit is hetzelfde toch?
Behalve dan de gebruikte draad (4 mm² ipv 6 mm²)

Ik ga soweiso een mantelbuis leggen tussen huis en carport.
Als je veel zonnepanelen hebt zou ik altijd voor een 6mm kabel gaan.
Je kan dan icm load balancing op hoge snelheid laden.

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Nienix schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:09:
[...]

Als je veel zonnepanelen hebt zou ik altijd voor een 6mm kabel gaan.
Je kan dan icm load balancing op hoge snelheid laden.
Ik zou ook graag de auto willen gaan gebruiken als accu voor het huis.
Maar heb begrepen dat dit aan de auto ligt en weinig met de paal te maken heeft.
Maar zou ik - mocht ik ooit een geschikte auto daarvoor hebben - dan nog een extra kabel moeten leggen?

• HenryP
Dikte van de draden (4 of 6 mm2) is afhankelijke van:
- te overbruggen afstand
- stroom (aantal Ampere) die je er doorheen wilt voeren
Daar komt nog eens bij dat hoe dikker de draad, hoe lager het energieverlies.

Het prijsverschil is niet erg groot, de kosten van het leggen en aansluiten (als je dit niet zelf doet) zijn veel hoger. Ik heb om die reden een grondkabel met 6 mm2 draad genomen (grondkabel YMvK-as 4x6).

Bij het berekenen/bepalen van de lengte:
- houd rekening met het feit dat de kabel op zijn route bochten maakt
- de kabel moet minimaal 60 cm diep liggen
- de kabel zal via de bovenkant in de meterkast worden aangesloten
- de kabel moet bij het laadpunt ook nog omhoog.

Stroom kan van links naar rechts en omgekeerd, dus een tweede kabel aanleggen is niet nodig.

[Voor 6% gewijzigd door HenryP op 18-03-2023 13:11]

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:25
In mijn zoektocht naar een autolader die zo efficiënt mogelijk omspringt met de stroom die ik met mijn zonnepanelen opwek, ben ik uitgekomen bij de Zappi V2.1. Met name het feit dat Zappi de stroom van de driefases koppelt wanneer op iedere afzonderlijke fase de 6 amp niet gehaald wordt, zie ik als een belangrijk voordeel.

Ik rijd een Kia EV Soul MY2021 en ik vraag mij af of iemand ervaring heeft met het laden van de Kia in combinatie met een Zappi V2.1. Gezien er eerdere verhalen waren waarbij er problemen waren met Zappi en Kia.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:39
@Taro Ik herken dat van aftersales eigenlijk niet, heb je ook het myenergi forum een topic geopend? Ik had altijd heel snel respons. Nederlandse Support had ik onlangs binnen 2 dagen een nieuwe kabel gekregen nadat hij kapot was gegaan.
HenryP schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:10:
- de kabel zal via de bovenkant in de meterkast worden aangesloten
Hoeft natuurlijk niet per se, afhankelijk hoe de meterkast is. Hier prima van onderen in te voeren ;) Maar je moet wel een stuk omhoog ja.
willemvdvliet schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:44:
In mijn zoektocht naar een autolader die zo efficiënt mogelijk omspringt met de stroom die ik met mijn zonnepanelen opwek, ben ik uitgekomen bij de Zappi V2.1. Met name het feit dat Zappi de stroom van de driefases koppelt wanneer op iedere afzonderlijke fase de 6 amp niet gehaald wordt, zie ik als een belangrijk voordeel.

Ik rijd een Kia EV Soul MY2021 en ik vraag mij af of iemand ervaring heeft met het laden van de Kia in combinatie met een Zappi V2.1. Gezien er eerdere verhalen waren waarbij er problemen waren met Zappi en Kia.
Er worden geen fases gekoppeld, dus ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Je kan de zappi wel minimaal 6A eco laden op 1 of 3 fase. Dus 1,4 of 4,2kW laden.

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

• HenryP
Ophidian schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:48:
[...]
Hoeft natuurlijk niet per se, afhankelijk hoe de meterkast is. Hier prima van onderen in te voeren ;) Maar je moet wel een stuk omhoog ja.
[...]
Je kunt de kabel van onderen invoeren (is bij mij ook gebeurd), maar deze zal van boven worden aangesloten, dus je kabel zal een “lus-route” moeten maken in de meterkast.

• Taro
  • Niet online

Taro

Ophidian schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:48:
@Taro Ik herken dat van aftersales eigenlijk niet, heb je ook het myenergi forum een topic geopend? Ik had altijd heel snel respons. Nederlandse Support had ik onlangs binnen 2 dagen een nieuwe kabel gekregen nadat hij kapot was gegaan.
Heb geen topic geopend, maar wel contact met ze. Ga morgen wel even rondsnuffelen en misschien een topic aanmaken.

Je kabel viel binnen de garantie neem ik aan? Want mijn Zappi V2 is al 4 jaar oud, dan zijn ze wat minder coulant :)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

HenryP schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:10:

Het prijsverschil is niet erg groot, de kosten van het leggen en aansluiten (als je dit niet zelf doet) zijn veel hoger. Ik heb om die reden een grondkabel met 6 mm2 draad genomen (grondkabel YMvK-as 4x6).
Bedankt voor de heldere uitleg.
Ik zie dat jij weer 4x6mm² noemt, terwijl de andere het over 5 hebben.
Maakt dit nog verschil?

Ik wil een sowieso een mantelbuis gaan leggen, want er moet ook nog 2 etherkabels doorheen, zoals ik heb begrepen.

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:21
Rzaan schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:33:
[...]

Maakt dit nog verschil?

Ik wil een sowieso een mantelbuis gaan leggen, want er moet ook nog 2 etherkabels doorheen, zoals ik heb begrepen.
Zeker. 5x6mm2 is de juiste:
3x fase, 1x N, 1x PEN (aarde)

• Ophidian
Rzaan schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:33:
[...]

Maakt dit nog verschil?

Grondkabel is de litze de aarde, dus 4x6mm2. Bij normale kabel is de vijfde ader de aarde.

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

• HenryP
Ik heb het over een -as kabel (as staat voor aardscherm). Een YMVK-AS is geschikt voor aanleg direct in de grond, en geschikt voor bovengrondse installaties waarbij hoge eisen worden gesteld aan de mechanische bescherming en elektrische afscherming van de kabel. Het aardescherm zorgt ervoor dat de kabel beveiligd is, mocht deze in geval van graafwerkzaamheden breken.
De bij de andere “chique” vijfde draad, is bij een -as kabel een losse draad die contact maakt met de metalen mantel rond de kabel.

Eens met @Ophidian

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ophidian schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:56:
[...]

Grondkabel is de litze de aarde, dus 4x6mm2. Bij normale kabel is de vijfde ader de aarde.
Als ik hem in een mantelbuis leg, dan heb ik die metalen ommanteling toch niet nodig?

• Ophidian
Rzaan schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:04:
[...]

Als ik hem in een mantelbuis leg, dan heb ik die metalen ommanteling toch niet nodig?
In slagvaste mantelbuis niet nee.

• Peterev
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-03 22:02
Waarom zijn er 2 ethernetkabels noodzakelijk? Sorry, weet nog niet hoe alles werkt. Maandag komen ze de Wallbox pulsar plus instaleren, zie nergens dat er 2 kabels nodig zijn?

• Makrolon
Peterev schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 22:02:
Waarom zijn er 2 ethernetkabels noodzakelijk? Sorry, weet nog niet hoe alles werkt. Maandag komen ze de Wallbox pulsar plus instaleren, zie nergens dat er 2 kabels nodig zijn?
Pulsar plus heeft geen bedrade internet optie. Dus daar is een utp.voldoende ;)

• Nienix
  • Laatst online: 14:04
Peterev schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 22:02:
1 utp voor het verlengen van de stroomspoelen.
1 utp voor netwerk verbinding.

Stel dat je over een aantal jaar een andere laadpaal krijgt/neemt. kan je dan nog makkelijk een extra utp neerleggen ?
Nu gelijk 2 neerleggen kost bijna niks extra.

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Als je in een mantelbuis een kabel 5x6mm2 en 2 ethernetkabels legt, zorgt dit dan niet voor interferentie of een storing?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Rzaan schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:55:
Als je in een mantelbuis een kabel 5x6mm2 en 2 ethernetkabels legt, zorgt dit dan niet voor interferentie of een storing?
Nee.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Als ik zo'n mantelbuis gebruik, en deze op 60 cm diep laat ingraven.....

... dan kan ik er toch een 'gewone' 5x6mm2 kabel inleggen.
Dus niet zo eentje met ook nog eens een metalen mantel.

Die met een mantel is een stuk duurder namelijk.

Of kan ik beter én mantelbuis doen (die ik sowieso ga leggen) én 4x6mm2 met metalen omhulsel?
Onder de noemer 'better safe than sorry' ?

• HenryP
Rzaan schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:55:
Ik heb mijn utp-draad in een aparte pvc buis gelegd. Better safe than sorry…

• HenryP
Als je gaat graven met een schep en je duwt je schep door de kabel, dan zorgt de mantel van een -as kabel (die overal contact heeft met de aardedraad) dat je schep niet onder spanning komt te staan. Bij een kabel met 5 losse draden is er een kans dat die aardedraad niet geraakt wordt en dus…

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Termy

Termy

Iedereen heeft het hier over UTP maar ik mag toch hopen dat er S/FTP gebruikt wordt ipv U/UTP?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
HenryP schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:53:
Als je gaat graven met een schep en je duwt je schep door de kabel, dan zorgt de mantel van een -as kabel (die overal contact heeft met de aardedraad) dat je schep niet onder spanning komt te staan. Bij een kabel met 5 losse draden is er een kans dat die aardedraad niet geraakt wordt en dus…
Klapt de differentieelschakelaar er uit.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:08

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:27:
[...]

Klapt de differentieelschakelaar er uit.
hoop je...

je hebt natuurlijk liever 2 beveiligingen dan 1.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timstegeman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:02
Ik lees hier al een tijdje mee, maar omdat ik nog weinig lees over de ABB Terra AC (AC-W11-G5-R-0) wil ik mijn ervaring en oplossing hier ook wel even kwijt.

Vorig jaar heb ik dit laadstation geinstalleerd en heb er eigenlijk weinig op aan te merken. Configuratie van dit station loopt via de TerraConfig app. Hiervoor moet je alleen wel even een account (via email) aanvragen bij ABB. Maar daarna kun je alles configureren aan dit laadstation.

De reden dat ik voor dit laadstation heb gekozen is dat deze alles ondersteund wat ik dacht nodig te hebben. RFID, Ethernet/WiFi, OCPP, Modbus(RS485), etc..

Het laadstation zelf ondersteunt al loadbalancing, maar daarvoor dien je dan een extra meter te plaatsen in de meterkast. Dat vond ik zelf een beetje jammer, omdat mijn slimmemeter zelf deze data al heeft.

Hiervoor heb ik dus zelf een oplossing gebouwd door middel van een Raspberry Pi Pico die ik via P1 aan mijn slimmemeter heb gekoppeld en via RS485 aan mijn laadstation. Het loadbalancing algoritme laat ik dan volledig doen door de Pico. Zo heb ik ook geen afhankelijkheden van andere systemen.

Op de USB aansluiting van de Pico heb ik twee twee viruele com poorten beschikbaar gemaakt. Deze gebruik ik voor Home Assistant. De eerste poort bevat de rauwe P1 data en de tweede poort praat Modbus met de Pico en met het laadstation.

Om slim te kunnen laden met dynamische tarieven gebruik ik het component EV Smart Charging van Jonas Karlsson

Indien gewenst wil ik nog wel meer delen over deze oplossing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

HenryP schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:16:
Ik heb het over een -as kabel (as staat voor aardscherm). Een YMVK-AS is geschikt voor aanleg direct in de grond, en geschikt voor bovengrondse installaties waarbij hoge eisen worden gesteld aan de mechanische bescherming en elektrische afscherming van de kabel. Het aardescherm zorgt ervoor dat de kabel beveiligd is, mocht deze in geval van graafwerkzaamheden breken.
De bij de andere “chique” vijfde draad, is bij een -as kabel een losse draad die contact maakt met de metalen mantel rond de kabel.

Eens met @Ophidian
Dus een 4x6mm² kabel met metalen mantel is prima de luxe voor een laadpaal?

• Makrolon
Termy schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:47:
Iedereen heeft het hier over UTP maar ik mag toch hopen dat er S/FTP gebruikt wordt ipv U/UTP?
Ik gebruik altijd utp en heb echt nog nooit problemen gehad. ;) Zoveel mbs heeft een laadpaal niet nodig natuurlijk

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Makrolon schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:01:
[...]

Ik gebruik altijd utp en heb echt nog nooit problemen gehad. ;) Zoveel mbs heeft een laadpaal niet nodig natuurlijk
Maakt het nog uit of het cat. 5 of 6 kabel is?

• Termy

Termy

Makrolon schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:01:
[...]

Ook niet over een afstand van ruim meer dan 50 meter?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:37:
[...]

Maakt het nog uit of het cat. 5 of 6 kabel is?
Nee. :)

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Lonline
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-03 22:48
Freakie1NL schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:04:
[...]

Nee je kan bij een TNM paal (aan huis) alleen een TNM (Shell Recharge) pas toevoegen.
Wel kan je gratis een pas aanvragen die je kan koppelen. Je zou dan de 2de auto met die pas kunnen laden. Kost verder niets.

Overigens kan nu ook de Home Advanced met een tijdschakeling werken, kwam hier van de week achter in de app. Nooit een aankondig hiervan gezien.
Ik was er inmiddels achter. De helpdesk van Shell Recharge kende de BP pas niet. Dat bevreemdde mij dan weer.

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:01
Over een paar maanden wordt mijn Volvo XC40 Recharge full electric geleverd. Ik ben daarom al een poosje aan het kijken naar laadpalen. Het is een privé auto dus backoffice en verrekening is geen punt. Wel wil ik een "cloud vrije" oplossing en een verbinding met mijn home assistant systeem via een local api, mqtt of modbus. Load balancing en optimalisatie van gebruik van eigen opgewekte elektriciteit wil ik zelf regelen in home assistant, slimme meter en omvormer zijn daar al aan gekoppeld.
De Go-e charger (https://go-e.com/nl-nl/producten/go-e-charger-gemini) voldoet zo te zien aan al mijn eisen, alleen is hij (nog) niet goedgekeurd voor Nederland. In Duitsland en Oostenrijk krijgt hij heel goede reviews. Ben benieuwd of er hier al ervaringen zijn met deze lader.

• matthijsvdr
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:21
FransOvk schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:59:
De Go-e charger (https://go-e.com/nl-nl/producten/go-e-charger-gemini) voldoet zo te zien aan al mijn eisen, alleen is hij (nog) niet goedgekeurd voor Nederland. In Duitsland en Oostenrijk krijgt hij heel goede reviews. Ben benieuwd of er hier al ervaringen zijn met deze lader.
Geen ervaring al is mijn oog ook op deze lader gevallen (woon in noord Europa) dus installeren zou kunnen. Al moet ik waarschijnlijk nog wachten tot na de zomer voor dat de auto komt dus heb nog geen haast.

• Jazsie
FransOvk schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:59:
Over een paar maanden wordt mijn Volvo XC40 Recharge full electric geleverd. Ik ben daarom al een poosje aan het kijken naar laadpalen. Het is een privé auto dus backoffice en verrekening is geen punt. Wel wil ik een "cloud vrije" oplossing en een verbinding met mijn home assistant systeem via een local api, mqtt of modbus. Load balancing en optimalisatie van gebruik van eigen opgewekte elektriciteit wil ik zelf regelen in home assistant, slimme meter en omvormer zijn daar al aan gekoppeld.
Zelfbouw als je handig bent is ook een optie...

Pagina: 1 ... 53 54 55 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee