Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-03 07:37
Hoi allemaal, ik weet niet of dit het goede topic is, maar probeer het toch maar:

Ik wil graag een wallbox plaatsen tegen de achterkant van mijn schuur. Ik woon in een tussenwoning en heb dus geen eigen terrein waar mijn auto kan staan. Mijn schuur grenst aan die kant aan een openbaar trottoir en naast dat trottoir zijn er parkeerplaatsen waar ik mijn auto altijd parkeer (alles openbaar)

Mag ik de wallbox tegen de achterkant van mijn schuur plaatsen (boven het openbare trottoir dus)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Gutanoth schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:26:
Hoi allemaal, ik weet niet of dit het goede topic is, maar probeer het toch maar:

Ik wil graag een wallbox plaatsen tegen de achterkant van mijn schuur. Ik woon in een tussenwoning en heb dus geen eigen terrein waar mijn auto kan staan. Mijn schuur grenst aan die kant aan een openbaar trottoir en naast dat trottoir zijn er parkeerplaatsen waar ik mijn auto altijd parkeer (alles openbaar)

Mag ik de wallbox tegen de achterkant van mijn schuur plaatsen (boven het openbare trottoir dus)?
De kabel mag officieel denk ik sowieso niet over het trottoir liggen. Ken verder de situatie niet, en weet ook niet of de gemeente/buren moeilijk gaan doen. Je kunt het ook een tijdje proberen met een granny misschien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gutanoth
Inspired schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:34:
[...]

De kabel mag officieel denk ik sowieso niet over het trottoir liggen. Ken verder de situatie niet, en weet ook niet of de gemeente/buren moeilijk gaan doen. Je kunt het ook een tijdje proberen met een granny misschien.
De kabel mag in onze gemeente over het trottoir met een mat er over, dus dat ga ik sowieso doen, ik weet alleen oprecht niet wat de regels zijn met een laadbox "boven" de openbare weg

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:14

Heb je niet de mogelijkheid om hem aan de zijkant van de schuur te plaatsen. Eventueel met een wat langer snoer. Dan hangt het sowieso al wat veiliger.

VW ID3

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:08
Inspired schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:34:
[...]

Misschien een andere oplossing: aan de BINNENkant van je berging en dan de kabel naar buiten toe?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:58
Gutanoth schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:36:
[...]

De kabel mag in onze gemeente over het trottoir met een mat er over, dus dat ga ik sowieso doen, ik weet alleen oprecht niet wat de regels zijn met een laadbox "boven" de openbare weg
Dat mag normaal niet. Kan alleen gedoogd worden.

Kan je geen nis of deurtje in je schuur maken waarin je de lader zet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 14:55

Lijkt me moeilijk, in algemeen niet toegestaan.
Is een optie om lader binnen schuurtje te plaatsten en dan de type 2 contactdoos te integreren met achterwadt van de schuur? Je steekt dan standaard niet uit en als je laadt plug je daar de type 2 kabel in. Dan eventueel nog iets regelen met mat over de kabel of nog mooier kabelgoot, dan heb je hele nette oplossing waar niemand last van zal hebben.

e-Niro Exec.l, My19, Zappi, 40PV

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gutanoth
eltron schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:23:
[...]

Lijkt me moeilijk, in algemeen niet toegestaan.
Is een optie om lader binnen schuurtje te plaatsten en dan de type 2 contactdoos te integreren met achterwadt van de schuur? Je steekt dan standaard niet uit en als je laadt plug je daar de type 2 kabel in. Dan eventueel nog iets regelen met mat over de kabel of nog mooier kabelgoot, dan heb je hele nette oplossing waar niemand last van zal hebben.
Oh dat klinkt echt als een goed idee, maar ik heb moeite om me voor te stellen hoe dat er uit ziet, heb je daar een voorbeeld van?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 14:55
Gutanoth schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:25:
[...]
Oh dat klinkt echt als een goed idee, maar ik heb moeite om me voor te stellen hoe dat er uit ziet, heb je daar een voorbeeld van?
Is in dit topic wel paar keer voorbij gekomen; voorbeelden zowel van kabelgoot (rubberen toplaag waar je kabel doorheen leidt zodat die onder het loopvlak van trottoir ligt. Voorbeelden van type 2 contact in buitenmuur of schutting zijn er ook. Beide met foto's zodat je een beetje kunt zien hoe dat er uit ziet.
(Maar het topic is nogal lang, dus wel wat zoeken vrees ik)

[Voor 5% gewijzigd door eltron op 05-03-2023 13:29]

e-Niro Exec.l, My19, Zappi, 40PV

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:35
Misschien niet helemaal on topic maar mogelijk vinden jullie dit toch interessant.

Zoals bekend is bij een EV het verbruik sterker afhankelijk van de buitentemperatuur dan bij een fossiele auto.
In onderstaande grafiek zie je het verbruik van mijn eerste BMW i3 met weerstandsverwarming (gemiddeld over 7 jaar) en van mijn 2e BMW i3 met warmtepomp (gemiddeld over 2 jaar).

Je eigen site promoten is hier niet de bedoeling

[Voor 10% gewijzigd door Standeman op 13-03-2023 09:50]

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:55
eltron schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:29:
[...]

Is in dit topic wel paar keer voorbij gekomen; voorbeelden zowel van kabelgoot (rubberen toplaag waar je kabel doorheen leidt zodat die onder het loopvlak van trottoir ligt. Voorbeelden van type 2 contact in buitenmuur of schutting zijn er ook. Beide met foto's zodat je een beetje kunt zien hoe dat er uit ziet.
(Maar het topic is nogal lang, dus wel wat zoeken vrees ik)
Toevallig zag ik in een ander forum die kabelgoot net langs komen: Tweak_ers in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07:59
We krijgen binnenkort onze ID4 (lease). Een laadpaal schaffen we zelf aan, dus niet via de lease-maatschappij.

Zitten er bezwaren aan het aanschaffen van een 2e hands laadpaal ? (Ik denk aan een Alfen Eve Single Pro).

PV Output

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:11
Van het weekend de Easee Home geïnstalleerd nadat de granny charger het helaas heeft begeven. Ik moet zeggen dat het erg mooi spul is van Easee. Alle techniek zit in de chargeberry en daar kom je verder niet mee in aanraking. Je werkt bij het installeren met de backplate, waar je de chargeberry in klikt zodra je de stroom hebt aangesloten en ingeschakeld. Supersimpel op zelf te installeren dus.

• Inspired
  • Nu online
wpeterw schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:41:
We krijgen binnenkort onze ID4 (lease). Een laadpaal schaffen we zelf aan, dus niet via de lease-maatschappij.

Zitten er bezwaren aan het aanschaffen van een 2e hands laadpaal ? (Ik denk aan een Alfen Eve Single Pro).
In principe niet lijkt me. Enige risico is dat een model koopt zonder garantie en dat hij na een aantal weken/maanden stuk is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:59
Robino schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:34:
Van het weekend de Easee Home geïnstalleerd nadat de granny charger het helaas heeft begeven. Ik moet zeggen dat het erg mooi spul is van Easee. Alle techniek zit in de chargeberry en daar kom je verder niet mee in aanraking. Je werkt bij het installeren met de backplate, waar je de chargeberry in klikt zodra je de stroom hebt aangesloten en ingeschakeld. Supersimpel op zelf te installeren dus.
Ik neem aan dat je in je meterkast wel het een en ander hebt geinstalleerd toch?

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02:00
wpeterw schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:41:

Sluit hem aan met een 240 volt stekker bij de gene waar je hem gaat kopen en check of de lader niet in storing gaat, een reperatie kost al snel een aantal honderden euro's.
Ik kom toch echt wel regelmatig bij mensen die een 2e hands via marktplaats gekocht hebben die kapot is.
Wat ook belangrijk is dat je het wachtwoord heb om in te loggen, heb je dat niet en de lader heeft een 5.x.x of hogere firmware kan je niet in de lader en dus ook niet aanpassen aan je eigen wensen.
Wees voorzichtig en doe goede research voor de aankoop

[Voor 3% gewijzigd door Daveth op 08-03-2023 16:49]

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:11
Troetelbeer schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:28:
[...]

Ik neem aan dat je in je meterkast wel het een en ander hebt geinstalleerd toch?
Nee gewoon op dezelfde groep als de warmtepomp en de inductieplaat aangesloten. Hoezo? :+

Meterkast was al voorbereid bij oplevering van het huis paar jaar geleden, net als de grondkabel. Dus het was slechts een kwestie van 5 draden aansluiten en klaar.

Ga nog wel de installatieautomaat van deze groep upgraden van een MCN616E naar een MCN620E. Als de Easee Equalizer data doorgeeft tbv. Load Balancing mag de laadpaal 20A trekken. Als de verbinding er niet is (Easee noemt dat noodstroom) dan maximaliseer ik hem op 16A.

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:37
Goedenavond,

Ik heb onlangs een Model Y aangeschaft, nu wil ik deze met een Tesla Wall connector opladen.
Zijn er nog tips m.b.t. de laadpaal om de Wall connector aan te bevestigen?

Ik dacht zelf aan deze, of zijn er soortgelijke een stuk goedkoper incl. Beton sokkel?

https://www.bol.com/nl/nl...9Iwg.2_66.67.ProductImage

• Arnaud1980
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
Hoi,

Ik heb een vraag maar ik weet niet of dit het juiste topic is...

Wij hebben sinds kort een Alfen Pro van mijn werkgever met een eneco backoffice [deze zijn tevens beheerder]

Bestaat er een mogelijkheid om een priveauto te laden zonder laadpas? of etv een andere oplossing om zowel zakelijk [ met pas van eneco] als prive zonder pas te kunnen laden?

Bvd Arnaud1980

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:26

timovd

Voorsprong door techniek

@Arnaud1980 je kunt toch een andere pas registreren en die registreren als eigen pas zonder te verrekenen? Wat zegt Eneco?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• Arnaud1980
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
timovd schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:42:
@Arnaud1980 je kunt toch een andere pas registreren en die registreren als eigen pas zonder te verrekenen? Wat zegt Eneco?
Die zeggen dat het niet kan maar daar geloof ik niks van...

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:09

ChUcKiE

Dus........

Misschien een stomme vraag, maar hoe wordt een laadpaal in de grond/zand gezet?
Schroef je die op een betonnen poer, die je dan ingegraven hebt in de grond, of is zo'n paal lang zat om in de grond te zetten?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:04
ChUcKiE schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:02:
Misschien een stomme vraag, maar hoe wordt een laadpaal in de grond/zand gezet?
Schroef je die op een betonnen poer, die je dan ingegraven hebt in de grond, of is zo'n paal lang zat om in de grond te zetten?
Ik heb zelf een paal gemaakt.
Ik heb een gat in de grond gegraven van ca 50 cm diep.
Paal er in gezet. En daarna 4 zakjes kant en klare beton aangemaakt en er in gegoten.
Wel even zorgen dat hij netjes waterpas staat natuurlijk.

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

• HenryP
@ChUcKiE Je hebt verschillende mogelijkheden. Ik heb gekozen voor een laadpaal (het veredelde stopcontact) op een losse paal (van dezelfde leverancier) vast aan een betonnen poer geleverd door diezelfde leverancier. De kabel(s) lopen via de holle ruimte in de betonnen poer en paal naar de laadpaal.

Uiteraard kun je een en ander ook eenvoudig zelf maken (als je een beetje handig bent); het is allemaal geen rocket science. Als je de stroomkabel binnendoor wilt hebben, dan zul je wel iets meer moeten nadenken en plannen dan wanneer je tevreden bent als de kabel(s) buitenlangs de paal omhoog gaat.

Indien het allemaal niet zo fancy hoeft, dan kun je een kuil graven (minimaal 50 cm diep, want als het goed is heb je zo diep je kabels ingegraven), houten paal in de grond plaatsen, beton er in gooien om de boel te fixeren en de bende laten uitharden. De laadpaal (het veredelde stopcontact) schroef je vervolgens ergens bovenin aan de houten paal vast, stroomkabel leidt je langs de houten paal omhoog naar de laadpaal. Als de laadpaal niet via wifi werkt, maar via utp, dan deze utp via een pvc pijpje ook omhoog leiden. Het gat verder opvullen met aarde of zand en eventueel het grondoppervlak verder afwerken.

Uiteraard zijn er legio variaties op bovenstaande twee thema's te bedenken.

• DeJos1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-03 19:20
Heeft er iemand de Alfen Eve Single Pro Line.
Kan je eens kijken wat het minimaal instelbare vermogen is van de paal. (Amperage)

Dank

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:47

de Peer

under peer review

DeJos1985 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:00:
Kan je eens kijken wat het minimaal instelbare vermogen is van de paal. (Amperage)

Dank
Heel veel mensen hebben die hier. Typ eens 'alfen' in in de zoekfunctie ;) .

Het antwoord is volgens mij 0 of 1. Ik heb hem zelf op 5A staan

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:17
DeJos1985 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:00:

Dank
Ik dacht een range van 0-32 A (het is wel een 32A mono dus geen idee hoe dat met driefase instelling werkt en ook niet meer helemaal zeker meer van min. want zelf ga ik nooit onder de 17A instelling en lager dan 6 heeft sowieso niet veel zin, dus lager nooit bevestigd).

[Voor 72% gewijzigd door IvoB2 op 09-03-2023 21:34]

• MClaeys
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03 10:46
Hier sinds 2 weken een EV, het is nog wat wennen maar het is zalig rijden.

Ze hebben een Alfen Eve Single Pro Line geplaatst thuis. Ik heb wel nog niet gevonden hoe ik deze kan aansturen om het laden te balanceren. Ik denk dat de licentie niet geactiveerd is maar ik heb nog niet gevonden hoe ik deze kan activeren of waar ik deze kan vinden :). De firmware updaten is wel gelukt.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Phusebox schreef op zondag 17 juli 2022 @ 00:10:
Iemand tips voor een Zappi met hub die opeens offline is? Sinds een week bijna kan ik niks meer inzien en de online portal zegt dat beide producten offline zijn. Een power cycle heeft niet geholpen.
Hoe heb jij dit uiteindelijk opgelost?

2 maanden geleden stopte de Hub, 3rd party voeding gekocht en deed het weer. Gisteren zag ik via de app uitroeptekens in het dashboard staan. Zojuist even gekeken: De lampjes van de hub waren uit, maar die van de netwerkverbinding knipperen nog wel. Beide knoppen reageren niet meer, resetten lukt ook niet. Als ik de netwerkkabel eruit haal dan gaat het Power lampje ineens wel groen branden. De andere lampjes blijven uit, behalve soms die van de Zappi. Bij het aanzetten branden ze allemaal heel even wit om daarna uit te gaan. Uiteindelijk bij een laadpaal shop nog een Hub kunnen vinden die hopelijk overmorgen binnenkomt, maar mijn vertrouwen in de Hub is inmiddels wel weg en ze faseren hem ook uit. Overweeg om binnenkort de Zappi V2.1 3-fase aan te schaffen en de V2 maar weg te doen, de losse hub wil ik afscheid van nemen en ik heb toch speciaal wifi op de oprit voor de auto, dus de Zappi moet dan ook wel een prima verbinding kunnen maken.

Ik heb de paal 4-5 maanden niet gebruikt, donderdag komt de nieuwe EV binnen, die wilde ik via dynamische tarieven gaan laden, maar zonder de Hub lukt het niet dat goed te timen, balen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:50
Taro schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:49:
[...]

Hoe heb jij dit uiteindelijk opgelost?

2 maanden geleden stopte de Hub, 3rd party voeding gekocht en deed het weer. Gisteren zag ik via de app uitroeptekens in het dashboard staan. Zojuist even gekeken: De lampjes van de hub waren uit, maar die van de netwerkverbinding knipperen nog wel. Beide knoppen reageren niet meer, resetten lukt ook niet. Als ik de netwerkkabel eruit haal dan gaat het Power lampje ineens wel groen branden. De andere lampjes blijven uit, behalve soms die van de Zappi. Bij het aanzetten branden ze allemaal heel even wit om daarna uit te gaan. Uiteindelijk bij een laadpaal shop nog een Hub kunnen vinden die hopelijk overmorgen binnenkomt, maar mijn vertrouwen in de Hub is inmiddels wel weg en ze faseren hem ook uit. Overweeg om binnenkort de Zappi V2.1 3-fase aan te schaffen en de V2 maar weg te doen, de losse hub wil ik afscheid van nemen en ik heb toch speciaal wifi op de oprit voor de auto, dus de Zappi moet dan ook wel een prima verbinding kunnen maken.

Ik heb de paal 4-5 maanden niet gebruikt, donderdag komt de nieuwe EV binnen, die wilde ik via dynamische tarieven gaan laden, maar zonder de Hub lukt het niet dat goed te timen, balen.
Bij mij na een langere power cycle en daarna firmware update. Maar heb er ook weinig vertrouwen in maar om nu 1500 euro uit te geven gaat me ook wat ver.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IvoB2
MClaeys schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:23:
Hier sinds 2 weken een EV, het is nog wat wennen maar het is zalig rijden.

Ze hebben een Alfen Eve Single Pro Line geplaatst thuis. Ik heb wel nog niet gevonden hoe ik deze kan aansturen om het laden te balanceren. Ik denk dat de licentie niet geactiveerd is maar ik heb nog niet gevonden hoe ik deze kan activeren of waar ik deze kan vinden :). De firmware updaten is wel gelukt.
De licentie activeren is betalend.
De software van de ACE installer is gratis.

De standaard methode om te loadbalanceren is via een UTP tussen de Alfen en de P1 poort van de DM.
Communiceren met je Alfen doe je via de ACE installer. Dan heb je ook een UTP nodig tussen de tweede poort in je Alfen en de poort op je modem/Wifi of de poort op je lpatop waar de ACE op werd geïnstalleerd.

Je hebt dus om te beginnen al 2 UTP kabels nodig (ze hebben elk een verschillende connector) vanuit de Alfen.

• MClaeys
IvoB2 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:31:
[...]
De licentie activeren is betalend.
De software van de ACE installer is gratis.
Dat snap ik, alleen weet ik nog niet hoe ik aan een licentie kom en wat deze zou kosten :). Op het werk kreeg ik te horen dat de paal slim kan laden, dus raar dat de licentie er dan niet bij is (maar ok, wil ik gerust zelf in investeren afhankelijk van de prijs, de paal blijft toch in mijn bezit). Op de Alfen site staat contact opnemen met de leverancier om toegang tot de webshop te krijgen, maar daar heb ik geen directe lijn mee, dus dat moet ik nog navragen.
Het kan natuurlijk ook dat ze die licentie pas activeren na de keuring van de installatie, nog even afwachten dus. Zo zie ik ook dat de paal datum en tijd nog niet synchroniseerd (tenzij ik dit manueel doe via de app, dan loopt het goed tot de stroom eens uitvalt). Iets wat hij ook online zal doen neem ik aan eens geactiveerd.
Communiceren met je Alfen doe je via de ACE installer.
De firmware heb ik geupdate met de MyEve app overigens. Voor de ACE installer heb ik nog geen account aangevraagd momenteel.
Je hebt dus om te beginnen al 2 UTP kabels nodig (ze hebben elk een verschillende connector) vanuit de Alfen.
Heb ik, al is dat blijkbaar niet nodig om dit aan te sturen via domotica, dan is de netwerkaansluiting voldoende en de licentie die modbus activeerd (voor zover ik gevonden heb, ik heb het nog niet kunnen testen gezien geen licentie).

Zonder slim laden gaat die paal namelijk niet veel gebruikt worden, met de piektarieven wil ik dit slim kunnen aansturen.

• IvoB2
MClaeys schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:35:
[...]

Dat snap ik, alleen weet ik nog niet hoe ik aan een licentie kom en wat deze zou kosten :).
Net zoals bij de Alfen ACE installer bij Alfen zelf. Of via de verkoper van de laadpaal. De laatste keer dat ik om de prijs vroeg was het iets minder dan 200 €. Alhoewel ik ook al 50% van die prijs zie bij resellers (maar dan moet je de laadpaal daar gekocht hebben).

[Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 10-03-2023 12:38]

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:36
Wat een mooi topic weer!

Heb net een nieuwe Mercedes GLC 300e (=hybrid) besteld die ik volledig prive rij. Deze heeft 31KWh accu voor ca 125km. Kan laden op 11kw (of 60 met speciale aanpassing die ik niet besteld heb).

Heb nu 1 fase aansluiting thuis en ben heel actief in gebruik -via home assistant- van dynamische tarieven (via Zonneplan).

Gezien ik op 11Kw wil laden EN Home assistant actief wil laten sturen op laadtijden, de voor de hand liggende vraag: welke paal jullie adviseren? Ik wil het eea laten installeren (niet zelf doen). Voorts ben ik wel graag voorbereid op volledig electrisch.

Wallbox Pulsar Plus lijkt zo op het eerste oog een goede keuze maar wellicht zijn er betere keuzes?

p.s. ik bergijp dat ik ook mijn aansluiting zal moeten aanpassen naar 3 fase.

[Voor 5% gewijzigd door tyfoon_2 op 10-03-2023 17:03]

• IvoB2
Het eerste dat je zo vlug mogelijk moet aanpassen is kunnen laden aan kW. Zoniet heb je een probleem. :+
En zeker dat een range van 125 km op een lading van 31 kWh geen rekenfout is? :-(

[Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 10-03-2023 17:03]

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:36
IvoB2 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:00:
Het eerste dat je zo vlug mogelijk moet aanpassen is kunnen laden aan kW. Zoniet heb je een probleem. :+
En zeker dat een range van 125 km op een lading van 31 kWh geen rekenfout is? :-(
Dat zegt Mercedes (en de testen die ik erop nageslagen heb....)

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:32
tyfoon_2 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:07:
[...]

Dat zegt Mercedes (en de testen die ik erop nageslagen heb....)

[Afbeelding]
25 kWh per 100 km moet wel te doen zijn toch?

Veel plezier met je auto.

• bnwgraaf
  • Laatst online: 17:57
Ik rij nu ruim een jaar elektrisch en laad thuis nog altijd via de grannylader. Dat gaat op zich prima, maar ik wil meer laadgemak en bij behoefte ook sneller kunnen laden.
Wanneer binnenkort mijn meterkast is gemoderniseerd, wil ik een eigen laadpaal gaan plaatsen.
Ik ben me aan het inlezen in te kijken wat ik nodig heb.

Mogelijk laat ik in de toekomst ook nog zonnepanelen leggen. Ik weet dat er laadpalen zijn die rekening houden met de momenten dat je met je zonnepanelen stroom opwekt.

Toch vraag ik me af, hoeveel dat nu echt brengt.

Stel dat je 8 of 10 panelen op dat hebt liggen, dan laad je, ook op een goede zonnige dag, toch maar een relatief klein deel van je auto accu?

Daarnaast ben ik 4 dagen per week op mijn werk (en kan dan dus niet thuis vanuit mijn panelen laden) en in het weekend ben ik overdag ook nog wel eens op pad.
's nachts is voor mij dan vaak het moment om te laden, maar dan kun je natuurlijk niets vanuit je zonnepanelen en die paar momenten dat ik overdag kan laden, gaat dat veel te langzaam met de panelen om een bruikbare hoeveelheid lading in de accu te krijgen.....

Beredeneer ik dit nu helemaal verkeerd of zijn zonnecellen pas interessant voor het laden van je auto als je overdag meestal thuis bent en niet te snel hoeft te laden?

• HenryP
Ik heb 8 panelen op het zo. Op een topdag leveren die 18,5 kWh. Zo’n 85% van die energie wordt geleverd tussen 08-16 uur. Kort door de bocht: die 8 panelen leveren in deze periode 2 kWh per uur.

Mijn auto laad ik hoofdzakelijk thuis op. Dit doe ik met zo’n 10,7 kW per uur. Op een topdag leveren mijn zonnepanelen onvoldoende energie om mijn auto met een behoorlijke snelheid op te laden.

Om niet onnodig veel te betalen voor energie ben ik overgestapt op dynamische energietarieven. Ik probeer te laden op momenten dat de energieprijs zo laag mogelijk is, maar ben niet bereid om hiervoor heel lang te wachten. Een auto is immers om mee te rijden en mijn vrouw kan weinig begrip opbrengen voor een auto die onvoldoende opgeladen is. Ik weiger om mijn auto via een granny (al dan niet een zelf gecreëerde granny door de stroom te “knijpen”) op te laden. Om 60 kWh (max capaciteit van de autoaccu is 76 kWh) te laden met 2 kWh betekent dat ik meerdere dagen bezig ben.

Daar komt nog eens bij dat ik de energiestroom door het ontbreken van een energie management systeem onvoldoende kan “sturen”. Mijn installatie is wel voorbereid op het aansluiten van een energie management systeem en een thuisbatterij, maar vooralsnog gaan die er niet komen.

Lang verhaal kort: idee is leuk, praktische uitvoerbaarheid is een ander punt.

• bnwgraaf
  • Laatst online: 17:57
HenryP schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:58:
Ik heb 8 panelen op het zzw. Op een topdag leveren die 18,5 kWh. Zo’n 85% van die energie wordt geleverd tussen 08-16 uur. Kort door de bocht: die 8 panelen leveren in deze periode 2 kWh per uur.

Mijn auto laad ik hoofdzakelijk thuis op. Dit doe ik met zo’n 10,7 kW per uur. Op een topdag leveren mijn zonnepanelen onvoldoende energie om mijn auto met een behoorlijke snelheid op te laden.

Om niet onnodig veel te betalen voor energie ben ik overgestapt op dynamische energietarieven. Ik probeer te laden op momenten dat de energie zo laag mogelijk is, maar ben niet bereid om hiervoor heel lang te wachten. Een auto is immers om mee te rijden en mijn vrouw kan weinig begrip opbrengen voor een auto die onvoldoende opgeladen is. Ik weiger om mijn auto via een granny (al dan niet een zelf gecreëerde granny door de stroom te “knijpen”) op te laden. Om 60 kWh (max capaciteit van de autoaccu is 76 kWh) te laden met 2 kWh betekent dat ik meerdere dagen bezig ben.

Daar komt nog eens bij dat ik de energiestroom door het ontbreken van een energie management systeem onvoldoende kan “sturen”. Mijn installatie is wel voorbereid op het aansluiten van een energie management systeem en een thuisbatterij, maar vooralsnog gaan die er niet komen.

Lang verhaal kort: idee is leuk, praktische uitvoerbaarheid is een ander punt.
Duidelijk (praktijk-) verhaal, dat zegt me al veel meer, dank je!

Dus als ik het goed begrijp, zijn ook in jouw situatie de zonnecellen een stukje aanvulling, maar laad je toch hoofdzakelijk van het net. Zeker in de wintermaanden.

Zelf ben ik sinds 1,5 maand ook overgestapt op dynamische energie tarieven en omdat ik hoofdzakelijk 's nachts laad, doe ik dat over het algemeen al tegen de laagste tarieven. Omdat ik nog met de granny laad, kan ik nog niet zo gunstig laden, als wanneer ik straks een 11kW lader heb, maar evengoed laad ik nu tegen prijzen tussen €0,18 en €0,30 per kWh.

• HenryP
Een zonnepaneel levert alleen energie als de zon schijnt. De zon schijn heel vaak in de zomer en veel minder in de winter en dan alleen nog overdag.

De zonnepanelen dekken deels de energiebehoefte van de woning (de auto heb ik niet meegenomen in deze rekensom).

De zonnepanelen zijn interessant vanwege de salderderingsregeling, zeker in combinatie met een vast- of variabel energiecontract. In combinatie met een dynamische energiecontract zijn ze nog steeds interessant, maar wel een stuk minder.

Omdat ik de zonnepanelen niet heb aangeschaft met in het achterhoofd dat ik ze binnen 5-6-7-8 jaar wil hebben terugverdiend, ben ik daar ook niet zo mee bezig. Het geld heb ik uitgegeven, de stroom die ik er mee opwek zie ik als een mooie plus/een mooie aanvulling en mijn bijdrage aan een betere samenleving.

De auto wordt bij ons voornamelijk overdag gebruikt. Mijn vrouw heeft geen probleem met energiebesparende acties, maar ze wil er niet teveel last van hebben. Ik laad auto dan ook voornamelijk ‘s-nachts op en soms overdag een beetje bij als de stroom erg goedkoop is en we de auto niet nodig hebben.

• MClaeys
IvoB2 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:34:
[...]

Net zoals bij de Alfen ACE installer bij Alfen zelf. Of via de verkoper van de laadpaal. De laatste keer dat ik om de prijs vroeg was het iets minder dan 200 €. Alhoewel ik ook al 50% van die prijs zie bij resellers (maar dan moet je de laadpaal daar gekocht hebben).
Bedankt! Dan informeer ik eens bij het werk dat ze dit bij de leverancier navragen. Of dat ze men Alfen webshop account goedkeuren :).
tyfoon_2 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:58:
Gezien ik op 11Kw wil laden EN Home assistant actief wil laten sturen op laadtijden, de voor de hand liggende vraag: welke paal jullie adviseren? Ik wil het eea laten installeren (niet zelf doen). Voorts ben ik wel graag voorbereid op volledig electrisch.
Dat was het eerste wat ik had opgezocht nadat de paal hier stond (Alfen, niet zelf gekozen) en die zou aanstuurbaar zijn met Home Assistant mits de juiste licentie actief: Home Assistant
Ze hebben ook documentatie voor Loxone:
Loxone
Hoe goed het werkt kan ik (hopelijk) binnenkort laten weten :)

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:17
We krijgen binnenkort een hybride, standaard met Granny en op max 7kW op te laden.

In de TS staat een overzicht met merken & types met daarbij vermelding dat dit lijstje in 2019 is opgesteld. Kan iemand mij wellicht wat aanvullende merken noemen die ik ook zou kunnen overwegen (11kW, losse kabel, liefst slim ivm daltarieven en PV's op het dak)?

Is de route 2e hand via MP en dan door een expert laten installeren ook een optie?

Wat is het voordeel van een vaste kabel? Ik zie een Volt Time langskomen maar die heeft een vaste kabel...

[Voor 11% gewijzigd door GustavSan op 11-03-2023 09:46]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:58
tyfoon_2 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:58:
Wat een mooi topic weer!

Heb net een nieuwe Mercedes GLC 300e (=hybrid) besteld die ik volledig prive rij. Deze heeft 31KWh accu voor ca 125km. Kan laden op 11kw (of 60 met speciale aanpassing die ik niet besteld heb).

Heb nu 1 fase aansluiting thuis en ben heel actief in gebruik -via home assistant- van dynamische tarieven (via Zonneplan).

Wallbox Pulsar Plus lijkt zo op het eerste oog een goede keuze maar wellicht zijn er betere keuzes?

p.s. ik bergijp dat ik ook mijn aansluiting zal moeten aanpassen naar 3 fase.
De auto is een maat groter, maar dezelfde batterij zit in de GLE 350de, en die raakt amper 60 km ver op 31 kWh. Het zou me verwonderen dat je aan 100 km geraakt.

• Dizeerik
  • Laatst online: 17:01
Wil nog even de mensen alhier bedankt voor het gegeven advies, uiteindelijk is het een Heidelberg wallbox geworden. Heb deze bevestigd op een universele kunststof paal(beton look). Al met al erg tevreden over de prijs/kwaliteit verhouding van de wallbox

• IvoB2
Tommie12 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:44:
[...]

De auto is een maat groter, maar dezelfde batterij zit in de GLE 350de, en die raakt amper 60 km ver op 31 kWh. Het zou me verwonderen dat je aan 100 km geraakt.
Gewoon verbieden die handel. Smossen met energie onder het mom van "wij zijn goed bezig". :)

[Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 11-03-2023 11:00]

• Mario52
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:38
Ik heb sinds kort de volgende configuratie om thuis te kunnen laden,

Tibber als stroom leverancier
Tibber Puls op de slimme meter
Easee Home laadpaal
Als backoffice E-Flux om de laadkosten te kunnen opvoeren (zzper)
EV is de Kia E-Niro (21)

Waar ik naar streef is het volgende,

Load balancing dmv de Tibber Puls (nu nog 1 fase 35A maar wil naar 3 fase 25A)
Slim laden met de dynamische prijzen van Tibber
Laadkosten facturen + credit nota's waar mijn boekhouder blij van wordt

Voor mij als houtworm best wel een uitzoekerij met zoveel partijen en wensen van mijn kant maar
ik zie het ook als een uitdaging en kom hopelijk tot een goed eindresultaat met wat hulp van jullie. :)

Na wat heen en weer gemail met Easee en E-Flux was de laadpaal uiteindelijk geregistreerd bij E-Flux, tijd dus om de Lolo-Smart te vervangen door de Easee Home die vooralsnog met een stekker in een wcd aangesloten was om te testen en vooraf te registreren. Nu kreeg ik afgelopen donderdag nog wel een verontrustende email van E-Flux dat ze mijn laadpaal online kwijt waren, geen idee waarom dit was maar inderdaad wou gisteren de net gemonteerde Easee Home met een aangesloten E-Niro niet laden via E-Flux pas (code klopt), via de Easee app starte de lader wel gewoon op.
Nu heb ik beide partijen wel een email gestuurd maar daar komt op zijn vroegst maandag pas een antwoord op.

Eerste van de waarschijnlijk vele vragen,

Na wat checken zie ik nu dat ik in den beginne de Easee Home backplate gekoppeld heb aan de Tibber laadlocatie, kan het zijn dat deze aan de E-Flux laadlocatie gekoppeld moet zijn?
Vraag mij nu ook af of Tibber (de app) überhaupt een laadlocatie nodig heeft om goed te kunnen werken 8)7

• Lonline
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-03 22:48
Iemand die weet of het mogelijk is met een bp plus pas bij een privé newmotion paal te laden?

Wij hebben thuis een laadpaal van newmotion. Nu wil ik graag een tweede auto laden met een bp plus laadpas. Is dit mogelijk? Ik heb in de app van newmotion de optie laden voor betalende bezoekers vrijgegeven maar desondanks werkt het niet. Ook kan ik de bp pas niet invoeren in het newmotion account.

[Voor 173% gewijzigd door Lonline op 11-03-2023 17:54]

• Sneezle
  • Laatst online: 16:52
Hallo all, lees al tijdje mee, maar kom er nog niet helemaal uit. Ik heb de volgende situatie:
- zonnepanelen met 1 fase omvormer
- laadpaal Wallbox copper SB met load balancing

Mijn laadpaal staat nu nog op 1 fase en ik overweeg om deze naar 3 fase aan te passen. Ik gebruik nu best vaak de eco modus 'eco smart' (en niet full green). Om te starten is daar voor 3 fase 6a voor nodig (overproductie van 1380 w, dat is geen probleem). Maar is dat mogelijk als de zonnepanelen een 1 fase omvormer hebben?

Ik weet dat ivm salderen het niet nodig is om direct je eigen energie te gebruiken, maar wil gewoon weten of het kan.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Sneezle schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:24:
Hallo all, lees al tijdje mee, maar kom er nog niet helemaal uit. Ik heb de volgende situatie:
- zonnepanelen met 1 fase omvormer
- laadpaal Wallbox copper SB met load balancing

Mijn laadpaal staat nu nog op 1 fase en ik overweeg om deze naar 3 fase aan te passen. Ik gebruik nu best vaak de eco modus 'eco smart' (en niet full green). Om te starten is daar voor 3 fase 6a voor nodig (overproductie van 1380 w, dat is geen probleem). Maar is dat mogelijk als de zonnepanelen een 1 fase omvormer hebben?

Ik weet dat ivm salderen het niet nodig is om direct je eigen energie te gebruiken, maar wil gewoon weten of het kan.
Een 1 fase omvormer is geen probleem met de huidige meters, alle meters salderen automatisch over de fases. Dus als je op de ene fase 2000W teruglevert en over de andere 2 juiste 1000W verbruikt registreert je meter 0 verbruik en 0 teruglevering.

Maar let wel op dat een laadpaal volgens het laadprotocol altijd minimaal 6A per fase moet aanbieden. Dus ofwel, je moet als je de laadpaal omzet naar 3-fase dan een overschot hebben van 3 x 1380 = 4140W om volledig op PV te kunnen laden.

En dat is dus precies de reden dat veel mensen die puur op PV overschot willen laden hun paal juist op 1-fase zetten, want dan kun je al met 1380W overschot puur op PV laden.

• Baats
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-03 16:38
Toch iets vreemds voor met onze nieuwe Alfen laadpaal (Eve Single Pro 32A op 1 fase). Differentieel springt vaak uit, maar nog onduidelijk waarom.

Nog maar vier laadbeurten gedaan, maar bij 2/4 is de differentieel op het einde gesprongen (meteen erna of veel later weet ik niet). Auto wel volledig geladen.

Is een PHEV dus laadt maar maximaal op aan 3.7kWh of 16A. Was vandaag even aan het kijken welke instellingen allemaal mogelijk waren ifv. capaciteitstarief (BE) en toen ik tijdens het laden de max. sterkte op 4A zette, sprong de differentieel ook uit?!

Ik weet niet of er een ondergrens is, maar misschien ook wel een verband met de laadsterkte die afneemt op het einde?

Ga dit uiteraard laten nakijken door de installateur, maar kwam alvast graag eerder tot inzicht..

• Sneezle
  • Laatst online: 16:52
ik222 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:41:
[...]

Een 1 fase omvormer is geen probleem met de huidige meters, alle meters salderen automatisch over de fases. Dus als je op de ene fase 2000W teruglevert en over de andere 2 juiste 1000W verbruikt registreert je meter 0 verbruik en 0 teruglevering.

Maar let wel op dat een laadpaal volgens het laadprotocol altijd minimaal 6A per fase moet aanbieden. Dus ofwel, je moet als je de laadpaal omzet naar 3-fase dan een overschot hebben van 3 x 1380 = 4140W om volledig op PV te kunnen laden.

En dat is dus precies de reden dat veel mensen die puur op PV overschot willen laden hun paal juist op 1-fase zetten, want dan kun je al met 1380W overschot puur op PV laden.
dank voor deze uitleg!

• Inspired
  • Nu online
Baats schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:46:
Toch iets vreemds voor met onze nieuwe Alfen laadpaal (Eve Single Pro 32A op 1 fase). Differentieel springt vaak uit, maar nog onduidelijk waarom.

Nog maar vier laadbeurten gedaan, maar bij 2/4 is de differentieel op het einde gesprongen (meteen erna of veel later weet ik niet). Auto wel volledig geladen.

Is een PHEV dus laadt maar maximaal op aan 3.7kWh of 16A. Was vandaag even aan het kijken welke instellingen allemaal mogelijk waren ifv. capaciteitstarief (BE) en toen ik tijdens het laden de max. sterkte op 4A zette, sprong de differentieel ook uit?!

Ik weet niet of er een ondergrens is, maar misschien ook wel een verband met de laadsterkte die afneemt op het einde?

Ga dit uiteraard laten nakijken door de installateur, maar kwam alvast graag eerder tot inzicht..
Zit er een type A of type B voor? Een lage laadstroom zou geen probleem mogen zijn. Het kan zijn dat het laden stopt maar de aardlek zou daardoor niet moeten springen.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:14

Termy

valt er nog wat te fragge?

ik222 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:41:
[...]

En als ik het goed begreep kan een zappi v2(.1?) hierin wisselen om zowel al bij 1,4 kW overschot op 1 fase te kunnen laden als op 3 fase met meer overschot of 's nachts? Ik zit nl in de situatie dat ik wel 4,2 kW overschot kan hebben maar dat is enigszins beperkt qua periode aangezien ik slechts 7,3 kWp heb liggen op plat dak O/W. In dit jaargetijde haal ik dat dus zelfs op een zonnige dag (net) niet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Termy schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:08:
[...]

En als ik het goed begreep kan een zappi v2(.1?) hierin wisselen om zowel al bij 1,4 kW overschot op 1 fase te kunnen laden als op 3 fase met meer overschot of 's nachts? Ik zit nl in de situatie dat ik wel 4,2 kW overschot kan hebben maar dat is enigszins beperkt qua periode aangezien ik slechts 7,3 kWp heb liggen op plat dak O/W. In dit jaargetijde haal ik dat dus zelfs op een zonnige dag (net) niet.
Dat klopt half. Je kunt de Zappi inderdaad instellen dat hij overschot op 1 fase laadt (dat is in de ECO en ECO+ mode, staan waarschijnlijk zelfs default 1 fase). Het klopt ook dat je hem kunt instellen om bijvoorbeeld 's nachts (tijdens daluren) op 3 fase te laden. Hij schakelt echter niet automatisch naar 3 fase bij veel PV overschot (zijn ze wel mee bezig).
Is volgens mij ook niet nodig. De meeste EV's kunnen op 1 fase met max. 7,4kW laden. Als je nu je Zappi afzekert met 32A (7,4kW) of 25A (5,8kW) dan denk ik niet dat je, met 7,3kWp, in de situatie komt dat je je overschot niet kwijt kunt.

[Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 12-03-2023 10:23]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:00
Ik heb gisteren de Shell Recharge Home Advanced 3.0 geïnstalleerd. Echter kwam ik bij de laatste stap erachter dat je de Shell Installer app nodig hebt om hem de activeren. Bij het opstarten knippert hij geel, daarna even uit, dan rood en dan stopt de LED met branden.

Als ik een laadpas ervoor houdt, dan gaat hij knipperen, knippert op het laatst 4x rood en dan gebeurt er niets. Ik heb hem wel al toegevoegd in de Shell omgeving, geeft "beschikbaar" aan maar verder doet hij niets. Wellicht dat het te maken heeft met het niet kunnen installeren via de Shell Installer app.

Iemand hier ervaringen mee? En mocht ik hem moeten activeren via de Shell Installer app, iemand die me hierbij kan helpen? Ik heb daar namelijk geen toegang tot uiteraard :)

• Baats
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-03 16:38
Inspired schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:48:
[...]

Zit er een type A of type B voor? Een lage laadstroom zou geen probleem mogen zijn. Het kan zijn dat het laden stopt maar de aardlek zou daardoor niet moeten springen.
Is een type A (TECO DIFFERENTIEELSCHAKELAAR F9 TC 4P 63A 30MA TYPE A).

Ik dacht tot gisteren dat het gewoon de zekering was die sprong, maar is dus een differentieel

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Vandaag een probleem met laden met mijn Zappi V2 3-fasen. Bij het starten van het laden van de auto (fast mode 3-fase) schakelde 1 fase (C25 automaat) van de hoofdschakelaar uit. Op dat moment waren op de uitgevallen fase de warmtepomp, oven (zelfreiniging) en wasmachine actief.

Nu heeft de Zappi load-balancing dus zou dit toch niet moeten voorkomen? De Zappi zou moeten afschalen en apparaten in huis voorrang geven. Zou een van CT-klemmen niet werken? Ik zag in het menu van de Zappi niet zo snel iets dat de status van CT-klemmen uitleest.

De instellingen voor CT CONFIG lijken me wel goed:
CTINT = Internal Load
CT1 = Grid
CT2 = Grid
CT3 = Grid

Maar onder SUPPLY GRID staat
Export Margin = 0W
Grid Limit = OFF
Battery = None
Net Phases = ON

Zoals ik de handleiding begrijp moet de Grid Limit ingesteld worden op de maximale stroom die netaansluting kan leveren? Is dit juist? De handleiding maakt niet duidelijk of deze instelling per fase is of de som van drie fasen. Kan iemand met een Zappi V2 eens delen wat zij hier ingesteld hebben staan en wat de capaciteit van hun aansluiting is? Is er daarnaast een manier waarop ik de werking van de CT-klemmen kan testen?

"The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money." -- Margaret Thatcher

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@ari3 Grid Limit is per fase, dus in jou geval moet je die op 25A zetten. Dat die nu op OFF staat is ook direct de reden dat je loadbalancing simpelweg niets doet en dat dus je hoofdzekering eruit klapte.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ari3 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:49:
Vandaag een probleem met laden met mijn Zappi V2 3-fasen. Bij het starten van het laden van de auto (fast mode 3-fase) schakelde 1 fase (C25 automaat) van de hoofdschakelaar uit. Op dat moment waren op de uitgevallen fase de warmtepomp, oven (zelfreiniging) en wasmachine actief.

Nu heeft de Zappi load-balancing dus zou dit toch niet moeten voorkomen? De Zappi zou moeten afschalen en apparaten in huis voorrang geven. Zou een van CT-klemmen niet werken? Ik zag in het menu van de Zappi niet zo snel iets dat de status van CT-klemmen uitleest.

De instellingen voor CT CONFIG lijken me wel goed:
CTINT = Internal Load
CT1 = Grid
CT2 = Grid
CT3 = Grid

Maar onder SUPPLY GRID staat
Export Margin = 0W
Grid Limit = OFF
Battery = None
Net Phases = ON

Zoals ik de handleiding begrijp moet de Grid Limit ingesteld worden op de maximale stroom die netaansluting kan leveren? Is dit juist? De handleiding maakt niet duidelijk of deze instelling per fase is of de som van drie fasen. Kan iemand met een Zappi V2 eens delen wat zij hier ingesteld hebben staan en wat de capaciteit van hun aansluiting is? Is er daarnaast een manier waarop ik de werking van de CT-klemmen kan testen?
Grid limit instellen zoals @ik222 zegt en dan kun je in je laadsessie grafiek in de myenergi app mooi zien wanneer de LB heeft ingegrepen.
Werkt hier al anderhalf jaar probleemloos en ik heb de LB zeker nodig met mijn 1 fase WP.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:12
Baats schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:06:
[...]

Is een type A (TECO DIFFERENTIEELSCHAKELAAR F9 TC 4P 63A 30MA TYPE A).

Ik dacht tot gisteren dat het gewoon de zekering was die sprong, maar is dus een differentieel
Merk ken ik niet maar aangezien het een vaste installatie betreft mag je deze vervangen voor een 300mA variant.

Vliegt ie er dan nog steeds uit, dan is er wat mis met je bekabeling/installatie...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• Inspired
  • Nu online
Jazsie schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:42:
[...]

Merk ken ik niet maar aangezien het een vaste installatie betreft mag je deze vervangen voor een 300mA variant.

Vliegt ie er dan nog steeds uit, dan is er wat mis met je bekabeling/installatie...
Is een beetje symptoombestrijding toch? Een 30mA zou ook niet moeten trippen bij een deugdelijke installatie.

• Jazsie
Inspired schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:09:
[...]

Is een beetje symptoombestrijding toch? Een 30mA zou ook niet moeten trippen bij een deugdelijke installatie.
Ja en neen, afhankelijk van de situatie is lekstroom normaal, 300mA mag gewoon en is binnen de grenzen bij een vaste installatie.
Sterker nog, wordt zelfs aanbevolen afhankelijk van de situatie.

Uiteraard is het verstandig de installatie te controleren op juistheid alsvorens iets te vervangen ;).

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:26

dollyking

duck tape

Boedha schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:31:
Ik heb een Easee laadpaal thuis met een Equalizer (loadbalancer). Nu krijg ik de Equalizer niet meer aangemeld op de laadpaal en het wifi netwerk. Heeft wel gewoon gewerkt.

Contact gehad met Easee en de leverancier. Bepaalde dingen uit moeten proberen, oa eigen wifi netwerk, meerder manieren van aanmelden. Alleen werkt het nog steeds niet. De melding die komt geeft aan de HAN/P1 poort niet geactiveerd is van de elektrameter . Alleen hangt er aan de P1 poort van deze meter (via een splitter) een Homewizard die gewoon keurig zijn werk doet. Dus lijkt mij dat de P1 poort gewoon actief is., anders zou de Homewizard het ook niet doen.

De equalizer heb ik ook zonder splitter aan de P1 poort gehad, maar hetzelfde resultaat.

Grote kans dat de equalizer defect is?
Zelfde hier, hoe is het opgelost?

• DeJos1985
Laadverlies. Ik heb er al veel over gelezen maar nog geen antwoord gevonden. Hopelijk vind ik dat hier.

Er is laadverlies door onder andere koeling, warming, omzetting AC-DC...2-20%.

Maar: Hoeveel % van dit verlies zit tussen de meterkast en de laadpaal?
Waarom? Energieverlies na de laadpaal wordt betaald door de werkgever, ervoor door mezelf.

Ik moet de plaats van een laadpaal kiezen en de AC kabel van de meterkast tot aan de laadpaal geschat 25m zijn of 5m. De plaats van 25m heeft mijn voorleur omdat de wagen dan in de garage staat. Maar dat betekend meer verlies. Hoeveel?

Door capaciteitstarief in belgie is traag laden de beste optie. Vermoedelijk dus ook 1fase laden.

Groeten

• IvoB2
DeJos1985 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:47:
Door capaciteitstarief in belgie is traag laden de beste optie. Vermoedelijk dus ook 1fase laden.
Dat is niet (altijd) correct en volledig afhankelijk hoeveel kWh er door de laadpaal gaat. En laat een EV bij een normaal gebruik nu net een kWh vreter zijn.
Het capaciteitstarief is nl. geen nieuw tarief. Het is een andere berekening van het nettarief. Waar dit voor 2023 nog volledig op kWh was is dit nu een mix van kWh en kW. en de meesten zien gewoon het deel kWh over het hoofd maar dat heeft wel een impact op de uiteindelijke kost. Het tarief bertekend op kWh is immers, in vergelijking met pre 2023, goedkoper geworden. Hoe meer kWh je dus laadt hoe groter de kans dat je, in vergelijking met pre 2023, het tarief op kW kan verminderen en zelfs, wat betreft totale netkost, goedkoper af bent dan in 2022.

De grootste laadverliezen zitten overigens niet in een goed gedimensioneerde kabelverbinding tussen meterkast en laadpaal maar in het deel tussen laadpaal en omvormer in de auto. Traag laden brengt een groter kWh verbruik met zich mee omdat de vaste verbruiken dan over een langere tijd doorlopen en dan meer gaan doorwegen.

• DeJos1985
IvoB2 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:03:
[...]

Dat is niet (altijd) correct en volledig afhankelijk hoeveel kWh er door de laadpaal gaat. En laat een EV bij een normaal gebruik nu net een kWh vreter zijn.
Het capaciteitstarief is nl. geen nieuw tarief. Het is een andere berekening van het nettarief. Waar dit voor 2023 nog volledig op kWh was is dit nu een mix van kWh en kW. en de meesten zien gewoon het deel kWh over het hoofd maar dat heeft wel een impact op de uiteindelijke kost. Het tarief bertekend op kWh is immers, in vergelijking met pre 2023, goedkoper geworden. Hoe meer kWh je dus laadt hoe groter de kans dat je, in vergelijking met pre 2023, het tarief op kW kan verminderen en zelfs, wat betreft totale netkost, goedkoper af bent dan in 2022.

De grootste laadverliezen zitten overigens niet in een goed gedimensioneerde kabelverbinding tussen meterkast en laadpaal maar in het deel tussen laadpaal en omvormer in de auto. Traag laden brengt een groter kWh verbruik met zich mee omdat de vaste verbruiken dan over een langere tijd doorlopen en dan meer gaan doorwegen.
Klopt. Capaciteitstarief ben ik van op de hoogte. Maar als je je piek kan beperken zonder in te boeten aan comfort is dat een financieele meevaller.

Klopt inderdaad van het kWh verbruik. Echter als deze kWh na de laadpaal zit worden de kosten vergoed.

Graag zou ik een indicatie hebben hoeveel % dat verlies tussen meterkast en laadpaal is. Afhankelijk van 1f, 3f (dikkere of dunnere kabel), lengtemeters van AC kabel.

Ik vind op google een waarde van 4% terug maar dat geldt voor de bommalader.

Dus eigenlijk de kabelverliezen volgens P=RxI²?

[Voor 3% gewijzigd door DeJos1985 op 13-03-2023 15:14]

• SjoerdV nl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:48

SjoerdV nl

Be the change.

Hallo allen,

ook hier ben ik de mogelijkheden aan het onderzoeken om een laadpaal te installeren. Er wordt al elektrisch gereden, maar die heb ik altijd middels een granny aangesloten :) Nu ik het geluk heb een zakelijke auto te gaan rijden en de vereiste een laadpaal is om de geladen kWh's te kunnen declareren ben ik al een tijd me aan het inlezen, maar kom ik er voor m'n gevoel niet uit wat uiteindelijk de beste keuze is.

Situatie;

Model Y RWD
1-fase 40A >> wordt 3-fase 25A.
Vanmiddag een 3-fase meterkast opgehangen. Laadpaal heeft eigen gereserveerde groep.
PV, omvormer is een 1-fase SolarEdge HD4000.

Belangrijke zaken voor mij zijn ;
Verbinding met internet (back-end is EVSmart platform)
load-balancing (omdat 3 x 25A met toekomstige WP en inductie)
Puur opladen op overproductie zonnestroom (voorbereiding op aflopen salderen)
Laadpaal aan kunnen sturen; alleen laden wanneer lage CO2-intensiteit / lage prijzen (wanneer dynamisch contract, tot okt-24 nog niet aan de orde). Dit middels home assistan?

Ik kwam uiteindelijk uit op de easee home vanwege de configureerbaarheid, maar las hierboven het ontbreken van een bepaalde zekering. Tevens een niet gecertificeerde meter wat dus in de toekomst problemen kan opleveren?

Wat bedrijven raden een Alfen EVE Single S-line aan, waar middels een app alles in te zien een aan te sturen is. Maar zijn er nog andere laadpalen die te overwegen zijn gezien mijn vragen?

Bedankt!

• Jazsie
DeJos1985 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:47:
Laadverlies. Ik heb er al veel over gelezen maar nog geen antwoord gevonden. Hopelijk vind ik dat hier.

Er is laadverlies door onder andere koeling, warming, omzetting AC-DC...2-20%.

Maar: Hoeveel % van dit verlies zit tussen de meterkast en de laadpaal?
Waarom? Energieverlies na de laadpaal wordt betaald door de werkgever, ervoor door mezelf.

Ik moet de plaats van een laadpaal kiezen en de AC kabel van de meterkast tot aan de laadpaal geschat 25m zijn of 5m. De plaats van 25m heeft mijn voorleur omdat de wagen dan in de garage staat. Maar dat betekend meer verlies. Hoeveel?

Groeten
Als je de juiste kabel gebruikt dan is het verlies net (of te verwaarlozen) als bij 5m lengte...

Hoe korter hoe beter, dat wel maar ik zou kiezen waar ik wil laden met daarbij wel de juiste kabel in gebruik.

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-03 23:01
[b]DeJos1985 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:47:
Bemerk wel dat ze voor het capaciteitstarief kijken naar de hoogste piek in een gehele maand. Als jij altijd aan 8A wil laden om die tarief te omzeilen, maar toch gedurende 1 uurtje aan 32A gaat laden omdat je nog onverwacht ergens een snelle boodschap moest gaan doen, is je maand dus al om zeep en kon je even goed de gehele maand aan 32A geladen hebben.

Heb voor mezelf al uitgemaakt dat ik me geen bal aantrek van dat capaciteitstarief, ook al omdat mijn wagen+laadpaal niet flexibel genoeg zijn om bvb aan 16A te laden (tenzij ik dat laat aanpassen door de uitbater = Shell Recharge, maar als je dan toch eens 32A nodig hebt, lukt dat ook weer niet direct).

• IvoB2
Het heeft sowieso geen zin om aan 8A te gaan laden wanneer het forfaitair minimum 10,8 A bedraagt.

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-03 23:01
IvoB2 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:35:
Het heeft sowieso geen zin om aan 8A te gaan laden wanneer het forfaitair minimum 10,8 A bedraagt.
Ik hoop voor jou dat je thuis nog wel wat elektrische toestellen hebt ? En 2.8A is 640W, dus daar zit je wel snel aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boedha
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 18:37

Boedha

Niks

dollyking schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:17:
[...]

Zelfde hier, hoe is het opgelost?
Ik heb gemaild met Easee, eigen wifi netwerk aangemaakt op 2.4ghz. Gecheckt of P1 poort wel actief was via energie maatschappij. Dat hielp eigenlijk allemaal niet.

Totdat ik aangaf dat ik de Equalizer niet meer zag ik de Easee app. Toen kreeg ik het onderstaande als antwoord en dat heb ik uitgevoerd en dat werkte direct. Waarbij de XXXXXXX staan voor een nummer wat in de mail erbij stond.

* Als dit het geval is, nodig ik je uit om het volgende te proberen:

Open de Easee App,
Druk in de rechterbovenhoek op de blauwe "+"
En selecteer de optie onderaan "Heb je al toegang tot een product?".
Voeg de site ID toe: XXXXXXX

Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!

• IvoB2
Twixie schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:32:
[...]
Ik hoop voor jou dat je thuis nog wel wat elektrische toestellen hebt ? En 2.8A is 640W, dus daar zit je wel snel aan.
Full electric maar buiten het forfait van 2,5 kW geen capaciteitstarief aan te rekenen op vermogen.
Mijn punt was ook niet dat je daar snel aanzit maar dat het geen zin heeft te streven naar een capaciteitspiek die lager ligt dan het forfaitaire minimum.

[Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 13-03-2023 19:34]

• DeJos1985
Twixie schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:39:
[...]

Bemerk wel dat ze voor het capaciteitstarief kijken naar de hoogste piek in een gehele maand. Als jij altijd aan 8A wil laden om die tarief te omzeilen, maar toch gedurende 1 uurtje aan 32A gaat laden omdat je nog onverwacht ergens een snelle boodschap moest gaan doen, is je maand dus al om zeep en kon je even goed de gehele maand aan 32A geladen hebben.

Heb voor mezelf al uitgemaakt dat ik me geen bal aantrek van dat capaciteitstarief, ook al omdat mijn wagen+laadpaal niet flexibel genoeg zijn om bvb aan 16A te laden (tenzij ik dat laat aanpassen door de uitbater = Shell Recharge, maar als je dan toch eens 32A nodig hebt, lukt dat ook weer niet direct).
Klopt volledig. Maar ik ga niet laden aan 32A. Dan neem ik de laadpas en ga ik wel ergens aan een snellader hangen of een 22kW hier in de buurt. Dat kan inderdaad voorkomen maar ik hoop dat dat maar 5% van de tijd zal zijn.
Ik rij ongeveer 120km per dag. Aan 2.5kW laden zal de wagen op 10h 25kWh opgeladen zijn. Lijkt me dus voldoende.
Maar je uitleg is correct :)

• DeJos1985
IvoB2 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:35:
Klopt als je er niets bij wil opzetten, anders kan het wel nut hebben.

• IvoB2
DeJos1985 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:33:
[...]
Ik rij ongeveer 120km per dag. Aan 2.5kW laden zal de wagen op 10h 25kWh opgeladen zijn. Lijkt me dus voldoende.
Klopt niet.
Wanneer je laadt aan 2,5 kW krijg je op tien uur tijd nooit 25 kWh in de accu van de EV.
Afhankelijk van je EV zal dat 10 tot 20% langer duren.

• Termy

Termy

DonJuape schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:21:
[...]

Dat klopt half. Je kunt de Zappi inderdaad instellen dat hij overschot op 1 fase laadt (dat is in de ECO en ECO+ mode, staan waarschijnlijk zelfs default 1 fase). Het klopt ook dat je hem kunt instellen om bijvoorbeeld 's nachts (tijdens daluren) op 3 fase te laden. Hij schakelt echter niet automatisch naar 3 fase bij veel PV overschot (zijn ze wel mee bezig).
Is volgens mij ook niet nodig. De meeste EV's kunnen op 1 fase met max. 7,4kW laden. Als je nu je Zappi afzekert met 32A (7,4kW) of 25A (5,8kW) dan denk ik niet dat je, met 7,3kWp, in de situatie komt dat je je overschot niet kwijt kunt.
Dank voor je antwoord. Ik kreeg vandaag te horen van Laadpaal-outlet dat de zappi niet geschikt is op de afstand dat ik hem wil plaatsen (ruim 40 m hemelsbreed met een blokje huizen tussen ons huis en de parkeerplaats). Het zou niet mogelijk zijn om de info van CT-klemmen daar te krijgen (hoewel ze zei dat het wel kan maar het zou niet goed werken of zo). Maar als ik het goed begrijp heb ik helemaal geen CT-klemmen nodig en is ethernet van m'n P1 poort van de slimme meter voldoende. Of is die Zappi WiFi only? Ik kan dat helaas op de site van myenergi niet vinden. Ik ging er van uit dat ik gewoon 5x6 mm2 (misschien 10 mm2) + 2x S/FTP CAT6 naar m'n parkeerplaats nodig zou hebben en verder geen probleem. Als ik dit topic doorzoek op zappi en wifi dan lijkt dat het gewoon moet kunnen.

Ze suggereren nu overigens een Wallbox Commander ivm m'n wens tot een vaste kabel en de afstand, maar die kan blijkbaar alleen op 3 fasen tegelijk op overschot laden waardoor ik ongeveer 4 kW overschot nodig heb wat voor mij dus niet heel makkelijk is om te krijgen. Zover ik kan zien is dat een business oplossing met ingebouwde 4G waarvan ik me afvraag of dat niet erg duur zal zijn voor niks.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:52
Termy schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:55:
[...]

Dank voor je antwoord. Ik kreeg vandaag te horen van Laadpaal-outlet dat de zappi niet geschikt is op de afstand dat ik hem wil plaatsen (ruim 40 m hemelsbreed met een blokje huizen tussen ons huis en de parkeerplaats). Het zou niet mogelijk zijn om de info van CT-klemmen daar te krijgen (hoewel ze zei dat het wel kan maar het zou niet goed werken of zo). Maar als ik het goed begrijp heb ik helemaal geen CT-klemmen nodig en is ethernet van m'n P1 poort van de slimme meter voldoende. Of is die Zappi WiFi only? Ik kan dat helaas op de site van myenergi niet vinden. Ik ging er van uit dat ik gewoon 5x6 mm2 (misschien 10 mm2) + 2x S/FTP CAT6 naar m'n parkeerplaats nodig zou hebben en verder geen probleem. Als ik dit topic doorzoek op zappi en wifi dan lijkt dat het gewoon moet kunnen.

Ze suggereren nu overigens een Wallbox Commander ivm m'n wens tot een vaste kabel en de afstand, maar die kan blijkbaar alleen op 3 fasen tegelijk op overschot laden waardoor ik ongeveer 4 kW overschot nodig heb wat voor mij dus niet heel makkelijk is om te krijgen. Zover ik kan zien is dat een business oplossing met ingebouwde 4G waarvan ik me afvraag of dat niet erg duur zal zijn voor niks.
De draden vd ct klemmen zijn tot 100m te verlengen (bron is myenergi) dus ik weet niet waar laadpaal outlet t over heeft...

Met 2 utps en voedingskabel zit je dus goed. De Zappi 2.1 kan je gewoon bedraad op internet aan sluiten.

Met de p1 doet de Zappi niks. Je moet echt de draden vd ct klemmen verlengen met de 2e utp kabel.

• Termy

Termy

Makrolon schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:52:
[...]

De draden vd ct klemmen zijn tot 100m te verlengen (bron is myenergi) dus ik weet niet waar laadpaal outlet t over heeft...

Met 2 utps en voedingskabel zit je dus goed. De Zappi 2.1 kan je gewoon bedraad op internet aan sluiten.

Met de p1 doet de Zappi niks. Je moet echt de draden vd ct klemmen verlengen met de 2e utp kabel.
Hm, ik dacht gelezen te hebben dat je alleen CT-klemmen nodig hebt als je met een harvi data in de app wilt krijgen over je opbrengst en dat je voor overschot laden/loadbalancing alleen ethernet uit de meter nodig hebt (met splitter). Wat haal ik nu door elkaar?

Maar goed, als dat niet zo is, dan de vraag: waar moeten die CT-klemmen dan komen? Op de uitgaande draden naar de hoofdzekering? Het kan nl niet (makkelijk) op zonnepanelen want dit zitten op een onderverdeelkast aangesloten op zolder met daar ook de airco op, dus de krachtgroep die in de meterkast beneden zit is niet schoon alleen PV.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Termy schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:42:
[...]

Hm, ik dacht gelezen te hebben dat je alleen CT-klemmen nodig hebt als je met een harvi data in de app wilt krijgen over je opbrengst en dat je voor overschot laden/loadbalancing alleen ethernet uit de meter nodig hebt (met splitter). Wat haal ik nu door elkaar?

Maar goed, als dat niet zo is, dan de vraag: waar moeten die CT-klemmen dan komen? Op de uitgaande draden naar de hoofdzekering? Het kan nl niet (makkelijk) op zonnepanelen want dit zitten op een onderverdeelkast aangesloten op zolder met daar ook de airco op, dus de krachtgroep die in de meterkast beneden zit is niet schoon alleen PV.
CT-klemmen op de 3 fasen in je meterkast zijn nodig voor laden op PV overschot en load balancing. CT-klemmen met Harvi voor de PV omvormer zijn nodig als je ook in de app je PV opbrengst wilt kunnen zien. Zappi werkt niet met de P1 poort van de meter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:52
Termy schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:42:
[...]

Zoals al word gezegd inderdaad op de ingaande (;)) draden vanaf je meter/hoofdzekering.

Die bij de zonnepanelen zijn niet nodig, harvi is niks anders als een draadloze vervanging van de bedrade aansluiting van de ct klemmen op de Zappi.

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-03 21:24
Is er ervaring met het instellen van Growatt Thor laadpalen? Heb er drie gekocht (WiFi / RFID) en het initiële instellen van het netwerk is een drama. Moet via WiFi, met de paal als wifibron maar de SSIDs zijn steeds maar een tiental seconden zichtbaar. De verbinding wordt dan verbroken waardoor je het proces niet kunt afronden.

Bij één paal is het uiteindelijk gelukt en vanaf toen werkte de paal prima. Helaas volstrekt onduidelijk waarom het ineens wel lukte bij die ene paal.

Op veel sites staat dat de THOR ook een ethernet aansluiting heeft, dat klopt niet, er is geen poort aanwezig op de printplaat. Waar in de handleiding network cable staat bedoelen ze de WiFi.

Tips en advies welkom!

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce in bestelling, zeilboot die ik te weinig gebruik.

• Termy

Termy

Dank, wederom :).

Maar mail gestuurd met dat het gewoon moet kunnen werken en dat ik graag wil dat ze er op in gaan.

Nu overigens ruim boven de 4, zelfs 5 kW teruglevering hehe.

• quincyjongeleen
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-03 22:11
Ik heb een LOLO3 gekregen van iemand om deze te gebruiken voor in de tuin, enkel krijg ik deze niet aan de praat. Moet ik deze online registreren? Of kan ik hem ook zonder online registratie gebruiken? Weet iemand dit?

• BrieJan
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-03 10:36
FrenzyFreak schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:01:
[...]

- Wat zijn de eisen van je werkgever?
Een Easee ondersteunt een backoffice en heeft een RFID lezer. Om werknemers tegemoet te komen, biedt mijn werkgever ook een laadbox (Alfen Eve Single Pro-line) aan tegen een vaste vergoeding, te verrekenen met de bijtelling van de auto.

- Hoe belangrijk vind je de belastingdienst?
In principe vereist de belastingdienst een laadpaal met MID gecertificeerde meter, waardoor een Alfen Eve Single Pro-line overblijft.

- Hoe belangrijk is laden via zonnepanelen?
Ik ben wat wijzer geworden in mijn zoektocht.

Van de LM (Athlon) krijg ik een laadpas van MTC/Vattenfall. Een eventuele thuislader moet dan eveneens door Vattenfall geinstalleerd worden. Op zich geen ramp maar zij bieden maar twee palen aan, waarvan 1 geschikt is voor zakelijke verrekening: De eerder genoemde Alfen Eve SIngle Pro-line. Echter werkt hiervan load balancing alleen met een slimme meter en laat ik die nou niet hebben.

Nu heb ik ook de optie om het thuisladen met mijn werkgever te verrekenen, Mijn werkgever is echter duidelijk nog helemaal bleu hierin: er is nog weinig kennis van, laat staan dat er een beleid is. Ik ben nu de tweede werknemer die hier actief mee bezig is. Mijn collega opperde onlangs E-flux en deze optie is nu ook beschikbaar. Ik kan dus een E-flux laadpas krijgen speciaal voor het thuisladen en zelf een thuislader laten plaatsen die werkt met E-flux. Dus dat biedt al wat meer opties. Dacht ik ...

Want sls ik daar dan mijn wens voor load balancing aan toevoeg, dan blijft er eigenlijk maar 1 serieuze optie over en dat is de Etrel INCH Pro. Niet bepaald de goedkoopste, maar wel een van de mooiste (als je het mij vraagt). Dus daar heb ik inmiddels 1 offerte voor binnen.

Een andere lader die load balancing met domme meters ondersteunt is de Shell Home Advanced. Alleen werkt deze weer niet met E-flux. Echter werkt Athlon hier wel mee samen, dus ik zal hen ook nog even contacten of dit in mijn geval ook mogelijk is. Dan zou ik toch afkunnen met 1 laadpas.

To be continued, maar ik kom in de buurt van mijn finale keuze, :)

• IvoB2
BrieJan schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:56:
[...]

Ik ben wat wijzer geworden in mijn zoektocht.

Van de LM (Athlon) krijg ik een laadpas van MTC/Vattenfall. Een eventuele thuislader moet dan eveneens door Vattenfall geinstalleerd worden. Op zich geen ramp maar zij bieden maar twee palen aan, waarvan 1 geschikt is voor zakelijke verrekening: De eerder genoemde Alfen Eve SIngle Pro-line. Echter werkt hiervan load balancing alleen met een slimme meter en laat ik die nou niet hebben.
De Alfen Single Pro line kan ook loadbalancen zonder DM. Je hebt dan wel een extra stuk hardware nodig.

• SjoerdV nl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:48

SjoerdV nl

Be the change.

SjoerdV nl schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:21:
Hallo allen,

ook hier ben ik de mogelijkheden aan het onderzoeken om een laadpaal te installeren. Er wordt al elektrisch gereden, maar die heb ik altijd middels een granny aangesloten :) Nu ik het geluk heb een zakelijke auto te gaan rijden en de vereiste een laadpaal is om de geladen kWh's te kunnen declareren ben ik al een tijd me aan het inlezen, maar kom ik er voor m'n gevoel niet uit wat uiteindelijk de beste keuze is.

Situatie;

Model Y RWD
1-fase 40A >> wordt 3-fase 25A.
Vanmiddag een 3-fase meterkast opgehangen. Laadpaal heeft eigen gereserveerde groep.
PV, omvormer is een 1-fase SolarEdge HD4000.

Belangrijke zaken voor mij zijn ;
Verbinding met internet (back-end is EVSmart platform)
load-balancing (omdat 3 x 25A met toekomstige WP en inductie)
Puur opladen op overproductie zonnestroom (voorbereiding op aflopen salderen)
Laadpaal aan kunnen sturen; alleen laden wanneer lage CO2-intensiteit / lage prijzen (wanneer dynamisch contract, tot okt-24 nog niet aan de orde). Dit middels home assistan?

Ik kwam uiteindelijk uit op de easee home vanwege de configureerbaarheid, maar las hierboven het ontbreken van een bepaalde zekering. Tevens een niet gecertificeerde meter wat dus in de toekomst problemen kan opleveren?

Wat bedrijven raden een Alfen EVE Single S-line aan, waar middels een app alles in te zien een aan te sturen is. Maar zijn er nog andere laadpalen die te overwegen zijn gezien mijn vragen?

Bedankt!
Mag ik mijn vraag hier nogmaals onder de aandacht brengen?

• Rud013
  • Laatst online: 23-03 08:37
Zit op mijn New Motion / lolo smart paal DC protectie?
Staat geen typenummer op de sticker, anders ging ik op zoek naar een handleiding
Waar moet ik naar zoeken als ik naar de electronica kijk?

• reputatio
Contact gehad met verschillende partijen over de Shell Home Advanced 3.0 laadpaal (Shell zelfs en de reseller waar ik hem besteld heb), maar Shell geeft blijkbaar aan dat de laadpaal nooit online is geweest. Terwijl hij een bekable verbinding heeft, een IP adres krijgt en ik hem gewoon kan benaderen via dat lokale IP adres. Krijg weliswaar een pagina dat '/' niet gevonden kan worden, maar als ik naar '/admin' bijvoorbeeld ga, vraagt hij om een naam en wachtwoord. Dus de verbinding lijkt prima te zijn.

Nu kunnen ze een service monteur sturen, maar dat kost geld als het niet aan de laadpaal ligt. Maar controleren of de laadpaal online is kan ik zelf niet doen maar alleen Shell...

Iemand die ook zoiets heeft meegemaakt en kan helpen debuggen? :)
@reputatio Ik heb er geen ervaring mee, maar dat je hem lokaal kan benaderen zegt natuurlijk in principe niets of dat die laadpaal wel verbinding kan maken met de backend (die ergens bij Shell draait).

Bijvoorbeeld een firewall of subnet wat niet naar internet mag of een laadpaal die verbinding wil maken via een (niet ingestoken?) simkaart ipv bekabeld internet en vast nog meer zaken die verkeerd kunnen zijn.

EDIT: waar in het proces blijf je trouwens steken? Worden de leds wel eerst rood/groen en na (maximaal 10 minuten) gaan ze dan uit?

In de handleiding staat ook:
After the charge point has finished starting, use the Installer app to commision the charge point.
The Installer app can be found in the App Store (iOS) or the Play Store (Android).
To get access you need an installer certification via the Installer Training Academy.
Heb je zo'n certificaat en toegang tot die app?

[Voor 37% gewijzigd door JeroenE op 15-03-2023 12:39]

• reputatio
JeroenE schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:34:
@reputatio Ik heb er geen ervaring mee, maar dat je hem lokaal kan benaderen zegt natuurlijk in principe niets of dat die laadpaal wel verbinding kan maken met de backend (die ergens bij Shell draait).

Bijvoorbeeld een firewall of subnet wat niet naar internet mag of een laadpaal die verbinding wil maken via een (niet ingestoken?) simkaart ipv bekabeld internet en vast nog meer zaken die verkeerd kunnen zijn.
Bedankt voor je antwoord, je hebt gelijk, dat hoeft niet te betekenen dat hij ook verbinding heeft met de backend van Shell. Maar de firewall op locatie is niet zo ingewikkeld, dus niets houdt hem tegen.

Na wat onderzoek (de laadpaal benaderen via het lokale ip en dan gaan naar http://<lokaal ip>:12800/user/status) kwam ik erachter dat het probleem ergens anders zit. Namelijk het omdraaien van 2 cijfers in het serienummer 8)7. Na dagen zoeken, zo'n simpele fout als dit. Maar ach, hij lijkt te werken, dus ik ben al lang blij :D.

• reputatio
JeroenE schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:34:
@reputatio
EDIT: waar in het proces blijf je trouwens steken? Worden de leds wel eerst rood/groen en na (maximaal 10 minuten) gaan ze dan uit?

In de handleiding staat ook:
[...]
Heb je zo'n certificaat en toegang tot die app?
Ik was te snel met reageren.

De leds worden eerst geel, daarna even uit, dan rood en daarna helemaal uit.
In de handleiding staat hier niets over.

Wat betreft het certificaat en toegang tot de app, die heb ik beide niet. Hier kwam ik ook pas achter nadat ik alles geïnstalleerd had :+. Ik hoopte dit op te kunnen lossen met Shell, maar waarschijnlijk werkt de paal nu toch al, zonder dat ik via de installer app iets hoefde te doen.

Ik ga hem vanavond even proberen met een elektrische auto, zodat ik er ook zeker van ben dat hij het doet :)
reputatio schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:43:
Wat betreft het certificaat en toegang tot de app, die heb ik beide niet. Hier kwam ik ook pas achter nadat ik alles geïnstalleerd had :+.
De handleiding suggereert wel dat het nodig is om dingen in te stellen voordat het laadpunt werkt. Wellicht werkt het ook met standaardinstellingen (dus zonder iets anders te configureren).

Je kan mogelijk nog een laadpas proberen (als je die wel bij de hand hebt), maar als er dan niets gebeurt wil het ook niet zeggen dat dit fout is. Sommige laadpalen gaan pas echt iets doen als er een laadkabel in zit.

• reputatio
JeroenE schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:45:
[...]
De handleiding suggereert wel dat het nodig is om dingen in te stellen voordat het laadpunt werkt. Wellicht werkt het ook met standaardinstellingen (dus zonder iets anders te configureren).

Je kan mogelijk nog een laadpas proberen (als je die wel bij de hand hebt), maar als er dan niets gebeurt wil het ook niet zeggen dat dit fout is. Sommige laadpalen gaan pas echt iets doen als er een laadkabel in zit.
Bij het activeren van de laadpaal via de Shell omgeving (dus een laadsessie starten), kwam wel een groene LED, dus dat zou goed nieuws betekenen. Had op het moment geen elektrische auto bij, dus ik kon het nog niet uittesten op de auto zelf.

Ik heb wel contact gehad nog met Shell, maar ze hebben een formulier om wijzigingen aan te vragen (capaciteitstarief wijzigen, maximale snelheid van laadpunt etc). Dus ik heb dat formulier ingevuld, zodat zij de laadpaal in kunnen gaan stellen op 3x25A en 16A per fase, zodat hij maximaal 11kW geeft in plaats van 22kW. Nu denk ik dat hij daar standaard op ingesteld staat, maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet. De auto trekt ook niet meer dan 11kW, maar better safe than sorry.

Nu nog het Dynamic Power Management stuk aansluiten en dan is alles in orde. Wel erg omslachtig als je het mij vraagt bij Shell, je koopt een laadpaal, installeert hem zelf maar het testen ervan mag alleen een "gecertificeerde Shell monteur / reseller" doen...
reputatio schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:48:
Nu nog het Dynamic Power Management stuk aansluiten en dan is alles in orde. Wel erg omslachtig als je het mij vraagt bij Shell, je koopt een laadpaal, installeert hem zelf maar het testen ervan mag alleen een "gecertificeerde Shell monteur / reseller" doen...
Ja, nogal knullig. Misschien is dat certificaat ook wel makkelijker dan je denkt, de uitleg klinkt een beetje alsof iedereen met een beetje verstand dit wel zou kunnen halen. Maar ik heb dus geen idee hoe diep dit ingaat op allerlei uitzonderingen in de laadpaal of elektrotechnische weetjes die je leert als je een opleiding elektrotechniek doet. Ik kan eerlijk gezegd ook nergens vinden hoe je je kan opgeven voor die online acadamy van hun, dus het is in ieder geval niet heel simpel om gewoon eens even uit te proberen.

• reputatio
JeroenE schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:10:
[...]
Ja, nogal knullig. Misschien is dat certificaat ook wel makkelijker dan je denkt, de uitleg klinkt een beetje alsof iedereen met een beetje verstand dit wel zou kunnen halen. Maar ik heb dus geen idee hoe diep dit ingaat op allerlei uitzonderingen in de laadpaal of elektrotechnische weetjes die je leert als je een opleiding elektrotechniek doet. Ik kan eerlijk gezegd ook nergens vinden hoe je je kan opgeven voor die online acadamy van hun, dus het is in ieder geval niet heel simpel om gewoon eens even uit te proberen.
Dit probleem had ik dus ook, er staat overal leuk dat je een certificaat nodig hebt, maar de online academy vinden valt niet mee. Ze verwijzen overal naar https://shellrecharge.com/installer, maar dan houdt het daar ook op.

Ik heb zelf geen elektrotechniek gestudeerd, maar ik vind elektra erg leuk om mee bezig te zijn en heb zo ook nodig kennis opgebouwd. En kennis die ik niet had tijdens het installeren heb ik hulp ingeschakeld van bekenden die wel elektrotechniek hebben gestudeerd. Maar eigenlijk is het bij een laadpaal zoals van Shell niet zo moeilijk, je moet de goede kleuren in de goede ingangen stoppen zoals in de handleiding staat en dan ben je er wel. De automaat in de meterkast e.d. waren allemaal al geïnstalleerd door een bedrijf.

Maar het leek me alsnog interessant om zo'n certificaat te bekijken, maar kon niks vinden...

• reputatio
Even als terugkoppeling op het testen met een elektrische auto, hij doet het!
Hij laadt netjes de auto op met 11kW en hij komt ook goed in de backlog te staan. De status in de Shell omgeving klopt nu ook met het laden, dus alles lijkt goed te werken :)

• BrieJan
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-03 10:36
IvoB2 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:03:
[...]

De Alfen Single Pro line kan ook loadbalancen zonder DM. Je hebt dan wel een extra stuk hardware nodig.
Ja, dat heb ik inmiddels ook gehoord en gelezen. Dat geeft me wel weer wat wantrouwen in de partijen die ik hierover benaderd heb, die nadrukkelijk aangaven dat dit niet kon. Daarmee komt deze paal toch ook weer in het vizier. Al zullen er wel weer extra kosten bij komen voor het plaatsen van die extra module.

Maaarrr.... vandaag sprak ik een andere partij en zij kwamen uit op de Wallbox Copper SB. Deze kwam bij mijn eigen selectie niet naar boven omdat deze niet met een laadpas zou werken, maar het schijnt dat deze toch een RFID-lezer heeft.

Dus ik heb nu drie opties:
  • Etrel INCH Pro
  • Alfen Eve S-Line
  • Wallbox Copper SB
Los van de (flinke) prijsverschillen, zijn er andere redenen om juist wel of niet voor een van deze drie te kiezen?

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:17
Ik ben aan het uitzoeken welke paal ik heb beste kan laten plaatsen. We krijgen een phev maar op een later moment staat een full ev op de planning. Ik heb een woning met oprit en paal die direct aan de muur kan. Ik heb een nieuwe meterkast (en in de keuken 11kW perilex?) en PV's op het dak met aardige overproductie.

Ik zou het fijn vinden als de laadpaal enige slimmigheid aan boord heeft, bijvoorbeeld het 's nachts laden op daltarief (automatisch). Ook PV stroom overdag zou bv voor moeten gaan bij zonnige weer etc. 11kW paal lijkt me het meest voor de hand liggend (22kW zou overkill zijn en ik zit ook niet op de extra kosten/aanpassingen te wachten).

Welke merken zou ik zeker even moeten bekijken? Zijn er in termen van gebruik hele populaire palen die iedereen heeft vanwege bv prijs/kwaliteit?

Werken de installateurs allemaal met het aanvragen van een offerte? Of zijn er ook (grote) partijen die het obv een vaste prijs incl. installatie aanbieden?
Pagina: 1 ... 53 54 55 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee