Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 00:19
Vandaag de knoop doorgehakt en de Model Y LR besteld. Met de huidige prijs een goede deal.

De keuze van de auto was makkelijker dan de laadpaal, aangezien ik nog geen ervaring heb met auto's met een stekker.

Een laadpunt met een vaste stekker wordt overal aangeprezen als zoveel gemakkelijker. Echter als ik er over nadenk zie ik ook het risico dat deze in de toekomst niet meer werkt als het stekkertype verandert en/of slijt.

Zijn er argumenten te bedenken om niet een kabelloos laadpunt te kiezen die ik over het hoofd zie? Uiteindelijk maak ik de kofferbak altijd open om mijn werktas eruit te halen, dus dat lijkt me niet heel veel extra moeite die paar keer per week.

Verder wil ik hem wel tegen de muur aan hebben, maar liever niet dat mijn huis beschadigd wordt. Is het heel gek gedacht om hem op een paal te zetten tegen het huis aan?

Ben benieuwd naar de tips van de ervaringsdeskundigen hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:43
PHiXioN schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:54:
Vandaag de knoop doorgehakt en de Model Y LR besteld. Met de huidige prijs een goede deal.

De keuze van de auto was makkelijker dan de laadpaal, aangezien ik nog geen ervaring heb met auto's met een stekker.

Een laadpunt met een vaste stekker wordt overal aangeprezen als zoveel gemakkelijker. Echter als ik er over nadenk zie ik ook het risico dat deze in de toekomst niet meer werkt als het stekkertype verandert en/of slijt.

Zijn er argumenten te bedenken om niet een kabelloos laadpunt te kiezen die ik over het hoofd zie? Uiteindelijk maak ik de kofferbak altijd open om mijn werktas eruit te halen, dus dat lijkt me niet heel veel extra moeite die paar keer per week.

Verder wil ik hem wel tegen de muur aan hebben, maar liever niet dat mijn huis beschadigd wordt. Is het heel gek gedacht om hem op een paal te zetten tegen het huis aan?

Kies dan een laadpaal zonder vaste stekker. Bij de meeste heb je dan wel de mogelijkheid om de stekker “vast” te zetten.

Probeer je het eerst met de losse stekker uit de auto, wordt dat te irritant dan sluit je een stekker “vast’ aan de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:18
Kan iemand met een Wallbox Pulsar Plus controleren of de stroommeting met firmwareversie 5.13.17 goed gaat?
Ik zie namelijk in mijn DSMR meter dat het stroomverbruik met 11kWh omhoog gaat maar de Wallbox meldt maximaal 7.4 kWh.

Er wordt bij mij nu ook 1/3 te weinig aan de backend via OCCP doorgegeven.
Ik vermoed dat 1 fase niet meer goed gemeten wordt.

Er loopt inmiddels ook een ticket bij Wallbox.

Interesse in een 3D geprint camerakapje voor de Enyaq / ID.4, stuur gerust een PB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Jitse H Ik zit ook op 5.13.17 en bij mij gaat het goed.

Maar je bent niet de enige, hierboven was ook iemand die ook maximaal 7,4 kWh als maximum heeft gemeten, volgens de Wallbox althans.

Edit, zie hier: KlaverBoer in "Thuisladen van je EV deel 2"

[ Voor 18% gewijzigd door JanHenk op 27-02-2023 23:54 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
JanHenk schreef op maandag 27 februari 2023 @ 23:51:
@Jitse H Ik zit ook op 5.13.17 en bij mij gaat het goed.

Maar je bent niet de enige, hierboven was ook iemand die ook maximaal 7,4 kWh als maximum heeft gemeten, volgens de Wallbox althans.

Edit, zie hier: KlaverBoer in "Thuisladen van je EV deel 2"
Dank! Dacht het mij ook te herinneren en was al druk aan het zoeken in het topic.

@KlaverBoer Is dit nog steeds bij jou het geval?
Heb jij nu geen last van scheve doorbelasting of heb je geen backend gekoppeld?

Interesse in een 3D geprint camerakapje voor de Enyaq / ID.4, stuur gerust een PB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-04 14:52

Verandering stekkertype of slijtage is uiterst onwaarschijnlijk. In elk geval heb ik er de afgelopen bijna 4 jaar geen last van gehad, stekker is nog als nieuw. Mocht het stekkertype toch veranderen dan is dat ook vrij eenvoudig te vervangen.

Ik heb mijn losse kabel niet in de kofferbak maar in de frunk. mede omdat laadpunt bij mij aan voorkant zit.
Maar hoewel dat vrij soepel gaat, erin en eruit, ben ik blij dat het thuis niet hoeft.

Paal tegen de muur zal ook wel kunnen, die moet dan vrij diep de grond in om voldoende stabiel te staan, anders moet je alsnog je muur "beschadigen" om hem daaraan vast te zetten.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
FrenzyFreak schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:41:

Vooraf:
Meterkast aanpassingen betaalt de werknemer zelf, afgezien van de zekering voor de laadpaal.
Aanvragen en aanpassen van 1 naar 3 fase thuisaansluiting betaalt en regelt de werknemer zelf.

Voorbeeld:
Werknemer betaalt de laadbox + installatie exclusief BTW, a 2500 euro.
Dit bedrag is gelijk voor alle werknemers en thuissituaties, ongeacht of je oprit deels moet worden opengebroken of niet. Wel zo eerlijk naar alle werknemers (volgens werkgever ;) ), gemiddeld komen ze zo uit de kosten.

De 2500 euro wordt gedurende 36 maanden 'betaald' door de werknemer; oftewel net als extra opties op de auto verrekend met de bijtelling van de auto die hoger ligt dan dit maandbedrag (tenzij je veel opties neemt). Daarnaast komt de laadbox met een backoffice aangemeld bij je werkgever, dit abonnement betaalt de werkgever zolang je er werkzaam bent of een auto hebt.

Na de 36 maanden is de laadpaal eigendom van de werknemer, vertrek je eerder bij het bedrijf dan betaal je het resterende bedrag alsnog.

Stel nou dat je 4% leasebak een tweedehandsje is die geen 3 jaar meer onder contract staat, dan wordt de laadbox opeens een stuk duurder dan je bijtelling en ga je op Marktplaats kijken. :+
Helder, en ongeveer zoals ik dacht. Is dus nogal vanuit werkgever gedacht. Als je zelf als werknemer graag elektrisch wilt rijden is het mooi dat ze in elk geval iets regelen.
Als elektrisch rijden door werkgever wordt voorgeschreven vind ik het nogal mager. Dan moet je als werkgever ook alle consequenties aanvaarden en de rekening daarvan betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:10

Ja zeker wel na jaren lang laders repareren zie ik dat de vaste kabel veel gevoeliger zijn voor kabelbreuk, zeker geld dat voor mensen die de kabel niet goed op rollen een uit rollen.
2e punt losse kabel hangt er niet dag en nacht en zou daarom ook veel schoner blijven.
3e punt is dat er dan ook nog iemand anders kan laden die bijvoorbeeld een type 1 stekker heeft.
4e punt een socket versie ziet er netter en opgeruimder uit, niet altijd zo'n 8 meter kabel die om je lader op gerold zit.

Het nadeel is dat je elke keer je laadkabel uit de auto moet halen.
Nog een nadeel is als het regent of de grond is vies dat je dan een vieze kabel in je auto moet leggen na gebruik.

Ik zou persoonlijk veel eerder voor een socket versie gaan dan een kabel versie.

[ Voor 3% gewijzigd door Daveth op 28-02-2023 10:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-04 19:57
Daveth schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:57:
[...]

Ja zeker wel na jaren lang laders repareren zie ik dat de vaste kabel veel gevoeliger zijn voor kabelbreuk, zeker geld dat voor mensen die de kabel niet goed op rollen een uit rollen.
2e punt losse kabel hangt er niet dag en nacht en zou daarom ook veel schoner blijven.
3e punt is dat er dan ook nog iemand anders kan laden die bijvoorbeeld een type 1 stekker heeft.
4e punt een socket versie ziet er netter en opgeruimder uit, niet altijd zo'n 8 meter kabel die om je lader op gerold zit.

Het nadeel is dat je elke keer je laadkabel uit de auto moet halen.
Nog een nadeel is als het regent of de grond is vies dat je dan een vieze kabel in je auto moet leggen na gebruik.

Ik zou persoonlijk veel eerder voor een socket versie gaan dan een kabel versie.
Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om elke keer die (soms natte) kabel op te rollen en in de auto te deponeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Daveth schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:57:
[...]
Interessant en voor mij ook wel nieuw geluid.
Herken het gelukkig niet in de praktijk en ook in mijn omgeving bij alle EV rijders. Ben benieuwd of er in dit topic mensen zijn die wel eens kabelbreuk hebben gehad. Dat is volgens mij in de afgelopen 3-4 jaar niet voorbij gekomen.

Ik begrijp overigens ook wel dat je als monteur juist wel de problemen langs krijgt. Maar of dat representatief is?
Ik lees wel in openbaar laden topic regelmatig over problemen met losse kabel >:) en dan in relatie tot openbaar laden overigens. Maar ja als zo'n kabel kapot is ga je niet naar de monteur maar ruil je hem om, meestal onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 09:51
eltron schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:31:
[...]

Interessant en voor mij ook wel nieuw geluid.
Herken het gelukkig niet in de praktijk en ook in mijn omgeving bij alle EV rijders. Ben benieuwd of er in dit topic mensen zijn die wel eens kabelbreuk hebben gehad. Dat is volgens mij in de afgelopen 3-4 jaar niet voorbij gekomen.

Ik begrijp overigens ook wel dat je als monteur juist wel de problemen langs krijgt. Maar of dat representatief is?
Ik lees wel in openbaar laden topic regelmatig over problemen met losse kabel >:) en dan in relatie tot openbaar laden overigens. Maar ja als zo'n kabel kapot is ga je niet naar de monteur maar ruil je hem om, meestal onder garantie.
Is denk ik per laadpunt verschillend. Zie op marktplaats wel heel Tesla laders langs komen met (waarschijnlijk) een kapotte kabel.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-04 20:10
jip_86 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:15:
[...]

Munro Live heeft daar wel eens aandacht aan besteed. Hij toont daar ook een aantal compleet weggesmolten stopcontacten. Veel spul is gewoon niet geschikt om continu max capaciteit te leveren. Leuk voor je droger, maar niet om urenlang op volle belasting te draaien.
[YouTube: Home Charging Installation Risks and Advice]
Tja dan heb je het wel over Amerika. Lage voltage dus hogere amperages, dat is toch een verschil met Europa hoor. Ze hebben daar niet voor niets speciale stopcontacten voor wasmachines en drogers zodat die wel 220V kunnen zodat je huis niet in de fik vliegt.

Mijn solar omvormer draait ook gewoon 8 uur per dag 220V 16A naar de meterkast te jassen.

Het enige punt waar je je zorgen om kan maken is de shuko plug, als je van een degelijk merk koopt valt het al reuze mee. En anders knip je de stekkers eraf en zet je er CEE stekkers op, opgelost :+ (Bij de Tesla Grannies is dat zelfs een feature, kan je de shuko wisselen voor een CEE.)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:43
Zelf heb ik ook een socket-variant, maar is eigenlijk de facto een met vaste kabel. De box hangt immers in mijn garage en ik kan bijgevolg ook de kabel altijd in de socket laten zitten. Kabel is ook 8m en dat is altijd wel een klein beetje een gedoe om op te rollen. Ik weet nu dat ik het toch echt wel heel irritant zou vinden als ik die ook nog telkens ergens zou moeten uithalen/wegbergen. Een losliggende kabel in de koffer van je wagen is overigens ook niet optimaal (ik heb de kabel die bij mijn wagen zat nog gewoon in zijn hoesje onder de kofferbodem zitten voor als ik ooit eens ergens publiek zou moeten traagladen).

Grootste keerzijde tegenover een wallbox buiten (met vaste kabel) is dat mijn poort telkens open moet bij begin en einde van de laadbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:57
Kodess schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:20:
[...]

Tja dan heb je het wel over Amerika. Lage voltage dus hogere amperages, dat is toch een verschil met Europa hoor. Ze hebben daar niet voor niets speciale stopcontacten voor wasmachines en drogers zodat die wel 220V kunnen zodat je huis niet in de fik vliegt.

Mijn solar omvormer draait ook gewoon 8 uur per dag 220V 16A naar de meterkast te jassen.

Het enige punt waar je je zorgen om kan maken is de shuko plug, als je van een degelijk merk koopt valt het al reuze mee. En anders knip je de stekkers eraf en zet je er CEE stekkers op, opgelost :+ (Bij de Tesla Grannies is dat zelfs een feature, kan je de shuko wisselen voor een CEE.)
Tja hier fikt die misschien dan net niet door en daar wel. Maar ik zag net al wel een schroeilucht reactie dus het kan blijkbaar al wel op het randje zijn als je bekabeling misschien niet helemaal in orde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
FrenzyFreak schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:41:
[...]

Nogmaals zie eerdere reactie.

MID is een Europees directive (korte uitleg). Het is niet van de Nederlandse belastingdienst.
Met betrekking tot de laadboxen zou dit moeten garanderen dat iedereen die in dit geval stroom factureert, dit doet met een afwijking van niet meer dan 1%. Alleen Duitsland heeft voor zover ik weet een eigen standaard.

Er zijn echter wel meer Europese richtlijnen waar de belastingdienst niet meer overweg kan, zoals GDPR.

[...]
En het is dus niet verplicht. Let wel dat een directive moet worden omgezet in lokale wetgeving. Dat is niet gebeurd, dus is een MID meter niet verplicht. Andere meters hebben over het algemeen dezelfde fout marge. dus daar zit het probleem niet.

Het aanhalen van een site van een buitenlandse leverancier is niet echt overtuigend.

Wat uitleg over Europese wetgeving: https://european-union.eu.../law/types-legislation_en

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-04 17:54
Easee Home laadpaal is besteld, iemand een tip hoe ik de facturering het beste kan regelen zodat ik de laadkosten op kan voeren?
Ben zzper met zakelijke e-niro en het laden zal vanaf de privé meterkast gebeuren (Tibber dynamisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijnus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-04 09:24
Oeps. Deze mag weg

[ Voor 190% gewijzigd door Marijnus op 28-02-2023 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaverBoer
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-11-2024
Jitse H schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 00:00:
[...]

Dank! Dacht het mij ook te herinneren en was al druk aan het zoeken in het topic.

@KlaverBoer Is dit nog steeds bij jou het geval?
Heb jij nu geen last van scheve doorbelasting of heb je geen backend gekoppeld?
Het is de lader van mijn broer. Hij hoeft niet door te belasten, hij rijdt prive EV. Maar inderdaad nu klopt het kosten plaatje niet. Het probleem is nog steeds aanwezig. Het is gemeld bij Wallbox en zij hebben aangegeven de lader te gaan vervangen omdat er een sensor niet zou werken. Gezien de waarde lijkt het er op dat maar 2 fasen gemeten worden. Ik lees net dat jij ook een case hebt aangemeld bij Wallbox. Zou dus goed kunnen dat ze jouw lader ook gaan swappen.

[ Voor 7% gewijzigd door KlaverBoer op 28-02-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
KlaverBoer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:05:
[...]

Het is de lader van mijn broer. Hij hoeft niet door te belasten, hij rijdt prive EV. Maar inderdaad nu klopt het kosten plaatje niet. Het probleem is nog steeds aanwezig. Het is gemeld bij Wallbox en zij hebben aangegeven de lader te gaan vervangen omdat er een sensor niet zou werken. Gezien de waarde lijkt het er op dat maar 2 fasen gemeten worden. Ik lees net dat jij ook een case hebt aangemeld bij Wallbox. Zou dus goed kunnen dat ze jouw lader ook gaan swappen.
Dank voor je reactie, wacht het ticket wel af. Tarief nu eerst maar even met 33% verhoogd zodat dat iig wel klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Oké ik ben een stap verder maar ook een grote stap achteruit.

Vandaag de nieuwe simkaart binnen gekregen voor mijn EVBox homeline > stroom eraf gehaald > kap los geschroefd > Sim vervangen zonder intern maar een kabeltje aangeraakt te hebben > stroom er weer op > Harde piep, 10x rode ring > Ring gaat uit en verder geen reactie.

Stroom er weer even af, tijdje gewacht, geen resultaat. Aarde nagelopen, niets bijzonders te zien.

10x rood zou aarde kunnen zijn volgens Google maar zie ook dat het mogelijk normaal is als hij opstart. Iemand een idee of ik dat nog op een of andere manier kan resetten ofz?

[ Voor 10% gewijzigd door Donstil op 28-02-2023 22:51 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Mario52 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:10:
Easee Home laadpaal is besteld, iemand een tip hoe ik de facturering het beste kan regelen zodat ik de laadkosten op kan voeren?
Ben zzper met zakelijke e-niro en het laden zal vanaf de privé meterkast gebeuren (Tibber dynamisch)
Ooh daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Ivm bovenstaande problemen heb ik ook uit frustratie zojuist een Easee besteld 8)7

Met E-fux schijnt de verrekening te kunnen maar voor Tibber kwam ik dit tegen (mocht je het zelf niet gevonden hebben):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56

Met de Easee heb je beide opties (tethered en untethered)! Ff googlen , bijv hier
Heb em zelf ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-04 21:08
eltron schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:55:
[...]

Hoe werkt die regeling met die laadbox aanbieding?
Je krijgt die aangeboden maar moet hem zelf betalen? En dat om de auto van jouw werkgever op te laden?
Ik zou het persoonlijk andersom bekijken; dat je werkgever jou betaalt omdat hij zijn laadpaal aan jouw muur mag hangen en aan jouw privé stroomaansluiting om zijn auto op te laden.
Toch een beetje omgekeerde wereld imho.

Maar misschien begrijp ik jouw casus niet helemaal goed.
Ook wij (Belgische werkgever) moeten onze laadpaal zelf betalen (kan wel voordeliger via een Flex Reward Plan) maar het is eigenlijk nog absurder. Je mag hem niet zelf aankopen want dan is het fiscaal blijkbaar zo dat de werkgever de laadkosten niet mag terug betalen, je moet hem dus via de werkgever aankopen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterC
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-02 20:59
r2504 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:45:
[...]

Ook wij (Belgische werkgever) moeten onze laadpaal zelf betalen (kan wel voordeliger via een Flex Reward Plan) maar het is eigenlijk nog absurder. Je mag hem niet zelf aankopen want dan is het fiscaal blijkbaar zo dat de werkgever de laadkosten niet mag terug betalen, je moet hem dus via de werkgever aankopen :?
Ongeveer idem hier (Belgische werkgever), al betalen wij enkel de installatiekosten. De hardware is na 4 jaar voor de werknemer for free.
Mijn vrouw valt dan weer in dezelfde situatie die jij vermeld. Vermoedelijk dezelfde werkgever als ik je verhaal zo lees :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-04 17:00

simplemouse

*.*.*.*

r2504 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:45:
[...]

Vraag me dan af wat een werkgever zou doen als je een laadpaal gekocht heb via een vorige werkgever.
Moet je dan een nieuwe kopen als je de laadkosten vergoed wil hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterC
simplemouse schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:49:
[...]

Vraag me dan af wat een werkgever zou doen als je een laadpaal gekocht heb via een vorige werkgever.
Als die nieuwe werjgever een agreement heeft met een andere provider die tevens met een ander type laadpaal werkt helaas wel ja.
Dat is dan ook de reden waarom ik met twee verschillende laadpalen ga zitten.
Ook omdat mijn werkgever het niet toelaat van een laadpaal met dubbele outlet te installeren ook al is er een roaming agreement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DieterC schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:57:
[...]

Als die nieuwe werjgever een agreement heeft met een andere provider die tevens met een ander type laadpaal werkt helaas wel ja.
Dat is dan ook de reden waarom ik met twee verschillende laadpalen ga zitten.
Ook omdat mijn werkgever het niet toelaat van een laadpaal met dubbele outlet te installeren ook al is er een roaming agreement.
Beetje raar. Je mag toch ook wel publiek laden als je geen eigen oprit hebt?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Inspired schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:59:
[...]
Beetje raar. Je mag toch ook wel publiek laden als je geen eigen oprit hebt?
Uiteraard mag je publiek laden en wanneer je dit doet met de laadkaart van de werkgever is dit voor de gebruiker kosteloos (net zoals voorheen met een tankkaart).
Voor thuisladen op kosten van de werkgever zijn er een viertal fiscale voorwaarden om geen problemen met de fiscus te krijgen. Maar eenmaal daar aan voldaan (hier werd de laadpaal bv. betaald door de werkgever en wordt deze na drie jaar eigendom van de eigenaar van de woning waar hij geplaatst werd) is het uiteraard feest. Gisteren en vandaag bv. thuis aan het laden op 100% zonne-energie wat neerkomt op een vergoeding van 85,5 cent/kWh netto (waarvan 55,5 cent voor rekening van de werkgever). :)
Bij openbaar laden is er ook weinig kans dat je bovenop het gratis laden nog geld kan bijverdienen.
Thuis is dat met bv. PV en/of dynamisch tarief een ander verhaal (de vergoeding door de werkgever is hier immers niet gebaseerd op de werkelijke stroomkost van de energieleverancier maar vaak een vast bedrag op basis van een overheidstabel (hier bv. de boordtabel van de CREG waar de prijzen gemiddeld hoger zijn dan bij een energiecontract, veel hoger dan bij een gestuurd dynamisch contract en zeker veel hoger dan bij laden via PV°.

[ Voor 64% gewijzigd door IvoB2 op 01-03-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IvoB2 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:02:
[...]

Uiteraard mag je publiek laden en wanneer je dit doet met de laadkaart van de werkgever is dit voor de gebruiker kosteloos (net zoals voorheen met een tankkaart).
Ja, dan maakt het toch ook niet uit welke paal/backend iemand thuis heeft? Tenminste, ik vind dat een wat vreemde regel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Die vraag moet je dan voorleggen aan de heer van Vincent Van Peteghem.
Probleem is dat het thuisladen bij salarisauto's de overheid een beetje in snelheid heeft gepakt en ze dat nu op zijn Belgisch bric-à-brac aan het dichttimmeren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterC
Inspired schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:04:
[...]

Ja, dan maakt het toch ook niet uit welke paal/backend iemand thuis heeft? Tenminste, ik vind dat een wat vreemde regel. :)
Niet elke provider heeft zomaar een roaming agreement met de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vadercent
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-04 15:58
(Ben al even aan het meelezen maar nu pas eerste reactie)

Hier (ook BE) 2 EV salariswagens (eentje in januari geleverd, 2de binnenkort) bij 2 verschillende leasem'ij/werkgevers.
Omdat ik zelf de dingen in handen wilde houden vorig jaar zelf laadpaal bekostigd en laten plaatsen.
Deze heb ik dan gekoppeld aan E-Flux en rekent zo, bij het laden met de respectievelijke laadpassen, de kosten door naar respectievelijke leasem'ij/werkgevers.
De prijs pas ik maandelijks aan in het E-Flux platform op basis van de boordtabel van de CREG.

Was bij aanvang wel wat uitleg nodig, maar geen van beide werkgevers heeft tot op heden hierover een opmerking gemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door vadercent op 01-03-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Niet alle werkgevers (zeker niet in kleine bedrijven) zijn op de hoogte van alle fiscale voorschriften.
De problemen beginnen pas na een controle door de fiscus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:43
IvoB2 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:02:
[...]
Gisteren en vandaag bv. thuis aan het laden op 100% zonne-energie wat neerkomt op een vergoeding van 85,5 cent/kWh netto (waarvan 55,5 cent voor rekening van de werkgever). :)
Hoe kom jij aan 85c ? De energie die van je PV door je laadpaal gaat verdwijnt toch gewoon in je EV ? Dus de enige 'inkomst' die je hebt is de terugbetaling van 55.5c. Vraag me dus af waar die andere 30c vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik schreef dan ook dat wat betreft de inkomsten vanwege de werkgever het 55,5 cent betreft.

Het totaalplaatje ziet er echter zo uit:
Produceren kWh met PV: 33 cent netto voordeel per geproduceerde MWh uit te betalen door de netbeheerder (tot juni 2031).
Op het net plaatsen van geproduceerde elektriciteit: 20 cent netto uit te betalen door de energieleverancier (tot 1 mei 2023).
Afnemen van het net: 0,2781016 € (prijs februari 2023 incl heffingen en BTW), te verrekenen met de energieleverancier.
Vergoeding werkgever laden BEV via thuislaadpaal en gebaseerd op de CREG boordtabel: 55,5 cent/kWh (voor de maand februari 2023).

Voor iedere kWh die ik direct verbruik ontvang ik dus 33 cent.
Voor iedere kWh die ik teruglever aan het net ontvang ik dus 53 cent.
Voor iedere kWh die ik injecteer in de accu van de EV via PV ontvang ik momenteel dus 85,5 cent.
Voor iedere kWh die ik injecteer in de autoaccu en van het net moet afnemen is dat het verschil tussen de vergoeding en de afnameprijs, momenteel dus 32,72 cent/kwh.*

Voor energie geproduceerd door PV rechtstreeks richting laadpaal gaat het dus om 55,5 + 33 = 85,5 cent.
Schommelingen opgevangen door de thuisaccu (om netafname te voorkomen) hebben dan weer een andere prijs (werkgeversvergoeding minus niet ontvangen injectie + verliezen) maar laten we het niet te ingewikkeld maken. :)

* Uitgaande van de prijs van een deels vast/variabel energiecontract. Maak je gebruik van een dynamisch contract zal - omdat je het laden kan sturen richting laagste uurprijzen - weer anders zijn.
Maar dat is is voorlopig voor mij nog niet voordelig (wat vanaf 1/5 e.k. zou kunnen veranderen gezien de vaste terugleververgoeding dan zakt van 20 naar 11 cent/kWh en de afnameprijs van 23 naar 20 cent/kWh (excl. kosten en BTW).

[ Voor 109% gewijzigd door IvoB2 op 01-03-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:32
@IvoB2
Je rekent de GSC er ook nog bij...
Dat is totaal onafhankelijk van het feit of die stroom nu in je auto gaat, of in het net, of in een electrische radiator....
Die moet je rekenen in de business case van je PV, niet van je auto.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Geld is geld, waar het ook vandaan komt en zolang het in mijn richting komt zijn dat inkomsten voor mij. :+

Ik maakte dan ook helemaal geen "businesscase" van wat dan ook.
Je moet er niet meer van maken dan dat ik schreef:
"Gisteren en vandaag bv. thuis aan het laden op 100% zonne-energie wat neerkomt op een vergoeding van 85,5 cent/kWh netto (waarvan 55,5 cent voor rekening van de werkgever). "

Hoe maak ik trouwens nog een goede "businesscase" van investeringen in PV en EV? :)
Wat betreft PV heb ik daar maar 500 € eigen middelen ingestoken (en die zijn al lang volledig terugverdiend, het was immers een investering met kosteloze groene lening + 40% netto belastingsvoordeel + 20 jaar gegarandeerde GSC) en wat betreft BEV geen enkele euro zelf moeten investeren: salarisauto zonder budgetbeperking + laadpaal betaald door de werkgever + laadkaart onbeperkt geldig in de EU + lagere VAA dan bij een ICE (die overigens niet van mijn loon afgaat + onbelastbare vergoeding voor elke thuisgeladen kWh.
Lijkt me niet evident daar een sluitende "businesscase" van te maken gezien bijna alles enkelrichtingsverkeer betreft. _/-\o_

Ik maak zelf mijn eigen businesscase, nl. dat alles wat met energie te maken heeft in één pot gaat (PV, EV, accu, afnamekosten energie, terugleververgoeding net + werkgever,...) en op het einde van de rit voor mezelf moet kloppen => zelfs niets kosten en alle overwinsten zijn geen noodzaak maar mooi meegenomen.
Lijkt me een mooi en vooral positief uitgangspunt in vergelijking met de "businesscase" van een huisgezin dat - uit noodzaak of eigen keuze - maandelijks x euro doneert aan autoconstructeurs, energieleveranciers,..... en daar in verhouding weinig voor terugkrijgt.

[ Voor 128% gewijzigd door IvoB2 op 01-03-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
simplemouse schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:49:
[...]
Dit is geen keuze van de werkgever maar blijkbaar de fiscale wetgeving (welke alles behalve duidelijk is) rond het vergoeden van de laadkosten. Ik vraag me zelfs af wat als ik toch zelf een laadpaal aanschaf en deze semi-publiek openstel en op die manier ga laden (want dergelijke kosten worden wel vergoed).

Misschien staat er in dit artikel meer... maar het zit echter achter een pay-wall... https://www.standaard.be/cnt/dmf20230120_97732812

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:20

Kju

SquareOne schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:15:
[...]

Bij mij gebeurt dit ook regelmatig met mijn M3P. Komt volgens mij door load balancing.

Als ik een oven, koffie machine, vaatwasser of een ander apparaat in huis aan zet, klapt het laden van de Tesla er uit.

Beetje gek wel. Volgens mij zou mijn Meterkast voldoende capaciteit moeten hebben om te kunnen laden en nog een paar apparaten in huis te gebruiken.

[Afbeelding]
Even crosspost uit een ander topic. Ik heb hier thuis ook al twee weken last van. Daarvoor bijna anderhalve maand zonder deze melding geladen met de Model Y en daarvoor ook probleemloos met een E-tron. Ik kwam gisteravond na een verlengd weekend thuis en toen ik het opladen wilde starten stond het laadstation zelfs uit maar begon wel met laden toen ik m’n tag er langs haalde. Dat niet alleen het scherm uitstond concludeer ik omdat het station ook even op moest starten toen het scherm aan sprong en ik opnieuw de tag er langs moest halen. Ik heb een Alfen Eve Single Pro Line. Hebben anderen in dit topic hier ervaring mee?

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
r2504 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:43:
[...]

Dit is geen keuze van de werkgever maar blijkbaar de fiscale wetgeving (welke alles behalve duidelijk is) rond het vergoeden van de laadkosten. Ik vraag me zelfs af wat als ik toch zelf een laadpaal aanschaf en deze semi-publiek openstel en op die manier ga laden (want dergelijke kosten worden wel vergoed).
Zorg er als werknemer voor dat je werkgever een fiscale ruling heeft afgesloten met de fiscus en dat er een duidelijke regeling is tussen werkgever en werknemer in de car policy.
Indien de werkgever geen individuele fiscale ruling heeft afgesloten met de fiscus mag hij alleen de werkelijk gemeten kosten terugbetalen en geen forfait toepassen. Zoniet kunnen er nadelige fiscale gevolgen voor werkgever en werknemer zijn.
https://www.mijntipsenadv...agens-VLTAPSAR_EU27200401
https://www.partena-profe...-betaalt-de-elektriciteit
https://ondernemingsdatab...PSAR_EU28060101/1/related
https://businessam.be/partners-gocar/226255/

[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 01-03-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
IvoB2 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:51:
[...]

mag hij alleen de werkelijk gemeten kosten terugbetalen en geen forfait toepassen.
Dat is steeds het geval aangezien je moet aangesloten zijn op een platform voor facturatie (welke dan dacht ik is gebaseerd op het officiele tarief van de VREG).
Voorwaarde is wel dat de werkgever eigenaar van de paal blijft en dat de werknemer,
Je eerste link bevat reeds bovenstaande quote... je mag dus blijkbaar zelf geen laadpaal aanschaffen ? Wat trouwens als je van werkgever zou veranderen, moet je dan een nieuwe laadpaal gaat zetten die eigendom is van je nieuwe werkgever, of wat zelfs na de initiele leaseperiode (van de laadpaal)... dan is hij toch ook geen eigendom meer van de werkgever ?

Ik begrijp echt niet wat de fiscus hiermee tracht te bereiken ? Zoals reeds eerder vermeld vraag ik me af of ik zelf geen laadpaal kan aankopen welke ik dan semi publiek zet en alzo "publiek" ga laden bij me thuis ?

[ Voor 48% gewijzigd door r2504 op 01-03-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nee dat is geen verplichting.
Ik heb bv. wel een slimme laadpaal met MID gecertificeerde meter met back office (Last Mile Solutions) maar een forfaitaire vergoeding per kWh op basis van de CREG boordtabellen (en niet de VREG). En de CREG boordtabellen hebben een hogere vergoeding dan de werkelijke kost van mijn energiecontract (gezien er een individuele ruling is tussen werkgever en fiscus en een door werkgever en werknemer overeengekomen car policy).
Voor de maand maart 23 is de vergoeding bv. 55,985 cent/kWh (excl. conversietoeslagen) maar de kost van mijn energiecontract schommelt tussen nul en 28 cent/kWh.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 01-03-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
IvoB2 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:39:
Nee dat is geen verplichting.
Ik heb bv. wel een slimme laadpaal met MID gecertificeerde meter met back office maar een forfaitaire vergoeding per kWh op basis van de CREG boordtabellen (en niet de VREG).
"Platform voor facturatie" bedoelde ik die backoffice (via OCPP)... wat jij dus eveneens hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
r2504 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:34:
[...]
Ik begrijp echt niet wat de fiscus hiermee tracht te bereiken ? Zoals reeds eerder vermeld vraag ik me af of ik zelf geen laadpaal kan aankopen welke ik dan semi publiek zet en alzo "publiek" ga laden bij me thuis ?
Uiteraard mag je een eigen laadpaal aanschaffen en deze semi publiek zetten. Je krijgt (kreeg) er dan zelfs een fiscaal voordeel voor.
Wat betreft de eventuele vergoeding van de werkgever val je dan gewoon onder een andere fiscale regeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jitse H
Jitse H schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:43:
[...]

Dank voor je reactie, wacht het ticket wel af. Tarief nu eerst maar even met 33% verhoogd zodat dat iig wel klopt :)
@JanHenk @KlaverBoer Hier dus ook;
Uitkomst Wallbox support ticket: Replacement Charger, under warranty.

Mocht iemand anders er ook (in de toekomst) tegenaan lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaverBoer
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-11-2024
Jitse H schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:58:
[...]

@JanHenk @KlaverBoer Hier dus ook;
Uitkomst Wallbox support ticket: Replacement Charger, under warranty.

Mocht iemand anders er ook (in de toekomst) tegenaan lopen...
Mijn broer heeft ook last dat de verbinding met zijn Wallbox steeds wordt verbroken. Klinkt je dat ook bekend in de oren? Om het te herstellen moet dat ding even stroomloos. Hopelijk is dat met de nieuwe ook beter. En anders maar even kijken naar de wifi connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
KlaverBoer schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:07:
[...]

Mijn broer heeft ook last dat de verbinding met zijn Wallbox steeds wordt verbroken. Klinkt je dat ook bekend in de oren? Om het te herstellen moet dat ding even stroomloos. Hopelijk is dat met de nieuwe ook beter. En anders maar even kijken naar de wifi connectie.
Nee, daar heb ik geen last van.
Wallbox Pulsar Plus heeft geen sterke WiFi adapter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

HenryP schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:43:
Easee lijkt een probleem aan de broek te hebben hangen, zie hier.

Zelf heb ik een Easee Home. Ben er tevreden over.
- aansluiten via utp is met Easee (nog) niet mogelijk.
- vaste kabel: via de App kun je de kabel vastzetten (al dan niet permanent)
- bidirectioneel laden, is dat niet een functie van de auto?
- als je met verschillende passen/sleutels werkt, dan moet je de boel (wie wanneer en hoeveel heeft geladen) toch van elkaar kunnen scheiden?
Ik heb van de week een offerte gehad voor een Easee en kwam dit bericht tegen.

Contact opgenomen met de verkoper en die kwam met de volgende antwoorden terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-toXE3lsEK7kRTbr5mLKPPb1xGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i5OGfKNsvh2ANUsgKEshOX8S.jpg?f=fotoalbum_large

Statement Easee English
https://1drv.ms/b/s!As3eIafbUq45hbx0IDvnIqtWzn_rxA

Q&A
https://1drv.ms/b/s!As3eIafbUq45hbxzmGpPw6dvs0pVDw

22EV1261 - Response letter from Easee AS
https://1drv.ms/b/s!As3eIafbUq45hbx12vxirDk-ZDxahw

[ Voor 8% gewijzigd door simplemouse op 01-03-2023 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-04 09:03
Ik wil een EV-lader plaatsen en ga daarvoor een kabel ingraven, maar er staat een straatkast van Ziggo of KPN op mijn oprit tegen mijn woning. precies onder de plek waar ik de thuislader wil hangen.

Kan ik gewoon naast de straatkast graven? ik heb geen idee wat ik ga tegenkomen, beschadig liever niet een groot aantal Ziggo/KPN kabels :) Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
@simplemouse Tja, zo’n reactie mag je van Easee verwachten. Ik ben zelf benieuwd naar het eindoordeel van Elsäkerhetsverket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

@HenryP

Ben ik ook benieuwd naar de uitkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
Volgens de antwoorden van Easee hebben ze dus een AC en DC dectectie ingebouwd, enkel niet op de traditionele manier als ik het goed lees.

Overigens hebben de meeste laadstations enkel een DC detectie ingebouwd toch? Betekent het dan dat je in principe met de Easee enkel een aparte groep hoeft te maken in de meterkast, i.p.v. ook nog een aparte aardlekschakelaar?

Verder wacht ik ook nog even het eindoordeel af, daar niet van. Easee staat wel bovenaan mijn lijstje, dus hoop dat het toch goed is...

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
Troetelbeer schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 06:45:
Volgens de antwoorden van Easee hebben ze dus een AC en DC dectectie ingebouwd, enkel niet op de traditionele manier als ik het goed lees.

Overigens hebben de meeste laadstations enkel een DC detectie ingebouwd toch? Betekent het dan dat je in principe met de Easee enkel een aparte groep hoeft te maken in de meterkast, i.p.v. ook nog een aparte aardlekschakelaar?

Verder wacht ik ook nog even het eindoordeel af, daar niet van. Easee staat wel bovenaan mijn lijstje, dus hoop dat het toch goed is...
Je wilt de (grond?)kabel naar de lader toe ook beschermd hebben achter de aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Troetelbeer schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 06:45:

Volgens mij heeft elke lader minimaal type A. De laatste tijd ook B. Je wilt eigenlijk ook een type A in de meterkast voor trace naar laadpaal. Komt bij dat een type A niet kostbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
@1234567y en @Inspired

Dit is wat Easee zegt:
MostEVSEs include an RDC-DD in the equipment and rely on an external Type-A RDC. Easee has decided to integrate the complete RCD protection for both AC and DC into theequipment because this approachprovides many advantages, including:-RCD protection is never omitted by the installer.-RCD is never by-passed. -Charging is blocked in case of a faulty RCD.-A digital sensor in the RCD ensures accurate trip levels and timing over a wide temperature range and prevents annoying false tripping.-Automatic test of the RCD functionality without end-user interference. -User feedback with instruction in case of a faulty device or detected leakage current.-Data log of all faults detected.-No additional RCD wire terminals eliminatesrisk of poor connections and heat build-up. -RCD is protected from contamination inside the sealed IP54 Easee Home/Charge enclosure.
Zij zeggen dus dat die externe type A in principe niet nodig is, omdat zij dat al ondervangen.

Wat jij zegt @Inspired
Volgens mij heeft elke lader minimaal type A.
Lees ik juist niet terug bij andere laders. Wat overeenkomt met wat Easee zegt:
MostEVSEs include an RDC-DD in the equipment and rely on an external Type-A RDC.

[ Voor 11% gewijzigd door Troetelbeer op 02-03-2023 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Troetelbeer ze kunnen het wel schrijven maar toch kan ik me geen gangbare laadpaal herinneren met alleen type B. Juist alleen type A. Oudere NMs, oudere Tesla’s etc.

Vraag me ook af of een type A al niet langer verplicht is. Later is type B erbij gekomen afaik.

[ Voor 22% gewijzigd door Inspired op 02-03-2023 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
@Inspired

Bij de Tesla laders vind ik dat inderdaad terug, bij andere laders vind ik alleen terug of ze wel of geen type B hebben, maar lees ik nergens iets over type A in de lader zelf.

Daar even los van, staat mijn vraag nog steeds. Wanneer een lader beiden beveiligingen heeft ingebouwd, waarom dan in de meterkast nog eentje van type A?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

Ik zou in de meterkas graag nog een extra beveiliging hebben voor de kabel zelf.
Daar kan namelijk ook iets mis mee gaan.

Korte uitleg over het verschil van beide types.

https://123groepenkast.nl/Welk-type-aardlekschakelaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
De kabel tussen meterkast en laadpaal dien je ook te beveiligen, dit mag Type A zijn als de laadpaal zelf een Type B of DC detectie module heeft ingebouwd.

Heeft laadpaal geen van beiden dan moet je Type B in de meterkast gebruiken.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Troetelbeer schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:17:
@Inspired

Bij de Tesla laders vind ik dat inderdaad terug, bij andere laders vind ik alleen terug of ze wel of geen type B hebben, maar lees ik nergens iets over type A in de lader zelf.

Daar even los van, staat mijn vraag nog steeds. Wanneer een lader beiden beveiligingen heeft ingebouwd, waarom dan in de meterkast nog eentje van type A?
Als iemand gaat graven in de tuin is het wel prettig dat er een aardlek achter zit wanneer je met een schop de kabel in gaat. Zou er gewoon altijd een ALS voor zetten en niet alleen een automaat. Is ook tientjes werk denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Inspired schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:55:
@Troetelbeer ze kunnen het wel schrijven maar toch kan ik me geen gangbare laadpaal herinneren met alleen type B. Juist alleen type A. Oudere NMs, oudere Tesla’s etc.

Vraag me ook af of een type A al niet langer verplicht is. Later is type B erbij gekomen afaik.
Volgens mij hebben de oudere laadstations geen Type A (AC) en geen Type B (DC detectie). Beide zijn verplicht en de meeste laadstations hebben tegenwoordig Type B ingebouwd en soms ook Type A (o.a. de Zappi en blijkbaar ook de Easee).
Ik zou inderdaad sowieso een aardlekautomaat (zekering en Type A ALS gecombineerd) voor het laadstation in de meterkast plaatsen vanweg de kabel naar het laadstation.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Jazsie schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:14:
De kabel tussen meterkast en laadpaal dien je ook te beveiligen, dit mag Type A zijn als de laadpaal zelf een Type B of DC detectie module heeft ingebouwd.

Heeft laadpaal geen van beiden dan moet je Type B in de meterkast gebruiken.
Als het laadstation geen van beide heeft moet je zowel Type A als Type B in je meterkast hebben. Alleen Type B (DC lekstroom detectie) is onvoldoende, je hebt dan niet je "normale" AC aardlek zoals je ook hebt voor de rest van je installatie in huis.

Edit: Wat ik hierboven zeg klopt dus niet met de info van @simplemouse. Ik ga vanavond nog eens graven...

[ Voor 7% gewijzigd door DonJuape op 02-03-2023 10:32 ]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Huhmmz Type B = Type A en Type B samen, ofwel AC en DC detectie...

Mijn antwoord klopt dus nog steeds :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
Inspired schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:58:
[...]

Als iemand gaat graven in de tuin is het wel prettig dat er een aardlek achter zit wanneer je met een schop de kabel in gaat. Zou er gewoon altijd een ALS voor zetten en niet alleen een automaat. Is ook tientjes werk denk ik.
Mwa, als het een grondkabel is dan sluit deze praktisch altijd kort met PE (buitenmantel), en dat zal absoluut voldoende zijn om een overstroombeveiliging aan te spreken.

Dus de meerwaarde van een aardlek is in de praktijk zeer gering. Echter begreep ik wel dat het in bepaalde normen aangegeven wordt om een EV groep te beveiligen met een aardlek. Je mag prima afwijken van de norm, maar waarom zou je...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1234567y schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:34:
[...]

Mwa, als het een grondkabel is dan sluit deze praktisch altijd kort met PE (buitenmantel), en dat zal absoluut voldoende zijn om een overstroombeveiliging aan te spreken.

Dus de meerwaarde van een aardlek is in de praktijk zeer gering. Echter begreep ik wel dat het in bepaalde normen aangegeven wordt om een EV groep te beveiligen met een aardlek. Je mag prima afwijken van de norm, maar waarom zou je...
Maar die aarde heeft alleen nut als er een aardlek tussen zit toch? Voor een mens is 30A+ op 230V niet echt prettig. Vandaar de aardlek met 30mA.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1234567y
Inspired schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:06:
[...]

Maar die aarde heeft alleen nut als er een aardlek tussen zit toch? Voor een mens is 30A+ op 230V niet echt prettig. Vandaar de aardlek met 30mA.
Ik probeer het snel een beetje uit te leggen.

Stel je hebt een batterij, en je laat de + pool in contact komen met een aarde draad. Gaat er dan stroom lopen? Nee, er kan wel een potentiaal verschil zijn, maar je maakt geen circuit, dus er gaat geen hoge stroom lopen.

Stel je neemt een Fase, en laat die in contact komen met een aarde draad. Gaat er dan stroom lopen? Absoluut! Wat is dan het verschil? Met het toegepaste net-stelsel in Nederland koppelen we de Nul aan Aarde (dat doet de netbeheerder, en zit dus voor jouw eigen aardlekbeveiliging enz!). Deze verbinding betekent dat aarde en nul eigenlijk hetzelfde is. Een fase kan via aarde naar nul vloeien. Zeer lage weerstand, zeer hoge stroom.

Daarom: sluit je een fase kort naar aarde, dan gaat er een hoge stroom lopen, die zal behoorlijk snel jou overstroombeveiliging aanspreken.

Waarom toch een aarde en nul als beide eigenlijk hetzelfde is? Het verschil is dat we op deze manier de stroom welke via aarde naar nul gaat kunnen zien als een foutstroom, en hier dus sneller op kunnen afschakelen. Dat doen we met een aardlek. Dit is fijn als jij onderdeel bent van de verbinding tussen Fase en Aarde.

In bovenstaande situatie ben jijzelf geen onderdeel van de verbinding tussen Fase en Aarde. Maar hebben we het over een directe verbinding tussen Fase en Aarde. Want een grondkabel is helemaal omvlochten met een geleider welke een zeer lage weerstand naar aarde heeft.

Mocht je dit interessant vinden dan kun je op internet meer vinden als je zoekt naar TN-C stelsel.

[ Voor 9% gewijzigd door 1234567y op 02-03-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divino83
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-05-2024
Makrolon schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:01:
[...]

Ik denk dan als ik je verhaal zo hoor dat de zonnepanelen onder je em340 aangesloten zijn. Dus niet er achter samen met de rest van het huis.

Durf/kan je een duidelijke foto maken van je meterkast zonder kap? Denk er aan dat je niks aanraakt daar onder ;)
Het heeft even geduurd, maar ik heb een foto van de EM340. Ik heb de indruk dat hij toch niet correct is aangesloten. Op het eerste zicht merk ik dat de N niet aangesloten is, enkel de 3 fasen. Maar dat is misschien niet nodig, dat weet ik niet. Ik hoor graag of je hierop kan zien wat er niet juist is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHBoHyIB0kI7dgViCu5gvdWgAt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1R7MP2JFemS9m4vjsDsuYBV.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Huh, waarom zit de EM340 tussen je aardlekschakelaar en automaat?! 8)7 |:( :X

Kan niet goed zien wat nu precies de voeding "ingang" is;
onderin de aardlekschakelaar en dus laadpaal onderin de C40 automaat of voeding op de C40 automaat onderin en laadpaal onderin de aardlekschakelaar.

Hoe dan ook, het is niet correct aangesloten.

Volgorde moet zijn: voeding in > aardlekschakelaar > automaat > EM340 > laadpaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 02-03-2023 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
. Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door 1234567y op 03-03-2023 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airpower
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-04 08:10

Airpower

Feel the Power!

Korte vraag. Ik verwacht aankomende week mijn nieuwe model 3 te mogen ophalen. Morgen ga ik thuis een stopcontact plaatsen om de mobile connector op te hangen. Om de hoogte goed te kunnen bepalen ben ik benieuwd wat de afstand is tussen het stopcontact en de onderzijde van de mobile connector als deze is aangesloten. Is het mogelijk dat iemand mij daarmee kan helpen? Berichtje mag via de PB evt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divino83
Jazsie schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 23:35:
Huh, waarom zit de EM340 tussen je aardlekschakelaar en automaat?! 8)7 |:( :X

Kan niet goed zien wat nu precies de voeding "ingang" is;
onderin de aardlekschakelaar en dus laadpaal onderin de C40 automaat of voeding op de C40 automaat onderin en laadpaal onderin de aardlekschakelaar.

Hoe dan ook, het is niet correct aangesloten.

Volgorde moet zijn: voeding in > aardlekschakelaar > automaat > EM340 > laadpaal.
Bedankt voor uw bericht! De installatie is gedaan door de installateur van de laadpaal. Ik ken er zelf niets van. Ik merk wel op dat Eco smart niet werkt en gewoon blijft wachten ook al is er meer dan 4kw aan zonnestroom overschot. De Powerboost werkt ook niet naar behoren. Bij instellen op 16A en laden op 6A zonder enig extra verbruik in de woning gaat de Wallbox in pauze.

Heb je tips hoe ik de volgorde zou kunnen valideren? Voeding is de digitale meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:50
Bestaan er ook type 2 laadkabel welke alleen 1 fase kunnen laden? Dus geen 3 fase, ook al kunnen de auto en laadpaal het wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Laatst online: 30-04 17:40
Tweak_ers schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:39:
Bestaan er ook type 2 laadkabel welke alleen 1 fase kunnen laden? Dus geen 3 fase, ook al kunnen de auto en laadpaal het wel aan.
https://www.google.com/se...x-b-lm&q=1+fase+laadkabel
Pagina's vol links naar dergelijke kabels..... ;)

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Dan kwam ik dus op type 1 uit.

Maar ik zie nu een link met type 2:

https://www.evservice.eu/laadkabel-type-2-mennekes-recht

Hiermee zou ik in theorie bijna 3 dagen aan aan laadpaal kunnen staan als ik hem terugschroef naar 5A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tweak_ers schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:25:
[...]

Dan kwam ik dus op type 1 uit.

Maar ik zie nu een link met type 2:

https://www.evservice.eu/laadkabel-type-2-mennekes-recht

Hiermee zou ik in theorie bijna 3 dagen aan aan laadpaal kunnen staan als ik hem terugschroef naar 5A.
Als je climate aan zet wel langer. :+ Je wilt proberen maximaal laadpaal te kleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Airpower schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:33:
Korte vraag. Ik verwacht aankomende week mijn nieuwe model 3 te mogen ophalen. Morgen ga ik thuis een stopcontact plaatsen om de mobile connector op te hangen. Om de hoogte goed te kunnen bepalen ben ik benieuwd wat de afstand is tussen het stopcontact en de onderzijde van de mobile connector als deze is aangesloten. Is het mogelijk dat iemand mij daarmee kan helpen? Berichtje mag via de PB evt.
De pigtail is vrij kort. Gok een 25/30cm. Zie ook de handleiding. Als ik hem ff op moet meten dan moet je maar ff een gil geven. Als je de TMC op de grond wil hebben dan moet je WCD flink laag. Andere optie is om de TMC met een beugel aan de muur te maken.

Zoiets bv; https://nl.aliexpress.com/item/1005004651173486.html

Heb je hem ook niet op de grond liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 03-03-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airpower

Airpower

Feel the Power!

Inspired schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:43:
[...]

De pigtail is vrij kort. Gok een 25/30cm. Zie ook de handleiding. Als ik hem ff op moet meten dan moet je maar ff een gil geven. Als je de TMC op de grond wil hebben dan moet je WCD flink laag. Andere optie is om de TMC met een beugel aan de muur te maken.

Zoiets bv; https://nl.aliexpress.com/item/1005004651173486.html

Heb je hem ook niet op de grond liggen.
Thanks! Ik had de handleiding al bekeken maar kon de afmetingen van de kabels er niet in terug vinden. Wel van de mobile connector zelf.

Wat ik wil doen is een houten paaltje in de tuin maken waar ik een blauwe CEE stekker op monteer. De afstand heb ik nodig om te bepalen hoe diep het paaltje de grond in mag. De mobile connector wil ik buiten vrij hebben hangen vanwege vocht.

Mooie oplossing met de beugel enkel komt vanaf de onderzijde de grondkabel naar boven die in de CEE stekker gaat. Dus die monteren wordt denk ik lastig.

Als je de exacte afstand hebt met, het liefste de CEE stekker, tot overzijde mobile connector, graag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Airpower schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:35:
[...]

Thanks! Ik had de handleiding al bekeken maar kon de afmetingen van de kabels er niet in terug vinden. Wel van de mobile connector zelf.

Wat ik wil doen is een houten paaltje in de tuin maken waar ik een blauwe CEE stekker op monteer. De afstand heb ik nodig om te bepalen hoe diep het paaltje de grond in mag. De mobile connector wil ik buiten vrij hebben hangen vanwege vocht.

Mooie oplossing met de beugel enkel komt vanaf de onderzijde de grondkabel naar boven die in de CEE stekker gaat. Dus die monteren wordt denk ik lastig.

Als je de exacte afstand hebt met, het liefste de CEE stekker, tot overzijde mobile connector, graag!
Zal ff meten zo. Je zult de CEE pigtail dan nog wel moeten kopen. Die zit er tegenwoordig niet meer bij afaik.

https://shop.tesla.com/nl.../blauwe-adapter---16a_32a

Qua montage. Je kunt de TMC toch in die beugel ophangen boven de CEE stekker? Maar goed, dat is wellicht ook wat afhankelijk van de situatie. Hij hangt wel droog dan? Vol in de regen zou ik hem niet monteren. Hij is alleen spatwaterdicht.

Heb je hier iets aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Czu-7pvawnCdpcGDOu5hL4US7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7yRGk58Waamgc6vguLOHRNio.jpg?f=fotoalbum_large

Als de stekker erin zit zul je een 17cm hebben tot de TMC. Dit is overgens de 16A pigtail. Er is ook een 32A variant. Weet even niet welke je gaat gebruiken. 32A variant lijkt een wat korter kabeltje te hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door Inspired op 03-03-2023 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-04 10:12
Tweak_ers schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:25:
[...]
...
Lekker sociaal voor andere EV-rijders als het een publieke laadpaal betreft, maar houd er ook rekening mee dat je bij een lagere laadstroom flink hogere laadverliezen hebt (15-25%). Die laadverliezen zijn vooral afhankelijk van de tijd, en niet zozeer van de hoeveelheid afgenomen stroom.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Ik heb nog een BTW vraag die ik hier misschien wel kan stellen (want na 45 minuten in de wacht op de belasting telefoon heb ik maar opgehangen).

Ik heb een EVBox (zie eerdere frustratie 😆) en die werkt inmiddels.
Nu wil ik daar op privé grond auto’s mee opladen maar aan mijzelf verrekend krijgen.

Online begrijp ik dat je daar een BTW voor moet afdragen, ik moet ook bij het ingaan van een abonnement met EVBox een BTW nummer invullen.

Hoe hebben jullie dat aangepakt, ik heb een btw nummer vanwege de KOR regeling op mijn zonnepanelen maar mag ik die daar voor gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Inspired schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:39:
[...]

Als je climate aan zet wel langer. :+ Je wilt proberen maximaal laadpaal te kleven?
Absoluut, kansloze gemeente heeft een tweede paal in onze straat, met parkeerproblemen bijgeplaatst en weigert te spreiden.

Dus er gaat een mailtje naar de hele gemeenteraad met screenshot van 3 dagen tot volledig opgeladen.

Ondanks afspraken met de wethouder gemaakt over betere locaties, ondanks andere EV rijders die aangeven de paal dichter bij hun huis en niet in onze straat te willen. Is de gemeente kansloos eigenwijs.

De rest van de straat wil hem volspuiten met purschuim of dichtkitten. Dan is mijn oplossing een stuk vriendelijker.

Ik ben de enige in de straat met EV en ik laad aan mijn eigen paal. Dat is de situatie en nu is de gemeente een laadplein aan het creëren in onze straat, waardoor een direct tekort aan parkeerplekken ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:32
Tweak_ers schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:12:
[...]

Absoluut, kansloze gemeente heeft een tweede paal in onze straat, met parkeerproblemen bijgeplaatst en weigert te spreiden.

Dus er gaat een mailtje naar de hele gemeenteraad met screenshot van 3 dagen tot volledig opgeladen.

Ondanks afspraken met de wethouder gemaakt over betere locaties, ondanks andere EV rijders die aangeven de paal dichter bij hun huis en niet in onze straat te willen. Is de gemeente kansloos eigenwijs.

De rest van de straat wil hem volspuiten met purschuim of dichtkitten. Dan is mijn oplossing een stuk vriendelijker.

Ik ben de enige in de straat met EV en ik laad aan mijn eigen paal. Dat is de situatie en nu is de gemeente een laadplein aan het creëren in onze straat, waardoor een direct tekort aan parkeerplekken ontstaat.
Sorry, maar kansloze acties ook.
Vroeg of laat moet 20-30% van de parkeerplekken van een laadpaal voorzien worden, zeker in straten waar mensen niet op eigen terrein kunnen laden...
Misschien toch een beetje verder vooruit kijken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
[...]...De rest van de straat wil hem volspuiten met purschuim of dichtkitten...
Lekkere straat woon je. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-04 10:12
[...]

...
Dit is misschien meer iets voor het [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Ik weet niet of het handig is om € 129,- te investeren voor een 1-fase laadkabel, want ik denk niet dat de meeste gemeenteraadsleden zullen begrijpen wat je met een 3-daagse laadsessie wilt bereiken. Laadpalen saboteren is natuurlijk helemaal ongewenst.

Maar ik herken de problematiek wel een beetje, hier in mijn straat zijn op een parkeerpleintje ook twee laadpalen geplaatst die vooralsnog vrij weinig gebruikt worden. En er wordt ook wel wat geklaagd door buurtbewoners vanwege de afname aan gewone parkeerplekken.

Wat misschien het handigst is: met één of twee andere mensen uit de straat een gesprek vragen met de betrokken ambtenaar en/of wethouder, en vragen waarom ze dit zo doen. Misschien heeft het wel te maken met beschikbaarheid van voldoende capaciteit op het electriciteitsnet bijvoorbeeld.

Je zou dan kunnen voorstellen om voorlopig een deel van de parkeerplekken bij de laadpalen niet exclusief te reserveren voor het opladen van electrische auto's, totdat er meer behoefte aan laadplekken ontstaat.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 30-04 07:01

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

HenryP schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:47:
[...]

Lekkere straat woon je. :+
Kom steeds vaker 'laadpaal'-borden tegen die zijn afgeplakt met een vuilniszak om er gewoon een normale ICE te kunnen parkeren.. Parkeerproblemen zijn met gemiddeld 2 auto's per woning natuurlijk een gegeven in oudere woonwijken en daar gaat men creatief mee om blijkbaar ;)

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wesco schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:48:
[...]
Wat misschien het handigst is: met één of twee andere mensen uit de straat een gesprek vragen met de betrokken ambtenaar en/of wethouder, en vragen waarom ze dit zo doen. Misschien heeft het wel te maken met beschikbaarheid van voldoende capaciteit op het electriciteitsnet bijvoorbeeld.

Je zou dan kunnen voorstellen om voorlopig een deel van de parkeerplekken bij de laadpalen niet exclusief te reserveren voor het opladen van electrische auto's, totdat er meer behoefte aan laadplekken ontstaat.
Kip en ei verhaal?
Eerst wil niemand zonder een eigen laadpaal geen BEV omdat er onvoldoende openbare laadvoorziening is in de wijk. Vervolgens klaagt een ander deel dat wanneer men een laadpaal plaatst in de wijk er parkeerplek van ICE "afgenomen" wordt. En blijkbaar wordt hierbij vergeten dat het om openbare ruimte gaat waar de beslissing ligt bij de beheerder van die openbare ruimte en niet bij misnoegde wijkbewoners.
En gelukkig maar of er zou nooit iets veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:29
Divino83 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:42:
[...]

Het heeft even geduurd, maar ik heb een foto van de EM340. Ik heb de indruk dat hij toch niet correct is aangesloten. Op het eerste zicht merk ik dat de N niet aangesloten is, enkel de 3 fasen. Maar dat is misschien niet nodig, dat weet ik niet. Ik hoor graag of je hierop kan zien wat er niet juist is.
[Afbeelding]

Alvast bedankt!
Woon je in belgie toevallig? Dan zou het goed kunnen zitten.. Maar ik heb even een wat verder uitgezoomde foto van de groepenkast nodig eigenlijk om een totaalbeeld te krijgen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]

Jij, je straatgenoten en de EV bezitters hebben allemaal niks te zeggen over die plekken van de gemeente... Het verworven recht van 'mijn' plek is altijd zo leuk in NL. Uiteindelijk moet je blij zijn met je gemeente, ze zorgen ervoor dat iedereen in de buurt wat meer beweegt en elkaar wat vaker ziet :-)

Ow en hier identieke situatie, 4 plekken van de 10 voor de deur voor EV terwijl er niemand in de buurt woont, maar ik vind het prima! Goede reden voor m'n buren om over te stappen op een EV, kunnen ze weer mooi voor de deur parkeren!

De gemeente hier kiest ook voor spreiding maar wel zo dat er binnen X meter altijd een laadpaal is en dat nieuwe palen zoveel mogelijk gegroepeerd worden om te voorkomen dat je complete wildgroei van paaltje hier en paaltje daar krijgt. Logisch beleid en de bewoners die die plekken claimen moeten hun kadastraal perceel eens nakijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airpower

Airpower

Feel the Power!

Inspired schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:38:
[...]

Zal ff meten zo. Je zult de CEE pigtail dan nog wel moeten kopen. Die zit er tegenwoordig niet meer bij afaik.

https://shop.tesla.com/nl.../blauwe-adapter---16a_32a

Qua montage. Je kunt de TMC toch in die beugel ophangen boven de CEE stekker? Maar goed, dat is wellicht ook wat afhankelijk van de situatie. Hij hangt wel droog dan? Vol in de regen zou ik hem niet monteren. Hij is alleen spatwaterdicht.

Heb je hier iets aan?

[Afbeelding]

Als de stekker erin zit zul je een 17cm hebben tot de TMC. Dit is overgens de 16A pigtail. Er is ook een 32A variant. Weet even niet welke je gaat gebruiken. 32A variant lijkt een wat korter kabeltje te hebben.
Geweldig, erg bedankt!! Vooralsnog wil ik kijken of ik het red met de 16A variant. Anders kan ik hem gemakkelijk ombouwen naar een 32A. De bekabeling is dik genoeg iig.

Echt droog hangt ie niet. Dus daar moet ik nog even een oplossing voor verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Sander schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:57:
[...]
Ow en hier identieke situatie, 4 plekken van de 10 voor de deur voor EV terwijl er niemand in de buurt woont, maar ik vind het prima! Goede reden voor m'n buren om over te stappen op een EV, kunnen ze weer mooi voor de deur parkeren!
Precies, al die achterhoedegevechten van mensen met fosiele auto's...
Het wordt tijd dat zij begrijpen dat de toekomst niet fosiel is. En de parkeerplekken ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divino83
Makrolon schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:52:
[...]

Woon je in belgie toevallig? Dan zou het goed kunnen zitten.. Maar ik heb even een wat verder uitgezoomde foto van de groepenkast nodig eigenlijk om een totaalbeeld te krijgen.
Ik woon in België. Ik heb nog een iets verder uitgezoomde foto. Misschien kan je hier iets mee? Alvast bedankt!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8wg6v8EPNtjKGioalw7PeHfgEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umWVktvNPAD7Mu78L33QCVRe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 19:20

Kju

Donstil schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:59:
Ik heb nog een BTW vraag die ik hier misschien wel kan stellen (want na 45 minuten in de wacht op de belasting telefoon heb ik maar opgehangen).

Ik heb een EVBox (zie eerdere frustratie 😆) en die werkt inmiddels.
Nu wil ik daar op privé grond auto’s mee opladen maar aan mijzelf verrekend krijgen.

Online begrijp ik dat je daar een BTW voor moet afdragen, ik moet ook bij het ingaan van een abonnement met EVBox een BTW nummer invullen.

Hoe hebben jullie dat aangepakt, ik heb een btw nummer vanwege de KOR regeling op mijn zonnepanelen maar mag ik die daar voor gebruiken?
Ik kon dit destijds ook nergens vinden. Ervan uitgaand dat je een IB-ondernemer bent kan je kiezen om te werken met een back-office (geen idee of dat met je EV-box kan) of een MID kWh-meter op je groepenkast. Het gaat er om dat je het zakelijke deel van je stroomverbruik kan aantonen.
Zorg ervoor dat je energiecontract en dus ook de nota’s op jouw naam staan. Aan het eind van het jaar stel je vast wat je zakelijke verbruik was (csv van je back-office of foto van begin en eindstand van de MID kWh-meter). Je boekt daarna je verbruik (ik neem zowel de nota’s als de maandelijkse verbruiksoverzichten op) na verrekening van het privé-gebruik in je administratie.
Ik deed het na afloop van het boekjaar in 1 boeking (voorschotten verrekenen met werkelijk verbruik gecorrigeerd voor prive verbruik). Over het privé-deel verreken je uiteraard geen BTW. Wachten op de eindafrekening heeft m.i. geen nut tenzij dit gelijk loopt met je boekjaar.
Mijn register-accountant accepteerde dit in ieder geval, hij heeft me in ieder geval niet voorgesteld om het anders te doen. Of de Belastingdienst het accepteert zie ik wel als ik de Belastingdienst een keer de tijd heeft om mij lastig te vallen.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmonogrande
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-03 21:27
Beste Tweakers, graag jullie hulp en advies betreffende de aanleg van een laadpaal met loadbalancing etc. . Ik heb me werkelijk bijna dood zitten te googlen en ook hier van alles en nog wat gelezen. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer....
Binnenkort komt er een tweede EV ne nu willen we van Granny naar een laadpaal met vaste laadkabel van 6-8 m op het erf. Vrouw des huizes wil niks aan de muur.

Situatie:
Meterkast met 3 x 25 aansluiting, zie foto. Er zal een extra groep aangemaakt moeten worden want nu zit de groepenkast vol. Een extra groep gaat neem ik aan?

Er ligt een 19mm buis van meterkast naar plek waar de 11kw (22kwh is bonus) lader zal moeten komen, op 10 meter afstand van meterkast. Is die buis groot genoeg voor stroomkabel en datakabel? In die buis ligt nu een stroomkabel in voor een lichtpunt maar lichtpunt is inmiddels overbodig dus die kabel kan eruit..

En mocht het gaan, is 1 data kabel genoeg voor loadbalancing?

Is mijn meterkast geschikt voor CT klemmen of kan ik (bij voorkeur) via de P1 poort iets aansluiten zonder klemmen en dan via Wifi met laadpaal communiceren? Liefst werk ik zonder klemmen...

Ik hebben 52 zonnepanelen dus enige intelligente sturing in de toekomst zou ook fijn zijn. Hoe intelligenter de oplossing, hoe leuker ik het vindt... Misschien een Ratio Solar of toch een Alfen Single Pro? Andere suggesties? De laadpaal komt touwens in weer en wind te staan en zal een kabel van 6 tot 8 meter moeten herbergen. Iemand een suggestie voor een goede paal die in de zachte grond komt.
Excuus voor de vele vragen maar alvast bedankt voor elke suggestie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78OlxUVhAIRFsqysvszEKitzsSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYX7LIzbYOn03vjSYAMklBEw.jpg?f=fotoalbum_large

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Elmonogrande schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:23:
Beste Tweakers, graag jullie hulp en advies betreffende de aanleg van een laadpaal met loadbalancing etc. . Ik heb me werkelijk bijna dood zitten te googlen en ook hier van alles en nog wat gelezen. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer....
Binnenkort komt er een tweede EV ne nu willen we van Granny naar een laadpaal met vaste laadkabel van 6-8 m op het erf. Vrouw des huizes wil niks aan de muur.

Situatie:
Meterkast met 3 x 25 aansluiting, zie foto. Er zal een extra groep aangemaakt moeten worden want nu zit de groepenkast vol. Een extra groep gaat neem ik aan?

Er ligt een 19mm buis van meterkast naar plek waar de 11kw (22kwh is bonus) lader zal moeten komen, op 10 meter afstand van meterkast. Is die buis groot genoeg voor stroomkabel en datakabel? In die buis ligt nu een stroomkabel in voor een lichtpunt maar lichtpunt is inmiddels overbodig dus die kabel kan eruit..

En mocht het gaan, is 1 data kabel genoeg voor loadbalancing?

Is mijn meterkast geschikt voor CT klemmen of kan ik (bij voorkeur) via de P1 poort iets aansluiten zonder klemmen en dan via Wifi met laadpaal communiceren? Liefst werk ik zonder klemmen...

Ik hebben 52 zonnepanelen dus enige intelligente sturing in de toekomst zou ook fijn zijn. Hoe intelligenter de oplossing, hoe leuker ik het vindt... Misschien een Ratio Solar of toch een Alfen Single Pro? Andere suggesties? De laadpaal komt touwens in weer en wind te staan en zal een kabel van 6 tot 8 meter moeten herbergen. Iemand een suggestie voor een goede paal die in de zachte grond komt.
Excuus voor de vele vragen maar alvast bedankt voor elke suggestie!

[Afbeelding]
voeding en data door 19mm kan je vergeten... Of het moet een rechte buis zijn met 0 bochten er in, en dan nog word het krap.

Dus dan zit je aan draadloze loadbalancing vast. De zappi kan dat, en de easee.

De zappi is wel het meest slim met opties wat betreft zonnestroom laden.

in je meterkast kunnen zowel ct klemmen als via p1 poort, waarom wil je geen ct klemmen als ik vragen mag?

En er moet inderdaad een extra groep in, dit past niet meer dus er zal een kastje bij geplaatst moeten worden.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Divino83 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:08:
[...]

Ik woon in België. Ik heb nog een iets verder uitgezoomde foto. Misschien kan je hier iets mee? Alvast bedankt![Afbeelding]
Wat ik zo kan zien zit hij wel goed aangesloten. Ik hoor wel eens dat de nul aangesloten moet zitten op de meter, maar ik heb er zat opgeleverd goed werkend zonder nul aangesloten. Dus lijkt me sterk dat dat problemen geeft.

Is de optie powerboost instelbaar in je app? als dat het geval is dan is de verbinding tussen lader en meter ook in orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:10
Situatie:
Je zou een extra groepenkast er naast moeten laten plaatsen, dit kunnen ook kleine kastjes zijn waar 1 automaat in zit.
Ik vraag me af of je hier al de juiste voedingskabel doorheen gaat krijgen.
De data kabel mag zeker niet in de zelfde buis als de voedingskabel, dit kan op elkaar storen.
22kW is absoluut niet haalbaar, je hebt 3x25A, 22kw is 3x32A, je aansluiting is daar niet zwaar genoeg voor.
95% van alle elektrische auto's op de markt kunnen op een AC lader niet hoger laden dan 11KW, waarschijnlijk kan jouw auto niet eens 22KW aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divino83
Makrolon schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:38:
[...]

Wat ik zo kan zien zit hij wel goed aangesloten. Ik hoor wel eens dat de nul aangesloten moet zitten op de meter, maar ik heb er zat opgeleverd goed werkend zonder nul aangesloten. Dus lijkt me sterk dat dat problemen geeft.

Is de optie powerboost instelbaar in je app? als dat het geval is dan is de verbinding tussen lader en meter ook in orde.
Zo te zien weet jij er meer van 👍
De optie Powerboost en Eco smart is beschikbaar in de app.

Stel dat ik 4kW zonnestroom terugstuur op het net, zou ik dat moeten zien op de EM340 en hoe dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Daveth schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:56:
[...]
22kW is absoluut niet haalbaar, je hebt 3x25A, 22kw is 3x32A, je aansluiting is daar niet zwaar genoeg voor.
95% van alle elektrische auto's op de markt kunnen op een AC lader niet hoger laden dan 11KW, waarschijnlijk kan jouw auto niet eens 22KW aan.
Je kunt er nog steeds voor kiezen een 3x32A te plaatsen voor je laadpunt (heb ik ook bij een 3x25A hoofdaansluiting). Je kunt dan een EV met 22kW lader (eens dat er daar weinig van zijn) laden op 17,3kW en op een combinatie van netstroom en PV overschot op 22kW. Ook kun je dan op 1 fase laden met 5,8kW i.p.v. 3,7kW (en met 7,4kW op een combinatie van netstroom en PV overschot). Ik zou dan wel een 6mm2 kabel aanleggen naar je laadpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Daveth schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:56:

Waarom niet?
Met 52! zonnepanelen zal dat op piekmomenten toch aardig in de buurt kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmonogrande
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-03 21:27
Dank voor je goed suggesties. Er leek me weinig ruimte voor 6 ct klemmen of zie ik dat verkeerd? Klemmen voor 2 x Harvi voor zonnepanelen meten en loadbalancing stroomafname? Werkt wireless wel snel genoeg om overbelasting te voorkomen?
Makrolon schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:35:
[...]

voeding en data door 19mm kan je vergeten... Of het moet een rechte buis zijn met 0 bochten er in, en dan nog word het krap.

Dus dan zit je aan draadloze loadbalancing vast. De zappi kan dat, en de easee.

De zappi is wel het meest slim met opties wat betreft zonnestroom laden.

in je meterkast kunnen zowel ct klemmen als via p1 poort, waarom wil je geen ct klemmen als ik vragen mag?

En er moet inderdaad een extra groep in, dit past niet meer dus er zal een kastje bij geplaatst moeten worden.

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

Pagina: 1 ... 52 ... 169 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen