Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:01
Dizeerik schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:55:
Beste laadpaal guru's, ben opzoek naar wat advies.

Vanaf morgen staat er 'privé' een Skoda Superb IV op de oprit, dit is de eerste auto met stekker voor ons. Deze auto heeft een aansluitwaarde van 3.6kW. We gaan er vanuit dat we deze auto de komende 5 jaar zullen rijden. Auto is voorzien van een 230V laadkabel en een laadkabel type 2.

Nu is de huidige situatie thuis als volgt:
3x25A aansluiting
YMVK-AS grondkabel 4x4 kabel + UTP CAT6 grondkabel getrokken van de oprit naar de meterkast.

En ben opzoek naar wat nu wijsheid/slim is. waar ik nu op af steven is een Alfen Eve Single S-line 3x16A 11kW en deze laten aansluiten op een nieuw aan te leggen 3 fase groep. Echter is dit allemaal erg over gedimensioneerd voor de komende 5 jaar. En als ik de optelsom snel maar kom ik uit op een investering van +/-1200 euro.

Is dit ook eenvoudiger/slimmer aan te pakken?
Zou gewoon beginnen met een goed buitenstopcontact en de granny die bij de auto zit (danwel hoort te zitten).
Dat is voor jouw use case ruim voldoende en kun je altijd op later moment nog wat meer doen.
Eventueel een granny met iets meer Ampere, tot 16A , dat sluit dan ook aan op de max van je auto. En eventueel vast bevestigen zodat het voor jou werkt als een laadpaal met vaste kabel.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:30
Desmoerick schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:03:
[...]

Is dit nog gelukt? Ik zit met dezelfde vragen namelijk. LM is Alphabet en hosting provider Eneco. Ben daarom benieuwd of dit ook wil met een tweedehands aan te schaffen Alfen Eve Single S-line.
Mijn learning is dat het niet uit maakt bij welke LM je dit icm de verrekening (hostingpartij). Eneco had ik allemaal gedoe om het op te zetten en wilde geen info geven over hoe ik mijn laadpaal moest configureren. Plaatsen van Eneco sim vroegen ze ook 200 euro ex btw voor.....

Zat toevallig al een SIM in mijn laadpaal van e-flux, dus heb daar mijn back-office abbo genomen. Was toen binnen dag geregeld, configuratie zit erin als preconfig. Gebeld met ze om een connectiecheck te doen en toen was het geregeld.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Laatst online: 23-11-2024
JanHenk schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:41:
[...]

Soort van, ik heb zelf ook mijn eigen laadpunt (sinds kort) gekoppeld aan E-Flux backend.

In theorie kan dan gewoon iedereen met een laadpas bij mijn komen laden.

In de praktijk ontbreekt bij mij de RFID lezer (heb een Wallbox Pulsar plus) dus heb ik “plug en charge” in laten stellen. Alle sessies worden dan op één laadpas gefactureerd.

Met een laadpaal met RFID, zoals Easee (bijv.), kun je iedere laadpas gebruiken. Ook die van je baas of leasemaatschappij. En ben je zelf in control over je laadpaal, die in feite een openbare paal is geworden.
Bedankt voor je antwoord. Het wordt me langzamerhand duidelijker wat de mogelijkheden zijn. Toch begrijp ik het nog niet helemaal. Op de website van Alphabet lees ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U71OWokm6vSj02VkZwBYxEaSfOM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VoaI8xNDaGsf5zQKfNYSkwNO.jpg?f=user_large
-Hoe kan Eneco mijn laadpaal nog uitlezen indien er geen 4G SIM kaartje in zit? Gaat dit dan gegarandeerd via de aangesloten ethernetkabel/mijn internetverbinding?
-Stel ik koop een tweedehands Alfen Single S-line (heeft een RFID, maar geen SIM kaart mogelijkheid), kan ik die dan zelf configureren, de juiste URL van Eneco erin zetten en dan loopt de verrekening Eneco/LM/mijzelf net zo automatisch als dat ik alles laat installeren via Eneco? Laadpas krijg ik inderdaad van MTC via LM.
-Hierboven zeg je het volgende: Met een laadpaal met RFID, zoals Easee (bijv.), kun je iedere laadpas gebruiken. Ook die van je baas of leasemaatschappij. Hoe zie jij de automatische verrekening dan voor je?

Alvast weer bedankt voor jullie hulp! Zeer gewaardeerd. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
B1OO schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:36:
[...]

Mijn learning is dat het niet uit maakt bij welke LM je dit icm de verrekening (hostingpartij). Eneco had ik allemaal gedoe om het op te zetten en wilde geen info geven over hoe ik mijn laadpaal moest configureren. Plaatsen van Eneco sim vroegen ze ook 200 euro ex btw voor.....

Zat toevallig al een SIM in mijn laadpaal van e-flux, dus heb daar mijn back-office abbo genomen. Was toen binnen dag geregeld, configuratie zit erin als preconfig. Gebeld met ze om een connectiecheck te doen en toen was het geregeld.

Succes!
Ok bijzonder verhaal, goed te horen! Ook hierbij vraag ik mij dan af hoe de verrekening van je stroomkosten gaat. Enig idee? SIM kaartje is dus wel een must hiervoor zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
JanHenk schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:16:
@Desmoerick Als je een laadpas krijgt van de baas: zelf een Easee, Wallbox, etc. kopen, plaatsen, aanmelden op e-Flux en openbaar stellen. Kost je een paar euro in de maand, maar je bent wel helemaal vrij om je tarief te bepalen.

Je (Eneco) laadpas ervoor houden en laden…
Ook dit klinkt mij als muziek in de oren, maar hoe gaat de verrekening van je stroomkosten dan? Dit is me nog zwaar onduidelijk eerlijk gezegd. Ik wil niet teveel gedoe namelijk. Eneco en Alphabet willen en kunnen me niet zo goed helpen in deze. Vreemde eend in de bijt he als je dingen zelf doet. Verdienen ze niks aan.. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrChair
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:14
Desmoerick schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:07:
[...]
Ok bijzonder verhaal, goed te horen! Ook hierbij vraag ik mij dan af hoe de verrekening van je stroomkosten gaat. Enig idee? SIM kaartje is dus wel een must hiervoor zo te zien.
Volgens de installatie handleiding van de Alfen gaat dit prima zonder sim-kaart, zolang je firewall/router het verkeer maar door laat.

Wat wel een beetje verwarrend is: de handleiding heeft het over FTP poort 21, inbound - outbound.
Als de backoffice echt ook inbound naar je Alfen moet verbinden, dan moet je mogelijk port forwarding gebruiken.

Daarnaast, als het echt FTP verkeer is, dan worden er naast TCP poort 21 ook nog andere poorten gebruikt.
(TCP 20 indien active ftp of een willekeurige TCP port voor passive). Niet alle routers gaan hier correct mee om.

Ik denk dat lease maatschappijen daar geen gezeur mee willen en daarom standaard het model met SIM selecteren.

Maar het idee is volgens mij dat de laadpaal periodiek de gegevens upload naar de backoffice.
Ik vraag me dan alleen wel af wat er gebeurd als je gaat laden terwijl je een internet storing hebt.
Bewaart dan de laadpaal dan alle gegevens totdat het internet weer terug is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:00

Osxy

Holy crap on a cracker

DrChair schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:03:
[...]

Wat wel een beetje verwarrend is: de handleiding heeft het over FTP poort 21, inbound - outbound.
Als de backoffice echt ook inbound naar je Alfen moet verbinden, dan moet je mogelijk port forwarding gebruiken.

Daarnaast, als het echt FTP verkeer is, dan worden er naast TCP poort 21 ook nog andere poorten gebruikt.
(TCP 20 indien active ftp of een willekeurige TCP port voor passive). Niet alle routers gaan hier correct mee om.
Als dat echt zo is moet je je afvragen of je dat wel wilt op je netwerk, FTP is nou niet het meest veilige protocol meer.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:42
Desmoerick schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:05:
[...]
-Hierboven zeg je het volgende: Met een laadpaal met RFID, zoals Easee (bijv.), kun je iedere laadpas gebruiken. Ook die van je baas of leasemaatschappij. Hoe zie jij de automatische verrekening dan voor je?
Jij laad met je laadpas (van de LM) waar alle kosten voor het laden op terecht komt. Dit wordt -meestal- automatisch verrekent met je werkgever.

Als ik bij jouw kom laden met mijn laadpas (indien je dit niet geblokkeerd hebt op je laadpaal), dan betaal ik daarvoor en dat krijg jij dan vergoed. Immers heb je jouw laadpaal aangemeld bij een backoffice waarin jij aangeeft wat iemand moet betalen bij gebruik van jouw laadpaal. Dat kan dus ook je laadpas zijn van je LM/werkgever.

Om dat te kunnen heb je dus een laadpaal nodig die met een backoffice zoals Eneco eMobility of e-Flux kan werken. Backoffice doet de administratie voor je die zorgt dat iedereen die bij jouw geladen heeft de "de rekening" krijgt en jij uit eindelijk het geld van de Backoffice :).

(Sorry als deze info al duidelijk was, je vraag komt over alsof je niet exact weet hoe een laadpas oid werkt met verrekening).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
Jazsie schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:16:
[...]

Jij laad met je laadpas (van de LM) waar alle kosten voor het laden op terecht komt. Dit wordt -meestal- automatisch verrekent met je werkgever.

Als ik bij jouw kom laden met mijn laadpas (indien je dit niet geblokkeerd hebt op je laadpaal), dan betaal ik daarvoor en dat krijg jij dan vergoed. Immers heb je jouw laadpaal aangemeld bij een backoffice waarin jij aangeeft wat iemand moet betalen bij gebruik van jouw laadpaal. Dat kan dus ook je laadpas zijn van je LM/werkgever.

Om dat te kunnen heb je dus een laadpaal nodig die met een backoffice zoals Eneco eMobility of e-Flux kan werken. Backoffice doet de administratie voor je die zorgt dat iedereen die bij jouw geladen heeft de "de rekening" krijgt en jij uit eindelijk het geld van de Backoffice :).

(Sorry als deze info al duidelijk was, je vraag komt over alsof je niet exact weet hoe een laadpas oid werkt met verrekening).
Nee, bedankt voor je uitleg, ben nieuw in EV land en met deze antwoorden vallen de stukjes steeds meer op zijn plek. Gewaardeerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:26

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@Jazsie
En daarbij toevoegend: je hoeft dus niet te kiezen voor eneco. Dat wilt de lm graag.

Als je kiest voor eflux, dan verzamelen zij alle laadsessies en krijg je van hun het geld op de rekening gestort waarna eflux de rekening naar de pas eigenaar (je baas) stuurt.

Zo werkt een backend.

De LM biedt je dus een backend aan. Maar als je zelf een paal met andere backend plaatst werkt het ook. Je paal is dan namelijk een openbaar laadpunt geworden waar elke auto kan laden.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:49
Osxy schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:27:
[...]

Als dat echt zo is moet je je afvragen of je dat wel wilt op je netwerk, FTP is nou niet het meest veilige protocol meer.
De lader is een FTP client en geen server, hiervoor hoef je niets aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:49
Desmoerick schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:05:
[...]
-Hoe kan Eneco mijn laadpaal nog uitlezen indien er geen 4G SIM kaartje in zit? Gaat dit dan gegarandeerd via de aangesloten ethernetkabel/mijn internetverbinding?
Let op niet alle Backoffice kan verbinding krijgen via een ethernet kabel/internet, er zijn een aantal die dit niet accepteren vanwege veiligheidsredenen, daar kan je alleen maar verbinding krijgen via een SIM kaart.
Vraag dit goed na of dit kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
prein2 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:02:
@Jazsie
En daarbij toevoegend: je hoeft dus niet te kiezen voor eneco. Dat wilt de lm graag.

Als je kiest voor eflux, dan verzamelen zij alle laadsessies en krijg je van hun het geld op de rekening gestort waarna eflux de rekening naar de pas eigenaar (je baas) stuurt.

Zo werkt een backend.

De LM biedt je dus een backend aan. Maar als je zelf een paal met andere backend plaatst werkt het ook. Je paal is dan namelijk een openbaar laadpunt geworden waar elke auto kan laden.
Denk dat je @Desmoerick bedoelt :).

Ik zelf zou voor een eigen laadpaal gaan met e-Flux. Heb je toch meer eigen controle erover (denk ik toch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:06

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Daveth schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:57:
[...]

Let op niet alle Backoffice kan verbinding krijgen via een ethernet kabel/internet, er zijn een aantal die dit niet accepteren vanwege veiligheidsredenen, daar kan je alleen maar verbinding krijgen via een SIM kaart.
Vraag dit goed na of dit kan.
Ter info; Eneco werkt prima op UTP (instelling in de paal op 'wired').

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:06
RobertMaes schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:53:
[...]
Bedankt voor de uitvoerige feedback. Zeker omdat je aangeeft dat de auto geen issues heeft zal ik het ook maar gewoon zo laten lopen.
Heb je trouwens ook nog een mogelijkheid om een laadgrafiek van je auto oid langs je bevindingen te leggen? Wellicht dat je dan ziet dat het laden een paar seconden gestopt is terwijl de paal een reboot krijgt?
DaLass schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:40:
[...]
Ik heb even gekeken of ik de momenten kan matchen maar zul je net zien dat geen van de reboots overeen komen met het laden van de auto. Ik hou dit nog wel even in de gaten of ik het zo kan timen dat dat wel voorkomt.
Mijn laadcyclus vannacht zou gelijk vallen met een reboot, dus ik heb gisteravond nog even snel een ping sensor toegevoegd die elke seconde een pingetje naar de Alfen doet en vervolgens de auto aan de lader gehangen.

Wat ik gezien heb:
  • Ping is weggevallen om 02:57:22 en terug gekomen om 02:57:41. De Alfen is dus 19 seconden onbereikbaar geweest via de LAN interface.
  • De Alfen integratie heeft een nieuwe bootup geregistreerd (nummer 64 voor mij) om 02:59:20.
    (Deze is dus 1,5-2 minuten later dan de ping sensor. )
  • In de Alfen integratie is de Uptime sensor ook gereset naar 0 om 02:59:20.
  • Via de modbus integratie (waarmee ik ook nog de Alfen in HA heb zitten) zie ik op de laadcyclus geen onderbreking, maar wel op sensoren als "Modbus Max Current", "Name", "Status", etc. Deze spelen allemaal rond 02:57:30 - 02:57:50.
    (opzich niet gek als de LAN Verbinding ook weg is rond die tijd, want daar gaat het Modbus verkeer ook overheen).
  • De daadwerkelijke laadcyclus wordt wel onderbroken (wat @jeroendekoning ook al aangaf). Dit kan ik zien op de P1 data, daar is een drop in verbruik te zien van 02:57:25 tot 02:57:49. Mijn auto pakt het laden na de reboot wel weer op en dit is ook volgens de Alfen in dezelfde laadsessie. ('s morgens klopt de laadtijd als ik "afmeld".)
GoldenSample schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:11:
[...]

Dirty little secret vanuit de industrie: Vaak is de software kwaliteit 'matig', deels door legacy deels door onvolwassenheid. Een (partiële) reboot is iets wat je dan vaak ziet. Vaak is de daadwerkelijke (PWM-based) EV-communicatie redelijk stand-alone tov. de rest (net als de safetycontroller welke als het goed is helemaal onafhankelijk werkt).
Aangezien ik de modbus methode al langer gebruik en deze Alfen integratie sinds eind januari ben ik eens de logging van de "Name" uit de modbus methode nagegaan om te zien waar daar de hickups zitten. In de periode voor 30 januari die ik ook hickups, maar zonder dat daar echt een patroon in zit. Vanaf het moment dat ik de Alfen integratie ben gaan gebruiken zie ik het gedrag terug wat ik al eerder beschreef, elke keer zo'n 10 uur tussen de boots.

De Alfen is dus niet 100% stabiel, want hij reboot vaker, maar het gebruik van deze integratie versneld dit proces wel aanzienlijk en heeft dus ook echt effect op het laden van de auto, want het laden stopt gewoon even op dat moment.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Ik loop even te klooien met de zappi. Hij is vanmorgen door een Electricien aangesloten.

De harvi zit met 3 ct klemmen op de drie fasen. De harvi en zappi zijn ook verbonden. In de zappi zelf heb ik geen ct klemmen aangesloten. Ik begreep dat dat ook niet nodig was.

Nu heb ik 3 fase en 3x25a. Ik weet niet goed hoe deze settings horen te staan. Is dit zo goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsuFf3Jn_7f1Sy3a_m6G2-Fm_Ok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/urtp2aRC8vEBeyBfNw4JRbn1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcqIw-qc2H9WC_pKLVSe6c3D1Ds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M1U4gWW78aTVfcrflfjwDHTC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:46
DaLass schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:44:
[...]

[...]

Mijn laadcyclus vannacht zou gelijk vallen met een reboot, dus ik heb gisteravond nog even snel een ping sensor toegevoegd die elke seconde een pingetje naar de Alfen doet en vervolgens de auto aan de lader gehangen.

Wat ik gezien heb:
  • Ping is weggevallen om 02:57:22 en terug gekomen om 02:57:41. De Alfen is dus 19 seconden onbereikbaar geweest via de LAN interface.
  • De Alfen integratie heeft een nieuwe bootup geregistreerd (nummer 64 voor mij) om 02:59:20.
    (Deze is dus 1,5-2 minuten later dan de ping sensor. )
  • In de Alfen integratie is de Uptime sensor ook gereset naar 0 om 02:59:20.
  • Via de modbus integratie (waarmee ik ook nog de Alfen in HA heb zitten) zie ik op de laadcyclus geen onderbreking, maar wel op sensoren als "Modbus Max Current", "Name", "Status", etc. Deze spelen allemaal rond 02:57:30 - 02:57:50.
    (opzich niet gek als de LAN Verbinding ook weg is rond die tijd, want daar gaat het Modbus verkeer ook overheen).
  • De daadwerkelijke laadcyclus wordt wel onderbroken (wat @jeroendekoning ook al aangaf). Dit kan ik zien op de P1 data, daar is een drop in verbruik te zien van 02:57:25 tot 02:57:49. Mijn auto pakt het laden na de reboot wel weer op en dit is ook volgens de Alfen in dezelfde laadsessie. ('s morgens klopt de laadtijd als ik "afmeld".)
[...]

Aangezien ik de modbus methode al langer gebruik en deze Alfen integratie sinds eind januari ben ik eens de logging van de "Name" uit de modbus methode nagegaan om te zien waar daar de hickups zitten. In de periode voor 30 januari die ik ook hickups, maar zonder dat daar echt een patroon in zit. Vanaf het moment dat ik de Alfen integratie ben gaan gebruiken zie ik het gedrag terug wat ik al eerder beschreef, elke keer zo'n 10 uur tussen de boots.

De Alfen is dus niet 100% stabiel, want hij reboot vaker, maar het gebruik van deze integratie versneld dit proces wel aanzienlijk en heeft dus ook echt effect op het laden van de auto, want het laden stopt gewoon even op dat moment.
Bedankt, dit is zeer hulpvolle informatie.
Weet alleen niet zo goed wat ik er mee moet. Aankaarten bij Alfen?
Uiteindelijk wil ik alleen maar weten hoeveel stroom die paalverbruikt (zodat ik dit kan aftrekken van mijn totaalverbruik en dus mijn verbruiksstatistieken niet "vervuil"). Om nou voor die reden over te stappen naar modbus met als gevolg dat ik zelf de loadbalancing moet gaan programmeren... zie ik niet echt zitten.

Enige alternatief is volgens mij dan een "slimme" 400v 3 fase automaat met wifi/z-wave. Maar die geven ze ook niet weg.
Ga maar eerst even wachten tot de auto eindelijk geleverd wordt zodat ik kan bepalen of dit ook storend is voor dagelijks gebruik en of ik dan gewoon de autisten knop uit moet zetten. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Kenny_026 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:59:
Ik loop even te klooien met de zappi. Hij is vanmorgen door een Electricien aangesloten.

De harvi zit met 3 ct klemmen op de drie fasen. De harvi en zappi zijn ook verbonden. In de zappi zelf heb ik geen ct klemmen aangesloten. Ik begreep dat dat ook niet nodig was.

Nu heb ik 3 fase en 3x25a. Ik weet niet goed hoe deze settings horen te staan. Is dit zo goed?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De device limit moet gelijk zijn aan de aardlekautomaat of installatieautomaat die je voor de Zappi in de meterkast hebt zitten. Waarschijnlijk 3x16A en dan dus de device limit op 16A.
Onder Advanced>Supply Grid>Network zit Grid Limit, die is voor de load balancing. Aangezien je een 3x25A hoofdaansluiting hebt moet die dus op 25A.
Verder moeten de CT klemmen die je om de fasen hebt naar de Harvi niet op generation only (dat is voor bijvoorbeeld zonnepanelen) maar op grid zodat duidelijk is dat ze de meting voor de load balancing doen.

[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 22-02-2023 15:14 ]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
DonJuape schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:40:
[...]

De device limit moet gelijk zijn aan de aardlekautomaat of installatieautomaat die je voor de Zappi in de meterkast hebt zitten. Waarschijnlijk 3x16A en dan dus de device limit op 16A.
Onder Advanced>Supply Grid>Network zit Grid Limit, die is voor de load balancing. Aangezien je een 3x25A hoofdaansluiting hebt moet die dus op 25A.
Verder moeten de CT klemmen die je om de fasen hebt naar de Harvi niet op generation only (dat is voor bijvoorbeeld zonnepanelen) maar op grid zodat duidelijk is dat ze de meting voor de load balancing doen.
Thanks, het punt alleen is is dat als ik hem op grid heb staan ik onderstaande negatieve waarde krijg. Volgens de instructievideo van myenergi klopt dat niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_B6meXhM5cMu0msftnSCOuQ6gR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/txi3RpjlRPibc5uUKKMfC31i.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens heb ik wel zonnepanelen. Weet niet of dat uitmaakt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Kenny_026 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:44:
[...]

Thanks, het punt alleen is is dat als ik hem op grid heb staan ik onderstaande negatieve waarde krijg. Volgens de instructievideo van myenergi klopt dat niet.

[Afbeelding]

Overigens heb ik wel zonnepanelen. Weet niet of dat uitmaakt…
Als je nu op L3 2142W aan het terugleveren bent dan klopt het. Zo niet dan lijken er een of meer CT-klemmen verkeerd om om de fasedraden te zitten.
Het is vaak makkelijker te wachten tot het donker is (geen PV opbrengst) en dan op een voor een op elke fase een verbruiker in te schakelen (straalkacheltje ofzo) en dan te kijken of de toename voor die fase een beetje klopt.

[ Voor 13% gewijzigd door DonJuape op 22-02-2023 15:54 ]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
DonJuape schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:51:
[...]

Als je nu op L3 2142W aan het terugleveren bent dan klopt het. Zo niet dan lijken er een of meer CT-klemmen verkeerd om om de fasedraden te zitten.
Het is vaak makkelijker te wachten tot het donker is (geen PV opbrengst) en dan op een voor een op elke fase een verbruiker in te schakelen (straalkacheltje ofzo) en dan te kijken of de toename voor die fase een beetje klopt.
Ok dus die als ik zonnepanelen heb die op de derde fase zitten aangesloten dan kan het zijn dat die teruglevert in het net?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhCUtYSN0df4KhkdYFtwTkrV5AY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JpwrhriBnNzE2mHBXletIrMH.png?f=fotoalbum_large

Ik zie die 2kwh niet terug in de app van zonneplan. Belangrijste vraag, blaas ik volgende week woensdag mn nieuwe auto op als ik hem aansluit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Kenny_026 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:57:
[...]

Ok dus die als ik zonnepanelen heb die op de derde fase zitten aangesloten dan kan het zijn dat die teruglevert in het net?

[Afbeelding]

Ik zie die 2kwh niet terug in de app van zonneplan. Belangrijste vraag, blaas ik volgende week woensdag mn nieuwe auto op als ik hem aansluit?
Dat laatste sowieso niet. Hooguit tript je (hoofd)-zekering in de meterkast omdat laden plus huisverbruik te veel is en je loadbalancing niet goed staat ingesteld.

Overigens, als de elektricien dit heeft aangesloten en het werkt niet of staat verkeerd ingesteld dan zou ik hem/haar laten terugkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 22-02-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
DonJuape schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:00:
[...]

Dat laatste sowieso niet. Hooguit tript je (hoofd)-zekering in de meterkast omdat laden plus huisverbruik te veel is en je loadbalancing niet goed staat ingesteld.

Overigens, als de elektricien dit heeft aangesloten en het werkt niet of staat verkeerd ingesteld dan zou ik hem/haar laten terugkomen.
Ja ik heb al geappt. Bedankt, ik ben weer wat wijzer geworden 👍

@DonJuape electricien is geweest en probleem is opgelost. Het heeft dus met een rechtsdraaiend draaiveld te maken. In de verzegelde kast van de netbeheerder zijn de kabels gedraaid en is de volgorde 3-1-2 geworden. Ze zaten dus allemaal verkeerd erop 😊

Nogmaals bedankt!

[ Voor 22% gewijzigd door Kenny_026 op 22-02-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
@Jazsie , @Daveth , @DrChair, @B1OO jullie allemaal bedankt voor jullie info, gewaardeerd :*) en ik denk dat het me duidelijk is.

Even resumé,
-SIM card voor automatische verrekening is niet nodig, dit kan bijv. bij een Alfen Eve Singe S-line prima via een ethernetkabel en mijn internetverbinding worden uitgelezen door een backoffice zoals Eneco of e-Flux;
-Indien ik zelf een tweedehands paal installeer, dien ik de in dit topic gegeven URL van bijv. Eneco in te voeren en Eneco (of Alfen?) in te lichten dat hun mijn backoffice zijn geworden en zou de verrekening automatisch plaats moeten gaan vinden (indien ik voor Eneco kies uiteraard);
-Zodra het kenteken van mijn auto bekend is, zal de LM Alphabet mij een MultitankCard (MTC) of een Eneco e-mobility laadpas toesturen die ik overall kan gebruiken (kan iemand die ook via Alphabet least mij bevestigen welke pas ik krijg?);
-De backoffice leest iedere maand uit hoeveel kWh mijn laadpunt heeft verbruikt én met welke laadpas(dus wie);
-De stroomkosten worden automatisch verrekend met mij door de backoffice, ik krijg het maandelijkse verbruik tegen het door mij ingevoerde tarief op mijn bankrekening gestort.
-Mijn werkgever krijgt van de backoffice of via de LM de factuur (met opslag?) van mijn gebruikte stroom en regelen dit onderling;
-Mijn LM, Alphabet heeft een samenwerkingsverband met Eneco en dus voorkeur voor Eneco. Maar ik zou ook een ander backoffice zoals e-Flux kunnen kiezen (zijn er hier Alphabet rijders die dat kunnen bevestigingen?), mits mijn werkgever dat natuurlijk ook toestaat;
-Bovenstaande allemaal in ogenschouw nemende, kan ik dus een veel breder scala aan laadpalen nemen mits de palen toegang hebben tot het internet waarbij de backoffice hem kan uitlezen en deze palen voldoen aan mijn PvE.

Kloppen bovenstaande stellingnames een beetje?

Alvast bedankt voor jullie hulp! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-04 13:38
Desmoerick schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:15:
-De backoffice leest iedere maand uit hoeveel kWh mijn laadpunt heeft verbruikt én met welke laadpas(dus wie);
Niet iedere maand. Iedere laadsessie wordt meteen aan de backoffice gemeld (i.i.g. bij eflux).

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-04 13:53
Aan de mensen hier met een Shell Recharge laadpunt thuis: indien je een DPM module hebt, kun je dan eens checken of de EVSE (rode) led brandt ?

Deze led heeft hier altijd gebrand, maar nu hebben ze een en ander aan de backend aangepast (ik had zogezegd geen DPM abonnement actief), brandt deze led niet meer. Volgens de handleiding betekent dit dat er geen load balancing actief is. Tech Support beweert echter dat alles normaal is...

• Inspired
  • Laatst online: 19:24
Twixie schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:50:
Aan de mensen hier met een Shell Recharge laadpunt thuis: indien je een DPM module hebt, kun je dan eens checken of de EVSE (rode) led brandt ?

Deze led heeft hier altijd gebrand, maar nu hebben ze een en ander aan de backend aangepast (ik had zogezegd geen DPM abonnement actief), brandt deze led niet meer. Volgens de handleiding betekent dit dat er geen load balancing actief is. Tech Support beweert echter dat alles normaal is...
Ik heb een paal uit 2019 met DPM. Ik heb echter alleen Power (aan), CS (knippert) en P1 (aan) op de module. Er is nu geen auto aansloten.

Deze module heb ik.

Je kunt het overigens vrij makkelijk testen. Als je de power van de module haalt dan zal de auto met max 5/6kW laden bij een 11kW paal. Als je de DPM weer aansluit en er verder weinig verbruik is in huis zou je gewoon weer 11kW moeten halen. Of eventueel laden op 11kW en even een waterkoker en oven oid aanzetten. De DPM is (bij mij iig) redelijk conservatief.

[ Voor 17% gewijzigd door Inspired op 23-02-2023 11:01 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:52
Nog een vraag aan de mensen hier met een Shell Recharge laadpunt thuis. Normaliter krijgen wij de laadkosten vaak voor/rond de 20e van de maand gestort. Deze maand echter nog niets ontvangen. Is dit bij jullie ook zo?

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Desmoerick schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:15:
@Jazsie , @Daveth , @DrChair, @B1OO jullie allemaal bedankt voor jullie info, gewaardeerd :*) en ik denk dat het me duidelijk is.

Even resumé,
-SIM card voor automatische verrekening is niet nodig, dit kan bijv. bij een Alfen Eve Singe S-line prima via een ethernetkabel en mijn internetverbinding worden uitgelezen door een backoffice zoals Eneco of e-Flux;
-Indien ik zelf een tweedehands paal installeer, dien ik de in dit topic gegeven URL van bijv. Eneco in te voeren en Eneco (of Alfen?) in te lichten dat hun mijn backoffice zijn geworden en zou de verrekening automatisch plaats moeten gaan vinden (indien ik voor Eneco kies uiteraard);
-Zodra het kenteken van mijn auto bekend is, zal de LM Alphabet mij een MultitankCard (MTC) of een Eneco e-mobility laadpas toesturen die ik overall kan gebruiken (kan iemand die ook via Alphabet least mij bevestigen welke pas ik krijg?);
-De stroomkosten worden automatisch verrekend met mij door de backoffice, ik krijg het maandelijkse verbruik tegen het door mij ingevoerde tarief op mijn bankrekening gestort.
-Mijn werkgever krijgt van de backoffice of via de LM de factuur (met opslag?) van mijn gebruikte stroom en regelen dit onderling;
-Mijn LM, Alphabet heeft een samenwerkingsverband met Eneco en dus voorkeur voor Eneco. Maar ik zou ook een ander backoffice zoals e-Flux kunnen kiezen (zijn er hier Alphabet rijders die dat kunnen bevestigingen?), mits mijn werkgever dat natuurlijk ook toestaat;
-Bovenstaande allemaal in ogenschouw nemende, kan ik dus een veel breder scala aan laadpalen nemen mits de palen toegang hebben tot het internet waarbij de backoffice hem kan uitlezen en deze palen voldoen aan mijn PvE.

Kloppen bovenstaande stellingnames een beetje?

Alvast bedankt voor jullie hulp! _/-\o_
Je hebt het wel ongeveer goed begrepen.

Als je zelf een paal wilt plaatsen, zou ik gewoon één kiezen waar je de E-Flux backoffice op kunt aansluiten. Je vraagt daar via de chat zo een EVSE ID (laadstation id) aan, er zijn nette instructies beschikbaar voor het installeren en dan ben je best gauw klaar...

Je hebt dan een semipublieke paal: iedereen met een MSP (laadpas) kan dan laden. Jijzelf dus ook. Jouw leasemaatschappij (of werkgever rechtstreeks, maar net hoe dat is ingeregeld) krijgt dan de factuur van de laadkosten met de laadpas. Jij krijgt van E-Flux een uitbetaling van de geladen stroom. Dat is overigens vrijwel realtime. (edit: de uitbetaling niet, maar de communicatie wel.)

Daar zal de leasemaatschappij niet heel moeilijk om gaan doen, die hebben slechts een samenwerking met Eneco voor het plaatsen van de palen, uiteindelijk krijgen ze alleen de laadkosten van de pas gefactureerd en het maakt niet uit via welke CPO (backoffice) dat is. Dat kan immers ook gewoon een Fastned langs de snelweg zijn, een paal bij je in de straat, etc.. Daarnaast vraag me af in hoeverre je met Eneco 'zelf' kunt knutselen (aanvraag EVSE ID, koppeling in de laadpaal, toegang tot portaal, etc.).

E-Flux is daar heel flexibel in en tevens goed bereikbaar en behulpzaam.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
In mijn zoektocht naar manuals was ik die idd ook tegengekomen. Maar tegenwoordig ziet die DPM er wat anders uit, en de uitleg is hier (p.44) te vinden. Daar staat toch heel duidelijk dat de LED aan moet zijn.
Je kunt het overigens vrij makkelijk testen. Als je de power van de module haalt dan zal de auto met max 5/6kW laden bij een 11kW paal. Als je de DPM weer aansluit en er verder weinig verbruik is in huis zou je gewoon weer 11kW moeten halen. Of eventueel laden op 11kW en even een waterkoker en oven oid aanzetten. De DPM is (bij mij iig) redelijk conservatief.
Dus de paal is slim genoeg dat als hij geconfigureerd is voor DPM, maar geen signaal van de DPM krijgt hij dan aan lager vermogen laadt ?
Ik heb een enkel-fase 32A paal (dus 7.2kW) en de paar keer dat ik nu geladen heb was ook effectief ongeveer aan 7.2kW. Er komt overigens 40A binnen in de woning. Shell heeft bevestigd dat ze aan hun kant ook effectief op 32A en 40A geconfigureerd hebben, maar het is me nog niet duidelijk of de DPM nu gaat balancen om niet boven de 40A te gaan of om niet boven de 32A te gaan. Het eerste lijkt mij logisch, waarom total load in huis beperken tot 32A als alles op 40A afgezekerd is (tenzij het een verplichte veiligheidsmarge is).
Testen heb ik ook al aan gedacht, maar als de DPM effectief niet werkt, riskeer ik wel dat de 40A automaat afknalt natuurlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
VidaR-9 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:06:
Nog een vraag aan de mensen hier met een Shell Recharge laadpunt thuis. Normaliter krijgen wij de laadkosten vaak voor/rond de 20e van de maand gestort. Deze maand echter nog niets ontvangen. Is dit bij jullie ook zo?
Laatste betaling was 20-1 idd. Heb de factuur de 16de van deze maand wel ontvangen. Zal eerdaags wel komen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Twixie schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:10:
[...]

Dus de paal is slim genoeg dat als hij geconfigureerd is voor DPM, maar geen signaal van de DPM krijgt hij dan aan lager vermogen laadt ?
Ik heb een enkel-fase 32A paal (dus 7.2kW) en de paar keer dat ik nu geladen heb was ook effectief ongeveer aan 7.2kW. Er komt overigens 40A binnen in de woning. Shell heeft bevestigd dat ze aan hun kant ook effectief op 32A en 40A geconfigureerd hebben, maar het is me nog niet duidelijk of de DPM nu gaat balancen om niet boven de 40A te gaan of om niet boven de 32A te gaan. Het eerste lijkt mij logisch, waarom total load in huis beperken tot 32A als alles op 40A afgezekerd is (tenzij het een verplichte veiligheidsmarge is).
Testen heb ik ook al aan gedacht, maar als de DPM effectief niet werkt, riskeer ik wel dat de 40A automaat afknalt natuurlijk...
Ja, tenminste, bij mijn DPM wel. Als die geen communicatie met de paal heeft (of dus uit staat) gaat de paal in de laagst mogelijke stand. Bij een 1F config zal dat denk ik 1x6A zijn. (±1.4kW)

Als je aan het laden bent met 32A en je nog 5A ander verbruik hebt zou de LB nog niks hoeven doen als Shell het goed heeft staan. Maar in mijn ervaring is de LB erg conservatief.

Een 40A zekering kan best even wat overbelasting hebben. Die springt met 50A echt niet binnen 15 minuten.

Maar je zou dus ff kunnen testen om te gaan laden en dan DPM spanningsloos te maken of ff een waterkoker aanknallen. Dat zie je het vrij snel.

• Desmoerick
JanHenk schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:09:
[...]

Je hebt het wel ongeveer goed begrepen.

Als je zelf een paal wilt plaatsen, zou ik gewoon één kiezen waar je de E-Flux backoffice op kunt aansluiten. Je vraagt daar via de chat zo een EVSE ID (laadstation id) aan, er zijn nette instructies beschikbaar voor het installeren en dan ben je best gauw klaar...

Je hebt dan een semipublieke paal: iedereen met een MSP (laadpas) kan dan laden. Jijzelf dus ook. Jouw leasemaatschappij (of werkgever rechtstreeks, maar net hoe dat is ingeregeld) krijgt dan de factuur van de laadkosten met de laadpas. Jij krijgt van E-Flux een uitbetaling van de geladen stroom. Dat is overigens vrijwel realtime. (edit: de uitbetaling niet, maar de communicatie wel.)

Daar zal de leasemaatschappij niet heel moeilijk om gaan doen, die hebben slechts een samenwerking met Eneco voor het plaatsen van de palen, uiteindelijk krijgen ze alleen de laadkosten van de pas gefactureerd en het maakt niet uit via welke CPO (backoffice) dat is. Dat kan immers ook gewoon een Fastned langs de snelweg zijn, een paal bij je in de straat, etc.. Daarnaast vraag me af in hoeverre je met Eneco 'zelf' kunt knutselen (aanvraag EVSE ID, koppeling in de laadpaal, toegang tot portaal, etc.).

E-Flux is daar heel flexibel in en tevens goed bereikbaar en behulpzaam.
Okay, thanks voor je bijdrage. Ik zal mij beraden om naar E-Flux te gaan. Die lijken iig al veel gebruiksvriendelijker te zijn dan Eneco. Nogmaals bedankt voor je uitleg!

[ Voor 3% gewijzigd door Desmoerick op 23-02-2023 20:26 ]

• Twixie
Inspired schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:26:
[...]
Als je aan het laden bent met 32A en je nog 5A ander verbruik hebt zou de LB nog niks hoeven doen als Shell het goed heeft staan. Maar in mijn ervaring is de LB erg conservatief.
Ja, het is dat dat me niet duidelijk is op basis van de communicatie van Shell. Ze zeggen dat ze de waarde van mijn net-aansluiting gecorrigeerd hebben naar 40A, wat idd was wat ik gevraagd had. Tegelijk zeggen ze dat de 32A de laadlimiet is omdat de laadpaal zelf op 32A afgezekerd is, wat ook logisch is. Maar dan zegt hij dat daarom 'de max DPM waarde op 32A gezet is'.

Ik vermoed dat mijn verwarring komt omdat er eigenlijk 2 parameters zijn: het max stroomverbruik van het hele huis (40A). Maar ook: de maximale laadstroom die de paal mag leveren, namelijk die 32A. Maar dat laatste leek me niets met de DPM te maken te hebben en puur een configuratie in de wallbox gezien die sowieso op 32A afgezekerd is.
Dus de waarden die de DPM doorgeeft naar de wallbox is wellicht: max(32A, 40A-verbruik), en niet (40A-verbruik) zoals ik dacht (en waarbij zelfs met verbruik=0A, de paal toch maar 32A zou leveren).
Een 40A zekering kan best even wat overbelasting hebben. Die springt met 50A echt niet binnen 15 minuten.
Maar je zou dus ff kunnen testen om te gaan laden en dan DPM spanningsloos te maken of ff een waterkoker aanknallen. Dat zie je het vrij snel.
Ok, goed om weten :). DPM spanningsloos maken vereist dat ik de zekeringskast open maak, dus daar begin ik liever niet aan. Dan maar testen met extra verbruikers en hopen dat de 40A rem-automaat er niet uit knalt :). Misschien toch beter testen wanneer niemand thuis is :p.

EDIT: volgens de manual betekent het niet-branden van die LED : "DPM is niet geconfigureerd in het laadpunt, of er zijn de laatste 10 seconden geen data van het laadpunt ontvangen." . Dit lijkt er toch op te wijzen dat er met het laadpunt zelf, en niet aan server-kant, iets mis is...

[ Voor 7% gewijzigd door Twixie op 23-02-2023 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
Ok, heb deze avond eens getest met laadpaal én elektrisch vuurtje kom ik aan 10.67kW, ofte 46.4A !!! Nog een geluk dat een 40A automaat er inderdaad nog niet zo snel uitvliegt dus.
Me not amused. :(
Morgen maar eens naar Shell Recharge bellen.

• DieterC
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-02 20:59
Vraagje voor de kenners.
Twee leasing wagens. 1 via een Eneco laadpaal, de andere via een Shell laadpaal.
Kan ik op beide palen load balancing activeren of geeft dit problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DieterC schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:46:
Vraagje voor de kenners.
Twee leasing wagens. 1 via een Eneco laadpaal, de andere via een Shell laadpaal.
Kan ik op beide palen load balancing activeren of geeft dit problemen?
Denk dat het best redelijk zou moeten gaan. Met een P1 splitter oid? Al zou ik persoonlijk het lekker met 1 paal doen. Of rijden jullie beide de accu elke dag leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterC
Inspired schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:45:
[...]

Denk dat het best redelijk zou moeten gaan. Met een P1 splitter oid? Al zou ik persoonlijk het lekker met 1 paal doen. Of rijden jullie beide de accu elke dag leeg?
Klopt, was sowieso al van plan om met een P1 splitter te werken. De splitter is denk ik ook nodig om heel het zaakje wat kunnen op te volgen in Home Assistant.

Het probleem van de verschillende laadpalen is dat we “helaas” weinig keus hebben. Twee verschillende werkgevers die elk een contract hebben met een andere leverancier. De ene dus via Shel en de andere Eneco. Twee verschillende types aan palen ook. Gelukkig hebben we 3x25A, maar ik heb een beetje bang dat de load balancing op twee afzonderlijke systemen elkaar gaat tegenwerken en heel het boeltje gaat beginnen flippen. Ik vraag me af of die verdeling aan stroom mooi in balans gaat blijven.
Zelf een laadpaal gaan bekostigen zie ik niet echt als een optie aangezien de infrastructuur nu volledig terugbetaald is en we bijgevolg ook niet als doe het zelver aan de slag mogen.
Los daarvan ben ik ook niet meteen voorstander om voortdurend kabels te versteken tussen twee wagens. Een wagen staat tenslotte ook buiten, de andere binnen. De wagen die buiten staat wil ik dus ook zonder problemen kunnen voorverwarmen (interieur).
Luxeproblemen I know…, maar het zorgt dus voor een praktisch probleem ivm load balancing waar ik nergens een sluitend antwoord over kan terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-01 21:48
Keuzehulp thuislader?
Goedemorgen,

Hier een nieuwe EV-rijder. Althans, binnenkort. Moet nog 4 ongeduldige weken wachten op de leasebak. -O-
Maar dat geeft me tijd om uit te zoeken welke thuislader ik het beste kan nemen. Dus nu vraag ik me af: is er hier een keuzehulp of beslisboom te vinden voor het kiezen van de thuislader?

Of anders welke site het beste te gebruiken is? Dus volledigheid in te filteren specs en oprecht onfhankelijk advies. (ik ben altijd argwanend wanneer er een verdienmodel achter zit)

Alvast dank voor de tips!

Hieronder nog wat info over auto/thuis.

EV
De leasebak is een VW ID.4 Pro met deze specs:

Laadaansluiting: Type 2
Laadvermogen: 11 kW AC
Snellaadaansluiting CCS
Snellaadvermogen (max): 135 kW DC

Leasemaatschappij: Athlon
Laadpas: nog niet bekend

Thuis
Oude draaischijfmeter (Ferraris) met 3x25A
PV-installatie met Enphase Envoy

Ik wil liefst geen vaste kabel aan thuislader. 2 keer inpikken vind ik geen probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door BrieJan op 24-02-2023 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
BrieJan schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:26:
Ik wil liefst geen vaste kabel aan thuislader. 2 keer inpikken vind ik geen probleem.
Ik denk dat het argument contra losse kabel eerder is dat je dan ook die kabel telkens ergens moet wegbergen of terug uithalen, wat wel een klein gedoe is. Dus voor een wallbox die buiten hangt, is een vaste kabel wel te prefereren.
Zelf heb ik ook een losse kabel (omdat ik via de Leasing op die lengte geen vaste kon krijgen) maar mijn wallbox hangt wel in de garage, dus de kabel kan gewoon in de lader blijven zitten en rond de box gewonden worden als ware het een vaste kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
DieterC schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:09:
[...]

Klopt, was sowieso al van plan om met een P1 splitter te werken. De splitter is denk ik ook nodig om heel het zaakje wat kunnen op te volgen in Home Assistant.

Het probleem van de verschillende laadpalen is dat we “helaas” weinig keus hebben. Twee verschillende werkgevers die elk een contract hebben met een andere leverancier. De ene dus via Shel en de andere Eneco. Twee verschillende types aan palen ook. Gelukkig hebben we 3x25A, maar ik heb een beetje bang dat de load balancing op twee afzonderlijke systemen elkaar gaat tegenwerken en heel het boeltje gaat beginnen flippen. Ik vraag me af of die verdeling aan stroom mooi in balans gaat blijven.
Zelf een laadpaal gaan bekostigen zie ik niet echt als een optie aangezien de infrastructuur nu volledig terugbetaald is en we bijgevolg ook niet als doe het zelver aan de slag mogen.
Los daarvan ben ik ook niet meteen voorstander om voortdurend kabels te versteken tussen twee wagens. Een wagen staat tenslotte ook buiten, de andere binnen. De wagen die buiten staat wil ik dus ook zonder problemen kunnen voorverwarmen (interieur).
Luxeproblemen I know…, maar het zorgt dus voor een praktisch probleem ivm load balancing waar ik nergens een sluitend antwoord over kan terugvinden.
Beide laadpalen loadbalancing kun je proberen. Lukt het niet zou je de meest gebruikte laadpaal kunnen loadbalancen en de andere vast begrenzen op bv. 3 x 8 A. Beide auto's komen dan in een nacht wel vol.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joslohuis
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:36
Ik heb een Hyundai tucson phev gekocht, betekent voor mij dat ik een laadpaal nodig heb. Zappi 2.1 lijkt mij een goede. Thuis heb ik 1 fase aansluiting en wil naar 3, aanpassing kan ik via Liander regelen maar duurt 6-7 maanden. Nu vraag ik mij af wat handig is om de Zappi te laten installeren of eerst de 3 fase aansluiting.
Als ik de Zappi laat installeren zodat naar de meterkast de bedrading voor 3 fases is, de meter kast is dan 1 fase. Opladen is dan 1 fase totdat ik een 3 fase aansluiting heb.
Kan ik de Zappi laten aansluiten inclusief aanpassing extra groep zodat Liander alleen de 3 fase aansluiting realiseert en de meterkast en de Zappi geen aanpassing nodig hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-04 13:33
Sowieso kan de Tucson maar op 1 fase laden, dus daar zit de winst niet in (uiteraard wel in het feit dat je alle verbruikers kan verdelen over 3 ipv 1 fase).

Je kan je meterkast al aan laten passen naar 3 fase (sterker nog, je zal wel moeten want anders wil Liander niet eens 3f afmonteren - daar is een 3f hoofdschakelaar in je meterkast voor nodig). Je monteur zal dan een brug plaatsen, zodat je 3f kast gevoed wordt vanaf 1f. De Liander monteur verwijderd deze brug bij het afmonteren van de andere 2 fases.

Met het oog op de toekomst zeker alles voorbereiden op 3f voor je zappi, maar voorlopig gewoon als 1f aansluiten: zowel je auto als meterkast kunnen niet anders. Dus: kabel vanaf de zappi volledig afmonteren in de meterkast, maar op die automaat maar 1 fasedraad (en de nul) aan laten sluiten.

[ Voor 21% gewijzigd door Hmmbob op 24-02-2023 12:45 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
Twixie schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:44:
[...]

Ik denk dat het argument contra losse kabel eerder is dat je dan ook die kabel telkens ergens moet wegbergen of terug uithalen, wat wel een klein gedoe is. Dus voor een wallbox die buiten hangt, is een vaste kabel wel te prefereren.
Opbergen kan gewoon in de auto zelf lijkt mij. Kwestie van gewoonte aanleren. Buitenshuis zal ik dat ook zo moeten doen. En anders heb ik nog een garage waarin ik hem direct voor het grijpen kan hangen.

Daarnaast zwerven er hier nog wel eens wat hangjongeren rond, die ik geen aanleiding wil geven om te gaan springtouwen met de kabel. :X

Tot slot staat het een stuk netter zonder kabel. Het oog (van mijn vrouw) wil ook wat. :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:17
Voorbereidend op mijn eerste EV heb ik van de zaak een Alfen Eve Single Pro Line geïnstalleerd gekregen.

Klopt het dat de backlight van het LCD schermpje altijd aan staat? Ik kan hier online echt niets over vinden namelijk. Ben benieuwd of dit evt. uit kan?

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:21

ChUcKiE

Dus........

Wij kopen binnenkort ook particulier een elektrische auto (waarschijnlijk een Tesla M3 uit 2022).
Wij hebben een nieuw (all-electric) huis met 21 zonnepanelen, warmtepomp etc. Uiteraard met 3*25A aansluiting.
Ik kwam ook op de Zappi 2.1 uit als mogelijke laadpaal. Die doet als het goed is aan loadbalancing en kan ingesteld worden om (voornamelijk) vanaf de zonnepanelen te laten.
Ik zie dan opties staan als de Harvi staan, is die nodig om het via de zonnepanelen op te laten? Ook zie ik nog iets van een Hub staan? Is dat nog nodig?

Zijn er nog (goedkopere) alternatieven om de M3 te laden met loadbalancing en via zonnepanelen?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:06

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Wasp schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:54:
Voorbereidend op mijn eerste EV heb ik van de zaak een Alfen Eve Single Pro Line geïnstalleerd gekregen.

Klopt het dat de backlight van het LCD schermpje altijd aan staat? Ik kan hier online echt niets over vinden namelijk. Ben benieuwd of dit evt. uit kan?
Blijft altijd aan, werkt evt wel met een auto-dim functie welke je in kunt stellen maar uit-uit gaat hij nooit.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
@ChUcKiE Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar je berekening waaruit blijkt dat je jouw Tesla model 3 voornamelijk kunt opladen vanuit de zonnepanelen, zeker als je (aanname van mij) jouw all-electric huis (wat bedoel je daar mee en hoe ziet zo'n huis er uit?) denk ik ook met energie afkomstig van je 21 zonnepanelen wilt voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

HenryP schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:26:
@ChUcKiE Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar je berekening waaruit blijkt dat je jouw Tesla model 3 voornamelijk kunt opladen vanuit de zonnepanelen, zeker als je (aanname van mij) jouw all-electric huis (wat bedoel je daar mee en hoe ziet zo'n huis er uit?) denk ik ook met energie afkomstig van je 21 zonnepanelen wilt voorzien.
Ik bedoel vooral dat ik geen gas meer heb en dus verder alles elektrisch aan de woning. Ik heb net wat over met de 21 panelen en ga er binnenkort meer bijleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ChUcKiE schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:54:
Wij kopen binnenkort ook particulier een elektrische auto (waarschijnlijk een Tesla M3 uit 2022).
Wij hebben een nieuw (all-electric) huis met 21 zonnepanelen, warmtepomp etc. Uiteraard met 3*25A aansluiting.
Ik kwam ook op de Zappi 2.1 uit als mogelijke laadpaal. Die doet als het goed is aan loadbalancing en kan ingesteld worden om (voornamelijk) vanaf de zonnepanelen te laten.
Ik zie dan opties staan als de Harvi staan, is die nodig om het via de zonnepanelen op te laten? Ook zie ik nog iets van een Hub staan? Is dat nog nodig?

Zijn er nog (goedkopere) alternatieven om de M3 te laden met loadbalancing en via zonnepanelen?
Harvi heb je niet nodig voor LB en laden op PV overschot. Als je je PV opbrengst in de MyEnergi app wilt kunnen zien heb je wel een Harvi nodig. Hub heb je bij de Zappi V2.1 ook niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb via Marktplaats een EVBOX overgenomen (edit: Homeline model), ik heb toen ik bij de koper was de EVBOX door support van zijn abonnement naar het mijne over laten zetten want zelf lukte ons dat niet.

Nu ben ik 3 weekjes verder en heb ik de paal thuis opgehangen i.p.v. mijn oude "domme" paal maar de paal komt niet online. Bij support krijg ik alleen te horen dat er mogelijk een andere simkaart in gezet is of dat daar het probleem lijkt te zitten, de oude eigenaar heeft dat echter nooit gedaan begrijp ik (en schat zo in dat dit wel klopt).

Telefonisch kunnen ze mij echter niet direct verder helpen, Jullie nog tips of ervaringen?

[ Voor 3% gewijzigd door Donstil op 25-02-2023 12:16 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joslohuis
Hmmbob schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:37:
Sowieso kan de Tucson maar op 1 fase laden, dus daar zit de winst niet in (uiteraard wel in het feit dat je alle verbruikers kan verdelen over 3 ipv 1 fase).

Je kan je meterkast al aan laten passen naar 3 fase (sterker nog, je zal wel moeten want anders wil Liander niet eens 3f afmonteren - daar is een 3f hoofdschakelaar in je meterkast voor nodig). Je monteur zal dan een brug plaatsen, zodat je 3f kast gevoed wordt vanaf 1f. De Liander monteur verwijderd deze brug bij het afmonteren van de andere 2 fases.

Met het oog op de toekomst zeker alles voorbereiden op 3f voor je zappi, maar voorlopig gewoon als 1f aansluiten: zowel je auto als meterkast kunnen niet anders. Dus: kabel vanaf de zappi volledig afmonteren in de meterkast, maar op die automaat maar 1 fasedraad (en de nul) aan laten sluiten.
Dankjewel voor het snelle antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
BrieJan schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:49:
[...]

Opbergen kan gewoon in de auto zelf lijkt mij. Kwestie van gewoonte aanleren. Buitenshuis zal ik dat ook zo moeten doen. En anders heb ik nog een garage waarin ik hem direct voor het grijpen kan hangen.

Daarnaast zwerven er hier nog wel eens wat hangjongeren rond, die ik geen aanleiding wil geven om te gaan springtouwen met de kabel. :X

Tot slot staat het een stuk netter zonder kabel. Het oog (van mijn vrouw) wil ook wat. :(:)
Heb dit al meermaals gezegd, ik stond ook voor deze beslissing maar ben toch echt wel blij dat ik een vaste kabel heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Ik heb een Easee Home. In de Easee App is er een optie om de kabel permanent vast te zetten. Als je langere tijd weg bent, kun je altijd besluiten om de kabel los te maken en op te bergen.

@BrieJan Hangjongeren die touwtje springen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

DonJuape schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:59:
[...]

Harvi heb je niet nodig voor LB en laden op PV overschot. Als je je PV opbrengst in de MyEnergi app wilt kunnen zien heb je wel een Harvi nodig. Hub heb je bij de Zappi V2.1 ook niet meer nodig.
Thanks voor de uitleg!
Dus een Zappi V2.1 en een paal is dan voldoende _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door ChUcKiE op 24-02-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spor36
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-04 19:42
joslohuis schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:53:
Ik heb een Hyundai tucson phev gekocht, betekent voor mij dat ik een laadpaal nodig heb. Zappi 2.1 lijkt mij een goede. Thuis heb ik 1 fase aansluiting en wil naar 3, aanpassing kan ik via Liander regelen maar duurt 6-7 maanden. Nu vraag ik mij af wat handig is om de Zappi te laten installeren of eerst de 3 fase aansluiting.
Als ik de Zappi laat installeren zodat naar de meterkast de bedrading voor 3 fases is, de meter kast is dan 1 fase. Opladen is dan 1 fase totdat ik een 3 fase aansluiting heb.
Kan ik de Zappi laten aansluiten inclusief aanpassing extra groep zodat Liander alleen de 3 fase aansluiting realiseert en de meterkast en de Zappi geen aanpassing nodig hebben?
Conclusie snap ik niet zo goed: plug-in dus laadpaal. Weet je zeker dat je een dure laadpaal nodigt hebt? Ik gebruik meegeleverde granny met losse tussenmeter (staat wel ergens voorbeeld in dit forum voor eventuele verrekening) en je bent klaar….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
ChUcKiE schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:54:

Ik heb uiteindelijk de Tesla Wallconnector genomen met het idee die evt via Homeassistant (je kunt dan de auto vertellen om wel/niet te gaan laden) aan te sturen of via P1 uitlezing te laten loadbalancen. Tot op heden nog niet gedaan, zolang salderen er nog is en de auto gewoon in max 5u vol zit laat ik het laden om 1:00 in de nacht starten op 3 x 16A. Gaat perfect en zie ook geen pieken oid in de P1 data die laten zien dat we in de buurt komen van bepaalde grenzen.

Voor mij komt loadbalancing, laden van eigen zonnestroom etc wel tegen de tijd dat salderen echt weg is en de businesscase uit kan. Voor nu was de keuze tussen 500e ipv 1200+, daar kan je vrij veel voor laden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
HenryP schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:13:
Hangjongeren die touwtje springen???
Ja, of galgje spelen. Weet ik veel wat de jeugd doet tegenwoordig. (8>

Maar die Easee zal ik eens naar kijken, dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
In een ander forum (die over de XC40 Recharge) is wat commotie ontstaan door het volgend bericht van @JTHZZ over de Easee (omdat je die als actie bij een nieuwe wagen kado kreeg):
JTHZZ in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joslohuis
Spor36 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 07:08:
[...]

Conclusie snap ik niet zo goed: plug-in dus laadpaal. Weet je zeker dat je een dure laadpaal nodigt hebt? Ik gebruik meegeleverde granny met losse tussenmeter (staat wel ergens voorbeeld in dit forum voor eventuele verrekening) en je bent klaar….
Logisch gezien heb je gelijk, ik vind dit handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
Jazsie schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:08:
[...]
Heb dit al meermaals gezegd, ik stond ook voor deze beslissing maar ben toch echt wel blij dat ik een vaste kabel heb.
En waarom ben je zo blij met de vaste kabel dan? Puur dat je sneller kunt aansluiten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltron
BrieJan schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:08:
[...]

En waarom ben je zo blij met de vaste kabel dan? Puur dat je sneller kunt aansluiten?
o.a. daarom, en bij loskoppelen idem. Je hoeft geen kabel op te bergen in je auto of in je garage, die bovendien afhankelijk van de locatie ook nog nat en vies kan zijn.
Gewoon gemak. Je rijdt je oprit op, stapt uit, in het voorbijgaan prik je de kabel er in en laden maar. Kost mij ca. 5 seconden en andersom ook.
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HenryP
@BrieJan Ik ga niet voor @Jazsie spreken, maar ik ben blij met een vaste kabel omdat ik voornamelijk aan huis laad en het een extra handeling scheelt (kabel uit auto halen en kabel verbinden met de laadpaal), maar bovenal omdat de kabel vuil wordt door regen en opspattend zand. Het terug (vies) ophangen doe ik veel liever dan terug (vies) in de auto opbergen (of schoonmaken en opbergen in de auto). In de auto heb ik voor het sporadisch openbaar laden een schone kabel liggen. Ik verwacht daar nauwelijks gebruik van te hoeven maken, want als ik al sporadisch openbaar zal laden, dan zal dat veelal via een snellader gaan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterC
Mag je in België twee afzonderlijke laadpalen plaatsen op 1 huisaansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-04 23:56
Keuzehulp thuislader?
Goedemorgen,

Hier een nieuwe EV-rijder. Althans, binnenkort. Moet nog 4 ongeduldige weken wachten op de leasebak. -O-
Maar dat geeft me tijd om uit te zoeken welke thuislader ik het beste kan nemen. Dus nu vraag ik me af: is er hier een keuzehulp of beslisboom te vinden voor het kiezen van de thuislader?

Of anders welke site het beste te gebruiken is? Dus volledigheid in te filteren specs en oprecht onfhankelijk advies. (ik ben altijd argwanend wanneer er een verdienmodel achter zit)

Alvast dank voor de tips!

Hieronder nog wat info over auto/thuis.

EV
De leasebak is een VW ID.4 Pro met deze specs:

Laadaansluiting: Type 2
Laadvermogen: 11 kW AC
Snellaadaansluiting CCS
Snellaadvermogen (max): 135 kW DC

Leasemaatschappij: Athlon
Laadpas: nog niet bekend

Thuis
Oude draaischijfmeter (Ferraris) met 3x25A
PV-installatie met Enphase Envoy

- Wat zijn de eisen van je werkgever?
Mijn werkgever accepteert kWh declaraties niet meer en vereist een backoffice voor automatische facturatie. Hierdoor valt een Zappi af bijvoorbeeld, want deze heeft geen backoffice en geen laadpas lezer. Een Easee ondersteunt wel een backoffice en heeft een RFID lezer.

Om werknemers tegemoet te komen, biedt mijn werkgever ook een laadbox (Alfen Eve Single Pro-line) aan tegen een vaste vergoeding, te verrekenen met de bijtelling van de auto.

- Hoe belangrijk vind je de belastingdienst?
In principe vereist de belastingdienst een laadpaal met MID gecertificeerde meter. Dit punt wordt vaak over het hoofd gezien, aangezien er (voorlopig?) nog niet op gecontroleerd wordt. Een Easee Home heeft dat niet, waardoor een Alfen Eve Single Pro-line overblijft.

- Hoe belangrijk is laden via zonnepanelen?
Er is enkele dagen geleden een gloednieuwe v6 firmware uit van de Alfen Eve die dit nu zou moeten ondersteunen. Ik heb het nog niet kunnen uitproberen en er nog geen informatie over kunnen vinden, bovendien is firmware updaten bij deze paal niet zonder risico's, maar er wordt aan gewerkt.
Helaas zijn palen die dit wel ondersteunen zoals de Zappi op andere vlakken niet toereikend.

Tip
Er lopen momenteel veel contracten af van de 4% EVs, dus ik heb een Alfen Eve via marktplaats op de kop getikt en laten installeren door een elektriciën. Daar betaal je wat minder dan de helft van de nieuwprijs ervoor, maar deze voldoet wel aan alle eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

FrenzyFreak schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:01:
[...]
In principe vereist de belastingdienst een laadpaal met MID gecertificeerde meter. Dit punt wordt vaak over het hoofd gezien, aangezien er (voorlopig?) nog niet op gecontroleerd wordt. Een Easee Home heeft dat niet, waardoor een Alfen Eve Single Pro-line overblijft.
Volgens mij heeft iemand op dit forum hier uitgebreid naar gezocht en nergens kunnen vinden dat de belastingdienst een MID gecertificeerde meter vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]
Er is enkele dagen geleden een gloednieuwe v6 firmware uit van de Alfen Eve die dit nu zou moeten ondersteunen. Ik heb het nog niet kunnen uitproberen en er nog geen informatie over kunnen vinden, bovendien is firmware updaten bij deze paal niet zonder risico's, maar er wordt aan gewerkt.
Helaas zijn palen die dit wel ondersteunen zoals de Zappi op andere vlakken niet toereikend.
"Andere vlakken" is hier m.i. (slechts) het ontbreken van backoffice/paslezer bij de Zappi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFreak
DonJuape schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:44:
[...]

Volgens mij heeft iemand op dit forum hier uitgebreid naar gezocht en nergens kunnen vinden dat de belastingdienst een MID gecertificeerde meter vereist.
Goed, verkeerde verwoording. Er was toen ik me inlas nog geen formele uitspraak over gedaan.
Op ieder moment kan de belastingdienst zich bedenken dat een MID gecertificeerde meter verplicht is als je kosten van het laden met je werkgever wilt verrekenen. Hoe ze dat denken te kunnen controleren, geen idee.
DonJuape schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:46:
[...]

"Andere vlakken" is hier m.i. (slechts) het ontbreken van backoffice/paslezer bij de Zappi.
Een model van Wallbox kan volgens mij wel een backoffice hebben voor verrekening, maar heeft geen paslezer. Hij gaat bij laden dan uit van een vooraf ingestelde id van je laadpas, dacht ik. Vandaar mijn meervoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
BrieJan schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:08:
[...]

Precies om de redenen die @HenryP al aangaf :).
DieterC schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:30:
Mag je in België twee afzonderlijke laadpalen plaatsen op 1 huisaansluiting?
Waarom niet? Je mag toch ook 2 wasmachines/drogers etc aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterC
Jazsie schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:29:
[...]

Precies om de redenen die @HenryP al aangaf :).

[...]

Waarom niet? Je mag toch ook 2 wasmachines/drogers etc aansluiten?
Je hebt een punt, al ligt het vermogen van die laadinfrastructuur natuurlijk pakken hoger 😊
Ik ga het zo aanvragen en we zien wel zeker… 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
DieterC schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:32:
[...]

Je hebt een punt, al ligt het vermogen van die laadinfrastructuur natuurlijk pakken hoger 😊
Je installatie moet uiteraard wel ervoor geschikt zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
DieterC schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:32:
[...]
Is gewoon kwestie van de correcte spanning/vermogen van de laadpaal in te stellen toch ? Of je nu 1 laadpaal van 32A hebt of 2 laadpalen van 16A, maakt niet uit. Idealiter werk je natuurlijk met load balancing zodat een laadpaal meer stroom kan trekken als de andere niet in gebruik is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dizeerik schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:55:
Beste laadpaal guru's, ben opzoek naar wat advies.

Vanaf morgen staat er 'privé' een Skoda Superb IV op de oprit, dit is de eerste auto met stekker voor ons. Deze auto heeft een aansluitwaarde van 3.6kW. We gaan er vanuit dat we deze auto de komende 5 jaar zullen rijden. Auto is voorzien van een 230V laadkabel en een laadkabel type 2.

Nu is de huidige situatie thuis als volgt:
3x25A aansluiting
YMVK-AS grondkabel 4x4 kabel + UTP CAT6 grondkabel getrokken van de oprit naar de meterkast.

En ben opzoek naar wat nu wijsheid/slim is. waar ik nu op af steven is een Alfen Eve Single S-line 3x16A 11kW en deze laten aansluiten op een nieuw aan te leggen 3 fase groep. Echter is dit allemaal erg over gedimensioneerd voor de komende 5 jaar. En als ik de optelsom snel maar kom ik uit op een investering van +/-1200 euro.

Is dit ook eenvoudiger/slimmer aan te pakken?
Ik zou lekker een 1 fase lader van MP halen. Dat kost je misschien 100 euro. Stuk veiliger en praktischer dan een stopcontact. Backoffice verrekening is niet nodig. Denk bijvoorbeeld aan een Newmotion LoLo. Daar kun je backoffice uitzetten waardoor er geen maandelijkse kosten zijn.

Over 5 jaar kijk je dan weer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:58
Donstil schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:24:
Ik heb via Marktplaats een EVBOX overgenomen (edit: Homeline model), ik heb toen ik bij de koper was de EVBOX door support van zijn abonnement naar het mijne over laten zetten want zelf lukte ons dat niet.

Nu ben ik 3 weekjes verder en heb ik de paal thuis opgehangen i.p.v. mijn oude "domme" paal maar de paal komt niet online. Bij support krijg ik alleen te horen dat er mogelijk een andere simkaart in gezet is of dat daar het probleem lijkt te zitten, de oude eigenaar heeft dat echter nooit gedaan begrijp ik (en schat zo in dat dit wel klopt).

Telefonisch kunnen ze mij echter niet direct verder helpen, Jullie nog tips of ervaringen?
Ik heb in totaal 3 keer een EV-box via MP overgenomen; gewoon met EV-box support bellen, en beetje doorvragen. Als je de deksel er even afschroeft zie je het serienr (EVB-Pxxxxxxxx). Met dat nr kunnen zij zien of die bij hen geregistreerd staat of bij een ander provider (dan moet je daar gaan bellen)

Ze moeten hem vrijgeven uit het oude account, en dan koppelen aan jouw account.

Gewoon volhouden; bij mij waren (elke keer) meerdere sessies nodig, later ook per email als je eenmaal een casenr hebt

Succes !

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
hannibal2206 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:45:
[...]

Ik heb in totaal 3 keer een EV-box via MP overgenomen; gewoon met EV-box support bellen, en beetje doorvragen. Als je de deksel er even afschroeft zie je het serienr (EVB-Pxxxxxxxx). Met dat nr kunnen zij zien of die bij hen geregistreerd staat of bij een ander provider (dan moet je daar gaan bellen)

Ze moeten hem vrijgeven uit het oude account, en dan koppelen aan jouw account.

Gewoon volhouden; bij mij waren (elke keer) meerdere sessies nodig, later ook per email als je eenmaal een casenr hebt

Succes !
Thanks!

Ik heb vandaag nog eens contact gehad en het contact vandaag was al heel anders dan eerder.

Deze medewerker wilde veel meer, heeft gecontroleerd waar de paal thuis hoort en kon een hoop zien dan eerder.

Probleem lijkt nu dat de simkaart niet online komt.
Heb de Sim er even uitgehaald maar het simkaart nummer komt niet in het systeem van EVBox voor.

Ik heb nu op een webshop een “EVBox simkaart” besteld. Even kijken wat dat doet, bij EVBox loopt nu een support case voor ditzelfde probleem.

Een losse Sim konden ze mij niet verschaffen maar dat moet via een monteur op lokatie begreep ik.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterC
Twixie schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:40:
[...]

Is gewoon kwestie van de correcte spanning/vermogen van de laadpaal in te stellen toch ? Of je nu 1 laadpaal van 32A hebt of 2 laadpalen van 16A, maakt niet uit. Idealiter werk je natuurlijk met load balancing zodat een laadpaal meer stroom kan trekken als de andere niet in gebruik is.
De aansluiting die ik heb is 3 x 25A (3x400+N). Dus vol vermogen op allebei tezamen zal niet lukken maar lijkt me alvast ruim voldoende voor thuis laden met de capaciteit die ik beschikbaar heb. (17,2kw)
Het gaan twee laadpalen zijn van verschillende merken en leveranciers,(leasing kiest dat helaas) dus ik hoop dat de afzonderlijke load balancing systemen in elke laadpaal elkaar niet van de wijs gaan brengen. In het slechtste geval moet ik 1 paal vastzetten op Max laden aan 5kw, en op de andere de loadbalancing activeren op 10kw. Ik zou alles willen limiteren tot 10kw omwille van capaciteitstarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
HenkvanH schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 22:58:
Vandaag 25 februari mijn MG4 Standard Andes Grey opgehaald bij MG Amsterdam, had die 21 januari besteld dus een levertijd van 5 weken. Hij is sneller geleverd dan eerst ingeschat. Er stond 27 km op de teller.
MG heeft de prijzen verhoogd op 1 februari, behalve van de MG4. De prijs van MG4 gaat nu op 1 maart alsnog met 1.500 euro omhoog. Dus wees er snel bij!
De gemiddelde levertijd is nu 3 tot 5 maanden maar het blijft voor de dealer erg lastig in te schatten. MG verkoopt nu met name de MG4. Gisteren en vandaag werden in Amsterdam in totaal 9 MG4's uitgeleverd aan klanten.
Qua verzekering heb ik gekozen voor de Van Mossel Autoverzekering met de Excellent Allrisk met 5 jaar nieuwwaarderegeling. Bovemij is hierbij de verzekeraar. De offerte van Ohra kwam heel dicht in de buurt, waarbij je bij Ohra meer keuze hebt in hoeveel eigen risico je wil maar de nieuwwaarderegeling is hier 3 jaar.
De software lijkt te zijn verbeterd, het grote aanraakscherm reageert prima. Dus dat was een mooie meevaller. De adaptive cruisecontrol kan beter, hij rekent met een (naar mijn zin) te grote afstand tot je voorganger waardoor er steeds onnodig wordt afgeremd als je niet op tijd inhaalt.
Bij de oplevering waren de banden aan de zijkant zwart glanzend gemaakt, onnodig wat mij betreft. Bij de controle van auto viel op dat er vlekken zaten aan beide plastic zijkanten onderaan de deuren, waarschijnlijk van het spul wat op de banden is gesmeerd. Het wilde er wel af. De auto reed prima, ben er erg blij mee.
Ik heb de granny laadkabel van Lidl besteld, kijk voor meer info verder terug in dit forum.
Bij thuiskomst bleek er condens in de verlichting linksachter, ben benieuwd of dat vanzelf oplost...
Congratz! heb de mijne de dag ervoor opgehaald. Gewoon benieuwd: wanneer denk je de Granny te gaan gebruiken? Hebben de meeste hotels/apartementen niet inmiddels een type 2 stekker? bij campings kan ik me voorstellen dat ze nog niet zover zijn maar hoe vaak is de aanwezige stopcontact dan wel geschikt voor de granny?

Reden dat ik het vraag:
Zojuist heb ik een 6m 16A 11KWh Ratio Stekker gekocht die minder ruimte in beslag neemt dan de dikkere 32A laadkabel die we bij de MG4 kregen in het koffertje.. Twijfel enorm hoe vaak ik de granny ga gebruiken, ga niet vaak naar camping en denk niet dat ik in NL op bezoek het vaak ga gebruiken met 435km WLTP-bereik en mijn eigen Easee laadbox voor de deur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkvanH
  • Laatst online: 30-01-2024
Hoi Robbie, ook gefeliciteerd! Ik ga in mijn garage laden met de granny, op lage snelheid op een gewoon stopcontact. Ik woon in een VVE dus als je wat wil veranderen heb je te maken met buren en bestuur, lastig dus. Ik ben daarom heel blij met de LFP batterij van MG die brandveiliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jules B
  • Laatst online: 26-02 17:18
HenkvanH schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:39:
Hoi Robbie, ook gefeliciteerd! Ik ga in mijn garage laden met de granny, op lage snelheid op een gewoon stopcontact. Ik woon in een VVE dus als je wat wil veranderen heb je te maken met buren en bestuur, lastig dus. Ik ben daarom heel blij met de LFP batterij van MG die brandveiliger is.
Dat heb ik met mijn Leaf ook gedaan, in het begin. Heeeeeel goed in de gaten houden! Op een ochtend kwam ik bij de auto en rook ik een schroeilucht. Was de stekker al een beetje doorgeslagen. Dat is meer mensen overkomen, dus pas maar op. Ik heb direct een walbox gekocht en aangelegd. Zou het wel even overleggen met de VVE. Maar: geniet van de auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
HenkvanH schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:39:
Koop dan gewoon een simpele wallbox, pas je zekeringskast aan en klaar. Ik zou nooit zo'n risico nemen op het gebied van veiligheid.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-04 22:22
Troetelbeer schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:26:
[...]

Koop dan gewoon een simpele wallbox, pas je zekeringskast aan en klaar. Ik zou nooit zo'n risico nemen op het gebied van veiligheid.
Well risico hebben jullie het over?

Dat de huisinstallatie zo slecht is uitgevoerd dat deze geen 16A continu aan kan? Wat wil je in de groepenkast gaan doen? DC lekstroom beveiliging ertussen zetten?

Die lader van Lidl lijkt mij niet minder veilig dan een Wallbox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:04
1234567y schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:15:
[...]

Dat de huisinstallatie zo slecht is uitgevoerd dat deze geen 16A continu aan kan? Wat wil je in de groepenkast gaan doen? DC lekstroom beveiliging ertussen zetten?

wcd kan geen 16A continue aan, max 10A. En dan alleen bij goede verbindingen, iets van weerstand in de overgang van WCD -> grannystekker en er wordt warmte gegenereerd wat uiteindelijk voor brand kan zorgen. Granny zou ik nooit op 10A laten laden, max 6A continue voor langere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Ik begrijp dat die Lidl lader in te stellen is dusdanig dat er nieteveel A wordt gevraagd. Heeft @HenkvanH vast en zeker al over nagedacht.

Ik was vooral benieuwd naar de situatie naar de situatie waarin je zo'n ding nodig hebt (niet goedkoop) voor mijn situatie. Ik heb het denk ik niet nodig maar toetsen en bijstellen is beter...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:53
1234567y schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:15:
[...]

Je hebt het niet over een Airfryer of Tosti-ijzer die een paar minuten piekbelasting geeft...Je gaat echt urenlang een gigantische bak stroom trekken door een kabeltje met de dikte van waarschijnlijk een dropveter.

Mijn ouders laden een PHEV (~10 a 13kWh) met 10A via een granny, daar hebben we al specifiek zitten kijken naar de dikte van de bekabeling en of er veel andere zaken op de desbetreffende groep zitten.

Wat mij betreft hoor je een BEV aan een Wallbox te hangen die met eigen bekabeling is aangesloten op een eigen groep in de meterkast. Een granny-charger is meer iets voor PHEV's en als noodoplossing voor een BEV.

Ik zou echt geen continue 16A uit een normaal stopcontract durven trekken waarvan ik niet op de hoogte ben van de achterliggende bekabeling en groepen, dat is echt vragen op problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
Heinemancp schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:38:
[...]

wcd kan geen 16A continue aan, max 10A. En dan alleen bij goede verbindingen, iets van weerstand in de overgang van WCD -> grannystekker en er wordt warmte gegenereerd wat uiteindelijk voor brand kan zorgen. Granny zou ik nooit op 10A laten laden, max 6A continue voor langere tijd.
Als je op 16A continu een probleem krijgt heb je gewoon een slechte WCD of slechte bedrading. Ik ben het met je eens dat als je daar geen zekerheid over hebt, je beter met een lagere stoom kunt laden.

Als het structureel is kun je er ook voor kiezen om de WCD te vervangen voor een CEE aansluiting. De Grany stekker eraf knippen en CEE connector erop monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
nooberke schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:21:
[...]

Je hebt het niet over een Airfryer of Tosti-ijzer die een paar minuten piekbelasting geeft...Je gaat echt urenlang een gigantische bak stroom trekken door een kabeltje met de dikte van waarschijnlijk een dropveter.

Mijn ouders laden een PHEV (~10 a 13kWh) met 10A via een granny, daar hebben we al specifiek zitten kijken naar de dikte van de bekabeling en of er veel andere zaken op de desbetreffende groep zitten.

Wat mij betreft hoor je een BEV aan een Wallbox te hangen die met eigen bekabeling is aangesloten op een eigen groep in de meterkast. Een granny-charger is meer iets voor PHEV's en als noodoplossing voor een BEV.

Ik zou echt geen continue 16A uit een normaal stopcontract durven trekken waarvan ik niet op de hoogte ben van de achterliggende bekabeling en groepen, dat is echt vragen op problemen.
Ja, ik ben bekend met stroom en kabel dimensionering. Het is mijn werk. De 16A zou zelfs nog over 1,5mm2 kunnen in bepaalde omstandigheden. Jou 2,5mm2 huisinstallatie is absoluut voldoende.

Als jou groep de bekabeling niet beveiligd dan heb je inderdaad een slechte installatie. Dus nogmaals, eens, als je de kwaliteit niet weet zou ik ook niet een dergelijke belasting erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodo6
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:12

Kodo6

Rij MG4 luxury Andes Grey

Is een geaard stopcontact een must i.g.v. gebruik van de granny?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewtje
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23-04 11:31
Kodo6 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:57:
Volgensmij is dit afhankelijk van de granny en/of de auto. Wij hebben in het verleden (kort) twee auto's gehad met een granny waarvan één het wel deed op een niet-geaard stopcontact, en de ander niet.

Aiko Neostar 4550Wp + Growatt MIN 4200 TL-XH | MG ZS EV LLR MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
Kodo6 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:57:
De lader zelf is waarschijnlijk dubbel geïsoleerd, dus je zou denken dat het niet noodzakelijk is. Echter wil je natuurlijk geen spanning op de buitenkant van je auto in een foutsituatie. De laders hebben doorgaans ook intern een aardlekbeveiliging, daarom is het WEL de bedoeling om ze in een geaard stopcontact te stoppen, zodat een eventuele foutsteoom zijn weg naar aarden kan vinden via de gewenste route (PE).

De Type 2 aansluiting bij jou auto heeft ook gewoon een PE pin, die wil je niet laten zweven tijdens het laden.

[ Voor 11% gewijzigd door 1234567y op 27-02-2023 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvdheijn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:48
Is een normaal stopcontact (shuko) niet rate op 13A? Dus 16A trekken is sowieso geen goed idee. Daarnaast ben ik nog niet zo bang voor de kabel aan de lader maar zou je toch moeten weten watvoor bekabeling in je huis ligt voor je urenlang hoog vermogen gaat trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
[...]
Mijn werkgever accepteert kWh declaraties niet meer en vereist een backoffice voor automatische facturatie. Hierdoor valt een Zappi af bijvoorbeeld, want deze heeft geen backoffice en geen laadpas lezer. Een Easee ondersteunt wel een backoffice en heeft een RFID lezer.

Om werknemers tegemoet te komen, biedt mijn werkgever ook een laadbox (Alfen Eve Single Pro-line) aan tegen een vaste vergoeding, te verrekenen met de bijtelling van de auto.
Goed punt om rekening mee te houden. Ik heb naar de eisen gevraagd, ik wacht op reactie van mijn werkgever.
[...]

Als er momenteel nog niks verplicht is of zelfs niet is aangekondigd, dan houd ik hier nu geen rekening mee. Als dit er wel aan komt, dan gaat daar nog tijd overeen en zullen ze wel weer met een vanafdatum komen of met een overbruggingsregeling. Daarnaast lijkt het mij dat de bewijsplicht dan bij de werkgever komt te liggen (maar dat is slechts een aanname). Dus als mijn werkgever zelf er nu geen eisen aan stelt, doe ik dat ook niet. :X
[...]

Dit is inderdaad geen harde eis. Al wordt het straks met afbouw salderen natuurlijk wel steeds interessanter. Maar als de fabrikanten dit softwarematig toe kunnen voegen - zoals Alfen - dan hoef ik me daar nu minder druk om te maken. :Z
[...]

Tip
Er lopen momenteel veel contracten af van de 4% EVs, dus ik heb een Alfen Eve via marktplaats op de kop getikt en laten installeren door een elektriciën. Daar betaal je wat minder dan de helft van de nieuwprijs ervoor, maar deze voldoet wel aan alle eisen.
Een goede tip, ga ik zeker eens bekijken. Al vraag ik me af of dat in mijn geval zoveel voordeliger is aangezien ik alle extra's voor de auto - ook een thuislader - kan aftrekken van mijn bijtelling. Ik vraag me sowieso af of een factuur van alleen een electricien dan geaccepteerd wordt.

Dank in ieder geval voor al deze info, zeer nuttig! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
HenryP schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:37:
@BrieJan Ik ga niet voor @Jazsie spreken, maar ik ben blij met een vaste kabel omdat ik voornamelijk aan huis laad en het een extra handeling scheelt (kabel uit auto halen en kabel verbinden met de laadpaal), maar bovenal omdat de kabel vuil wordt door regen en opspattend zand. Het terug (vies) ophangen doe ik veel liever dan terug (vies) in de auto opbergen (of schoonmaken en opbergen in de auto). In de auto heb ik voor het sporadisch openbaar laden een schone kabel liggen. Ik verwacht daar nauwelijks gebruik van te hoeven maken, want als ik al sporadisch openbaar zal laden, dan zal dat veelal via een snellader gaan gebeuren.
Oke, ik kan me daar inderdaad wel in vinden nu je het zo opsomt. Het hangt voor mij dan nog wel van de ruimte die de lader-kabel-combi inneemt. Ik heb namelijk niet veel muurruimte in de buurt van mijn oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
Keuzehulp thuislader?
Weet iemand of de site van Laadpaaltop10 inderdaad zo eerlijk en onafhankelijk is als ze pretenderen? Want lijkt me dat wel een fijne site om te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@FrenzyFreak Kun je aangeven waar staat dat de belastingdienst een MID gecertificeerde meter vereist? Dat is tot nu toe nog niemand gelukt voor zover ik weet. Het is een aanname.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
@BrieJan Er zijn kabelhouders te koop. Ik heb geen idee welke laadpaal je hebt, maar die van mij (Easee) kan worden geleverd met een kabel u-hook die je aan de paal van de laadpaal monteert. Nu is er ook een EV cable hook te koop bij Ali Express of bij Bol.com die je vast maakt aan de stekker van de kabel. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat wel een "duurzame" oplossing is. Een muurbeugel lijkt me dan een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
HenryP schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:24:
@BrieJan Er zijn kabelhouders te koop. Ik heb geen idee welke laadpaal je hebt, maar die van mij (Easee) kan worden geleverd met een kabel u-hook die je aan de paal van de laadpaal monteert. Nu is er ook een EV cable hook te koop bij Ali Express of bij Bol.com die je vast maakt aan de stekker van de kabel. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat wel een "duurzame" oplossing is. Een muurbeugel lijkt me dan een betere oplossing.
Ik heb nog geen thuislader, ik ben juist op zoek naar de beste keuze voor mij (zie eerdere bericht). Sowieso moet het een wallmount worden en geen echte paal. Een muurbeugel is inderdaad een optie, al ga er wel vanuit dat je bij wallmounts met een vaste kabel altijd wel een kabelopbergmogelijkheid aan de lader zelf hebt. Of ben ik nu heel naÏef? 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:03

bert pit

asdasd

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:14
Zappi gaat testen met het automatisch switchen van 1 naar 3 fasen bij Eco en Eco+. Kreeg vandaag bericht dat ze starten met beta test hiervoor, eerst op de V2.1. Heb zelf de 2.0, dus nog even geduld.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Hoe werkt die regeling met die laadbox aanbieding?
Je krijgt die aangeboden maar moet hem zelf betalen? En dat om de auto van jouw werkgever op te laden?
Ik zou het persoonlijk andersom bekijken; dat je werkgever jou betaalt omdat hij zijn laadpaal aan jouw muur mag hangen en aan jouw privé stroomaansluiting om zijn auto op te laden.
Toch een beetje omgekeerde wereld imho.

Maar misschien begrijp ik jouw casus niet helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
daemonix schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:22:
@FrenzyFreak Kun je aangeven waar staat dat de belastingdienst een MID gecertificeerde meter vereist? Dat is tot nu toe nog niemand gelukt voor zover ik weet. Het is een aanname.
Nogmaals zie eerdere reactie.

MID is een Europees directive (korte uitleg). Het is niet van de Nederlandse belastingdienst.
Met betrekking tot de laadboxen zou dit moeten garanderen dat iedereen die in dit geval stroom factureert, dit doet met een afwijking van niet meer dan 1%. Alleen Duitsland heeft voor zover ik weet een eigen standaard.

Er zijn echter wel meer Europese richtlijnen waar de belastingdienst niet meer overweg kan, zoals GDPR.
eltron schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:55:
[...]

Hoe werkt die regeling met die laadbox aanbieding?
Je krijgt die aangeboden maar moet hem zelf betalen? En dat om de auto van jouw werkgever op te laden?
Ik zou het persoonlijk andersom bekijken; dat je werkgever jou betaalt omdat hij zijn laadpaal aan jouw muur mag hangen en aan jouw privé stroomaansluiting om zijn auto op te laden.
Toch een beetje omgekeerde wereld imho.

Maar misschien begrijp ik jouw casus niet helemaal goed.
Vooraf:
Meterkast aanpassingen betaalt de werknemer zelf, afgezien van de zekering voor de laadpaal.
Aanvragen en aanpassen van 1 naar 3 fase thuisaansluiting betaalt en regelt de werknemer zelf.

Voorbeeld:
Werknemer betaalt de laadbox + installatie exclusief BTW, a 2500 euro.
Dit bedrag is gelijk voor alle werknemers en thuissituaties, ongeacht of je oprit deels moet worden opengebroken of niet. Wel zo eerlijk naar alle werknemers (volgens werkgever ;) ), gemiddeld komen ze zo uit de kosten.

De 2500 euro wordt gedurende 36 maanden 'betaald' door de werknemer; oftewel net als extra opties op de auto verrekend met de bijtelling van de auto die hoger ligt dan dit maandbedrag (tenzij je veel opties neemt). Daarnaast komt de laadbox met een backoffice aangemeld bij je werkgever, dit abonnement betaalt de werkgever zolang je er werkzaam bent of een auto hebt.

Na de 36 maanden is de laadpaal eigendom van de werknemer, vertrek je eerder bij het bedrijf dan betaal je het resterende bedrag alsnog.

Stel nou dat je 4% leasebak een tweedehandsje is die geen 3 jaar meer onder contract staat, dan wordt de laadbox opeens een stuk duurder dan je bijtelling en ga je op Marktplaats kijken. :+
Pagina: 1 ... 51 ... 168 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen