Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jollyroger
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-10-2023
Ja in de paal zijn ze aangesloten.
Ze verdwijnen in het gat in de muur dat is dichtgekit, maar binnen in huis is onmogelijk vast te stellen welke kabel wat is.

Ik kan aan 1 van de kabels wel om te testen een connector knijpen, er is genoeg lengte.
Het is toch alleen een signaalkabel dus ik denk dat er niet veel kan misgaan of denk ik nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 18:58
Jollyroger schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:27:
Ja in de paal zijn ze aangesloten.
Ze verdwijnen in het gat in de muur dat is dichtgekit, maar binnen in huis is onmogelijk vast te stellen welke kabel wat is.

Ik kan aan 1 van de kabels wel om te testen een connector knijpen, er is genoeg lengte.
Het is toch alleen een signaalkabel dus ik denk dat er niet veel kan misgaan of denk ik nu verkeerd?
Zolang je voor de zekerheid de kabel niet op een PoE switch aansluit kan er niets mis gaan.

Interesse in een 3D geprint camerakapje voor de Enyaq / ID.4, stuur gerust een PB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jollyroger
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-10-2023
Bedankt ik ga dat proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:54
Stekker in de lader los, tester er aan, aan de andere kant aan een vd 2 draden effe wat adwrs tegen elkaar houden, en bij de andere ook. Mijn tester gaat dan lampjes weergeven en dan weet je dat je de zelfde hebt als.ie dat doet op t moment dat je ze tegen elkaar aan houd.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:50
Iemand enig verstand of ervaring met de BlueCurrent App… helaas kan ik ze vandaag helaas niet meer bellen.

Systeem pakte mijn tag niet, gat foutmelding. Laden starten via de App lukt wel dus prima.

Nu zit ik te kijken om na te gaan of het laden nu correct verloopt 3-fase.. dit omdat het voorgaande keer niet correct was ingesteld volgens de centralist.

Zie ik kunnen volgende;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ch8WIFJQHzYurHrcyJgjjX-bLnY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cahjvYujCrZYab5WWj6knDBI.png?f=fotoalbum_large

Op de site;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I95bNFFIq9kxLR7_KVdURodSvH4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ni75yv6YwCIGZ2Cxk56PkLLL.png?f=fotoalbum_large

Nu weet ik dat de app/site niet heel betrouwbare informatie geven, maar vorige keer gaf men ook aan dat het niet klopte dus… wat ik zag kwam overeen met hetgeen hun zagen.

Iemand een idee of dit nu kan kloppen? 28/25 (zou Max 3x16A moeten zijn)…

Edit; 2,5 uur laten en ik begrijp er nog minder van;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxP7YHAg48ykbjWNntYM99E6kc0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tnOTpxeT4htfXISgQqWTv7Jz.png?f=fotoalbum_large

2A/7A/19A ?!

Ter verduidelijking hebben we geen andere veelverbruikers aan staan sinds het laden.

[ Voor 26% gewijzigd door Thalaron op 29-03-2023 23:34 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Thalaron Ik vermoed dat je app achter loopt bij de werkelijkheid? Als de hoeveelheid geladen energie wel enigszins klopt dan lijkt het toch meer op laden op 1 fase, al is het eigenlijk net te veel om enkel op 1 fase geladen te zijn. Maar het is zeker veel te weinig voor een auto die al 2,5 uur op 3 fasen aan het laden zou zijn. Er van uitgaand dat in de EV niets is ingesteld voor langzaam laden, uitgesteld laden en dat soort fratsen.

Kan je in je EV niet zien hoeveel er daadwerkelijk wordt geladen? In de meeste "recente" EV's staat vaak gewoon met hoeveel kW of hoeveel A ze aan het laden zijn. In mijn veel oudere Kia Soul EV staat dat helaas niet, maar kan je schatten/uitrekenen door te kijken hoe leeg de accu is en hoe lang de auto zegt dat het laden nog gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:50
@JeroenE Thnx. De Kia Niro geeft in het begin wel aan met hoeveel er geladen wordt, echter dimt het dashboard uiteindelijk.

Vanmorgen contact opgenomen omdat het laden via de App starten weliswaar werkte, echter stond er in het overzicht dat het niet was gekoppeld aan onze laadpas en dus geen kosten vergoed worden... Nou ja, de laadpas pakte die niet, dus vandaar App gebruikt. Blijkbaar was de koppeling tussen onze laadpassen verloren geraken (vorige keer deed ie het wél). Men was ook vergeten aan te geven dat laden via de App starten wel gekoppeld kan met de pas, maar dan moet ik die er wél zelf handmatig aan toevoegen (ik had de vorige keer bij contact nog aangegeven dat ik de pas niet zag in de App, maar hij was toch echt gekoppeld...).

Anyways.. Het laden via de laadpas zou opgelost moeten zijn (kan ik nu niet testen). Laadpassen nu ook gekoppeld aan de App. Nu nog een keer kijken of er instellingen in de auto goed/fout staan en dan gooi ik denk ik gewoon even de stroom van de rest van het huis eraf om te kijken wat de auto doet. Maar dan moeten we hem wel eerst weer wat leefrijden gezien die nu weer is volgeladen.

Ik meen overigens dat ik een keer heb voorbij zien komen dat hij tot 60 of 70% op 100% vermogen zou moeten laden en de rest op een lager pitje doet. Vol heeft de Niro circa 450KM bereik. We hebben hem geladen met ongeveer nog 200 bereik over. Wellicht was hij simpelweg niet leeg genoeg maar dat moet ik dus nog even uitzoeken/opnieuw testen zodra het kan.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Thalaron schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:01:
@JeroenE Thnx. De Kia Niro geeft in het begin wel aan met hoeveel er geladen wordt, echter dimt het dashboard uiteindelijk.
Wanneer je even het portier aan de bestuurderskant opentrekt geeft het dashboard weer aan met welk vermogen hij aan het laden is.
Normaliter gaat het laden aan volle snelheid door tot een 78% SoC om dan naar beneden te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harm12
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-05 19:32
Ik heb na wat zoekwerk toch maar besloten een post te wagen.

Bij mijn woning zit een eigen parkeerplaats, helaas op enige afstand van de meterkast (+- 50 meter). De afstand gaat gedeeltelijk over grond van de VvE (+- 30 meter). Er zijn meerdere bewoners in de VvE met laadpalen en dus netjes toestemming gekregen.

Mijn wens is om een laadpaal neer te zetten maar zie het eigenlijk niet zitten om deze afstand te laten graven in verband met de kosten. Nu weet ik dat er oud bewoners zijn welke zonder graafwerk toch een kabel hebben laten leggen. Ik kan zelf helaas alleen niet vinden welk bedrijf dit zou kunnen doen en hoe de ervaringen hiermee zijn.. Hebben mensen in dit topic hier ervaring mee wellicht? Of zit er niks anders op dan op een mooie dag de schep te gaan pakken en flink te graven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Thalaron Met een beetje geluk gaat het dashboard weer aan als je de auto van slot haalt, anders kan je nog proberen de deur op en dicht te doen. Je hebt dan wel kans dat er net iets als 0.5 kW komt te staan omdat de auto dan verwacht dat je de stekker gaat verwijderen. Je moet dan weer even wachten tot de snelheid weer omhoog gaat.

Bij snelladen met gelijkstroom zal het tot 70% wel snel gaan, daarna gaat het steeds langzamer.

Bijna alle auto's laden op wisselstroom altijd op vol vermogen. Soms kan je in de auto aangeven dat ze langzaam moeten laden, dat moet dan natuurlijk niet geactiveerd zijn.Vaak is het laatste (half)uurtje iets langzamer omdat de laatste paar procent dan in de accu "gedruppeld" worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JeroenE schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:13:
Bijna alle auto's laden op wisselstroom altijd op vol vermogen. Soms kan je in de auto aangeven dat ze langzaam moeten laden, dat moet dan natuurlijk niet geactiveerd zijn.Vaak is het laatste (half)uurtje iets langzamer omdat de laatste paar procent dan in de accu "gedruppeld" worden.
Mijn e-Niro laadt ook niet op AC tot 100% op vol vermogen.
De curve daalt wel later dan op DC maar dat is logisch gezien het vermogen van DC (normaal minstens 50 kW)
veel hoger is dan op AC. Wanneer de curve van DC begint te dalen zit het max. vermogen van AC daar nog onder.

Hoeveel range aan 100% SoC verbonden is hangt o.a. af van de eigen rijstijl en vooral van de buitentemparatuur. Bij mijn e-Niro is dat bv. (in Ecomodus) 490 km boven de 20°C en 360 km rond het vriespunt. bij de Kona EV lag dat tussen de 380 en 510 km (en de e-Niro heeft een WP wat de Kona EV niet had).

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 30-03-2023 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulketelaar
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-09-2023
blb4 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:22:
[...]

Bij mij staat de baudrate op 38400. Ik denk dat het etc topic alleen zichtbaar wordt als de evbox is herkend.

[Afbeelding]

Ik had ook nog even zitten kijken in de app,
Ik denk dat 't idd toch moet via beheer -> slimme apparaten -> + (toevoegen) -> laadpunt.

Daar zie ik ook alleen de 3 smappee laadpunten.

Op mijn dashboard zie ik ook de tegel:
[Afbeelding]
Bedankt voor de tips.
Bij mij staat de EV box niet op het dashboard, omdat ik deze nog niet toegevoegd heb. Het ljikt erop dat deze functionaliteit eruit is gehaald. Via de helpdesk van Smappee (kom je uit bij een bedrijf Etepro) kom je niet echt veel verder. Trage antwoorden die mijn vragen ontwijken. Ik blijf het toch nog even proberen aangezien ik het verder ook niet weet. Ik zal toch de seriele kabel nog eens controleren en proberen die baudrate aan te passen. Als ik wat verder loopt zal ik mijn ervaringen delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:23
paulketelaar schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:10:
[...]

Bedankt voor de tips.
Bij mij staat de EV box niet op het dashboard, omdat ik deze nog niet toegevoegd heb. Het ljikt erop dat deze functionaliteit eruit is gehaald. Via de helpdesk van Smappee (kom je uit bij een bedrijf Etepro) kom je niet echt veel verder. Trage antwoorden die mijn vragen ontwijken. Ik blijf het toch nog even proberen aangezien ik het verder ook niet weet. Ik zal toch de seriele kabel nog eens controleren en proberen die baudrate aan te passen. Als ik wat verder loopt zal ik mijn ervaringen delen!
Ik hoop dat 't je lukt!

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-05 11:15
Bij ons staat binnenkort ook een EV op de stoep. Ik wilde in eerste instantie een Easee laadrobot aanschaffen en monteren. Ook met het oog op de toekomst een goede keuze (mocht er een tweede paal komen en de onderlinge loadbalancing). Toch heb ik wat bedenkingen gekregen door de recente publicatie van de Elsälerhetverket. Aan de andere kant blijft het ook wel weer stil.

Hoewel ik prive ga laden wil ik wel klaar zijn voor de toekomst en een laadpaal waar ik eventueel een laaddienst als e-flux in kan laden mocht het nodig zijn (in de toekomst misschien toch een lease-auto).

Nu zag ik op marktplaats in de buurt een laadpaal staan van Alfen die voldoet aan mijn wensen (loadbalancing, 3 fases). Is er nog iets waar ik op moet letten als er een abonnement in staat? Kan ik redelijk makkelijk de lader weer "vrij" maken? Of koop ik mogelijk ellende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

GerjanT schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:45:
Bij ons staat binnenkort ook een EV op de stoep. Ik wilde in eerste instantie een Easee laadrobot aanschaffen en monteren. Ook met het oog op de toekomst een goede keuze (mocht er een tweede paal komen en de onderlinge loadbalancing). Toch heb ik wat bedenkingen gekregen door de recente publicatie van de Elsälerhetverket. Aan de andere kant blijft het ook wel weer stil.

Hoewel ik prive ga laden wil ik wel klaar zijn voor de toekomst en een laadpaal waar ik eventueel een laaddienst als e-flux in kan laden mocht het nodig zijn (in de toekomst misschien toch een lease-auto).

Nu zag ik op marktplaats in de buurt een laadpaal staan van Alfen die voldoet aan mijn wensen (loadbalancing, 3 fases). Is er nog iets waar ik op moet letten als er een abonnement in staat? Kan ik redelijk makkelijk de lader weer "vrij" maken? Of koop ik mogelijk ellende?
In ieder geval zorgen dat je het paal-wachtwoord krijgt ;)
Alfen zelf is niet zo geutig met het (nogmaals) verschaffen van het wachtwoord.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Mijn idee is dat het een beetje een storm in een glas water is. Waarschijnlijk is de analyse van Elsälerhetverket welliswaar terecht gezien de regels maar de vraag is of het ook echt gevaarlijk is. Als ik het goed begrijp gaat het om de ingebouwde DC lekstroombeveiliging. Die zou niet onder alle omstandigheden functioneren (maar meestal wel). Tegenwoordig hebben de meeste laadpunten ingebouwde DC lekstroombeveiliging maar een paar jaar geleden nog niet; de populaire Tesla Wallcharger Gen1 en Gen2 hebben dat bijvoorbeeld niet. Je moet dan een DC lekstroombeveiliging in je meterkast hebben maar de meeste mensen doen dat niet of weten dat niet. Volgens mij is het ook nog niet zo heel lang verplicht voor een laadpunt. Ik kan me ook niet voorstellen dat het ontbreken van deze beveiliging al massaal tot onveilige situaties heeft geleid.
Zelf geen Easee maar een vriend heeft er gisteren een gekocht en is erg te spreken over de eenvoudige installatie.

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 01-04-2023 10:45 ]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
de Peer schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:26:
[...]

In ieder geval zorgen dat je het paal-wachtwoord krijgt ;)
Alfen zelf is niet zo geutig met het (nogmaals) verschaffen van het wachtwoord.
Zit dat wachtwoord normaal bij de paal geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
DonJuape schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:43:
[...]

Mijn idee is dat het een beetje een storm in een glas water is. Waarschijnlijk is de analyse van Elsälerhetverket welliswaar terecht gezien de regels maar de vraag is of het ook echt gevaarlijk is. Als ik het goed begrijp gaat het om de ingebouwde DC lekstroombeveiliging. Die zou niet onder alle omstandigheden functioneren (maar meestal wel). Tegenwoordig hebben de meeste laadpunten ingebouwde DC lekstroombeveiliging maar een paar jaar geleden nog niet; de populaire Tesla Wallcharger Gen1 en Gen2 hebben dat bijvoorbeeld niet. Je moet dan een DC lekstroombeveiliging in je meterkast hebben maar de meeste mensen doen dat niet of weten dat niet. Volgens mij is het ook nog niet zo heel lang verplicht voor een laadpunt. Ik kan me ook niet voorstellen dat het ontbreken van deze beveiliging al massaal tot onveilige situaties heeft geleid.
Zelf geen Easee maar een vriend heeft er gisteren een gekocht en is erg te spreken over de eenvoudige installatie.
Het zit er volgens mij vooral in dat de DC-aardlekbeveiliging op een din-rail zou moeten zitten volgens de richtlijn en dat zit het niet. Als je de data-sheets leest hebben ze er ook nooit geheimzinnig over gedaan dat deze geïntegreerd is. Wat ik zie is dat de software van ze prima is, dat heb ik bij andere palen nog niet zo gezien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

GerjanT schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:20:
[...]

Zit dat wachtwoord normaal bij de paal geleverd?
Ja, maar enkele jaren geleden nog niet. In dat geval moet je jezelf zien te registreren als eigenaar zodat je het alsnog kunt opvragen. Daarover kun je in dit topic en het Alfen topic wel meer informatie vinden.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-05 16:24
Deze week heb ik de Go-e Gemini aangeschaft en geïnstalleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XI06rE6qhmocHa9HMiDXT9MiLxk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OTixOY4tQWXmm8cXBZoCTk1R.jpg?f=user_large
Installeren gaat makkelijk, alleen maar drie fasen, de nul en de aarde verbinden. Wel wat lastig dat de hulzen waarmee de adres zijn afgewerkt zo dik zijn dat ze nergens in passen. Afknippen was de enige optie. Het ziet er wat vreemd uit met de aansluitkabel zichtbaar boven aan het laadpunt, maar dat is een gevolg van het feit dat deze versie is afgeleid van een versie met een stekker, de Flex versie.
De elektrische auto is er nog iet, dus alleen droog testen was mogelijk.
Wat opvalt is dat dit het ideale oplaadpunt is om te koppelen en heel geschikt is voor mensen die er wat omheen willen programmeren. De volledige API is beschikbaar via http en via MQTT en ModBus. De volledige API documentatie staat op https://github.com/goecha...b/main/introduction-en.md. Enige nadeel is dat het discussie forum vrijwel helemaal in het Duits is, maar het is dan ook een Oostenrijks product.
Ik heb de MQTT integratie van syssi (https://github.com/syssi/homeassistant-goecharger-mqtt) gebruikt om het laadpunt te koppelen aan mijn Home Assistant installatie. Deze integratie is gebaseerd op een iets oudere versie van de firmware van het laadpunt waardoor er een paar aanpassingen nodig zijn.
Een positief punt van dit laadpunt is dat er out of the box een voorziening is voor het optimaliseren van het laden met eigen opgewekte stroom. Nog slecht gedocumenteerd en alleen beschikbaar in firmwareversie 0.55 Beta, maar het lijkt volgens de berichten op het forum goed te werken. Het enig wat je er voor hoeft te doen is elke max 10 seconden de actuele waarde van de opbrengst van zonnepanelen en thuisaccu en de im/export van stroom via de slimme meter aan het laadpunt door te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kayjay
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-05 14:40
Hoi allemaal,

Ik ben een complete leek wat betreft elektrische installaties en autos. Ik heb wat hulp nodig wat betreft mijn specifieke situatie (in België).

1. ik verhuis binnenkort naar een nieuwbouwappartement waar ik de mogelijkheid heb tot opladen wagen in garagebox
2. de wagen zou een BMW i4 (edrive35) betreffen (max laadvermogen 11kW), werkgever wil opladen vergoeden.

Wat betreft de elektrische installatie in de garage: maximaal laadvermogen is 32A op 230V (7kW) dixit aannemer. Maar ik had ook gelezen dat als je de wagen aan de maximum laat opladen dat je dan thuis mogelijk niet al je elektrische apparaten kan gebruiken? Er is in de straat geen 400V voorzien en 3 fasen is dus niet mogelijk aldus aannemer).

Mijn vraagjes:

1. zijn er enige (goede?) merken/installateurs wat betreft wallchargers in de Benelux/België? Ik vind meestal veel buitenlandse websites helaas

2. Kan ik met bovengenoemde cijfers gegeven door de aannemer laden aan het maximum en tegelijk ook elektrische apparaten in het appartement gebruiken zonder mij zorgen te hoeven maken of er wel voldoende stroom is?

3. Waarop moet/kan ik letten om thuisladen te kunnen laten vergoeden door de werkgever? Daarvoor moet een speciale wallcharger gekocht worden las ik. Ik heb ook zonnepanelen en zou graag wat flexibiliteit hebben in het laden (slim laden) en misschien integreren in mijn Home Assistant installatie.

[ Voor 39% gewijzigd door kayjay op 01-04-2023 17:31 . Reden: Te vroeg gepublished... ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:08
kayjay schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:25:
3. Waarop moet/kan ik letten om thuisladen te kunnen laten vergoeden door de werkgever? Daarvoor moet een speciale wallcharger gekocht worden las ik.
Ik zou toch eens wat meer info aan de werkgever vragen. Ik zou immers hopen/denken dat die toch ook al eens nagedacht heeft over hoe de terugbetaling dient te gebeuren. Er zijn immers toch bepaalde criteria die gaan bepalen wat wel/niet kan/mag. Normaal zal hij met een bepaalde dienstverlener werken die dat allemaal voor hem regelt zodat laadpunt automatisch de verbruiksgegevens doorgeeft naar die dienstverlener, die dan ook via een bepaalde policy het terugbetalingstarief zal bepalen en de 2 combineren tot een effectieve creditering aan jou. Dat vereist ook dat het laadpunt ondersteund wordt door die dienstverlener.

Ivm het totaal thuisverbruik: dat kan via zogenaamd loadbalancing (slechte naam) of dynamic power management, of welke naam een bepaalde fabrikant er ook aan geeft. Dit vereist een laadpunt dat dit ondersteunt en een module in je zekeringskast die het totaal elektriciteitsverbruik thuis continu meet, en doorgeeft naar het laadpunt zodat deze laatste dan enkel de nog beschikbare max. stroom verbruikt. Dat is inderdaad geen overbodige luxe want bvb veel huizen zijn afgezekerd op 40A, en met een laadpunt op 32A schiet dan al maar 8A (of dus 1800W) meer over, waar je dus zo over zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Thalaron schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:05:
Iemand enig verstand of ervaring met de BlueCurrent App… helaas kan ik ze vandaag helaas niet meer bellen.

Systeem pakte mijn tag niet, gat foutmelding. Laden starten via de App lukt wel dus prima.

Nu zit ik te kijken om na te gaan of het laden nu correct verloopt 3-fase.. dit omdat het voorgaande keer niet correct was ingesteld volgens de centralist.

Zie ik kunnen volgende;
[Afbeelding]

Op de site;
[Afbeelding]

Nu weet ik dat de app/site niet heel betrouwbare informatie geven, maar vorige keer gaf men ook aan dat het niet klopte dus… wat ik zag kwam overeen met hetgeen hun zagen.

Iemand een idee of dit nu kan kloppen? 28/25 (zou Max 3x16A moeten zijn)…

Edit; 2,5 uur laten en ik begrijp er nog minder van;
[Afbeelding]

2A/7A/19A ?!

Ter verduidelijking hebben we geen andere veelverbruikers aan staan sinds het laden.
Ik heb hier ook een Bluecurrent paal. Mijn ervaring is om de app te negeren, die is half af en klopt gewoon niet. De (nieuwe) MY website voldoet.

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
Heeft er toevallig iemand ervaring met het plaatsen van een laadpaal met backoffice in Spanje? Zou graag mijn zakelijke tag gebruiken als ik daar ben maar kan er helaas weinig over vinden.

Het liefste zou ik de paal voorzien van E-Flux en in Nederlands beheer houden.

Is overigens een Zaptec laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 11:24

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wij hebben een Zappi laadpaal en Tesla Y. Als ik het laden op Fast zet, laad de auto netjes op 11KW op. Maar zet.ik hem op eco+ (laden met alleen overschot zonnepanelen), dan laad hij maar over 1 fase en 3.5KW ongeveer en de rest geeft hij terug aan het net.
Wij hebben 2 omvormers verdeelt over 2 fasen in huis, samen leveren ze max een kleine 6KW power als de zon flink schijnt.

Screenshot van net ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6FEl2hYP1TcKsAGZtcov4NgzHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eziM2sjHxMPt5uRWi09zsZop.jpg?f=fotoalbum_large

Is er een minimum aan vermogen nodig voordat hij overgaat naar 3 fase ofzo?

Mijn theorie is dat hij per fase een minimum van 1.4 nodig heeft en dat 2 fasen laden niet kan, dus hij minimaal 3x1.4KW power nodig heeft en ik dat niet red met de zonnepanelen? Kan het online niet vinden alleen. Of is het een instelling dat eco+ 1 fase is? Hoe kan ik dit slim aanpakken. Want op 1 fase laden duurt het wel even voordat de auto vol is, zeker 2 dagen aan zonneschijn. Maar hard instellen op 3 fasen maakt dat ik minimaal 4+kW power van de panelen nodig heb om überhaupt te starten met laden en dat red ik natuurlijk veel dagen niet. Dus dat laad hij helemaal niets bij.

Edit: vandaag toch nog 1x verder gegoogled en wat gevonden hierover:
https://support.myenergi....es-in-a-three-phase-zappi
I.e. ze zijn bezig om dynamisch van 1 naar 3 fasen te kunnen schakelen naar zover is het nu nog niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Nomad op 02-04-2023 11:16 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-05 17:31
Ratio Solid geïnstalleerd. Was eenvoudig klusje, geheel ziet er echt netjes uit. Geen App of Smart features, gewoon een eenvoudige betaalbare lader met load balancing. Ben er helemaal blij mee. Toch zeker 300 tot 400 euro goedkoper dan een Zappi.

Nu wachten op de auto...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Nomad schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:36:
Wij hebben een Zappi laadpaal en Tesla Y. Als ik het laden op Fast zet, laad de auto netjes op 11KW op. Maar zet.ik hem op eco+ (laden met alleen overschot zonnepanelen), dan laad hij maar over 1 fase en 3.5KW ongeveer en de rest geeft hij terug aan het net.
Wij hebben 2 omvormers verdeelt over 2 fasen in huis, samen leveren ze max een kleine 6KW power als de zon flink schijnt.

Screenshot van net ter illustratie:
[Afbeelding]

Is er een minimum aan vermogen nodig voordat hij overgaat naar 3 fase ofzo?

Mijn theorie is dat hij per fase een minimum van 1.4 nodig heeft en dat 2 fasen laden niet kan, dus hij minimaal 3x1.4KW power nodig heeft en ik dat niet red met de zonnepanelen? Kan het online niet vinden alleen. Of is het een instelling dat eco+ 1 fase is? Hoe kan ik dit slim aanpakken. Want op 1 fase laden duurt het wel even voordat de auto vol is, zeker 2 dagen aan zonneschijn. Maar hard instellen op 3 fasen maakt dat ik minimaal 4+kW power van de panelen nodig heb om überhaupt te starten met laden en dat red ik natuurlijk veel dagen niet. Dus dat laad hij helemaal niets bij.
De ECO en ECO+ modi staan inderdaad (default) op 1 fase laden omdat je op 3 fasen laden op overschot inderdaad minimaal 4,2kW overschot nodig hebt om te laden.
Echter kunnen de meeste EVs op 1 fase met 7,4kW laden. Waarschijnlijk heb jij je Zappi afgezekerd met 3x16A en dan kun je dus op 1 fase maar met 1x16A=3,7kW laden.
De oplossing is afzekeren met 3x25A (en dan de Zappi device limit op 25A zetten) of zelfs met 3x32A (en dan de Zappi device limiet op 32A zetten). De Zappi net limit voor de LB moet wel op 25A blijven staan (uitgaande van een 3x25A hoofdaansluiting). Als je naar 25A of 32A gaat is 4mm2 of beter 6mm2 bedrading naar je Zappi en je meterkast wel aan te raden.

Edit: met deze oplossing heb je het dynamisch schakelen van 1 naar 3 fasen en vice versa voor laden op PV overschot dus helemaal niet nodig

[ Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 02-04-2023 11:22 ]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortadelo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-05 14:39
Airpower schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:30:
[...]

Geweldig, erg bedankt!! Vooralsnog wil ik kijken of ik het red met de 16A variant. Anders kan ik hem gemakkelijk ombouwen naar een 32A. De bekabeling is dik genoeg iig.

Echt droog hangt ie niet. Dus daar moet ik nog even een oplossing voor verzinnen.
is dat mogelijk om te bouwen? ik wil namelijk de 32a variant bestellen. uiteraard wanneer ik iets wil bestellen is het meestal niet op voorraad. Deze keer dus ook weer...

maar als ik het goed begrijp kan ik de 16a variant bestellen de cee connector demonteren (42mm diameter) en een nieuwe erop zetten van 56mm diameter?

ik wil namelijk 32a gaan laden, met een b32a abb automaat vanuit de meterkast via de kruipruimte met een ymvk kabel van 3x6mm2 (L,N en pe) naar boven komen in de keuken (achter 1 van de kastjes) en dan naar buiten door de muur om vervolgens onderstaande wandcontactdoos aan te sluiten;
https://www.elektrobode.n...2-230v-wcd-opbouw-g4-1421

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
FransOvk schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:55:
Deze week heb ik de Go-e Gemini aangeschaft en geïnstalleerd.
[Afbeelding]
Installeren gaat makkelijk, alleen maar drie fasen, de nul en de aarde verbinden. Wel wat lastig dat de hulzen waarmee de adres zijn afgewerkt zo dik zijn dat ze nergens in passen. Afknippen was de enige optie. Het ziet er wat vreemd uit met de aansluitkabel zichtbaar boven aan het laadpunt, maar dat is een gevolg van het feit dat deze versie is afgeleid van een versie met een stekker, de Flex versie.
De elektrische auto is er nog iet, dus alleen droog testen was mogelijk.
Wat opvalt is dat dit het ideale oplaadpunt is om te koppelen en heel geschikt is voor mensen die er wat omheen willen programmeren. De volledige API is beschikbaar via http en via MQTT en ModBus. De volledige API documentatie staat op https://github.com/goecha...b/main/introduction-en.md. Enige nadeel is dat het discussie forum vrijwel helemaal in het Duits is, maar het is dan ook een Oostenrijks product.
Ik heb de MQTT integratie van syssi (https://github.com/syssi/homeassistant-goecharger-mqtt) gebruikt om het laadpunt te koppelen aan mijn Home Assistant installatie. Deze integratie is gebaseerd op een iets oudere versie van de firmware van het laadpunt waardoor er een paar aanpassingen nodig zijn.
Een positief punt van dit laadpunt is dat er out of the box een voorziening is voor het optimaliseren van het laden met eigen opgewekte stroom. Nog slecht gedocumenteerd en alleen beschikbaar in firmwareversie 0.55 Beta, maar het lijkt volgens de berichten op het forum goed te werken. Het enig wat je er voor hoeft te doen is elke max 10 seconden de actuele waarde van de opbrengst van zonnepanelen en thuisaccu en de im/export van stroom via de slimme meter aan het laadpunt door te geven.
Kabel invoer van boven is een heel slecht plan, die hoort van onder te komen in verband met vocht.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 17:08

Tuxie

En WeL nU!

Kan iemand mij even helpen met het volgende: ik heb mijn oog op een zappi v2.1 laten vallen voor het laden van mijn ModelY. Ik heb ook overschot op de PV panelen (3F, ongeveer 500KwH/Jaar over). Volgens mijn installateur is de PV extentie van Zappi een beetje onzin, aangezien er toch 'de weg van de minste weerstand' gevolgd wordt en bij een zonnige dag die stroom dan toch niet teruggeleverd wordt. Iemand die deze uitspraak kan weerleggen en/of bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:55
Tuxie schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:32:
Kan iemand mij even helpen met het volgende: ik heb mijn oog op een zappi v2.1 laten vallen voor het laden van mijn ModelY. Ik heb ook overschot op de PV panelen (3F, ongeveer 500KwH/Jaar over). Volgens mijn installateur is de PV extentie van Zappi een beetje onzin, aangezien er toch 'de weg van de minste weerstand' gevolgd wordt en bij een zonnige dag die stroom dan toch niet teruggeleverd wordt. Iemand die deze uitspraak kan weerleggen en/of bevestigen?
De Zappi stuurt het laden van de auto aan en bepaalt dus wanneer de auto gaat opladen. Ook 'vertelt' hij de auto hoe hard die mag opladen. Het is dus meer dan alleen een stopcontact (want dan had jouw monteur gelijk gehad). Hiermee kun je dus met de daadwerkelijke overproductie jouw auto opladen, er wordt dan geen stroom van het net gebruikt.

Cupra Born | www.LaadpasTop10.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Tuxie schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:32:
Laden op (PV) overschot is standaard functionaliteit van de Zappi (dus geen extensie waar je voor moet betalen). Hou er wel rekening mee dat je (bij 1 fase laden) minimaal 1,4kW PV vermogen moet hebben, daaronder stopt het laden (is een EV ding, geen Zappi ding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejager58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-01 11:42
Hoi. Heb geen verstand van electra en daarom de volgende vraag voordat ik misschien iets kapot maak. Heb een Easee laadpaal thuis en die is afgezekerd op 20A kan ik in de app van easee lezen. Bij de 20A lurkt mijn EV6 dan zo’n 10 kwh naar binnen. Je kunt via de Easee app het aantal ampere’s naar beneden instellen. Mij vraag: als ik dat op b.v. 10A instel kan mijn EV6 dan ook de helft minder kWh naar binnen slurpen? Iets met de wet van Ohm maaruhhh🥴🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
@dejager58

Je auto zal waarschijnlijk met bijna 11 kW (geen kWh) laden als je een 3-fasen installatie hebt. Dit komt overeen met 16A.

Bij 10A zal het dus 10/16 deel zijn, dus bijna 7 kW.

Kan geen kwaad, maar waarom zou je dit willen? Het laadverlies is bij een lagere laadsnelheid wat groter, dus om iets te besparen hoef je het niet te doen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Lynx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-05 15:07
Wie heeft er ervaring met het installeren van een Wallbox Pulsar Plus?
Van het weekend een Wallbox Pulsar met LB geïnstalleerd.

Tijdens de installatie van de app op de telefoon gaat de app zoeken naar de Wallbox via Bluetooth. Echter kan de app geen Wallbox vinden.
Meerdere telefoons gebruikt, app opnieuw geïnstalleerd, laadpaal uit en aangezet maar helaas.
Het serienummer en UiD worden prima geaccepteerd in de app. Bij het zoeken naar de paal gaat het mis.
Ik zie ook verder geen Bluetooth devices in de lucht hangen als ik via mijn telefoon of tablet een scan doe.
(uiteraard sta ik direct naast de wallbox).

De ledring van de wallbox blijft geel.
Zodra ik de auto aan de stekker hangt springt de ledring op blauw (langzaal pulseren) en de auto begint met laden. Echter wel met maar 10A. De wallbox zelf staat op 16A ingesteld met de schakelaar in de unit (Standje 4 = 16A)

Ik heb natuurlijk een mail naar Wallbox en de leverancier gestuurd maar misschien hebben andere mensen hier ook mee te maken gehad.

Er zit een mooie resetknop op de printplaat. Ik kan echter nergens info vinden of deze ook een Factory reset geeft en of die daarvoor gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
I-Lynx schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:49:

Tijdens de installatie van de app op de telefoon gaat de app zoeken naar de Wallbox via Bluetooth. Echter kan de app geen Wallbox vinden.
Meerdere telefoons gebruikt, app opnieuw geïnstalleerd, laadpaal uit en aangezet maar helaas.
Het serienummer en UiD worden prima geaccepteerd in de app. Bij het zoeken naar de paal gaat het mis.
Ik zie ook verder geen Bluetooth devices in de lucht hangen als ik via mijn telefoon of tablet een scan doe.

Zodra ik de auto aan de stekker hangt springt de ledring op blauw (langzaal pulseren) en de auto begint met laden. Echter wel met maar 10A. De wallbox zelf staat op 16A ingesteld met de schakelaar in de unit (Standje 4 = 16A)

Ik heb natuurlijk een mail naar Wallbox en de leverancier gestuurd maar misschien hebben andere mensen hier ook mee te maken gehad.

Er zit een mooie resetknop op de printplaat. Ik kan echter nergens info vinden of deze ook een Factory reset geeft en of die daarvoor gebruikt kan worden.
Factory reset moet je een lastige combinatie van de 2 knopjes doen doen die ik niet uit mn hoofd weet...

Weet wel dat de connectie met de app nooit super is geweest bij wallbox. Al vaak ellende mee gehad.

Als je er nog geen verbinding mee hebt gehad is t enige wat ik kan bedenken de app volledig sluiten en opnieuw starten. maar dat heb je vast al geprobeerd.

Anders wallbox bellen inderdaad.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:14
guido66 schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:11:
@dejager58

Je auto zal waarschijnlijk met bijna 11 kW (geen kWh) laden als je een 3-fasen installatie hebt. Dit komt overeen met 16A.

Bij 10A zal het dus 10/16 deel zijn, dus bijna 7 kW.

Kan geen kwaad, maar waarom zou je dit willen? Het laadverlies is bij een lagere laadsnelheid wat groter, dus om iets te besparen hoef je het niet te doen.
In België betaal je minder capaciteitstarief als je laadt met een lager vermogen. Je maandpiek heeft invloed op je stroomrekening.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:10
Hallo,

Binnenkort hoop ik mijn hybride te mogen ontvangen. De auto kan maximaal met 3.6kW laden, een 1fase lader is dus prima, maar ik wil toekomstbestendig zijn en dus voor 3 fase te gaan. Ik rij hem prive, backoffice en verrekening is niet nodig. Een andere belangrijke eis bij al mijn domotica is het lokaal kunnen beheren van het onderdeel, geen cloud onzin. Onder het beheren in dit geval versta ik de statussen uitlezen en load balacing kunnen beinvloeden.

Nu heb ik gezien dat er maar 2 palen zijn die hieraan voldoen,
- De Aflen Eve Pro (met de load balancing licentie) -> Het lokale onderdeel lijkt me volgens de berichten hier niet officieel ondersteund, ik ben bang dat ze het in een toekomstige update eruit gaan slopen. Ik heb deze ervaring helaas met SolarEdge gehad, waarin men ineens de API dicht gooide. Daarnaast vind ik hem behoorlijk aan de prijs als je de load balacing licentie erbij telt.
- De Go-e Gemini, deze lijken pro "zelf controle" te zijn, maar het grote (en voor wat ik kan zien enige nadeel) is de wartel + kabel aan de bovenkant, naast dat het lelijk is, is het ook slecht ontwerp ivm water. Puur om deze reden valt hij wat mij betreft af.

ZIjn er nog andere laadpalen die wel lokaal beheer toestaan, (het liefste ook nog eens officieel)

[ Voor 4% gewijzigd door ThaStealth op 03-04-2023 20:28 ]

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-05 22:22
ThaStealth schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:26:
Hallo,

Binnenkort hoop ik mijn hybride te mogen ontvangen. De auto kan maximaal met 3.6kW laden, een 1fase lader is dus prima, maar ik wil toekomstbestendig zijn en dus voor 3 fase te gaan. Ik rij hem prive, backoffice en verrekening is niet nodig. Een andere belangrijke eis bij al mijn domotica is het lokaal kunnen beheren van het onderdeel, geen cloud onzin. Onder het beheren in dit geval versta ik de statussen uitlezen en load balacing kunnen beinvloeden.

Nu heb ik gezien dat er maar 2 palen zijn die hieraan voldoen,
- De Aflen Eve Pro (met de load balancing licentie) -> Het lokale onderdeel lijkt me volgens de berichten hier niet officieel ondersteund, ik ben bang dat ze het in een toekomstige update eruit gaan slopen. Ik heb deze ervaring helaas met SolarEdge gehad, waarin men ineens de API dicht gooide. Daarnaast vind ik hem behoorlijk aan de prijs als je de load balacing licentie erbij telt.
- De Go-e Gemini, deze lijken pro "zelf controle" te zijn, maar het grote (en voor wat ik kan zien enige nadeel) is de wartel + kabel aan de bovenkant, naast dat het lelijk is, is het ook slecht ontwerp ivm water. Puur om deze reden valt hij wat mij betreft af.

ZIjn er nog andere laadpalen die wel lokaal beheer toestaan, (het liefste ook nog eens officieel)
Jouw lijstje is wel erg kort met deze 2 laadpalen.
Kan me niet voorstellen dat er niet meer palen zijn waar je zelf het beheer kan doen zonder backoffice.
In elk geval kan ik met mijn Zappi zelf alles doen wat ik wil en heb ik met backoffice niks te maken.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:14
Tommie12 schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:12:
[...]

In België betaal je minder capaciteitstarief als je laadt met een lager vermogen. Je maandpiek heeft invloed op je stroomrekening.
Ik heb het voor onze thuissituatie even uitgerekend en het is voor ons goedkoper om aan 2.3kW te laden dan aan 11kW. De extra kosten van het capaciteitstarief bij hogere laadstromen zijn veel hoger dan de kosten van de hogere verliezen bij lagere laadstromen. We rijden ~13k km per jaar. Als je heel veel rijd dan kan het wel eens anders liggen, aangezien het capaciteitstarief je niet afstraft als je meerdere keren per maand op dezelfde piek zit.

Het capaciteitstarief is enorm achterlijk aangepakt, houd helemaal geen rekening met dal/piekmomenten & bijbehorende netbelasting, 1 keer per maand pieken kost je evenveel als elke dag pieken, als de zon & wind volop groene elektriciteit leveren wordt je afgestraft als je daarop je afname optimaliseert terwijl ze dan de groene stroom niet kwijt kunnen.. het is gewoon ontzettend debiel. Ze proberen een system-level probleem op te lossen door individual-level gedrag aan te sturen op een manier die volledig losgekoppeld is van de system-state.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
eltron schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:53:
[...]

Jouw lijstje is wel erg kort met deze 2 laadpalen.
Kan me niet voorstellen dat er niet meer palen zijn waar je zelf het beheer kan doen zonder backoffice.
In elk geval kan ik met mijn Zappi zelf alles doen wat ik wil en heb ik met backoffice niks te maken.
Dit is nog een nieuw onderwerp, misschien dat ik wat termen door elkaar gegooid heb:
Backoffice = facturatie voor een 3e partij (werkgever, leasebedrijf, etc). Vooral van belang voor zakelijke rijders, voor prive rijders is dit niet relevant.

Lokaal beheer = Als ik het maximale laadvermogen wil aanpassen wat de paal kan leveren wil ik dat rechtstreeks doen op de paal, ipv eerst met een cloudoplossing van de fabrikant te moeten praten, die het verzoek dan weer doorzet naar de paal. Ik wil voorkomen dat als over 2 jaar de fabrikant failliet is, ik de paal niet meer kan beheren. Helaas is dat bij domotica iets te vaak gebeurd.

Bij de Zappi die je noemt is dit een (openstaande) wens van de community: https://myenergi.info/loc...eature-request-t1219.html

[ Voor 3% gewijzigd door ThaStealth op 03-04-2023 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ik kan het maximale vermogen op meerdere manieren aanpassen:
1. in de auto, ongeacht wat de paal aanbiedt kan ik in de auto een max instellen.
2. op de Zappi zelf, verschillende modi, afhankelijk of ik geheel of gedeeltelijk op zonnestroom wil laden, of ongeacht zonnestroom maximaal.
3. via de app (en dat loopt via cloud idd) zelfde instellingen als 2. en eventueel stoppen en starten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
eltron schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:00:
Ik kan het maximale vermogen op meerdere manieren aanpassen:
1. in de auto, ongeacht wat de paal aanbiedt kan ik in de auto een max instellen.
2. op de Zappi zelf, verschillende modi, afhankelijk of ik geheel of gedeeltelijk op zonnestroom wil laden, of ongeacht zonnestroom maximaal.
3. via de app (en dat loopt via cloud idd) zelfde instellingen als 2. en eventueel stoppen en starten etc.
Ik wil graag een 4e optie voor wanneer het salderen stopt: dit automatiseren, namelijk als mijn PV systeem lekker bezig is en veel energie opwekt: met een hoger vermogen laden, en zodra de zon ondergaat pauzeren en zodra de daltarieven ingaan weer beginnen met laden (of andere triggers voor het meest voordelig laden).
Bij de Zappi is dit ook via een cloud integratie te realiseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ThaStealth schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:08:
[...]

Ik wil graag een 4e optie voor wanneer het salderen stopt: dit automatiseren, namelijk als mijn PV systeem lekker bezig is en veel energie opwekt: met een hoger vermogen laden, en zodra de zon ondergaat pauzeren en zodra de daltarieven ingaan weer beginnen met laden (of andere triggers voor het meest voordelig laden).
Ik hoop dat Jedlix daar goed in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
ThaStealth schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:08:
[...]

komt wel aardig in de richting. ja.
Dagtarieven had je nog niet genoemd maar is ook wel e.e.a. te tweaken aan de auto kant of aan de lader kant.
Bij dynamische tarieven wordt het nog interessanter.
Maar veel verder kan ik je hier niet bij helpen. Ik maak me niet zo druk om dit soort dingen.
Viel me alleen op dat jouw lijstje zo kort is en er volgens mij (veel) meer laders zijn die ongeveer bieden wat jij zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
eltron schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:58:
[...]

komt wel aardig in de richting. ja.
Dagtarieven had je nog niet genoemd maar is ook wel e.e.a. te tweaken aan de auto kant of aan de lader kant.
Bij dynamische tarieven wordt het nog interessanter.
Maar veel verder kan ik je hier niet bij helpen. Ik maak me niet zo druk om dit soort dingen.
Viel me alleen op dat jouw lijstje zo kort is en er volgens mij (veel) meer laders zijn die ongeveer bieden wat jij zoekt.
Zoals ik al zei, ik wil voorbereid zijn op de toekomst, salderen zal verdwijnen waardoor dit juist interessant gaat worden. Voor nu is het overkill, en beperkt nuttig

Ik hoop dat ik ook de helft gemist heb, en er nog meer zijn die aan mijn eisen voldoen, want dit is erg mager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:49
Ik heb me wat aan het inlezen in het woud van de laadpalen, maar wellicht kan iemand me al in een bepaalde richting duwen.

Situatie
  • 3x25A meterkast
  • Huis verbruik: +- 3800kWh per jaar
  • PV opbrengst: +- 3800kWh per jaar (4,8kWp O/W, 1 fase)
  • eAuto: +- 3200kWh (vanaf media April)
  • Energie contract: dynamisch per medio April bij Zonneplan
Ik zoek een laadpaal met de volgende opties:
  • load balancing
  • mogelijkheid tot laden slim laden (planning > dynamische stroom tarief met limieten > overschot PV > goedkope uren)
  • mogelijk tot aangeven max SoC van de auto
  • vaste kabel
  • app voor inzicht en sturing
  • evt mogelijkheid tot aparte facturering (ben sindskort zzper)
  • evt V2G
Voorbeeld wat ik in gedachte heb mbt sllim laden
  • het is nu 10:00
  • via de app instellen dat morgenvroeg om 7:00 de auto 90% vol moet zijn (lange rit gepland)
  • als de paal ziet dat de stroom vandaag ergens gratis is daarmee laden
  • de rest opvullen met overschot van PV (indien aanwezig)
  • de rest aanvullen met de goedkoopste uren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Card Nox Ik heb geen goede laadpaal voor jou (want ik weet niet welke laadpaal wat kan), maar wel een paar dingen die ik je mee wil geven:

De huidige laadpalen praten beperkt met een EV. Als je iets met de SoC wil doen dan moet je EV een manier hebben om dat uit te lezen, die moet jij dan zelf in een of andere domoticacontroller zien te krijgen en die moet dan de laadpaal kunnen stoppen.

Als je ZZP'er bent heb je voor zover ik weet niet per se een backoffice met facturering nodig. Je kan ook een kWh-meter ophangen en de kosten in rekening brengen. Maar wellicht handig dat even na te vragen bij je boekhouder.

Een laadpaal doet nooit V2L, dat is namelijk wanneer je een stofzuiger (ofzoiets) rechtstreeks op je EV kan aansluiten. Wat je zoekt is V2G, dat is de energie uit de accu op het elektriciteitsnet (G = grid) zetten. Daar is men nu wel mee bezig om de protocollen etc te ontwikkelen. Maar voor zover ik weet is er nog geen EV of laadpaal te koop die dat kan.

Er bestaat al wel V2G, maar dat is met een (dure) Chademo-aansluiting, die op moderne EVs in Europa helemaal niet meer zit. Er zijn wel proefprojecten maar dat is allemaal met aangepaste EVs (en laadpalen natuurlijk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:39
Card Nox schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:28:
Ik heb me wat aan het inlezen in het woud van de laadpalen, maar wellicht kan iemand me al in een bepaalde richting duwen.

Situatie
  • 3x25A meterkast
  • Huis verbruik: +- 3800kWh per jaar
  • PV opbrengst: +- 3800kWh per jaar (4,8kWp O/W, 1 fase)
  • eAuto: +- 3200kWh (vanaf media April)
  • Energie contract: dynamisch per medio April bij Zonneplan
Ik zoek een laadpaal met de volgende opties:
[list]
• load balancing
• mogelijkheid tot laden slim laden (planning > dynamische stroom tarief met limieten > overschot PV > goedkope uren)
• mogelijk tot aangeven max SoC van de auto
• vaste kabel
• app voor inzicht en sturing
• evt mogelijkheid tot aparte facturering (ben sindskort zzper)
• evt V2L
[/list]
Voorbeeld wat ik in gedachte heb mbt sllim laden
  • het is nu 10:00
  • via de app instellen dat morgenvroeg om 7:00 de auto 90% vol moet zijn (lange rit gepland)
  • als de paal ziet dat de stroom vandaag ergens gratis is daarmee laden
  • de rest opvullen met overschot van PV (indien aanwezig)
  • de rest aanvullen met de goedkoopste uren
Wat jij nodig hebt is een "gewone" laadpaal die je kan aansturen met een backend systeem.
Ik raad je een Alfen S line aan aangezien deze kwalitatief zichzelf al vaker bewezen heeft en ook kan schakelen tussen 3 en 1 fase tijdens het laden. Het is geen heel sexy "App laadpaal" maar dat lossen we op met EVCC ;)
Het aansturen doe je dan met behulp van EVCC, een software pakket waarin je alle de API van de auto, de meters en pv en de laadpaal of palen definieert en die dan alles regelt:

https://docs.evcc.io/docs/guides/overview/

Load balancing: gaat EVCC op termijn doen, zijn ze echt heel hard aan bezig maar met 3 x 25A denk ik wel dat dat mee gaat vallen bij jou. Zeker als je L1 van de Alfen koppelt op de de fase waar je zonnepanelen op hangen.
Slim laden: EVCC
SoC aangeven: EVCC
Vaste kabel: Alfen
App voor inzicht: webpagina van EVCC
Aparte facturering: backend systeem van E-Flux
V2L: No go, veel te vroeg, nog geen markt voor en weinig praktisch, laat deze eis gewoon vallen, is op dit moment onhaalbaar praktisch.

Je voorbeeld is perfect realiseerbaar met EVCC. Alle punten. Kijk hieronder maar even, de visualisatie zou al wat duidelijk moeten maken. Je kan dus bv. perfect instellen dat je wagen altijd 40% opgeladen moet zijn, overschot van PV er bij getankt moet worden en dat hij die 40% zo goedkoop mogelijk moet realiseren.
@Card Nox : hopelijk heb je geen Polestar 2 besteld, want die heeft geen API en dan valt echt een heel deel in duigen (been there done that met een gast voertuig van familie).

Afbeeldingslocatie: https://github.com/evcc-io/evcc/blob/master/docs/screenshot.png?raw=true

[ Voor 18% gewijzigd door HyperBart op 04-04-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransOvk
ThaStealth schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:26:

Met dat inwateren via de wartel valt het wel mee. De kabel heeft een vrij zachte mantel waardoor de afdichting erg goed is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsi_uJ9cZ5Ul6vKUIgl4VhA3HLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bnb3wZ2ngJjIUCfOkfI1lFGX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
FransOvk schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:07:
[...]

Met dat inwateren via de wartel valt het wel mee. De kabel heeft een vrij zachte mantel waardoor de afdichting erg goed is.[Afbeelding]
Dat kan een tijd goed gaan… tot die rubber wat verduurt, en dan loopt het water alsnog binnen.
Het is gewoon een slecht ontwerp. Simply not done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
FransOvk schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:07:
[...]

Met dat inwateren via de wartel valt het wel mee. De kabel heeft een vrij zachte mantel waardoor de afdichting erg goed is.[Afbeelding]
Iek, da's de eerste keer dat ik een Go-E bij ons zie.

https://ladefragen.de/32/

@FransOvk zijn die connectoren nog altijd zo slecht gedaan bv? Of is dat niet zo van toepassing ivm vaste kabel?

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 04-04-2023 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:41
Tommie12 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:20:
[...]
Dat kan een tijd goed gaan… tot die rubber wat verduurt, en dan loopt het water alsnog binnen.
Het is gewoon een slecht ontwerp. Simply not done.
Inderdaad slecht ontworpen, dit is gewoon afwachten tot de problemen er zijn en niet of het zal komen...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransOvk
HyperBart schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:31:
[...]

Iek, da's de eerste keer dat ik een Go-E bij ons zie.

https://ladefragen.de/32/

@FransOvk zijn die connectoren nog altijd zo slecht gedaan bv? Of is dat niet zo van toepassing ivm vaste kabel?
Als ik alleen de informatie uit het door HyperBart aangehaalde artikel had gehad, dan had ik de Go-e zeker niet aangeschaft, maar dat artikel is al weer een paar jaar oud en ik ben onder meer afgegaan op de vergelijking van de laders door de Adac van vorig jaar (https://www.adac.de/rund-...ktromobilitaet/wallboxen/). Daar komt de (voorganger van de) Go-e Gemini als beste uit. De versie met de stekker zag ik niet zitten, dat lijkt me te storingsgevoelig, maar de versie met de vaste aansluiting leek me goed. De goede ondersteuning voor een lokaal interface en de mogelijkheid om zonder cloud (je moet toegang tot de cloud alleen even inschakelen om de firmware te updaten) te werken gaven verder de doorslag. De prijs is ook nog eens heel netjes.
Wat de waterdichtheid van de kabelaansluiting betreft: dat weegt bij mij wat minder zwaar omdat hij op een plek hangt waar nooit directe neerslag komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgen83
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-04 14:04
Ik heb offertes aangevraagd voor een laadpaal thuis en krijg vaak de Wallbox Pulsar Plus aangeboden, maar ik zie wat wisselende ervaringen daarover op het forum. Zijn er nog dingen om op te letten, betere opties voor dezelfde prijs, of is het gewoon een prima ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
JeroenE schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:20:
@Card Nox Ik heb geen goede laadpaal voor jou (want ik weet niet welke laadpaal wat kan), maar wel een paar dingen die ik je mee wil geven:

De huidige laadpalen praten beperkt met een EV. Als je iets met de SoC wil doen dan moet je EV een manier hebben om dat uit te lezen, die moet jij dan zelf in een of andere domoticacontroller zien te krijgen en die moet dan de laadpaal kunnen stoppen.

Als je ZZP'er bent heb je voor zover ik weet niet per se een backoffice met facturering nodig. Je kan ook een kWh-meter ophangen en de kosten in rekening brengen. Maar wellicht handig dat even na te vragen bij je boekhouder.

Een laadpaal doet nooit V2L, dat is namelijk wanneer je een stofzuiger (ofzoiets) rechtstreeks op je EV kan aansluiten. Wat je zoekt is V2G, dat is de energie uit de accu op het elektriciteitsnet (G = grid) zetten. Daar is men nu wel mee bezig om de protocollen etc te ontwikkelen. Maar voor zover ik weet is er nog geen EV of laadpaal te koop die dat kan.

Er bestaat al wel V2G, maar dat is met een (dure) Chademo-aansluiting, die op moderne EVs in Europa helemaal niet meer zit. Er zijn wel proefprojecten maar dat is allemaal met aangepaste EVs (en laadpalen natuurlijk).
Thanks voor je reactie.

Domotica had ik inderdaad ook gelezen.
Aparte facturatie hoeft nu niet, maar wellicht voor in de toekomst als omstandigheden zich veranderen.
Bedoelde idd V2G, thanks voor de info!
HyperBart schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:57:
[...]

[...]

Wat jij nodig hebt is een "gewone" laadpaal die je kan aansturen met een backend systeem.
Ik raad je een Alfen S line aan aangezien deze kwalitatief zichzelf al vaker bewezen heeft en ook kan schakelen tussen 3 en 1 fase tijdens het laden. Het is geen heel sexy "App laadpaal" maar dat lossen we op met EVCC ;)
Het aansturen doe je dan met behulp van EVCC, een software pakket waarin je alle de API van de auto, de meters en pv en de laadpaal of palen definieert en die dan alles regelt:

https://docs.evcc.io/docs/guides/overview/

Load balancing: gaat EVCC op termijn doen, zijn ze echt heel hard aan bezig maar met 3 x 25A denk ik wel dat dat mee gaat vallen bij jou. Zeker als je L1 van de Alfen koppelt op de de fase waar je zonnepanelen op hangen.
Slim laden: EVCC
SoC aangeven: EVCC
Vaste kabel: Alfen
App voor inzicht: webpagina van EVCC
Aparte facturering: backend systeem van E-Flux
V2L: No go, veel te vroeg, nog geen markt voor en weinig praktisch, laat deze eis gewoon vallen, is op dit moment onhaalbaar praktisch.

Je voorbeeld is perfect realiseerbaar met EVCC. Alle punten. Kijk hieronder maar even, de visualisatie zou al wat duidelijk moeten maken. Je kan dus bv. perfect instellen dat je wagen altijd 40% opgeladen moet zijn, overschot van PV er bij getankt moet worden en dat hij die 40% zo goedkoop mogelijk moet realiseren.
@Card Nox : hopelijk heb je geen Polestar 2 besteld, want die heeft geen API en dan valt echt een heel deel in duigen (been there done that met een gast voertuig van familie).

[Afbeelding]
Thanks voor je uitgebreide antwoord, kan ik ook wat gerichter gaan zoeken en lezen!

Rij nu al bijna 2 jaar een Kia eNiro (MY20) maar ben stiekem naar een Tesla MY aan het loeren, maar kan het voor mezelf niet verantwoorden (laat staan voor de partner 8)7 ).

EDIT: Je bedoeld deze Alfen S Line?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-03 23:47
I-Lynx schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:49:

Bij openen van de wallbox app hoort er een popup te komen of je verbinding wil maken met WB******
Direct bluetooth verbinden lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:51

bert pit

asdasd

Inmiddels heb ik de Easee lader thuis een paar weken in gebruik, bevalt op zich goed.

Wat ik mij afvroeg is of er een instelling is die de auto herkent en die dan altijd automatisch bij jouw auto de lader vrijgeeft om te laden. Dus zonder de lader helemaal open te zetten.

Of is het normaal om je lader altijd helemaal open te zetten?

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:51

bert pit

asdasd

Als je in Nederland zo'n charger laat installeren door een elektricien, dan zal deze altijd een aardlekschakelaar mee monteren. Wel zo makkelijk want bij een storing weet je dat je in de meterkast moet zijn en niet het apparaat hoeft open te schroeven. Het staat niet in de handleiding en dat is de kritiek. Maar voor een elektricien is het een no brainer dat een laadgroep of zonnepaneel groep een eigen aardlek heeft.

Laat je de lader door Beun de H. installeren dan weet je dat natuurlijk niet zeker.

ADAC kwam tot overigens een heel ander conclusie: https://www.adac.de/rund-...ktromobilitaet/wallboxen/
Hier werden twee wallboxen gewoon afgekeurd op veiligheid. Een van die boxen is een veel verkochte.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
bert pit schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:14:
Wat ik mij afvroeg is of er een instelling is die de auto herkent en die dan altijd automatisch bij jouw auto de lader vrijgeeft om te laden. Dus zonder de lader helemaal open te zetten.
Nee, met de huidige laadpalen is dat niet mogelijk. De laadpaal kan niet zien of het jouw auto is of van iemand anders.

Als je domotica hebt draaien kan je iets in elkaar knutselen wat de laadpaal vrijgeeft als die ziet dat jouw auto (of anders je telefoon) in de buurt is. Dat moeten je laadpaal en auto (of telefoon) dan wel ondersteunen natuurlijk.
Ik heb een paar dagen onze laadpaal op slot gehad, daarna was ik het zat. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand spontaan aan onze laadpaal ging laden. Hij staat ook niet in de apps en in de straat is een laadpaal vlakbij (en in de afgelopen jaren zijn er in de omgeving nog veel meer openbare laadpalen bijgekomen).

Maar als je aan een weg woont waar niet alleen buren komen en het is niet helemaal duidelijk of je laadpaal nu openbaar is of niet dan is het misschien een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kayjay
Twixie schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:18:
[...]

Ik zou toch eens wat meer info aan de werkgever vragen. Ik zou immers hopen/denken dat die toch ook al eens nagedacht heeft over hoe de terugbetaling dient te gebeuren. Er zijn immers toch bepaalde criteria die gaan bepalen wat wel/niet kan/mag. Normaal zal hij met een bepaalde dienstverlener werken die dat allemaal voor hem regelt zodat laadpunt automatisch de verbruiksgegevens doorgeeft naar die dienstverlener, die dan ook via een bepaalde policy het terugbetalingstarief zal bepalen en de 2 combineren tot een effectieve creditering aan jou. Dat vereist ook dat het laadpunt ondersteund wordt door die dienstverlener.

Ivm het totaal thuisverbruik: dat kan via zogenaamd loadbalancing (slechte naam) of dynamic power management, of welke naam een bepaalde fabrikant er ook aan geeft. Dit vereist een laadpunt dat dit ondersteunt en een module in je zekeringskast die het totaal elektriciteitsverbruik thuis continu meet, en doorgeeft naar het laadpunt zodat deze laatste dan enkel de nog beschikbare max. stroom verbruikt. Dat is inderdaad geen overbodige luxe want bvb veel huizen zijn afgezekerd op 40A, en met een laadpunt op 32A schiet dan al maar 8A (of dus 1800W) meer over, waar je dus zo over zit.
Het lijkt dat ze zelf niet goed op de hoogte zijn gebracht door het sociaal secretariaat. Het is dan ook de eerste keer dat er een elektrische wagen wordt voorgesteld als lease.

Ik geloof niet dat ze de mogelijkheid hadden bekeken ivm split billing. Want de enige opties die ze beschouwden als plausibel waren enerzijds een forfaitair maandelijks bedrag terugbetaald of het uitschrijven van een “tankkaart” voor chargers zoals Ionity.

Mbt tot de lader zelf dan zijn er twee features die ik zou moeten hebben: enerzijds de split billing en anderzijds de load balancing. Daarvoor moet je dan die module hebben zoals je zei in de meterkast hebben. Dus als ik bijvoorbeeld deze kWh meter van Homewizard zou gebruiken, dan kan die in samen met een lader met load balancing inschakelen.

Hoe communiceren deze twee dan precies met elkaar? De auto zou bijvoorbeeld in een autobox die los staat van het hoofdgebouw staan een goede 20 a 30 meter verder. Ik geloof niet dat mijn WiFi tot daar zal geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-05 17:01
JeroenE schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:38:
[...]
Nee, met de huidige laadpalen is dat niet mogelijk. De laadpaal kan niet zien of het jouw auto is of van iemand anders.

Als je domotica hebt draaien kan je iets in elkaar knutselen wat de laadpaal vrijgeeft als die ziet dat jouw auto (of anders je telefoon) in de buurt is. Dat moeten je laadpaal en auto (of telefoon) dan wel ondersteunen natuurlijk.

[...]
Ik heb een paar dagen onze laadpaal op slot gehad, daarna was ik het zat. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand spontaan aan onze laadpaal ging laden. Hij staat ook niet in de apps en in de straat is een laadpaal vlakbij (en in de afgelopen jaren zijn er in de omgeving nog veel meer openbare laadpalen bijgekomen).

Maar als je aan een weg woont waar niet alleen buren komen en het is niet helemaal duidelijk of je laadpaal nu openbaar is of niet dan is het misschien een ander verhaal.
Ik heb mijn Zappi gekoppeld aan mijn Homey domotica systeem.
Ik krijg een bericht als er een auto aangesloten is.
En ik krijg ook een bericht als een auto losgekoppeld is met daarbij ook de hoeveel er geladen is en de tijd.

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:08
kayjay schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:03:
[...]
Dus als ik bijvoorbeeld deze kWh meter van Homewizard zou gebruiken, dan kan die in samen met een lader met load balancing inschakelen.
Hoe communiceren deze twee dan precies met elkaar?
Zowel wallbox als load balancer zijn bij mij van Shell Recharge (vroegere NewMotion). Uit de meterkast loopt dan niet alleen je neutraal/faze-draden, maar ook een datakabel vanaf die load balancer. Die loadbalancer meet dus constant je stroomverbruik voor je hele huis (wordt ook getoond door een knipperende led) en geeft dat door aan de wallbox. De wallbox kan dan geconfigureerd worden met a) max stroom voor het hele huis, en b) max stroom die hij zelf mag geven. Bij mij is dat resp. 40A en 32A. Dus als ik elders in huis al bvb 15A verbruik, dan zal mijn wallbox maar 25A meer leveren ipv 32A.
De auto zou bijvoorbeeld in een autobox die los staat van het hoofdgebouw staan een goede 20 a 30 meter verder. Ik geloof niet dat mijn WiFi tot daar zal geraken.
Dit snap ik niet goed. Wat heeft je wagen daar mee te maken ? Het gaat over je laadpunt en de communicatie met je laadpunt. Je laadpunt moet sowieso vanaf je meterkast van stroom voorzien worden, dus in diezelfde buis is het dan gewoon de datakabel tussen laadpunt en meterkast.

Met terugbetaling moet er echter wel nog communicatie met een backend zijn, en dat kan dan idd via LAN, wifi of 4G. Bij mij hadden ze gerust wifi of LAN kunnen doen want mijn Telenet router hangt vlakbij de meterkast. Maar Leaseplan laat overal 4G configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:07
Ik heb voor de lease gekozen voor een EV6, met de verwachting dat de levertijd minstens 8-12 maanden zou zijn. Nu blijkt dat de LM een auto heeft gevonden die direct leverbaar is en aan al mijn eisen en wensen voldoet. Dat betekend dat ik zsm een laadpaal thuis moet gaan, helaas dus weinig tijd gehad verder te onderzoeken.

Ik wil sowieso gaan laden met 3-fase (ik heb dat aangevraagd bij de energieleverancier) maar dat heb ik nog niet thuis. Kan ik wel een 3-fase laadpaal kopen en aansluiten als 1-fase? En wat zou dan de te adviseren laadpaal zijn? Het mag een paal, of een wallbox zijn, dat maakt me niets uit. Wel zou het leuk zijn dat ik het kan koppelen met Homeassistant o.i.d. voor wat inzichten.

Ik zit enorm te twijfelen of ik het wil laten installeren of dat ik het zelf doe (met behulp van een kennis die verstand van elektra heeft) Immers is een kabel aanleggen niet zo ingewikkeld en dat lijkt mij het meeste werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kayjay
Twixie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:23:
[...]

Zowel wallbox als load balancer zijn bij mij van Shell Recharge (vroegere NewMotion). Uit de meterkast loopt dan niet alleen je neutraal/faze-draden, maar ook een datakabel vanaf die load balancer. Die loadbalancer meet dus constant je stroomverbruik voor je hele huis (wordt ook getoond door een knipperende led) en geeft dat door aan de wallbox. De wallbox kan dan geconfigureerd worden met a) max stroom voor het hele huis, en b) max stroom die hij zelf mag geven. Bij mij is dat resp. 40A en 32A. Dus als ik elders in huis al bvb 15A verbruik, dan zal mijn wallbox maar 25A meer leveren ipv 32A.

[...]

Dit snap ik niet goed. Wat heeft je wagen daar mee te maken ? Het gaat over je laadpunt en de communicatie met je laadpunt. Je laadpunt moet sowieso vanaf je meterkast van stroom voorzien worden, dus in diezelfde buis is het dan gewoon de datakabel tussen laadpunt en meterkast.

Met terugbetaling moet er echter wel nog communicatie met een backend zijn, en dat kan dan idd via LAN, wifi of 4G. Bij mij hadden ze gerust wifi of LAN kunnen doen want mijn Telenet router hangt vlakbij de meterkast. Maar Leaseplan laat overal 4G configureren.
Sorry, ik bedoelde daarmee eigenlijk dat de wagen in de garagebox opgeladen zou worden (dus impliciet dat die wall charger daar hangt).

Dus het bepalen van de hoeveelheid stroom naar de wallcharge gebeurt in de meterkast door die load balancer? Dus ik moet geen extra fysieke datakabel aanleggen naar de garagebox. Zolang daar maar voldoende (zware kabel) is voorzien die tot 32A kan moet ik hiervoor niet speciaal extra werken laten uitvoeren.

Ik denk dat ik het nu beter begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@kayjay Je laadpaal in de garage moet wel weten wat het verbruik in huis is om te zortgen dat de hoofdzekering er niet uit springt. Bijvoorbeeld omdat zowel de EV aan het laden is en jij net de sauna aanzet terwijl je ondertussen pizza aan net bakken bent en de wasmachine de kookwas draait.
Daar is dus wel een datakabel voor nodig tussen de meterkast en de laadpaal. Hoe dat precies werkt hangt dan weer een beetje af van de laadpaalleverancier.

Als je garage op een hele andere netaansluiting zit dan je huis is dat niet nodig omdat je een groot verbruik in de garage nooit kan zorgen dat de hoofdzekering in je huis er uit springt.

Ik weet niet of een aparte netaansluiting voor de garage in België gebruikelijk is, maar in Nederland in ieder geval niet (al was het maar omdat je dan dubbele netbeheerskosten hebt vanwege de tweede aansluiting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JeroenE schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:36:
Ik weet niet of een aparte netaansluiting voor de garage in België gebruikelijk is, maar in Nederland in ieder geval niet (al was het maar omdat je dan dubbele netbeheerskosten hebt vanwege de tweede aansluiting).
Dat is, tot op heden, in BE ook niet gebruikelijk.
Maar het is recent wel toegelaten op een afzonderlijke meter te plaatsen voor de laadpaal en de rest van de woning. Beiden moeten dan wel naast elkaar kunnen geplaatst worden (dus niet één DM in de garage en de andere DM in de woning) en een afzonderlijk energiecontract voor iedere meter hebben (bv. een variabel contract voor de woning en een dynamisch contract voor de laadpaal). Maar het is nog niet common practice.
Dubbele netkosten zijn er dan in BE niet. Je hebt wel 2 EAN nummers en 2 meters (maar één aansluiting naar de straat) maar de netkosten worden enerzijds gedeeltelijk per afgenomen kWh verrekend en anderzijds via het capaciteitstarief op vermogen en in het laatste geval wordt niet afzonderlijk per meter verrekend maar wordt de som van de 2 meters gemaakt.
Je hebt dan nog wel de jaarlijkse vaste kosten voor databeheer per meter maar die bedragen maar een 14€ per jaar dus dat zal de zaak ook niet maken.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 05-04-2023 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@IvoB2 Ja, dat kan in Nederland ook. Een Secundair Allocatie Punt noemen de netbeheerders dat hier (en als je daar meerdere van neemt wordt de volgende helaas niet Tertiair etc).

Maar dan heb je nog steeds maar 1 netaansluiting en gaat het verbruik van beide meters dus door dezelfde hoofdzekering heen.

Je moet dan dus nog steeds tegen de laadpaal vertellen dat er minder snel geladen mag worden (zodat die dat weer door kan geven aan de EV) anders springen je hoofdzekeringen alsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kayjay
JeroenE schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:36:
@kayjay Je laadpaal in de garage moet wel weten wat het verbruik in huis is om te zortgen dat de hoofdzekering er niet uit springt. Bijvoorbeeld omdat zowel de EV aan het laden is en jij net de sauna aanzet terwijl je ondertussen pizza aan net bakken bent en de wasmachine de kookwas draait.
Daar is dus wel een datakabel voor nodig tussen de meterkast en de laadpaal. Hoe dat precies werkt hangt dan weer een beetje af van de laadpaalleverancier.

Als je garage op een hele andere netaansluiting zit dan je huis is dat niet nodig omdat je een groot verbruik in de garage nooit kan zorgen dat de hoofdzekering in je huis er uit springt.

Op mijn garagebox staan tevens de zonnepanelen dus die zijn allemaal op dezelfde netwerkaansluiting aangesloten. Maar als ik het goed begrijp moet er dus wel een netwerkkabel voorzien moeten worden tussen de meterkast in mijn appartement en de garagebox(waar ik de wall charger zou zetten).

Als ik bijvoorbeeld de documentatie van een Evbox doorneem moet daar een load balancing kit (https://info.evbox.com/hu...oad%20Balancing%20(3).pdf) bijkomen in de meterkast met een netwerkkabel doorheen het appartementsgebouw naar mijn garagebox 30 meter verder. Damn dit gaat wel een kostelijk grapje worden…

[ Voor 17% gewijzigd door kayjay op 05-04-2023 14:23 . Reden: Meer info over evbox ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@kayjay Als jouw garagebox is aangesloten op je eigen meterkast dan zou dat inderdaad moeten. Ik weet niet hoe dat werkt bij onze zuiderburen, maar hier heb je dan ook altijd een VVE (vereniging van eigenaren) die wat te zeggen hebben over werkzaamheden buiten je eigen appartement. Dat ging (gaat?) niet altijd even vlekkeloos.

Die hebben wellicht een beter inzicht in de manier waarop dit aan te leggen zou zijn. Als je al een 32A aansluiting hebt in je garagebox dan is er wellicht al voorzien in laadpunten. Of is dit enkel voor je zonnepanelen? Een aansluiting van 32A is best veel voor zonnepanelen op een garagedak.

In Nederland moet een laadpaal op een eigen aparte groep zitten, met een eigen aardlekschakelaar. Die kan je dus niet zomaar aansluiten op de groep waar ook de zonnepanelen op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JeroenE schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:06:
@IvoB2 Ja, dat kan in Nederland ook. Een Secundair Allocatie Punt noemen de netbeheerders dat hier (en als je daar meerdere van neemt wordt de volgende helaas niet Tertiair etc).

Maar dan heb je nog steeds maar 1 netaansluiting en gaat het verbruik van beide meters dus door dezelfde hoofdzekering heen.

Je moet dan dus nog steeds tegen de laadpaal vertellen dat er minder snel geladen mag worden (zodat die dat weer door kan geven aan de EV) anders springen je hoofdzekeringen alsnog.
Ik weet niet hoe het in NL werkt maar hier zit er een hoofdzekering per DM.
Nu ja, hier geen praktisch probleem. Op één meter begeeft de ene hoofdzekering het ook niet dus op 2 (gehalveerde?) hoofdzekeringen is dat evenmin een probleem.
De aansluiting van de straat naar de woning is immers driefase 400V. De splitsing naar 1 x 40 A gebeurt pas aan de DM en de automatenkast.
Wie gelijktijdig grote vermogens wil trekken in de woning + laadpaal zal dan waarschijnlijk een andere oplossing moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:28

Gallus

Cheesy

Ik heb sinds gisteren een werkende laadpaal via Vandebron. Deze heb ik gisteravond gebruikt icm een pas van MTC. Op de website van Vandebron zie ik de laadsessie terug tegen het door mij ingestelde tarief. In de app van MTC zie ik deze sessie nog niet verschijnen. Heeft iemand hier ervaring mee? Met welke frequentie geeft Vandebron (of een vergelijkbare partij) de gegevens door aan de uitgever van de gebruikte laadpas? Vandebron kon mij het antwoord vandaag niet geven...

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
Tribunus schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:57:
Dat betekend dat ik zsm een laadpaal thuis moet gaan, helaas dus weinig tijd gehad verder te onderzoeken.
Je kunt altijd overwegen nog even met een wall charger te doen (is voor de meeste mensen geen probleem) of tijdelijk openbaar laden.

Zou het niet overhaasten, dan krijg je wellicht spijt van je keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Tribunus schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:57:
Ik wil sowieso gaan laden met 3-fase (ik heb dat aangevraagd bij de energieleverancier) maar dat heb ik nog niet thuis. Kan ik wel een 3-fase laadpaal kopen en aansluiten als 1-fase? En wat zou dan de te adviseren laadpaal zijn? Het mag een paal, of een wallbox zijn, dat maakt me niets uit. Wel zou het leuk zijn dat ik het kan koppelen met Homeassistant o.i.d. voor wat inzichten.

Ik zit enorm te twijfelen of ik het wil laten installeren of dat ik het zelf doe (met behulp van een kennis die verstand van elektra heeft) Immers is een kabel aanleggen niet zo ingewikkeld en dat lijkt mij het meeste werk.
3-fase paal kan je meestal ook wel op 1F aansluiten. Er staat dan simpelweg geen stroom op de andere 2 F.

En het zelf aanleggen/aansluiten is voor de gemiddelde tweaker prima te doen. Beetje groot uitgevallen stopcontact aanleggen. En wat instellingen aanpassen op de specifieke situatie.
Iets er tussenin kan natuurlijk ook, als je het niet vertrouwt. Aansluiting voorbereiden door trekken van kabels, ophangen lasder etc. en in bedrijf laten stellen door professional die alles nog even checkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10:34
Totaal nieuw op dit gebied en zit een beetje met een dilemma...

Ik krijg een leaseauto van mijn nieuwe werkgever en ga voor een EV. Dan krijg ik ook een laadpaal thuis. Echter begin ik pas in juni bij deze werkgever en afhankelijk van de gekozen auto/levertijd krijg ik eerst een voorloopauto. Dat kan ook een hybride/diesel/benzine zijn, dat is nu nog niet bekend. Ik weet dus niet op welke termijn ik vanuit de werkgever thuis de laadpaal krijg.

Voor mijn vrouw hebben we een nieuwe EV besteld welke, zo kregen we gister te horen, een heel stuk eerder komt. Mogelijk nog deze maand zelfs. Dat betekent dat we enige tijd moeten overbruggen zonder laadpaal thuis of thuis een laadpaal moeten nemen. Alleen dan zou het kunnen betekenen dat we uiteindelijk 2 laadpalen thuis hebben....

Omdat dit totaal niet de beoogde timing was hadden we ons hier nog niet in ingelezen :')

Enkele vragen die we nu hebben:
- als we prive aan laadpaal nemen is die dan standaard geschikt voor alle EV's? Of is er nog iets als type afhankelijke stekkers etc?
- zijn prive laadpalen te gebruiken met zakelijke laadpassen (zal wel ga ik van uit, maar just checking)
- Zijn er laadpalen die het ondersteunen om 2 auto's tegelijk te laden?
- hoe gaat de verrekening van de stroomkosten als je een prive laadpaal zowel prive als zakelijk wilt gebruiken?

Uiteraard is het het makkelijkst om de werkgever te vragen de laadpaal eerder te plaatsen, ook als de voorloopauto een niet EV wordt. Echter heeft deze dit uitbesteed aan de LM die hierin schijnbaar besluit het wel/niet te doen. Uiteraard is het verzoek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
sanger1981 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:05:
Enkele vragen die we nu hebben:
- als we prive aan laadpaal nemen is die dan standaard geschikt voor alle EV's? Of is er nog iets als type afhankelijke stekkers etc?
De meeste laadpalen en EV's gebruiken in EU de CCS stekker/verbinding.
Je hebt ook nog CHAdeMO maar de kans is uiterst klein dat je nog een Nissan gekozen hebt voor je vrouw.
Dus dat zit normaliter wel goed.
- zijn prive laadpalen te gebruiken met zakelijke laadpassen (zal wel ga ik van uit, maar just checking)
Afhankelijk van de paal en de laadpasinstelling wel.
- Zijn er laadpalen die het ondersteunen om 2 auto's tegelijk te laden?
Ja, laadpalen met 2 laadpoorten.
- hoe gaat de verrekening van de stroomkosten als je een prive laadpaal zowel prive als zakelijk wilt gebruiken?
Dat is afhankelijk van het systeem dat je werkgever gebruikt, hoe je werkgever en jezelf overeen komen of hoe je het als zelfsstandige zelf wil regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:27
@sanger1981 Die 2 laadpoorten moeten dan wel de maximaal aangeboden stroom delen, dus dan laadt elke auto half zo snel als mogelijk zou zijn. Een laadvoorziening met twee poorten is wat duurder dan eentje met één poort.
Hoe vaak zullen beide auto's de volgende morgen per sé 'vol' moeten zijn (omdat jullie allebei de volgende dag 3-4 honderd km gaan rijden bijvoorbeeld), en is het dan niet mogelijk om de 1e te laden vóór je naar bed gaat, dan kan de andere laden terwijl je slaapt.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
FransOvk schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:09:
[...]

Als ik alleen de informatie uit het door HyperBart aangehaalde artikel had gehad, dan had ik de Go-e zeker niet aangeschaft, maar dat artikel is al weer een paar jaar oud en ik ben onder meer afgegaan op de vergelijking van de laders door de Adac van vorig jaar (https://www.adac.de/rund-...ktromobilitaet/wallboxen/). Daar komt de (voorganger van de) Go-e Gemini als beste uit. De versie met de stekker zag ik niet zitten, dat lijkt me te storingsgevoelig, maar de versie met de vaste aansluiting leek me goed. De goede ondersteuning voor een lokaal interface en de mogelijkheid om zonder cloud (je moet toegang tot de cloud alleen even inschakelen om de firmware te updaten) te werken gaven verder de doorslag. De prijs is ook nog eens heel netjes.
Wat de waterdichtheid van de kabelaansluiting betreft: dat weegt bij mij wat minder zwaar omdat hij op een plek hangt waar nooit directe neerslag komt.
Tja, maar daar komt ook de Alfen Eve S line er heel slecht uit omwille van de DC lekdetectie, waar ik dan héél onaangenaam verrast over ben want Alfen stond hoog aangeschreven en was zowat de "ongeslagen" kampioen in degelijkheid imho.

Ik vind het echt heel straf dat ze daar op gefaald zijn.
Ja, je kan ook voor de Proline kiezen, die kan per fase 32A doen als je dit er extra bij aankoopt en de Proline heeft ook een schermpje.
bert pit schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:14:
Inmiddels heb ik de Easee lader thuis een paar weken in gebruik, bevalt op zich goed.

Een auto herkennen/authoriseren maakt deel uit van ISO15118 en dat doen nog niet veel auto's en/of laadpalen.

Je bent dus veroordeeld tot het gebruik van pasjes altijd of je box te configureren met een "vast pasje" zodat alle laadbeurten daarop komen.
kayjay schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:03:
[...]

Het lijkt dat ze zelf niet goed op de hoogte zijn gebracht door het sociaal secretariaat. Het is dan ook de eerste keer dat er een elektrische wagen wordt voorgesteld als lease.
Dat zie je wel vaker bij de eerste keer EV gaan, daar vergalloperen bedrijven zich vaak in.
Bespreek goed even de afspraken.
Je kan opteren om zelf een laadpaal te installeren en die bv. aan een verrekeningsplatform zoals E-Flux te hangen.
Je koopt/installeert/laat installeren de laadpaal dan, in Eflux configureer je de prijs en je baat als het ware een "elektrisch tankstation uit" waar jij met je bedrijfswagen dan altijd "publiek" komt laden. Voor de werkgever is het dus alsof je iedere dag publiek laadt.

Wil de werkgever dat niet dan zal hij naar een partner op zoek moeten gaan, laadpaal laten installeren en afspraken in realiteit moeten omzetten.

Aangezien je werkgever daar niet klaar voor is kies ik als techneut liever eieren voor mijn geld en doe het zelf, dan is er maar 1 partij waar ik rekening mee moet houden en dat ben ik.
Ik geloof niet dat ze de mogelijkheid hadden bekeken ivm split billing. Want de enige opties die ze beschouwden als plausibel waren enerzijds een forfaitair maandelijks bedrag terugbetaald of het uitschrijven van een “tankkaart” voor chargers zoals Ionity.
Meest correcte is dat ze een laadpas voor je regelen en dan badge je gewoon iedere avond bij je eigen laadpaal en worden de kosten automatisch verrekend via E-Flux. Jij stelt een prijs in die je correct vindt en Eflux betaalt je dat uit, wat de werkgever betaalt is "zijn zaak" maar is afhankelijk dus van het laadpasje wat ze voor jou kopen/regelen.

Let je wel even op in WG/WN relatie dat hier op papier iets rond geregeld wordt? Dat men zodadelijk niet zegt "laadpas is geen tankkaart, laadpas gaat weg"
Mbt tot de lader zelf dan zijn er twee features die ik zou moeten hebben: enerzijds de split billing en anderzijds de load balancing. Daarvoor moet je dan die module hebben zoals je zei in de meterkast hebben. Dus als ik bijvoorbeeld deze kWh meter van Homewizard zou gebruiken, dan kan die in samen met een lader met load balancing inschakelen.

Hoe communiceren deze twee dan precies met elkaar? De auto zou bijvoorbeeld in een autobox die los staat van het hoofdgebouw staan een goede 20 a 30 meter verder. Ik geloof niet dat mijn WiFi tot daar zal geraken.
kayjay schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:18:
[...]

Op mijn garagebox staan tevens de zonnepanelen dus die zijn allemaal op dezelfde netwerkaansluiting aangesloten. Maar als ik het goed begrijp moet er dus wel een netwerkkabel voorzien moeten worden tussen de meterkast in mijn appartement en de garagebox(waar ik de wall charger zou zetten).

Als ik bijvoorbeeld de documentatie van een Evbox doorneem moet daar een load balancing kit (https://info.evbox.com/hu...oad%20Balancing%20(3).pdf) bijkomen in de meterkast met een netwerkkabel doorheen het appartementsgebouw naar mijn garagebox 30 meter verder. Damn dit gaat wel een kostelijk grapje worden…
Is load balancing nodig?
Als je load balancing wil dan is het vaak zo dat er een eigen/aparte module is die niet over standaard Ethernet zijn pakketjes verstuurt.
Denk hierbij aan de P1 poort van een digitale meter: dat is een eigen serieel signaal. Je kan dan bv met zo een verlenger wel het over UTP transporteren zoals je nu al doet met je zonnepanelen informatie maar dan moet je een extra module'tje er bij nemen.

Als je EVCC zou draaien bij je thuis (ja dat is wat klussen) dan kan je bv een laadpaal zoals de Alfen (zoals ik hier doe) aansturen over Ethernet, ze doen op dit moment nog geen loadbalancing maar ze zijn er wel héél hard aan bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:14
Goedemorgen,

Even inbreken op dit topic.

ik heb een tesla gen 2 lader, echter hij start niet met laden.
Het lampje is netjes groen, maar hij start niet.
Als ik de charger openmaak en hem op " testen" zet, geeft hij aan dat alles in orde is (je hoort dan ook het relais inkomen).

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van het niet starten?
zelf dacht ik aan de " stuurkabel" die geen signaal ontvangt van de auto (VW E-Golf).
De auto laad normaal op de granny kabel, en ook aan de externe lader met de bijgeleverde kabel.

Aan de lader zit een 8m vaste kabel, en naar wat ik heb begrepen is de stekker volledig ingegoten dus ff openmaken is geen optie.

Alvast bedankt voor de reacties.

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
pentagon0873 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:24:
Goedemorgen,

Even inbreken op dit topic.

ik heb een tesla gen 2 lader, echter hij start niet met laden.
Het lampje is netjes groen, maar hij start niet.
Als ik de charger openmaak en hem op " testen" zet, geeft hij aan dat alles in orde is (je hoort dan ook het relais inkomen).

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van het niet starten?
zelf dacht ik aan de " stuurkabel" die geen signaal ontvangt van de auto (VW E-Golf).
De auto laad normaal op de granny kabel, en ook aan de externe lader met de bijgeleverde kabel.

Aan de lader zit een 8m vaste kabel, en naar wat ik heb begrepen is de stekker volledig ingegoten dus ff openmaken is geen optie.

Alvast bedankt voor de reacties.
Wiebel maar eens met de stekker, die dingen krijgen vaak last van draadbreuk in de cp draad bij de laadstekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanger1981
Peter-036 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:45:
@sanger1981 Die 2 laadpoorten moeten dan wel de maximaal aangeboden stroom delen, dus dan laadt elke auto half zo snel als mogelijk zou zijn. Een laadvoorziening met twee poorten is wat duurder dan eentje met één poort.
Hoe vaak zullen beide auto's de volgende morgen per sé 'vol' moeten zijn (omdat jullie allebei de volgende dag 3-4 honderd km gaan rijden bijvoorbeeld), en is het dan niet mogelijk om de 1e te laden vóór je naar bed gaat, dan kan de andere laden terwijl je slaapt.
Ah, kijk dat is indd handig om te weten. In de praktijk? Nauwelijks. Sowieso is mijn dagelijkse afstand echt niet lang, dus kan met kort laden af. Mijn vrouw wat langer, denk 30/40% van een lading. Die dus op de lader als ze thuiskomt en ik daarna (of op de thuiswerkdagen) denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
sanger1981 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:55:
[...]

Ah, kijk dat is indd handig om te weten. In de praktijk? Nauwelijks. Sowieso is mijn dagelijkse afstand echt niet lang, dus kan met kort laden af. Mijn vrouw wat langer, denk 30/40% van een lading. Die dus op de lader als ze thuiskomt en ik daarna (of op de thuiswerkdagen) denk ik.
Ik zou het in jou geval sowieso eerst met granny doen. Dan kun je op je gemak bekijken wat je uiteindelijk definitief wilt. Bij een granny kun je bij 12A 2,7kW doen. Sommige grannys kunnen meer, maar dan heb je wel heel degelijke aansluiting nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
eltron schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:35:
[...]

Ik zou het in jou geval sowieso eerst met granny doen. Dan kun je op je gemak bekijken wat je uiteindelijk definitief wilt. Bij een granny kun je bij 12A 2,7kW doen. Sommige grannys kunnen meer, maar dan heb je wel heel degelijke aansluiting nodig.
Thanks! Dat is eigenlijk precies wat ik zocht voor tijdelijk.

We hebben 3-fase thuis ivm zonnepanelen en kookplaat. Maar alleen geen stopcontact aan de voorgevel. Dat is wel relatief eenvoudig te realiseren overigens, met een gat door de voorgevel en in de meterkast door de vloer. Moet deze dan op een aparte groep of hoeft dat niet eens?

[ Voor 5% gewijzigd door sanger1981 op 06-04-2023 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:04:
Ik weet niet hoe het in NL werkt maar hier zit er een hoofdzekering per DM.
Ik weet niet precies wat je met DM bedoeld. In Nederland is de situatie in principe zo dat je eerst de hoofdzekeringen hebt en daarna de kWh-meter. Daarna komt dan de hoofdschakelaar en (de rest van) de groepenkast.

Als je een tweede kWh-meter laat plaatsen dan komt die naast de bestaande kWh-meter. Maar het gaat via dezelfde hoofdzekering. Als je dus een 3 fasen 25A aansluiting hebt dan kan je na de tweede meter wel 25A gebruiken, maar als je dat op de 1e meter ook doet dan klapt de zekering er heel snel uit. Het maximum van beide meters blijft immers 25A.

Als je in België wel makkelijk een tweede meter kan krijgen en je krijgt daar dan ook weer nieuwe zekeringen bij dan is het natuurlijk een ander verhaal. In Nederland krijg je niet zo makkelijk een tweede netaansluiting.

Als je meer wil verbruiken moet je een grotere zekering laten plaatsen. De maandelijkse kosten stijgen dan fors (en veel meer dan een tweede netaansluiting). De tarieven zijn per netbeheerder verschillend, maar zeg dat een 3x 25A aansluiting zo'n 350 euro per jaar kost terwijl een 3x 50A aansluiting per jaar zo'n 2150 euro kost; beide is enkel voor de netbeheerder. Dan heb je nog geen Watt aan energie verbruikt, die moet je bij een energieleverancier kopen. En ja, je leest het goed, de capaciteit verdubbelen is ruim 6 keer zo veel betalen aan de netbeheerder.

Er zijn niet zo veel mensen die dat er voor over hebben.
sanger1981 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:00:
Dat is wel relatief eenvoudig te realiseren overigens, met een gat door de voorgevel en in de meterkast door de vloer. Moet deze dan op een aparte groep of hoeft dat niet eens?
Theoretisch moet dat niet, maar ik zou dat zeker wel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
sanger1981 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:00:
[...]

Thanks! Dat is eigenlijk precies wat ik zocht voor tijdelijk.

We hebben 3-fase thuis ivm zonnepanelen en kookplaat. Maar alleen geen stopcontact aan de voorgevel. Dat is wel relatief eenvoudig te realiseren overigens, met een gat door de voorgevel en in de meterkast door de vloer. Moet deze dan op een aparte groep of hoeft dat niet eens?
Aparte groep is wel aan te bevelen als je geen risico wilt lopen. Maar je kunt ook een groep nemen waar geen andere zware verbruikers op zitten.
En stopcontact zou ik plaatsen op de plek waar je later de laadpaal wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JeroenE schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:23:
[...]
De tarieven zijn per netbeheerder verschillend, maar zeg dat een 3x 25A aansluiting zo'n 350 euro per jaar kost terwijl een 3x 50A aansluiting per jaar zo'n 2150 euro kost; beide is enkel voor de netbeheerder. Dan heb je nog geen Watt aan energie verbruikt, die moet je bij een energieleverancier kopen. En ja, je leest het goed, de capaciteit verdubbelen is ruim 6 keer zo veel betalen aan de netbeheerder.
Inderdaad, totaal andere situatie dus.
Per regio is er hier maar één netbeheerder. Als consument/prosument kan je de netbheerder niet kiezen. Wel de energieleverancier.
Zoals eerder gezegd worden de netkosten hier, sinds 1/1/23, verrekend deels op afgenomen kWh en deels op afgenomen kW (daarvoor alleen op basis van afgenomen kWh).
Die kosten heb je, naargelang je verbruik, dus zelf in de hand en hangen niet af van het vermogen van de aansluiting. Of je dus één of twee DM (digitale meters) plaatst maakt in deze hier niet uit.Het is het verbruik in Wh en W dat de rekening maakt (met uitzondering van een het minimum capaciteitstarief van 2,5 kW - in geld zo'n 110 € per jaar - maar ook daar wordt het berekend op de som van de twee meters en niet per meter afzonderlijk.
Dus deze kost speelt hier niet. En er zijn ook energieleveranciers te vinden zonder vaste jaarlijkse kosten en alleen een afrekening op basis van verbruik via het net en vergoeding richting net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanger1981
eltron schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:31:
[...]

En stopcontact zou ik plaatsen op de plek waar je later de laadpaal wilt.
Ik zou hem ernaast willen laten dan denk ik. Twee EV's en als het zo uitkomt kan de tweede auto dan ook altijd nog laden. Of auto van visite desnoods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05 11:24
Hoi iedereen, is er een maximale afstand die de laadbox van de meterkast af mag hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05 00:25
Zijn er al mensen hier die een Cube charger hebben hangen thuis, en zo ja, wat de ervaringen daarmee zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:44
Gutanoth schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:38:
Hoi iedereen, is er een maximale afstand die de laadbox van de meterkast af mag hangen?
Uiteindelijk moet je kijken naar de ader dikte van je bekabeling. Elektramat heeft daar een mooie tool voor :) hoe langer de kabel, hoe dikker de aderdikte, waardoor de prijs ook zal oplopen.

Ik weet natuurlijk niet precies wat je van plan bent, maar als je bekabeling goed is, is enkele tientallen meters in principe geen probleem.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:47

ChUcKiE

Dus........

En dan is 4mm2 neem ik aan voldoende of niet (12 meter).

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Dat ligt aan het vermogen dat je nodig hebt @ChUcKiE :).

3x32A (22kW 3 fasen laadpaal) kan met een 4mm2 kabel op 12m afstand, echter zou ik zelf dan voor 6mm2 gaan.

Zelf heb ik 4mm2 liggen voor 16A, verschil in prijs met 2,5mm2 kabel was niet groot (10m afstand).

[ Voor 12% gewijzigd door Jazsie op 06-04-2023 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ik heb thuis 3*25A en ga laden op 11kW (Tesla M3), maar stel dat ik ooit op 22kW (of net wat minder) ga laden, dan zou dat nog net kunnen op 3*25A toch? Om meer te laden heb je dan eigenlijk ook zwaardere zekeringen nodig?

Verschil in prijs zal ook zeker niet enorm zijn, behalve dat de installateur die het voorwerk gaat doen deze al "voor mij" in 15meter heeft besteld.

[ Voor 25% gewijzigd door ChUcKiE op 06-04-2023 16:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:12
ChUcKiE schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:29:
Ik heb thuis 3*25A en ga laden op 11kW (Tesla M3), maar stel dat ik ooit op 22kW (of net wat minder) ga laden, dan zou dat nog net kunnen op 3*25A toch? Om meer te laden heb je dan eigenlijk ook zwaardere zekeringen nodig?
22 kW is 3*32A, dus dat 'net kunnen op 3*25A' zit er niet in.
Verzwaren naar 3*35A is financieel niet echt zinvol.

Op een 3*25A aansluiting zonder loadbalancing moet je gewoon niet met meer dan 11 kW willen laden. Je houdt dan 9A per fase over. Dan kan op één fase nog de vaatwasser draaien en op de andere ook nog een wasmachine. Met een beetje mazzel...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
11kW is 3x16A, dan is 4mm2 prima keus van de installateur, heeft tenminste niet bezuinigd door 2,5mm2 te kiezen.

Je zou -op papier- maximaal 3x25A = 17kW kunnen laden. Echter wil je normaal gesproken selectief afzekeren en dan kom je uit op 16A (uitzonderingen niet meegeteld).

Maar dan blijft er weinig over voor je huis :P. Dus infeite blijf je beter op 11kW laden.

Verzwaren kan maar dan ga je gelijk meer betalen voor je aansluiting...

Edit:
@dreamscape was me net voor :+.

[ Voor 8% gewijzigd door Jazsie op 06-04-2023 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Top, precies dus zoals de installateur aangaf, afzekeren op 16A en gewoon op 11kW laden. later zie ik dan wel weer verder of meer benodigd zal zijn en wat daar dan voor nodig is.

DSed laadpaal zal een Zappi V2.1 worden met loadbalancing dus verder weinig risico op te zware belasting irm de rest van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ChUcKiE schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:21:
Top, precies dus zoals de installateur aangaf, afzekeren op 16A en gewoon op 11kW laden. later zie ik dan wel weer verder of meer benodigd zal zijn en wat daar dan voor nodig is.

DSed laadpaal zal een Zappi V2.1 worden met loadbalancing dus verder weinig risico op te zware belasting irm de rest van het huis.
Mogelijk wil de je de Zappi afzekeren op 3x25A of 3x32A. Laden op PV overschot gaat namelijk default op 1 fase (omdat je dan maar minimaal 1,4kW overschot nodig hebt). Met 16A kun je op 1 fase met slechts 3,7kW laden. Met 25A op 5,8kW and met 32A (combinatie van net en PV) op 7,4kW. De meeste EVs kunnen op 1 fase op 7,4kW laden.
Als je de Zappi inderdaad op 3x25A of 3x32A laat afzekeren dan zou ik 6mm2 gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Jazsie schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:41:
Dat ligt aan het vermogen dat je nodig hebt @ChUcKiE :).

3x32A (22kW 3 fasen laadpaal) kan met een 4mm2 kabel op 12m afstand, echter zou ik zelf dan voor 6mm2 gaan.

Zelf heb ik 4mm2 liggen voor 16A, verschil in prijs met 2,5mm2 kabel was niet groot (10m afstand).
Ik heb uiteindelijk voor 6mm2 gekozen (10 meter = bleek uiteindelijk 14 meter kabel in de praktijk te zijn). De meerkosten van de kabel vallen weg tegen het laten ingraven en aansluiten van de kabel. Voordelen zijn: minder (warmte)verliezen en geschikt voor hogere stroomsterkte (je weet immers maar nooit wat de toekomst gaat brengen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzebrand
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-05 20:57
Wat zou een optimale manier van laden zijn? Ik heb een Renault Megane e-tech EV 60, 13 zonnepanelen en een dynamisch energiecontract.
Als de zon schijnt zet ik meestal de auto aan de Easee lader totdat de auto weer op 100% staat. Zonder zon selecteer ik de laadperiode op het laagste tarief, meestal ‘s nachts.
Mijn gedachte hierachter is dat de capaciteit van de panelen niet groot genoeg is om van pakweg 20 naar 100% op te laden, en er dus overgeschakeld wordt naar het duurdere dagtarief. Dus zodra ik weer thuis ben, bijladen als de zon schijnt…..
Iemand nog andere (betere) ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
IJzebrand schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:59:
Wat zou een optimale manier van laden zijn? Ik heb een Renault Megane e-tech EV 60, 13 zonnepanelen en een dynamisch energiecontract.
Als de zon schijnt zet ik meestal de auto aan de Easee lader totdat de auto weer op 100% staat. Zonder zon selecteer ik de laadperiode op het laagste tarief, meestal ‘s nachts.
Mijn gedachte hierachter is dat de capaciteit van de panelen niet groot genoeg is om van pakweg 20 naar 100% op te laden, en er dus overgeschakeld wordt naar het duurdere dagtarief. Dus zodra ik weer thuis ben, bijladen als de zon schijnt…..
Iemand nog andere (betere) ervaringen?
Kijk eens naar GridIO. Deze stuurt je auto aan op zo goedkoop mogelijk laden. Dit is vaak gedurende de dag als je thuis bent in de zomer en in de nacht in de winter.
Pagina: 1 ... 56 ... 174 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen