Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:49

de Peer

under peer review

IJzebrand schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:59:
Wat zou een optimale manier van laden zijn? Ik heb een Renault Megane e-tech EV 60, 13 zonnepanelen en een dynamisch energiecontract.
Als de zon schijnt zet ik meestal de auto aan de Easee lader totdat de auto weer op 100% staat. Zonder zon selecteer ik de laadperiode op het laagste tarief, meestal ‘s nachts.
Mijn gedachte hierachter is dat de capaciteit van de panelen niet groot genoeg is om van pakweg 20 naar 100% op te laden, en er dus overgeschakeld wordt naar het duurdere dagtarief. Dus zodra ik weer thuis ben, bijladen als de zon schijnt…..
Iemand nog andere (betere) ervaringen?
De capaciteit van je panelen is niet zo relevant. Als je panelen veel opwekken zullen dat dezelfde tijdstippen zijn dat de dynamische stroomprijzen het laagst zijn.

Dus kijk vooral naar je inkoopprijs, niet naar je eigen panelen.

Je hebt het over een duur dagtarief. Maar je hebt een dynamisch contract. Dan heb je elk uur een ander tarief. En die is vaak laag overdag als er wind en/of zon is.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 06-04-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:32
DonJuape schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:41:
[...]

Mogelijk wil de je de Zappi afzekeren op 3x25A of 3x32A. Laden op PV overschot gaat namelijk default op 1 fase (omdat je dan maar minimaal 1,4kW overschot nodig hebt). Met 16A kun je op 1 fase met slechts 3,7kW laden. Met 25A op 5,8kW and met 32A (combinatie van net en PV) op 7,4kW. De meeste EVs kunnen op 1 fase op 7,4kW laden.
Als je de Zappi inderdaad op 3x25A of 3x32A laat afzekeren dan zou ik 6mm2 gebruiken.
Dan is idd 6mm2 de betere keus.
HenryP schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:41:
[...]

Ik heb uiteindelijk voor 6mm2 gekozen (10 meter = bleek uiteindelijk 14 meter kabel in de praktijk te zijn). De meerkosten van de kabel vallen weg tegen het laten ingraven en aansluiten van de kabel. Voordelen zijn: minder (warmte)verliezen en geschikt voor hogere stroomsterkte (je weet immers maar nooit wat de toekomst gaat brengen).
Klopt, is ook zo. Alvast de juiste kabel liggen mbt mogelijke uitbreiding is zeker iets om rekening mee te houden.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-09 14:06
LaTiNo156 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:07:
Zijn er al mensen hier die een Cube charger hebben hangen thuis, en zo ja, wat de ervaringen daarmee zijn? :)
Hang al een paar jaar bij mij aan de muur, geen problemen mee gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:48

ChUcKiE

Dus........

Jazsie schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:42:
[...]

Dan is idd 6mm2 de betere keus.

[...]

Klopt, is ook zo. Alvast de juiste kabel liggen mbt mogelijke uitbreiding is zeker iets om rekening mee te houden.
En toen kwam ik deze tegen, waarin ik volgens mij lees dat 4mm2 voldoende zou moeten zijn op dergelijke afstanden?
Afbeeldingslocatie: https://www.evservice.eu/Content/Images/uploaded/kabelvoorschriften%20-%20Copy%201.jpg

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:40
ChUcKiE schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:54:
[...]

En toen kwam ik deze tegen, waarin ik volgens mij lees dat 4mm2 voldoende zou moeten zijn op dergelijke afstanden?
[Afbeelding]
Zijn toch een beetje ondergrenzen. Meer is altijd beter, in termen van warmteontwikkeling/transportverlies.
bij de grenzen in de tabel is het vast nog wel veilig.
Heb zelf voor ca. 10m ook voor 6mm2 gekozen (32A).

Bij de aanleg zijn dat de kosten niet en je zit zeker weten 100% goed wat betreft veiligheid en laadverliezen.

[ Voor 13% gewijzigd door eltron op 06-04-2023 23:43 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
ChUcKiE schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:54:
[...]

[Afbeelding]
Klopt, is ook -technisch- voldoende. Alleen als je slagje hoger gaat heb je minder spanningsverlies/warmte ontwikkeling.

Tenzij je naar 3x32A laden gaat zit je prima met 4mm2, helemaal als je 16A max gaat laden.
Mocht je in de toekomst toch nog 20-25A gaan doen dan zit je ook prima. Zeker als de afstand inderdaad 12m is.

Maar ook 4mm2 op 32A is prima mogelijk bij 12m afstand, je zit nog steeds binnen de marge mbt spanningsverlies maar zoals andere zeggen is slagje groter altijd beter en niet slechter.

Je belast de kabel namelijk voor gedurende lange tijd op hoog vermogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:36
Wat zou een optimale manier van laden zijn? Ik heb een Renault Megane e-tech EV 60, 13 zonnepanelen en een dynamisch energiecontract.
Als de zon schijnt zet ik meestal de auto aan de Easee lader totdat de auto weer op 100% staat. Zonder zon selecteer ik de laadperiode op het laagste tarief, meestal ‘s nachts.
Mijn gedachte hierachter is dat de capaciteit van de panelen niet groot genoeg is om van pakweg 20 naar 100% op te laden, en er dus overgeschakeld wordt naar het duurdere dagtarief. Dus zodra ik weer thuis ben, bijladen als de zon schijnt…..
Als je naar 100% gaat laden kost je dat efficiëntie, dus als je zo zuinig mogelijk wil laden probeer dan tussen 20-80% te blijven

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 13:58
Hoi iedereen, hoe zie ik hoeveel ampere ik mag?

Op mijn meter staat 3x230v/400v

en op het plastic van mijn automatenbord staat:
Ue: 230/400V
In: 3x32A, 50Hz

Ik weet alleen niet of ik van die 3x32A uit mag gaan, want het staat gewoon op het plastic omhulsel van het automatenbord, dat wil niks zeggen over wat voor componenten er gebruikt zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 12:46
Gutanoth schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:33:
Hoi iedereen, hoe zie ik hoeveel ampere ik mag?

Op mijn meter staat 3x230v/400v

en op het plastic van mijn automatenbord staat:
Ue: 230/400V
In: 3x32A, 50Hz

Ik weet alleen niet of ik van die 3x32A uit mag gaan, want het staat gewoon op het plastic omhulsel van het automatenbord, dat wil niks zeggen over wat voor componenten er gebruikt zijn toch?
Je zult een 3x25A aansluiting hebben. Zonder (veel) PV zou ik gewoon lekker voor 3x16A gaan. Je auto kan ook niet sneller laden. Eventueel kun je dikkere kabels trekken voor 3x32A maar ik zie hier niet snel de noodzaak van.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
De laatste tijd is, met een dynamisch energiecontract, er juist over de middag een lage prijs en situeert het duurste tarief zich rond de piekuren 's avonds en 's morgens en niet op het midden van de dag.
Kan je bv. ook goed zien op de grafiek van heden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoedaTp6nTj1E-bIvoYE8ZnrNfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D0Wrl1gC2LpKfbeGjPntB32a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rj8EXFb7PCs0rN2NCD2QogN-hqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p3piV6flvHmk0aXCza8x0hgl.jpg?f=fotoalbum_large

De groene lijn in de eerste grafiek toont de uur na uur kostprijs via het laden van het net.
De groene lijn in de tweede grafiek toont de uur na uur (virtuele) kostprijs via het laden van PV.
Het zijn wel de all in prijzen voor mijn (Vlaams) energiecontract maar dezelfde curve (naakte stroomprijs, de kosten moet je er nog zelf bijrekenen) zie je voor de DA NL dynamische prijzen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xw7Rch_Q1D78fJxne2Mi5RNT__c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xGtfCMsviKooUw9MYwaTC7Oa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 07-04-2023 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Je vraag is niet geheel duidelijk @Gutanoth.

Hoeveel amepere mag je in wat? Per fase gebruiken? In totaal? Gelijktijdigheid?

Effe vanuitgaande dat die informatie klopt gok ik dat je een 3x25A aansluiting hebt.

Een foto van je meterkast (met binnenkant) zou wellicht meer opheldering geven, ook als je weet hoeveel A je hoofdzekeringen zijn (smelt? automaat?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gutanoth
Jazsie schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:50:
Je vraag is niet geheel duidelijk @Gutanoth.

Hoeveel amepere mag je in wat? Per fase gebruiken? In totaal? Gelijktijdigheid?

Effe vanuitgaande dat die informatie klopt gok ik dat je een 3x25A aansluiting hebt.

Een foto van je meterkast (met binnenkant) zou wellicht meer opheldering geven, ook als je weet hoeveel A je hoofdzekeringen zijn (smelt? automaat?).
Haha mijn interesse tijdens elektrotechniek lag meer bij plc automatisering dan bij vonkentrekken O-)

Ik wil eigenlijk het maximale halen uit mijn meterkast, hierbij wat relevante foto's (denk ik)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wv0Jw-4ElResRX-o6MMwfOmeTTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QA3NyTkJYuuH2URUneYd5eBx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtR8e0NQO7QT8ALXLBxbGNmmtKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YOSyfb6325iXnJjuOBAqcay.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSEL6iJ7RhqEiA-uFx9P6UXZy98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZpBMU1rQ2SONc0xF0iElCGS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Gutanoth maximaal is 3x25A laden met LB. Maar waarom zou je dit willen? Je auto kan toch "maar" 3x16A aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gutanoth
Inspired schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:54:
@Gutanoth maximaal is 3x25A laden met LB. Maar waarom zou je dit willen? Je auto kan toch "maar" 3x16A aan.
Ik begrijp dat dat nu zo is, maar ik heb er eigenlijk ook weinig zin in om over 5 jaar nieuwe kabels te trekken mocht tegen die tijd de techniek weer verbeterd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Gutanoth schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:56:
[...]

Ik begrijp dat dat nu zo is, maar ik heb er eigenlijk ook weinig zin in om over 5 jaar nieuwe kabels te trekken mocht tegen die tijd de techniek weer verbeterd zijn.
Daarom kun je nu prima dikkere kabels trekken. Al vraag ik me af waarom je ooit bv met 22kW zou willen/moeten laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
Inspired schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:56:
[...]

Daarom kun je nu prima dikkere kabels trekken. Al vraag ik me af waarom je ooit bv met 22kW zou willen/moeten laden.
Zou je me uit kunnen leggen waarom jij denkt van niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
Gutanoth schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:59:
[...]

BEVs zullen nog wat efficienter worden, eerder kleinere accu's dan grotere en ik denk dat we ook nog wel eens dezelfde kant op kunnen gaan als BE. Dus, meer kosten als je veel capaciteit vraagt. Komt bij dat een 80kWh accu gewoon met 11kW ook "zo" weer vol is. Nieuwe BEV rijders denken een 50kW lader thuis nodig te hebben. Ik zou zelf met 1x16A ook prima kunnen leven. Ik rij dan ook niet veel (20k per jaar) maar met 11kW moet je prima een 100k per jaar kunnen doen.

Maar goed, je kunt gewoon een kabel nemen die voor 32A geschikt is. Kun je altijd upgraden. Ook de meeste laadpalen gaan wel tot 32A.

[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 07-04-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
Inspired schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:06:
[...]

BEVs zullen nog wat efficienter worden, eerder kleinere accu's dan grotere en ik denk dat we ook nog wel eens dezelfde kant op kunnen gaan als BE. Dus, meer kosten als je veel capaciteit vraagt. Komt bij dat een 80kWh accu gewoon met 11kW ook "zo" weer vol is. Nieuwe BEV rijders denken een 50kW lader thuis te hebben. Ik zou zelf met 1x16A ook prima kunnen leven. Ik rij dan ook niet veel (20k per jaar) maar met 11kW moet je prima een 100k per jaar kunnen doen.

Maar goed, je kunt gewoon een kabel nemen die voor 32A geschikt is. Kun je altijd upgraden. Ook de meeste laadpalen gaan wel tot 32A.
Dankje! Super helder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inspired schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:06:
[...]
ik denk dat we ook nog wel eens dezelfde kant op kunnen gaan als BE. Dus, meer kosten als je veel capaciteit vraagt.
Vanuit Vlaanderen even dit nuanceren. :)
Er zijn inderdaad bijkomende kosten voor een hoger afgenomen vermogen (capaciteitstrief) maar met betrekking tot grote kWh verbruikers wordt dat dan ruimschoots gecompenseerd door een lagere netheffing per afgenomen kWh.
Het zijn juist de kleine netverbruikers die een financieel nadeel doen als men af en toe veel capaciteit vraagt en de grote netverbruikers (in kWh, normaal gezien valt een BEV daar ook onder) die daar financieel voordeel mee doen (om dat vele goedkopere kWh ruimschoots een eenmalig hogere capaciteit kunnen compenseren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:09
FransOvk schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:59:
Over een paar maanden wordt mijn Volvo XC40 Recharge full electric geleverd. Ik ben daarom al een poosje aan het kijken naar laadpalen. Het is een privé auto dus backoffice en verrekening is geen punt. Wel wil ik een "cloud vrije" oplossing en een verbinding met mijn home assistant systeem via een local api, mqtt of modbus. Load balancing en optimalisatie van gebruik van eigen opgewekte elektriciteit wil ik zelf regelen in home assistant, slimme meter en omvormer zijn daar al aan gekoppeld.
De Go-e charger (https://go-e.com/nl-nl/producten/go-e-charger-gemini) voldoet zo te zien aan al mijn eisen, alleen is hij (nog) niet goedgekeurd voor Nederland. In Duitsland en Oostenrijk krijgt hij heel goede reviews. Ben benieuwd of er hier al ervaringen zijn met deze lader.
Ben je hier nog uitgekomen? Heb vergelijkbare wensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ik doe zelf laden met 1x16A (mijn auto kan niet sneller) en dat gaat prima af, rijd 20-25k per jaar (woon werk verkeer is 65km per dag).

Moet toegeven dat 3x16A (11kW) laden wel handig is als je effe thuis een uurtje moet bij laden omdat je ergens na toe moet en de accu is niet genoeg geladen.

Echter heb ik daar nu geen last meer van, beetje vooruit denken helpt >:).

Ligt ook helemaal aan je eigen situatie, moet je per dag 200km+ rijden of ben je vaker weg dan thuis dan is het wel handig ja. Maar dan nog is 11kW naar mijn mening snel zat.

Verder ben ik het eens met @Inspired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
IvoB2 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:12:
[...]

Vanuit Vlaanderen even dit nuanceren. :)
Er zijn inderdaad bijkomende kosten voor een hoger afgenomen vermogen (capaciteitstrief) maar met betrekking tot grote kWh verbruikers wordt dat dan ruimschoots gecompenseerd door een lagere netheffing per afgenomen kWh.
Het zijn juist de kleine netverbruikers die een financieel nadeel doen als men af en toe veel capaciteit vraagt en de grote netverbruikers (in kWh, normaal gezien valt een BEV daar ook onder) die daar financieel voordeel mee doen (om dat vele goedkopere kWh ruimschoots een eenmalig hogere capaciteit kunnen compenseren).
Dan is eigenlijk het hele "capacitetistarief" idee naar mijn idee niet zo nuttig :??.

Maar goed dat is een ander verhaal/topic :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
Jazsie schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:42:
[...]

Ik doe zelf laden met 1x16A (mijn auto kan niet sneller) en dat gaat prima af, rijd 20-25k per jaar (woon werk verkeer is 65km per dag).

Moet toegeven dat 3x16A (11kW) laden wel handig is als je effe thuis een uurtje moet bij laden omdat je ergens na toe moet en de accu is niet genoeg geladen.

Echter heb ik daar nu geen last meer van, beetje vooruit denken helpt >:).

Ligt ook helemaal aan je eigen situatie, moet je per dag 200km+ rijden of ben je vaker weg dan thuis dan is het wel handig ja. Maar dan nog is 11kW naar mijn mening snel zat.

Verder ben ik het eens met @Inspired.
Duidelijk dankje!

mijn woon/werk verkeer is normaal gezien 75km heen en 75km terug. Op kantoor kan ik ook laden.
Vaak moet ik ook wel naar klanten en afhankelijk van de klant en of ik daar wel/niet kan laden kan het zomaar zijn dat aan het eind van de dag mijn realistische range van 300km wel op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Jazsie schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:43:
[...]
Dan is eigenlijk het hele "capacitetistarief" idee naar mijn idee niet zo nuttig :??.
Waarom niet?
Het doel van een capaciteitstarief is wat het woord zegt: het niet niet overbelasten met pieken.
Het probleem van een openbaar net zit er niet in dat het niet genoeg kWh kan leveren maar dat er een probleem is met vermogenspieken.
Vergelijk het met een waterleiding: het is geen probleem om de hele dag de waterkraan te laten openstaan om veel liters af te nemen. Het is echter wel een probleem om op zeer korte tijd veel liters te willen afnemen wanneer de diameter van de waterleiding dat niet aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:30
eltron schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:41:
[...]

Zijn toch een beetje ondergrenzen. Meer is altijd beter, in termen van warmteontwikkeling/transportverlies.
bij de grenzen in de tabel is het vast nog wel veilig.
Heb zelf voor ca. 10m ook voor 6mm2 gekozen (32A).

Bij de aanleg zijn dat de kosten niet en je zit zeker weten 100% goed wat betreft veiligheid en laadverliezen.
Ondergrenzen? :?

Jullie gaan er wel tegenaan in NL zeg, ja dikkere kabels zijn altijd "beter" maar we moeten nu ook niet overdrijven. Met 4mm zit je al met "meer dan voldoende" want officieel is 2.5mm "prima genoeg" tot 20A, ja je moet 'm uiteraard nie te lang gaan maken maar dat geldt voor alle kabels.

Hier in België is 2,5mm af te zekeren met een 20A automaat dus een laadpaal van 3x16A/11kW kan prima op zo een kabel.

Maar om nu 4mm² als ondergrens te bestempelen vind ik wel een straf statement.

Dit is met 16A hieronder en 2,5mm² :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZDg9-0vkW6kcaVUxOUTcZtaTH4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tVBf8BkO5buyUdUxBbUAqEMp.png?f=fotoalbum_large
Jazsie schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:46:
[...]

Klopt, is ook -technisch- voldoende. Alleen als je slagje hoger gaat heb je minder spanningsverlies/warmte ontwikkeling.

Tenzij je naar 3x32A laden gaat zit je prima met 4mm2, helemaal als je 16A max gaat laden.
Mocht je in de toekomst toch nog 20-25A gaan doen dan zit je ook prima. Zeker als de afstand inderdaad 12m is.

Maar ook 4mm2 op 32A is prima mogelijk bij 12m afstand, je zit nog steeds binnen de marge mbt spanningsverlies maar zoals andere zeggen is slagje groter altijd beter en niet slechter.

Je belast de kabel namelijk voor gedurende lange tijd op hoog vermogen...

[ Voor 22% gewijzigd door HyperBart op 07-04-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Gutanoth schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:44:
[...]

Duidelijk dankje!

mijn woon/werk verkeer is normaal gezien 75km heen en 75km terug. Op kantoor kan ik ook laden.
Vaak moet ik ook wel naar klanten en afhankelijk van de klant en of ik daar wel/niet kan laden kan het zomaar zijn dat aan het eind van de dag mijn realistische range van 300km wel op is.
Laten we een gebruik nemen van 25 kWh/100km ofwel 75 kWh voor 300km.

75/11 = 6,8u. Laten we zeggen 7u laden.

Nu weet ik niet welke auto en accu capaciteit je hebt dus de kans is al groot dat je al op werk gaat laden of onderweg wanneer je naar klanten gaat.

25 kWh/100km is gemiddeld genomen, daar kan je afhankelijk van je rijstijl en type auto aardig onder zitten of ook weer juist erboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Jazsie schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:42:
[...]
Hier idem ervaring.
Alhoewel een laadpaal van 1 x 32A (kan ook 3 x uitgerust worden maar de EV kan idd ook niet sneller laden dan 1x 32A) gebruiken we in de praktijk ook maar max. 17A en meestal tussen 60 en 100% van die 17A.
Woon/werkverkeer is wel maar 25 km (enkel, op werk kan ook geladen worden).
En het verbruik (gemeten over meerdere jaren en alle seizoenen heen) bedraagt ook maar 15 kWh/100 km op de GOM en 17,2 kWh gemeten op de laadpaal (en het is uiteraard het laatste dat telt voor de laadsnelheid).
Range is ook afhankelijk van andere factoren zoals rijstijl en buitentemperatuur. Bij eenzelfde rijstijl (eco) schommelt dat voor ons bij vriestemperaturen rond de 360 km en bij ideale buiten temperatuur (20-25°C) loopt dat op tot 490 km.

Het hangt er gewoon vanaf hoe je de auto wil of moet gebruiken. Hoe meer km per dag je moet afleggen (hoeveel je er op jaarbasis aflegt is volgens mij minder van belang) hoe vlugger de noodzaak om (thuis) sneller te kunnen laden.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 07-04-2023 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
Jazsie schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:59:
[...]

Laten we een gebruik nemen van 25 kWh/100km ofwel 75 kWh voor 300km.

75/11 = 6,8u. Laten we zeggen 7u laden.

Nu weet ik niet welke auto en accu capaciteit je hebt dus de kans is al groot dat je al op werk gaat laden of onderweg wanneer je naar klanten gaat.

25 kWh/100km is gemiddeld genomen, daar kan je afhankelijk van je rijstijl en type auto aardig onder zitten of ook weer juist erboven.
Ik denk dat ik daar wel een stuk onder zit, de WLTP van mijn auto (VolvoC40) is op papier 23,8 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
De Twin Motor versie doet -gecombineerd- 17.4 kWh/100km @Gutanoth.

Dus ja, ik zou zeggen als je beetje normaal rijd daar inderdaad wel onder moet zitten.

Ofwel 11kW thuis laden is snel zat :).

Leuke auto overigens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gutanoth
Jazsie schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:25:
De Twin Motor versie doet -gecombineerd- 17.4 kWh/100km @Gutanoth.

Dus ja, ik zou zeggen als je beetje normaal rijd daar inderdaad wel onder moet zitten.

Ofwel 11kW thuis laden is snel zat :).

Leuke auto overigens!
Dankje!

De twin motor viel helaas buiten mijn leasepolicy :-( Maar moet zeggen dat ik de single motor ook al behoorlijk rap vond.

(Ik rij momenteel nog in een Mazda 2 115pk, dus heb iets om naar uit te kijken :D )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
Meerprijs 32A kabel tov 16A kabel is niet gek hoog,
(zeker niet als je het láát doen, dan zijn de werkuren waarschijnlijk het leeuwen deel)
én je hebt dan ook nog minder laadverliezen, vooral als de kabel wat langer is.

LETOP! als je gaat laden op 3x16A is het geen probleem om 3x16A kabel te nemen.

Neem je bv een ZAPPI lader en je gaat /wil puur zonnestroom laden, dan gaat / kan er 32A over 1 fase gaan, en dat zou ik NIET op 3x16A kabel willen.

Je hebt het het over 5 jaar vooruit kijken, dan ZEKER 3x32A kabel leggen:

a) voor je laadstroom door de geleiders
b) voor je laadstroom verliezen
c) voor bv een Zappi op/met zonnestroom (tot max 32A op 1-Fase mogelijk, afhankelijk van je opwek)
d) omdat je denkt dat in de toekomst 22kW laden kans heeft (sommige auto's kunnen dat NU al ! maar hebben dan bv geen snel-laad aansluiting)

suc6 met je keuze

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
Hansieo schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:45:
[...]

Meerprijs 32A kabel tov 16A kabel is niet gek hoog,
(zeker niet als je het láát doen, dan zijn de werkuren waarschijnlijk het leeuwen deel)
én je hebt dan ook nog minder laadverliezen, vooral als de kabel wat langer is.

LETOP! als je gaat laden op 3x16A is het geen probleem om 3x16A kabel te nemen.

Neem je bv een ZAPPI lader en je gaat /wil puur zonnestroom laden, dan gaat / kan er 32A over 1 fase gaan, en dat zou ik NIET op 3x16A kabel willen.

Je hebt het het over 5 jaar vooruit kijken, dan ZEKER 3x32A kabel leggen:

a) voor je laadstroom door de geleiders
b) voor je laadstroom verliezen
c) voor bv een Zappi op/met zonnestroom (tot max 32A op 1-Fase mogelijk, afhankelijk van je opwek)
d) omdat je denkt dat in de toekomst 22kW laden kans heeft (sommige auto's kunnen dat NU al ! maar hebben dan bv geen snel-laad aansluiting)

suc6 met je keuze
Helder :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Altijd fijn dat er dan iemand effe bij springt met info @Gutanoth :D.

22kW = 3x32A, dan moet je al je meterkast gaan vervangen en als je wilt laden zonder zonnepanelen (of ze wekken niet genoeg op) dan kom je ook aan op het verzwaren van je hoofd aansuiting, iets wat je gelijk 700-800,-- EUR per jaar kost.

Dus tja... kan geen kwaad om te vragen wat de meerprijs is voor een 6mm2 kabel maar je zit met 4mm2 voor die 12M echt niet verkeerd hoor.

Gok dat @Hansieo enkel het stuk over kabeldikte gelezen heeft en niet je hele situatie. Waarom dan niet gelijk 10mm2 liggen want 22kW laden is inderdaad nu al bij bepaalde auto's beschikbaar en wie weet over 5 jaar kan het nog sneller :9~.

[ Voor 12% gewijzigd door Jazsie op 07-04-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
Jazsie schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:03:
Altijd fijn dat er dan iemand effe bij springt met info @Gutanoth :D.

22kW = 3x32A, dan moet je al je meterkast gaan vervangen en als je wilt laden zonder zonnepanelen (of ze wekken niet genoeg op) dan kom je ook aan op het verzwaren van je hoofd aansuiting, iets wat je gelijk 700-800,-- EUR per jaar kost.

Dus tja... kan geen kwaad om te vragen wat de meerprijs is voor een 6mm2 kabel maar je zit met 4mm2 voor die 12M echt niet verkeerd hoor.

Gok dat @Hansieo enkel het stuk over kabeldikte gelezen heeft en niet je hele situatie.
Bedankt voor de info! Hoe kan ik aan mijn foto's trouwens zien wat mijn hoofdaansluiting aan kan? (of ik hem wel of niet zou moeten laten vervangen voor 22kw laden bijv?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quincyjongeleen
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:59
Goedendag,

Wij hebben een NewMotion home advanced.
Deze knippert na de installatie dubbel rood op het LEDje op het moederbord.

Laadpaal is op 1 fase aangesloten. Laadpaal is al eerder gebruikt bij een andere eigenaar. Weet iemand wat dit kan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:49

de Peer

under peer review

quincyjongeleen schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:03:
Goedendag,

Laadpaal is op 1 fase aangesloten. Laadpaal is al eerder gebruikt bij een andere eigenaar. Weet iemand wat dit kan zijn?
Nee geen idee, ik zou beginnen met het lezen van de handleiding. Dat kunnen wij nu voor je gaan doen, maar jij hebt hem bij de hand waarschijnlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08:50
quincyjongeleen schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:03:
Goedendag,

Ik heb laatst deze laadpaal zelf aangesloten, wel op 3 fases, maar heb je het serienummer aangemeld op je account bij Shell? En gecontroleerd of deze verbinding heeft met internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quincyjongeleen
de Peer schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:06:
[...]

Nee geen idee, ik zou beginnen met het lezen van de handleiding. Dat kunnen wij nu voor je gaan doen, maar jij hebt hem bij de hand waarschijnlijk?
Deze foutmelding komt niet naar voren in de handleiding. Dat is het hem juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quincyjongeleen
reputatio schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:09:
[...]

Ik heb laatst deze laadpaal zelf aangesloten, wel op 3 fases, maar heb je het serienummer aangemeld op je account bij Shell? En gecontroleerd of deze verbinding heeft met internet?
Hij heeft verbinding, als ik een reset via mijn account uitvoer. Start hij gewoon netjes opnieuw op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@quincyjongeleen Ik ben zeker geen expert, er zijn ook verschillende versies volgens mij. Volgens deze handleiding is knipperend rood A) een niet geactiveerde laadpaal of B) wordt een laadpas gebruikt die niet wordt herkend.

Heb je er een pasje langs gehaald?

Heb je een EV aangesloten om te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:15

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik ben eigen ondernemer. Heb een laadpaal en laadpas. (Helemaal privé bezit, kan zelf dus gast tarief bepalen)

Kan ervoor kiezen om mijn energie te verrekenen a 22 cent per kWh of gewoon voor gast tarief te gaan a 1€ per kWh.

Wat is nu gunstiger voor mij? Zowel kosten privé als zakelijk zijn uiteindelijk enkel voor mezelf

Zeker als ik de paal instel op 1€ per kWh en mijn laadpas kent een vast tarief van 60 cent.. Wie betaalt dan de rest?! Waar gaat dit mis?

[ Voor 26% gewijzigd door prein2 op 07-04-2023 20:07 ]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@prein2 Ik denk dat je het beste met je boekhouder kan bespreken, maar ik snap het verschil in prijs niet echt.
Jij betaalt aan je energiemaatschappij toch geen ander tarief? Voor zover ik weet (en dat is niet veel) kan je aan je eigen bedrijf geen spullen verkopen ver boven de echte waarde, anders kom je al snel in de buurt van belastingontduiking.

Edit: Jij krijgt je tarief uitbetaald via "de backoffice". Wat de eigenaar van de laadpas betaalt kan je nooit weten. Dat kan een laadpas zijn met variabele tarieven, vaste tarieven, lage maandelijkse kosten, hoge maandelijkse kosten en noem maar op. Het verschil komt in (of uit) de zakken van de laadpasprovider.

[ Voor 30% gewijzigd door JeroenE op 07-04-2023 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Het is ook maar een gedachten experiment. Want ik vermoed dat het belastingontduiking is idd...

Ik kan een tarief voor verrekening instellen. Dat is mijn daadwerkelijke kwh prijs.
Ik kan ook een gast tarief instellen. Dat betaalt elke andere die van mijn laadpaal gebruik maakt.

Als ik dus zakelijk een andere kaart gebruik. Betaal ik het gast tarief aan mezelf. Zit wel nog een btw verschil tussen, dus 22% blijft achter bij de fiscus, maar als het verschil groot genoeg is dan kan ik eraan verdienen. Zal vast niet mogen..

En als ik het tarief zo hoog zet dat de laadpas provider mee betaalt dan wordt 't helemaal mooi...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@prein2 Jij hoort voor je kWh prijs ook de BTW te krijgen, jij moet dat immers ook aan je energiemaatschappij betalen. Bij een gasttarief is dat natuurlijk niet anders.

Volgens mij mag je aan anderen wel een hoger tarief rekenen dan de kostprijs (dat is immers het "verdienmodel" van zo'n beetje ieder bedrijf). Maar dan is dat natuurlijk ook winst etc. Ik weet er niet genoeg vanaf of dat alle extra administratie wel waard is voor die paar euro dat vreemden bij jou zouden laden.

Wellicht is het allemaal wel legaal omdat jij het niet rechtstreeks aan jezelf betaalt maar zowel de laadpasprovider als de backoffice er tussen zitten. Maar naar mijn bescheiden mening voelt het wel "niet netjes".

Met een laadpasprovider zou ik dan geen medelijden hebben, maar je moet wel oppassen dat ze je laadpaal niet uit hun systeem gooien. Dan kan je ook niet meer laden (tenzij je weer een andere laadpasprovider neemt). Ik heb echter geen idee of ze dat echt controleren of dat het wegvalt in de ruis van alle andere laadpassen en laadsessies .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
prein2 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:05:
Ik ben eigen ondernemer. Heb een laadpaal en laadpas. (Helemaal privé bezit, kan zelf dus gast tarief bepalen)

Kan ervoor kiezen om mijn energie te verrekenen a 22 cent per kWh of gewoon voor gast tarief te gaan a 1€ per kWh.

Wat is nu gunstiger voor mij? Zowel kosten privé als zakelijk zijn uiteindelijk enkel voor mezelf

Zeker als ik de paal instel op 1€ per kWh en mijn laadpas kent een vast tarief van 60 cent.. Wie betaalt dan de rest?! Waar gaat dit mis?
Lijkt mij een mooie businesscase.
Het is wel een ingewikkelde driehoeksverhouding:
- jij verkoopt jouw stroom die via laadpaal verloopt voor € 1/kWh feitelijk aan jouw backend provider die jou daarvoor crediteert. Zij belasten dat weer door aan de MSP die een eigen tariefmodel heeft. het kan zijn dat de MSP verlies maakt op jouw laadpas, maar zij gaan uit van een businessmodel waarin dat uitmiddelt in het tarief dat zij vragen. En zij verdienen niet aan kWh tarief maar aan het service abonnement.
- als jouw kostprijs lager is dan € 1/kWh verdien je er aan. maar vergeet niet dat jouw kostprijs meer is dan je variabele stroomtarief. ook de vast kosten en waarschijnlijk de investering/afschrijving/onderhoud van de laadpaal horen daar bij. We hebben maanden achter de rug met variabele tarieven van ca. 0,85/kWh dan kom je met overige kosten er bij al richting die € 1. nu de variabele tarieven weer flink zijn gedaald zou ik wel kijken of € 1 nog marktconform is. ik denk dat € 0,70 beter uit is te leggen. en bijztellen als de prijzen nog verder dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

@JeroenE voor gast tarief krijg ik (als particulier) de btw er niet bij. Dus van het ingestelde tarief moet ik via de backend provider btw afdragen. Is altijd zo.
Bij verrekenen van kostprijs is dat inderdaad niet zo.

Op dit moment heb ik zo'n 15€ per maand omzet van vreemden die op mijn laadpaal laden overigens. Leuk speelgoed.

Maar ik ga 't natuurlijk niet doen, want voelt als oplichting.maar 't is wel een Maas in de wet.

Overigens zal ik de inkomsten van mijn laadpaal wel moeten aangeven bij de belastingdienst. Alleen omdat het zo weinig is ge eurt dit nooit...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
prein2 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 22:23:
@JeroenE voor gast tarief krijg ik (als particulier) de btw er niet bij. Dus van het ingestelde tarief moet ik via de backend provider btw afdragen. Is altijd zo.
Bij verrekenen van kostprijs is dat inderdaad niet zo.

Op dit moment heb ik zo'n 15€ per maand omzet van vreemden die op mijn laadpaal laden overigens. Leuk speelgoed.

Maar ik ga 't natuurlijk niet doen, want voelt als oplichting.maar 't is wel een Maas in de wet.

Overigens zal ik de inkomsten van mijn laadpaal wel moeten aangeven bij de belastingdienst. Alleen omdat het zo weinig is ge eurt dit nooit...
Als jij 1,-- EUR de kWh rekent voor "gasten" dan betaald diegene die er gebruik van maak gewoon de volle prijs.

Shell heeft bv "vaste" tarieven maar dit geld niet zomaar bij alle palen. Ga ik bij jouw laden met mijn Shell laadpas betaal ik gewoon de volle mep. Vaste prijzen is vooral bij de grote spelers die veelvoud van laadpalen heeft.

Leuk business case ja, tot dat je tarieven bekend zijn in de apps en niemand zal bij je laden 😋.

Die fout heb ik ook gemaakt met de gedachte "overal vaste prijs", was een dure laadsessie 🙄.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04:48
Makrolon schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:36:
[...]

Wiebel maar eens met de stekker, die dingen krijgen vaak last van draadbreuk in de cp draad bij de laadstekker.
denk ook dat dit het geval is. heb een nieuwe stekker gehaald, ik ga die een dezer dagen eens monteren.

alvast bedankt voor je reactie.

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 15kw hydro Pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Jazsie schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 01:05:
[...]

Als jij 1,-- EUR de kWh rekent voor "gasten" dan betaald diegene die er gebruik van maak gewoon de volle prijs.

Shell heeft bv "vaste" tarieven maar dit geld niet zomaar bij alle palen. Ga ik bij jouw laden met mijn Shell laadpas betaal ik gewoon de volle mep. Vaste prijzen is vooral bij de grote spelers die veelvoud van laadpalen heeft.

Leuk business case ja, tot dat je tarieven bekend zijn in de apps en niemand zal bij je laden 😋.

Die fout heb ik ook gemaakt met de gedachte "overal vaste prijs", was een dure laadsessie 🙄.
Shell heeft dit er ook expliciet bij staan met een mooi *: *Het tarief geldt alleen voor roaming partners van Shell Recharge. Bekijk onderaan deze pagina in de FAQ de lijst van aangesloten laadpasaanbieders.

Met de coolblue en ANWB passen is dit voor zover ik weet niet zo, hier in de buurt staat een Allego paal met 70ct per kWh erop, met ANWB betaalde je daar tot vorige maand 55ct, en niet de 70. Dus zeker met dit soort verreken-trucs kan dat best snel interessant worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Sander op 08-04-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Sander schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:03:
[...]

Shell heeft dit er ook expliciet bij staan met een mooi *: *Het tarief geldt alleen voor roaming partners van Shell Recharge. Bekijk onderaan deze pagina in de FAQ de lijst van aangesloten laadpasaanbieders.

Met de coolblue en ANWB passen is dit voor zover ik weet niet zo, hier in de buurt staat een Allego paal met 70ct per kWh erop, met ANWB betaalde je daar tot vorige maand 55ct, en niet de 70. Dus zeker met dit soort verreken-trucs kan dat best snel interessant worden.
Helaas heb ook de ANWB laadpas en die doet het ook, niet bij de grotere spelers zoals je aangaf maar dus wel bij deze "eenmans" laadpalen...

Altijd een verassing wanneer je bij een onbekende laadpaal gaat laden :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:15

Rzaan

Altijd zoekende

@prein2
Wellicht kun je op het Higher Level forum beter met je vraag terecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riccy
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-07 15:18
Ik heb een Smappee EV Line laadpaal en zou deze graag als particulier laten overnemen door een CPO/MSP. Zo zou ik met mijn laadpas van werkgever mijn energiekost kunnen betalen om thuis te laden (goedgekeurd door werkgever).

Is dit mogelijk? En welke bedrijven kunnen deze service aanbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-09 16:56
SgtCaffran schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:41:
[...]

Ben je hier nog uitgekomen? Heb vergelijkbare wensen!
Ik heb inmiddels de Go-e Gemini aangeschaft en geïnstalleerd. De auto is er nog niet, dus echt testen kan nog niet. Wel heb ik de Go-e gekoppeld aan mijn Home-Assistant installatie via MQTT (https://github.com/syssi/homeassistant-goecharger-mqtt met een paar aanpassingen). Koppeling met de Go-e cloud is alleen nodig voor firmware updates en is gemakkelijk aan en uit te zetten.

Op de GitHub site van de API (https://github.com/goecha...b/main/introduction-en.md) heb ik wat discussies gevoerd over de mogelijkheid om de Go-e vooral met eigen opgewekte stroom te voeden. Die functionaliteit lijkt goed te werken zolang je de Go-e om de 5 tot 10 seconden voedt met gegevens over hoeveel vermogen je terugstuurt in het net.

Verder zijn er in dit topic de laatste week een aantal kanttekeningen geplaatst over mogelijke kwaliteitsproblemen. Tot nu toe niets van gemerkt, maar ik heb nog niet echt ermee kunnen werken. Op zich lijkt de bouwkwaliteit ruim voldoende, maar ik heb het apparaat niet opengemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baats
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-09 20:15
Iemand die ook een Alfen laadpaal heeft en de MyEve-app gebruikt?

Deze app slaagt er namelijk zelden in mijn laadbeurten weer te geven in de app. De totale kWh-teller op de laadpaal loopt wel op, dus ik vermoed dat de transacties wel richting werkgever worden doorgestuurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Baats schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:42:

Deze app slaagt er namelijk zelden in mijn laadbeurten weer te geven in de app. De totale kWh-teller op de laadpaal loopt wel op, dus ik vermoed dat de transacties wel richting werkgever worden doorgestuurd...
Wel die laadpaal, maar ik gebruik die app niet omdat die enorm slechte reviews heeft. De (helaas Windows-only) beheertool (ACE Service Installer) gebruik ik wel, en die klopt met wat ik in het backend-dashboard zie.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-09 13:03
Baats schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:42:

Die teller staat los van het wel of niet doorsturen van de transacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 22:50
Hi allemaal,

Vandaag weer de zoveelste discussie gehad over wanneer de auto opladen vs zonnepanelen? Zij zeggen dat het overdag beter is om de auto te laden. Ik zeg dat het geen reet uitmaakt. Mijn situatie:

- Citroen eC4
- Wallbox Pulsar Plus 11kw laden met load balancing
- Greenchoice contract onder energieplafond met piek en dal tarief. Voor het gemak €0.27P / €0.25D.
- verbruik per jaar 4000kwh
- teruglevering 3500kwh
- terugleververgoeding zal ergens onder de €0.10 liggen

Ik laat 95% van de tijd in de nacht. Want met de salderingsregeling maakt het geen moer uit. Alleen voor die 500kwh die ik meer verbruik per jaar is het een paar centen goedkoper om in de nacht te laden.

Ik ben nogal blind van mijn eigen gelijk. Maar ze zijn met meerdere met hetzelfde argument. Altijd overdag laden is het standpunt. Dus wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:18
@aschja
Qua kosten maakt het niets uit inderdaad. Maar dat is niet de vraag. Jij ziet de windmolens over het hoofd. Die zijn ook 's nachts in functie, terwijl er weinig verbruik is.
Een beter standpunt zou dus zijn: Laden als de tarieven bij dynamisch laden laag zijn.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mhkw
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01-06-2024
Even een vraag over de aansluitwaarde van een thuislader voor de EV6:
Ik lees hier dat 3 fase 16A (11KW) de meest optimale aansluiting zou zijn voor de EV6
Weet iemand of dat klopt?
Of zou 2 fase ook goed zijn?

https://evbox.com/en/electric-cars/kia/kia-ev6

Alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 13:15
Mhkw schreef op zondag 9 april 2023 @ 03:03:
Even een vraag over de aansluitwaarde van een thuislader voor de EV6:
Ik lees hier dat 3 fase 16A (11KW) de meest optimale aansluiting zou zijn voor de EV6
Weet iemand of dat klopt?
Of zou 2 fase ook goed zijn?

https://evbox.com/en/electric-cars/kia/kia-ev6

Alvast dank
Kan je wat meer toelichting geven? We hebben namelijk geen 2-fase aansluitingen. Het is ofwel 1 fase, ofwel 3, maar in principe nooit 2, ik verwacht dat deze dan zelfs terug zal schakelen naar 1 enkele fase.

De EV6 kan tot 22kW laden, dat is dan 3 fase, 32A. Heb je die optie, kan je daarvoor gaan. Dat gaat je de snelste lading geven. Val je terug op 1 fase dan zal het nog maximaal een 7kW zijn als je aansluiting 32A kan leveren of zelfs maar 3,5kW als je beperkt bent tot 16A.

De belangrijkste vraag wordt dan al snel: wat zie jij als optimaal? En wat zijn je mogelijkheden?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
aschja schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:20:
Hi allemaal,

Vandaag weer de zoveelste discussie gehad over wanneer de auto opladen vs zonnepanelen? Zij zeggen dat het overdag beter is om de auto te laden. Ik zeg dat het geen reet uitmaakt. Mijn situatie:

- Citroen eC4
- Wallbox Pulsar Plus 11kw laden met load balancing
- Greenchoice contract onder energieplafond met piek en dal tarief. Voor het gemak €0.27P / €0.25D.
- verbruik per jaar 4000kwh
- teruglevering 3500kwh
- terugleververgoeding zal ergens onder de €0.10 liggen

Ik laat 95% van de tijd in de nacht. Want met de salderingsregeling maakt het geen moer uit. Alleen voor die 500kwh die ik meer verbruik per jaar is het een paar centen goedkoper om in de nacht te laden.

Ik ben nogal blind van mijn eigen gelijk. Maar ze zijn met meerdere met hetzelfde argument. Altijd overdag laden is het standpunt. Dus wat zie ik over het hoofd?
Waar het in die discussie vermoedelijk op neerkomt is het optimaliseren van het verbruik van je eigen opgewekte energie. Wat jij doet is het net gebruiken als een vorm van batterij. Overdag energie insteken, 's nachts die energie verbruiken. De afschaffing van salderen is net ingegeven doordat dit een onhoudbare situatie dreigt te worden. Het net is namelijk geen batterij en is niet in staat om energie op te slaan.

Wil dit zeggen dat wat jij doet foutief is? Dat hangt echt van je zienswijze af. Er begint namelijk steeds meer en meer conflict te ontstaan over deze zienswijze. Zoals @Gerardus1956 ook aangeeft kan je er ook voor kiezen om je wagen te laden op momenten dat energie het goedkoopste is.

Uiteindelijk zullen we met zen allen gestuurd worden in een richting waarbij we onze zelf opgewekte energie zoveel mogelijk lokaal zullen moeten verbruiken. Dat wil dan ook zeggen: thuisbatterij of grote verbruikers overdag, op zonnige momenten aanzetten. In de wintermaanden gaat men dan willen sturen door je grote verbruikers vooral te laten consumeren op momenten dat elektriciteit goedkoop is. Zij die een thuisbatterij hebben kunnen dan bijv. op die goedkope momenten hun batterij (of wagen) opladen om dan die energie te verbruiken op momenten dat deze duurder is.

Het einddoel van dit alles is een veel meer egale belasting van het net te bekomen. En dat wil dus niet zo zeer zeggen overdag of 's nachts gebruik maken van iets, maar wel het verplaatsen van die grote belastingen naar momenten dat er weinig vraag is en elektriciteit dus goedkoop is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:49
Blokker_1999 schreef op zondag 9 april 2023 @ 03:13:
[...]

Kan je wat meer toelichting geven? We hebben namelijk geen 2-fase aansluitingen. Het is ofwel 1 fase, ofwel 3, maar in principe nooit 2, ik verwacht dat deze dan zelfs terug zal schakelen naar 1 enkele fase.

De EV6 kan tot 22kW laden, dat is dan 3 fase, 32A. Heb je die optie, kan je daarvoor gaan. Dat gaat je de snelste lading geven. Val je terug op 1 fase dan zal het nog maximaal een 7kW zijn als je aansluiting 32A kan leveren of zelfs maar 3,5kW als je beperkt bent tot 16A.

De belangrijkste vraag wordt dan al snel: wat zie jij als optimaal? En wat zijn je mogelijkheden?
Even goede feiten benoemen ;) de EV6 is gewoon een 11kW auto hoor. Dus hij komt met 16A prima uit de voeten bij 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Dartlink schreef op zondag 9 april 2023 @ 07:27:
[...]

Even goede feiten benoemen ;) de EV6 is gewoon een 11kW auto hoor. Dus hij komt met 16A prima uit de voeten bij 3 fasen.
Verdomde Kia website, waarom moet je alles zo onoverzichtelijk maken ... |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 14:47
Blokker_1999 schreef op zondag 9 april 2023 @ 07:37:
[...]

Verdomde Kia website, waarom moet je alles zo onoverzichtelijk maken ... |:(
Prijslijst is helder hoor 👍🏻
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-VSJvI7-1_d2nOJoeONuYY3daI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ug9lPxtsLULW971DFYvWUolT.jpg?f=fotoalbum_large

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:58

vliegnerd

Nintendo fan.

aschja schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:20:
- Greenchoice contract onder energieplafond met piek en dal tarief.

Greenchoice saldeert per tarief. Dus je hebt door in de nacht laden een overschot hoog tarief en tekort laag tarief. Greenchoice saldeert dat niet.

Dus eerst zoveel laden overdag doordeweeks totdat je evenveel hebt verbruikt als teruggelevert, zodat Greenchoice dat 100% moet salderen.

En dan in de nacht gaan laden als je geen kinderen hebt en/of de toekomst van de planeet niet belangrijk genoeg vindt, want dat scheelt een paar cent. Als je kinderen hebt ga (blijf) je op momenten dat de CO2 uitstoot minimaal is laden, leuke hobby! Dan ben je alvast voorbereid op hogere en tarieven zonder salderen

EDIT: als Greenchoice wel gewoon hoog en laag tarief met elkaar saldeert, dan is het voor jou gewoon goedkoper om met laag tarief te laden. Maar je kunt voor hetzelfde geld laden door zoveel mogelijk met laag CO2 te laden totdat je al je hoog tarief gesaldeerd hebt en alleen als het nodig is in de nacht te laden. Kun je zowel kosten als CO2 minimaliseren (tweaken!!)

[ Voor 17% gewijzigd door vliegnerd op 09-04-2023 09:19 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Gerardus1956 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:36:
@aschja
Qua kosten maakt het niets uit inderdaad. Maar dat is niet de vraag. Jij ziet de windmolens over het hoofd. Die zijn ook 's nachts in functie, terwijl er weinig verbruik is.
Een beter standpunt zou dus zijn: Laden als de tarieven bij dynamisch laden laag zijn.
Blokker_1999 schreef op zondag 9 april 2023 @ 03:23:
[...]

Waar het in die discussie vermoedelijk op neerkomt is het optimaliseren van het verbruik van je eigen opgewekte energie. Wat jij doet is het net gebruiken als een vorm van batterij. Overdag energie insteken, 's nachts die energie verbruiken. De afschaffing van salderen is net ingegeven doordat dit een onhoudbare situatie dreigt te worden. Het net is namelijk geen batterij en is niet in staat om energie op te slaan.

Wil dit zeggen dat wat jij doet foutief is? Dat hangt echt van je zienswijze af. Er begint namelijk steeds meer en meer conflict te ontstaan over deze zienswijze. Zoals @Gerardus1956 ook aangeeft kan je er ook voor kiezen om je wagen te laden op momenten dat energie het goedkoopste is.

Uiteindelijk zullen we met zen allen gestuurd worden in een richting waarbij we onze zelf opgewekte energie zoveel mogelijk lokaal zullen moeten verbruiken. Dat wil dan ook zeggen: thuisbatterij of grote verbruikers overdag, op zonnige momenten aanzetten. In de wintermaanden gaat men dan willen sturen door je grote verbruikers vooral te laten consumeren op momenten dat elektriciteit goedkoop is. Zij die een thuisbatterij hebben kunnen dan bijv. op die goedkope momenten hun batterij (of wagen) opladen om dan die energie te verbruiken op momenten dat deze duurder is.

Het einddoel van dit alles is een veel meer egale belasting van het net te bekomen. En dat wil dus niet zo zeer zeggen overdag of 's nachts gebruik maken van iets, maar wel het verplaatsen van die grote belastingen naar momenten dat er weinig vraag is en elektriciteit dus goedkoop is.
Het enige wat ik wil weten is wanneer ik mijn auto het beste kan laden. Daar ging gisteren de discussie over. Iedereen schreeuwde mond en brand dat ik dit overdag niet doe als de zon schijnt. Ik zeg dat het niets uitmaakt vanwege de salderingsregeling. Ik verbruik meer dan ik opwek, dus wordt weggestreept van elkaar. Het lijkt er inderdaad op dat ze piek salderen en dal salderen. Maar ik zie weinig verschillen in tarieven. Ik bijv ook geen teruglever hoeveelheden en tarieven staan. Want mij zegt dat het onder de streep allemaal weggestreept wordt. Als de salderingsregeling eraf gaat, dan snap ik inderdaad dat het overdag laden veel interessanter wordt.

Ik lees allemaal opmerkingen over dynamisch laden. Dat kan ik niet. Ik heb een vast contract. Dus op de goedkoopste momenten laden is geen optie. Ik ben overigens prima met mijn laadgedrag aanpassen. Ik werk sinds kort wat meer thuis, maar in de nacht laden zit zo in mijn systeem dat ik dit voornamelijk nog doe. Ook omdat ik denk dat mijn groene stroom die ik opwek ergens anders wel terecht komt. Misschien is dit naïef. En daarnaast heb ik altijd gedacht dat in de nacht laden het energienet overdag meer ontlast.
vliegnerd schreef op zondag 9 april 2023 @ 07:49:
[...]

Greenchoice saldeert per tarief. Dus je hebt door in de nacht laden een overschot hoog tarief en tekort laag tarief. Greenchoice saldeert dat niet.

Dus eerst zoveel laden overdag doordeweeks totdat je evenveel hebt verbruikt als teruggelevert, zodat Greenchoice dat 100% moet salderen.

En dan in de nacht gaan laden als je geen kinderen hebt en/of de toekomst van de planeet niet belangrijk genoeg vindt, want dat scheelt een paar cent. Als je kinderen hebt ga (blijf) je op momenten dat de CO2 uitstoot minimaal is laden, leuke hobby! Dan ben je alvast voorbereid op hogere en tarieven zonder salderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kir8yUD7CSeM276K0bgzirKNAEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNj36TjKK1faOCiRJAoIAf22.jpg?f=fotoalbum_large

Ze lijken inderdaad per tarief te salderen. Maar ik deze nota zie ik verder niets over terugleververgoeding staan. In jouw logica is het namelijk zo dat ik overdag teruglever tegen pak en beet €0,10 per kWh. En ze s'nachts verbruik tegenover €0,25 per kWh. Ik zie dit dus niet terug in mijn nota. Het gaat mij ook helemaal niet om het financiële plaatje.

En die laatste opmerking is kinderachtig en onnodig. Ik ben me zeer bewust van het klimaat en draag op vele vlakken mijn steentje bij. Dat ik het op dit vlak onwetend ben, betekent nog niet dat je dit soort denigrerende opmerkingen de lucht in hoeft te slingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzebrand
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-07 20:34
Hansieo schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:27:
[...]

Als je naar 100% gaat laden kost je dat efficiëntie, dus als je zo zuinig mogelijk wil laden probeer dan tussen 20-80% te blijven
Ik dacht dat het efficiencyverlies alleen bij snelladen geldt. Of vergis ik me.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Laatst online: 11:58

vliegnerd

Nintendo fan.

aschja schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:26:

Het enige wat ik wil weten is wanneer ik mijn auto het beste kan laden. Daar ging gisteren de discussie over. Iedereen schreeuwde mond en brand dat ik dit overdag niet doe als de zon schijnt. Ik zeg dat het niets uitmaakt
Het maakt uit omdat er in de nacht hoger CO2 per kWh is voor opwek want (extra) fossiel opwek nodig. Je kunt niet stellen dat er door het terugleveren overdag van PV er dan in de nacht minder vraag is. Het net is geen batterij.

Laden bij lage CO2 per kWh is verstandig.
Ze lijken inderdaad per tarief te salderen. Maar ik deze nota zie ik verder niets over terugleververgoeding staan. In jouw logica is het namelijk zo dat ik overdag teruglever tegen pak en beet €0,10 per kWh. En ze s'nachts verbruik tegenover €0,25 per kWh. Ik zie dit dus niet terug in mijn nota.
Ik ben het helemaal met je eens dat het financieel niet uitmaakt in jouw geval.
Het gaat mij ook helemaal niet om het financiële plaatje.

En die laatste opmerking is kinderachtig en onnodig. Ik ben me zeer bewust van het klimaat en draag op vele vlakken mijn steentje bij. Dat ik het op dit vlak onwetend ben, betekent nog niet dat je dit soort denigrerende opmerkingen de lucht in hoeft te slingeren.
Niet denigrerend bedoelt, wel bewust prikkelend.
Maar je geeft al aan dan het je niet om geld gaat. En toch laat je je niet overtuigen, schrijf je..

Mijn punt: je kunt de CO2 uitstoot per kWh niet wegstrepen. Duurzame energie opwekken staat helemaal los van gebruik omdat het net geen accu is/heeft. Jouw levering overdag vermindert de vraag in CO2 intensieve uren niet. En er zijn inmiddels (grote)overschotten in lage CO2 momenten (zonnige dagen).

Dus laden overdag helpt (een beetje)

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aschja
vliegnerd schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:59:
[...]

Het maakt uit omdat er in de nacht hoger CO2 per kWh is voor opwek want (extra) fossiel opwek nodig. Je kunt niet stellen dat er door het terugleveren overdag van PV er dan in de nacht minder vraag is. Het net is geen batterij.

Laden bij lage CO2 per kWh is verstandig.

[...]

Ik ben het helemaal met je eens dat het financieel niet uitmaakt in jouw geval.

[...]

Niet denigrerend bedoelt, wel bewust prikkelend.
Maar je geeft al aan dan het je niet om geld gaat. En toch laat je je niet overtuigen, schrijf je..

Mijn punt: je kunt de CO2 uitstoot per kWh niet wegstrepen. Duurzame energie opwekken staat helemaal los van gebruik omdat het net geen accu is/heeft. Jouw levering overdag vermindert de vraag in CO2 intensieve uren niet. En er zijn inmiddels (grote)overschotten in lage CO2 momenten (zonnige dagen).

Dus laden overdag helpt (een beetje)
Kijk. Met deze reactie kan ik wat. En hier heb je helemaal gelijk. Dank. Daar ga ik wat mee doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
IJzebrand schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:29:
[...]

De laatste info die ik hier over heb is dat "thuisladen" het beste rond de 8kW kan zitten.

Maar het lijkt mij dat max 3F 11kW niet veel zal uitmaken.
láger dan 8kW wél

[ Voor 12% gewijzigd door Hansieo op 09-04-2023 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

IJzebrand schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:29:
[...]

Nee ook bij AC laden. Hoe hoger het laadvermogen, hoe minder verlies. Derhalve is het minder efficient om met een granny te laden of op PV overschot dan op 11kW.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
Vanochtend raar fenomeen met de Zappi. Hing de Volvo eraan, bekende klik voor het laden en hij ging volgens de auto ook naar 16A. Het scherm van de Zappi bleef leeg en was niet meer te bedienen. Auto losgekoppeld en Zappi reset met de schakelaar.

Hierna zag hij nog maar 3,4kW dat via het grid kwam terwijl hij 11kW aan het laden was. De Ct readings klopte overigens wel. Hij vond de hub en Harvi niet meer. Deze waren ook niet toe te voegen, daar bleef hij op “updaten” hangen. Meerdere resets via menu en via stroom eraf zonder resultaat.

Uiteindelijk configuratie gereset, alles opnieuw ingesteld en gekoppeld en het is weer goed. Geen idee wat hier fout ging :/

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mhkw
Blokker_1999 schreef op zondag 9 april 2023 @ 03:13:
[...]

Mijn excuus, het gaat over een aansluiting op Curaçao. Hier hebben ze wel 2 fase.
Ik wist niet dat er in Nederland geen 2 fase is.
De electricien hier had 2 fase 22A aanbevolen en ik wou alleen even uitzoeken of 3 fase niet beter zou zijn.
Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrChair
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-09 15:37
Mhkw schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:15:
Mijn excuus, het gaat over een aansluiting op Curaçao. Hier hebben ze wel 2 fase.
Ik wist niet dat er in Nederland geen 2 fase is.
De electricien hier had 2 fase 22A aanbevolen en ik wou alleen even uitzoeken of 3 fase niet beter zou zijn.
Bedankt voor je reactie.
Wellicht heeft Curaçao net als US ook 120v op normale stopcontacten?
Dus 120v tussen fase en nul. Tussen 2 fasen staat dan 240v.

In dat geval is het idd misschien logisch om een laadpaal op 2 fasen aan te sluiten.
1 fase op de L van de paal en 1 fase op de N van de paal, zodat ie 240v krijgt. Maar de paal zal zelf dan wel denken dat ie gewoon op 1 fase is aangesloten.

(vraag me wel af of iedere paal / EV hier zo maar mee overweg kan. Aangezien in deze situatie de spanning tussen aarde en nul (op de paal) dus niet nul is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mhkw
We hebben hier 127v en 220v. Zoveel verstand heb ik er zelf niet van.
Ik zal het aan de electricien voorleggen.
Dank voor je uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartezzje
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 19:24
1234567y schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:44:
Ratio Solid geïnstalleerd. Was eenvoudig klusje, geheel ziet er echt netjes uit. Geen App of Smart features, gewoon een eenvoudige betaalbare lader met load balancing. Ben er helemaal blij mee. Toch zeker 300 tot 400 euro goedkoper dan een Zappi.

Nu wachten op de auto...
Hier ook een Ratio geïnstalleerd. meeste zelf. Maar dan de solar versie. Alle 4 de oplaadmodussen getest en werken goed. Loadbalancing en app werken ook goed. Voor mij de keus op deze lader ivm prijs, NL fabrikant, goede service/ondersteuning.
Geen backend.
Auto kan ik vrijdag ophalen 🎉

Ik heb veel geleerd in dit forum waarvoor dank van iedereen. 👍🏻

2x Marstek Venus 5.12 CT V117, accu’s V153, BMS 215 / 13x Zuid-oost en 5x West totaal 5400 Wp / 3x split airco Mitsubishi / Audi Q4 / Ratio laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Gutanoth schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:59:
[...]

Thuis staat een auto vaak langere tijd stil. 11 kW is dan zat (en best wel veel). Sneller dan 11 kW laden is mestal alleen nodig als je onderweg bent.

Hoe vaak denk je thuis te komen met een volledig lege accu en binnen een uur weer ergens heen te moeten waar je 22 kWh aan energie voor nodig hebt?

[ Voor 3% gewijzigd door weebl15 op 10-04-2023 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:41
Vraagje betreft de CT klemmen (vanuit Zappi); ik heb deze eenzijdig aangesloten (meterkast) en wilde de laadpaal zijde bij droogweer aansluiten.
Dacht; klik de klemmen er vast op en kijk volgende keer welke fase wat is als ik de laadpaal zijde doe.

Nu merk ik dat er best wat geluid van die CT klemmen afkomt. Is dat normaal? Of enkel nu ze niet aangesloten zijn?
Ik snap dat een magneetspoel wat geluid/whine kan veroorzaken, klinkt nu echter als een oudere HDD die aan het vibreren is.

----

Ontdek nu dat het een enkele klem is die het geluid produceert. Wanneer je op de klem drukt, is het geluid weg🤷‍♂️

[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 10-04-2023 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:29
Source90 schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:57:
Vraagje betreft de CT klemmen (vanuit Zappi); ik heb deze eenzijdig aangesloten (meterkast) en wilde de laadpaal zijde bij droogweer aansluiten.
Dacht; klik de klemmen er vast op en kijk volgende keer welke fase wat is als ik de laadpaal zijde doe.

Nu merk ik dat er best wat geluid van die CT klemmen afkomt. Is dat normaal? Of enkel nu ze niet aangesloten zijn?
Ik snap dat een magneetspoel wat geluid/whine kan veroorzaken, klinkt nu echter als een oudere HDD die aan het vibreren is.
Normaal is dat weg als ze aangesloten zijn.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:41
Makrolon schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:59:
[...]

Normaal is dat weg als ze aangesloten zijn.
Dank voor de snelle reactie. Dat valt dan weer mee, dat er niets defect is.

Nu nog kijken hoe ik alle drie de klemmen erin krijg. Veel te weinig ruimte :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-09 01:34
Wij krijgen een Cube Smart van CubeCharging via de leasemaatschappij.

De enige keuze die ik nog heb ik waar ik deze laat plaatsen en of ik een vaste of losse kabel erbij wil.
Ik heb dit topic afgespeurd naar discussies hierover maar ik heb voornamelijk voorkeuren gelezen, meestal nog VOOR de plaatsing.

Ik vraag me af, zijn er mensen hier die spijt hebben gehad van hun keuze (vast, danwel los)?

Wij hebben straks 2 EV's van Renault, waarvan er 1 tegelijk op onze oprit kan staan, ze gebruiken dezelfde kabel dus eventueel kan die losse kabel bij het wisselen erin blijven zitten.

Ik vind het helemaal niks om een natte, zanderige kabel te moeten oprollen en opbergen, daarna naar binnen te moeten om je handen te wassen etc.
Maar aan de andere kant, we rijden beiden ontzettend weinig kms (ik ga 1x pw naar kantoor = 2x25km) en mijn vrouw 2x6 km dus wellicht laden we maar 1x per week!

Een ander argument is de plek van de charger, dit is de enige plek waar die kwijt kan, en het is niet zo breed.
Ik ben bang dat als je gaat rollen dat de hangende kabels gaan "uitsteken" buiten het witte gedeelte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Cq_T6UU8wotFdvHwG03rJszBHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHYCL0u3AingCWIGnUr0lYv9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DENNIS79
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 20:22
Binnenkort wordt onze Opel Corsa-e geleverd en ben me nu aan het oriënteren op een laadpaal. Zowel mijn ouders als onze buren hebben een zappi en zijn daar zeer tevreden over. Ik begrijp echter nog niet zo goed hoe de zappi, hub en harvi ten opzichte van elkaar aangesloten moeten worden en verbonden moeten worden met de meterkast en internet.

Dit is voor mij relevant omdat er niet eenvoudig een of meerdere kabels getrokken kunnen worden vanuit de meterkast naar de plek van de laadpaal. De meterkast is namelijk niet aan een buitenmuur geplaatst en de laadpaal moet op zo'n 10 meter van de voordeur geplaatst worden.

Wel hebben we een buitenstopcontact op de plek waar de laadpaal moet komen. Dit stopcontact komt rechtstreeks uit in de meterkast via een grondkabel 3x2,5. Zonder al te veel moeite kan er in de plaats van de 3-aderige kabel een 5-aderige kabel getrokken worden naar dit punt. Maar daar houdt het dan ook mee op.

Het is mij onduidelijk welke draadloze oplossingen er precies zijn bij de zappi, en in hoeverre die een beperking opleveren in vergelijking met de "standaard" werking van de zappi, hub en harvi.

Tenslotte vraag ik mij af (indien de bovengenoemde oplossing zou werken) in hoeverre ik nog steeds een gewoon stopcontact kan gebruiken via deze aansluiting. Hier wordt namelijk sporadisch de hogedrukreiniger op aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-09 06:46
LaTiNo156 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:40:
Een ander argument is de plek van de charger, dit is de enige plek waar die kwijt kan, en het is niet zo breed.
Ik ben bang dat als je gaat rollen dat de hangende kabels gaan "uitsteken" buiten het witte gedeelte.
Dan kun je hem beter aan dat stukje zijmuur richting voordeur hangen. Hier hebben we een vergelijkbare situatie, maar heb uiteindelijk de wallbox in de garage hangen (kabel kan probleemloos onder de poort door).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
Twixie schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:51:
[...]

Dan kun je hem beter aan dat stukje zijmuur richting voordeur hangen. Hier hebben we een vergelijkbare situatie, maar heb uiteindelijk de wallbox in de garage hangen (kabel kan probleemloos onder de poort door).
Daar aan die zijmuur staat ie pal voor de voordeur, dat lijkt me, zeker met vaste kabel niet wenselijk.
In de garage is misschien wel een interessante optie. Ik zal eens kijken of onze deur tegen een cm dikke kabel kan of dat die dan weer open springt.

De deur kan met een AB open, dus dat zou een prima oplossing kunnen zijn, tegen de tijd dat je bent uitgestapt en de klep hebt geopend is de deur open...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie

De enige keuze die ik nog heb ik waar ik deze laat plaatsen en of ik een vaste of losse kabel erbij wil.
Ik heb dit topic afgespeurd naar discussies hierover maar ik heb voornamelijk voorkeuren gelezen, meestal nog VOOR de plaatsing.

Ik vraag me af, zijn er mensen hier die spijt hebben gehad van hun keuze (vast, danwel los)?

Wij hebben straks 2 EV's van Renault, waarvan er 1 tegelijk op onze oprit kan staan, ze gebruiken dezelfde kabel dus eventueel kan die losse kabel bij het wisselen erin blijven zitten.

Ik vind het helemaal niks om een natte, zanderige kabel te moeten oprollen en opbergen, daarna naar binnen te moeten om je handen te wassen etc.
Maar aan de andere kant, we rijden beiden ontzettend weinig kms (ik ga 1x pw naar kantoor = 2x25km) en mijn vrouw 2x6 km dus wellicht laden we maar 1x per week!

[Afbeelding]
Zelf heb ik een vaste kabel maar in jouw geval zou ik voor een losse kabel gaan, want dat gaat inderdaad uitsteken bij het oprollen.

De CubeCharging ziet er klein/smal genoeg uit dat het daar wel netjes zou passen...

Natte, zanderige kabel ontkom je niet aan tenzij het allemaal beschut staat, maar dat is hier zo te zien niet het geval.
Of gewoon niet laden wanneer het regent >:).
DENNIS79 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:52:
Binnenkort wordt onze Opel Corsa-e geleverd en ben me nu aan het oriënteren op een laadpaal. Zowel mijn ouders als onze buren hebben een zappi en zijn daar zeer tevreden over. Ik begrijp echter nog niet zo goed hoe de zappi, hub en harvi ten opzichte van elkaar aangesloten moeten worden en verbonden moeten worden met de meterkast en internet.

Dit is voor mij relevant omdat er niet eenvoudig een of meerdere kabels getrokken kunnen worden vanuit de meterkast naar de plek van de laadpaal. De meterkast is namelijk niet aan een buitenmuur geplaatst en de laadpaal moet op zo'n 10 meter van de voordeur geplaatst worden.

Wel hebben we een buitenstopcontact op de plek waar de laadpaal moet komen. Dit stopcontact komt rechtstreeks uit in de meterkast via een grondkabel 3x2,5. Zonder al te veel moeite kan er in de plaats van de 3-aderige kabel een 5-aderige kabel getrokken worden naar dit punt. Maar daar houdt het dan ook mee op.

Het is mij onduidelijk welke draadloze oplossingen er precies zijn bij de zappi, en in hoeverre die een beperking opleveren in vergelijking met de "standaard" werking van de zappi, hub en harvi.

Tenslotte vraag ik mij af (indien de bovengenoemde oplossing zou werken) in hoeverre ik nog steeds een gewoon stopcontact kan gebruiken via deze aansluiting. Hier wordt namelijk sporadisch de hogedrukreiniger op aangesloten.
Mits je een onderverdeler plaatst op de plek waar de laadpaal komt, kan je daarop een gewone stopcontact aansluiten.

Verder geen ervaring met de Zappi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Nog een ander alternatief: maak een paal aan het begin van de oprit en maak daar de laadpaal. Aangezien je achteruit parkeert is dat waarschijnlijk ook nog eens handiger omdat de meeste modellen van Renault de aansluiting aan de voorkant hebben zitten (al dan niet aan de zijkant). Ik meen alleen de Twingo aan de achterzijkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
JeroenE schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:30:
[...]
Nog een ander alternatief: maak een paal aan het begin van de oprit en maak daar de laadpaal. Aangezien je achteruit parkeert is dat waarschijnlijk ook nog eens handiger omdat de meeste modellen van Renault de aansluiting aan de voorkant hebben zitten (al dan niet aan de zijkant). Ik meen alleen de Twingo aan de achterzijkant.
Klopt, de Zoe heeft het onder het logo in de neus en de Megane rechtsvoor. Ook dat is een optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:29
DENNIS79 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:52:

Met de zappi 2.1 heb je de hub niet meer nodig. In jouw geval kan je de zappi met wifi op t internet aansluiten.

Dan de harvi, in jouw geval kan je deze gebruiken om de loadbalancing te gebruiken. De harvi moet wel binnen 20 meter bij de Zappi vandaan zitten.

Het kent verder geen beperkingen en zal net zo werken als dat je de ct klemmen rechtstreeks op de Zappi aansluit.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:48
Een vraag voor de kenners. Binnenkort komt mijn eerste EV en ik moet hiervoor uiteraard wat aanpassingen doen aan de meterkast voor de installatie van de laadpaal. Nu heb ik een maand geleden uitbreiding aangevraagd bij Liander om naar 3-fasen te gaan, en daar werd opgemerkt dat het wel een half jaar kon duren.

Nu heb ik vandaag de mail ontvangen om e.e.a. te gaan inplannen, dus het gaat allemaal wat sneller dan gedacht, ook de levering van de auto is een stuk sneller dan geanticipeerd.

Hieronder een foto van de meterkast, woning is van 2001. Zoals jullie zien zit er nog geen hoofdschakelaar in mijn meterkast, en zal ik er wel 1 moeten plaatsen als ik naar 3 fasen ga. Dan houd ik geen ruimte meer over in de meterkast voor apparatuur welke ik nodig heb voor een laadpaal (denk ik?)

Nu wil ik voor de Zappi v2.1 gaan, alleen weet ik niet wat ik dan nog meer nodig heb in de meterkast zelf. Uiteraard een geschikte kabel van meterkast naar de plek waar de Zappi komt maar moet ik hier bijvoorbeeld nog een automaat plaatsen (of zit alles in de Zappi?) Ik moet ook een MID gecertificeerde meter hebben voor declaratie bij de werkgever.

Nu moet ik dus sowieso een uitbreiding van de meterkast gaan doen, maar ik wilde dit eigenlijk met een apart kastje naast mijn huidige meterkast doen, ik heb ruimte voor een 110x220 module, eigenlijk ook voor 220 maar aan de rechterkant loopt ook de aarde in een buis welke dit voorkomt.

Kan iemand mij aangeven of dit ook voldoende ruimte is, of gaat het sowieso niet passen? Ik moet namelijk ook de kwh meter hebben en dat is ook al weer 4 posities breed in de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyHPFUKh-s5m4Uokncs9Qthp-Ps=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sKFHBHBvugHy7xJDaLrPO1kP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Laatst online: 22-09 22:25

Tuxie

En WeL nU!

Lieve mensen,

Vandaag is er een zappi v2.1 geinstalleerd (3F). Net thuisgekomen en getest, klap, na 7.5 Kw automaat eruit. Ok, settings nalopen dus. Ja, default 1x32A werkt niet op een 3F 16A zekering. Nu 3 fase instellen dus, 25A grid limit en 16,2A device limit. Laad nu maar op 3.7Kw. CT settings nalopen, aha, ct2 en ct3 ook op grid gezet. Nog een keer testen, laden, settings uitlezen (zie onder):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QmVCFs5J_COvZNLIJdLe04Hx9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpowVuywsLwdhVdkWIqT82Td.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt me gevalletje L2 en L3 omgedraaid?

[ Voor 3% gewijzigd door Tuxie op 11-04-2023 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18
Tuxie schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:40:
Lieve mensen,

Vandaag is er een zappi v2.1 geinstalleerd (3F). Net thuisgekomen en getest, klap, na 7.5 Kw automaat eruit. Ok, settings nalopen dus. Ja, default 1x32A werkt niet op een 3F 16A zekering. Nu 3 fase instellen dus, 25A grid limit en 16,2A device limit. Laad nu maar op 3.7Kw. CT settings nalopen, aha, ct2 en ct3 ook op grid gezet. Nog een keer testen, laden, settings uitlezen (zie onder):

[Afbeelding]

Lijkt me gevalletje L2 en L3 omgedraaid?
Of een 1-fase lader in je auto?
L2 en L3 omdraaien maakt weinig uit voor een lader. Richting van draaiveld is niet zo belangrijk. Of begrijp ik het verkeerd? Ik ga ervan uit dat de onderste twee getallen de faseverdraaing aangeven? Maar zonder belasting vertellen die getallen weinig.

[ Voor 6% gewijzigd door AquaPlanning op 11-04-2023 21:19 ]

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Laatst online: 22-09 22:25

Tuxie

En WeL nU!

AquaPlanning schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:18:
[...]

L2 en L3 omdraaien maakt weinig uit voor een lader. Richting van draaiveld is niet zo belangrijk. Of begrijp ik het verkeerd? Ik ga ervan uit dat de onderste twee getallen de faseverdraaing aangeven? Maar zonder belasting vertellen die getallen weinig.
Het ging mij om die power factors, die moeten boven de 0.9 zijn als ik het goed begrijp. Auto is een Tesla Model Y...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18
@Tuxie Power factor wordt bepaald per fase. De draairichting van het veld doet er dan niet toe. Maar die palen en autos worden steeds slimmer en gevoeliger.... Kan het zijn dat je Tesla er na de eerste keer laden (met de foute instellingen dus) ervan uitgaat dat er maar 1 fase beschikbaar is? Ik neem aan dat je de auto even opnieuw hebt aan- en afgekoppeld?

Je instellingen stonden eerst op 1 fase 32A, misschien nu op 1 fase 16A (been there, done that....)

Edit: de Zappi blijkt inderdaad gevoelig voor de draaiveldrichting, dank @guido66 voor de correctie.

[ Voor 10% gewijzigd door AquaPlanning op 16-04-2023 21:19 . Reden: Mijn inschatting bleek foutief. ]

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron

[Afbeelding]
Ik zie in de link zo gauw geen mogelijkheid met vaste kabel.
Maar met dat kleine boxje wordt het ook niks om daaromheen te rollen, zoals bij mijn Zappi waar de kabel min of meer in wegvalt.

Blijft denk ik in jouw geval de losse kabel als enige optie over.
Dat is wat meer gedoe, maar geeft bij dit kleine kastje wel een strakker beeld.
en als je weinig rijdt en dus laadt, zoals jullie, is het gedoe ook wel te overzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Laatst online: 12:40
AquaPlanning schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:18:
[...]

Een Zappi 2.1 werkt enkel met 1 draaiveldrichting. Als deze verkeerd om zit doet ie het echt niet op 3 fasen. Dat is hier al diverse malen gemeld.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 22:12
Heeft iemand ervaring met een haspel van 10 meter voor een 3 fase type 2 kabel? Zoiets als dit?

Afbeeldingslocatie: https://www.evconnectors.com/storage/photo-library/products/charge-stations/16114ce6465b8b.jpg

https://www.evconnectors....tion-cable-extension-reel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:59
Vandaag eindelijk m'n 3-fase zappi 2.1 inbedrijfgesteld (3 x 25A huisaansluiting). Warmtebeeldcamera laat alleen onder volle belasting wel wat hoge temperatuur zien aan de aanvoerzijde van m'n 3-fase alamat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtTmi91tNSteHNka1ozGVZqprX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UfSxgYaYNuyIXlqVLPgDED6i.jpg?f=fotoalbum_large

Moet ik me hier zorgen over maken? Verder in het systeem (bijv. hoofdschakelaar) geen noemenswaardig hoge temperaturen. Alle klemmen zijn op 2 Nm aangedraaid. Toch adereindhulzen even kwartslag draaien? Ze zijn een beetje trapeziumvormig (Cimco Click-n-Crimp matrijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
markweb4871 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:04:
Heeft iemand ervaring met een haspel van 10 meter voor een 3 fase type 2 kabel? Zoiets als dit?

[Afbeelding]

https://www.evconnectors....tion-cable-extension-reel
Geen ervaring, maar vraag me ook af waarvoor je zoiets zou willen gebruiken. En nog een duur ding ook..
enige praktische toepassing die ik mij kan voorstellen is dat je wilt laden bij een laadplek die ge-iced is.
Dan kun je 1 of 2 plekken verder gaan staan en toch nog met dit hulpmiddel de paal bereiken.
Normaal zal een laadpaal toch wel zo staan dat je er met je reguliere type2 kabel bij kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Tribunus schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:26:
Een vraag voor de kenners. Binnenkort komt mijn eerste EV en ik moet hiervoor uiteraard wat aanpassingen doen aan de meterkast voor de installatie van de laadpaal. Nu heb ik een maand geleden uitbreiding aangevraagd bij Liander om naar 3-fasen te gaan, en daar werd opgemerkt dat het wel een half jaar kon duren.

Nu heb ik vandaag de mail ontvangen om e.e.a. te gaan inplannen, dus het gaat allemaal wat sneller dan gedacht, ook de levering van de auto is een stuk sneller dan geanticipeerd.

Hieronder een foto van de meterkast, woning is van 2001. Zoals jullie zien zit er nog geen hoofdschakelaar in mijn meterkast, en zal ik er wel 1 moeten plaatsen als ik naar 3 fasen ga. Dan houd ik geen ruimte meer over in de meterkast voor apparatuur welke ik nodig heb voor een laadpaal (denk ik?)

Nu wil ik voor de Zappi v2.1 gaan, alleen weet ik niet wat ik dan nog meer nodig heb in de meterkast zelf. Uiteraard een geschikte kabel van meterkast naar de plek waar de Zappi komt maar moet ik hier bijvoorbeeld nog een automaat plaatsen (of zit alles in de Zappi?) Ik moet ook een MID gecertificeerde meter hebben voor declaratie bij de werkgever.

Nu moet ik dus sowieso een uitbreiding van de meterkast gaan doen, maar ik wilde dit eigenlijk met een apart kastje naast mijn huidige meterkast doen, ik heb ruimte voor een 110x220 module, eigenlijk ook voor 220 maar aan de rechterkant loopt ook de aarde in een buis welke dit voorkomt.

Kan iemand mij aangeven of dit ook voldoende ruimte is, of gaat het sowieso niet passen? Ik moet namelijk ook de kwh meter hebben en dat is ook al weer 4 posities breed in de meterkast.

[Afbeelding]
Inderdaad een 2de groepenkast ernaast en die voorzien van een aardlekautomat + kWh meter voor je laadpaal.

In je bestaande groepenkast kan je nog een hoofdschakelaar kwijt, maar als je ooit eens gaat uitbreiden dan is die ook vrees ik te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Tribunus schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:26:

[Afbeelding]
Ik zou overwegen om een hele nieuwe 3F groepenkast in te richten. in jouw huidige groepenkast lijkt niet veel ruimte voor uitbreidingen die je wel nodig hebt. Bij bijvoorbeeld https://www.elektramat.nl kun je een compleet voorgeïnstalleerde kast aanschaffen. Daarbij kan met een brug tussen de 3F het zo worden geregeld dat het geheel tijdelijk op 1F kan worden aangesloten tot je huisaansluiting naar 3F is aangepast.
Wat kWh (MID) meter betreft, ik heb die zelf als losse meter tussen groepenkast en laadpaal geïnstalleerd (dus niet een module in de groepenkast). Beide zijn natuurlijk een optie, maar als je met ruimte in de groepenkast moet schipperen...

Pagina: 1 ... 57 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen