Heb zelf onlangs een 3-fase aansluiting gekregen, en de hoofdschakelaar (die ik wel al had), eruit gegooid, en een holyester onder de kast geplaatst (of beter: alles voorbereid en die jongen van Liander gevraagd 'm even aan te sluiten toen ie de 3-fase aansluiting kwam realiseren). Extra voordeel: veel meer ruimte voor zappi CT-klemmen (desondanks heb ik de mini-klemmen gebruikt). Die beltrafo zou ik er ook uithalen, zonde van de ruimte. Gewoon los op de achterwand. Beltrafo's en stopcontacten nemen "dure" ruimte in de kast, die zou ik dus skippen.Tribunus schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:26:
Zoals jullie zien zit er nog geen hoofdschakelaar in mijn meterkast, en zal ik er wel 1 moeten plaatsen als ik naar 3 fasen ga. Dan houd ik geen ruimte meer over in de meterkast voor apparatuur welke ik nodig heb voor een laadpaal (denk ik?)
Probleem is dat je zo'n 3-fase MID meter kwijt wilt, want ja, die zijn 4 modules breed, en met je 4 modules brede alamat voor je zappi ben je dus al 8 modules kwijt. Als je de ruimte hebt, kun je toekomstgericht (inductiekoken op 3-fasen, weer 4 modules) er het beste een kast naast zetten.
Ik heb zelf, zie post hierboven, zo'n mini kastje van Eaton ernaast gezet voor de alamat van de zappi. Hij had er in gekund, maar nu heb ik ruimte voor bijv. extra PV systeem, en hoefde ik niet met die verschrikkelijke 6mm2 massieve draden (!!!) door de kast. Ik heb wel de aarlekschakelaars en groepen opnieuw geordend. Ik hield na de reorganisatie zoveel ruimte over, dat ik ook alvast een 3-fase alamat voor inductieplaat geplaatst heb, al koken we (nog) op gas.
[ Voor 4% gewijzigd door TCMR op 12-04-2023 06:10 ]