Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:59
Tribunus schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:26:
Zoals jullie zien zit er nog geen hoofdschakelaar in mijn meterkast, en zal ik er wel 1 moeten plaatsen als ik naar 3 fasen ga. Dan houd ik geen ruimte meer over in de meterkast voor apparatuur welke ik nodig heb voor een laadpaal (denk ik?)
Heb zelf onlangs een 3-fase aansluiting gekregen, en de hoofdschakelaar (die ik wel al had), eruit gegooid, en een holyester onder de kast geplaatst (of beter: alles voorbereid en die jongen van Liander gevraagd 'm even aan te sluiten toen ie de 3-fase aansluiting kwam realiseren). Extra voordeel: veel meer ruimte voor zappi CT-klemmen (desondanks heb ik de mini-klemmen gebruikt). Die beltrafo zou ik er ook uithalen, zonde van de ruimte. Gewoon los op de achterwand. Beltrafo's en stopcontacten nemen "dure" ruimte in de kast, die zou ik dus skippen.

Probleem is dat je zo'n 3-fase MID meter kwijt wilt, want ja, die zijn 4 modules breed, en met je 4 modules brede alamat voor je zappi ben je dus al 8 modules kwijt. Als je de ruimte hebt, kun je toekomstgericht (inductiekoken op 3-fasen, weer 4 modules) er het beste een kast naast zetten.

Ik heb zelf, zie post hierboven, zo'n mini kastje van Eaton ernaast gezet voor de alamat van de zappi. Hij had er in gekund, maar nu heb ik ruimte voor bijv. extra PV systeem, en hoefde ik niet met die verschrikkelijke 6mm2 massieve draden (!!!) door de kast. Ik heb wel de aarlekschakelaars en groepen opnieuw geordend. Ik hield na de reorganisatie zoveel ruimte over, dat ik ook alvast een 3-fase alamat voor inductieplaat geplaatst heb, al koken we (nog) op gas.

[ Voor 4% gewijzigd door TCMR op 12-04-2023 06:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-09 22:21

Osxy

Holy crap on a cracker

TCMR schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:14:
Vandaag eindelijk m'n 3-fase zappi 2.1 inbedrijfgesteld (3 x 25A huisaansluiting). Warmtebeeldcamera laat alleen onder volle belasting wel wat hoge temperatuur zien aan de aanvoerzijde van m'n 3-fase alamat:

[Afbeelding]

Moet ik me hier zorgen over maken? Verder in het systeem (bijv. hoofdschakelaar) geen noemenswaardig hoge temperaturen. Alle klemmen zijn op 2 Nm aangedraaid. Toch adereindhulzen even kwartslag draaien? Ze zijn een beetje trapeziumvormig (Cimco Click-n-Crimp matrijs).
Kan inderdaad slechter contact zijn maar kan ook zijn dat je Zappi maar op 1 fase aan laden was? Toevallig op de eco stand? Dan schakelt de Zappi zover ik weet fases uit/aan obv. opbrengsten.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
markweb4871 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:04:
Heeft iemand ervaring met een haspel van 10 meter voor een 3 fase type 2 kabel? Zoiets als dit?
Ik heb er geen ervaring mee, ik heb voor mijn vorige auto wel een langere laadkabel gekocht dat die er standaard bij zat. Die heeft mij wel een paar keer geholpen om te kunnen laden vanwege onhandig geparkeerde andere voertuigen.

Dat was wel in de tijd van weinig snelladers onderweg en openbare laadpalen die je met een zaklamp moest zoeken. Nu zou ik dat niet meer doen.

Voor thuisladen zou ik het ook niet gebruiken, dan kan je beter de laadpaal op een handigere plek monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Osxy schreef op woensdag 12 april 2023 @ 07:18:
[...]

Kan inderdaad slechter contact zijn maar kan ook zijn dat je Zappi maar op 1 fase aan laden was? Toevallig op de eco stand? Dan schakelt de Zappi zover ik weet fases uit/aan obv. opbrengsten.
Nee, was op "Fast" en 3-fasen (10.8 kW).

Technische Unie was door 6mm2 adereindhulzen heen, dus ik heb op die plek hulzen van twijfelachtige herkomst (assortimentsdoos van lokale elektronicaboer) gebruikt. Heb niet gecheckt wat er onder het tin zit, maar dat ga ik zo wel even doen. Maar misschien moet ik de kooiklemmen toch wat vaster aandraaien, en even kijken of ik de hulzen beter kan draaien voor een groter contactoppervlak. Ik kan gelukkig wel makkelijk controleren of dat effect heeft (ik wordt bij tijden zo blij van een warmtebeeldcamera :) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
TCMR schreef op woensdag 12 april 2023 @ 07:23:
[...]

Nee, was op "Fast" en 3-fasen (10.8 kW).

Technische Unie was door 6mm2 adereindhulzen heen, dus ik heb op die plek hulzen van twijfelachtige herkomst (assortimentsdoos van lokale elektronicaboer) gebruikt. Heb niet gecheckt wat er onder het tin zit, maar dat ga ik zo wel even doen. Maar misschien moet ik de kooiklemmen toch wat vaster aandraaien, en even kijken of ik de hulzen beter kan draaien voor een groter contactoppervlak. Ik kan gelukkig wel makkelijk controleren of dat effect heeft (ik wordt bij tijden zo blij van een warmtebeeldcamera :) )
Ik zou het zeker nog eens goed nakijken en aandraaien.

Het verschil tussen onder en bovenkant is gewoon te groot.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

guido66 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:42:
[...]

Een Zappi 2.1 werkt enkel met 1 draaiveldrichting. Als deze verkeerd om zit doet ie het echt niet op 3 fasen. Dat is hier al diverse malen gemeld.
De richting maakt niet uit volgens mij. De fase rotatie setting is meer een "mapping". Tenzij dit van V2.0 naar V2.1 is gewijzigd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b__nn4MK_2v_9UdHcfphgZON3x0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IYKNWmQTa7WuykT9EAWvS2I6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door DonJuape op 12-04-2023 08:38 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-09 16:56
Tommie12 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:20:
[...]

Dat kan een tijd goed gaan… tot die rubber wat verduurt, en dan loopt het water alsnog binnen.
Het is gewoon een slecht ontwerp. Simply not done.
Jullie hebben me toch wat ongerust gemaakt over mogelijke problemen met die kabeldoorvoer aan de bovenkant. Dus met een beetje huisvlijt ziet het er nu zo uit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKzV9mLzFVj2uQQKfsUmptNg2CI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZYCgYjvWPafU2wgsuf6CPDV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:03
DonJuape schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:35:
[...]

De richting maakt niet uit volgens mij. De fase rotatie setting is meer een "mapping". Tenzij dit van V2.0 naar V2.1 is gewijzigd.
[Afbeelding]
Hier staat toch duidelijk 3x dezelfde richting...

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-09 19:48
Tuxie schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:40:
Lieve mensen,

Vandaag is er een zappi v2.1 geinstalleerd (3F). Net thuisgekomen en getest, klap, na 7.5 Kw automaat eruit. Ok, settings nalopen dus. Ja, default 1x32A werkt niet op een 3F 16A zekering. Nu 3 fase instellen dus, 25A grid limit en 16,2A device limit. Laad nu maar op 3.7Kw. CT settings nalopen, aha, ct2 en ct3 ook op grid gezet. Nog een keer testen, laden, settings uitlezen (zie onder):

[Afbeelding]

Lijkt me gevalletje L2 en L3 omgedraaid?
Je zou alle drie de CT klemmen op dezelfde fase kunnen aansluiten, dan kan je redelijk snel identificeren welke fase of klem op de verkeerde volgorde is aangesloten. Rotatie veld moet ergens rond de ~1 uitkomen, bij mij waren de waardes enkel correct bij een belasting van meer dan 1A per fase.

[ Voor 6% gewijzigd door thafusion op 12-04-2023 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
Iemand ervaring met een installateur in Belgie voor een Easee Home laadstation?

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caa5
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-05-2024
Goedemiddag allen,

Ik had bijna de Wallbox Copper SB gekocht echter via dit topic te weten gekomen dat ik deze niet op minimaal 1,4 kwh kan opladen via de overcapaciteit van de zonnepanelen. Dank daarvoor alvast, scheelt een miskoop 👍

Volgens mij zijn er nu twee modellen laadpalen die dit wel ondersteunen de Ratio Solar en de Zappi.
Nu heb ik de vraag wat is precies het verschil tussen deze twee laadpalen?

Tot slot ook nog de vraag, als er genoeg overcapaciteit is in de zomer gaan deze laadpalen dan ook automatisch solar only opladen met 3 fase en tot een maximum van 11 kWh (de max van mijn Tesla Model 3)?

Reacties worden gewaardeerd😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

caa5 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:52:
Goedemiddag allen,

Ik had bijna de Wallbox Copper SB gekocht echter via dit topic te weten gekomen dat ik deze niet op minimaal 1,4 kwh kan opladen via de overcapaciteit van de zonnepanelen. Dank daarvoor alvast, scheelt een miskoop 👍

Volgens mij zijn er nu twee modellen laadpalen die dit wel ondersteunen de Ratio Solar en de Zappi.

Tot slot ook nog de vraag, als er genoeg overcapaciteit is in de zomer gaan deze laadpalen dan ook automatisch solar only opladen met 3 fase en tot een maximum van 11 kWh (de max van mijn Tesla Model 3)?

Terugschakelen naar 3 fase bij voldoende PV overschot kan nog geen enkel laadpunt (volgens mij). M.i. is dit ook niet nodig als je je laadpunt zekert met 3x32A. Je kunt dan met 7,4kW op 1 fase laden wat de meeste EVs ondersteunen. Dat lijkt me voldoende tenzij je echt heel veel panelen hebt en regelmatig meer dan 7,4kW overschotvermogen hebt. Ik kom zelf niet verder dan 6kW en dat dan korte tijd op een zonnige dag.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caa5
DonJuape schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:31:
[...]

Terugschakelen naar 3 fase bij voldoende PV overschot kan nog geen enkel laadpunt (volgens mij). M.i. is dit ook niet nodig als je je laadpunt zekert met 3x32A. Je kunt dan met 7,4kW op 1 fase laden wat de meeste EVs ondersteunen. Dat lijkt me voldoende tenzij je echt heel veel panelen hebt en regelmatig meer dan 7,4kW overschotvermogen hebt. Ik kom zelf niet verder dan 6kW en dat dan korte tijd op een zonnige dag.
Dank voor je reactie!
Ik heb straks in mijn nieuwbouwwoning vanuit de bouw een zekering van 3 x 16A en een hoofdaansluiting van 3 x 25A. Dit zou dus betekenen dat ik of op maximaal 3,6 kwh (1 fase) kan laden of op maximaal 11 kwh (3 fase) als ik het goed begrijp?

Wel jammer dat dit niet automatisch gaat. Ik verwacht met 16 panelen namelijk in de zomer best wat terug te kunnen gaan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:03
caa5 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:10:
[...]

Dank voor je reactie!
Ik heb straks in mijn nieuwbouwwoning vanuit de bouw een zekering van 3 x 16A en een hoofdaansluiting van 3 x 25A. Dit zou dus betekenen dat ik of op maximaal 3,6 kwh (1 fase) kan laden of op maximaal 11 kwh (3 fase) als ik het goed begrijp?

Wel jammer dat dit niet automatisch gaat. Ik verwacht met 16 panelen namelijk in de zomer best wat terug te kunnen gaan leveren.
Met een Zappi mogelijk wel in de toekomst. Wat met een Zappi al wel automatisch gaat: overdag op 1 fase laden als de zon schijnt, en dan bv. ‘s nachts de rest bij daltarief op 3 fase laden.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

caa5 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:10:
[...]

Dank voor je reactie!

Je hebt voor je laadpunt een aparte zekering of aardlekautomaat (zekering met aardlek) nodig in je meterkast. Daar kun je dan kiezen voor 3x25A of 3x32A (heb ik) zodat je op 1 fase met 25A of 32A kunt laden. Ik zou dan wel 6mm2 kabel naar je laadpunt leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caa5
guido66 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:18:
[...]

Met een Zappi mogelijk wel in de toekomst. Wat met een Zappi al wel automatisch gaat: overdag op 1 fase laden als de zon schijnt, en dan bv. ‘s nachts de rest bij daltarief op 3 fase laden.
Dat is wel een groot pluspunt voor de Zappi dan!
Van wat ik kan lezen/vinden heeft de Ratio Solar zo’n functie niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-09 21:17
Goedemiddag allen,

Wat je wenst kan ook met de SMA EV-charger.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
Opmerkelijk dat de prijs daar enkele honderden euro's goedkoper is dan elders...

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:09
Goedemiddag allen,

Je haalt een aantal keer kw en kwh door elkaar.
Als je over laadsnelheid en vermogen praat dan zeg je kw. Gaat het over verbruik en de capaciteit van je batterij dan zeg je kwh.

Laden gaat altijd minimaal met 6A en dit op alle fases tegelijk (zijnde 1 of 3). Dat wil dus zeggen dat je op 1 fase aan 1380W of 1.38kW laadt of met 3 fases aan 4.1kW.

Als jij aan 11kW zonnestroom wil laden ga je een flinke jongen mogen zijn en een heel dikke villa met heel veel dak en panelen mogen leggen of een klein weilandje volleggen. 11kW en dit langere tijd op een dag is HEEL veel PV vermogen en bereik je niet eenvoudig.

Er zijn meerdere (zelfs veel) laadpalen die wisselen tussen 1 fase en 3 fase perfect ondersteunen.

Ik maak hier thuis bv gebruik van een Alfen ProLine icm EVCC en die stuurt alles met maximaal 5.5kW aan zonnestroom goed aan.
DonJuape schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:31:
[...]

Je moet dan wel opletten welk station je koopt met een 3 fasige aansluiting, zeker met “maar” 3x25A waar @caa5 naar kijkt of bij Fluvius(?) aangevraagd heeft, heb het idee dat het een Belg is. Een 11kW station impliceert vaak dat er per fase maar 16A geleverd kan worden. Monofasig 7.4kW kunnen leveren wil dan eigenlijk zeggen dat je een 3 fasig 32A/22kW station moet aanschaffen.

Er zijn wel meerdere laadstations die fase schakelen ondersteunen:

https://docs.evcc.io/docs/devices/chargers

[ Voor 23% gewijzigd door HyperBart op 13-04-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
HyperBart schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:51:
[...]

Als je over laadsnelheid en vermogen praat dan zeg je kw. Gaat het over verbruik en de capaciteit van je batterij dan zeg je kwh.

Laden gaat altijd minimaal met 6A en dit op alle fases tegelijk (zijnde 1 of 3). Dat wil dus zeggen dat je op 1 fase aan 1380W of 1.38kW laadt of met 3 fases aan 4.1kW.

Als jij aan 11kW zonnestroom wil laden ga je een flinke jongen mogen zijn en een heel dikke villa met heel veel dak en panelen mogen leggen of een klein weilandje volleggen. 11kW en dit langere tijd op een dag is HEEL veel PV vermogen en bereik je niet eenvoudig.

Er zijn meerdere (zelfs veel) laadpalen die wisselen tussen 1 fase en 3 fase perfect ondersteunen.

Ik maak hier thuis bv gebruik van een Alfen ProLine icm EVCC en die stuurt alles met maximaal 5.5kW aan zonnestroom goed aan.

[...]

Je moet dan wel opletten welk station je koopt met een 3 fasige aansluiting, zeker met “maar” 3x25A waar @caa5 naar kijkt of bij Fluvius(?) aangevraagd heeft, heb het idee dat het een Belg is. Een 11kW station impliceert vaak dat er per fase maar 16A geleverd kan worden. Monofasig 7.4kW kunnen leveren wil dan eigenlijk zeggen dat je een 3 fasig 32A/22kW station moet aanschaffen.

Kan je wat details geven over je EVCC, en hoe je die aanstuurt (HW en SW)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Tommie12 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:58:
[...]

Kan je wat details geven over je EVCC, en hoe je die aanstuurt (HW en SW)?
Sure. Zit even op mobiel, hier alvast een linkje

Bottomline is:
Je installeert een meter en een compatibele laadbox, optioneel lees je apart je PV omvormers uit.
Evcc ziet de stromen van je meter en je PV en laadt afhankelijk van je instelligen de zonnestroom in je wagen.

Des te meer je kan uitlezen des te beter kan EVCC beslissingen nemen.

Zo lees ik hier uit een Eastron SDM, 2 SMA omvormers en de Alfen ProLine alles uit.

Ik vind het “magisch” als ik dan mijn PV vs huisverbruik grafieken langs elkaar legt, dat mapt 1 op 1 O+

Ik heb indertijd een feat req ingediend, als je een DSMR meter hebt kan je die ook uitlezen.

Dockertje ergens draaien en gas euh stroom geven maar!

[ Voor 28% gewijzigd door HyperBart op 13-04-2023 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Waar haal jij uit dat de Wallbox niet aan 1.4 kW (niet kwh!) kan opladen? Prima doosje en relatief goedkoop (vooral die kleinste, enige nadeel is dat je niet zo makkelijk kan verrekenen met een BV of je werkgever)
De merknaam om al mee te beginnen? 🤓🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:31

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

HyperBart schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:03:
[...]

Sure. Zit even op mobiel, hier alvast een linkje

Bottomline is:
Je installeert een meter en een compatibele laadbox, optioneel lees je apart je PV omvormers uit.
Evcc ziet de stromen van je meter en je PV en laadt afhankelijk van je instelligen de zonnestroom in je wagen.

Des te meer je kan uitlezen des te beter kan EVCC beslissingen nemen.

Zo lees ik hier uit een Eastron SDM, 2 SMA omvormers en de Alfen ProLine alles uit.

Ik vind het “magisch” als ik dan mijn PV vs huisverbruik grafieken langs elkaar legt, dat mapt 1 op 1 O+

Ik heb indertijd een feat req ingediend, als je een DSMR meter hebt kan je die ook uitlezen.

Dockertje ergens draaien en gas euh stroom geven maar!
Laadt je dan op 1F? Of heb je zoveel PV dat je ook op 3F de 6A haalt? (dus zeg ~ 4.2kW opwek) Ik lees dat het switchen tussen 1- en 3 fasen (nog) niet functioneert/wordt onderzocht?

En wat doe je dan als je gewoon snel wilt laden; lees: op 11kW, los van eventuele opwek?

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
MisteRMeesteR schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:36:
[...]

Laadt je dan op 1F? Of heb je zoveel PV dat je ook op 3F de 6A haalt? (dus zeg ~ 4.2kW opwek) Ik lees dat het switchen tussen 1- en 3 fasen (nog) niet functioneert/wordt onderzocht?

En wat doe je dan als je gewoon snel wilt laden; lees: op 11kW, los van eventuele opwek?
Beide!
Inderdaad op het midden van de dag heb ik 5.5kW aan vermogen wat uit de PV omvormers van 4kW en 1.5kW komt. Door het prosumententarief in België heb ik indertijd mijn omvormers ondergedimensioneerd.
Ik haal dus doorheen de dag een aantal uur een "afgevlakt" vermogen van 5.5kW, maar dat is maar eventjes hoor.

In een van mijn eerdere posts gaf ik aan dat er heel wat boxen zijn die 1F/3F omschakelen ondersteunen, daarmee bedoel ik dus ook tijdens een actieve laadsessie. Waar zag je dat dat nog onderzocht wordt? Want EVCC doet dit al een tijdje.

Als ik snel wil laden ga ik naar EVCC en duw ik op het knopje "Fast", en dan gaat ie gewoon aan 11kW (of waar ik 'm statisch als "fast" op geconfigureerd heb).
Moet je wel bedenken dat een Belg die een beetje kostenbewust is niet graag op 11kW zal opladen, aangezien huiseigenaars die al een digitale meter hebben afgerekend worden op hun capaciteit, dat wil zeggen hun "bandbreedte" die ze op het net gebruiken. Tweakers schreeft daar eerder ook voor NL een artikel over waar BE ter sprake kwam:

review: Betalen per kW vermogen - Nettarieven op basis van bandbreedte
https://www.vreg.be/nl/wa...en-hoe-worden-ze-berekend
U hebt een digitale meter? Dan bepalen uw maandpieken het capaciteitstarief.

Uw digitale meter registreert de hele dag door uw verbruik, en berekent telkens het gemiddelde per kwartier. Dat is het kwartiervermogen (in kW).
Uw maandpiek is het hoogste kwartiervermogen in 1 maand. Anders gezegd: in dat kwartier belastte u het net het meest.
Het gemiddelde van uw maandpieken van de afgelopen 12 maanden is uw gemiddelde maandpiek.
Uw leverancier rekent het capaciteitstarief aan op basis van die gemiddelde maandpiek.

Is uw maandpiek in een bepaalde maand lager dan 2,5 kW? Dan rekenen we voor het capaciteitstarief toch met een ondergrens van 2,5 kW. Zo betaalt iedereen sowieso een minimumbijdrage van 2,5 kW voor zijn gebruik van het net.
Het gebruik van EVCC resulteert dan bv in dit soort grafiekjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IszE8GwCHRt9dFpMzbL7kEgEqPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hnEz6tCzJLsBzXiC4JzaxsTG.png?f=fotoalbum_large

En globaal op vermogensniveau:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPW0LDw6t-gYqFLBUrUKj9_zPbU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DBWNbh7OVFDaebyGuBNwZrtP.png?f=fotoalbum_large

Laat jullie ook niet helemaal "gek" maken over de wens/eis tot "solar only" op te laden. Dat zal nu met het komende seizoen en weer wel gaan, maar in de winter is het allemaal een pak minder.

[ Voor 38% gewijzigd door HyperBart op 13-04-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

EVCC is al veel besproken in dit topic. Via de zoekfunctie is er veel te vinden. Houd er rekening meer dat je er wel 2 euro per maand voor moet betalen. Ik dacht dat ze binnenkort ook met een levenslange licentie zouden komen tegen een eenmalige betaling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
de Peer schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:02:
EVCC is al veel besproken in dit topic. Via de zoekfunctie is er veel te vinden. Houd er rekening meer dat je er wel 2 euro per maand voor moet betalen. Ik dacht dat ze binnenkort ook met een levenslange licentie zouden komen tegen een eenmalige betaling.
Die levenslange licentie is er al.
Sponsoring is ook alleen maar nodig bij een aantal laadboxen, dus als je dat wil vermijden dan kan je kiezen voor je een box die dat niet vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

HyperBart schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:10:
[...]

Die levenslange licentie is er al.
Sponsoring is ook alleen maar nodig bij een aantal laadboxen, dus als je dat wil vermijden dan kan je kiezen voor je een box die dat niet vereist.
Ah ik zie het ja. het is nu 2 dollar per maand of eenmalig 100 dollar.

Als ik die lijst zo zie geldt de benodigde sponsoring wel voor heel veel laadboxen, in ieder geval de meest gebruikte zoals Alfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik was even vergeten dat niet alle 3-fase laadstations standaard 22kW ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04:48
Makrolon schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:36:
[...]

Wiebel maar eens met de stekker, die dingen krijgen vaak last van draadbreuk in de cp draad bij de laadstekker.
nieuwe stekker gehaald, oude erafgeknipt (zit helemaal vol met hars)

nu heb ik kabeltjes over....... (zie foto).
Welke van deze is de CP kabel?
en de andere 3?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWhopNrlF9kRhdz_t7ZoOqAEQfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ai0HuUU9Q8FEgIzO8EAJywl.jpg?f=fotoalbum_large

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 15kw hydro Pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:24
Ik ben me aan het oriënteren om een elektrische wagen aan te schaffen en daar hoort natuurlijk ook een laadpaal bij. Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren welke merken ik moet bekijken in mijn situatie.
Ik heb een PV installatie van 11.4kWp en ik wil zoveel mogelijk zonne-energie in de auto krijgen. Ik werk vaak van thuis uit en woon in België. Het salderen is hier al gedaan, dus een slimme laadpaal is wel nodig.
Mijn net aansluiting is 3x32A.

Ik ben uitgekomen op de Zappi V2.1. Die interesseert me heel erg omdat hij 100% op de zon kan werken en van 3F naar 1F kan overschakelen. Dat is iets wat ik nodig heb. Ik heb een oost/west installatie en bijna altijd minimaal 1.5kWh a 2kWh opbrengst. Op goede dagen piekt het naar 6-7kW, maar meestal schommel ik tussen de 2-4kW, wat een echte 3 fase laadpaal niet interessant maakt omdat die minimaal aan 4kW vermogen laadt.

Nu vroeg ik mij af welke laadpalen er nog bestaan die intelligent kunnen overschakelen van 3 fases naar 1 fase en die de overschot van de zonne-energie kunnen registeren.
Zelf ben ik al SMA tegengekomen, maar dat lijkt me vooral interessant als je ook een SMA omvormer en home manager hebt. Dat is helaas niet het geval bij mij.
Op mijn zoektocht komen altijd maximale vermogens naar boven, maar over minimum vermogen wordt niet vaak gesproken. Maar misschien hebben jullie wel nog aanraders voor me? Alvast bedankt.

Wat misschien ook nog een puntje is, is dat ik maandelijks een rapportje zou willen bekijken/downloaden voor mijn werkgever. Het gaat om een salariswagen en de laadkosten worden vergoed aan het CREG tarief (gemiddelde all-in elektricteitprijs voor een vlaams gezin).

[ Voor 9% gewijzigd door Broodro0ster op 13-04-2023 13:40 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Broodro0ster schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:30:
Ik ben me aan het oriënteren om een elektrische wagen aan te schaffen en daar hoort natuurlijk ook een laadpaal bij. Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren welke merken ik moet bekijken in mijn situatie.
Ik heb een PV installatie van 11.4kWp en ik wil zoveel mogelijk zonne-energie in de auto krijgen. Ik werk vaak van thuis uit en woon in België. Het salderen is hier al gedaan, dus een slimme laadpaal is wel nodig.
Mijn net aansluiting is 3x32A.

Ik ben uitgekomen op de Zappi V2.1. Die interesseert me heel erg omdat hij 100% op de zon kan werken en van 3F naar 1F kan overschakelen. Dat is iets wat ik nodig heb. Ik heb een oost/west installatie en bijna altijd minimaal 1.5kWh a 2kWh opbrengst. Op goede dagen piekt het naar 6-7kW, maar meestal schommel ik tussen de 2-4kW, wat een echte 3 fase laadpaal niet interessant maakt omdat die minimaal aan 4kW vermogen laadt.

Nu vroeg ik mij af welke laadpalen er nog bestaan die intelligent kunnen overschakelen van 3 fases naar 1 fase en die de overschot van de zonne-energie kunnen registeren.
Zelf ben ik al SMA tegengekomen, maar dat lijkt me vooral interessant als je ook een SMA omvormer en home manager hebt. Dat is helaas niet het geval bij mij.
Op mijn zoektocht komen altijd maximale vermogens naar boven, maar over minimum vermogen wordt niet vaak gesproken. Maar misschien hebben jullie wel nog aanraders voor me? Alvast bedankt.

Wat misschien ook nog een puntje is, is dat ik maandelijks een rapportje zou willen bekijken/downloaden voor mijn werkgever. Het gaat om een salariswagen en de laadkosten worden vergoed aan het CREG tarief (gemiddelde all-in elektricteitprijs voor een vlaams gezin).
Kijk eens een paar post boven je 😉, die van mij bv.

Er zijn weinig laadpalen die niet het minimale vermogen kunnen afgeven.

Jij moet vooral kijken naar dat verrekenen.
Wat ik hier raar vind is dat je werkgever dit niet regelt of vereisten heeft opgegeven.

Het meest correcte is een laadpaal met backend provider die alle laadbeurten registreert en correct verrekent.

Als je voor een KMO/kleine BV werkt die op je blauwe ogen met een paar screenshots van een appje maandelijks je wil vergoeden dan moet je geen backend hebben.

Alfen ProLine of S Line is een populair modelletje, alles mogelijk
Wallbox heeft heel kleine elegante opladers, geen verrekening/backend.
Ratio is ook wat leuks.
Etrel eventueel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
pentagon0873 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:29:
[...]

en de andere 3?

[Afbeelding]
Die andere drie moeten dienen volgens mij voor Tesla specifieke dingen zoals drukken op de knop op de connector om de klep open te doen.

Meet de CP pin op de kop eens door met alle draadjes die uit de afgeknipte kabel komen?
Ik doe een gok en normaal is de wit/zwarte draad de CP pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.kroon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-09 18:09
Hoi, een vraag over een laad probleem.

Wij zijn sinds vorige week eindelijk onze MG ZS EV LR op de oprit staan. Zeer lange levertijd, maar daar is hij dan. We hadden ondertussen al een Wallbox Pulsar+ laten ophangen (door erkend installateur) en die heeft het prima gedaan met diverse leenauto's en gasten. Na de eerste ritten met de MG was die ook toe aan een laad momentje dus de kabel er in en.... niks.

Iets mis met de auto? Echter: aangesloten op de laadpaal van de buren, bij kennissen, geen probleem. Openbare laadpaal: als een zonnetje. Granny lader, snellader... prima!
Iets mis met de wallbox? Maar de auto van de buren (nieuwe VW id 5), en ook die van een kennis (Ampera) laad prima op. Daar ook geen foutmeldingen. In de app: verbonden en wachten op laadverzoek auto.

En zo begint het ping pongen tussen (behulpzame) servicepunten van zowel de auto als wallbox.

Mijn analyse tot nu toe: na insteken steker branden de lampjes op de auto blauw en geeft het display aan dat er communicatie plaatsvindt met de oplader. Na een paar seconden stopt de auto de laadsessie, en geeft aan dat er een fout is opgetreden: stroomnet abnormaal.

Mijn voorzichtige hypothese: tijdens de communicatie fase detecteert de auto iets in de waardes van de wallbox en stopt de sessie. Kennelijk is er iets net buiten de verwachte waardes want andere voertuigen verbreken de verbinding niet. Ik verdenk dan ook de wallbox (of de achterliggende elektrische installatie van de woning) als de boosdoener.

Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken of wat ik kan laten controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
[...]

en de andere 3?

[Afbeelding]
Kan je ook eens een grotere overzichtsfoto maken?
Ik vind het namelijk heel raar dat er zoveel draden vertrekken richting de auto.

Er zijn namelijk maar 7 contactpunten aan de wagenzijde:

Dikke draden/pennen:
Nul en 3 fases en Aarding

Cp en Pp, waarbij die laatste een lusje vormt langs een kleine weerstand naar de aarding. Cp gaat dan naar de box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
HyperBart schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:05:
[...]

Kijk eens een paar post boven je 😉, die van mij bv.

Er zijn weinig laadpalen die niet het minimale vermogen kunnen afgeven.

Jij moet vooral kijken naar dat verrekenen.
Wat ik hier raar vind is dat je werkgever dit niet regelt of vereisten heeft opgegeven.

Het meest correcte is een laadpaal met backend provider die alle laadbeurten registreert en correct verrekent.

Als je voor een KMO/kleine BV werkt die op je blauwe ogen met een paar screenshots van een appje maandelijks je wil vergoeden dan moet je geen backend hebben.

Alfen ProLine of S Line is een populair modelletje, alles mogelijk
Wallbox heeft heel kleine elegante opladers, geen verrekening/backend.
Ratio is ook wat leuks.
Etrel eventueel
Het is inderdaad een kleine KMO en ik ben de eerste die een elektrische wagen zal krijgen. Ik ben dus een proef persoon eigenlijk.
Een laadpaal via het werk kan wel als er nog auto budget over is. Maar mogelijks ga ik geen budget meer over hebben en ik weet ook niet als de laadpalen waartussen ik kan kiezen interessant gaan zijn. Vandaar dat ik graag de interessant merken te weten zou komen. Dan zou ik die ook evt. via het werk kunnen laten installeren mocht er toch budget over zijn.
Het laden op uitsluitend zonne energie is voor mij wel een zeer belangrijke factor.
Ik wek in april gemiddeld 30kWh per dag op en mijn auto staat zo'n 4 dagen per week thuis. En ik rij zo'n 350km per week. Daarmee zou ik bijna volledig zelf voorzienend kunnen rijden vanaf maart/april tot oktober.

Terug betalen gaan ze sowieso doen. Alleen moet ik het kunnen meten en maandelijkse doorgeven. Samen met de kilometerstand van de wagen, kunnen ze wel nagaan als de cijfers kloppen.

Opzich zou ik ook prima een 1 fase laadpaal kunnen nemen. Dan kan ik sowieso tot 1.4kW terug moduleren en sneller laden dan 7kW zal ik nooit doen om wille van het capaciteitstarief.
Het mooie aan de 3 fase oplossing van Zappi is dat de fases in balans blijven. Want ik zie nog gebeuren dat ze over een paar jaar daarop ook gaan afstraffen.

EDIT: de Alfen laadpalen even bekeken die je hebt voorgesteld, maar het minimum vermogen geven zij aan als 3.7kW op de website. Dat wil zeggen dat als ik 2kW PV vermogen heb, ik nog steeds 1.7kW moet inkopen. Ik wil eigenlijk dat op zo'n moment de laadpaal terug schakelt naar 1F en op 2Kw laadt. Tenzij ik iets over het hoofd zie?
Ratio kan het wel. Ziet er ook leuk spul uit. Die ga ik eens verder vergelijken naast de Zappi.

[ Voor 16% gewijzigd door Broodro0ster op 13-04-2023 14:49 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:29
HyperBart schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:15:
[...]

Kan je ook eens een grotere overzichtsfoto maken?
Ik vind het namelijk heel raar dat er zoveel draden vertrekken richting de auto.

Er zijn namelijk maar 7 contactpunten aan de wagenzijde:

Dikke draden/pennen:
Nul en 3 fases en Aarding

Cp en Pp, waarbij die laatste een lusje vormt langs een kleine weerstand naar de aarding. Cp gaat dan naar de box.
Tesla heeft er nog een knopje op zitten om t klepje van de auto open te doen volgens mij. Daar zullen die andere voor zijn.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

en de andere 3?

[Afbeelding]
Is niet te googelen welke de cp is?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-04-2024
Ik heb een laadpaal van Bluecorner.
Mijn Skoda Enyaq start wel met laden maar na een paar minuten pauzeerd het laden en herstart niet.
Is dit ergens een instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kayjay
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-09 16:45
Hey allemaal, ben er weer eens deze keer met wat meer info. De situatie wordt wel steeds duidelijker al is dit voor een leek nog altijd een enorme onderneming..

Ter samenvatting:

- Nieuwbouw appartement (in Vlaanderen) onder constructie met garagebox voorzien eind dit jaar ( 1 fase 32A @ 7kwh is maximale volgend bouwpromotor) - geen 3 fase mogelijk in de straat is geen 400V aanwezig

- zonnepanelen op garage (1100 wattpiek) en laadpaal moet in garage komen

- ik en mijn vriendin werken elke dag thuis buiten 1 dag op de week dus ben ik correct met de veronderstelling dat er, buiten op zonnige lentedagen, weinig energie van de zonnepanelen zou overschieten voor de wagen op te laden? Indien ja/nee moet ik dit dan in rekening brengen bij het kiezen van een laadpaal?

- het is een leaseauto maar werkgever komt niet tussen bij laadkosten thuis, enkel bij publieke laadpalen ( dus ik hoef in theorie geen MID gecertificeerde kWh meter voor split billing

- wel wil ik dynamic load balancing om, indien mogelijk, zoveel mogelijk laden te spreiden (capaciteitstarief) en natuurlijk geen black-out te hebben bij gebruik oven en dergelijke. Keukenapparaten worden elke dag uitgebreid gebruikt.

- liefst geen abonnementsformule om op afstand te kunnen bedienen

Ik zou alles gaat, eens verhuisd, ook zelf willen monitoren en bijhouden via HA.

Met dit alles in acht genomen kom ik vaak uit bij volgende opties:

- Wallbox Copper SB
- Alfen Eve Single S-line
- EVBox Elvi
- Easee

Eventueel zou ik ook dan evcc willen gebruiken.

Lijkt jullie dit een goede uitkomst van mijn research? Zie ik iets over het hoofd of maak ik het juist te ingewikkeld? Ik kan nu ook nog zaken veranderen want men is nog niet begonnen met de aanleg van de voorzieningen vandaar mij vraagjes. Alle input is welgekomen.

Nb: wat mij wel zorgen baart is het feit dat Fluvius zelf aangeeft geen voorstander te zijn om een EV aan 1x32A 230V op te laden volgens deze pdf: https://www.fluvius.be/si...sche-auto-op-te-laden.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door kayjay op 13-04-2023 15:57 . Reden: Extra info fluvius ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Is de PV installatie op de garage alleen voor de laadpaal of (ook) voor de woning?
Welke omvormer (kVA) hangt er aan de PV installatie?
Een EV laadt normaal gezien minimaal op 6A (1,3 kW) dus 1,1 kWp aan panelen lijkt me dan wat krap.

Staat je DM in een gemeenschappelijke ruimte of in een afzonderlijke ruimte waar je er nog een tweede DM kan naasthangen? In het laatste geval (maar weinig waarschijnlijk in een appartementsgebouw) zou je ook kunnen overwegen voor de laadpaal een afzonderlijk dynamisch contract af te sluiten en te laden op de goedkoopste uren.

Zitten alle laadpalen van de blok dan op de individuele meters van iedere individuele bewoner?
Men had, gezien nieuwbouw, dan beter een afzonderlijke groepslijn getrokken voor de laadpalen en deze dynamisch aangesloten van in het begin.

Overigens wel een eigenaardige situatie dat de werkgever het (duurdere) openbaar laden wel wil vergoeden maar het thuisladen niet. Dan zou ik, indien openbare laadpalen in de buurt, gewoon daar gaan laden.
Of nog beter zelf een semi publieke laadpaal plaatsen in de garagebox en daar telkens "openbaar" gaan laden. :+

[ Voor 93% gewijzigd door IvoB2 op 13-04-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04:48
HyperBart schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:08:
[...]

Die andere drie moeten dienen volgens mij voor Tesla specifieke dingen zoals drukken op de knop op de connector om de klep open te doen.

Meet de CP pin op de kop eens door met alle draadjes die uit de afgeknipte kabel komen?
Ik doe een gok en normaal is de wit/zwarte draad de CP pin.
hier is een filmpje hoe iemand de stekker uitelkaar haalt.
is mij nog niet helemaal duidelijk, maar ik vermoed idd de zwart witte.

https://www.youtube.com/watch?v=gl0VGQNeVJ8

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 15kw hydro Pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kayjay
IvoB2 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:35:
Is de PV installatie op de garage alleen voor de laadpaal of (ook) voor de woning?
Welke omvormer (kVA) hangt er aan de PV installatie?
Een EV laadt normaal gezien minimaal op 6A (1,3 kW) dus 1,1 kWp aan panelen lijkt me dan wat krap.

Staat je DM in een gemeenschappelijke ruimte of in een afzonderlijke ruimte waar je er nog een tweede DM kan naasthangen? In het laatste geval (maar weinig waarschijnlijk in een appartementsgebouw) zou je ook kunnen overwegen voor de laadpaal een afzonderlijk dynamisch contract af te sluiten en te laden op de goedkoopste uren.

Zitten alle laadpalen van de blok dan op de individuele meters van iedere individuele bewoner?
Men had, gezien nieuwbouw, dan beter een afzonderlijke groepslijn getrokken voor de laadpalen en deze dynamisch aangesloten van in het begin.

Overigens wel een eigenaardige situatie dat de werkgever het (duurdere) openbaar laden wel wil vergoeden maar het thuisladen niet. Dan zou ik, indien openbare laadpalen in de buurt, gewoon daar gaan laden.
Of nog beter zelf een semi publieke laadpaal plaatsen in de garagebox en daar telkens "openbaar" gaan laden. :+
Aangezien de laadpaal nooit voorzien was lijkt me de PV installatie voor de woning(= ook elektriciteit in de garage?).

De DMs komen in een gemeenschappelijke ruimte inderdaad.

Er was nooit voorzien om laadpalen te plaatsen. Ik ben dan ook, bij mijn weten, de enige koper die er eentje wil plaatsen.

Ivm de terugbetaling werkgever, ik heb dat ook talloze keren aangegeven bij mijn werkgever maar ze blijven onbuigzaam. Ze grijpen allerhande redenen aan zoals de onmogelijkheid van hun sociaal secretariaat om zo een backend systeem mogelijk te maken en de nodige verrekeningen te doen.

De optie om een semi publiek laadpaal te installeren had ik hier al eens gekregen maar ik vind niet onmiddellijk een platform teug waar het mogelijk is om als particulier dit te doen. Is dit überhaupt legaal/mogelijk als particulier om een semipublieke laadpaal te hebben? En dan nog als deze niet eens publiek toegankelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
kayjay schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:52:
[...]
De optie om een semi publiek laadpaal te installeren had ik hier al eens gekregen maar ik vind niet onmiddellijk een platform teug waar het mogelijk is om als particulier dit te doen. Is dit überhaupt legaal/mogelijk als particulier om een semipublieke laadpaal te hebben? En dan nog als deze niet eens publiek toegankelijk is?
Uiteraard is dit in Vlaanderen legaal. Je krijgt (of kreeg ik volg het nu niet meer op) er zelfs fiscale voordelen voor.
Ik heb bv. thuis (waar mijn domicilie staat) een Alfens Single Pro line staan met een plug and play functie (vaste laadkabel) gekoppeld aan een 4G backoffice (niet publiek) en een Alfen Eve Single S-line (met losse kabel, dus alleen een laadpoort) semi-publiek in een ondergrondse parking van een appartementsgebouw in Antwerpen (met eigen staanplaats) waar ik via de ACE installer de laadkaart voor publiek laden van de werkgever aan gekoppeld heb.
De kost van het laden op domicilie wordt gewoon iedere maand na vervallen termijn op de eigen bankrekening gestort (en de werkgever of het sociaal secretariaat moeten daar niet wakker van liggen want de back office is uitgegeven aan een gespecialiseerd bedrijf, in deze LMS, dat alles regelt) en in de ondergrondse parking in Antwerpen gebruik ik gewoon de laadpas voor publiek laden waardoor de kosten niet op de meter komen van het appartement maar rechtstreeks doorgerekend aan de werkgever (zoals bij iedere andere openbare laadpaal).
De laadpaal is wel niet gekoppeld aan de DM van het appartement maar aan een groepsmeter voor dynamisch laden. Lijkt me een gemiste kans in een blok van nieuwbouwappartementen.
Volgens mij geldt vanaf 11 maart 2021 in Vlaanderen zelfs de verplichting wanneer er minstens 2 parkeerplaatsen voorzien zijn om leidingen en/of laadpunten op parkings van nieuwe of gerenoveerde gebouwen te installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 13-04-2023 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-09 01:34
[...]

Ivm de terugbetaling werkgever, ik heb dat ook talloze keren aangegeven bij mijn werkgever maar ze blijven onbuigzaam. Ze grijpen allerhande redenen aan zoals de onmogelijkheid van hun sociaal secretariaat om zo een backend systeem mogelijk te maken en de nodige verrekeningen te doen.
De lader die ik krijg houdt precies bij hoeveel je hebt geladen met het pasje van de zaak, en de rekeningen worden ook allemaal automatisch verstuurd en daarna op mijn rekening gestuurd. Je baas hoeft dan geen administratie bij te houden ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:16
@DonJuape
Hallo, als ik me goed herinner gebruikte je je PV opbrengst sneller te kunnen laden dan je netwerkaansluiting toelaat. Een 32A zekering toch, bij een 25 A aansluiting? En dan de load balancer op 25A?
Ik zit min of meer in dezelfde situatie, maar sinds de verzwaring van de meterkast naar 3-fase had ik met load balancing een probleem dat ik niet meer uitgesteld kon laden met mijn 1-fase EVBox, 7.4 kW.
Dit lag aan de manier waarop de load balancer omging met de signalen van de spoel op de betreffende fase (zie een eerdere post). Direct laden ging wel, en was op 25A gemaximaliseerd. Die spoel is nu afgekoppeld en wordt een P1 signaal gebruikt om de laadstroom te kunnen managen. De nieuwe load balancer die ik hiervoor gebruik is ingeregeld op 21 A per fase (hard coded, kan ik niets aan veranderen), maar ik gebruik er slechts 1 fase van, dus laadsnelheid beperkt is ca. 5.0 kW.
Helaas kan in deze opstelling dus wel de zonnestroom worden gebruikt om te laden, maar de P1 meter aansturing maximeert de laadsnelheid.
Dat is te omzeilen door weer de spoel aan te sluiten en de P1 wordt af te koppelen. Dan kan ik tot 30A gaan (zekering is 32A), vermits minimaal de resterende 32-21 is 11A wordt geleverd door de zonnepanelen, wat overeenkomt met ca. 40% van het maximum van de PV installatie. Dat is doorgaans van 11-17 uur op redelijk zonnige dagen het geval)
Maar dan kan ik niet uitgesteld laden.
Linksom of rechtsom toch wel een tamelijk beperkte oplossing zo.
Hoe heb jij dat sneller laden opgelost?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kayjay
IvoB2 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:15:
[...]

Uiteraard is dit in Vlaanderen legaal. Je krijgt (of kreeg ik volg het nu niet meer op) er zelfs subsidies voor.
Ik heb bv. thuis (waar mijn domicilie staat) een Alfens Single Pro line staan met een plug and play functie (vaste laadkabel) gekoppeld aan een 4G backoffice (niet publiek) en een Alfen Eve Single S-line (met losse kabel, dus alleen een laadpoort) in een ondergrondse parking van een appartementsgebouw in Antwerpen (met eigen staanplaats) waar ik via de ACE installer de laadkaart voor publiek laden van de werkgever aan gekoppeld heb.
De kost van het laden op domicilie wordt gewoon iedere maand na vervallen termijn op de eigen bankrekening gestort (en de werkgever of het sociaal secretariaat moeten daar niet wakker van liggen want de back office is uitgegeven aan een gespecialiseerd bedrijf, in deze LMS, dat alles regelt) en in de ondergrondse parking in Antwerpen gebruik ik gewoon de laadpas voor publiek laden waardoor de kosten niet op de meter komen van het appartement maar rechtstreeks doorgerekend aan de werkgever (zoals bij iedere andere openbare laadpaal).
De laadpaal is wel niet gekoppeld aan de DM van het appartement maar aan een groepsmeter voor dynamisch laden. Lijkt me een gemiste kans in een blok van nieuwbouwappartementen.
Volgens mij geldt vanaf 11 maart 2021 in Vlaanderen zelfs de verplichting wanneer er minstens 2 parkeerplaatsen voorzien zijn om leidingen en/of laadpunten op parkings van nieuwe of gerenoveerde gebouwen te installeren.
Die richtlijn lijkt mij slechts geldig voor alle aanvragen voor een omgevingsvergunning sinds 11 maart 2021. De omgevingsvergunning voor onze nieuwbouw werd al reeds maart 2020 afgeleverd. Dus dit zal daarom niet van toepassing zijn hier.

Mbt die semi publieke laadpaal, is dat dan dit waar je je dient op aan te sluiten: https://www.lastmilesolut...harge-point-operator-cpo/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ja of bij e-flux.
Je werkgever is dan “none the wiser” en ziet laadbeurten als publiek. Klaar

Ohja en vergeet dan geen royaal tariefje in te stellen natuurlijk. Je weet wel, afschrijvingen, parkeerplaats etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Broodro0ster schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:25:
[...]

Het is inderdaad een kleine KMO en ik ben de eerste die een elektrische wagen zal krijgen. Ik ben dus een proef persoon eigenlijk.
Dacht het al ja, die hebben meestal niet veel goesting om hier al onmiddellijk in te duiken. Profiteer er van zou ik zeggen, neem het fiscaal voordeel, zet een mooi tarief en geniet er van zo lang het mogelijk is.
Een laadpaal via het werk kan wel als er nog auto budget over is. Maar mogelijks ga ik geen budget meer over hebben en ik weet ook niet als de laadpalen waartussen ik kan kiezen interessant gaan zijn. Vandaar dat ik graag de interessant merken te weten zou komen. Dan zou ik die ook evt. via het werk kunnen laten installeren mocht er toch budget over zijn.
Als je er eentje neemt van Alfen in combinatie met E-flux zit ge altijd goed.
E flux kost per maand ongeveer 5 EUR, verreken dat dat in uw kosten per kWh tesamen met gewenste winstmarge en iedereen wordt er beter van.
Let wel dat je een Alfen met loadbalancing neemt, zodat je het fiscaal voordeel kan doen.
Het laden op uitsluitend zonne energie is voor mij wel een zeer belangrijke factor.
Ik wek in april gemiddeld 30kWh per dag op en mijn auto staat zo'n 4 dagen per week thuis. En ik rij zo'n 350km per week. Daarmee zou ik bijna volledig zelf voorzienend kunnen rijden vanaf maart/april tot oktober.
Dat is inderdaad een mooie balans tussen km's gereden en opgewekt. Klinkt alsof het idd vooral een salariswagen is die in het weekend gebruikt wordt ;) (nofi)
Terug betalen gaan ze sowieso doen. Alleen moet ik het kunnen meten en maandelijkse doorgeven. Samen met de kilometerstand van de wagen, kunnen ze wel nagaan als de cijfers kloppen.
Kijk, als ge nu de eerder genoemde Alfen neemt en ge hangt daar EVCC aan en leest de API van de auto uit met EVCC hebt ge ineens alle mooie rapportage.

Ik hoop dat ge geen Polestar hebt gekozen want dan valt dat plan in duigen en zal het manueel km standen noteren worden!
Opzich zou ik ook prima een 1 fase laadpaal kunnen nemen. Dan kan ik sowieso tot 1.4kW terug moduleren en sneller laden dan 7kW zal ik nooit doen om wille van het capaciteitstarief.
Het mooie aan de 3 fase oplossing van Zappi is dat de fases in balans blijven. Want ik zie nog gebeuren dat ze over een paar jaar daarop ook gaan afstraffen.

EDIT: de Alfen laadpalen even bekeken die je hebt voorgesteld, maar het minimum vermogen geven zij aan als 3.7kW op de website. Dat wil zeggen dat als ik 2kW PV vermogen heb, ik nog steeds 1.7kW moet inkopen. Ik wil eigenlijk dat op zo'n moment de laadpaal terug schakelt naar 1F en op 2Kw laadt. Tenzij ik iets over het hoofd zie?
Ratio kan het wel. Ziet er ook leuk spul uit. Die ga ik eens verder vergelijken naast de Zappi.
Trust me, ge ziet dingen over het hoofd. Laat mij eens zien waar je dat minimum vermogen uit afleidt? Ben benieuwd ;) .

Ik garandeer u: een Alfen ProLine 11kW 3 fase kan prima terugschakelen naar 1 fase 1.38kW. Bron: ik doe het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
EVfan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:24:
@DonJuape
Hallo, als ik me goed herinner gebruikte je je PV opbrengst sneller te kunnen laden dan je netwerkaansluiting toelaat. Een 32A zekering toch, bij een 25 A aansluiting? En dan de load balancer op 25A?
Ik zit min of meer in dezelfde situatie, maar sinds de verzwaring van de meterkast naar 3-fase had ik met load balancing een probleem dat ik niet meer uitgesteld kon laden met mijn 1-fase EVBox, 7.4 kW.
Dit lag aan de manier waarop de load balancer omging met de signalen van de spoel op de betreffende fase (zie een eerdere post). Direct laden ging wel, en was op 25A gemaximaliseerd. Die spoel is nu afgekoppeld en wordt een P1 signaal gebruikt om de laadstroom te kunnen managen. De nieuwe load balancer die ik hiervoor gebruik is ingeregeld op 21 A per fase (hard coded, kan ik niets aan veranderen), maar ik gebruik er slechts 1 fase van, dus laadsnelheid beperkt is ca. 5.0 kW.
Helaas kan in deze opstelling dus wel de zonnestroom worden gebruikt om te laden, maar de P1 meter aansturing maximeert de laadsnelheid.
Dat is te omzeilen door weer de spoel aan te sluiten en de P1 wordt af te koppelen. Dan kan ik tot 30A gaan (zekering is 32A), vermits minimaal de resterende 32-21 is 11A wordt geleverd door de zonnepanelen, wat overeenkomt met ca. 40% van het maximum van de PV installatie. Dat is doorgaans van 11-17 uur op redelijk zonnige dagen het geval)
Als je je omvormer van de panelen op dezelfde fase aansluit waar de oplader op aangesloten is dan zal de digitale meter minder ampères zien vloeien vanuit het net en kan de laadpaal meer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
pentagon0873 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:46:
[...]

hier is een filmpje hoe iemand de stekker uitelkaar haalt.
is mij nog niet helemaal duidelijk, maar ik vermoed idd de zwart witte.

https://www.youtube.com/watch?v=gl0VGQNeVJ8
Meten is weten natuurlijk he ;) . Zet je multimeter in beep-test en meet eens de pinnen door, als het een beetje een standaard kabel codering volgt dan is het de zwart/witte. Ik zie al die oranje en paarse in dat filmpje ook naar dat PCB'tje gaan en bevestigt dus mijn vermoeden dat dat allemaal draden zijn voor de Tesla proprietary systeempjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caa5
[...]

[...]

Dank voor je reactie 👍🏼
Ingaande de kw en kwh, goede weer wat geleerd.

Nog even mijn situatie:
Nieuwbouwwoning met 16 zonnepanelen. Totaal vermogen van de installatie is 16x400 watt = 6.4kw

Bij oplevering is mijn meterkast al voorbereid op een laadpaal. Voor de laadpaal zit er een zekering van 3 x 16A al in de meterkast.

Het maximum wat ik op 1 fase kan laden is dus 3,68kw.

Nu verwacht ik tijdens zonnige dagen daar soms wel overheen te gaan vandaar dat ik een laadpaal zoek die automatisch van 1 naar 3 fase kan gaan.

De EVCC is zeker interessant maar is helaas niet plug en play en vereist volgens mij best wat kennis om werkend te krijgen? Mijn technische/software kennis is beperkt.

Als ik een laadpaal wil die out of the box kan gaan schakelen (in de toekomst) dan moet ik toch voor de zappi gaan gok ik?

Iemand nog ervaringen met de Ratio Solar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
[...]
Tuurlijk dat, er zijn zelfs fiscale nota's die particulieren hiervan vrijstellen rond BTW.
Ik heb hier intern bij ons een aantal presentaties rond gegeven, een appartementsvereniging kan zelfs de plaatsing niet weigeren tenzij ze zelf collectief er gaat zetten. Dus ook rond veiligheid ben je gedekt. Je moet het wel melden, en als er geen gerechtvaardigd belang terugkomt (er zijn er maar weinig, eentje daarvan is de eerder genoemde "wij gaan het zelf doen en dit binnen een korte termijn, lees: X aantal weken" dan mag je rustig verder gaan. Wel laten keuren natuurlijk en af laten monteren op je eigen meter best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

HyperBart schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:44:
[...]

Als je je omvormer van de panelen op dezelfde fase aansluit waar de oplader op aangesloten is dan zal de digitale meter minder ampères zien vloeien vanuit het net en kan de laadpaal meer doen.
Bij mij (Zappi) maakt het niet uit op welke fase(n) het overschot zit. Het volledige overschot wordt op 1 fase geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

EVfan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:24:
@DonJuape
Inderdaad de LB op 25A. Ik heb het nog niet geprobeerd maar ik hoef daar volgens mij niet veel speciaals voor te doen. Zappi op ECO+ en de setting minimaal % overschot op 0%. Volgens mij gaat hij dan laden op een combinatie van netstroom (maximaal 25A) en PV overschot. Ik zal het eens een keer uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-09 21:07
HyperBart schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:42:

[...]

Trust me, ge ziet dingen over het hoofd. Laat mij eens zien waar je dat minimum vermogen uit afleidt? Ben benieuwd ;) .

Ik garandeer u: een Alfen ProLine 11kW 3 fase kan prima terugschakelen naar 1 fase 1.38kW. Bron: ik doe het zo.
Hoe heb jij dit ingesteld? Pas jij dit via modbus aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
HyperBart schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:56:
[...]

Meten is weten natuurlijk he ;) . Zet je multimeter in beep-test en meet eens de pinnen door, als het een beetje een standaard kabel codering volgt dan is het de zwart/witte. Ik zie al die oranje en paarse in dat filmpje ook naar dat PCB'tje gaan en bevestigt dus mijn vermoeden dat dat allemaal draden zijn voor de Tesla proprietary systeempjes.
Dat kan hij niet, want hij vervangt deze stekker omdat de draad van de oude gebroken is in de stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
DonJuape schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:11:
[...]

Bij mij (Zappi) maakt het niet uit op welke fase(n) het overschot zit. Het volledige overschot wordt op 1 fase geladen.
Ja klopt globaal op vermogensniveau maakt dat niet uit

Maar stel nu dat je een 3 fasige aansluiting van je netbeheerder hebt, 3x20A en je hebt een monofasige pv omvormer die 10A dus 2.3kW kan opwekken.
De omvormer hangt op L2. De laadpaal op 1f kan nu globaal op vermogensniveau 6900W geven maar door de hoofdzekering kan ie maar tot 4600 gaan. Als je nu die PV mee op de eerste fase hangt dan krijgt de laadpaal 10A van de PV en is er nog 20A over op de hoofdzekering.

Da’s wel op voorwaarde dat jullie gekke Nederlanders dat hele geneuzel rond selectiviteit laten gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 20:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

DonJuape schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:11:
[...]

Kan je instellen welke fase dat is? Idealiter kies ik nl voor een fase met de meeste panelen en minste grootverbruikers zodat de kans het grootst is dat ik m'n hele overschot kan gebruiken.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Termy schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:12:
[...]

Kan je instellen welke fase dat is? Idealiter kies ik nl voor een fase met de meeste panelen en minste grootverbruikers zodat de kans het grootst is dat ik m'n hele overschot kan gebruiken.
Dat kan door de fase waarop je de meeste panelen hebt, aan te sluiten op de L1 positie in de Zappi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Wat ik dus zei een post boven jou :P
@Termy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
wouter.N schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:22:
[...]

Hoe heb jij dit ingesteld? Pas jij dit via modbus aan?
Ik zelf niet, EVCC doet dit volledig.
Alfen met de optie loadbalancing (heb je echt nodig) en dan opengezet voor Energy Mgmt System en dan via EVCC geconfigureerd.
Indirect dus "ik via modbus" maar EVCC doet dit volautomatisch voor mij. Ik ben echt helemaal fan, schitterend stuk software

[ Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 13-04-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
HyperBart schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:44:
[...]

@HyperBart
Dat dus precies niet. De omvormer (1-fase) is inderdaad op dezelfde fase aangesloten als de lader. Maar zoals het nu door de load balancer wordt gecontroleerd topt die het op ca. 21A af, ongeacht hoeveel vermogen de panelen leveren.
Daarom de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-08 00:13
jeroen.kroon schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:09:
Hoi, een vraag over een laad probleem.

Wij zijn sinds vorige week eindelijk onze MG ZS EV LR op de oprit staan. Zeer lange levertijd, maar daar is hij dan. We hadden ondertussen al een Wallbox Pulsar+ laten ophangen (door erkend installateur) en die heeft het prima gedaan met diverse leenauto's en gasten. Na de eerste ritten met de MG was die ook toe aan een laad momentje dus de kabel er in en.... niks.

Iets mis met de auto? Echter: aangesloten op de laadpaal van de buren, bij kennissen, geen probleem. Openbare laadpaal: als een zonnetje. Granny lader, snellader... prima!
Iets mis met de wallbox? Maar de auto van de buren (nieuwe VW id 5), en ook die van een kennis (Ampera) laad prima op. Daar ook geen foutmeldingen. In de app: verbonden en wachten op laadverzoek auto.

En zo begint het ping pongen tussen (behulpzame) servicepunten van zowel de auto als wallbox.

Mijn analyse tot nu toe: na insteken steker branden de lampjes op de auto blauw en geeft het display aan dat er communicatie plaatsvindt met de oplader. Na een paar seconden stopt de auto de laadsessie, en geeft aan dat er een fout is opgetreden: stroomnet abnormaal.

Mijn voorzichtige hypothese: tijdens de communicatie fase detecteert de auto iets in de waardes van de wallbox en stopt de sessie. Kennelijk is er iets net buiten de verwachte waardes want andere voertuigen verbreken de verbinding niet. Ik verdenk dan ook de wallbox (of de achterliggende elektrische installatie van de woning) als de boosdoener.

Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken of wat ik kan laten controleren?
Ik heb ook problemen gehad met de Wallbox pulsar plus. Dit was in combi met een Peugeot E2008.
Nu wil het feit dat MG ook van PSA is. Er wordt gezegd door de Wallbox helpdesk, dat PSA zich niet aan communicatie protocollen houd, die wereldwijd zijn afgesproken. Ik moest via de app naar tandwieltje, installatie opties, en dan de Wallbox herstellen. Dan installeert hij een hele oude firmware. Daarna apparaat opnieuw instellen en toen werkte alles weer bij mij. Een week later kwam er een nieuwe firmware uit en die geïnstalleerd nu gelukkig ook geen problemen meer met de laatste firmware. Ik zou dit even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
DonJuape schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:18:
[...]

Inderdaad de LB op 25A. Ik heb het nog niet geprobeerd maar ik hoef daar volgens mij niet veel speciaals voor te doen. Zappi op ECO+ en de setting minimaal % overschot op 0%. Volgens mij gaat hij dan laden op een combinatie van netstroom (maximaal 25A) en PV overschot. Ik zal het eens een keer uitproberen.
@DonJuape
Dank voor je reactie. Ik zal onze installateur nog eens benaderen. Tenslotte heeft hij het aangesloten (maar de kans is dat hij zich verdedigt met “ik ken de load balancer werking niet”).
Maar de leverancier van de load balancer bevestigt dat load balancen via de P1 poort maximaal 21A (per fase) doorlaat. Ik heb een 1-fase PV, maximaal 23A (5kW), wat dus vandaag regelmatig werd gehaald. Dan laat de energiemeter zien dat er geen stroom van het net wordt gehaald, maar ook maar met 21A wordt geladen.
Aansluiten van de spoel lost dat probleem misschien op, want die meet daadwerkelijk wat er via L2 van het net komt, hoop ik. Maar het kan ook zijn dat ook die spoel rekening houdt met wat er van de panelen komt en weer alles op 21A aftopt.
Ik ga dat morgen waarschijnlijk even uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
HyperBart schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:42:
[...]

Dacht het al ja, die hebben meestal niet veel goesting om hier al onmiddellijk in te duiken. Profiteer er van zou ik zeggen, neem het fiscaal voordeel, zet een mooi tarief en geniet er van zo lang het mogelijk is.

[...]

Als je er eentje neemt van Alfen in combinatie met E-flux zit ge altijd goed.
E flux kost per maand ongeveer 5 EUR, verreken dat dat in uw kosten per kWh tesamen met gewenste winstmarge en iedereen wordt er beter van.
Let wel dat je een Alfen met loadbalancing neemt, zodat je het fiscaal voordeel kan doen.

[...]

Dat is inderdaad een mooie balans tussen km's gereden en opgewekt. Klinkt alsof het idd vooral een salariswagen is die in het weekend gebruikt wordt ;) (nofi)

[...]

Kijk, als ge nu de eerder genoemde Alfen neemt en ge hangt daar EVCC aan en leest de API van de auto uit met EVCC hebt ge ineens alle mooie rapportage.

Ik hoop dat ge geen Polestar hebt gekozen want dan valt dat plan in duigen en zal het manueel km standen noteren worden!

[...]

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik ga nog eens verder zoeken naar details over de Alfen dan. Op hun product pagina en PDF flyer wordt het niet vermeld. Ik zal eens de handleiding opzoeken, dan zal er direct wel wat duidelijk worden denk ik.

Ik denk dat als ik 50km per week prive rij, dat het veel is ;-) Meest kilometers zijn woon-werk verkeer of klanten. Ik werk 50% van thuis dus ene week 2 dagen en de andere 3 dagen. Een dagje kantoor is wel een kleine 100km, dus het loopt wel snel op.

EVCC heb ik al even bekeken. Ziet er leuke software uit en er is een Home Assistant addon.
Ik zie dat een dummy auto kunt instellen, dus ik ga dat alvast eens proberen als ik mijn P1 HomeWizard meter kan uitlezen er mee. Ik zag dat op Github dat jij er redelijk wat ervaring mee hebt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Laatst online: 10:14
Ik zat me iets af te vragen, terwijl ik me aan het verdiepen ben in een wallbox/laadpaal voor bij me thuis.
Ik zie dat er in de groepenkast een 16A 3 fase installatie automaat geplaatst wordt.
Bij een 11kW laadpaal gaat er ook 16A over elke fase.
Schiet de installatie automaat er dan niet regelmatig uit, of blijft de laadpaal in praktijk altijd iets onder die 16A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Onnozele vraag misschien, maar in mijn Tesla app kan ik laadstroom instellen tot max 16A. Waar halen ze die 16A vandaan? Vanuit de leveringskant (230V) is het max 11kW, en dat doe ik via 3-fasen, elk 16A. Dat is dan 48A, right? Ook al zou de auto met 400V rekenen, dan kom ik nog niet uit op 16A (dat zou 6,4kW zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:18
TCMR schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 06:54:
Onnozele vraag misschien, maar in mijn Tesla app kan ik laadstroom instellen tot max 16A. Waar halen ze die 16A vandaan? Vanuit de leveringskant (230V) is het max 11kW, en dat doe ik via 3-fasen, elk 16A. Dat is dan 48A, right? Ook al zou de auto met 400V rekenen, dan kom ik nog niet uit op 16A (dat zou 6,4kW zijn).
Jij telt die 3x16 A bij elkaar op, dat doet de auto niet.
16Ax230Vx3=11040Watt.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-09 20:42
bnwgraaf schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 00:32:
Ik zat me iets af te vragen, terwijl ik me aan het verdiepen ben in een wallbox/laadpaal voor bij me thuis.
Ik zie dat er in de groepenkast een 16A 3 fase installatie automaat geplaatst wordt.
Bij een 11kW laadpaal gaat er ook 16A over elke fase.
Schiet de installatie automaat er dan niet regelmatig uit, of blijft de laadpaal in praktijk altijd iets onder die 16A?
Een automaat van 16A zal niet aangesproken worden wanneer je ongeveer 16A trekt. Pas bij een werkelijk te hoge stroom zal de beveiliging inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Peter-036 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:10:
[...]

Jij telt die 3x16 A bij elkaar op, dat doet de auto niet.
16Ax230Vx3=11040Watt.
Zeg jij dat er in de Tesla app eigenlijk zou moeten staan: "16A x 3" wanneer er via 3-fasen geladen wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
TCMR schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:26:
[...]

Zeg jij dat er in de Tesla app eigenlijk zou moeten staan: "16A x 3" wanneer er via 3-fasen geladen wordt?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Broodro0ster schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:53:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik ga nog eens verder zoeken naar details over de Alfen dan. Op hun product pagina en PDF flyer wordt het niet vermeld. Ik zal eens de handleiding opzoeken, dan zal er direct wel wat duidelijk worden denk ik.

Ik denk dat als ik 50km per week prive rij, dat het veel is ;-) Meest kilometers zijn woon-werk verkeer of klanten. Ik werk 50% van thuis dus ene week 2 dagen en de andere 3 dagen. Een dagje kantoor is wel een kleine 100km, dus het loopt wel snel op.

EVCC heb ik al even bekeken. Ziet er leuke software uit en er is een Home Assistant addon.
Ik zie dat een dummy auto kunt instellen, dus ik ga dat alvast eens proberen als ik mijn P1 HomeWizard meter kan uitlezen er mee. Ik zag dat op Github dat jij er redelijk wat ervaring mee hebt ;-)
Ik heb zelf nog geen EV en krijg alleen gasten die komen opladen. Je kan idd zoals ik ook doe geen vehicles definen in de config file maar veel kan je dan niet testen als je geen gast of test voertuig hebt 😉. Wel leuk om al helemaal klaar te zitten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
@kayjay ondanks dat je relatief weinig PV hebt liggen kan je met EVCC een minus waarde opgeven zodat hij een tekort opvult en “meer” PV ziet en dus sneller het “potentieel overschot” wegduwt naar de auto.

Als je dan ook nog zoals eerder aangegeven een laadpaal publiek zou instellen (je kan dan zelfs instellen zoals @IvoB2 en ik doen dat hij altijd alle sessies op een vast laadpasje start).

Door EVCC of een groen contract ben je in orde bij de fiscus en kan je een bedrag van 1500 of 2000 eur inbrengen in je PB IJ2023 AJ2024.

Denk er wel even aan dat als je een Alfen of andere neemt dat hij specifiek iets moet bevatten rond “slim”, dus bv load balancing of energy management.

[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 14-04-2023 09:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:39
Patrick80 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:07:
Nu wil het feit dat MG ook van PSA is.
PSA is Stellantis, een grote Europese autobouwer met allerlei merken, maar daar valt MG niet onder.
MG is tegenwoordig Chinees en valt onder SAIC.

Wellicht helpt jouw suggestie, maar dat PSA iets op een bepaalde manier doet (of verkeerd zou doen), dat staat daar los van.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 13:58
Hoi iedereen,

Ik zoek een laadbox om zelf te installeren thuis en ben op zoek naar een juiste keuze qua paal:

- ik denk dat ik load balancing wil, weet nog niet echt zeker of het nodig is, hoor wisselende verhalen
- ik wil een paal met de mogelijkheid tot automatisch verrekenen met werkgever

Ik zat te denken aan een Easee, maar mijn leasemaatschappij zegt dat ze niet samenwerken met EFlux (de dienst die automatisch verrekenen mogelijk maakt)

- Is dat automatisch verrekenen iets dat via de leasemaatschappij moet gaan of is dat iets dat ik gewoon zelf met mijn firma kan regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:54
Hier een vraag waar ik na zelf wat onderzoek gedaan heb buiten het antwoord 'De auto wacht op een software update' geen concreet antwoord op kan vinden.

Op m'n werk hebben we een oude Evbox Businessline G2 met 2x 22 kw aansluiting, tenminste die 22 kw staat op de sticker.

Sinds kort met een Tesla het probleem dat zodra deze start met gepland laden direct de ring rood gaat branden en in de logs staat er dan OverCurrentFailure,Overcurrent protection at 125%. Schijnbaar is of denkt de laadpaal overbelast te zijn, maar zodra ik handmatig de sessie opnieuw start zonder gepland laden gaat dit probleemloos. In de Tesla app staat het laden ingesteld op 16A (maximaal) terwijl met 22kw 32A mogelijk zou moeten zijn.

In de configuratie van de paal staat bij phaseCurrentMinimum 160 ingesteld en phaseCurrentMaximum 640 ingesteld.

Is er iets in de paal niet goed ingesteld of een kwestie van de combinatie auto/paal?

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
HyperBart schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:46:
[...]

Ik heb zelf nog geen EV en krijg alleen gasten die komen opladen. Je kan idd zoals ik ook doe geen vehicles definen in de config file maar veel kan je dan niet testen als je geen gast of test voertuig hebt 😉. Wel leuk om al helemaal klaar te zitten!
Hmmm, ik moest een charger_meter toevoegen. Als test dan maar eens hun demo yaml genomen en daar mijn Huawei omvormer en HomeWizard P1 meter ingezet. Dat gaat prima. Bedankt voor de tip!
Als ik een gewone kWh meter heb en de auto heeft een API, zou ik zelfs zonder laadpaal dynamisch kunnen laden aan 1.4 tot 3.6kW. Scheelt wel een hoop kosten natuurlijk als je met de beperking van 3.6kW kunt leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.kroon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-09 18:09
Dank voor het meedenken.

Ondertussen contact gehad met de technische 2e lijn van wallbox. Ze zien (op afstand) een probleem op de L3 en sturen een monteur langs. Benieuwd of dat probleem in de wallbox, de meterkast of de auto blijkt te zitten maar daar komen we dan wel achter.
Patrick80 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:07:
[...]

Ik heb ook problemen gehad met de Wallbox pulsar plus. Dit was in combi met een Peugeot E2008.
Nu wil het feit dat MG ook van PSA is. Er wordt gezegd door de Wallbox helpdesk, dat PSA zich niet aan communicatie protocollen houd, die wereldwijd zijn afgesproken. Ik moest via de app naar tandwieltje, installatie opties, en dan de Wallbox herstellen. Dan installeert hij een hele oude firmware. Daarna apparaat opnieuw instellen en toen werkte alles weer bij mij. Een week later kwam er een nieuwe firmware uit en die geïnstalleerd nu gelukkig ook geen problemen meer met de laatste firmware. Ik zou dit even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Laatst online: 10:14
Gutanoth schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:22:
Hoi iedereen,

Ik zoek een laadbox om zelf te installeren thuis en ben op zoek naar een juiste keuze qua paal:

- ik denk dat ik load balancing wil, weet nog niet echt zeker of het nodig is, hoor wisselende verhalen
- ik wil een paal met de mogelijkheid tot automatisch verrekenen met werkgever

Ik zat te denken aan een Easee, maar mijn leasemaatschappij zegt dat ze niet samenwerken met EFlux (de dienst die automatisch verrekenen mogelijk maakt)

- Is dat automatisch verrekenen iets dat via de leasemaatschappij moet gaan of is dat iets dat ik gewoon zelf met mijn firma kan regelen?
Ik had ook interesse in een Easee, maar momenteel is hierop een verkoopverbod in Zweden en dat geldt nu ondertussen volgens mij ook voor Nederland....

Zie ook dit topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2179564/0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:22
Ik had een discussie met een vriend over het aansluiten van een 3 fase Zappi. Volgens hem is de Zappi op een 3 fase Type A alamat aangesloten zonder een aardlekschakelaar. Blijkbaar is dit volgens degene die het heeft aangesloten gebruikelijk omdat de alamat toch alleen voor de lader wordt gebruikt. Dit leek mij niet correct tenzij je een type B gebruikt, maar hij staat erop dat dit veilig kan.

Kan een 3 fase lader gewoon met een alamat aangesloten worden, zonder dat deze achter een ALS zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

mister_S schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:51:
Ik had een discussie met een vriend over het aansluiten van een 3 fase Zappi. Volgens hem is de Zappi op een 3 fase Type A alamat aangesloten zonder een aardlekschakelaar. Blijkbaar is dit volgens degene die het heeft aangesloten gebruikelijk omdat de alamat toch alleen voor de lader wordt gebruikt. Dit leek mij niet correct tenzij je een type B gebruikt, maar hij staat erop dat dit veilig kan.

Kan een 3 fase lader gewoon met een alamat aangesloten worden, zonder dat deze achter een ALS zit?
Een alamat bestaat uit een installatieautomaat en een aardlekschakelaar in één automaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard899
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-09 21:20
I-Lynx schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:49:
Wie heeft er ervaring met het installeren van een Wallbox Pulsar Plus?
Van het weekend een Wallbox Pulsar met LB geïnstalleerd.

Tijdens de installatie van de app op de telefoon gaat de app zoeken naar de Wallbox via Bluetooth. Echter kan de app geen Wallbox vinden.
Meerdere telefoons gebruikt, app opnieuw geïnstalleerd, laadpaal uit en aangezet maar helaas.
Het serienummer en UiD worden prima geaccepteerd in de app. Bij het zoeken naar de paal gaat het mis.
Ik zie ook verder geen Bluetooth devices in de lucht hangen als ik via mijn telefoon of tablet een scan doe.
(uiteraard sta ik direct naast de wallbox).

De ledring van de wallbox blijft geel.
Zodra ik de auto aan de stekker hangt springt de ledring op blauw (langzaal pulseren) en de auto begint met laden. Echter wel met maar 10A. De wallbox zelf staat op 16A ingesteld met de schakelaar in de unit (Standje 4 = 16A)

Ik heb natuurlijk een mail naar Wallbox en de leverancier gestuurd maar misschien hebben andere mensen hier ook mee te maken gehad.

Er zit een mooie resetknop op de printplaat. Ik kan echter nergens info vinden of deze ook een Factory reset geeft en of die daarvoor gebruikt kan worden.
weet je of de LB ook al aanstaat in de app? Als deze aanstaat de LB uitzetten en kijken of hij dan wel op 16a laad.

bij had de wallbox copper sb bij de communicatie kabel tussen de wallbox en LB een breuk na herstart van de paal was de LB ook niet meer zichtbaar in de APP. uiteindelijk bleek ook de LB ook defect, het scherm ging niet meer aan maar laat nog wel stroom door.

bij het uitzetten van de LB laad de paal wel met de ingestelde 16a

mobiele telefoon opnieuw opstarten en de paal opnieuw laten sturen wil er nog wel een voor zorgen dat hij de paal wel weer zichtbaar is via Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
de Peer schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:52:
[...]

Een alamat bestaat uit een installatieautomaat en een aardlekschakelaar in één automaat
Ik dacht dat een type A 3x16A alamat i.c.m. bijvoorbeeld een laadpaal altijd achter een ALS moest i.v.m. lekstroom. Of is dat niet het geval? Mag dit dan ook met een kookplaat bijvoorbeeld?

Niet dat ik een elektricien ben hoor :)

Edit: is dit omdat de Zappi gewoon zelf al een ingebouwde schakelaar heeft?

[ Voor 8% gewijzigd door mister_S op 14-04-2023 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

mister_S schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:14:
[...]

Ik dacht dat een type A 3x16A alamat i.c.m. bijvoorbeeld een laadpaal altijd achter een ALS moest i.v.m. lekstroom. Of is dat niet het geval? Mag dit dan ook met een kookplaat bijvoorbeeld?

een alamat is een aardlekschakelaar, toch? Ik ben ook geen expert maar 2 achter elkaar lijkt mij niet logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
Ah dom, je hebt gelijk natuurlijk, ik ben in de war met een gewone automaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:40
mister_S schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:14:
[...]

Type B lekstroombeveiliging is bij Zappi ingebouwd.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanVb
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-09 20:29
Recent is door Eneco een Alfen Single Pro Line aangelegd. Af en toe klapt de automaat van de laadpaal eruit wanneer het laden stopt. Kan nog niet de oorzaak ontdekken...suggesties?

- 3x25A (5x4mm2 kabel)
- Loadbalancing via UTP met "eneco splitter"
- Alles ingesteld door Eneco (13.8kWh, Loadbalancing aan, licht dimmen etc.)

(p.s......ik weet het, "af en toe" is natuurlijk altijd lastig :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick80
  • Laatst online: 26-08 00:13
@dreamscape Je hebt gelijk. Mijn Peugeot komt bij van Mossel vandaan. En van Mossel doet ook de dealerschap van MG vandaar dat ik dacht dat het ook PSA is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger7435
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-09 22:37
Broodro0ster schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:52:
[...]

Hmmm, ik moest een charger_meter toevoegen. Als test dan maar eens hun demo yaml genomen en daar mijn Huawei omvormer en HomeWizard P1 meter ingezet. Dat gaat prima. Bedankt voor de tip!
Goed om te horen dat je EVCC met de Homewizard P1 werkend hebt! Ik sta op het punt deze ook aan elkaar te koppelen.
Gebruikt die dan de lokale API?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08:50
Misschien dat iemand hier de logica kan vinden. Ik heb mijn Shell Home Advanced laadpaal laten instellen op 10A ipv 16A. Dit omdat weer een load balancing kabel trekken meer werk was (de laadpaal zat bij het huis en het huis had een 3x35A aansluiting en nu 3x25A). Mijn vriendin heeft een Mini Electric, en die is met 10A ook binnen een paar uur vol. Ik zelf heb een hybride die maar op 1 fase kan opladen, dus maximaal 3.7kW.

Nu laadt mijn auto maar met 2.2kW op. Het lijkt dus alsof het terugschakelen naar 10A ervoor zorgt dat alles terugschakelt. Dus ook als je minder trekt, dat je ook ongeveer maar 62.5% (10A gedeeld door 16A) kan gebruiken. Dat was niet de bedoeling, ik dacht namelijk dat de 10A nu de max was, maar niet dat ook mijn auto terug schakelt. Nu duurt het 9u om die van mij op te laden.

Iemand hier een logische redenatie voor waarom dit gebeurt?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 20:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

reputatio schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:12:
Misschien dat iemand hier de logica kan vinden. Ik heb mijn Shell Home Advanced laadpaal laten instellen op 10A ipv 16A. Dit omdat weer een load balancing kabel trekken meer werk was (de laadpaal zat bij het huis en het huis had een 3x35A aansluiting en nu 3x25A). Mijn vriendin heeft een Mini Electric, en die is met 10A ook binnen een paar uur vol. Ik zelf heb een hybride die maar op 1 fase kan opladen, dus maximaal 3.7kW.

Nu laadt mijn auto maar met 2.2kW op. Het lijkt dus alsof het terugschakelen naar 10A ervoor zorgt dat alles terugschakelt. Dus ook als je minder trekt, dat je ook ongeveer maar 62.5% (10A gedeeld door 16A) kan gebruiken. Dat was niet de bedoeling, ik dacht namelijk dat de 10A nu de max was, maar niet dat ook mijn auto terug schakelt. Nu duurt het 9u om die van mij op te laden.

Iemand hier een logische redenatie voor waarom dit gebeurt?
Ik snap je verbazing niet. Je limiteert op 10A en nu laadt ie maximaal met 10A. Wat had je anders verwacht?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reputatio
Termy schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:19:
[...]

Ik snap je verbazing niet. Je limiteert op 10A en nu laadt ie maximaal met 10A. Wat had je anders verwacht?
Nu je het zegt, even een kleine kortsluiting in mijn hoofd. Mijn auto kan natuurlijk maar op 1 fase opladen dus 10x230 = 2300 watt.

Excuses, het is nog vroeg en de auto heb ik pas net :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@reputatio ben jij Belg?
Ik doe een gok en denk van wel en dat je dig gedaan hebt owv het capaciteitstarief.
Je hebt exact dezelfde setup als mijn vader en daar heb ik recent 2 fases zelf afgekoppeld en de laadbox laten optrekken naar 25A.

Op die manier kan mijn vader altijd rustig laden aan 1x6A of als hij het echt eens nodig heeft aan 25A.

Hij stelt nu de wagen altijd in op 6A en laat em iedere nacht rustig pruttelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
HyperBart schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:36:
Ik doe een gok en denk van wel en dat je dig gedaan hebt owv het capaciteitstarief.
Een relatieve grootverbruiker (waar je met een EV als doorsnee gebruiker al vlug tot behoort) heeft weinig reden om op basis van het capaciteitstarief proberen het vermogen te beperken. In vergelijking met voorgaande jaren (netverbruik volledig berekend op kWh) doet hun meestal voordeel bij de berekening op kW + kWh.

Ik ben overigens ook Vlaming en beperk het laden tot 17A omdat dit overeenkomt met de overproductie van de
PV installatie en heeft dus ook niets te maken met het capaciteitstarief (dat hier door de toepassing van de min./max. factuur met een DM toch altijd gelijk blijft aan 2,5 kW, ongeachte het werkelijk afgenomen vermogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Situatie:
Alfen Single Pro laadpaal
Tesla MY
Jedlix geactiveerd en ingesteld met zonneintegratie
10 kWp op het dak

Ik heb de auto nog maar sinds gisteren, dus nog volop in de experimenteerfase.

Als mijn auto aan het laden is (en er effectief stroom loopt), dan kan ik de kabel loskoppelen door simpelweg met de druppel tegen de laadpaal te tikken en weg te rijden.

Maar als de kanel verbonden is, en Jedlix heeft het laden uitgesteld, dus de laadunit is in een soort van ‘wachtfase’, dan wordt de stekker niet los gelaten, en moet ik in de auto of de app de laadpoort apart gaan ontgrendelen. Dat is een beetje knullig.

Doe ik iets verkeerd, of kan ik dit anders oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
HyperBart schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:36:
@reputatio ben jij Belg?
Je hebt exact dezelfde setup als mijn vader en daar heb ik recent 2 fases zelf afgekoppeld en de laadbox laten optrekken naar 25A.

Op die manier kan mijn vader altijd rustig laden aan 1x6A of als hij het echt eens nodig heeft aan 25A.

Hij stelt nu de wagen altijd in op 6A en laat em iedere nacht rustig pruttelen.
Ik ben geen Belg haha.
Ik heb hem juist naar 10A verlaagt omdat de Mini een erg kleine accu heeft, en met 10A gaat hij ook nog redelijk snel vol. En mijn Volvo Hybride heeft ook maar 18.8kWh. Maar omdat ik niet na heb gedacht over 1-fase laden, gaat de laadpaal weer terug naar 16A.

De reden was eigenlijk omdat Load Balancing weer een extra kabel trekken vereist en een abonnement. En ik dacht het op deze manier slim op te lossen, maar niet dus. Als wij namelijk 3x16A trekken, en er wordt gekookt (alles elektrisch), dan zitten we snel aan de 25A en gooit hij de fase plat. Dat wilde ik voorkomen. Maar mijn auto is nu dus niet binnen 8 uur (dus 1 nacht) vol, en dat is niet handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
Oh guru's. Als complete leek op het gebied van ampères, meterkasten en laadpaal technologie heb ik een paar vraagjes.

Ik krijg over 3 weken 15x400W zonnepanelen en een week of 2 later een laadpaal van Cube Charging die met mijn 3x25A aansluiting met max 11kW kan laden.

Moet er door de monteur van de panelen iets worden voorbereid om de auto zoveel als mogelijk met de panelen te chargen, moet dat door de laadpaalmonteur worden geregeld of kun je zoiets instellen via een app of de auto zelf?

Het ideaal lijkt me dat de auto overdag zoveel mogelijk door de panelen worden geladen, maar dat als je een wasmachine of droger aanzet dat er automatisch minder naar de auto gaat.
De Cube zelf ondersteunt load balancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LaTiNo156 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:45:
Oh guru's. Als complete leek op het gebied van ampères, meterkasten en laadpaal technologie heb ik een paar vraagjes.

Ik krijg over 3 weken 15x400W zonnepanelen en een week of 2 later een laadpaal van Cube Charging die met mijn 3x25A aansluiting met max 11kW kan laden.

Moet er door de monteur van de panelen iets worden voorbereid om de auto zoveel als mogelijk met de panelen te chargen, moet dat door de laadpaalmonteur worden geregeld of kun je zoiets instellen via een app of de auto zelf?

Het ideaal lijkt me dat de auto overdag zoveel mogelijk door de panelen worden geladen, maar dat als je een wasmachine of droger aanzet dat er automatisch minder naar de auto gaat.
De Cube zelf ondersteunt load balancing.
Er hoeft niks te gebeuren. Cube kan nog niet slim laden obv eigen opwek denk ik? Dan zul je het zelf moeten gaan regelen. Al is dat tot 2025 nog niet echt nodig.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
Inspired schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:17:
[...]

Er hoeft niks te gebeuren. Cube kan nog niet slim laden obv eigen opwek denk ik?
Wat voor vraag moet ik precies stellen aan de leverancier om dat te weten te komen? 😊
Dan zul je het zelf moeten gaan regelen. Al is dat tot 2025 nog niet echt nodig.
Klopt, ik zou alleen graag alvast willen weten of ik alvast iets kan doen om erop voorbereid te zijn.
Je weet het nooit met de overheid, het zou zomaar kunnen dat ze de salderingsregeling vroegtijdig stopzetten.
Pagina: 1 ... 58 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen