Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:37
LaTiNo156 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:26:
[...]

Wat voor vraag moet ik precies stellen aan de leverancier om dat te weten te komen? 😊

[...]

Klopt, ik zou alleen graag alvast willen weten of ik alvast iets kan doen om erop voorbereid te zijn.
Je weet het nooit met de overheid, het zou zomaar kunnen dat ze de salderingsregeling vroegtijdig stopzetten.
Je moet vragen of de Cube al slim kan laden obv eigen opwek. Dus alleen laden als je meer opwekt dan verbruikt. Volgens mij heeft de Cube dit nog niet. Weet ook niet of elke versie dit gaat krijgen. Of alleen de duurdere “smart” bv.

De Cube site is er verder wat onduidelijk over. Ze hinten wel op slim laden maar of hij het nu al kan vraag ik me af.

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 15-04-2023 11:35 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:15
rutger7435 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 06:58:
[...]

Goed om te horen dat je EVCC met de Homewizard P1 werkend hebt! Ik sta op het punt deze ook aan elkaar te koppelen.
Gebruikt die dan de lokale API?
Inderdaad. Ik heb de lokale API aangesproken Van de HomeWizard P1 via de custom http component van EVCC.
Ik heb op hun GitHub even doorgegeven wat er nodig is zodat ze evt. een template kunnen maken voor de HomeWizard P1.

Als je mijn config voor de P1 wil zien in EVCC, dan roep je maar :)

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:26
Broodro0ster schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:52:
[...]

Inderdaad. Ik heb de lokale API aangesproken Van de HomeWizard P1 via de custom http component van EVCC.
Ik heb op hun GitHub even doorgegeven wat er nodig is zodat ze evt. een template kunnen maken voor de HomeWizard P1.

Ik had u al in de gaten 😁.
Mooie toevoeging.

Nu nog die capaciteitstarief functie he😍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:48:
Situatie:
Alfen Single Pro laadpaal
Tesla MY
Jedlix geactiveerd en ingesteld met zonneintegratie
10 kWp op het dak

Ik heb de auto nog maar sinds gisteren, dus nog volop in de experimenteerfase.

Als mijn auto aan het laden is (en er effectief stroom loopt), dan kan ik de kabel loskoppelen door simpelweg met de druppel tegen de laadpaal te tikken en weg te rijden.

Maar als de kanel verbonden is, en Jedlix heeft het laden uitgesteld, dus de laadunit is in een soort van ‘wachtfase’, dan wordt de stekker niet los gelaten, en moet ik in de auto of de app de laadpoort apart gaan ontgrendelen. Dat is een beetje knullig.

Doe ik iets verkeerd, of kan ik dit anders oplossen?
Jedlix is gekoppeld aan de auto en (in dit geval in ieder geval) niet aan de paal. Als je de kabel niet kunt ontgrendelen, moet je de settings van de Alfen controleren, of die van je Tesla. Met beide geen ervaring..

Ik kan in ieder geval altijd de (vaste) kabel ontgrendelen met de sleutel van de auto. Ongeacht de status van Jedlix of de auto.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 19:45
LaTiNo156 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:26:
[...]
Wat voor vraag moet ik precies stellen aan de leverancier om dat te weten te komen? 😊

[...]
Klopt, ik zou alleen graag alvast willen weten of ik alvast iets kan doen om erop voorbereid te zijn.
Je weet het nooit met de overheid, het zou zomaar kunnen dat ze de salderingsregeling vroegtijdig stopzetten.
als jouw cube niet kan schakelen op zonnenergie, dan kun je nog overwegen om een 1F kabel aan te schaffen.
Dan kun je op dagen en tijdstippen dat je minder dan 3x1,4kW vermogen over hebt (en dat zal de meeste dagen zijn), toch volledig op zonneenergie laden als je wel 1,4kW minimaal beschikbaar hebt.
(uiteraard mits je cube een socketversie is).

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-09 13:03
Binnenkort staat er een e-Golf op de oprit. Nu had ik mijn oog laten vallen op een Easee laadpaal. Nu is het zo dat ik niet heel veel haast heb met de paal dus ik kan ook nog de berichtgeving af wachten rondom het verkoopverbod. Maar ondertussen probeer ik ook wel een alternatief te zoeken. Hoewel ik deze auto privé rijden ga wil ik wel op de toekomst voorbereid zijn.
  • 3-fase 16A
  • Load-balancing
  • Mogelijkheid tot backoffice voor een eventuele zakelijke auto
  • Goede app ondersteuning/inzicht in het gebruik
Wat fijn is aan de Easee is dat je eigenlijk alleen de voeding naar de laadpaal brengt en de rest via WiFi/draadloos. Daarnaast blinkt de Easee qua software. Iemand nog alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger7435
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-09 22:37
Broodro0ster schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:52:
[...]

Ik zat hier te kijken maar kon niets terug vinden. Dus als je hem zou kunnen delen, erg graag 🙏

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
rutger7435 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:04:
[...]

Ik zat hier te kijken maar kon niets terug vinden. Dus als je hem zou kunnen delen, erg graag 🙏
https://github.com/evcc-i...discussioncomment-5615317

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 22:14
Thuis heb ik onlangs een Alfen laadpaal gekregen, nu heb ik deze zelf via nodered/homeassistant en modbus laten loadbalancen, tevens in node red gemaakt dat ik verschillende laad profielen kan kiezen.

Solar, Nacht tarief, full power en low power.

waarbij hij bij solar kijkt om zoveel mogelijk alleen zonne energie van mijn panelen probeert te matchen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUjYBfD9nim6eaGVasvToLPqCbg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nzMhJqcwguYopPoC00YDUBUx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmusic
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-07-2024
Na een tijd dit topic te hebben gelezen, een tijdje geleden de knoop doorgehakt en een besloten een Alfen s-line te plaatsen welke ik via E-Flux deze tevens openbaar te maken, So far so good.
Echter ik loop vast bij het aanmelden bij e-flux, na het invoeren van paal ID, krijg ik de melding dat de paal niet volledig is geconfigureerd. Geen idee welke stap er is gemist, in de Alfen app heb E-Flux staan. Handleidingen op e-flux spreken van een simkaart, echter deze gaat niet in een Alfen s-line. Misschien is hier iemand die tegen hetzelfde is aangelopen en advies kan geven, anders maandag E-Flux maar even bellen.

[ Voor 2% gewijzigd door Speedmusic op 15-04-2023 20:39 . Reden: Aanpassing ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 22:14
Speedmusic schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:25:
Na een tijd dit topic te hebben gelezen, een tijdje geleden de knoop doorgehakt en een besloten een Alfen s-line te plaatsen welke ik via E-Flux deze tevens openbaar te maken, So far so good.
Echter ik loop vast bij het aanmelden bij e-flux, na het invoeren van paal ID, krijg ik de melding dat de paal niet volledig is geconfigureerd. Geen idee welke stap er is gemist, in de Alfen app heb E-Flux staan. Handleidingen op e-flux spreken van een simkaart, echter deze gaat niet in een Alfen s-line. Misschien is hier iemand die tegen hetzelfde is aangelopen en advies kan geven, anders maandag E-Flux maar even bellen.
Anders handmatig instellen op de alfen?

https://dashboard.e-flux....e-stations/configure-ocpp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
HyperBart schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:29:
[...]

Ik had u al in de gaten 😁.
Mooie toevoeging.

Nu nog die capaciteitstarief functie he😍
Ja, dat zou top zijn mochten ze dat nog kunnen toevoegen.
Ook ben ik wel benieuwd als ik mijn warmtepomp er mee zou kunnen monitoren. Sturen hoeft niet, maar ik ben gewoon benieuwd hoeveel % zon er naar de warmtepomp vloeit. Maar daarvoor moet ik eerst nog eens mijn KwH meter aan de warmtepomp aansluiten.
rutger7435 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:04:
[...]

Bart is me voor. In het linkje staat inderdaad alle info.
Merci! _/-\o_

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezle
  • Laatst online: 25-06-2023
eltron schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 15:00:
[...]

als jouw cube niet kan schakelen op zonnenergie, dan kun je nog overwegen om een 1F kabel aan te schaffen.
Dan kun je op dagen en tijdstippen dat je minder dan 3x1,4kW vermogen over hebt (en dat zal de meeste dagen zijn), toch volledig op zonneenergie laden als je wel 1,4kW minimaal beschikbaar hebt.
(uiteraard mits je cube een socketversie is).
Zit met zelfde issue (3 fase wallbox, 3 fase boordlader en max 4kwh opwek), wat een handige oplossing. Nooit aan gedacht, dank!

[ Voor 4% gewijzigd door Sneezle op 15-04-2023 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-09 14:22
Ik ga over op dynamisch contract en wil dit icm met tibber doen (wallbox pulsar plus). Zijn hier ZZPers die hunzelf dan een bepaalde kWh prijs berekenen? Nu heb ik nog een vast contract en dan is het makkelijk te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JornR91
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-06 09:15
Beste allemaal,

Ik heb een Tesla Model 3 en die laadt ik thuis vis een 3 fase aangesloten WallBox Pulsar Plus welke ik zelf heb geinstalleerd. Nu viel mij de laatste tijd op dat de laadsnelheid weergegeven in de WallBox app niet overeen komt met de laadsnelheid die zowel mijn Tesla als mijn HomeWizard aangeven. WallBox zegt 7.5kWh en de Tesla en HomeWizard zeggen 11kWh. Ik heb hierover contact opgenomen met WallBox en de medewerker zei dat er waarschijnlijk 1 sensor van 1 fase niet werkt waardoor hij alleen de laadsnelheid meet vd andere 2 fases. Nu heb ik een hele troubleshoot van hun gekregen welke de installateur door moet lopen en in moet vullen en naar hun moet sturen zodat ze het probleem verder kunnen behandelen. De troubleshoot staat hier. Gezien ik de lader zelf heb geinstalleerd ben ik echter bang dat ze hierdoor misschien geen garanties of wat dan ook willen geven. Zijn er hier mede tweakers die hier ervaring mee hebben?

Ik hoor het graag van jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
kx22 schreef op zondag 16 april 2023 @ 08:40:
Ik ga over op dynamisch contract en wil dit icm met tibber doen (wallbox pulsar plus). Zijn hier ZZPers die hunzelf dan een bepaalde kWh prijs berekenen? Nu heb ik nog een vast contract en dan is het makkelijk te meten.
Interessante vraag. Normaal breng je werkelijke kosten in rekening en bij vast contract dus i.d.d. simpel. Bij Tibber verschilt per laadbeurt en zelfs tijdens de laadbeurt het tarief. Niet te doen om dat handmatig bij te houden. Dus mijn eerste gedachte is om dan maar uit te gaan van gemiddelde. Dan belast je wel teveel door omdat je natuurlijk de auto als grootverbruiker op de goedkoopste momenten laadt.
Als de wallbox een overzicht kan ophoesten van de tijdstippen en omvang van de laadbeurten, en Tibber kan een overzicht ophoesten met de prijzen, dan zou je met een slim scriptje wellicht kunnen berekenen wat de werkelijke kosten zijn geweest van de laadbeurten. Leuke uitdaging!

Je kunt natuurlijk ook kijken of je het gemiddelde kunt nemen van de tarieven op de tijdstippen dat je meestal laadt. Maar ook dan zou je er flink naast kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
eltron schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:24:
[...]

Bij Tibber verschilt per laadbeurt en zelfs tijdens de laadbeurt het tarief. Niet te doen om dat handmatig bij te houden.
Volgt "Tibber" de uurprijzen en geladen kWh per uur dan niet voor je op?
Het probleem lijkt me dan toch het eenvoudigste opgelost om de laadpaal aan te sluiten op een tweede meter met zijn eigen energiecontract. Dan heb je altijd een overzicht van de exacte prijzen van de geladen kWh en blijven deze ook buiten het huishoudelijk verbruik.
Als de wallbox een overzicht kan ophoesten van de tijdstippen en omvang van de laadbeurten,
Met een MID kWh teller gekoppeld (intern of extern) aan de laadpaal geen probleem.
en Tibber kan een overzicht ophoesten met de prijzen,
De werkwijze van Tibber ken ik niet maar bij mijn energieleverancier ( :)B ) geen probleem. Technisch kan het dus geen probleem zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 16-04-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:07
ik zou die kosten op t hoogst mogelijke realistische bedrag instellen ;) De belastingdienst gaat bij een controle echt niet je energiecontract napluizen als je t realistisch houd.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:06
JornR91 schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:31:
Beste allemaal,

Ik heb een Tesla Model 3 en die laadt ik thuis vis een 3 fase aangesloten WallBox Pulsar Plus welke ik zelf heb geinstalleerd. Nu viel mij de laatste tijd op dat de laadsnelheid weergegeven in de WallBox app niet overeen komt met de laadsnelheid die zowel mijn Tesla als mijn HomeWizard aangeven. WallBox zegt 7.5kWh en de Tesla en HomeWizard zeggen 11kWh. Ik heb hierover contact opgenomen met WallBox en de medewerker zei dat er waarschijnlijk 1 sensor van 1 fase niet werkt waardoor hij alleen de laadsnelheid meet vd andere 2 fases. Nu heb ik een hele troubleshoot van hun gekregen welke de installateur door moet lopen en in moet vullen en naar hun moet sturen zodat ze het probleem verder kunnen behandelen. De troubleshoot staat hier. Gezien ik de lader zelf heb geinstalleerd ben ik echter bang dat ze hierdoor misschien geen garanties of wat dan ook willen geven. Zijn er hier mede tweakers die hier ervaring mee hebben?

Ik hoor het graag van jullie!
Ik heb hetzelfde gehad, zie https://gathering.tweaker...message/74606496#74606496.
Bij mij was het meesturen van screenshot van Wallbox i.c.m. Skoda App en DSMRReader voldoende voor het opsturen van een nieuwe lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:36
Aanstaand weekend worden bij mij zonnepanelen gelegd en ik ben me aan het oriënteren in een laadpaal/wallbox.
In beide ben ik dus nog nieuw en heb daar nog niet alle kennis in.

Er zijn diverse laders die rekening houden met de opbrengst van eigen zonnepanelen.
Als ik het goed begrijp kunnen die het laden starten of stoppen, afhankelijk van het overschot aan opgewekte stroom. Op die manier zou je kunnen laden op alleen je eigen opgewekte zonnestroom.

Ik laat "maar" 8 panelen leggen, hoofdzakelijk gericht op mijn normale verbruik. Ik zal dus in die zin geen gigantisch overschot in opbrengst hebben.
Mijn inschatting is dat ik dus niet zo gigantisch veel of snel op mij zonnestroom zal kunnen laden.

In die zin vraag ik mij af wat voor mij de toegevoegde waarde zou kunnen zijn van een lader die op die manier rekening houdt met je zonnepanelen. Even los van het feit dat ik in de toekomst wellicht nog net aantal panelen kan uitbreiden.

Als ik een lader zou hebben die die functionaliteiten niet heeft, gaat hij gewoon laden, eventueel op een tijdschema, ongeacht de hoeveelheid opgewekte stroom. Alles wat meer geladen wordt dan wat van de panelen afkomt, wordt gaan gewoon van het net gehaald.

Kortom, is een dergelijke functie op je lader laag interessant als je veel overschot in de opgewekte energie hebt, en/of lang de tijd kunt en wilt nemen voor het laden, omdat dat een stuk minder snel zal gaan dan de 11kW....

Daar komt nog bij dat in ieder geval 4 dagen van de week de auto overdag niet voor de deur staat en we in het weekend ook vaak met de auto weg zijn, dus blijven er al niet meer zoveel zonne-uren over on te laden.

Klopt deze beredenering zo ongeveer, of zie ik iets over het hoofd? In wat voor situaties is een dergelijke functie op de lader interessant?

[ Voor 8% gewijzigd door bnwgraaf op 16-04-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Makrolon schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:08:
ik zou die kosten op t hoogst mogelijke realistische bedrag instellen ;) De belastingdienst gaat bij een controle echt niet je energiecontract napluizen als je t realistisch houd.
Nou dat dus....

Ik woon in omgeving utrecht. Per kWh kost het hier bij de laadpalen 0,63 incl btw en 0,56 excl btw.
Als ik voor een baas zou werken en ik zou zeggen: ik kan thuis opladen voor 50c.
Dan zou hij hier direct akkoord mee gaan.
Uiteraard slim om 2x per jaar een meet moment te nemen.

Dus waarom zou ik dat niet bij mijzelf doen. Stel als je belastingsdienst moeilijk doet, kan je altijd aangeven dat je goedkoper bent dan de straat laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Sorry, ging even mis.... Post verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door bnwgraaf op 16-04-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
kx22 schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:58:
[...]
Dus waarom zou ik dat niet bij mijzelf doen. Stel als je belastingsdienst moeilijk doet, kan je altijd aangeven dat je goedkoper bent dan de straat laadpaal.
Lijkt je dat, vanuit het standpunt van de controledienst, geen hoogst eigenaardige redenering?
Stel dat de belastingsdienst aan een handelaar vraagt waarom hij geen belasting wenst te betalen op zijn winst en deze als argument geeft dat hij goedkoper is dan de handelaar verderop in de straat? :)

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 16-04-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
IvoB2 schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:12:
[...]

Lijkt je dat, vanuit het standpunt van de controledienst, geen hoogst eigenaardige redenering?
Stel dat de belastingsdienst aan een handelaar vraagt waarom hij geen belasting wenst te betalen op zijn winst en deze als argument geeft dat hij goedkoper is dan de handelaar verderop in de straat? :)
Nee je vergelijking klopt hier niet.
Als ik bij mezelf goedkoper kan inkopen dan bij een externe partij, dan heb je een goede referentie.

Een beter voorbeeld: ik heb de auto zakelijk. Na 5 jaar is het boekhoudkundig afgeschreven en mag ik de auto aan mijzelf prive verkopen voor bedrag X. Dit bedrag is gebaseerd op taxatie (verkoopprijs van andere dealers).

Lijkt mij een betere vergelijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
bnwgraaf schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:58:
Aanstaand weekend worden bij mij zonnepanelen gelegd en ik ben me aan het oriënteren in een laadpaal/wallbox.

Er zijn diverse laders die rekening houden met de opbrengst van eigen zonnepanelen.
Als ik het goed begrijp kunnen die het laden starten of stoppen, afhankelijk van het overschot aan opgewekte stroom. Op die manier zou je kunnen laden op alleen je eigen opgewekte zonnestroom.

Ik laat "maar" 8 panelen leggen, hoofdzakelijk gericht op mijn normale verbruik. Ik zal dus in die zin geen gigantisch overschot in opbrengst hebben.
Mijn inschatting is dat ik dus niet zo gigantisch veel of snel op mij zonnestroom zal kunnen laden.

In die zin vraag ik mij af wat voor mij de toegevoegde waarde zou kunnen zijn van een lader die op die manier rekening houdt met je zonnepanelen. Even los van het feit dat ik in de toekomst wellicht nog net aantal panelen kan uitbreiden.

Als ik een lader zou hebben die die functionaliteiten niet heeft, gaat hij gewoon laden, eventueel op een tijdschema, ongeacht de hoeveelheid opgewekte stroom. Alles wat meer geladen wordt dan wat van de panelen afkomt, wordt gaan gewoon van het net gehaald.

Kortom, is een dergelijke functie op je lader laag interessant als je veel overschot in de opgewekte energie hebt, en/of lang de tijd kunt en wilt nemen voor het laden, omdat dat een stuk minder snel zal gaan dan de 11kW....

Daar komt nog bij dat in ieder geval 4 dagen van de week de auto overdag niet voor de deur staat en we in het weekend ook vaak met de auto weg zijn, dus blijven er al niet meer zoveel zonne-uren over on te laden.

Klopt deze beredenering zo ongeveer, of zie ik iets over het hoofd? In wat voor situaties is een dergelijke functie op de lader interessant?
Zolang er saldering is maakt het niet zoveel uit. Maar dat heeft de langste tijd geduurd.
En het ingewikkelde is dat ook jouw 8 panelen waarschijnlijk de meeste stroom opwekken als je relatief weinig gebruikt.
In mijn situatie komt het er op neer dat ik ongeveer 60% van de opwek terug lever, terwijl ik per saldo meer verbruik dan ik opwek. Als de saldering verdwijnt wordt het dus interessant om die 60% (zal bij jou ander percentage zijn) binnenboord te houden. Dat kan behalve met EV ook met wasmachine etc. op tijdschakelaar, of thuisbatterij (maar dat is een dure oplossing).
Als je auto bijna nooit thuis is als de zon schijnt dan kun je daar dus weinig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

bnwgraaf schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:58:

Hoeveel kWp zijn die panelen totaal? Ik ga even uit van 3,2kWp. Ik denk dat je daarmee op een zonnige dag zelden boven de 2,5kW gaat komen en dan nog heel kort. Als je dan voor een laadpunt kiest dat alleen op 3 fasen op zonnestroomoverschot kan laden dan lukt dat niet want er moet minimaal 4,2kW zijn voor er geladen wordt (is een EV ding, geen laadpunt ding).Voor een laadpunt dat wel op 1 fase op zonnestroomoverschot kan laden is minimaal 1,4kW nodig.
Tweede probleem is dat het laden op zo'n laag vermogen heel lang duurt (en meer verliezen geeft).

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
eltron schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:42:
[...]

Zolang er saldering is maakt het niet zoveel uit. Maar dat heeft de langste tijd geduurd.
En het ingewikkelde is dat ook jouw 8 panelen waarschijnlijk de meeste stroom opwekken als je relatief weinig gebruikt.
In mijn situatie komt het er op neer dat ik ongeveer 60% van de opwek terug lever, terwijl ik per saldo meer verbruik dan ik opwek. Als de saldering verdwijnt wordt het dus interessant om die 60% (zal bij jou ander percentage zijn) binnenboord te houden. Dat kan behalve met EV ook met wasmachine etc. op tijdschakelaar, of thuisbatterij (maar dat is een dure oplossing).
Als je auto bijna nooit thuis is als de zon schijnt dan kun je daar dus weinig mee.
Precies en daarom laat ik ook voorlopig een beperkt aantal panelen leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:07
bnwgraaf schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:11:
[...]

Precies en daarom laat ik ook voorlopig een beperkt aantal panelen leggen.
je zou juist daarom veel panelen moeten leggen. Het is zonde om later bij te gaan leggen, ik zou het nu gelijk zo vol mogelijk leggen. Hoe meer van je eigen gebruik gedekt word door de panelen zonder salderen en nu met salderen kan je t mooi in je auto stoppen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
DonJuape schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:00:
[...]

Hoeveel kWp zijn die panelen totaal? Ik ga even uit van 3,2kWp. Ik denk dat je daarmee op een zonnige dag zelden boven de 2,5kW gaat komen en dan nog heel kort. Als je dan voor een laadpunt kiest dat alleen op 3 fasen op zonnestroomoverschot kan laden dan lukt dat niet want er moet minimaal 4,2kW zijn voor er geladen wordt (is een EV ding, geen laadpunt ding).Voor een laadpunt dat wel op 1 fase op zonnestroomoverschot kan laden is minimaal 1,4kW nodig.
Tweede probleem is dat het laden op zo'n laag vermogen heel lang duurt (en meer verliezen geeft).
Dat is precies waar het me om gaat: alleen op zonnestroom laden, is niet voldoende (3360Wp).
En om gecombineerd te laden heb ik geen speciale lader, nodig. Dan is het wat betreft het verbruik van mijn zonne energie niet anders dan wanneer ik bijvoorbeeld de wasmachine aan zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22-09 16:31
bnwgraaf schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:18:
[...]

Dat is precies waar het me om gaat: alleen op zonnestroom laden, is niet voldoende (3360Wp).
En om gecombineerd te laden heb ik geen speciale lader, nodig. Dan is het wat betreft het verbruik van mijn zonne energie niet anders dan wanneer ik bijvoorbeeld de wasmachine aan zet?
Krijg/heb je geen Granny-charger bij je auto?

Dat zou je ruim de tijd geven totdat je evt. meer panelen gaat bijplaatsen. (ivm te weinig beschikbare kWh-tjes)
Mocht er in de toekomst meer bijkomen, kan je de beste oplossing van dát moment kiezen.
(om welke auto zou het gaan? dat kán ook mee tellen)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hansieo schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:27:
[...]

Krijg/heb je geen Granny-charger bij je auto?

Dat zou je ruim de tijd geven totdat je evt. meer panelen gaat bijplaatsen. (ivm te weinig beschikbare kWh-tjes)
Mocht er in de toekomst meer bijkomen, kan je de beste oplossing van dát moment kiezen.
(om welke auto zou het gaan? dat kán ook mee tellen)
Ik laad nu juist met de granny, maar zou het fijn vinden sneller te kunnen laden en zoals gezegd is de auto juist overdag vaak weg.
Maar er zijn momenten gaat de granny inderdaad een oplossing zou zijn, goed bedacht.

Het gaat overigens om een Kia e-Niro met 3 fase onboard lader

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Installateur
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01-02 09:16
GerjanT schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:38:
Binnenkort staat er een e-Golf op de oprit. Nu had ik mijn oog laten vallen op een Easee laadpaal. Nu is het zo dat ik niet heel veel haast heb met de paal dus ik kan ook nog de berichtgeving af wachten rondom het verkoopverbod. Maar ondertussen probeer ik ook wel een alternatief te zoeken. Hoewel ik deze auto privé rijden ga wil ik wel op de toekomst voorbereid zijn.
  • 3-fase 16A
  • Load-balancing
  • Mogelijkheid tot backoffice voor een eventuele zakelijke auto
  • Goede app ondersteuning/inzicht in het gebruik
Wat fijn is aan de Easee is dat je eigenlijk alleen de voeding naar de laadpaal brengt en de rest via WiFi/draadloos. Daarnaast blinkt de Easee qua software. Iemand nog alternatieven?
Easee is een top laadpaal. Ik heb die zelf ook en monteer die ook voor mijn klanten. Een gelijkwaardig alternatief is er niet... Of wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Installateur
Speedmusic schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:25:
Wat is de occp id of serie nummer van de laadpaal. Installateurs kunnen hem configureren. Laat mij het is proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Installateur
kx22 schreef op zondag 16 april 2023 @ 08:40:
Natuurlijk, en dan hoger instellen, zakelijke kosten opdrijven en prive uit betalen. Dat is handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22-09 16:31
bnwgraaf schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:40:
[...]

Ik laad nu juist met de granny, maar zou het fijn vinden sneller te kunnen laden en zoals gezegd is de auto juist overdag vaak weg.
Maar er zijn momenten gaat de granny inderdaad een oplossing zou zijn, goed bedacht.

Het gaat overigens om een Kia e-Niro met 3 fase onboard lader
ahh, ik had begrepen dat je (tijdelijk) zoveel mogelijk zon-energie wilde laden.
Dat kan dus redelijk met de Granny (gezien het Granny vermogen tov je overschot) maar niet automatisch.

Dan hou je nog nét wat over (als er veel zon is..) om je huis te voorzien en óp is de koek :Y)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
Installateur schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:27:
[...]

Easee is een top laadpaal. Ik heb die zelf ook en monteer die ook voor mijn klanten. Een gelijkwaardig alternatief is er niet... Of wel?
Tot die conclusie kom ik ook een beetje. Zappi heel misschien maar ben nog niet door de hele handleiding heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caa5
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-05-2024
BrieJan schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:50:
[...]

Dat weet ik. En er kan ook een MID-meter in de Wallbox zelf, echter moet dan de load balancer eruit. Beide samen gaat niet, is mij verteld.

[...]

Ik hinkte ook op die gedachte. Aan de andere kant vind ik het ook fijn om hier alvast op voor te sorteren zodat ik straks geen aanpassingen hoef te laten doen, tegen hogere kosten. Bovendien kan ik het nu ook nog eens van mijn bijtelling aftrekken, waardoor ik netto ongeveer de helft betaal.

Ik heb dan ook vandaag de knoop doorgehakt en gekozen voor de Etrel INCH Pro. :) Helaas nog wel bijna 4 weken wachten, maar dat overleven we ook wel weer. Mooie reden om extra te bewegen van en naar de openbare paal. O-)

Dank iedereen, voor alle laadpaal input! Morgen eerst maar eens die EV in ontvangst nemen en uitproberen. :*)
Vandaag ook op deze laadpaal gekomen. Het lijkt de enige laadpaal te zijn die alles heeft, backoffice verrekening, solar only modus. Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Installateur
GerjanT schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:43:
[...]

Tot die conclusie kom ik ook een beetje. Zappi heel misschien maar ben nog niet door de hele handleiding heen
Zappi is duur en veel installatie werk. Met Ct klemmen is ook een gedoe. Gaat bij Easee b.v allemaal veel makkelijker. Ook vind ik het design niet zo mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Installateur
caa5 schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:07:
[...]

Vandaag ook op deze laadpaal gekomen. Het lijkt de enige laadpaal te zijn die alles heeft, backoffice verrekening, solar only modus. Ik ben benieuwd naar je ervaringen!
Dat is ook zo. En Europees. En je hebt verschillende Garlo gavacci kwh meters. Je hebt ook een MID variant. Overigens vraagt de belastingdienst niet om een MID meter. Dat doen alleen lease maatschappijen en sommige bedrijven. Als er een MID moet zijn, dan plaats ik altijd een Alfen Pro line. Daarom zie je zoveel Alfen pro-lines aan de muur hangen. MID

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
Installateur schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:32:
[...]

Dat is ook zo. En Europees. En je hebt verschillende Garlo gavacci kwh meters. Je hebt ook een MID variant. Overigens vraagt de belastingdienst niet om een MID meter. Dat doen alleen lease maatschappijen en sommige bedrijven. Als er een MID moet zijn, dan plaats ik altijd een Alfen Pro line. Daarom zie je zoveel Alfen pro-lines aan de muur hangen. MID
Ik weet niet of de belastingdienst het niet vraagt. Ze zouden het wel moeten. Je verkoopt stroom. Wie zegt dat je kWh echt een kWh is. Op het moment dat je er geld aan verdiend moet het apparaat voldoen aan handelsdoeleinden. De MID kWh meter garandeert dat. In de openbare ruimte kan Rijksinspectie voor Digitale Infrastructuur (voorheen Agentschap Telecom) niet deugdelijke machines buiten gebruikstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-09 14:58

ChUcKiE

Dus........

Installateur schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:27:
[...]

Zappi is duur en veel installatie werk. Met Ct klemmen is ook een gedoe. Gaat bij Easee b.v allemaal veel makkelijker. Ook vind ik het design niet zo mooi.
Ik begin nu weer te twijfelen tussen de Zappi en de Easee. In de laatste had ik me nog niet echt verdiept. Maar deze lijkt goedkoper (inclusief AMP) en als deze ook nog gemakkelijker te installeren is...
Ik ga de laadpaal alleen voor prive gebruiken. Zijn er dan nog overwegingen om te kiezen voor juiste de Zappi of juist de Easee?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ChUcKiE schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:43:
[...]

Ik begin nu weer te twijfelen tussen de Zappi en de Easee. In de laatste had ik me nog niet echt verdiept. Maar deze lijkt goedkoper (inclusief AMP) en als deze ook nog gemakkelijker te installeren is...
Ik ga de laadpaal alleen voor prive gebruiken. Zijn er dan nog overwegingen om te kiezen voor juiste de Zappi of juist de Easee?
Is de Easee (inclusief de Equalizer) echt goedkoper dan de Zappi zonder kabel? Easee kan niet schakelen naar 1 fase voor laden op (PV) overschot. Easee is wel veel makkelijker te installeren en kan automatisch verrekenen heeft een paslezer etc.

[ Voor 13% gewijzigd door DonJuape op 17-04-2023 09:52 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
DonJuape schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:50:
[...]

Is de Easee (inclusief de Equalizer) echt goedkoper dan de Zappi zonder kabel? Easee kan niet schakelen naar 1 fase voor laden op (PV) overschot.
Ik meende hier, recent, gelezen te hebben van wel... (Of kon ik opmaken uit de berichten). Moet het even een keer terugzoeken.

Echter, als ze echt een verkoopverbod opgelegd krijgen dat gehandhaafd blijft, kan het ook zomaar voorbij zijn met het bedrijf Easee, lijkt me. Toch wel een risico, omdat het laadstation nauwelijks zelfstandig kan werken. In tegenstelling tot een Zappi.

Ik laat mijn Wallbox Pulsar Plus nog maar even hangen voorlopig, in ieder geval. Werkt prima, alleen heb ik eigenlijk een te korte (vaste) kabel wanneer de vouwwagen op de oprit staat...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:07
Goedemiddag mede-Tweakers,

Ik lees even mee voor mijn schoonmoeder, situatie is als volgt:
- Momenteel nog geen PV-installatie, wel ruimte voor een flink aantal panelen zonder enige schaduwwerking
- Momenteel ICE-auto, wordt op afzienbare termijn vervangen door een EV of PHEV, waarbij die laatste wat waarschijnlijker lijkt ivm caravanvakanties en korte dagelijkse ritjes
- Momenteel 1x35A aansluiting

Ze wil nu kijken naar een PV-installatie, maar de vraag is dan: als je nu alles moet gaan aanleggen, gooi je dan gewoon je dak vol en zet je meteen in op omzetten naar 3-fase, incl. bijbehorende laadpaal, omvormer, etc.? In het geval dat ze wel een EV kiest klinkt dat logisch, maar wanneer het toch een PHEV wordt? Levert een omzetting naar 3-fasen dan meer nadelen op dan alleen de kosten? Of blijft het daarbij, alleen een budgetkwestie?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
JanHenk schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:07:
[...]

Ik meende hier, recent, gelezen te hebben van wel... (Of kon ik opmaken uit de berichten). Moet het even een keer terugzoeken.

Echter, als ze echt een verkoopverbod opgelegd krijgen dat gehandhaafd blijft, kan het ook zomaar voorbij zijn met het bedrijf Easee, lijkt me. Toch wel een risico, omdat het laadstation nauwelijks zelfstandig kan werken. In tegenstelling tot een Zappi.

Ik laat mijn Wallbox Pulsar Plus nog maar even hangen voorlopig, in ieder geval. Werkt prima, alleen heb ik eigenlijk een te korte (vaste) kabel wanneer de vouwwagen op de oprit staat...
Uiteindelijk gaat het ook om de functionaliteit en als ik ook bij Zapi kijk dan begin ik nog niet meteen te juichen. Wat ik laatst al zei, ik hoop gewoon niet voor de mensen die nu een Easee hebben het straks een stuk steen is waar je niets meer mee kunt omdat de cloud wegvalt. Dat is voor mij ook wel de reden even af te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

Stalensnuitje schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:07:

- Momenteel nog geen PV-installatie, wel ruimte voor een flink aantal panelen zonder enige schaduwwerking
- Momenteel ICE-auto, wordt op afzienbare termijn vervangen door een EV of PHEV, waarbij die laatste wat waarschijnlijker lijkt ivm caravanvakanties en korte dagelijkse ritjes

Ze wil nu kijken naar een PV-installatie, maar de vraag is dan: als je nu alles moet gaan aanleggen, gooi je dan gewoon je dak vol en zet je meteen in op omzetten naar 3-fase, incl. bijbehorende laadpaal, omvormer, etc.? In het geval dat ze wel een EV kiest klinkt dat logisch, maar wanneer het toch een PHEV wordt? Levert een omzetting naar 3-fasen dan meer nadelen op dan alleen de kosten? Of blijft het daarbij, alleen een budgetkwestie?

Je kunt altijd een topic openen in het duurzame forum op GOT. Of in het zonnepanelen topic.
Hier op tweakers wordt eigenlijk altijd geadviseerd: dak helemaal vol, en dat betekent vaak dus ook overstap naar 3 fase anders kom je niet veel verder dan 15 panelen. Eigen verbruik en wel/niet EV is daarbij niet zo belangrijk. Het gaat er vooral om dat je (ook na salderen) zo veel mogelijk van je eigen verbruik kunt afdekken. Je zult sowieso flink tekort komen in de winter, dat heb ik met 63 panelen ook nog. Op een slechte dag wek ik maar 3 kWh op.
Zit je in Liander gebied hou dan rekening met 7 maanden levertijd voor een nieuwe 3 fase slimme meter.

de discussie is hier verder off topic dus zal elders voortgezet moeten worden.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 17-04-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Stalensnuitje schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:07:

Klinkt niet als noodzaak voor 3F.
Zonnepanelen is ook de vraag of je met één of met meerdere omvormers werkt. Ik heb zelf micro-omvormers per paneel.
en 1F is voor meeste EV wel voldoende ook al duurt het wat langer, maar de auto staat meestal toch lang genoeg thuis. PHEV kan meestal niet eens op 3F. En zelfs laadpaal is al overdreven/lux omdat een granny ook wel zou volstaan.
Ik heb zelf de eerste generatie van de e-niro die ook maar op 1F kan laden. Dat is vrijwel nooit een probleem (64kWh batterij). De enige situatie waarin het soms prettig is om sneller te kunnen laden is als je bij een lange rit ergens maar één of twee uurtjes AC zou kunnen bijladen. Dan maakt het uit of je dat met 11kW of met 3,7kW doet. Maar ik maak op binnenlandse ritten vrijwel nooit mee dat ik het echt nodig heb, terwijl ik regelmatig meer dan 400km op een dag rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick80
  • Laatst online: 26-08 00:13
GerjanT schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:13:
[...]

Uiteindelijk gaat het ook om de functionaliteit en als ik ook bij Zapi kijk dan begin ik nog niet meteen te juichen. Wat ik laatst al zei, ik hoop gewoon niet voor de mensen die nu een Easee hebben het straks een stuk steen is waar je niets meer mee kunt omdat de cloud wegvalt. Dat is voor mij ook wel de reden even af te wachten.
Daarom ben ik voor de wallbox pulsar plus gegaan. Heeft wel cloud, maar werkt ook direct met bluetooth verbinding tussen telefoon en lader. Load balancing via 3 aderig kabeltje naar speciaal kWh metertje en je bent nergens meer van afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Installateur
GerjanT schreef op zondag 16 april 2023 @ 23:06:
[...]

Ik weet niet of de belastingdienst het niet vraagt. Ze zouden het wel moeten. Je verkoopt stroom. Wie zegt dat je kWh echt een kWh is. Op het moment dat je er geld aan verdiend moet het apparaat voldoen aan handelsdoeleinden. De MID kWh meter garandeert dat. In de openbare ruimte kan Rijksinspectie voor Digitale Infrastructuur (voorheen Agentschap Telecom) niet deugdelijke machines buiten gebruikstellen.
Misschien omdat het niet te controleren is of je nou wel of niet een mid meter heb. Voir de Belastingdienst is het in NL geen vereiste. Hoe zouden ze dat moeten gaan handhaven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopworst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 09:20
Ik heb recent een KIA Ceed SW PHEV aangeschaft en wil deze graag thuisladen met een granny lader. Het probleem is dat deze net iets te kort is om comfortabel thuis te laden. Ik kan er eentje kopen die langer is maar ik wil eigenlijk de kabel gewoon wat verlengen door er wat kabel in te splicen.

Ik heb twee waterdichte koppelingen en een stuk 3x2.5mm neopreen kabel gekocht. Nu viel het mij op dat de kabel van de lader 4 aders heeft, naast de 3x2.5mm ook eentje van 0.5mm. Deze gaat op de printplaat naar een terminal waar 'temp' bij staat. Ik heb deze losgekoppeld, om te testen en de kabel werkt verder prima. Geen storing oid.

Het deel dat van de controle unit naar de auto loopt heeft dezelfde kabel met 4 aders. Nu wil ik het liefst het stuk tussen de controle unit en de auto verlengen zodat ik de controle unit netjes uit de regen en van de grond kan houden. Heeft iemand hier ervaring mee?

PS
Ik weet dat het niet aan te raden is om met dit soort kabels te klooien, maar het is geen type 2 kabel waar heel veel vermogen doorheen gaat.

Quid est fili?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
@HyperBart Een vraagje voor je aangezien je redelijk op de hoogte lijkt te zijn van Eflux:
Klopt het dat ik met Eflux mijn eigen "tankstation" kan starten en een zelf prijs beslissen? En dan met een laadpas daar kan laden zoals aan een publieke paal?
Mijn werkgever had eerst aangegeven dat ze thuisladen niet zouden vergoeden. Enkel een laadpas voor publieke laadpalen.
Ondertussen heb ik ze wel op andere gedachten gekregen, maar dit kan wel een plan B zijn als ze nog eens van gedacht veranderen. Of mochten ze met een belachelijk lage prijs afkomen als vergoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 11:29
@Broodro0ster Met e-flux kan je inderdaad je eigen tarief instellen (wel tot een bepaald maximum).
Je kan dan met een 'laadpas voor publieke laadpalen' laden bij de eigen laadpaal.

Ik heb zelf privé een laadpaal aangeschaft met een e-flux abonnement, hiermee laad ik mijn leasewagen met de laadpas van de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:03
joopworst schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:47:
Ik heb recent een KIA Ceed SW PHEV aangeschaft en wil deze graag thuisladen met een granny lader. Het probleem is dat deze net iets te kort is om comfortabel thuis te laden. Ik kan er eentje kopen die langer is maar ik wil eigenlijk de kabel gewoon wat verlengen door er wat kabel in te splicen.

Ik heb twee waterdichte koppelingen en een stuk 3x2.5mm neopreen kabel gekocht. Nu viel het mij op dat de kabel van de lader 4 aders heeft, naast de 3x2.5mm ook eentje van 0.5mm. Deze gaat op de printplaat naar een terminal waar 'temp' bij staat. Ik heb deze losgekoppeld, om te testen en de kabel werkt verder prima. Geen storing oid.

Het deel dat van de controle unit naar de auto loopt heeft dezelfde kabel met 4 aders. Nu wil ik het liefst het stuk tussen de controle unit en de auto verlengen zodat ik de controle unit netjes uit de regen en van de grond kan houden. Heeft iemand hier ervaring mee?

PS
Ik weet dat het niet aan te raden is om met dit soort kabels te klooien, maar het is geen type 2 kabel waar heel veel vermogen doorheen gaat.
Doe eens een gok wat dat temp draadje doet :P
Het lijkt mij verstandig dit niet te doen.
Granny kabels moeten gewoon tegen water kunnen dus als je echt wilt verlengen, doe dat dan aan de kan van stekker naar de charge unit.

OF
Koop een granny met een langere lead? Ik heb een 10m granny (1,5 meter tussen stekker en charge unit, de rest zit tussen de auto en de charge unit) voor 160 euro gekocht. Granny is instelbaar met een timer en de hoeveelheid Ampere die hij moet doen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:56
Voor de zakelijke leaseauto van mijn vriendin moet een laadpaal geïnstalleerd worden. Kan verrekend worden indien besteld bij vaste partner firma. Deze zojuist gebeld.

*Zappi wordt niet meer geinstalleerd i.v.m. teveel storingen (vreemd, lees ik hier nergens), Easee ook niet meer om de bekende redenen. Maargoed, omdat automatisch verrekenen verplicht is valt een Zappi sowieso al af geloof ik.

Blijft over een Alfen. Prima. Maar dan nu de vraag waar ik niet uitkom via Google en wat hun mij ook niet goed uit konden leggen.:

Als we nu thuis een Alfen Pro Line laten installeren. Zakelijke leaseauto wordt geladen door middel van de Travelcard ervoor te houden en ergens je tarief op te geven, maar wat als we dan een prive elektrische auto willen laden zonder deze te verrekenen, hoe gaat dat in zijn werk? Wat mij verteld werd is dat je dan een laadpas moet aanvragen en het punt moet instellen als je thuisadres. Ik vind hier echter nergens bevestiging van (ik zal wel verkeerd kijken).

Al met al vraag ik mij af of we maar niet gewoon privé verder moeten gaan kijken. Ga niet het dak volleggen met zonnepanelen en dan een laadpaal laten ophangen die daar niet slim mee kan omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
ramonp schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:54:
@Broodro0ster Met e-flux kan je inderdaad je eigen tarief instellen (wel tot een bepaald maximum).
Je kan dan met een 'laadpas voor publieke laadpalen' laden bij de eigen laadpaal.

Ik heb zelf privé een laadpaal aangeschaft met een e-flux abonnement, hiermee laad ik mijn leasewagen met de laadpas van de zaak.
Bedankt! Goed om te weten dat dit mogelijk is.
Lijkt me een goed plan B. Welke laadpaal heb je aangeschaft als ik vragen mag? Tevreden over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

PS
Ik zou er gewoon een normaal verlengsnoer tussen doen met minimaal 2,5mm2. Eventueel kun je zelf een korte versie maken als het maar om enkele meters gaat.
Gebruik op vakantie ook vaak verlengsnoer voor de granny (10 of 15m of combi). Dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dersan schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:04:
Wat mij verteld werd is dat je dan een laadpas moet aanvragen en het punt moet instellen als je thuisadres. Ik vind hier echter nergens bevestiging van (ik zal wel verkeerd kijken).
volgens mij klopt dit inderdaad gewoon. Je zult toch 'iets' nodig hebben om een laadsessie te starten, en dat is dus de laadpas.
Al met al vraag ik mij af of we maar niet gewoon privé verder moeten gaan kijken. Ga niet het dak volleggen met zonnepanelen en dan een laadpaal laten ophangen die daar niet slim mee kan omgaan.
de laadpaal kan wel slim omgaan met zonnepanelen, maar niet helemaal out-of-the-box. Via Home assistant is hij juist eenvoudig slim aan te sturen. of via EVCC of door zelf wat te knutselen (dat is wat ik gedaan heb) maar binnenkort ga ik het ook via Home assistant doen denk ik.

Echter snap ik niet wat zonnepanelen te maken hebben met stroom die de werkgever/leasemaatschappij bij jou vergoeden. je declareert doorgaans gewoon het tarief waartegen je stroom inkoopt. Wat dat betreft is het voor jou dus sowieso kostenloos.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 17-04-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:29:
[...]
Echter snap ik niet wat zonnepanelen te maken hebben met stroom die de werkgever/leasemaatschappij bij jou vergoeden. je declareert doorgaans gewoon het tarief waartegen je stroom inkoopt. Wat dat betreft is het voor jou dus sowieso kostenloos.
Euh, wanneer je je EV laadt op zonnestroom en je werkgever vergoed te kosten volgens een bepaald tarief is laden niet alleen kostenloos maar genereert het extra inkomen. :)
ps. Deze maand bedraagt de vergoeding van de werkgever aan de werknemer om thuis te laden bv. 55 cent/kWh. Reken uit de "winst" wanneer je zoveel mogelijk overschot aan zonnestroom in de accu van je EV steekt ipv naar het net te sturen (ik saldeer niet meer :)B ).

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 17-04-2023 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:36:
[...]

Euh, wanneer je je EV laadt op zonnestroom en je werkgever vergoed te kosten volgens het energietarief is laden niet alleen kostenloos maar genereert het extra inkomen. :)
ps. Deze maand bedraagt de vergoeding van de werkgever aan de werknemer om thuis te laden bv. 55 cent/kWh. Reken uit de "winst" wanneer je zoveel mogelijk overschot aan zonnestroom in de accu van je EV steekt ipv naar het net te sturen (ik saldeer niet meer).
Dat snap ik, maar dat is natuurlijk een discutabele constructie waar de belastingdienst vroeg of laat een stokje voor gaat steken. en de werkgever zou er ook iets van kunnen vinden.
Maargoed, dit is een grijs gebied. veel werkgevers hebben geen beleid op papier staan, alleen wat mondelinge afspraken/mededelingen.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 17-04-2023 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:38:
[...]

Dat snap ik, maar dat is natuurlijk een discutabele constructie waar de belastingdienst vroeg of laat een stokje voor gaat steken.
Ik ken de :)F situatie niet maar in :)B is dat voor mij geen probleem gezien ik aan alle voorwaarden voldoe die de fiscus oplegt (laadpunt met MID kWh meter, laadpunt betaald door de werkgever, vergoedingstarief volgens de boordtabellen van de federale energieregulator CREG, ruling tussen werkgever en fiscus).
Wordt hier sinds begin 2019 al dagelijks toegepast zonder enig probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 17-04-2023 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:56
de Peer schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:29:
[...]

volgens mij klopt dit inderdaad gewoon. Je zult toch 'iets' nodig hebben om een laadsessie te starten, en dat is dus de laadpas.

[...]

de laadpaal kan wel slim omgaan met zonnepanelen, maar niet helemaal out-of-the-box. Via Home assistant is hij juist eenvoudig slim aan te sturen. of via EVCC of door zelf wat te knutselen (dat is wat ik gedaan heb) maar binnenkort ga ik het ook via Home assistant doen denk ik.

Maar is dat gewoon een "kale" RFID chip of moet ik bij een commerciële partij een laadpas nemen om thuis een laadsessie te kunnen starten?

Zoals hierboven gezegd wil je natuurlijk uit ecologische overwegingen laden wanneer de zon schijnt. Snap niet wat voor een werkgever of belastingdienst het punt is of je de stroom uit het net haalt of zoveel mogelijk uit je zonnepanelen.

Je kan natuurlijk ook handmatig laden starten en stoppen maargoed, een laadpaal die hierbij helpt is natuurlijk wel zo fijn, al helemaal met het oog op salderen dat ooit stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Kodess schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:03:
[...]

Doe eens een gok wat dat temp draadje doet :P
Het lijkt mij verstandig dit niet te doen.
................
Ja precies, als ik het goed heb, wordt de temperatuur van de stekker hiermee in de gaten gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dersan schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:44:
[...]

Maar is dat gewoon een "kale" RFID chip of moet ik bij een commerciële partij een laadpas nemen om thuis een laadsessie te kunnen starten?
Ja. Alfen geeft die kaarten ook uit. De lease maatschappij waarschijnlijk ook. Maar wel even goed om na te vragen hoe het precies zit. zou kunnen verschillen per leverancier.
Zoals hierboven gezegd wil je natuurlijk uit ecologische overwegingen laden wanneer de zon schijnt.
Oke, dat kan een overweging zijn. Persoonlijk let ik daar niet op omdat salderen op jaarbasis werkt en ik meer aan de financiën kijk dan het ecologische aspect.
Snap niet wat voor een werkgever of belastingdienst het punt is of je de stroom uit het net haalt of zoveel mogelijk uit je zonnepanelen.
Nou het punt is dat als de werkgever jouw inkooptarief vergoedt terwijl jij in werkgelijkheid 'goedkope' stroom gebruikt, je winst maakt op het laden. Je werkgever dient daar eigenlijk belasting op in te houden. moeilijk verhaal. in de praktijk gebeurt dat allemaal nog niet.
Je kan natuurlijk ook handmatig laden starten en stoppen maargoed, een laadpaal die hierbij helpt is natuurlijk wel zo fijn, al helemaal met het oog op salderen dat ooit stopt.
Zeker, dit soort dingen wil je zo veel mogelijk automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dersan schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:44:

De Alfen SPL is standaard voorzien van RFID. Je kan hem instellen (via de ACE installer) om te starten via de RFID (en via de installer er laadpassen aan koppelen) of plug & charge (starten met laden wanneer de kabel in de laadpoort van de EV gaat, zo doen wij het).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:49:
[...]

De Alfen SPL is standaard voorzien van RFID. Je kan hem instellen (via de ACE installer) om te starten via de RFID (en via de installer er laadpassen aan koppelen) of plug & charge (starten met laden wanneer de kabel in de laadpoort van de EV gaat, zo doen wij het).
maar nu de hamvraag. kan het ook allebei? dus zowel de RFID functie gebruiken maar ook de plug & charge voor je prive EV bijvoorbeeld?

Ik neem aan dat het niet kan, omdat de laadsessie die je eigenlijk met RFID wilt starten, ook automatisch begint te laden bij inpluggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:51:
[...]

maar nu de hamvraag. kan het ook allebei? dus zowel de RFID functie gebruiken maar ook de plug & charge voor je prive EV bijvoorbeeld?

Ik neem aan dat het niet kan, omdat de laadsessie die je eigenlijk met RFID wilt starten, ook automatisch begint te laden bij inpluggen?
Tja nu vraag je me wat want nooit uitgeprobeerd op één en dezelfde paal.
Waar ik gedomicilieerd ben hebben we een Alfen SPL en die staat plug & play geconfigureerd (geen behoefte aan laadkaart daar gezien niet publiek toegankelijk en hoe minder gedoe hoe liever).
Op een ondergrondse parkeerplaats in Antwerpen hebben we een semi publieke Alfen Eve Single S-line geplaatst waar we de laadkaart van de werkgever aan gekoppeld hebben (zodat de kosten van het laden daar
rechtstreeks aan de werkgever gedeclareerd worden zoals publiek laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-09 06:46
Toevallig mensen hier die thuis qua networking met homeplugs aka powerlines werken ?

Ik gebruik die krengen al vele jaren. Verre van perfect maar deden het altijd wel goed. De laatste maanden merkte ik wel enkele outages en ik zie nu ook dat mijn snelheid een stuk lager is dan vroeger. Mezelf afvragend welke andere elektrische toestellen ik had, viel ineens het kwartje: mijn Shell Recharge laadpunt dat rond nieuwjaar hier geinstalleerd werd.

Is het mogelijk dat een laadpunt, dat dus ook op een totaal andere groep zit, dermate stoort op de andere groepen dat Powerlines daar serieus last kunnen van hebben ? Ik weet dat geschakelde PSUs vaak een boosdoener zijn, maar geen idee hoe een laadpunt werkt en of dat enige invloed heeft. Vooral ook wanneer de wagen niet eens aan het laden is, want ik heb mijn slechtere performance dus ook wanneer de wagen niet aan de lader hangt.

EDIT: blijkt toch niet door de laadpaal te komen. Ik heb even de automaat afgezet, maar dan nog haal ik dezelfde tragere snelheden dan vroeger.

[ Voor 7% gewijzigd door Twixie op 17-04-2023 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Twixie schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:04:
Toevallig mensen hier die thuis qua networking met homeplugs aka powerlines werken ?
Ik heb ze vorig jaar buiten gegooid omdat ik ze niet werkend kreeg in combinatie met de HW sockets en vervangen door een bijkomende Wifi-AP. Bleek dat AP (met een veel groter bereik dan de powerlines) ook nog eens veel minder te verbruiken dan de stroomvretende powerlines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:31

PS
Tja, je hebt net de temperatuursbeveiliging gesloopt…

Er gaat idd niet heel veel vermogen door, maar wel het maximum van wat een schuko kan trekken.

Sorry, maar wat je doet is niet veilig.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
Installateur schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:44:
[...]

Misschien omdat het niet te controleren is of je nou wel of niet een mid meter heb. Voir de Belastingdienst is het in NL geen vereiste. Hoe zouden ze dat moeten gaan handhaven?
Zeker wel. Door je te vragen hoe je het gemeten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:24
Twixie schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:04:

Ik gebruik die krengen al vele jaren. Verre van perfect maar deden het altijd wel goed. De laatste maanden merkte ik wel enkele outages en ik zie nu ook dat mijn snelheid een stuk lager is dan vroeger. Mezelf afvragend welke andere elektrische toestellen ik had, viel ineens het kwartje: mijn Shell Recharge laadpunt dat rond nieuwjaar hier geinstalleerd werd.

Is het mogelijk dat een laadpunt, dat dus ook op een totaal andere groep zit, dermate stoort op de andere groepen dat Powerlines daar serieus last kunnen van hebben ? Ik weet dat geschakelde PSUs vaak een boosdoener zijn, maar geen idee hoe een laadpunt werkt en of dat enige invloed heeft. Vooral ook wanneer de wagen niet eens aan het laden is, want ik heb mijn slechtere performance dus ook wanneer de wagen niet aan de lader hangt.

EDIT: blijkt toch niet door de laadpaal te komen. Ik heb even de automaat afgezet, maar dan nog haal ik dezelfde tragere snelheden dan vroeger.
Ik kom het probleem nog wel eens tegen met powerlines dat ze de auto die staat te laden zo ver triggeren dat deze niet meer fatsoenlijk kan laden.
Mijn ervaringen zijn dat de auto en de powerlines behoorlijk op elkaar storen.
Het is dus niet de lader maar de auto die daar op reageert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 11:29
Broodro0ster schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:07:
[...]

Bedankt! Goed om te weten dat dit mogelijk is.
Lijkt me een goed plan B. Welke laadpaal heb je aangeschaft als ik vragen mag? Tevreden over?
Ik heb de Alfen Eve Single S-line met RFID & load balancing.
Prima ding. Doet wat ie moet doen, de auto laden ;)

Veel mensen hebben de Pro-line, maar deze voegt voor mij niks toe t.o.v. de S-line.
Tenzij je een display wilt hebben en 22kW wilt kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Installateur
ramonp schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:44:
[...]

Ik heb de Alfen Eve Single S-line met RFID & load balancing.
Prima ding. Doet wat ie moet doen, de auto laden ;)

Veel mensen hebben de Pro-line, maar deze voegt voor mij niks toe t.o.v. de S-line.
Tenzij je een display wilt hebben en 22kW wilt kunnen laden.
De S line heeft geen MID gekeurde meter. De Pro-line wel. Dat is het verschil en dus toch echt wel de grote meerwaarde van een pro-line als een MID verplicht is of zou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Installateur schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:09:
[...]

De S line heeft geen MID gekeurde meter. De Pro-line wel. Dat is het verschil en dus toch echt wel de grote meerwaarde van een pro-line als een MID verplicht is of zou zijn.
Tuurlijk heeft de S-Line dat wel.

https://alfen.com/file-download/download/public/1882

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
Dat was niet zo, ik ben eerder deze week ook een datasheet tegen gekomen waar de S-line geen MID gekeurde kWh-meter had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
GerjanT schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:57:
[...]

Dat was niet zo, ik ben eerder deze week ook een datasheet tegen gekomen waar de S-line geen MID gekeurde kWh-meter had.
Ah, dat zou kunnen. Zorgen dat je wat uit de nieuwe voorraad krijgt dus. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:28
In september vorig jaar heb ik in dit (uiterst leerzame) topic wat vragen gesteld over afzekeren zappi in een 3x25A huisaansluiting. Ik heb het net nog even teruggelezen. Adviezen waren niet eenduidig, en heb uiteindelijk toch 3x16A gekozen. Pas onlangs de zappi geïnstalleerd omdat de EV erg lang op zich liet wachten (en uiteindelijk toch een andere EV gekocht).
Die 3x16A alamat bleek de verkeerde keuze, ondanks dat de laadpaalboeren er vrolijk mee adverteren:

laadpaal24[nl]: "U heeft voor de 11 kW laadpaal een 3P+N 16A aardlekautomaat nodig"
laadpalen-prijzen[nl]: "Voor de 11 kW laadpaal is een 3P+N 16A aardlekautomaat ideaal"
laadpuntservice[nl]: "Standaard dient in deze situatie in uw groepenkast bij de keuze voor een 3-fasen 11 kW laadpunt, een zekering van (3x) 16 Ampère te worden toegevoegd."

Slecht advies, naar nu blijkt. Het werkte wel, maar ik zag met IR-camera dat de alamat na een paar uurtjes voluit knallen veel te heet werd (70 graden, met de kap eraf). Fabrikant van de alamat gemaild, en die bevestigde dat voor PV, EV en WP toepassingen de 80% regel moet worden toegepast. Een 16A alamat is niet bedoeld om urenlang op 16A belast te worden.

TLDR; nu voor veel meer geld een 20A alamat geplaatst, die blijft een stuk koeler. Vreemd genoeg krijg ik ook een hoger vermogen door de zappi (11.3kW t.o.v. 10.8kW met 16A alamat). Dat laatste kan ik niet begrijpen. En ja, van selectiviteit t.o.v. de hoofdzekering is geen sprake meer, maar so be it...

Doe er je voordeel mee! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:51
Hier ook 16A alamat maar geen last van hoge temperatuur na uren laden @TCMR?

B merk gekozen?

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
DonJuape schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:35:
[...]

De richting maakt niet uit volgens mij. De fase rotatie setting is meer een "mapping". Tenzij dit van V2.0 naar V2.1 is gewijzigd.
[Afbeelding]
De zappi valt terug in 1-fase modus als je 'm niet goed met rechtsdraaiend veld aansluit. Dat is echt een gegeven. En in 1-fase modus kun je de menu-optie die je hier laat zien niet meer oproepen. Zover ik begrepen heb, is die setting bedoeld om meerdere zappi's beter over de 3 fasen te verdelen (niet allemaal 123, zodat wanneer er op 1 fase geladen wordt, ze niet allemaal tegelijk over fase 1 stroom gaan trekken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Ja, Eaton...

Heb geen idee waarom de temperatuur zo uit de hand liep. Heb dat bij Eaton nog teruggekoppeld, en wacht op antwoord. Bij een maat met zelfde laadpaal zijn automaat (ander merk) gemeten: die bleef idd veel koeler. Maar die 80% regel, dat is geen verzinsel van de fabrikant. Je hebt in je huis maar weinig verbruikers die zo dicht tegen de nominale waarde van de automaat gaan zitten, urenlang. En die bimetalen, die gaan gewoon lekker opwarmen onder last.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:51
TCMR schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:49:
[...]

Ja, Eaton...

Heb geen idee waarom de temperatuur zo uit de hand liep. Heb dat bij Eaton nog teruggekoppeld, en wacht op antwoord. Bij een maat met zelfde laadpaal zijn automaat (ander merk) gemeten: die bleef idd veel koeler. Maar die 80% regel, dat is geen verzinsel van de fabrikant. Je hebt in je huis maar weinig verbruikers die zo dicht tegen de nominale waarde van de automaat gaan zitten, urenlang. En die bimetalen, die gaan gewoon lekker opwarmen onder last.
Hoewel die 80% regel zeker niet slecht is om aan te houden moet een automaat gewoon 100% kunnen leveren wat is opgegeven.

Mijn alamat mag gewoon 100% continu belast mag worden volgens de specs. Heb dan wel geen Eaton ;).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:55
[...]
Ja, Eaton...

Curieus... ik heb hier geen IR thermometer, dus kan het niet voor je nameten, maar ik heb ook een 16A driefasen alamat van Eaton in de kast zitten voor mijn laadaansluiting (geen laadpaal, maar een rode CEE met daaraan een 11 kW 'super'-granny die gewoon 3x16A doet.

En dat gaat ook na urenlange belasting hartstikke goed. De automaat wordt handwarm, net zoals de automaat van mijn zonnepanelen die soms urenlang 5 kW de andere kant uit staat de duwen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
dreamscape schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:15:
[...]
En dat gaat ook na urenlange belasting hartstikke goed. De automaat wordt handwarm, net zoals de automaat van mijn zonnepanelen die soms urenlang 5 kW de andere kant uit staat de duwen.
Ja, "handwarm" is niet zo'n goeie graadmeter bij een materiaal dat zo'n lage thermische capaciteit heeft als de kunststofbehuizing van zo'n automaat. Die behuizing koelt meteen af zodra je 'm aanraakt.

Ik ben er ook niet helemaal uit wat nou die hoge temperatuur veroorzaakt heeft. De 1-fase automaat waar soms een tijdlang 3.2kW zonnestroom op binnenkomt wordt ook warm, maar beduidend minder (die zit dan ook niet tegen z'n max). De omstandigheden van de metingen (redelijk dicht bij elkaar in dezelfde kast, geen andere warmtebronnen in de buurt) zijn hetzelfde, dus ik verwacht daar geen 20 graden meetafwijking.

Tof trouwens, die super-'granny' charger, wist niet eens dat die bestonden. Die is zeker voor als je bij je vlotte oma (met werkplaats met CEE contactdozen) langsgaat? ;)

Fabrikant kwam trouwens met een verklaring voor verschil in laadsnelheid: hogere netspanning. Kan goed kloppen, want die 11.3kW was toen het zonnig was, en er in de buurt ongetwijfeld een sloot PV-installaties stond terug te leveren.

Dus nog een reden om te laden als het zonnig is ;) (heb gister de uitgebreide discussie over laadverliezen en wel/niet laden uit je zonnepanelen uit september in dit topic nog eens doorgelezen, heel leuk en leerzaam!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:35
Vraagje: ik heb thuis een (hele) oude ICU Compact laadpaal. Afgelopen maand stopte hij opeens met werken. Na uren bellen met Shell Recharge kreeg ik het advies om een nieuwe laadpaal aan te schaffen, omdat reserve-onderdelen niet meer beschikbaar waren. Totdat opeens een medewerker erachter kwam dat gast-gebruik van de laadpas niet aanstond. Ergo: het was gewoon een instelling die niet goed stond.

Je snapt dat ik nogal boos om Shell Recharge ben geworden, en ik heb dan ook mijn abbo bij hen opgezegd. Ze kunnen toch geen ondersteuning meer verlenen.

Nu zit ik alleen zonder provider, maar het opladen werkt gewoon prima. Kan dat eigenlijk wel, heeft dat nadelen en zijn er alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
TCMR schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:36:
[...]
Ja, "handwarm" is niet zo'n goeie graadmeter bij een materiaal dat zo'n lage thermische capaciteit heeft als de kunststofbehuizing van zo'n automaat. Die behuizing koelt meteen af zodra je 'm aanraakt.
(...)
Tof trouwens, die super-'granny' charger, wist niet eens dat die bestonden. Die is zeker voor als je bij je vlotte oma (met werkplaats met CEE contactdozen) langsgaat? ;)
Morgen sluit ik de boel weer eens aan, en dan zal ik eens kijken of ik een betere manier heb om de temperatuur te meten. Maar ik geloof niet dat ik de 70 graden ga halen (althans... dat hoop ik toch niet).

Wat betreft die 11 kW granny: die is eigenlijk ook gewoon om thuis te laden. Mijn auto werd geleverd zonder granny charger, dus ik moest er toch zelf nog een aanschaffen. Ik heb geen eigen oprit en mijn huis staat haaks op de straat, met tussen mij en de straat nog een ander huis. Voor de enkele keer dat ik thuis oplaad, moet ik met 20 tot 30 meter kabel naar de straat (afhankelijk van welk parkeervak er vrij is).

Dan is dit makkelijker en veel goedkoper dan een 1p granny en daarnaast een laadpaal met 30 meter laadkabel.

En ja, het is wat lastig, maar ik gebruik deze setup maar 1 keer in de week. Meestal gebruik ik de laadpalen bij mij in de wijk.

Ik heb overigens zelf nog een verloop van Schuko naar 3p CEE gemaakt, om hem ook als eenvoudige 1p 'granny' te kunnen gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

Ja, Eaton...

Eaton is geen B-merk en je mag die dingen echt wel continu 100% belasten. Waar zit de warmteontwikkeling? Juiste draaddikte, schroeven van de alamat wel goed aangedraaid, fatsoenlijke aderhulzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Aristos schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:09:
Vraagje: ik heb thuis een (hele) oude ICU Compact laadpaal. Afgelopen maand stopte hij opeens met werken. Na uren bellen met Shell Recharge kreeg ik het advies om een nieuwe laadpaal aan te schaffen, omdat reserve-onderdelen niet meer beschikbaar waren. Totdat opeens een medewerker erachter kwam dat gast-gebruik van de laadpas niet aanstond. Ergo: het was gewoon een instelling die niet goed stond.

Je snapt dat ik nogal boos om Shell Recharge ben geworden, en ik heb dan ook mijn abbo bij hen opgezegd. Ze kunnen toch geen ondersteuning meer verlenen.

Nu zit ik alleen zonder provider, maar het opladen werkt gewoon prima. Kan dat eigenlijk wel, heeft dat nadelen en zijn er alternatieven?
Heb je een backoffice/vergoeding voor afname aan laadpaal door werkgever nodig?
Heb je dat niet nodig gebruik je je laadpaal toch gewoon als een (zwaar) stopcontact en reken je het verbruik, net als alle andere toestellen, af met je energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbraamse
  • Laatst online: 21-09 17:37
[quote]dreamscape schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:20:
[...]

Wat betreft die 11 kW granny: die is eigenlijk ook gewoon om thuis te laden.

Dan is dit makkelijker en veel goedkoper dan een 1p granny en daarnaast een laadpaal met 30 meter laadkabel.

Ik ben op zoek naar zo'n "super granny" ( 3 fasen 11 kW minimaal) maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Om dat ik weinig kilometers maak, kies ik voor een draagbare oplader i.p.v. een dure wallbox.

Zijn er mensen die iets kunnen aanbevelen, ervaringen?
Het is allemaal nieuw voor mij , mijn MG4 wordt eind deze maand geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
jbraamse schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:51:
[...]

Ik ben op zoek naar zo'n "super granny" ( 3 fasen 11 kW minimaal) maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Om dat ik weinig kilometers maak, kies ik voor een draagbare oplader i.p.v. een dure wallbox.

Bedenk dat een normale WCD maar 12 A enkelfase is! Je kunt met een gewone WCD echt niet langdurig hogere stromen toelaten, er is een reden voor de gewone granny beveiliging (thermisch de WCD in de gaten houden en niet meer dan 12 of 13 A).

Maar waarom zo ingewikkeld doen als je toch maar weinig rijdt? Je kunt die draagbare oplader (3 fase) bijna nergens aansluiten.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

Ik heb deze https://www.evservice.eu/...W_cSQElgVXMBoCEs8QAvD_BwE
En gebruik die soms om bij bedrijf te laden als daar CEE krachtstroom beschikbaar is.
Deze is met 22kW wel wat zwaarder, maar bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
daemonix schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:55:
[...]

Bedenk dat een normale WCD maar 12 A enkelfase is! Je kunt met een gewone WCD echt niet langdurig hogere stromen toelaten, er is een reden voor de gewone granny beveiliging (thermisch de WCD in de gaten houden en niet meer dan 12 of 13 A).

Maar waarom zo ingewikkeld doen als je toch maar weinig rijdt? Je kunt die draagbare oplader (3 fase) bijna nergens aansluiten.
Ik sluit die overal aan waar CEE beschikbaar is en desnoods ook bij Schuko met een verloopstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbraamse
  • Laatst online: 21-09 17:37
daemonix schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:55:
[...]

Gewoon bij mij voor de deur met een rood CEE stopcontact.
Ik heb de meterkast al aangepast en we hadden al 3 x 25 A in huis i.v.m.inductiekoken.
Die 12 of 13 A is wel zo handig i.v.m. andere stroomverbruikers in huis.

Als het gaat om vermogen, draaddikte e.d.; ik heb een electro opleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:35
IvoB2 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:37:
[...]

Heb je een backoffice/vergoeding voor afname aan laadpaal door werkgever nodig?
Heb je dat niet nodig gebruik je je laadpaal toch gewoon als een (zwaar) stopcontact en reken je het verbruik, net als alle andere toestellen, af met je energieleverancier.
Precies, ik gebruik hem alleen voor prive opladen, dus als zwaar stopcontact. Als dat verder geen nadelen heeft. Laat ik het lekker zo. Dank voor je antwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape

Ik heb dezelfde als @eltron hierboven noemt, alleen dan de 16A versie (11 kW). Eigenlijk deze dus:
https://www.evservice.eu/...pe-2-6-meter-16a-3-fase-2

Nou heb ik hem tweedhands gekocht voor flink minder geld. En daarbij valt op dat de display een wat oudere generatie OLED is. De vorige eigenaar heeft hem nooit lager ingesteld dan 16A, dus daar is het display een klein beetje ingebrand. Niet zo'n punt. Mocht ik dat willen, dan is instellen op lager vermogen nog steeds goed te doen.

Ik zag lager overigens dat zelfs Praxis zo'n ding verkoopt:
https://www.praxis.nl/ger...pe-2-400v-16a-8m/10092741

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
[...]

Ik kan van harte de Ngr Kick aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:31
Ik heb sinds vrijdag Jedlix geactiveerd ism Tesla MY.
Ik kon al merken dat Jedlix vooral 's nachts graag wil laden. Daarom had ik deze nacht de auto simpelweg niet aangekoppeld.
Deze morgen (thuiswerk) dan de stekker ingeplugd, en aan Jedlix gevraagd om te wachten tot 12h vooraleer te laden (dan begint het vermogen van mijn panelen op te lopen).
Maar Jedlix had er geen zin in en begon ondanks vrijwel volle zon (en negatieve prijzen op de spotmarkten) gewoon niet te laden.

Ik laad tot 80%, en had aangeplugd bij 60%.

Nog iemand ervaringen met Jedlix? Doet die het soms wel goed?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
Een interessante test maar niet voor iemand die (zoals ik) begin vorig jaar een Easee Home met Equalizer heeft aangeschaft 😝
https://www.autoweek.nl/e...sladen-elektrische-autos/

E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
DonJuape schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:29:
[...]

Eaton is geen B-merk en je mag die dingen echt wel continu 100% belasten. Waar zit de warmteontwikkeling? Juiste draaddikte, schroeven van de alamat wel goed aangedraaid, fatsoenlijke aderhulzen?
Alles is met 6mm2 aangesloten, litze met Klauke adereindhulzen in de aanvoer-, massief (25 meter) in de afnamekant. Alles al dubbelgecheckt, ook adereindhulzen kwartslag gedraaid, alles met Wiha momentschroevendraaier op spec nagetrokken. De warmteontwikkeling zit bovenin het huis van de alamat.
Fabrikant (Eaton, nee geen B-merk) zegt: "niet doen, hou 80% regel aan". Op een ander forum schreef iemand over dezelfde situatie:
Wij hebben ook een zappi (ingesteld op 11kW) op het werk. Tijdens de scope 10 keuring werd deze installatie afgekeurd ivm 80% regel, dit moest dus van de keurder aangepast naar een 20A automaat. Deze regel geldt ook voor pv omvormers en andere vast aangesloten apparatuur welke langdurig vermogen kunnen trekken/leveren.
De keurder zegt hier dus hetzelfde als de fabrikant. Ik neem geen risico in een houten huis, dus heb voor €155,- er een 20A automaat in gezet. Heb nog zo'n zelfde 3P+N B16A Eaton alamat liggen. Als ik heel erg veel zin had, zou ik die er in kunnen schroeven om te kijken of die zich anders gedraagt. Maar ik vind het wel mooi zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
HDinHO schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:55:
Een interessante test maar niet voor iemand die (zoals ik) begin vorig jaar een Easee Home met Equalizer heeft aangeschaft 😝
https://www.autoweek.nl/e...sladen-elektrische-autos/
Wat een ingewikkeld score-systeem. Lagere score is beter? Snapt iemand deze zin:

"Met een cijfer van 1,3 behaalde de EV-box de algemene overwinning voor de Go-E, die zich echter kwalificeerde als prijs/prestatiewinnaar dankzij zijn prijsvoordeel van ongeveer €200."

En vervolgens staat er dan op de eerste plaats de EVBox Livo? :?

[ Voor 26% gewijzigd door TCMR op 19-04-2023 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

TCMR schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:08:
[...]

Alles is met 6mm2 aangesloten, litze met Klauke adereindhulzen in de aanvoer-, massief (25 meter) in de afnamekant. Alles al dubbelgecheckt, ook adereindhulzen kwartslag gedraaid, alles met Wiha momentschroevendraaier op spec nagetrokken. De warmteontwikkeling zit bovenin het huis van de alamat.
Fabrikant (Eaton, nee geen B-merk) zegt: "niet doen, hou 80% regel aan". Op een ander forum schreef iemand over dezelfde situatie:

[...]

De keurder zegt hier dus hetzelfde als de fabrikant. Ik neem geen risico in een houten huis, dus heb voor €155,- er een 20A automaat in gezet. Heb nog zo'n zelfde 3P+N B16A Eaton alamat liggen. Als ik heel erg veel zin had, zou ik die er in kunnen schroeven om te kijken of die zich anders gedraagt. Maar ik vind het wel mooi zo.
Duidelijk. Bijkomend voordeel is dat je nu op PV overschot kunt laden op 1 fase met 4,6kW. Zelf heb ik een Eaton 3x32A Alamat bij mijn Zappi en kan ik theoretisch op 7,4kW overschot laden op 1 fase.

Pagina: 1 ... 59 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen