Aanstaand weekend worden bij mij zonnepanelen gelegd en ik ben me aan het oriënteren in een laadpaal/wallbox.
In beide ben ik dus nog nieuw en heb daar nog niet alle kennis in.
Er zijn diverse laders die rekening houden met de opbrengst van eigen zonnepanelen.
Als ik het goed begrijp kunnen die het laden starten of stoppen, afhankelijk van het overschot aan opgewekte stroom. Op die manier zou je kunnen laden op alleen je eigen opgewekte zonnestroom.
Ik laat "maar" 8 panelen leggen, hoofdzakelijk gericht op mijn normale verbruik. Ik zal dus in die zin geen gigantisch overschot in opbrengst hebben.
Mijn inschatting is dat ik dus niet zo gigantisch veel of snel op mij zonnestroom zal kunnen laden.
In die zin vraag ik mij af wat voor mij de toegevoegde waarde zou kunnen zijn van een lader die op die manier rekening houdt met je zonnepanelen. Even los van het feit dat ik in de toekomst wellicht nog net aantal panelen kan uitbreiden.
Als ik een lader zou hebben die die functionaliteiten niet heeft, gaat hij gewoon laden, eventueel op een tijdschema, ongeacht de hoeveelheid opgewekte stroom. Alles wat meer geladen wordt dan wat van de panelen afkomt, wordt gaan gewoon van het net gehaald.
Kortom, is een dergelijke functie op je lader laag interessant als je veel overschot in de opgewekte energie hebt, en/of lang de tijd kunt en wilt nemen voor het laden, omdat dat een stuk minder snel zal gaan dan de 11kW....
Daar komt nog bij dat in ieder geval 4 dagen van de week de auto overdag niet voor de deur staat en we in het weekend ook vaak met de auto weg zijn, dus blijven er al niet meer zoveel zonne-uren over on te laden.
Klopt deze beredenering zo ongeveer, of zie ik iets over het hoofd? In wat voor situaties is een dergelijke functie op de lader interessant?
[
Voor 8% gewijzigd door
bnwgraaf op 16-04-2023 14:06
]