gadgettwan schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:05:
Hoi iedereen,
Na aandachtig lezen op dit wonderlijk forum zie ik door alle laadpalen hele laadbos niet meer.
Situatie:
- over een paar weken krijg ik een ID3 1st uit 2020 (8% bijtelling heuj)
- in oktober vervangen wij ons dak en komt er PV op (12x400w)
- meterkast op dit moment 1 fase
Hoofdzakelijk twee vragen:
1. ik ben in twijfel of ik naar 3 fase wil gaan op dit moment. Wil zoveel mogelijk op zonne energie laden en de rest bijplussen in de nacht (bij laagtarief). 11kw laden hoeft dus ook niet perse aangezien ik vaak 1 dag op pad ben en 1 dag thuis werk enz. Mijn vraag: Wat raden jullie aan? sws 3 fase doen met zicht op toekomst of nu nog 1fase doen en mogelijk uitbreiden kan altijd nog. Uitbreiding 3 fase duurt minimaal 2 maanden terwijl laadpaal over 4 weken geleverd kan worden.
2. Welke laadpaal raden jullie aan? Heb nu de Zappi V2.1 in mijn hoofd omdat ik daar goede verhalen over lees en mogelijk met de toekomsige update ook kan verrekenen. Verrekenen is nu nog geen vereiste van werkgever maar heeft wel de voorkeur daarin. Ik vind het belangrijkste dat we met eigen energie kunnen rondrijden maar ook dat je hier zelf wat in kan stellen etc. Easee wil ik eigenlijk vanwege alle (negatieve) ontwikkelingen niet overwegen. Alfen ben ik ook nog benieuwd naar en mogelijk de wallbox. Hebben jullie hierin nog de doorslaggevende tip?
Alvast bedankt van een erg hulpbehoevende laadpaalbos kijker
edit: Heb ook een offerte bij coolblue gedaan en die komen met de Bullit. Deze schijnt ook minimaal 6A nodig te hebben maar dit zou in die zin dus hetzelfde kunnen als de Zappi en met ingebouwde kwh meter. Iemand ervaring met deze paal?
1. Da's een twijfel voor velen

In principe staat je auto, ook als je dagelijks reist, al snel meer dan 12 uur stil. Op een normaal stopcontact a 2000w / 'granny charger', is dat al 24 kWh. Dat is met het verbruik van een ID3 al meer dan 150 kilometer en waarschijnlijk voldoende voor je woonwerkverkeer.
Ga je een 'echte' laadpaal installeren, dan zit je al snel op het dubbele en praktisch een volle accu iedere ochtend. In beide gevallen is het ook nog altijd prima mogelijk om andere verbruikers tegelijkertijd te gebruiken, ook zonder loadbalancing. Zolang je niet 4 inductiepitten tegelijkertijd op vol vermogen gaat draaien... kan het allemaal.
3 fase is dus niet echt nodig. Maar: als je nou in de toekomst ook nog naar een warmtepomp wilt, toch intensief elektrisch kookt, of meer zonnepanelen wilt plaatsen dan op 1 fase past (of een combinatie van bovnestaande). Of met een dynamisch tarief bij de goedkope uurtjes zoveel mogelijk stroom wil verbruiken. Of als je om 6u met een lege accu thuis komt nog even 2u wilt laden zodat je om 8u nog ergens heen kan.
Koop sowieso een lader die (al dan niet later) 3-fase geschikt is. En zorg dat de bekabeling ook 3-fase ready is. De meerkosten daarvan zijn minimaal en als het eenmaal gemonteerd is wil je het niet meer aanpassen.
TLDR: is het nodig? Nee. Is het handig? Een beetje. Ga je het in de toekomst wel nodig hebben? Misschien wel. En dus kan je het in principe ook wel direct doen, goedkoper gaat 't toch niet worden
2. de goedkoopste die voldoet aan jouw eisen

als 't 3-fase is, en een soort API heeft of met loadbalancers overweg kan (dat is bijna alles) is het vooral design en prijs wat resteert.
Koen Hendriks schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:10:
Ik ga waarschijnlijk ook over naar een nieuwe woning met eigen laadpaal, mijn eerste eis is eigenlijk een lokale API, ik kan zo in dit topic niet echt iets vinden over welke laadpalen dit hebben.
Wel begrijp ik aan de hand van
dit topic dat het geen prio is bij Zappi
Weet iemand zo laadpalen met een lokale API?
Wat moet de API kunnen? Wil je enkel uitlezen, dan kan je een Tesla Wall Connector v3 proberen

een van de goedkoopste laadpalen te krijgen. Wil je ook laadsnelheid dynamisch aanpassen, dat kan dan weer niet op de v3 helaasch... Sommige auto's hebben echter dan wel weer een open API waarmee dat kan (maar wss niet lokaal).
[
Voor 10% gewijzigd door
Richh op 25-04-2023 13:46
]