Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
TCMR schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:19:
[...]

Wat een ingewikkeld score-systeem. Lagere score is beter? Snapt iemand deze zin:

"Met een cijfer van 1,3 behaalde de EV-box de algemene overwinning voor de Go-E, die zich echter kwalificeerde als prijs/prestatiewinnaar dankzij zijn prijsvoordeel van ongeveer €200."

En vervolgens staat er dan op de eerste plaats de EVBox Livo? :?
In het oorspronkelijke Duitse artikel staat de volgende wijze van punten tellen / rangorde bepalen:

Punkte/Noten: 100-90 Punkte = Note 1,0; 89-84 Punkte = Note 1,3; 83–78 Punkte = Note 1,7; 77–72 Punkte = Note 2,0; 71–66 Punkte = Note 2,3; 65–59 Punkte = Note 2,7

En de eindbeoordeling lijkt op die van de Consumentenbond met een “Beste uit de test” en een “Beste koop”, maar wordt in de Nederlandse tekst wat omslachtig vertaald.

E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
DonJuape schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:01:
[...]

En laden op PV overschot is wel nog steeds op 3 fasen of kan de Easee ook naar 1 fase schakelen voor laden op overschot?
Zie deze link:
https://support.easee.com...25-Surplus-charging-BETA-
Ik ben zelf nauwelijks technisch onderlegd maar begrijp dat ik met mijn 8 zonnepanneeltjes meer dan 1,4 kW moet produceren gedurende 10 minuten om het opladen van het overschot naar de auto te laten starten. Als ik mijn dagelijkse opbrengsten zo zie komt dat sporadisch en dan ook nog over een beperkte tijd voor.
En wellicht zit er aan het eind van de tekst ook nog wat relevante informatie over het schakelen icm 1 en 3 fasen? ;)

E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:12
HDinHO schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:57:
[...]
Zie deze link:
https://support.easee.com...25-Surplus-charging-BETA-
Ik ben zelf nauwelijks technisch onderlegd maar begrijp dat ik met mijn 8 zonnepanneeltjes meer dan 1,4 kW moet produceren gedurende 10 minuten om het opladen van het overschot naar de auto te laten starten. Als ik mijn dagelijkse opbrengsten zo zie komt dat sporadisch en dan ook nog over een beperkte tijd voor.
En wellicht zit er aan het eind van de tekst ook nog wat relevante informatie over het schakelen icm 1 en 3 fasen? ;)
Het is maar hoe je het bekijkt. Als ik jouw link naar de Easee goed begrijp dan zijn ze het wiel nog een beetje aan het uitvinden. Bij de Zappi is dat al een jaar of vijf geleden gebeurd.
En ik heb de keus om alleen op overschot te laden, of op combinatie. Dat betekent dat de minimum laadstroom die de auto vraagt, altijd wordt gehaald, namelijk voor zover de zonnepanelen het niet halen wordt het aangevuld uit de grid. Dat betekent dus dat jouw overschot niet naar het net gaat maar naar de auto, ook als het minder is dan 1,4. Wat je tekort komt om de minimale laadstroom te halen wordt aangevuld uit het net (als je daarvoor kiest). (en bij de 1,4kW is er uiteraard geschakeld naar 1F).

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:22
DonJuape schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:57:
[...]
Bijkomend voordeel is dat je nu op PV overschot kunt laden op 1 fase met 4,6kW.
Kun je dit toelichten? Ik dacht dat je aan PV max 16A (3.7kW) per fase mocht aansluiten. Ik wil nog een uitbreiding maken op het huidige 3,2kW PV systeem, en het mooist zou het zijn om dit op dezelfde fase te doen. Maar dat wordt natuurlijk niks, ik zit al bijna aan de max. En zappi's ECO en ECO+ modi laden volgens mij altijd maar vanuit 1 fase, toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

TCMR schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:04:
[...]

Kun je dit toelichten? Ik dacht dat je aan PV max 16A (3.7kW) per fase mocht aansluiten. Ik wil nog een uitbreiding maken op het huidige 3,2kW PV systeem, en het mooist zou het zijn om dit op dezelfde fase te doen. Maar dat wordt natuurlijk niks, ik zit al bijna aan de max. En zappi's ECO en ECO+ modi laden volgens mij altijd maar vanuit 1 fase, toch?
De meeste netbeheerders staan maximaal 5kW teruglevering toe. Mijn 1 fase PV omvormer kapt daarom ook bij 5kW.
De Zappi laadt in ECO/ECO+ inderdaad op 1 fase zodat er al bij meer overschot dan 1,4kW geladen kan worden. Voor de Zappi maakt het niet uit op welke fase(n) het overschot is, het wordt op fase 1 van de Zappi geladen. Dus of je nu een 3 fase PV omvormer of een 1 fase omvormer op een willekeurige fase hebt maakt niet uit.
De meeste EVs kunnen op 1 fase 7,4kW (32A) laden. Maar als je je Zappi op 3x16A hebt afgezekerd kun je dus maar op max. 3,7kW laden in ECO/ECO+ mode.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
TCMR schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:04:
[...]

Zappi kun je ook in ECO(+) op 3 fasen instellen. Vandaag met 9kW direct van de zon geladen..

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:18
TCMR schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:08:
[...]

Alles is met 6mm2 aangesloten, litze met Klauke adereindhulzen in de aanvoer-, massief (25 meter) in de afnamekant. Alles al dubbelgecheckt, ook adereindhulzen kwartslag gedraaid, alles met Wiha momentschroevendraaier op spec nagetrokken. De warmteontwikkeling zit bovenin het huis van de alamat.
Fabrikant (Eaton, nee geen B-merk) zegt: "niet doen, hou 80% regel aan". Op een ander forum schreef iemand over dezelfde situatie:

[...]

De keurder zegt hier dus hetzelfde als de fabrikant. Ik neem geen risico in een houten huis, dus heb voor €155,- er een 20A automaat in gezet. Heb nog zo'n zelfde 3P+N B16A Eaton alamat liggen. Als ik heel erg veel zin had, zou ik die er in kunnen schroeven om te kijken of die zich anders gedraagt. Maar ik vind het wel mooi zo.
Ik vind het wel lastig. Kiezen tussen opgeven van selectiviteit vs ontplofte alamat 8)7 Als er een keer wat misgaat knalt mogelijk je hoofdzekering eruit. Ook niet overwogen een ander merk alamat te gebruiken van Attema of ABB?

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
B-Bandit schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:27:
[...]
Ik vind het wel lastig. Kiezen tussen opgeven van selectiviteit vs ontplofte alamat 8)7 Als er een keer wat misgaat knalt mogelijk je hoofdzekering eruit. Ook niet overwogen een ander merk alamat te gebruiken van Attema of ABB?
Ach die dingen zijn toch bedoeld om er uit te knallen of te ontploffen zoals jij zegt. Vooral om te voorkomen dat er erger dingen mis gaan. Als zoiets gebeurt dan los je de oorzaak op en zet de schakelaar weer terug. Niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

guido66 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:19:
[...]

Zappi kun je ook in ECO(+) op 3 fasen instellen. Vandaag met 9kW direct van de zon geladen..
Klopt maar dan kun je niet laden onder 4,2kW PV overschot. Ik neem aan dat het ook bij jou vaak op een dag voorkomt dat je PV vermogen daar onder zit?
Daarom laadt ik liever op 1 fase van 1,4kW tot 7,4kW (met een 3x32A voor Zappi).

[ Voor 10% gewijzigd door DonJuape op 20-04-2023 09:16 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
B-Bandit schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:27:
Kiezen tussen opgeven van selectiviteit vs ontplofte alamat 8)7
Volgens sommige personen (die hier, zover ik kan beoordelen, meer verstand van hebben dan ik), is selectiviteit in huisinstallaties vooral een wassen neus.
eltron schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:34:
[...]
Ach die dingen zijn toch bedoeld om er uit te knallen of te ontploffen zoals jij zegt. Vooral om te voorkomen dat er erger dingen mis gaan. Als zoiets gebeurt dan los je de oorzaak op en zet de schakelaar weer terug. Niets aan de hand.
Inderdaad, ben gewoon maar blij dat het eruit klapt bij een storing. Maar bij veel mensen zijn de hoofdzekeringen nog smeltzekeringen die je niet zelf even terug kunt zetten. Je netbeheerder komt die niet gratis vervangen (afhankelijk van het tijdstip kost dat in mijn geval (tot 3x80A) € 77,44 of €108,30).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:41
TCMR schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:35:
[...]

Volgens sommige personen (die hier, zover ik kan beoordelen, meer verstand van hebben dan ik), is selectiviteit in huisinstallaties vooral een wassen neus.

[...]

Inderdaad, ben gewoon maar blij dat het eruit klapt bij een storing. Maar bij veel mensen zijn de hoofdzekeringen nog smeltzekeringen die je niet zelf even terug kunt zetten. Je netbeheerder komt die niet gratis vervangen (afhankelijk van het tijdstip kost dat in mijn geval (tot 3x80A) € 77,44 of €108,30).
Ik heb jaren geleefd met een 1x40A aansluiting, en nooit echt bewust gedacht van ... nu gaan we koken met de kookplaat en de oven, dus mag er niet gewassen worden...
In 20 jaar is er nooit een zekering gesprongen, en ook de hoofdzekering is een automaat.

Nu heb ik een aansluiting van 3x32A, de laadpaal krijgt 3x25A maar via load balancing is die begrensd op 11kW.
Ik verwacht echt niet dat er ooit een zekering gaan uit vliegen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
DonJuape schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:15:
[...]
De meeste netbeheerders staan maximaal 5kW teruglevering toe. Mijn 1 fase PV omvormer kapt daarom ook bij 5kW.
Wow, dat is goed om te horen. Dit soort bullshit-artikelen geven dus lekker weer foute informatie. Om moedeloos van te worden...

Heb even bij m'n netbeheerder gekeken, en idd mag je bij een 3x25A aansluiting 17kW terugduwen. Dat is 5.7kW per fase, nice! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 11:54
TCMR schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:44:
[...]

Wow, dat is goed om te horen. Dit soort bullshit-artikelen geven dus lekker weer foute informatie. Om moedeloos van te worden...

Heb even bij m'n netbeheerder gekeken, en idd mag je bij een 3x25A aansluiting 17kW terugduwen. Dat is 5.7kW per fase, nice! (y)
Het is wat dubbel denk ik. Volgens mij schrijft de NEN1010 selectiviteit voor en dus max 16A op 25A aansluiting. Dus dat is geen bullshit artikel. Wat iemand er verder mee doet moet hij zelf weten. :)

Ook zal het meer wat theoretisch zijn want zoveel panelen heeft denk ik weinig zin voor 99,9 van de 100 mensen.

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 20-04-2023 09:56 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:54:
[...]

Het is wat dubbel denk ik. Volgens mij schrijft de NEN1010 selectiviteit voor en dus max 16A op 25A aansluiting. Dus dat is geen bullshit artikel. Wat iemand er verder mee doet moet hij zelf weten. :)

Ook zal het meer wat theoretisch zijn want zoveel panelen heeft denk ik weinig zin voor 99,9 van de 100 mensen.
De NEN 1010 schrijft inderdaad selectiviteit voor maar er ontstaan geen gevaarlijke situaties als je je er niet aan houdt. Zelf heb ik een 3x25A hoofdaansluiting met een 25A voor mijn 1 fase PV omvormer en 3x32A voor mijn laadpunt. Ik kan wel zelf mijn hoofdzekeringen resetten want dat zijn automaten waar ik bij kan.
Overigens heb ik in dit topic gelezen dat ook het in acht nemen van de selectiviteitsregels geen garantie is dat je hoofdzekering niet alsnog klapt (als eerst of tegelijk met de 16A).

Edit: waar ik selectiviteit niet volg, zit uiteraard wel voldoende dikke bekabeling (6 mm2 in mijn geval)

[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 20-04-2023 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-09 13:03
eltron schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:34:
[...]

[...]

[...]
Het is een bescherming van je installatie (lees: je bekabeling)

Het is zeker geen wassen neus. Het is een norm die een goede handreiking geeft om beschikbaarheid/veiligheid te borgen. Daar kun je ook op goede gronden van afwijken en dat is het geval met Scope 10.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
DonJuape schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:38:
[...]

Overigens heb ik in dit topic gelezen dat ook het in acht nemen van de selectiviteitsregels geen garantie is dat je hoofdzekering niet alsnog klapt (als eerst of tegelijk met de 16A).
Dat is vrij evident toch?

Er zitten heel veel 16 ampère zekeringen in je meterkast. Als je die allemaal maximaal gaat belasten, gaan die zekeringen zelf niet, maar een 25 ampère hoofdzekering wel.

Zekeringen zijn er juist voor dat ze de maximale afgaande stroom beperken in relatie tot de afgaande kabellengte en -dikte. Of dat nu de hoofdzekering is, of een onderverdeling.

De NEN schijnt het voor te schrijven. Misschien tijd om die eens te herzien naar hedendaagse installaties. Dat kan prima, zonder dat het onveilig is.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Tommie12 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:43:
[...]
Ik heb jaren geleefd met een 1x40A aansluiting, en nooit echt bewust gedacht van ... nu gaan we koken met de kookplaat en de oven, dus mag er niet gewassen worden...
In 20 jaar is er nooit een zekering gesprongen, en ook de hoofdzekering is een automaat.
Idem.
En evenmin enige nood om nu of in de toekomst over te stappen op een 3F aansluiting in de huishoudelijke installatie (de aansluiting naar de straat is sowieso 400V + N en de laadpaal 3x32A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:38:
[...]

De NEN 1010 schrijft inderdaad selectiviteit voor maar er ontstaan geen gevaarlijke situaties als je je er niet aan houdt. Zelf heb ik een 3x25A hoofdaansluiting met een 25A voor mijn 1 fase PV omvormer en 3x32A voor mijn laadpunt. Ik kan wel zelf mijn hoofdzekeringen resetten want dat zijn automaten waar ik bij kan.

Edit: waar ik selectiviteit niet volg, zit uiteraard wel voldoende dikke bekabeling (6 mm2 in mijn geval)
Dat is een beetje als te hard rijden omdat je vindt dat het niet gevaarlijk is toch? Nogmaals, maakt mij verder niet uit hoor. Maar volgens mij moet elke installatie zich aan de NEN1010 houden toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:03
Inspired schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:29:
[...]

Dat is een beetje als te hard rijden omdat je vindt dat het niet gevaarlijk is toch? Nogmaals, maakt mij verder niet uit hoor. Maar volgens mij moet elke installatie zich aan de NEN1010 houden toch?
Het is geen mening dat je niet aan de selectiviteitsregels houden niet minder veilig is, dat is gewoon een feit. Het zorgt niet voor een onveiligere installatie.

En zoals ook al gezegd is, 16 a achter 25 is ook niet selectief. Toevallig van de week nog door een buis gezaagd, beide waren ze uitgeschakeld.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Makrolon schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:32:
[...]

Het is geen mening dat je niet aan de selectiviteitsregels houden niet minder veilig is, dat is gewoon een feit. Het zorgt niet voor een onveiligere installatie.

En zoals ook al gezegd is, 16 a achter 25 is ook niet selectief. Toevallig van de week nog door een buis gezaagd, beide waren ze uitgeschakeld.
Ik zeg ook niet dat het minder veilig is. Ik zeg alleen dat in NL (volgens mij) alle installaties zich aan de NEN1010 moeten houden. Hierin staat dacht ik dat er selectiviteit moet zijn. Dus 25A achter een 25A is niet de bedoeling. Als je dat doet is het niet in lijn met de NEN1010.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
guido66 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:19:
[...]

En in de toekomst kan Zappi zelf wisselen tussen ECO(+) op 1 of 3-fasen: forum MyEnergi

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
DonJuape schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:10:
[...]

Klopt maar dan kun je niet laden onder 4,2kW PV overschot. Ik neem aan dat het ook bij jou vaak op een dag voorkomt dat je PV vermogen daar onder zit?
Daarom laadt ik liever op 1 fase van 1,4kW tot 7,4kW (met een 3x32A voor Zappi).
Snap ik, maar het is een kleine moeite om op een erg zonnige dag even naar 3 fasen te schakelen. En zoals @TKroon opmerkt: in de toekomst automatisch.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:29:
[...]

Niet helemaal hetzelfde. Te hard rijden is gevaarlijk, je niet aan selectiviteit houden is niet gevaarlijk. Het gaat er om dat de stroom onderbroken wordt bij kortsluiting en dat gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:38:
[...]

Niet helemaal hetzelfde. Te hard rijden is gevaarlijk, je niet aan selectiviteit houden is niet gevaarlijk. Het gaat er om dat de stroom onderbroken wordt bij kortsluiting en dat gebeurt.
Het gaat me niet om de discussie dat het wel/niet gevaarlijk is. Het gaat erom dat je de regels overtreed. Dus de website die hier eerder betiteld wordt als "bullshit" heeft gewoon gelijk. Daar ging het me meer ff om. Dat mensen dat gewoon negeren snap ik best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
TCMR schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:08:
[...]

De keurder zegt hier dus hetzelfde als de fabrikant. Ik neem geen risico in een houten huis, dus heb voor €155,- er een 20A automaat in gezet. Heb nog zo'n zelfde 3P+N B16A Eaton alamat liggen. Als ik heel erg veel zin had, zou ik die er in kunnen schroeven om te kijken of die zich anders gedraagt. Maar ik vind het wel mooi zo.
Wow, 155,-- EUR? Een ABB/Hager/Schneider kost je de helft voor 20A alamat....

Ik kon het niet laten en heb mijn alamat eens gemeten met een warmtebeeldcamera, 45gr max.
Klopt toch iets niet met jouw alamat of installatie zelf als je 70gr haalt...
[...]
Wassen neus? Tja, dus dan maar gewoon overnemen van andere 8)7.

Er zijn diverse redenen waarom men niet aan selectiviteit houd. In jouw geval is 20A niet perse slecht en zou prima kunnen met dat je voor lief neemt dat je hoofd automaat -zeer waarschijnlijk- ook eruit zal klappen.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:12
Inspired schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:44:
........
Ik zeg alleen dat in NL (volgens mij) alle installaties zich aan de NEN1010 moeten houden. Hierin staat dacht ik dat er selectiviteit moet zijn. Dus 25A achter een 25A is niet de bedoeling. Als je dat doet is het niet in lijn met de NEN1010.
Niet de installatie, maar de installateur MOET zich aan de NEN 1010 Norm houden, een particulier hoeft dat niet omdat die geen 'bevoegdheid' kwijtraakt bij het zich niet aan die norm te houden. En dat is de enige sanctie.
Die norm is inmiddels diverse keren 'opgewaardeerd', maar de huizen/installaties van vóór die updates zijn niet illegaal, of per sé onveilig..........ze voldoen alleen niet aan de laatste norm.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Is er in NL dan geen verplichte keuring van elektrische installaties om na te gaan of ze aan de norm voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Voor zover ik weet is er geen echte keuring wanneer de (huis-) installatie gedaan is door een officieel installatiebedrijf. Mogelijk zijn er dan wel steekproeven, maar na 5 maal verhuizen naar een nieuwbouw woning, heb ik er nooit iets van gemerkt.
Ook het plaatsen en aansluiten van de laadpaal hier thuis is wel door een installateur gedaan, maar niet gekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Jazsie schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:00:
[...]
Wow, 155,-- EUR? Een ABB/Hager/Schneider kost je de helft voor 20A alamat....
Yeah, right, dream on...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Heb je gezien waarom dat ding zo goedkoop is? Kijk nog maar eens goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Peter-036 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:05:
Voor zover ik weet is er geen echte keuring wanneer de (huis-) installatie gedaan is door een officieel installatiebedrijf. Mogelijk zijn er dan wel steekproeven, maar na 5 maal verhuizen naar een nieuwbouw woning, heb ik er nooit iets van gemerkt.
Ook het plaatsen en aansluiten van de laadpaal hier thuis is wel door een installateur gedaan, maar niet gekeurd.
Vandaar.
Hier :)B is dat gewoon verplicht bij elke nieuwe installatie (niet conform, geen aansluiting) en elke uitbreiding van de installatie. Voor verhuur en verkoop is ook een keuringsattest vereist (maar geen opvolging voor een niet conform verklaarde installatie 8)7 ). Attest is ook maar 25 jaar geldig. Dus ook voor een PV-installatie, laadpaal en een thuisaccu.
Er is in de praktijk uiteraard ook een verschil tussen de letter van de wet en "wat niet weet niet deert".
Maar een nieuwe installatie zonder aansluiting is ook niet je dat en een PV-installatie is zo op te sporen door de netbheerder. En zonder aanmelding bij de netbeheerder (waarvoor een keuringsattest vereist is) ook geen terugleverergoeding.
Een laadpaal en thuisaccu zou je nog kunnen "vergeten" aan te melden bij de netbeheerder en dus niet laten keuren. Maar dan loop je weer allerlei premies mis waardoor je meer verliest dan wint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
IvoB2 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:00:
Is er in NL dan geen verplichte keuring van elektrische installaties om na te gaan of ze aan de norm voldoen?
Dat niet. Menig opstalverzekering heeft wel een NEN1010 voorbehoud. Al weet ik niet of dit ooit ergens gebruikt is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Inspired schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:43:
[...]
Dat niet. Menig opstalverzekering heeft wel een NEN1010 voorbehoud. Al weet ik niet of dit ooit ergens gebruikt is. :)
In relatie daarmee kwam ik deze week dit mooie stukje tegen:

"In 99,9 procent van de gevallen zal de verzekeraar altijd overgaan tot schade-uitkering. Een meterkastbrand mondt namelijk nagenoeg altijd uit in een zogenaamde ‘grote brand’, waarbij het overgrote deel van de woning in vlammen opgaat. Het aantonen van eventueel verkeerde en gevaarlijke aansluitingen aan de groepenkast is dan bijna niet mogelijk.”

Dus: zorg ervoor dat als je brand krijgt in je meterkast, je hele huis affikt, dan zit je goed ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
TCMR schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:46:
[...]

"In 99,9 procent van de gevallen zal de verzekeraar altijd overgaan tot schade-uitkering. Een meterkastbrand mondt namelijk nagenoeg altijd uit in een zogenaamde ‘grote brand’, waarbij het overgrote deel van de woning in vlammen opgaat. Het aantonen van eventueel verkeerde en gevaarlijke aansluitingen aan de groepenkast is dan bijna niet mogelijk.”

Dus: zorg ervoor dat als je brand krijgt in je meterkast, je hele huis affikt, dan zit je goed ;)
Niet te vroeg de brandweer bellen dus. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

En de oorzaak van brand in een meterkast/zekeringenkast is vrijwel altijd een slecht vastgedraaide verbinding die gaan overhitten en dan fikken.
Als je geluk hebt wordt de zekering zelf ook warm genoeg en springt die uit. Maar je moet niet lang googelen om fotos te vinden van zekeringen die half opgesmeuld zijn.
Ik heb het zelf in een bedrijfsinstallatie gezien op een zekering van 125A. Dat zag er niet fris uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
TCMR schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:39:
[...]

Heb je gezien waarom dat ding zo goedkoop is? Kijk nog maar eens goed.
Vertel, leer graag bij :)

A-Merk: check
Type A: check
B-kar: check
3-polig + N: check
20A: check
30mA: check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Tommie12 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:54:
[...]

En de oorzaak van brand in een meterkast/zekeringenkast is vrijwel altijd een slecht vastgedraaide verbinding die gaan overhitten en dan fikken.
Klopt, ik heb er zelf eentje in de kast gehad (16A, maar toch). Dat is toch even schrikken. En die was initieel perfect aangedraaid, maar wrikt zich na opwarmen/afkoelen na een tijd los omdat het een automaat betrof die regelmatig hoog belast werd. Advies is geloof ik tweemaal per jaar alles na te trekken. Dat ga ik zeker doen voor de automaten die goed warm worden (EV, PV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Klopt, alles boxes gecheckt, en toch een budget-prijs. Hmmmm... ? Het staat er met koeieletters onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
TCMR schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:02:
[...]

Klopt, alles boxes gecheckt, en toch een budget-prijs. Hmmmm... ? Het staat er met koeieletters onder.
Dat ze instructies geven hoe je moet aansluiten?
Niks mis mee hoor...

Zoals eerder gezegd, max 45gr volgens warmtebeeldcamera.

Maar ik ga hier niet verder op in, het was een tip meer niet.
Niks moet mag allemaal.

Net zoals jij gelijk andere mensen gelooft omdat ze volgens jou er meer verstand van hebben dan jezelf (maar vervolgens wel zelf beter weten over een alamat :r...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:39
[...]

Paar flesjes STERKE drank in de meterkast bewaren?? _O-

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 07:26
Beste medetweakers,

Een klein wachtwoord probleem aan deze zijde met mijn Alfen Eve Pro-line.

Ter uitleg. Circa een maand geleden een tweedehands paal aangeschaft van 11/2020 met nog maar 3820kWh mee geladen. Oorspronkelijk was deze paal geleverd door de EV-Company. Paal geïnstalleerd, aangesloten en alles lijkt te werken.

Software van Alfen, de Ace Service Installer geïnstalleerd en de paal benadert. Alles kon ik inzien en ik kon de back-office opnieuw instellen. Deze heb ik naar E-Flux gezet omdat ik daar sinds kort klant ben. E-Flux kan de paal zien in hun systeem en volgens hun kan ik nu laden (heb de auto nog niet)

Vervolgens dacht ik eerst maar eens de firmware te upgraden, juist firmware geselecteerd en update laten draaien. Bijna aan het einde van het update proces was er een soort van hickup maar lijkt het wel gelukt te zijn.
Als ik de Alfen service website mag geloven wordt indien de paal nog niet voorzien was van een WW, je tijdens de firmware upgrade gevraagd om een wachtwoord in te voeren. Nou je raadt het al, dat was bij mij niet het geval en nu kan ik mijn laadpaal nog wel zien in de Ace Service Installer, maar ik kan er niet meer in omdat er om een wachtwoord wordt gevraagd....

In eerste instantie een help call aangemaakt op de site van Alfen. Deze werd afgeketst omdat Alfen alleen B2B doen en niet met particulieren werken.

Tevens gaf Alfen op hun service website aan dat je in de Alfen webshop de standaard wachtwoorden voor deze palen kan verkrijgen. Ik een account aangemaakt, maar krijg geen toestemming om de webshop in te gaan, reden geen B2B... Weer een dead end.

E-flux beweerde dat ze mij konden helpen, dus ik hoopte dat dat ging lukken. Zij hebben de EV-Company benadert maar kregen het om een nog onduidelijke reden, ook niet voor elkaar (reden krijg ik nog te horen als mij contactpersoon bij E-flux terug is), dus weer een dead end.

Nu ben ik dus de rechtmatige eigenaar van een Alfen laadpaal, maar ik kan er niet meer in komen na een firmware upgrade, waar ik op zijn zachtst gezegd wel wat moeite mee heb.

Heeft iemand nog een idee hoe ik een WW kan verkrijgen om weer in mijn eigen paal te komen? Of een ander manier zien om de paal weer te benaderen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:54:
[...]
En dan betaalt de verzekering de schade ook uit.
Want er was geen opzet van de klant (gezien geplaatst door een gecertificeerde installateur en wettelijk gekeurd).
Het is voor de verzekering trouwens, na de feiten, ook bijna onmogelijk om nog na te gaan of de zekering in de fik ging door een slecht aangedraaide verbinding).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hmwQAYCDXZe-20LyovmMPEQ7_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dq3JqG7NUwmsOqAHel2XPoUJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 20-04-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:03
Peter-036 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:52:
[...]

Niet de installatie, maar de installateur MOET zich aan de NEN 1010 Norm houden, een particulier hoeft dat niet omdat die geen 'bevoegdheid' kwijtraakt bij het zich niet aan die norm te houden. En dat is de enige sanctie.
Die norm is inmiddels diverse keren 'opgewaardeerd', maar de huizen/installaties van vóór die updates zijn niet illegaal, of per sé onveilig..........ze voldoen alleen niet aan de laatste norm.
Welke bevoegdheid gaat iemand kwijt raken dan? In nederland electromonteur gewoon een vrij beroep, is geen regelgeving voor welke papieren je moet hebben oid. Dus ik ben erg benieuwd welke bevoegdheid iemand kwijt moet raken volgens jou

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:34
Vandaag de beta firmware van Zappi geinstalleerd, als de zon schijnt eens kijken of de fase switching een beetje werkt. Ook erg benieuwd hoe beide EVs erop gaan reageren. De Corsa vond het eerder niet zo leuk dat er gewisseld werd, die gaf dan een error.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
IvoB2 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:32:
[...]

En dan betaalt de verzekering de schade ook uit.
Want er was geen opzet van de klant (gezien geplaatst door een gecertificeerde installateur en wettelijk gekeurd).
Het is voor de verzekering trouwens, na de feiten, ook bijna onmogelijk om nog na te gaan of de zekering in de fik ging door een slecht aangedraaide verbinding).
[Afbeelding]
maar hoe zit het dan met al deze tweakers die het zélf doen?
de meeste werken nauwkeuriger dan installateurs....
(zie maar eens de kookgroepen) of nét aan juiste dikte bedrading terwijl tweakers er vaak wat extra dikte tegenaan gooien.

Zijn deze tweakers niet verzekerd?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Makrolon schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:59:
Welke bevoegdheid gaat iemand kwijt raken dan? In nederland electromonteur gewoon een vrij beroep, is geen regelgeving voor welke papieren je moet hebben oid. Dus ik ben erg benieuwd welke bevoegdheid iemand kwijt moet raken volgens jou
De mogelijkheid om zich 'geregistreerd installatiebedrijf' te mogen noemen.
Als men die registratie 'kwijt' is, zal er geen bouwbedrijf meer een opdracht verstrekken, omdat er dan wel achteraf gekeurd moet worden.
Een elektromonteur in loondienst werkt onder de bevoegdheid van een bedrijf, wellicht kan/zal een ZZP-er het risico wel willen nemen, een bedrijf meestal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Hansieo schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:19:
[...]
Hangt van de verzekering af en of ze een brandverzekering hebben afgesloten :) (in BE niet verplicht).
Normaliter ben je dan ook verzekerd.
Dat is gewoon een foto maken van de gesmolten zekering en automatenkast, opsturen naar de maatschappij met offerte voor herstelling, na akkoord laten herstellen en laten uitbetalen. Loopt gewoon allemaal via mail.
De schade is niet omvangrijk genoeg om een verzekeringsexpert langs te sturen.

Het is uiteraard een andere zaak wanneer je huis daarna ook in de fik gaat en er kan een oorzakelijk verband aangetoond worden met de automatenkast en je hebt niets of niemand om op terug te vallen. Dan zal je het zelf moeten oplossen en kan je niet verwijzen naar een ander zijn mogelijke fouten.
Niet dat dit in dit geval veel geholpen zou hebben.
Ik wees naar de installateur, deze wees naar de keurder en deze wees naar de installateur.
In deze lag de fout, volgens mij, duidelijk bij de installateur en dat had, indien nodig ook aangetoond kunnen worden (hij had nl. zijn mond voorbijgepraat bij het opmaken van de offerte voor de herstelling).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

(zie maar eens de kookgroepen) of nét aan juiste dikte bedrading terwijl tweakers er vaak wat extra dikte tegenaan gooien.

Als een beroeps electricien een fout maakt en daardoor brandt je huis af (moet nog aangetoond worden natuurlijk), dan kan zijn beroepsverzekering tussen komen. Mogelijk vecht jouw brandverzekering het dan uit met zijn verzekering als ze een goede kans zien, maar dat is jouw probleem niet.

Als je zelf werkt aan je installatie (niet verboden in B en NL, mogelijk wel in D), dan zal enkel jouw brandverzekering tussen komen. Die weigeren normaal enkel bij opzettelijke fouten.
Als je ingenieur bent, en je sluit je kookgroep aan met luidsprekerdraad van 0,75mm, dan is het nog maar de vraag of dat niet als opzet kan gezien worden.

Maar dat tweakers of zelfklussers het altijd beter uitvoeren… daarmee ben ik niet akkoord.
Ik heb ooit dingen gezien bij zoeken naar een huis… Echt levensgevaarlijke zelfklustoestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:42:
[...]
Maar dat tweakers of zelfklussers het altijd beter uitvoeren… daarmee ben ik niet akkoord.
Ik heb ooit dingen gezien bij zoeken naar een huis… Echt levensgevaarlijke zelfklustoestanden.
En het ergerlijke is dan nog dat er (toch in België) een verplichting is om een recent keuringsattest voor te leggen bij verkoop maar waarbij voor de verkoop er geen verplichting is om de gebreken te herstellen.
Gewoon betalen voor een attest dat alleen de gebreken weergeeft.
Waarbij de koper na de koop x tijd krijgt om de gebreken in orde te brengen maar waar er nooit controle noch handhaving op is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:26:
[...]

En het ergerlijke is dan nog dat er (toch in België) een verplichting is om een recent keuringsattest voor te leggen bij verkoop maar waarbij voor de verkoop er geen verplichting is om de gebreken te herstellen.
Gewoon betalen voor een attest dat alleen de gebreken weergeeft.
Waarbij de koper na de koop x tijd krijgt om de gebreken in orde te brengen maar waar er nooit controle noch handhaving op is.
Klopt, er is gewoon geen enkele politieker die zijn handen wil verbranden aan zoiets.
Of je geeft verzekeringsmaatschappijen een middel in handen om mensen in de miserie te storten.

Net hetzelfde met onderhoud van gasketels, vegen van de schouw etc.
Geen enkele handhaving, geen enkele sanctie.

Het enige wat nu een beetje werkt is de aangifte van PV of een laadpaal waar na de installatie een keuring verplicht is.

Maar om een voorbeeld te geven:
Ik vraag een verzwaring van 1F naar 3F aan. Electricien doet nodige aanpassingen in het bord, maar zet niet alles op het schema.
Keurder komt, en merkt direct dat er een aantal fouten zijn (schema klopt niet, uitbreiding van 10 jaar geleden staat er niet op, ). Toch krijg ik een goedkeuring voor de verzwaring omdat hij de keuring beperkt tot 2 kringen die wel in orde zijn...
Ik heb dan nog een keuring gehad na de installatie van PV, en toen heb ik mijn dochter (student ing.) gevraagd om het complete schema na te kijken, de plannen te updaten en een nieuw schema te maken.
Dan is de Laadpaal geïnstalleerd, en hebben ze de gehele installatie gekeurd op basis van haar schema en na correctie van een paar kleinigheden.

Moest dat... nee, maar nu heb ik terug een groen gekeurde installatie en een schema dat klopt.
Geeft een goed gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 22:02
DonJuape schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:57:
[...]

Duidelijk. Bijkomend voordeel is dat je nu op PV overschot kunt laden op 1 fase met 4,6kW. Zelf heb ik een Eaton 3x32A Alamat bij mijn Zappi en kan ik theoretisch op 7,4kW overschot laden op 1 fase.
Zo is het bij mij ook geïnstalleerd (met Hager spullen), Zappi op 3x32A in een distributiegroep van 3x25A waar ook de PV in zit. Alles gewoon netjes laten installeren, en het werkt perfect als je overdag even snel moet bijladen.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
Tupolev schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:56:
[...]
Zo is het bij mij ook geïnstalleerd (met Hager spullen), Zappi op 3x32A in een distributiegroep van 3x25A waar ook de PV in zit.
Snap ik toch niet helemaal. Onder welke condities zou die 3x32A automaat eruit moeten klappen? Die 3x25A gaat dan toch altijd eerst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

TCMR schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:55:
[...]

Snap ik toch niet helemaal. Onder welke condities zou die 3x32A automaat eruit moeten klappen? Die 3x25A gaat dan toch altijd eerst?
Dat zou kunnen. Zou ook kunnen dat de 32A eerst gaat, of beide. Het is in ieder geval veilig en daar zitten ze er voor.
Maar het punt is dat 3x32A voor je Zappi het mogelijk maakt om met 7,4kW PV overschot op 1 fase te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
DonJuape schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:00:
[...]
Maar het punt is dat 3x32A voor je Zappi het mogelijk maakt om met 7,4kW PV overschot op 1 fase te laden.
Ja, duidelijk, "binnendoor" als het ware. Maareh... hoe ga jij 7,4kW PV op 1 fase hangen, als je netbeheerder max 5,7 toelaat? Of kun je die dynamisch knijpen als je teruglevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

TCMR schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:05:
[...]

Ja, duidelijk, "binnendoor" als het ware. Maareh... hoe ga jij 7,4kW PV op 1 fase hangen, als je netbeheerder max 5,7 toelaat? Of kun je die dynamisch knijpen als je teruglevert?
Het maakt voor het laden op (PV) overschot met de Zappi niet uit op welke fase(n) het overschot zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Laatst online: 12:00
Ik heb een 3 fase laadpaal zonder load balancing. Bestaan er 3 fase regelaars die de stroom toevoer beperken en te koppelen zijn met ofwel de p1 poort, ofwel home assistant?

Met name 1 van de 3 fasen is overbelast. De laadpaal doet het ook met alleen 1 of 2 fasen aangesloten. Ik zou er ook een relais tussen kunnen doen, maar weet niet of het een goed idee is om 16A in 1x af te schakelen met een relais?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 19:28

Rincewind

Take me in your arms tonight

Ook ik krijg binnenkort mijn EV en wil een wallbox aan muur hebben. Ik had de Easee min-of-meer besteld bij een laadpaal-leverancier toen in een keer dat verkoopverbod roet in het eten gooide. Nu heb ik dus 2 andere aanbiedingen gehad: een My Energy Zappi of een Alfen Eve Single S-Line. Qua installatieprijs zijn ze min-of-meer gelijk.

Mijn situatie is vrij eenvoudig: 3 fase aansluiting, zonnepanelen op het dak dus bij voorkeur de stroom die daarvan 'over' is moet gebruikt worden voor het laden van de auto. Is dat er niet dan 's nachts opladen met nachttarief. Alles moet wel voorbereid zijn op variabele tarieven en benaderbaar/bestuurbaar via Home Assistant.

Welke is de betere keuze? Is er nog een 3e optie (bijvoorbeeld toch de easee)? Ik zie het nu niet helder meer ;)

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Opperhoof schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:03:
Ik heb een 3 fase laadpaal zonder load balancing. Bestaan er 3 fase regelaars die de stroom toevoer beperken en te koppelen zijn met ofwel de p1 poort, ofwel home assistant?

Met name 1 van de 3 fasen is overbelast. De laadpaal doet het ook met alleen 1 of 2 fasen aangesloten. Ik zou er ook een relais tussen kunnen doen, maar weet niet of het een goed idee is om 16A in 1x af te schakelen met een relais?
Je laadpaal moet load balancing ondersteunen.

Ander optie is je 3-fasen laadpaal gebruiken als een 1-fase lader. Betekent uiteraard 3x minder snel laden als je nu op 3-fasen doet laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Opperhoof schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:03:

Kun je aan de kant van de auto niet instellen dat je daar beperkt? Evt is dat dan via P1 naar home assistant + api auto te automatiseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Rincewind schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:21:
Ook ik krijg binnenkort mijn EV en wil een wallbox aan muur hebben. Ik had de Easee min-of-meer besteld bij een laadpaal-leverancier toen in een keer dat verkoopverbod roet in het eten gooide. Nu heb ik dus 2 andere aanbiedingen gehad: een My Energy Zappi of een Alfen Eve Single S-Line. Qua installatieprijs zijn ze min-of-meer gelijk.

Mijn situatie is vrij eenvoudig: 3 fase aansluiting, zonnepanelen op het dak dus bij voorkeur de stroom die daarvan 'over' is moet gebruikt worden voor het laden van de auto. Is dat er niet dan 's nachts opladen met nachttarief. Alles moet wel voorbereid zijn op variabele tarieven en benaderbaar/bestuurbaar via Home Assistant.

Welke is de betere keuze? Is er nog een 3e optie (bijvoorbeeld toch de easee)? Ik zie het nu niet helder meer ;)
Als je belangrijkst punt is het optimaal kunnen laden met Zonnestroom zou ik de Zappi nemen.
Als je een backoffice nodig hebt voor afrekenen dan ligt de Alfen meer voor de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
@Rincewind, Zappi kan standaard inderdaad erg goed omgaan met surplus van je pv. Alfen kan dit echter ook via EVCC kan in HA geintegreerd worden (wellicht interessant aangezien je al HA gebruikt), zoek er even op in dit topic. Twijfel zelf tussen precies dezelfde laadpalen momenteel.

[ Voor 17% gewijzigd door Card Nox op 23-04-2023 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-08 16:56
eltron schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 23:07:
[...]

Als je belangrijkst punt is het optimaal kunnen laden met Zonnestroom zou ik de Zappi nemen.
Als je een backoffice nodig hebt voor afrekenen dan ligt de Alfen meer voor de hand.
Waarom is de Alfen daar dan geschikter voor?
Ik dacht dat de Zappi dat ook kan?
Of haal ik wat door elkaar? Ben al uren aan het lezen, maar ik zie nu door de bomen het bos even niet meer..🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph!l
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11-2023
Het efficientste zonnelaadsysteem die ik tot nu heb gezien is dat van SMA wel in combinatie met een omvormer en home manager van hetzelfde merk, het grootste voordeel is dat het weersafhankelijk werkt, door de weersvoorspelling spring je beter om met de zonne uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
KMvrtr schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:52:
[...]

Waarom is de Alfen daar dan geschikter voor?
Ik dacht dat de Zappi dat ook kan?
Of haal ik wat door elkaar? Ben al uren aan het lezen, maar ik zie nu door de bomen het bos even niet meer..🤪
Nee, geen back office met Zappi mogelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ph!l schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:16:
Het efficientste zonnelaadsysteem die ik tot nu heb gezien is dat van SMA wel in combinatie met een omvormer en home manager van hetzelfde merk, het grootste voordeel is dat het weersafhankelijk werkt, door de weersvoorspelling spring je beter om met de zonne uren.
Wat is er nog efficienter dan het laden van het volledige zonnestroomoverschot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcink
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-08 07:01
Rincewind schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:21:

Zaptec go , is bijna kopie Easee 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph!l
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11-2023
DonJuape schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:15:
[...]

Door de voorspelling van het aantal zonne uren en intensiteit kan je later beginnen laden en wordt er niets afgetopt tijdens de hoogste capaciteit. Het systeem gaat later beginnen met laden zo kan je in de morgen ander zaken op zonnestroom gaan gebruiken. Alles heeft ook te maken met het op elkaar afstemmen van de verbruiken en beschikbare capaciteit. Moet maar eens nagaan op SMA site daar wordt alles duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
DonJuape schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:15:
[...]
DC laden vanaf je zonnepanelen.

Heb er een tijd geleden al eens naar gezocht, maar niets gevonden. Sprak iemand op feestje een paar weken geleden die beweerde dat zijn installateur hier een oplossing voor had. Geloof er eigenlijk niks van, maar misschien bestaan er al DC-to-DC converters om je auto op te laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Ph!l schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:28:
[...]

Door de voorspelling van het aantal zonne uren en intensiteit kan je later beginnen laden en wordt er niets afgetopt tijdens de hoogste capaciteit. Het systeem gaat later beginnen met laden zo kan je in de morgen ander zaken op zonnestroom gaan gebruiken. Alles heeft ook te maken met het op elkaar afstemmen van de verbruiken en beschikbare capaciteit. Moet maar eens nagaan op SMA site daar wordt alles duidelijk.
sry, heb je wat links naar wat je precies bedoelt?? :S

Ik zie niks "bijzonders" tov Zappi, maar wel wat commercial bla bla.
en ehh... dat extra kassie alla 550,= !! :F

Voegt dit écht wat toe? haal je die kosten er uit?? B)

Ik zal wel wat over het hoofd zien... graag wat info over wat ik heb gemist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Ph!l schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:28:
[...]
Heeft dit echt veel praktisch nut?
Ik gebruik nu ook een Solcast voor de thuisaccu. Dat is goed bruikbaar om een algemeen zicht te krijgen hoe diep je de batterij al dan niet moet ontladen (vooral in het winterseizoen) en/of opladen. Maar het weer is zo wisselvallig dat het nooit 100% correct is.
Wat het voordeel is met later te beginnen laden op basis van een weersvoorspelling begrijp ik niet goed.
Wanneer je uitsluitend gaat laden op overproductie bekom je toch juist hetzelfde beoogde resultaat en nog correct ook want de laadpaal (of de software) bepaalt op het ogenblik zelf hoeveel zonne-energie er op overschot beschikbaar is en geeft dit door aan de omvormer van de EV. Het huishouden krijgt dan sowieso elk ogenblik van de dag prioritair zijn energie vanuit PV.

Voor de prijs van dat systeem zou je al bijna 2000 kWh extra voordeel uit het laden moeten halen tov bv. een Zappi of met wat software op een Alfen laadpaal zodat deze laden op beschikbare overproductie.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 24-04-2023 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince23
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-08 16:23
Ik ben op zoek naar een laadkabel voor een plugin-hybride, die ook bijhoudt hoeveel kW er geladen is.
De laadkabel zou ik thuis in een regulier stopcontact willen steken. Op dit moment gebruik ik de BMW stopcontact lader, deze doet perfect wat ik verwacht, maar houdt niet bij hoeveel er exact geladen is thuis.

Heeft iemand suggesties? Ik ben tot nu toe enkel nog maar powerdale tegengekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Vince23 schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:18:
Ik ben op zoek naar een laadkabel voor een plugin-hybride, die ook bijhoudt hoeveel kW er geladen is.
De laadkabel zou ik thuis in een regulier stopcontact willen steken. Op dit moment gebruik ik de BMW stopcontact lader, deze doet perfect wat ik verwacht, maar houdt niet bij hoeveel er exact geladen is thuis.

Heeft iemand suggesties? Ik ben tot nu toe enkel nog maar powerdale tegengekomen...
Waarom niet makkelijker met zo iets: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket
Afbeeldingslocatie: https://www.homewizard.com/wp-content/uploads/2023/02/Energy_socket_app_NL-600x600.png
Of categorie: Verbruiksmeters

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 24-04-2023 12:27 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

Geen plug&play optie, maar ik heb vlak voor het stopcontact waar ik de granny lader in prik, een mini installatiekast geplaatst, zoiets als deze:
https://www.elektramat.nl...YlkbiwV797sxoChB4QAvD_BwE

Daarin heb ik een kWh meter geplaatst.
https://www.elektramat.nl...taal-mid-ematkwh1f32dmid/

Die lees ik dan weer uit met Home Assistant.

Maar dat is natuurlijk geen kant-en-klare oplossing....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince23
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-08 16:23
Zoiets heb ik van de boekhouder ook als optie gehoord, maar ik had mijn twijfels bij de veiligheid. Is zoiets veilig genoeg, gezien het toch de bedoeling is dat er urenlang geladen wordt aan pakweg 2,5kWh? Zou niet graag willen dat zoiets in brand schiet omdat het niet geschikt is voor de lange belasting :)

De oplossing met een effectieve tussenkast heb ik ook overwogen, maar aangezien ik niet meteen de handigste ben, blijf ik daar liever van weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukeBanning
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-08 07:49

Niet exact, maar de BMW app geeft een indicatie in hele kW's die er geladen zijn... Die kun je ook per maand in een mooi overzichtje krijgen... Allemaal via de MyBMW app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
[...]
En:
[b]Tommie12 in "Thuisladen van je EV deel 2"
Zeker zullen niet alle tweakers alles altijd beter uitvoeren, maar het is naar mijn idee wel een beetje de insteek hier. Tweakers hebben de tijd (en vaak ook de middelen) om een aantal stappen verder te gaan dan de gemiddelde installateur die het (soms van de baas) binnen z'n geoffreerde uurtjes moet houden. Ik zie de vreselijkste dingen van profi-installateurs langskomen. Tweakers daarentegen, kunnen zo even een hele topic vollullen over installatiedetails waar de gemiddelde professional de ballen vanaf weet. Echt prachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 19:28

Rincewind

Take me in your arms tonight

marcink schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:00:
[...]

Zaptec go , is bijna kopie Easee 😁
Heb je daar ervaring mee? Het enige wat ik kan vinden is een aantal verkooppagina's en wat filmpjes. Is deze goedgekeurd voor NL? Een enkele review en een github pagina van 4 jaar geleden over een HA-integratie maken mij nog niet enthousiast ;) Maar de wallbox ziet er wel mooi uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Rincewind op 24-04-2023 15:16 ]

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Laatst online: 21-09 13:03
Rincewind schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:15:
[...]

Heb je daar ervaring mee? Het enige wat ik kan vinden is een aantal verkooppagina's en wat filmpjes. Is deze goedgekeurd voor NL? Een enkele review en een github pagina van 4 jaar geleden over een HA-integratie maken mij nog niet enthousiast ;) Maar de wallbox ziet er wel mooi uit.
Looks zijn prima, maar ik haal er inderdaad ook qua website weinig uit. Ik zat ook nog even te kijken naar de EVBox Livio. Ik heb sinds vrijdag bij EVBox nog een vraag open staan over de box maar helaas nog geen antwoord. Die wallbox ziet er ook wel veelbelovend uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
TCMR schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:01:
[...]

En:

[...]

Zeker zullen niet alle tweakers alles altijd beter uitvoeren, maar het is naar mijn idee wel een beetje de insteek hier. Tweakers hebben de tijd (en vaak ook de middelen) om een aantal stappen verder te gaan dan de gemiddelde installateur die het (soms van de baas) binnen z'n geoffreerde uurtjes moet houden. Ik zie de vreselijkste dingen van profi-installateurs langskomen. Tweakers daarentegen, kunnen zo even een hele topic vollullen over installatiedetails waar de gemiddelde professional de ballen vanaf weet. Echt prachtig.
Voor elk van die gepassioneerde tweakers heb je 3 amateurs die zichzelf overschatten en bv niks kennen van draadsecties, gemengde kringen, slectiviteit, etc. Of ze gebruiken tuinslang om de gasleiding te verlengen.
Het ergste is nog soepele draad mengen in een vaste installatie en dan zorgen voor slechte contacten…

En sommige tweakers gaan ook compleet over de top. De regels volgen is meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gadgettwan
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-05-2023
Hoi iedereen,

Na aandachtig lezen op dit wonderlijk forum zie ik door alle laadpalen hele laadbos niet meer.
Situatie:

- over een paar weken krijg ik een ID3 1st uit 2020 (8% bijtelling heuj)
- in oktober vervangen wij ons dak en komt er PV op (12x400w)
- meterkast op dit moment 1 fase

Hoofdzakelijk twee vragen:

1. ik ben in twijfel of ik naar 3 fase wil gaan op dit moment. Wil zoveel mogelijk op zonne energie laden en de rest bijplussen in de nacht (bij laagtarief). 11kw laden hoeft dus ook niet perse aangezien ik vaak 1 dag op pad ben en 1 dag thuis werk enz. Mijn vraag: Wat raden jullie aan? sws 3 fase doen met zicht op toekomst of nu nog 1fase doen en mogelijk uitbreiden kan altijd nog. Uitbreiding 3 fase duurt minimaal 2 maanden terwijl laadpaal over 4 weken geleverd kan worden.

2. Welke laadpaal raden jullie aan? Heb nu de Zappi V2.1 in mijn hoofd omdat ik daar goede verhalen over lees en mogelijk met de toekomsige update ook kan verrekenen. Verrekenen is nu nog geen vereiste van werkgever maar heeft wel de voorkeur daarin. Ik vind het belangrijkste dat we met eigen energie kunnen rondrijden maar ook dat je hier zelf wat in kan stellen etc. Easee wil ik eigenlijk vanwege alle (negatieve) ontwikkelingen niet overwegen. Alfen ben ik ook nog benieuwd naar en mogelijk de wallbox. Hebben jullie hierin nog de doorslaggevende tip?

Alvast bedankt van een erg hulpbehoevende laadpaalbos kijker

edit: Heb ook een offerte bij coolblue gedaan en die komen met de Bullit. Deze schijnt ook minimaal 6A nodig te hebben maar dit zou in die zin dus hetzelfde kunnen als de Zappi en met ingebouwde kwh meter. Iemand ervaring met deze paal?

[ Voor 7% gewijzigd door gadgettwan op 25-04-2023 13:10 . Reden: nog ecxtra toevoegin ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-09 14:17

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Ik ga waarschijnlijk ook over naar een nieuwe woning met eigen laadpaal, mijn eerste eis is eigenlijk een lokale API, ik kan zo in dit topic niet echt iets vinden over welke laadpalen dit hebben.

Wel begrijp ik aan de hand van dit topic dat het geen prio is bij Zappi

Weet iemand zo laadpalen met een lokale API?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-09 16:56
Koen Hendriks schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:10:
Ik ga waarschijnlijk ook over naar een nieuwe woning met eigen laadpaal, mijn eerste eis is eigenlijk een lokale API, ik kan zo in dit topic niet echt iets vinden over welke laadpalen dit hebben.

Alfen Eve (ModBus), Go-e (HTTP, MQTT en ModBus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:58
gadgettwan schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:05:

1. ik ben in twijfel of ik naar 3 fase wil gaan op dit moment.
Ik focus even op deze: heeft de PV leverancier niet aangegeven dat het beter is als je naar 3 fase gaat vanwege dit vermogen aan PV panelen? (Het mág op 1 fase hoor, blijft net binnen de grenzen, maar verdelen over 3 fasen (met een 3 fasen omvormer) is wellicht beter).
Wat raden jullie aan? sws 3 fase doen met zicht op toekomst of nu nog 1fase doen en mogelijk uitbreiden kan altijd nog. Uitbreiding 3 fase duurt minimaal 2 maanden terwijl laadpaal over 4 weken geleverd kan worden.
Ik zou de uitbreiding naar 3 fase in gang zetten, en de laadpaal (laten) voorbereiden op 3 fasen maar initieel 1 fase aansluiten. Alle 3-fase palen kunnen ook gewoon 1 fase aangesloten worden. Als dat netjes voorbereid is, wil de netbeheerder-monteur misschien nog wel je laadpaal correct van 1 naar 3 fase aansluiten.

[ Voor 44% gewijzigd door Hmmbob op 25-04-2023 13:27 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:58

Zelfbouw op basis van SmartEVSE.

Zie Zelfbouw Laadpaal ervaringen

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Dit gaat me net een stap te ver haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

FransOvk schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:19:
[...]

Alfen Eve (ModBus), Go-e (HTTP, MQTT en ModBus)
Bedankt! Ik zal is naar deze kijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:00
gadgettwan schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:05:
Hoi iedereen,

Na aandachtig lezen op dit wonderlijk forum zie ik door alle laadpalen hele laadbos niet meer.
Situatie:

- over een paar weken krijg ik een ID3 1st uit 2020 (8% bijtelling heuj)

1. ik ben in twijfel of ik naar 3 fase wil gaan op dit moment. Wil zoveel mogelijk op zonne energie laden en de rest bijplussen in de nacht (bij laagtarief). 11kw laden hoeft dus ook niet perse aangezien ik vaak 1 dag op pad ben en 1 dag thuis werk enz. Mijn vraag: Wat raden jullie aan? sws 3 fase doen met zicht op toekomst of nu nog 1fase doen en mogelijk uitbreiden kan altijd nog. Uitbreiding 3 fase duurt minimaal 2 maanden terwijl laadpaal over 4 weken geleverd kan worden.

2. Welke laadpaal raden jullie aan? Heb nu de Zappi V2.1 in mijn hoofd omdat ik daar goede verhalen over lees en mogelijk met de toekomsige update ook kan verrekenen. Verrekenen is nu nog geen vereiste van werkgever maar heeft wel de voorkeur daarin. Ik vind het belangrijkste dat we met eigen energie kunnen rondrijden maar ook dat je hier zelf wat in kan stellen etc. Easee wil ik eigenlijk vanwege alle (negatieve) ontwikkelingen niet overwegen. Alfen ben ik ook nog benieuwd naar en mogelijk de wallbox. Hebben jullie hierin nog de doorslaggevende tip?

Alvast bedankt van een erg hulpbehoevende laadpaalbos kijker

edit: Heb ook een offerte bij coolblue gedaan en die komen met de Bullit. Deze schijnt ook minimaal 6A nodig te hebben maar dit zou in die zin dus hetzelfde kunnen als de Zappi en met ingebouwde kwh meter. Iemand ervaring met deze paal?
1. Da's een twijfel voor velen :)
In principe staat je auto, ook als je dagelijks reist, al snel meer dan 12 uur stil. Op een normaal stopcontact a 2000w / 'granny charger', is dat al 24 kWh. Dat is met het verbruik van een ID3 al meer dan 150 kilometer en waarschijnlijk voldoende voor je woonwerkverkeer.
Ga je een 'echte' laadpaal installeren, dan zit je al snel op het dubbele en praktisch een volle accu iedere ochtend. In beide gevallen is het ook nog altijd prima mogelijk om andere verbruikers tegelijkertijd te gebruiken, ook zonder loadbalancing. Zolang je niet 4 inductiepitten tegelijkertijd op vol vermogen gaat draaien... kan het allemaal.

3 fase is dus niet echt nodig. Maar: als je nou in de toekomst ook nog naar een warmtepomp wilt, toch intensief elektrisch kookt, of meer zonnepanelen wilt plaatsen dan op 1 fase past (of een combinatie van bovnestaande). Of met een dynamisch tarief bij de goedkope uurtjes zoveel mogelijk stroom wil verbruiken. Of als je om 6u met een lege accu thuis komt nog even 2u wilt laden zodat je om 8u nog ergens heen kan.

Koop sowieso een lader die (al dan niet later) 3-fase geschikt is. En zorg dat de bekabeling ook 3-fase ready is. De meerkosten daarvan zijn minimaal en als het eenmaal gemonteerd is wil je het niet meer aanpassen.

TLDR: is het nodig? Nee. Is het handig? Een beetje. Ga je het in de toekomst wel nodig hebben? Misschien wel. En dus kan je het in principe ook wel direct doen, goedkoper gaat 't toch niet worden :P

2. de goedkoopste die voldoet aan jouw eisen :) als 't 3-fase is, en een soort API heeft of met loadbalancers overweg kan (dat is bijna alles) is het vooral design en prijs wat resteert.

Wat moet de API kunnen? Wil je enkel uitlezen, dan kan je een Tesla Wall Connector v3 proberen :) een van de goedkoopste laadpalen te krijgen. Wil je ook laadsnelheid dynamisch aanpassen, dat kan dan weer niet op de v3 helaasch... Sommige auto's hebben echter dan wel weer een open API waarmee dat kan (maar wss niet lokaal).

[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 25-04-2023 13:46 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borderman
  • Laatst online: 17-09 17:43
Heb een EV besteld en wil een thuislader kopen.
Mijn keuze was gevallen op de easee home maar deze heb ik voorlopig in de ijskast gestopt.
Ben nu op zoek naar een alternatief maar ben het overzicht kwijt.

Hieronder de gegevens:

PV panelen:
3 fasen: 16 x 400 Wp = 6.4 KWp Growatt 6000 TL3-S
1 fase : 11 x 400 Wp = 4.4 KWp Huawei SUN2000-3KTL-L1

Meterkast:
3 fase 25 A
afstand lader tot meterkast : 1 meter
P1 poort beschikbaar

Lader:
P: 11 KW,
Loadbalancing,
Surplus laden met automatisch schakelen naar 1 fase,
Op laag vermogen laden met de panelen,
Geen verrekening, alles prive,
Goede APP.
Muurbevestiging,
Geen abonnement.

EV:
Ioniq 6 connect 72 KWh levering juli 23
Staat overdag vaak aan de lader.

Wat is hier wijsheid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:21
borderman schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:19:
Mijn keuze was gevallen op de easee home maar deze heb ik voorlopig in de ijskast gestopt.

Hieronder de gegevens:

PV panelen:

Meterkast:
3 fase 25 A
P1 poort beschikbaar

Lader:
Loadbalancing,
Goede APP.
Muurbevestiging

EV:

Wat is hier wijsheid ?
Ik volg even mee. Zit in de zelfde situatie alleen dan met een Kia EV6 58kwh. Enkel hoef ik niet terug naar 1 fase laden wegens alleen een 3 fase solaredge omvormer. Ik twijfel om alsnog een Easee home te kopen via marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

happy killer schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:23:
[...]

Ik volg even mee. Zit in de zelfde situatie alleen dan met een Kia EV6 58kwh. Enkel hoef ik niet terug naar 1 fase laden wegens alleen een 3 fase solaredge omvormer. Ik twijfel om alsnog een Easee home te kopen via marktplaats.
Hoezo hoef je dan niet terug naar 1 fase? De terugschakeling naar 1 fase is om vanaf 1,4kW PV overschot te kunnen laden i.p.v. vanaf 4,2kW PV overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

borderman schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:19:

Hieronder de gegevens:

PV panelen:

Meterkast:
3 fase 25 A
P1 poort beschikbaar

Lader:
Loadbalancing,
Goede APP.
Muurbevestiging

EV:

Wat is hier wijsheid ?
Volgens mij is hier o.a. de Zappi wijsheid, behalve de "goede app" misschien. De Zappi is volgens mij nog steeds de enige die dat allemaal standaard kan/doet. Dus zonder dat je zelf nog dingen met home automation en dergelijke moet regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:21
DonJuape schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:44:
[...]

Hoezo hoef je dan niet terug naar 1 fase? De terugschakeling naar 1 fase is om vanaf 1,4kW PV overschot te kunnen laden i.p.v. vanaf 4,2kW PV overschot.
ja oke je houd hier juist er al rekening mee dat het salderen er af gaat. Dan is het wellicht wel een handige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gadgettwan
Hmmbob schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:22:
[...]

Ik focus even op deze: heeft de PV leverancier niet aangegeven dat het beter is als je naar 3 fase gaat vanwege dit vermogen aan PV panelen? (Het mág op 1 fase hoor, blijft net binnen de grenzen, maar verdelen over 3 fasen (met een 3 fasen omvormer) is wellicht beter).

[...]

Ik zou de uitbreiding naar 3 fase in gang zetten, en de laadpaal (laten) voorbereiden op 3 fasen maar initieel 1 fase aansluiten. Alle 3-fase palen kunnen ook gewoon 1 fase aangesloten worden. Als dat netjes voorbereid is, wil de netbeheerder-monteur misschien nog wel je laadpaal correct van 1 naar 3 fase aansluiten.
De PV leverancier geeft aan dat dat niet hoeft en dat met de 12 (er zijn geen uitbreidingsmogelijkheden op ons dak) het prima kan. Waarom zou dat beter zijn? Meer balans?
Ik vind dit wel een goed voorstel! Heb een offerte van Stedin liggen dus dit moet denk ik wel goedkomen. Thanks! Toevallig nog een tip qua laadpaal?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

gadgettwan schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:22:
[...]

De PV leverancier geeft aan dat dat niet hoeft en dat met de 12 (er zijn geen uitbreidingsmogelijkheden op ons dak) het prima kan. Waarom zou dat beter zijn? Meer balans?
Ik vind dit wel een goed voorstel! Heb een offerte van Stedin liggen dus dit moet denk ik wel goedkomen. Thanks! Toevallig nog een tip qua laadpaal?
Onderdimensioneren van je omvormer is beter zodat de omvormer bij weinig zon (Nederlands klimaat) efficienter is. Ik zou dus zeker voor een 1-fase omvormer gaan in jouw geval, is ook goedkoper.

Edit: https://www.zonnefabriek....rdimensioneren-omvormers/

[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 25-04-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gadgettwan
DonJuape schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:44:
[...]

Onderdimensioneren van je omvormer is beter zodat de omvormer bij weinig zon (Nederlands klimaat) efficienter is. Ik zou dus zeker voor een 1-fase omvormer gaan in jouw geval, is ook goedkoper.
En als ik het goed begrijp gewoon de 1fase aansluiting laten voor wat het is of de PV panelen op 1 van de 3 kabels aansluiten ipv op alle drie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

gadgettwan schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:55:
[...]

En als ik het goed begrijp gewoon de 1fase aansluiting laten voor wat het is of de PV panelen op 1 van de 3 kabels aansluiten ipv op alle drie?
Klopt. En terug on topic;het maakt voor (bijvoorbeeld) de Zappi niet uit op welke fase(n) het PV overschot zit. Hij laadt het op 1 fase in zijn geheel weg zodat er netto 0 op de meter staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
DonJuape schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:15:
[...]
DonJuape schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:00:
[...]
@DonJuape ik zit toch nog met een vraagje. Ik zag zojuist in je handtekening dat je 7.4kW PV op 1 fase hebt. Dat zijn die 7.4kW PV overschot die je hierboven in de quote noemt. Maar je schreef eerder dat je netbeheerder max 5kW terugleveren toelaat, en dat je PV omvormer "daarom ook kapt bij 5kW". Maar dat is dus wel een omvormer die meer (7.4kW) vermogen heeft? En doet die omvormer dat uit zichzelf, limiteren op 5kW terug naar het net? Zit te kijken naar uitbreiding van PV-systeem, liefst op één, maar max 2 fasen, vandaar. Wat kan mijn Zappi doen met zonnestroom op 2 fasen?

Verder zit ik nog wat na te denken over de discussie van afgelopen augustus over laden op eigen zonne-overschot, en of het wel of niet zinnig is om de relatief grote laadverliezen daarbij voor lief te nemen. Ik quote wederom DonJuape:
DonJuape schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:00:
[...]
Doordat jij een deel van je PV opbrengst weg gooit en niet teruglevert moet er voor iemand anders meer grijze energie worden opgewekt (als er geen overschot van groene energie is wat op de meeste momenten nog zo is). Je benadeelt dus het milieu.
Zonder de discussie over laadverliezen weer aan te zwengelen: ik vond dat @DonJuape hier wel een punt had. Ben ook wel benieuwd of hij hier nog zo in staat. Een tegenargument is dat je bij laden op eigen zonne-overschot wel 100% zeker bent dat je 100% groene stroom laadt, hoge verliezen of niet. Is ook wel wat voor te zeggen, want je energieleverancier kan het je wel heel groen beloven, maar zekerheid hierin heb je nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-09 20:46
Ondanks het hele gebeuren rondom Easee overweeg ik alsnog hun ladpunt.

Heeft iemand hier toevallig ervaring met deze “verkoper”?

https://link.marktplaats.nl/m1940003469

Erg goedkoop voor wat je krijgt

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
bokkow schreef op woensdag 26 april 2023 @ 07:50:
Ondanks het hele gebeuren rondom Easee overweeg ik alsnog hun ladpunt.

Heeft iemand hier toevallig ervaring met deze “verkoper”?

https://link.marktplaats.nl/m1940003469

Erg goedkoop voor wat je krijgt
Ik had die ook gezien en vond het inderdaad wel erg goedkoop....
De verkoper is pas 2 of 3 maanden op marktplaats actief onder deze naam, is volgens marktplaats een particuliere verkoper en heeft, afgaande op de 17 reviews, alleen maar laadpalen verkocht.
Hij heeft op dit moment 1 advertentie en hij verkoopt onder de noemer EV Outlet Rotterdam.

Grappig: Eén van de reviews is van ene "Volbo" op 28 maart en deze persoon biedt nu zelf een Easee laadpaal aan voor €735, maar deze advertentie is al van oktober vorig jaar??
Deze persoon biedt overigens ook vele andere laders aan.

Overigens had ik toch eens een mailtje aan de door jou genoemde adverteerder gestuurd en die reageerde heel vlot dat "deze lader op is"
Pagina: 1 ... 60 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen