Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-08 22:36
Ja wazig dus.. Ik heb een maandje geleden met m gesproken.
Op mn uiteindelijke vraag naar een serienummer:

“Ik kan geen serie nummer geven want registratie bij Easee platform gaat met serienummer, als ik het aan u geeft en het word gebruikt dan heb ik niks aan die apparaat. Ik installeer ze elke dag dus ik weet hoe het werkt, Helaas”

En ophalen was op een wat vreemde locatie, heb het toen niet gedaan maar blijft aanlokkelijk.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:15
bokkow schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:21:
Ja wazig dus.. Ik heb een maandje geleden met m gesproken.
Op mn uiteindelijke vraag naar een serienummer:

“Ik kan geen serie nummer geven want registratie bij Easee platform gaat met serienummer, als ik het aan u geeft en het word gebruikt dan heb ik niks aan die apparaat. Ik installeer ze elke dag dus ik weet hoe het werkt, Helaas”

En ophalen was op een wat vreemde locatie, heb het toen niet gedaan maar blijft aanlokkelijk.
Okay, dat van dat serienummer kan ik me nog iets bij voorstellen, maar als de locatie ook wat vreemd is.... dan is het voor mij, ondanks de lage prijs al niet meer aanlokkelijk... dat zijn die paar honderd euro me niet waard op een dergelijk product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:41
bokkow schreef op woensdag 26 april 2023 @ 07:50:
Ondanks het hele gebeuren rondom Easee overweeg ik alsnog hun ladpunt.
Ben oprecht benieuwd: waarom? Ik heb gewoon een Zappi gekocht omdat ik van iemand die ik hierin vertrouw (en vele tweakers hier) begrepen had dat het een mooi apparaat is. En ik moet zeggen: het werkt ook echt mooi, zeker als je PV hebt.
Die paar honderd eur minder t.o.v. een goedkope(re) laadpaal vallen toch in het niet bij de aanschaf van een EV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:48
TCMR schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:33:
[...]

Ben oprecht benieuwd: waarom? Ik heb gewoon een Zappi gekocht omdat ik van iemand die ik hierin vertrouw (en vele tweakers hier) begrepen had dat het een mooi apparaat is. En ik moet zeggen: het werkt ook echt mooi, zeker als je PV hebt.
Die paar honderd eur minder t.o.v. een goedkope(re) laadpaal vallen toch in het niet bij de aanschaf van een EV?
Misschien is een backend nodig? Dan valt de Zappi al af.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
TCMR schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:32:
[...]
@DonJuape ik zit toch nog met een vraagje. Ik zag zojuist in je handtekening dat je 7.4kW PV op 1 fase hebt. Dat zijn die 7.4kW PV overschot die je hierboven in de quote noemt. Maar je schreef eerder dat je netbeheerder max 5kW terugleveren toelaat, en dat je PV omvormer "daarom ook kapt bij 5kW". Maar dat is dus wel een omvormer die meer (7.4kW) vermogen heeft? En doet die omvormer dat uit zichzelf, limiteren op 5kW terug naar het net?
Ik denk dat je een verschil moet maken tussen 7,5 kWp aan paneelvermogen en 5.0 kVA omvormervermogen.

Omvormers mogen immers ondergedimensioneerd zijn tov het productie piekvermogen (is zelfs aan te raden voor de efficiëntie)

En een omvormer topt inderdaad automatisch af op een bepaald vermogen (hier in Vlaanderen is dat bv. een algemene verplichting voor 5 kVA op één fase en 10 kVA op drie fasen. Wil je daarover moet je bv. individueel een netstudie aanvragen en individueel toestemming krijgen van de netbeheerder).
Zonder de discussie over laadverliezen weer aan te zwengelen: ik vond dat @DonJuape hier wel een punt had.
Puur theoretisch uiteraard wel een punt.
Maar in de gegeven omstandigheden vind ik het persoonlijk een beetje mierenneuken.
Huishoudens die al jaren all electric zijn, elektrisch rijden en dat zoveel mogelijk op eigen zonne-energie met de vinger gaan wijzen omdat ze niet snel genoeg laden en door de verliezen dan nadelig zijn voor het milieu?
Echt? In een gegeven situatie dat de meerderheid nog op gas zit, naar het goedkoopste energiecontract zoekt ook al draait dat bij wijze van spreken op gas en kolen en vooral nog jaren zal rondkarren op fossiel is dat langzamer laden om zoveel mogelijk uit eigen zonne-energie te halen peanuts aan milieu- en klimaatbelasting. Iets met de splinter en de balk. :)

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 26-04-2023 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
TCMR schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:33:
[...]

Functioneel mooi misschien maar esthetisch niet om aan te zien, dat is mijn mening.
Het ding hangt toch in het zicht bij ons en Easee combineert de gewenste functionaliteit met een mooi apparaat.
Inspired schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:35:
[...]

Misschien is een backend nodig? Dan valt de Zappi al af.
Nee, nog niet eens dus gheghe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-07 19:29
bokkow schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:57:
[...]

Functioneel mooi misschien maar esthetisch niet om aan te zien, dat is mijn mening.
Het ding hangt toch in het zicht bij ons en Easee combineert de gewenste functionaliteit met een mooi apparaat.
Hier hetzelfde, ook ik ga toch voor een Easee, ik zorg gewoon dat in de meterkast nog een extra beveiliging (los van wettelijke vereiste) komt, stel de interne beveiliging van de Easee laat het toch afweten. Verder heeft de Easee gewoon zeer goede specificaties en werkt de app blijkbaar ook heel goed.

Wij wonen in een moderne strakke nieuwbouw woning, dan ga ik echt geen lelijke Zappi tegen de muur hangen 8)7

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
Troetelbeer schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:56:
[...]
Wij wonen in een moderne strakke nieuwbouw woning, dan ga ik echt geen lelijke Zappi tegen de muur hangen 8)7
Zitten jullie dan doorgaans voor de woning naar eigen gevel te staren ipv in de woning naar het interieur of bij beter weer achter de woning naar de tuin? :+

Soit, heb ik weer "geluk" dat ik in een oud lelijk huis woon en dan de meest efficiënte laadpaal kan laten installeren ipv "de mooiste". :)

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 26-04-2023 11:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bnwgraaf
IvoB2 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:16:
[...]

Zitten jullie dan doorgaans voor de woning naar eigen gevel te staren ipv in de woning naar het interieur of bij beter weer achter de woning naar de tuin? :+

Soit, heb ik weer "geluk" dat ik in een oud lelijk huis woon en dan de meest efficiënte laadpaal kan laten installeren ipv "de mooiste". :)
Tsja, die discussie kun je wel over meer zaken voeren....
- Wat zie je nu eigenlijk van je eigen auto, als je tijdens het rijden toch achter het stuur zit....
- Doorgaans zie ik mezelf niet, dus wat maakt het uit welke kleren ik draag....

En zo is er nog wel meer te verzinnen : :P
Ik vind de situatie rondom Easee ook erg jammer, want ik had hem ook hoog op mijn lijstje staan.... Waar ik nu vooral een beetje huiverig voor ben, is de zekerheid.... waarschijnlijk gaat het wel opgelost worden, maar stel in het uiterste geval, dat het bedrijf toch omvalt.... Dat kan met een ander merk ook gebeuren, maar deze situatie lijkt de kans ietsje reëler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
bnwgraaf schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:33:
[...]
Tsja, die discussie kun je wel over meer zaken voeren....
- Wat zie je nu eigenlijk van je eigen auto, als je tijdens het rijden toch achter het stuur zit....
- Doorgaans zie ik mezelf niet, dus wat maakt het uit welke kleren ik draag....
Voor mij weinig discussie over dus ook volledig mee eens.
Ik leef bv. mijn leven en niet het leven zoals anderen het graag zouden zien. :)
Ik gebruik dus een auto die het meest efficiênt is en binnen me het meeste comfort geeft, ongeacht hoe ie er naar buiten uitziet. Idem met kleren. Ze moeten comfortabel zitten en een goede prijs/kwaliteitserhouding hebben. Wat anderen daar van denken maakt niet uit en bepaalt helemaal mijn keuzes niet.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 26-04-2023 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
IvoB2 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:55:
[...]

Voor mij weinig discussie over dus ook volledig mee eens.
Ik leef bv. mijn leven en niet het leven zoals anderen het graag zouden zien. :)
Ik gebruik dus een auto die het meest efficiênt is en binnen me het meeste comfort geeft, ongeacht hoe ie er naar buiten uitziet. Idem met kleren. Ze moeten comfortabel zitten en een goede prijs/kwaliteitserhouding hebben. Wat anderen daar van denken maakt niet uit en bepaalt helemaal mijn keuzes niet.
Als IK aan kom rijden, zie IK graag een mooie laadpaal aan mijn zijgevel.
Als IK naar mijn auto wandel, zie IK graag een mooie auto.
Als IK in de spiegel kijk, zie IK graag mooie kleding.

Dus ik weet verder niet wat "Ik leef bv. mijn leven en niet het leven zoals anderen het graag zouden zien. :) " hiermee te maken heeft. Ik leef mijn leven zoals ik het wil, zoals je kan lezen. Wat anderen daarvan denk maakt mij oo niet uit en bepaalt zeker ook niet mijn keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:38
Troetelbeer schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:11:
[...]

Als IK aan kom rijden, zie IK graag een mooie laadpaal aan mijn zijgevel.
Als IK naar mijn auto wandel, zie IK graag een mooie auto.
Als IK in de spiegel kijk, zie IK graag mooie kleding.

Dus ik weet verder niet wat "Ik leef bv. mijn leven en niet het leven zoals anderen het graag zouden zien. :) " hiermee te maken heeft. Ik leef mijn leven zoals ik het wil, zoals je kan lezen. Wat anderen daarvan denk maakt mij oo niet uit en bepaalt zeker ook niet mijn keuzes.
Prima toch, smaken verschillen.

Maar ik snap alleen niet waarom je zo moet benadrukken dat je de Zappi lelijk vind. Heeft niemand wat aan, voegt niks toe aan dit topic en vind t een beetje neerbuigend overkomen naar de mensen die wel een Zappi hebben.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Makrolon schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:14:
[...]

Prima toch, smaken verschillen.

Maar ik snap alleen niet waarom je zo moet benadrukken dat je de Zappi lelijk vind. Heeft niemand wat aan, voegt niks toe aan dit topic en vind t een beetje neerbuigend overkomen naar de mensen die wel een Zappi hebben.
Waarom is dat neerbuigend? Het is onderdeel van een eisenpakket, net als load balancing dat is, op pv kunnen laden eventueel, wel of geen vaste kabel etc.

Dan is het in jouw redenering ook neerbuigend als je zegt dat je een laadstation kiest, omdat dat de jouwe iets wel heeft wat de ander niet heeft.

Kom zeg, we zijn geen kleuters. Ieder bepaalt voor zijn eigen wat relevant is en in de pro's en con's mag uiterlijk wel degelijk een meegenomen factor zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:31
[...]

Hier hetzelfde, ook ik ga toch voor een Easee, ik zorg gewoon dat in de meterkast nog een extra beveiliging (los van wettelijke vereiste) komt, stel de interne beveiliging van de Easee laat het toch afweten. Verder heeft de Easee gewoon zeer goede specificaties en werkt de app blijkbaar ook heel goed.

sry, maar is dat niet "in the eye of the beholder"?

Persoonlijk? Zappi ziet er prima uit, met een makkelijke aflezing zónder gelijk je app te moeten raadplegen.
Easee, buitenkant komt op mij over als een goedkope lasdoos met een pimp vormgeving.

wederom "in the eye of the beholder" npi

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
@Hansieo

Natuurlijk is dat voor iedereen anders. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
bokkow schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:57:
[...]
Dank voor je toelichting. Zeker een solide argument, als dat hoog op je eisenlijstje staat. De Easees zijn inderdaad wel mooi compact, en zeker als de kabel via de achterliggende muur wordt ingevoerd is het een minimalistisch ding.

Maar... in ons geval is de Zappi helemaal aan het einde van de tuin tegen de schutting geschroefd, en staat er een klein olijfboompje in een grote pot voor. Dus hij valt niet echt op. Heb uiteraard de zwarte kap genomen, want: de kabel is ook zwart. En ja, met vaste kabel gekozen, want geredeneerd dat deze minder kans op failure zou hebben (contactpunt minder), en ook minder gedoe door telkens twee kanten in te moeten pluggen. De vaste kabel is 6.5 meter, dat viel me goed mee. Alleen wel mon-ster-lijk dik (die is echt voorbereid op de toekomst...).

En omdat er in de Zappi nog ruimte over is, kon ik er ook nog een mini wifi-routertje in kwijt (helaas niet ook de voeding).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MECPI4Fom-MaGdsujGahALsRxU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YEJEsNjevJLmmZ6dEFACZKbO.jpg?f=fotoalbum_large

...en ja, die lelijke zwarte bak met die harvi erin, die zie je dus nooit vanwege de enorme pot die ervoor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-07 12:32
TCMR schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:43:
[...]

Dank voor je toelichting. Zeker een solide argument, als dat hoog op je eisenlijstje staat. De Easees zijn inderdaad wel mooi compact, en zeker als de kabel via de achterliggende muur wordt ingevoerd is het een minimalistisch ding.

Maar... in ons geval is de Zappi helemaal aan het einde van de tuin tegen de schutting geschroefd, en staat er een klein olijfboompje in een grote pot voor. Dus hij valt niet echt op. Heb uiteraard de zwarte kap genomen, want: de kabel is ook zwart. En ja, met vaste kabel gekozen, want geredeneerd dat deze minder kans op failure zou hebben (contactpunt minder), en ook minder gedoe door telkens twee kanten in te moeten pluggen. De vaste kabel is 6.5 meter, dat viel me goed mee. Alleen wel mon-ster-lijk dik (die is echt voorbereid op de toekomst...).

En omdat er in de Zappi nog ruimte over is, kon ik er ook nog een mini wifi-routertje in kwijt (helaas niet ook de voeding).

[Afbeelding]

...en ja, die lelijke zwarte bak met die harvi erin, die zie je dus nooit vanwege de enorme pot die ervoor staat.
Mag ik vragen waarom je de harvi gebruikt? Ik lees online dat je ook met zonnestroom kunt laden zonder een harvi. Wat is de toegevoegde waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:07
DonJuape schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:44:
[...]

Onderdimensioneren van je omvormer is beter zodat de omvormer bij weinig zon (Nederlands klimaat) efficienter is. Ik zou dus zeker voor een 1-fase omvormer gaan in jouw geval, is ook goedkoper.

Edit: https://www.zonnefabriek....rdimensioneren-omvormers/
Vroeger was dat nog wel eens het geval maar onderdimensioneren omwille van startspanning of efficientie is vandaag de dag niet meer zo hard nodig. Het hangt ook af van de orientatie. Het meeste voordeel haal je door 'm te dimensioneren dat ie zolang (lees zoveel) mogelijk NET boven zijn gespec'te kVA ligt maar ook niet te veel want dan laat je te veel liggen.

Kijk de specsheets maar eens na, dat zijn meestal allemaal dezelfde MPPT's maar andere DC/AC converters.

Voor de vraagsteller: je moet niet uitbreiden naar 3F en alles op 1F is ook lekker makkelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 26-04-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
happy killer schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:51:
[...]
Mag ik vragen waarom je de harvi gebruikt? Ik lees online dat je ook met zonnestroom kunt laden zonder een harvi. Wat is de toegevoegde waarde?
Ja, die vraag had ik eerder ook. Maar de harvi laat je zien wat je precies aan zonnestroom binnenharkt, want heeft eigen CT-klem(men), en zo krijg je hele mooie grafiekjes in je app/dashboard waarbij je het aandeel PV mooi getoond ziet.

Ik ben van plan nog wat PV uitbreiding te doen met Enphase micro-inverters, maar geen zin in zo'n hele Envoy module. Dat hoeft dus ook niet, want ik kan met m'n zappi/harvi dus gewoon de PV monitoren. Echt wel mooi hoor. Eigenlijk had de zappi gewoon standaard meer (bedrade) CT-inputs moeten hebben, dat is wel een beetje een misser. Maar het is wel meer dan een laadpaal, is wellicht daarom ook forser dan die kleine dingen die niet meer dan een veredeld stopcontact zijn.

En over de schoonheid van laadpalen: tja, hangt er iets tussen dat je echt graag aan de muur ziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-07 13:04

dollyking

duck tape

bokkow schreef op woensdag 26 april 2023 @ 07:50:
Ondanks het hele gebeuren rondom Easee overweeg ik alsnog hun ladpunt.

Heeft iemand hier toevallig ervaring met deze “verkoper”?

https://link.marktplaats.nl/m1940003469

Erg goedkoop voor wat je krijgt
gewoon prima gegaan, ik heb hem ook van hem, hij is wel wat duurder geworden.
over het ding ook super tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
IvoB2 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:16:
[...]

Nee, maar wat @Troetelbeer ook zei in een post daarna. En bij ons hangt het apparaat nog net niet op straat zo zichtbaar dus als verder alles ongeveer om het even is dan heb ik liever een kastje hangen welke in mijn opinie er strak en mooi uit ziet.
TCMR schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:43:
[...]

[Afbeelding]

Prima dan toch? Goede oplossing.

Het uiterlijk staat niet bovenaan het eisenlijstje maar als er dan toch geen duidelijke functionele meerwaarde is voor de een of de ander dan heeft het uiterlijk wel een factor. En over jouw latere post; ja degene die ik wel tegen de muur zou willen zien staat niet op die afbeelding waar je naar linkt :+
dollyking schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:52:
[...]

Dat is de tweede ervaring van een tweaker, ik ga ook gewoon de gok wagen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:31
dollyking schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:52:
[...]

Let wel op: volgens Marktplaats gaat het om een particulier. Als er dan wat is met de lader en wil je garantie claimen, wordt dat waarschijnlijk wel een gedoe.
Deze verkoper heeft aangegeven een particuliere verkoper te zijn. Hierdoor is consumentenrecht niet van toepassing. Lees meer

Cupra Born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
bokkow schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:01:
[...]ja degene die ik wel tegen de muur zou willen zien staat niet op die afbeelding waar je naar linkt :+
Nee, die is inmiddels verboden in veel een aantal landen ;)

Maar ik vraag me nu toch af wat voor een aardlek er in de Zappi zit, want zij schrijven ook:

"It is important to note that the standards for EV charge point installation usually require an RCD which meets a specific standard – IEC 61008 for an RCD or IEC 61009 for an RCBO. The RCD in zappi does not fully meet these requirements which means that a separate RCD or RCBO to these specific standards needs to be installed."

Is myenergi de volgende die de verkoop mag gaan staken? Ik zal 'm binnenkort eens openschroeven.

Maar ondanks dat, is het advies (en dus ook bij de zappi in de installatiehandleiding) dat ik werkelijk overal tegenkom, om een aardlek voor je laadstation te zetten.

[ Voor 60% gewijzigd door TCMR op 26-04-2023 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
TCMR schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:40:
[...]

Nee, die is inmiddels verboden in veel landen ;)
Twee, twee landen ;)

Maar goed, het lijkt in ieder geval niet het ideale moment om er een te kopen inderdaad en ik moet toch wachten op een SAP, ik zie het tegen die tijd wel weer.

Zaptec ziet er ook wel aardig uit, en eveneens niet op dat plaatje van je 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Ja, "veel" was wat overdreven, maar ik lees wel dat die elektronische aardlekschakelaar in Duitsland ook verboden is. Geen idee of er daar Easees verkocht worden of niet, maar ongetwijfeld gaan die Duitsers hier over vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Ja helaas als je het mij vraagt, in principe lijkt het Easee systeem veiliger omdat het zichzelf in ieder geval dagelijks test. Een reguliere “goedgekeurde” hardware aardlek wordt precies zo vaak gecontroleerd als dat de gebruiker dat handmatig doet. Meestal is dat een rond aantal van 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-08 11:12
bokkow schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:12:
Ja helaas als je het mij vraagt, in principe lijkt het Easee systeem veiliger omdat het zichzelf in ieder geval dagelijks test. Een reguliere “goedgekeurde” hardware aardlek wordt precies zo vaak gecontroleerd als dat de gebruiker dat handmatig doet. Meestal is dat een rond aantal van 0
Nee, bij Easee is het vooral de vraag of deze een zeer hooge kortsluitstroom kan afschakelen. het gaat niet om de aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 21:56
Ben benieuwd hoe dit afloopt. Easee lijkt wel een innovatie, maar of het goed genoeg is? Voorlopig verboden.
En het is verders een lelijk ding met die kabel haak, rommelig. maar dat is kwestie van smaak.
Bij mijn Zappi is het een strak beeld met kabel erom/in gewonden.
Zie wel dat men soms Easee of wallbox etc strakker vindt maar gaat dan over socket versie. Met vaste kabel is Zappi top, die zie je haast niet meer als je hem netjes in de Zappi wikkelt.

En wat een getob als je geen vaste kabel hebt.... 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 26-04-2023 23:55 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
eltron schreef op woensdag 26 april 2023 @ 23:54:
Ben benieuwd hoe dit afloopt. Easee lijkt wel een innovatie, maar of het goed genoeg is? Voorlopig verboden.
En het is verders een lelijk ding met die kabel haak, rommelig. maar dat is kwestie van smaak.
Bij mijn Zappi is het een strak beeld met kabel erom/in gewonden.
Zie wel dat men soms Easee of wallbox etc strakker vindt maar gaat dan over socket versie. Met vaste kabel is Zappi top, die zie je haast niet meer als je hem netjes in de Zappi wikkelt.

En wat een getob als je geen vaste kabel hebt.... 8)7
Hmmm, zoals vele dingen is dat een persoonlijke mening. De laders waar de kabel omheen gewikkeld wordt vind ik dan persoonlijk juist wat rommelig. Alsof er geen mogelijkheid is om de kabel kwijt te raken, dus wikkel je hem maar om de behuizing heen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeloffzen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-07 14:28
TCMR schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:40:
[...]

Is myenergi de volgende die de verkoop mag gaan staken? Ik zal 'm binnenkort eens openschroeven.

Maar ondanks dat, is het advies (en dus ook bij de zappi in de installatiehandleiding) dat ik werkelijk overal tegenkom, om een aardlek voor je laadstation te zetten.
@TCMR Kijk maar naar de foto die je eerder hebt gepost. Daar zit midden links het drie-fasen relais. Als het goed is is de laadkabel van de auto hier direct op aangesloten. Als deze (mechanische) schakelaar verbreekt is er geen verbinding meer met de auto. De AC en DC lekdetectie zijn ook verbonden met dit relais. Dus Zappi heeft mechanische beveiliging.

PV Output; SolarEdge SE10K; 19x350Wp Oost; 19x350Wp West; Totaal 13.300Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signum666
  • Laatst online: 01-08 07:43
Kan iemand iets zinnigs zeggen over het volgende? Ik heb sinds 2020 een laadpaal van NewMotion (tegenwoordig Shell Recharge). Nu is onlangs de boordlader van mijn Tesla defect geraakt tijdens het thuis laden. De Tesla staat zo ingesteld dat er om 0:00 's nachts geladen wordt. De eerste keer dat de boordlader stuk ging lag 1 van de hoofdgroepen eruit. Ik kon vervolgens niet meer laden via wissel- of gelijkstroom.

De tweede keer precies hetzelfde probleem. Auto begint met laden, knal uit de meterkast en dezelfde hoofdgroep eruit. Deze keer kon ik nog wel gelijkstroom laden gelukkig.

Er is niets anders in de meterkast dan voorheen, met als enige uitzondering dat er een aantal maanden geleden extra zonnepanelen geplaatst zijn. Mijn vermoeden is dat de schakelautomaat met aardlek niet van de juiste soort is, maar ik kan dat niet onderbouwen. Ondertussen word ik van het kastje naar de muur gestuurd, want Tesla wijst naar NewMotion, en NewMotion naar Tesla. Een nieuwe boordlader zit zo richting de 2000€, en de laadpaal is uit de garantie. NewMotion vraagt nu dus 170€ voor het langs laten komen van een electricien.

Hieronder een foto van de schakelautomaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YpW5by25iVM8A3h3MbvMmjK_NM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpvHLJge2KYM433TeTCZiyL4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Signum666 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:16:
Kan iemand iets zinnigs zeggen over het volgende? Ik heb sinds 2020 een laadpaal van NewMotion (tegenwoordig Shell Recharge). Nu is onlangs de boordlader van mijn Tesla defect geraakt tijdens het thuis laden. De Tesla staat zo ingesteld dat er om 0:00 's nachts geladen wordt. De eerste keer dat de boordlader stuk ging lag 1 van de hoofdgroepen eruit. Ik kon vervolgens niet meer laden via wissel- of gelijkstroom.

De tweede keer precies hetzelfde probleem. Auto begint met laden, knal uit de meterkast en dezelfde hoofdgroep eruit. Deze keer kon ik nog wel gelijkstroom laden gelukkig.

Er is niets anders in de meterkast dan voorheen, met als enige uitzondering dat er een aantal maanden geleden extra zonnepanelen geplaatst zijn. Mijn vermoeden is dat de schakelautomaat met aardlek niet van de juiste soort is, maar ik kan dat niet onderbouwen. Ondertussen word ik van het kastje naar de muur gestuurd, want Tesla wijst naar NewMotion, en NewMotion naar Tesla. Een nieuwe boordlader zit zo richting de 2000€, en de laadpaal is uit de garantie. NewMotion vraagt nu dus 170€ voor het langs laten komen van een electricien.

[Afbeelding]
Tript de aardlek of de zekering van je aardlekautomaat? Dat kun je zien geloof ik.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signum666
DonJuape schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:46:
[...]

Tript de aardlek of de zekering van je aardlekautomaat? Dat kun je zien geloof ik.
Hoe kan ik dat zien? Nadat hij er de laatste keer uitklapte heb ik hem niet meer omhoog gezet in elk geval.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:31
bnwgraaf schreef op donderdag 27 april 2023 @ 00:08:
[...]

Hmmm, zoals vele dingen is dat een persoonlijke mening. De laders waar de kabel omheen gewikkeld wordt vind ik dan persoonlijk juist wat rommelig. Alsof er geen mogelijkheid is om de kabel kwijt te raken, dus wikkel je hem maar om de behuizing heen...
Mijn 2 tuinslangen zitten óók om een haspel...
Stoor ik mij daaraan?

nope, het is onderdeel van "De Tuin"

Straks heeft bijna ieder huis met eigen oprit een eigen "laadstation" aan de gevel, al dan niet met vaste kabel.

Straks ook net zo gewoon, als dat daken vol met PV liggen..

Mooi? zal me een r..t roesten... het is beter voor de aardbol, én beter voor portemonnee banktegoed.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
DonJuape schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:46:
[...]

Alles naar beneden. Dus zowel aardlek als automaat, mar dat zegt volgens mij niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Bolderkar schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:02:
[...]

Alles naar beneden. Dus zowel aardlek als automaat, mar dat zegt volgens mij niet zoveel.
Ze zijn mechanisch verbonden dus ze gaan altijd allemaal naar beneden als ze trippen.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Signum666 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:52:
[...]

Hoe kan ik dat zien? Nadat hij er de laatste keer uitklapte heb ik hem niet meer omhoog gezet in elk geval.
Het venstertje is wit. Dat is trippen vanwege lekstroom. Bij kortsluiting of overbelasting wordt het venstertje blauw.
https://www.eaton.com/nl/...-mrb4-mrb6--3-n-pole.html

[ Voor 22% gewijzigd door DonJuape op 27-04-2023 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

TCMR schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:32:
[...]

[...]

@DonJuape ik zit toch nog met een vraagje. Ik zag zojuist in je handtekening dat je 7.4kW PV op 1 fase hebt. Dat zijn die 7.4kW PV overschot die je hierboven in de quote noemt. Maar je schreef eerder dat je netbeheerder max 5kW terugleveren toelaat, en dat je PV omvormer "daarom ook kapt bij 5kW". Maar dat is dus wel een omvormer die meer (7.4kW) vermogen heeft? En doet die omvormer dat uit zichzelf, limiteren op 5kW terug naar het net? Zit te kijken naar uitbreiding van PV-systeem, liefst op één, maar max 2 fasen, vandaar. Wat kan mijn Zappi doen met zonnestroom op 2 fasen?

Verder zit ik nog wat na te denken over de discussie van afgelopen augustus over laden op eigen zonne-overschot, en of het wel of niet zinnig is om de relatief grote laadverliezen daarbij voor lief te nemen. Ik quote wederom DonJuape:

[...]

Zonder de discussie over laadverliezen weer aan te zwengelen: ik vond dat @DonJuape hier wel een punt had. Ben ook wel benieuwd of hij hier nog zo in staat. Een tegenargument is dat je bij laden op eigen zonne-overschot wel 100% zeker bent dat je 100% groene stroom laadt, hoge verliezen of niet. Is ook wel wat voor te zeggen, want je energieleverancier kan het je wel heel groen beloven, maar zekerheid hierin heb je nooit.
Offtopic: Het is een 1 fase SolarEdge HD Wave omvormer. Uitgangsvermogen is 5kW maar je mag er volgens de instructie x% meer kWp aan panelen op aansluiten. De omvormer kapt inderdaad zelf op 5kW. Dat "kost" me maximaal 20kWh op jaarbasis maar door de hogere efficiëntie bij lage PV opbrengst levert het me meer op. Hoeveel weet ik niet. Overigens kan ik er een dure SE meter op aansluiten zodat hij pas kapt als ik meer dan 5kW lever aan het net. Maar dat is de moeite niet voor 20kWh per jaar maximaal.

Ik denk daar nog hetzelfde over. In principe wil ik liever geen groene energie weggooien want in de meeste gevallen is er landelijk geen overschot groene energie. Als je dus groene energie weggooit moet er voor iemand anders grijze energie worden opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-07 14:43

[Afbeelding]
Als je zonnepanelen ook op deze aardlek zitten, dan is het inderdaad niet de goede. Voor zonnepanelen heb je een 300ma aardlek nodig en dit is een 30ma. Zeker met veel zonnepanelen wordt dit belangrijk. Al weet ik niet hoe dat om 00:00 uur een punt kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:52
Eindelijk tijd gehad om de stekker te wisselen.
Idd waren de stuurstroomkabels beschadigd.

Eea aangesloten en de zwart witte kabel op de cp aangesloten…… helaas lader start niet.
Alle stuurkabels geprobeerd, en uiteraard de laatste (paars) is bij tesla de cp draad.

Lader werkt nu zoals het moet.

Nu nog aangesloten op de 3 fase van de kookplaat (om eea te testen)

volgend project is het netjes met een aardlek, automaat en kWh-meter alles in de meterkast te monteren.

iemand tips voor de juiste installatiematerialen?
HyperBart schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:56:
[...]

Meten is weten natuurlijk he ;) . Zet je multimeter in beep-test en meet eens de pinnen door, als het een beetje een standaard kabel codering volgt dan is het de zwart/witte. Ik zie al die oranje en paarse in dat filmpje ook naar dat PCB'tje gaan en bevestigt dus mijn vermoeden dat dat allemaal draden zijn voor de Tesla proprietary systeempjes.

[ Voor 22% gewijzigd door pentagon0873 op 27-04-2023 19:26 ]

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Mijn vermoeden is dat de schakelautomaat met aardlek niet van de juiste soort is, maar ik kan dat niet onderbouwen.
Het is zover heb kunnen vinden uitzonderlijk dat deze C-karakteristiek heeft ja. Niet eerder gezien bij PV installatie. Dat zie je in huisinstallaties niet vaak terug, is meer voor industrie, voor apparaten met grote inschakelstromen. Hij gaat er later uit dan B-karakteristiek. Maar of dat deze uitkomst heeft (schade aan OBC), dat weet ik niet.

https://installo.nl/b-of-...an-deze-blog-weet-je-het/

https://123groepenkast.nl/PV-ZonnePanelen-Aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
DonJuape schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:16:
[...]

Het venstertje is wit. Dat is trippen vanwege lekstroom. Bij kortsluiting of overbelasting wordt het venstertje blauw.
https://www.eaton.com/nl/...-mrb4-mrb6--3-n-pole.html
Begrijp ik goed dat deze automaten van het type A zijn, dus zonder gelijkstroom detectie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

TCMR schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:19:
[...]

Het is zover heb kunnen vinden uitzonderlijk dat deze C-karakteristiek heeft ja. Niet eerder gezien bij PV installatie. Dat zie je in huisinstallaties niet vaak terug, is meer voor industrie, voor apparaten met grote inschakelstromen. Hij gaat er later uit dan B-karakteristiek. Maar of dat deze uitkomst heeft (schade aan OBC), dat weet ik niet.

https://installo.nl/b-of-...an-deze-blog-weet-je-het/

https://123groepenkast.nl/PV-ZonnePanelen-Aansluiten
De karakteristiek gaat over de zekeringgedeelte van de aardlekautomaat. Het is echter de aardlek die is getript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bnwgraaf schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:50:
[...]

Begrijp ik goed dat deze automaten van het type A zijn, dus zonder gelijkstroom detectie?
Dat klopt. Aardlekautomaten met Type B ALS zijn er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signum666
FransOvk schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:33:
[...]

Als je zonnepanelen ook op deze aardlek zitten, dan is het inderdaad niet de goede. Voor zonnepanelen heb je een 300ma aardlek nodig en dit is een 30ma. Zeker met veel zonnepanelen wordt dit belangrijk. Al weet ik niet hoe dat om 00:00 uur een punt kan zijn.
De zonnepanelen hebben een eigen aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:38
FransOvk schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:33:
[...]

Neehoor. Sommige omvormers hebben een lekstroom, maar lang niet allemaal.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-01 21:48
caa5 schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:07:
[...]
Vandaag ook op deze laadpaal gekomen. Het lijkt de enige laadpaal te zijn die alles heeft, backoffice verrekening, solar only modus. Ik ben benieuwd naar je ervaringen!
Wat moet ik ervan zeggen. Het is een laadpaal en hij laadt. Dus ja, heel tevreden. :)

De meerwaarde zit ‘m natuurlijk in hoe en waarmee hij werkt. Daar merk je met laden niet direct iets van, maar ik ga ervan uit dat alles werkt. Ik heb nog geen andere grootverbuikers tegelijk aangehad, dus de load balancing heb ik nog niet echt kunnen testen. E-flux was activeren was appeltje-eitje met qr-code en serienummer. Daarna tag bij de paal en laden maar.

Het is niet de kleinste lader, maar het design en de afwerking zijn top (vind ik). Ik heb uiteindelijk gekozen voor de socketvariant en ik ben daar wel heel blij mee. Geen (knalblauwe!!) kabel die er permanent bij hangt. Voor die 1-2 keer laden per week, gebruik ik veel liever de kabel uit mijn auto.

Ik wil nog wel kijken voor een mooie afwerking om de kabelbuis. Een antraciet koofje eromheen of zo.

Tot slot nog een groot compliment voor de installateurs. Normaal zijn ze met 1,5 klaar maar door mijn bewapende fundering waar ze amper doorheen kwamen, waren ze 4 uur bezig. Volgende afspraak werd verplaatst of overgenomen, want ze gingen niet weg tot hij werkend en wel hing. Ook het voortraject was erg prettig met hen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjT2ddJJPhBTPDMfgFuH3Q1wMUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4d6b0HZ2Y2AgpmD6gqDTLmrc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
DonJuape schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:56:
[...]
Dat klopt. Aardlekautomaten met Type B ALS zijn er niet.
Ik kon er eerder ook geen vinden, maar sporadisch kom je ze toch tegen. Je moet wel even flink in de buidel tasten...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-08 15:23

GG85

.......

Zo, eerste laadsessie met onze '11kW on a budget' lader is succesvol afgerond!

Bestaande stopcontact aangepast naar een 3-fase CEE stekker met schakelaar, vergrendeling en juiste IP-rating.
In de meterkast alles aangesloten op de bestaande 3-fase schuur groep incl 20A automaten en aardlek.
Vervolgens een 11kW mobiele lader gekocht voor €320 dus in totaal voor minder dan €400 klaar.
Geen loadbalancing of iets maar verder net zo veilig als een vaste paal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e06I3wmJXsN-tajBL826oHcc8jA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hiaKJqJQyFEN8k4qiyTANcGT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXstlxMAmez-0H18omMpSE5vn5A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K0pdZYsQJK1f9IHW2krdnrXK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmvxPHIp1c8-phIPR5mJ0MELmt8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECrCntbbRoWsFCQPCf45ySyE.jpg?f=fotoalbum_tile

Kan evt nog goedkoper door op Aliexpress voor €185,- een lader te kopen die in principe ook over de juiste ratings beschikt.

[ Voor 11% gewijzigd door GG85 op 31-05-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:08
GG85 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:10:

Bestaande stopcontact aangepast naar een 3-fase CEE stekker met schakelaar, vergrendeling en juiste IP-rating.
In de meterkast alles aangesloten op de bestaande 3-fase schuur groep incl 20A automaten en aardlek.
Vervolgens een 11kW mobiele lader gekocht voor €340 dus in totaal voor minder dan €400 klaar.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Je moet die natuurlijk wel iedere keer opbergen, of die is weg.
Goed als tijdelijke oplossing, maar ben toch blij met een vaste installatie.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 22:08

timovd

Voorsprong door techniek

TCMR schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:04:
[...]

Ik kon er eerder ook geen vinden, maar sporadisch kom je ze toch tegen. Je moet wel even flink in de buidel tasten...
En dan heb je alsnog een Chinees merk. Liever dus iets meer geld uitgeven aan een goede laadpaal waar je geen type B ALS nodig hebt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

timovd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:39:
[...]

En dan heb je alsnog een Chinees merk. Liever dus iets meer geld uitgeven aan een goede laadpaal waar je geen type B ALS nodig hebt.
Of een type B ALS plus een zekeringsautomaat. Kost de helft maar iets meer ruimte nodig in de meterkast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TCMR
dus in totaal voor minder dan €400 klaar.
Maar niet bespaard op de IONIQ 5 Lounge Edition, zie ik? :+
I beg to differ. Er zijn wel meer 'contactpunten' dan bij de meeste palen met een vaste kabel, een hoog-voltage apparaat dat op een brievenbus ligt, en over dat 3-fase stopcontact vlak naast een watertappunt hebben we het al gehad, geloof ik... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 31-07 12:26

Vervolgens een 11kW mobiele lader gekocht voor €340 dus in totaal voor minder dan €400 klaar.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Kan evt nog goedkoper door op Aliexpress voor €185,- een lader te kopen die in principe ook over de juiste ratings beschikt.
Weet niet welke IP waarde dit heeft maar weet wel dat het met sneeuw (en dan vooral als het gaat dooien) behoorlijk nat kan worden.
Komt dit dan wel goed?

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
Roeloffzen schreef op donderdag 27 april 2023 @ 07:54:
[...]
@TCMR Kijk maar naar de foto die je eerder hebt gepost. Daar zit midden links het drie-fasen relais. Als het goed is is de laadkabel van de auto hier direct op aangesloten. Als deze (mechanische) schakelaar verbreekt is er geen verbinding meer met de auto. De AC en DC lekdetectie zijn ook verbonden met dit relais. Dus Zappi heeft mechanische beveiliging.
Zover ik heb begrepen is het probleem dat de Easees (en volgens mij ook de Zappi, dus wellicht is MyEnergi de volgende die aan de beurt is) geen elektromechanische aardlekbeveiliging hebben.
Bekijk de video even, en zie dan dat ook de elektronische aardlekschakelaar een mechanische onderbreking heeft. De aansturing ervan is echter anders (en werkt alleen wanneer er voeding voor de elektronica is), en volgens mij valt de keuringsautoriteit daarover.
Maar ik ben heeeel ver uit mijn field of expertise om hierover iets zinnigs te zeggen, dus ik wordt graag verbeterd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_A
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-10-2023
Hakki schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:24:
[...]

Ik vind het ook maar onhandige dingen, maar via LeasePlan niet te kiezen.. dat belooft voor eind 23 als ik aan de beurt ben..

[...]

Dat vraag ik me nu af ivm hun load balancing die ze aanbieden, zou die zelf in te stellen zijn of zou je daarvoor telkens hun moeten contacteren om bepaald niveau door te geven.. mag hopen dat daar geen monteur aan te pas moet komen indien de bekabelde situatie hoger toe laat en initieel lager ingesteld werd.. allemaal zo beperkt en vaag op hun website.

LeasePlan BE & Bluecorner gebruikers aanwezig?
Ik heb sinds vorig jaar zo'n Curved hangen. Kwam mee mijn Enyaq via Leaseplan.
De load balancer is een Inepro PRO380-MOD (handleiding: inepro PRO380-MOD Handleiding)
De mijne staat op 32A monofase, dus ik trek wel eens een piekje van 8+ kW. Had ook als eens gekeken of je dat niet kan instellen op die load balancer en dat zal wel, al vrees ik dat het alleen via de laptop van een technieker kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_A
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-10-2023
Paku schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:19:
[...]

Overigens is de customer website van BlueCorner (https://eva.bluecorner.be/) niet echt erg handig ingericht en vooral gericht op Blue Corner laadpassen. Ik heb nu een Shell Recharge en een Engie pas geactiveerd maar die kan ik niet zien in de portal. Alles klopt wel (ze kunnen laden, sessies zijn zichtbaar en de refund werkt ook prima - ook niet onbelangrijk). Overigens is de communicatie met support via de portal helemaal top! Dat mag ook gezegd.
Eens! Wij hebben hier naast onze Enyaq nog een privé e-208. Die wou ik ook aan onze paal kunnen hangen en dat heet me best wat grijs haar bezorgd. Eerst was het van "ja, die sessies kunnen we niet uitfilteren, hoor", waarop ik dan terug "jullie kunnen toch niet verwachten dat ik onze boekhouding iedere maand een papiertje ga geven met de privé laadsessies en ze dan een factuur ga laten maken om die sessies dan terug te betalen?". Ik stelde dan voor om mij ook een Blue Corner laadpas te geven zodat ze alle sessies vanop die kaart eruit konden filteren en de rest dan door te factureren aan de zaak. Er was daar gelukkig een slimmerik aanwezig die dat heeft kunnen regelen.
Update Feb 01: gisteren is gebleken dat niet alleen mijn Shell Recharge en mijn Engie laadpas beiden werken op mijn laadpaal, maar erger nog: alle passen werken op mijn laadpaal. Ik heb dat aangegeven bij Blue Corner en ze vertelden me het volgende. De laadpaal staat open voor 'guest' gebruik. Dat betekent dat er naast Blue Corner passen ook andere passen accepteren. Als ze dat uitzetten dan kun je dus alleen maar met een Blue Corner pas laden. Mijn werkgever heeft me een Shell kaart gegeven. Dus er is geen keuze...
Moraal van het verhaal is dat mijn charger dus door iedere willekeurige voorbijganger met een laadpas is te gebruiken. Op kosten van mijn werkgever, dat dan weer wel. Aangezien hij op mijn oprit zit is de kans klein maar je kunt erop wachten. Ik zet nu voor de zekerheid de oplader maar uit als ik hem niet gebruik. Ik kan niet anders zeggen dat ik dit echt een heel vreemde gang van zaken vind. Dit kun je toch niet als product verkopen? Of is dit bij andere laders ook?
Net even geprobeerd of ik een laadsessie kon starten met mijn bankkaart en dat lukt. Wel zag ik in de portal dat geen van beide laadpassen zichtbaar zijn. De functie "Only the defined cards are allowed to charge" staat aan, dus zou het beperken van de toegang wel mogelijk moeten zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fjckj3qK4baSDTnPoGjKHnqUGSQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RPeteaCqCTu0wpLFvbrwZ3VJ.png?f=user_large
Maar even een request voor gestuurd.
Wanneer we op reis zijn, gaat ook bij ons de laadpaal uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hakki
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-08 08:58
Jan_A schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:54:
[...]

Ik heb sinds vorig jaar zo'n Curved hangen. Kwam mee mijn Enyaq via Leaseplan.
De load balancer is een Inepro PRO380-MOD (handleiding: inepro PRO380-MOD Handleiding)
De mijne staat op 32A monofase, dus ik trek wel eens een piekje van 8+ kW. Had ook als eens gekeken of je dat niet kan instellen op die load balancer en dat zal wel, al vrees ik dat het alleen via de laptop van een technieker kan.
Ik krijg ook een Enyaq via LeasePlan en heb een tijdje geleden aan de lijn gehangen met Bluecorner (na het invullen van hun vragenlijst). Ze komen dit najaar met een nieuw model dat mee is met zijn tijd en op de digitale meter kan inpluggen. Heb dus vriendelijk gemeld dat ik de curved niet wens en wel wacht tot de andere beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-08 15:23

GG85

.......

TCMR schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:41:
[...]

Maar niet bespaard op de IONIQ 5 Lounge Edition, zie ik? :+

[...]

I beg to differ. Er zijn wel meer 'contactpunten' dan bij de meeste palen met een vaste kabel, een hoog-voltage apparaat dat op een brievenbus ligt, en over dat 3-fase stopcontact vlak naast een watertappunt hebben we het al gehad, geloof ik... >:)
Ghehe, iets met prioriteiten wat betreft auto vs paal. Iets met dat ik €1000 voor een paal er thuis even niet door kreeg en dit een leuk projectje was.

Tov een paal met vaste kabel ben ik met je eens maar tov een paal met losse kabel heb je hooguit 1 extra contactovergang.
Deze EVSE heeft ook netjes een interne klasse B aardlek, alle certificering op orde (die zijn te downloaden) en is valproof voor 1,5m en heeft dezelfde IP67K rating (intern vol met potting) als een goede laadpaal. Dat is dus vooral gevoelswerk dan feitelijkheden :).

Er zat al een stopcontact naast dat waterpunt e nu zitten er 2 fasen bij maar wel met een IP67 rating ipv een IP44 rating van een standaard stopcontact. Je kan dus beargumenteren dat het er op vooruit gegaan is ;).

Bij een vaste paal had ik een doosje geplaatst en de paal een meter hoger gezet, of dat nu het verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-08 09:51
Via modbus kan ik mij Alfen laadpaal uitlezen, ook schakelen tussen 1 fase en 3 fasen werkt. Het aanpassen van de laadsnelheid werkt helaas niet.

Weet iemand waar de mode op moet staan bij Energy Management? Het vreemde is dat ik de mode "socket" wel kan selecteren maar vervolgens kan ik niet op "save" klikken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSMGbP9nU_gPZgHoPf6s8KyV7fQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X5a0UjWTw1TR3XtRXOu0xBIR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g37pbdNqM61-0xa1E6GtFPEETlk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1tTyrfWU6NKNWNQLPC2oa5TS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paku
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 31-07 09:27

Paku

P2 LRSM Moon Pilot

Jan_A schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:31:
[...]

Net even geprobeerd of ik een laadsessie kon starten met mijn bankkaart en dat lukt. Wel zag ik in de portal dat geen van beide laadpassen zichtbaar zijn. De functie "Only the defined cards are allowed to charge" staat aan, dus zou het beperken van de toegang wel mogelijk moeten zijn.
[Afbeelding]
Maar even een request voor gestuurd.
Wanneer we op reis zijn, gaat ook bij ons de laadpaal uit.
Bedankt voor je uitgebreide reaktie!

Hier is de status zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BO9q6dEiFy3ntwuS2Iq8zV2tM1w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sclG9adaKZ9hBZbnuGws49vI.jpg?f=user_large

Alle kaarten kunnen laden hier.

Overigens zit ik nog steeds (alweer 3 maanden) te wachten op mijn (P1) loadbalancer. Wordt met PRIO afgehandeld zeiden ze... 2 maanden geleden. Een erg vreemde club dat Blue Corner. Als mijn leasecontract is afgelopen is het eerste wat ik doe dat ding van de muur schroeven :)

Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:25
Mijn vader heeft een Zoe gekocht en op basis van dit topic kwam ik op de Tesla wallbox gen3 als geschikte lader.

Al lezende kwam ik er achter dat de situatie bij mij thuis ook al die jaren niet voldoet. Ik heb een type A aardlek en mijn ICU compact heeft geen DC lekstroombeveliging.

Via marktplaats voor mijn vader een TWC gen 3 gekocht, nieuw in doos inclusief verzenden voor €350. Deze verkoper had er meerdere dus ik heb er zelf ook maar één gekocht.

Ik ga maar op één fase laden maar in ieder geval de DC beveiliging op orde. Een type B aardlek kost meer.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-08 07:20
ramonp schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:44:
[...]

Ik heb de Alfen Eve Single S-line met RFID & load balancing.
Prima ding. Doet wat ie moet doen, de auto laden ;)

Veel mensen hebben de Pro-line, maar deze voegt voor mij niks toe t.o.v. de S-line.
Tenzij je een display wilt hebben en 22kW wilt kunnen laden.
Is dit dan een RFID met een eigen kaart druppel en geen backoffice ?
Ik zoek een paal voor 11 kW (KIA EV6) en plug en play lijkt me niet wenselijk.

Tegen de rijd dat er een andere auto komt of ik ook een EV koop (KIA is van mijn vrouw) moet ik toch een paal vervangen. Meer dan €3000 voor een dubbele is nu onzinnig.

Verder neem ik aan dat als ik zon productie heb, de meter het wel saldeerd als de auto overdag aangesloten is. Enkel load balacing nodig omdat we all electric wonen.
Standaard laden zal wel in de nacht worden. Tenzij de prijs van electra zo stijgt in 2 a 3 jaar als de saldering al minder wordt dat we naar overdag gaan met laden.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
jacovn schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:07:
Waarom zie je plug en charge niet als wenselijk? Als verrekenen voor werkgever niet nodig is zou ik zelf altijd de voorkeur voor plug & charge hebben.

Wellicht zijn er uitzonderingen midden in de stad waar de lader bijna op straat hangt. Als er überhaupt al iemand ongewild gebruik zou maken kost dat hooguit paar tientjes. Ik neem liever dat risico dan iedere dag een extra handeling.

Mijn tuinmeubilair staat ook niet op slot, dat is meer waarde dan een illegale laadsessie.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-08 07:20
assje schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:36:
[...]

Waarom zie je plug en charge niet als wenselijk? Als verrekenen voor werkgever niet nodig is zou ik zelf altijd de voorkeur voor plug & charge hebben.

Wellicht zijn er uitzonderingen midden in de stad waar de lader bijna op straat hangt. Als er überhaupt al iemand ongewild gebruik zou maken kost dat hooguit paar tientjes. Ik neem liever dat risico dan iedere dag een extra handeling.

Mijn tuinmeubilair staat ook niet op slot, dat is meer waarde dan een illegale laadsessie.
Mijn tuinmeubelen staan in een afgesloten tuin en ze zijn nog in staat dat weg te halen.

Inderdaad zal het niet veel kosten en de lader komt achter de auto’s te hangen op de oprit die een keer 9-10 meter van de weg af is. Dus misbruik is ook niet echt aannemelijk.
Het is meer de vraag of het kan, wellicht vindt mijn vrouw het ook te veel werk.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
jacovn schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:59:
[...]
Mijn tuinmeubelen staan in een afgesloten tuin en ze zijn nog in staat dat weg te halen.
Een laadpaal met plug & play instelling kan je - indien gewenst - uiteraard met één druk op een virtuele knop ook afsluiten voor onbevoegden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
assje schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:36:
[...]
Met verrekenen door de werkgever zie ik het praktisch probleem ook niet hoor.
Ik heb ook liever dat ze het tuinmeublilair van de werkgever stelen dan mijn eigen meubilair. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
IvoB2 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:29:
Met verrekenen door de werkgever zie ik het praktisch probleem ook niet hoor.
Ik heb ook liever dat ze het tuinmeublilair van de werkgever stelen dan mijn eigen meubilair. :+
Ik bedoelde meer dan je dan wel een lader met RFID nodig hebt.

Ik heb een simpele domme lader waar geen lezer op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
assje schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:43:
[...]
De verwijzing naar de werkgever was eerder ironisch bedoeld. :)
Wat betreft de praktijk gaf ik al aan dat je normaliter een laadpaal die je plug and play kan instellen, indien gewenst, ook gewoon tegen misbruik kan blokkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

assje schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:43:
[...]

Ik heb een simpele domme lader waar geen lezer op zit.
Ik ook en ik declareer periodiek bij mijn WG/LM middels de kWh-meter in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
IvoB2 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:47:
Wat betreft de praktijk gaf ik al aan dat je normaliter een laadpaal die je plug and play kan instellen, indien gewenst, ook gewoon tegen misbruik kan blokkeren.
ALS er een verbinding is. Bij een eenvoudige lader zoals ik heb kan je de schakelaar in de meterkast omzetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
assje schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:05:
[...]
ALS er een verbinding is. Bij een eenvoudige lader zoals ik heb kan je de schakelaar in de meterkast omzetten ;)
Ook, dat werkt tenslotte bij iedere lader.
Al heb ik een 4G verbinding met mijn laadpaal (om hem op afstand mee te bedienen en de backoffice zijn werk te laten doen, overigens niet mijn idee maar zat nu eenmaal in het verplichte pakket) dan nog zet ik de automaat telkens om bij langdurig niet gebruik. Niet dat ik bang ben dat iemand onder de carport ongezien langdurig tijd kan vrijmaken om een paar euro van de werkgever te matsen maar om het eigen stroomverbruik van de paal (die uiteraard niet vergoed wordt gezien voor de kWh-meter) te verminderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 21:56
jacovn schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:07:
[...]

Plug en play is toch juist ideaal?
Waarom zou je dat niet willen?
Heb er al bijna 4 jaar veel plezier van.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:30
eltron schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:28:
[...]

Plug en play is toch juist ideaal?
Waarom zou je dat niet willen?
Heb er al bijna 4 jaar veel plezier van.
Hier ook Plug&Charge (met backoffice) waarbij er op laadpas wordt doorbelast. Werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Jitse H schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:12:
[...]
Hier ook Plug&Charge (met backoffice) waarbij er op laadpas wordt doorbelast. Werkt prima!
Deze begrijp ik niet.
Bij p&c komt er toch helemaal geen laadpas bij te pas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 22:48
IvoB2 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:23:
[...]

Deze begrijp ik niet.
Alle sessies worden dan gewoon doorbelast naar de ingestelde pas. Zo doe ik het ook met mijn NM paal. Geen gedoe met tag steeds.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
IvoB2 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:23:
[...]

Deze begrijp ik niet.
Precies, dat is juist het gemak :)
Ik heb het UID van de laadpas in de backoffice laten instellen zodat alle sessies zonder laadpas aan te bieden hier wel op geregistreerd worden ;)

Nadeel zou kunnen zijn dat je niet andere auto's met andere passen kunt opladen maar dat is bij mij niet van toepassing.

(Wallbox Pulsar Plus + E-Flux)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inspired schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:25:
[...]
Alle sessies worden dan gewoon doorbelast naar de ingestelde pas. Zo doe ik het ook met mijn NM paal. Geen gedoe met tag steeds.
Wat is een tag?

Op mijn p&c ingestelde thuislaadpaal (Alfen) staat zelfs geen laadpas ingesteld. Verrekening gebeurt van de paal via 4G naar de backoffice waarna verschuldigd bedrag van thuisladen maandelijks rechtstreeks op rekening wordt doorgestort. De verrichtingen zelf (tijdstip/kWh/bedrag) per laadbeurt zijn ter controle gewoon op te volgen in de LMS app).
De laadpas wordt alleen gebruikt voor openbaar laden en connectie met eigen laadpaal buiten thuislaadpunt (niet p&c, gezien deze semi publiek staat ingesteld in een ondergrondse parkeerplaats van een flatgebouw).

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 29-04-2023 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jitse H
Een NFC laadtag, als sleutelhanger alternatief van de laadpas.
Afbeeldingslocatie: https://robo-charge.com/wp-content/uploads/2021/03/evbox-chargecard.png

[ Voor 12% gewijzigd door Jitse H op 29-04-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Iemand tips voor het laten installeren van een laadstation in Belgie voor een schappelijke prijs? En geen 900 euro vragen voor een installatie waarbij het enkel gaat om één gat door de muur, aangezien het laadstation tegen de buitenmuur komt te hangen, waar aan de binnenzijde al direct de meterkast zit. Uiteraard moet het ook nog aangesloten worden in de meterkast zelf met een automaat etc. Maar 900 euro voor die materiaalkosten en het werk wat gedaan moet worden, lijkt me iets teveel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zit de prijs van de laadpaal daar inbegrepen?
Zo ja dan vind ik het niet overdreven.
Hier koste de plaatsing van een Alfen laadpaal (incl. tot 10 meter bekabeling waarvan effectief 5 meter geplaatst) 2550 € (incl. 6% BTW).
De keuringskosten alleen schommelen al rond de 150 €.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 30-04-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:11
Vandaag eens laadverlies van de Volvo bekeken. Corsa zit op 3F laden rond de 8%, en op 1F laden ong 15%.

De XC40:
3F Zappi 10,7kW, accu in 9,6kW - 10%
3F ECO+ Zappi 6,1, accu in 5,3kW - 13%
1F Zappi 3,65kW, accu in 3,0kW - 16,5%

Verlies zal gering lager zijn, want schermen staan nu natuurlijk aan en dat is tijdens het laden niet. Maar zal een evenredige daling geven.

Op 1 laadbeurt dus niet zo'n groot verschil. Deze maand echter 600kWh geladen voor twee auto's, dat was op 1F dus 647kWh geweest. Dan scheelt het wel wat, en ook in tijd uiteraard :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
IvoB2 schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:16:
Zit de prijs van de laadpaal daar inbegrepen?
Zo ja dan vind ik het niet overdreven.
Hier koste de plaatsing van een Alfen laadpaal (incl. tot 10 meter bekabeling waarvan effectief 5 meter geplaatst) 2550 € (incl. 6% BTW).
De keuringskosten alleen schommelen al rond de 150 €.
Prijs van de laadpaal zit daar niet in begrepen. Ik heb het enkel over de installatiekosten. Vind ik buiten proportie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbraamse
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-08 10:32
Troetelbeer schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:54:
Iemand tips voor het laten installeren van een laadstation in Belgie voor een schappelijke prijs? En geen 900 euro vragen voor een installatie waarbij het enkel gaat om één gat door de muur, aangezien het laadstation tegen de buitenmuur komt te hangen, waar aan de binnenzijde al direct de meterkast zit. Uiteraard moet het ook nog aangesloten worden in de meterkast zelf met een automaat etc. Maar 900 euro voor die materiaalkosten en het werk wat gedaan moet worden, lijkt me iets teveel van het goede.
Voor mij wordt het een "low budget" oplossing:
Ik heb een extra groep in de groepenkast gemaakt met een 3-fasen stopcontact buiten aan de muur.
(Dat kun je natuurlijk door elke installateur laten doen)

Daar koppel ik dan een Blaupunkt P3PM2T2 draagbare oplader aan.
Kosten in mijn geval, alles bij elkaar, ongeveer € 500,-.

Dit vereist natuurlijk wat extra handelingen als je moet opladen, maar wij denken dat we niet elke dag hoeven te laden.

Er is keuze genoeg in draagbare opladers, maar ik heb deze gekozen omdat hij een ingebouwde aardlek heeft (AC en DC).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02:43
[...]

Hier hetzelfde, ook ik ga toch voor een Easee, ik zorg gewoon dat in de meterkast nog een extra beveiliging (los van wettelijke vereiste) komt, stel de interne beveiliging van de Easee laat het toch afweten.
Ik kies er ook voor om de Easee wel te gaan gebruiken en ben nieuwsgierig naar de extra beveiliging die je gaat toepassen naast de wettelijke. Ik ging er van uit dat een 3 fasen aardlekschakelaar type B voldoende zou zijn.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:08
Troetelbeer schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:54:
Neem de Tesla wall connector, en laat die door een electricien installeren.
Dan ben je een pak goedkoper uit.

Ik heb een Alfen single pro via de werkgever. Alles samen heeft dat ook ca 2500€ gekost. Ze zijn wel met een hoogtewerker moeten komen, anders hadden ze vloeren moeten opbreken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
LT1970 schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:10:
[...]

Ik kies er ook voor om de Easee wel te gaan gebruiken en ben nieuwsgierig naar de extra beveiliging die je gaat toepassen naast de wettelijke. Ik ging er van uit dat een 3 fasen aardlekschakelaar type B voldoende zou zijn.
Type B gaat inderdaad de beveiliging zijn die ik bedoel. Normaliter zou type A voldoende zijn, omdat de 6mA DC lekstroombeveiliging al in de laadpaal zelf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Tommie12 schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:14:
[...]

Neem de Tesla wall connector, en laat die door een electricien installeren.
Dan ben je een pak goedkoper uit.

Ik heb een Alfen single pro via de werkgever. Alles samen heeft dat ook ca 2500€ gekost. Ze zijn wel met een hoogtewerker moeten komen, anders hadden ze vloeren moeten opbreken.
Nou, ik heb een vriend van me gevraagd die goed is met elektra (en ikzelf kan ook er wel iets van) en die wilt het wel samen doen. Hij heeft het bij hem thuis ook gedaan en is gekeurd geworden en dat was prima.

Wilde in eerste instantie gewoon zelf niet eraan beginnen, maar goed. Dan maar zo 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itlee
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-06 14:54

itlee

Gas erop!

Ik heb technische vraag/probleem en ik ben redelijk lost wat er mis gaat.
Ik heb een webasto pure 2 lader,, sinds kort van 1 fase naar 3 fase laten omzetten, op 1 fase werkte alles prima.

Ik heb een hele week plezier gehad van 16 amp 3fase laden. Nu zijn we een week verder en alles boven de 6amp laad snelheid stop de webasto met laden. Dip switch staat op de handleiding op dip 2 en dip 3 op aan en de rest uit (1,4,5,6 is uit). Ik heb tesla gebeld om de auto uit lezen of die fouten registreert op 't laden. (die zien geen enkele melding en dan betekend dat de webasto zelf de laad sessie afbreekt.)

Maar waarom, ik tast volledig in 't duister... Ik hoop dat jullie me een richting kunnen geven waar ik naar moet zoeken. Thnx 🙏🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrChair
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-07 21:51
itlee schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:56:
Ik heb een webasto pure 2 lader,, sinds kort van 1 fase naar 3 fase laten omzetten, op 1 fase werkte alles prima.

Ik heb een hele week plezier gehad van 16 amp 3fase laden. Nu zijn we een week verder en alles boven de 6amp laad snelheid stop de webasto met laden. Dip switch staat op de handleiding op dip 2 en dip 3 op aan en de rest uit (1,4,5,6 is uit).
Geen ervaring met dit apparaat, maar als ik de handleiding lees, dan moet dip 6 sowieso op aan.
Dip 6 = 0 is voor "1 fase", waarbij er 230v staat tussen L1 en L2. (bv in USA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-07 12:32
Heeft er iemand ervaring met een wallbox pulsar plus? Ik zit te twijfelen tussen de wallbox en een zappi. Ik vind vooral de manier van load balancing van de wallbox vreemd met een meter in de groepenkast.
Prijs technisch is de wallbox voordeliger waardoor dit een optie lijkt.

De Easee home is afgevallen omdat ik het te onzeker vind wat de instanties ermee gaan doen.

[ Voor 14% gewijzigd door happy killer op 01-05-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-07 13:28
De wallbox pulsar plus heb ik de afgelopen twee jaar gebruikt zonder load balancing. Dat kastje in de meterkast kun je met een netwerkkabel verbinden voor de load balancing. De zappi ben ik in de familie ook bekend mee. Die kan wat meer in relatie tot je eigen zonnepanelen. Ik heb nooit geen problemen gehad met de wallbox. Prima app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-08 15:09

Rincewind

Take me in your arms tonight

Ik denk er over om de Zaptec Go i.c.m. een Tibber Pulse te laten plaatsen. Iemand ervaring met deze laadunit en/of aanbevelingen waar ik op moet letten? Is de Tibber Pulse een goede aanvulling?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-08 20:34
wij hebben een Zappi laadpaal en een privé EV (een kleintje om te kijken of het ons bevalt). Nu denken wij erover om zakelijk over te stappen van kilometer vergoeding op een (lease) EV. hierbij is het mogelijk om het thuisladen te declareren. Hiervoor is een laadpaal met MID meter nodig om te declareren, lijkt me evident. Ik zou dus een losse MID meter als extra bij de zappi kunnen plaatsen.

Echter als ik een losse MID meter plaats dan hebben we op deze meter zowel de privé als de zakelijke laadsessies staan (want geen koppeling per auto). Ik kan dan uiteraard een boekhouding bijhouden wanneer we welke auto geladen hebben en deze handmatig splitsen en dus handmatig declareren.

Heeft iemand hier ervaring mee? is dit voldoende voor de belastingdienst?
Iemand ook ervaring hiermee voor Leaseplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-08 22:24
peter243 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:48:
De wallbox pulsar plus heb ik de afgelopen twee jaar gebruikt zonder load balancing. Dat kastje in de meterkast kun je met een netwerkkabel verbinden voor de load balancing. De zappi ben ik in de familie ook bekend mee. Die kan wat meer in relatie tot je eigen zonnepanelen. Ik heb nooit geen problemen gehad met de wallbox. Prima app.
Helemaal mee eens.
Zappi is beter in de zin dat ie over kan schakelen op 1-afse laden, waar de Wallbox (die ik bezit) altijd nog stroom uit het net trekt als-ie alleen op mijn (1-fase) zonnepanelen wil laden.
Wallbox is wel veel kleiner, hetgeen voor mij de trigger was (ik heb 'm op een dikke houten paal gemonteerd aan het begin van mijn oprit; vond ik mooier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borderman
  • Laatst online: 10-06 16:36
DonJuape schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:58:
[...]

Volgens mij is hier o.a. de Zappi wijsheid, behalve de "goede app" misschien. De Zappi is volgens mij nog steeds de enige die dat allemaal standaard kan/doet. Dus zonder dat je zelf nog dingen met home automation en dergelijke moet regelen.
Tijd om knopen door te hakken. Kreeg van de dealer bericht dat voor mijn ioniq6 de ETA Rotterdam 0623 is.
Dus de beste vervanger voor de EASEE home is de Zappi ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@borderman Gezien je eisen en het feit dat je geen verrekening op laadpassen nodig heeft, lijkt me dat zeker de beste lader.

Zelf denk ik dat de Zaptec Go de beste papieren heeft om (uiteindelijk) de plaats van Easee in te nemen. Al heeft de Zaptec Go nog niet alle functionaliteiten die ze bij Easee inmiddels wel hebben (hadden). Maar wat niet is, kan in dit geval nog wel komen.

En wellicht dat Easee e.e.a. nog op gaat lossen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:05
HiBe schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:36:
wij hebben een Zappi laadpaal en een privé EV (een kleintje om te kijken of het ons bevalt). Nu denken wij erover om zakelijk over te stappen van kilometer vergoeding op een (lease) EV. hierbij is het mogelijk om het thuisladen te declareren. Hiervoor is een laadpaal met MID meter nodig om te declareren, lijkt me evident. Ik zou dus een losse MID meter als extra bij de zappi kunnen plaatsen.

Echter als ik een losse MID meter plaats dan hebben we op deze meter zowel de privé als de zakelijke laadsessies staan (want geen koppeling per auto). Ik kan dan uiteraard een boekhouding bijhouden wanneer we welke auto geladen hebben en deze handmatig splitsen en dus handmatig declareren.

Heeft iemand hier ervaring mee? is dit voldoende voor de belastingdienst?
Iemand ook ervaring hiermee voor Leaseplan?
Een kWh meter telt gewoon door, je moet dan per laad sessie de kWh stand noteren, voordat de andere auto geladen wordt.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-08 20:34
Erwin_83 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:41:
[...]

Een kWh meter telt gewoon door, je moet dan per laad sessie de kWh stand noteren, voordat de andere auto geladen wordt.
OK, maar zou dit acceptabel moeten zijn voor een leasemaatschappij ?
Pagina: 1 ... 61 ... 183 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen