Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Wordt een moeilike beslissing:JanHenk schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:28:
@borderman Gezien je eisen en het feit dat je geen verrekening op laadpassen nodig heeft, lijkt me dat zeker de beste lader.
Zelf denk ik dat de Zaptec Go de beste papieren heeft om (uiteindelijk) de plaats van Easee in te nemen. Al heeft de Zaptec Go nog niet alle functionaliteiten die ze bij Easee inmiddels wel hebben (hadden). Maar wat niet is, kan in dit geval nog wel komen.
En wellicht dat Easee e.e.a. nog op gaat lossen.
- EASEE Heb vol vertrouwen in de veiligheid. Het gevaar is dat hij uit de lucht gaat. Wat dan ?
- ZAPTEC Go Heeft geen surplus laadmogelijkheden, geen loadbalancing, verder zeer aantrekkelijk.
- ZAPPI Biedt op dit moment het beste surplus laden, maar niet moeders mooiste.
Vervolg: electricien is langsgeweest. Schijnt een bekend probleem te zijn met NewMotion laadpalen van dit type. Ik krijg dus een compleet nieuwe paal. Ander probleem is de aardlekautomaat. Die is 25A, maar dat zijn de hoofdzekeringen ook. Hij gaat er een 20A in zetten, en het laadvermogen van de paal iets lager instellen. Ben benieuwd of Shell verwacht dat ik dit zelf ga betalen aangezien er geen garantie meer op zit. Lijkt me toch van niet als dit een bekend probleem is?Signum666 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:16:
Kan iemand iets zinnigs zeggen over het volgende? Ik heb sinds 2020 een laadpaal van NewMotion (tegenwoordig Shell Recharge). Nu is onlangs de boordlader van mijn Tesla defect geraakt tijdens het thuis laden. De Tesla staat zo ingesteld dat er om 0:00 's nachts geladen wordt. De eerste keer dat de boordlader stuk ging lag 1 van de hoofdgroepen eruit. Ik kon vervolgens niet meer laden via wissel- of gelijkstroom.
De tweede keer precies hetzelfde probleem. Auto begint met laden, knal uit de meterkast en dezelfde hoofdgroep eruit. Deze keer kon ik nog wel gelijkstroom laden gelukkig.
Er is niets anders in de meterkast dan voorheen, met als enige uitzondering dat er een aantal maanden geleden extra zonnepanelen geplaatst zijn. Mijn vermoeden is dat de schakelautomaat met aardlek niet van de juiste soort is, maar ik kan dat niet onderbouwen. Ondertussen word ik van het kastje naar de muur gestuurd, want Tesla wijst naar NewMotion, en NewMotion naar Tesla. Een nieuwe boordlader zit zo richting de 2000€, en de laadpaal is uit de garantie. NewMotion vraagt nu dus 170€ voor het langs laten komen van een electricien.
Hieronder een foto van de schakelautomaat:
[Afbeelding]
Dip 6 was de oplossing. Deze op aan gezet en de webasto blijft ie erin... Thnx man, heel blij mee 🙏🏻🙏🏻DrChair schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:07:
[...]
Geen ervaring met dit apparaat, maar als ik de handleiding lees, dan moet dip 6 sowieso op aan.
Dip 6 = 0 is voor "1 fase", waarbij er 230v staat tussen L1 en L2. (bv in USA).
Lekker, en betaalt NewMotion dan ook de kosten van die kapotte OBC?Signum666 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:50:
[...]
Vervolg: electricien is langsgeweest. Schijnt een bekend probleem te zijn met NewMotion laadpalen van dit type.
Eh...? Heb je een Tesla (S of X) die 22kW kan laden dan? Want 3x16A is namelijk al 11kW, dus ik ben benieuwd waar de paal op ingesteld stond. En ja, afzekeren op hetzelfde vermogen als de hoofdaansluiting, dat is niet echt volgens de norm (20A bij een 3x25A aansluiting trouwens ook niet, maar goed, er zijn situaties...)Hij gaat er een 20A in zetten, en het laadvermogen van de paal iets lager instellen.
Ik was zelf in de race voor de easee. Maar gezien de stand van zaken is die op dit moment geen goede investering. Aangezien ik thuis tibber heb is daarom gezien de lage investeringskosten de Zaptec go next in line.Rincewind schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:02:
Ik denk er over om de Zaptec Go i.c.m. een Tibber Pulse te laten plaatsen. Iemand ervaring met deze laadunit en/of aanbevelingen waar ik op moet letten? Is de Tibber Pulse een goede aanvulling?
In juni komt stedin langs om 1x35 a om te zetten naar 3x25. Sneller volladen op laagste dag tarieven verdient dat er snel uit. Tot die tijd kan ik laden met een grannycharger. Nog altijd voordeliger dan een openbare laadpaal in de buurt.
Verder heb ik zonnepanelen en vermoed ik dat ik binnen een jaar ga verhuizen. Palen die wat doen met zonne-energie genieten dus eigenlijk mijn voorkeur. Maar die optie icm met loadbalancing maakt vele palen “duur”
Ik ga de paal zelf installeren (meterkast laat ik de electricien wel doen). Afgelopen week al een grondkabel getrokken en voor de zekerheid een utp. kabel. Daarmee laagste kosten die voor mij haalbaar zijn.
Omdat mijn besluit pas in juni hoeft plaats te vinden wacht ik de ontwikkelingen af. Maar in de tussentijd ben ik ook erg geïnteresseerd in ervaringen van tweakers met een zaptec go
De simpelste oplossing is om het kleintje niet meer aan de laadpaal te zetten, maar aan de granny.HiBe schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:36:
wij hebben een Zappi laadpaal en een privé EV (een kleintje om te kijken of het ons bevalt). Nu denken wij erover om zakelijk over te stappen van kilometer vergoeding op een (lease) EV. hierbij is het mogelijk om het thuisladen te declareren. Hiervoor is een laadpaal met MID meter nodig om te declareren, lijkt me evident. Ik zou dus een losse MID meter als extra bij de zappi kunnen plaatsen.
Echter als ik een losse MID meter plaats dan hebben we op deze meter zowel de privé als de zakelijke laadsessies staan (want geen koppeling per auto). Ik kan dan uiteraard een boekhouding bijhouden wanneer we welke auto geladen hebben en deze handmatig splitsen en dus handmatig declareren.
Heeft iemand hier ervaring mee? is dit voldoende voor de belastingdienst?
Iemand ook ervaring hiermee voor Leaseplan?
Kwestie van een degelijk buitenstopcontact aanleggen voor gebruik met granny.
Dat is waarschijnlijk ruim voldoende voor normaal gebruik van een kleine EV.
Als je dan de Zappi alleen voor de zakelijke EV gebruikt hoef je verder niet moeilijk te doen.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ik heb een X, dus dat kloptTCMR schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:42:
[...]
Lekker, en betaalt NewMotion dan ook de kosten van die kapotte OBC?
[...]
Eh...? Heb je een Tesla (S of X) die 22kW kan laden dan? Want 3x16A is namelijk al 11kW, dus ik ben benieuwd waar de paal op ingesteld stond. En ja, afzekeren op hetzelfde vermogen als de hoofdaansluiting, dat is niet echt volgens de norm (20A bij een 3x25A aansluiting trouwens ook niet, maar goed, er zijn situaties...)
Je hebt min-of-meer dezelfde thuissituatie als hier. De aanbieding de ik heb gekregen is ook inclusief een Tibber Pulse voor load balancing maar is dat wel noodzakelijk of zijn er andere opties? Ik heb hier thuis Home Assistant draaien en als ik dit document lees is er een API beschikbaar om wat in elkaar te knutselen. Daarnaast ondersteunt de Zaptec ook ocpp en ook daar is een HA integratie voor.mexxer schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:59:
[...]
Ik was zelf in de race voor de easee. Maar gezien de stand van zaken is die op dit moment geen goede investering. Aangezien ik thuis tibber heb is daarom gezien de lage investeringskosten de Zaptec go next in line.
Verder heb ik zonnepanelen en vermoed ik dat ik binnen een jaar ga verhuizen. Palen die wat doen met zonne-energie genieten dus eigenlijk mijn voorkeur. Maar die optie icm met loadbalancing maakt vele palen “duur”
Bereik ik met deze integratie's/opties dan niet hetzelfde als met een Tibber? Ik gebruik al een P1-uitlezer die volledig in HA is geintegreerd dus de andere functies van een Tibber zijn voor ons dan niet nodig: alleen het load balancing stukje.
Iemand ervaring hiermee?
Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees
We hebben nu een 3-fase aansluiting, 3 x 25A, er komt een tweede meetpunt (met eigen P1 poort?) die ik wil gebruiken voor een dynamisch contract en het opladen van de auto. Hoe zorg ik er voor dat die 3 x 25A hoofdaansluiting niet overbelast raakt omdat de ene meter het gevraagde vermogen van de andere meter niet ziet?
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Daar heb ik ook over nagedacht inderdaad. Ik heb ook een tweede meetpunt met inderdaad eigen P1 poort. Ik monitor beide meetpunten.bokkow schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:22:
Ik heb eigenlijk ook een vraag in het verlengde van loadbalancing welke ik hoop dat iemand dat hier wellicht weet.
We hebben nu een 3-fase aansluiting, 3 x 25A, er komt een tweede meetpunt (met eigen P1 poort?) die ik wil gebruiken voor een dynamisch contract en het opladen van de auto. Hoe zorg ik er voor dat die 3 x 25A hoofdaansluiting niet overbelast raakt omdat de ene meter het gevraagde vermogen van de andere meter niet ziet?
Ik denk dat de standaard-hardware en software hier niet mee om kan gaan. Dus als je dat echt wilt moet je via Domotica gaan werken denk ik, die de boel bij elkaar optelt.
Op dit moment heb ik PV op de PAP en alle gebruikers op de SAP dus ik heb nu nog geen probleem, maar ik voorzie dat ik straks ook de auto op de SAP ga zetten en de overige gebruikers op de PAP. Ik denk dat ik het via home assistant wel kan oplossen, maar standaard out of the box zal het mogelijk niet meer gaan.
Lijkt mij toch meer een uitdaging van de netbeheerder, of zie ik iets over het hoofd?
Nou hij wil niet dat zijn stoppen doorslaan vermoed ik. dat staat los van de buren en de netbelasting.Bezzerk schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:05:
Waarom zou dit een groter issue zijn dan wanneer jij en de buren (en mogelijk de rest van de buurt) tegelijk maximaal belasten?
Lijkt mij toch meer een uitdaging van de netbeheerder, of zie ik iets over het hoofd?
Het gaat hier dus om de belasting van de aardlekautomaat/hoofdzekering, niet 'het net' in algemene zin.
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 02-05-2023 16:12 ]
Als de tweede meter gewoon op dezelfde huisaansluiting zit, dan hoef je toch alleen de huisaansluiting te monitoren? Met p1 werkt dat waarschijnlijk niet, want alleen gekoppeld aan één van beide meters, maar met CT klemmen moet dit toch kunnen?bokkow schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:22:
Ik heb eigenlijk ook een vraag in het verlengde van loadbalancing welke ik hoop dat iemand dat hier wellicht weet.
Je komt niet bij de draden vanaf de hoofdzekering naar de 2 meters. Die zitten in de verzegelde kast.eltron schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:15:
[...]
Als de tweede meter gewoon op dezelfde huisaansluiting zit, dan hoef je toch alleen de huisaansluiting te monitoren? Met p1 werkt dat waarschijnlijk niet, want alleen gekoppeld aan één van beide meters, maar met CT klemmen moet dit toch kunnen?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik vroeg me af, als ik zo'n loadbalancer (zoals bijvoorbeeld Easee ook heeft) op de P1 poort van de PAP zou aansluiten met een splitter zou het dan niet misschien al werken? Dan ziet de loadbalancer niet het verbruik van de laadpaal zelf (op de SAP) maar wel de rest.
Dat werkt niet want normaal gesproken wordt je laadpaal verbruik ook meegenomen in de berekening die je dus mist in deze setup.bokkow schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:08:
Dat laatste vroeg ik me inderdaad ook af. Hmmm ok, dan moet ik dus toch een soort van applicatie vinden die P1 (PAP) en P1 (SAP) weet te kan combineren en daarmee kan loadbalancen...
Ik vroeg me af, als ik zo'n loadbalancer (zoals bijvoorbeeld Easee ook heeft) op de P1 poort van de PAP zou aansluiten met een splitter zou het dan niet misschien al werken? Dan ziet de loadbalancer niet het verbruik van de laadpaal zelf (op de SAP) maar wel de rest.
Makkelijkst zonder gekke dingen is beiden P1 uitlezen met een ESP32 die de waarders doet optellen en als een Telegram weer doorspeelt.
P1 PAP >
P1 SAP > ESP32 > P1 "OUT"
Moet je wel een loadbalancer hebben die via P1 verbind...
Ikzelf gebruik SmartEVSE en kan de waardes makkelijk via API doorsturen, de P1 poorten lees ik uit in Home Assistant / Node-RED.
Dus je moet effe kijken wat het best past in jouw situatie (en hoe handig je bent).
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Dit klinkt goedJazsie schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:23:
[...]
Dat werkt niet want normaal gesproken wordt je laadpaal verbruik ook meegenomen in de berekening die je dus mist in deze setup.
Makkelijkst zonder gekke dingen is beiden P1 uitlezen met een ESP32 die de waarders doet optellen en als een Telegram weer doorspeelt.
P1 PAP >
P1 SAP > ESP32 > P1 "OUT"
Moet je wel een loadbalancer hebben die via P1 verbind...
Ikzelf gebruik SmartEVSE en kan de waardes makkelijk via API doorsturen, de P1 poorten lees ik uit in Home Assistant / Node-RED.
Dus je moet effe kijken wat het best past in jouw situatie (en hoe handig je bent).
Weet je ook zeker dat het gewoon werkt met je P1 loadbalancer.
Home Assistant / Node-Red is leuk maar zit een leer curve in.
Zijn er mensen die kunnen zeggen wat er voor hun zappi zit in de meterkast?
Ik laad met 11KW (TWC) en heb een 3x16A aardlekautomaat 30mA Type B geplaatst. Type B was verplicht voor een laadpaal vond ik op het internet en mijn auto kan max 11KW laden.happy killer schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:55:
Ik ben van plan om een Zappi te kopen als thuislader. Nu zit ik uit te zoeken wat ik in de meterkast moet plaatsen. Nu staat op de website van hun het volgende: Er is minimaal een aparte groep nodig in uw zekeringkast met een installatie-automaat van minstens 20A en maximaal 32A Curve B. Dit kan eventueel ook een aardlekautomaat zijn met 30mA Type A.
Had er eerst een 16A 3P+N alamat (30mA) B-kar ingeschroefd, en was daarmee selectief t.o.v. mijn hoofdaansluiting van 3x25A. Dit is ook wat de meeste laadpaalboeren adviseren.happy killer schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:55:
Maar deze werd me wat te warm, dus op aanraden van fabrikant van de alamat (Eaton) heb ik de "80% regel" toegepast, en nu 20A 3P+N geplaatst. Een "Type B" is in de meeste gevallen, waarbij het laadstation zelf al beschikt over DC lekstroomdetectie niet nodig (moeilijker te krijgen, en heel duur). Type A dus, B-karakteristiek. Je kunt in dit topic nog terugzoeken naar de details.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Bestaan die? Of is het per ongeluk Type A met B karakteristiek?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Je hebt gelijk, met B karakteristiek!Proton_ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:24:
[...]
Bestaan die? Of is het per ongeluk Type A met B karakteristiek?
Het aansluiten zelf was verder vrij makkelijk, ook enigzins gelukkig in de meterkast. Ik had een "loze" leiding *precies* op de plek waar de lader moest komen hangen en kon zo door de buitenmuur naar buiten boren. Binnen zie je niets; buiten zie alleen maar de lader hangen aan de muur en geen grondkabel lopen.
Heb wel even een grondkabel gebruikt vanaf de lasdoos binnen tot in de TWC om eea ook waterdicht te kunnen afwerken.
Ik heb een Eaton 3x32A aardlekautomaat (Type A ALS met C karakteristiek automaat) voor mijn Zappi in de meterkast. Type B ALS (DC lekstroom) zit ingebouwd in de Zappi.happy killer schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:55:
Ik ben van plan om een Zappi te kopen als thuislader. Nu zit ik uit te zoeken wat ik in de meterkast moet plaatsen. Nu staat op de website van hun het volgende: Er is minimaal een aparte groep nodig in uw zekeringkast met een installatie-automaat van minstens 20A en maximaal 32A Curve B. Dit kan eventueel ook een aardlekautomaat zijn met 30mA Type A.
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Let op als het gaat om type B of Curve B/ B karakteristiek. Dat zijn verschillende dingen.happy killer schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:55:
Bij Zappy heb je geen Type B ALS beveiliging nodig want die is ingebouwd.
Kom maar op met de link.daemonix schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:51:
Type B is niet moeilijk te kopen, voor 150 euro heb je een 3 fase Chint.
https://www.laadpaal24.nl...hint-type-b-40a-4pol-30ma
En nee, zoals hier al vaker betoogd bestaan type B aardlek automaten niet.
Mijn hoofdaansluiting is 3x400V - 32A.
Mag ik dan voor de laadpaal een 3x32A automaat (met B kar) gebruiken?
Believe. Imagine. Create.
Neem sowieso een laadpaal met load balancer. Hoeveel kan de on-board lader aan in je auto?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
België inderdaad. De auto max 11, maar ik wil toekomst gericht kijken.timovd schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:32:
@Troetelbeer Belgie neem ik aan?
Neem sowieso een laadpaal met load balancer. Hoeveel kan de on-board lader aan in je auto?
Sowieso een laadpaal met load balancing. Maar mag het wettelijk die 32A en wordt het goedgekeurd?
[ Voor 14% gewijzigd door Troetelbeer op 04-05-2023 09:53 ]
Hangt van je laadpaal af.Troetelbeer schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:52:
[...]
België inderdaad. De auto max 11, maar ik wil toekomst gericht kijken.
Sowieso een laadpaal met load balancing. Maar mag het wettelijk die 32A en wordt het goedgekeurd?
Ik heb een 32A Alfen laadpaal en die is gekeurd met een standaard automaat.
Maar ik heb begrepen dat de Alfen on board een DC lekschakelaar heeft.
Overigens zie ik "toekomstgericht in België" het nut van thuis sneller laden dan 11 kW niet in of je zou een fan moeten zijn van een hoog capaciteitstarief waar je in de praktijk bij het laden weinig voordeel aan hebt.
Maakt het je wat uit of je thuis de EV kan laden op 6 uur of op 3 uur?
Iedereen zijn eigen situatie maar ik laad de EV (bruto 67 kWh + 15% maar nooit van 0 naar 100%) gemiddeld op aan 1 x 17A (tussen de 60-100% van dat vermogen) en heb nog nooit te weinig range gehad. Bij 1 x 17A veroorzaakt het laden ook geen extra capaciteitstarief en is loadbalancen zelfs niet echt nodig).
Wil je echt toekomstgericht handelen kan je beter nog even wachten tot er een bidirectionele laadpaal met CCS op de Synergridlijst komt te staan (verwacht ergens in 2024). Maar die kan voor de Belgische markt ook maar met 5 kW vermogen terugleveren en 1 x 32A leveren.
[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 04-05-2023 10:10 ]
We hebben het over aardlekautomaten (anders ben je 8 (!) modules aan ruimte kwijt in je groepenkast), en vorige week nog is het uitvoerig besproken dat deze automaten wel degelijk bestaan (maar zeer schaars en duur). Dus:daemonix schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 06:09:
[...]
https://www.laadpaal24.nl...hint-type-b-40a-4pol-30ma
En nee, zoals hier al vaker betoogd bestaan type B aardlek automaten niet.
...is niet relevant, want dat is een aardlekschakelaar (uit China). Je wilt een aardlekautomaat om je 3-fase zappi aan te sluiten (bij voorkeur van een A-merk, want er gaat flink wat prik doorheen).daemonix schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:51:
Type B is niet moeilijk te kopen, voor 150 euro heb je een 3 fase Chint.
Als ik de grafiekjes van @Taro bekijk in het "Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic" topic, dan kan dat met dynamische tarieven toch wel voordelig zijn ja.IvoB2 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:08:
[...]
Troetelbeer gaf al aan te wonen in België (ik neem dus aan Vlaanderen?).TCMR schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:31:
[...]
Als ik de grafiekjes van @Taro bekijk in het "Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic" topic, dan kan dat met dynamische tarieven toch wel voordelig zijn ja.
Nergens geeft hij aan over een dynamisch contract te beschikken.
Ik gaf dus een specifiek antwoord op zijn probleemstelling (in Vlaanderen).
Dynamisch laden in Vlaanderen gaat er heel anders aan toe dan in Nederland.
Met PV kan je al niet meer salderen want je hebt er een digitale meter voor nodig.
Zonder PV genereer je door snel te laden veel meer vermogen wat een extra kost aan capaciteitstarief veroorzaakt. Wat je bespaart op kWh tarief zou je dus wel eens kunnen meer betalen aan kW tarief.
Komt daar nog eens bij dat de dynamische tarieven in Vlaanderen (momenteel maar 2 aanbieders) een veel hogere vaste kost vragen (tot 103 € die je dus eerst moet terugverdienen) en de gemiddelde dynamische prijs er niet zo laag ligt en doorgaans niet zoveel scheelt dan bij een variabel tarief (in april was het verschil per kWh tussen variabel e dynamisch gemiddeld bv. 6 cent/kWh.
Op onderstaande grafiek kan je zien dat de prijzen in Vlaanderen dynamisch hoger liggen (en de goedkope periode korter is) over dezelfde periode las je via Taro verwijst. En daar zit het (hogere) capaciteitstarief dan nog niet eens in verrekend.
:strip_exif()/f/image/JMVLn4QYXc50ke0VTiySXrBW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 04-05-2023 12:10 ]
Ik begrens de laadsnelheid in de auto (of met de app), en de tijdstippen laat ik door Jedlix bepalen.
Meestal laad ik aan 4kW, en uitzonderlijk aan 6kW als ik denk de volgende dag een volle batterij nodig te hebben en er te weinig tijd zou kunnen zijn.
En dat lukt momenteel proper. Mijn kwartierpiek in April lag op 6,5kW.
Ik heb ook load balancing in de paal laten instellen op 11kW. Normaal zou de paal dan het vermogen terug schroeven als ik in huis in totaal boven de 11kW zou gaan.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dat had ik even gemist, maar in z'n algemeenheid is het voor Nederlanders met een dynamisch energietarief dus wel gunstig om zo snel mogelijk te laden.IvoB2 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:45:
[...]
Troetelbeer gaf al aan te wonen in België (ik neem dus aan Vlaanderen?).
Heb tien jaar voor een Belgische firma gewerkt, daardoor nog steeds goede vrienden in Vlaanderen wonen, maar van de huidige energie/PV-situatie wist ik niet veel af. Wel een beetje een puinhoop, maar we gaan in NL ook af van salderen. Dat is eerlijker, en hier op tweakers anticiperen er mensen ook al actief op. Maar ja, die salderingsregeling wordt hier maar uitgesteld, en uitgesteld, en uitgesteld...
(en nog steeds kom ik op feestjes mensen tegen die nog niet snappen hoe de regeling werkt, en denken dat ze nu met een ferrarismeter beter uit zijn...

Gezien de EV een monofase omvormer heeft ingesteld op 1 x 32A.
Gezien ik PV heb dus ingesteld op 17A om zoveel mogelijk van PV te laden en zoals je zegt, indien nodig aan 7 kW (gezien PV is min/max. tarief capaciteitstarief van toepassing dus geen last van extra capaciteitstarief boven 2,5 kW veroorzaakt door 7 kW laden.
Wat het voordeligste is hangt dus af van de individuele situatie (zeker in Vlaanderen) en zal ieder goed voor zichzelf moeten uitrekenen.
Maar ook nog nooit last gehad of range tekort gehad door te laden tussen 2,4-7 kW.
Wie dagelijks geen honderden km's elektrisch moet rijden en/of nauwelijks thuis is heeft sneller dan 7 kW laden echt niet nodig.
Nou een puinhoop zou ik het niet noemen. Gewoon wat je gewend bent (inconsequent beleid
Ik zou overigens ook nog kunnen salderen tot minstens 2025 maar vrijwillig van afgezien (gewoon omdat het voor mijn verbruikersprofiel economisch voordeliger was een digitale meter met terugleververgoeding te nemen dan een analoge terugdraaiende meter met forfaitair prosumententarief - bovendien kreeg je er voor de DM meer premies bovenop dan ik voor 2025 nog als voordeel uit salderen zou kunnen halen).
Ik heb een tijdje het dynamisch topic op dit forum gevolgd en dat vond ik, als buitenstaander, dan weer een hectisch gegeven. Salderen met of zonder PV, rekening houden met plafondtarieven welke blijkbaar door iedere energieleverancier anders toegepast worden, dynamisch laden en dan terugleveren met terugvordering belastingen,....... eenvoudig is toch anders.
[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 04-05-2023 12:27 ]
Laden kost afgezien van het niet te vermijden laadverlies ook gewoon 300 a 400 watt per uur. Dus hoe korter hoe minder je gebruikt. Heb je een dynamisch tarief van zie je vaak ook een beetje verschil van uur tot uur. Hoe korter de laadtijd hoe goedkoper je kunt laden.IvoB2 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:08:
[...]
Hangt van je laadpaal af.
Ik heb een 32A Alfen laadpaal en die is gekeurd met een standaard automaat.
Maar ik heb begrepen dat de Alfen on board een DC lekschakelaar heeft.
Overigens zie ik "toekomstgericht in België" het nut van thuis sneller laden dan 11 kW niet in of je zou een fan moeten zijn van een hoog capaciteitstarief waar je in de praktijk bij het laden weinig voordeel aan hebt.
Iedereen zijn eigen situatie maar ik laad de EV (bruto 67 kWh + 15% maar nooit van 0 naar 100%) gemiddeld op aan 1 x 17A (tussen de 60-100% van dat vermogen) en heb nog nooit te weinig range gehad. Bij 1 x 17A veroorzaakt het laden ook geen extra capaciteitstarief en is loadbalancen zelfs niet echt nodig).
Wil je echt toekomstgericht handelen kan je beter nog even wachten tot er een bidirectionele laadpaal met CCS op de Synergridlijst komt te staan (verwacht ergens in 2024). Maar die kan voor de Belgische markt ook maar met 5 kW vermogen terugleveren en 1 x 32A leveren.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Het gaat niet over het totale laadverlies maar over het verschil in laadverlies tussen trager en sneller laden.bert pit schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:53:
[...]
Laden kost afgezien van het niet te vermijden laadverlies ook gewoon 300 a 400 watt per uur. Dus hoe korter hoe minder je gebruikt. Heb je een dynamisch tarief van zie je vaak ook een beetje verschil van uur tot uur. Hoe korter de laadtijd hoe goedkoper je kunt laden.
Hoeveel bedraagt volgens jou het verschil in laadverlies tussen tegen 7/11/22 kW laden?
Het nemen van een dynamisch tarief om tijdelijk op bepaalde uren goedkoper te kunnen laden heeft ook nog andere aspecten waar je (in Vlaanderen) rekening mee moet houden.
Je hebt hier geen PAP en SAP (alleen de mogelijkheid om een laadpaal op een afzonderlijke digitale meter aan te sluiten met een eigen contract maar dat heeft dan, vooral indien PV aanwezig, weer andere nadelen) dus met een dynamisch contract zal de rest van je huishouden energie afnemen tegen de hogere prijzen.
Je kan je gehele huishouden + laden niet van alle nodige energie voorzien gedurende het tijdsbestek van een paar uur dat de prijzen dynamisch lager zijn.
H
Zoals ik al schreef is dat een individuele situatie. Voor de ene zal op jaarbasis dynamisch goedkoper uitkomen voor de ander een standaard variabel contract.
Voor mijn verbruikersprofiel is het tot op heden nog altijd het voordeligst om één standaard contract te hebben* voor zowel huishouden als laadpaal. Dat kan in de toekomst veranderen maar dat weet ik nu nog niet want ik ken de toekomstige situatie niet. Wanneer de situatie wijzigt is er altijd nog tijd om over te schakelen naar een dynamisch contract. En ook dan zal laden aan max. 7 kW waarschijnklijk voordeliger blijven dan laden aan 11/22 kW + hoger capaciteitstarief.
*Hier de cijfers voor 2023 incl. laden Ze zijn wat ze zijn.
Waarmee ik niet schrijf dat dit voor iedereen hetzelfde zal zijn.
Ik herhaal, iedereen moet rekenen op basis van eigen profiel en daar dan de beste optie uitkiezen. Anderen kunnen die keuze niet voor je maken.
Het gaat, toch niet hoe ik mijn rekening maak, ook niet over periodiek een paar uur van een lagere prijs om te laden gebruik kunnen maken maar om de huishoudelijke totaalafrekening gezien over een volledig jaar.
:strip_exif()/f/image/MUbukcv5x4FETisRbqBEp0ni.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 66% gewijzigd door IvoB2 op 04-05-2023 13:27 ]
Ja, dat is een ding.bert pit schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:53:
[...]
Laden kost afgezien van het niet te vermijden laadverlies ook gewoon 300 a 400 watt per uur. Dus hoe korter hoe minder je gebruikt. Heb je een dynamisch tarief van zie je vaak ook een beetje verschil van uur tot uur. Hoe korter de laadtijd hoe goedkoper je kunt laden.
Laden met 2 kW is niet erg efficient omdat je dan laadverliezen hebt van 15-20%.
Ga je boven de 11kW, dan loopt het weer op omdat je dan opwarming etc krijgt.
De sweet spot zit rond de 4-7 kW en dat is natuurlijk afhankelijk van auto tot auto.
Daarom laad ik meestal met 4kW als ik tijd heb, of 6-7 kW als de zon goed schijnt, en hoger enkel in geval van absolute noodzaak of buitenhuis.
Ik heb een PV installatie en een standaard variabel contract(ComfyFlex+ van Luminus, ik ga nog kijken naar andere energieleveranciers, maar dat terzijde).
Anyway, los ervan of ik het belangrijk vind om snel te laden en of ik wel of geen hoog capaciteitstarief wil betalen. Mag ik een 32A B karakteristiek aardlekautomaat gebruiken voor een 3 fase 32A laadpaal met load balancing die een ingebouwde aardlekschakelaar heeft voor DC tot 6mA , terwijl mijn hoofdzekering ook 32A is? Of moet ik altijd lager afzekeren dan de hoofdzekering? Heb wel eens iets gelezen van een 80% regel, daarom vraag ik het.
80% regel is een aanbeveling, geen afkeurcriterium.Troetelbeer schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:21:
@IvoB2
Ik heb een PV installatie en een standaard variabel contract(ComfyFlex+ van Luminus, ik ga nog kijken naar andere energieleveranciers, maar dat terzijde).
Anyway, los ervan of ik het belangrijk vind om snel te laden en of ik wel of geen hoog capaciteitstarief wil betalen. Mag ik een 32A B karakteristiek aardlekautomaat gebruiken voor een 3 fase 32A laadpaal met load balancing die een ingebouwde aardlekschakelaar heeft voor DC tot 6mA , terwijl mijn hoofdzekering ook 32A is? Of moet ik altijd lager afzekeren dan de hoofdzekering? Heb wel eens iets gelezen van een 80% regel, daarom vraag ik het.
Ik rijd (o.a.) een Kia Niro MY 19 (net als jij?). Mijn metingen over de afgelopen bijna 4 jaar wijzen uit dat met mijn laadpaal (EVBox, 32A enkel fase) ongeveer 700-900 W vermogen “verloren” gaat tijdens het laden, hoe sneller je laad, hoe hoger het verloren vermogen.IvoB2 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:13:
[...]
Het gaat niet over het totale laadverlies maar over het verschil in laadverlies tussen trager en sneller laden.
Hoeveel bedraagt volgens jou het verschil in laadverlies tussen tegen 7/11/22 kW laden?
Het nemen van een dynamisch tarief om tijdelijk op bepaalde uren goedkoper te kunnen laden heeft ook nog andere aspecten waar je (in Vlaanderen) rekening mee moet houden.
Je hebt hier geen PAP en SAP (alleen de mogelijkheid om een laadpaal op een afzonderlijke digitale meter aan te sluiten met een eigen contract maar dat heeft dan, vooral indien PV aanwezig, weer andere nadelen) dus met een dynamisch contract zal de rest van je huishouden energie afnemen tegen de hogere prijzen.
Je kan je gehele huishouden + laden niet van alle nodige energie voorzien gedurende het tijdsbestek van een paar uur dat de prijzen dynamisch lager zijn.
H
Zoals ik al schreef is dat een individuele situatie. Voor de ene zal op jaarbasis dynamisch goedkoper uitkomen voor de ander een standaard variabel contract.
Voor mijn verbruikersprofiel is het tot op heden nog altijd het voordeligst om één standaard contract te hebben* voor zowel huishouden als laadpaal. Dat kan in de toekomst veranderen maar dat weet ik nu nog niet want ik ken de toekomstige situatie niet. Wanneer de situatie wijzigt is er altijd nog tijd om over te schakelen naar een dynamisch contract. En ook dan zal laden aan max. 7 kW waarschijnklijk voordeliger blijven dan laden aan 11/22 kW + hoger capaciteitstarief.
*Hier de cijfers voor 2023 incl. laden Ze zijn wat ze zijn.
Waarmee ik niet schrijf dat dit voor iedereen hetzelfde zal zijn.
Ik herhaal, iedereen moet rekenen op basis van eigen profiel en daar dan de beste optie uitkiezen. Anderen kunnen die keuze niet voor je maken.
Het gaat, toch niet hoe ik mijn rekening maak, ook niet over periodiek een paar uur van een lagere prijs om te laden gebruik kunnen maken maar om de huishoudelijke totaalafrekening gezien over een volledig jaar.
[Afbeelding]
Kortom, laad ik met 7kW dan is het laadverlies ca. 11%, laad ik met 4 kW dan is het dicht bij 20% en als ik met de granny en 10A laad zit ik richting 30%. Kortom als je onze eNiro wilt laden van 40-80%, dus ca. 27 kWh netto, dan verlies je op 7kW ca. 3.5 kWh, op 4 kW ca. 6 kWh en met de granny 12 kWh. Afgeronde getallen, maar toont wel dat mijn ervaring is dat sneller laden wel veel minder verlies geeft.
Daarom alleen een granny voor mij als het niet anders kan.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ga ik toch voor de Zappi i.p.v. de in mijn ogen veel mooiere Easee. Simpelweg omdat ik het toch niet aandurf om voor de Easee te gaan, i.v.m. de onzekerheid bij Easee(niet zozeer de veiligheid, maar wat als ze uit de lucht gaan).Wij wonen in een moderne strakke nieuwbouw woning, dan ga ik echt geen lelijke Zappi tegen de muur hangen
Een mooi/beter alternatief vond ik niet zo snel en alle voordelen van de Zappi die door anderen zijn benoemd hebben me dan toch doen besluiten voor de nog steeds in mijn ogen lelijke Zappi te gaan.
Mijn metingen over 4 jaar met een e-Niro MY 2019 geven een gemiddeld verlies aan van 15% bij laden tot 4 kW.EVfan schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:14:
[...]
Ik rijd (o.a.) een Kia Niro MY 19 (net als jij?).
Ik betwist helemaal niet dat er door trager laden meer laadverliezen zijn. Integendeel.
Ik geef alleen aan dat je individueel moet rekenen of een hoger capaciteitstarief opweegt tegen de eventuele besparing om te laden aan 7 kW ipv 4 kW.
Ik zou het, indien privé, net veel "erger" vinden dat de e-Niro aan een 11 kW openbaar AC laadpunt maar aan 3 kW kan laden (met dezelfde hogere te betalen verliezen) dan aan 4 kW op zonne-energie (aan 11 cent/kWh).
Bij mij in elk geval al niet want ik laad juist maar tot 4 kW om zoveel mogelijk uit PV te laden (en dan doen die paar kWh verlies er niet echt toe).
Ik heb het ook niet over een granny. Ik heb nog nooit een granny gebruikt om de EV te laden.
Ik laad thuis met een Alfen 32A laadpaal die ik ingesteld heb op 17A en daarvan 60 of 100% gebruik via de laadinstelling van de e-Niro en afhankelijk van overschot PV.
[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 04-05-2023 16:55 ]
Je went er vast snel aan 😁Troetelbeer schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:50:
Ik ben eruit...Hoe stellig ik ook was betreft de lelijkheid van de Zappi en ik quote mij zelf even:
[...]
Ga ik toch voor de Zappi i.p.v. de in mijn ogen veel mooiere Easee. Simpelweg omdat ik het toch niet aandurf om voor de Easee te gaan, i.v.m. de onzekerheid bij Easee(niet zozeer de veiligheid, maar wat als ze uit de lucht gaan).
Een mooi/beter alternatief vond ik niet zo snel en alle voordelen van de Zappi die door anderen zijn benoemd hebben me dan toch doen besluiten voor de nog steeds in mijn ogen lelijke Zappi te gaan.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Knoop doorgehakt. Heb voor euro 699,- op marktplaats een nieuwe easee set gekocht. Incl. Equalizer, kabel, U-haak. Heb nu voor een prikkie de beste lader die er is. Heb vol vertrouwen in de toekomst van easee want nuchter bekeken gaat het om niets. Heb de kabel en aardlekautomaat al binnen en kan dus aan de slag om aan te sluiten.borderman schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:34:
[...]
Wordt een moeilike beslissing:
- EASEE Heb vol vertrouwen in de veiligheid. Het gevaar is dat hij uit de lucht gaat. Wat dan ?
- ZAPTEC Go Heeft geen surplus laadmogelijkheden, geen loadbalancing, verder zeer aantrekkelijk.
- ZAPPI Biedt op dit moment het beste surplus laden, maar niet moeders mooiste.
Beetje kat in de zak vrees ik en dus heel duur en zeker niet de beste.
Dat valt wel mee, in België mag die bijvoorbeeld nog gewoon verkocht worden.daemonix schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:41:
@borderman Je hebt voor een prikkie een lader die een verkoop- en gebruiksverbod heeft gekocht. https://tweakers.net/nieu...pverbod-in-nederland.html
Het enige is afwachten of ze uit de lucht gaan of niet als ze het beroep verliezen.
Ik durfde het in ieder geval niet aan en ben toch voor de lelijke Zappi gegaan.
Wat wel of niet beter is, is natuurlijk vooral user case gebonden.
En je zet er een extra diff voor, en alles is weer veilig...Troetelbeer schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:46:
[...]
Dat valt wel mee, in België mag die bijvoorbeeld nog gewoon verkocht worden.
Het enige is afwachten of ze uit de lucht gaan of niet als ze het beroep verliezen.
Ik durfde het in ieder geval niet aan en ben toch voor de lelijke Zappi gegaan.
Wat wel of niet beter is, is natuurlijk vooral user case gebonden.
En die Zappi kun je in ieder geval qua kleur zelf eenvoudig aanpassen naar een kleur die iets minder opvalt aan je huis...Troetelbeer schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:50:
Ik ben eruit...Hoe stellig ik ook was betreft de lelijkheid van de Zappi en ik quote mij zelf even:
[...]
Ga ik toch voor de Zappi i.p.v. de in mijn ogen veel mooiere Easee. Simpelweg omdat ik het toch niet aandurf om voor de Easee te gaan, i.v.m. de onzekerheid bij Easee(niet zozeer de veiligheid, maar wat als ze uit de lucht gaan).
https://www.robbshop.nl/zappi-eigen-ral-kleur
"De Zweedse veiligheidsautoriteit zegt dat de Easee-laadpunten nog wel 'met enige waakzaamheid' gebruikt kunnen worden."daemonix schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:41:
@borderman Je hebt voor een prikkie een lader die een verkoop- en gebruiksverbod heeft gekocht. https://tweakers.net/nieu...pverbod-in-nederland.html
Vandaag dus ook een aangesloten uit dezelfde marktplaats bron. Ze komen uit belgie. NL en S hebben een verkoopverbod, er is geen gebruiks verbod. In dat geval gaan er een half miljoen aansluitingen plat. Overigens ben ik wel benieuwd naar een plaatje van de electromagnetische bescherming van de Zappi. Hopelijk is dat niet de volgende.

MTVenusV151+esp32RS485+ShellyEmulatie·18ZP 6*APS 5.9WP·EaseeHome·MG4lux2023·ThemaV 7kW+esp32RS485
of je knutselt er een Easee vorm kastje omheen, als je dat mooier lijkt...pimk schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:57:
[...]
En die Zappi kun je in ieder geval qua kleur zelf eenvoudig aanpassen naar een kleur die iets minder opvalt aan je huis...
https://www.robbshop.nl/zappi-eigen-ral-kleur
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Die kat in de zak valt wel mee. Deze aankoop is heel bewust gedaan. Heb voor weinig geld de top van de top van de laders gekocht. Heb ook voor € 60,- een aardlekschakelaar er bij gekocht.daemonix schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:41:
Heb een elektrotechnische achtergrond en in het verleden veel te maken gehad met de afhandeling van nonconformances van electronica en elektromechanische producten.
Als je zulke producten gaat keuren tegen de hiervoor geldende (boekwerken vol) specificaties vind je altijd punten waaraan niet voldaan wordt. Normaal ga je dan in overleg met de fabrikant om dit op te lossen.
Er moeten zeer ernstige tekortkomingen met groot risico voor de gebruiker vastgesteld worden om een verkoopverbod uit te vaardigen. Dit is hier duidelijk niet het geval.
De argumenten van Easee
https://www.dagbladet.no/...tv8Al05S9veXGq07J1g-ArBjA
snijden hout.
Zweden staat hier helemaal alleen. Inhoudelijke argumenten van de Nederlandse autoriteit (RDI) heb ik niet gezien, anders dan achter de Zweedse autoriteit aan lopen.
Als hier werkelijk sprake is van een gevaarlijk artikel hadden ander landen het ook verboden.
Na meer dan 50 miljoen geregistreerde laadsessies zonder incidenten kan geen sprake zijn van een onveilig product.
Ik denk dat het verkoopverbod is om andere dan veiligheidsrisico’s ingesteld. De tijd zal het leren.
als je over de grens wilt gaan moet je dat gewoon doen (in dit geval)borderman schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:42:
[...]
Die kat in de zak valt wel mee. Deze aankoop is heel bewust gedaan. Heb voor weinig geld de top van de top van de laders gekocht. Heb ook voor € 60,- een aardlekschakelaar er bij gekocht.
Heb een elektrotechnische achtergrond en in het verleden veel te maken gehad met de afhandeling van nonconformances van electronica en elektromechanische producten.
Als je zulke producten gaat keuren tegen de hiervoor geldende (boekwerken vol) specificaties vind je altijd punten waaraan niet voldaan wordt. Normaal ga je dan in overleg met de fabrikant om dit op te lossen.
Er moeten zeer ernstige tekortkomingen met groot risico voor de gebruiker vastgesteld worden om een verkoopverbod uit te vaardigen. Dit is hier duidelijk niet het geval.
De argumenten van Easee
snijden hout.
Zweden staat hier helemaal alleen. Inhoudelijke argumenten van de Nederlandse autoriteit (RDI) heb ik niet gezien, anders dan achter de Zweedse autoriteit aan lopen.
Als hier werkelijk sprake is van een gevaarlijk artikel hadden ander landen het ook verboden.
Na meer dan 50 miljoen geregistreerde laadsessies zonder incidenten kan geen sprake zijn van een onveilig product.
Ik denk dat het verkoopverbod is om andere dan veiligheidsrisico’s ingesteld. De tijd zal het leren.
We zien wel hoe het afloopt.
Ja, over de grens is het veilig en niet verboden.eltron schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:29:
[...]
als je over de grens wilt gaan moet je dat gewoon doen (in dit geval)
We zien wel hoe het afloopt.
persoonlijk denk ik:borderman schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:42:
[...]
Die kat in de zak valt wel mee. Deze aankoop is heel bewust gedaan. Heb voor weinig geld de top van de top van de laders gekocht. Heb ook voor € 60,- een aardlekschakelaar er bij gekocht.
De argumenten van Easee
snijden hout.
waar rook is ..is vuur.... of een defecte (dure) laadpoort van je auto.
Ik zou dat risico niet aandurven. m2c
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Dat verlengen via utp, kan ik dat in de garage in een rj-45 doos stoppen die er in de meterkast weer uit komt ?roelwillems schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:35:
[...]
De Zappi v2.1 komt met 3 CT-klemmen. Die gebruik je voor de load balancing functionaliteit (eventueel te verlengen met een UTP kabel naar de Zappi toe).
Als je daarnaast je PV ook wil monitoren dan heb je daarbij 3 extra CT-klemmen nodig (voor 3 fase). Deze kan je dan met de Zappi koppelen middels de optionele Harvi (hierop kan je de 3 extra CT-klemmen aansluiten voor PV monitoring).
Ben met je eens dat het iets goedkoper zou zijn als je direct totaal 6 CT-klemmen in de Zappi zou kunnen aansluiten. Je hoeft dan immers geen Harvi erbij te kopen. Voordeel van de Harvi is wel dat als je om wat voor reden dan ook echt geen UTP naar de Zappi kan krijgen je dit eventueel ook draadloos via de Harvi kan oplossen (al raad MyEnergy aan om load balancing bedraad te doen).
Overigens is het monitoren van je PV een nice to have zodat je in de app ook je PV opbrengst kan zien. Werkt overigens erg goed en prettig, maar voor de werking van de Zappi zelf is het niet nodig.
Ik heb bij bouw huis aan de binnenkant op de garage muur een 3 fase groep aan laten leggen, maar geen UTP kabels dom genoeg. Er zit een dubbele doos 5 meter verderop in garage.
Dus ik kan ethernet en een utp kabel 5 meter van de zappi in die doos stoppen en dan zit er weer meter of 6 cat5e bedrading naar rangeerpaneel in meterkast. Dan moet er nog een keer een meter van rangeerpaneel naar waar de CT klem om de leiding zit. Dan is het totaal 12-13 meter, en 2 keer een RJ-45 stekker overgang.
Voor de ethernet verbinding gaat dat prima werken, alle devices die ik verder heb werken prima.
Ook heb ik nog wel een pipeflex 40 mm buis liggen, maar aloude probleem van een langerekte u is het een hels karwei om een trekdraad erdoor te krijgen (trekdraad is niet goed verbonden tijdens de bouw. Kruipruimte kun je nog bijna in zwemmen, en bij de voordeur opgraven krijg ik ook nooit de tegels er weer in. Ik kan dan wel met directe kabels van de buitenmuur naar de meterkast.
Ik heb verder een 3 fase en 1 fase solar systeem, dus dat worden 2 harvi’s en 4 CT klemmen extra neem ik aan. Die harvi zit in meterkast en dan een spouwmuur, garage en weer spouwmuur. Wifi komt niet door de folie van de isolatie heen. Het 800 Mhz signaal is beter neem ik aan.
Voor zover ik begrepen heb is het Myenergy systeem compleed draadloos en kan ik niet met een myenergy hub die bedraad is de harvi laten communiceren en dan via ethernet naar de zappi..
[ Voor 9% gewijzigd door jacovn op 06-05-2023 13:08 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
T beste is die overgangen even solderen. Niet met allemaal stekkerverbindingen gaan werken.jacovn schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:03:
[...]
Dat verlengen via utp, kan ik dat in de garage in een rj-45 doos stoppen die er in de meterkast weer uit komt ?
Ik heb bij bouw huis aan de binnenkant op de garage muur een 3 fase groep aan laten leggen, maar geen UTP kabels dom genoeg. Er zit een dubbele doos 5 meter verderop in garage.
Dus ik kan ethernet en een utp kabel 5 meter van de zappi in die doos stoppen en dan zit er weer meter of 6 cat5e bedrading naar rangeerpaneel in meterkast. Dan moet er nog een keer een meter van rangeerpaneel naar waar de CT klem om de leiding zit. Dan is het totaal 12-13 meter, en 2 keer een RJ-45 stekker overgang.
Voor de ethernet verbinding gaat dat prima werken, alle devices die ik verder heb werken prima.
Ook heb ik nog wel een pipeflex 40 mm buis liggen, maar aloude probleem van een langerekte u is het een hels karwei om een trekdraad erdoor te krijgen (trekdraad is niet goed verbonden tijdens de bouw. Kruipruimte kun je nog bijna in zwemmen, en bij de voordeur opgraven krijg ik ook nooit de tegels er weer in. Ik kan dan wel met directe kabels van de buitenmuur naar de meterkast.
Ik heb verder een 3 fase en 1 fase solar systeem, dus dat worden 2 harvi’s en 4 CT klemmen extra neem ik aan. Die harvi zit in meterkast en dan een spouwmuur, garage en weer spouwmuur. Wifi komt niet door de folie van de isolatie heen. Het 800 Mhz signaal is beter neem ik aan.
Voor zover ik begrepen heb is het Myenergy systeem compleed draadloos en kan ik niet met een myenergy hub die bedraad is de harvi laten communiceren en dan via ethernet naar de zappi..
Je kan ook zorgen in de meterkast dat de pv groepen door dezelfde 3 draden gevoed worden, dan kan je met 3 ct klemmen af en heb je maar een harvi nodig voor je pv opbrengst.
Dat laatste kan niet. De harvi moet direct met de Zappi draadloos communiceren.
Dan moet ik maar eerst testen of de communicatie werkt door de muren.Makrolon schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:21:
[...]
T beste is die overgangen even solderen. Niet met allemaal stekkerverbindingen gaan werken.
Je kan ook zorgen in de meterkast dat de pv groepen door dezelfde 3 draden gevoed worden, dan kan je met 3 ct klemmen af en heb je maar een harvi nodig voor je pv opbrengst.
Dat laatste kan niet. De harvi moet direct met de Zappi draadloos communiceren.
Solar zit aan 2 verschillende kanten in de meterkast. Dat is niet zo maar te combineren.
Ik zou de harvi ook in de garage kunnen hangen om zo een muur minder te hebben. Maar dan moet ik van garage naar meterkast door spouw.
Ik zal in de offerte op laten nemen dat ze weten dat ze door deze muren moeten en dat ik daar geen risico in neem.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Tuurlijk wel, een draadje van de ene kant van de kast naar de andere kantjacovn schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:05:
[...]
Dan moet ik maar eerst testen of de communicatie werkt door de muren.
Solar zit aan 2 verschillende kanten in de meterkast. Dat is niet zo maar te combineren.
Ik zou de harvi ook in de garage kunnen hangen om zo een muur minder te hebben. Maar dan moet ik van garage naar meterkast door spouw.
Ik zal in de offerte op laten nemen dat ze weten dat ze door deze muren moeten en dat ik daar geen risico in neem.
Ja je kan altijd ook de draden van die ct klemmen verlengen en de harvi dichterbij ophangen.
Bedoel je simpelweg de aansluiting van mijn tuinhuis op een van de fases van de solarset die op het huis ligt te zetten ? Helaas is die solarset gedeeld met het zwembad dus niet eens een alleen opwekker. (Warmtepomp, filter en zoutsysteem).Makrolon schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:12:
[...]
Tuurlijk wel, een draadje van de ene kant van de kast naar de andere kantis beter dan met 2 harvis gaan werken vind ik.
Ja je kan altijd ook de draden van die ct klemmen verlengen en de harvi dichterbij ophangen.
Ik zou die 2e harvi in tuinhuis moeten ophangen aan de uitgang van het enphase Q relais. Die heeft dan wel weer line of sight naar de zappi door een houten muur en glazen schuifpui. Afstand is ongeveer 15 meter.
Klopt, in het antwoord hiervoor lijkt het even alsof de harvi optioneel is, je alleen maar 3 extra CT klemmen nodig hebt, maar de Zappi v2.1 heeft maar 3 bedrade CT-ingangen, helaas. Dus die gebruik je al voor je 3-fase netaansluiting. Overige CT-inputs, voor solar (of windturbine), gaan alleen draadloos via harvi's. En in jouw geval dus inderdaad 2 stuks, want je hebt 4 fasen die je wilt meten.jacovn schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:03:
[...]
Ik heb verder een 3 fase en 1 fase solar systeem, dus dat worden 2 harvi’s en 4 CT klemmen extra neem ik aan.
Zonnestroom monitoren is overigens optioneel, de zappi ziet sowieso of je aan het terugleveren bent via de grid CT's. Maar ik zou die kleine extra investering (harvi's) om ook je zonnestroom in de myenergi omgeving te zien wel doen, het is echt mooi gedaan.
In een zappi 2.1 zit de hub ingebouwd. Het is niet mogelijk om meer dan 3 CT-klemmen bedraad aan te sluiten. Ik zag dit wel als feature request op het myenergi forum langskomen, want het is echt wel een beetje behelpen als je harvi niet in de buurt van de zappi hangt. Of ie 15 meter haalt, wordt spannend, vrees ik, maar ik zou het zeker proberen.Voor zover ik begrepen heb is het Myenergy systeem compleed draadloos en kan ik niet met een myenergy..
Tip: harvi haalt z'n voeding uit de stroom die via de CT-klem opgewekt wordt. Slim, maar als je 'm op een bewolkte dag aansluit, komt er amper prik binnen. Ik kreeg m'n harvi op zo'n dag niet gepaired. Zorg ervoor dat er initieel wel even lekker wat stroom door de draad waar een van de CT-klemmen omheen zit loopt. Kan ook even (tijdelijk) een draad van het grid zijn.
EDIT: oh ja, je mag trouwens ook twee solar inputs door één CT-klem doen, mits deze op dezelfde fase zitten. Je zou dus 1 van de fases van je 3-fasen solar + je enkefasige solar samen kunnen pakken. Moeten wel echt op dezelfde fase zijn aangesloten in je groepenkast. Hiermee spaar je 1 harvi uit.
[ Voor 8% gewijzigd door TCMR op 06-05-2023 22:35 ]
Hoef niets met die meeting te doen op zich.
Los van of het verbod al dan niet gehandhaafd wordt vraag ik me af wat dit betekent voor de continuïteit van het bedrijf. Zoveel negatieve publiciteit in een competitieve markt die zo hard in ontwikkeling is vraag ik me af of een evt opheffing van het verbod financieel wel op tijd komt voor ze…borderman schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:42:
[...]
Die kat in de zak valt wel mee. Deze aankoop is heel bewust gedaan. Heb voor weinig geld de top van de top van de laders gekocht.
Hoeveel blijft hiervan over als de apps en verdere diensten en ondersteuning vanuit easee uit de lucht zijn? Heb je dan nog steeds zo’n mooi product of een domme lader met (hopelijk) offline API die je zelf mag automatiseren?
NB: geen verwijt of kritiek op je keuze maar iets dat ik me oprecht afvraag (en wat ik iedereen aanraadt bij welke verplicht gekoppelde cloud dienst ze dan ook afnemen)
[ Voor 9% gewijzigd door Sander op 07-05-2023 07:20 ]
Dit is precies de reden waarom ik uiteindelijk niet voor de Easee ben gegaan.Sander schreef op zondag 7 mei 2023 @ 07:19:
[...]
Los van of het verbod al dan niet gehandhaafd wordt vraag ik me af wat dit betekent voor de continuïteit van het bedrijf. Zoveel negatieve publiciteit in een competitieve markt die zo hard in ontwikkeling is vraag ik me af of een evt opheffing van het verbod financieel wel op tijd komt voor ze…
Hoeveel blijft hiervan over als de apps en verdere diensten en ondersteuning vanuit easee uit de lucht zijn? Heb je dan nog steeds zo’n mooi product of een domme lader met (hopelijk) offline API die je zelf mag automatiseren?
Ik denk dat je vraag nogal uniek is, dus,ik zou het aan e-flux vragen. Naast de sim die,moet kunnen roamen is er ook nog het verschil in tarieven voor electriciteit.WitteVerf schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:17:
Ik heb een vraagje met betrekking tot het toepassen van een Alfen laadpaal met e-flux backoffice in het buitenland. We hebben namelijk een huis in Frankrijk gekocht en ik zou daar eveneens een laadpaal willen installeren. Kan ik hiervoor een Alfen laadpaal aanschaffen met e-flux backoffice inclusief bijhorende SIM-kaart en kan ik die "gewoon" installeren in Frankrijk? Of werkt de SIM kaart in de paal niet internationaal en zijn de palen dus enkel geschikt voor BE en NL?
Grote kans dat het een Tesla wordt, welke z'n eigen oplader aanbiedt.
Nu lijkt dat een redelijk "dom" apparaat te zijn, wat volgens mij niet echt uitmaakt zolang ik kan salderen (heb zat zonnepanelen om het laden te dekken plus grotendeels eigen jaarlijks gebruik).
Maar na 2025 lijkt het beter om een oplader te gebruiken die rekening houdt met eigen opbrengst.
Klopt dat beeld een beetje en zou een zappi dan passend zijn?
Zo ja, heb ik dan daadwerkelijk zo'n harvi erbij nodig? Ik heb twee omvormers in een 3x25A meterkast, wat potentieel dan op 6 extra CT klemmen (a 20 euro p/s) komt wat toch weer een 200/300 euro gaat kosten. Of heb ik de installatie van een harvi verkeerd voor ogen?
Op zich geen probleem, maar als het niet hoeft..
En kan elke (fatsoenlijke) electricien zo'n wallbox plus ct klemmen installeren? Persoonlijk lijkt het mij prima te doen (ik ga echter niet zelf in een meterkast klussen), maar misschien lijkt het simpeler dan het is.
Zo ja, kan ik dan zelf een cat5 kabel aan de klemmen solderen zodat de electricien ze meteen met de stroomkabel naar de wallbox kan leiden?
Daarnaast, is het handiger om een zappi inclusief kabel te bestellen of de kabel die (volgens mij) bij de auto geleverd wordt?
Een Zappi kan dat inderdaad.Fly-guy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:59:
Wegens het potentieel kopen van mijn eerste EV, vraagje over een wallbox.
Grote kans dat het een Tesla wordt, welke z'n eigen oplader aanbiedt.
Nu lijkt dat een redelijk "dom" apparaat te zijn, wat volgens mij niet echt uitmaakt zolang ik kan salderen (heb zat zonnepanelen om het laden te dekken plus grotendeels eigen jaarlijks gebruik).
Maar na 2025 lijkt het beter om een oplader te gebruiken die rekening houdt met eigen opbrengst.
Klopt dat beeld een beetje en zou een zappi dan passend zijn?
Niet perse een Harvi nodig, wel als je de opbrengst van je PV apart wilt monitoren. Met de 3F Zappi komen 3CT klemmen meegeleverd waarmee je in kunt stellen dat er netto niets afgenomen moet worden van het net tijdens het laden.Zo ja, heb ik dan daadwerkelijk zo'n harvi erbij nodig? Ik heb twee omvormers in een 3x25A meterkast, wat potentieel dan op 6 extra CT klemmen (a 20 euro p/s) komt wat toch weer een 200/300 euro gaat kosten. Of heb ik de installatie van een harvi verkeerd voor ogen?
Op zich geen probleem, maar als het niet hoeft..
De Zappi die hier hangt heb ik zelf geïnstalleerd, het groepenkast gedeelte doe ik liever ook niet zelf en dat heb ik dus laten doen nadat alles kant en klaar lag.En kan elke (fatsoenlijke) electricien zo'n wallbox plus ct klemmen installeren? Persoonlijk lijkt het mij prima te doen (ik ga echter niet zelf in een meterkast klussen), maar misschien lijkt het simpeler dan het is.
Zo ja, kan ik dan zelf een cat5 kabel aan de klemmen solderen zodat de electricien ze meteen met de stroomkabel naar de wallbox kan leiden?
UTP kabel heb ik met lasklemmen aan de draden van de CT-klemmen verbonden.
Wat je praktisch vindt, ik heb gekozen voor een vaste kabel.Daarnaast, is het handiger om een zappi inclusief kabel te bestellen of de kabel die (volgens mij) bij de auto geleverd wordt?
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu
Helaas biedt de Zappi functionaliteit wat de Ratio nog niet aanbiedt. Opladen met overtollige zonnepanelen energie en in de nacht met netstroom als de auto nog niet vol is.
Op de foto’s ziet de Zappi er idd foeilelijk uit.
Vaste kabel = 3 seconden plug and play.Fly-guy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:59:
Daarnaast, is het handiger om een zappi inclusief kabel te bestellen of de kabel die (volgens mij) bij de auto geleverd wordt?
Losse kabel = 1 minuut hannesen.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Totdat je het beu bent elke keer de kabel op te ruimen. De Zappi is een van de weinigen die er met kabel niet veel slechter uitziet dan zonder.Russel88 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:57:
Een buurvrouw heeft sinds kort een Ratio hangen zonder kabel. Dat ziet er best strak uit.
Helaas biedt de Zappi functionaliteit wat de Ratio nog niet aanbiedt. Opladen met overtollige zonnepanelen energie en in de nacht met netstroom als de auto nog niet vol is.
Op de foto’s ziet de Zappi er idd foeilelijk uit.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Na een power down (gehele stroomvoorziening thuis, dus ook de hub en de hardi's) gister van circa 30 minuten had ik geen connectie meer met de app. In het scherm van de Zappi waren mijn beide Harvi's en mijn hub wel aanwezig, maar met een vraagteken erachter. Dat betekent dat de connectie verloren is.
Ik heb alle connecties verwijderd en opnieuw toegevoegd. Daar gaat het mis....Zodra ik 1 harvi koppel gaat het goed, maar als ik de tweede harvi koppel dan wordt automatisch de verbinding met de eerste verbroken.
Ook als ik eerst de hub koppel en vervolgens 1 van mijn 2 harvi's wordt de verbinding met de hub verbroken.
Het lijkt er dus op dat ze Zappi nog maar 1 verbinding toe staat....
Terwijl het tot gisterochtend ongeveer 2 jaar foutloos gewerkt heeft.
Ik heb de Zappi al gereset en ook de hub. Beiden beschikken over de nieuwste firmware. Ook een radio reset op de Zappi lost het probleem niet op.
Ook het opnieuw opbouwen van het netwerk (dus eerst hub reset, dan Zappi reset en dan 1 voor 1 toevoegen) werkt niet. Ook heb ik zowel de hub als de harvi's op een ander kanaal gezet, maar ook dat werkt niet. Individueel werkt het allemaal wel, maar zodra er een tweede connectie bij komt wordt de eerste verbroken.
Iemand die dit herkent?
Ik heb nu werkelijk geen idee meer wat ik nog meer kan proberen....
EDIT:
Of je zorgt er gewoon voor dat alle devices op hetzelfde kanaal staan......

Opgelost.
[ Voor 3% gewijzigd door nrdnmg op 08-05-2023 12:33 ]
Duidelijk, voor die 50 euro extra ga ik dan niet tig keer 1 minuut hannesen....guido66 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:19:
[...]
Vaste kabel = 3 seconden plug and play.
Losse kabel = 1 minuut hannesen.
Dit raadt myenergi expliciet in hun installatiehandleiding af, ondanks dat in het installatiefilmpje van de Nederlandse importeur ze dat gezellig zo met een paar Wago's doen...Peutpeut schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:21:
UTP kabel heb ik met lasklemmen aan de draden van de CT-klemmen verbonden.

"Avoid using lever clamp type terminals as these do not provide a reliable connection at very low currents."
Ik heb zelf de draden met adereindhulzen aan elkaar gecrimpt, afgewerkt met krimpkous.
:strip_exif()/f/image/pxC909zHKBmCqCdJ2TGWoY7z.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zijn overigens de kleine CT-klemmen, waar je de ader doorheen moet werken i.p.v. omheen klappen. Hiervoor moet je wel spanningsloos kunnen werken (vandaar dat ze net achter de hoofdschakelaar zitten).
Haha! Akkoord, gewoon altijd even lelijk, geen omkijken naarguido66 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:20:
[...]
De Zappi is een van de weinigen die er met kabel niet veel slechter uitziet dan zonder.
harvi's hebben voldoende prik nodig om te kunnen pairen. Ik moest een dag wachten voordat er genoeg zonnestroom was om de harvi te kunnen pairen, want die deed het gewoonweg na installeren niet. Maar ze gaan bij jou dus wel in pairing modus (rode LED)?nrdnmg schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:50:
Dat betekent dat de connectie verloren is.
Ik zou even naar het myenergi forum gaan, daar zitten echt een paar mega-fanatieke nerds die heel behulpzaam zijn, en vreselijk veel weten.
Echter wat die man zei is dat Zappi eerst het overschot van je zonnepanelen gebruikt en daarna de meest voordelige tarief.
Is het echter ook mogelijk dat ie je zonnepanelen energie niet gebruikt? Over het jaar genomen wek ik minder op dan dat ik gebruik. Dus ik wil liever terugleveren ipv verbruiken.
Is dat ook in te stellen?
Anyway (cmiiw) dat gaat niet, dynamische tarieven kijken per uur wat je opwekt / verbruikt. Als je wilt realiseren wat je voorstelt moet je op die uren gewoon niet gaan laden, bij bv enkel in de nacht.
Korte vraag mbt laadpaal prijzen.
Heb 4 offertes opgevraagd (Laadkompas, Laaddirect, Laadpaal today, Coolblue) , in een notendop:
- LK : Wallbox Pulsar Plus : €2000
- LK : Alfen Eve Single : €2050
- LD : Zappi : €2350
- LPT : Wallbox Pulsar Plus : €2050
- CB : Alfen Eve Single : €2750
Mijn vragen:
- Zijn dit 'schappelijke prijzen'?
- Zitten hier aanbieders in waar ik absoluut van weg moet blijven?
- Waar moet ik nog op letten behalve deze kosten?
[ Voor 21% gewijzigd door Card Nox op 08-05-2023 08:55 ]
De Zappi V2 heeft drie verschillende modi waarmee je jouw auto op kunt laden.Russel88 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:42:
Ik zat net een YouTube filmpje te bekijken van Zappi in combinatie met dynamische tarieven. Het zag er simpel uit. Uit dat filmpje kon ik opmaken dat je de Zappi dan op eco++ modus moet zetten.
Echter wat die man zei is dat Zappi eerst het overschot van je zonnepanelen gebruikt en daarna de meest voordelige tarief.
Is het echter ook mogelijk dat ie je zonnepanelen energie niet gebruikt? Over het jaar genomen wek ik minder op dan dat ik gebruik. Dus ik wil liever terugleveren ipv verbruiken.
Is dat ook in te stellen?
ECO+ mode:
Volledig laden zonder gebruik van het netstroom; het laden van de auto wordt gepauzeerd, zodra de zelf opgewekte energie van de zonnepanelen te laag is. Je kan zelf het percentage groen laden kiezen.
ECO mode:
Slim laden met zoveel mogelijk gebruik van eigen energie; wanneer de eigen energie te laag is, wordt de energie uitgebalanceerd door stroom van het net toe te voegen. Dit is minimaal 1.4 kW.
Fast mode:
Door middel van de snellaadfunctie, kan je laden op maximaal vermogen. Bij deze functie wordt er stroom van het net bijgeleverd met een maximale capaciteit van 7 kW. Dit is afhankelijk van de auto die je rijdt en welke aansluiting je hebt (16A of 32A).
Thanx!!TCMR schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:11:
harvi's hebben voldoende prik nodig om te kunnen pairen. Ik moest een dag wachten voordat er genoeg zonnestroom was om de harvi te kunnen pairen, want die deed het gewoonweg na installeren niet. Maar ze gaan bij jou dus wel in pairing modus (rode LED)?
Ik zou even naar het myenergi forum gaan, daar zitten echt een paar mega-fanatieke nerds die heel behulpzaam zijn, en vreselijk veel weten.
Ja, de harvi's kan ik gewoon connecten en ook uitlezen. Alleen zodra ik een tweede apparaat connect (of dat nou de tweede harvi is óf de hub) wordt de bestaande verbinding verbroken.
Ik heb mijn vraag ook al op het myenergi forum gepost. Thanx anyway.
Ik weet niet waar je woont (NL, BE, elders?), maar terugleveren is naar mijn weten nog niet vaak financieel interessanter geweest dan verbruiken. Er was aan het begin van de huidige energiecrisis kort een tijdje waarbij je met het juiste contract meer kreeg voor teruglevering dan wat je aan de publieke paal kon laden, maar volgens mij was dat maar van hele korte duur.Russel88 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:42:
Dus ik wil liever terugleveren ipv verbruiken.
Bedankt voor jullie reacties.TCMR schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:39:
[...]
Ik weet niet waar je woont (NL, BE, elders?), maar terugleveren is naar mijn weten nog niet vaak financieel interessanter geweest dan verbruiken. Er was aan het begin van de huidige energiecrisis kort een tijdje waarbij je met het juiste contract meer kreeg voor teruglevering dan wat je aan de publieke paal kon laden, maar volgens mij was dat maar van hele korte duur.
Ik heb me nog niet ingelezen in Dynamische contracten. Dat doe ik vanavond dan. Ik ging ervan uit dat salderen tegen de jaarlijks gemiddelde tarieven zou gaan gebeuren.
Dat lijkt dus niet het geval te zijn. Even flink wat lezen en dan überhaupt kijken of dynamische tarieven gunstig is voor me.
Even kort mijn situatie schetsen.
Ik woon in België, heb een Ioniq 5 met 72 kWh batterij.
10 kWh Huawei thuisbatterij (1F)
3,2 kWp zonnepanelen
Engie dynamic energietarief
Momenteel laad ik mijn wagen met een 'dom' 3F laadpunt op 6A.
Dit is snel genoeg om mijn wagen 's nachts tussen 1u en 6u bij te laden voor de volgende dag.
Nu is het zo dat ik 's avonds bij een zonnige dag een volle thuisbatterij heb, de wagen na 17u nog wat laat bijladen met de resterende zonne-energie (aangevuld met energie van het net).
Maar wanneer we op hetzelfde moment beginnen koken, wordt hiervoor eerst het overschot van de zonne-energie gebruikt, de wagen neemt dan enkel af van het net, terwijl de thuisbatterij op 100% blijft staan.
Een slim laadstation zou dit kunnen en moeten oplossen.
Maar... iets met bomen en bos.
Ik vond tot hier toe geen enkel laadstation dat slim kan samenwerken met dynamische tarieven, een thuisbatterij, laden op exclusieve zonnestroom, load balancing, ...
De Zappi/Easee kwamen dichtst in de buurt.
Maar nu zie ik dat Huawei een eigen laadpunt heeft: Huawei Fusioncharge AC
Er is nog niet superveel info over te vinden, maar mogelijks heeft iemand hier toevallig al meer informatie over?
Deze begrijp ik niet goed, je batterij staat op 100% en je huishouden (ik neem aan dat je laadpaal gewoon een deel van het huishouden is) neemt meer energie af dan PV kan leveren.eyegraphic schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:10:
Dag allen,
Maar wanneer we op hetzelfde moment beginnen koken, wordt hiervoor eerst het overschot van de zonne-energie gebruikt, de wagen neemt dan enkel af van het net, terwijl de thuisbatterij op 100% blijft staan.
Waarom blijft je huishouden dan op 100% staan en springt de batterij niet bij?
Of heb je één hybride omvormer voor batterij + PV met een beperkt vermogen waar de omvormer de trechter is, m.a.w. je neemt voor het huishouden al het vermogen van PV af dat de omvormer maar kan leveren waardoor de batterij niet meer kan bijspringen?
Had ik misschien beter moeten duiden.IvoB2 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:34:
[...]
Waarom blijft je huishouden dan op 100% staan en springt de batterij niet bij?
Kring met laadpunt staat buiten bereik van Huawei meetklemmen.
Zodoende wordt de thuisbatterij 's nachts niet leeggezogen door de wagen wanneer de wagen wordt bijgeladen.
We hebben namelijk graag wat in de thuisbatterij om de dure ochtendtarieven te overbruggen tot de zon rond 10u terug op de panelen begint te schijnen.
Wanneer je niet wil dat de batterij wordt leeggegezongen door de laadpaal kan je uiteraard tijdens het laden altijd instellen dat de batterij tijdens die uren op "x" soc moet blijven staan.eyegraphic schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:46:
[...]
Had ik misschien beter moeten duiden.
Kring met laadpunt staat buiten bereik van Huawei meetklemmen.
Zodoende wordt de thuisbatterij 's nachts niet leeggezogen door de wagen wanneer de wagen wordt bijgeladen.
We hebben namelijk graag wat in de thuisbatterij om de dure ochtendtarieven te overbruggen tot de zon rond 10u terug op de panelen begint te schijnen.
Wanneer een solcast aangeeft dat er de de volgende dag voldoende PV overproductie is om de batterij 100% aan te vullen zou hhe anderzijds zonde zijn om de batterij op 100% te laten staan en deze niet in de EV over te hevelen.
Inderdaad, net daarom wil ik het systeem verbeteren.IvoB2 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:50:
[...]
Wanneer een solcast aangeeft dat er de de volgende dag voldoende PV overproductie is om de batterij 100% aan te vullen zou hhe anderzijds zonde zijn om de batterij op 100% te laten staan en deze niet in de EV over te hevelen.
Bedankt voor de tip met de batterijinstelling.
Ik duik even in de instellingen.
[ Voor 12% gewijzigd door dencowboy op 08-05-2023 22:47 ]
Is het een socket versie? Dan kun je simpelweg een 1F typeII kabel er in steken en laad je dus met max 1F.dencowboy schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:46:
Ik heb een Smappee EV Wall 3F aangesloten. Binnenkort komt mijn EV. De laadpaal staat hier al eventjes. Nu ik me beter inlees heb ik toch wat twijfels over deze setup. (Als troost, ik heb deze niet gekozen). Om toch vaker met overschot van de zonnepanelen te kunnen laden, zou ik deze graag laten switchen naar een 1F. Ik heb er vrede mee dat de max laadsnelheid naar beneden gaat. Heeft iemand hier ervaring mee of door wie zou dit eventueel gedaan kunnen worden? Zelf ken ik er bitterweinig van.
En als je wel een keer sneller wilt gebruik je een 3F versie.
Alternatief is 2 van de 3F niet aansluiten.
En wellicht is er nog iets mogelijk met de instellingen van de auto om op minimumniveau te laden.
Hoeveel overschot heb je ongeveer?
Wat @eltron zegt en als het een 22kW laadpaal is zou je hem kunnen zekeren met 3x32A zodat je op 1 fase nog met 7,4kW kunt laden. Draden moeten dan wel dik genoeg zijn naar het laadpunt.dencowboy schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:46:
Ik heb een Smappee EV Wall 3F aangesloten. Binnenkort komt mijn EV. De laadpaal staat hier al eventjes. Nu ik me beter inlees heb ik toch wat twijfels over deze setup. (Als troost, ik heb deze niet gekozen). Om toch vaker met overschot van de zonnepanelen te kunnen laden, zou ik deze graag laten switchen naar een 1F. Ik heb er vrede mee dat de max laadsnelheid naar beneden gaat. Heeft iemand hier ervaring mee of door wie zou dit eventueel gedaan kunnen worden? Zelf ken ik er bitterweinig van.
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Ik vrees dat ik geen socket versie heb. Ik heb een EVW-332-CXR-E-W wat dus op een vaste kabel lijkt. Ik heb momenteel regelmatig tussen 2 a 3 kW over. Bij 1-fase lijkt het te kunnen starten bij een overschot van 1.4 kW.eltron schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:52:
[...]
Is het een socket versie? Dan kun je simpelweg een 1F typeII kabel er in steken en laad je dus met max 1F.
En als je wel een keer sneller wilt gebruik je een 3F versie.
Alternatief is 2 van de 3F niet aansluiten.
En wellicht is er nog iets mogelijk met de instellingen van de auto om op minimumniveau te laden.
Hoeveel overschot heb je ongeveer?
Het zal dus het alternatief worden.@DonJuape Enig idee of je dit aan de kabels kan checken? Het is idd een voor 22kW momenteel, om het naar 7.4 te krijgen moet ik dus iemand vinden die wat kent van Smappee en de bekabeling.
Zit de laadkabel vast aan je laadpaal? Zo ja, dan heb je geen socket versiedencowboy schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:37:
[...]
Ik vrees dat ik geen socket versie heb. Ik heb een EVW-332-CXR-E-W wat dus op een vaste kabel lijkt. Ik heb momenteel regelmatig tussen 2 a 3 kW over. Bij 1-fase lijkt het te kunnen starten bij een overschot van 1.4 kW.
Het zal dus het alternatief worden.@DonJuape Enig idee of je dit aan de kabels kan checken? Het is idd een voor 22kW momenteel, om het naar 7.4 te krijgen moet ik dus iemand vinden die wat kent van Smappee en de bekabeling.
Omschakelen naar 1F is goed te doen, als je dit niet kan instellen op de laadpaal zelf dan is het "weg laten" van fase 1 en 2 het meest makkelijke.
Om te weten wat je maximaal op 1 fase kan laden dien je de waarde te checken van de automaat/alamat in je meterkast die je gebruikt voor je laadpaal.
(als je niet weet waar je moet checken, post dan een foto hier).
[ Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 09-05-2023 00:48 ]
Heb een Zappi v2.1 aangeschaft en tot mijn verbazing zit hier geen wartel bij om de kabel in te voeren. Ten eerste vind ik dat nogal een goedkope actie (want wat kosten die 2 verschillende maten wartels nu) maar daarbij weet ik niet welke wartel ik nu moet hebben.
Heb een 4x4mm2 kabel ymvk-AS aangelegd, die kabel is buitenmaat ca 16,5mm dus ik denk dat ik een M25 nodig heb? Maar moet ik nog een speciale variant hebben die extra waterdicht is o.i.d?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Klopt er zitten geen wartels bij. Ik heb deze besteld toen ik direct me aansluit kabels heb besteld: https://www.sandervunderink.nl/jacob-wartel-grijs.html. Deze zijn IP68. Het is wel belangrijk om de goede maat te kopen voor je kabel. Vergeet ook niet een extra wartel(s) voor je UTP kabel(s) voor de CT klemmen en evt bekabeld netwerk. Ook moet je de wartel moeren los bestellenTribunus schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:15:
vraag aan de geleerden:
Heb een Zappi v2.1 aangeschaft en tot mijn verbazing zit hier geen wartel bij om de kabel in te voeren. Ten eerste vind ik dat nogal een goedkope actie (want wat kosten die 2 verschillende maten wartels nu) maar daarbij weet ik niet welke wartel ik nu moet hebben.
Heb een 4x4mm2 kabel ymvk-AS aangelegd, die kabel is buitenmaat ca 16,5mm dus ik denk dat ik een M25 nodig heb? Maar moet ik nog een speciale variant hebben die extra waterdicht is o.i.d?
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen