Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:51
Termy schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:42:
Vraagje voor de mensen hier: hebben jullie een onderhoudscontract bij jullie laadpaal? Mijn VvE vraagt hierom maar ik ben dit nog nooit eerder tegengekomen dus ik heb geen idee wat er uberhaupt te onderhouden valt.
Doekje er overheen en de schroeven aandraaien, meer valt er niet te onderhouden.

Maar ze vragen toch ook geen onderhoudscontract van je meterkast? Daar zitten heel wat meer dingen in die fout kunnen gaan...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 22:27
happy killer schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:08:
[...]

Klopt er zitten geen wartels bij. Ik heb deze besteld toen ik direct me aansluit kabels heb besteld: https://www.sandervunderink.nl/jacob-wartel-grijs.html. Deze zijn IP68. Het is wel belangrijk om de goede maat te kopen voor je kabel. Vergeet ook niet een extra wartel(s) voor je UTP kabel(s) voor de CT klemmen en evt bekabeld netwerk. Ook moet je de wartel moeren los bestellen ;)
Ik heb de kabel al in de grond, maar met een v2.1 heb ik geen netwerk kabel nodig dacht ik? De CT klemmen kunnen ook aangesloten worden in de Zappi, althans dat las ik in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Tribunus schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:57:
[...]

Ik heb de kabel al in de grond, maar met een v2.1 heb ik geen netwerk kabel nodig dacht ik? De CT klemmen kunnen ook aangesloten worden in de Zappi, althans dat las ik in de handleiding.
Voor het verlengen van die ct klemmen heb je een utp nodig. Die ct klemmen komen namelijk in de meterkast.

Internet kan via wifi eventueel

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:32
Tribunus schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:57:
[...]

Klopt hij kan ook op WiFi. De CT klemmen moeten bij de hoofdschakelaar/meter in de meterkast en dan met de draad naar de zappi toe. Dit zijn er 3 bij 3 fase. Het handigste is dan om een utp kabel te gebruiken van uit de meterkast naar de zappi omdat je ze kan bundelen over de aderparen. Kan je geen extra kabels meer trekken dan is het handigst om een harvi er bij te nemen zodat je de CT klemmen draadloos kan koppelen met de zappi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Vraagje voor de mensen hier: hebben jullie een onderhoudscontract bij jullie laadpaal? Mijn VvE vraagt hierom maar ik ben dit nog nooit eerder tegengekomen dus ik heb geen idee wat er uberhaupt te onderhouden valt.
Nee geen onderhoudscontract op de laadpaal en ook niet op de andere stopcontacten in en rond de woning. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:10
Ik zou eerder een (1 of 2) jaarlijkse keuring verwachten. Onderhoud is er niet echt lijkt mij.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
happy killer schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:01:
[...]

Klopt hij kan ook op WiFi. De CT klemmen moeten bij de hoofdschakelaar/meter in de meterkast en dan met de draad naar de zappi toe. Dit zijn er 3 bij 3 fase. Het handigste is dan om een utp kabel te gebruiken van uit de meterkast naar de zappi omdat je ze kan bundelen over de aderparen. Kan je geen extra kabels meer trekken dan is het handigst om een harvi er bij te nemen zodat je de CT klemmen draadloos kan koppelen met de zappi.
Sorry, maar begrijp ik het nu verkeerd dat het niet aangesloten kan worden in de zappi zelf? Daar heb ik toch ook gewoon L1,L2,L3 tot mijn beschikking? En uiteraard zitten er in de Zappi ook CT aansluitingen.

Dus waarom zou ik dan een Harvi in de MK moeten plaatsen om daar de fasen te meten? Dit is overigens een oprechte vraag, ik heb geen idee of dit nodig is. Je meet uiteindelijk hetzelfde toch? Zie ook de handleiding van Zappi en dan pagina 36 waarin een klein schema staat hoe dat aangesloten moet worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• happy killer
Tribunus schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:19:
[...]

Sorry, maar begrijp ik het nu verkeerd dat het niet aangesloten kan worden in de zappi zelf? Daar heb ik toch ook gewoon L1,L2,L3 tot mijn beschikking? En uiteraard zitten er in de Zappi ook CT aansluitingen.

Dus waarom zou ik dan een Harvi in de MK moeten plaatsen om daar de fasen te meten? Dit is overigens een oprechte vraag, ik heb geen idee of dit nodig is. Je meet uiteindelijk hetzelfde toch? Zie ook de handleiding van Zappi en dan pagina 36 waarin een klein schema staat hoe dat aangesloten moet worden.
Een CT klem meet het verbruik/teruglevering die door de kabel gaat. Om je complete verbruik te weten moet dit dus voor of net na de hoofdschakelaar. Als je hem in de zappi om de kabels doet gaat hij alleen zijn eigen verbruik meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Volgens mij is het meer dat er een partij is; indien er een storing optreed. Periodiek onderhoud op een paal heb ik nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Bij mijn andere stopcontacten heb ik ook geen onderhouddscontract.
Er zitten geen slijtdelen in, anders dan het contact zelf.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 22:25
Hebben jullie een brandblusser aangeschaft voor geval van electriciteitsbrand door het opladen?
Zo ja, wat voor iets? Een CO2 blusser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 17:23
Draakje5 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:33:
Hebben jullie een brandblusser aangeschaft voor geval van electriciteitsbrand door het opladen?
Zo ja, wat voor iets? Een CO2 blusser?
Nog niet, maar ik zag wel deze:

https://www.solar-bouwmarkt.nl/brandblusbal.html

Voor in je meterkast. Waar wil jij een brandblusser klaarzetten?

[ Voor 5% gewijzigd door TCMR op 09-05-2023 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Card Nox schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:46:
• Zijn dit 'schappelijke prijzen'?
Is het een optie dat je de paal zelf aansluit? Heb je de skills, tools en de tijd? Dat is veruit de goedkoopste optie. Als het installeren in een filmpje van 8:15 minuten past, hoe moeilijk kan het dan zijn? Gebruik alleen die Wago veerklemmen niet voor de CT's, zoals deze vogel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
TCMR schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:37:
[...]

Nog niet, maar ik zag wel deze:

https://www.solar-bouwmarkt.nl/brandblusbal.html

Voor in je meterkast. Waar wil jij een brandblusser klaarzetten?
Ik heb me vaker ingelezen in die automatische brandblussers voor dit soort toepassingen, maar dit ding ziet er nogal habbiebabbie uit. Ik ben best te spreken over de deskundigheid van Solar Bouwmarkt (en Laurens zelf), maar over dit ding lees ik wat wisselende berichten. Ik vind ze vooral via Indiase websites en vrienden van Alibaba en dergelijke. Daar hoeft niks mis mee te zijn, maar het is niet de eerste plek waar ik ga kijken voor dit soort extra veiligheid.

Ik ken ze vooral van Mabo, maar dat is een iets ander prijssegment...

@Draakje5 Waarom verwacht je door het opladen eerder brand dan door je zonnepanelen, wasmachine of wat dan ook? Aannemende dat de installatie vakkundig is aangelegd door een ervaren elektriciën?

... hoewel... de 'ervaren' elektricien draait geen automaten op moment aan, 'want ik doe het al dertig jaar zo'. En daardoor vliegen groepenkasten in brand. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door dreamscape op 09-05-2023 17:43 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
dreamscape schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:41:
[...]
Ik ken ze vooral van Mabo, maar dat is een iets ander prijssegment...
Ik zag pas later dat het SB eigen merk was. Ik zou me daar ook niet heel safe bij voelen. Maar wie zegt dat deze, die bijna dubbel zoveel kost beter werkt? There's only one way to find out! ;)
... hoewel... de 'ervaren' elektricien draait geen automaten op moment aan
Die pakt ook gewoon even de fasedraad vast om te kijken of er prik op staat (echt gehoord) ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
TCMR schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:47:
[...]

Ik zag pas later dat het SB eigen merk was. Ik zou me daar ook niet heel safe bij voelen. Maar wie zegt dat deze, die bijna dubbel zoveel kost beter werkt? There's only one way to find out! ;)
Dat is exact dezelfde. Aziatische import. En prima als je je daar safe bij voelt, maar we gaan niet enerzijds alle CHINT en Gacia rommel uit onze groepenkasten weren om dan een Flitsubatsu brandblusser erbij te hangen, toch?

En inderdaad, je weet pas of het ding goed werkt als je hem nodig hebt. En dan is het te laat om andere keuzes te maken.

Maar, toch is dat allemaal vrij offtopic hier. Als je laadpaal goed aangesloten is, is er geen enkel risico op brand in je meterkast.

Ik snap sowieso niet dat mensen bij elektrische auto's ineens zo ontzettend bang zijn voor brand... weet je wat pas goed brandbaar is? Benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencowboy
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-05-2023
Jazsie schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 00:47:
[...]

Zit de laadkabel vast aan je laadpaal? Zo ja, dan heb je geen socket versie ;).

Omschakelen naar 1F is goed te doen, als je dit niet kan instellen op de laadpaal zelf dan is het "weg laten" van fase 1 en 2 het meest makkelijke.

Om te weten wat je maximaal op 1 fase kan laden dien je de waarde te checken van de automaat/alamat in je meterkast die je gebruikt voor je laadpaal.
(als je niet weet waar je moet checken, post dan een foto hier).
Bedankt, bedoel je dit of moet ik iets anders doorsturen?

https://freeimage.host/i/HU37BbS
https://freeimage.host/i/HU37nz7
https://freeimage.host/i/HU37qe2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:02
Precies dat ja @dencowboy :).

Dat is dus een 32A automaat. Ik ga er even vanuit dat de installatie correct is uitgevoerd, dat betekent dat je maximaal kan laden ofwel 22 kW. Zou je fase 1 en 2 loskoppelen zodat je dus op 1 fase laad kan je maximaal 32A ofwel 7,3 kW laden (mits je auto het ondersteund).

Wel een opmerking erbij:
Om 32A te kunnen laden moet je huisaansluiting minimaal 3x35A zijn, meest gebruikelijke is 3x25A dus dat moet je even checken wil je het zeker weten :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencowboy
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-05-2023
Jazsie schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:50:
Precies dat ja @dencowboy :).

Dat is dus een 32A automaat. Ik ga er even vanuit dat de installatie correct is uitgevoerd, dat betekent dat je maximaal kan laden ofwel 22 kW. Zou je fase 1 en 2 loskoppelen zodat je dus op 1 fase laad kan je maximaal 32A ofwel 7,3 kW laden (mits je auto het ondersteund).

Wel een opmerking erbij:
Om 32A te kunnen laden moet je huisaansluiting minimaal 3x35A zijn, meest gebruikelijke is 3x25A dus dat moet je even checken wil je het zeker weten :).
Bedankt, ik ga er van uit dat de installatie goed gedaan is (is gedaan door een professional, zoals je hoort ben ik hier een leek in maar probeer wat bij te leren). Kan elke elektricien zo'n fases loskoppen? Zelf blijf ik er zonder kennis liever van af.
Ik kan niet onmiddellijk terugvinden of ik 3x35A of 3x25A heb. Wat is de snelheid bij 1 fase 25A? Is dat dan 5,7kWh?
Ik heb ook zonnepanelen met een 1-fase omvormer. Moet de laadpaal op 1 fase dan ook aan die zelfde gekoppeld worden of maakt dat niet persee uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Zijn je hoofdzekeringen automaten? Dan kan je daar aflezen hoeveel A ze zijn. En anders in het "contract" met je netwerk beheerder.

Je slimme meter doet intern de fases optellen, je PV omvormer mag dus aan een andere fase hangen.

32A 1 fase is 7,3 kW.

Een elektricien moet dit zonder problemen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Dank allen voor de antwoorden. Ik had al zo'n vermoeden dat een onderhoudscontract nergens over ging. Maar ja, wat weten random mensen in een VvE nou.. altijd worstelen als je voorloopt met techniek (ook al is dit niet zo heel nieuw meer).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
Tribunus schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:19:
[...]

Als de lengte van de draden aan de CT klemmen niet toereikend is om de Zappi te bereiken óf je hebt geen UTP kabel naar de Zappi getrokken dan zal je gebruik moeten maken van een harvi voor load balancing.

De CT klemmen kun je namelijk ook direct aansluiten in de Zappi, daar zijn 3 terminals voorzien. Je moet je dus afvragen of je de CT klemmen fysiek in je Zappi aan kunt sluiten.

Zie foto hieronder, twee UTP kabels in de Zappi, 1x voor internet en 1x voor verlenging van CT kabels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Sb0BNc3RnGyvAt-DXMGLSsrUY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H48tES6iokfYTwMUhwdYaMgB.jpg?f=fotoalbum_large

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
Ik heb vanmiddag de installatie van mijn zappi v2.1 afgerond in de meterkast. Nu moest ik nog de ct klemmen aansluiten op de utp. Na het inschakelen blijft hij maar op 1 fase. Ik kan wel in het menu kiezen tussen fase 1-2-3 maar niet alle tegelijk. Kan dit er aan liggen dat ik op fase 3 de CT klem verkeerd om heb zitten?
Kan nu helaas niet de stroom er af halen om het te testen zodra ik de CT klem goed om doe of hij dan 3 fase gaat laden.
Ik weet zeker dat ik fase volgorde goed heb zitten.

Heeft iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
happy killer schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:46:
Ik heb vanmiddag de installatie van mijn zappi v2.1 afgerond in de meterkast. Nu moest ik nog de ct klemmen aansluiten op de utp. Na het inschakelen blijft hij maar op 1 fase. Ik kan wel in het menu kiezen tussen fase 1-2-3 maar niet alle tegelijk. Kan dit er aan liggen dat ik op fase 3 de CT klem verkeerd om heb zitten?
Kan nu helaas niet de stroom er af halen om het te testen zodra ik de CT klem goed om doe of hij dan 3 fase gaat laden.

Heeft iemand enig idee?
Heb je gemeten dat je een rechtsdraaiend draaiveld hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
Makrolon schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:57:
[...]

Heb je gemeten dat je een rechtsdraaiend draaiveld hebt?
99,9% zeker. Maar zal het morgen ook controleren door de L3 te laten wegvallen op de hoofdzekering en dan op de slimme meter te kijken welke fases beschikbaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
happy killer schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:46:
Heeft iemand enig idee?
Als er geen "3" staat in het laadpaalicoontje in de display, zitten je fases niet in de goede volgorde. Zappi valt dan terug in 1-fase modus. Heeft niets met CT's te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:13
TCMR schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:47:
[...]

Is het een optie dat je de paal zelf aansluit? Heb je de skills, tools en de tijd? Dat is veruit de goedkoopste optie. Als het installeren in een filmpje van 8:15 minuten past, hoe moeilijk kan het dan zijn? Gebruik alleen die Wago veerklemmen niet voor de CT's, zoals deze vogel doet.
Fair comment, zou opzich mogelijk moeten zijn, al zou het fijn zijn als er iemand mee zou kijken die er verstand van heeft. Installaties kosten tussen de 850 en 1200 euro (excl. benodigd graafwerk) wat inderdaad veel is voor max paar uurtjes werk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Card Nox schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:08:
[...]

Fair comment, zou opzich mogelijk moeten zijn, al zou het fijn zijn als er iemand mee zou kijken die er verstand van heeft. Installaties kosten tussen de 850 en 1200 euro (excl. benodigd graafwerk) wat inderdaad veel is voor max paar uurtjes werk?
Ik heb het ook zelf gedaan en vond het niet veel ingewikkelder dan installatie van andere stopcontacten.
Maar een tussenvorm is ook wel mogelijk; dat je de installatie voorbereid door vast wat leidingwerk aan te leggen en de paal aan de muur, of aan een echte paal te schroeven. En dat je dat door professional laat nalopen en finaal laat aansluiten. Dat moet al gauw ca. 50% of meer besparing op installatie kunnen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
TCMR schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:02:
[...]

Als er geen "3" staat in het laadpaalicoontje in de display, zitten je fases niet in de goede volgorde. Zappi valt dan terug in 1-fase modus. Heeft niets met CT's te maken.
Kan idd geen 3 vinden in het scherm. Zal morgen dan toch is moeten kijken of l2 en l3 verkeerd om zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
TCMR schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:11:
[...]

Dit raadt myenergi expliciet in hun installatiehandleiding af, ondanks dat in het installatiefilmpje van de Nederlandse importeur ze dat gezellig zo met een paar Wago's doen... :/

"Avoid using lever clamp type terminals as these do not provide a reliable connection at very low currents."

Ik heb zelf de draden met adereindhulzen aan elkaar gecrimpt, afgewerkt met krimpkous.

[Afbeelding]
Aha, dat wist ik niet. Heb tot op heden nog geen hinder ondervonden. Lijkt me toch dat de wagos daar prima geschikt voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
eltron schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:19:
[...]

Ik heb het ook zelf gedaan en vond het niet veel ingewikkelder dan installatie van andere stopcontacten.
Maar een tussenvorm is ook wel mogelijk; dat je de installatie voorbereid door vast wat leidingwerk aan te leggen en de paal aan de muur, of aan een echte paal te schroeven. En dat je dat door professional laat nalopen en finaal laat aansluiten. Dat moet al gauw ca. 50% of meer besparing op installatie kunnen opleveren.
Heb jij een faserotatiemeter gebruikt of op een andere manier gekeken in welke volgorde de L1, L2 en L3 aangesloten moeten worden?

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
happy killer schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:01:
[...]

99,9% zeker. Maar zal het morgen ook controleren door de L3 te laten wegvallen op de hoofdzekering en dan op de slimme meter te kijken welke fases beschikbaar zijn
Maar het is niet gezegd dat je een rechts draaiend veld krijgt aangeboden van de netbeheerder.
Wat je kan doen als je geen meter hebt is nu onder de hoofdzekering l1 en l2 om te wisselen, en dan de ct klemmen mee omwisselen (dus dat ct1 weer onder op l1 onder de hoofdschakelaar zit) en dan kijken of hij 3 fase laad. Ik denk dat hier je probleem zit namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
Makrolon schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 06:56:
[...]

Maar het is niet gezegd dat je een rechts draaiend veld krijgt aangeboden van de netbeheerder.
Wat je kan doen als je geen meter hebt is nu onder de hoofdzekering l1 en l2 om te wisselen, en dan de ct klemmen mee omwisselen (dus dat ct1 weer onder op l1 onder de hoofdschakelaar zit) en dan kijken of hij 3 fase laad. Ik denk dat hier je probleem zit namelijk.
Niet de L2-L3 omdraaien? Ik zit alleen te twijfelen of dit dan geen effect heeft op mijn pv-omvormer dat ook een 3 fase is. De kookplaat heb ik al uitgezocht of die kan omgaan met een links draaiend veld dit moet geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Peutpeut schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:51:
[...]

Als de lengte van de draden aan de CT klemmen niet toereikend is om de Zappi te bereiken óf je hebt geen UTP kabel naar de Zappi getrokken dan zal je gebruik moeten maken van een harvi voor load balancing.

De CT klemmen kun je namelijk ook direct aansluiten in de Zappi, daar zijn 3 terminals voorzien. Je moet je dus afvragen of je de CT klemmen fysiek in je Zappi aan kunt sluiten.

Zie foto hieronder, twee UTP kabels in de Zappi, 1x voor internet en 1x voor verlenging van CT kabels.

[Afbeelding]
Dank voor je uitleg. Ik had prima een UTP kabel mee kunnen leggen, maar na het lezen van de handleiding had ik het gevoel dat het niet nodig zou zijn, en de weg naar de laadpaal was niet eenvoudig en is al weer netjes dicht gestraat. Eeuwig zonde natuurlijk, nu moet ik weer zo'n extra Harvi gaan aanschaffen.. Ik verwachtte eigenlijk dat ik ook de fasen wel kon meten in de paal zelf, maar klinkt natuurlijk nu wel logisch dat het bij de invoerkant moet gebeuren om te zien wat er ook in de woning zelf gebeurd.

Nouja, dure les zullen we maar zeggen :9.

[ Voor 3% gewijzigd door Tribunus op 10-05-2023 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
happy killer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:15:
[...]

Niet de L2-L3 omdraaien? Ik zit alleen te twijfelen of dit dan geen effect heeft op mijn pv-omvormer dat ook een 3 fase is. De kookplaat heb ik al uitgezocht of die kan omgaan met een links draaiend veld dit moet geen probleem zijn.
Maakt niet uit, als je er maar 2 om draait.
Verder zijn er normaal geen apparaten in huis die rechts of links veld nodig hebben. Omvormer en kookplaat maakt t niet uit voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
Makrolon schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:02:
[...]
Maakt niet uit, als je er maar 2 om draait.
Yep, zo heb ik het ook altijd begrepen.
Verder zijn er normaal geen apparaten in huis die rechts of links veld nodig hebben. Omvormer en kookplaat maakt t niet uit voor.
Maar als je de fasen van de zappi gewoon omdraait, heeft dit toch gewoon totaal geen invloed op de rest van apparaten in huis? Ik zou niet bij de hoofdschakelaar gaan knutselen, gewoon ofwel op de automaat (in de groepenkast) van de zappi, of de klemmen in de zappi even twee fasen omwisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
Card Nox schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:08:
[...]
Fair comment, zou opzich mogelijk moeten zijn, al zou het fijn zijn als er iemand mee zou kijken die er verstand van heeft.
Daar zitten we hier toch voor? ;) En zoals al gemeld, op het myeneri forum zitten ook echt een paar superbehulpzame geeks, en mensen van myenergi zelf. En omdat je dan veel geld uitspaart, mag je deze kopen:

https://www.amazon.de/dp/...o2ov_dt_b_product_details

Tenzij je die al hebt natuurlijk. Als je het "spannend" (huh, huh) vindt om aan je groepenkast te knutselen, kun je eventueel dat onderdeel uitbesteden. Maar voor de rest is het geen raketchirugie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een 2de laadpaal achter een 3x25A aansluiting?

Ik heb nu een Shell Recharge Home Advanced met load balancing en Recharge wil nu een 2de Home Advanced monteren en die instellen op een vaste - lage - laadsnelheid.

Dit lijkt me een hele suboptimale oplossing. Wat zijn de ervaringen en is dit bij andere merken beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Huh? Waarom gaat die 2e niet ook op load balancing?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hmmbob schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:13:
Huh? Waarom gaat die 2e niet ook op load balancing?
Dat is blijkbaar niet mogelijk, maximaal 1 load balancer gekoppeld aan 1 laadpaal per aansluiting.

Ze hebben wel de Business Lite die dat in theorie kan maar die oplossing werkt niet / bieden ze niet aan voor thuisgebruik.

[ Voor 13% gewijzigd door Sethro op 10-05-2023 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Troetelbeer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 06:40:
[...]

Heb jij een faserotatiemeter gebruikt of op een andere manier gekeken in welke volgorde de L1, L2 en L3 aangesloten moeten worden?
ik had dit probleem niet, want maar één fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:13
TCMR schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:31:
[...]

Daar zitten we hier toch voor? ;) En zoals al gemeld, op het myeneri forum zitten ook echt een paar superbehulpzame geeks, en mensen van myenergi zelf. En omdat je dan veel geld uitspaart, mag je deze kopen:

https://www.amazon.de/dp/...o2ov_dt_b_product_details

Tenzij je die al hebt natuurlijk. Als je het "spannend" (huh, huh) vindt om aan je groepenkast te knutselen, kun je eventueel dat onderdeel uitbesteden. Maar voor de rest is het geen raketchirugie.
Ik vind het wel een beetje "spannend' om aan de groepenkast te sleutelen, maar die paal en kabels etc is allemaal geen rocketscience inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Card Nox schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:33:
[...]

Ik vind het wel een beetje "spannend' om aan de groepenkast te sleutelen, maar die paal en kabels etc is allemaal geen rocketscience inderdaad.
Ik blijf ook van de groepenkast af, voor de gemoedsrust betaal ik graag. De rest is echt prima te doen, of het nu een extra stopcontact of een laadpaal aansluiten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
TCMR schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:24:
[...]

Yep, zo heb ik het ook altijd begrepen.

[...]

Maar als je de fasen van de zappi gewoon omdraait, heeft dit toch gewoon totaal geen invloed op de rest van apparaten in huis? Ik zou niet bij de hoofdschakelaar gaan knutselen, gewoon ofwel op de automaat (in de groepenkast) van de zappi, of de klemmen in de zappi even twee fasen omwisselen.
Klopt, maar dan moet je de fase volgorde in tenu weer gaan aanpassen om dat weer te laten overeenkomen.
Ik hou het altijd graag overzichtelijk, heb ook nooit problemen met Zappu. Dus gewoon fase 1 onder hoofdschakelaar ook l1 op Zappi enzovoort. Dan maak je ook geen fouten en haal je ook niks door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezle
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-06-2023
Zijn er mensen die ervaring hebben me het aansluiten van een verloopstekker op een 3fase wallbox? Gaat om verloop type 2 naar schuko. Heb geen buitenstopcontact en zou mijn laadpaal wel willen gebruiken om bijvoorbeeld de stofzuiger of de heggenschaar op aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
Sneezle schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:35:
Zijn er mensen die ervaring hebben me het aansluiten van een verloopstekker op een 3fase wallbox? Gaat om verloop type 2 naar schuko. Heb geen buitenstopcontact en zou mijn laadpaal wel willen gebruiken om bijvoorbeeld de stofzuiger of de heggenschaar op aan te sluiten.
Geen idee of die bestaan, je hebt vast al gezocht. Heb je niet de mogelijkheid om ergens een fase, nuldraad en aardedraad af te takken en een deftig buitenstopcontact te maken? ;)

Daarnaast denk ik dat de Wallbox pas stroom gaat geven als de auto daar om vraagt, er is sprake van enige vorm communicatie tussen de Wallbox en de auto als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Dan moet je een testkast kopen ;) die maakt verbinding met de lader en zorgt dat hij gaat 'laden' hierop zit dan een wcd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Peutpeut schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:04:
[...]

Geen idee of die bestaan, je hebt vast al gezocht. Heb je niet de mogelijkheid om ergens een fase, nuldraad en aardedraad af te takken en een deftig buitenstopcontact te maken? ;)

Daarnaast denk ik dat de Wallbox pas stroom gaat geven als de auto daar om vraagt, er is sprake van enige vorm communicatie tussen de Wallbox en de auto als ik me niet vergis.
Officieel mag dit niet. Kan alleen veilig als je laadstation afgezekerd is op 16a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Geen ervaring, maar heb zoiets wel eens voorbij zien komen. https://www.laadkabelfabr...aar-schuko-contrastekker/

Overigens vrij dure oplossing lijkt mij.
Ik heb zelf het probleem niet, hele tuin staat vol met buitenstopcontacten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twan123
  • Laatst online: 19-09 09:21
eltron schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:27:
[...]

Geen ervaring, maar heb zoiets wel eens voorbij zien komen. https://www.laadkabelfabr...aar-schuko-contrastekker/

Overigens vrij dure oplossing lijkt mij.
Ik heb zelf het probleem niet, hele tuin staat vol met buitenstopcontacten :)
Ik heb op de openbare parkeerplaats soms mijn caravan staan, die ik 1 nacht vooraf aan de stroom wil hangen. Helaas kan ik er niet bijkomen met een eigen kabel, maar het is 20cm naast een openbare laadpaal.
Zou ik met zo'n verloop ook de stroom uit de paal kunnen krijgen zodat mijn koelkast en interne boordaccu geladen kan worden....?

Tesla Model Y LR 03-2023 | Tesla Wall Charger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
twan123 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:30:
[...]
Ik heb op de openbare parkeerplaats soms mijn caravan staan, die ik 1 nacht vooraf aan de stroom wil hangen. Helaas kan ik er niet bijkomen met een eigen kabel, maar het is 20cm naast een openbare laadpaal.
Zou ik met zo'n verloop ook de stroom uit de paal kunnen krijgen zodat mijn koelkast en interne boordaccu geladen kan worden....?
Uiteraard.
Wel even je pasje er langs halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twan123
  • Laatst online: 19-09 09:21
eltron schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:34:
[...]

Uiteraard.
Wel even je pasje er langs halen :)
Dat is natuurlijk geen probleem, maar ik dacht dat er pas spanning opgezet werd, als er een "handshake" is met het voertuig. Als je dus zomaar een laadkabel erin steekt en pasje langs haalt, zou er dan toch stroom op komen?
Ben erg benieuwd of iemand dit wel eens geprobeerd of gezien heeft met zo'n verloop op een publieke paal...

Tesla Model Y LR 03-2023 | Tesla Wall Charger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
twan123 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:39:
[...]
Dat is natuurlijk geen probleem, maar ik dacht dat er pas spanning opgezet werd, als er een "handshake" is met het voertuig. Als je dus zomaar een laadkabel erin steekt en pasje langs haalt, zou er dan toch stroom op komen?
Ben erg benieuwd of iemand dit wel eens geprobeerd of gezien heeft met zo'n verloop op een publieke paal...
Die handshake wordt gesimuleerd in deze adapter. Daarom is hij ook vrij duur en kun je niet simpelweg zelf een verloopje in elkaar knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 14:18
Nou de kogel is door de kerk, mijn Tesla M3 is getekend inclusief thuislaadpakket van Athlon.
Zit bij een werkgever waar de lease auto in het contract zit.

Nu ben ik dit hele topic aan het doorlezen, maar zijn er zo dingen waar ik op moet letten etc? Ik heb 3 fase (even geen idee hoeveel Ampère, huis is uit 1997 dus ik denk standaard 25A?)

Ik zal dus voornamelijk met een pasje laden en vergoeding van Athlon krijgen ? Weet iemand of dit aan mij vergoed wordt of direct aan Vattenfall ? Ik heb een Variabel contract dus ik moet de kosten volgens mij via een App in de laadpaal zetten voor zover ik het begrijp.

Andere zaken die ik nu vergeet of wellicht handig zijn om rekening mee te houden voor ze komen installeren?

Wel heb ik een PV installatie (vorige bewoners gelegd, wonen er pas 2 jaar) ik denk dat deze 1 fase is (ik weet het bijna wel zeker)

[ Voor 8% gewijzigd door thetakman op 11-05-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:44
thetakman schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:21:
Nou de kogel is door de kerk, mijn Tesla M3 is getekend inclusief thuislaadpakket van Athlon.
Zit bij een werkgever waar de lease auto in het contract zit.

Nu ben ik dit hele topic aan het doorlezen, maar zijn er zo dingen waar ik op moet letten etc? Ik heb 3 fase (even geen idee hoeveel Ampère, huis is uit 1997 dus ik denk standaard 25A?)

Ik zal dus voornamelijk met een pasje laden en vergoeding van Athlon krijgen ? Weet iemand of dit aan mij vergoed wordt of direct aan Vattenfall ? Ik heb een Variabel contract dus ik moet de kosten volgens mij via een App in de laadpaal zetten voor zover ik het begrijp.

Andere zaken die ik nu vergeet of wellicht handig zijn om rekening mee te houden voor ze komen installeren?

Wel heb ik een PV installatie (vorige bewoners gelegd, wonen er pas 2 jaar) ik denk dat deze 1 fase is (ik weet het bijna wel zeker)
Goed bezig, gefeliciteerd! 👍

Voor details over je aansluiting, log in bij je netbeheerder.

De combinatie laadpaal via de LM en dynamisch contract is interessant. Theoretisch kan bij iedere sessie een andere prijs per kWh horen.
Meldt even terug hoe dit uitpakt. 😀

De laadpaal installateur zal nog wel met meer details en eisen komen voor de plaatsing van de paal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 14:18
m.eddy schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:35:
[...]

Goed bezig, gefeliciteerd! 👍

Voor details over je aansluiting, log in bij je netbeheerder.

De combinatie laadpaal via de LM en dynamisch contract is interessant. Theoretisch kan bij iedere sessie een andere prijs per kWh horen.
Meldt even terug hoe dit uitpakt. 😀

De laadpaal installateur zal nog wel met meer details en eisen komen voor de plaatsing van de paal.
Variabel contract, niet Dynamisch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borderman
  • Laatst online: 17-09 17:43
Sander schreef op zondag 7 mei 2023 @ 07:19:
[...]

Los van of het verbod al dan niet gehandhaafd wordt vraag ik me af wat dit betekent voor de continuïteit van het bedrijf. Zoveel negatieve publiciteit in een competitieve markt die zo hard in ontwikkeling is vraag ik me af of een evt opheffing van het verbod financieel wel op tijd komt voor ze…

Hoeveel blijft hiervan over als de apps en verdere diensten en ondersteuning vanuit easee uit de lucht zijn? Heb je dan nog steeds zo’n mooi product of een domme lader met (hopelijk) offline API die je zelf mag automatiseren?

NB: geen verwijt of kritiek op je keuze maar iets dat ik me oprecht afvraag (en wat ik iedereen aanraadt bij welke verplicht gekoppelde cloud dienst ze dan ook afnemen)
Zover ik zie is het gebruik niet verboden. In het buitenland kopen is ook niet verboden. Easee verkoopt verder in heel Europa. Zelfs de Zweedse autoriteit stelt dat het gebruik veilig is. Ik heb extra een ouderwetse mechanische aardlekschakelaar gemonteerd. Wat is het risico ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 09:26
Ik heb een Alfen Eve Pro tweedehands aangeschaft en zelf aangesloten. Alles werkt. Ik heb een Shell Recharge laadpas die volgens de wagenparkbeheerder is uitgegeven door Multitankcard (MTC). Weet iemand welke backoffice ik moet instellen op de Alfen en hoe ik de laadpaal registreer bij MTC ?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
borderman schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:32:
[...]

Zover ik zie is het gebruik niet verboden. In het buitenland kopen is ook niet verboden. Easee verkoopt verder in heel Europa. Zelfs de Zweedse autoriteit stelt dat het gebruik veilig is. Ik heb extra een ouderwetse mechanische aardlekschakelaar gemonteerd. Wat is het risico ?
Lees je wel wat ik schrijf? Ik zeg niks over veiligheid of gebruik. Ik zeg alleen dat alle gelieerde diensten (de app etc) bij het bedrijf horen en als dat bedrijf failliet gaat (door al dit negatieve nieuws en hoe lang dat blijft hangen) heb je dus ineens een hele domme paal als die apps en de servers die ze ondersteunen niet meer betaald worden

[ Voor 4% gewijzigd door Sander op 11-05-2023 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 11:15
wpeterw schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:39:
Ik heb een Alfen Eve Pro tweedehands aangeschaft en zelf aangesloten. Alles werkt. Ik heb een Shell Recharge laadpas die volgens de wagenparkbeheerder is uitgegeven door Multitankcard (MTC). Weet iemand welke backoffice ik moet instellen op de Alfen en hoe ik de laadpaal registreer bij MTC ?
Je moet een backoffice abonnement afsluiten voor je laadpaal. Niet registreren bij MTC. Alfen kan oa met e-flux. Daarna kun je met elke laadpas gewoon laden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Wellicht heeft iemand hier een lumineus idee. Ik heb een Zappi geplaatst met vaste kabel. Probleem is dat wanneer de Mennekes stekker is bevestigd op de Zappi kan ik er slecht langs met de auto. Dan komt eigenlijk de spiegel tegen de stekker aan, deze steekt dus te ver uit. Nooit aan gedacht natuurlijk.

Nu kan ik de stekker er gewoon overheen hangen met de aansluiting naar beneden maar dat lijk me eigenlijk ook niet echt de bedoeling. Wellicht iemand een idee? Ik zou iets kunnen 3d printen en onder de paal een aansluiting kunnen maken voor de stekker bijvoorbeeld, maar wellicht is er iets kant en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Tribunus schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:24:
... maar wellicht is er iets kant en klaar?
Als je even zoekt op 'ev stekker houder' of 'ev plug holder' en dergelijke, dan kom je allerlei dingen tegen. Daar zit vast iets bij dat goed past voor jouw situatie.
Maar zelf iets printen kan natuurlijk ook. Dan maak je het precies zoals je het wilt hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezle
  • Laatst online: 25-06-2023
Dank voor alle reacties op deze vraag. Goed om te weten dat de handshake in de adapter zit, dat was voor mij nog een vraag. Ben zelf niet handig met electriciteit en kan niet zelf een stopcontact aanleggen. Deze adapter is voor mij dan een prima oplossing en heb deze besteld. Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Tribunus schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:24:
Wellicht heeft iemand hier een lumineus idee. Ik heb een Zappi geplaatst met vaste kabel. Probleem is dat wanneer de Mennekes stekker is bevestigd op de Zappi kan ik er slecht langs met de auto. Dan komt eigenlijk de spiegel tegen de stekker aan, deze steekt dus te ver uit. Nooit aan gedacht natuurlijk.

Nu kan ik de stekker er gewoon overheen hangen met de aansluiting naar beneden maar dat lijk me eigenlijk ook niet echt de bedoeling. Wellicht iemand een idee? Ik zou iets kunnen 3d printen en onder de paal een aansluiting kunnen maken voor de stekker bijvoorbeeld, maar wellicht is er iets kant en klaar?
Heb je nog wat marge in de aansluitkabel van de Zappi? Dan kun je die wellicht simpelweg 10cm hoger hangen? Komt je spiegel er niet meer tegenaan.

Kan me de situatie overigens niet helemaal voorstellen. Staat je Zappi halverwege de oprit? Bij mij hangt de Zappi aan het eind van de oprit en ik kom nooit verder dan de neus van de auto naast de Zappi, (tenzij ik met de auto de garage in zou willen, maar die is al vol genoeg met andere zaken). De Zappi hangt ook ruim hoger dan de spiegels van de auto overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
eltron schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 21:28:
[...]

Heb je nog wat marge in de aansluitkabel van de Zappi? Dan kun je die wellicht simpelweg 10cm hoger hangen? Komt je spiegel er niet meer tegenaan.

Kan me de situatie overigens niet helemaal voorstellen. Staat je Zappi halverwege de oprit? Bij mij hangt de Zappi aan het eind van de oprit en ik kom nooit verder dan de neus van de auto naast de Zappi, (tenzij ik met de auto de garage in zou willen, maar die is al vol genoeg met andere zaken). De Zappi hangt ook ruim hoger dan de spiegels van de auto overigens.
Er zit niet voldoende ruimte in de aansluitkabel helaas. En ik heb de zappi inderdaad halverwege de oprit (op ong 1.40m), waar 2 autos achter elkaar kunnen staan. De oprit zit naast de woning en heeft een beperkte breedte. Dat betekent dus dat je “om” de zappi heen moet sturen. Op zich geen probleem, zappi zelf is 1 a 2 cm dieper dan de regenpijp (die er naast zit) maar ik heb nooit aan de kabel gedacht die er nog eens extra uitsteekt..

Heb wel een oplossing denk ik. Heb een 3d print gevonden die ik aan de zijkant van de zappi kan bevestigen, dus dan heb ik geen last meer van de stekker!

Dank voor het meedenken in iedergeval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Vraagje aan de mensen met een newmotion cq recharge laadpaal. Waarbij de laadpaal aangesloten is via een ethernet aansluiting. Het lijkt erop dat de firmware versies niet worden ge-update, kunnen jullie dit checken via de volgende interne website. HTTP://IP-adres:12800/user/status
Ik wil graag jullie firmware versie weten en welke ocpp type.
De mijn zijn:
Ocpp type: 1.5
Firmware versie: 1.7.9.1.4

* Newmotion/recharge laadpalen worden vollledig remote onderhouden. Dit kun je zelf niet updaten. Volgens mij wordt dit onderhoud niet gedaan.. informatie hierover is nagenoeg niet aanwezig.

[ Voor 4% gewijzigd door internet4me op 12-05-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
internet4me schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:47:
Vraagje aan de mensen met een newmotion cq recharge laadpaal. Waarbij de laadpaal aangesloten is via een ethernet aansluiting. Het lijkt erop dat de firmware versies niet worden ge-update, kunnen jullie dit checken via de volgende interne website. HTTP://IP-adres:12800/user/status
Ik wil graag jullie firmware versie weten en welke ocpp type.
De mijn zijn:
Ocpp type: 1.5
Firmware versie: 1.7.9.1.4

* Newmotion/recharge laadpalen worden vollledig remote onderhouden. Dit kun je zelf niet updaten. Volgens mij wordt dit onderhoud niet gedaan.. informatie hierover is nagenoeg niet aanwezig.
Zal je vast wel een abonnement voor nodig hebben, maar don't fix it if it ain't broken.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Laatst online: 17-09 12:23
daemonix schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:04:
[...]

Zal je vast wel een abonnement voor nodig hebben, maar don't fix it if it ain't broken.
😀 die heb ik dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 16:36
Ik ben op zoek naar een laadpaal voor thuis. Wil hem eigenlijk al voorbereiden op de toekomst dus max. opladen tot 11kW. (auto zal maar 1 fase --> 3.6kW max kunnen opladen op het moment). Aangezien we een full-electric huis hebben is load-balancing een vereiste. Het enige probleem dat ik heb is dat er geen makkelijke manier is om een nieuwe kabel te trekken vanuit de meterkast naar de garage (waar de laadpaal moet komen)M.b.t. stroom aansluiting van een toekomstige laadpaal komt het wel goed. Maar, voor load-balancing kan ik geen UTP kabel trekken, clamps aansluiten, modbus kabel trekken, etc. Ik ben dus gebonden aan een soort van draadloze communicatie methode tussen load-balancer (p1-uitlezer) en de laadpaal. Nu lees ik dat de zappi dat eventueel kan i.c.m. de harvi. Alleen gaat dat niet via wifi maar een eigen 800Mhz protocol? Ik vrees er een beetje voor dat een harvi in de meterkast niet voldoende bereik heeft tot de zappi bij de garage (hemelsbreed iets van 20-30 meter, door meerdere muren heen). Zijn er nog andere laadpalen waarbij de communicatie via wifi loopt? Ik heb namelijk in de garage wel een AP aangesloten (via ethernet-over-power).

Ik heb wat zitten zoeken, maar kan eigenlijk niks vinden. Behalve misschien de Easee (die nu misschien niet zo handig is om aan te schaffen van wat ik hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Yaldair schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 23:31:
Ik ben op zoek naar een laadpaal voor thuis. Wil hem eigenlijk al voorbereiden op de toekomst dus max. opladen tot 11kW. (auto zal maar 1 fase --> 3.6kW max kunnen opladen op het moment). Aangezien we een full-electric huis hebben is load-balancing een vereiste. Het enige probleem dat ik heb is dat er geen makkelijke manier is om een nieuwe kabel te trekken vanuit de meterkast naar de garage (waar de laadpaal moet komen)M.b.t. stroom aansluiting van een toekomstige laadpaal komt het wel goed. Maar, voor load-balancing kan ik geen UTP kabel trekken, clamps aansluiten, modbus kabel trekken, etc. Ik ben dus gebonden aan een soort van draadloze communicatie methode tussen load-balancer (p1-uitlezer) en de laadpaal. Nu lees ik dat de zappi dat eventueel kan i.c.m. de harvi. Alleen gaat dat niet via wifi maar een eigen 800Mhz protocol? Ik vrees er een beetje voor dat een harvi in de meterkast niet voldoende bereik heeft tot de zappi bij de garage (hemelsbreed iets van 20-30 meter, door meerdere muren heen). Zijn er nog andere laadpalen waarbij de communicatie via wifi loopt? Ik heb namelijk in de garage wel een AP aangesloten (via ethernet-over-power).

Ik heb wat zitten zoeken, maar kan eigenlijk niks vinden. Behalve misschien de Easee (die nu misschien niet zo handig is om aan te schaffen van wat ik hoor)
Je hoeft de Harvi niet in de meterkast te hangen en bereik in open lucht is tot ca. 100m.
Gaat overigens niet via P1 maar met CT klemmen, maar die kun je gerust verbinden met een harvi die wat dichter bij de garage hangt; 1 of 2 muren verder als dat helpt voor een goede draadloze verbinding met de paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:49

de Peer

under peer review

Yaldair schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 23:31:

3.6 kW is wel heel sneu. Zet hem dan in ieder geval achter een 20 of 25A zekering, dan kun je met 4,6 kW of zelfs circa 5,7 kW laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
de Peer schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 23:46:
[...]

3.6 kW is wel heel sneu. Zet hem dan in ieder geval achter een 20 of 25A zekering, dan kun je met 4,6 kW of zelfs circa 5,7 kW laden.
Mwoah. Ik rij tegenwoordig een 20k km per jaar. Zou prima uit de voeten kunnen met 3.6kW. Er zijn zelfs genoeg die het met een granny doen. Als je dan al een keer leeg thuis komt en snel weer door moet is er ook wel een snellader ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Ik had een vraag gesteld op het myenergy forum over de afstand van een harvi. Voor wat ik wil 16 meter met houten muur en glazen schuifwand (tuinhuis) en een houten schutting werd me al verteld dat het moeizaam zou worden en of ik de harvi niet dichterbij kan plaatsen. Dan optie andere kant in tuinhuis en de CT klemmen verlengen zodat er een houten wand minder komt en de afstand nog 9 meter is. Daar verder geen antwoord meer op gekregen. Ik snap wel dat de ene situatie niet de andere is en dat het waarschijnlijk gewoon proberen is.

Is het ook nog zinvol voor deze harvi in tuinhuis met een CT aan te sluiten op de 1 fase solar en een andere CT op de voeding kant van de switch, access point en camera zodat hij gevoed blijft ook al is de solar down ? In de zomer komt het zwembad met pomp, zoutwater systeem en warmtepomp hierop. Dat zou wel leuk zijn te monitoren wellicht als je dat nog zinvol in de app op kunt nemen.

[ Voor 40% gewijzigd door jacovn op 13-05-2023 08:15 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Laatst online: 18-09 07:02
Goedemorgen,

ivm het aansluiten van de (domme) tesla wall charger gen II wil ik onderstaande aardlekautomaat monteren:

Doepke aardlekautomaat B karakteristiek, 4 polig, 3 beveiligingspolen 16A IP20

4014712266551

is dit de juiste?

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
pentagon0873 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 08:04:
Goedemorgen,

ivm het aansluiten van de (domme) tesla wall charger gen II wil ik onderstaande aardlekautomaat monteren:

Doepke aardlekautomaat B karakteristiek, 4 polig, 3 beveiligingspolen 16A IP20

4014712266551

is dit de juiste?
TWC gen2 heeft nog geen DC lek toch? Dan heb je een duurdere type B aardlek nodig, niet een B karakteristiek. Een gen 3 is al snel voordeliger denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Laatst online: 18-09 07:02
Ik heb de TWC gen II voor nop gekregen omdat hij niet meer werkte, heb hem gerepareerd (nieuwe stekker, de CP kabel was stuk, zie mijn eerdere posts in dit forum).
dus kwa kosten valt het voor de lader wel mee.

Ik moet voor in de meterkast nog alles halen, dus ben ff aan het kijken wat er nodig is (vandaar mijn vraag)

Er moet een aardelek, automaat (of aardlekautomaat) en een kWh meter komen.

En als de TWC gen II idd kans geeft op een DC lekstroom van meer dan 6mA dan moet er maar een duurdere aardlek komen..

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

pentagon0873 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 08:44:
Ik heb de TWC gen II voor nop gekregen omdat hij niet meer werkte, heb hem gerepareerd (nieuwe stekker, de CP kabel was stuk, zie mijn eerdere posts in dit forum).
dus kwa kosten valt het voor de lader wel mee.

Ik moet voor in de meterkast nog alles halen, dus ben ff aan het kijken wat er nodig is (vandaar mijn vraag)

Er moet een aardelek, automaat (of aardlekautomaat) en een kWh meter komen.

En als de TWC gen II idd kans geeft op een DC lekstroom van meer dan 6mA dan moet er maar een duurdere aardlek komen..
Ik heb op dit forum begrepen dat de Type B (DC lekstroom) aardlekschakelaar ook een Type A aardlekschakelaar is. Je zou deze dus nodig hebben en dan nog een zekeringsautomaat (dus zonder aardlek).

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
Ik zie net dat de Zaptec Go i.c.m. een Tibber Pulse misschien ook voldoet aan mijn eisen. Kan je de tibber pulse gebruiken zonder tibber-energiecontract? Want dan zou dat eventueel nog wel een optie kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
de Peer schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 23:46:
[...]

Hoezo is laden op 16A heel sneu? Zoals @Inspired al zei kan dat prima, ik zelf rijd 25k per jaar en laad gewoon op 16A 1 fase.

En wie weet kan de auto van @Yaldair niet eens sneller dan 16A laden op 1 fase?

En hoe wil je meer dan 16A laden op 1 fase als je een 3 fase lader hebt die max 3x16A (11kW) kan laden?

[ Voor 9% gewijzigd door Jazsie op 13-05-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
@Jazsie klopt. De auto kan maar op 1 fase laden. En op 1 fase mag ik maar maximaal 16A hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:49

de Peer

under peer review

Jazsie schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:33:
[...]

Hoezo is laden op 16A heel sneu? Zoals @Inspired al zei kan dat prima, ik zelf rijd 25k per jaar en laad gewoon op 16A 1 fase.

En wie weet kan de auto van @Yaldair niet eens sneller dan 16A laden op 1 fase?

En hoe wil je meer dan 16A laden op 1 fase als je een 3 fase lader hebt die max 3x16A (11kW) kan laden?
Dat bedoelde ik ook niet eigenlijk. Ik bedoelde dat het zonde is om op 3,6 kW te laden als je aansluiting ook veel hoger toe laat. Dan beperk je jezelf onnodig.

Als je lader beperkt is tot 16A dan gaat dat inderdaad niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
jacovn schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 08:04:
Is het ook nog zinvol voor deze harvi in tuinhuis met een CT aan te sluiten op de 1 fase solar
Ja.
en een andere CT op de voeding kant van de switch, access point en camera zodat hij gevoed blijft ook al is de solar down ?
Ik lees: tussen 5 en 7V dc om de harvi levend te houden (zit ongetwijfeld een condensatortje in, waardoor ie ook in de winter met weinig zon het waarschijnlijk wel blijft doen), maar ik zou toch even checken of een PoE-spanning wel gezond is voor zo'n harvi. En of je meetresultaten dan nog wel kloppen.
In de zomer komt het zwembad met pomp, zoutwater systeem en warmtepomp hierop. Dat zou wel leuk zijn te monitoren wellicht als je dat nog zinvol in de app op kunt nemen.
Zover ik weet is het myenergi-systeem niet bedoeld om verbruikers, op de zappi na dan, te monitoren. Maar als jij meer weet, hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
TCMR schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:09:
[...]

Ja.

[...]

Ik lees: tussen 5 en 7V dc om de harvi levend te houden (zit ongetwijfeld een condensatortje in, waardoor ie ook in de winter met weinig zon het waarschijnlijk wel blijft doen), maar ik zou toch even checken of een PoE-spanning wel gezond is voor zo'n harvi. En of je meetresultaten dan nog wel kloppen.

[...]

Zover ik weet is het myenergi-systeem niet bedoeld om verbruikers, op de zappi na dan, te monitoren. Maar als jij meer weet, hoor ik het graag.
Ik bedoel een CT klem om de leiding waaruit access point, switch en camera gevoed worden. Op myenergy form zou wel ergens staan welke voedings spanning op een CT klem input gezet kan worden als voeding.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
jacovn schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:25:
[...]

Ik bedoel een CT klem om de leiding waaruit access point, switch en camera gevoed worden. Op myenergy form zou wel ergens staan welke voedings spanning op een CT klem input gezet kan worden als voeding.
De harvi heeft 150w nodig door de ct klem om gevoed te worden, dat zullen je zonnepanelen wel een keer per dag opwekken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Makrolon schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:21:
[...]

De harvi heeft 150w nodig door de ct klem om gevoed te worden, dat zullen je zonnepanelen wel een keer per dag opwekken toch?
Dat mag ik hopen, zelf op regenachtige dag doen alle 6 panelen toch 50 watt per stuk of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Yaldair schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:56:
@Jazsie klopt. De auto kan maar op 1 fase laden. En op 1 fase mag ik maar maximaal 16A hangen.
mijn auto is ook 1F maar kan tot 7,4kW.

Wat bedoel jij met "op 1 fase mag ik maar maximaal 16A hangen?"
Bij mij is dat gewoon 32A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
TCMR schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:09:

Link gevonden over externe voedingen.
https://myenergi.info/viewtopic.php?p=68907#p68907

12 volt DC en de CT op “none” instellen.

Als ik naar afbeeldingen op my energy forum kijk kun je wel meer iconen in de app krijgen alleen dit zat aan een eddie.
Wel dingen gevonden dat er wellicht aggregatie plaats vindt, dus 2 solar arrays worden opgeteld.
https://myenergi.info/viewtopic.php?p=68907#p68907

[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 13-05-2023 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunderfury
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:18
Wij hebben sinds enkele dagen een alfen single pro geïnstalleerd via de leasemaatschappij. Installateur was weinig meedenkend en heeft de installatie achtergelaten zonder config of uitleg. Nu heb ik via de app een update gedaan naar de laatste firmware (6.1) aangezien de app melding maakte van solar charging.
Echter ook met de laatste firmware blijft de app zeggen dat een nieuwe versie nodig is om solar charging te kunnen gebruiken. Online vind ik praktisch niets over deze functionaliteit. Zijn er hier Tweakers die hier al ervaring met hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
thunderfury schreef op zondag 14 mei 2023 @ 02:36:
Wij hebben sinds enkele dagen een alfen single pro geïnstalleerd via de leasemaatschappij. Installateur was weinig meedenkend en heeft de installatie achtergelaten zonder config of uitleg. Nu heb ik via de app een update gedaan naar de laatste firmware (6.1) aangezien de app melding maakte van solar charging.
Echter ook met de laatste firmware blijft de app zeggen dat een nieuwe versie nodig is om solar charging te kunnen gebruiken. Online vind ik praktisch niets over deze functionaliteit. Zijn er hier Tweakers die hier al ervaring met hebben?
Volgens mij werkt dit ook nog niet met een Alfen paal. Tenminste, ik zou dat dan ook groot uitgemeten op de site verwachten. Wellicht is de app er al klaar voor maar de paal nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
assje schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:01:
Mijn vader heeft een Zoe gekocht en op basis van dit topic kwam ik op de Tesla wallbox gen3 als geschikte lader.

Al lezende kwam ik er achter dat de situatie bij mij thuis ook al die jaren niet voldoet. Ik heb een type A aardlek en mijn ICU compact heeft geen DC lekstroombeveliging.

Via marktplaats voor mijn vader een TWC gen 3 gekocht, nieuw in doos inclusief verzenden voor €350. Deze verkoper had er meerdere dus ik heb er zelf ook maar één gekocht.

Ik ga maar op één fase laden maar in ieder geval de DC beveiliging op orde. Een type B aardlek kost meer.
Gisteren bij mijn vader de TWC opgehangen maar zit met wat onduidelijkheid.

Het configuratiescherm laat het volgende zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mfies_EzZYwBiKbPOXqVqLIEOUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhclbuwXpkWNmBH2u0RHIc3N.jpg?f=fotoalbum_large

Wat mij verbaast is dat L1 spanning wordt weergegeven maar niets over L2/L3. Het lijkt alsof hij nu maar 1 fase pakt? Laadsnelheid is ook maar de helft van verwacht (maar wel weer hoger dan 1 fase zou zijn).

Hoe ziet dit scherm er bij anderen uit? Is deze weergave normaal voor 3F aansluiting of klopt er iets niet?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcF1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-04 20:51
Goedemorgen allen,

Ik wil thuis een laadpaal zetten die tot 22Kw kan laden.

Nu wil ik hiervoor een Copper SB gebruiken (https://wallbox.com/nl_nl/copper) i.c.m. met een energiemeter.
In mijn meterkast zit standaard 3 fase (3 X 25A) aansluiting en ik heb ook zonnepanelen op het dak liggen.
Nu heb ik al een en andere uitgezocht, Klopt mijn aanname?

Ik kan ik theorie 3 x 25A x 1,7 = 17Kw maximaal opladen. De wallbox is 1 fase 7.4Kw / 3 fase 22Kw. (32A)
Kan ik deze op een 3 x 25A aansluiting monteren en dan gebruik maken van het beschikbaar vermogen?
In mijn geval zal de wallbox dan 17Kw kunnen gebruiken + de extra energie vanuit de zonnepanelen.
Klopt mijn redenatie? Of gaat dit niet werken?

Alvast dank,

Marc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:59
@MarcF1

Heb je geen andere verbruikers in huis dan? Theoretisch kan het. Maar waarom is 11kW niet voldoende? Dan zit je sowieso safe

Ik ben met 2 EVs nog nooit vermogen tekort gekomen op 11kW :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Inderdaad. Trager laden zal in de toekomst (met zonnepanelen) sowieso slimmer zijn. Ook snap ik niet waarom 11kW niet voldoende zou zijn. Rij nu 4 jaar BEV en nog nooit behoefte gehad aan meer dan 11kW. Zelfs niet voor bezoek.

Schakelen tussen 3 en 1 fase zou voor mij belangrijker zijn dan nu 17kW-22kW laden. Kan deze dat?

[ Voor 18% gewijzigd door Inspired op 14-05-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quo_
  • Laatst online: 25-08 11:13
thunderfury schreef op zondag 14 mei 2023 @ 02:36:
Wij hebben sinds enkele dagen een alfen single pro geïnstalleerd via de leasemaatschappij. Installateur was weinig meedenkend en heeft de installatie achtergelaten zonder config of uitleg. ...........
Deze ervaring was de aanleiding om mijn dilemma hier te posten.

Over enkele maanden heb ik een laadvoorziening nodig voor een phev leaseauto.
De meeste aanbieders komen met een totaalpakket voor hardware-afrekening-montage. Klinkt lekker makkelijk en totaal ontzorgd maar bij op afstand geregelde montage heb ik geen goed gevoel.
Het kan goed gaan maar voor hetzelfde krijg je een enorme knurft bij de deur of iemand die ingepland is voor te veel werk in te weinig tijd.
En dat alles voor veel te veel geld want in de hele keten moet iedereen zijn deel van de marge binnenhalen.

Het liefst geef ik opdracht aan de plaatselijke installateur die voor een eerlijke prijs een mooi stukje werk aflevert. Met de hardware en de montage zit het dan wel goed maar je komt dan waarschijnlijk onder de bus als het gaat om het laadpas gebeuren en de verrekening.

Als alternatief overweeg ik om de voorbereidende installatie zelf te laten regelen op een dusdanige manier dat de kabels aansluitklaar uit de muur of uit de grond steken. Je moet je dan wel eerst zelf verdiepen in de technische documentatie. Voor een Alfen lader lukt dat nog wel maar probeer maar eens aan datasheets van een Cube te komen.

Wat zijn jullie ervaringen met kant-en-klare aanleg of eventueel de hybride aanpak waar ik aan zit te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
quo_ schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:34:
[...]

De meeste aanbieders komen met een totaalpakket voor hardware-afrekening-montage. Klinkt lekker makkelijk en totaal ontzorgd maar bij op afstand geregelde montage heb ik geen goed gevoel.
Het kan goed gaan maar voor hetzelfde krijg je een enorme knurft bij de deur of iemand die ingepland is voor te veel werk in te weinig tijd.
En dat alles voor veel te veel geld want in de hele keten moet iedereen zijn deel van de marge binnenhalen.

Het liefst geef ik opdracht aan de plaatselijke installateur die voor een eerlijke prijs een mooi stukje werk aflevert. Met de hardware en de montage zit het dan wel goed maar je komt dan waarschijnlijk onder de bus als het gaat om het laadpas gebeuren en de verrekening.

Als alternatief overweeg ik om de voorbereidende installatie zelf te laten regelen op een dusdanige manier dat de kabels aansluitklaar uit de muur of uit de grond steken. Je moet je dan wel eerst zelf verdiepen in de technische documentatie. Voor een Alfen lader lukt dat nog wel maar probeer maar eens aan datasheets van een Cube te komen.

Wat zijn jullie ervaringen met kant-en-klare aanleg of eventueel de hybride aanpak waar ik aan zit te denken?
Eerste vraag is denk ik wie het betaald, en hoe. Bij mij is het onderdeel van de lease en heb ik het Leaseplan lekker laten regelen. Destijds (4 jaar geleden) kwam er een monteur van een grotere firma langs die gewoon prima werk afgeleverd heeft. Geen cowboy oid. Ja, het is duur. Maar goed, dat maakte mij verder niet uit. Als ik het zelf moest betalen zou ik het anders regelen. Als het bv toch eigen bijdrage is dan zou ik ook een andere keuze maken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Peutpeut
quo_ schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:34:
[...]

Wie betaalt, bepaalt. Alles heeft natuurlijk zijn prijs. Waarschijnlijk krijg je bij een scherpe prijs minder tijd/ruimte om het eea naar eigen wens aan te laten leggen.

We hebben thuis voor gekozen om zelf de Zappi te installeren voor zover we dat konden. Na wat uitzoekwerk hebben we dus zelf gegraven, geboord, kabels aangelegd en de Zappi aangesloten. De groepenkast ga ik niet in, dat is mijn grens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgUs-T4bY4BXjiHRyYFN71YUTcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o58al1W4hiDutQQrWYfygsTu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wJHOo86tmynhq25u2fujboZI50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUk3B1uZ2ijtwrhgeodSj3GB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_iqsSP857_UHhMflUo-a8eXyww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQZ56bXu2uyewpCGMeOR9Wat.jpg?f=fotoalbum_large

Het kost tijd, zowel het uitzoeken als het aanleggen. Ik haal daar naast financieel voordeel ook plezier uit, als je er geen bal aan vindt moet je er niet aan beginnen denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
MarcF1 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:26:
Goedemorgen allen,

Ik wil thuis een laadpaal zetten die tot 22Kw kan laden.

Nu wil ik hiervoor een Copper SB gebruiken (https://wallbox.com/nl_nl/copper) i.c.m. met een energiemeter.
In mijn meterkast zit standaard 3 fase (3 X 25A) aansluiting en ik heb ook zonnepanelen op het dak liggen.
Nu heb ik al een en andere uitgezocht, Klopt mijn aanname?

Ik kan ik theorie 3 x 25A x 1,7 = 17Kw maximaal opladen. De wallbox is 1 fase 7.4Kw / 3 fase 22Kw. (32A)
Kan ik deze op een 3 x 25A aansluiting monteren en dan gebruik maken van het beschikbaar vermogen?
In mijn geval zal de wallbox dan 17Kw kunnen gebruiken + de extra energie vanuit de zonnepanelen.
Klopt mijn redenatie? Of gaat dit niet werken?

Alvast dank,

Marc
Achter een 25A zekering mag je officieel niet hoger dan 16A gaan, dus achter 3x25A zit max 3x16A.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quo_
  • Laatst online: 25-08 11:13
Peutpeut schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:44:
[...]

Het kost tijd, zowel het uitzoeken als het aanleggen. Ik haal daar naast financieel voordeel ook plezier uit, als je er geen bal aan vindt moet je er niet aan beginnen denk ik ;)
Mooi projekt !

Gaat mij overigens niet om de laagste prijs maar om de kwaliteit. En het zelf uitzoeken en doen van de voorbereiding geeft mij de nodige plezier en voldoening.

Er komt zo te zien nogal wat bekabeling uit die mantelbuis. Kun je aangeven wat dat allemaal is?

En heb je de lader prive of wordt er verrekend met de laadpas van een leasemaatschappij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:22
Señor Sjon schreef op zondag 14 mei 2023 @ 14:56:
[...]

Achter een 25A zekering mag je officieel niet hoger dan 16A gaan, dus achter 3x25A zit max 3x16A.
Onzin!
Dat je (officieel) niet hoger mag dan 3x25A lijkt me logisch, maar ik heb hier 3x20A achter een 3x 25A installatie.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:07
Peter-036 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 15:30:
[...]

Onzin!
Dat je (officieel) niet hoger mag dan 3x25A lijkt me logisch, maar ik heb hier 3x20A achter een 3x 25A installatie.
3x32A hier, ivm Zappi die evt op 1-fase 32A zonnestroom kan laden, load balancing, 9kW opwek piek van de panelen.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Pagina: 1 ... 63 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen