Wij zijn ook bezig met oriëntatie (althans ik) en hebben 4 offertes opgevraagd. 2 lokaal mijn eigen installateur en iemand van tweakers die me benaderd heeft. De 2 locale zijn de duurste en de offertes het slechts. Allerlei voorbehoud voor meerwerk en als ik aangeef zelf ga proberen kabel door mantelbuis te krijgen zijn ze gelijk ok dat doet U ?quo_ schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:34:
[...]
Deze ervaring was de aanleiding om mijn dilemma hier te posten.
Over enkele maanden heb ik een laadvoorziening nodig voor een phev leaseauto.
De meeste aanbieders komen met een totaalpakket voor hardware-afrekening-montage. Klinkt lekker makkelijk en totaal ontzorgd maar bij op afstand geregelde montage heb ik geen goed gevoel.
Het kan goed gaan maar voor hetzelfde krijg je een enorme knurft bij de deur of iemand die ingepland is voor te veel werk in te weinig tijd.
En dat alles voor veel te veel geld want in de hele keten moet iedereen zijn deel van de marge binnenhalen.
Het liefst geef ik opdracht aan de plaatselijke installateur die voor een eerlijke prijs een mooi stukje werk aflevert. Met de hardware en de montage zit het dan wel goed maar je komt dan waarschijnlijk onder de bus als het gaat om het laadpas gebeuren en de verrekening.
Als alternatief overweeg ik om de voorbereidende installatie zelf te laten regelen op een dusdanige manier dat de kabels aansluitklaar uit de muur of uit de grond steken. Je moet je dan wel eerst zelf verdiepen in de technische documentatie. Voor een Alfen lader lukt dat nog wel maar probeer maar eens aan datasheets van een Cube te komen.
Wat zijn jullie ervaringen met kant-en-klare aanleg of eventueel de hybride aanpak waar ik aan zit te denken?
Tja dat snap ik wel maar om dan een halve offerte te geven en een gokwerk meerwerk lijst.
De mede tweaker lijkt de #1 want die denkt mee en offreert graven en boren.
De eigen installateur vroeg me alleen of ik de onderdelen al had. Daarna stilte. Dus ik vermoed dat hij geen myenergie levert.
[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 14-05-2023 16:51 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase