Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 08:42
quo_ schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:34:
[...]

Deze ervaring was de aanleiding om mijn dilemma hier te posten.

Over enkele maanden heb ik een laadvoorziening nodig voor een phev leaseauto.
De meeste aanbieders komen met een totaalpakket voor hardware-afrekening-montage. Klinkt lekker makkelijk en totaal ontzorgd maar bij op afstand geregelde montage heb ik geen goed gevoel.
Het kan goed gaan maar voor hetzelfde krijg je een enorme knurft bij de deur of iemand die ingepland is voor te veel werk in te weinig tijd.
En dat alles voor veel te veel geld want in de hele keten moet iedereen zijn deel van de marge binnenhalen.

Het liefst geef ik opdracht aan de plaatselijke installateur die voor een eerlijke prijs een mooi stukje werk aflevert. Met de hardware en de montage zit het dan wel goed maar je komt dan waarschijnlijk onder de bus als het gaat om het laadpas gebeuren en de verrekening.

Als alternatief overweeg ik om de voorbereidende installatie zelf te laten regelen op een dusdanige manier dat de kabels aansluitklaar uit de muur of uit de grond steken. Je moet je dan wel eerst zelf verdiepen in de technische documentatie. Voor een Alfen lader lukt dat nog wel maar probeer maar eens aan datasheets van een Cube te komen.

Wat zijn jullie ervaringen met kant-en-klare aanleg of eventueel de hybride aanpak waar ik aan zit te denken?
Wij zijn ook bezig met oriëntatie (althans ik) en hebben 4 offertes opgevraagd. 2 lokaal mijn eigen installateur en iemand van tweakers die me benaderd heeft. De 2 locale zijn de duurste en de offertes het slechts. Allerlei voorbehoud voor meerwerk en als ik aangeef zelf ga proberen kabel door mantelbuis te krijgen zijn ze gelijk ok dat doet U ?
Tja dat snap ik wel maar om dan een halve offerte te geven en een gokwerk meerwerk lijst.

De mede tweaker lijkt de #1 want die denkt mee en offreert graven en boren.

De eigen installateur vroeg me alleen of ik de onderdelen al had. Daarna stilte. Dus ik vermoed dat hij geen myenergie levert.

[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 14-05-2023 16:51 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:00
quo_ schreef op zondag 14 mei 2023 @ 15:10:
[...]
Er komt zo te zien nogal wat bekabeling uit die mantelbuis. Kun je aangeven wat dat allemaal is?
De dikke electriciteitskabel betreft 3F+0+ aarde (mantel).
De overige kabels zijn de verbinding met de CT klemmen voor de loadbalancing. Die is in dit geval bedraad aangelegd maar kun je ook draadloos doen bij de Zappi. Dan heb je daarvoor een Harvi nodig die het stukje tot de Zappi draadloos overbrugt.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Peter-036 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 15:30:
[...]

Onzin!
Dat je (officieel) niet hoger mag dan 3x25A lijkt me logisch, maar ik heb hier 3x20A achter een 3x 25A installatie.
Niks onzin, gewoon selectiviteit van de installatie. Natuurlijk zal 3x20A achter 3x25A werken, maar het is niet volgens het boekje.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 19:13
quo_ schreef op zondag 14 mei 2023 @ 15:10:
[...]

Mooi projekt !

Gaat mij overigens niet om de laagste prijs maar om de kwaliteit. En het zelf uitzoeken en doen van de voorbereiding geeft mij de nodige plezier en voldoening.

Er komt zo te zien nogal wat bekabeling uit die mantelbuis. Kun je aangeven wat dat allemaal is?

En heb je de lader prive of wordt er verrekend met de laadpas van een leasemaatschappij?
Alles is prive, zowel de auto als de lader.

Uit de buis komt een grondkabel 5x6 mm2 en twee UTP kabels, één voor internet en eentje zoals @eltron aangeeft voor connectie met de CT klemmen in de groepenkast.

De grondkabel ligt in het zand, de UTP kabels liggen in een buis, beide komen uit onderin de zwarte PVC pijp die vlak onder de Zappi uit komt en daar via waterdichte wartels de Zappi in gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGFGmbtZ-NYgE0ipwXMY4tTU_ug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L35dnlv2YgmON4coT0dOMUmu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26NyxcWJQ2GtpJ5pVDAHd_X-t64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/adopa64DprOUCtJeTFqhG2VF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Sb0BNc3RnGyvAt-DXMGLSsrUY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H48tES6iokfYTwMUhwdYaMgB.jpg?f=fotoalbum_large

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:22
Peutpeut schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:44:
[...]Het kost tijd, zowel het uitzoeken als het aanleggen. Ik haal daar naast financieel voordeel ook plezier uit
En het is leerzaam, ook altijd leuk. Dat staat mooi, die zwarte PVC-buis. Ga ik denk ik ook nog even vervangen, ik zag pas later dat die bestaan (heb nu slagvast, grijs). Maar om eerlijk te zijn: er staat een enorme pot met een olijfboom voor, dus voor het zicht maakt het niet echt uit. 't Is meer voor m'n OCD ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHG9ZzYNKXP5iDN9mcGcMsjZ8Ak=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KoY0AMKpu81yek41T0P4TsDX.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Señor Sjon schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:57:
[...]
Niks onzin, gewoon selectiviteit van de installatie.
Klopt, ik heb selectiviteit moeten opgeven om aan de "80% regel" te voldoen. Op 3x20A afgezekerd op 3x25A aansluiting. Het is kiezen between a rock and a hard place, om het maar in goed Nederlands te zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:03
Señor Sjon schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:57:
[...]

Niks onzin, gewoon selectiviteit van de installatie. Natuurlijk zal 3x20A achter 3x25A werken, maar het is niet volgens het boekje.
Selectiviteit in een huisinstallatie is onzin, dat is er namelijk niet.

Maar gaan we de selectiviteit discussie nu weer starten in dit topic? ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:20
Hier is onlangs een Alfen Pro-Line gemonteerd. Zo’n paal had ik ook bij mijn vorige woning hangen, maar die was achtergebleven. Nu viel me op dat deze paal max 22kW aangeeft, terwijl dat bij mijn vorige paal max 17kW was.

Nu kunnen onze auto’s maar 7 en 11kW laden maar ik vroeg me toch af hoe dit kan? Ik dacht dat 17kW het maximum was voor een 3x25A aansluiting.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:47
VidaR-9 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:18:
Hier is onlangs een Alfen Pro-Line gemonteerd. Zo’n paal had ik ook bij mijn vorige woning hangen, maar die was achtergebleven. Nu viel me op dat deze paal max 22kW aangeeft, terwijl dat bij mijn vorige paal max 17kW was.

Nu kunnen onze auto’s maar 7 en 11kW laden maar ik vroeg me toch af hoe dit kan? Ik dacht dat 17kW het maximum was voor een 3x25A aansluiting.
Waarschijnlijk staat het maximum dus nog niet goed ingesteld in de laadpaal.

Cupra Born | www.LaadpasTop10.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:09

Ik durf te wedden dat deze lader helemaal nog niet ingesteld is, met 22KW komen ze uit de fabriek.
Het bedrijf bellen waar je de lader gekocht hebt en zeggen dat ze hem zo snel mogelijk moeten configureren (dit kunnen ze gewoon op afstand doen).
Ook is de kans zeer groot dat de loadbalancing van je slimme meter (tenminste als je die hebt) niet is ingesteld en is de kans dan zeer groot dat tijdens het laden je hoofd zekeringen er uit klappen.
Met andere woorden de lader niet gebruiken tot deze geconfigureerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:20
Ah thanks! Dan zal dat het het configureren zijn vermoed ik.

[ Voor 18% gewijzigd door VidaR-9 op 15-05-2023 10:27 ]

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024

Software instelling?
Je kan in een Alfen SPL (via de ACE installer) de waarden zelf nakijken/aanpassen (dan wel je account wachtwoord bij de hand hebben en eerst de software downladen indien je dit nog niet deed).
(Hier ook een Alfen van 32A die ik zelf softwarematig heb begrensd op 17A).

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 15-05-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Daveth schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:24:
[...]
Ook is de kans zeer groot dat de loadbalancing van je slimme meter (tenminste als je die hebt) niet is ingesteld en is de kans dan zeer groot dat tijdens het laden je hoofd zekeringen er uit klappen.
Een Alfen heeft standaard geen loadbalancing.
Dat moet je eveneens ingeven in de software (via de ACE installer) maar dat werkt pas nadat je de licentie daarvoor hebt betaald.

Of er gevaar is dat de zekering (hopelijk al een automaat) klapt hangt af van je verbruikersprofiel en hoeveel toestellen je gelijktijdig wil gebruiken (hier ook een Alfen zonder loadbalancing van 32A op een meterautomaat van 40A en op vier jaar tijd is er nog geen enkele zekering omgegaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
IvoB2 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:31:
[...]

Een Alfen heeft standaard geen loadbalancing.
Dat moet je eveneens ingeven in de software (via de ACE installer) maar dat werkt pas nadat je de licentie daarvoor hebt betaald.

Of er gevaar is dat de zekering (hopelijk al een automaat) klapt hangt af van je verbruikersprofiel en hoeveel toestellen je gelijktijdig wil gebruiken (hier ook een Alfen zonder loadbalancing van 32A op een meterautomaat van 40A en op vier jaar tijd is er nog geen enkele zekering omgegaan).
Natuurlijk kan je de lader zelf configureren maar de meeste gebruikers weten niet hoe en willen gewoon hun lader gebruiken die ze hebben aangeschaft.
Heel het configuratie deel hoort gedaan te worden door het bedrijf waar je deze aanschaft.

Loadbalancing ligt aan hoe je hem hebt aangeschaft, als je deze met loadbalancing hebt aangeschaft en in Nederland is dat 90% van de Alfen laders dan moet dit wel aanstaan en dus ook je licentie aanwezig zijn.
Ik repareer duizenden laders per jaar en dat een hoofdzekering er uit klapt komt juist zeer veel voor bij laders die niet geconfigureerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parfait
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15-08-2023
Wie heeft zich wel eens verdiept in de BTW als je thuis laadt op een hosted paal?

Waarom de vraag, ik heb thuis geladen met een pas die CPO tarief rekent. De paal thuis is van Eneco met een hosting contract incl. verrekening met een ingesteld tarief. Bovenop het tarief legt de pasaanbieder echter 21% btw omdat het een dienst is die zij leveren. Maar op die manier onttrekken (doorverkopen) ze toch particuliere stroom waar ze vervolgens BTW op leggen? Volgens mij kan dat belastingtechnisch niet kloppen.

Met een publieke zakelijke paal snap ik het, maar prive niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-05 19:14
Ik heb sinds oktober niet meer thuis geladen (evbox elvi) vanwege de hoge stroomprijs en heb in november zonnepanelen laten aanleggen. Nu ik weer begonnen ben met thuis laden heb ik het probleem dat het laden overdag na een tijdje stopt (soms na een uur, soms korter, soms iets langer). De lader en de auto geven dan een storing aan. (rode ring). Als ik 's nachts laad heb ik dat probleem niet en laad de auto totdat deze vol is.

Nu zeggen zowel de installateur van de zonnepanelen als de installateur van de laadpaal natuurlijk dat het probleem niet bij respectievelijk de zonnepanelen of de laadpaal kan liggen. Ik heb een 3x25A installatie, de laadpaal is op 3 fasen aangesloten en de zonnepanelen (12 stuks van 380 Wp met microconverters) op 1 fase.
Ik heb verder geen andere elektrische grootverbruikers.

Is het iemand bekend of de zonnepanelen het probleem met het laden kunnen veroorzaken?

[ Voor 3% gewijzigd door _--[]--__ op 15-05-2023 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-04 14:39
Ik ben voornemens een paal te laten plaatsen. Ik dacht aan de Wallbox Pulsar Plus (of Max als deze misschien net weer wat beter is?). Daar heb ik ook veelvuldig advies over gekregen, inclusief meerdere offertes.

Ik bedacht mij later echter dat onze oprit ongeveer 3 a 4 dagen per week leeg is en dat er in mijn wijkje zat mensen zijn zonder paal die telkens een stukje lopen naar de dichtstbijzijnde openbare palen.

Is het voor ons wellicht interessant om een paal met mogelijkheid tot gebruik van laadpassen te overwegen? Ik bedacht het mij ook omdat we aardige overproductie met onze panelen hebben, maar overdag is de eigen auto vrijwel altijd weg. Onze overproductie na wegstrepen levert 9ct per kW op via Eneco....

Is de Wallbox Copper SB dan wellicht een betere optie?

[ Voor 4% gewijzigd door GustavSan op 15-05-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-04 08:50
_--[]--__ schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:54:
Ik heb sinds oktober niet meer thuis geladen (evbox elvi) vanwege de hoge stroomprijs en heb in november zonnepanelen laten aanleggen. Nu ik weer begonnen ben met thuis laden heb ik het probleem dat het laden overdag na een tijdje stopt (soms na een uur, soms korter, soms iets langer). De lader en de auto geven dan een storing aan. (rode ring). Als ik 's nachts laad heb ik dat probleem niet en laad de auto totdat deze vol is.

Nu zeggen zowel de installateur van de zonnepanelen als de installateur van de laadpaal natuurlijk dat het probleem niet bij respectievelijk de zonnepanelen of de laadpaal kan liggen. Ik heb een 3x25A installatie, de laadpaal is op 3 fasen aangesloten en de zonnepanelen (12 stuks van 380 Wp met microconverters) op 1 fase.
Ik heb verder geen andere elektrische grootverbruikers.

Is het iemand bekend of de zonnepanelen het probleem met het laden kunnen veroorzaken?
Ik ben een behoorlijke leek. Maar heb een keer gelezen dat iemand ook zoiets had.
Daar was het probleem dat het laden stopte ivm load balancing. En dan kwam er een storing in de auto.
Kon pas weer verder laden als auto opnieuw aan de laadpaal gekoppeld werd.
Zou het dat kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-05 19:14
KMvrtr schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:38:
[...]

Ik ben een behoorlijke leek. Maar heb een keer gelezen dat iemand ook zoiets had.
Daar was het probleem dat het laden stopte ivm load balancing. En dan kwam er een storing in de auto.
Kon pas weer verder laden als auto opnieuw aan de laadpaal gekoppeld werd.
Zou het dat kunnen zijn?
Ik heb geen loadbalancer en voor heb voor het leggen van de zonnepanelen 2 jaar lang zonder problemen geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:26

_Apache_

For life.

Ik heb hier een voertuig die makkelijk vol te laden is met een granny charger (zelfs op enkel fase). 5u laden op 3.6kW

Een granny charger lijkt alleen instelbaar (als ie al die mogelijkheid heeft) op een vast ampere/wattage.

Zijn er granny chargers die een rooster kunnen volgen?
Dus bijv 10:00-16:00 max 12 amp, daarbuiten minder.

Het zou een mooie tussenoplossing zijn voor maximaal laden op PV stroom, zonder laadpaal van 1000eu.

Een Zappi heeft bijv deze mogelijkheid wel, maar heeft best een hoge drempel waarde (6amp) voor mijn casus.

Als er te weinig opwek is, accepteer ik het stroom verbruik. Zo slim hoeft het niet te zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door _Apache_ op 15-05-2023 18:19 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Net de eerste afrekening gekeregen voor de vergoeding voor thuis laden.

De provider betaalt mij 46ct per kWh… ik denk dat mijn kost nu rond de 33ct zit.

Ik ga nog een eindje rijden denk ik….

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
_Apache_ schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:13:
Ik heb hier een voertuig die makkelijk vol te laden is met een granny charger (zelfs op enkel fase). 5u laden op 3.6kW

Een granny charger lijkt alleen instelbaar (als ie al die mogelijkheid heeft) op een vast ampere/wattage.

Het zou een mooie tussenoplossing zijn voor maximaal laden op PV stroom, zonder laadpaal van 1000eu.

Een Zappi heeft bijv deze mogelijkheid wel, maar heeft best een hoge drempel waarde (6amp) voor mijn casus.

Als er te weinig opwek is, accepteer ik het stroom verbruik. Zo slim hoeft het niet te zijn.
Elke lader heeft een drempelwaarde van 6 ampere ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
...
6A is toch maar 1,4 kW wat onder je vraag van 3,6 ligt?
De drempel van 6A is meestal ook de drempelwaarde om een EV überhaupt te doen laden, geen drempel van de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:26:
Net de eerste afrekening gekeregen voor de vergoeding voor thuis laden.

De provider betaalt mij 46ct per kWh… ik denk dat mijn kost nu rond de 33ct zit.

Ik ga nog een eindje rijden denk ik….
Dat laatste klinkt idd verleidelijk maar ik laat het toch ook maar. :)
Hier zit de laadpaalvergoeding al geruime tijd op 55 cent (excl. 6% BTW, in de praktijk dus 58,3 cent netto)
en de "laadkost" tussen de 11 en 27 cent/kWh. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

IvoB2 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:29:
[...]

6A is toch maar 1,4 kW wat onder je vraag van 3,6 ligt?
De drempel van 6A is meestal ook de drempelwaarde om een EV überhaupt te doen laden, geen drempel van de laadpaal.
De app van het voertuig gaat tot '10h charge', wat onder de 6amp zakt. Vandaar.

Maar zijn er dergelijke chargers, die tussen 6-16amp kunnen wiss3len, ipv vaste waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
_Apache_ schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:33:
[...]
De app van het voertuig gaat tot '10h charge', wat onder de 6amp zakt. Vandaar.
Het is me niet helemaal duidelijk wat je nu wil zeggen.
Bedoel je dat bij een instelling van tien uur laden het laadvermogen van de EV onder de 6A zakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

IvoB2 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:35:
[...]

Het is me niet helemaal duidelijk wat je nu wil zeggen.
Bedoel je dat bij een instelling van tien uur laden het laadvermogen van de EV onder de 6A zakt?
Of er granny chargers zijn die het volgende rooster zouden kunnen volgen.

00:00 - 10:00 - 6 amp
10:00 - 16:00 - 12 amp
16:00 - 00:00 - 6 amp.

Dit zou deels de parabool van zonopwek kunnen volgen, voor maximaal laden van de PV en toch na een nacht altijd opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@_Apache_ Kant en klaar ken ik ze niet.
Zelfbouw zou het prima kunnen, SmartEVSE en OpenEVSE zijn open source, desnoods via wifi en domotica.
Maar als je dat kunt, dan wil je geen vast ritme maar traploos (vanaf 6A) exact het overschot aan PV erin duwen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-05 16:01
Daveth schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:24:
[...]

Ik durf te wedden dat deze lader helemaal nog niet ingesteld is, met 22KW komen ze uit de fabriek.
Het bedrijf bellen waar je de lader gekocht hebt en zeggen dat ze hem zo snel mogelijk moeten configureren (dit kunnen ze gewoon op afstand doen).
Dat hangt toch ook af van de auto die er aan gekoppeld wordt? Dus als je max met 11kW kan laden, dan kunnen ze toch niet meer dan 3700W per fase laden/trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Eddos schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:35:
[...]

Dat hangt toch ook af van de auto die er aan gekoppeld wordt? Dus als je max met 11kW kan laden, dan kunnen ze toch niet meer dan 3700W per fase laden/trekken?
Maar als jij op de zelfde fase een oven en of droger hebt aanstaan en je zet je auto aan de lader en je hebt geen loadbalancing kom je ver boven wat je hoofdzekeringen aan kan en klappen ze er uit.
Je kan niet als normale gebruiker verwachten dat ze heel de dag hun vermogen in de gaten houden, daar heb je de loadbalancing voor.

[ Voor 13% gewijzigd door Daveth op 15-05-2023 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:01

Gamer

mobile

Wij hebben privé gekozen voor een elektrische wagen voor de vrouw en er worden extra zonnepanelen geïnstalleerd volgende week.
Ik merk op dat de meeste hun laadpaal buiten installeren, ik zou deze liever in mijn garage hebben.
Is er iets waar ik rekening mee moet houden, bv verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-04 15:32
Ben bezig met de groepenkast in de garage. Wil alvast voorbereiden voor de Zappi in het najaar. Zie dat best veel mensen een 3x32A aardlekautomaat aansluiten terwijl ze een 3x25A aansluiting hebben. Dit om bij omschakelen naar 1 fase te kunnen laden tot 7,4Kw opwek vanuit de panelen. Als het goed is kan de zappi sinds kort ook automatisch schakelen tussen 1 en 3 fase. Heeft het dan nog een nut om te kiezen voor een 3x32A automaat? Want is het dan ook zo dat als je begint met laden op 1 fase bij een overschot van 4,2Kw dat hij dan op een gegeven moment kan overschakelen naar 3 fase?

Verder heeft mijn vader dus de zappi zoals bovenstaand geïnstalleerd (dus 3x32A alamat op 3x25A aansluiting) maar komt de auto bij laden niet verder dan 11kw. Terwijl het apparaat staat ingesteld op een apparaatcapaciteit van 31,8Kw (32 staat niet in het menu) en de grid capaciteit op 17kw (max wat je kan laden bij 3x25, zijnde de aansluiting). Ik zou verwachten dat het apparaat met bijvoorbeeld 12 of 13 kan laden, maar het is altijd 11. Iemand enig idee waarom?

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
@B-Bandit welke auto? De meesten komen niet verder dan 11kW…

[ Voor 5% gewijzigd door guido66 op 15-05-2023 20:27 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
guido66 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:27:
@B-Bandit welke auto? De meesten komen niet verder dan 11kW…
Mokka en EV6 van mij. Bij openbare laadpalen gaat ie wel tot 22kW? Misschien dat hij het tussenliggende gebied niet pakt.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
B-Bandit schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:28:
[...]

Mokka en EV6 van mij. Bij openbare laadpalen gaat ie wel tot 22kW? Misschien dat hij het tussenliggende gebied niet pakt.
Volgens de EV database gaat een EV6 ook maar tot 11 kW.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 19:13
TCMR schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:49:
[...]

En het is leerzaam, ook altijd leuk. Dat staat mooi, die zwarte PVC-buis. Ga ik denk ik ook nog even vervangen, ik zag pas later dat die bestaan (heb nu slagvast, grijs). Maar om eerlijk te zijn: er staat een enorme pot met een olijfboom voor, dus voor het zicht maakt het niet echt uit. 't Is meer voor m'n OCD ;)

[Afbeelding]
Ik heb er ook een tijdje naar moeten zoeken, volgens mij kwam het bij Wildkamp vandaan. Het waren de kosten niet en ik vind het mooi staan. Vergeet niet de klemmen ook in zwart te bestellen :) Ik kan eventueel de artikelnummers voor je opzoeken mocht je interesse hebben.

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
guido66 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:31:
[...]

Volgens de EV database gaat een EV6 ook maar tot 11 kW.
Je hebt gelijk. Wat gek. Heb kunnen zweren dat hij sneller laad bij 22kW punten. Dan zal dat het zijn. Nou daar hoeft het dus niet voor...

Dan is 3x32A dus enkel nuttig voor laden op 1 fase. Maar zoals ik al zei, straks kan de zappi automatisch switchen.

Maar switcht de Zappi nu automatisch vanaf 4.5kW naar 3 fase? Want stel je hebt het apparaat geïnstalleerd met een 3x20A automaat en hij gaat laden op 1 fase, hoe weet hij dan dat hij max tot 4,6kW op 1 fase kan laden (=1x20A)? Op het apparaat stel je immers een limiet in van 11kW, maar dat is hoger dan de 4,6kW die je op 1 fase kunt laden. Of gaat dat goed als je op de zappi instelt dat het apparaat max 20A kan laden (en dat is dan ongeacht 1 of 3 fase?).

[ Voor 34% gewijzigd door B-Bandit op 15-05-2023 21:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07:10
TCMR schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:49:
[...]

[Afbeelding]
Ik ben ook voorbereidingen aan het treffen voor het ophangen van een laadpaal. De kabels liggen al in de grond.
De PVC pijpen met klemmen vind ik eerlijk gezegd ook afbreuk doen aan het uiterlijk.

Maar in plaats van zwarte buis ga ik voor de volgende oplossing; vind ik persoonlijk nog een stuk strakker:
https://www.kabeldirect.n...dGot-7xeOXa4aAsroEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:33

de Peer

under peer review

je kunt natuurlijk gewoon een tijdschakelaar gebruiken. maar dan ben je wel beperkt tot aan en uit.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
B-Bandit schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:34:
[...]
Maar switcht de Zappi nu automatisch vanaf 4.5kW naar 3 fase?
Zover ik weet: als je 'm op 3 fase hebt geconfigureerd, start ie alleen maar bij 4.2kW (3x1.4) zonnestroom. Dus de ondergrens is nog steeds 1.4kW, maar moet wel op alle drie de fasen staan.

Dat is dus een beetje jammer. Het zou mooier zijn als ie al met minder kon starten (1.4kW, gemeten over 3 fasen), en dan er dynamisch meer fasen bij pakt als er voldoende vermogen beschikbaar is. Maar daar wordt aan gewerkt. Ik zit met een situatie waarbij ik solar voedt op 2 fasen, dus dat is ook niet optimaal.

Zoals gezegd: er wordt door myenergi aan gewerkt, maar opschakelen naar meer fasen schijnt best lastig te zijn omdat niet alle auto's hetzelfde reageren. Myenergi schijnt nu ook een e-UP gekocht te hebben om mee te experimenteren (2-fasen OBC). Terugschakelen naar lager vermogen (van 3-fasen naar 1-fase) geeft blijkbaar minder gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
bnwgraaf schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:05:
[...]
Maar in plaats van zwarte buis ga ik voor de volgende oplossing; vind ik persoonlijk nog een stuk strakker:
Zeker mooi, maar als dat alu een tik krijgt (van bijv. een rondzwiepende Mennekes stekker), dan zit er wel een deuk in hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07:10
TCMR schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 07:43:
[...]

Zeker mooi, maar als dat alu een tik krijgt (van bijv. een rondzwiepende Mennekes stekker), dan zit er wel een deuk in hè?
Beschadigen kun je iets altijd (ook een PVC pijp), maar gezien de lokatie waar de lader komt te hangen en de activiteiten die ik rond die lader doe, is de kans daarop erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Er is hier wat verwarring ontstaan over een paal met load balancing ivm onze 14x350pw zonnepanelen. We hebben overproductie, maar niet duizenden kw's per jaar (volgens mij zo'n 1500kw). Ik heb van 1 van de partijen waar ik een offerte heb opgevraagd begrepen dat load balancing geen nut zou hebben als ik niet meer dan 200 panelen heb en een overproductie van minimaal 4000kw per jaar. Is dit gericht op het feit dat je er dan 100% uitkomt met load balanced laden? Ik vind het idee van slim laden tijdens zonnepieken toch wel zo fijn, maar hoe het nu geschreven is lijkt het alsof de persoon zegt: haal je het niet dan zou ik voor product B gaan..

Waarbij product A = Wallbox Pulsar Plus
En product B = Ratio Solar

Vanwege de afmetingen ga ik het liefst voor de Wallbox btw.

[ Voor 4% gewijzigd door GustavSan op 16-05-2023 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

de Peer schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 07:22:
[...]

je kunt natuurlijk gewoon een tijdschakelaar gebruiken. maar dan ben je wel beperkt tot aan en uit.
Klopt, maar dan lijkt de app die ik bij het voertuig heb meer geavanceerd. Daar kan je aangeven wanneer het laden klaar moet zijn of hoelang het laden mag duren. Maar daar kan je dus geen rooster instellen, vandaar.

Het zou zo een mooie oplossing zijn tussen een domme granny charger en een slimme (maar stuk duurdere) laadpaal. Een wat slimmere granny charger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 07:22:
[...]

Je zou ook gebruik kunnen maken van een zonneschakelaar maar dan hang je meestel (bv. HW) vast aan een abo en beperkt in vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-05 06:54
IvoB2 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:03:
[...]

Je zou ook gebruik kunnen maken van een zonneschakelaar maar dan hang je meestel (bv. HW) vast aan een abo en beperkt in vermogen.
Mogelijk die zonneschakelaar dan een (extra) relais laten schakelen?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Peter-036 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:34:
[...]

Mogelijk die zonneschakelaar dan een (extra) relais laten schakelen?
Geen idee.
Ik gebruik de sockets niet als zonneschakelaar gezien ik daar zelf geen 1 €/maand voor wil betalen en vooral omdat je dan maar max. 16A aankan (zelf laad ik doorgaans aan 17A).
Zonder abo kan je ze alleen als tijdschakelaar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

TCMR schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 07:41:
[...]

Zover ik weet: als je 'm op 3 fase hebt geconfigureerd, start ie alleen maar bij 4.2kW (3x1.4) zonnestroom. Dus de ondergrens is nog steeds 1.4kW, maar moet wel op alle drie de fasen staan.

Dat is dus een beetje jammer. Het zou mooier zijn als ie al met minder kon starten (1.4kW, gemeten over 3 fasen), en dan er dynamisch meer fasen bij pakt als er voldoende vermogen beschikbaar is. Maar daar wordt aan gewerkt. Ik zit met een situatie waarbij ik solar voedt op 2 fasen, dus dat is ook niet optimaal.

Zoals gezegd: er wordt door myenergi aan gewerkt, maar opschakelen naar meer fasen schijnt best lastig te zijn omdat niet alle auto's hetzelfde reageren. Myenergi schijnt nu ook een e-UP gekocht te hebben om mee te experimenteren (2-fasen OBC). Terugschakelen naar lager vermogen (van 3-fasen naar 1-fase) geeft blijkbaar minder gedoe.
Als je je Zappi afzekert met 32A kun je op 1 fase met 7,4kW laden en heb je (tenzij je echt heel erg veel panelen hebt) die automatische schakeling helemaal niet nodig om al je zonnestroomoverschot te laden.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
IvoB2 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:03:
[...]

Ik zou echt niet een lader die 10 ampère staat te trekken steeds hard in en uit schakelen. Niet goed voor je schakelsocket, granny en ook niet voor je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 07:00
GustavSan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:35:
Er is hier wat verwarring ontstaan over een paal met load balancing ivm onze 14x350pw zonnepanelen. We hebben overproductie, maar niet duizenden kw's per jaar (volgens mij zo'n 1500kw). Ik heb van 1 van de partijen waar ik een offerte heb opgevraagd begrepen dat load balancing geen nut zou hebben als ik niet meer dan 200 panelen heb en een overproductie van minimaal 4000kw per jaar. Is dit gericht op het feit dat je er dan 100% uitkomt met load balanced laden? Ik vind het idee van slim laden tijdens zonnepieken toch wel zo fijn, maar hoe het nu geschreven is lijkt het alsof de persoon zegt: haal je het niet dan zou ik voor product B gaan..

Snap het ff niet. Beide hebben toch redelijk dezelfde functionaliteit? Laden op eigen opwek heeft met name zin vanaf 2025 als de saldering afgebouwd gaat worden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-05 11:04
Troetelbeer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 06:40:
[...]

Heb jij een faserotatiemeter gebruikt of op een andere manier gekeken in welke volgorde de L1, L2 en L3 aangesloten moeten worden?
Als de Zappi het zelf keurig aangeeft, kun je ook IN de Zappi even 2 fases wisselen, dan zou het goed moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inspired schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:15:
[...]
Snap het ff niet. Beide hebben toch redelijk dezelfde functionaliteit? Laden op eigen opwek heeft met name zin vanaf 2025 als de saldering afgebouwd gaat worden.
Inderdaad.
Hier :)B geen saldering meer en al sinds 10 uur de EV aan 4 kW* aan het opladen op eigen opwek (en daar dan nog eens 58,3 + 33 cent vergoeding voor krijgen ook).

*zonder loadbalancing, gezien alles van de zon komt wordt het net immers niet belast.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 16-05-2023 12:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eltron
GustavSan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:35:

load balancing en zonnepanelen staan op zich los van elkaar.
De loadbalancing zorgt er voor, mits goed ingericht, dat je hoofdzekeringen er niet uitvliegen, de laadstroom wordt aangepast zodat het totale verbruik van je aansluiting binnen de beschikbare capaciteit blijft.

Smart laden met zonnepanelen is ander verhaal en er zijn maar weinig laders die daarvoor zijn geoptimaliseerd. Is in dit topic genoeg over te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Inspired schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:15:
[...]

Dit ja. Ik begrijp de sprong in de toekomst ook niet helemaal.

Waarom zou je als laadpaalplaatser de Ratio Solar boven een Wallbox Pulsar aanbevelen, omdat je een bepaalde hoeveelheid opgewekte kw niet haalt? Ik kan mij alleen voorstellen dat ze of met de Ratio Solar simpelweg een beter product adviseren, of ze misschien meer marge op dit product pakken? Tuurlijk zal eea er in de toekomst anders uitzien, maar dat zien we dat wel weer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard899
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:45
GustavSan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:01:
[...]

Dit ja. Ik begrijp de sprong in de toekomst ook niet helemaal.

Waarom zou je als laadpaalplaatser de Ratio Solar boven een Wallbox Pulsar aanbevelen, omdat je een bepaalde hoeveelheid opgewekte kw niet haalt? Ik kan mij alleen voorstellen dat ze of met de Ratio Solar simpelweg een beter product adviseren, of ze misschien meer marge op dit product pakken? Tuurlijk zal eea er in de toekomst anders uitzien, maar dat zien we dat wel weer....
Als je wilt verreken met buren icm een laadpas, de Wallbox Copper SB zou de mogelijkheden hiervoor hebben icm de eco smart setting.

echter als je de eco Smart setting aanzet werkt de OCPP koppeling niet meer met bijvoorbeeld e-flux. eco smart en ocpp kunnen niet tegelijk gebruikt worden volgens de support afdeling van wallbox.

ik ben hier zelf al een tijdje mee bezig omdat mijn auto(polestart 2) op 1 van de nieuwe updates waarbij de eco smart instelling aanwezig is, uit het niets zijn laadsessies beëindigd en dus 's ochtend alsnog een lege accu heb.

op de oude firmware 5.0.3 laad de polestar icm laadschema en ocpp koppeling normaal en schakelt de powerbooster niet terug naar 20a per fase maar blijft op 24a per fase staan.

Bij de firmware's waarbij de eco smart instelling aanwezig is (maar niet geactiveerd), schakelt de paal na het aansluiten van de polestar terug naar 20a per fase en worden de laadsessies verbroken op willekeurige momenten.

Hierbij verwijst de Servicedesk van wallbox op het feit dat eco smart en ocpp niet samen actief kunnen zijn, met eco smart actief zal er geen verrekening plaats vinden, ook het gebruik van laadschema's in de wallbox wordt dan afgeraden omdat dit niet goed zou werken nieuw updates zouden hierin verbetering moeten gaan brengen.

ik ben weer terug gekeerd naar de 5.0.3 firmware zodat de ocpp koppeling normaal functioneert en de auto ook gewoon doorlaat, alleen kan je dan dus niet op de zonnepanelen laden i.c.m. de eco smart setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
gerard899 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:27:
[...]

Als je wilt verreken met buren icm een laadpas, de Wallbox Copper SB zou de mogelijkheden hiervoor hebben icm de eco smart setting.

echter als je de eco Smart setting aanzet werkt de OCPP koppeling niet meer met bijvoorbeeld e-flux. eco smart en ocpp kunnen niet tegelijk gebruikt worden volgens de support afdeling van wallbox.

ik ben hier zelf al een tijdje mee bezig omdat mijn auto(polestart 2) op 1 van de nieuwe updates waarbij de eco smart instelling aanwezig is, uit het niets zijn laadsessies beëindigd en dus 's ochtend alsnog een lege accu heb.

op de oude firmware 5.0.3 laad de polestar icm laadschema en ocpp koppeling normaal en schakelt de powerbooster niet terug naar 20a per fase maar blijft op 24a per fase staan.

Bij de firmware's waarbij de eco smart instelling aanwezig is (maar niet geactiveerd), schakelt de paal na het aansluiten van de polestar terug naar 20a per fase en worden de laadsessies verbroken op willekeurige momenten.

Hierbij verwijst de Servicedesk van wallbox op het feit dat eco smart en ocpp niet samen actief kunnen zijn, met eco smart actief zal er geen verrekening plaats vinden, ook het gebruik van laadschema's in de wallbox wordt dan afgeraden omdat dit niet goed zou werken nieuw updates zouden hierin verbetering moeten gaan brengen.

ik ben weer terug gekeerd naar de 5.0.3 firmware zodat de ocpp koppeling normaal functioneert en de auto ook gewoon doorlaat, alleen kan je dan dus niet op de zonnepanelen laden i.c.m. de eco smart setting.
Had die al gevonden en ook de nadelen ervan gezien. Verder even gerekend mbt onze overproductie en bij een stijgende stroomvraag voor auto en andere zaken is het verkopen van stroom via de paal toch niet zo heel interessant. Dacht eerst vooral aan die 9ct die we nu van Eneco krijgen, maar nu we vaker laden gaan we misschien de min in zelfs dus dan heeft het delen vd paal geen meerwaarde lijkt me....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcF1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-04 20:51
Goedemiddag allen.

Bestaan er ook laadpalen die zowel 2 x 11Kw (2 autos) of 1 x 22Kw (1 auto) leveren?
En dan met 1 ingaande voedingskabel kabel van 6mm2 (22Kw)

Alvast dank,

Groeten,

Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
MarcF1 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:50:
Goedemiddag allen.

Bestaan er ook laadpalen die zowel 2 x 11Kw (2 autos) of 1 x 22Kw (1 auto) leveren?

Alvast dank,

Groeten,

Marc
Alfen double pro moet dat kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Tommie12 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:13:
[...]

Ja de Alfen Eve double kan dat maar mag wettelijk gezien niet met 1 voedingskabel.
Deze lader dient altijd met 2 voedingskabels uit gevoerd te worden met 2x 22kW, doe je dit niet en je krijgt brand of oid dan ben je niet verzekerd.

Edit: niet de vraag helemaal duidelijk gelezen, met 2x11kW weet ik niet zeker of deze dan met 1 voedingskabel uit gevoerd mag worden.
Is dan 6mm2 wel dik genoeg hiervoor?

[ Voor 18% gewijzigd door Daveth op 16-05-2023 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-mo-T
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:15
MarcF1 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:50:
Goedemiddag allen.

Alvast dank,

Groeten,

Marc
Volgens mij kan dit ook met 2 easee laders die je kan doorverbinden op 1 voeding... Maar verkoopverbod op dit moment...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Daveth schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:57:
[...]

Ja de Alfen Eve double kan dat maar mag wettelijk gezien niet met 1 voedingskabel.
Deze lader dient altijd met 2 voedingskabels uit gevoerd te worden met 2x 22kW, doe je dit niet en je krijgt brand of oid dan ben je niet verzekerd.

Edit: niet de vraag helemaal duidelijk gelezen, met 2x11kW weet ik niet zeker of deze dan met 1 voedingskabel uit gevoerd mag worden.
Als je 6mm2 draad gebruikt, dan kan je toch afzekeren met 3x32A, wat goed is voor 22 kW.

Dan zou het toch mogelijk moeten zijn om 2 autos te voorzien van 11 kW.
Maar laat ons eerlijk zijn, als je elke auto 4 of 6 kW geeft, dan is dat meestal meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
T-mo-T schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:07:
[...]
Volgens mij kan dit ook met 2 easee laders die je kan doorverbinden op 1 voeding... Maar verkoopverbod op dit moment...
Zijn er ook laders waarbij dat niet kan dan?

Het lijkt mij dat je nagenoeg van elke lader er twee kunt installeren om te bereiken dat je twee auto's op max 11kW kunt laden of 1 op 22kW
Waarbij dat laatste voor 99 van de 100 EV's zinloos is omdat max 11kW is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:27
Vraagje: buurman van me heeft een Alfen Eve Single S-line geinstalleerd gekregen. Ik vroeg hem of load balancing ook was geinstalleerd maar hij gaf aan dat de installeur had aangegeven dat zijn meter geen load balancing ondersteund.

Is dat mogelijk of ....??

EDIT: Excuus is royaal vrijstaand huis uit 2015, zal hem eens vragen of het een slimmer meter is.

[ Voor 9% gewijzigd door Card Nox op 16-05-2023 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Card Nox schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:36:
Vraagje: buurman van me heeft een Alfen Eve Single S-line geinstalleerd gekregen. Ik vroeg hem of load balancing ook was geinstalleerd maar hij gaf aan dat de installeur had aangegeven dat zijn meter geen load balancing ondersteund.

Zou hij geen slimme meter met P1 hebben, of een hele oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Card Nox schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:36:

EDIT: Excuus is royaal vrijstaand huis uit 2015, zal hem eens vragen of het een slimmer meter is.
Maar zonder digitale meter met P1 poort zou het wel met een extra stuk hardware kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:27
@Inspired, @IvoB2, hij heeft een slimme meter maar het zou een oud model zijn waardoor hij hen zou moeten laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Card Nox schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:01:
@Inspired, @IvoB2, hij heeft een slimme meter maar het zou een oud model zijn waardoor hij hen zou moeten laten vervangen.
Ken de situatie in NL op dat gebied niet maar bv. hier in Vlaanderen kan je redenen hebben om de analoge meter niet te vervangen door een digitale meter (slim zijn die hier standaard nooit) en om aan loadbalancing te doen met een Alfen dan wel voor de extra hardware te kiezen ipv een nieuwe digitale meter.
Ik geef maar aan, het kan ook zonder P1 poort maar het moet niet.
Indien men gratis en op relatief korte termijn de oude DM door een nieuwe kan vervangen zonder daar nadelen van te ondervinden ligt uiteraard die keuze voor de hand.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 17-05-2023 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-05 10:14
Card Nox schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:01:
Dat zou best eens kunnen. Ik heb zelf een wat oudere slimme meter (Landys+Gyr ZMF120ABd) en die heeft ook geen P1 poort (schijnt via infrarood te werken). Dus ik heb de netbeheerder (Stedin) benaderd om de meter om te wisselen voor een nieuwere en dat doen ze zonder kosten (duurt wel een maand of twee). Dan kan de laadpaal van loadbalancing gebruik maken. Diezelfde meter is door andere netbeheerders inmiddels op de afkeurlijst geplaatst zag ik.

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
DonJuape schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:34:
[...]
Als je je Zappi afzekert met 32A kun je op 1 fase met 7,4kW laden
Klopt, ik durf dat alleen niet aan op een 3x25A huisaansluiting. In principe zet je je zappi dan direct op je hoofdzekering. Mocht het een keer misgaan, dan gaan die eruit (en dat zijn hier smeltzekeringen achter verzegelde deksel). Dus ik hou me aan 3x20A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

TCMR schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:45:
[...]

Klopt, ik durf dat alleen niet aan op een 3x25A huisaansluiting. In principe zet je je zappi dan direct op je hoofdzekering. Mocht het een keer misgaan, dan gaan die eruit (en dat zijn hier smeltzekeringen achter verzegelde deksel). Dus ik hou me aan 3x20A.
Met smeltzekeringen zou ik het wellicht ook niet doen.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
TCMR schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:45:
[...]

Mijn vader heeft dezelfde situatie. Heb hem de afgelopen dagen uitgebreid geïnformeerd maar hij verwacht niet dat de zappi zomaar overbelast door alle ingebouwde beveiligingen. Is een keuze en risico. Hoofdzekering aanpassen naar automaat kost helaas meer dan 500 euro. Gaat ie wel doen als het een keer misgaat B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcF1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-04 20:51
@Daveth

Hallo Daveth,

6mm2 is inderdaad voldoende. Je kunt 26,4 Kw doorheen laten lopen op een lengte van 100 mtr.
Berekend met Intelec (kabelberekenprogramma).

Terugkomend op de 22KW of 11KW x 2.
Het is dus wettelijk niet toegestaan om met 1 voedingskabel (22Kw) een dubbele laadpaal te voeden die ook op 1 van de 2 sockets 22Kw kan leveren. In dit geval zul je dus altijd 2 voedingskabels moeten gebruiken. Klopt dit?

We hebben namelijk een tijdje terug wel EV Box Businessline palen (dubbel 2 sockets) geïnstalleerd. met 1 voeding 22Kw, die 2 sockets met elk max 11Kw voorziet. Ook bij 1 voertuig heb je dan max 11Kw.

Het zou wel logisch zijn, bij EV Box heb je ook 2 x 22Kw Laadpalen. Echter deze wordt dan ook gevoed door 2 voedingen.

Alvast dank,

Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

B-Bandit schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:16:
[...]

Mijn vader heeft dezelfde situatie. Heb hem de afgelopen dagen uitgebreid geïnformeerd maar hij verwacht niet dat de zappi zomaar overbelast door alle ingebouwde beveiligingen. Is een keuze en risico. Hoofdzekering aanpassen naar automaat kost helaas meer dan 500 euro. Gaat ie wel doen als het een keer misgaat B)
Als de LB van de Zappi goed ingesteld staat (en goed aangesloten is) lijkt me het risico dat de hoofdzekeringen er uit gaan door overbelasting (door de Zappi) erg klein.
Bij kortsluiting heb ik de indruk dat je er niet op kunt vertrouwen dat de groepzekeringen eerst trippen. Bij de laatste keer (door een domme denkfout van ondergetekende) tripten in ieder geval 2 groepzekeringen en 1 hoofdzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-05 12:52
MarcF1 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:20:
@Daveth

Hallo Daveth,

6mm2 is inderdaad voldoende. Je kunt 26,4 Kw doorheen laten lopen op een lengte van 100 mtr.
Berekend met Intelec (kabelberekenprogramma).

Terugkomend op de 22KW of 11KW x 2.
Het is dus wettelijk niet toegestaan om met 1 voedingskabel (22Kw) een dubbele laadpaal te voeden die ook op 1 van de 2 sockets 22Kw kan leveren. In dit geval zul je dus altijd 2 voedingskabels moeten gebruiken. Klopt dit?

We hebben namelijk een tijdje terug wel EV Box Businessline palen (dubbel 2 sockets) geïnstalleerd. met 1 voeding 22Kw, die 2 sockets met elk max 11Kw voorziet. Ook bij 1 voertuig heb je dan max 11Kw.

Het zou wel logisch zijn, bij EV Box heb je ook 2 x 22Kw Laadpalen. Echter deze wordt dan ook gevoed door 2 voedingen.

Alvast dank,

Marc
voor Alfen Double Pro single feeder cable:
22kW max, verdeeld over twee sockets. een auto = 22kW max, twee auto's: 11kW

De Alfen Double Pro double feeder cable:
2x22kW max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 20:26
Ik ben ook van plan een laadpunt aan de muur te hangen bij onze woning, voor privé gebruik op de toekomstige Model Y. Ik heb wat research gedaan en kom daarbij tot de volgende wensen mogelijke oplossingen:
  • 3 fasen laden (aansluiting moet nog worden aangepast)
  • Laden met goedkope prijzen uit dynamisch energie contract
  • Automatisch starten / stoppen van laden via Home Assistant op basis van opgehaalde prijzen en/of status batterij (< 50%)
  • Load balancing vanwege overdag laden, prijzen zijn dan laag en wasmachine en kookplaat wordt dan gebruikt. Al dan niet te realiseren via HA
Kandidaat laadpunten:
  1. Tesla Wall Connector

Voordelen:
    • Inclusief kabel
    • Fraai
    • Goedkoop
    Nadelen:
    • Geen Load Balancing (ook niet via HA?)
  2. Zaptec Go

Voordelen:
    • Ondersteuning Tibber
    • Compact en netjes
    Nadelen:
    • Geen kabel, daardoor duurder
    • Onbekend
    • Load balancen via Tibber pulse (?)
Ik hoor graag de meningen van de experts hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

TukkerTweaker schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:32:
Ik ben ook van plan een laadpunt aan de muur te hangen bij onze woning, voor privé gebruik op de toekomstige Model Y. Ik heb wat research gedaan en kom daarbij tot de volgende wensen mogelijke oplossingen:
  • Automatisch starten / stoppen van laden via Home Assistant op basis van opgehaalde prijzen en/of status batterij (< 50%)
  • Load balancing vanwege overdag laden, prijzen zijn dan laag en wasmachine en kookplaat wordt dan gebruikt. Al dan niet te realiseren via HA
Kandidaat laadpunten:
  1. Tesla Wall Connector

Voordelen:
    • Inclusief kabel
    • Fraai
    • Goedkoop
    Nadelen:
  2. Zaptec Go

Voordelen:
    • Ondersteuning Tibber
    • Compact en netjes
    Nadelen:
    • Onbekend
De Zappi kan ook met dynamische tarieven. Of de Zappi ook met HA kan worden aangestuurd weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:16:
[...]

De Zappi kan ook met dynamische tarieven. Of de Zappi ook met HA kan worden aangestuurd weet ik niet.
De Zappi is ontworpen voor het engelse electriciteitssysteem en kan daar ook dynamisch worden ingesteld op basis van signalen in het engelse net over tarieven. Maar engels systeem is anders dus werkt hier niet en na Brexit is de kans op harmonisatie niet groot. Mogelijk komen zij nog met modificatie voor EU, maar als zodanig zit de functionaliteit dus wel in het ontwerp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:08
eltron schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:34:
[...]

De Zappi is ontworpen voor het engelse electriciteitssysteem en kan daar ook dynamisch worden ingesteld op basis van signalen in het engelse net over tarieven. Maar engels systeem is anders dus werkt hier niet en na Brexit is de kans op harmonisatie niet groot. Mogelijk komen zij nog met modificatie voor EU, maar als zodanig zit de functionaliteit dus wel in het ontwerp.
Automatisch wellicht niet maar er is wel een optie ingebouwd om op de momenten met laagste tarief te laden. Selecteer als energie leverancier bv. Tibber Nederland en dan krijg je een optie Tariff. Hier kun je de tarieven voor gisteren, vandaag en morgen inzien. Vervolgens kun je het laden inplannen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERpbJj0h_gFgkpVFuK7ViWsfejg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FPJ6Pyc5xPcLI4vWRan5SBfU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-04 13:01
TukkerTweaker schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:32:
Kandidaat laadpunten:
  1. Tesla Wall Connector

Voordelen:
    • Inclusief kabel
    • Fraai
    • Goedkoop
    Nadelen:
  2. Zaptec Go

Voordelen:
    • Ondersteuning Tibber
    • Compact en netjes
    Nadelen:
    • Onbekend
Aangezien je het hebt over dynamische tarieven en automatisch starten met HA, dan zou ik hier ff buurten: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@TukkerTweaker met een Tesla kun je eigenlijk alles doen via een domme paal. Moet je alleen willen en tijd voor hebben. Tesla heeft (als enige?) een fatsoenlijke API en dus kun je zelf alles via software oplossen. TWC heeft een knopje zoals bij de SuC. Is wel super handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 20:26
Inspired schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:58:
@TukkerTweaker met een Tesla kun je eigenlijk alles doen via een domme paal. Moet je alleen willen en tijd voor hebben. Tesla heeft (als enige?) een fatsoenlijke API en dus kun je zelf alles via software oplossen. TWC heeft een knopje zoals bij de SuC. Is wel super handig.
Ja, dat staat mij wel aan. Maar hoe snel reageert de auto op basis van de api? Voor load balancing moet dat toch wel binnen een seconde of wat denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
TukkerTweaker schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:08:
[...]

Ja, dat staat mij wel aan. Maar hoe snel reageert de auto op basis van de api? Voor load balancing moet dat toch wel binnen een seconde of wat denk ik.
Mag best wat langer duren, een automaat of zekering klapt niet zo snel. Maar als de auto wakker (omdat hij aan het laden is) dan is de API zo goed als instant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inspired schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:58:
Nee hoor, bv. Victron heeft ook een heel open systeem.
Wanneer je al een omvormer van Victron hebt (waar je zelfs Node-RED rechtstreeks in kan implementeren) en dan een laadpaal van Victron zijn de mogelijkheden bijna eindeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
IvoB2 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:31:
[...]

Nee hoor, bv. Victron heeft ook een heel open systeem.
Wanneer je al een omvormer van Victron hebt (waar je zelfs Node-RED rechtstreeks in kan implementeren) en dan een laadpaal van Victron zijn de mogelijkheden bijna eindeloos.
Leuk maar die laadpaal is mega lelijk en 1250+. En zo open vind ik het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Californië neemt weer het voortouw.
Er is een nieuw wetsontwerp dat voorschrijft dat alle verkochte autos in 2027 bidirectioneel moeten kunnen laden.
Die regel zal ook gelden voor bussen en vans.

Geen enkele fabrikant gaat daar aparte auto’s voor maken, dus kunnen we er van uit gaan dat we ook hier meer en meer autos gaan hebben die het grid kunnen ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tommie12 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:55:
Californië neemt weer het voortouw.
Er is een nieuw wetsontwerp dat voorschrijft dat alle verkochte autos in 2027 bidirectioneel moeten kunnen laden.
Die regel zal ook gelden voor bussen en vans.

Geen enkele fabrikant gaat daar aparte auto’s voor maken, dus kunnen we er van uit gaan dat we ook hier meer en meer autos gaan hebben die het grid kunnen ondersteunen.
Mag wel iets eerder maar goed nieuws. Denk dat menig auto de hardware ook al wel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Inspired schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:02:
[...]

Mag wel iets eerder maar goed nieuws. Denk dat menig auto de hardware ook al wel heeft.
Zo goed als geen 1 lader kan daar nog mee overweg, het nieuwste platform van Alfen heeft een aantal laders die dat kunnen, maar 98% van de laders kunnen dit niet.
Dan heb je een auto met die functie maar kan je het nog nergens gebruiken.
Maar hoe dan ook je moet ergens beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Daveth schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:05:
[...]

Zo goed als geen 1 lader kan daar nog mee overweg, het nieuwste platform van Alfen heeft een aantal laders die dat kunnen, maar 98% van de laders kunnen dit niet.
Dan heb je een auto met die functie maar kan je het nog nergens gebruiken.
Maar hoe dan ook je moet ergens beginnen.
Beetje kip/ei idd. Maar denk toch dat het moet beginnen bij de autofabrikanten. Die zijn veel kapitaalkrachtiger. Stel Tesla zet het via OTA aan. Dan weet ik zeker dat er binnen elke maanden meerdere laders zijn die dit ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Inspired schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:45:
[...]
Leuk maar die laadpaal is mega lelijk en 1250+. En zo open vind ik het niet.
Het ging over de technische kant, niet over "de gustibus non est disputandum".
Een ander heeft er waarschijnlijk niets aan maar ik heb de gewoonte mijn laadpaal buiten onder de carport te hangen en niet in mijn leefruimte. Het moet voor mij technisch dus goed werken en de "looks" maken niet uit.
(Ik gebruik overigens wegens geen eigen keuze een Alfen SPL en die was zeker niet goedkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:55:
Maar of dat hier zal werken en wanneer hangt gewoon van de netbeheerder.
Je hebt niets aan een auto die dat kan maar waarmee je niet op het net mag met die functie.
En met de auto alleen ben je er ook niet. Je hebt dan ook nog eens een (relatief dure) bidirectionele laadpaal nodig. De kostprijs van zo'n ding loopt hier op naar de 6000 €.
En welke bidirectionele laadpalen men op dat net zal toelaten (goedkeuren).

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 18-05-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
IvoB2 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:15:
[...]

Het ging over de technische kant, niet over "de gustibus non est disputandum".
Een ander heeft er waarschijnlijk niets aan maar ik heb de gewoonte mijn laadpaal buiten onder de carport te hangen en niet in mijn leefruimte. Het moet voor mij technisch dus goed werken en de "looks" maken niet uit.
(Ik gebruik overigens wegens geen eigen keuze een Alfen SPL en die was zeker niet goedkoper).
Het gig mij om het feit dat je met een Tesla een API hebt waarmee je alles zelf met HA op kunt lossen met een domme paal. (EUR 500) Een oplossing waar je een omvormer van een bepaald merk moet hebben, en een dure lader van datzelfde merk noem ik dan geen alternatief. Is ook nog maar even de vraag of die oplossing uberhaupt met dynamische tarieven overweg kan. Daar ging de vraag namelijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
IvoB2 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:17:
[...]

Je hebt niets aan een auto die dat kan maar waarmee je niet op het net mag met die functie.
En met de auto alleen ben je er ook niet. Je hebt dan ook nog eens een (relatief dure) bidirectionele laadpaal nodig. De kostprijs van zo'n ding loopt hier op naar de 6000 €.
Er is zeker nog huiswerk, en ik verwacht dat die palen ook wel zullen zakken in prijs, gewoon omdat de aantallen stijgen.
In elk geval, er is al een barriere opgeruimd, maar we zijn er nog niet.

Ik geloof pas in bidirectioneel laden als het centraal kan geregeld worden, en er een eerlijk verdienmodel tegenover staat.
- het is zinloos als ik beslis om terug te sturen als het net dat niet nodig heeft
- waarom zou ik mijn batterij laten verslijten als het niks oplevert.

In Californie lopen al experimenten met Nissan Leafs, en daar zou dat gaan om een paar honderd dollar per maand wat je kan krijgen….
We zien wel of we hier ooit zo ver geraken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
IvoB2 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:17:
[...]

Hoeft voor mij ook geen V2G te zijn. V2H vind ik prima. Daar heeft een netbeheerder minder mee te maken. En een thuisaccu van 80kWh voor 6k vind ik best een goede deal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Inspired schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:23:
[...]

Het gig mij om het feit dat je met een Tesla een API hebt waarmee je alles zelf met HA op kunt lossen met een domme paal. (EUR 500) Een oplossing waar je een omvormer van een bepaald merk moet hebben, en een dure lader van datzelfde merk noem ik dan geen alternatief. Is ook nog maar even de vraag of die oplossing uberhaupt met dynamische tarieven overweg kan. Daar ging de vraag namelijk over.
Ja de Victron kan overweg met dynamische tarieven. Node-RED zit er niet voor niets in.
En idd my bad, ik had niet direct door dat het een opmerking was uitsluitend bestemd voor Tesla rijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
IvoB2 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:25:
[...]

Ja de Victron kan overweg met dynamische tarieven. Node-RED zit er niet voor niets in.
En idd my bad, ik had niet direct door dat het een opmerking was uitsluitend bestemd voor Tesla rijders.
Node-Red zit in de laadpaal? Dat is wel interessant. Als het in de omvormer zit heeft de vraagsteller er ook niks aan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:23:
[...]
In Californie lopen al experimenten met Nissan Leafs, en daar zou dat gaan om een paar honderd dollar per maand wat je kan krijgen….
We zien wel of we hier ooit zo ver geraken.
In België lopen ook al jaren experimenten met Nissan Leafs op openbare laadpalen. Maar dat is CHAdeMo en daar zou ik persoonlijk niet op inzetten. Je kan hier trouwens ook al jaren individueel een Nissan Leaf kopen en de CHAdeMO bidirectionele Wallbox Quasar is gecertificeerd voor de Belgische markt en het grid.
Het grid in bv. de UK geeft zelf ook signalen om dynamisch volgens tarief te kunnen afnemen en injecteren.
Maar daar hebben we hier vooralsnog weinig tot niets aan.
Zelfs met een thuisaccu is laden en injecteren op basis van dynamische tarieven in Vlaanderen niet gunstig.
Je hebt er nl. een digitale meter voor nodig (waardoor je niet meer kan salderen), je betaalt voor hoge vermogens om vlug en goedkoop veel binnen te halen meer capaceitstarief (bidirectionele laadpalen in Vlaanderen worden ook maar gecertificeerd om tot 5 kW te kunnen terugleveren dus dat schiet ook niet echt op) en de kosten op afname zijn hoger dan de kost van de naakte energiekomponent waardoor je er bij terugleveren niet eens de kosten kan uithalen.
Hier dus nog een heel lange weg te gaan voor je er particulier iets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inspired schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:29:
[...]

Node-Red zit in de laadpaal? Dat is wel interessant. Als het in de omvormer zit heeft de vraagsteller er ook niks aan denk ik.
Nee, voor zover ik weet, in de aangeboden software van Victron en daar kan je de laadpaal van hen dan weer naadloos in integreren.
Zit je al niet in dat systeem dan heb je er idd niet veel aan.
Dan liggen er weer andere mogelijkheden meer voor de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 00:32

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hier in Utrecht zijn een zootje Ioniq 5's van We Drive Solar geschikt gemaakt voor bidirectioneel aan het net. Schijnt prima te werken en is niks speciaals zoals de LEAF qua aansluiting. Zover ik weet is de enige moeilijkheid synchroniseren met het net. Daar heeft/hoeft de paal niks mee te maken te hebben. De superdure bidrectionele paal waar hier aan gerefereerd wordt is wellicht de DC-paal die nodig is voor bv de ID.x van VW met 77 kWh accu.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:08
Inspired schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:24:
[...]

Hoeft voor mij ook geen V2G te zijn. V2H vind ik prima. Daar heeft een netbeheerder minder mee te maken. En een thuisaccu van 80kWh voor 6k vind ik best een goede deal.
Wat te denken van de autofabrikant. Die geeft garantie op de accu. Echter als deze gebruikt gaat worden om het huis of zelfs het netwerk te voorzien van stroom, dan zal de accu snel in kwaliteit afnemen en sneller defect gaan. Dat gaan ze echt niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
MajaMestreech schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:17:
[...]

Wat te denken van de autofabrikant. Die geeft garantie op de accu. Echter als deze gebruikt gaat worden om het huis of zelfs het netwerk te voorzien van stroom, dan zal de accu snel in kwaliteit afnemen en sneller defect gaan. Dat gaan ze echt niet doen.
Dat loopt wel los denk ik. De huidige batterijen kunnen langer mee dan de auto.
dus tussendoor wat terugleveren gaat niet echt uitmaken. Als je auto ca. 500k km mee gaat en je batterij 2 of 3x zoveel what's the point?

(en die garantie eindigt bij mij al na 7 jaar of 150k km. Die heb ik inmiddels in zicht, maar battery health nog 100%).

er zijn volgens mij al Tesla's uit de beginperiode, rond 2013, die inmiddels rond de miljoen km gereden hebben.
Toegegeven dat dit extreme gevallen zijn, taxi's etc, maar zorgen over batterij nemen wel steeds meer af.

[ Voor 22% gewijzigd door eltron op 18-05-2023 20:26 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 170 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen