Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:06
MajaMestreech schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:17:
[...]

Wat te denken van de autofabrikant. Die geeft garantie op de accu. Echter als deze gebruikt gaat worden om het huis of zelfs het netwerk te voorzien van stroom, dan zal de accu snel in kwaliteit afnemen en sneller defect gaan. Dat gaan ze echt niet doen.
Kunnen ze prima iets voor inbouwen toch? Heeft VAG ook al gedaan. Kan me best voorstellen dat we richting garantie gaan op het pack obv geladen kWhs. Of je ze dan gebruikt om kilometers te maken of om je huis te voeden maakt ook niet uit. De rest van de auto/drivetrain kun je gewoon op kilometers blijven doen.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:40
eltron schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:21:
[...]

Dat loopt wel los denk ik. De huidige batterijen kunnen langer mee dan de auto.
dus tussendoor wat terugleveren gaat niet echt uitmaken. Als je auto ca. 500k km mee gaat en je batterij 2 of 3x zoveel what's the point?

(en die garantie eindigt bij mij al na 7 jaar of 150k km. Die heb ik inmiddels in zicht, maar battery health nog 100%).

er zijn volgens mij al Tesla's uit de beginperiode, rond 2013, die inmiddels rond de miljoen km gereden hebben.
Toegegeven dat dit extreme gevallen zijn, taxi's etc, maar zorgen over batterij nemen wel steeds meer af.
Ik doelde meer op de slimmeriken met zonnepanelen en dynamisch contract die tijdens de goedkope uren de auto opladen en vervolgens terug gaan leveren naar het net gedurende de duurdere uren....en dat iedere dag. Dan heb je toch wel heel veel oplaad / ontlaad momenten. Maar of je daar rijk van wordt is nog de vraag.

On topic: netbeheerders zullen het niet tegenhouden om de auto als accu te gebruiken daar zij deze manier zouden kunnen gebruiken om het energie net te ontlasten. Hopelijk komt hier de mogelijkheid voor voordat het salderen wordt afgebouwd.

Bij de Zappi kun je al een Libbi accu kopen en werkt volgens vergelijkbare techniek (neem ik aan), dus de stap van een Zappi naar een auto accu om bi-directioneel te kunnen laden/ontladen zal toch niet zo groot zijn.

[Voor 11% gewijzigd door MajaMestreech op 18-05-2023 20:43]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 22:28
MajaMestreech schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:40:
[...]
Ik doelde meer op de slimmeriken met zonnepanelen en dynamisch contract die tijdens de goedkope uren de auto opladen en vervolgens terug gaan leveren naar het net gedurende de duurdere uren....en dat iedere dag. Dan heb je toch wel heel veel oplaad / ontlaad momenten. Maar of je daar rijk van wordt is nog de vraag.

On topic: netbeheerders zullen het niet tegenhouden om de auto als accu te gebruiken daar zij deze manier zouden kunnen gebruiken om het energie net te ontlasten. Hopelijk komt hier de mogelijkheid voor voordat het salderen wordt afgebouwd.

Bij de Zappi kun je al een Libbi accu kopen en werkt volgens vergelijkbare techniek (neem ik aan), dus de stap van een Zappi naar een auto accu om bi-directioneel te kunnen laden/ontladen zal toch niet zo groot zijn.
Met of zonder zonnepanelen, aan het eind van de dag zal het maatschappelijk gezien goedkoper zijn om het net te balanceren met autobatterijen en thuisaccu, dan het net in te richten op piek belastingen. Dit laatste vergt ongeveer 2 a 3 dubbele investering (en de nethbeheerders lopen nu al jaren achter en krijgen de financiering voor de benodigde investeringen , ca. 30 miljard tot 2030, nu al niet rond, zie bericht Stedin vorige week https://www.nrc.nl/nieuws...riciteitsnetwerk-a4164208).
Dus ik voorzie een mooie toekomst voor V2G en thuisbatterijen.
(ongeacht of je zonnepanelen en thuislader hebt).

[Voor 11% gewijzigd door eltron op 18-05-2023 21:28]

e-Niro Exec.l, My19, Zappi, 40PV

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:31
Inspired schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:24:
[...]

Hoeft voor mij ook geen V2G te zijn. V2H vind ik prima. Daar heeft een netbeheerder minder mee te maken. En een thuisaccu van 80kWh voor 6k vind ik best een goede deal.
Dan werkt het anders in NL dan in België.
Je doet V2H op een thuisinstallatie die parallel loopt met het niet (toch voor de meerderheid die niet off grid is).
En dan bepaalt de netbeheerder wel degelijk de regels waaraan teruglevering en een bi-directionele laadpaal aan moet voldoen.
Indien je via een EV gaat terugleveren aan het net/home zonder een laadpaal die daarvoor geschikt is (bidirectioneel dus), hoe dacht je dat dit ging gebeuren? Door de laadkabel enerzijds in de auto te pluggen en anderzijds in een stopcontact dat dan je woning van stroom kan voorzien?

Voor 6K heb je overigens ook geen accu van 80 kWh maar alleen de laadpaal.
Wie niet de luxe heeft een EV op kosten van het bedrijf te krijgen moet ook die kost er nog eens bijnemen.
En dan ook nog eens de luxe hebben de EV het grootste deel van de tijd aan de woning te kunnen koppelen ipv er mee te doen waarvoor een auto altijd al ontworpen werd: je kunnen verplaatsen van A naar B en terug.
Voor de prijs van 6,5K plaatste ik overigens een thuisaccu van 15,4 kWh die 24/7 aan de woning gekoppeld is en dus full time gebruik kan maken van het laden op de zon (en 24/7 de woning van energie kan voorzien).
Met meer opslag ben ik niets want in de zomer heb ik per etmaal niet meer energie nodig en in de winter krijg ik ze niet alle dagen tot 100% geladen, laat staan een accu van 80 kWh.

Ik had het overigens niet over DC laadpalen van VW maar over de Wallbox Quasar 1 (CHAdeMO) en 2 (CCS).

[Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 18-05-2023 22:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-05 10:51
ramonp schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:02:
[...]

Ik heb een Alfen eve single s-line met RFID en loadbalancing.
En ik heb zonder problemen een abonnement bij e-flux kunnen afsluiten.
Zelfde situatie hier:

Leaseauto met laadpas (Shell recharge uitgegeven door Multitankcard)
Eigen laadpaal gekocht en geinstalleerd (Alfen Eve Pro)

Ik begrijp dat je zelf een abonnement hebt afgesloten bij e-flux. Dat ben ik ook van plan.

Hoe gaat de verrekening ? Via je werkgever of via de uitgever van de laadpas of via de leasemaatschappij ?

PV Output

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:34
IvoB2 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 22:11:
[...]
Indien je via een EV gaat terugleveren aan het net/home zonder een laadpaal die daarvoor geschikt is (bidirectioneel dus), hoe dacht je dat dit ging gebeuren? Door de laadkabel enerzijds in de auto te pluggen en anderzijds in een stopcontact dat dan je woning van stroom kan voorzien?

Voor 6K heb je overigens ook geen accu van 80 kWh maar alleen de laadpaal.
Wie niet de luxe heeft een EV op kosten van het bedrijf te krijgen moet ook die kost er nog eens bijnemen.
En dan ook nog eens de luxe hebben de EV het grootste deel van de tijd aan de woning te kunnen koppelen ipv er mee te doen waarvoor een auto altijd al ontworpen werd: je kunnen verplaatsen van A naar B en terug.
Voor de prijs van 6,5K plaatste ik overigens een thuisaccu van 15,4 kWh die 24/7 aan de woning gekoppeld is en dus full time gebruik kan maken van het laden op de zon (en 24/7 de woning van energie kan voorzien).
Met meer opslag ben ik niets want in de zomer heb ik per etmaal niet meer energie nodig en in de winter krijg ik ze niet alle dagen tot 100% geladen, laat staan een accu van 80 kWh.

Ik had het overigens niet over DC laadpalen van VW maar over de Wallbox Quasar 1 (CHAdeMO) en 2 (CCS).
Men is bezig met v2g compatible laadpalen.
Cube charging weet ik toevallig wil dit jaar zo'n paal uitbrengen.
Als je toch al een EV koopt of leased EN zonnepanelen hebt EN de auto vaak voor de deur staat EN kiest voor zo'n type paal dan heb je er zeker wat aan.
Veel mitsen en maren, maar toevallig is dat mijn situatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
wpeterw schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:05:
[...]

Zelfde situatie hier:

Ik begrijp dat je zelf een abonnement hebt afgesloten bij e-flux. Dat ben ik ook van plan.

Hoe gaat de verrekening ? Via je werkgever of via de uitgever van de laadpas of via de leasemaatschappij ?
Jij krijgt geld van e-flux. E-flux krijgt het van Shell/MTC. Shell/MTC krijgt het van de LM. LM krijgt het van de WG. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
LaTiNo156 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:27:
[...]

Als je toch al een EV koopt of leased EN zonnepanelen hebt EN de auto vaak voor de deur staat EN kiest voor zo'n type paal dan heb je er zeker wat aan.
Vraag me wel af hoe men dit allemaal bij wil gaan houden. Je kunt anders de situatie krijgen dat iemand "per ongeluk" bij een publieke paal gaat laden en thuis via V2G de kWhs gaat gebruiken. Verder zeker een interessante ontwikkeling maar ik zie het 123 nog niet gebeuren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-06 06:40
Inspired schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:59:
[...]

Jij krijgt geld van e-flux. E-flux krijgt het van Shell/MTC. Shell/MTC krijgt het van de LM. LM krijgt het van de WG. :)
Inderdaad en bij e-flux kun jij zelf het tarief instellen wat je wilt (en zult) ontvangen. Stroom die je in mei verkoopt via je laadpaal staat in juni op de factuur en krijg je in juli gestort.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05:24
Yaldair schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 10:28:
Ik zie net dat de Zaptec Go i.c.m. een Tibber Pulse misschien ook voldoet aan mijn eisen. Kan je de tibber pulse gebruiken zonder tibber-energiecontract? Want dan zou dat eventueel nog wel een optie kunnen zijn.
Ik heb deze vraag ook, iemand ervaring hiermee? Dus de pulse gebruiken met de tibber app maar zonder een energiecontract van tibber.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LaTiNo156
Inspired schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:01:
[...]

Vraag me wel af hoe men dit allemaal bij wil gaan houden. Je kunt anders de situatie krijgen dat iemand "per ongeluk" bij een publieke paal gaat laden en thuis via V2G de kWhs gaat gebruiken. Verder zeker een interessante ontwikkeling maar ik zie het 123 nog niet gebeuren.
Hoezo bijhouden? Als je overdag bij een publieke paal gaat laden dan betaal je er toch gewoon voor?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
LaTiNo156 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:07:
[...]

Hoezo bijhouden? Als je overdag bij een publieke paal gaat laden dan betaal je er toch gewoon voor?
Ja, de WG betaald er dan voor inderdaad. Het is dan niet de bedoeling dat ik die kWhs dan 's avonds gebruik om mijn huis te verwarmen en te koken. Tenminste, bij ons niet. :)

(Dit gaat dan dus even over de situatie als iemand een leaseauto met tankpas heeft.)

[Voor 10% gewijzigd door Inspired op 19-05-2023 10:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LaTiNo156
Inspired schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:15:
[...]

Ja, de WG betaald er dan voor inderdaad. Het is dan niet de bedoeling dat ik die kWhs dan 's avonds gebruik om mijn huis te verwarmen en te koken. Tenminste, bij ons niet. :)

(Dit gaat dan dus even over de situatie als iemand een leaseauto met tankpas heeft.)
Ah op die manier. Das waar. Al zou het kunnen dat de leasemaatschappij aan de bel trekt dat het verbruik scheef loopt met de gereden kms?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:35
Lijkt me dezelfde situatie als je jouw lease-pas gebruikt om de auto van je partner, vriend of buurman vol te tanken of te laden.
Dus inderdaad een check op gereden kilometers versus gemaakte tank- danwel laadkosten. Ik verwacht dat veel leasemaatschappijen dit standaard doen, ik moest vroeger bij het tanken met een lease-auto altijd de kilometerstand invoeren. En bij onderhoud zal de dealer de actuele kilometerstand doorgeven.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
robb. schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:06:
[...]

Ik heb deze vraag ook, iemand ervaring hiermee? Dus de pulse gebruiken met de tibber app maar zonder een energiecontract van tibber.
De Pulse werkt ook zonder energiecontract van Tibber.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
Wesco schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:33:
Lijkt me dezelfde situatie als je jouw lease-pas gebruikt om de auto van je partner, vriend of buurman vol te tanken of te laden.
Dus inderdaad een check op gereden kilometers versus gemaakte tank- danwel laadkosten. Ik verwacht dat veel leasemaatschappijen dit standaard doen, ik moest vroeger bij het tanken met een lease-auto altijd de kilometerstand invoeren. En bij onderhoud zal de dealer de actuele kilometerstand doorgeven.
Is zeker wel anders in mijn optiek. Voor je eerste scenario moet je zelf gewoon actief iets doen wat niet de bedoeling is. Als V2G werkt dan kun je dit bijna niet voorkomen zelf als rijder. Maar goed, we gaan het zien in de toekomst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
eltron schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:19:
[...]

Dus ik voorzie een mooie toekomst voor V2G en thuisbatterijen.
(ongeacht of je zonnepanelen en thuislader hebt).
Vooral als (alle) belasting eens van energie af gaat. De domme belasting om investeerders mee te betalen waardoor nu geen net capaciteit meer is. Maar ja we moeten minder CO2 uitstoten, en al die zonnevelden, dat zet wel grote stappen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
LaTiNo156 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:27:
[...]
V2G compatibele laadpalen zijn dus gewoon bi-directionele laadpalen. :)
Zelfde situatie maar de "maar" is dat al die palen (nog) niet gecertificeerd zijn door de netbeheerder.
De https://www.bluecorner.be/product/eq-200/ is bv. ook bi-ready maar je hebt er hier weinig aan.
Zelf ben ik overigens niet van plan ooit zelf een EV (of welke auto dan ook) aan te kopen.
En laden op kosten van de werkgever (lease salariswagen) om dan te gaan terugleveren aan eigen huis/net lijkt me toch een issue, in elk geval hier totaal nog niet geregeld.
Ik ben zeker niet tegen V2X. Maar je moet idd de "maren" meenemen in de afweging en niet standaard en zonder meer van het meest optimistische scenario uitgaan.

[Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 19-05-2023 11:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:58
Ik heb al een laadpaal en heb deze weer geactiveerd omdat ik morgen mijn ev kan ophalen. De eerdere sim deed het niet meer, dus heb ik twee utp kabels getrokken en nu is de laadpaal weer zichtbaar in de myeve app.

Nu zoek ik een laadpaal hoster en ben terecht gekomen bij e-flux. Alleen ondersteunen zij geen normaal en een dal elektriciteits tarief.
Hoe gaan jullie hiermee om? Ik heb niet zoveel zin om elke keer in de eflux omgeving mijn tarief aan te passen. En volgens mij moet het wel mogelijk zijn een gastkaart niet te verrekenen, zijn hier ervaringen mee icm eflux?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Inspired
_Uploader_ schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:15:
Ik heb al een laadpaal en heb deze weer geactiveerd omdat ik morgen mijn ev kan ophalen. De eerdere sim deed het niet meer, dus heb ik twee utp kabels getrokken en nu is de laadpaal weer zichtbaar in de myeve app.

Nu zoek ik een laadpaal hoster en ben terecht gekomen bij e-flux. Alleen ondersteunen zij geen normaal en een dal elektriciteits tarief.
Hoe gaan jullie hiermee om? Ik heb niet zoveel zin om elke keer in de eflux omgeving mijn tarief aan te passen. En volgens mij moet het wel mogelijk zijn een gastkaart niet te verrekenen, zijn hier ervaringen mee icm eflux?
Gemiddelde pakken van dal/normaal? Zo deed ik het voorheen. Zit nu weer gewoon op 1 tarief.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:58
Inspired schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:18:
[...]

Gemiddelde pakken van dal/normaal? Zo deed ik het voorheen. Zit nu weer gewoon op 1 tarief.
Dat is eigenlijk wel een goed idee en dat ga ik ook doen, dank je wel!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

_Uploader_ schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:55:
[...]

Dat is eigenlijk wel een goed idee en dat ga ik ook doen, dank je wel!
Doe ik ook zo. Zijn volgens mij zelfs LM'en die dat zelf adviseren en die ook adviseren het tarief boven het energieplafond aan te houden. Wel zo makkelijk maar eigenlijk een beetje krom omdat niet de LM maar de WG betaalt.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eltron
Inspired schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:15:
[...]

Niet als je daar niet voor zou betalen, maar als je gewoon je laadpas swiped voordat je terug gaat leveren. en dat wordt netjes verrekend, dan is er toch niets aan de hand?
(en kan overigens zowel bij thuis laden\terugleveren als bij publieke paal)

[Voor 6% gewijzigd door eltron op 19-05-2023 15:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:27:
[...]

Doe ik ook zo. Zijn volgens mij zelfs LM'en die dat zelf adviseren en die ook adviseren het tarief boven het energieplafond aan te houden. Wel zo makkelijk maar eigenlijk een beetje krom omdat niet de LM maar de WG betaalt.
Maar als advies niet zo raar. Het energieplafond is gebaseerd op het gemiddelde verbruik van een huishouden zonder EV. Met EV zit je daar al snel boven en is het dus niet zo gek om dan ook dat tarief als uitgangspunt te nemen.
Kun je nog discussiëren of je dat ingeval van zonnepanelen al dan niet zou moeten nuanceren. Maar dat lijkt mij niet. Heb in dit draadje ook nog niemand gezien die tarief berekent o.b.v. kosten van de zonnepanelen.
Zonnepanelen zijn toch ook bedoeld om er naast milieuvoordeel ook financieel voordeel uit te kunnen halen?
En als zodanig dus persoonlijke keuze en investering met bijbehorend rendement.

• Tayfunc
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:43
Wij zijn op huizenjacht en zijn benieuwd of men eigenlijk een laadpaal voor de deur mag plaatsen. Het betreft dus wel een eigen ruimte, maar grenst aan de openbare stoep.

Ik ben vooral benieuwd of het wettelijk kan en dus niet zo zeer qua techniek/kabel mogelijkheid.

het gaat om het rood omcirkeld deel in onderstaand afbeelding.

[Voor 7% gewijzigd door Tayfunc op 20-05-2023 19:57]

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-06 06:45

sanzut

It's always christmas time

Als er tussen je tuin en het parkeervak géén stoep zit dan mag het wel. Echter blijft het parkeervak dan openbaar, dus iedereen mag daar gaan staan, je hebt nul rechten op dat parkeervak.
Zit er een stuk stoep tussen je tuin en het parkeervak dan mag het sowieso niet, er mogen geen kabels op, over of onder de stoep worden gelegd.

Over die laatste case is weleens een groot topic geweest dacht ik.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:28
Tayfunc schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:56:
Wij zijn op huizenjacht en zijn benieuwd of men eigenlijk een laadpaal voor de deur mag plaatsen. Het betreft dus wel een eigen ruimte, maar grenst aan de openbare stoep.

Ik ben vooral benieuwd of het wettelijk kan en dus niet zo zeer qua techniek/kabel mogelijkheid.

[Afbeelding]
Daar een laadpaal plaatsen op eigen grond, dat mag gewoon.

Of je vanaf daar met een kabel over de stoep naar je auto mag, is afhankelijk van de APV. Aan de hand van de foto is het - ondanks je mooie rode cirkel) niet echt mogelijk om te bepalen om welke gemeente het gaat. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:10

[Afbeelding]
Begrijp ik goed dat tussen het parkeervak en het perceel nog een stoep zit? Dan mag je niet zomaar een kabel over de stoep leggen. (Ook niet met van die matjes) Sommige gemeenten hebben in hun beleid staan dat ze medewerking willen verlenen in dergelijke situaties door:
  • de mogelijkheid te bieden voor een aanvraag publieke laadpaal
  • toestaan dat er een kabel mag liggen op/in de stoep (bijvoorbeeld door een kabelgoot)
In alle gevallen kun je geen rechten ontlenen aan de parkeerplaats die je daarvoor gebruikt. Het zijn immers openbare parkeerplaatsen. Bel de gemeente waar de potentiële woning staat eens op en stel de vraag. Bedenk niet zelf of het wel kan jij claimt dan ruimte die niet van je is. Vanuit een vraag kom je verder

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:47
En kijk naar de parkeerdruk in de staat, als het er nu al druk is heb je grote kans dat je later niet eens bij je lader kan staan.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eltron

[Afbeelding]
Misschien zoiets in je stoep (laten) monteren: https://theevreport.com/r...v-charging-infrastructure

[Voor 3% gewijzigd door eltron op 21-05-2023 18:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05 01:20

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eltron
link aangepast, dank je

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-06 12:56
wpeterw schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:05:
[...]

Zelfde situatie hier:

Je laad met je laadpas bij je eigen paal. Vervolgens gaat eflux het verschuldigde bedrag bij de eigenaar van de laadpas halen en betaald deze uit aan jou.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GerjanT
Ik ben op dit moment aan het kijken naar een laadpaal. Ik gebruik deze paal nu nog privé maar wellicht op termijn de mogelijkheid om te verrekenen. Loadbalancing is wel een must. Nu had ik in eerste instantie de Easee op het oog maar deze lijkt wel af te vallen (ik wil binnen nu en twee weken er toch mee aan de gang). Ik dacht eerst aan de Alfen Eve Single (Pro) (mij om het even, enige verschil is een display en 22kW). Ik neem genoegen met 11kW. Maar nu zag ik ook de EVBox Livo. Deze laatste heeft geen MID-meter maar ik weet niet in hoeverre laadpaalpartijen als e-Flux moeilijk doen over geen MID-meter.

De software van de EVBox lijkt wel wat meer ontwikkelt maar da’s meer een aanname. Iemand hier ervaring met de EVBox?

Ik kan qua bekabeling alle kanten uit. Heb 6mm2 liggen met drie utp kabels (een voor loadbalancing en de andere reserve).

Eigenlijk wil ik thuis zoveel mogelijk proberen te laden op mijn overschot van de zonnepanelen.

Ik kijk eigenlijk wel naar nieuw, heb wel wat op marktplaats gekeken maar daar word ik ook niet heel blij van.

[Voor 5% gewijzigd door GerjanT op 21-05-2023 21:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 038Robijno
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:44
Aanstaande vrijdag wordt er bij mij een laadpaal geïnstalleerd (Ratio Solar 22 kW 5e generatie)..

Nou zei de verkoper, dat ze hem kunnen af zekeren op 20A en rond de 13kw kunnen laden.
Auto kan tot 22kw AC laden.

Is het verstandig om dat te gaan doen?
Of toch op 16A laten zetten en dan 11kw laden?
Heb 3x25A groep.

[Voor 8% gewijzigd door 038Robijno op 21-05-2023 21:42]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• eltron
038Robijno schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:40:
Aanstaande vrijdag wordt er bij mij een laadpaal geïnstalleerd (Ratio Solar 22 kW 5e generatie)..

Nou zei de verkoper, dat ze hem kunnen af zekeren op 20A en rond de 13kw kunnen laden.

Heb 3x25A groep.
Heb je loadbalancing?
Dan kan het wel, maar lijkt me voor thuisladen toch wat op het randje.
Met zonnepanelen heb je wellicht nog wat meer marge als de zon schijnt.

Als je niet binnen een dag 3EV op wilt laden is 11kW meer dan genoeg.
In paar uurtjes vol, zelfs als je bijna leeg start met laden.
En je hoeft niet naar vol, het is voldoende als er genoeg in zit voor je volgende rit.

[Voor 9% gewijzigd door eltron op 22-05-2023 10:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01:38
038Robijno schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:40:

Heb 3x25A groep.
Kan gewoon, er is geen reden om t niet te doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 038Robijno
eltron schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:49:
[...]

Heb je loadbalancing?
Dan kan het wel, maar lijkt me voor thuisladen toch wat op het randje.
Met zonnepanelen heb je wellicht nog wat meer marge als de zon schijnt.

Als je niet binnen een dag 3EV op wilt ladenis 11kW meer dan genoeg.
In paar uurtjes vol, zelfs als je bijna leeg start met laden.
En je hoeft niet naar vol, het is voldoende als er genoeg in zit voor je volgende rit.
Er zit idd ‘loadbalancing’ op deze laadpaal en kan ook volledig laden op zonnepanelen. Heb zelf 18 stuks erop liggen a 410whp per paneel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:57
Met loadbalancing is het uiteraard geen probleem.

[Voor 88% gewijzigd door guido66 op 21-05-2023 22:18]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 038Robijno
guido66 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:17:
[...]

Zolang je niet tegelijk elektrisch kookt, of de was doet… of een warmtepomp hebt…

Zelfs als je begrenst op 16A moet je op zijn minst nadenken over wat je tegelijk doet of load balancing op je laadpaal hebben.
Wel elektrisch koken, 2x airco unit in huis + een opblaasbare Spa bad in de tuin..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• guido66
038Robijno schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:18:
[...]

Wel elektrisch koken, 2x airco unit in huis + een opblaasbare Spa bad in de tuin..
Ik den dat je toch eens een worst case sommetje moet maken…

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06:15
Gamer schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:02:
Wij hebben privé gekozen voor een elektrische wagen voor de vrouw en er worden extra zonnepanelen geïnstalleerd volgende week.
Ik merk op dat de meeste hun laadpaal buiten installeren, ik zou deze liever in mijn garage hebben.
Is er iets waar ik rekening mee moet houden, bv verzekering?
Ik heb dit gemeld bij mijn verzekeraar en heb zwart op wit toestemming gekregen om zelfs binnen te laden. (Betreft een loods)

Wel laad ik alleen overdag, snachts gaan alle stekkers qua laden in de loods overal eruit...

[Voor 8% gewijzigd door vanderv op 21-05-2023 22:48]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Elga(carriër), Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 20kWp(oost,west)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-06 00:50
Vandaag een aangename verrassing. Iemand hier uit de straat is werkzaam als elektricien en stond plots met een gebruikte NewMotion Home Advanced laadpaal voor de deur. Hij had er eentje over die hij niet meer nodig had en vroeg of ik hem wilde hebben :)

Nu wil ik hem uiteraard graag zelf in gebruik gaan nemen. Een aantal vragen die in me opkomen:

-Moet ik de laadpaal een 'reset' geven en hoe doe ik dit?
-Dien ik een abonnement aan te schaffen om de paal te kunnen gebruiken?
-Ik wil de paal graag afschermen voor anderen, dus dat het laden enkel start met een druppel of pasje. Hoe kan ik dit realiseren?

www.timwijen.com

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Laurens__
038Robijno schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:18:
[...]

Dan is load balancing wel aan te raden lijkt me, dan kan hij ook gewoon afgezekerd worden op 3x32 A. Als je (nu of straks) zonnepanelen gaan leveren heb je meer ruimte beschikbaar wanneer de zon schijnt. Als je staat te koken (el fornuis, oven, vaatwasser, waterkoker) terwijl het warm is (airco's aan) en je hebt geen load balancing loop je ook al kans dat er een (hoofd)zekering uitvliegt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-05 19:44

Isniedood

nee, echt niet!

Wat is jullie ervaring nu met de noodzaak van RFID? Ik heb een eigen oprit en heb MID nodig om zakelijk te kunnen declareren.

Ik kwam daarom uit bij de EVBox elvi of de Wallbox pulsar pro met een een aparte MID meter.

De Wallbox heeft volgens mij geen RFID en theoretisch zou iemand dus misbruik kunnen maken van mijn laadpaal. Tegelijk lijkt het mij ook wel makkelijk als ik niet hoef te klooien met pasjes. Wat is jullie ervaring?

Ook staat er in de topicstart dat de EVbox om een abbo van 4€ vraagt maar dat kan ik nergens op de site terug vinden.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
Isniedood schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:50:
Wat is jullie ervaring nu met de noodzaak van RFID? Ik heb een eigen oprit en heb MID nodig om zakelijk te kunnen declareren.

Ik kwam daarom uit bij de EVBox elvi of de Wallbox pulsar pro met een een aparte MID meter.

De Wallbox heeft volgens mij geen RFID en theoretisch zou iemand dus misbruik kunnen maken van mijn laadpaal. Tegelijk lijkt het mij ook wel makkelijk als ik niet hoef te klooien met pasjes. Wat is jullie ervaring?

Ook staat er in de topicstart dat de EVbox om een abbo van 4€ vraagt maar dat kan ik nergens op de site terug vinden.
Beetje afhankelijk van de situatie denk ik. Ik woon redelijk rustig en niet in een grote stad. Hier in 4 jaar nog nooit iemand gezien die wilde laden. Zie niet veel menden een random oprit oprijden omdat er een paal hangt. Helemaal niet als je geen backend hebt en de paal dus ook niet in apps komt te staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
Zijn er inmiddels ook mensen met 2 laadpalen op eigen terrein? Zo ja, welk merk en type? En is loadbalancing actief?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 17:26
Een vraag voor de mensen met een zappi:

Hoe hebben jullie de ct klemmen in de groepenkast weggewerkt? De klemmen zijn echt wel heel groot en ik krijg deze niet om de binnenkomende kant (liander) om de fasen omdat ze dan veel te dicht op elkaar zitten..

Aan de uitgaande kan van de hoofdschakelaar wordt ook een uitdaging. Wist niet dat je er zo veel ruimte voor nodig had…

Acties:
  • +1Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:00
Tribunus schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:45:
Een vraag voor de mensen met een zappi:

Hoe hebben jullie de ct klemmen in de groepenkast weggewerkt? De klemmen zijn echt wel heel groot en ik krijg deze niet om de binnenkomende kant (liander) om de fasen omdat ze dan veel te dicht op elkaar zitten..

Aan de uitgaande kan van de hoofdschakelaar wordt ook een uitdaging. Wist niet dat je er zo veel ruimte voor nodig had…
Ik heb ze net onder mijn hoofdschakelaar kwijt gekunt. Was even passen en meten en de kast ging wat moeilijker dicht.
Je hebt van zappi mini CT klemmen te koop ook 20 euro per stuk volgens mij. Deze kunnen alleen niet open klappen. Deze gaan tot 40A. Wellicht dat dat een oplossing is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
@Tribunus, heb recent een Zappi gekocht en de verkoper had hetzelfde probleem. Ik heb er nog niet naar gekeken.

Vraagje. Welke aardlek schakelaar heb ik nodig/raden jullie aan? Liefst van hier.

Geen idee waar ik de CT klemmen zou moeten installeren, lol.

[Voor 37% gewijzigd door Card Nox op 22-05-2023 23:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
Zelf heb ik geen noodzaak aan RFID, paal staat gewoon P&C ingesteld.
Voor jezelf niets zo makkelijk dan thuis gewoon inpluggen/uitpluggen en wegwezen.
Maakt niet uit voor MID teller en kosten declareren.
Wanneer de paal op eigen oprit staat lijkt misbruik me redelijk onwaarschijnlijk.
Het is bij e-laden niet zo dat je op een minuutje je batterij volgooit voor 100 €.
Je laat je eigen auto ook niet ongezien voor uren achter op andermans oprit om een paar euro te winnen.
Bij langere afwezigheid of niet gebruik van de paal kan je de paal altijd softwarematig blokkeren of indien dat niet mogelijk is hem van de stroom halen.

[Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 22-05-2023 23:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-05 17:42

ik heb zelf ook de pulsar PRO en heb een Relais in de voedingslijn geplaatst die ik met een slim relais via google assistant of geo location in en uit schakel.... zo kan er niemand gebruik maken van mijn lader die ook met de e-flux kostten declareert.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:53
IvoB2 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:47:
[...]

Zelf heb ik geen noodzaak aan RFID, paal staat gewoon P&C ingesteld.
Voor jezelf niets zo makkelijk dan thuis gewoon inpluggen/uitpluggen en wegwezen.
Maakt niet uit voor MID teller en kosten declareren.
Wanneer de paal op eigen oprit staat lijkt misbruik me redelijk onwaarschijnlijk.
Het is bij e-laden niet zo dat je op een minuutje je batterij volgooit voor 100 €.
Je laat je eigen auto ook niet ongezien voor uren achter op andermans oprit om een paar euro te winnen.
Bij langere afwezigheid of niet gebruik van de paal kan je de paal altijd softwarematig blokkeren of indien dat niet mogelijk is hem van de stroom halen.
Nee dat klopt: hier heeft iemand in de buurt gewoon een type 2 kabel door een gat hangen, die zou ik gewoon kunnen gebruiken wanneer de PHEV er niet staat. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt, om dit ook daadwerkelijk te doen. Al wordt het je wel erg makkelijk gemaakt op deze manier, vooral als je door hebt dat ze op vakantie zijn _O-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IvoB2
Marco-Peters schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 06:58:
[...]
Al wordt het je wel erg makkelijk gemaakt op deze manier, vooral als je door hebt dat ze op vakantie zijn _O-
En hoe weet jij dat er tijdens afwezigheid daadwerkelijk stroom op die laadkabel staat?
Zoals ik schreef:
- Het duurt wel even voor je als misbruiker voldoende stroom in je EV geladen hebt om de kosten van het risico te dekken. Wanneer ik al eigenaar van het pand/oprit een vreemd voertuig op mijn oprit aantref (en zo'n ding valt nogal op) kan ik uiteraard vrij makkelijk dat vreemd voertuig blokkeren en dat is het aan de misbruiker om terug aan zijn voertuig te geraken. Zo'n voertuig lijkt me iets meer waarde te hebben dan die paar tientallen euro stroom waar je al enkele uren voor nodig hebt. Strak winstmodel zou ik zeggen. :+
- Wanneer je "doorhebt" dat de bewoners op vakantie zijn en je vrij spel hebt is er voor de eigenaar uiteraard niets zo makkelijk dat de stroomtoevoer voor die tijd te blokkeren. Hetzij softwarematig, hetzij hardwarematig.
Sta je daar te schilderen op een vreemde oprit. ;w

Wat er ook van zij, hier heeft het op vier jaar tijd nog niemand in zijn hoofd gehaald om zonder toestemming te komen laden aan het P&C toestel.

[Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 23-05-2023 08:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Laurens__
Sethro schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:42:
Zijn er inmiddels ook mensen met 2 laadpalen op eigen terrein? Zo ja, welk merk en type? En is loadbalancing actief?
Technisch gezien niet, het is één laadpaal maar wel met twee sockets als dat is wat je bedoelt. Alfen Eve Dubbel station. 2x22 kW op een 3x25A aansluiting met loadbalancing, in 2018 geïnstalleerd. Tesla had toen nog op de website staan dat alle auto's met 22 kW kunnen laden. Dat is voor de model 3 niet zo bleek later, maar toen had ik de paal al staan.

22 kW is maar een enkele keer een auto voor geweest. Voordeel is wel dat een auto die met maar één fase laad wat meer stroom kan pakken dan op een 11 kW station.

Ik zou zelf niet meer een Alfen laadstation aanschaffen. Alfen heeft mijn station een keer (ongevraagd en onaangekondigd) voorzien van nieuwe software en toen de configuratie gewist. Resultaat: hoofdzekering sprong eruit toen er twee auto's aan stonden te laden. Ook zijn ze niet erg meedenkend /meedoend in slim kunnen laden (gebruik maken van de zonnestroom etc zoals Zappi en anderen).

Het venster van de display viel er een keer af, nieuwe kap was een hoop gedoe onder garantie.

Enfin, inmiddels overgestapt naar 3x40A hoofdaansluiting ivm van het gas af en zo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 17:26
happy killer schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:07:
[...]

Ik heb ze net onder mijn hoofdschakelaar kwijt gekunt. Was even passen en meten en de kast ging wat moeilijker dicht.
Je hebt van zappi mini CT klemmen te koop ook 20 euro per stuk volgens mij. Deze kunnen alleen niet open klappen. Deze gaan tot 40A. Wellicht dat dat een oplossing is?
Fijn om te weten dat er ook kleinere klemmen zijn. Dank voor je reactie. Ik zal eerst even proberen de klemmen in de huidige kast te proppen, die kleinere gaan denk ik wel passen aan de binnenkomende kant maar om nu weer 60 euro te gaan betalen.. Kosten van een laadpaal lopen lekker op zo met de uitbreiding van de groepenkast, bekabeling, laadpaal zelf, aanvraag 3 fasen 8)7

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
Laurens__ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:25:
[...]

Technisch gezien niet, het is één laadpaal maar wel met twee sockets als dat is wat je bedoelt. Alfen Eve Dubbel station. 2x22 kW op een 3x25A aansluiting met loadbalancing, in 2018 geïnstalleerd. Tesla had toen nog op de website staan dat alle auto's met 22 kW kunnen laden. Dat is voor de model 3 niet zo bleek later, maar toen had ik de paal al staan.

22 kW is maar een enkele keer een auto voor geweest. Voordeel is wel dat een auto die met maar één fase laad wat meer stroom kan pakken dan op een 11 kW station.

Ik zou zelf niet meer een Alfen laadstation aanschaffen. Alfen heeft mijn station een keer (ongevraagd en onaangekondigd) voorzien van nieuwe software en toen de configuratie gewist. Resultaat: hoofdzekering sprong eruit toen er twee auto's aan stonden te laden. Ook zijn ze niet erg meedenkend /meedoend in slim kunnen laden (gebruik maken van de zonnestroom etc zoals Zappi en anderen).

Het venster van de display viel er een keer af, nieuwe kap was een hoop gedoe onder garantie.

Enfin, inmiddels overgestapt naar 3x40A hoofdaansluiting ivm van het gas af en zo.
Ik had die ook gezien en lijkt me een logische optie. De laadpaal die ik heb is een Newmotion en die zou ik dan in geheel vervangen door deze. Is dan wel weer een uitgave.

Btw; Slim laden gaat juist vrij goed met de Alfen laadpalen. Je kunt deze direct via Modbus aansturen. Beetje hobby oplossing maar daarmee is wel goed te koppelen aan een domotica systeem en kun je alle logica toevoegen die je maar wilt. En dat is dan helemaal lokaal zonder cloud.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• repmeer
  • Laatst online: 02-06 16:32

https://help.evbox.com/s/...Box-Everon?language=nl_NL

Info is ook te vinden op https://laadpastop10.nl/

[Voor 8% gewijzigd door repmeer op 23-05-2023 09:00]

Ioniq 5 58 kWh Connect + WP

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01:38
Tribunus schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:34:
[...]

Fijn om te weten dat er ook kleinere klemmen zijn. Dank voor je reactie. Ik zal eerst even proberen de klemmen in de huidige kast te proppen, die kleinere gaan denk ik wel passen aan de binnenkomende kant maar om nu weer 60 euro te gaan betalen.. Kosten van een laadpaal lopen lekker op zo met de uitbreiding van de groepenkast, bekabeling, laadpaal zelf, aanvraag 3 fasen 8)7
Ik ben de ct klemmen nog nooit niet kwijt geraakt in de kast, en heb er heel wat geplaatst;) gewoon even kijken wat handig is, eventueel een boven en 2 onder de hoofdschakelaar. Als t echt niet anders kan langere draden vanuit de hoofdschakelaar en daar dan de cts om op een plek waar t wel past.

Het is soms een beetje proppen, dat wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:47
IvoB2 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:15:
[...]

En hoe weet jij dat er tijdens afwezigheid daadwerkelijk stroom op die laadkabel staat?
Zoals ik schreef:
- Het duurt wel even voor je als misbruiker voldoende stroom in je EV geladen hebt om de kosten van het risico te dekken. Wanneer ik al eigenaar van het pand/oprit een vreemd voertuig op mijn oprit aantref (en zo'n ding valt nogal op) kan ik uiteraard vrij makkelijk dat vreemd voertuig blokkeren en dat is het aan de misbruiker om terug aan zijn voertuig te geraken. Zo'n voertuig lijkt me iets meer waarde te hebben dan die paar tientallen euro stroom waar je al enkele uren voor nodig hebt. Strak winstmodel zou ik zeggen. :+
- Wanneer je "doorhebt" dat de bewoners op vakantie zijn en je vrij spel hebt is er voor de eigenaar uiteraard niets zo makkelijk dat de stroomtoevoer voor die tijd te blokkeren. Hetzij softwarematig, hetzij hardwarematig.
Sta je daar te schilderen op een vreemde oprit. ;w

Wat er ook van zij, hier heeft het op vier jaar tijd nog niemand in zijn hoofd gehaald om zonder toestemming te komen laden aan het P&C toestel.
Hier in 1,5 jaar tijd ook nog geen vreemde bij de laadpaal gezien. En zowel krijg ik een mail van de bewegings detectie en kan ik op afstand de boel uit schakelen. En als ik het niet zie moeten ze al meer geduld hebben met laden, aangezien die op 8 kW is begrensd.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:24
Ik heb in de offertes keuze tussen de Wallbox Pulsar Plus en de Ratio Solar (als advies). Ik heb 14x350wp panelen (serie-geschakeld, dus 4900wp totaal) en een 3 fase (3x25A) meterkast.

Laden doen we op sommige dagen alleen 's nachts en sommige dagen overdag. Onze phev heeft een 17.6 kWh batterij (7.2kW charger), maar er is een kans dat we op enig moment overstappen op een full ev.

Begrijp ik het nou goed dat ik in mijn situatie nooit volledig solar kan laden met de Wallbox, maar wel met de Ratio Solar? Dit vanwege de eis dat zonnestroomoverschot bij de Wallbox meer dan 4,2kW moet zijn? Haal ik dat nooit omdat er altijd stroom wordt benut in de rest vh huis? Dit is puur met het oog op geen mogelijkheid meer te hebben op salderen tzt, dus voor nu nog geen issue? Kan ik dan nog steeds beter voor de Ratio Solar gaan qua functies of maakt het niet uit?

Ik heb qua afmeting een lichte voorkeur voor de Wallbox vanwege de beperkte ruimte waar ik deze aan de buitenmuur kan plaatsen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
Erwin_83 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:18:
[...]
Hier in 1,5 jaar tijd ook nog geen vreemde bij de laadpaal gezien. En zowel krijg ik een mail van de bewegings detectie en kan ik op afstand de boel uit schakelen. En als ik het niet zie moeten ze al meer geduld hebben met laden, aangezien die op 8 kW is begrensd.
Idd, hier trouwens een softwarebegrenzing van 4 kW.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:50
Ik ben aan het kijken om 2 x Alfen Single S-line aan te kopen.
Ik beschik momenteel nog niet over een slimme meter (P1) en zou dus gebruik maken van een modbus tcp-ip smart meter omdat ik slechts over 1 fase aansluiting beschik.

Vandaar is loadbalancing wel een belangrijk.
Nu staat op de site van Alfen:
https://knowledge.alfen.com/space/OQ/135921789
Zowel een load balancing licentie als een smart charging network.
Welke licenties heb ik nodig?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GerjanT
belrpr schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:05:
Ik beschik momenteel nog niet over een slimme meter (P1) en zou dus gebruik maken van een modbus tcp-ip smart meter omdat ik slechts over 1 fase aansluiting beschik.

Ik heb zojuist een Alfen Single S-Line gekocht met een loadbalancing licentie voor de verbinding aan de P1 meter. Ik vond het wel een zoektocht wat nu wat is. Als ik de documentatie lees op pagina 23 zou je voor zowel modbus als P1 hiermee uit de voeten kunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• belrpr
GerjanT schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:50:
[...]

Ik heb zojuist een Alfen Single S-Line gekocht met een loadbalancing licentie voor de verbinding aan de P1 meter. Ik vond het wel een zoektocht wat nu wat is. Als ik de documentatie lees op pagina 23 zou je voor zowel modbus als P1 hiermee uit de voeten kunnen.
Klopt dat had ik al uitgezocht.
Alleen weet ik niet of ik nog de extra licentie nodig heb omdat ik 2 laadpalen ga hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:53
IvoB2 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:15:
[...]

Niet: maar het komt wel voor hoor. Dan staat je laadkabel plotseling op Chargemap en komen wildvreemde de auto bij je opladen. Die kans is natuurlijk groter, als je in de buurt van een toeristische gebied woont.

Cameras maken niet zoveel uit: mijn Finse buurman rijdt al een maand rond op handelaars platen en de politie heb ik daar al over geïnformeerd, echter nog steeds rijdt hij er mee rond. Dus politie zal denk ok weinig doen, wanneer iemand bij je op de oprit komt opladen. Liever zorg je ervoor, dat alleen jij daar kunt opladen.

Misschien een beetje een vreemd voorbeeld: maar wij hadden buren, welke een kraan hadden voor de deur. Toen die op vakantie waren, maakte de kinderen in de buurt daar dankbaar gebruik van _O-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IvoB2
Marco-Peters schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:12:
[...]
Niet: maar het komt wel voor hoor. Dan staat je laadkabel plotseling op Chargemap en komen wildvreemde de auto bij je opladen. Die kans is natuurlijk groter, als je in de buurt van een toeristische gebied woont.
Volgens mij komt een eigen laadpaal niet zomaar ineens op chargemap te staan. De mijne staat in elk geval op geen enkel publiek toegankelijke kaart.
Zelfs mijn woning is niet zichtbaar op Google maps.
Liever zorg je ervoor, dat alleen jij daar kunt opladen.
Inderdaad maar dat is ook met P&C geen enkel probleem. :)
Misschien een beetje een vreemd voorbeeld: maar wij hadden buren, welke een kraan hadden voor de deur. Toen die op vakantie waren, maakte de kinderen in de buurt daar dankbaar gebruik van _O-
Het is uiteraard niet al te slim om op vakantie te vertrekken en dan de watertoevoer niet af te snijden.
P&C of toegankelijke kraan zijn dan niet het probleem maar de nonchalance van de eigenaars.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daveth
  • Laatst online: 05:17
GerjanT schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:50:
[...]

Edit; gewist tekst bij het verkeerd bericht.

[Voor 23% gewijzigd door Daveth op 23-05-2023 17:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daveth
belrpr schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:05:

Dit kan alleen als je de laders koppelt met een SCN netwerk, dan kunnen ze ondeling loadbalincing en ook kan je 1 lader master maken voor de loadbalancing met het huis.
Met de lader van Alfen kan dit zonder problemen, alleen heb je wel SCN licenties nodig voor beide laders en netwerk tussen de laders in

Beide licenties zijn nodig hiervoor

Acties:
  • +2Henk 'm!

• eltron
Marco-Peters schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:12:
[...]
Wat mooi!
Zo doe ik dat met mijn laadpaal ook.
(ieder die het nodig heeft kan bij mij komen laden als ik op vakantie ben) zit geen blokkering op of rfid of zoiets.

[Voor 14% gewijzigd door eltron op 23-05-2023 18:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 038Robijno
Moet je bij een ratio solar 5e generatie, een internet aansluiting hebben?
Aangezien al mijn poorten al zijn bezet van de router..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-05 00:45
Heeft er iemand hier de de manual van een Newmotion Lolo3, serienummers beginnen met 030xxxxx ?

De Lolo3 zou in theorie 1x32A moeten kunnen laden, al zit die hier doodleuk met 8A te laden, dat gaat dus jaren duren om een 74kWh accu te gaan vullen...
Bij de RJ45 netwerkaansluiting zit ook iets wat op een P1 poort lijkt en/of voor die DPM module van Newmotion.
Mogelijks is die 8A een failback? Dat hij P1/DPM data verwacht, niet krijgt en daarom supertraag gaat laden. Bestaat er een P1 data "converter"? Gezien ik al een Eastron SDM230 modbusmeter heb die het huisverbruik meet. Dat je dus Modbus inleest en dan P1 data genereert voor de Lolo3.

Ik heb ook een Lolo2, serienummer 020xxxxx en die kan 16A fixed laden. Deze werkt gewoon zoals verwacht

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:45
038Robijno schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:31:
Moet je bij een ratio solar 5e generatie, een internet aansluiting hebben?
Aangezien al mijn poorten al zijn bezet van de router..
Dan plaats je een tweede router of switch :)

Volgens LaadpaalTop10:

Data aansluitingen: Wifi of Ethernet UTP

[Voor 10% gewijzigd door Troetelbeer op 24-05-2023 10:03]

Believe. Imagine. Create.

• belrpr
Daveth schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:06:
[...]

Dit kan alleen als je de laders koppelt met een SCN netwerk, dan kunnen ze ondeling loadbalincing en ook kan je 1 lader master maken voor de loadbalancing met het huis.
Met de lader van Alfen kan dit zonder problemen, alleen heb je wel SCN licenties nodig voor beide laders en netwerk tussen de laders in

Beide licenties zijn nodig hiervoor
Met netwerk tussen elkaar bedoel je toch hun utp aansluiting op hetzelfde netwerk?
Dan voor elke laadpaal dus zowel de loadbalancing als de SCN licentie?

• Daveth
belrpr schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:58:
[...]

Met netwerk tussen elkaar bedoel je toch hun utp aansluiting op hetzelfde netwerk?
Dan voor elke laadpaal dus zowel de loadbalancing als de SCN licentie?
Zolang het maar twee laders zijn kan je ze rechtstreekst met een UTP kabel verbinden, zijn het er meer dan moet je een netwerk switch gebruiken.
Als je een netwerk switch gebruikt koop dan een goede kwaliteit, die goedkope switches geven veel problemen, SCN vereist dat het netwerk perfect en als er ook maar iets niet goed is gaan alle laders naar de save stand en blijven wachten met de melding ("Wachten op vermogen").
Je kan de palen ook koppelen aan je eigen netwerk van je huis/bedrijf dan kan je ook bij beide laders met de ACE installer van uit elke PC in het netwerk.

Loadbalancing licentie (zo ver ik weet) heb je maar voor 1 lader nodig, want 1 van deze laders word een master voor de loadbalancing, de andere lader stel je geen loadbalancing in want die word dan geregeld door de master via het SCN.
Beide laders hebben wel een licentie nodig voor het SCN.

[Voor 13% gewijzigd door Daveth op 24-05-2023 15:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-05 19:44

Isniedood

nee, echt niet!

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die zowel een zakelijke als prive elektrische auto rijden en hoe die dat doen met het verrekenen van het stroom.

Ik zat eigenlijk nu op het spoort van de Wallbox Pulsar plus, maar mijn elektricien raadt de Commander 2s aan. Valt bij de Pulsar plus ook te registreren welke auto aan het laden is? En kan bij de Commander 2s de authorisatie uit te zetten nu we nog maar enkel een zakelijke electrische auto hebben? Ik ben graag op de toekomst voorbereid, maar de commander 2s lijkt overkill. Meer een lader voor een bedrijfspand.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:32
Isniedood schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:33:
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die zowel een zakelijke als prive elektrische auto rijden en hoe die dat doen met het verrekenen van het stroom.

Ik zat eigenlijk nu op het spoort van de Wallbox Pulsar plus, maar mijn elektricien raadt de Commander 2s aan. Valt bij de Pulsar plus ook te registreren welke auto aan het laden is? En kan bij de Commander 2s de authorisatie uit te zetten nu we nog maar enkel een zakelijke electrische auto hebben? Ik ben graag op de toekomst voorbereid, maar de commander 2s lijkt overkill. Meer een lader voor een bedrijfspand.
Ik heb thuis de easee home met e-flux als backend en die zorgt voor de facturering (zowel betalen als uitbetalen). Betaal je wel een paar euro p/m voor: https://www.e-flux.io/nl/tarieven/

Helaas is er een verkoopverbod op de easee home, maar volgens mij zijn er wel meer laadpalen waar je e-flux als backend kan gebruiken

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Inspired
Isniedood schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:33:

De Pulsar Plus heeft geen RFID. Dus twee auto's is dan lastig(er). De Wallbox Copper SB lijkt wel RFID te hebben en verder redelijk gelijk. Afgezien van het feit dat die geen vaste kabel heeft. Anders zou je naar een Shell of Alfen paal kunnen kijken. Het handigste lijkt me twee pasjes en dan dus een paal met RFID en backend. Kost wat meer maar heb je ook wat. :)

• redah
  • Laatst online: 00:47
Als het mag gooi ik even mijn Zappi vraag in de groep. Ik ga de Zappi zelf ophangen en kabels trekken waarna een elektricien de laatste aansluitingen doet. Ik begrijp dat de nieuwe modellen 3 CT-klemmen meeleveren voor 3 fase aansluitingen, en dat ik deze in de 2.1 versie rechtstreeks in de Zappi kan prikken ipv via een Harvi.

Eerste vraag: De CT-klemmen zijn blijkbaar te verlengen met een UTP-kabel (2 aders benodigd). Maar kan ik 3 CT-klemmen door 1 UTP kabel laten lopen (en dus 6 van de 8 aders gebruiken), of moet ik 3 kabels trekken? En kan dat met de 'goedkoopste' kabel of moet ik een kabel zoeken waar de pairs afgeschermd zijn van elkaar? Ik moet ca. 10 meter overbruggen.

Tweede vraag: Begrijp ik goed dat die 3 CT-klemmen dan enkel stroom die het huis binnen komen meten (want je moet ze oriënteren, blijkbaar), en kan ik dan dus geen gebruik maken van de ECO stand om enkel/voornamelijk op zonne-energie te laden? Heb ik dan alsnog een Harvi nodig met (hoeveel?) additionele CT-klemmen die ik ergens tussen de omvormer en de meterkast hang?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• guido66
@redah
Nee, je hebt geen extra ct klemmen nodig. Eco laden word bepaald aan de hand van de meting in de meterkast. Die meten namelijk hoeveel je in huis verbruikt of teruglevert.

Omvormer meten is alleen voor de leuk, als je die in de app wilt zien.

1 utp kabel is voldoende voor 3 ct klemmen. Ik heb het niet zelf gedaan, mijn kabel is 20 meter en ik geloof nooit dat die kabel erg bijzonder was.

Dit is allemaal geen verschil met de Zappi 2.0 trouwens.

[Voor 42% gewijzigd door guido66 op 25-05-2023 16:36]

• belrpr
Weet iemand of je een 3 fase modbus tcp-ip energiemeter op 1 fase kan aansluiten?
Indien niet mogelijk, kent er iemand een goede 1fase energiemeter om op de alfen aan te sluiten?

• Inspired
belrpr schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:27:
Weet iemand of je een 3 fase modbus tcp-ip energiemeter op 1 fase kan aansluiten?
Indien niet mogelijk, kent er iemand een goede 1fase energiemeter om op de alfen aan te sluiten?
Doorgaans doet hij het ook wel op 1F ja. Al heeft de Alfen ook zelf een kWh meter toch?

• MajaMestreech
redah schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:28:
Als het mag gooi ik even mijn Zappi vraag in de groep. Ik ga de Zappi zelf ophangen en kabels trekken waarna een elektricien de laatste aansluitingen doet. Ik begrijp dat de nieuwe modellen 3 CT-klemmen meeleveren voor 3 fase aansluitingen, en dat ik deze in de 2.1 versie rechtstreeks in de Zappi kan prikken ipv via een Harvi.

Eerste vraag: De CT-klemmen zijn blijkbaar te verlengen met een UTP-kabel (2 aders benodigd). Maar kan ik 3 CT-klemmen door 1 UTP kabel laten lopen (en dus 6 van de 8 aders gebruiken), of moet ik 3 kabels trekken? En kan dat met de 'goedkoopste' kabel of moet ik een kabel zoeken waar de pairs afgeschermd zijn van elkaar? Ik moet ca. 10 meter overbruggen.

Tweede vraag: Begrijp ik goed dat die 3 CT-klemmen dan enkel stroom die het huis binnen komen meten (want je moet ze oriënteren, blijkbaar), en kan ik dan dus geen gebruik maken van de ECO stand om enkel/voornamelijk op zonne-energie te laden? Heb ik dan alsnog een Harvi nodig met (hoeveel?) additionele CT-klemmen die ik ergens tussen de omvormer en de meterkast hang?
1 UTP kabel heeft 4* 2 aders en dat is dus voldoende om de 3 CT-klemmen te verlengen van de meterkast naar de Zappi.
Extra CT klemmen heb je alleen nodig als je 1 of meerdere omvormers hebt en dit ook zichtbaar wilt maken in je App, maar heeft niks te doen met load balancing. Dat wordt gedaan door de 3 CT klemmen bij je drie binnenkomende fases

Acties:
  • 0Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-05 12:23
Komende zomer wordt onze voortuin opnieuw aangelegd, en aangezien dan alles open gaat wil ik alvast een kabel trekken voor een eventuele laadpaal thuis.
Op dit moment rijden we nog geen electrische auto, maar dat zie ik in de (nabije) toekomst wel gebeuren.. Om te voorkomen dat al het straatwerk dan weer open getrokken moet worden om die paal neer te zetten leek het me handiger om nu alvast een juiste kabel neer te leggen tot onder de kruipruimte.

Maar dan wil ik wel even zeker zijn dat ik een juiste kabel gebruik zodat ik er niet achteraf achter kom dat ik alles voor niks heb gedaan.

Nu heb ik thuis een 3 fase aansluiting, dus dan zal een laadpaal ook max een 3-fase 16A worden vermoed ik zo.. Aansluiting verzwaren zodat het een 3x32A wordt lijkt me prijstechnisch niet interessant.

Dus ik ben van plan om dan een 5x2.5mm YMVK neer te leggen met daarbij ook een utp-kabel voor eventuele aansluiting op P1

Zit ik daarmee goed? Of moet het een 5x6mm YMVK kabel worden?

[Voor 0% gewijzigd door L201 op 26-05-2023 10:07. Reden: typo]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 16:08
Wat is de lengte van de kabel vanaf je meterkast naar de laadpaal?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0Henk 'm!

• L201
Hmmbob schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:06:
Wat is de lengte van de kabel vanaf je meterkast naar de laadpaal?
Ca 15m

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

L201 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:54:
Komende zomer wordt onze voortuin opnieuw aangelegd, en aangezien dan alles open gaat wil ik alvast een kabel trekken voor een eventuele laadpaal thuis.
Op dit moment rijden we nog geen electrische auto, maar dat zie ik in de (nabije) toekomst wel gebeuren.. Om te voorkomen dat al het straatwerk dan weer open getrokken moet worden om die paal neer te zetten leek het me handiger om nu alvast een juiste kabel neer te leggen tot onder de kruipruimte.

Maar dan wil ik wel even zeker zijn dat ik een juiste kabel gebruik zodat ik er niet achteraf achter kom dat ik alles voor niks heb gedaan.

Nu heb ik thuis een 3 fase aansluiting, dus dan zal een laadpaal ook max een 3-fase 16A worden vermoed ik zo.. Aansluiting verzwaren zodat het een 3x32A wordt lijkt me prijstechnisch niet interessant.

Dus ik ben van plan om dan een 5x2.5mm YMVK neer te leggen met daarbij ook een utp-kabel voor eventuele aansluiting op P1

Zit ik daarmee goed? Of met het een 5x6mm YMVK kabel worden?
In principe is die 5x2.5mm genoeg om straks op 11Kw te gaan laden en die UTP kabel is altijd een goed idee. Let wel dat je die UTP kabel dan of door een leiding legt; of ervoor zorgt dat je de juiste grond UTP kabel gebruikt.

Maar als je toch bezig bent; 20 jaar vooruit wil - en je misschien een 2e auto wil voorzien (of hogere laadsnelheden?) en je hebt de boel toch open dan is en dikkere kabel nooit een fout besluit..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• L201
Een dikkere, dus 5x6mm kabel is geen probleem voor een 11kW installatie? Ik twijfelde of er dan bijv. teveel weerstand in een kabel zou kunnen zitten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Laurens__
Luckeh schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:08:
[...]

In principe is die 5x2.5mm genoeg om straks op 11Kw te gaan laden en die UTP kabel is altijd een goed idee. Let wel dat je die UTP kabel dan of door een leiding legt; of ervoor zorgt dat je de juiste grond UTP kabel gebruikt.

Maar als je toch bezig bent; 20 jaar vooruit wil - en je misschien een 2e auto wil voorzien (of hogere laadsnelheden?) en je hebt de boel toch open dan is en dikkere kabel nooit een fout besluit..
Dit inderdaad. Zwaardere netaansluiting is nu vrij duur, maar wie weet wat de toekomst brengt. Ik zou voor UTP dubbel aanleggen, heb je een beschikbaar voor ethernet en eentje voor P1 communicatie.

Met een dikkere kabel verlaag je de elektrische weerstand

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 16:08
Wat hierboven staat dus.

Ik heb zelf zo'n mantelbuis in de grond gelegd en flink lengte over. Als je in de buurt van Eindhoven/Den Bosch woont (of komt), kan je wel een stuk overnemen.

https://www.elektramat.nl...k-40mm-rood-rol-50-meter/

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0Henk 'm!

• L201
Duidelijk, bedankt!

Dan ga ik voor een 5x6mm kabel!
UTP wordt sowieso al een grondkabel, waarbij ik het stukje boven de grond wel in een pvc buis wilde stoppen.

Zal even overwegen of een 2e UTP erbij ook handig is dan.. Is dat met het oog op de toekomst dat laadpalen dan misschien zelf ook ethernet krijgen en dus 2x utp nodig hebben? Of misschien zijn er nu al palen die dat hebben?

@Hmmbob , bedankt voor het aanbod, maar niet echt in de buurt of waar ik binnenkort verwacht te komen :)

[Voor 12% gewijzigd door L201 op 26-05-2023 10:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Laurens__
L201 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:28:
Zal even overwegen of een 2e UTP erbij ook handig is dan.. Is dat met het oog op de toekomst dat laadpalen dan misschien zelf ook ethernet krijgen en dus 2x utp nodig hebben? Of misschien zijn er nu al palen die dat hebben?
Er zijn er best wat die dat nu al hebben.

Als je toch bezich gaat zou ik er ook een tyleenslang (25/32 mm) heen leggen, dan kun je altijd nog een extra kabel trekken (of een buitenkraan maken). Voordat je het dichtgooit even een (dun) touwtje erdoorheen blazen (perslucht) of zuigen (stofzuiger), dat gaat vrij goed met een stukje spons wat net groot genoeg is om een beetje af te sluiten maar niet zo groot dat het klem komt te zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:00

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik heb sinds januari een laadpunt van Shell Recharge (helaas niet echt keuze in, leasemaatschappij bood het aan, werkgever vergoedde...). Naast alle pas-perikelen die bij dit punt horen, (het is "the advanced"), ben ik er eigenlijk wel blij mee. Voor een volgend punt zal ik welliswaar een met vaste kabel nemen (niet dat een losse kabel zo'n groot probleem is, maar goed, gemak kan altijd nóg hoger!).

Sinds eind maart staan er twee EV's op mijn oprit. Naast mijn eigen Ioniq 5 (MY23), heb ik nu ook een Kuga PHEV op de oprit van mijn ouders (die tijdelijk even bij me ingetrokken zijn ivm verkoop van hun woning en nog bezig zijnde bouw van hun nieuwbouw). Dat gaf geen problemen, buiten dat een PHEV eigenlijk wel ziek veel vaker aan een laadpaal staat dan een volle EV, natuurlijk. Het ding laad maar 1-fase op maar door de kleine accu niet zo'n groot probleem, m'n Ioniq5 ramt er een volle 11kW in. Wel een loadbalancer (CT-klemmen stijl), maar helaas geen keuze tot "bij voorkeur via de zon opladen" etc...

Nou ging een van de kuga-rijders een weekje op vakantie, en daarvoor heb ik hem heen/terug gebracht naar Schiphol (met de Ioniq), maar bij thuiskomst viel me op: aardlekschakelaar van de paal was geklapt. Achteraf gezien waarschijnlijk al bij vertrek. Je denkt er op zo'n moment niet veel van, zo'n ding klapt meestal toch voor niks (/ s), dus schakelaar weer omhoog!. Die laadactie ging goed, en de dag daarop Den Haag heen en weer. Wederom Ioniq. Eenmaal thuis aan de lader, en alles prima. Totdat de auto bijna vol was en bij het "klaar" zijn klapte de aardlekschakelaar weer.

Dit werd ineens een patroon waarbij 50% van de laadacties (maar enkel de tot vol acties, als de auto eerder zelf eerder stopt is het wel goed vooralsnog) een getripte aardlek betekenen.

Ergo begin deze week. Mr. Kuga-rijder is weer terug en doet z'n gebruikelijke ritjes heen/weer. Alles afstand niveau 'kan elektrisch', en overdag hangt hij de kuga aan de paal.

Ik heb in de Shell back-end de melding "laden klaar" aanstaan via mail, en de afgelopen twee dagen heb ik als het laden klaar was in zo'n 2min tijd ~40 mails gekregen. De Fordpass app geeft "paalfout" weer, maar wel: de accu op 100%. Geen geschakelde aardlek echter, maar de thuis-blijvers (stel gepensioneerden, ik moet op het werk zitten...) vertellen me wel dat het relais in de paal nogal aan-uit-aan-uit gaat (het zit naast de woonkamer, dat horen ze wel...). Ergo de ~40 mails.

Ik heb het vermoeden dat de paal zichzelf wat overbelast door weer proberen een sessie te starten waarbij de auto aangeeft: "doe es niet". Auto's doen niet bepaald aan techy-vriendelijke logging op een manier dat ik er bij kan, dus dat is speculatie, maar het is vrij opvallend dat het nu in het zonnige seizoen ineens speelt, en met twee EV's (waarvan ik tenminste van de Ioniq kan zeggen dat parkeergarage-laadpalen geen kuren geven).

Omdat ik 'opgesloten' zit in het Shell ecosysteem heb ik al een service-verzoek naar ze gestuurd, vooralsnog kan ik nog laden (omdat publieke palen goed gaan en de kuga ook kuren geeft gok ik niet dat het de interne ICCU is van de Ioniq5). Enige wat ik zelf kan 'theoriseren' is dat de laatste tijd de netspanning op één fase wel erg hoog is (er zijn al wat buurtgenoten met België-instellingen bezig in hun omvormers...), maar goed. Ik heb weinig gedetailleerde toegang tot de laadpaal, instellingen, of zelfs auto-CAN-bus zaken, en kan dus weinig doen, maar dan bij deze mijn vraag:

Iemand anders soortgelijke ervaringen met dit specifieke laadpunt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:28
L201 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:09:
Een dikkere, dus 5x6mm kabel is geen probleem voor een 11kW installatie? Ik twijfelde of er dan bijv. teveel weerstand in een kabel zou kunnen zitten.
Juist niet. Een dikkere kabel heeft minder weerstand. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-06 13:40
Zijn er meer, waarbij de de wifi het niet meer doet op de Wallbox Pulsar Plus?
Sinds gisteren is de wifi lijst leeg. Wel kan ik verbinden met bluetooth, dus laden kan ik gelukkig
Net contact gehad met Wallbox support, die gaan het probleem escaleren. Support mederwerker gaat uitzoeken of het een hardware probleem is of een software probleem. Omdat er kort op elkaar ook een software update was.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• godot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 12:42
Laurens__ schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:35:
[...]

Er zijn er best wat die dat nu al hebben.

Als je toch bezich gaat zou ik er ook een tyleenslang (25/32 mm) heen leggen, dan kun je altijd nog een extra kabel trekken (of een buitenkraan maken). Voordat je het dichtgooit even een (dun) touwtje erdoorheen blazen (perslucht) of zuigen (stofzuiger), dat gaat vrij goed met een stukje spons wat net groot genoeg is om een beetje af te sluiten maar niet zo groot dat het klem komt te zitten.
Een loze buis zou ik zeker doen, aantal jaren geleden niet gedaan bij een klein stukje, ik heb er nu al spijt van.

Overigens waarom tyleen en niet gewoon mantelbuis dan? Daar zit de draad ookal doorheen en het is goedkoper, zeker bij wat grotere diameters (die weer prettiger werken, bij het trekken van leiding, niet bij het leggen). Het enige voordeel dat ik kan bedenken is dat de tyleen minder flexibel is en je dus niet snel te scherpe bochten maakt, waardoor je makkelijker een draad erdoor heen kan trekken.

Ik heb een maand ofzo geleden 25 meter ingegraven van 4 * 10mm2+ aarde met een mantelbuis (D=50mm) erboven en een voorbedraadde mantelbuis met daarin 2 keer utp.

De 4*10mm2 is overkill, maar was slechts klein beetje duurder via een bevriende elektricien en de vorige bewoners waren te zuinig geweest bij het bekabelen naar de schuur, waardoor het nu over moest.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• redah
  • Laatst online: 00:47
Bedankt @guido66 en @MajaMestreech!
MajaMestreech schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:36:
1 UTP kabel heeft 4* 2 aders en dat is dus voldoende om de 3 CT-klemmen te verlengen van de meterkast naar de Zappi.
Extra CT klemmen heb je alleen nodig als je 1 of meerdere omvormers hebt en dit ook zichtbaar wilt maken in je App, maar heeft niks te doen met load balancing. Dat wordt gedaan door de 3 CT klemmen bij je drie binnenkomende fases
Vervolg nog even een sanity check: Wij hebben (nog) geen dynamisch energie tarief, wel een dubbele (slimme) meter. Als ik de Zappi standaard instel op Eco+, dan laadt hij enkel met overschot van de zonnepanelen op zonder 'grijze' stroom te gebruiken. Als ik vervolgens een schakelaar aansluit op de eSense ingang die ik door Home Assistant laat sluiten als het daltarief qua stroom is ingegaan én er geen overschot meer is, dan gebruikt hij enkel 'grijze' stroom wanneer deze het goedkoopst is, correct?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MajaMestreech
redah schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:53:
Bedankt @guido66 en @MajaMestreech!

[...]

Vervolg nog even een sanity check: Wij hebben (nog) geen dynamisch energie tarief, wel een dubbele (slimme) meter. Als ik de Zappi standaard instel op Eco+, dan laadt hij enkel met overschot van de zonnepanelen op zonder 'grijze' stroom te gebruiken. Als ik vervolgens een schakelaar aansluit op de eSense ingang die ik door Home Assistant laat sluiten als het daltarief qua stroom is ingegaan én er geen overschot meer is, dan gebruikt hij enkel 'grijze' stroom wanneer deze het goedkoopst is, correct?
Ik gebruik geen eSense. Echter kan wel melden dat als je de Zappi op ECO+ zet deze alleen gaat laden als er overschot is. Dus verwacht ik dat wat jij wilt je de Zappi in stand ECO zult moeten zetten. Op het moment dat er dan geen 1.4 kW overschot is, zou normaal geladen worden van het net. Met jouw eSense oplossing zou dit dus best pas kunnen starten als het Daltarief ingaat. Maar al schrijvende bedenk ik me dat het daltarief ingaat als toch de zon niet meer (hard) schijnt. Dus als die Home Assistant aan de Zappi kan doorgeven wanneer het daltarief ingaat zou je in de ECO modus goed moeten zitten.

Overigens kun je dat niet ook gewoon timen in de ECO stand: Laden indien er 1.4 kW overschot is en anders start laden om 23:00 uur? Lijkt me dan eenvoudiger.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Laurens__
godot schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:56:
[...]
Overigens waarom tyleen en niet gewoon mantelbuis dan? Daar zit de draad ookal doorheen en het is goedkoper, zeker bij wat grotere diameters (die weer prettiger werken, bij het trekken van leiding, niet bij het leggen). Het enige voordeel dat ik kan bedenken is dat de tyleen minder flexibel is en je dus niet snel te scherpe bochten maakt, waardoor je makkelijker een draad erdoor heen kan trekken.
[...]
Ja dat kan ook, de mannen die hier waren hadden voorkeur voor een wat stevigere buis, maar dat ging ook om ruim 50 meter en dat was niet in één stuk beschikbaar hier op het moment dat alles open lag. Zij gaven aan dat hun ervaring was dat de ribbelbuis eerder stuk gaat.

En inderdaad wel even opletten met te strakke bochten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• guido66
MajaMestreech schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:04:
[...]

Ik gebruik geen eSense. Echter kan wel melden dat als je de Zappi op ECO+ zet deze alleen gaat laden als er overschot is. Dus verwacht ik dat wat jij wilt je de Zappi in stand ECO zult moeten zetten. Op het moment dat er dan geen 1.4 kW overschot is, zou normaal geladen worden van het net. Met jouw eSense oplossing zou dit dus best pas kunnen starten als het Daltarief ingaat. Maar al schrijvende bedenk ik me dat het daltarief ingaat als toch de zon niet meer (hard) schijnt. Dus als die Home Assistant aan de Zappi kan doorgeven wanneer het daltarief ingaat zou je in de ECO modus goed moeten zitten.

Overigens kun je dat niet ook gewoon timen in de ECO stand: Laden indien er 1.4 kW overschot is en anders start laden om 23:00 uur? Lijkt me dan eenvoudiger.
@redah hier ook geen eSense.
Bij mij staat ie altijd op eco+ (1 fase in de winter en 3 fasen in de zomer) en de Zappi gaat automatisch naar fast als het daltarief ingaat (hier van 21u). Alles is in de app in te stellen, alleen de omschakeling die ik maak tussen 1 en 3 fasen doe ik 2x per jaar handmatig op de Zappi.

Pagina: 1 ... 65 66 67 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee