Dan werkt het anders in NL dan in België.
Je doet V2H op een thuisinstallatie die parallel loopt met het niet (toch voor de meerderheid die niet off grid is).
En dan bepaalt de netbeheerder wel degelijk de regels waaraan teruglevering en een bi-directionele laadpaal aan moet voldoen.
Indien je via een EV gaat terugleveren aan het net/home zonder een laadpaal die daarvoor geschikt is (bidirectioneel dus), hoe dacht je dat dit ging gebeuren? Door de laadkabel enerzijds in de auto te pluggen en anderzijds in een stopcontact dat dan je woning van stroom kan voorzien?
Voor 6K heb je overigens ook geen accu van 80 kWh maar alleen de laadpaal.
Wie niet de luxe heeft een EV op kosten van het bedrijf te krijgen moet ook die kost er nog eens bijnemen.
En dan ook nog eens de luxe hebben de EV het grootste deel van de tijd aan de woning te kunnen koppelen ipv er mee te doen waarvoor een auto altijd al ontworpen werd: je kunnen verplaatsen van A naar B en terug.
Voor de prijs van 6,5K plaatste ik overigens een thuisaccu van 15,4 kWh die 24/7 aan de woning gekoppeld is en dus full time gebruik kan maken van het laden op de zon (en 24/7 de woning van energie kan voorzien).
Met meer opslag ben ik niets want in de zomer heb ik per etmaal niet meer energie nodig en in de winter krijg ik ze niet alle dagen tot 100% geladen, laat staan een accu van 80 kWh.
Ik had het overigens niet over DC laadpalen van VW maar over de Wallbox Quasar 1 (CHAdeMO) en 2 (CCS).
[
Voor 29% gewijzigd door
IvoB2 op 18-05-2023 22:31
]