Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ionic 5
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-06 16:31
Goedemiddag,

Vanmorgen heb ik mijn wandlader geinstalleerd gerkegen via Leaseplan maar de monteur kwam met de melding dat er bij het testen met de P1-tester iets niet goed zat. En dat zou volgens hem aan de slimme meter moeten liggen.
Ze hebben de verbinding met de lader en ook bedraad getest maar dit zou nietwerken. En daardoor zou de loadbalancing niet werken.
Ik moest even contact opnemen met Liander en melden dat de P1 port kapot zou zijn.

Nu heb ik Liander gebeld en die hebben de meter op afstand gecheckt en die kunnen niets vreemds zien en geven mij het advies om te wachten totdat ik de auto heb (wat waarschijnlijk pas over 2 maanden is), of met een ander apparaat de P1-poort te checken.
Als dan inderdaad de P1-poort stuk is, wat eigenlijk nooit gebeurd, dan kan ik een afspraak maken om de meter te laten vervangen, terwijl deze 27 december geplaatst is.

Er zou een bepaalde meter zijn die niet geschikt is icm een laadpaal, maar de mijne zou dit gewoon moeten doen.

Nu heb ik echt helemaal geen verstand van maar ik wil dit probleem natuurlijk opgelost hebben vordat ik de auto heb.

Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik dit kan checken of heeft iemand dezelfde ervaring?

Hopelijk is er een simpele oplossing want ik heb zelf geen P1-meter.

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-06 06:45

sanzut

It's always christmas time

Morgen tussen 15 en 16 uur gratis laden met een dynamisch contract. -7 cent per kwh inclusief alles, -20 cent exclusief heffingen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:02

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ionic 5 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:26:
Goedemiddag,

Vanmorgen heb ik mijn wandlader geinstalleerd gerkegen via Leaseplan maar de monteur kwam met de melding dat er bij het testen met de P1-tester iets niet goed zat. En dat zou volgens hem aan de slimme meter moeten liggen.
Ze hebben de verbinding met de lader en ook bedraad getest maar dit zou nietwerken. En daardoor zou de loadbalancing niet werken.
Ik moest even contact opnemen met Liander en melden dat de P1 port kapot zou zijn.

Nu heb ik Liander gebeld en die hebben de meter op afstand gecheckt en die kunnen niets vreemds zien en geven mij het advies om te wachten totdat ik de auto heb (wat waarschijnlijk pas over 2 maanden is), of met een ander apparaat de P1-poort te checken.
Als dan inderdaad de P1-poort stuk is, wat eigenlijk nooit gebeurd, dan kan ik een afspraak maken om de meter te laten vervangen, terwijl deze 27 december geplaatst is.

Er zou een bepaalde meter zijn die niet geschikt is icm een laadpaal, maar de mijne zou dit gewoon moeten doen.

Nu heb ik echt helemaal geen verstand van maar ik wil dit probleem natuurlijk opgelost hebben vordat ik de auto heb.

Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik dit kan checken of heeft iemand dezelfde ervaring?

Hopelijk is er een simpele oplossing want ik heb zelf geen P1-meter.

Alvast bedankt voor de hulp.
Even een EV van de buurman/je neef aan je lader hangen en de waterkoker/oven aanzetten?

www.google.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:28
L201 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:54:

Op dit moment rijden we nog geen electrische auto, maar dat zie ik in de (nabije) toekomst wel gebeuren.. Om te voorkomen dat al het straatwerk dan weer open getrokken moet worden om die paal neer te zetten leek het me handiger om nu alvast een juiste kabel neer te leggen tot onder de kruipruimte.
Mooi dat je in de nabije toekomst ook een (elektrische) auto gaat rijden.
Toch nog een kleine suggestie voor de vraagstelling. We zitten inmiddels wel ongeveer op een omslagpunt dat de (elektrische) auto de norm is.
Dus:
- je hebt auto's, die zijn elektrisch
- en je hebt fossiele auto's die zijn verouderd (en zullen net als andere fossielen in de nabije toekomst verleden tijd worden).

Maar je bent niet minder welkom als autorijder in de (nabije) toekomst.

Volgens mij zijn jouw inhoudelijke vragen inmiddels beantwoord. Veel plezier t.z.t met je auto, daar ga je geen spijt van krijgen.

e-Niro Exec.l, My19, Zappi, 40PV

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andre61
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-05 22:17
Ik heb een Wallbox Pulsar Plus lader en het lukt mij niet om alleen te laden met de opbrengst van mijn zonnepanelen. Ik heb in de app Power Boost geactiveerd en onder het kopje Eco-Smart de optie Full green geactiveerd. Maar als ik de kabel in mijn ID4 stop dan begint de lader ook stroom van het net te halen ondanks dat de zon productie van mijn panelen dan circa 4 kWh is. Heeft iemand een idee wat ik fout doe?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:47
guido66 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:50:
@redah hier ook geen eSense.
Bij mij staat ie altijd op eco+ (1 fase in de winter en 3 fasen in de zomer) en de Zappi gaat automatisch naar fast als het daltarief ingaat (hier van 21u). Alles is in de app in te stellen, alleen de omschakeling die ik maak tussen 1 en 3 fasen doe ik 2x per jaar handmatig op de Zappi.
Mag ik vragen waarom je switcht tussen 1 en 3 fasen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:46
Patrick80 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:48:
Zijn er meer, waarbij de de wifi het niet meer doet op de Wallbox Pulsar Plus?
Sinds gisteren is de wifi lijst leeg. Wel kan ik verbinden met bluetooth, dus laden kan ik gelukkig
Net contact gehad met Wallbox support, die gaan het probleem escaleren. Support mederwerker gaat uitzoeken of het een hardware probleem is of een software probleem. Omdat er kort op elkaar ook een software update was.
Hier met de laatste firmware 5.17.57 zowel wifi verbinding als een lijst.

Ik heb wat jij hebt ook wel eens gehad, een herstart vanuit de app (via Bluetooth) of even spanningsloos maken verhielp dat bij mij.
Dat heb je al geprobeerd?

Interesse in een 3D geprint camerakapje voor de Enyaq / ID.4, stuur gerust een PB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:57
@redah

In de zomer lever ik zoveel terug dat ik met gemak een paar uur met meer dan 4,2 kW (het minimum voor 3 fasen) kan laden.

Ik heb mijn Zappi begrensd op 20A, dus op 1 fase kom ik max. tot 4,6 kW.

In de winter lever ik uiteraard minder terug, dan past laden tussen 1,4 en 4,6 kW dus beter in het plaatje.

Los van dit alles is “fast” laden altijd op 3 fasen.

[Voor 8% gewijzigd door guido66 op 26-05-2023 22:56]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:40
guido66 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:55:
@redah

In de zomer lever ik zoveel terug dat ik met gemak een paar uur met meer dan 4,2 kW (het minimum voor 3 fasen) kan laden.

In de winter lever ik uiteraard minder terug, dan past laden tussen 1,4 en 4,6 kW dus beter in het plaatje.

@guido66 Ik schakel ook om naar 3 fase, in ieder geval vandaag. Ik heb nog gebeld met MyEnergi en er zou een update komen dat dit automatisch zou gaan, echter ze hadden het nu erg druk met de Libby accu (?).

Overigens vandaag weer veel uitval gehad van beide zonnepanelen omvormers (3000 Wp + 5000 Wp) omdat de spanning boven de 253 V komt, echter na het inschakelen van de zappi op Eco+ met 3 fase stand, vielen de omvormers niet meer uit.

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-06 13:40
Jitse H schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:51:
[...]

Hier met de laatste firmware 5.17.57 zowel wifi verbinding als een lijst.

Ik heb wat jij hebt ook wel eens gehad, een herstart vanuit de app (via Bluetooth) of even spanningsloos maken verhielp dat bij mij.
Dat heb je al geprobeerd?
Jazeker, al van alles geprobeerd.
App verwijderd wallbox hersteld naar fabrieksinstellingen. Niks lost het probleem op. Gelukkig kan ik nog via bluetooth zonder tussenkomst van een server, het apparaat bedienen. Intussen maar wachten op de monteur van wallbox.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

MajaMestreech schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 23:40:
[...]

@guido66 Ik schakel ook om naar 3 fase, in ieder geval vandaag. Ik heb nog gebeld met MyEnergi en er zou een update komen dat dit automatisch zou gaan, echter ze hadden het nu erg druk met de Libby accu (?).

Overigens vandaag weer veel uitval gehad van beide zonnepanelen omvormers (3000 Wp + 5000 Wp) omdat de spanning boven de 253 V komt, echter na het inschakelen van de zappi op Eco+ met 3 fase stand, vielen de omvormers niet meer uit.
Als ik het goed heb begrepen kan de netspanning boven 253V limiet komen doordat je straat/wijk te veel aan het terugleveren is OF omdat je bedrading in huis te veel weerstand heeft. Is jouw beschrijving niet een indicatie van dat laatste?
Ik denk trouwens dat je met 8000Wp niet perse op 3 fase ECO+ plus hoeft te laden. Met de Zappi gezekerd op 32A kun je op 1 fase met max. 7,4kW laden, zou voldoende moeten zijn. Wel voldoende dikke draden nodig, ik heb zelf 6mm2.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +2Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:47
guido66 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:55:
@redah

Super interessant! Ik heb even gekeken naar mijn teruglevering op een willekeurige zomerdag vorig jaar:

Als ik de Zappi op ECO+ met 3 fasen laat staan in de zomer, dan zou hij dus rond 11 uur starten en ergens tussen 3 en 4 weer stoppen, ca. 5 uur. En dan zit er ca. 24-25kWh in de auto.

Als ik de Zappi op ECO+ met 1 fase laat staan in de zomer, zou hij ergens rond 9 uur starten en ergens tussen 7 en 8 stoppen, maar wel op maximaal 3,6kW op de 'top' uren. Dat lijkt op ca. 34-35kWh in de auto.

Idealiter laat ik de Zappi dus altijd op 1 fase staan... Lijkt het. En eventueel moet ik op zoek naar een methode om met Home Assistant via de API naar 3 fasen te switchen zodra overschot meer dan bijv 4,5kW is.

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:41
Andre61 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:37:
Ik heb een Wallbox Pulsar Plus lader en het lukt mij niet om alleen te laden met de opbrengst van mijn zonnepanelen. Ik heb in de app Power Boost geactiveerd en onder het kopje Eco-Smart de optie Full green geactiveerd. Maar als ik de kabel in mijn ID4 stop dan begint de lader ook stroom van het net te halen ondanks dat de zon productie van mijn panelen dan circa 4 kWh is. Heeft iemand een idee wat ik fout doe?
Ik neem aan dat je ID4 de maximale snelheid wil laden... dat is 11 kW aan een AC-laadpaal. Als je op je ID4 op het scherm instelt dat je thuis de AC laadstroom wil beperken, dan valt hij terug naar 5.5 kW geloof ik.

Omdat jouw panelen 4 kW opwekken (kWh is een opslagmaat, niet hetzelfde), blijft er nog 1.5 kW over wat hij ergens vandaan moet halen. Dat is dan het net.

• Andre61
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-05 22:17
@pa2ra, ok bedankt ik ga eens in de instellingen van de auto kijken.

• Inspired
  • Laatst online: 23:06
Neem toch aan dat de Wallbox het laadvermogen zou moeten regelen? Dit zou niet afhakelijk moeten zijn van de auto.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:37
redah schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:23:
[...]

Super interessant! Ik heb even gekeken naar mijn teruglevering op een willekeurige zomerdag vorig jaar:

[Afbeelding]

Als ik de Zappi op ECO+ met 3 fasen laat staan in de zomer, dan zou hij dus rond 11 uur starten en ergens tussen 3 en 4 weer stoppen, ca. 5 uur. En dan zit er ca. 24-25kWh in de auto.

Als ik de Zappi op ECO+ met 1 fase laat staan in de zomer, zou hij ergens rond 9 uur starten en ergens tussen 7 en 8 stoppen, maar wel op maximaal 3,6kW op de 'top' uren. Dat lijkt op ca. 34-35kWh in de auto.

Idealiter laat ik de Zappi dus altijd op 1 fase staan... Lijkt het. En eventueel moet ik op zoek naar een methode om met Home Assistant via de API naar 3 fasen te switchen zodra overschot meer dan bijv 4,5kW is.
Je vergeet even dat de efficiëntie met langzamer laden daalt. Kan zo 8-10% schelen, dat is behoorlijk op jaarbasis…

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ophidian
MajaMestreech schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 23:40:
[...]

Draai de beta firmware, maar die fase switching werkt nog niet echt lekker. Dat gaat nog wel even duren ben ik bang.

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:04
Voor iedereen met een dynamisch contract (bij zonneplan), vanmiddag is t nog goedkoper dan gisteren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:24
Wij krijgen binnenkort hier een Wallbox Pulsar Max geïnstalleerd. We hebben een dynamisch contract bij Eneco (en 14x350wp panelen). Is het mogelijk om de lader het beste moment te laten kiezen bij het gebruik van stroom vanaf de leverancier?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-06 13:40
Nee dat kan niet, zal je zelf iets met domotica moeten programmeren en koppelen op de api van de lader.

Ik las gisteren dat het juist niet verstandig is om een dynamisch contract te nemen in combi met zonnepanelen. Je moet ze steeds uitzetten als de stroomprijs negatief is, omdat je dan moet betalen als je terug levert. En salderen kunnen ze niet per jaar, wat ik begreep ivm wisselende prijzen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:45

de Peer

under peer review

Patrick80 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:44:
Ik las gisteren dat het juist niet verstandig is om een dynamisch contract te nemen in combi met zonnepanelen. Je moet ze steeds uitzetten als de stroomprijs negatief is, omdat je dan moet betalen als je terug levert. En salderen kunnen ze niet per jaar, wat ik begreep ivm wisselende prijzen.
Als je meer stroom verbruikt dan opwekt kan een dynamisch contract alsnog wel interessant zijn omdat je aanvullend nog stroom moet inkopen. Maar wek je even veel op als je verbruikt of wek je meer op dan je verbruikt, dan zou ik niet voor een dynamisch contract gaan inderdaad, tenzij je een SAP (2e slimme meter) hebt.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:31
de Peer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:55:
[...]
Als je meer stroom verbruikt dan opwekt kan een dynamisch contract alsnog wel interessant zijn omdat je aanvullend nog stroom moet inkopen. Maar wek je even veel op als je verbruikt of wek je meer op dan je verbruikt, dan zou ik niet voor een dynamisch contract gaan inderdaad, tenzij je een SAP (2e slimme meter) hebt.
Mee eens.

Wat betreft de SAP, aanvullend voor de Vlamingen: een tweede meter voor de laadpaal is mogelijk (en zelfs gratis te plaatsen door de netbeheerder) maar hou er rekening mee dat je dan op de eigen productie van de zonnestroom die eventueel via de digitale meter aangesloten naar de laadpaal gaat (persoonlijk energiedelen) alle kosten betaalt (alleen de naakte energiecomponent is "gratis") als was het een netaansluiting. En dat sommige energieleveranciers voor energiedelen een extra vaste kost aanrekenen. Kortom, je zal al veel moeten laden, veel eigen productie moeten hebben en geen werkgeversvergoeding om thuis te laden moeten ontvangen om voordeel te halen uit dat scenario.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 17:26
Hi all,

Initiële vraag is opgelost door het uitschakelen van de interne ct aansluiting. Rest nog de vraag hoe ik een max wattage kan instellen zodat de zappi niet boven de 3,6kw gaat laden.

[Voor 79% gewijzigd door Tribunus op 28-05-2023 14:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:40
DonJuape schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:23:
[...]

Als ik het goed heb begrepen kan de netspanning boven 253V limiet komen doordat je straat/wijk te veel aan het terugleveren is OF omdat je bedrading in huis te veel weerstand heeft. Is jouw beschrijving niet een indicatie van dat laatste?
Zou zomaar kunnen. Daarom ben ik bezig met een Homewizard om de spanning uit te lezen op de slimme meter en die te vergelijken met de spanning die de omvormer aangeeft. Indien daar veel verschil tussen zit zou een dikkere kabel het uitschakelen van de omvormer kunnen oplossen. Helaas heb ik daar dan geen mogelijkheid voor .... 8)7

Echter, ook al een jaar bezig met Enexis om de spanning in onze wijk omlaag te krijgen en die zouden nog een actie gaan uitvoeren....maar wanneer, dat is de grote vraag.

[Voor 11% gewijzigd door MajaMestreech op 28-05-2023 14:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Geheugenbank
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:15

Ik kan de vraag niet eerder vinden op het forum, stel dat ik wil laden met een 11 KW Mennekes stopcontact, zijn er dan nadelen tov een Wallbox van bijvoorbeeld EVhub zonder intelligentie? Of is er een reden om toch voor de laatste te kiezen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ophidian
Geheugenbank schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:31:
[Afbeelding]

[Afbeelding]Ik kan de vraag niet eerder vinden op het forum, stel dat ik wil laden met een 11 KW Mennekes stopcontact, zijn er dan nadelen tov een Wallbox van bijvoorbeeld EVhub zonder intelligentie? Of is er een reden om toch voor de laatste te kiezen?
Geen nadeel, alleen alsnog een lader nodig. Dus als je al een dergelijk contact hebt hangen kan het. Als je nog iets moet ophangen vraag ik mij af wat het voordeel is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Geheugenbank
De eerste is een stuk goedkoper, da’s eigenlijk alles. Als ik later een lader met meer functies (Solaredge bijvoorbeeld) wil plaatsen is het ook niet al te jammer om de eerste lader te vervangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01:38
Geheugenbank schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:31:
[Afbeelding]

[Afbeelding]Ik kan de vraag niet eerder vinden op het forum, stel dat ik wil laden met een 11 KW Mennekes stopcontact, zijn er dan nadelen tov een Wallbox van bijvoorbeeld EVhub zonder intelligentie? Of is er een reden om toch voor de laatste te kiezen?
Je.moet dan alsnog een lader kopen. Maar dan een met cee stekker er aan. Het is niet een kwestie van de laadkabel aan de ene kant in de auto en de andere kant in de door jou afgebeelde wcd steken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mikey16
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-06 19:48
Ik heb regelmatig het probleem dat er niet geladen wordt. Het display geeft de melding ‘waiting for power’.
Ik heb thuis een enkele Alfen Pro met E-Flux. Ik gebruik load balancing via een verbinding met de P1-aansluiting van de slimme meter. De dataverbinding is goed, die heb ik gecontroleerd. Stekkertje eruit en weer erin, soms gaat hij dan laden en soms niet, geen pijl op te trekken. Het huis verbruikt dan nagenoeg geen vermogen. Ik heb na lang aandringen een E-Flux monteur langs gehad, maar het probleem kwam snel terug.
Wie kan mij helpen?

[Voor 9% gewijzigd door mikey16 op 28-05-2023 22:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:27
ik zit te kijken naar een lader voor thuis. Wil graag voorbereid zijn op 22 kw indien dat niet teveel extra kost, en heb zonnepanelen, ga inductie koken en heb 3 aircos met later waarschijnlijk een warmptepomp.
Daardoor kwam ik uit op eentje die in ieder geval kan load balancen en moet ik naar 3 fasen.

Is de Zappi v2 dan een goede optie? Kan die ook p1 gebruiken of moet die perse met klemmen werken (lijkt me zo omslachtig)..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Geheugenbank
Makrolon schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:55:
[...]

Je.moet dan alsnog een lader kopen. Maar dan een met cee stekker er aan. Het is niet een kwestie van de laadkabel aan de ene kant in de auto en de andere kant in de door jou afgebeelde wcd steken.
Dank je, dat is wel een belangrijk verschil. Een normaal laadsnoer tussen de auto en dat stopcontact is dus niet voldoende.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05:17
datadevil schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:06:
ik zit te kijken naar een lader voor thuis. Wil graag voorbereid zijn op 22 kw indien dat niet teveel extra kost, en heb zonnepanelen, ga inductie koken en heb 3 aircos met later waarschijnlijk een warmptepomp.
Daardoor kwam ik uit op eentje die in ieder geval kan load balancen en moet ik naar 3 fasen.

Is de Zappi v2 dan een goede optie? Kan die ook p1 gebruiken of moet die perse met klemmen werken (lijkt me zo omslachtig)..
Hou je wel rekening mee dat je voor 22KW 3x32A nodig hebt en op neer komt dat je een 3x35A aansluiting moet hebben van je netbeheerder?
Hier betaal je flink wat meer kosten voor dan een standaard 3x25A

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-06 16:46
Daveth schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:08:
[...]

Hou je wel rekening mee dat je voor 22KW 3x32A nodig hebt en op neer komt dat je een 3x35A aansluiting moet hebben van je netbeheerder?
Niet helemaal waar, 3x25(net) aanvullen met je eigen opwek (mits genoeg) kan je óók 22kW opleveren.

Ik heb 3x25 aansluiting (bruto dus ca 16,5kW)
en piek panelen opwek ca 10kW

geeft samen 26,5kW ter beschikking opladen, en kán dus makkelijk de Zappi 22kW voorzien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Immutable
  • Laatst online: 29-05 20:38
[...]

Zoveel zelfs, dat je een zelfbouw batterij pakket er zo uit hebt binnen 4 tot 8 jaar.
Daarmee buffer je de kleine 3x25A connectie. Maar is leuk als je het zelf kunt installeren. Het is niet simpel, ook niet om alles aan elkaar te knopen zodat alles werkt.
Helemaal met V2G zou dit nog leuker zijn.

Slurp je zowel je eigen zonnepaneel energie op, + betaald krijgen van het opslurpen van andermans zonnestroom. Nom Nom Nom.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• datadevil
[...]

OK, ik wilde inderdaad niet voor meer dan 3x25 gaan maar gezien de andere reacties kan het nog steeds zin hebben blijkbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:31
[...]

Je kunt natuurlijk met de blik op de toekomst best een 22 kW lader kopen. Die kun je ook begrenzen op 11 kW. Zo heb ik met een heel kleine meerprijs een 22 kW gekocht en hem begrenst op 3 x 10 A (7KW) Werkt prima op 3 x 25 A zonder load balancing

VW ID3

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Palibanda
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 29-05 13:43
Ik heb thuis een Easee Home geïnstalleerd en de backoffice via E-Flux geconfigureerd.
Nu is het zo dat ik de toegang tot de paal niet kan wijzigen. Easee geeft aan dat E-Flux de operator is ( wat dus klopt en ook de bedoeling is) maar doordat ze operator zijn kan ik niet via Easee de autorisaties aanpassen. Binnen e-flux lijken alle instellingen goed te staan, voor zover ik het kan beoordelen.

De laadpaal staat nu ingesteld op plug & charge wat er voor zorgt dat ik dus op mijn eigen kosten aan het laden ben. Kan iemand me vertellen wat ik moet doen om hier een normale betaalwijze toe te passen door middel van pasje of druppel?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:32
mikey16 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:24:
Ik heb regelmatig het probleem dat er niet geladen wordt. Het display geeft de melding ‘waiting for power’.
Ik heb thuis een enkele Alfen Pro met E-Flux. Ik gebruik load balancing via een verbinding met de P1-aansluiting van de slimme meter. De dataverbinding is goed, die heb ik gecontroleerd. Stekkertje eruit en weer erin, soms gaat hij dan laden en soms niet, geen pijl op te trekken. Het huis verbruikt dan nagenoeg geen vermogen. Ik heb na lang aandringen een E-Flux monteur langs gehad, maar het probleem kwam snel terug.
Wie kan mij helpen?
Heb precies dit gehad met een een fase EV box.
De oorzaak, na zeer lang zoeken, bleek in de combinatie van zonnepanelen en autolader (begrensd door een EVOptimizer load balancer) te zitten, waar de zonnepanelen (1 fase omvormer) op dezelfde fase als de EVBox waren aangesloten.
Als de panelen flink produceren, dus netto een laag schijnbare max aantal A werd gemeten, bleek dat voor de load balancer een reden te zijn “om te denken” dat er niet genoeg power beschikbaar was. Vooral uitgesteld laden met onze eNiro was een drama. En zoals je schrijft, af en toe problemen, bij ons met veel zon, dan hadden we het probleem, als er geen zon was (of overdag weinig zon was geweest) geen probleem met laden.
Ik weet niet of dit helpt, maar bekijk de programmering van de load balancer eens, of schakel die een keer uit. Misschien helpt dat bij het zoeken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• IvoB2
Gerardus1956 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:16:
[...]
Je kunt natuurlijk met de blik op de toekomst best een 22 kW lader kopen. Die kun je ook begrenzen op 11 kW. Zo heb ik met een heel kleine meerprijs een 22 kW gekocht en hem begrenst op 3 x 10 A (7KW) Werkt prima op 3 x 25 A zonder load balancing
Kan maar die toekomst kan ook (verplicht) trager gaan laden zijn.
Zo hebben wij ook een 3F 32A laadpaal maar die is in de tijd bewust (wegens EV met 1F omvormer) aangesloten 1F 32A aangesloten en in de praktijk laden we aan max. 17A wat in normale omstandigheden (en zonder loadbalancing) de laatste 4 jaar ruim voldoende bleek te zijn om nooit zonder range te komen zitten.
We hebben wel niet de gewoonte de accu tot 0% leeg te rijden.
Mijn persoonlijk idee is dat toekomstgericht een laadpaal die reeds voorzien is om automatisch te laden op de wisselende productie van zonne-stroom meer praktisch nut heeft dan thuis met veel vermogen te kunnen laden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• datadevil
IvoB2 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:04:
[...]

Zo hebben wij ook een 3F 32A laadpaal maar die is in de tijd bewust (wegens EV met 1F omvormer) aangesloten 1F 32A aangesloten en in de praktijk laden we aan max. 17A wat in normale omstandigheden (en zonder loadbalancing) de laatste 4 jaar ruim voldoende bleek te zijn om nooit zonder range te komen zitten.
Mijn persoonlijk idee is dat toekomstgericht een laadpaal die reeds voorzien is om automatisch te laden op de wisselende productie van zonne-stroom meer praktisch nut heeft dan thuis met veel vermogen te kunnen laden.
Ik wilde beiden..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:31
IvoB2 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:04:
[...]

Ik kan het helemaal met jou eens zijn, maar dat was mijn punt niet.
Ik heb trouwens per ongeluk foutief een 22kW gekocht. Was uiteindelijk zelfs goedkoper. Op zonnestroom automatisch laden is voornamelijk van toepassing na de salderingsregeling. Daarna begint het echte terug verdienen van duurdere installaties met automatisch op zonneproductie laden met behulp van loadbalancing.
Het is wel schrikken wat die installaties kosten. De mijne onder de €500. Als particulier EV rijder moet je het zelf betalen en terug verdienen.

VW ID3

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:32
Palibanda schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:17:
Ik heb thuis een Easee Home geïnstalleerd en de backoffice via E-Flux geconfigureerd.
Nu is het zo dat ik de toegang tot de paal niet kan wijzigen. Easee geeft aan dat E-Flux de operator is ( wat dus klopt en ook de bedoeling is) maar doordat ze operator zijn kan ik niet via Easee de autorisaties aanpassen. Binnen e-flux lijken alle instellingen goed te staan, voor zover ik het kan beoordelen.

De laadpaal staat nu ingesteld op plug & charge wat er voor zorgt dat ik dus op mijn eigen kosten aan het laden ben. Kan iemand me vertellen wat ik moet doen om hier een normale betaalwijze toe te passen door middel van pasje of druppel?
Dit doe je bij de instellingen van je laadpaal bij E-Flux. Als ik het goed hebt bij de prijsstelling van je laadpaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 00:26
Dag allemaal,

I.v.m. de aanstaande oplevering van onze nieuwbouwwoning (3x25a) ben ik mij aan het oriënteren voor een laadpaal. De plug-in hybride kan met max. 7.4kWh laden. Maar gelet op de toekomst wil ik wel een 3 fase aansluiting (11kW) voor de laadpaal realiseren. Vanaf de meterkast komt er door de kruipruimte en de achtertuin een mantelbuis welke onder de stoep door gaat naar het mandelig parkeerterrein grenzend aan de stoep van de achtertuin. Al met al moet er zo’n 24 meter overbrugd worden. In de schuur welke op 2 a 3 meter afstand van de laadpaal staat komt nog wel een access point.

Ik wil door de mantelbuis een ymvk kabel (5x2,5mm) laten lopen en 1 of 2 UTP kabels i.v.m. (dynamic) load balancing (heb al twee andere krachtgroepen in huis). Voor de krachtgroep wil ik gebruik maken van een 4-polige alamat karakteristiek b en type a of b (afhankelijk van de laadpaal). Bij Easee schijnen hier (de ingebouwde RCD) momenteel problemen mee te zijn!

Welk merk raden jullie aan gelet op bovenstaande voor een laadzuil?! Easee, Zappi, EVhub, Wallbox, EVbox of wat anders?!

Ik zie door de bomen het bos niet meer!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• guido66
@averroes1198 als je een 11kW aansluiting (geen kWh) installeert, kan je PHEV slechts op 3,7 kW laden (want max. 16A per fase).

7,4 kW betekent 32A, dat ga je dus nooit halen.

Nog steeds vlot zat voor een PHEV, maar wel iets om je vooraf te realiseren.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• averroes1198
guido66 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:15:
@averroes1198 als je een 11kW aansluiting (geen kWh) installeert, kan je PHEV slechts op 3,7 kW laden (want max. 16A per fase).

7,4 kW betekent 32A, dat ga je dus nooit halen.

Nog steeds vlot zat voor een PHEV, maar wel iets om je vooraf te realiseren.
Scherp! 32A zit er niet in, want het vastrecht daarvoor vind ik te hoog!

16x230 over 3 fasen is toch 11kW..

[Voor 4% gewijzigd door averroes1198 op 29-05-2023 21:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• guido66
averroes1198 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:21:
[...]
Jazeker, maar wat voor PHEV heb jij dat ie over 3 fasen kan laden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• averroes1198
guido66 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:34:
[...]

Jazeker, maar wat voor PHEV heb jij dat ie over 3 fasen kan laden?
CLA 250e SB, welke maar 2 van de 3 fasen kan gebruiken en dus met 7.4 kWH laad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• guido66
averroes1198 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:52:
[...]

CLA 250e SB, welke maar 2 van de 3 fasen kan gebruiken en dus met 7.4 kWH laad.
7,4 kW (geen 7,4 kWh, dat zit er in na een uur laden op 7,4 kW) op 2 fasen, ja dan zit je inderdaad goed met een 11kW 3 fasen lader.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ovd1995
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:56
7,4 kW is 32A op 1 fase. 2 fasen bestaat niet. Dat betekent in jouw geval maar 3,7 kW op een 3x16A laadpaal.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Inspired
ovd1995 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:59:
7,4 kW is 32A op 1 fase. 2 fasen bestaat niet. Dat betekent in jouw geval maar 3,7 kW op een 3x16A laadpaal.
2 fase OBC bestaan wel degelijk. Zit ook in de e-Golf dacht ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Makrolon
ovd1995 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:59:
2 fase bestaat wel. Onderandere de oudere e golfs hebben dat ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:10
Inspired schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:00:
[...]

2 fase OBC bestaan wel degelijk. Zit ook in de e-Golf dacht ik.
Zeker tot de laatste e-Golf aan toe

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:42
GerjanT schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:05:
[...]
Zeker tot de laatste e-Golf aan toe
En de e-UP!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ovd1995
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:56
Grappig, op deze creatieve manier toch aan 7,4 kW komen. Mijn gedachtegang was vanuit hoeveel fase er beschikbaar zijn in de meterkast en dat 2 fasen vaak in de war wordt gehaald met 2x16A op 1 fase. Heeft die Mercedes dan ook 2 fasen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eltron
averroes1198 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:08:
Dag allemaal,

I.v.m. de aanstaande oplevering van onze nieuwbouwwoning (3x25a) ben ik mij aan het oriënteren voor een laadpaal. De plug-in hybride kan met max. 7.4kWh laden. Maar gelet op de toekomst wil ik wel een 3 fase aansluiting (11kW) voor de laadpaal realiseren. Vanaf de meterkast komt er door de kruipruimte en de achtertuin een mantelbuis welke onder de stoep door gaat naar het mandelig parkeerterrein grenzend aan de stoep van de achtertuin. Al met al moet er zo’n 24 meter overbrugd worden. In de schuur welke op 2 a 3 meter afstand van de laadpaal staat komt nog wel een access point.

Ik wil door de mantelbuis een ymvk kabel (5x2,5mm) laten lopen en 1 of 2 UTP kabels i.v.m. (dynamic) load balancing (heb al twee andere krachtgroepen in huis). Voor de krachtgroep wil ik gebruik maken van een 4-polige alamat karakteristiek b en type a of b (afhankelijk van de laadpaal). Bij Easee schijnen hier (de ingebouwde RCD) momenteel problemen mee te zijn!

Welk merk raden jullie aan gelet op bovenstaande voor een laadzuil?! Easee, Zappi, EVhub, Wallbox, EVbox of wat anders?!

2,5mm2 is op zich voldoende, maar als je toch bezig bent zou ik iets dikker nemen. 4mm2 of 6mm2,
de meerkosten zijn beperkt en mocht je ooit wel meer willen dan hoef je niet opnieuw een kabel te trekken. Plus dat de weerstand lager is en daarmee minder laadverlies.
Mocht je iets met zonnepanelen willen dat in Zappi een goede keus, wel twee beperkingen die al dan niet relevant zijn in jouw use case: Geen Rfid (vergrendeling\ontgrendeling) en geen backofficemogelijkheid voor eventuele verrekening. Je kunt wel vergrendelen/ontgrendelen met code, maar dat is lastiger dan Rfid.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Makrolon
eltron schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:21:
[...]

2,5mm2 is op zich voldoende, maar als je toch bezig bent zou ik iets dikker nemen. 4mm2 of 6mm2,
de meerkosten zijn beperkt en mocht je ooit wel meer willen dan hoef je niet opnieuw een kabel te trekken. Plus dat de weerstand lager is en daarmee minder laadverlies.
Mocht je iets met zonnepanelen willen dat in Zappi een goede keus, wel twee beperkingen die al dan niet relevant zijn in jouw use case: Geen Rfid (vergrendeling\ontgrendeling) en geen backofficemogelijkheid voor eventuele verrekening. Je kunt wel vergrendelen/ontgrendelen met code, maar dat is lastiger dan Rfid.
De backoffice mogelijkheid komt er aan ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eltron
ovd1995 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:14:
Grappig, op deze creatieve manier toch aan 7,4 kW komen. Mijn gedachtegang was vanuit hoeveel fase er beschikbaar zijn in de meterkast en dat 2 fasen vaak in de war wordt gehaald met 2x16A op 1 fase. Heeft die Mercedes dan ook 2 fasen?
Er zijn niet alleen auto's die dit kunnen, maar ook laders. Bijvoorbeeld de 8kW Magnum Smart Charger v2

dus met 3F kun je prima op 7,4kW laden, mits je auto en/of je lader dit faciliteert

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
Makrolon schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:23:
[...]

De backoffice mogelijkheid komt er aan ;)
Hoe moet ik dit precies zien?

https://www.myenergi.com/.../07/zakelijk-thuis-laden/

Een Zappi heeft geen RFID lezer toch? Moet je dan gewoon een pas koppelen aan de laadpaal en gaan alle laadsessies dan naar die pas? Het uitlezen van de VIN is ook niet mogelijk met AC dacht ik?

Blijkbaar heeft de ISO15118 wel wat erin zitten om VIN uit te wisselen. Al is dat wel wat onhandig voor bezoek etc.

Ik blijft nog maar even wachten op een goed alternatief met RFID. En als het even kan die ook met <6A wil gaan starten met laden.

[Voor 21% gewijzigd door Inspired op 29-05-2023 22:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
Een back office vereist toch geen laadpas.
Kan even goed met p&c.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
IvoB2 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:44:
Een back office vereist toch geen laadpas.
Kan even goed met p&c.
Klopt. Maar voor mij wel noodzakelijk met twee BEVs en veel bezoek met BEVs.

Eigen BEVs zou je dan wellicht via de herkenning kunnen koppelen aan verschillende passen. Met bezoek blijft dat onhandig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• averroes1198
eltron schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:21:
[...]

4mm wordt het dan waarschijnlijk. Ik ga mij eens even in de Zappi verdiepen. Is geen auto van de baas, dus geen backofficemogelijkheid speelt niet.

[Voor 4% gewijzigd door averroes1198 op 30-05-2023 00:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mikey16
EVfan schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:34:
[...]

Heb precies dit gehad met een een fase EV box.
De oorzaak, na zeer lang zoeken, bleek in de combinatie van zonnepanelen en autolader (begrensd door een EVOptimizer load balancer) te zitten, waar de zonnepanelen (1 fase omvormer) op dezelfde fase als de EVBox waren aangesloten.
Als de panelen flink produceren, dus netto een laag schijnbare max aantal A werd gemeten, bleek dat voor de load balancer een reden te zijn “om te denken” dat er niet genoeg power beschikbaar was. Vooral uitgesteld laden met onze eNiro was een drama. En zoals je schrijft, af en toe problemen, bij ons met veel zon, dan hadden we het probleem, als er geen zon was (of overdag weinig zon was geweest) geen probleem met laden.
Ik weet niet of dit helpt, maar bekijk de programmering van de load balancer eens, of schakel die een keer uit. Misschien helpt dat bij het zoeken.
Dank voor je suggestie. Ik heb een 3-fasen aansluiting en nu (donker) gebruikt het huis 280w, geen correlatie met onze zonnepanelen dus. Ik rijd een Ioniq 5, voor mei maanden geen problemen gehad. Nadat mijn laadpaal een week uit was, kwam het issue weer terug. Je geeft aan ‘zet de loadbalancer uit’, hoe doe je dat??😃

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Makrolon
Inspired schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:35:
[...]

Hoe moet ik dit precies zien?

https://www.myenergi.com/.../07/zakelijk-thuis-laden/

Een Zappi heeft geen RFID lezer toch? Moet je dan gewoon een pas koppelen aan de laadpaal en gaan alle laadsessies dan naar die pas? Het uitlezen van de VIN is ook niet mogelijk met AC dacht ik?

Blijkbaar heeft de ISO15118 wel wat erin zitten om VIN uit te wisselen. Al is dat wel wat onhandig voor bezoek etc.

Ik blijft nog maar even wachten op een goed alternatief met RFID. En als het even kan die ook met <6A wil gaan starten met laden.
Zoals ik het begrepen heb koppel je een code aan een bestaande pas. Je toetst voor t laden die code in en laadsessie word gekoppeld aan de betreffende pas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
Inspired schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:54:
[...]

Klopt. Maar voor mij wel noodzakelijk met twee BEVs en veel bezoek met BEVs.

Eigen BEVs zou je dan wellicht via de herkenning kunnen koppelen aan verschillende passen. Met bezoek blijft dat onhandig.
Ieder uiteraard zijn eigen voorkeuren.

Hier geen eigen BEV noch ICE (alleen één EV salarisauto van huidige partner) en we vinden niets zo handig dan p&c ipv thuis steeds te liggen klooien met een laadpas.
En dat sporadisch bezoek van vrienden met een EV (slechs ééntje in de vriendenkring) maakt niet uit om dat even mee te nemen in de backoffice op rekening van de werkgever.
We hebben niet de gewoonte (en gaan die ook niet aankweken) iedereen met een EV tijdens het bezoek bij ons thuis te laten laden. Die gewoonte we vroeger met een ICE ook niet. Het kwam toen ook niet bij ons op om niet bij vrienden op bezoekl te gaan omdat ze geen benzinepomp op de oprit hadden staan. :+

"Noodzaak" is dus meestal maar iets dat je zelf creëert.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

averroes1198 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:21:
[...]

Scherp! 32A zit er niet in, want het vastrecht daarvoor vind ik te hoog!

Je kunt een 22kW laadpunt nog steeds afzekeren met 32A, ook bij een 3x 25A hoofdaansluiting. Je moet dan alleen wel voldoende dikke kabel hebben en load balancing.
Voordeel is dan dat je op combinatie van PV en het net op 1 fase met 7,4kW kunt laden.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-06 06:40
mikey16 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:24:
Wie kan mij helpen?
Heb je zonnepanelen? Bij mij raakte de Alfen danig in de war als de zon scheen omdat hij het verschil niet begreep tussen ingaand en uitgaand vermogen. Dit kun je testen door als hij de melding geeft op je omvormer de productie uit te zetten. Als laden dan wel start is dat het probleem. Alfen weigert al 4 jaar om dat op te lossen, mijn installateur heeft dat nu uiteindelijk opgelost met een andere modbus meter

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EVfan
mikey16 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 01:21:
[...]

Dank voor je suggestie. Ik heb een 3-fasen aansluiting en nu (donker) gebruikt het huis 280w, geen correlatie met onze zonnepanelen dus. Ik rijd een Ioniq 5, voor mei maanden geen problemen gehad. Nadat mijn laadpaal een week uit was, kwam het issue weer terug. Je geeft aan ‘zet de loadbalancer uit’, hoe doe je dat??😃
Mijn load balancer is extern, via de P1 poort van de slimme meter, met een eigen 12V voeding. Dus een kwestie van de P1 poort afkoppelen. Of 12V voeding uitschakelen.
Ik heb ook een 3 fase meterkast, maar de lader is op een fase aangesloten, dezelfde fase als de zonnepanelen. En dat veroorzaakte het probleem.
Bij mij maakte het niet uit wat het actuele verbruik was op het moment dat het uitgestelde laden had moeten beginnen, de load balancer had kennelijk bij aansluiten overdag (met geprogrammeerd laden in de nacht) al bepaald dat er (door de teruggeleverde stroom op dat moment) onvoldoende vermogen (er moet minimaal 6A beschikbaar zijn) kon worden geleverd en startte dus uren later ook niet met laden.
Omdat het probleem er bij jouw voor mei ook niet was zit mijn verdenking toch in een relatie met zonnepanelen/opbrengst.
Succes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EVfan
Laurens__ schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:45:
[...]

Heb je zonnepanelen? Bij mij raakte de Alfen danig in de war als de zon scheen omdat hij het verschil niet begreep tussen ingaand en uitgaand vermogen. Dit kun je testen door als hij de melding geeft op je omvormer de productie uit te zetten. Als laden dan wel start is dat het probleem. Alfen weigert al 4 jaar om dat op te lossen, mijn installateur heeft dat nu uiteindelijk opgelost met een andere modbus meter
Vergelijkbaar dus met het probleem dat ik had.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mikey16
Laurens__ schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:45:
[...]

Ik heb inderdaad zonnepanelen. De laadpaal en zonnepanelen zitten allebei op een aparte 3-fasen groep. Verder laadt hij regelmatig ook gewoon als de panelen opwekken. Dat lijkt me die oorzaak uit te sluiten, of zie ik dat niet goed?
Maar ik ga toch een keer de panelen uitzetten als de laadpaal de melding geeft.
De p1-datakabel en de 3-fasen voedingskabel van de laadpaal zaten op 2 plekken strak tegen elkaar aan in een pvc buis. Ik dacht zelf aan interferentie. Datakabel losgehaald, maar dat loste het niet op.
De Alfen monteur die vorig jaar geweest is, zei dat de problemen kwamen van een door E-Flux gepushed laadprofiel, dat hij softwarematig verwijderd heeft. Zegt iemand dat wat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Laurens__
mikey16 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:04:
[...]

Ik heb inderdaad zonnepanelen. De laadpaal en zonnepanelen zitten allebei op een aparte 3-fasen groep. Verder laadt hij regelmatig ook gewoon als de panelen opwekken. Dat lijkt me die oorzaak uit te sluiten, of zie ik dat niet goed?
Maar ik ga toch een keer de panelen uitzetten als de laadpaal de melding geeft.
De p1-datakabel en de 3-fasen voedingskabel van de laadpaal zaten op 2 plekken strak tegen elkaar aan in een pvc buis. Ik dacht zelf aan interferentie. Datakabel losgehaald, maar dat loste het niet op.
De Alfen monteur die vorig jaar geweest is, zei dat de problemen kwamen van een door E-Flux gepushed laadprofiel, dat hij softwarematig verwijderd heeft. Zegt iemand dat wat?
Wat er mis lijkt te gaan in de software van Alfen is dat hij in bepaalde situaties de load balancing verkeerd interpreteert. Uitgaand vermogen van zonnepanelen wordt dan gezien als verbruik. Dus 3x20A terugleveren aan het net wordt dan gezien als nog maar 3x5A beschikbaar op een 3x25A aansluiting. En dat is vaak te weinig om te starten met laden.

Bij 3x10A terugleveren heb je dan 3x15.A beschikbaar voor starten met laden.

Is het laden eenmaal gestart dan lost het probleem zich vanzelf op.

Ik heb ook een keer een monteur van Alfen gehad die mijn configuratie veranderde, toen sloeg de hoofdzekering eruit omdat de load balancing niet goed was geconfigureerd…

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-06 14:18
Ik zoek een laadpaal die 11kw kan laden en bij voorkeur klaar is voor 22kw. Geen pasjes of iets dergelijks nodig. 3 fasen aansluiting komt over 2 weken.

Wat essentieel is dat hij goed aan te sturen moet zijn middels HomeAssistant dit ivm met actief sturen op dynamische tarieven. Helaas maar een kleine hoeveelheid panelen en lastig om uit breiden ivm monument.

Mijn shortlist is Easee (nu afgevallen ivm aardlek probleem), Zappie of Wallbox.

Hebben jullie nog een mening/advies als het gaat om keuze tussen bovenstaande icm met mijn HomeAssistant eis?

[Voor 3% gewijzigd door tyfoon_2 op 31-05-2023 17:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:09
averroes1198 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:08:
Dag allemaal,

Ik ga er vanuit dat jouw woning met enkele zonnepanelen wordt geleverd en je deze misschien nog uitbreidt.

In dat geval zou ik een 22kW Zappi adviseren, aangesloten via een 5x6mm kabel op een Hager 32A B-kar aardlekautomaat in je meterkast. Ben je toekomstproof en kan je via 1-fase ook laden tot 7,4kW op eigen opwek.

Alternatief:
Ben nu zelf bezig met de aanleg van een tweede groepenkast in de garage. Zelfde principe, alamat in de meterkast en 5x6mm naar de garage en daar een nieuwe meterkast. Vanuit die meterkast gaat straks weer een 5x6mm naar de oprit. Voordeel van de tweede meterkast is meer flexibiliteit voor evt uitbreiding in de toekomst (bijv warmtepomp, jacuzzi, etc). In mijn geval worden er 3 heaters a 3000w per stuk op aangesloten, zonnepanelen van de overkapping, laadpaal en tuinverlichting.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-06 15:49
B-Bandit schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:36:
[...]

Ik ga er vanuit dat jouw woning met enkele zonnepanelen wordt geleverd en je deze misschien nog uitbreidt.

In dat geval zou ik een 22kW Zappi adviseren, aangesloten via een 5x6mm kabel op een Hager 32A B-kar aardlekautomaat in je meterkast. Ben je toekomstproof en kan je via 1-fase ook laden tot 7,4kW op eigen opwek.

Alternatief:
Ben nu zelf bezig met de aanleg van een tweede groepenkast in de garage. Zelfde principe, alamat in de meterkast en 5x6mm naar de garage en daar een nieuwe meterkast. Vanuit die meterkast gaat straks weer een 5x6mm naar de oprit. Voordeel van de tweede meterkast is meer flexibiliteit voor evt uitbreiding in de toekomst (bijv warmtepomp, jacuzzi, etc). In mijn geval worden er 3 heaters a 3000w per stuk op aangesloten, zonnepanelen van de overkapping, laadpaal en tuinverlichting.
Eens.
Zappi kan je met Home Assistant makkelijk sturen, alle functies kan je besturen. Dus Eco+ wanneer er zon is, tenzij de prijs boven een bepaald niveau is want dan is teruglevering een beter idee. Of, FAST wanneer de stroom belachelijk goedkoop is + je aan het terugleveren bent.
Ik ben zelf nog bezig dit allemaal te automatiseren, gaat nog niet zo vlot. (Weinig ervaring), maar kleine stapjes.

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-06 10:59
Card Nox schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:09:

Vraagje. Welke aardlek schakelaar heb ik nodig/raden jullie aan? Liefst van hier.

Geen idee waar ik de CT klemmen zou moeten installeren, lol.

[Afbeelding]
Ivm DC lekstroom is een type B nodig (niet te verwarren met de B uitschakel karakteristiek)
Zie bv. Deze site
https://www.autovanmorgen.nl/aardlekschakelaar-type-a-en-b

In de laadpaal manual staat meestal of de paal zelf wellicht al hiertegen (DC lekstroom ) beveiligd is.
Als dit er niet staat dus een type B kiezen.
(Type A is goedkoper en wordt normaal toegepast in huizen. )

Kies bij Elektramat 4polig, 30mA, type B, B karakteristiek en minimaal 40Ampere.

Voor je CT klemmen:
Om de 3 fase draden doen, direct boven je hoofdschakelaar.
Hoofdschakelaar het beste uitzetten. Let er op dat er aan de onderzijde spanning blijft staan!
Als je zonnepanelen hebt kun je het beste ook die groep even uitzetten.
Heb nl. geen idee hoesnel de omvormer nl. stopt 'met stroom geven' :P
Let op de pijl van de spoel!! Zie handeling.
Of alle 3 naar 'het net' of juist andersom...

• GMJansen
GG85 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:10:
Zo, eerste laadsessie met onze '11kW on a budget' lader is succesvol afgerond!

Bestaande stopcontact aangepast naar een 3-fase CEE stekker met schakelaar, vergrendeling en juiste IP-rating.
In de meterkast alles aangesloten op de bestaande 3-fase schuur groep incl 20A automaten en aardlek.
Vervolgens een 11kW mobiele lader gekocht voor €340 dus in totaal voor minder dan €400 klaar.
Geen loadbalancing of iets maar verder net zo veilig als een vaste paal.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Technisch werkt dit natuurlijk prima.
Echter is dit -mijns inziens- een zeer gevaarlijke en ongewenste opstelling.
Je kunt (of je buurjongetje) immers (bewust) de stekker eruit trekken als er geladen wordt.
Dit geeft echter flinke vonken en kan potentieel de boel kapot maken, of erger.

Dus wellicht nog een kastje met hangslot oid erover heen?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

GMJansen schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:55:
[...]

Ivm DC lekstroom is een type B nodig (niet te verwarren met de B uitschakel karakteristiek)
Zie bv. Deze site
https://www.autovanmorgen.nl/aardlekschakelaar-type-a-en-b

In de laadpaal manual staat meestal of de paal zelf wellicht al hiertegen (DC lekstroom ) beveiligd is.
Als dit er niet staat dus een type B kiezen.
(Type A is goedkoper en wordt normaal toegepast in huizen. )

Kies bij Elektramat 4polig, 30mA, type B, B karakteristiek en minimaal 40Ampere.

Voor je CT klemmen:
Om de 3 fase draden doen, direct boven je hoofdschakelaar.
Hoofdschakelaar het beste uitzetten. Let er op dat er aan de onderzijde spanning blijft staan!
Als je zonnepanelen hebt kun je het beste ook die groep even uitzetten.
Heb nl. geen idee hoesnel de omvormer nl. stopt 'met stroom geven' :P
Let op de pijl van de spoel!! Zie handeling.
Of alle 3 naar 'het net' of juist andersom...
Zappi heeft Type B ingebouwd (=DC lekstroom detectie).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02:48
GMJansen schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:04:
[...]

Je kunt (of je buurjongetje) immers (bewust) de stekker eruit trekken als er geladen wordt.

Komt geen vonk vanaf want:
"De schakelaar is zodanig geconstrueerd dat deze alleen bediend kan worden indien er een stekker in zit. Indien de schakelaar in de "aan"-positie staat kan de stekker niet verwijderd worden."

Weer een gevalletje wel reageren maar niet goed de context lezen.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
DonJuape schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:44:
[...]

Zappi heeft Type B ingebouwd (=DC lekstroom detectie).
Alleen vanaf versie 2. Versie 1 heeft geen Type B ingebouwd.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• eltron
daemonix schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:48:
[...]

Alleen vanaf versie 2. Versie 1 heeft geen Type B ingebouwd.
en versie 1 wordt al een jaar of 3-4 niet meer geleverd. Dus alleen uitkijken als je via marktplaats Zappi koopt.

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een Zappi V2.1 hangen thuis, aan 3-fase met zonnepanelen (4kW 3-fase voor en 3,6kW 1-fase op L2 achter). Deze laad onze auto in ECO+ modus (dus alleen zonnestroom).

Vandaag begon hij opeens langzamer te laden zonder indicatie waarom? De auto vermeld dat er maar 7A afgenomen mag worden, dus begrenzing in de laadpaal (de auto, Tesla Model Y RWD 60kWh, is ook nog lang niet vol, 55% accu).

Alle CT's langsgelopen, die kloppen en geven de juiste power factor (0.99) aan en de juiste / verwachtte hoeveelheid vermogen. Er is genoeg overschot beschikbaar, maar toch laad de Zappi langzaam?

Vanalles geprobeerd, sessie gestopt en gestart, kabel eruit / erin, nog steeds langzaam.
De groep van de Zappi uit gezet, en daarna weer aan. Toen ging hij weer sneller laden *O* (5-6kW = PV overschot)!

Maar na een tijdje weer langzaam laden -O- !

Zie deze grafiek waar ik de Zappi monitor, inclusief de reset waar hij het goed doet en dan weer langzamer gaat laden.

Geen foutmeldingen op de Zappi....
Phase metering netting staat aan (dus hij kijkt naar totaal overschot, niet alleen overschot op de L1 waar hij van laad in ECO+ mode). En er was genoeg stroom beschikbaar op L1. Alle fases zaten tussen de 240V en 225V (dus geen onderspanning ofzo).

Tijdens de reset ook onze (1-fase) zonnepanelen omvormer achter van L2 op L1 overgezet (wilde ik toch al een keer doen ivm zelfconsumptie), maar nog steeds het probleem dus.

Iemand een idee?
Enige vermoeden wat ik heb is temperatuur, gezien hij in de zon hangt, toen hij langzamer laadde vermeldde de Zappi zelf een "Unit temperature" van 67 graden. Wat ik zelf redelijk normaal / te verwachten vind voor een unit buiten in de zon?

[Voor 42% gewijzigd door marowi op 31-05-2023 17:57]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• m.eddy
  • Laatst online: 00:30
marowi schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:37:
Ik heb een Zappi V2.1 hangen thuis, aan 3-fase met zonnepanelen (4kW 3-fase voor en 3,6kW 1-fase op L2 achter). Deze laad onze auto in ECO+ modus (dus alleen zonnestroom).

Vandaag begon hij opeens langzamer te laden zonder indicatie waarom? De auto vermeld dat er maar 7A afgenomen mag worden, dus begrenzing in de laadpaal (de auto, Tesla Model Y RWD 60kWh, is ook nog lang niet vol, 55% accu).

Alle CT's langsgelopen, die kloppen en geven de juiste power factor (0.99) aan en de juiste / verwachtte hoeveelheid vermogen. Er is genoeg overschot beschikbaar, maar toch laad de Zappi langzaam?

Vanalles geprobeerd, sessie gestopt en gestart, kabel eruit / erin, nog steeds langzaam.
De groep van de Zappi uit gezet, en daarna weer aan. Toen ging hij weer sneller laden *O* (5-6kW = PV overschot)!

Maar na een tijdje weer langzaam laden -O- !

Zie deze grafiek waar ik de Zappi monitor, inclusief de reset waar hij het goed doet en dan weer langzamer gaat laden.

[Afbeelding]

Geen foutmeldingen op de Zappi....
Phase metering netting staat aan (dus hij kijkt naar totaal overschot, niet alleen overschot op de L1 waar hij van laad in ECO+ mode). En er was genoeg stroom beschikbaar op L1. Alle fases zaten tussen de 240V en 225V (dus geen onderspanning ofzo).

Tijdens de reset ook onze (1-fase) zonnepanelen omvormer achter van L2 op L1 overgezet (wilde ik toch al een keer doen ivm zelfconsumptie), maar nog steeds het probleem dus.

Iemand een idee?

Wat zeggen de logs?
https://www.myenergi.com/wiki/zappi-v2/menus/

• marowi
  • Niet online
Niks bijzonders, event log gewoon de regels die op het display verschijnen, allemaal normaal, en de charge log alleen wat samenvattingen van charge sessies?

• m.eddy
marowi schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:04:
[...]

Niks bijzonders, event log gewoon de regels die op het display verschijnen, allemaal normaal, en de charge log alleen wat samenvattingen van charge sessies?

[Afbeelding]
Je zou verwachtend dat ie, op het moment dat ie van charge verandert, ook logt waarom ie dat doet. Er zal een factor zijn die dat bepaald. Ging je PV opbrengst niet naar beneden?

• marowi
  • Niet online
m.eddy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:08:
[...]

Je zou verwachtend dat ie, op het moment dat ie van charge verandert, ook logt waarom ie dat doet. Er zal een factor zijn die dat bepaald. Ging je PV opbrengst niet naar beneden?
Nope, ik heb een zeer uitgebreid power monitoring systeem, ik meet alle groepen met CT's.
Maar ik lees ook de API's van MyEnergi / Zappi uit, en ook die laat ziet dat hij wist dat er overschot was toen hij begon met afschalen.

De dip in zon tussen 16:45 en 17:05 was ik die dus de achterste PV heb omgezet van L2 naar L1, gewoon om te kijken of de Zappi misschien die "Net phases" niet goed snapte ofzo, maar maakte geen verschil.

[Voor 11% gewijzigd door marowi op 31-05-2023 18:12]

• m.eddy
marowi schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:11:
[...]

Nope, ik heb een zeer uitgebreid power monitoring systeem, ik meet alle groepen met CT's.
Maar ik lees ook de API's van MyEnergi / Zappi uit, en ook die laat ziet dat hij wist dat er overschot was toen hij begon met afschalen.

[Afbeelding]

De dip in zon tussen 16:45 en 17:05 was ik die dus de achterste PV heb omgezet van L2 naar L1, gewoon om te kijken of de Zappi misschien die "Net phases" niet goed snapte ofzo, maar maakte geen verschil.
Eeeh de EV is ook een partij in het chargen. Wat zegt de Y ervan? Heb je Teslamate draaien?

• mikey16
Laurens__ schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:38:
[...]

Wat er mis lijkt te gaan in de software van Alfen is dat hij in bepaalde situaties de load balancing verkeerd interpreteert. Uitgaand vermogen van zonnepanelen wordt dan gezien als verbruik. Dus 3x20A terugleveren aan het net wordt dan gezien als nog maar 3x5A beschikbaar op een 3x25A aansluiting. En dat is vaak te weinig om te starten met laden.

Bij 3x10A terugleveren heb je dan 3x15.A beschikbaar voor starten met laden.

Is het laden eenmaal gestart dan lost het probleem zich vanzelf op.

Ik heb ook een keer een monteur van Alfen gehad die mijn configuratie veranderde, toen sloeg de hoofdzekering eruit omdat de load balancing niet goed was geconfigureerd…
Dank voor je reactie.
Dit verklaart alleen niet:
- als de zonnepanelen opwekken in volle zon (6250wattpiek) en ik begin met laden, dan lukt dat regelmatig, (ook) voor langere tijd.
- als ik om 23.00 begin met laden (geen zon, gering huisgebruik), begint hij met laden en soms (niet altijd) stopt laden dan na 40 minuten. Dus bij mij betekent starten van laden niet dat het probleem zich vanzelf oplost.🥲
Geen pijl op te trekken voor mij…
Kan ik iets met die ACE service installer (zie andere posts, die ik nog nooit heb gebruikt) en op welke instellingen moet ik letten?

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:58

GG85

.......

GMJansen schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:04:
[...]

Nee hoor, daar heb ik aan gedacht. het CEE stopcontact vergrendeld zodra de schakelaar in 'aan' positie staat en zonder contrastekker er in kan de schakelaar weer niet naar 'aan' dus staat er geen spanning op de contacten (dubbelppolige schakelaar)

Er zit een opening om evt een hangslot te plaatsen maar dat is tegen diefstal.

Daarnaast is de norm voor deze 'mobiele laders' strenger dan de vast kasten en is hij naar IP67 rating ook bestand tegen overrijden door de auto zonder gevaarlijk te beschadigen.

Qua techniek en implementatie echt net zo veilig als een vaste paal.

[Voor 18% gewijzigd door GG85 op 31-05-2023 19:01]

• marowi
  • Niet online
m.eddy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:47:
[...]

Eeeh de EV is ook een partij in het chargen. Wat zegt de Y ervan? Heb je Teslamate draaien?
Ik heb geen TeslaMate. Tesla geeft alleen 6A max aan.

Ik heb de Zappi nu op Fast (11kW) gezet, en alsnog laad hij maximaal 6A = 4kW.

Straks maar eens de Zappi openschroeven om te kijken of de terminals goed vastzitten of daar iets geks zie..

[Voor 58% gewijzigd door marowi op 31-05-2023 19:20]

• marowi
  • Niet online
De heetste componenten waren de 4 zwarte kastjes bovenin, 76 graden bij eerste keer meten….
Lekker slim ontwerp om dat bovenaan de print en bovenin de behuizing te hebben dan.

Drie linker kastjes vermoed ik dat het de relais zijn, en het rechter zwarte kaste is een 24V omvormer, voor alle elektronica waarschijnlijk.

Als dit het probleem is ben ik benieuwd wat MyEnergi hier mee wil doen. Het was slechts 25 graden vandaag?

Alle kabels zitten nog prima vast.

- Edit:
3 linker kastjes zijn ItaCoil web SVL101201, ook transformators dus.
CT klem spoelen?

[Voor 6% gewijzigd door marowi op 31-05-2023 19:45]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• marowi
  • Niet online
Jup, het is de temperatuur! Handig zo'n zonnelader (#sarcasm). Hij hangt ook nog geeneens vol op zuid, en toch schiet hij in de thermal protection, terwijl de buitentemperatuur nog geeneens boven de 25 graden was.
De muur kijkt naar 300 graden op het kompas, dus de zon komt er pas vrij laat op.

Dat word nog wat deze zomer. Ik weet niet of ik de Zappi nog kan aanraden nu :F

Volgens installers wiki over Built-In Protection hier: https://www.myenergi.com/wiki/zappi-v2/built-in-protection/

Kun je het zien aan het icoontje, en nu ik nogmaals op mijn foto's kijk, inderdaad! Er staan kringeltjes boven mijn icoontje:

[Voor 3% gewijzigd door marowi op 31-05-2023 20:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:38

Termy

valt er nog wat te fragge?

marowi schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:25:
Jup, het is de temperatuur! Handig zo'n zonnelader (#sarcasm). Hij hangt ook nog geeneens vol op zuid, en toch schiet hij in de thermal protection, terwijl de buitentemperatuur nog geeneens boven de 25 graden was.
De muur kijkt naar 300 graden op het kompas, dus de zon komt er pas vrij laat op.

Volgens installers wiki over Built-In Protection hier: https://www.myenergi.com/wiki/zappi-v2/built-in-protection/
[Afbeelding]

Kun je het zien aan het icoontje, en nu ik nogmaals op mijn foto's kijk, inderdaad! Er staan kringeltjes boven mijn icoontje:

[Afbeelding]
Ugh, dit is wel matig. De mijne komt vol in de zon te hangen, praktisch de hele dag in de zomer en ik zal ook met iets van net onder de 6 kW op overschot kunnen laden. Misschien betere heatsinksjes op klussen? :P

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Jirnsum
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:27
jeroenvanderl schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:21:
[...]

Dat zou best eens kunnen. Ik heb zelf een wat oudere slimme meter (Landys+Gyr ZMF120ABd) en die heeft ook geen P1 poort (schijnt via infrarood te werken). Dus ik heb de netbeheerder (Stedin) benaderd om de meter om te wisselen voor een nieuwere en dat doen ze zonder kosten (duurt wel een maand of twee). Dan kan de laadpaal van loadbalancing gebruik maken. Diezelfde meter is door andere netbeheerders inmiddels op de afkeurlijst geplaatst zag ik.
Tijdens het zoeken naar informatie over waar in godsnaam de P1 poort zat op de ZMF120ABd kwam ik je post tegen. Zelfde weg bewandeld: gisteren contact opgenomen met Stedin of deze meter binnenkort vervangen ging worden omdat geen loadbalancing toch wat zonde is met een dak vol zonnepanelen. Werd zonder verdere poespas ingepland (eind volgende week al). Loont dus absoluut de moeite.

Steam profiel UPlay JirnsumNL

• marowi
  • Niet online
Termy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:31:
[...]

Ugh, dit is wel matig. De mijne komt vol in de zon te hangen, praktisch de hele dag in de zomer en ik zal ook met iets van net onder de 6 kW op overschot kunnen laden. Misschien betere heatsinksjes op klussen? :P
Als dit niet exemplarisch is en opgelost met een nieuwe lader, en MyEnergi zegt "working as intended", dan trek ik de kabel eraf, hang ik de lader binnen neer, en doe ik de kabel door het oude gat de lader weer in.

Dan hangt hij binnen in de schuur, buiten de directe zon. Zou wel jammer zijn, ik vond het altijd wel leuk even op de display te kijken hoe alles bezig was.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:50

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah zuur is dat. Hier hangt ie gelukkig aan de noordkant en onder de carport. Wel goed om te weten! Thanks!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

marowi schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:39:
[...]

Als dit niet exemplarisch is en opgelost met een nieuwe lader, en MyEnergi zegt "working as intended", dan trek ik de kabel eraf, hang ik de lader binnen neer, en doe ik de kabel door het oude gat de lader weer in.

Dan hangt hij binnen in de schuur, buiten de directe zon. Zou wel jammer zijn, ik vond het altijd wel leuk even op de display te kijken hoe alles bezig was.
Lijkt mij geen "working as intended". En het hoeft ook helemaal geen "overheating" te zijn maar kan ook "incorrect reporting of overheating" zijn. Ben benieuwd wat MyEnergi zegt, zijn een paar reports over overheating op het forum en die zijn volgens mij netjes opgelost.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Laurens__
mikey16 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:53:
[...]

Dank voor je reactie.
Dit verklaart alleen niet:
- als de zonnepanelen opwekken in volle zon (6250wattpiek) en ik begin met laden, dan lukt dat regelmatig, (ook) voor langere tijd.
- als ik om 23.00 begin met laden (geen zon, gering huisgebruik), begint hij met laden en soms (niet altijd) stopt laden dan na 40 minuten. Dus bij mij betekent starten van laden niet dat het probleem zich vanzelf oplost.🥲
Geen pijl op te trekken voor mij…
Kan ik iets met die ACE service installer (zie andere posts, die ik nog nooit heb gebruikt) en op welke instellingen moet ik letten?
Dan is er iets anders aan de hand. Ik meen me te herinneren dat er ook iets was met de hoeveelheid berichtjes de slimme meter uitstuurt(dat verschilt per meter) en hoeveel de Alfen kan verwerken .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GMJansen
Jazsie schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:20:
[...]

Weer een gevalletje wel reageren maar niet goed de context lezen.
Thx, nu ik de link van je ceeform open zie ik het idd.
Kende ze niet, Ik keek alleen naar de foto. 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GMJansen
GG85 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:58:
[...]

Nee hoor, daar heb ik aan gedacht. het CEE stopcontact vergrendeld zodra de schakelaar in 'aan' positie staat en zonder contrastekker er in kan de schakelaar weer niet naar 'aan' dus staat er geen spanning op de contacten (dubbelppolige schakelaar)

Er zit een opening om evt een hangslot te plaatsen maar dat is tegen diefstal.

Daarnaast is de norm voor deze 'mobiele laders' strenger dan de vast kasten en is hij naar IP67 rating ook bestand tegen overrijden door de auto zonder gevaarlijk te beschadigen.

Qua techniek en implementatie echt net zo veilig als een vaste paal.
Thx zag idd ook net de reactie van Jazsie.
Idd niet goed gelezen.
Dit is idd een mooie oplossing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ophidian

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn Zappi hangt al bijna 3 jaar vol op zuid in de zon en laadt prima op 11kW. Nog nooit thermal protection gehad.

• GMJansen
Ivm het stroom verbruik ervan wil ik geen vermogens meters per eindgroep.
Ook al ivm de benodigde ruimte.

Zijn er mensen hier die een combi box gebruiken, dwz 3 spannings ingangen voor de 3 fases en tig ct klem ingangen?
(Ik wil m koppelen aan HA.)
Pagina: 1 ... 65 66 67 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee