Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
[ Voor 55% gewijzigd door TWFpa2Vs op 09-10-2022 22:17 ]
Ja. 3x13 is op zich prima maar just met LB zou je gewoon tot 3x16 moeten kunnen gaan.TWFpa2Vs schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:16:
Zou ik moeten controleren maar ga ik idd ook vanuit, ik vond het persoonlijk ook wat raar, laad evengoed 50km per uur wat snel zat is maar de redenatie kon ik niet helemaal in mee.
Iemand ervaring hiermee? (Ik ga ze sowieso morgen bellen, mocht niemand een oplossing hiervoor hebben)

Model 3
half...eltron schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:53:
[...]
Dan ga je al uit van dubbele lader zoals Makrolon als oplossing aangeeft.
Ik ga er stiekem vanuit dat in ieder geval bij één van de 2 EV's er een Granny meegekomen is.
1e EV thuis > aan de 3F 11kW
2e EV thuis> 1e dan aan Granny (EN beperkte stroom ivm max afzekering )
2e dan aan de 3F omdat deze een kortere looptijd heeft.
Gemak? nee, maar kan wel.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
80kWh is mega veel voor sluimerverbruik. Dat kan bijna niet kloppen. Het is niet mogelijk dat iemand anders geladen heeft? Of toch iets anders in je woning dat meer verbruikt heeft? Geen WP voor verwarming neem ik even aan?ejtnaj schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:38:
Ik schrok een beetje van mijn stroomverbruik sinds ik mijn laadpaal eind augustus heb laten installeren, een Alfen S-line. Over september 80 kWh meer verbruik dan de maanden daarvoor, en dat terwijl ik het nog niet in gebruik heb genomen. Herkent iemand dit soort sluipverbruik of lijkt er meer iets aan de hand?
Niet per ongeluk in de app het ampèrage omlaag gezet? Lijkt me vreemd dat de zonnepanelen invloed hebben. Welke lader? En heeft die LB?ElonDusk schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 23:01:
Ik heb sinds een week zonnepanelen en heb pas vandaag mijn auto (Tesla Model 3) aan de lader gedaan en hij laadt niet meer sneller dan 6 kw. Normaal laadde hij met 11kw.
Iemand ervaring hiermee? (Ik ga ze sowieso morgen bellen, mocht niemand een oplossing hiervoor hebben)
Ik snap ook niet hoe dat kan. Misschien hebben ze iets in de meterkast aangepast. Don’t know.Inspired schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:49:
[...]
Niet per ongeluk in de app het ampèrage omlaag gezet? Lijkt me vreemd dat de zonnepanelen invloed hebben. Welke lader? En heeft die LB?
Ik kan op de app niet hoger dan 8 ampere zetten. Hij gaat niet verder. Ik heb een New Motion laadpaal en voor zover ik het weet heeft ie LB, aangezien hij omlaag gaat als er veel dingen thuis aanstaan.
Model 3
Je kunt in de Tesla app ook niet verder dan 8A gaan? Ik heb ook een NM paal, als ik de LB eraf haal (adapter eruit) dan laad hij met max 6A bij mij. Dus dan zou er nog iets anders aan de hand moeten zijn. Je hebt de NM paal en adapter van de LB al eens uit/aan gedaan? (Tenminste, ik heb een adapter voor LB omdat het bij mij niet via P1 gaat.)ElonDusk schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:00:
[...]
Ik snap ook niet hoe dat kan. Misschien hebben ze iets in de meterkast aangepast. Don’t know.
Ik kan op de app niet hoger dan 8 ampere zetten. Hij gaat niet verder. Ik heb een New Motion laadpaal en voor zover ik het weet heeft ie LB, aangezien hij omlaag gaat als er veel dingen thuis aanstaan.
Waarom heb je de zekering niet nog uit staan als je hem toch een paar maanden niet gebruikt? Kan je nu meteen zien of het echt daar aan lag.ejtnaj schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:38:
Ik schrok een beetje van mijn stroomverbruik sinds ik mijn laadpaal eind augustus heb laten installeren, een Alfen S-line. Over september 80 kWh meer verbruik dan de maanden daarvoor, en dat terwijl ik het nog niet in gebruik heb genomen. Herkent iemand dit soort sluipverbruik of lijkt er meer iets aan de hand?
[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 10-10-2022 21:07 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ja dat is een beetje Captain Hindsightfsfikke schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:07:
[...]
Waarom heb je de zekering niet nog uit staan als je hem toch een paar maanden niet gebruikt? Kan je nu meteen zien of het echt daar aan lag.
Maar ik wilde voor werkgever een export maken van laadsessies. En daarbij viel me op dat de sessies waar jedlix onderbrak, niet goed geregistreerd staan aan mijn RIFD tag. Dat alleen het stuk voor de eerste "pauze" geteld word.
Is dit ook al iemand opgevallen?
Ik ga het proberen. Thanks voor de tip. Wie weet werkt het (helaas kan ik het niet direct proberen aangezien mijn auto nog 99% vol is haha).Inspired schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:03:
[...]
Je kunt in de Tesla app ook niet verder dan 8A gaan? Ik heb ook een NM paal, als ik de LB eraf haal (adapter eruit) dan laad hij met max 6A bij mij. Dus dan zou er nog iets anders aan de hand moeten zijn. Je hebt de NM paal en adapter van de LB al eens uit/aan gedaan? (Tenminste, ik heb een adapter voor LB omdat het bij mij niet via P1 gaat.)
Model 3
AFAIK zit er in de laadpaal een MID gecertificeerd 3-fase meter met hierop het opgenomen vermogen door de laadpaal.ejtnaj schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:38:
Ik heb thuis een Alfen S-line Pro hangen en deze heeft deze zeker aan boord. Even open schroeven en kijken hoe of wat. Ik zelf merk geen sluipverbruik met de laadpaal idle, die paar watt voor het display/CPU niet meegerekend.
www.google.nl
Wat was er stuk aan die Jeflix integratie dan? Mijn Jedlix app deed het regulier?Dala schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:45:
Ik heb een easee laadpaal, best tevreden over, ook met de jedlix integratie (al is die afgelopen maand kapot).
Maar ik wilde voor werkgever een export maken van laadsessies. En daarbij viel me op dat de sessies waar jedlix onderbrak, niet goed geregistreerd staan aan mijn RIFD tag. Dat alleen het stuk voor de eerste "pauze" geteld word.
Is dit ook al iemand opgevallen?
ehhhh..HOI
Ik heb al jaren een Alfen Pro line in gebruik (dus nog eens met display) en dat verbruikt in standby nauwelijks iets. Er moet dus iets anders aan de hand zijn.ejtnaj schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:38:
80 kWh extra verbruik kan je ook geen sluipverbruik meer noemen, dat is bijna 2,7 kWh per etmaal.
[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 11-10-2022 08:51 ]
Ik kreeg dit bericht van Jedlix een paar weken geleden:krizzziz schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:51:
[...]
Wat was er stuk aan die Jeflix integratie dan? Mijn Jedlix app deed het regulier?
En de jedlix app klaagde dat er geen verbinding met de charger was.As you might have noticed, we are encountering an issue with the Easee chargers' connection, making it impossible for us to communicate with them.
Rest assured that we are working on a solution and we will keep you updated of future developments.
In the meantime, if your car is connected as well, you can keep on using the smart charging service and enjoy the benefits.
We are sorry for the inconvenience caused,
Hebben andere mensen wel data daar staan? (sites->consumption pagina)
[ Voor 9% gewijzigd door Dala op 11-10-2022 09:23 ]
Ik ben gewisseld van werkgever en heb mijn elektrische leaseauto ingeleverd en zelf prive een andere elektrische auto aangeschaft. Ik heb op de oprit al een paal staan van Alfen.
Ik heb gebeld met Alfen. Mijn laadpaal werd onder leasecontract beheerd door Allego. Nu is die paal vrijgegeven en kan er 'plug en charge' mee geladen worden. Ik zou dat achter een pasje of druppel kunnen beveiligen. Daarnaast overweeg ik de aanschaf van een laadpas om ook onderweg te kunnen laden. Bijvoorbeeld die van e-flux
Dit betekent wel dat ik dus op zoek moet naar een nieuwe 'service provider / back-end' voor instellingen, reparaties, storingen van de paal, etc. E-flux biedt dit blijkbaar aan voor 4 euro in de maand. Ik heb geen idee waar ik verder op moet letten t.a.v. deze back-end. Is er iemand die hier wat aanwijzingen voor kan geven? Is bijvoorbeeld E-flux een goede optie hier voor?
Bij voorbaat dank!
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Ik begreep van Alfen dat zijn in basis niet komen bij storingen en geen instellingen aanpassen voor je laadpaal. Althans, als prive gebruiker ben je als laatste aan de beurt. Advies van hen was om een partij te zoeken die dat regelt. Hoe zou jij dat inrichten, als ik vragen mag?ice-T106 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:04:
@High Rise Ik denk eigenlijk dat je helemaal geen service provider voor je paal nodig hebt.
Instellingen kun je zelf lokaal aanpassen met software, maar staat het nu voor jou situatie niet al goed?High Rise schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:20:
[...]
Ik begreep van Alfen dat zijn in basis niet komen bij storingen en geen instellingen aanpassen voor je laadpaal. Althans, als prive gebruiker ben je als laatste aan de beurt. Advies van hen was om een partij te zoeken die dat regelt. Hoe zou jij dat inrichten, als ik vragen mag?
Verder zou ik de service hetzelfde inrichten zoals als bij mijn: stopcontacten, vaatwasser, wasmachine stofzuiger enz. gewoon lekker gebruiken tot er iets kapot gaat en dan kijken wat het slimste is om te doen.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Het is dat ik gedwongen bij een back-end zit... maar als het zonder kan zou ik het direct doen. Je wilt toch niet telkens moeten bellen om een instelling te laten wijzigen?High Rise schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:20:
[...]
Ik begreep van Alfen dat zijn in basis niet komen bij storingen en geen instellingen aanpassen voor je laadpaal. Althans, als prive gebruiker ben je als laatste aan de beurt. Advies van hen was om een partij te zoeken die dat regelt. Hoe zou jij dat inrichten, als ik vragen mag?
In het begin deed ik dat ook. hang ik telkens in de wacht bij de back-end. Toen dat me te lang duurde en ze ook niet begrepen wat ik wilde, ben ik de instellingen maar gewoon zelf gaan wijzigen. Gaat veel sneller en je ziet zelf wat je doet.
Of eigenlijk nog beter; die GEEN problemen met de WiFi hebben? Dan hoor ik namelijk graag welk merk/type router je de Wallbox op hebt aangesloten.
Ik gebruik zelf een TP-Link Deco X20 als basisstation in de meterkast (Ziggo router in bridge-modus, met 3 x een Deco M40 als uitbreiding voor Mesh-systeem in huis). De Wallbox hangt vlak naast de voordeur, dus zou normaal gesproken met de X20 moeten verbinden. Echter, ik krijg dat met geen enkele mogelijkheid voor elkaar. Hij blijft WiFi niet verbinden. Enkel als ik een oude WiFi-extender van Cisco toevoeg aan mijn systeem in de meterkast (via WPS knop verbonden met de X20) wil de Wallbox ineens wel met internet verbinden; maar voor hoe lang is altijd de vraag. Laatst een paar dagen achter elkaar geen enkel probleem; Gisteren na blijkbaar geen WiFi verbinding te hebben, 3 x de boel gereset en opnieuw opgestart; toch geen verbinding te krijgen, ook niet met behulp van de Cisco... Vanmorgen 1 nieuwe poging; weer verbinding! Vanmiddag kijk ik; Geen verbinding meer. Echt om serieus gek van te worden... Dus mocht iemand een merk router hebben die GEEN problemen heeft met de Wallbox Pulsar Plus; ik hoor het graag. De TP-link gaat denk ik de deur uit...
Download de software ACE Service installerHigh Rise schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:20:
[...]
https://alfen.com/nl-be/search-downloads
en vraag een account/paswoord aan bij Alfen en je kan alle instellingen in de paal zelf wijzigen.
Bij storingen bel ik gewoon Alfen België en die stonden er binnen de week (display stuk van de EVe SPL).
Alsof verhuizen zo maar even kan, economische gebondenheid, financiele situatie, beschikbaarheid van een andere woning MET gelegenheid van parkeren op eigen terrein (in de randstad nauwelijks beschikbaar en waar dat zo is kost de woning al snel 1500 per maand of koopsommen boven 8 ton).fisherman schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:04:
[...]
De enige juiste oplossing is natuurlijk gewoon verhuizen naar een woning met een eigen oprit waarbij je een laadpaal kan aanleggen.
Eigenlijk zouden ze dat in de toekomst gewoon moeten verplichten. Als je een auto wil rijden, dan moet je zelf ook zorgen voor een plek waar je hem kan opladen.
Dit is geen oplossing, er liggen twee parkeervakken voor mijn huis, met een stoep ertussen, kabelgoottegel en klaar. Alleen moet je dan wel KUNNEN parkeren daar, en daar zit vaak het probleem.
De parkeergelegenheid is schaars, tegelijk zijn er mensen die in hun eentje 2 of meer autos willen hebben. Per woning is in de straat waar ik woon 1,2 (één komma twee) parkeervak aanwezig, als 1 persoon 4 autos heeft steelt ie de ruimte van 3 anderen.
En dat gebeurt hier ook
De oorzaak is de gemeente die vanuit de jaren 80 af al, steeds minder parkeergelegenheid in woonwijken realiseerde. Diezeflde gemeente worstelt nu met de problematiek rond laadpalen. Want de oplossing is dat elk parkeervak een laadoptie heeft en zowel door ICE als EV of BHEV mag worden gebruikt.
Dat kan niet, niet alleen is er vaak praktisch geen ruimte (te smalle stoep etc), ook het energienet kan dit niet aan.
Dus moeten er tussenoplossingen komen.
Enerszeids zijn dat de laadpalen op straat, en daar wordt best moeilijk over gedaan waardoor die er te weinig zijn, anderszeids wil bijvoorbeeld onze gemeente nu kijken of kabelgoottegels een oplossing geven zodat priveladen verlengd mogelijk wordt.
Prima, maar daarmee dient zich dan het geschetste probleem aan dat je een lader kunt hebben prive, de gemeente legt een laddkabel gootje aan, maar je kunt er met de auto niet bijkomen omdat er anderen geparkeerd staan.
We zijn er nog lang niet, en het is goed dat hierover discussie is, publieke palen, verlengde priveaansluitingen op publiek terrein, het moet allemaal vorm gaan krijgen.
Om dat te roepen dat mensen dan maar moeten verhuizen gaat me te ver. Dat kan heel vaak gewoon niet!
Diezelfde discussie was er met mensen waar ineens een spoorlijn achter het huis wordt aangelegd, of mensen in de omgeving schiphol in de jaren 60 die ineens te maken kregen met een nieuwe vliegroute die tot op de dag van vandaag bestaat en vliegtuigen elke 2 minuten over het huis laten daveren op geringe hoogte.
Ook daar vaak "Dan verhuis je toch?" vanuit streken waar mensen wonen die het allemaal dik voor elkaar hebben.
Dat komt heel vervelend over, want mensen hebben vaak niet zomaar de keuze optie om maar even te verhuizen.
Ik ook niet, financieel niet en praktisch niet vanwege economische gebondenheid en vooral omdat mijn partner zwaar afhankelijk is van OV, en dat is hier prima, elders kan het alleen maar slechter worden.
Hoe moeilijk kan het dan zijn als oplossing als gemeente te zeggen "kabelgoottegel prima, met reservering van 1 plaats, maar dan mag je ook alleen dáár parkeren als je thuis bent".
Hetzelfde gebeurt namelijk ook met mensen die een voortuintje ombouwen tot parkeerplaats, de gemeente legt dan een verlaagde stoeprand aan en offert daarvoor 1 publieke parkeerplek op. Dat vinden we al heel normaal namelijk. Niemand die daarover zeurt.
Waarom dan niet 1 publieke parkeerplek opofferen om 1 laadplek voor de bewoner die notabene zijn eigen laadpaal nog moet betalen dan, te realiseren?
"Zorg maar dat je dan verhuist" is dan absoluut dwaasheid om te roepen.
Overigens: ik wilde geen EV, maar MOET een EV vanwege mijn werkgever die duurzaam wil zijn. Ikzelf zou een PHEV gekozen hebben, maar het was EV of niets, en zorg dan maar dat je bij de klant komt door heel de benelux.
Dus dwingt mijn werkgever me zo in een EV en als gevolg moet ik dan van jou ook maar even verpolicht verhuizen. Mag ik ook zelf nog weten wat ik wil?
[ Voor 5% gewijzigd door ron65 op 11-10-2022 17:45 ]
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Beetje een reactie op een oude post.Bart Simpson schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:58:
Ik heb als leek op EV-gebied een vraag. Mijn (lease)EV is nog niet geleverd maar het laadpunt thuis is inmiddels geplaatst. Het gaat om een Alfen Eve box met een maximum laadvermogen van 22Kw via Vattenfall. Wij hebben een 3-fase-aansluiting (25A) thuis en het laadvermogen van de box kan maximaal 11Kw zijn. Het systeem heeft loadbalancing. De ingestelde waarden zijn station max current 16A, smart meter max current 25A (gecheckt via InCharge app). De display van het laadstation geeft linksboven het Vattenfall-logo ‘max 22.1 Kw’ aan. Ook de InCharge-app vermeldt ‘tot max 22 Kw’. Had in de display niet ‘max 11 Kw’ moeten staan? Of is het normaal dat er ‘max 22 Kw’ staat bij 3-fasen, ook al is het laadvermogen begrensd op 11 Kw?
Ik heb echter precies dezelfde issue. De paal is vandaag geïnstalleerd door BAM in opdracht van Eneco. Ook bij mij een 3fase aansluiting en een paal die Max 22,1 kw aangeeft.
Hoe is dat bij jou opgelost? Gewoon wachten of heb je zelf actie ondernomen?
Bij mij was ie in het begin ook wat instabiel moet ik zeggen, maar na een paar updates van Wallbox heb ik nu al een tijd gewoon een stabiele verbinding met de Wallbox.Djuroen schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:50:
Zijn er mensen die een Wallbox Pulsar plus hebben, die ook problemen met de Wifi hebben?
Of eigenlijk nog beter; die GEEN problemen met de WiFi hebben? Dan hoor ik namelijk graag welk merk/type router je de Wallbox op hebt aangesloten.
Ik gebruik zelf een TP-Link Deco X20 als basisstation in de meterkast (Ziggo router in bridge-modus, met 3 x een Deco M40 als uitbreiding voor Mesh-systeem in huis). De Wallbox hangt vlak naast de voordeur, dus zou normaal gesproken met de X20 moeten verbinden. Echter, ik krijg dat met geen enkele mogelijkheid voor elkaar. Hij blijft WiFi niet verbinden. Enkel als ik een oude WiFi-extender van Cisco toevoeg aan mijn systeem in de meterkast (via WPS knop verbonden met de X20) wil de Wallbox ineens wel met internet verbinden; maar voor hoe lang is altijd de vraag. Laatst een paar dagen achter elkaar geen enkel probleem; Gisteren na blijkbaar geen WiFi verbinding te hebben, 3 x de boel gereset en opnieuw opgestart; toch geen verbinding te krijgen, ook niet met behulp van de Cisco... Vanmorgen 1 nieuwe poging; weer verbinding! Vanmiddag kijk ik; Geen verbinding meer. Echt om serieus gek van te worden... Dus mocht iemand een merk router hebben die GEEN problemen heeft met de Wallbox Pulsar Plus; ik hoor het graag. De TP-link gaat denk ik de deur uit...
Heb een UniFi netwerk; USG en een aantal In-Wall AP’s.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Was dit makkelijk te regelen?High Rise schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:52:
Vraag van een laadpaal beginner (en vervolg van deze vraag):
Ik heb gebeld met Alfen. Mijn laadpaal werd onder leasecontract beheerd door Allego. Nu is die paal vrijgegeven en kan er 'plug en charge' mee geladen worden. Ik zou dat achter een pasje of druppel kunnen beveiligen.
Ik heb zelf een Alfen via werkgever hangen met abonnement bij Eneco. Nu ga ik mijn huis verkopen en zou ik evt het abonnement willen opzeggen en er een “domme” paal van maken. Ik begreep van Eneco al dat dit via Alfen zelf moet, dus vandaar wel benieuwd hoe dit ging.
Thnx!
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Hier ook een Unifi netwerk en Wallbox Pulsar Plus.JanHenk schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:06:
[...]
Bij mij was ie in het begin ook wat instabiel moet ik zeggen, maar na een paar updates van Wallbox heb ik nu al een tijd gewoon een stabiele verbinding met de Wallbox.
Heb een UniFi netwerk; USG en een aantal In-Wall AP’s.
De WiFi verbinding zelf werkt hier altijd goed.
Heb enkel dat de OCPP connectie (E-Flux) geregeld op connecting staat en na x uur weer connected is. Ik monitor de OCPP status via Wallbox API waardoor ik dat weet.
Ik lees ook even mee. Heb een Alfen met Eneco en recent ontslag genomen, dus wil ik 'm in eigen beheer nemen en programmeren zodat ie met een eigen druppel/ pas gaat werken. Ben benieuwd of dit mogelijk is? Verder wil mijn oud WG dat ik nog 2500 euro ga aftikken voor de paal die er al 2 jaar staat. Vindt dit eerlijk gezegd nogal fors. Wie heeft hier ervaring mee en wat is realistisch?VidaR-9 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:11:
[...]
Was dit makkelijk te regelen?
Ik heb zelf een Alfen via werkgever hangen met abonnement bij Eneco. Nu ga ik mijn huis verkopen en zou ik evt het abonnement willen opzeggen en er een “domme” paal van maken. Ik begreep van Eneco al dat dit via Alfen zelf moet, dus vandaar wel benieuwd hoe dit ging.
Thnx!
Als ze dat door zetten zou ik m weg laten halen en een ander laten installeren voor minder dan 2kR2L schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 00:27:
[...]
Ik lees ook even mee. Heb een Alfen met Eneco en recent ontslag genomen, dus wil ik 'm in eigen beheer nemen en programmeren zodat ie met een eigen druppel/ pas gaat werken. Ben benieuwd of dit mogelijk is? Verder wil mijn oud WG dat ik nog 2500 euro ga aftikken voor de paal die er al 2 jaar staat. Vindt dit eerlijk gezegd nogal fors. Wie heeft hier ervaring mee en wat is realistisch?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Bij mij is er in maart een Alfen laadpaal geplaatst die mijn werkgever betaald heeft. Hier is een regeling voor op papier gezet dat de paal "afgeschreven" wordt in 36 maanden en als ik eerder uit dienst zou gaan, dat ik x/36e deel moet betalen, afhankelijk hoeveel maanden er nog over zijn.R2L schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 00:27:
[...]
Ik lees ook even mee. Heb een Alfen met Eneco en recent ontslag genomen, dus wil ik 'm in eigen beheer nemen en programmeren zodat ie met een eigen druppel/ pas gaat werken. Ben benieuwd of dit mogelijk is? Verder wil mijn oud WG dat ik nog 2500 euro ga aftikken voor de paal die er al 2 jaar staat. Vindt dit eerlijk gezegd nogal fors. Wie heeft hier ervaring mee en wat is realistisch?
Bij mij ging het als volgt:VidaR-9 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:11:
[...]
Was dit makkelijk te regelen?
Thnx!
- De auto heb ik meer dan 2 jaar gereden. Ik hoef daarom niets te betalen aan mijn werkgever voor het niet voltooien van het leasecontract. Auto gaat terug in de pool. Regeling is 2k terug betalen binnen 1 jaar uit dienst, 1k tussen 1 en 2 jaar, daarna niets.
- Ik heb vervolgens gebeld naar allego ( zij stonden met hun logo op de display van de paal ) met de vraag: Ik ga de paal prive gebruiken, wat moet ik regelen? Zij gaven aan: bel leaseplan, want wij mogen niet zomaar iets doen met de paal.
- ik heb vervolgens gebeld naar leaseplan. Zij hebben een mail/brief gestuurd aan allego om de paal 'vrij te geven'.
- een dag later was het allego logo van de paal af en stond er een Alfen logo.
- ik heb vervolgens gebeld met Alfen. Die gaven aan dat ik de juiste stappen heb doorlopen en de paal nu gewoon vrij te gebruiken is. Wel raadde zij aan een back-end te regelen. Toen ben ik gaan posten hier, omdat mijn kennis daar ophield...
Dat is inderdaad disproportioneel in mijn optiek. Zie hier boven hoe mijn oud werkgever het heeft opgelost.Makrolon schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 07:05:
[...]
Als ze dat door zetten zou ik m weg laten halen en een ander laten installeren voor minder dan 2k
[ Voor 10% gewijzigd door High Rise op 12-10-2022 08:23 ]
Enige is even checken wat de leasemij wilt want die is nog eigenaar van de paal volgens mij.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Ik heb anders ervaren bij een storing. Alfen weigerde mij rechtstreeks te ondersteunen. Het moest via de installateur en de leverancier van de installateur. Alfen pakt daarna zelf de service op. Ik hoef vanaf volgend jaar ook geen verbruik meer te verrekenen omdat ik weer privé ga rijden maar ik twijfel of ik (het gemak) van de backoffice ga beëindigen.IvoB2 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:23:
[...]
Download de software ACE Service installer
https://alfen.com/nl-be/search-downloads
en vraag een account/paswoord aan bij Alfen en je kan alle instellingen in de paal zelf wijzigen.
Bij storingen bel ik gewoon Alfen België en die stonden er binnen de week (display stuk van de EVe SPL).
PSN: Kjujay
Ook mijn paal 'schrijft af' in maanden en is volgens mij na 36 maanden gratis als ik uit dienst ga. Anders moet ik een deel terug betalen.
De paal is gisteren geplaatst (en heel kort getest) met de Max 22,1kw melding op de paal. Deed het gelijk en zonder issues.
Volgens de monteur (ZZP via BAM) mocht ik de paal niet gebruiken zolang deze nog niet goed gezekerd was door Eneco. Ik mocht de paal pas gebruiken als de Max kw omlaag zou gaan op het scherm. Dit ivm mogelijke overbelasting van de stroomaansluiting. De afzekering gebeurde vanochtend (nu max. 13,8kw) op afstand, dus de paal is klaar voor gebruik.
Nu keek ik op de website van Eneco wat de standaard stroomvergoeding is: dat zou 32 cent per kwh zijn. Dat is lager dan wat ik zelf moet betalen aan mijn energieleverancier, dus wilde ik de stroomvergoeding aanpasen in Mijn laden van Eneco eMobility. Ik kon echter geen kopje 'Stroomvergoeding' vinden waar de FAQ naar verwijst. Nu blijkt dat je dus (na het afzekeren en dus het definitief maken van de plaatsing door Eneco) eerst een (korte) laadsessie moet starten voor je het kopje Stroomvergoeding in je Mijn Laden omgeving erbij krijgt. Fijn dat dat nergens wordt benoemd. Na een korte laadsessie verscheen inderdaad het knopje 'Stroomvergoeding' in het menu.
Voordat dat dat zover was, kwam de volgende issue. De laadpaal werkte niet meer. Die bleef hangen op “laadpaal gereed, wacht op vermogen”. Blijkbaar heeft de actie van Eneco op afstand de paal in de war gebracht. Gelukkig heeft een harde reset (minimaal 10 minuten de paal van het stroom) deze issue opgelost.
Dit ter info, in de hoop dat ik een aantal mensen flink wat zoekwerk kan besparen.
Zal afhankelijk zijn van de overeenkomst tussen lease/werkgever en Alfen anderzijds.Kju schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:13:
[...]
Ik heb anders ervaren bij een storing. Alfen weigerde mij rechtstreeks te ondersteunen. Het moest via de installateur en de leverancier van de installateur. Alfen pakt daarna zelf de service op. Ik hoef vanaf volgend jaar ook geen verbruik meer te verrekenen omdat ik weer privé ga rijden maar ik twijfel of ik (het gemak) van de backoffice ga beëindigen.
De eerste 36 maanden, toen de paal nog eigendom was van de werkgever, werd, bij problemen, alles geregeld via de firma die de back office regelt voor de werkgever.
Sinds de paal mijn eigendom is geworden (na de afschrijvingsperiode van 36 maanden) komt de installateur niet meer tussenbeide bij technische problemen en heb ik rechtstreeks met Alfen contact opgenomen die een onderaannemer heeft gestuurd (die, zo vertelde hij mij, uitsluitend werkt voor Alfen België). Deze installateur was overigens zo vriendelijk de fouten in de paal toe te schrijven aan fouten van de installateur en er een "verlengde garantie" op toe te passen voor de herstelling (vervangen printplaat voor display). Tevens mij uitgelegd hoe ik de gratis account voor de Alfen ACE installer moest aanvragen en hoe er mee om te gaan.
Top, hier kan ik wat mee. Bij mij in de regeling stond 5 jaar, dus in het ergste geval nog € 1500,- aftikken en daar mogen ze 'm voor laten staan mits ik er uiteraard helemaal zelf de controle over krijg natuurlijk.DaLass schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:06:
[...]
Bij mij is er in maart een Alfen laadpaal geplaatst die mijn werkgever betaald heeft. Hier is een regeling voor op papier gezet dat de paal "afgeschreven" wordt in 36 maanden en als ik eerder uit dienst zou gaan, dat ik x/36e deel moet betalen, afhankelijk hoeveel maanden er nog over zijn.
Ik kan niet boren in de wand waar hij moet hangen (betonwand parkeergarage).
Heeft er iemand toevallig ervaring met een laadpaal vast te lijmen ipv. boren en met welk product?
Eventueel misschien een houten plaatje tegen de beton lijmen en hier de laadpaal tegen schroeven?
Voor de mensen met hetzelfde issue; Heb ondertussen een stabiele verbinding met de Wallbox Pulsar Plus weten te krijgen, met behulp van een "oude" TP-Link Powerline adapter, welke een 2,4ghz WiFi kanaal uitzendt, specifiek voor de Wallbox. Daar verbond de Wallbox dus prima in 1 x mee en is ook stabiel gebleven tot nu toe. TP-Link Deco blijkt er dus gewoon slecht (eigenlijk; niet) mee te werken. De Powerline adapter is in mijn geval dus the way to go blijkbaar!Djuroen schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:50:
Zijn er mensen die een Wallbox Pulsar plus hebben, die ook problemen met de Wifi hebben?
Kan niet boren of mag niet boren?Pap3rclip schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:52:
Ik heb zonet mijn Tesla wall charger mogen ontvangen. Toch zwaarder dan verwacht door die lange kabel...
Ik kan niet boren in de wand waar hij moet hangen (betonwand parkeergarage).
Heeft er iemand toevallig ervaring met een laadpaal vast te lijmen ipv. boren en met welk product?
Eventueel misschien een houten plaatje tegen de beton lijmen en hier de laadpaal tegen schroeven?
Als je niet bang bent dat de laadpaal gestolen wordt, kan je prima met een fatsoenlijke kit de laadpaal ophangen. Trekkracht zal meer dan voldoende moeten zijn, mits goed aangebracht. Ik zou inderdaad een vochtbestendige plaat tegen te muur lijmen en daar de laadpaal op monteren.
Bron: datasheetDe lijm met de behulp van de bijgeleverde V-naad tuit in verticale rillen 'ventilerend' aanbrengen. Onderlinge afstand rillen 10 à 20cm. Daarna de materialen aandrukken tot er minimaal 2 á 3mm afstand tussen het te verlijmen materiaal en ondergrond blijft. Niet aanbrengen met dotten! Door de hoge aanvangsterkte is ondersteunen tijdens de uitharding meestal niet noodzakelijk.
Thx, daar kan ik wel wat mee! Dan lijkt het me ook mogelijk om de paal tegen de plaat hier mee te lijmen?herofruit schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:06:
[...]
Kan niet boren of mag niet boren?
Als je niet bang bent dat de laadpaal gestolen wordt, kan je prima met een fatsoenlijke kit de laadpaal ophangen. Trekkracht zal meer dan voldoende moeten zijn, mits goed aangebracht. Ik zou inderdaad een vochtbestendige plaat tegen te muur lijmen en daar de laadpaal op monteren.
[...]
Bron: datasheet
Dan moeten er geen schroeven gebruikt worden, gezien de meegeleverde schroeven best lang zijn.
Het is een gevalletje "mag" niet boren, het is de betonnen wand/buitenmuur van een gemeenschappelijke parkeerkelder (dus mede-eigendom) en er zit één enorme zeikerd in de mede-eigendom...
Als het echt om de schade gaat, kan je dan niet beter een beton voet of specikuip vol beton nemen met een paal en daar je lader aan hangen. Wel wat meer diefstal gevoelig maar geen gedoe met schade aan VvE spul.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Dan koop je vergelijkbare maar kortere schroeven?Pap3rclip schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:39:
[...]
Thx, daar kan ik wel wat mee! Dan lijkt het me ook mogelijk om de paal tegen de plaat hier mee te lijmen?
Dan moeten er geen schroeven gebruikt worden, gezien de meegeleverde schroeven best lang zijn.
In dat geval (net als @Erwin_83 zegt) is lijmen misschien niet handig. Ik zou in de VvE voorstellen dat je toch in de wand boort (het lijm-alternatief leidt tot meer schade) en bij vertrek de vier-tal schroefgaten weer netjes herstelt.Pap3rclip schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:39:
Het is een gevalletje "mag" niet boren, het is de betonnen wand/buitenmuur van een gemeenschappelijke parkeerkelder (dus mede-eigendom) en er zit één enorme zeikerd in de mede-eigendom...
Precies dat. Je auto kan gewoon terugleveren aan zijn bron, maar er zit geen diode bij de meter in je huis die voorkomt dat je stroom aan je buurman gaat leveren.Termy schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:26:
Het lijkt mij nog behoorlijk te vroeg om zelf aan V2G te doen met auto's die nu beschikbaar zijn. Kan je Leaf ook echt je huis voeden of moet je dan je hoofdschakelaar uitzetten en in eilandmodus gaan? Dat is iig voor de IONIQ 5 het geval (zonder de software die We Drive Solar gebruikt), dus niet echt nuttig bruikbaar behalve met een serieuze storing.
Die optie van de VWs met 77 kWh batterij js gelimiteerd tot een DC laadpaal dus dat is nogal prijzig. Dat leek mij in 1e instantie ook wel wat maar extra betalen voor de grote batterij en 10k voor de laadpaal ging me wat ver.
Komt wel met de volgende auto in 5 jaar of zo. Stap 1 is nu zorgen dat we op onze zonnestroom kunnen laden in een post-salderingwereld en zelfs dat is nog behoorlijk verre toekomst.
Er is dus meer voor nodig dan een auto die het kan, je hele stroomnet moet een stuk slimmer worden, of tenminste het punt waar stroom je woning binnenkomt en uit gaat.
ALS je per ongeluk teruglevert uit je auto aan je buurman zou je (m.i. want de meter ziet jouw stroom voorbij komen) er wel geld voor krijgen...
Een beetje knappe pneumatische boorhamer (indien niet in bezit ff rondvragen bij vrienden/collega's, of anders de Parkside kopen bij Lidl) ploft die gaatjes er zo in.herofruit schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:13:
[...]
Dan koop je vergelijkbare maar kortere schroeven?
[...]
In dat geval (net als @Erwin_83 zegt) is lijmen misschien niet handig. Ik zou in de VvE voorstellen dat je toch in de wand boort (het lijm-alternatief leidt tot meer schade) en bij vertrek de vier-tal schroefgaten weer netjes herstelt.
Diepte van 't gat is vrijwel nooit de beperking, dikte eerder wel, maar een knappe machine met een goed boortje doet wonderen.
En zoals gezegd, relatief VEEL minder schade dan een enorme montagekit rups...
Dat zou idd een mooie oplossing zijn, maar daar is geen plaats voor helaas. Mijn eigendom is effectief maar 1 parkeervak waar de auto op kan.Erwin_83 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:47:
Als het echt om de schade gaat, kan je dan niet beter een beton voet of specikuip vol beton nemen met een paal en daar je lader aan hangen. Wel wat meer diefstal gevoelig maar geen gedoe met schade aan VvE spul.
In het verleden is er wateroverlast in de kelder geweest (door het plafond en wanden) en hier loopt nog steeds een rechtszaak over tegen de aannemer van het gebouw. Daarmee dat er door sommigen bijzonder hysterisch gedaan wordt over alles wat met boren/gaten/... te maken heeft.Erwin_83 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:47:
Dus 2 a 3 gaatjes is een probleem, maar een dot lijm die wellicht ook niet zonder beschadiging weg te halen is mag wel ?
Of er over de lijm dan ook geklaagd gaat worden maakt me niet veel uit. Ik heb de VME meer dan 2 maanden geleden per aangetekende zending op de hoogte gebracht dat ik van plan ben een laadpunt te installeren. Cfr. Belgische wetgeving hadden ze/de syndicus 2 maanden de tijd om aangetekend verzet aan te tekenen. Dit is niet gebeurd dus nu ga ik hem er gewoon hangen. Kunnen ze in ieder geval waterinfiltratie/stabiliteit/... en die onzin er al niet bij halen...
Ik zou een plank 18mm multiplex tegen de wand lijmen met polymax, daar de lader op schroeven.
Die lijmresten haal je ooit zo weer weg met een multitool.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Lijmresten kun je ook verwijderen door er een doek gedrenkt in thinner een minuutje tegen te houden. Dan schrap je het zo weg. Wel even opletten met vuur. En de lucht kan vanuit het beton (waar de thinner een beetje ingetrokken is) nog wel even blijven hangen.Makrolon schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:11:
Heb al wel vaker mee gemaakt dat in parkeerkelder wanden niet geboordag worden ivm vocht..
Ik zou een plank 18mm multiplex tegen de wand lijmen met polymax, daar de lader op schroeven.
Die lijmresten haal je ooit zo weer weg met een multitool.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Polymax reageert daar niet op hoor.. dat krijg je echt alleen mechanisch weg.EVfan schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:43:
[...]
Lijmresten kun je ook verwijderen door er een doek gedrenkt in thinner een minuutje tegen te houden. Dan schrap je het zo weg. Wel even opletten met vuur. En de lucht kan vanuit het beton (waar de thinner een beetje ingetrokken is) nog wel even blijven hangen.
Zou kunnen hoor, mijn ervaring is dat vrijwel elke kit en lijm door de thinner verweekt op het interface, en er dan af te krabben is. Polymax ken ik niet, maar wel andere Kit van type Tac (den Braven bijv.) zijn er vrij snel af te halen.Makrolon schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:23:
[...]
Polymax reageert daar niet op hoor.. dat krijg je echt alleen mechanisch weg.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
In de webapp?OllieB1964 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 06:20:
Goedemorgen, ik heb sinds eergisteren een BMW i4 en gebruik thuis een laadpaal van Shell Recharge (Advanced). Ik heb gisterenavond voor het eerst thuis geladen en dat ging prima. Uit nieuwsgierigheid zou ik wel willen weten hoe snel het laden gaat. Heeft iemand een idee hoe of waar ik dat kan zien?
https://shellrecharge.com/nl-nl/thuis-laden/advanced
Kun je dat niet gewoon zien in je dash-screen, als je er in zit?OllieB1964 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 06:20:
Goedemorgen, ik heb sinds eergisteren een BMW i4 en gebruik thuis een laadpaal van Shell Recharge (Advanced). Ik heb gisterenavond voor het eerst thuis geladen en dat ging prima. Uit nieuwsgierigheid zou ik wel willen weten hoe snel het laden gaat. Heeft iemand een idee hoe of waar ik dat kan zien?
Of in de app van je laadpaal? Live je meter in de meterkast bekijken geeft ook wel een indicatie (mits je niet elders ook flink aan t verbruiken (of opwekken) bent.
Nou het is gefixt! Ze waren vergeten om de datakabel van de laadpaal weer terug in te doen. Had het zelf niet opgemerkt, maar gelukkig hadden zij nog een foto gemaakt van de meterkast voordat ze weggingen en dat konden ze nu terugzien. Ach ja het werkt weerInspired schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:03:
[...]
Je kunt in de Tesla app ook niet verder dan 8A gaan? Ik heb ook een NM paal, als ik de LB eraf haal (adapter eruit) dan laad hij met max 6A bij mij. Dus dan zou er nog iets anders aan de hand moeten zijn. Je hebt de NM paal en adapter van de LB al eens uit/aan gedaan? (Tenminste, ik heb een adapter voor LB omdat het bij mij niet via P1 gaat.)
Model 3
Wij hebben een Zappi v1 op een 1 fase aansluiting.
Omdat wij het aantal zonnepanelen gaan uitbreiden, een warmtepomp willen en dus elektrisch gaan koken, willen we onze meterkast laten uitbreiden van 1 naar 3 fase.
Mijn vraag is nu:
Hoe dient de Zappi v1 dan precies aangesloten te worden?
Wij hebben ook een hub.
Ik hoop dat iemand dat een beetje duidelijk wilt uitleggen.
Alvast dank.
Als voorbereiding op de omschakeling van 1 naar 3 fasen zal er een installateur aan de slag moeten in de meterkast (alvorens de netbeheerder de omschakeling kan doen). Ik zou de installateur ook het aansluiten van de Zappi op 3 fasen laten doen.jolandacb schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 07:56:
Goedemorgen,
Omdat wij het aantal zonnepanelen gaan uitbreiden, een warmtepomp willen en dus elektrisch gaan koken, willen we onze meterkast laten uitbreiden van 1 naar 3 fase.
Mijn vraag is nu:
Wij hebben ook een hub.
Alvast dank.
Edit: Ik wist niet dat de Zappi v1 1-fase is. In dat geval moet je met de installateur een fase kiezen waar hij op komt en de net limiet in de Zappi verlagen naar 25A.
[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 15-10-2022 14:14 ]
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Mooiste oplossing? Nieuwe Zappi op 3 fase.jolandacb schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 07:56:
Goedemorgen,
Mijn vraag is nu:
Wij hebben ook een hub.
Alvast dank.
Minder mooie maar ook oke optie? Zappi op 1 vd 3 fases aansluiten en alleen op die fase laten loadbalancen.
Zoals hij nu al op 1 fase aangesloten zit bedoel je?Makrolon schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:33:
[...]
Mooiste oplossing? Nieuwe Zappi op 3 fase.
Minder mooie maar ook oke optie? Zappi op 1 vd 3 fases aansluiten en alleen op die fase laten loadbalancen.
Je hebt een MG ZS EV? Die kan niet eens op 3F laden toch? Weet niet hoeveel kilometers je maakt maar als je niet veel rijdt is 1x16 toch prima? Nu laad je met 1x29?jolandacb schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:08:
[...]
Zoals hij nu al op 1 fase aangesloten zit bedoel je?
Ik rijd een BMW I3 en die kan in ieder geval wel op 3 fase.Inspired schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:22:
[...]
Je hebt een MG ZS EV? Die kan niet eens op 3F laden toch? Weet niet hoeveel kilometers je maakt maar als je niet veel rijdt is 1x16 toch prima? Nu laad je met 1x29?
Mijn man rijdt een MG ZS EV en d3 website van MG zegt:
Een laadstation heeft een hoger vermogen dan een huishoudelijk stopcontact. In de praktijk ligt dat tussen 7,4 en 22 kW, afhankelijk of de netaansluiting 1- of 3-fase is. De MG ZS EV is uitgerust met een boordlader van 6,6 kW en dat betekent dat – afgezien van de capaciteit van het laadpunt – de batterij wordt opgeladen met maximaal 6,6 kW. In dit geval kost het volledig opladen van de batterij tussen de 6 en 7,5 uur.
Iemand advies waar ik het beste aan doe? Kan de laadpaal worden opengezet door leaseplan energy voor privé gebruik? (Kleine kans dat anderen op mijn oprit, we wonen afgelegen, gaan opladen). Of kan ik een pasje aanschaffen voor de FIAT en hoe werkt dat dan? Beetje gek om kosten te maken (abonnement) om thuis te laden?
Advies voor welke laadpas in dit scenario ?
Pas zonder kosten zou ik zeggen. Vattenfall en dan die pas instellen dat hij gratis mag laden. Dan zou het gewoon zonder kosten moeten zijn.BlowFish schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:02:
In afwachting van mijn polestar 2 is een laadpaal door mijn werkgever geïnstalleerd (Alfen via leaseplan energy). Nu is het zo dat wij een Fiat 500e hebben aangeschaft echter zie nu dat ik een laad pas nodig heb om te kunnen laden op de paal die op mijn oprit is geïnstalleerd. Ik had verwacht dat Prive laden zelf betaald wordt en wanneer ik mijn polestar 2 oplaad ik de pas gebruik zodat mijn werkgever de zakelijke km’s kan betalen.
Iemand advies waar ik het beste aan doe? Kan de laadpaal worden opengezet door leaseplan energy voor privé gebruik? (Kleine kans dat anderen op mijn oprit, we wonen afgelegen, gaan opladen). Of kan ik een pasje aanschaffen voor de FIAT en hoe werkt dat dan? Beetje gek om kosten te maken (abonnement) om thuis te laden?
Advies voor welke laadpas in dit scenario ?
[ Voor 14% gewijzigd door voog op 15-10-2022 19:52 ]
Dacht alleen de Wallbox Pulsar Plus? Die kun je koppelen met eflux.voog schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:51:
Een hulpvraag: omdat we binnenkort twee BEVs voor de deur hebben staan is het tijd voor een eigen laadpunt. Nu zoek ik er een die voorrang geeft aan zonne-energie,met loadbalancing en waar we automatisch kunnen declareren bij onze werkgever. Welke laadpunten raden jullie aan? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Of is er geen laadpunt voor deze specifieke combi?
Hoe maakt deze onderscheid tussen de verschillende auto’s, en daarmee de verschillende werkgevers? Dat kan niet via de tankpas bij deze variant, meen ik.Inspired schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 08:32:
[...]
Dacht alleen de Wallbox Pulsar Plus? Die kun je koppelen met eflux.
Klopt. De Wallbox Copper SB heeft wel een rfid reader. Ik ga er van uit dat je daar wel mee kunt filteren op pas etc.voog schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:12:
[...]
Hoe maakt deze onderscheid tussen de verschillende auto’s, en daarmee de verschillende werkgevers? Dat kan niet via de tankpas bij deze variant, meen ik.
Het nadeel van deze is dat het laden op zonnestroomoverschot pas begint bij een zonnestroomoverschot van meer dan 4,2kW (uitgaande van laden op 3 fasen). Aan de andere kant geeft het laden op lage vermogens weer meer verlies.Inspired schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 08:32:
[...]
Dacht alleen de Wallbox Pulsar Plus? Die kun je koppelen met eflux.
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Ja dynamisch switchen van 3 naar 1 fase blijft een mooie feature van Zappi. Maar eventueel zou je wel kunnen wisselen bij elke andere paal door te wisselen van een 3 naar 1 fase laadkabel (als je een losse kabel hebt)DonJuape schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:10:
[...]
Het nadeel van deze is dat het laden op zonnestroomoverschot pas begint bij een zonnestroomoverschot van meer dan 4,2kW (uitgaande van laden op 3 fasen). Aan de andere kant geeft het laden op lage vermogens weer meer verlies.
Nou ik laad dan toch liever de EV regelmatig tussen 2-4 kW rechtstreeks op gratis (ttz de kost van de gemiste terugleververgoeding) zonne-energie en neem er dan de iets hogere "verliezen" bij (kan je bij gratis energie van verliezen spreken?) dan te moeten wachten tot er een overproductie van minstens 4,2 kW zou zijn (wat hier zelden het geval zou zijn met een 5 kVA omvormer op een 5.6 kWp installatie).DonJuape schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:10:
[...]
Het nadeel van deze is dat het laden op zonnestroomoverschot pas begint bij een zonnestroomoverschot van meer dan 4,2kW (uitgaande van laden op 3 fasen). Aan de andere kant geeft het laden op lage vermogens weer meer verlies.
Bij de Zappi op 1 fase hoeft dit uiteraard maar 1.4 kW te zijn. Gemiddeld zit bij mij de laadsnelheid op stroom op ongeveer 2.2 kWh. Dit gaat gaat niet super snel, maar de auto kan rustig 2 of 3 dagen op de oprit staan. Het "verlies" neem ik op de koop toe.DonJuape schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:10:
[...]
Ja eens. Zeker nu met het aankomende prijsplafond tot 2900 kWh is het interessant om "gratis" te laden. Alles wat ik overdag nu met de zonnepanelen in de auto gaat gooien werkt bij ons niet naar de 2900 kWh toe. Zeker omdat het naar mijn idee nog steeds niet duidelijk is hoe het salderen gaat werken met het prijsplafond.IvoB2 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:05:
[...]
Nou ik laad dan toch liever de EV regelmatig tussen 2-4 kW rechtstreeks op gratis (ttz de kost van de gemiste terugleververgoeding) zonne-energie en neem er dan de iets hogere "verliezen" bij (kan je bij gratis energie van verliezen spreken?) dan te moeten wachten tot er een overproductie van minstens 4,2 kW zou zijn (wat hier zelden het geval zou zijn met een 5 kVA omvormer op een 5.6 kWp installatie).
Alles wat ik met de Zappi overdag (1 ffase) in de auto kan laden is mooi meegenomen.
[ Voor 24% gewijzigd door Senaxx op 16-10-2022 12:12 ]
Als ik het goed begrijp is dat plafond jaarlijks en niet maandelijks?
Kom je met PV dan jaarlijks nog boven 2900 kWh netafname?
Het ging er voornamelijk om dat de OP @voog zich realiseert dat er bij op overschot laden op 3 fasen met de Wallbox Pulsar Plus een minimaal overschot vermogen nodig is van 4,2kW.IvoB2 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:05:
[...]
Nou ik laad dan toch liever de EV regelmatig tussen 2-4 kW rechtstreeks op gratis (ttz de kost van de gemiste terugleververgoeding) zonne-energie en neem er dan de iets hogere "verliezen" bij (kan je bij gratis energie van verliezen spreken?) dan te moeten wachten tot er een overproductie van minstens 4,2 kW zou zijn (wat hier zelden het geval zou zijn met een 5 kVA omvormer op een 5.6 kWp installatie).
Update:
Hier: https://ratio.nl/nl/page/...lFtcv1HmHUjIaAjuEEALw_wcB lijkt het of Wallbox nu ook een automatische 1 fase overschotstand heeft: Pure Solar.
[ Voor 14% gewijzigd door DonJuape op 16-10-2022 13:38 ]
Het hoeft niet eens 1,4 te zijn, je kunt ook instellen dat het verschil wordt aangevuld uit de grid, wat natuurlijk met name interessant is als je bijna 1,4kW beschikbaar hebt. Dan is het interessant als je maar 0,1 of 0,2 van het net hoeft te halen om toch je 1,2 overproductie te kunnen benutten.Senaxx schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:10:
[...]
Bij de Zappi op 1 fase hoeft dit uiteraard maar 1.4 kW te zijn. Gemiddeld zit bij mij de laadsnelheid op stroom op ongeveer 2.2 kWh. Dit gaat gaat niet super snel, maar de auto kan rustig 2 of 3 dagen op de oprit staan. Het "verlies" neem ik op de koop toe.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
ik wel, maar het is ook wat complexer. Deel van mijn zonnepanelen ligt niet op mijn dak maar via postcoderoosregeling op andere daken in de omgeving. Dat telt op de huisaansluiting niet mee maar houd wel rekening met het eigen verbruik (teruggaaf energiebelasting). Salderen (op jaarbasis) is er nu nog wel maar wordt afgebouwd vanaf 2025. Niet geheel duidelijk of plafond wel of niet rekening houdt met salderen (ik verwacht van wel overigens).IvoB2 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:12:
Even gegoogeld op "prijsplafond NL".
Als ik het goed begrijp is dat plafond jaarlijks en niet maandelijks?
Kom je met PV dan jaarlijks nog boven 2900 kWh netafname?
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Dit is de laadpaal van Ratio, niet van Wallbox.DonJuape schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:23:
[...]
Het ging er voornamelijk om dat de OP @voog zich realiseert dat er bij op overschot laden op 3 fasen met de Wallbox Pulsar Plus een minimaal overschot vermogen nodig is van 4,2kW.
Update:
Hier: https://ratio.nl/nl/page/...lFtcv1HmHUjIaAjuEEALw_wcB lijkt het of Wallbox nu ook een automatische 1 fase overschotstand heeft: Pure Solar.
Wel leuk om die ook toe te kunnen voegen aan het rijtje. Weet alleen niet wat de rest van de features zijn..
De 1-fase laadkabel is dan nog het beste advies voor wat betreft het merk Wallbox, maar dan moet je wel de Wallbox Copper hebben (die heeft een socket, dus kun je zelf wisselen).
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
En ik dacht in een ingewikkeld land te leven.eltron schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:21:
[...]
ik wel, maar het is ook wat complexer. Deel van mijn zonnepanelen ligt niet op mijn dak maar via postcoderoosregeling op andere daken in de omgeving. Dat telt op de huisaansluiting niet mee maar houd wel rekening met het eigen verbruik (teruggaaf energiebelasting). Salderen (op jaarbasis) is er nu nog wel maar wordt afgebouwd vanaf 2025. Niet geheel duidelijk of plafond wel of niet rekening houdt met salderen (ik verwacht van wel overigens).
Dan is het op dat vlak hier (voor wie wil) nogal eenvoudiger geregeld:
1. Wat je tussen de opnames van 2 meterstanden meer produceert dan je zelf direct verbruikt
2. Wat je produceert en zelf verbruikt betaal je niets en wordt ook niet in rekening gebracht, voor wat je injecteert krijg je X euro netto en voor je van het net afhaalt betaal je Y euro/kWh + Z euro/kWh netvergoeding (vast bedrag periodiek vastgelegd per subnetbeheerder).
"Crisistegemoetkomingen" zijn gewoon een vast bedrag per vastgestelde periode per woningaansluiting, ongeacht je verbruik door de energieleverancier op de rekening van de klant die de facturen betaalt gestort.
Verdien je meer dan de vastgestelde limiet van het netto belastbaar inkomen geef je de bijdragen aan in de personenbelasting en betaal je er belastingen op. Blijf je daar onder is de bijdrage vrijgesteld van belastingen.
[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 16-10-2022 15:59 ]
Reden voor de keuze van Walbox is simpelweg: Het vertrouwen dat ik dit met Home Assistant aan de praat ga krijgen. Bij geen enkele andere laadpaal zie ik ervaringen die me het vertrouwen geven dat dit gaat werken. En ik wil toch graag het laden kunnen triggeren op basis van een dynamisch (per uur) energietarief. (Heerlijk om dat ding zonder zonnepanelen af en toe gratis vol te duwen
Nu lees ik dat Wallbox eigenlijk een opvolger klaar heeft staan voor de "Pulsar Plus" namelijk de "Pulsar Max". Echter, zoals ik het lees is er, helaas, nog altijd geen RJ45 stekker mogelijk en alleen maar wat "plastic robuustness" verbeterd.
Plus: https://297090-910201-rai...ch_gegevensblad_Dutch.pdf
Max: https://297090-910201-rai...ch_gegevensblad_Dutch.pdf
Heeft iemand hier toevallig dezelfde afweging gemaakt Wallbox Pulsar Plus vs Max? Zou er een goede reden zijn om die 200 a 300 euro uit te geven? (Ik zie eigenlijk ook nog wel een risico, want die Max staat helemaal niet op de NL site van Wallbox. Dus dan moet het parallele import zijn uit UK ofzo?)
(Een 3e optie zal zijn: Pak de 11kW wallbox en hang over 5 jaar bij een andere auto gewoon een laadpaal op die dan hip is
Mocht iemand hier al mee bezig zijn geweest... feedback welkom
EDIT: Wellicht met wat meer denkwerk mijn eigen antwoord bepaald. De recensies laten zien dat de bouwkwaliteit van de Wallbox Pulsar Plus te wensen overlaat. (vandaar de wijzigingen in de Max?) Maar de auto na de XC40 zal in ieder geval V2G (bidirectioneel) moeten kunnen laden. Dat zorgt er waarschijnlijk toch voor dat je t.z.t. weer de laadpaal moet vervangen. Conclusie: Dikke kabel door de oprit trekken voor 22kW, maar Wallbox zo goedkoop mogelijk houden. Dus 11kW Pulsar Plus en nu alleen voor planning via Home Assistant gaan. Zelfs het nut van de loadbalancer is beperkt bij een 11kW versie, maar daar kom ik wel uit.
[ Voor 16% gewijzigd door somfing op 16-10-2022 20:07 ]
Ervaringen zijn welkom.
Raymond
Zeer tevreden met mijn Easee en Equalizer (voor load balancing). Design is mooi (klein!), app werkt goed en dat ze een API ( Home Assistant!) is fijn.Stingray.nl schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:36:
Wie heeft er ervaring met een Easee laadpaal? Ik krijg in April een Enyaq IV en wil die thuis gaan laden. Waarschijnlijk met e-fulx als back end om zakelijke verrekening te regelen.
Ervaringen zijn welkom.
Raymond
Tevreden Easee klant dus.
ehhhh..HOI
Zeer tevreden met mijn Easee en Equalizer (voor load balancing). Design is mooi (klein!), app werkt goed en dat ze een API ( Home Assistant!) is fijn.Stingray.nl schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:36:
Wie heeft er ervaring met een Easee laadpaal? Ik krijg in April een Enyaq IV en wil die thuis gaan laden. Waarschijnlijk met e-fulx als back end om zakelijke verrekening te regelen.
Ervaringen zijn welkom.
Raymond
Tevreden Easee klant dus.
ehhhh..HOI
Ik zal binnenkort mijn eerste EV mogen ontvangen en ik wilde dus een thuislader installeren.
Nu heb ik geen 3-fase tot eind november, dus ik zou een tijdje via 1 fase moeten laden. Niet een super groot probleem, maar ik vroeg mij af of het mogelijk is om een 3 fase laadstation met maar 1 fase aan te sluiten en dan wanneer ik 3 fase beschikbaar heb de laatste twee fases aan te sluiten.
Graag hoor ik jullie suggesties.
Ik zag dat de EV box deze mogelijkheid had, maar ik zag niet of er een slimmige app oid beschikbaar is voor de EV box. Op dit moment zien de Wallbox en de Easee er het beste uit. Alleen nog twijfels over of ik het tweedehands of bij een winkel zal halen vanwege garantie e.d.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Stel ik kom 's avonds thuis, plug de auto in, dan gaat deze mijn thuisbatterij volledig ontladen. Ook over de vergoeding stel ik mij vragen, want ze lezen de auto uit om de vergoeding te bepalen, maar wat dan met die 30% verlies tijdens het opladen?
Iemand die al met een gelijkaardig systeem werkt en zijn/haar ervaring wil delen?
dat hangt dan van de vergoeding af uiteraard. Als ik jou was zou ik dan de versnelde afschrijving van je batterij daar in mee nemen.Xanthine schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:45:
Krijgen er hier nog mensen een vergoeding van hun werkgever voor thuis laden? Bij mij willen ze dit gaan invoeren, maar gezien ik thuis met zonnepanelen en een batterij van 10kW zit lijkt me dit niet voordelig voor mij.
of je laadt de auto op van het net ipv van de batterij zodat jouw prive-investeringen niet gebruikt worden voor laden van de auto.
Ik krijg gewoon 100% vergoeding van werkgever op basis van mijn inkoop kWh tarief. Momenteel is dat 105 cent per kWh. Ik kan helaas maar 99 cent per kWh declareren.
dit is overigens een zeer moeilijke discussie. Het is erg moeilijk om de werkelijke kosten uit te rekenen. Wil je het echt goed doen dan kun je overwegen om een 2e slimme meter te plaatsen. Dan houd je prive/werk wat makkelijker gescheiden. wel een hoop gedoe.
zie ook dit topic: Hoeveel € per Kwh thuislaadpaal & openstellen gebruik
overigens hangt het ook af van de constructie.
Is het een zakelijke lease, of prive...
[ Voor 33% gewijzigd door de Peer op 17-10-2022 12:00 ]
De postcoderoosregeling blijft buiten de afbouw van de saldering voor zover ik weet, de belastingdienst gaf iets van 15 jaar op voor de aftrekregelingen.eltron schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:21:
[...]
ik wel, maar het is ook wat complexer. Deel van mijn zonnepanelen ligt niet op mijn dak maar via postcoderoosregeling op andere daken in de omgeving. Dat telt op de huisaansluiting niet mee maar houd wel rekening met het eigen verbruik (teruggaaf energiebelasting). Salderen (op jaarbasis) is er nu nog wel maar wordt afgebouwd vanaf 2025. Niet geheel duidelijk of plafond wel of niet rekening houdt met salderen (ik verwacht van wel overigens).
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Al jaar en dag.Xanthine schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:45:
Krijgen er hier nog mensen een vergoeding van hun werkgever voor thuis laden?
Hoezo niet voordelig?Bij mij willen ze dit gaan invoeren, maar gezien ik thuis met zonnepanelen en een batterij van 10kW zit lijkt me dit niet voordelig voor mij.
Ik heb ook PV en de energie die ik niet zelf verbruik in de woning maar via de PV in de bedrijfswagen kan laden tegen vergoeding is toch pure winst?
Of wat je niet uit je thuisbatterij kan gebruiken (zeker al in de zomer) deels overhevelen naar de accu van de EV.
En als je alleen 's nachts wil laden en je thuisbatterij heeft onvoldoende capaciteit dan hangt het gewoon af van het verschil tussen je laadkost en je vergoeding. Hier is bv. momenteel de netkost 28 c€/kWh en de vergoeding 41 c€/kwh. Altijd winst dus.
De vergoeding wordt bepaald door het zesmaandelijk gemiddelde van de elektriciteitsprijs voor huishoudelijk verbruik en het verbruik volgens de MID kWh-teller op de laadpaal verzonden via 4G naar de backoffice.
Ik neem aan dat je een granny bedoelt? Met PV laden is in de meeste gevallen juist voordeliger aan een laag vermogen. Neem je zeker niets van het net af.Ze voorzien ook geen laadpaal, enkel 230V. Volgens de baas is dit voldoende om op een hele nacht de auto op te laden, en in de praktijk kan dit ook op 8-9 uur tijd.
Je moet het dan ook zo niet doen.Stel ik kom 's avonds thuis, plug de auto in, dan gaat deze mijn thuisbatterij volledig ontladen. Ook over de vergoeding stel ik mij vragen, want ze lezen de auto uit om de vergoeding te bepalen, maar wat dan met die 30% verlies tijdens het opladen?
Wanneer je uitsluitend na zonsondergang wil laden (en geen gebruik kan maken van PV) stel je de laadpaal kring uiteraard buiten de kring waar je de BEV laadt. Dan komt de laadstroom alleen van het net. Verliezen worden gerekend in de EV en niet aan de laadpaal. De verliezen in de EV worden dus gewoon mee vergoed aan de meting aan de laadpaal.
Wanneer je voornamelijk buiten de PV-uren wil laden (kan je de EV bv. niet laden in het WE of op vrije dagen?)
zou ik zeker niet via je eigen thuisaccu gaan laden. Dan heb je idd extra omzettingsverlies (dat niet volledig vergod wordt want deels voor de MID kWh-meter) en extra cycli op de thuisaccu die de levensduur verkorten.
Ja, zie hiervoor.Iemand die al met een gelijkaardig systeem werkt en zijn/haar ervaring wil delen?
Maar in NL heb je toch nog saldering? Dan kan je de overschot van je PV 's nachts toch ook gewoon terug via het net binnenhalen?
Je moet er dan alleen voor zorgen dat je laadt via een kring die niet via de accu loopt of tijdens laadsessies een DoD limiet op je thuisbatterij instellen (bv. rekening houdend met een API Solcast voor de te verwachte PV opbrengsten van de dag volgend op de laadnacht).
Met een thuisaccu en een BEV accu zou je ook nog kunnen overwegen om over te schakelen op een dynamisch tarief en dan de thuisaccu/BEV bij te laden aan de laagste netprijs.
edit: lees nu pas dat ze blijkbaar de boordcomputer van de EV gaan gebruiken als basis om je kWh te gaan vergoeden.

Dat is dan idd geen goed nieuws en de eerste keer dat ik hoor dat ze het op die manier willen doen.
Dan zijn de laadverliezen idd voor jouw rekening en kan je best via het net tegen een zo optimaal mogelijk vermogen gaan laden.
[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 17-10-2022 14:09 ]
De enige echt goede manier is een laadpaal laten installeren met een backoffice abo waar je vervolgens je laadpas langs moet halen. Dan is het volledig automatisch en goed geregeld voor jou en je werkgever. Kost eenmalig 2-3000€Xanthine schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:45:
Krijgen er hier nog mensen een vergoeding van hun werkgever voor thuis laden? Bij mij willen ze dit gaan invoeren, maar gezien ik thuis met zonnepanelen en een batterij van 10kW zit lijkt me dit niet voordelig voor mij. Ze voorzien ook geen laadpaal, enkel 230V. Volgens de baas is dit voldoende om op een hele nacht de auto op te laden, en in de praktijk kan dit ook op 8-9 uur tijd.
Stel ik kom 's avonds thuis, plug de auto in, dan gaat deze mijn thuisbatterij volledig ontladen. Ook over de vergoeding stel ik mij vragen, want ze lezen de auto uit om de vergoeding te bepalen, maar wat dan met die 30% verlies tijdens het opladen?
Iemand die al met een gelijkaardig systeem werkt en zijn/haar ervaring wil delen?
Maar als je op eigen kosten een laadpaal moet gaan installeren + zelf de abo-kosten voor back office dragen duurt het wel even voor je die extra kosten er terug uit hebt.
edit: blijkbaar geen vergoeding op basis van laadkabelmeting maar op basis van boordcomputer.

[ Voor 78% gewijzigd door IvoB2 op 17-10-2022 14:10 ]
Klopt ja, heb hier ook nog niet eerder van gehoord. Volgens hun kan dit perfect, en gaat de wagen aan de hand van de GPS locatie zien wanneer deze thuis in de stekker zit. Op zich prima, maar ik gebruik de wagen enkel voor werkverkeer en heb geen zin om zelf bij te dragen aan het verbruik.IvoB2 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:06:
edit: lees nu pas dat ze blijkbaar de boordcomputer van de EV gaan gebruiken als basis om je kWh te gaan vergoeden.![]()
Dat is dan idd geen goed nieuws en de eerste keer dat ik hoor dat ze het op die manier willen doen.
Dan zijn de laadverliezen idd voor jouw rekening en kan je best via het net tegen een zo optimaal mogelijk vermogen gaan laden.
Ik zou eerder akkoord gaan met een aparte kWh meter op dat stopcontact, maar dat is ook weer moeilijk te controleren want wat als ik er ook een andere wagen inplug. Een laadpaal met badge lijkt het eerlijkst, maar de kost van 3000 euro willen ze ook niet dragen, en ik ook niet want ik kan prive toch geen elektrische wagen betalen.
Denk dat ik dan maar 2x per week 40 min aan een (dure) laadpaal ga staan, en als de vraag komt waarom ik niet gewoon thuis oplaad zal ik wel aangeven dat dit mij geld kost, en ik opensta voor een laadpaal.
dan zit je nog met het dilemma: welke prijs reken/declareer ik want werk en prive stroom lopen door elkaar.prein2 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:56:
[...]
De enige echt goede manier is een laadpaal laten installeren met een backoffice abo waar je vervolgens je laadpas langs moet halen. Dan is het volledig automatisch en goed geregeld voor jou en je werkgever. Kost eenmalig 2-3000€
Om een voorbeeld te noemen: Ik kies een leverancier met een hoge terugleververgoeding want ik heb veel zonnepanelen. Het gevolg is dat ik een heel duur contract kies waardoor werkgever veel duurder uit is.
En kies ik een goedkoop contract (ideaal voor werkgever) dan is mijn terugleververgoeding erg laag en loop ik zelf duizenden euro's per jaar mis.
Of stel je wil met dynamische tarieven (per uur) gaan werken, ook dan moet je wel een hele goede administratie bij houden om te bepalen hoeveel het laden van de auto nu gekost heeft.
Dus nog beter is volgens mij:
aparte slimme meter met een apart energiecontract erop. en die kosten volledig declareren bij werkgever.
[ Voor 31% gewijzigd door de Peer op 17-10-2022 15:09 ]
Klopt, je kunt het heel ingewikkeld maken, maar dan samenvattend:de Peer schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:04:
[...]
dan zit je nog met het dilemma: welke prijs reken/declareer ik want werk en prive stroom lopen door elkaar.
Om een voorbeeld te noemen: Ik kies een leverancier met een hoge terugleververgoeding want ik heb veel zonnepanelen. Het gevolg is dat ik een heel duur contract kies waardoor werkgever veel duurder uit is.
En kies ik een goedkoop contract (ideaal voor werkgever) dan is mijn terugleververgoeding erg laag en loop ik zelf duizenden euro's per jaar mis.
Of stel je wil met dynamische tarieven (per uur) gaan werken, ook dan moet je wel een hele goede administratie bij houden om te bepalen hoeveel het laden van de auto nu gekost heeft.
aparte slimme meter met een apart energiecontract erop. en die kosten volledig declareren bij werkgever.
- heb je ongeveer evenveel zonnepanelen als je (prive)verbruik? Dan geldt mijn standpunt, zeker omdat je met EV een netto verbruiker wordt. (gros van de mensen)
- heb je dynamische tarieven, overleg dan met je werkgever over een eerlijk tarief (groeiende groep mensen)
- Leg je heel veel PV neer voor je EV, of ben of wil je terugleveraar blijven? kies dan voor een aparte meter (klein deel van de mensen)
Overigens gaan de meeste werkgevers gewoon akkoord met jouw hoge tarief hoor. ze hebben niks te maken met jouw privé investering in je panelen etc en compenseren gewoon het tarief wat op het contract staat. Al gaat er natuurlijk langzaamaan wel een wens ontstaan om goedkoper te gaan laden als je zelf een contract hebt voor een euro per kwh..
ja ik denk dat je het goed samen vat. Het is goed om te beseffen dat je goede afspraken moet maken waarbij je jezelf ook niet tekort doet. Mijn ervaring is dat de werkgever er vaak ook geen verstand van heeft waardoor het soms moeilijk communiceren is. 'vul gewoon het kWh tarief in van je energiecontract' kreeg ik te horen.prein2 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:17:
[...]
Klopt, je kunt het heel ingewikkeld maken, maar dan samenvattend:
- heb je ongeveer evenveel zonnepanelen als je (prive)verbruik? Dan geldt mijn standpunt, zeker omdat je met EV een netto verbruiker wordt. (gros van de mensen)
- heb je dynamische tarieven, overleg dan met je werkgever over een eerlijk tarief (groeiende groep mensen)
- Leg je heel veel PV neer voor je EV, of ben of wil je terugleveraar blijven? kies dan voor een aparte meter (klein deel van de mensen)
Overigens gaan de meeste werkgevers gewoon akkoord met jouw hoge tarief hoor. ze hebben niks te maken met jouw privé investering in je panelen etc en compenseren gewoon het tarief wat op het contract staat. Al gaat er natuurlijk langzaamaan wel een wens ontstaan om goedkoper te gaan laden als je zelf een contract hebt voor een euro per kwh..
ja als het zo simpel was...
(piek, dal, dynamisch, contractwissel, salderen, zonnepanelen, mogelijk faillisement leverancier, accu etc etc etc...)
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 17-10-2022 15:22 ]
Zo maken ze het voor zichzelf wel onnodig ingewikkeld.Xanthine schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:01:
[...]
Klopt ja, heb hier ook nog niet eerder van gehoord. Volgens hun kan dit perfect, en gaat de wagen aan de hand van de GPS locatie zien wanneer deze thuis in de stekker zit. Op zich prima, maar ik gebruik de wagen enkel voor werkverkeer en heb geen zin om zelf bij te dragen aan het verbruik.
Nu ja, op een thuislaadpaal kan je, indien gewenst, ook iedere EV inpluggen. doorgaans zit er geen nummerplaatherkenning op een thuislaadpaal. Net zoals je met een laadpas/tankkaart iedere auto kan volladen/tanken.Ik zou eerder akkoord gaan met een aparte kWh meter op dat stopcontact, maar dat is ook weer moeilijk te controleren want wat als ik er ook een andere wagen inplug. Een laadpaal met badge lijkt het eerlijkst, maar de kost van 3000 euro willen ze ook niet dragen, en ik ook niet want ik kan prive toch geen elektrische wagen betalen.
Maar doe je dat te vaak kloppen de km-standen niet meer met het doorsnee verbruik.
Geen mogelijkheid om openbaar of op het werk te laden. Het lijkt tenslotte de keuze van je werkgever voor een uitsluitend werk gerelateerd voertuig.
Idd, maar een laadpaal lost je initiële vragen over het gebruik ervan icm PV en thuisaccu niet op.Denk dat ik dan maar 2x per week 40 min aan een (dure) laadpaal ga staan, en als de vraag komt waarom ik niet gewoon thuis oplaad zal ik wel aangeven dat dit mij geld kost, en ik opensta voor een laadpaal.
Ik zie het probleem niet.de Peer schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:04:
[...]
dan zit je nog met het dilemma: welke prijs reken/declareer ik want werk en prive stroom lopen door elkaar.
De registratie van het laden en de rest van het huis staat normaliter los van elkaar.
En de vergoeding aan de laadpaal staat los van de kost via het net.
Dan heb je er zelf alle belang bij zoveel mogelijk de EV te laden op overproductie PV en vervolgens via een zo goedkoop mogelijk afnamecontract.
De administratie via een dynamisch contract is dan ook eenvoudig.
Jij rekent de netafname af volgens de uren van het dynamisch contract.
De laadpaal wordt afgerekend volgens de kWh teller van de laadpaal en de vergoeding per kWh die daar tegenover staat. Daar heb je geen afzonderlijke digitale meter voor nodig. Als is dat laatste ook een optie omdat dan de tarieven lager kunnen zijn dan bij de meter voor het huishouden.
Kan, maar moet niet overal zo zijn.prein2 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:17:
[...]
Hier loopt bv. alles voor laden via de kWh meter van de laadpaal en staat de vergoeding die daar tegenover staat volledig los van de netkost maar is het een periodiek aangepaste kost vastgelegd volgens de zesmaandelijkse netkost voor huishoudelijk verbruik bepaald door een onafhankelijke regulator (hier in Vlaanderen bv. de CREG)
Ja, als je overeenstemming het met de werkgever welk kWh tarief je mag hanteren, dan is dat duidelijk. Echter reken je dan (vaak) dus een bedrag dat niet overeen komt met de kosten die je daadwerkelijk gemaakt hebt.IvoB2 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:33:
[...]
Ik zie het probleem niet.
De registratie van het laden en de rest van het huis staat normaliter los van elkaar.
En de vergoeding aan de laadpaal staat los van de kost via het net.
Dan heb je er zelf alle belang bij zoveel mogelijk de EV te laden op overproductie PV en vervolgens via een zo goedkoop mogelijk afnamecontract.
De administratie via een dynamisch contract is dan ook eenvoudig.
Jij rekent de netafname af volgens de uren van het dynamisch contract.
De laadpaal wordt afgerekend volgens de kWh teller van de laadpaal en de vergoeding per kWh die daar tegenover staat. Daar heb je geen afzonderlijke digitale meter voor nodig. Als is dat laatste ook een optie omdat dan de tarieven lager kunnen zijn dan bij de meter voor het huishouden.
De vraag is of je wel 'winst' mag maken op het laden. Want daar zou dan weer inkomstenbelasting over betaald moeten worden.
en het is erg lastig om de werkelijke kosten te bepalen.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 17-10-2022 15:40 ]
De werkgever zegt gewoon: hier is een laadpaal (merk en type niet te kiezen dus een Alfen SPL ipv een Zappi, maar een gegeven paard....) met MID kWh meter die de eerste 36 maanden dient om de firma fiscaal voordeel op te leveren en nadien eigendom wordt van de woning waar hij aanhangt. De vergoeding per geladen kWh wordt bepaald door de semi overheidsinstantie CREG (zesmaandelijks gemiddelde van de prijzen voor huishoudens).
Of jij als werknemer dan een thuiscontract voor energie afsluit dat hoger of lager is dan die vergoeding, zonnepanelen hebt of niet moet je zelf weten. Dat is je privé en niet de zorg van de werkgever.
Kleine nuance, het is geen bedrijfsauto om uitsluitend werkverplaatsingen mee te doen maar een "salarisauto" voor W/W verkeer waarbij het privégebruik forfaitair vervat zit in de maandelijkse VAA (voordelen van alle aard).
Dus geen inkomstenbelasting bij een lager energiecontract en geen terugvordering bij een duurder contract. Waarbij de VAA voor een EV veel voordeliger is dan voor een gelijkaardige fossiel (o.a. geen CO2 toeslag,...) en de meesten dus toch voor een EV "kiezen".
Niemand is als werknemer verplicht voor een EV te kiezen (maar wel zelf de VAA te betalen).
Bijkomende nuance is dat je als werknemer standaard ook een laadpas voor de BeNeLux hebt waar je bij iedere openbare laadpaal kan laden en er op de parking van de werkplaats een 50-tal laadpalen staan (waar je na de invoering van het thuiswerk nog maar weinig aan hebt maar ons hoor je niet klagen want thuiswerk is geen verplichting en wonen gelukkig maar 25 km van hoofdkantoor waardoor op zonnige dagen de EV thuis via de PV kan laden).
Bij een laadpaal/laadkabel met kWh meter en een duidelijk daaraan verbonden kWh tarief (los van de thuissituatie) is alles voor iedereen zeer duidelijk.
[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 17-10-2022 15:57 ]
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen