Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-08 22:08
@IvoB2
Bij welke Leasemaatschappij is dit bij jou geregeld?
Ik verwacht iets gelijkaardig via Numobi/Arval. Maar ben wel benieuwd welke tarieven ze bieden.

Kan jij op de site van de CREG zien aan welke prijs ze vergoeden?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
De autolease (Arval) en de kWh vergoeding staan los van elkaar.
De auto wordt in lease genomen via Arval (al kan dat van jaar tot jaar schelen welke leaseMij de beste voorwaarden geeft, voor fossiel was dit bv. nog al eens Leaseplan) maar de laadpaal geplaatst in opdracht van de werkgever en de backoffice ergens via een omweg in Nederland. Plaatsing van de laadpaal en backoffice liepen via Stroohm als tussenpersoon => https://stroohm.be/
Je kan de laadpas bv. ook (via de ACE installer) koppelen aan een privé laadpaal in een andere woning zodat als je daar laadt de vergoeding ook via de werkgever loopt (zo is het bv. zo geregeld dat we thuis plug and play laden - daar geen nood aan een gekoppelde laadpas - en in een ondergrondse parking in centrum Antwerpen via een daar geplaatste Alfen laadpaal en de daaraan gekoppelde laadpas).

Je kan die tarieven idd opvragen op de site van de CREG maar in de praktijk doe ik dat bijna nooit want bedrag (excl. BTW) kWh vergoeding verschijnt gewoon na iedere laadbeurt op de transactietab in de software waarmee je ook de laadpaal (laden, afsluiten sessie, op slot doen paal,... ) op afstand beheert. Dit jaar schommelde die vergoeding bv. tussen 28 en 55 c€/kWh. Nu ergens rond de 41,32 c€/kwh.
Technisch (bepalen vermogen, koppelen laadpassen, plug and play, loadbalancing) gebeurt dan weer via de ACE installer software van Alfen (waarvoor je 2 UTP verbindindingen nodig hebt).

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 17-10-2022 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Xanthine schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:01:
[...]

Klopt ja, heb hier ook nog niet eerder van gehoord. Volgens hun kan dit perfect, en gaat de wagen aan de hand van de GPS locatie zien wanneer deze thuis in de stekker zit. Op zich prima, maar ik gebruik de wagen enkel voor werkverkeer en heb geen zin om zelf bij te dragen aan het verbruik.
Ik zou eerder akkoord gaan met een aparte kWh meter op dat stopcontact, maar dat is ook weer moeilijk te controleren want wat als ik er ook een andere wagen inplug. Een laadpaal met badge lijkt het eerlijkst, maar de kost van 3000 euro willen ze ook niet dragen, en ik ook niet want ik kan prive toch geen elektrische wagen betalen.

Denk dat ik dan maar 2x per week 40 min aan een (dure) laadpaal ga staan, en als de vraag komt waarom ik niet gewoon thuis oplaad zal ik wel aangeven dat dit mij geld kost, en ik opensta voor een laadpaal.
Ik declareer eens in het kwartaal ongeveer middels een kWh meter die voor mijn laadpunt (Zappi) in de meterkast zit. Ik hou het gemiddelde van het standaard en daltarief van mijn energiecontract aan als tarief. Daar kun je inderdaad mee frauderen maar er gaat natuurlijk wel meer tussen WG en WN op basis van vertrouwen.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somfing
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-08 11:34
Ammo123 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:24:
Goedemorgen!

Ik zal binnenkort mijn eerste EV mogen ontvangen en ik wilde dus een thuislader installeren.

Nu heb ik geen 3-fase tot eind november, dus ik zou een tijdje via 1 fase moeten laden. Niet een super groot probleem, maar ik vroeg mij af of het mogelijk is om een 3 fase laadstation met maar 1 fase aan te sluiten en dan wanneer ik 3 fase beschikbaar heb de laatste twee fases aan te sluiten.

Graag hoor ik jullie suggesties.

Ik zag dat de EV box deze mogelijkheid had, maar ik zag niet of er een slimmige app oid beschikbaar is voor de EV box. Op dit moment zien de Wallbox en de Easee er het beste uit. Alleen nog twijfels over of ik het tweedehands of bij een winkel zal halen vanwege garantie e.d.
Ik zag op een video dat de Wallbox via een switch op de printplaat ingesteld kan worden tussen 1 Phase en zijn maximum. Volgens mij hier rond 01:00 YouTube: How to connect your Power Boost to your EV charger (Pulsar Plus)

Ook in de manual "Single Phase Set-up":
https://297090-910201-rai...on_Guide_multilingual.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-08 20:24
IvoB2 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:12:
Even gegoogeld op "prijsplafond NL".
Als ik het goed begrijp is dat plafond jaarlijks en niet maandelijks?
Kom je met PV dan jaarlijks nog boven 2900 kWh netafname?
De komende 2 jaar zal dit geen probleem zijn zolang de salderingsregeling nog geldig is. Als dan verbruik min opwek onder de 2900 kWh blijft, betaal je het normale tarief (max € 0,40). Nu even een stapje maken naar 2032: salderingsregeling is afgebouwd. Je betaalt dan het verbruik en over hetgeen je opwekt ontvang je een terugleververgoeding. Vraag is nu of voor het verbruik het maximale plafond van 2900 kWh gaat gelden en daarboven het woeker tarief. Ons verbruik inclusief warmtepomp inclusief EV kan wel eens oplopen tot 10000 kWh per jaar. De zonnepanelen leveren zo'n 7500 kWh per jaar.
Even rekenen:
Verbruik tot 2900 kWh = 2900 * 0,40 = € 1160,-
Verbruik boven 2900 kWh = 7100 * 0,70 = € 4970,-
Opgewekt 7500 * 0,20 = - € 1500,-

Jaarrekening € 4630 = per maand € 386,-

Nu maar hopen dat mijn redenatie niet goed is of tegen die tijd maar weer een gasaansluiting nemen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

MajaMestreech schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:36:
[...]

De komende 2 jaar zal dit geen probleem zijn zolang de salderingsregeling nog geldig is. Als dan verbruik min opwek onder de 2900 kWh blijft, betaal je het normale tarief (max € 0,40). Nu even een stapje maken naar 2032: salderingsregeling is afgebouwd. Je betaalt dan het verbruik en over hetgeen je opwekt ontvang je een terugleververgoeding. Vraag is nu of voor het verbruik het maximale plafond van 2900 kWh gaat gelden en daarboven het woeker tarief. Ons verbruik inclusief warmtepomp inclusief EV kan wel eens oplopen tot 10000 kWh per jaar. De zonnepanelen leveren zo'n 7500 kWh per jaar.
Even rekenen:

Nu maar hopen dat mijn redenatie niet goed is of tegen die tijd maar weer een gasaansluiting nemen 8)7
Huh? Jij denkt dat er in 2032 een prijsplafond is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
de Peer schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:49:
[...]

Huh? Jij denkt dat er in 2032 een prijsplafond is?
Het was meer een "wat als .... " redenatie. We hopen natuurlijk allemaal dat de gas- en stroom tarieven normale waarden gaan aannemen. De overheid kan ook niet jaren blijven steunen. Blijven de prijzen wel hoog, dan blijft het voor velen onbetaalbaar en ook voor diegenen die geïnvesteerd hebben in energie zuinige maatregelen (en vooral "van het gas af").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
MajaMestreech schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:36:
[...]

Even rekenen:

Laat ons vooral hopen dat we al lang voor 2032 geen rekening meer moeten houden met monopoly spelen met energieprijzen. Zoniet verdubbel ik mijn productie gewoon veel vroeger en koppel me nog vroeger van het net af en kunnen ze me wat met hun energiespelletjes. :+
Ter info: ik ben vorig jaar al vrijwillig uit de salderingsregeling gestapt en heb daar nog steeds geen spijt van (en trek nu meer terug dan toen ik nog kon salderen) :) ). En een prijsplafond kennen ze hier in Vlaanderen niet eens. Of nog niet.
Maar ik heb er uiteraard voor gezorgd dat ik veel meer van mijn eigen productie zelf verbruik en nog slechts een klein deel van het net moet afnemen (op jaarbasis - zonder de productie te verdubbelen - nog maar 16% van mijn totaal verbruik. O-) ).

Samengevat: Nu al meer dan 10 jaar van het gas af, geen saldering en meer dan een nulenergierekening (niets betalen en nog eens terugtrekken van de leverancier). Ik zie dus nu het probleem niet, laat staan in een hypothetisch geval over 10 jaar. Het probleem van hoge energierekeningen zit eerder bij de consumenten die de voorbije jaren niets hebben ondernomen omdat de TVT van energiebesparende maatregelen en energieonafhankelijkheid volgens hen te lang was.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 18-10-2022 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zontar
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-08 10:48
Even een domme vraag: hebben hier sinds 2-3 maanden elektrische auto op het pad staan. Mantelbuis is gegraven, hoeft alleen nog een laadpaal te komen. installatie wordt in privé sfeer geregeld. Willen zoveel mogelijk laden op overproductie van zonnepanelen en misschien nog wat bij laten leggen.

Zo'n beetje elke post die een dergelijke situatie had is tot nu toe een Zappi aangeraden als laadpaal en mijn voorkeur gaat hier ook naar uit

Nu de domme vraag: heeft iemand deze laadpaal toevallig ergens goedkoper gezien dan de prijs waar de leverancier hem in de eigen webshop voor aanbied? Ik heb het namelijk nog niet goedkoper dan de leverancier gevonden. (V2.1 3 fasen, met kabel geen socket. liefst zwart. 1149 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 00:05:
[...]

Laat ons vooral hopen dat we al lang voor 2032 geen rekening meer moeten houden met monopoly spelen met energieprijzen. Zoniet verdubbel ik mijn productie gewoon veel vroeger en koppel me nog vroeger van het net af en kunnen ze me wat met hun energiespelletjes. :+
Ter info: ik ben vorig jaar al vrijwillig uit de salderingsregeling gestapt en heb daar nog steeds geen spijt van (en trek nu meer terug dan toen ik nog kon salderen) :) ). En een prijsplafond kennen ze hier in Vlaanderen niet eens. Of nog niet.
Maar ik heb er uiteraard voor gezorgd dat ik veel meer van mijn eigen productie zelf verbruik en nog slechts een klein deel van het net moet afnemen (op jaarbasis - zonder de productie te verdubbelen - nog maar 16% van mijn totaal verbruik. O-) ).

Samengevat: Nu al meer dan 10 jaar van het gas af, geen saldering en meer dan een nulenergierekening (niets betalen en nog eens terugtrekken van de leverancier). Ik zie dus nu het probleem niet, laat staan in een hypothetisch geval over 10 jaar. Het probleem van hoge energierekeningen zit eerder bij de consumenten die de voorbije jaren niets hebben ondernomen omdat de TVT van energiebesparende maatregelen en energieonafhankelijkheid volgens hen te lang was.
Ik bedoel het niet lullig, maar je vergeet hier gemakshalve even te noemen wat je geinvesteerd hebt in zowel geld als tijd. Zeker 10 jaar terug was het krijgen van een 0-energierekening in ieder geval in NL vrijwel niet aan de orde (tov de investering)

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Ik had het dan ook over de energierekening.
Ik betaal toch liever een eigen investering af waarvan de opbrengsten terug naar eigen rekening vloeien dan onafgebroken de rekening van derden te spekken zonder dat ik er zelf iets mee opschiet.
Wanneer je er de investering in wil betrekking, deze was op 5 jaar afgeschreven. Vanaf dan was de energierekening pure winst voor minstens de volgende 15 jaar.

Samengevat: investering er op 5 jaar volledig terug uitgehaald en van dan af was de energierekening een winstgevende bezigheid ipv een kost. Alle volgende investeringen werden betaald met de opbrengsten van de eerste investering en zijn dus geen kost meer maar gewoon minder winst.
En de eerste investering werd volledig (op 500 € na) bekostigd via een fiscaal vriendelijke lening dus eigen kapitaal had je ook al niet nodig.

Ik zie dus persoonlijk niet veel over het hoofd. Maar dat dit niet opgaat, om welke reden dan ook, voor een ander besef ik ook. Ieder moet zijn eigen rekening maken.
En we wijken af van thuisladen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
somfing schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:12:
[...]

Ik zag op een video dat de Wallbox via een switch op de printplaat ingesteld kan worden tussen 1 Phase en zijn maximum. Volgens mij hier rond 01:00 YouTube: How to connect your Power Boost to your EV charger (Pulsar Plus)

Ook in de manual "Single Phase Set-up":
https://297090-910201-rai...on_Guide_multilingual.pdf
Ah duidelijk, erg bedankt voor het ophelderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-07 15:40
Zontar schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 00:20:
Even een domme vraag: hebben hier sinds 2-3 maanden elektrische auto op het pad staan. Mantelbuis is gegraven, hoeft alleen nog een laadpaal te komen. installatie wordt in privé sfeer geregeld. Willen zoveel mogelijk laden op overproductie van zonnepanelen en misschien nog wat bij laten leggen.

Zo'n beetje elke post die een dergelijke situatie had is tot nu toe een Zappi aangeraden als laadpaal en mijn voorkeur gaat hier ook naar uit

Nu de domme vraag: heeft iemand deze laadpaal toevallig ergens goedkoper gezien dan de prijs waar de leverancier hem in de eigen webshop voor aanbied? Ik heb het namelijk nog niet goedkoper dan de leverancier gevonden. (V2.1 3 fasen, met kabel geen socket. liefst zwart. 1149 euro)
Zappi is voor je situatie inderdaad de logische keuze. Qua prijs kan je aanbieders vinden die €100,- goedkoper zijn dan de prijs die je noemt (je hebt DM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyegraphic
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15-07 11:02
Zontar schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 00:20:

Ik zit in dezelfde situatie. Ik weet niet of je in NL of BE woont?
In BE hoor ik verschillende stemmen over of de Zappi privé kan ingebracht worden in de belastingen voor de belastingsaftrek van laadpalen.

De ene zegt van wel, de andere van niet.
Toeval wil dat de andere meestal leveranciers zijn van concurrerende laadpalen en ik dus niet weet wie ik wel of niet moet geloven.
Heeft iemand hier een sluitend antwoord op?

Wat ik echter wel zeker weet, is dat de Zappi zakelijk niet kan rekenen op 200% belastingsaftrek omdat deze niet (semi)openbaar kan gezet worden. Maar privé lijkt me dat probleem zich niet te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De algemene voorwaarden:
https://financien.belgium...aliteit/thuislaadstations
De circulaire met details en voorbeelden van het Min. van Fin.
https://eservices.minfin....dd-42b3-914e-57883a218f6e

Als de Zappi dus aan de voorwaarden voldoet kan je deze inbrengen in de personenbelasting.

Wat de laadpaal zelf betreft (de andere voorwaarden staan los van de paal zelf) is dit dus van belang:

"een intelligent laadstation zijn: de laadtijd en het laadvermogen moeten door een energiebeheerssysteem gestuurd kunnen worden"

[ Voor 55% gewijzigd door IvoB2 op 18-10-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:01
Ik heb een Zappi v2.1en wil deze graag instellen dat er maandag - vrijdag geladen wordt in de daluren (23:00 - 06:00) en zaterdag/zondag de gehele dag.

Ik heb nog geen zonnepanelen en kan alleen vanaf het net laden. De oplaadmodus staat op "Fast" als ik dan bij boostinstellingen naar gepland ga en de tijden instel gaat de auto toch laden zodra ik aankoppel.

Waar moet ik deze instellingen configureren in de Zappi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-07 15:40
markweb4871 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:08:
Ik heb een Zappi v2.1en wil deze graag instellen dat er maandag - vrijdag geladen wordt in de daluren (23:00 - 06:00) en zaterdag/zondag de gehele dag.

Ik heb nog geen zonnepanelen en kan alleen vanaf het net laden. De oplaadmodus staat op "Fast" als ik dan bij boostinstellingen naar gepland ga en de tijden instel gaat de auto toch laden zodra ik aankoppel.

Waar moet ik deze instellingen configureren in de Zappi?
Als je de Zappi op "Eco++" zet én op 100% overschot hebt ingesteld dan zal deze niet automatisch gaan laden (er is immers geen PV overschot omdat je nog geen zonnepanelen hebt). De ingestelde Boost schedule zal dan zoals je beoogt wel de auto in de daluren automatisch gaan laden (dat gaat dan met "Fast" modus, dus 3-fase).

Ter aanvulling: Als je Zappi op "Stop" zet dan zal, ook de Boost-modussen, het laden niet starten. In mijn een beetje een onhandige keuze, maar goed. Als je Eco++ op 100% overschot zet werkt het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door roelwillems op 18-10-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyegraphic
IvoB2 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:55:

"een intelligent laadstation zijn: de laadtijd en het laadvermogen moeten door een energiebeheerssysteem gestuurd kunnen worden"
Uit de circulaire:
1° een intelligent laadstation.

Dit betekent dat de laadtijd en het laadvermogen door een energiebeheerssysteem gestuurd moeten kunnen worden.

Het laadstation moet via een gestandaardiseerd protocol digitaal gekoppeld kunnen worden met een beheerssysteem, met inbegrip van die van derde partijen tegen uiterlijk 01.01.2023, dat de laadtijd en het laadvermogen van het laadstation kan sturen en waarbij deze verbinding vrij ter beschikking wordt gesteld van de gebruikers.

Het bovenvermelde gestandaardiseerd protocol is

- ofwel van het type Open Charge Point Protocol (OCPP) (*)
- ofwel een eigen protocol (**) waarvan de beschrijving in de technische documentatie van het laadstation is opgenomen
- ofwel van een andere internationale standaard (**) die voor deze connectie ontwikkeld wordt.

Het type connectie wordt bij de technische specificaties van het laadstation vermeld.

Volgens mijn (beperkte) kennis van de Zappi lijkt mij dat niet mogelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Of het bij de Zappi mogelijk is weet ik niet want ik heb geen Zappi.
Dat zal elke fabrikant in zijn technische specificaties moeten omschrijven en/of de installateur schriftelijk aan de klant moeten bevestigen om de klant zekerheid te geven.

Het heeft natuurlijk ook weinig zin om een duurdere laadpaal te kopen en/of een laadpaal die niet aan je verwachtingen/noden voldoet om eenmalig een relatief lage (verrekend op de termijn van de levensduur van een laadpaal) premie te kunnen krijgen.

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 18-10-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyegraphic
IvoB2 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:38:
Het heeft natuurlijk ook weinig zin om een duurdere laadpaal te kopen en/of een laadpaal die niet aan je verwachtingen/noden voldoet om eenmalig een relatief lage (verrekend op de termijn van de levensduur van een laadpaal) premie te kunnen krijgen.
Inderdaad. Ik ben overtuigd over de Zappi.
Maar nu moet ik als zelfstandige kiezen of ik de laadpaal privé koop (met of zonder subsidie), of die zakelijk aankoop met de vennootschap.

Met subsidie kan die namelijk netto goedkoper worden dan zakelijk aan te kopen en geen btw te hoeven betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Goedemorgen,
Wij hebben een Zappi V1 nu nog op 1 fase aansluiting.
Deze wordt aangepast naar 3 fasen aansluiting.
Begrijp ik het goed dat de Zappi V1 enkel op 1 fase kan laden, en niet op 3?
Maar dat ik wel 3 CT's nodig heb op alle 3 de fasen?
Ik las dat op myenergi forum. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pizl93q9j24UXUw1iTowDSMJj4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSc2kUm48Me5oLc9XF2L60h7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Laatst online: 10:39
jolandacb schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 06:33:
Goedemorgen,
Wij hebben een Zappi V1 nu nog op 1 fase aansluiting.
Deze wordt aangepast naar 3 fasen aansluiting.
Begrijp ik het goed dat de Zappi V1 enkel op 1 fase kan laden, en niet op 3?
Maar dat ik wel 3 CT's nodig heb op alle 3 de fasen?
Ik las dat op myenergi forum. [Afbeelding]
Das alleen als je automatisch wil laden met zonnestroom van een andere fase.

Het ligt er trouwens aan of je een 1 of een 3 fase Zappi hebt of hij op 3 fases kan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Makrolon schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 07:05:
[...]

Das alleen als je automatisch wil laden met zonnestroom van een andere fase.

Het ligt er trouwens aan of je een 1 of een 3 fase Zappi hebt of hij op 3 fases kan.
Uhhm, geen idee.
Waar kan ik dat zien?
Het is de V1 versie, maar geen idee of het een 1 of 3 fase is. In de handleiding op internet staat:

The zappi device should be connected to a single-phase 230V or 240V nominal AC supply. The supply should be from a dedicated 32A or 40A circuit breaker.

zappi features and integral 30mA Type-A RCD, therefore an RCD protected supply is not required unless local regulations state otherwise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-07 13:53
Stingray.nl schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:36:
Wie heeft er ervaring met een Easee laadpaal? Ik krijg in April een Enyaq IV en wil die thuis gaan laden. Waarschijnlijk met e-fulx als back end om zakelijke verrekening te regelen.
Ervaringen zijn welkom.

Raymond
Goede ervaringen hier ook. In principe kun je de uit hun eigen cloud omgeving een export draaien van je kWh verstookt per maand (eventueel per token).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-08 19:52
roelwillems schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:50:
[...]

Zappi is voor je situatie inderdaad de logische keuze. Qua prijs kan je aanbieders vinden die €100,- goedkoper zijn dan de prijs die je noemt (je hebt DM).
Ook geïnteresseerd, stuur je mij ook een en met info?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

jolandacb schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:17:
[...]

Uhhm, geen idee.
Waar kan ik dat zien?
Het is de V1 versie, maar geen idee of het een 1 of 3 fase is. In de handleiding op internet staat:

The zappi device should be connected to a single-phase 230V or 240V nominal AC supply. The supply should be from a dedicated 32A or 40A circuit breaker.

zappi features and integral 30mA Type-A RCD, therefore an RCD protected supply is not required unless local regulations state otherwise.
Gezien die sectie uit de handleiding en het antwoord van MyEnergi is de Zappi V1 1-fase.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pap3rclip
  • Laatst online: 02-08 14:09
Vraagje, ik heb een appartement en gebruik vrij weinig elektriciteit, de enige grote verbruikers zijn bvb. een standaard keramische kookplaat (waar max 2 van de 4 zones tegelijk van gebruikt worden) en een standaard microgolf/oven-combi.

De beveiliging op mijn monofasige elektriciteitskast is er een van 40A.
In de zekeringskast zijn er 2 groepen met beiden ook een 40A beveiliging (oven en kookplaat staan niet in dezelfde groep).

Stel dat ik nu een Tesla Wall Charger hang, op hoeveel Ampere kan ik deze realistisch instellen zodat de elektriciteit niet uit valt bij de sporadische situatie van 10 min koken op 2 pitten, 10 min heteluchtoven en Model Y die aan het opladen is? De laadpaal wordt met een extra zekering vóór de zekeringkast gehangen. Dus van de meterkast enerzijds naar zekeringkast appartement en anderzijds naar laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:33

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Mijn Easeee heeft nogal moeite met het connecten naar Wifi (terwijl het AP op 10m staat zonder obstakels..). Hij blijft via cellular verbinden met de cloud.

vraagje: maakt ie nu wel nog gebruik van loadbalancing via de cloud? of moet je daarvoor verbonden zijn met wifi? De equaliser zit wel mooi stabiel aan wifi verbonden.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pap3rclip schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:34:
Vraagje, ik heb een appartement en gebruik vrij weinig elektriciteit, de enige grote verbruikers zijn bvb. een standaard keramische kookplaat (waar max 2 van de 4 zones tegelijk van gebruikt worden) en een standaard microgolf/oven-combi.

De beveiliging op mijn monofasige elektriciteitskast is er een van 40A.
In de zekeringskast zijn er 2 groepen met beiden ook een 40A beveiliging (oven en kookplaat staan niet in dezelfde groep).

Stel dat ik nu een Tesla Wall Charger hang, op hoeveel Ampere kan ik deze realistisch instellen zodat de elektriciteit niet uit valt bij de sporadische situatie van 10 min koken op 2 pitten, 10 min heteluchtoven en Model Y die aan het opladen is? De laadpaal wordt met een extra zekering vóór de zekeringkast gehangen. Dus van de meterkast enerzijds naar zekeringkast appartement en anderzijds naar laadpaal.
Denk dat je prima tot 1x32A kan gaan. Maar goed, als je niet mege veel rijdt kun je ook gewoon lekker op 1x16A laden. Of gewoon standaard in de nacht laden met 1x32A. Ben je NLer of Belg? In België is trager laden sowieso slim dacht ik.

Eventueel kun je ook met een simpele oplossing LB doen maar op zich is dat met je verbruik niet nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 20-10-2022 11:53 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pap3rclip
Inspired schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:50:
[...]

Denk dat je prima tot 1x32A kan gaan. Maar goed, als je niet mege veel rijdt kun je ook gewoon lekker op 1x16A laden. Of gewoon standaard in de nacht laden met 1x32A. Ben je NLer of Belg? In België is trager laden sowieso slim dacht ik.

Eventueel kun je ook met een simpele oplossing LB doen maar op zich is dat met je verbruik niet nodig.
Met wat Googlen ben ik er dus achter gekomen dat mijn installatie 230V*40A/1000 = 9.2kVA kan leveren.
Dus stel dat dit 9 kW is, als de auto daar 1x16A dus 3.7kW van "afneemt" blijft er nog 5.3kW over.
Na wat snel zoeken kunnen keramische vuren tot 2kW per pit afnemen. Stel dus 2 pitten en nog een oven van 2kW = 6kW, dan zou de elektriciteit af springen? Of ben ik dan fout aan het rekenen? Elektriciteit is niet mijn sterkste kant :+

Ben idd Belg, wat bedoel je precies met dat traag laden hier slim is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Je kan niet nog koken op 2 pitten en de oven we bij aan als je nog 8 ampère over houd... De oven of 1 pit is al te veel.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Pap3rclip schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:59:
[...]

Met wat Googlen ben ik er dus achter gekomen dat mijn installatie 230V*40A/1000 = 9.2kVA kan leveren.
Dus stel dat dit 9 kW is, als de auto daar 1x16A dus 3.7kW van "afneemt" blijft er nog 5.3kW over.
Na wat snel zoeken kunnen keramische vuren tot 2kW per pit afnemen. Stel dus 2 pitten en nog een oven van 2kW = 6kW, dan zou de elektriciteit af springen? Of ben ik dan fout aan het rekenen? Elektriciteit is niet mijn sterkste kant :+

Ik zou m op 16 ampère instellen. Heb je nog 24 over voor de rest. Als.je niet volgas op 4 pitten gaat koken moet dat goed gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Is gewoon de auto laten laden vanaf zeg 23 uur geen optie? Dan kun je gewoon zonder issue 1x32A pakken.

Ik doelde verder op het capaciteitstarief; https://lumiworld.luminus...nieuwe-capaciteitstarief/

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pap3rclip
Makrolon schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:09:
[...]

Ik zou m op 16 ampère instellen. Heb je nog 24 over voor de rest. Als.je niet volgas op 4 pitten gaat koken moet dat goed gaan.
Top bedankt voor de info. Er zijn natuurlijk nog andere toestellen (kleine diepvries, koelkast, tv, laptop, ...) maar die verbruiken allemaal niet zo veel Ampere vermoed ik.
Inspired schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:20:
[...]

Is gewoon de auto laten laden vanaf zeg 23 uur geen optie? Dan kun je gewoon zonder issue 1x32A pakken.

Ik doelde verder op het capaciteitstarief; https://lumiworld.luminus...nieuwe-capaciteitstarief/
Bedankt voor de info over capaciteitstarief, was ik nog niet bekend mee!
Laden vanaf 's nachts kan inderdaad ook een optie zijn met scheduled charging vanuit Tesla.
De vraag is dan wel wat het interessantst is:
- Opladen van 18u tot 8u 'smorgens aan 16A
- Opladen van middernacht tot 8u aan 32A
In de praktijk komt het vermoedelijk zowat op hetzelfde neer qua km/nacht opladen en elektriciteitsfactuur dan denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Tja… ik heb een tijdje de digitale meter, en zelfs koken en oven gebruiken levert me tot hier de hoogste piek van 3,2 kW (verbruik van 0,8 kWh in 15 min)
Een oven vraagt ca 2 kW, maar is op ca 10 min warm. Een kookplaat op vol vermogen krijgt een pannetje water of soep warm in een paar minuten.
En een zekering van 40A zal bij een belasting van 50A niet springen, tenzij na een uur of zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ajNvEbnDZ1DuuJ_nXQuqpAucGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyKFwkRINko09SE4isSnlrtY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Tommie12 op 20-10-2022 20:23 . Reden: Screenshotje ingevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pap3rclip
Tommie12 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:06:
[...]

Tja… ik heb een tijdje de digitale meter, en zelfs koken en oven gebruiken levert me tot hier de hoogste piek van 3,2 kW (verbruik van 0,8 kWh in 15 min)
Een oven vraagt ca 2 kW, maar is op ca 10 min warm. Een kookplaat op vol vermogen krijgt een pannetje water of soep warm in een paar minuten.
En een zekering van 40A zal bij een belasting van 50A niet springen, tenzij na een uur of zo.
Top, bedankt dat is geruststellend nieuws!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Laatst online: 02-08 14:01
Mensen hier die een laadpaal hebben via 50five?

Bij mij is recent een laadpaal geïnstalleerd vanuit mijn werkgever. Ik heb een online account en het juiste tarief online doorgegeven.

Kunnen ik en mijn vrouw haar auto (lease) nu gewoon laden op deze laadpaal? Wordt dit aan de achterkant dan administratief automatisch verrekend? Of moeten we daarvoor nog iets instellen of koppelen. Het is nogal een proces.

Laadpas en laadpas werkt voor beide auto's, dus laden lukt. Alleen wil ik wel de verrekening ontvangen natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door MaStar op 20-10-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb een zelfde situatie, laadpaal echter van Bluecurrent. Ik heb de eerste maand maar even rustig aan gedaan (slechts enkele keren geladen) en de eerste credit afgewacht. Was in mijn geval nog een heel gedoe ivm brakke backend.

Je zou er wel vanuit kunnen gaan dat als het op de juiste pas geregistreerd wordt het goed zou moeten gaan..

[ Voor 19% gewijzigd door Wilde op 21-10-2022 08:19 ]

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _skyhopper_
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-03-2023
Sinds deze week heb ik een hybride bedrijfswagen.
Ik heb totaal geen verstand van elektriciteit, elektrische auto's en laadpalen... Maar elektrische voertuigen zijn uiteraard wel de toekomst dus ben ik bereid een oplaadstation te plaatsen.
Na wat opzoekwerk zie ik heel veel merken, mogelijkheden. De info is voor mij iets te technisch.

Mijn werkgever kan me eigenlijk weinig uitleg geven (zelf ook geen verstand van). Alleen dat het een oplossing moet zijn waarbij verbruik aan hen moet kunnen worden doorgegeven.

Ik heb thuis een 3-fase aansluiting en zonnepanelen.

- Kan ik mijn stroomoverschot gebruiken voor het laden en doorfactureren aan mijn werkgever zodat het oplaadstation zichzelf terugbetaald?
- Kan ik het oplaadstation fiscaal inbrengen?
- Welk laadstation (muurbevestiging) wordt het hoogst aangeschreven? Is het meest toekomst gericht?

[ Voor 0% gewijzigd door _skyhopper_ op 21-10-2022 11:15 . Reden: typfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

_skyhopper_ schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:14:
Sinds deze week heb ik een hybride bedrijfswagen.
Ik heb totaal geen verstand van elektriciteit, elektrische auto's en laadpalen... Maar elektrische voertuigen zijn uiteraard wel de toekomst dus ben ik bereid een oplaadstation te plaatsen.
Na wat opzoekwerk zie ik heel veel merken, mogelijkheden. De info is voor mij iets te technisch.

Mijn werkgever kan me eigenlijk weinig uitleg geven (zelf ook geen verstand van). Alleen dat het een oplossing moet zijn waarbij verbruik aan hen moet kunnen worden doorgegeven.

Ik heb thuis een 3-fase aansluiting en zonnepanelen.

- Kan ik mijn stroomoverschot gebruiken voor het laden en doorfactureren aan mijn werkgever zodat het oplaadstation zichzelf terugbetaald?
- Kan ik het oplaadstation fiscaal inbrengen?
- Welk laadstation (muurbevestiging) wordt het hoogst aangeschreven? Is het meest toekomst gericht?
Ik denk (en vind) dat je werkgever hier maar duidelijk beleid voor moet ontwikkelen. Zij hebben tenslotte ook een probleem als ze jou te veel vergoeden (waar dus eigenlijk belasting over moeten betalen).

Ik ken de situatie overigens volledig. Elke vraag die ik erover stel aan werkgever wordt beantwoord met: wij weten het ook niet, doe maar wat, val ons er niet mee lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Waarom zou trager laden in België slimmer zijn dan in Nederland? :)

Als antwoord op de vraag: ik heb een monofase 40A aansluiting en alles is hier op elektriciteit. De laadpaal zit aangesloten op een 32A aansluiting. Betrouw je het niet kan je een laadpaal nog altijd laten loadbalancen zodat hij zijn vermogen in relatie tot de andere verbruikers tijdelijk naar beneden bijstelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:01:
[...]
Ik ken de situatie overigens volledig. Elke vraag die ik erover stel aan werkgever wordt beantwoord met: wij weten het ook niet, doe maar wat, val ons er niet mee lastig.
Het kan ook anders.
Mijn partner heeft bv. een werkgever die elektrisch rijden wil promoten.
Werknemers die kiezen voor een elektrische bedrijfsauto krijgen dus een ongelimiteerd budget (of met andere woorden het carbudget toegekend aan de werknemers is tijdelijk ongelimiteerd), er wordt, indien technisch mogelijk, een laadpaal ten huize van de werknemer geïnstalleerd op kosten van de werkgever en ter zake, de vergoeding voor het laden van de BEV is niet afhankelijk van de netkost van de werknemer maar wordt bepaald door het zesmaandelijkse gemiddelde van de huishoudelijke energieprijzen (tabel opgesteld door een semi overheidsinstantie). De laadkost wordt bovendien gemeten door de MID kWh meter in de laadpaal en via 4G in real time (na afsluiten laadsessie) overgemaakt naar de back office. Maandelijks worden de gegroepeerde laadsessies dan overgeschreven op rekening van de werknemer.
De werknemer moet zich dus nergens druk over maken of op iets toezien. Hoogstens - indien in het bezit van PV - zien dat hun zoveel mogelijk laden op zonnestroom en/of de eenheidsprijs van zijn netleverancier in het oog houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-07 12:57

Griffin

Is mythical

IvoB2 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:13:
[...]

Het kan ook anders.
Mijn partner heeft bv. een werkgever die elektrisch rijden wil promoten.
Werknemers die kiezen voor een elektrische bedrijfsauto krijgen dus een ongelimiteerd budget (of met andere woorden het carbudget toegekend aan de werknemers is tijdelijk ongelimiteerd), er wordt, indien technisch mogelijk, een laadpaal ten huize van de werknemer geïnstalleerd op kosten van de werkgever en ter zake, de vergoeding voor het laden van de BEV is niet afhankelijk van de netkost van de werknemer maar wordt bepaald door het zesmaandelijkse gemiddelde van de huishoudelijke energieprijzen (tabel opgesteld door een semi overheidsinstantie). De laadkost wordt bovendien gemeten door de MID kWh meter in de laadpaal en via 4G in real time (na afsluiten laadsessie) overgemaakt naar de back office. Maandelijks worden de gegroepeerde laadsessies dan overgeschreven op rekening van de werknemer.
De werknemer moet zich dus nergens druk over maken of op iets toezien. Hoogstens - indien in het bezit van PV - zien dat hun zoveel mogelijk laden op zonnestroom en/of de eenheidsprijs van zijn netleverancier in het oog houden.
Dit is bij ons ook het geval (behalve het ongelimteerd budget). Via de LM word een paal neergezet en daar kan ik aan laden met de nieuwe BEV auto. Ik geef in via een paal portal wat mijn kWh prijs is, en alles wat de paal registreert aan stroom wat er in de auto gaat (met een druppel/pasje) word aan het eind van de maand teruggestort. Ik moet dus zelf alles voorschieten (en dus er zelf zorg voor dragen dat ik mijn maandelijkse voorschot verhoog met wat ik denk dat ik ga laden... of ik doe dat niet en alle terugbetalingen zet ik apart om het deel wat ik moet betalen aan de Eneco bij het ontvangen van de jaarnota).

[side note] Weet nog niet of ik maandelijks tarief ga verhogen of het opspaar in een potje en mijn naberekening na mn jaarnota daarmee ga betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:01:
[...]

Waarom zou trager laden in België slimmer zijn dan in Nederland? :)

Als antwoord op de vraag: ik heb een monofase 40A aansluiting en alles is hier op elektriciteit. De laadpaal zit aangesloten op een 32A aansluiting. Betrouw je het niet kan je een laadpaal nog altijd laten loadbalancen zodat hij zijn vermogen in relatie tot de andere verbruikers tijdelijk naar beneden bijstelt.
Omdat er binnenkort in belgië het capaciteits tarief ingevoerd wordt. Dan betaal je volgens de pieken die je veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Griffin schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:23:
[...]

Dit is bij ons ook het geval (behalve het ongelimteerd budget). Via de LM word een paal neergezet en daar kan ik aan laden met de nieuwe BEV auto. Ik geef in via een paal portal wat mijn kWh prijs is, en alles wat de paal registreert aan stroom wat er in de auto gaat (met een druppel/pasje) word aan het eind van de maand teruggestort. Ik moet dus zelf alles voorschieten (en dus er zelf zorg voor dragen dat ik mijn maandelijkse voorschot verhoog met wat ik denk dat ik ga laden... of ik doe dat niet en alle terugbetalingen zet ik apart om het deel wat ik moet betalen aan de Eneco bij het ontvangen van de jaarnota).

[side note] Weet nog niet of ik maandelijks tarief ga verhogen of het opspaar in een potje en mijn naberekening na mn jaarnota daarmee ga betalen.
Wij hebben via de energieleverancier een jaarafrekening en geen maandafrekening en de voorschotten op nu gezet. Dus niet voor te schieten. Eerder omgekeerd, krijgen maandelijks op de rekening gestort wat we laden (via PV dus pure winst) en krijgen de afrekening van de leverancier later pas. Prefinancieren van de energieleverancier door zelf kunstmatig voorschotten te gaan verhogen vind ik absurd. We hebben dan ook geen probleem met het beheren van het eigen budget en een buffer aan te houden op eigen spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:07:
[...]

Omdat er binnenkort in belgië het capaciteits tarief ingevoerd wordt. Dan betaal je volgens de pieken die je veroorzaakt.
Klopt maar:
- Dat is niet in België maar in Vlaanderen. Netbeheer is in België een regionale bevoegdheid en geen federale.
- Dat is ten vroegste vanaf 1/1/23, daar moet je dus nu nog geen rekening mee houden. Het is trouwens al 2 keer uitgesteld en er loopt nog een procedure vanuit de Vlaamse overheid tegen haar eigen regulator om dat aan te vechten. Wie in Vlaanderen nog geen maatregelen heeft genomen kan dus daar beter al rekening mee houden.

Persoonlijk is dat laatste geen probleem want:
- Ik kan de hardwarematige 32A van de laadpaal per A softwarematig terugschroeven,
- We laden de BEV bij voorkeur op bij overproductie van de panelen en dat veroorzaakt geen pieken op het net. Integendeel dat voorkomt ze (en het capaciteitstarief is er alleen voor afname en niet voor injectie).
- We hebben uiteraard al een thuisaccu die ook piekverbruik gaat afvlakken waardoor we daar weinig rekening mee moeten houden.
We lopen al meer dan een jaar proef en er is dit jaar hier nog geen enkele maand een afnamepiek geweest boven de 4 kW (2,5 kW betaal je sowieso). Ons gemiddeld jaarlijks capaciteitstarief komt voor 2022 voorlopig op 3,009 kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zf1uglaxi9dwJliP1oCOwTgWN8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZubTzH8jk2XzrT6bIcZ0JI8.jpg?f=fotoalbum_large

We zijn er dus redelijk gerust in.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 21-10-2022 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-08 12:08
MaStar schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:04:
Mensen hier die een laadpaal hebben via 50five?

Bij mij is recent een laadpaal geïnstalleerd vanuit mijn werkgever. Ik heb een online account en het juiste tarief online doorgegeven.

Kunnen ik en mijn vrouw haar auto (lease) nu gewoon laden op deze laadpaal? Wordt dit aan de achterkant dan administratief automatisch verrekend? Of moeten we daarvoor nog iets instellen of koppelen. Het is nogal een proces.

Laadpas en laadpas werkt voor beide auto's, dus laden lukt. Alleen wil ik wel de verrekening ontvangen natuurlijk.
Ja ik heb ook een paal van 50five. Het is gewoon een ‘openbare’ paal waar iedereen kan laden, en jij vangt je tarief dat door 50five wordt geïncasseerd bij de laadpasleverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
macmellow schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:08:
[...]
en jij vangt je tarief dat door 50five wordt geïncasseerd bij de laadpasleverancier.
En dit wordt dus altijd betaald door de laadpasleverancier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@jolandacb Een Zappi V1 is altijd enkelfasig.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
MaStar schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:26:
[...]

En dit wordt dus altijd betaald door de laadpasleverancier?
Ja, als je ook gewoon met die pas bij een random paal kan laden. Ik kan met een eigen Shell recharge pas gewoon bij mijn paal laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
macmellow schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:34:
[...]

Ja, als je ook gewoon met die pas bij een random paal kan laden. Ik kan met een eigen Shell recharge pas gewoon bij mijn paal laden.
Dus lekker in de nacht laden zodat het tarief wat je krijgt dalvoordeel heeft? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macmellow
MaStar schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 00:30:
[...]

Dus lekker in de nacht laden zodat het tarief wat je krijgt dalvoordeel heeft? ;)
Nee juist lekker overdag, als de stroom ‘gratis’ is door de zonnepanelen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

MaStar schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 00:30:
[...]

ja inderdaad.
macmellow schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:19:
[...]

Nee juist lekker overdag, als de stroom ‘gratis’ is door de zonnepanelen ;)
Die 'gratis' stroom, die je (In NL) ook voor 60-80 cent per kWh had kunnen verkopen bedoel je. Dan geef je het wel erg goedkoop weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
  • Laatst online: 00:23
Belgisch getint vraagje:

Opladen van een plugin hybride, gekocht op de eigen zaak, max 3,7kW (1 fase) wordt momenteel gedaan met een granny charger en stopcontact thuis.
Aangezien dit een wagen op de zaak is, zou de laadkosten kunnen ingebracht worden in de zaak. Er is volgens de boekhouder zeker een MID-gekeurde meter nodig die de registratie van het verbruik voor zijn rekening neemt.

Om de installatiekosten te beperken: is het toegelaten om in de meterkast een 1 fasige MID-meter te bekabelen naar een standaard stopcontact waar de granny charger wordt aangesloten?
Ik twijfel aan deze oplossing, aangezien ook andere toestellen aan dit gemeten stopcontact gehangen kunnen worden.

Kostprijs voor een geïnstalleerde laadpaal + MID-meter loopt al snel op naar 1500€. Oplossing met het stopcontact +/- 300€ (incl herkeuring). Echter ... een afwijzing door de fiscus van dit stopcontact zal wellicht meer kosten dan de plaatsing van een laadpaal.

Iemand ervaring/meer leesvoer wat de voorwaarden zijn? Ik kan hier namelijk zeer weinig over terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
D!zzy schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:14:
Belgisch getint vraagje:

Opladen van een plugin hybride, gekocht op de eigen zaak, max 3,7kW (1 fase) wordt momenteel gedaan met een granny charger en stopcontact thuis.
Aangezien dit een wagen op de zaak is, zou de laadkosten kunnen ingebracht worden in de zaak. Er is volgens de boekhouder zeker een MID-gekeurde meter nodig die de registratie van het verbruik voor zijn rekening neemt.

Om de installatiekosten te beperken: is het toegelaten om in de meterkast een 1 fasige MID-meter te bekabelen naar een standaard stopcontact waar de granny charger wordt aangesloten?
Ik twijfel aan deze oplossing, aangezien ook andere toestellen aan dit gemeten stopcontact gehangen kunnen worden.

Kostprijs voor een geïnstalleerde laadpaal + MID-meter loopt al snel op naar 1500€. Oplossing met het stopcontact +/- 300€ (incl herkeuring). Echter ... een afwijzing door de fiscus van dit stopcontact zal wellicht meer kosten dan de plaatsing van een laadpaal.

Iemand ervaring/meer leesvoer wat de voorwaarden zijn? Ik kan hier namelijk zeer weinig over terugvinden.
Je kan ook stiekem een extra groep bij de mid meter van je auto op zetten, er is zoveel mogelijk om te frauderen daarbij. De belastingdienst komt echt niet controleren hoor..

Als je t iets meer in wil dammen zou je een blauwe cee wcd kunnen maken. Dan kan je als argument gebruiken dat daar geen normale verbruiker in is te pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-08 21:56
D!zzy schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:14:
Belgisch getint vraagje:

Kostprijs voor een geïnstalleerde laadpaal + MID-meter loopt al snel op naar 1500€. Oplossing met het stopcontact +/- 300€ (incl. herkeuring). Echter ... een afwijzing door de fiscus van dit stopcontact zal wellicht meer kosten dan de plaatsing van een laadpaal.

Frauderen kan altijd, maar dat is niet het uitgangspunt.
Met de sommige BEV kun je zelfs na het laden weer terugleveren of een andere auto of apparaat van stroom voorzien.
En niemand zal het een probleem vinden als je een keer je boormachine aansluit omdat je buiten een gaatje wilt boren en dit het dichtstbijzijnde schuko is.

En als je serieuze stroomvreters wilt aansluiten dan krijg je toch wel vroeg of laat vragen over het opvallend hoge verbruik van jouw auto. Als je baas daar een beetje op let.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkkk!
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-10-2023
Vraagje: ik heb de Alfen single pro line en daar zou ik graag de kwh meter van willen vervangen door een Eastron SDM630 (van Homewizard). Reden is dat ik zelf de paal wil uitlezen en het back office abonnement bij E flux wil opzeggen. Alleen zit er op de originele meter een klein draadje waarvan ik niet weet waar dat voor dient en of ik dat zonder probleem kan weg laten? Zie foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkkk!
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-10-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aw7ee1vSN5PFsO3w-ZnAeR708ME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mDePKFqaf9AoRsB1MTcJsReS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEC
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-07 21:42

PEC

IvoB2 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:37:
[...]
We lopen al meer dan een jaar proef en er is dit jaar hier nog geen enkele maand een afnamepiek geweest boven de 4 kW (2,5 kW betaal je sowieso). Ons gemiddeld jaarlijks capaciteitstarief komt voor 2022 voorlopig op 3,009 kW.

[Afbeelding]

We zijn er dus redelijk gerust in.
Wat is/Hoe meten ze zo'n afnamepiek?
Als je je kookplaat en waterkoker beide heel even aan zet dan zit je zo boven de 6kW. Ook al doe je dat maar 10 seconden. Of nemen ze een gemiddelde over een uur ofzo?
En hoe kan het dat er in maart, augustus en september nooit meer dan zo'n 200W is gebruikt (minder dan een koelkast)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:58
Dat capaciteitstarief wordt vastgesteld op een (volgehouden?) piek van >15 minuten, heb ik op dit forum gelezen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 31-07 16:14
dirkkk! schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:14:
Vraagje: ik heb de Alfen single pro line en daar zou ik graag de kwh meter van willen vervangen door een Eastron SDM630 (van Homewizard). Reden is dat ik zelf de paal wil uitlezen en het back office abonnement bij E flux wil opzeggen. Alleen zit er op de originele meter een klein draadje waarvan ik niet weet waar dat voor dient en of ik dat zonder probleem kan weg laten? Zie foto
Het kleine draadje is waarschijnlijk een RS485 verbinding die wordt gebruikt om de meterstanden uit te lezen, om het energie-gebruik van de laadpaal te meten. En je kan dus niet zomaar een andere meter in je laadpaal zetten, want elke meter-fabrikant heeft een andere manier van communiceren over deze interface.
Je kan wel een andere kWh meter in serie zetten als je zelf een SDM630 wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimpje9
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-08 21:24
Vraag:

Ik heb het topic grotendeels doorlopen maar zie verschillende merken die worde geadviseerd waaronder Zappi.

Dit weekend een Skoda Enyaq Coupe besteld (levering over een paar weken al.)

De dealer adviseert een Cube laadpaal maar daar kan ik weinig over vinden in dit topic.

Belangrijkste voor mij:
- eigen bedrijf dus wil graag dat mijn bedrijf het geld overmaakt naar de prive rekening ivm het laden. ( Zakelijke verrekening)
-instellen met betrekking tot laden ( ik heb zonnepanelen) dat die op bepaalde tijdstippen laadt.

Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJan61
Pluimpje9 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:15:
Vraag:

Ik heb het topic grotendeels doorlopen maar zie verschillende merken die worde geadviseerd waaronder Zappi.

Dit weekend een Skoda Enyaq Coupe besteld (levering over een paar weken al.)

De dealer adviseert een Cube laadpaal maar daar kan ik weinig over vinden in dit topic.

Belangrijkste voor mij:
- eigen bedrijf dus wil graag dat mijn bedrijf het geld overmaakt naar de prive rekening ivm het laden. ( Zakelijke verrekening)
-instellen met betrekking tot laden ( ik heb zonnepanelen) dat die op bepaalde tijdstippen laadt.

Alvast dank!
- Cube laadpaal heeft een bijbehorende backoffice, daarmee kan zakelijk verrekend worden. Je krijgt de geladen elektriciteit gewoon teruggestort op je rekening.

- tijdstippen voor laden kan je meestal op je auto instellen. De Cube heeft deze mogelijkheid in ieder geval (nog) niet. Als de saldering in Nederland verdwijnt zal er ongetwijfeld wel iets komen om laden op overstroom mogelijk te maken, nu is dat nog niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimpje9
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-08 21:24
RJan61 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:31:
[...]

- Cube laadpaal heeft een bijbehorende backoffice, daarmee kan zakelijk verrekend worden. Je krijgt de geladen elektriciteit gewoon teruggestort op je rekening.

- tijdstippen voor laden kan je meestal op je auto instellen. De Cube heeft deze mogelijkheid in ieder geval (nog) niet. Als de saldering in Nederland verdwijnt zal er ongetwijfeld wel iets komen om laden op overstroom mogelijk te maken, nu is dat nog niet interessant.
Bedankt voor de reactie!
Helder.
Maar het verschil tussen een Cube of Zappi is qua bijvoorbeeld laadsnelheid minimaal?
Mede omdat je van een cube erg weinig hoort en het in principe wel de kleinste laadpaal is.

Kan je overigens met deze laadpaal en bijvoorbeeld Zappi ook een algemene laadpas gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJan61
Pluimpje9 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:52:
[...]

Bedankt voor de reactie!
Helder.
Maar het verschil tussen een Cube of Zappi is qua bijvoorbeeld laadsnelheid minimaal?
Mede omdat je van een cube erg weinig hoort en het in principe wel de kleinste laadpaal is.

Kan je overigens met deze laadpaal en bijvoorbeeld Zappi ook een algemene laadpas gebruiken?
Qua laden zijn de verschillen tussen de laadpalen minimaal, beiden 32A max met load balancing. Een cube heeft alleen (nog) geen app oid, zodat het voor de gebruiker niet mogelijk is instellingen aan te passen.

De Cube komt misschien wat minder in het nieuws omdat er geen do-it-yourself installatie nodig is, hij wordt standaard met installatie geleverd. En dus zal hij zeker hier op tweakers niet vaak behandeld worden.

Bij bijna alle laadpalen (ook de Cube) kan je elke laadpas gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Bedankt voor de reactie!
Helder.

De Zappi heeft geen automatische verrekening. Als je dat wil zal je er een kWh meter tussen moeten zetten en handmatig de standen doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

Bedankt voor de reactie!
Helder.

En je kunt bij de Zappi ook geen laadpas gebruiken (m.a.w. gewoon inpluggen en laden of met een pincode op de Zappi).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
eltron schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:06:
[...]
En als je serieuze stroomvreters wilt aansluiten dan krijg je toch wel vroeg of laat vragen over het opvallend hoge verbruik van jouw auto. Als je baas daar een beetje op let.
Ik neem aan dat als het een PHEV aangekocht op de eigen zaak betreft vraagsteller ook zijn eigen baas is? :)
En idd, frauderen kan je altijd (proberen). Je kan ermee wegkomen of door de mand vallen. Eigen risico met eigen gevolgen.
Zoals gezegd met een laadpaal (van de baas) kan je ook frauderen. Evenzo met een tankkaart voor fossiele brandstof of het tanken van een PHEV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
PEC schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:54:
[...]

Wat is/Hoe meten ze zo'n afnamepiek?
Als je je kookplaat en waterkoker beide heel even aan zet dan zit je zo boven de 6kW. Ook al doe je dat maar 10 seconden. Of nemen ze een gemiddelde over een uur ofzo?
En hoe kan het dat er in maart, augustus en september nooit meer dan zo'n 200W is gebruikt (minder dan een koelkast)?
Gewoon via de digitale meter.
En het is het gemiddelde afgenomen vermogen van ieder klokkwartier (dus niet de ononderbroken aangehouden piek) waarbij de hoogste kwartiervermogenspiek van iedere maand de piek van iedere kalendermaand zal bepalen. De jaarfactuur is dan de 12 maandpieken (waarbij het weerhouden min. voor iedere maand 2,5 kW is) gedeeld door 12 maal de kostprijs in euro per kW.
In een tabel "piekvermogen" van de netbeheerder volg je de maandelijks weerhouden max. piek op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ar8KLy3oz8RZNfKLugcwzvkPts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5SAT6phtaUfE48N8gqEnczw.jpg?f=fotoalbum_large
De hoogste maandpieken zijn dus mei en juni (veroorzaakt door de laadpaal).
De laagste maandpieken (maart en augustus tot en met december, waarbij nov en dec onder voorbehoud) worden gerekend aaan 2,5 kW.
Je dagverbruik wordt ook in kwartiertotalen weergegeven. De dagpiek is dus het hoogste verbruik van die dag (gemeten over een klokkwartier) maal vier, in dit geval dus 0,008 kW. Moest dit echter de hoogste piek van oktober zijn werd 2,5 kW weerhouden voor de afrekening.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTfdV4a26VNO4eVs-aVGGd2_FiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0EfYD43XfDyX2Tfm5s01mbH.jpg?f=fotoalbum_large
Het gaat dus over afnamepieken, injectiepieken worden (nog) niet weerhouden.

[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 24-10-2022 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 31-07 15:11
IvoB2 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:00:
[...]
De dagpiek is dus het hoogste verbruik van die dag (gemeten over een klokkwartier) maal vier, in dit geval dus 0,008 kW.
Die zin begrip ik niet. Dan verbruik je die dag gemiddeld 8W?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

DigitalHombre schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:57:
[...]

Nee, z'n hoogste kwartierpiek die dag is 8 W. Die is zo laag vanwege z'n zonnepanelen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
DigitalHombre schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:57:
[...]

Nee, helemaal niet.
Het hoogste piekvermogen die dag afgenomen van het net was 8 W. Er werd tijdens dat ene kwartier 2 Wh verbruikt.
Verbruik (kWh) is geen vermogen (kW).
Het capaciteitstarief gaat over afgenomen vermogen (kW) , niet over het verbruik (kWh).
Ter compensatie van het capaciteitstarief zijn er voor het deel netkosten nog berekend op het verbruik (kWh) een lagere kost per kWh. Maar dat compenseert alleen als je veel kWh in een maand verbruikt.
Voor mij is dat geen compensatie gezien ik bijna geen netverbruik heb. Het aantal goedkoper afgenomen net kWh is dan onvoldoende om de kostprijs verbonden aan het vermogen te compenseren.

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 24-10-2022 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Termy schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:10:
[...]

Nee, z'n hoogste kwartierpiek die dag is 8 W. Die is zo laag vanwege z'n zonnepanelen.
Ook niet, zeker niet in deze tijd van het jaar.
Dit is zo laag door de combinatie van PV en een thuisaccu.
Die 8 W komt doordat de ESS in theorie naar 0 W netafname streeft. Vanaf half oktober is dat echter niet meer de optimale opstelling omdat je dan te veel "kostbare" batterijcapaciteit gaat injecteren in het net. Daardoor is de instelling iets meer gericht op minder netinjectie vanuit de batterij waardoor je af en toe (bv. kruising van grote schommelingen in productie door afwisselend bewolking en een AC-verbruiker met wisselend vermogen (bv. een vaatwas) een kleine netafname krijgt alvorens het systeem terug in balans is tussen 0 W netafname en 100% batterij en eventueel PV-afname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawouter80
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:00
Beste Tweakers,

Mijn vraag past niet helemaal binnen de topictitel, maar ik denk dat hier de meeste kennis aanwezig is om mijn vraag te beantwoorden.

Voor een kantoor in Duitsland ben ik op zoek naar een simpele 11kw lader. De verhuurder van het pand legt de elektra voor ons aan, echter een LAN-kabel is volgens hem niet mogelijk. Ons kantoor zit op de 2e verdieping van een kantoorgebouw, dus ik kan er niet zomaar van uitgaan dat de lader Wifi ontvangst heeft. Althans, niet zonder versterker.

Eigenlijk zoek ik een lader met een sleutel/pas/dongel erbij, die geen internetverbinding nodig heeft om te functioneren. Ik heb hier al flink naar gezocht, maar tot op heden zonder resultaat.

Anders zoek ik een lader met een goede Wifi verbinding, en door gebruik te maken met één of
meerdere Wifi-versterkers.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik zie door de laadpalen het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:30
kawouter80 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:07:
Beste Tweakers,

Mijn vraag past niet helemaal binnen de topictitel, maar ik denk dat hier de meeste kennis aanwezig is om mijn vraag te beantwoorden.

Voor een kantoor in Duitsland ben ik op zoek naar een simpele 11kw lader. De verhuurder van het pand legt de elektra voor ons aan, echter een LAN-kabel is volgens hem niet mogelijk. Ons kantoor zit op de 2e verdieping van een kantoorgebouw, dus ik kan er niet zomaar van uitgaan dat de lader Wifi ontvangst heeft. Althans, niet zonder versterker.

Eigenlijk zoek ik een lader met een sleutel/pas/dongel erbij, die geen internetverbinding nodig heeft om te functioneren. Ik heb hier al flink naar gezocht, maar tot op heden zonder resultaat.

Anders zoek ik een lader met een goede Wifi verbinding, en door gebruik te maken met één of

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik zie door de laadpalen het bos niet meer.
De Heidelberg lader heeft een voorbereiding voor een sleutelschakelaar. Verder is het een simpele lader, dus geen load balancing, pasjes systeem e.d.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:59

Super_ik

haklust!

Of een lader met eigen 4g modem

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Idd, maar dat lijkt me dan al geen "simpele" lader meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Beste Tweakers,

Hoe simpel wil je het hebben?
Je kunt wellicht volstaan met een 11kW CEE contactdoos en daar een mobiele 11kW lader in prikken als je wilt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawouter80
Die Heidelberg ga ik eens goed bekijken. Ik heb zelf ook de EVHub lader gevonden, die is ook leverbaar met een ingebouwd slot.

Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudCo
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-11-2024
Heb sinds een week of 2 een Volvo XC40 P8 en sinds gisteren ook een Easee laadbox (3 fasig).

Nu merk ik dat de kabel die bij mijn Volvo werd geleverd slechts 20A aankan. Loont het de moeite om te investeren in een kabel die 32A aankan en zo ja neem ik dan het beste de bij mijn box horende Easee Charging Cable T2, of zijn er betere kopen op de markt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ArnaudCo schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:49:
Heb sinds een week of 2 een Volvo XC40 P8 en sinds gisteren ook een Easee laadbox (3 fasig).

Nu merk ik dat de kabel die bij mijn Volvo werd geleverd slechts 20A aankan. Loont het de moeite om te investeren in een kabel die 32A aankan en zo ja neem ik dan het beste de bij mijn box horende Easee Charging Cable T2, of zijn er betere kopen op de markt?
Aan 3*16A heb je voldoende voor 11kW laadvermogen (230V * 16A * 3). Dat is ook het maximum van je Volvo XC40.

3*32A is voor 22kW laden. Dat lijkt me dus vrij zinloos voor jouw auto.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Beste Tweakers,

Hoe is de 4G-dekking in die garage? De Easee laders hebben een ingebouwd 4G-modem en sim-kaart (kosten zijn inbegrepen bij de aanschaf)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hoe is de Easee zelf aangesloten en afgezekerd? (Naast dat het voor jouw auto idd geen verschil maakt)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Alleen relevant als je met 32A kunt laden. Sommige auto's kunnen dat in geval je bijvoorbeeld bij een 1 fase lader staat. Als de auto dan intern 2F kan combineren tot 1 (weet niet of de Volvo dit kan), dan krijg je bijvoorbeeld van de lader 1F 32A aangeboden en kun je daar maximaal gebruik van maken terwijl je met een 20A kabel niet verder komt dan 20A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haodeyoude
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-08 16:20
Voor de zappi eigenaren hier; myenergi heeft nu ook een modulaire thuisbatterij libbi waarmee je hun "ecosystem" uit kunt breiden;
YouTube: THIS Home Battery is the Key To Cheaper, Cleaner Energy!

Blijkbaar kun je hem ook krijgen met ingebouwde PV inverter maar nog niet voor 3 fase; https://myenergi.com/libbi/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Even opletten: er loopt blijkbaar een spamrun, vermoedelijk met ransomware naar adressen die alleen via Zappi beschikbaar zijn, compleet met oorspronkelijke mail vanuit Zappi.info, ik heb ze gecontacteerd hierover en ze zijn er mee bekend. Voorbeeld:

Goedemidddag.
Controleer, bekijk en onderteken dit document:
hxxps://chezlik.az/qev/yyyy

Wachtwoord PG1

Goedenavond XXX,

Laatste vragen:

- Is er ook een mogelijkheid voor leveren met een krulsnoer in plaats van rechte oprol kabel?
- Is er een aanbevolen installateur?

Met dank voor de uitvoerige antwoorden (prima service!) zover en met vriendelijke groet!
YYYY
Met vriendelijke groet/ Kind regards,

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Deze mail heb ik vandaag ook ontvangen van iemand anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-07 15:43
Mag ik even wat advies vragen over een privé laadpaal?

Ik overweeg om al een laadpaal te zetten om die nog 100% te kunnen inbrengen op de zaak (België)
Heb 2 offertes binnen:
- Etrel Inch Pro 22kW: met MobiFlow backoffice (7€/maand), maar is reeds te gebruiken zonder backoffice (heb nog geen EV) en zou ook mogelijk zijn om andere backoffice te kiezen: 2.316€
- NewMotion Advanced 22kW: verplicht via NewMotion (Shell) backoffice (4€/maand). Niet te gebruiken zonder abonnement: 1.975€

Bij NewMotion moet ik wel nog een nieuwe PowerManagement module plaatsen wanneer ik thuis overga naar 3-fase (150€ of zo?)
Verschil is dus feitelijk slechts een 200€.
Ik neig eerder naar de Etrel, behuizing zou van metaal zijn ipv kunststof, schermpje etc. Maar vooral omdat ik eigen backoffice kan kiezen.
Ervaringen met NewMotion of Mobiflow?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Chris_147 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:49:
Mag ik even wat advies vragen over een privé laadpaal?

Ik overweeg om al een laadpaal te zetten om die nog 100% te kunnen inbrengen op de zaak (België)
Heb 2 offertes binnen:
- Etrel Inch Pro 22kW: met MobiFlow backoffice (7€/maand), maar is reeds te gebruiken zonder backoffice (heb nog geen EV) en zou ook mogelijk zijn om andere backoffice te kiezen: 2.316€
- NewMotion Advanced 22kW: verplicht via NewMotion (Shell) backoffice (4€/maand). Niet te gebruiken zonder abonnement: 1.975€

Bij NewMotion moet ik wel nog een nieuwe PowerManagement module plaatsen wanneer ik thuis overga naar 3-fase (150€ of zo?)
Verschil is dus feitelijk slechts een 200€.
Ik neig eerder naar de Etrel, behuizing zou van metaal zijn ipv kunststof, schermpje etc. Maar vooral omdat ik eigen backoffice kan kiezen.
Ervaringen met NewMotion of Mobiflow?
Ik zou nooit kiezen voor een paal die onbruikbaar is zonder abo.
Voor de rest... ik zou eerder kijken naar een 11kW paal, daarmee is je auto ook vol na een nachtje laden. (als dat goedkoper is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Haodeyoude schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 06:50:
Voor de zappi eigenaren hier; myenergi heeft nu ook een modulaire thuisbatterij libbi waarmee je hun "ecosystem" uit kunt breiden;
YouTube: THIS Home Battery is the Key To Cheaper, Cleaner Energy!

Blijkbaar kun je hem ook krijgen met ingebouwde PV inverter maar nog niet voor 3 fase; https://myenergi.com/libbi/
Interessant en een begin als voorbereiding op de afbouw van de salderingsregeling.

Ik zou persoonlijk liever een combinatie inverter/lader zien en als batterij de EV. Dan heb je meteen een flinke batterij. Nog altijd niet genoeg om de winter door te komen maat voor een groot gedeelte van het jaar ben je dan dag en nacht onafhankelijk van je energie leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
Makrolon schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:30:
[...]

Dat kan niet. Het laadprotocol staat geen aparte belasting per fase toe. De lader kan een maximaal amperage doorgeven aan de auto en niet 3. Dus hoe slim je de zappi ook maakt, het kan gewoon niet.

Hij pakt dus de hoogst belaste fase en regelt daarop alle fases waar nodig terug.
Even nog hierop terugkomen. Vandaag bij de dealer de KIA Niro EV opgehaald om te testen of de bij ons reeds geïnstalleerde Zappi autolader goed werkt (wij hebben onze EV nog niet de komende maanden).

Auto aangesloten en FAST modus gestart en er werd geladen met 11 kW terwijl het verbruik van het huis 2.4 kW is. Zie foto 1. Als bovenstaande klopt zou er dus geen 11 kW de auto ingaan maar 11 - 2,4 = 8,6 kW?
Bij het uitlezen van de CT Meetwaarden zie je duidelijk dat L2 (waar geen groepen dus geen belasting op zit) volledig zijn 15,5 A levert. Zie foto 2

Wellicht heb ik het mis met bovenstaande discussie, maar ik ben in ieder geval blij dat de Zappi prima functioneert. Nu nog de EV ontvangen. 8)7

Foto 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8iw4Y-X5TgdsPc5xW16vlsZ2k4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ik7o8thppDUZqqJIVCj1wOdB.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8DLHEp942302T3CDW4O-BzchmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mftQHCb1rzos7H59tkVDRoQh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:34

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

MajaMestreech schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:28:
[...]

Even nog hierop terugkomen. Vandaag bij de dealer de KIA Niro EV opgehaald om te testen of de bij ons reeds geïnstalleerde Zappi autolader goed werkt (wij hebben onze EV nog niet de komende maanden).

Auto aangesloten en FAST modus gestart en er werd geladen met 11 kW terwijl het verbruik van het huis 2.4 kW is. Zie foto 1. Als bovenstaande klopt zou er dus geen 11 kW de auto ingaan maar 11 - 2,4 = 8,6 kW?
Bij het uitlezen van de CT Meetwaarden zie je duidelijk dat L2 (waar geen groepen dus geen belasting op zit) volledig zijn 15,5 A levert. Zie foto 2

Wellicht heb ik het mis met bovenstaande discussie, maar ik ben in ieder geval blij dat de Zappi prima functioneert. Nu nog de EV ontvangen. 8)7

Foto 1:
[Afbeelding]

Foto 2:
[Afbeelding]
3.1kW opwek + 10.4kW grid == 13.5kW input. - 11kW auto == ~2.5kW t.b.v. 'huis'.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MajaMestreech schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:28:
[...]

Foto 1:
[Afbeelding]

Foto 2:
[Afbeelding]
Je wekt 3.1kW op en haalt 10.4kW van het net, totaal dus 13.5kW. Daarvan gaat 2.4kW naar je huis en 11kW naar je EV (0.1kW afronding).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
DonJuape schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:33:
[...]

Je wekt 3.1kW op en haalt 10.4kW van het net, totaal dus 13.5kW. Daarvan gaat 2.4kW naar je huis en 11kW naar je EV (0.1kW afronding).
Sorry ik was niet duidelijk wellicht om welke discussie dit ging. Was een opmerking van @Sten2017 dat hij niet kon laden met de Zappi met 11 kW.

Hierop kwam de volgende reactie:

Weet niet of er iets mis gaat. Load balancing limiteert de belasting per fase, maar die informatie geeft jouw plaatje niet. Als je een huisbelasting hebt op 1 fase, zal je auto gaan terugregelen, want dat moet over alle fases tegelijk. Je laadpaal kan niet tegen de auto zeggen dat hij op de ene fase meer mag gebruiken dan op een andere.

Een huisbelasting van 3,4 kW op een enkele fase geeft een stroom van ongeveer 15A. Bij een 3 fase, 25A aansluiting blijft er dan nog maar 10A over voor die ene fase, dus zal je auto op maximaal 10A = 3*2,3 = 6,9 kW kunnen laden, ook al is er op de andere fases meer stroom beschikbaar.

Dat wilde ik aantonen met de foto's dat ik dat dus niet zie bij mij. Maar .... Dat komt dus inderdaad door de zonnepanelen. Wanneer deze in de winter niet werken zal dus wellicht de laadcapaciteit van 11 kW ook bij mij omlaag gaan. We zullen zien. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
MajaMestreech schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:47:
[...]

Sorry ik was niet duidelijk wellicht om welke discussie dit ging. Was een opmerking van @Sten2017 dat hij niet kon laden met de Zappi met 11 kW.

Hierop kwam de volgende reactie:

Weet niet of er iets mis gaat. Load balancing limiteert de belasting per fase, maar die informatie geeft jouw plaatje niet. Als je een huisbelasting hebt op 1 fase, zal je auto gaan terugregelen, want dat moet over alle fases tegelijk. Je laadpaal kan niet tegen de auto zeggen dat hij op de ene fase meer mag gebruiken dan op een andere.

Een huisbelasting van 3,4 kW op een enkele fase geeft een stroom van ongeveer 15A. Bij een 3 fase, 25A aansluiting blijft er dan nog maar 10A over voor die ene fase, dus zal je auto op maximaal 10A = 3*2,3 = 6,9 kW kunnen laden, ook al is er op de andere fases meer stroom beschikbaar.

Dat wilde ik aantonen met de foto's dat ik dat dus niet zie bij mij. Maar .... Dat komt dus inderdaad door de zonnepanelen. Wanneer deze in de winter niet werken zal dus wellicht de laadcapaciteit van 11 kW ook bij mij omlaag gaan. We zullen zien. Bedankt
Ik snap je punt niet zo goed denk ik... Volgens mij werkt t zoals t zou moeten werken.

Je laadcapapaciteit hoeft toch niet naar beneden als je zonnepalen niets meer doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:40
Wellicht een “domme” vraag.

Als je een 3 fase laadpaal en auto met 3 fase boordlader via een 1 fase laadkabel aansluit, gaat hij dan laden op 1 fase of mag/kan dit niet?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Makrolon schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:16:
[...]

Ik snap je punt niet zo goed denk ik... Volgens mij werkt t zoals t zou moeten werken.

Je laadcapapaciteit hoeft toch niet naar beneden als je zonnepalen niets meer doen?
Jawel als ik eerdere berichten goed begrepen heb.

Zie het voorbeeld hierboven. je huis verbruikt 3,4 kW = 15 A. Je hebt 3 fase * 25A. Stel dat 1 van die 3 fases met 15A wordt belast, dan heb je op die fase dus nog 10 A over.
Eerdere berichten, zoals hierboven geciteerd, geven dan aan dat je dan nog maar met maximaal 10A * 230V * 3 fase = 6,9 kW kan laden.

Ik ging ervan uit dat als de 2 andere fases niet belast worden, je zou kunnen laden met de volle belasting van de Zappi op die fases (15,8A). Dus uiteindelijk 1 fase 10A * 230V + 2 fases * 15,8A * 230V = 9,6 kW (15,8A is de maximaal ingestelde stroom op de Zappi 11 kW / 3 fases / 230V).

Zodra ik de EV heb, zal het winter zijn en zal ik dit nog eens uitvoerig testen en kom ik op terug. Of iemand moet dit nu al kunnen doen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
MajaMestreech schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:58:
[...]

Zie het voorbeeld hierboven. je huis verbruikt 3,4 kW = 15 A. Je hebt 3 fase * 25A. Stel dat 1 van die 3 fases met 15A wordt belast, dan heb je op die fase dus nog 10 A over.
Eerdere berichten, zoals hierboven geciteerd, geven dan aan dat je dan nog maar met maximaal 10A * 230V * 3 fase = 6,9 kW kan laden.

Ik ging ervan uit dat als de 2 andere fases niet belast worden, je zou kunnen laden met de volle belasting van de Zappi op die fases (15,8A). Dus uiteindelijk 1 fase 10A * 230V + 2 fases * 15,8A * 230V = 9,6 kW (15,8A is de maximaal ingestelde stroom op de Zappi 11 kW / 3 fases / 230V).

Zodra ik de EV heb, zal het winter zijn en zal ik dit nog eens uitvoerig testen en kom ik op terug. Of iemand moet dit nu al kunnen doen :-)
Het gaat er natuurlijk om dat je de (groot) verbruikers in je huis, slim over de fases verdeeld.
Zodat je het grootste deel van de tijd maximaal kunt laden omdat per fase niet meer dan 9A door het huis (van het net) wordt verbruikt.
En het is ook niet erg als een grote verbruiker maar kort aan staat op max vermogen. Je loadbalancing regelt dan wel een stuk terug, maar als dat kort duurt heeft het relatief weinig impact op je laadtijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kawouter80
fsfikke schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:58:
[...]

Hoe is de 4G-dekking in die garage? De Easee laders hebben een ingebouwd 4G-modem en sim-kaart (kosten zijn inbegrepen bij de aanschaf)
Dit is een hele goede optie die ik direct heb voorgelegd aan de verhuurder. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:16
MajaMestreech schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:58:
[...]

Hoef je niet te testen, kan niet. Je auto zal in je voorbeeld met 3* 10A laden.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Pagina: 1 ... 35 ... 183 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen