Hoeveel € per Kwh thuislaadpaal & openstellen gebruik

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:22
Ik rijdt nu zo’n 1,5 jaar een elektrische auto zakelijk vis mijn werkgever. Via NewMotion pas worden de kosten voor laden berekend (obv 26 ct per kwh) en direct aan mij teruggestort en gefactureerd bij mijn werkgever.

Ik zie echter om mij heen dat er een brede variatie aan kosten per kwh gerekend worden. De ene collega factureert 35 cent, de ander 21 cent. Is daar een gangbaar tarief voor? Ik heb zelf mijn normaaltarief als uitgangspunt genomen en laat hierbij mijn netbeheerkosten buiten.

Hoe doen mijn medetweakers dit? Maken jullie er winst op of gaan jullie zoals ik voor een breakeven? Rekenen jullie netwerkkosten door (en hoe?). Daarnaast ben ik benieuwd of iemand de laadpaal wel eens open heeft gezet voor vrij laden en wat hier de ervaringen mee zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door MagniArtistique op 23-09-2021 22:09 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:28
Ik hanteer gewoon het tarief dat ik zelf betaal. Voor gasten tarief x 1.21 omdat de BTW bij NM blijft hangen. Vind het ook wel zo netjes richting werkgever om werkelijke kosten te hanteren. Prima dat anderen een paar EUR verdienen maar zelf vind ik dat niet kunnen. Tenzij je zelf kosten hebt gemaakt voor de laadpaal, dan kun je die eventueel via een hoger tarief terug halen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:15
Hier idem. Gewoon werkelijke tarief. Ik zit er wel aan te denken om dit iets te verhogen aangezien m’n vriendin nu abonnementskosten moet betalen voor mijn leaseauto.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-04 14:41
Accountant van mijn werkgever gaf aan dat het handiger is om de daadwerkelijke kwh prijs van je energie contract door te geven. Dit omdat volgens hem een hogere vergoeding wordt gezien als loon, en je daar dus eigenlijk gewoon belasting over hoort te betalen. Het schijnt nu nog een wat grijs gebied te zijn gezien er geen duidelijke regels voor zijn, maar om gedoe te voorkomen in de toekomst was dit volgens hem wel handig om er in elk geval niet daadwerkelijk winst op te maken. Voor de vergoeding moeten kosten tegenover staan. Niet mijn woorden overigens :), maar zo doe ik het wel

gewoon nee.

• Inspired
VidaR-9 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:29:
Hier idem. Gewoon werkelijke tarief. Ik zit er wel aan te denken om dit iets te verhogen aangezien m’n vriendin nu abonnementskosten moet betalen voor mijn leaseauto.
Ja, dat is prima te verantwoorden.

Als iemand anders zich er lekker bij voelt om 10 cent te plussen moeten ze dat vooral doen. Zal geen WG echt wakker van liggen maar ik vind het wat vreemd om zo over de rug van de WG een paar tientjes per maand te verdienen. Kun je bij elke declaratie ook wel een paar EUR plussen of een bonnetje extra photoshoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
Bloemstukje schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:32:
Accountant van mijn werkgever gaf aan dat het handiger is om de daadwerkelijke kwh prijs van je energie contract door te geven. Dit omdat volgens hem een hogere vergoeding wordt gezien als loon, en je daar dus eigenlijk gewoon belasting over hoort te betalen. Het schijnt nu nog een wat grijs gebied te zijn gezien er geen duidelijke regels voor zijn, maar om gedoe te voorkomen in de toekomst was dit volgens hem wel handig om er in elk geval niet daadwerkelijk winst op te maken. Voor de vergoeding moeten kosten tegenover staan. Niet mijn woorden overigens :), maar zo doe ik het wel
Dat is geen grijs beide hoor. Als jij je paal niet openbaar hebt en je berekend een hogere prijs dan de werkelijke kosten zal dit gewoon onder de loonbelasting vallen. Maargoed. Die pakkans is zeer gering. Ik heb ook vrienden die meer rekenen dan werkelijk en zo paar tientjes pakken.

Persoonlijk voel ik me daar niet goed bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
VidaR-9 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 23:00:
[...]

Dat is geen grijs beide hoor. Als jij je paal niet openbaar hebt en je berekend een hogere prijs dan de werkelijke kosten zal dit gewoon onder de loonbelasting vallen. Maargoed. Die pakkans is zeer gering. Ik heb ook vrienden die meer rekenen dan werkelijk en zo paar tientjes pakken.

Persoonlijk voel ik me daar niet goed bij.
Wel degelijk een grijs / onduidelijk gebied. Als je het vergelijkt met de kilometervergoeding, onbelast bijvoorbeeld (0.19€ uit m’n hoofd), zijn dat ook niet de daadwerkelijke kosten. Maar de belastingdienst heeft daar regels voor gemaakt. Dat is bij de kWh vergoeding nog niet, dus onduidelijk / grijs gebied wat niet afgekaderd is.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:04

de Peer

under peer review

Maar hoe zit het dan als je zonnepanelen hebt met een overschot aan KWh's. Declareer je dan 11 ct/KWh of toch gewoon 23ct/KWh?
En wat als je overschot niet toereikend is (zal vaak het geval zijn), dan moet je dus precies gaan berekenen hoeveel KWh's 11ct gekost hebben en hoeveel KWh's 23 cent kosten. Best een karweitje :-S

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bloemstukje schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:37:
[...]

Wel degelijk een grijs / onduidelijk gebied. Als je het vergelijkt met de kilometervergoeding, onbelast bijvoorbeeld (0.19€ uit m’n hoofd), zijn dat ook niet de daadwerkelijke kosten. Maar de belastingdienst heeft daar regels voor gemaakt. Dat is bij de kWh vergoeding nog niet, dus onduidelijk / grijs gebied wat niet afgekaderd is.
Is dat werkelijk een grijs gebied? Doorgaans zijn dit soort regelingen erg duidelijk in welke kosten wel en niet vergoed mogen worden. Het plaatsen van de laadpaal, het aanpassen van de meterkast en de kosten gemaakt voor opladen mogen onbelast vergoed worden aangezien het gebruikskosten van de auto zijn.
Rekent een medewerker hogere prijzen dan hij zelf betaald voor zijn stroom dan zijn het mijn inziens geen kosten meer, dan is het inkomen voor de medewerker. Het bedrijf mag deze dan niet onbelast vergoeden.

Ik vind het vergelijkbaar met tanken voor 1,70 per liter en dan 1,90 per liter declareren omdat dit bij andere tankstations wel de juiste prijs is. Niet alleen verrijk je jezelf over de rug van je werkgever, je hebt ook een extra inkomen waar geen belasting over betaald wordt.
de Peer schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:49:
Maar hoe zit het dan als je zonnepanelen hebt met een overschot aan KWh's. Declareer je dan 11 ct/KWh of toch gewoon 23ct/KWh?
En wat als je overschot niet toereikend is (zal vaak het geval zijn), dan moet je dus precies gaan berekenen hoeveel KWh's 11ct gekost hebben en hoeveel KWh's 23 cent kosten. Best een karweitje :-S
Dit kan inderdaad een grijs gebied zijn. Is het eerlijk om 23 cent in rekening te brengen als jij die stroom anders voor 8 cent had verkocht aan je energieleverancier? Dat zou een jaarlijkse verrekening worden waarbij je de werkgever moet terugbetalen op basis van je gesaldeerde energie. Vanuit de praktische uitvoerbaarheid hiervan en de hoge administratieve lasten lijkt het mij dat de wetgeving hier geen rekening mee gaat houden.

Wel een interessant punt, met een zakelijke auto zou je dan dus idealiter enkel gaan laten indien je die stroom niet op dat moment zelf zou kunnen gebruiken om zo de maximale vergoeding te krijgen. Dan kan je, ook als salderen wordt afgebouwd, alsnog op deze wijze een vergoeding krijgen. Een slimme laadpaal is dan cruciaal en kan financieel rendabel zijn voor de werknemer.

[ Voor 33% gewijzigd door Tsurany op 24-09-2021 15:09 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:49:
Hier altijd gerekend met het piektarief van de energieleverancier. Waar de stroom vandaan komt gaat niemand wat aan en de systemen en/of tijd die dat bijhouden kosten meer dan het verschil. De "winst" is nihil en vind het niet aan de werknemer om dat gat te betalen.

Daarnaast zou ik nooit meer zonnepanelen op je dak leggen dan je zelf verbruikt. Het salderen wordt al afgebouwd en als je baan veranderd of minder kilometers maakt moet je opeens voor een spotprijs aan de leverancier verkopen en verdien je de panelen amper terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tsurany schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:05:
[...]

Is dat werkelijk een grijs gebied? Doorgaans zijn dit soort regelingen erg duidelijk in welke kosten wel en niet vergoed mogen worden. Het plaatsen van de laadpaal, het aanpassen van de meterkast en de kosten gemaakt voor opladen mogen onbelast vergoed worden aangezien het gebruikskosten van de auto zijn.
Rekent een medewerker hogere prijzen dan hij zelf betaald voor zijn stroom dan zijn het mijn inziens geen kosten meer, dan is het inkomen voor de medewerker. Het bedrijf mag deze dan niet onbelast vergoeden.

Ik vind het vergelijkbaar met tanken voor 1,70 per liter en dan 1,90 per liter declareren omdat dit bij andere tankstations wel de juiste prijs is. Niet alleen verrijk je jezelf over de rug van je werkgever, je hebt ook een extra inkomen waar geen belasting over betaald wordt.

[...]

Dit kan inderdaad een grijs gebied zijn. Is het eerlijk om 23 cent in rekening te brengen als jij die stroom anders voor 8 cent had verkocht aan je energieleverancier? Dat zou een jaarlijkse verrekening worden waarbij je de werkgever moet terugbetalen op basis van je gesaldeerde energie. Vanuit de praktische uitvoerbaarheid hiervan en de hoge administratieve lasten lijkt het mij dat de wetgeving hier geen rekening mee gaat houden.

Wel een interessant punt, met een zakelijke auto zou je dan dus idealiter enkel gaan laten indien je die stroom niet op dat moment zelf zou kunnen gebruiken om zo de maximale vergoeding te krijgen. Dan kan je, ook als salderen wordt afgebouwd, alsnog op deze wijze een vergoeding krijgen. Een slimme laadpaal is dan cruciaal en kan financieel rendabel zijn voor de werknemer.
toon volledige bericht
Ja precies, dat is ook het eerste wat in mij opkwam. Dat dit een manier zou kunnen zijn om toch nog een paarduizend KWh's te kunnen salderen. Ik kan echter nergens duidelijk vinden wat de (ongeschreven) regels hiervoor zijn. Blijkbaar grijs gebied dus.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Deveon schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:15:
[...]

Hier altijd gerekend met het piektarief van de energieleverancier. Waar de stroom vandaan komt gaat niemand wat aan en de systemen en/of tijd die dat bijhouden kosten meer dan het verschil. De "winst" is nihil en vind het niet aan de werknemer om dat gat te betalen.

Daarnaast zou ik nooit meer zonnepanelen op je dak leggen dan je zelf verbruikt. Het salderen wordt al afgebouwd en als je baan veranderd of minder kilometers maakt moet je opeens voor een spotprijs aan de leverancier verkopen en verdien je de panelen amper terug.
Interessant. Ik vind inderdaad ook dat het administratief te ingewikkeld wordt. Wellicht ga ik dan ook maar gewoon de 23-24ct / KWh declareren zolang dat acceptabel lijkt te zijn bij deze werkgever. Ik wil niet bewust misbruik maken maar vooral de makkelijkste optie.

Niet meer zonnepanelen leggen dat je verbruikt, dat is wel een beetje 2012 ;-). De norm (of in ieder geval het advies) hier op tweakers is de laatste 5 jaar eerder dat je je dak vol legt. Zeker als je ze goedkoop aanschaft en/of zelf legt kun je ook met een teruglevertarief van bijvoorbeeld 10-12 ct/KWh een mooi extra zakcentje verdienen.
Ik ga dus altijd voor overproductie. Dus na de elektrische auto (die is er bijna) ga ik juist goedkoop uitbreiden om weer overproductie te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Dat vind ik dus discutabel. Ik snap dat iemand met een zakelijke leaseauto dankzij die auto flink wat winst kan maken op zijn zelf opgewekte energie, terwijl ik zonder zakelijke leaseauto dat niet kan. Echter waar het mis gaat is dat die winst dan onbelast is, dat maakt een ongelijk systeem. Waarom mag hier wel onbelast verdiend worden terwijl ik dat niet mag over mijn overuren bijvoorbeeld?

Stel je rijd 30.000 kilometer per jaar en verbruikt 20kWh per 100 kilometer, dan hebben we het over 6000kWh per jaar. Kan jij per kWh een winst maken van ~20 cent dan hebben we het over 1200 euro per jaar aan onbelast inkomen, dat is niet niks. Is dat niet min of meer vergelijkbaar met de bijtelling van zo'n leaseauto?

Ik zeg niet dat we hier wat voor moeten veranderen maar het mag best iets zijn om over na te denken, zeker nu de toekomst steeds meer elektrische auto's gaat kennen.
Je zegt het zelf, die panelen zijn opeens niet meer rendabel als je de stroom niet aan je werkgever kan verkopen. Dan zit er toch best wat financiële impact achter deze regeling?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]
Is het eerlijk om 23 cent in rekening te brengen als jij die stroom anders voor 8 cent had verkocht aan je energieleverancier?
Eigenlijk is het nog hypothetischer. Want wat nu als ik mijn overschot anders afgefakkeld zou hebben ipv terugverkopen aan de energieleverancier.

Pas als de energie echt 'over' is en dus niet verbruikt, is hij die 8 cent waard. Maar hij is verbruikt (auto) en dan vertegenwoordigt die KWh een waarde van 23 cent. lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

de Peer schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:36:
[...]

Eigenlijk is het nog hypothetischer. Want wat nu als ik mijn overschot anders afgefakkeld zou hebben ipv terugverkopen aan de energieleverancier.

Pas als de energie echt 'over' is en dus niet verbruikt, is hij die 8 cent waard. Maar hij is verbruikt (auto) en dan vertegenwoordigt die KWh een waarde van 23 cent. lijkt me.
Er zijn heel wat variabelen bij betrokken maar het kan wel steeds relevanter gaan worden naarmate het salderen afgeschaft wordt. Terug leveren wordt steeds minder waard, salderen is beperkter en het kunnen verkopen aan de werkgever wordt dan erg waardevol.

En wat als je in de toekomst je elektrische auto als thuisbatterij kan inzetten, hoe gaan we dan berekenen wat een eerlijke vergoeding is? Ik zie dit nog wel een dingetje worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tsurany schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:42:
[...]

Er zijn heel wat variabelen bij betrokken maar het kan wel steeds relevanter gaan worden naarmate het salderen afgeschaft wordt. Terug leveren wordt steeds minder waard, salderen is beperkter en het kunnen verkopen aan de werkgever wordt dan erg waardevol.

En wat als je in de toekomst je elektrische auto als thuisbatterij kan inzetten, hoe gaan we dan berekenen wat een eerlijke vergoeding is? Ik zie dit nog wel een dingetje worden.
Inderdaad. Lekker op werk de auto opladen en thuis je huis van elektriciteit voorzien.
'Nee dat thuiswerken heb ik niets mee, ik ga liever dagelijks naar de zaak' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:51
Je weet je jaarverbruik en je jaarkosten (excl. teruglevering). Dan deel je dat door elkaar en heb je een kWh prijs. Daar zit dus een deeltje netbeheer en teruggaaf energiebelasting in. In WVB was een topic over iemand met een hoge kWh prijs in een VvE, maar uiteindelijk was dat dus het totaal gedeeld door verbruik.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tsurany schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:35:
[...]
Stel je rijd 30.000 kilometer per jaar en verbruikt 20kWh per 100 kilometer, dan hebben we het over 6000kWh per jaar. Kan jij per kWh een winst maken van ~20 cent dan hebben we het over 1200 euro per jaar aan onbelast inkomen, dat is niet niks. Is dat niet min of meer vergelijkbaar met de bijtelling van zo'n leaseauto?

[..]
20ct winst per kWh ga je alleen redden door 6000 kWh aan overschot te hebben en daar staat ook een serieuze investering (in privé) tegenover. Tevens kan het met zulk verbruik ook interessant zijn om juist geen zonnepanelen te nemen gezien je boven de 10.000 kWh minder energiebelasting betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Deveon schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:51:
[...]

20ct winst per kWh ga je alleen redden door 6000 kWh aan overschot te hebben en daar staat ook een serieuze investering (in privé) tegenover. Tevens kan het met zulk verbruik ook interessant zijn om juist geen zonnepanelen te nemen gezien je boven de 10.000 kWh minder energiebelasting betaald.
En afhankelijk wat jij afspreekt met je werkgever. Als hij zegt 'ik geef je 35ct per kwh' is het puur kwestie om naar een kostprijs van 15ct/kwh te gaan en je hebt je 20ct te pakken. Denk als je dan serieus gaat rekenen, dan moet je natuurlijk die investering al zien met een terugverdienperiode, die je vervolgens minimaal kan halveren, zelfs als je puur kijkt naar terugleverprijzen (~11ct). Natuurlijk 'maar' 1200 euro per jaar, maar doe je dit goed, denk dat het zelfs mogelijk is om volledig op de kosten van de baas je huis van electriciteit te voorzien :P
de Peer schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:44:
[...]

Inderdaad. Lekker op werk de auto opladen en thuis je huis van elektriciteit voorzien.
'Nee dat thuiswerken heb ik niets mee, ik ga liever dagelijks naar de zaak' :+
Dat is in de basis nog weinig anders dan prive EV's die op de zaak opladen 'gratis benzine' hoor ik dan een collega zeggen :P Ik kende iemand met een PHEV die dacht ~30km ofzo op de accu kon rijden, laadde zijn accu op werk op, kon vervolgens woon/werk (dacht 35km totaal) volledig op de accu rijden én kreeg ook nog eens 19ct/km woon/werk vergoeding.

Zal een kwestie van tijd zijn tot belastingdienst ook een limiet zet voor kwh-vergoedingen, zoals nu al is met de 19ct/km, dat alles erboven gewoon belastbaar wordt (al dan niet via werkkostenregeling). Maarja, denk dat er ook diverse mensen zijn met kilometervergoeding is dusdanig goedkope auto rijden (of man met garage hebben :P) dat ze daar ook relatief 'winst' op maken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-04 14:46
[...]

Zo werkt dat niet he, alleen het gedeelde bóven de 10 MWh wordt minder belast. Ook met een lager belastingtarief is minder verbruiken altijd goedkoper dan meer verbruiken.

Het enige is dat de terugverdientijd van je panelen wat langer is als een groot aandeel van je energierekening in dat lagere tarief belast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Het was een bierviltjes berekening, natuurlijk is het in de praktijk wat ingewikkelder. Maar stel je wekt 8000kWh per jaar op, gebruikt 1500kWh indirect en kan 1500kWh salderen, dan heb je alsnog 5000kWh over die je kan verkopen aan je werkgever. Met de huidige energieprijzen, ik heb ze al gezien boven de 30 cent per kWh, is dat ruim 20 cent meer dan verkopen aan je energie leverancier.

In de praktijk zal het ongetwijfeld wat minder zijn voor de meesten maar het geeft wel te denken, je wilt niet dat mensen op deze manier relatief eenvoudig onbelast inkomen kunnen vergaren, daar hoort in principe gewoon inkomstenbelasting over betaald te worden.

En om terug te komen op de oorspronkelijke vraag, dat zelfde geld voor het rekenen van een hogere prijs aan je werkgever dan je zelf betaald. Je maakt winst door stroom in te kopen en weer te verkopen en daar moet belasting over betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Señor Sjon schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:51:
Je weet je jaarverbruik en je jaarkosten (excl. teruglevering). Dan deel je dat door elkaar en heb je een kWh prijs. Daar zit dus een deeltje netbeheer en teruggaaf energiebelasting in. In WVB was een topic over iemand met een hoge kWh prijs in een VvE, maar uiteindelijk was dat dus het totaal gedeeld door verbruik.
In hoeverre is het eerlijk om de kosten voor de netbeheerder mee te nemen? Die kosten zouden, tenzij je in een hoger capaciteitstarief komt, toch wel betaald moeten worden. Gezien het een kostenvergoeding is zou je enkel naar de werkelijke kosten moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Tsurany schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:35:
[...]
Waarom mag hier wel onbelast verdiend worden terwijl ik dat niet mag over mijn overuren bijvoorbeeld?
Omdat mijn rol als energieleverancier aan mijn lease maatschappij los staat van mijn relatie met mijn werkgever?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Bij mijn leasemaatschappij mag ik voor max. €0.50 laden bij AC palen. Dat is de afspraak die gemaakt is. Als ik mijn laadpaal op €0.50 zet, voldoe ik dus aan mijn afspraak met de leasemaatschappij.

Overigens heeft de werkgever hier niets mee te maken. Die heeft mobiliteit afgekocht bij de leasemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:51
Tsurany schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:08:
[...]

In hoeverre is het eerlijk om de kosten voor de netbeheerder mee te nemen? Die kosten zouden, tenzij je in een hoger capaciteitstarief komt, toch wel betaald moeten worden. Gezien het een kostenvergoeding is zou je enkel naar de werkelijke kosten moeten kijken.
Waarom niet?

Als ze zelf een hoofdaansluiting aan moeten vragen en voeden, dan hebben ze liever een paar cent meer per kWh. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

Waarom leg je een correlatie tussen wat je betaalt voor je stroom en wat je ervoor vraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:26
[...]

Ga jij bij de albert heijn ook onderhandelen over de prijs? Want dat gebouw en de cassieres moeten toch wel betaald worden. ;)

Verder; zolang je vergoeding marktconform is, zal er niets aan de hand zijn. Of dat nu 23 of 31 cent is.

Ik heb hier toevallig gister contact over gehad met de laadpaalbeheerder. Ik vroeg of het bedrag wijzigt nu stroom zoveel duurder wordt. Volgens hen wordt dit een maal per jaar vastgesteld met leasemij. Een werkgever kan ook zelf die tarieven afspreken.

[ Voor 17% gewijzigd door t14wo op 24-09-2021 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-11-2021
Inspired schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:21:
Ik hanteer gewoon het tarief dat ik zelf betaal. Voor gasten tarief x 1.21 omdat de BTW bij NM blijft hangen. Vind het ook wel zo netjes richting werkgever om werkelijke kosten te hanteren. Prima dat anderen een paar EUR verdienen maar zelf vind ik dat niet kunnen. Tenzij je zelf kosten hebt gemaakt voor de laadpaal, dan kun je die eventueel via een hoger tarief terug halen.
Dus dat…
Ik heb hogere kosten, omdat de laadpaal door mijzelf is bekostigd.

Overigens, heb je energiecontracten toevallig een beetje bijgehouden?!

Ik moet overstappen, maar een publieke paal is binnenkort goedkoper dan een eigen laadpaal 😱

https://pure-energie.nl/groene-energie/aanmelden/
Bij een eenjarig contract van pure energie zit je op ruim 37 cent normaal tarief en 33 cent dal tarief 🤣

Helaas loopt mijn contract bijna af 😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

JackBol schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:10:
Omdat mijn rol als energieleverancier aan mijn lease maatschappij los staat van mijn relatie met mijn werkgever?
Betaal je dan ook belasting over je inkomsten als energieleverancier?
JackBol schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:20:
Waarom leg je een correlatie tussen wat je betaald voor je stroom en wat je ervoor vraagt?
Omdat in- en verkoop van goederen een economische activiteit is waarbij de winst doorgaans belast wordt terwijl een kostenvergoeding onbelast gegeven kan worden
t14wo schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:25:
[...]

Ga jij bij de albert heijn ook onderhandelen over de prijs? Want dat gebouw en de cassieres moeten toch wel betaald worden. ;)

Verder; zolang je vergoeding marktconform is, zal er niets aan de hand zijn. Of dat nu 23 of 31 cent is.
Ik mis even de relevantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
Bloemstukje schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:32:
Er zit bij mij ook nog wel een verschil tussen laadpaal en meterkast. Wat doe je daarmee?

Even gekeken:
Laadpaal zegt: 2712 kWh in 2021
MID gekeurde kWh meter in de meterkast zegt 2767kWh.

Is toch 55kWh verschil sinds 1-1-2021

[ Voor 8% gewijzigd door Italia op 24-09-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Italia schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:30:
[...]

Er zit bij mij ook nog wel een verschil tussen laadpaal en meterkast. Wat doe je daarmee?

Even gekeken:

Paal zal ook wat aan stroom verbruiken, op die van mij zie je de hele dag en nacht een fel led display..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
jantje112 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:18:
[...]

Paal zal ook wat aan stroom verbruiken, op die van mij zie je de hele dag en nacht een fel led display..
Dat kan ik gelukkig ook uitlezen: 0,13kWh per dag.
Nog niet voldoende om al het extra verbruik te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Italia schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:30:
[...]

Even gekeken:

Een deel zal kabelverliezen zijn neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Maar, wat is dan bijv. in dit voorbeeld het totale door te berekenen bedrag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CHiBFzTTKLBnU3BMK2-BPOtSNk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N4oshiLPOQ9MZLwMDDSQmMh5.jpg?f=user_large

Zijn de leveringskosten van elektriciteit onderdeel van het bovenste gedeelte, dus totaal? Of tellen we de 0,11ct op bij de 0,26?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Exorcist schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:59:
Maar, wat is dan bijv. in dit voorbeeld het totale door te berekenen bedrag:

[Afbeelding]

Zijn de leveringskosten van elektriciteit onderdeel van het bovenste gedeelte, dus totaal? Of tellen we de 0,11ct op bij de 0,26?
Gewoon die 0,266. Dat is de totaalprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Tsurany schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:29:
[...]

Betaal je dan ook belasting over je inkomsten als energieleverancier?
Dat is niet nodig. Google even wat de kleine ondernemers regeling is.

Edit: en ik kom uiteraard niet >€2000 winst uit.

Edit2: overigens krijg ik geen vergoeding van de werkgever of lease maatschappij. Ik heb een eigen laadpaal, met een eigen backoffice abonnement, en betaald mijn laadpaal operator me uit. De leasemaatschappij betaalt aan de laadpaal operator.

[ Voor 45% gewijzigd door JackBol op 24-09-2021 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

JackBol schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 18:27:
[...]

Edit2: overigens krijg ik geen vergoeding van de werkgever of lease maatschappij. Ik heb een eigen laadpaal, met een eigen backoffice abonnement, en betaald mijn laadpaal operator me uit. De leasemaatschappij betaalt aan de laadpaal operator.
Dan is dus de vraag of je als ondernemer geregistreerd staat en aangifte doet of daar vrijgesteld van bent.

In ieder geval een afwijkende situatie dan in de TS beschreven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
JackBol schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 18:27:
[...]

Zo heb ik het ook.
Ik betaal privé de laadpaal en het abonnement.

Ik reken 30 cent per kWh, goedkoper dan de laadpaal in de straat, dus win/win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Italia schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 19:34:
[...]

Zo heb ik het ook.
Ik betaal privé de laadpaal en het abonnement.

Ik reken 30 cent per kWh, goedkoper dan de laadpaal in de straat, dus win/win.
Dit is precies ook mijn redenatie. En aan de DC paal betaal je 50 tot 80 cent zelfs.

• Bloemstukje
[...]

Ja dat is het wel degelijk. Het is niet zo 123 te vergelijken met een tankstation. Het tankstation heeft namelijk een vast tarief berekend op basis van inloop brandstof, maar ook de rest van zijn variabele en vaste. Thuis ben je zelf het tankstation, en heb je ook meer kosten dan alleen de inkoop van de kWh.

Voorbeelden; mag je (een deel) van de kosten laten vergoeden omdat je naar een zwaardere aansluiting moet? Is onduidelijk, maar het zijn wel kosten die je maakt voor de laadpaal als je nog een 1 fase aansluiting hebt. Wat gebeurd daarmee dan bijvoorbeeld als je weggaat bij werkgever? Mag je bijvoorbeeld de vaste leveringskosten ook deels laten vergoeden? De netbeheerkosten? Wat declareer je als je een variabel energiecontract hebt? De meeste palen bij huis van de werkgever maken geautomatiseerd de kosten van de gebruikte kwh over, en hebben geen oplossing voor variabele tarieven. Mag je dan een vast tarief aanhouden voor de vergoeding?

Zoveel dingen zijn nog onduidelijk, waardoor een hoger tarief aanhouden dan een kWh kost een grijs gebied is. Omdat de kosten die je mag declareren niet gedefinieerd zijn door de fiscus. Feitelijk zal het onder loon vallen, maar kun je het bijvoorbeeld wel weer in twijfel trekken door te wijzen naar de voorbeelden die ik hier boven noem.

gewoon nee.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-04 12:28

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Mwoah, ligt eraan voor hoeveel je de PV gekocht hebt ;)

Daarnaast, hoe meer PV hoe minder je hoeft af te nemen bij de netbeheerder als het bewolkt is of wanneer de wintermaanden aanbreken. Daarnaast heb je bij max PV vaak genoeg vermogen om in de ze zomer je auto te laden op 100% PV.

Met de transitie naar all-electric is mijn advies altijd gewoon vol leggen. Als je het spul dan een beetje goedkoop inkoopt is het echt een no-brainer.

Ik heb mijn vergoeding overigens staan op 24ct dit lijkt mij een marktconform tarief. Mijn werkgever heeft niet mee betaald aan mijn PV systeem dus die hoeft daar niet van mee te profiteren.

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 25-09-2021 09:44 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Het (demissionaire) kabinet heeft afgelopen week juist aangegeven dat ze helemaal niet aan de saldering regels gaan zitten.

En het nieuwe kabinet komt waarschijnlijk over links, dus ik verwacht helemaal geen veranderingen de komende kabinetsperiode.

[ Voor 19% gewijzigd door JackBol op 25-09-2021 11:05 ]

• Inspired
JackBol schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:04:
[...]

Het (demissionaire) kabinet heeft afgelopen week juist aangegeven dat ze helemaal niet aan de saldering regels gaan zitten.

En het nieuwe kabinet komt waarschijnlijk over links, dus ik verwacht helemaal geen veranderingen de komende kabinetsperiode.
Dan gaat de afbouw toch door? Zie trouwens ook geen meerderheid over links maar goed. Dat is een andere discussie. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 25-09-2021 11:13 ]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Inspired schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:09:
[...]

Dan gaat de afbouw toch door? Zie trouwens ook geen meerderheid over links maar goed. Dat is een andere discussie. :)
Dat klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:48
[...]

Het is wel zo eerlijk toch? Totale kosten per kWh zijn inclusief de netbeheer kosten.
Of kun jij ergens een aansluiting krijgen zonder netbeheerkosten te betalen.

Dat zullen de aanbieders van publieke laadpunten ook meenemen in de prijs berekening per kWh.

Het is een beetje hetzelfde als de afschrijving van een auto niet mee te nemen? Die betaal je niet per maand, dus dat zijn geen kosten-gedachtengang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Tweak_ers schreef op zondag 5 december 2021 @ 02:02:
[...]

Het is wel zo eerlijk toch? Totale kosten per kWh zijn inclusief de netbeheer kosten.
Of kun jij ergens een aansluiting krijgen zonder netbeheerkosten te betalen.

Dat zullen de aanbieders van publieke laadpunten ook meenemen in de prijs berekening per kWh.

Het is een beetje hetzelfde als de afschrijving van een auto niet mee te nemen? Die betaal je niet per maand, dus dat zijn geen kosten-gedachtengang.
Volgens mij is het eerder het doorbelasten van de afschrijving aan je partner, zodra je deze krijgt. Ondanks dat je partner wel meebetaald aan de belasting, de brandstof en het onderhoud.

Netbeheerkosten had je al, zijn niet hoger geworden en houdt je lang nadat die auto weer weg. Hoe fair is het dan om die erbij te rekenen als het enkel om de stroom gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
MagniArtistique schreef op zondag 5 december 2021 @ 07:30:
[...]

Volgens mij is het eerder het doorbelasten van de afschrijving aan je partner, zodra je deze krijgt. Ondanks dat je partner wel meebetaald aan de belasting, de brandstof en het onderhoud.

Netbeheerkosten had je al, zijn niet hoger geworden en houdt je lang nadat die auto weer weg. Hoe fair is het dan om die erbij te rekenen als het enkel om de stroom gaat?
Mijn partner en ik zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, dus ja, we betalen beide de afschrijving.

Omdat de laadpaal gebruik maar van dezelfde net-aansluiting.

Als jij je auto verhuurd via een verhuur platform, bereken je toch ook afschrijving door aan de verhuurder?! Of zeg je dan, ach die afschrijving, wegenbelasting, onderhoud en verzekering had ik toch al, dus betaal maar alleen de benzine?

De ANWB heeft een mooie betekentool voor autogebruik, die rekent inclusief alle kosten uit wat een auto per km kost.

Zo zie ik het ook bij mijn laadpaal. Ik kijk naar de complete kosten, die deel ik door het jaarlijks aantal kWh en dat houdt je een kWh prijs over van de werkelijke kosten.

Dan hebben we het in mijn geval over 5 cent per kWh. Piektarief is 25 cent, dus ik reken 30 cent.

Als de baas dit oneerlijk vindt, wil ik ook best publiekelijk gaan laden hoor, alleen die tarieven liggen hoger.

Aangezien ik zelf mijn laadpaal heb betaald, kan hij daar geen rechten aan ontlenen.

De komende 3 jaar liggen mijn tarieven vast, hoe zit dat bij publieke laadpalen met huidige stijgende tarieven?

[ Voor 3% gewijzigd door Tweak_ers op 05-12-2021 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
Tweak_ers schreef op zondag 5 december 2021 @ 08:03:
[...]

Mijn partner en ik zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, dus ja, we betalen beide de afschrijving.

Omdat de laadpaal gebruik maar van dezelfde net-aansluiting.

Als jij je auto verhuurd via een verhuur platform, bereken je toch ook afschrijving door aan de verhuurder?! Of zeg je dan, ach die afschrijving, wegenbelasting, onderhoud en verzekering had ik toch al, dus betaal maar alleen de benzine?

De ANWB heeft een mooie betekentool voor autogebruik, die rekent inclusief alle kosten uit wat een auto per km kost.

Zo zie ik het ook bij mijn laadpaal. Ik kijk naar de complete kosten, die deel ik door het jaarlijks aantal kWh en dat houdt je een kWh prijs over van de werkelijke kosten.

Dan hebben we het in mijn geval over 5 cent per kWh. Piektarief is 25 cent, dus ik reken 30 cent.

Als de baas dit oneerlijk vindt, wil ik ook best publiekelijk gaan laden hoor, alleen die tarieven liggen hoger.

Aangezien ik zelf mijn laadpaal heb betaald, kan hij daar geen rechten aan ontlenen.

De komende 3 jaar liggen mijn tarieven vast, hoe zit dat bij publieke laadpalen met huidige stijgende tarieven?
toon volledige bericht
Ja je kunt je baas harder naaien. Mijn vraag is wat fair is mits je een goede verstandhouding met je werkgever hebt 😉

let wel; we hebben het hier vooral over leasebakken. Waar dus geen eigen kosten verder voor zijn anders dan de bijtelling. In geval van een auto en laadpaal in eigen beheer heb je denk ik gelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door MagniArtistique op 05-12-2021 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
MagniArtistique schreef op zondag 5 december 2021 @ 08:43:
[...]

Ja je kunt je baas harder naaien. Mijn vraag is wat fair is mits je een goede verstandhouding met je werkgever hebt 😉

let wel; we hebben het hier vooral over leasebakken. Waar dus geen eigen kosten verder voor zijn anders dan de bijtelling. In geval van een auto en laadpaal in eigen beheer heb je denk ik gelijk.
Hoezo naaien?
Mijn baas vangt voor mij bijna het driedubbele dan wat ik aan salaris krijg. Noem je dat ook naaien?

Ik ben heel tevreden met mijn werkgever en mijn werkgever met mij, maar ik zie niet in hoe ik hem naai.

Ik heb zelf mijn laadpunt gekocht (privé), betaal zelf de backoffice. Dus bij mij kost het 30 cent, als hij dat niet wil is het rechtboog goed voor mij. Dan gaan we publiek laden.

Noem jij het ook naaien als mensen zonnepanelen kopen en nog steeds 25 cent per kWh rekenen. Eigenlijk laten die mensen hun zonnepanelen betalen door hun baas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
Tweak_ers schreef op zondag 5 december 2021 @ 08:57:
[...]

Hoezo naaien?
Mijn baas vangt voor mij bijna het driedubbele dan wat ik aan salaris krijg. Noem je dat ook naaien?

Ik ben heel tevreden met mijn werkgever en mijn werkgever met mij, maar ik zie niet in hoe ik hem naai.

Ik heb zelf mijn laadpunt gekocht (privé), betaal zelf de backoffice. Dus bij mij kost het 30 cent, als hij dat niet wil is het rechtboog goed voor mij. Dan gaan we publiek laden.

Noem jij het ook naaien als mensen zonnepanelen kopen en nog steeds 25 cent per kWh rekenen. Eigenlijk laten die mensen hun zonnepanelen betalen door hun baas.
Indien je je laadpunt verdisconteert omdat je m zelf hebt aangeschaft is dat prima toch, geef ik hierboven ook aan.

Dat mensen zonnepanelen hebben en daardoor ‘gratis’ laden is natuurlijk onzin; anders hadden ze een veel groter bedrag kunnen verrekenen met hun andere energielasten of zelfs een vergoeding voor de saldering gekregen.

Dat je niet snapt dat het principe van je werkgever bedreigen met ‘betaal mijn netbeheerkosten want anders laad ik commercieel’ niet helemaal past bij een goede relatie.. Tsja. Lets agree to disagree.

• de Peer

de Peer

under peer review

Welke vergoeding is nog marktconform?
Ik heb nu een energiecontract afgesloten waarbij ik 64 ct per KWh ga betalen. Zullen werkgevers hier geen probleem van maken als ik dat declareer?

• Inspired
de Peer schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:27:
Welke vergoeding is nog marktconform?
Ik heb nu een energiecontract afgesloten waarbij ik 64 ct per KWh ga betalen. Zullen werkgevers hier geen probleem van maken als ik dat declareer?
64 cent? Is wel heel hoog toch? Anyway, als je kunt aantonen dat je dat betaald lijkt me dat geen probleem. Ik heb zelf een laadpaal met automatische declaratie. Ik kan niet hoger dan 45 cent volgens mij. Aangepast zie ik. Kan nu tot 60 cent gaan.

Zou ook kunnen zijn dat je WG zegt; ga maar ff lekker op straat laden voor 35c.

[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 30-12-2021 09:59 ]

• Tweak_ers
Inspired schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:55:
[...]

64 cent? Is wel heel hoog toch? Anyway, als je kunt aantonen dat je dat betaald lijkt me dat geen probleem. Ik heb zelf een laadpaal met automatische declaratie. Ik kan niet hoger dan 45 cent volgens mij. Aangepast zie ik. Kan nu tot 60 cent gaan.

Hoe lang zou die 35 cent nog blijven?
64cent is Idd wel heel erg hoog

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Dat is hoog ja, maar heb daar voor gekozen omdat ik dan ook een heel hoog teruglevertarief heb voor mijn zonnepanelen. Ik heb een flink overschot.

Ik had een 21 ct KWh tarief eerst, maar dat contract heb ik bewust opengebroken.

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Ja dat zijn dus de 'ervaringen' die ik zoek. Want daar zit ik uiteraard niet op te wachten. Het gaat in dit geval om overheid. Ik hoop dat de systemen uberhaupt berekend zijn op deze range waarden. Anders kan ik altijd nog mijn nieuwe contract annuleren binnen 14 dagen.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 30-12-2021 10:22 ]

• Inspired
de Peer schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:19:
[...]

Ja dat zijn dus de 'ervaringen' die ik zoek. Want daar zit ik uiteraard niet op te wachten. Het gaat in dit geval om overheid. Ik hoop dat de systemen uberhaupt berekend zijn op deze range waarden. Anders kan ik altijd nog mijn nieuwe contract annuleren binnen 14 dagen.
Tja, zal allemaal afhangen van de WG. Je kunt het toch vragen?

Ah, je wilt maximaal geld verdienen over de rug van de WG. Ja, daar zou ik als WG niet zo blij mee zijn. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 30-12-2021 10:45 ]

• Tweak_ers
MagniArtistique schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:56:
[...]

Indien je je laadpunt verdisconteert omdat je m zelf hebt aangeschaft is dat prima toch, geef ik hierboven ook aan.

Dat mensen zonnepanelen hebben en daardoor ‘gratis’ laden is natuurlijk onzin; anders hadden ze een veel groter bedrag kunnen verrekenen met hun andere energielasten of zelfs een vergoeding voor de saldering gekregen.

Dat je niet snapt dat het principe van je werkgever bedreigen met ‘betaal mijn netbeheerkosten want anders laad ik commercieel’ niet helemaal past bij een goede relatie.. Tsja. Lets agree to disagree.
Het is geen dreigen.

Het is simpel, ik heb een eigen laadpunt gekocht en betaal daar ook privé per maand een abonnement voor.

Op basis van alle kosten, kost het laden bij mij een bepaald bedrag dat hoger ligt dan mijn kale tarief. Als mijn werkgever dat vervelend vindt, dan laad ik toch enkel aan de straat?

Hij heeft -wat mij betreft- pas recht van spreken als hij een laadpunt voor mij plaatst.

Het is verder redelijk normaal om alle kosten (vast en variabel) mee te nemen in allerlei producten. Alleen bij stroom is dit blijkbaar opeens een probleem.

• de Peer

de Peer

under peer review

Inspired schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:32:
[...]

Tja, zal allemaal afhangen van de WG. Je kunt het toch vragen?

Ah, je wilt maximaal geld verdienen over de rug van de WG. Ja, daar zou ik als WG niet zo blij mee zijn. :)
Daar zou het op neer kunnen komen, maar het ligt iets genuanceerder.
Ik heb in principe 3000 KWh overschot via de zonnepanelen.
64 cent is mijn normale KWh prijs. Voor overschot krijg ik 45 cent

Ik kan het verbruik van de auto nog niet inschatten omdat we hem over 2 weken pas krijgen en omdat het gebruik ervan nogal wisselt ivm thuiswerken.

Ik wil dus zoveel mogelijk krijgen voor mijn overschot (van Eneco), maar daar hoort ook een hoge 'normaal' KWh prijs bij, die de werkgever dan zal betalen.

Tsja, er lopen nogal wat belangen door elkaar, het is best lastig.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 30-12-2021 11:47 ]

• Inspired
de Peer schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:44:
[...]

Daar zou het op neer kunnen komen, maar het ligt iets genuanceerder.
Ik heb in principe 3000 KWh overschot via de zonnepanelen.
64 cent is mijn normale KWh prijs. Voor overschot krijg ik 45 cent

Ik kan het verbruik van de auto nog niet inschatten omdat we hem over 2 weken pas krijgen en omdat het gebruik ervan nogal wissel ivm thuiswerken.

Ik wil dus zoveel mogelijk krijgen voor mijn overschot (van Eneco), maar daar hoort ook een hoge 'normaal' KWh prijs bij, die de werkgever dan zal betalen.

Tsja, er lopen nogal wat belangen door elkaar, het is best lastig.
Ja, dat zeg ik. Over de rug van de WG wat geld verdienen dus. :) Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt maar ik vind het niet echt netjes. Met ~20k kilometers per jaar maak je die 3000kWh wel op waarschijnlijk.

• de Peer

de Peer

under peer review

Inspired schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:48:
[...]

Ja, dat zeg ik. Over de rug van de WG wat geld verdienen dus. :) Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt maar ik vind het niet echt netjes. Met ~20k kilometers per jaar maak je die 3000kWh wel op waarschijnlijk.
Nogmaals, wat had ik dan moeten doen?
die inschatting vind ik moeilijk te maken. Privékilometers maken we niet zo veel (zeker met Corona) en de werk-kilometers zullen ook voor een groot deel op werk geladen worden (aan werkgever laadpaal) en aan snellaadpalen onderweg.

Het is toch niet gek dat ik een hoog teruglevertarief wil voor mijn zelfgelegde zonnepanelen? Ik vind het nogal wat om voor mijn prive-energie abbonnement rekening te moeten gaan houden met werkgevers.

bij de WG is de eerste reactie : ja je moet gewoon de KWh prijs van je contract daar invullen.
Die hebben geen flauw benul.

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 30-12-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc_bakker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-04 20:25
De overheid gaat dit jaar huishoudens met 0,069 cent per kwh tegemoet komen. Dit als compensatie voor de hogere energieprijzen.

Nu de vraag: Gaan jullie deze korting in mindering brengen op het tarief naar de leasemaatschappij? Wij zitten hier met stadsverwarming, kosten zijn verdubbeld maar elektra is gelijk gebleven (vast kunnen zetten voor 3 jaar). Grootste deel van mijn elektra gaat naar de auto, maar om toch een beetje compensatie van de stadsverwarming te krijgen kan ik dus die 0,069c pakken ook over de elektra van de auto.

Hoe gaan jullie dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

tc_bakker schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:46:
De overheid gaat dit jaar huishoudens met 0,069 cent per kwh tegemoet komen. Dit als compensatie voor de hogere energieprijzen.

Nu de vraag: Gaan jullie deze korting in mindering brengen op het tarief naar de leasemaatschappij? Wij zitten hier met stadsverwarming, kosten zijn verdubbeld maar elektra is gelijk gebleven (vast kunnen zetten voor 3 jaar). Grootste deel van mijn elektra gaat naar de auto, maar om toch een beetje compensatie van de stadsverwarming te krijgen kan ik dus die 0,069c pakken ook over de elektra van de auto.

Ik denk dan toch dat je bij de feiten moet blijven. Je KWh tarief is verlaagd, dus dat reken je ook door naar de leasemaatschappij.
Voor de resterende stroom, die jij daadwerkelijk zelf gebruikt, heb je dan wel het voordeel van de korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Zolang thuis laden goedkoper is dan openbaar, zou ik me nergens zorgen over maken.
Je hebt (gewoonlijk, ik in ieder geval niet) geen overeenkomst met de lease maatschappij dat je enkel de werkelijke kosten mag doorrekenen.

Ik ben gewoon een energieaanbieder, welke toevallig op mijn eigen prive grond staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired

Ik heb mijn nieuwe kWh prijs in mijn NM portal gezet. Volgens mij is het een 8 cent minder per kWh inclusief BTW. Je duurdere gas compenseren via de WG vind ik persoonlijk wat vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdoornbo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:36
Ik heb 3 jaar geleden een contract afgesproken met dubbeltarief 0,20 en 0,15
Nu loopt dit contract in Juni af en ik verwacht in April mijn nieuwe auto en laadpaal

Het nieuwe contract zal wel dubbeltarief 0,50 en 0,45 worden met de energieprijzen van nu.

Stel ik krijg de auto inderdaad in April of Mei ,welk bedrag ga ik invullen op de laadpaal die mijn werkgever vergoedt

0,15 en 0,20 voor 2 maanden en daarna o,45 en 0,50

Of gelijk 0,50 en niks veranderen daarna ??

Wat vinden jullie ? :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
kdoornbo schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:06:
Nu loopt dit contract in Juni af en ik verwacht in April mijn nieuwe auto en laadpaal

Het nieuwe contract zal wel dubbeltarief 0,50 en 0,45 worden met de energieprijzen van nu.

Stel ik krijg de auto inderdaad in April of Mei ,welk bedrag ga ik invullen op de laadpaal die mijn werkgever vergoedt

Dit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
kdoornbo schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:06:

Weet niet welke paal je krijgt, maar in mijn NM paal kan ik maar 1 tarief ingeven. Dus hier staat het hoogste erin. Verder gewoon tarief gelijk houden aan wat je betaald. Ook even rekening houden met de korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-02 22:31
Inspired schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:48:
[...]

Niet mee eens. Je mag declareren tegen de prijs waarvoor je het zelf ook zou moeten kopen bij je leverancier. Tenminste, dat is bij ons de afspraak (dit gaat wel gemaximaliseerd worden heb ik begrepen op 90 cent).
Dat jij zonnepanelen hebt, al dan met een overschot hebt doet daar imo niets aan af.
Je krijgt logischerwijs verschillen, immers heeft niet iedereen het zelfde contract met een energie leverancier.

Ik heb ook net een nieuwe contract afgesloten. Bewust heel hoog (65 kopen, 39 verkopen). Ik heb ongeveer 1000-2000 overschot. Ik hoop naar 5000 te gaan. Dus interesseert mij de prijs (zolang er saldering is!!!) niet. Volgend jaar nog 100%, daarna per jaar iets van 11% eraf.
Voor elke kWh thuis geladen krijg ik dan ook van mijn werkgever 65 cent, tarief van de leverancier.

Ik ga zsm nog 12 - 16 panelen kopen, alleen al voor die 39 cent. En helemaal voor die 65 cent.
Tegen 65 cent heb ik 30-40% van de aanschaf na 1 jaar er al weer uit.
Ik probeer 100% thuis te laden.
De auto staat alleen in bestelling, zonnepalen (extra) hoor ik pas volgende week. Kan niet snel genoeg die panelen op het dak krijgen :D

Als jij met een collega carpoolt dan zeg jij ook tegen je baas, laat die KM vergoeding maar? Ik heb met een college meegereden?
Jij krijgt de vergoeding, hoe je op je werkt komt is aan jou.
Met panelen, kWh vergoeding idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@blue eyes je moet doen waar jij je lekker bij voelt. Ik zou het niet zo doen. Ik zou dan 39c rekenen want dat is ook wat je anders krijgt aangezien je toch overschot hebt. Vandaar mijn opmerking, over de rug van je WG geld verdienen. Dat is wat je nu aan het doen bent. Je WG betaald nu gedeeltelijk extra snel je zonnepanelen af. Maar goed, nogmaals. Als jij je er goed bij voelt moet je het vooral zo doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Inspired schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:36:
@blue eyes je moet doen waar jij je lekker bij voelt. Ik zou het niet zo doen. Ik zou dan 39c rekenen want dat is ook wat je anders krijgt aangezien je toch overschot hebt. Vandaar mijn opmerking, over de rug van je WG geld verdienen. Dat is wat je nu aan het doen bent. Je WG betaald nu gedeeltelijk extra snel je zonnepanelen af. Maar goed, nogmaals. Als jij je er goed bij voelt moet je het vooral zo doen.
Ik doe het ook zoals @blue eyes. De werkgever wil het zo... Tsja dan moeten ze maar beleid voeren en regels opstellen. Ze snappen er ook geen hol van en niemand voelt zich geroepen er de leiding in te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blue eyes
De afspraak bij ons is gewoon dat je vergoeding gekoppeld is aan het tarief van je eigen leverancier. Ongeacht je hetzelfde opwekt of dit zelf bij elkaar fietst, van de buurman jat of zelf moet inkopen. Als het maar legaal, geformaliseerd is met een energie contract.
Dit is geen vaste prijs, wel een vaste afspraak.
Geen HOE, maar WAT.

Je mening is bewonderenswaardig, bijzonder ook - maar imo niet nodig.

Je doet het overkomen of het misbruik is, dat is het niet. Dit is domweg een standaard afspraak die de werkgever zelf ook goed weet (ze kennen mijn situatie zelfs).

Jij hebt een moreel standpunt, en dat is prima, niets mis mee, maar bovenstaand is wettelijk correct, niets met handig, mazen, of wat dan ook te maken.
Zelfs is het imo een eigen moreel standpunt, knap, netjes, maar imo doe jij je zelf daarmee te kort.

Ik neem aan dat je ook niet vrijwillig salarisverhoging weigert omdat je al genoeg verdiend? Niets extras meer nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
blue eyes schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:29:
De afspraak bij ons is gewoon dat je vergoeding gekoppeld is aan het tarief van je eigen leverancier. Ongeacht je hetzelfde opwekt of dit zelf bij elkaar fietst, van de buurman jat of zelf moet inkopen. Als het maar legaal, geformaliseerd is met een energie contract.
Dit is geen vaste prijs, wel een vaste afspraak.
Geen HOE, maar WAT.

Je mening is bewonderenswaardig, bijzonder ook - maar imo niet nodig.

Je doet het overkomen of het misbruik is, dat is het niet. Dit is domweg een standaard afspraak die de werkgever zelf ook goed weet (ze kennen mijn situatie zelfs).

Jij hebt een moreel standpunt, en dat is prima, niets mis mee, maar bovenstaand is wettelijk correct, niets met handig, mazen, of wat dan ook te maken.
Zelfs is het imo een eigen moreel standpunt, knap, netjes, maar imo doe jij je zelf daarmee te kort.

Ik neem aan dat je ook niet vrijwillig salarisverhoging weigert omdat je al genoeg verdiend? Niets extras meer nodig hebt?
toon volledige bericht
Maar hoe verantwoord je die prijs per kwh dan? Ik snap m nog steeds niet.

Je hebt vaste leveringskosten, variabele kosten en je hebt je teruglevering die gesaldeerd wordt tegen diezelfde variabele tarieven. Hoe kom jij dan volgens je eigen logica bij die 90 cent uit?

Ik zie variabele enkeltarieven van 60 cent. Ben jij de slechtste energievergelijker van Nederland ofzo? Of is dat nu de crux? Dat jij bewust de duurste regeling treft omdat je weet dat je toch overschot hebt en op die manier je werkgever kan pakken? Want in dat laatste geval ben je inderdaad gewoon smerig bezig. Beetje van het niveau scalpen. Maar dat zul je dan ook wel eerlijke ondernemers vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door MagniArtistique op 22-02-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
MagniArtistique schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:07:
[...]

Je hebt vaste leveringskosten, variabele kosten en je hebt je teruglevering die gesaldeerd wordt tegen diezelfde variabele tarieven. Hoe kom jij dan volgens je eigen logica bij die 90 cent uit?

Ik zie variabele enkeltarieven van 60 cent. Ben jij de slechtste energievergelijker van Nederland ofzo? Of is dat nu de crux? Dat jij bewust de duurste regeling treft omdat je weet dat je toch overschot hebt en op die manier je werkgever kan pakken? Want in dat laatste geval ben je inderdaad gewoon smerig bezig. Beetje van het niveau scalpen. Maar dat zul je dan ook wel eerlijke ondernemers vinden.
Dat laatste is inderdaad het geval. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
Inspired schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:18:
[...]

Dat laatste is inderdaad het geval. :)
Ja dan ben je gewoon aan het misbruiken. En als ik je werkgever was zou ik je er langzaam maar zeker uit werken. Uit principe. Dat mag dan ook best wat kosten want waar rook is is vuur.

Dat dat wettelijk juist is dat zal.

Dat is het flessen van de verzekering door dingen die al kapot waren als stormschade op te geven ook. Of playstations en grafische kaarten te scalpen. Of iemand als kind te misbruiken en te schikken in een zaak ook. Je vriendin een spaans hotel doorslaan omdat ze toch geen aangifte doet. Allemaal wettelijk toegestaan. Allemaal straffeloos.

Jij mag je nu in dat zelfde rijtje mensen scharen. Prins andrew, Lil kleine, en jij. Maar je hebt de wet wel aan je kant, dat wel.

[ Voor 51% gewijzigd door MagniArtistique op 22-02-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

De hoogste terugleververgoeding is gekoppeld aan het hoogste normaaltarief. Dus ik kies het contract met de hoogste terugleververgoeding en de werkgever weet geen antwoord op mijn vragen en blijft maar zeggen : declareer nu maar gewoon het normaaltarief en stel geen moeilijke vragen

Het is toch logisch dat ik via een energievergelijker het voor mij goedkoopste contract afsluit?

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 22-02-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
de Peer schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:25:
[...]

De hoogste terugleververgoeding is gekoppeld aan het hoogste normaaltarief. Dus ik kies het contract met de hoogste terugleververgoeding en de werkgever weet geen antwoord op mijn vragen en blijft maar zeggen : declareer nu maar gewoon het normaaltarief en stel geen moeilijke vragen
Omdat je werkgever een mooie regeling aanbiedt en zich geen raad weet met iemand die daar duidelijk misbruik van probeert te maken. Dus ze laten het voor nu maar even gaan. Want het alternatief is dit over de hele linie verbieden. Of dit hogerop spelen en jou eruit werken. Wat denk jij dat de oplossing wordt?

[ Voor 11% gewijzigd door MagniArtistique op 22-02-2022 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MagniArtistique schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:28:
[...]

Omdat je werkgever een mooie regeling aanbiedt en geen raad weet met iemand die daar duidelijk misbruik van probeert te maken. Dus ze laten het maar gaan. Want het alternatief is dit over de hele linie verbieden. Of jou eruit werken. Wat denk jij dat de oplossing wordt?
Nee. Ik moet normaaltarief declareren. Als ik vragen stel resulteert dat in onrust omdat er geen beleid is en iedereen maar wat doet, inclusief management. Ze begrijpen het niet.

Hoezo duidelijk misbruik? Ik doe gewoon wat werkgever me opdraagt.

De oplossing is dat er beleid komt. Wat te doen als je zonnepanelen hebt. Of gewoon een maximum invoeren.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 22-02-2022 21:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagniArtistique
de Peer schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:31:
[...]

Nee. Ik moet normaaltarief declareren. Als ik vragen stel resulteert dat in onrust omdat er geen beleid is en iedereen maar wat doet, inclusief management. Ze begrijpen het niet.
Ze begrijpen heel goed dat er een medewerker is die het systeem misbruikt om er een slaatje uit te slaan. Maar ze kunnen niks omdat er niks gemaximeerd is op dit moment.

Normaal als je een HR beleid schrijft dan schrijf je dat op basis van dat je er vanuit gaat dat je medewerkers intrinsiek een juiste moraal hebben en wat logisch verstand. Er staat bijvoorbeeld ook niet in jullie handboeken dat je niet naakt met een wortel in je hol naar je werk komt, en toch doet niemand dat.

Nu moet er uitzonderingsbeleid gemaakt worden omdat 1 medewerker schijnbaar niet volgens diezelfde maatstaven opereert. Jij bent die medewerker die ineens naakt met een wortel in zijn hol naar zijn werk komt.

En wat gaan ze nu doen? Opschrijven dat dat niet de bedoeling is? En hoe zit dat dan met komkommers, aubergines en andere eetwaren? En mag in een string dan wel? Dat is de situatie waar jij je werkgever nu in plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
de Peer schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:31:
[...]
De oplossing is dat er beleid komt. Wat te doen als je zonnepanelen hebt. Of gewoon een maximum invoeren.
En dit is dus waarom er bedrijven zijn met eindeloze handboeken die niemand leest. Door medewerkers zoals jij.

Mijn werkgever heeft 1 regel: “werk met gezond verstand en in het belang van Werkgever”.

Heel eenvoudig. Daar kan ik ook jouw situatie langs leggen en concluderen dat het enkel in mijn eigen belang is, en dan is de kous af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Yeah right

Als ik op reis ben is er ook een maximale dagvergoeding voor lunch etc.
Dat geeft duidelijkheid.

Nogmaals. Werkgever wil dat ik normaaltarief declareer. Als ik lager voorstel resulteert dat in ongemak, want dan blijkt dat iedereen maar wat doet.

[ Voor 92% gewijzigd door de Peer op 22-02-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Als dat je enige reactie is dan weet je volgens mij al dat ik een punt heb. Wortelstamppot zal je nooit meer hetzelfde smaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blue eyes
[...]

Hierbij een wat langere uitleg.

Mijn energie contract liep af, en net als veel andere Nederlanders moest ik verlengen of variabel continueren. Wegens de hoge prijzen van dit moment is mijn contract fors duurder geworden, Dat zal je ongetwijfeld niet onbekend zijn, vast wel gehoord van mensen met energie rekeningen van 600 euro per maand.

En ja, omdat ik een overschot heb, en let op, zolang er een salderingsregeling is (nog 22 maanden tegen 100%) interesseert mij de hoge prijs ook niet.
Afkloppen - dit als de zon maar schijnt, of de panelen niet kapot gaan (ik heb een verbruik incluis auto van 16000 kWh per jaar).

Omdat ik energie teruglever aan de energie maatschappij ipv alleen af te nemen kies ik daarom het energiecontract waarbij ik het meest terug krijg bij teruglevering aan de energie maatschappij.
Op het moment dat de saldering is afgeschaft ga ik dit weer heroverwegen, that simple.
Dit is een principe waar iedereen met zonnepanelen op deze manier naar kijkt. En staat los van een EV.
Overproductie en EV, biedt wel opties.

In onze leaseregeling is dit standaard ingeregeld (en bij mijn vorige werkgevers was dit ook zo geregeld). Het tarief wat jij aan de energie maatschappij betaald is is het tarief wat wordt gedeclareerd.
Uiteraard wordt dit gecontroleerd, ik moet het contract laten zien. In mijn geval betekent dit dus de 64,8 cent van Engie.
Ik ken collega die nog een duurder contract hebben dan ik, boven de 80 cent, maar ik ken er ook die afgelopen zomer hun energie contract hebben vastgezet voor 3 jaar tegen 15 cent...... Zij krijgen dan respectievelijk 80 of 15 cent.

[ Voor 29% gewijzigd door blue eyes op 22-02-2022 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
blue eyes schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:51:
[...]

Hierbij een wat langere uitleg.

Mijn energie contract liep af, en net als veel andere Nederlanders moest ik verlengen of variabel continueren. Wegens de hoge prijzen van dit moment is mijn contract fors duurder geworden, Dat zal je ongetwijfeld niet onbekend zijn, vast wel gehoord van mensen met energie rekeningen van 600 euro per maand.
In onze leaseregeling is dit standaard ingeregeld (en bij mijn vorige werkgevers was dit ook zo geregeld). Het tarief wat jij aan de energie maatschappij is het tarief.
Uiteraard wordt dit gecontroleerd, ik moet het contract laten zien. In mijn geval betekent dit dus de 64,8 cent van Engie.
Ik ken collega die nog een duurder contract hebben dan ik, boven de 80 cent, maar ik ken er ook die afgelopen zomer hun energie contract hebben vastgezet voor 3 jaar tegen 15 cent...... Zij krijgen dan respectievelijk 80 of 15 cent.

En ja, omdat ik een overschot heb, en let op, zolang er een salderingsregeling is (nog 22 maanden tegen 100%) interesseert mij de hoge prijs ook niet.
Afkloppen - dit als de zon maar schijnt, of de panelen niet kapot gaan (ik heb een verbruik incluis auto van 16000 kWh per jaar).

Omdat ik energie teruglever aan de energie maatschappij ipv alleen af te nemen kies ik daarom het contract waarbij ik het meest terug krijg bij teruglevering aan de energie maatschappij.
Op het moment dat de saldering is afgeschaft ga ik dit weer heroverwegen, that simple.
Dit is een principe waar iedereen met zonnepanelen op deze manier naar kijkt. En staat los van een EV.
Overproductie en EV, biedt wel opties.
toon volledige bericht
Lang verhaal kort: het gaat om de intentie. Er is een verschil tussen overschot hebben en denken: de prijzen interesseren me niet en bewust het hoogste tarief pakken om je werkgever een poot uit te draaien.

Als je dat niet snapt dan is het denk ik al een beetje te laat om nog over de definitie van moraal te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Discussie is leuk - maar...
Je gebruikt grote woorden (in al je postings: ga ze niet herhalen, niet forum waardig) en insinueert veel voor iets wat mijn werknemer mij, en mijn collegae, ons aanbiedt en met ons afspreekt.
Ergo, je maakt mij voor van alles uit.
Ik ben eerlijk en open, en ik maak niemand voor iets uit.... Jammer.

Het bedrijf weet EXACT hoe dit zit, kennen mijn contract, van al mijn collegae, dit is een standaard onderdeel van het leasecontract.
Standaardisatie vs maatwerk, veel leaserijders. Verdisconteerd over het geheel.

Het is de regeling, die veel bedrijven zo kennen, alleen zijn er weinig mensen met overproductie. En ik heb dit diverse malen nagevraagd, ik dacht dat dit gemaximaliseerd zou zijn.
Dit is wel in de maak, de forse extra kosten voor bedrijven met de al maar stijgende benzine en elektra prijzen zijn fors en niet begroot op de huidige leasecontracten!

p.s. voor je gemoedsrust - ik dacht niet eens aan leasen toen ik mijn contract met de energie leverancier heb verlengd en ben overgestapt.
Ik ben overstapt voor de hogere teruglever vergoeding, niet voor de lease want die had ik toen niet.
Leasen heb ik 1 week geleden opgepakt en getekend.

En btw. goede tip van je over het moraal. Ik zal de andere 30-35 uur die ik niet schrijf per week nu wel gaan schrijven.
En dan schrijf jij grote woorden over mij / wat mijn baas van mij moet vinden - je kent mij niet eens...

[ Voor 28% gewijzigd door blue eyes op 22-02-2022 23:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagniArtistique
blue eyes schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:08:
Discussie is leuk - maar...
Je gebruikt grote woorden (in al je postings: ga ze niet herhalen, niet forum waardig) en insinueert veel voor iets wat mijn werknemer mij, en mijn collegae, ons aanbiedt en met ons afspreekt.
Ergo, je maakt mij voor van alles uit.
Ik ben eerlijk en open, en ik maak niemand voor iets uit.... Jammer.

Het bedrijf weet EXACT hoe dit zit, kennen mijn contract, van al mijn collegae, dit is een standaard onderdeel van het leasecontract.
Standaardisatie vs maatwerk, veel leaserijders. Verdisconteerd over het geheel.

Het is de regeling, die veel bedrijven zo kennen, alleen zijn er weinig mensen met overproductie. En ik heb dit diverse malen nagevraagd, ik dacht dat dit gemaximaliseerd zou zijn.
Dit is wel in de maak, de forse extra kosten voor bedrijven met de al maar stijgende benzine en elektra prijzen zijn fors en niet begroot op de huidige leasecontracten!

p.s. voor je gemoedsrust - ik dacht niet eens aan leasen toen ik mijn contract met de energie leverancier heb verlengd en ben overgestapt.
Ik ben overstapt voor de hogere teruglever vergoeding, niet voor de lease want die had ik toen niet.
Leasen heb ik 1 week geleden opgepakt en getekend.

En btw. goede tip van je over het moraal. Ik zal de andere 30-35 uur die ik niet schrijf per week nu wel gaan schrijven.
En dan schrijf jij grote woorden over mij / wat mijn baas van mij moet vinden - je kent mij niet eens...
toon volledige bericht
Zoals ik al aangeef; het zit m in de intentie. Als jij al een contract had wat relatief hoog was omdat dat in jouw situatie het gunstigste was, prima toch.

Als jij dat contract op die manier afsluit omdat je gaat leasen, dat is andere koek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

MagniArtistique schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:55:
[...]
om je werkgever een poot uit te draaien.
Ik weet niet of je nog wel eens langs de snelweg tankt, maar dan denk ik dat de gemiddelde werkgever toch liever heeft dat je thuis laadt tegen het hoogst mogelijke tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
MagniArtistique schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:08:
[...]

Zoals ik al aangeef; het zit m in de intentie. Als jij al een contract had wat relatief hoog was omdat dat in jouw situatie het gunstigste was, prima toch.

Als jij dat contract op die manier afsluit omdat je gaat leasen, dat is andere koek.
;)

Daar kan ik in meegaan.
Had ons veel discussie gescheeld :D :P ;)

[ Voor 4% gewijzigd door blue eyes op 23-02-2022 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0onar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-04 18:01
Momenteel verreken ik mijn zakelijke kWh op basis van mijn (dal)tarief (0,16 cent/kwh :9~ ). Echter loopt mijn contract af.

Ik overweeg over te stappen naar Tibber. Bij Tibber betaal je de marktprijs (+ een commissie), welke elk uur wordt geupdate. Met name in de zomer betekend dit dat je overdag soms vrijwel niks betaald. Echter laad ik altijd in de nacht, wanneer de energie kosten hoger lijken te zijn als ik zo naar de APX beurs kijk. Naar ratio verrekenen lijkt dus geen interessante/eerlijke optie.

Heeft iemand enig idee hoe/of het mogelijk is om via Tibber de zakelijke laadkosten eerlijk in kaart te brengen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-04 21:40

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

0onar schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:04:
Momenteel verreken ik mijn zakelijke kWh op basis van mijn (dal)tarief (0,16 cent/kwh :9~ ). Echter loopt mijn contract af.

Ik overweeg over te stappen naar Tibber. Bij Tibber betaal je de marktprijs (+ een commissie), welke elk uur wordt geupdate. Met name in de zomer betekend dit dat je overdag soms vrijwel niks betaald. Echter laad ik altijd in de nacht, wanneer de energie kosten hoger lijken te zijn als ik zo naar de APX beurs kijk. Naar ratio verrekenen lijkt dus geen interessante/eerlijke optie.

Heeft iemand enig idee hoe/of het mogelijk is om via Tibber de zakelijke laadkosten eerlijk in kaart te brengen?

Alvast bedankt!
Afhankelijk of je auto compatible is. Kan je kijken naar jedlix. Zij houden de dynamische tarieven per laadbeurt bij.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0onar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-04 18:01
Smuggler schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:15:
[...]

Afhankelijk of je auto compatible is. Kan je kijken naar jedlix. Zij houden de dynamische tarieven per laadbeurt bij.
Nee helaas….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-04 08:30
Hallo,

Ik heb een Alfen Eve Pro laadpaal en via Leaseplan Energy krijg ik elke maand de kosten vergoed.
Alleen ga ik per 1-7 uit m'n jaarcontract bij Budget energie, het aanbod om te verlengen op maandelijkse prijzen is niet gunstig. Dus ik ga overstappen naar Tibber en naar dynamische prijzen.

Ik heb een dag/nacht tarief en omdat ik de auto altijd snachts laad heb ik in de portal het nachttarief ingevuld. Overdag laden zou kunnen maar vereist wat planning met andere gebruikers.

Ik zit op dit moment op 26ct/kwh en zou naar 44 ct/kwh gaan.

Hoe doen jullie dat met de vergoeding van je werkgever ? Ik ga niet elke keer in het portal de prijs wijzigen. Tijdens een laadsessie van een paar uur wijzigt die ook.
Neem ik een gemiddelde van de elektraprijs ? En wat doe ik als er wordt gevraagd naar een contract of bewijs om de prijs te onderbouwen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-04 08:15
vraag voor doorberekenen:

ik krijg een Alfen laadpaal met e-flux abo. Moet ik het tarief ex BTW of inkl. BTW instellen als ik zelfstandige ben en het doorbereken? Ben BTW plichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastardi
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-02 22:28
Ik stap per volgende maand over naar Tibber en loop tegen het zelfde aan. Mijn newmotion laadpaal staat op openbaar, dus buren kunnen ook laden. Heb niet zo'n zin om elke avond 60ct/kWh af te tikken en daarvan 37ct incl BTW in rekening te brengen. (BTW krijg ik niet terug).

Ik overweeg een Easee laadpaal aan te schaffen die kan worden aangestuurd door de Tibber app. Dan wil ik de dure uren laadsnelheid naar 0 zetten en met een fatsoenlijk tarief einde van de maand quitte draaien.

Of zijn er nog andere inventieve oplossingen?
0onar schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:04:

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

tjerkpolle schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:43:
vraag voor doorberekenen:

ik krijg een Alfen laadpaal met e-flux abo. Moet ik het tarief ex BTW of inkl. BTW instellen als ik zelfstandige ben en het doorbereken? Ben BTW plichtig.
het staat volgens mij wel ergens genoemd in de documentatie. Edit: hier dus: https://help.e-flux.nl/nl...p-mijn-vergoedingsfactuur
als jij 50 cent instelt. krijg je prive 50 cent. zakelijk reken je 50 cent excl btw af.

[ Voor 10% gewijzigd door Oid op 24-06-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-04 08:15
ADVIES laadpaal zakelijk aanvraag MIA / Vamil / KIA

Hallo allemaal,

inmiddels is de laadpaal besteld en heb ik via RVO die MIA/Vamil aangevraagd en een M-code ontvangen.

Echter moet ik voor de KIA kleinschaligheidsinvesteringsaftrek nog een aparte procedure volgen of is de MIA/Vamil aanmelding al voldoende en kunnen we de KIA nu in de boekhouding verwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureCode
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04 10:35
Hallo ik ben nieuw in de wereld van electrisch rijden. Ik vraag me toch echt 1 ding af wat ik niemand hoor zeggen.

Ik lees vooral dat men zijn dal of normaal tarief per kWh opgeeft als vergoeding. Maar de prijs per kWh bestaat uit meer dan de kWh prijs. Je hebt naast je normaal/dal tarief ook PER kWh de leveringskosten, de energie belasting en de opslag kosten duurzame energie. Die kosten gaan allemaal per kWh.

Dus elke kWh die je in je lease auto stopt kost je je normaal/dal tarief incl. die andere 3 kosten per kWh. Opgeteld is dan wat de energiemaatschappij jou rekent voor die kWh die in je auto is gegaan. Dat zijn dus opgeteld de laadkosten.

Geef je alleen je kale kWh prijs op ga je, anders dan bij een benziene/diesel auto, ineens meebetalen per getankte kWh. Dat is toch niet correct dan?

Ik zou zeggen dat alle koste gemeten per kWh samen je totale prijs per kWh maakt. vertel waar ik een denk fout maak want ik zie dit niemand zeggen hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-04 13:42
Ik geef gewoon de all-in kWh prijs ex btw door. Vaste leveringskosten niet, want die had ik ook zonder deze laadconstructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureCode
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04 10:35
Dat klinkt indderdaad als de enige goede manier.. Bedankt.

Ik kreeg/krijg het gevoel dat men vooral over de kale kWh prijs sprak in dit onderwerp. Maar misschien had ik het fout.

Nog andere die hetzelfde doen als macmellow?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:41
Ja, ik! Gewoon het volledige kWh tarief van de energie-leverancier, dus inclusief heffingen, duurzame opslag, btw, etc. etc.
Net zoals macmellow neem ik niet de vaste leveringskosten mee, alleen de variabele kosten.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PureCode schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:58:
Dat klinkt indderdaad als de enige goede manier.. Bedankt.

Ik kreeg/krijg het gevoel dat men vooral over de kale kWh prijs sprak in dit onderwerp. Maar misschien had ik het fout.

Nog andere die hetzelfde doen als macmellow?
Ik doe wat mijn werkgever vraagt te doen. het all in tarief inclusief btw. niet de vaste kosten idd.

Pagina: 1 2 Laatste