Dat vind ik dus discutabel. Ik snap dat iemand met een zakelijke leaseauto dankzij die auto flink wat winst kan maken op zijn zelf opgewekte energie, terwijl ik zonder zakelijke leaseauto dat niet kan. Echter waar het mis gaat is dat die winst dan onbelast is, dat maakt een ongelijk systeem. Waarom mag hier wel onbelast verdiend worden terwijl ik dat niet mag over mijn overuren bijvoorbeeld?Deveon schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:15:
[...]
Hier altijd gerekend met het piektarief van de energieleverancier. Waar de stroom vandaan komt gaat niemand wat aan en de systemen en/of tijd die dat bijhouden kosten meer dan het verschil. De "winst" is nihil en vind het niet aan de werknemer om dat gat te betalen.
Stel je rijd 30.000 kilometer per jaar en verbruikt 20kWh per 100 kilometer, dan hebben we het over 6000kWh per jaar. Kan jij per kWh een winst maken van ~20 cent dan hebben we het over 1200 euro per jaar aan onbelast inkomen, dat is niet niks. Is dat niet min of meer vergelijkbaar met de bijtelling van zo'n leaseauto?
Ik zeg niet dat we hier wat voor moeten veranderen maar het mag best iets zijn om over na te denken, zeker nu de toekomst steeds meer elektrische auto's gaat kennen.
Je zegt het zelf, die panelen zijn opeens niet meer rendabel als je de stroom niet aan je werkgever kan verkopen. Dan zit er toch best wat financiële impact achter deze regeling?Daarnaast zou ik nooit meer zonnepanelen op je dak leggen dan je zelf verbruikt. Het salderen wordt al afgebouwd en als je baan veranderd of minder kilometers maakt moet je opeens voor een spotprijs aan de leverancier verkopen en verdien je de panelen amper terug.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N