Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:17
IvoB2 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:20:
[...]

Uiteraard is het "kul" dat een 40A automaat (met dezelfde karakteristiek) er veel vlugger uitvliegt dan een 35A smeltzekering.
En dan nog, een automaat die zichzelf uitschakelt zet je gewoon terug op "on" wanneer de oorzaak van de trigger is weggenomen.
De automaat schijnt net als mijn huidige zekering achter een verzegelde plastic bak te komen. Dus zekering eruit betekent gemachtigde installateur bellen, en tot hij er is zonder stroom, vrees ik.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
eltron schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:43:
[...]

wellicht goed om deze vraag in e-Niro topic te stellen?
@eltron
Ja ik wil eigenlijk zoveel mogelijk het vermogen, opgewekt met onze panelen gebruiken, o.a. om de auto’s te laden. Maar heb nu een domme EVBox laadpaal, en dat is dan wel lastig, behalve op super zonnige dagen. Anders moet je er toch bijna “bij gaan zitten”.
De installatie heeft een load balancer tussen de meterkast en de laadpaal, dus dat probleem is er nu ook niet.
Maar vanaf 2025 zal ik op een andere, slimmere laadpaal moeten overschakelen. En een 40A afzekering nu geeft toch weer 1kW meer maximaal vermogen. Altijd meegenomen.
Dank voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
EVfan schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:10:
[...]

De automaat schijnt net als mijn huidige zekering achter een verzegelde plastic bak te komen. Dus zekering eruit betekent gemachtigde installateur bellen, en tot hij er is zonder stroom, vrees ik.
Ok, dat werkt dan blijkbaar anders dan in Vlaanderen en Frankrijk: daar is de schakelaar van de hoofdautomaat gewoon bereikbaar voor de consument. De meter zelf is verzegeld maar de schakelaar steekt gewoon uit de kast waarop de DM bevestigd is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gyZrSLyBG815SuZEWwdYmpHDss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0HXDmlx62led6a8JcmGkM1k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door IvoB2 op 01-10-2022 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

IvoB2 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:25:
[...]

Ok, dat werkt dan blijkbaar anders dan in Vlaanderen en Frankrijk: daar is de schakelaar van de hoofdautomaat gewoon bereikbaar voor de consument. De meter zelf is verzegeld maar de schakelaar steekt gewoon uit de kast waarop de DM bevestigd is.
[Afbeelding]
Ik woon ik Nederland en bij mij zijn de hoofdzekering automaten ook te "bedienen".

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 01:44

_serial_

and there was silence

DonJuape schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:47:
[...]

Ik woon ik Nederland en bij mij zijn de hoofdzekering automaten ook te "bedienen".
Je bedoelt dan waarschijnlijk de automaten achter de meter. Voor de meter zitten ook zekeringen, en daar kan je over zijn algemeenheid niet bij in NL, die zijn verzegeld.

somewhere there was silence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:46
_serial_ schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:39:
[...]

Je bedoelt dan waarschijnlijk de automaten achter de meter. Voor de meter zitten ook zekeringen, en daar kan je over zijn algemeenheid niet bij in NL, die zijn verzegeld.
In mijn meterkast zitten voor de meter gewone gangbare zekeringen waar je ook op een normale wijze bij kunt. Dus zonder een kastje open te moeten doen of een verzegeling te verbreken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:19
[...]

De kasten zijn verzegeld, maar de automaat hoofdzekering kan je zelf bedienen. Bij oudere installaties met smeltzekeringen kan je er niet bij zonder de verzegeling te verbreken.

Willekeurige internet foto als voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2-dzR5xb6MOnRXnGKnOUz3yUtE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VVL8zR0zNJsP1dewUfBoEPAw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Erwin_83 op 02-10-2022 07:15 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Erwin_83 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 06:43:
[...]

De kasten zijn verzegeld, maar de automaat hoofdzekering kan je zelf bedienen. Bij oudere installaties met smeltzekeringen kan je er niet bij zonder de verzegeling te verbreken.

Willekeurige internet foto als voorbeeld.

[Afbeelding]
Bij mij is het ook ongeveer zo. Een verzegelde plastic bak met een smeltzekering, en daarboven steekt een toegankelijke “schakelaar” uit de kast.
Vraag is dus welke er het eerst en hoe snel uitvliegt als er sprake is van overbelasting. Als dat de smeltzekering is kan alleen een gemachtigde installateur erbij. Dat was eigenlijk de basisvraag die ik had voor de overgang van 36 naar 40A.

[ Voor 8% gewijzigd door EVfan op 02-10-2022 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Het is een smeltzekering of een automaat zekering voor de meter, beide lijkt mij vreemd. Wellicht heb je een zekering en hoofdschakelaar voor de meter.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Erwin_83 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:17:
Het is een smeltzekering of een automaat zekering voor de meter, beide lijkt mij vreemd. Wellicht heb je een zekering en hoofdschakelaar voor de meter.
Kan inderdaad een schakelaar zijn. Zal even een foto maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

Nee, ik bedoel de 3x 25A automaten voor de meter.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0bNB8UDFly8zmwmm0b8wnZwWgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MltV4xbN4bxWLgIMW7xSfne.jpg?f=fotoalbum_large

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
EVfan schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:23:
[...]

Kan inderdaad een schakelaar zijn. Zal even een foto maken.
Hierbij de foto van de plastic bak met de 35A smeltzekering (opgave Enexis).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Xq5qaZXqXOQYq-ChK5a-ambdSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2QwxaC3IPmAqdTzQOEmZVT2.jpg?f=fotoalbum_large

En de schakelaar die daarachter zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzvHyjoxfAE2e2tRu5Af52g6CK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDPdN11LqZPohydUVxya6kYL.jpg?f=fotoalbum_large

Of dit een automaat is of gewoon een handbediende schakelaar weet ik niet. Daarvoor heb ik te weinig kennis van dit soort materie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:55
EVfan schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:32:
[...]

Hierbij de foto van de plastic bak met de 35A smeltzekering (opgave Enexis).

[Afbeelding]

En de schakelaar die daarachter zit.

[Afbeelding]

Of dit een automaat is of gewoon een handbediende schakelaar weet ik niet. Daarvoor heb ik te weinig kennis van dit soort materie.
De onderste is je hoofdschakelaar, die zal nooit uit zichzelf uitschakelen. Dat kan hij namelijk niet.

De andere is je hoofdzekering, jaag je daar teveel vermogen doorheen zal hij smelten - uitschakelen - en kan je de netbeheerder laten komen om te zorgen dat je weer stroom hebt in huis.

Als je een automaat als hoofdzekering krijgt steekt hij uit de onderste kast waardoor je hem dan wel zelf in kan schakelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Makrolon op 02-10-2022 09:36 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Makrolon schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:35:
[...]

De onderste is je hoofdschakelaar, die zal nooit uit zichzelf uitschakelen. Dat kan hij namelijk niet.

De andere is je hoofdzekering, jaag je daar teveel vermogen doorheen zal hij smelten - uitschakelen - en kan je de netbeheerder laten komen om te zorgen dat je weer stroom hebt in huis.

Als je een automaat als hoofdzekering krijgt steekt hij uit de onderste kast waardoor je hem dan wel zelf in kan schakelen.
@Makrolon
Dank je, dat was het antwoord dat ik zocht. Kortom, de smeltzekering door Enexis laten vervangen door een automaat, die man ik dan zelf in geval van nood weer aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
EVfan schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:58:
[...]

@Makrolon
Dank je, dat was het antwoord dat ik zocht. Kortom, de smeltzekering door Enexis laten vervangen door een automaat, die man ik dan zelf in geval van nood weer aanzetten.
Yes, als je die mogelijkheid hebt zou ik dat altijd doen inderdaad. Dan is het geen ramp meer als ie een keer springt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wmkuipers
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06 18:34
IvoB2 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:20:
[...]

Uiteraard is het "kul" dat een 40A automaat (met dezelfde karakteristiek) er veel vlugger uitvliegt dan een 35A smeltzekering.
En dan nog, een automaat die zichzelf uitschakelt zet je gewoon terug op "on" wanneer de oorzaak van de trigger is weggenomen.
Nee dit is geen kul. Een smeltzekering is wat vergevingsgezinder en wat minder nauwkeurig in die zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
wmkuipers schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:23:
[...]

Nee dit is geen kul. Een smeltzekering is wat vergevingsgezinder en wat minder nauwkeurig in die zin.
Maar toch geen 5A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:50

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

oh kan best hoor..
EVfan schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:58:
[...]

@Makrolon
Dat ga je niet zomaar voor elkaar krijgen. Is namelijk niet van jou, maar eigendom van de netbeheerder. En heel eenvoudig gezegd bepaal jij dus niet dat ze dat gaan vervangen, zeker omdat het nog prima z'n werk doet. En ze komen om in het werk, dus als je al zover komt dat je het zelf betaalt en ze het komen doen, dan nog sta je achteraan in de rij.. Overigens had ik een paar maanden geleden een hoofdzekering eruit, de monteur stond binnen een uur op de stoep en heeft er een nieuwe in gedraaid, dus best prima geregeld. (Trok een uur lang 10kW (~40A) op een fase van 25A, per ongeluk)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

prein2 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:30:

[...]

Dat ga je niet zomaar voor elkaar krijgen. Is namelijk niet van jou, maar eigendom van de netbeheerder. En heel eenvoudig gezegd bepaal jij dus niet dat ze dat gaan vervangen, zeker omdat het nog prima z'n werk doet. En ze komen om in het werk, dus als je al zover komt dat je het zelf betaalt en ze het komen doen, dan nog sta je achteraan in de rij.. Overigens had ik een paar maanden geleden een hoofdzekering eruit, de monteur stond binnen een uur op de stoep en heeft er een nieuwe in gedraaid, dus best prima geregeld. (Trok een uur lang 10kW (~40A) op een fase van 25A, per ongeluk)
Wellicht willen ze het bij @EVfan wel wijzigen naar hoofdzekeringsautomaten bij een omzetting naar 3x25A aansluiting. Maar wellicht wil hij helemaal geen omzettingn natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmkuipers
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06 18:34
Check
Afbeeldingslocatie: https://www.schaapbliksem.nl/aarding/image/automaten.jpg

5A op 35A, kan makkelijk 3 uren lang extra belast worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dus bij eenzelfde belasting bij eenzelfde karakteristiek gaat een hoofdzekering 40 A automaat er vlugger uit dan een hoofdautomaat met een 35 A smeltzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 11:35

GG85

.......

Om het zeker te weten moet je de datasheet van beiden er bij pakken en ze vergelijken. Weet wel dat een smeltzekering traaaag is bij een matige overbelasting van zeg <1,5x. Voordat een fysiek draadje gesmolten is ben je dan wel even verder. Dat is gewoon inherent aan de techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
DonJuape schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:13:
[...]

Wellicht willen ze het bij @EVfan wel wijzigen naar hoofdzekeringsautomaten bij een omzetting naar 3x25A aansluiting. Maar wellicht wil hij helemaal geen omzettingn natuurlijk.
Nee, naar 3 maal 25 heeft weer andere consequenties: 1 fase SolarEdge omvormer, dus op een enkele fase zonnestroom, max in de zomer 5 kW vermogen 23 A, terugleveren, domme EVbox laadpaal, dan laadt de Kia nog maar met 3.7kW bruto (min 15% verlies). Dus dat is even geen oplossing.
Ik zal met de autolader, wasmachine, vaatwasser, wasdroger, LL warmtewisselaar (3 stuks) en inductiekookplaat etc een beetje moeten opletten. Gelukkig nog geen LW warmtepomp.
40A gaat dan helpen. Zal vandaag eens met Enexis bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

EVfan schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:06:
[...]

Nee, naar 3 maal 25 heeft weer andere consequenties: 1 fase SolarEdge omvormer, dus op een enkele fase zonnestroom, max in de zomer 5 kW vermogen 23 A, terugleveren, domme EVbox laadpaal, dan laadt de Kia nog maar met 3.7kW bruto (min 15% verlies). Dus dat is even geen oplossing.
Ik zal met de autolader, wasmachine, vaatwasser, wasdroger, LL warmtewisselaar (3 stuks) en inductiekookplaat etc een beetje moeten opletten. Gelukkig nog geen LW warmtepomp.
40A gaat dan helpen. Zal vandaag eens met Enexis bellen.
De 1-fase SE omvormer is nu toch ook gecapt op 5kW. Dat heeft toch niets te maken met 1 fase of 3 fase installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
DonJuape schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:41:
[...]

De 1-fase SE omvormer is nu toch ook gecapt op 5kW. Dat heeft toch niets te maken met 1 fase of 3 fase installatie?
Klopt, maar dan lever je op een van de 3 fasen terug. Hoe gaat dat als salderen verdwijnt is me niet duidelijk. En de autolader vervangen is me nu te gortig, terwijl 3.7kW bruto laadvermogen me te weinig is.
Een beetje off topic, maar om de discussie hier af te maken.
Enexis vervangt de smeltzekering gratis door een 40A, daar hebben ze twee uur voor nodig zeggen ze (snap ik niet, maar a la het zij zo).
Vervangen door een zelf te bedienen automaat kost een kleine 300€, dat is me te gortig, overgang naar 3 fase kost hetzelfde.
Dus ik laat de 35A naar 40A omzetten, wel een smeltzekering, maar dan maar voorzichtig opereren.
Ik denk dat we de discussie hier moeten stoppen, dank voor jullie adviezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
De electra meter saldeert eerst intern en die som wordt doorgegeven aan de netbeheerder/leverancier. Opwekken op L1 en verbruik op L3 bijvoorbeeld maakt voor de meter niet uit. (Eventueel wel voor de netbelasting)

Stel opwek 2kwh op L1 en verbruik 1 kWh op L3 geeft 1 kWh teruglevering die wordt geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:35
IvoB2 schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:55:
Correct: voor particulieren niet publiek toegankelijk voor laden maar toegankelijk voor derden (netbeheerder) om te sturen volgens (piek) vebruik.
Wat je hier zegt klopt niet... Je interpreteert hier fout. Derden zijn hier niet == de netbeheerder, dat is/kan ook in dit geval de eigenaar/uitbater/techneut zijn die de laadpaal gezet heeft. Er mag alleen geen vendor lock in zijn.
IvoB2 schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:55:
Dit betekent dat de laadtijd en het laadvermogen door een energiebeheerssysteem gestuurd moeten kunnen worden.

Op die manier brengt het opladen van elektrische voertuigen de werkingszekerheid van het elektriciteitsnet niet in gevaar en wordt de ontwikkeling van intermitterende hernieuwbare energiebronnen ondersteund via het voorzien van flexibiliteit.

Het laadstation moet via een gestandaardiseerd protocol digitaal gekoppeld kunnen worden met een beheerssysteem, met inbegrip van die van derde partijen tegen uiterlijk 01.01.2023, dat de laadtijd en het laadvermogen van het laadstation kan sturen en waarbij deze verbinding vrij ter beschikking wordt gesteld van de gebruikers.

Het bovenvermelde gestandaardiseerd protocol is

-       ofwel van het type Open Charge Point Protocol (OCPP) (*)

-       ofwel een eigen protocol (**) waarvan de beschrijving in de technische documentatie van het laadstation is opgenomen

-       ofwel van een andere internationale standaard (**) die voor deze connectie ontwikkeld wordt.

Het type connectie wordt bij de technische specificaties van het laadstation vermeld.

(*) Het OCPP is een open communicatie standaard ontwikkeld door een alliantie van industriële actoren (Open Charge Alliance – OCA, wiens missie bestaat uit het bevorderen van wereldwijde ontwikkeling, adoptie en compliance van het OCPP en gerelateerde standaarden door middel van samenwerking, educatie en testen).
(**) Voor zover zij voldoen aan de algemene eisen in verband met koppelbaarheid en aanstuurbaarheid.

2° het laadstation gebruikt enkel groene stroom.

Het laadstation gebruikt uitsluitend stroom die wordt geleverd op basis van een overeenkomst met een stroomleverancier die er zich toe verbindt om uitsluitend stroom te leveren die geproduceerd is op basis van hernieuwbare energiebronnen (een 100% groene stroom-contract) of die ter plaatse wordt opgewekt door middel van hernieuwbare energiebronnen (eigen hernieuwbare energie) of een mix van beide.

Aan deze voorwaarde moet worden voldaan op 1 januari van het aanslagjaar dat is verbonden met het belastbaar tijdperk waarin de uitgaven zijn gedaan.

3° de installatie is goedgekeurd door een erkend keuringsorganisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 06:47
Iemand toevallig nog een tip voor zoiets als dit: https://www.evservice.eu/ev-kabelgoot-tegel

Dus geen over de straat constructie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:43
Tazzy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:07:
Iemand toevallig nog een tip voor zoiets als dit: https://www.evservice.eu/ev-kabelgoot-tegel

Dus geen over de straat constructie :)
nogal aan de prijs zo te zien en de vraag is of je dit in een bestaande stoep soepel kunt leggen, 15cm breed...
Dus waarschijnlijk nog iets moeilijks gaan doen met halve stoeptegels er bij of halveren van de tegels die je er uit haalt, wordt alles bij elkaar een kostbaar grapje als je een metertje of twee moet overbruggen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Laatst online: 07-09 06:47
eltron schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:34:
[...]

nogal aan de prijs zo te zien en de vraag is of je dit in een bestaande stoep soepel kunt leggen, 15cm breed...
Dus waarschijnlijk nog iets moeilijks gaan doen met halve stoeptegels er bij of halveren van de tegels die je er uit haalt, wordt alles bij elkaar een kostbaar grapje als je een metertje of twee moet overbruggen.
Daarom! En dan is het nog maar de vraag of de gemeente dit een goed idee vind. Beleid is nu geen kabels over gemeente grond & gemeente regeld publieke palen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
EVfan schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:53:
[...]

Klopt, maar dan lever je op een van de 3 fasen terug. Hoe gaat dat als salderen verdwijnt is me niet duidelijk. En de autolader vervangen is me nu te gortig, terwijl 3.7kW bruto laadvermogen me te weinig is.
Een beetje off topic, maar om de discussie hier af te maken.
Enexis vervangt de smeltzekering gratis door een 40A, daar hebben ze twee uur voor nodig zeggen ze (snap ik niet, maar a la het zij zo).
Vervangen door een zelf te bedienen automaat kost een kleine 300€, dat is me te gortig, overgang naar 3 fase kost hetzelfde.
Dus ik laat de 35A naar 40A omzetten, wel een smeltzekering, maar dan maar voorzichtig opereren.
Ik denk dat we de discussie hier moeten stoppen, dank voor jullie adviezen.
Nog een aanvulling, on topic denk ik. Verzwaren naar 40A is net zo duur als 3*25A. En dan krijg je altijd een automaat, en die gaat er volgens Enexis veel sneller uit dan de smeltzekering.
Ik heb het beheerstool van de EVBox doorgeploegd, en daarin kan ik de laadstroom zelf instellen (dus de paal is toch niet zo dom als ik dacht). Een 3-fase aansluiting met een fase gereserveerd voor de laadpaal en met een load balancer laat dan 25 A toe, de huidige instelling is 28A. Valt mee te leven. Kortom is ga toch naar een 3-fase. Aanvraag ingediend, kan wel even duren vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Erwin_83 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:57:
De electra meter saldeert eerst intern en die som wordt doorgegeven aan de netbeheerder/leverancier. Opwekken op L1 en verbruik op L3 bijvoorbeeld maakt voor de meter niet uit. (Eventueel wel voor de netbelasting)

Stel opwek 2kwh op L1 en verbruik 1 kWh op L3 geeft 1 kWh teruglevering die wordt geregistreerd.
Klopt zoals de wetgeving er nu uitziet.
Ik sprak iemand van Enexis “afdeling duurzaam” die geen garantie durfde te geven voor wat de overheid ooit zal beslissen. Tja dan maar een 3 fase omvormer als het ooit gebeurt. We zien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik ben me aan het orienteren om een grannycharger aan te schaffen voor incidenteel thuisgebruik en wellicht gebruik op vakanties…

Nou zie ik de Morec PCD018 met Schuko voor e139,- en bijvoorbeeld de Besen mobiele lader bij Evplug voor e239,-. Beide lijken over goede beveiligingen te beschikken, maar ik vind het prijsverschil enorm. Iemand die dat kan verklaren? Is de Besen dan kwalitatief zoveel beter? Uit de beschrijvingen blijkt dat niet..

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Wilde schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:11:
Ik ben me aan het orienteren om een grannycharger aan te schaffen voor incidenteel thuisgebruik en wellicht gebruik op vakanties…

Nou zie ik de Morec PCD018 met Schuko voor e139,- en bijvoorbeeld de Besen mobiele lader bij Evplug voor e239,-. Beide lijken over goede beveiligingen te beschikken, maar ik vind het prijsverschil enorm. Iemand die dat kan verklaren? Is de Besen dan kwalitatief zoveel beter? Uit de beschrijvingen blijkt dat niet..
Zit die niet standaard bij de auto?
Bij meeste merken is dat zo, zover ik weet alleen bij VAG auto's niet.

Zou verder niet teveel bezuinigen op dit soort dingen. Kwaliteit en prijs hebben meestal wel een relatie ook wat betreft service en garantie.
Ik heb zelf naast de kabel van de auto nog een iets pittiger exemplaar aangeschaft die tot 22kW kan.
Ratio Mobiele lader type 2 naar CEE - 3 fase 32A - 10 meter
(ik heb een andere, maar zelfde idee. met verloopje naar schuko kun je overal maximaal laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Eens. Echter de vraag is dan toch wat die meerwaarde in kwaliteit precies is. Ook omdat beide dezelfde safety-features lijken te hebben, waterdicht zijn, etc. Ik zou ook kiezen voor de Besen vanwege de kwaliteit, maar ik vind het in dit geval niet helemaal te staven. (en 100,- op dit bedrag is percentueel meer dan een kleine beetje natuurlijk).

Ik rijd een Enyaq, standaard niet bijgeleverd helaas..

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Wat gaat hier mis? Hij hoort niet af te toppen bij 3 fase aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoPwW2iZqtw_ONxwYmaocwmKua4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYNCmynTg4EEEKfbdPFyxBUd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 184% gewijzigd door Sten2017 op 04-10-2022 17:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-09 14:06
Sten2017 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:39:

[Afbeelding]
Weet niet of er iets mis gaat. Load balancing limiteert de belasting per fase, maar die informatie geeft jouw plaatje niet. Als je een huisbelasting hebt op 1 fase, zal je auto gaan terugregelen, want dat moet over alle fases tegelijk. Je laadpaal kan niet tegen de auto zeggen dat hij op de ene fase meer mag gebruiken dan op een andere.

Een huisbelasting van 3,4 kW op een enkele fase geeft een stroom van ongeveer 15A. Bij een 3 fase, 25A aansluiting blijft er dan nog maar 10A over voor die ene fase, dus zal je auto op maximaal 10A = 3*2,3 = 6,9 kW kunnen laden, ook al is er op de andere fases meer stroom beschikbaar.

[ Voor 15% gewijzigd door RJan61 op 04-10-2022 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
RJan61 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:57:
[...]

Weet niet of er iets mis gaat. Load balancing limiteert de belasting per fase, maar die informatie geeft jouw plaatje niet. Als je een huisbelasting hebt op 1 fase, zal je auto gaan terugregelen, want dat moet over alle fases tegelijk. Je laadpaal kan niet tegen de auto zeggen dat hij op de ene fase meer mag gebruiken dan op een andere.

Een huisbelasting van 3,4 kW op een enkele fase geeft een stroom van ongeveer 15A. Bij een 3 fase, 25A aansluiting blijft er dan nog maar 10A over voor die ene fase, dus zal je auto op maximaal 10A = 3*2,3 = 6,9 kW kunnen laden, ook al is er op de andere fases meer stroom beschikbaar.
Ah dat zou het verklaren. Dan vraag ik mij wel af of de zaak goed is ingesteld. Maar dat zal denk ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:00
Sten2017 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:16:
[...]

Ah dat zou het verklaren. Dan vraag ik mij wel af of de zaak goed is ingesteld. Maar dat zal denk ik wel.
Ik ga ervan uit aangezien de Zappi op iedere fase een CT-stroom detectie heeft deze kan bepalen hoeveel stroom nog bij iedere fase naar de auto kan. Het is een slimme lader, dus zou verbaasd zijn dat hij zich zou beperken op 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
MajaMestreech schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:35:
[...]

Ik ga ervan uit aangezien de Zappi op iedere fase een CT-stroom detectie heeft deze kan bepalen hoeveel stroom nog bij iedere fase naar de auto kan. Het is een slimme lader, dus zou verbaasd zijn dat hij zich zou beperken op 1 fase.
Betekent jouw opmerking dat hij dan niet goed is afgesteld?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Dat kan niet. Het laadprotocol staat geen aparte belasting per fase toe. De lader kan een maximaal amperage doorgeven aan de auto en niet 3. Dus hoe slim je de zappi ook maakt, het kan gewoon niet.

Hij pakt dus de hoogst belaste fase en regelt daarop alle fases waar nodig terug.

[ Voor 7% gewijzigd door Makrolon op 04-10-2022 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-09 14:06
[...]

De stroom detectie op alle fases is nodig om ervoor te zorgen dat er op geen enkele fase de maximale stroom van de aansluiting overschreden wordt. Dat is het 'slimme' gedeelte van de lader.
Voor de rest moet de laadpaal het doen met het protocol waarmee de auto wordt aangestuurd: er gaat een enkel PWM signaal naar de auto dat aangeeft met hoeveel stroom er geladen mag worden, er kan dus geen onderscheid tussen de fases gemaakt worden. Alleen als er extra datacommunicatie plaatsvindt, zoals bij de DC laders zou je iets slimmers kunnen bedenken, dan is de laadsnelheid niet meer afhankelijk van het PWM signaal, maar dat wordt door de huidige AC laadpalen niet ondersteund.
De minimale stroom volgens het PWM signaal is trouwens 6A, dus als het huis meer dan 19A gebruikt (bij 25A aansluiting) kan de auto niet verder met laden en zal het laadproces gepauzeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Makrolon schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:30:
[...]

Dat kan niet. Het laadprotocol staat geen aparte belasting per fase toe. De lader kan een maximaal amperage doorgeven aan de auto en niet 3. Dus hoe slim je de zappi ook maakt, het kan gewoon niet.

Hij pakt dus de hoogst belaste fase en regelt daarop alle fases waar nodig terug.
Ok duidelijk, dan hoopte ik anders dan wat mogelijk is :P . Zeker omdat wij een L2 hebben waar geen last/groep op zit, zou die mooi volledig gebruikt kunnen worden. Echter, is dus afhankelijk van L1 en L3 belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
MajaMestreech schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:54:
[...]

Ok duidelijk, dan hoopte ik anders dan wat mogelijk is :P . Zeker omdat wij een L2 hebben waar geen last/groep op zit, zou die mooi volledig gebruikt kunnen worden. Echter, is dus afhankelijk van L1 en L3 belasting.
In dat geval kun je dus beter een wat evenwichtiger verdeling over de fases doen en wat meer groepen achter L2 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-08 18:10
We denken eraan om een Nissan Leaf in te ruilen voor een nieuwe EV nu we toch al ruim 50k km electrisch hebben gereden. Nu kan de Leaf terugleveren aan het huis en de wens is om dit ook bij de volgende auto weer te hebben. Nu is dit lijstje volgens mij nog redelijk beperkt. Naar mijn weten:
  • Nissan Leaf
  • Renault Zoe
  • Mitsubitshi Outloader PHEV
  • Hyundai Ioniq 5
  • Kia Ev6
  • Kia Soul
Tevens las ik dat de volkswagen groep de autos op het MEB platform vanaf 77kWh ook gaat updaten in 2022. Is dit al gebeurd? Vind voornamelijk oude berichten maar ben benieuwd of dit ook echt gaat komen.

Ben benieuwd of bovenstaand lijstje klopt en of mensen hier ervaring mee hebben. We zijn nameljik gecharmeerd van de nieuwe Kia Niro EV, maar helaas geen V2G/V2H/V2X. Echter voor het prijsverschil met bijv. een Ioniq 5 kunnen we ook een thuisbatterij plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 22:25
@Redbaard alleen de eerste drie kunnen het al toch? De rest is nog alleen maar test toch? Gebruik je het nu bij de Leaf al? Een laadpaal is ook vrij prijzig.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-08 18:10
@Inspired Momeneteel maken we er nog geen gebruik van maar dat willen we op korte termijn wel gaan doen. Oke, dat is vervelend. Dacht naar aanleiding hiervan dat het al zo ver was; https://www.hyundai.com/nl/elektrisch/vehicle-to-grid.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

Het lijkt mij nog behoorlijk te vroeg om zelf aan V2G te doen met auto's die nu beschikbaar zijn. Kan je Leaf ook echt je huis voeden of moet je dan je hoofdschakelaar uitzetten en in eilandmodus gaan? Dat is iig voor de IONIQ 5 het geval (zonder de software die We Drive Solar gebruikt), dus niet echt nuttig bruikbaar behalve met een serieuze storing.

Die optie van de VWs met 77 kWh batterij js gelimiteerd tot een DC laadpaal dus dat is nogal prijzig. Dat leek mij in 1e instantie ook wel wat maar extra betalen voor de grote batterij en 10k voor de laadpaal ging me wat ver.

Komt wel met de volgende auto in 5 jaar of zo. Stap 1 is nu zorgen dat we op onze zonnestroom kunnen laden in een post-salderingwereld en zelfs dat is nog behoorlijk verre toekomst.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 07:11
Redbaard schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:20:
@Inspired Momeneteel maken we er nog geen gebruik van maar dat willen we op korte termijn wel gaan doen. Oke, dat is vervelend. Dacht naar aanleiding hiervan dat het al zo ver was; https://www.hyundai.com/nl/elektrisch/vehicle-to-grid.html
Er staat letterlijk
Er zijn toekomstige batterij-elektrische modellen van Hyundai die een V2G-functie zullen krijgen.
Dus nee, de IONIQ 5 heeft het niet. Er is alleen 1x project in NL waar 25x IONIQ 5 het wel hebben.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-09 18:34
Redbaard schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:11:
Nu kan de Leaf terugleveren aan het huis en de wens is om dit ook bij de volgende auto weer te hebben.
Ik vraag me toch af op welke manier dit invloed heeft op de garantie van de EV batterij. Ik geloof nooit dat een EV fabrikant het zal aanvaarden dat je die batterij in ruime mate voor VTG heb gebruikt en aanspraak wenst te maken op de garantie. Zoniet kan je wat geld verdienen met een dynamisch energiecontract, en elke dag/nacht een volledige laad/ontlaadcyclus doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Redbaard schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:11:
We denken eraan om een Nissan Leaf in te ruilen voor een nieuwe EV nu we toch al ruim 50k km electrisch hebben gereden. Nu kan de Leaf terugleveren aan het huis en de wens is om dit ook bij de volgende auto weer te hebben. Nu is dit lijstje volgens mij nog redelijk beperkt. Naar mijn weten:
  • Nissan Leaf
  • Renault Zoe
  • Mitsubitshi Outloader PHEV
  • Hyundai Ioniq 5
  • Kia Ev6
  • Kia Soul
Tevens las ik dat de volkswagen groep de autos op het MEB platform vanaf 77kWh ook gaat updaten in 2022. Is dit al gebeurd? Vind voornamelijk oude berichten maar ben benieuwd of dit ook echt gaat komen.

Ben benieuwd of bovenstaand lijstje klopt en of mensen hier ervaring mee hebben. We zijn nameljik gecharmeerd van de nieuwe Kia Niro EV, maar helaas geen V2G/V2H/V2X. Echter voor het prijsverschil met bijv. een Ioniq 5 kunnen we ook een thuisbatterij plaatsen.
Kia E-Niro, EV6 en IoniQ 5 hebben allen V2L en (nog) geen V2H.
Ze hebben ook allemaal een CCS aansluiting.
Vergeet dus niet dat je de bi-directionele laadpaal van je Nissan Leaf niet meer kan gebruiken voor een EV met CCS aansluiting. (edit: blijkbaar heb je nog geen laadpaal aan huis).
VW heeft idd die plannen maar er is momenteel, toch niet in Vlaanderen, geen enkele CCS bi-directionele laadpaal gehomologeerd en slechts eentje voor CHAdeMO.
Zonder een bi-directionele laadpaal aan huis ben je weinig met een EV die kan terugleveren.
VAG wil ook zijn (dure) DC/DC technologie pushen.

Kijk idd ook naar de garantievoorwaarden. Tesla heeft bv. al een garantielimiet als je een Tesla bi-directionaal wil inzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 06-10-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-09 12:13
Is juicepass flat large (145 kWh) maandelijks opzegbaar of ga je onmiddellijk een contract van één jaar aan?
Met 145 kWh kan je +- 750 km rijden.
Wanneer je heen en weer naar Frankrijk gaat (2000 à 2500 km) binnen dezelfde maand, dekt het dus maar een gedeelte. Kan je diezelfde maand nog een 2e flat large aankopen?
Of wat zijn de andere mogelijkheden om die maand voordelig (rond de 30-40 cent per kWh) bij Ionity of een andere snelcharger te laden?
Thx!

[ Voor 5% gewijzigd door MatteC op 06-10-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 22:25
DigitalHombre schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:21:
[...]

Ik vraag me toch af op welke manier dit invloed heeft op de garantie van de EV batterij. Ik geloof nooit dat een EV fabrikant het zal aanvaarden dat je die batterij in ruime mate voor VTG heb gebruikt en aanspraak wenst te maken op de garantie. Zoniet kan je wat geld verdienen met een dynamisch energiecontract, en elke dag/nacht een volledige laad/ontlaadcyclus doorlopen.
Bij VAG moet je dacht ik ook een dienst bij ze af gaan nemen. En daar zit ook een bepaalde limiet aan. Zit al in de nieuwe software dacht ik. Andere optie is dat fabrikanten gewoon garantie gaan geven op x cycles. Het maakt dan niet hoe je ze gebruikt. Ik verwacht dat merken zoiets zullen gaan doen mocht dit ooit van de grond komen op grote schaal.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:59
MatteC schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:43:
Is juicepass flat large (145 kWh) maandelijks opzegbaar of ga je onmiddellijk een contract van één jaar aan?
Met 145 kWh kan je +- 750 km rijden.
Wanneer je heen en weer naar Frankrijk gaat (2000 à 2500 km) binnen dezelfde maand, dekt het dus maar een gedeelte. Kan je diezelfde maand nog een 2e flat large aankopen?
Of wat zijn de andere mogelijkheden om die maand voordelig (rond de 30-40 cent per kWh) bij Ionity of een andere snelcharger te laden?
Thx!
Je kunt altijd weer switchen naar een ander Subscription plan zonder vaste kosten (Pay per Use Basic). Hiermee kun je dan ook meerdere Flat bundels in een maand benutten, door als je bundel op is te switchen naar Pay per Use Basic, en daarna weer een Flat Large plan te kiezen.

Houdt er wel rekening mee dat het activeren/switchen soms enige tijd duurt (in mijn beperkte ervaring), van enkele minuten tot een aantal uren. Dus je moet het een beetje plannen, ook al om zoveel mogelijk te voorkomen dat je veel snellaadt tegen het (net verhoogde) Pay per Use-tarief van € 0,95 of € 0,99 per kWh als je door je bundel heen gaat/bent.

Overigens hoort deze vraag eigenlijk thuis in het [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 topic...

[ Voor 5% gewijzigd door Wesco op 06-10-2022 17:33 ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DigitalHombre schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:21:
[...]

en dat zou mij dan weer verbazen: als zij de auto verkopen met als extra dat hij VTG kan, dan moeten ze daar natuurlijk gewoon garantie op geven, al kan ik me voorstellen dat er wat randvoorwaarden aan worden toegevoegd over aantal laadcycli en percentage degeneratie die daar wel bij hoort en niet onder garantie valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:58

Ad Hox

N/A

Ik ben bezig met de aanvraag van een laadpaal op eigen terrein. Nu zie ik hier met name vaste laadkabels voorbij komen. Ik neig echter naar een losse kabel, die kan ik namelijk opbergen in de naastgelegen berging.

In mijn ogen is een losse kabel een stuk netter aangezien die niet steeds om de laadpaal is gewikkeld indien niet in gebruik.

Hoe staan jullie hierin? PS ik heb een 7.5 meter lange kabel nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
Ad Hox schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:10:
Ik ben bezig met de aanvraag van een laadpaal op eigen terrein. Nu zie ik hier met name vaste laadkabels voorbij komen. Ik neig echter naar een losse kabel, die kan ik namelijk opbergen in de naastgelegen berging.

In mijn ogen is een losse kabel een stuk netter aangezien die niet steeds om de laadpaal is gewikkeld indien niet in gebruik.

Is maar net hoevaak je gaat laden wat je makkelijk vind. Als je elke dag laad is een vaste kabel fijner naar mijn idee. Elke dag de kabel pakken en opruimen ben je snel zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ultramarine
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-08 00:27

Wij hebben gekozen voor een laadpaal op onze oprit zonder vaste kabel (Honda/Keba). Het idee was om de bij de auto horende 5m lange kabel in de auto te laten en een aparte 7m lange kabel in de garage te hangen t.b.v. het thuisladen. Uiteindelijk hebben we de tweede kabel nooit aangeschaft en gebruiken we de kabel die standaard in de auto ligt. Soms laden we om de paar dagen, maar ook regelmatig dagelijks. Wij zien het niet echt als moeite om de kabel dan uit de auto te halen als we gaan laden en deze weer in de auto te leggen als we met de auto gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Sten2017 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:39:

[Afbeelding]
Heb niet alle comments gelezen maar denk dat de ct klemmen op de verkeerde fasen zijn ingesteld

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

oldie127 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:51:
[...]

Heb niet alle comments gelezen maar denk dat de ct klemmen op de verkeerde fasen zijn ingesteld
Misschien toch de comments maar wel lezen ;) Volgens mij zijn er zeer plausibele redenen gegeven waarom het werkt zoals het werkt.

Signature van nature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

ultramarine schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:41:
[...]

Wij hebben gekozen voor een laadpaal op onze oprit zonder vaste kabel (Honda/Keba). Het idee was om de bij de auto horende 5m lange kabel in de auto te laten en een aparte 7m lange kabel in de garage te hangen t.b.v. het thuisladen. Uiteindelijk hebben we de tweede kabel nooit aangeschaft en gebruiken we de kabel die standaard in de auto ligt. Soms laden we om de paar dagen, maar ook regelmatig dagelijks. Wij zien het niet echt als moeite om de kabel dan uit de auto te halen als we gaan laden en deze weer in de auto te leggen als we met de auto gaan rijden.
Dat zou ik hier maar 1 dag volhouden denk ik. Het is een ellende om de kabel van mijn Peugeot 208 steeds terug te krijgen in dat ellendige kleine tasje wat je er standaard bij krijgt. Ik ben zeer blij met mijn vaste kabel en die hangt netjes naast de voordeur om mijn Zappi heen. Estetisch is voor mij absoluut een non-argument. Kan nou niet bepaald zeggen dat er een mooi huis bestaat waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Dus die laadpaal + kabel gaat het voor mij niet erger maken. :+

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultramarine
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-08 00:27
Sircuri schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:56:
[...]

Dat zou ik hier maar 1 dag volhouden denk ik. Het is een ellende om de kabel van mijn Peugeot 208 steeds terug te krijgen in dat ellendige kleine tasje wat je er standaard bij krijgt. Ik ben zeer blij met mijn vaste kabel en die hangt netjes naast de voordeur om mijn Zappi heen. Estetisch is voor mij absoluut een non-argument. Kan nou niet bepaald zeggen dat er een mooi huis bestaat waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Dus die laadpaal + kabel gaat het voor mij niet erger maken. :+
Onze kabel gaat gewoon los opgerold in de achterbak, dus geen gepruts met een krap tasje o.i.d. Voor ons echt geen moeite (maar dat is persoonlijk).

De reden om te kiezen voor een laadpaal zonder vaste kabel was voor ons overigens geen esthetische. Wij hebben een grote oprit met meerdere auto's. Eén ervan is nu elektrisch (een Honda e). Deze parkeren we nu standaard bij de laadpaal. Maar als we later meerdere elektrische auto's hebben wil ik kunnen variëren met de kabellengtes (zodat we ze niet precies op een bepaalde manier hoeven te parkeren om te kunnen laden). Een andere overweging dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:03
Ik heb vandaag een Zappi V2.1 geïnstalleerd gekregen.
Nu vraag ik mij af of alles correct aangesloten is. Mijn EV heb ik helaas nog niet maar wil graag weten of alles goed zit voordat ik hem krijg (over 2 weken).
De zappi is op 3fasen aangesloten met 3 CT klemmen. Ik heb ook een 3 fase omvormer van SolarEdge voor mijn zonnepanelen.
In het begin zag ik maar 1 derde van mijn totale terug geleverde stroom, na aanpassing van de 2 overige CT klemmen op Stroomnet, zie ik nu een correcte terugleverwaarde.
Ik had daarna nog een firmware update gedaan en kwam erachter dat CT2 en CT 3 weer op "Geen" stonden en heb deze weer terug op Stroomnet moeten zetten. Is dat normaal na een firmware update?
Ook lees ik hier berichten over een Harvi en extra CT klemmen voor de zonnepanelen, is dat nog nodig om overtollig geproduceerde stroom mijn auto in te sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

en
Nu vraag ik mij af of alles correct aangesloten is
Dat klinkt als een hele zorgelijke combinatie. Ik zou absoluut niet zelf gaan rommelen. De installateur heeft apparatuur waarmee hij als het goed is je paal helemaal heeft doorgemeten bij oplevering. Verder zeg je dat je nog geen EV hebt. Ik zou dit echt door de installateur laten nakijken op het moment dat je auto voor de deur staat. Mogelijk ben je nu jezelf in de weg aan het lopen door dit allemaal zelf te gaan lopen wijzigen. Mocht het nu door je aanpassingen niet meer goed zijn, kan je installateur zich daar op beroepen en hang jij.

Wat betreft je CT klemmen heb je er genoeg aan 3 als je echt alleen je overtollige stroom wil gebruiken. Als het goed is zitten de CT klemmen al om je hoofdaansluiting heen en weet je Zappi dus exact hoeveel je huis verlaat en gaat dat dan gebruiken om je auto te laden.

[ Voor 16% gewijzigd door Sircuri op 07-10-2022 16:00 ]

Signature van nature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik heb naast mijn Wallbox gewoon zo'n halve maan hangen (die je ook hebt voor tuinslangen). Ik koppel de auto los en terwijl ik naar de paal loop wikkel ik de kabel in grote lussen. In vier stappen ben ik bij de muur en kan ik mijn opgerolde kabel ophangen.
Uit je vraagstellen blijkt dat het jou niet gaat om het gemak, maar om het vermijden van visuele rommel. Ja, dan zul je met een losse kabel moeten werken, die dan binnen moet opbergen. Voor. mij wat teveel gedoe, maar ik ben weer niet zo netjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
Marsman83 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:02:
Nu vraag ik mij af of alles correct aangesloten is. Mijn EV heb ik helaas nog niet maar wil graag weten of alles goed zit voordat ik hem krijg (over 2 weken).
De zappi is op 3fasen aangesloten met 3 CT klemmen. Ik heb ook een 3 fase omvormer van SolarEdge voor mijn zonnepanelen.
In het begin zag ik maar 1 derde van mijn totale terug geleverde stroom, na aanpassing van de 2 overige CT klemmen op Stroomnet, zie ik nu een correcte terugleverwaarde.
Ik had daarna nog een firmware update gedaan en kwam erachter dat CT2 en CT 3 weer op "Geen" stonden en heb deze weer terug op Stroomnet moeten zetten. Is dat normaal na een firmware update?
Ook lees ik hier berichten over een Harvi en extra CT klemmen voor de zonnepanelen, is dat nog nodig om overtollig geproduceerde stroom mijn auto in te sturen?
Bij ons is ook de Zappi door een erkende installateur in Zuid-Limburg geinstalleerd, echter is ook niet helemaal goed gegaan. E-technisch wel, echter de weergave in combinatie met de zonnepanelen niet. Ik heb het zelf kunnen oplossen m.b.v. de Youtube filmpjes van MyEnergi, maar twijfel toch of alles in een rechtsdraaiend veld tot in de Zappi is aangesloten. Dus factuur wordt niet betaald totdat ze alles komen controleren inclusief het laden van een EV in de 3 verschillende modussen (heb zelf de EV ook nog niet).

Aan @Marsman83 :
Als je in de app of op de Zappi display wil zien wat de zonnepanelen opbrengen dien je met jouw 3 fase omvormer nog 3 CT klemmen (voor iedere fase 1) en een Harvi erbij te kopen. De CT-klemmen sluit je aan op de Harvi en die koppel je met de Zappi (zie Youtube filmpjes van MyEnergi). Maar dit is puur voor de weergave, echter je hebt dan wel een totaalbeeld van je opbrengsten, verbruik huis, verbruik EV, verbruik/teruglevering net. Zelf vond ik dat de extra 80 Euro waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 17:35
Vraagje,

Thuis hebben wij een eve single line pro laadpaal via vandebron, werkt prima.

Nu ga ik zakelijk via de werkgever ook elektrische laden, zit ook een laadpaal bij maar niet nodig.

Heeft iemand, of kan het überhaupt. Om ook thuis de zakelijke auto te laden en dit automatisch te verrekenen met de leasemaatschappij? Door het aanbieden van de zakelijke pas ipv de privé pas? Zou theoretische moeten kunnen toch, slimme paal, internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:26

timovd

Voorsprong door techniek

@akaQ ja. Heb je nu een backoffice voor de laadpaal?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20-09 08:26
Advies vraagje.

Ik wil een Wallbox Pulsar plaatsen, en zat daarvoor te kijken naar de aansluiting.

Nu zag ik dat de vorige eigenaar van mijn huis al een 3 aderige ‘buitenkabel’ hebben gelegd naar een lasdoos waar een buitenstopcontact op zit (met schakelaar binnen). Zie hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWXH3Qsn_fwm5wI3SVBhLe0RyV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNdu8wN0TelR3miIV2CLG5wS.jpg?f=fotoalbum_large

Deze buitenkabel loopt direct naar de meterkast, dus wat ik wilde doen is hier een losse 25A groep van maken, en daar dan de Wallbox op. Dat scheelt me een hoop graafwerk om een extra kabel aan te leggen. Of ga ik te kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Martijn schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:10:
Advies vraagje.

Ik wil een Wallbox Pulsar plaatsen, en zat daarvoor te kijken naar de aansluiting.

Nu zag ik dat de vorige eigenaar van mijn huis al een 3 aderige ‘buitenkabel’ hebben gelegd naar een lasdoos waar een buitenstopcontact op zit (met schakelaar binnen). Zie hieronder.
[Afbeelding]

Deze buitenkabel loopt direct naar de meterkast, dus wat ik wilde doen is hier een losse 25A groep van maken, en daar dan de Wallbox op. Dat scheelt me een hoop graafwerk om een extra kabel aan te leggen. Of ga ik te kort door de bocht.
Ik weet niet of ik het helemaal goed zie, maar lijkt 4-aderig? (zwart, bruin, blauw en aarde?).
Waarschijnlijk 2,5mm2?
Lijkt me heel geschikt voor granny.
Als je met Wallbox langdurig 25A wilt laden zou ik denk ik toch nog een dikkere kabel overwegen. Ook voor laadverliezen. Hoe groot is afstand tot meterkast?

Ik begrijp de opmerking over hoop graafwerk ook niet helemaal. Deze aansluiting lijkt direct aan de buitenmuur te zitten, blijkbaar dan op heel andere plek dan meterkast. Waarom schroef je de wallbox niet gewoon in de buurt van de meterkast aan de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Martijn schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:10:
Advies vraagje.

[Afbeelding]

Lijkt me idd een 4 aderige, ze hebben dat gedaan om een schakeldraad en een constante voeding te krijgen.

Sowieso moet je 2,5mm2 niet met 25 a willen afzekeren.

Heb je geen loadbalancing nodig? Dan moet je sowieso nog een extra utp trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Hallo, graag jullie advies. Ik ben zelf op het gebeid van elektriciteit een leek, en heb mijn aanstaande situatie nog niet op dit forum teruggevonden.
Tot heden laad ik onze E-Niro (1 fase) en onze Etron (3 fase lader aan boord) met een 1-fase EVBox, 7.4 kW vermogen.
Dit is een compromis, beide auto’s laden ook daadwerkelijk met 6.6 kW (bruto, voor laadverlies), want de EVBox is vanwege regelmatige storingen in de electronica van de EVBox zelf iets lager afgesteld dan de 7.4 kW max. Uiteraard is er een load balancer geïnstalleerd.
Omwille van aanstaande (en nog op langere termijn geplande) veranderingen in de huishouding is nu besloten naar een 3-fase te gaan. Uiteraard 3 maal 25A.
Ik wilde dan echter nog niet de EVBox vervangen door een 3- fase laadpaal (wat als ik het goed begrijp de laadsnelheid van de Kia dan naar 3.7 kW brengt). Ik hoop dat ik nog even verder kan met de 7.4 kW 1-fase EVBox, door die op een van de 3 fasen aan te sluiten, en af te zekeren met een zo hoog mogelijke zekering.
De vraag is dan, als de hoofdzekering van die fase 25A is, kan ik dan de groep van de autolader met 25A zekeren (niet volgens de regels van selectiviteit, I know), uiteraard met een load balancer afgeregeld op 25A? Zo niet wat is dan wel verstandig, 23A, 20A, of maar 16A?
Of is er een laadpaal die de Audi met 11 kW kan laden op 3-fase en voor de Kia dan twee fase combineert en met 7.4 kW kan laden?
Of is een zogenaamde kookgroep (voor inductie koken) ook te gebruiken om zo’n 7.4 kW laad mogelijkheid te maken?
Dank voor jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:03
Mijn 3 fasen (22 kW) laadpaal is afgezekerd op (3x) 20 A in een 3 x 25A meterkast, en mijn 1 fase Kia E-Soul laadt met ongeveer 4,5kW. Voor een 3 fase ladende auto heb ik ongeveer 13,8kW ter beschikking, wanneer de loadbalancing 'm niet terugregelt.
Dus de laadsnelheid van je Kia zal minder zijn dan de 6,6 kW die je nu haalt, maar wanneer je laadpaal op 25 A gezekerd wordt, kun je die tot maximaal (25Ax240V) 6 kW laden.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
EVfan schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:58:
Hallo, graag jullie advies. Ik ben zelf op het gebeid van elektriciteit een leek, en heb mijn aanstaande situatie nog niet op dit forum teruggevonden.
Tot heden laad ik onze E-Niro (1 fase) en onze Etron (3 fase lader aan boord) met een 1-fase EVBox, 7.4 kW vermogen.
Dit is een compromis, beide auto’s laden ook daadwerkelijk met 6.6 kW (bruto, voor laadverlies), want de EVBox is vanwege regelmatige storingen in de electronica van de EVBox zelf iets lager afgesteld dan de 7.4 kW max. Uiteraard is er een load balancer geïnstalleerd.
Omwille van aanstaande (en nog op langere termijn geplande) veranderingen in de huishouding is nu besloten naar een 3-fase te gaan. Uiteraard 3 maal 25A.
Ik wilde dan echter nog niet de EVBox vervangen door een 3- fase laadpaal (wat als ik het goed begrijp de laadsnelheid van de Kia dan naar 3.7 kW brengt). Ik hoop dat ik nog even verder kan met de 7.4 kW 1-fase EVBox, door die op een van de 3 fasen aan te sluiten, en af te zekeren met een zo hoog mogelijke zekering.
De vraag is dan, als de hoofdzekering van die fase 25A is, kan ik dan de groep van de autolader met 25A zekeren (niet volgens de regels van selectiviteit, I know), uiteraard met een load balancer afgeregeld op 25A? Zo niet wat is dan wel verstandig, 23A, 20A, of maar 16A?
Of is er een laadpaal die de Audi met 11 kW kan laden op 3-fase en voor de Kia dan twee fase combineert en met 7.4 kW kan laden?
Of is een zogenaamde kookgroep (voor inductie koken) ook te gebruiken om zo’n 7.4 kW laad mogelijkheid te maken?
Dank voor jullie advies.
Kom je echt te kort met die 6kW?
Anders gewoon zo laten hoor.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Tommie12 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:11:
[...]

Kom je echt te kort met die 6kW?
Anders gewoon zo laten hoor.
@Tommie12
Nee die 6 kW vermogen doe ik het inmiddels 3 jaar mee, dus dat is ok.
Maar we gaan zoveel andere verbruikers op stroom installeren, op weg naar gasloos, dat ik op enig moment naar 3-fase moet. En dan is 6 kW vermogen alleen mogelijk met 26 A, meer als de enkele fase van een 3-fase toestaat.
Terugschalen naar 24 A ofwel 5.5 kW is acceptabel, zelfs 20A zou nog net gaan, maar als ik vanwege de selectiviteit terug moet naar 3.7 kW is me dat vooral voor de Audi te langzaam.
Maar een 3-fase lader verhelpt dat wel voor de Audi, maar dan is laden van de Kia weer erg traag. Het laatste is een eventueel acceptabele oplossing, het eerste, dus 1-fase 3,7 kW met de EVBox de Audi laden eigenlijk niet.
Dus concreet, kan ik een 24A laadstroom instellen op de EVBox en die groep met 25A zekeren als de 3- fase hoofdzekering 25A is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
EVfan schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:33:
[...]

@Tommie12
Maar we gaan zoveel andere verbruikers op stroom installeren, op weg naar gasloos, dat ik op enig moment naar 3-fase moet. En dan is 6 kW vermogen alleen mogelijk met 26 A, meer als de enkele fase van een 3-fase toestaat.
Terugschalen naar 24 A ofwel 5.5 kW is acceptabel, zelfs 20A zou nog net gaan, maar als ik vanwege de selectiviteit terug moet naar 3.7 kW is me dat vooral voor de Audi te langzaam.
Maar een 3-fase lader verhelpt dat wel voor de Audi, maar dan is laden van de Kia weer erg traag. Het laatste is een eventueel acceptabele oplossing, het eerste, dus 1-fase 3,7 kW met de EVBox eigenlijk niet.
Dus concreet, kan ik een 24A laadstroom instellen op de EVBox en die groep mrt 25A zekeren als de 3- fase hoofdzekering 25A is.
ik zou in jouw geval serieus overwegen om naar 3x35A te gaan.
Kost een paar centen maar dan ben je klaar en kun je zowel de e-niro als de e-tron maximaal laden.
Anders blijft het toch wel tobben als je 2EV frequent op hoog vermogen wilt laden maar daarnaast nog aantal grote verbruikers hebt vanwege o.a. all electric.

Ik zou zeggen gemak dient de mens, kost iets van € 800 extra vastrecht, maar dan ben je ook voorlopig klaar zonder zorgen. En je bespaart natuurlijk ook op je huidige vast kosten van de gasaansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
eltron schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:41:
[...]

Kost een paar centen maar dan ben je klaar en kun je zowel de e-niro als de e-tron maximaal laden.
Anders blijft het toch wel tobben als je 2EV frequent op hoog vermogen wilt laden maar daarnaast nog aantal grote verbruikers hebt vanwege o.a. all electric.

Ik zou zeggen gemak dient de mens, kost iets van € 800 extra vastrecht, maar dan ben je ook voorlopig klaar zonder zorgen. En je bespaart natuurlijk ook op je huidige vast kosten van de gasaansluiting.
@eltron
Dat hebben we serieus overwogen, maar die 800€ in een jaar is bijna net zoveel als een (bijvoorbeeld) Zappi aanschaffen (de kabels etc. liggen er immers al). Goedkoopste is de EVBox op bijvoorbeeld 23A, met load balancer, meestal laad ik ‘s nachts, en dan accepteren dat we bruto op 5,4 kW laden. Voor de Niro is dat netto 4.7 kW, kun je in een nacht, daltarief, toch van 20 naar (bijna) 80% laden. De Audi heeft wel ruim minder laadverlies (7%) maar is dan een wat ander verhaal, en haal je in een daltarief periode maar 45% SoC. Voor ons gebruik wel voldoende. Echt ruim beneden de 20A is echter geen optie.
Voorlopig dus naar 3-fase 25A, en met de installateur overleggen wat nog veilig genoeg is. Worst case, een 3-fase lader aanschaffen. Overigens zal de 1-fase 5 kW SolarEdge wat mij betreft op dezelfde fase worden aangesloten als de autolader, dus dan is in de zomer overdag laden qua vermogen geen issue en kan de EVBox wel op 25A gezet worden zonder enig risico. De komende week of twee weken zal het duidelijk worden.
Allen dank voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

EVfan schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:43:
[...]

@eltron
Dat hebben we serieus overwogen, maar die 800€ in een jaar is bijna net zoveel als een (bijvoorbeeld) Zappi aanschaffen (de kabels etc. liggen er immers al). Goedkoopste is de EVBox op bijvoorbeeld 23A, met load balancer, meestal laad ik ‘s nachts, en dan accepteren dat we bruto op 5,4 kW laden. Voor de Niro is dat netto 4.7 kW, kun je in een nacht, daltarief, toch van 20 naar (bijna) 80% laden. De Audi heeft wel ruim minder laadverlies (7%) maar is dan een wat ander verhaal, en haal je in een daltarief periode maar 45% SoC. Voor ons gebruik wel voldoende. Echt ruim beneden de 20A is echter geen optie.
Voorlopig dus naar 3-fase 25A, en met de installateur overleggen wat nog veilig genoeg is. Worst case, een 3-fase lader aanschaffen. Overigens zal de 1-fase 5 kW SolarEdge wat mij betreft op dezelfde fase worden aangesloten als de autolader, dus dan is in de zomer overdag laden qua vermogen geen issue en kan de EVBox wel op 25A gezet worden zonder enig risico. De komende week of twee weken zal het duidelijk worden.
Allen dank voor jullie reacties.
Ik zou de EV box op 25A afzekeren of zelfs op 32A, uiteraard met de LB op 25A.
Dan kun je je 1 fase Niro en je eTron op 1 fase met 5,8 kW laden en in combinatie met je PV zelfs met 7,4 kW.

[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 08-10-2022 21:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
eltron schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:41:
[...]

Hier ben ik t echt niet mee eens... Als je een 3 fase lader zou nemen kan je 1 fase met 5,7 en 3 fase met 11 of 17 laden. Das echt meer dan genoeg. Daar ga je toch geen 800 per jaar voor betalen..

Die EVBox kan je gewoon met 25a afzekeren en op 25a instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Makrolon schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:11:
[...]

Hier ben ik t echt niet mee eens... Als je een 3 fase lader zou nemen kan je 1 fase met 5,7 en 3 fase met 11 of 17 laden. Das echt meer dan genoeg. Daar ga je toch geen 800 per jaar voor betalen..

natuurlijk kan dat, maar als je naar all electric gaat, nog een paar stroomvreters hebt en 2 EV die je af en toe op dezelfde dag wilt laden op max snelheid, dan wordt het wel erg krap allemaal.
En door naar all electric te gaan bespaar je dus al een kleine 300 op je vaste aansluiting gas. Dus effectief 500 meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Makrolon schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:11:
[...]

Dank je @Makrolon
Dat was ook wat ik wilde, maar met in het achterhoofd de eerdere discussies hier over selectiviteit was ik onzeker of dat kan. 25A is zat, voorlopig geen investering in een andere laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
eltron schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:43:
[...]

natuurlijk kan dat, maar als je naar all electric gaat, nog een paar stroomvreters hebt en 2 EV die je af en toe op dezelfde dag wilt laden op max snelheid, dan wordt het wel erg krap allemaal.
En door naar all electric te gaan bespaar je dus al een kleine 300 op je vaste aansluiting gas. Dus effectief 500 meer.
3 maal 35A is wellicht later nodig, maar nu moet volgens mijn berekeningen 3 maal 25A voldoende zijn, vermits de verbruikers goed verdeeld zijn en de autolader wordt afgeremd door een load balancer als dat eens nodig is.
We laden nooit de twee auto’s op dezelfde dag, we zijn geen kilometervreters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
DonJuape schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:14:
[...]

Ik zou de EV box op 25A afzekeren of zelfs op 32A, uiteraard met de LB op 25A.
Dan kun je je 1 fase Niro en je eTron op 1 fase met 5,8 kW laden en in combinatie met je PV zelfs met 7,4 kW.
@DonJuape
Dat zullen we zeker proberen, in de zomer leveren de panelen 5 kW vermogen en totaal 25-40 kWh op zonnige dagen. Dus omvormer en autolader op dezelfde fase.

[ Voor 3% gewijzigd door EVfan op 09-10-2022 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
eltron schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:43:
[...]

Tenzij je meerdere huishoudens op 1 aansluiting draait is 3x35 echt maar in hele bijzondere situaties nodig...

Stel dat je warmtepomp de hele nacht 3x10 ampère aan stroom zou trekken wat echt heel veel is, kan je nog 12 uur x bijna 11kw in 2 autos laden. Das 66kw per auto, meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
EVfan schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:17:
[...]

Dank je @Makrolon
Dat was ook wat ik wilde, maar met in het achterhoofd de eerdere discussies hier over selectiviteit was ik onzeker of dat kan. 25A is zat, voorlopig geen investering in een andere laadpaal.
Ja selectief ben je dan niet meer. Maar dat is niet onveilig, en hoevaak gaat het gebeuren dat je sluiting krijgt in de laadpaal of kabel er naartoe ;)

Je zou de EVBox zoals je al zei voor de zekerheid nog 1 of 2 ampère lager kunnen laten instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
edit: verwijderd

[ Voor 82% gewijzigd door IvoB2 op 09-10-2022 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
EVfan schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:33:
[...]

@Tommie12
Maar een 3-fase lader verhelpt dat wel voor de Audi, maar dan is laden van de Kia weer erg traag. Het laatste is een eventueel acceptabele oplossing, het eerste, dus 1-fase 3,7 kW met de EVBox de Audi laden eigenlijk niet.
Dus concreet, kan ik een 24A laadstroom instellen op de EVBox en die groep met 25A zekeren als de 3- fase hoofdzekering 25A is.
Trek je niet te veel aan van die zogenaamde selectiviteit.

In ons huis zondigen we daar een paar keer tegen ( binnen de wettelijke regels), en in de laatste 25 jaar is hier nog nooit een zekering gesprongen.
Besef ook dat voor een periode van minuten je makkelijk 20-30% kan overbelasten zonder dat er iets springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Makrolon schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 08:50:
[...]

Ja selectief ben je dan niet meer. Maar dat is niet onveilig, en hoevaak gaat het gebeuren dat je sluiting krijgt in de laadpaal of kabel er naartoe ;)

Je zou de EVBox zoals je al zei voor de zekerheid nog 1 of 2 ampère lager kunnen laten instellen.
Ga ik doen. Dank voor het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Tommie12 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:09:
[...]

Trek je niet te veel aan van die zogenaamde selectiviteit.

In ons huis zondigen we daar een paar keer tegen ( binnen de wettelijke regels), en in de laatste 25 jaar is hier nog nooit een zekering gesprongen.
Besef ook dat voor een periode van minuten je makkelijk 20-30% kan overbelasten zonder dat er iets springt.
Dank je, tja wat betreft 230V ben ik als relatieve leek altijd wat voorzichtig. Maar er is tenslotte altijd de hoofdzekering van 25A per fase, die echte kortsluiting afvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
EVfan schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:07:
[...]

Dank je, tja wat betreft 230V ben ik als relatieve leek altijd wat voorzichtig. Maar er is tenslotte altijd de hoofdzekering van 25A per fase, die echte kortsluiting afvangt.
En wanneer gebeurt een echte kortsluiting? Dat is pas als er een echt incident gebeurt zoals beschadigen van een kabel, een echte fout in een machine, doorboren van kabel…

Dat zijn incidenten, of dan een hoofdzekering springt, een diff, of een kring maakt niet uit, zo lang je maar veilig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Tommie12 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:56:
[...]

En wanneer gebeurt een echte kortsluiting? Dat is pas als er een echt incident gebeurt zoals beschadigen van een kabel, een echte fout in een machine, doorboren van kabel…

Dat zijn incidenten, of dan een hoofdzekering springt, een diff, of een kring maakt niet uit, zo lang je maar veilig bent.
Eens, de zwakste schakel zal dan zijn werk doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Makrolon schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 08:49:
[...]

Tenzij je meerdere huishoudens op 1 aansluiting draait is 3x35 echt maar in hele bijzondere situaties nodig...

Stel dat je warmtepomp de hele nacht 3x10 ampère aan stroom zou trekken wat echt heel veel is, kan je nog 12 uur x bijna 11kw in 2 autos laden. Das 66kw per auto, meer dan genoeg.
Ik heb inmiddels van @EVfan begrepen dat zij niet veel km maken dus dan is het wel te overzien.
Maar als beide EV frequent de maximale range nodig hebben ligt dat anders.
Je wilt toch niet halverwege de nacht de EV gaan verwisselen omdat je de volgende ochtend beide maximale range nodig hebt.

En in onze situatie is de warmtepomp maar één van de strroomvreters. Ik heb ook nog een paar kids die tot diep in de nacht zitten te gamen met elk minimaal 0,5kW, en vaak nog wasmachine en droger erbij,
Dan willen ze af en toe nog een pizza bakken of iets anders op inductie ergens halverwege de nacht, oftewel iedere situatie is anders en 3x25A zou ik van tijd tot tijd aan tekort komen met 2EV en Jacuzzi. Met een beetje planning is dat wel op te lossen, maar zou mij ook wel € 800/jr waard zijn om mij daar niet druk over te maken.

En ik snap jouw punt wel dat het in veel situaties wel past. Maar ik zou zelf in dergelijke situatie voor gemak gaan.

12u is mooi maar ziet er al best anders uit als je laat op de avond aan komt en voor 6u weer verder gaat.
Zou mooi zijn als 1e EV dan al vol zit, maar anders moet je toch rond 02u gaan wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:27
eltron schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:59:
[...]

Ik heb inmiddels van @EVfan begrepen dat zij niet veel km maken dus dan is het wel te overzien.
Je wilt toch niet halverwege de nacht de EV gaan verwisselen omdat je de volgende ochtend beide maximale range nodig hebt.

En in onze situatie is de warmtepomp maar één van de strroomvreters. Ik heb ook nog een paar kids die tot diep in de nacht zitten te gamen met elk minimaal 500kW, en vaak nog wasmachine en droger erbij,
Dan willen ze af en toe nog een pizza bakken of iets anders op inductie ergens halverwege de nacht, oftewel iedere situatie is anders en 3x25A zou ik van tijd tot tijd aan tekort komen met 2EV en Jacuzzi. Met een beetje planning is dat wel op te lossen, maar zou mij ook wel € 800/jr waard zijn om mij daar niet druk over te maken.

En ik snap jouw punt wel dat het in veel situaties wel past. Maar ik zou zelf in dergelijke situatie voor gemak gaan.

12u is mooi maar ziet er al best anders uit als je laat op de avond aan komt en voor 6u weer verder gaat.
Zou mooi zijn als 1e EV dan al vol zit, maar anders moet je toch rond 02u gaan wisselen.
Als ze alle2 MAX moeten zijn, en de één al een eind op weg is,
kan je toch ook de laadstroom in de auto?App van die bijna volle auto verlagen?

Ik neen aam dat deze situatie niet dagelijks zal zijn...

3x25A ~17kWh (ex panelen)
-/- wat het huis nodig heeft. (hele nacht 5kW /h??)

Dat zijn nog héél wat kWh-tjes tegen 1:5km (??) per uur....

~60km /uur voor 2 auto's, waarvan 1 al redelijk vol.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

En in onze situatie is de warmtepomp maar één van de strroomvreters. Ik heb ook nog een paar kids die tot diep in de nacht zitten te gamen met elk minimaal 500kW, en vaak nog wasmachine en droger erbij,

Dubbele lader dan ;) een extra zappi verdiend zichzelf in 2 jaar terug met een besparing van 800 euro per jaar. Mij heb je nog niet overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Hansieo schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:21:
[...]

Als ze alle2 MAX moeten zijn, en de één al een eind op weg is,
kan je toch ook de laadstroom in de auto?App van die bijna volle auto verlagen?

Ik neen aam dat deze situatie niet dagelijks zal zijn...

3x25A ~17kWh (ex panelen)
-/- wat het huis nodig heeft. (hele nacht 5kW /h??)

Dat zijn nog héél wat kWh-tjes tegen 1:5km (??) per uur....

~60km /uur voor 2 auto's, waarvan 1 al redelijk vol.
Dan ga je al uit van dubbele lader zoals Makrolon als oplossing aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Makrolon schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:46:
[...]

Dubbele lader dan ;) een extra zappi verdiend zichzelf in 2 jaar terug met een besparing van 800 euro per jaar. Mij heb je nog niet overtuigd.
Ik denk inderdaad dat je met dubbele lader het probleem ook kan oplossen en ook goedkoper dan uitbreiden capaciteit. Zal in sommige situaties krap, maar moet in meeste gevallen wel kunnen. Zeker als er ook nog wat marge uit de zonnepanelen komt zoals in deze casus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:03
[...]
.....
En in onze situatie is de warmtepomp maar één van de stroomvreters. Ik heb ook nog een paar kids die tot diep in de nacht zitten te gamen met elk minimaal 500kW, en vaak nog wasmachine en droger erbij,
.....
Ik neem aan dat je kid's 500 Wh gebruiken met gamen..........500kW, dat zou meer dan 2000Ampere per stuk zijn ;) .

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Peter-036 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:54:
[...]

Ik neem aan dat je kid's 500 Wh gebruiken met gamen..........500kW, dat zou meer dan 2000Ampere per stuk zijn ;) .
Dan zitten ze wel lekker warm. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

[ Voor 82% gewijzigd door eltron op 09-10-2022 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 07:51
Even vraagje voor de kenners, bij mij is een Wallbox pulsar plus geplaatst aangesloten op drie fases met loadbalancer in de meterkast. Nu hebben ze hem fysiek afgesteld op 13 ampere uit voorzorg was de boodschap maar dat zou met deze setup toch helemaal niet nodig zijn?
Pagina: 1 ... 33 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen