Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Bedankt, ik heb er even naar gekeken maar dat gaat mijn petje te boven denk ik.Senaxx schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:33:
[...]
Weet niet hoe technisch je bent maar je zou eventueel EVCC kunnen overwegen.
https://github.com/evcc-io/evcc
Deze bieden ze helaas niet aan. In mijn beleving heeft het wel nut aangezien ik de opgewekte stroom nu niet gebruik en teruglever voor 11 cent per Kwh en deze winter terug moet kopen voor 1.05 per Kwh.Inspired schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:47:
[...]
De Aflen kan dit met wat hobby wel. Staat wel in dit topic. Maar is dat voor 2025 nuttig dan?
Mogelijk accepteert de LM/WG dat je een paal installeert in eigen beheer en declareert met een kWh meter? Zo heb ik dat gedaan met mijn Zappi. Ik kreeg dan 2000,- euro meer terug van mijn leasebudget en declareer mijn laadstroomkosten eens per kwartaal met een app van de LM.Volksdennis schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:49:
Binnen 6 weken wordt met enige vertragen onze EV6 geleverd en nu mag er via de leasemaatschappij een thuis laadpaal besteld worden bij Eneco.
Huis aansluiting is een 3x25A, aangezien het het huis full electric is zal load balancing zeker noodzakelijk zijn. De keuze valt dan op de Alfen Eve Single Pro-line.
Mijn huis is ook full electric en ik heb de LB inderdaad nodig vanwege de 1 fase WP.
[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 20-09-2022 16:33 ]
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Hier spreekt men in de media over een grens van 2.500 kWh voor stroom en 1.169 m³ voor gas, als " het gemiddelde verbruik van een Nederlands gezin" om te hanteren aan vooroorlogse prijzen. Daarboven zou je gewoon de nu geldende prijs betalen.LastSamurai schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:49:
[...]
Nee,dat bedoel ik niet. Als we als gezin 3000 kWh voor een lager tarief krijgen en daarboven de marktprijs moeten betalen. Dan ga ik uit die 3000 kWh niet de auto laden. Pas als het voordelige budget op is ga ik thuis laden tot die tijd aan de straat.
De maatregel zou overigens 6 tot 10 miljard kosten. Hopelijk worden deze niet via een andere weg aan dezelfde consument terug opgevraagd want dan schiet je er weinig mee op.
[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 20-09-2022 16:34 ]
Ik snap echt niet hoe de overheid zo de mensen wil overtuigen om in een electrische auto te stappen .. maar goed.IvoB2 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:32:
[...]
Hier spreekt men in de media over een grens van 2.500 kWh voor stroom en 1.169 m³ voor gas, als " het gemiddelde verbruik van een Nederlands gezin" om te hanteren aan vooroorlogse prijzen. Daarboven zou je gewoon de nu geldende prijs betalen.
De maatregel zou overigens 6 tot 10 miljard kosten. Hopelijk worden deze niet via een andere weg aan dezelfde consument terug opgevraagd want dan schiet je er weinig mee op.
*sowieso
Of met een warmtepomp te gaan verwarmen.DonJunior schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:36:
[...]
Ik snap echt niet hoe de overheid zo de mensen wil overtuigen om in een electrische auto te stappen .. maar goed.
Hier krijg je een vaste premie voor verwarming op stookolie en gas.
Niets voor pellets (dat ze van overheidswege verkopen als biobrandstof en waarmee ze hun doelstellingen gemakkelijker mee kunnen halen) en warmtepomp (wat ze voorheen zelf promoten ivm de transitie).
Wat doen ze bij de eerste de beste crisis: fossiel met cash premies steunen en doen alsof de rest niet bestaat.
Die overcapaciteit gaat straks toch de auto in? Dan heb je tot 2025 geen issue. Ook gaf je toch aan dat je een Alfen krijgt?Volksdennis schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:12:
[...]
Deze bieden ze helaas niet aan. In mijn beleving heeft het wel nut aangezien ik de opgewekte stroom nu niet gebruik en teruglever voor 11 cent per Kwh en deze winter terug moet kopen voor 1.05 per Kwh.
Hoe je het draait of keert, uiteindelijk komen alle inkomsten van de overheid vanuit de bevolking...IvoB2 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:32:
[...]
Hier spreekt men in de media over een grens van 2.500 kWh voor stroom en 1.169 m³ voor gas, als " het gemiddelde verbruik van een Nederlands gezin" om te hanteren aan vooroorlogse prijzen. Daarboven zou je gewoon de nu geldende prijs betalen.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Correct.Blokker_1999 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:32:
[...]
Hoe je het draait of keert, uiteindelijk komen alle inkomsten van de overheid vanuit de bevolking...
Maar individueel maakt het wel een verschil of je die kan vermijden door bv. minder te verbruiken als ze via het verbruik teruggevorderd worden of via een forfaitaire belasting waar je niet omheen kan.
Wat bedoel je precies? Een omvormer maakt toch van AC, DC?DigitalHombre schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:35:
Ergens opgevangen dat bepaalde omvormers ook DC kunnen leveren voor batterijen. Is hier dan nog een specifieke stukje hardware nodig voor de EV batterij? De spanning ligt toch een stuk hoger, tot 800V voor bepaalde merken. En wat zou hier dan de winst zijn? Minder verliezen op het hele proces?
Een Smappee zal op 3F alleen laden als er een 4.1kW is lijkt me ja. Je zou hem echter als 1F kunnen configureren.dencowboy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:12:
De Zappi v2.1 kan zelf van 3F omschakelen naar 1F en zo laden op 1.4kw. Andere laadpalen (zoals bv Smappee EV Wall) kunnen dit niet. Gebruiken zij dan wel alle mogelijke zonne-energie (in combinatie met opgehaalde energie) om zo constant tegen minimum 4.1Kw te laden?
De Zappi doet dat in ECO mode (aanvullen van het net tot 1.4kW op 1 fase en 4.2kW op 3 fase). Of de Smappee ook zo'n modus heeft weet ik niet.dencowboy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:12:
De Zappi v2.1 kan zelf van 3F omschakelen naar 1F en zo laden op 1.4kw. Andere laadpalen (zoals bv Smappee EV Wall) kunnen dit niet. Gebruiken zij dan wel alle mogelijke zonne-energie (in combinatie met opgehaalde energie) om zo constant tegen minimum 4.1Kw te laden?
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Die zonnepanelen-omvormers maken van DC AC en voor de EV batterij is uiteindelijk DC nodig. Dus opnieuw van AC naar DC. Dat is dus één stap (denk aan de verliezen) nutteloos. Die omvormers kunnen dan ook rechtstreeks DC naar de EV sturen maar de spanning moet dan vaak een stuk omhoog. Ik vroeg me af of daar de verliezen in dezelfde orde van grootte zijn dan bij de "gewoon" 230V AC laden via de onboard omvormer. En kan die onboard omvormer de energie vanuit de zonnepanelen zonder meer aan?Inspired schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:41:
[...]
Wat bedoel je precies? Een omvormer maakt toch van AC, DC?
Dit kan met Maxem gekoppeld aan de Alfen paal, kost je wel 1000 euro ofzo. Maar ik verwacht dat Alfen zelf ook wel zoiets gaat maken of integreren voor 2025.Volksdennis schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:12:
[...]
Deze bieden ze helaas niet aan. In mijn beleving heeft het wel nut aangezien ik de opgewekte stroom nu niet gebruik en teruglever voor 11 cent per Kwh en deze winter terug moet kopen voor 1.05 per Kwh.
Dit begrijp ik niet. Elke kW die je teruglevert mag je wegstrepen tegen de kW die je vervolgens ergens anders verbruikt. Die 11 cent per kWh gaat pas lopen als je MEER teruglevert dan verbruikt.Volksdennis schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:12:
[...]
Tenzij je tussen het opwekken en gebruik het nieuwe contract-jaar ingaat. Dat deel ben je dan inderdaad kwijt.
[ Voor 9% gewijzigd door Sircuri op 22-09-2022 08:09 ]
Signature van nature
Ben nog aan het uitzoeken of hij enkel 3.7kw aan kan of ook 7.4kw… Heb in ieder geval 3 fase meterkast met 3x25A.
Belangrijk is dat ik hem op tijden kan schakelen aangezien ik alleen tijdens piekuren wil laden, dan heb ik zonnepaneel technisch overcapaciteit, niet in de daluren…
Voor een PHEV zou ik vooral niet te veel aan een lader uitgeven. Daar is 3x25 ook niet per se voor nodigMartijn schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:22:
Met gevaar dat deze vraag al gesteld en beantwoord is, kan iemand mij een advies geven voor een kleine lader voor een Lynk 01 PHEV?
Ben nog aan het uitzoeken of hij enkel 3.7kw aan kan of ook 7.4kw… Heb in ieder geval 3 fase meterkast met 3x25A.
Belangrijk is dat ik hem op tijden kan schakelen aangezien ik alleen tijdens piekuren wil laden, dan heb ik zonnepaneel technisch overcapaciteit, niet in de daluren…
De piekuren / zonoverschoturen, duren vaak veel langer dan het laden van zo'n accu nodig heeft.
Ter vergelijking, ik heb zelf een full EV met 28kwh accu (=2x de lynk&co accu) en rijd zo 150km op een werkdag. Dat kan ik, als ik wil, door de nacht volledig volladen met de trage 230v stopcontact granny charger
3.7kw is dus ruim, ruim voldoende. Mijn granny charger levert immers minder.
Wil je het toch graag en alle opties hebben, ik zou zeggen dat een Wallbox Pulsar Plus is wat je zoekt. Die kan zeer vlot laden en zelfs afgestemd op de levering van je panelen / overschot. En is fysiek een zeer kleine lader, en ook niet heel duur.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Ok dankje, punt is dat ik ‘s nachts dus niet wil laden. Bij mij in Brabant eindigen de piekuren om 21:00 dus heb ik als ik rond 18:00 thuis kom maar 3 uurtjes om vol te laden. De accu is volgens mij iets meer als 17kwh dus met 3.7 kom ik er niet echt…Richh schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:37:
[...]
Voor een PHEV zou ik vooral niet te veel aan een lader uitgeven. Daar is 3x25 ook niet per se voor nodigzo'n accu heb je eigenlijk best snel vol.
De piekuren / zonoverschoturen, duren vaak veel langer dan het laden van zo'n accu nodig heeft.
Ter vergelijking, ik heb zelf een full EV met 28kwh accu (=2x de lynk&co accu) en rijd zo 150km op een werkdag. Dat kan ik, als ik wil, door de nacht volledig volladen met de trage 230v stopcontact granny charger
3.7kw is dus ruim, ruim voldoende. Mijn granny charger levert immers minder.
Wil je het toch graag en alle opties hebben, ik zou zeggen dat een Wallbox Pulsar Plus is wat je zoekt. Die kan zeer vlot laden en zelfs afgestemd op de levering van je panelen / overschot. En is fysiek een zeer kleine lader, en ook niet heel duur.
Aangezien de Lynk nu in sommige gevallen met een 7kw granny lader geleverd wordt ga ik ervan uit dat ie dus meer zou moeten kunnen, dus in mijn geval op 1x25A max 5.8kw ofzo… Dat zou al een stuk beter zijn…
Klopt maar een laadpaal is toekomstgericht een goed keuze, hoop ik.Richh schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:37:
[...]
Niet heel duur? Hier in België zit je met installatie en keuring toch op +2000 euro
Ook de Zappi kan laden op overschot met als USP dat deze op normaal op 3 fase en op overschot op 1 fase kan laden zodat het laden al bij een overschot van 1,4kW kan beginnen (i.p.v. 3x 1,4kW).voodoo077 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:45:
[...]
Klopt maar een laadpaal is toekomstgericht een goed keuze, hoop ik.
Niet heel duur? Hier in België zit je met installatie en keuring toch op +2000 euro
Ik probeer hem te begrijpen, maar waarom wil je juist in de piekuren laden? En niet in de daluren (vaak goedkoper).Martijn schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:44:
[...]
Ok dankje, punt is dat ik ‘s nachts dus niet wil laden. Bij mij in Brabant eindigen de piekuren om 21:00 dus heb ik als ik rond 18:00 thuis kom maar 3 uurtjes om vol te laden. De accu is volgens mij iets meer als 17kwh dus met 3.7 kom ik er niet echt…
Aangezien de Lynk nu in sommige gevallen met een 7kw granny lader geleverd wordt ga ik ervan uit dat ie dus meer zou moeten kunnen, dus in mijn geval op 1x25A max 5.8kw ofzo… Dat zou al een stuk beter zijn…
Bij mij gaat de laden (3,7kWh afgesteld op 2,2kWh) pas rond 23:00 uur aan en schakelt ergens in de nacht weer uit.
De Lynk & Co 01 kan geladen worden met max 3,7 kW aan 1 fase zie ik hier: https://www.wallboxdiscou...omerk/lynk-co/lynk-co-01/Martijn schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:22:
Met gevaar dat deze vraag al gesteld en beantwoord is, kan iemand mij een advies geven voor een kleine lader voor een Lynk 01 PHEV?
...
Dus in principe is elke simpele laadpaal genoeg, maar misschien is het handig iets verder vooruit te kijken en een 3-fase laadpaal te kiezen (11 kW is dan genoeg en past ook prima bij je 3x25A electriciteitsaansluiting). Veel laadpalen zijn tegenwoordig sowieso al standaard geschikt voor 3-fasen.
Tijdschakelaar is misschien wat lastiger, soms kan dit in de auto zelf ingesteld worden. Voor een vaste laadpaal zul je anders een tijdschakelaar in de meterkast moeten inbouwen, of een laadpaal vinden die dat zelf kan.
Je hebt bv. ook de veelbesproken Zappi laadpaal, die desgewenst flexibel je overschot aan zonnestroom kan laden in je auto, maar dan ben je wel wat duurder uit.
Opel Ampera-e (2020)
Reguliere granny chargers die in een normaal (Schuko) stopcontact kunnen zijn volgens mij nooit meer dan 16A (dus 3,7 kW), maar zijn ook vaak begrensd op 10 of 12/13A om brandgevaar bij minder robuuste bekabeling/stopcontacten te voorkomen. Dus een 7 kW granny charger lijkt mij niet te kloppen?Martijn schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:44:
[...]
...
Opel Ampera-e (2020)
Mijn daluren beginnen al om 21:00, dus daarvoor moet ik vol zitten. Ik heb namelijk een dubbele meter en daarbij dubbel tarief bij ShellEnergy (enkel kan niet bij slimme meter bij hun). Salderen werkt dus ook apart voor dal en apart voor piek... Piek heb ik uiteraard veel meer beschikbaar dan dal...FabianGTI schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:14:
[...]
Ik probeer hem te begrijpen, maar waarom wil je juist in de piekuren laden? En niet in de daluren (vaak goedkoper).
Bij mij gaat de laden (3,7kWh afgesteld op 2,2kWh) pas rond 23:00 uur aan en schakelt ergens in de nacht weer uit.
Jamaar, jamaar: je wil dan toch laden op het goedkope tarief en dat begint om 21:00?Martijn schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:45:
[...]
Mijn daluren beginnen al om 21:00, dus daarvoor moet ik vol zitten. Ik heb namelijk een dubbele meter en daarbij dubbel tarief bij ShellEnergy (enkel kan niet bij slimme meter bij hun). Salderen werkt dus ook apart voor dal en apart voor piek... Piek heb ik uiteraard veel meer beschikbaar dan dal...
's nachts schijnt de zon niet ehmultikoe schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:48:
[...]
Jamaar, jamaar: je wil dan toch laden op het goedkope tarief en dat begint om 21:00?
www.google.nl
Sinds augustus 2022 zegt Lynk op de website dat het volgende bij de auto zit:Wesco schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:39:
[...]
De Lynk & Co 01 kan geladen worden met max 3,7 kW aan 1 fase zie ik hier: https://www.wallboxdiscou...omerk/lynk-co/lynk-co-01/
Dus in principe is elke simpele laadpaal genoeg, maar misschien is het handig iets verder vooruit te kijken en een 3-fase laadpaal te kiezen (11 kW is dan genoeg en past ook prima bij je 3x25A electriciteitsaansluiting). Veel laadpalen zijn tegenwoordig sowieso al standaard geschikt voor 3-fasen.
Tijdschakelaar is misschien wat lastiger, soms kan dit in de auto zelf ingesteld worden. Voor een vaste laadpaal zul je anders een tijdschakelaar in de meterkast moeten inbouwen, of een laadpaal vinden die dat zelf kan.
Je hebt bv. ook de veelbesproken Zappi laadpaal, die desgewenst flexibel je overschot aan zonnestroom kan laden in je auto, maar dan ben je wel wat duurder uit.
- 2 laadkabels (PHEV vanaf aug-22): Type 2 7.2kW. Schuko
Dus weet niet wat ik me daarvan voor moet stellen... Wellicht dat ik dus met een wallbox WEL sneller kan laden... Lynk zegt nu namelijk op haar website 2.5-4.5u voor volladen... Dat impliceert meer dan 3.7kw/h...
Nu wordt het ingewikkeld....
Jij wil vol zitten voor 21:00 omdat dan het daltarief begint. Maar nu zeg je dat je vol wil zitten als de zon stopt met schijnen. Dat is ruim voor 21:00, dus ik vermoed dat er een veel complexere redenatie achter jouw laad-regime zit. Waarbij uiteindelijk die vaste grens van 21:00 helemaal niet belangrijk meer is.
Inderdaad.
Maar het moeten dan toch al veel PV-panelen op een westelijke oriëntatie zijn om gedurende een klein deel van het jaar met een relatief groot vermogen nog te kunnen laden op zonnestroom tussen 18:00 en 21:00 uur?
En dan nog overproductie van wat de woning in die periode zelf niet nodig heeft.
Een 1/32A Type 2 kabel voor een een laadpaal een een granny charger (waarschijnlijk max 13A) voor Schuko.Martijn schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:53:
[...]
Sinds augustus 2022 zegt Lynk op de website dat het volgende bij de auto zit:
- 2 laadkabels (PHEV vanaf aug-22): Type 2 7.2kW. Schuko
Dus weet niet wat ik me daarvan voor moet stellen... Wellicht dat ik dus met een wallbox WEL sneller kan laden... Lynk zegt nu namelijk op haar website 2.5-4.5u voor volladen... Dat impliceert meer dan 3.7kw/h...
Maar juist met dubbel tarief wil je toch juist zoveel mogelijk laden tegen het lagere daltarief zolang we nog 100% kunnen salderen?Martijn schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:45:
[...]
Mijn daluren beginnen al om 21:00, dus daarvoor moet ik vol zitten. Ik heb namelijk een dubbele meter en daarbij dubbel tarief bij ShellEnergy (enkel kan niet bij slimme meter bij hun). Salderen werkt dus ook apart voor dal en apart voor piek... Piek heb ik uiteraard veel meer beschikbaar dan dal...
Het is allemaal niet zo lastig jongens.multikoe schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:54:
[...]
Nu wordt het ingewikkeld....
Jij wil vol zitten voor 21:00 omdat dan het daltarief begint. Maar nu zeg je dat je vol wil zitten als de zon stopt met schijnen. Dat is ruim voor 21:00, dus ik vermoed dat er een veel complexere redenatie achter jouw laad-regime zit. Waarbij uiteindelijk die vaste grens van 21:00 helemaal niet belangrijk meer is.
Tijdens piekuren schijnt de zon het meest, dus heb ik over het jaar heen tijdens piek heel veel overcapaciteit. Dus moet ik zolang ik kan salderen tijdens piek ook laden...
Tijdens daluren heb ik alleen in het weekend zonopbrengst, echter verbruik ik dat nagenoeg allemaal gedurende het jaar tijdens de daluren (weekend en 's avonds / 's nachts door de weeks)...
Dus tijdens daluren laden kost met mijn kwh tarief, terwijl ik er dan maar 10 cent per kwh in de piek voor terug krijg als teruglevertarief...
Je saldeert in 2 porties bij een dubbeltarief... Piek opbrengt vs piek gebruik en dal opbrengst vs dal verbruik...maharens schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:04:
[...]
Maar juist met dubbel tarief wil je toch juist zoveel mogelijk laden tegen het lagere daltarief zolang we nog 100% kunnen salderen?
Op mijn afrekening worden alle kWh's op 1 hoop gegooid en dat is volgens mij ook hoe het hoort.
[ Voor 30% gewijzigd door maharens op 23-09-2022 12:09 ]
OK, maar dat impliceert dus dat je aan een snellere laadpaal sneller kan laden... Dus thuis een 3 fase 22kwh wallbox laadpaal installeren zou me in staat moeten stellen op 1 fase op 25A te laden (bij 0 load op door de rest van het huis op die fase)?Inspired schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:04:
[...]
Een 1/32A Type 2 kabel voor een een laadpaal een een granny charger (waarschijnlijk max 13A) voor Schuko.
Denk het, lijkt erop dat de post aug 2022 sneller kan laden? Maar dat weet men in het Lync topic wel denk ik.Martijn schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:09:
[...]
OK, maar dat impliceert dus dat je aan een snellere laadpaal sneller kan laden... Dus thuis een 3 fase 22kwh wallbox laadpaal installeren zou me in staat moeten stellen op 1 fase op 25A te laden (bij 0 load op door de rest van het huis op die fase)?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Een gewoon stopcontact in huis is meestal afgezekerd op 16A of 20A, maar dit zijn volgens de normen slechts tijdelijke belastingen die niet meer dan 15 minuten mogen duren. Als je naar de normering gaat kijken dan is 13A de grens voor permanente belasting. Daarom dat een granny charger nooit meer dan 13A zal trekken in Europe, op voorwaarde dat deze voldoet aan alle normering. Grotere stroomsterktes zijn wel mogelijk, maar dan moet je een andere stekker hebben.Wesco schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:43:
[...]
Reguliere granny chargers die in een normaal (Schuko) stopcontact kunnen zijn volgens mij nooit meer dan 16A (dus 3,7 kW), maar zijn ook vaak begrensd op 10 of 12/13A om brandgevaar bij minder robuuste bekabeling/stopcontacten te voorkomen. Dus een 7 kW granny charger lijkt mij niet te kloppen?
Uiteindelijk is een vaste laadinstallatie thuis van 22kW ook niet veel anders dan een granny charger (hebben we daar nog altijd geen mooie nederlandse benaming voor?) maar dan zonder stekker.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Nou, heb nu een contract voor nog bijna 3 jaar met 1.65/m3 en 36/39 cent per kwh, dus na een andere supplier gaan zal me hoe dan ook geld gaan kosten en lijkt me niet verstandig.Termy schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:33:
@Martijn Zo te horen is de oplossing die je zoekt een andere leverancier zoeken die wel over het geheel saldeert. Of naar enkeltarief. Dat lijkt me nuttiger dan een laadsituatie inrichten voor een tijdelijke situatie.
Ik het lijkt dat ik het beste af ben met of een Zappi 3 fase of een Wallbox 3 fase. Lijkt me dat ik in beide situaties op max 25A, dus 5.8kw ofzo moet kunnen laden... Stel dat ik met een paar jaar naar volledig elektrisch ga, ben ik al goed voorbereid...
Hoe bedoel je dit laatste? Het feit dat je thuis nooit 22kW kan halen aangezien 99% van de 3 fase aansluitingen 3x25A is?Blokker_1999 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:45:
[...]
Uiteindelijk is een vaste laadinstallatie thuis van 22kW ook niet veel anders dan een granny charger (hebben we daar nog altijd geen mooie nederlandse benaming voor?) maar dan zonder stekker.
Doe ik dit best wanneer ik aankom, zodat de batterij nog een heel klein beetje warm is van het traject. Of best helemaal op het einde net voor het vertrek (lees de hele nacht voor we vetrekken)?
Bedankt
Elke keer als je thuis komt is hij leeg en elke keer als je vertrekt heb je een volle accu?Martijn schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:44:
[...]
Ok dankje, punt is dat ik ‘s nachts dus niet wil laden. Bij mij in Brabant eindigen de piekuren om 21:00 dus heb ik als ik rond 18:00 thuis kom maar 3 uurtjes om vol te laden. De accu is volgens mij iets meer als 17kwh dus met 3.7 kom ik er niet echt…
Als het puur om hoog/laagtarief gaat, salderen gaat gewoon over beide. Het afbouwen daarvan is ook bij 10% afbouw nog erg lucratief
7kwh granny lader lijkt me sterk, een normale 16A groep klapt er dan namelijk uit
Dat is natuurlijk wel zovoodoo077 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:45:
[...]
Klopt maar een laadpaal is toekomstgericht een goed keuze, hoop ik.
Ik heb zelf een relatief domme Tesla Gen3 lader aan de muur geschroefd, als je weet wat je aan het doen bent kan dat prima voor <€600 all-in.
@Martijn, als je auto op vaste gezette tijden kan uitschakelen, dan ben je er ookal met zo'n oplossing. Dat kan zo'n Tesla Gen3 namelijk niet.
Met een Wallbox Pulsar Plus kan het volgens mij allemaal, zeker als je handig bent (ding heeft een api).
IvoB2 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:36:
Maar dat mag in Vlaanderen niet.
Een laadpaal moet hier aangemeld worden bij de netbeheerder en vooraleer je dat doet moet hij en zijn aansluitingen technisch goedgekeurd zijn en voorkomen op de synergrid listing.
Je kan dus niet zomaar iedere laadpaal thuis installeren en zit altijd met de keuringskosten als extra kost bovenop de kost van de laadpaal.

Wat onhandig zeg, dan zal het inderdaad heel snel in de papieren lopen... Ik wist niet dat dat in Vlaanderen anders werkte dan in Nederland. Ook een beetje aanstellerij imho; het aansluiten van een laadpaal is geen hogere wiskunde.
[ Voor 51% gewijzigd door Richh op 24-09-2022 00:06 ]
Een laadpaal moet hier aangemeld worden bij de netbeheerder en vooraleer je dat doet moet hij en zijn aansluitingen technisch goedgekeurd zijn en voorkomen op de synergrid listing.
Je kan dus niet zomaar iedere laadpaal thuis installeren en zit altijd met de keuringskosten als extra kost bovenop de kost van de laadpaal.
[ Voor 83% gewijzigd door IvoB2 op 23-09-2022 14:38 ]
Maakt imho weinig tot niets uit. Zo’n granny laadt met max 10A dus ik zou hem direct aanzetten bij aankomst en de klimaattimer (==comfort en minder verbruik de eerste paar km) aanzetten bij vertrek, win/win.MatteC schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:26:
Klein vraagje, deze winter ga ik op vakantie in de bergen mijn ID4 wat moeten bijladen met de granny lader.
Doe ik dit best wanneer ik aankom, zodat de batterij nog een heel klein beetje warm is van het traject. Of best helemaal op het einde net voor het vertrek (lees de hele nacht voor we vetrekken)?
Bedankt
www.google.nl
Keuring kost 150 Euro.IvoB2 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:36:
Je kan best gewoon een CEE 16A (laten) plaatsen en dan een mobiele 22kw mobiele lader kopen. Die vind je rond de 600 Euro.
Hij saldeert apart over piek en over daltarief. Het maakt niet uit hoeveel zonnestroom er tussen 18:00 of 21:00 is, als het verbruik maar in het piektarief is.Richh schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:31:
[...]
Elke keer als je thuis komt is hij leeg en elke keer als je vertrekt heb je een volle accu?en heb je überhaupt voldoende zon overschot tussen 18:00 en 21:00 om de accu mee te vullen? Ik denk dat dat tegenvalt
Ik denk dat hij wel weet hoe zijn eigen energiecontract werkt. Hij heeft duidelijk gezegd dat hij apart saldeert over piek en dal.Als het puur om hoog/laagtarief gaat, salderen gaat gewoon over beide. Het afbouwen daarvan is ook bij 10% afbouw nog erg lucratief
En oprechte nieuwsgierigheid, op welke manier saldeer je dan over beiden op een hoop bij dubbeltarief? Ik snap niet zo goed hoe dat er uit zou moeten zien. Ik heb aan het einde van het jaar 1200kWh piektarief, 2000kWh daltarief en 1800kWh teruggeleverd. Hoeveel kWh piek en hoeveel kWh dal betaal ik dan volgens jou?
[ Voor 4% gewijzigd door Makkelijk op 23-09-2022 16:10 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Wat is de gedachte achter die keuring en listing?IvoB2 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:36:
Hoe is dit anders dan bijvoorbeeld een inductiekookplaat, saunakachel, of iets dergelijks..
(Ik heb zelf ook m'n wallbox geplaatst. Geen problemen mee, werkt al een jaar prima...)
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Dat is wel duur ja, en ook nog onder niveau waar overheid compensatie gaat bieden.Martijn schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:54:
[...]
Nou, heb nu een contract voor nog bijna 3 jaar met 1.65/m3 en 36/39 cent per kwh, dus na een andere supplier gaan zal me hoe dan ook geld gaan kosten en lijkt me niet verstandig.
heb het zelfde probleem maar op iets lager niveau (1,40/m3 en 0,15/kWh) maar mij hoor je ook niet klagen.
((Heb sinds begin dit jaar warmtepomp waardoor gasverbruik minimaliseert, maar als stroom naar 0,70/kWh zou gaan moeten we die misschien uitzetten).
[ Voor 12% gewijzigd door eltron op 23-09-2022 17:05 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Offtopic, maar zolang jij met je vaste contract onder overheidsplafond zit, zit je prima toch...eltron schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:03:
[...]
Dat is wel duur ja, en ook nog onder niveau waar overheid compensatie gaat bieden.
heb het zelfde probleem maar op iets lager niveau (1,40/m3 en 0,15/kWh) maar mij hoor je ook niet klagen.
((Heb sinds begin dit jaar warmtepomp waardoor gasverbruik minimaliseert, maar als stroom naar 0,70/kWh zou gaan moeten we die misschien uitzetten).
Dat lijkt me ook een lastige idd.Makkelijk schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:09:
En oprechte nieuwsgierigheid, op welke manier saldeer je dan over beiden op een hoop bij dubbeltarief? Ik snap niet zo goed hoe dat er uit zou moeten zien. Ik heb aan het einde van het jaar 1200kWh piektarief, 2000kWh daltarief en 1800kWh teruggeleverd. Hoeveel kWh piek en hoeveel kWh dal betaal ik dan volgens jou?
Bij ShellEnergy is het iets gunstiger als ik in eerste instantie dacht, aangezien de belastingdienst voor wat betreft de ODE en BTW vereist dat het per jaar geregeld wordt, ongeacht piek of dal. Dus als ik meer dal stroom verbruik, betaal ik enkel het leveringstarief, en geen ODE en BTW, aangezien die wel weggesaldeerd worden met de overcapaciteit piek...
Idd, komt dus nog bij de kost van de laadpaal.w00Dy schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:26:
[...]
Keuring kost 150 Euro.
Je kan best gewoon een CEE 16A (laten) plaatsen en dan een mobiele 22kw mobiele lader kopen. Die vind je rond de 600 Euro.
Ik reageerde gewoon op de kostprijs van zelfplaatsing.
Ben zelf niet op zoek naar een laadpaal en zeker niet eentje van 22 kW.
Onze EV kan maar 7 kW laden en de thuisinstallatie is eveneens 40 A mono.
Aan 2-4 kW laden op de huidige 32A laadpaal hebben we zelf ruim voldoende.
Het is een gevoelige uitbreiding van je installatie.JanHenk schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:38:
[...]
Wat is de gedachte achter die keuring en listing?
Hoe is dit anders dan bijvoorbeeld een inductiekookplaat, saunakachel, of iets dergelijks..
(Ik heb zelf ook m'n wallbox geplaatst. Geen problemen mee, werkt al een jaar prima...)
Dat moet in Vlaanderen altijd gekeurd worden.
wijzig je niets moet de installatie ook om de 25 jaar herkeurd worden.
Dat men dat niet altijd doet is iets anders.
En het is gewoon de wet.
De meldingsplicht bij een thuislaadpaal is ook nog maar een toevoeging van dit jaar.
De achterliggende gedachte daarbij is dat de netbeheerder (zoals bij PV en thuisbatterijen) de zware verbruikers in een wijk moet kunnen inschatten.
In tegenstelling tot NL mag een stekker-PV en stekker-accu hier ook niet.
Wat betreft de synergridlisting was ik, nu ik erover nadenk, waarschijnlijk wat te voorbarig. Dat gaat o.a. over accu's, PV en bi-directionele laadpalen. De achterliggende gedachte is dat je geen toestellen op het net mag aansluiten die kunnen leveren aan dat net en niet gehomologeerd zijn door de netbeheerder.
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 23-09-2022 17:53 ]
Ik heb precies dezelfde manier van salderen en hanteer precies dezelfde methode met laden. Bij thuiskomst begin ik met laden, tot 21.00 uur. En dan 's ochtends weer vanaf 7.00 uur.Martijn schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:45:
[...]
Bij mijn vorige energieaanbieder werd er geen onderscheid gemaakt in de stroomopbrengst tijdens piek- of daltarief, dus ik begrijp de verwarring bij anderen.
Overigens is het voor mijzelf financieel nauwelijks voordeliger om op de manier te laden zoals ik nu doe, maar ik wil graag praktijkervaring opdoen met zoveel mogelijk laden als ik zonnestroom opwek, met het oog op de nabije toekomst waarin salderen wordt afgebouwd.
Er werkt in Vlaanderen en Nederland wel meer zaken anders.Richh schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:34:
[...]
Wat onhandig zeg, dan zal het inderdaad heel snel in de papieren lopen... Ik wist niet dat dat in Vlaanderen anders werkte dan in Nederland. Ook een beetje aanstellerij imho; het aansluiten van een laadpaal is geen hogere wiskunde.
Saldering is hier bv. ook een totaal ander gegeven. Doorgaans minder lucratief maar wel eenvoudiger.
Als ik hier, als leek, de verschillende soorten saldering in Nederland lees, of toch hoe ze door de leveranciers worden toegepast, denk ik soms toch ook dat ik beter mijn best had moeten doen in wiskunde.
Stekker accu's en stekker PV zijn hier ook niet toegelaten op het net. In Nederland wel (bv. de Sessy).
Er is hier ook geen verbod om je laadpaal zelf te plaatsen. Het moet alleen volgens de regels (en dat zal in Nederland hopelijk niet anders zijn) en er is een keuring door een keuringsinstantie om na te gaan of de regels wel degelijk gevolgd werden. Kostelijker maar uiteindelik wel veiliger. Het is geen hogere wiskunde maar als je ziet welk knutselwerk er in en rond woningen gebeuren blijkt het in de praktijk voor iedereen toch niet zo eenvoudig te zijn dan het op het eerste zicht lijkt.
[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 24-09-2022 09:47 ]
Zit je dus al op 750 euro + die CEE laten plaatsen en de mobiele lader.w00Dy schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:26:
[...]
Keuring kost 150 Euro.
Op hoeveel kom je dan? 1200? Mer, minder?
Slimme laadpaal die op groene stroom werkt kost ongeveer 2000 gekeurd + geïnstalleerd maar dan mag je 45% in je belasting aangeven. Deze kost je dan omgerekend nog 1100 euro.
Dan is de keuze voor een echte laadpaal imo toch de betere keuze.
Het max. te weerhouden bedrag in de belastingsaangifte is 1500 €.
En je moet er een groen stroomcontract voor afsluiten (of al hebben) en de paal semi publiek toegankelijk maken. edit: laatste niet voor particulieren.En vooral heel vlug zijn want de huidige regeling loopt af op 31/12/22 (volgend jaar is het nog 30% om uit te doven na 2024) en de datum van keuring telt.
[ Voor 70% gewijzigd door IvoB2 op 26-09-2022 11:12 ]
Max 1500€ klopt inderdaad.IvoB2 schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:48:
Hoe kom je aan 1100 euro?
Het max. te weerhouden bedrag in de belastingsaangifte is 1500 €.
En je moet er een groen stroomcontract voor afsluiten (of al hebben) en de paal semi publiek toegankelijk maken. .En vooral heel vlug zijn want de huidige regeling loopt af op 31/12/22 (volgend jaar is het nog 30% om uit te doven na 2024) en de datum van keuring telt.
In dit voorbeeld aankoop 2000€ - 45% in belastingsaangifte = 900€
Dus uiteindelijk kost de laadpaal je omgerekend 2000 - 900 = 1100€
Het is geen belastingsvoordeel van max. 1500 €.
Het is max. 1500 € in te brengen in de belastingsaangifte met een max. aftrek van 45%.
45% van 1500 € is 675 € max. voordeel in geld.
Je kan nog extra voordeel doen afhankelijk van de gemeentebelastingen maar dat verschilt van gemeente tot gemeente.
En eerder nog vergeten, je mag het laadstation niet zelf plaatsen.
[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 26-09-2022 09:29 ]
Dit is de letterlijke tekst:IvoB2 schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:24:
Je rekent verkeerd.
Het is geen belastingsvoordeel van max. 1500 €.
Het is max. 1500 € in te brengen in de belastingsaangifte met een max. aftrek van 45%.
45% van 1500 € is 675 € max. voordeel in geld.
Je kan nog extra voordeel doen afhankelijk van de gemeentebelastingen maar dat verschilt van gemeente tot gemeente.
En eerder nog vergeten, je mag het laadstation niet zelf plaatsen.
Particulieren kunnen rekenen op een belastingvermindering van 45% met een maximum van 1.500 EUR
per laadpaal voor een installatie tussen 1 september 2021 tot en met 31 december 2022.
Ja, maar je interpreteert het verkeerd. Je moet dat vanuit fiscaal standpunt interpreteren: het max. in te brengen bedrag is beperkt tot 1500 € en niet geïndexeerd. Daarop wordt het percentage toegepast. De belastingsvermindering is niet 1500 €.voodoo077 schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:30:
[...]
Dit is de letterlijke tekst:
Particulieren kunnen rekenen op een belastingvermindering van 45% met een maximum van 1.500 EUR
per laadpaal voor een installatie tussen 1 september 2021 tot en met 31 december 2022.
De belastingsvermindering is, nadat aan alle voorwaarden is voldaan, een max. in te brengen bedrag van 1500 € in de aangifte waarop dan het geldende percentage wordt toegepast.
Ref: FODFIN Circulaire 2021/C/115 over fiscale vergroening van de mobiliteit:
4.4. Hoeveel bedraagt de belastingvermindering?
Het bedrag waarvoor de belastingvermindering wordt verleend, kan niet meer bedragen dan 1.500 euro (*) per laadstation en per belastingplichtige.
(*) Dit bedrag wordt niet geïndexeerd. Het maximumbedrag wordt niet verminderd wanneer het belastbare tijdperk niet overeenstemt met een volledig kalenderjaar.
Het tarief van de belastingvermindering varieert volgens de periode van betaling van de uitgaven:
Periode van betaling van de uitgaven
Percentage van de belastingvermindering:
Vanaf 01.09.2021 tot en met 31.12.2021: 45 %
Vanaf 01.01.2022 tot en met 31.12.2022: 45 %
Vanaf 01.01.2023 tot en met 31.12.2023: 30 %
Vanaf 01.01.2024 tot en met 31.08.2024: 15 %
Voorbeeld:
De uitgaven bedragen:
- aankoop en plaatsing: 2.000 euro
- keuring: 200 euro.
De uitgaven voldoen aan de voorwaarden van de belastingvermindering.
1ste mogelijkheid: ik betaal in 2022 het volledige bedrag
Betaald: In 2022 - 2.200 euro
Belastingvermindering: 1.500 euro x 45 % = 675 euro
2de mogelijkheid: ik betaal in 2023 het volledige bedrag
Betaald: 2.200 euro
Belastingvermindering In 2023: 1.500 euro x 30 % = 450 euro
3de mogelijkheid: ik betaal de uitgaven gespreid
Betaald: In 2022 - 2.000 euro
In 2023: 200 euro
0 euro (de belastingvermindering werd reeds voor een vorig aanslagjaar gevraagd)
Alle detailinfo over de circulaire van FoD Fin kan je vinden in:
https://eservices.minfin....6e#_4.4._Hoeveel_bedraagt
[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 26-09-2022 09:55 ]
Dat lijkt me voor particulieren sterk en staat in geen enkele voorwaarde die ik gelezen heb. Enkel voor de vrije beroepen en zelfstandigen is de paal 200% aftrekbaar indien deze ook publiek beschikbaar is.IvoB2 schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:48:
En je moet er een groen stroomcontract voor afsluiten (of al hebben) en de paal semi publiek toegankelijk maken.
Voor de +22kW palen is er ook een aparte regeling -eerder voor bedrijven- en die moeten semi publiek toegankelijk zijn.
4.7. Aan welke voorwaarden moet het laadstation voldoen?
Het moet gaan om
1° een intelligent laadstation.
Dit betekent dat de laadtijd en het laadvermogen door een energiebeheerssysteem gestuurd moeten kunnen worden.
Op die manier brengt het opladen van elektrische voertuigen de werkingszekerheid van het elektriciteitsnet niet in gevaar en wordt de ontwikkeling van intermitterende hernieuwbare energiebronnen ondersteund via het voorzien van flexibiliteit.
Het laadstation moet via een gestandaardiseerd protocol digitaal gekoppeld kunnen worden met een beheerssysteem, met inbegrip van die van derde partijen tegen uiterlijk 01.01.2023, dat de laadtijd en het laadvermogen van het laadstation kan sturen en waarbij deze verbinding vrij ter beschikking wordt gesteld van de gebruikers.
Het bovenvermelde gestandaardiseerd protocol is
- ofwel van het type Open Charge Point Protocol (OCPP) (*)
- ofwel een eigen protocol (**) waarvan de beschrijving in de technische documentatie van het laadstation is opgenomen
- ofwel van een andere internationale standaard (**) die voor deze connectie ontwikkeld wordt.
Het type connectie wordt bij de technische specificaties van het laadstation vermeld.
(*) Het OCPP is een open communicatie standaard ontwikkeld door een alliantie van industriële actoren (Open Charge Alliance – OCA, wiens missie bestaat uit het bevorderen van wereldwijde ontwikkeling, adoptie en compliance van het OCPP en gerelateerde standaarden door middel van samenwerking, educatie en testen).
(**) Voor zover zij voldoen aan de algemene eisen in verband met koppelbaarheid en aanstuurbaarheid.
2° het laadstation gebruikt enkel groene stroom.
Het laadstation gebruikt uitsluitend stroom die wordt geleverd op basis van een overeenkomst met een stroomleverancier die er zich toe verbindt om uitsluitend stroom te leveren die geproduceerd is op basis van hernieuwbare energiebronnen (een 100% groene stroom-contract) of die ter plaatse wordt opgewekt door middel van hernieuwbare energiebronnen (eigen hernieuwbare energie) of een mix van beide.
Aan deze voorwaarde moet worden voldaan op 1 januari van het aanslagjaar dat is verbonden met het belastbaar tijdperk waarin de uitgaven zijn gedaan.
3° de installatie is goedgekeurd door een erkend keuringsorganisme.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 26-09-2022 11:14 ]
Inderdaad je hebt gelijk. Ondertussen even opgezocht en het zal wel correct zijn maar ik vind die verwoording verwarrend.IvoB2 schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:40:
[...]
Betaald: In 2022 - 2.200 euro
Dus concreet is het dan 2000 - 675 = 1325 en dan kom je wellicht duurder uit dan het voorbeeld supra van een losse lader.
Blijft dan nog een hele discussie.. als zelfstandige/éénmanszaak kan je die laadpaal dan deels (in verhouding 75/25) afschrijven op 5 jaar en ernaast nog eens voor die 675 euro in je belastingsaangifte steken.
Maar waarom kan je dan niet openbaar openstellen en voor 200% inbrengen? Is dat enkel voor (grotere) bedrijven.
Ze hebben het weer moeilijker gemaakt dan nodig!

De belastingvermindering varieert van 45 % naar 15 % van de uitgaven (tot een maximum van 1.500 euro), afhankelijk van het jaar van betaling van de uitgaven.
https://financien.belgium...aliteit/thuislaadstations
De circulaire, link eerder in voorgaande, geeft alles tot in detail duidelijk weer.
De interpretatie die derden er aan geven (o.a. op het internet) leiden idd wel tot de nodige verwarring.
Om interpretaties te voorkomen keer je best altijd terug naar de bron.
De tekst die je eerder quote is wel verwarrend:
Dit is de letterlijke tekst:
De "van" is dus misleidend.Particulieren kunnen rekenen op een belastingvermindering van 45% met een maximum van berekend op 1.500 EUR
[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 26-09-2022 11:25 ]
Tja... ik heb van meerdere installateurs offertes gehad en ALLEN! hebben me gezegd 45% op het aankoopbedrag tot een maximum van 1500 euro dat je kan inbrengen in je aangifte (en dus niet 675 euro). Ik heb er zelf één die in zijn offerte gezet had 45% op 2300 euro (zijn prijs).IvoB2 schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:19:
De uitleg op de site van financiën is niet verwarrend:
De belastingvermindering varieert van 45 % naar 15 % van de uitgaven (tot een maximum van 1.500 euro), afhankelijk van het jaar van betaling van de uitgaven.
De interpretatie die derden er aan geven (o.a. op het internet) leiden idd wel tot de nodige verwarring.
Om interpretaties te voorkomen keer je best altijd terug naar de bron.
Dus zelf voor bepaalde installateurs is het niet duidelijk.
Installateurs zijn geen referentie in fiscaliteit.
Hun doel is dat je iets koopt en dat zo rooskleurig mogelijk voorstellen.
Wanneer een installateur je een offerte geeft met 45% korting is dat wel bindend hoor.
Je kan, afhankelijk van de formulering van de offerte*, hen daar dan aan houden. Doen ze maar één keer hoor.
Ik heb 18 maanden gedaan vanaf het inlezen over een thuisaccu, opvragen offertes en daadwerkelijke plaatsing. Van de stoet installateurs die ik aansprak waren er hooguit 2, en dan nog de technische kant van de zaak, die wisten waarover ze het hadden.
Stoethaspels vind je overal en in elk beroep.
*tot 1500 € max. inbrengen in je aangifte is overigens wel een correcte formulering.
Dat is iets totaal anders dan 45% korting op het factuurbedrag met een max. van 1500 € terug te trekken.
Een vast max. bedrag kan men niet benoemen want dat is afhankelijk van je persoonlijke belastingsaangifte.
[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 26-09-2022 12:03 ]
Binnenkort ga ik de zappi v2.1 laten installeren, omdat ik zonnenpanelen heb. Nu de vraag of ik ook de harvi + meetklem mee moet nemen?
Is dit nodig, of alleen een nice to have?
Alvast bedankt voor de reacties
Voor het laden op zonnestroomoverschot is het niet nodig. Als je de zonnepaneelopbrengst ook in je Zappi app (My Energi app) wil kunnen zien heb je een Harvi plus meetklemmen om je omvormerkabels nodig.Calvin.bored schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:58:
Hallo ev rijders,
Binnenkort ga ik de zappi v2.1 laten installeren, omdat ik zonnenpanelen heb. Nu de vraag of ik ook de harvi + meetklem mee moet nemen?
Is dit nodig, of alleen een nice to have?
Alvast bedankt voor de reacties
Dzjeezus, dat staat nergens (zo gedetailleerd) bij de voorwaarden die ik gelezen heb op de webpagina's van de overheid. Onder "intelligent laadsysteem" verstond ik dan ook het zelf aansturen ivm zonnepanelen en maximale capaciteit. Ik denk dat ik deze premie maar ga laten passeren.IvoB2 schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:55:
Correct: voor particulieren niet publiek toegankelijk voor laden maar toegankelijk voor derden (netbeheerder) om te sturen volgens (piek) vebruik.
Maar de kans dat je daar controle op krijgt is bijna onbestaande. De netbeheerder (Fluvius) slaagt er zelfs niet meer in om tijdig bij de prioritaire doelgroepen een DM geplaatst te krijgen en hun software is een ramp dus van effectief sturen komt de eerste tijd ook niets in huis.
En de fiscus gaat in op de verklaring en heeft niet de kennis noch technische middelen om dat ter plaatse te controleren.
Let wel, of je nu een premie aanvraagt of niet, de keurings- en meldingsplicht blijft bestaan. Er is dus na aanmelden sowieso een laadpaal gekoppeld aan je EAN-nummer.
Om een premie te krijgen voor een thuisaccu moest ze ook een tweeweg sturing bevatten. Verder dan de "verklaring op eer" van de installateur gaat de feitelijke controle niet.
Je bent tenslotte in Vlaanderen: duizenden regels en nul handhaving.
ps. ik heb ze uiteraard wel effectief laten plaatsen want ik heb daar zelf voordeel aan (dynamische tarieven).
Wanneer je een fiscaal voordeel wenst is de eerste plaats voor correcte info uiteraard de fiscus zelf.
[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 28-09-2022 08:58 ]
www.google.nl
Ja, misschien toch maar aanvragen dan. Al kan dat weer een trigger zijn voor Fluvius om de DM te installeren hier.IvoB2 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:54:
Bwa, volgens de voorschriften van de fiscus moet de sturing ten laatste op 01/01/23 operationeel zijn.
Maar de kans dat je daar controle op krijgt is bijna onbestaande. De netbeheerder (Fluvius) slaagt er zelfs niet meer in om tijdig bij de prioritaire doelgroepen een DM geplaatst te krijgen en hun software is een ramp dus van effectief sturen komt de eerste tijd ook niets in huis.
Neem aan per contractsjaar, verder is bij mij juist het tarief boven de 10k lager. Al kom ik maar tot 7k oid per jaar.MisteRMeesteR schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:01:
Zijn er hier al thuisladers welke over de 10.000kWh aan 'verbruik' gaan thuis? Ik zag op mijn tarievenspecificatie dat het tarief boven deze waarde duurder wordt per kWh. Ik vroeg mij af of deze waarde geldt per kalenderjaar (dus van 1 jan t/m 31 dec) of per contractjaar (mijn contract loopt van juni tot juni).
Niet goed gekeken.. inderdaad iets duurder door de belastingen die iets hoger zijn.
[ Voor 53% gewijzigd door Inspired op 28-09-2022 11:03 ]
Premie-aanvraag is geen trigger voor digitale meter.DigitalHombre schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:44:
[...]
Ja, misschien toch maar aanvragen dan. Al kan dat weer een trigger zijn voor Fluvius om de DM te installeren hier.
Trouwens, als je op vandaag PV hebt in Vlaanderen is een digitale meter voordeliger dan een terugdraaier.
Neen, alleen bij plaatsing van zonnepanelen ben je verplicht, tot 2025, een DM te aanvaarden.DigitalHombre schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:44:
[...]
Ja, misschien toch maar aanvragen dan. Al kan dat weer een trigger zijn voor Fluvius om de DM te installeren hier.
En daar kan Fluvius niet eens volgen. Laat staan dat ze het elders zelf gaan zoeken.
Een DM is ook niet altijd economisch nadelig. Ik heb zelf, vorig jaar toen het nog geen probleem was, vervroegd een DM aangevraagd en 2 weken later al geplaatst gekregen. Ik betaal nu minder aan energie dan met een analoge meter. En ik kan gebruik maken van dynamische tarieven wat analoog onmogelijk is.
[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 28-09-2022 11:34 ]
Boven de 10000 kWh ging de energiebelasting omlaag.MisteRMeesteR schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:01:
Zijn er hier al thuisladers welke over de 10.000kWh aan 'verbruik' gaan thuis? Ik zag op mijn tarievenspecificatie dat het tarief boven deze waarde duurder wordt per kWh. Ik vroeg mij af of deze waarde geldt per kalenderjaar (dus van 1 jan t/m 31 dec) of per contractjaar (mijn contract loopt van juni tot juni).
Nu is de eerste 10000kWh een lagertarief vanwege de energiecrisis.
Ik heb geen idee of dit per kalenderjaar of per contract jaar gaat. Maar dat maakt uiteindelijk niet uit lijkt mij?
Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi
Nee, de eerste 2500 kWh per kalenderjaar, en maximaal het beperkte tarief (dat erg hoog ligt, ik hoorde 0,70 euro/kWh).Nienix schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:00:
[...]
Boven de 10000 kWh ging de energiebelasting omlaag.
Nu is de eerste 10000kWh een lagertarief vanwege de energiecrisis.
Ik heb geen idee of dit per kalenderjaar of per contract jaar gaat. Maar dat maakt uiteindelijk niet uit lijkt mij?
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Dat hangt nogal af van de situatie.GigaTexel_BE schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:04:
[...]
Premie-aanvraag is geen trigger voor digitale meter.
Trouwens, als je op vandaag PV hebt in Vlaanderen is een digitale meter voordeliger dan een terugdraaier.
Als je installatie minder oplevert dan je zelf verbruikt, dan ben je nog altijd beter met een terugdraaier omdat je dan kan salderen, maar je betaalt prosumentenvergoeding.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Bij een variabel tarief is dat meestal een gok omdat doorgaans de afname een periode vast is en injectie kan schommelen (of een andere index hanteert) maar bij bv. een dynamisch tarief (dat alleen kan bij digitale meter) kan je er bv. voor kiezen de EV te laden in de tijdsvork dat de tarieven het laagst zijn (en die ken je de dag ervooral).
Wanneer je een vergoeding krijgt voor thuisladen maakt het allemaal zoveel niet uit. Dan moet je gewoon laden op tijdstippen dat de kWh vergoeding hoger is dan de kWh prijs van het net.
Of gewoon door de dag laden wanneer er voldoende PV op overschot is (tov huisverbruik). Dan is de kost van het laden gewoon de injectiekost (die analoog een vast gegeven is).
Of een combinatie van de voorgaanden.
[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 29-09-2022 11:34 ]
Ivo, is dit eenvoudig te gebruiken (lees: geautomatiseerd) of vergt dit elektronicakennis en programmatiekunde?IvoB2 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:30:
een dynamisch tarief (dat alleen kan bij digitale meter) kan je er bv. voor kiezen de EV te laden in de tijdsvork dat de tarieven het laagst zijn (en die ken je de dag ervooral).
Hier in Vlaanderen moet je ook je kwartierwaarden ter beschikking stellen van de energieleverancier, gaat via het platform van de netwerkbeheerder. Zoniet kan hij die waarden niet in het platform inladen.
Tot zover kan iedereen dat door wat te klikken om te downloaden en toestemmingen te geven.
Vervolgens moet je uiteraard verbruikers hebben die stuurbaar zijn om in en uit te schakelen volgens de tarieven dat je wil afnemen of injecteren => warmtepomp, laadpaal, thuisaccu,.....
Of dat moeilijk is hangt gewoon af of die apparatuur daar al standaard op voorzien is of je er zelfs nog een programma voor moet schrijven.
Wat mij verbaasd is dat de TWC netjes 2.3kWh per fase lijkt te pakken ipv bijvoorbeeld vol op Fase 1 en Fase 2 te gaan. Eigenlijk is dit dus een soort goedkope load-balancing?
Op deze manier laad ik natuurlijk wel trager maar voorkom ik dat veel groot verbruikers tegelijk de fase eruit ramt.
Meer eigenaren die dit is opgevallen?
Het beperken van load is juist bedoeld zodat je je laadpaal kan aanpassen op het vermogen van je aansluiting (en dus alle 3 fases). Hij kan daarnaast ook niet weten hoe 'vol' hij op een enkele fase zou kunnen gaan.GeeMoney schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:36:
Ik heb een Tesla Wall Charger Gen 3 en nu heb ik voor de gein eens de maximale output op 10A gezet ipv 16A. Ik heb namelijk een behoorlijke elektrische installatie thuis en er komt nog een warmtepomp bij straks en ik wil voorkomen dat ik naar 3x35A moet.
Wat mij verbaasd is dat de TWC netjes 2.3kWh per fase lijkt te pakken ipv bijvoorbeeld vol op Fase 1 en Fase 2 te gaan. Eigenlijk is dit dus een soort goedkope load-balancing?
Op deze manier laad ik natuurlijk wel trager maar voorkom ik dat veel groot verbruikers tegelijk de fase eruit ramt.
Load balancing is dat er actief wordt gestuurd op load en daarop wordt gebalanceerd. Het statisch 'afknijpen' is dus geen load balancing
Het kan in jouw situatie wel helpen om onder de max van je hoofdzekering te blijven. Maar een onverwachte hoge piek laat je hoofdzekering wel trippen.
Actieve load balancing kan op die momenten dat juist voorkomen door het vermogen naar de laadpaal af te schalen of het laden te pauzeren.
Huh waarom verbaast je dit? Dit heb je toch zelf ingesteld? Dat ie max 10a per fase moet pakken..GeeMoney schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:36:
Ik heb een Tesla Wall Charger Gen 3 en nu heb ik voor de gein eens de maximale output op 10A gezet ipv 16A. Ik heb namelijk een behoorlijke elektrische installatie thuis en er komt nog een warmtepomp bij straks en ik wil voorkomen dat ik naar 3x35A moet.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Natuurlijk is het geen echte loadbalancing maar het beperkt dus wel het vermogen op alle fases zonder tussenkomst van nog een device en ik red het tot nu toe ook met deze laadsnelheid (e-tron 55).
Piekvermogens filter je natuurlijk niet weg maar die zijn vaak kortstondig en dan kan het huidige verlagen mogelijk net genoeg zijn om die piek op te vangen
[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 29-09-2022 21:16 ]
Een korte piek laat de zekering niet trippen, het minutenlang overbelasten wellicht wel.Jitse H schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:59:
[...]
Het kan in jouw situatie wel helpen om onder de max van je hoofdzekering te blijven. Maar een onverwachte hoge piek laat je hoofdzekering wel trippen.
Het is toch wel erg comfortabel, in mijn ogen eigenlijk noodzakelijk, om een laadpunt met loadbalancing te hebben. Ik heb ook een 3 x 25A aansluiting met een "slim" Laadpunt. Daar zat laatst een defect in wat ik dus opmerkte toen de hoofdzekering van 1 van de fases er uit klapte. Zeker met smeltzekeringen die verzegeld zijn niet handig. m.i. Kan je in een huishouden met de toch wel gebruikelijke wat grotere verbruikers (wasmachine, droger, elektrische oven, kokend water kraan, vaatwasser, inductiekookplaat, frituurpan) nog met 3 x 25A uit de voeten maar kom je met een 3x16A Laadpunt dat uren achter elkaar ook maximaal belast wordt in de problemen. En ook limiteren op 10A kan nog steeds niet voldoende zijn. Een laadpunt dat de stroom automatisch limiteert of zelfs volledig uitschakelt bij hoog verbruik op 1 van de fases is dan toch wel erg fijn. Met een warmtepomp er bij wordt 't dan sowieso nog puzzelen om 't goed werkend te krijgen want dat ik ook een verbruiker die potentieel een lange tijd een behoorlijk vermogen trekt.DonJuape schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:09:
[...]
Een korte piek laat de zekering niet trippen, het minutenlang overbelasten wellicht wel.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Tja, is wel wat afhankelijk van de situatie. Ik laad zelf doorgaans in de nacht. Heb geen WP dus ik heb dan geen issues. Heb overigens wel LB maar zou prima zonder kunnen. Als ik overdag ga laden (ivm saldering) dan zal ik het laden eerder aansturen via HA middels de Tesla API. Tenzij de laadpaal dat gaat kunnen maar daar ga ik even niet vanuit. (NM paal)blb4 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:23:
[...]
Het is toch wel erg comfortabel, in mijn ogen eigenlijk noodzakelijk, om een laadpunt met loadbalancing te hebben. Ik heb ook een 3 x 25A aansluiting met een "slim" Laadpunt. Daar zat laatst een defect in wat ik dus opmerkte toen de hoofdzekering van 1 van de fases er uit klapte. Zeker met smeltzekeringen die verzegeld zijn niet handig. m.i. Kan je in een huishouden met de toch wel gebruikelijke wat grotere verbruikers (wasmachine, droger, elektrische oven, kokend water kraan, vaatwasser, inductiekookplaat, frituurpan) nog met 3 x 25A uit de voeten maar kom je met een 3x16A Laadpunt dat uren achter elkaar ook maximaal belast wordt in de problemen. En ook limiteren op 10A kan nog steeds niet voldoende zijn. Een laadpunt dat de stroom automatisch limiteert of zelfs volledig uitschakelt bij hoog verbruik op 1 van de fases is dan toch wel erg fijn. Met een warmtepomp er bij wordt 't dan sowieso nog puzzelen om 't goed werkend te krijgen want dat ik ook een verbruiker die potentieel een lange tijd een behoorlijk vermogen trekt.
LB is zeker comfortabeler en ik heb het ook echt nodig met mijn 1 fase WP. Echter kunnen veel mensen uit met bijvoorbeeld 's nachts laden en/of limiteren.blb4 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:23:
[...]
Het is toch wel erg comfortabel, in mijn ogen eigenlijk noodzakelijk, om een laadpunt met loadbalancing te hebben. Ik heb ook een 3 x 25A aansluiting met een "slim" Laadpunt. Daar zat laatst een defect in wat ik dus opmerkte toen de hoofdzekering van 1 van de fases er uit klapte. Zeker met smeltzekeringen die verzegeld zijn niet handig. m.i. Kan je in een huishouden met de toch wel gebruikelijke wat grotere verbruikers (wasmachine, droger, elektrische oven, kokend water kraan, vaatwasser, inductiekookplaat, frituurpan) nog met 3 x 25A uit de voeten maar kom je met een 3x16A Laadpunt dat uren achter elkaar ook maximaal belast wordt in de problemen. En ook limiteren op 10A kan nog steeds niet voldoende zijn. Een laadpunt dat de stroom automatisch limiteert of zelfs volledig uitschakelt bij hoog verbruik op 1 van de fases is dan toch wel erg fijn. Met een warmtepomp er bij wordt 't dan sowieso nog puzzelen om 't goed werkend te krijgen want dat ik ook een verbruiker die potentieel een lange tijd een behoorlijk vermogen trekt.
Als je al je groepen en je laadpunt met 16A heb afgezekerd is het niet zo waarschijnlijk dat je 25A smelthoofdzekeringen er uit gaan bij overbelasting. Dus je kunt best wat experimenteren.
Bijvoorbeeld, na de omzetting van 1x40A naar 3x25A zou theoretisch bij mij de inductiekookplaat de hoofdzekering moeten laten trippen als ik alle pitten op boost zet. Gebeurt ook niet.
[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 30-09-2022 12:52 ]
Bwa, hangt af van ieders individuele levensstijl en situatie.blb4 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:23:
[...]
Wij komen hier bv. ruim toe met 1 x40A en hebben geen nood aan loadbalancing want laden gebeurt hoofdzakelijk op zonnestroom en aan 2-4 kW en max. op 7 kW.
Smeltzekeringen zijn hier iets uit een historisch verleden of in een museumcontext.
En alles is hier elektrisch. Grootverbruikers waar we gemakkelijk zonder kunnen, zoals een droogkast of een koken waterkraan (zo'n ding verbruikt op haar eentje blijkbaar al zoveel als ons totale netverbruik op een jaar

En, maar dat zal dus het persoonlijk gegeven in de situatie zijn, we hebben niet het gevoel ook maar iets te missen. Of het zou een hoge energiefactuur moeten zijn.
En onze EV, die een 74 kWh nodig zou hebben als hij van 0 naar 100% zou moeten volladen heeft nog nergens stilgestaan door gebrek aan energie. Maar wij hebben in de praktijk dan ook nog nooit van nul naar honderd % moeten opladen.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 30-09-2022 14:41 ]
Ik heb een 1-fase aansluiting. Gezekerd met 35A, nog een dikke smeltzekering, denk dat die er al een paar decades inzit.
Ik laad de beide EV’s ‘s nachts met een timer (laagtarief en saldering is nog handig, zal wel anders moeten en gaan vanaf 2025).
We stappen van gas koken over op inductie, dus overdag laden, vooral tijdens het koken zal wel tricky worden.
Ik begrijp van de persoon die ik bij de netbeheerder sprak dat ik ook een 40A zekering kan laten plaatsen, maar dat dat dan een automaat wordt? En dat die er veel sneller uitvliegt dan de huidige zekering. Maar onze installateur noemt dit “kul”.
Iemand die hier meer van weet?
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
[ Voor 91% gewijzigd door multikoe op 01-10-2022 18:51 ]
wellicht goed om deze vraag in e-Niro topic te stellen?multikoe schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:20:
Ik weet dat ik misschien een beerput open trek, maar:
Ik heb een 64Gb USB stick in mijn hand, met de mei update voor de e-Niro '20 model erop. De auto staat voor de deur en ik heb vanavond niets te doen.
Vertel me: waarom zou ik mijn software gaan updaten?
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met: "Ik laad de beide EV’s ‘s nachts met een timer (laagtarief en saldering is nog handig, zal wel anders moeten en gaan vanaf 2025".EVfan schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:58:
Even een vraag, nu het toch over zekeringen en belasting gaat.
Ik heb een 1-fase aansluiting. Gezekerd met 35A, nog een dikke smeltzekering, denk dat die er al een paar decades inzit.
Ik laad de beide EV’s ‘s nachts met een timer (laagtarief en saldering is nog handig, zal wel anders moeten en gaan vanaf 2025).
We stappen van gas koken over op inductie, dus overdag laden, vooral tijdens het koken zal wel tricky worden.
Ik begrijp van de persoon die ik bij de netbeheerder sprak dat ik ook een 40A zekering kan laten plaatsen, maar dat dat dan een automaat wordt? En dat die er veel sneller uitvliegt dan de huidige zekering. Maar onze installateur noemt dit “kul”.
Maar ik zie niet direct wat jouw probleem is. Zowel met 35A als met 40A moet dit prima werken.
En inductie lijkt me ook geen probleem zolang je 's nachts laadt en dan niet kookt.
Tussen de regels door lees ik dat je vanaf 2025 overdag zou willen laden Ik neem aan dat je dan doelt op het geleidelijk vervallen van salderen zonnestroom.
Zou dan zorgen voor goede loadbalancing en 40A automaat. Zelfs als die er sneller uit zou gaan, wat ik betwijfel, kun je die gewoon weer terugzetten terwijl voor je smeltzekering de netbeheerder moet komen.
En je kunt natuurlijk de loadbalancing zo afstellen dat je automaat niet zo snel tript.
Uiteraard is het "kul" dat een 40A automaat (met dezelfde karakteristiek) er veel vlugger uitvliegt dan een 35A smeltzekering.EVfan schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:58:
En dan nog, een automaat die zichzelf uitschakelt zet je gewoon terug op "on" wanneer de oorzaak van de trigger is weggenomen.
Ik heb in het afgelopen jaar wel meer dan 10k geladen in mijn auto, maar ook ongeveer zoveel opwek gehad. En met mijn draaimeter kunnen ze beide niet onderscheiden. Dat zal vanaf eind dit jaar in mijn nieuwe huis met slimme meter wel anders worden.MisteRMeesteR schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:01:
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen