Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

ArjenIsM3 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:55:
Eneco geeft aan dat de installatie niet aan de NEN1010 voldoet omdat er geen hoofdschakelaar is. En daarom willen ze de hele installatie vervangen. Enkel een 1x40a aardlekschakelaar is aanwezig. Heb nu gevraagd wat mijn opties zijn om alsnog een laadpaal thuis te kunnen krijgen. Dan maar op 1 fase laden als dat wel mogelijk is. Beter dan niets, hoewel niet ideaal. En anders wordt het publieke palen en de granny charger veelvuldig gebruiken. Als er echt niks mogelijk is ga ik de verhuurder en mijn werkgever nog wel even bellen om te horen hoe die in de wedstrijd staan. Een ding is zeker, ik ga geen €1700 uitgeven aan een huis dat niet van mij is.
Het klopt dat er een hoofdschakelaar geplaatst moet worden als er iets aan de meterkast wordt gewijzigd. Maar als je blijft bij 1 fase hoeft daarvoor de meterkast niet op de kop waarschijnlijk. Ik zou op 1 fase 7,6kW gaan laden. Dan zijn de kosten in de meterkast dus een 1x32A aardlekautomaat en hoofdschakelaar.

Hyundai Inster Pulse Winterpack,, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:03
ArjenIsM3 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:55:
Eneco geeft aan dat de installatie niet aan de NEN1010 voldoet omdat er geen hoofdschakelaar is. En daarom willen ze de hele installatie vervangen. Enkel een 1x40a aardlekschakelaar is aanwezig. Heb nu gevraagd wat mijn opties zijn om alsnog een laadpaal thuis te kunnen krijgen. Dan maar op 1 fase laden als dat wel mogelijk is. Beter dan niets, hoewel niet ideaal. En anders wordt het publieke palen en de granny charger veelvuldig gebruiken. Als er echt niks mogelijk is ga ik de verhuurder en mijn werkgever nog wel even bellen om te horen hoe die in de wedstrijd staan. Een ding is zeker, ik ga geen €1700 uitgeven aan een huis dat niet van mij is.
Kijk in dat geval denk ik dat je wel van je huisbaas mag verlangen dat je installatie aan de NEN normen voldoet.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:08:
[...]

Kijk in dat geval denk ik dat je wel van je huisbaas mag verlangen dat je installatie aan de NEN normen voldoet.
De installatie voldoet nu aan NEN 1010. Moet de huisbaas de extra kosten betalen als de huurder wat wil wijzigen aan de installatie?

Hyundai Inster Pulse Winterpack,, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-08 16:45
DonJuape schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:02:
[...]

Het klopt dat er een hoofdschakelaar geplaatst moet worden als er iets aan de meterkast wordt gewijzigd. Maar als je blijft bij 1 fase hoeft daarvoor de meterkast niet op de kop waarschijnlijk. Ik zou op 1 fase 7,6kW gaan laden. Dan zijn de kosten in de meterkast dus een 1x32A aardlekautomaat en hoofdschakelaar.
Tja, zie antwoord op mijn eerder gestelde vraag. 8sept, nav 1 fase 7,6 kw met een 32 amp ALS!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyo6M1ZNoCCsaHrvqIKnBbCPvKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EtHvlPjsM7gco9sSZC4whXSE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:48
Ik heb net van Vattenfall een brief met nieuwe tarieven gekregen (per 1 oktober) .Ik ga nu naar 45 cent per kWh (inclusief korting). Het is inmiddels overdag dus goedkoper om bij een openbare laadpaal te laden dan thuis (bij mijn daltarief is het tarief gelijk aan openbaar laden).

Uiteraard is het nog altijd handiger om thuis onder de carport te laden, maar ik heb op 20 meter lopen een openbare paal, zeker overdag scheelt dit toch behoorlijk. Ik hoor om mij heen nog veel hogere tarieven. Ik ben wel benieuwd in hoeverre anderen hier nog rekening mee houden.

Zo ben ik voor mijn schoonouders aan het kijken voor een laadpaal, maar met de huidige tarieven is het financieel helemaal niet aantrekkelijk om die investering te doen. Zij hebben echter geen openbare laadpaal in de buurt en zullen om die reden dus toch wel een paal gaan installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

fmrama schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:29:
[...]

Tja, zie antwoord op mijn eerder gestelde vraag. 8sept, nav 1 fase 7,6 kw met een 32 amp ALS!

[Afbeelding]
Niet helemaal hetzelfde. Daar ging het om 3x25A aansluiting met een 3x32A aardlekautomaat voor de paal (wat wel veilig is maar niet volgens NEN 1010). Hier gaat het om een 1x40A aansluiting met een 1x32A aardlekautomaat voor de paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Ok! Die 1x40 aansluiting heb ik over het hoofd gezien! Maar zie dat ook nergens terug?
Wel dat er 1x40 amp ALS zit. Dat is mijn geval ook!

[ Voor 45% gewijzigd door fmrama op 09-09-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:44

Termy

valt er nog wat te fragge?

jswinkels schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:30:
Ik heb net van Vattenfall een brief met nieuwe tarieven gekregen (per 1 oktober) .Ik ga nu naar 45 cent per kWh (inclusief korting). Het is inmiddels overdag dus goedkoper om bij een openbare laadpaal te laden dan thuis (bij mijn daltarief is het tarief gelijk aan openbaar laden).

Uiteraard is het nog altijd handiger om thuis onder de carport te laden, maar ik heb op 20 meter lopen een openbare paal, zeker overdag scheelt dit toch behoorlijk. Ik hoor om mij heen nog veel hogere tarieven. Ik ben wel benieuwd in hoeverre anderen hier nog rekening mee houden.

Zo ben ik voor mijn schoonouders aan het kijken voor een laadpaal, maar met de huidige tarieven is het financieel helemaal niet aantrekkelijk om die investering te doen. Zij hebben echter geen openbare laadpaal in de buurt en zullen om die reden dus toch wel een paal gaan installeren.
Dit is niet gek nee. Iedereen met EV in het terugleververgoedingtopic laadt publiek :+. Ik heb nog niet eens een eigen paal aangezien het veel duurder is dan publiek laden.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is natuurlijk een lastige... De afweging of een laadpaal interessant is is in deze tijd van sterk fluctuerende prijzen vrijwel niet te maken. Op *dit* moment zijn de prijzen voor een huisaansluiting hoog en die aan publieke laadpalen lager. Een paar maanden geleden was dat nog andersom. Het kan niet anders of de prijzen van publieke laadpalen zullen ook stijgen en dan valt het kwartje misschien weer de andere kant op. Om over een situatie waarbij je zonnepanelen hebt maar te zwijgen.

Is het financiele aspect voor jou doorslaggevend, dan zul je een berekening moeten doen over meerdere jaren en dat is in het huidige klimaat heel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:01

Als je niet teveel rijdt is een buitenstopcontact voor je granny charger een prima oplossing (2kW/uur= ca 10 km/uur). Een laadpaal kan altijd nog.
En zo'n stopcontact is er vaak al, goedkoper kan niet.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
fmrama schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:41:
Tja, wat is mijn voordeel 7,4 kw of 3,7kw . Goede vraag. Weet ik geen sluitend antwoord op. Behalve de tijdsduur mss? Ben me nog aan het orienteren in het elektrisch rijden. En heb een aantal auto’s in de keuze lijst staan. En dan komen snel een aantal vragen naar boven. PHEV, hybride, volledig Elektrisch, of toch nog benzine 🤷‍♂️🤷‍♂️
De kogel is door de kerk. Het wordt toch een hybride. Lexus NX 350H. Volgende week een afspraak maken voor een proefrit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Begrijp ik het nu goed dat je eerst beslist welke auto het gaat worden en dan pas een proefrit gaat maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:23
IvoB2 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:07:
Begrijp ik het nu goed dat je eerst beslist welke auto het gaat worden en dan pas een proefrit gaat maken?
Het kan nog erger. Ik heb collega's die zich door een Mercedes verkoper al direct lieten overhalen en bestelling doorgaven naar Leasing en daarna pas proefrit deden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
IvoB2 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:07:
Tja, een beetje vreemd natuurlijk. Begrijp ik. Laat ik het anders verwoorden dan. Op basis van mijn keuze lijstje. De keuze voor een PHEV is afgevallen. Dan vallen er gelijk een aantal af van mijn lijstje. En Als de proefrit bevalt. Dan wordt het de Lexus. Gezien alle reviews en youtubejes maakt ie een grote kans.
Een volledige EV van de lijst Audi E tron , valt ook af. Een beetje te fors formaat voor particuliere aanschaf.

[ Voor 6% gewijzigd door fmrama op 09-09-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Twixie schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:11:
[...]
Het kan nog erger. Ik heb collega's die zich door een Mercedes verkoper al direct lieten overhalen en bestelling doorgaven naar Leasing en daarna pas proefrit deden. 8)7
Ik heb in de laatste 4 nieuwe auto's die ik heb gekocht helemaal geen proefrit gemaakt.
Nooit spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Idem hier. Zowel mijn vorige 3 serie, C klasse en nu de etron geen proefrit gemaakt. Altijd aangenaam verrast :D

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
fmrama schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:17:
[...]

Tja, een beetje vreemd natuurlijk. Begrijp ik. Laat ik het anders verwoorden dan. Op basis van mijn keuze lijstje. De keuze voor een PHEV is afgevallen. Dan vallen er gelijk een aantal af van mijn lijstje. En Als de proefrit bevalt. Dan wordt het de Lexus. Gezien alle reviews en youtubejes maakt ie een grote kans.
Een volledige EV van de lijst Audi E tron , valt ook af. Een beetje te fors formaat voor particuliere aanschaf.
Wat bedoel je met "te fors formaat voor particuliere aanschaf" ?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Ik schaf de nieuwe auto aan als particulier ( boomer met goed pensioen 😉) Dus niet voor zakenreisjes of naar het werk. Ik vindt die etron wel een mooie auto, maar voor mij en mijn vrouw iets te groot.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 01:17

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
en we gaan het weer hebben over thuis laden....

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencowboy
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-05-2023
Ik twijfel (nog steeds) tussen een Smappee EV Wall en een Zappi v1.2. Ik begrijp dat de Zappi kan schakelen van 3F naar 1F wat een voordeel is, maar is dit ook een voordeel wanneer je thuis 3F hebt maar een 1F omvormer voor de zonnenpanelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
dencowboy schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:54:
Ik twijfel (nog steeds) tussen een Smappee EV Wall en een Zappi v1.2. Ik begrijp dat de Zappi kan schakelen van 3F naar 1F wat een voordeel is, maar is dit ook een voordeel wanneer je thuis 3F hebt maar een 1F omvormer voor de zonnenpanelen?
Dat maakt niet uit, het gaat om de ondergrens die je nodig hebt om te kunnen laden. En daarmee het saldo van je teruglevering, ongeacht of dat via 1F of 3F gaat. Alleen bij 3F heb je 3x die ondergrens (1,4kW) nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-08 15:30
Hopelijk post ik dit op de goede plek.
Ik zie enorm veel over de Zappi en veel minder over de Smappee.
Zappi geen offertes ontvangen.

Mijn situatie. België - 1 fase. Installatie zonnepanelen.
Vandaag opladen van een hybride maar volgend jaar komt er een EV bij dus een laadpaal is noodzakelijk.
aantal offertes gevraagd en blijven over:
Wallbox Plusar 22kW vs Smappee 7,4kW (of 22kW)
De eerste wil enkel een 22kW leveren gesteld dat ik ooit 3f zou hebben. Kostprijs ongeveer 2200€
De tweede zegt dat het vandaag niet nodig is voor mij om 22kW te pakken - ongeveer 1900€ voor 7,4kW of 2300€ voor 22kW.
Kosten om over te schakelen naar 3f vrij duur is = +2K dus doe ik niet.

Ideaal is uiteraard dat de laadpaal stroom levert van zonnepanelen als er overschot is tijdens de dag.
Voor zover ik het begrijp doen beiden dat maar indien niet voldoende dan lukt het wellicht ook met afgenomen stroom.
Maar mocht ik beslissen de paal open te stellen voor derden zijn beiden dan ook in orde?
Wallobox spreekt van extern abo van 10 à 15 euro per maand. Smappee zou zo zelf iets hebben aan 5 euro par maand?

Iemand een voorkeur en waarom?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed-1
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-05 14:32
Ik heb een laadpaal (EVBOX Business Line) thuis sinds 2013, gebruikt tm 2018 met mijn vorige lease auto. Met de nieuwe hybride lease auto op komst wil ik deze paal weer gaan gebruiken. De originele provider welke de verrekening regelde met de lease maatschappij en die mij de gebruikte stroom betaalde was Eneco. Nu Eneco gebeld wat ik zou moeten doen om deze paal weer tot leven te wekken zodat alles weer werkt als voorheen en kreeg als antwoord: sorry maar dit kan niet meneer de paal is te oud?? Iemand dit meegemaakt en zijn hier ander oplossingen voor?

Link naar de paal:

https://wir-duurzaam.nl/product/evbox-businessline/

[ Voor 9% gewijzigd door Ed-1 op 13-09-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-08 14:59
Schrijf op dit forum even het type van je paal Of maak een goede foto. Dan herkent misschien iemand deze en kan je dan helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door cruysen op 13-09-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed-1
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-05 14:32
cruysen schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:13:
Schrijf op dit forum even het type van je paal Of maak een goede foto. Dan herkent misschien iemand deze en kan je dan helpen.
Inmiddels aangepast. Bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-08 17:07
voodoo077 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:13:

Vandaag opladen van een hybride maar volgend jaar komt er een EV bij dus een laadpaal is noodzakelijk.
De eerste wil enkel een 22kW leveren gesteld dat ik ooit 3f zou hebben. Kostprijs ongeveer 2200€
De tweede zegt dat het vandaag niet nodig is voor mij om 22kW te pakken - ongeveer 1900€ voor 7,4kW of 2300€ voor 22kW.
Ik dacht dat je in België maximaal 11kW mag laden via een thuislaadpunt. Zie website Fluvius.
https://www.fluvius.be/si...sche-auto-op-te-laden.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Je kan op 400V (3 x32A) wel degelijk aan 22 kW laden.
Die 11 kW die in de door jouw aangehaalde brochure staat gaat over de eventuele beperking van de laadpaal
of de beperking van de omvormer van de EV.
Of het in Vlaanderen (Fluvius vind je alleen in Vlaanderen, niet in de rest van België) na invoering capaciteitstarief nog lonend is om te gaan laden aan 22 kW is een andere zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:15
Ik moet toch even slikken met mijn nieuwe GC tarieven...

Groene stroom
Normaaltarief (per kWh) € 1,0425
Daltarief (per kWh) € 0,7034
Vaste leveringskosten (per maand) € 5,7052

Nu is het dus goedkoper om langs de snelweg te laden, een dieselaggregaat in te zetten, etc...

Dit soort tarieven is wel de dood voor het thuisladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
zalkc schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:28:
Ik moet toch even slikken met mijn nieuwe GC tarieven...

Groene stroom
Normaaltarief (per kWh) € 1,0425
Daltarief (per kWh) € 0,7034
Vaste leveringskosten (per maand) € 5,7052

Nu is het dus goedkoper om langs de snelweg te laden, een dieselaggregaat in te zetten, etc...

Dit soort tarieven is wel de dood voor het thuisladen.
Verschil is wel erg groot. Net even op mijn GC gekeken: heb nu een tarief van € 0,15/kWh:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iyr2vnB5ct1XY4HczFKbkglYVB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qUQCSfjeFKmoHNjesZRjHjlF.png?f=fotoalbum_large

Dus ik blijf nog maar even thuis laden :)

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:34
dencowboy schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:54:
Ja dit is wel een voordeel bij een Zappi. Ik heb zelf een Zappi 2.1 met een 3 fase aansluiting. Zonnepanelen zitten op fase 2. Met onze huidige zonnepanelen (er komen er nog 12 bij) gooi ik over een dag gemiddeld zo'n 20kWh terug het net op.

Ik zet de Zappi overdag dan ook op de ECO++ stand en door de Net Phases optie aan te zetten telt de Zappi dus eigenlijk alle fases bij elkaar op. Als er dus bij de 3 fases bij elkaar opgeteld een surplus aan stroom is (je levert meer terug dan je verbruikt, en het totale teruglevering is hoger dan 1.4 kWH) zal de Zappi overgaan op 1 fase en op de fase waar je de zonnepanelen hebt dit gebruiken om je auto te laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:40
voodoo077 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:13:
Hopelijk post ik dit op de goede plek.
Ik zie enorm veel over de Zappi en veel minder over de Smappee.
Zappi geen offertes ontvangen.

Ideaal is uiteraard dat de laadpaal stroom levert van zonnepanelen als er overschot is tijdens de dag.
Voor zover ik het begrijp doen beiden dat maar indien niet voldoende dan lukt het wellicht ook met afgenomen stroom.
Maar mocht ik beslissen de paal open te stellen voor derden zijn beiden dan ook in orde?
Wallobox spreekt van extern abo van 10 à 15 euro per maand. Smappee zou zo zelf iets hebben aan 5 euro par maand?

Iemand een voorkeur en waarom?
Alvast bedankt!
Hoe veel km doe je per jaar?

Laat ons eens uit gaan van 20.000km, dat is alvast bovengemiddeld.
Ruw genomen is dat 50km per dag, en daar heb je ca 10kWh voor nodig.
Met een 11kW paal... een uurtje laden.
Rij je op een dag de auto helemaal leeg, dan heb je ca 70 kWh nodig, dus een nachtje aan 7kW en alles is vol.

Ik krijg een paal van de leasemaatschappij, en ga die sowieso beperken tot 7kW met de load balancing, en waarschijnlijk in de auto de laadsnelheid nog eens beperken tot 4 kW, en dan (als ik thuis ben) laden tussen 11 en 16h. (onwille van aankomend capa tarief)
Ook als je panelen hebt die op een bewolkte dag maar 2kW piek leveren kan je maar beter iets trager laden.
Uit mijn panelen komt op piekmomenten tot 8kW, maar die momenten zijn schaars en zie je enkel in de zomer bij volle zon.

22kw... ik zou het enkel doen als ik 2 EV's had die dagelijks samen 300 km+ gaan rijden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• voodoo077
Tommie12 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:08:
[...]
Rij je op een dag de auto helemaal leeg, dan heb je ca 70 kWh nodig, dus een nachtje aan 7kW en alles is vol.

22kw... ik zou het enkel doen als ik 2 EV's had die dagelijks samen 300 km+ gaan rijden.
Thx voor toelichting!

Misschien is mijn vraag niet duidelijk.
Gaat niet zozeer over een 7,4 of 22 kW, ik besef dat ik vandaag met 1 EV toe ga komen met de 7,4kW.
Het gaat eerder over de Smappee vs Wallbox Pulsar+ (en power boost).
Welke van die twee is de betere keuze en waarom voor zover uiteraard bekend.

• IvoB2
Tot gisteren nog thuis kunnen laden.
Maar het ziet er wel naar uit dat het seizoen van "thuisladen" nu wel voor enkele maanden voorbij zal zijn . Zeker wanneer het tarief voor thuisladen vanaf november x 3 gaat.
Alle energie van de panelen zal dan broodnodig zijn om het huishouden betalend draaiende te houden.

Als het niet zo sneu was zou het eigenlijk lachwekkend zijn dat je tegenwoordig thuis met een dieselaggregaat bijna goedkoper "elektrisch" kan laden dan rechtstreeks van het net.
Benieuwd wanneer de prijzen van de openbare laadpalen de opwaartse trend gaan volgen.

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 14-09-2022 09:30 ]

• Tommie12
IvoB2 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:27:
Maar het ziet er wel naar uit dat het seizoen van "thuisladen" nu wel voor enkele maanden voorbij zal zijn . Zeker wanneer het tarief voor thuisladen vanaf november x 3 gaat.
Alle energie van de panelen zal dan broodnodig zijn om het huishouden betalend draaiende te houden.

Als het niet zo sneu was zou het eigenlijk lachwekkend zijn dat je tegenwoordig thuis met een dieselaggregaat bijna goedkoper "elektrisch" kan laden dan rechtstreeks van het net.
Benieuwd wanneer de prijzen van de openbare laadpalen de opwaartse trend gaan volgen.
Dan moet je ook eens denken aan een andere leverancier (jij zit bij Ecopower dacht ik).

Als je een bedrijfswagen hebt, dan zal je ook eens moeten nakijken of wat je krijgt voor thuisladen een beetje overeenstemt met wat je betaalt...
En zeker eens vergelijken met andere leveranciers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:16:
[...]

Dan moet je ook eens denken aan een andere leverancier (jij zit bij Ecopower dacht ik).

Als je een bedrijfswagen hebt, dan zal je ook eens moeten nakijken of wat je krijgt voor thuisladen een beetje overeenstemt met wat je betaalt...
En zeker eens vergelijken met andere leveranciers...
Ik ga me echt niet bezig houden met iedere maand van leverancier te veranderen om een paar cent van de factuur te kunnen afknijpen.
Trouwens, denken dat er nog één leverancier is die zijn prijzen vanaf november - als er niets wijzigt - laag kan houden tov de concurrentie, is jezelf iets wijsmaken. Want dan zou iedereen die het opvolgt gewoon naar daar lopen.

Aan de vergoeding van een bedrijfswagen heb je als werknemer weinig te veranderen. Dat is nog altijd de werkgever die dat bepaalt. En die vergoeding wordt hier berekend over het gemiddelde van de laatste 6 maanden (CREG) en niet volgens de prijs van de dag of de volgende maand (waar je thuis wel op afgerekend wordt).

Het eenvoudigste is dan gewoon op het werk gaan laden of via de laadkaart aan een openbare paal.
Win je niets mee maar kost ook niets. En dat is tegenwoordig al een zeldzaamheid.

Maar dat zien we in november dan wel weer.

Maar voor wie privé een EV heeft aangekocht en de laadrekeningen zelf moet betalen wordt het, hoe je het draait of keert, deze winter toch wel even slikken. Of de situatie zou plots moeten keren en de al betaalde energieinkopen voor de toekomst ergens anders gerecupereerd kunnen worden.
IvoB2 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:00:
Maar voor wie privé een EV heeft aangekocht en de laadrekeningen zelf moet betalen wordt het, hoe je het draait of keert, deze winter toch wel even slikken. Of de situatie zou plots moeten keren en de al betaalde energieinkopen voor de toekomst ergens anders gerecupereerd kunnen worden.
Ik bevind me in die situatie, mijn energiecontract is per 1 september niet zo leuk meer. Maar zonnepanelen helpen de kosten per kWh weer omlaag te brengen. Mijn kWh prijs is verdubbeld, maar mijn zonnepanelen dekken (met laden van de auto) de helft van mijn totale verbruik. Dus, beetje afhankelijk hoe je er naar kijkt, betaal ik per kWh nu weer evenveel als voor de contractwijziging.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08 23:24

bert pit

asdasd

IvoB2 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:00:
[...]

Inderdaad, zo zie je maar weer dat van al die mooie milieu doelstellingen weinig overblijft als het zeer doet in de portemonnee.

Ik had mijn privé EV en smart laadpaal al bijna besteld, echter met de huidige 81 cent per kWh is het gewoon niet interessant.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voodoo077
Ik wil daar even op inpikken maar erna weer meer on topic.

Ik reken mijn opbrengst zonnepanelen NIET in mijn prijs!
Los van opbrengst zonnepanelen neem ik nog 3500 kW af per jaar. Kost me vroeger ongeveer 1200 euro per jaar en nieuwe prijs is 300 euro per maand dus 12 * 300 = 3600 euro voor 3500 kW of MEER dan 1 euro!

Nu rekenen sommigen ook hun opbrengst zonnepanelen en gaan dan berekenen ... fout!

Als ik thuis fruitbomen heb en die leveren 100kg fruit op en ik koop er naast in winkel nog 20 kg omdat ik niet toekom en dat kost me 100 euro dan is dat 5 euro per kg fruit.
Ik ga toch ook niet berekenen ik heb 100 kg zelf geproduceerd + 20 kg gekocht of 120 kg voor 100 euro en dus maar 0,83 euro per kg fruit!

• Termy

Termy

Hier ging iets fout.

[ Voor 96% gewijzigd door Termy op 14-09-2022 12:02 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Termy

Termy

voodoo077 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:32:

Los van opbrengst zonnepanelen neem ik nog 3500 kW af per jaar. Kost me vroeger ongeveer 1200 euro per jaar en nieuwe prijs is 300 euro per maand dus 12 * 300 = 3600 euro voor 3500 kW of MEER dan 1 euro!

Als ik thuis fruitbomen heb en die leveren 100kg fruit op en ik koop er naast in winkel nog 20 kg omdat ik niet toekom en dat kost me 100 euro dan is dat 5 euro per kg fruit.
Ik ga toch ook niet berekenen ik heb 100 kg zelf geproduceerd + 20 kg gekocht of 120 kg voor 100 euro en dus maar 0,83 euro per kg fruit!
Waarom niet? De vraag is hoeveel je betaalt voor je energie/fruit/whatever en dat kan je of zelf opwekken of inkopen en beide hebben hun kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door Termy op 14-09-2022 19:20 ]

voodoo077 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:32:

Nu rekenen sommigen ook hun opbrengst zonnepanelen en gaan dan berekenen ... fout!

Tja, ik mag er geloof ik niet op reageren, maar ik doe het toch :) Ik betaal voor 8000 kWh uiteindelijk 2000 euro. Of met jouw fruit: als ik bij de groenteboer 5 kg appels koop, dan zou ik daar 10 euro voor moeten betalen. De groenteboer vindt mij aardig en doet 10 kg in de zak, maar rekent nog steeds 10 euro. Wat heb ik dan betaald per appel?

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:23
Mijn huidigebenzine lease auto zal medio volgend jaar vervangen moeten worden door een EV. Ik kan dan ook een laadpaal van de werkgever ontvangen.
Bij de oprit kan ik een laadpaal kwijt.
Omdat ik alle plafonds tussen meterkast en de garage, waar de paalpaal kan, binnenkort moet vervangen wil ik graag gelijk een goede kabel leggen die tzt op de laadpaal en de meterkast word aangesloten.
Lengte is ca. 25 meter.
Ik heb een 3x25 amp huisaansluiting en verwacht een 7,4 lader te laten plaatsen.

Wat moet de diameter van de kabel zijn?

• Tommie12
multikoe schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:02:
[...]

Tja, ik mag er geloof ik niet op reageren, maar ik doe het toch :) Ik betaal voor 8000 kWh uiteindelijk 2000 euro. Of met jouw fruit: als ik bij de groenteboer 5 kg appels koop, dan zou ik daar 10 euro voor moeten betalen. De groenteboer vindt mij aardig en doet 10 kg in de zak, maar rekent nog steeds 10 euro. Wat heb ik dan betaald per appel?
Je hebt dan wel eerst bijna 10 k op je dak gelegd….
Ik reken de zelf geproduceerde kWh nooit aan 0€, maar aan de kost van de installatie gedeeld door de opbrengst van de eerste 10 jaar.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 27-08 17:07
Gewoon even laten weten:

Laatste dagen (weken??) steeds vaker dat "mevrouw google" ff offline is...
en vervolgens moet ik dus maar zelf mijn route uitzoeken.

Soms langer weg, en soms maar 10 minuutjes.. BEIDE hóógst irritant.

Draai voor de zekerheid nog 2.1 omdat ik teveel issues voorbij zag komen met de upgrades..

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Tommie12 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:51:
[...]

Je hebt dan wel eerst bijna 10 k op je dak gelegd….
Ik reken de zelf geproduceerde kWh nooit aan 0€, maar aan de kost van de installatie gedeeld door de opbrengst van de eerste 10 jaar.
Even heel ruw gerekend: de installatie kostte me 4000 euro. Dat is dus 400 euro per jaar afschrijving. Geschatte opbrengst per jaar: 4500 kWh. Met andere woorden: minder dan 10 ct/kWh. Ik kan er een cent naar boven of onder naast zitten, maar voor het totaalplaatje maakt het niet heel veel uit.

• IvoB2
multikoe schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:15:
[...]

Ik bevind me in die situatie, mijn energiecontract is per 1 september niet zo leuk meer. Maar zonnepanelen helpen de kosten per kWh weer omlaag te brengen. Mijn kWh prijs is verdubbeld, maar mijn zonnepanelen dekken (met laden van de auto) de helft van mijn totale verbruik. Dus, beetje afhankelijk hoe je er naar kijkt, betaal ik per kWh nu weer evenveel als voor de contractwijziging.
Ik denk dat ik met de opbrengst van mijn zonnepanelen bij de volgende jaarafrekening ongeveer 82% van mijn verbruik ga afdekken. Maar laden via PV kan alleen tussen maart en half september. En laten we nu net in de winter de auto meer willen gebruiken ipv de fiets. :)
IvoB2 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:55:
[...]

Ik denk dat ik met de opbrengst van mijn zonnepanelen bij de volgende jaarafrekening ongeveer 82% van mijn verbruik ga afdekken. Maar laden via PV kan alleen tussen maart en half september. En laten we nu net in de winter de auto meer willen gebruiken ipv de fiets. :)
Als je saldeert (en dat kan nog een tijdje) maakt het helemaal niet uit wanneer je laadt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
bert pit schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:29:
[...]

Inderdaad, zo zie je maar weer dat van al die mooie milieu doelstellingen weinig overblijft als het zeer doet in de portemonnee.

Ik had mijn privé EV en smart laadpaal al bijna besteld, echter met de huidige 81 cent per kWh is het gewoon niet interessant.
Of ik nu thuis de EV laad via lokale zonnestroom, op het werk laat laden op de panelen van het bedrijf of aan een openbare laadpaal via ikweetnietwelkestroom zal toch nog altijd beter zijn voor het klimaat dan met een fossiel aangedreven auto.
Privé moet je idd zien dat de rekening klopt. Maar geen enkele overheid durft het tot nu toe aan extra lasten te heffen op fossiele brandstof ten voordele van elektrisch. Momenteel is het eerder omgekeerd.

• IvoB2
multikoe schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:56:
[...]

Als je saldeert (en dat kan nog een tijdje) maakt het helemaal niet uit wanneer je laadt.
Ik saldeer al een tijdje niet meer.
Indien ik zou salderen zou de verhouding productie/verbruik dan ook 100% zijn (zoals het de eerste 10 jaar van mijn installatie is geweest) en geen 82%. Op jaarbasis produceer ik immers meer dan ik verbruik.
Maar die 82% kost me, in verbruik en in Vlaanderen, per jaar nog altijd minder dan 100% salderen. Ook na de nieuwe prijzen van november. Maar echt gekker moet het in 2023 toch niet meer worden. :)
Dan kan ik economisch gezien beter de aggregaat op HVO100 zijn werk laten doen. :(

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 14-09-2022 16:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ejtnaj
  • Laatst online: 22-08 14:44
Japiooo schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:00:
Mijn huidigebenzine lease auto zal medio volgend jaar vervangen moeten worden door een EV. Ik kan dan ook een laadpaal van de werkgever ontvangen.
Omdat ik alle plafonds tussen meterkast en de garage, waar de paalpaal kan, binnenkort moet vervangen wil ik graag gelijk een goede kabel leggen die tzt op de laadpaal en de meterkast word aangesloten.
Lengte is ca. 25 meter.
Ik heb een 3x25 amp huisaansluiting en verwacht een 7,4 lader te laten plaatsen.

Ik heb een afstand van 22 meter en een 11kWh lader. Coolblue wilde een 4mm kabel aanleggen, maar ik heb voor 6mm gekozen om het gelijk toekomst bestendig te maken.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:53
Lengte is ca. 25 meter.

Waarom geen 3 fasen lader op 11 of 22 kW? Is veel logischer als je toch al 3 fasen hebt. Vergeet ook niet minstens 1 netwerk kabel erbij te leggen, voor load balancing of communicatie met de paal.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• eltron
Lengte is ca. 25 meter.

6mm2 geeft behoorlijk wat marge en het verschil met 2,5mm2 of 4mm2 zijn de kosten nist.
Strikt genomen is 2,5mm2 al genoeg, 4mm2 beter en weet je bij 6mm2 bijna zeker dat je plafond hiervoor nooit meer open hoeft.
Wel gelijk voor de zekerheid een UTP kabel erbij c.q. buis waar je die door zou kunnen trekken, mocht dat voor jouw laadoplossing nodig zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 14-09-2022 18:22 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

IvoB2 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:27:

Door de opbouw van de tenders hebben veel Publieke aanbieders voor (erg) lange tijd de energiecontracten vastgelegd. In sommige gevallen is dat 5+ jaar.

Krijgt V2G opeens toch een heel andere usecase :P

• IvoB2
Toch zolang de publieke aanbieders aan de overwinsten kunnen weerstaan.

• SleepingSebbe
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-08 21:27
Ben ook aan het overwegen om een laadpaal thuis te laten installeren voor een toekomstige EV (lease) en om nog te profiteren van het verhoogd fiscaal voordeel (belastingvermindering van 45%) tot het einde van het jaar in België.

Momenteel heb ik de Smappee EV Wall in overweging, maar ik kan maar niets terugvinden over hoe ik deze ooit gekoppeld krijg met de laadpas van het werk (TotalEnergies).
Ik heb E-Flux al enkele keren zien voorbijkomen, maar de TotalEnergies laadpas staat niet vermeld bij hun laadpassen die ondersteund worden door het E-Flux platform.

Verder lijken er ook sommige portals van laadpalen te kunnen integreren met de tarieven die de CREG publiceert, maar ook daar kan ik niet direct terugvinden of Smappee dit ondersteunt, om op die manier de terugbetaling naar mijn werkgever correct te kunnen berekenen (via een rapport/uitdraai).

Iemand soms een tip waar ik meer informatie kan terugvinden hierover? Of heeft soms iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
SleepingSebbe schreef op donderdag 15 september 2022 @ 00:53:
Ben ook aan het overwegen om een laadpaal thuis te laten installeren voor een toekomstige EV (lease) en om nog te profiteren van het verhoogd fiscaal voordeel (belastingvermindering van 45%) tot het einde van het jaar in België.
Voor er iemand verkeerde gedachten bij krijgt toch een kleine nuance: de fiscale aftrek is aan allerlei voorwaarden onderworpen en gelimiteerd op 45% van 1500 €.

Wij gebruiken een Alfen SPL via 4G gekoppeld aan het gemiddelde van de tarieven van de CREG van de laatste zes maanden maar dat wordt automatisch geregeld via de back office waarmee de werkgever een contract heeft afgesloten. Als eindgebruiker moeten we daar zelf niets voor doen.
De multikaart van TotalEnergies kan gewoon aan de laadpaal gekoppeld worden via de software (in dit geval de ACE installer) van de laadpaal zelf. Maar dat hebben we zelf voor het het eigen gemak niet gedaan (plug and play instelling).
De Alfen komt, als ik het goed voorheb, trouwens niet in aanmerking voor de fiscale korting (standaard geen intelligente sturing).
Eens informeren bij de werkgever?

[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 15-09-2022 08:35 ]

• voodoo077
SleepingSebbe schreef op donderdag 15 september 2022 @ 00:53:

Momenteel heb ik de Smappee EV Wall in overweging, maar ik kan maar niets terugvinden over hoe ik deze ooit gekoppeld krijg met de laadpas van het werk (TotalEnergies).
IvoB2 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:28:
[...]

Voor er iemand verkeerde gedachten bij krijgt toch een kleine nuance: de fiscale aftrek is aan allerlei voorwaarden onderworpen en gelimiteerd op 45% van 1500 €.
Als (kleine) ondernemer is dat zelf 200% zonder limiet dacht ik maar moet dan openbaar gesteld worden en dan is die Smappee blijkbaar een aanrader want voor 5€ per maand staat die geregistreerd en kan er iemand komen laden en word je dan uitbetaald.

Ik heb de tools gezien van de Smappee en rapporten etc. en die zagen er best indrukwekkend uit.
Maar de laadpaal daadwerkelijk aan het werk gezien niet en ook geen ervaring dus of deze beter of minder is dan anderen. Moet ook deze maand nog beslissen om voor einde jaar geïnstalleerd te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-08 19:42

Griffin

Is mythical

Ik kwam dit artikel tegen: https://www.autoweek.nl/a...bij-thuis-opladen-van-ev/

Is natuurlijk geheel afhankelijk van je type auto en wallbox etc (en misschien wel je stroom setup thuis), maar goed om te weten dat Granny Chargers wat meer verlies hebben.

* Griffin krijgt eind van het jaar een Alfen eve single pro line via leaseplan (zakelijke lease) en dan maar kijken hoe alles aangesloten gaat worden (er zit nog een vrije krachtgroep in de meterkast)

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hansieo schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:45:
Gewoon even laten weten:

Laatste dagen (weken??) steeds vaker dat "mevrouw google" ff offline is...
en vervolgens moet ik dus maar zelf mijn route uitzoeken.

Soms langer weg, en soms maar 10 minuutjes.. BEIDE hóógst irritant.

Draai voor de zekerheid nog 2.1 omdat ik teveel issues voorbij zag komen met de upgrades..
En dat ligt niet aan jouw infra zoals jouw telefoon? Nooit last van.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Griffin schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:06:
Ik kwam dit artikel tegen: https://www.autoweek.nl/a...bij-thuis-opladen-van-ev/

Is natuurlijk geheel afhankelijk van je type auto en wallbox etc (en misschien wel je stroom setup thuis), maar goed om te weten dat Granny Chargers wat meer verlies hebben.

* Griffin krijgt eind van het jaar een Alfen eve single pro line via leaseplan (zakelijke lease) en dan maar kijken hoe alles aangesloten gaat worden (er zit nog een vrije krachtgroep in de meterkast)
Ik dacht dat dit al uitgebreid besproken was, hier en op andere forums. Voor de duidelijkheid: die 30% is extreem. Van wat ik lees en wat ik zelf heb gemeten ligt het verlies met een Granny lader rond de 20%. Met een 11 kW AC lader thuis is dat ongeveer 15% en aan de snellader (DC) is dat verlies altijd nog meer dan 10%. Er zijn veel factoren die dit beinvloeden, maar gemiddeld kun je wel uitgaan van deze getallen.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:40:
[...]

Ik dacht dat dit al uitgebreid besproken was, hier en op andere forums. Voor de duidelijkheid: die 30% is extreem. Van wat ik lees en wat ik zelf heb gemeten ligt het verlies met een Granny lader rond de 20%. Met een 11 kW AC lader thuis is dat ongeveer 15% en aan de snellader (DC) is dat verlies altijd nog meer dan 10%. Er zijn veel factoren die dit beinvloeden, maar gemiddeld kun je wel uitgaan van deze getallen.
Ligt ook aan de EV. Bij bijvoorbeeld de Zoe zijn de verliezen bij laden met de Granny erg hoog.

DonJuape schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:03:
[...]

Ligt ook aan de EV. Bij bijvoorbeeld de Zoe zijn de verliezen bij laden met de Granny erg hoog.
Het merk en model EV is inderdaad onderdeel van de "veel factoren" waarover ik het had. Daarnaast:
- Vanaf welk % start je het laden
- Hoeveel % laad je?
- Temperatuur accu en buitentemperatuur spelen waarschijnlijk ook een rol (hoewel ik dat niet terugzie in mijn data)

Maar 30% is aan de extreem hoge kant.

• Paku
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-08 11:33

Paku

P2 LRSM Moon Pilot

Paku schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:42:
Vorige week heb ik een 'site survey' gehad voor mijn laadpaal die hopelijk binnenkort gaat komen. Alhoewel de man zei dat het best een tijdje kon duren voordat ie geinstalleerd wordt omdat het erg druk is. Tot die tijd laad ik maar gewoon op straat.

Volgens Leaseplan, de maatschappij waar mijn wagen geleased wordt en die ook de paal regelt krijg ik een BlueCorner Curved model, gemonteerd op een paaltje.

Het gesprekje wat ik met de man had klonk wel interessant: de lader komt op de P1 poort van mijn slimme electriciteitsmeter, dus hij kan op een mooie manier meten of ie kan laden of niet.

Heeft iemand deze laadpaal ook? Wat zijn de ervaringen?

Op dit forum heb ik daar verder niets over kunnen vinden.
Vandaag zijn ze komen installeren, tenminste dat dacht ik. De monteur kwam bij me aan huis, maar door een administratief issue (ze hebben me nooit een offerte gestuurd die ik moest bevestigen) was ie na een bak koffie ook weer weg.

Waarschijnlijk een lastig process, Leaseplan Belgie en een Nederlandse laadpaalinstallatie. Er zitten nogal wat bedrijven tussen in de 'supplychain'. 8)7

Ondertussen heb ik mijn EV al 9 maanden. Laden in de buurt, onderweg en op het werk is geen probleem gelukkig. En trouwens op straat gaat ie ook veel sneller dan mijn future 3.7kW lader.

Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:06

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Griffin schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:06:

Link dan naar de bron van dat Autoweek artikel dat is beter.
Daar staat ook deze tabel in. Voor mij (ID3) dus 4,6% meer verlies tov 11KW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mC6x9W_0AOZiHbrmqtFUEYm6PHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQwX5syXicuuXpS3EvKGsxyp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
niki_lauda schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:14:
[...]

Link dan naar de bron van dat Autoweek artikel dat is beter.
Daar staat ook deze tabel in. Voor mij (ID3) dus 4,6% meer verlies tov 11KW.
[Afbeelding]
en toch vraagtekens bij de kwaliteit van dit onderzoek.
Als de Fiat 500E meer laadverlies heeft bij wallbox 3,6kW dan bij granny 2,3kW. is dat in strijd met de boodschap en vraagt dit wel uitleg. Echter wordt simpelweg geconcludeerd "Auch bei diesen Messungen (Wallbox reduziert) zeigt sich eindeutig, dass die höhere Ladeleistung zu weniger Ladeverlusten führt"
en dat op basis van 2 metingen blijkbaar.

Verder wel boeiend artikel overigens.

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 15-09-2022 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-08 22:14
Hier wordt eind november een laadpaal achter mijn huis geplaatst. Nu wil ik zelf vast een mantelbuis van een metertje of 20 leggen van de meterkast naar de parkeerplaats achter de tuin, want de kosten die ze daarvoor rekenen zijn exorbitant... Er moet een stroomkabel door voor een 22Kw lader (zal 6mm2 zijn vermoed ik?) en een 2 UTP kabels (1 voor loadbalancing, 1 om achter in de tuin mijn wifi te verbeteren). Heb ik dan aan een mantelbuis van 40mm voldoende?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejtnaj
Coolblue heeft bij mij een Alfen S-line 11 kW geinstalleerd. De hoofdaansluiting van mijn huis moet nog verzwaard worden, en heb op dit moment 1x35A. De monteurs hebben de laadpaal tot die tijd begrensd tot 1 fase laden. Loadbalancing staat voorlopig ook uit omdat er nog geen slimme meter is.

Mijn Niro EV wil echter niet laden. De laadpaal gaat aan, de auto ziet de laadpaal en andersom, de laadpaal gaat op blauw, maar na een minuut of twee schakelt het zichzelf uit. Coolblue heeft het over een reject vanuit de auto, en verwijst naar de instellingen van de auto. Die heb ik bekeken maar ja, de geringe instellingen die er zijn, lijken idiot-proof. De auto laadt overigens bij publieke palen zonder problemen.

Coolblue zegt: wacht maar totdat de verzwaring is uitgevoerd, dat moet de problemen oplossen. Nou, vooruit, maar toch nog hier een vraag: herkent iemand dit en heeft iemand een tip zodat ik toch thuis kan laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 22:41
ejtnaj schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:03:
Coolblue heeft bij mij een Alfen S-line 11 kW geinstalleerd. De hoofdaansluiting van mijn huis moet nog verzwaard worden, en heb op dit moment 1x35A. De monteurs hebben de laadpaal tot die tijd begrensd tot 1 fase laden. Loadbalancing staat voorlopig ook uit omdat er nog geen slimme meter is.

Mijn Niro EV wil echter niet laden. De laadpaal gaat aan, de auto ziet de laadpaal en andersom, de laadpaal gaat op blauw, maar na een minuut of twee schakelt het zichzelf uit. Coolblue heeft het over een reject vanuit de auto, en verwijst naar de instellingen van de auto. Die heb ik bekeken maar ja, de geringe instellingen die er zijn, lijken idiot-proof. De auto laadt overigens bij publieke palen zonder problemen.

Coolblue zegt: wacht maar totdat de verzwaring is uitgevoerd, dat moet de problemen oplossen. Nou, vooruit, maar toch nog hier een vraag: herkent iemand dit en heeft iemand een tip zodat ik toch thuis kan laden?
Hoe staat hij nu ingesteld dan? Op 1x32? Of 1x16? Het zou gewoon moeten werken. Snap dat CB er allemaal geen zin in heeft maar ja. Hij is al wel voor 3F voorbereid qua bedrading denk ik dan even?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paku
  • Laatst online: 23-08 11:33

Paku

P2 LRSM Moon Pilot

RobbieB schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:30:
Hier wordt eind november een laadpaal achter mijn huis geplaatst. Nu wil ik zelf vast een mantelbuis van een metertje of 20 leggen van de meterkast naar de parkeerplaats achter de tuin, want de kosten die ze daarvoor rekenen zijn exorbitant... Er moet een stroomkabel door voor een 22Kw lader (zal 6mm2 zijn vermoed ik?) en een 2 UTP kabels (1 voor loadbalancing, 1 om achter in de tuin mijn wifi te verbeteren). Heb ik dan aan een mantelbuis van 40mm voldoende?
Persoonlijk zou ik de UTPs niet in dezelfde buis leggen als de stroom. Ik weet het: de kabels zijn getwist en eventueel shielded. Dat zou goed moeten werken maar als je toch gaat graven zou ik een grondkabel pakken voor je stroom en een buis voor je data. Of 2 aparte buizen. Dan liggen ze iig niet koud tegen elkaar.

Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
4x6-AS is iets van 17mm. Een simpel UTPtje 5mm per stuk. Dat moet wel lukken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejtnaj
Inspired schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:12:
[...]

Hoe staat hij nu ingesteld dan? Op 1x32? Of 1x16? Het zou gewoon moeten werken. Snap dat CB er allemaal geen zin in heeft maar ja. Hij is al wel voor 3F voorbereid qua bedrading denk ik dan even?
1x16. Ja hoor, de netbeheerder hoeft alleen de verzwaring uit te voeren. Niks ten nadelen van Coolblue trouwens, zij hebben best veel (op afstand) bekeken en uitgeprobeerd. Maar het is niet gelukt om de auto te laden. Ik zal ook in de Niro-topic maar proberen uit te sluiten dat het aan de auto ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
ejtnaj schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:17:
[...]

Ja hoor, de netbeheerder hoeft alleen de verzwaring uit te voeren. Niks ten nadelen van Coolblue trouwens, zij hebben best veel (op afstand) bekeken en uitgeprobeerd. Maar het is niet gelukt om de auto te laden. Ik zal ook in de Niro-topic maar proberen uit te sluiten dat het aan de auto ligt.
Er zal neem ik aan nog wel iets meer moeten gebeuren. De netbeheerder gaat (doorgaans) verder ook niks aanraken. Er zal sowieso nog ergens een brug oid uit moeten. Ook zal CB de config van de paal aan moeten passen als hij nu op 1F ingesteld is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Paku schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:14:
[...]

Persoonlijk zou ik de UTPs niet in dezelfde buis leggen als de stroom. Ik weet het: de kabels zijn getwist en eventueel shielded. Dat zou goed moeten werken maar als je toch gaat graven zou ik een grondkabel pakken voor je stroom en een buis voor je data. Of 2 aparte buizen. Dan liggen ze iig niet koud tegen elkaar.
Hij gaat denk ik geen datacenter in zijn tuinhuisje draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejtnaj
Inspired schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:19:
[...]

Er zal neem ik aan nog wel iets meer moeten gebeuren. De netbeheerder gaat (doorgaans) verder ook niks aanraken. Er zal sowieso nog ergens een brug oid uit moeten. Ook zal CB de config van de paal aan moeten passen als hij nu op 1F ingesteld is.
Goed punt; die instellingen moeten inderdaad na verzwaring worden aangepast. Maar fysiek hoeft er niks te gebeuren volgens Coolblue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
ejtnaj schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:20:
[...]

Goed punt; die instellingen moeten inderdaad na verzwaring worden aangepast. Maar fysiek hoeft er niks te gebeuren volgens Coolblue.
Je meterkast is helemaal omgezet naar 3F toch? Dan zal er een brug zitten op de hoofdschakelaar. Die moet er sowieso uit. Bij mij wilde Enexis dit niet doen. Nu is het een simpel klusje maar goed. Als je het niet doet heb je wel een probleem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 27-08 17:07
daemonix schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:11:
[...]

En dat ligt niet aan jouw infra zoals jouw telefoon? Nooit last van.
nee, is de Polestar-verbinding.. :(

Zie wisselend LTE en G verbindingen komen/gaan..

ps: ik poste deze dus in foute topic :P

[ Voor 6% gewijzigd door Hansieo op 16-09-2022 16:50 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:12
Doe jezelf en de monteurs een plezier en leg die kabels er gewoon vast in. Of anders een 60mm mantelbuis zonder scherpe bochten.

Mantelbuis is 9/10 keer ellende om fatsoenlijk een kabel doorheen te krijgen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Makrolon schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:25:
[...]

Doe jezelf en de monteurs een plezier en leg die kabels er gewoon vast in. Of anders een 60mm mantelbuis zonder scherpe bochten.

Dat is ook het plan! Heb de vraag uit staan wat voor kabel ze erin willen hebben liggen.

Grootste uitdaging die ik zie is vanuit de tuin door de fundering een gat van 40 of 60 Mm naar de kruipruimte boren. Het is een huis uit 2017 dus ik verwacht dat er wel iets van gewapend beton in de fundering zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
RobbieB schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:17:
[...]

Dat is ook het plan! Heb de vraag uit staan wat voor kabel ze erin willen hebben liggen.

Grootste uitdaging die ik zie is vanuit de tuin door de fundering een gat van 40 of 60 Mm naar de kruipruimte boren. Het is een huis uit 2017 dus ik verwacht dat er wel iets van gewapend beton in de fundering zit.
Ja daarvoor moet je gewoon een diamantboorder laten komen.

Wil je echt met die mantelbuis tot in de kruipruimte? Anders gewoon voor de gevel stoppen en naar binnen boren met 25mm. Tip, als je vanaf hoog net onder bestrating schuin naar beneden boort schiet je vaak tussen de vloer en fundering door en hoef je niet door de fundering heen ;)

Anders eventueel onder je fundering door graven?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-08 09:44

_serial_

and there was silence

Makrolon schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:21:
[...]

Ja daarvoor moet je gewoon een diamantboorder laten komen.

Wil je echt met die mantelbuis tot in de kruipruimte? Anders gewoon voor de gevel stoppen en naar binnen boren met 25mm. Tip, als je vanaf hoog net onder bestrating schuin naar beneden boort schiet je vaak tussen de vloer en fundering door en hoef je niet door de fundering heen ;)

Anders eventueel onder je fundering door graven?
Wel even goed kijken voor je gaat boren, waar je uitkomt.

somewhere there was silence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Pwoah… heftig.

Nu zit alle gas voorziening voor in het huis, waardoor dit bij ons erg onwaarschijnlijk is, maar in ieder geval wel iets om op te letten…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:18
RobbieB schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:17:
[...]

Als je huis op palen staat is onder de fundering door graven wellicht makkelijker. Op "staal" gebouwd kan je er ook wel onder door graven, maar dat is veel meer werk. Je hebt ook kans dat je vanuit de kruipruimte tussen de vloer en de fundering door kan boren, dan heb je alleen het metselwerk van de buitengevel waar je door moet.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Erwin_83 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 07:23:
[...]

Als je huis op palen staat is onder de fundering door graven wellicht makkelijker. Op "staal" gebouwd kan je er ook wel onder door graven, maar dat is veel meer werk. Je hebt ook kans dat je vanuit de kruipruimte tussen de vloer en de fundering door kan boren, dan heb je alleen het metselwerk van de buitengevel waar je door moet.
Sowieso moet je niet vanuit de kruipruimte willen boren, maar als je van binnen naar buiten boort klapt er een heel stuk van je metselwerk af. Als je de hoek net verkeerd inschat heb je dat in t zicht zitten..

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-08 17:07
Makrolon schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:21:
[...]

Met het oog op mogelijke waterinsijpeling wordt steeds aangeraden om van buiten naar binnen steeds omhoog te boren. FWIW

• Makrolon
DigitalHombre schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:04:
[...]

Met het oog op mogelijke waterinsijpeling wordt steeds aangeraden om van buiten naar binnen steeds omhoog te boren. FWIW
Als er al water bij je gevel staat dringt dat ook echt wel door een omhoog geboord gat heen. En dan komt er iets vocht je kruipruimte in, dat boeit niet zo.

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-08 22:17
Vraagje over loadbalancing. Ik heb een Modbus meter in de meterkast en moet een meter of 30 overbruggen naar de laadpaal. Daarvoor is een Cat6 kabel meegeleverd. Maar tot mijn verbazing wordt blauw-wit en bruin-wit gebruikt voor de communicatie. Dat is dus geen aderpaar, en het lijkt mij juist verstandig om een getwist aderpaar te gebruiken?

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PEC
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-08 18:05

PEC

AquaPlanning schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:54:
Vraagje over loadbalancing. Ik heb een Modbus meter in de meterkast en moet een meter of 30 overbruggen naar de laadpaal. Daarvoor is een Cat6 kabel meegeleverd. Maar tot mijn verbazing wordt blauw-wit en bruin-wit gebruikt voor de communicatie. Dat is dus geen aderpaar, en het lijkt mij juist verstandig om een getwist aderpaar te gebruiken?
Ik zou dat zeker veranderen met die lengte, bijvoorbeeld blauw-wit en blauw te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 26-08 04:29
Klopt het dat bij E-flux er een maximaal tarief is om in te stellen?
Stel per 1-10-22 wordt mijn KWH tarief 1.04euro inc. 9% BTW. Ik ben dus particulier.
Kan ik dit instellen in E-flux backend systeem of zit er een maximaal in te stellen waarde op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-08 09:27
Makrolon schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:25:
[...]

Wellicht is het daarom slim om in die mantelbuis alvast een fatsoenlijk stuk touw te leggen, dat je later als trekhulpmiddel kunt gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-08 11:05
Vandaag prinsjesdag. En er komt een prijsplafond door elk gezin een budget kWh te geven.
De grens is nu nog onbekend, maar in mijn geval, ik laad m'n EV thuis en de kosten worden via de laadpaal gestorneerd, zou het betekenen dat ik door het laden van m'n EV eerder 'door m'n budget' heen ben en dan voor m'n prive stroom een hogere prijs ga betalen. Dan ga ik denk ik weer vaker aan de straat laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
LastSamurai schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:29:
Vandaag prinsjesdag. En er komt een prijsplafond door elk gezin een budget kWh te geven.
De grens is nu nog onbekend, maar in mijn geval, ik laad m'n EV thuis en de kosten worden via de laadpaal gestorneerd, zou het betekenen dat ik door het laden van m'n EV eerder 'door m'n budget' heen ben en dan voor m'n prive stroom een hogere prijs ga betalen. Dan ga ik denk ik weer vaker aan de straat laden.
Je kunt dan toch de laadpaal instellen op het tarief boven het plafond? Zo doe ik het tenminste wel. Ik ga niet op straat laden als ik op de oprit een laadpaal heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
BaBoK schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:17:
Klopt het dat bij E-flux er een maximaal tarief is om in te stellen?
Stel per 1-10-22 wordt mijn KWH tarief 1.04euro inc. 9% BTW. Ik ben dus particulier.
Kan ik dit instellen in E-flux backend systeem of zit er een maximaal in te stellen waarde op?
Even uitproberen? https://dashboard.e-flux.nl/

Bij Shell kan ik tot 99 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 22:54

de Peer

under peer review

Inspired schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:46:
[...]

Je kunt dan toch de laadpaal instellen op het tarief boven het plafond?
Ja dat dacht ik ook. echter heb ik het 'plafond' van leaseplan Energy inmiddels al bereikt. Die wil in de portal niet hoger dan 99 cent per kWh terwijl ik nu een contract heb waarbij ik 106 cent per kWh betaal. Ik heb ze al gemaild met het verzoek de max op te hogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-08 11:05
Inspired schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:46:
[...]

Je kunt dan toch de laadpaal instellen op het tarief boven het plafond? Zo doe ik het tenminste wel. Ik ga niet op straat laden als ik op de oprit een laadpaal heb staan.
Nee,dat bedoel ik niet. Als we als gezin 3000 kWh voor een lager tarief krijgen en daarboven de marktprijs moeten betalen. Dan ga ik uit die 3000 kWh niet de auto laden. Pas als het voordelige budget op is ga ik thuis laden tot die tijd aan de straat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
LastSamurai schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:49:
[...]

Nee,dat bedoel ik niet. Als we als gezin 3000 kWh voor een lager tarief krijgen en daarboven de marktprijs moeten betalen. Dan ga ik uit die 3000 kWh niet de auto laden. Pas als het voordelige budget op is ga ik thuis laden tot die tijd aan de straat.
Dat is niet meer dan een administratieve exercitie. Je kan toch zelf het tarief instellen? Zet dat gewoon op je “normale” hoge tarief.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
LastSamurai schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:49:
[...]

Die kleine 2500kWh zul je wel verbruiken thuis, dus inderdaad gewoon de paal het tarief boven het prijsplafond instellen. Dat je dan misschien aan het eind van Q1 die voordelige kWhs op hebt boeit verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volksdennis
  • Laatst online: 28-08-2024
Binnen 6 weken wordt met enige vertragen onze EV6 geleverd en nu mag er via de leasemaatschappij een thuis laadpaal besteld worden bij Eneco.

Huis aansluiting is een 3x25A, aangezien het het huis full electric is zal load balancing zeker noodzakelijk zijn. De keuze valt dan op de Alfen Eve Single Pro-line.

Gezien de huidige energie prijzen willen we zoveel mogelijk laden van onze PV panelen en zou dit mogelijk zijn met deze laadpaal via de door Eneco aangeboden app slimladen ......ik had hierover al veel klachten gelezen omtrent het beperkt aantal auto's in de app waarbij dat mogelijk is. Helaas is de EV6 ook een van de niet ondersteunde types.

Bestaan er andere mogelijkheden om toch automatisch op alleen de PV panelen te laden ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUzOvq2MSkJHwA05AByjM_827M0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RTdmP3GMv0izvKg4BLYUy5oS.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:34
Volksdennis schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:49:
Binnen 6 weken wordt met enige vertragen onze EV6 geleverd en nu mag er via de leasemaatschappij een thuis laadpaal besteld worden bij Eneco.

Huis aansluiting is een 3x25A, aangezien het het huis full electric is zal load balancing zeker noodzakelijk zijn. De keuze valt dan op de Alfen Eve Single Pro-line.

Gezien de huidige energie prijzen willen we zoveel mogelijk laden van onze PV panelen en zou dit mogelijk zijn met deze laadpaal via de door Eneco aangeboden app slimladen ......ik had hierover al veel klachten gelezen omtrent het beperkt aantal auto's in de app waarbij dat mogelijk is. Helaas is de EV6 ook een van de niet ondersteunde types.

Bestaan er andere mogelijkheden om toch automatisch op alleen de PV panelen te laden ?

[Afbeelding]
Weet niet hoe technisch je bent maar je zou eventueel EVCC kunnen overwegen.
https://github.com/evcc-io/evcc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Volksdennis schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:49:

[Afbeelding]
De Aflen kan dit met wat hobby wel. Staat wel in dit topic. Maar is dat voor 2025 nuttig dan?

Pagina: 1 ... 31 ... 189 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen