Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:37
DonJuape schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:23:
[...]

Dat dacht ik ook maar wellicht heb ik (of hebben we) wat gemist en zijn er ontwikkelingen.
Er zijn wel ontwikkelingen (voor CCS) maar allemaal nog als test. Vraag me ook af hoe WGs/LMs hiermee om gaan. Gaat heel lastig worden om alles goed in de gaten te houden. Zelfs als ik het gewoon netjes wil doen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Richh schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 21:43:
Laad de (particuliere) Tweaker nog altijd thuis?
Uiteraard want de zon schijnt nog altijd ruim voldoende.
EV vandaag om 09:45 uur aan de lader gehangen. enzoals het er nu uitziet zal dat tot ruim na zessen zijn. _/-\o_
Gewoon ingesteld op 60% van 17A en tussen 11 en 12 naar de 90-100%.

Over engie tijd idd terug met de auto naar de Lidl ipv met de e-fiets. :)

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 04-09-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
eltron schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:27:
[...]

Met een auto die terug kan leveren zou je ook zoiets kunnen doen, ook als de paal een straat verder staat. Een straat verder de auto laden en dan thuis op de oprit weer ontladen.
Dan moet je het nog wel even met een Nissan of ander CHAdeMO model doen. Niet echt een goede keuze voor de langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DonJuape schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:18:
[...]

Kan dat al en hoe werkt dat precies? Heb je daar een speciale laadpaal voor nodig?
Bi-directioneel (bv. de Qasar 2).
Maar (in Vlaanderen) nog alleen voor CHAdeMO).
Geen idee hoever het met de homologiatie in NL staat.
Een bi-directionele laadpaal moet hier ook voorzien zijn van een loadbalancing en een consumptie en injectiemeter (Enflurisensor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
eltron schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:57:
[...]

bij de nieuwste Kia's kan je volgens mij gewoon met de bij de auto geleverde adapter tot 3,6kW afgeven uit de batterij op een Schuko. In elk geval de EV6 maar ik dacht ook de nieuwe e-Niro.
Twee keer juist maar je huis koppelen aan een Schuko stekker lijkt me niet aangewezen.
In Vlaanderen is dat (cfr. de Sessy accu) trouwens verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Dat dacht ik ook maar wellicht heb ik (of hebben we) wat gemist en zijn er ontwikkelingen.
Wellicht (zoals de EV's van de VAG groep) wat betreft de EV zelf een softwareupdate.
Probleem is dat er bijna geen bidirectionele CCS laadpalen beschikbaar zijn en dat de netbeheerder (in Vlaanderen) weigerachtig staat voor homologiatie op zijn net. Recent is de Qasar 2 CHAdeMO gehomologeerd voor het Fluvius (Vlaanderen) netwerk maar daar is de doorsnee EV-gebruiker (CCS) voorlopig weinig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inspired schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:25:
[...]

Er zijn wel ontwikkelingen (voor CCS) maar allemaal nog als test. Vraag me ook af hoe WGs/LMs hiermee om gaan. Gaat heel lastig worden om alles goed in de gaten te houden. Zelfs als ik het gewoon netjes wil doen.
Die lopen al voor op de netbeheerders hoor.
Ons bedrijf is hier bv. al software voor aan het ontwikkelen (bi-directioneel laden via lease/bedrijfswagen).
Nu moet je dat probleem ook weer niet overdrijven. In se is het mogelijke misdrijf niet anders dan met je tankkaart diesel gaan tanken en die overhevelen in de stookolietank. :)
Via km-monitoring van je dan al snel door de mand.
Wanneer je echter met je EV (als voorbeeld) bij de Lidl gaat (gratis) laden valt het niet op maar daar heeft de werkgever geen last van. Misschien de Lidl wel maar daar staan nu ook al "niet-klanten" uren te laden om de batterij van hun accu gevuld te krijgen. Daar moet de Lidl dan maar op ingrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

IvoB2 schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:16:
[...]

Die lopen al voor op de netbeheerders hoor.
Ons bedrijf is hier bv. al software voor aan het ontwikkelen (bi-directioneel laden via lease/bedrijfswagen).
Nu moet je dat probleem ook weer niet overdrijven. In se is het mogelijke misdrijf niet anders dan met je tankkaart diesel gaan tanken en die overhevelen in de stookolietank. :)
Via km-monitoring van je dan al snel door de mand.
Wanneer je echter met je EV (als voorbeeld) bij de Lidl gaat (gratis) laden valt het niet op maar daar heeft de werkgever geen last van. Misschien de Lidl wel maar daar staan nu ook al "niet-klanten" uren te laden om de batterij van hun accu gevuld te krijgen. Daar moet de Lidl dan maar op ingrijpen.
Nou mijn LM loopt zeker niet voor. Die moeten nog heel erg wennen aan EV's, laadpalen thuis en declaraties voor stroom |:(

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Net om die reden is het bedrijf hier al in 2018 van LM veranderd.
En eerst gingen ze als bedrijf (via een speciaal daartoe opgerichte subbedrijf) de laadpalen zelf bij de werknemers thuis plaatsen. Vanaf midden 2019 pas via een autonoom laadpalen bedrijf en declaraties via een firma in NL.
De incentive zit in de eerste plaats dus bij het bedrijf zelf.
Asl bedrijf kies je nog altijd zelf de LM waar je mee samenwerkt.
Onlangs trouwens ook de samenwerking met Total energys deels opgezegd wat betreft de (multi) laadpassen en zelf eigen laadpassen onder de werknemers verdeeld.

Het ging trouwens niet over welke EV's een LM in zijn aanbod heeft maar welke EV's al bi-directioneel zouden kunnen laden. Wanneer een (gekozen) LM niet mee is stopt uiteraard alles. Niet alleen het bi-directioneel laden.
Momenteel zijn er al meer BEV's welke potentieel bi-directioneel zouden kunnen laden dan dat de laadboxen er op voorgereid zijn, laat staan de netbeheerder.
En neen, het gaat dan niet over V2G maar wel degelijk V2G waar ook de netbeheerder zijn laatste zegje over wil hebben (want het systeem zit mee in zijn grid).

[ Voor 96% gewijzigd door IvoB2 op 04-09-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:36
Nienix schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:19:
[...]

Mijn pvc buis (125mm) loopt vanuit de kruipruimte naar de laadpaal waar hij met een 90 draden bocht tot boven de grond uit komt.
Er zit een afdek kap overheen met 3 waterdicht wartels voor de kabels.
Dus ik denk dat het wel goed zit.
En zelfs als hij vol water/zand zou komen te zitten is het toch nog een extra bescherming bovenop de mantel van de grondkabel.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is inderdaad wel de juiste methode!
Netjes hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-09 23:47
Heeft er iemand al ervaring met de aansturing van de EV charger dmv een Niko home control thuisinstallatie?

De "solar" mode is in voegen zodat men vanaf een PV overschot bepaalde zaken zoals auto, stopcontacten ed. kan aansturen...

Vraag mij af hoe de hardware in de zekeringkast tot stand komt, en hoe "slim" of gevoelig hij schakelt naargelang bepaalde vermogens of overschotten...

Ik heb geen digitale meter, maar met het oog op.... zou ik graag al voorzien zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Kenwood960 op 04-09-2022 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:28
Er is dit experiment, in Utrecht, maar dat zijn aangepaste Ioniq 5's. En ik heb al een gekke Engelsman gezien die z'n huis op z'n EV6 had aangesloten. Volstrekt ondoordacht en onveilig, maar het werkte wel.

Voordat er iemand losgaat: Vehicle to Grid en Vehicle to Home is niet hetzelfde. Bovengenoemde artikel is een duidelijk voorbeeld van Vehicle to Grid. Ik denk dat de drempel lager ligt om Vehicle to Home te realiseren. Als je je huisinstallatie van het net afkoppelt, ben je volgens mij vrij om je huisinstallatie te voeden hoe jij het wil. Maar alleen onder die voorwaarde, uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
DonJuape schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:41:Dat kan niet draadloos. Je zult toch echt een CT klem op de omvormer met een draad moeten verbinden met een Harvi. Verlengen van de draad kan wel. Met een UTP kabel bijvoorbeeld.
Ja, je hebt gelijk, even niet opgelet hier.

Ik zit met de Zappi overigens 25m van de groepenkast. Dus ik dacht: in plaats van de CT-klemmen 25 meter te verlengen, gaat er een UTP-kabel van de Harvi (in de meterkast), naar de Zappi. Want die moet er sowieso komen (te ver voor draadloos), en dan kunnen de CT-klemmen aan de Harvi.

EV heeft OBC van 11kWh. Heeft het zin om en aardlekautomaat van 3x20A te gebruiken (huisaansluiting is 3x25A), ipv. 3x16A? Als in: voor de toekomst, wanneer er OBC's van hoger vermogen komen (las al dat 22kWh OBC's eigenlijk 'legacy' zijn, want ze waren er al wel).

Edit: oh, ik lees in de Zappi docs dat je via UTP-kabel de CT-klemmen wel 100 meter mag verlengen. Was dus in principe ook prima geweest.

[ Voor 7% gewijzigd door TCMR op 04-09-2022 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:07
TCMR schreef op zondag 4 september 2022 @ 16:54:
[...]

Ja, je hebt gelijk, even niet opgelet hier.

Ik zit met de Zappi overigens 25m van de groepenkast. Dus ik dacht: in plaats van de CT-klemmen 25 meter te verlengen, gaat er een UTP-kabel van de Harvi (in de meterkast), naar de Zappi. Want die moet er sowieso komen (te ver voor draadloos), en dan kunnen de CT-klemmen aan de Harvi.

EV heeft OBC van 11kWh. Heeft het zin om en aardlekautomaat van 3x20A te gebruiken (huisaansluiting is 3x25A), ipv. 3x16A? Als in: voor de toekomst, wanneer er OBC's van hoger vermogen komen (las al dat 22kWh OBC's eigenlijk 'legacy' zijn, want ze waren er al wel).

Edit: oh, ik lees in de Zappi docs dat je via UTP-kabel de CT-klemmen wel 100 meter mag verlengen. Was dus in principe ook prima geweest.
De harvi heeft geen utp aansluiting hè, enkel aansluiting voor 3 ct klemmen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renshulman
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 29-10-2024
Beste forumleden,

Binnenkort verhuis ik naar een koopwoning waar ik een 3-fasen laadpaal wil laten installeren. Ik rijd een Toyota Proace Electric (bestelbus) en deze is niet heel 'slim' qua apps en opties. Het enige wat ik kan instellen is een uitgestelde start van het laden, bijvoorbeeld beginnen om 23 uur om gebruik te maken van het laagtarief. Er zit ook geen monitoring op om te zien hoe vol 'ie zit. Ik ben nu dus op zoek naar een laadpaal/wallbox die wel een stukje slimmer is, zodat ik zo efficiënt mogelijk kan laden. Daarnaast wordt Dynamic Load Balancing een must ivm warmtepomp, airco's en inductie koken. Ik heb starttopic + een paar recente pagina's teruggelezen, maar er staat hier héél veel info en wat ik zoek kon ik zo snel niet vinden. Excuses als ik het nu dubbel vraag..

Enfin, ik zoek dus een zo slim mogelijke laadpaal, liefst zonder maandelijks abonnement (ZZP'er, ik verreken de stroomkosten zelf wel). 3-fase wordt aangelegd in de woning. Met het oog op de toekomst als salderen eraf gaat zou het mooi zijn als de paal laadt wanneer er capaciteit over is vanuit de zonnepanelen en de bus toevallig overdag aan de lader staat. Ik begrijp dat dit bij veel modellen niet zomaar kan, of zelfgeknutselde oplossingen behoeft. Rechtstreeks de P1 poort in lijkt met het mooist. Afstand tussen de paal en meterkast wordt zo'n 10 meter. V2G is bij deze bus geen optie, maar wellicht handig als de paal dat al wel ondersteunt (al schijnt dat ook exorbitant duur te zijn).

Iemand tips? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Makrolon schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:49:
De harvi heeft geen utp aansluiting hè, enkel aansluiting voor 3 ct klemmen.
Yep, ik zag het vanmiddag toen ik 'm uitpakte. Echt niet goed m'n huiswerk gedaan. Er zullen dus twee UTP-kabels naar de Zappi moeten: eentje voor de (verlengde) CT-klemmen, eentje om de (ingebouwde) hub aan het netwerk te zetten. Gelukkig heb ik de kabel nog niet aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@renshulman Je zoekt een Zappi v2. ;) Helaas (of gelukkig) geen P1, maar heeft wel alle functionaliteit die je vraagt. Aangezien V2G nog niet toepasbaar is is dat vrijwel niet beschikbaar bij laadpalen tenzij voor heel veel geld, maar dan heb je weer niet de mogelijkheden die de Zappi heeft.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:47
renshulman schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:44:
Beste forumleden,

Binnenkort verhuis ik naar een koopwoning waar ik een 3-fasen laadpaal wil laten installeren. Ik rijd een Toyota Proace Electric (bestelbus) en deze is niet heel 'slim' qua apps en opties. Het enige wat ik kan instellen is een uitgestelde start van het laden, bijvoorbeeld beginnen om 23 uur om gebruik te maken van het laagtarief. Er zit ook geen monitoring op om te zien hoe vol 'ie zit. Ik ben nu dus op zoek naar een laadpaal/wallbox die wel een stukje slimmer is, zodat ik zo efficiënt mogelijk kan laden. Daarnaast wordt Dynamic Load Balancing een must ivm warmtepomp, airco's en inductie koken. Ik heb starttopic + een paar recente pagina's teruggelezen, maar er staat hier héél veel info en wat ik zoek kon ik zo snel niet vinden. Excuses als ik het nu dubbel vraag..

Enfin, ik zoek dus een zo slim mogelijke laadpaal, liefst zonder maandelijks abonnement (ZZP'er, ik verreken de stroomkosten zelf wel). 3-fase wordt aangelegd in de woning. Met het oog op de toekomst als salderen eraf gaat zou het mooi zijn als de paal laadt wanneer er capaciteit over is vanuit de zonnepanelen en de bus toevallig overdag aan de lader staat. Ik begrijp dat dit bij veel modellen niet zomaar kan, of zelfgeknutselde oplossingen behoeft. Rechtstreeks de P1 poort in lijkt met het mooist. Afstand tussen de paal en meterkast wordt zo'n 10 meter. V2G is bij deze bus geen optie, maar wellicht handig als de paal dat al wel ondersteunt (al schijnt dat ook exorbitant duur te zijn).

Iemand tips? Alvast bedankt!
Koop een Easee en gebruik de Jedlix slim laden app. Daarnaast heb je nog en Easee equalizer nodig voor Load Balancing die direct in de P1 poort gaat.
V2G is nog te vroeg om rekening mee te houden. En daarnaast is de Easee een zeer mooie laadpaal om te zien n tegenstelling tot de Zappi.
Ook laden met energie vanaf de zonnepanelen is mogelijk bij gebruik van de Jedlix app. Er is geen directe connectie maar er wordt gebruik gemaakt van een software simulatie om je ev te voeden met solar.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 19:45
krizzziz schreef op maandag 5 september 2022 @ 06:59:
[...]

Koop een Easee en gebruik de Jedlix slim laden app. Daarnaast heb je nog en Easee equalizer nodig voor Load Balancing die direct in de P1 poort gaat.
V2G is nog te vroeg om rekening mee te houden. En daarnaast is de Easee een zeer mooie laadpaal om te zien n tegenstelling tot de Zappi.
Ook laden met energie vanaf de zonnepanelen is mogelijk bij gebruik van de Jedlix app. Er is geen directe connectie maar er wordt gebruik gemaakt van een software simulatie om je ev te voeden met solar.
smaken verschillen.
Klopt het dat de Easy er niet met vaste kabel is? Dat zou ik onhandig vinden.
Je kan de kabel niet goed kwijt bij dat ding zo te zien. ik heb wat plaatjes gevonden maar is nogal rommelig.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
gibraltar schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:20:
Sinds kort ben ik gelukkige bezitter van een EV. Het is een lease auto <knip>

Mijn huidige plan is een Alfen paal te plaatsen (of vergelijkbaar, automatische declaratie via back-office). Ik heb al gezocht naar de vergoeding van thuisladen maar kan nergens vinden wat voor afspraken daar over zijn. <knip>
Ik gebruik een new motion/shell mobility paal. Het tarief dat ik vergoed krijg bij mijn eigen auto is mijn eigen stroom tarief, incl. BTW. Dat tarief stel je zelf in. Zelf heb ik er 1 cent opgezet om de kosten van het abonnement op de backoffice te verrekenen. Omdat ik ook veel stroom van PV over heb is het wel interessant. En fijn om zo dichtbij een paal te hebben. Anders levert het je weinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Nog even een vraagje over de aardlekautomaat voor een 3x25A huisaansluiting en een EV met 11kW OBC: 16A of 20A aardlekautomaat nemen?

Ik vind hier: "In dit geval mag er voor het laadpunt ook een zekering van (3x) 20 Ampère worden toegepast waarmee u de volle hoogst mogelijke laadsnelheid van uw auto kunt bereiken van 11 tot 12,8 kW".

Ik kom dat advies eigenlijk nergens anders tegen. Hoe komen ze trouwens aan die 12,8? Ik kom op 13,8.

Er zijn bijna geen auto's (meer) met OBC's die meer vermogen hebben dan 11kWh. Heeft het zin om iets ruimer te gaan met afzekeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
TCMR schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:04:
Nog even een vraagje over de aardlekautomaat voor een 3x25A huisaansluiting en een EV met 11kW OBC: 6A of 20A aardlekautomaat nemen?

Ik vind hier: "In dit geval mag er voor het laadpunt ook een zekering van (3x) 20 Ampère worden toegepast waarmee u de volle hoogst mogelijke laadsnelheid van uw auto kunt bereiken van 11 tot 12,8 kW".

Ik kom dat advies eigenlijk nergens anders tegen. Hoe komen ze trouwens aan die 12,8? Ik kom op 13,8.

Er zijn bijna geen auto's (meer) met OBC's die meer vermogen hebben dan 11kWh. Heeft het zin om iets ruimer te gaan met afzekeren?
Tja, beetje persoonlijk denk ik. Ik zou zelf gewoon 16A pakken. Hoe ze aan 12,8kW komen weet ik ook niet. Een 11kW auto zal nooit met meer dan 3x16A laden dus snap sowieso niet hoe ze denken boven de 11kW uit te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

TCMR schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:04:
Nog even een vraagje over de aardlekautomaat voor een 3x25A huisaansluiting en een EV met 11kW OBC: 16A of 20A aardlekautomaat nemen?

Ik denk dat het handig is om met 3x25A af te zekeren. Je hebt immers een Zappi waarmee je met PV overschot wilt gaan laden op 1 fase. Met 16A is dat overschot dan beperkt op 3,7kW en op een zonnige dag is je overschot misschien meer. Bij mij wel in ieder geval.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

krizzziz schreef op maandag 5 september 2022 @ 06:59:
[...]

Ik vind de Easee ook mooi maar geen vaste kabel en zonne-overschot laden door simulatie en niet door meting vind ik een no-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Inspired schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:11:Een 11kW auto zal nooit met meer dan 3x16A laden dus snap sowieso niet hoe ze denken boven de 11kW uit te komen.
Er zijn Tesla's geweest met een 22kW OBC. Maar die zijn al vroeg teruggegaan naar 11kW, begreep ik. Er zijn wereldwijd niet zoveel mensen met een aansluiting die 22kW kan leveren, dus was het een beetje overkill om in alle auto's 22kW OBC's te hangen.
DonJuape schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:24:
Met 16A is dat overschot dan beperkt op 3,7kW en op een zonnige dag is je overschot misschien meer.
Dat is scherp opgemerkt, ik had daar (ook alweer) nog niet over nagedacht (ik ben duidelijk iets minder scherp momenteel).
Alleen, met 3x25A is er, als ik het goed begrijp, geen sprake meer van selectiviteit tov. de hoofdzekering.
De huidige PV-installatie geeft max 3kWp, dus die fase zal z'n max aan de Zappi kunnen leveren. Eventuele uitbreidingen aan de PV zullen over de andere fases verdeeld moeten worden. Ik neig om toch voor 20A te gaan, maar het aanbod in 20A alamats is beduidend kleiner dan in 16A. Bedankt voor het meedenken weer! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

TCMR schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:00:
[...]

Dat is scherp opgemerkt, ik had daar (ook alweer) nog niet over nagedacht (ik ben duidelijk iets minder scherp momenteel).
Alleen, met 3x25A is er, als ik het goed begrijp, geen sprake meer van selectiviteit tov. de hoofdzekering.
De huidige PV-installatie geeft max 3kWp, dus die fase zal z'n max aan de Zappi kunnen leveren. Eventuele uitbreidingen aan de PV zullen over de andere fases verdeeld moeten worden. Ik neig om toch voor 20A te gaan, maar het aanbod in 20A alamats is beduidend kleiner dan in 16A. Bedankt voor het meedenken weer! _/-\o_
Dat over selectiviteit klopt maar het is niet onveilig is de consensus. Ik heb zelf 3x32A voor de Zappi. Dan tript de 3x25A hoofdzekering wellicht eerder dan de 3x32A maar de hoofdzekering is een automaat die ik dan zelf kan resetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
DonJuape schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:44:maar de hoofdzekering is een automaat die ik dan zelf kan resetten.
Ja, dat is mooi. Dat is hier niet het geval, dus ik ga toch iets onder de hoofdzekering zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:33
TCMR schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:00:
[...]
Er zijn Tesla's geweest met een 22kW OBC. Maar die zijn al vroeg teruggegaan naar 11kW, begreep ik. Er zijn wereldwijd niet zoveel mensen met een aansluiting die 22kW kan leveren, dus was het een beetje overkill om in alle auto's 22kW OBC's te hangen.
...
Renault EV's hebben bijna altijd een 22 kW AC-aansluiting. Sommige modellen (Twingo, oudere Zoë's) met een kleinere accu hebben dan ook geen snellaad-optie.

Dus voor mensen met een dikke stroomaansluiting en/of veel zonnepanelen kan dat interessant zijn om snel te kunnen laden, bijvoorbeeld met de nieuwe Megane E-tech. Of als je na een lange rit een publieke laadpaal met 22 kW vindt, dan kun je vlot volladen voor de terugreis.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Wesco schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:17:
Renault EV's hebben bijna altijd een 22 kW AC-aansluiting.
Ik dacht alleen de Zoë, maar ik zie inderdaad dat de Megane E-Tech ook 22kWh AC ondersteunt. Ik las dat bij de Zoe de windingen van de motor gebruikt worden als inverter, en er dus geen aparte onboard charger ingebouwd zit. Mogelijk ook bij de Megane E-Tech? Heel clever. Renault-patent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:33
Richh schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 21:43:
Laad de (particuliere) Tweaker nog altijd thuis?

Hier is eergisteren mijn energiecontract verlopen, met als gevolg 2,5x hogere tarieven (zit 3 jaar bij Greenchoice nu, 0.54 normaal 0,46 dal. Better safe than sorry).
In de straat staat een Allego paal à 0,37/kwh. Althans, nu nog...

Mijn auto staat nu dus niet meer thuis aan de lader maar 1 straat verderop 7(8)7

Het is wel even kijken hoe ik het overschot aan zonne-energie goed kan afstemmen op mijn laadpatroon. Al vrees ik dat de zonnepanelen opbrengst de komende maanden ook weer gaat afnemen. Kortom, zolang Allego nog bij de huidige tarieven blijft zal ik de komende maanden de auto niet meer 'thuis' laden :')
Wel nu ik op volledig zonne energie kan laden. Ik werk veel thuis, en staat de (particuliere) auto toch op de oprit. Dus ik laat hem de gehele dag op het overschot laden. En als de auto vol is gaat het alsnog naar het net toe. Toch nog een 50 kWh die ik niet hoef af te rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
TCMR schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:07:
[...]

Ja, dat is mooi. Dat is hier niet het geval, dus ik ga toch iets onder de hoofdzekering zitten.
Iets onder de hoofdzekering heeft ook geen zin.. dan moet je m echt op 16 afzekeren als je selectief wil blijven. En zelfs dan is t nog niet gegarandeerd.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Iemand die zou kunnen verklaren waarom onze led verlichting in de woonkamer (voorzien van led dimmers) allemaal random gaat knipperen zodra de auto vol vermogen (7kW) gaat laden op onze loadbalanced 1-fase paal? So weird. Als ik de auto instel op half vermogen laden is het helemaal weg..

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

Wilde schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:39:
Iemand die zou kunnen verklaren waarom onze led verlichting in de woonkamer (voorzien van led dimmers) allemaal random gaat knipperen zodra de auto vol vermogen (7kW) gaat laden op onze loadbalanced 1-fase paal? So weird. Als ik de auto instel op half vermogen laden is het helemaal weg..
je zou je netvoltage eens kunnen meten ter controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:40:
[...]

je zou je netvoltage eens kunnen meten ter controle.
Die log ik via pvoutput. Zakt wel naar rond de 230v en schommelt (zeker ook overdag ivm panelen). Maar op half vermogen varieert t voltage ook en dan knippert er niks.

Best vervelend, vrouw des huizes waar ik me tegen moet verantwoorden waarom het disco is zodra ik ga laden, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-09 14:06
Wilde schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:39:
De onboard charger van de auto vervuilt het net blijkbaar bij maximaal vermogen. Dit is ook een bron van storing voor veel domotica en LAN over power oplossingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:57
RJan61 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:28:
[...]

De onboard charger van de auto vervuilt het net blijkbaar bij maximaal vermogen. Dit is ook een bron van storing voor veel domotica en LAN over power oplossingen.
Klopt, veel hybride auto's en alle Volkswagen groep auto's staan bekend om de enorme harmonische verstoringen die ze op het net zetten, dit wordt veroorzaakt door de matige kwaliteit AC-DC omvormer in de auto. Tesla, BMW, vrijwel alle Koreanen en de nieuwe generatie ZOE veroorzaken deze problemen niet.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Makrolon schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:32:
Iets onder de hoofdzekering heeft ook geen zin.. dan moet je m echt op 16 afzekeren als je selectief wil blijven.
Ik heb de grafiekjes voor selectiviteit gevonden, en idd. twee stappen (factor 1.6) is dan 16A. Voordeel: stuk goedkoper en kan zelfde merk kiezen als overige automaten (Eaton). Ik denk dat onder de huidige omstandigheden (3kWp PV en 11kWh OBC) er weinig voordeel te behalen is om zwaarder af te zekeren.
Bedankt voor het meedenken allen.

Maar het volgende probleem dient zich aan: twee 25 meter lange UTP-kabels naast een 5-polige YMVK-kabel met hoge spanning erop samen in een mantelbuis, is dat een goed idee? Kan ik hiervoor gewoon Cat5e nemen, of beter iets met meer afscherming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 16:09
TCMR schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:42:
[...]

Ik heb de grafiekjes voor selectiviteit gevonden, en idd. twee stappen (factor 1.6) is dan 16A. Voordeel: stuk goedkoper en kan zelfde merk kiezen als overige automaten (Eaton). Ik denk dat onder de huidige omstandigheden (3kWp PV en 11kWh OBC) er weinig voordeel te behalen is om zwaarder af te zekeren.
Bedankt voor het meedenken allen.

Maar het volgende probleem dient zich aan: twee 25 meter lange UTP-kabels naast een 5-polige YMVK-kabel met hoge spanning erop samen in een mantelbuis, is dat een goed idee? Kan ik hiervoor gewoon Cat5e nemen, of beter iets met meer afscherming?
Ik heb ze bij elkaar liggen in een mantelbuis (25 meter) maar maak wel gebruik van een grondkabel (10kwadraad) dit geeft geen problemen.
Ik heb alleen mijn lader nog niet op vol vermogen (22kW) kunnen testen.

Ik vroeg mij gister tijdens het onweer wel af wat er zou gebeuren met mijn EV als de bliksem in zou slaan tijdens het laden.
Ik denk dat het best wel eens grote schade zou kunnen geven.
Iemand hier ervaring mee of advies ? Stekker er even uit lijkt mij?

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:31
Inspired schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:11:
[...]

Tja, beetje persoonlijk denk ik. Ik zou zelf gewoon 16A pakken. Hoe ze aan 12,8kW komen weet ik ook niet. Een 11kW auto zal nooit met meer dan 3x16A laden dus snap sowieso niet hoe ze denken boven de 11kW uit te komen.
Je moet er ook nog wat reactief vermogen bij rekenen.
3x16x220 is net 11kW. Stel dat je 5-10% reactief vermogen er bij krijgt, dan kan die 16A er wel uit vliegen.
Ik zou altijd op 20A afzekeren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 21-09 11:35

GG85

.......

rvdgaag schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:40:
[...]

Klopt, veel hybride auto's en alle Volkswagen groep auto's staan bekend om de enorme harmonische verstoringen die ze op het net zetten, dit wordt veroorzaakt door de matige kwaliteit AC-DC omvormer in de auto. Tesla, BMW, vrijwel alle Koreanen en de nieuwe generatie ZOE veroorzaken deze problemen niet.
Ja, de conducted emissie (daar gaat het hier over) eisen in een "consumenten setting" zijn ook bijzonder laag.
Icm eventuele andere elektronica in je huis (je LED lampen) die misschien net of niet aan conducted immuniteit eisen voldoen krijg je dit soort gedrag.

Vergelijkbaar (hoewel dat meestal om radiated gedrag ging) met de beeldbuizen of speakers die op tilt gaan net voor je mobiel gaat.

Zijn we weer terug op de CE discussie van een tijdje geleden. Alle apparatuur voor consumenten in de EU moet minimaal aan CE voldoen. Dat houdt in dat het (onder andere) niet teveel mag uitstralen (dan wel via de bekabeling, conducted emissie, dan wel via de lucht, radiated emissie) en niet te gevoelig mag zijn (conducted immuniteit en radiated immuniteit) op bepaalde frequenties.
Omdat CE zelf certified is voldoet veel (vooral goedkope/Chinese) elektronica niet nog los van het feit dat de consumeren eisen nogal "laag" liggen wat er voor zorgt dat het niet altijd waterdicht is.

[ Voor 26% gewijzigd door GG85 op 06-09-2022 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

GG85 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:51:
Nog even na zitten denken wat ik de toegevoegde waarde vindt van een laadpaal/socket en dat is weinig.
Ben niet van plan bij te houden wat ik wanneer geladen heb en hoef ook geen authenticatie of loadbalancing (3x 35A aansluiting) dus heb besloten een 3 fase CEE contact te plaatsen en voor een mobiele 11kW lader te gaan.
Enige functionaliteit die ik gebruik is laadtijdstip en evt laadstroom en dat kunnen zowel de auto als de mobiele laders regelen.

Aangezien een rode 3x 16A CEE stekker standaard geen (betrouwbare) vergrendeling heeft en er altijd spanning op de contacten staat ben ik voor een socket met schakelaar, vergrendeling en IP67 rating gegaan

Had al een bestaand buiten stopcontact dus bedrading opnieuw getrokken en alles aangesloten op een 3fase automaat en aardlek en klaar.

[Afbeelding][Afbeelding]

Qua lader wat onderzoek gedaan (zit in de elektronica) en ga voor een Allieexpress variant van €300 incl €30 korting en 10m kabel (kabel langer dan 5-7,5m lijkt sowieso zeldzaam). Met 5 meter kabel zelfs rond de €250 verkrijgbaar.
Er is een type dominant en die wordt met duizenden per maand verkocht bij honderden shops en goed beoordeeld.
Qua binnenwerk ziet hij er betrouwbaar uit en zoveel kan er ook weer niet mis gaan aangezien de kracht groep ook op een aardlek + automaat zit en de auto zelf het eigenlijke laden doet.

Totaal voor €400 klaar ipv €1000-1500.
Heb na wat onderzoek alsnog besloten een iets andere mobiele lader te kopen: de Blaupunkt P3PM2T2
Alsnog een rebranded Chinese lader maar wel met alle keuringscertificaten online dus toch net wat meer vertrouwen in. Komt met ingebouwde 30mA AC en 6mA DC (zeldzaamheid) aardlek.
Lader is stevig, zeer flexibele kabel en in elk geval aan de buitenkant zeer degelijk.

In DE op de kop weten te tikken voor €350 incl verzenden (ipv €500-599 in NL) dus in combinatie met mijn veilige CEE stopcontact buiten en 20A zekering in de meterkast een mooie basic, veilige en low cost oplossing.
Voor ongeveer €450-€500 klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door GG85 op 06-09-2022 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
Nienix schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:49:
Ik heb ze bij elkaar liggen in een mantelbuis (25 meter) maar maak wel gebruik van een grondkabel (10kwadraad) dit geeft geen problemen.
Ja, grondkabel heeft natuurlijk als voordeel dat er al een soort van afscherming omheen zit. Heb je gewoon UTP-kabel gebruikt, dus Unshielded?
Iemand hier ervaring mee of advies ? Stekker er even uit lijkt mij?
Zover ik weet, is er niets dat helpt tegen blikseminslag, behalve de stekker eruit. Geldt ook voor alle apparatuur in huis. Heb van dichtbij gezien wat de schade in huis is wanneer een verdeelkast in de wijk geraakt wordt.

Ben wel benieuwd of er gevallen bekend zijn van beschadigde EV's na blikseminslag. Kan zo even niets vinden. Wel veel mensen die beweren dat er niets aan de hand is, want je huis is ook goed beschermd (totaal niet realistisch), en ook mensen die zeggen dat je EV en je laadpaal toast is (een stuk realistischer, lijkt me).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
GG85 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:26:
Mooie low-tech oplossing, lekker compact en je kunt 'm meenemen voor als je op visite gaat bij vrienden met een 400V stekker in hun werkplaats ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
rvdgaag schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:40:
[...]

Helder verklaring dank je wel. Betreft een VW group(Enyaq) dus dit lijkt me aannemelijk. Volgend issue: hoe leg ik dit thuis uit.. 😆

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:26
GG85 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:26:
[...]

Heb na wat onderzoek alsnog besloten een iets andere mobiele lader te kopen: de Blaupunkt P3PM2T2
Alsnog een rebranded Chinese lader maar wel met alle keuringscertificaten online dus toch net wat meer vertrouwen in.
Lader is stevig, zeer flexibele kabel en in elk geval aan de buitenkant zeer degelijk.

In DE op de kop weten te tikken voor €350 incl verzenden (ipv €500-599 in NL) dus in combinatie met mijn veilige CEE stopcontact buiten en eigen RCD + 3x 20A zekering in de meterkast een mooie basic, veilige en low cost oplossing.
Mooie oplossing :) en handig, want je hebt die mobiele lader die in andere situaties ook nog uit kan komen.

Desalniettemin; voor dat budget kan je ook een Tesla Wall Connector v3 scoren (via marktplaats, nieuw/sealed) waar oa een aardlek in zit en digitaal is af te stemmen + een vaste kabel, dat scheelt weer een handeling.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
Nienix schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:49:
Ik vroeg mij gister tijdens het onweer wel af wat er zou gebeuren met mijn EV als de bliksem in zou slaan tijdens het laden.
Oké, toch wat gevonden:

I've had the unfortunate event of a large power surge causing damage to both my car and charging unit. I'm trying to recoup the costs incurred onto insurance and also get this issue raised with others as I believe the majority of EV owners are completely unaware that this could happen.

Link

Hij geeft meer details. Installatie was voorzien van aardpen, en inslag was niet in woning maar in de buurt. Uiteindelijk blijkbaar veel gedoe met verzekering, en Audi die zegt in de handleiding dat de stekker eruit moet in geval van onweer.

Spannend! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tommie12 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:11:
[...]

3x16x220 is net 11kW. Stel dat je 5-10% reactief vermogen er bij krijgt, dan kan die 16A er wel uit vliegen.
Bij een beetje normale auto (afgezien van de oude Zoë misschien) valt dit volgens mij wel mee. Ik heb nog nooit issues gehad met 11kW en 16A automaat. Ook is het maar de vraag of hij gaat klappen als je binnen 1,1 belasting blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Inspired schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:50:
[...]

Bij een beetje normale auto (afgezien van de oude Zoë misschien) valt dit volgens mij wel mee. Ik heb nog nooit issues gehad met 11kW en 16A automaat. Ook is het maar de vraag of hij gaat klappen als je binnen 1,1 belasting blijft.
Tja... mogelijk niet, maar waarom op de rand gaan zitten.

Ik heb een PV omvormer van 4 kW die afgezekerd was met 20A, en die klapte er wel uit. Op 25A geen probleem meer.
(stond ook in de specs/instructies om die met 25A af te zekeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:50
Senaxx schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:22:
[...]

Wel nu ik op volledig zonne energie kan laden. Ik werk veel thuis, en staat de (particuliere) auto toch op de oprit. Dus ik laat hem de gehele dag op het overschot laden. En als de auto vol is gaat het alsnog naar het net toe. Toch nog een 50 kWh die ik niet hoef af te rekenen.
Maar aangezien je nog kan salderen maakt dat niks uit. Die 50 kWh was anders verrekend met je verbruik.

(Uitgaande dat je in NL woont)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Tommie12 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:11:
[...]

Ik zeker een 11kw lader altijd af op 16a, nog nooit voor terug gehoeven.

Ik vind het onzin om hoger af te zekeren dan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Makrolon schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:01:
[...]

Ik zeker een 11kw lader altijd af op 16a, nog nooit voor terug gehoeven.

Ik vind het onzin om hoger af te zekeren dan nodig.
https://alfen.com/nl-be/file-download/download/public/1628

Pagina 16: 11kW afzekeren met 20A

Is dat nu zo moeilijk om de instructies en voorschriften te volgen? Wat kost een 20A zekering meer dan een 16A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Tommie12 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:51:
[...]

Tja... mogelijk niet, maar waarom op de rand gaan zitten.

Ik heb een PV omvormer van 4 kW die afgezekerd was met 20A, en die klapte er wel uit. Op 25A geen probleem meer.
(stond ook in de specs/instructies om die met 25A af te zekeren)
Het is heel raar dat een 20A zekering tript bij 4kW. Daar klopt gewoon iets niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DonJuape schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:17:
[...]

Het is heel raar dat een 20A zekering tript bij 4kW. Daar klopt gewoon iets niet.
De enige verklaring zijn heel korte piekstromen of reactief vermogen.
De sinus die een omvormer maakt komt uit gelijkspanning, dus perfect is dat niet altijd.

We hebben het toen aan SMA gevraagd, en die bevestigden : er staat 25A, dus monteer nu maar een 25A zekering, dan gebeurt er niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kidjuh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-06 11:39
Vraagje; Huis gekocht met EVbox Elvi op de oprit. Werk vergoedt alleen Shell Recharge & Eneco linked oplaadpunten. Enige oplossing is EVbox eruit en shell erin? Weet iemand of er omgeruild kan worden?

Net met Shell aan de lijn gehangen en die medewerker kon mij helaas niet verder helpen door gebrek aan kennis.

PSN: Kidjuh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Kidjuh schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:42:
Vraagje; Huis gekocht met EVbox Elvi op de oprit. Werk vergoedt alleen Shell Recharge & Eneco linked oplaadpunten. Enige oplossing is EVbox eruit en shell erin? Weet iemand of er omgeruild kan worden?

Net met Shell aan de lijn gehangen en die medewerker kon mij helaas niet verder helpen door gebrek aan kennis.
Neem toch aan dat je ook gewoon publiek kunt laden met je pas? Kun je hem toch publiek zetten en met de laadpas van de WG laden? Of heeft de Evbox geen backend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Richh schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:59:
[...]

Mooie oplossing :) en handig, want je hebt die mobiele lader die in andere situaties ook nog uit kan komen.

Desalniettemin; voor dat budget kan je ook een Tesla Wall Connector v3 scoren (via marktplaats, nieuw/sealed) waar oa een aardlek in zit en digitaal is af te stemmen + een vaste kabel, dat scheelt weer een handeling.
Wil juist geen vaste kabel en aardlek (incl 6mA DC) zit hier ook in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Tommie12 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:12:
[...]

https://alfen.com/nl-be/file-download/download/public/1628

Is dat nu zo moeilijk om de instructies en voorschriften te volgen? Wat kost een 20A zekering meer dan een 16A?
Dat kost je 4mm2 leggen ipv 2,5 als t om genoeg meters gaat.
Overigens is bij sommige merken 20a alamat serieus duurder. ;)

En het gaat goed, het is eerder veiliger dan onveiliger en je bent nog redelijk selectief. Het is gewoon niet nodig er een 20a in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Makrolon schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:00:
[...]

Dat kost je 4mm2 leggen ipv 2,5 als t om genoeg meters gaat.
Overigens is bij sommige merken 20a alamat serieus duurder. ;)

En het gaat goed, het is eerder veiliger dan onveiliger en je bent nog redelijk selectief. Het is gewoon niet nodig er een 20a in te zetten.
In België mag je een 20A automaat met 2,5 mm2 gebruiken. Pas bij 25A moet je 4 mm2 gebruiken.

Standaard hier is een kring voor stopcontacten 20A en 2,5 mm2. Verlichting is 16 A en 1,5 mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Tommie12 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:12:
Is dat nu zo moeilijk om de instructies en voorschriften te volgen?
Handleiding Zappi V2

Pagina 32: "De 3-fase zappi moet worden aangesloten op een 400V, 4 draden 3-fase voeding. De voeding moet lopen van een separate 3 of 4-polige 40A stroomonderbreker."

Dus tja, als ik de instructies en voorschriften moet volgen, moet er een 40A automaat in.
Wat kost een 20A zekering meer dan een 16A?
Afgezien van dat er, zoals @Makrolon schrijft, wel degelijk een paar tientjes prijsverschil zit bij sommige merken, is het me daar niet om te doen. Ik wilde gewoon weten waarom beter 16, 20 of 40. Het antwoord blijkt dus niet zo eenduidig te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MariusV
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-09 07:47
Onlangs is bij ons een indak zonnepaneelsysteem opgeleverd met een maximale opbrengst van 14.80 Wp. Hierachter zit een 3 fase omvormer (hybride omvormer van Goodwe).Deze is vanuit ons bijgebouw via de werkschakelaar rechtstreeks met de hoofdaansluiting in onze woning verbonden en is afgezekerd met een Hager 25A 30mA aardlekautomaat (hoofdaansluiting 3* 35A). Deze automaat is door de elektricien in de hoofdkast gemonteerd. De leverancier van de panelen en omvormer heeft aangegeven dat het een 300mA automaat dient te zijn.

Je raadt het al: bij de eerste mist/regen schakelt de automaat uit vanwege te hoge lekstroom door condens. De oplossing is een 300mA automaat. De elektricien zegt dat een 300mA in een huisinstallatie volgens de NEN1010 niet is toegestaan en wil het alleen omwisselen en plaatsen als ik/de PV leverancier per mail verklaart dit expliciet te verzoeken ondanks zijn waarschuwing dat dit niet is toegestaan.

Aangezien de NEN1010 nergens (kosteloos) is in te zien, heb ik rondgezocht en gevraagd: Alles en iedereen vertelt mij dat een 300mA automaat weldegelijk is toegestaan, mits het een gesloten circuit betreft, zonder andere aansluitingen zoals wandcontactdozen ed.en dat er wel een hogere tolerantie in moét omdat bijna alle moderne omvormers trafo-loos zijn en er een hogere lekstroom kan optreden dan 30mA door condensvorming rond de panelen.

Ik zit als klant nu in een hele irritante discussie die ik eigenlijk niet okay vind.

Is er iemand op het forum die de NEN1010 regels omtrent PV systemen goed kent (ik begrijp dat het om hoofdstuk 712 gaat?), die mij hier uitsluitsel over kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasaj
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-01 11:24
Hi Allemaal,

Ik ga een laadpaal plaatsen en heb nu nog 1 elektrische auto. Ik verwacht dat er binnen 5 jaar wel 2 elektrische autos op de oprit staan en overweeg al een dubbele te nemen. Een paar vragen:

Ik woon in een oude woonboerderij, de kabel van de meterkast naar de oprit wordt een pittige opgave om mooi weg te werken. ik laat dit niet aan een installateur over, maar wil dit zelf zorgvuldig doen en mooi wegwerken.

Stel, ik wil nu 1 laadpaal, maar over 5 jaar er een naast zetten en ik wil niet opnieuw een kabel naar de meterkast; heb ik dan voldoende aan 1 kabel en zo ja, moet dit dan gewoon een 4 aderige 6mm2 zijn om straks 2 laadpalen van 11kw te voorzien? Of kan ik beter direct 2 kabels naar de meterkast trekken.

Ik wil loadbalancing; ik zie een oplossing met een utp kabel naar de slimme meter en dmv klemmen. Is het een idee om direct een utp kabel te trekken? of werken die klemmen net zo goed? en als er 2 laadpalen komen, kan ik dan beter direct 2 trekken?

Ik heb ook nog de mogelijkheid om direct een dubbele lader te plaatsen. wel kostbaarder, maar misschien wel makkelijk als ik weet dat we in de toekomst volledig elektrisch gaan rijden.

Last but not least; het liefst wil ik geen abonnement. Welke (enigsinds betaalbare) laadpaal merken met loadbalancing raden jullie aan?

Hartelijk dank alvast voor de tips!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
lucasaj schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:38:
Hi Allemaal,

Ik ga een laadpaal plaatsen en heb nu nog 1 elektrische auto. Ik verwacht dat er binnen 5 jaar wel 2 elektrische autos op de oprit staan en overweeg al een dubbele te nemen. Een paar vragen:

Ik woon in een oude woonboerderij, de kabel van de meterkast naar de oprit wordt een pittige opgave om mooi weg te werken. ik laat dit niet aan een installateur over, maar wil dit zelf zorgvuldig doen en mooi wegwerken.

Stel, ik wil nu 1 laadpaal, maar over 5 jaar er een naast zetten en ik wil niet opnieuw een kabel naar de meterkast; heb ik dan voldoende aan 1 kabel en zo ja, moet dit dan gewoon een 4 aderige 6mm2 zijn om straks 2 laadpalen van 11kw te voorzien? Of kan ik beter direct 2 kabels naar de meterkast trekken.

Ik wil loadbalancing; ik zie een oplossing met een utp kabel naar de slimme meter en dmv klemmen. Is het een idee om direct een utp kabel te trekken? of werken die klemmen net zo goed? en als er 2 laadpalen komen, kan ik dan beter direct 2 trekken?

Ik heb ook nog de mogelijkheid om direct een dubbele lader te plaatsen. wel kostbaarder, maar misschien wel makkelijk als ik weet dat we in de toekomst volledig elektrisch gaan rijden.

Last but not least; het liefst wil ik geen abonnement. Welke (enigszins betaalbare) laadpaal merken met loadbalancing raden jullie aan?

Het hangt ook wel een beetje van je gebruikssituatie af.
De meeste EV rijders hoeven wekelijks maar één of twee keer te laden. Dan heb je aan één paal ruim voldoende ook bij 2EV als de laadtijden een dagje kunnen verschillen.

En moet je wel een keer allebei dan kun je de auto die de minste km nodig heeft ook aan de granny leggen eventueel. Ik zou niet nu al teveel capaciteit aanleggen voor wat je misschien over 5 jaar ook niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasaj
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-01 11:24
Dank! ik kreeg net ook te horen dat je bij een 3x 25a aansluiting maar max 1x 11kwh kan laden. Dus keuze gemaakt, ik ga voor 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:58:
[...]

Het hangt ook wel een beetje van je gebruikssituatie af.
De meeste EV rijders hoeven wekelijks maar één of twee keer te laden. Dan heb je aan één paal ruim voldoende ook bij 2EV als de laadtijden een dagje kunnen verschillen.

En moet je wel een keer allebei dan kun je de auto die de minste km nodig heeft ook aan de granny leggen eventueel. Ik zou niet nu al teveel capaciteit aanleggen voor wat je misschien over 5 jaar ook niet nodig hebt.
Wel even oppassen als je de laadstroom voor twee zakelijke EVs of een zakelijke en prive EV uit elkaar wil houden. Dan heb je of een laadpaal met een pasjessysteem nodig of je moet de laadstroom (jaarlijks) verdelen met een verdeelsleutel op basis van verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:02

Peetman

Tjah....

lucasaj schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:07:
Dank! ik kreeg net ook te horen dat je bij een 3x 25a aansluiting maar max 1x 11kwh kan laden. Dus keuze gemaakt, ik ga voor 1.
Easee heeft een syteem met onderling communicerende laders (voor Easee home variant max 3 stuks) om de load te verdelen. Die zou je dus ook kunnen overwegen. Begin met 1 en breidt evt uit als er behoefte ontstaat om vaker gelijktijdig te laden.
Met een 3 x 25A zou je evt met 20A kunnen afzekeren icm load balancing, dan heb je 13,8 kW ter beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

lucasaj schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:07:
Je kunt op 3x25A in totaal maximaal met 17,25kW laden maar dan is er niks meer over voor je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:31
Hi Allemaal,

Last but not least; het liefst wil ik geen abonnement. Welke (enigsinds betaalbare) laadpaal merken met loadbalancing raden jullie aan?

Zappi heb je ook in 22kW uitvoering (3x32A) ....past niet op 3x25

TENZIJ je ook genoeg zonnestroom opwekt. (neem aan dat je op dat boerderij dak wel 40 panelen kwijt kan :+

dan heb je in de opwek periode 22kW ter beschikking MITS... je auto dat kwijt kan.
Meeste auto's zijn max 11kW.

Maar heb je (straks) bv een 11kW en een 22kW auto ,dan rag je eerst met de 22kW vol (is waarschijnlijk kleine(re) batterij en vervolgens de 11kW.

Kortom vele wegen leiden vanuit de meterkast 7(8)7

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:11:
[...]

Wel even oppassen als je de laadstroom voor twee zakelijke EVs of een zakelijke en prive EV uit elkaar wil houden. Dan heb je of een laadpaal met een pasjessysteem nodig of je moet de laadstroom (jaarlijks) verdelen met een verdeelsleutel op basis van verbruik.
Ja klopt, maar ik meen dat dit bij @lucasaj niet speelt omdat hij geen abo wil.
Dat is wel nodig om zakelijk te verrekenen, tenzij de zaak akkoord gaat met een handmatige declaratie op basis van tellerstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divino83
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-07 12:25
Hoi

Ik heb thuis een Wallbox Pulsar Plus staan. Als zakelijk rijder kan ik de energiekosten doorrekenen. Wallbox heeft een portaal waar deze gegevens inzichtelijk zijn voor mij. Ik vroeg me af of het mogelijk is om deze laadkosten automatisch te laten verrekenen bij mijn werkgever.

Ik zie dat Wallbox de mogelijkheid biedt om een RFID aan een account te koppelen. Is het voldoende dat ik de RFID van mijn laadpas (Shell Recharge) aan mijn account koppel? Gaat dan alles automagisch?

Verder zie ik ook de mogelijkheid om via OCPP iets te doen. Is dat iets waar ik iets mee kan?

Er is ook nog een business plan dat afgenomen kan worden via de Wallbox portal. Is dat misschien de oplossing om automatisch te laten verrekenen op mijn Shell Recharge?

Het is me niet helemaal duidelijk hoe ik vergoed kan worden voor mijn laadkosten thuis.

Alvast bedankt voor jullie reacties en expertise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Peetman schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:14:
[...]

Easee heeft een syteem met onderling communicerende laders (voor Easee home variant max 3 stuks) om de load te verdelen. Die zou je dus ook kunnen overwegen. Begin met 1 en breidt evt uit als er behoefte ontstaat om vaker gelijktijdig te laden.
Met een 3 x 25A zou je evt met 20A kunnen afzekeren icm load balancing, dan heb je 13,8 kW ter beschikking.
Wallbox, Zappi, newmotion, alfen kunnen dit ook allemaal. ;) Belangrijk is dat je 2 laders hebt van t zelfde merk.

En dan kan je ook prima op 3x25a 2 laders aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Hi Allemaal,

Ik zou een 4x6mm2 leggen en 2x utp. Dan kan je later op die kabel 2 laadstations aansluiten. En heb je 1 utp voor loadbalancing en 1 voor internet liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Divino83 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:59:
Hoi

Ik heb thuis een Wallbox Pulsar Plus staan. Als zakelijk rijder kan ik de energiekosten doorrekenen. Wallbox heeft een portaal waar deze gegevens inzichtelijk zijn voor mij. Ik vroeg me af of het mogelijk is om deze laadkosten automatisch te laten verrekenen bij mijn werkgever.

Ik zie dat Wallbox de mogelijkheid biedt om een RFID aan een account te koppelen. Is het voldoende dat ik de RFID van mijn laadpas (Shell Recharge) aan mijn account koppel? Gaat dan alles automagisch?

Verder zie ik ook de mogelijkheid om via OCPP iets te doen. Is dat iets waar ik iets mee kan?

Er is ook nog een business plan dat afgenomen kan worden via de Wallbox portal. Is dat misschien de oplossing om automatisch te laten verrekenen op mijn Shell Recharge?

Het is me niet helemaal duidelijk hoe ik vergoed kan worden voor mijn laadkosten thuis.

Alvast bedankt voor jullie reacties en expertise!
Denk dat als je het automatisch wil doen met de pas van Shell dat je E-Flux als backend moet nemen.

https://www.e-flux.io/laadpaal/wallbox-pulsar/

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-09 13:02
Ik speel met de gedachte een PHEV aan te schaffen. Daarbij wil ik ook aan huis een lader installeren. Volgens de info bij de auto wordt /kan dit allemaal door de dealer verzorgt worden. Maar toch even uit intresse…
Standaard laad procedure bij de auto is 1 fase 3,7 kw. Een extra is een bootlaoder met 7,4 kw 1 fase. Alleen zou deze op 32 amp gezekerd moeten worden. Nu heb ik een groepenkast 3 fase, met 16 amp automaten en 40 amp ALS . Is het nu zo dat er een extra kastje in de meterkast geplaatst kan worden met een 32 amp automaat en een eigen ALS?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

fmrama schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:32:
Ik speel met de gedachte een PHEV aan te schaffen. Daarbij wil ik ook aan huis een lader installeren. Volgens de info bij de auto wordt /kan dit allemaal door de dealer verzorgt worden. Maar toch even uit intresse…
Standaard laad procedure bij de auto is 1 fase 3,7 kw. Een extra is een bootlaoder met 7,4 kw 1 fase. Alleen zou deze op 32 amp gezekerd moeten worden. Nu heb ik een groepenkast 3 fase, met 16 amp automaten en 40 amp ALS . Is het nu zo dat er een extra kastje in de meterkast geplaatst kan worden met een 32 amp automaat en een eigen ALS?
Technisch gezien kan het. Maar het mag niet.

je hebt 3 x 25A neem ik aan? Dan zou hij op 20A afgezekerd kunnen worden, of eventueel 25A maar dat is ook al niet echt de bedoeling volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

de Peer schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:40:
[...]

Technisch gezien kan het. Maar het mag niet.

je hebt 3 x 25A neem ik aan? Dan zou hij op 20A afgezekerd kunnen worden, of eventueel 25A maar dat is ook al niet echt de bedoeling volgens mij.
Grijs gebied volgens mij of wellicht mag het niet van NEN1010 maar het is wel veilig met de juiste bedrading. Ik heb een 3x25A aansluiting en mijn Zappi zit achter een 3x32A aardlekautomaat met 6mm2 in de meterkast en naar de Zappi. In geval van kortsluiting zal de hoofdzekering wellicht eerder trippen maar dat is een automaat dus die kan ik zelf resetten.

• fmrama
Ik heb idd 3x25 amp. Wat zou er dan moeten gebeuren wil ik thuis wel met 7,4 kw kunnen laden? Een aansluiting ala fornuisgroep 2N 2L ?
Ik lees hier en daar dat er zelfs 11 kw geladen kan worden.
Of bij deze auto gewoon de standaard kiezen 3.7 kw 16 amp.? Maar dan bijna 4 uur opladen om max 60 km elektra te kunnen rijden? Tja, ik denk dat dat hem niet gaat worden.🤨

Mss lees ik het verkeerd in de brochure en is die 7,4 kw bedoeld voor opladen aan een externe paal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8MoVsvJ8lYRNq6p-4xBOJqN7xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/anhzGk5bNdhUQLfMN5DhLDNS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door fmrama op 08-09-2022 13:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:33
fmrama schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:09:
Ik heb idd 3x25 amp. Wat zou er dan moeten gebeuren wil ik thuis wel met 7,4 kw kunnen laden? Een aansluiting ala fornuisgroep 2N 2L ?
Ik lees hier en daar dat er zelfs 11 kw geladen kan worden.
Of bij deze auto gewoon de standaard kiezen 3.7 kw 16 amp.?

Mss lees ik het verkeerd in de brochure en is die 7,4 kw bedoeld voor opladen aan een externe paal.
[Afbeelding]
Nee, je kunt een optionele Onboard charger kiezen (dus in de auto) waarmee je twee keer zo snel kunt laden, als de laadpaal 7,4 kW kan leveren. Privé of publieke laadpaal maakt dan niet uit.

Maar met een PHEV, wat is jouw voordeel om in twee uur weer op te laden in plaats van in vier uur met 3,7 kW?

Opel Ampera-e (2020)

• fmrama
Tja, wat is mijn voordeel 7,4 kw of 3,7kw . Goede vraag. Weet ik geen sluitend antwoord op. Behalve de tijdsduur mss? Ben me nog aan het orienteren in het elektrisch rijden. En heb een aantal auto’s in de keuze lijst staan. En dan komen snel een aantal vragen naar boven. PHEV, hybride, volledig Elektrisch, of toch nog benzine 🤷‍♂️🤷‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:05

Umbrah

The Incredible MapMan

Weinig auto's die per fase meer dan die 16A gaan eigenlijk, dat is een dingetje wat steeds meer met moderne EV's aan het verdwijnen is voor wat ik zie. De trend is voor AC toch steeds meer die 3x16A, namelijk 48A, wat natuurlijk ook goed past bij hoe we in Nederland onze huizen aansluiten. Willen we sneller laden, gaan we wel naar DC.

Voor een PHEV (zou ik zelf nooit doen, je leurt eigenlijk altijd 2 motoren mee, en 'per ongeluk' de benzine motor starten is erg makkelijk, en dan gaat hij ook niet zomaar uit -- heb familie met een Kuga, rijd zelf een volle EV) met meestal niet meer dan een 14kWh accu is een zwaardere laadstroom dan 1x16A eigenlijk zelden boeiend, tenzij je auto echt een mega sluipverbruik heeft.

Voor wat ik lees is deze auto niet eentje die 2x16A doet, maar 1x32A -- een significant verschil. Een 32A paal is... spannend, en zoals je al weet: niet zomaar op een 3x25A aansluiting aan te sluiten -- raadpleeg de specs van de paal voor meer info, echter.

Desalniettemin: met die mega kleine accu's is het gewoon niet spannend. Een AC laadpaal is in principe niet spannend, eigenlijk. Tenzij je gaat loadbalancen/meten/apart afrekenen, is het namelijk niets meer dan een relais-geschakeld stopcontact, wat met wat veiligheidsfeatures gewoon dom AC naar een apparaat (auto) stuurt. In Europa gebruiken we de Type2 stekker, en die kan 3 fases AC sturen. De auto regelt de vraag, de paal het aanbod. De auto is tevens hetgeen waar de 'echte' lader zit, die de AC > DC conversie uitvoert, en de individuele cellen oplaad.

Zelfs al ga je nu naar een PHEV, meer dan 16A/fase is gewoon niet boeiend, want je krijgt met 16A/fase al bijna 11kW vermogen in Nederland, en je hoeft er je aansluiting niet voor op te waarderen. Dat is zelfs met absurde 90kWh accu's genoeg om in een nacht van helemaal leeg naar helemaal vol te gaan. Voor een PHEV is het dus al helemaal genoeg. Ik zou 32A 'on board' (waardoor je dus een 32A paal 'vol' zou kunnen benutten) dus niet eens overwegen. Meeste AC straatpalen zijn immers ook 16A (en 3 fases). DC kun je niet laden met een PHEV, dus "boeiend".

Als je een standaard paal/iets als een zappi koopt (zie zon in je signature, handig om te timen dat je 100% op zon laad), en 'gewoon' 3x16A aansluit, al dan niet met vaste Type2 stekker, ben je ook helemaal klaar voor EV rijdend bezoek, of een toekomstige "echte" EV.

Persoonlijk zie ik 32A niet zo snel een ding worden, al helemaal niet als 3x32A. Mocht die 7.4kW echter als 2 fases zijn, dan heb je met een 3-fase paal sowieso ook een succes.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Umbrah schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:56:
Weinig auto's die per fase meer dan die 16A gaan eigenlijk, dat is een dingetje wat steeds meer met moderne EV's aan het verdwijnen is voor wat ik zie. De trend is voor AC toch steeds meer die 3x16A, namelijk 48A, wat natuurlijk ook goed past bij hoe we in Nederland onze huizen aansluiten. Willen we sneller laden, gaan we wel naar DC.

Voor een PHEV (zou ik zelf nooit doen, je leurt eigenlijk altijd 2 motoren mee, en 'per ongeluk' de benzine motor starten is erg makkelijk, en dan gaat hij ook niet zomaar uit -- heb familie met een Kuga, rijd zelf een volle EV) met meestal niet meer dan een 14kWh accu is een zwaardere laadstroom dan 1x16A eigenlijk zelden boeiend, tenzij je auto echt een mega sluipverbruik heeft.

Voor wat ik lees is deze auto niet eentje die 2x16A doet, maar 1x32A -- een significant verschil. Een 32A paal is... spannend, en zoals je al weet: niet zomaar op een 3x25A aansluiting aan te sluiten -- raadpleeg de specs van de paal voor meer info, echter.

Desalniettemin: met die mega kleine accu's is het gewoon niet spannend. Een AC laadpaal is in principe niet spannend, eigenlijk. Tenzij je gaat loadbalancen/meten/apart afrekenen, is het namelijk niets meer dan een relais-geschakeld stopcontact, wat met wat veiligheidsfeatures gewoon dom AC naar een apparaat (auto) stuurt. In Europa gebruiken we de Type2 stekker, en die kan 3 fases AC sturen. De auto regelt de vraag, de paal het aanbod. De auto is tevens hetgeen waar de 'echte' lader zit, die de AC > DC conversie uitvoert, en de individuele cellen oplaad.

Zelfs al ga je nu naar een PHEV, meer dan 16A/fase is gewoon niet boeiend, want je krijgt met 16A/fase al bijna 11kW vermogen in Nederland, en je hoeft er je aansluiting niet voor op te waarderen. Dat is zelfs met absurde 90kWh accu's genoeg om in een nacht van helemaal leeg naar helemaal vol te gaan. Voor een PHEV is het dus al helemaal genoeg. Ik zou 32A 'on board' (waardoor je dus een 32A paal 'vol' zou kunnen benutten) dus niet eens overwegen. Meeste AC straatpalen zijn immers ook 16A (en 3 fases). DC kun je niet laden met een PHEV, dus "boeiend".

Als je een standaard paal/iets als een zappi koopt (zie zon in je signature, handig om te timen dat je 100% op zon laad), en 'gewoon' 3x16A aansluit, al dan niet met vaste Type2 stekker, ben je ook helemaal klaar voor EV rijdend bezoek, of een toekomstige "echte" EV.

Persoonlijk zie ik 32A niet zo snel een ding worden, al helemaal niet als 3x32A. Mocht die 7.4kW echter als 2 fases zijn, dan heb je met een 3-fase paal sowieso ook een succes.
Eens behalve dat het voor het op 1-fase laden op zonnestroom-overschot (met bijv. de Zappi) wel interessant is om op 25A of 32A af te zekeren zodat je je PV overschot boven de 3,7kW ook kwijt kunt. De meeste EVs met 3-fase 11kW lader kunnen op 1 fase met max. 7,6kW laden.

• fmrama
Tja, …..de twijfel wordt steeds groter of de keuze makkelijker. ? Zeker over het wel of niet aanschaffen van een PHEV. Ik was daar altijd geen voorstander van. Ik zag het als een tructje van de fabrikanten om de totale co2 uitstoot van een modellen reeks te verminderen, om naast het model met de phev ook een benine monster ernaast uit te brengen. Maar ja, dan komen er modellen Citroen c5x, lexus nx phev, audi q5 phev, volvo cx60
dan slaat de twijfel toch toe.
Nog maar eens goed overwegen. En de weg naar een volledig EV open te houden.

• ArjenIsM3
  • Laatst online: 23:37
Krijg binnenkort een EV6 en wil graag een laadpaal thuis. Kan via de leasemij geregeld worden, kosten van de paal (Alfen Eve Single Pro Line met LBA) en installatie worden gedekt door werkgever. Wordt dan door Eneco e-mobility geregeld. Tot zover alles prima. Voordat ik de auto bestelde kreeg ik van de leasemij te horen dat ik rekening moest houden met max €650 aan eigen kosten voor het verzwaren van de meterkast. Rond de €300 voor de verzwaring via MijnAansluiting, en dan nog maximaal €350 voor het aanpassen van de meterkast (momenteel 1-fase met slimme meter, 4 groepen, prima maar niets bijzonder). Voordat ik de aanvraag definitief had gemaakt nog meerdere keren gebeld met Eneco waarin dit kostenplaatje werd bevestigd. Prima. Nu is het dan zover, alles aangevraagd, krijg ik doodleuk een rekening van ruim €1300 voor het compleet vervangen van de groepenkast (in een huurhuis..) met als reden "i.v.m. norm NEN1010" plus nog ruim €300 voor de verzwaring via MijnAansluiting. Dat is ruim €1000 meer dan mij eerder werd verteld. De verhuurder van de woning gaat hier natuurlijk niet aan meebetalen. Werkgever idem. Eerlijk is eerlijk, momenteel voel ik me belazerd door het verschil met het kostenplaatje dat vooraf werd geschetst en denk ik dat ik beter een benzineauto had kunnen bestellen. Die €650 wilde ik ondanks dat het om een huurwoning gaat nog wel betalen, maar €1700 gaat natuurlijk veel te ver :(

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Uit de 'Let op:' specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
@ArjenIsM3 ga je toch op 1F laden? Of rij je elke dag de accu leeg? Met LB kun je prima tot 7,4kW laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-08 14:25
Kidjuh schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:42:

Je kunt de Elvi aan een andere backend koppelen, bijvoorbeeld Shell Recharge of de Eneco backend. Lader hoeft niet vervangen te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divino83
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-07 12:25
Inspired schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:53:
[...]

Denk dat als je het automatisch wil doen met de pas van Shell dat je E-Flux als backend moet nemen.

https://www.e-flux.io/laadpaal/wallbox-pulsar/
Thx dat is een supergoede tip!

• Tommie12
Hi Allemaal,

Tenzij je met 2 auto's heel veel gaat rijden (>50k per jaar) kom je toch ruimschoots toe met 1 11kW paal.

Met een volle batterij doe je doorgaans 300km, en als je met een half volle batterij terug thuis komt, dan is die 3-4 uur later terug vol.

Load balancing zou ik ook verkiezen, maar ik ben van plan om te gaan laden aan 4-6 kW, daar kom ik ruim mee toe, en met je aansluiting ga je echt niet in de problemen komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:45:
@ArjenIsM3 ga je toch op 1F laden? Of rij je elke dag de accu leeg? Met LB kun je prima tot 7,4kW laden.
Ik snap die hele 3-fase hype ook niet zo… Een 80KwH krijg je met gemiddeld gebruik toch ook rap genoeg vol op 7kW met loadbalancing?

• Inspired
Wilde schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:39:
[...]

Ik snap die hele 3-fase hype ook niet zo… Een 80KwH krijg je met gemiddeld gebruik toch ook rap genoeg vol op 7kW met loadbalancing?
Beetje ontwetendheid ook denk ik. Ik heb hier drie jaar geleden ook een 11kW laten installeren met ombouw naar 3F. Had achteraf het ook prima met 1F kunnen redden. Zelfs nog wel met 1F16A. Ik rij maar 20k per jaar. Zelfs met 35k km moet dat nog wel lukken. Met 1F32A is het helemaal makkelijk te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:42

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Wilde schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:39:
[...]

Alles valt of staat met je use-case.

Als ik 2 dagen achter elkaar naar de zaak moet, is 3F toch wel fijn. Laden start om 23:00 (daltarief) en de auto is om 5:00 klaar met laden, precies op tijd als ik om 5:30 weg wil gaan.

* MisteRMeesteR dus erg blij is met 11kW.

www.google.nl

• eltron
fmrama schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:14:
Tja, …..de twijfel wordt steeds groter of de keuze makkelijker. ? Zeker over het wel of niet aanschaffen van een PHEV. Ik was daar altijd geen voorstander van. Ik zag het als een tructje van de fabrikanten om de totale co2 uitstoot van een modellen reeks te verminderen, om naast het model met de phev ook een benine monster ernaast uit te brengen. Maar ja, dan komen er modellen Citroen c5x, lexus nx phev, audi q5 phev, volvo cx60
dan slaat de twijfel toch toe.
Nog maar eens goed overwegen. En de weg naar een volledig EV open te houden.
PHEV is bedacht in de tijd dat nog sprake was van "range anxiety". Dat is met huidige techniek, range, laadsnelheid en beschikbaarheid laadpalen achterhaald.
Zou daar vandaag niet meer voor kiezen als je een beetje toekomstgericht bent.

Enige andere reden die ik nog kan bedenken is als je een sleurhut hebt. Hoewel steeds meer EV ook een flinke caravan kunnen trekken gaat je range dan wel hard naar beneden.

• eltron
@ArjenIsM3 in zo'n geval is wellicht een optie om in het laadtarief een component op te nemen voor de kosten van de investering die je zelf doet. Dan kun je die terugverdienen met tarief per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:06:
@ArjenIsM3 in zo'n geval is wellicht een optie om in het laadtarief een component op te nemen voor de kosten van de investering die je zelf doet. Dan kun je die terugverdienen met tarief per kWh.
En waarom zou de WG akkoord gaan met deze constructie? Ze willen nu ook niet voor de extra kosten opdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:25:
[...]

En waarom zou de WG akkoord gaan met deze constructie? Ze willen nu ook niet voor de extra kosten opdraaien.
Dat lijkt mij een nobrainer. De werkgever moet de kosten vergoeden op het niveau dat het jou werkelijk kost.
Dat zijn behalve de variabele energiekosten ook de extra kosten die je maakt om het mogelijk te maken dat jouw huisinstallatie stroom levert aan de laadpaal van de werkgever.
Anders krijg je de zotte situatie dat er een paal van de werkgever staat, zonder stroom. + de kosten van een auto die niet rijdt omdat er geen stroom is, plus de kosten van alternatief vervoer.

Anders moet die werkgever maar een eigen stroomaansluiting voor zijn laadpaal aan laten leggen.

[ Voor 13% gewijzigd door eltron op 09-09-2022 00:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
WG moet natuurlijk niks. Je kunt ook op straat laden. Een eigen laadpaal is geen recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Inspired schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 07:11:
WG moet natuurlijk niks. Je kunt ook op straat laden. Een eigen laadpaal is geen recht.
Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf waar je boerderijtje staat :) vaak geen paal in de buurt.
En als wg jou verplicht om EV te rijden, dan heeft dat consequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:19:
[...]

Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf waar je boerderijtje staat :) vaak geen paal in de buurt.
Ik bedoelde meer dat als de WG niet wil meebetalen, je dan natuurlijk niet zomaar zonder overleg met die WG je tarief kunt verhogen om op die manier alsnog "je" geld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
eltron schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:19:
[...]

Er zal ook geen tankstation in de buurt zijn in dat geval. Een rekening van 1600 EUR voor de ombouw van een meterkast zou ik niet gaan betalen. Dan kan de werknemer ook prima op 1F32 laden en af en toe snelladen als dat nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Inspired schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:16:
[...]

Er zal ook geen tankstation in de buurt zijn in dat geval. Een rekening van 1600 EUR voor de ombouw van een meterkast zou ik niet gaan betalen. Dan kan de werknemer ook prima op 1F32 laden en af en toe snelladen als dat nodig is.
Fair point, ik had uit verhaal @ArjenIsM3 begrepen dat de aanpassing van de meterkast volgens leasemij noodzakelijk was om thuis te kunnen laden. Als het zonder aanpassing kan, dan is dat ook prima en 1F32 is over het algemeen meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Laatst online: 23:37
Eneco geeft aan dat de installatie niet aan de NEN1010 voldoet omdat er geen hoofdschakelaar is. En daarom willen ze de hele installatie vervangen. Enkel een 1x40a aardlekschakelaar is aanwezig. Heb nu gevraagd wat mijn opties zijn om alsnog een laadpaal thuis te kunnen krijgen. Dan maar op 1 fase laden als dat wel mogelijk is. Beter dan niets, hoewel niet ideaal. En anders wordt het publieke palen en de granny charger veelvuldig gebruiken. Als er echt niks mogelijk is ga ik de verhuurder en mijn werkgever nog wel even bellen om te horen hoe die in de wedstrijd staan. Een ding is zeker, ik ga geen €1700 uitgeven aan een huis dat niet van mij is.
Pagina: 1 ... 30 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen