• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:18
TCMR schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:02:
[...]

Ik reageer even op een oud bericht (ben de hele thread aan het doorlezen), maar ik had dezelfde vraag: kun je met minder dan 1.4 kW zonnestroomoverschot laden via Zappi? Ik dacht dat het niet kon, totdat iemand gisteren op een e-Niro-forum dit schreef:

Does it have the means to select Low/Medium/High(normal) AC charging rates? My 2020 (single phase OBC 7kW) does and it’s a total revelation when solar charging via Zappi. It means I can continue charging through cloudy days at just 650W instead of the usual standard minimum cut off of 1.4kW.

Dus ja, kun je op 650W laden via Zappi als je je EV op een lager laadvermogen instelt? We hebben maar een 3kWp installatie, en zouden graag met zonnestroomoverschot laden (we hebben geen haast, auto staat vaak dagen stil). Maar als dat al onder de 1.4kW stopt, dan is het niet echt de moeite.
Volgens mij is dit de combinatie van auto en lader.
e-Niro kun je op 3 laadniveaus instellen en bij laagste niveau kom je dan hier op uit.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-12 08:41
Goedemorgen,

Ik heb een E-golf, en laad deze meestal thuis met de 230v lader die bij de golf zat.
Vrienden van ons hebben een Opel Mokka-E (geen 230V lader bijgeleverd)
Als ik de Mokka wil laden met de VW lader houdt hij er na een uurtje mee op, 3 knipperende rode lampjes op de lader....

Weet iemand of het soms niet mogelijk is om met een VW lader een Opel op te laden? |:(
Er zijn zat laders te koop (universeel) waar beide in het rijtje staan om opgeladen te worden.

Alvast bedankt!

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 15kW hydro Pelletkachel, 8kW Rotenso WP

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

eltron schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:09:
[...]

Volgens mij is dit de combinatie van auto en lader.
e-Niro kun je op 3 laadniveaus instellen en bij laagste niveau kom je dan hier op uit.
Ik vraag me af of het laadpunt hier invloed op heeft. Ik vermoed dat het laadpunt net zo laag gaat als de auto toestaat (bij laden op zonnestroom dan).

[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 28-08-2022 09:20 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:33
@pentagon0873 Kan dat komen omdat de Mokka permanent wat meer stroom vraagt dan de Golf?
Dit omdat je schrijft dat de storing (melding) pas na een uurtje laden optreedt, heeft de Mokka dan wel een uurtje geladen, en is wellicht de lader te warm geworden?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
TCMR schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:02:
[...]

Ik reageer even op een oud bericht (ben de hele thread aan het doorlezen), maar ik had dezelfde vraag: kun je met minder dan 1.4 kW zonnestroomoverschot laden via Zappi? Ik dacht dat het niet kon, totdat iemand gisteren op een e-Niro-forum dit schreef:

Does it have the means to select Low/Medium/High(normal) AC charging rates? My 2020 (single phase OBC 7kW) does and it’s a total revelation when solar charging via Zappi. It means I can continue charging through cloudy days at just 650W instead of the usual standard minimum cut off of 1.4kW.

Dus ja, kun je op 650W laden via Zappi als je je EV op een lager laadvermogen instelt? We hebben maar een 3kWp installatie, en zouden graag met zonnestroomoverschot laden (we hebben geen haast, auto staat vaak dagen stil). Maar als dat al onder de 1.4kW stopt, dan is het niet echt de moeite.
Laden met 600W kan misschien, maar je zal heel hoge laadverliezen hebben omdat de auto ‘wakker’ moet zijn en dan ca 300W verbruikt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• pentagon0873
  • Laatst online: 13-12 08:41
Peter-036 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:04:
@pentagon0873 Kan dat komen omdat de Mokka permanent wat meer stroom vraagt dan de Golf?
Dit omdat je schrijft dat de storing (melding) pas na een uurtje laden optreedt, heeft de Mokka dan wel een uurtje geladen, en is wellicht de lader te warm geworden?
De lader geeft maximaal 2300watt.
Is niet warm als hij uitvalt.
Vanmorgen voor het eerst aan de openbare laadpaal (Mokka is nieuw) werkt alles wel naar behoren.

Het vreemde is dat bij hun thuis met de VW lader hij al na een paar minuten op storing springt, vandaar dat ik hem hier heb geprobeerd.

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 15kW hydro Pelletkachel, 8kW Rotenso WP

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-12 14:34
DonJuape schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:19:
[...]Ik vraag me af of het laadpunt hier invloed op heeft. Ik vermoed dat het laadpunt net zo laag gaat als de auto toestaat (bij laden op zonnestroom dan).
Ja, ik hoop het. Maar lees vaak over die 1.4kW minimale stroom bij de Zappi. Dacht dus dat het de Zappi was die dat vereist, maar zal het nog eens verder uitzoeken.
Tommie12 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:19:
[...]maar je zal heel hoge laadverliezen hebben omdat de auto ‘wakker’ moet zijn en dan ca 300W verbruikt.
Oei, 300W dat is best veel. Heb je een bron voor dat getal? Dan zou je relatief gezien inderdaad nogal hoge laadverliezen hebben.

• eltron
DonJuape schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:19:
[...]

Ik vraag me af of het laadpunt hier invloed op heeft. Ik vermoed dat het laadpunt net zo laag gaat als de auto toestaat (bij laden op zonnestroom dan).
Volgens mij is de industriestandaard dat het minimaal 6A moet zijn, maar kom je toch lager uit als de auto daarvan maar een deel wil gebruiken.

• Tommie12
TCMR schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:40:
[...]

Ja, ik hoop het. Maar lees vaak over die 1.4kW minimale stroom bij de Zappi. Dacht dus dat het de Zappi was die dat vereist, maar zal het nog eens verder uitzoeken.

[...]

Oei, 300W dat is best veel. Heb je een bron voor dat getal? Dan zou je relatief gezien inderdaad nogal hoge laadverliezen hebben.
Ik heb het zien verschijnen in meerdere filmpjes op YT. Zoek maar eens op charging losses bij Bjorn Nyland.

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:05
Jeffoz schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:11:
Eerste elektrische auto gekocht. Alfen Pro Line laadpaal besteld en nieuwe meterkast laten maken. 3x 25A aansluiting thuis.

Ik heb nu 2 van die Modbus kWh meters besteld voor de zonnepanelen groep en de laadpaal groep om dat te kunnen meten en later als de saldering wegvalt ook te kunnen sturen.

Alleen met al die energiemeter zie je door de bomen het bos niet meer, iemand daar een goede tip voor? Zat aan de CEMM Plus te denken, heb veel topics gelezen inmiddels maar behoorlijk veel informatie om op een rijtje te zetten.
Vergelijkbare situatie hier.
Ik lees de modbus van de meter voor de laadpaal mbv Rpi en HomeAssistent uit. Ben nl ook benieuwd naar de werkelijke verbruiken. Ik zie nu al dat de Zappi sluipverbruik van 3,8 W heeft.
De Cemm kan ook gebruiken om modbus uit te lezen.

• Jeffoz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-12 01:23
TCroezing schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:01:
[...]

Vergelijkbare situatie hier.
Ik lees de modbus van de meter voor de laadpaal mbv Rpi en HomeAssistent uit. Ben nl ook benieuwd naar de werkelijke verbruiken. Ik zie nu al dat de Zappi sluipverbruik van 3,8 W heeft.
De Cemm kan ook gebruiken om modbus uit te lezen.
Ik zie vooral heel veel bedrijfjes hun best doen, maar zijn maar weinig echt mooie oplossingen. CEMM is mooi maar schijnt ook al 2 jaar op een software update te wachten die maar niet komt. Of je hebt van die oplossingen waar je ook meteen in een ecosysteem moet zitten van iemand zoals die Zappi, maar ook Enphase is mooi alleen dan wel als je hun panelen/omvormers hebt. Iedereen maakt wel een monitoring appje, maar alleen voor zichzelf.

Moet echt nog veel gebeuren op dit vlak wil heb besparen niet duurder zijn dan de aanschaf uiteindelijk.

Ik heb nu al met me PV installatie dat je bij dit soort aankopen (EV, later Warmtepomp) ineens een upgrade van je installatie nodig hebt terwijl de levensduur pas net aan het begin zit.. Heel handig is het allemaal niet.

Eerst de groepenkast maar eens uitbreiden van 24 naar 48 modules... Nog maar eens goed kijken wat voor energiemanager geschikt is als all in one oplossing. Home assistant is mooi maar ik heb weinig tijd om dat op te zetten.

• TCMR
Tommie12 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:46:
[...]
Ik heb het zien verschijnen in meerdere filmpjes op YT. Zoek maar eens op charging losses bij Bjorn Nyland.
Ja, ik zie dat Björn vaak kijkt naar het verschil tussen wat de laadpaal en Carscanner aangeeft. En ook de ADAC heeft tests gedaan, al lijken die niet heel goed gedaan te zijn. Maar dan nog staat de Niro helemaal onderaan in de grafiek. Laagste verlies van alle geteste auto's. Of dat 300W is als je met 650W aan het laden bent, daar ben ik wel benieuwd naar.

• Tommie12
TCMR schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:00:
[...]

Ja, ik zie dat Björn vaak kijkt naar het verschil tussen wat de laadpaal en Carscanner aangeeft. En ook de ADAC heeft tests gedaan, al lijken die niet heel goed gedaan te zijn. Maar dan nog staat de Niro helemaal onderaan in de grafiek. Laagste verlies van alle geteste auto's. Of dat 300W is als je met 650W aan het laden bent, daar ben ik wel benieuwd naar.
Kan ook 150 of 200W zijn, het blijft veel op een laadvermogen van 650W.
In elk geval, als je 100km wil bijladen (ca 15 kWh), dan is het meer dan 24h laden. En sowieso schijnt de zon nu maar een uur of 10 per dag met voldoende vermogen.

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:05
Jeffoz schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:14:
[...]

Ik zie vooral heel veel bedrijfjes hun best doen, maar zijn maar weinig echt mooie oplossingen. CEMM is mooi maar schijnt ook al 2 jaar op een software update te wachten die maar niet komt. Of je hebt van die oplossingen waar je ook meteen in een ecosysteem moet zitten van iemand zoals die Zappi, maar ook Enphase is mooi alleen dan wel als je hun panelen/omvormers hebt. Iedereen maakt wel een monitoring appje, maar alleen voor zichzelf.

Moet echt nog veel gebeuren op dit vlak wil heb besparen niet duurder zijn dan de aanschaf uiteindelijk.

Ik heb nu al met me PV installatie dat je bij dit soort aankopen (EV, later Warmtepomp) ineens een upgrade van je installatie nodig hebt terwijl de levensduur pas net aan het begin zit.. Heel handig is het allemaal niet.

Eerst de groepenkast maar eens uitbreiden van 24 naar 48 modules... Nog maar eens goed kijken wat voor energiemanager geschikt is als all in one oplossing. Home assistant is mooi maar ik heb weinig tijd om dat op te zetten.
Wat zit er in die update van cemm dan wat belangrijk voor jou is? Ik gebruik het al en mis niets...
Als je op de cemm de modbus voor je panelen en wp gebruikt, en daarbij ook de p1 van de slimme meter gebruikt, dan heb je een aardig (en simpele) complete oplossing lijkt me.

• Jeffoz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-12 01:23
TCroezing schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:21:
[...]

Wat zit er in die update van cemm dan wat belangrijk voor jou is? Ik gebruik het al en mis niets...
Als je op de cemm de modbus voor je panelen en wp gebruikt, en daarbij ook de p1 van de slimme meter gebruikt, dan heb je een aardig (en simpele) complete oplossing lijkt me.
Ik heb hem nog niet. Komende week komt de hele nieuwe groepenkast er en de laadpaal, daarna maar eens een CEMM bestellen en kijken of het wat is. Zit een maand levertijd op zo te zien. De reacties over de update is wat ik zo een beetje las op forums, mensen vonden de software gedateerd aanvoelen en blijkbaar was er beterschap beloofd al een hele tijd geleden.

• TCMR
Tommie12 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:10:Kan ook 150 of 200W zijn, het blijft veel op een laadvermogen van 650W.
Oké, maar je weet het dus niet, en dus is die 300W die je noemde een slag in de lucht geweest. In het ADAC-overzichtje dat ik postte zie je dat laadverliezen in percentages worden uitgedrukt, niet in Watt. Ik zal er eens induiken, om te zien of ik deze gegevens terug kan halen. Als het een percentage is namelijk, dan maakt het dus niet uit hoe weinig vermogen je aanbiedt.
In elk geval, als je 100km wil bijladen (ca 15 kWh), dan is het meer dan 24h laden. En sowieso schijnt de zon nu maar een uur of 10 per dag met voldoende vermogen.
Klopt, maar deze auto staat soms dagenlang stil. Ik denk dat hoe trager je laadt, hoe blijer je accu blijft (in ieder geval staat de handleiding van de nieuwe Niro EV vol met opmerkingen over degradatie bij snelladen).

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
TCMR schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:51:
[...]
Klopt, maar deze auto staat soms dagenlang stil. Ik denk dat hoe trager je laadt, hoe blijer je accu blijft (in ieder geval staat de handleiding van de nieuwe Niro EV vol met opmerkingen over degradatie bij snelladen).
Bij AC laden spreek je, zeker thuis niet, nooit van snelladen. Dan gaat het meestal over DC laden.
Mijn meerjaarlijks gemeten laadverlies bij een monofase e-Niro bedraagt 15%. En hij wordt thuis overwegend geladen tussen de 2,3 en 3,9 kW.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 30-08-2022 09:55 ]

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

Oké, maar je weet het dus niet, en dus is die 300W die je noemde een slag in de lucht geweest. In het ADAC-overzichtje dat ik postte zie je dat laadverliezen in percentages worden uitgedrukt, niet in Watt. Ik zal er eens induiken, om te zien of ik deze gegevens terug kan halen. Als het een percentage is namelijk, dan maakt het dus niet uit hoe weinig vermogen je aanbiedt.

[...]
De AC/DC converter in je EV is minder efficient bij lage vermogens en er is het al eerder genoemde vermogen om alle systemen aan de praat te houden die nodig zijn voor het laden.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Als ik op mijn eigen cijfers af ga, dan is het verlies bij een granny lader (dus max 12A bij 230 V = 2.7 kW) gemiddeld 20%. Dan zou er ergens dus 540W weg moeten lekken.
Mijn laadpaal (Wallbox) geeft bij 10 kW een verlies van ongeveer 16%. Dat betekent een verlies van 1600W.

Om het nog wat complexer te maken: dat verlies is afhankelijk van hoeveel kWh je laadt: Laden met mijn Wallbox geeft 20% verlies als ik 20 kWh laadt, maar geeft 13% verlies als ik 60 kWh laadt. Dat lijkt er op te wijzen dat er een soort van opstartverlies is, een vaste hoeveelheid kWh die weggegooid wordt.

• Tommie12
[...]

Tja, de formule voor laadverlies zal wellicht Y= mx+a zijn, maw een vast component, en een variabele. (en misschien nog meer factoren).
De a zal rond de 300W zijn, de m...

Bjorn doet de laatste tijd mooie testjes waarbij hij een EV rijdt tot die stil valt. Dan laadt hij met 2-2,2kW via een mobiele batterij gedurende 40-60 minuten. En dan zie je ook dat de mobiele batterij ca 2,2 kW geeft en op zijn "scan my EV" app komt er maar 1.8-1.9 in de batterij aan.

Bij de ene auto zal het 200W zijn, de andere 350W.

En ja, 300W op 2.2kW is kort bij de 15% wat ik best veel vind.

Als je de cijfers van ADAC ziet, dan varieert het percentage ook met het vermogen.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:20
Ligt het aan mij of zijn die laadverliezen hier al super vaak langs gekomen en is daar inmiddels alles wel over verteld?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Makrolon schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:09:
Ligt het aan mij of zijn die laadverliezen hier al super vaak langs gekomen en is daar inmiddels alles wel over verteld?
Tsja, er zijn altijd weer nieuwe lezers die niet teruglezen. ;) Misschien iets voor het start topic, dan wordt de discussie stukken simpeler.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• TCMR
Het ging mij niet zozeer om laadverliezen, maar of het zin heeft/kan om met laag vermogen solar te laden als je je EV kunt instellen om een laag vermogen te willen ontvangen (niet iedere EV kan dit). Maar ik denk dat ik het inmiddels wel weet: erg efficiënt is dat niet, zoals @Tommie12 al schreef. Vooral vanwege de lange tijdsduur hiervan neemt het aandeel stroom voor standby (ook al zou dat voor een Niro EV relatief laag zijn) een disproportionele omvang aan. Niet echt "groen", zeg maar.

Hou er ook rekening mee dat dit "topic" momenteel inmiddels 483 + 113 = 596 pagina's lang is, en "teruglezen" niet echt realistisch meer is.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:35
Er is vooral veel gezegd (dat het tussen 10-15% is) en weinig onderzoek getoond....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Tommie12
BarryH schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:00:
[...]

Er is vooral veel gezegd (dat het tussen 10-15% is) en weinig onderzoek getoond....
YouTube: How much energy do you lose when charging your EV?

Google/YT is your friend.

Heb er al zo veel filmpjes over gezien, en vrijwel allemaal komen ze tot gelijkaardige conclusies.

• BarryH
ik zal dan wel een nieuwe bril moeten. Mijn Ioniq heeft ca. 5% laadverlies (obv. kWh meter laadpaal -gevalideerd tegen de fasemeting van de digitale Emeter) versus de kWh lading in de auto uitgelezen.
Dit obv meerdere metingen waarbij de auto bijna leeg was bij start laden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Tommie12
BarryH schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:13:
ik zal dan wel een nieuwe bril moeten. Mijn Ioniq heeft ca. 5% laadverlies (obv. kWh meter laadpaal -gevalideerd tegen de fasemeting van de digitale Emeter) versus de kWh lading in de auto uitgelezen.
Dit obv meerdere metingen waarbij de auto bijna leeg was bij start laden.
Mooi, bij welke laadsnelheid?

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-12 15:08
Wat betreft laadefficientie, een paar grafiekjes hieronder.
Richtgetallen waar ik vanuit ga:
- stekkerlader: ca. 85%
- 1-fase laadpaal: ca. 90%
- 3-fase laadpaal: ca. 95%

2015 Nissan Leaf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OpBfyur-4p5iErvT6GHW0OJ5po=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7782h25MNggCk2niMWkYettw.png?f=user_large

Crosspost uit het Tesla topic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6zqZnCnVGtyO1EZet9GAFj7Ke4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ceHBHw7QFGdTsj0AbpK0RhAh.jpg?f=fotoalbum_large

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• BarryH
Tommie12 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:28:
[...]

Mooi, bij welke laadsnelheid?
5,6kW

daemonix schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:12:
[...]

Tsja, er zijn altijd weer nieuwe lezers die niet teruglezen. ;) Misschien iets voor het start topic, dan wordt de discussie stukken simpeler.
Dat is iets te simpel.

De verklaring voor het feit dat dit steeds weer terugkomt is dat er geen eenduidige cijfers zijn te vinden. Niet online, maar ook niet in dit forum. Als je terugleest dan zie je dat het grootste deel van de gerapporteerde verliezen rond de 20% voor 2.7 kW laden liggen, rond de 15% voor AC laden < 11 kW en rond de 10% voor DC laden.
Diezelfde getallen zie ik ook terug in onderzoeken die gedaan zijn, zoals hier en hier

Maar nu zie ik dus weer posts van mensen die kennelijk verliezen hebben van rond de 5%. En ik heb wel meer posts gezien met verliezen onder de 10%.

Dat roept natuurlijk vragen op. Er zit tussen 5% verlies en 15% verlies wel iets meer dan afrondingsverschillen of verkeerde meetmethodes.
De enige tekst in de topic-starter zou dan moeten zijn: "Sorry, maar we weten het niet, vraag niet verder" :)

• Tommie12
multikoe schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:03:
[...]

Dat is iets te simpel.

De verklaring voor het feit dat dit steeds weer terugkomt is dat er geen eenduidige cijfers zijn te vinden. Niet online, maar ook niet in dit forum. Als je terugleest dan zie je dat het grootste deel van de gerapporteerde verliezen rond de 20% voor 2.7 kW laden liggen, rond de 15% voor AC laden < 11 kW en rond de 10% voor DC laden.
Diezelfde getallen zie ik ook terug in onderzoeken die gedaan zijn, zoals hier en hier

Maar nu zie ik dus weer posts van mensen die kennelijk verliezen hebben van rond de 5%. En ik heb wel meer posts gezien met verliezen onder de 10%.

Dat roept natuurlijk vragen op. Er zit tussen 5% verlies en 15% verlies wel iets meer dan afrondingsverschillen of verkeerde meetmethodes.
De enige tekst in de topic-starter zou dan moeten zijn: "Sorry, maar we weten het niet, vraag niet verder" :)
Jawel, we weten wel iets: de twee grafieken van @Chris_82 geven toch duidelijk aan dat de verliezen goed oplopen bij laadsnelheden onder de 2.5 kW, en dat 7kW minder laadverlies oplevert dan 4kW.

Tommie12 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:32:
[...]

Jawel, we weten wel iets: de twee grafieken van @Chris_82 geven toch duidelijk aan dat de verliezen goed oplopen bij laadsnelheden onder de 2.5 kW, en dat 7kW minder laadverlies oplevert dan 4kW.
Jazeker, dat beantwoordt de vraag of het laadverlies afhankelijk is van de laadsnelheid, namelijk: ja. Hoe hoger de laadsnelheid, hoe lager het verlies. Daar is niets onduidelijk over.

Maar de vraag hoe hoog die laadverliezen dan zijn is daarmee niet beantwoord, de grafieken van @Chris_82 geven bij minder dan 3 kW (dus uit het stopcontact) al laadverliezen van <15% en die verliezen lopen omlaag naar < 10% terwijl je nog steeds in het AC bereik zit (neem ik aan). Daar zit dus nog een heel, heel groot vraagteken.

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-12 15:08
@multikoe
Mijn verwachting is dat de laadverliezen voor iedere auto weer iets verschillend zullen zijn, er zijn vele factoren die een rol kunnen spelen:
- kabellengtes en diktes (meterkast - laadpaal - auto)
- AC/DC omvormer in de auto, efficientie is een functie van vermogen, zie voorbeelden bij zonnepanelen.
- interne weerstanden van omvormer naar cellen
- batterijcel weerstand, afhankelijk van het ontwerp en de chemie
- constante verliezen vanwege actieve elektronica.

Als je het zo opsomt is 95% efficientie bijna onwaarschijnlijk hoog!
Om maar niet te spreken over de betrouwbaarheid van de meeste boordcomputers... SoC is geen exact gegeven.

De oplaadverliezen zullen niet bij elke autofabrikant een even hoge prioriteit hebben en hier is vast nog wat te winnen in de toekomst?

Zouden mensen die een Zappi in combinatie met zonnepanelen zich bewust zijn van deze verliezen en dat ze misschien wel > 20% van hun stroom zo weggooien bij lage laadvermogens?

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Chris_82 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:47:

Zouden mensen die een Zappi in combinatie met zonnepanelen zich bewust zijn van deze verliezen en dat ze misschien wel > 20% van hun stroom zo weggooien bij lage laadvermogens?
Ik heb dat, vooral in het vorige deel, een paar keer onder de aandacht gebracht; het verspillen van duurzame energie door met lage (PV) vermogens te laden. De meeste mensen vinden het financiele aspect echter belangrijker als ze een overschot hebben op jaarbasis of willen alvast voorsorteren op het afschaffen van saldering (ook het financiele aspect). En dat is ieders goed recht.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Iemand een tip voor een voet/paal waar een SMA EV Charger 22 op past? Hij is standaard voor muurmontage maar dat gaat helaas niet dus zoek een voet, kan er een paar vinden maar niet specifiek voor dit model.

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11 16:04

_serial_

and there was silence

Navi schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:07:
Iemand een tip voor een voet/paal waar een SMA EV Charger 22 op past? Hij is standaard voor muurmontage maar dat gaat helaas niet dus zoek een voet, kan er een paar vinden maar niet specifiek voor dit model.
Zoiets?
https://www.voltus.de/ele...-fuer-sma-ev-charger.html

somewhere there was silence

@multikoe
Die laadverliezen zijn een onderbelicht aspect van EV's. Stel je eens voor als zou blijken dat van elke 50 liter benzine die je tankt 10 liter verdampt tussen pomp en tank? Er zijn periodes geweest dat mensen de slang van de pomp omhoog hielden om ook de laatste halve liter in de slang in de tank te laten stromen.....
DonJuape schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:25:
[...]

Ik heb dat, vooral in het vorige deel, een paar keer onder de aandacht gebracht; het verspillen van duurzame energie door met lage (PV) vermogens te laden. De meeste mensen vinden het financiele aspect echter belangrijker als ze een overschot hebben op jaarbasis of willen alvast voorsorteren op het afschaffen van saldering (ook het financiele aspect). En dat is ieders goed recht.
Je hebt een punt natuurlijk, maar als de verliezen op lage snelheden rond de 20% zijn en op hoge snelheden rond de 15% (AC-laden), dan is het de moeite niet om daar wat mee te doen. Ik heb voor mezelf (en voor mijn vrouw....) geprobeerd met dat verschil de aanschaf van een eigen laadpaal te verantwoorden, maar financieel kwam dat niet uit :)

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 06:30:
[...]

Je hebt een punt natuurlijk, maar als de verliezen op lage snelheden rond de 20% zijn en op hoge snelheden rond de 15% (AC-laden), dan is het de moeite niet om daar wat mee te doen. Ik heb voor mezelf (en voor mijn vrouw....) geprobeerd met dat verschil de aanschaf van een eigen laadpaal te verantwoorden, maar financieel kwam dat niet uit :)
Het gaat er mij dus meer om dat je op het verbruik van waarschijnlijk de grootste verbruiker in je huis 5% duurzame energie verspilt.

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-12 21:52
multikoe schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 06:27:
[...]

Die laadverliezen zijn een onderbelicht aspect van EV's. Stel je eens voor als zou blijken dat van elke 50 liter benzine die je tankt 10 liter verdampt tussen pomp en tank? Er zijn periodes geweest dat mensen de slang van de pomp omhoog hielden om ook de laatste halve liter in de slang in de tank te laten stromen.....
Zonder het probleem van laadverliezen te onderschatten, bij een ICE gebruik je maar ongeveer 30% van de brandstof om je voort te bewegen. Al de rest zijn ook verliezen in de vorm van wrijving/warmte en inefficiëntie van de ICE. We doen het dan ook zo slecht nog niet, elektrisch.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DigitalHombre schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:21:
[...]

Zonder het probleem van laadverliezen te onderschatten, bij een ICE gebruik je maar ongeveer 30% van de brandstof om je voort te bewegen. Al de rest zijn ook verliezen in de vorm van wrijving/warmte en inefficiëntie van de ICE. We doen het dan ook zo slecht nog niet, elektrisch.
Een beter ICE/EV vergelijk m.b.t. laadsnelheid is dat je bij het tanken bij pomp A 5% meer brandstof verliest en moet afrekenen dan bij pomp B. Dan zou de wereld te klein zijn. Dus in die zin zijn laadverliezen inderdaad nog onderbelicht.

[...]

Het is meer de verbazing dat zoiets belangrijks als verliezen (10 liter weggooien bij de pomp) enorm veel ophef zou veroorzaken, terwijl we exact hetzelfde doen bij het laden en daar maken maar weinigen zich zorgen om.

• IvoB2
Ik heb dan wel geen Zappi maar ben me er wel terdege bewust van de (laad)verliezen bij alle energiestromen.
Is maar hoe je het bekijkt. De zon blijft even hard schijnen richting aardoppervlakte dus er wordt niets "weggegooid" want het blijft in dezelfde kringloop. :)
Het is ook niet zo dat ik een ander benadeel en door die "verliezen" een stuk van zijn te benutten zonne-stroom afneem. :)

Je kan je evengoed de vraag stellen of al die fossielrijders zich bewust zijn van de uitermate lage efficiëntie van hun verbrandingsmotor. :+

• IvoB2
multikoe schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 06:27:
[...]

Er "verdampt" bij een ICE wel meer dan 20% van de energie hoor. Alleen houdt men er daar geen rekening mee omdat het nooit anders is geweest. Het grootste deel van wat men tankt gaat gewoon op in warmteverliezen. Je kan dat verdampen dus bijna letterlijk nemen. En dan hebben we het alleen nog maar tussen het ogenblik van afnemen tussen pomp en verbranding in de motor. De verliezen tussen productie en pomp zijn dan nog niet eens meegerekend.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 31-08-2022 09:57 ]

• IvoB2
multikoe schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:49:
[...]

Het is meer de verbazing dat zoiets belangrijks als verliezen (10 liter weggooien bij de pomp) enorm veel ophef zou veroorzaken, terwijl we exact hetzelfde doen bij het laden en daar maken maar weinigen zich zorgen om.
We doen dan ook helemaal niet exact hetzelfde. Je hebt bij een elektromotor geen +70% verliezen.
En in tegenstelling tot "pompladen" is zonneladen onbeperkt voorradig en ter beschikking, voor wie kan en wil, in een extreem korte keten aan een veel voordeligere prijs.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 31-08-2022 10:00 ]

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

IvoB2 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:53:
[...]

Ik heb dan wel geen Zappi maar ben me er wel terdege bewust van de (laad)verliezen bij alle energiestromen.
Is maar hoe je het bekijkt. De zon blijft even hard schijnen richting aardoppervlakte dus er wordt niets "weggegooid" want het blijft in dezelfde kringloop. :)
Het is ook niet zo dat ik een ander benadeel en door die "verliezen" een stuk van zijn te benutten zonne-stroom afneem. :)
Doordat jij een deel van je PV opbrengst weg gooit en niet teruglevert moet er voor iemand anders meer grijze energie worden opgewekt (als er geen overschot van groene energie is wat op de meeste momenten nog zo is). Je benadeelt dus het milieu.

• IvoB2
DonJuape schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:00:
[...]

Doordat jij een deel van je PV opbrengst weg gooit en niet teruglevert moet er voor iemand anders meer grijze energie worden opgewekt (als er geen overschot van groene energie is wat op de meeste momenten nog zo is). Je benadeelt dus het milieu.
Gekker moet het niet worden.
"Het milieu" gaan benadelen omdat men er voor gekozen heeft om exclusief te laden op zonnestroom via de kortst mogelijk denkbare keten. ;w
Wanneer ik sneller ga laden laad ik niet meer op exlusief lokaal opgewekte zonnestroom maar deels via het net. Dat moet dan pas extra opgewekt worden op ogenblikken dat er voldoende zonnestroom beschikbaar is.

Wanneer dat je zorg is om "het milieu" te vrijwaren zijn er nog tig plaatsen genoeg waar er laaghangend fruit kan geplukt worden om "het milieu" te redden. O-)

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12 17:58
Denken jullie allemaal dat het geen energie kost om brandstof in je tank te pompen? Daar zit zeker een energie verlies en die betaal je ook gewoon aan de pomp.
Zonder verlies laden gaat nooit lukken.

Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk groene energie gebruikt bij het laden en dan is het verlies niet zo een groot probleem lijkt mij.

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

IvoB2 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:05:
[...]

Gekker moet het niet worden.
"Het milieu" gaan benadelen omdat men er voor gekozen heeft om exclusief te laden op zonnestroom via de kortst mogelijk denkbare keten. ;w
Wanneer ik sneller ga laden laad ik niet meer op exlusief lokaal opgewekte zonnestroom maar deels via het net. Dat moet dan pas extra opgewekt worden op ogenblikken dat er voldoende zonnestroom beschikbaar is.

Wanneer dat je zorg is om "het milieu" te vrijwaren zijn er nog tig plaatsen genoeg waar er laaghangend fruit kan geplukt worden om "het milieu" te redden. O-)
Dat mag je vinden. Ik laad in het weekend tijdens de zon-uren op max. vermogen om zo zo min mogelijk groene energie weg te gooien. Bij mijn volgende EV hoop ik wel dat het verschil in laadverlies tussen snel en langzaam kleiner is zodat ik wellicht ook op puur zonnestroomoverschot ga laden.

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
DonJuape schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:22:
[...]

Dat mag je vinden. Ik laad in het weekend tijdens de zon-uren op max. vermogen om zo zo min mogelijk groene energie weg te gooien. Bij mijn volgende EV hoop ik wel dat het verschil in laadverlies tussen snel en langzaam kleiner is zodat ik wellicht ook op puur zonnestroomoverschot ga laden.
Met onze zonnepanelen gooide ik op een zonnige dag zo'n 15/20 kWh terug het net op. Omdat ik veel thuis werk heb ik nu liever dat ik deze 15 kW in de auto gaat, dan terug het net op, en neem ik de verliezen op de koop toe.

Daarnaast is het op de Zappi in te stellen op hoeveel % groene stroom deze moet aanslaan om te gaan laden. Dus mocht je nog meer overcapaciteit hebben zou je deze minimale grens ook naar boven kunnen instellen om je verliezen te beperken.

• IvoB2
DonJuape schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:22:
[...]

Ah, om hoogstens een 5% verschil tussen 'snel' en traag laden te compenseren ga je dus niet volledig trager en lokaal 100% groene stroom laden maar deels op lokale zonnestroom en deels via het net. En je gaat dan gewoon van de veronderstelling uit dat de stroom geladen via het net zonder enig verlies gepaard gaat en 100% groen is? Dat mag jij dan vinden maar met alle respect hier noemen ze dat jezelf blaaskes wijsmaken. In de UK "penny wise but pound foolish".
En je rijdt dan, steeds 100% milieubewust, ongetwijfeld met je BEV - uiteraard het allerzuinigste model dat op de markt te koop is - ook altijd in Eco modus en zo zuinig mogelijk want zoniet ben je stroom aan het verspillen die een ander niet meer kan gebruiken en jij extra moet laden.

• TCMR
DonJuape schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:00:Doordat jij een deel van je PV opbrengst weg gooit en niet teruglevert moet er voor iemand anders meer grijze energie worden opgewekt
Exact, maar veel mensen kijken niet groter/breder dan hun eigen verbruik/portomonee. Dat kom ik dagelijks in gesprekken over energie tegen. En dat is moeilijk, om het totaal te zien, en dat je alleen dan het probleem kunt oplossen. Goedkoop en goed voor de planeet, dat gaat gewoon vaak niet samen.

Maar goed, wat ik inmiddels begrijp, is dat het dus nog niet zo eenvoudig vast te stellen is, dat met eigen (soms laag-vermogen) zonnestroom laden je:

A. goed bezig bent voor de planeet

en/of:

B. goed bezig bent voor je portomonee

Hoe minder zonopbrengst (vermogen), hoe minder efficiënt je laadt (verlies). Gevoelsmatig is het moeilijk, want wie zegt mij dat het extra vermogen (voor hogere efficiëntie) dat ik uit het net haal voor mijn EV niet opgewekt wordt door een fossielgestookte centrale? :?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

IvoB2 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:25:
[...]

Ah, om hoogstens een 5% verschil tussen 'snel' en traag laden te compenseren ga je dus niet volledig trager en lokaal 100% groene stroom laden maar deels op lokale zonnestroom en deels via het net. En je gaat dan gewoon van de veronderstelling uit dat de stroom geladen via het net zonder enig verlies gepaard gaat en 100% groen is? Dat mag jij dan vinden maar met alle respect hier noemen ze dat jezelf blaaskes wijsmaken. In de UK "penny wise but pound foolish".
En je rijdt dan, steeds 100% milieubewust, ongetwijfeld met je BEV - uiteraard het allerzuinigste model dat op de markt te koop is - ook altijd in Eco modus en zo zuinig mogelijk want zoniet ben je stroom aan het verspillen die een ander niet meer kan gebruiken en jij extra moet laden.
Uiteraard zijn er andere mogelijkheden om energie te besparen maar daar gaat het nu niet om. Of de stroom die ik afneem van het net groen is is ook helemaal niet relevant.
Het gaat om het simpele feit dat als ik groene energie weggooi die energie ergens anders grijs moet worden afgenomen (er van uitgaande dat er geen overschot van groene energie is in Nederland wat meestal het geval is).

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

TCMR schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:34:
[...]

Exact, maar veel mensen kijken niet groter/breder dan hun eigen verbruik/portomonee. Dat kom ik dagelijks in gesprekken over energie tegen. En dat is moeilijk, om het totaal te zien, en dat je alleen dan het probleem kunt oplossen. Goedkoop en goed voor de planeet, dat gaat gewoon vaak niet samen.

Maar goed, wat ik inmiddels begrijp, is dat het dus nog niet zo eenvoudig vast te stellen is, dat met eigen (soms laag-vermogen) zonnestroom laden je:

en/of:

Hoe minder zonopbrengst (vermogen), hoe minder efficiënt je laadt (verlies). Gevoelsmatig is het moeilijk, want wie zegt mij dat het extra vermogen (voor hogere efficiëntie) dat ik uit het net haal voor mijn EV niet opgewekt wordt door een fossielgestookte centrale? :?
Dat laatste, de hogere piekbelasting, is iets waar ik nog niet over na hebt gedacht. Wellicht (enigzins) ondervangen doordat ik in het weekend laad en er dus minder vraag is dan door de week.

• IvoB2
TCMR schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:34:
[...]

en/of:

Wanneer je daar echt mee bezig bent (en niet struikelt over hier een daar een paar % verschil waar je elders dan weer niet wakker van ligt) rij je gewoon zoveel mogelijk met de fiets, de e-fiets (verbruikt turbo maar een 800 Wh/100 km) en/of het OV.
Scoor je gelijktijdig voor A en B punten.
Hoe minder zonopbrengst (vermogen), hoe minder efficiënt je laadt (verlies). Gevoelsmatig is het moeilijk, want wie zegt mij dat het extra vermogen (voor hogere efficiëntie) dat ik uit het net haal voor mijn EV niet opgewekt wordt door een fossielgestookte centrale?

+ dat daar geen verliezen op zitten. Productiecentrales en energietransport over langere afstanden zonder verliezen of slechts 5% verlies? In Utopia misschien? Of de centrale van Don Juape?

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 31-08-2022 12:48 ]

• IvoB2
DonJuape schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:37:
[...]

Uiteraard zijn er andere mogelijkheden om energie te besparen maar daar gaat het nu niet om. Of de stroom die ik afneem van het net groen is is ook helemaal niet relevant.
Het gaat om het simpele feit dat als ik groene energie weggooi die energie ergens anders grijs moet worden afgenomen (er van uitgaande dat er geen overschot van groene energie is in Nederland wat meestal het geval is).
Het gaat wel degelijk om het feit dat jij snel gaat laden en daardoor niet 100% je stroom uit eigen productie kan halen. De stroom die je dan niet zelf opwekt en direct gaat verbruiken ga je enerzijds eerst op het net zetten en anderzijds op een later tijdstip terug van het net halen. Uiteraard met veel grotere verliezen dan 5% en zonder enige garantie dat het 100% groen is.
Je gaat dus enerzijds pietluttig doen omr 5% eigen opgewekte energie niet "te verspillen" en te leveren aan de buren (uiteraard zonder enige verliezen met transport over het net) om even later via een veel grotere verspillende langere weg die 5% terug te gaan inhalen (uiteraard via 100% efficiënte centrales en nettransporten). De logica is dan ver zoek hoor.
Bovendien veroorzaak je dan twee keer transporten en verliezen over het net, dus twee keer een bijdrage aan mogelijke netpieken. Wanneer je direct alles lokaal verbruikt belast je het net twee keer minder (helemaal niet dus). Moest iedereen dat doen moest er ook al veel minder energie en materiaal gestoken worden in de verzwaring van de netten.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 31-08-2022 12:57 ]

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-12 10:37
IvoB2 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:44:
Het gaat wel degelijk om het feit dat jij snel gaat laden en daardoor niet 100% je stroom uit eigen productie kan halen. De stroom die je dan niet zelf opwekt en direct gaat verbruiken ga je enerzijds eerst op het net zetten en anderzijds op een later tijdstip terug van het net halen. Uiteraard met veel grotere verliezen dan 5% en zonder enige garantie dat het 100% groen is.
Je gaat dus enerzijds pietluttig doen omr 5% eigen opgewekte energie niet "te verspillen" en te leveren aan de buren (uiteraard zonder enige verliezen met transport over het net) om even later via een veel grotere verspillende langere weg die 5% terug te gaan inhalen (uiteraard via 100% efficiënte centrales en nettransporten). De logica is dan ver zoek hoor.
Bovendien veroorzaak je dan twee keer transporten en verliezen over het net, dus twee keer een bijdrage aan mogelijke netpieken. Wanneer je direct alles lokaal verbruikt belast je het net twee keer minder (helemaal niet dus). Moest iedereen dat doen moest er ook al veel minder energie en materiaal gestoken worden in de verzwaring van de netten.
Ik ben persoonlijk toch wel blij dat dit onderwerp hier ter sprake is gebracht, want ik was me er helemaal niet bewust van de lagere efficientie bij langzamer laden. Daarom laadde ik mijn Model 3 altijd op 5A, waarbij de opbrengst van mijn panelen op zonnige moment zo'n beetje in evenwicht waren met het verbruik van de ladende auto (en de rest van het verbruik van het huis). Mijn overweging was niet financieel (zolang salderen mogelijk blijft), maar inderdaad milieu. Het is toch iets waar ik nog even wat meer naar ga kijken.

Het argument dat jij noemt, namelijk het dubbele transport, vind ik ook een goed argument. Dat heeft ongetwijfeld impact. Wij proberen echter onze elektrische auto's (naast de Model 3 nog een Zoe) zo veel mogelijk te laden als de zon schijnt. Dat lijkt me sowieso goed. Op die momenten komt de stroom die we uit het net trekken waarschijnlijk van relatief dichtbij, namelijk de daken van onze buren die nog geen elektrische auto's hebben. Interessante materie en goed om te weten. Echt een onderwerp om op Tweakers te bespreken wat mij betreft.

• IvoB2
Mee eens.
Wij laden onze enige auto, een BEV, voor meer dan 90% op aan eigen zonnestroom. Vandaar het lagere vermogen want het is een monofase 5,6 kWp (5.0 kVA) PV installatie. Uiteraard niet aan 5 A maar tussen de 60 en 100% van 17A. Dat is meestal voldoende hoog (en niet te laag) om de BEV tot 85% te laden (daarboven zijn de laadverliezen toch al (veel) hoger want de laadsnelheid neemt dan, ongeacht het ingestelde laadvermogen, toch trapsgewijs af) op 100% PV-energie. De laatste maanden gaat er dan zelfs nog een deel het net op ten gunste van de buren zonder eigen PV (die steeds zeldzamer worden).

• TCMR
IvoB2 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:44:
[...]Wanneer je daar echt mee bezig bent (en niet struikelt over hier een daar een paar % verschil waar je elders dan weer niet wakker van ligt) rij je gewoon zoveel mogelijk met de fiets
Klopt, ik fiets nagenoeg alles hier in de regio, geen e-bike, want ik blijf graag fit ;)
De EV is voor m'n vriendinnetje, die helaas regelmatig het land door moet. Maar niet dagelijks, dus de auto staat soms dagenlang stil, en daarom onderzoek ik de mogelijkheid om 100% op eigen zonnestroom te laden. En ik leer hier veel bij ;)
Productiecentrales en energietransport over langere afstanden zonder verliezen
Verliezen zullen er zijn, maar het is niet makkelijk vast te stellen waar, als jij je EV laadt. Ik lees op een forum:

"TenneT geeft in hun jaarverslag van 2016 een verlies aan van 4,2TWh in het totale net (NL en DE) waarvan ca 1,4TWh in NL hetgeen overeen komt met ca 1,4% van het verbruik (ca 100TWh in 2016in NL)"

Dus 1.4% voor transport, dat klinkt best redelijk. Maar goed, ik heb de cijfers niet geverifiëerd, en geen idee of dit alleen slaat op het hoogspanningsnet, en hoe de verliezen zijn na de verdeelstations.
Uiteraard met veel grotere verliezen dan 5% en zonder enige garantie dat het 100% groen is.
Maar hoe groot zijn die verliezen werkelijk? En hoe weet jij dat de energie niet 100% groen is? Het is geen kritiek, maar zonder onderbouwing blijven het aannames. Zeker goed om over na te denken, en waarschijnlijk moeilijk te achterhalen informatie.
Je gaat dus enerzijds pietluttig doen omr 5% eigen opgewekte energie niet "te verspillen"
Maar is het 5%?
Wanneer je direct alles lokaal verbruikt belast je het net twee keer minder (helemaal niet dus).
Ontlasting van het net vind ik ook absoluut een belangrijk argument om te proberen om 100% zelf te laden, al is het met verlies. Elk nadeel heb z'n voordeel... zeg maar... ;)

• eltron
[...]

Daar zijn we het denk ik wel over eens.
Het punt is meer dat een vergelijking van WLTP verbruik bij ICE wel goed gaat, maar bij EV niet.
Je mist in verkoopbrochures, tests en vergelijkingssites de laadefficiëncy van de auto (en dan liefst in relatie tot laadsnelheid en laadpaaltype).
De meeste EV rijders komen er pas achter dat dit een rol speelt nadat de auto in gebruik is genomen (en vaak pas veel later of nog steeds niet).

Bij ICE blijkt uit de WLTP verbruikscijfers wel hoe zuinig of inefficiënt de auto in totaliteit is. Bij WLTP cijfers van EV mis je dus de laadverliezen en weet je niet hoe efficiënt de auto in totaliteit is.

• IvoB2
TCMR schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:03:
[...]

Klopt, ik fiets nagenoeg alles hier in de regio, geen e-bike, want ik blijf graag fit ;)
De EV is voor m'n vriendinnetje, die helaas regelmatig het land door moet. Maar niet dagelijks, dus de auto staat soms dagenlang stil, en daarom onderzoek ik de mogelijkheid om 100% op eigen zonnestroom te laden. En ik leer hier veel bij ;)
Dat zal dan afhangen van het verbruik van de EV en de (over)productiecapaciteit van de PV-installatie.
[...]
Verliezen zullen er zijn, maar het is niet makkelijk vast te stellen waar, als jij je EV laadt. Ik lees op een forum:

"TenneT geeft in hun jaarverslag van 2016 een verlies aan van 4,2TWh in het totale net (NL en DE) waarvan ca 1,4TWh in NL hetgeen overeen komt met ca 1,4% van het verbruik (ca 100TWh in 2016in NL)"

Dus 1.4% voor transport, dat klinkt best redelijk. Maar goed, ik heb de cijfers niet geverifiëerd, en geen idee of dit alleen slaat op het hoogspanningsnet, en hoe de verliezen zijn na de verdeelstations.
Verliezen tijdens het transport. De centrale die eerst elektriciteit moet aanmaken werkt uiteraard ook niet aan 100%. In deze niet vergeten dat je in totaal 5% thuislaadverlies wenst goed te maken door thuis niet alles op eigen opwek te laden.

[...]
Maar hoe groot zijn die verliezen werkelijk? En hoe weet jij dat de energie niet 100% groen is? Het is geen kritiek, maar zonder onderbouwing blijven het aannames. Zeker goed om over na te denken, en waarschijnlijk moeilijk te achterhalen informatie.
Het enige dat ik weet is dat de eigen opwek lokaal verbruikt 100% groen is en geen enkele keer he tnet opgaat. Al de rest zijn idd aannames. Net zoals dat 5% verlies veroorzaakt door trager laden opweegt tegenover sneller laden en dan een deel telkens van het net gaan halen.

[...]
Maar is het 5%?
Nou, als ik de cijfers mag geloven zou ik door zo snel mogelijk efficiënt te laden met een verlies van 10% geconfronteerd worden (monofase max. 7 kW). Door langdurig te meten aan laadsnelheden tussen 2,3 en 4 kW kom ik op een gemeten verlies van 15%. Door niet alles van de lokale productie te verbruiken (waardoor ik niet tegen 7 kW kan laden) zou ik dus hoogstens 5% minder verlies genereren.
[...]
Ontlasting van het net vind ik ook absoluut een belangrijk argument om te proberen om 100% zelf te laden, al is het met verlies. Elk nadeel heb z'n voordeel... zeg maar... ;)
Dat is dan weer voor iedereen anders. Laden via eigen stroom is voor mij nooit nadelig. Dat levert me nl. per kWh geladen stroom 30 c€ op (36 injectievergoeding minus 6 c€ gederfde netinjectie).
Laden via het net levert me maar 8 c€/kWh op (36 c€ injectievergoeding minus 28 c€ netafnameprijs).
Gezien de laadverliezen zich afspelen in de EV en niet in de laadpaal worden de "verliezen" gewoon mee vergoed. :+

• IvoB2
eltron schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:00:
[...]

Daar zijn we het denk ik wel over eens.
Het punt is meer dat een vergelijking van WLTP verbruik bij ICE wel goed gaat, maar bij EV niet.
Je mist in verkoopbrochures, tests en vergelijkingssites de laadefficiëncy van de auto.
De meeste EV rijders komen er pas achter dat dit een rol speelt nadat de auto in gebruik is genomen (en vaak pas veel later of nog steeds niet).

Bij ICE blijkt uit de WLTP verbruikscijfers wel hoe zuinig of inefficiënt de auto in totaliteit is. Bij WLTP cijfers van EV mis je dus de laadverliezen en weet je niet hoe efficiënt de auto in totaliteit is.
Echt?
Denk je nu echt dat de meeste gebruikers van een verbrandingsmotor er van op de hoogte zijn dat hun brandstof maar 30% gebrukkt wordt om het speeltje in beweging te brengen.
WLTP cijfers zijn trouwens nooit een goede graadmeter voor echte verbruikcijfers.

Het enige wat telt is de kWh, gemeten aan de laadpaal, dat een EV per 100 km verbruikt en het aantal kWh per 100 km dat een verbrandingsmotor verbruikt. Het is niet voor niets dat dit in de verkoopscijfers bij een ICE nog altijd in liters wordt uitgedrukt en niet in kWh want dan deden de potentiële ICE-kopers, zeker bij de huidige prijzen, het gewoon in hun broek. :)

"Mijnheer we hebben hier het EV model uit ons gamma en dat verbruikt 15 kWh/100 km. De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat het aan de paal gemeten een 17,5 kWh zal zijn. Maar door snel te laden kom je er ook met een 16,5 kWh per 100 km. Hiernaast dan ons gelijkaardig benzinemodel. Dat begint, als je erg voorzichtig rijdt aan een 60 kWh/100 km. Of had je, om reden van efficiëntie liever het dieselmodel? Slechts 50 kWh per 100 km. Alhoewel in de file en in stadsverkeer....... Hallo? Mijnheer? Waar bent U?....."

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 31-08-2022 15:13 ]

• TCMR
IvoB2 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:10:
Denk je nu echt dat de meeste gebruikers van een verbrandingsmotor er van op de hoogte zijn dat hun brandstof maar 30% gebruikt wordt om het speeltje in beweging te brengen.
Efficiëntie van EV t.o.v. verbrandingsmotor hoort eerlijk gezegd niet in deze discussie thuis. Het ging puur om verliezen tijdens laden, en eventueel dus: welke verliezen bij het tanken van je ICE?

Als je echt zuiver de hele keten van energie wilt vergelijken moet je ook energie meenemen om olieboringen te doen, oliewin-installaties te produceren, bouwen, de olie te verschepen raffineren, etc., en ook wat schone energie kost om te maken (zonnepanelen, windmolens, netverliezen, etc.). Maar daar gaat het in dit topic niet over.

On topic:
Vanochtend stond er op de RTL-nieuws website een bizar verhaal dat ze bijna volledig over hadden genomen van De Telegraaf (de krant van fossiel Nederland) met als titel: "Elektrische auto nu duurder dan benzineauto". Interessant genoeg hebben ze het artikel nu verwijderd, en wordt je omgeleid naar een behoorlijk wat genuanceerder artikel met hele andere uitkomsten. Dit is de oorspronkelijke URL met artikel ID "5330135":

https://www.rtlnieuws.nl/...-hoge-elektriciteitsprijs

Ik vermoed dat er al aardig wat commentaar op het oorspronkelijke artikel richting RTL kwam.
De Telegraaf houdt uiteraard voet bij stuk:

"Bij de huidige torenhoge energietarieven is het vaak goedkoper om in een benzineauto te rijden dan in een elektrische auto. Door de enorme stijging van de stroomprijzen is de benzinerijder zelfs aan de dure snelwegpomp goedkoper uit dan zijn ’elektrische’ collega die net een nieuw energiecontract heeft."

De rest van het artikel staat achter de paywall, waar ik (gelukkig) geen toegang toe heb ;)

Interessant genoeg gingen ze in het oorspronkelijke artikel uit van EV's met een gemiddeld verbruik van 21kW/100km. Audi e-trons? Welke tweakers herkennen zich in dit verhaal?

• IvoB2
TCMR schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:45:
[...]

Efficiëntie van EV t.o.v. verbrandingsmotor hoort eerlijk gezegd niet in deze discussie thuis. Het ging puur om verliezen tijdens laden, en eventueel dus: welke verliezen bij het tanken van je ICE?
......
Interessant genoeg gingen ze in het oorspronkelijke artikel uit van EV's met een gemiddeld verbruik van 21kW/100km. Audi e-trons? Welke tweakers herkennen zich in dit verhaal?
Je hebt gelijk.
Maar het heeft dan ook weinig zin om dan zelf een externe discussie aan te halen/op te starten om de kosgprijs van thuisladen te gaan vergelijken met de kostprijs van benzine tanken. :+

De kostprijs van thuisladen is nog altijd een individuele berekeningen want er spelen veel parameters mee.
De kostprijs van mijn thuisladen gaf ik hiervoor al weer. En deze zit nooit aan de kostprijs van benzine tanken.
Maar daar hebben de lezers van De Telegraaf verder ook niets aan. :)

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 31-08-2022 16:03 ]

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

TCMR schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:45:
[...]

Als je echt zuiver de hele keten van energie wilt vergelijken moet je ook energie meenemen om olieboringen te doen, oliewin-installaties te produceren, bouwen, de olie te verschepen raffineren, etc., en ook wat schone energie kost om te maken (zonnepanelen, windmolens, netverliezen, etc.). Maar daar gaat het in dit topic niet over.

On topic:
Vanochtend stond er op de RTL-nieuws website een bizar verhaal dat ze bijna volledig over hadden genomen van De Telegraaf (de krant van fossiel Nederland) met als titel: "Elektrische auto nu duurder dan benzineauto". Interessant genoeg hebben ze het artikel nu verwijderd, en wordt je omgeleid naar een behoorlijk wat genuanceerder artikel met hele andere uitkomsten. Dit is de oorspronkelijke URL met artikel ID "5330135":

https://www.rtlnieuws.nl/...-hoge-elektriciteitsprijs

Ik vermoed dat er al aardig wat commentaar op het oorspronkelijke artikel richting RTL kwam.
De Telegraaf houdt uiteraard voet bij stuk:

"Bij de huidige torenhoge energietarieven is het vaak goedkoper om in een benzineauto te rijden dan in een elektrische auto. Door de enorme stijging van de stroomprijzen is de benzinerijder zelfs aan de dure snelwegpomp goedkoper uit dan zijn ’elektrische’ collega die net een nieuw energiecontract heeft."

De rest van het artikel staat achter de paywall, waar ik (gelukkig) geen toegang toe heb ;)

De 21kWh/100km is wat aan de hoge kant maar voor een eTron wellicht niet. Anyway, met prijzen van 75ct per kWh komen de ICE en de EV dan wel dicht bij elkaar. Echter gaat het om de totale kosten de onderhoudskosten van een EV zijn een stuk lager.

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-12 12:06
En vergeet niet de wegenbelasting nu: €1000/10000km = €0,10/km ! (Piet jaar bekeken)
Een beetje realistischer €1000/20k km is toch ook nog €0,05 /km wat er bij een ICE bijkomt.

[ Voor 17% gewijzigd door cruysen op 31-08-2022 19:04 ]

• TCMR
IvoB2 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:59:
Maar het heeft dan ook weinig zin om dan zelf een externe discussie aan te halen/op te starten om de kosgprijs van thuisladen te gaan vergelijken met de kostprijs van benzine tanken.
Wellicht, maar in de "herziene" versie van het artikel bij RTL-nieuws gaat het juist ook om thuisladen, want: 70% van de EV-rijders blijkt te beschikken over zonnepanelen. Ook mensen met een voordeliger nachttarief kunnen goedkoper thuisladen.

En toen bleek de bewering van De Telegraaf toch mank te gaan.

De kop bij RTL-nieuws was:
"Elektrische auto nu duurder dan benzineauto"
En is nu:
"Elektrisch rijden voor paar pechvogels peperduur (maar meerderheid is goedkoper uit)"
Subtiel verschil... :?

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43
hi, OP gelezen , en geprobeerd te zoeken maar niet echt gevonden nog , maar mocht ik iets over het hoofd hebben gezien, wijs me er vooral op :)

Situatie : Vrouw heeft een kleine EV, rijd niet bijster veel kms, en we hebben een vaste plek voor de deur (invalide plek voor haar) met een stoep naar de voordeur (geen voortuin)

Mn vrouw is in gesprek met gemeente en het ziet er naar uit dat we een stroomkabel met mat over de stoep mogen leggen. Ik heb niet de behoefte nu een laadpaal aan te leggen omdat dit echt wel een dingetje is voor de deur, maar gewoon de granny charger te gebruiken op een aparte groep in huis overdag om zo de zonnepanelen te gebruiken met laden.

Nu lees ik veel over het overbelasten van groepen, load balancing en daarnaast past een gewone geaarde stekker niet door de brievenbus. Iemand een oplossing/suggestie die werkt hiervoor?

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

4v4t4r schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:12:
hi, OP gelezen , en geprobeerd te zoeken maar niet echt gevonden nog , maar mocht ik iets over het hoofd hebben gezien, wijs me er vooral op :)

Situatie : Vrouw heeft een kleine EV, rijd niet bijster veel kms, en we hebben een vaste plek voor de deur (invalide plek voor haar) met een stoep naar de voordeur (geen voortuin)

Mn vrouw is in gesprek met gemeente en het ziet er naar uit dat we een stroomkabel met mat over de stoep mogen leggen. Ik heb niet de behoefte nu een laadpaal aan te leggen omdat dit echt wel een dingetje is voor de deur, maar gewoon de granny charger te gebruiken op een aparte groep in huis overdag om zo de zonnepanelen te gebruiken met laden.

Nu lees ik veel over het overbelasten van groepen, load balancing en daarnaast past een gewone geaarde stekker niet door de brievenbus. Iemand een oplossing/suggestie die werkt hiervoor?
Als je een aparte groep hebt (of in ieder geval eentje die verder geen grootverbruikers bediend) en je installatie in huis is van goede kwaliteit, dan zal de granny charger geen overbelasting veroorzaken.
Een kabel door de brievenbus lijkt me niet zo'n goede oplossing, al was het alleen al voor de tocht en het risico dat je er over struikelt. Ik zou wat geld uitgeven aan een stopcontact op je buitenmuur.

• 4v4t4r
multikoe schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:24:
[...]

Als je een aparte groep hebt (of in ieder geval eentje die verder geen grootverbruikers bediend) en je installatie in huis is van goede kwaliteit, dan zal de granny charger geen overbelasting veroorzaken.
Een kabel door de brievenbus lijkt me niet zo'n goede oplossing, al was het alleen al voor de tocht en het risico dat je er over struikelt. Ik zou wat geld uitgeven aan een stopcontact op je buitenmuur.
Thanks !
Ik ben dus bang dat een grapjas de stekker eruit trekt :D..

4v4t4r schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:45:
[...]

Thanks !
Ook daar zijn wel weer oplossingen voor. Overigens heb ik bijna een jaar lang uitsluitend met de Granny lader geladen, waarbij de verlengkabel door een klapraampje van mijn garage liep... Dus ik ben misschien roomser dan de paus :)

• Tommie12
[...]

Thanks !
Als je weinig rijdt hoef je ook niet elke dag te laden.

Maar je kan toch een kastje met sleutel rond dat stopcontact laten zetten.

• eltron
[...]

Thanks !
Daar zijn ook weer oplossingen voor zoals al in andere reactie genoemd kastje er om heen.
je kunt ook afsluitbare buitenstopcontacten kopen als je bang bent dat iemand wat stroom zou stelen. Maar jij bent meer bang voor de grappenmakers.

Dat probleem lijkt mij te overzien, grootste probleem is wel dat je auto niet is geladen op onhandig moment dat je dat wel verwacht had.

Ik verwacht eigenlijk dat het risico afneemt naarmate het stopcontact lager zit, eventueel met stekker aan onderkant ipv aan voorkant.

Je kunt zelfs overwegen om "ondergronds" te gaan, een tegel op te lichten en daar iets met een putdekseltje te maken waardoor de kabel direct onder de kabelmat verdwijnt. De kans dat dan een grappenmaker nog de moeite neemt om de stekker er uit te trekken lijkt me dan minimaal.
En mocht je toch een uitzonderingsgeval treffen dan lijkt het mij een kleine moeite om die een keer op heterdaat te betrappen en met pek en veren weg te sturen zodat het voortaan over is.

• 4v4t4r
eltron schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:39:
[...]

Daar zijn ook weer oplossingen voor zoals al in andere reactie genoemd kastje er om heen.
je kunt ook afsluitbare buitenstopcontacten kopen als je bang bent dat iemand wat stroom zou stelen. Maar jij bent meer bang voor de grappenmakers.

Dat probleem lijkt mij te overzien, grootste probleem is wel dat je auto niet is geladen op onhandig moment dat je dat wel verwacht had.

Ik verwacht eigenlijk dat het risico afneemt naarmate het stopcontact lager zit, eventueel met stekker aan onderkant ipv aan voorkant.

Je kunt zelfs overwegen om "ondergronds" te gaan, een tegel op te lichten en daar iets met een putdekseltje te maken waardoor de kabel direct onder de kabelmat verdwijnt. De kans dat dan een grappenmaker nog de moeite neemt om de stekker er uit te trekken lijkt me dan minimaal.
En mocht je toch een uitzonderingsgeval treffen dan lijkt het mij een kleine moeite om die een keer op heterdaat te betrappen en met pek en veren weg te sturen zodat het voortaan over is.
Merci voor het idee over een stopcontact met kastje/sleutel! ik ga gelijk even op zoek.
Ik denk dat dit het wel dekt. De meterkast zit aan de straatkant dus kan redelijk makkelijk daar naar buiten.
Huis is pas 6 maanden oud, dus qua groepenkast zit het wel goed, er is nog ruimte zat om uit te breiden.

Daarnaast zijn de grote stroomverbruikers bekend (quooker/wasmach/droger) en die zitten ook allemaal op hun eigen groep. De auto is een Dacia Spring en die laad op max 1 fase 29A - 6.6kW

Ik zal een electricien vragen welke contactdoos /IP etc en dan maar even zoeken naar iets wat er ook nog een beetje uitziet.

[ Voor 3% gewijzigd door 4v4t4r op 01-09-2022 13:00 ]

• dencowboy
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-05-2023
Ik heb momenteel een 3 fase aansluiting van men garage naar de elektriciteitskast. Momenteel ben ik aan het kijken voor een laadpaal. Ik heb een offerte voor een Smappee EV Wall. Nu lees ik online ook wel wat over Zappi V2. Heeft er iemand een duidelijk pro/contra voor een van deze toestellen?
Dat de Smappee niet van 3F naar 1F kan schakelen klinkt wel als een nadeel of versta ik dat verkeerd? Ik heb ook zonnepanelen en zou graag (zoveel als mogelijk) laden op deze energie.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

dencowboy schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:41:
Ik heb momenteel een 3 fase aansluiting van men garage naar de elektriciteitskast. Momenteel ben ik aan het kijken voor een laadpaal. Ik heb een offerte voor een Smappee EV Wall. Nu lees ik online ook wel wat over Zappi V2. Heeft er iemand een duidelijk pro/contra voor een van deze toestellen?
Dat de Smappee niet van 3F naar 1F kan schakelen klinkt wel als een nadeel of versta ik dat verkeerd? Ik heb ook zonnepanelen en zou graag (zoveel als mogelijk) laden op deze energie.
Je kunt de Zappi inderdaad zo instellen dat hij in ECO+ mode (laden op overschot) op 1 fase laadt en in FAST mode op 3 fase (11kW). Het voordeel hiervan is dat het laden boven 1,4kW overschot al begint i.p.v. boven 3x1,4kW overschot. Ik denk dat nog steeds de Zappi dat als enige zo kan.

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-12 17:52
Misschien al eens uitgelegd hier, dan mijn excuses. Ik las op Facebook (EV Belgium) het volgende:
Er is in België een verplichting op komst dat er enkel laadpalen smart met loadbalancer gaan mogen geïnstalleerd worden.. (zal niet lang meer duren) kan zijn dat het 2027 word. Zal in navolging zijn van de digitale teller.
Wordt dit in Nederland ook van toepassing?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

monica66 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:30:
Misschien al eens uitgelegd hier, dan mijn excuses. Ik las op Facebook het volgende:

[...]

Wat wordt bedoelt met "smart met loadbalancing"? Load balancing is primair om het laadvermogen aan te passen wanneer er in huis verbruikers worden ingeschakeld om te voorkomen dat de zekeringen trippen door overbelasting. Ik neem aan dat ik lekker zelf mag weten of ik dat risico wil lopen.

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-12 17:52
Dat lijkt me ook. Maar ik lees dat er iets gaat veranderen t.a.v. laadpalen in Belgie vanaf 2025, mogelijk 2027. Ik begrijp alleen niet zo goed wat ze bedoelen en kan het ook niet terugvinden. Smart is (zo lees ik het) het kunnen communiceren met internet.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-12 10:07

GG85

.......

TCMR schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:06:
[...]

Wellicht, maar in de "herziene" versie van het artikel bij RTL-nieuws gaat het juist ook om thuisladen, want: 70% van de EV-rijders blijkt te beschikken over zonnepanelen. Ook mensen met een voordeliger nachttarief kunnen goedkoper thuisladen.

En toen bleek de bewering van De Telegraaf toch mank te gaan.

De kop bij RTL-nieuws was:
"Elektrische auto nu duurder dan benzineauto"
En is nu:
"Elektrisch rijden voor paar pechvogels peperduur (maar meerderheid is goedkoper uit)"
Subtiel verschil... :?
Factcheck: Zijn stekkerrijders duurder uit dan benzinerijders?
....... Je moet wel een heel onvoordelig energiecontract hebben, wil elektrisch rijden duurder zijn dan rijden in een auto met een verbrandingsmotor. Maar het verschil tussen ‘elektrisch’ en ‘benzine’ loopt door de recente stijging van de stroomkosten hoe dan ook terug. De stelling, „de stekkerrijder is nu duurst uit”, beoordelen we desondanks als grotendeels onwaar.

• TCMR
Ik zag die ook 's avonds al langskomen ja. Het werd die dag nog een hele toestand, haha. De fossielrijdende Telegraaf-lezer heeft weer even vergenoegd kunnen gniffelen, en het weldenkende deel van Nederland kreeg (erna) weer even bevestigd dat het de moeite loont om elektrisch te rijden. Nog even afgezien van het niet-financiële aspect ervan.

Maar goed, dit wordt als off-topic beschouwd. Dus...

On topic:

Moet ik bij een 1-fase-PV installatie die is aangesloten op een 3-fase-huisaansluiting gewoon één extra CT-klem meebestellen bij de 3-fase Zappi V2.1? Er zitten 3 CT klemmen standaard bij, en ik neem aan dat voor de Harvi er in dit geval maar 1 CT klem nodig is om het PV-vermogen te monitoren? Alvast bedankt voor het antwoord.

• IvoB2
monica66 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:30:
Misschien al eens uitgelegd hier, dan mijn excuses. Ik las op Facebook (EV Belgium) het volgende:

[...]

Ging dat niet over bi-directionele laadpalen waarvan de eerste in Vlaanderen onlangs gehomologeerd werd?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

TCMR schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:20:
On topic:

Moet ik bij een 1-fase-PV installatie die is aangesloten op een 3-fase-huisaansluiting gewoon één extra CT-klem meebestellen bij de 3-fase Zappi V2.1? Er zitten 3 CT klemmen standaard bij, en ik neem aan dat voor de Harvi er in dit geval maar 1 CT klem nodig is om het PV-vermogen te monitoren? Alvast bedankt voor het antwoord.
Klopt helemaal.
Voor het laden op PV overschot zijn de Harvi en die extra CT-klem overigens niet nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 02-09-2022 13:28 ]

• TCMR
DonJuape schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:26:
Voor het laden op PV overschot zijn de Harvi en die extra CT-klem overigens niet nodig.
Ook niet voor ECO+? Nou ja, alles zojuist al besteld. Die Harvi en die extra klem zijn dan voor de nerderigheid dan maar, neem ik aan (betere stats).

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

TCMR schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:45:
[...]

Ook niet voor ECO+? Nou ja, alles zojuist al besteld. Die Harvi en die extra klem zijn dan voor de nerderigheid dan maar, neem ik aan (betere stats).
Dan kun je inderdaad ook de opwek zien in de myenergi app. Ik zie daar alleen het overschot.

• eltron
[quote] foutje

[ Voor 131% gewijzigd door eltron op 02-09-2022 18:51 ]

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:59
DonJuape schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:35:
[...]

Dan kun je inderdaad ook de opwek zien in de myenergi app. Ik zie daar alleen het overschot.
Zo heb ik het ook begrepen en daarom heb ik 2 extra CT klemmen besteld omdat ik 2 omvormers heb van de zonnepanelen. Omdat de automaten van de omvormers op 2 verschillende plekken zitten moest ik ook 2 Harvi's bestellen. Hiermee zal straks de opbrengsten van beide omvormers bij elkaar worden opgeteld en weergegeven in de MyEnergi app / Zappi.

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
Ik heb het zelf net een Zappi V2.1 geinstalleerd en het klopt inderdaad dat de Harvi's alleen nodig zijn voor de weergave in de app en op de LCD. Maar voor de de werking is het niet nodig. Je kan zonder de Harvi's ook prima op zonneoverschot alleen laden. Het is puur voor weergave en meten.

Door de CT klemmen ziet de Zappi dat er energie terug het netwerk op gaat (surplus) en zal die energie gebruiken om de auto op te laden. Als ik overdag thuis werk zet ik de auto lekker op ECO+ modus en de 2 kWh die wij normaal gesproken het net op gaat gaat dan netjes de auto in.

Dit moet zoals eerder aangegeven wel rond de 1,4 kW suprlus hebben voordat de Zappi begint met laden.

• TCMR
MajaMestreech schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:15: Omdat de automaten van de omvormers op 2 verschillende plekken zitten moest ik ook 2 Harvi's bestellen.
Oei, dat is balen. Maar kon je de kabel aan de CT-klem niet verlengen tot aan de Harvi? Of doe je alles draadloos?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

TCMR schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:49:
[...]

Oei, dat is balen. Maar kon je de kabel aan de CT-klem niet verlengen tot aan de Harvi? Of doe je alles draadloos?
Dat kan niet draadloos. Je zult toch echt een CT klem op de omvormer met een draad moeten verbinden met een Harvi. Verlengen van de draad kan wel. Met een UTP kabel bijvoorbeeld.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:59
DonJuape schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:41:
[...]

Dat kan niet draadloos. Je zult toch echt een CT klem op de omvormer met een draad moeten verbinden met een Harvi. Verlengen van de draad kan wel. Met een UTP kabel bijvoorbeeld.
Helaas kan ik geen kabel meer trekken voor de CT klem. Misschien heb ik nog een mogelijkheid om de CT klep op de werkschakelaar te monteren van omvormer 1, die zich in de buurt bevindt van schakelautomaat van omvormer 2. Dat zal ik met de monteur nog eens overleggen en dan heb ik een Harvi in de aanbieding >:)

• Richh
  • Laatst online: 00:03
Laad de (particuliere) Tweaker nog altijd thuis?

Hier is eergisteren mijn energiecontract verlopen, met als gevolg 2,5x hogere tarieven (zit 3 jaar bij Greenchoice nu, 0.54 normaal 0,46 dal. Better safe than sorry).
In de straat staat een Allego paal à 0,37/kwh. Althans, nu nog...

Mijn auto staat nu dus niet meer thuis aan de lader maar 1 straat verderop 7(8)7

Het is wel even kijken hoe ik het overschot aan zonne-energie goed kan afstemmen op mijn laadpatroon. Al vrees ik dat de zonnepanelen opbrengst de komende maanden ook weer gaat afnemen. Kortom, zolang Allego nog bij de huidige tarieven blijft zal ik de komende maanden de auto niet meer 'thuis' laden :')

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• eltron
Richh schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 21:43:
Laad de (particuliere) Tweaker nog altijd thuis?

Hier is eergisteren mijn energiecontract verlopen, met als gevolg 2,5x hogere tarieven (zit 3 jaar bij Greenchoice nu, 0.54 normaal 0,46 dal).
In de straat staat een Allego paal à 0,37/kwh. Althans, nu nog...

Mijn auto staat nu dus niet meer thuis aan de lader maar 1 straat verderop 7(8)7

Het is wel even kijken hoe ik het overschot aan zonne-energie goed kan afstemmen op mijn laadpatroon. Al vrees ik dat de zonnepanelen opbrengst de komende maanden ook weer gaat afnemen. Kortom, zolang Allego nog bij de huidige tarieven blijft zal ik de komende maanden de auto niet meer 'thuis' laden :')
Bij mij staat de Allego paal niet een straat verder, maar voor de deur.
Dus ik overweeg om mijn huis maar op die paal aan te sluiten als mijn vaste contract volgend jaar vervalt. >:)

Met een auto die terug kan leveren zou je ook zoiets kunnen doen, ook als de paal een straat verder staat. Een straat verder de auto laden en dan thuis op de oprit weer ontladen.

Maar maak me inderdaad ook wat zorgen hoe lang het tarief op straat nog lager is dan thuis.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 03-09-2022 23:28 ]

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:27:
[...]
Met een auto die terug kan leveren zou je ook zoiets kunnen doen, ook als de paal een straat verder staat. Een straat verder de auto laden en dan thuis op de oprit weer ontladen.
Kan dat al en hoe werkt dat precies? Heb je daar een speciale laadpaal voor nodig?

• Inspired
  • Laatst online: 22:31
DonJuape schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:18:
[...]

Kan dat al en hoe werkt dat precies? Heb je daar een speciale laadpaal voor nodig?
Volgens mij kan het nog maar heel beperkt. Als in, alleen enkele CHAdeMO auto's. Een V2G paal kost ook al snel 5k.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

eltron schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:27:
[...]

Bij mij staat de Allego paal niet een straat verder, maar voor de deur.
Dus ik overweeg om mijn huis maar op die paal aan te sluiten als mijn vaste contract volgend jaar vervalt. >:)

Hadden we niet net een heel verhaal over efficiëntie en verliezen? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 04-09-2022 08:39 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• eltron
DonJuape schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:18:
[...]

bij de nieuwste Kia's kan je volgens mij gewoon met de bij de auto geleverde adapter tot 3,6kW afgeven uit de batterij op een Schuko. In elk geval de EV6 maar ik dacht ook de nieuwe e-Niro.

• Inspired
  • Laatst online: 22:31
eltron schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:57:
[...]

bij de nieuwste Kia's kan je volgens mij gewoon met de bij de auto geleverde adapter tot 3,6kW afgeven uit de batterij op een Schuko. In elk geval de EV6 maar ik dacht ook de nieuwe e-Niro.
Mja, dat is V2L. Kun je een keer een wasje draaien via de auto maar een echt veel kun je hier niet mee toch?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:30
Sinds kort ben ik gelukkige bezitter van een EV. Het is een lease auto uit een pool en een laadpaal via lease is te duur (ik kan het zelf goedkoper aansluiten). Mijn LM is Alphabet en ik heb een MultiTankCard (wat weer Eneco eMobility is). Ik heb een eigen oprit. Ik heb zonnepanelen, maar jaarlijks geen overproductie.

Mijn huidige plan is een Alfen paal te plaatsen (of vergelijkbaar, automatische declaratie via back-office). Ik heb al gezocht naar de vergoeding van thuisladen maar kan nergens vinden wat voor afspraken daar over zijn. Met de huidige tarieven lijkt me transparantie daarover wel handig.

Hebben mensen hier daar ervaring mee? Hoe achterhaal je die (maximale) vergoeding?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:04:
[...]

Mja, dat is V2L. Kun je een keer een wasje draaien via de auto maar een echt veel kun je hier niet mee toch?
Dat dacht ik ook maar wellicht heb ik (of hebben we) wat gemist en zijn er ontwikkelingen.

Pagina: 1 ... 29 ... 204 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen