Veenendaal 9720 Wp OZO 45° met schaduw + 4860 Wp WNW 45°, Totaal 14.580 Wp, REC 405 Wp, Enphase IQ7+, Envoy-S Metered
En de laadpaal bij de schutting en daar een luikje/ gat in maken geen optie ?AartTW schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:34:
Kunnen jullie aub even meekijken?
Zie schets.
Over een paar maanden krijg ik een nieuwe PHEV geleverd. Mijn eerste ervaring met EV. Laden met 3-fase 11kW. Meterkast heeft 3-fase 25 A.
Auto staat wel op een openbare parkeerplek maar de ongeschreven wet in onze straat is dat ik mijn auto daar bijna altijd kan neerzetten.
Tegen de zijkant van het huis wil ik een laadstation laten plaatsen, deze vervolgens te verbinden naar een contactdoos type 2 die ik in de schutting plaats, gesitueerd tegen de parkeerplaats. Te overbruggen afstand tussen huis en schutting is 3 meter.
Is de boel op deze wijze zo aan laten leggen de meest optimale? Ik hoor jullie suggesties graag!
[Afbeelding]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
@AartTW Ik zou denk ik ook het laadstation zo dicht mogelijk bij de parkeerplaats zetten om op die manier maximale vrijheid te krijgen v.w.b. de positie van je auto. En je hebt geen tussen-stopcontact nodig. Deurtje met slot in je schutting en je kunt vanaf de parkeerplaats gewoon bij je laadstation.Erwin_83 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:54:
[...]
En de laadpaal bij de schutting en daar een luikje/ gat in maken geen optie ?
Twee punten:AartTW schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:34:
Kunnen jullie aub even meekijken?
Zie schets.
...
- Zoiets als een 'type 2' contactdoos bestaat eigenlijk niet echt. In principe is de laadpaal de contactdoos.
Er mag maar 1 kabel tussen de laadpaal en de auto zitten, dus geen extra (ont)koppelpunten. Dus je kunt of de laadpaal in/aan de schutting bij de parkeerplaats maken, en daar de laadkabel inpluggen (er zijn ook laadpalen met een vaste laadkabel trouwens), of je maakt de laadpaal aan je huis en gebruikt 1 lange(re) laadkabel door de schutting heen naar je auto.
- Met een PHEV is een 3-fase laadpaal misschien wat overkill. Ik weet niet hoeveel capaciteit die accu heeft maar met de meestal bijgeleverde granny charger is een PHEV in een nachtje laden vaak wel weer vol. Dan zou je ook kunnen volstaan met een degelijk Schuko (standaard) stopcontact in/aan je schutting, en daar dan de granny charger op inpluggen. Dan kun je nog even kijken of je de granny charger binnen of buiten de schutting wilt leggen.
Bonus-tip: Het lijkt op je tekening dat er geen stoep ligt tussen je schutting en de parkeerplaats? Als dat wel het geval is dan is een laadkabel over de stoep vaak een probleem. Gemeenten staan het helemaal niet toe, of eisen dat je een mat oid. over de kabel legt om struikelpartijen te voorkomen.
Opel Ampera-e (2020)
Mijn laadpaal staat gekenmerkt als Vattenfall Charging Station.
Hij staat ingesteld met operator 'Easee' en ik heb 2 laadpassen toegevoegd.
Hoe kan ik de paal weer van maps af krijgen?
Hier een Easee maar met E-flux als operator. Kreeg de vraag of ik de paal publiek bekend wilde maken vanuit E-Flux. Niet gedaan en staat ook niet op Google. Die passen zijn van jezelf? In de zin van, niet van de werkgever? Want ik wist niet dat je Easee als operator kon nemen en dat er dan verrekend kan worden.DarkFire1985 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:36:
Voor de mensen met een Easee laadpaal, is deze laadpaal bij jullie ook bekend in Google Maps?
Mijn laadpaal staat gekenmerkt als Vattenfall Charging Station.
Hij staat ingesteld met operator 'Easee' en ik heb 2 laadpassen toegevoegd.
Hoe kan ik de paal weer van maps af krijgen?
ehhhh..HOI
Passen zijn eigen passen inderdaad en er wordt verder niet verrekend. Ik wilde alleen de paal wel beveiligen en tegelijk bijhouden hoeveel er verbruikt is.krizzziz schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:25:
[...]
Hier een Easee maar met E-flux als operator. Kreeg de vraag of ik de paal publiek bekend wilde maken vanuit E-Flux. Niet gedaan en staat ook niet op Google. Die passen zijn van jezelf? In de zin van, niet van de werkgever? Want ik wist niet dat je Easee als operator kon nemen en dat er dan verrekend kan worden.
Waar ik naar opzoek ben is een mogelijkheid om deze paal zoveel mogelijk te laten laden via de zonnepanelen. Zou ik deze loadbalancer kunnen aansturen zodat ik dit voor elkaar krijg?
@wortelsoft Is de installatie van de paal gelukt? Hebben ze een aparte KwH modbus meter gebruikt?wortelsoft schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:28:
[...]
Volgende week wordt er een ABB Terra aangesloten bij mij met load balancing als het goed is. Zou via modbus gaan zei de installateur. Zodra alles is aangesloten, kan ik wel laten weten wat ze gebruikt hebben.
Ja daar is al veel over geschreven in dit topic. Zoek even op modbus en Alfen in dit topic.mr.DJ95 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:25:
Sinds een klein jaartje ben ik in het bezit van een Alfen single pro met loadbalancer, deze is echter helemaal dichtgetimmerd door Awesems helaas.
Waar ik naar opzoek ben is een mogelijkheid om deze paal zoveel mogelijk te laten laden via de zonnepanelen. Zou ik deze loadbalancer kunnen aansturen zodat ik dit voor elkaar krijg?
Ja ze hebben een ABB B23 112-100 energiemeter geplaatst die modbus praat met de lader. Maar het werkt nog noet goed, het laadvermogen wordt beperkt bij vrijwel geen load in huis. Heb vanmorgen een firmware update gedaan en even snel gekeken met terraconfig, voodat ik naar het werk ging maar ik weet nog niet wat er verkeerd zit.bbas schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:55:
[...]
@wortelsoft Is de installatie van de paal gelukt? Hebben ze een aparte KwH modbus meter gebruikt?
Ze hebben nu 3x400V+N-aansluiting, 25A afgezekerd in de teller.
Om de juiste bekabeling te voorzien moet ik het vermogen kiezen, hoe ik het lees op internet is het 3,7/7,4/11/22kW
Aangezien ze al 3-fasig zijn aangesloten wil ik 11 of 22. Eerst wou ik 22kW aanraden omdat dit nogal future-proof is, maar ze zijn van plan 2 elektrische auto's te kopen die gelijk moet kunnen laden. Dus 2x22kW. Dat is 2x32A(3-fasig), om hier echt optimaal gebruik van te maken kom je zelfs met een automaat van 63A niet toe. De volgende grootte van automaat is dan 125A. Qua bekabeling moet dan vanaf de straat tot aan de onderbekabeling in de kast alles ge-upgrade worden. Een serieuze meerkost.
Andere nadelen:
- Veel/sommige auto’s kunnen geen 22kW laden
- Sommige auto’s kunnen zelfs niet aan 11kW of 7,4kW laden, enkel 3,7kW
-Vanaf dat het capaciteitstarief in werking treedt in Belgie betaal je meer als je dezelfde energie op kortere tijd verbruikt (piekverbruik), dus ge wordt gestraft voor snel te laden.
- Als u auto snachts gewoon 8 uur aan de lader kan hangen heeft snelladen met 22kW op 4u tijd weinig zin.
Mis ik iets? Is 2 laders van 11kW future-proof genoeg?
Aangezien dit telkens 16A is, heb ik dus 32A nodig voor de laders, de kast zou ik dan laten upgraden naar 40A om nog wat speling te hebben voor normaal gebruik. (Van straat naar teller is normaal 10mm² bij oud huis als hun dus ok)
Uitvoering volgens belgisch AREI per kring zou zijn
Diff 30mA Type B
- draad 10mm²
-- Automaat 4x16A
--- XVB 5G2,5 (CCA)
---- Laadpaal
Indien de 2 diffs achter de hooddiff staan moet de hoofddiff ook een type B worden, ofwel de diffs parallel op de hoofdautomaat en dan duidelijk aangeven op de kast dat de hoofddiff(300mA) niet de hele kast spanningsloos maakt.
Ikzelf ben industriëel elektricien (onderhoud/foutzoeken/...) en zo'n huisinstallatie is toch wel wat anders, ken al helemaal niks van laadpalen/EV.
Vraag eerst eens of ze allebei veelrijders zijn, en dan bedoel ik gemiddeld 200km per wagen per dag. Als dat het geval is, dan kan je beginnen denken over 2x11kw.Rakward schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:55:
Even polsen hier, iemand die met renovatie bezig is heeft me gevraagd om stroom voor laadpalen te voorzien. Ze hebben alle 2 nog geen elektrisch wagen.
Om de juiste bekabeling te voorzien moet ik het vermogen kiezen, hoe ik het lees op internet is het 3,7/7,4/11/22kW
Aangezien ze al 3-fasig zijn aangesloten wil ik 11 of 22. Eerst wou ik 22kW aanraden omdat dit nogal future-proof is, maar ze zijn van plan 2 elektrische auto's te kopen die gelijk moet kunnen laden. Dus 2x22kW. Dat is 2x32A(3-fasig), om hier echt optimaal gebruik van te maken kom je zelfs met een automaat van 63A niet toe. De volgende grootte van automaat is dan 125A. Qua bekabeling moet dan vanaf de straat tot aan de onderbekabeling in de kast alles ge-upgrade worden. Een serieuze meerkost.
Andere nadelen:
-Vanaf dat het capaciteitstarief in werking treedt in Belgie betaal je meer als je dezelfde energie op kortere tijd verbruikt (piekverbruik), dus ge wordt gestraft voor snel te laden.
- Als u auto snachts gewoon 8 uur aan de lader kan hangen heeft snelladen met 22kW op 4u tijd weinig zin.
Aangezien dit telkens 16A is, heb ik dus 32A nodig voor de laders, de kast zou ik dan laten upgraden naar 40A om nog wat speling te hebben voor normaal gebruik. (Van straat naar teller is normaal 10mm² bij oud huis als hun dus ok)
Diff 30mA Type B
- draad 10mm²
-- Automaat 4x16A
--- XVB 5G2,5 (CCA)
---- Laadpaal
Indien de 2 diffs achter de hooddiff staan moet de hoofddiff ook een type B worden, ofwel de diffs parallel op de hoofdautomaat en dan duidelijk aangeven op de kast dat de hoofddiff(300mA) niet de hele kast spanningsloos maakt.
Ikzelf ben industriëel elektricien (onderhoud/foutzoeken/...) en zo'n huisinstallatie is toch wel wat anders, ken al helemaal niks van laadpalen/EV.
De gemiddelde auto in B rijdt 50km per dag, waarvoor je ca 10kWh nodig hebt.
Dat is dus 1h aan 11kw of ca 3u aan 4 kW.
Ik zou kijken naar een dubbele laadpaal die een gezamelijk vermogen heeft van 11kW, en die dat verdeelt over beide auto's met load balancing, zodat het laden even vertraagd wordt als de kookplaat of zo aan gaat.
Maar zelfs dan, als er 2 Tesla Mod3 om 18h aan de paal gaan met een lege batterij, dan kan er tot 7h de volgende dag ca 13x 11 kWh geladen worden. Dat is 140 kWh, en met wat laadverlies meer dan genoeg om beide auto's terug boven 90% te laden, ook al omdat je vrijwel nooit met minder dan 10% zal aankomen.
Zeker met het capaciteitstarief wil je niet elke avond tijdens het koken een piek van 25 kWh veroorzaken, en dan niks meer verbruiken na 22h.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Denk het beste een dubbele laadpaal afgesteld op 3x25A met load balancing. Dan kun je met 1 of 2 auto's tegelijk het maximale uit je aansluiting halen zonder heel veel vastrest te betalen.Rakward schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:55:
Even polsen hier, iemand die met renovatie bezig is heeft me gevraagd om stroom voor laadpalen te voorzien. Ze hebben alle 2 nog geen elektrisch wagen.
Andere nadelen:
Diff 30mA Type B
- draad 10mm²
-- Automaat 4x16A
--- XVB 5G2,5 (CCA)
---- Laadpaal
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dat is 17kW, en helemaal niet nodig.ice-T106 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:27:
[...]
Denk het beste een dubbele laadpaal afgesteld op 3x25A met load balancing. Dan kun je met 1 of 2 auto's tegelijk het maximale uit je aansluiting halen zonder heel veel vastrest te betalen.
Kijk eens naar een Alfen Pro Duo, dat is een laadpaal met 2 aansluitingen.
Maar nog eens : het benodigde vermogen wordt meestal stevig overschat.
De meeste mensen zouden toe komen met 2kW per paal, dan laad je ca 120km bij op een nachtje.
Het gaat blijkbaar over de situatie in Vlaanderen. Daar betaal je geen vast recht voor een aansluiting.ice-T106 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:27:
[...]
Denk het beste een dubbele laadpaal afgesteld op 3x25A met load balancing. Dan kun je met 1 of 2 auto's tegelijk het maximale uit je aansluiting halen zonder heel veel vastrest te betalen.
Maar, als er niets wijzigt, vanaf 1/1/2023 40 tot 50 €/kW extra per jaar, berekend op het hoogste klokkwartiervermogen boven 2,5 kW per kalendermaand.
Maar wanneer je 2 BEV's voorziet en deze met 2 laadpalen zo snel mogelijk wenst te laden maakt die bijkomende kost waarschijnlijk niet zoveel uit?
[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 24-08-2022 13:45 ]
Bah... als het niet nodig is, dan is het niet nodig hé.IvoB2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:41:
[...]
Het gaat blijkbaar over de situatie in Vlaanderen. Daar betaal je geen vast recht voor een aansluiting.
Maar, als er niets wijzigt, vanaf 1/1/2023 40 tot 50 €/kW extra per jaar, berekend op het hoogste klokkwartiervermogen boven 2,5 kW per kalendermaand.
Maar wanneer je 2 BEV's voorziet en deze met 2 laadpalen zo snel mogelijk wenst te laden maakt die bijkomende kost waarschijnlijk niet zoveel uit?
Als je zorgt dat je hele huisinstallatie niet boven de 11kW gaat, dan gaat capaciteitstarief je 550€ per jaar kosten.
Zet je 2 palen van 11kW bovenop je huisverbruik, dan gaat dat makkelijk 600€ meer worden per jaar.
Daar kan ik toch eens een weekendje mee weg, en ik zou het verschil niet eens merken.
Zij is dokter en moet dus huisbezoeken doen, hij is zelfstandig IT'er (particulieren en kleine bedrijven).Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:24:
[...]
Vraag eerst eens of ze allebei veelrijders zijn, en dan bedoel ik gemiddeld 200km per wagen per dag. Als dat het geval is, dan kan je beginnen denken over 2x11kw.
Edit: heb het gevraagd, zij zou 20 tot 50 per dag doen, hij 20 tot 150km
Ik dacht dat het niet de bedoeling was je EV elke dag op te laden?Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:33:
[...]
De meeste mensen zouden toe komen met 2kW per paal, dan laad je ca 120km bij op een nachtje.
Als ik een 5G2,5 leg hebben ze altijd de optie om 3-fasig 11kW te gebruiken, of 2 aders niet gebruiken en dan monofasig te laden op 20A, dat is ongeveer 4,6kW.
1) Kan ik een laadpaal gewoon instellen op een vast maximum zoals 4,6kW? (20A*230V) of zit ik vast aan 3,7kw/7,4kW monofasig en 11/22 3-fasig?
2) Voor load-balancing, per laadpaal gewoon een UTP naar de tellerkast?
[ Voor 3% gewijzigd door Rakward op 24-08-2022 14:39 ]
Kijk eens naar de specs van de Alfen Pro duo, dan zit een deel van de intelligentie er al in, en je moet maar 1 paal zetten.Rakward schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:28:
[...]
Zij is dokter en moet dus huisbezoeken doen, hij is zelfstandig IT'er (particulieren en kleine bedrijven).
Edit: heb het gevraagd, zij zou 20 tot 50 per dag doen, hij 20 tot 150km
[...]
Ik dacht dat het niet de bedoeling was je EV elke dag op te laden?
Als ik een 5G2,5 leg hebben ze altijd de optie om 3-fasig 11kW te gebruiken, of 2 aders niet gebruiken en dan monofasig te laden op 20A, dat is ongeveer 4,6kW.
1) Kan ik een laadpaal gewoon instellen op een vast maximum zoals 4,6kW? (20A*230V) of zit ik vast aan 3,7kw/7,4kW monofasig en 11/22 3-fasig?
2) Voor load-balancing, per laadpaal gewoon een UTP naar de tellerkast?
Nu... gezien je ervaring: trek gewoon 5G4 en een ethernet kabel naar de plaats waar de laadpaal moet komen, en laat de installateur de rest doen. Die configureren de paal wel en voorzien een module in de kast voor loadbalancing.
Ik krijg een paal van mijn werkgever, en die hebben 8 vrije modules nodig in de zekeringskast voor zekering en loadbalancing.
Maar verder, zeker een goed idee om elke dag te laden (tot 80 of 90% afhankelijk van type batterij).
Op welke maximale laadsnelheid zijn jullie van plan jullie installatie in te stellen? Zeg je: Kan me niet zoveel schelen, ik ga toch wel het maximale tarief betalen?
Of ga je heel voorzichtig proberen om de capaciteit zo laag mogelijk te houden door extra langzaam te laden?
Niks
Goede vraag.minitrue schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:06:
Vraagje voor de Vlamingen die straks te maken krijgen met het capaciteitstarief (voor de Hollanders: daarbij ga je extra betalen voor op basis van het hoogste piekgebruik per kwartier) en nu al een EV hebben:
Op welke maximale laadsnelheid zijn jullie van plan jullie installatie in te stellen? Zeg je: Kan me niet zoveel schelen, ik ga toch wel het maximale tarief betalen?
Of ga je heel voorzichtig proberen om de capaciteit zo laag mogelijk te houden door extra langzaam te laden?
Ik krijg de auto begin 2023, en ben van plan de laadpaal op 11kW te laten zetten, en dan in de auto te begrenzen rond 5 kW tenzij ik meer nodig heb, maar dat zal zelden zijn.
LAadpaal instellingen lopen normaal via de leasemaatschappij.
Ik zat zo ongeveer aan hetzelfde te denken. Ik hoop vooral veel op overschot van de zonnepanelen te kunnen laden, maar in de winter zal dat zeker niet genoeg zijn.Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:08:
[...]
Goede vraag.
Ik krijg de auto begin 2023, en ben van plan de laadpaal op 11kW te laten zetten, en dan in de auto te begrenzen rond 5 kW tenzij ik meer nodig heb, maar dat zal zelden zijn.
Ik vraag me allen af of je toch niet minimaal ééns per maand een snelle laadbeurt nodig hebt - het is wel jammer dat dan al de moeite in de rest van de maand voor niks is.
(Hier trouwens hetzelfde: nieuwe auto verwacht begin 2023, maar nog voor het eind van het jaar zorgen voor de laadpaal, dan krijg je nog iets meer belastingvoordeel.)
Niks
16 ... wat?Inspired schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:19:
Als je weinig rijdt zou ik lekker op 1x16 laden. Is de onboard charger efficient en dan zit je volgens mij redelijk goed qua tarief.
Niks
Voor mijn werk ontwerp ik toevallig (automotive) elektronica en er is wel een groot verschil tussen CE en andere keurmerken. CE is 'self certified' wat betekent dat de fabrikant zelf mag zeggen "dit product is ok" en er verder (behalve bij grote problemen in het veld) geen haan naar kraait.Tommie12 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:47:
[...]
De meeste keurmerken worden door de fabrikant zelf er op gezet en gekeurd…
Maar zelfs als het zogenaamd onafhankelijk is…. Gaat die keuringsorganisatie echt kritisch zijn tegenover hun klanten? Ik stel me daar altijd vragen over.
Dit is de reden waarom ik (mogelijk onterecht) meer kijk naar de merknaam en de service die erachter zit.
Een bekend merk neemt iets minder risico, en als er een probleem is, dan zou er service moeten zijn.
Dus… eerst eens navragen hoe ze garantie afwikkelen en wie de service doet.
Andere keurmerken vereisen meestal keuring door een (onafhankelijke) keuringsinstantie en die werken dan een gestandaardiseerd testplan af en het product moet voldoen aan de standaard die er op van toepassing is.
Een product voldoet dan in elke geval aan de basis veiligheidseisen en is dus veilig om aan te sluiten op het net en zaken als aardlek etc zijn dan getest. Ook weer je zeker dat je qua EMC/EMI voldoet.
En ja, niet voldoen is gewoon terug en net zo lang opnieuw proberen tot het goed is.
Zaken die aan de netspanning hangen worden dan echt wel nauwkeurig bekeken (het hoogspanningsgedeelte)
Men kan dan overigens nog steed goedkope componenten gebruiken of een suboptimaal design afleveren waardoor je alsnog een korte levensduur hebt of het product niet voldoet aan de verwachtingen maar het is wel veilig.
En idd, alles komt uit China zo ongeveer wat betreft componenten maar een product van een westers bedrijf kopen met ervaring in het marktsegment en relevante keurmerken zorgt er voor dat je over de kwaliteit vaak ook wel wat kunt zeggen.
Een groot westers bedrijf heeft alle ontwerpprocessen zo ongeveer vastliggen wat een bepaald kwaliteitsniveau zo ongeveer gegarandeerd. Bij een gemiddeld Chinees bedrijf weet ik dat zo net niet.
edit: voor de duidelijkheid, al die keurmerken gaan over veiligheid en EMC/EMI gedrag. Dat zegt maar ten dele iets over hoe "goed" een product is. Maar voor dingen die aan de netspanning hangen zou ik altijd voor een bekend merk gaan met meer keurmerken dan alleen CE.
[ Voor 10% gewijzigd door GG85 op 24-08-2022 16:45 ]
Klinkt voor mij als Hollander als een mooi systeem waarbij je zelf veel invloed kunt hebben op de capaciteitskosten, die bovendien relatief laag zijn.IvoB2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:41:
[...]
Het gaat blijkbaar over de situatie in Vlaanderen. Daar betaal je geen vast recht voor een aansluiting.
In Holland betaal je sowieso paar honderd euro voor basisaansluiting en komt er 8-900 bij voor de eerstvolgende stap. En dat niet op basis van werkelijk verbruik maar op basis van inschatting van de behoefte vooraf.
Alleen die meting per kwartier zit mij wat dwars. Zou mooier zijn als dat gemiddelde over iets langere periode zou kunnen zijn. Anders loop je risico heel jaar je best te doen en dan door een uitzonderlijk kwartiertje toch voor max tarief te hangen.
In dat geval zou ik gelijk van dat max tarief uitgaan, dat incidentele kwartiertje komt vast wel een keer in het jaar voor. En maak ik me dan het hele jaar niet druk meer om.
Lees ook iets over meting per maand. Heeft dat nog impact op deze afweging?
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Dank je, weer een ilusie armer.GG85 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:39:
[...]
Voor mijn werk ontwerp ik toevallig (automotive) elektronica en er is wel een groot verschil tussen CE en andere kerumerken. CE is 'self certified' wat betekent dat de fabrikant zelf mag zeggen "dit product is ok" en er verder (behalve bij grote problemen in het veld) geen haan naar kraait.
Andere keurmerken vereisen meestal keuring door een (onafhankelijke) keuringsinstantie en die werken dan een gestandaardiseerd testplan af en het product moet voldoen aan de standaard die er op van toepassing is.
Een product voldoet dan in elke geval aan de basis veiligheidseisen en is dus veilig om aan te sluiten op het net en zaken als aardlek etc zijn dan getest. Ook weer je zeker dat je qua EMC/EMI voldoet.
Men kan dan overigens nog steed goedkope componenten gebruiken of een suboptimaal design afleveren waardoor je alsnog een korte levensduur hebt of het product niet voldoet aan de verwachtingen maar het is wel veilig.
En idd, alles komt uit China zo ongeveer wat betreft componenten maar een product van een westers bedrijf kopen met ervaring in het marktsegment en relevante keurmerken zorgt er voor dat je over de kwaliteit vaak ook wel wat kunt zeggen.
Een groot westers bedrijf heeft alle ontwerpprocessen zo ongeveer vastliggen wat een bepaald kwaliteitsniveau zo ongeveer garandeerd. Bij een gemiddeld Chinees bedrijf weet ik dat zo net niet.
Dacht dat CE onafhankelijk werd getoetst. Zo'n self assessment heb ik weinig aan en zou ik geen keurmerk willen noemen. Keurmerk moet gekeurd zijn en wel onafhankelijk!
CE geeft dus eigenlijk aantal veiligheidseisen/normen waaraan product moet voldoen. Fabrikant houdt daar rekening mee bij ontwerp product en toetst dat op niveau ontwerp wellicht. Maar geen externe en/of interne toets of de producten die de fabriek verlaten daadwerkelijk de (onafhankelijke) praktijktoets doorstaan.
[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 24-08-2022 16:48 ]
Ik zou ook zo rekenen (het is overigens geen 550 maar 8,5 x X (50) € want 2,5 kW betaal je sowieso forfaitair) maar voor sommige mensen is 500 € geen issue en zullen ze je raar aankijken wanneer je voor 600 € een weekendje weg kan.Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:52:
[...]
Bah... als het niet nodig is, dan is het niet nodig hé.
Als je zorgt dat je hele huisinstallatie niet boven de 11kW gaat, dan gaat capaciteitstarief je 550€ per jaar kosten.
Zet je 2 palen van 11kW bovenop je huisverbruik, dan gaat dat makkelijk 600€ meer worden per jaar.
Daar kan ik toch eens een weekendje mee weg, en ik zou het verschil niet eens merken
Ik gebruik al jaren een monofaselaadpaal van 32A die is ingesteld op 17A en ik merk het verschil ook niet (maar ik kijk dan inzake energieverbruik voor de sport ook op iedere euro
Kortom, je kan een ander zijn rekening niet maken en dat werkt in de 2 richtingen.
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 24-08-2022 16:47 ]
Het is beter dan niets. Niets weerhoud een keurhuis ervan om een willekeurig CE product te pakken en te testen. Als het dan niet voldoet heeft de fabrikant een groot probleem. En reken maar dat als er problemen in het veld zijn en een instantie er van hoort ze producten na gaan testen. Alleen, met alle overheidszaken. Ze hebben de resources niet om ook maar een signifikant deel van de producten te testen.eltron schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:45:
[...]
Dank je, weer een ilusie armer.
Dacht dat CE onafhankelijk werd getoetst. Zo'n self assessment heb ik weinig aan en zou ik geen keurmerk willen noemen. Keurmerk moet gekeurd zijn en wel onafhankelijk!
Voor mij in elk geval geen goedkope Chinese spullen in het stopcontact. USB prut en meuk op batterijtjes prima maar netgevoed moet je mee uitkijken.
Overigens, in Azie zitten heel erg grote designhuizen die bijvoorbeeld alleen maar 230V -> 5V USB laders ontwerpen en daar dan voor 20 verschillende westerse fabrikanten een eigen huisje en labeltje omheen gooien. Die dingen zijn totaal uit ge-engineerd en voldoen gewoon keurig aan alle wereldwijde standaarden.
Zelfs een Sony en een Samsung ontwerpen niet zelf hun USB laders maar kopen die gewoon in bij een (voor het grote publiek totaal onbekende) Aiatische ontwerpfirma.
Ik ben al aan het oefenen dus deze staat al geruime tijd op 17A ingesteld en laden bij voldoende PV-stroom (dus in de praktijk tussen 2,3 en 3,9 kW.minitrue schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:06:
Onder 2,5 kW laden heeft geen zin want dat is de forfaitaire ondergrens die je sowieso moet betalen.
Anderzijds wordt het deel van de netvergoeding die niet op het vermogen berekend wordt maar op de afname (kWh) weer goedkoper. Wie veel kWh afneemt kan de hogere capaciteitsvergoeding dus compenseren.
Omslagpunt zou ergens rond de 4 kW liggen.
[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 24-08-2022 16:52 ]
Ja, het wordt per maand bekeken.eltron schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:41:
[...]
Als je elke maand een piek hebt van 4 kW, en 1 maand eentje van 10kW, dan betaal je :
4 X 11/12 x50€ + 10x 1/12 x 50€
Dus met een piek ga je enkel voor die maand extra betalen, en is niet je hele jaar verknoeid.
Nu heb ik sinds 2 maanden een digitale meter, en mijn kwartuurpiek was 3.2 kW, maar de meeste dagen blijf ik ruim onder 2kW.
Dat zal in de winter wel hoger liggen, en waarschijnlijk nog hoger als ik een EV ga laden.
Maar... als dit ingevoerd wordt, dan zal een deel van de distributiekost ook weg vallen, en dat valt dan weer in het voordeel van een EV waar je vrij veel gaat verbruiken.
Dus traag laden, en vermijden om te laden als de wasmachine en vaatwasser draait is wel voordelig.
Klopt, het CE label betekent niet veel.GG85 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:50:
[...]
Het is beter dan niets. Niets weerhoud een keurhuis ervan om een willekeurig CE product te pakken en te testen. Als het dan niet voldoet heeft de fabrikant een groot probleem. En reken maar dat als er problemen in het veld zijn en een instantie er van hoort ze producten na gaan testen. Alleen, met alle overheidszaken. Ze hebben de resources niet om ook maar een signifikant deel van de producten te testen.
Voor mij in elk geval geen goedkope Chinese spullen in het stopcontact. USB prut en meuk op batterijtjes prima maar netgevoed moet je mee uitkijken.
Overigens, in Azie zitten heel erg grote designhuizen die bijvoorbeeld alleen maar 230V -> 5V USB laders ontwerpen en daar dan voor 20 verschillende westerse fabrikanten een eigen huisje en labeltje omheen gooien. Die dingen zijn totaal uit ge-engineerd en voldoen gewoon keurig aan alle wereldwijde standaarden.
Zelfs een Sony en een Samsung ontwerpen niet zelf hun USB laders maar kopen die gewoon in bij een (voor het grote publiek totaal onbekende) Aiatische ontwerpfirma.
Maar als bv TUV een bedrijf als klant heeft, en zowat elke week een paar keuringen moet doen, denk je dat die dan enorm kritisch gaan zijn? Als TUV te kritisch wordt, dan gaan ze naar Dekra of ....
Denk maar aan het dieselschandaal.... Die testen werden ook door een "onafhankelijk" organisme uitgevoerd.
Wij hebben een laadpaal van Alfen, initieel ingesteld op max. monofase vermogen van 32A.Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:08:
Via de ACE installer kan je de instellingen daarna gewoon zelf wijzigen.
Was hier ook nodig want we hebben een e-Niro lease en daar kan je het laadvermogen van de laadpaal alleen beperken in drie trappen: 100%-90%-60%.
Ik snap wat je bedoelt en zeker relevante context.Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:54:
[...]
Klopt, het CE label betekent niet veel.
Maar als bv TUV een bedrijf als klant heeft, en zowat elke week een paar keuringen moet doen, denk je dat die dan enorm kritisch gaan zijn? Als TUV te kritisch wordt, dan gaan ze naar Dekra of ....
Denk maar aan het dieselschandaal.... Die testen werden ook door een "onafhankelijk" organisme uitgevoerd.
Maar bij dieselschandaal ging het om sjoemelsoftware die er voor zorgde dat tijdens de test wel volgens de eisen werd gepresteerd, maar in de praktijk niet.
Dat los je niet op met een meer of minder onafhankelijk keuringsinstituut.
Maar inderdaad zoals het nu is georganiseerd kun je ook vraagtekens zetten bij keuringsinstanties met een commercieel belang.
Is dat zo?Inspired schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:19:
Als je weinig rijdt zou ik lekker op 1x16 laden. Is de onboard charger efficient en dan zit je volgens mij redelijk goed qua tarief.
Hier wordt altijd aangehaald dat traag laden juist niet efficiënt is.
VAG heeft moedwillig de software aangepast van die auto's. Een extern bedrijf gaat dat echt niet allemaal kunnen checken. Net als een auditor die ook altijd een voorbehoud maakt. Als je de boel wilt flessen als bedrijf lukt dat wel.Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:54:
[...]
Ah dat is interessant. Ik zit zelf ook naar de Alfen te kijken. Hoe werkt de load balancing met zonnepanelen? Kan daar nog niet zoveel over vinden.IvoB2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:56:
[...]
Wij hebben een laadpaal van Alfen, initieel ingesteld op max. monofase vermogen van 32A.
Via de ACE installer kan je de instellingen daarna gewoon zelf wijzigen.
Was hier ook nodig want we hebben een e-Niro lease en daar kan je het laadvermogen van de laadpaal alleen beperken in drie trappen: 100%-90%-60%.
Niks
Ik vrees dat ik tot die mensen behoor.IvoB2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:46:
[...]
... maar voor sommige mensen is 500 € geen issue en zullen ze je raar aankijken wanneer je voor 600 € een weekendje weg kan....
Leuk dat je al voor € 600 een weekend weg kan.
Maar ik ben al blij als ik ook eens een weekend thuis kan zijn
Zal afhankelijk zijn van de auto, maar beetje auto is redelijk efficient als je een boardlader (per fase) op een hoog vermogen laad. Het zal ook een afweging zijn tussen wat de kosten zijn van 11kW laden. Als dat 10 EUR per maand kost dan zou ik dat persoonlijk lekker doen. Als het 50 EUR meer is dan is 3,6kW best te overwegen. Mits je daarmee je accu vol genoeg krijgt.IvoB2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:58:
[...]
Is dat zo?
Ach.. wat is snel?minitrue schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:15:
[...]
Ik zat zo ongeveer aan hetzelfde te denken. Ik hoop vooral veel op overschot van de zonnepanelen te kunnen laden, maar in de winter zal dat zeker niet genoeg zijn.
Ik vraag me allen af of je toch niet minimaal ééns per maand een snelle laadbeurt nodig hebt - het is wel jammer dat dan al de moeite in de rest van de maand voor niks is.
(Hier trouwens hetzelfde: nieuwe auto verwacht begin 2023, maar nog voor het eind van het jaar zorgen voor de laadpaal, dan krijg je nog iets meer belastingvoordeel.)
Stel dat je vrij laat aankomt thuis met nog 10% in de batterij, en je wil de volgende dag terug op 80% zitten, dan moet je ca 70% van 70 kWh gaan laden in pakweg 10 uur.
Dan is laden met 5-6 kW nog voldoende...
Als je natuurlijk op een zaterdagmorgen je batterij leeg rijdt, en je moet 's avonds ook nog een grote afstand doen, dan wil je op een uur of 3-4 de batterij terug wat voller, tja, dan wordt het 11kW laden...
Maar hoe dikwijls komt zoiets voor?
En heb je op een langer traject net 100km range te weinig, dan ga je 5-10 minuten Fastned slurpen en je geraakt er ook.
Ik begrijp wat je bedoelt maar ja dat zijn ze, in mijn ervaring zelfs mierenn**kerig kritisch. Als ze dat niet zouden zijn kunnen ze zichzelf wel opdoeken want dat is hun bestaansrecht.Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:54:
[...]
Waarschijnlijk wordt de Dekra en de TUV ook weer gekeurd maar geen idee hoe dat werkt.
Omdat keuren bij de TUV of Dekra prijzig is wil je er de eerste keer direct doorheen komen dus vaak hebben de grotere bedrijven zelf de apparatuur om de meting uit te voeren, ze mogen alleen niet het certificaat uitschrijven.
Wij hebben bijvoorbeeld zelf ook alle EMC apparatuur en een kooi staan gecertificeerd volgens automotive standaarden en de OEMs waar we aan leveren (bijv DAF en VOLVO) hebben dat ook want die willen alsnog ons product zelf testen voor ze het op hun voertuig plakken en hun voertuig weer laten certificeren.
Er moet namelijk op productniveau worden gecertificeerd maar een compleet voertuig moet ook weer gecertificeerd worden.
Dus ja, dat systeem is behoorlijk waterdicht en zit in de EU heel goed in elkaar.
En laten we nu net overal ter wereld spullen willen verkopen dus ook producten uit Azie worden vak vlgns (hoge) EU standaarden gekeurd wat de algehele veiligheid van producten ten goede komt.
Wat betreft EU (offtopic): dat is onze meerwaarde. We hebben geen leger of de grootste economie maar wel heel erg veel 'soft'-power op het gebied van standaarden etc.
Nou al sje al zuinig was met het verbruik van elektriciteit en het merendeel zelf opwekt is het toch niet zo'n goed nieuws. Dan zit je nl. met het forfaitaire grensbedrag van 2,5 kW dat bovenop de huidige factuur komt en je niet kan goedmaken (wegens wienig netafname) door een lagere kWh netprijs.eltron schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:41:
[...]
Klinkt voor mij als Hollander als een mooi systeem waarbij je zelf veel invloed kunt hebben op de capaciteitskosten, die bovendien relatief laag zijn.
In Holland betaal je sowieso paar honderd euro voor basisaansluiting en komt er 8-900 bij voor de eerstvolgende stap. En dat niet op basis van werkelijk verbruik maar op basis van inschatting van de behoefte vooraf.
Alleen die meting per kwartier zit mij wat dwars. Zou mooier zijn als dat gemiddelde over iets langere periode zou kunnen zijn. Anders loop je risico heel jaar je best te doen en dan door een uitzonderlijk kwartiertje toch voor max tarief te hangen.
In dat geval zou ik gelijk van dat max tarief uitgaan, dat incidentele kwartiertje komt vast wel een keer in het jaar voor. En maak ik me dan het hele jaar niet druk meer om.
Capaciteitstarief heeft niets te maken met aansluitkosten. Het zijn kosten op afgenomen vermogen. Berekend op het hoogste klokkwartier per kalendermaand. Eén hoog kwartier bepaald dus de kost voor de volledige maand. Onder 2,5 kW doe je ook geen winst want betaal je forfaitair.
Je betaalt dus (ook al verbruik je 0 kwh) sowieso voor 2,5 kW.
Daarboven betaal je per overschrijding volgens het hoogste weerhouden klokkwartier van iedere maand.
Het hoogste klokkwartier bepaald dus het tarief voor de kalendermaand => in de praktijk dus bij de jaarafrekening alle hoogste klokkwartieren per maand opgeteld (waarbij voor iedere maand 2,5 kW het minimum is) en vervolgens gedeeld door 12 maal het tarief per kW in euro.
Exact, de keuringsinstanties waren daar niet de schuldigen en werkten er ook zeker niet aan mee maar de autofabrikanten die speciale software schreven voor gebruik (zonder meeweten van de keuringsinstanties) tijdens het uitvoeren van de gestandiseerde testen.eltron schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:58:
[...]
Ik snap wat je bedoelt en zeker relevante context.
Maar bij dieselschandaal ging het om sjoemelsoftware die er voor zorgde dat tijdens de test wel volgens de eisen werd gepresteerd, maar in de praktijk niet.
Dat los je niet op met een meer of minder onafhankelijk keuringsinstituut.
We gaan wat offtopic maar dat kan met elektronica niet zo makelijk. Ik kan bijvoorbeeld niet bij een product wat communiceert via 4G even 4G uitzetten tijdens de test om zo makkelijk door de test heen te komen.
Hetzelfde kan ik me voorstellen bij een lader. Een 11kW lader testen ze ook bij 11kW en niet sjoemelend bij 1kW. Iets wat je met CE wel zou kunnen doen zolang je niet gepakt wordt.
[ Voor 22% gewijzigd door GG85 op 24-08-2022 17:10 ]
met aansluitkosten bedoel ik niet de kosten om een aansluiting te krijgen, maar de vaste jaarlijkse kosten van een aansluiting met een bepaalde capaciteit.IvoB2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:05:
[...]
Nou al sje al zuinig was met het verbruik van elektriciteit en het merendeel zelf opwekt is het toch niet zo'n goed nieuws. Dan zit je nl. met het forfaitaire grensbedrag van 2,5 kW dat bovenop de huidige factuur komt en je niet kan goedmaken (wegens wienig netafname) door een lagere kWh netprijs.
Capaciteitstarief heeft niets te maken met aansluitkosten. Het zijn kosten op afgenomen vermogen. Berekend op het hoogste klokkwartier per kalendermaand. Eén hoog kwartier bepaald dus de kost voor de volledige maand. Onder 2,5 kW doe je ook geen winst want betaal je forfaitair.
Daarboven betaal je per overschrijding volgens het hoogste weerhouden klokkwartier van iedere maand.
Het hoogste klokkwartier bepaald dus het tarief voor de kalendermaand => in de praktijk dus bij de jaarafrekening alle hoogste klokkwartieren per maand opgeteld (waarbij voor iedere maand 2,5 kW het minimum is) en vervolgens gedeeld door 12 maal het tarief per kW in euro.
Die zijn in NL dus afhankelijk van die capaciteit. Een basis aansluiting met 1x40 of 3x25A kost € 250 of zo. Maar de volgende stap naar een hogere capaciteit is direct € 8-900 hoger. Op voorhand, dus niet werkelijk gebruik.
Met systematiek Vlaanderen heb je daar, als ik het goed begrijp, en zelfs op maandbasis, veel meer invloed op.
Bij de Alfen kan je best van bij de aanleg al 2 UTP kabels voorzien vanaf de laadpaal tot aan de digitale meter en internetrouter.minitrue schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:59:
[...]
Ah dat is interessant. Ik zit zelf ook naar de Alfen te kijken. Hoe werkt de load balancing met zonnepanelen? Kan daar nog niet zoveel over vinden.
Eentje van de Alfen naar de P1 poort van de digitale meter.
Eentje van de Alfen naar de ethernetpoort van je router (om wifi vervinding te hebben met ACE installer, zoniet moet je fysiek inpluggen met een laptop op de Alfen wat niet zo handig is).
Met zonnepanelen heeft dat eerste weinig te maken gezien hij via de P1 poort de DM uitleest en dus daar uitleest wat er netto van het net afgenomen wordt om te loadbalancen (niet over de max. capaciteit van de hoofdautomaat gaan). Loadbalancen is dus iets anders dan slim laden op PV.
Standaard kan de Alfen niet op de zonnestroom sturen om te laden (zoals de Zappi). Daarvoor moet je dan via de ACE installer, modbus en HA zelf aan de slag (het kan dus wel maar niet standaard).
Vind het eigenlijk niet zo off topic.GG85 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:04:
[...]
En laten we nu net overal ter wereld spullen willen verkopen dus ook producten uit Azie worden vak vlgns (hoge) EU standaarden gekeurd wat de algehele veiligheid van producten ten goede komt.
Wat betreft EU (offtopic): dat is onze meerwaarde. We hebben geen leger of de grootste economie maar wel heel erg veel 'soft'-power op het gebied van standaarden etc.
De discussie in dit lijntje gaat nu even over de vraag hoe veilig en betrouwbaar thuislaadproducten uit China zijn en hoeveel waarde je aan een CE label kun hechten (formeel weinig maar qua samenhang en systemen iets meer begrijp ik).
Ok. Deze voorafgaandelijke kosten zijn er inderdaad tot hiertoe totaal niet.eltron schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:12:
[...]
met aansluitkosten bedoel ik niet de kosten om een aansluiting te krijgen, maar de vaste jaarlijkse kosten van een aansluiting met een bepaalde capaciteit.
Die zijn in NL dus afhankelijk van die capaciteit. Een basis aansluiting met 1x40 of 3x25A kost € 250 of zo. Maar de volgende stap naar een hogere capaciteit is direct € 8-900 hoger. Op voorhand, dus niet werkelijk gebruik.
Met systematiek Vlaanderen heb je daar, als ik het goed begrijp, en zelfs op maandbasis, veel meer invloed op.
Dat was hier ook eerst het plan om dit volgens aansluitcapaciteit te berekenen maar afgevoerd. Waarschijnlijk gingen ze er dan vanuit dat veel Vlamingen een lagere aansluiting zouden aanvragen om daar onderuit te kunnen.
De gemiddelde gebruikte capaciteit in Vlaanderen bedraagt 4 kW.
Bij het nieuwe capaciteitstarief zou iedereen dus (wanneer de gemiddelde kost 50 € bedraagt, maar dat verschilt van netbeheerder tot netbeheerder in de grootorde tussen 40-60 €/kW) minimaal 125 € gaan betalen en een 200 € gemiddeld voor wie 4 kW vermogen elke maand van het jaar afneemt. Grote verbruikers zijn dan nog beter af want ze betalen in verhouding een lagere kost op het deel dat per kWh wordt afgerekend. Ze knabbelen bij een hoog volume dus beetje bij beetje af van die capaciteitskost.
Kleine verbruikers, en zeker leegstaande vakantiewoningen, zijn dan weer slechter af (dan he thuidige systeem in vlaanderen) want ze betalen zelfs bij nulverbruik 125 € per jaar maar zijn dan blijkbaar nog altijd goedkoper af dan in Nederland.
In die 50 € zit overigens de 21% BTW verrekend. Momenteel, tot eind 2022, geldt nog een "oorlogstarief" van 6% dat mogelijks verlengd wordt. In feite is het gemiddelde 39 €/kWh excl. BTW) op jaarbasis of 3,60 € (excl. BTW) op maandbasis met een minimum van 96,5 € per jaar (excl. BTW). Betreft de indicatieve tarieven 2022 die nog niet definitief zijn vastgelegd.
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 24-08-2022 17:36 ]
Precies. Ik moet vooraf kiezen of ik volsta met basisaansluiting van 3x25A of meer betaal voor 3x35A.IvoB2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:20:
[...]
Ok. Deze voorafgaandelijke kosten zijn er inderdaad tot hiertoe totaal niet.
Dat was hier ook eerst het plan om dit volgens aansluitcapaciteit te berekenen maar afgevoerd. Waarschijnlijk gingen ze er dan vanuit dat veel Vlamingen een lagere aansluiting zouden aanvragen om daar onderuit te kunnen.
De gemiddelde gebruikte capaciteit in Vlaanderen bedraagt 4 kW.
Bij het nieuwe capaciteitstarief zou iedereen dus (wanneer de gemiddelde kost 50 € bedraagt, maar dat verschilt van netbeheerder tot netbeheerder in de grootorde tussen 40-60 €/kW) minimaal 125 € gaan betalen en een 200 € gemiddeld voor wie 4 kW vermogen elke maand van het jaar afneemt. Grote verbruikers zijn dan nog beter af want ze betalen in verhouding een lagere kost op het deel dat per kWh wordt afgerekend. Ze knabbelen bij een hoog volume dus beetje bij beetje af van die capaciteitskost.
Kleine verbruikers, en zeker leegstaande vakantiewoningen, zijn dan weer slechter af (dan he thuidige systeem in vlaanderen) want ze betalen zelfs bij nulverbruik 125 € per jaar maar zijn dan blijkbaar nog altijd goedkoper af dan in Nederland.
In beide gevallen maakt het niets uit wat mijn piekbelasting is binnen die marges en de marge van de zekeringen. En is loadbalancing de oplossing om te voorkomen dat de automaten er voortdurend uitvliegen.
Dus los van de privé effecten, lijkt mij het Belgisch systeem aanzienlijk beter, als je prikkels wilt inbouwen om het net te balanceren en overbelasting van het net te voorkomen, of als andere uiterste, (en in Holland feiltelijk het uitgangspunt) dat je de investeringen (en daarmee de kosten van het hele net) baseert op de piekbelastingen, waarbij het capaciteitstarief alleen een middel is om de kosten te verdelen naar de gebruikers die de benodigde capaciteit veroorzaken. Maar geen directe prikkel om zelf je piekverbruik te beperken.
Voor Nederlanders met bv. een vakantiehuis in de Ardennen gaat dit verhaal over het capaciteitstarief dus al niet op.
In theorie lijkt het me een mooie prikkel maar ik wil nog zien wat de praktijk geeft.
Je kan piekbelasting immers "afkopen" en het tarief is nu ook weer niet zo hoog dat het veel mensen gaat afschrikken (en wie het moeilijk heeft zit sowieso al in het lage sociale energietarief). Bijkomend is dan nog dat het over één klokkwartiergaat. Ga je daar dus in die maand één keer over is er geen enkele prikkel meer om die "zonde" goed te maken. Integendeel. Hoe meer kWh je dan in dezelfde maand afneemt (in het geval je ze nodig hebt) hoe goedkoper het wordt.
In het nieuwe systeem zou veel EV laden je dus uiteindelijk nog goedkoper kunnen uitkomen dan in het huidige.
[ Voor 84% gewijzigd door IvoB2 op 24-08-2022 17:45 ]
Ja, helder, off topic, maar ik kijk ook al een poosje naar huisjes in Ardennen en elders, maar met de vrouw nog wat discussie of we dat dan vooral als belegging, of vooral als vrijetijdsbesteding moeten doenIvoB2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:38:
Het zal voor jullie eigenaardig klinken, maar nogmaals, het is een exclusief Vlaamse situatie. Geen Belgische. Het netbeheer is hier regionaal geregeld. Alleen de BTW over het totaal (netkosten + energiecomponent) is federaal. De prijs van de energiecomponent hangt dan weer af van je individueel energiecontract.
Voor Nederlanders met bv. een vakantiehuis in de Ardennen gaat dit verhaal over het capaciteitstarief dus al niet op.
Voor een 11 kW laadpaal is de meerkost voor laden dan 8,5 x 3,20 = 27,2 € + 6 of 21% BTW (per maand).Inspired schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:01:
[...]
Zal afhankelijk zijn van de auto, maar beetje auto is redelijk efficient als je een boardlader (per fase) op een hoog vermogen laad. Het zal ook een afweging zijn tussen wat de kosten zijn van 11kW laden. Als dat 10 EUR per maand kost dan zou ik dat persoonlijk lekker doen. Als het 50 EUR meer is dan is 3,6kW best te overwegen. Mits je daarmee je accu vol genoeg krijgt.
Aan 3,6 kW laden is de meerkost dan 3,52 € per maand (+BTW).
Ter verduidelijking, je kan alsnog dingen wel 'onafhankelijk' (want uiteindelijk is iets dat je betaald nooit onafhankelijk van de gene die het betaald) laten checken door een Dekra, TÜV etc. als fabrikant of als opdrachtgever. Uiteindelijk is een CE decleratie iets dat 'pas' interessant wordt als het mis gaat, op dat moment moet je als fabrikant namelijk aantonen dat je alles gedaan hebt wat redelijkerwijs gedaan kon worden om zeker te zijn dat het product conform is/was.eltron schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:45:
[...]
Dank je, weer een ilusie armer.
CE geeft dus eigenlijk aantal veiligheidseisen/normen waaraan product moet voldoen. Fabrikant houdt daar rekening mee bij ontwerp product en toetst dat op niveau ontwerp wellicht. Maar geen externe en/of interne toets of de producten die de fabriek verlaten daadwerkelijk de (onafhankelijke) praktijktoets doorstaan.
Klinkt vaag hè? Als je het product door bijvoorbeeld de TÜV Sud in Duitsland op de pijnbank hebt laten leggen voor veiligheidsrelevante zaken maak je een vele betere sier in een rechtzaak in geval van een ongeluk dan dat je moet zeggen: Dat hebben Hans vanaf z'n zolderkamer en Cheng, onze freelance Chinees in Shenzen samen gedaan zonder dat je (fatsoenlijke) documentatie van zowel ontwerp, productie en tests hebt.
Het is dus vanuit de fabrikant maar net hoeveel risico je wilt nemen en hoe vervelend de CTO een verblijf in de gevangenis vindt. Ik ben getuige geweest waar het idd op het niveau was: Yusheng kent wel iemand bij de TÜV in *insert provincie stad in China en dan komt dat test protocol er wel (product opsturen was niet nodig) en zat het allemaal wel goed. Het zal je misschien verbazen maar daar ben ik dus heel hard vandaan gegaan.
Laden met 2 kW levert makkelijk 15-20% verlies.IvoB2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:58:
[...]
Is dat zo?
De sweet spot zit rond de 7 kWh.
Maar dat kan auto afhankelijk zijn.
Dat is inderdaad auto afhankelijk. De eNiro is efficienter bij 11kW dan bij 7kW. Welke auto heeft de sweetspot bij 7kW?Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:05:
[...]
Laden met 2 kW levert makkelijk 15-20% verlies.
De sweet spot zit rond de 7 kWh.
Maar dat kan auto afhankelijk zijn.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
De E-Niro 1F versie wellicht?DonJuape schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:18:
[...]
Dat is inderdaad auto afhankelijk. De eNiro is efficiënter bij 11kW dan bij 7kW. Welke auto heeft de sweetspot bij 7kW?
en of dat nu sweet spot is, het is gewoon de max en daarmee wellicht relatief efficiënt, omdat je de basis overhead kunt delen door hoger kW(h).
Merk zelf geen relevante verschillen bij lagere kW, maar meet dat ook niet tot achter de komma.
Altijd fijn als er weer genoeg zonnestroom in zit voor de volgende rit.
De verliezen komen niet zozeer door trager of sneller te laden maar eerder door boven de 80% te laden (en in het laatste deel boven de 90% zakt, ongeacht de ingestelde laadsnelheid, de laadsnelheid toch als een pudding in elkaar.
Volgens mijn ervaring, met een 1F, kan je beter aan 3-4 kW laden tot 80% dan aan 7 kW tot 100%.
Vergeet dat gerust. Die pvc buis zit binnen de korst keren helemaal vol met zand. Elke regenbui 10 korrels; na een jaar zit ie vol. Meegemaakt (helaas)Nienix schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:43:
Ik heb mijn grondkabel in een pvc buis gelegd.
Is ook handig voor als je er nog een keer een kabel bij wil trekken.
hoezo, mijn pvc buis is waterdicht en zeker zanddicht, al jaren.pimk schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:04:
[...]
Vergeet dat gerust. Die pvc buis zit binnen de korst keren helemaal vol met zand. Elke regenbui 10 korrels; na een jaar zit ie vol. Meegemaakt (helaas)
Mijn pvc buis (125mm) loopt vanuit de kruipruimte naar de laadpaal waar hij met een 90 draden bocht tot boven de grond uit komt.pimk schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:04:
[...]
Vergeet dat gerust. Die pvc buis zit binnen de korst keren helemaal vol met zand. Elke regenbui 10 korrels; na een jaar zit ie vol. Meegemaakt (helaas)
Er zit een afdek kap overheen met 3 waterdicht wartels voor de kabels.
Dus ik denk dat het wel goed zit.
En zelfs als hij vol water/zand zou komen te zitten is het toch nog een extra bescherming bovenop de mantel van de grondkabel.
:strip_exif()/f/image/SVKDj2OqSmw2XLXQCPEPk7XM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oSkiVRyq5XtoqxfjamUzmSxf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door Nienix op 24-08-2022 22:27 . Reden: Foto's toegevoegd ]
Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi
en waarom rol je de kabel van de Zappi helemaal af terwijl je maar 1,5m nodig hebt?Nienix schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:19:
[...]
Mijn pvc buis (125mm) loopt vanuit de kruipruimte naar de laadpaal waar hij met een 90 draden bocht tot boven de grond uit komt.
Er zit een afdek kap overheen met 3 waterdicht wartels voor de kabels.
Dus ik denk dat het wel goed zit.
En zelfs als hij vol water/zand zou komen te zitten is het toch nog een extra bescherming bovenop de mantel van de grondkabel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wordt nog vies ook zo.
Doe zelf meestal maar een halve meter en komt niet in de buurt van de grond.
Dit was m'n eerste laadbeurt. Dus ik had even de lengte bekeken.eltron schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:41:
[...]
en waarom rol je de kabel van de Zappi helemaal af terwijl je maar 1,5m nodig hebt?
Wordt nog vies ook zo.
Doe zelf meestal maar een halve meter en komt niet in de buurt van de grond.
Maar nu rol ik hem ook nog helemaal af. Ben niet bang voor een beetje vies.
Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi
en een beetje onnodig extra werk imho bij het op en afrollen.Nienix schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:49:
[...]
Dit was m'n eerste laadbeurt. Dus ik had even de lengte bekeken.
Maar nu rol ik hem ook nog helemaal af. Ben niet bang voor een beetje vies.
Maar als jij daar plezier in hebt, het is jouw feestje.
En op mijn feestje ben ik blij dat ik maar een halve meter hoef af te rollen en op te rollen
Tesla en de ID3-ID4 familie.DonJuape schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:18:
[...]
Dat is inderdaad auto afhankelijk. De eNiro is efficienter bij 11kW dan bij 7kW. Welke auto heeft de sweetspot bij 7kW?
Het lijkt dat een auto tijdens het laden zijn electronica wakker houdt, en dat er dan altijd ergens een fan draait. Dat neemt sowieso 300W op, vandaar de 15% verlies bij laden met 2kW.
Boven de 7-11kW begint dan het echte laadverlies door opwarming batterij en inverter.
Of het nu juist 7 dan wel 9kW is... daar zijn de verschillen klein, maar het doet mij wel besluiten om altijd met minstens 4 kW te gaan laden. (en dat zal meestal ook genoeg zijn om alles vol te krijgen als dat nodig is)
We spreken hier over EV's maar wat betreft het capaciteitstarief is er nog een andere potentiële grootverbruiker in veel woningen, de warmtepomp(en). Dan wordt het erg moeilijk om netjes naar een "aanvaardbaar" capaciteitstarief te werken. Misschien moeten we de EV maar laden in stappen van 10 minuten en 10 minuten rust. Om zo het vermogen per klokkwartier te verlagen. Of dit technisch kan en zinvol is weet ik niet.IvoB2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:05:
[...]
Weet niet over welke Tesla je het hebt maar voor een 3 en een Y klopt dit niet.Tommie12 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:05:
[...]
Tesla en de ID3-ID4 familie.
Het lijkt dat een auto tijdens het laden zijn electronica wakker houdt, en dat er dan altijd ergens een fan draait. Dat neemt sowieso 300W op, vandaar de 15% verlies bij laden met 2kW.
Boven de 7-11kW begint dan het echte laadverlies door opwarming batterij en inverter.
Of het nu juist 7 dan wel 9kW is... daar zijn de verschillen klein, maar het doet mij wel besluiten om altijd met minstens 4 kW te gaan laden. (en dat zal meestal ook genoeg zijn om alles vol te krijgen als dat nodig is)
Op 3F is eigenlijk alles vanaf 8A prima. (95%)
Op 1F is het vanaf 9/10A al dikke prima. (90%)
Verhaal van opwarming is onzin imho. Dat is op AC amper aan de orde. Het blijft tot 16A redelijk optimaal.
https://www.meintechblog....m-tesla-model-3-wirklich/
[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 25-08-2022 18:27 ]
Dat kan toch veel eenvoudiger met loadbalancing?DigitalHombre schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:57:
[...]
We spreken hier over EV's maar wat betreft het capaciteitstarief is er nog een andere potentiële grootverbruiker in veel woningen, de warmtepomp(en). Dan wordt het erg moeilijk om netjes naar een "aanvaardbaar" capaciteitstarief te werken. Misschien moeten we de EV maar laden in stappen van 10 minuten en 10 minuten rust. Om zo het vermogen per klokkwartier te verlagen. Of dit technisch kan en zinvol is weet ik niet.
Je stelt dat gewoon in op het max dat je per klokkwartier acceptabel vindt en de loadbalancing doet de rest.
Dan kan je toch ook gewoon op 4kW laden?DigitalHombre schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:57:
[...]
We spreken hier over EV's maar wat betreft het capaciteitstarief is er nog een andere potentiële grootverbruiker in veel woningen, de warmtepomp(en). Dan wordt het erg moeilijk om netjes naar een "aanvaardbaar" capaciteitstarief te werken. Misschien moeten we de EV maar laden in stappen van 10 minuten en 10 minuten rust. Om zo het vermogen per klokkwartier te verlagen. Of dit technisch kan en zinvol is weet ik niet.
Op 5 uur haal je dan ook 20 kWh binnen, en dat is meer dan wat de meesten gemiddeld nodig hebben.
Hangt uiteraard van je WP af.DigitalHombre schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:57:
[...]
Mijn monofase WP heeft een max. opgenomen vermogen van 4,1 kW en haalt dat zelden.
Zelfs voor warm water gaat hij hoogstens naar 2,5 kW. En dat wordt dan nog eens tussen 11:00 en 14:00 uur aangemaakt wanneer PV max. levert. Moet er dan wel bijzeggen dat ik het SWW zelden boven de 44°C verwarm. De 1:1 weerstand is ook uitgeschakeld.
Wanneer je de EV in stappen van 10 min. wenst te laden kan je evengoed continue aan een lager vermogen laden. Niks te programmeren en gewoon uren aan een stuk doorgaan.
Ik laad thuis al jaren tussen de 2,3 en 3,9 kW en is geen probleem. Indien dat capaciteittarief er ooit komt wordt dat thuis gewoon altijd aan 2,3 kW of hoger naargelang er PV-overproductie is. De verschillen door wolken voor de zon worden toch door de thuisaccu opgevangen.
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2022 19:34 ]
@IvoB2IvoB2 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:27:
[...]
Hangt uiteraard van je WP af.
Mijn monofase WP heeft een max. opgenomen vermogen van 4,1 kW en haalt dat zelden.
Zelfs voor warm water gaat hij hoogstens naar 2,5 kW. En dat wordt dan nog eens tussen 11:00 en 14:00 uur aangemaakt wanneer PV max. levert. Moet er dan wel bijzeggen dat ik het SWW zelden boven de 44°C verwarm. De 1:1 weerstand is ook uitgeschakeld.
Wanneer je de EV in stappen van 10 min. wenst te laden kan je evengoed continue aan een lager vermogen laden. Niks te programmeren en gewoon uren aan een stuk doorgaan.
Ik laad thuis al jaren tussen de 2,3 en 3,9 kW en is geen probleem. Indien dat capaciteittarief er ooit komt wordt dat thuis gewoon altijd aan 2,3 kW of hoger naargelang er PV-overproductie is. De verschillen door wolken voor de zon worden toch door de thuisaccu opgevangen.
In Nederland is een thuisaccu nu nog niet erg rendabel. Momenteel lever ik van de 5000 kWh die ik per jaar opwek de helft terug, en de helft wordt instantaan gebruikt. En de teruglever vergoeding is toch 15 cent per kWh lager dan de integrale afname kosten per kWh.
Een simpele berekening leert me dat een 10 kWh thuisaccu al tot 80% van de energie die ik nu teruglever beschikbaar maakt voor eigen gebruik in de delen van de dag dat er weinig opbrengst van de PV is. Maar terugverdientijd is dan nog steeds 10 jaar hoor (bij huidige omstandigheden).
Welk merk thuisaccu heb je? Ik zat zelf te kijken naar een 10 kWh van SolarEdge, die eenvoudig met een 1 fase SolarEdge omvormer kan samenwerken.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken maar heel mijn leven staat niet in het teken van rendabiliteit en terugverdienen. De gegarandeerde levensduur is 10 jaar en de verwachte 15 jaar. In mijn omgeving is de TVT 70 jaar zonder premie en 40 jaar met premie. In de praktijk dus nihil.
En dat klinkt dan weer dramatischer dan het is want de accu maakt, voor mij, deel uit van mijn huishoudelijke energierekening en deze wordt volledig gefinancierd door de opbrengsten van de PV installatie en de niet uitgaven voor het energieverbruik (waar ook de BEV in zit).
Ik heb nog nooit een auto, keuken, badkamer,..... gekocht die zichzelf nadien hebben terugverdiend.
Moest dat het geval zijn zou ik na een paar jaar al kunnen stoppen met werken gezien alles dat ik aankoop maar eenmaal dient te gebeuren en zichzelf nadien terugverdient.
Ik heb ook maar weinig verzekeringen en hobby's die zichzelf terugverdienen. En gelukkig maar.
Ik heb een 15,3 kWh accu in een combinatie van een Victron Multiplus II met een BYD LVL. Het echte einddoel is immers off grid gaan.
[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2022 08:31 ]
Foute vergelijking.IvoB2 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:23:
In Vlaanderen is een thuisaccu ook niet "rendabel" hoor.
Iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken maar heel mijn leven staat niet in het teken van rendabiliteit en terugverdienen. De gegarandeerde levensduur is 10 jaar en de verwachte 15 jaar. In mijn omgeving is de TVT 70 jaar zonder premie en 40 jaar met premie. In de praktijk dus nihil.
En dat klinkt dan weer dramatischer dan het is want de accu maakt, voor mij, deel uit van mijn huishoudelijke energierekening en deze wordt volledig gefinancierd door de opbrengsten van de PV installatie en de niet uitgaven voor het energieverbruik (waar ook de BEV in zit).
Ik heb nog nooit een auto, keuken, badkamer,..... gekocht die zichzelf nadien hebben terugverdiend.
Moest dat het geval zijn zou ik na een paar jaar al kunnen stoppen met werken gezien alles dat ik aankoop maar eenmaal dient te gebeuren en zichzelf nadien terugverdient.![]()
Ik heb ook maar weinig verzekeringen en hobby's die zichzelf terugverdienen. En gelukkig maar.
Ik heb een 15,3 kWh accu in een combinatie van een Victron Multiplus II met een BYD LVL. Het echte einddoel is immers off grid gaan.
Zonder keuken moet ik elke dag takeaway of op restaurant.
Een batterij …. koop je toch om te besparen.
Ben wel benieuwd hoe jij off grid wil in de winter. Ik denk dat je dan ofwel héél veel panelen moet leggen (heel ver boven de 10 kW), of 2000 kWh aan batterij nodig hebt.
En wat is het voordeel om off-grid te gaan als je injectievergoeding krijgt?
Ik moet zonder luxe keuken helemaal niet iedere dag op restuarant of van de take away leven. Dat is jouw uitgangspunt, niet het mijne.
Mijn punt is dat een goed uitgeruste keuken en badkamer luxe is, net zoals een batterij dat is. Beiden zijn niet noodzakelijk om te kunnen leven. In beide gevallen kan het ook met minder.
Ik kan me net zogoed wassen onder een tuinslang van een paar euro of koken op een plank op een schraag met een pitje van de Ikea erop. En wat rijden al die luxe auto's dan rond. Indien het louter om de TVT ging reed iedereen rond in de basic Dacia uitvoering (of nog beter, nam het openbaar vervoer ipv in hun uppie in een SUV te flaneren). Die brengt je even snel van A naar B als een full option SUV.
Het doel van mijn thuisaccu is helemaal niet om te besparen maar om energieonafhankelijk te zijn. En die luxe mag wat kosten. Wat ze overigens niet doet. Het kost me niets want gefinancierd door de besparingen door te investeren in PV. Zonder accu maakte ik gewoon nog meer netto winst op de energierekening.
Ik heb er gewoon voor gekozen om die winst extra te investeren in comfort (energieonafhankelijkheid en -zekerheid) ipv te laten niksen op een bankrekening. Ik heb het geluk niet van de geloofsovertuiging te zijn dat ik ze moet opsparen om de veerman te kunnen betalen.
Voor mij gaat de vergelijking dus perfect op. Voor jou niet. Maar het was dus al mijn beginargument dat iedereen dat voor zichzelf moet beslissen. Wanneer je uitgangspunt dus is dat een accu je doet besparen dan kan je dat idd vergeten. Zowel in Nederland als in Vlaanderen. Toch met de huidige prijzen voor accu's en energie.
Je moet ook mijn rekening niet maken, dat kan ik nl. zelf best want ik ken de parameters waarmee ik moet rekenen. Energiebeheersing is een circel die je rond moet krijgen. Verbruik, opslag en productie moeten dus op elkaar afgestemd zijn. Een thuisaccu van 2000 kWh is dus gewoon onzin. Je moet niet aan seizoensopslag doen maar aan opslag om je verbruik voor een paar dagen in te dekken en een PV installatie die groot genoeg is om je verbruik in de winter te coveren. En dan voorzien in een paar back up systemen.
En dan nog, ik kom op jaarbasis, en in de feiten is dat tussen half november en half februari met de huidige PV-installatie maar 350 kWh tekort. Wat zou ik dan moeten aanvangen met een accu van 2000 kWh?
Ik ga er ook helemaal niet van uit dat netinjecteren tot in de eeuwigheid aan zeer lucratieve prijzen zal blijven duren en dat een netaansluiting kosteloos zal blijven. Investeren doe je voor de lange termijn en voor de toekomst. Niet volgens de waan van de dag.
Vraag dat maar eens na aan de consumenten die de voorbije jaren hun prioriteiten elders hebben gelegd en nu blijkbaar, naar wat ik in de media verneem, jaarlijks meer energiefacturen aan derden betalen dan dat ik in een accu, voor de volgende 10 jaar, heb moeten investeren. Met nog extra comfort er bovenop.
Wanneer het net uitvalt dan is er bovendien nog maar weinig te injecteren. En PV zonder accu met BU functie doen dan ook helemaal niets meer.
[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2022 13:23 ]
Ik denk dat @IvoB2 met zijn post bedoelde te zeggen dat het financiele aspect voor hem niet belangrijk is. Ik persoonlijk zou een huis-batterij kopen om zoveel mogelijk gebruik te kunnen maken van hernieuwbare energiebronnen. Niet om geld te besparen maar om het klimaat te sparen. Voor dat laatste wil ik best wel financieel inleveren.Tommie12 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:43:
[...]
Een batterij …. koop je toch om te besparen.
Offtopic: Zoals @Tommie12 ook al zegt, hoe ga je die energie-onafhankelijkheid bereiken met een batterij van 10 of 20kWh? Hoe verwarm je je huis en je tapwater (in de winter)?IvoB2 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:53:
Zoals ik schreef moet iedereen dat voor zichzelf uitmaken.
Ik moet zonder luxe keuken helemaal niet iedere dag op restuarant of van de take away leven. Dat is jouw uitgangspunt, niet het mijne.
Mijn punt is dat een goed uitgeruste keuken en badkamer luxe is, net zoals een batterij dat is. Beiden zijn niet noodzakelijk om te kunnen leven. In beide gevallen kan het ook met minder.
Ik kan me net zogoed wassen onder een tuinslang van een paar euro of op een plank op een schraag met een pitje van de Ikea op. En wat rijden al die luxe auto's dan rond. Indien het louter om de TVT ging reed iedereen rond in de basic Dacia uitvoering. Die brengt je even snel van A naar B als een full option SUV.
Het doel van mijn thuisaccu is helemaal niet om te besparen maar om energieonafhankelijk te zijn. En die uxe mag wat kosten. Wat ze overigens niet doet. Het kost me niets want gefinancierd door de besparingen door te investeren in PV. Zonder accu maakte ik gewoon nog meer netto winst op de energierekening.
Ik heb er gewoon voor gekozen om die winst extra te investeren in comfort (energieonafhankelijkheid en -zekerheid) ipv te laten niksen op een bankrekening. Ik heb het geluk niet van de geloofsovertuiging te zijn dat ik ze moet opsparen om de veerman te kunnen betalen.
Voor mij gaat de vergelijking dus perfect op. Voor jou niet. Maar het was dus al mijn beginargument dat iedereen dat voor zichzelf moet beslissen.
Je moet ook mijn rekening niet maken. Energiebeheersing is een circel die je rond moet krijgen. Verbruik, opslag en productie moeten dus op elkaar afgestemd zijn. Een thuisaccu van 2000 kWh is dus gewoon onzin. Je moet niet aan seizoensopslag doen maar aan opslag om je verbruik voor een paar dagen in te dekken en een PV instalaltie die groot genoeg is om je verbruik in de winter te coveren. En dan voorzien in een paar back up systemen.
Ik ga er ook helemaal niet van uit dat netinjecteren tot in de eeuwigheid aan zeer lucratieve prijzen zal blijven duren en dat een netaansluiting kosteloos zal blijven. Investeren doe je voor de lange termijn en voor de toekomst. Niet volgens de waan van de dag.
Vraag dat maar eens na aan de consumenten die de voorbije jaren hun prioriteiten elders hebben gelegd en nu blijkbaar, naar wat ik in de media verneem, jaarlijks meer energiefacturen aan derden betalen dan dat ik in een accu, voor de volgende 10 jaar, heb moeten investeren. Met nog extra comfort er bovenop.
Wanneer het net uitvalt dan is er bovendien nog maar weinig te injecteren. En PV zonder accu met BU functie doen dan ook helemaal niets meer.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Uiteraard is het financiële aspect belangrijk. Maar dan niet ieder punt afzonderlijk maar binnen het geheel van mijn energiebudget, voorlopig betaalt de ene energieinvestering de andere. En dat is sluitend. Wat an sich tegenwoordig al een luxe situatie is want veel consumenten kunnen dat niet meer zeggen.multikoe schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:05:
[...]
Ik denk dat @IvoB2 met zijn post bedoelde te zeggen dat het financiele aspect voor hem niet belangrijk is. Ik persoonlijk zou een huis-batterij kopen om zoveel mogelijk gebruik te kunnen maken van hernieuwbare energiebronnen. Niet om geld te besparen maar om het klimaat te sparen. Voor dat laatste wil ik best wel financieel inleveren.
Maart we wijken af van het topic.
On topic, staat hier pas rond 2024 in de planning => bi-directioneel laden zodat de BEV-accu in het geheel kan opgenomen worden.
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2022 09:21 ]
Idd off topic. En staat al allemaal tot in detail uitgelegd in meer relevante topics.DonJuape schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:11:
[...]
Offtopic: Zoals @Tommie12 ook al zegt, hoe ga je die energie-onafhankelijkheid bereiken met een batterij van 10 of 20kWh? Hoe verwarm je je huis en je tapwater (in de winter)?
Ik ga dat hier allemaal niet meer herhalen om vervolgens te worden verwijderd door een moderator. Dat is energieverspilling.
Samengevat: door de combinatie van rechtstreekse zonne-instaling (glas), L/W WP, L/L WP en hout uit lokaal bosbeheer. Een "en/en" verhaal geeft altijd meer kans op slagen dan een "of" verhaal.
[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2022 09:26 ]
Dan weet ik genoeg. Mijn WP verbruikt op jaarbasis 6000kWh voornamelijk in de winter. Er is geen accu of BEV groot genoeg om de winter/zomer PV/WP onbalans op te vangen.IvoB2 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:23:
[...]
Idd off topic. En staat al allemaal tot in detail uitgelegd in meer relevante topics.![]()
Ik ga dat hier allemaal niet meer herhalen om vervolgens te worden verwijderd door een moderator. Dat is energieverspilling.
Alles begint dan ook met het beperken van verbruik.
Wanneer ik all elektric ga (wat ik jaren deed) is mijn totale elektrisch verbruik maar 4500 kWh per jaar.
Dus ver van uitsluitend 6000 kWh voor verwarming. Het vertrekpunt is steeds dat verbruik, productie en opslag in balans moeten zijn. Dat is natuurlijk veel gemakkelijker en betaalbaarder met een laag verbruik dan een hoog verbruik. Het verbruik van de WP voor CV schommelt rond de 2000 kWh en voor SWW een paar 100 kwh.
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2022 09:31 ]
Succes!IvoB2 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:29:
Klopt in jouw situatie.
Wanneer ik all elektric ga (wat ik jaren deed) is mijn totale elektrisch verbruik maar 4500 kWh per jaar.
Dus ver van uitsluitend 6000 kWh voor verwarming. Het vertrekpunt is steeds dat verbruik, productie en opslag in balans moeten zijn. Dat is natuurlijk veel gemakkelijker en betaalbaarder met een laag verbruik dan een hoog verbruik.
Loopt hier al sinds 2014.
De enige reden dat ik nu nog on grid ben is omdat het zo lucratief is (netproduceren, netinjecteren en netsubsidies). Geen technische belemmering. Dat betaalt gewoon mijn investeringen in netonafhankelijkheid terug. Het gekende matheuseffect.
[ Voor 79% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2022 09:37 ]
Maar het blijft een feit dat je de extra injectie(vergoeding) in de zomer goed kan gebruiken om het plaatje te laten kloppen, dan is off-grid gaan een verliespost.IvoB2 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:29:
Klopt in jouw situatie.
Dus ver van uitsluitend 6000 kWh voor verwarming. Het vertrekpunt is steeds dat verbruik, productie en opslag in balans moeten zijn. Dat is natuurlijk veel gemakkelijker en betaalbaarder met een laag verbruik dan een hoog verbruik. Het verbruik van de WP voor CV schommelt rond de 2000 kWh en voor SWW een paar 100 kwh.
Je hebt het waarschijnlijk over de huidige toestand.
Welke de injectievergoeding en de vaste kosten over 10 jaar zijn weet je dus niet.
Ik woon in Vlaanderen en heb (bewust gekozen voor) een digitale meter. Het gaat dan alleen nog over de injectievergoeding die in mijn geval slechts 6,4 c€/kWh bedraagt.
Eigen productie 1:1 salderen gaat dan niet meer op. Wanneer je dat, in Vlaanderen, wenst kan je idd beter niets doen en het net als batterij gebruiken en hopen dat je als laatste aan de beurt komt om verplicht een DM te laten plaatsen. Als is dat, in tegenstelling tot wat velend denken omdat ze niet kunnen rekenen, ook niet gratis en soms zelfs duurder dan te kiezen om af te zien van salderen.
Daarom ben ik dan nu ook semi off grid.
Netverbonden om tegen vergoeding te injecteren en produceren en netgebonden subsidies innen om het financiële plaatje van nieuwe investeringen te doen kloppen.
Technisch klaar om, indien nodig door onvoorziene of wijzigende omstandigheden, full off-grid te gaan.
Het en/en verhaal.
Dat ik, wanneer de huidige toestand nog lang ongewijzigd blijft, daardoor op de lange termijn minder winst in euro maak (wat iets totaal anders is dan verlies) is ingecalculeerd. Je kan in het leven wel veel hebben maar niet alles.
Ik heb, vanuit mijn visie, weinig aan tijdelijk meer winst als op een gegeven moment en onverwacht off-grid wel een noodzaak blijkt te zijn. Daar koop ik dan niets meer mee. Investeren doe je ook best wanneer de markt kalm is en er weinig vraag is. Niet wanneer de nood het hoogst is en/of iedereen achter hetzelfde begint aan te lopen (cfr. de huidige situatie wat betreft PV, WP en thuisaccu's in Vlaanderen). Wachttijden en prijzen lopen dan op voor hetzelfde resultaat.
[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2022 11:53 ]
Ik snap nog steeds niet hoe je in de winter met de WP je huis wilt gaan verwarmen als de PV weinig opbrengt. Je "stookt" blijkbaar veel zuiniger dan ik en dat is prima maar stel je gebruikt in de winter maar 500kWh voor verwarming en tapwater waar haal je dat dan vandaan als je PV 20kWh per dag opbrengt met gunstig weer?IvoB2 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:44:
Welk plaatje?
Je hebt het waarschijnlijk over de huidige toestand.
Welke de injectievergoeding en de vaste kosten over 10 jaar zijn weet je dus niet.
Ik woon in Vlaanderen en heb (bewust gekozen voor) een digitale meter. Het gaat dan alleen nog over de injectievergoeding die in mijn geval slechts 6,4 c€/kWh bedraagt.
Eigen productie 1:1 salderen gaat dan niet meer op. Wanneer je dat, in Vlaanderen, wenst kan je idd beter niets doen en het net als batterij gebruiken en hopen dat je als laatste aan de beurt komt om verplicht een DM te laten plaatsen. Als is dat, in tegenstelling tot wat velend denken omdat ze niet kunnen rekenen, ook niet gratis en soms zelfs duurder dan te kiezen om af te zien van salderen.
Daarom ben ik dan nu ook semi off grid.
Netverbonden om tegen vergoeding te injecteren en produceren en netgebonden subsidies innen om het financiële plaatje van nieuwe investeringen te doen kloppen.
Technisch klaar om, indien nodig door onvoorziene of wijzigende omstandigheden, full off-grid te gaan.
Het en/en verhaal.
Dat ik, wanneer de huidige toestand nog lang ongewijzigd blijft, daardoor op de lange termijn minder winst in euro maak (wat iets totaal anders is dan verlies) is ingecalculeerd. Je kan in het leven wel veel hebben maar niet alles.. Af en toe moet je je winsten veilig stellen en daardoor een deel virtuele winst laten liggen. Wie altijd streeft naar uitsluitend winstmaximalisatie loopt steeds een hoger risico om vroeg of laat ook plots alles te verliezen.
Ik heb, vanuit mijn visie, weinig aan tijdelijk meer winst als op een gegeven moment en onverwacht off-grid wel een noodzaak blijkt te zijn. Daar koop ik dan niets meer mee. Investeren doe je ook best wanneer de markt kalm is en er weinig vraag is. Niet wanneer de nood het hoogst is en/of iedereen achter hetzelfde begint aan te lopen (cfr. de huidige situatie wat betreft PV, WP en thuisaccu's in Vlaanderen). Wachttijden en prijzen lopen dan op voor hetzelfde resultaat.
Zelfs met een thuisaccu plus gebruik maken van vehicle to load of vehicle to grid lukt dat toch niet?
Het antwoord stond er al hoor.
Wanneer je me off topic wil blijven dwingen, mij niet gelaten/ Ik verwijs naar ons eerder gesprek:
DonJuape schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:11:
[...]
Offtopic: Zoals @Tommie12 ook al zegt, hoe ga je die energie-onafhankelijkheid bereiken met een batterij van 10 of 20kWh? Hoe verwarm je je huis en je tapwater (in de winter)?
Bij off grid zet je in op wat op het gewenste ogenblik het meest rendeert en voorhanden is.quote: IvoBIdd off topic. En staat al allemaal tot in detail uitgelegd in meer relevante topics.![]()
Samengevat: door de combinatie van rechtstreekse zonne-instaling (glas), L/W WP, L/L WP en hout uit lokaal bosbeheer. Een "en/en" verhaal geeft altijd meer kans op slagen dan een "of" verhaal.
In een alles of niets verhaal werkt off grid uiteraard niet.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2022 12:35 ]
Ah. Houtstook, zeg dat dan meteen. Sorry dat ik dat niet meteen zag, wellicht het "samengevat" gedeelte later toegevoegd in een wijziging?IvoB2 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:22:
[...]
Het antoord stond er al hoor.![]()
[...]
[...]
Bij off grid zet je in op wat op het gewenste ogenblik het meest rendeert en voorhanden is.
In een alles of niets verhaal werkt off grid uiteraard niet.
[ Voor 12% gewijzigd door DonJuape op 26-08-2022 12:26 ]
Wat ik waneer gewijzigd heb hou ik niet bij. Het is en was gewoon off topic.
En niet alleen houtstook. Dat is slechts een onderdeel van de combinatie.
De eerste optie om te verwarmen is rechtstreekse zonne-instraling. Dat werkt ook zeer goed in de winter bij vriesweer waarbij je meestal open luchten hebt (in dit geval een thuiskantoor hoofdzakelijk bestaande uit driedubbel glas en een leefruimte met een ZZO gevel idem. Door isolatie en aangrenzende binnenmuren koelt het in de andere ruimten met kleine vensters (juist tegen de opwarming in de zomer) zelden af onder de 16°C.
En neen, het is geen daartoe gebouwde nieuwbouwwoning (in dat geval zou ze passief zijn) maar een meerjarig renovatieproject van een bij aanvang uitgewoonde vakantiewoning uit de jaren negentig van vorige eeuw.
Het feit blijft dat het wel degelijk mogelijk is.
Je moet gewoon niet vertrekken van een punt dat iets onmogelijk is maar gewoon toewerken naar het punt dat je wil bereiken.
[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2022 12:37 ]
Duidelijk. Ik raakte in verwarring door de combinatie "full electric" en "off-grid".IvoB2 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:32:
Dat stond er dan ook allemaal al. Vandaar dat ik mijn eerdere toelichting nog eens geciteerd had.
Wat ik waneer gewijzigd heb hou ik niet bij. Het is en was gewoon off topic.
En niet alleen houtstook. Dat is slechts een onderdeel van de combinatie.
De eerste optie om te verwarmen is rechtstreekse zonne-instraling. Dat werkt ook zeer goed in de winter bij vriesweer waarbij je meestal open luchten hebt (in dit geval een thuiskantoor hoofdzakelijk bestaande uit driedubbel glas en een leefruimte met een ZZO gevel idem. Door isolatie en aangrenzende binnenmuren koelt het in de andere ruimten met kleine vensters (juist tegen de opwarming in de zomer) zelden af onder de 16°C.
En neen, het is geen daartoe gebouwde nieuwbouwwoning (in dat geval zou ze passief zijn) maar een meerjarig renovatieproject van een bij aanvang uitgewoonde vakantiewoning uit de jaren negentig van vorige eeuw.
Het feit blijft dat het wel degelijk mogelijk is.
Je moet gewoon niet vertrekken van een punt dat iets onmogelijk is maar gewoon toewerken naar het punt dat je wil bereiken.
En inderdaad off topic dus dit zal straks allemaal wel verdwijnen en dat is prima
My bad.DonJuape schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:14:
[...]
Duidelijk. Ik raakte in verwarring door de combinatie "full electric" en "off-grid".
En inderdaad off topic dus dit zal straks allemaal wel verdwijnen en dat is prima
Ter verduidelijking:
Ik ben full electric gegaan al de jaren dat we hier nog konden salderen. Productie jaarlijks tussen de 4800 en 5300 kWh. Verbruik jaarlijks (WP incl.) rond de 4500 - 4800 kWh met binentemp 24/7 tussen de 19 en 21°C want toch energie genoeg (gesaldeerd). Vandaar dat ik exact weet wat de benodigdheden zijn voor full elektric.
Mijn jaarlijks basis comfortverbruik (elektrisch maar zonder laadpaal BEV en WP in de periode tussen eind november en half februari) bedraagt een 2200 kWh. Dat is dus wat ik off-grid echt nodig heb en daarvoor moet niet de opslagcpaciteit van 15,4 kWh verdubbelen maar de productie van 5,6 kWp naar een 11 kWp (in de praktijk wat er dan technisch max. op het dak kan, nu is dat al 12 kWp).
Technisch is dat laatste dus ook geen probleem meer. De technek zal eerder nog efficiënter worden dan terug afnemen.
Omdat ik nu met ruime subsidies kon overschakelen van salderen naar digitale meter met gemeten afname en injectie (dat voor verbruik in mijn geval trouwens voordeliger is dan nog te salderen, zelfs zonder subsidies) heb ik daar gebruik van gemaakt om zonder persoonlijk (financieel) risico de theorie een paar jaar in de praktijk uit te testen.
Eerste slotsom is dat - voor ons - 15,3 kWh opslag ruim voldoende is (waar ik volgens de theorie eerst nog uitging van 30 kWh). Vandaar het matheuseffect.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2022 13:37 ]
Het wordt wat duidelijker.IvoB2 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:31:
[...]
My bad.
Ter verduidelijking:
Ik ben full electric gegaan al de jaren dat we hier nog konden salderen. Productie jaarlijks tussen de 4800 en 5300 kWh. Verbruik jaarlijks (WP incl.) rond de 4500 - 4800 kWh met binentemp 24/7 tussen de 19 en 21°C want toch energie genoeg (gesaldeerd). Vandaar dat ik exact weet wat de benodigdheden zijn voor full elektric.
Mijn jaarlijks basis comfortverbruik (elektrisch maar zonder laadpaal BEV en WP in de periode tussen eind november en half februari) bedraagt een 2200 kWh. Dat is dus wat ik off-grid echt nodig heb en daarvoor moet niet de opslagcpaciteit van 15,4 kWh verdubbelen maar de productie van 5,6 kWp naar een 11 kWp (in de praktijk wat er dan technisch max. op het dak kan, nu is dat al 12 kWp).
Technisch is dat laatste dus ook geen probleem meer. De technek zal eerder nog efficiënter worden dan terug afnemen.
Omdat ik nu met ruime subsidies kon overschakelen van salderen naar digitale meter met gemeten afname en injectie (dat voor verbruik in mijn geval trouwens voordeliger is dan nog te salderen, zelfs zonder subsidies) heb ik daar gebruik van gemaakt om zonder persoonlijk (financieel) risico de theorie een paar jaar in de praktijk uit te testen.
Eerste slotsom is dat - voor ons - 15,3 kWh opslag ruim voldoende is (waar ik volgens de theorie eerst nog uitging van 30 kWh). Vandaar het matheuseffect.
Dan een tip: je kan je toekomstige investeringen nog sneller bij elkaar sparen als je Ecopower er uit gooit en aansluit bij Bolt Energies. Dat is ook volledig groen, en je kan zelfs je producent kiezen voor de momenten dat je stroom nodig hebt, en je wordt mini-opwekker.
Injectie: 20ct
Afname: ca 45ct
Daar ligt de injectieprijs heel wat hoger dan 20 c€/kWh (Epex DA) en afname heb ik het grootste deel van het jaar toch niet.
Ik ben overigens al decennia lang max. aandeelhouder van Ecopower want hun model spreekt me aan.
Ik moet niet uit alles het onderste uit de kan halen.
Wanneer je dat wil kan je beter twee EAN nummers aanvragen en een afzonderlijk hoog injectiecontract afsluiten en een afzonderlijk laag afnamecontract.
Bijkomend voordeel van Ecopower is dat ze een zeer transparante all in tartiefstructuur hebben met een vaste prijs (ook in de winter!) en geen variabel tarief waar je, bij wijze van spreken, een master in de wiskunde voor nodig hebt om je werkelijke kost te kunnen aanrekenen. Je betaalt er ook geen voorschotten wanneer niet nodig. En niet, zoals bij Bolt, vaste maandelijkse kosten die doorwegen bij een lage afname.
De meeste mensen staren zich blind op het feit dat de injectie redelijk laag is maar dat hun energiecomponent dat eveneens is. Ze wekken immers de eigen stroom grotendeels zelf op en verdelen dit terug onder de aandeelhouders. De winst (na afhouding van werkingskosten en investeringen) wordt dan ook nog niet eens naar derden doorgesluisd maar terug verdeeld onder de consumenten. In feite echt energiedelen voor het door de netbeheerders werd ingevoerd.
De afnameprijs van Bolt die je toont is een momentopname en geen vaste prijs voor een periode.
Maar een variabel tarief. Voor Aug 22 betekent dat een energiecomponent van 22,87 c€kwh + 14,99 c€/kwh kosten + abbo 73,44 €/jaar (wat in mijn geval een virtuele afnameprijs van 51,45 c€/kWh zou betekenen bij een injectieprijs van 18,79 c€) berekend aan de Belpex aan 193,92€/MWh.
Ter vergelijking, de energiecomponent bij Ecopower bedraagt voor de laatste 6 maanden van 2022 vast 12,7942 c€/kWh.
De lagere (vaste) injectievergoeding tov de lagere (vaste) afnameprijs van Ecopower tov de hogere (variabele) injectievergoeding en hogere (variabele) afnameprijs bij Bolt is de risicopremie die ik bij Ecopower betaal voor een semi vaste prijs. Of Bolt tussen twee meteropnames effectief goedkoper zal zijn weet je immers pas bij de afrekening.
edit: om het wat begrijpelijker te maken: ik neem tot 31/12 stroom af aan 27,78 c€/kWh en injecteer via de laadpaal zoveel mogelijk aan 36 c€/kWh. Dus persoonlijk geen nood aan een ander energiecontract.
[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2022 16:12 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 26-08-2022 17:57 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP
[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 26-08-2022 22:58 ]
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ben niet van plan bij te houden wat ik wanneer geladen heb en hoef ook geen authenticatie of loadbalancing (3x 35A aansluiting) dus heb besloten een 3 fase CEE contact te plaatsen en voor een mobiele 11kW lader te gaan.
Enige functionaliteit die ik gebruik is laadtijdstip en evt laadstroom en dat kunnen zowel de auto als de mobiele laders regelen.
Aangezien een rode 3x 16A CEE stekker standaard geen (betrouwbare) vergrendeling heeft en er altijd spanning op de contacten staat ben ik voor een socket met schakelaar, vergrendeling en IP67 rating gegaan
Had al een bestaand buiten stopcontact dus bedrading opnieuw getrokken en alles aangesloten op een 3fase automaat en aardlek en klaar.
![]() | ![]() |
Qua lader wat onderzoek gedaan (zit in de elektronica) en ga voor een Allieexpress variant van €300 incl €30 korting en 10m kabel (kabel langer dan 5-7,5m lijkt sowieso zeldzaam). Met 5 meter kabel zelfs rond de €250 verkrijgbaar.
Er is een type dominant en die wordt met duizenden per maand verkocht bij honderden shops en goed beoordeeld.
Qua binnenwerk ziet hij er betrouwbaar uit en zoveel kan er ook weer niet mis gaan aangezien de kracht groep ook op een aardlek + automaat zit en de auto zelf het eigenlijke laden doet.
Totaal voor €400 klaar ipv €1000-1500.
[ Voor 3% gewijzigd door GG85 op 27-08-2022 13:07 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP
Had liever anders gezien maar daar zat al een bestaand stopcontact dus dan had ik een doos moeten plaatsen en buis naar boven toe.Taro schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:06:
@GG85 Zitten in dit geval water en elektriciteit niet té dicht bij elkaar? Ja, IP67 is fijn, maar toch...
Toch vrij zeldzaam dat je die 3x35A op een normale huisaansluiting echt nodig hebt. Meestal is dat met een beetje slim verdelen van de stroomvreters over de groepen en in de tijd wel te voorkomen.
Als dat in jouw geval ook zo is dan is je laadpunt wellicht voordelig, maar betaal je, althans in NL wel misschien onnodig jaarlijks rui € 800 meer voor de capaciteit van de aansluiting.
Los daarvan is een vaste kabel prettiger in gebruik dan socket, maar dat is te overzien.
Dat klopt, is ook bijzonder en weet niet waarom. Grap is dat de meterkast 3x40A is en er op de verzegelde kast van de hoofdzekering een sticker zit met 3x35A afgezekerd.eltron schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:42:
@GG85 je geeft aan dat je toch al 3x35A hebt, maar niet geheel duidelijk waarom.
Toch vrij zeldzaam dat je die 3x35A op een normale huisaansluiting echt nodig hebt. Meestal is dat met een beetje slim verdelen van de stroomvreters over de groepen en in de tijd wel te voorkomen.
Als dat in jouw geval ook zo is dan is je laadpunt wellicht voordelig, maar betaal je, althans in NL wel misschien onnodig jaarlijks rui € 800 meer voor de capaciteit van de aansluiting.
Los daarvan is een vaste kabel prettiger in gebruik dan socket, maar dat is te overzien.
Ik betaal alleen al sinds ik hier woon (sinds 2018, huis uit 2006, nieuwe meterkast in 2014 wegens gesprongen waterleiding) maar vastrecht voor 3x25A (standaard tarief dus).
Beetje bijzondere situatie maar betaal dus zeker niet extra maar heb wel soort van extra capaciteit. Niet dat het nodig is want 2x25A is ook genoeg maar ga geen slapende honden wakker maken.
Ik heb nu 2 van die Modbus kWh meters besteld voor de zonnepanelen groep en de laadpaal groep om dat te kunnen meten en later als de saldering wegvalt ook te kunnen sturen.
Alleen met al die energiemeter zie je door de bomen het bos niet meer, iemand daar een goede tip voor? Zat aan de CEMM Plus te denken, heb veel topics gelezen inmiddels maar behoorlijk veel informatie om op een rijtje te zetten.
Ik reageer even op een oud bericht (ben de hele thread aan het doorlezen), maar ik had dezelfde vraag: kun je met minder dan 1.4 kW zonnestroomoverschot laden via Zappi? Ik dacht dat het niet kon, totdat iemand gisteren op een e-Niro-forum dit schreef:eltron schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:52:
[...]is vanaf 1,4 op 1F dus bij 3F lader is dat x3
Zappi (3F) kan afschakelen naar 1F 1,4 zodat je al vanaf 1,4 kW overschot op zonnestroom kunt laden.
Does it have the means to select Low/Medium/High(normal) AC charging rates? My 2020 (single phase OBC 7kW) does and it’s a total revelation when solar charging via Zappi. It means I can continue charging through cloudy days at just 650W instead of the usual standard minimum cut off of 1.4kW.
Dus ja, kun je op 650W laden via Zappi als je je EV op een lager laadvermogen instelt? We hebben maar een 3kWp installatie, en zouden graag met zonnestroomoverschot laden (we hebben geen haast, auto staat vaak dagen stil). Maar als dat al onder de 1.4kW stopt, dan is het niet echt de moeite.
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen