Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Makrolon schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:31:
[...]

Hoe dik en lang is de kabel? En hoe loopt die?

Ik verwacht dat ze niet dunner dan 2,5mm2 hebben toegepast. Dat moet tenzij een hele lange kabel route echt makkelijk 16 ampère kunnen hebben hoor.
Tja, in theorie zou dat moeten. Maar "meten is weten" en als de thermometer bijna de 60 graden aantikt als ik de kabel meet, dan heb ik er niet heel veel vertrouwen in.
Het uiteinde van de kabel uit de muur is dit type: XMvK kabel 5X2,5mm. Deze zit in een zeer krappe PVC buis vanuit de meterkast, via plafond naar de binnenmuur in mijn garage. Hoe deze precies loopt, weet ik dus niet.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Makrolon schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:29:
[...]

Je weet dat je er dan wel rekening mee zult moeten houden als je 11kw wil laden? Bv alleen snachts laden of niet laden als je gaat koken.

Ik vind het mooier dat de laadpaal niet afhankelijk is van de info die de slimme meter stuurt. Die CT klemmen werken altijd en geven nauwkeurigere info dan de pq poort. Ook per fase e.d.
En als ze eenmaal zitten zitten ze hè ;) hoef je er niet meer bij.
Maar ik wil thuis helemaal niet 11 kW laden. Ik woon in Vlaanderen en heb een monofase installatie. :)

Inderdaad, wanneer je nog voldoende plaats hebt in de automatenkast is het een non-issue. Maar dat is hier al niet het geval. Soit, we bezien het wel tegen dat het zo ver zou zijn.
Voorlopig nog altijd geen probleem met laadpaal ingesteld op 17A (op PV laden) en een hoofdautomaat van 63 A en een remautomaat van 40A.

[ Voor 101% gewijzigd door IvoB2 op 16-08-2022 16:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:01
Makrolon schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:29:
[...]

Je weet dat je er dan wel rekening mee zult moeten houden als je 11kw wil laden? Bv alleen snachts laden of niet laden als je gaat koken.

Ik vind het mooier dat de laadpaal niet afhankelijk is van de info die de slimme meter stuurt. Die CT klemmen werken altijd en geven nauwkeurigere info dan de pq poort. Ook per fase e.d.
En als ze eenmaal zitten zitten ze hè ;) hoef je er niet meer bij.
Een recente meter geeft ook verbruik per fase weer via P1 en een meter zal zeker nauwkeuriger zijn dan een goedkope CT klem met een 5-10% afwijking. CT is zeker prima hoor, maar een P1 poort ook.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Inspired schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:27:
[...]

Een recente meter geeft ook verbruik per fase weer via P1 en een meter zal zeker nauwkeuriger zijn dan een goedkope CT klem met een 5-10% afwijking. CT is zeker prima hoor, maar een P1 poort ook.
Echter een DSMR 4 meter maar 1 x per 10 seconden (die overigens ook per fase rapporteert). Dan moet je inderdaad helemaal recent zijn en een V5 meter hebben.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:34
IvoB2 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:22:
[...]

.... Ik neem aan dat de gebruiker wel eens een zonnig WE thuis is dus dan kan er altijd op zonnestroom geladen worden (en vergoed door de werkgever :+ ).
Zolang je nog 100% kan salderen (nog 3jr toch?) biedt dat toch geen voordelen? Of je die kWh zonnestroom nou in je auto stopt of teruglevert aan het net, financieel geen verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hangt (weer) van de individuele situatie af.
Ik krijg momenteel 6,4 c€ voor injecteren in het net en 36 c€/kWh voor injecteren in de BEV.
Aanzienlijk verschil toch?
Bovendien is salderen in Vlaanderen niet kosteloos. Je kan dan wel 1:1 salderen (iedere kWh die je opwekt mag je tussen twee meteropnames terug gratis opnemen van het net maar je betaalt er enerzijds een forfaitair tarief voor berekend op de max. kVA van de omvormer en anderzijds sta je alles wat je in die periode niet verbruikt gratis af.
Niet salderen is geen forfaitaire kost. Je betaalt dan wel de afname maar krijgt ook de injectie vergoed.
Bij salderen is de kWh cost dan de forfaitarie kost gedeeld door het aantal verbruikte kWh.
Bij injecteren de geladen kWh van de PV minus de "verloren" injectievergoeding.

[ Voor 64% gewijzigd door IvoB2 op 16-08-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:32
RF1000 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:18:
[...]

Zolang je nog 100% kan salderen (nog 3jr toch?) biedt dat toch geen voordelen? Of je die kWh zonnestroom nou in je auto stopt of teruglevert aan het net, financieel geen verschil
klopt, pas vanaf 1-1-2025 en dan ook nog met uitfasering. Maar ik gok dat de gemiddelde paal een langere levensduur heeft. Ik hoop zelf bijvoorbeeld dat mijn volgende EV dan ook V2H/G heeft.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Met een gemiddelde thuislaadpaal ben je weinig met een BEV met V2X.
Je zal de huidige laadpaal dan toch moeten vervangen door een bi-directioneel exemplaar.

[ Voor 50% gewijzigd door IvoB2 op 16-08-2022 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 30-09 19:10
[...]

Dat nog 3 jaar salderen werkt alleen als jouw lokale stroomnet dat aan kan. Dat is op steeds minder plekken het geval, het net raakt overbelast, je panelen schakelen af en je wekt niets meer op en saldeert dus ook niets meer. Om dit te voorkomen is het ook nu al slim om waar mogelijk wel je eigen opgewekte stroom in de batterij te stoppen in plaats van teruglevering aan het net.
Het is niet voor niets dat de netwerkbeheerders er voor pleiten om het salderen versneld af te schaffen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Laatst online: 15:04
[...]

Hier is het overdag terug leveren en in de nacht laden op nachtstroom.

En overdag is de auto toch niet thuis, dus laden op zonnestroom gaat dan niet.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Erwin_83 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:40:
[...]

7-dagen per week? dan krijg ik bijna medelijden.
Veel EV-rijders hebben aan 1-2 keer per week laden voldoende en staat auto ook wel 2-3 dagen per week overdag thuis.
Maar ieder heeft zo zijn/haar eigen specifieke situatie dus kan ik ook voor een ander niet invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Laatst online: 15:04
eltron schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:03:
[...]

7-dagen per week? dan krijg ik bijna medelijden.
Veel EV-rijders hebben aan 1-2 keer per week laden voldoende en staat auto ook wel 2-3 dagen per week overdag thuis.
Maar ieder heeft zo zijn/haar eigen specifieke situatie dus kan ik ook voor een ander niet invullen.
Mijn auto staat meer thuis tegenwoordig, met ander werk kan ik vaak met de fiets. Maar dat is nog een benzine auto.

De benzine slurper van mijn vrouw is vervangen voor een Corsa E. Hoeft niet elke nacht aan de lader, maar is wel elke dag op pad. Werk in de kinderopvang, dus geen thuiswerk optie en een paarden hobby buiten het dorp.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Erwin_83 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:40:
[...]

Hier is het overdag terug leveren en in de nacht laden op nachtstroom.

Inderdaad.
Maar ook dat is voor iedereen anders.
Wij hebben om te beginnen al nooit 7/7 gewerkt en waar het even kan nemen we de e-fiets ipv de e-auto :+
Hier al twee jaar overgeschakeld op 90% thuiswerk.
En uiteraard kan dat niet voor iedere job.
Maar als het goed weer is (en de zon dan meestal schijnt) doen wij ook zoveel mogelijk met de e-fiets zodat de auto kan geladen worden met PV-stroom (en daarna eventueel uitgeleend aan andere gezinnen binnen de familie).
Ook wel het voordeel dat zowel de e-fiets als de BEV op het werk kan geladen worden (al trachten we dat uiteraard voor de BEV zoveel mogelijk te vermijden).
En wanneer de solcast voor de volgende dag meer instraling voorspeld dan de thuisaccu kan verstouwen durven we de inhoud in de nacht nog wel eens dumpen in de accu van de BEV. Deze heeft immers veel meer capaciteit dan deze van de thuisaccu.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 17-08-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E Niro
  • Laatst online: 23-08-2022
DonJuape schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:04:
[...]

Als de Zappi dan afzekert met 3x32A kun je je PV overschot tussen de 1,4kW en 7,4kW laden op 1 fase.
Andere laadpunten die op PV overschot kunnen laden, laden op 3 fasen en dan tussen de 4,2kW en 11kW.
Gezien ons klimaat is die lage drempel van 1,4kW prettig en meer dan 7,4kW niet nodig (tenzij je echt heel veel zonnepanelen hebt en dan zou je in de zomer de ECO modi op 3 fase kunnen zetten en 's winters weer terug).
Mijn Zappi laad in 1fase eco of eco+ stand op minimaal 1,1 kw - 1,2kw. En in 3fase rond de3,6kw.
Overal lees en hoor je dat minimaal 1,4kw vereist is per fase. Iemand een idee hoe dit komt? Ergens een instelling die niet goed staat? Want 1,1 - 1,2 vind ik toch echt wel te laag voor mijn EV.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Omdat de meeste omvormers van een BEV min. 6A vragen om het laadprotocol op te starten.
6 x 230 = 1,38 kW en X3f = 4 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E Niro
Dat snap ik IvoB2. Maar waarom gaat mijn zappi hier nog onder. Bij mij laad hij op het minimum niet aan de vereiste 1,38kw. Maar aan 1,1kw. Dit is te weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sorry, verkeerd begrepen.
Geen idee hoe een Zappy werkt.
Is er geen instelling waar je de waarden per A kan instellen?

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 17-08-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
E Niro schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:50:
Dat snap ik IvoB2. Maar waarom gaat mijn zappi hier nog onder. Bij mij laad hij op het minimum niet aan de vereiste 1,38kw. Maar aan 1,1kw. Dit is te weinig
Kan zowel aan instelling Zappi als aan instelling auto liggen, of combinatie hiervan en last but not least ook nog aan de beschikbare overproductie van de zonnepanelen.
ik zou gewoon de handleiding van beide (Zappi en auto) er even bij pakken en kijken waar de instellingen van de laadstroom te beïnvloeden zijn en even langslopen hoe dat bij jou is ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Een e-Niro heeft geen A-instelling.
Hij laadt op aan 100%, 90 of 60% van de Ampère-instelling op de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

E Niro schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:50:
Het ligt aan je EV. Gezien je nick heb je een eNiro. Die heb ik ook en die gaat wat onder de 1,4kW. Het ligt meestal niet aan het laadpunt want dat levert gewoon wat de EV vraagt (eventueel is het maximum wel beperkt i.v.m. LB of laden op PV overschot etc.).
Je zou in ECO mode kunnen gaan laden dan heb je altijd minimaal 1,4kW alleen haalt hij dat dan van het net als je panelen minder dan 1,4kW leveren. Mogelijk is dat dus niet wat je wilt.
Voordeel van de ECO mode is dat je dat minimale niveau zou kunnen verhogen ergens in de PWM settings van de Zappi. Nog niet geprobeerd overigens.

[ Voor 24% gewijzigd door DonJuape op 17-08-2022 19:41 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[quote]DonJuape schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:35:
[...]

Het ligt aan je EV. Gezien je nick heb je een eNiro. Die heb ik ook en die gaat wat onder de 1,4kW. Het ligt meestal niet aan het laadpunt want dat levert gewoon wat de EV vraagt (eventueel is het maximum wel beperkt i.v.m. LB of laden op PV overschot etc.).
Mijn e-Niro vraagt nochtans helemaal niets aan de laadpaal.
Er gaat, volgens de instelling in de Niro - er zijn er maar drie, vanuit de laadpaal 100%, 90% of 60% van de instelling in de laadpaal naar de EV.
Bij mij is dat bv manueel ingesteld op 17A (van max 32A) en dat is dan telkens 100/90/60 % van 17A.

Eigenlijk zou je dus eigenlijk moeten nagaan wat eco/ eco+ in Ampère geeft in de Zappi en dan dit naar eigen behoefte manueel aanpassen (zoals je al aangaf in de PWM settings).
Dan weet je vervolgens ook met welke waarde de 3 settings in de e-Niro overeenkomen.

Kleine kanttekening: je hebt in de e-Niro 2 instellingen: stationair en draagbaar. Normaal slaat dit op laadpaal en granny. Maar wanneer de instellingen op de laadpaal een laag vermogen hebben "denkt" de e-Niro nog al eens dat het een granny is en pakt hij de settings ingesteld in "draagbaar".

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 17-08-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

IvoB2 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:04:
[quote]DonJuape schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:35:
[...]

Mijn e-Niro vraagt nochtans helemaal niets aan de laadpaal.
Er gaat, volgens de instelling in de Niro - er zijn er maar drie, vanuit de laadpaal 100%, 90% of 60% van de instelling in de laadpaal naar de EV.
Bij mij is dat bv manueel ingesteld op 17A (van max 32A) en dat is dan telkens 100/90/60 % van 17A.

Eigenlijk zou je dus eigenlijk moeten nagaan wat eco/ eco+ in Ampère geeft in de Zappi en dan dit naar eigen behoefte manueel aanpassen (zoals je al aangaf in de PWM settings).
Dan weet je vervolgens ook met welke waarde de 3 settings in de e-Niro overeenkomen.

Kleine kanttekening: je hebt in de e-Niro 2 instellingen: stationair en draagbaar. Normaal slaat dit op laadpaal en granny. Maar wanneer de instellingen op de laadpaal een laag vermogen hebben "denkt" de e-Niro nog al eens dat het een granny is en pakt hij de settings ingesteld in "draagbaar".
Nog nooit wat met de laadinstellingen van de Niro gedaan. Verder heeft de Zappi een ECO en ECO+ mode en geen ECO++ mode. Tenslotte bepaalt de EV wel degelijk met welk vermogen er wordt geladen en beperkt het laadpunt de bovengrens (voor LB en laden op overschot e.d.).

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E Niro
We hebben hier 3x32A. Dus dat hij niet meer kan trekken ivm LB lijkt me niet. Hij doet het ook in eco stand. Niet enkel in eco+. Dus ook niks te maken met te weinig opbrengst.

Ik heb de PWM instellingen gelijk hier gezegd een beetje aangepast en nu lijkt het mij wel in orde te zijn :)

Nog een andere vraag. In de ochtend is er te weinig opbrengst om in 3fase te laden. Dus laden we eco in 1 fase. Maar vanaf het middaguur tot ongeveer 17h wekken we ongeveer 5,5kw tot 7kw op met de panelen. Dan lijkt het me beter om op te laden in 3fase ivm de spanning op de fases hier in de straat. Kan de zappi zich automatisch omschakelen boven een bepaalde waarde naar 3fase laden? Ik lees regelmatig dat hij dat zou moeten kunnen. Maar nergens hoe dat het zou werken. Ook in de handleiding vind ik het niet. Hier lijken me veel zappi gebruikers te zitten?

Als ik hem trouwens op 1fase laat laden bij een hoge opbrengst. Tussen de 5kw en 6kw. Dan springt de laadpaal regelmatig af. Slecht spanningsbereik zegt hij dan. Ook bij grote schommelingen qua zonnepanelen opbrengst(wolken-zon-wolken-zon).
Terwijl we deze waardes normaal met onze 3x32A makkelijk zouden moeten kunnen laden. De kabel naar de laadpaal is ook dik genoeg voorzien.
Iemand ooit deze problemen gehad? Vandaar ook dat op 3fase laden in de namiddag beter is dan op 1fase hier. Anders valt hij regelmatig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E Niro
Ik heb al veel opgezocht en gelezen ivm de zappi. Ook al een aantal instellingen kunnen aanpassen. Maar ondertussen ken ik er al meer van dan mijn installateur... Dus daar kan ik niet echt ten rade gaan :) Vandaar mijn vragen hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

E Niro schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:48:
We hebben hier 3x32A. Dus dat hij niet meer kan trekken ivm LB lijkt me niet. Hij doet het ook in eco stand. Niet enkel in eco+. Dus ook niks te maken met te weinig opbrengst.
Er lopen 2 discussies door elkaar. Jouw probleem was dat hij lager ging in vermogen dan je wilde en dat komt door de EV (de eNiro).
Dat een EV een bepaald hoog vermogen vraagt en dat hij dat niet krijgt van de laadpaal (vanwege bijvoorbeeld LB) is een algemene opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:42

Ik heb de PWM instellingen gelijk hier gezegd een beetje aangepast en nu lijkt het mij wel in orde te zijn :)

Nog een andere vraag. In de ochtend is er te weinig opbrengst om in 3fase te laden. Dus laden we eco in 1 fase. Maar vanaf het middaguur tot ongeveer 17h wekken we ongeveer 5,5kw tot 7kw op met de panelen. Dan lijkt het me beter om op te laden in 3fase ivm de spanning op de fases hier in de straat. Kan de zappi zich automatisch omschakelen boven een bepaalde waarde naar 3fase laden? Ik lees regelmatig dat hij dat zou moeten kunnen. Maar nergens hoe dat het zou werken. Ook in de handleiding vind ik het niet. Hier lijken me veel zappi gebruikers te zitten?

Als ik hem trouwens op 1fase laat laden bij een hoge opbrengst. Tussen de 5kw en 6kw. Dan springt de laadpaal regelmatig af. Slecht spanningsbereik zegt hij dan. Ook bij grote schommelingen qua zonnepanelen opbrengst(wolken-zon-wolken-zon).
Terwijl we deze waardes normaal met onze 3x32A makkelijk zouden moeten kunnen laden. De kabel naar de laadpaal is ook dik genoeg voorzien.
Iemand ooit deze problemen gehad? Vandaar ook dat op 3fase laden in de namiddag beter is dan op 1fase hier. Anders valt hij regelmatig uit.
Automatisch schakelen tussen 1 en 3 fasen is er nog niet: https://myenergi.info/swi...-phase-loading-t3596.html

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Dat kan de Zappi niet automatisch. Staat wel regelmatig op de wish-list op het Zappi forum.
Maar in jouw geval heb je dat ook niet nodig want je kunt tot 7,4kW laden op 1 fase (hoogstwaarschijnlijk). Met je spanning in the straat heb je natuurlijk wel een punt hoewel je er van uit mag gaan dat de panelen in je straat verdeeld zijn over de 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ik zou contact opnemen met Myenergi hierover, zou volgens mij gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Systemadmin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-09 14:10
Weet toevallig iemand hoe ik met mijn Alfen laadpaal met de backoffice van E-Flux de auto van de zaak kan laden met de pas van mijn werkgever en een privé auto kan laden zonder dus (extra) te hoeven betalen (ik heb een afgesproken hoger tarief voor mijn werkgever)?

• arno.stolk
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-08 09:46
Vraagje over mobiele laadkabels.
Ik ben op zoek naar een mobiele laadkabel. De laadsnelheid moet instelbaar zijn van 6A tot 10 of 13A. De maximale laadsnelheid maakt me eigenlijk niet uit, wel dat het instelbaar is en dat 6A en 10A mogelijke snelheden zijn.

Nu worden er veel mobiele laadkabels aangeboden van 200-250 euro, maar ook van 400-450 euro. Ik hoef zeker niet voor de goedkoopste te gaan, maar vraag me wel af of wat er beter is aan een mobiele laadkabel van 450 euro ten opzichte van 1 van 250 euro.
Kan iemand voor mij duiden wat het verschil in prijs tussen mobiele laadkabels rechtvaardigt en of dat ook echt nuttig is als je met max 10A gaat laden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
arno.stolk schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:25:
Vraagje over mobiele laadkabels.
Ik ben op zoek naar een mobiele laadkabel. De laadsnelheid moet instelbaar zijn van 6A tot 10 of 13A. De maximale laadsnelheid maakt me eigenlijk niet uit, wel dat het instelbaar is en dat 6A en 10A mogelijke snelheden zijn.

Nu worden er veel mobiele laadkabels aangeboden van 200-250 euro, maar ook van 400-450 euro. Ik hoef zeker niet voor de goedkoopste te gaan, maar vraag me wel af of wat er beter is aan een mobiele laadkabel van 450 euro ten opzichte van 1 van 250 euro.
Kan iemand voor mij duiden wat het verschil in prijs tussen mobiele laadkabels rechtvaardigt en of dat ook echt nuttig is als je met max 10A gaat laden?
De hele goedkope laders zijn vaak Ali dingen zonder enig keurmerk. Hoeft niet een probleem te zijn overigens maar ik zou persoonlijk zo'n ding niet gebruiken. Je kunt het aantal A niet via de auto aanpassen?

• arno.stolk
Inspired schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:27:
[...]

De hele goedkope laders zijn vaak Ali dingen zonder enig keurmerk. Hoeft niet een probleem te zijn overigens maar ik zou persoonlijk zo'n ding niet gebruiken. Je kunt het aantal A niet via de auto aanpassen?
Maar is 250 euro te goedkoop voor een mobiele laadkabel? Want heel veel webshops hebben alleen maar laadkabels in die prijs range, maar als ik een mobiele laadkabel van Renault (want ik heb een renault) koop, ben ik 500 euro kwijt.

Ik kan de laadsnelheid helaas niet aanpassen in de auto. Misschien tijd voor een feature request...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:21
arno.stolk schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:37:
[...]

Maar is 250 euro te goedkoop voor een mobiele laadkabel? Want heel veel webshops hebben alleen maar laadkabels in die prijs range, maar als ik een mobiele laadkabel van Renault (want ik heb een renault) koop, ben ik 500 euro kwijt.

Ik kan de laadsnelheid helaas niet aanpassen in de auto. Misschien tijd voor een feature request...
Zo simpel is het wel.
Alles komt uit China, behalve de 1st party laadkabels.
Dus of je koopt van een Renault, VW, MG, Tesla. Of je koopt een chinese kabel.
Nu zijn er ook enkele die niet in 1 van beide groepen passen, maar die zijn vaak dan nog duurder omdat die zichzelf speciaal vinden, denk bijvoorbeeld aan de JuiceBooster.

Als je een link stuurt of afbeelding van de laadkabel die je wilt kopen die niet van een autobedrijf is kan ik je met 90% zekerheid zeggen dat ik je een link kan sturen naar exacte dezelfde kabel op ali.

(ik heb een jaar lang een Ali kabel gebruikt, maar sinds mei laad ik nu alleen publiek voor 0,19 :+ )

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• arno.stolk
Ik zat naar deze te kijken (269 euro):
https://evplug.eu/collect...ie?variant=43046223937789

Of deze (435 euro):
https://www.laadkabeldisc...-naar-schuko-5-meter.html

Mijn vrouw kan gratis laden op kantoor, maar dan wel met een eigen mobiele laadkabel. Vandaar de aanschaf.

[ Voor 18% gewijzigd door arno.stolk op 18-08-2022 10:39 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kodess schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:20:
[...]

Zo simpel is het wel.
Alles komt uit China, behalve de 1st party laadkabels.
Dus of je koopt van een Renault, VW, MG, Tesla. Of je koopt een chinese kabel.
Nu zijn er ook enkele die niet in 1 van beide groepen passen, maar die zijn vaak dan nog duurder omdat die zichzelf speciaal vinden, denk bijvoorbeeld aan de JuiceBooster.

Als je een link stuurt of afbeelding van de laadkabel die je wilt kopen die niet van een autobedrijf is kan ik je met 90% zekerheid zeggen dat ik je een link kan sturen naar exacte dezelfde kabel op ali.

(ik heb een jaar lang een Ali kabel gebruikt, maar sinds mei laad ik nu alleen publiek voor 0,19 :+ )
Als jij denkt dat alles wat er het zelfde uitziet het zelfde is, dan kan ik je uit de droom helpen, ik heb echter niet het gevoel dat je voor die gedachte open staat.

Shit als een goedkopere variant waar fatsoenlijke isolatie is wegbezuinigd zie je aan de buitenkant niet maar gebeurd heel veel. Totaal gebrek aan kwaliteitscontrole ook, kan voor je persoonlijk goed gaan maar ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

GoldenSample schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:47:
[...]

Als jij denkt dat alles wat er het zelfde uitziet het zelfde is, dan kan ik je uit de droom helpen, ik heb echter niet het gevoel dat je voor die gedachte open staat.

Shit als een goedkopere variant waar fatsoenlijke isolatie is wegbezuinigd zie je aan de buitenkant niet maar gebeurd heel veel. Totaal gebrek aan kwaliteitscontrole ook, kan voor je persoonlijk goed gaan maar ook niet.
Eens. Er komen ook wel degelijk goede kabels met goede kwaliteitscontrole uit China en waarschijnlijk is het inderdaad zo dat de meeste kabels (ook die van de OEM of dealer) uit China komen. Probleem is echter dat je geen enkel idee hebt wat je bestelt en je nergens terecht kunt als het niet goed is.

• Kodess
GoldenSample schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:47:
[...]

Tuurlijk is het mogelijk dat ze niet aan de binnenkant hetzelfde zijn.
Maar die kans is niet zo groot als je denkt. Er wordt gewoon een giga marge op die geimporteerde chargers gezet. Als je naar de BOM kijkt van zo'n kabel dan is het niets. Het is voor de productenten net zo makkelijk om ze dan goedkoper rechtstreeks te verkopen, en niet moeite doen om er wat isolatie uit te halen.
Dat de QA lager is kan natuurlijk zeker wel.

Maar zoals DonJuape zegt; hoe weet je welke je koopt? Dan kan je dus alleen nog maar kopen van de autofabrikanten.

Het is een no-win situatie.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• arno.stolk

Deze kabel kost 435 en wordt in Nederland geassembleerd. Alle onderdelen komen natuurlijk nog steeds uit China, maar dit zou mijns inziens wel betrouwbaarder qua kwaliteitscontrole en controle op de kwaliteit van de componenten zijn, toch?

[ Voor 6% gewijzigd door arno.stolk op 18-08-2022 11:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
arno.stolk schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:19:

Deze kabel kost 435 en wordt in Nederland geassembleerd. Alle onderdelen komen natuurlijk nog steeds uit China, maar dit zou mijns inziens wel betrouwbaarder qua kwaliteitscontrole en controle op de kwaliteit van de componenten zijn, toch?
Klopt Ratio is nou net eentje die zelf in ieder geval controles uitvoert.

Die andere kabel die je had gepost heb je ook op Ali, alleen is het moelijk door de jungle te vinden.
Verzonden vanuit Frankrijk voor 237
https://nl.aliexpress.com/item/1005001581342457.html

Ik zou kijken of die extra kosten het waard is voor het uitgesteld starten (wat die Ratio overigens ook niet kan) en op marktplaats zoeken naar een autofabrikant granny.
Bv:
https://www.marktplaats.n...geot-kia-laadkabel-type-2
Die kan je instellen op (volgens mij) 8 10 en 12 A

[ Voor 38% gewijzigd door Kodess op 18-08-2022 11:34 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• arno.stolk
Kodess schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:21:
[...]

Klopt Ratio is nou net eentje die zelf in ieder geval controles uitvoert.

Die andere kabel die je had gepost heb je ook op Ali, alleen is het moelijk door de jungle te vinden.
Verzonden vanuit Frankrijk voor 237
https://nl.aliexpress.com/item/1005001581342457.html

Ik zou kijken of die extra kosten het waard is voor het uitgesteld starten (wat die Ratio overigens ook niet kan) en op marktplaats zoeken naar een autofabrikant granny.
Bv:
https://www.marktplaats.n...geot-kia-laadkabel-type-2
Die kan je instellen op (volgens mij) 8 10 en 12 A
Uitgesteld laden vind ik niet interessant, dat zit wel in mijn auto.
Maar dat is wel een goed idee. Op marktplaats zoeken naar merk kabels. Thanks voor alle info.

• GPpp
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Dag,
sinds enkele dagen rij ik met iX3 en "slim laden" lijkt voorlopig niet te lukken.
Ik heb een 3 fasig net en 2 enkelvoudige zonnenpaneel-omvormers.
Ik heb een 3 fase-laadpaal van Smappee met load balancing.

Maar doordat er 2 enkelfasige zonnepaneelomvormers zijn, is er maar opgewekte stroom op 2 fasen.
Iemand een idee of het in deze configuratie mogelijk is om enkel te laden met overschot ?
Als ik dit activeer in de Smappee app, dat gaat hij onmiddelijk in fout en stopt het laden.

alvast bedankt

• ice-T106
  • Nu online
@arno.stolk gewoon even op marktplaats kijken. Ik zou zelf de tesla UMC adviseren. Die kan met schuko op 13A laden en met andere stekkers met 16A of 32A.
Andere iets tragere opties zijn nog wel goedkoper te vinden.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Nu online
Systemadmin schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 23:00:
Weet toevallig iemand hoe ik met mijn Alfen laadpaal met de backoffice van E-Flux de auto van de zaak kan laden met de pas van mijn werkgever en een privé auto kan laden zonder dus (extra) te hoeven betalen (ik heb een afgesproken hoger tarief voor mijn werkgever)?
Als je tarief hoger staat dan 36cent dan misschien overwegen om prive auto met bijvoorbeeld een Shell recharge pas te laten laden. Dan maak je zelf winst. Je betaald dan 36cent maar krijgt van e-Flux weer meer terug.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

GPpp schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:00:
Dag,
sinds enkele dagen rij ik met iX3 en "slim laden" lijkt voorlopig niet te lukken.
Ik heb een 3 fasig net en 2 enkelvoudige zonnenpaneel-omvormers.
Ik heb een 3 fase-laadpaal van Smappee met load balancing.

Maar doordat er 2 enkelfasige zonnepaneelomvormers zijn, is er maar opgewekte stroom op 2 fasen.
Iemand een idee of het in deze configuratie mogelijk is om enkel te laden met overschot ?
Als ik dit activeer in de Smappee app, dat gaat hij onmiddelijk in fout en stopt het laden.

alvast bedankt
De Zappi kan dit. Daar heb je op zich niet heel veel aan maar dan weet je wel dat het technisch mogelijk is.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kodess schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:16:
[...]

Tuurlijk is het mogelijk dat ze niet aan de binnenkant hetzelfde zijn.
Maar die kans is niet zo groot als je denkt. Er wordt gewoon een giga marge op die geimporteerde chargers gezet. Als je naar de BOM kijkt van zo'n kabel dan is het niets. Het is voor de productenten net zo makkelijk om ze dan goedkoper rechtstreeks te verkopen, en niet moeite doen om er wat isolatie uit te halen.
Dat de QA lager is kan natuurlijk zeker wel.

Maar zoals DonJuape zegt; hoe weet je welke je koopt? Dan kan je dus alleen nog maar kopen van de autofabrikanten.

Het is een no-win situatie.
d:)b you do you.

Zou lekker eentje 2e hands van MP kopen die bij iemand z'n leasebak zat maar niet ingeleverd is. Werk in de R&D in deze industrie en weet uit eigen ervaring wat voor shit er hier verkocht wordt, ook door (Chinese) fabrikanten zelf, al ga je zelf op pad op Ali dan ga je daar nog even een paar factoren overheen.

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 18-08-2022 13:32 ]

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 20:22

GG85

.......

Ik ben me aan het oriënteren voor het zelf aansluiten van een laadpaal. Ooit in een ver verleden LTS Elektro gedaan en hoewel ik al in geen 20 jaar meer iets met "sterkstroom" heb gedaan moet het lukken het zelf te doen.

Heb voor aan het huis al een normaal stopcontact en in de meterkast 3x25A dus een extra 3 fase automaat van 16A plaatsen en het normale stopcontact verwijderen en wat extra aders trekken is het werk niet.

Waar ik alleen mee zit is dat het stopcontact redelijk laag zit en er dus een paar opties zijn:

-Doosje plaatsen op positie stopcontact en dan met wat buizen naar boven naar de laadbox.

-Op de positie van het huidige stopcontact een Rood CEE krachtstroom stopcontact plaatsen en dan een mobiele 3 fase lader gebruiken.

-Laadbox (denk aan de Easee home) op zijn kop monteren zodat de stekker er aan de bovenkant in en uit gaat.

Grijze buis tegen de muur aan vind ik lelijk maar een rode CEE of box op zijn kop is misschien ook niet alles..... Of zijn er boxen die soort van gemaakt zijn om laag te plaatsen met de stekker boven?
De auto kan alles doen qua daltarief en gepland laden dus de box hoeft eigenlijk alleen maar een dom veredeld stopcontact te zijn. Met 3x25A aansluiting is loadbalancing qua 11kW laden ook niet nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door GG85 op 18-08-2022 14:11 ]

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

GG85 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:10:
Ik ben me aan het oriënteren voor het zelf aansluiten van een laadpaal. Ooit in een ver verleden LTS Elektro gedaan en hoewel ik al in geen 20 jaar meer iets met "sterkstroom" heb gedaan moet het lukken het zelf te doen.

Heb voor aan het huis al een normaal stopcontact en in de meterkast 3x25A dus een extra 3 fase automaat van 16A plaatsen en het normale stopcontact verwijderen en wat extra aders trekken is het werk niet.

Waar ik alleen mee zit is dat het stopcontact redelijk laag zit en er dus een paar opties zijn:

-Doosje plaatsen op positie stopcontact en dan met wat buizen naar boven naar de laadbox.

-Op de positie van het huidige stopcontact een Rood CEE krachtstroom stopcontact plaatsen en dan een mobiele 3 fase lader gebruiken.

-Laadbox (denk aan de Easee home) op zijn kop monteren zodat de stekker er aan de bovenkant in en uit gaat.

Grijze buis tegen de muur aan vind ik lelijk maar een rode CEE of box op zijn kop is misschien ook niet alles..... Of zijn er boxen die soort van gemaakt zijn om laag te plaatsen met de stekker boven?
De auto kan alles doen qua daltarief en gepland laden dus de box hoeft eigenlijk alleen maar een dom veredeld stopcontact te zijn. Met 3x25A aansluiting is loadbalancing qua 11kW laden ook niet nodig.
Ondersteboven plaatsen van de Easee lijkt me (behalve lelijker dan een paar grijze buizen) niet ok vanwege waterdichtheid. Misschien gaat het goed maar hij is niet IP getest in die orientatie en ook niet ontworpen voor die orientatie.

• GG85

GG85

.......

DonJuape schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:15:
[...]

Ondersteboven plaatsen van de Easee lijkt me (behalve lelijker dan een paar grijze buizen) niet ok vanwege waterdichtheid. Misschien gaat het goed maar hij is niet IP getest in die orientatie en ook niet ontworpen voor die orientatie.
Dat is idd een goeie ja

• guido66
GG85 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:10:
Met 3x25A aansluiting is loadbalancing qua 11kW laden ook niet nodig.
Je kunt geen situatie bedenken waarbij je naast de laadpaal nog 9A op 1 fase verbruikt?

Juist bij de krap bemeten 3x25A die in Nederland standaard is, is load balancing geen luxe. Of je gaat dat allemaal zelf feilloos timen natuurlijk (wasmachine, droger, vaatwasser, oven etc).

[ Voor 5% gewijzigd door guido66 op 18-08-2022 14:28 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• GG85

GG85

.......

guido66 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:27:
[...]

Je kunt geen situatie bedenken waarbij je naast de laadpaal nog 9A op 1 fase verbruikt?

Juist bij de krap bemeten 3x25A die in Nederland standaard is, is load balancing geen luxe. Of je gaat dat allemaal zelf feilloos timen natuurlijk (wasmachine, droger, vaatwasser, oven etc).
Mwah, niet tussen 2300 en 0800 en voor die paar keer overdag laden kunnen we er wel rekening mee houden. De Easee heeft loadbalancing via de P1 poort en je kan dan verbruik beter meten dus dat zou een klein voordeeltje zijn maar verder zie ik het voordeel niet zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:14
GG85 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:34:
[...]

Mwah, niet tussen 2300 en 0800 en voor die paar keer overdag laden kunnen we er wel rekening mee houden. De Easee heeft loadbalancing via de P1 poort en je kan dan verbruik beter meten dus dat zou een klein voordeeltje zijn maar verder zie ik het voordeel niet zo.
LB is juist belangrijk voor de momenten dat je er niet aan denkt. Ik kan mijn vrouw prima vertellen dat ze niet teveel tegelijk moet doen. Maar als die thuiskomt na een dag werken, de auto aankoppelt, nog even een wasje aanzetten en de inductie plaat aanzet voor het avondeten. De Ohja komt pas op het moment dat het donker is in huis. En ja, ik heb al het hele huis verdeeld over de fasen ;) maar kan terugzien dat we op alle fasen al wel een keer gepiekt hebben op 6500W.

Als je hoofdautomaten hebt, dan minder belangrijk.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ophidian schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:45:
[...]

LB is juist belangrijk voor de momenten dat je er niet aan denkt. Ik kan mijn vrouw prima vertellen dat ze niet teveel tegelijk moet doen. Maar als die thuiskomt na een dag werken, de auto aankoppelt, nog even een wasje aanzetten en de inductie plaat aanzet voor het avondeten. De Ohja komt pas op het moment dat het donker is in huis. En ja, ik heb al het hele huis verdeeld over de fasen ;) maar kan terugzien dat we op alle fasen al wel een keer gepiekt hebben op 6500W.

Als je hoofdautomaten hebt, dan minder belangrijk.
Ik heb een 1 fase WP dus voor mij is LB een no-brainer want ik weet niet wanneer de WP aan gaat en even besluit te pieken naar 5kW.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:30

de Peer

under peer review

DonJuape schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:08:
[...]

Ik heb een 1 fase WP dus voor mij is LB een no-brainer want ik weet niet wanneer de WP aan gaat en even besluit te pieken naar 5kW.
Ik neem aan nooit. Mijn Wp heb ik in 5 jaar tijd nog niet boven de 1200 Watt zien komen. Maar als jouw WP ook met een elektrisch element kan verwarmen dan haal je misschien 5 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

de Peer schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:10:
[...]

Ik neem aan nooit. Mijn Wp heb ik in 5 jaar tijd nog niet boven de 1200 Watt zien komen. Maar als jouw WP ook met een elektrisch element kan verwarmen dan haal je misschien 5 kW.
Ik heb er een Pi aan hangen en hij piekt soms tot die waarde in de winter (het is ook een 11kW (warmte) unit). Misschien is het een opstartpiek. Dat is zonder het element want die hangt aan een andere fase en aan een andere meter (gaat bovendien niet aan voor verwarming, alleen voor legionella).

• GPpp
DonJuape schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:14:
[...]

De Zappi kan dit. Daar heb je op zich niet heel veel aan maar dan weet je wel dat het technisch mogelijk is.
Zou het kunnen dat de iX3 minimaal 6A nodig heeft? Op 3 fasen is dat ca 4kW. Dus slim laden met 2kW overschot kan dan niet ? Of kan je de zaak forceren naar enkelfasig op zo een moment ?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

GPpp schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:33:
[...]

Zou het kunnen dat de iX3 minimaal 6A nodig heeft? Op 3 fasen is dat ca 4kW. Dus slim laden met 2kW overschot kan dan niet ? Of kan je de zaak forceren naar enkelfasig op zo een moment ?
De EV heeft op 3 fasen minimaal 1,4kW per fase nodig (sommige EVs wat minder). De Zappi kun je instellen dat hij bij op overschot laden op 1 fase laadt en in Fast mode op 3 fasen. Andere laadpunten kunnen dat volgens mij niet.

[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 18-08-2022 18:40 ]

• GPpp
DonJuape schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:38:
[...]

De EV heeft op 3 fasen minimaal 1,4kW per fase nodig (sommige EVs wat minder). De Zappi kun je instellen dat hij bij op overschot laden op 1 fase laadt en in Fast mode op 3 fasen. Andere laadpunten kunnen dat volgens mij niet.
ok, dat lijkt met de Smappee niet te lukken denk ik. Maar ik vraag eens na bij de installateur.

bedankt

• ice-T106
  • Nu online
GPpp schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:33:
[...]

Als hack zou je nog een 1 fase laadkabel kunnen gebruiken.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ice-T106 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:37:
[...]

Als hack zou je nog een 1 fase laadkabel kunnen gebruiken.
Werkt dat wel? Bij laden op zonneoverschot verdeelt de Smappee dat overschot toch over drie fasen? ....Hmmm misschien werkt het toch want hij past natuurlijk de laadstroom aan net zo lang tot het saldo nul is.

• Ophidian
DonJuape schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:08:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_C_bU6bZGq8kcCjINq_g5INsDhg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RF4gP1Qk2Jrvc0kJcUGzLprS.png?f=user_large

Het vervangen van een hoofdzekering kost hier gewoon 110 euro, dus dat heb je snel terugverdiend door dat te voorkomen :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:48

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ophidian schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:27:
[...]

[Afbeelding]

Het vervangen van een hoofdzekering kost hier gewoon 110 euro, dus dat heb je snel terugverdiend door dat te voorkomen :+
Kuch, 3 x 25A my a$$ :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0qAiNfSPx921XqDQdfSJZkkKIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/715aVPTutU6ktRqsOWGeT0rQ.jpg?f=fotoalbum_large O-)

www.google.nl

• Ophidian
Nice! Wat doe jij zo vroeg in de ochtend dat je zoveel nodig hebt :D

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Ophidian schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:08:
[...]

Nice! Wat doe jij zo vroeg in de ochtend dat je zoveel nodig hebt :D
Dit was volgens mij een (mislukte :+ ) test van mijn eigen load-balancing oplossing aangestuurd vanuit Home Assistant. Inmiddels dit wel werkend gekregen ;)

Zekering bleef er gewoon inzitten ondanks deze forse overschrijding gedurende enkele seconden (want waterkoker en oven zijn snel uit te schakelen gelukkig :) )

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MisteRMeesteR schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:56:
[...]

Dit was volgens mij een (mislukte :+ ) test van mijn eigen load-balancing oplossing aangestuurd vanuit Home Assistant. Inmiddels dit wel werkend gekregen ;)

Zekering bleef er gewoon inzitten ondanks deze forse overschrijding gedurende enkele seconden (want waterkoker en oven zijn snel uit te schakelen gelukkig :) )
Factor 2 overschrijding. Zekering tript dan volgens de grafiek tussen de 15s en anderhalve minuut o.i.d.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBXyltSvZDGQLZ5RGFkyUXRsHi4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/eKVtz4l8pxr60CQ0spoTdRk2.gif?f=user_large

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

DonJuape schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:12:
[...]

Factor 2 overschrijding. Zekering tript dan volgens de grafiek tussen de 20s en een minuut.
[Afbeelding]
Zolang heeft het zeker niet geduurd. Ik hield (uiteraard) de P1 poort goed in de gaten dus toen ik >40A zag snel de oven en waterkoker uitgezet :)

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Nu online
DonJuape schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:17:
[...]

Werkt dat wel? Bij laden op zonneoverschot verdeelt de Smappee dat overschot toch over drie fasen? ....Hmmm misschien werkt het toch want hij past natuurlijk de laadstroom aan net zo lang tot het saldo nul is.
Ik denk van wel ja. Effect is uiteindelijk hetzelfde als het aankoppelen van een 1 fase auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Systemadmin
ice-T106 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:13:
[...]

Als je tarief hoger staat dan 36cent dan misschien overwegen om prive auto met bijvoorbeeld een Shell recharge pas te laten laden. Dan maak je zelf winst. Je betaald dan 36cent maar krijgt van e-Flux weer meer terug.
Dat is wel interessant, stel mijn tarief is 0,70 per kWh en per kWh betaal ik zelf 0,26 en Shell zou ik dan 0,36 moeten betalen per kWh dan zou ik per kWh 0,08 winst maken.. Klopt dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPM85
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-09 17:49
Over 1,5 week komt Coolblue hier een laadstation installeren (Alfen S-Line). Vorig jaar de tuin aan laten leggen en maar 1 UTP kabel naar de locatie laten leggen en geen mogelijkheid meer om een nieuwe er naast te leggen.

Na veel contact met Coolblue, willen ze er niet aan dat ik de UTP kabel split, dus de keus genomen LB te laten vallen. Is het mogelijk om dit zelf nog te regelen na installatie, door de kabel alsnog te splitten & via Alfen LB aan te schaffen? Zag in dit topic ook wat opties voorbij komen via Home Assistant & canbus, maar weet niet hoe complex dit is?

Situatie:
3x25A meterkast
In schuur is een verdeelkast gehangen van de zonnepanelen (19 stuks), waar ook de Alfen op geplaatst gaat worden.
P1 poort op de slimme meter is nu in gebruik voor een HomeWizard P1 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:30

de Peer

under peer review

JPM85 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:43:

Na veel contact met Coolblue, willen ze er niet aan dat ik de UTP kabel split, dus de keus genomen LB te laten vallen.
Huh Dat bepaal je toch gewoon zelf. Het is jouw paal. Dus lekker een splitter erachter zetten. Die van mij kostte 2 euro op Ali express.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Nu online
Systemadmin schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:31:
[...]

Dat is wel interessant, stel mijn tarief is 0,70 per kWh en per kWh betaal ik zelf 0,26 en Shell zou ik dan 0,36 moeten betalen per kWh dan zou ik per kWh 0,08 winst maken.. Klopt dat dan?
Volgens mij wel. En de winst is eigenlijk nog veel groter want je hebt de stroom voor je auto ook nog gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Systemadmin
ice-T106 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:29:
[...]

Volgens mij wel. En de winst is eigenlijk nog veel groter want je hebt de stroom voor je auto ook nog gratis.
Weet iemand of dit daadwerkelijk zo is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Voor NL weet ik het niet maar voor Vlaanderen werkt het effectief zo.
Ik betaal 27 c€ voor netafname en 6 c€ voor PV-afname.
Ik krijg momenteel 36 c€ voor iedere kWh die door de laadpaal gaat.
Auto laden via het net levert dus momenteel 9 c€/kWh op en laden via PV 21 c€/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Systemadmin
IvoB2 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:29:
Voor NL weet ik het niet maar voor Vlaanderen werkt het effectief zo.
Ik betaal 27 c€ voor netafname en 6 c€ voor PV-afname.
Ik krijg momenteel 36 c€ voor iedere kWh die door de laadpaal gaat.
Auto laden via het net levert dus momenteel 9 c€/kWh op en laden via PV 21 c€/kWh.
Dit doe je met Shell recharge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nee.
Afname van het net is gewoon via het energiecontract dat ook geldt voor de woning. Dat is voor iedereen dus verschillend afhankelijk van het afgesloten netcontract.
Teruglevering via de laadpaal is bepaald volgens het 6-maandelijks gemiddelde volgens de tabellen voor huishoudelijk verbruik van de CREG, de federale energieregulator. De 36 c€/kWh is wat momenteel van toepassing is. Het afgelopen jaar schommelde dat tussen de 28 en 53 c€/kWh.
Afname is inclusief BTW en netkosten (all in). De energiecomponent schommelde het afgelopen jaar tussen de 8 en 13 c€/kWh.
Injectie, zowel op het net als via de laadpaal, is de naakte stroompprijs. Daar worden in Vlaanderen (nog) geen netkosten en BTW op geheven.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 20-08-2022 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPM85
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-09 17:49
de Peer schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:56:
[...]

Huh Dat bepaal je toch gewoon zelf. Het is jouw paal. Dus lekker een splitter erachter zetten. Die van mij kostte 2 euro op Ali express.
Klopt, vandaar ook de vraag of ik dat na de installatie kan doen. Als ik de kabel van te voren split en het werkt niet, gaan ze het gegarandeerd daar op gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-09 18:49
IvoB2 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:33:
Nee.
Afname van het net is gewoon via het energiecontract dat ook geldt voor de woning. Dat is voor iedereen dus verschillend afhankelijk van het afgesloten netcontract.
Teruglevering via de laadpaal is bepaald volgens het 6-maandelijks gemiddelde volgens de tabellen voor huishoudelijk verbruik van de CREG, de federale energieregulator. De 36 c€/kWh is wat momenteel van toepassing is. Het afgelopen jaar schommelde dat tussen de 28 en 53 c€/kWh.
Afname is inclusief BTW en netkosten (all in). De energiecomponent schommelde het afgelopen jaar tussen de 8 en 13 c€/kWh.
Injectie, zowel op het net als via de laadpaal, is de naakte stroompprijs. Daar worden in Vlaanderen (nog) geen netkosten en BTW op geheven.
Ivo, moet je dan ook geen ondernemingsnummer hebben? Ik wil -op termijn- ook meer zonnepanelen leggen en mijn laadpaal beschikbaar stellen voor occasionele gebruikers, maar ik vrees dat ik dan zal aangerekend worden als bijberoep. Ben op pensioen, btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Dan heb je het over een semi publieke laadpaal. Dat is de mijne niet.
Ik stel mijn laadpaal niet officieel ter beschikking van andere gebruikers.
Alleen voor voertuig in eigen gebruik en van occasionele bezoekers.
Zoveel PV-overproductie heb ik nu ook weer niet.

Maar het kan wel. Ik ken er bv. die een laadpaal ter beschikking stellen aan een woning deels uitgebaat als B&B.
Maar deze hebben sowieso al een ondernemings en BTW nummer.

Als particulier kan je, voor een semi publieke laadpaal, zelfs een belastingsvermindering krijgen.
Bij mijn weten heb je dan geen ondernemingsnummer nodig.
https://www.vlaanderen.be...plaatsing-van-laadstation

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 20-08-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:02
Vandaag een Zappi V2 geplaatst bij mij thuis maar loop tegen het probleem aan dat ongeacht wat ik ook instel hij altijd maar op 1 fase laad. Tenminste hij laad op 4.5 kW. Ongeacht op welke stand ik hem zet.

Ik heb in de configuratie aangepast dat het een 3fase lader is. De CT Klemmen heb ik alle 3 op grid gezet. Nog afgezien dat ik het ook wil werkend hebben met de zonnepanelen installatie wil ik eerst deze configuratie met laden eerst goed hebben werken.

Ik heb ook de grid limit op 25A gezet voor eventueel load balancing. Nu kwam ik bij het troubleshooten wel tegen dat je het aantal fase zou moeten kunnen kiezen in de laad profiel configuratie. Maar die kom ik helaas niet tegen.

In het informatie scherm hieronder zie je dat ook alleen PH1 gekleurd is en daarom ook alleen maar op 1 fase laad.

Weet niet of het relevant is, maar ik probeer een Skoda Enyaq te laden. Met de bijgeleverde kabel heb ik naar mijn idee ook wel hoger als 4,5 KW gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqi6QFGY64td8rlKiPNzWU3ogSM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuD1G8A5kyv2xJuy7z6pQWa5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVSykDa7aJb7ie87fCnApq9zjfk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZN023aBgFGd4XoRtyKHcM2ef.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 9% gewijzigd door Senaxx op 20-08-2022 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
@Senaxx ik zou als eerste proberen om 2 fasen te verwisselen. De Zappi is gevoelig voor de juiste draairichting

https://support.myenergi....44337-Three-phase-systems

Of de CT klemmen zijn verwisseld.

[ Voor 60% gewijzigd door guido66 op 20-08-2022 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwjol
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:02
guido66 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:07:
@Senaxx ik zou als eerste proberen om 2 fasen te verwisselen. De Zappi is gevoelig voor de juiste draairichting

https://support.myenergi....44337-Three-phase-systems

Of de CT klemmen zijn verwisseld.
Bedankt beide. Het was een mix van beide. Ik heb een fasedraad gewisseld en de CT klemmen aangepast. Die combinatie zorgde er voor dat de Zappi wel ineens 3 fase zag en na het opstarten in 3ph mode startte.

Het filmpje hielp wel om goed uit te vinden waar de CT klemmen moesten en welke volgorde. Aangezien ik alle mogelijke opties had gehad, en nog niet uit kwam heb ik toen een fase draad gewisseld. En dit was de oplossing.

Morgen nog maar even de zonnepanelen op de CT instellen, en hopelijk werkt dat dan ook zodat deze in ECO plus modus alleen van de zonnepanelen laad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6N4g_L65i1Cy9xoaw5G2S1D3OV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIALzV2Ov8Lir9CqAFawwBKb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door Senaxx op 20-08-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Senaxx schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:55:
[...]
Morgen nog maar even de zonnepanelen op de CT instellen, en hopelijk werkt dat dan ook zodat deze in ECO plus modus alleen van de zonnepanelen laad.
Dat moet nu al werken, dit gaat op basis van teruglevering. Die 2e set ct-klemmen is alleen nodig voor een mooi volledig beeld in de app. Ik heb ze niet.

[ Voor 46% gewijzigd door guido66 op 20-08-2022 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calvin.bored
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-11-2022
Hallo ev rijders,

Ben binnenkort van plan de zappi v2.1 te laten installeren, vanwege aanwezigheid van zonnepanelen. Iemand die en voorkeur kan geven van een installatie bedrijf hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:32
Calvin.bored schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:29:
Hallo ev rijders,

Ben binnenkort van plan de zappi v2.1 te laten installeren, vanwege aanwezigheid van zonnepanelen. Iemand die en voorkeur kan geven van een installatie bedrijf hiermee?
Als je van mij een offerte wil mag je me een pb sturen. :)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:02
Binnenkort gaan we een laadpaal laten installeren. Nu viel ons oog op de Inovus Ecofairy wallbox met dynamic loadbalancing en lekstroombeveiliging / automaat type B. Eenvoudig apparaat voor een lage prijs. Heeft iemand daar al ervaring mee? Of advies? Wij zijn van plan hem in de garage op te hangen.

[ Voor 10% gewijzigd door monica66 op 21-08-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
monica66 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:22:
Binnenkort gaan we een laadpaal laten installeren. Nu viel ons oog op de Inovus Ecofairy wallbox met dynamic loadbalancing en lekstroombeveiliging / automaat type B. Eenvoudig apparaat voor een lage prijs. Heeft iemand daar al ervaring mee? Of advies? Wij zijn van plan hem in de garage op te hangen.
Ik zou persoonlijk zo’n budget ding uit China niet ophangen binnen. Heb je LB echt nodig? Voor dezelfde prijs heb je anders een paal met fatsoenlijke keurmerken van een iets respectabeler merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:30:
[...]

Ik zou persoonlijk zo’n budget ding uit China niet ophangen binnen. Heb je LB echt nodig? Voor dezelfde prijs heb je anders een paal met fatsoenlijke keurmerken van een iets respectabeler merk.
Aangezien deze in de EU wordt verkocht zal hij de fatsoenlijke keurmerken moeten hebben. Hij is voor een laadpunt met LB erg voordelig.
Ik zou me wel vantevoren verdiepen in de kwaliteit van de service van laadpaal-webwinkel.nl

[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 21-08-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
De keurmerken zitten er inderdaad op. Laadpaal-webinkel.nl is van Mastenbroek & de Rijke en lijkt betrouwbaar als je de reviews op Bol.com leest.

[ Voor 13% gewijzigd door monica66 op 21-08-2022 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
monica66 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:37:
De keurmerken zitten er inderdaad op. Laadpaal-webinkel.nl is van Mastenbroek & de Rijke en lijkt betrouwbaar.
Welke zit erop dan? Alleen een CE afgegeven in China neem ik aan? Dat is imho geen keurmerk. Dat geeft elke consumenten instantie in Europa ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Nee internationaal. https://www.inovus.com.cn/certificate/
https://www.inovus.com.cn/dynamicloadbalanceevcharger.html

Anders mag het hier niet eens verkocht worden volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Ik zie alleen maar Chinese instanties. Overigens, CE is ook geen keurmerk maar meer een belofte. Onafhankelijk is er niks getest. Maar goed, als je hier uren lang 11kW mee wilt laden moet je dat gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Maar is het niet zo dat veel onderdelen van laadpalen sowieso uit China komen? En wat zou er kunnen gebeuren als we er urenlang 11 KW mee laden?

Advies wordt zeer gewaardeerd. We hebben nog niets gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:11
monica66 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:48:
Maar is het niet zo dat veel onderdelen van laadpalen sowieso uit China komen? En wat zou er kunnen gebeuren als we er urenlang 11 KW mee laden?

Advies wordt zeer gewaardeerd. We hebben nog niets gekocht.
Wat er volgens mij wordt bedoeld is dat vaak Chinese spullen iets mindere kwaliteit kunnen hebben en als je er veel stroom overheen laat lopen heb je meer kans op oververhitting dat kan ook mogelijk brand veroorzaken.

Veel bekendere merken gebruiken weliswaar Chinese spullen maar doen dan vaak wel iets extra erin. Zoals bijvoorbeeld dikkere leidingen, temperatuur sensoren etc. Juist door die extra onderdelen wordt er vaak onderscheid gemaakt. Het wil niet zeggen dat dit model niet gaat werken of niet goed gaat werken. Echter China heeft wel een bepaalde status in kwaliteit. Persoonlijk zou ik ook even iets meer rondkijken. 11KW is namelijk niet niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Ik probeer een beetje te achterhalen of er daadwerkelijk sprake is van een lagere kwaliteit. Je kunt er namelijk maar heel weinig reviews over vinden.

Overigens zie ik niet alleen een CE markering maar ook een SGS certificaat.

[ Voor 26% gewijzigd door monica66 op 21-08-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
monica66 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:06:
Ik probeer een beetje te achterhalen of er nu sprake is van een vooroordeel of dat er daadwerkelijk sprake is van een lagere kwaliteit van Chinese producten. China gaat immers ook met zijn tijd mee.

Overigens zie ik niet alleen een CE markering maar ook een SGS certificaat.
Zolang er niet een onafhankelijke instantie onderzoek doet en een keurmerk afgeeft blijft het een vooroordeel. Een vergelijkbare lader kost een stuk meer en dat verschil zal toch voor een deel komen door de gebruikte componenten en de keuze om het product niet te laten keuren door een instantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

Zolang er niet een onafhankelijke instantie onderzoek doet en een keurmerk afgeeft blijft het een vooroordeel. Een vergelijkbare lader kost een stuk meer en dat verschil zal toch voor een deel komen door de gebruikte componenten en de keuze om het product niet te laten keuren door een instantie.
Ook dat zijn aannames. Ik zeg niet dat het een goed laadpunt is, we weten het gewoon niet.
We weten trouwens ook niet of de andere merken wel gekeurd zijn door een onafhankelijke instantie. De leverancier doet wat hij verplicht is, meer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:07
DonJuape schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:33:
[...]

Aangezien deze in de EU wordt verkocht zal hij de fatsoenlijke keurmerken moeten hebben. Hij is voor een laadpunt met LB erg voordelig.
Ik zou me wel vantevoren verdiepen in de kwaliteit van de service van laadpaal-webwinkel.nl
De meeste keurmerken worden door de fabrikant zelf er op gezet en gekeurd…
Maar zelfs als het zogenaamd onafhankelijk is…. Gaat die keuringsorganisatie echt kritisch zijn tegenover hun klanten? Ik stel me daar altijd vragen over.

Dit is de reden waarom ik (mogelijk onterecht) meer kijk naar de merknaam en de service die erachter zit.
Een bekend merk neemt iets minder risico, en als er een probleem is, dan zou er service moeten zijn.

Dus… eerst eens navragen hoe ze garantie afwikkelen en wie de service doet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:38:
[...]

Ook dat zijn aannames. Ik zeg niet dat het een goed laadpunt is, we weten het gewoon niet.
We weten trouwens ook niet of de andere merken wel gekeurd zijn door een onafhankelijke instantie. De leverancier doet wat hij verplicht is, meer niet.
Tuurlijk kun je dat gewoon weten. Een beetje paal heeft gewoon een TüV keuring. NM/Alfen/Heidelberg etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:04:
[...]

Tuurlijk kun je dat gewoon weten. Een beetje paal heeft gewoon een TüV keuring. NM/Alfen/Heidelberg etc.
Waar vind je dat? Kan het voor Alfen in ieder geval niet vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• monica66
Bepaalde merken mogen dan TüV gekeurd zijn, maar dat betekent - als ik naar de onderstaande ADAC test kijk - in het geval van Alfen niet dat ze dan ook altijd een goede kwaliteit leveren. https://www.adac.de/rund-...ktromobilitaet/wallboxen/. De Eve Single S=line werd zelfs als mangelhaft beoordeeld.
Pagina: 1 ... 27 ... 192 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen