Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Dus als je een e-Niro laadt aan 11 kW heeft hij maar omzettingsverliezen van 5%?
Spijtig genoeg kan ik dat zelf niet controleren want ik kan maar laden tot 7,4 kW.
En dan loopt het verschil tussen 3-4 kW en 7 kW laden echt niet op tot 5-10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

IvoB2 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:30:
Het gaat dan ook niet om 5-10-15% laadverliezen maar om het verschil in verliezen tussen snel laden en traag laden. Loopt dit verschil dan op tot 5-10%?

Overigens krijg je met een andere laadinstelling ook weer andere problemen.
Door alle lokale beschikbare zonnestroom direct te verbruiken (o.a. door laden) en dan zo weinig mogelijk af te nemen (ook 's nachts) van het net belast je het net dan weer veel minder.
Wanneer iedereen dat zou doen wijzigt er niets aan het netgebruik.

Wanneer iedereen dan weer jouw standpunt zou volgen en 's nachts tegen 11 kW gaat laden zou men zich ten eerste al kunnen afvragen of er dan inderdaad nog overschot zou zijn en of men het net dan niet gaat overbelasten wat weer andere oplossingen en investeringen vraagt.

Het is dus wel iets minder eenvoudig dan snel laden met minder verliezen versus trager laden met iets grotere verliezen.

Zoals je in de laatste post stelt zijn er zoveel parameters waar je mee rekening moet houden dat er geen gemakkelijk juist antwoord is.

Ik had gewoon graag geweten hoeveel bij jouw e-Niro dan over een jaar gemeten de laadverliezen zijn en over welk volume.
Dat zegt veel meer dan een algemene studie.
Geen algemene studie maar een aantal Tweakers met een eNiro hebben het bijgehouden. Dat het verschil in efficiency tussen grannyladen en 11kW tussen de 5-10% voor de eNiro is staat in ieder geval vast.
Met 11kW (en niet tot 100% SoC) haal ik de 90% efficiency. Bij 1 fase 1,4kW haal ik 77%. Ik zal binnenkort weer eens meten.
Hier de Tweaker data: https://docs.google.com/s...j195Bgx0AyNJKc/edit#gid=0

[ Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 08-08-2022 14:47 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DonJuape schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:39:
[...]

Geen algemene studie maar een aantal Tweakers met een eNiro hebben het bijgehouden. Dat het verschil in efficiency tussen grannyladen en 11kW tussen de 5-10% voor de eNiro is staat in ieder geval vast.
Met 11kW (en niet tot 100% SoC) haal ik de 90% efficiency. Bij 1 fase 1,4kW haal ik 77%. Ik zal binnenkort weer eens meten.
Hier de Tweaker data: https://docs.google.com/s...j195Bgx0AyNJKc/edit#gid=0
Wanneer ik mijn gemeten laadverliezen bij een monofase laadpaal/e-niro neem (15%) en de hiervoor gegeven cijfers neem voor een driefase e-Niro aan 11 kW kom ik aan een verschil van 2,2%. Geen 5 tot 10%.

Ik had het helemaal niet over het laden via een granny lader maar traag (2,3 tot 4 kW, afhankelijk van de beschikbare zonne-energie) ingesteld laden op de laadpaal.

Ik stel traag laden in door een combinatie in de EV zelf (100-90-60%) en het beperken van de A in de software van de laadpaal (stapgewijs tussen 6 en 32A).

Ik laad ook zelden boven de 80%. Waarschijnlijk heeft dat er ook iets mee te maken.
En in de winter (wanneer EV nodig en geen overproductie) laden we uiteraard nog aan 7 kW. Dan maakt het tot eind dit jaar nog niet uit. Vanaf 1/1 gaat hij dan altijd, indien mogelijk, terug naar traag laden.
Maar dat zou je onder dezelfde omstandigheden zelf ook overwegen.
De laadpaal is 3F maar 1F ingesteld (wegens E-Niro met monofase lader) en zal zelfs bij de volgende EV (die waarschijnlijk 3F omvormer aan boord zal hebben) niet teruggebracht worden naar 3F (monofase thuisinstallatie en 2.5 kW capaciteitstarief vanaf 1/1/23).
In de praktijk heb ik van 1F laden alleen "last" bij openbaar laden (omdat je daar dan maar 2-3 kW haalt).
Het optimum lijkt me (in de nabije toekomst) dus een EV met 3F omvormer waar je openbaar AC 11 of 22 kW kan laden en thuis tot 7 kW.

[ Voor 44% gewijzigd door IvoB2 op 08-08-2022 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-09 17:38
hartm11 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:47:
Hoi,

Ik zie regelmatig de stelling voorbijkomen dat laden met een PV overschot van minmaal 1,4 kW nodig is, om een auto met 1 fase overdag te laden. Waar kan ik die onderbouwing vinden? Kan iemand daar iets meer over zeggen?
Er zijn zat auto's die niet eens beginnen te laden als ze geen 6A of meer krijgen, dit ligt dan niet aan de lader maar aan de omvormer van de auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Daveth schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:20:
[...]

Er zijn zat auto's die niet eens beginnen te laden als ze geen 6A of meer krijgen, dit ligt dan niet aan de lader maar aan de omvormer van de auto's
Dat was toch ook de consensus? @Mister I , @Inspired ,@blb4 en ik zeggen dat...

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Helaas gaat Jedlix er voorlopig mee stoppen in regio Noord-Brabant. Ik ontving vandaag onderstaande mail:
Hierbij willen we je informeren dat per 25 augustus de aanvullende verdiensten voor jouw als Jedlix gebruiker worden stopgezet.

Dankzij de samenwerking met netbeheerder Tennet was het voor ons mogelijk om ongeacht energieleverancier iedereen verdiensten uit te keren boven op de voordelen die je hebt met een dynamisch tarief.

Jammer genoeg is het programma van Tennet (tijdelijk) stopgezet en moeten wij daarom ook deze verdiensten stopzetten.
Blijvende voordelen met Jedlix
Uiteraard blijft de Jedlix app gewoon beschikbaar en kan je doorgaan met besparen op jouw laadkosten door op te laden op de meest gunstige momenten van jouw dynamische tarief. Met de ongekend hoge marktprijzen en prijsfluctuaties zijn deze besparingen significant hoger dan de aanvullende verdiensten.

Heb je zonnepanelen? Dan kan je ook onze Solar Slim Laden functionaliteit gebruiken om optimaal gebruik te maken van jouw zonnepanelen. Lees hier meer
Opgebouwde verdiensten
Alle opgebouwde verdiensten betalen we nog steeds uit op het door jouw aangegeven bankrekeningnummer. Dit verwerken we eind augustus dus zorg dat je jouw correcte IBAN-nummer hebt ingevuld in de Jedlix app.
Wij vinden het enorm jammer dat we dit besluit in de huidige periode moeten nemen, waar netbalancering meer dan ooit relevant is. We hopen dan ook dat we snel weer iedereen ongeacht energieleverancier een extra beloning kunnen bieden bovenop de huidige besparingen.

Vriendelijke groet,

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ostie
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-03 16:07
Ik heb net een PHEV wagen gekocht en nu ben ik aan het rondkijken naar mogelijke laadoplossingen. Maar in alle eerlijkheid, ik zie het bos niet meer door de bomen. Zouden jullie me kunnen helpen bij het kiezen van een laadpaal voor op de oprit?

Mijn randvoorwaarden:
  • De laadpaal zou ietwat future proof moeten zijn aangezien mij volgende auto hoogstwaarschijnlijk een BEV zal zijn
  • We hebben zonnepanelen dus een systeem zoals de Zappi V2 waar je kan aangeven dat de laadpaal enkel op surplus energie moet laden die anders zou worden geïnjecteerd in het net zou ideaal zijn
  • Ik heb een bedrijf, dus kunnen differentiëren tussen de wagen van het bedrijf en de wagen van mijn vriendin is een must
  • Het verbruik kunnen zien van de verschillende wagens per wagen
We hebben geen 3fase aansluiting maar ik denk dat ik dit wel kan aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:39
Daveth schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 07:16:
[...]

Graag gedaan, was het de zekering?
Jazeker! Viel me ook op dat toen ik de kap eraf had, op de stroommeter nog wel spanning stond. Maar hij werkt weer naar behoren, zit een iets te zware in nu maar heb 5 nieuwe met de juiste specs besteld.

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

f2ostie schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:31:
Ik heb net een PHEV wagen gekocht en nu ben ik aan het rondkijken naar mogelijke laadoplossingen. Maar in alle eerlijkheid, ik zie het bos niet meer door de bomen. Zouden jullie me kunnen helpen bij het kiezen van een laadpaal voor op de oprit?

Mijn randvoorwaarden:
  • De laadpaal zou ietwat future proof moeten zijn aangezien mij volgende auto hoogstwaarschijnlijk een BEV zal zijn
  • We hebben zonnepanelen dus een systeem zoals de Zappi V2 waar je kan aangeven dat de laadpaal enkel op surplus energie moet laden die anders zou worden geïnjecteerd in het net zou ideaal zijn
  • Ik heb een bedrijf, dus kunnen differentiëren tussen de wagen van het bedrijf en de wagen van mijn vriendin is een must
Differentiëren tussen auto's kan de Zappi niet dus die valt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DonJuape schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:48:
[...]

Als je op basis van verbruik een verdeelsleutel maakt en dit jaarlijks even uitrekent kan het natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-07 22:23
Ik heb me eens zitten verdiepen in Dynamische energiecontracten. Het lijkt me wel interessant aangezien we overdag de gelegenheid hebben om te laden. Doordat op bepaalde momenten de stroom het goedkoopst is kan het interessant om snel te kunnen laden.

Nu kan onze toekomstige Dacia Spring alleen met 1 fase laden op max 6,6 kWh (29A). Nu zag ik dat de meeste wallboxen / laadpalen met 1 fase op 32A kunnen laden. Maar is het mogelijk / toegestaan om een 32A automaat te plaatsen in de groepenkast? We hebben een 1X35A aansluiting thuis. Misschien met load baldancing? Of misschien kan een laadpal handmatig wat lager ingesteld worden op bijvoorbeeld 20A / 25A?

Overdag hebben we niet heel veel grote verbruikers. Mocht er een wasje gedraaid moeten worden o.i.d. dan kan dat wel op elkaar afgestemd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-09 19:10
f2ostie schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:31:

Mijn randvoorwaarden:
Bij PHEV zou ik niet kijken naar een laadpaal maar gewoon een degelijk buitenstopcontact aanleggen en laden met de granny.
Je kunt dan eventueel de leiding alvast wat robuuster maken (dikkere bedrading, 5x 4mm2 bijvoorbeeld en ruimte voor utp kabel of die vast trekken) zodat er tzt ook een laadpaal op die plek kan komen als je ooit meer nodig hebt.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
DonJuape schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:53:
[...]

Ik heb begrepen dat het een EV standaard is: onder de 1,4 kW per fase start de interne lader van de EV niet. Ik weet niet waarom. Per merk verschilt het wel iets. Verder geeft het laden bij dit soort lage laadvermogens veel laadverlies (voornamelijk in de lader van de EV).
De lader zelf heeft stroom nodig om 'wakker' te blijven. Dat schijnt bij de meeste auto's rond de 300W te liggen.
Om dan het laadverlies wat in de hand te houden wil je een minimum laadvermogen.

Als je bv al zou laden met 600W, dan heb je 50% laadverliezen...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vraagje aan de mensen met een laadpaal thuis. Wat gebeurt er op het moment dat je een auto laat pre-conditionen op het tijdstip dat er geen actieve laadsessie bezig is ? Wordt er dan een nieuwe sessie gestart? Of verschilt dit per paal en/of auto?

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:17
Wilde schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:35:
Vraagje aan de mensen met een laadpaal thuis. Wat gebeurt er op het moment dat je een auto laat pre-conditionen op het tijdstip dat er geen actieve laadsessie bezig is ? Wordt er dan een nieuwe sessie gestart? Of verschilt dit per paal en/of auto?
Je laadpaal moet op dat moment natuurlijk “actief” staan, anders wordt er niet bijgeladen en verwarm je voor uit de accu.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
guido66 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:50:
[...]

Je laadpaal moet op dat moment natuurlijk “actief” staan, anders wordt er niet bijgeladen en verwarm je voor uit de accu.
Ok, dus je zou je preconditioning altijd moeten plannen op een moment dat de laadpaal nog actief aan het laden is. Want: laadsessie klaar, paal niet meer actief. Dat maakt het voor het plannen nog wat lastig..

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:46
@Wilde Ligt eraan. Als mijn Corsa op uitgesteld laden staat in de auto of vol zit op tijdstip start preconditioning, dan gebruikt ie de laadpaal ervoor.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Wilde schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:59:
[...]

Ok, dus je zou je preconditioning altijd moeten plannen op een moment dat de laadpaal nog actief aan het laden is. Want: laadsessie klaar, paal niet meer actief. Dat maakt het voor het plannen nog wat lastig..
Nee, je kunt de laadpaal zeker wel actief houden, als het moet 24u per dag.

Het is inderdaad afhankelijk van laadpaal en auto en in welke je eventuele planningen maakt. In de auto stel ik niks in, die gaat direct laden als ie aan een actieve laadpaal gehangen wordt.

In de laadpaal heb ik een laadschema: overdag alleen als ik voldoende teruglever en ‘s nachts gewoon op vol vermogen. Deze laat ik actief tot de tijd dat ik vertrek. Dus als mijn auto in de loop van de nacht vol is (90%) blijft de paal actief en gaat weer leveren als het voorverwarmen begint.

[ Voor 37% gewijzigd door guido66 op 09-08-2022 17:40 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wilde schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:35:
Mijn laadsessie start zodra ik de kabel aansluit en mijn laadpas scan en stopt zodra ik mijn laadpas er weer voor houdt en de kabel ontkoppel. De auto vraagt zodra hij de gewenste SoC bereikt hebt geen stroom meer maar de laadsessie kan zelfs dagen actief blijven. Dus als ik dan alsnog precondioning start dan gaat dat netjes vanuit de laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:50

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

ik222 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:02:
[...]

Mijn laadsessie start zodra ik de kabel aansluit en mijn laadpas scan en stopt zodra ik mijn laadpas er weer voor houdt en de kabel ontkoppel. De auto vraagt zodra hij de gewenste SoC bereikt hebt geen stroom meer maar de laadsessie kan zelfs dagen actief blijven. Dus als ik dan alsnog precondioning start dan gaat dat netjes vanuit de laadpaal.
Gaat hier (Alfen paal icm Polestar 2) in 1 en dezelfde sessie. Pre-heaten/conditionen gaat in dezelfde sessie waarbij de auto kWh uit de paal trekt, dus niet vanuit de accu van de auto.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:59
bbas schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:00:
Ik weet niet goed of mijn vraag binnen dit topic past, of een eigen topic verdient. Maar ik heb een ABB Terra AC lader, om precies te zijn de ABB Terra AC TAC-W22-G5-RD-MC-0. Dus met ingebouwde KwH meter. In de brochure stond dat deze kon worden aangesloten op slimme meter via RS485/P1, maar helaas blijkt ontwikkeling van aansluiting op de P1 poort te zijn gestopt.

Aangezien ik geen ruimte heb in mijn groepenkast voor het plaatsen van een losse KwH meter die via modbus de waardes door kan sturen ben ik op zoek naar een andere oplossing. Weet iemand of het mogelijk is om met een converter de data van de P1 poort om te zetten zodat de ABB deze kan gebruiken voor de load balancing? En zo ja, welke converter kan ik daarvoor gebruiken? Uiteraard wil ik hier graag een raspberry pi voor opofferen, maar een kant en klaar oplossing zou zeer gewenst zijn.
Volgende week wordt er een ABB Terra aangesloten bij mij met load balancing als het goed is. Zou via modbus gaan zei de installateur. Zodra alles is aangesloten, kan ik wel laten weten wat ze gebruikt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 10:48
DonJuape schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:48:
[...]

Wellicht iets hannesen met accounts dan?
Ik kan voor mijn Wallbox verschillende accounts aanmaken en in het laadoverzicht zien (op de website, downloaden als .csv) welke gebruiker wanneer hoeveel geladen heeft en hoe lang dat geduurd heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:07
Ik zit nog te dubben over de grootte van de automaat voor de laadbox. De auto kan maximaal 3 x 16A. Wat kan ik dan beter nemen om te zekeren. 3 x 16A of 3 x 20A.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Gerardus1956 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:58:
Ik zit nog te dubben over de grootte van de automaat voor de laadbox. De auto kan maximaal 3 x 16A. Wat kan ik dan beter nemen om te zekeren. 3 x 16A of 3 x 20A.
3x20A, als dat toegelaten is in de specs van je laadpaal.

Waarom zou je lager afzekeren?
Met 3x16A loop je het risico dat die toch nog springt bij hoge temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ik zou voor 3x25A of 3x32A gaan want dan kun je een auto met een 1-fase lader sneller laden en ook als je op 1-fase op zonnestroomoverschot laadt (bijvoorbeeld met de Zappi in ECO) kun je dan sneller laden (op puur zonnestroomoverschot of combinatie van net en zonnestroomoverschot). Tenslotte kun je ook een auto met 22kW lader laden.

[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 10-08-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 30-09 19:10
Hangt ook van de rest van je installatie en verbruikers af en of je loadbalancing hebt
Wat wil je dat het eerst klapt? je hoofdzekering? of je automaat van de auto?

Als je voor de auto niet meer nodig hebt dan (3x) 16A, dan lijkt mij dat ook een prima waarde om mee te zekeren.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:07
Ik heb een 3 x 25A aansluiting en geen loadbalancing. Dus de opties zijn 16 of 20 A. Ik wil niet het risico lopen dat met 16 A de automaat er toch op lange duur uitgaat. Mijn voorkeur gaat daarom uit naar 20A.
Ik ben trouwens van plan om minder snel te gaan laden. 3 x 10 A heeft mijn voorkeur. Als het goed is kan ik dit instellen op de laadbox.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:27
Iemand toevallig ervaring hier met een Alfen Single Pro Line die van Alphabet was/is? Ik vertrek bij mijn huidige werkgever en wil dus de laadpaal blijven gebruiken zonder de LM er tussen. Mijn idee was gewoon om de paal lekker zonder abbo te gaan gebruiken. Ofwel Alphabet sloopt hun Eneco E-Mobility abbo er af en dat ik gewoon met RFID authenticatie de paal kan starten en stoppen.

Maar geen enkele partij heeft echt een lekker antwoord of dit nu kan. Het lijkt het op dat dat dus niet kan en ik Alfen's alleen maar met een abbo kan gebruiken. Maar ik lees in dit topic dat dat niet altijd zo hoeft te zijn. Iemand vaker met dit bijltje gehakt?

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Gerardus1956 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:42:
Ik heb een 3 x 25A aansluiting en geen loadbalancing. Dus de opties zijn 16 of 20 A. Ik wil niet het risico lopen dat met 16 A de automaat er toch op lange duur uitgaat. Mijn voorkeur gaat daarom uit naar 20A.
Ik ben trouwens van plan om minder snel te gaan laden. 3 x 10 A heeft mijn voorkeur. Als het goed is kan ik dit instellen op de laadbox.
Dat er uit springen gebeurt niet bij fatsoenlijk spul, onzin argument en helemaal als je niet eens op 16 A gaat laden...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Tommie12
  • Nu online
daemonix schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:48:
[...]

Dat er uit springen gebeurt niet bij fatsoenlijk spul, onzin argument en helemaal als je niet eens op 16 A gaat laden...
3x10A laden op een 3x16A zekering: ik verwacht geen probleem

3x16A laden op een 3x16A zekering: kan op het randje zijn, omdat er mogelijk nog wat reactief vermogen is bij laders, combineer dat met warme dagen, en mogelijk springt er wel iets.

Ik had een PV omvormer van 4 kW op een 20A zekering, en die klapte er wel uit. Handleiding nagekeken, en daar stond beschreven dat er moest afgezekerd worden met 25A.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:52:
[...]

3x10A laden op een 3x16A zekering: ik verwacht geen probleem

3x16A laden op een 3x16A zekering: kan op het randje zijn, omdat er mogelijk nog wat reactief vermogen is bij laders, combineer dat met warme dagen, en mogelijk springt er wel iets.

Ik had een PV omvormer van 4 kW op een 20A zekering, en die klapte er wel uit. Handleiding nagekeken, en daar stond beschreven dat er moest afgezekerd worden met 25A.
RTFM dus, wat je niet had gedaan. Dat ligt aan jou, niet aan de zekeringsautomaat. ;)

Hier 16A zekeringsautomaat, nooit gesprongen. 32 A zekeringsautomaat, idem. (N=1)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Tommie12
  • Nu online
daemonix schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:57:
[...]

RTFM dus, wat je niet had gedaan. Dat ligt aan jou, niet aan de zekeringsautomaat. ;)
De installateur had dat niet gelezen.... (of toegepast)

• Daveth
Powergrim schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 00:52:
Iemand toevallig ervaring hier met een Alfen Single Pro Line die van Alphabet was/is? Ik vertrek bij mijn huidige werkgever en wil dus de laadpaal blijven gebruiken zonder de LM er tussen. Mijn idee was gewoon om de paal lekker zonder abbo te gaan gebruiken. Ofwel Alphabet sloopt hun Eneco E-Mobility abbo er af en dat ik gewoon met RFID authenticatie de paal kan starten en stoppen.

Maar geen enkele partij heeft echt een lekker antwoord of dit nu kan. Het lijkt het op dat dat dus niet kan en ik Alfen's alleen maar met een abbo kan gebruiken. Maar ik lees in dit topic dat dat niet altijd zo hoeft te zijn. Iemand vaker met dit bijltje gehakt?
Dit kan zeker, gewoon de lader op standalone zetten bij internet verbinding en je RFID kaart in lezen bij Whitelist, zo registreert ie niets meer maar je kan via de ACE installer nog wel je transacties zien, alleen de kaarten in de whitelist werken dan nog maar.
Als je de juiste licentie er voor hebt kan je het logo op het scherm ook nog aanpassen naar wat je dan ook zou willen.
Je kan ook een mastercard (als je daar de licentie voor hebt) aan maken dan kan je met die kaart elke kaar t aan melden en afmelden aan de whitelist

[ Voor 4% gewijzigd door Daveth op 11-08-2022 16:01 ]

• Powergrim
Daveth schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:00:
[...]

Dit kan zeker, gewoon de lader op standalone zetten bij internet verbinding en je RFID kaart in lezen bij Whitelist, zo registreert ie niets meer maar je kan via de ACE installer nog wel je transacties zien, alleen de kaarten in de whitelist werken dan nog maar.
Als je de juiste licentie er voor hebt kan je het logo op het scherm ook nog aanpassen naar wat je dan ook zou willen.
Je kan ook een mastercard (als je daar de licentie voor hebt) aan maken dan kan je met die kaart elke kaar t aan melden en afmelden aan de whitelist
Ik heb de laadpaal gekregen van Eneco, en verder geen enkele gegevens om in de laadpaal zelf te komen. Is dat gewoon een kwestie van open maken, netwerkkabeltje er in en kijken wat er allemaal voor opties zijn?:) Verder hangt het hele apparaat niet aan mijn netwerk, alleen aan een GPRS netwerk denk ik.

• Daveth
Powergrim schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:27:
[...]

Ik heb de laadpaal gekregen van Eneco, en verder geen enkele gegevens om in de laadpaal zelf te komen. Is dat gewoon een kwestie van open maken, netwerkkabeltje er in en kijken wat er allemaal voor opties zijn?:) Verder hangt het hele apparaat niet aan mijn netwerk, alleen aan een GPRS netwerk denk ik.
Je hebt wel de software nodig om dat te kunnen en ja het is dan een kwestie van netwerk kabel er in en je pc en instellen.
En je heb inlog gegevens voor de software nodig, als het goed is kan je deze via Alfen verkrijgen, software (ACE installer) kan je van de website van Alfen halen.
Er zijn zeer veel instellingen als je niet precies weet wat je doet dan moet je hier niet aan beginnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Daveth op 11-08-2022 19:20 ]

• Powergrim
Daveth schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:18:
[...]

Je hebt wel de software nodig om dat te kunnen en ja het is dan een kwestie van netwerk kabel er in en je pc en instellen.
En je heb inlog gegevens voor de software nodig, als het goed is kan je deze via Alfen verkrijgen, software (ACE installer) kan je van de website van Alfen halen.
Er zijn zeer veel instellingen als je niet precies weet wat je doet dan moet je hier niet aan beginnen.
Ik heb de software inderdaad gevonden, en de aanvraag voor een account is aangemaakt. Het is niet de eerste keer dat ik met dergelijke apparatuur en software werk. En de website van Alfen geeft wel wat goede info.

Vooralsnog maar eens kijken of ik alles aan de praat kan krijgen. Dan kan ik wel eens kijken of ik het goed geconfigureerd krijg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-09 18:12

FFW

Hier een update mbt mijn Ecotap DC30 (zie deel 1 van dit topic) . Na het plaatsen van het DC laadstation (1500,-) bleek dat er een Eneco module in zat, het kostte 700 euro om die te vervangen.

Toen dit eenmaal was vervangen werkte de DC30 , maar maakte deze een gigantisch (ventilator) lawaai, wat leek op een opstartende datacenter server maar dan continu. Ik heb dit gemeld bij leverancier Ecotap en zij gaven aan dat dit waarschijnlijk door een defecte PSU komt twv 1399 excl BTW. Die PSU valt onder mijn produktgarantie dus zou kosteloos moeten worden vervangen.

Het laden zelf gaat wel goed en is behoorlijk snel al gebruik ik maar 3x25A (70km/u).

Nu zullen de meeste van jullie zich afvragen waarom ik zoveel heb uitgegeven aan een thuislaadpunt : ik heb voor aankoop van de Jaguar mij georienteerd op thuis laden en ik dacht dat enkalfase laden te langzaam zou zijn. Ik vond op internet deze oplossing die specifiek voor de i-Pace was. Ik heb deze gekocht, oa mijn zekeringenkast laten aanpassen en na ongeveer een half jaar had ik het werkend. In dat half jaar ben ik er natuurlijk ook achter gekomen dat de openbare laadstations in Nederland supergoed geregeld zijn, en achteraf gezien , met in achtneming van alle opstartproblemen van deze DC30, is het een dure grap geweest. Maar goed, dit is Tweakers , niet Cheapers, dus ik hoop dat jullie ook wat aan mijn ervaringen hebben.

[ Voor 43% gewijzigd door FFW op 11-08-2022 20:42 ]

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 23:44
FFW schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:07:
Hier een update mbt mijn Ecotap DC30 (zie deel 1 van dit topic) . Na het plaatsen van het DC laadstation (1500,-) bleek dat er een Eneco module in zat, het kostte 700 euro om die te vervangen.
...
Misschien handig om nog even een link toe te voegen naar je eerdere post in deel 1 want die is niet (zo snel) te vinden.

Ik vind het wel een slimme oplossing van Jaguar om een eenvoudige 15/30 kW-snellader aan te bieden als oplossing voor het inderdaad wat beperkte een-fase laden van de eerste i-Pace. Maar dan hadden ze er wel een wat soepeler proces van mogen maken als ik je ervaringen zo lees.

Gezien alle kosten is het ook de vraag voor hoeveel klanten dit een goede oplossing is (geweest). Eigenlijk heb je dit alleen nodig als je regelmatig laat thuiskomt met een bijna lege accu en de volgende dag weer met een volle accu weg moet.

Als dat maar een enkele keer is, is het al snel handiger om dan even een tussenstop bij een publieke snellader te maken. Want met een standaard AC-lader kun je in een nacht van 10 uur ook al zo’n 46 kWh laden, dus dat is al een ruim halfvolle accu.

Opel Ampera-e (2020)

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-09 18:12

FFW

hier een optelsom van de gemaakte kosten

Dc30 : 5k
stoppenkast upgrade : 1k
3x25a upgrade : 0.4k
Installatie van load balancer en bekabeling : 1.5k
de niet-eneco module : 0.6k
3 fobs : 15
kosten van verbinding met ecotap backoffice : 7 euro p/m
totaal : 8.5k €

Voor 8500 verwacht ik een optimale ervaring. Dat is het niet. Het apparaat is nu veel te luid voor in een woonwijk en ik voel me bewaard om de buren er mee lastig te vallen. Verder kan ik de lader niet tijdens daluren laten laden tenzij ik midden in de nacht opsta om de fob tegen de ecotap te houden.

Het voordeel is dat ik tijdens het laden alle gemakken van thuis heb.

Een ander voordeel is dat ik er een openbare laadpaal van kan maken (te vinden op maps) en zo wat geld kan verdienen. (ik heb daar momenteel geen interesse in)

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-09 08:35
Ik heb een offerte ontvangen voor de installatie van een kabel.

De extra 6 meter graafwerkzaamheden voor kabel in onze voortuin kost zo'n 400 euro.

Iemand die de graafwerkzaamheden zelf heeft gedaan (schep en graven maar) of is het part of the deal?

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 19:13
Vandaag is er bij mij een Home Easee met load balancer (Home Equaliser) geinstalleerd. Maar ik ben bang dat er een foutje is gemaakt waardoor de equalizer niet werkt. Bij het aanvragen van de paal heb ik aangegeven een eenfase zonnepanelenset heb en (op het moment) een een-fase auto en dat het me dus handig leek als dat dezelfde fase werd.

Nu lijkt het erop dat de zonnepanelenset op fase 3 zat, en heeft de monteur vervolgens de fase 3 van mijn meterkast met de fase 1 van de laadpaal verbonden.

Als ik nu mijn auto ga laden zie ik in de app dat op de equalizer fase 3 belast wordt en op de laadpaal fase 1. Ik krijg ook gelijk een dikke melding dat het laden wordt gelimiteerd (op fase 3) omdat er veel stroom in mijn huis verbruik wordt.

Home Easee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYWHzTbm93Gav0fEbKCJRYaUe2c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1gIowY815veADL1qOPftJMou.png?f=user_large

Home Equalizer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXDGgluLjkh6Fjpj7aHRr_DMX3M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ksd8rIk2ta1KKH16SKJCM5mU.png?f=user_large

Waarschuwing op Home Easee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMS38gy9RYtEpli0qhtgT5NMPX0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wRogVHwVr2240tx4g6zDhA3m.png?f=user_large

Als ik vervolgens de oven op fase 3 inschakel zie ik de belasting op fase 3 ook doodleuk naar 26A springt zonder dat er geloadbalanced wordt.

Teveel stroom met extra oven? Home Equalizer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8PNkkbMmX5U2Ttbp5FlhuqWndM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QT8yM7MA9CS0rRmZtAd4SRIX.png?f=user_large

Heeft de monteur hier een foutje gemaakt en had hij gewoon fase 1 van de meterkast aan fase 1 van de laadpaal moeten koppelen en mij moeten vertellen dat wat ik wil niet kon (of de zonnepanelen groep ook gewoon op fase 1 moeten zetten)? Of had ik als leek op een een of andere manier moeten weten dat wat ik vroeg tot een probleem ging leiden?

[ Voor 3% gewijzigd door filipy23 op 11-08-2022 22:48 . Reden: Verbeteren plaatjes. Typos. ]

• Ophidian
@filipy23 Maar hij heeft toch gedaan wat je wil? Je laadt op fase drie van het huis waar ook de panelen opzitten. Prima dan toch? In de laadpaal is dat Fase 1 geworden, daar laadt een 1F auto op.

Wat betreft LB moet je even kijken wat die doet. Je moet hem natuurlijk ook de tijd geven in te grijpen. Kortstondig is 26A echt geen probleem.

Wat je na moet kijken os of hij wel goed solar opbrengst meet. Werkt deze met CT klemmen? Wat voor auto heb je?

[ Voor 14% gewijzigd door Ophidian op 11-08-2022 23:06 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• filipy23
Ophidian schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:04:
@filipy23 Maar hij heeft toch gedaan wat je wil? Je laadt op fase drie van het huis waar ook de panelen opzitten. Prima dan toch? In de laadpaal is dat Fase 1 geworden, daar laadt een 1F auto op.

Wat betreft LB moet je even kijken wat die doet. Je moet hem natuurlijk ook de tijd geven in te grijpen. Kortstondig is 26A echt geen probleem.
Volgens mij is hij nu zo geinstalleerd dat de loadblancer niet werkt.... Ik heb hem een paar minuten zo laten lopen maar de load balancer doet helemaal niks. Je ziet wel dat hij direct fase 3 op de laadpaal reduceert naar maximaal 0 Ampere omdat er op fase 3 van de meterkast 20-26a wordt getrokken (door de laadpaal zelf op de fase 1 van de laadpaal). Maar dat klopt dus niet want wat dat is het laden van de auto en dat snapt hij dus niet.

Ik heb inmiddels op de home easee site gevonden dat je de meter en de home easee dus op dezelfde fases moet zetten en niet moet kruisen, want dat wordt (nog) niet ondersteund:

https://support.easee.com...d-to-the-incoming-supply-

En ik zie hier ook dat het erop lijkt dat de home easee zelf de fase met de laagste load automatisch pakt bij 1 fase laden:

https://support.easee.com...e-the-charger-should-use-

Fase 1 van de meterkast had dus gewoon naar fase 1 van de laadpaal gemoeten en de zonnepanelen kunnen gewoon op fase 3 blijven zitten...

[ Voor 13% gewijzigd door filipy23 op 11-08-2022 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:09

Termy

valt er nog wat te fragge?

MaStar schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:31:

De extra 6 meter graafwerkzaamheden voor kabel in onze voortuin kost zo'n 400 euro.

Iemand die de graafwerkzaamheden zelf heeft gedaan (schep en graven maar) of is het part of the deal?
Laadpaal-outlet noemde 30 euro/bestrate meter graafkosten toen ik ze sprak eind mei. Dan is 400 euro voor 6 meter wel pittig. Hij raadde me overigens wel aan onder het huis en door de tuin te gaan om een vergunning voor openbare grond (m'n parkeerplaats is op enige afstand in het complex) te vermijden en om zelf in de tuin te gaan graven om kosten te sparen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
filipy23 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:48:
[...]

Volgens mij is hij nu zo geinstalleerd dat de loadblancer niet werkt.... Ik heb hem een paar minuten zo laten lopen maar de load balancer doet helemaal niks. Je ziet wel dat hij direct fase 3 op de laadpaal reduceert naar maximaal 0 Ampere omdat er op fase 3 van de meterkast 20-26a wordt getrokken (door de laadpaal zelf op de fase 1 van de laadpaal). Maar dat klopt dus niet want wat dat is het laden van de auto en dat snapt hij dus niet.

Ik heb inmiddels op de home easee site gevonden dat je de meter en de home easee dus op dezelfde fases moet zetten en niet moet kruisen, want dat wordt (nog) niet ondersteund:

En ik zie hier ook dat het erop lijkt dat de home easee zelf de fase met de laagste load automatisch pakt bij 1 fase laden:

Fase 1 van de meterkast had dus gewoon naar fase 1 van de laadpaal gemoeten en de zonnepanelen kunnen gewoon op fase 3 blijven zitten...
Ik snap wat je bedoeld, met deze LB kan het niet inderdaad. Even fasen omsteken dus. Waarom niet zonnepanelen op F1? Verlaagt meteen je voltage als je je auto aan de lader hangt en verbruik je wel echt je eigen opbrengst.

Als hij wel echt laagste fase pakt zou dat niet hoeven, maar dat moet je proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ophidian schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:39:
[...]

Ik snap wat je bedoeld, met deze LB kan het niet inderdaad. Even fasen omsteken dus. Waarom niet zonnepanelen op F1? Verlaagt meteen je voltage als je je auto aan de lader hangt en verbruik je wel echt je eigen opbrengst.

Als hij wel echt laagste fase pakt zou dat niet hoeven, maar dat moet je proberen.
Is dat dan een verschil tussen de Easee en de Zappi? Bij de Zappi maakt het niet uit op welke fase(n) je een overschot hebt, ook niet bij 1-fase laden. En komt dat dan door LB met de P1 uitgang (Easee Equalizer) vs. met CT-klemmen?

[ Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 12-08-2022 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 07:23

Meestal zijn graafwerkzaamheden prima zelf te doen, lijkt me dat je bij de meeste bedrijven kan afspreken dat de kabel al ligt en alleen nog het aansluiten en eventueel aanpassen van de installatie moet worden gedaan.

Als de kabel er al ligt is het overigens ook makkelijker voor het bedrijf om goed in te schatten hoeveel werk het is (bij graafwerkzaamheden kan je natuurlijk meer onvoorziene omstandigheden tegenkomen waardoor het ineens toch meer werk blijkt*). Kan me voorstellen dat daarom vaak de kosten voor graafwerkzaamheden behoorlijk hoog worden ingeschat in een offerte.
Wel in overleg bepalen welke kabel(s) én exact hoe/waar deze moeten liggen zodat ze de installatie makkelijk kunnen afronden.

* Ik heb zelf de laadpaal geïnstalleerd op een plek waarbij je zou verwachten dat de kabel met een uurtje zou liggen maar uiteindelijk was het toch een halve dag werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 10:48
filipy23 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:48:
[...]

loadbalancing is niets anders dan het afknijpen van het laden van je auto tov het totale verbruik. Dus als je meer dreigt te gaan verbruiken (inclusief laadstroom bolide) knijpt ie af wat kan, de auto dus (en niet de vaatwasser, koffieapparaat, etc.)
Om dat succesvol te kunnen doen (in geval van 1 fase) moet zowel de verbruiker als de meter op dezelfde fase zitten...
En dat zou in jouw geval dus de fase moeten zijn waar ook je PV op zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
pimk schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:11:
[...]

loadbalancing is niets anders dan het afknijpen van het laden van je auto tov het totale verbruik. Dus als je meer dreigt te gaan verbruiken (inclusief laadstroom bolide) knijpt ie af wat kan, de auto dus (en niet de vaatwasser, koffieapparaat, etc.)
Om dat succesvol te kunnen doen (in geval van 1 fase) moet zowel de verbruiker als de meter op dezelfde fase zitten...
De Easee Equalizer P1 load balancer is niets anders dan een Stroommeter op de P1 poort die de amperes per fase doorgeeft aan laadpaal (zodat de laadpaal minder hard kan gaan laden als er ergens anders in huis stroom verbruikt wordt).

Volgens mij werkt het gewoon zo:

Stel het maximum staat ingesteld op 20A en de auto laadt met 20A op fase 1. Als alle apparaten in huis uit zijn zal de equalizer een verbruik van 20A op fase in 1 de meterkast meten. Die stuurt een berichtje naar de laadpaal 20A op fase 1, en de laadpaal maakt de vergelijking.

Stel er wordt nu een apparaat aangezet op fase 1 en de equalizer meet 25A. Stuurt dit door dan de laadpaal. Die constateert dat 25A meer is dan het maximum en berekent dat om de stroom weer onder het maximum te kijken dat hij niet met 20A moet laden, maar met 15A. Schaalt terug naar 15A en tadaa de equalizer zal 20A rapporteren en alles is goed.

Nu zijn de fasepoorten op de meterkast en de laadpaal "hardcoded". Daarom moet bij gebruik van de Home Easee Equalizer de Home Easee dus zo gemonteerd worden dat fase 1 van de meterkast naar fase 1 van de paal gaat (en fase 2 naar fase 2 en fase 3 naar fase 3). Anders gaat de berekening in de laadpaal dus mis waar hij de vergelijking maakt tussen de data van de equalizer en wat hij zelf meet.

Hoe een CT-klem precies werkt weet ik niet.

Toevoeging: Ook als je met de Home Easee op drie fase laad is het dus enorm belangrijk dat deze juist is verbonden. Anders gaat deze bij gebruik van thuisapparaten de verkeerde fase suppressen en vliegt op de "goede" fase alsnog je stop eruit.

[ Voor 6% gewijzigd door filipy23 op 12-08-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

pimk schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:11:
[...]

Dat hoeft bij de Zappi niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
FFW schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:07:

Toen dit eenmaal was vervangen werkte de DC30 , maar maakte deze een gigantisch (ventilator) lawaai, wat leek op een opstartende datacenter server maar dan continu. Ik heb dit gemeld bij leverancier Ecotap en zij gaven aan dat dit waarschijnlijk door een defecte PSU komt twv 1399 excl BTW. Die PSU valt onder mijn produktgarantie dus zou kosteloos moeten worden vervangen.

Het laden zelf gaat wel goed en is behoorlijk snel al gebruik ik maar 3x25A (70km/u).

Nu zullen de meeste van jullie zich afvragen waarom ik zoveel heb uitgegeven aan een thuislaadpunt : ik heb voor aankoop van de Jaguar mij georienteerd op thuis laden en ik dacht dat enkalfase laden te langzaam zou zijn. Ik vond op internet deze oplossing die specifiek voor de i-Pace was. Ik heb deze gekocht, oa mijn zekeringenkast laten aanpassen en na ongeveer een half jaar had ik het werkend. In dat half jaar ben ik er natuurlijk ook achter gekomen dat de openbare laadstations in Nederland supergoed geregeld zijn, en achteraf gezien , met in achtneming van alle opstartproblemen van deze DC30, is het een dure grap geweest. Maar goed, dit is Tweakers , niet Cheapers, dus ik hoop dat jullie ook wat aan mijn ervaringen hebben.
Leuk om te lezen maar was het niet goedkoper geweest om je I-Pace in te ruilen voor een nieuwe model die wel 3 fase aan kan en dan een normale lader nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
DonJuape schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:54:
[...]

Is dat dan een verschil tussen de Easee en de Zappi? Bij de Zappi maakt het niet uit op welke fase(n) je een overschot hebt, ook niet bij 1-fase laden. En komt dat dan door LB met de P1 uitgang (Easee Equalizer) vs. met CT-klemmen?
In de Zappi kan je de fase verwisselen en dit in de instellingen aangeven. Zo heb ik Fase 2 op L1, zodat ik zoveel mogelijk van de panelen op 1 fase kan laden. Blijkbaar kan je dit niet aanpassen in die laadpaal hierboven.

In de Zappi hoeft dat niet per se, de meter verrekent toch tussen de fasen. Alleen het is wel zo leuk om je eigen opwek zoveel mogelijk te verbruiken :P (Ik heb 1 3F omvormer en op de tweede fase nog wat losse panelen met micro-omvormers).

Ik vraag mij trouwens af hoe die Easee de fase kan wisselen. Vraag mij af of de EV het accepteert als je opeens op fase twee gaat laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ophidian schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:12:
[...]

In de Zappi kan je de fase verwisselen en dit in de instellingen aangeven. Zo heb ik Fase 2 op L1, zodat ik zoveel mogelijk van de panelen op 1 fase kan laden. Blijkbaar kan je dit niet aanpassen in die laadpaal hierboven.

In de Zappi hoeft dat niet per se, de meter verrekent toch tussen de fasen. Alleen het is wel zo leuk om je eigen opwek zoveel mogelijk te verbruiken :P (Ik heb 1 3F omvormer en op de tweede fase nog wat losse panelen met micro-omvormers).

Ik vraag mij trouwens af hoe die Easee de fase kan wisselen. Vraag mij af of de EV het accepteert als je opeens op fase twee gaat laden?
Dat laatste kan niet. Fase 1 in het laadpunt is de enige fase die zal worden gebruikt als je een EV met een 1 fase lader aansluit. Alleen de fase 1 draad in de laadkabel (ook al is het een 3-fase kabel) wordt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
DonJuape schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:34:
[...]

Dat laatste kan niet. Fase 1 in het laadpunt is de enige fase die zal worden gebruikt als je een EV met een 1 fase lader aansluit. Alleen de fase 1 draad in de laadkabel (ook al is het een 3-fase kabel) wordt gebruikt.
Dat denk ik ook, maar de website van dat ding beweert anders. Dat zou dan misleiding zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ophidian schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:48:
[...]

Dat denk ik ook, maar de website van dat ding beweert anders. Dat zou dan misleiding zijn :+
Ik lees het inderdaad ook:
Heel vreemd. Er zouden dan relais in de Easee moeten zitten die een van de 3 binnenkomende fases naar de L1 van de "kabel" schakelt. Dat geloof ik eigenlijk niet.

[ Voor 13% gewijzigd door DonJuape op 12-08-2022 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:15
filipy23 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:23:
[...]

De Easee Equalizer P1 load balancer is niets anders dan een Stroommeter op de P1 poort die de amperes per fase doorgeeft aan laadpaal (zodat de laadpaal minder hard kan gaan laden als er ergens anders in huis stroom verbruikt wordt).

Volgens mij werkt het gewoon zo:

Stel het maximum staat ingesteld op 20A en de auto laadt met 20A op fase 1. Als alle apparaten in huis uit zijn zal de equalizer een verbruik van 20A op fase in 1 de meterkast meten. Die stuurt een berichtje naar de laadpaal 20A op fase 1, en de laadpaal maakt de vergelijking.

Stel er wordt nu een apparaat aangezet op fase 1 en de equalizer meet 25A. Stuurt dit door dan de laadpaal. Die constateert dat 25A meer is dan het maximum en berekent dat om de stroom weer onder het maximum te kijken dat hij niet met 20A moet laden, maar met 15A. Schaalt terug naar 15A en tadaa de equalizer zal 20A rapporteren en alles is goed.

Nu zijn de fasepoorten op de meterkast en de laadpaal "hardcoded". Daarom moet bij gebruik van de Home Easee Equalizer de Home Easee dus zo gemonteerd worden dat fase 1 van de meterkast naar fase 1 van de paal gaat (en fase 2 naar fase 2 en fase 3 naar fase 3). Anders gaat de berekening in de laadpaal dus mis waar hij de vergelijking maakt tussen de data van de equalizer en wat hij zelf meet.

Hoe een CT-klem precies werkt weet ik niet.

Toevoeging: Ook als je met de Home Easee op drie fase laad is het dus enorm belangrijk dat deze juist is verbonden. Anders gaat deze bij gebruik van thuisapparaten de verkeerde fase suppressen en vliegt op de "goede" fase alsnog je stop eruit.
Een lader kan niet per fase 'supressen'. Hij kan alleen voor alle fases een laadstroom doorgeven aan de auto.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Termy schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 00:22:
[...]

Laadpaal-outlet noemde 30 euro/bestrate meter graafkosten toen ik ze sprak eind mei. Dan is 400 euro voor 6 meter wel pittig. Hij raadde me overigens wel aan onder het huis en door de tuin te gaan om een vergunning voor openbare grond (m'n parkeerplaats is op enige afstand in het complex) te vermijden en om zelf in de tuin te gaan graven om kosten te sparen.
Ik heb ook een kruipruimte, waar de kabel doorheen kan in plaats van buitenom via mijn huis.

En in mijn voortuin is het geen bsstrate meter maar gewoon grond. Nog in twijfel wat handig is. 450 euro voor graven vind ik prijzig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
MaStar schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:04:
[...]

Ik heb ook een kruipruimte, waar de kabel doorheen kan in plaats van buitenom via mijn huis.

En in mijn voortuin is het geen bsstrate meter maar gewoon grond. Nog in twijfel wat handig is. 450 euro voor graven vind ik prijzig.
Spreek af dat jij zorgt dat de geul klaar is als de monteur komt. Monteur legt de kabel er in en jij maakt het weer dicht als de monteur weg is.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
MaStar schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:04:
[...]

Wees blij dat het "maar" 450 is.. ze offreren bij mij 2000 euro voor 30 meter tuin (geen bestrating).
Veel van dit soort bedrijven hebben er gewoon geen zin in, bouwen veel marge in voor extra werk/risico etc.

Overweeg serieus zelf om een mini kraantje te huren als ik geen loonwerker oid kan vinden die dit in een uurtje kan doen. Misschien voor jou ook een optie? Werkspot of lokale hovenier/loonwerkersbedrijf?

[ Voor 13% gewijzigd door Workaholic op 13-08-2022 20:35 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

Wij hebben geprobeerd en een nieuwe 3 fase grondkabel te trekken. Onder een uitbouw door.
Je raadt het al, geen kruipruimte. Dus we moesten al de diepte in, en onder de uitbouw kwamen we snoeiharde klei tegen. waar wij zelf niet het gereedschap voor hadden. Met 2 man na 5u graven en proberen hebben we het opgegeven..

Als ze de klus hebben aangenomen voor 400, en ze maken het hoe dan ook af, ondanks onbekende factoren, kan best goed uitvallen voor jou. Met een uurtarief van 70-80bruto, met aanrijkosten valt het wel mee.

Uiteindelijk is het wel gelukt met de grondkabel, we vonden een paar meter verderop een pijpje die door het beton naar de kruipruimte ging. Hier ging een waterslang doorheen, naar de meterkast. De grondkabel ligt daar nu naast.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
_Apache_ schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:24:
[...]

Wij hebben geprobeerd en een nieuwe 3 fase grondkabel te trekken. Onder een uitbouw door.
Je raadt het al, geen kruipruimte. Dus we moesten al de diepte in, en onder de uitbouw kwamen we snoeiharde klei tegen. waar wij zelf niet het gereedschap voor hadden. Met 2 man na 5u graven en proberen hebben we het opgegeven..

Als ze de klus hebben aangenomen voor 400, en ze maken het hoe dan ook af, ondanks onbekende factoren, kan best goed uitvallen voor jou. Met een uurtarief van 70-80bruto, met aanrijkosten valt het wel mee.

Uiteindelijk is het wel gelukt met de grondkabel, we vonden een paar meter verderop een pijpje die door het beton naar de kruipruimte ging. Hier ging een waterslang doorheen, naar de meterkast. De grondkabel ligt daar nu naast.
In mijn geval is het 'gewoon' de oprit wat grotendeels ook nog niet bestraat is. Liggen van die kiezelsteentjes en een paar tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
MaStar schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:42:
[...]

In mijn geval is het 'gewoon' de oprit wat grotendeels ook nog niet bestraat is. Liggen van die kiezelsteentjes en een paar tegels.
Dat is nog erger, grind weghalen, zeil leggen, grond daarop en naderhand alles weer netjes terug zien te krijgen.

Machinaal graven is ook een KLIC melding doen en geeft kans op onvoorziene schades.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:09
Ik heb al een aantal maanden (bijna een jaar) een EV. Tot nu kan ik thuis prima uit met een granny. Deze zit op een eigen 25A-groep.
Heeft het aanschaffen van (bv.) een Easy of een Ratio voordelen of kan beter de granny blijven gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Alles gaat bij jou prima met een granny en hij zit nog eens op een eigen groep.
Veel voordeel is er dan niet meer te halen.
Hangt er een beetje vanaf hoe zwaar en hoe lang je het (standaard?) stopcontact belast.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 14-08-2022 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
piwakawaka schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:25:
Ik heb al een aantal maanden (bijna een jaar) een EV. Tot nu kan ik thuis prima uit met een granny. Deze zit op een eigen 25A-groep.
Heeft het aanschaffen van (bv.) een Easy of een Ratio voordelen of kan beter de granny blijven gebruiken?
Ik heb bijna een jaar lang de granny gebruikt, zonder problemen. Gemiddeld om de drie dagen een nacht aan de lader was voldoende en in het weekend soms wat langer. De kabel ging door het garage-raampje. Wij rijden 25.000 km/j.
We hebben twee maanden geleden toch een laadpaal (Wallbox) laten installeren, samen met zonnepanelen, dat was wat voordeliger.
Hoewel voor ons dus niet noodzakelijk, is een laadpaal wel wat makkelijker en leuker. Het laden gaat sneller dus je bent iets flexibeler in je laad-gedrag. Ik kan nu ook beter zien hoeveel kW ik in de auto stop en ik kan dus ook beter bijhouden wat laadverlies is. Ik heb inzicht en controle over het laadproces en hoewel niet noodzakelijk, is het wel leuk.
Samen met de zonnepanelen wordt het straks, als de salderingsregeling gaat verdwijnen, ook interessanter om het laden te kunnen sturen. Nu nog niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Onvoorziene problemen kunnen ook zijn: bouwpuin dat gebruikt is om je tuin op te hogen. In mijn geval (huis uit 1960) kom ik bij het dieper graven gegarandeerd bakstenen tegen en dat is met een graafmachine niet zo'n probleem, wel met een spade....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

piwakawaka schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:25:
Voordelen zijn gemak en ongeveer 5 keer sneller laden. Dat eerste is natuurlijk subjectief en als je het geen probleem vindt om de granny aan te sluiten en wellicht wat vaker te laden dan je met een laadpunt zou doen, dan zou ik de laadpunt investering lekker ergens anders aan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
multikoe schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

Onvoorziene problemen kunnen ook zijn: bouwpuin dat gebruikt is om je tuin op te hogen. In mijn geval (huis uit 1960) kom ik bij het dieper graven gegarandeerd bakstenen tegen en dat is met een graafmachine niet zo'n probleem, wel met een spade....
Hoe diep moet gegraven worden voor zo'n kabel?

30 cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MaStar schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:46:
[...]

30 cm?
Misschien zijn er wettelijke eisen, maar 30 cm lijkt me in bepaalde gevallen toch wel wat weinig. Als je een paadje aanlegt of simpelweg je tuin wil herinrichten, dan steek je toch al snel je spade minimaal 30 cm de grond in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:15:
[...]

Misschien zijn er wettelijke eisen, maar 30 cm lijkt me in bepaalde gevallen toch wel wat weinig. Als je een paadje aanlegt of simpelweg je tuin wil herinrichten, dan steek je toch al snel je spade minimaal 30 cm de grond in.
Google leert NEN1010 minimaal 50cm en de shops adviseren 60cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

[...]

Als je een goede schep hebt heb je dat zo gedaan.
Da's geen 400eu waard, dat zijn gewoon we-hebben-het-kneiterdruk-en-wie-geld-heeft-hapt-wel-prijzen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-09 18:49
Dat graven en spitten zal sterk afhankelijk zijn van de ondergrond. Hier in de Kempische zandgrond op een half uurtje een sleuf gegraven van 60 cm diep en zowat 8 meter lang. Zeker geen 400 euro's waard, en al zeker geen graafmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:18

de Peer

under peer review

MaStar schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:46:
[...]

30 cm?
De installateur liet mij beslissen. 30cm of 60cm. Dat laatste is hoe het volgens hem eigenlijk 'moet' maar dan zou mijn oprit meer gehavend zijn. Ik koos dus voor 30cm, waardoor er maar 1 rijtje tegels uit moet en klein beetje zand eruit en er weer in.
Wettelijk.. tsja ik verwacht niet dat iemand dit ooit komt controleren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
de Peer schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:10:
[...]
Wettelijk.. tsja ik verwacht niet dat iemand dit ooit komt controleren.
Dat voorschrift is er natuurlijk niet alleen om het later te kunnen controleren.
Als iemand anders dan jezelf met een spade in je tuin bezig gaat en hij komt binnen met rokende haren, dan heb je wel wat uit te leggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

multikoe schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:18:
[...]

Dat voorschrift is er natuurlijk niet alleen om het later te kunnen controleren.
Als iemand anders dan jezelf met een spade in je tuin bezig gaat en hij komt binnen met rokende haren, dan heb je wel wat uit te leggen :)
Dat is een terecht punt ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 07:40
multikoe schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:18:
[...]

Dan is er geen juiste kabel gebruikt, of geen mechanische afscherming. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Inspired schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:02:
[...]

Dan is er geen juiste kabel gebruikt, of geen mechanische afscherming. :)
Uiteraard, maar dat is het laatste redmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
de Peer schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:10:
[...]

Uiteraard, maar dat is het laatste redmiddel.
Nou ja, daar kun je over twisten. Een spade stopt ook niet precies op 50cm. Alles bij elkaar zou voldoende veiligheid moeten geven. Als je echt voor veiligheid bent nog een slagvaste buis en een lint op 15/20cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-09 21:48
Ik heb mijn grondkabel in een pvc buis gelegd.
Is ook handig voor als je er nog een keer een kabel bij wil trekken.

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:00
Het blijkt erg lastig te vinden welke maximum prijzen er zijn in stellen bij de verschillende backend aanbieders.
En dan ook of dit de prijzen zijn voor gewoon particuliere of in een constructie waar je zelf een eigen kvk nummer en zo nodig hebt.
Denk dat je bij alle aanbieders je paal als "publiek" in moet stellen om met een vreemde laadpas te betalen?

Misschien proberen een mooi lijstje te maken?

Wat kun je als maximaal "openbaar" tarief instellen bij jou backend als particulier?
Eneco?
e-Flux77cent ex. btw
Shell55cent ex. btw
??

[ Voor 4% gewijzigd door ice-T106 op 15-08-2022 22:28 ]

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@ice-T106 Shell is 60 cent waarbij je ex BTW krijgt (dus een 55 cent) als je geen BTW nummer hebt. Voor automatische vergoeding kun je tot 99 cent gaan. Dit is netto aangezien BTW hier niet een issue is.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 15-08-2022 16:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-09 22:14
ice-T106 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:29:
Het blijkt erg lastig te vinden welke maximum prijzen er zijn in stellen bij de verschillende backend aanbieders.
En dan ook of dit de prijzen zijn voor gewoon particuliere of in een constructie waar je zelf een eigen kvk nummer en zo nodig hebt.
Denk dat je bij alle aanbieders je paal als "publiek" in moet stellen om met een vreemde laadpas te betalen?

Misschien proberen een mooi lijstje te maken?

Wat kun je als maximaal "openbaar" tarief instellen bij jou backend als particulier?
Eneco?
e-Flux?
Shell55cent ex. btw.
??
Eflux 77 cent.. Heb wel 'n kvk en het geld komt op m'n zakelijke rekening maar dat is volgens mij geen vereiste

Daarnaast roaming aangezet. Oftewel veel andere passen worden dan geaccepteerd, maar hij wordt niet op een kaart gepubliceerd.

[ Voor 6% gewijzigd door BoerFrits op 15-08-2022 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-09 14:40
Ik ben me aan het oriënteren op een laadpunt thuis voor mijn toekomstige Cupra Born (58kWh).
Nu lijkt me de Alfen S-line 3fase uitvoering het beste passen.
Ik kan het verbruik bij mijn baas declareren.
Nu heb ik een aantal onduidelijkheden:
  • Ik heb mijn Raspberry Pi voor HA al op de P1 poort zitten, hoe sluit ik daar een 2e apparaat op aan?
  • Mijn baas gaf aan dat een losse kWh meter op de groep van het laadpunt voldoende is, ik geef dan iedere maand de stand hiervan door.
    Moet ik die meter er dan appart voor laten zetten of kan dit met de Alfen S-line zelf (zonder abbonnement)?
  • Er zal niemand anders hier laden, is zo'n RFID dan wel nodig?
  • Ik heb zonnepanelen met overschot, moet ik hier nog ergens rekening mee houden?
  • Ik moet mijn baas doorgeven wat mijn stroomkosten zijn, dat is uiteraard de kWh prijs die ik aan mijn leverancier betaal inclusief BTW, komt hier nog iets anders bij wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Marsman83 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 00:58:
Ik ben me aan het oriënteren op een laadpunt thuis voor mijn toekomstige Cupra Born (58kWh).
Nu lijkt me de Alfen S-line 3fase uitvoering het beste passen.
Ik kan het verbruik bij mijn baas declareren.
Nu heb ik een aantal onduidelijkheden:
  • Ik heb mijn Raspberry Pi voor HA al op de P1 poort zitten, hoe sluit ik daar een 2e apparaat op aan?
  • Mijn baas gaf aan dat een losse kWh meter op de groep van het laadpunt voldoende is, ik geef dan iedere maand de stand hiervan door.
    Moet ik die meter er dan appart voor laten zetten of kan dit met de Alfen S-line zelf (zonder abbonnement)?
  • Er zal niemand anders hier laden, is zo'n RFID dan wel nodig?
  • Ik heb zonnepanelen met overschot, moet ik hier nog ergens rekening mee houden?
  • Ik moet mijn baas doorgeven wat mijn stroomkosten zijn, dat is uiteraard de kWh prijs die ik aan mijn leverancier betaal inclusief BTW, komt hier nog iets anders bij wat ik over het hoofd zie?
Waarom denk je dat de alfen de beste optie is? Als je toch mag verreken met je werkgever via een aparte kWh meter is de Zappi met veel meer mogelijkheden dan geen betere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-09 14:40
Makrolon schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:39:
[...]

Waarom denk je dat de alfen de beste optie is? Als je toch mag verreken met je werkgever via een aparte kWh meter is de Zappi met veel meer mogelijkheden dan geen betere optie?
Wat kan je meer met de zappi dan?
Ik las iets van overtollige zonneopbrengst naar de lader sturen overdag, is dat daarmee mogelijk?
Als hij moet laden zal het in de meeste gevallen wel pas savonds zijn dus of dat nou veel voordeel biedt?

Maar kan die Alfen ook zelf het verbruik weergeven zonder abbonnement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Marsman83 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:38:
[...]

Ik las iets van overtollige zonneopbrengst naar de lader sturen overdag, is dat daarmee mogelijk?
Als hij moet laden zal het in de meeste gevallen wel pas savonds zijn dus of dat nou veel voordeel biedt?

Het is inderdaad mogelijk met de Zappi om te laden op zonnestroomoverschot.
Je werkgever vindt een aparte (MID gecertificeerde) kWh meter voldoende, een rapport/screenshot van de laadpaal ook? Een kWh meter lijkt me een wat betrouwbaardere oplossing. Declareren van het tarief dat jij betaalt aan de energiemaatschappij doe ik ook en dat lijkt me de bedoeling (analoog aan aan tankpas).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Ja.
In de pro line zit zelfs al een MID kWh meter ingebouwd.
De Alfen wordt voor opvolgen verrekening meestal aangeraden omdat de werkgever dan online via back end de geladen kWh kan opvolgen. Maar als de werkgever tevreden is met een losse kWh merer heeft een Zappi standaard meer voordelen. Ik neem aan dat de gebruiker wel eens een zonnig WE thuis is dus dan kan er altijd op zonnestroom geladen worden (en vergoed door de werkgever :+ ).
De Alfen kan dat ook maar niet standaard (dan moet je via de Alfen ACE installer en de modbus/HA het een en ander zelf tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Ja dat kan de alfen. Maar de Zappi ook, al heeft die geen mid gekeurde meter ingebouwd.

Maar de Zappi bied uitgebreidere mogelijkheden om met zonnestroom te laden voor als de saldering afgebouwd gaat worden. Verder heeft de Zappi je p1 poort niet nodig.

Mijn inziens moet je alleen een alfen kopen als je de automatische verrekening nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Makrolon schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:02:
[...]
Mijn inziens moet je alleen een alfen kopen als je de automatische verrekening nodig hebt.
En wenst te loadbalancen via de P1 poort.
Ging dat via de Zappi niet via stroomklemmen?

Gebruik nu zelf al jaren de Alfen SPL maar als ik zelf had mogen kiezen wat het ook de Zappi geworden.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 16-08-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

IvoB2 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:42:
[...]

Gebruik nu zelf al jaren de Alfen SPL maar als ik zelf had mogen kiezen wat het ook de Zappi geworden.
Klopt, de Zappi werkt met stroomklemmen (CT-klemmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik begrijp mijn Zappi soms toch niet helemaal. Heb hem nu op Eco++ staan en de zonneenergie loopt nu de auto in, maar waarom pakt ie niet alles? Nu bijvoorbeeld pakt ie 2.7 kW en de rest (1.8 kW) gaat het net op. Heb ik nu iets verkeerd aangesloten in het begin? Of begrijp ik gewoon nog steeds het 3-fasen laadprincipe niet helemaal.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
@Sircuri Er zit natuurlijk een kleine vertraging in als de zon ineens achter de wolken uitkomt. Verder zal eco++ bij jou (en bij de meesten) op 1 fase staan. Misschien heb je ampère limiet in je auto ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Sircuri schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:07:
Ik begrijp mijn Zappi soms toch niet helemaal. Heb hem nu op Eco++ staan en de zonneenergie loopt nu de auto in, maar waarom pakt ie niet alles? Nu bijvoorbeeld pakt ie 2.7 kW en de rest (1.8 kW) gaat het net op. Heb ik nu iets verkeerd aangesloten in het begin? Of begrijp ik gewoon nog steeds het 3-fasen laadprincipe niet helemaal.
Volgens moet de slider in de app voor ECO+ oplaadmodus wel op 100% staan. Als hij dan nog niet alles pakt is er misschien wat verkeerd aangesloten inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
IvoB2 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:42:
[...]

Ja als je graag wil loadbalancen via p1 dan gaat dat met de Zappi niet idd.

Maar loadbalancen gaat via CT klemmen net zo goed zo niet beter. Dus kan me geen reden voorstellen waarom je via p1 wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

guido66 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:09:
@Sircuri Er zit natuurlijk een kleine vertraging in als de zon ineens achter de wolken uitkomt. Verder zal eco++ bij jou (en bij de meesten) op 1 fase staan. Misschien heb je ampère limiet in je auto ingesteld?
Dat is ook een goed punt. En ook de device limit in de Zappi is van belang. Als deze op 16A staat (omdat de laadpaal is afgezekerd met 3x16A) dan kun je dus op 3 fase met 11kW laden maar op 1 fase maar met 3,7kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

DonJuape schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:15:
[...]

Dat is ook een goed punt. En ook de device limit in de Zappi is van belang. Als deze op 16A staat (omdat de laadpaal is afgezekerd met 3x16A) dan kun je dus op 3 fase met 11kW laden maar op 1 fase maar met 3,7kW.
Ah, daar zeg je me iets. Ik heb de Zappi zelf ingesteld op slechts 10A, omdat ze tijdens de bouw van dit huis de meest minimale aderdikte hebben gebruikt voor de kabel naar het laadpunt. En die leiding werd warm op 3x16A. Dus heb ik er in de Zappi 10A van gemaakt. Dan zit daar het issue, want het was me pas de laatste paar weken opgevallen.
Mogelijk ga ik later een nieuwe kabel trekken die wel 16A aankan, maar voor nu nog niet echt noodzakelijk.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Sircuri schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:25:
[...]

Ah, daar zeg je me iets. Ik heb de Zappi zelf ingesteld op slechts 10A, omdat ze tijdens de bouw van dit huis de meest minimale aderdikte hebben gebruikt voor de kabel naar het laadpunt. En die leiding werd warm op 3x16A. Dus heb ik er in de Zappi 10A van gemaakt. Dan zit daar het issue, want het was me pas de laatste paar weken opgevallen.
Mogelijk ga ik later een nieuwe kabel trekken die wel 16A aankan, maar voor nu nog niet echt noodzakelijk.
Hoe dik en lang is de kabel? En hoe loopt die?

Ik verwacht dat ze niet dunner dan 2,5mm2 hebben toegepast. Dat moet tenzij een hele lange kabel route echt makkelijk 16 ampère kunnen hebben hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Makrolon schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:13:
[...]

Ja als je graag wil loadbalancen via p1 dan gaat dat met de Zappi niet idd.

Maar loadbalancen gaat via CT klemmen net zo goed zo niet beter. Dus kan me geen reden voorstellen waarom je via p1 wil.
Theoretsiche beschouwen want in de praktijk wil ik helemaal (nog) niet loadbalancen. :)
(bij de Alfen is dat immers extra te betalen om te activeren en ik heb er nu absoluut nog geen nood aan)

Het lijkt me verzorgder afgewerkt wanneer één UTP kabel van de laadpaal - buitenom de automatenkast -naar de P1 poort van de meter loopt dan een paar extra CT klemmen en draden bij in de automatenkast?
Wanneer je voor die CT klemmen helemaal niet in de automatenkast moet zijn is het uiteraard een andere zaak.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 16-08-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 01:44

_serial_

and there was silence

Makrolon schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:31:
[...]

Hoe dik en lang is de kabel? En hoe loopt die?

Ik verwacht dat ze niet dunner dan 2,5mm2 hebben toegepast. Dat moet tenzij een hele lange kabel route echt makkelijk 16 ampère kunnen hebben hoor.
Kan prima zijn dat ze een standaard grondkabeltje van 1,5mm2 gebruikt hebben hoor. Zou niet de eerste keer zijn.

somewhere there was silence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
IvoB2 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:15:
[...]

Theoretsiche beschouwen want in de praktijk wil ik helemaal (nog) niet loadbalancen. :)
(bij de Alfen is dat immers extra te betalen om te activeren en ik heb er nu absoluut nog geen nood aan)

Het lijkt me verzorgder afgewerkt wanneer één UTP kabel van de laadpaal - buitenom de automatenkast -naar de P1 poort van de meter loopt dan een paar extra CT klemmen en draden bij in de automatenkast?
Wanneer je voor die CT klemmen helemaal niet in de automatenkast moet zijn is het uiteraard een andere zaak.
Je weet dat je er dan wel rekening mee zult moeten houden als je 11kw wil laden? Bv alleen snachts laden of niet laden als je gaat koken.

Ik vind het mooier dat de laadpaal niet afhankelijk is van de info die de slimme meter stuurt. Die CT klemmen werken altijd en geven nauwkeurigere info dan de pq poort. Ook per fase e.d.
En als ze eenmaal zitten zitten ze hè ;) hoef je er niet meer bij.

Pagina: 1 ... 26 ... 192 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen