Wanneer ik mijn gemeten laadverliezen bij een monofase laadpaal/e-niro neem (15%) en de hiervoor gegeven cijfers neem voor een driefase e-Niro aan 11 kW kom ik aan een verschil van 2,2%. Geen 5 tot 10%.
Ik had het helemaal niet over het laden via een granny lader maar traag (2,3 tot 4 kW, afhankelijk van de beschikbare zonne-energie) ingesteld laden op de laadpaal.
Ik stel traag laden in door een combinatie in de EV zelf (100-90-60%) en het beperken van de A in de software van de laadpaal (stapgewijs tussen 6 en 32A).
Ik laad ook zelden boven de 80%. Waarschijnlijk heeft dat er ook iets mee te maken.
En in de winter (wanneer EV nodig en geen overproductie) laden we uiteraard nog aan 7 kW. Dan maakt het tot eind dit jaar nog niet uit. Vanaf 1/1 gaat hij dan altijd, indien mogelijk, terug naar traag laden.
Maar dat zou je onder dezelfde omstandigheden zelf ook overwegen.
De laadpaal is 3F maar 1F ingesteld (wegens E-Niro met monofase lader) en zal zelfs bij de volgende EV (die waarschijnlijk 3F omvormer aan boord zal hebben) niet teruggebracht worden naar 3F (monofase thuisinstallatie en 2.5 kW capaciteitstarief vanaf 1/1/23).
In de praktijk heb ik van 1F laden alleen "last" bij openbaar laden (omdat je daar dan maar 2-3 kW haalt).
Het optimum lijkt me (in de nabije toekomst) dus een EV met 3F omvormer waar je openbaar AC 11 of 22 kW kan laden en thuis tot 7 kW.
[
Voor 44% gewijzigd door
IvoB2 op 08-08-2022 15:19
]