Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Termy schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:56:
[...]

Wat zou het voordeel dan precies zijn? Ik neem aan dat het geen DC laadpaal is die direct van de PV laadt.
Ik vermoed dat je het gemak dan hebt van de verbinding tussen je laadpaal en je omvormer. Je hebt dan geen extra klemmen nodig in je meterkast om je overschot te meten. DC laadpalen zijn op dit moment nog steeds een heel stuk duurder.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 15:59
Termy schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:56:
[...]

Wat zou het voordeel dan precies zijn? Ik neem aan dat het geen DC laadpaal is die direct van de PV laadt.
Nee, maar ik zou wel het 'slimme' aspect willen van laden op PV-overschot (evt. aangevuld met batt of net).

Ik heb ook interesse in het systeem van Bliq en daar heb ik mijn P1 poort van de slimme meter voor nodig. Als ik bvb een Alfen plaats die ook op de P1 van de meter moet om slim te kunnen laden, dan beperk ik mezelf qua mogelijkheden.

Alles binnen het platform van SolarEdge houden zou me -voor zover ik weet- gedoe besparen met 2 verschillende ecosystemen die ook niet optimaal samenwerken.

(en ja ik zoek echt een kant-en-klare oplossing, ik heb geen tijd om me bezig te houden met allerlei mooie projecten die je op github en co kan vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:09

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ja, ok, dat dit systeem zelf al weet wat er opgewekt wordt is wel handig.

De P1 poort is geen reden natuurlijk, daar heb je splitters voor.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:10
J-monkey schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:37:
[...]
Dan kun je ook voor de Ratio Solar Box gaan. Daar zit standaard Dynamic Load Balancing bij en scheelt een paar honderd euro ;)
Dat lijkt ook een interessante optie, maar heb ik nog wel wat vragen bij:
- het lijkt er op dat het een nieuwe paal is die nog niet verkrijgbaar is maar met € 50 korting pre-orderd kan worden, met nog onduidelijke levertijd (en mogelijk kinderziekten)https://www.cablesoolutio...U6MTqYePR_5BoC8vYQAvD_BwE
- Uit de beschrijving wordt mij niet duidelijk of deze solar box ook kan terugschakelen van 3F naar 1F. Dat is vrij cruciaal als je overproductie gemiddeld onder de (3x) 1,4kW blijft.
- kabellengte standaard met 5m soms aan korte kant. alternatief voor € 100 extra weer aan de lange kant (10m).
- en je kunt hem niet zelf installeren zoals de Zappi, althans dat wordt sterk afgeraden. Daarmee draait het prijs voordeel al snel om in een nadeel.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 07:23
eltron schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:43:
[...]

….
- Uit de beschrijving wordt mij niet duidelijk of deze solar box ook kan terugschakelen van 3F naar 1F. Dat is vrij cruciaal als je overproductie gemiddeld onder de (3x) 1,4kW blijft.
….
Op basis van de informatie op ratio.nl lijkt het schakelen tussen 3-fase en 1-fase wel mogelijk te zijn.
A user with limited solar panels can benefit from the Solar Box: both 3 phase and 1 phase chargers can charge on 1 phase in the ‘Pure Solar’ mode compared to other solar chargers where you don’t need 6 amps on every phase but only on 6 amps on 1 phase
Maar helemaal eens dat dit wel zeer relevant is om zeker te weten dat het kan ivm laden op overcapaciteit. De ook obv de handleiding lijkt schakelen mogelijk, maar heel expliciet staat het er niet. Je zou ook kunnen lezen dat je 3-fase lader gewoon uitsluitend op 1-fase werkt als je instelt dat er vanaf 1.4kW overcapaciteit geladen moet worden.

Maar als we er vanuit gaan dat automatisch schakelen kan dan is de Solar Box nog wel minder uitgebreid qua functionaliteit vs Zappi. Zo zijn er geen slimme programmeerbare boost-functies beschikbaar (bijv: overdag laden op 100% zonnestroom maar in de nacht de auto als dat nodig is nog aanvullend bijladen vanaf het net, zodat je altijd ‘s ochtends een volle accu hebt). Dat soort functies zijn zeker tijdens minder zonnige periode erg praktisch.

Daarnaast vind ik het wat vreemd dat er een “basic” laad functie op zit waarbij de lader volle snelheid (3-fase?) laad zonder rekening te houden met load balancing.
Basic The charger charges the EV using a set maximum power in Amps (I-Max).

Note: This mode does not have a load balancing feature to prevent the grid connection from being overloaded.
Persoonlijk zou ik juist voor de volle-snelheid-laadfunctie altijd willen dat load balancing wordt toegepast. Die optie is er trouwens ook (“smart”) maar je wil niet dat je per ongeluk de verkeerde “laden-op-vol-vermogen” functionaliteit selecteert als ook de wasmachine draait en je nog elektrisch gaat koken.

[ Voor 23% gewijzigd door roelwillems op 31-07-2022 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
[...]
- en je kunt hem niet zelf installeren zoals de Zappi, althans dat wordt sterk afgeraden. Daarmee draait het prijs voordeel al snel om in een nadeel.
Zelf installeren lijkt obv de handleiding niet heel veel moeilijker dan de Zappi. Voor het overgrote deel is het installeren hetzelfde en als je beetje handig bent prima zelf te doen (als in: als je een Zappi kan installeren dan gaat dit ook zeker lukken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Daveth schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:54:
[...]

Zover ik weet is er geen 1 auto die overgaat op laden als er geen aarde is aangesloten.
Elke fatsoenlijk lader zal ook op aarde testen en bij geen aarde word de laadsessie nooit gestart.
Dan weet je niet genoeg. Er is een mooie Duitse video van, ik zal die bij gelegenheid weer eens opzoeken.

Die gelegenheid was nu: https://www.auto-motor-un...kdose-ohne-schutzkontakt/

Kostte me toch wel 5 seconden om die te vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door daemonix op 31-07-2022 14:40 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-monkey
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-03 09:28
[...]

- het lijkt er op dat het een nieuwe paal is die nog niet verkrijgbaar is maar met € 50 korting pre-orderd kan worden, met nog onduidelijke levertijd (en mogelijk kinderziekten)https://www.cablesoolutio...U6MTqYePR_5BoC8vYQAvD_BwE
- kabellengte standaard met 5m soms aan korte kant. alternatief voor € 100 extra weer aan de lange kant (10m).
\

Ja is te bestellen! Via menu kun je instellen of je 1 Fase of 3 Fase zonnepanelen hebt. Bij 1 Fase gaat 'ie dus vanaf 1x6A laden en bij 3 Fase vanaf 3x6A. Hij gaat dus niet laden bij 3 Fase installatie als er per fase 2A is (totaal 6A). Zelf installeren is een dingetje, je moet goed opletten met het plaatsen van de CT klemmen (pijltjes richting het net) en de Sensorbox (fase gevoelig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasaj
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-01 11:24
Knip. Nee, dat is hier niet toegestaan.

[ Voor 91% gewijzigd door Taro op 02-08-2022 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulesO
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-08 22:24
Zijn er stof-waterdichte kapjes te bestellen voor mijn Alfen met vaste kabel? Nogal ongemakkelijk om iedere keer de kabel terug in het station te klikken, laat hem liever los hangen waar ik de auto neerzet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:38
JulesO schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:16:
Zijn er stof-waterdichte kapjes te bestellen voor mijn Alfen met vaste kabel? Nogal ongemakkelijk om iedere keer de kabel terug in het station te klikken, laat hem liever los hangen waar ik de auto neerzet.
Nee en dat ook nooit gebruiken ik heb al zo vaak een kabel moeten vervangen bij klanten die zo'n kapje gebruikte.
Die kapjes sluiten nooit helemaal goed af en je stekker hangt altijd naar beneden waardoor er juist water in zo'n kapje blijf staan, binnen een half jaar zijn al je connectoren groen in je stekker en kan je de kabel vervangen die ruim €300 kost.
Enige goede manier is de stekker in de lader terug te klikken.

[ Voor 4% gewijzigd door Daveth op 03-08-2022 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:53
Daveth schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:04:
[...]

Nee en dat ook nooit gebruiken ik heb al zo vaak een kabel moeten vervangen bij klanten die zo'n kapje gebruikte.
Die kapjes sluiten nooit helemaal goed af en je stekker hangt altijd naar beneden waardoor er juist water in zo'n kapje blijf staan, binnen een half jaar zijn al je connectoren groen in je stekker en kan je de kabel vervangen die ruim €300 kost.
Enige goede manier is de stekker in de lader terug te klikken.
Of niet kunnen laden omdat dat water ijs is geworden.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasaj
  • Laatst online: 17-01 11:24
Hoi,

Ik kan een New motion advance 2.0 2e hands op marktplaats kopen. deze heeft productiejaar 2018.

De details:
compleet + installatie handleiding type model Home Advanced Voltage 3x400+N+PE
Current 32 A 50 Hz IP 54 Class1# Phases 3

Inclusief 3 Ampere tangetjes YHDC. sct013-A4 100A 50mA
1 aansluit kastje voor in de meterkast met daar in 1 EATON zekering automaat type B20. 0,03A
Alles 100% inorde wegens omstandigheden bied ik dit te koop aan
Heeft onder een afdak gehangen ziet er als nieuw uit

Ofwel; voor 300 euro lijkt mij dit een prima deal. Zijn er nadelen te bedenken om een lader uit 2018 te kopen?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-09 14:03
Ik ben met een installateur in gesprek over de installatie van een 3-fase Zappi 2.1 in ons geplande nieuwbouwwoning. Laadpaal zelf is in orde, maar het gaat nu even om de plaatsing van de Harvi om de PV opwek (ook 3-fase) te meten. Als de Harvi in de meterkast geplaatst gaat worden denkt de installateur dat de draadloze communicatie tussen de Harvi en de Zappi niet helemaal lekker gaat werken omdat er twee dikke muren tussen zitten. De CT clamps op de Zappi worden bedraad aangesloten via de 19mm loze leiding.

Situatie: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4pFqZ5vBAWe2vJtdrl75DKr1AY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yfjDTEsTa33LmayWuHlLKrl9.png?f=user_large

Het gaat dus om ~5 meter hemelsbreed tussen de Zappi en de Harvi. Binnenmuren zijn gasbeton en buitenmuren baksteen. Hun voorstel is nu om een loze leiding naar de berging te gaan leggen om daar een Harvi te gaan plaatsen, maar dat vind ik een erg duur geintje puur alleen om de PV opwek in de app van de Harvi te kunnen zien.

Heeft iemand hier ervaring met een Harvi en dan vooral de range in een nieuwbouwhuis die een inschatting kan maken of dit fatsoenlijk gaat werken? Ik ben op dit moment bereid om het "risico" te nemen en de Harvi in de meterkast aan te sluiten. Eigenlijk is het jammer dat de Harvi niet bedraad aangesloten kan worden.

Een ander idee wat ik nog had was om de Harvi bij de Zappi te plaatsen maar die mag niet buiten geplaatst worden volgens de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Luqq schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:05:
Ik ben met een installateur in gesprek over de installatie van een 3-fase Zappi 2.1 in ons geplande nieuwbouwwoning. Laadpaal zelf is in orde, maar het gaat nu even om de plaatsing van de Harvi om de PV opwek (ook 3-fase) te meten. Als de Harvi in de meterkast geplaatst gaat worden denkt de installateur dat de draadloze communicatie tussen de Harvi en de Zappi niet helemaal lekker gaat werken omdat er twee dikke muren tussen zitten. De CT clamps op de Zappi worden bedraad aangesloten via de 19mm loze leiding.

Situatie: [Afbeelding]

Het gaat dus om ~5 meter hemelsbreed tussen de Zappi en de Harvi. Binnenmuren zijn gasbeton en buitenmuren baksteen. Hun voorstel is nu om een loze leiding naar de berging te gaan leggen om daar een Harvi te gaan plaatsen, maar dat vind ik een erg duur geintje puur alleen om de PV opwek in de app van de Harvi te kunnen zien.

Heeft iemand hier ervaring met een Harvi en dan vooral de range in een nieuwbouwhuis die een inschatting kan maken of dit fatsoenlijk gaat werken? Ik ben op dit moment bereid om het "risico" te nemen en de Harvi in de meterkast aan te sluiten. Eigenlijk is het jammer dat de Harvi niet bedraad aangesloten kan worden.

Een ander idee wat ik nog had was om de Harvi bij de Zappi te plaatsen maar die mag niet buiten geplaatst worden volgens de installateur.
Wat? Echt alleen draadloos? Kan er geen UTP getrokken worden? Anders gaat het bij mij zeker nooit werken aangezien mijn parkeerplaats zo'n 50 m van m'n meterkast is met huizen er tussen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
Termy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:29:
[...]

Wat? Echt alleen draadloos? Kan er geen UTP getrokken worden? Anders gaat het bij mij zeker nooit werken aangezien mijn parkeerplaats zo'n 50 m van m'n meterkast is met huizen er tussen.
De Harvi heeft zijn CT klemmen bedraad aangesloten (en die kan je via UTP verlengen tot ~50m), maar de communicatie met de Harvi (of de hub in het geval van Harvi 2.0) is alleen draadloos via een proprietary 868MHz protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Luqq schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:32:
[...]

De Harvi heeft zijn CT klemmen bedraad aangesloten (en die kan je via UTP verlengen tot ~50m), maar de communicatie met de Harvi (of de hub in het geval van Harvi 2.0) is alleen draadloos via een proprietary 868MHz protocol.
Hm, ok, dus als ik met een zappi op m'n zonneoverschot wil laden met mijn parkeerplaats op zo'n 50 m dan is dat pech voor mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luqq
Termy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:36:
[...]

Hm, ok, dus als ik met een zappi op m'n zonneoverschot wil laden met mijn parkeerplaats op zo'n 50 m dan is dat pech voor mij?
Dat zou prima kunnen: dan sluit je gewoon je hoofdaansluiting aan op de Zappi via bedrade CT-clamps, die kan je tot 50 meter ongeveer verlengen via UTP. Dan nog 1x UTP erbij voor de netwerkaansluiting van de Zappi. De Zappi hoeft namelijk niet je PV opwek te weten om op zonneoverschot te laden, als hij weet wat er netto door je aansluiting heengaat weet hij wat het overschot is en dan probeert hij die op 0 te houden :) Je kan dan alleen niet zien wat je pv opwek is via de app/zappi zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@Luqq Ah, ok, gelukkig:). Ja de opwek hoef ik daar niet per se te zien als dat niet kan. Maar als het zo aangesloten kan worden, kan er dan niet ook een harvi in de meterkast (of beter, op zolder waar de onderverdeler zit waar puur de PV doorheen gaat) zodat ik wel alles zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
Termy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:47:
@Luqq Ah, ok, gelukkig:). Ja de opwek hoef ik daar niet per se te zien als dat niet kan. Maar als het zo aangesloten kan worden, kan er dan niet ook een harvi in de meterkast (of beter, op zolder waar de onderverdeler zit waar puur de PV doorheen gaat) zodat ik wel alles zie?
Als je Zappi 50m verderop staat gaat die communicatie tussen de Zappi en je Harvi in de meterkast draadloos zijn. Je zou eventueel je Harvi ergens op een tactische plek kunnen zetten om je kans te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:39
Vanmiddag hebben we kortdurig een stroomstoring gehad van 5 tot 10 min. Nu gaat de Alfen Single Pro line niet meer aan. Het scherm blijft zwart, ondanks het herhaaldelijk (met tussenpozen) uit- en inschakelen van de aardlekautomaat.

Heb de installatiehandleiding doorgelezen, maar vind er niets over. Ook hun FAQ behandelt het niet, maar heeft me wel geleerd dat er geen interne zekering is.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en hoe het te verhelpen is?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
_Brake_ schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:22:
Vanmiddag hebben we kortdurig een stroomstoring gehad van 5 tot 10 min. Nu gaat de Alfen Single Pro line niet meer aan. Het scherm blijft zwart, ondanks het herhaaldelijk (met tussenpozen) uit- en inschakelen van de aardlekautomaat.

Heb de installatiehandleiding doorgelezen, maar vind er niets over. Ook hun FAQ behandelt het niet, maar heeft me wel geleerd dat er geen interne zekering is.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en hoe het te verhelpen is?
Check even de glaszekering op het powerboard, ik verwacht dat deze kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:39
Daveth schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:47:
[...]

Check even de glaszekering op het powerboard, ik verwacht dat deze kapot is.
Dus toch een interne zekering? Zal hem morgen opzoeken en doormeten, bedankt!

Edit:

Ongelooflijk bedankt! _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door _Brake_ op 05-08-2022 08:48 . Reden: Hij doet het weer! ]

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Eergisteren is de Bluecurrent u-move laadbox bij ons thuisgeplaatst. Hij werkt (7kW op 1 fase dmv lb) maar daar is ook alles mee gezegd. De software, website en app voelen erg amateuristisch aan. Instellingen worden sporadisch bewaard en het oogt weinig professioneel. Laatste iOS app update 3 jaar terug, etc..

Ik heb hem via de leasemaatschappij gekregen en ik zag dat ik zelf de stroomprijs kan instellen . Neem aan dat dat de kWh prijs is die ik wens terug te ontvangen zodat ik het privé uiteindelijk kan verrekenen. Lijkt me ergens wel wat fraudegevoelig, aangezien ik er ook voor zou kunnen kiezen een hoger tarief te vragen. Is dat bij andere leveranciers ook zo geregeld?

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Wilde schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:49:
Eergisteren is de Bluecurrent u-move laadbox bij ons thuisgeplaatst. Hij werkt (7kW op 1 fase dmv lb) maar daar is ook alles mee gezegd. De software, website en app voelen erg amateuristisch aan. Instellingen worden sporadisch bewaard en het oogt weinig professioneel. Laatste iOS app update 3 jaar terug, etc..

Ik heb hem via de leasemaatschappij gekregen en ik zag dat ik zelf de stroomprijs kan instellen . Neem aan dat dat de kWh prijs is die ik wens terug te ontvangen zodat ik het privé uiteindelijk kan verrekenen. Lijkt me ergens wel wat fraudegevoelig, aangezien ik er ook voor zou kunnen kiezen een hoger tarief te vragen. Is dat bij andere leveranciers ook zo geregeld?
Ja. Is zeker fraudegevoelig maar ik neem aan dat de meeste mensen hun werkgever niet willen oplichten. Er zijn wel meer zaken op basis van vertrouwen tussen werkgever en werknemer.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
_Brake_ schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:35:
[...]

Dus toch een interne zekering? Zal hem morgen opzoeken en doormeten, bedankt!

Edit:

Ongelooflijk bedankt! _/-\o_
Graag gedaan, was het de zekering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Luqq schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:05:

Situatie: [Afbeelding]

Ik zou gewoon in de meterkast beginnen.
Als dat niet werkt (wat mij zou verbazen) dan kun je altijd nog een beter plekje zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
eltron schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:38:
[...]

Ik zou gewoon in de meterkast beginnen.
Als dat niet werkt (wat mij zou verbazen) dan kun je altijd nog een beter plekje zoeken.
Thanks, dat is precies de optie waar ik nu voor ga. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Laatst online: 20:46
Ik ben nu bezig om een laadpaal uit te zoeken voor mijn nieuwe auto, een MG5 die kan laden op 11kW, maar ik kom er niet echt uit met mijn groepenkast.

Ik wil eigenlijk een laadpaal die in de toekomst ook kan worden gebruikt als het salderen wordt afgebouwd, maar dat doet ook nog jaren voordat dat echt effect gaat hebben. Dus of ik hem nu al slim moet maken met loadbalancing lijkt me wat voorbarig.

Maar waar ik mij het meest zorgen over maak is die 11kW aansluiting.
Ik heb een 40A hoofdzekering op een 3x25A aansluiting
Daarop zitten 3 aardlekken voor 11 groepen
1 krachtgroep voor de PV 16A
1 krachtgroep voor de warmtepomp 16A

Hoe groot is de kans dat de stoppen eruit vliegen door overbelasting als ik bijvoorbeeld aan het koken ben (3,7kW), de warmtepomp aanslaat (8kW), de auto laad(11kW), en de waterkoker(2kW) aan gaat?

Met die extra 11kW voor de auto kan ik dus over de maximale waarde van de aansluiting heengaan van 17.2kW

Hoe wordt dat opgelost dat niet elke keer als de warmtepomp aangaat de stoppen eruit springen?

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:44
Daar is loadbalancing juist voor! Loadbalancing heeft niks met salderen te maken maar is er om te voorkomen dat je stoppen eruit vliegen. Dus gewoon voor loadbalancing gaan of altijd blijven nadenken of je de boel niet overbelast.

Slim is wat anders, bijvoorbeeld als je wilt kunnen laden op basis van zonnepanelen opbrengst of flexibele tarieven.

[ Voor 27% gewijzigd door guido66 op 07-08-2022 11:10 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:18

de Peer

under peer review

zalkc schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:03:
Hoe groot is de kans dat de stoppen eruit vliegen door overbelasting als ik bijvoorbeeld aan het koken ben (3,7kW), de warmtepomp aanslaat (8kW), de auto laad(11kW), en de waterkoker(2kW) aan gaat?
Héél erg klein. De stoppen vliegen er niet zo maar uit. Waterkoker staat ook maar 1-2 min aan normaal gesproken.
Is je warmtepomp echt 8kW? of is dat het afgegeven vermogen? Mijn warmtepomp komt nooit boven de 2kW namelijk.

sowieso gewoon load balancing gebruiken. Kan geen kwaad toch. Of moet je er veel extra voor betalen?

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 07-08-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:07
Omdat je nog niet een laadpaal gekocht hebt, zou ik voor load balancing gaan.
Ik zit een beetje met dezelfde situatie, maar heb al een paal gekocht zonder. Ik ga het oplossen door niet op 3 x 16 A te gaan laden, maar op 3 x 10 A. Lager kan ik hem niet instellen. Of ik moet op 1 of 2 fasen gaan laden.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
de Peer schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:08:
[...]

Héél erg klein. De stoppen vliegen er niet zo maar uit. Waterkoker staat ook maar 1-2 min aan normaal gesproken.
Is je warmtepomp echt 8kW? of is dat het afgegeven vermogen? Mijn warmtepomp komt nooit boven de 2kW namelijk.

sowieso gewoon load balancing gebruiken. Kan geen kwaad toch. Of moet je er veel extra voor betalen?
Dat kan ik moeilijk terugvinden, kan er wel eens een meting op doen.
Het is een Ecodan PUHZ-SW75YAA

Het valt wel mee, het kost 150-200 meer. Maar dat is het beroerde, elke optie kost steeds een goede honderd, of 2, meer en ik wil eigenlijk niet straks met een paal zitten van 2000 waar ik de helft van gebruik. ;)

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
guido66 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:06:
Daar is loadbalancing juist voor! Loadbalancing heeft niks met salderen te maken maar is er om te voorkomen dat je stoppen eruit vliegen. Dus gewoon voor loadbalancing gaan of altijd blijven nadenken of je de boel niet overbelast.

Slim is wat anders, bijvoorbeeld als je wilt kunnen laden op basis van zonnepanelen opbrengst of flexibele tarieven.
Voor interactie met je zonnepanelen zal de paal toch moeten weten wat er gebeurd in je stroomnetwerk ;), simpel gezegd, terugleveren => opladen

Loadbalancing en 'slim' hangen volgens mij wel redelijk met elkaar samen.

Maar mijn zuinige inborst wilde de aansluiting op de p1 poort van 150 euro liever nog wat uitstellen, is een nogal dure maand als je een auto koopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

zalkc schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:16:
[...]

Dat kan ik moeilijk terugvinden, kan er wel eens een meting op doen.
Het is een Ecodan PUHZ-SW75YAA

Het valt wel mee, het kost 150-200 meer. Maar dat is het beroerde, elke optie kost steeds een goede honderd, of 2, meer en ik wil eigenlijk niet straks met een paal zitten van 2000 waar ik de helft van gebruik. ;)
die 8 kW is het afgegeven vermogen. Het opgenomen vermogen is dus véél lager vanwege de COP.
Zelf meten heeft niet veel zin, dit zou je dan bij -10 graden moeten doen, bij worst case condities dus.

Ik denk dat hij maximaal 4 kW zal verbruiken, in worst case condities, en meestal rond de 1000-1500 W.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 07-08-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Laatst online: 21:44
zalkc schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:22:
[...]

Voor interactie met je zonnepanelen zal de paal toch moeten weten wat er gebeurd in je stroomnetwerk ;), simpel gezegd, terugleveren => opladen

Loadbalancing en 'slim' hangen volgens mij wel redelijk met elkaar samen.

Maar mijn zuinige inborst wilde de aansluiting op de p1 poort van 150 euro liever nog wat uitstellen, is een nogal dure maand als je een auto koopt
Inderdaad, maar niet iedere paal met loadbalancing is later nog slim te maken.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

de Peer schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:22:
[...]

die 8 kW is het afgegeven vermogen. Het opgenomen vermogen is dus véél lager vanwege de COP.
Zelf meten heeft niet veel zin, dit zou je dan bij -10 graden moeten doen, bij worst case condities dus.

Ik denk dat hij maximaal 4 kW zal verbruiken, in worst case condities, en meestal rond de 1000-1500 W.
Afgegeven vermogen van mijn WP is 11kW maar het opgenomen vermogen tikt regelmatig de 5kW aan. Aangezien mijn WP 1-fase is, is het voor mij dus zeer belangrijk dat mijn laappunt LB heeft.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DonJuape schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:48:
[...]

Afgegeven vermogen van mijn WP is 11kW maar het opgenomen vermogen tikt regelmatig de 5kW aan. Aangezien mijn WP 1-fase is, is het voor mij dus zeer belangrijk dat mijn laappunt LB heeft.
Dan zeker wel ja, maar het ging hier om 3 fase als ik het goed begrepen heb. en dan is 4 kW peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
de Peer schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:58:
[...]

Dan zeker wel ja, maar het ging hier om 3 fase als ik het goed begrepen heb. en dan is 4 kW peanuts.
WP is op een 3 fase krachtgroep op 16A

Ik denk dat ik wel even de pijn ga lijden en voor loadbalancing ga, nu nog de knop doorhakken of het een easee wordt (950 euro met equalizer) of een Ratio solar box (900 euro), de Ratio lijkt wel een stuk lastiger te installeren. Niet dat ik dat zelf wil gaan doen, maar ik wil mijn maatje, die weliswaar elektricien is maar niet dagelijks laadpalen ophangt, nu ook weer niet voor de meest complexe installatie vragen. Daarnaast vrees ik dat een installateur vinden in de bouwvak lastig is, en mijn auto komt deze maand al. En het nadeel van een nieuwbouwwijk, er is nog geen publieke laadpaal in een straal van 500 meter te vinden :D

Het voordeel van de easee is ook wel dat je de equalizer er later zelf makkelijk aan toe kan voegen als blijkt dat het nodig is. Die kun je gewoon in de p1 van de meter drukken en die maakt dan zelf contact met de lader, geen gedoe met klemmen in altijd te benauwde groepenkast.

Mis ik nog iets na 3 dagen internet afstruinen en een spoedcursus laadpalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

zalkc schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:16:
[...]

Ik denk dat ik wel even de pijn ga lijden en voor loadbalancing ga, nu nog de knop doorhakken of het een easee wordt (950 euro met equalizer) of een Ratio solar box (900 euro), de Ratio lijkt wel een stuk lastiger te installeren. Niet dat ik dat zelf wil gaan doen, maar ik wil mijn maatje, die weliswaar elektricien is maar niet dagelijks laadpalen ophangt, nu ook weer niet voor de meest complexe installatie vragen. Daarnaast vrees ik dat een installateur vinden in de bouwvak lastig is, en mijn auto komt deze maand al. En het nadeel van een nieuwbouwwijk, er is nog geen publieke laadpaal in een straal van 500 meter te vinden :D

Het voordeel van de easee is ook wel dat je de equalizer er later zelf makkelijk aan toe kan voegen als blijkt dat het nodig is. Die kun je gewoon in de p1 van de meter drukken en die maakt dan zelf contact met de lader, geen gedoe met klemmen in altijd te benauwde groepenkast.

Volgens mij kan de Easee (nog) niet op zonnestroomoverschot laden (ik begrijp uit je opmerking over salderen dat je dat wilt). De Ratio weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
DonJuape schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:16:
[...]

Volgens mij kan de Easee (nog) niet op zonnestroomoverschot laden (ik begrijp uit je opmerking over salderen dat je dat wilt). De Ratio weet ik niet.
Ik wil niet terugleveren als de auto nog niet 'vol' is, wat ik eigenlijk het liefst wil is, de dagen dat ik thuiswerk overdag laden wat anders teruggeleverd wordt en als dat niet voldoende is 's nachts de rest.

De equalizer van Easee zit op de p1 poort en kan dus zien wat er op het stroomnet binnen gebeurd. Met de huidige techniek is dat goed voor loadbalancing, maar ik ga ervan uit dat over 5 jaar de techniek wel zo kan zijn aangepast dat het ook voor zonnestroomoverschot kan worden ingezet, daar zijn al toepassingen voor in de kinderschoenen. Uiteraard is dat pas interessant als de saldering wegvalt en dat gaat ook nog geleidelijk, daarom weet ik eigenlijk niet eens of dat voor de korte termijn wel zo interessant gaat zijn.

Wat ik wel weet is dat ik niet kan koken (3.7 kW), warmtepompen (laten we het op 4kW) en opladen (11kW) op de aansluiting die piekbelast 17,2kW kan leveren. Die loadbalancing is dan ook belangrijker in mijn optiek. Althans, ik wil er niet op gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]
Ik denk dat je de granny nog mist. Daarmee kun je in algemeen overnight ca. 150-200km bijladen.
Voor de meeste use cases voldoende. In elk geval om je niet druk te maken wanneer de definitieve laadpaal komt. Kijk rustig de kat uit de boom. En laden met 11kW heeft vrijwel niemand nodig. Granny gaat meestal tot 2,8kW, soms 3,7kW maar dan heb je wel een robuuste huisinstallatie en schuko nodig. Alles daarboven is meegenomen en heeft de gemiddelde mens niet nodig. In geval van nood kun je altijd nog een paar minuten snellader pakken. ik vond mede daarom de Executive line destijds een mooie aanbieding. Er waren eigenlijk vrijwel geen extra opties meer die je nog kon aanvinken :)

[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 07-08-2022 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
[b] En laden met 11kW heeft vrijwel niemand nodig. Granny gaat meestal tot 2,8kW, soms 3,7kW maar dan heb je wel een robuuste huisinstallatie en schuko nodig. Alles daarboven is meegenomen en heeft de gemiddelde mens niet nodig.
Dus alles boven de 3,7 kW is niet nodig? Die snap ik niet helemaal. Mijn E-Golf laadt nu met 7,4 kW en de Niro EV straks met 11 kW en ik kan me situaties voorstellen waarin ik dit wil gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
maharens schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:10:
[...]

Dus alles boven de 3,7 kW is niet nodig? Die snap ik niet helemaal. Mijn E-Golf laadt nu met 7,4 kW en de Niro EV straks met 11 kW en ik kan me situaties voorstellen waarin ik dit wil gebruiken.
Ik bedoel het gemiddelde gebruik. Dan heb je meestal aan 200km/dag voldoende en ook als je een keer meer moet rijden maar je batterij is gewoon 100% vol dan heb je nog geen probleem.
In mijn ervaring heb je niet meer nodig dan 3,7kW, tenzij je een keer vrijwel leeg thuis komt en daarna weer een eind moet rijden. Bijvoorbeeld na een dag van 4-500km om 18u thuis en in de avond nog een theatervoorstelling meer dan 50km verderop. En ook in die situatie is 5min snelladen meestal voldoende om weer thuis te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-07 22:23
hier stond een offtopic bericht....

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 07-08-2022 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
maharens schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:10:
[...]

Nogal afhankelijk van ieders behoefte.
Ik heb ook een e-Niro en deze kan laden aan 7,4 kW maar de laadpaal staat bewust ingesteld op max. 17A. (4 kW). En meestal wordt er gewoon geladen aan 60% van dat max. vermogen.
De loadbalancing (op de P1 poort) is wel met een UTP aangesloten maar de software niet eens geactiveerd (wegens eigenlijk in de praktijk nooit nodig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

zalkc schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:42:
[...]

Ik wil niet terugleveren als de auto nog niet 'vol' is, wat ik eigenlijk het liefst wil is, de dagen dat ik thuiswerk overdag laden wat anders teruggeleverd wordt en als dat niet voldoende is 's nachts de rest.

De equalizer van Easee zit op de p1 poort en kan dus zien wat er op het stroomnet binnen gebeurd. Met de huidige techniek is dat goed voor loadbalancing, maar ik ga ervan uit dat over 5 jaar de techniek wel zo kan zijn aangepast dat het ook voor zonnestroomoverschot kan worden ingezet, daar zijn al toepassingen voor in de kinderschoenen. Uiteraard is dat pas interessant als de saldering wegvalt en dat gaat ook nog geleidelijk, daarom weet ik eigenlijk niet eens of dat voor de korte termijn wel zo interessant gaat zijn.
Laden op zonnestroomoverschot staat zeker niet meer in de kinderschoenen. De Zappi en een paar andere laadpunten doen dat al. Mijn Zappi staat precies zo ingesteld als jij wil. Overdag op zonnestroomoverschot en in de daluren op 11kW vol vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
IvoB2 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:06:
[...]
Nogal afhankelijk van ieders behoefte.
Dat klopt helemaal, maar het lijkt er een beetje op dat men een beetje benauwd is voor het lage vermogen van de granny en het feit dat je maar 100-150 km per dag kunt bijladen. Het is een mind-set. Wij hebben bijna een jaar met de granny geladen en we rijden >20.000 km/jaar. In de praktijk is dit het scenario: elke drie/vier dagen werd de Niro via de granny 's nachts tot 100% opgeladen. Soms wat vaker, soms wat minder vaak. Lange ritten waren naar mijn zoon of naar een vriend van ons. Mijn zoon had een parkeergarage in de buurt met een publieke lader waar we 's nachts de auto vol konden laden. Mijn vriend heeft een Tesla en we konden zijn lader gebruiken. Op trips naar het buitenland gebruikten we de snelladers langs de snelweg.
Voor ons werkte dit uitstekend. Toch hebben we een laadpaal laten installeren, samen met onze zonnepanelen en het is toch wat gemakkelijker. Maar noodzakelijk is het absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:43:
[...]

Dat klopt helemaal, maar het lijkt er een beetje op dat men een beetje benauwd is voor het lage vermogen van de granny en het feit dat je maar 100-150 km per dag kunt bijladen. Het is een mind-set. Wij hebben bijna een jaar met de granny geladen en we rijden >20.000 km/jaar. In de praktijk is dit het scenario: elke drie/vier dagen werd de Niro via de granny 's nachts tot 100% opgeladen. Soms wat vaker, soms wat minder vaak. Lange ritten waren naar mijn zoon of naar een vriend van ons. Mijn zoon had een parkeergarage in de buurt met een publieke lader waar we 's nachts de auto vol konden laden. Mijn vriend heeft een Tesla en we konden zijn lader gebruiken. Op trips naar het buitenland gebruikten we de snelladers langs de snelweg.
Voor ons werkte dit uitstekend. Toch hebben we een laadpaal laten installeren, samen met onze zonnepanelen en het is toch wat gemakkelijker. Maar noodzakelijk is het absoluut niet.
Het is inderdaad vooral het gemak. Ik laad met de Zappi ongeveer 1 keer in de week een nacht als hij rond de 20% zit en hoef verder niets te plannen. Inpluggen en klaar. Zou niet anders willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
multikoe schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:43:
[...]

Dat klopt helemaal, maar het lijkt er een beetje op dat men een beetje benauwd is voor het lage vermogen van de granny en het feit dat je maar 100-150 km per dag kunt bijladen. Het is een mind-set.
Inderdaad een andere mindset. Een EV gebruiken als een EV en niet als een ICE.
Hier is er de regel dat wie thuiskomt de EV aan de laadpaal koppelt en wie vertrekt ontkoppelt.
Een laadpaal is er niet alleen voor het gemak maar gewoon omdat hij voorzien is van een backoffice.
Is er op bestemming een laadpaal gaat hij daar aan de lader.

[ Voor 67% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2022 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:40

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 07-08-2022 23:04 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 07-08-2022 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Tommie12 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:21:
[...]

Je panelen zullen enkel op de topmomenten boven de 3 kW leveren (zon 90 graden op de panelen, blauwe hemel). Dat zijn maar een aantal uren per maand in de zomer. Meestal zal je vermogens zien tussen 500W en 1500W, en dat vooral tussen 10h en 16h, in de winter zelden, en korter.
Oke dus op een lage laadsnelheid zou het nog steeds redelijk interessant kunnen zijn om zonnepanelen aan te schaffen.

Ik zit er over te denken om volgend jaar zelf de zonnepanelen te plaatsen. Op die manier zijn ze wellicht makkelijk terug te verdienen voordat het salderen eraf gaat.
eltron schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:24:
[...]

De theoretische maximum waarde haal je in de praktijk om allerlei redenen bijna nooit. En je eigen verbruik moet er nog af, allen je overschot is beschikbaar om te laden. het is meer van belang dat je boven de 1,4kW komt omdat dit een ondergrens is voor vrijwel alle auto's om op 1F met 6A te kunnen laden. Als je dat niet haalt en wel wilt laden dan moet er iets van de grid bij. En als je lader niet op 1F kan laden dan heb je zelfs 3x 1,4kW als ondergrens nodig.
ik weet niet of de Spring op 1F of 3F laadt, maar voor Zonnepanelen is 1F dus gunstiger.
De Dacia kan met maximaal 32A laden op 1F. Ik heb een "domme" lader op het oog welke ingesteld kan worden op 8, 10, 13 of 16A.

Met 8A zou hij dus laden met ruim 1,8kW. Als er iets van de grid bijmoet is dat natuurlijk altijd beter dan zonder zonnepanelen. Bij een zonovergoten dag zou ik hem op 13A kunnen zetten en bijna met 3kW kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Baldeagle schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:49:
[...]

Oke dus op een lage laadsnelheid zou het nog steeds redelijk interessant kunnen zijn om zonnepanelen aan te schaffen.

Ik zit er over te denken om volgend jaar zelf de zonnepanelen te plaatsen. Op die manier zijn ze wellicht makkelijk terug te verdienen voordat het salderen eraf gaat.

[...]

De Dacia kan met maximaal 32A laden op 1F. Ik heb een "domme" lader op het oog welke ingesteld kan worden op 8, 10, 13 of 16A.

Met 8A zou hij dus laden met ruim 1,8kW. Als er iets van de grid bijmoet is dat natuurlijk altijd beter dan zonder zonnepanelen. Bij een zonovergoten dag zou ik hem op 13A kunnen zetten en bijna met 3kW kunnen laden.
Weet niet of het voor jou van belang is maar bij lage laadsnelheden heb je (veel) meer laadverliezen (beetje afhankelijk van het merk EV).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:07

[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 07-08-2022 23:03 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 07-08-2022 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:13
Baldeagle schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:49:
[...]

Hou er rekening mee dat je laadverlies flink op kan lopen. Het verschil bij onze EV is 7% verlies bij 11kW, maar loopt gemakkelijk op naar 15% bij 3,7kW. Zolang je mag salderen is het zonde om langzaam te laden.

Dit weekend de laadkabel van de Zappi vervangen. Las al dat dit een bekend probleem (kabelbreuk in CP) door het oprollen van de kabel. Wij rollen hem nooit om de Zappi heen, de breuk zit vlak onder de plug. Blijkbaar door het gewicht van de kabel hangt hij daar te veel waardoor die breuk ontstaat. Werkt nu weer prima, alleen is de plug nu witter dan het wit van de unit (door het verkleuren) :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Ophidian schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:25:
[...]

Hou er rekening mee dat je laadverlies flink op kan lopen. Het verschil bij onze EV is 7% verlies bij 11kW, maar loopt gemakkelijk op naar 15% bij 3,7kW. Zolang je mag salderen is het zonde om langzaam te laden.

Dit weekend de laadkabel van de Zappi vervangen. Las al dat dit een bekend probleem (kabelbreuk in CP) door het oprollen van de kabel. Wij rollen hem nooit om de Zappi heen, de breuk zit vlak onder de plug. Blijkbaar door het gewicht van de kabel hangt hij daar te veel waardoor die breuk ontstaat. Werkt nu weer prima, alleen is de plug nu witter dan het wit van de unit (door het verkleuren) :+
Zolang als het nog kan gaan we niet langzaam laden uiteraard. ;)

Maar goed om te weten dat als het salderen er afgaat het nog steeds fijn is om zonnepanelen te hebben. Terugleveren geeft straks wel een groter verlies dan die 15% nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Wat me ook erg interessant lijkt is een Dynamisch energiecontract. Als je overdag de kans hebt om thuis te laden althans. Zo kan je op bepaalde dagen / momenten zelfs voor maar 7 cent per kWh laden. Heeft iemand hier ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDoPDcurkzopg0oDTRrchgqR1HE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3KNlWnnRdPIyAzF77BFiZWaV.png?f=fotoalbum_large
(https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Kan zeker interessant zijn, maar niet in combinatie met zonnepanelen. Want met een beetje pech mag je dan op zonnige dagen betalen om terug te leveren als je auto vol is of niet kan laden…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
IvoB2 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:11:
[...]

Inderdaad een andere mindset. Een EV gebruiken als een EV en niet als een ICE.
Hier is er de regel dat wie thuiskomt de EV aan de laadpaal koppelt en wie vertrekt ontkoppelt.
Een laadpaal is er niet alleen voor het gemak maar gewoon omdat hij voorzien is van een backoffice.
Is er op bestemming een laadpaal gaat hij daar aan de lader.
Mindset heeft er voor mij niks mee te maken, met een E-golf heb je gewoonweg een beperkter bereik dan bijvoorbeeld een E-Niro en uiteindelijk is een EV ook nog steeds gewoon een auto en die moet mij van A naar B brengen, dus als ie voor de deur staat heb ik hem liever in 2 uur weer vol dan in 4 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 07-08-2022 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 02:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
en weer ontopic aub

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Baldeagle schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:22:
Wat me ook erg interessant lijkt is een Dynamisch energiecontract. Als je overdag de kans hebt om thuis te laden althans. Zo kan je op bepaalde dagen / momenten zelfs voor maar 7 cent per kWh laden. Heeft iemand hier ervaring mee?

[Afbeelding]
(https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/)
Dat doet Jedlix dus i.c.m. Easee en enkele EV merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:21
DonJuape schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:12:
[...]

Dat doet Jedlix dus i.c.m. Easee en enkele EV merken.
Ik gebruik de functie zelf ( laden vanaf zonnepanelen) met de Easee. Maar ben er gematigd tevreden over. In de Hyundai SmartCharging ( white label Jedlix app) voeg je je thuissituatie toe qua zonnepanelen en het systeem calculeert de mogelijke opbrengst en laadt je auto op via deze systematiek. Dit werkt bij de meeste wel aardig. Maar ik had liever een hardware oplossing gezien om mijn Easee met overproductie te laten laden.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maharens schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:36:
[...]

Mindset heeft er voor mij niks mee te maken, met een E-golf heb je gewoonweg een beperkter bereik dan bijvoorbeeld een E-Niro en uiteindelijk is een EV ook nog steeds gewoon een auto en die moet mij van A naar B brengen, dus als ie voor de deur staat heb ik hem liever in 2 uur weer vol dan in 4 uur.
Dit zegt niet zoveel zonder context. Kun je thuis laden? Hoeveel km rij je normaliter per dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 10:48
guido66 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:29:
[...]

Inderdaad, maar niet iedere paal met loadbalancing is later nog slim te maken.
Precies.
Mijn Wallbox Pulsar Plus 2019 (prima ding!) is later slim(mer) gemaakt door de toevoeging van ECO-modus (dus alleen laden als er overschot is van de PV). Dingetje daarbij is dat ie 3-fasen laadt en mijn PV maar 1 fase is. Om echt alles uit de PV-in je auto te stoppen, zou ie dus naar 1-fase laden over moeten schakelen, en daar mist-ie de hardware voor.
En moderne Zappi lijkt dat wel te kunnen (maar late de eigenaren daarvan dat maar precieser vertellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

pimk schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

Precies.
Mijn Wallbox Pulsar Plus 2019 (prima ding!) is later slim(mer) gemaakt door de toevoeging van ECO-modus (dus alleen laden als er overschot is van de PV). Dingetje daarbij is dat ie 3-fasen laadt en mijn PV maar 1 fase is. Om echt alles uit de PV-in je auto te stoppen, zou ie dus naar 1-fase laden over moeten schakelen, en daar mist-ie de hardware voor.
En moderne Zappi lijkt dat wel te kunnen (maar late de eigenaren daarvan dat maar precieser vertellen)
De Zappi kan inderdaad zo ingesteld worden dat hij in PV overschot modus op 1 fase laadt. Dan is het minimaal benodigde PV overschot 1x 1,4kW i.p.v. 3x 1,4kW.
Of je PV 1-fase is of 3-fase is niet relevant. Ik denk ook niet voor de Wallbox trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:24
[...]

De easee is voor 750 te krijgen in de Tibber store.
De load balancing van Tibber zelf (Pulse) is voor 60 te krijgen. Dus je kan voor 810 klaar zijn ipv 950.

Pulse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
maharens schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:36:
[...]

Ander uitgangspunt dus => andere mindset.

Voor mij moet een EV pas voldoende lading hebben (niet noodzakelijk "vol") tegen zijn volgend gebruik.
Als dat volgend gebruik pas over 8 uur is maakt het me niet uit of dat in twee of in vier uur geschiedt.
Zuinig als ik ben wil ik dat dan wel zoveel mogelijk via rechtstreekse zonne-energie doen en aan een zo laag mogelijke capaciteit(tarief). Meestal vraagt dat een lager vermogen.
Voor mij is een auto ook een gebruiksvoorwerp dat me zo efficiënt mogelijk van A naar B moet brengen maar alleen wanneer echt nodig. Dus wanneer het niet echt nodig is vind ik het persoonlijk niet erg dat hij stilstaat. Al zeker niet erger dan te gaan rijden omdat hij anders toch maar stilstaat.
Of gebruikt wordt door iemand anders (gedeeld). Maar in het laatste geval laadt hij elders.

Mindset heeft er in beide gevallen wel degelijk mee te maken.
Alleen is het een andere mindset.
Waarmee ik niet zeg dat het ene beter is dan het andere.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 08-08-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hartm11
  • Laatst online: 10-05 16:57
Hoi,

Ik zie regelmatig de stelling voorbijkomen dat laden met een PV overschot van minmaal 1,4 kW nodig is, om een auto met 1 fase overdag te laden. Waar kan ik die onderbouwing vinden? Kan iemand daar iets meer over zeggen?

24x Solar Frontier SF-170S @ StecaGrid 3600 @ ZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

aprofet schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:29:
[...]

De easee is voor 750 te krijgen in de Tibber store.
De load balancing van Tibber zelf (Pulse) is voor 60 te krijgen. Dus je kan voor 810 klaar zijn ipv 950.

Pulse
Voor die 60 euro lijkt het dat je Tibber klant moet zijn voor je energie anders is het 100 euro. Verder vind ik het eigen LB systeem (Equalizer) van Easee wel elegant en het lijkt heel plug-and-play. Voordeel van Tibber Pulse is wel dat je kunt laden als het (Tibber) energietarief het laagst is.
Zowel Tibber Pulse als Easee Equalizer bieden (nog) geen laden op PV overschot lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

hartm11 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:47:
Hoi,

Ik zie regelmatig de stelling voorbijkomen dat laden met een PV overschot van minmaal 1,4 kW nodig is, om een auto met 1 fase overdag te laden. Waar kan ik die onderbouwing vinden? Kan iemand daar iets meer over zeggen?
De auto wil minimaal 6 Ampere aan laadsnelheid hebben per fase (6 Ampere x230 Volt = 1380 Watt).
Sommige auto's willen zelfs 8 Ampere of 10 hebben.
Daaronder zullen ze niet beginnen met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hoi,

Ik heb begrepen dat het een EV standaard is: onder de 1,4 kW per fase start de interne lader van de EV niet. Ik weet niet waarom. Per merk verschilt het wel iets. Verder geeft het laden bij dit soort lage laadvermogens veel laadverlies (voornamelijk in de lader van de EV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 22:03
Mister I schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:52:
[...]

De auto wil minimaal 6 Ampere aan laadsnelheid hebben per fase (6 Ampere x230 Volt = 1380 Watt).
Sommige auto's willen zelfs 8 Ampere of 10 hebben.
Daaronder zullen ze niet beginnen met laden.
6A is soort van de standaard. Maar er zijn wat merken die toch weer een andere keuze maken. Tesla bv gaat tot 5A en dacht dat het anders ook via de laadpaal bij wat merken te regelen is. Dus onder de 6A.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:39
Hoi,

6A is 't minimum dat gespecificeerd is in 't laadprotocol, de lader kan niet minder aanbieden. Dit staat dus los van wat de auto zelf doet, je kan vaak in de auto zelf wel een lagere laadstroom instellen. Als je een slimme lader hebt die 1 fase kan schakelen kan dus minimaal 1,4 kW worden aangeboden. Zo'n slimme lader kan dus werken icm met monitoren van de PV opbrengst: PV > 1,4 kW: lader aan.

Als je met minder PV opbrengst ook al (maar dus met minder vermogen) wil laden dan zal je ook de lader in de auto moeten managen, dat wordt dus wat ingewikkelder zo niet onmogelijk en is volledig afhankelijk van de mogelijkheid die de auto biedt.

Ik kan mijn Kia e-niro (handmatig, via dashboard, helaas niet via app) instellen op minimaal laden, dan laad hij per fase met maar zo'n 1,5A. Mijn lader schakelt altijd 3 fasen, dus ik kom dan op 1 kW. Waar ik nu naar kijk is om zelf de lader te controleren zodat deze al bij 1 kW overschot de laadstroom van 6A gaat aanbieden. In combinatie met de stand minimaal laden zou er dan dus maar (3 x) 1,5A geladen moeten gaan worden.

[ Voor 44% gewijzigd door blb4 op 08-08-2022 12:04 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powaq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-08 14:21
Een vraagje voor de Belgen hier met auto op de vennootschap: tegenwoordig accepteert de fiscus enkel nog terugbetaling van de laadkosten als je gaat laden via een smart lader. Weet iemand wat dat juist wilt zeggen? Welke data moet aantoonbaar zijn?
Ik vraag het maar omdat ik eigenlijk genoeg (snelheid) heb aan het laden met de granny charger (ik laad meestal publiek want ik woon in de stad, maar ik kan wel vaak voor m'n deur staan, waardoor ik gewoon een draadje zou kunnen trekken en via stopcontact laden).
Nu die granny charger is niet "smart" maar ik heb ook de Eevee app die mij perfect het aantal geladen kWh kan vertellen, locatie, uur van start en stop (zelfs de laadefficientie op een of andere manier..). Zou dat genoeg "bewijsmateriaal" zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

blb4 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:47:
[...]

6A is 't minimum dat gespecificeerd is in 't laadprotocol, de lader kan niet minder aanbieden. Dit staat dus los van wat de auto zelf doet, je kan vaak in de auto zelf wel een lagere laadstroom instellen. Als je een slimme lader hebt die 1 fase kan schakelen kan dus minimaal 1,4 kW worden aangeboden. Zo'n slimme lader kan dus werken icm met monitoren van de PV opbrengst: PV > 1,4 kW: lader aan.

Als je met minder PV opbrengst ook al (maar dus met minder vermogen) wil laden dan zal je ook de lader in de auto moeten managen, dat wordt dus wat ingewikkelder zo niet onmogelijk en is volledig afhankelijk van de mogelijkheid die de auto biedt.

Ik kan mijn Kia e-niro (handmatig, via dashboard, helaas niet via app) instellen op minimaal laden, dan laad hij per fase met maar zo'n 1,5A. Mijn lader schakelt altijd 3 fasen, dus ik kom dan op 1 kW. Waar ik nu naar kijk is om zelf de lader te controleren zodat deze al bij 1 kW overschot de laadstroom van 6A gaat aanbieden. In combinatie met de stand minimaal laden zou er dan dus maar (3 x) 1,5A geladen moeten gaan worden.
Wat zijn dan de laadverliezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
IvoB2 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

Ander uitgangspunt dus => andere mindset.

Voor mij moet een EV pas voldoende lading hebben (niet noodzakelijk "vol") tegen zijn volgend gebruik.
Als dat volgend gebruik pas over 8 uur is maakt het me niet uit of dat in twee of in vier uur geschiedt.
Zuinig als ik ben wil ik dat dan wel zoveel mogelijk via rechtstreekse zonne-energie doen en aan een zo laag mogelijke capaciteit(tarief). Meestal vraagt dat een lager vermogen.
Voor mij is een auto ook een gebruiksvoorwerp dat me zo efficiënt mogelijk van A naar B moet brengen maar alleen wanneer echt nodig. Dus wanneer het niet echt nodig is vind ik het persoonlijk niet erg dat hij stilstaat. Al zeker niet erger dan te gaan rijden omdat hij anders toch maar stilstaat.
Of gebruikt wordt door iemand anders (gedeeld). Maar in het laatste geval laadt hij elders.

Mindset heeft er in beide gevallen wel degelijk mee te maken.
Alleen is het een andere mindset.
Waarmee ik niet zeg dat het ene beter is dan het andere.
Okido, dan is het duidelijk. :)

Ik kreeg namelijk de indruk dat je met mindset iets anders bedoelde, namelijk of ICE of EV en dat je met een EV een andere mindset moet hebben dan met een ICE omdat je hiermee meer moet plannen.

De grote meerderheid die nog steeds moet overstappen op een EV wil namelijk hun EV net zo gebruiken als hun huidige ICE en fabrikanten komen daar ook aan tegemoet door snellere boordladers en hogere DC snelheden tot soms ruim boven de 200kW. Oftewel, die willen geen andere mindset ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

maharens schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:46:
[...]

Ik kreeg namelijk de indruk dat je met mindset iets anders bedoelde, namelijk of ICE of EV en dat je met een EV een andere mindset moet hebben dan met een ICE omdat je hiermee meer moet plannen.

De grote meerderheid die nog steeds moet overstappen op een EV wil namelijk hun EV net zo gebruiken als hun huidige ICE en fabrikanten komen daar ook aan tegemoet door snellere boordladers en hogere DC snelheden tot soms ruim boven de 200kW. Oftewel, die willen geen andere mindset ;)
Ik zit er ergens tussenin denk ik. Vind het prima om een nacht te wachten op mijn thuislaadpunt of die enkele extra of langere pauze voor het DC laden. Het thuisladen moet echter wel in 1 nacht van leeg naar vol kunnen zodat ik niet hoef te "plannen" met meerdere sessie e.d. Op die manier hoef ik maar ongeveer 1 keer per week te laden en beperk ik het aantal laadcycli enorm (meer laadcycli zijn slecht voor de levensduur dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
maharens schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:46:
[...]

Dat laatste bedoel ik mede ook.
Het vraagt, vooral om thuis te laden, een andere mindset met een EV dan met een ICE.
ICE = voltanken en bijna leegrijden en dat herhalen.
EV = laden wanneer mogelijk (bv bij thuiskomst inpluggen en bij vertrek uitpluggen en gedurende die tijd laden aan de best mogelijke economische keuze - die voor eidereen anders kan zijn.

Dat veel mensen niet willen veranderen en zeker al niet van mindset dat is wel duidelijk.
Dat producenten/verkopers dan niet altijd de mindset willen aanpassen van hun klanten maar wel, indien mogelijk, de aard en inzet hun producten zo zullen aanpassen dat de consument, door zo weinig mogelijk zijn gedrag te moeten aanpassen, blijft kopen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DonJuape schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:03:
[...]

Ik zit er ergens tussenin denk ik. Vind het prima om een nacht te wachten op mijn thuislaadpunt of die enkele extra of langere pauze voor het DC laden. Het thuisladen moet echter wel in 1 nacht van leeg naar vol kunnen zodat ik niet hoef te "plannen" met meerdere sessie e.d. Op die manier hoef ik maar ongeveer 1 keer per week te laden en beperk ik het aantal laadcycli enorm (meer laadcycli zijn slecht voor de levensduur dacht ik).
Dat plannen hangt uiteraard van je individueel verbruikersprofiel af.
Wanneer je dagelijks maar een 50 km rijdt (en dat doet het merendeel van de autobestuurders) heb je ruim voldoende aan een nacht laden aan een laag vermogen.
Wanneer je dagelijks veel km afmaalt heb je die keuze uiteraard niet.

Wat betreft het beperken van het aantal laadcycli heb je het overigens niet goed begrepen.
Het maakt niet uit of je dat in één keer of in meerdere keren doet.
Een laadcyclus is immers niet gelijk aan één laadbeurt.
Eén laadcyclus is één beweging van 0 naar 100% + de omgekeerde beweging.
Een batterij met bv. 100 kWh capaciteit doet één laadcyclus door 100 kWh te laden en te ontladen.
Of ze dat eenmalig doet of in verschillende stappen maakt niet uit.

Ik hoop dat je nooit de batterij in één keer leegrijdt ipv telkens het volume dat de rit nodig heeft om op het aantal laadcycli te kunnen besparen? ;)

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 08-08-2022 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

IvoB2 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:22:
[...]

Dat plannen hangt uiteraard van je individueel verbruikersprofiel af.
Wanneer je dagelijks maar een 50 km rijdt (en dat doet het merendeel van de autobestuurders) heb je ruim voldoende aan een nacht laden aan een laag vermogen.
Wanneer je dagelijks veel km afmaalt heb je die keuze uiteraard niet.

Wat betreft het beperken van het aantal laadcycli zit je overigens fout.
Het maakt niet uit of je dat in één keer of in meerdere keren doet.
Een laadcyclus is immers niet gelijk aan één laadbeurt.
Eén laadcyclus
Overigens wil ik ook niet met laag vermogen laden vanwege de veel hogere laadverliezen. Op het moment dat we altijd een overschot hebben aan groene energie maakt dat niet meer zo veel uit maar daar zijn we nog lang niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
DonJuape schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:03:
[...]

Laadcycli hebben inderdaad invloed op de "slijtage" van de accu (naast nog heel veel andere factoren). Het maakt in de basis overigens puur qua laadcycle voor de accu niet uit of je één keer per week veel laad of juist per week vaker kleinere beetjes. Stel; één laadcycle is van 0%-100%, dan maakt het voor de accu puur de slijtage qua laadcycli, niet uit of je dit in 1x (0%-100%), 2x (50%->100%) of 4x (75%-100%). In alle gevallen heeft de accu één cycle gehad.

Er zijn overigens wel redenen waarom vaker (kleinere beetjes) laden beter voor li-io accus is. Je ontlaad de accu minder ver/diep, je kan door vaker te laden waarschijnlijk de accu minder vol laden (vaker bijladen tot bijv. ~80% ipv begin van de week naar 100% te moeten laden) en de laadsessie duurt minder lang waardoor er minder opbouw is van warmte in het accupakket*.

* dat laatste is vrij theoretisch, er zit een behoorlijk geavanceerd koelsysteem in EV's (ivm snelladen) waarbij de warmte prima geregeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
@DonJuape
Correct, ook dat is een individueel profiel dat wijzigt van gebruiker tot gebruiker.
Bij ons werkt dat net omgekeerd.
Wij laden zoveel mogelijk overdag op overproductie zonne-stroom en de energie wordt bovendien afgerekend voor de omvormer van de EV (aan de AC zijde van de laadpaal) en niet na de omvormer van de EV.
En ik woon bovendien in Vlaanderen waar ik voor het injectietarief en delen binnen dezelfde energieleverancier nauwelijks een vergoeding krijg.
Puur economisch gezien kan ik dus beter injecteren via de laadpaal (waar de verliezen er niet toe doen) dan richting net (waar je er nauwelijks iets aan hebt).

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 08-08-2022 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
DonJuape schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:25:
[...]

Overigens wil ik ook niet met laag vermogen laden vanwege de veel hogere laadverliezen. Op het moment dat we altijd een overschot hebben aan groene energie maakt dat niet meer zo veel uit maar daar zijn we nog lang niet.
O.b.v. onderzoek* (waarvoor een Kia E-Niro) is gebruikt vallen verschil in laadverliezen behoorlijk mee.

Let wel, deze getallen zijn als je de accu naar 100% laad. Uit onderzoek is naar voorgekomen dat laadverliezen verdubbelen als je van 80% naar 100% SoC laad vs laden onder de 80% SoC. Langzaam laden tot <80% SoC zal minder laadverlies hebben dan met 11kW tot 100% SoC laden.

2,3 kW 1-fase = 79,58% (20,42% laadverlies)
3,6kW 1-fase = 80,31% (19,69% laadverlies)
6,9 kW 3-fase = 86,98% (13,02% laadverlies)
11kW 3-fase = 87,21% (12,79% laadverlies)

Stel je laad 40kW met 3,6kW (overproductiezonnepanelen) vs 11 kW (zonnepanelen/netstroom) dan heb je het, als je laad tot 80% SoC, over <2 kW verschil in laadverlies. Laad je door tot 100% dan kan je uitgaan van ~4kW aan laadverlies.

* verder terug in het topic eerder al wat meer details uit onderzoeken rond laadverliezen gedeeld mocht je meer willen weten.

[ Voor 9% gewijzigd door roelwillems op 08-08-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

IvoB2 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:27:
@DonJuape
Correct, ook dat is een individueel profiel dat wijzigt van gebruiker tot gebruiker.
Bij ons werkt dat net omgekeerd.
Wij laden zoveel mogelijk overdag op overproductie zonne-stroom en de energie wordt bovendien afgerekend voor de omvormer van de EV (aan de AC zijde van de laadpaal) en niet na de omvormer van de EV.
En ik woon bovendien in Vlaanderen waar ik voor het injectietarief en delen binnen dezelfde energieleverancier nauwelijks een vergoeding krijg.
Puur economisch gezien kan ik dus beter injecteren via de laadpaal (waar de verliezen er niet toe doen) dan richting net (waar je er nauwelijks iets aan hebt).
Helder behalve het afrekenen voor de omvormer gedeelte. Door de verliezen in de omvormer van de EV moet je er dus meer energie in stoppen (en afrekenen) dan er in de EV komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

roelwillems schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:35:
[...]

O.b.v. onderzoek* (waarvoor een Kia E-Niro) is gebruikt vallen verschil in laadverliezen behoorlijk mee.

Let wel, deze getallen zijn als je de accu naar 100% laad. Uit onderzoek is naar voorgekomen dat laadverliezen verdubbelen als je van 80% naar 100% SoC laad vs laden onder de 80% SoC. Langzaam laden tot <80% SoC zal minder laadverlies hebben dan met 11kW tot 100% SoC laden.

Stel je laad 40kW met 3,6kW (overproductiezonnepanelen) vs 11 kW (zonnepanelen/netstroom) dan heb je het, als je laad tot 80% SoC, over <2 kW verschil in laadverlies. Laad je door tot 100% dan kan je uitgaan van ~4kW aan laadverlies.

* verder terug in het topic eerder al wat meer details uit onderzoeken rond laadverliezen gedeeld mocht je meer willen weten.
Weet ik, heb ik zelf aan meegewerkt ;)
In mijn beleving was de efficiency bij 11kW trouwens wat hoger en bij 2,3kW wat lager maar het is een tijdje geleden. Overigens vind ik een verschil van tussen de 5% en 10% verlies puur op basis van de manier van laden aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Klopt, wanneer je de energie die in de Ev gaat zelf moet betalen.

De energie die opgewekt wordt door PV gaat voor iedereen (ongeacht het doel) met de nodige verliezen naar de laadpaal. Daar kan je dus niets aan doen.
Dat verlies bedraagt zo'n 10%.

De afrekening gebeurt echter aan de AC zijde van de laadpaal en niet in de EV.
Die bedragen hier bij AC laden over vier seizoenen gemeten een 15%.

Een voorbeeld:
1.Je produceert 10 kWh.
2.Hier bereikt 9 kWh de laadpaal.
3.Van die 9 kWh bereikt 7,65 kWh de accu van de EV.

Punt 1 en 2 blijven voor iedereen gelijk.
Punt 3 kan licht verschillen volgens de laadsnelheid.

Wie zijn eigen energie dient te betalen betaalt niets (want het is PV-energie)
Wie een vergoeding krijgt voor laden krijgt een vergoeding voor 9 kWh en niet voor 7,65 kWh.

Wanneer je geen PV hebt ziet het er iets anders uit maar blijft het verschillend uitgangspunt.

1. Er komt 10 kWh van het net tot aan de laadpaal.
2. Afhankelijk van de verliezen in het laden gaat er meer of minder naar de accu.

Wie zijn eigen energie betaalt betaalt 10 kWh.
Wie een vergoeding voor laden krijgt betaalt slechts het verschil in prijs tussen netprijs en vergoeding op diezelfde 10 kWh.

Puur economisch gezien kan je, in het geval van positieve vergoeding, dus beter meer AC laden en minder in Dc omzetten dan omgekeerd.
Klinkt raar maar is wel de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DonJuape schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:48:
[...]

In mijn beleving was de efficiency bij 11kW trouwens wat hoger en bij 2,3kW wat lager maar het is een tijdje geleden. Overigens vind ik een verschil van tussen de 5% en 10% verlies puur op basis van de manier van laden aanzienlijk.
Hangt er natuurlijk vanaf op welk cijfer die 5 en 10% berekend zijn en of het correct gemeten is of een veronderstelling?
Ik meet bij langzaam laden een gemiddeld verlies (over vier seizoenen en een jaar) 15%.
Heb jij dan bij snel AC laden maar een gemiddeld verlies van 5 tot 10% en op welk volume?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

IvoB2 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:54:
Klopt, wanneer je de energie die in de Ev gaat zelf moet betalen.

De energie die opgewekt wordt door PV gaat voor iedereen (ongeacht het doel) met de nodige verliezen naar de laadpaal. Daar kan je dus niets aan doen.
Dat verlies bedraagt zo'n 10%.

De afrekening gebeurt echter aan de AC zijde van de laadpaal en niet in de EV.
Die bedragen hier bij AC laden over vier seizoenen gemeten een 15%.

Een voorbeeld:
1.Je produceert 10 kWh.
2.Hier bereikt 9 kWh de laadpaal.
3.Van die 9 kWh bereikt 7,65 kWh de accu van de EV.

Punt 1 en 2 blijven voor iedereen gelijk.
Punt 3 kan licht verschillen volgens de laadsnelheid.

Wie zijn eigen energie dient te betalen betaalt niets (want het is PV-energie)
Wie een vergoeding krijgt voor laden krijgt een vergoeding voor 9 kWh en niet voor 7,65 kWh.

Wanneer je geen PV hebt ziet het er iets anders uit maar blijft het verschillend uitgangspunt.

1. Er komt 10 kWh van het net tot aan de laadpaal.
2. Afhankelijk van de verliezen in het laden gaat er meer of minder naar de accu.

Wie zijn eigen energie betaalt betaalt 10 kWh.
Wie een vergoeding voor laden krijgt betaalt slechts het verschil in prijs tussen netprijs en vergoeding op diezelfde 10 kWh.

Puur economisch gezien kan je, in het geval van positieve vergoeding, dus beter meer AC laden en minder in Dc omzetten dan omgekeerd.
Klinkt raar maar is wel de realiteit.
Ik krijg de volledige laadkosten vergoed door mijn WG (of ik het nu zelf opwek of van het net haal). Het punt is dat ik het niet prettig vind om groene energie weg te gooien omdat de hoeveelheid beschikbare groene energie beperkt is. Als ik groene energie weg gooi moet er meer grijze energie worden opgewekt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
roelwillems schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:35:

Ik heb bijna een jaar lang met de granny geladen, een paar keer aan een publieke lader en sinds twee maanden aan onze eigen laadpaal. Ik heb elke laadbeurt geregistreerd en het verlies uitgerekend en ik kan bevestigen dat de cijfers hierboven redelijk overeenkomen met mijn cijfers. Ik zie (grofweg) 19% verlies bij 2,3 kW, 15% verlies bij 11 kW. Het maakt overigens wel iets verschil hoeveel je laadt. Hoe meer je laad, hoe lager het verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

IvoB2 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:57:
[...]

Hangt er natuurlijk vanaf op welk cijfer die 5 en 10% berekend zijn en of het correct gemeten is of een veronderstelling?
Ik meet bij langzaam laden een gemiddeld verlies (over vier seizoenen en een jaar) 15%.
Heb jij dan bij snel AC laden maar een gemiddeld verlies van 5 tot 10% en op welk volume?
Is door een aantal mensen per laadsessie bijgehouden op basis van data van het laadpunt en de SoC% (voor de eNiro).
Op basis van autoverbruikgegevens e.d. blijkt heel onnauwkeurig (ook vanwege regeneratie e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Daar heb je een punt.
Maar je kan er ook een punt van maken om in het geheel minder kWh te verbruiken dan op te wekken.
Het is de finale huishoudelijke afrekening die telt en niet ieder individueel punt.

Als dat de bezorgdheid is kan je ook beter niet meer met de auto rijden dan "zuinig" laden.
Of constant aan 90 km/uur rijden dan aan 130 km/uur.
Om maar één extreem voorbeeld te geven.

Het punt dat ik wil maken is dat je beter grotere energiebesparingen doet van van iedere minime besparing een punt te maken en dat uiteindelijk het de totale energeitsche eindvoetafdruk is die telt.

Traag laden (2,4 - 4 kW) kan (hier) gebeuren op 100% lokaal geproduceerde zonne-energie. Groener zie ik het echt niet gebeuren.
Sneller laden (tot 7,4 kW) zal dus sowieso deels van het net moeten komen waarvan de keten langer is en de herkomst niet gegarandeerd (en dus elders extra geproduceerd moet worden).

Wanneer ik 's nachts zou laden, dus zonder rechtstreeks zonne-energie, dan kan ik idd beter aan max snelheid laden om verliezen te beperken. Dan zullen er minder verliezen zijn maar anderzijds weer meer grijze energie in de mix. In elk geval al geen zonne-energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
IvoB2 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:57:
[...]

Hierbij ook link naar eerder geplaatst onderzoek. Gezien de nauwkeurige opzet van het onderzoek (bijv. voor de analyse van drivetrain efficiency de auto op de rollerbank / speciaal meetapparatuur voor het bijhouden van stroom tijdens laadsessies) lijkt me de cijfers uit dat onderzoek voldoende betrouwbaar voor een aantal conclusies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DonJuape schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:06:
[...]

Is door een aantal mensen per laadsessie bijgehouden op basis van data van het laadpunt en de SoC% (voor de eNiro).
Op basis van autoverbruikgegevens e.d. blijkt heel onnauwkeurig (ook vanwege regeneratie e.d.).
Ja en wat was dan het resultaat?
Ik hou het ook bij op basis van de MID kWh teller van mijn Alfenlaadpaal en de SoC% van een e-Niro met een monofase omvormer. En dat gedurende meerdere jaren.
Die 15% omvormingsverlies (tussen AC gemeten aan de laadpaal en % opgeslagen in de accu) hier gemeten is dus op basis van bijna dezelfde meetmethode in een gelijkaardig voertuig.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 08-08-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

IvoB2 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:11:
Daar heb je een punt.
Maar je kan er ook een punt van maken om in het geheel minder kWh te verbruiken dan op te wekken.
Het is de finale huishoudelijke afrekening die telt en niet ieder individueel punt.

Als dat de bezorgdheid is kan je ook beter niet meer met de auto rijden dan "zuinig" laden.
Of constant aan 90 km/uur rijden dan aan 130 km/uur.
Om maar één extreem voorbeeld te geven.

Het punt dat ik wil maken is dat je beter grotere energiebesparingen doet van van iedere minime besparing een punt te maken en dat uiteindelijk het de totale energeitsche eindvoetafdruk is die telt.

Traag laden (2,4 - 4 kW) kan (hier) gebeuren op 100% lokaal geproduceerde zonne-energie. Groener zie ik het echt niet gebeuren.
Sneller laden (tot 7,4 kW) zal dus sowieso deels van het net moeten komen waarvan de keten langer is en de herkomst niet gegarandeerd (en dus elders extra geproduceerd moet worden).

Wanneer ik 's nachts zou laden, dus zonder rechtstreeks zonne-energie, dan kan ik idd beter aan max snelheid laden om verliezen te beperken. Dan zullen er minder verliezen zijn maar anderzijds weer meer grijze energie in de mix. In elk geval al geen zonne-energie.
Uiteraard zijn er ook andere besparingsmogelijkheden maar ik vind 5 tot 10% MEER laadverliezen niet minimaal.
Bij traag laden op lokaal geproduceerde zonne-energie gooi je dus energie weg die je ook aan het net had kunnen te leveren zodat iemand anders die groene energie had kunnen gebruiken. Het kan dus wel degelijk groener.
Verder is er juist 's nachts vaak een overschot dus als ik door de week laad dan tussen 00:00 en 7:00. In het weekend laad ik dan vaak tijdens de piek zonne-uren maar wel met 11kW.
Overigens sluit ik niet uit dat ik andere keuzes zou maken als ik zo'n Vlaanderens piek-tarief gebeuren zou hebben. Daar zou sowieso een hele studie voor nodig zijn vanwege mijn WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

IvoB2 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:15:
[...]

Ja en wat was dan het resultaat?
Ik hou het ook bij op basis van de MID kWh teller van mijn Alfenlaadpaal en de SoC% van een e-Niro met een monofase omvormer. En dat gedurende meerdere jaren.
Die 15% omvormingsverlies (tussen AC gemeten aan de laadpaal en % opgeslagen in de accu) hier gemeten is dus op basis van bijna dezelfde meetmethode in een gelijkaardig voertuig.
Is in de berichten hierboven al gedeeld. Mogelijk is jouw omvormer efficienter omdat hij mono-fase is? Er is trouwens een groot verschil tussen merken. Er zijn ook eTron resultaten gedeeld en die is veel efficienter dan de eNiro bij lage laadvermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het gaat dan ook niet om 5-10-15% laadverliezen maar om het verschil in verliezen tussen snel laden en traag laden. Loopt dit verschil dan op tot 5-10%?

Overigens krijg je met een andere laadinstelling ook weer andere problemen.
Door alle lokale beschikbare zonnestroom direct te verbruiken (o.a. door laden) en dan zo weinig mogelijk af te nemen (ook 's nachts) van het net belast je het net dan weer veel minder.
Wanneer iedereen dat zou doen wijzigt er niets aan het netgebruik.

Wanneer iedereen dan weer jouw standpunt zou volgen en 's nachts tegen 11 kW gaat laden zou men zich ten eerste al kunnen afvragen of er dan inderdaad nog overschot zou zijn en of men het net dan niet gaat overbelasten wat weer andere oplossingen en investeringen vraagt.

Het is dus wel iets minder eenvoudig dan snel laden met minder verliezen versus trager laden met iets grotere verliezen.

Zoals je in de laatste post stelt zijn er zoveel parameters waar je mee rekening moet houden dat er geen gemakkelijk juist antwoord is.

Ik had gewoon graag geweten hoeveel bij jouw e-Niro dan over een jaar gemeten de laadverliezen zijn en over welk volume.
Dat zegt veel meer dan een algemene studie.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 08-08-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

IvoB2 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:30:
Het gaat dan ook niet om 5-10-15% laadverliezen maar om het verschil in verliezen tussen snel laden en traag laden. Loopt dit verschil dan op tot 5-10%?
Ja dat zeg ik ook (althans dat probeer ik) en ja dat verschil loopt op tot 5-10%.

Pagina: 1 ... 25 ... 192 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen