Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

MuFFIN 007 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 01:49:
Ha allen,

Kort adviesvraagje. Ik wil graag een laadpunt aanschaffen voor de parkeerplaats achter het huis, vanaf de nieuwbouw is er al een 3 fase kabel voorbereid die nu onafgemonteerd in de tuin klaarligt. Deze is in de meterkast aangesloten op een aparte aardlekautomaat waar alleen die kabel op zit.
Dan hoop ik dat je ook extra bekabeling hebt mee laten leggen t.b.v. loadbalancing. Ik weet niet hoe ver de laadpaal van je meterkast af komt te staan, maar Zappi kan draadloos, maar niet oneindig ver weg.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 07:23
Sircuri schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:20:
[...]

Dan hoop ik dat je ook extra bekabeling hebt mee laten leggen t.b.v. loadbalancing. Ik weet niet hoe ver de laadpaal van je meterkast af komt te staan, maar Zappi kan draadloos, maar niet oneindig ver weg.
Een UTP kabel er bij leggen is altijd verstandig, ook als load balancing in principe draadloos kan. Mocht je geen UPT hebben liggen dan hoeft dat geen enorme ramp te zijn bij bijv. zowel Zappi of Easee (Equalizer) hoeft de zendunit niet persé in de meterkast te hangen. De kabel van de CT-klem kan je verlengen en daarmee de zendunit op een strategische plek plaatsen*.

* Veel mensen hebben hiermee én het draadloos bereik van zo'n ~30 meter wel een oplossing kunnen vinden die werkt (op het myenergi forum lees je situaties waarbij wel 60 meter door meerdere muren wordt gehaald door een slimme opstelling van Zappi / Harvi / Hub).

[ Voor 11% gewijzigd door roelwillems op 21-07-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 01:08
roelwillems schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:16:
[...]

Een laadsysteem aanschaffen wat rekening kan houden met zonnestroom is op dit moment in Nederland nog niet direct noodzakelijk. Dit omdat je nog kan salderen, het maakt dus niet direct uit wanneer je de auto op aan het laden bent.

Toch zijn er twee redenen om wel voor een laadpaal (Zappi V2 of de Alfen maar dan met wat meer handmatig knutselen) te kiezen die echt alleen de overproductie van je zonnepanelen kan gebruiken (en tussen 1-fase en 3-fase kan wisselen).
Ten eerste; als salderen weg valt scheelt deze manier van laden in de kosten. Maar ten tweede, mogelijk wil je gewoon graag op eigen zonnestroom laden ook al maakt het voor de kosten (nog) niets uit.

In beide gevallen is het wel relevant om na te gaan of je de auto kan laden als je ook daadwerkelijk veel overproductie hebt. Ga je elke ochtend van huis om pas 's avonds laat terug te komen dan heb je weinig aan een laadpaal met deze functionaliteit (al is het wel toekomst bestendig en zijn ze niet perse heel erg veel duurder vs concurrentie).

Load balancing zou ik met een 3-fase lader altijd adviseren. Stel de auto is op 11kW aan het laden en een ander apparaat trekt behoorlijk veel stroom (kookplaat / oven / warmtepomp / terrasheater / ...) dan zorgt load balancing er voor dat de auto kan blijven laden (maar dan tijdelijk wat minder snel) en je geen stroomstoring krijgt.

Kortom: 100% kunnen laden op basis van de overproductie van je zonnepanelen (Zappi / Alfen met modbus work around) is een (nog) een nice to have. Levert nog geen financieel voordeel op zolang we in NL kunnen salderen. Voor mij persoonlijk (Zappi) was het een must want vindt het gewoon leuk om zo veel mogelijk uitsluitend de overcapaciteit voor de auto te gebruiken.
Load balancing zie ik wel als een must zeker als je op volle snelheid 11kW wil gaan/kunnen laden.

[...]

De Easee is inderdaad qua design een erg nette laadpunt die ook load balancing ondersteunt (mits je de Equalizer erbij neemt). Slim laden op zonnestroom kan de Easee niet. Dwz zo slim als Zappi v2 out of the box of de Alfen met wat knutselen. Wel kan je natuurlijk je auto aan de lader hangen op de momenten dat de zonnepanelen veel stroom op wekken (maar dan zal de Easee gewoon met 11kW gaan laden ipv uitsluitend de overcapaciteit van je panelen te gebruiken).
Dank voor je uitgebreide reactie. Tijdens de zoektocht kwam ik ook nog de Wallbox Copper SB tegen maar ik las ook dat die niet kan switchen tussen 1 en 3 fase bij laden op zonnestroom. Ik heb niet zoveel panelen / opbrengst dat ik denk op 3 fase te kunnen laden op de PV panelen dus dat is dan wel een nadeel.

Ik las dat de Zappi v2.1 een ingebouwde hub heeft, dus dacht dan draadloos de connectie naar de meterkast te kunnen maken? Een UTP kabel is lastig te realiseren; die is nu niet voorbereid in de 3 fase kabel die al klaarligt en bovendien moet 'ie onder een mandelige stoep doorgetrokken worden. De afstand hemelsbreed tussen de parkeerplaats en de meterkast is zo'n 25 meter, eventueel kan ik in de schuur nog wel een WiFi versterker ophangen maar ik begreep dat Zappi een 868 RF / LoRa protocol gebruikt en geen WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
MuFFIN 007 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:09:
[...]
Dank voor je uitgebreide reactie. Tijdens de zoektocht kwam ik ook nog de Wallbox Copper SB tegen maar ik las ook dat die niet kan switchen tussen 1 en 3 fase bij laden op zonnestroom. Ik heb niet zoveel panelen / opbrengst dat ik denk op 3 fase te kunnen laden op de PV panelen dus dat is dan wel een nadeel.
Als een laadsysteem niet kan wisselen dan heb je minimaal 3,6kW overschot (dus opbrengst van de zonnepanelen - verbruik van het huis) nodig om te kunnen starten met 100% op overschot laden ipv 1,4 kW bij 1-fase. Om structureel 3,6kW aan overschot te hebben heb je, uit ervaring, behoorlijk wat panelen nodig.
MuFFIN 007 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:09:
[...]
Ik las dat de Zappi v2.1 een ingebouwde hub heeft, dus dacht dan draadloos de connectie naar de meterkast te kunnen maken? Een UTP kabel is lastig te realiseren; die is nu niet voorbereid in de 3 fase kabel die al klaarligt en bovendien moet 'ie onder een mandelige stoep doorgetrokken worden. De afstand hemelsbreed tussen de parkeerplaats en de meterkast is zo'n 25 meter, eventueel kan ik in de schuur nog wel een WiFi versterker ophangen maar ik begreep dat Zappi een 868 RF / LoRa protocol gebruikt en geen WiFi.
In dit geval is de Zappi v2.0 een betere optie lijkt me. De Hub (die netwerk nodig heeft) kan je dan bedraad in huis (bijv. de meterkast hangen). De Harvi kan je dan gebruiken voor loadbalancing en ook in de meterkast óf als het nodig is strategisch tussen de Zappi buiten en de Hub in de meterkast plaatsen (die kan je overigens ook nog een meer strategische plek geven om bereik te verlengen, maar kan me niet voorstellen dat dat nodig is). Je kan het standaard bereik van ~25m / ~30m voor de communicatie behoorlijk verlengen door de drie apparaten (Hub <-> Harvi <-> Zappi) slim te plaatsen.

Met de V2.1 ben je minder flexibel want de Hub zit in de Zappi. Als je de Zappi 2.1 neemt zou ik eigenlijk altijd 1x UTP voor netwerk + 1x UTP voor de CT-klemmen (load balancing) adviseren. Dat is voor de 2.1 versie de meest stabiele setup. Bij de 2.0 versie sluit je idealieter de Hub bedraad aan en leg je 1x UTP naar Zappi voor load balancing (maar de Harvi inzetten voor load balancing is een goed alternatief, zou ik zeker proberen vóór ik bestrating zou open breken en gaan graven ;) )

In dat opzicht vindt ik persoonlijk de v2.1 niet echt een upgrade van de v2.0 maar meer een alternatief en welke beter is is afhankelijk van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
  • Laatst online: 22-09 01:08
roelwillems schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:33:
[...]

Als een laadsysteem niet kan wisselen dan heb je minimaal 3,6kW overschot (dus opbrengst van de zonnepanelen - verbruik van het huis) nodig om te kunnen starten met 100% op overschot laden ipv 1,4 kW bij 1-fase. Om structureel 3,6kW aan overschot te hebben heb je, uit ervaring, behoorlijk wat panelen nodig.

[...]

In dit geval is de Zappi v2.0 een betere optie lijkt me. De Hub (die netwerk nodig heeft) kan je dan bedraad in huis (bijv. de meterkast hangen). De Harvi kan je dan gebruiken voor loadbalancing en ook in de meterkast óf als het nodig is strategisch tussen de Zappi buiten en de Hub in de meterkast plaatsen (die kan je overigens ook nog een meer strategische plek geven om bereik te verlengen, maar kan me niet voorstellen dat dat nodig is). Je kan het standaard bereik van ~25m / ~30m voor de communicatie behoorlijk verlengen door de drie apparaten (Hub <-> Harvi <-> Zappi) slim te plaatsen.

Met de V2.1 ben je minder flexibel want de Hub zit in de Zappi. Als je de Zappi 2.1 neemt zou ik eigenlijk altijd 1x UTP voor netwerk + 1x UTP voor de CT-klemmen (load balancing) adviseren. Dat is voor de 2.1 versie de meest stabiele setup. Bij de 2.0 versie sluit je idealieter de Hub bedraad aan en leg je 1x UTP naar Zappi voor load balancing (maar de Harvi inzetten voor load balancing is een goed alternatief, zou ik zeker proberen vóór ik bestrating zou open breken en gaan graven ;) )

In dat opzicht vindt ik persoonlijk de v2.1 niet echt een upgrade van de v2.0 maar meer een alternatief en welke beter is is afhankelijk van de situatie.
Kan je nog niet helemaal volgen; wat is nu de beste setup als ik GEEN utp-kabel naar de Zappy kan/wil leggen maar alles draadloos wil regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
MuFFIN 007 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:18:
[...]

Kan je nog niet helemaal volgen; wat is nu de beste setup als ik GEEN utp-kabel naar de Zappy kan/wil leggen maar alles draadloos wil regelen?
De meest flexibele oplossing is:
  • een losse Hub en Harvi die beide draadloos verbinding maken met de Zappi v2.0.
  • Je kan de Hub (zowel bedraad als via wifi aansluiten op internet) en Harvi allebei op een strategisch plek hangen mocht dat nodig zijn om maximale range qua draadloos bereik te halen (bijv. de Harvi in de garage ipv meterkast).
  • De CT-klemmen die nodig zijn voor load balancing via de Harvi kan je met reguliere UTP-kabel verlengen naar de plek waar de Harvi komt te hangen. Volgens mij kan je maximaal 50m verlengen (maar ga dat indien nodig even na, weet dat niet 100% zeker).
  • [i]Stel de Zappi in dat hij het signaal van de Harvi gebruikt voor load balancing.[/li]
  • Er zijn voorbeelden dat mensen >50m bereik halen door 3 betonnen muren.
Dus: Meterkast <--- ±50m (bedraad) ---> Hub/Harvi <-- ±25m (draadloos) --> Zappi

Als je kiest voor een Zappi v2.1 waar de Hub is ingebouwd en geen UTP hebt bij de laadpaal dan dien je:
  • de Hub draadloos via Wifi te verbinden met het internet (vraag is of je verbinding bij de laadpaal sterk genoeg is, maar dat is eventueel met een extra access point of wifi versterker op te lossen
  • De Harvi plaats je dan op een plek waar het draadloos bereik naar de Zappi v2.1 goed genoeg is (±25m zonder hele dikke muren). Ook in dit voorbeeld kan je de CT-klemmen verlengen naar de Harvi toe.
  • [i]Stel de Zappi in dat hij het signaal van de Harvi gebruikt voor load balancing.[/li]
.

In dit geval is het: Harvi <-- ±25m --> Zappi/Hub

Ik verwacht dat in jou geval zowel met een V2.0 en losse Hub als de V2.1 het prima gaat werken qua afstand/bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:04
roelwillems schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:10:
[...]

De meest flexibele oplossing is:
  • een losse Hub die draadloos verbinding maakt met de Harvi die weer draadloos verbinding maakt met de Zappi v2.0.
  • Je kan de Hub (zowel bedraad als via wifi aansluiten op internet) en Harvi allebei op een strategisch plek hangen mocht dat nodig zijn om maximale range qua draadloos bereik te halen (bijv. de Harvi in de garage ipv meterkast).
  • De CT-klemmen die nodig zijn voor load balancing via de Harvi kan je met reguliere UTP-kabel verlengen naar de plek waar de Harvi komt te hangen. Volgens mij kan je maximaal 50m verlengen (maar ga dat indien nodig even na, weet dat niet 100% zeker).
  • Er zijn voorbeelden dat mensen >50m bereik halen door 3 betonnen muren.
Dus: Hub <--- ±25m ---> Harvi <-- ±25m --> Zappi

Als je kiest voor een Zappi v2.1 waar de Hub is ingebouwd en geen UTP hebt bij de laadpaal dan dien je:
  • de Hub draadloos via Wifi te verbinden met het internet (vraag is of je verbinding bij de laadpaal sterk genoeg is, maar dat is eventueel met een extra access point of wifi versterker op te lossen
  • De Harvi plaats je dan op een plek waar het draadloos bereik naar de Zappi v2.1 goed genoeg is (±25m zonder hele dikke muren). Ook in dit voorbeeld kan je de CT-klemmen verlengen naar de Harvi toe.
.

In dit geval is het: Harvi <-- ±25m --> Zappi/Hub

Ik verwacht dat in jou geval zowel met een V2.0 en losse Hub als de V2.1 het prima gaat werken qua afstand/bereik.
Zo werkt het dus helaas niet. De slaves moeten direct verbinding maken met de master, de Zappi dus. Het word geen mesh netwerk.

Wel kan je zoals eerder gezegd de harvi met utp verlengen naar zo dicht mogelijk bij de Zappi om de draadloze afstand kleiner te maken. Dit kan met de hub ook.

Oh dat zei je zelf ook al :p

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-09 10:38
diGierre schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:03:
Hoi, Weet iemand iets over de compatibilitiet van thuislaadkabels (ergo mode 2 met een type 2 aan de auto kant en een Schuko aan de andere kant). Kun je zomaar een VW of Hyundai merklader aansluiten of bijv een BMW of Ford? In principe zou ik zeggen van wel, aangezien ze hetzelfde protocol zouden moet spreken richting auto en voorzver ik kan zien is dat een soort PWM waarbij de duty cycle de max laadstroom vanuit de kabel bepaald dus vrij simplistisch maar ik weet ook dat de praktijk soms anders is. Iemand ervaring hiermee?
ik222 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:11:
[...]

Ja hoor dat werkt zonder problemen, zolang ze gewoon de juiste type 2 aansluiting hebben werkt het altijd.
Ik dacht ook altijd dat dit gewoon zou moeten werken, maar toevallig recent geprobeerd en het niet aan de praat gekregen. Een vriend van mij heeft een e-golf, die probeerden we op te laden aan de granny van mijn hyundai ioniq 28kwh, maar dat werkte niet. Ik weet niet of het aan de auto ligt, of aan de granny. Maar 1 van de twee lag dwars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
Makrolon schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:55:
[...]

Zo werkt het dus helaas niet. De slaves moeten direct verbinding maken met de master, de Zappi dus. Het word geen mesh netwerk.

Wel kan je zoals eerder gezegd de harvi met utp verlengen naar zo dicht mogelijk bij de Zappi om de draadloze afstand kleiner te maken. Dit kan met de hub ook.

Oh dat zei je zelf ook al :p
Terecht punt, heb het schema wat aangepast om dat duidelijker te maken.

De Zappi (als master device) moet idd een directe draadloze verbinding hebben met de Hub. Mocht je meerdere Zappi's (één master + de andere als subordinate) of bijvoorbeeld een Zappi (master) en een Eddi (subordinate) willen gebruiken dan moet je rekening houden dat deze allemaal een eigen directe verbinding moeten kunnen maken met de Hub.

Er zijn overigens wel voorbeelden (myenergy forum) waarbij de Hub en Harvi onafhankelijk van elkaar een plek hebben gekregen waarmee uiteindelijk een enorm bereik is gerealiseerd (aantal muren en >50m tot de Zappi). Lijkt er op dat het uit elkaar plaatsen van de Hub en Harvi kan helpen voor de sterkte van het draadloze signaal. Maar dat is sowieso alleen in uitzonderlijke gevallen nodig.

Wellicht voor veel mensen een edge case, maar als je van plan bent een Eddi te gaan gebruiken voor slim verwarmen dan is een losse Hub mogelijk wel slimmer. Stel de Eddi hangt op zolder en de Zappi staat buiten op de oprit dan kan je de losse Hub ergens in het midden hangen zodat beide binnen bereik zijn. Met de Zappi V2.1 waar de Hub is in gebouwd ben je dan (iets) minder flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VolvoV70!
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 17:31
Hoi Allen,

Vraagje over installatie van een thuislader Wallbox Pulsar Plus. Deze heb ik al 1 fase aangesloten in de meterkast.(16 A). Nu is mijn meterkast aangepast naar 3 fase (3x25A). Nu wil ik deze 3 fase aansluiten in de meterkast. Kan ik nu 25A aardlekautomaat 3 fase gebruiken voor de 3 fase 16A Wallbox Pulsar Plus? In de Walbox Pulsar plus had ik de instelling nu op 16A staan. Moet deze dan op 25A ook gezet worden of is dat niet aan te bevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-09 21:26
VolvoV70! schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 18:22:
Hoi Allen,

Vraagje over installatie van een thuislader Wallbox Pulsar Plus. Deze heb ik al 1 fase aangesloten in de meterkast.(16 A). Nu is mijn meterkast aangepast naar 3 fase (3x25A). Nu wil ik deze 3 fase aansluiten in de meterkast. Kan ik nu 25A aardlekautomaat 3 fase gebruiken voor de 3 fase 16A Wallbox Pulsar Plus? In de Walbox Pulsar plus had ik de instelling nu op 16A staan. Moet deze dan op 25A ook gezet worden of is dat niet aan te bevelen?
Als je laadpunt dan inderdaad 3x25A gaat gebruiken vliegt gelijk je hoofdzekering eruit wanneer er iemand een strijkijzer of waterkoker aanzet (ik spreek uit ervaring toen de loadbalancing niet goed stond ingesteld). Het heet geloof ik selectiviteit als je het goed doet zonder slimmigheid, dus dan max 3x20A afzekeren op een 3x25A hoofdaansluiting.

Mijn laadpunt is afgezekerd met een 3x40A automaat op mijn 3x25A hoofdaansluiting. Ingeregeld met loadbalancing en met zonnepanelen op het dak. Als de zon schijnt kan er met meer dan 3x25A geladen worden. Net wat je wil dus. Alles kan maar is wel handig als het op elkaar is afgestemd.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:56
VolvoV70! schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 18:22:
Hoi Allen,

Je hebt nog een 25A automaat liggen? Ik zou hem gewoon netjes met 16A afzekeren. Meer dan 11kW is overkill imho en grote kans dat je auto toch niet sneller kan laden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:07
Maar mocht je een keer een 1 fase auto willen laden, dan geeft 3x 20A toch wat meer, en mocht er ooit een auto komen die wel 22 kW kan laden, dan krijgt die bijna 14 kW.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:04
Jullie kunnen wel allemaal waardes voor de zekering adviseren, maar zonder te weten wat voor kabel er ligt en hoe lang deze is kan dat helemaal niet. Daar moet de zekering waarde op worden afgestemd.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Makrolon schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:01:
Jullie kunnen wel allemaal waardes voor de zekering adviseren, maar zonder te weten wat voor kabel er ligt en hoe lang deze is kan dat helemaal niet. Daar moet de zekering waarde op worden afgestemd.
Hij zit nu al op 16A. Dus dan zou 3x16 ook moeten kunnen. Mits hij genoeg aders heeft. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VolvoV70!
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 17:31
De aardlekautomaat 25A 3 fase kreeg ik bij de aankoop van de laader Wallbox Pulsar Plus. Deze zou ik zonder problemen kunnen gebruiken begrijp ik zolang ik de lader instel op max.16A 3 fase. Kabel die erin ligt naar de paal is +- 8 meter lang en 4mm dik.(5 aders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:59
Ook een nieuwkomer in de EV club hier, sinds afgelopen week een E208 op de oprit. Ik heb nog veel te lezen over de wereld van het (snel)laden...
Nog geen laadpunt, komt er nog, dus momenteel doe ik het gewoon met het thuisstopcontact van 16A.

De eerste keer dat ik het voertuig hier thuis aan het opladen was kreeg ik een snelheid van 14km/uur.
Nu ik vanmorgen opniew ga opladen zit de snelheid op nog slechts 6km/uur. :?
Zelfde stopcontact en een batterijpercentage van 53%. Lijkt me nogal vroeg om 'snelheid' af te toppen, voor zover dat op een gewone stekker nodig is.

Iemand die me kan uitleggen wat hier gaande is, ik kan bij Peugeot niet echt een verklaring vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
VolvoV70! schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:57:
De aardlekautomaat 25A 3 fase kreeg ik bij de aankoop van de laader Wallbox Pulsar Plus. Deze zou ik zonder problemen kunnen gebruiken begrijp ik zolang ik de lader instel op max.16A 3 fase. Kabel die erin ligt naar de paal is +- 8 meter lang en 4mm dik.(5 aders)
Nou ja, helemaal volgens de regels is het niet. Als er iets mis is met de laadpaal, of bekabeling ernaar toe, kan het zijn dat je hoofdzekering er eerder uit klapt. Als dat automaten zijn maakt het allemaal niet mega veel uit. Maar volgens de NEN1010 mag het niet. Volgens mij doet niemand onderzoek als je huis afbrand maar ik zou het persoonlijk niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
@Drwho1 Misschien kun je (voor het in de auto pluggen) de laadstroom regelen? da's bij mijn (Kia) grannylader wel zo, en dan kan 't zijn dat die van jou op z'n laagste stand staat.
(#handleiding?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 19:10
Drwho1 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:31:
Ook een nieuwkomer in de EV club hier, sinds afgelopen week een E208 op de oprit. Ik heb nog veel te lezen over de wereld van het (snel)laden...
Nog geen laadpunt, komt er nog, dus momenteel doe ik het gewoon met het thuisstopcontact van 16A.

De eerste keer dat ik het voertuig hier thuis aan het opladen was kreeg ik een snelheid van 14km/uur.
Zelfde stopcontact en een batterijpercentage van 53%. Lijkt me nogal vroeg om 'snelheid' af te toppen, voor zover dat op een gewone stekker nodig is.

Iemand die me kan uitleggen wat hier gaande is, ik kan bij Peugeot niet echt een verklaring vinden.
Hoe wordt die laadsnelheid berekend?
Mogelijk is die relatief ten opzichte van je gemiddelde verbruik?
Als je gemiddelde verbruik 20kWh/100km is, kom je wellicht lager uit in de getoonde km/h laden, dan wanneer je gemiddelde verbruik 12kWh/100km is.
Verder is het mogelijk dat je lader of je auto instelbaar is in aantal Ampere en daarmee laadvermogen. Meestal varieert dat bij een granny tussen 8A en 12A of 16A.
En als je de auto en bijvoorbeeld airco nog aan hebt staan zal er ook minder stroom naar de batterij gaan.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
eltron schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:50:
[...]

Hoe wordt die laadsnelheid berekend?
Mogelijk is die relatief ten opzichte van je gemiddelde verbruik?
Als je gemiddelde verbruik 20kWh/100km is, kom je wellicht lager uit in de getoonde km/h laden, dan wanneer je gemiddelde verbruik 12kWh/100km is.
Verder is het mogelijk dat je lader of je auto instelbaar is in aantal Ampere en daarmee laadvermogen. Meestal varieert dat bij een granny tussen 8A en 12A of 16A.
En als je de auto en bijvoorbeeld airco nog aan hebt staan zal er ook minder stroom naar de batterij gaan.
Volgens mijn dealer zou de E208 aan de thuisstekker met zo'n 6-8km/uur opladen. 14km/uur vond ie zelf aan de hoge kant voor een niet versterkt stopcontact (vergeef me mijn gebrek aan kennis van de juiste terminologie, ben een beginner).

Wat later nadat ik hier gepost heb stond ie weer aan 14km/uur te laden, ik heb ook screenshots van beide naar mijn verkoper doorgestuurd, hij ging het intern eens navragen maandag hoe het juist zit.

Nu me nog in het wondere land der laadpassen begeven, dat lijkt ook weer een veld vol ontdekkingen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Drwho1 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:50:
[...]

Volgens mijn dealer zou de E208 aan de thuisstekker met zo'n 6-8km/uur opladen. 14km/uur vond ie zelf aan de hoge kant voor een niet versterkt stopcontact (vergeef me mijn gebrek aan kennis van de juiste terminologie, ben een beginner).

Wat later nadat ik hier gepost heb stond ie weer aan 14km/uur te laden, ik heb ook screenshots van beide naar mijn verkoper doorgestuurd, hij ging het intern eens navragen maandag hoe het juist zit.

Nu me nog in het wondere land der laadpassen begeven, dat lijkt ook weer een veld vol ontdekkingen. :+
voor de wondere wereld van de laadpassen kun je kijken op:
https://laadpastop10.nl en het openbaar laden topic [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:03
roelwillems schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:33:
[...]

[...]

Thanks, heb nu voor ons nieuwbouwhuis een 1" en een 19mm loze leiding naar de oprit in de planning staan voor een zappi v2.1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Makrolon schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:01:
Je hebt gelijk, had ik niet benoemd. Bij mij ligt er 2x (voor elk socket een) een 5x 10mm kwadraat naar de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perfecteric
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-09 12:23
Ik heb de Besen 20 laadbox aan mijn buitenmuur hangen, maar achteraf hangt deze toch te veel in de zon. Verplaatsen is geen optie, en zoek dus een beschermkap cq cover om erbovenop te hangen. Heeft iemand nog een goeie tip voor een kap? Op internet zijn alle opties vaak boven de 100 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
perfecteric schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:22:
Ik heb de Besen 20 laadbox aan mijn buitenmuur hangen, maar achteraf hangt deze toch te veel in de zon. Verplaatsen is geen optie, en zoek dus een beschermkap cq cover om erbovenop te hangen. Heeft iemand nog een goeie tip voor een kap? Op internet zijn alle opties vaak boven de 100 euro.
Twee plankdragers aan de muur met een plankje er op? Tuinhout of zo? En dan een paar klosjes eronder bij de muur zodat het een beetje naar voren helt om af te wateren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perfecteric
Laurens__ schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:39:
[...]

Twee plankdragers aan de muur met een plankje er op? Tuinhout of zo? En dan een paar klosjes eronder bij de muur zodat het een beetje naar voren helt om af te wateren?
Dat is een optie, maar moet dan gaan zagen en schroeven. Ben een beetje lui....en zoek eigenlijk een soort kunststof kap met 2 schroeven voor aan de muur en klaar! 😁 Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Verzaag een kunstof kratje, dan heb je, als je het slim doet, meteen 2 van zulke kapjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
perfecteric schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:02:
[...]

Dat is een optie, maar moet dan gaan zagen en schroeven. Ben een beetje lui....en zoek eigenlijk een soort kunststof kap met 2 schroeven voor aan de muur en klaar! 😁 Bedankt voor het meedenken!
Zoiets dus
https://loods2010.nl/coll...ng?variant=39984649371841

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
Peter-036 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:11:
Verzaag een kunstof kratje, dan heb je, als je het slim doet, meteen 2 van zulke kapjes.
8) maar @perfecteric wil niet zagen of schroeven en is lui, dan moet hij/zij de tweede kap weer verkopen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Drwho1 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:50:
[...]

Ik heb bijna een jaar lang met de thuisstekker (de granny lader) geladen. Het lijkt complex, maar je kunt het zelf een beetje uitrekenen: als je een stopcontact hebt dat is aangesloten op een groep (zekering) van 16A en waarop verder geen andere, grote apparaten zijn aangesloten, dan kun je dus theoretisch met ongeveer 16A x 230 V = 3680 W laden (3.68 kW).

Echter: de thuislaadstekker heeft drie mogelijke amperages: 8, 10 en 12 Ampere. Je kunt met die stekker dus maximaal (12 x 230 =) 2760 W laden.

Het wordt nog leuker: Laden met de thuislader gaat gepaard met een verlies van rond de 18%. Soms wat meer, soms wat minder. Maar feitelijk blijft er van die 2760 W maar (2760 x 0,8 = ) 2208 W over die er naar je accu stroomt.

Vervolgens hangt het sterk van je gemiddelde verbruik af hoeveel kilometer je kunt rijden met een uur laden. De meesten hier zullen op dit moment (in de zomer) rond de 14 kWh/100 km rijden of, als je op de fijne manier rekent: 7 km/kWh. Oftewel: Je kunt maximaal, theoretisch 3.68 x 7 = 25 km/h laden, maar in de praktijk laad je (2.208 x 7) = 15 km/h

In de winter is je verbruik fors hoger, rond de 20 kWh/100 km of, op de fijne manier: 5 km/kWh. Dan laad je dus in de praktijk (2.208 x 5 = ) 11 km/h

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:02
Ik heb een Alfen laadpaal met een backoffice abbo via m’n werkgever. De laadpaal is direct voor werknemer en hoeft dus niet terug bij vertrek. Nu vraag ik mij af: als ik wegga, moet ik dan verplicht een backoffice abbo ergens nemen, of kan ik de alfen paal ook direct gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:50
@t14wo
Vraag dat aan de partij waar de info (van de geïntegreerde 4G module) naar toe wordt gestuurd! Want zij, of een ex-collega van jou die hetzelfde eerder heeft meegemaakt, kunnen je dat waarschijnlijk wel vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
t14wo schreef op zondag 24 juli 2022 @ 15:40:
Ik heb een Alfen laadpaal met een backoffice abbo via m’n werkgever. De laadpaal is direct voor werknemer en hoeft dus niet terug bij vertrek. Nu vraag ik mij af: als ik wegga, moet ik dan verplicht een backoffice abbo ergens nemen, of kan ik de alfen paal ook direct gebruiken?
De back office dient alleen om geautomatiseerd de geladen kWh met je werkgever te verrekenen.
Uiteraard, wanneer dit niet meer nodig is, kan je een Alfen laadpaal ook zonder back office verder blijven gebruiken. Hoe je deze verder wenst te gebruiken (plug and play, gekoppeld aan een kaart, manueel, via de app,...) kan je o.a instellen op de ACE installer.
Wij hebben de Alfen thuislaadpaal zo ingsteld dat hij plug and play werkt met 4G back office en een tweede Alfen laadpaal (op een andere locatie) gewoon privé gekoppeld aan de laadkaart van de werkgever en zonder back office (die we ook gebruiken om openbaar te laden).
Beide laadpalen kan je uiteraard ook instellen om zonder laadkaart en zonder back office te werken.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 24-07-2022 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perfecteric
Ja inderdaad! Heb ik gelijk mijn ramen meegenomen 😂😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
IvoB2 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:12:
[...]

De back office dient alleen om geautomatiseerd de geladen kWh met je werkgever te verrekenen.
Uiteraard, wanneer dit niet meer nodig is, kan je een Alfen laadpaal ook zonder back office verder blijven gebruiken. Hoe je deze verder wenst te gebruiken (plug and play, gekoppeld aan een kaart, manueel, via de app,...) kan je o.a instellen op de ACE installer.
Wij hebben de Alfen thuislaadpaal zo ingsteld dat hij plug and play werkt met 4G back office en een tweede Alfen laadpaal (op een andere locatie) gewoon privé gekoppeld aan de laadkaart van de werkgever en zonder back office (die we ook gebruiken om openbaar te laden).
Beide laadpalen kan je uiteraard ook instellen om zonder laadkaart en zonder back office te werken.
Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Ik had namelijk het gevoel dat de paal een soory eigen firmware van de backoffice provider had, omdat er ook een logo van hen in beeld staat. Ben niet thuis in hoe deze palen werken icm al die verschillende laadpas providers namelijk.

Ik verwacht dat als ik niet meer bij WG werk, ik de paal middels een druppel wil blijven gebruiken, zodat alleen ik hem kan inschakelen. En mogelijk wil ik bezoek bijv. ook kunnen laten laden, maar dan natuurlijk wel gewoon betaald via hun laadpas. Lees ik dsn goed dat een backoffice abbo geen noodzaak is? Wordt het laden/laadsessie en laadpas dan via Alfen zelf verwerkt?
ikweethetbeter schreef op zondag 24 juli 2022 @ 15:44:
@t14wo
Vraag dat aan de partij waar de info (van de geïntegreerde 4G module) naar toe wordt gestuurd! Want zij, of een ex-collega van jou die hetzelfde eerder heeft meegemaakt, kunnen je dat waarschijnlijk wel vertellen.
Als ik op zondag een vraag stel hier, doe ik dat om alvast antwoorden te verzamelen en te oriënteren. Oud collega’s, WG en backoffice partij zijn nu niet bereikbaar ;). Daarnaast is dit geen Alfen specifieke vraag neem ik aan, maar generiek voor een laadpaal thuis. Dus lijkt mij deze plek hiervoor uitermate geschikt om eea aan info op te halen.

[ Voor 18% gewijzigd door t14wo op 24-07-2022 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Via de ACE installer kan je je eigen logo opladen. :)
M.a.w. dat logo kan door iedereen die de ACE installer (via wifi of UTP) verbindt met de laadpaal opladen.
Wanneer er geen back office meer gekoppeld is verwerk je de gegeven lokaal.
Alfen heeft daar niets mee te maken.
Je laadpaal neemt nu elektriciteit af via je energieleverancier (net zoals alle AC verbruikers in en rond je woning).
De back office zorgt er alleen voor dat de elektriciteit die je laadpaal van jou net afneemt automatisch terug aan jou vergoed wordt via een overeengekomen bedrag per geladen kWh.
Daarom zit er een MID kWh teller in de Alfen en de back office zorgt er gewoon voor dat via UTP of 4G (wanneer er een SIM in de paal gepaatst wordt) die tellergegevens periodiek verstuurd worden en nadien in euro terug op jouw rekening komen.
Wil je nadat je geen overeenkomst meer hebt met je werkgever de laadpaal gewoon verder gebruiken voor eigen rekening dan heb je verder niets meer nodig (alleen de druppel, laadpas aan je paal koppelen of de paal als plug and play instellen).
Wil je dat derden nog automatisch op jouw paal verrekenen zal je uiteraard wel nog ergens een abo moetan aflsuiten voor die service.
In elk geval heb je de ACE installer en een Alfen account nodig om toegang tot de software van je paal te verkrijgen. Dat was tot op heden gratis.

[ Voor 144% gewijzigd door IvoB2 op 24-07-2022 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Als je bezoek met hun eigen laadpas wilt laten laden, zul jij die pas(sen) zelf moeten toevoegen aan de lijst voor die Alfen paal, maar als je ze zelf wil laten betalen voor de afgenomen stroom, heb je een back-office nodig.
Wellicht kun je dat zelf, maar daarvoor zul je contracten moeten afsluiten met hun pasleveranciers, dus dat verwacht ik eerlijk gezegd niet.
Dan blijf je dus aangewezen op een back-office Abo, of niet laden met 'vreemde' pasjes.

[ Voor 0% gewijzigd door Peter-036 op 24-07-2022 17:25 . Reden: typo gecorrigeerd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Kijk. Dan is het helemaal helder. Dank jullie wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSS95
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-06-2024
Volgende week vertrek ik op reis met mijn EV6. Ga de volgende landen passeren: Duitsland, Oostenrijk, - Slovenië, Kroatië- OF Hongarije, en dan Servië en Kosovo eindbestemming.

Momenteel heb ik de Kia laadkaart, met als back-up charge map en chargepoint.

Iemand nog tips and tricks voor deze landen? Laadkaaren die ik mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:37
SSS95 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:23:
Volgende week vertrek ik op reis met mijn EV6. Ga de volgende landen passeren: Duitsland, Oostenrijk, - Slovenië, Kroatië- OF Hongarije, en dan Servië en Kosovo eindbestemming.

Momenteel heb ik de Kia laadkaart, met als back-up charge map en chargepoint.

Iemand nog tips and tricks voor deze landen? Laadkaaren die ik mis?
Je zit in het verkeerde topic. Hier moet je wezen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

[ Voor 9% gewijzigd door guido66 op 24-07-2022 18:26 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
IvoB2 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:12:
[...]

Weet je toevallig ook een oplossing om de ACE installer te gebruiken wanneer je alleen een mac hebt en dus de .exe niet kunt installeren ;) ?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De MyEve app gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-09 10:22
Die werkt geloof ik niet als je paal op 4G zit ipv UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat is idem als bij de ACE installer.
Voor verbinding via Wifi moet de laadpaal in hetzelfde thuisnetwerk zitten, je moet hem dus eerst met een UTP
met de router verbinden.
Naast een SIM kaart heeft de Alfen laadpaal een RJ 11 connector (voor de loadbalancing via de P1) en een RJ 45 (voor ethernetconnectie).
Heb je geen UTP kabel tussen de laadpaal en de router lopen kan je de laptop met ACE software of de smartphone/tablet met MyEve app rechtstreeks verbinden met de RJ45 connector van de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
IvoB2 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 19:11:
Dat is idem als bij de ACE installer.
Voor verbinding via Wifi moet de laadpaal in hetzelfde thuisnetwerk zitten, je moet hem dus eerst met een UTP
met de router verbinden.
Naast een SIM kaart heeft de Alfen laadpaal een RJ 11 connector (voor de loadbalancing via de P1) en een RJ 45 (voor ethernetconnectie).
Heb je geen UTP kabel tussen de laadpaal en de router lopen kan je de laptop met ACE software of de smartphone/tablet met MyEve app rechtstreeks verbinden met de RJ45 connector van de laadpaal.
De paal zit op het netwerk via UTP, dus dat is dan in orde. Alleen via MyEve wordt het IP adres gevraagd en de FAQ op de Alfen site gaf aan dat je dat alleen kan krijgen via de ACE installer? En toen zat ik vast....

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:50

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Dean Martin schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:22:
[...]

De paal zit op het netwerk via UTP, dus dat is dan in orde. Alleen via MyEve wordt het IP adres gevraagd en de FAQ op de Alfen site gaf aan dat je dat alleen kan krijgen via de ACE installer? En toen zat ik vast....
Of je kijkt in de router om te kijken welk IP adres de Alfen heeft gekregen via DHCP. Anders een Windows VM optuigen binnen MacOS?

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:25:
[...]

Of je kijkt in de router om te kijken welk IP adres de Alfen heeft gekregen via DHCP. Anders een Windows VM optuigen binnen MacOS?
Ik heb via de router gekeken, maar ik zie er niks tussenstaan wat er op lijkt. Dan maar ieder apparaat proberen en dat IP adres toevoegen, zonder succes.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Laatst online: 20:26

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

multikoe schreef op zondag 24 juli 2022 @ 15:38:
[...]

Ik heb bijna een jaar lang met de thuisstekker (de granny lader) geladen. Het lijkt complex, maar je kunt het zelf een beetje uitrekenen: als je een stopcontact hebt dat is aangesloten op een groep (zekering) van 16A en waarop verder geen andere, grote apparaten zijn aangesloten, dan kun je dus theoretisch met ongeveer 16A x 230 V = 3680 W laden (3.68 kW).

Echter: de thuislaadstekker heeft drie mogelijke amperages: 8, 10 en 12 Ampere. Je kunt met die stekker dus maximaal (12 x 230 =) 2760 W laden.

Het wordt nog leuker: Laden met de thuislader gaat gepaard met een verlies van rond de 18%. Soms wat meer, soms wat minder. Maar feitelijk blijft er van die 2760 W maar (2760 x 0,8 = ) 2208 W over die er naar je accu stroomt.

Vervolgens hangt het sterk van je gemiddelde verbruik af hoeveel kilometer je kunt rijden met een uur laden. De meesten hier zullen op dit moment (in de zomer) rond de 14 kWh/100 km rijden of, als je op de fijne manier rekent: 7 km/kWh. Oftewel: Je kunt maximaal, theoretisch 3.68 x 7 = 25 km/h laden, maar in de praktijk laad je (2.208 x 7) = 15 km/h

In de winter is je verbruik fors hoger, rond de 20 kWh/100 km of, op de fijne manier: 5 km/kWh. Dan laad je dus in de praktijk (2.208 x 5 = ) 11 km/h
Maakt het verschil of je 11 kW laadt of 3.68 wat betreft laadverlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:00

Termy

valt er nog wat te fragge?

@niki_lauda Ja, hoger is beter.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Nu online
Nou het gaat weer lekker. De levering van mijn EV6 is weer uitgesteld. Het was eerst 20-7 toen 8-8 en inmiddels 29-9 ....hoe dan ..

Maar goed dat geeft me wat extra tijd om alles uit te zoeken mbt thuislanden. Ik ben er bijna uit (denk ik) . Maar zit toch beetje nog met een vraag / kronkel . Als ik vanuit mijn werkgever een laadpas krijg van MKB brandstof, en ik zal thuis gaan laden en gebruik maken van bijvoorbeeld Eflux voor de administratieve afwikkeling van het laden thuis. Gaat dit wel werken ? Of is het bijvoorbeeld zo dat Eflux dit neer zal leggen mijn MKB brandstof (die volgens mij werken op/met Shell recharge) ?

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSS95
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-06-2024
Aajh dankjewel. Heb precies op de verkeerde topic geklikt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
niki_lauda schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:00:
[...]

Ietsje. Ik had met de granny gemiddeld bijna 20% verlies en met onze Wallbox nu 16%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
niki_lauda schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:00:
[...]

Ja, ietsje. Ik zat met de granny op bijna 20% verlies en met mijn Wallbox op 16%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WOWZERZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-04 15:41
Drwho1 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:31:

Onze e-2008 laden wij ook vaker (vooral op vakantie) op met de granny. Laadsnelheid is altijd 6km/h (jammer dat de Peugeot app niet gewoon het laadvermogen aangeeft).

De snelheid van 14km/h zal hier de uitzondering zijn geweest. Wellicht door de nieuwigheid.

Peugeot 5008 I VW e-Golf (36kWh) l skcarcleaning.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
WOWZERZ schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:07:
[...]
Onze e-2008 laden wij ook vaker (vooral op vakantie) op met de granny. Laadsnelheid is altijd 6km/h (jammer dat de Peugeot app niet gewoon het laadvermogen aangeeft).

De snelheid van 14km/h zal hier de uitzondering zijn geweest. Wellicht door de nieuwigheid.
Vind dat toch wel erg weinig.
als ik uit ga van 15kWh/100km (in de zomer zit ik daar meestal ver onder), dan kom ik met de granny, zelfs als die op 8A is ingesteld, uit op 1,5kWh/u wat overeen komt met 10km/h.
Met een granny op 16A zit je dan zelfs aan het dubbele.
Ik heb er maar eens een tabelletje van gemaakt, uitgaande van 20% laadverlies:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ij3gf49zmLFVmv-IiKwQ5du0zSc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tQhiqLczMyJTZn0XQxMPQaiL.png?f=user_large

Komt toch altijd hoger uit dan 6km/h, zelfs bij 20kWh/100km verbruik en 8A laden. Zou het kunnen dat de granny op 6A is afgesteld?

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 25-07-2022 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eltron schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:57:
[...]

als ik uit ga van 15kWh/100km (in de zomer zit ik daar meestal ver onder), dan kom ik met de granny, zelfs als die op 8A is ingesteld, uit op 1,5kWh/u wat overeen komt met 10km/h.

[Afbeelding]

Komt toch altijd hoger uit dan 6km/h, zelfs bij 20kWh/100km verbruik en 8A laden. Zou het kunnen dat de granny op 6A is afgesteld?
Er zijn een paar manieren om wat meer duidelijkheid te krijgen. Mijn e-Niro geeft het vermogen weer dat geladen wordt. Dat was in mijn geval maximaal 2.3 kW. Dat was dus (kennelijk) het vermogen gemeten voor de AC/DC converter in de auto, waar het verlies optreed.
Je kunt ook een redelijk goedkope kW-meter kopen die je in het stopcontact steekt en waarin je vervolgens je granny steekt (dat is wat ik gedaan heb).
Je kunt ook je slimme meter uitlezen en kijken wat het totaal verbruikte vermogen is. Als je een beetje weet wat je stabiele energieafname is op rustige momenten, dan kun je bij benadering zien wat je in je auto stopt.
Ik was vergeten te melden dat ik een e-Niro heb en de granny is instelbaar op 6, 8 of 10A. Ik zetten hem na wat experimenteren (kijken of mijn bedrading niet begon te roken) op 10A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvx
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-09 22:34
Ik ben momenteel aan het kijken waar ik mijn laadpaal zou zetten, maar zijn er bepaalde nadelen om deze in de garage te zetten ipv langs de buitengevel?
Ik zou denken aan eventueel risico op brand dat dan wat hoger zou kunnen liggen, maar ik ga er vanuit dat alle laadpalen wel voldoende beveiligd zijn voor zoiets tegen te gaan?

Nog andere redenen, buiten plaatsgebrek ofzo, waarom mensen hun laadpaal toch buiten zetten ipv in de garage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:51
[...]

[Afbeelding]

De Corsa E doet volgens de app 7 km per uur laden met de fabrieks granny. Nu is Peugeot ook een Stellantis auto dus mogelijk kwa techniek hetzelfde.
Dacht dat de granny 1800 watt is, dus vrij safe met inpluggen overal.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
multikoe schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:26:
[...]

Er zijn een paar manieren om wat meer duidelijkheid te krijgen. Mijn e-Niro geeft het vermogen weer dat geladen wordt. Dat was in mijn geval maximaal 2.3 kW. Dat was dus (kennelijk) het vermogen gemeten voor de AC/DC converter in de auto, waar het verlies optreed.
Je kunt ook een redelijk goedkope kW-meter kopen die je in het stopcontact steekt en waarin je vervolgens je granny steekt (dat is wat ik gedaan heb).
Je kunt ook je slimme meter uitlezen en kijken wat het totaal verbruikte vermogen is. Als je een beetje weet wat je stabiele energieafname is op rustige momenten, dan kun je bij benadering zien wat je in je auto stopt.
Ik was vergeten te melden dat ik een e-Niro heb en de granny is instelbaar op 6, 8 of 10A. Ik zetten hem na wat experimenteren (kijken of mijn bedrading niet begon te roken) op 10A.
Interessant, in het instructieboekje van mijn e-Niro staat 8-10-12A:

"Elke keer dat de toets (1) wordt ingedrukt, wijzigt het regeleenheid display achtereenvolgens in 12A,
10A en 8A."

(Maar ik heb een wat sterkere gekocht die tot 3x32A gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
ruudvx schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:06:
Ik ben momenteel aan het kijken waar ik mijn laadpaal zou zetten, maar zijn er bepaalde nadelen om deze in de garage te zetten ipv langs de buitengevel?
Ik zou denken aan eventueel risico op brand dat dan wat hoger zou kunnen liggen, maar ik ga er vanuit dat alle laadpalen wel voldoende beveiligd zijn voor zoiets tegen te gaan?

Nog andere redenen, buiten plaatsgebrek ofzo, waarom mensen hun laadpaal toch buiten zetten ipv in de garage?
Voor mij bepaalt de plek waar ik de auto meestal parkeer ook de plek van de paal.
Ik zet mijn auto nooit in mijn garage (die staat veel te vol met andere dingen) :) , dus dat zou voor mij een onhandige plek zijn.
Als jij wel altijd de auto in je garage parkeert zou dat wel een logische en prima plek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:14

_Apache_

For life.

Ik heb mijn ogen laten vallen op een EV motor, die via een Type2 laadpaal geladen kan worden. Dit wil ik thuis in de tuin doen.

Heb ook zonnepanelen, en de dagelijkse opwek komt al gauw overheen met wat de motor zou kunnen tanken. Gemiddelde opwek van de panelen is 15-18kWh op een zomerdag, netto zou de motor ~13-14kWh kunnen absorberen als deze leeggereden is.

Ik zit te spelen met het idee om een laadpaal (laad unit beter gezegd) te nemen die ik kan af stemmen op de zonnepalenen.
Dus dat ik bijvoorbeeld elke 15 min het max vermogen bij stel, zodat deze de opwek van de panelen volgt.
Nu hoeft het niet op de Watt nauwkeurig, maar het idee is dat ik de opwek en opladen 'op elkaar probeer af te stemmen'.

Hierbij volg ik niet de direct opwek van vandaag, maar een vast gesteld ritme per maand op basis van historische data.
En dat ik het vermogen in de nacht open zet, mocht er dus te weinig zijn bijgeladen overdag, is de motor gegaraneerd opgeladen als ik weer wil vertrekken.

Nu vind ik wel data van laadunits, maar ik mis de details om dit te doen. Zijn er laadpalen die zoiets kunnen?

Max afgifte PV : 2300W
Max opname EV : 6000W
Transport 1 fase kookgroep combi. (3 fase is geen mogelijkheid helaas), 20 amps ~4600W

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
_Apache_ schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:59:
Ik heb mijn ogen laten vallen op een EV motor, die via een Type2 laadpaal geladen kan worden. Dit wil ik thuis in de tuin doen.

Heb ook zonnepanelen, en de dagelijkse opwek komt al gauw overheen met wat de motor zou kunnen tanken. Gemiddelde opwek van de panelen is 15-18kWh op een zomerdag, netto zou de motor ~13-14kWh kunnen absorberen als deze leeggereden is.

Ik zit te spelen met het idee om een laadpaal (laad unit beter gezegd) te nemen die ik kan af stemmen op de zonnepalenen.
Dus dat ik bijvoorbeeld elke 15 min het max vermogen bij stel, zodat deze de opwek van de panelen volgt.
Nu hoeft het niet op de Watt nauwkeurig, maar het idee is dat ik de opwek en opladen 'op elkaar probeer af te stemmen'.

Hierbij volg ik niet de direct opwek van vandaag, maar een vast gesteld ritme per maand op basis van historische data.
En dat ik het vermogen in de nacht open zet, mocht er dus te weinig zijn bijgeladen overdag, is de motor gegaraneerd opgeladen als ik weer wil vertrekken.

Nu vind ik wel data van laadunits, maar ik mis de details om dit te doen. Zijn er laadpalen die zoiets kunnen?

Max afgifte PV : 2300W
Max opname EV : 6000W
Transport 1 fase kookgroep combi. (3 fase is geen mogelijkheid helaas), 20 amps ~4600W
kan prima met Zappi die meet gewoon als je overproductie hebt en je kunt kiezen of je alleen overproductie wilt laden of meer.
er is wel een ondergrens waarschijnlijk, bij EV is dat 6A, 1,4kW om überhaupt te laden. Zal voor motor ook wel zoiets zijn.

En je moet rekening houden met laadverliezen, iets van 15-20%. Dus wat je over hebt gaat nog 15-20% van af ten opzichte van wat werkelijk in de batterij terecht komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eltron schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:16:
[...]

Interessant, in het instructieboekje van mijn e-Niro staat 8-10-12A:

"Elke keer dat de toets (1) wordt ingedrukt, wijzigt het regeleenheid display achtereenvolgens in 12A,
10A en 8A."
Dat is ook wat er in mijn handleiding staat, kennelijk heb ik niet goed gekeken. Maar voor de berekeningsmethode maakt het niet uit. De getallen worden anders (hoger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:37
[...]

[Afbeelding]

Leuk zo'n tabelletje, maar zorg dan voor de juiste eenheden: kolom 3 en 4 zijn niet kWh maar kW.

Je hebt het zelf over kWh/u, maar dat is natuurlijk gewoon kW ;)

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOWZERZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-04 15:41
[...]

[Afbeelding]

Net even snel gekeken naar de granny (fabieks thuislader). En zoals hier ook is aangegeven is dat een 1.8KW lader. En inderdaad nog bij geen enkel vakantie adres problemen gehad met doorslaande zekeringen.

Zal deze week eens kijken wat ABPR aangeeft qua vermogen als ik laad met de granny. Geeft waarschijnlijk wat meer duidelijkheid.

Peugeot 5008 I VW e-Golf (36kWh) l skcarcleaning.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:38
multikoe schreef op zondag 24 juli 2022 @ 15:38:
[...]

Het verlies is voor 99% aan je auto te danken, dit veroorzaakt je omvormer van je auto, een lader is niets meer dan een stopcontact met een beetje communicatie naar de auto (Mode3), de verliezen waar jij het over hebt is in een lader te verwaarlozen, meestal is dat iets van 5w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daveth schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:08:
[...]

Het verlies is voor 99% aan je auto te danken, dit veroorzaakt je omvormer van je auto, een lader is niets meer dan een stopcontact met een beetje communicatie naar de auto (Mode3), de verliezen waar jij het over hebt is in een lader te verwaarlozen, meestal is dat iets van 5w.
Dat klopt, het is de AC/DC omvormer in de auto die het probleem is. Hoewel ook DC laden verlies oplevert (ongeveer 10%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
guido66 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:39:
[...]

Leuk zo'n tabelletje, maar zorg dan voor de juiste eenheden: kolom 3 en 4 zijn niet kWh maar kW.

Je hebt het zelf over kWh/u, maar dat is natuurlijk gewoon kW ;)
Misschien zou ik het nog wat moeten toelichten.
Het ging om de laadsnelheid in km/h.
Die is o.a.afhankelijk van de laadstroom (A) en Voltage (V) (en hoever je op 1kWh kunt komen).
Kolom 3 en 4 heb ik bedoeld als het aantal kWh dat je in een uur geleverd krijgt door de Granny.
Dat komt in dit geval overeen met het vermogen, maar dan 60 min lang, maar ik bedoel dus dat je dan dit aantal kWh bruto/netto via de Granny hebt ontvangen.

en dat geldt ook voor het zinnetje over 1,5 kWh/u. Ik bedoel daarmee dat je in een uur 1,5kWh ontvangt. Maar ben met je eens dat het raar staat en wellicht tot verwarring kan leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dean Martin schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:38:
[...]

Ik heb via de router gekeken, maar ik zie er niks tussenstaan wat er op lijkt. Dan maar ieder apparaat proberen en dat IP adres toevoegen, zonder succes.
Gewoon rechtstreeks inpluggen in de RJ45 poort van de Alfen, ACE installer openen en dan zie je ook het IP adres van de paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:31
Ik heb last van een breukje in vermoedelijk de CP draad van de Zappi laadkabel. Soms herkent de paal de auto niet, maar de auto ziet wel dat de laadkabel aangesloten is. Als ik dan de kabel een beetje verdraai 30cm onder de plug, herkent hij de auto en start hij opeens met laden.

Myenergi gaat een nieuwe kabel sturen, dus dan maar even omsteken als hij binnen is. Schijnbaar een bekend foutje bij de Zappi. Dan de oude kabel kijken of ik de plug opnieuw kan aansluiten, weet ongeveer waar het breukje zit, dus dan zou ik mooi een reserve kabel hebben.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_Swinkels
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-07 19:38
Wij hebben een ID4 aangeschaft! Yay! Het is zelfs een voorraadmodel, dus we verwachten de auto binnen een week of twee op de oprit al.

Allemaal mooi, maar dat betekent ook dat er dus een thuislader moet komen. En na twee dagen het internet afstruinen ben ik helemaal gek geworden van alle opties die ik links en rechts zie staan.

Dus, ik neem aan dat er hier in de 500+ forum-pagina's vast al wat richtlijnen/zoekdingen staan, maar ik heb geen idee waar te beginnen met zoeken!

Tot nu toe lijkt het er op dat het een 11kw 3-fase lader moet gaan worden, Enige slime functionaliteit is handig, maar niet vereist. Verder ligt er een rits zonnepanelen op ons dak, wat vast ook invloed heeft op wat handig is qua laden. Maar ik zie het ff niet meer.

Benieuwd naar jullie input!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
B_Swinkels schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:30:
Wij hebben een ID4 aangeschaft! Yay! Het is zelfs een voorraadmodel, dus we verwachten de auto binnen een week of twee op de oprit al.

Allemaal mooi, maar dat betekent ook dat er dus een thuislader moet komen. En na twee dagen het internet afstruinen ben ik helemaal gek geworden van alle opties die ik links en rechts zie staan.

Dus, ik neem aan dat er hier in de 500+ forum-pagina's vast al wat richtlijnen/zoekdingen staan, maar ik heb geen idee waar te beginnen met zoeken!

Tot nu toe lijkt het er op dat het een 11kw 3-fase lader moet gaan worden, Enige slime functionaliteit is handig, maar niet vereist. Verder ligt er een rits zonnepanelen op ons dak, wat vast ook invloed heeft op wat handig is qua laden. Maar ik zie het ff niet meer.

Niet moeilijk doen, met een rits zonnepanelen: Zappi van MyEnergy.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltron
B_Swinkels schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:30:

Volgens mij wordt met iD4 geen lader meegeleverd(?)
Anders zou je daarmee even de kat uit de boom kunnen kijken. Ook met zo'n granny laad je in een dag al snel 200km of meer op een normaal stopcontact. er zijn hier mensen die daar genoeg aan hebben en helemaal geen vaste lader aanschaffen.

Je kunt er ook eentje aanschaffen, verkrijgbaar vanaf € 200 ongeveer, sowieso handig om standaard bij je te hebben. Kun je je voorlopig wel mee redden verwacht ik, en dan maar eens rustig bekijken of je überhaupt nog een vaste paal nodig hebt en zo ja welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
multikoe schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:26:
[...]

Het vermogen weergegeven op het display van de e-Niro is inderdaad het vermogen verkregen via de laadpaal, dus voor het verlies door de omvormer in de auto.
Het vermogen dat mijn e-Niro op het display weergeeft is immers exact gelijk aan het geleverde vermogen weergegeven op de MID kWh teller van de laadpaal.
(Over meerdere jaren gemeten bedaagt het verlies na de omvormer en via AC laden een 15%.)

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 27-07-2022 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
Over verliezen gesproken voor omzetting zonnepanelen van DC/AC in de EV weer van AC/DC, zou er niet een fabrikant bezig zijn om de gelijkstroom van de zonnepanelen rechtstreeks in de batterij te laden van de EV? Natuurlijk met ook mogelijkheid van AC laden voor als de zon niet schijnt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
MajaMestreech schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:55:
Over verliezen gesproken voor omzetting zonnepanelen van DC/AC in de EV weer van AC/DC, zou er niet een fabrikant bezig zijn om de gelijkstroom van de zonnepanelen rechtstreeks in de batterij te laden van de EV? Natuurlijk met ook mogelijkheid van AC laden voor als de zon niet schijnt.
Complex, kostbaar. Nee, dat zie ik niet snel gebeuren. Overigens, een PV omvormer is best efficient en een beetje fatsoenlijke OBC in een BEV ook wel. Dus autofabrikanten moeten gewoon een paar EUR meer betalen voor een betere OBC. Maar goed, daar hebben ze zelf niks aan dus schepen ze de kopers liever met een hogere energierekening op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 15:27

spacer

SAP nerd

Dit topic bijna geheel doorgenomen maar ik blijf toch nog met wat vragen zitten.

Binnenkort komt een elektricien de meterkast voorbereiden op 3 fase (3 x 25A) en daarnaast 2 kabels naar buiten trekken. Een voor een airco en een voor een laadpaal. De meterkast bevindt zich op 1 meter van de locatie van de mogelijke laadpaal (andere kant muur). Is het dan nog steeds noodzakelijk een UTP kabel mee te laten gaan naar buiten?

Hoogstwaarschijnlijk wordt het een Zappi gezien de overcapaciteit van de zonnepanelen maar dan wel i.c.m. load balancing. Ik wil in ieder geval, indien nodig, met 11 kWh kunnen laden maar misschien in de verdere toekomst met meer (indien mogelijk in meterkast en met auto).
Welke kabeldikte zou ik dan nodig hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
spacer schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:13:
De meterkast bevindt zich op 1 meter van de locatie van de mogelijke laadpaal (andere kant muur). Is het dan nog steeds noodzakelijk een UTP kabel mee te laten gaan naar buiten?
Nodig niet maar handig wel. Stel je krijgt een nieuwe wifi inlog omdat je router stuk is. De Zappi is dan 'ineens' offline. Met een kabel is dat niet aan de hand. Via de kabel is (mijn ervaring) een verbinding vaak ook stabieler dan via wifi. Als je toch gaat aanleggen is het een kleine moeite om de kabel erbij te leggen. Ik heb er zelf spijt van dat er maar 1 UTP kabel naar mijn laadpunt ligt die nu in gebruik is voor loadbalancing en dus niet beschikbaar voor netwerk. En nee, ik ga geen 50 meter graven om dit alsnog te doen maar toen het eenmaal open lag was het een fluitje van een cent geweest. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 15:54
Ik heb er ook al eens achter zitten zoeken, niet veel op te vinden: https://venematech.nl/ doet iets met DC charging en V2x, maar of dit het nu is, is nog de vraag, en hun systemen zijn nogal prijzig.
Er valt iets voor te zeggen, en er zijn veel zaken die efficiënter kunnen als ze DC aangestuurd worden.

Veiligheid is een issue (vlambogen) welke AC inherent niet heeft, geen idee of de kost om dit op te vangen, de andere voordelen teniet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-09 15:40
Als je nagaat hoe zoiets zou moeten werken, kan je ook snel concluderen dat het ongeveer even duur zal zijn als een snellader, dus in prijsstelling niet te vergelijken met een gewone AC laadpaal.

Hoe dat komt: elke string PC elementen hebben hun eigen spanning Deze spanning is niet te beinvoeden, Deze spanning komt echter niet overeen met de spanning die de auto nodig heeft, dus zal er toch een conversie plaats moeten vinden. Als er ook nog eens gebruik gemaakt moet worden van meerdere strings wordt het geheel nog complexer. Dit zit nu inderdaad ook al in de invertors waarmee de zonnepanelen op het net aangesloten worden, maar de techniek is veel complexer dan een gewone laadpaal, waar bij wijze an spreken alleen een relais inzit t.b.v. de 230V.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-09 23:09
Laurens__ schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:24:
[...]

Nodig niet maar handig wel. Stel je krijgt een nieuwe wifi inlog omdat je router stuk is. De Zappi is dan 'ineens' offline. Met een kabel is dat niet aan de hand. Via de kabel is (mijn ervaring) een verbinding vaak ook stabieler dan via wifi. Als je toch gaat aanleggen is het een kleine moeite om de kabel erbij te leggen. Ik heb er zelf spijt van dat er maar 1 UTP kabel naar mijn laadpunt ligt die nu in gebruik is voor loadbalancing en dus niet beschikbaar voor netwerk. En nee, ik ga geen 50 meter graven om dit alsnog te doen maar toen het eenmaal open lag was het een fluitje van een cent geweest. 8)7
Het is niet de mooiste oplossing, maar;

Voor load balancing (P1 poort) zijn drie aders nodig en voor een 100 mbit verbinding vier aders.
Laten er nu 8 aders in een netwerkkabel zitten... ;)
Je zou dus de kabel aan beide kanten kunnen opsplitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

tijmeng

Panasonic 7J

MajaMestreech schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:33:
[...]

Niet moeilijk doen, met een rits zonnepanelen: Zappi van MyEnergy.
of de wallbox Copper SB (met powerboost), die kan tegenwoordig ook je zonnestroom "volgen"

en ondersteunt eventueel verrekenen van laadpassen

[ Voor 3% gewijzigd door tijmeng op 28-07-2022 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spacer

spacer

SAP nerd

Laurens__ schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:24:
[...]

Bedankt voor de feedback! _/-\o_ Ik laat een UTP kabel meenemen.

Iemand nog een idee over de kabeldikte? Om goed voorbereid te zijn op de toekomst is misschien wel 10 mm2 noodzakelijk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Meer dan 6 mm^2 is over het algemeen zonde van het geld.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacer

spacer

SAP nerd

daemonix schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:18:
Meer dan 6 mm^2 is over het algemeen zonde van het geld.
Duidelijk! Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewtje
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:58
Roper schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:35:
[...]

[...]

Ik dacht ook altijd dat dit gewoon zou moeten werken, maar toevallig recent geprobeerd en het niet aan de praat gekregen. Een vriend van mij heeft een e-golf, die probeerden we op te laden aan de granny van mijn hyundai ioniq 28kwh, maar dat werkte niet. Ik weet niet of het aan de auto ligt, of aan de granny. Maar 1 van de twee lag dwars.
Is je stopcontact geaard? Zo niet, doet zijn auto het wel op jouw stopcontact met zijn eigen granny? Kan misschien daaraan liggen.. Ik had ditzelfde probleem in een iets andere vorm met mijn vriendin, mijn granny deed het niet op ons stopcontact en die van mijn vriendin wel. Dacht eerst dat mijn granny kapot was, maar bleek dat de aardedraad niet was aangesloten achter het stopcontact. 8)7

Aiko Neostar 4550Wp + Growatt MIN 4200 TL-XH | MG ZS EV LLR MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zorg dat de aarde ALTIJD is aangesloten, je auto kan onder spanning komen te staan als dat niet zo is. Dit is ook een groot risico met een grannylader in het buitenland.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Dit topic bijna geheel doorgenomen maar ik blijf toch nog met wat vragen zitten.

Binnenkort komt een elektricien de meterkast voorbereiden op 3 fase (3 x 25A) en daarnaast 2 kabels naar buiten trekken. Een voor een airco en een voor een laadpaal. De meterkast bevindt zich op 1 meter van de locatie van de mogelijke laadpaal (andere kant muur). Is het dan nog steeds noodzakelijk een UTP kabel mee te laten gaan naar buiten?

Hoogstwaarschijnlijk wordt het een Zappi gezien de overcapaciteit van de zonnepanelen maar dan wel i.c.m. load balancing. Ik wil in ieder geval, indien nodig, met 11 kWh kunnen laden maar misschien in de verdere toekomst met meer (indien mogelijk in meterkast en met auto).
Voor Zappi UTP niet nodig, werkt met CT klemmen die met 5 meter bedrading komen. Dus als je voldoende ruimte in het buisje houdt kun je die er achteraan trekken. Dan heb je ook geen harvi nodig tenzij je extra ct klemmen wilt aansluiten. Verder is afhankelijk welke versie je van Zappi neemt of je aparte hub in meterkast of in Zappi hebt, dan wel handig om utp kabel te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Jitse H schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:14:
[...]

Het is niet de mooiste oplossing, maar;

Voor load balancing (P1 poort) zijn drie aders nodig en voor een 100 mbit verbinding vier aders.
Laten er nu 8 aders in een netwerkkabel zitten... ;)
Je zou dus de kabel aan beide kanten kunnen opsplitsen.
Die oplossing heb ik wel van gehoord. Maar de communicatie via de P1 poort werkt toch niet echt lekker, dus nu gaat er een nieuwe oplossing komen met een ander type modbusmeter voor de Alfen laadpaal. Die schijnt wel goed te werken, want wat Alfen zelf specificeerde maakte het onmogelijk om te laden wanneer de zon flink schijnt. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-monkey
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-03 09:28
[b]spacer in "Thuisladen van je EV deel 2"

Dan kun je ook voor de Ratio Solar Box gaan. Daar zit standaard Dynamic Load Balancing bij en scheelt een paar honderd euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bafana
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-07-2022
Hey allen

Ik weet niet of deze hier hoort, maar ik zit met een gekke vraag.

Via het werk krijgen we binnenkort een EV ter beschikking. Inbegrepen in de loondeal zit de installatie van een thuislader. Hier zit echter het probleem.

Wij wonen in een rijhuis zonder eigen parkeerplaats en wisselend parkeren in de straat. Ik weet dat er inmiddels systemen bestaan voor laden over de stoep (kabelgoten,...), maar heeft er iemand ooit al iets opgevangen over hoe men thuisladen wil verzekeren in straten met een wisselend parkeerverbod?
Ik heb immers geen zin om elke 2 dagen ergens anders voor een uur aan de stekker te gaan hangen. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Bafana schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:43:
Hey allen

Via het werk krijgen we binnenkort een EV ter beschikking. Inbegrepen in de loondeal zit de installatie van een thuislader. Hier zit echter het probleem.

Wij wonen in een rijhuis zonder eigen parkeerplaats en wisselend parkeren in de straat. Ik weet dat er inmiddels systemen bestaan voor laden over de stoep (kabelgoten,...), maar heeft er iemand ooit al iets opgevangen over hoe men thuisladen wil verzekeren in straten met een wisselend parkeerverbod?
Ik heb immers geen zin om elke 2 dagen ergens anders voor een uur aan de stekker te gaan hangen. :p
Zou eerst eens bij de gemeente navragen wat mag. Kan zomaar zijn dat er niets mag en dat het gewoon geen optie is. Zijn er geen publieke opladers in de straat? Anders kun je die wellicht aanvragen? Ook daar weet de gemeente wel meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:38
daemonix schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:35:
Zorg dat de aarde ALTIJD is aangesloten, je auto kan onder spanning komen te staan als dat niet zo is. Dit is ook een groot risico met een grannylader in het buitenland.
Zover ik weet is er geen 1 auto die overgaat op laden als er geen aarde is aangesloten.
Elke fatsoenlijk lader zal ook op aarde testen en bij geen aarde word de laadsessie nooit gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007

_Apache_

For life.

Bafana schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:43:
Hey allen

Het begint bij een parkeerplaats, zolang jij geen parkeerplaats kan 'afdwingen', al dan niet op kenteken of EV only.
Daarna kan je pas denken aan een oplossing die daar op past.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:47

Ik zou naast de voedingskabel 2 netwerk kabels mee trekken. Kost bijna niks extra en kan in de toekomst altijd handig zijn. De zappi gaat ook ooit weer kapot en wat komt er dan?

1 netwerk kabel is altijd handig voor netwerk naar de laadpaal
1 netwerk kabel kan je misbruiken mocht de loadbalancing kabel te kort zijn voor jou. 5 meter die bij de zappi zit is niet overdreven lang.

Het liefst gewoon een mantelbuis trekken, kan je altijd er nog iets bij in doen.

5x6mm2 kabel heb ik gepakt.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Nu online
Pimmetje651 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:37:
Nou het gaat weer lekker. De levering van mijn EV6 is weer uitgesteld. Het was eerst 20-7 toen 8-8 en inmiddels 29-9 ....hoe dan ..

Maar goed dat geeft me wat extra tijd om alles uit te zoeken mbt thuislanden. Ik ben er bijna uit (denk ik) . Maar zit toch beetje nog met een vraag / kronkel . Als ik vanuit mijn werkgever een laadpas krijg van MKB brandstof, en ik zal thuis gaan laden en gebruik maken van bijvoorbeeld Eflux voor de administratieve afwikkeling van het laden thuis. Gaat dit wel werken ? Of is het bijvoorbeeld zo dat Eflux dit neer zal leggen mijn MKB brandstof (die volgens mij werken op/met Shell recharge) ?
Iemand die dit kan verduidelijken voor me ?

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Pimmetje651 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:02:
[...]

Iemand die dit kan verduidelijken voor me ?
Dat zal gewoon werken. Zelfde als dat je met die pas bij een publieke paal gaat laden. Als je paal thuis via eflux “openbaar” staat kun je met die MKB pas gewoon laden tegen het tarief dat je insteld in eflux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
Hier iemand toevallig eigenaar van een SolarEdge laadpaal? Ik overweeg deze om te koppelen met mijn SE omvormer. Zelfde leverancier als mijn PV-installatie, heel tevreden van hun werk en het systeem in het algemeen na 2 jaar.
Ik heb ook gevraagd naar de socket-only versie, maar die blijkt dan weer nergens leverbaar.

Als alternatief stelt de installateur een Alfen Eve Single S-Line voor, die is wel leverbaar in socket-only. Alfen heb ik hier al vaak zien passeren.

Maar ik vermoed dat ik met zo'n Alfen dan weer het voordeel kwijt ben van alles in 1 systeem te houden, met name PV, batterij en laadpaal in 1 platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:00

Termy

valt er nog wat te fragge?

Drwho1 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:37:
Hier iemand toevallig eigenaar van een SolarEdge laadpaal? Ik overweeg deze om te koppelen met mijn SE omvormer. Zelfde leverancier als mijn PV-installatie, heel tevreden van hun werk en het systeem in het algemeen na 2 jaar.
Ik heb ook gevraagd naar de socket-only versie, maar die blijkt dan weer nergens leverbaar.

Als alternatief stelt de installateur een Alfen Eve Single S-Line voor, die is wel leverbaar in socket-only. Alfen heb ik hier al vaak zien passeren.

Maar ik vermoed dat ik met zo'n Alfen dan weer het voordeel kwijt ben van alles in 1 systeem te houden, met name PV, batterij en laadpaal in 1 platform.
Wat zou het voordeel dan precies zijn? Ik neem aan dat het geen DC laadpaal is die direct van de PV laadt.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Pagina: 1 ... 24 ... 192 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen