MuFFIN 007 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 01:49:
.....
Kort adviesvraagje. Ik wil graag een laadpunt aanschaffen voor de parkeerplaats achter het huis, vanaf de nieuwbouw is er al een 3 fase kabel voorbereid die nu onafgemonteerd in de tuin klaarligt. Deze is in de meterkast aangesloten op een aparte aardlekautomaat waar alleen die kabel op zit. Huisaansluiting is 3x25A. Ik kan het punt niet ophangen dus ben eigenlijk op zoek naar een paalmodelletje met vaste kabel, lekker makkelijk inpluggen. Ik had twee vraagjes voor ik tot aanschaf overga, in verband met tuinaanleg die nog even op zich laat wachten wil ik het laadpunt vast aanschaffen en dan over een paar maanden laten installeren door een elektricien:
- Klopt het dat ik vanwege de PV panelen eigenlijk een laadpunt moet hebben wat daarmee om kan gaan (bijv de hier vaak beschreven Zappi v2?)
- Is load balancing een moetje vanwege Perilex kookplaat en warmtepomp die ook allemaal stroom trekken van de 3x25A aansluiting?
....
Een laadsysteem aanschaffen wat rekening kan houden met zonnestroom is op dit moment in Nederland nog niet direct noodzakelijk. Dit omdat je nog kan salderen, het maakt dus niet direct uit wanneer je de auto op aan het laden bent.
Toch zijn er twee redenen om wel voor een laadpaal (Zappi V2 of de Alfen maar dan met wat meer handmatig knutselen) te kiezen die echt alleen de overproductie van je zonnepanelen kan gebruiken (en tussen 1-fase en 3-fase kan wisselen).
Ten eerste; als salderen weg valt scheelt deze manier van laden in de kosten. Maar ten tweede, mogelijk wil je gewoon graag op eigen zonnestroom laden ook al maakt het voor de kosten (nog) niets uit.
In beide gevallen is het wel relevant om na te gaan of je de auto kan laden als je ook daadwerkelijk veel overproductie hebt. Ga je elke ochtend van huis om pas 's avonds laat terug te komen dan heb je weinig aan een laadpaal met deze functionaliteit (al is het wel toekomst bestendig en zijn ze niet perse heel erg veel duurder vs concurrentie).
Load balancing zou ik met een 3-fase lader altijd adviseren. Stel de auto is op 11kW aan het laden en een ander apparaat trekt behoorlijk veel stroom (kookplaat / oven / warmtepomp / terrasheater / ...) dan zorgt load balancing er voor dat de auto kan blijven laden (maar dan tijdelijk wat minder snel) en je geen stroomstoring krijgt.
Kortom: 100% kunnen laden op basis van de overproductie van je zonnepanelen (Zappi / Alfen met modbus work around) is een (nog) een nice to have. Levert nog geen financieel voordeel op zolang we in NL kunnen salderen. Voor mij persoonlijk (Zappi) was het een must want vindt het gewoon leuk om zo veel mogelijk uitsluitend de overcapaciteit voor de auto te gebruiken.
Load balancing zie ik wel als een must zeker als je op volle snelheid 11kW wil gaan/kunnen laden.
De Easee is inderdaad qua design een erg nette laadpunt die ook load balancing ondersteunt (mits je de Equalizer erbij neemt). Slim laden op zonnestroom kan de Easee niet. Dwz zo slim als Zappi v2 out of the box of de Alfen met wat knutselen. Wel kan je natuurlijk je auto aan de lader hangen op de momenten dat de zonnepanelen veel stroom op wekken (maar dan zal de Easee gewoon met 11kW gaan laden ipv uitsluitend de overcapaciteit van je panelen te gebruiken).
[
Voor 14% gewijzigd door
roelwillems op 21-07-2022 13:20
]