Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:35
ybos schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:30:
[...]

Spanning staat en stroom loopt.
Ergens staat geen stroom op. Er staat spanning op. Als er belasting aan gekoppeld wordt gaat er een stroom lopen.
Jaja, we hebben vrijwel allemaal op de middelbare school gezeten, dus we weten het wel. Maar even terug naar veiligheid: de spanningen zijn niet hoger dan op een willekeurig stopcontact (oh jee, ik bedoel wcd!) alleen zitten er 3 fasen in waartussen ook nog eens 400V staat. Afhankelijk wat je vastpakt hang je aan 230 of 400V. Nou is 230 vrijwel net zo dodelijk als 400V en is een laadpaal beter beschermd, dus de kans dat ze met een normaal stopcontact gaan klooien in bijv een oud huis zonder aardlek en er iets gebeurt, lijkt me vele malen groter. Zodra de CP leiding wordt onderbroken (kleine pin bovenaan in je stekker) gaat de laadspanning eraf. Deze is ook iets korter (kijk maar in je laadpoort) om te zorgen dat bij het eruit trekken de laadstroom al stopt voordat de laadpinnen worden onderbroken (vlamboog of vonken voorkomen). Daarnaast is er zoals gezegd de (elektro-)mechanische vergrendeling

[ Voor 21% gewijzigd door JTHZZ op 10-07-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ybos schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:30:
[...]

Spanning staat en stroom loopt.
Ergens staat geen stroom op. Er staat spanning op. Als er belasting aan gekoppeld wordt gaat er een stroom lopen.
[Bijt op knokkels]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

de Peer

under peer review

Dean Martin schreef op zondag 10 juli 2022 @ 08:23:
[...]

Hoe kun je zo'n service account aanvragen?
Al heeel vaak besproken hier, daar hebben we de zoekfunctie voor.

En je had ook gewoon op de link van itsme kunnen klikken, want hij legt dat ook gewoon uit.

[ Voor 35% gewijzigd door de Peer op 10-07-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:10
JTHZZ schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:52:
[...]

Jaja, we hebben vrijwel allemaal op de middelbare school gezeten, dus we weten het wel. Maar even terug naar veiligheid: de spanningen zijn niet hoger dan op een willekeurig stopcontact (oh jee, ik bedoel wcd!) alleen zitten er 3 fasen in waartussen ook nog eens 400V staat. Afhankelijk wat je vastpakt hang je aan 230 of 400V. Nou is 230 vrijwel net zo dodelijk als 400V en is een laadpaal beter beschermd, dus de kans dat ze met een normaal stopcontact gaan klooien in bijv een oud huis zonder aardlek en er iets gebeurt, lijkt me vele malen groter. Zodra de CP leiding wordt onderbroken (kleine pin bovenaan in je stekker) gaat de laadspanning eraf. Deze is ook iets korter (kijk maar in je laadpoort) om te zorgen dat bij het eruit trekken de laadstroom al stopt voordat de laadpinnen worden onderbroken (vlamboog of vonken voorkomen). Daarnaast is er zoals gezegd de (elektro-)mechanische vergrendeling
230V en 400V zijn allebei niet dodelijk, maar 400V wel iets meer.
Het gaat er vooral om hoeveel stroom er loopt (A) en dat is weer afhankelijk van de weerstand en het vermogen. Je kunt ook 10.000 volt hebben zolang er maar vrijwel geen stroom loopt.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
eltron schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:53:
[...]

230V en 400V zijn allebei niet dodelijk, maar 400V wel iets meer.
Het gaat er vooral om hoeveel stroom er loopt (A) en dat is weer afhankelijk van de weerstand en het vermogen. Je kunt ook 10.000 volt hebben zolang er maar vrijwel geen stroom loopt.
Ja dat is theoretisch correct. Echter, in een huisinstallatie, waar het hier over gaat, gaat het in 90% van de gevallen bij 230V en 400V over stromen die gevaarlijk zijn als je er onbeschermd aan zit, dus je opmerking is een academische dooddoener waar niemand iets aan heeft. Nog even los van de incorrecte zin dat ze allebei niet dodelijk zijn maar het ene wel iets meer. En stroom is I, niet A. Volgens mij zijn we hier om mensen te helpen, niet om Nobelprijzen te winnen. En voor een leek is jouw opmerking verwarrender dan de mijne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
JTHZZ schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:59:
[...]

Ja dat is theoretisch correct. Echter, in een huisinstallatie, waar het hier over gaat, gaat het in 90% van de gevallen bij 230V en 400V over stromen die gevaarlijk zijn als je er onbeschermd aan zit, dus je opmerking is een academische dooddoener waar niemand iets aan heeft. Nog even los van de incorrecte zin dat ze allebei niet dodelijk zijn maar het ene wel iets meer. En stroom is I, niet A. Volgens mij zijn we hier om mensen te helpen, niet om Nobelprijzen te winnen. En voor een leek is jouw opmerking verwarrender dan de mijne.
Tjonge, maar ik onderschrijf jouw stelling dat we hier proberen om elkaar te helpen.
Blijkbaar komt dat bij sommigen niet goed over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-09 23:09

Termy

valt er nog wat te fragge?

Spanning (V) is wel degelijk relevant (als enige) voor de veiligheid want jouw weerstand (R) staat (min of meer) vast. Daaruit volgt dus stroom (I).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cruysen
  • Laatst online: 01-10 14:28
Termy schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:16:
Spanning (V) is wel degelijk relevant (als enige) voor de veiligheid want jouw weerstand (R) staat (min of meer) vast. Daaruit volgt dus stroom (I).
Klopt, de stroom door je lichaam wordt bepaald door de weerstand van de gehele kring. (Dus je sokken, je schoenen, de bodem/grond telt allemaal mee). De stroom door je lichaam verdeelt zich en is daarom ook niet altijd direct dodelijk. Voornamelijk de stroom die door je hartstreek gaat is het dodelijkst omdat spieren samentrekken door de stroom en daardoor je hartslag kan verstoren of stoppen. (Elektrocutie)

En even voor de duidelijkheid. Een huisinstallatie heeft 1x 230 V AC, of 3x 230V AC. (In de meeste landen in Europa dan). De spanning 400 V AC is de spanning tussen 2 fasen. (zie Driefasespanning)

[ Voor 5% gewijzigd door cruysen op 10-07-2022 19:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
[quote]cruysen schreef op zondag 10 juli 2022 @ 19:04:
[...]
En even voor de duidelijkheid. Een huisinstallatie heeft 1x 230 V AC, of 3x 230V AC. (In de meeste landen in Europa dan). De spanning 400 V AC is de spanning tussen 2 fasen. (zie Driefasespanning)
Het gaat in dit topic over laadpalen. En dat is nou bij uitstek een apparaat waar meerdere fasen bij elkaar komen en er dus risico is op 400V ipv de ‘gebruikelijke’ 230V bij de meeste andere apparaten in huis. Echter, mits goed geïnstalleerd, zit deze laadpaal achter een aardlek waardoor de maximale foutstroom tot 30mA is beperkt.
En de oorspronkelijke vraag (laten we daar nog een keer naar terugkeren) was of een laadpaal gevaarlijk is met kinderen. Het antwoord is: niet gevaarlijker dan een ander apparaat in huis. De kabelcontacten zijn goed beveiligd en het apparaat zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-09 21:26
JTHZZ schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:24:
En de oorspronkelijke vraag (laten we daar nog een keer naar terugkeren) was of een laadpaal gevaarlijk is met kinderen. Het antwoord is: niet gevaarlijker dan een ander apparaat in huis. De kabelcontacten zijn goed beveiligd en het apparaat zelf ook.
Hmm je brengt me wel op een inzicht. Als ik in een 3 fasen systeem (laadpaal of 3 fasen stopcontact) contact maak met één fase en redelijk geaard ben dan zal de aardlek eruit klappen (mits goed geïnstalleerd etc).

Maar als ik nu op een rubber mat sta (of goed geïsoleerde schoenen aan heb en met mijn linkerhand de ene fase aanraak en de andere hand een andere fase dan klapt de aardlek er vermoedelijk niet uit? En dan heb je dus te maken met ~ 400V spanning tussen je linker- en rechterhand...

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Laurens__ schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:56:
[...]

Hmm je brengt me wel op een inzicht. Als ik in een 3 fasen systeem (laadpaal of 3 fasen stopcontact) contact maak met één fase en redelijk geaard ben dan zal de aardlek eruit klappen (mits goed geïnstalleerd etc).

Maar als ik nu op een rubber mat sta (of goed geïsoleerde schoenen aan heb en met mijn linkerhand de ene fase aanraak en de andere hand een andere fase dan klapt de aardlek er vermoedelijk niet uit? En dan heb je dus te maken met ~ 400V spanning tussen je linker- en rechterhand...
De ene fase ‘ziet’ een lekstroom en de aardlek gaat eruit, zelfs als de stroom niet naar aarde lekt maar naar de andere fase. Wat erin gaat moet er ook weer uit, anders gaat de aardlek (met een marge van 30mA).
Herstel: bovenstaande is niet juist, zie latere post.

[ Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 11-07-2022 00:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 12:03
Vandaag samen met mijn schoonpa nog eens naar de Zappi gekeken. Faserotatiemeter erbij en alles nagemeten. Bleek inderdaad Fasedraad 1 en 3 verkeerdom te zitten in de zappi. Omgedraaid nagemeten netjes rechtsdraaiend. De zappi kan nu met 11kw laden. maar de metingen met de CT klemmen kloppen niet meer. 3x gedubbeld checked CT1 tm CT3 zitten op de juiste fase aangesloten en op de corresponderende CT aansluiting in de zappi maar het werkt dus niet meer. Ik heb nog geprobeerd 1 en 3 om te draaien maar dat doet niets. Iemand toevallig nog een idee waar ik naar kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
haakjesluiten schreef op zondag 10 juli 2022 @ 23:24:
Vandaag samen met mijn schoonpa nog eens naar de Zappi gekeken. Faserotatiemeter erbij en alles nagemeten. Bleek inderdaad Fasedraad 1 en 3 verkeerdom te zitten in de zappi. Omgedraaid nagemeten netjes rechtsdraaiend. De zappi kan nu met 11kw laden. maar de metingen met de CT klemmen kloppen niet meer. 3x gedubbeld checked CT1 tm CT3 zitten op de juiste fase aangesloten en op de corresponderende CT aansluiting in de zappi maar het werkt dus niet meer. Ik heb nog geprobeerd 1 en 3 om te draaien maar dat doet niets. Iemand toevallig nog een idee waar ik naar kan kijken?
Ook in de zappi al de fase rotatie instellingen geprobeerd? Deze naam is erg verwarrend, is niet echt de rotatie maar de mapping van de CT'S op de fasen. Het zou vergelijkbaar moeten zijn met het verplaatsen van de CT's maar wellicht dat het iets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
ATCO schreef op zondag 10 juli 2022 @ 23:36:
[...]

Ook in de zappi al de fase rotatie instellingen geprobeerd? Deze naam is erg verwarrend, is niet echt de rotatie maar de mapping van de CT'S op de fasen. Het zou vergelijkbaar moeten zijn met het verplaatsen van de CT's maar wellicht dat het iets doet.
Bij CTgrid in advanced settings bedoel je? Die staat op 123. Dat klopt ook met wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
Ja die, misschien gewoon eens kijken wat er gebeurt bij de ander mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cruysen
JTHZZ schreef op zondag 10 juli 2022 @ 22:47:
[...]
Het is net anders
De ene fase ‘ziet’ een lekstroom en de aardlek gaat eruit, zelfs als de stroom niet naar aarde lekt maar naar de andere fase. Wat erin gaat moet er ook weer uit, anders gaat de aardlek (met een marge van 30mA).
De aardlekschakelaar reageert op het verschil van de som van de stromen door de fase én nul.
Dus alle stroom die niet door een andere fase of door de nul terug gaat is de lekstroom.

Wikipedia: Aardlekschakelaar
Werking
Als de totale stroom ongelijk is aan nul, is er sprake van een lekstroom.
En wat @Laurenz klopt. Als je geïsoleerd staat kan er geen stroom lopen door je lichaam totdat je een 2e punt hebt.

De vergissing die vaak aangenomen wordt is dat stroom die de aardedraad gemeten wordt. Die draad doet in deze meting echter geheel niet mee. O-)

[ Voor 23% gewijzigd door cruysen op 11-07-2022 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
JTHZZ schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:24:
[...]

[...]

Het gaat in dit topic over laadpalen. En dat is nou bij uitstek een apparaat waar meerdere fasen bij elkaar komen en er dus risico is op 400V ipv de ‘gebruikelijke’ 230V bij de meeste andere apparaten in huis. Echter, mits goed geïnstalleerd, zit deze laadpaal achter een aardlek waardoor de maximale foutstroom tot 30mA is beperkt.
Klopt, je hebt gelijk. De contacten in een CCS2 stekker zijn goed beveiligd. En je hebt nog 1 voordeel dat er pas spanning op de laadpaal stekker/wcd gezet wordt als er een EV gedetecteerd wordt. Dus het is ook nog veilig als de kinderen er iets induwen. (b.v een spijker of een stokje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
cruysen schreef op maandag 11 juli 2022 @ 00:04:
[...]

De aardlekschakelaar reageert op het verschil van de som van de stromen door de fase én nul.
Dus alle stroom die niet door een andere fase of door de nul terug gaat is de lekstroom.
Je hebt natuurlijk gelijk, ik was abuis. Zou eruit zien voor een draaistroommotor..
Je lichaam vormt, bij perfecte isolatie naar aarde, gewoon een belasting, aangesloten tussen twee fasen. Kan ook in een simpelere versie, namelijk perfect geïsoleerd naar aarde en dan fase en nul van een enkele fase tegelijk aanraken, dan ‘slechts’ 230V.
In de praktijk zal er waarschijnlijk echter toch een stroom naar aarde weglekken, doordat de isolatie niet perfect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souris
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-09 15:15
haakjesluiten schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:45:
zijn er hier mensen met ervaring van het aansluiten van een Zappi V2.1? Meeste documentatie en instellingen die ik tegen kom is voor de V2.0. Er hangt er hier 1 sinds een aantal weken maar hij werkt nog steeds niet lekker. Ik heb de zappi door een Electricien laten ophangen die deze laadpaal nog niet eerder had gezien en zodoende mogelijk wat fouten heeft gemaakt.

Ik heb een 3 fase aansluiting de Zappi is ook aansloten op een eigen krachtgroep. de 3 ct klemmen zijn ook aangesloten op fase 1, 2 en 3 en respectievelijk ct 1,2,3)

Maar de laadpaal laad maar met max 3,6kw over 1 groep en de waardes die gemeten worden door de app kloppen voor geen meter. Ik heb ook zonnepanelen en ik kan zien via de slimme meter dat die nu bv nog netto 2800watt terugleveren. De zappi rapporteert 1600. Is dit een kwestie van instellingen of is er iets niet goed aangesloten?
Heb je ook CT klemmen om de toelevering van je zonnepanelen?
Wat je kunt proberen is om je zonnepanelen uit te zetten en te kijken of je Zappi dan wel met 11 kW laadt in FAST mode.

Verder kun je de fasehoek en de power factor van je netaansluting uitlezen via het menu in de Zappi. Doe dit met de zonnepanelen uit. Als de fasehoek van de drie fases gelijk is en de power factor van elke fase in de buurt van 1, dan zit alles qua netaansluiting goed.

Ik heb iets vreemds met m'n Zappi dat ik CT2 en CT3 van mijn zonnepanelen moet omwisselen, anders ziet de Zappi niet de juiste opbrengst van de zonnepanelen. Alles meerdere keren nagelopen en met een faserotatiemeter gecheckt, maar het zit goed aangesloten. Alleen als ik het zo aansluit, krijg ik goede metingen en werkt de Zappi naar behoren.

Wellicht heb jij ook zoiets?

[ Voor 3% gewijzigd door souris op 11-07-2022 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

haakjesluiten schreef op zondag 10 juli 2022 @ 23:24:
Ik neem aan dat je de laatste firmware hebt (3.171)?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
DonJuape schreef op maandag 11 juli 2022 @ 08:53:
[...]

Ik neem aan dat je de laatste firmware hebt (3.171)?
Firmware weet ik niet, maar ik heb wel check update gedaan en kreeg de mededeling dat hij up to date was.
souris schreef op maandag 11 juli 2022 @ 08:34:
[...]

Heb je ook CT klemmen om de toelevering van je zonnepanelen?
Wat je kunt proberen is om je zonnepanelen uit te zetten en te kijken of je Zappi dan wel met 11 kW laadt in FAST mode.

Verder kun je de fasehoek en de power factor van je netaansluting uitlezen via het menu in de Zappi. Doe dit met de zonnepanelen uit. Als de fasehoek van de drie fases gelijk is en de power factor van elke fase in de buurt van 1, dan zit alles qua netaansluiting goed.

Ik heb iets vreemds met m'n Zappi dat ik CT2 en CT3 van mijn zonnepanelen moet omwisselen, anders ziet de Zappi niet de juiste opbrengst van de zonnepanelen. Alles meerdere keren nagelopen en met een faserotatiemeter gecheckt, maar het zit goed aangesloten. Alleen als ik het zo aansluit, krijg ik goede metingen en werkt de Zappi naar behoren.

Wellicht heb jij ook zoiets?
De zappi laad wel met 11kw maar hij meet niet correct. Ik heb gisteravond nog eens gekeken toen de panelen geen productie hadden en dan is het nog steeds niet goed. PF is niet 1.0,

Resume, toen de fase verkeerd zaten registreerde de CT klemmen wel het juiste verbruik (maar kon ik maximaal op 1 fase laden). Daarna fase 1 en 3 omdraait in de zappi nu kan ik laden met 11kw maar wordt er niet juist meer gemeten. Je zou denken dat als je dan de ct klemmen omdraait van fase 1 en 3 dat het dan ook weer zou moeten kloppen. IK heb overigens verschillende geprobeerd. 123 , 312, 231 etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theofiel B
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-04 09:51
Goedemorgen!

Ik heb het forum doorgespit maar heb nog niet echt een antwoord gevonden. Dus hier een vraagje van mij. Laat het me gerust weten als hier een ander topic van gemaakt moet worden.

Ik woon in een autovrije straat. Aan het begin/einde van de straat zijn openbare parkeerplaatsen en inmiddels staat daar ook een publieke laadpaal. Ideaal omdat ik nu kan laden met m'n hybrid. Máár, meer auto's in de buurt hebben de laadpaal gevonden en de beschikbaarheid is beperkt.

Mijn voortuin is ruim 40 m² en we zouden daar een prachtige parkeerplaats kunnen maken. Maar omdat de straat autovrij is, is dat dus niet toegestaan. We kunnen wel de straat in door de paaltjes aan de uiteindes van de straat er uit te halen. En het wordt gedoogd dat we weleens voor de deur staan om je auto in/uit te laden of voor klusbedrijven etc.

Wat ik me afvraag is of een autovrije straat nog wel van deze tijd is. Er zijn inmiddels alternatieven ipv thuis laden, maar die brengen meer problemen/tijd met zich mee. Ik heb geen zin om een kwartier bij een tankstation te staan, of een andere publieke laadpaal te zoeken. Binnen nu en 2 jaar liggen er ook zonnepanelen op het huis. Dus nog meer redenen om thuis te laden volgens mij.

Heeft er iemand tips/ideeën over deze vraag neer te leggen bij de gemeente? Ik ben benieuwd naar jullie gedachtes hierin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:07
Dat is het ontwerp van de straat waar je (bewust) bent gaan wonen. Wellicht kunnen ze meer openbare laadpalen gaan plaatsen en anders zal het verhuizen worden als je wil thuis laden.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Theofiel B schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:16:
Wat ik me afvraag is of een autovrije straat nog wel van deze tijd is.
...
Heeft er iemand tips/ideeën over deze vraag neer te leggen bij de gemeente? Ik ben benieuwd naar jullie gedachtes hierin.
Je wil gedachtes, ik hoop ook gedachtes die niet stroken met je wens :)

Om te beginnen is het eenvoudiger om een extra laadpaal aan te vragen op de publieke parkeerplaats. Het is de minst ingrijpende actie en zou al beleid moeten zijn van je gemeente. Als dat niet zo is, dan valt er nog aardig wat te winnen in jouw gemeente.
Het alternatief: autovrije straten opofferen, stuit mij toch vreselijk tegen de borst, het gaat in tegen de trend om meer natuur te introduceren in onze leefomgeving. Grote steden maken daar al jarenlang flinke vorderingen mee.

Autovrije of autoluwe straten zijn er niet voor niets, het idee erachter is dat de kwaliteit van de leefomgeving wordt verhoogd als we daar de auto's zoveel mogelijk uit weg halen en de ruimte die ze innemen weer teruggeven aan kinderen en natuur.

Om je auto in je tuin te kunnen parkeren zul je toch wat oppervlak moeten verharden en dat strookt niet met het idee om regenwater natuurlijk te kunnen afvoeren en verdroging en grondwaterpeilverlaging tegen te gaan. Groen verlaagt ook de omgevingstemperatuur, wat met de huidige kennis echt wel belangrijk is.

Kwaliteit van de leefomgeving heeft ook te maken met het visuele aspect: niemand zit te wachten op een straat vol blik en glas.

Dus, mijn advies zou zijn: steek wat energie in het in beweging krijgen van de gemeente en vraag (liefst met meerdere mensen) om meer laadpalen. Iedereen blij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souris
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-09 15:15
haakjesluiten schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:10:

De zappi laad wel met 11kw maar hij meet niet correct. Ik heb gisteravond nog eens gekeken toen de panelen geen productie hadden en dan is het nog steeds niet goed. PF is niet 1.0,

Resume, toen de fase verkeerd zaten registreerde de CT klemmen wel het juiste verbruik (maar kon ik maximaal op 1 fase laden). Daarna fase 1 en 3 omdraait in de zappi nu kan ik laden met 11kw maar wordt er niet juist meer gemeten. Je zou denken dat als je dan de ct klemmen omdraait van fase 1 en 3 dat het dan ook weer zou moeten kloppen. IK heb overigens verschillende geprobeerd. 123 , 312, 231 etc
Inderdaad zou je verwachten als je de klemmen omwisselt dat hij dan zowel zou moeten laden als goed meten.
Om de PF te meten moet er wel op elke fase een redelijke stroom lopen. Een manier is om je auto te laden en dan de PF te meten (uiteraard nog steeds met zonnepanelen uit).

Ik heb ergens nog iets gelezen over een procedure om te bepalen hoe de CTs aangesloten moeten worden, maar kan het niet vinden. Het was iets als:
- eerst alle drie om dezelfde fase, degene met de hoogste PF zit goed.
- dan de andere 2 om de andere fases en opnieuw de PF uitlezen. Zijn ze allebei dichtbij 1, dan is het goed, anders: de laatste twee omwisselen.

Let wel: ook hiervoor geldt dat er wel wat stroomverbruik op elke fase moet zijn om een redelijke meting te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Theofiel B schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:16:
Wat ik me afvraag is of een autovrije straat nog wel van deze tijd is. Er zijn inmiddels alternatieven ipv thuis laden, maar die brengen meer problemen/tijd met zich mee. Ik heb geen zin om een kwartier bij een tankstation te staan, of een andere publieke laadpaal te zoeken. Binnen nu en 2 jaar liggen er ook zonnepanelen op het huis. Dus nog meer redenen om thuis te laden volgens mij.
Volgens mij is autovrij juist heel erg van deze tijd. Ik zou er geen energie aan besteden om dat te proberen te veranderen. Er zijn op meerdere plekken in Nederland projecten voor autovrije wijken.
https://www.ad.nl/wonen/u...n-autoloze-wijk~ad1df9b4/
https://www.verkeersnet.n...rije-woonwijk-realiseren/
https://gwl-terrein.nl/bezoekers/het-gwl-terrein/

[ Voor 39% gewijzigd door JTHZZ op 11-07-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 16:04
Heeft iemand toevallig een Tesla Wall Connector gen 2 topinvoer achterplaat over?
[V] Tesla wall connector gen 2 achterkap

Of zou ik die bij Tesla kunnen bestellen? ik kan het nergens vinden op de site.

[ Voor 22% gewijzigd door Gman op 11-07-2022 17:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haakjesluiten
Het probleem heeft zichzelf opgelost 🤷‍♂️ Vanochtend wel wat instellingen goed gezet met hulp van de myenergi support maar die settings hadden niets met CT klemmen te maken. Loop van de dag is hij wel de correcte waardes gaan meten. En nu de EV aan de lader hangt zijn alle pf waardes netjes 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipke23
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-07-2022
Een vraag over thuisladen met behulp va een Granny. Op dit moment hebben we 1 fase stroom, 16A. We zullen overgaan naar 3 fase stroom, 3 maal 25A. Dat duurt nog wel even.... lange wachttijden bij Liander zoals bekend.
Misschien in de toekomst een eigen laadpaal maar wachten beleid van gemeente af, kabel moet namelijk over de stoep en dat wordt nu gedoogd.
Nou hebben we een verlengkabel nodig om te kunnen laden voor de Granny. Ik vraag me af, kun de voor 1 fase 16A stroom dezelfde verlengkabel gebruiken als voor 3 fase stroom 25A?
En wat wordt aangeraden voor kabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 21:51
Jipke23 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:03:
Een vraag over thuisladen met behulp va een Granny. Op dit moment hebben we 1 fase stroom, 16A. We zullen overgaan naar 3 fase stroom, 3 maal 25A. Dat duurt nog wel even.... lange wachttijden bij Liander zoals bekend.
Misschien in de toekomst een eigen laadpaal maar wachten beleid van gemeente af, kabel moet namelijk over de stoep en dat wordt nu gedoogd.
Nou hebben we een verlengkabel nodig om te kunnen laden voor de Granny. Ik vraag me af, kun de voor 1 fase 16A stroom dezelfde verlengkabel gebruiken als voor 3 fase stroom 25A?
En wat wordt aangeraden voor kabel?
Ja, je kunt gewoon dezelfde gebruiken. Ladan gaat toch op 1F met een granny. Zou een degelijke pakken met 2,5mm aders.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-10 10:01
Een 'verlengkabel' voor een grannyloader gebruik je tussen WCD en granny, dus een kabel voor 16A (of liever meer) is voldoende.
.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:52
Wellicht een kenner hier die mij advies kan geven.

Ik heb onlangs een plug-in hybride gekocht, waarin een accu zit van 8,8 KW.
Geen grote accu dus, dus met 1 fase prima te doen (lader is 3,7 KW).

Het liefst laad ik de auto overdag op met de zonnepanelen, dat is in de meeste gevallen prima te doen.
Een Zappi kan dit doen, maar een complete laadpaal vind ik wat overkill voor een hybride (kost behoorlijk wat).

Is er nog een andere manier, of is het het beste om gewoon de timer van de auto in te stellen, dan maar gedeeltelijk van de zonnepanelen en gedeeltelijk van het energienet? :P

Hoeweel KW de panelen gaat doen is nog niet bekend, daar zijn ze 'as we speak' mee bezig. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-09 14:40
Ik krijg in oktober mijn Cupra Born en moet nog even uitzoeken welke laadpaal ik daarvoor laat installeren.
Nu heb ik onlangs 18 zonnepanelen laten plaatsen en las iets over Vehicle to Grid.
Heeft een van jullie hier al ervaring mee?

Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk werkt, kan dit bijvoorbeeld met iedere EV of moet daarvoor ondersteuning in de auto zitten?
Is het zo dat je dan overdag voornamelijk je overschot in je auto gooit en 's avonds het tekort weer uit je auto haalt voor heel je huis(met een max wattage uiteraard)?
Kun je dan instellen dat die de auto niet lager dan x% leeg trekt? Lijkt me niet handig als je dan 's ochtends weg wil en je erachter komt dat je huis je auto tot 5% leeg heeft getrokken :+
Regelt de paal dan wanneer je stroom uit je auto pakt en wanneer van het net?

Dit alles lijkt me echter ook pas interessant zodra de salderingsregeling eraf gaat of verminderd wordt, of heb ik het daar mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Marsman83 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:47:
Ik krijg in oktober mijn Cupra Born en moet nog even uitzoeken welke laadpaal ik daarvoor laat installeren.
Nu heb ik onlangs 18 zonnepanelen laten plaatsen en las iets over Vehicle to Grid.

Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk werkt, kan dit bijvoorbeeld met iedere EV of moet daarvoor ondersteuning in de auto zitten?
Is het zo dat je dan overdag voornamelijk je overschot in je auto gooit en 's avonds het tekort weer uit je auto haalt voor heel je huis(met een max wattage uiteraard)?
Kun je dan instellen dat die de auto niet lager dan x% leeg trekt? Lijkt me niet handig als je dan 's ochtends weg wil en je erachter komt dat je huis je auto tot 5% leeg heeft getrokken :+

Dit alles lijkt me echter ook pas interessant zodra de salderingsregeling eraf gaat of verminderd wordt, of heb ik het daar mis?
Volgens mij is dit allemaal niet mega interessant. Ook zal VAG er weer geld aan willen verdienen. Zou persoonlijk inzetten op een slimme laadpaal die met eigen opwek wat kan. Zoals een Zappi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:46

Dit is zeker een interessante piste, maar de systemen er achter zijn nog niet klaar.

Een van de hoge bonzen bij VW heeft in een interview al verklaard dat vrijwel elke EV van VW er klaar voor is, en dat er overwogen wordt om je gratis stroom te geven als je auto lang genoeg aan de lader hangt.
Maar nog toekomstmuziek dus.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-09 15:40
...
...
Hier heeft nog niemand ervaring mee, omdat het nog nooit gewerkt heeft. Ik vraag me ook af hoe er beweerd kan worden dat de auto's er klaar voor zijn, als er nog geen enkele werkende standaard is.
Waarschijnlijk is de hardware geschikt voor het terugleveren van 230V, maar V2G is toch nog iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:09

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Lijkt mij dat dit nog wel even op zich laat wachten. Is nml. ook fraudegevoelig (overdag laden op de zaak/bij Fastned en 's avonds de wasmachine laten draaien bijv.?). Ik zie dit niet 1-2-3 gebeuren zonder dat de overheid/belastingdienst iets erover heeft geroepen.

www.google.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 23:44
FabianGTI schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:27:
Wellicht een kenner hier die mij advies kan geven.

Ik heb onlangs een plug-in hybride gekocht, waarin een accu zit van 8,8 KW.
Geen grote accu dus, dus met 1 fase prima te doen (lader is 3,7 KW).

Het liefst laad ik de auto overdag op met de zonnepanelen, dat is in de meeste gevallen prima te doen.
Een Zappi kan dit doen, maar een complete laadpaal vind ik wat overkill voor een hybride (kost behoorlijk wat).

Is er nog een andere manier, of is het het beste om gewoon de timer van de auto in te stellen, dan maar gedeeltelijk van de zonnepanelen en gedeeltelijk van het energienet? :P

Hoeweel KW de panelen gaat doen is nog niet bekend, daar zijn ze 'as we speak' mee bezig. :*)
Financieel maakt het zolang de saldering geldt vooralsnog niks uit of je rechtstreeks uit je zonnepanelen laadt of via het net, zolang je niet meer teruglevert dan je verbruikt.
Het kan wel handig zijn om je accu te laden als het zonnig is, want daarmee ontlast je het netwerk in je buurt en voorkom je misschien dat zonnepanelen uitschakelen als de spanning op het net te hoog wordt.

Om alleen te laden met je (overschot aan) zonnestroom heb je inderdaad een slimme laadpaal nodig zoals de Zappi, dus dat is een extra investering (aanschaf + aanleg) die je niet snel terugverdient.

Voor een hybride zou ik voor nu gewoon eerst eens kijken hoe het gaat met het laden via de (meegeleverde) granny charger. Die doen meestal ergens tussen de 6A en 16A en vaak is dat ook instelbaar. Eventueel samen met een timer in de auto kun je dan proberen zoveel mogelijk te laden op zonnige dagen/uren.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RJan61 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:12:
[...]

Hier heeft nog niemand ervaring mee, omdat het nog nooit gewerkt heeft. Ik vraag me ook af hoe er beweerd kan worden dat de auto's er klaar voor zijn, als er nog geen enkele werkende standaard is.
Waarschijnlijk is de hardware geschikt voor het terugleveren van 230V, maar V2G is toch nog iets anders.
Dit heb ik vaker gehoord, maar het is mij onduidelijk waarom het terugleveren van 230V aan je huis anders is dan V2G. Kun je uitleggen wat het verschil is?
Ook heb ik begrepen dat V2G in Nederland nog niet eens is toegestaan, ook daar zou ik wel meer van willen weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wesco schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:28:
[...]

Financieel maakt het zolang de saldering geldt vooralsnog niks uit of je rechtstreeks uit je zonnepanelen laadt of via het net, zolang je niet meer teruglevert dan je verbruikt.
Over een heel jaar gezien dan. Je kunt op een dag gewoon meer terugleveren dan dat je verbruikt, als je over een jaar gezien maar meer verbruikt dan teruglevert.
Het kan wel handig zijn om je accu te laden als het zonnig is, want daarmee ontlast je het netwerk in je buurt en voorkom je misschien dat zonnepanelen uitschakelen als de spanning op het net te hoog wordt.
Exact. Maar dat is dus een ander doel/scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
MisteRMeesteR schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:17:
[...]

Lijkt mij dat dit nog wel even op zich laat wachten. Is nml. ook fraudegevoelig (overdag laden op de zaak/bij Fastned en 's avonds de wasmachine laten draaien bijv.?). Ik zie dit niet 1-2-3 gebeuren zonder dat de overheid/belastingdienst iets erover heeft geroepen.
Eigenlijk zou deze setting achter een hoofdaccount moeten komen. Dat de eigenaar van de auto, in dit geval de LM, dus de setting aan moet zetten. Een beetje zoals Tesla dat ook doet. Bij leaserijders lijkt het me idd geen wenselijke situatie. Tenzij de berijder het voordeel bij de WG neer gaat leggen maar dat doen ze natuurlijk niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
multikoe schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:31:
[...]

Dit heb ik vaker gehoord, maar het is mij onduidelijk waarom het terugleveren van 230V aan je huis anders is dan V2G. Kun je uitleggen wat het verschil is?
Ook heb ik begrepen dat V2G in Nederland nog niet eens is toegestaan, ook daar zou ik wel meer van willen weten.
Je hebt verschillende aannames van de afkortingen. Maar deze zou je zo kunnen onderscheiden:
V2L - Vehicle to Load = Direct 1 apparaat aan je EV. (Koffiezetter of BBQ b.v.)
V2H - Vehicle to Home = Je huis of schuur voeden met je EV (Dus huis is niet gekoppeld aan het net)
V2G - Vehicle to Grid = Je EV synchroniseert met de netspanning en levert het vermogen. Dit is hetzelfde als dat wat je zonnepanelen doen.
Zover ik weet is dit niet verboden, je doet tenslotte hetzelfde met je zonnepanelen. O-)

Edit: V2D - Vehicle to Device = een andere omschrijving voor V2L
Edit2: V2V - Vehicle to Vehicle = een ander omschrijving voor V2L waar de Load een ander EV is.
De afkorting V2x wordt ook wel gebruikt als alle bovenstaande samen. (Niet te verwarren met V2X - Vehicle to everything)

[ Voor 23% gewijzigd door cruysen op 13-07-2022 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
MisteRMeesteR schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:17:
[...]

Of je het wel of niet ziet gebeuren is niet zo van belang. Feit is dat steeds meer auto's dit wel kunnen.
Vond zelf wel leuk dat de nieuwe Niro EV (en de Ioniq 5 en Kia EV6) gewoon 230V kan leveren (3kW) waar je prima de wasmaschine op zou kunnen laten draaien. Ik dacht zelf meer aan de elektrische BBQ bij de picnic of bij het vissen. Hoewel het nog geen V2G is kun je er dus wel prima wat stroomvreters op aansluiten nadat je op rekening zaak hebt geladen.
Mag je natuurlijk wel bij de administratie komen uitleggen waarom jouw auto 2x zoveel gebruikt als die van de collega's >:) Daar hoeft de belastingdienst niet direct aan te pas te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-09 14:40
cruysen schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:43:
[...]

Je hebt verschillende aannames van de afkortingen. Maar deze zou je zo kunnen onderschieden:
V2L - Vehicle to Load = Direct 1 apparaat aan je EV. (Koffiezetter of BBQ b.v.)
V2H - Vehicle to Home = Je huis of schuur voeden met je EV (Dus huis is niet gekoppeld aan het net)
V2G - Vehicle to Grid = Je EV synchroniseert met de netspanning en levert het vermogen. Dit is hetzelfde als dat wat je zonnepanelen doen.
Zover ik weet is dit niet verboden.
Is het zo dat je dan bij V2G ook stroom aan het net zelf levert vanuit je auto? Dat lijkt me niet handig.
Ik bedoelde eigenlijk meer gewoon eigen verbruik in huis vanuit je auto, is dat dan V2H?
Is er iemand die V2H gebruikt want dat is dan wellicht handiger als straks de saldering verandert.
Overdag je auto laden met overschot uit je zonnepanelen en 's avonds V2H voor je lichten en TV/PC/Gameconsole (iig zo min mogelijk apparaten 's avonds aan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Marsman83 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:53:
[...]
Is het zo dat je dan bij V2G ook stroom aan het net zelf levert vanuit je auto? Dat lijkt me niet handig.
I
Waarom lijkt je dat niet handig?
Is juist de manier om voor de toekomst het net goed te balanceren. Als er overschot is laadt je goedkoop en als er meer vraag is kun je tegen een hoger tarief terug leveren. Op die manier worden de pieken wat uitgevlakt en verdien jij er ook nog wat aan.

Het alternatief is miljardeninvesteringen in een enorme verzwaring van het elektrischiteitsnet en/of losse thuisbatterijen. Beide zullen tot op zekere hoogte ook wel nodig zijn, maar kosten ook veel doorlooptijd.

Met elektrische auto's die dit kunnen kan al sneller een behoorlijke stap worden gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cruysen
[...]

Ik bedoelde eigenlijk meer gewoon eigen verbruik in huis vanuit je auto, is dat dan V2H?
Is er iemand die V2H gebruikt want dat is dan wellicht handiger als straks de saldering verandert.
Overdag je auto laden met overschot uit je zonnepanelen en 's avonds V2H voor je lichten en TV/PC/Gameconsole (iig zo min mogelijk apparaten 's avonds aan).
Het verschil is dat V2H niet aan het net gekoppeld is, V2G wel, deze moet de wisselspanning synchroniseren met het net.

De V2G moet zo ingesteld worden dat deze het geleverde vermogen regelt zodat er geen vermogen onttrokken wordt uit het net. Of eventueel iets meer levert zodat er niets uit het net komt.

In de toekomst misschien ook de optie om te leveren aan het net als de prijs hoog is, en laden als de prijs laag is.

[ Voor 4% gewijzigd door cruysen op 13-07-2022 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
[...]

VAG ondersteund het (nog) niet, en volgens mij zijn er ook nog geen Type 2 laders te koop die het kunnen. Wel chademo en CCS laders. Maar dan heb je het over 4-5k voor de laadpaal en nog maar een beperkt aantal auto's. Dus nee, ik denk niet dat veel mensen dit al doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
cruysen schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:00:
[...]

Het verschil is dat V2H niet aan het net gekoppeld is, V2G wel, deze moet de wisselspanning synchroniseren met het net.

De V2G moet zo ingesteld worden dat deze het geleverde vermogen regelt zodat er geen vermogen onttrokken wordt uit het net. Of eventueel iets meer levert zodat er niets uit het net komt.

In de toekomst misschien ook de optie om te leveren aan het net als de prijs hoog is, en laden als de prijs laag is.
Die toekomst is niet zo heel ver meer hoor. Men is er ook in NL al een tijdje mee bezig:
https://tweakers.net/revi...ots-en-autos-met-v2x.html

https://elaad.nl/praktijk...ssan-leaf-en-renault-zoe/

https://tweakers.net/nieu...zame-energie-opslaan.html

https://fluctis.energy/v2g-laadpaal/

[ Voor 14% gewijzigd door eltron op 13-07-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theofiel B
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-04 09:51
multikoe schreef op maandag 11 juli 2022 @ 11:11:
[...]

Je wil gedachtes, ik hoop ook gedachtes die niet stroken met je wens :)

Om te beginnen is het eenvoudiger om een extra laadpaal aan te vragen op de publieke parkeerplaats. Het is de minst ingrijpende actie en zou al beleid moeten zijn van je gemeente. Als dat niet zo is, dan valt er nog aardig wat te winnen in jouw gemeente.
Het alternatief: autovrije straten opofferen, stuit mij toch vreselijk tegen de borst, het gaat in tegen de trend om meer natuur te introduceren in onze leefomgeving. Grote steden maken daar al jarenlang flinke vorderingen mee.

Autovrije of autoluwe straten zijn er niet voor niets, het idee erachter is dat de kwaliteit van de leefomgeving wordt verhoogd als we daar de auto's zoveel mogelijk uit weg halen en de ruimte die ze innemen weer teruggeven aan kinderen en natuur.

Om je auto in je tuin te kunnen parkeren zul je toch wat oppervlak moeten verharden en dat strookt niet met het idee om regenwater natuurlijk te kunnen afvoeren en verdroging en grondwaterpeilverlaging tegen te gaan. Groen verlaagt ook de omgevingstemperatuur, wat met de huidige kennis echt wel belangrijk is.

Kwaliteit van de leefomgeving heeft ook te maken met het visuele aspect: niemand zit te wachten op een straat vol blik en glas.

Dus, mijn advies zou zijn: steek wat energie in het in beweging krijgen van de gemeente en vraag (liefst met meerdere mensen) om meer laadpalen. Iedereen blij.
Bedankt voor je gedachte. Maar helaas een antwoord waar ik me niet in kan vinden. Een extra laadpaal geeft me niet de mogelijkheid om thuis te laden. Er kunnen wel 20 laadpalen geplaatst worden aan het einde van de straat. Maar het gaat me vooral om het thuis laden. Ook ivm zonnepanelen een grote wens.

De autovrije straat waar ik woon was om sluipverkeer tegen te gaan. Dus het idee achter de de autovrije straat is anders dan jouw standaard inzicht.

Om de auto in de tuin te parkeren zou ik inderdaad een stuk moeten verharden. Maar ik kan nu toch ook al de hele tuin verharden? Er ligt gras en een perkje. Overigens zou ik bij het verharden prima rekening kunnen houden met het regenwater. Sterker nog, ik wil m'n auto niet in een plas parkeren. Als ik de verharding in het midden wat ophoog, dan loopt het toch ook mooi m'n perkje in? Alleen maar winst. Dat groen de omgevingstemperatuur verlaagt is top. Zodra ik een parkeerplaats maak in de tuin komt er veel meer groen, een mooie haag zodat niemand last heeft van de auto. En zelfs nog wat mooie opgehoogde plantenbakken. Dat helpt dan ook meteen met het visuele aspect. een stuk mooier dan die huidige grasmat.

Ik ben het daarom ook 100% eens met je gedachte hoor. Ik verwacht zelfs dat ik beter aan de groenwensen en visuele aspecten voldoe op het moment dat m'n auto daar staat te laden, tov de huidige situatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:01
Laurens__ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:04:
[...]

Ik heb een Alfen laadstation wat bij e-flux staat aangemeld als openbaar laadpunt. Dan kun je zelf de prijs instellen waarvoor je je stroom verkoopt. Staat nu ingesteld op € 0,77 ex btw. Iedereen die komt laden met bijvoorbeeld Shell Recharge of coolblue pasje betaalt gewoon hun standaar tarief (wat voor 1 juli € 0,37 inc btw was).
[...]
Dat is natuurlijk een fijne bonus. Heb je een bepaald type e-Flux abbo nodig om je tarief zo hoog in te kunnen stellen?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-09 21:26
ice-T106 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:21:
[...]
Dat is natuurlijk een fijne bonus. Heb je een bepaald type e-Flux abbo nodig om je tarief zo hoog in te kunnen stellen?
Zeker fijne bonus, ik weet niet of ze verschillende abonnementen hebben, heeft mijn installateur geregeld. Iets van €7 per maand

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-10 16:35
Iemand anders hier ook een Coolblue laadpaal? Valt me behoorlijk tegen tot nu toe. Aanbetaling van 100 euro is niet verrekend met de factuur van installatie. Ze zeiden dat dit met de eerstvolgende factuur zou worden opgelost. Die heb ik dus vandaag binnen maar geen verrekening. Zo te zien wordt thuisladen ook niet herkend. Mijn paal ziet ie als een publieke paal en die transacties mag ik dus gewoon betalen met dat tarief. Zo wordt het wel duurder dan tanken...Telefonisch kom ik er gewoon niet door bij de klantenservice...

-update-
Uiteindelijk na lang wachten er doorheen gekomen. Blijkbaar stond m'n pas niet goed ingesteld en wordt dit door een andere afdeling aangepast. De huidige transacties zouden daarna verrekend moeten worden.

[ Voor 19% gewijzigd door BaseLine op 15-07-2022 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
BaseLine schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:49:
Iemand anders hier ook een Coolblue laadpaal? Valt me behoorlijk tegen tot nu toe. Aanbetaling van 100 euro is niet verrekend met de factuur van installatie. Ze zeiden dat dit met de eerstvolgende factuur zou worden opgelost. Die heb ik dus vandaag binnen maar geen verrekening. Zo te zien wordt thuisladen ook niet herkend. Mijn paal ziet ie als een publieke paal en die transacties mag ik dus gewoon betalen met dat tarief. Zo wordt het wel duurder dan tanken...Telefonisch kom ik er gewoon niet door bij de klantenservice...

-update-
Uiteindelijk na lang wachten er doorheen gekomen. Blijkbaar stond m'n pas niet goed ingesteld en wordt dit door een andere afdeling aangepast. De huidige transacties zouden daarna verrekend moeten worden.
Plus je aanbetaling van 100,-
en een bosje bloemen om het goed te maken(?)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJgm9wcC2ayJ9qM2LuwnFEJ1ayY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4YsdNbYP8msCbzEJvaxq3kf.jpg?f=fotoalbum_large

Met grote dank aan @Makrolon die een heel nette installatie heeft gedaan in mijn meterkast. Gelukkig ook een simpele klus met de meterkast aan de andere kant van de plaatsingslocatie.

Ik kreeg in eerste instantie geen registratiegegevens van de interne hub van de Zappi v2.1, maar na een power cycle was dat probleem ook opgelost. Dus mocht je een v2.1 hebben, sluit hem ff aan, laat intern ff alles gebeuren wat moet gebeuren, dat gaat niet heel snel zag ik. Als je na wat uren nog geen registratie hebt, ff stroom eraf en erop en je bent klaar.

En de load balancing kwam gelijk van pas toen de oven aan werd gezet... Wat dat betreft houd 25A echt niet over tegenwoordig, maar dit is een prima oplossing.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel706
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 13:59
Deze week heb ik bij ons de Zappi 3fasen lader geïnstalleerd. De installateur heeft de aanpassingen in de meter kast uitgevoerd en ik heb de CT klemmen gedaan.
Ik zie merk nu 2 dingen op die, naar mijn gevoel, niet goed zijn.

Nu geeft de Zappi in de avond nog aan dat er stroom van de zonnepanelen het net in gebracht wordt: het is nu 22:00 en de Zappi zegt 0.6KW, terwijl mijn omvormer op stand-by staat.

Ook zie ik in de app dat er overdag veel meer geïmporteerd is als geëxporteerd, zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILZT0U_RcYs6n2iSYHrAMhYXIoU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TKZsHPCNS9597MqQDiSmMSPa.png?f=fotoalbum_large

Wat gaat hier, of wat doe ik hier verkeerd?

Waarom duurt snoozen maar 9 minuten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Michiel706 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:05:
Deze week heb ik bij ons de Zappi 3fasen lader geïnstalleerd. De installateur heeft de aanpassingen in de meter kast uitgevoerd en ik heb de CT klemmen gedaan.
Ik zie merk nu 2 dingen op die, naar mijn gevoel, niet goed zijn.

Nu geeft de Zappi in de avond nog aan dat er stroom van de zonnepanelen het net in gebracht wordt: het is nu 22:00 en de Zappi zegt 0.6KW, terwijl mijn omvormer op stand-by staat.

Ook zie ik in de app dat er overdag veel meer geïmporteerd is als geëxporteerd, zie foto.

[Afbeelding]

Wat gaat hier, of wat doe ik hier verkeerd?
De richting van je CT klemmen zit verkeerd om gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel706
Hooglander1 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:08:
[...]

De richting van je CT klemmen zit verkeerd om gok ik.
Die heb ik gecontroleerd. De pijl loopt van de meter naar mijn hoofdschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Michiel706 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:16:
[...]

Die heb ik gecontroleerd. De pijl loopt van de meter naar mijn hoofdschakelaar.
+/- van de CT-klem goed? CT klem 1 tm 3 op fase 1 tm 3?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:01
Draaiveld wel rechtsom?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel706
DonJuape schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 23:00:
[...]

+/- van de CT-klem goed? CT klem 1 tm 3 op fase 1 tm 3?
Ik dacht het wel, die zou ik nog kunnen controleren.
Moet ik na het wisselen/draaien/aanpassen van een ct klem de Zappi nog herstarten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:35
Michiel706 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 07:10:
[...]

Moet ik na het wisselen/draaien/aanpassen van een ct klem de Zappi nog herstarten?
Nee, je kunt het effect van elke aanpassing live volgen op de Zappi.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ben er nog steeds niet helemaal van overtuigd dat dat uit maakt. In de laatste handleiding lijkt de phase rotation setting meer een soort "mapping" van de CT-klemmen m.b.t. de fase aansluitingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b__nn4MK_2v_9UdHcfphgZON3x0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IYKNWmQTa7WuykT9EAWvS2I6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart Simpson
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-09 12:45
Ruim een week terug meldde ik dat mijn door Vattenfall geplaatste Alfen-laadpaal in de display 'Max 22kw" bleef vermelden, ondanks de maximale capaciteit van de aansluiting van 11kw. Ik had daarna contact met Vattenfall en er is toen een setting aangepast. De paal bleef desondanks "Max 22kw" vermelden.

Van de week merkte ik dat er nu in de display "Max 11kw" wordt vermeld. Of er is sprake van een vertraagde reactie op de aanpassing van de settings, of het er is iets gedaan a.h.v. het rapport van de installateur na de plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:28
Bart Simpson schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:18:
Ruim een week terug meldde ik dat mijn door Vattenfall geplaatste Alfen-laadpaal in de display 'Max 22kw" bleef vermelden, ondanks de maximale capaciteit van de aansluiting van 11kw. Ik had daarna contact met Vattenfall en er is toen een setting aangepast. De paal bleef desondanks "Max 22kw" vermelden.

Van de week merkte ik dat er nu in de display "Max 11kw" wordt vermeld. Of er is sprake van een vertraagde reactie op de aanpassing van de settings, of het er is iets gedaan a.h.v. het rapport van de installateur na de plaatsing.
Daar moet ik ook nog achteraan. Mijn laadpaal geeft ook nog 22kw aan. Eerst moet de installateur nog terugkomen voor de loadbalancing. Heb ondertussen wel toegang gekregen tot de mijn laden omgeving van Eneco. Maar daar kun je eigenlijk niet zoveel mee behalve je verbruik. Heb daarnaast nog een eind factuur van ze gehad die niet klopt, maar dat ligt nu bij hun finance afdeling. Auto kan max op 11kw laden. Maar aan welke voorwaarden moet je stroomaansluiting voldoen om met 22 kw te kunnen laden. Red je dat met 3 x 25A i.c.m. loadbalancing?

[ Voor 4% gewijzigd door glas86 op 16-07-2022 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
glas86 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:42:
[...]
Maar aan welke voorwaarden moet je stroomaansluiting voldoen om met 22 kw te kunnen laden. Red je dat met 3 x 25A i.c.m. loadbalancing?
22kW is 3x32A, dus nee

[ Voor 42% gewijzigd door JTHZZ op 16-07-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-10 08:26
Iemand tips voor een Zappi met hub die opeens offline is? Sinds een week bijna kan ik niks meer inzien en de online portal zegt dat beide producten offline zijn. Een power cycle heeft niet geholpen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel706
Michiel706 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 07:10:
[...]

Ik heb alles na gekeken. De ct klemmen, de +/- zitten goed en de CT’s zitten op de goede fase. Ik krijg nog steeds dit te zien op de Zappi en in de app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDQyR7Rmk2XgqoDZiEdtA7n2EIY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OlhDdFEvoyPHsQCVVqrFLD9q.png?f=fotoalbum_large

Terwijl de pv installatie voldoende aan het genereren is, zie hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQ7dt0jPKUWYBPcWorvhEmOyMtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KvxZtOkWBahDbUosuTrXVGBE.jpg?f=fotoalbum_large

De Zappi geeft aan dat ik stroom uit het net haal, terwijl m’n pv installatie bijn 2kw aan het genereren is. Op deze anker werkt de eco+ modus van de Zappi niet.
Wat doe ik fout, wat kan ik doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
Je hebt enkel ct klemmen bij de hoofdschakelaar. Dit ziet er op zich niet raar uit. Als je panelen 2kW leveren, kan het best zijn dat die door andere apparaten in huis op dat moment benut worden, en dat je niks teruglevert. Of had je verder alles in huis uit staan?

[ Voor 9% gewijzigd door guido66 op 17-07-2022 10:05 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Michiel706 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:57:
[...]

Ik heb alles na gekeken. De ct klemmen, de +/- zitten goed en de CT’s zitten op de goede fase. Ik krijg nog steeds dit te zien op de Zappi en in de app.
[Afbeelding]

Terwijl de pv installatie voldoende aan het genereren is, zie hieronder.
[Afbeelding]

De Zappi geeft aan dat ik stroom uit het net haal, terwijl m’n pv installatie bijn 2kw aan het genereren is. Op deze anker werkt de eco+ modus van de Zappi niet.
Wat doe ik fout, wat kan ik doen?
Je PV zegt ook dat hij 4500kW kan produceren, wat een factor 1000 er naast zit.

Wat zegt je elektriciteitsmeter zelf? En ga dan eens zorgen dat de CT klemmen hetzelfde doen als je meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 09:17
glas86 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:42:
Auto kan max op 11kw laden. Maar aan welke voorwaarden moet je stroomaansluiting voldoen om met 22 kw te kunnen laden. Red je dat met 3 x 25A i.c.m. loadbalancing?
Zoals al eerder gezegd, heb je daarvoor een 3x32A netaansluiting nodig.

Wat je met 3x25A haalt, is 3x25x230 = 17.250 W = 17,3 kW.

Er is een redelijke kans dat jouw laadpaal 3 x een 20A zekering heeft, en dan is 13,8 kW (3x20x230) het maximum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:25:
[...]

Er is een redelijke kans dat jouw laadpaal 3 x een 20A zekering heeft, en dan is 13,8 kW (3x20x230) het maximum.
Als je uit het net wilt laden wel, maar op PV kan het natuurlijk wel zonder zwaardere aansluiting.
Alleen zijn daar geen normen voor…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel706
Hooglander1 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:14:
[...]

Je PV zegt ook dat hij 4500kW kan produceren, wat een factor 1000 er naast zit.

Wat zegt je elektriciteitsmeter zelf? En ga dan eens zorgen dat de CT klemmen hetzelfde doen als je meter.
De meter geeft nu (rond het middag uur) -2800watt aan. De pv installatie geeft 3000watt opwekken aan. Dus verbruikt mijn huis nu 200watt.
Nog steeds geeft Zappi iets aan wat ik niet zou verwachten: 800 watt opnemen uit het net.

Schiet mij maar lek…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Michiel706 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:49:
[...]

De meter geeft nu (rond het middag uur) -2800watt aan. De pv installatie geeft 3000watt opwekken aan. Dus verbruikt mijn huis nu 200watt.
Nog steeds geeft Zappi iets aan wat ik niet zou verwachten: 800 watt opnemen uit het net.

Schiet mij maar lek…
Maak anders eens een foto van je CT klemmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michiel706
Inspired schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:55:
[...]

Maak anders eens een foto van je CT klemmen.
Ik denk dat ik de oplossing gevonden heb. De instellingen van de CT klemmen stonden nog op ‘none’ dus die stonden nog uit. Ik heb ze nu op ‘grid’ staan en nu geeft de Zappi netjes 3,7kw naar het net weer 😃

Gevalletje van RTFM

Bedankt voor de tips 👍🏻

[ Voor 71% gewijzigd door Michiel706 op 17-07-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-10 12:44
Vandaag mijn 3-fase Zappi 2.1 helemaal aangesloten. 3 ct-klemmen direct voor de loadbalancing, en 1 Harvi met 3 ct's voor opwek van de zonnepanelen (achter 3 fase omvormer). Werkt allemaal ok (opwek in screenshot is laag, want van de avond).
Wat niet werkt is dat de Zappi zelf denkt dat ie 1-fase is. Stroom eraf en compleet resetten hebben geen resultaat. Er staat wel degelijk stroom op alledrie de fases waarmee de zappi op het net is aangesloten.
Huisaansluiting is 3x25a, zappi hangt achter een 3-fase 20a zekering.
Auto laad nu dus ook op iets meer dan 4kwh in fast mode (ipv de gewenste 11)

Iemand een idee wat ik nog kan doen of proberen? (anders ga ik myEnergi support gewoon mailen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPh6CNWjCitDi8D988Ly9XHEu-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4DrGwDgBXxG4ykHzHXPRFJV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhJzz_kW1947XzajLc0gq7qGH-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5VaAHC6lCVn1VPzZepiMVGh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgHdyin8ZZaKVVfW4Eo42Lc2jS8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oPWJYI2gvLmMjdZppzPRQina.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
@Eboeker

Klinkt bekend, zie eerder in dit topic: ATCO in "Thuisladen van je EV deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
Bij mij was het een defecte zappi maar bij enkele anderen was de oplossing om 2 van de polen om te wisselen omdat de zappi blijkbaar alleen correct werkt bij een rechtsdraaiende rotatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
ATCO schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:41:
[...]

Bij mij was het een defecte zappi maar bij enkele anderen was de oplossing om 2 van de polen om te wisselen omdat de zappi blijkbaar alleen correct werkt bij een rechtsdraaiende rotatie.
Wat bedoel je met polen omwisselen? fase draden omwisselen? En hoe heb je vastgesteld dat het bij jou een defecte Zappi was?
De ct's meten een rechtsdraaiende rotatie (zie screenshot), ik heb de ct klemmen niet omgekeerd hoeven aansluiten of + en - omgedraaid, dus ik zou denken dat ik een goed werkende rechtsdraaiende rotatie heb (maar werken met electriciteit is niet mijn kernkwaliteit ;-))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
Ja inderdaad de fase draden omwisselen, bij een ander was dat de oplossing. Bij mij bleef ie ondanks alle mogelijkheden geprobeerd te hebben op 1 fase staan en na contact met de helpdesk hebben ze een vervangende unit opgestuurd.

Het wisselen van fases in de zappi is een klusje van nog geen 5 minuten dus de moeite waard om te proberen. Als het werkt dan ook de betreffende CT's omwisselen, dus bijvoorbeeld fase 1 met fase 2 en ct1 met ct2 wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
ATCO schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:40:
Ja inderdaad de fase draden omwisselen, bij een ander was dat de oplossing. Bij mij bleef ie ondanks alle mogelijkheden geprobeerd te hebben op 1 fase staan en na contact met de helpdesk hebben ze een vervangende unit opgestuurd.

Het wisselen van fases in de zappi is een klusje van nog geen 5 minuten dus de moeite waard om te proberen. Als het werkt dan ook de betreffende CT's omwisselen, dus bijvoorbeeld fase 1 met fase 2 en ct1 met ct2 wisselen.
omwisselen van de fase draad in de zappi maakt niks uit (idd zo gepiept, heb nu 1-3-2 aangesloten)
Wat me ook opvalt is dat de metingen van de ct klemmen telkens een andere fase-volgorde aangeven.
172/168/158 en 166/137/152 en 35/153/109 en 229/229/114
Afhankelijk van het meetmoment kan ik dus kiezen uit 3-2-1 of 2-3-1 of 1-3-2 of 3-1-2 (en nooit de 1-2-3 die ik had ;-)).
Ligt dat aan mij of gaat daar ook iets mis (en wat dan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
Eboeker schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:56:
[...]

omwisselen van de fase draad in de zappi maakt niks uit (idd zo gepiept, heb nu 1-3-2 aangesloten)
Wat me ook opvalt is dat de metingen van de ct klemmen telkens een andere fase-volgorde aangeven.
172/168/158 en 166/137/152 en 35/153/109 en 229/229/114
Afhankelijk van het meetmoment kan ik dus kiezen uit 3-2-1 of 2-3-1 of 1-3-2 of 3-1-2 (en nooit de 1-2-3 die ik had ;-)).
Ligt dat aan mij of gaat daar ook iets mis (en wat dan?)
niet opgelet; nu de fasen 2 en 3 wel echt omgedraaid, en de Zappi ziet zichzelf nu als een 3-fase lader. De EV is van huis, dus daadwerkelijk testen wordt morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
Eboeker schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:25:
[...]

niet opgelet; nu de fasen 2 en 3 wel echt omgedraaid, en de Zappi ziet zichzelf nu als een 3-fase lader. De EV is van huis, dus daadwerkelijk testen wordt morgen.
Mooi dat het werkt, ze hadden hier wel wat meer aandacht voor mogen hebben in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:45
Herkenbaar dingetje ja, mij ook hoofdbrekens gekost en na uiteindelijk twee fasedraden te wisselen was het opgelost.

Mooi dat het nu werkt :)

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:09
Nou daar gaan we dan: de Renault Megane E-tech is bijna besteld, dus tijd om de laadinfrastructuur te regelen. Ik heb een paar vraagjes voor de experts hier:

- Welk model laadpaal?
We hebben zonnepanelen, dus een laadpaal die kan zien of er zonnestroom over is, is een must. We hebben nog geen digitale teller (Vlaanderen 👋), maar wel een Modbus meter. Oogt val dus op een Alfen of een Zappi, want die kunnen zien of er wordt teruggeleverd, en kunnen wisselen tussen 1 en 3 fasen, toch?

- Extra software?
ZIin er hier mensen die https://evcc.io/ gebruiken om het opladen nog verder te automatiseren? Of is dat over the top?

Niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
@minitrue Ja, de Zappi kan dat, voor de Alfen kan er vast iemand anders antwoorden.

SMA kan het ook (geen ervaring mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 11:02
minitrue schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:00:
Nou daar gaan we dan: de Renault Megane E-tech is bijna besteld, dus tijd om de laadinfrastructuur te regelen. Ik heb een paar vraagjes voor de experts hier:

- Welk model laadpaal?
We hebben zonnepanelen, dus een laadpaal die kan zien of er zonnestroom over is, is een must. We hebben nog geen digitale teller (Vlaanderen 👋), maar wel een Modbus meter. Oogt val dus op een Alfen of een Zappi, want die kunnen zien of er wordt teruggeleverd, en kunnen wisselen tussen 1 en 3 fasen, toch?

- Extra software?
ZIin er hier mensen die https://evcc.io/ gebruiken om het opladen nog verder te automatiseren? Of is dat over the top?
Ik heb een tijdje geprobeerd om EVCC werkend te krijgen, maar kreeg via docker (op synology nas) problemen met de integratie van skoda. EVCC gebruikt niet de officiële API maar een andere manier om met de skoda portal te communiceren. Er ging bij mij iets mis met de SSL licenties en het ophalen daarvan. Daarnaast heeft EVCC ook geen ondersteuning voor de Zappi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
Nog een Zappi vraagje: ik heb naast de 3ct klemmen op de hoofdfases ook 3 extra ct klemmen op de uitgaande fases van de enphase q-relay aangesloten (via een Harvi).
Het lijkt er sterk op dat de meting van fase 1 niet het volledige vermogen meet, maar ongeveer de helft.
De hoofdspoelen laten zien dat er 4kw geëxporteerd wordt naar het net (en dat komt aardig overeen met wat Enphase zegt), maar dat de panelen 3.6kw opwekken. Het huis zou er dan magischerwijs 0.4kw bijmaken, en dat kan niet, want daar staan ook gebruikers aan.
Wat doe ik nog niet goed?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCR0GKGYkoVFzdM2t7qTA1lN5rQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DoUu69o4YzlDsD7byxpOUmNe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/757044A84W5sBymVapf4yueEbK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9oQX5Ph2AUUCGWsj6VlSx3Db.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 07:23
minitrue schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:00:

- Welk model laadpaal?

- Extra software?
Zappi ondersteunt dit out of the box. De Zappi meet of er overschot is (terug wordt geleverd aan het net) en kan dan op 1-fase (vanaf 1.4kW overschot dwz zonnestroom-huisverbruik) de auto gaan laden. Je kan daarbij instellen hoeveel procent zonnestroom (lees: overschot) je wil laden. Als je dit instelt (in de ECO+ modus) op 100% dan start het laden pas als er daadwerkelijk 1,4kW overshot is. Zet je het op bijv. 50% dan gaat de auto laden vanaf 0.7kW overschot en vult de resterende 0.7kW aan vanaf het net (kan handig zijn op bewolkte dagen of als je een beperkt overschot hebt van je panelen). Als je meer dan 1.4 kW overschot hebt gaat dat in beide gevallen uiteraard ook naar de auto.

Mocht je snel(ler) willen laden kan je de Fast modus of boost functionaliteiten gebruiken, daarbij schakelt Zappi over naar 3-fase laden en gaat er 11kW naar de auto (overschot + van het net aangevuld tot 11kW).

Je door ECO+ en Boost te combineren overdag de auto laden 100% zonnestroom (ECO+ op 100%) maar een boost instellen 's nachts waarmee 11kW vanaf het net wordt gehaald om alles wat niet op zonnestroom is geladen aan te vullen (zodat de auto gegarandeerd opgeladen is tot gewenste niveau in de ochtend).

Zappi kan dus wisselen tussen 1-fase (ECO / ECO+) en 3-fase (Fast en Boost).

Voor de Alfen moet je het e.e.a. zelf opzetten met modbus, maar de details weet ik niet (kan je vinden via zoekfunctie in het forum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
ikweethetbeter schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:25:
[...]

Ik heb contact gehad met Eneco en het bleek dat mijn laadpaal nog helemaal niet goed ingesteld stond. De installateur had dit eigenlijk moeten doen maar heeft verzuimd om dit te doen. Display van de lader geeft nu 11KW aan en ze hebben ook meteen de auto dim functie aangezet van het schermpje. Want deze stond ook nog niet aan. Het feit dat mijn (toekomstige) auto (Niro EV) max 11KW kan laden lijkt mij dit de juiste instelling. Nu nog wachten op de installateur om de loadbalancing verder aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:09
roelwillems schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:22:
[...]

Zappi ondersteunt dit out of the box.
Thanks voor de info. Ik twijfel vooral nog omdat ik het idee heb dat Zappi (via API's en dergelijke) bijna niet te koppelen valt aan andere systemen. In m'n huis gebruik ik Loxone, dat ook een energiemanager kan zijn, zodat warmtepomp ook een plek krijgt in het systeem, etc. Of zie ik dan iets over het hoofd?

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 09:17
glas86 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:45:
Ik heb contact gehad met Eneco en het bleek dat mijn laadpaal nog helemaal niet goed ingesteld stond. De installateur had dit eigenlijk moeten doen maar heeft verzuimd om dit te doen. Display van de lader geeft nu 11KW aan en ze hebben ook meteen de auto dim functie aangezet van het schermpje. Want deze stond ook nog niet aan. Het feit dat mijn (toekomstige) auto (Niro EV) max 11KW kan laden lijkt mij dit de juiste instelling. Nu nog wachten op de installateur om de loadbalancing verder aan te sluiten.
Als je je auto hebt, en je gaat laden, moet je even kijken of hij dan in één keer van 0 naar 11kW springt. Ik heb dat gehad, en de stoppen zijn wel eens uitgesprongen als er bv wasmachine en droger aan stonden. Bleek dat Eneco het niet helemaal goed had ingesteld, laadpaal gebruikte geen load balancing.

Ze konden deze instelling op afstand aanpassen, en na deze correctie gaat het laden in 2 of 3 stappen van 0 naar 11kW, en zijn er geen stoppen meer doorgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
minitrue schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:04:
[...]

Thanks voor de info. Ik twijfel vooral nog omdat ik het idee heb dat Zappi (via API's en dergelijke) bijna niet te koppelen valt aan andere systemen. In m'n huis gebruik ik Loxone, dat ook een energiemanager kan zijn, zodat warmtepomp ook een plek krijgt in het systeem, etc. Of zie ik dan iets over het hoofd?
Qua API's heb ik er geen ervaring mee. Grote kans dat je je antwoord wel gaat vinden op het myenergi forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
ikweethetbeter schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:25:
[...]

Als je je auto hebt, en je gaat laden, moet je even kijken of hij dan in één keer van 0 naar 11kW springt. Ik heb dat gehad, en de stoppen zijn wel eens uitgesprongen als er bv wasmachine en droger aan stonden. Bleek dat Eneco het niet helemaal goed had ingesteld, laadpaal gebruikte geen load balancing.

Ze konden deze instelling op afstand aanpassen, en na deze correctie gaat het laden in 2 of 3 stappen van 0 naar 11kW, en zijn er geen stoppen meer doorgeslagen.
Bedankt voor de tip! Daar zal ik eens opletten bij de eerste keer opladen. Het zou me inderdaad niet verbazen als dit ook niet goed staat maar dacht begin daar wel over nadat de loadbalancing daadwerkelijk geïnstalleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snyper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-09 23:22
Ik heb net een urenkontrakt voor stroom afgesloten bij Tibber. Je auto op bepaalde (goedkope) uren opladen kan meer dan 50% besparen met zo’n kontrakt! Mijn Enyaq wordt nu slim geladen. Met V2G zijn er nog meer mogelijkheden, maar dat heeft de Enyaq (nog) niet. *knip*Referrals zijn buiten enkele specifieke topics niet toegestaan. *knip*
NB: Er zijn meer urencontract aanbieders zie het betreffende topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2049754

[ Voor 17% gewijzigd door deepbass909 op 19-07-2022 15:49 ]

SJoepie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey NL
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 14:34
Ik zit er aan te denken om voor thuis een tweedehands laadpaal aan te schaffen om m’n hybride op te laden voor de deur.
Zat te denken aan een 1 fase variant van new motion (zal wel gewoon al een 3 fase kabel en ethernet aanleggen voor de toekomst).

Die zou volgens mij de mogelijkheid moeten hebben om alleen m’n eigen auto op te laden dmv een pasje oid en niet stroom te leveren aan andere autos. Dit omdat de paal aan de straat in de voortuin komt (mag een kabel over de stoep voeren in m’n gemeente).
Maar kan toch niet helemaal vinden of dit nou inderdaad kan en ook zonder abonnement, hoef verder geen kosten te verrekenen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Jep, zo heb ik het ook. In de newmotion/recharge omgeving kan je aangeven met welke (newmotion/recharge) passen je de paal kan starten en stoppen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 01:08
Ha allen,

Kort adviesvraagje. Ik wil graag een laadpunt aanschaffen voor de parkeerplaats achter het huis, vanaf de nieuwbouw is er al een 3 fase kabel voorbereid die nu onafgemonteerd in de tuin klaarligt. Deze is in de meterkast aangesloten op een aparte aardlekautomaat waar alleen die kabel op zit. Huisaansluiting is 3x25A. Ik kan het punt niet ophangen dus ben eigenlijk op zoek naar een paalmodelletje met vaste kabel, lekker makkelijk inpluggen. Ik had twee vraagjes voor ik tot aanschaf overga, in verband met tuinaanleg die nog even op zich laat wachten wil ik het laadpunt vast aanschaffen en dan over een paar maanden laten installeren door een elektricien:

- Klopt het dat ik vanwege de PV panelen eigenlijk een laadpunt moet hebben wat daarmee om kan gaan (bijv de hier vaak beschreven Zappi v2?)
- Is load balancing een moetje vanwege Perilex kookplaat en warmtepomp die ook allemaal stroom trekken van de 3x25A aansluiting?

Qua uiterlijk vond ik die Scandinavische Easee laadpunten wel aardig, maar ik weet niet of deze exact de features hebben die ik nodig heb, sommige sites zijn wat verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diGierre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-10 13:44
Hoi, Weet iemand iets over de compatibilitiet van thuislaadkabels (ergo mode 2 met een type 2 aan de auto kant en een Schuko aan de andere kant). Kun je zomaar een VW of Hyundai merklader aansluiten of bijv een BMW of Ford? In principe zou ik zeggen van wel, aangezien ze hetzelfde protocol zouden moet spreken richting auto en voorzver ik kan zien is dat een soort PWM waarbij de duty cycle de max laadstroom vanuit de kabel bepaald dus vrij simplistisch maar ik weet ook dat de praktijk soms anders is. Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
diGierre schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:03:
Hoi, Weet iemand iets over de compatibilitiet van thuislaadkabels (ergo mode 2 met een type 2 aan de auto kant en een Schuko aan de andere kant). Kun je zomaar een VW of Hyundai merklader aansluiten of bijv een BMW of Ford? In principe zou ik zeggen van wel, aangezien ze hetzelfde protocol zouden moet spreken richting auto en voorzver ik kan zien is dat een soort PWM waarbij de duty cycle de max laadstroom vanuit de kabel bepaald dus vrij simplistisch maar ik weet ook dat de praktijk soms anders is. Iemand ervaring hiermee?
Ja hoor dat werkt zonder problemen, zolang ze gewoon de juiste type 2 aansluiting hebben werkt het altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
MuFFIN 007 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 01:49:
.....

Kort adviesvraagje. Ik wil graag een laadpunt aanschaffen voor de parkeerplaats achter het huis, vanaf de nieuwbouw is er al een 3 fase kabel voorbereid die nu onafgemonteerd in de tuin klaarligt. Deze is in de meterkast aangesloten op een aparte aardlekautomaat waar alleen die kabel op zit. Huisaansluiting is 3x25A. Ik kan het punt niet ophangen dus ben eigenlijk op zoek naar een paalmodelletje met vaste kabel, lekker makkelijk inpluggen. Ik had twee vraagjes voor ik tot aanschaf overga, in verband met tuinaanleg die nog even op zich laat wachten wil ik het laadpunt vast aanschaffen en dan over een paar maanden laten installeren door een elektricien:

- Klopt het dat ik vanwege de PV panelen eigenlijk een laadpunt moet hebben wat daarmee om kan gaan (bijv de hier vaak beschreven Zappi v2?)
- Is load balancing een moetje vanwege Perilex kookplaat en warmtepomp die ook allemaal stroom trekken van de 3x25A aansluiting?

....
Een laadsysteem aanschaffen wat rekening kan houden met zonnestroom is op dit moment in Nederland nog niet direct noodzakelijk. Dit omdat je nog kan salderen, het maakt dus niet direct uit wanneer je de auto op aan het laden bent.

Toch zijn er twee redenen om wel voor een laadpaal (Zappi V2 of de Alfen maar dan met wat meer handmatig knutselen) te kiezen die echt alleen de overproductie van je zonnepanelen kan gebruiken (en tussen 1-fase en 3-fase kan wisselen).
Ten eerste; als salderen weg valt scheelt deze manier van laden in de kosten. Maar ten tweede, mogelijk wil je gewoon graag op eigen zonnestroom laden ook al maakt het voor de kosten (nog) niets uit.

In beide gevallen is het wel relevant om na te gaan of je de auto kan laden als je ook daadwerkelijk veel overproductie hebt. Ga je elke ochtend van huis om pas 's avonds laat terug te komen dan heb je weinig aan een laadpaal met deze functionaliteit (al is het wel toekomst bestendig en zijn ze niet perse heel erg veel duurder vs concurrentie).

Load balancing zou ik met een 3-fase lader altijd adviseren. Stel de auto is op 11kW aan het laden en een ander apparaat trekt behoorlijk veel stroom (kookplaat / oven / warmtepomp / terrasheater / ...) dan zorgt load balancing er voor dat de auto kan blijven laden (maar dan tijdelijk wat minder snel) en je geen stroomstoring krijgt.

Kortom: 100% kunnen laden op basis van de overproductie van je zonnepanelen (Zappi / Alfen met modbus work around) is een (nog) een nice to have. Levert nog geen financieel voordeel op zolang we in NL kunnen salderen. Voor mij persoonlijk (Zappi) was het een must want vindt het gewoon leuk om zo veel mogelijk uitsluitend de overcapaciteit voor de auto te gebruiken.
Load balancing zie ik wel als een must zeker als je op volle snelheid 11kW wil gaan/kunnen laden.
MuFFIN 007 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 01:49:
Qua uiterlijk vond ik die Scandinavische Easee laadpunten wel aardig, maar ik weet niet of deze exact de features hebben die ik nodig heb, sommige sites zijn wat verwarrend.
De Easee is inderdaad qua design een erg nette laadpunt die ook load balancing ondersteunt (mits je de Equalizer erbij neemt). Slim laden op zonnestroom kan de Easee niet. Dwz zo slim als Zappi v2 out of the box of de Alfen met wat knutselen. Wel kan je natuurlijk je auto aan de lader hangen op de momenten dat de zonnepanelen veel stroom op wekken (maar dan zal de Easee gewoon met 11kW gaan laden ipv uitsluitend de overcapaciteit van je panelen te gebruiken).

[ Voor 14% gewijzigd door roelwillems op 21-07-2022 13:20 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 192 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen