Ik heb altijd een verlengsnoer bij mij, vaak kan het juist wél.DonJuape schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:51:
[...]
Ik kan niet laden bij de bungalow met de granny. Denk dat dat vaak zo is. Vaak kun je ook niet direct naast de bungalow parkeren.
Ik heb dat nog niet meegemaakt, je moet daar je verblijf ook een beetje op selecteren wellicht.DonJuape schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:51:
[...]
Ik kan niet laden bij de bungalow met de granny. Denk dat dat vaak zo is. Vaak kun je ook niet direct naast de bungalow parkeren.
Afgelopen 3 jaar geen verblijf mee gemaakt waar ik niet met granny en eventueel verlengsnoer soepel kon laden.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Hier ook. Soms moest ik een schuurdeur open laten, andere keren een raampje op een kier en een enkele keer zelfs een stopcontact buiten.eltron schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:27:
[...]
Ik heb dat nog niet meegemaakt, je moet daar je verblijf ook een beetje op selecteren wellicht.
Afgelopen 3 jaar geen verblijf mee gemaakt waar ik niet met granny en eventueel verlengsnoer soepel kon laden.
Ik selecteer sowieso alleen parken waar ik bij de accomodatie kan parkeren. Die grote parkeervelden vind ik niets.
[ Voor 11% gewijzigd door Tweak_ers op 29-06-2022 17:27 ]
zijn er hier mensen met ervaring van het aansluiten van een Zappi V2.1? Meeste documentatie en instellingen die ik tegen kom is voor de V2.0. Er hangt er hier 1 sinds een aantal weken maar hij werkt nog steeds niet lekker. Ik heb de zappi door een Electricien laten ophangen die deze laadpaal nog niet eerder had gezien en zodoende mogelijk wat fouten heeft gemaakt.
Ik heb een 3 fase aansluiting de Zappi is ook aansloten op een eigen krachtgroep. de 3 ct klemmen zijn ook aangesloten op fase 1, 2 en 3 en respectievelijk ct 1,2,3)
Maar de laadpaal laad maar met max 3,6kw over 1 groep en de waardes die gemeten worden door de app kloppen voor geen meter. Ik heb ook zonnepanelen en ik kan zien via de slimme meter dat die nu bv nog netto 2800watt terugleveren. De zappi rapporteert 1600. Is dit een kwestie van instellingen of is er iets niet goed aangesloten?
Ik heb een 3 fase aansluiting de Zappi is ook aansloten op een eigen krachtgroep. de 3 ct klemmen zijn ook aangesloten op fase 1, 2 en 3 en respectievelijk ct 1,2,3)
Maar de laadpaal laad maar met max 3,6kw over 1 groep en de waardes die gemeten worden door de app kloppen voor geen meter. Ik heb ook zonnepanelen en ik kan zien via de slimme meter dat die nu bv nog netto 2800watt terugleveren. De zappi rapporteert 1600. Is dit een kwestie van instellingen of is er iets niet goed aangesloten?
Jullie granny loverseltron schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:27:
[...]
Ik heb dat nog niet meegemaakt, je moet daar je verblijf ook een beetje op selecteren wellicht.
En mijn verblijf daarop selecteren is natuurlijk nog meer gedoe.
[ Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 29-06-2022 19:39 ]
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Meestal zijn de CT klemmen verkeerd aangesloten. Op de verkeerde fase, verkeerd om (pijltje in de verkeerde richting) of plus/min verwisseld.haakjesluiten schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:45:
zijn er hier mensen met ervaring van het aansluiten van een Zappi V2.1? Meeste documentatie en instellingen die ik tegen kom is voor de V2.0. Er hangt er hier 1 sinds een aantal weken maar hij werkt nog steeds niet lekker. Ik heb de zappi door een Electricien laten ophangen die deze laadpaal nog niet eerder had gezien en zodoende mogelijk wat fouten heeft gemaakt.
En volgens mij hadden meer mensen dat hun Zappi V2.1 in eerste instantie niet op 3 fasen wilde. Factory reset?
[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 29-06-2022 20:37 ]
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Haha, ik heb altijd locaties met buitenstopcontacten: campings. De granny charger werkt daar ook primaTweak_ers schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:26:
[...]
Hier ook. Soms moest ik een schuurdeur open laten, andere keren een raampje op een kier en een enkele keer zelfs een stopcontact buiten.
Ik selecteer sowieso alleen parken waar ik bij de accomodatie kan parkeren. Die grote parkeervelden vind ik niets.
25.010 Wattpiek Oost / West
Helaas mag mijn eNiro de caravan niet trekken dus ben ik dan met de (sjoemel)dieselLaurens__ schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:48:
[...]
Haha, ik heb altijd locaties met buitenstopcontacten: campings. De granny charger werkt daar ook prima

Morgen komen ze de Alfen laadpaal plaatsen met home balancing. Momenteel heb ik een P1 meter van HomeWizard aangesloten op de P1 meter van mijn slimme meter. Ik ben op zoek naar tips hoe ik dit later weer aan kan sluiten want de P1 poort zal nu gebruikt worden voor de laadpaal.
P1 splitter. Wordt vaak ook gewoon geplaatst bij de installatie.glas86 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:04:
Morgen komen ze de laadpaal plaatsen met home balancing. Momenteel heb ik een P1 meter van HomeWizard aangesloten op de P1 meter van mijn slimme meter. Ik ben op zoek naar tips hoe ik dit later weer aan kan sluiten want de P1 poort zal nu gebruikt worden voor de laadpaal.
En anders voor 2 euro te koop op Ali Express.
Zoek in dit topic op het woord splitter. Alle info die je nodig hebt.
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 29-06-2022 22:09 ]
De standaard splitter werkte niet bij mijn Alfen laadpaal.
Uiteindelijk deze aangeschaft.
Uiteindelijk deze aangeschaft.
Vandaag zijn ze geweest voor het installeren van de Alfen laadpaal. Dit is allemaal soepel verlopen en er is netjes gewerkt. Hoefde maar een paar rijen klinkers eruit te halen. Moeten alleen nog een keertje terugkomen voor de loadbalancing. Een bepaalde connector konden ze niet vinden of hadden ze niet bij zich. Een flinke kabel is het trouwens 6 kwadraats o.i.d. Beeldscherm van het oplaadpunt geeft 22kw aan. Auto kan straks max 11 kw aan op 3 fase. Ben benieuwd hoe snel het straks gaat met opladen.
Die 70 kwh heb ik in 150.000 km 1 x gehaald voor 2 minuten.Peter-036 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:34:
[...]
Van 20% tot 80% in ongeveer 30 minuten (max is ruim 70 kW).
55 kwh meestal.
Eigenlijk alleen in de winter soms nodig.
Opmerkelijk genoeg rij ik met mijn 150.000 km 64kwh E soul al 3 weken lang een actieradius van 550 km...WTF.
575 ook al gehaald
Weet iemand of er na plaatsing van de laadpaal nog zaken geconfigureerd moeten worden door Eneco en/of Alfen en of je verder nog bericht krijgt o.i.d.? Mijn auto komt voorlopig niet en dus mijn laadpas ook niet. Is mijn laadpaal nu voor iedereen met een laadpas te gebruiken want dat is niet de bedoeling natuurlijk.glas86 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:55:
Vandaag zijn ze geweest voor het installeren van de Alfen laadpaal. Dit is allemaal soepel verlopen en er is netjes gewerkt. Hoefde maar een paar rijen klinkers eruit te halen. Moeten alleen nog een keertje terugkomen voor de loadbalancing. Een bepaalde connector konden ze niet vinden of hadden ze niet bij zich. Een flinke kabel is het trouwens 6 kwadraats o.i.d. Beeldscherm van het oplaadpunt geeft 22kw aan. Auto kan straks max 11 kw aan op 3 fase. Ben benieuwd hoe snel het straks gaat met opladen.
Kun je überhaupt zelf inloggen op je laadpaal of daar zaken op uitlezen?
Daarnaast was ik benieuwd hoe veilig het apparaat voor bijvoorbeeld nieuwsgierige kinderen is?
Ja. Je moet alfen dan even mailen en vragen om een account. Dan kun je inloggen met hun service installer (desktop applicatie) en van alles instellen.glas86 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:12:
[...]
Daar is al meer over geschreven in dit topic. Zoek maar even in dit topic op 'service installer'
Uitlezen (laadvermogen etc) kan via P1 kabel
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 01-07-2022 19:58 ]
Volgens mij is daar de MyEve app voor in de plaats gekomen. Maar dan kun je alleen wat mee doen als je laadpaal is aangesloten op je thuisnetwerk maar dat is niet het geval. In de laadpaal zit wel een simkaart maar dat is voor het backoffice systeem.de Peer schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:55:
[...]
Ja. Je moet alfen dan even mailen en vragen om een account. Dan kun je inloggen met hun service installer (desktop applicatie) en van alles instellen.
Daar is al meer over geschreven in dit topic. Zoek maar even in dit topic op 'service installer'
Uitlezen (laadvermogen etc) kan via P1 kabel
Volgens mij bestaan de desktop applicatie en de app naast elkaar. Ik gebruik alleen de eerste.glas86 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:26:
[...]
Volgens mij is daar de MyEve app voor in de plaats gekomen. Maar dan kun je alleen wat mee doen als je laadpaal is aangesloten op je thuisnetwerk maar dat is niet het geval. In de laadpaal zit wel een simkaart maar dat is voor het backoffice systeem.
Ja zonder aansluiting op je netwerk wordt het lastig. Dan zul je voor elke gewenste instelling je lease maatschappij moeten opbellen vrees ik. Tenzij ze iets via hun portal aanbieden.
Is alsnog aansluiten via utp kabel geen optie?
Iemand ervaring met thuisladen middels Shell Recharge (voorheen NewMotion)?
Ik wam er achter dat sinds wij een andere pas hebben gekregen (vorig jaar september) ik geen maandelijke creditnota meer ontving, de oude laadpas stond nog in ons systeem en alleen op die pas stond de optie 'Vergoed electriciteitskosten' aangevinkt, op de nieuwe niet. Geen man over boord, dit kan als nog worden vergoed, kwestie van overizicht opsturen naar de leasemaatschappij en het wordt rechtgetrokken.
Echter, tijdens het opstellen van de mail richting de leasemaatschappij heb ik enkele berekeningen gedaan voor het nog terug te ontvangen bedrag, mede omdat er al twee keer wel was gecrediteerd (oude pas). Maar wat schetst mijn verbazing, tijdens het berekenen kwam ik telkens op andere bedragen uit dan destijds werd vergoed.
Het verschil zit hem in de vergoeding per kWh. Bij het registreren van onze thuislaadpaal heb ik moeten opgeven hoeveel wij per kWh betalen aan onze energieleverancier: € 0,2324 per kWh. En berekeningen van Shell Recharge zijn lager, slechts € 0,20 per kWh. Ik heb alle instellingen nagekeken, maar zij blijken gewoon niet die € 0,2324 per kWh te veregoeden maar € 0,20 per kWh, die ik niet kan plaatsen, zelfs niet als ik het met exclusief of inclusief BTW bekijk (alles is inclusief BTW aangezien ik particulier ben). Op de creditnota is alles ook inclusief BTW.
Als ik over de gehele periode kijk (juni 2021 - juli 2022) dan scheelt het best wel. Wanneer je uit gaat van € 0,2324 per kWh dan zou ik in totaal € 1.327,30 moeten ontvangen in plaats van € 1.142,25 volgens hun berekening.
Heeft iemand hier wel eens naar gekeken? Klopt het bij jullie? Krijgen jullie exact het bedrag per kWh zoals opgegeven? Of zit daar een logische reden achter dat het uitgekeerde bedrag lager is?
Ik wam er achter dat sinds wij een andere pas hebben gekregen (vorig jaar september) ik geen maandelijke creditnota meer ontving, de oude laadpas stond nog in ons systeem en alleen op die pas stond de optie 'Vergoed electriciteitskosten' aangevinkt, op de nieuwe niet. Geen man over boord, dit kan als nog worden vergoed, kwestie van overizicht opsturen naar de leasemaatschappij en het wordt rechtgetrokken.
Echter, tijdens het opstellen van de mail richting de leasemaatschappij heb ik enkele berekeningen gedaan voor het nog terug te ontvangen bedrag, mede omdat er al twee keer wel was gecrediteerd (oude pas). Maar wat schetst mijn verbazing, tijdens het berekenen kwam ik telkens op andere bedragen uit dan destijds werd vergoed.
Het verschil zit hem in de vergoeding per kWh. Bij het registreren van onze thuislaadpaal heb ik moeten opgeven hoeveel wij per kWh betalen aan onze energieleverancier: € 0,2324 per kWh. En berekeningen van Shell Recharge zijn lager, slechts € 0,20 per kWh. Ik heb alle instellingen nagekeken, maar zij blijken gewoon niet die € 0,2324 per kWh te veregoeden maar € 0,20 per kWh, die ik niet kan plaatsen, zelfs niet als ik het met exclusief of inclusief BTW bekijk (alles is inclusief BTW aangezien ik particulier ben). Op de creditnota is alles ook inclusief BTW.
Als ik over de gehele periode kijk (juni 2021 - juli 2022) dan scheelt het best wel. Wanneer je uit gaat van € 0,2324 per kWh dan zou ik in totaal € 1.327,30 moeten ontvangen in plaats van € 1.142,25 volgens hun berekening.
Heeft iemand hier wel eens naar gekeken? Klopt het bij jullie? Krijgen jullie exact het bedrag per kWh zoals opgegeven? Of zit daar een logische reden achter dat het uitgekeerde bedrag lager is?
Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.
Ik ben bezig met de voorbereiding voor een Alfen Single Pro 22kw. Nu ben ik door de installatiehandleiding in de war gebracht mbt de beveiliging. Zelf had ik de EATON 167508 (https://www.reichelt.nl/n...n-167508-p199039.html?r=1) op het oog.
De handleiding noemt echter:
Kortsluitbeveiliging
Met aardlekschakelaars:
3-fase 32A (22kW): 1 x 40A, 3P, type B or C
En daarna
Aardlekbeveiliging (evt. in combinatie met installatieautomaat)
Aardlekschakelaar: 30mA Type A of B, 4P
7,4kW/22kW laden: 40A
Ik snap dat de 32A krap is (zal de paal waarschijnlijk op 30A instellen icm loadbalancing), maar voldoet de alamat verder wel aan de vereisten?
Kortsluitbeveiliging
Met aardlekschakelaars:
En daarna
Ik snap dat de 32A krap is (zal de paal waarschijnlijk op 30A instellen icm loadbalancing), maar voldoet de alamat verder wel aan de vereisten?
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
@Han de kosten die je terug krijgt gaan via "gastgebruik" of "laadpastoegang" en dan met vergoeding? Bij gastgebruik krijg je het ingestelde tarief ex BTW terug. Dus, bij instellen van 0,2324 EUR krijg je iets van 19,2 cent netto. Bij de "laadpastoegang" vergoeding zou het wel netto moeten zijn. Op mijn credit kom ik uit op het ingestelde tarief van mij eigen kWhs. Als gasten laden dan krijg ik dus het ingestelde bedrag - de BTW.
Je hebt je tarief onder 5 ingesteld?
/f/image/VnZs0HpL9GTHebVIkYmRAt9U.png?f=fotoalbum_large)
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
32 ampère afzekeren is prima hoor. Ook voor 22kw laden._Brake_ schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:29:
Ik ben bezig met de voorbereiding voor een Alfen Single Pro 22kw. Nu ben ik door de installatiehandleiding in de war gebracht mbt de beveiliging. Zelf had ik de EATON 167508 (https://www.reichelt.nl/n...n-167508-p199039.html?r=1) op het oog.
Kortsluitbeveiliging
Met aardlekschakelaars:
En daarna
Ik zou er liever een b kar in zetten. Maar die heeft Eaton volgens mij niet in 32a. C kar is nergens voor nodig namelijk bij een laadpaal.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
@InspiredInspired schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:39:
@Han de kosten die je terug krijgt gaan via "gastgebruik" of "laadpastoegang" en dan met vergoeding? Bij gastgebruik krijg je het ingestelde tarief ex BTW terug. Dus, bij instellen van 0,2324 EUR krijg je iets van 19,2 cent netto. Bij de "laadpastoegang" vergoeding zou het wel netto moeten zijn. Op mijn credit kom ik uit op het ingestelde tarief van mij eigen kWhs. Als gasten laden dan krijg ik dus het ingestelde bedrag - de BTW.
[Afbeelding]
Het is een privé laadpaal en wij zijn de enige die er gebruik van maken. Wij laden onze leaseauto thuis op middels de druppelaars die bij de leaseauto geleverd is. Hoezo krijg ik als particulier het exclusief BTW vergoed terwijl
Ik er zelf wel BTW over betaal? Die € 0,2324 is mijn uurtarief wat ik aan mijn energiebedrijf bedrijf betaal.
Heb ik dan iets gemist bij het invullen? Die € 0,2324 heb ik inderdaad bij die optie 5 ingevuld. Ik had verwacht dat wanneer ik thuis de auto laad ik ook gewoon die € 0,2324 vergoed krijg per geladen kWh en geen € 0,20. Ik vind dit alles behalve logisch. Heb Shell Recharge een mail gestuurd, benieuwd wat het antwoord is
Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.
Dat Eaton die niet heeft is vermoedelijk de reden dat ik er een C kar 32A aardlekautomaat voor heb zitten.Makrolon schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 07:27:
[...]
32 ampère afzekeren is prima hoor. Ook voor 22kw laden.
Ik zou er liever een b kar in zetten. Maar die heeft Eaton volgens mij niet in 32a. C kar is nergens voor nodig namelijk bij een laadpaal.
@Han als het allemaal prive is dan kun je toch ook gewoon tegen 0 tarief laden? Nu is het wat dom schuiven van geld toch? Of is de leaseauto zakelijk?
@InspiredInspired schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:55:
@Han als het allemaal prive is dan kun je toch ook gewoon tegen 0 tarief laden? Nu is het wat dom schuiven van geld toch? Of is de leaseauto zakelijk?
Het is inderdaad een zakelijke leaseauto die wij thuis laden
Het is een auto die door de werkgever van mijn vrouw wordt geleasd bij Broekhuis en waar een laadpas van Shell Recharge bij zit
[ Voor 16% gewijzigd door Han op 02-07-2022 10:12 ]
Ik heb sinds een maand een Wallbox Pulsar Plus. Hij hangt aan de muur naast onze oprit en de kans dat iemand er stiekum misbruik van maakt is klein. Toch wilde ik onderzoeken wat er mogelijk is m.b.t. blokkeren en beveiliging enzo maar tot mijn eigen verbazing is dat vreselijk lastig te vinden. Ik kan gebruikers aanmaken maar hoe die vervolgens moeten gaan laden is onduidelijk. Ook lijkt alles rond gebruikers gekoppeld aan iets met betalen en dat heb ik niet nodig.
Kortom: hoe beveilig ik mijn lader tegen ongewenst gebruik? Kan iemand mij helpen of wijzen naar een bron van informatie?
Kortom: hoe beveilig ik mijn lader tegen ongewenst gebruik? Kan iemand mij helpen of wijzen naar een bron van informatie?
Dan zou het via de “5”. Goed moeten gaan. Daar staat automatische verrekening ingesteld? Dat heb ik ook en krijg netjes mijn ingestelde tarief als ik op de credit factuur kijk van Shell.Han schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:10:
[...]
@Inspired
Het is inderdaad een zakelijke leaseauto die wij thuis laden
Het is een auto die door de werkgever van mijn vrouw wordt geleasd bij Broekhuis en waar een laadpas van Shell Recharge bij zit
@InspiredInspired schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:14:
Dan zou het via de “5”. Goed moeten gaan. Daar staat automatische verrekening ingesteld? Dat heb ik ook en krijg netjes mijn ingestelde tarief als ik op de credit factuur kijk van Shell.
En dat gaat het dus niet. Bij ‘5’ staat netjes mijn uurtarief ingevuld die ik aan mijn energiebedrijf betaal; € 0,2323. En wanneer ik op de credit factuur kijk zie ik het volgende:
11-6-2021: € 6.81 - 34.03 kWh (€ 6,81 : 34,03 kWh = € 0,20 per kWh)
15-6-2021: € 8.47 - 42.35 kWh (€ 8,47 : 42.35 kWh = € 0,20 per kWh)
16-6-2021: € 5.17 - 25.84 kWh (€ 5,17 : 25.84 kWh = € 0,20 per kWh)
18-6-2021: € 3.65 - 18.23 kWh (€ 3,65 : 18.23 kWh = € 0,20 per kWh)
En dat zou volgens mij moeten zijn:
11-6-2021: € 7.91 - 34.03 kWh (€ 0, 2324 per kWh)
15-6-2021: € 9,84 - 42.35 kWh (€ 0, 2324 per kWh)
16-6-2021: € 6.01 - 25.84 kWh (€ 0, 2324 per kWh)
18-6-2021: € 4.24 - 18.23 kWh (€ 0, 2324 per kWh)
Maar goed, even afwachten waar Shell Recharge mee komt als uitleg
Je kan hem gewoon vergrendelen in de app. Volgens mij op het slotje drukken in het scherm waar je ook de ampères kan instellen, dan is ie vergrendeld en kan niemand laden.multikoe schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:14:
Ik heb sinds een maand een Wallbox Pulsar Plus. Hij hangt aan de muur naast onze oprit en de kans dat iemand er stiekum misbruik van maakt is klein. Toch wilde ik onderzoeken wat er mogelijk is m.b.t. blokkeren en beveiliging enzo maar tot mijn eigen verbazing is dat vreselijk lastig te vinden. Ik kan gebruikers aanmaken maar hoe die vervolgens moeten gaan laden is onduidelijk. Ook lijkt alles rond gebruikers gekoppeld aan iets met betalen en dat heb ik niet nodig.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
In theorie zou dat kunnen maar dan moet alles weer open of zit er ergens een verborgen klepje waar je op de paal een UTP kunt aansluiten? Had eigenlijk wel WiFi verwacht of BT o.i.d.de Peer schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:40:
[...]
Volgens mij bestaan de desktop applicatie en de app naast elkaar. Ik gebruik alleen de eerste.
Ja zonder aansluiting op je netwerk wordt het lastig. Dan zul je voor elke gewenste instelling je lease maatschappij moeten opbellen vrees ik. Tenzij ze iets via hun portal aanbieden.
Is alsnog aansluiten via utp kabel geen optie?
Dat had ik inderdaad ook al ontdekt. Alleen wat ik mis in het plaatje hoe "users" daar een rol in spelen. Ik kan een user aanmaken, uitnodigen en toewijzen aan een lader. Ik mis alleen de ervaring vanuit de gebruiker. Moet in de app installeren en inloggen met het toegewezen account? En wat als hij dan een laadsessie start, maar iemand anders komt langs en blokkeert de lader? Kan user2 uberhaupt iets als user1 aan de lader hangt?Makrolon schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:19:
[...]
Je kan hem gewoon vergrendelen in de app. Volgens mij op het slotje drukken in het scherm waar je ook de ampères kan instellen, dan is ie vergrendeld en kan niemand laden.
Voorlopig is het voor mij even voldoende als ik weet dat ik de lader kan blokkeren, maar dat hele user-deel interesseert me wel en het irriteert me dat de informatie zo summier is.
volgens mij kun je wel relatief eenvoudig 'even' een utp kabel inpluggen. Dat zou handig kunnen zijn als je bijvoorbeeld eenmalig wat zaken wilt veranderen en daarna niet meer.glas86 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:09:
[...]
In theorie zou dat kunnen maar dan moet alles weer open of zit er ergens een verborgen klepje waar je op de paal een UTP kunt aansluiten? Had eigenlijk wel WiFi verwacht of BT o.i.d.
Geloof dat je dan wel wat schroeven los moet draaien, maar dat zou dan nog te overzien zijn.
Idd kap eraf schroeven (eerst spanningsloos maken uiteraard!) en de UTP aansluiting zit linksboven, bovenste is Netwerk, onderste voor de P1 meter.glas86 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:09:
[...]
In theorie zou dat kunnen maar dan moet alles weer open of zit er ergens een verborgen klepje waar je op de paal een UTP kunt aansluiten? Had eigenlijk wel WiFi verwacht of BT o.i.d.
/f/image/eOhArnVxU9jaOj7dgs8G8X8Z.png?f=fotoalbum_large)
www.google.nl
Ik heb dus een vergelijkbaar probleem. Maandenlang zonder problemen geladen. Nu wil de Zappi max op 1 fase en dus 3,4 kW laden.DonJuape schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:25:
[...]
Dat kan vanalles zijn. Heb je de laatste firmware? Wat zijn je instellingen voor grid limit en device limit in de Zappi?
Ik heb als leek op EV-gebied een vraag. Mijn (lease)EV is nog niet geleverd maar het laadpunt thuis is inmiddels geplaatst. Het gaat om een Alfen Eve box met een maximum laadvermogen van 22Kw via Vattenfall. Wij hebben een 3-fase-aansluiting (25A) thuis en het laadvermogen van de box kan maximaal 11Kw zijn. Het systeem heeft loadbalancing. De ingestelde waarden zijn station max current 16A, smart meter max current 25A (gecheckt via InCharge app). De display van het laadstation geeft linksboven het Vattenfall-logo ‘max 22.1 Kw’ aan. Ook de InCharge-app vermeldt ‘tot max 22 Kw’. Had in de display niet ‘max 11 Kw’ moeten staan? Of is het normaal dat er ‘max 22 Kw’ staat bij 3-fasen, ook al is het laadvermogen begrensd op 11 Kw?
Als het display aangeeft 22KW dan kan hij daar ook opladen, ergens heb je nog een instelling fout staan.Bart Simpson schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:58:
Ik heb als leek op EV-gebied een vraag. Mijn (lease)EV is nog niet geleverd maar het laadpunt thuis is inmiddels geplaatst. Het gaat om een Alfen Eve box met een maximum laadvermogen van 22Kw via Vattenfall. Wij hebben een 3-fase-aansluiting (25A) thuis en het laadvermogen van de box kan maximaal 11Kw zijn. Het systeem heeft loadbalancing. De ingestelde waarden zijn station max current 16A, smart meter max current 25A (gecheckt via InCharge app). De display van het laadstation geeft linksboven het Vattenfall-logo ‘max 22.1 Kw’ aan. Ook de InCharge-app vermeldt ‘tot max 22 Kw’. Had in de display niet ‘max 11 Kw’ moeten staan? Of is het normaal dat er ‘max 22 Kw’ staat bij 3-fasen, ook al is het laadvermogen begrensd op 11 Kw?
Meeste auto's kunnen niet meer dan 11KW laden maar als er één toevallig aan gehangen word met die wel 22kW kan klappen je zekeringen er uit.
Thanks. Mijn aanstaande auto laadt maximaal 11 Kw dus in zoverre geen probleem. De monteur gaf ook aan dat de display op afstand zou worden aangepast naar 11 Kw vandaar dat ik twijfelde.
Je beheerder, in dit geval bij jou is dat Eneco, zij moeten dit configureren.glas86 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:12:
[...]
Weet iemand of er na plaatsing van de laadpaal nog zaken geconfigureerd moeten worden door Eneco en/of Alfen en of je verder nog bericht krijgt o.i.d.? Mijn auto komt voorlopig niet en dus mijn laadpas ook niet. Is mijn laadpaal nu voor iedereen met een laadpas te gebruiken want dat is niet de bedoeling natuurlijk.
Daarnaast was ik benieuwd hoe veilig het apparaat voor bijvoorbeeld nieuwsgierige kinderen is?
Bijna alle installateurs configureren helemaal niets aan de lader en installeren deze alleen maar, meestal staat dan alles nog verkeerd.
Meeste laders worden uit geven met standaard 22KW terwijl de klant vaak maar 11KW (3x25A) heeft, ook staat bijna altijd de loadbalancing uit en is deze ook niet geconfigureerd.
Als je scherm nog steeds 22KW aangeeft en je hebt een 3x25A aansluiting dan zou ik zeker de lader niet gebruiken en Eneco bellen dat ze de lader moet inregelen.
Als je hem nu aansluit op je auto en als je auto meer dan 11KW aankan is de kans zeer groot dat je hoofd zekeringen in je huis er uit gaan en dan zal je de netbeheerder moeten bellen om alles weer goed te krijgen.
Dit zelfde geld ook voor je loadbalancing, tenminste als je die optie hebt.
Als deze nog niet ingeregeld is is de kans ook zeer groot dat de loadbalancing nog uit staat en niet ingeregeld is, pas daar mee op want je hoofd zekeringen zijn er zo uit.Bart Simpson schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:25:
Thanks. Mijn aanstaande auto laadt maximaal 11 Kw dus in zoverre geen probleem. De monteur gaf ook aan dat de display op afstand zou worden aangepast naar 11 Kw vandaar dat ik twijfelde.
Loadbalancing lijkt wel ingesteld. Althans via internet zie ik ingestelde maximale waarden bij InCharge.
11kW is 3x16A en het laadpunt is ook afgezekerd met 3x16A. Bij het aansluiten van een EV met een 22kW lader zullen dus die 3x16A zekeringen trippen, de hoofdzekeringen hoogstwaarschijnlijk niet.Daveth schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:26:
[...]
Je beheerder, in dit geval bij jou is dat Eneco, zij moeten dit configureren.
Bijna alle installateurs configureren helemaal niets aan de lader en installeren deze alleen maar, meestal staat dan alles nog verkeerd.
Meeste laders worden uit geven met standaard 22KW terwijl de klant vaak maar 11KW (3x25A) heeft, ook staat bijna altijd de loadbalancing uit en is deze ook niet geconfigureerd.
Als je scherm nog steeds 22KW aangeeft en je hebt een 3x25A aansluiting dan zou ik zeker de lader niet gebruiken en Eneco bellen dat ze de lader moet inregelen.
Als je hem nu aansluit op je auto en als je auto meer dan 11KW aankan is de kans zeer groot dat je hoofd zekeringen in je huis er uit gaan en dan zal je de netbeheerder moeten bellen om alles weer goed te krijgen.
Bovendien zegt @Bart Simpson dat de LB current op 25A staat en de station max current op 16A. Ik ken dat laadpunt verder niet maar dat lijkt correct en zou toch moeten werken?
[ Voor 7% gewijzigd door DonJuape op 03-07-2022 18:46 ]
Hoe hoog stellen jullie die loadbalancing in?
Kan je dat zelf aan passen? (alfen via Numobi)
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb een Zappi en een 3x25A hoofdaansluiting. Ik zet de LB dus op 25A.Tommie12 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:46:
Ik vermoed dat je in NL woont.
In België krijgen we capaciteitstarief, en dan wordt het voordeliger om langere tijd met lager vermogen te laden.
Ik wou de load balancing op 6 of 7 kW zetten.
Dan krijg ik in geval van ‘lange rit morgen’ de batterij toch vol op een nachtje, en anders plug ik overdag in, en komt een groot deel van de PV panelen.
In België krijgen we capaciteitstarief, en dan wordt het voordeliger om langere tijd met lager vermogen te laden.
Dan krijg ik in geval van ‘lange rit morgen’ de batterij toch vol op een nachtje, en anders plug ik overdag in, en komt een groot deel van de PV panelen.
Kun je de LB settings wel makkelijk aanpassen dan? Ik kan dat bij mij NM paal in ieder geval niet. Je krijgt een Tesla toch? Die kun je standaard ook op 3x5 (of wat hoger als je meer kilometers maakt) laten laden en dan eventueel via de app op hoger vermogen zetten als dat nodig is. Ben je wat flexibeler wellicht.Tommie12 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:45:
Ik vermoed dat je in NL woont.
Ik heb een evbox elvi met Smappee; LB is in de Smappee app zeer eenvoudig aan te passen. Ik heb daar echter geen reden toe.Inspired schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:50:
[...]
Kun je de LB settings wel makkelijk aanpassen dan? Ik kan dat bij mij NM paal in ieder geval niet. Je krijgt een Tesla toch? Die kun je standaard ook op 3x5 (of wat hoger als je meer kilometers maakt) laten laden en dan eventueel via de app op hoger vermogen zetten als dat nodig is. Ben je wat flexibeler wellicht.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Je stelt hier de waarde in van je hoofdzekering, zo weet het systeem hoeveel vermogen je huis/gebouw in combinatie je EV lader mag gebruiken, dus heb je bijvoorbeeld een 3x25A dan vul je 25A in.Tommie12 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:46:
Save modus (de stand waar de lader op gaat als deze geen signaal krijgt van de slimme/modbus meter krijgt) vul je in rond de 8A.
[ Voor 11% gewijzigd door Daveth op 04-07-2022 08:41 ]
Misschien staat de socket nog op 32A, aangezien het display 22KW aangeeft staat er ergens nog iets verkeerd.DonJuape schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:24:
[...]
11kW is 3x16A en het laadpunt is ook afgezekerd met 3x16A. Bij het aansluiten van een EV met een 22kW lader zullen dus die 3x16A zekeringen trippen, de hoofdzekeringen hoogstwaarschijnlijk niet.
Bovendien zegt @Bart Simpson dat de LB current op 25A staat en de station max current op 16A. Ik ken dat laadpunt verder niet maar dat lijkt correct en zou toch moeten werken?
Tesla komt begin volgend jaar. De paal is er nog niet.Inspired schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:50:
[...]
Kun je de LB settings wel makkelijk aanpassen dan? Ik kan dat bij mij NM paal in ieder geval niet. Je krijgt een Tesla toch? Die kun je standaard ook op 3x5 (of wat hoger als je meer kilometers maakt) laten laden en dan eventueel via de app op hoger vermogen zetten als dat nodig is. Ben je wat flexibeler wellicht.
Electriciteitsaansluiting is 3x32A, en binnenkort ligt er 11kWp aan PV.
Vermits we capaciteitstarief gaan betalen vanaf 2023, en salderen voor mij weg is door de digitale meter wil ik proberen om zo veel mogelijk uit eigen PV te tanken.
De Alfen paal laat zich niet zo goed sturen blijkbaarn en ik wil ook raspberry gaan inzetten om te tweaken.
Plan is eigenlijk om voorlopig LB op 7kW te zetten (of misschien zelfs 5), en dan de auto rond 10h in te steken als ik thuis werk. Als de zon dan schijnt mag er ook wat meer de auto in.
Maar trager laden dan 5kW ga ik niet doen, dan krijg te veel verlies.
Als je zin hebt (en handig bent) kun je vrij ver gaan qua aansturing via de Tesla API.Tommie12 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:51:
[...]
Tesla komt begin volgend jaar. De paal is er nog niet.
Vermits we capaciteitstarief gaan betalen vanaf 2023, en salderen voor mij weg is door de digitale meter wil ik proberen om zo veel mogelijk uit eigen PV te tanken.
De Alfen paal laat zich niet zo goed sturen blijkbaarn en ik wil ook raspberry gaan inzetten om te tweaken.
Plan is eigenlijk om voorlopig LB op 7kW te zetten (of misschien zelfs 5), en dan de auto rond 10h in te steken als ik thuis werk. Als de zon dan schijnt mag er ook wat meer de auto in.
Verder is een 3/Y best efficient op lage vermogens; https://www.meintechblog....m-tesla-model-3-wirklich/
[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 04-07-2022 08:55 ]
Loadbalancing is gemaakt om te zorgen dat je nooit boven het maximale afgezekerd komt, het is niet bedoeld om daarmee handmatig de lader te regelen.Tommie12 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:51:
[...]
Omdat te regelen kan je met je app van je auto dit aanpassen of je zet de maxcurrent van de lader lager.
Deze aanpassing gaan een keer tot leiden dat er van alles mis gaat en dat er dan een monteur moet langskomen waar aardig wat kosten aan verbonden zitten.
Met andere woorden als je niet precies 100% weet hoe deze laders werken ga er dan ook niet aan hobbyen.
@Inspired @Daveth
Daarom ook, omdat de laadpaal technisch niet van mij is, wil ik die niet met hobbymateriaal gaan 'besturen'.
Ik vraag gewoon aan de installateur om de LB in te stellen op 11 kW dan, en beperk de Tesla tot 7 kW.
Maar een script dat er voor zorgt dat ik nog meer uit de zon kan halen lijkt me nog beter. Dat zullen we op een paar lange winteravonden eens moeten uitzoeken.
Daarom ook, omdat de laadpaal technisch niet van mij is, wil ik die niet met hobbymateriaal gaan 'besturen'.
Ik vraag gewoon aan de installateur om de LB in te stellen op 11 kW dan, en beperk de Tesla tot 7 kW.
Maar een script dat er voor zorgt dat ik nog meer uit de zon kan halen lijkt me nog beter. Dat zullen we op een paar lange winteravonden eens moeten uitzoeken.
Je bent niet de enige/eerste.Tommie12 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:59:
@Inspired @Daveth
Zie bv; https://community.home-as...o-charge-a-tesla/340818/5
Als je wat meer zoekt zul je wel meer oplossingen vinden denk ik.
Nog even een kleine opmerking je loadbalancing zet je op het vermogen van je hoofdzekering, zet je deze op 11KW (zoals je hier boven aangeeft) en je hebt bijvoorbeeld 3x25A aansluiting dan denkt de lader dat je maar voor je huis inclusief de lader maar 11KW (3x16A) hebt en zal dan constant in snelheid terug gaan als je iets aan vermogen in huis aan zet.Tommie12 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:59:
@Inspired @Daveth
Als je dan een keer met vol vermogen wil laden en je zet je oven oid aan dan gaat je auto minder snel laden.
Dat begrijp ik, maar overdag komt er dan (zeker in de zomer) soms 2-7 kW van de panelen, dus hoeft geen groot probleem te zijn.Daveth schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:14:
[...]
Nog even een kleine opmerking je loadbalancing zet je op het vermogen van je hoofdzekering, zet je deze op 11KW (zoals je hier boven aangeeft) en je hebt bijvoorbeeld 3x25A aansluiting dan denkt de lader dat je maar voor je huis inclusief de lader maar 11KW (3x16A) hebt en zal dan constant in snelheid terug gaan als je iets aan vermogen in huis aan zet.
Als je dan een keer met vol vermogen wil laden en je zet je oven oid aan dan gaat je auto minder snel laden.
Ik ga er van uit dat er tijd genoeg ik om de auto snel vol te krijgen, zelfs op 7kW.
Als er iemand nu eens aan app bouwt waarmee je simpelweg een paar eenvoudige regeltjes kan invoeren.
Bv: zonder PV input: laad tot 50% aan 5 kW
Als de zon schijnt, stop alle teruggeleverde stroom in de auto tot die 80% heeft.
Voor loadbalancing moet de installateur nog een keertje terugkomen dus dat is nog niet in place. Het beeldscherm van de paal geeft inderdaad 22KW aan. Ik vond het al aan de hoge kant maar dacht dat zal wel horen bij future proof laden. Mijn huis aansluiting is 3x25A. Volgens offerte zou de laadpaal afgezekerd worden op 20a. De auto (Kia Niro EV) laad maximaal op met 11KW (3 fase). Installateur doet er verder inderdaad niets aan. Moest het ding maar aan laten staan en dan werd het op afstand wel geregeld. Verder is het device wel al branded in de zin van ik zie het Eneco logo etc. Dan zit er toch al een bepaalde configuratie in zou je zeggen?Daveth schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:26:
[...]
Je beheerder, in dit geval bij jou is dat Eneco, zij moeten dit configureren.
Logo is voor de beheerder belangrijk de rest van de instelling weten ze nog niet want vaak weten ze niet van te voren hoe en wat de afzekeringen zijn van je meterkast.glas86 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:44:
[...]
Voor loadbalancing moet de installateur nog een keertje terugkomen dus dat is nog niet in place. Het beeldscherm van de paal geeft inderdaad 22KW aan. Ik vond het al aan de hoge kant maar dacht dat zal wel horen bij future proof laden. Mijn huis aansluiting is 3x25A. Volgens offerte zou de laadpaal afgezekerd worden op 20a. De auto (Kia Niro EV) laad maximaal op met 11KW (3 fase). Installateur doet er verder inderdaad niets aan. Moest het ding maar aan laten staan en dan werd het op afstand wel geregeld. Verder is het device wel al branded in de zin van ik zie het Eneco logo etc. Dan zit er toch al een bepaalde configuratie in zou je zeggen?
Dit doen ze normaal achteraf meestal binnen 2 dagen.
Hou er rekening mee als je geen loadbalacing hebt en je auto trek al 3x16A dat je maar weinig vermogen over hebt voor de rest van het huis, zet je bijvoorbeeld een oven aan of iets anders wat veel vermogen trekt samen met dat je auto staat te laden dan kom je boven je 3x25A uit en klapt je hoofdzekering er uit.
Zolang je nog geen load balancing hebt let op als je auto staat te laden geen apparaten in huis aanzet die veel vermogen trekken.
Aan de lader is niets te zien of de loadbalancing werkt en goed ingesteld staat, dit kan je testen door je auto te laten laden (op vol vermogen) en dan na een tijdje de P1 kabel uit je slimme meter te halen.
Je lader zou dan naar een tijdje naar save modus moeten gaan en daardoor zou je auto veel langzamer gaan laden.
Gebeurt dat niet dan klopt je load balacing niet of deze werkt niet.
Dit alleen testen als geen vermogen in huis gebruikt.
[ Voor 13% gewijzigd door Daveth op 04-07-2022 10:30 ]
Heb ik uit het voorgaande goed begrepen dat je een Alfen (lease?) laadpaal krijgt met kWh vergoeding door de werkgever?Tommie12 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:59:
@Inspired @Daveth
Zo ja, in een Alfen laadpaal kan je via de ACE installer zeer eenvoudig de maxcurrent per 1A instellen.
Wel bij installatie 2 UTP kabels voorzien (ééntje naar de P1 poort voor loadbalacing en ééntje naar de ethernetpoort op je router voor controle van de installer via Wifi).
Indien kWh vergoeding door werkgever spelen de verliezen bij laden aan laag vermogen economischniet zo'n rol want de verliezen zitten achter de kWh meter.
Bij mij staat de Alfen ingesteld op max. 17A en wordt er zoveel mogelijk op PV geladen waardoor geen last van capaciteitstarief (onder 2.5 kW heeft geen zin want dan val je in het forfaitaire minimumtarief dat je sowieso moet betalen). Wanneer ik van het net moet laden (bv. 's nachts) stel ik de EV in op laagste vermogen (60%) en dan laadt hij onder de 2.5 kW (2,36 kW).
Waarschijnlijk heeft een Tesla meer mogelijkheden.
Hopelijk komt je nieuwe EV op tijd want momenteel is er hier tussen doorgeven bestelling en levertijd al een wachttijd van 18 maanden voorzien.
@IvoB2
Idd, Alfen via Lease (Arval - Numobi)
Ik hoop idd dat ik zelf ook iets kan instellen.
Auto is besteld in Maart, met gevraagde leveringstermijn Januari. Maar gezien Tesla hangt het er sterk van af of het een auto uit China of Berlijn wordt. Auto's uit China worden vrijwel enkel in de 3de maand van het kwartaal geleverd.
Auto is besteld in Maart, met gevraagde leveringstermijn Januari. Maar gezien Tesla hangt het er sterk van af of het een auto uit China of Berlijn wordt. Auto's uit China worden vrijwel enkel in de 3de maand van het kwartaal geleverd.
Dit zou zomaar kunnen kloppen. Ik heb vanochtend gebeld met Vattenfall. Hij zag geen rare instellingen (ook load balancing staat aan), maar er stond ergens een maximumwaarde van 32 (volgens medewerker te hoog) die is teruggezet op 16. Volgens de medewerker kan dit nog iets worden opgeschroefd als de feitelijke laadwaarden te veel afwijken van 11 Kw. De paal vermeldt overigens nog steeds (we zijn twee uur verder) 22Kw als maximum op de display.Daveth schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:38:
[...]
Misschien staat de socket nog op 32A, aangezien het display 22KW aangeeft staat er ergens nog iets verkeerd.
Ik kan nog niets testen en zal moeten wachten tot de auto er is.
[ Voor 7% gewijzigd door Bart Simpson op 04-07-2022 10:50 ]
Dan is er geen probleem.Tommie12 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:42:
@IvoB2
De RJ 11 (voor P1) en RJ45 (voor ethernet) zijn standaard al aanwezig in de Alfen laadpaal.
Gewoon vanaf installatie er voor zorgen dat er in elke poort een UTP wordt ingeplugd die lang genoeg is tot aan de router/DM. Loadbalancen (P1) is alleen een softwarelicentie aan Alfen betalen (kan zijn dat dit standaard al voorzien is in je leasecontract).
De ACE installer kan je gewoon downloaden en het toegangswachtwoord (ook bij lease) aanvragen bij Alfen België. De max. current, loadbalancing,... kan je vanaf dan gewoon gewoon softwartematig besturen. Je moet er niet voor in de paal zelf zijn.
De Alfen SPL heeft een MID kWh meter. Het is op deze kWh dat je een vergoeding toegekend krijgt. De verliezen zitten in de omvormer van de EV zelf. Je moet dan meer AC omzetten naar DC maar het is de AC die vergoed wordt. Op dat vlak is laden tegen een lager vermogen dan geen probleem. Zeker niet wanneer het van de PV-installatie komt want dat is dan de werkgeversvergoeding afgevinkt tegenover het injectietarief.
En dat laatste is bijna altijd een no brainer in het voordeel van de laadvergoeding en niet in het voordeel van netinjecteren (de kWh vergoeding schommelde, volgens de 6-maandelijkse uitmiddeling op basis van de CREG-tabellen het laatste jaar tussen de 28 en 52 c€/kWh).
[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 04-07-2022 11:01 ]
Geef wel aan bij de installateur dat hij ook echt een RJ11 er aan knijpt en niet een RJ12 (wat zeer vaak gebeurd) want de RJ12 werkt vaak niet goed.IvoB2 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:56:
[...]
Dan is er geen probleem.
De RJ 11 (voor P1) en RJ45 (voor ethernet) zijn standaard al aanwezig in de Alfen laadpaal.
Gewoon vanaf installatie er voor zorgen dat er in elke poort een UTP wordt ingeplugd die lang genoeg is tot aan de router/DM. Loadbalancen (P1) is alleen een softwarelicentie aan Alfen betalen (kan zijn dat dit standaard al voorzien is in je leasecontract).
De ACE installer kan je gewoon downloaden en het toegangswachtwoord (ook bij lease) aanvragen bij Alfen België. De max. current, loadbalancing,... kan je vanaf dan gewoon gewoon softwartematig besturen. Je moet er niet voor in de paal zelf zijn.
De Alfen SPL heeft een MID kWh meter. Het is op deze kWh dat je een vergoeding toegekend krijgt. De verliezen zitten in de omvormer van de EV zelf. Je moet dan meer AC omzetten naar DC maar het is de AC die vergoed wordt. Op dat vlak is laden tegen een lager vermogen dan geen probleem. Zeker niet wanneer het van de PV-installatie komt want dat is dan de werkgeversvergoeding afgevinkt tegenover het injectietarief.
De auto komt pas in Oktober. Daarnaast moet loadbalancing nog geinstalleerd worden. Begrijp ik het goed dat zodra ik 11KW op mijn laadpaal zie staan i.p.v. 22KW ik er vanuit kan gaan dat er remote door iemand naar de paal is gekeken. Ik ga er vanuit dat Eneco pas erna gaat kijken als de installateur de bon heeft afgemeld?Daveth schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:22:
[...]
Logo is voor de beheerder belangrijk de rest van de instelling weten ze nog niet want vaak weten ze niet van te voren hoe en wat de afzekeringen zijn van je meterkast.
Dit doen ze normaal achteraf meestal binnen 2 dagen.
Hou er rekening mee als je geen loadbalacing hebt en je auto trek al 3x16A dat je maar weinig vermogen over hebt voor de rest van het huis, zet je bijvoorbeeld een oven aan of iets anders wat veel vermogen trekt samen met dat je auto staat te laden dan kom je boven je 3x25A uit en klapt je hoofdzekering er uit.
Zolang je nog geen load balancing hebt let op als je auto staat te laden geen apparaten in huis aanzet die veel vermogen trekken.
Aan de lader is niets te zien of de loadbalancing werkt en goed ingesteld staat, dit kan je testen door je auto te laten laden (op vol vermogen) en dan na een tijdje de P1 kabel uit je slimme meter te halen.
Je lader zou dan naar een tijdje naar save modus moeten gaan en daardoor zou je auto veel langzamer gaan laden.
Gebeurt dat niet dan klopt je load balacing niet of deze werkt niet.
Dit alleen testen als geen vermogen in huis gebruikt.
Ik weet niet zeker of je paal dan 11KW moet aangeven, maar als dit wel het geval zou moeten zijn. Is het dan misschien een kwestie van de paal spanningsloos maken en de spanning er weer opzetten. M.a.w een herstart.Bart Simpson schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:49:
[...]
Dit zou zomaar kunnen kloppen. Ik heb vanochtend gebeld met Vattenfall. Hij zag geen rare instellingen (ook load balancing staat aan), maar er stond ergens een maximumwaarde van 32 (volgens medewerker te hoog) die is teruggezet op 16. Volgens de medewerker kan dit nog iets worden opgeschroefd als de feitelijke laadwaarden te veel afwijken van 11 Kw. De paal vermeldt overigens nog steeds (we zijn twee uur verder) 22Kw als maximum op de display.
Ik kan nog niets testen en zal moeten wachten tot de auto er is.
Had ik gedaan, maar dit heeft (nog) geen effect.glas86 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:25:
[...]
Ik weet niet zeker of je paal dan 11KW moet aangeven, maar als dit wel het geval zou moeten zijn. Is het dan misschien een kwestie van de paal spanningsloos maken en de spanning er weer opzetten. M.a.w een herstart.
Ik ga als het allemaal goed goed binnenkort een Kia EV6 rijden via de zaak. Nu heb ik thuis zonnepanelen liggen en wil daar eigenlijk gebruik van maken door deze auto te laden. Nu hoor en lees ik zoveel verhalen over het wel/niet installeren van een laadpaal thuis dat ik het even niet meer zie. Vandaar mijn vraag: ik woon in een nieuwbouwhuis met een moderne groepenkast met daarin 1* een 40A hoofdzekering. (Dus neem ik aan dat er niet standaard rekening is gehouden met 3fase). In ons huis is bijna alles electrisch, denk hierbij aan : inductie kookplaat, cooker, 2 ovens, enz. De C.V. is er dan weer een die op gas werkt (Itho coolcube) .
Nu wil ik dus electrisch gaan laden thuis om nog meer uit mijn zonnepanelen te halen. Nu lees en hoor ik dat je eigenlijk zakelijk een laadpaal moet installeren om daar de laadpas die je vh werk hebt optimaal op te gebruiken. Nu heeft mijn werkgever aangegeven deze laadpaal niet te willen bekostiging (heb voorgesteld dat ik zelfs de factuur wil betalen). En maar of gebruik moet maken van een standaard stekker of een laadpaal in de omgeving .
Hoe denken jullie hierover en wat raden jullie aan (ook ivm eventueel ombouw etc. van de meterkast)
Nu wil ik dus electrisch gaan laden thuis om nog meer uit mijn zonnepanelen te halen. Nu lees en hoor ik dat je eigenlijk zakelijk een laadpaal moet installeren om daar de laadpas die je vh werk hebt optimaal op te gebruiken. Nu heeft mijn werkgever aangegeven deze laadpaal niet te willen bekostiging (heb voorgesteld dat ik zelfs de factuur wil betalen). En maar of gebruik moet maken van een standaard stekker of een laadpaal in de omgeving .
Hoe denken jullie hierover en wat raden jullie aan (ook ivm eventueel ombouw etc. van de meterkast)
Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice
@Pimmetje651 Ik denk dat je eerst nog eens even goed moet overleggen met je werkgever. Vaak is 't zo dat werkgevers juist wel thuisladen willen vergoeden maar daar dan geen administratie voor willen bijhouden dus 't allemaal door de leasemaatschappij / laadpasbedrijf laten regelen. Dan kom je juist uit op een laadpunt dat door hun wordt ondersteund met automatische verrekening. Vaak is zo'n laadpaal dan ook mee te leasen, kost je dan dus wel wat. Als dit echt niet haalbaar is dan zou je kunnen kijken of je je laadkosten kan declareren, direct bij je werkgever dan denk ik, maar mogelijk ook via de LM. Die zullen daar juist niet happig op zijn. Je kan dan met een gecertificeerde kWh meter (zit in veel laadpunten maar kan je ook zelf in de meterkast (laten) monteren eens in de zoveel tijd je meterstanden en/of kosten doorgeven/declareren.
Als dit allemaal niet gaat werken dan denk ik dat je wel op straat aangewezen bent of je moet zelf de laadkosten willen betalen.
Sowieso is een laadpunt op eigen oprit (met vaste kabel) erg comfortabel natuurlijk, je weet dat je altijd kan laden en 't in/uitpluggen is lekker vlot.
Als dit allemaal niet gaat werken dan denk ik dat je wel op straat aangewezen bent of je moet zelf de laadkosten willen betalen.
Sowieso is een laadpunt op eigen oprit (met vaste kabel) erg comfortabel natuurlijk, je weet dat je altijd kan laden en 't in/uitpluggen is lekker vlot.
[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 04-07-2022 22:23 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
@Pimmetje651 hoeveel panelen heb je? En hoeveel kWh's heb je per jaar over? Als je veel panelen hebt, en veel kWh's over hebt kan het best interessant zijn om zelf een paal te installeren. Stel je een tarief in dat je anders ook op straat moet betalen. Is het financieel best interessant. En sowieso veel handiger bij eigen oprit. Maar goed, is dus afhankelijk van je opwek ook. Anders kun je het ook nog steeds wel doen maar is de business case wellicht wat lastiger.
We hebben hier 15 panelen liggen (al 5 jaar ) van 280 wp (maand 6, 585 kWh geproduceerd) Heel veel kWh's over hebben we niet , maar begreep dus ook dat je meer €per kw vergoed kan krijgen dat dat ze kosten . En zeker gemak dient ook de mens (op de oprit laden)Inspired schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:19:
@Pimmetje651 hoeveel panelen heb je? En hoeveel kWh's heb je per jaar over? Als je veel panelen hebt, en veel kWh's over hebt kan het best interessant zijn om zelf een paal te installeren. Stel je een tarief in dat je anders ook op straat moet betalen. Is het financieel best interessant. En sowieso veel handiger bij eigen oprit. Maar goed, is dus afhankelijk van je opwek ook. Anders kun je het ook nog steeds wel doen maar is de business case wellicht wat lastiger.
Als je nu al de kWh's gebruikt snap ik even niet hoe je daar meer aan wilt verdienen. Maar goed. Je kunt altijd een paaltje plaatsen met backend. Je kunt ook een gebruikte NM paal pakken. Als je wat handig bent dan ben je voor ±500 EUR klaar. Persoonlijk zou ik dat alleen al doen voor het gemak. Snap alleen niet dat je WG niet mee wilt werken. Of desnoods een paal plaatsen en opgeven als kosten voor de auto. Dan kunnen ze het van de bijtelling aftrekken en kost het je ± de 1/2.Pimmetje651 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:28:
[...]
We hebben hier 15 panelen liggen (al 5 jaar ) van 280 wp (maand 6, 585 kWh geproduceerd) Heel veel kWh's over hebben we niet , maar begreep dus ook dat je meer €per kw vergoed kan krijgen dat dat ze kosten . En zeker gemak dient ook de mens (op de oprit laden)
Ik heb een Alfen laadstation wat bij e-flux staat aangemeld als openbaar laadpunt. Dan kun je zelf de prijs instellen waarvoor je je stroom verkoopt. Staat nu ingesteld op € 0,77 ex btw. Iedereen die komt laden met bijvoorbeeld Shell Recharge of coolblue pasje betaalt gewoon hun standaar tarief (wat voor 1 juli € 0,37 inc btw was). Hoe ze dat onderling verrekenen weet ik niet. Ik vermoed dat het goed gaat omdat er maar een enkele idioot is die het zo regelt. Nouja ik heb jaren de firma Shell gesponsord met het kopen van brandstof, nu sponsoren ze mij een beetje terug.Pimmetje651 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:28:
[...]
We hebben hier 15 panelen liggen (al 5 jaar ) van 280 wp (maand 6, 585 kWh geproduceerd) Heel veel kWh's over hebben we niet , maar begreep dus ook dat je meer €per kw vergoed kan krijgen dat dat ze kosten . En zeker gemak dient ook de mens (op de oprit laden)
Dus als je zelf een prive laadstation aanschaft en de prijs instelt krijg je het ingestelde bedrag per kWh. Als je weet hoe veel je ongeveer gaat rijden en voor welke prijs je stroom inkoopt dan kun je uitrekenen of het handig is om het te doen.
EVbox is laadkabels aan het vervangen.... De originele (in ieder geval van de oude EVbox) zijn niet goed genoeg, kijk maar eens in de connector, die moet echt gewoon blank koper zijn zonder aanslag. Hier zat er inderdaad aanslag in, ik laad enkelfase op 7.2 kW.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Voor de particulieren heeft iemand ook een tool of service waar je makkelijk alle laadkosten mee kan bijhouden? (afgezien van excel) Ik laad nog wel eens bij verschillende punten en om een beetje grip te houden (en inzicht) zou ik dit graag (liefst semi-automatisch) willen bijhouden.
Nu heeft Tronity wel een integratie met de Skoda Enyaq. Hierbij kan ik bij elke laadbeurt aangeven tegen welk tarief dit was of bij welke aanbieder dit was. Maar deze kan ik helaas alleen in de app bekijken.
Nu heeft Tronity wel een integratie met de Skoda Enyaq. Hierbij kan ik bij elke laadbeurt aangeven tegen welk tarief dit was of bij welke aanbieder dit was. Maar deze kan ik helaas alleen in de app bekijken.
Mijn LM werkt met MultiTankCard en die hebben een portal voor declaraties. Met een foto van de kWh meter in mijn meterkast declareer dan de laadstroom. Ik heb daar ook de MultiTankCard (tankpas) voor nodig die ik van de LM heb gekregen (naast de laadpas).blb4 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:16:
@Pimmetje651 Ik denk dat je eerst nog eens even goed moet overleggen met je werkgever. Vaak is 't zo dat werkgevers juist wel thuisladen willen vergoeden maar daar dan geen administratie voor willen bijhouden dus 't allemaal door de leasemaatschappij / laadpasbedrijf laten regelen. Dan kom je juist uit op een laadpunt dat door hun wordt ondersteund met automatische verrekening. Vaak is zo'n laadpaal dan ook mee te leasen, kost je dan dus wel wat. Als dit echt niet haalbaar is dan zou je kunnen kijken of je je laadkosten kan declareren, direct bij je werkgever dan denk ik, maar mogelijk ook via de LM. Die zullen daar juist niet happig op zijn. Je kan dan met een gecertificeerde kWh meter (zit in veel laadpunten maar kan je ook zelf in de meterkast (laten) monteren eens in de zoveel tijd je meterstanden en/of kosten doorgeven/declareren.
We verbruiken nu niet de volle 100% , hebben dus overproductie (panelen waren betekent toen we nog een zeewater aquarium in de woonkamer hadden staan, en die is inmiddels weg) . En salderen is leuk, maar gebruiken voor de auto lijkt me interessanter. Heb je adressen of dergelijke waar je gebruikte palen kan aanschaffen ? Zeker je laatste stelling mbt het plaatsen van een paal en die kosten opgeven als kosten van de auto klinkt interessant, maar hoe moet ik dat zien ? Kun/mag je nadat je een auto via de lease hebt hier dan extra kosten op berekenen, en zo ja hoe dan ? (Zoals je merkt heb ik nog 0 ervaring mee, en mijn WG nog minder. Maar wil het goed uitgezocht en uitgekauwd hebben, zodat ik voorbereid met een verhaal kan komen richting hem etc .Inspired schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:32:
[...]
Als je nu al de kWh's gebruikt snap ik even niet hoe je daar meer aan wilt verdienen. Maar goed. Je kunt altijd een paaltje plaatsen met backend. Je kunt ook een gebruikte NM paal pakken. Als je wat handig bent dan ben je voor ±500 EUR klaar. Persoonlijk zou ik dat alleen al doen voor het gemak. Snap alleen niet dat je WG niet mee wilt werken. Of desnoods een paal plaatsen en opgeven als kosten voor de auto. Dan kunnen ze het van de bijtelling aftrekken en kost het je ± de 1/2.
Op Marktplaats staat nu bijvoorbeeld een NM 1F 7,4kW laadpaal voor EUR 240. Moet er nog even een aardlek ed bij. Als de situatie thuis niet al te lastig is moet je die voor EUR 500,- wel werkend hebben. Dan via NM een abonnement afsluiten van 5 EUR en je kunt de paal "openbaar" zetten met een tarief. Dan kun je gewoon laden met je laadpas zoals je dat ook op straat kunt doen. Ik zou persoonlijk dan een tarief pakken dat je anders ook op straat moet betalen.Pimmetje651 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:13:
[...]
We verbruiken nu niet de volle 100% , hebben dus overproductie (panelen waren betekent toen we nog een zeewater aquarium in de woonkamer hadden staan, en die is inmiddels weg) . En salderen is leuk, maar gebruiken voor de auto lijkt me interessanter. Heb je adressen of dergelijke waar je gebruikte palen kan aanschaffen ? Zeker je laatste stelling mbt het plaatsen van een paal en die kosten opgeven als kosten van de auto klinkt interessant, maar hoe moet ik dat zien ? Kun/mag je nadat je een auto via de lease hebt hier dan extra kosten op berekenen, en zo ja hoe dan ? (Zoals je merkt heb ik nog 0 ervaring mee, en mijn WG nog minder. Maar wil het goed uitgezocht en uitgekauwd hebben, zodat ik voorbereid met een verhaal kan komen richting hem etc .
Zou persoonlijk niet meteen naar 3F over gaan. Tenzij je elke dag de accu leeg rijdt.
Van dat 1F/3F heb je ongetwijfeld gelijk. Ik heb echter niet een 3F laadpaal dus in mijn situatie is dat niet zo relevant.HyperBart schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:47:
[...]
Tja, tis nu ook niet dramatisch he, die licentie voor Alfen, maar je bent hier volgens mij ook niet de juiste parameter aan het gebruiken.
Ik heb langer geleden wel eens de laadpaal binnenstebuiten gedraaid en op basis daarvan een aantal bevindingen gedeeld (resp. disclosure) met Alfen. Wireshark is leuk in dat geval ja.
Klopt het dat je de parameter continu wijzigt via een JSON waarmee je aangeeft hoeveel het station mag geven maximaal? (dus de "aansluit ampères" zogezegd?
Die parameter dient daar namelijk niet voor, je resultaat is wel dat je een maximum A instelt maar hij kan bv. niet wisselen tussen 1F en 3F laden. Ik weet niet zo uit mijn hoofd wat er nog mis kan gaan en welke beperkingen je "hack" met zich mee brengt maar er gaat er ongetwijfeld wel eentje zijn waar ik/jij/we nu niet aan denken.
Omdat ik niet afhankelijk ben van deze waarde om overbelasting te voorkomen (waar loadbalancing in basis wel voor is bedoeld) zullen eventuele nadelige effecten nog wel te overzien zijn vermoed ik. Maar mocht je aanleiding zien om hier anders over te denken dan hoor ik het graag
Ik begreep vandaag dat ik een laadpas krijg van MKB brandstof, en daarbij begrijp ik weer dat het aangesloten is met/via Shell recharge. Moet je dan ook nog een extra abo afsluiten via NM ? En is het bijvoorbeeld ook handig of mogelijk om een andere laadpaal ( bijv Alfen Eve single Proline). Als ik dat weer beetje onderzoek heb je dus een stuk software nodig om de paal te koppelen aan Recharge etc. en dit kun je dus weer niet zelf doen (als ik beetje goed begrijp)Inspired schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:39:
[...]
Op Marktplaats staat nu bijvoorbeeld een NM 1F 7,4kW laadpaal voor EUR 240. Moet er nog even een aardlek ed bij. Als de situatie thuis niet al te lastig is moet je die voor EUR 500,- wel werkend hebben. Dan via NM een abonnement afsluiten van 5 EUR en je kunt de paal "openbaar" zetten met een tarief. Dan kun je gewoon laden met je laadpas zoals je dat ook op straat kunt doen. Ik zou persoonlijk dan een tarief pakken dat je anders ook op straat moet betalen.
Zou persoonlijk niet meteen naar 3F over gaan. Tenzij je elke dag de accu leeg rijdt.
Als je met een laadpas wil kunnen laden bij een laadpaal heb je een backoffice abonnement nodig. Die regelt zeg maar de betaling tussen de aanbieder van de laadpas en de eigenaar van de laadpaal. (Jij dus in dit geval.) Bij een NM paal heb je een abonnment van NM/Shell nodig. Bij een Alfen paal heb je wat meer keus. Oa e-flux maar ook nog wel een paar andere dacht ik. Het is verder de vraag of je bijvoorbeeld loadbalancing nodig hebt. Beetje afhankelijk van hoeveel je rijdt en wat je verder verbruikt. Als je niet veel rijdt zou je prima met 1x16 kunnen laden en als je niet mega veel verbruikt moet dat prima zonder load balancing kunnen. Load balancing maakt e.e.a. weer wat kostbaarder.Pimmetje651 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:21:
[...]
Ik begreep vandaag dat ik een laadpas krijg van MKB brandstof, en daarbij begrijp ik weer dat het aangesloten is met/via Shell recharge. Moet je dan ook nog een extra abo afsluiten via NM ? En is het bijvoorbeeld ook handig of mogelijk om een andere laadpaal ( bijv Alfen Eve single Proline). Als ik dat weer beetje onderzoek heb je dus een stuk software nodig om de paal te koppelen aan Recharge etc. en dit kun je dus weer niet zelf doen (als ik beetje goed begrijp)
Mijn connector van de kabel is helemaal brandschoon. Mijn kabel is 8 meter en die is er niet meer. Dus heb nogal een discussie met EV box gehad.daemonix schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:17:
EVbox is laadkabels aan het vervangen.... De originele (in ieder geval van de oude EVbox) zijn niet goed genoeg, kijk maar eens in de connector, die moet echt gewoon blank koper zijn zonder aanslag. Hier zat er inderdaad aanslag in, ik laad enkelfase op 7.2 kW.
Reden voor vervanging is naast geoxideerde contacten vooral de kans dat in de “nek” van de stekker de trek ontlasting niet sterk genoeg blijkt (en de stekker kennelijk aan die “nek” wordt geduwd en getrokken) de bedrading wat kan beschadigen en als gevolg de stekker door overgangsweerstanden van heet kan worden (en misschien ook wel enige kruipweerstand of sluiting).
Ik heb dit probleem niet, en mijn kabel is niet vervangen.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Je kunt de laadsnelheid instellen op je tesla app. Dus dat helpt allichtTommie12 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:51:
[...]
Dit had je waarschijnlijk al gezien? https://www.mkb-brandstof...-mkb-brandstof-thuisladenPimmetje651 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:21:
[...]
Ik begreep vandaag dat ik een laadpas krijg van MKB brandstof, en daarbij begrijp ik weer dat het aangesloten is met/via Shell recharge. Moet je dan ook nog een extra abo afsluiten via NM ? En is het bijvoorbeeld ook handig of mogelijk om een andere laadpaal ( bijv Alfen Eve single Proline). Als ik dat weer beetje onderzoek heb je dus een stuk software nodig om de paal te koppelen aan Recharge etc. en dit kun je dus weer niet zelf doen (als ik beetje goed begrijp)
Verder heeft MKB ook een dashboard waar je op kunt inloggen. Waarschijnlijk kun je daar met je MKB brandstofpasnummer ook handmatige laadstroomdeclaraties doen van bijvoorbeeld een kWh meter. Zo doe ik het bij MultiTankCard.
Ik ben op zoek naar een oplossing voor onderstaand geval.
Heb sinds kort een hybride wagen die ik graag thuis wil opladen via de stekker maar het verbruik wil meten via een slimme stekker.
Het is namelijk zo dat de zaak waar het pand van gehuurd wordt betaald voor de elektriciteit.
In samenspraak met de eigenaar mag ik de wagen opladen mits het verbruik geregistreerd wordt zodat het opladen van de wagen kan doorgerekend worden.
Dat heb ik dus ook zelf voorgesteld om de band en het vertrouwen tussen elkaar te behouden.
Een laadpaal met een energiemeter en waarschijnlijk bijhorend abonnement om automatisch te factureren en door te storten lijkt dan misschien de beste oplossing maar de hoge aanschafkosten alsook een kabel te moeten voorzien van de meterkast naar de laadpaal houden mij hierin enorm tegen.
De eigenaar die zelf ook het pand huurt zal hierin niet tussenkomen, daar mag ik van uitgaan.
Zelf ga ik hier geen graafwerken en aanpassingen doen in de meterkast.
Hier in het topic sprak dan ook iemand van een slimme stekker waarvan ik denk dat dit in mijn geval misschien wel nog de gemakkelijkste oplossing kan worden.
Echter ben ik hier niet in thuis en zou ik niet weten waar ik echt moet op letten of welke er juist allemaal op de markt zijn.
Zijn er hier nog mensen die hierin meer ervaring hebben en het thuis ook gebruiken?
Het zou volgens mij aan volgende eisen moeten voldoen:
- een overzicht van het verbuik (per maand)
- gelogd en bewaard worden op de telefoon of via een centraal beheerd programma (eventueel in een docker?)
- ip rating voor buiten? Kan natuurlijk altijd in een kast ingebouwd worden mocht dat nodig zijn
Dan kom ikzelf eigenlijk uit op volgende slimme stekker:
Hombli
FlinQ
Heb sinds kort een hybride wagen die ik graag thuis wil opladen via de stekker maar het verbruik wil meten via een slimme stekker.
Het is namelijk zo dat de zaak waar het pand van gehuurd wordt betaald voor de elektriciteit.
In samenspraak met de eigenaar mag ik de wagen opladen mits het verbruik geregistreerd wordt zodat het opladen van de wagen kan doorgerekend worden.
Dat heb ik dus ook zelf voorgesteld om de band en het vertrouwen tussen elkaar te behouden.
Een laadpaal met een energiemeter en waarschijnlijk bijhorend abonnement om automatisch te factureren en door te storten lijkt dan misschien de beste oplossing maar de hoge aanschafkosten alsook een kabel te moeten voorzien van de meterkast naar de laadpaal houden mij hierin enorm tegen.
De eigenaar die zelf ook het pand huurt zal hierin niet tussenkomen, daar mag ik van uitgaan.
Hier in het topic sprak dan ook iemand van een slimme stekker waarvan ik denk dat dit in mijn geval misschien wel nog de gemakkelijkste oplossing kan worden.
Echter ben ik hier niet in thuis en zou ik niet weten waar ik echt moet op letten of welke er juist allemaal op de markt zijn.
Zijn er hier nog mensen die hierin meer ervaring hebben en het thuis ook gebruiken?
- gelogd en bewaard worden op de telefoon of via een centraal beheerd programma (eventueel in een docker?)
- ip rating voor buiten? Kan natuurlijk altijd in een kast ingebouwd worden mocht dat nodig zijn
Hombli
FlinQ
Ik begrijp dat je met een granny lader wilt laden? Welke stroomsterkte? Deze stekkers zijn waarschijnlijk niet geschikt om langdurig met een hoge stroomsterkte mee te laden.Asterion schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:31:
Ik ben op zoek naar een oplossing voor onderstaand geval.
Hombli
FlinQ
Ja inderdaad, een granny lader.DonJuape schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:16:
[...]
Ik begrijp dat je met een granny lader wilt laden? Welke stroomsterkte? Deze stekkers zijn waarschijnlijk niet geschikt om langdurig met een hoge stroomsterkte mee te laden.
Het betreft een Opel Astra Hybrid met de standaard lader die je thuis kan inpluggen in je stopcontact.
Dat zal dus gewoon 3,7 kW (eenfasig) zijn.
Ik lees dat er een 1,8kW lader bij zit. Dat moet wellicht nog wel kunnen met die stekkers die je noemde.Asterion schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:30:
[...]
Ja inderdaad, een granny lader.
Het betreft een Opel Astra Hybrid met de standaard lader die je thuis kan inpluggen in je stopcontact.
Dat zal dus gewoon 3,7 kW (eenfasig) zijn.
Inderdaad, het zal 1,8 kW zijn. Ik kan het niet zo direct terug vinden..DonJuape schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:28:
[...]
Ik lees dat er een 1,8kW lader bij zit. Dat moet wellicht nog wel kunnen met die stekkers die je noemde.
Voor de prijs moet ik het zeker niet laten om eens uit te testen.
Je moet 'kunnen' lezen in de vorm van brandveiligheid, niet dat het niet zal werken.Asterion schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 05:58:
[...]
Inderdaad, het zal 1,8 kW zijn. Ik kan het niet zo direct terug vinden..
Voor de prijs moet ik het zeker niet laten om eens uit te testen.
Kan ik dan ergens terugvinden welk wattage ze continue aankunnen?Jitse H schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:00:
[...]
Je moet 'kunnen' lezen in de vorm van brandveiligheid, niet dat het niet zal werken.
Ik zie inderdaad staan 3680 Watt piek.
Met 1,8 kW zit je daar wel ruim onder..
Ik zou ook ff afstemmen of ze van zo'n tussenplug de betrouwbaarheid qua kWh meting ok vinden.Asterion schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:09:
[...]
Kan ik dan ergens terugvinden welk wattage ze continue aankunnen?
Je introduceert extra contactovergangen, en 1,8 kW is nog steeds een fors vermogen (en dus grote stroom). Iedere contact overgang geeft een weerstand, en als gevolg van I^2xR geeft dat warmteontwikkeling. De vraag is en blijft of die warmte ontwikkeling over de (brandveiligheids) grens gaat, bedenk dat het vermogen gedurende lange tijd wordt afgenomen.Asterion schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:09:
[...]
Kan ik dan ergens terugvinden welk wattage ze continue aankunnen?
En dan de terechte opmerkingen van @blb4 over de nauwkeurigheid, is de meetwaarde betrouwbaar genoeg voor afrekening?
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Dat ligt een beetje aan wat voor tussenstekker je hebt denk ik. Even googelen: Deze is MID gecertificeerd (en verrassend voordelig) en dus geschikt om te verrekenen:blb4 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:23:
[...]
Ik zou ook ff afstemmen of ze van zo'n tussenplug de betrouwbaarheid qua kWh meting ok vinden.
https://nl.trotec.com/sho...eetapparaat-bx50-mid.html
Dit ziet er wel uit als een degelijk ding.Laurens__ schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:36:
[...]
Dat ligt een beetje aan wat voor tussenstekker je hebt denk ik. Even googelen: Deze is MID gecertificeerd (en verrassend voordelig) en dus geschikt om te verrekenen:
https://nl.trotec.com/sho...eetapparaat-bx50-mid.html
Ik zou hem haast zelf aanschaffen, om mee te nemen naar bijv. campings (uit goede wil) wanneer ik de granny charger wil gebruiken.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik heb een Alfen Single Pro Line laadpaal. Nu vroeg ik mij af (deze vraag heb ik eerder ook al gesteld, maar geen reactie hierop gehad). Hoe veilig is een laadpaal voor bijvoorbeeld nieuwsgierige kinderen? Wat kan ik daar allemaal mee denken ze wellicht. Staat daar volle bak stroom op als de auto niet aan het laden is of is dit te verwaarlozen?
Volgens mij communiceert de paal eerst met de auto voordat er stroom gezet wordt op stekker+snoer, waardoor er dus geen gevaar is lijkt mij, zolang ze de paal zelf heel laten.glas86 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:43:
Ik heb een Alfen Single Pro Line laadpaal. Nu vroeg ik mij af (deze vraag heb ik eerder ook al gesteld, maar geen reactie hierop gehad). Hoe veilig is een laadpaal voor bijvoorbeeld nieuwsgierige kinderen? Wat kan ik daar allemaal mee denken ze wellicht. Staat daar volle bak stroom op als de auto niet aan het laden is of is dit te verwaarlozen?
Er staat pas stroom op de stekker wanneer beide stekkers zijn aangesloten en de stekker wordt vergrendeld.glas86 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:43:
Je hoort de Alfen en de EV duidelijk klikken wanneer hij verbindng maakt en de kabel in de EV vergrendeld is. Op de SPL verschijnt de volgorde van contact zoeken ook op het display.
Ik weet uiteraard niet hoe nieuwsgierig je kinderen zijn en hoe toegankelijk je paal is opgesteld.
De frontcover zit met 6 schroeven op de achterzijde geschroefd. Wanneer ze een schroevendraaier met een gepaste bit te pakken krijgen en de unit is bevestigd op een paal kunnen ze hem openen en aan de binnenzijde staat er uiteraard wel stroom. Maar dat is met elk stopcontact zo.
Tegen de wand bevestigd is een heel gedoe om hem los te schroeven.
Dit is Nederland.... Geen land ter wereld waar we middels regeltjes, diploma's en certificaten ons uit de hand gelopen risico-angst voeden (ja, die zin klopt).glas86 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:43:
Die laadpaal, de aansluitingen, de auto, de hele ratteplan is mede zo duur (en groot) omdat het veilig moet. Als je je ergens niet druk om hoeft te maken dan is het de kans dat het haar van je kinderen in de war raakt omdat ze een onbeschermde draad aanraken.
En ja, dat extreem risico-mijdend gedrag zit me wel eens dwars ja
Verder ben ik in het algemeen best wel een blij ei.
Misschien ook handig om hier even te posten 
De Alfen laadpaal heeft zoals vast bekend de mogelijkheid in te loggen met een serviceaccount die eenvoudig aangevraagd kan worden. Het is niet al te moeilijk om vervolgens met Wireshark te kijken wat het serviceprogramma van de laadpaal voor API call's doet.
Ik heb in home assistant even iets in elkaar geknutseld om voor nu 2 sensors toe te voegen die mij vertellen of de auto is aangesloten en of de auto aan het laden is.
itsme in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"
Natuurlijk kan er veel meer met die API
De Alfen laadpaal heeft zoals vast bekend de mogelijkheid in te loggen met een serviceaccount die eenvoudig aangevraagd kan worden. Het is niet al te moeilijk om vervolgens met Wireshark te kijken wat het serviceprogramma van de laadpaal voor API call's doet.
Ik heb in home assistant even iets in elkaar geknutseld om voor nu 2 sensors toe te voegen die mij vertellen of de auto is aangesloten en of de auto aan het laden is.
Nothing to see here
Hoe kun je zo'n service account aanvragen?itsme schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:13:
Misschien ook handig om hier even te posten
The best is yet to come
Spanning staat en stroom loopt.IvoB2 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:35:
[...]
Er staat pas stroom op de stekker wanneer beide stekkers zijn aangesloten en de stekker wordt vergrendeld.
Je hoort de Alfen en de EV duidelijk klikken wanneer hij verbindng maakt en de kabel in de EV vergrendeld is. Op de SPL verschijnt de volgorde van contact zoeken ook op het display.
Ik weet uiteraard niet hoe nieuwsgierig je kinderen zijn en hoe toegankelijk je paal is opgesteld.
De frontcover zit met 6 schroeven op de achterzijde geschroefd. Wanneer ze een schroevendraaier met een gepaste bit te pakken krijgen en de unit is bevestigd op een paal kunnen ze hem openen en aan de binnenzijde staat er uiteraard wel stroom. Maar dat is met elk stopcontact zo.
Tegen de wand bevestigd is een heel gedoe om hem los te schroeven.
Ergens staat geen stroom op. Er staat spanning op. Als er belasting aan gekoppeld wordt gaat er een stroom lopen.
Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen