Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-07 22:23
Inspired schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:21:
[...]

Maar waarschijnlijk is die ook direct via Ali te kopen. Als hij tot 16A gaat zal het al ali import zijn denk ik. Kijk, als het voor af en toe een uurtje is dan is het prima. 8 uur lang meerdere dagen per week met deze oplossing zou ik niet gaan laden.
Meerdere dagen per week niet, 8 uur lang wel....

Ik ga er nog eens goed over nadenken. Vooral of het me dan wel waard is om een walbox aan te schaffen. Voor de energietarieven hoef je het tegenwoordig niet meer te doen want die zijn bijna gelijk of zelfs goedkoper aan de openbare laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-10 21:51
Baldeagle schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:25:
[...]

Ik ga er nog eens goed over nadenken. Vooral of het me dan wel waard is om een walbox aan te schaffen. Voor de energietarieven hoef je het tegenwoordig niet meer te doen want die zijn bijna gelijk of zelfs goedkoper aan de openbare laadpaal.
Deze is het denk ik? https://nl.aliexpress.com/item/1005003239453087.html

TUV keuring. De gebruikte kabel ja.. :X Dat dit zo op Bol mag staan.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Ik zou me niet blindstaren op die energietarieven. Stroom in het algemeen wordt gewoon duurder, het wachten is simpelweg op het moment dat laadpaalaanbieders dat ook gaan doorberekenen aan hun klanten. Je zou zelfs kunnen beredeneren dat, omdat de prijzen van de openbare laadpalen dan kennelijk achterlopen op de prijzen die particulieren thuis betalen, dat die publieke laadpalen nog wel een tijdje dure stroom zullen berekenen als de particuliere tarieven al gedaald zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Inspired schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:28:
[...]

Deze is het denk ik? https://nl.aliexpress.com/item/1005003239453087.html

TUV keuring. De gebruikte kabel ja.. :X Dat dit zo op Bol mag staan.
Inderdaad dat is dezelfde. Ik had hem hier gezien:

https://www.bol.com/nl/nl...1wbAlEEAQYASABEgLgnPD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 10:53
[...]

Ik laad meestal thuis met Zappi laadpaal.
maar ook regelmatig met granny onderweg. Omdat het moet (vakantiehuis of hotel bij langere reis) of omdat het kan (bij bedrijf waar ik aantal uren sta). Werkt prima, al heb ik wel een wat zwaardere uitvoering met CEE stekker, die tot 3x32A kan. Had achteraf thuis ook daar wel mee gekund zonder laadpaal, maar is thuis ook wel gemak dat je geen gedoe hebt met kabel en simpelweg in het langslopen in 2-3seconden je stekker van de laadpaal in de auto kunt prikken.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
adjego schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:25:
[...]

Als je dan toch een stopcontact plaatst, plaats dan een 16A enkel fase CEE stopcontact (Blauw). Deze kan gewoon continue 16A aan. Een gewoon stopcontact is niet gemaakt om continue 16A door te geven, dit gaat na verloop van tijd toch wel echt smelten.

Zoiets bijvoorbeeld: https://www.thomann.de/nl...mount_16a_3pol_230v_f.htm
Ja dan moet je wel een goed stopcontact hebben. Maar je hebt ook wel "gewone" stopcontacten ipv die CEE 3 pins. Die zijn dan meestal ook blauw. Dit aangezien er een gewone stekker aan de lader zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Ja, die proberen gewoon wat EURs te pakken op standaard Ali meuk. Ding heeft verder geen enkele keuring en ook weinig failsafes. Zou dan zelf eerder voor iets meer een goede granny pakken met temp sensoren overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Baldeagle schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:40:
[...]

Ja dan moet je wel een goed stopcontact hebben. Maar je hebt ook wel "gewone" stopcontacten ipv die CEE 3 pins. Die zijn dan meestal ook blauw. Dit aangezien er een gewone stekker aan de lader zit.
Een Tesla granny komt nog wel eens met een blauwe CEE pigtail. Die kan dan ook netjes op 16A laden met een tempsensor in de pigtail. Die kun je op MP ook wel eens vinden voor een leuk bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Trippelke schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:08:
[...]

Ik probeer je te volgen hier in.
Het klopt idd dat dit vergoed word door de werkgever.

Maar waar het mij vooral om draait is dat ik stroom ga gebruiken die ik niet nodig heb. Je gaat op het moment van laden een piek trekken in afname. (Waar we binnenkort op belast worden) Als de meter gewoon zijn laadcurve aanpast aan de stroom die terug gestuurd word dan zal hij langer moeten laden maar dan kost het wel niets aan stroom want de zon stuurt elke dag bijna 20kwh terug het net op.

Snap je?
Ik probeer gewoon een manier te vinden op punt 1 aan de piek belastingen te ontsnappen en punt 2 om mijne elektrische voetafdruk toch een beetje te verantwoorden aangezien ik pas geïnvesteerd heb in een volledige installatie.
Heb je het dan over Vlaanderen (ik was er niet van op de hoogte dat er in NL een afnamepiekbelasting zat aan te komen.
Hoe de situatie in NL in elkaar zit weet ik niet.
In Vlaanderen betaal je, indien het capaciteitstarief wordt doorgevoerd en volgens de huidig bekende regelgeving, sowieso een forfaitaire minimumpiek van 2.5 kW (of je die nu effectief afneemt of niet doet er niet toe). Bovenop het geleverde vermogen van de zonnepanelen (want het vermogen van PV richting laadpaal gaat niet via het net) heb je dus nog altijd een marge van 2.5 kW om geen bijkompend capaciteitstarief te moeten betalen.
Bovendien zakt, als compensatie, de netbelasting dat deel uitmaakt van het kWh verbruik in prijs.
Het werkelijke omslagpunt (tov de huidige situatie) zit dan rond een vermogen van 3.99 kW. Bij eenzelfde verbruik zal je onder een capaciteit van 3.99 kW (bovenop het vermogen geleverd door de panelen) niet meer betalen dan nu. Dat lijkt me een ruime marge.
Als voorloper op het capaciteitstarief en als test heb ik bovendien mijn 1F ingestelde laadpaal nu al ingesteld op een max. vermogen van 17A (bij een PV omvormer van 5 kVA). Daaruit blijkt dat ik meestal niet boven een afgenomen netvermogen van 2.5 kW ga en al helemaal niet boven de 4 kW.

In eerste instantie was mijn reactie ook gericht op het gebruik van de laadpas (Shell) verstrekt door de werkgever ism een thuislaadpaal. Dat heeft daar helemaal geen invloed op.
Bovendien dacht ik onthouden te hebben dat je ook een thuisaccu hebt. Vandaar dat ik dat element erbij sleur. Die thuisaccu gaat bij voldoende capaciteit (en dat gaat in deze periode al zeker geen probleem geven en in de winter is er meestal toch onvoldoende overproductie om een laadpaal - al dan niet gestuurd - op lokale zonne-energie te laten draaien) ook nog eens netafnames voorkomen wanneer er een schommeling is (bv. door voorbijtrekkende wolken) tussen productie en laden.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 22-06-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Inspired schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:42:
[...]

Ja, die proberen gewoon wat EURs te pakken op standaard Ali meuk. Ding heeft verder geen enkele keuring en ook weinig failsafes. Zou dan zelf eerder voor iets meer een goede granny pakken met temp sensoren overal.
Je bedoelt zoals deze?:
Afbeeldingslocatie: https://www.evchargeking.com/Media/Thumbs/0001/0001540-mobile-charger-for-tesla-32a-300.jpg

Dan is natuurlijk al wel weer het gemak van de gewone stekker weg. Hoewel daar wel verloopjes voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Baldeagle schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:51:
[...]

Je bedoelt zoals deze?:
[Afbeelding]

Dan is natuurlijk al wel weer het gemak van de gewone stekker weg. Hoewel daar wel verloopjes voor zijn.
Een Tesla granny heeft stekkers die je kunt wisselen. Ik kreeg standaard een Schuko en CEE stekker erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
hartm11 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:19:
[...]

Je vergeet even dat er nog genoeg '1e generatie' omvormers in bedrijf zijn, zelf heb ik een StecaGrid (SolarFrontier) uit 2014. Deze regelt zich niet terug. Hij schakelt gewoon uit als de netspanning boven de 248 Volt uitkomt. Intussen is daar een oplossing voor ...
Klopt.
Daarom schreef ik ook de laatste generatie omvormers.
Zelf heb ik nog een omvormer uit 2011 die zichzelf ook niet terugschakelt maar zoals je schrijft, ook daar is een oplossing voor. Mijn SMA omvormer schakelde zich standaard uit bij en bereikte spanning van 253 V. Dat is gewoon (met een installateurscode) opgevoerd tot 264V* als ogenblikkelijke max. spanning/gemiddelde spanning gemeten over 10 minuten 253V.

*In Vlaanderen is de waarde in dit geval vastgelegd op 264,5V.
Toen ik in 2011 een pv installatie plaatste van 5.6 Kwp bij een omvormer van 5 kVA was ik jarenlang de enige in de wijk. Nu heeft bijna elk huis een driefase PV-installatie met een max. toegelaten omvormer van 10 kVA (en aan het aantal panelen te zien ver boven de 10 kWp maar dat kan ik op het zicht niet exact bepalen).
De omvormer heeft zichzelf niet meer uitgeschakelt (de waarde bedraagt nu bij een ZZO geplaatste installatie bij blauwe hemel en op het natuurlijk middaguur en bij een totale afname van 100 W 247 V richting net).
Het inschakelen van een lokale grootverbruiker (laadpaal, SWW-WP, airco, thuisbatterij,...) doet wel degelijk bijna ogenblikkelijk de spanning op de PV-omvormer richting net dalen (in onze woning toch en het zou al groot toeval moeten zijn dat telkens ik een grootverbruiker inschakel voor meting dat dit gelijktijdig in de buurt ook zou gebeuren). Welliswaar niet spectaculair (in de orde van 1 tot 3 V) maar je hebt dan ook niet meer nodig dan onder de max. ogenblikkelijke waarde te blijven of het 10 min. gemiddelde om een niet terugschakelende omvormer in bedrijf te houden.

[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 22-06-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Inspired schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:52:
[...]

Een Tesla granny heeft stekkers die je kunt wisselen. Ik kreeg standaard een Schuko en CEE stekker erbij.
Dat is waarschijnlijk dus ook de reden waarom de Dacia lader een stuk duurder is en maar tot 10A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Aangezien ik toch graag een noodlader wil hebben wil ik best wat meer betalen voor een wat betere stekkerlader, en ook nog wel genoegen nemen met max 10A. Ik vind het toch wel fijn om dat mee te nemen mocht er een wat verdere reis gepland worden. Maar een walbox vind ik een mooie investering met een eigen oprit. En dat is hier helaas niet aan de orde. Zoals gezegd in de nacht laden opladen zou wel kunnen.
Daarom zou deze constructie ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[b]multikoe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:05:[/b

En als je heel erg veer doordraaft, dan kun je ook nog opmerken dat de laadverliezen bij 11 kW wat minder zijn dan bij 2,4 of 3,7 kW. Het levert dus ook gewoon een beetje geld op.
Ik bedenk me nog een ander voordeel: als je zonnepanelen hebt die op vol vermogen leveren (in mijn geval 5,6 kW), dan kan ik met die laadpaal ook werkelijk alle stroom direct kwijt in de auto. Nu nog niet zo heel belangrijk, straks als de salderingsregeling wegvalt wel.
Al we dan toch heel ver gaan doordraven kan je beter zorgen dat je een PV-installatie met voldoende overproductie voor de laadpaal hebt en dan wel laden tussen de 2.4 en 3.9 kW (zoals ik al doe maar ik draaf dan ook graag door :+ ). De "kost" van de laadverliezen wordt dan ruimschoots gecompenseerd door de kost van de verloren injectievergoeding tov de kost van netladen en zeker geplaatst tegenover een werkgeversvergoeding per geladen kWh berekend op de gemiddelde netkostprijs (wat je bij langzamer laden zoveel mogelijk tracht te vermijden). :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Baldeagle schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:55:
[...]

Dat is waarschijnlijk dus ook de reden waarom de Dacia lader een stuk duurder is en maar tot 10A.
Ik vind 400 EUR flink aan de prijs voor een 1x10A lader. De Tesla lader is maar 250 EUR, en kan tot 1x32A. En dus de optie om met verschillende connectoren aan te sluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 22-06-2022 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Omdat we het over CEE stekkers hadden bracht me dat op het volgende idee. Volgens de electrischiens onder ons zal dit waarschijnlijk echt niet kunnen want daar zijn deze stekkers niet voor bedoeld. O-) Technisch gezien voldoen ze perfect qua zwaarte en veiligheid zolang je de laadkabel niet in een "echt" 400 volts stopcontact stopt. ;) Verder zouden de kabels in huis geen onderdeel uitmaken van de vaste elektrische installatie en alleen als "custom verlengkabel" dienen.

Aangezien het hier gaat om een stekkerlader van 16A en 1 fase heeft de kabel 5 draden (3x 2,5 en 2x 0,5 kwadraat). Daarom zou je ideaal 5 pins 16A CEE stekkers en stopcontacten kunnen gebruiken op de bovenstaande manier. Het nadeel is wel dat je in dit geval de stekkerlader moet aanpassen. Het voordeel is dan wel dat ik meteen een laadkabel voor buiten heb. Mocht ik de stekkerlader dan meenemen kan ik de 2 stekkers met de blauwe lijn verbinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDBdu9y9i3rJ-vXdD6Luq03YNOI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1d0ubyGJnsnL5qWLXXsWnohF.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Baldeagle op 22-06-2022 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hartm11
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-05 16:57
IvoB2 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:53:
[...]

Klopt.
Daarom schreef ik ook de laatste generatie omvormers.
Zelf heb ik nog een omvormer uit 2011 die zichzelf ook niet terugschakelt maar zoals je schrijft, ook daar is een oplossing voor. Mijn SMA omvormer schakelde zich standaard uit bij en bereikte spanning van 253 V. Dat is gewoon (met een installateurscode) opgevoerd tot 264V* als ogenblikkelijke max. spanning/gemiddelde spanning gemeten over 10 minuten 253V.

*In Vlaanderen is de waarde in dit geval vastgelegd op 264,5V.
Toen ik in 2011 een pv installatie plaatste van 5.6 Kwp bij een omvormer van 5 kVA was ik jarenlang de enige in de wijk. Nu heeft bijna elk huis een driefase PV-installatie met een max. toegelaten omvormer van 10 kVA (en aan het aantal panelen te zien ver boven de 10 kWp maar dat kan ik op het zicht niet exact bepalen).
De omvormer heeft zichzelf niet meer uitgeschakelt (de waarde bedraagt nu bij een ZZO geplaatste installatie bij blauwe hemel en op het natuurlijk middaguur en bij een totale afname van 100 W 247 V richting net).
Het inschakelen van een lokale grootverbruiker (laadpaal, SWW-WP, airco, thuisbatterij,...) doet wel degelijk bijna ogenblikkelijk de spanning op de PV-omvormer richting net dalen (in onze woning toch en het zou al groot toeval moeten zijn dat telkens ik een grootverbruiker inschakel voor meting dat dit gelijktijdig in de buurt ook zou gebeuren). Weliswaar niet spectaculair (in de orde van 1 tot 3 V) maar je hebt dan ook niet meer nodig dan onder de max. ogenblikkelijke waarde te blijven of het 10 min. gemiddelde om een niet terugschakelende omvormer in bedrijf te houden.
Ik heb mijn installateur van de panelen en de omvormer inderdaad ook gevraagd om die gelimiteerde max spanning te verhogen, maar daar hadden ze niet veel zin in. Iets onder het mom van 'te weinig ervaren mensen' voor die specifieke Steca. Liever zagen ze dat ik contact op zou nemen met de beheerder van het netwerk. Wat ik dus uiteindelijk ook gedaan heb. Ik moet ook alle complimenten geven aan Enexis, de beheerder in dit deel van Twente. Zij hebben, ondanks een gigantisch personeelstekort (bij welke beheerder niet), binnen 2 a 3 weken de spanning in trafo-kast in mijn straat/wijk enkele volts verlaagt. Nu blijft de netspanning, op het moment met de meeste zoonschijn, netjes rond de 245 volt schommelen!
Misschien een tip voor anderen die met soortgelijke problemen kampen, eens te bellen met hun beheerder om een soortgelijke actie proberen te netspanning te verlagen ...

24x Solar Frontier SF-170S @ StecaGrid 3600 @ ZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 23:44
Baldeagle schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:26:
Omdat we het over CEE stekkers hadden bracht me dat op het volgende idee. Volgens de electrischiens onder ons zal dit waarschijnlijk echt niet kunnen want daar zijn deze stekkers niet voor bedoeld. O-) Technisch gezien voldoen ze perfect qua zwaarte en veiligheid zolang je de laadkabel niet in een "echt" 400 volts stopcontact stopt. ;) Verder zouden de kabels in huis geen onderdeel uitmaken van de vaste elektrische installatie en alleen als "custom verlengkabel" dienen.

Aangezien het hier gaat om een stekkerlader van 16A en 1 fase heeft de kabel 5 draden (3x 2,5 en 2x 0,5 kwadraat). Daarom zou je ideaal 5 pins 16A CEE stekkers en stopcontacten kunnen gebruiken op de bovenstaande manier. Het nadeel is wel dat je in dit geval de stekkerlader moet aanpassen. Het voordeel is dan wel dat ik meteen een laadkabel voor buiten heb. Mocht ik de stekkerlader dan meenemen kan ik de 2 stekkers met de blauwe lijn verbinden.

[Afbeelding]
Dit lijkt me absoluut niet veilig of verstandig! 8)7

Het is geen goed idee om zoiets te knutselen om een paar tientjes te besparen, en daarmee jezelf en anderen in gevaar te brengen. Een granny of stekkerlader is alleen veilig met de originele kabel en stekker.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Wesco schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:49:
[...]

Dit lijkt me absoluut niet veilig of verstandig! 8)7

Het is geen goed idee om zoiets te knutselen om een paar tientjes te besparen, en daarmee jezelf en anderen in gevaar te brengen. Een granny of stekkerlader is alleen veilig met de originele kabel en stekker.
Ik verwachte al wel zo'n reactie en begrijp dat ook wel. Echter of het nou "absoluut niet veilig" zou zijn? De koppelingen voldoen volledig aan de eisen en zijn zelfs overgekwalificeerd. Ik zou ook echt niet bang zijn voor mijn veiligheid. De L2 en L3 pinnen kunnen dan bebruikt voor de CP en PP draden.

Maar ze zijn er niet voor bedoeld. Dat klopt... O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Baldeagle op 22-06-2022 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:56
Baldeagle schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:05:
[...]

Ik verwachte al wel zo'n reactie en begrijp dat ook wel. Echter of het nou "absoluut niet veilig" zou zijn? De koppelingen voldoen volledig aan de eisen en zijn zelfs overgekwalificeerd. Ik zou ook echt niet bang zijn voor mijn veiligheid. De L2 en L3 pinnen kunnen dan bebruikt voor de CP en PP draden.

Maar ze zijn er niet voor bedoeld. Dat klopt... O-)
Ga NOOIT pinnen gebruiken waar ze niet voor bedoeld zijn. Na jou komt iemand anders en die raakt er niet meer uit.

In dat laadcircuit wil je zo weinig mogelijk losse verbindingen. Elke stekker is een risico, en een punt van verlies.

De lader is een eenmalige zaak, en moet makkelijk 10 jaar mee gaan. Doe dat ineens gewoon goed en hou het veilig.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Tommie12 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:20:
[...]

Ga NOOIT pinnen gebruiken waar ze niet voor bedoeld zijn. Na jou komt iemand anders en die raakt er niet meer uit.

In dat laadcircuit wil je zo weinig mogelijk losse verbindingen. Elke stekker is een risico, en een punt van verlies.

De lader is een eenmalige zaak, en moet makkelijk 10 jaar mee gaan. Doe dat ineens gewoon goed en hou het veilig.
In dit geval maakt de aansluiting geen deel uit van de elektrische installatie van het huis en is alleen een juist (!) aangesloten verlengkabel die naar buiten ligt. Er komt dus niemand na mij. Mocht die er ooit wel komen dan denkt hij waarschijnlijk; vreemd..... haha

Op de lader zitten inderdaad verkeerde stekkers. De enige fouten die je zou kunnen maken is de laadkabel op een 400v stopcontact aansluiten, of een 400v apparaat op de stekkerlader aansluiten wat erg onwaarschijnlijk is.

Maar nogmaals ik begrijp het (verwachte) commentaar haha.

Wat betreft de verbindingen en het verlies heb je wel een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Baldeagle schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:38:
[...]

Op de lader zitten inderdaad verkeerde stekkers. De enige fouten die je zou kunnen maken is de laadkabel op een 400v stopcontact aansluiten, of een 400v apparaat op de stekkerlader aansluiten wat erg onwaarschijnlijk is.

En denk eens wat er gebeurt als iemand die kabel mee neemt, en ergens in plugt... wat dan, poef?

Kijk eens naar een paar filmpjes over electrische kortsluitingen en wat voor effecten dat heeft.
Met wat pech gaan ben je echt mensen zwaar aan het verwonden of er vallen doden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 23:44
Baldeagle schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:38:
[...]
In dit geval maakt de aansluiting geen deel uit van de elektrische installatie van het huis en is alleen een juist (!) aangesloten verlengkabel die naar buiten ligt. Er komt dus niemand na mij. Mocht die er ooit wel komen dan denkt hij waarschijnlijk; vreemd..... haha

Het probleem is ook dat je de connectie tussen de lader en de auto niet zomaar kunt onderbreken, daar zijn oa die stuursignalen via de CP- en PP-connectors voor, en het locken van de type 2-connector aan de auto. Door daar maar liefst twee koppelpunten tussen te zetten loop je altijd de kans dat iemand zo'n stekker onbedoeld lostrekt. In het beste geval gebeurt er dan niks, maar je kan misschien ook je oplader of de onboard charger in de auto opblazen.

De enige opties met een grannycharger zijn of buiten een degelijk stopcontact met goede bekabeling installeren (evt. met een kastje om je granny droog te houden), of een degelijk verlengsnoer van voldoende dikte gebruiken tussen een degelijk stopcontact en de stekker van je granny charger. Granny chargers zijn in principe wel spatwaterdicht meestal.

Maar als je geen oprit hebt en eigenlijk alleen 's nachts je grannycharger durft te gebruiken, zou ik gewoon eerst eens kijken hoe het gaat met opladen aan een publieke laadpaal. Er zijn hele volksstammen die dat doen, en er prima mee uit de voeten kunnen. Tzt. kun je altijd nog een losse grannycharger kopen.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
Wesco schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:59:
[...]
De enige opties met een grannycharger zijn of buiten een degelijk stopcontact met goede bekabeling installeren (evt. met een kastje om je granny droog te houden), of een degelijk verlengsnoer van voldoende dikte gebruiken tussen een degelijk stopcontact en de stekker van je granny charger. Granny chargers zijn in principe wel spatwaterdicht meestal.

Maar als je geen oprit hebt en eigenlijk alleen 's nachts je grannycharger durft te gebruiken, zou ik gewoon eerst eens kijken hoe het gaat met opladen aan een publieke laadpaal. Er zijn hele volksstammen die dat doen, en er prima mee uit de voeten kunnen. Tzt. kun je altijd nog een losse grannycharger kopen.
Die optie is ook het meest veilig en voor de hand liggend denk ik. Zoals ik al zei in mijn eerste post in dit topic zou een waterdicht schakelkastje ideaal zijn. En zo vaak gebruik ik het toch niet dus gemak is iets minder belangrijk in dit geval. Ik denk dat ik dan toch maar voor deze optie ga.

Het is niet dat ik het overdag niet aandurf maar meer omdat de auto de hele dag voor het huis hier niet handig is. In de nacht hebben mensen er geen last van.

[ Voor 10% gewijzigd door Baldeagle op 22-06-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
hartm11 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:29:
[...]

Ik heb mijn installateur van de panelen en de omvormer inderdaad ook gevraagd om die gelimiteerde max spanning te verhogen, maar daar hadden ze niet veel zin in. Iets onder het mom van 'te weinig ervaren mensen' voor die specifieke Steca. Liever zagen ze dat ik contact op zou nemen met de beheerder van het netwerk. Wat ik dus uiteindelijk ook gedaan heb. Ik moet ook alle complimenten geven aan Enexis, de beheerder in dit deel van Twente. Zij hebben, ondanks een gigantisch personeelstekort (bij welke beheerder niet), binnen 2 a 3 weken de spanning in trafo-kast in mijn straat/wijk enkele volts verlaagt. Nu blijft de netspanning, op het moment met de meeste zoonschijn, netjes rond de 245 volt schommelen!
Misschien een tip voor anderen die met soortgelijke problemen kampen, eens te bellen met hun beheerder om een soortgelijke actie proberen te netspanning te verlagen ...
Ik heb geen ervaring met een Steca omvormer maar bij een SMA omvormer is het gewoon de standaardwaarden in de software aanpassen door de nieuwe waarden. Een "getal" vervangen door een ander.
Veel gespecialiseerde kennis is daar dus niet voor vereist. Gewoon je houden aan de voorschiften die gelden in het land van toepassing.
In die tijd was dat gewoon een email naar SMA zelf en je kreeg de toegangscode om dat zelf te doen. Tot een installateur daar achter kwam en bij SMA ging klagen. Gewoon protectie van het eigen inkomen zodat ze voor een handeling van een paar seconden (die trouwens ook op afstand kan) je een factuur kunnen sturen.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 22-06-2022 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
IvoB2 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:56:
[...]

Ik heb geen ervaring met een Steca omvormer maar bij een SMA omvormer is het gewoon de standaardwaarden in de software aanpassen door de nieuwe waarden. Een "getal" vervangen door een ander.
Veel gespecialiseerde kennis is daar dus niet voor vereist. Gewoon je houden aan de voorschiften die gelden in het land van toepassing.
In die tijd was dat gewoon een email naar SMA zelf en je kreeg de toegangscode om dat zelf te doen. Tot een installateur daar achter kwam en bij SMA ging klagen. Gewoon protectie van het eigen inkomen zodat ze voor een handeling van een paar seconden (die trouwens ook op afstand kan) je een factuur kunnen sturen.
Toch zal die beveiliging niet voor niets zijn en ontstaat er hier of daar brand of zo, wat bij zonnepanelen toch al een extra (te verzekeren, c.q. bij je verzekeraar te melden) risico is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-09 18:49
Hallo jongens, newbie wat EV thuisladen betreft. De Kia EV6 is in bestelling, net als de Zappi V2. Thuis (BE) voorlopig nog een bescheiden 3,2kW piek zonnepanelen. Nu vraag ik me enkele zaken af. Als de zonnepanelen pakweg 3kW leveren, en er komen wat wolken zodat het vermogen terugvalt naar pakweg 0.5 Kw, gaat de Zappi dan gewoon stoppen met laden of vult het toestel dan de rest aan met stroom van het net? Is het het één of het ander en niet samen? De lader moet dan wel in Eco mode heb ik begrepen. Voor het "gewoon" laden aan 11kW is onze elektrische huisinstallatie voorzien van 3x400V @ 32A.
En, zijn grote schommelingen in het laden niet ongunstig voor de levensduur van de batterij? (Vermoedelijk niet omdat het ontladen ook niet bepaald stabiel verloopt). Thanks alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
DigitalHombre schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:13:
Hallo jongens, newbie wat EV thuisladen betreft. De Kia EV6 is in bestelling, net als de Zappi V2. Thuis (BE) voorlopig nog een bescheiden 3,2kW piek zonnepanelen. Nu vraag ik me enkele zaken af. Als de zonnepanelen pakweg 3kW leveren, en er komen wat wolken zodat het vermogen terugvalt naar pakweg 0.5 Kw, gaat de Zappi dan gewoon stoppen met laden of vult het toestel dan de rest aan met stroom van het net? Is het het één of het ander en niet samen? De lader moet dan wel in Eco mode heb ik begrepen. Voor het "gewoon" laden aan 11kW is onze elektrische huisinstallatie voorzien van 3x400V @ 32A.
En, zijn grote schommelingen in het laden niet ongunstig voor de levensduur van de batterij? (Vermoedelijk niet omdat het ontladen ook niet bepaald stabiel verloopt). Thanks alvast!
Hier zitten vooral meisjes dacht ik 8)7
en overigens kan je met Zappi zelf instellen hoe dit verloopt met of zonder stroom van de grid

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 22-06-2022 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
eltron schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:39:
[...]

Toch zal die beveiliging niet voor niets zijn en ontstaat er hier of daar brand of zo, wat bij zonnepanelen toch al een extra (te verzekeren, c.q. bij je verzekeraar te melden) risico is.
Over welke beveiliging heb je het?
De software aanpassing die ik omschreef is volledig conform de Belgische Synergrid C10/11-2012 norm.
Er zijn, bij camaliteiten, dan ook geen problemen bij de verzekeraar gezien er geen enkele wetgeving werd genegeerd.
In Nederland (waar de NEN EN 50438 norm voor kleine installaties, en de Netcode Elektriciteit voor de grote installaties geldt) dien je je natuurlijk aan de daar geldende voorschriften te houden. Wat ik ook al aangaf.
Of zonnepanelen bij de verzekering extra zijn aan te geven/verzekeren of vervat zitten in de standaard brandpolis hangt af van maatschappij tot maatschappij en het type contract dat men onderschreef.

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 22-06-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
IvoB2 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:21:
[...]

Over welke beveiliging heb je het?
De software aanpassing die ik omschreef is volledig conform de Belgische Synergrid voorschriften.
Er zijn, bij camaliteiten, dan ook geen problemen bij de verzekeraar gezien er geen enkele wetgeving werd genegeerd.
In Nederland dien je je natuurlijk aan de daar geldende voorschriften te houden. Wat ik ook al aangaf.
Of zonnepanelen bij de verzekering extra zijn aan te geven/verzekeren of vervat zitten in de standaard brandpolis hangt af van maatschappij tot maatschappij en het type contract dat men onderschreef.
Wat ik bedoel is dat de spanning door Zonnepanelen niet hoger mag worden dan 253V(?)
Is dat in België niet gelimitteerd?
Dacht dat dit soort dingen Europees gereguleerd zijn.
Aangezien dit ook directe impact heeft op de kwetsbaarheden van elektrische apparatuur die binnen EU vrij verhandeld en gebruikt moet kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
eltron schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:29:
[...]

Wat ik bedoel is dat de spanning door Zonnepanelen niet hoger mag worden dan 253V(?)
Is dat in België niet gelimitteerd?
Dacht dat dit soort dingen Europees gereguleerd zijn.
Aangezien dit ook directe impact heeft op de kwetsbaarheden van elektrische apparatuur die binnen EU vrij verhandeld en gebruikt moet kunnen worden.
Neen, land per land gereguleerd.
Daarom dat er in een omvormer ook landinstellingen staan.

In België geldt de Synergrid norm die ik eerder aangaf:
Op 264,5V netspanning moeten automatische scheidingssystemen (zoals in PV omvormers) zich onmiddellijk afkoppelen van het net.Indien de gemiddelde maximale netspanning, gemeten over 10 minuten, meer dan 253,0 V bedraagt, moet er eveneens afgekoppeld worden.
In Nederalnd geldt de NEN...-norm:
Voor Nederland bestaat er een verschil tussen grote en kleine installaties.
Voor installaties kleiner dan 3 x 16 A, wordt de ‘NEN EN 50438:2013’ aangehouden: hierin ligt de bovengrens van de netspanning op 253 V. Voor installaties groter dan 3 x 16 A wordt de Netcode Elektriciteit aangehouden. Hierin lag vroeger de bovengrens voor de netspanning op slechts 243,8 V.

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 22-06-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
IvoB2 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:30:
[...]

Neen, land per land gereguleerd.
Daarom dat er in een omvormer ook landinstellingen staan.
In België geldt de norm die ik eerder aangaf.
Aha, maar als ik in NL deze beveiliging er af zou halen dan riskeer ik dus dat de brandverzekering niet uitkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inderdaad.
Toch als de brand daardoor veroorzaakt werd.
Er moet nl. een oorzakelijk verband aangetoond worden (zo is het toch geregeld voor de Belgische wetgeving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
IvoB2 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:37:
Inderdaad.
Toch als de brand daardoor veroorzaakt werd.
Er moet nl. een oorzakelijk verband aangetoond worden (zo is het toch geregeld voor de Belgische wetgeving).
Uiteraard, maar dat oorzakelijk verband is vrij makkelijk te bewijzen als de brand in je elektrische installatie is ontstaan en die niet aan de regels voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

DigitalHombre schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:13:
In ECO+ mode laad je met zonnestroomoverschot. In ECO mode laad je met zonnestroomoverschot doch indien nodig aangevuld met netstroom tot 1,4kW zodat de EV niet stopt met laden. Dit geldt als je de ECO en ECO+ mode ingesteld hebt op 1 fase (wat handig is gezien je bescheiden aantal panelen). Dan is er ook nog een percentage "groen" instelling maar die heb ik niet helemaal begrepen.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09:39
eltron schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:48:
[...]

Als ik het goed begrijp dan is voor jou 6,5m te kort om je 2e EV te laden, zonder de eerste die er al staat te verplaatsen. Wellicht enigszins vergelijkbaar met mijn situatie.
Ik heb de Zappi aan het eind van de oprit staan en zet mijn e-Niro er dan met de neus zo ongeveer bij en heb dan slechts 0,5m kabel nodig. Ik parkeer ook wel eens andersom, dan neem ik de hele kabellengte, over de auto heen en kan dan nog net contacten. En dat geldt ook als de 2e e-Niro van mijn zoon er achter staat, dan kunnen we daar ook nog wel inprikken, al is het echt krap met de lengte van de kabel, maar het lukt wel met die 6,5m.
Ik heb inmiddels een vergelijkbare situatie. Oorspronkelijk een 8 meter kabel bij mijn EVBox lader gekocht (was 100€ duurder, maar met twee EV’s wel handig).
Krijg ik vorige week een melding van EVBox dat er een productie fout in de 1 fase 32A kabels zit (worden plaatselijk te warm) en mijn kabel uitgewisseld moet worden. Coulance dat dan wel, maar alleen nog 6 meter kabel beschikbaar. Niet blij mee, maar take it or leave it. 🤨😠
Betekent schuiven en rommelen met de auto’s om te kunnen opladen.
Tja die 100€ die gaan we nog even terug vragen, vanzelf.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
eltron schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:40:
[...]

Uiteraard, maar dat oorzakelijk verband is vrij makkelijk te bewijzen als de brand in je elektrische installatie is ontstaan en die niet aan de regels voldoet.
Was dat maar waar.
Zou me in het verleden veel tijd bespaard hebben.
Het is niet omdat een brand in een elektrische installatie ontstaat dat de initiële oorzaak dan ook ligt bij een gewijzigde instelling in de PV omvormer. Maar we gaan nu wel ver off topic. :)
Zoals geschreven, indien je je houdt aan de voorschriften van ieder land is er op dat vlak geen probleem.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 22-06-2022 20:59 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:34

No13

/me was here

Ik heb niet alles in dit topic gelezen maar wel wat zoekacties gepleegd...

Heeft iemand hier zonder de loadbalancing licentie al eens gespeeld met de Alfen laadpalen? Volgens mij heb je dan niet de mogelijkheid om modbus te gebruiken...

Ik heb nu de ACE software eens gestart met wireshark op de achtergrond en alle commando's worden gewoon over poort 80 als HTTP POST/GET requests verstuurd... Het lijkt zo uit eerste experimenten prima mogelijk om zonder de loadbalancing licentie de laadsnelheid te besturen met bijvoorbeeld een eenvoudig python script Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOsHKBefLOzCcQ-6V7HVQgQ-JTY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fHyW74sAZm1axWv0ahceVcLo.jpg?f=user_large
noot: de ERR melding is mijn eigen code om te zorgen dat ik mn hoofdzekering er niet uit laat klappen ;)

Ik ben van plan hier verder op door te pakken zodat ik vanuit domoticz/home assistant mijn laadsnelheid kan regelen (al dan niet op basis van PV etc) maar voor ik hier tijd in steek ben ik vooral benieuwd of dit wiel wellicht al door een ander is uitgevonden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@No13 Ik heb dit nog nooit eerder gezien maar het is wel een heel interessante benadering! Voor mensen zonder loadbalancing licentie (je kunt dan inderdaad ook niet de paal via modbus besturen) maar ook voor mensen die willen laden op zonnestroom overschot zonder daarbij de automatische loadbalancing te willen uitschakelen, als je loadbalancing op modbus zet moet je dat immers ook zelf overnemen en zo via de beheer interface kun je de maximale laadsnelheid gewoon sturen terwijl je loadbalancing gewoon aan kan laten staan op basis van de P1 poort.

Ik ben dus wel heel geïnteresseerd in je code / oplossing :)

[ Voor 14% gewijzigd door ik222 op 22-06-2022 21:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:34

No13

/me was here

ik222 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:51:
[..]
Ik ben dus wel heel geïnteresseerd in je code / oplossing :)
Ik heb inmiddels ook werk gevonden van een ander in deze richting:
https://gitlab.com/LordGaav/alfen-eve

Mijn eigen code staat voorlopig hier:
https://github.com/No13/AlfenCharger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Baldeagle schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:40:
[...]

Nogmaals, een gewone schuko stekker kan misschien wel 16A aan, maar niet uren achter elkaar. Dit gaat na verloop van tijd echt wel te heet worden.

Na verloop van tijd krijg je dus dit: https://teslamotorsclub.c...012/page-483#post-6799930

[ Voor 15% gewijzigd door adjego op 23-06-2022 09:01 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-10 23:09

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

adjego schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:57:
[...]

Nogmaals, een gewone schuko stekker kan misschien wel 16A aan, maar niet uren achter elkaar. Dit gaat na verloop van tijd echt wel te heet worden.

Na verloop van tijd krijg je dus dit: https://teslamotorsclub.c...012/page-483#post-6799930
Ligt volgens mij aan of de lader of het stopcontact. Heb vorig jaar dik een half jaar op het stopcontact geladen. Heb natuurlijk wel regelmatig gecontroleerd.
Bij mij ging het zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
niki_lauda schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:08:
[...]

Ligt volgens mij aan of de lader of het stopcontact. Heb vorig jaar dik een half jaar op het stopcontact geladen. Heb natuurlijk wel regelmatig gecontroleerd.
Bij mij ging het zonder problemen.
Ook op 16A?

Even over mijn voorbeeld van het Teslaforum. Daar heeft dus iemand gebruik gemaakt van een Tesla Mobiele lader, aangesloten met een blauwe CEE stekker aan een verloop naar Schuko. Normaal als je de schuko stekker zou gebruiken bij de TMC, dan laat hij maar maximaal 13A toe, omdat Schuko dus niet zo goed tegen 16A kan continue. Ga je dan met verloopjes hannesen, dan krijg je ook snel dit probleem natuurlijk.

Ik heb zo gezegd ook zelf een verloop gemaakt, maar zorg altijd ervoor dat ik mijn auto terug zet in laadvermogen als ik met mijn verloop aan het laden ben.

[ Voor 46% gewijzigd door adjego op 23-06-2022 10:36 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 22:21
No13 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:41:

Heeft iemand hier zonder de loadbalancing licentie al eens gespeeld met de Alfen laadpalen? Volgens mij heb je dan niet de mogelijkheid om modbus te gebruiken...

Ik heb nu de ACE software eens gestart met wireshark op de achtergrond en alle commando's worden gewoon over poort 80 als HTTP POST/GET requests verstuurd... Het lijkt zo uit eerste experimenten prima mogelijk om zonder de loadbalancing licentie de laadsnelheid te besturen met bijvoorbeeld een eenvoudig python script [Afbeelding]
noot: de ERR melding is mijn eigen code om te zorgen dat ik mn hoofdzekering er niet uit laat klappen ;)

Ik ben van plan hier verder op door te pakken zodat ik vanuit domoticz/home assistant mijn laadsnelheid kan regelen (al dan niet op basis van PV etc) maar voor ik hier tijd in steek ben ik vooral benieuwd of dit wiel wellicht al door een ander is uitgevonden :D
Hier ook interesse in deze ontwikkeling. Bij mij hangt de Alfen met P1 aan de slimme meter, maar ik zou ook graag de Alfen in HomeAssistant hebben om o.a. verbruik te loggen. Het liefst natuurlijk zonder het loadbalancen via P1 te verliezen, dus dan zou dit perfect zijn. :)

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:26
No13 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:41:

Ik heb nu de ACE software eens gestart met wireshark op de achtergrond en alle commando's worden gewoon over poort 80 als HTTP POST/GET requests verstuurd... Het lijkt zo uit eerste experimenten prima mogelijk om zonder de loadbalancing licentie de laadsnelheid te besturen met bijvoorbeeld een eenvoudig python script [Afbeelding]

Tja, tis nu ook niet dramatisch he, die licentie voor Alfen, maar je bent hier volgens mij ook niet de juiste parameter aan het gebruiken.

Ik heb langer geleden wel eens de laadpaal binnenstebuiten gedraaid en op basis daarvan een aantal bevindingen gedeeld (resp. disclosure) met Alfen. Wireshark is leuk in dat geval ja.

Klopt het dat je de parameter continu wijzigt via een JSON waarmee je aangeeft hoeveel het station mag geven maximaal? (dus de "aansluit ampères" zogezegd?
Die parameter dient daar namelijk niet voor, je resultaat is wel dat je een maximum A instelt maar hij kan bv. niet wisselen tussen 1F en 3F laden. Ik weet niet zo uit mijn hoofd wat er nog mis kan gaan en welke beperkingen je "hack" met zich mee brengt maar er gaat er ongetwijfeld wel eentje zijn waar ik/jij/we nu niet aan denken.

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 23-06-2022 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik B
  • Laatst online: 30-09 20:22
Ik heb geprobeerd alles door te spitten in dit topic, maar ik heb het antwoord op de vraag waar ik mee stuntel (nog) niet kunnen vinden.. Denk wel dat dit het topic is waar ik hem moet stellen, hoop dat iemand mij wat duidelijkheid kan geven :) .

Als context, ik ben nog niet zo heel lang bezig met het uitzoeken en de auto is ook nog niet gekocht. Maar dat is ook gelijk een deel van het probleem. De auto die ik wil gaan aanschaffen (occassion) bestaat in zowel een 1-fase als een 3-fase model. Dus er zijn verschillende modellen op de markt beschikbaar en het oplaad dilemma hangt dus af van hoe kritisch ik ga zijn of ik echt alleen maar een 3-fase wil aanschaffen of dat een 1-fase ook 'ok' zou zijn..

Bij mij thuis heb ik reeds een 3-fase 3x25A aansluiting in de meterkast. Ik ga dat dus niet terugzetten naar een 1x35A oid. ook heb ik geen zin de jaarlijkse meerprijs te betalen voor 3x35A, dus er is 3x25A aanwezig en dat blijft ook zo.
voor een 3-Fase auto met passende thuislader is het makkelijk dan kun je tot 11kw laden simpel en opgelost.

Zou je met een 1-fase auto willen laden in deze situatie, wat is dan de max. laadsnelheid? is dat dan 3,7kw de max. die je op één van de 3 beschikbare fases kan pakken?
of doet zo'n wallbox de stroomdraaitjes dusdanig omzetten dat hij voor de auto als nog die 7,4kw kan leveren? of zijn hier specifieke modellen wallbox voor die dat wel kunnen? dit allemaal ondanks dat de wallbox zelf gevoed wordt door 3-fase natuurlijk.

Zou de max. laadsnelheid op 3.7kw uitkomen dan haak ik af op de 1-fase, dat vind ik gewoon net niet snel genoeg gaan met het risico dat hij af en toe niet helemaal vol zal komen op tijd. Gezien hoeveel ik rij etc etc.

bij voorbaad dank !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 22:18

de Peer

under peer review

Erik B schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:49:
Ik heb geprobeerd alles door te spitten in dit topic, maar ik heb het antwoord op de vraag waar ik mee stuntel (nog) niet kunnen vinden.. Denk wel dat dit het topic is waar ik hem moet stellen, hoop dat iemand mij wat duidelijkheid kan geven :) .

Als context, ik ben nog niet zo heel lang bezig met het uitzoeken en de auto is ook nog niet gekocht. Maar dat is ook gelijk een deel van het probleem. De auto die ik wil gaan aanschaffen (occassion) bestaat in zowel een 1-fase als een 3-fase model. Dus er zijn verschillende modellen op de markt beschikbaar en het oplaad dilemma hangt dus af van hoe kritisch ik ga zijn of ik echt alleen maar een 3-fase wil aanschaffen of dat een 1-fase ook 'ok' zou zijn..

Bij mij thuis heb ik reeds een 3-fase 3x25A aansluiting in de meterkast. Ik ga dat dus niet terugzetten naar een 1x35A oid. ook heb ik geen zin de jaarlijkse meerprijs te betalen voor 3x35A, dus er is 3x25A aanwezig en dat blijft ook zo.
voor een 3-Fase auto met passende thuislader is het makkelijk dan kun je tot 11kw laden simpel en opgelost.

Zou je met een 1-fase auto willen laden in deze situatie, wat is dan de max. laadsnelheid? is dat dan 3,7kw de max. die je op één van de 3 beschikbare fases kan pakken?
of doet zo'n wallbox de stroomdraaitjes dusdanig omzetten dat hij voor de auto als nog die 7,4kw kan leveren? of zijn hier specifieke modellen wallbox voor die dat wel kunnen? dit allemaal ondanks dat de wallbox zelf gevoed wordt door 3-fase natuurlijk.

Zou de max. laadsnelheid op 3.7kw uitkomen dan haak ik af op de 1-fase, dat vind ik gewoon net niet snel genoeg gaan met het risico dat hij af en toe niet helemaal vol zal komen op tijd. Gezien hoeveel ik rij etc etc.

bij voorbaad dank !
25A is dus de max maar die moet je volgens mij op 20A of lager afzekeren.
20*230 is 4,6 kW

Dit is ook hoe wij het hebben met Nissan leaf en bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
Zijn er hier EV gebruikers die bewust hun wagen niet in de garage of carport laden ivm mogelijk brandrisico? Als je de keuze hebt, natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Erik B schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:49:

bij voorbaad dank !
Max is mede afhankelijk van de vraag of je zonnepanelen hebt. Daarmee kun je eventueel de netstroom aanvullen tot 32A.
Op 25A kun je max 5,7kW doen met loadbalancing. Dat betekent dat je de meeste batterijen overnight wel vol hebt en de volgende dag ca. 400km kunt rijden.
Afhankelijk van jouw situatie is dat wellicht wel veel van het goede. Er zijn maar weinig mensen die dagelijks 400km of meer rijden.
Dus je kunt ook met veel minder toe.
Als je twijfelt zou ik het eerst rustig met granny proberen. Met (max) 3,7kW laad je ook in 12u een paar honderd km.
Meestal zal je niet van leeg naar vol laden, maar van bijvoorbeeld 30% naar 80%.
Met andere woorden, je hoeft thuis niet snel te laden als je voldoende tijd hebt. En je laadt meestal niet van leeg naar vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik B
  • Laatst online: 30-09 20:22
Helder, precies zoals ik het zelf ook voor me zag dus.. een wallbox kan niet meerdere fases terugbrengen/combineren voor een enkele fase. Ik ben dus gelimiteerd aan de max. van een enkele fase.

Er zijn overigens wel zonnepanelen aanwezig inderdaad! Niet zo heel veel die leveren op een goed moment zo'n 1-1,5kw denk ik. Zijn inmiddels al goed 10jaar oud ook :).

Ik rij met regelmaat 200-300km op een dag en daarmee wil ik rekening houden dat er nog wel een ritje of omweg naar vrienden in de avond bij moet kunnen. Ik kan niet altijd garanderen dat daar waar ik stil sta een lader aanwezig is, hoewel dat gelukkig in Nederlands steeds vaker wel het geval is. Maar toch..

ik kan ook best accepteren dat ik zeker op een dag met heel veel km's een keer aan de snellader moet onderweg voor 15-20min ofzo. Maar het gaat mij er om dat dat sporadisch is en niet standaard. Dus als ik standaard niet tot 100% kan laden en daardoor met regelmaat bij die snellader sta te wachten zou ik dat jammer vinden.

Maar ik denk dat ik hiermee wel verder kan in mijn afweging, thanks so far!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Erik B schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:33:
Helder, precies zoals ik het zelf ook voor me zag dus.. een wallbox kan niet meerdere fases terugbrengen/combineren voor een enkele fase. Ik ben dus gelimiteerd aan de max. van een enkele fase.

Er zijn overigens wel zonnepanelen aanwezig inderdaad! Niet zo heel veel die leveren op een goed moment zo'n 1-1,5kw denk ik. Zijn inmiddels al goed 10jaar oud ook :).

Ik rij met regelmaat 200-300km op een dag en daarmee wil ik rekening houden dat er nog wel een ritje of omweg naar vrienden in de avond bij moet kunnen. Ik kan niet altijd garanderen dat daar waar ik stil sta een lader aanwezig is, hoewel dat gelukkig in Nederlands steeds vaker wel het geval is. Maar toch..

ik kan ook best accepteren dat ik zeker op een dag met heel veel km's een keer aan de snellader moet onderweg voor 15-20min ofzo. Maar het gaat mij er om dat dat sporadisch is en niet standaard. Dus als ik standaard niet tot 100% kan laden en daardoor met regelmaat bij die snellader sta te wachten zou ik dat jammer vinden.

Maar ik denk dat ik hiermee wel verder kan in mijn afweging, thanks so far!
Als je kiest voor een laadpaal dan is een 3 fase 22kW wel aan te raden in jouw geval. Je bent met 3 fase dan klaar voor de toekomst en een 11kW 3 fase laadpaal kan maar 16A laden op 1 fase en jij hebt 25A nodig om de 5,7kW te halen.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-10 10:01
@Erik B Ik heb hier een Alfen 3 fase paal, maar een 1 fase auto, de paal is afgezekerd op 20A en ik laad de 64 kWh accu meestal makkelijk in een avond/nacht van 20% naar 80 of 90% met 4,6kW.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Plus, als je echt veel rijdt en het een zware & onzuinige auto is zou ik sowieso filteren op 3F. Je wilt ook wel eens onderweg laden en dan zijn het vaak toch 11kW palen. Een 3F lader is dan zoveel pratischer. 1F zou voor mij meteen al een no-go zijn bij een BEV als je nu de keuze hebt. Thuis is doorgaans 1F niet zo'n groot issue.

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 27-06-2022 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Inspired schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:07:
Plus, als je echt veel rijdt en het een zware & onzuinige auto is zou ik sowieso filteren op 3F. Je wilt ook wel eens onderweg laden en dan zijn het vaak toch 11kW palen. Een 3F lader is dan zoveel pratischer. 1F zou voor mij meteen al een no-go zijn bij een BEV als je nu de keuze hebt. Thuis is doorgaans 1F niet zo'n groot issue.
Als je veel rijdt is dat inderdaad een no-go.

Enkel traag en 1F laden is goed voor een auto waarvan je weet dat je nooit meer dan de actieradius nodig hebt. (woon-werk of boodschappenauto)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
Tommie12 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:56:
[...]

Als je veel rijdt is dat inderdaad een no-go.

Enkel traag en 1F laden is goed voor een auto waarvan je weet dat je nooit meer dan de actieradius nodig hebt. (woon-werk of boodschappenauto)
Ik ben zo vrij het daar niet mee eens te zijn: voor even snel laden ga ik met m'n 1 fase e-Soul naar een DC/snellader.
En op vakantie zet ik 'm aan de paal bij mijn 'logeeradres' (hotel/b&b/camping) dat kun je tevoren daarop selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Peter-036 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:24:
[...]

Ik ben zo vrij het daar niet mee eens te zijn: voor even snel laden ga ik met m'n 1 fase e-Soul naar een DC/snellader.
En op vakantie zet ik 'm aan de paal bij mijn 'logeeradres' (hotel/b&b/camping) dat kun je tevoren daarop selecteren.
En hoe snel gaat die DC snellader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Peter-036 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:24:
[...]

Juist dan vind ik 3,7kW AC laden niet voldoende. Als ik bijvoorbeeld een weekendje weg ga wil ik de auto in een nacht weer voldoende kunnen opladen voor de terugweg. Of als ik bij iemand op bezoek ga moet hij tijdens het bezoek weer opgeladen kunnen worden. Anders moet ik onderweg aan de snellader (wat nou ook weer niet zo'n groot probleem is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Tommie12 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:25:
[...]

En hoe snel gaat die DC snellader?
Van 20% tot 80% in ongeveer 30 minuten (max is ruim 70 kW).

[ Voor 7% gewijzigd door Peter-036 op 27-06-2022 11:42 . Reden: correctie ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Ik moet zeggen dat het mij heel erg meevalt momenteel. Wij hebben onze enyaq ongeveer en maand geleden opgehaald. Zelf heb ik een Zappi v2.1 gehaald, maar is nog niet geïnstalleerd, dus momenteel doen wij het met een granny lader van 3kW.

En ik moet zeggen dat we er ons momenteel nog prima mee redden. Afgelopen maand is het maar 1 keer voor gekomen dat ik even moest bijladen bij een snellader. Maar op alle andere dagen kunnen wij ons prima redden met de granny lader.

De Zappi V2.1 gaat ook nog zeker wel geïnstalleerd worden, al is het maar voor het gemak en minder verlies.

[ Voor 18% gewijzigd door Senaxx op 27-06-2022 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
@DonJuape Je komt tocn niet helemaal leeg aan op je'logeeradres', en daar verblijf ik dan meestal zo'n 12 uur of meer. 12x3,7=44kWh. dat is ruim 70% van de accucapaciteit.
Wanneer ik op 100% vertrek van huis kan ik 'szomers ruim 400 km rijden, voor een 'bezoekje' is dat (voor mij) meer dan voldoende. Als ik daarvoor zo'n 4 uur in de auto moet zitten, logeer ik wel ergens onderweg of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Peter-036 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:34:
[...]

Van 20% tot 80% in 20 tot 30 minuten.
Dan is er geen probleem hé.
Ik had het meer over auto's die niet kunnen geladen worden op DC, en als je dan enkel AC kan laden op 5kW, dan beperk je je actieradius enorm.
Misverstandje misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 01-10 21:28
Aankomende donderdag komen ze van de BAM de Alfen Single Pro laadpaal i.c.m. loadbalancing aansluiten.
De auto zelf (Kia Niro EV) laat nog even op zich wachten maar onder het mom van het kan er maar beter alvast hangen wordt die al geplaatst. Ik vroeg me af of jullie nog tips hebben waar ik rekening mee moet houden tijdens de installatie of even scherp op moet zijn? Ben zelf namelijk een behoorlijke leek op dit gebied.

Vind het best een beetje spannend :-)

Ik heb momenteel een HomeWizard P1 meter in mijn P1 aansluiting van de slimme meter zitten.
Ik heb begrepen dat er een extra kastje komt i.v.m. de loadbalancing en dat hier wel een vrije P1 poort op zit maar zonder voeding wat betekend dat ik mijn HomeWizard P1 meter wel weer kan aansluiten maar deze dan apart moet laten voeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:15
glas86 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:57:
Aankomende donderdag komen ze van de BAM de Alfen Single Pro laadpaal i.c.m. loadbalancing aansluiten.
De auto zelf (Kia Niro EV) laat nog even op zich wachten maar onder het mom van het kan er maar beter alvast hangen wordt die al geplaatst. Ik vroeg me af of jullie nog tips hebben waar ik rekening mee moet houden tijdens de installatie of even scherp op moet zijn? Ben zelf namelijk een behoorlijke leek op dit gebied.

Vind het best een beetje spannend :-)

Ik heb momenteel een HomeWizard P1 meter in mijn P1 aansluiting van de slimme meter zitten.
Ik heb begrepen dat er een extra kastje komt i.v.m. de loadbalancing en dat hier wel een vrije P1 poort op zit maar zonder voeding wat betekend dat ik mijn HomeWizard P1 meter wel weer kan aansluiten maar deze dan apart moet laten voeden?
Ik zou zorgen dat je een EV bij de hand hebt en dat 't laden inclusief load balancing getest wordt voordat de installateurs vertrekken. Als er verrekening met LM/werk gaat plaatsvinden ook testen of de laadsessie zichtbaar wordt. Bij mij ging dat niet (want auto niet thuis) en bleken zaken niet goed geconfigureerd te zijn wat nog dagen heen en weer bellen betekende.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:30:
[...]

Juist dan vind ik 3,7kW AC laden niet voldoende. Als ik bijvoorbeeld een weekendje weg ga wil ik de auto in een nacht weer voldoende kunnen opladen voor de terugweg. Of als ik bij iemand op bezoek ga moet hij tijdens het bezoek weer opgeladen kunnen worden. Anders moet ik onderweg aan de snellader (wat nou ook weer niet zo'n groot probleem is).
Inderdaad is het fijn als je tijdens een reis ergens een poosje stilstaat, kunt laden met 11kW ipv 3,7kW.
Toch is het meer gevoel dan dat het in praktijk ook een probleem is.
Binnen NL kan ik eigenlijk altijd wel toe met thuisladen, ook op dagen dat ik tussen de 400 en 500km rijdt.
Verdere bestemmingen heb ik toch DC laden nodig. En bij overnachting(en) is 10-12u granny of paal met 3,7kW, meestal ook wel genoeg om weer ver genoeg te komen.
Dus voor mijn gevoel is 1F een beperking, in de praktijk heb ik er nagenoeg nooit last van, en ik heb er inmiddels ca. 80.000 elektrische km op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:15
eltron schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:26:
[...]

Inderdaad is het fijn als je tijdens een reis ergens een poosje stilstaat, kunt laden met 11kW ipv 3,7kW.
Toch is het meer gevoel dan dat het in praktijk ook een probleem is.
Binnen NL kan ik eigenlijk altijd wel toe met thuisladen, ook op dagen dat ik tussen de 400 en 500km rijdt.
Verdere bestemmingen heb ik toch DC laden nodig. En bij overnachting(en) is 10-12u granny of paal met 3,7kW, meestal ook wel genoeg om weer ver genoeg te komen.
Dus voor mijn gevoel is 1F een beperking, in de praktijk heb ik er nagenoeg nooit last van, en ik heb er inmiddels ca. 80.000 elektrische km op zitten.
Eens, onderweg is 't natuurlijk wel prettig om ook met 11 kW te kunnen laden, alleen ik gebruik 't ook nauwelijks. Thuis natuurlijk wel en dat is erg prettig voor die (in ons geval) ene keer dat je 's avonds leeg thuiskomt en de volgende dag weer een eind weg moet. Wel gebruik ik - tijdens vakanties e.d. - de granny lader als je ergens toch lang bent.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
blb4 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:43:
[...]

Eens, onderweg is 't natuurlijk wel prettig om ook met 11 kW te kunnen laden, alleen ik gebruik 't ook nauwelijks. Thuis natuurlijk wel en dat is erg prettig voor die (in ons geval) ene keer dat je 's avonds leeg thuiskomt en de volgende dag weer een eind weg moet. Wel gebruik ik - tijdens vakanties e.d. - de granny lader als je ergens toch lang bent.
Ik mis het 11 kW laden totaal niet (maar kan thuis op 7.6 kW laden, dat scheelt!), als het dan een keer moet, dan ga ik wel naar een snellader. Net zo handig, en veel sneller dan 11 kW. ;)

Onze beide EV's hebben een enkelfase lader aan boord.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
hartm11 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:29:
[...]

En in de winter kakt je voltage tijdens de nacht in tot 200V, zoals hier. En dan worden de draadjes net weer wat warmer in huis.

Echt, wat die netbeheerders jaren met dat geld gedaan hebben: no idea maar vooruitziend investeren? Neuh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
IvoB2 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:56:
[...]
Gewoon protectie van het eigen inkomen zodat ze voor een handeling van een paar seconden (die trouwens ook op afstand kan) je een factuur kunnen sturen.
"Op afstand" : je hebt wel lokale netwerktoegang nodig, dus op afstand is maar even te bekijken of de klant dan een Teamviewer sessie oid wil opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
IvoB2 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:27:
Omvormers van de laatste generatie schakelen zich toch niet meer prompt uit maar regelen zichzelf gewoon terug?
ps. Hier in Vlaanderen (waar op dat vlak het probleem, buiten Limburg maar dat zijn halve Nederlanders, minder erg is dan in Nederland) is er zelfs een vergoeding in de maak om verlies aan zonnestroom te compenseren indien de uitval te wijten is aan een te zwak openbaar net.
Terugmodulerende omvormers ben ik nog steeds niet tegengekomen, te meer omdat C10/11/2012 gewoon voorschrijft zoals je zelf aangaf bij 253V 10 min gemiddeld moet ie stoppen en afkoppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
DonJuape schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:30:
[...]

Toch wel... in mijn voorbeeld.

3 nachten in Marburg geweest waar ik op een granny (8A polestar setting) kon laden.

1e nacht 17% aangekomen, bezoekjes, 's nachts laden, en de volgende dag genoeg voor omgeving bezoekjes + hogere SOC einde dag
2e nacht 's nachts laden, en de volgende dag genoeg voor omgeving bezoekjes + extra SOC
3e nacht 's nachts laden, en de volgende dag 100% SOC vertrokken richting huis.

Indien je redelijk weet wat je gaat doen /verbruiken, is het goed mogelijk.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neel
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:21
Goede middag,
Voor mijn toekomstige EV ben ik aan het uitkijken naar een laadstation.
Mijn elektricien stelt me 2 opties voor. Elk 22 kW voor de toekomst, je weet maar nooit. Weliswaar monofasige aansluiting. Overschakelen naar 3 fase kan later nog.
Optie 1 : easee
Optie 2 : alfen eve single pro-line

Het is de bedoeling dat het laden rechtstreeks met werkgever afgerekend wordt en ik dus de
vergoeding terugbetaald krijg (Travelcard).
Wie heeft er ervaring mee, wie kan me de verschillen uitleggen/ advies geven ?
Dank voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 18:02
https://www.autoweek.nl/a...t-verwisselbare-capsules/

Ok dit gaat over waterstofauto.....maar dit zou de perfecte oplossing voor zowat iedere toekomstige EV rijder.

Stel je eens voor:
Je EV heeft 10 uitwisselbare batterijen aan de achterkant. Kan je gewoon lekker IN huis opladen. Haal je ze alle 10 eruit hoef je ook niet meer bang te zijn dat iemand je auto steelt.
Als je minder KM's gaat rijden, hoef je ook niet alle 10 op te laden.
Heeft ook niet iedereen meer een oprit nodig. Zijn er ook af van die rare kabelgootjes (die natuurlijk niet uitzien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 18:02
Hansieo schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:23:
[...]

3 nachten in Marburg geweest waar ik op een granny (8A polestar setting) kon laden.

1e nacht 17% aangekomen, bezoekjes, 's nachts laden, en de volgende dag genoeg voor omgeving bezoekjes + hogere SOC einde dag
2e nacht 's nachts laden, en de volgende dag genoeg voor omgeving bezoekjes + extra SOC

Als je op doorreis was het niet genoeg geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
neel schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:59:
Goede middag,
Mijn elektricien stelt me 2 opties voor. Elk 22 kW voor de toekomst, je weet maar nooit. Weliswaar monofasige aansluiting. Overschakelen naar 3 fase kan later nog.

Het is de bedoeling dat het laden rechtstreeks met werkgever afgerekend wordt en ik dus de
Dank voor de input.
Monofase heb je geen 22kW.
Trouwens, waarom zou je 22 kW willen, met 11kW is elke EV toch vol op een nachtje.

En als er een vorm van capaciteitstarief komt, dan ga je vrij veel betalen voor die paar uurtjes tijdswinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
kx22 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:08:

Ok dit gaat over waterstofauto.....maar dit zou de perfecte oplossing voor zowat iedere toekomstige EV rijder.

Stel je eens voor:
Je EV heeft 10 uitwisselbare batterijen aan de achterkant. Kan je gewoon lekker IN huis opladen. Haal je ze alle 10 eruit hoef je ook niet meer bang te zijn dat iemand je auto steelt.
Heeft ook niet iedereen meer een oprit nodig. Zijn er ook af van die rare kabelgootjes (die natuurlijk niet uitzien).
Ga jij 10 paketten van pakweg 20kg elke dag uit je auto halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Goede middag,

Dank voor de input.
Welke toekomst is dat dan, dat je 3F 22 kW thuis echt nodig hebt?
En welke automaat zit er in die paal want dat is echt belangrijk waneer je hem 1F aansluit.
(Hier een 3F 32A Alfens SPL ,1F aangesloten wegens 1F omvormer in de EV waardoor je, indien gewenst, 7,2 kW continue kan laden. Dan krijg je op een nachtje de 64 kWh batterij wel vol.
De 32A zelfs via de Alfen software teruggebracht naar 17A om max. zonnestroom te kunnen laden.
Spijtig genoeg geen ervaring met de easee, dus geen vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
kx22 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:08:

Stel je eens voor:
Seat had ook al zoiets bedacht voor batterijen voor een citycar https://www.seat.com/company/news/cars/seat-minimo-mwc.html
Nio heeft een concept waarin de grote autobatterij in een paar minuten automatisch wordt vervangen. Zoals ook genoemd in artikel.

Maar vergis je niet, mijn batterij weegt 450kg. Dat betekent dat 10 deelbatterijen minimaal 45kg wegen + nog wat extra materiaal om het in losse batterijen te verpakken. Hoef je in elk geval niet meer naar de sportschool als je dat dagelijks je auto in en uit sjouwt. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
glas86 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:57:
Vreemd dat "exrra" kastje?
Hier gaat de UTP van de Alfen rechtstreeks in de P1 poort om te loadbalancen.
Er was bij installatie alleen een extra kastje nodig indien er geen digitale meter met P1 poort aanwezig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neel
Tommie12 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:43:
[...]

Monofase heb je geen 22kW.
Trouwens, waarom zou je 22 kW willen, met 11kW is elke EV toch vol op een nachtje.

En als er een vorm van capaciteitstarief komt, dan ga je vrij veel betalen voor die paar uurtjes tijdswinst.
De elektricien vertelde me dat ik dan idd maar 7,4 kW zal kunnen laden. Maar met het evt capaciteitstarief in het vooruitzicht is dat niet direct een probleem. Komt bij dat de wagen bijna altijd 's nachts geladen zal kunnen worden. Wat maakt het dan uit of hij op 7 of 10 uur geladen is ? Toch die 22 kW werd me aangeraden omdat ik dan nog alle kanten uit kan. Meerprijs zou maar iets van 100 euro zijn. Kan dan alsnog naar 3 fase overgaan en je weet maar nooit of er binnen 5 jaar wel 22 kW geladen moet kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Goede middag,

Dank voor de input.
22kW heeft weinig met toekomst te maken. Is vrij zinloos om thuis met 22kW te laden. Je moet dan een huisaansluiting nemen die al gauw (althans in NL) € 1.000 per jaar meer kost (3x35A ipv 3x25A).
Terwijl je auto thuis lang genoeg stil staat om met veel lagere laadsnelheden voldoende te laden. (dat hoop ik althans voor jou). De meeste mensen zijn toch wel minimaal 10u per dag thuis waarvan ca. 8 slapend worden doorgebracht.
Maar in het heden kan 22kW wel wat flexibiliteit geven als je daardoor bijvoorbeeld ook met 1F 32A zou kunnen laden en dat ook bij jouw auto past, of 3x16A, maar dan volstaat ook een 11kW paal.
De toekomst zou ik me niet druk om maken. Auto's worden waarschijnlijk nog wat zuiniger zodat je straks met bijvoorbeeld 10-12kWh/100km kunt afleggen, meer laadvermogen thuis is voor 99 van de 100 mensen onzinnig.
(of je moet voor 10u 's avonds 5 EV achter elkaar aan dezelfde aansluiting willen vullen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariusV
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-10 16:12
Ik krijg in oktober mijn Etron 55, dus ben me aan het oriënteren op laadstations. Aangezien wij in juli een 13000 Wattpiek indak pv systeem krijgen op het bijgebouw en ik vanuit huis werk, zou het prettig zijn als ik overdag zoveel mogelijk zonnestroom kan gebruiken om te laden. Nu komt er bij ons 3*35a binnen en laadt de Etron op 3 fasen 11kw.

Ik twijfel tussen een Easee en een Zappi. Zappi heeft meer mogelijkheden om enkel op Zonnestroom te laden, Easee sinds kort via Jedlix enigszins, met in de toekomst meer mogelijkheden (zo ik begrepen heb). Nu vind ik de Zappi niet erg fraai(subjectief) en is alles bij elkaar duurder. Kan iemand mij duidelijk uitleggen (naast Easee zelf) wat de mogelijkheden zijn met Easee om (al dan niet gedeeltelijk) te laden met zonnestroom, als dan niet handmatig of via Jedlix? Er zijn wat posts over, maar ik krijg niet helemaal helder of het behalve met Zappi met andere stations ook werkbaar te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neel
eltron schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:16:
[...]

22kW heeft weinig met toekomst te maken. Is vrij zinloos om thuis met 22kW te laden. Je moet dan een huisaansluiting nemen die al gauw (althans in NL) € 1.000 per jaar meer kost (3x35A ipv 3x25A).
Terwijl je auto thuis lang genoeg stil staat om met veel lagere laadsnelheden voldoende te laden. (dat hoop ik althans voor jou). De meeste mensen zijn toch wel minimaal 10u per dag thuis waarvan ca. 8 slapend worden doorgebracht.
Maar in het heden kan 22kW wel wat flexibiliteit geven als je daardoor bijvoorbeeld ook met 1F 32A zou kunnen laden en dat ook bij jouw auto past, of 3x16A, maar dan volstaat ook een 11kW paal.
De toekomst zou ik me niet druk om maken. Auto's worden waarschijnlijk nog wat zuiniger zodat je straks met bijvoorbeeld 10-12kWh/100km kunt afleggen, meer laadvermogen thuis is voor 99 van de 100 mensen onzinnig.
(of je moet voor 10u 's avonds 5 EV achter elkaar aan dezelfde aansluiting willen vullen).
oh, helaas ken ik niets van elektriciteit, dus moet maar afgaan op wat me verteld wordt. Als ik google heeft die easee alleen maar 22kW, zou dat kunnen ?
Misschien vandaar ook dat mijn elektricien 2 opties geeft met 22 kW, en voor die alfen zou het maar 100 euro extra kosten, dus
- easee of
- alfen eve single pro-line

Ik zou dus moeten kiezen tussen één van deze opties, maar omdat ik er niets van ken heb ik het gepost. Voor mij is het belangrijk dat ik de afrekening rechtstreeks naar de werkgever kan laten verlopen. Alfen kan dit (heeft Travelcard bevestigd), ik weet alleen niet wat er evt allemaal meer of minder mogelijk is met die easee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Alfen SPL heeft inderdaad een MID kWh teller ingebouwd (met display maar dat is eerder een nutteloos gadget) waar je de back office bedraad of via 4G kan aansluiten. Loadbalance hardware is standaard ingebouwd en via een UTP naar de P1-poort van de digitale meter. Wel betalend om de software te unlocken (maar had begrepen dat dit bij jou al inbegrepen was).
Via de Alfen ACE installer kan je zelf (mits aansluiten op een pc of draadloos via wifi) 1F, 3F, vermogen, kaarten aanpassen of plug and play instellen.
Via modbus en HA (mits de nodige scripts dus je moet er in thuis zijn maar je vind er op dit forum wel het een en ander over) kan je de Alfen ook de beschikbare zonnestroom laten volgen (is standaard niet voorzien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbas
  • Laatst online: 29-08-2022
Ik weet niet goed of mijn vraag binnen dit topic past, of een eigen topic verdient. Maar ik heb een ABB Terra AC lader, om precies te zijn de ABB Terra AC TAC-W22-G5-RD-MC-0. Dus met ingebouwde KwH meter. In de brochure stond dat deze kon worden aangesloten op slimme meter via RS485/P1, maar helaas blijkt ontwikkeling van aansluiting op de P1 poort te zijn gestopt.

Aangezien ik geen ruimte heb in mijn groepenkast voor het plaatsen van een losse KwH meter die via modbus de waardes door kan sturen ben ik op zoek naar een andere oplossing. Weet iemand of het mogelijk is om met een converter de data van de P1 poort om te zetten zodat de ABB deze kan gebruiken voor de load balancing? En zo ja, welke converter kan ik daarvoor gebruiken? Uiteraard wil ik hier graag een raspberry pi voor opofferen, maar een kant en klaar oplossing zou zeer gewenst zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
kx22 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:40:
[...]

Als je op doorreis was het niet genoeg geweest.
Klopt.
Op doorreis zou ik ook een ander "slaap"adres gekozen hebben met bv een 11kW lader mogelijkheid.
Maar dat is dus een geheel andere situatie.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je laadt met 11 kW nu al ongeveer 50-60 km/uur bij, dat is dus inderdaad voor 99 van de 100 mensen meer dan genoeg. Je zou zelfs twee EV's kunnen opladen met die snelheid, bij normaal gebruik.
Meer vermogen verhoogt de flexibiliteit wel, het biedt de mogelijkheid om nog voor het slapen gaan de tweede EV aan de paal te hangen en kan in sommige situaties net het verschil betekenen tussen onderweg een keer extra aan de snellader of niet. Maar eerlijk is eerlijk: het zijn wel vergezochte voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:11
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Heeft iemand ervaring met Laadwinkel.nl?
Zie dat ze een aanbieding hebben van 100€ korting tegenover de Myenergy prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
Tommie12 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:45:
[...]

Ga jij 10 paketten van pakweg 20kg elke dag uit je auto halen?
Het is nog erger dan dat. Na pakweg 300km zijn die pakketten leeg en moeten ze ingeruild worden voor volle, je kan dat zelf niet laden. Leg dus maar een stapeltje klaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hansieo schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:23:
[...]

Alles kan maar dit is mij echt veel te veel gedoe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
DonJuape schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:01:
[...]

Alles kan maar dit is mij echt veel te veel gedoe.
Als je het zo opschrijft lijkt het gedoe, maar wat daar eigen staat is: elke nacht geladen, terugreis begonnen met volle batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:43:
[...]

Als je het zo opschrijft lijkt het gedoe, maar wat daar eigen staat is: elke nacht geladen, terugreis begonnen met volle batterij.
Juist. Bij mij zou het zijn; 1 nacht geladen eind verderop, rest van de vakantie auto bij de bungalow geparkeerd. Wezenlijk verschil in gedoe.

[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 29-06-2022 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

Een 22kW laadpaal kan een 22kW EV ook op 17kW laden met 3x25A en een 11kW laadpaal kan dat niet. Dus ook zonder 1000 euro per jaar verzwaring van je aansluiting kun je sneller laden. Of er veel 22kW EV gaan komen is inderdaad de vraag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:50
DonJuape schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:53:
[...]

Een 22kW laadpaal kan een 22kW EV ook op 17kW laden met 3x25A en een 11kW laadpaal kan dat niet. Dus ook zonder 1000 euro per jaar verzwaring van je aansluiting kun je sneller laden. Of er veel 22kW EV gaan komen is inderdaad de vraag.
Langzaam laden gaat de toekomst worden.
Laden op je overcapaciteit van je zonnepanelen, omdat salderen wegvalt.

Of toch maar op 3,7kW, omdat je over je piek vermogen gaat betalen, wat bedrijven ook al doen.

Ik laad mijn 11kW Tesla al 2,5 jaar op 3,7kW en dat is 99% van de tijd meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DonJuape schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:47:
[...]

Juist. Bij mij zou het zijn; 1 nacht geladen eind verderop, rest van de vakantie auto bij de bungalow geparkeerd. Wezenlijk verschil in gedoe.
Maar hij heeft toch ook geladen bij zijn overnachtingsadres?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:47:
[...]

Ik begrijp niet goed wat het wezenlijk verschil in gedoe voor jou is. Voor mij zou het gedoe zijn om eind verderop te laden. Wat is de moeite om de granny er in te prikken als je auto toch bij de bungalow staat?
Ik doe het zelf meestal zo dat ik de granny aan het begin van de vakantie "installeer" en gewoon laat hangen. De stekker in de auto prikken is niet meer moeite dan thuis de stekker van de Zappi er in doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 19:52
Ik ben/was(?) geïnteresseerd in de Powerdale Home vanwege (o.a.) standaard Inclusief Dynamic Load Balancing is en zijn sterke prijs.

Een verkoper van de Powerdale berichtte mij, dat hij deze uit zijn assortiment heeft gehaald ivm het grote aantal storingen in de app.
Heeft de app inderdaad veel storingen? En zo ja, worden deze (snel) opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 06:11:
[...]

Maar hij heeft toch ook geladen bij zijn overnachtingsadres?
Meer dan één nacht ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:57:
[...]

Ik begrijp niet goed wat het wezenlijk verschil in gedoe voor jou is. Voor mij zou het gedoe zijn om eind verderop te laden. Wat is de moeite om de granny er in te prikken als je auto toch bij de bungalow staat?
Ik doe het zelf meestal zo dat ik de granny aan het begin van de vakantie "installeer" en gewoon laat hangen. De stekker in de auto prikken is niet meer moeite dan thuis de stekker van de Zappi er in doen.
Ik kan niet laden bij de bungalow met de granny. Denk dat dat vaak zo is. Vaak kun je ook niet direct naast de bungalow parkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DonJuape schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:51:
[...]

Ik kan niet laden bij de bungalow met de granny. Denk dat dat vaak zo is. Vaak kun je ook niet direct naast de bungalow parkeren.
Ik heb geen idee hoe vaak dat wel/niet kan, maar als het kan is het natuurlijk wel supermakkelijk. Als het niet kan, kun je altijd nog jouw scenario gebruiken.
Pagina: 1 ... 21 ... 192 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen