Trippelke schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:08:
[...]
Ik probeer je te volgen hier in.
Het klopt idd dat dit vergoed word door de werkgever.
Maar waar het mij vooral om draait is dat ik stroom ga gebruiken die ik niet nodig heb. Je gaat op het moment van laden een piek trekken in afname. (Waar we binnenkort op belast worden) Als de meter gewoon zijn laadcurve aanpast aan de stroom die terug gestuurd word dan zal hij langer moeten laden maar dan kost het wel niets aan stroom want de zon stuurt elke dag bijna 20kwh terug het net op.
Snap je?
Ik probeer gewoon een manier te vinden op punt 1 aan de piek belastingen te ontsnappen en punt 2 om mijne elektrische voetafdruk toch een beetje te verantwoorden aangezien ik pas geïnvesteerd heb in een volledige installatie.
Heb je het dan over Vlaanderen (ik was er niet van op de hoogte dat er in NL een afnamepiekbelasting zat aan te komen.
Hoe de situatie in NL in elkaar zit weet ik niet.
In Vlaanderen betaal je, indien het capaciteitstarief wordt doorgevoerd en volgens de huidig bekende regelgeving, sowieso een forfaitaire minimumpiek van 2.5 kW (of je die nu effectief afneemt of niet doet er niet toe).
Bovenop het geleverde vermogen van de zonnepanelen (want het vermogen van PV richting laadpaal gaat niet via het net) heb je dus nog altijd een marge van 2.5 kW om geen bijkompend capaciteitstarief te moeten betalen.
Bovendien zakt, als compensatie, de netbelasting dat deel uitmaakt van het kWh verbruik in prijs.
Het werkelijke omslagpunt (tov de huidige situatie) zit dan rond een vermogen van 3.99 kW. Bij eenzelfde verbruik zal je onder een capaciteit van 3.99 kW (bovenop het vermogen geleverd door de panelen) niet meer betalen dan nu. Dat lijkt me een ruime marge.
Als voorloper op het capaciteitstarief en als test heb ik bovendien mijn 1F ingestelde laadpaal nu al ingesteld op een max. vermogen van 17A (bij een PV omvormer van 5 kVA). Daaruit blijkt dat ik meestal niet boven een afgenomen netvermogen van 2.5 kW ga en al helemaal niet boven de 4 kW.
In eerste instantie was mijn reactie ook gericht op het gebruik van de laadpas (Shell) verstrekt door de werkgever ism een thuislaadpaal. Dat heeft daar helemaal geen invloed op.
Bovendien dacht ik onthouden te hebben dat je ook een thuisaccu hebt. Vandaar dat ik dat element erbij sleur. Die thuisaccu gaat bij voldoende capaciteit (en dat gaat in deze periode al zeker geen probleem geven en in de winter is er meestal toch onvoldoende overproductie om een laadpaal - al dan niet gestuurd - op lokale zonne-energie te laten draaien) ook nog eens netafnames voorkomen wanneer er een schommeling is (bv. door voorbijtrekkende wolken) tussen productie en laden.
[
Voor 13% gewijzigd door
IvoB2 op 22-06-2022 14:07
]