Sony A7 iv en wat recycled glas
Dit ligt er vooral aan welke regeling met laden thuis bij de volgende LM / werkgever geldt. Als zij een standaard oplossing hebben met een bepaalde paal + backend heb je weinig aan eigen laadpaal. Dan zou je met een eigen paal al naar de constructie moeten dat je zelf het backend abonnement betaald en dan als het ware publiek laad op je eigen paal met je zakelijke laadpas.GigaPixels schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:19:
Wegens van werkgever te veranderen, heb ik de optie de laadpaal (EVBOX Elvi) privé over te nemen.
Ik vermoed dat ik bij mijn volgende leasing (andere wagen, andere leasing maatschappij en andere pasjes uitgever) alsnog diezelfde laadpaal kan gebruiken?
Met als voordeel een ‘duurdere’ auto kan nemen omdat de laadpaal niet deel uitmaakt van de TCO?
Iemand al ervaring mee?
Ik zag deze maar ik ben benieuwd of er alternatieven zijn. Dank alvast.
Ik weet niet precies hoe je aan de 120km komt, maar ook als dat zo is:Tommie12 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:13:
Maar dan heb je sowieso amper 120km er bij op een nacht laden…
Kan je toch beter eens een laadpaal in een stadje opzoeken en dan aan 11kW een paar uur bijtanken.
1. ik rijd zelden meer dan 120km/dag als ik eenmaal bij het vakantiehuisje of hotel ben aangekomen.
2. dat stadje is dan vaak niet zo erg in de buurt, vaak al gauw een half uur rijden of meer.
3. met 1F 16A kan ik aan die 11kW lader in een paar uur ook weinig bijvullen (3,7kWh/u).
En auto staat bij huisje toch vaak 12u of meer per dag stil. Bij mij bijvoorbeeld afgelopen kerst in Portes Du Soleil, auto de hele dag en nacht stilstaand bij huisje en wij hele dag op de piste.
Dus laadsnelheid van de granny vaak nauwelijks relevant; auto staat toch overwegend stil , maar ik wil wel vol weer weg na een week of zo.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Wij doen veel uitstapjes op vakantie. Meestal zijn we ‘op stap’ tussen 10 en pakweg 16h. Daarna een zwemmetje, wat chillen en nog iets eten.eltron schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:44:
[...]
Ik weet niet precies hoe je aan de 120km komt, maar ook als dat zo is:
1. ik rijd zelden meer dan 120km/dag als ik eenmaal bij het vakantiehuisje of hotel ben aangekomen.
2. dat stadje is dan vaak niet zo erg in de buurt, vaak al gauw een half uur rijden of meer.
3. met 1F 16A kan ik aan die 11kW lader in een paar uur ook weinig bijvullen (3,7kWh/u).
En auto staat bij huisje toch vaak 12u of meer per dag stil. Bij mij bijvoorbeeld afgelopen kerst in Portes Du Soleil, auto de hele dag en nacht stilstaand bij huisje en wij hele dag op de piste.
Dus laadsnelheid van de granny vaak nauwelijks relevant; auto staat toch overwegend stil , maar ik wil wel vol weer weg na een week of zo.
Hele dagen rond een zwembad zitten is niks voor mij.
Bij een skivakantie is dat anders natuurlijk.
Het is maar wat je zelf wil en doet.
Je hebt helemaal gelijk.eltron schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:18:
[...]
Tja, mijn ervaring na 3 jaar granny gebruik op vele plaatsen is, dat het niet veel uit maakt of je granny meer of minder lang is.
Of het stopcontact zit (buiten) dicht bij parkeerplek, dan kan je met de korte versie meestal wel toe. Of het zit verder weg en is die 4m extra ook niet genoeg en heb je toch een verlengsnoer van 10-15m nodig.
Ik neem in geval van twijfel zelfs twee verlengsnoeren mee, 15m en 10m, zodat ik drie opties heb (10, 15, of 25m). Je wilt het niet van dit soort dingen laten afhangen en wel maximaal laden. voor de verlengsnoeren ben ik uitgegaan van 4mm2 maar dat is eigenlijk overdreven. 2,5mm2 is prima voor dergelijke afstand om op max 16A te kunnen laden. Kwaliteit van de infrastructuur van het huisje en stopcontact is bepalend, het kan zijn dat je moet afschalen naar 12, 10 of 8A.
Die verlengsnoeren heb ik zélf gemaakt. DEGELIJKE kabel EN stekkers. de tussenverbindingen met C-form.
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Reden waarom ik het vraag is omdat we in België niet meer kunnen salderen. Vandaar dat ik de wagen maximaal wil kunnen laden bij een overtollige productie van van pv installatie.
De SMA charger kan automatisch switchen tussen de verschillende fasen. Echter zijn er hier op het forum weinig ervaringen te vinden.
twitter: @NiVanc
Je stelt de Zappi zo in dat hij op zonneoverschot altijd op 1 fase laadt. Voor de verschillende "boost" opties (bijvoorbeeld scheduled tijdens daluren, of x kWh geladen voor tijdstip y) schakelt hij dan automatisch over naar Fast 3-fasen. En weer terug naar 1 fase laden op overschot als de boost voorwaarden voorbij zijn.NiVanc schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:18:
Ik had nog even een vraagje over de Zappi waar ik niet meteen een antwoord op vind. De Zappi kan wisselen tussen laden op 1-fase en 3-fase. Maar is dit nu een instelling die moet gewijzigd worden of kan hij automatisch switchen tussen de twee standen?
Reden waarom ik het vraag is omdat we in België niet meer kunnen salderen. Vandaar dat ik de wagen maximaal wil kunnen laden bij een overtollige productie van van pv installatie.
De SMA charger kan automatisch switchen tussen de verschillende fasen. Echter zijn er hier op het forum weinig ervaringen te vinden.
Dit systeem is alleen niet handig als je regelmatig en langdurig meer dan 7,4kW overschot hebt. Dan zou je trouwens de Zappi overschot modus in de zomer op 3 fase en in de winter op 1 fase kunnen zetten.
[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 18-06-2022 10:39 ]
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Heel duidelijk. Voordeel van de SMA is dat deze wel automatisch kan switchen.DonJuape schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:35:
[...]
Je stelt de Zappi zo in dat hij op zonneoverschot altijd op 1 fase laadt. Voor de verschillende "boost" opties (bijvoorbeeld scheduled tijdens daluren, of x kWh geladen voor tijdstip y) schakelt hij dan automatisch over naar Fast 3-fasen. En weer terug naar 1 fase laden op overschot als de boost voorwaarden voorbij zijn.
Dit systeem is alleen niet handig als je regelmatig en langdurig meer dan 7,4kW overschot hebt. Dan zou je trouwens de Zappi overschot modus in de zomer op 3 fase en in de winter op 1 fase kunnen zetten.
Maar zoals de Zappi het doet waarbij je vooraf moet kiezen tussen 1 en 3-fase maakt het de functie voor mij vrijwel nutteloos. Ik heb namelijk 11.700 Wp aan PV liggen, dus regelmatig meer overschot maar tegelijk op bewolkte dagen in de zomer ook vaak genoeg geen 3 x 6A overschot.
Voor zover ik weet hoef je niet STEEDS te wisselen en is het gewoon een (automatische)voorkeur instelling.ik222 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:15:
Een Alfen kan dat ook, alleen moet je daar het algoritme zelf bouwen en de paal aansturen via Modbus.
Maar zoals de Zappi het doet waarbij je vooraf moet kiezen tussen 1 en 3-fase maakt het de functie voor mij vrijwel nutteloos. Ik heb namelijk 11.700 Wp aan PV liggen, dus regelmatig meer overschot maar tegelijk op bewolkte dagen in de zomer ook vaak genoeg geen 3 x 6A overschot.
Voorop de Zappi kan je snel (indien gewenst) over-riden. ECO ECO+ en MAX. Simpel knopje
Je stelt overschot in op 1F (dat is het beste!) want dat overschot bouwt langzaam op én zakt weer in.
De tijd dat dit niet genoeg is lijkt mij erg klein.
Pak je grafiek er maar eens mij, en zet dit om in 1F laadstroom. (afhankelijk van je aantal panelen)
Reken dan uit hoeveel KM's dat zijn.... PER KEER
Alleen mensen die SUPER veel panelen hebben en SUPER veel rijden, tja, dat zet je 'm toch gewoon vast op 3F?
m2C
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Of je wisselt twee keer per jaar. Ook geen moeite.Hansieo schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:36:
[...]
Voor zover ik weet hoef je niet STEEDS te wisselen en is het gewoon een (automatische)voorkeur instelling.
Voorop de Zappi kan je snel (indien gewenst) over-riden. ECO ECO+ en MAX. Simpel knopje
Je stelt overschot in op 1F (dat is het beste!) want dat overschot bouwt langzaam op én zakt weer in.
De tijd dat dit niet genoeg is lijkt mij erg klein.
Pak je grafiek er maar eens mij, en zet dit om in 1F laadstroom. (afhankelijk van je aantal panelen)
Reken dan uit hoeveel KM's dat zijn.... PER KEER
Alleen mensen die SUPER veel panelen hebben en SUPER veel rijden, tja, dat zet je 'm toch gewoon vast op 3F?
m2C
En ik denk ook dat zelfs met 11,7 kWp het aantal keren dat je langdurig boven de 7,4kW opwekt beperkt is. Ik heb zelf 7,4kWp en ik denk dat het aftoppen bij 5kW me 5 tot 10 kWh per jaar kost. Zeer beperkt dus.
11,7/7,4 en 7,4/5 is ongeveer gelijk dus ik kan met niet voorstellen dat dat bij @ik222 heel anders is.
[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 18-06-2022 11:52 ]
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Maar los daarvan kan ik op 1-fase slechts 16A laden, auto kan op 1-fase wel tot 32A laden maar er is een 3 x 16A laadkabel bijgeleverd. En ja ik heb een laadpunt met socket, vaste kabel vinden we rommelig en zou hier in de weg hangen als hij opgerold is. Natuurlijk is dat weer op te lossen met een andere laadkabel maar toch.
Voor een product dat vaak aangeprezen wordt dat het ideaal is om op PV overschot te laden vind ik het best een tekortkoming dat hij niet automatisch tussen 1 en 3-fase kan schakelen afhankelijk van het overschot.
Ik denk dat jouw situatie redelijk uitzonderlijk is. En je mist dan op mooie dagen (als je dan toevallig ook kunt/wilt laden) een paar uur 1,6kW (9kW - 7,4kW) wat je niet kunt laden maar wel teruglevert. Nog steeds beperkt. Dus m.i. is de Zappi "aanprijzing" terecht. En SMA moet beter zijn best doen.ik222 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:09:
Ik wek deze dagen regelmatig 9000W of meer op terwijl er slecht 500W ander verbruik is hoor (panelen liggen pal zuid in een ideale hoek).
Maar los daarvan kan ik op 1-fase slechts 16A laden, auto kan op 1-fase wel tot 32A laden maar er is een 3 x 16A laadkabel bijgeleverd. En ja ik heb een laadpunt met socket, vaste kabel vinden we rommelig en zou hier in de weg hangen als hij opgerold is. Natuurlijk is dat weer op te lossen met een andere laadkabel maar toch.
Voor een product dat vaak aangeprezen wordt dat het ideaal is om op PV overschot te laden vind ik het best een tekortkoming dat hij niet automatisch tussen 1 en 3-fase kan schakelen afhankelijk van het overschot.
Als je op 1 fase maar 16A kunt laden dan wordt het natuurlijk een heel ander verhaal.
Zoals ik aangaf doet de Zappi dat dus (volgens mij) WEL.ik222 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:09:
Ik wek deze dagen regelmatig 9000W of meer op terwijl er slecht 500W ander verbruik is hoor (panelen liggen pal zuid in een ideale hoek).
Overschot=overschot
Overschot laag? dan 1.4kW (het protocol minium) en 1F (relais af)
gaat je overschot omhoog? dan schakelt hij LHBTIQA+ volgens mij zélf over naar 3F omdat daarvoor een apart relais aanwezig is. (Zappi doet een soort van interne load-balancing tussen de Fasen)
Maar bel Zappi even of mijn informatie idd juist is, ik ben ook maar een mens

Wat bedoel je hier met “SMA moet beter zijn best doen”? Het automatisch switchen van fasen werkt gewoon bij SMA en lijkt me dus een mooi product.DonJuape schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:15:
[...]
Ik denk dat jouw situatie redelijk uitzonderlijk is. En je mist dan op mooie dagen (als je dan toevallig ook kunt/wilt laden) een paar uur 1,6kW (9kW - 7,4kW) wat je niet kunt laden maar wel teruglevert. Nog steeds beperkt. Dus m.i. is de Zappi "aanprijzing" terecht. En SMA moet beter zijn best doen.
Als je op 1 fase maar 16A kunt laden dan wordt het natuurlijk een heel ander verhaal.
Ik zal eens contact opnemen met Myenergi voor meer duidelijkheid te krijgen over het switchen.
Update:
Heb al meteen een antwoord ontvangen:
Beste,
Momenteel is het zo dat je moet kiezen voor de “zomer/winterstand” – dus laden op de ECO/ECO+ kun je instellen in de zappi op 1-fase of op 3-fase.
Er wordt gewerkt aan een software update waarbij het schakelen tussen 1-fase en 3-fase zonnestroom laden automatisch wordt gekozen afhankelijk van de beschikbare overschotten.
[ Voor 21% gewijzigd door NiVanc op 18-06-2022 15:36 ]
Mij lijkt de SMA ook een leuk product. Ik bedoelde dat ze beter hun best moeten doen met marketing. Jij bent de eerste die ik hoor over dat auto fase switchen van SMA.NiVanc schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:00:
[...]
Wat bedoel je hier met “SMA moet beter zijn best doen”? Het automatisch switchen van fasen werkt gewoon bij SMA en lijkt me dus een mooi product.
Ik zal eens contact opnemen met Myenergi voor meer duidelijkheid te krijgen over het switchen.
Update:
Heb al meteen een antwoord ontvangen:
[...]
Mooi dat Zappi er ook aan werkt (en dat je het gevraagd hebt).
Je informatie is niet juist maar er wordt wel aan gewerkt zoals door @NiVanc nagevraagd.Hansieo schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:52:
[...]
Zoals ik aangaf doet de Zappi dat dus (volgens mij) WEL.
Overschot=overschot
Overschot laag? dan 1.4kW (het protocol minium) en 1F (relais af)
gaat je overschot omhoog? dan schakelt hij LHBTIQA+ volgens mij zélf over naar 3F omdat daarvoor een apart relais aanwezig is. (Zappi doet een soort van interne load-balancing tussen de Fasen)
Maar bel Zappi even of mijn informatie idd juist is, ik ben ook maar een mens
In de modus 1 fase laden op overschot zal hij alleen overschakelen naar 3 fase (en dan ook direct naar de 11kW max.) als aan de boost voorwaarden wordt voldaan.
Sterker nog....hoewel de meegeleverde laadkabel bij de auto echt traag is, kan je voor €200 een mobiele lader kopen 16A (kun je ook lager zetten) en dan laad je via stopcontact 3,4 kwh (wel aparte groep of geen wasmachine droger aanzetten).eltron schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:44:
[...]
Ik weet niet precies hoe je aan de 120km komt, maar ook als dat zo is:
3,4 kwh is 34 kwh in 10 uur en 40 kwh in 12 uur.
Straffe kabel.Ferry34 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:36:
[...]
De kabel van mijn laadpaal doet aan dat laadvermogen daar gemiddeld 15 tot 20% langer over (of laadt in dezelfde tijdspanne 15 tot 20% minder kWh).
(Het gaat er mij wel om hoeveel kWh er in de accu van de EV gaat en niet hoeveel er uit het stopcontact komt want daar heb ik weinig aan).
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 19-06-2022 14:13 ]
Uit het stopcontact komt bij ons 3,7kW bij 16A(x 230V)IvoB2 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:11:
[...]
Straffe kabel.
De kabel van mijn laadpaal doet aan dat laadvermogen daar gemiddeld 15 tot 20% langer over (of laadt in dezelfde tijdspanne 15 tot 20% minder kWh).
(Het gaat er mij wel om hoeveel kWh er in de accu van de EV gaat en niet hoeveel er uit het stopcontact komt want daar heb ik weinig aan).
ik heb er één van ruim € 500 (ex btw), met 3x32A. CEE met adapter om ook op 1F 16A te kunnen laden.Ferry34 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:36:
[...]
Sterker nog....hoewel de meegeleverde laadkabel bij de auto echt traag is, kan je voor €200 een mobiele lader kopen 16A (kun je ook lager zetten) en dan laad je via stopcontact 3,4 kwh (wel aparte groep of geen wasmachine droger aanzetten).
3x32A is natuurlijk wat overdreven, meeste auto's kunnen dat niet aan en meeste huizen ook niet (maar veel bedrijven wel), maar vind het toch wel leuk voor een granny en ik houd van flexilbiliteit. toch leuk als je met een wat vlottere auto bij een relatiegesprek van ca. 1u weer ca. 22kWh kunt bijvullen.
En zou voor velen ook een goed alternatief voor een 3F laadpaal kunnen zijn; veel goedkoper en je hebt alleen een 3F CEE aansluiting buiten nodig. Loadbalancing meestal ook niet zo relevant als je pas gaat laden als je gaat slapen, en met 3x16A, of meer, is de batterij gegarandeerd na ca. een uur of 6 weer vol, zelfs als tie helemaal leeg is.
[ Voor 16% gewijzigd door eltron op 19-06-2022 20:49 ]
Uit mijn 32A laadpaal komt (indien ingesteld op 17A) 3,9 kW maar "spijtig genoeg" gaat per uur er maar 3,2 kWh in de batterij. Op 10 uur tijd gaat er (hier) bij onnderbroken laden op dat vermogen dus geen 39 kWh in de accu maar slechts 32 kWh.eltron schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:22:
[...]
Uit het stopcontact komt bij ons 3,7kW bij 16A(x 230V)
Vandaar dat ik het een straffe laadkabel vindt die met een vermogen van 16A (3.68 kW) in 10 uur 34 kWh in de batterij krijgt. Daar wil ik onmiddellijk voor tekenen want dat zou bij een relatief laag laadvermogen slechts een omzettingsverlies van 7% betekenen. Dat haal ik nooit. Gemeten over een jaar bedraagt mijn omzettingsverlies 15%. Bij lagere vermogens (tussen de 2.2 en 3.9 kW) zit dat laadverlies eerder tegen de 20% dan de 15%).
Dus ik vind dat een zeer goede prestatie van die specifieke laadkabel.
[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 19-06-2022 15:45 ]
Dat hangt niet van de kabel af, wel van je laadsturing in de auto en de laadverliezen.IvoB2 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:39:
[...]
Uit mijn 32A laadpaal komt (indien ingesteld op 17A) 3,9 kW maar "spijtig genoeg" gaat per uur er maar 3,2 kWh in de batterij. Op 10 uur tijd gaat er (hier) bij onnderbroken laden op dat vermogen dus geen 39 kWh in de accu maar slechts 32 kWh.
Vandaar dat ik het een straffe laadkabel vindt die met een vermogen van 16A (3.6 kW) in 10 uur 34 kWh in de batterij krijgt. Daar wil ik onmiddellijk voor tekenen.
Ok. Dan heb ik een EV ( Kona EV en e-Niro in combinatie met een Alfen SPL) met een slechte laadsturing bij relatief lage vermogens.Tommie12 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:45:
[...]
Dat hangt niet van de kabel af, wel van je laadsturing in de auto en de laadverliezen.
Benieuwd welke EV die goede cijfers haalt bij een laadvermogen van 16A. Dan kan ik de volgende keer daar rekening mee houden om mijn keuze voor een opvolger te bepalen.
[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 19-06-2022 15:48 ]
En die laadverliezen is veel over te doen en verschillen sterk per auto en per situatie (temperatuur en SOC etc.)Tommie12 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:45:
[...]
Dat hangt niet van de kabel af, wel van je laadsturing in de auto en de laadverliezen.
Mijn beeld is dat het wel mee valt als je batterij warm is, het buiten rond de 20 graden is en je laadt van ca. 10 tot ca. 70% SOC.
Ik heb er geen gedetailleerde studie van gemaakt maar de toename van de SOC ligt in lijn met mijn verwachting als ik 8 a 10u aan de granny heb gehangen, met ca. 3,7kW.
nb. ik heb er wel een gedetailleerde studie over gemaakt en de verliescijfers die ik weergeef zijn voor een Kona EV de gemiddelden gemeten over een jaar en voor de e-Niro (1F omvormer aan boord) over 2 jaar.
Verschillen in buitentemperatuur en batterijtemperatuur worden dus uitgevlakt.
Onder de 10% werd er bijna nooit geladen en aan de thuislaadpaal zelden boven de 80%.
[ Voor 45% gewijzigd door IvoB2 op 19-06-2022 15:58 ]
Er zijn wel meer youtubers die dat getest hebben.IvoB2 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:47:
[...]
Ok. Dan heb ik een EV ( Kona EV en e-Niro in combinatie met een Alfen SPL) met een slechte laadsturing bij relatief lage vermogens.
Benieuwd welke EV die goede cijfers haalt bij een laadvermogen van 16A. Dan kan ik de volgende keer daar rekening mee houden om mijn keuze voor een opvolger te bepalen.
De auto heeft zowat een basisload van 300 W als die ‘wakker’ is.
Dus laden met 3 kW geeft meestal een laadverlies van dik 10%.
Vanaf 11kW krijg je echte laadverliezen door de hogere stroom. Bij de meeste auto’s zit de sweetspot rond de 7 kW.
Dank allen voor de updateDonJuape schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:45:
[...]
Je informatie is niet juist maar er wordt wel aan gewerkt zoals door @NiVanc nagevraagd.
In de modus 1 fase laden op overschot zal hij alleen overschakelen naar 3 fase (en dan ook direct naar de 11kW max.) als aan de boost voorwaarden wordt voldaan.
Nu haak ik even aan, want deze opmerking is bijzonder. Ik heb maandenlang op 10A geladen en laadverliezen gemeten van gemiddeld 18%. Laagste 15%, hoogste 22%.Tommie12 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:47:
[...]
Er zijn wel meer youtubers die dat getest hebben.
De auto heeft zowat een basisload van 300 W als die ‘wakker’ is.
Dus laden met 3 kW geeft meestal een laadverlies van dik 10%.
Vanaf 11kW krijg je echte laadverliezen door de hogere stroom. Bij de meeste auto’s zit de sweetspot rond de 7 kW.
De keren dat ik op 11 kW laadde, lagen de verliezen rond de 14 - 15%. Maar is het dan inderdaad zo dat bij nog hogere vermogens meer verliezen hebt? Dus dat zou betekenen dat je bij 22 kW hogere verliezen hebt dan bij 11 kW?
nee maar zonder het precies bij te houden wel het gevoel dat ik rond de 3,4kWh uitkom als ik in optimale omstandigheden van 10-70% laadt, maar kan ook best 3,3 of 3,1 zijn. Ik heb er niet met een stopwatch bij gestaan zeg maar. Laadverlies van een procent of 10 zal er toch wel minimaal zijn als ik de berichten hier zo lees. Maar ik heb daar geen hinder van.IvoB2 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:54:
Dus als ik alle info van je samenvat laad je jouw e-Niro met 16A op met 3,7 kW en heb je na 10 uur 37 kWh (gemeten volgens de SoC van de autobatterij en niet volgens de kWh teller van de laadpaal/stopcontact) in de batterij geladen?
nb. ik heb er wel een gedetailleerde studie over gemaakt en de verliescijfers die ik weergeef zijn voor een Kona EV de gemiddelden gemeten over een jaar en voor de e-Niro (1F omvormer aan boord) over 2 jaar.
Verschillen in buitentemperatuur en batterijtemperatuur worden dus uitgevlakt.
Onder de 10% werd er bijna nooit geladen en aan de thuislaadpaal zelden boven de 80%.
Dat is onwaarschijnlijk, dat je bij 22kW meer verlies zou hebben dan bij 11kW. Als de laadverliezen gerelateerd zijn aan het "wakker" zijn van de auto tijdens het laden. Dat kost niet meer energie bij een hogere laadstroom.multikoe schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:03:
[...]
Nu haak ik even aan, want deze opmerking is bijzonder. Ik heb maandenlang op 10A geladen en laadverliezen gemeten van gemiddeld 18%. Laagste 15%, hoogste 22%.
De keren dat ik op 11 kW laadde, lagen de verliezen rond de 14 - 15%. Maar is het dan inderdaad zo dat bij nog hogere vermogens meer verliezen hebt? Dus dat zou betekenen dat je bij 22 kW hogere verliezen hebt dan bij 11 kW?
De omzetting van AC naar DC in de batterij kost ook laadverlies. Dat is afhankelijk van efficiency van jouw boardlader en de specifieke omstandigheden waarbij de laatste kWh om de batterij naar 100% te krijgen , naar verluidt ook het meeste laadverlies opleveren, mogelijk mede doordat laadsnelheid daalt terwijl het "wakker" zijn van de auto een min of meer constant verbruik oplevert.
Voor mij is het in elk geval zo dat ik het laadverlies niet gemerkt zou hebben als ik er op tweakers niet over had gelezen. Let er ook niet echt op, maar als mijn auto op 16A aan de granny hangt dan geeft hij aan dat hij 3,5kW laadt en die orde van grootte zie ik ook wel terug in de SOC na meestal 8-10u grannny.
Maar is voor mij meer gevoel; ik meet het niet tot achter de komma. Misschien pakt hij ook wel meer dan 16A, lader kan tot (3x) 32A.
[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 19-06-2022 19:19 ]
Je moet er overigens ook niet met een stopwatch naast gaan staan. Toch niet wanneer de laadunit (idd met een losse laadkabel type granny lijkt me dat niet evident, maar ik zie geen enkele technische reden waarom laden via een granny laadkabel minder laadverliezen zou veroorzaken dan via een laadpaal) uitgerust is met een MID kWh meter. Dan moet je gewoon de totalen van de kWh meter van de laadpaal vergelijken met de geladen percentages van de accu in de EV. En inderdaad ik noteer iedere laadbeurt via de thuislaadpaal nauwgezet in een excelbestand zodat me dat na enkele jaren toch voldoende data oplevert om redelijke betrouwbare vergelijkingen te kunnen bekomen.
Mijn laadpaal staat ook manueel ingesteld op 1F laden aan 17A (ipv de max. van 32A) en zal dus steeds laden aan 2,4 kW (de min. stand van de e-Niro) of 3,9 kW (de max. stand van de e-Niro). Dat is dus ook niet op gevoel.
Overigens geeft het (binnenkomend) vermogen op de boordcomputer van de EV gewoon weer wat er op de laadpaal (als uitgaand vermogen) staat. Het grootste verlies zit dus gewoon in de omzetting van AC naar DC in de omvormer van de EV en het "eigenverbruik" van de EV.
Wat het verlies precies veroorzaakt doet er niet zo toe.
Mijn punt was dat je om de laadtijd te berekenen je niet zomaar het vermogen weergegeven op het dashboard en/of het laadpunt kan vermengvuldigen met het aantal geladen uren om de beschikbare kWh in de accu te kennen. Zeker bij lage laadsnelheden (wat hier het uitgangspunt was) kan dat op het eind al flink wat schelen.
En voor wie het laden niet vergoed wordt is het ook een verschil om beter rekening mee te houden. Wanneer je dashboard aangeeft dat de EV bv. 15 kWh/100 km verbruikt heeft is dat aan de laadpaal (waar de rekening gemaakt wordt) al vlug 15% meer.
[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 19-06-2022 22:21 ]
@IvoB2IvoB2 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:39:
[...]
Uit mijn 32A laadpaal komt (indien ingesteld op 17A) 3,9 kW maar "spijtig genoeg" gaat per uur er maar 3,2 kWh in de batterij. Op 10 uur tijd gaat er (hier) bij onnderbroken laden op dat vermogen dus geen 39 kWh in de accu maar slechts 32 kWh.
Vandaar dat ik het een straffe laadkabel vindt die met een vermogen van 16A (3.68 kW) in 10 uur 34 kWh in de batterij krijgt. Daar wil ik onmiddellijk voor tekenen want dat zou bij een relatief laag laadvermogen slechts een omzettingsverlies van 7% betekenen. Dat haal ik nooit. Gemeten over een jaar bedraagt mijn omzettingsverlies 15%. Bij lagere vermogens (tussen de 2.2 en 3.9 kW) zit dat laadverlies eerder tegen de 20% dan de 15%).
Dus ik vind dat een zeer goede prestatie van die specifieke laadkabel.
Mijn e-Niro presteert het ook 15% laadverlies te veroorzaken bij enkel fase 32A(bij langzamer laden zelfs tot ruim 20%).
Echter mijn ETron heeft aan de 32A enkel fase lader maar 6-7% laadverlies. Dus 7% is wel degelijk mogelijk, maar niet met de e-Niro. Misschien straks met NiroEV?
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Dat zou mooi zijn maar ze hebben er technisch weinig aan veranderd geloof ik. Het DC laden is ook niet sneller geworden toch?EVfan schreef op zondag 19 juni 2022 @ 23:25:
[...]
@IvoB2
Mijn e-Niro presteert het ook 15% laadverlies te veroorzaken bij enkel fase 32A(bij langzamer laden zelfs tot ruim 20%).
Echter mijn ETron heeft aan de 32A enkel fase lader maar 6-7% laadverlies. Dus 7% is wel degelijk mogelijk, maar niet met de e-Niro. Misschien straks met NiroEV?
Via mijn werk kan ik een EVBox Elvi krijgen met vaste kabel van 6 meter. Deze ondersteund Dynamic Load Balancing. Deze box kan ik dan ook voor mijn privé auto gebruiken. Hetzij via een pas/badge, maar het kan. Het voordeel is dat de EVBox zelf bepaald wanneer hij op vol vermogen kan draaien, het nadeel is dat je bij elke laadbeurt (ook privé) de badge moet gebruiken.
Wat zouden jullie adviseren? Ik heb ook gelezen dat je soms vast zit aan abonnementen, anders werken bepaalde features niet meer. Is Load Balancing daar een onderdeel van?
@DonJuapeDonJuape schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:31:
[...]
Dat zou mooi zijn maar ze hebben er technisch weinig aan veranderd geloof ik. Het DC laden is ook niet sneller geworden toch?
Toch wel wat herontworpen, als ik de reviews zie. Het lijkt erop dat DC laden niet zozeer een hoger piekvermogen heeft voor de NiroEV, maar wel langer een hoog vermogen vasthoudt.
Kan dus ook wel zijn dat de on-board AC lader een redesign heeft gekregen.
Time will tell.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Zoek op youtube maar eens naar laadverliezen. Er zijn wel wat testjes te vinden, zeker als je duits kan (NExtmove bv).multikoe schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:03:
[...]
Nu haak ik even aan, want deze opmerking is bijzonder. Ik heb maandenlang op 10A geladen en laadverliezen gemeten van gemiddeld 18%. Laagste 15%, hoogste 22%.
Nu zijn er niet zo veel EV's die je aan 22kW op AC kan laden.
Kort door de bocht:
Auto wakker houden is ca 300W. Hoe lager het laadvermogen hoe meer dit door weegt.
Hoe hoger het laadvermogen, hoe hoger het verlies door warmte ontwikkeling in kabels, maar ook in de omvormer (AC/DC), maar ook in de cellen.
En als ik die filmpje kijk, dan merk ik dat de sweetspot bij een aantal auto's rond de 7kW zit. Verschil tussen 7 en 11 is klein.
De grootste verliezen zitten in de AC naar DC conversie en die zijn, in ieder geval bij de eNiro en de Zoe, juist hoger bij lage vermogens.Tommie12 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:33:
[...]
Zoek op youtube maar eens naar laadverliezen. Er zijn wel wat testjes te vinden, zeker als je duits kan (NExtmove bv).
Nu zijn er niet zo veel EV's die je aan 22kW op AC kan laden.
Kort door de bocht:
Auto wakker houden is ca 300W. Hoe lager het laadvermogen hoe meer dit door weegt.
Hoe hoger het laadvermogen, hoe hoger het verlies door warmte ontwikkeling in kabels, maar ook in de omvormer (AC/DC), maar ook in de cellen.
En als ik die filmpje kijk, dan merk ik dat de sweetspot bij een aantal auto's rond de 7kW zit. Verschil tussen 7 en 11 is klein.
Bij het aansluitschema van de Power Meter staat ook dat bij de N-aanvoerleiding een 315mA zekering (if required by local law). Is dat in NL verplicht (i.c.m. de kleinere kabel diameter)?
Mijn vergelijking ging dan over eenzelfde voertuig en bij laag vermogen laden.EVfan schreef op zondag 19 juni 2022 @ 23:25:
[...]
@IvoB2
Ik ben er van op de hoogte dat bij een laadvermogen van 7-10 kW de verliezen lager zijn (maar aan een hoger continue vermogen laden is niet altijd een voordeel).
"Probleem" is dat je pas achter de werkelijke verliezen komt na een tijdje meten, dus meestal na de keuze.
De prioriteit bij mijn volgende keuze zal ook niet daar liggen (de gemeten verliezen zijn leuk om te weten en mee te nemen maar hinderen mij persoonlijk niet) maar in de eerste plaats of de optionele EV over V2X zal beschikken.
De e-tron (zoals hij nu is uitgewerkt) is sowieso geen optie want hij springt minder efficiënt om met de geladen kWh dan een e-Niro. Range en economisch verbruik behoren ook tot mijn keuzeprioriteiten.
Had ik het eerder geweten had ik in de eerste (in 2019) plaats gekozen voor de Kona EV en niet voor de e-Niro. Op lange termijn was de Kona met eenzelfde rijstijl nog zuiniger met energie dan de Niro (en de extra ruimte heb ik niet echt nodig). Maar daar kwam ik ook pas achter toen de Kona al ingeruild was voor de e-Niro en op basis van langdurige metingen (en niet op basis van een WE testrijden).
[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 20-06-2022 14:24 ]
Bij mij zit er geen 0 aangesloten op de powerbooster alleen de fase draden vanaf de hoofdschakelaar :-) 0 gaat vanaf de hoofdschakelaar naar de almatBartholo1985 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:30:
Ik hoop dat iemand op dit forum mij kan helpen. Ik wil mijn 3-fasen Wallbox pulsar plus aansluiten i.c.m. een power meter (Carlo Gavazzi en340). Bij deze meter kan er geen 6mm2 aansluitkabel naar de N-ingang, volgens mij past er maximaal 2.5 mm2 in. Iemand hier die deze power meter al heeft aangesloten?
Bij het aansluitschema van de Power Meter staat ook dat bij de N-aanvoerleiding een 315mA zekering (if required by local law). Is dat in NL verplicht (i.c.m. de kleinere kabel diameter)?
:strip_exif()/f/image/nA8JmV7WskWkuLnp7fs0ioJZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R2m07Db73yNUgAXy42rWwwuS.jpg?f=fotoalbum_large)
En met deze aansluiting werken de power opties zoals het hoort? Wat zou dan de meerwaarde zijn van de 0-draad aansluiting?gerard899 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:48:
[...]
Bij mij zit er geen 0 aangesloten op de powerbooster alleen de fase draden vanaf de hoofdschakelaar :-) 0 gaat vanaf de hoofdschakelaar naar de almat[Afbeelding][Afbeelding]
De loadbalancing werkt zoals het hoort cat kabel tussen de powerbooster en wallbox voor de communicatie.Bartholo1985 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:58:
[...]
En met deze aansluiting werken de power opties zoals het hoort? Wat zou dan de meerwaarde zijn van de 0-draad aansluiting?
Draaide een jaar zonder problemen, helaas is vorige week het display uitgaan, na herstart van dr wallbox is hij ook niet meer zichtbaar. De paal en rest van het huis blijft gelukkig wel werken.
Heb je het zelf zo aangelegd of laten installeren?gerard899 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:11:
[...]
De loadbalancing werkt zoals het hoort cat kabel tussen de powerbooster en wallbox voor de communicatie.
Draaide een jaar zonder problemen, helaas is vorige week het display uitgaan, na herstart van dr wallbox is hij ook niet meer zichtbaar. De paal en rest van het huis blijft gelukkig wel werken.
Laten installerenBartholo1985 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:37:
[...]
Heb je het zelf zo aangelegd of laten installeren?
Een vraagje over de thuislader op 230 VAC (granny): wordt deze ge-locked aan de EV zijde zodat deze niet ongevraagd geleend kan worden door derden?
Bij mij wel, maar wellicht ook afhankelijk van instellingen van je auto.MajaMestreech schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:37:
Hallo,
Een vraagje over de thuislader op 230 VAC (granny): wordt deze ge-locked aan de EV zijde zodat deze niet ongevraagd geleend kan worden door derden?
Alle kabels worden gelockt aan EV zijde om een vlamboog te voorkomen als je hem los zou trekken tijdens het laden. Sommige EVs hebben wel dat ze de kabel loslaten als de accu vol is. Dat gedrag kun je dan (in ieder geval bi jde eNiro) weer uitschakelen zodat hij gelockt blijft.MajaMestreech schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:37:
Hallo,
[ Voor 7% gewijzigd door DonJuape op 20-06-2022 23:13 ]
Ik heb een Powerdale Home laadpaal laten installeren. Echter werkt de Eco modus niet goed naar mijn idee. Overdag laad hij netjes op met zonne-energie. En in de avond gaat hij netjes naar 6A zoals aangegeven in de handleiding.
Echter hij zou om 23 uur weer vol moeten gaan laden op omdat dan het DAL tarief ingaat. Dit doet hij bij mij dus niet. Hebben andere ook dit probleem? Alles goed ingesteld in de App maar het werkt dus niet.
Neen, het locken van kabels is niet om een vlamboog te vermijden. Het vermijden van een vlamboog gebeurt door het korter maken van de CP pin, bij het uittrekken zal deze als eerste het contact verbreken waardoor de auto het laden stopt en de relais van de laadpaal open gaat.DonJuape schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:11:
[...]
Alle kabels worden gelockt aan EV zijde om een vlamboog te voorkomen als je hem los zou trekken tijdens het laden. Sommige EVs hebben wel dat ze de kabel loslaten als de accu vol is. Dat gedrag kun je dan (in ieder geval bi jde eNiro) weer uitschakelen zodat hij gelockt blijft.
Het locken van de kabels als er spanning op de connector staat is er ook om een vlamboog te voorkomen. De herkenning van het wegvallen van de pilot en het omzetten van het relais kan namelijk nooit nooit gegarandeert binnen 0,x seconde, zodat bij snel loshalen van de stekker wel degelijk een gevaarlijke situatie zou ontstaan. Dus moet de connector altijd gelocked zijn als er spanning op de connector staat.HyperBart schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 00:18:
[...]
Neen, het locken van kabels is niet om een vlamboog te vermijden. Het vermijden van een vlamboog gebeurt door het korter maken van de CP pin, bij het uittrekken zal deze als eerste het contact verbreken waardoor de auto het laden stopt en de relais van de laadpaal open gaat.
Niet helemaal, het laden wordt gestopt door de auto bij verbreken CP pin en dit per fase zo snel mogelijk zijnde op het zero crossing point. Zolang dat het uit trekken van de stekker op een periode van meer dan 0.01s gedaan wordt, wordt er dus wel degelijk binnen 0,x seconde gereageerd, maar niet door de relais, dat niet.RJan61 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:23:
[...]
Het locken van de kabels als er spanning op de connector staat is er ook om een vlamboog te voorkomen. De herkenning van het wegvallen van de pilot en het omzetten van het relais kan namelijk nooit nooit gegarandeert binnen 0,x seconde, zodat bij snel loshalen van de stekker wel degelijk een gevaarlijke situatie zou ontstaan. Dus moet de connector altijd gelocked zijn als er spanning op de connector staat.
Daarna gaat de relais er af maar dat laatste is inderdaad niet het snelste. Het kan prima zijn dat de lock er is als er spanning is maar dat hoeft niet exclusief te zijn.
[ Voor 34% gewijzigd door HyperBart op 21-06-2022 09:00 ]
Via het Zappi forum zag ik als tip deze kabel staan: https://shop.evchargersdi...mp?variant=41555401310370
Daarmee verleng je hem. Ja ik weet dat niet iedereen dat een goed idee vind...
Al een beetje zitten zoeken maar kom in Nederland of bv Duitsland niet zo snel zo'n soort kabel tegen. Liefst eentje van 5 of 10 meter. Heeft iemand hier ervaring mee? Of waar je zo'n soort kabel wat korter kan kopen binnen de EU?
Kun je de kabel niet gewoon vervangen met zoiets: https://www.acculaders.nl...open-einde-3x32a-10m.htmlearthknake schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:34:
Ben zeer tevreden over mijn Zappi V2. Enige nadeel is de lengte van de vaste kabel 6.5 meter. Helaas zit de kabel vast. Al contact gehad met de leverancier, die geeft aan hem niet te kunnen/willen vervangen voor een langere kabel. Omdat we nu een tweede auto hebben en die staat een paar meter verder en we niet steeds willen switchen van plek is het wat lastig op dit moment.
Via het Zappi forum zag ik als tip deze kabel staan: https://shop.evchargersdi...mp?variant=41555401310370
Al een beetje zitten zoeken maar kom in Nederland of bv Duitsland niet zo snel zo'n soort kabel tegen. Liefst eentje van 5 of 10 meter. Heeft iemand hier ervaring mee? Of waar je zo'n soort kabel wat korter kan kopen binnen de EU?
Lijkt me een kwestie van oude laadkabel losschroeven en deze ervoor in de plaatst schroeven toch. Of is er iets bijzonders aan de Zappi kabel waardoor dat niet zomaar werkt?
Als ik naar de binnenkant van de Zappi V2.1 kijk moet dat inderdaad wel mogelijk zijn.ik222 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:08:
[...]
Kun je de kabel niet gewoon vervangen met zoiets: https://www.acculaders.nl...open-einde-3x32a-10m.html
Lijkt me een kwestie van oude laadkabel losschroeven en deze ervoor in de plaatst schroeven toch. Of is er iets bijzonders aan de Zappi kabel waardoor dat niet zomaar werkt?
:strip_exif()/f/image/iyxgp6fLX4nzkJqtduqGww1g.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.laadkabelwink...per-meter-16a-3fase-zwartSenaxx schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:52:
[...]
Als ik naar de binnenkant van de Zappi V2.1 kijk moet dat inderdaad wel mogelijk zijn. [Afbeelding]
Gewoon per meter bestellen en de stekker overplaatsen. (ik ga er hier van uit dat je een 16A kabel hebt)
Wel mooi een adereindhulsje op zetten
Kan ook maar dan zou ik een 32A kabel gebruiken. De huidige Zappi kabel is immers ook 32A.HyperBart schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:18:
[...]
https://www.laadkabelwink...per-meter-16a-3fase-zwart
Gewoon per meter bestellen en de stekker overplaatsen. (ik ga er hier van uit dat je een 16A kabel hebt)
Wel mooi een adereindhulsje op zetten.
Kun je je Zappi niet wat centraler hangen; paar meter opzij of zo?earthknake schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:34:
Ben zeer tevreden over mijn Zappi V2. Enige nadeel is de lengte van de vaste kabel 6.5 meter. Helaas zit de kabel vast. Al contact gehad met de leverancier, die geeft aan hem niet te kunnen/willen vervangen voor een langere kabel. Omdat we nu een tweede auto hebben en die staat een paar meter verder en we niet steeds willen switchen van plek is het wat lastig op dit moment.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
kunnen die dan samen loadbalancen?Makrolon schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:56:
Of een 2e Zappi, dan heb je het helemaal top voor elkaar.
Of zet je dan 1 op lage veilige stand en laat de ander balanceren?
Als ik het goed begrijp dan is voor jou 6,5m te kort om je 2e EV te laden, zonder de eerste die er al staat te verplaatsen. Wellicht enigszins vergelijkbaar met mijn situatie.earthknake schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:13:
Dank allemaal! Verplaatsen is helaas niet mogelijk. Vraag me alleen af waarom de leverancier dit niet wil doen. Gok een garantie dingetje bij Zappi.
Ik heb de Zappi aan het eind van de oprit staan en zet mijn e-Niro er dan met de neus zo ongeveer bij en heb dan slechts 0,5m kabel nodig. Ik parkeer ook wel eens andersom, dan neem ik de hele kabellengte, over de auto heen en kan dan nog net contacten. En dat geldt ook als de 2e e-Niro van mijn zoon er achter staat, dan kunnen we daar ook nog wel inprikken, al is het echt krap met de lengte van de kabel, maar het lukt wel met die 6,5m.
Ik ben totaal nieuw in het EV laden maar ik heb 1 belangrijke vraag voor jullie.
Mijn werkgever betaald een NewMotion Advanced laadpaal.
Ik vind van deze laadpaal dus niets terug en als je naar de klantenservice belt dan kunnen ze je nergens op antwoorden. Daarom dat ik er aan dacht om hulp van jullie in te schakelen.
Wij zitten thuis met zonnepanelen en een huisbatterij. Dagelijks sturen we ongeveer 20KwH terug het net op. Natuurlijk gespreid over de volledige dag.
De plaatser van de huisbatterij gaf me aan te werken met Smappee aangezien deze laadpalen er voor kunnen zorgen dat je alleen de stroom gebruikt die teruggestuurd word naar het net om de wagen te laden.
Hoe zit dit met Shell Recharge New Motion?
Ik heb namelijk pas geïnvesteerd in mijn elektrische installatie en ik zou het zonde vinden dat we opnieuw voor stroom moeten betalen terwijl we perfect onze wagen kunnen laden met de stroom die we terugsturen.
Voor de mensen die het willen weten, we zouden met een MINI Cooper Electric gaan rijden.
Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen en alvast bedankt voor alle moeite!
Er zijn maar enkele palen die specifieke features hebben om alleen te laden als er overschot is.Trippelke schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:32:
Goede morgen iedereen!
Ik ben totaal nieuw in het EV laden maar ik heb 1 belangrijke vraag voor jullie.
Ik vind van deze laadpaal dus niets terug en als je naar de klantenservice belt dan kunnen ze je nergens op antwoorden. Daarom dat ik er aan dacht om hulp van jullie in te schakelen.
Wij zitten thuis met zonnepanelen en een huisbatterij. Dagelijks sturen we ongeveer 20KwH terug het net op. Natuurlijk gespreid over de volledige dag.
De plaatser van de huisbatterij gaf me aan te werken met Smappee aangezien deze laadpalen er voor kunnen zorgen dat je alleen de stroom gebruikt die teruggestuurd word naar het net om de wagen te laden.
Ik heb namelijk pas geïnvesteerd in mijn elektrische installatie en ik zou het zonde vinden dat we opnieuw voor stroom moeten betalen terwijl we perfect onze wagen kunnen laden met de stroom die we terugsturen.
Voor de mensen die het willen weten, we zouden met een MINI Cooper Electric gaan rijden.
Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen en alvast bedankt voor alle moeite!
Ik zou beginnen met wg te vragen of hij voor jou een uitzondering wil maken en je zo'n paal kunt bestellen en declareren. Een voorbeeld is Zappi, die heb ik zelf, maar heeft geen backend voor de facturatie van verbruik aan wg en veel wg vinden dat weer onhandig.
Wat natuurlijk ook werkt is de auto alleen laden als de zon schijnt en dan op zo laag mogelijk vermogen.
Ondergrens is standaard 1Fase 6A (1,4kW) dus dat zal voor de mini ook wel gelden.
Kan je de paal op 1F instellen (of aansluiten) dan helpt dat. Wellicht kun je dan ook nog iets doen met home automation dat het laden (de stroom) wordt onderbroken als er onvoldoende overschot is, dan ben je er ook wel ongeveer.
Dank je wel voor je reactie. De werkgever is vrij strikt. Zij willen alleen met Shell Recharge werken en er worden geen uitzonderingen gemaakt. Vanaf November zou er een nieuw TCO model komen bij de werkgever waar de bestuurder de keuze heeft om zelf zijn laadpaal te voorzien. Jammer genoeg krijgen wij die keuze niet. De stockwagen die we nog hebben gevonden gaat natuurlijk niet wachten tot dan.eltron schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:43:
[...]
Er zijn maar enkele palen die specifieke features hebben om alleen te laden als er overschot is.
Ik zou beginnen met wg te vragen of hij voor jou een uitzondering wil maken en je zo'n paal kunt bestellen en declareren. Een voorbeeld is Zappi, die heb ik zelf, maar heeft geen backend voor de facturatie van verbruik aan wg en veel wg vinden dat weer onhandig.
Wat natuurlijk ook werkt is de auto alleen laden als de zon schijnt en dan op zo laag mogelijk vermogen.
Ondergrens is standaard 1Fase 6A (1,4kW) dus dat zal voor de mini ook wel gelden.
Kan je de paal op 1F instellen (of aansluiten) dan helpt dat. Wellicht kun je dan ook nog iets doen met home automation dat het laden (de stroom) wordt onderbroken als er onvoldoende overschot is, dan ben je er ook wel ongeveer.
Als je systeem uitschakelt kan je niet alleen niet meer salderen, je hebt gewoon helemaal geen opbrengst.
En dat is nu op steeds meer plaatsen in het land het geval, met elk nieuw zonnepaneel in jouw wijk\omgeving neemt dat risico toe. Met EV kan je helpen om de druk op het energienet te verminderen en help je ook jezelf door goedkope stroom te laden.
Het type vergoeding maakt toch niets uit voor het laden met zonnestroom.Trippelke schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:32:
Goede morgen iedereen!
...
De laadpaal heeft (normaal gezien) een MID kWh meter die bijhoudt hoeveel stroom er via de laadpaal naar de EV gaat en die kWh worden vergoed. Hoe die stroom (net, PV,...) wordt opgewekt die door de laadpaal richting EV gaat "weet" de laadpaal niet.
Resultaat is dat je "gratis" (de werkelijke kost is natuurlijk het injectietarief dat je niet krijgt) via de pas volledig "vergoed" wordt voor je overproductie van zonnestroom.
Wij zitten al jaren in een gelijkaardige situatie waarbij de overproductie van de PV-installatie op net dezelfde wijze vergoed wordt (via de laadpaal) dan de stroom die uit het net komt.
Hoe hoger de netto vergoeding per kWh die je krijgt voor thuisladen (en hoe lager de injectievergoeding) hoe rendabeler de overproductie van je zonnestroom zal zijn.
Als er echt veel overproductie is (zoals bv. in de maand juni) en de API voor de thuisbatterij voorspelt de komende dagen meer productie dan afname durven we zelfs na de meest productieve zonne-uren deels via de thuisaccu productie richting accu EV te sturen.
Wanneer je, zoals je schrijft, een thuisbatterij hebt is het ook niet meer zo heel belangrijk dat je een laadpaal hebt die exact de PV overproductie volgt. Ik heb bv. - ook om reden van draadloze back end - een standaard niet van deze functie voorziene Alfen SPL. (maar kan wel via scipts via Node-RED in HA en een RPI op de P1 dat omzeilen). De productieschommelingen door de dag worden dan gewoon opgevangen door de capaciteit van de thuisaccu.
[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 22-06-2022 09:16 ]
Daar schiet hij weinig mee op. Zijn omvormer zal dan nog steeds uitvallen. Pas als het hele dorp een EV aan het laden is zal zijn omvormer minder vaak uitvallen.eltron schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:58:
Heb hem aangeraden om EV te kopen en zijn stroom daar in te stoppen.
Echter moet je op die momenten eigenlijk niet op enkel jouw eigen zonnestroom laden, maar ook op die van de buurman. Op maximale snelheid dus en per saldo afnemen van het net.
En dan nog is de vraag of dat de netspanning veel zal helpen. Waarschijnlijk niet.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ja het is natuurlijk wat ingewikkelder. Als je op max snelheid zou laden is je batterij snel vol en stopt het feestje ook weer. In het geval van mijn vriend is het relatief overzichtelijk omdat hij een huis heeft laten bouwen ergens in een weiland buiten de bebouwde kom met vrij veel zonnepanelen.JanHenk schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:11:
@eltron Je hebt in de basis helemaal gelijk natuurlijk, idealiter verbruikt iedereen z'n eigen opgewekte stroom en pomp het niet terug op het net.
Echter moet je op die momenten eigenlijk niet op enkel jouw eigen zonnestroom laden, maar ook op die van de buurman. Op maximale snelheid dus en per saldo afnemen van het net.
En dan nog is de vraag of dat de netspanning veel zal helpen. Waarschijnlijk niet.
Dus ik schat dat in zijn geval 1 EV al relatief veel impact kan hebben.
Dit is een erg goed punt, maar volgens mij heeft @de Peer een belangrijke toevoeging: het is de omvormer die uit gaat. En je kunt dus je zonnestroom ook in huis niet kwijt. Ik ben absoluut geen kenner en in het volgende maak ik waarschijnlijk fouten, maar daar wordt ik dan graag op gewezen: Je omvormer wordt uitgeschakeld als de netspanning boven een bepaalde grens komt. En dat voltage loopt op als er teveel zonne-energie op het net wordt gepompt.eltron schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:58:
Wellicht goed om hier ook nog even aan te stippen dat laden op eigen zonnestroom niet alleen jezelf helpt, maar ook de omgeving. Ik zie, ook op dit draadje, nog vaak het misverstand dat we nog tot 2025 kunnen salderen en het dus niet uit maakt. Dat is echter voor velen nu al niet meer waar, omdat het net overbelast raakt. Er zijn al veel regio's waar nu op momenten van topproductie de zonnepaneelsystemen gewoon uitschakelen omdat het net niet aan kan. Vorige week sprak ik nog een vriend die klaagde dat zijn zonnestroomsysteem "het niet deed", hij krijgt dagelijks op zijn apje te zien dat het systeem uitschakelt in de loop van de dag als het wat zonniger wordt. Heb hem aangeraden om EV te kopen en zijn stroom daar in te stoppen.
Als je systeem uitschakelt kan je niet alleen niet meer salderen, je hebt gewoon helemaal geen opbrengst.
En dat is nu op steeds meer plaatsen in het land het geval, met elk nieuw zonnepaneel in jouw wijk\omgeving neemt dat risico toe. Met EV kan je helpen om de druk op het energienet te verminderen en help je ook jezelf door goedkope stroom te laden.
Als bovenstaande klopt, dan is jouw opmerking dat laden op eigen zonnestroom niet alleen jezelf helpt daarmee eigenlijk nog te zwak: het helpt eigenlijk alleen je buurt. Hoe meer mensen op piekmomenten hun auto laden, hoe minder het net belast wordt, hoe lager het voltage, hoe minder vaak de omvormers uitgeschakeld worden.
ps. Hier in Vlaanderen (waar op dat vlak het probleem, buiten Limburg maar dat zijn halve Nederlanders, minder erg is dan in Nederland) is er zelfs een vergoeding in de maak om verlies aan zonnestroom te compenseren indien de uitval te wijten is aan een te zwak openbaar net.
Ben niet zo thuis hoe die techniek precies werkt, maar laden EV op tijdstippen dat er veel zonnestroom is moet zondermeer helpen om de druk op het net te verlagen.multikoe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:24:
[...]
Dit is een erg goed punt, maar volgens mij heeft @de Peer een belangrijke toevoeging: het is de omvormer die uit gaat. En je kunt dus je zonnestroom ook in huis niet kwijt. Ik ben absoluut geen kenner en in het volgende maak ik waarschijnlijk fouten, maar daar wordt ik dan graag op gewezen: Je omvormer wordt uitgeschakeld als de netspanning boven een bepaalde grens komt. En dat voltage loopt op als er teveel zonne-energie op het net wordt gepompt.
Als bovenstaande klopt, dan is jouw opmerking dat laden op eigen zonnestroom niet alleen jezelf helpt daarmee eigenlijk nog te zwak: het helpt eigenlijk alleen je buurt. Hoe meer mensen op piekmomenten hun auto laden, hoe minder het net belast wordt, hoe lager het voltage, hoe minder vaak de omvormers uitgeschakeld worden.
Wanneer de omvormer precies uitschakelt zou ik ook wel willen weten. In mijn geval gaat het overigens niet om "de omvormer" omdat ik een systeem heb waarbij elk paneel een eigen micro-omvormer heeft. Wellicht maakt dat ook nog uit.
Ik heb nog geen EV maar er komt er ooit wel eentje (via het werk). Ik ben nogal hard bezig met opbrengst PV-installatie en ons verbruik. Een EV-laden zou daar wel mooi in passen omdat het over relatief veel energie gaat zeker als je gaat kijken naar wat we voor de rest verbruiken. Wij rijden met ons gezin niet zoveel kilometers en onze huidige wagen staat >95% van de tijd op de oprit bij ons, dus - als het niet te slecht weer is - vermoed ik dat we wel gaan rond komen met de beschikbare PV-energie (5kW omvormer, 8kWp, wordt nog verhoogd naar 10,7kWp).
Maar dus, bestaan er laadpalen/laadkabels waarmee je lokaal (niks cloud) kan "babbelen". Via Ethernet/ModBus/... andere communicatiestandaard? De huidige injectie hou ik al bij in influxdb dus de input heb ik al om te sturen.
Dit artikel legt het uit. Elke omvormer in Nederland heeft een wettelijk bepaalde bovengrens van de netspanning waarop hij moet uitschakelen. Dat is in Nederland 253V.Wanneer de omvormer precies uitschakelt zou ik ook wel willen weten. In mijn geval gaat het overigens niet om "de omvormer" omdat ik een systeem heb waarbij elk paneel een eigen micro-omvormer heeft. Wellicht maakt dat ook nog uit.
Wat ook in het artikel staat (en dat stukje info miste ik): het is kennelijk de netspanning op jouw aansluiting (achteraf logisch). Die kun je omlaag brengen door verbruikers in te schakelen. Dus kennelijk had ik het fout: door zelf je grootverbruikers aan te zetten, verlaag je de netspanning op je eigen aansluiting en zal de omvormer gewoon weer/blijven leveren.
Alleen: ik zit net even te kijken naar mijn voltage van de afgelopen nacht. We begonnen om 22:45 met het laden van onze e-Niro. De netspanning zakte op dat moment met welgeteld 3V (van 225 naar 222V). Dat lijkt mij niet bijster veel, gezien het feit dat gedurende de dag mijn voltage varieert tussen 220V en 240V.
Zeker weten.eltron schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:28:
[...]
Ben niet zo thuis hoe die techniek precies werkt, maar laden EV op tijdstippen dat er veel zonnestroom is moet zondermeer helpen om de druk op het net te verlagen.
Volgens mij is het nominale spanning + 10%. Daarbuiten dient het systeem uit te schakelen. De nominale spanning is hier 230V, dus bij meer dan 253V schakelt het systeem af.Wanneer de omvormer precies uitschakelt zou ik ook wel willen weten. In mijn geval gaat het overigens niet om "de omvormer" omdat ik een systeem heb waarbij elk paneel een eigen micro-omvormer heeft. Wellicht maakt dat ook nog uit.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
![]() | ![]() |
Dus ik vroeg me af of iemand een tip weet voor een waterdichte “doos” waaraan ik een pijpje naar boven kan vast maken. Het is vast vaker langsgekomen, maar ik kan het niet vinden in dit topic.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
lijkt mij goed te kloppen.multikoe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:24:
[...]
Dit is een erg goed punt, maar volgens mij heeft @de Peer een belangrijke toevoeging: het is de omvormer die uit gaat. En je kunt dus je zonnestroom ook in huis niet kwijt. Ik ben absoluut geen kenner en in het volgende maak ik waarschijnlijk fouten, maar daar wordt ik dan graag op gewezen: Je omvormer wordt uitgeschakeld als de netspanning boven een bepaalde grens komt. En dat voltage loopt op als er teveel zonne-energie op het net wordt gepompt.
Maar ik heb óók voorzichtig het idee dat er een (spannings) correctie gaat komen op het overdag flink "uploaden" daar er toch wel steeds meer EV auto's bijkomen die jawel, vaak overdag rijden als de zon nog schijnt en dus kWh gaan slurpen.
Oók heb ik stiekem het idee dat de "€€ laadpaal" leveranciers, éérst de spanning gaan laten zakken op hún net vol met zonneparken, en dat daarná pas gekeken gaat worden naar de kleinere huishoudens.
Overigens heeft ook de bekabeling van je omvormer naar de meterkast invloed. Als deze dun is dan verhoogt dat ook de spanning gemeten door de omvormer.multikoe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:46:
[...]
Dit artikel legt het uit. Elke omvormer in Nederland heeft een wettelijk bepaalde bovengrens van de netspanning waarop hij moet uitschakelen. Dat is in Nederland 253V.
Wat ook in het artikel staat (en dat stukje info miste ik): het is kennelijk de netspanning op jouw aansluiting (achteraf logisch). Die kun je omlaag brengen door verbruikers in te schakelen. Dus kennelijk had ik het fout: door zelf je grootverbruikers aan te zetten, verlaag je de netspanning op je eigen aansluiting en zal de omvormer gewoon weer/blijven leveren.
Alleen: ik zit net even te kijken naar mijn voltage van de afgelopen nacht. We begonnen om 22:45 met het laden van onze e-Niro. De netspanning zakte op dat moment met welgeteld 3V (van 225 naar 222V). Dat lijkt mij niet bijster veel, gezien het feit dat gedurende de dag mijn voltage varieert tussen 220V en 240V.
Ik probeer je te volgen hier in.IvoB2 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:09:
[...]
Het type vergoeding maakt toch niets uit voor het laden met zonnestroom.
De laadpaal heeft (normaal gezien) een MID kWh meter die bijhoudt hoeveel stroom er via de laadpaal naar de EV gaat en die kWh worden vergoed. Hoe die stroom (net, PV,...) wordt opgewekt die door de laadpaal richting EV gaat "weet" de laadpaal niet.
Resultaat is dat je "gratis" (de werkelijke kost is natuurlijk het injectietarief dat je niet krijgt) via de pas volledig "vergoed" wordt voor je overproductie van zonnestroom.
Wij zitten al jaren in een gelijkaardige situatie waarbij de overproductie van de PV-installatie op net dezelfde wijze vergoed wordt (via de laadpaal) dan de stroom die uit het net komt.
Hoe hoger de netto vergoeding per kWh die je krijgt voor thuisladen (en hoe lager de injectievergoeding) hoe rendabeler de overproductie van je zonnestroom zal zijn.
Als er echt veel overproductie is (zoals bv. in de maand juni) en de API voor de thuisbatterij voorspelt de komende dagen meer productie dan afname durven we zelfs na de meest productieve zonne-uren deels via de thuisaccu productie richting accu EV te sturen.
Wanneer je, zoals je schrijft, een thuisbatterij hebt is het ook niet meer zo heel belangrijk dat je een laadpaal hebt die exact de PV overproductie volgt. Ik heb bv. - ook om reden van draadloze back end - een standaard niet van deze functie voorziene Alfen SPL. (maar kan wel via scipts via Node-RED in HA en een RPI op de P1 dat omzeilen). De productieschommelingen door de dag worden dan gewoon opgevangen door de capaciteit van de thuisaccu.
Het klopt idd dat dit vergoed word door de werkgever.
Maar waar het mij vooral om draait is dat ik stroom ga gebruiken die ik niet nodig heb. Je gaat op het moment van laden een piek trekken in afname. (Waar we binnenkort op belast worden) Als de meter gewoon zijn laadcurve aanpast aan de stroom die terug gestuurd word dan zal hij langer moeten laden maar dan kost het wel niets aan stroom want de zon stuurt elke dag bijna 20kwh terug het net op.
Snap je?
Ik probeer gewoon een manier te vinden op punt 1 aan de piek belastingen te ontsnappen en punt 2 om mijne elektrische voetafdruk toch een beetje te verantwoorden aangezien ik pas geïnvesteerd heb in een volledige installatie.
Je had het niet fout hoor. Het grootste deel van de netspanning wordt bepaald door teruglevering in de buurt/wijk/dorp/stad.multikoe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:46:
[...]
Dus kennelijk had ik het fout: door zelf je grootverbruikers aan te zetten, verlaag je de netspanning op je eigen aansluiting en zal de omvormer gewoon weer/blijven leveren.
Zelf heb je daar nog een beperkte invloed op. Dus EV wel/niet laden scheelt misschien 1 of 2 volt. In jouw geval blijkbaar 3v, wat ik nog behoorlijk veel vind, misschien waren er een paar buren die op hetzelfde moment ook gingen laden waardoor jij de verkeerde conclusie trok
In theorie zou dat nét het verschil kunnen maken tussel wel of niet uitschakelen (252 aantikken), maar aannemelijker is het dat het weinig uithaalt en je toch echt de hele straat moet overhalen om tegelijk te gaan laden.
Effectiever is overigens om het uitschakelen van de omvormer bij 253v simpelweg uit te zetten. Gaat heel eenvoudig bij de meeste omvormers, maar het is niet toegestaan.
[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 22-06-2022 11:17 ]
De stekkerlader van Dacia Spring kost bijna 400 euro en laad maar met 2,3 KW (10A) en doet er dan 13,5 uur over van 0 tot 100% wat erg traag is.
Echter op internet staan er alternatieven voor minder dan de helft en zijn ook nog eens krachtiger met 3,7 KW (16A). Dan is in 8,5 uur de accu vol van 0 tot 100%. De laatste optie is voor ons snel zat (als het sneller moet pakken we een laadpaal vlakbij). Voor ons voldoet deze optie dus eigenlijk prima.
In onze meterkast hebben we nog een groep vrij. Hier kan ik mooi een apart stopcontact maken zodat hij de volledige 16A tot zijn beschikking heeft.
Nu kunnen we natuurlijk vanaf die groep een kabel naar buiten maken naar een waterdichte schakelkast met stopcontact en hier de lader inleggen, maar dit is natuurlijk altijd gevoeliger voor vocht en vandalisme.
Het mooiste zou zijn dat de stekkerlader in de meterkast blijft en dan via een "EV kabel" een vrouwtje type 2 stopcontact buiten en mannetje type 2 in de meterkast te maken (als een soort vast verlengsnoer). Het voordeel daarvan is dat we de stekkerlader dan ook nog eens mee kunnen nemen als we een langere rit gaan maken. Ik heb al eens even gekeken naar Type 2 sockets maar deze zijn schreeuwend duur (waarom eigenlijk..) Meer mensen die zo'n soort constructie gemaakt hebben?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VAzeHCJ5GSDEnq7VUin5x3mf.jpg?f=user_large)
Vlamboog bij wisselspanning?RJan61 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:23:
[...]
Het locken van de kabels als er spanning op de connector staat is er ook om een vlamboog te voorkomen. De herkenning van het wegvallen van de pilot en het omzetten van het relais kan namelijk nooit nooit gegarandeert binnen 0,x seconde, zodat bij snel loshalen van de stekker wel degelijk een gevaarlijke situatie zou ontstaan. Dus moet de connector altijd gelocked zijn als er spanning op de connector staat.
En denk ook aan de nissan leafs / fiat 500e met type 1 stekker. Die kan niet eens gelokt worden door de auto.
Wise enough to play the fool
Ik heb thuis een evbox Elvi laadpaal met smappee smart charging+, wat inhoud dat deze zorgt dat het laden van de auto wordt teruggeregeld als de netaansluiting overbelast dreigt te worden (in mijn geval op 1 van de 3 fasen > 25A) en de auto ook geladen zou moeten gaan worden bij veel overproductie van de zonnepanelen. Dat laatste werkt niet (goed). Dit komt volgens mij omdat die Elvi laadpaal kan minimaal 3 x 6A = 4140W leveren en mijn PV installatie nooit meer dan 3500W levert. Die 6A blijkt te komen uit 't standaard laadprotocol en is dus niet te verlagen en dat dan dus 3 x omdat mijn laadpaal altijd alle 3 de fasen schakelt en niet zoals de Zappi ook 1 fase kan schakelen. Dat is trouwens iets dat maar heel weinig laadpalen kunnen.Trippelke schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:32:
Goede morgen iedereen!
Geheel automatisch is dus erg lastig. Beetje off-topic, maar mijn thuisbatterij doet dit balanceren wel perfect, de meter wordt continue rond de 0 gehouden zolang de batterij niet de ondergrens (20% SOC) of de bovengrens (100% SOC) heeft bereikt.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ja, ik. Ik heb mijn e-Niro sinds augustus en pas drie weken geleden een laadpaal laten installeren.Baldeagle schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:10:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met gebruik van een stekkerlader als vaste lader?
Traag is relatief. Als je om 18:00 thuis komt en je auto aan de "granny" hangt, heb je 's ochtends om 07:00 ongeveer 130 km bijgeladen. En dat kun je gewoon elke nacht doen. Dus, als je per dag minder dan 130 km rijdt, heb je elke ochtend een volle batterij. In ons geval, met gemiddeld minder dan 50 km per dag, hoefde ik dus maar om de drie dagen mijn auto een nacht aan de stekker te hebben. Sterker nog, in het weekend konden wij de auto onbeperkt aan de stekker hangen en konden dus gedurende de week "interen". In de praktijk hing de auto in het weekend een keer een volle dag aan de lader en door de week een keer een nacht.De stekkerlader van Dacia Spring kost bijna 400 euro en laad maar met 2,3 KW (10A) en doet er dan 13,5 uur over van 0 tot 100% wat erg traag is.
Je kunt proberen 3,7 kW (16A) uit je stopcontact te trekken, maar dan moet je wel aan het volgende denken: er mag dan helemaal geen andere verbruiker aan dezelfde groep hangen. En je bedrading van stoppenkast naar stopcontact moet absoluut van topkwaliteit zijn om een continu vermogen van 3,7 kW aan te kunnen zonder in de fik te vliegen.Echter op internet staan er alternatieven voor minder dan de helft en zijn ook nog eens krachtiger met 3,7 KW (16A). Dan is in 8,5 uur de accu vol van 0 tot 100%. De laatste optie is voor ons snel zat (als het sneller moet pakken we een laadpaal vlakbij). Voor ons voldoet deze optie dus eigenlijk prima.
De stekkerlader blijft in prencipe altijd in de meterkast liggen tenzij we hem denken nodig te hebben. Dus simpel de laadkabel inpluggen in het EV-stopcontact buiten in de muur en klaar.Inspired schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:18:
@Baldeagle voor EUR 500,- heb je ook een laadpaal. Ik zou dat persoonlijk doen. Kun je met een gerust hart met 16A laden en verder geen gedoe met opruimen van granny etc.
[ Voor 9% gewijzigd door Baldeagle op 22-06-2022 11:58 ]
Zoals gezegd heb ik nog een groep vrij en zou hier dan een apart (eventueel industrieel) stopcontact voor maken inderdaad. Met 2,5mm2 kabels zou het goed moeten gaan.multikoe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:47:
Je kunt proberen 3,7 kW (16A) uit je stopcontact te trekken, maar dan moet je wel aan het volgende denken: er mag dan helemaal geen andere verbruiker aan dezelfde groep hangen. En je bedrading van stoppenkast naar stopcontact moet absoluut van topkwaliteit zijn om een continu vermogen van 3,7 kW aan te kunnen zonder in de fik te vliegen.
Wat betreft de tip over het langzamer laden, deze lader kan je eenvoudig met het knopje omzetten naar 8, 10, 13 en 16 ampere.
[ Voor 12% gewijzigd door Baldeagle op 22-06-2022 11:56 ]
I know, dat kan met de (bijgeleverde!) lader van de e-Niro ook.Baldeagle schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:52:
[...]
Zoals gezegd heb ik nog een groep vrij en zou hier dan een apart (eventueel industrieel) stopcontact voor maken inderdaad. Met 2,5mm2 kabels zou het goed moeten gaan.
Wat betreft de tip over het langzamer laden, deze lader kan je eenvoudig met het knopje omzetten naar 8, 10, 13 en 16 ampere.
Maar ik zou toch overwegen om een laadpaal te nemen. Ik dacht zelf ook dat ik hem niet nodig had (en dat had ik concreet ook niet), maar nu we er een hebben is het toch wel fijn. Ik hoef iets minder alert te zijn op de SOC, ik weet dat ik hem (met 11 kW) altijd binnen een nacht op 100% kan krijgen. Plus het is wat minder "gedoe": de stekker hangt gewoon klaar als ik mijn auto uit stap. En ik krijg meer en leukere data uit de laadpaal waar ik mee kan spelen
En als je heel erg veer doordraaft, dan kun je ook nog opmerken dat de laadverliezen bij 11 kW wat minder zijn dan bij 2,4 of 3,7 kW. Het levert dus ook gewoon een beetje geld op.
Ik bedenk me nog een ander voordeel: als je zonnepanelen hebt die op vol vermogen leveren (in mijn geval 5,6 kW), dan kan ik met die laadpaal ook werkelijk alle stroom direct kwijt in de auto. Nu nog niet zo heel belangrijk, straks als de salderingsregeling wegvalt wel.
En dan een goedkope Ali lader op 16A uren lang laten prutteselen met nog weer allerlei extra overgangen? Zou ik niet doen maar goed. Dat is wat persoonlijke voorkeur.Baldeagle schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:51:
[...]
De stekkerlader blijft in prencipe altijd in de meterkast liggen tenzij we hem denken nodig te hebben. Dus simpel de laadkabel inpluggen in het EV-stopcontact buiten in de muur en klaar.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Klopt. Kan de auto niet anders neerzetten. Enige optie is langere kabel of verlengen helaas!eltron schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:48:
[...]
Als ik het goed begrijp dan is voor jou 6,5m te kort om je 2e EV te laden, zonder de eerste die er al staat te verplaatsen. Wellicht enigszins vergelijkbaar met mijn situatie.
Ik heb de Zappi aan het eind van de oprit staan en zet mijn e-Niro er dan met de neus zo ongeveer bij en heb dan slechts 0,5m kabel nodig. Ik parkeer ook wel eens andersom, dan neem ik de hele kabellengte, over de auto heen en kan dan nog net contacten. En dat geldt ook als de 2e e-Niro van mijn zoon er achter staat, dan kunnen we daar ook nog wel inprikken, al is het echt krap met de lengte van de kabel, maar het lukt wel met die 6,5m.
Nee deze komt van Bol.com en heeft 2,5 kwadraat kabels TuV goedgekeurd. Het zal vast in China geproduceerd worden maar dat is met de meeste wallboxen niet anders. En als alles met goede kabels, adereindhulzen en verbindingen gemonteerd word moet dat geen probleem zijn.Inspired schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:25:
[...]
En dan een goedkope Ali lader op 16A uren lang laten prutteselen met nog weer allerlei extra overgangen? Zou ik niet doen maar goed. Dat is wat persoonlijke voorkeur.
Onze auto zal hoofdzakelijk aan de openbare laadpaal hangen. Mocht deze bezet zijn zal hij af en toe een nachtje voorthuis aan de lader gaan maar overdag is niet handig. Dus wil ik het met deze oplossing op een budget manier aanpakken maar zeker niet besparen op de veiligheid.
Die loadbalancen dan samen inderdaad. Dus 25a beschikbaar is 12,5 naar elke auto, ene vol, gaat de ander max laden.eltron schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:38:
[...]
kunnen die dan samen loadbalancen?
Of zet je dan 1 op lage veilige stand en laat de ander balanceren?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Je vergeet even dat er nog genoeg '1e generatie' omvormers in bedrijf zijn, zelf heb ik een StecaGrid (SolarFrontier) uit 2014. Deze regelt zich niet terug. Hij schakelt gewoon uit als de netspanning boven de 248 Volt uitkomt. Intussen is daar een oplossing voor ...IvoB2 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:27:
Omvormers van de laatste generatie schakelen zich toch niet meer prompt uit maar regelen zichzelf gewoon terug?
ps. Hier in Vlaanderen (waar op dat vlak het probleem, buiten Limburg maar dat zijn halve Nederlanders, minder erg is dan in Nederland) is er zelfs een vergoeding in de maak om verlies aan zonnestroom te compenseren indien de uitval te wijten is aan een te zwak openbaar net.
24x Solar Frontier SF-170S @ StecaGrid 3600 @ ZO
Maar waarschijnlijk is die ook direct via Ali te kopen. Als hij tot 16A gaat zal het al ali import zijn denk ik. Kijk, als het voor af en toe een uurtje is dan is het prima. 8 uur lang meerdere dagen per week met deze oplossing zou ik niet gaan laden.Baldeagle schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:02:
[...]
Nee deze komt van Bol.com en heeft 2,5 kwadraat kabels TuV goedgekeurd. Het zal vast in China geproduceerd worden maar dat is met de meeste wallboxen niet anders. En als alles met goede kabels, adereindhulzen en verbindingen gemonteerd word moet dat geen probleem zijn.
Onze auto zal hoofdzakelijk aan de openbare laadpaal hangen. Mocht deze bezet zijn zal hij af en toe een nachtje voorthuis aan de lader gaan maar overdag is niet handig. Dus wil ik het met deze oplossing op een budget manier aanpakken maar zeker niet besparen op de veiligheid.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dat gemak ben ik wel naar op zoek. Vandaar deze constructie.multikoe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:05:
[...]
I know, dat kan met de (bijgeleverde!) lader van de e-Niro ook.
Maar ik zou toch overwegen om een laadpaal te nemen. Ik dacht zelf ook dat ik hem niet nodig had (en dat had ik concreet ook niet), maar nu we er een hebben is het toch wel fijn. Ik hoef iets minder alert te zijn op de SOC, ik weet dat ik hem (met 11 kW) altijd binnen een nacht op 100% kan krijgen. Plus het is wat minder "gedoe": de stekker hangt gewoon klaar als ik mijn auto uit stap. En ik krijg meer en leukere data uit de laadpaal waar ik mee kan spelen![]()
En als je heel erg veer doordraaft, dan kun je ook nog opmerken dat de laadverliezen bij 11 kW wat minder zijn dan bij 2,4 of 3,7 kW. Het levert dus ook gewoon een beetje geld op.
Ik bedenk me nog een ander voordeel: als je zonnepanelen hebt die op vol vermogen leveren (in mijn geval 5,6 kW), dan kan ik met die laadpaal ook werkelijk alle stroom direct kwijt in de auto. Nu nog niet zo heel belangrijk, straks als de salderingsregeling wegvalt wel.
Dat van die zonnepanelen is inderdaad ideaal. Wij hebben echter nog geen zonnepanelen, maar ook in de toekomst is overdag de auto hier voorthuis op straat niet handig. De stekkerlader die ik gezien heb kan ik natuurlijk afhankelijk van hoe vol de accu is instellen op 8, 10, 13 of 16 ampere.
Als je dan toch een stopcontact plaatst, plaats dan een 16A enkel fase CEE stopcontact (Blauw). Deze kan gewoon continue 16A aan. Een gewoon stopcontact is niet gemaakt om continue 16A door te geven, dit gaat na verloop van tijd toch wel echt smelten.Baldeagle schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:52:
[...]
Zoals gezegd heb ik nog een groep vrij en zou hier dan een apart (eventueel industrieel) stopcontact voor maken inderdaad. Met 2,5mm2 kabels zou het goed moeten gaan.
Zoiets bijvoorbeeld: https://www.thomann.de/nl...mount_16a_3pol_230v_f.htm
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen