It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Bij Zappi gaat t sowieso goed, bij easee ook hebben ze mij verteld. De andere merken weet ik niet hoe ze daar mee om gaan als ze 3x dezelfde fase aangeboden krijgen..tjerkpolle schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:03:
Technische vraag
hoop dat hier een techneut meekijkt
Een laadpaalaanbieder vertelde mij het volgende:
ik heb nu 1 fase, de meterkast wordt omgebouwd naar 3 fase 3x25A.
Echter de 3 fase slimme meters zijn helemaal niet leverbaar op dit moment bij netbeheerder Liander.
Het wordt dus allemaal voorbereid op 3 fase. De lader kan echter nog niet direct laden op 3 fase. Hij zal eerst op 1 fase kunnen laden, en op afstand omgezet naar 3 fase? Dit kwam mij vreemd voor en dit heb ik bij andere aanbieders ook nog niet als mogelijkheid gehoord. Meestal is het zo dat een monteur apart moet langskomen om om te schakelen van 1 naar 3 fase.
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Ik laat zelf altijd 2 draden in de meterkast los en zeg tegen de mensen dat ze de man van de netbeheerder even lief aankijken die 2 draadjes in de aardlekautomaat te prikken.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Precies dat bedoel ik, als je de laadpaal op afstand naar 3-fase wil zetten als installateur dan suggereert dit dat alle kabels gewoon al aangesloten zitten. En dankzij de brug op de hoofdschakelaar is dat dan tot aan de omzetting dus 3 keer dezelfde fase… En volgens mij moet je dat dus gewoon echt niet doen, dan moet je of aan de kant van de meterkast of aan de kant van de laadpaal l2 en l3 fysiek loskoppelen (en afdoppen als je het aan de kant van de laadpaal doet).DonJuape schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:45:
[...]
De elektricien zet vaak een "brug" tussen de fasen na de 1-fase meter en dan haalt de netbeheerder die brug weg na het aansluiten van de 3 fase meter (zonder die brug doet pakweg twee derde van je huisinstallatie het niet). Mogelijk vind je laadpaal dat niet leuk.
Op het schema lijkt het dat de N gewoon rechtstreeks gaat maar dat er afgetakt wordt daarvan naar de module toe. Welke dikte zou dat moeten zijn van draad?
[ Voor 14% gewijzigd door Vow op 11-06-2022 12:06 ]
Om de powerboost van nul te voorzien als je m maar op 1 fase aansluit. Ik heb er meerdere op 3 fase aangesloten zonder nul en zonder problemen.Vow schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:39:
Ik heb thuis ook zelf ook een wallbox pulsar plus geplaatst. Ik heb een em340 module in de zekeringkast geplaatst voor de powerboost. Ik heb thuis een 3fase net, 3x220v (België). Op de powerboost kan ik de 3 fasen aansluiten doch wat moet er met de N gebeuren? Moet deze niet aangesloten worden op de powerboost module? Er staan daar wel twee kleine poorten op met de vermelding N maar daar past nooit een draad van 6mm2 in. Waarom dient deze poort dan?
Op het schema lijkt het dat de N gewoon rechtstreeks gaat maar dat er afgetakt wordt daarvan naar de module toe. Welke dikte zou dat moeten zijn van draad?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik had ze idd verkeerd om aangesloten, aangepast en nu werkt de powerboost wel. Ik dacht dat deze de stroom zou regelen naargelang wat er beschikbaar is maar het lijkt dat als er niet voldoende vermogen is om aan 11kw te laden de powerboost ervoor zorgt dat het laden volledig stopt tot er weer genoeg vermogen voorhanden is. Dan gaat hij weer verder met laden en dat werkt. Is het niet de bedoeling dat de paal dan gewoon trager laad en niet volledig stopt met laden?
[ Voor 35% gewijzigd door Vow op 11-06-2022 23:31 ]
Het is helemaal niet zeker dat jouw wallbox wel geschikt is voor 3x230V. Vraag het best aan de verkoper of invoerder als je hier niet direct een antwoord vindt. Maar experimenteren zonder duidelijke instructies zou ik niet doen.
Wij hebben een nieuwe meterkast ontvangen. Vervolgens kwam mijn neef kijken en die gaf aan dat elke groep een hoofdschakelaar nodig heeft. Aan de linkerkant is een 1fase (huidig) + 3fase voorbereiding voor de laadpaal.
De hoofdschakelaar onderin is 1 grote schakelaar en ik vermoed ook alvast voor 3 fase.
De oranje, groene en blauwe groepen hebben dus geen eigen schakelaar, klopt dat?
:strip_exif()/f/image/pQAyIqP28Z6UcyOfnS4cSwZw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Tesla MIG MYP ]
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1Cyw00d schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:55:
Zomaar even een gekke vraag.
Wij hebben een nieuwe meterkast ontvangen. Vervolgens kwam mijn neef kijken en die gaf aan dat elke groep een hoofdschakelaar nodig heeft. Aan de linkerkant is een 1fase (huidig) + 3fase voorbereiding voor de laadpaal.
De hoofdschakelaar onderin is 1 grote schakelaar en ik vermoed ook alvast voor 3 fase.
De oranje, groene en blauwe groepen hebben dus geen eigen schakelaar, klopt dat?
[Afbeelding]
Foto is een beetje onduidelijk maar gezien het testknopje op elke "groep" vermoed ik dat het allemaal aardlekautomaten zijn (https://sep-europe.com/mo...p-n-b1630ma-6ka-18mm.html)Cyw00d schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:55:
Zomaar even een gekke vraag.
[Afbeelding]
Dan heb je dus geen verdere aardlekschakelaars nodig, die zitten ingebouwd.
En er is 1 hoofdschakelaar, zoals het hoort.
Ziet er zo op het oog netjes uit.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ja, terecht! Dit is gebeurd tegelijk met de installatie van de laadpaal, ik volg daarom dit topic en stelde vanzelf de vraag hier.
[ Tesla MIG MYP ]
en @ik222JanHenk schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:03:
@Cyw00d Die groepen zijn aardlekautomaten. Dus een zekeringsautomaat + aardlekschakelaar in 1.
En er is 1 hoofdschakelaar, zoals het hoort.
Ziet er zo op het oog netjes uit.
Thanks, dat klinkt best logisch inderdaad!
Sorry voor de verkeerde topic maar bedankt voor de antwoorden.
Iets om me minder zorgen om te maken
[ Voor 13% gewijzigd door Cyw00d op 13-06-2022 10:08 ]
[ Tesla MIG MYP ]
In de bredere zone rond Brussel komt dit nog best vaak voor. Bij nieuwe wijken is 3N400 de standaard, maar er is geen plan om alle huidige 3x230 uit te faseren met een harde deadline.DigitalHombre schreef op zondag 12 juni 2022 @ 08:14:
Dat begrijp ik niet goed, op een 3x220V aansluiting heb je toch geen N? De 3x230V is een oud systeem dat in België langzaam afgeschaft wordt. Bij mij in de straat is dit een tiental jaar geleden gebeurd (landelijke omgeving) en omgezet naar 3x400V(+N). Tussen de drie fasen is er dan 400V terwijl in jouw situatie die slechts 230V is.
Het is helemaal niet zeker dat jouw wallbox wel geschikt is voor 3x230V. Vraag het best aan de verkoper of invoerder als je hier niet direct een antwoord vindt. Maar experimenteren zonder duidelijke instructies zou ik niet doen.
Bij je eigen thuisinstallatie kan je 3x230 omzetten naar 3N400V maar het vereist een best prijzige setup met transformatoren en schakelektronica.
precies dezelfde situatie hier. Liander komt pas in oktober de aansluiting aanpassen. Laadpaal is wel aangesloten en geconfigureerd als 3-fase. Wel 10A per fase dus totaal 30A Max laden, gaat prima op de 40A hoofdzekering daar we ook loadbalancing op 35A hebben staan. Alfen laadpaal overigens. Zodra Liander is geweest wordt de amperage per fase naar 16 gezet op afstand.tjerkpolle schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:03:
Technische vraag
hoop dat hier een techneut meekijkt
Een laadpaalaanbieder vertelde mij het volgende:
ik heb nu 1 fase, de meterkast wordt omgebouwd naar 3 fase 3x25A.
Echter de 3 fase slimme meters zijn helemaal niet leverbaar op dit moment bij netbeheerder Liander.
Het wordt dus allemaal voorbereid op 3 fase. De lader kan echter nog niet direct laden op 3 fase. Hij zal eerst op 1 fase kunnen laden, en op afstand omgezet naar 3 fase? Dit kwam mij vreemd voor en dit heb ik bij andere aanbieders ook nog niet als mogelijkheid gehoord. Meestal is het zo dat een monteur apart moet langskomen om om te schakelen van 1 naar 3 fase.
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Memento mori
Kan iemand mij op weg helpen?
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Deze bijvoorbeeld: https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-5x4-per-meter/OMX2000 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 01:18:
Ik wil kabels gaan trekken door een bestaande loze leiding die van de meterkast naar buiten loopt. Het is voor een Tesla Wall Connector. Gaat om hooguit 6 meter. En ik wil 4 mm2 bedrading gebruiken. Maar ik kom er even niet uit welke draad ik bij Elektramat moet bestellen.
Kan iemand mij op weg helpen?
Als je een stuk door de grond zou gaan heb je grondkabel nodig YMVK-as, die heeft ter beveiliging een stalen buitenmantel die gelijk als aarde dient (dus hier zit dan geen aardedraad in). Maar uit jouw verhaal begrijp ik dat je de kabel door bestaande buis kunt leggen en dan direct de gevel op gaat naar de paal.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ik denk niet dat een ymvk kabel door een pvc pijpje van 19 mm gaat passen. Zullen eerder 5 losse kabels worden. De vraag is welke…eltron schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:52:
[...]
Deze bijvoorbeeld: https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-5x4-per-meter/
Als je een stuk door de grond zou gaan heb je grondkabel nodig YMVK-as, die heeft ter beveiliging een stalen buitenmantel die gelijk als aarde dient (dus hier zit dan geen aardedraad in). Maar uit jouw verhaal begrijp ik dat je de kabel door bestaande buis kunt leggen en dan direct de gevel op gaat naar de paal.
Gewoon 4mm installatiedraad pakken. Je weet zeker dat het een 19mm buis is? Standaard is 16mm doorgaans. Door 16mm is 5x4mm een uitdaging denk ik. Mag overigens ook niet van de NEN. Door 19mm mag er wel 5x4mm. Als de afstand niet te groot is en met 11kW zou je ook 2,5mm kunnen overwegen.OMX2000 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:47:
[...]
Ik denk niet dat een ymvk kabel door een pvc pijpje van 19 mm gaat passen. Zullen eerder 5 losse kabels worden. De vraag is welke…
Ah, lees nu 6 meter. Dan zou 2,5mm ook prima kunnen.
[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 14-06-2022 10:00 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
De afstand is gering. Dus misschien gewoon voor 2,5 mm gaan ja. Ik denk dat ik die 6 meter niet eens ga halen.Inspired schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:54:
[...]
Gewoon 4mm installatiedraad pakken. Je weet zeker dat het een 19mm buis is? Standaard is 16mm doorgaans. Door 16mm is 5x4mm een uitdaging denk ik. Mag overigens ook niet van de NEN. Door 19mm mag er wel 5x4mm. Als de afstand niet te groot is en met 11kW zou je ook 2,5mm kunnen overwegen.
Ja, dan zou ik persoonlijk gewoon lekker 2,5mm pakken. Tenzij je met 22kW wil (gaan) laden.OMX2000 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:01:
[...]
De afstand is gering. Dus misschien gewoon voor 2,5 mm gaan ja. Ik denk dat ik die 6 meter niet eens ga halen.
https://www.elektramat.nl...installatiedraad+10+meter
[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 14-06-2022 10:04 ]
De Gen2 kan tot 22kW laden, maar met 3x25A thuis gaat dat niet. Zou de Gen3 via een FW update ook 22kW kunnen ondersteunen? Is meer een toekomstbestendigheidskwestie.
Verder: kun je bij de Gen3 via de app zien hoeveel kW je in totaal hebt geladen? Of moet ik hiervoor een speciale meter voor laten plaatsen in de meterkast?
Edit: toch maar voor de Gen3 gekozen i.v.m. kleinere formaat en langere kabel.
[ Voor 9% gewijzigd door turkeyhakan op 15-06-2022 08:27 ]
Volgens een andere laadpaalaanbieder zou dit technisch kunnen, maar is dit niet volgens de NEN normen??Bob-B190 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:51:
[...]
precies dezelfde situatie hier. Liander komt pas in oktober de aansluiting aanpassen. Laadpaal is wel aangesloten en geconfigureerd als 3-fase. Wel 10A per fase dus totaal 30A Max laden, gaat prima op de 40A hoofdzekering daar we ook loadbalancing op 35A hebben staan. Alfen laadpaal overigens. Zodra Liander is geweest wordt de amperage per fase naar 16 gezet op afstand.
Je bedoelt dus dat je 3 x dezelfde enkele fase richting de laadpaal aanbiedt? Volgens mij is het grote probleem daarbij dat er dan veel meer stroom door de nul bedrading gaat lopen omdat er dan dus geen faseverschuiving is zoals normaal bij 3-fase.tjerkpolle schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:23:
[...]
Volgens een andere laadpaalaanbieder zou dit technisch kunnen, maar is dit niet volgens de NEN normen??
Met het beperken van de paal tot 3 x 10A zou het theoretisch op zich nog moeten kunnen als je een voldoende dikke kabel gebruikt en een laadpaal hebt die geschikt is tot 22kW (3 x 32A). Let wel op dat je bij een losse laadkabel voor de auto dan dus ook altijd een 3-fase 32A kabel moet gebruiken, sluit iemand een 3 x 16A kabel aan dan heb je meteen een potentieel brandrisico. Die kabel beperkt dan immers wel netjes de stroom tot max 16A per fase maar omdat dat feitelijk dezelfde fase is gaat er alsnog 30A door de nuldraad...
Kortom het lijkt me niet aan te raden / toegestaan al zou het technisch onder de juiste voorwaarde inderdaad best kunnen werken.
Ik heb een Alfen Eve Pro laadpaal en via Leaseplan Energy krijg ik elke maand de kosten vergoed.
Alleen ga ik per 1-7 uit m'n jaarcontract bij Budget energie, het aanbod om te verlengen op maandelijkse prijzen is niet gunstig. Dus ik ga overstappen naar Tibber en naar dynamische prijzen.
Ik zit op dit moment op 26ct/kwh en zou naar 44 ct/kwh gaan.
Hoe doen jullie dat met de vergoeding van je werkgever ? Ik ga niet elke keer in het portal de prijs wijzigen. Tijdens een laadsessie van een paar uur wijzigt die ook.
Neem ik een gemiddelde van de elektraprijs ? En wat doe ik als er wordt gevraagd naar een contract of bewijs om de prijs te onderbouwen ?
Dat is een lastige kwestie. Er is zelfs een heel topic over: Hoeveel € per Kwh thuislaadpaal & openstellen gebruikLastSamurai schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:58:
Hallo,
Ik heb een Alfen Eve Pro laadpaal en via Leaseplan Energy krijg ik elke maand de kosten vergoed.
Alleen ga ik per 1-7 uit m'n jaarcontract bij Budget energie, het aanbod om te verlengen op maandelijkse prijzen is niet gunstig. Dus ik ga overstappen naar Tibber en naar dynamische prijzen.
Ik zit op dit moment op 26ct/kwh en zou naar 44 ct/kwh gaan.
Hoe doen jullie dat met de vergoeding van je werkgever ? Ik ga niet elke keer in het portal de prijs wijzigen. Tijdens een laadsessie van een paar uur wijzigt die ook.
Neem ik een gemiddelde van de elektraprijs ? En wat doe ik als er wordt gevraagd naar een contract of bewijs om de prijs te onderbouwen ?
Je moet een bedrag kiezen in je portal, maar je weet eigenlijk achteraf pas wat (ongeveer) de werkelijke kosten waren. Helemaal goed kun je het niet doen volgens mij. En sowieso zou dat zeer veel administratie kosten. Lijkt me beter om het eens te worden met de werkgever over een vast tarief.
[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 15-06-2022 10:03 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Excuus, dat wist ik niet, niet gevonden. Ik ga daar verder. Thanks !de Peer schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:01:
[...]
Dat is een lastige kwestie. Er is zelfs een heel topic over: Hoeveel € per Kwh thuislaadpaal & openstellen gebruik
Geen ervaring mee, maar de belangrijkste vraag is of de lader kan wisselen van 3-fase naar 1-fase laden. Als de lader enkel op 3-fase kan laden dan moet je een aanzienlijk overschot hebben voor je 100% op zonnestroom kan laden.thunderfury schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:07:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de SolaX Power EV charger (https://www.solaxpower.com/ev-charger ) ? Die lijkt veel functionaliteit gemeenschappelijk te hebben met de Zappi.
En ook een 3 fase omvormer, terwijl de meeste 1 fase zijn. Als zou je hier i.c.m. home asisstant vaak ook nog wel iets slims voor kunnen maken.roelwillems schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:30:
[...]
Geen ervaring mee, maar de belangrijkste vraag is of de lader kan wisselen van 3-fase naar 1-fase laden. Als de lader enkel op 3-fase kan laden dan moet je een aanzienlijk overschot hebben voor je 100% op zonnestroom kan laden.
en een 3F zappi
kan je toch gewoon "alleen groene stroom" instellen?
dan onderbreekt hij zelf als de zon ff achter een wolk gaat schuilen..
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Zoals al vaker gezegd: het type omvormer (1-fase of 3-fase) maakt voor het laden van de auto niet uit. Je hoeft ook niet de omvormer op dezelfde groep hebben staan als de laadpaal, de energiemeter zorgt ervoor dat gelijktijdig laden en terugleveren over verschillende fases met elkaar verrekend wordt. Als je over een fase met 10A laad, maar op een andere fase 10A teruglevert is je gebruik volgens de meter 0A. Dat is wat je wil bereiken.Senaxx schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:14:
[...]
En ook een 3 fase omvormer, terwijl de meeste 1 fase zijn. Als zou je hier i.c.m. home asisstant vaak ook nog wel iets slims voor kunnen maken.
Het verschil tussen 1-fase laden en 3-fase laden is vooral dat je op 3 fasen altijd 3*6A = 18A beschikbaar moet hebben om te kunnen laden. De meeste huisinstallaties zullen een 1-fase omvormer hebben op een 16A groep, daarmee haal je dus nooit genoeg vermogen om de meter op 0 te houden.
Als je 1-fase laadt, dan is het minimale stroom 6A, dat is wel makkelijk te halen door een enkele omvormer.
Ik heb wat vragen over een evbox elvi 3-fase laadpaal in combinatie met zonnepanelen. Ik heb deze elvi thuis al weer 2 jaar hangen, geïnstalleerd met smart charging o.b.v. smappee in opdracht door de LM.
Gewoon (maximaal) laden werkt prima, load balancing (3x 25A) werkt ook maar smart charging op basis van overschot zonnepanelen werkt niet. Ik vermoed dat dit komt omdat ik nooit 't minimale benodigde vermogen van 'm dak haal.
vragen:
- De minimale laadstroom die ik kan instellen m.b.v. de evbox Connect app is 3 x 6A (dus 4000 W), weet iemand een mogelijkheid dit te verlagen of laden op maar 1 fase in te stellen?
- Kan 't zijn dat 't laden op overschot zonnepanelen gewoon niet werkt om dat ik nooit 't minimale vermogen van m'n dak haal? En is daar dan wat aan te doen (bijplaatsen gaat niet meer)?
- Is er iets anders dat ik over 't hoofd zie?
* in mijn auto, een Kia e-niro my2020 kan ik 't laden op een lager vermogen instellen, hij kan dan laden met 3 x 2A (dus 1400W). Dit is echter niet handig omdat je dat in de auto dan weer moet aanpassen als je weer gewoon met (3x) 16 A wil laden. Hij kan (natuurlijk) ook op 1 fase laden, en zelfs op 2 weet ik omdat 1 van de fases er een keer uit lag.
[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 15-06-2022 17:53 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik heb gen Ev box, dus daar kan ik weinig over zeggen, wel E-Niro, en daar is idd veel in te stellen. qua laadstroom etc. ook zelfs te koppelen aan locatie; thuis of ergens anders. Voor mij werkt dat prima, ook icm Zappi die ook te optimaliseren is wat betreft laden zonnestroom.blb4 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:49:
Goedendag,
Ik heb wat vragen over een evbox elvi 3-fase laadpaal in combinatie met zonnepanelen. Ik heb deze elvi thuis al weer 2 jaar hangen, geïnstalleerd met smart charging o.b.v. smappee in opdracht door de LM.
Gewoon (maximaal) laden werkt prima, load balancing (3x 25A) werkt ook maar smart charging op basis van overschot zonnepanelen werkt niet. Ik vermoed dat dit komt omdat ik nooit 't minimale benodigde vermogen van 'm dak haal.
vragen:Wat ik wil, ter voorbereiding op 't verschralen van de salderingsregeling, is dat de auto laad op basis van 't overschot aan energie van m'n zonnepanelen.
- De minimale laadstroom die ik kan instellen m.b.v. de evbox Connect app is 3 x 6A (dus 4000 W), weet iemand een mogelijkheid dit te verlagen of laden op maar 1 fase in te stellen?
- Kan 't zijn dat 't laden op overschot zonnepanelen gewoon niet werkt om dat ik nooit 't minimale vermogen van m'n dak haal? En is daar dan wat aan te doen (bijplaatsen gaat niet meer)?
- Is er iets anders dat ik over 't hoofd zie?
* in mijn auto, een Kia e-niro my2020 kan ik 't laden op een lager vermogen instellen, hij kan dan laden met 3 x 2A (dus 1400W). Dit is echter niet handig omdat je dat in de auto dan weer moet aanpassen als je weer gewoon met (3x) 16 A wil laden. Hij kan (natuurlijk) ook op 1 fase laden, en zelfs op 2 weet ik omdat 1 van de fases er een keer uit lag.
Los daarvan is het natuurlijk een kwestie van het laden waar mogelijk doen als de zon schijnt en dan op een laadstroomniveau dat in lijn ligt met je overproductie. Dat moet in principe met elke laadpaal wel lukken, al zul je bij sommige laadpalen noodgedwongen relatief veel van de grid moeten laden als het minimum hoger ligt.
Ja, dat veel van grid is nu juist wat ik graag zou willen verminderen, vooral omdat de auto dat kan (1 x 6A of 3 x 2A) b.v.eltron schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:10:
[...]
Los daarvan is het natuurlijk een kwestie van het laden waar mogelijk doen als de zon schijnt en dan op een laadstroomniveau dat in lijn ligt met je overproductie,. Dat moet in principe met elke laadpaal wel lukken, al zul je bij sommige laadpalen noodgedwongen relatief veel van de grid moeten laden als het minimum hoger ligt.
Juist omdat de auto overdag relatief veel/lang thuis staat zou het gunstig zijn om alleen 't overschot van de zonnepanelen te laden.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Je moet er rekening mee houden dat de laadpaal niets weet over de instellingen van de auto. Als je de laadpaal opdracht geeft om alleen op overschot te laden dan zal de laadpaal uitgaan van een minimaal benodigde overstroom van 6A per fase, omdat 6A de minimaal in te stellen laadstroom is vanuit de laadpaal.blb4 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:40:
[...]
Ja, dat veel van grid is nu juist wat ik graag zou willen verminderen, vooral omdat de auto dat kan (1 x 6A of 3 x 2A) b.v.
Juist omdat de auto overdag relatief veel/lang thuis staat zou het gunstig zijn om alleen 't overschot van de zonnepanelen te laden.
De enig manier om met een overschot van 4 kW te laden is dan een 1-fase laadpaal. Voor zover ik weet kan alleen de een Zappi schakelen tussen 1-fase en 3-fase op basis van overschot. Bij andere laadpalen is het een vaste instelling of zelfs een niet te veranderen eigenschap van de paal zelf.
Dit laatste klopt niet, mijn Alfen paal schakelt dynamisch over tussen 1F en 3F laden op basis van een stukje Node Red code die draait op een Home Assistant die via Modbus de paal uitstuurt.RJan61 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:32:
[...]
Je moet er rekening mee houden dat de laadpaal niets weet over de instellingen van de auto. Als je de laadpaal opdracht geeft om alleen op overschot te laden dan zal de laadpaal uitgaan van een minimaal benodigde overstroom van 6A per fase, omdat 6A de minimaal in te stellen laadstroom is vanuit de laadpaal.
De enig manier om met een overschot van 4 kW te laden is dan een 1-fase laadpaal. Voor zover ik weet kan alleen de een Zappi schakelen tussen 1-fase en 3-fase op basis van overschot. Bij andere laadpalen is het een vaste instelling of zelfs een niet te veranderen eigenschap van de paal zelf.
[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 17-06-2022 17:43 ]
"Klopt niet" is jouw interpretatie. Volgens mij klopt mijn statement nog steeds, maar wordt de instelling van de paal van buitenaf aangepast. Het blijft een instelling van de paal, niet een actie van de paal die afhankelijk is van het overschot. Tuurlijk is het mogelijk om bij sommige palen een externe aansturing te maken die het gedrag van de paal aanpast, maar het is dan geen onderdeel van de paal zelf.WitteVerf schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:34:
[...]
Dit laatste klopt niet, mijn Alfen paal schakelt dynamisch over tussen 1F en 3F laden op basis van een stukje Node Red code die draait op een Home Assistant die via Modbus de paal uitstuurt.
Maar in ieder geval weer wat geleerd over een Alfen paal.
Ik zie dit regelmatig genoemd worden maar snap het nog niet helemaal. Waarom moet een 3-fase laadpaal minimaal 6A hebben om te laden? Wat als de batterij bijna vol is, dan neemt de stroom toch ook af tot onder 6A?RJan61 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:32:
[...]
Je moet er rekening mee houden dat de laadpaal niets weet over de instellingen van de auto. Als je de laadpaal opdracht geeft om alleen op overschot te laden dan zal de laadpaal uitgaan van een minimaal benodigde overstroom van 6A per fase, omdat 6A de minimaal in te stellen laadstroom is vanuit de laadpaal.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
De laadpaal geeft met behulp van de pulsbreedte op het pilot signaal (een van de kleine pinnen op de laadstekker) aan welke stroom de auto mag gebruiken op elke aangesloten fase. De minimale instelling van deze stroom is 6A, dus de laadpaal kan nooit minder stroom aan de auto geven. Dat deze zelf minder afneemt is voor dit verhaal niet van belang.fsfikke schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:50:
[...]
Ik zie dit regelmatig genoemd worden maar snap het nog niet helemaal. Waarom moet een 3-fase laadpaal minimaal 6A hebben om te laden? Wat als de batterij bijna vol is, dan neemt de stroom toch ook af tot onder 6A?
De laadpaal moet ervoor zorgen dat het minimaal de 6A beschikbaar heeft op het moment dat het aangeboden wordt aan de auto. De paal zal nooit iets aanbieden wat niet beschikbaar is. Dat geldt dus bij laden op overschot, maar ook tijdens load balancing.
Nog een toevoeging. Die 6A=1,4kW per fase is een "standaard" minimum. Onder deze waarde zal een EV niet laden. Overigens gaat mijn Niro wel iets lager maar bij 1,1kW houdt het echt wel op.RJan61 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:00:
[...]
De laadpaal geeft met behulp van de pulsbreedte op het pilot signaal (een van de kleine pinnen op de laadstekker) aan welke stroom de auto mag gebruiken op elke aangesloten fase. De minimale instelling van deze stroom is 6A, dus de laadpaal kan nooit minder stroom aan de auto geven. Dat deze zelf minder afneemt is voor dit verhaal niet van belang.
De laadpaal moet ervoor zorgen dat het minimaal de 6A beschikbaar heeft op het moment dat het aangeboden wordt aan de auto. De paal zal nooit iets aanbieden wat niet beschikbaar is. Dat geldt dus bij laden op overschot, maar ook tijdens load balancing.
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Je wil eigenlijk niet lager dan 4kW, anders worden de laadverliezen te hoog.DonJuape schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:24:
[...]
Nog een toevoeging. Die 6A=1,4kW per fase is een "standaard" minimum. Onder deze waarde zal een EV niet laden. Overigens gaat mijn Niro wel iets lager maar bij 1,1kW houdt het echt wel op.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Sterker nog, dat is in de standaarden gedefinieerd als minimum. 5.2 kW overschot is best veel om van je dak te halen, wij komen (3 fase, 33 zonnepanelen) tot een piek van ongeveer 7.6 kW. Je moet het thuis verbruik er nog afhalen.DonJuape schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:24:
[...]
Nog een toevoeging. Die 6A=1,4kW per fase is een "standaard" minimum. Onder deze waarde zal een EV niet laden. Overigens gaat mijn Niro wel iets lager maar bij 1,1kW houdt het echt wel op.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Nouwja, over het algemeen zijn verliezen hoger als je langzamer laad maar het is zeker niet in alle gevallen zo dat onder de 4kW (te) veel laadverlies heeft. Laadverlies wordt bijvoorbeeld ook sterk beïnvloed door de gebruikte techniek (merk gebonden) én is afhankelijk van omstandigheden (te koud/warm en vooral ook SoC, boven de ~80% laden treed er steeds meer laadverlies op*).Tommie12 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:54:
[...]
Je wil eigenlijk niet lager dan 4kW, anders worden de laadverliezen te hoog.
Als voorbeeld, uit wetenschappelijk onderzoek, is de laadefficiëntie van een Kia e-Niro (in alle gevallen tot 100% SoC geladen*):
2,3 kW 1-fase = 79,58% (20,42% laadverlies)
3,6kW 1-fase = 80,31% (19,69 laadverlies)
6,9 kW 3-fase = 86,98% (13,02 laadverlies)
11kW 3-fase = 87,21% (12,79% laadverlies)
Die verschillen zijn beperkt. 1-fase met 2,3kW laden vs 3,6kW 1-fase zorgt voor slechts 0,73% meer verlies (wat te overzien is lijkt me).
Uiteraard wel een groter verschil tussen langzaam (2,3kW) 1-fase laden vs 3-fase (11 kW), maar qua laden op zonnestroom is dat verschil voornamelijk een theoretisch probleem. Je moet wel een hele aanzienlijk aantal zonnepanelen hebben wil je 11kW overcapaciteit hebben om in je auto te stoppen.
Meest efficient is om overdag zonnestroom terug te leveren en dan 's nachts, gesaldeerd, met 11kW energie naar de auto te sturen. Maar dan moet je er wel rekening mee houden dat dit weer bijdraagt aan (over)belasting van het net waardoor wellicht de panelen op piekmomenten helemaal niets kunnen leveren
* belangrijk punt uit ander onderzoek is namelijk dat laadverlies bijna verdubbeld als je laad met het accupakket >80% SoC (in vergelijking met laden tussen de 20% en 80% SoC). Dus belangrijk om in gedachte te houden dat als in het onderzoek niet tot 100% was geladen maar tot 80% waren deze cijfers over de hele linie beter geweest.
[ Voor 11% gewijzigd door roelwillems op 16-06-2022 12:34 . Reden: Links naar onderzoeken toegevoegd ]
Ook SMA kan het (geen ervaring mee): https://www.sma-benelux.c...sma-ev-charger-74-22.htmlRJan61 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:32:
[...]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Wat voor dat laatste interessant is, is wanneer dat nu echt serieus veel meer laadverliezen geeft. Is dat al snel veel boven de 80% of pas bij 95% o.i.d. Het maakt nogal uit hoe lang het laden met meer laadverliezen duurt.roelwillems schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:17:
[...]
Nouwja, over het algemeen zijn verliezen hoger als je langzamer laad maar het is zeker niet in alle gevallen zo dat onder de 4kW (te) veel laadverlies heeft. Laadverlies wordt bijvoorbeeld ook sterk beïnvloed door de gebruikte techniek (merk gebonden) én is afhankelijk van omstandigheden (te koud/warm en vooral ook SoC, boven de ~80% laden treed er steeds meer laadverlies op*).
Als voorbeeld, uit wetenschappelijk onderzoek, is de laadefficiëntie van een Kia e-Niro (in alle gevallen tot 100% SoC geladen*):
2,3 kW 1-fase = 79,58% (20,42% laadverlies)
3,6kW 1-fase = 80,31% (19,69 laadverlies)
6,9 kW 3-fase = 86,98% (13,02 laadverlies)
11kW 3-fase = 87,21% (12,79% laadverlies)
Die verschillen zijn beperkt. 1-fase met 2,3kW laden vs 3,6kW 1-fase zorgt voor slechts 0,73% meer verlies (wat te overzien is lijkt me).
Uiteraard wel een groter verschil tussen langzaam (2,3kW) 1-fase laden vs 3-fase (11 kW), maar qua laden op zonnestroom is dat verschil voornamelijk een theoretisch probleem. Je moet wel een hele aanzienlijk aantal zonnepanelen hebben wil je 11kW overcapaciteit hebben om in je auto te stoppen.
Meest efficient is om overdag zonnestroom terug te leveren en dan 's nachts, gesaldeerd, met 11kW energie naar de auto te sturen. Maar dan moet je er wel rekening mee houden dat dit weer bijdraagt aan (over)belasting van het net waardoor wellicht de panelen op piekmomenten helemaal niets kunnen leveren![]()
* belangrijk punt uit ander onderzoek is namelijk dat laadverlies bijna verdubbeld als je laad met het accupakket >80% SoC (in vergelijking met laden tussen de 20% en 80% SoC). Dus belangrijk om in gedachte te houden dat als in het onderzoek niet tot 100% was geladen maar tot 80% waren deze cijfers over de hele linie beter geweest.
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Verder storingen als dat ding in eens niks meer doet en het ligt aan de auto en na een harde reset nog steeds niks en de rook komt eruit bijv. heb je toch gewoon garantie zoals bij elk ander product?
Mijn echte vraag: Wat zijn jullie ervaringen met storingen en updates en dat zelf doen en komt het vaak voor?
Dat is niet onderzocht in de studie, er is gekeken naar 20%-80% SoC vs 80%-100% SoC en de verschillen in laadverliezen. Het is aannemelijk dat hoe hoger boven de 80% hoe verder laadverlies zal toenemen (obv. o.a. eigenschappen van accucellen. o.a. interne weerstand die toeneemt, langere laadduur, warmte ontwikkeling ezv).DonJuape schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:51:
[...]
Wat voor dat laatste interessant is, is wanneer dat nu echt serieus veel meer laadverliezen geeft. Is dat al snel veel boven de 80% of pas bij 95% o.i.d. Het maakt nogal uit hoe lang het laden met meer laadverliezen duurt.
Daarnaast is 100% natuurlijk niet voor elke auto hetzelfde % van het totale accupakket. Een EV met meer overhead qua accupakket zal minder laadverlies hebben vs een auto die maar een beperkte overhead heeft.
Maar voor thuisladen zijn volgens mij de belangrijkste take outs: laadverlies tussen "langzaam" en "sneller" laden op 1-fase valt waarschijnlijk* heel erg mee. 3-fase laden is (iets) efficiënter qua snelheid én laadverlies. Wil je minimaal laadverlies hou dan in zowel 1-fase als 3-fase laden ongeveer <80% SoC aan als dat mogelijk is ivm de range die je nodig hebt.
* Zijn maar een paar auto's en merken onderzocht (ook wat oudere EV techniek, nieuwere EV's zouden wel eens efficiënter kunnen zijn bij bepaalde snelheden van laden ivm nieuwer BMS).
[ Voor 7% gewijzigd door roelwillems op 16-06-2022 13:19 ]
Kan maar ik laad altijd tot 100%SoC (=97% SoC BMS). Denk dat de toename aan laadverliezen op de totale laadcyclus van 20% tot 100% wel mee zal vallen.roelwillems schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:15:
[...]
Dat is niet onderzocht in de studie, er is gekeken naar 20%-80% SoC vs 80%-100% SoC en de verschillen in laadverliezen. Het is aannemelijk dat hoe hoger boven de 80% hoe verder laadverlies zal toenemen (obv. o.a. eigenschappen van accucellen. o.a. interne weerstand die toeneemt, langere laadduur, warmte ontwikkeling ezv).
Daarnaast is 100% natuurlijk niet voor elke auto hetzelfde % van het totale accupakket. Een EV met meer overhead qua accupakket zal minder laadverlies hebben vs een auto die maar een beperkte overhead heeft.
Maar voor thuisladen zijn volgens mij de belangrijkste take outs: laadverlies tussen "langzaam" en "sneller" laden op 1-fase valt waarschijnlijk heel erg mee. 3-fase laden is (iets) efficiënter qua snelheid én laadverlies. Wil je minimaal laadverlies hou dan in zowel 1-fase als 3-fase laden ongeveer <80% SoC aan als dat mogelijk is ivm de range die je nodig hebt.
Ah, ja als we de onderzoeken mogen geloven valt dat inderdaad erg mee op de totale laadcyclus (zie verschil tussen 20-80 en 80-100 vs totaal 20-100 cyclus in onderstaande plaatje). Waar Cd = energie in de auto beschikbaar en Cr energie afgenomen v.d. laadpaal is.DonJuape schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:19:
[...]
Kan maar ik laad altijd tot 100%SoC (=97% SoC BMS). Denk dat de toename aan laadverliezen op de totale laadcyclus van 20% tot 100% wel mee zal vallen.
:strip_exif()/f/image/nFCiXidIHKIGrWhfGegEZL6Z.jpg?f=fotoalbum_large)
In mijn ervaring gaan ze niet zomaar stuk, in 7 jaar misschien 2 keer een monteur gehad voor een draadbreuk. En dat is dan met een 'ach ja, hoort toch maar bij de lease'-behandeling van de kabel. Bij een easee heb je volgens mij niet eens een vaste kabel, dus dat kan ook niet stukVeromor schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:58:
Vandaag een offerte gehad voor de thuis paal van Easee. Prima plaatje. Alleen bood de aanbieder ook nog een abbo erbij voor "storingen" op te lossen een variant correctief en de andere online op afstand. Hoe vaak komt het nou voor dat iets niet werkt?
Verder storingen als dat ding in eens niks meer doet en het ligt aan de auto en na een harde reset nog steeds niks en de rook komt eruit bijv. heb je toch gewoon garantie zoals bij elk ander product?
Mijn echte vraag: Wat zijn jullie ervaringen met storingen en updates en dat zelf doen en komt het vaak voor?
Verder zijn het geen erg gecompliceerde producten, AC laadpalen zijn grotendeels een veredeld relais. Kan niet heel veel stuk aan
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Je hebt als consument recht op garantie van de verkopende partij. Dus Easee hoeft jou hun 3 jaar garantie niet te geven omdat zij niet de verkoper zijn. Maar zo een onderhoudscontract lijkt me onnodig.Veromor schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:58:
Vandaag een offerte gehad voor de thuis paal van Easee. Prima plaatje. Alleen bood de aanbieder ook nog een abbo erbij voor "storingen" op te lossen een variant correctief en de andere online op afstand. Hoe vaak komt het nou voor dat iets niet werkt?
Software updates?fsfikke schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:58:
[...]
Je hebt als consument recht op garantie van de verkopende partij. Dus Easee hoeft jou hun 3 jaar garantie niet te geven omdat zij niet de verkoper zijn. Maar zo een onderhoudscontract lijkt me onnodig.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Denk niet dat zo een laadpaalcowboy z'n eigen software schrijft? Dus je krijgt gewoon de updates van Easee.
https://nos.nl/artikel/24...p-vakantie-naar-brandstof
Hangt er gewoon van af wat de individuele situatie is.Tommie12 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:54:
[...]
Je wil eigenlijk niet lager dan 4kW, anders worden de laadverliezen te hoog.
Wanneer ze je boven de 2.5 kW per trap van 1 kW een capaciteitstarief (gaan) aanrekenen denk je daar waarschijnlijk anders over.
En al helemaal wanneer je de stroom van zonnepanelen 100% in de EV krijgt en je krijgt een kWh vergoeding voor het laden van je EV. Economisch zijn die verliezen dan irrelevant want ze gebeuren na de afrekening aan de laadpaal en zonnestroom is thuis nog altijd gratis.
Eenmaal salderen afgevoerd heeft overdag max. zonnestroom richting net sturen om er het 's nachts terug af te halen, telkens zonder kost, uiteraard ook geen zin meer.
Wanneer steeds meer mensen dat laatste als een "oplossing" gaan zien botst het net nog vlugger op zijn technische limieten en zal men genoodzaakt zijn salderen vlugger af te voeren dan voorzien of de netten gevoelig te verzwaren wat ook niet kan zonder kostprijs.
Of je moet pech hebben.BeefHazard schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:47:
[...]
Verder zijn het geen erg gecompliceerde producten, AC laadpalen zijn grotendeels een veredeld relais. Kan niet heel veel stuk aan
Mijn laadpaal (Alfen SPL) sukkelde al na drie maanden met een display met kuren (wat steeds softwarematig op afstand werd "hersteld") om er natuurlijk net buiten de garantieperiode van 2 jaar volledig de brui aan te geven. Interventie van Alfen installateur: volledige printplaat vervangen (wel hersteld onder garantie omdat de installateur zelf vond dat het eigenlijk niet mocht gebeuren op zo korte tijd).
Maar ook geen voorstander van een onderhoudsabo.
Joulz installeert de boel en neemt de fabrieks garantie van Eesea over lees ik net in hun algemene voorwaarden. Dus dat is ook gedekt.
RJan61 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:32:
[...]
RJan61 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:00:
[...]
De laadpaal geeft met behulp van de pulsbreedte op het pilot signaal (een van de kleine pinnen op de laadstekker) aan welke stroom de auto mag gebruiken op elke aangesloten fase. De minimale instelling van deze stroom is 6A, dus de laadpaal kan nooit minder stroom aan de auto geven. Dat deze zelf minder afneemt is voor dit verhaal niet van belang.
Dank allemaal, verhelderend! De instelling van minimaal 6A komst dus omdat 't communicatieprotocol d.m.v. 't PWM signaal minimaal 6 A is. De enige manier dus om met minder vermogen te laden is minder fase's aanbieden en dat is iets dat de Zappi standaard kan en de Alfen paal met wat externe aansturing. Hoe doen die palen dat? Zit er per fase een apart relais in? Of is via 't communicatiesignaal aan te geven dat de auto maar 1 fase moet laden?WitteVerf schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:34:
[...]
Dit laatste klopt niet, mijn Alfen paal schakelt dynamisch over tussen 1F en 3F laden op basis van een stukje Node Red code die draait op een Home Assistant die via Modbus de paal uitstuurt.
Is het dan zo dat als je op de Zappi instelt dat je alleen op zonnestroom wil laden dat deze pas gaat laden als er 1400 W overschot is?
Je stelt in op de Zappi dat de ECO+ mode (laden op overschot) en ECO mode (laden op overschot maar minimaal 1,4kW=6A) 1-fase zijn. Voor schakelen naar FAST mode (11kW 3 -fase) en vice versa heeft de Zappi inderdaad een relais.blb4 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:01:
[...]
[...]
[...]
Dank allemaal, verhelderend! De instelling van minimaal 6A komst dus omdat 't communicatieprotocol d.m.v. 't PWM signaal minimaal 6 A is. De enige manier dus om met minder vermogen te laden is minder fase's aanbieden en dat is iets dat de Zappi standaard kan en de Alfen paal met wat externe aansturing. Hoe doen die palen dat? Zit er per fase een apart relais in? Of is via 't communicatiesignaal aan te geven dat de auto maar 1 fase moet laden?
Is het dan zo dat als je op de Zappi instelt dat je alleen op zonnestroom wil laden dat deze pas gaat laden als er 1400 W overschot is?
Het vervelende is dat ik zowel in mijn auto (e-Niro) als in de Wallbox app of portal geen foutmelding zie. Ik heb dus geen idee waarom hij in Pauze springt.
Info:
- Geen schema's actief, niet in de auto, niet in de Wallbox.
- Mijn zonnepanelen staan op dit moment te heerlijk te pompen
- Ik heb de optie om loadbalancing te doen, maar dat zou met de zonnepanelen juist *niet* moeten ingrijpen nu....
- De Wallbox hangt in de zon en voelde behoorlijk heet aan.
Ik heb een beetje het vermoeden dat het het laatste is, maar ik vind het zo vreemd dat ik geen foutmelding, geen notificatie zie.
Ik zie nu dat hij al voor de derde keer in anderhalf uur in Pauze is gesprongen....
Gewoon uit interesse, is dat een functie die vanaf MY 2020 aan de e-Niro is toegevoegd?blb4 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:49:
In mijn huidige e-Niro (MY2019) kan ik geen laadvermogen per A instellen. Alleen drie waarden: maximum - verlaagd - minimum wat dan ongeveer overeenkomt met 100% - 90% en 60% van de automaatwaarde in de laadpaal. Aan waarde van 6 A (monofase) geraak ik dus nooit via deze weg (32A automaat).
Dat moet ik dan via een omweg doen door via de ACE installer de A in de laadpaal naar eneden te halen (waar de Niro dan vervolgens de vaste % van neemt).
Overigens vind ik het verschil tussen 90 en 100% in de praktijk de moeite niet. Als je dan toch werkt met drie vaste waarden kan je beter een groter verschil in waarden standaard toevoegen.
Een vaste instelling programmeren op locatie (wat voorzien is) heb ik in de e-Niro ook nooit voor elkaar gekregen. Op dezelfde thuislocatie was dat bij de gelijkaardige Kona EV nooit een probleem.
Hij moet natuurlijk gewoon in de zon kunnen hangen. Lijkt mij een doodnormale use case.multikoe schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:12:
Ik heb mijn nieuwe Wallbox nu een paar keer gebruikt en bij één van de eerste sessies sprong de lader in "Pauze". Herstarten in de app deed de boel weer starten en ik maakte er niet zoveel van. Maar nu heb ik de auto om half drie aan de lader gehangen en is hij nu (vier uur) al twee keer in Pauze gesprongen.
Het vervelende is dat ik zowel in mijn auto (e-Niro) als in de Wallbox app of portal geen foutmelding zie. Ik heb dus geen idee waarom hij in Pauze springt.
Info:
- Ik heb de optie om loadbalancing te doen, maar dat zou met de zonnepanelen juist *niet* moeten ingrijpen nu....
Ik heb een beetje het vermoeden dat het het laatste is, maar ik vind het zo vreemd dat ik geen foutmelding, geen notificatie zie.
Ik zie nu dat hij al voor de derde keer in anderhalf uur in Pauze is gesprongen....
Dat leek mij ook, maar hij was behoorlijk heet. Het meest vervelende is het totale gebrek aan diagnose-mogelijkheden.DonJuape schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:20:
[...]
Hij moet natuurlijk gewoon in de zon kunnen hangen. Lijkt mij een doodnormale use case.
Ja, hier een beetje of topic, staat volgens mij niets over thuisladen.Senaxx schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:22:
Ondanks de vele positieve verhalen over het vakantie gaan met een electrische auto (of was dat het enyaq topic?) durven veel nederlanders het toch niet aan:
https://nos.nl/artikel/24...p-vakantie-naar-brandstof
Maar verder artikel dat niet gehinderd wordt door kennis en/of gevoel waar het om draait bij elektrisch rijden.
Ik geloof wel dat het klopt voor veel lieden die zich min of meer genoodzaakt voelden door Werkgever, bijtelling etc. om EV te rijden, maar er zelf niets mee hebben. Die willen dan op langere afstand toch graag fosiel verstoken.
maar dat 20 minuten laadtijd van je vakantie af zou gaan

Dat is juist vakantie
Lekker onthaasten, bakkie doen of lunchen, en als je daarmee klaar bent is je batterij nog bijgevuld ook.
[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 16-06-2022 19:53 ]
@multikoe Kun je zien wat de loadbalancing doet (dus welke waarde de wallbox / powerboost registreert op het moment dat het laden in pauze schiet? Niet dat je powerboost verkeerd om is aangesloten waardoor flink producerende zonnepanelen als verbruik worden gezien…multikoe schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:12:
Ik heb mijn nieuwe Wallbox nu een paar keer gebruikt en bij één van de eerste sessies sprong de lader in "Pauze". Herstarten in de app deed de boel weer starten en ik maakte er niet zoveel van. Maar nu heb ik de auto om half drie aan de lader gehangen en is hij nu (vier uur) al twee keer in Pauze gesprongen.
Info:
Daar heb ik aan gedacht, maar ik was niet snugger genoeg om daar meteen naar te kijken. Ook heb ik geen tijd gehad om de grafieken uit mijn Domoticz uit te pluizen. Als het de volgende keer weer gebeurd ga ik alerter zijn.ik222 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:29:
[...]
@multikoe Kun je zien wat de loadbalancing doet (dus welke waarde de wallbox / powerboost registreert op het moment dat het laden in pauze schiet? Niet dat je powerboost verkeerd om is aangesloten waardoor flink producerende zonnepanelen als verbruik worden gezien…
Ik had gehoopt dat iemand een backdoortje wist om error-logs o.i.d. op te vragen, het blijft nu gissen. Of misschien iemand met dezelfde ervaring (een erg hete wallbox)
Nee, sorry, dit is 't effect als je op de laadpaal max 6A instelt en de auto dan vervolgens op minimum. Dan is 't trouwens geen 1,4 kW maar 1,5 kW volgens mijn kWh meter en 2.0 kW volgens 't display in de auto.IvoB2 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:52:
[...]
Gewoon uit interesse, is dat een functie die vanaf MY 2020 aan de e-Niro is toegevoegd?
In mijn huidige e-Niro (MY2019) kan ik geen laadvermogen per A instellen. Alleen drie waarden: maximum - verlaagd - minimum wat dan ongeveer overeenkomt met 100% - 90% en 60% van de automaatwaarde in de laadpaal. Aan waarde van 6 A (monofase) geraak ik dus nooit via deze weg (32A automaat).
Dat moet ik dan via een omweg doen door via de ACE installer de A in de laadpaal naar eneden te halen (waar de Niro dan vervolgens de vaste % van neemt).
Overigens vind ik het verschil tussen 90 en 100% in de praktijk de moeite niet. Als je dan toch werkt met drie vaste waarden kan je beter een groter verschil in waarden standaard toevoegen.
Een vaste instelling programmeren op locatie (wat voorzien is) heb ik in de e-Niro ook nooit voor elkaar gekregen. Op dezelfde thuislocatie was dat bij de gelijkaardige Kona EV nooit een probleem.
Om uit te sluiten dat de Power Booster verkeerd aangesloten is; de hoofdschakelaar moet bovenaan aangesloten zijn, de verbruikers onderaan.multikoe schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:25:
[...]
Daar heb ik aan gedacht, maar ik was niet snugger genoeg om daar meteen naar te kijken. Ook heb ik geen tijd gehad om de grafieken uit mijn Domoticz uit te pluizen. Als het de volgende keer weer gebeurd ga ik alerter zijn.
Ik had gehoopt dat iemand een backdoortje wist om error-logs o.i.d. op te vragen, het blijft nu gissen. Of misschien iemand met dezelfde ervaring (een erg hete wallbox)
Mijn Wallbox Pulsar Plus hangt niet in de zon.
Je kunt helaas erg weinig data uitlezen uit de Wallbox Pulsar Plus. Ik heb de cloud API ook al uitgeplozen maar ook die is redelijk beperkt. Geen troubleshooting/log data kunnen vinden, de verbinding tussen wallbox en cloud is encrypted.
Interesse in een 3D geprint camerakapje voor de Enyaq / ID.4, stuur gerust een PB
[ Voor 81% gewijzigd door teacher op 17-06-2022 17:44 ]
[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 17-06-2022 17:44 ]
Ah ok, zo doe ik het ook.blb4 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 00:01:
[...]
Nee, sorry, dit is 't effect als je op de laadpaal max 6A instelt en de auto dan vervolgens op minimum. Dan is 't trouwens geen 1,4 kW maar 1,5 kW volgens mijn kWh meter en 2.0 kW volgens 't display in de auto.
Maar is in de praktijk wel een redelijk gedoe (ik heb nog een e-Niro zonder app) om max. zonnestroom in de accu te krijgen. Wanneer je blijft laden aan 1,5 kW en de zon geeft 4 kW overproductie gaat er alsnog een deel naar het net "verloren". Moet je dus steeds in de auto gaan wisselen tussen min. en max.
Laatste is eigenaardig. Vermogen op display van de Niro en op display van de MID kWh teller op de laadpaal komen hier redelijk goed overeen.
idd gedoe, dat zou eenvoudiger (lees: automatisch) moeten kunnen. Mijn e-Niro heeft wel een app, maar je kan deze laadinstelling niet via de app regelen.IvoB2 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:57:
[...]
Ah ok, zo doe ik het ook.
Maar is in de praktijk wel een redelijk gedoe (ik heb nog een e-Niro zonder app) om max. zonnestroom in de accu te krijgen. Wanneer je blijft laden aan 1,5 kW en de zon geeft 4 kW overproductie gaat er alsnog een deel naar het net "verloren". Moet je dus steeds in de auto gaan wisselen tussen min. en max.
Laatste is eigenaardig. Vermogen op display van de Niro en op display van de MID kWh teller op de laadpaal komen hier redelijk goed overeen.
- Een granny van 10 meter
- Een granny van 6 meter + geschikt verlengsnoer van 10 meter?
2mdizzy schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:17:
Ik kan deze zomer wellicht aan een vakantiehuisje laden, maar ik heb nog geen granny. Wat raden jullie aan?Kost ongeveer hetzelfde.
En niet vergeten om de kabel helemaal af te rollen.
Je bent te voorzichtig.Twixie schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:28:
Verlengsnoeren zijn volgens mij een grote no-no en gevaarlijk. Die dingen zijn helemaal niet gemaakt om uren aan een stuk 10A of meer door te pompen.
Een standaard snoer heeft al een sectie van 1.5mm2, en daar kan makkelijk 16 A door.
Je mag het alleen niet opgerold laten.
Persoonlijk vind ik een Tesla granny zonder verlengsnoer de beste optie. Die heeft overal temp sensoren inzitten. Kan ik net wat beter slapen.mdizzy schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:17:
Ik kan deze zomer wellicht aan een vakantiehuisje laden, maar ik heb nog geen granny. Wat raden jullie aan?Kost ongeveer hetzelfde.
2 is veel flexibeler voor in de toekomst. Koop wel écht een goeie kabel met dikkere aders dan de huis/tuin/keuken kabel van de bouwmarkt.mdizzy schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:17:
Heb zelf deze: https://evplug.eu/product...xtra-dikke-aders-3x2-5mm2 als 'nood backup'.
Daarnaast doe je er goed aan om een instelbare grannycharger te kopen, zodat je (wanneer mogelijk) een zo laag mogelijk amperage in kan stellen.
En zoals genoemd: rol de kabel altijd volledig uit, zet deze nergens 'klem' of iets dergelijks.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Jawel hoor, ik gebruik al meer dan een half jaar een heel dik verlengsnoer van zes meter. Daarvoor gebruikte ik een tijdje een huis-tuin-en-keuken verlengsnoer. Ook dat werkte prima.Twixie schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:28:
Verlengsnoeren zijn volgens mij een grote no-no en gevaarlijk. Die dingen zijn helemaal niet gemaakt om uren aan een stuk 10A of meer door te pompen.
Met andere woorden: een verlengsnoer is niet *per definitie* gevaarlijk. Zorg voor een verlengsnoer met voldoende capaciteit.
Zorg dat je een verlengsnoer koopt dat (ruim) 't vermogen van de granny aankan, dus minimaal 2760W. Beter nog een snoer dat gewoon 3600W aankan, zoiets als dit
Voor de e-Golf van mijn vriendin had ik het "probleem" dat we gewoon EUR 0,37 betalen als ze aan mijn laadpaal laad, terwijl ik EUR 0,22 als vergoeding kreeg (stroomprijs). Het was niet mogelijk om thuis te laden tegen de werkelijke stroomprijs via de paal, wat ik altijd nogal bijzonder vond.
Echter nu heb ik een nieuw energiecontract waardoor ik EUR 0,44 aan vergoeding krijg van Eneco. We betalen nu echter nog steeds gewoon de EUR 0,37.
Voor mij relatief een gunstige ontwikkeling aangezien ik nu goedkoper laad dan wat het kost als ik de granny in plug. Ik vind het wel bijzonder dat het lijkt alsof er verlies wordt gemaakt op de transactie.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Ik heb spijt dat ik voor een korte granny heb gekozen en niet de lange die toen net zo duur was.mdizzy schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:17:
Bij verlengen inderdaad wel goede kwaliteit materiaal gebruiken ivm de hoge stroom die in verhouding lang loopt.
Maar het blijft een persoonlijke keuze.
Die lange is lastiger meenemen. De korte past netjes onder de bodem van je kofferbak. Omdat een nogal dikke kabel is, vermoed ik dat een langere versie wat lastiger in die ruimte is te proppen.AudioHome schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:13:
[...]
Ik heb spijt dat ik voor een korte granny heb gekozen en niet de lange die toen net zo duur was.
Bij verlengen inderdaad wel goede kwaliteit materiaal gebruiken ivm de hoge stroom die in verhouding lang loopt.
Maar het blijft een persoonlijke keuze.
Op de 'mijnladen' portal van Eneco e-Mobility kun (lees: moet) je naar waarheid je vergoeding opgeven welke je wilt ontvangen per geladen kWh, dat kan al sinds begin dit jaar. Vorig jaar kreeg iedereen idd nog een vaste vergoeding van EUR 0,228 per geladen kWh, nu kun je dat dus zelf, naar waarheid, invullen.VidaR-9 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:53:
Ik heb een Eneco Alfen paal bij mijn leaseauto gekregen. Voor het laden van de leaseauto kan ik de Eneco pas gebruiken en wordt dit vergoed door de werkgever.
Voor de e-Golf van mijn vriendin had ik het "probleem" dat we gewoon EUR 0,37 betalen als ze aan mijn laadpaal laad, terwijl ik EUR 0,22 als vergoeding kreeg (stroomprijs). Het was niet mogelijk om thuis te laden tegen de werkelijke stroomprijs via de paal, wat ik altijd nogal bijzonder vond.
Echter nu heb ik een nieuw energiecontract waardoor ik EUR 0,44 aan vergoeding krijg van Eneco. We betalen nu echter nog steeds gewoon de EUR 0,37.
Voor mij relatief een gunstige ontwikkeling aangezien ik nu goedkoper laad dan wat het kost als ik de granny in plug. Ik vind het wel bijzonder dat het lijkt alsof er verlies wordt gemaakt op de transactie.
www.google.nl
Hier volg ik even niet.VidaR-9 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:53:
Ik heb een Eneco Alfen paal bij mijn leaseauto gekregen. Voor het laden van de leaseauto kan ik de Eneco pas gebruiken en wordt dit vergoed door de werkgever.
De vergoeding wordt toch door de werkgever bepaald en uitgekeerd?
Staat dan toch los van de werkelijke elektriciteitskost die jij aan je energieleverancier betaalt?
De energieleverancier ontvangt jouw verbruikte kWh en de werkgever betaalt jouw geladen kWh. Eneco maakt dan toch geen verlies op de transactie?
Er is alleen een hogere kost voor je werkgever (en voor jou extra wint ipv verlies).
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 17-06-2022 14:06 ]
Via de laadpaal kan dat automatisch. Ofwel ingebouwd ofwel via een eigen script (ik heb een Alfen, die ik niet zelf mocht kiezen, en geen van beiden).blb4 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:10:
[...]
idd gedoe, dat zou eenvoudiger (lees: automatisch) moeten kunnen. Mijn e-Niro heeft wel een app, maar je kan deze laadinstelling niet via de app regelen.
Via de auto zie ik dat nog niet onmiddellijk gebeuren gezien het nogal situatiegebonden is.
Maar de instellingen in een EV meer spreiden (per A ipv drie nietszeggende woorden) en te wijzigen op afstand zou technisch geen probleem mogen zijn. Hoop toch stiekem dat het tegen de volgende versie al beter geregeld is.
Ik weet het, een luxeprobleem maar als het eenvoudig handiger kan waarom niet?
Bij de volgende EV toch een aandachtspunt.
@IvoB2 Nee, de vergoeding voor mijn leaseauto krijg ik van Eneco, niet van mijn werkgever. En die is zoals hierboven gezegd gelijk aan de kosten.
Prive auto:
Eneco koopt bij mij kWh tegen EUR 0,44 en berekend de klant (in dit geval ikzelf) EUR 0,35.
Oftewel: laden aan mijn laadpaal kost me EUR 0,35. Laden aan het stopcontact EUR 0,44.
Als ik het goed begrijp betaal je 44 c€/kWh voor afname van stroom via Eneco (je stopcontact aka huishouden)
Heb ik dat goed begrepen?
Aan je laadpaal betaal je 35 c€/kWh voor afname.
Moet ik daar dan uit afleiden dat je 2 meters hebt die met een verschillend tarief werken (eentje voor je huishouden en eentje voor de laadpaal)?
En de energieleverancier betaalt je dan een vergoeding omdat je de laadpaal gebruikt?
Wat komt de werkgever die je eerder omschreef dan in het verhaal doen?
Ik wil gewoon de situatie doorgronden omdat het hier heel anders werkt.
Stroom afnemen van de energieleverancier kost hier 25 c€/kWh. Het maakt dus niet uit of ik via een stopcontact of laadpaal laadt (één digitale meter voor de gehele woning).
Op de Alfen laadpaal zit gewoon een MID kWh meter die draadloos communiceert met de back office van de laadpaalleverancier betaald door de werkgever die de kWh prijs dus uiteindelijk vergoed (maar volledig los van mijn werkelijke afnameprijs).
[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 17-06-2022 15:37 ]
Eneco hanteerd gewoon een standaard tarief van 35c. Als ik dus bij @VidaR-9 ga laden met mijn tankpas betaal ik 35c per kWh aan Eneco. Terwijl hij dus een vergoeding van 44c krijgt. Dus Eneco moet bijleggen. Dat is het verhaal.IvoB2 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:32:
Ik ben nog niet helemaal mee.
Als ik het goed begrijp betaal je 44 c€/kWh voor afname van stroom via Eneco (je stopcontact aka huishouden)
Heb ik dat goed begrepen?
Aan je laadpaal betaal je 35 c€/kWh voor afname.
Moet ik daar dan uit afleiden dat je 2 meters hebt die met een verschillend tarief werken (eentje voor je huishouden en eentje voor de laadpaal)?
En de energieleverancier betaalt je dan een vergoeding omdat je de laadpaal gebruikt?
Wat komt de werkgever die je eerder omschreef dan in het verhaal doen?
Ik wil gewoon de situatie doorgronden omdat het hier heel anders werkt.
Stroom afnemen van de energieleverancier kost hier 25 c€/kWh. Het maakt dus niet uit of ik via een stopcontact of laadpaal laadt (één digitale meter voor de gehele woning).
Op de Alfen laadpaal zit gewoon een MID kWh meter die draadloos communiceert met de back office van de laadpaalleverancier betaald door de werkgever die de kWh prijs dus uiteindelijk vergoed (maar volledig los van mijn werkelijke afnameprijs).
Eneco betaalt de werkelijke stroomkosten aan jou uit als er met een Eneco eMobility pas wordt geladen.VidaR-9 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:41:
@MisteRMeesteR I know, dat heb ik dus ook gedaan. Mijn huidige tarief is EUR 0,44 per kWh. Dat betaal ik dus en ontvang ik terug voor laden met mijn leaseauto, daar wordt geen winst of verlies op gemaakt.
@IvoB2 Nee, de vergoeding voor mijn leaseauto krijg ik van Eneco, niet van mijn werkgever. En die is zoals hierboven gezegd gelijk aan de kosten.
Prive auto:
Eneco koopt bij mij kWh tegen EUR 0,44 en berekend de klant (in dit geval ikzelf) EUR 0,35.
Oftewel: laden aan mijn laadpaal kost me EUR 0,35. Laden aan het stopcontact EUR 0,44.
Eneco betaalt maximaal 36 cent per kWh aan jou als je met een andere dan een Eneco eMobility pas gaat laden.
Dat wat jij met jouw pas verbruikt, wordt aan jouw werkgever doorbelast.
Ok. Nu ben ik mee.Inspired schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:02:
[...]
Eneco hanteerd gewoon een standaard tarief van 35c. Als ik dus bij @VidaR-9 ga laden met mijn tankpas betaal ik 35c per kWh aan Eneco. Terwijl hij dus een vergoeding van 44c krijgt. Dus Eneco moet bijleggen. Dat is het verhaal.
Het betreft een publiek toengankelijke laadpaal en geen paal louter voor privégebruik.
Ik vermoed dat ik bij mijn volgende leasing (andere wagen, andere leasing maatschappij en andere pasjes uitgever) alsnog diezelfde laadpaal kan gebruiken?
Met als voordeel een ‘duurdere’ auto kan nemen omdat de laadpaal niet deel uitmaakt van de TCO?
Iemand al ervaring mee?
Daar ben ik wel benieuwd naar dan, dat ze minder vergoeden voor mijn privé pas. Zal het volgende maand zien op m’n factuur.ikweethetbeter schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:32:
[...]
Eneco betaalt de werkelijke stroomkosten aan jou uit als er met een Eneco eMobility pas wordt geladen.
Eneco betaalt maximaal 36 cent per kWh aan jou als je met een andere dan een Eneco eMobility pas gaat laden.
Dat wat jij met jouw pas verbruikt, wordt aan jouw werkgever doorbelast.
Edit: even gecheckt online en je hebt gelijk. Dat maakt alles wat logischer.
@IvoB2 nou het is niet echt een openbare paal. Staat gewoon op m’n oprit en is ook niet zichtbaar voor derden op Maps.
[ Voor 5% gewijzigd door VidaR-9 op 17-06-2022 19:46 ]
Tja, mijn ervaring na 3 jaar granny gebruik op vele plaatsen is, dat het niet veel uit maakt of je granny meer of minder lang is.mdizzy schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:17:
Of het stopcontact zit (buiten) dicht bij parkeerplek, dan kan je met de korte versie meestal wel toe. Of het zit verder weg en is die 4m extra ook niet genoeg en heb je toch een verlengsnoer van 10-15m nodig.
Ik neem in geval van twijfel zelfs twee verlengsnoeren mee, 15m en 10m, zodat ik drie opties heb (10, 15, of 25m). Je wilt het niet van dit soort dingen laten afhangen en wel maximaal laden. voor de verlengsnoeren ben ik uitgegaan van 4mm2 maar dat is eigenlijk overdreven. 2,5mm2 is prima voor dergelijke afstand om op max 16A te kunnen laden. Kwaliteit van de infrastructuur van het huisje en stopcontact is bepalend, het kan zijn dat je moet afschalen naar 12, 10 of 8A.
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen