Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 01:06
Ik heb 7 meter vaste kabel, die zit aan de wallbox vast die aan de muur zit.
Ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FU8XMnbxYTBwV1BsZ6tUITNHdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xa5caycs7pSeEVatpJmeSA51.jpg?f=fotoalbum_large
Zo dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INk9EdvS_I7lwn9_jCqrOFPjO9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZREeeDnxRfPv410nVIvZHjk.jpg?f=fotoalbum_large
Je ziet er amper wat van. Dat is bij ons in de hoek naast de garage natuurlijk makkelijk.
Maar goed, 7 meter snoer vind ik dus heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:45
Twixie schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:24:
Ik krijg voor mijn bestelde EV van mijn werkgever ook een wallbox thuis. Nu blijkt dat dus een box met vaste kabel van 5m. Ik heb een garage met ervoor een oprit waar de wagen altijd staat (want garage vol met andere spullen).
Die 5m vaste kabel lijkt me enkel maar vervelend : 1) de EV zal met zijn kont naar de garage moeten staan om te kunnen opladen, maar dan is de koffer niet goed bereikbaar zonder de garagepoort open te doen, 2) een kabel die 24/7 buiten hangt zal toch snel vies worden, 3) kabel opgerold rond de box is ook niet bepaald een esthetisch zicht.
Mij lijkt een wallbox met socket toch veel netter en flexibeler ? Dan kan ik gewoon de 8m losse kabel gebruiken die ik sowieso zal hebben. Kan ik wellicht dan zelfs zonder probleem de wagen met neus naar voor parkeren en met kabel de wagen rond naar de laadklep achteraan. En ik zou zelfs kunnen overwegen van de wallbox in de garage zelf te laten monteren (afhankelijk van dikte van de kabel kan de garagepoort zelfs gewoon dicht tijdens het laden).

Iemand hier concrete ervaringen mee ? Bvb omdat ze de ene oplossing hadden maar spijt hebben dat het niet de andere is ?
ik heb zappi met 6,5m vaste kabel.
werkt voor mij prima.
kabel zit om zappi gewikkeld en meestal gebruik ik maar 0,5-1m van tottaal 6,5m,.
Als ik andersom inparkeer of 2e ev wil laden heb ik wel de 6,5m helemaal nodig. dat gaat ook prima. tot nog toe niet vies. maar ik doe dit nog maar 3 jaar/75.000 km. :)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-06 15:38
Korte vraag, een zappi V2.1 aangesloten op 3 fase met zonnepanelen omvomrer op 1 fase, kan dat werken met eco+ laad profiel? (dus alleen laden als zonnepanelen stroom voldoende is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:40
Petertje750 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:33:
Korte vraag, een zappi V2.1 aangesloten op 3 fase met zonnepanelen omvomrer op 1 fase, kan dat werken met eco+ laad profiel? (dus alleen laden als zonnepanelen stroom voldoende is?)
Jahoor waarom zou je denken van niet?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 16:42
Petertje750 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:33:
Zowel je energiemeter als je Zappi tellen de fasen op. Bij je energieleverancier reken je het totaal af, de Zappi moet je instellen op “Net phases” link

Ja dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-06 15:38
Got it, Net phases should be set to ON.
Dank _/-\o_

[ Voor 89% gewijzigd door Petertje750 op 01-06-2022 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Petertje750 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:44:
Got it, Net phases should be set to ON.
Dank _/-\o_
Overigens is het wel verstandig om de ECO en ECO+ mode op 1 fase laden te zetten (tenzij je echt heel veel panelen hebt). Op die manier start het laden op overschot al vanaf 1,4kW.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb nu twee maanden ervaring met elektrisch rijden (e-208), en thuis laden met een Zappi.

Wat me opvalt: de auto zelf geeft een gemiddeld verbruik aan van 16,2 kWh/100km. Maar als ik de kilometerstand deel door de geladen kWh's, kom ik uit op 19 kWh/100km. Is er zoveel laadverlies? Of berekent de auto het niet goed?

Tevens valt me op dat als ik de Zappi op ECO+ zet, en dan op 3 fase, dat hij niet zo goed "moduleert". Op 1 fase zie ik de meter echt praktisch op 0 (bij weinig zon), maar bij 3 fase zie ik uitschieters boven de 5 kW, terwijl er maar voor 4-5 kW aan vermogen op wordt gewekt op dat moment. Ik zie dus ook bij de meter dat er toch nog regelmatig 2+ kW aan netstroom wordt gevraagd, terwijl andere apparaten in huis uit staan, en de zonnestroom stabiel is. Overigens meet de Zappi de panelen niet, omdat ik zowel een 3-fase als een 1-fase omvormer heb. Het laadvermogen wisselt dus sterk, en lijkt dan ook vaak te reageren op Zappi's eigen laadvermogen.

Filmpje van PV, Zappi en slimme meter

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

TKroon schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 05:01:
Ik heb nu twee maanden ervaring met elektrisch rijden (e-208), en thuis laden met een Zappi.

Wat me opvalt: de auto zelf geeft een gemiddeld verbruik aan van 16,2 kWh/100km. Maar als ik de kilometerstand deel door de geladen kWh's, kom ik uit op 19 kWh/100km. Is er zoveel laadverlies? Of berekent de auto het niet goed?

Tevens valt me op dat als ik de Zappi op ECO+ zet, en dan op 3 fase, dat hij niet zo goed "moduleert". Op 1 fase zie ik de meter echt praktisch op 0 (bij weinig zon), maar bij 3 fase zie ik uitschieters boven de 5 kW, terwijl er maar voor 4-5 kW aan vermogen op wordt gewekt op dat moment. Ik zie dus ook bij de meter dat er toch nog regelmatig 2+ kW aan netstroom wordt gevraagd, terwijl andere apparaten in huis uit staan, en de zonnestroom stabiel is. Overigens meet de Zappi de panelen niet, omdat ik zowel een 3-fase als een 1-fase omvormer heb. Het laadvermogen wisselt dus sterk, en lijkt dan ook vaak te reageren op Zappi's eigen laadvermogen.

Met ECO+ probeert de Zappi het netverbruik te minimaliseren. Er is dus altijd kans dat er extra vermogen van het net gehaald wordt. Die 2kW+ heb ik hier thuis nog nooit gezien overigens. Ik weet wel dat de Zappi niet bij elke schommeling zijn vermogen aanpast en communiceert met de auto. Uiteindelijk moet de auto zelf het vermogen regelen en doet de Zappi daar niets aan. Mogelijk dat je auto wat trager is in reageren?
Ik zie overigens in de Zappi app wel de mogelijkheid om bij ECO+ het percentage in te stellen. Die staat standaard op 90% geloof ik. Dus hij probeert dan minstens 90% van je overschot te gebruiken, maar kan dus inderdaad uitschieten naar netverbruik. Zou het daar aan kunnen liggen?

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:48

Bij traag laden is 15-20% laadverlies niet ongewoon.
Alle electronica die "wakker moet zijn" in laadpaal en auto samen zijn makkelijk 200-300W, en als je dan gaat laden met vermogens van 1000-3000W, dan zit je daar aan.
Bij snelladen heb je dan weer meer warmteverlies. Sweetspot zit rond de 7-10 kW laden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Sircuri Bij 1-fase gaat het wel zo goed als perfect. Met 3-fase is het gek dat hij dus veel sneller laadt dan de panelen leveren op dat moment (al weet Zappi dat niet).

@Tommie12 Dat wist ik niet, dank daarvoor. Dan ga ik hem standaard op 3-fase zetten. Dit is wel erg veel verlies namelijk.

@DonJuape ruim 14 kWp (46 stuks)

[ Voor 5% gewijzigd door TKroon op 02-06-2022 11:06 ]

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Waarom laad je in ECO+ op 3 fase? Heb je zo veel zonnepanelen?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Tommie12 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:01:
[...]

Alle electronica die "wakker moet zijn" in laadpaal en auto samen zijn makkelijk 200-300W, en als je dan gaat laden met vermogens van 1000-3000W, dan zit je daar aan.
Bij snelladen heb je dan weer meer warmteverlies. Sweetspot zit rond de 7-10 kW laden.
Het laadverlies en de "sweetspot" is merkafhankelijk. Het is namelijk niet alleen de elektronica maar ook zeker de efficientie bij lagere vermogens van AC-DC conversie in de lader in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Dat zijn er wel veel ja. Maar dan nog. Als je een 32A aardlekautomaat voor je Zappi zet kun je op 1 fase met 7,4kW laden. Gaat het zonnepaneelvermogen daar vaak overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Phusebox schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:12:
Mijn Zappi handvat wordt regelmatig van de muur gelopen door bezorgers... Er zitten diverse deuken in al. Heeft iemand een oplossing hiervoor, een rubber bescherming of iets dergelijks?

Vind het ook slecht dat ie zo los in de Zappi zit. Sluit nooit mooi aan en als je er even tegen aan stoot ligt ie al op de grond.
Bij mijn Zappi v2 is dat gelukkig geen probleem. Hij hangt sowieso niet in de looproute naar mijn voordeur, maar de stekker gaat er ook niet zomaar uit.
Er is wel een serie Zappi's geweest waar er iets mis was met de montage van de veer van de vergrendeling van de stekker.
Als ik het goed heb kon je daar van MyEnergi onder garantie een aantal onderdelen voor krijgen.
Zie ook hun forum:
https://myenergi.info/lat...-t-work-anymore-t603.html
https://myenergi.info/lock-failure-t1442.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:48
DonJuape schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:09:
[...]

Het laadverlies en de "sweetspot" is merkafhankelijk. Het is namelijk niet alleen de elektronica maar ook zeker de efficientie bij lagere vermogens van AC-DC conversie in de lader in de auto.
Klopt!
ALs je wat googelt vind je misschien wel iets. Tesla's zijn al uitgebreid getest en je vindt wel wat op Youtube.
Duits kennen helpt :o

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paku
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-06 11:26

Paku

P2 LRSM Moon Pilot

Phusebox schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:12:
Mijn Zappi handvat wordt regelmatig van de muur gelopen door bezorgers... Er zitten diverse deuken in al. Heeft iemand een oplossing hiervoor, een rubber bescherming of iets dergelijks?

Vind het ook slecht dat ie zo los in de Zappi zit. Sluit nooit mooi aan en als je er even tegen aan stoot ligt ie al op de grond.
De loop/fietsroute licht aanpassen met een bloempot of iets dergelijks? Is dat een optie?

Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Never mind :)

[ Voor 98% gewijzigd door fsfikke op 04-06-2022 11:35 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 11:31
Paling1 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:37:
[...]

Bij mijn Zappi v2 is dat gelukkig geen probleem. Hij hangt sowieso niet in de looproute naar mijn voordeur, maar de stekker gaat er ook niet zomaar uit.
Er is wel een serie Zappi's geweest waar er iets mis was met de montage van de veer van de vergrendeling van de stekker.
Als ik het goed heb kon je daar van MyEnergi onder garantie een aantal onderdelen voor krijgen.
Zie ook hun forum:
https://myenergi.info/lat...-t-work-anymore-t603.html
https://myenergi.info/lock-failure-t1442.html
Thanks.

Helaas snapt de support het geloof ik niet, ze gaan me een solenoid sturen, maar naar mijn idee (al twee keer aangegeven) is dat niet van toepassing bij een tethered Zappi.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:16
Phusebox schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:39:
[...]

Thanks.

Helaas snapt de support het geloof ik niet, ze gaan me een solenoid sturen, maar naar mijn idee (al twee keer aangegeven) is dat niet van toepassing bij een tethered Zappi.
ik dacht dat je bij de zappi die knop boven de plug moest indrukken om hem eruit te halen (tethered versie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcEaS99kVxuyaVuNvyN9aDVbyM8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rQcCndc09RF6FgqSCjOl4YKF.png?f=user_large

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drogba
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-06 12:31
Hallo ik heb een vraag over de New Motion Advanced 2.1.
Deze laadpaal kan ik overnemen van een collega en daarbij wil ik gebruik maken van loadbalancing.

Bij veel palen voldoet het pluggen van een P1 kabel van de paal naar de slimme meter. Maar is dit ook het geval bij New Motion paal?
Of moet ik een loadbalancing module in de meterkast plaatsen en daar op aan sluiten?

Ik moet ook +/-14m overbruggen met een P1 kabel, dan zou ik ook een P1 signaalversterker moeten toepassen zoals ik heb begrepen. Kan ik dan ook hiervoor een UTP kabel gebruiken.

Dan zou ik 3 kabels moeten trekken naar de meterkast. Namelijk de stroomkabel, de UTP kabel en de P1/UTPkabel.

Ben volledig nieuw in deze materie en heb mij proberen in te lezen en vragen gesteld aan een leverancier/installateur. Maar die zijn niet zo vrijgevig met de informatieverstrekking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 11:31
Kodess schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:46:
[...]

ik dacht dat je bij de zappi die knop boven de plug moest indrukken om hem eruit te halen (tethered versie)
[Afbeelding]
Ja dat klopt, maar bij mij zit die vrij los, sluit niet mooi aan en valt er dus wel eens uit als mensen er tegenaan lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pp_qUVIALNF6c9igNMdLY60u59E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2aw7Slu12uE7CHaEoZc4PXpd.png?f=fotoalbum_large

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Phusebox schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:00:
[...]

Ja dat klopt, maar bij mij zit die vrij los, sluit niet mooi aan en valt er dus wel eens uit als mensen er tegenaan lopen.

[Afbeelding]
Een lam veertje of zo waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Phusebox schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:39:
[...]

Thanks.

Een solenoid is een relais toch? Die zitten er wel in de zappi.
Maar die hebben voor zover ik weet niets te maken met het mechanisme om de stekker los te halen uit de houder.
Dat is een systeem dat niet elektrisch gestuurd wordt.
Op het forum hadden ze het over een latch of een plug-release mechanism.

Heb je support uit de UK? Of uit NL?

Bij mij zit die stekker overigens ook vrij los. Kan hem makkelijk heen en weer bewegen maar eruit halen lukt echt niet zonder de knop in te drukken.

[ Voor 10% gewijzigd door Paling1 op 07-06-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 16:10
ADVIES LAADPAAL ZAKELIJK / VAMIL MIA

Hallo allemaal, ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Wij willen een laadpaal aanschaffen voor onze nog te leveren nieuwe elektrische auto.
De auto gaan we zakelijk rijden. Ook de laadpaal willen we zakelijk aanschaffen (vrouw is zelfstandige en werkt thuis).
Nu is er een Vamil/Mia regeling, maar ik wordt er niet helemaal wijs uit.
Ik moet als ik het goed lees minimaal 2.500,= investeren wil ik in aanmerking kunnen komen voor subsidie. Ex BTW neem ik aan?
https://data.rvo.nl/subsi...or-elektrische-voertuigen

En verder: als ik de laadkosten zakelijk / prive wil verrekenen. Moet dat met abonnement? Ik zie overal abo vormen als e-flux e.d., maar kan dat niet "gewoon" offline met extra kwH meter oid? Er zijn ook laadpalen met offline verbruiksmonitor, zonder abo.

Graag jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
tjerkpolle schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:31:
ADVIES LAADPAAL ZAKELIJK / VAMIL MIA

Hallo allemaal, ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Wij willen een laadpaal aanschaffen voor onze nog te leveren nieuwe elektrische auto.
De auto gaan we zakelijk rijden. Ook de laadpaal willen we zakelijk aanschaffen (vrouw is zelfstandige en werkt thuis).
Nu is er een Vamil/Mia regeling, maar ik wordt er niet helemaal wijs uit.
Ik moet als ik het goed lees minimaal 2.500,= investeren wil ik in aanmerking kunnen komen voor subsidie. Ex BTW neem ik aan?
https://data.rvo.nl/subsi...or-elektrische-voertuigen

En verder: als ik de laadkosten zakelijk / prive wil verrekenen. Moet dat met abonnement? Ik zie overal abo vormen als e-flux e.d., maar kan dat niet "gewoon" offline met extra kwH meter oid? Er zijn ook laadpalen met offline verbruiksmonitor, zonder abo.

Graag jullie ervaringen.
Volgens mij is die minimaal 2500 alleen van belang als je het apart van de auto aanvraagt.
Als je één aanvraag doet van auto plus laadpaal speelt dat niet.

En ik heb de paal ook zakelijk en maak één keer per jaar een fotootje van de teller voor de afrekening met privé. Dat werkt uitstekend zonder abonnement. Ik heb wel een aparte MID gecertificeerde kWh-meter gebruikt, maar teller van laadpaal kan eventueel ook. Ik vind aparte meter richting fiscus wat sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
eltron schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:42:
[...]

Volgens mij is die minimaal 2500 alleen van belang als je het apart van de auto aanvraagt.
Als je één aanvraag doet van auto plus laadpaal speelt dat niet.

En ik heb de paal ook zakelijk en maak één keer per jaar een fotootje van de teller voor de afrekening met privé. Dat werkt uitstekend zonder abonnement. Ik heb wel een aparte MID gecertificeerde kWh-meter gebruikt, maar teller van laadpaal kan eventueel ook. Ik vind aparte meter richting fiscus wat sterker.
Helaas kan ik op de auto geen mia/vamil meer aanvragen. Dat kan in 2022 niet meer. Dus wordt idd alleen losse laadpaal. Wat bedoel je met MID meter? Meter in de meterkast?

En bereken je het tarief van wat je prive betaald 1:1 door? Is het ook mogelijk om rekening te houden met Piek/Dal tarief in jouw geval?

[ Voor 9% gewijzigd door tjerkpolle op 07-06-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
tjerkpolle schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:20:
[...]

Helaas kan ik op de auto geen mia/vamil meer aanvragen. Dat kan in 2022 niet meer. Dus wordt idd alleen losse laadpaal. Wat bedoel je met MID meter? Meter in de meterkast?

En bereken je het tarief van wat je prive betaald 1:1 door? Is het ook mogelijk om rekening te houden met Piek/Dal tarief in jouw geval?
Minimale meldingsbedrag is inderdaad € 2.500 per bedrijfsmiddel.

Dat is overigens ook het maximum in aanmerking te nemen bedrag van code G 3720. Overigens zijn de voorwaarden;
het elektrisch laden en al dan niet ontladen van accu’s van uitsluitend eigen personenauto’s,
bestelauto’s of motorfietsen met een oplaadsysteem dat permanent met het internet is verbonden waarbij de communicatie volgens het Open Charge Point Protocol (OCCP) versie 1.6 met CS-certificaat of hoger verloopt en het oplaadpunt is opgesteld op het eigen bedrijfsterrein,
Raadpleeg je accountant of boekhouder om te zien of je hier aan voldoet… Ik kan de situatie niet inschatten. Eigen bedrijfsterrein is een harde eis, dus ik neem aan dat het terrein dan ook op de balans moet staan (of gehuurd, waarbij de huur tot de bedrijfskosten horen).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-06 20:37
Hallo gasten! Vandaag de bestelbon ondertekend voor een Kia EV6, dus ook op zoek naar een goede wallbox die rekening kan houden met eventueel productieoverschot van onze zonnepanelen. Een Zappi lijkt me wel wat. Nu zijn we wat beperkt in ruimte, kan iemand de totale "dikte" van de Zappi inclusief de stekker even voor me meten? Veel wallboxen hebben de stekker links of rechts, bij Zappi steekt de stekker er vooraan een flink stuk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
tjerkpolle schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:20:
[...]

MID is een standaard voor keuring van kWh meters. Een kWh meter met MID goedkeuring staat garant voor de benodigde kwaliteit van de meting.

Tarief moet je uiteraard onderbouwen waarbij het tarief van je leverancier op zijn zachtst gezegd richtinggevend is. Maar je kunt in redelijkheid kijken wat te doen met zaken als eigen opwek en verhouding dal en piek tarieven in relatie tot privé situatie en wijziging door EV.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Bassievdb
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-06 11:32
Gisterenavond zelf finaal mn eigen zelfbouw laadpaal ingewerkt in de buitenmuur, aan de oprit.
Materialen gehaald via Zelektro, Stegen en restjes die ik nog liggen had.
Eindresultaat buiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMvdHBh-PDYHmLK4y1U0Sv4bGyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohfbvFnI11B7tYw6gaNp67Or.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWH3pU83PTTzYSfukAG_koDXS1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tlWViCeLLjLtTzpYCVExqSfu.jpg?f=fotoalbum_large

Kast binnen ingewerkt - maar op foto nog niet aangesloten op de hoofdkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rc7JL3X1aT6-rb63VaGmn0F9JmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MykfuXcAzNPnOnJ3kyEqZla9.jpg?f=fotoalbum_large

De smartevse draait de firmware die kan aangestuurd worden via HTTP, sturing is door Loxone, die leest via modbus de kwh-meter uit in mn hoofdkast. Zal hier thuis gebruikt worden om Model 3 en BMW i3 op te laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Bassievdb schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:51:
Gisterenavond zelf finaal mn eigen zelfbouw laadpaal ingewerkt in de buitenmuur, aan de oprit.
Eindresultaat buiten:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De smartevse draait de firmware die kan aangestuurd worden via HTTP, sturing is door Loxone, die leest via modbus de kwh-meter uit in mn hoofdkast. Zal hier thuis gebruikt worden om Model 3 en BMW i3 op te laden
Ziet er optisch wel strak uit, complimenten!

Maar of het praktisch is...?
(Ik zweer bij vaste kabel).
En heb je er altijd stroom op staan of moet je binnen iets doen om het aan en uit te zetten, te vergrendelen en te ontgrendelen en al dan niet via Abo toe te rekenen aan model 3 of BMW i3 (er van uitgaande dat het aan verschillende partijen doorberekend moet worden)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bassievdb
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-06 11:32
eltron schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:11:
[...]

Ziet er optisch wel strak uit, complimenten!

Maar of het praktisch is...?
(Ik zweer bij vaste kabel).
En heb je er altijd stroom op staan of moet je binnen iets doen om het aan en uit te zetten, te vergrendelen en te ontgrendelen en al dan niet via Abo toe te rekenen aan model 3 of BMW i3 (er van uitgaande dat het aan verschillende partijen doorberekend moet worden)?
Hi,

interessante vragen. Op de laatste foto zie je tussen de ABB automaat en de smartevse een contactor zitten. Die schakelt eigenlijk. Je moet die zien als een 32A relay. Die 2 blauwe kabeltjes van de contactor naar de smarevse zorgen hier voor. Een locking Actuator heb ik niet voorzien. Woon op het einde van een doodlopende straat en er is hier geen passage.

Doorfactureren doe ik met de app Eevee. Is gekoppeld aan mn Tesla in combinatie met de locatie van het laden. BMW kan ook koppelen aan die app, dus opgelost :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:27
Heel strak! Maar die kleurcodering van de kabels moet je wel nog eens bijwerken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik kan maar niet kiezen tussen de Alfen eve single s line 3 fase inclusief load balancing + kabel versus de Wallbox copper zonder kabel en powerboost.

Wallbox vinden we mooier en heeft zo te zien betere integratie ivm app op telefoon.

De alfen heeft daarentegen een vaste kabel en zou beter overweg kunnen met zonnen panelen ? Dus terugschakelen naar 1fase indien er niet voldoende overschot is? Klopt dit?

Wat zouden jullie doen? Mis ik nog andere belangrijke verschillen? Ik lees hier vooral zappi opties icm zonnepanelen maar deze heeft onze installateur niet.

Allebei zonder abonnement omdat mijn werkgever het nog niet vergoed en in combinatie met een nieuwe kia

[ Voor 14% gewijzigd door Workaholic op 08-06-2022 06:57 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:59
Goeiemorgen Tweakers.

Ik heb eind vorig jaar mijn handtekening gezet onder een Volvo V60 T8 Polestar Engineered, die ik eind oktober op mijn oprit mag verwachten.

We hebben 2 jaar geleden een nieuwbouw gezet (3-fase, niko home control).

Ik ben me op dit moment aan het verdiepen in de laadmogelijkheden van mijn wagen. We hebben reeds een slimme meter, dus het zou handig zijn moest de laadoplossing rekening houden met onze zonnepanelen (overproductie), zodat we zo weinig mogelijk stroom van het net moeten nemen.

Als ik echter kijk naar de cijfers die Volvo gepubliceerd heeft voor het laden, dan weet ik niet welke oplossing voor mij het beste zou zijn: https://www.volvocars.com...ide-accu-opladen/laadtijd

Ik zie daar enkel 3,6 kW op 16A staan.

Heeft er iemand een suggestie voor een goeie laadoplossing voor mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Workaholic schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 06:53:
Ik kan maar niet kiezen tussen de Alfen eve single s line 3 fase inclusief load balancing + kabel versus de Wallbox copper zonder kabel en powerboost.

Wallbox vinden we mooier en heeft zo te zien betere integratie ivm app op telefoon.

De alfen heeft daarentegen een vaste kabel en zou beter overweg kunnen met zonnen panelen ? Dus terugschakelen naar 1fase indien er niet voldoende overschot is? Klopt dit?

Wat zouden jullie doen? Mis ik nog andere belangrijke verschillen? Ik lees hier vooral zappi opties icm zonnepanelen maar deze heeft onze installateur niet.

Allebei zonder abonnement omdat mijn werkgever het nog niet vergoed en in combinatie met een nieuwe kia
Volgens mij kun je alleen de Zappi zo instellen dat hij overschot op 1 fase laadt en zelf over kan schakelen naar 3 fasen voor snel laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
JanHenk schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:59:
[...]

Minimale meldingsbedrag is inderdaad € 2.500 per bedrijfsmiddel.

Dat is overigens ook het maximum in aanmerking te nemen bedrag van code G 3720. Overigens zijn de voorwaarden;

[...]

Raadpleeg je accountant of boekhouder om te zien of je hier aan voldoet… Ik kan de situatie niet inschatten. Eigen bedrijfsterrein is een harde eis, dus ik neem aan dat het terrein dan ook op de balans moet staan (of gehuurd, waarbij de huur tot de bedrijfskosten horen).
Wat betreft bedrijfsterrein moet ik afstemmen idd. Maar hoe zit dat met de voorwaarde:

Open Charge Point Protocol (OCPP) versie 1.6 met CS-certificaat

Kan iemand mij hier iets meer over zeggen? Hebben alle laadpalen dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
dotcom87 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:19:
Goeiemorgen Tweakers.

Ik heb eind vorig jaar mijn handtekening gezet onder een Volvo V60 T8 Polestar Engineered, die ik eind oktober op mijn oprit mag verwachten.

We hebben 2 jaar geleden een nieuwbouw gezet (3-fase, niko home control).

Ik ben me op dit moment aan het verdiepen in de laadmogelijkheden van mijn wagen. We hebben reeds een slimme meter, dus het zou handig zijn moest de laadoplossing rekening houden met onze zonnepanelen (overproductie), zodat we zo weinig mogelijk stroom van het net moeten nemen.

Als ik echter kijk naar de cijfers die Volvo gepubliceerd heeft voor het laden, dan weet ik niet welke oplossing voor mij het beste zou zijn: https://www.volvocars.com...ide-accu-opladen/laadtijd

Ik zie daar enkel 3,6 kW op 16A staan.

Heeft er iemand een suggestie voor een goeie laadoplossing voor mijn situatie?
Het is een hybrid dus logisch dat hij alleen maar langzaam kan laden (kleine accu, is zo vol). Granny volstaat.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
daemonix schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:38:
[...]

Het is een hybrid dus logisch dat hij alleen maar langzaam kan laden (kleine accu, is zo vol). Granny volstaat.
Bedankt voor de reactie. Aan welke granny had je dan gedacht? Ik vraag het vooral ivm mijn vraag om de lader te laten werken indien we overproductie hebben van onze zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
dotcom87 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:44:
[...]

Bedankt voor de reactie. Aan welke granny had je dan gedacht? Ik vraag het vooral ivm mijn vraag om de lader te laten werken indien we overproductie hebben van onze zonnepanelen.
Granny die bij je auto hoort? Wordt er niets standaard meegeleverd?

Een wcd voor een granny is veel goedkoper dan een laadpaal. Als je per se een laadpaal wilt: Zappi. :)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
daemonix schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:10:
[...]

Granny die bij je auto hoort? Wordt er niets standaard meegeleverd?

Een wcd voor een granny is veel goedkoper dan een laadpaal. Als je per se een laadpaal wilt: Zappi. :)
Wat is een wcd? :)

Misschien is het dan beter om eens te kijken om de SMA omvormer te koppelen met men NHC Connected Controller en een geschakeld stopcontact gebruiken met de standaard kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:48

de Peer

under peer review

eerste hit op google: wandcontactdoos

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:20
Een WCD is een wandcontactdoos. Hier kan je een normale stekker in doen. Dit heet ook wel een schuko-stekker. Ik heb een plug-in-hybride en ik laad deze dagelijks op met de granny-charger via een wandcontactdoos in mijn gevel. Deze kan ik van binnenuit met een schakelaar onder spanning zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:22
Eindresultaat buiten:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heel mooie setup! Zit de socket ook nog in iets van een behuizing om het enigsins te beschermen tegen weersinvloeden?

Ik heb zelf een soortgelijke setup, maar mijn socket zit wel verwerkt in een behuizing, en die behuizing heb ik in mijn muur gemaakt (adjego in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen")

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:17

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Workaholic schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 06:53:
Nee, tenzij je zelf aan de slag geen met modbus (home-assistant bijv.) om de paal dynamisch aan te sturen qua aantal A waarmee hij mag laden op dat moment danwel het schakelen tussen 1- en 3 fasen.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:06
Tommie12 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:01:
[...]

WABLIEF? Ligt dat zo hoog??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MisteRMeesteR schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:09:
[...]

Nee, tenzij je zelf aan de slag geen met modbus (home-assistant bijv.) om de paal dynamisch aan te sturen qua aantal A waarmee hij mag laden op dat moment danwel het schakelen tussen 1- en 3 fasen.
Dan heb je ook iets van een relais nodig want de Alfen kan zelf niet schakelen tussen 1 en 3 fasen.
Edit: Dat kan blijkbaar via ModBus wel.

[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 08-06-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

HyperBart schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:11:
[...]

Ja. Verschilt wel per merk EV (vanwege de efficientie van de AC-DC converter). Maar rond the 10% verlies heb je sowieso al bij snel AC thuisladen 11kW. Bij mijn Niro ga ik zo naar 25% verlies bij 2kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HyperBart schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:11:
[...]

Als je bedoelt dat laadverlies van 15-20%: ja, dat is zo hoog. Ik laad al maanden via de granny-lader en mijn verlies schommelt rond de 18%. Ik heb een paar keer aan een 11kW. paal gestaan en daar was het verlies rond de 13%. Dat verlies zit voornamelijk (heb ik begrepen) in de conversie van AC naar DC in de auto. En is volgens mijn data ook niet afhankelijk van temperatuur of conditie van de auto-batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Maar als je een laadpaal hebt dan neemt die hopelijk toch die laadverliezen mee in de laadbeurt, of niet?
Anders gesteld: rekent hij die verliezen mee in de laadbeurt en wordt die dus afgerekend door de laadpas of is dat overhead die niet meegemeterd wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-01 09:20
HyperBart schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:22:
Maar als je een laadpaal hebt dan neemt die hopelijk toch die laadverliezen mee in de laadbeurt, of niet?
Anders gesteld: rekent hij die verliezen mee in de laadbeurt en wordt die dus afgerekend door de laadpas of is dat overhead die niet meegemeterd wordt?
De laadpaal weet alleen hoeveel kW geleverd is aan de auto. Laadverliezen in de auto (omzetten AC naar DC) wordt niet gecommuniceerd van de auto terug naar de laadpaal. Simpel gezegd: je betaald uit eindelijk ook gewoon voor de stroom die in het laadproces verloren raakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
DonJuape schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:11:
[...]

Dan heb je ook iets van een relais nodig want de Alfen kan zelf niet schakelen tussen 1 en 3 fasen.
Jawel dat kan een Alfen paal wel, die kun je via Modbus schakelen tussen 1 en 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HyperBart schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:22:
Je betaald natuurlijk voor de stroom die je uit het net trekt. Wat je auto daarvan weggooid is voor de leverancier van de stroom niet interessant. Integendeel: hoe meer verlies in de auto, hoe meer stroom je nodig hebt, hoe meer de leverancier je in rekening kan brengen :)
Het wordt straks nog interessant, als de electriciteitsprijzen gaan stijgen: dan worden die verliezen opeens erg vervelend. Omdat we op dit moment nog relatief goedkoop rijden besteed niemand er zoveel aandacht aan, maar je gooit met een laadpaal dus gewoon 15% van je stroom weg. Alsof je benzine tankt en 70 liter moet aftikken terwijl je een 60 liter tank hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
roelwillems schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:27:
[...]

De laadpaal weet alleen hoeveel kW geleverd is aan de auto. Laadverliezen in de auto (omzetten AC naar DC) wordt niet gecommuniceerd van de auto terug naar de laadpaal. Simpel gezegd: je betaald uit eindelijk ook gewoon voor de stroom die in het laadproces verloren raakt.
How how, in de laadpaal zit een MID kWh meter (althans mijn Alfen) dus die weet wel hoeveel kWh er door de draadjes is gelopen naar de auto. Maar ik wil weten of die 200/300W waar die verloren wordt (in de auto? indien ja, dan wordt het meegeteld want verlies in de auto, indien die verloren wordt ergens in de paal net voor de MID kWh meter dan zit het niet mee en betaal je het als uitbater, niet als laadbeurter)
multikoe schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:44:
[...]

Je betaald natuurlijk voor de stroom die je uit het net trekt. Wat je auto daarvan weggooid is voor de leverancier van de stroom niet interessant. Integendeel: hoe meer verlies in de auto, hoe meer stroom je nodig hebt, hoe meer de leverancier je in rekening kan brengen :)
Het wordt straks nog interessant, als de electriciteitsprijzen gaan stijgen: dan worden die verliezen opeens erg vervelend. Omdat we op dit moment nog relatief goedkoop rijden besteed niemand er zoveel aandacht aan, maar je gooit met een laadpaal dus gewoon 15% van je stroom weg. Alsof je benzine tankt en 70 liter moet aftikken terwijl je een 60 liter tank hebt...
Klopt inderdaad, zolang de Alfen zelf maar geen verliezen genereert die hij niet meet want dan betaal ik als laadpaaleigenaar/contracthouder van de energiemaatschappij die verliezen, ik wil uiteraard dat diegene die hier komt laden die betaalt.

[ Voor 38% gewijzigd door HyperBart op 08-06-2022 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-06 18:05
HyperBart schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:00:
[...]
Maar ik wil weten of die 200/300W waar die verloren wordt (in de auto? indien ja, dan wordt het meegeteld want verlies in de auto, indien die verloren wordt ergens in de paal net voor de MID kWh meter dan zit het niet mee en betaal je het als uitbater, niet als laadbeurter)
200 a 300W zal echt wel de laadverliezen in de auto zijn.
Je hebt echter wel een punt dat de laadpaal zelf ook stroom nodig heeft voor zijn electronica, maar daarvan mag je wel aannemen dat misschien hooguit 10W is of zo. Dat is overigens dan verbruik ook als er niet geladen wordt, en zal bijgevolg ook niet meegeteld worden in een laadbeurt, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Net om die reden (de kabelverliezen zo veel mogelijk mee in de laadbeurt en dus de leasemaatschappij deze laten betalen) heb ik de laadbox heel dicht tegen de meterkast gezet en vanaf daar een lange kabel onder de grond die bescheiden in een bloemperkje omhoog komt.

Moet daar nog eens een mooi paaltje voor laten maken en dan zijn we ook weer klaar :)

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 08-06-2022 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
multikoe schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:44:
[...]

Dat is waar, maar (zeker met de huidige prijzen) bij benzine/diesel doet het energieverlies tijdens het opstoken van die 70L om de auto aan het rollen te krijgen en te houden nog wel iets meer pijn in de portemonnee ;)
Gemiddelde auto gebruikt ergens tussen de 12%–30% van de energie uit de brandstof om daadwerkelijk te rijden (aldus EPA). Dat zet laadverlies van een EV (plus nog verlies tijdens het rijden) weer een beetje in perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-06 18:05
HyperBart schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:11:
Net om die reden (de kabelverliezen zo veel mogelijk mee in de laadbeurt en dus de leasemaatschappij deze laten betalen) heb ik de laadbox heel dicht tegen de meterkast gezet en vanaf daar een lange kabel onder de grond die bescheiden in een bloemperkje omhoog komt.
Lijkt me nogal absurd om het gebruiksgemak van een goede locatie van je wallbox compleet te laten vallen omwille van verwaarloosbare verliezen in de kabel naar de laadbox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

HyperBart schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:11:

Moet daar nog eens een mooi paaltje voor laten maken en dan zijn we ook weer klaar :)
Volgens deze rekentool 3x0,8W per strekkende meter bij 6mm2 aders en 3 fase laden op 11kW (=3x 16A): https://zonnepaneel-info....n_wisselstroomkabels.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

roelwillems schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:20:
[...]

Dat is waar, maar (zeker met de huidige prijzen) bij benzine/diesel doet het energieverlies tijdens het opstoken van die 70L om de auto aan het rollen te krijgen en te houden nog wel iets meer pijn in de portemonnee ;)
Gemiddelde auto gebruikt ergens tussen de 12%–30% van de energie uit de brandstof om daadwerkelijk te rijden (aldus EPA). Dat zet laadverlies van een EV (plus nog verlies tijdens het rijden) weer een beetje in perspectief.
Vind ik dan weer niet helemaal hetzelfde. Bij een ICE maakt de manier van tanken niet uit voor het verlies. Bij een EV heb je meer verlies als je langzamer "tankt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-06 15:26
Twixie schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:08:
[...]

200 a 300W zal echt wel de laadverliezen in de auto zijn.
Je hebt echter wel een punt dat de laadpaal zelf ook stroom nodig heeft voor zijn electronica, maar daarvan mag je wel aannemen dat misschien hooguit 10W is of zo. Dat is overigens dan verbruik ook als er niet geladen wordt, en zal bijgevolg ook niet meegeteld worden in een laadbeurt, lijkt me.
Een laadpaal zal echt alleen de stroom meten die naar de auto gaat. Dit is ook in de norm zo vastgelegd. De verliezen in de kabel zijn zeer klein ten opzichte van de verliezen in de auto zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:09:
[...]

Thanks Dan klinkt de alfen als een betere optie omdat je hier dus meer mee kan.

Zijn er nog andere redenen of ervaringen hier waarom ik voor de Wallbox copper zou moeten gaan ipv de alfen eve single sline? De Wallbox zou een veel betere app experience hebben?

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:17

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Workaholic schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:02:
[...]

Thanks Dan klinkt de alfen als een betere optie omdat je hier dus meer mee kan.

Zijn er nog andere redenen of ervaringen hier waarom ik voor de Wallbox copper zou moeten gaan ipv de alfen eve single sline? De Wallbox zou een veel betere app experience hebben?
Even een sidenote, ik heb thuis de Single Pro Line (https://alfen.com/nl/eve-single-pro-line), weet niet of de S-Line in deze gelijkwaardig kan worden aangestuurd dus zoek dit even goed uit voordat je je keuze maakt :+

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Twixie schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:21:
[...]

Lijkt me nogal absurd om het gebruiksgemak van een goede locatie van je wallbox compleet te laten vallen omwille van verwaarloosbare verliezen in de kabel naar de laadbox.
Da's ook waar maar hij staat hier op mijn oprit in de voortuin dus zo discreet mogelijk is wel fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De installateur heeft bij mij vanmorgen een Wallbox Pulsar 2 geinstalleerd. Alles werkt, ik zie de Wallbox in mijn app en via de portal. Ik heb mijn auto aan de paal gehangen, status veranderde in "charging" en ik kon via de app mooi zien hoeveel kWh er naar de auto ging.
Om 14:30 was de laadsessie klaar, de auto is losgekoppeld, maar van die laadsessie vind ik niets terug in zowel de app als op de portal. Het is alsof de sessie niet heeft plaatsgevonden.
Voor de duidelijkheid: in zowel de app als op de portal kan ik de status van de laadpaal gewoon opvragen, dus er is verbinding.
Waar moet ik zoeken naar de oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-06 17:43
Ik heb een Opel Vivaro E DC L3H1 75kW besteld (bijna full options) en haak dus even aan in dit topic.
Duurt nog ongeveer 9 maanden voordat ik 'm geleverd krijg.

Ben nu aan het oriënteren op een laadpunt thuis, moet dit topic nog doorlezen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-06 17:43
roelwillems schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:20:
[...]

Aangezien je electrokar ruim 4x zo efficiënt is als ICE kan je een beetje verlies wel hebben.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:33
Ik ga deze week ook na lang wachten mijn PHEV ontvangen, en de bedoeling is laden met de bijgeleverde thuislader op een wcd. Echter, de verkoper geeft aan dat je op moet passen om dat buiten te doen in verband met vocht. De laadkabel/ de charging box in de kabel zou liefst droog moeten blijven. Nou lijkt het mij sterk dat dit niet goed waterdicht is, en ik zal 'm natuurlijk niet door de sloot trekken. Maar hoe doet men dat, gewoon buiten op de oprit ?

Ik heb ook nog een wcd aan de binnenkant van de garage en zou de kabel daar kunnen insteken, zodat er maar 3 meter onder de garagedeur naar buiten komt richting auto. Maar dat heeft praktische nadelen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
HyperBart schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:00:
[...]

How how, in de laadpaal zit een MID kWh meter (althans mijn Alfen) dus die weet wel hoeveel kWh er door de draadjes is gelopen naar de auto. Maar ik wil weten of die 200/300W waar die verloren wordt (in de auto? indien ja, dan wordt het meegeteld want verlies in de auto, indien die verloren wordt ergens in de paal net voor de MID kWh meter dan zit het niet mee en betaal je het als uitbater, niet als laadbeurter)

[...]

Klopt inderdaad, zolang de Alfen zelf maar geen verliezen genereert die hij niet meet want dan betaal ik als laadpaaleigenaar/contracthouder van de energiemaatschappij die verliezen, ik wil uiteraard dat diegene die hier komt laden die betaalt.
De 15% verliezen (gemiddeld gemeten) zitten in de auto zelf.
Als vb.: Wanneer je volgens de EV gemiddeld 15 kWh/100 km verbruikt zal je zien dat volgens de MID meter van de Alfen je gemiddeld geen 15 maar 17,3 kWh geladen hebt.
Het minieme verbruik van het display van de laadpaal (dat je bij de Alfen overigens ook nog eens kan instellen) en de kabelverliezen worden idd nergens "gemeten".

Wat er effectief wordt aangerekend is dus wat je ziet op het display van de laadpaal.
Indien je daar zelf voor opdraait is dat (een beetje) sneu, wanneer je vergoed wordt maakt het niet uit (want de back office neemt de gegevens van het telwerk van de Alfen en niet van de auto) en wanneer de vergoeding voor geladen stroom hoger is dan de kost van het eigen netwerk een kleine extraatje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 22:43
twodigits schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:13:
Ik ga deze week ook na lang wachten mijn PHEV ontvangen, en de bedoeling is laden met de bijgeleverde thuislader op een wcd. Echter, de verkoper geeft aan dat je op moet passen om dat buiten te doen in verband met vocht. De laadkabel/ de charging box in de kabel zou liefst droog moeten blijven. Nou lijkt het mij sterk dat dit niet goed waterdicht is, en ik zal 'm natuurlijk niet door de sloot trekken. Maar hoe doet men dat, gewoon buiten op de oprit ?

Ik heb ook nog een wcd aan de binnenkant van de garage en zou de kabel daar kunnen insteken, zodat er maar 3 meter onder de garagedeur naar buiten komt richting auto. Maar dat heeft praktische nadelen ...
Ding heeft vast wel een ip rating.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Inspired schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:11:
[...]

Ding heeft vast wel een ip rating.
ip65 volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Dan zal het allemaal wel meevallen. Eventueel de box van de granny op een wiel leggen. Doe ik zelf op vakantie ook als het eens regent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
DigitalHombre schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:52:
Hallo gasten! Vandaag de bestelbon ondertekend voor een Kia EV6, dus ook op zoek naar een goede wallbox die rekening kan houden met eventueel productieoverschot van onze zonnepanelen. Een Zappi lijkt me wel wat. Nu zijn we wat beperkt in ruimte, kan iemand de totale "dikte" van de Zappi inclusief de stekker even voor me meten? Veel wallboxen hebben de stekker links of rechts, bij Zappi steekt de stekker er vooraan een flink stuk uit.
Niemand die eens twee minuten met een meetlat tot aan zijn Zappi wil stappen? :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
DigitalHombre schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:09:
[...]

Niemand die eens twee minuten met een meetlat tot aan zijn Zappi wil stappen? :/
Had het graag gedaan maar heb er geen.

https://www.speakev.com/t...ions-wireless-hub.161889/

Hier komen ze op 24cm. Je kunt anders ook een versie nemen zonder vaste kabel, of de kabel om de Zappi wikkelen ipv in de socket te steken. Zonder stekker er in is hij 12 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
Hey Inspired, erg bedankt man!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
DigitalHombre schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:09:
[...]

Ik zou het graag voor je doen, maar helaas is mijn Zappi binnen in de garage gemonteerd en de kabel loopt door de muur naar buiten.

Overigens heb ik buiten een andere houder voor de kabel en stekker. Hierbij klik je de stekker er in zodat deze naar beneden hangt ipv uit de houder steekt. Als een uitstekende stekker problematisch is dan is dit een ideale oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holgersson
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
twodigits schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:13:

Voor eenzelfde soort situatie, is dit mijn oplossing - voor mij op dit moment meer dan prima: Holgersson in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Inspired schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:23:
[...]
Had het graag gedaan maar heb er geen.

https://www.speakev.com/t...ions-wireless-hub.161889/

Hier komen ze op 24cm. Je kunt anders ook een versie nemen zonder vaste kabel, of de kabel om de Zappi wikkelen ipv in de socket te steken. Zonder stekker er in is hij 12 cm.
Kabel heb ik sowieso altijd om de Zappi gewikkeld, ik hoef meestal maar één slag af te wikkelen om te laden.
En je kunt inderdaad probleemloos de stekker niet in de houder steken en gewoon laten bungelen naast de Zappi, of een aparte houder op de muur schroeven waar je hem in kunt steken. Dit allles als de dikte van Zappi plus stekker een probleem zou zijn. Wij hebben er geen last van, de oprit is breed genoeg ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[Edit]: Oeps, verkeerde forum

[ Voor 96% gewijzigd door multikoe op 09-06-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Holgersson schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:21:
[...]

Voor eenzelfde soort situatie, is dit mijn oplossing - voor mij op dit moment meer dan prima: Holgersson in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."
Grappig, ik bedacht een soortgelijke constructie! Goed te lezen dat t prima werkt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:19
Mijn Easee Home heb ik aangesloten op een 3-fase krachtgroep.

Nu is mijn vraag, als ik een auto aansluit welke alleen 1-fase kan laden, welke fase belast de Easee Home dan? Is dat bijvoorbeeld altijd L1 of is dat nog instelbaar?

Mijn zonnepanelen zijn aangesloten op een 1-fase omvormer. Bij voorkeur sluit ik deze omvormer in de meterkast dan aan op dezelfde fase toch als de Easee Home gebruikt (bij het laden van een 1-fase auto)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Spixo schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:57:
Mijn Easee Home heb ik aangesloten op een 3-fase krachtgroep.

Nu is mijn vraag, als ik een auto aansluit welke alleen 1-fase kan laden, welke fase belast de Easee Home dan? Is dat bijvoorbeeld altijd L1 of is dat nog instelbaar?

Mijn zonnepanelen zijn aangesloten op een 1-fase omvormer. Bij voorkeur sluit ik deze omvormer in de meterkast dan aan op dezelfde fase toch als de Easee Home gebruikt (bij het laden van een 1-fase auto)?
Neem aan de L1 zoals aangesloten. De L1 is een bepaalde vaste pin in de type 2 stekker. Je zou dit zelf kunnen testen en eventueel anders aansluiten in de laadpaal of meterkast. Denk dat er geen instelling in de laadpaal is hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalHombre
eltron schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:27:
[...]

Kabel heb ik sowieso altijd om de Zappi gewikkeld, ik hoef meestal maar één slag af te wikkelen om te laden.
En je kunt inderdaad probleemloos de stekker niet in de houder steken en gewoon laten bungelen naast de Zappi, of een aparte houder op de muur schroeven waar je hem in kunt steken. Dit allles als de dikte van Zappi plus stekker een probleem zou zijn. Wij hebben er geen last van, de oprit is breed genoeg ;) .
Wel kijk, zonder stekker in de Zappi gaat dus ook. Ik meende ergens te hebben gelezen dat er een veiligheidsfunctie is die het noodzakelijk maakt dat de stekker na gebruik steeds in het kastje moet. Niet dus, ben weer gerustgesteld, bedankt eltron en roelwillems :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
ADVIES LEVERANCIERS LAADPALEN

ik weet niet of het mag, maar ik zou graag jullie ervaringen horen over laadpaalleveranciers.
Iets met bomen en bos....

Welke firma is aan te bevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
twodigits schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:20:
[...]

Grappig, ik bedacht een soortgelijke constructie! Goed te lezen dat t prima werkt _/-\o_
Vanmorgen gelijk geïnstalleerd met een qnect wifi stekker, ik kan op de app het verbruik bijhouden dus das handig. Dank nogmaals voor de tip.

( aanvulling: ter info voor mensen die hier ook naar op zoek zijn: Wifi smart plug is de qnect 16A max 3600W met energiemeter. via app in- en uitschakelen en energieverbruik bijhouden)

[ Voor 20% gewijzigd door twodigits op 09-06-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
tjerkpolle schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:55:

ik weet niet of het mag, maar ik zou graag jullie ervaringen horen over laadpaalleveranciers.

Als je zelf een beetje handig bent zou ik kabel leggen en het ding aan de muur schroeven allemaal zelf doen en vervolgens alleen een elektricien inhuren voor de benodigde werkzaamheden in de meterkast. Daarmee kun je veel geld besparen.

Als je dat niet wilt is het een kwestie van offertes opvragen en reviews bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-05 12:30

Bij mij is laderthuis.nl geweest, prima gasten en hadden alles snel geregeld. Zijn niet de aller goedkoopste maar zijn vriendelijk en nemen direct de telefoon op. Daarnaast konden ze bij mij na tekening van offerte de week erna gelijk plaatsen, erg tevreden met het resultaat.

Een coolblue of andere grote partij is haast niet bereikbaar.

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Lees het draadje en vooral de topic start maar even door.
en zolang je twijfelt is in het algemeen de granny die (behalve bij VAG) bij de auto wordt geleverd meestal ook wel voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
DigitalHombre schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:06:
[...]
Wel kijk, zonder stekker in de Zappi gaat dus ook. Ik meende ergens te hebben gelezen dat er een veiligheidsfunctie is die het noodzakelijk maakt dat de stekker na gebruik steeds in het kastje moet. Niet dus, ben weer gerustgesteld, bedankt eltron en roelwillems :)
Ja, als je gaat voor gemak dan is vaste kabel wel van belang.
Maar of je die wel of niet in de Zappi steekt is een keuze.
als je het daardoor te breed vindt worden, kan het ook bij Zappi wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
Technische vraag

hoop dat hier een techneut meekijkt

Een laadpaalaanbieder vertelde mij het volgende:
ik heb nu 1 fase, de meterkast wordt omgebouwd naar 3 fase 3x25A.
Echter de 3 fase slimme meters zijn helemaal niet leverbaar op dit moment bij netbeheerder Liander.
Het wordt dus allemaal voorbereid op 3 fase. De lader kan echter nog niet direct laden op 3 fase. Hij zal eerst op 1 fase kunnen laden, en op afstand omgezet naar 3 fase? Dit kwam mij vreemd voor en dit heb ik bij andere aanbieders ook nog niet als mogelijkheid gehoord. Meestal is het zo dat een monteur apart moet langskomen om om te schakelen van 1 naar 3 fase.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

tjerkpolle schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:03:
Technische vraag

hoop dat hier een techneut meekijkt

Een laadpaalaanbieder vertelde mij het volgende:
ik heb nu 1 fase, de meterkast wordt omgebouwd naar 3 fase 3x25A.
Echter de 3 fase slimme meters zijn helemaal niet leverbaar op dit moment bij netbeheerder Liander.
Het wordt dus allemaal voorbereid op 3 fase. De lader kan echter nog niet direct laden op 3 fase. Hij zal eerst op 1 fase kunnen laden, en op afstand omgezet naar 3 fase? Dit kwam mij vreemd voor en dit heb ik bij andere aanbieders ook nog niet als mogelijkheid gehoord. Meestal is het zo dat een monteur apart moet langskomen om om te schakelen van 1 naar 3 fase.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
bij veel laders is dit gewoon een softwareinstelling, aangezien ze ook gewoon kunnen switchen tussen 1 en 3 fase. Dus op afstand omzetten klinkt dan niet zo gek, als het fysiek wel voorbereid (aangesloten) is voor 3 fase.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 10-06-2022 14:36 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik weet alleen niet in hoeverre dat goed gaat als je op de ingangen al 3 x dezelfde fase zet... Volgens mij laat je normaal gesproken dan 2 fasedraden nog fysiek niet aangesloten / afgedopt. Dat zou ik tenminste altijd doen in zo'n situatie.

[ Voor 13% gewijzigd door ik222 op 10-06-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ik222 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:08:
Ik weet alleen niet in hoeverre dat goed gaat als je op de ingangen al 3 x dezelfde fase zet... Volgens mij laat je normaal gesproken dan 2 fasedraden nog fysiek niet aangesloten / afgedopt. Dat zou ik tenminste altijd doen in zo'n situatie.
precies, en als dat dan later aangesloten is als de 3 fase slimme meter er is, kan de laadpaal op afstand naar 3 fase omgezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
de Peer schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:11:
[...]

precies, en als dat dan later aangesloten is als de 3 fase slimme meter er is, kan de laadpaal op afstand naar 3 fase omgezet worden.
Maar ook in de meterkast zal iets moeten gebeuren. Is wel zelf te doen maar moet je wel willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:12:
[...]

Maar ook in de meterkast zal iets moeten gebeuren. Is wel zelf te doen maar moet je wel willen.
Ik mocht van de laadpaalinstallateur de 3-fase aardlekautomaat pas naar "aan" flippen nadat de netbeheerder naar 3 fase had omgezet en de 3 fase slimme meter had geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Inspired schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:12:
[...]

Uiteraard, maar daar ging de vraag niet over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
de Peer schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:19:
[...]

Uiteraard, maar daar ging de vraag niet over ;)
Nou. Dat weet ik niet, hij vindt het vreemd dat er niemand langs moet komen. Als je niks zelf wil doen moet er wel iemand langs komen. De netbeheerder zal niet iets (extra's) voor je willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:22
Als de drie fase's in de laadpaal wel, maar in de meterkast (nog) niet aangesloten zijn (en dat kunnen ze nog niet zijn, want er is nog geen driefase aansluiting), dan staat er nu toch geen spanning op de twee fases die niet in gebruik zijn.
Ik zal het wel te makkelijk zien..............

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Peter-036 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:42:
Als de drie fase's in de laadpaal wel, maar in de meterkast (nog) niet aangesloten zijn (en dat kunnen ze nog niet zijn, want er is nog geen driefase aansluiting), dan staat er nu toch geen spanning op de twee fases die niet in gebruik zijn.
Ik zal het wel te makkelijk zien..............
De elektricien zet vaak een "brug" tussen de fasen na de 1-fase meter en dan haalt de netbeheerder die brug weg na het aansluiten van de 3 fase meter (zonder die brug doet pakweg twee derde van je huisinstallatie het niet). Mogelijk vind je laadpaal dat niet leuk.

[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 10-06-2022 17:47 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 176 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen