Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:43
Beide dank voor jullie input. _/-\o_

Omdat ik nog geen idee had waar ik tegenaan zou lopen belde ik Zappi, en die vertelde mij dus dit verhaal (nadat hij even wat moest navragen bij een collega).

Nu (als één fase configuratie) zie ik alle stromen en zit 1-CT op de hoofdlijn en 1-CT op de 1F Zonne-omvormer, beide direct per kabeltje verbonden in de Zappi) De 3e CT was niet nodig.

Denk ik dan even door dan zou het 3xCT voor de Fases L1 L2 L3 zijn
en 3xCT voor de 3F omvormer L1 L2 L3 zijn (moet dan via harvi)

en hun volgende 3-CT geeft mij dus vraagtekens......

En hoe als ik dan nóg 3x Micro-omvormer strings wil bijplaatsen? op aparte groepen?

Kan ik dan gewoon 1xCTgebruiken voor: (L1 omvormer +L1 micro-omvormer) dus 2 draden door CT?
en dit herhalen voor L2 en L3 lijnen?

Kunnen jullie mij nog volgen??... 7(8)7

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Hansieo schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:58:

Omdat ik nog geen idee had waar ik tegenaan zou lopen belde ik Zappi, en die vertelde mij dus dit verhaal (nadat hij even wat moest navragen bij een collega).

Nu (als één fase configuratie) zie ik alle stromen en zit 1-CT op de hoofdlijn en 1-CT op de 1F Zonne-omvormer, beide direct per kabeltje verbonden in de Zappi) De 3e CT was niet nodig.

En hoe als ik dan nóg 3x Micro-omvormer strings wil bijplaatsen? op aparte groepen?

Kan ik dan gewoon 1xCTgebruiken voor: (L1 omvormer +L1 micro-omvormer) dus 2 draden door CT?

Je hebt geen CT nodig voor je omvormers. Alleen een CT op elke fase van je huisaansluiting.
Wil je je omvormers wel monitoren met de MyEnergi app dan heb je voor elke fase van elke omvormer een CT klem nodig en per 3 een Harvi.
Maar waarom zou je dat willen? Dat kun je e vast allemaal al zien in een app van de omvormer toch?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:13
Hansieo schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:58:

Het wordt wel ingewikkeld om te volgen. Als ik het goed begrijp wil je ook van 1F omvormer naar 3F omvormer + 3 micro-omvormers.
Dat wordt toch een wat wonderlijke zonnestroominstallatie. Ga je ook uitbreiden, of heb je dit feitelijk nu al zo? En waarom wil je naar 3F omvormer als je niet gaat uitbreiden?
De 3 micro omvormers op aparte groepen zou ik voor het gemak vergeten. die worden in totaal wel meegenomen maar omdat het om 3 losse panelen gaat is het niet van belang om apart te monitoren lijkt mij.
Conclusie blijft wat mij betreft dat je voor loadbalancing genoeg hebt aan 3 CT klemmen op de huisaansluiting en als je ook de 3F zonnestroom installatie, die er blijkbaar aan komt, met Zappi app zou willen monitoren, dan nog 3 er bij via harvi. Daar zou ik het bij laten.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-05 16:29
M@cer schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:02:
[...]

Daar ging ik ook van uit en lijkt me ook allemaal niet zo ingewikkeld.. Maar op mijn vraag kreeg ik het volgende antwoord vanuit E-Flux

Het is helaas niet mogelijk om verschillende tariefen in te stellen voor 1 laadpaal. Je kunt wel een verschillend tarief per socket instellen, maar niet per bepaalde groep die daar laad.
Op 25/3 heb ik zo'n vraag ook gesteld. Ik kreeg dit terug:

We zijn daarnaast nog druk bezig met het ontwikkelen van de functie om verschillende tarieven in te kunnen stellen voor verschillende toegangsgroepen. Zodra deze functie beschikbaar is krijg je van ons een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 14:45
Xenir schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:37:
[...]

Op 25/3 heb ik zo'n vraag ook gesteld. Ik kreeg dit terug:

We zijn daarnaast nog druk bezig met het ontwikkelen van de functie om verschillende tarieven in te kunnen stellen voor verschillende toegangsgroepen. Zodra deze functie beschikbaar is krijg je van ons een update.
Ah gelukkig, ik ben dus niet de enige... Snap echt werkelijk niet waarom zo'n simpele functie niet in het systeem zit.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
eltron schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:59:
[...]

Het wordt wel ingewikkeld om te volgen. Als ik het goed begrijp wil je ook van 1F omvormer naar 3F omvormer + 3 micro-omvormers.

Dat wordt toch een wat wonderlijke zonnestroominstallatie. Ga je ook uitbreiden, of heb je dit feitelijk nu al zo? En waarom wil je naar 3F omvormer als je niet gaat uitbreiden?
De 3 micro omvormers op aparte groepen zou ik voor het gemak vergeten. die worden in totaal wel meegenomen maar omdat het om 3 losse panelen gaat is het niet van belang om apart te monitoren lijkt mij.
Conclusie blijft wat mij betreft dat je voor loadbalancing genoeg hebt aan 3 CT klemmen op de huisaansluiting en als je ook de 3F zonnestroom installatie, die er blijkbaar aan komt, met Zappi app zou willen monitoren, dan nog 3 er bij via harvi. Daar zou ik het bij laten.
lol, volgens mij heb je het vrij goed.... _/-\o_

Ik wil idd van mijn 1F omvormer af omdat deze 25A upload en daarmee (de laatste weken) af-en-toe uitvalt vanwege té hoog gestegen spanning (>250V). :-( (voorgaande jaren geen last van gehad)
Ik weet bijna zeker dat er (nu) nog één-of-meer huizen in de straat op "mijn" Fase zitten en dit creëren.
Mijn buurman heeft 3F en meet dan 242V 242V 248V, ga ik straks naar 3x 9A upload, dan zit ik stuk beter.
Nu plug ik af-en-toe de auto in die ik instel op ~12A (~3.000W) en daarmee onder de 250V trek/blijf. (8>

Als ik dan over ben op 3F kan ik met panelen gaan uitbreiden.
Gezien de nieuwe ligging van de plekken 2, 3, 4, waarbij plek 4 grillige schaduwen gaat geven/schuiven vanaf ca 14:00hr, moet ik hier Micro-omvormers gaan gebruiken.(opbrengsten zou ik graag zien/vergelijken)

plek-2 4 of 5 PV (2x of 3x M-O)

plek-3 4 PV (2x M-O)

plek-3 10 of 12 PV (5x of 6x M-O)

Deze wil ik "bundelen" en over 3 automaten verdelen én over 3 Fasen waarbij de hoogste upload op de laagste fase-spanning komt. (niet steeds heen-en-weer schroeven maar gewoon de seizoen spanningen in de gaten houden en volgend seizoen evt. een omwisseling want ik neem aan dat de buren níet switchen en dat blijft dan stabiel.) :9

Voor de Zappi maakt het niet uit(?) of deze 3x CT's op één 3F-omvormer heeft,
ofdat ik door de CT's een 2e draad leg van een M-O string..... Upload=Upload.

ofwel:

Zappi 3F
CT's 1,2,3 op de hoofdleidingen (voor balancing)

CT-4 bevat dan 3F omvormer L1 én de M-O string van plek 2
CT-5 bevat dan 3F omvormer L2 én de M-O string van plek 3
CT-6 bevat dan 3F omvormer L3 én de M-O string van plek 4

Op deze manier hoef ik toch maar 1x harvi en 3x CT aan te schaffen?
of gaat wat ik denk niet op? en heb ik het ergens helemaal fout?

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen omschrijven.... 7(8)7

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hansieo schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:53:
[...]

lol, volgens mij heb je het vrij goed.... _/-\o_

Ik wil idd van mijn 1F omvormer af omdat deze 25A upload en daarmee (de laatste weken) af-en-toe uitvalt vanwege té hoog gestegen spanning (>250V). :-( (voorgaande jaren geen last van gehad)
Ik weet bijna zeker dat er (nu) nog één-of-meer huizen in de straat op "mijn" Fase zitten en dit creëren.
Mijn buurman heeft 3F en meet dan 242V 242V 248V, ga ik straks naar 3x 9A upload, dan zit ik stuk beter.
Nu plug ik af-en-toe de auto in die ik instel op ~12A (~3.000W) en daarmee onder de 250V trek/blijf. (8>

Als ik dan over ben op 3F kan ik met panelen gaan uitbreiden.
Gezien de nieuwe ligging van de plekken 2, 3, 4, waarbij plek 4 grillige schaduwen gaat geven/schuiven vanaf ca 14:00hr, moet ik hier Micro-omvormers gaan gebruiken.(opbrengsten zou ik graag zien/vergelijken)

plek-2 4 of 5 PV (2x of 3x M-O)

plek-3 4 PV (2x M-O)

plek-3 10 of 12 PV (5x of 6x M-O)

Deze wil ik "bundelen" en over 3 automaten verdelen én over 3 Fasen waarbij de hoogste upload op de laagste fase-spanning komt. (niet steeds heen-en-weer schroeven maar gewoon de seizoen spanningen in de gaten houden en volgend seizoen evt. een omwisseling want ik neem aan dat de buren níet switchen en dat blijft dan stabiel.) :9

Voor de Zappi maakt het niet uit(?) of deze 3x CT's op één 3F-omvormer heeft,
ofdat ik door de CT's een 2e draad leg van een M-O string..... Upload=Upload.

ofwel:

Zappi 3F
CT's 1,2,3 op de hoofdleidingen (voor balancing)

CT-4 bevat dan 3F omvormer L1 én de M-O string van plek 2
CT-5 bevat dan 3F omvormer L2 én de M-O string van plek 3
CT-6 bevat dan 3F omvormer L3 én de M-O string van plek 4

Op deze manier hoef ik toch maar 1x harvi en 3x CT aan te schaffen?
of gaat wat ik denk niet op? en heb ik het ergens helemaal fout?

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen omschrijven.... 7(8)7
Waarom wil je je zonnepanelen monitoren met de Zappi?
Offtopic:
Ligt het uitschakelen van je omvormer aan de totale teruglevering in je buurt of aan je bedrading in huis?
Als het aan de totale teruglevering ligt schiet je mogelijk weinig op met 3F omvormer. Jij zelf zorgt voor minder belasting (ook door het EV laden op piekmomenten) maar als de rest van de buurt hetzelfde blijft doen of als er zelfs meer panelen bijkomen gaat de spanning alsnog over de 253V en schakelt je omvormer uit. Ik denk zelfs dat een 3F omvormer helemaal uitschakelt als slechts 1 fase over de 253V gaat.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
DonJuape schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:16:
[...]

Waarom wil je je zonnepanelen monitoren met de Zappi?
Offtopic:
Ligt het uitschakelen van je omvormer aan de totale teruglevering in je buurt of aan je bedrading in huis?
Als het aan de totale teruglevering ligt schiet je mogelijk weinig op met 3F omvormer. Jij zelf zorgt voor minder belasting (ook door het EV laden op piekmomenten) maar als de rest van de buurt hetzelfde blijft doen of als er zelfs meer panelen bijkomen gaat de spanning alsnog over de 253V en schakelt je omvormer uit. Ik denk zelfs dat een 3F omvormer helemaal uitschakelt als slechts 1 fase over de 253V gaat.
Een te hoge spanning kan niet aan de bedrading in huis liggen. ;)

Bij micro omvormers wordt misschien 1 fase uitgeschakeld (alle micro omvormers op die fase dus), als die ene fase boven de 252 V komt... De rest blijft doorwerken.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:10
daemonix schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:15:
[...]

Een te hoge spanning kan niet aan de bedrading in huis liggen. ;)

Bij micro omvormers wordt misschien 1 fase uitgeschakeld (alle micro omvormers op die fase dus), als die ene fase boven de 252 V komt... De rest blijft doorwerken.
ALs je kabels tussen net en omvormer te lang zijn en niet dik genoeg, dan zal de spanning aan de omvormer wel degelijk meer stijgen.

Als je 5000W door een 10m lange kabel van 2.5mm2 duwt, dan krijg je een spanningsverlies van 3.4V. Dat betekent dat de omvormer bv 253,4V ziet, maar het net/zekeringskast slechts 250V.
Dat kan wel degelijk een verschil maken omdat de omvormer de netspanning natuurlijk intern gaat meten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Tommie12 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:15:
[...]

ALs je kabels tussen net en omvormer te lang zijn en niet dik genoeg, dan zal de spanning aan de omvormer wel degelijk meer stijgen.

Als je 5000W door een 10m lange kabel van 2.5mm2 duwt, dan krijg je een spanningsverlies van 3.4V. Dat betekent dat de omvormer bv 253,4V ziet, maar het net/zekeringskast slechts 250V.
Dat kan wel degelijk een verschil maken omdat de omvormer de netspanning natuurlijk intern gaat meten.
Volgens een netbeheerder was dit zelfs in de helft van de gevallen de oorzaak van de afschakeling van de omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Laatst online: 08-06 21:40
Eind Juni komt de BAM namens Eneco bij ons een Alfen laadpaal (Single Pro) installeren voor onze EV.

Nu vroeg ik mij af of mensen wat kunnen vertellen over de netheid van werken door de monteurs? Trekken ze echt de hele oprit open en word dit naderhand een grote puinhoop of worden de klinkertjes na uitvoering weer netjes op hun plek gelegd waardoor je nauwelijks kunt zien dat ze aan de slag zijn geweest? Hetzelfde geld voor het binnenbrengen van de kabel als er geen kruipruimte is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
glas86 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:58:
Eind Juni komt de BAM namens Eneco bij ons een Alfen laadpaal (Single Pro) installeren voor onze EV.

Nu vroeg ik mij af of mensen wat kunnen vertellen over de netheid van werken door de monteurs? Trekken ze echt de hele oprit open en word dit naderhand een grote puinhoop of worden de klinkertjes na uitvoering weer netjes op hun plek gelegd waardoor je nauwelijks kunt zien dat ze aan de slag zijn geweest? Hetzelfde geld voor het binnenbrengen van de kabel als er geen kruipruimte is?
Dat zal je toch met de installateurs moeten afspreken.
Hier gaat het buitenom, omdat ik niet wil dat ze de vloer in de woonkamer open leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Tommie12 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:19:
[...]

Hier gaat het buitenom, omdat ik niet wil dat ze de vloer in de woonkamer open leggen...
Mijn meterkast grenst direct aan de buitenmuur waardoor ze dus (schuin) naar binnen kunnen boren. Maar het was meer een algemene vraag over de netheid van het uitvoeren van de werkzaamheden en dan met name het straatwerk weer in originele staat herstellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

glas86 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:58:

Hier ging dat heel netjes en in overleg. Hij heeft 1 recht rijtje aan stenen los gehaald en erna er weer ingelegd. Zag je na een week al niets meer van.

Hij vroeg toestemming om de kabels op 10 cm diepte te leggen. Dat beperkt dan de 'schade' nogal maar hij vertelde dat het eigenlijk op (dacht ik) 30 of 50 cm diepte moet, tenzij je zelf toestemming geeft voor 10 cm.

Ik ben er wel voor thuis gebleven zodat ik een beetje kon helpen en aansturen/overleggen.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 23-05-2022 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-01 09:20
de Peer schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:55:
[...]

Hier ging dat heel netjes en in overleg. Hij heeft 1 recht rijtje aan stenen los gehaald en erna er weer ingelegd. Zag je na een week al niets meer van.

Hij vroeg toestemming om de kabels op 10 cm diepte te leggen. Dat beperkt dan de 'schade' nogal maar hij vertelde dat het eigenlijk op (dacht ik) 30 of 50 cm diepte moet, tenzij je zelf toestemming geeft voor 10 cm.

Ik ben er wel voor thuis gebleven zodat ik een beetje kon helpen en aansturen/overleggen.
Een grondkabel moet officieel minimaal op 60cm diepte worden gelegd (bescherming tegen weersinvloeden en dat je de kabel niet zomaar raakt als je bijv. in de tuin een plantje wil poten). Ligt de kabel minder diep van 60cm moet hij eigenlijk in een buis, al kan met een ingegraven kabel onder stenen ook niet snel veel mis gaan (wellicht is 10cm onder de stenen krap, maar dat is een afweging die je zelf moet maken).

Zelf ben ik vorige week bij het opknappen van onze tuin een grondkabel van de buren tegen gekomen die maar paar cm onder de grond was ingegraven (op ons terrein). Kabel nu dus door de midden, de tuinman die hun tuin heeft aangelegd wordt vriendelijk bedankt.

Tip, maak foto's hoe de kabel ligt en meet op hoe hij ligt t.o.v. de buitenmuren. Je kan dit dan ergens intekenen of opslaan wat van past komt mocht je in de toekomst plannen hebben voor graafwerkzaamheden.

[ Voor 9% gewijzigd door roelwillems op 23-05-2022 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Allen dank voor jullie input

@DonJuape
Ik hoef de PV niet te monitoren via de Zappi, maar de Zappi heeft deze info wél nodig voor de 3 verschillende laadfuncties.

Ik zal voor aparte monitor app/prog-jes moeten zorgen om de opbrengsten/grafieken te zien.
Het af en toe wegvallen ligt aan deze fase in de wijk. Ook mijn buurman meet op deze fase een te hoge spanning, en zeker in vergelijk met de andere fasen. (btw, netwerk leverancier heeft aangegeven dat de spanning 1-trapje (=5V) lager ingesteld gaat worden.

Ik heb geen idee of er op korte /langere termijn meer mensen uit dit gehuchje PV gaan nemen, zou mij niets verbazen en met mijn 3F is de uitval kans weer ietsje kleiner.

@daemonix
Ook daarom wil ik voor de andere uitbreidingen Micro omvormers. Ik ben dat wat flexibeler met de laagste spanning -fase uit te zoeken/selecteren.

Mijn bekabeling zit denk ik wel snor (lees juiste dikte/montage) ik meet nl nagenoeg dezelfde spanning als mijn buurman met ca 75mtr kabel tussen ons in.

Jullie zien geen problemen met dat ik 2 draden door een CT-klem wil doen?
En ik zou dan idd aan 6 CT-klemmen genoeg hebben?
En een Harvi? (€ 70,=)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Hansieo schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:05:
Allen dank voor jullie input

@DonJuape
Ik hoef de PV niet te monitoren via de Zappi, maar de Zappi heeft deze info wél nodig voor de 3 verschillende laadfuncties.

Ik zal voor aparte monitor app/prog-jes moeten zorgen om de opbrengsten/grafieken te zien.
Het af en toe wegvallen ligt aan deze fase in de wijk. Ook mijn buurman meet op deze fase een te hoge spanning, en zeker in vergelijk met de andere fasen. (btw, netwerk leverancier heeft aangegeven dat de spanning 1-trapje (=5V) lager ingesteld gaat worden.

Ik heb geen idee of er op korte /langere termijn meer mensen uit dit gehuchje PV gaan nemen, zou mij niets verbazen en met mijn 3F is de uitval kans weer ietsje kleiner.

@daemonix
Ook daarom wil ik voor de andere uitbreidingen Micro omvormers. Ik ben dat wat flexibeler met de laagste spanning -fase uit te zoeken/selecteren.

Mijn bekabeling zit denk ik wel snor (lees juiste dikte/montage) ik meet nl nagenoeg dezelfde spanning als mijn buurman met ca 75mtr kabel tussen ons in.

Jullie zien geen problemen met dat ik 2 draden door een CT-klem wil doen?
En ik zou dan idd aan 6 CT-klemmen genoeg hebben?
En een Harvi? (€ 70,=)
Nee, die gegevens heeft hij niet nodig. Hij haalt die info uit de 3 CT klemmen die om de binnenkomende fases zitten.

Je kan de harvis dus achterwege laten ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Makrolon schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:21:
[...]

Nee, die gegevens heeft hij niet nodig. Hij haalt die info uit de 3 CT klemmen die om de binnenkomende fases zitten.

Dat zei ik ook al een paar keer ;) DonJuape in "Thuisladen van je EV deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

roelwillems schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:24:
[...]

Een grondkabel moet officieel minimaal op 60cm diepte worden gelegd
ah klopt dat was het wat hij vertelde.

Hij legde vervolgens de keuze bij mij neer: "ik kan 10 cm doen, dan is er minimale impact op je oprit en mijn ervaring is dat het gewoon goed gaat als je er verder nooit aankomt."
Ik geloof dat het niet in een buis gelegd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

de Peer schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:10:
[...]

Hij legde vervolgens de keuze bij mij neer: "ik kan 10 cm doen, dan is er minimale impact op je oprit en mijn ervaring is dat het gewoon goed gaat als je er verder nooit aankomt."
@glas86

Hier heeft BAM (in opdracht van Eneco) een poos geleden ook een Alfen paal geplaatst. Grondkabel ligt samen met een UTP tbv load-balancing (lees: tegenwoordig LAN :+ ) in een mantelbuis van 40mm vanaf de fundering tot aan de plaats van de paal op zo'n 60cm diepte.

Ik zie het voordeel er niet van om het op 10cm te houden, tegels moeten er sowieso uit dus het inwassen hiervan moet je toch doen...

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

MisteRMeesteR schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:13:
[...]

@glas86

Hier heeft BAM (in opdracht van Eneco) een poos geleden ook een Alfen paal geplaatst. Grondkabel ligt samen met een UTP tbv load-balancing (lees: tegenwoordig LAN :+ ) in een mantelbuis van 40mm vanaf de fundering tot aan de plaats van de paal op zo'n 60cm diepte.

Ik zie het voordeel er niet van om het op 10cm te houden, tegels moeten er sowieso uit dus het inwassen hiervan moet je toch doen...
Het verschil zit hem er in dat er nu maar 1 rijtje tegels uit moest, en dat de verstoring van de ingeklonken bodem minimaal is.
Voor 40-60 cm zou het gaan om 3 of 4 rijen met tegels, en een flinke zandberg die er uit moet. Met dus meer risico op verzakking later. En het blijft best een tijd zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
de Peer schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:26:
[...]

Het verschil zit hem er in dat er nu maar 1 rijtje tegels uit moest, en dat de verstoring van de ingeklonken bodem minimaal is.
Voor 40-60 cm zou het gaan om 3 of 4 rijen met tegels, en een flinke zandberg die er uit moet. Met dus meer risico op verzakking later. En het blijft best een tijd zichtbaar.
Ik heb geen tegels maar klinkers (waaltjes). Daarnaast ligt er een laagje puin onder om de oprit goed stevig te maken en verzakkingen tegen te gaan. Wil uiteraard dat het goed en veilig gebeurd maar dat moet wel goedkomen. Paal zal er toch echt moeten komen. Zolang ze het straatwerk er maar weer netjes inleggen. Graven de monteurs met scheppen of word er een graafmachientje ingezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

glas86 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:03:
[...]

Ik heb geen tegels maar klinkers (waaltjes). Daarnaast ligt er een laagje puin onder om de oprit goed stevig te maken en verzakkingen tegen te gaan. Wil uiteraard dat het goed en veilig gebeurd maar dat moet wel goedkomen. Paal zal er toch echt moeten komen. Zolang ze het straatwerk er maar weer netjes inleggen. Graven de monteurs met scheppen of word er een graafmachientje ingezet?
Bij mij met de schop. 10 minuutjes.

Hier idd ook puin, dus daar had de monteur ook weinig zin in om daar volledig doorheen te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
de Peer schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:10:
[...]

Met 10cm zand en bestrating er over ligt de kabel natuurlijk ook gewoon beschermd, al is het niet helemaal volgens de voorschriften. Voor de volledigheid, aangenomen dat het een YmVk-as kabel is (met ijzeren mantel/aard-litze), een YmVk kabel (dus zonder de ijzeren mantel) moet je wel altijd in een onbreekbare beschermbuis leggen.

Mocht je dan ooit met een schep de YmVk-as per ongeluk raken dan zal de stop er direct uitklappen. Zoals ik dus had bij de verdwaalde grondkabel lust van de buren die een paar cm diep in onze achtertuin terecht was gekomen.

P.s. ik zou sowieso altijd YmVk-as gebruiken. Grondkabel ivp buitenkabel dus, ook als je de kabel in een onbreekbare beschermbuis komt te liggen. Kan me zomaar voorstellen dat bijvoorbeeld nieuwe bewoners niet weten waar de buis voor is en er gewoon de zaag in zetten als de buis in de weg zit.

[ Voor 13% gewijzigd door roelwillems op 24-05-2022 09:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-05 12:30
Jeetje wat is laderthuis snel. Gisteren akkoord gegeven op een offerte (Alfen Pro) en ze komen hem dinsdag a.s. al installeren. Zal proberen wat foto's te maken van het proces.

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:32
Tommie12 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:19:
[...]

Mijn ervaring is dat je t.a.v. de kabel route er het beste zelf grondig over na moet denken. Dat levert naar alle waarschijnlijkheid een beter resultaat dan de monteur die voor de gemakkelijkste oplossing gaat. Hier ook geen kruipruimte en de kabel loopt door een 40x60mm PVC goot die aan het plafond de gang oversteekt van de meterkast naar de berging. Mijn EVSE hangt onder de carport aan de buitenwand van de berging. Het PVC gootje is zo onopvallend dat we het niet bewust meer zien.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-06 22:01
Cyw00d schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:24:
Jeetje wat is laderthuis snel. Gisteren akkoord gegeven op een offerte (Alfen Pro) en ze komen hem dinsdag a.s. al installeren. Zal proberen wat foto's te maken van het proces.
Mag ik zo brutaal zijn wat ze ongeveer vragen aan installatie kosten? Afgezien van de paal uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyw00d
Senaxx schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:25:
[...]

Mag ik zo brutaal zijn wat ze ongeveer vragen aan installatie kosten? Afgezien van de paal uiteraard.
Richting 3000 (excl btw) incl vernieuwen van de gehele meterkast + 30m kabel nodig. Ze zijn niet de goedkoopste, maar hun snelheid van levering, goede reviews hier op tweakers forum + het altijd snel opnemen van de telefoon vond ik belangrijke pluspunten. Daarnaast bellen ze actief zelf met optionele verbeterpunten. Ondanks de vele palen die ze plaatsen per week wisten ze precies wie ik ben en wat voor offerte ik heb.

Coolblue stond ik regelmatig telefonisch in de wacht en was niet onder de indruk van hun service.

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skaffa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-06 07:37
Makrolon schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:21:
[...]

Ondanks dat mijn Zappi 1 fase aangesloten is kan ik dit bevestigen. Ik heb ook PV en een CT klem op de inkomende fase. Deze klem gaat rechtreeks naar de paal en zorgt voor inzicht in de binnenkomende/uitgaande stroom. Als ik voor de ECO++ mode kies op de Zappi stopt hij alle overschot aan stroom netjes in mijn auto.

*psnprofiles*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamer82
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09-2023
Iemand hier ervaring met laadpalen van CenEnergy?
Ga hier waarschijnlijk de "Domia" moeten laten installeren (leasing). Er is hier weinig tot geen informatie over terug te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Cyw00d schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:36:
[...]

Richting 3000 (excl btw) incl vernieuwen van de gehele meterkast + 30m kabel nodig. Ze zijn niet de goedkoopste, maar hun snelheid van levering, goede reviews hier op tweakers forum + het altijd snel opnemen van de telefoon vond ik belangrijke pluspunten. Daarnaast bellen ze actief zelf met optionele verbeterpunten. Ondanks de vele palen die ze plaatsen per week wisten ze precies wie ik ben en wat voor offerte ik heb.

Coolblue stond ik regelmatig telefonisch in de wacht en was niet onder de indruk van hun service.
Dat is best veel geld. Inclusief btw en paal ca. € 5.000 (?). Meeste installaties blijven onder de helft van dit bedrag.
Beetje lastig op basis van deze informatie te doorgronden wat er aan extra kosten in zit voor meterkast en wegwerken/ingraven kabel etc.
Maar als jij het er voor over hebt en er blij van wordt..
Ik ga van het verschil liever een weekje skiën of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 13:51
eltron schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:43:
[...]

Dat is best veel geld. Inclusief btw en paal ca. € 5.000 (?). Meeste installaties blijven onder de helft van dit bedrag.
Beetje lastig op basis van deze informatie te doorgronden wat er aan extra kosten in zit voor meterkast en wegwerken/ingraven kabel etc.
Zal inclusief paal zijn lijkt me.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Vraagje. Ik heb een offerte ontvangen voor plaatsing van een laadpaal. Op die offerte heeft de aanbieder een optioneel (?) bedrag toegevoegd voor een service en beheer abonnement. Ik gebruik de paal enkel voor privé en heb geen uitsplitsing nodig naar privé/zakelijk. Ik kan me niet voorstellen dat ik voor een “veredelde” stopcontactdoos een service en beheer contract nodig heb. Zie ik dit verkeerd? Wie heeft hier wel zo’n onderhoudscontract afgesloten waarmee storingen correctief kunnen worden verholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
HenryP schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:13:
Vraagje. Ik heb een offerte ontvangen voor plaatsing van een laadpaal. Op die offerte heeft de aanbieder een optioneel (?) bedrag toegevoegd voor een service en beheer abonnement. Ik gebruik de paal enkel voor privé en heb geen uitsplitsing nodig naar privé/zakelijk. Ik kan me niet voorstellen dat ik voor een “veredelde” stopcontactdoos een service en beheer contract nodig heb. Zie ik dit verkeerd? Wie heeft hier wel zo’n onderhoudscontract afgesloten waarmee storingen correctief kunnen worden verholpen?
Waarom bel je die aanbieder niet, en vraag hem wat er in die service zit?
En als het niet zonder kan, dan kan je ook elders nog eens een offerte vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Tommie12, dat klinkt inderdaad logisch, maar ik was gewoon benieuwd wie hier zo’n onderhoudscontract heeft afgesloten. Heb jij er een?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
HenryP schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:26:
Tommie12, dat klinkt inderdaad logisch, maar ik was gewoon benieuwd wie hier zo’n onderhoudscontract heeft afgesloten. Heb jij er een?
Nee, ik heb nog geen paal, maar dat wordt een Alfen Pro geïnstalleerd door Numobi via de leasing van mijn EV (komt pas Jan 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
HenryP schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:13:
Nee, ik heb gewoon Zappi, daar is een dergelijk abonnement niet mogelijk en ik mis het als kiespijn zo ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyw00d
eltron schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:43:
[...]

Dit is uiteraard incl de paal. En incl de vernieuwing van de gehele meterkast (mooie voorbereiding voor onze nieuwe keuken). Als dit er niet bij zit kom je meer in de buurt van jouw verwachting uit. Zo duur zijn ze dus niet. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cyw00d op 25-05-2022 15:57 ]

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Cyw00d schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:55:
[...]

Dit is uiteraard incl de paal. En incl de vernieuwing van de gehele meterkast (mooie voorbereiding voor onze nieuwe keuken). Als dit er niet bij zit kom je meer in de buurt van jouw verwachting uit. Zo duur zijn ze dus niet. :)
Dan is het inderdaad meer in de normale range. Het misverstand ontstond doordat je het bedrag noemde als reactie op de vraag naar de installatiekosten exclusief de paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Laurens__ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:30:
[...]

Zoiets ziet het er bij mij ook uit. Hoe kan de laadpaal nou weten wanneer de auto klaar is met stroom afnemen? Als de auto stopt met stroom afnemen zegt dat niet zoveel.

[...]
Heb het net even gecheckt. De Zappi weet wel degelijk dat de auto klaar is met laden.
Voor de volledigheid, in onderstaande situatie hangt de auto nog steeds aan de Zappi zoals bij het starten van het laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEY0aw5QvYktSHZCHoKmuOHpqdM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T8nokYg7p9Y3nKRQYUmRuTuI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0tW01jD_RxQTLL2aekuEQKJnbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05jLRvTuTHhLFU2k5lGvJsKV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 27-05-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07-06 09:32
DonJuape schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:57:
[...]

Heb het net even gecheckt. De Zappi weet wel degelijk dat de auto klaar is met laden.
Voor de volledigheid, in onderstaande situatie hangt de auto nog steeds aan de Zappi zoals bij het starten van het laden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessant. Ik wist niet dat de auto dit doorgeeft. Ben benieuwd wat hij dan aangeeft als je (via de app van de auto of in de auto) het laden stopt voordat je klaar bent met laden. Dus: starten met laden en bijvoorbeeld als de accu voor 70% geladen is het laden zelf handmatig stoppen en dan kijken wat de zappi aangeeft. Het laden is dan onderbroken maar accu nog niet vol.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:57:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
PM: ik zie dat ook gewoon aan de paal doordat het licht op blauw gaat als het laden klaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Laurens__ schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:52:
[...]

Interessant. Ik wist niet dat de auto dit doorgeeft. Ben benieuwd wat hij dan aangeeft als je (via de app van de auto of in de auto) het laden stopt voordat je klaar bent met laden. Dus: starten met laden en bijvoorbeeld als de accu voor 70% geladen is het laden zelf handmatig stoppen en dan kijken wat de zappi aangeeft. Het laden is dan onderbroken maar accu nog niet vol.
Ik ook :) Zal het de volgende sessie proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Laurens__ schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:52:
[...]

Volgens mij kan een AC paal niet weten wat de status van de accu is. De gereed melding zal gewoon betekenen dat het laden gestopt is. Als je tussentijds het laden stopt zal hij dezelfde melding geven. Maar goed, weet ook niet waarom het verder iets zou boeien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:05:
[...]

Volgens mij kan een AC paal niet weten wat de status van de accu is. De gereed melding zal gewoon betekenen dat het laden gestopt is. Als je tussentijds het laden stopt zal hij dezelfde melding geven. Maar goed, weet ook niet waarom het verder iets zou boeien. :)
Ik denk ook dat de gereedmelding betekent dat het laden door de auto gestopt is. We gaan het zien. Tuurlijk boeit het niet maar dat geldt voor heel veel discussies in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:15:
[...]

Ik denk ook dat de gereedmelding betekent dat het laden door de auto gestopt is. We gaan het zien. Tuurlijk boeit het niet maar dat geldt voor heel veel discussies in dit topic.
Het boeit m.i. als het gaat om vraagstukken die gerelateerd zijn aan:
- stopt de paal het laden of doet de auto dat?
- en als het laden opnieuw zou moeten starten gaat dat dan aan beide kanten goed? (bijvoorbeeld als je batterij weer iets is afgenomen door verbruik tijdens stilstand, of als je de auto wilt opwarmen of koelen met stroom uit de paal en niet uit de batterij, of als de paal het laden stopt als er geen (overschot) zonnestroom is, of als je in de auto een tijd(vak) hebt ingesteld waarin wel of niet wordt geladen, of idem met homeautomation om alleen tijdens daluren te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Mijn Alfen Single Pro Line geeft simpelweg de algemene melding "Wacht op voertuig" als de auto vol is of als de auto tussentijds het laden stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Nu online

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

eltron schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:21:
[...]

Het boeit m.i. als het gaat om vraagstukken die gerelateerd zijn aan:
- stopt de paal het laden of doet de auto dat?
- en als het laden opnieuw zou moeten starten gaat dat dan aan beide kanten goed? (bijvoorbeeld als je batterij weer iets is afgenomen door verbruik tijdens stilstand, of als je de auto wilt opwarmen of koelen met stroom uit de paal en niet uit de batterij, of als de paal het laden stopt als er geen (overschot) zonnestroom is, of als je in de auto een tijd(vak) hebt ingesteld waarin wel of niet wordt geladen, of idem met homeautomation om alleen tijdens daluren te laden.
De auto neemt geen stroom meer op maar de verbinding blijft wel quasi live.

Dat werkt allemaal prima met de Zappi zolang je maar een auto hebt die dat accepteerd. Met mijn IONIQ 5 lukt het iig prima, die heeft alleen nog niet lang genoeg stilgestaan om de accu achteruit te laten hobbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Inspired schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:05:
[...]

Het ging een week of zo geleden over het stoppen van laadsessies of dat dat met de hand moest (pasje) of dat een sessie ook zelf beëindigt zou kunnen worden door de paal. Dat kan een verschil maken als je een paar centen extra verdient mee helpt het net te balanceren met bijvoorbeeld Jedlix
ik222 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:25:
Mijn Alfen Single Pro Line geeft simpelweg de algemene melding "Wacht op voertuig" als de auto vol is of als de auto tussentijds het laden stopt.
Dat heb ik ook op mijn dubbele Alfen laadpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glitchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-06 18:56
Ben aan het twijfelen om ook een Zappi aan te schaffen. Gezien we in onze nieuwe woning een groepenkast hebben met 1 fase en we wel enigzins snel willen laden + zonnepanelen en warmtepomp op termijn willen we deze omzetten naar 3 fases. Klopt het dat we met een fase 3 aardlekautomaat (3P+n 16A B-kar 30mA) i.c.m. de Zappi op 11kW moeten kunnen laden?

Onze zonnepanelen sluiten we aan op een 1 fase aardlekautomaat (1P+N 16A 30mA). Als ik het goed begrijp zouden we hiermee geen direct gebruik maken van onze opbrengst voor het opladen maar zal dit naar het publieke net gaan, tenzij we de zonnepanelen aansluiten op dezelfde fase 3 aardlekautomaat als de Zappi?

[ Voor 71% gewijzigd door Glitchy op 27-05-2022 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Glitchy schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:11:
Ben aan het twijfelen om ook een Zappi aan te schaffen. Gezien we in onze nieuwe woning een groepenkast hebben met 1 fase en we wel enigzins snel willen laden + zonnepanelen en warmtepomp op termijn willen gaan we deze omzetten naar 3 fases. Klopt het dat we met een fase 3 aardlekautomaat (3P+n 16A B-kar 30mA) i.c.m. de Zappi op 11kW moeten kunnen laden?

Onze zonnepanelen sluiten we aan op een 1 fase aardlekautomaat (1P+N 16A 30mA). Als ik het goed begrijp zouden we hiermee geen direct gebruik maken van onze opbrengst voor het opladen maar zal dit naar het publieke net gaan, tenzij we de zonnepanelen aansluiten op dezelfde fase 3 aardlekautomaat als de Zappi?
Gewoon niks van aan trekken. De teller telt het totale vermogen.
Al vind ik een automaat van 16 A laag voor zonnepanelen. Onze 4 Kw omvormer moest op 25 A afgezekerd worden. Bij 20 A vloog die er af en toe uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Glitchy schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:11:
Ben aan het twijfelen om ook een Zappi aan te schaffen. Gezien we in onze nieuwe woning een groepenkast hebben met 1 fase en we wel enigzins snel willen laden + zonnepanelen en warmtepomp op termijn willen we deze omzetten naar 3 fases. Klopt het dat we met een fase 3 aardlekautomaat (3P+n 16A B-kar 30mA) i.c.m. de Zappi op 11kW moeten kunnen laden?

11kW is best snel. Op 1F kan je in principe tot 7,4kW. Je kunt een 3F Zappi aanschaffen en die voorlopig op 1F aansluiten. 7,4kW is in mijn ervaring overigens ruimschoots voldoende om altijd genoeg prik in de batterij te hebben. Maar mede afhankelijk van jouw gebruikssituatie. Als je een auto hebt met een kleine batterij en vaak kort na thuiskomst weer een eind wilt rijden, dan is snelladen fijn.
Als je een grote batterij hebt en/of meestal wat langer thuis bent dan kan ook een granny al voldoende zijn.
Vaak is men toch wel een uur of 10-12/dag thuis en dat is voor de meeste gebruikers ruim voldoende om voor enkele dagen bij te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
eltron schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:57:
[...]

11kW is best snel. Op 1F kan je in principe tot 7,4kW. Je kunt een 3F Zappi aanschaffen en die voorlopig op 1F aansluiten. 7,4kW is in mijn ervaring overigens ruimschoots voldoende om altijd genoeg prik in de batterij te hebben. Maar mede afhankelijk van jouw gebruikssituatie. Als je een auto hebt met een kleine batterij en vaak kort na thuiskomst weer een eind wilt rijden, dan is snelladen fijn.
Als je een grote batterij hebt en/of meestal wat langer thuis bent dan kan ook een granny al voldoende zijn.
Vaak is men toch wel een uur of 10-12/dag thuis en dat is voor de meeste gebruikers ruim voldoende om voor enkele dagen bij te vullen.
Om de batterij op peil te houden is bij heel veel mensen 2 kW voldoende, zeker als je niet elke dag lange afstanden wil doen.
Maar uit metingen begrijp ik dat de laadverliezen dan wel een rol spelen. Bij een Tesla lijkt de sweetspot ergens tussen 4 en 7 kW te liggen.
Als ik het goed begrijp heeft de auto zelf een verbruik (als die ‘wakker’ is) van 300W.
En 300W/2000W is best wel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-06 20:52
eltron schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:36:
[...]

Goed bezig. En jammer dat je zelf nog geen EV rijdt; wat houdt je tegen?
Als je een keer wilt ervaren mag je de mijne wel proberen. Een eenvoudige Kia e-Niro Ex.line, maar in de meeste gevallen voldoende om met gezin en bagage van A naar B te komen (ook als B een dikke 1.000km verderop is).
Ben een Peugeot Partner elektrisch wezen kijken bij een garage, auto uit 2017 met 20.000 km kost nog de helft van de nieuwprijs. Wel zeer beperkte range met de 22kwh accu. Grootste nadeel was voor mij dat er geen trekhaak aan zat, range en max snelheid was niet echt een probleem. Wel was ik bang dat ik in 5 jaar helemaal af moet gaan schrijven want ik vraag mij oprecht af of er over 5 jaar nog iemand belang heeft bij een bestelauto met deze range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
eltron schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:57:
[...]

Momenteel redden wij ons ook met een granny charger. Maar de eerste dagen was het wel even behelpen. We moesten aardig wat kilometer maken van de dag van ophalen. Daarna bleven we maar catchup spelen omdat er niet genoeg tijd was om op te laden.

Daarnaast hadden we ook nog geen laaddruppels om even snel vol te gooien. Maar nu de eerste week me de enyaq lukt het prima om hem met de granny op te laden.

Die zit op 2,5 tot 3 kWh. Maar desondanks heb ik wel een Zappi besteld. Mede omdat we genoeg overschot van de zonnepanelen hebben en ik straks exclusief van zonnepanelen wil gaan laden (werk veel thuis). Dus overschot op dezelfde fase rechtstreeks de auto in. Dat kan niet met een granny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Senaxx schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:33:
[...]
Die zit op 2,5 tot 3 kWh.
kW ;)
Dus overschot op dezelfde fase rechtstreeks de auto in. Dat kan niet met een granny.
waarom niet? Zou gewoon moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
BoerFrits schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:00:
[...]

Ben een Peugeot Partner elektrisch wezen kijken bij een garage, auto uit 2017 met 20.000 km kost nog de helft van de nieuwprijs. Wel zeer beperkte range met de 22kwh accu. Grootste nadeel was voor mij dat er geen trekhaak aan zat, range en max snelheid was niet echt een probleem. Wel was ik bang dat ik in 5 jaar helemaal af moet gaan schrijven want ik vraag mij oprecht af of er over 5 jaar nog iemand belang heeft bij een bestelauto met deze range.
off topic maar:
20.000km is niet veel.
en waarde over 5 jaar is zeker een risico. De vraag is ook wat er dan nog over is van de oorspronkelijke capaciteit van de 22kWh. Zou ik in elk geval ook nu naar kijken voordat je hem evt koopt. Verwacht dat het mee zal vallen en het nog 100% is, maar wel checken.
Aan de andere kant zijn er denk ik genoeg (oudere) mensen die nooit meer dan 50km op een dag rijden. die kunnen hier over vijf jaar nog prima mee geholpen zijn. Bestelwagen is dan wellicht overdreven, tenzij er veel bagage (rollator, rolstoel etc.) mee moet.
on topic. voor 22kWh batterij heb je dus op zich niet veel laadvermogen nodig, tenzij je vaak (vrijwel) leeg thuiskomt en snel weer een eind wilt rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Senaxx schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:33:
Dus overschot op dezelfde fase rechtstreeks de auto in. Dat kan niet met een granny.
Dat valt denk ik wel mee. Als je overdag inplugt op zelfde fase, en laadsnelheid aanpast aan overschot kom je wel een eind. Tenzij je overschot veel groter is dan het vermogen van de granny, maar dan zit je batterij snel vol en kun je het overschot daar ook niet meer bij doen.
Overigens hoef je niet per se op zelfde fase te laden als die van de zonnepanelen. Het wordt toch gesaldeerd als je synchroon op 1 fase teruglevert terwijl je op een andere fase van het net afneemt (dat is iets anders dan asynchroon salderen zoals verbruik s'nachts met overschot overdag, die vorm van salderen zal vanaf 2025 worden afgeschaft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
afbouw saldering is uitgesteld tot 2025, maar wel direct 36% minder in 2025.
https://www.eigenhuis.nl/...lderingsregeling_bullet#/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
de Peer schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:42:
[...]

kW ;)

[...]

waarom niet? Zou gewoon moeten kunnen.
Dat kan ook wel.... maar niet exclusief alleen zonnestroom. Die granny zal altijd de ingestelde waarde van 2,5 of 3 kW pakken. En als de zon even weg is zal die blijven laden van het netstroom i.p.v. stoppen met laden. Dat is met een Zappi wel mogelijk.

Dus ik had moeten zeggen, laden zonder netstroom, alleen exclusief zonnestroom.

[ Voor 8% gewijzigd door Senaxx op 28-05-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Senaxx schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:46:
[...]

Dat kan ook wel.... maar niet exclusief alleen zonnestroom. Die granny zal altijd de ingestelde waarde van 2,5 of 3 kW pakken. En als de zon even weg is zal die blijven laden van het netstroom i.p.v. stoppen met laden. Dat is met een Zappi wel mogelijk.

Ja kant en klaar zal dat niet lukken inderdaad met een granny lader.
Wel als je een beetje gaat tweaken en je een laadpaal hebt die je kunt aansturen via Domotica bijvoorbeeld. Of eventueel aansturen vanuit de auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:09
Tommie12 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 08:23:
[...]

Om de batterij op peil te houden is bij heel veel mensen 2 kW voldoende, zeker als je niet elke dag lange afstanden wil doen.
Maar uit metingen begrijp ik dat de laadverliezen dan wel een rol spelen. Bij een Tesla lijkt de sweetspot ergens tussen 4 en 7 kW te liggen.
Als ik het goed begrijp heeft de auto zelf een verbruik (als die ‘wakker’ is) van 300W.
En 300W/2000W is best wel veel.
Klopt. Mijn ouders laden gewoon via het stopcontact. 10.000-13.000km per jaar. Gewoon kwestie van anticiperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:11
Senaxx schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:46:
[...]

Meerdere granny laders zijn via een drukknop instelbaar. Het lijkt me dat je dat kan ombouwen naar een aansturing obv je P1 data

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Holgersson
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
aschja schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:15:
[...]
Klopt. Mijn ouders laden gewoon via het stopcontact. 10.000-13.000km per jaar. Gewoon kwestie van anticiperen.
Ik rijd 17k km per jaar en laad nagenoeg alles thuis met de granny aan het stopcontact. Gaat gemakkelijk. Slechts een paar keer per jaar heb ik een snellader langs de weg nodig, bij een langere rit (200+km).

Mijn Ioniq (28kWh) kan maar op 1 fase laden en al doende ben ik erachter gekomen dat de investering van een laadpaal (ca. €1800) mij weinig voordeel opbrengt. Mocht mijn situatie wijzigen dan kan ik die investering altijd nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:07
BarryH schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:24:
[...]

Meerdere granny laders zijn via een drukknop instelbaar. Het lijkt me dat je dat kan ombouwen naar een aansturing obv je P1 data
Zo'n grannyloader kun je wel instellen, maar niet terwijl die ingeprikt is in de auto.
Dat gaat tijdens het laden dus niet lukken middels een P1 aansturing.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bert-R
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:21
Bert-R schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:23:
[...]

Ook deze keer ging het laden bij de publieke paal probleemloos. Morgen komt er weer een monteur naar de NewMotion-paal kijken.
Sorry voor de enorm late reactie, maar voor wie het interesseert: de monteur is geweest. Hij vertrok met: "Ik heb er iets aan gedaan, maar dat gaat het niet oplossen. De paal moet vervangen worden". Sinds die tijd heeft de paal nooit meer geweigerd. Misschien beterde de paal z'n leven na het dreigement dat hij vervangen zou worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:27
Ik had gehoopt dat na het aansluiten van de zonnepanelen het autoladen via die weg zou gaan.
Maar helaas, het wil niet lukken en zal ook moeilijk gaan in de toekomst vrees ik.

Het zit als volgt: ik laad thuis via wallbox pulsar plus met load balancing. Stroom is omgezet naar 3 fase 25a. Ik laad dus met 11kWh.

Zonnepanelen zijn via vereniging eigen huis geplaatst dor Green choice. Ondanks dat ik aangegeven heb over 3x25a te beschikken zijn de 12 zonnepanelen op 1 fase geplaatst. Via de stroomkabel van de wasmachine naar beneden.

Dit is slimmer volgens de installateur omdat het kosten bespaart en zolang het vermogen niet boven de 5000wp komt kan het ook via 1 kabel.
Installatie zonnepanelen op 3 fasen was 1000 euro duurder geweest, per fase 1 kabel, dus 3 kabels van zolder naar de meterkast. Speciale omvormers ivm 3 fase etc. etc.
Maar ja, dat hebben ze nooit zo gezegd voor installatie. En nu is het een voldongen feit.

Hoe dan ook, gevolg is dat als de auto oplaad met 3 fasen, en de zon maar op 1 fase binnenkomt, het eco systeem van de wallbox nooit ziet dat er zonnestroom beschikbaar is. Ook omdat op 2 fasen er nooit zon geleverd wordt.

Dus wacht de wallbox op de zon die er niet is en laad de auto niet op.
Conclusie: ik laad gewoon op via het netwerk met 3 fasen en gebruik dan maar het salderen (iig tot 2025) voor het wegstrepen van de opgewekte zonne-energie tegen het auto laden via het standaard netwerk.

Zijn er meer mensen die hier tegenaan lopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@dolfg Hoeveel wattpiek is je installatie? Met 12 panelen is een 3-fase omvormer waarschijnlijk ook niet aan te raden, maar e.e.a. zit wel op de grens.

Het maakt overigens ook niet uit, ook niet voor de netbeheerder. Alle fasen worden namelijk wel gewoon gesaldeerd door de meter.

Waar je (denk ik) tegenaan loopt is het inschakel-vermogen van de auto; de standaard schrijft voor dat de auto met minimaal 6A (iedere fase) geladen dient te worden. Als je op 3-fase laadt, is de inschakelspanning dus 3*6A = 4.140 Watt. De Wallbox Pulsar Plus kan ook niet terugschakelen naar 1-fase, waardoor hij ook pas begint te laden als er per saldo meer dan die 4.140 Watt aan vermogen wordt terug geleverd aan het net. Met 12 zonnepanelen is dat dus al minimaal 345 Watt per paneel, wat best een hoop is.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@dolfg In aanvulling van wat @JanHenk al schrijft, de simpelste oplossing is waarschijnlijk om een 1-fase laadkabel te kopen waarmee je de auto dan dus op 1 fase gaat laden. Daarmee is 1380W overschot dan al voldoende.

Maar een simpelweg een 3-fase omvormer was sowieso geen oplossing geweest, je hebt simpelweg veel meer panelen nodig om regelmatig 3 x 6A (4140W) aan overschot te hebben. Met 12 panelen maakt het niet uit of die op een 1-fase of een 3-fase omvormer zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@dolfg als je niet veel rijdt zou je ook kunnen overwegen de Wallbox als 1F lader in te stellen. Tenminste, neem aan dat dit mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
dolfg schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:46:
Ik had gehoopt dat na het aansluiten van de zonnepanelen het autoladen via die weg zou gaan.
Maar helaas, het wil niet lukken en zal ook moeilijk gaan in de toekomst vrees ik.

Het zit als volgt: ik laad thuis via wallbox pulsar plus met load balancing. Stroom is omgezet naar 3 fase 25a. Ik laad dus met 11kWh.

Zonnepanelen zijn via vereniging eigen huis geplaatst dor Green choice. Ondanks dat ik aangegeven heb over 3x25a te beschikken zijn de 12 zonnepanelen op 1 fase geplaatst. Via de stroomkabel van de wasmachine naar beneden.

Dit is slimmer volgens de installateur omdat het kosten bespaart en zolang het vermogen niet boven de 5000wp komt kan het ook via 1 kabel.
Installatie zonnepanelen op 3 fasen was 1000 euro duurder geweest, per fase 1 kabel, dus 3 kabels van zolder naar de meterkast. Speciale omvormers ivm 3 fase etc. etc.
Maar ja, dat hebben ze nooit zo gezegd voor installatie. En nu is het een voldongen feit.

Hoe dan ook, gevolg is dat als de auto oplaad met 3 fasen, en de zon maar op 1 fase binnenkomt, het eco systeem van de wallbox nooit ziet dat er zonnestroom beschikbaar is. Ook omdat op 2 fasen er nooit zon geleverd wordt.

Dus wacht de wallbox op de zon die er niet is en laad de auto niet op.
Conclusie: ik laad gewoon op via het netwerk met 3 fasen en gebruik dan maar het salderen (iig tot 2025) voor het wegstrepen van de opgewekte zonne-energie tegen het auto laden via het standaard netwerk.

Zijn er meer mensen die hier tegenaan lopen?
Er gaat blijkbaar iets mis met je load balancing.
Die zou naar het totaal vermogen moeten kijken, en niet naar de fases.

Wat je dan afneemt per fase maakt gewoon niks uit, het gaat om het totaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:39:
@dolfg als je niet veel rijdt zou je ook kunnen overwegen de Wallbox als 1F lader in te stellen. Tenminste, neem aan dat dit mogelijk is.
Ik heb ook de Wallbox Pulsar Plus, maar bij mijn weten is het niet mogelijk om deze als 1-fase lader in te stellen.
ik222 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:33:
@dolfg In aanvulling van wat @JanHenk al schrijft, de simpelste oplossing is waarschijnlijk om een 1-fase laadkabel te kopen waarmee je de auto dan dus op 1 fase gaat laden. Daarmee is 1380W overschot dan al voldoende.

Maar een simpelweg een 3-fase omvormer was sowieso geen oplossing geweest, je hebt simpelweg veel meer panelen nodig om regelmatig 3 x 6A (4140W) aan overschot te hebben. Met 12 panelen maakt het niet uit of die op een 1-fase of een 3-fase omvormer zitten.
Inderdaad, die 1-fase (3-polige) kabel dacht ik ook aan. Maar, de Wallbox Pulsar heeft altijd een vaste (5-polige) kabel en geen socket. Dat wordt wel wat geknutsel dus…

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:58:
[...]

Ik heb ook de Wallbox Pulsar Plus, maar bij mijn weten is het niet mogelijk om deze als 1-fase lader in te stellen.

[...]

Inderdaad, die 1-fase (3-polige) kabel dacht ik ook aan. Maar, de Wallbox Pulsar heeft altijd een vaste (5-polige) kabel en geen socket. Dat wordt wel wat geknutsel dus…
Ah oke, ja een vaste kabel maakt het wel lastiger. Wat zou er gebeuren als je in de Wallbox 2 fase draden van de laadkabel loschroeft? Zou dat zelf wel durven proberen, het kan dat het niet werkt maar ik denk niet dat je er iets mee stuk kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ik222 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:03:
[...]

Ah oke, ja een vaste kabel maakt het wel lastiger. Wat zou er gebeuren als je in de Wallbox 2 fase draden van de laadkabel loschroeft? Zou dat zelf wel durven proberen, het kan dat het niet werkt maar ik denk niet dat je er iets mee stuk kan maken.
Ja, denk dat je als hem als 1F aan sluit dat hij dat ziet en gewoon als 1F lader werkt. Dat lijkt de installatie manual ook te suggereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
ik222 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:03:
[...]

Ik zou niet zomaar gaan schroeven* maar eerst nagaan of de Wallbox niet (softwarematig) op 1 fase ingesteld kan worden. Zo niet, dan even nalopen in de installatiehandleiding hoe de Wallbox op 1 fase aangesloten moet worden. De Wallbox Pulsar Plus ondersteund 1-fase laden, dus de mogelijkheid zit er ergens op.

* ik verwacht dat de laadpaal problemen geeft als hij 3 fase verwacht en niet alles is aangesloten. Maar dit ligt aan hoe de laadpaal tussen 1 en 3 fase aangesloten en ingesteld moet worden.

Edit: wisselen tussen 1 en 3 fase gaat dmv. hoe de elektra is aangesloten lees ik in de handleiding. Dus mocht je de Wallbox als 1 fase willen aansluiten dan kan dat door de bekabeling aan te (laten) passen. Maximum vermogen waarmee je dan kan laden is met 1 fase uiteraard wel lager.

[ Voor 14% gewijzigd door roelwillems op 31-05-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
JanHenk schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:17:
@dolfg Hoeveel wattpiek is je installatie? Met 12 panelen is een 3-fase omvormer waarschijnlijk ook niet aan te raden, maar e.e.a. zit wel op de grens.

Het maakt overigens ook niet uit, ook niet voor de netbeheerder. Alle fasen worden namelijk wel gewoon gesaldeerd door de meter.

Waar je (denk ik) tegenaan loopt is het inschakel-vermogen van de auto; de standaard schrijft voor dat de auto met minimaal 6A (iedere fase) geladen dient te worden. Als je op 3-fase laadt, is de inschakelspanning dus 3*6A = 4.140 Watt. De Wallbox Pulsar Plus kan ook niet terugschakelen naar 1-fase, waardoor hij ook pas begint te laden als er per saldo meer dan die 4.140 Watt aan vermogen wordt terug geleverd aan het net. Met 12 zonnepanelen is dat dus al minimaal 345 Watt per paneel, wat best een hoop is.
Dank voor alle reacties!
Wp is 4620. Ik laad meerdere malen per week, want ik rijd best veel. Dus de 7 uur die ik nu nodig heb om de 77kWh van de auto te laden heb ik wel nodig.

Het is in die zin ook geen ramp, ik verbruik idd veel meer dan de 27 kWh die de panelen maximaal per dag leveren.
En het is ook nog zo dat de auto op de zaak staat, en de laadkosten dus aftrekbaar zijn.

Bij laden via de zon dalen de kosten naar 0 per kWh, terwijl ik nu ('s nachts) op 0,27 per kWh zit.
Op die manier heb ik in 7 maanden 3950kWh en voor 1060 euro getankt, en dat zijn gewoon kosten voor de zaak.

Dus mijn accountant werd al helemaal niet blij van laden via de zon voor 0 cent, en de laadcapaciteit van de auto in combinatie met deze panelen is toch te weinig.
Ik hoopte alleen dat het gewoon wel zou kunnen.

Hoe dan ook, dank voor de uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
dolfg schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:05:
[...]

Dank voor alle reacties!
Wp is 4620. Ik laad meerdere malen per week, want ik rijd best veel. Dus de 7 uur die ik nu nodig heb om de 77kWh van de auto te laden heb ik wel nodig.

Het is in die zin ook geen ramp, ik verbruik idd veel meer dan de 27 kWh die de panelen maximaal per dag leveren.
En het is ook nog zo dat de auto op de zaak staat, en de laadkosten dus aftrekbaar zijn.

Bij laden via de zon dalen de kosten naar 0 per kWh, terwijl ik nu ('s nachts) op 0,27 per kWh zit.
Op die manier heb ik in 7 maanden 3950kWh en voor 1060 euro getankt, en dat zijn gewoon kosten voor de zaak.

Dus mijn accountant werd al helemaal niet blij van laden via de zon voor 0 cent, en de laadcapaciteit van de auto in combinatie met deze panelen is toch te weinig.

De kost van de stroom uit je panelen is NIET 0 € per kWh.

Stel dat je 4kWP hebt gelegd voor 5000€.
Je schrijft de panelen af op 20 jaar (normale levensduur, kan zelfs meer zijn).
Dan heb je op die 20 jaar ca 80.000 kWh opbrengst.
Tel daar de interest op 5000€ van ca 200€ per jaar bij. (ik reken simpelweg met 4%)

Dan zit je aan 9000€ voor 80.000kWh = 11ct per kWh

Gratis bestaat niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
dolfg schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:05:
[...]

Dank voor alle reacties!

Afhankelijk waar je zit qua terugleververgoeding kan je de overdag opgewekte en teruggeleverde energie gewoon nog salderen tegen de 's nachts gebruikte stroom (in NL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
Tommie12 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:11:
[...]

De kost van de stroom uit je panelen is NIET 0 € per kWh.

Stel dat je 4kWP hebt gelegd voor 5000€.
Je schrijft de panelen af op 20 jaar (normale levensduur, kan zelfs meer zijn).
Dan heb je op die 20 jaar ca 80.000 kWh opbrengst.
Tel daar de interest op 5000€ van ca 200€ per jaar bij. (ik reken simpelweg met 4%)

Dan zit je aan 9000€ voor 80.000kWh = 11ct per kWh

Gratis bestaat niet...
Nee, dat snap ik, dat gratis niet bestaat.
Punt is alleen dat ik de kosten die ik maak voor het laden van mijn auto wel met een factuur moet kunnen aantonen voor de belastingdienst.
De kosten die de Wallbox maakt met netwerkstroom zijn per laadsessie beschikbaar. Met 1 druk op de knop zie ik hoeveel ik aan laadkosten gemaakt heb.

De kosten van het laden via de panelen zijn minder goed inzichtelijk te maken.
Zeg maar, dat de wallbox daar 0 cent voor rekent.

Ivm de splitsing die je moet maken voor zakelijk en prive gebruik van de panelen hebben we de panelen niet zakelijk, maar juist op naam van mijn vrouw aangeschaft, zodat we de aanschaf btw via haar terugkrijgen.

Het aanschaffen van de panelen via mijn zaak is me door mijn accountant afgeraden. omdat je dan dus prive en zakelijk moet gaan scheiden, wat een helse klus is.

Voorlopig kan ik alles nog prima salderen, dus wat dat betreft is er geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
dolfg schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:31:
[...]

Nee, dat snap ik, dat gratis niet bestaat.
Punt is alleen dat ik de kosten die ik maak voor het laden van mijn auto wel met een factuur moet kunnen aantonen voor de belastingdienst.
De kosten die de Wallbox maakt met netwerkstroom zijn per laadsessie beschikbaar. Met 1 druk op de knop zie ik hoeveel ik aan laadkosten gemaakt heb.

De kosten van het laden via de panelen zijn minder goed inzichtelijk te maken.
Zeg maar, dat de wallbox daar 0 cent voor rekent.

Ivm de splitsing die je moet maken voor zakelijk en prive gebruik van de panelen hebben we de panelen niet zakelijk, maar juist op naam van mijn vrouw aangeschaft, zodat we de aanschaf btw via haar terugkrijgen.

Het aanschaffen van de panelen via mijn zaak is me door mijn accountant afgeraden. omdat je dan dus prive en zakelijk moet gaan scheiden, wat een helse klus is.

Voorlopig kan ik alles nog prima salderen, dus wat dat betreft is er geen probleem.
Snap ik, maar dan leg je een berekening voor zoals ik gedaan heb aan je accountant, en reken je elke geladen kWh af aan 11ct. Daar kan een controleur toch geen speld tussen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:13
Na 1,5 jaar redelijk probleemloos laden, gisteren de eerste serieuze storing op mijn Zappi. Een paar uur nadat de auto volgeladen was is Zappi er volgens de laadgeschiedenis er om 5u in de ochtend mee gestopt. In de meterkast de spanning er afgehaald en weer aangezet en er gebeurde helemaal niks, zo dood als een pier.

De hele werkdag uit laten staan en mijn auto aan een publieke paal gezet. Ik zet voor de zekerheid nog eens spanning op de Zappi en hij start weer, echter met de melding Bad Voltage Range. Daarna nog een keer herstart, nu zonder foutmeldingen. Vanavond mijn auto er maar eens aan hangen…

Update: helaas, bij de 1e poging viel de Zappi direct weer uit. Bij de 2e poging startte het laden, maar het klonk nogal “vonkend” in de Zappi. De boel maar losgekoppeld en uitgeschakeld. Aan de publieke paal laadt mijn auto normaal. Tijd voor een monteur.

[ Voor 17% gewijzigd door guido66 op 31-05-2022 20:05 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
dolfg schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:46:

Wat is dit voor kolder van de installateur. Hij bedoelt zeker: Jij volle mep betalen voor installatie; ik snel klaar.

3fase is trouwens ook gewoon 1 kabel, zij het dikker.
Een standaard 5-aderige YMVK kabel van 2,5mm² draaddoorsnede voldeed prima. 3 kabels mijn neus.

En je moet inderdaad een andere omvormer, idem voor de automaat in de meterkast. Gok dat je in totaal zo'n 200-400 euro duurder uit was.

Wat bedoel je trouwens "Via stroomkabel van je wasmachine"? De zonnepanelen zitten nu op dezelfde automaat als je wasmachine? Of heeft hij/zij daar wel netjes een aardlekautomaat van gemaakt?

Mag ik vragen hoeveel je betaald hebt voor de installatie/montage?
Wat een cowboy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-06 22:20
Van de week van elektra leverancier gewisseld. En er is nu iets vreemds aan de hand.

Omdat ik met mijn zonnepanelen meer opwek dan gebruik, kan ik beter openbaar laden voor €0,40 /kWh.

Mijn overtollige stroom kan ik nu met een terugleververgoeding van €0,58 /kWh beter aan Eneco verkopen!
Thuis laden kost mij anders €0,58 /kWh.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Pim57 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:29:
Van de week van elektra leverancier gewisseld. En er is nu iets vreemds aan de hand.

Omdat ik met mijn zonnepanelen meer opwek dan gebruik, kan ik beter openbaar laden voor €0,40 /kWh.

Mijn overtollige stroom kan ik nu met een terugleververgoeding van €0,58 /kWh beter aan Eneco verkopen!
Het is toch €0,58/kWh minus BTW, energiebelasting en ODE?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NC03OrB6U_C0NhaVQK3mgXt8VdU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cXabDsKEoWkkxEn165AAkPdh.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Source90 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:37:
[...]

Wat is dit voor kolder van de installateur. Hij bedoelt zeker: Jij volle mep betalen voor installatie; ik snel klaar.

Een standaard 5-aderige YMVK kabel van 2,5mm² draaddoorsnede voldeed prima. 3 kabels mijn neus.

En je moet inderdaad een andere omvormer, idem voor de automaat in de meterkast. Gok dat je in totaal zo'n 200-400 euro duurder uit was.

Wat bedoel je trouwens "Via stroomkabel van je wasmachine". De zonnepanelen zitten nu op dezelfde automaat als je wasmachine? Of heeft hij/zij daar wel netjes een aardlekautomaat van gemaakt?

Wat een cowboy.
Wat een cowboy?? Op dezelfde groep als de wasmachine met een pv verdeler kan prima. Je weet de situatie in zijn huis niet, misschien was een kabel trekken wel erg lastig en had dit veel meer geld gekost. Daarbij moeten er wel genoeg panelen op een 3 fase omvormer komen, anders is het onzin en geeft een 1 fase omvormer meer rendement.

Daarbij heeft een 3 fase omvormer helemaal geen voordelen bij weinig panelen, zie ook niet in waarom je dat zou willen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Makrolon schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:10:
[...]

Wat een cowboy?? Op dezelfde groep als de wasmachine met een pv verdeler kan prima. Je weet de situatie in zijn huis niet, misschien was een kabel trekken wel erg lastig en had dit veel meer geld gekost. Daarbij moeten er wel genoeg panelen op een 3 fase omvormer komen, anders is het onzin en geeft een 1 fase omvormer meer rendement.

Daarbij heeft een 3 fase omvormer helemaal geen voordelen bij weinig panelen, zie ook niet in waarom je dat zou willen.
Offtopic: Ik heb zelfs 7400Wp (24 panelen) op een 5kW 1-fase omvormer. Maximaal rendement en maar heel soms aftoppen boven de 5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Makrolon schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:10:
[...]

Als je begint over 3 kabels nodig voor 3 fase, ja.
Daarom ook de vraag hoeveel er betaald is. Als je een Godsvermogen betaald voor een aansluiting, vind ik een halfbakken oplossing "omdat het prima kan" cowboy praktijken.

Wel geld rekenen (alsof er korting komt voor minderwerk) voor trekken kabel, aanpassen meterkast incl. materiaal, etc. en hem dan bijpluggen bij de wasmachine. Dat er een PV verdeler is gebruikt is ook een aanname.

[ Voor 23% gewijzigd door Source90 op 31-05-2022 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-06 22:20
DonJuape schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:56:
[...]

Het is toch €0,58/kWh minus BTW, energiebelasting en ODE?
[Afbeelding]
Je hebt helemaal gelijk 8) , het normaaltarief minus ODE en EB.

• normaaltarief. € 0,78996 per kWh
• terugleververgoeding € 0,58556 per kWh

[ Voor 3% gewijzigd door Pim57 op 31-05-2022 21:33 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Pim57 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:30:
[...]

Je hebt helemaal gelijk 8) , het normaaltarief minus ODE en EB.

• normaaltarief. € 0,78996 per kWh
• terugleververgoeding € 0,58556 per kWh
*slik*....dat zijn dus tarieven waar ik rekening mee moet houden als mijn contract in juli afloopt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Source90 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:28:
[...]

Als je begint over 3 kabels nodig voor 3 fase, ja.
Daarom ook de vraag hoeveel er betaald is. Als je een Godsvermogen betaald voor een aansluiting, vind ik een halfbakken oplossing "omdat het prima kan" cowboy praktijken.

Wel geld rekenen (alsof er korting komt voor minderwerk) voor trekken kabel, aanpassen meterkast incl. materiaal, etc. en hem dan bijpluggen bij de wasmachine. Dat er een PV verdeler is gebruikt is ook een aanname.
Jouw hele post bestaat uit aannames, met als conclusie dat het een cowboy is.

De gene die je quote denkt nu door jou wellicht dat zijn installateur een prutser is, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

En als.je een beetje logisch nadenkt snap jij ook dat dat over 3 kabels heel goed een verkeerd onthouden detail van iemand zonder verstand van electra kan zijn.

Als je dan al zulke aannames doet, nuanceer het dan. Dit slaat echt helemaal nergens op zoals je nu reageerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-06 18:40
Pim57 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:29:

Bizar. Ben benieuwd wanneer de publieke laadpalen gaan volgen met een verhoging want dit lijkt me voor hun toch ook niet houdbaar? Of zijn die prijzen voor een aantal jaar vastgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Makrolon schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:40:
[...]

Jouw hele post bestaat uit aannames, met als conclusie dat het een cowboy is.

De gene die je quote denkt nu door jou wellicht dat zijn installateur een prutser is, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

En als.je een beetje logisch nadenkt snap jij ook dat dat over 3 kabels heel goed een verkeerd onthouden detail van iemand zonder verstand van electra kan zijn.

Als je dan al zulke aannames doet, nuanceer het dan. Dit slaat echt helemaal nergens op zoals je nu reageerde.
Mijn hele post bestond uit vragen, geen aannames. Dat is de functie van het vraagteken echter welgeteld vier zinnen in die post.

Ik heb meerdere installaties gezien van partijen die door energieleveranciers in de arm worden genomen (voor zo'n laag mogelijk tarief) waar de consument een veelvoud aan de energieleverancier betaald voor montage.

Als je dat bij een reguliere zonnepanelen installateur laat afnemen heb je meer waar voor je geld met, in mijn ogen, in veel gevallen, een beter afgewerkte en nettere installatie.

Of ben jij nog zo goedgelovig dat de energiemaatschappij deels geld terug gaat geven voor installatie, omdat de helft niet uitgevoerd hoefde te worden? Tuurlijk niet.

---

Enfin, Om niet in aannames te blijven hangen.. laten we eerst de reactie afwachten van de vragen.

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 31-05-2022 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michie
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-01-2024
BaseLine schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:47:
[...]

Bizar. Ben benieuwd wanneer de publieke laadpalen gaan volgen met een verhoging want dit lijkt me voor hun toch ook niet houdbaar? Of zijn die prijzen voor een aantal jaar vastgezet?
Weird allemaal, zou de prijs van de winter dan zo hoog oplopen?
Hier de actuele (inkoopprijs) tarieven:
https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
Source90 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:37:
[...]

Wat bedoel je trouwens "Via stroomkabel van je wasmachine"? De zonnepanelen zitten nu op dezelfde automaat als je wasmachine? Of heeft hij/zij daar wel netjes een aardlekautomaat van gemaakt?

Wat een cowboy.
Pittig, het lijkt nu net of ik voorgelogen ben.

Ja, er is een aardlekautomaat bij de wasmachine geplaatst. Ik heb enphase omvormers per paneel, dat had dan een andere type moeten zijn bij 3 fase begrijp ik.
Aanschaf en installatie was ongeveer 5k.
Dit is gedaan door greenchoice die dit keer de pitch van vereniging eigen huis gewonnen heeft en op vele duizenden daken dan dus zonnepanelen plaatst.
Dus ik gok niet dat het daarmee een prutser is.
Bij nabellen met kantoor (omdat de jongens die de installatie deden zeiden dat ik geen 3 fase maar 1 fase had) kwam de uitleg over duurdere en andere omvormers.
Ik was met 12 panelen van 385wp voor 4K klaar geweest maar die enphase omvormers maakten het 1K duurder.
Dus nu in totaal 5.100 euro (ex btw).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQGzwXwQMbd1Aeut6RRSOCCreYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6lUFhHI9W7IkZJ7641Sg17v.jpg?f=fotoalbum_large
Bij wasmachine zolder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/og4pj-IDvfiI1HKJsgRdIH-4Z3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GZNlWrpL0fF1bJLV8jzn5aEo.jpg?f=fotoalbum_large
Meterkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61q_dULMXZZsfH4bA5ruP5c4VJE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y0KWEW8oWRRgCcHP8rY2FPK4.png?f=fotoalbum_large
Opbrengst maand mei 2022: 573 kWh

[ Voor 53% gewijzigd door dolfg op 01-06-2022 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:00
Ik krijg voor mijn bestelde EV van mijn werkgever ook een wallbox thuis. Nu blijkt dat dus een box met vaste kabel van 5m. Ik heb een garage met ervoor een oprit waar de wagen altijd staat (want garage vol met andere spullen).
Die 5m vaste kabel lijkt me enkel maar vervelend : 1) de EV zal met zijn kont naar de garage moeten staan om te kunnen opladen, maar dan is de koffer niet goed bereikbaar zonder de garagepoort open te doen, 2) een kabel die 24/7 buiten hangt zal toch snel vies worden, 3) kabel opgerold rond de box is ook niet bepaald een esthetisch zicht.
Mij lijkt een wallbox met socket toch veel netter en flexibeler ? Dan kan ik gewoon de 8m losse kabel gebruiken die ik sowieso zal hebben. Kan ik wellicht dan zelfs zonder probleem de wagen met neus naar voor parkeren en met kabel de wagen rond naar de laadklep achteraan. En ik zou zelfs kunnen overwegen van de wallbox in de garage zelf te laten monteren (afhankelijk van dikte van de kabel kan de garagepoort zelfs gewoon dicht tijdens het laden).

Iemand hier concrete ervaringen mee ? Bvb omdat ze de ene oplossing hadden maar spijt hebben dat het niet de andere is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:58

Peetman

Tjah....

Wij hebben een Easee Home (met socket dus), maar de kabel (8m) zit daar altijd vast in en in de auto ligt de meegeleverde kabel.
Kabel bij de laadpaal wordt inderdaad vies, maar vooral als die op de grond ligt voor het laden, dus juist fijn dat je die niet elke keer loskoppelt en dan in je auto legt met alle viezigheid er nog aan.
Dat laatste kun je wel oplossen met een doekje uiteraard :)

8m kabel was voor ons een must / belangrijke nice to have i.v.m. de afstand tot de laadpoort als onze vouwwagen op de oprit staat of evt een 2e auto in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Twixie schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:24:
Ik krijg voor mijn bestelde EV van mijn werkgever ook een wallbox thuis. Nu blijkt dat dus een box met vaste kabel van 5m. Ik heb een garage met ervoor een oprit waar de wagen altijd staat (want garage vol met andere spullen).
Die 5m vaste kabel lijkt me enkel maar vervelend : 1) de EV zal met zijn kont naar de garage moeten staan om te kunnen opladen, maar dan is de koffer niet goed bereikbaar zonder de garagepoort open te doen, 2) een kabel die 24/7 buiten hangt zal toch snel vies worden, 3) kabel opgerold rond de box is ook niet bepaald een esthetisch zicht.
Mij lijkt een wallbox met socket toch veel netter en flexibeler ? Dan kan ik gewoon de 8m losse kabel gebruiken die ik sowieso zal hebben. Kan ik wellicht dan zelfs zonder probleem de wagen met neus naar voor parkeren en met kabel de wagen rond naar de laadklep achteraan. En ik zou zelfs kunnen overwegen van de wallbox in de garage zelf te laten monteren (afhankelijk van dikte van de kabel kan de garagepoort zelfs gewoon dicht tijdens het laden).

Iemand hier concrete ervaringen mee ? Bvb omdat ze de ene oplossing hadden maar spijt hebben dat het niet de andere is ?
Ik kon kiezen tussen socket, 5m kabel of 8m kabel.
Ik heb voor de 5m kabel gekozen omdat ik niet iedere keer de koffer wil open maken en de kabel gaan op/afrollen na een laadsessie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
Twixie schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:24:
...
Ik heb een paal zonder kabel, heb een korte kabel op maat laten maken omdat ik de auto altijd op dezelfde plek parkeer. Nu heb ik dus een kabel die niet op de grond hangt tijdens het laden. De meeste viezigheid is daarmee afgelopen. Ja, soms is hij nat of zit er sneeuw op als ik hem in de kofferbak leg maar dat is allebei wel schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:12
Mijn Zappi handvat wordt regelmatig van de muur gelopen door bezorgers... Er zitten diverse deuken in al. Heeft iemand een oplossing hiervoor, een rubber bescherming of iets dergelijks?

Vind het ook slecht dat ie zo los in de Zappi zit. Sluit nooit mooi aan en als je er even tegen aan stoot ligt ie al op de grond.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 16:42
Phusebox schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:12:
Mijn Zappi handvat wordt regelmatig van de muur gelopen door bezorgers... Er zitten diverse deuken in al. Heeft iemand een oplossing hiervoor, een rubber bescherming of iets dergelijks?

Vind het ook slecht dat ie zo los in de Zappi zit. Sluit nooit mooi aan en als je er even tegen aan stoot ligt ie al op de grond.
Een extra blokje op de muur, maar zijn deze dingen een optie voor jou? Link
Pagina: 1 ... 17 ... 176 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen