Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19-06 17:25
JanHenk schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:38:
[...]
Je moet dan wel je wallbox-tarief aardig hoog zetten, hoger dan het pastarief van de pas die je gebruikt. Als de relatie met je werkelijke (stroom)kosten scheef is, kun je ook te maken krijgen met de fiscale gevolgen voor de btw en de inkomstenbelasting (in theorie). Niet iets waar ik voor zou kiezen.
Precies. In mijn geval gaat alles al via de onderneming dus maakt dat btw stuk niet zoveel uit want ik moet toch al mijn boekhouding doen. Ik heb mijn laadpunt openbaar gezet zodat anderen ook kunnen laden.Vorige maand toch zo'n € 300,- ex btw aan mijn laadpunt verdiend, dat vind ik wel de moeite waard voor een beetje administratie.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Laurens__ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:44:
[...]

Precies. In mijn geval gaat alles al via de onderneming dus maakt dat btw stuk niet zoveel uit want ik moet toch al mijn boekhouding doen. Ik heb mijn laadpunt openbaar gezet zodat anderen ook kunnen laden.Vorige maand toch zo'n € 300,- ex btw aan mijn laadpunt verdiend, dat vind ik wel de moeite waard voor een beetje administratie.
Ik zou dat bij een laadpunt (of twee) die ik op mijn kantoor (andere locatie dan thuis) in de planning heb ook zo doen. Dan valt alles gewoon binnen de onderneming (zowel de inkomstenbelasting/vpb als btw).

Maar het topic heet "thuisladen". Er wordt al een hoop geknoeid met de btw door particulieren met zonnepanelen en ik zou daarom niet aanraden om van je laadpaal thuis ook nog een semi-onderneming te maken.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
JanHenk schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:53:
[...]

Ik zou dat bij een laadpunt (of twee) die ik op mijn kantoor (andere locatie dan thuis) in de planning heb ook zo doen. Dan valt alles gewoon binnen de onderneming (zowel de inkomstenbelasting/vpb als btw).

Maar het topic heet "thuisladen". Er wordt al een hoop geknoeid met de btw door particulieren met zonnepanelen en ik zou daarom niet aanraden om van je laadpaal thuis ook nog een semi-onderneming te maken.
Ja oké snap je punt. Voor mij als zzper is kantoor en thuis dezelfde plek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@JanHenk Ik zou juist denken dat als mensen al in de KOR zitten vanwege de zonnepanelen het juist "makkelijker" is om de laadpaal open te stellen. Dan hoef je (mits je onder de omzetgrenzen blijft) immers geen BTW aangifte te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levelup
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-03 09:23
Hallo, ik heb een probleempje wat kennelijk lastig is op te lossen.
Voor het laden van mijn Audi Q4 etron 40 gebruik ik een Shell Recharge Advanced laadpaal die ik via mijn leasemaatschappij heb "gekregen".
Betaling van de nota's gaat automagisch via de laadpaal, deze staat ingesteld op plug n charge.

Het probleem is dat de laadpaal niet automatisch de sessie afsluit. Oftewel de auto is 100% vol geladen en laad ook niet meer maar de laadpaal springt dan niet op ready/online maar op status unknown.
Hierbij laad hij niet maar sluit hij de sessie ook niet, om dit te stoppen moet ik via de website de sessie stoppen of naar de auto lopen om de kabel eruit te halen.
Dit is gemeld bij Shell Recharge maar na weken is er nog steeds geen oplossing.
Na een herstart van de laadpaal werkt het soms even maar daarna niet meer.
Stekker eerst in de laadpaal doen en dan in de auto maakt geen verschil.
Ook met en zonder pasje toegang geven maakt ook niet uit.
Elders werkt het bij het snelladen of langzaam laden wel altijd goed.

Heeft iemand anders ook dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-08-2024
Wij krijgen een laadpaal van Eneco, de Alfen Single Pro-line. Nu kunnen wij kiezen met of zonder vaste kabel. Wij zijn nog onbekend met elektrische auto's dus willen we hier om wat hulp vragen bij deze keuze.

We zitten bijvoorbeeld met de volgende vragen:
Is er een verschil in (aansluit)capaciteit
Is een vaste kabel ook toekomstbestendig?
Kan je de kabel echt oprollen zoals op de foto, of ligt dat ding over het algemeen te slingeren op de grond?

Maar wellicht zijn er nog betere dingen waar wij nog helemaal niet aan gedacht hebben :)

Bij voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:50
Kleineheino schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:46:
Wij krijgen een laadpaal van Eneco, de Alfen Single Pro-line. Nu kunnen wij kiezen met of zonder vaste kabel. Wij zijn nog onbekend met elektrische auto's dus willen we hier om wat hulp vragen bij deze keuze.

We zitten bijvoorbeeld met de volgende vragen:
Kan je de kabel echt oprollen zoals op de foto, of ligt dat ding over het algemeen te slingeren op de grond?

Maar wellicht zijn er nog betere dingen waar wij nog helemaal niet aan gedacht hebben :)

Bij voorbaat dank
Kabel heeft geen invloed op de capaciteit.
De hele markt gaat naar deze connector, dus dat zit voorlopig wel goed. Maar als de stekker ooit verandert, dan laat je er een nieuwe kabel aan zetten.
Je kan de kabel toch over de lader rollen/hangen.

Ik heb ook gekozen voor een lader met vaste kabel. Ik heb geen zin om elke keer de kabel uit de koffer te halen en 2 stekkers in te steken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Kleineheino Wat de toekomst brengt weet niemand, maar het lijkt voorlopig wel deze stekker te blijven. Enkel bij oudere modellen zit er een ander type stekker aan en die kunnen dan dus niet laden.

Als zulke auto's vaak langs komen dan zou ik geen vaste kabel nemen.

Voor de capaciteit maakt het wel uit wat voor (dikte) kabel er is gebruikt. Maar dat is dan verder niet verschillend voor een losse of vaste kabel. De meeste vaste kabels zijn geschikt voor 11kW, net zoals de meeste auto's als laadkabel bij zich zullen hebben.

Je kan een kabel natuurlijk netjes oprollen. Of je dat gebeurd ligt aan de persoon, niet de kabel. Die van mij ligt meestal een beetje te slingeren, maar omdat daar verder niemand loopt ligt het niet in de weg. Een vaste kabel is veel makkelijker dan steeds een kabel in en uit de laadpaal en EV halen.

Denk even na over de kosten van loadbalancing, eventuele aanpassing van je groepenkast en of je überhaupt wel een echte laadpaal nodig hebt. Al doet je berichtje een beetje vermoeden dat dit vanuit een werkgever wordt geregeld en dan zijn de kosten voor de laadpaal zelf meestal minder belangrijk. Betalen ze dan ook de andere zaken?

@Levelup Ik begrijp eerlijk gezegd je probleem niet helemaal. Bij plug&charge begint de sessie toch als je de kabel in je auto steekt en stopt die als je de kabel er weer uit haalt? Waarom wil je een sessie tussentijds beëindigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levelup
JeroenE schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:57:
@Kleineheino Wat de toekomst brengt weet niemand, maar het lijkt voorlopig wel deze stekker te blijven. Enkel bij oudere modellen zit er een ander type stekker aan en die kunnen dan dus niet laden.

Als zulke auto's vaak langs komen dan zou ik geen vaste kabel nemen.

Voor de capaciteit maakt het wel uit wat voor (dikte) kabel er is gebruikt. Maar dat is dan verder niet verschillend voor een losse of vaste kabel. De meeste vaste kabels zijn geschikt voor 11kW, net zoals de meeste auto's als laadkabel bij zich zullen hebben.

Je kan een kabel natuurlijk netjes oprollen. Of je dat gebeurd ligt aan de persoon, niet de kabel. Die van mij ligt meestal een beetje te slingeren, maar omdat daar verder niemand loopt ligt het niet in de weg. Een vaste kabel is veel makkelijker dan steeds een kabel in en uit de laadpaal en EV halen.

Denk even na over de kosten van loadbalancing, eventuele aanpassing van je groepenkast en of je überhaupt wel een echte laadpaal nodig hebt. Al doet je berichtje een beetje vermoeden dat dit vanuit een werkgever wordt geregeld en dan zijn de kosten voor de laadpaal zelf meestal minder belangrijk. Betalen ze dan ook de andere zaken?

@Levelup Ik begrijp eerlijk gezegd je probleem niet helemaal. Bij plug&charge begint de sessie toch als je de kabel in je auto steekt en stopt die als je de kabel er weer uit haalt? Waarom wil je een sessie tussentijds beëindigen?
De sessie start automatisch bij het inpluggen van de kabel. Zodra de auto vol is hoort de laadpaal de sessie te stoppen. Dit gebeurt dus niet dan blijft hij de sessie eeuwig openhouden totdat ik of de kabel uit de auto trek of via de website (via de app gaat niet meer dan) op sessie beëindigen klik.
Dit heeft als gevolg dat de sessie, zolang deze niet manueel wordt onderbroken, actief blijft en niet als kosten op mijn factuur wordt opgevoerd.
Dit gebeurt 9/10, soms gaat het goed. Elders bij snel of langzaam laadpunten gaat dit wel altijd goed.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azvKKOOExt50m9VnMZze6e2GOwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLT0lsEvW6TAqumd2u9IbMLL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Levelup op 16-05-2022 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Levelup schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:48:
Dit heeft als gevolg dat de sessie, zolang deze niet manueel wordt onderbroken, actief blijft en niet als kosten op mijn factuur wordt opgevoerd.
Ok, maar dat is ook logisch. De auto kan immers weer opnieuw stroom gaan gebruiken. Bijvoorbeeld om voor te verwarmen of te koelen. Of er kan een auto laden die eerst de accu gaat koelen om daarna weer verder te laden en noem maar op. De laadpaal kan dat niet weten.

Als je wegrijdt (en dus de kabel los hebt gehaald) komt die sessie toch op de volgende factuur te staan?

Dat de status niet netjes op een of andere webpagina staat geloof ik best, maar daar zou ik me niet heel druk over maken (tenzij ik degene zou zijn die de webpagina had gemaakt).
Elders bij snel of langzaam laadpunten gaat dit wel altijd goed.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een openbare laadpaal de sessie onderbroken wordt voordat er een pasje is getoond of de kabel wordt losgehaald. Nouja, als de stroom uitvalt of de laadpaal wordt gereset kan dat natuurlijk ook gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Kleineheino schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:46:

We zitten bijvoorbeeld met de volgende vragen
Neen. Een Alfen SPL kan zelfs zowel monofase en driefase aangesloten worden.
Ja, CCS wordt de EU standaard. Ze gaan heus ook niet alle vaste DC kabels over heel de EU gaan vervangen. En dan nog, front van je laadpaal schroeven en dan kan je de vaste kabel deùmonteren en een andere monteren.
Kan en hangt van de gebruiker af. Dat oprollen was hier ook al vlug verleden tijd. O-)
Indien mogelijk neem dan de langs mogelijke kabel (je weet immers nooit waar de laadpoort van je volgende EV zal staan). En indien mogelijk plaats de laadpaal dan zo strategisch mogelijk tov de laadpoort van de EV (zodat je er zowel vooruit als achteruit geparkeerd bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levelup
[quote]JeroenE schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:58:
[...]
Ok, maar dat is ook logisch. De auto kan immers weer opnieuw stroom gaan gebruiken. Bijvoorbeeld om voor te verwarmen of te koelen. Of er kan een auto laden die eerst de accu gaat koelen om daarna weer verder te laden en noem maar op. De laadpaal kan dat niet weten.

Dat is een andere functie en hierbij start de laadpaal opnieuw een sessie.

Als je wegrijdt (en dus de kabel los hebt gehaald) komt die sessie toch op de volgende factuur te staan?

Dat de status niet netjes op een of andere webpagina staat geloof ik best, maar daar zou ik me niet heel druk over maken (tenzij ik degene zou zijn die de webpagina had gemaakt).

Dit is mijn shell recharge account van mijn laadpaal. Dus deze status is niet goed.

[...]
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een openbare laadpaal de sessie onderbroken wordt voordat er een pasje is getoond of de kabel wordt losgehaald. Nouja, als de stroom uitvalt of de laadpaal wordt gereset kan dat natuurlijk ook gebeuren.
[/quote]

Jawel, de sessie is voltooid bij 100% (of wat je ook hebt ingesteld bij je auto), om de kabel los te krijgen heb je je pasje nodig of als je eerder wilt stoppen.

Als jij bij een publieke laadpaal laad dan laad hij x aantal mnuten en dan is hij klaar.
Dit wordt direct op je overzicht getoond als volledige laadsessie.

En dit werkt dus bij mij niet op de laadpaal, heel soms werkt het wel en is de sessie voltooid zoals hij hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:25

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Levelup schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:11:
[...]

Dit is mijn shell recharge account van mijn laadpaal. Dus deze status is niet goed.

[...]
[/quote]

Jawel, de sessie is voltooid bij 100% (of wat je ook hebt ingesteld bij je auto), om de kabel los te krijgen heb je je pasje nodig of als je eerder wilt stoppen.

Als jij bij een publieke laadpaal laad dan laad hij x aantal mnuten en dan is hij klaar.

En dit werkt dus bij mij niet op de laadpaal, heel soms werkt het wel en is de sessie voltooid zoals hij hoort.
Bij mij is de laadsessie pas afgesloten als ik de kabel loskoppel/pasje scan (wat dus op hetzelfde moment gebeurt :+)

Als de auto klaar is met laden wil ik dat hij nml. de kWh voor de klimaatfunctie van het interieur ook uit de paal haalt.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levelup
[quote]MisteRMeesteR schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:17:
[...]

Bij mij is de laadsessie pas afgesloten als ik de kabel loskoppel/pasje scan (wat dus op hetzelfde moment gebeurt :+)

Als de auto klaar is met laden wil ik dat hij nml. de kWh voor de klimaatfunctie van het interieur ook uit de paal haalt.
[/quote]

Dat is een additionele functie die er inderdaad voor zorgt dat de sessie openblijft.
Maar dat gebruik ik niet, puur alleen de accu tot 100% laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-06 22:30
[...]

[...]
[/quote]

Zoals jij de werking van de auto beschrijft moet je terug naar je garage. Ja auto is kapot. Een laadpaal mag een sessie nooit afsluiten als de auto stopt met laden, dat moet pas als de laadsessie gestopt wordt, bijvoorbeeld door de laadpas nogmaals aan te bieden of eventueel de stekker van de auto te verwijderen. Maar nooit als de auto aangeeft dat het laden klaar is zolang de stekkers nog aanwezig zijn. Dat is gewoon een lopende laadsessie die inderdaad nog uren kan duren. En misschien gaat de auto dan weer opnieuw laden, dan moet dat op de huidige sessie geschreven worden. Anders krijg je bijvoorbeeld twee keer of meer een starttarief, dat wil je ook niet.

Een laadpaal zal dus altijd de sessie vasthouden, totdat deze door de pashouder gestopt wordt, niet door de auto zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Nee, dat is niet goed. Er zijn immers ook laadkaarten waar je (ook) per sessie moet betalen. Het kan dan niet zo zijn dat er meerdere sessies worden afgerekend terwijl de gebruiker maar 1 keer met zijn pasje heeft gezwaaid bij de laadpaal.
Dat geloof ik best, maar dat is mijns inziens dus niet omdat de sessie niet goed gaat. Dat is omdat die pagina blijkbaar na verloop van tijd "unknown" laat zien terwijl jij de kabel nog steeds hebt aangesloten.
Nee hoor, dat is echt niet zo. Afgezien van mijn argument hierboven zijn ook laadpalen of laadpassen waar je moet betalen zolang je de stekker niet hebt afgekoppeld. Meestal om mensen er toe te bewegen hun auto niet langdurig aangesloten te laten staan. Dat werkt alleen als de sessie pas wordt afgesloten bij afkoppelen of loshalen.

Als bij een openbare laadpaal de sessie echt wordt afgesloten (dat is dus wat anders dan een of andere notificatie die meldt dat het laden klaar is omdat er wordt gedetecteerd dat er geen stroom meer wordt gebruikt) terwijl de kabel nog is aangesloten dan klopt dat niet. Wat voor EV heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levelup
JeroenE schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:30:
[...]
Nee, dat is niet goed. Er zijn immers ook laadkaarten waar je (ook) per sessie moet betalen. Het kan dan niet zo zijn dat er meerdere sessies worden afgerekend terwijl de gebruiker maar 1 keer met zijn pasje heeft gezwaaid bij de laadpaal.

[...]
Dat geloof ik best, maar dat is mijns inziens dus niet omdat de sessie niet goed gaat. Dat is omdat die pagina blijkbaar na verloop van tijd "unknown" laat zien terwijl jij de kabel nog steeds hebt aangesloten.

[...]
Nee hoor, dat is echt niet zo. Afgezien van mijn argument hierboven zijn ook laadpalen of laadpassen waar je moet betalen zolang je de stekker niet hebt afgekoppeld. Meestal om mensen er toe te bewegen hun auto niet langdurig aangesloten te laten staan. Dat werkt alleen als de sessie pas wordt afgesloten bij afkoppelen of loshalen.

Als bij een openbare laadpaal de sessie echt wordt afgesloten (dat is dus wat anders dan een of andere notificatie die meldt dat het laden klaar is omdat er wordt gedetecteerd dat er geen stroom meer wordt gebruikt) terwijl de kabel nog is aangesloten dan klopt dat niet. Wat voor EV heb je?
Als ik zo de reacties doorlees hebben we toch echt verschillende ervaringen.
Mijn laadsessie werkt zoals beschreven en wordt ook zo als zodanig gefactureerd.
Ik heb nog niet geprobeerd wat er gebeurt als ik bv voorruit verwarming aanzet nadat hij klaar is met laden en hoe dit eruit ziet op mijn facturen.
Ik rij een Audi Q4 etron 40 maar mijn probleem is met de laadpaal van new motion aka shell recharge.
Mijn vermoeden is dat mijn profiel niet goed is aangemaakt waardoor ik geen consequente resultaten krijg.
Ik blijf erbij dat mijn status unknown niet goed is, dit hoort online/ready te zijn. En dit gebeurt ook af en toe.

[ Voor 8% gewijzigd door Levelup op 17-05-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

RJan61 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:22:
[...]

Zoals jij de werking van de auto beschrijft moet je terug naar je garage. Ja auto is kapot. Een laadpaal mag een sessie nooit afsluiten als de auto stopt met laden, dat moet pas als de laadsessie gestopt wordt, bijvoorbeeld door de laadpas nogmaals aan te bieden of eventueel de stekker van de auto te verwijderen. Maar nooit als de auto aangeeft dat het laden klaar is zolang de stekkers nog aanwezig zijn. Dat is gewoon een lopende laadsessie die inderdaad nog uren kan duren. En misschien gaat de auto dan weer opnieuw laden, dan moet dat op de huidige sessie geschreven worden. Anders krijg je bijvoorbeeld twee keer of meer een starttarief, dat wil je ook niet.

Een laadpaal zal dus altijd de sessie vasthouden, totdat deze door de pashouder gestopt wordt, niet door de auto zelf.
Wellicht is het anders met een thuislaadpaal? Ik heb een Zappi en als de auto (KIA eNiro) aangeeft dat het ingestelde SoC% is bereikt stopt volgens mij de Zappi sessie (maar dat zal ik de volgende keer eens bekijken in de Zappi app). De auto stuurt me in ieder geval een pushbericht (niet altijd grrr :? ) dat hij klaar is. Kan de auto zelfs zo instellen dat hij dan de kabel loslaat.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-06 18:49
DonJuape schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:53:
[...]

Wellicht is het anders met een thuislaadpaal? Ik heb een Zappi en als de auto (KIA eNiro) aangeeft dat het ingestelde SoC% is bereikt stopt volgens mij de Zappi sessie (maar dat zal ik de volgende keer eens bekijken in de Zappi app). De auto stuurt me in ieder geval een pushbericht (niet altijd grrr :? ) dat hij klaar is. Kan de auto zelfs zo instellen dat hij dan de kabel loslaat.
Maar de Zappi werkt niet met een back-office koppeling en staat, afhankelijk van de gekozen laadsetting*, altijd aan voor de auto als deze stroom vraagt.

* Dit geld uiteraard voor de Fast-modus. In Eco/Eco+ en boost opties bepaald de Zappi wanneer er stroom naar de auto gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Levelup Ik heb geen ervaringen met Audi's.

Hopelijk gaat je auto dan geen stroom gebruiken uit de accu, maar dat moet je dus eens testen.

@DonJuape Een Zappi heeft toch geen mogelijkheid om sessies af te rekenen? Dus het kan best zijn dat het dan net anders werkt.

Dat je een push bericht krijgt dat je auto vol is, wil niet per se zeggen dat de sessie is afgelopen natuurlijk.

Als je auto de kabel loslaat zou de laadpaal toch nog steeds moeten kunnen zien dat de auto nog fysiek is aangesloten via het signaal op de Control Pilot die de EVSE met de EV verbindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

roelwillems schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:57:
[...]

Maar de Zappi werkt niet met een back-office koppeling en staat, afhankelijk van de gekozen laadsetting*, altijd aan voor de auto als deze stroom vraagt.

* Dit geld uiteraard voor de Fast-modus. In Eco/Eco+ en boost opties bepaald de Zappi wanneer er stroom naar de auto gaat.
Dat moet ik dus nog even checken. Als de auto zegt dat hij klaar is weet ik niet zeker of de Zappi dan zegt dat hij "klaar" is of "wachten op EV".

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levelup
[i][quote]JeroenE schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:59:
@Levelup Ik heb geen ervaringen met Audi's.

Hopelijk gaat je auto dan geen stroom gebruiken uit de accu, maar dat moet je dus eens testen.

Inmiddels heb ik verschillende keren met Shell Recharge gebeld en dit wordt verder onderzocht.
Zodra ik (dit zal na mijn vakantie zijn) uitslag heb zal ik de resultaten hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DonJuape schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:53:
[...]

Nou ik gebruik een Alfen thuislaadpaal (met back office) en daar blijft de sessie - ongeacht de SoC van de accu - actief tot het ogenblik dat ik de kabel fysiek loskoppel, via de software de sessie beëindig of de laadpaal blokkeer.
Verrekening (TotalEnergies) gebeurt ook alleen maar na afsluiten iedere sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levelup
[quote]IvoB2 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:07:
[...]

Nou ik gebruik een Alfen thuislaadpaal (met back office) en daar blijft de sessie actief tot het ogenblik dat ik de kabel fysiek loskoppel of via de software de sessie beëiendig.
Verrekening (TotalEnergies) gebeurt ook alleen maar na afsluiten iedere sessie.
[/quote]

Even de zekerheid, als je zegt actief betekent dat je tijd van laden ook doorloopt? Of stopt de tijd en is hij gewoon nog actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niick7
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-06 13:04
IvoB2 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:07:
[...]

Nou ik gebruik een Alfen thuislaadpaal (met back office) en daar blijft de sessie - ongeacht de SoC van de accu - actief tot het ogenblik dat ik de kabel fysiek loskoppel, via de software de sessie beëindig of de laadpaal blokkeer.
Hier hetzelfde. Zie bijvoorbeeld hier een screenshot van het rapport wat wordt gegenereerd door de laadpaal met duidelijke begin- en eindtijden van de sessie. Goed te zien dat de sessie doorloopt, ook al is de gewenste SoC van de accu al gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hf3T86E0iK1jl31Qkuikd4IgxyA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E85L2MWemj0OEg5XjyZv5s4o.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Niick7 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:25:
[...]
Hier hetzelfde. Zie bijvoorbeeld hier een screenshot van het rapport wat wordt gegenereerd door de laadpaal met duidelijke begin- en eindtijden van de sessie. Goed te zien dat de sessie doorloopt, ook al is de gewenste SoC van de accu al gehaald.
[Afbeelding]
Zoiets ziet het er bij mij ook uit. Hoe kan de laadpaal nou weten wanneer de auto klaar is met stroom afnemen? Als de auto stopt met stroom afnemen zegt dat niet zoveel. Met Jedlix wordt het opladen van mijn auto gestopt en gestart door hun backoffice om het net mee te helpen balanceren. Zou raar zijn als bij elke stop de laadsessie werd beëindigd. En dan wat anderen ook aangeven: voor vertrek de auto opwarmen (of afkoelen) op netstroom vlak voor vertrek zou dan ook niet mogelijk zijn.

Hier ook regelmatig een Audi Q40 gehad en daarbij zien de laadsessies er net zo uit; ze eindigen wanneer deze middels de pas worden gestopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:18
Vandaag een Zappi v2.1 aangesloten op 3 fase, hij herkende hem meteen als 3 fase, geen probleem gehad dat ie dacht dat hij op 1 fase aangesloten zat..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-06 10:11
Makrolon schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:48:
Vandaag een Zappi v2.1 aangesloten op 3 fase, hij herkende hem meteen als 3 fase, geen probleem gehad dat ie dacht dat hij op 1 fase aangesloten zat..
Ik heb zojuist mijn Zappi V2.1 ook binnen gekregen. De meterkast gaat mijn zwager (elektricien) prepareren, maar verder lijkt het mij vrij simpel om alles zo aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:37

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Ik zit met het volgende. Mijn meterkast zit naast mijn voordeurdeur met daarbij een perfecte buitenmuur om de laadpaal te bevestigen en aan te sluiten, maar de kabel naar mijn auto zou dan over de stoep en voor mijn voordeur langs moeten om bij de auto te komen. Auto staat op eigen oprit, dus dat is opzicht het probleem niet, maar ik vind het storend dat bezoek dan over de kabel moet stappen/kan struikelen. (kids)

De laadpaal kan niet op de buitenmuur bij de auto, die muur is te laag. Op een paal zou kunnen, maar ik dacht mag de oplaadkabel onder de grond vanaf de laadpaal en dan laten boven komen bij de auto? daar de kabel dan oprollen op een haspel en aansluiten als je de auto wilt laden.

Het enige wat ik kan vinden op google zijn kabelgoot tegels, kan ook, maar dacht als de laadkabel onder de grond zit dan is het netter?
Iemand een idee.. of tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

MarcoKL schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:21:
Ik zit met het volgende. Mijn meterkast zit naast mijn voordeurdeur met daarbij een perfecte buitenmuur om de laadpaal te bevestigen en aan te sluiten, maar de kabel naar mijn auto zou dan over de stoep en voor mijn voordeur langs moeten om bij de auto te komen. Auto staat op eigen oprit, dus dat is opzicht het probleem niet, maar ik vind het storend dat bezoek dan over de kabel moet stappen/kan struikelen. (kids)

De laadpaal kan niet op de buitenmuur bij de auto, die muur is te laag. Op een paal zou kunnen, maar ik dacht mag de oplaadkabel onder de grond vanaf de laadpaal en dan laten boven komen bij de auto? daar de kabel dan oprollen op een haspel en aansluiten als je de auto wilt laden.

Het enige wat ik kan vinden op google zijn kabelgoot tegels, kan ook, maar dacht als de laadkabel onder de grond zit dan is het netter?
Dan heb je toch alsnog een 'paal' voor de haspel? En kun je net zo goed de lader daar ook ophangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:19
Vandaag EDI (Electric by D'Ieteren) aan de lijn gehad voor een offerte die ze gemaakt hadden voor een laadpaal.

De voorgestelde laadpaal zou de Alfen Pro-line zijn.
Omdat ik er 2 wil plaatsen (Hebben momenteel 2 hybride wagens, maar in de toekomst komt er 1 full electric).
Zou ik sowieso 1 Alfen pro-line nemen voor als ik in de toekomst naar een 3 fase aansluiting zou gaan. Momenteel is dit slechts 1 fase 40A.

De andere zou ik de Alfen S-line willen nemen maar volgens hen is het verschil met de Pro-line:
  • Geen verrekening van transactie kosten. De meter in de s-line dient gewoon om het totaal bij te houden en niet om transacties door te rekeken. Nochtans op de alfen site staat bij zowel de s-line als de pro-line: "MID gecertificeerde energiemeter voor verrekening van transactiekoste". Ook staat de s-line bij de gesupporteerde laadpalen van e-flux: https://www.e-flux.io/laadpaal/alfen/
  • Geen RFID, nochtans op de alfen site staat bij zowel de s-line als de prol-line: "Plug & Charge of autorisatie via RFID"
Ook had ik even gekeken naar de "Alfen Eve Double Pro-line" maar deze zou alleen via 3 fase kunnen worden aangesloten. Klopt dit?
Mocht dit toch kunnen aangesloten worden op 1 fase. Kan men de kabels vastmaken in de laadpaal. Dus dat men eigenlijk zorgt dat de laadkabels kunnen aangesloten blijven aan het laadpunt zonder dat deze gestolen kunnen worden.

Reden om 2 laadpalen te zetten is het volgende:
Auto inpluggen als we toekomen is geen probleem maar we merken dat we niet de lader gaan insteken als de andere auto is vol geladen. Vandaar zou het inpluggen zijn van beide laders en tegen de volgende dag zal hij wel opgeladen zijn.

Het nog niet nemen van 3 fasen is doordat we momenteel een terugdraaiende teller met zonnepanelen hebben. Bij het aansluiten van 3 fase zou men de teller vervangen door een niet terugdraaiend model waardoor we verlies doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
MarcoKL schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:21:

Je kan het toch gewoon zoals als mij doen? Alleen ik hang de paal aan het huis, jij zal hem dan op een paal moeten monteren.

Vanaf de meterkast een 5 aderige electrakabel vanaf je meterkast naar je laadpaal trekken onder de grond. Deze laat je bij de laadpaal omhoog komen. En dan kan je hem overal plaatsen waar je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
belrpr schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:07:
Vandaag EDI (Electric by D'Ieteren) aan de lijn gehad voor een offerte die ze gemaakt hadden voor een laadpaal.

Ook had ik even gekeken naar de "Alfen Eve Double Pro-line" maar deze zou alleen via 3 fase kunnen worden aangesloten. Klopt dit?
Ik heb deze, aangesloten op 3 fasen. Wel een keer gehad dat een van de drie fasen (L3) de hoofdzekering eruit klapte wegens overbelasting en toen bleef hij in mijn herinnering gewoon doorwerken op twee fasen. Maar of hij ook zou opstarten op 2 of 1 fase weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:37

MarcoKL

That's a huge b*tch!

de Peer schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:04:
[...]

Dan heb je toch alsnog een 'paal' voor de haspel? En kun je net zo goed de lader daar ook ophangen?
Nee die haspel past wel op t lage muurtje.. paal kan ook, maar ja dan kan ik idd beter de lader er ook op plaatsen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MarcoKL schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:23:
[...]

Nee die haspel past wel op t lage muurtje.. paal kan ook, maar ja dan kan ik idd beter de lader er ook op plaatsen :-)
Dat lijkt me dan de nettere oplossing inderdaad.
Zo kan het overigens ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leo5Y_rmY9O80F0393LC7I8fsxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5Wp4drdCgoImvE3dMKv4vU9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Levelup schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:19:
[i][quote]IvoB2 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:07:
[...]
Even de zekerheid, als je zegt actief betekent dat je tijd van laden ook doorloopt? Of stopt de tijd en is hij gewoon nog actief.
Nou, je hebt:
- Het real-time dashboard en daar zie je de actuele status van de laadpaal, het actueel te laden vermogen (kW) en de energie die op dat ogenblik in totaal al is overgedragen naar de EV (kWh).
Deze gegevens zijn zichtbaar tijdens de sessie in real-time.
- Het transactie dashboard en daar zie je de startdatum uurgroep (uur van inpluggen of activeren laadpaal) en einddatum uurgroep (uur van fysiek beëindigen van de sessie), identificatie van de laadpaal (en eventueel gebruikte laadkaart) en fysiek adres van de laadpaal en het totaal kWh geladen tijdens de sessie. Deze gegevens zijn pas zichtbaar NA afsluiten lopende sessie.
- Het overzichts dashboard: zelfde gegevens als transactie + bedag in euro dat tegenover de geladen kWh staat (excl. BTW). Zichtbaar een paar minuten na afsluiten sessie (nu na blijkbaar een upgrade van de software van de back office, in het verleden kon dat een paar dagen duren).
- Het facturatie dashboard: totaal van de te ontvangen € incl. BTW (tot maart 2022, vanaf dan BTW vrij) en status facturatie (in behandeling/uitbetaald).

De back office verloopt overigens via Last Mile Solutions.
De laadpas van TotalEnergies is alleen voor openbaar laden en laden op de bedrijfsparking (thuisladen is plug and play).

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 17-05-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-06 23:31
Hallo allemaal,

Ik heb een 3 fase zappi geinstalleerd op een aardlekautomaat 3p+n 16a b-kar 30ma. Nu heb ik vandaag voor het eerst mijn E-nv200 aangesloten op de zappi. Dat begon goed, op 6,6kw, maar naar een paar minuten knalde de aardlekautomaat er uit. Ik heb een 3x25 A aansluiting.

Nu was ik in de veronderstelling dat de zappi de 6,6 kw zou verdelen over 2 fases, maar na een telefoontje met de helpdesk blijkt dat niet zo te zijn. Dus desondanks dat ik een 6,6 kw lader in de E-nv200 heb zitten kan ik maar met max 3,6kw laden.

De helpdesk raadde mij aan om de aardlekautomaat te vervangen voor een 25A variant. Dat zou met de loadbalancing die de zappi heeft toch gewoon goed moeten gaan? Indien er door andere groepen vermogen gevraagd wordt het vermogen om op te laden verlaagd toch?

Het vermogen voor het laden zou met een 25a aardlekautomaat alsnog niet op 6,6 kw uitkomen, maar net wat meer dan 5kw. Dat is niet anders begrijp ik of zijn er nog andere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonp
  • Laatst online: 17-06 16:10
belrpr schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:07:

De andere zou ik de Alfen S-line willen nemen maar volgens hen is het verschil met de Pro-line:
  • Geen verrekening van transactie kosten. De meter in de s-line dient gewoon om het totaal bij te houden en niet om transacties door te rekeken. Nochtans op de alfen site staat bij zowel de s-line als de pro-line: "MID gecertificeerde energiemeter voor verrekening van transactiekoste". Ook staat de s-line bij de gesupporteerde laadpalen van e-flux: https://www.e-flux.io/laadpaal/alfen/
  • Geen RFID, nochtans op de alfen site staat bij zowel de s-line als de prol-line: "Plug & Charge of autorisatie via RFID"
Ik heb een Alfen S-Line en deze kan gewoon verrekenen, dit doe ik bij e-flux.
Tevens gebruik ik hiervoor een pas i.c.m. de RFID reader. Ik weet alleen niet of deze er standaard bij zit.

De verschillen die ik heb kunnen ontdekken tussen de S-Line en de Pro:
* 22kWh kunnen laden
* Display

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:19
ramonp schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:03:
[...]

Ik heb een Alfen S-Line en deze kan gewoon verrekenen, dit doe ik bij e-flux.
Tevens gebruik ik hiervoor een pas i.c.m. de RFID reader. Ik weet alleen niet of deze er standaard bij zit.

De verschillen die ik heb kunnen ontdekken tussen de S-Line en de Pro:
* 22kWh kunnen laden
* Display
Dat is ook wat ik van verschillen vond.
De 22 kWh is voor de hybride niet nodig (vandaar keuze goedkopere s-line)
Display vind ik een nadeel (Gaat niet uit, ook weer iets dat kapot kan gaan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

KoenVW76 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:02:
Hallo allemaal,

Ik heb een 3 fase zappi geinstalleerd op een aardlekautomaat 3p+n 16a b-kar 30ma. Nu heb ik vandaag voor het eerst mijn E-nv200 aangesloten op de zappi. Dat begon goed, op 6,6kw, maar naar een paar minuten knalde de aardlekautomaat er uit. Ik heb een 3x25 A aansluiting.

Nu was ik in de veronderstelling dat de zappi de 6,6 kw zou verdelen over 2 fases, maar na een telefoontje met de helpdesk blijkt dat niet zo te zijn. Dus desondanks dat ik een 6,6 kw lader in de E-nv200 heb zitten kan ik maar met max 3,6kw laden.

De helpdesk raadde mij aan om de aardlekautomaat te vervangen voor een 25A variant. Dat zou met de loadbalancing die de zappi heeft toch gewoon goed moeten gaan? Indien er door andere groepen vermogen gevraagd wordt het vermogen om op te laden verlaagd toch?

Het vermogen voor het laden zou met een 25a aardlekautomaat alsnog niet op 6,6 kw uitkomen, maar net wat meer dan 5kw. Dat is niet anders begrijp ik of zijn er nog andere oplossingen?
Ik begrijp hier uit dat je E-nv200 een 1 fase lader heeft?
Als je de aardlekautomaat vervangt door een 25A versie kun je laden met 5,7kW per fase. In het geval van jouw EV met 1 fase lader kun je dan dus met 5,7kW laden. De net limiet van je Zappi moet op 25A (dat staat hij als het goed is al) en de device limiet van je Zappi moet je dan van 16A naar 25A zetten (aangezien je 16A aardlekautomaat tripte stond de device limiet waarschijnlijk niet op 16A).
Een laadpaal kan geen 2 fasen combineren om een EV op 1 fase te laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@belrpr De meeste laadpalen werken zelf op 1 fase. Dat kost allemaal niet zo heel veel stroom. Dus als je die hebt aangesloten dan werkt het al. In principe zou een laadpaal kunnen meten welke fasen aangesloten zijn en of dat wel klopt/werkt. Maar ik weet er niet die dat echt doen.

@KoenVW76 Jouw auto kan maar op 1 fase laden. Laadpalen combineren geen fases. Bij (de meeste) openbare laadpalen zal je hetzelfde zien: je kan daar niet maximaal laden, maar met 3,7 kW (want 230V * 16A * 1 fase = 3,7 kW). Soms zelfs minder, bijvoorbeeld als er reeds een andere EV aan het laden is.

Je hebt wel (dure) transformatoren die meerdere fasen tot 1 kunnen transformeren, maar ik zou dat niet doen.

Een andere oplossing is om je netaansluiting te laten verzwaren. Behalve eenmalige kosten is dat (in Nederland) ook per maand een flink stuk duurder. Dat is dus meestal economisch niet zo fijn.

Met loadbalancing kan je het maximum van je netaansluiting wel bereiken. Gaat het met 5,nogiets kW niet snel genoeg om je auto in een nacht weer vol te laden? Als je veel grote gebruikers op de L1 hebt zitten waardoor het laden steeds langzamer gaat kan je nog kijken of je die fase "vrij" kan maken van deze gebruikers. Je moet dan natuurlijk wel je Zappi maar met 1 fase aansluiten en ook maar enkel die fase laten meten om te voorkomen dat het laden langzamer gaat als op de andere fasen grote gebruikers aan d gang gaan.

Edit: als je zonnepanelen neemt en die op dezelfde fase aansluit (en de bedrading in je meterkast ook geschikt is voor hogere vermogens) dan zou je wel hoger kunnen gaan omdat je dat dan ook kan gebruiken. Maar natuurlijk enkel als de zon hard genoeg schijnt.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenE op 17-05-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-06 23:31
Ok top bedankt voor de info, 5,nogwat kW moet genoeg zijn dus dan ga ik de aardlekautomaat vervangen voor een 25a variant. Ik heb geen grootverbruikers die veel aanstaan op L1 dus dat moet goed komen. Maakt het trouwens voor de loadbalancing nog uit dat de zonnepanelen ook op L1 zitten?

Edit: Ik zie net dat @JeroenE mijn vraag al beantwoord heeft :) Alles zit met 6mm aangesloten in de meterkast dus dat zou voldoende moeten zijn lijkt mij.

[ Voor 21% gewijzigd door KoenVW76 op 17-05-2022 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
belrpr schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:11:
[...]

Dat is ook wat ik van verschillen vond.
De 22 kWh is voor de hybride niet nodig (vandaar keuze goedkopere s-line)
De Alfen SPL kan zowel 1F als 3F aangesloten worden.
Heeft idd een display. De helderheid en dimmen kan je wel instellen via de Alfen ACE installer (waar je eveneens het vermogen softwarematig kan begrenzen).
Als je het niet nodig hebt is het inderdaad een extra dat stuk kan gaan (na een paar maanden vertoonde mijn display al kuren wat telkens van op afstand werd "hersteld" tot het na een drietal jaar volledig de geest gaf en bijna het volledige binnenwerk door een Alfen hersteldienst moest vervangen worden, dankzij de begripvolle hersteller toch nog binnen garantie d:)b ).

Hou er ook rekening mee dat als je 1F door 3F laat vervangen (en eventueel gaat laden aan 11/22 kW) je vanaf 2023 boven de 2.5 kW extra capaciteitstarief gaat betalen. Heb je dat vermogen echt nodig zal het niet anders kunnen maar als het gewoon is om "snel klaar" te zijn is het gewoon weggegooid geld. In de meeste gevallen kom je thuis met 7 kW (1F) ruim toe. Zelfs met minder wanneer je laadt tijdens de productie-uren van PV.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naast de Zappi heeft nu ook Victron een laadpaal op de markt waarmee je 100% op overproductie PV kan laden. Kan zowel 1F als 3F aangesloen worden. Eveneens back office verrekening mogelijk. Maar (nog) niet van 3F automatisch terugschakelen naar 1F bij onvoldoende zonnestroom om boven de 6A laadvermogen te blijven (en niet 3 x 6A).
Kan ook volledig in een Victron systeem (met bv. thuisaccu) geïntegreerd worden (waarbij de thuisaccu eerst voorrang krijgt op het laden EV).
Maar is voor wie niet in het Victron systeem (en nogal aan de prijs) zit waarschijnlijk niet zo interessant dan de Zappi.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 17-05-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

KoenVW76 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:29:
Ok top bedankt voor de info, 5,nogwat kW moet genoeg zijn dus dan ga ik de aardlekautomaat vervangen voor een 25a variant. Ik heb geen grootverbruikers die veel aanstaan op L1 dus dat moet goed komen. Maakt het trouwens voor de loadbalancing nog uit dat de zonnepanelen ook op L1 zitten?
Als je je Zappi op 1 fase zet (zoals @JeroenE zegt) en je zonnepanelen op diezelfde fase zitten zou je kunnen overwegen een 32A aardlekautomaat te plaatsen. Dan kun je op een combinatie van zonnepanelenoverschot en netstroom to max 32A = 7,4kW laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@KoenVW76 Let er wel op dat de loadbalancing niet per fase gaat. Een laadpaal kan maar 1 waarde aan de auto doorgeven en dat moet dus passen op alle fasen.

Voorbeeld: Je hebt diverse gebruikers aan staan en op L1 heb je nog ruimte over voor 18A, op L2 heb je ruimte voor 20A en op L3 heb je ruimte voor 10A. De laadpaal zal dan 10A aan de auto doorgeven omdat dat het minimum is wat op alle fasen werkt. Ook al laadt de auto enkel op L1.

Met een auto die maar op 1 fase laad kan je dus beter de laadpaal alleen aansluiten op L1 en (daarom) ook de loadbalancing enkel op L1 laten doen (en de de andere twee dus niet aansluiten). Dan zou het maximum 18A worden en laadt de auto dus sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
belrpr schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:11:
[...]
Haha lol, ja. Je vergeet nog het nadeel dat het ruitje van de behuizing los kan laten als het laadpunt in de zon staat. Vraag me niet hoe ik dat weet |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niick7
Ik heb een Alfen Eve Single Pro Line laadpaal thuis en een Hyundai Ioniq 5.
Is er ergens nog een workaround voor het instellen dat de auto alléén wordt geladen met overschot uit zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Niick7 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:58:
Is er ergens nog een workaround voor het instellen dat de auto alléén wordt geladen met overschot uit zonnepanelen?
Om die reden hebben wij een Zappi 2.1 gekocht. Die heeft de mogelijkheid om alleen van zonne-energie te laden. Voor zover ik begreep zijn andere palen momenteel softwarematig nog niet zover dat ze dat ook kunnen. Dus alleen een mix van net + zonnestroom of alleen stroom van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niick7
Senaxx schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:17:
[...]

Om die reden hebben wij een Zappi 2.1 gekocht. Die heeft de mogelijkheid om alleen van zonne-energie te laden. Voor zover ik begreep zijn andere palen momenteel softwarematig nog niet zover dat ze dat ook kunnen. Dus alleen een mix van net + zonnestroom of alleen stroom van het net.
Zover ik begreep ook - alleen meer in het kader van niet geschoten ..... ;)
Helaas ivm zakelijke laadpaal geen andere keus gehad.
Hopelijk heeft iemand toch een oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:18
KoenVW76 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:29:

Edit: Ik zie net dat @JeroenE mijn vraag al beantwoord heeft :) Alles zit met 6mm aangesloten in de meterkast dus dat zou voldoende moeten zijn lijkt mij.
Is de kabel tussen de meterkast en de lader wel geschikt voor die 25a zekering die je er in wil plaatsen? Minimaal 4mm2.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dat is besproken hier in het topic. De conclusie is denk ik dat het wel mogelijk is als je uitgebreid gaat tweaken en de paal via modbus aanstuurt en dan combineert met je domoticasysteem. Niet voor iedereen weggelegd.

Maar standaard: nee niet mogelijk.

Misschien wel via aansturing van de auto zelf?

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 17-05-2022 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
de Peer schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:02:
[...]

Dat is besproken hier in het topic. De conclusie is denk ik dat het wel mogelijk is als je uitgebreid gaat tweaken en de paal via modbus aanstuurt en dan combineert met je domoticasysteem. Niet voor iedereen weggelegd.

Dat is wat Alfen ook aangeeft inderdaad. Zij verwijzen zelf naar Maxem energy controller (aanschaf apparatuur zonder installatie ~ € 1000,-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
[...]

Dit zou met Home Assistant nog wel redelijk makkelijk te doen moeten zijn. Toevallig heb ik net zelf via modbus mijn solaredge gekoppeld en een p1 lezer. Hiermee kan je dus de opbrengst vanuit je zonnepanelen vergelijken met het verbruik van je huis. Dit update per seconde dus is redelijk snel bij te stellen.

Ik weet alleen niet hoe goed Alfen integreert met Home Assistant, maar verder zou ik zeggen een uitstekend tweakers projectje :)

ninjaedit: iemand heeft dit al gedaan voor je: https://community.home-as...ace-via-tcp-modbus/346000

[ Voor 7% gewijzigd door Senaxx op 17-05-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
  • Laatst online: 19-06 23:32
Vraagje onder de zappi gebruikers. Ivm verbouwing thuis zijn er werkzaamheden verricht in de meterkast. Nu zie ik in de app onjuiste meetwaardes. Ik vermoed dat wellicht de ct klemmen verwisseld zijn? Kan ik eventueel in de zappi zelf de instellingen aanpassen zodat alles weer werkt of kan dit alleen door de meterkast aansluitingen weer aan te passen. Verwacht dat de elektricien geen verstand van een zappi heeft om alles weer goed te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

henkna schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:45:
Vraagje onder de zappi gebruikers. Ivm verbouwing thuis zijn er werkzaamheden verricht in de meterkast. Nu zie ik in de app onjuiste meetwaardes. Ik vermoed dat wellicht de ct klemmen verwisseld zijn? Kan ik eventueel in de zappi zelf de instellingen aanpassen zodat alles weer werkt of kan dit alleen door de meterkast aansluitingen weer aan te passen. Verwacht dat de elektricien geen verstand van een zappi heeft om alles weer goed te zetten
Je kunt in de Zappi je fase rotatie instellingen aanpassen en het misschien op die manier oplossen. Als er echter een klem omgedraaid is en niet verwisseld helpt dat niet. Als er een klem los zit helpt dat ook niet.
Ik zou zelf in de meterkast checken dat de juiste klem goed om de juiste fase zit in de juiste richting.
Als de Zappi 1, 2 en 3 klemmen aangesloten zijn op fasen L1, L2 en L3 in de meterkast dan moet dat eenvoudig te checken zijn. De kabel naar de laadpaal is als het goed is L1=bruin, L2=zwart en L3=grijs aangesloten.

[ Voor 10% gewijzigd door DonJuape op 17-05-2022 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Senaxx schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:08:
[...]

Dit zou met Home Assistant nog wel redelijk makkelijk te doen moeten zijn. Toevallig heb ik net zelf via modbus mijn solaredge gekoppeld en een p1 lezer. Hiermee kan je dus de opbrengst vanuit je zonnepanelen vergelijken met het verbruik van je huis. Dit update per seconde dus is redelijk snel bij te stellen.

Ik weet alleen niet hoe goed Alfen integreert met Home Assistant, maar verder zou ik zeggen een uitstekend tweakers projectje :)

ninjaedit: iemand heeft dit al gedaan voor je: https://community.home-as...ace-via-tcp-modbus/346000
Klopt ja. Voor de gemiddelde 'tweaker' (vandaag de dag) is dat al te moeilijk ;)
Ik heb er zelf voorlopig geen interesse in, zolang ik nog gewoon kan salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:03
Niick7 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:20:
[...]
Zover ik begreep ook - alleen meer in het kader van niet geschoten ..... ;)
Helaas ivm zakelijke laadpaal geen andere keus gehad.
Hopelijk heeft iemand toch een oplossing :)
Je kunt er natuurlijk wel in de buurt komen door alleen te laden als de zon schijnt en op een (laag) laadvermogen dat overeenkomt met je gemiddelde overschot.
Laag laadvermogen en laadtijden kun je waarschijnlijk deels instellen in het menu van de auto.
En het zou kunnen helpen als je met 1F laadt ipv 3F, door de paal op 1F aan te sluiten of door bij een paal met socket een 1F laadkabel te gebruiken.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-06 11:53
Goedemorgen tweakers! Ik heb een vraag aan mensen die een laadpaal hebben en zakelijk rijden. (Ik ben ZZP'er en mijn vriendin zit in de detachering en rijd ook een leaseauto.)

Wij hebben 2 elektrische auto's en zijn sinds kort verhuist en beschikken over 2 opritten, nu zijn wij dus in de markt voor een laadpaal op eigen terrein (hiervoor altijd publiek laden gebruikt).

Ik heb 4 offertes ontvangen van de volgende partijen, mochten hier nog tips over zijn dan hoor ik die graag!
Vattenfall, Coolblue, Laderthuis.nl en Leasemaatschappij van mijn vriendin (Arval).

Die van laderthuis.nl is erg interessant omdat ze hem volgende week kunnen plaatsen, de werkelijke offerte ontvang ik einde dag of morgen ochtend. Andere partijen kan een aantal maanden duren. Hierbij kan ik opmerken dat coolblue scherp geprijsd is, maar communicatie loopt wat stroef, daar heb ik geen zin in.

We beschikken over 22 zonnepanelen, die zouden we ook graag gebruiken voor het laden. Het probleem is dat de Zappi van laderthuis.nl wel zonnepanelen ondersteund, maar niet automatische verrekenen. De Alfen die iedereen kan aanbieden doet dat wel, maar kan geen gebruik maken van zonnepanelen.

Nu eindelijk de vragen na wat inleiding hierboven:

Wat denken jullie dat het verstandigste is? We hebben geen zin om handmatig declaraties te moeten doen als we voor de Zappi gaan. Maar de Alfen kan geen gebruik maken van de zonnepanelen, wat we ook erg jammer vinden. Is er iemand die in een vergelijkbare situatie zit of advies heeft hierover?

Hoe zit het bij jullie met abbonement? Ik heb liever niet dat coolblue of wie dan ook in hun systeem kan zien wanneer mijn auto aan de lader staat.

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cyw00d schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:10:
Goedemorgen tweakers! Ik heb een vraag aan mensen die een laadpaal hebben en zakelijk rijden. (Ik ben ZZP'er en mijn vriendin zit in de detachering en rijd ook een leaseauto.)

Wij hebben 2 elektrische auto's en zijn sinds kort verhuist en beschikken over 2 opritten, nu zijn wij dus in de markt voor een laadpaal op eigen terrein (hiervoor altijd publiek laden gebruikt).

Ik heb 4 offertes ontvangen van de volgende partijen, mochten hier nog tips over zijn dan hoor ik die graag!
Vattenfall, Coolblue, Laderthuis.nl en Leasemaatschappij van mijn vriendin (Arval).

Die van laderthuis.nl is erg interessant omdat ze hem volgende week kunnen plaatsen, de werkelijke offerte ontvang ik einde dag of morgen ochtend. Andere partijen kan een aantal maanden duren. Hierbij kan ik opmerken dat coolblue scherp geprijsd is, maar communicatie loopt wat stroef, daar heb ik geen zin in.

We beschikken over 22 zonnepanelen, die zouden we ook graag gebruiken voor het laden. Het probleem is dat de Zappi van laderthuis.nl wel zonnepanelen ondersteund, maar niet automatische verrekenen. De Alfen die iedereen kan aanbieden doet dat wel, maar kan geen gebruik maken van zonnepanelen.

Wat denken jullie dat het verstandigste is? We hebben geen zin om handmatig declaraties te moeten doen als we voor de Zappi gaan. Maar de Alfen kan geen gebruik maken van de zonnepanelen, wat we ook erg jammer vinden. Is er iemand die in een vergelijkbare situatie zit of advies heeft hierover?

Hoe zit het bij jullie met abbonement? Ik heb liever niet dat coolblue of wie dan ook in hun systeem kan zien wanneer mijn auto aan de lader staat.
Ik heb een kWh meter voor mijn Zappi en declareer eens per kwartaal het verbruik bij mijn leasemaatschappij met een foto van de stand. Vind de moeite wel meevallen. Als je twee auto's apart moet declareren is het een ander verhaal, dat is lastiger met de Zappi (maar je zou een verdeelsleutel kunnen maken op basis van verbruik en km-stand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Cyw00d Hoe vaak ben je overdag (dus op tijdstippen dat de zon goed schijnt) thuis, om te laden? Is dat echt een goed argument?

Daarnaast maakt het financieel (nog) niet eens zoveel uit.

Dat gaat ongetwijfeld veranderen, maar de vraag is of je dan wel op (puur) zonnestroom wil opladen of dat je niet beter gewoon 'full speed' kunt opladen. E.e.a. hangt ter zijner tijd af van de hoogte van de energiebelastingen en de hoogte van de kale stroomprijzen. Mocht je uur-variabele (kale) tarieven hebben, is het waarschijnlijk voordeliger om op volle snelheid te laden op moment dat de prijs laag is en juist 'gewoon' terug te leveren als de prijs hoger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 10:05
@Cyw00d zou zeker voor een paal met backend gaan. Ik zou denk ik zelf voor een Alfen gaan. Die kan met een backend werken, en kun je (in de toekomst) zelf klussen met modbus om optimaal met eigen opwek te laden. De backend kan niet zozeer zien welke auto er aan hangt maar kan wel zien welke laadpas gebruikt is. Maar goed, dat kan de publieke paal nu ook.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
Ik heb laderthuis.nl nog gesproken, de Alfen heeft wel echt de meeste opties en gebruik van zonnepanelen is altijd aanwezig als ze opleveren. De Alfen kun je alleen niet limiteren tot enkel het gebruik van de zonnepanelen blijkbaar, dus ik heb zijn collega vanochtend verkeerd begrepen, die beweerde dat de zonnepanelen helemaal niet gebruikt worden, dat leek me al sterk.

Het gaat dus de Alfen worden. Bedankt allen voor de antwoorden! Als er mensen nog advies hebben over coolblue/laderthuis.nl of een andere dan hoor ik dat graag.

@JanHenk We werken beide thuis, dus het is zeker wel overdag laden. Maar zoals hierboven is FullSpeed icm zonnepanelen dus waar ik voor ga.

[ Voor 18% gewijzigd door Cyw00d op 18-05-2022 12:00 ]

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Cyw00d schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:58:
de Alfen heeft wel echt de meeste opties en gebruik van zonnepanelen is altijd aanwezig als ze opleveren.
Wat bedoel je hiermee?

Stroom van de zonnepanelen kan alleen gebruikt worden als je aan het laden bent op dezelfde fase waarop je ook zonnepanelen hebt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@de Peer De fase maakt niet uit, dat saldeert de kWh-meter van de netbeheerder intern.

Wat de man van de helpdesk bedoeld is dat de laadpaal de stroom van de zonnepanelen gewoon gebruikt als de zon schijnt en je bent aan het laden. Natuurlijk gaat die stroom ook naar de wasmachine als die aan het draaien is etc.

@Cyw00d dacht blijkbaar dat er dat geval de stroom van de panelen niet gebruikt werd om de auto te laden. Zo werkt ons elektriciteitsnet natuurlijk niet.

Je hebt wel gelijk dat als de PV alleen op fase L1 levert en de auto (alleen) op L2 gebruikt de stroom van je panelen niet door de auto wordt gebruikt, maar door iemand anders (maw: de buren etc). Jij gebruikt dan wel weer stroom van iemand anders om te laden.
Maar omdat de kWh-meter dat intern saldeert is het administratief voor de kWh-telling net alsof je de eigen stroom verbruikt.

De Zappi heeft extra mogelijkheden zoals alleen laden als de zon schijnt en je huis levert energie aan het net dat soort zaken. De Alfen doet dat standaard niet, die laadt altijd "snel". Je schijnt de Alfen wel aan te kunnen sturen, maar dan moet je zelf heel veel in elkaar knutselen omdat voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JeroenE schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:09:
@de Peer De fase maakt niet uit, dat saldeert de kWh-meter van de netbeheerder intern.

Wat de man van de helpdesk bedoeld is dat de laadpaal de stroom van de zonnepanelen gewoon gebruikt als de zon schijnt en je bent aan het laden. Natuurlijk gaat die stroom ook naar de wasmachine als die aan het draaien is etc.

@Cyw00d dacht blijkbaar dat er dat geval de stroom van de panelen niet gebruikt werd om de auto te laden. Zo werkt ons elektriciteitsnet natuurlijk niet.

Je hebt wel gelijk dat als de PV alleen op fase L1 levert en de auto (alleen) op L2 gebruikt de stroom van je panelen niet door de auto wordt gebruikt, maar door iemand anders (maw: de buren etc). Jij gebruikt dan wel weer stroom van iemand anders om te laden.
Maar omdat de kWh-meter dat intern saldeert is het administratief voor de kWh-telling net alsof je de eigen stroom verbruikt.

De Zappi heeft extra mogelijkheden zoals alleen laden als de zon schijnt en je huis levert energie aan het net dat soort zaken. De Alfen doet dat standaard niet, die laadt altijd "snel". Je schijnt de Alfen wel aan te kunnen sturen, maar dan moet je zelf heel veel in elkaar knutselen omdat voor elkaar te krijgen.
ja precies. zo zie ik het ook.

Persoonlijk heb ik geen enkele behoefte om daadwerkelijk mijn zonnestroom te gebruiken, want ik kan toch salderen.
Maar ik hoor steeds vaker dat mensen 'uit principe/idealisme' wel hun zonnestroom willen gebruiken, bijvoorbeeld om de netbelasting te verlagen, of gewoon omdat ze het duurzamer vinden.
Dan is het dus goed om te realiseren dat je hier soms maar beperkt invloed op hebt vanwege de verschillende fases.

Als je een 1 fase omvormer hebt, aangesloten op L3 en je auto laadt op 1 fase op L1, dan zal de stroom uit jouw zonnepanelen nooit in je auto-accu belanden. Fysiek dan he, administratief wel.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 18-05-2022 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _WouterB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-06 14:51
Laurens__ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:04:
[...]

Dat is wat Alfen ook aangeeft inderdaad. Zij verwijzen zelf naar Maxem energy controller (aanschaf apparatuur zonder installatie ~ € 1000,-)
[...]

[...]

We beschikken over 22 zonnepanelen, die zouden we ook graag gebruiken voor het laden. [...] De Alfen die iedereen kan aanbieden doet dat wel, maar kan geen gebruik maken van zonnepanelen.
[...] Maar de Alfen kan geen gebruik maken van de zonnepanelen, wat we ook erg jammer vinden. Is er iemand die in een vergelijkbare situatie zit of advies heeft hierover?
Dit kan vrij gemakkelijk via NodeRed: _WouterB in "Thuisladen van je EV deel 2" ipv de kWh meters die hier gebruikt worden kan je uiteraard ook een p1 meting gebruiken.
Ik veronderstel dat iets gelijkaardigs op te zetten is via Home Assistant.

Misschien moet dit in de topic start worden toegevoegd? Ik zie regelmatig de vraag over Alfen en zonneladen/aansturing voorbijkomen en steeds zie ik dezelfde antwoorden (kan niet / is moeilijk) terwijl het wel kan en eigenlijk best wel meevalt om op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
de Peer schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:21:
[...]

Persoonlijk heb ik geen enkele behoefte om daadwerkelijk mijn zonnestroom te gebruiken, want ik kan toch salderen.
Maar ik hoor steeds vaker dat mensen 'uit principe/idealisme' wel hun zonnestroom willen gebruiken, bijvoorbeeld om de netbelasting te verlagen, of gewoon omdat ze het duurzamer vinden.
Dan is het dus goed om te realiseren dat je hier soms maar beperkt invloed op hebt vanwege de verschillende fases.

Als je een 1 fase omvormer hebt, aangesloten op L3 en je auto laadt op 1 fase op L1, dan zal de stroom uit jouw zonnepanelen nooit in je auto-accu belanden. Fysiek dan he, administratief wel.
JanHenk schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:49:
@Cyw00d Hoe vaak ben je overdag (dus op tijdstippen dat de zon goed schijnt) thuis, om te laden? Is dat echt een goed argument?

Dat gaat ongetwijfeld veranderen, maar de vraag is of je dan wel op (puur) zonnestroom wil opladen of dat je niet beter gewoon 'full speed' kunt opladen. E.e.a. hangt ter zijner tijd af van de hoogte van de energiebelastingen en de hoogte van de kale stroomprijzen. Mocht je uur-variabele (kale) tarieven hebben, is het waarschijnlijk voordeliger om op volle snelheid te laden op moment dat de prijs laag is en juist 'gewoon' terug te leveren als de prijs hoger is.
Ik ben juist ook voor de Zappi v2.1 gegaan om volledig van de zonnepanelen te kunnen laden. Dit ook mede omdat ik 4 dagen werk en van die 4 dagen werk ik er 2 thuis. In theorie kan de auto dus 5 dagen per week thuis staan om te laden.

Een dag als gisteren hebben onze huidige 11 panelen 21kW opgebracht. Van die 21kW is er 14kW terug het net op gegaan. Dat zou betekenen dat ik een kwart van de auto op zonnestroom had kunnen laden. Kostentechnisch is dit dus voor ons interessant aangezien (het verschrikkelijke) Vattenfall je 7 cent geeft voor een teruggeleverde kWh en ik er 48 cent (of 33 cent kaal) voor moet betalen of deze van het net te halen.

En het gaat er ook om dat ik meer de keuze heb. Als ik weet dat we de auto 2 dagen niet nodig heb laat ik hem lekker aan de zonnestroom opladen. Als we de auto wel nodig zijn (voor een lange rit) laat ik hem lekker op zonnestroom + netstroom laden, of in de nacht volledig aan netstroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Senaxx schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:41:
[...]

[...]

Een dag als gisteren hebben onze huidige 11 panelen 21kW opgebracht. Van die 21kW is er 14kW terug het net op gegaan. Dat zou betekenen dat ik een kwart van de auto op zonnestroom had kunnen laden. Kostentechnisch is dit dus voor ons interessant aangezien (het verschrikkelijke) Vattenfall je 7 cent geeft voor een teruggeleverde kWh en ik er 48 cent (of 33 cent kaal) voor moet betalen of deze van het net te halen.
kWh ;)
Echter zo werkt het niet in Nederland. Die 14 kWh die het net op gaan mag je salderen. Dus die mag je in de winter of nacht ook gebruiken.

Pas als je echt op jaarbasis een overschot hebt krijg je inderdaad die 7 cent vergoeding. Je bent natuurlijk vrij om per direct je contract op te zeggen en bij Eneco krijg je 58 cent per kWh.
En het gaat er ook om dat ik meer de keuze heb. Als ik weet dat we de auto 2 dagen niet nodig heb laat ik hem lekker aan de zonnestroom opladen. Als we de auto wel nodig zijn (voor een lange rit) laat ik hem lekker op zonnestroom + netstroom laden, of in de nacht volledig aan netstroom.
Dat hangt er dus vanaf hoe het aangesloten is, qua fases.
Je kan net zo goed alleen netstroom gebruiken, financieel maakt dat als het goed is geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Dit gaat wel voorbij aan het feit dat, ook nu al, salderen niet altijd lukt, domweg doordat het net op zonnige dagen de stroom niet aan kan. Je zonnepanelen schakelen dan uit, je levert niet terug en je saldeert dus ook niet. Momenteel is dat al voor 75.000 huishoudens met zonnepanelen het gevalhttps://radar.avrotros.nl...en-uit-tijdens-volle-zon/, dat aantal zal de komende tijd nog sterk stijgen verwacht ik.

En ik denk dat iedere situatie anders is. Maar vrij algemeen kunnen mensen in het weekend wel overdag laden en als je dus een baan hebt waarin je ook veel thuis kunt werken, gaat dat ook prima door de week.
Mijn use-case is in elk geval dat ik hoofdzakelijk overdag (thuis) laad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
Thanks voor de posts iedereen! Wat een toffe community hebben we hier! :-)

Ja, @Senaxx dat leek mij ook interessant, alleen heb ik geen zin om handmatig met factuurtjes/screenshots te moeten werken, dus dan toch maar voor de Alfen. Zoals @_WouterB ook aangeeft kun je eigenlijk hetzelfde bereiken met Home Assistant, de P1 meter en zonnepanelen zitten al in Home Assistant, theoretisch zou ik de laadmogelijkheden van de Alfen op die manier kunnen aansturen, dan bereik ik hetzelfde + het factureren is een stuk makkelijker.

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
eltron schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:49:
[...]

Dit gaat wel voorbij aan het feit dat, ook nu al, salderen niet altijd lukt, domweg doordat het net op zonnige dagen de stroom niet aan kan. Je zonnepanelen schakelen dan uit, je levert niet terug en je saldeert dus ook niet. Momenteel is dat al voor 75.000 huishoudens met zonnepanelen het gevalhttps://radar.avrotros.nl...en-uit-tijdens-volle-zon/, dat aantal zal de komende tijd nog sterk stijgen verwacht ik.
Ik ben geen elektrotechnicus, maar dit probleem staat los van je lader, toch?

Als je omvormer uitschakelt in verband met de te hoge netspanning (bij ~ 253V uit m’n hoofd), doet ie dat toch ongeacht of je een Zappi hebt en op je eigen solar probeert te laden, of dat je op volle snelheid laadt?

Als je idealistisch bent, dien je op dat soort momenten juist op volle snelheid op te laden om het overvolle stroomnet te ontlasten…

Of bedoelde je iets anders te zeggen?
En ik denk dat iedere situatie anders is. Maar vrij algemeen kunnen mensen in het weekend wel overdag laden en als je dus een baan hebt waarin je ook veel thuis kunt werken, gaat dat ook prima door de week.
Mijn use-case is in elk geval dat ik hoofdzakelijk overdag (thuis) laad.
Zeker, iedere situatie is anders. Ik ben bijvoorbeeld wel 5 dagen in de week van huis of in ieder geval is onze auto dat. Ik laad dus vooral in de nacht en het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
de Peer schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:46:
[...]

kWh ;)
Echter zo werkt het niet in Nederland. Die 14 kWh die het net op gaan mag je salderen. Dus die mag je in de winter of nacht ook gebruiken.

Pas als je echt op jaarbasis een overschot hebt krijg je inderdaad die 7 cent vergoeding. Je bent natuurlijk vrij om per direct je contract op te zeggen en bij Eneco krijg je 58 cent per kWh.
Eh ja.. kWh... ;) Als onze warmtepomp geïnstalleerd was en wij geen gas meer verbruikten had ik dat gedaan. Maar die staat nog in bestelling en ik betaal nu 0.68 per m3 i.p.v de 2.77 voor een nieuw contract. ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
[...]

Laurens__ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:04:
[...]

[...]

de Peer schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:47:
[...]

Klopt ja. Voor de gemiddelde 'tweaker' (vandaag de dag) is dat al te moeilijk ;)
Ik heb er zelf voorlopig geen interesse in, zolang ik nog gewoon kan salderen.
eltron schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:23:
[...]

Je kunt er natuurlijk wel in de buurt komen door alleen te laden als de zon schijnt en op een (laag) laadvermogen dat overeenkomt met je gemiddelde overschot.
Laag laadvermogen en laadtijden kun je waarschijnlijk deels instellen in het menu van de auto.
En het zou kunnen helpen als je met 1F laadt ipv 3F, door de paal op 1F aan te sluiten of door bij een paal met socket een 1F laadkabel te gebruiken.

Ik raad jullie allen aan om eens te gaan kijken naar de Duitse vrienden van EVCC. Als gemiddelde Tweaker moet dit echt lukken om thuis te installeren, indien niet dan ben je geen gemiddelde Tweaker ;) .

Afbeeldingslocatie: https://github.com/evcc-io/evcc/raw/master/docs/screenshot.png

EVCC is een simpel stukje software wat je indien gewenst zelfs als Docker container kan draaien.
Zeer recent op mijn vraag hebben ze DSMR toegevoegd, waar je voorheen een aparte meter zelf moest zetten kan je nu DSMR gebruiken als meter. Nog even je laadpaal en inverters toevoegen en EVCC stuurt intelligent je (in mijn geval Alfen) laadpaal aan.

Dankzij de Alfen, E-flux en EVCC verdien ik de laadpaal op 1,5 jaar terug enerzijds via de kWh prijs en anderzijds via een subsidieregeling in België. Ondanks dat ik zelf geen EV heb, mijn familie hier laden met hun laadpasje. Met een mooi kWh tarief wat door de leasemaatschappij wordt betaald.

Kleine noot: voor sommige EVSE's (=laadboxen) dien je andig te sponsoren. Maar voor 2 EUR per maand mag die jongen voor mijn part gerust een koffie gaan drinken. Deutsche Gründlichkeit ten top...

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 18-05-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:21:
[...]

Zo werkt het fysiek ook niet. Stroom is niet fysiek, zeker wisselstroom niet.

Maar het is wel aangewezen om je verbruikers te spreiden over de verschillende fases (3 fase lader), of als dat niet kan, om je zonnepanelen en die lader op dezelfde fase te hangen. Dat zou het uitschakelen bij hoge netspanning in sommige gevallen kunnen vermijden omdat jij een relatief hoog verbruik hebt op die fase kan de spanning wel een paar volt zakken.

Nu moeten we ook niet gaan overdrijven met dat laden. De gemiddelde auto doet 40-50km per dag, daar heb je 10kWh stroom voor nodig. Ga je laden met 4kw, dan is je batterij na 2.5h weer mooi op peil.
Met 11kW is het een uurtje laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
HyperBart schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:36:
Ik raad jullie allen aan om eens te gaan kijken naar de Duitse vrienden van EVCC. Als gemiddelde Tweaker moet dit echt lukken om thuis te installeren, indien niet dan ben je geen gemiddelde Tweaker ;) .

https://github.com/evcc-i...aster/docs/screenshot.png

EVCC is een simpel stukje software wat je indien gewenst zelfs als Docker container kan draaien.
Zeer recent op mijn vraag hebben ze DSMR toegevoegd, waar je voorheen een aparte meter zelf moest zetten kan je nu DSMR gebruiken als meter. Nog even je laadpaal en inverters toevoegen en EVCC stuurt intelligent je (in mijn geval Alfen) laadpaal aan.
Dat ziet er interessant uit inderdaad.

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:38:
[...]

Zo werkt het fysiek ook niet. Stroom is niet fysiek, zeker wisselstroom niet.
Nou... Stroom is het verplaatsen van elektronen, da's toch redelijk fysiek.
Maar het is wel aangewezen om je verbruikers te spreiden over de verschillende fases (3 fase lader), of als dat niet kan, om je zonnepanelen en die lader op dezelfde fase te hangen. Dat zou het uitschakelen bij hoge netspanning in sommige gevallen kunnen vermijden omdat jij een relatief hoog verbruik hebt op die fase kan de spanning wel een paar volt zakken.

Nu moeten we ook niet gaan overdrijven met dat laden. De gemiddelde auto doet 40-50km per dag, daar heb je 10kWh stroom voor nodig. Ga je laden met 4kw, dan is je batterij na 2.5h weer mooi op peil.
Met 11kW is het een uurtje laden.
Qua regeling en sturing is 3 fases echt "een drama" en is het veel eenvoudiger om op 1F te werken. Ik heb hier 2 omvormers met verschillende vermogens. Als EVCC ziet dat er net genoeg zonnestroom is dan begint ie op L1 te laden. Toevallig mag/kan ik op die fases niks hangen van PV omvormers omdat de spanning daar te hoog oploopt. Ik zit dus altijd op L2 en L3 vol terug te leveren en op L1 af te nemen. Niet echt ideaal maar door salderen over de fases maakt het niet uit, maar natuurkundig is het gigantisch inefficient.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Senaxx schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:31:
[...]

Eh ja.. kWh... ;) Als onze warmtepomp geïnstalleerd was en wij geen gas meer verbruikten had ik dat gedaan. Maar die staat nog in bestelling en ik betaal nu 0.68 per m3 i.p.v de 2.77 voor een nieuw contract. ;)
Laatste opmerking, want het is te veel offtopic.
Je kunt ook gewoon alleen je stroomcontract overzetten naar een andere leverancier. Dan behoud je dus je huidige gastarief.
En ik zou dus juist naar Eneco overstappen voordat die warmtepomp er is, zodat je veel terug te leveren hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@HyperBart Als je graag je eigen stroom gebruikt om te laden, dan hang je de laadpaal toch aan L2 of L3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
JeroenE schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:51:
@HyperBart Als je graag je eigen stroom gebruikt om te laden, dan hang je de laadpaal toch aan L2 of L3?
Klopt maar dan gaf EVCC foutmeldingen over de fase rotatie. Heb ze nu dus even correct gehangen L1 op L1 L2 op L2 etc.

Ik kan in Alfen aangeven dat de fases geroteerd zijn maar moet dat nog even bekijken. Kwam door die melding in EVCC er op uit dat ik de Type 2 Mennekes stekker de L2 en L3 ook had verwisseld (is niet erg, kwestie van labeling, draaiveld wordt toch bepaald door meterkast in eerste instantie maar goed...). Moet nu dus even valideren of de melding weg blijft en ga daarna eens fases doorschuiven ja.

[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 18-05-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
HyperBart schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:44:
[...]

[...]

Qua regeling en sturing is 3 fases echt een drama en is het veel eenvoudiger om op 1F te werken. Ik heb hier 2 omvormers met verschillende vermogens. Als EVCC ziet dat er net genoeg zonnestroom is dan begint ie op L1 te laden. Toevallig mag/kan ik op die fases niks hangen van PV omvormers omdat de spanning daar te hoog oploopt. Ik zit dus altijd op L2 en L3 vol terug te leveren en op L1 af te nemen. Niet echt ideaal maar door salderen over de fases maakt het niet uit, maar natuurkundig is het gigantisch inefficient.
Bij wisselstroom verplaats je geen electronen, je doet ze trillen, en dan gaan we hier héél kort door de bocht.

Natuurkundig is er geen inefficientie. Jouw 10kW vallen in het niets bij het vermogen van een heel net.
Dat zijn zandkorrels in de woestijn, daarenboven is er tussen de fases ook nog wat automatische balancering door nulpuntverschuiving. (zit ver in mijn geheugen, maar lees maar eens een boek over 3-fasige netwerken en berekeningen er op)
Het is geen 'rocket science', maar het pas net niet op een bierkaartje.

Als je zo veel zit terug te leveren op L2 en L3, waarom zet je dan je lader niet op L2 of L3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Voor diegenen die echt met EVCC aan de slag willen en de impact ervan willen visualiseren: ik kan je van harte Grafana + InfluxDB 2 aanraden.
EVCC output alle relevante data naar InfluxDB en met Grafana visualiseer je het boeltje.

https://github.com/evcc-i...discussioncomment-2762716

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
HyperBart schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:36:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]

Dankzij de Alfen, E-flux en EVCC verdien ik de laadpaal op 1,5 jaar terug enerzijds via de kWh prijs en anderzijds via een subsidieregeling in België. Ondanks dat ik zelf geen EV heb, mijn familie hier laden met hun laadpasje. Met een mooi kWh tarief wat door de leasemaatschappij wordt betaald.

Kleine noot: voor sommige EVSE's (=laadboxen) dien je andig te sponsoren. Maar voor 2 EUR per maand mag die jongen voor mijn part gerust een koffie gaan drinken. Deutsche Gründlichkeit ten top...
Oh, dat ziet er wel mooi en handig uit ja. Ondanks dat mijn Zappi 2.1 het zelf zou moeten ondersteunen vind ik het wel leuk om hier eens mee te spelen. Al is het het maar voor de mooie grafiekjes en de techniek die er achter zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-06 23:37
HyperBart schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:44:
[...]

Nou... Ik geloof dat dat toch gecompliceerder ligt, en hoewel ik het zelf nog steeds niet geheel kan uitleggen hoe het nou zit, vond ik deze video's daarover heel interessant:

Waarbij deze video nogal wat discussie losgemaakt schijnt te hebben, die dan weer worden besproken in deze video:

Sowieso een Youtube-kanaal wat de moeite waard is om te volgen, als je het mij vraagt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
JanHenk schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:08:
[...]

Als je omvormer uitschakelt in verband met de te hoge netspanning (bij ~ 253V uit m’n hoofd), doet ie dat toch ongeacht of je een Zappi hebt en op je eigen solar probeert te laden, of dat je op volle snelheid laadt?

Als je idealistisch bent, dien je op dat soort momenten juist op volle snelheid op te laden om het overvolle stroomnet te ontlasten…

Ja, wat ik bedoel is dat hier regelmatig wordt gesteld dat het laden op zonnestroom nu niet interessant is omdat je toch kunt salderen.
Dat is dus nu al voor 75.000 huishoudens niet waar. Als je systeem uitschakelt heb je geen productie die je dus ook niet kunt salderen (en voor het uitschakelen van zonnepanelen maakt het niet uit welke paal je hebt, maar voor het laden op zonnestroom wel).
Waarschijnlijk gaat dat de komende tijd sterk toenemen. Dus ik denk dat bezitters van zonnepanelen nu al zichzelf (en de buren met zonnepanelen) een groot plezier doen door, als het mogelijk is, op zonnestroom te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

eltron schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:18:
[...]

Ja, wat ik bedoel is dat hier regelmatig wordt gesteld dat het laden op zonnestroom nu niet interessant is omdat je toch kunt salderen.
Dat is dus nu al voor 75.000 huishoudens niet waar. Als je systeem uitschakelt heb je geen productie die je dus ook niet kunt salderen (en voor het uitschakelen van zonnepanelen maakt het niet uit welke paal je hebt, maar voor het laden op zonnestroom wel).
Waarschijnlijk gaat dat de komende tijd sterk toenemen. Dus ik denk dat bezitters van zonnepanelen nu al zichzelf (en de buren met zonnepanelen) een groot plezier doen door, als het mogelijk is, op zonnestroom te laden.
Als je de auto aan het laden bent met (een deel) van je zonnestroom valt je omvormer ook gewoon uit hoor. Dus dit verhaal snap ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pas als de hele buurt de auto met alleen zonnestroom laadt zou het uitvallen voorkomen kunnen worden. Maar als individu doe je er weinig aan

[ Voor 47% gewijzigd door de Peer op 18-05-2022 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michie
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-01-2024
de Peer schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:33:
Pas als de hele buurt de auto met alleen zonnestroom laadt zou het uitvallen voorkomen kunnen worden. Maar als individu doe je er weinig aan
Sterker nog om mee te helpen zou je juist meer dan je eigen zonnepanelen naar binnen moeten trekken.
Je ziet ook al op zonnige dagen dat de Kwh prijs rond 13:00 naar de 0.00 gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
JanHenk schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:08:
[...]

Het laden van een auto is best wel wat vermogen. Vermogen komt uit een combinatie van spanning en stroomsterkte, laat dat eerst nu net hetgene zijn wat je verlaagt als je zware verbruikers inschakelt. Zo kon ik hier het uitvallen van de omvormer vermijden door 30 seconden het inductievuur op standje POWER te zetten.

[...]

Zeker, iedere situatie is anders. Ik ben bijvoorbeeld wel 5 dagen in de week van huis of in ieder geval is onze auto dat. Ik laad dus vooral in de nacht en het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
de Peer schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:30:
[...]

Als je de auto aan het laden bent met (een deel) van je zonnestroom valt je omvormer ook gewoon uit hoor. Dus dit verhaal snap ik niet.
O het is vast nog wat genuanceerder, maar ook andersom, je laadt meestal met een deel zonnestroom + een deel van de grid. Hierdoor wordt het lokale net minder snel overbelast.
En het hangt er denk ik ook vanaf welke omvormer je hebt. Bij mij heeft elk paneel een micro-omvormer en is het normaalgesproken zo dat nooit het hele systeem ineens uitvalt of verlaagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
michie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:36:
[...]

Sterker nog om mee te helpen zou je juist meer dan je eigen zonnepanelen naar binnen moeten trekken.
Je ziet ook al op zonnige dagen dat de Kwh prijs rond 13:00 naar de 0.00 gaat.
Yes en dat doen we dus uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
En we schuiven weer ietsje meer terug naar de scope van dit topic...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:03
Sinds deze week heb ik een Easee laadpaal aan mijn huis hangen en ik wil graag de kosten van de laadpaal verrekenen. Mijn werkgever heeft zelf een E-Flux account en ik een E-Flux pas, dus dat leek me wel het handigste wat betreft backoffice, maar ze zijn daar zo flexibel als een dikke kluisdeur.

Wat ik zou willen is een automatische verrekening op mijn Easee laadpaal met verschillende tarieven.

- Laden auto werkgever tegen tarief A
- Laden eigen EV tegen 0,00
- Laden gastgebruik tegen tarief B (hoger dan A)

Weet iemand of er een backoffice is die dit kan regelen?

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
M@cer schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:40:
Sinds deze week heb ik een Easee laadpaal aan mijn huis hangen en ik wil graag de kosten van de laadpaal verrekenen. Mijn werkgever heeft zelf een E-Flux account en ik een E-Flux pas, dus dat leek me wel het handigste wat betreft backoffice, maar ze zijn daar zo flexibel als een dikke kluisdeur.

Wat ik zou willen is een automatische verrekening op mijn Easee laadpaal met verschillende tarieven.

- Laden auto werkgever tegen tarief A
- Laden eigen EV tegen 0,00
- Laden gastgebruik tegen tarief B (hoger dan A)

Weet iemand of er een backoffice is die dit kan regelen?
Bij e-flux kun je toch een apart tarief per pas hanteren? En ook een gast tarief? Tenminste, dat lijkt me. Dit zou elke backend toch moeten kunnen zou ik zeggen. Bij mijn NM paaltje kan het wel in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:03
Inspired schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:52:
[...]

Bij e-flux kun je toch een apart tarief per pas hanteren? En ook een gast tarief? Tenminste, dat lijkt me. Dit zou elke backend toch moeten kunnen zou ik zeggen. Bij mijn NM paaltje kan het wel in ieder geval.
Daar ging ik ook van uit en lijkt me ook allemaal niet zo ingewikkeld.. Maar op mijn vraag kreeg ik het volgende antwoord vanuit E-Flux

Het is helaas niet mogelijk om verschillende tariefen in te stellen voor 1 laadpaal. Je kunt wel een verschillend tarief per socket instellen, maar niet per bepaalde groep die daar laad.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
M@cer schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:02:
[...]

Daar ging ik ook van uit en lijkt me ook allemaal niet zo ingewikkeld.. Maar op mijn vraag kreeg ik het volgende antwoord vanuit E-Flux

Het is helaas niet mogelijk om verschillende tariefen in te stellen voor 1 laadpaal. Je kunt wel een verschillend tarief per socket instellen, maar niet per bepaalde groep die daar laad.
Vreemd. Dat is nou juist iets waarvoor je toch een backend wil. 8)7 Is er wel een andere backend mogelijk met de laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-06 23:19
Edit: antwoorden inmiddels gevonden.

[ Voor 92% gewijzigd door Wouter36 op 19-05-2022 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Om welke fase(n) gaat het eigenlijk in het volgende scherm van de Zappi? "Max. spanning" en "Min. spanning" over alledrie fasen? En "Spanning" dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2slqN3LobeCMrefYhzOi0cf4TUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nCfz0yoc6Wxat6aA44kGUJL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 21-05-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:27
Even een tussendoor vraagje.
Ik wil mijn 3F zappi (1F geschakeld in huidig gebruik én met zonnepanelen...)
straks op de nieuwe 3F groepenkast gaan aansluiten.

Ik heb dan ineens 9?? CT klemmen nodig ipv de huidige 3.
Ik moet dan dus 2x harvi aanschaffen én 6x CT klemmen.
Die 2xHarvi kan ik niet omheen... dacht ik zo, maar die CT klemmen zijn best prijzig bij Zappi.

Kan ik niet gewoon 6 van die dingetjes bij AliExpress kopen? en zo ja, op welke specs moet ik letten?
Op de originele Zappi-CT staat alleen code: 1958 en verder niks.

Wie weet meer?

TIA

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Hansieo schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:15:

Die 2xHarvi kan ik niet omheen... dacht ik zo, maar die CT klemmen zijn best prijzig bij Zappi.

Kan ik niet gewoon 6 van die dingetjes bij AliExpress kopen? en zo ja, op welke specs moet ik letten?

Wie weet meer?

TIA
3 lijkt me voor 3F wel voldoende als het gaat om loadbalancing op 3 fasen.
je kunt er ook nog een paar bij doen voor je zonnepanelen, maar dat hoeft niet. Heeft geen impact op loadbalancing en je hebt als het goed is van je zonnepanelen toch al een aparte app waarin je de opwek kunt volgen.

9 CT heb ik nog niet eerder gehoord, wat zou je met de laatste 3 willen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hansieo schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:15:

Wie weet meer?

TIA
Nee dat hoeft niet. Je hebt voor een 3F Zappi alleen de 3 bijgeleverde CT-klemmen nodig, ook als je op zonnestroomoverschot wilt laden. Als je een Harvi gebruikt (bijvoorbeeld vanwege de afstand tot de Zappi) dan sluit je de 3 CT klemmen aan op de Harvi.
Als je ook de opbrengst van de zonnepanelen in je app wilt kunnen zien heb je een Harvi en een CT-klem per fase van je zonnepanelen omvormer nodig. Dit is niet nodig voor laden op zonnestroom-overschot.

Pagina: 1 ... 16 ... 177 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen